Sp3dy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:57:
Het NRC heeft een prima reputatie hoor. Overigens reageerde ik op je opmerking dat het de boeren zijn die begonnen met het claimen van stikstofreductie uit andere secoten. Daar irriteerde ik me aan want dat was het NRC/Ministerie van Financiën.
Ik lees de NRC met plezier, kwaliteitskrant in mijn ogen. Overigens vond ik de opening van dit stuk wat minder. Juist de link tussen 'minder stikstofuitstoot' en 'minder vermindering van boeren' vond ik heel kort door de bocht. Maar BBB & Omtzigt zitten er al op.
Want wat er nu gebeurd is dat als ik mijn diesel inruil voor een EV of als er ergens een kolencentrale sluit en vervangen wordt voor zonnepanelen of windenergie dat de boeren zeggen: "Mooi, jullie moeten dat doen voor de CO2 uitstoot, maar wij pakken de stikstofruimte wel".
Als 3/4 van ons wagenpark EV's zijn, dan wil ik gewoon weer lekker 130km/u op de snelweg knallen.
Het voelt een beetje als wanneer je gezamenlijk betaald voor het eten de laatste in de rij even telt hoeveel er ligt en dan ziet dat hij minder neer hoeft te leggen dan wat hij gegeten heeft en dat in z'n zak steekt.
We gingen dit toch samen oplossen?
Of gewoon politiek een wit voetje proberen te halen?
Minister Sigrid Kaag (Financiën, D66) noemde de berekeningen maandag in Brussel tegenover De Telegraaf „niet af en incompleet”. Dat laatste klopt: het ministerie liet dit weekend al aan NRC weten dat het definitieve rekenmodel deze zomer gepubliceerd wordt.
Je kunt niet iets gebruiken/publiceren wat niet af is. Een overheid moet transparant zijn, maar wat er nu gebeurd is politiek bedrijven door ambtenaren. Van mij mag de ambtenaar die met het NRC heeft gesproken voortaan gaan vuilprikken, want dit soort 'gelek' zorgt voor onrust. Dit is ook een onbetrouwbare overheid.
Ik had het hier al eerder gevraagd, maar
waarom doet de regering dit?
Gelukkig bevat de beantwoording van de vragen van Omtzigt dit antwoord:
De landelijk geldende resultaatsverplichtende omgevingswaarde, zoals die volgt uit artikel 1.12a van de Wet natuurbescherming, houdt in dat in 2030 ten minste 50% van het areaal met voor stikstof gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarden moet zijn gebracht. Het kabinet heeft aangekondigd de doelstelling in de Wsn voor 2035 te versnellen naar 2030, waarmee deze in lijn komt met het advies van het Adviescollege Stikstofproblematiek (de “commissie-Remkes”), waarbij alle sectoren hun evenredige stikstofbijdrage leveren. Dat is ook conform de door de Tweede Kamer aangenomen motie-De Groot (D66) en Van Campen (VVD) (Kamerstuk 35 925-XIV, nr. 106), die verzoekt om de gewijzigde omgevingswaarde voor 2030 zo spoedig mogelijk vast te leggen. Het benodigde wetsvoorstel zal naar verwachting in de eerste helft van 2023 bij de Tweede Kamer worden ingediend. Het wetsvoorstel regelt dat in plaats van in 2035 nu in 2030 ten minste 74% van het stikstofgevoelig Natura 2000-areaal geen overschrijding van de kritische depositiewaarde heeft. Totdat dit wetsvoorstel door beide Kamers is aanvaard, en van kracht is geworden, bedraagt de doelstelling opgenomen in artikel 1.12a van
de Wet natuurbescherming in 2030 dat ten minste 50% van het stikstofgevoelig Natura 2000-areaal geen overschrijding van de kritische depositiewaarde (KDW) heeft.
Dat is dus heel gek. De 2de kamer heeft gevraagd om deze wijziging in een motie, de regering is bezig met die motie uit te voeren. Maar wat blijkt, ze doen dit net iets te voortvarend en dan gaan ze in de 2de kamer vragen wat ze aan het doen zijn.
Het tweede, en die is nog veel grappiger, er staat in de tekst 'ten minste 50%' en 'ten minste 74%'. De doelstellingen van het kabinet zijn hoger dan die 50%, maar er staat niet in de wet dat het 'precies 50%' moet zijn, of 'niet meer dan 50%'. Dus 74% in 2030 is niet in strijd met de wet. De vraag of de provincie dit kan uitvoeren is dus eigenlijk gek. Natuurlijk kan de provincie dit uitvoeren. 74% is nog steeds meer dan 50%.
Maar gelukkig is onze democratie best transparant, half uur zoeken later:
https://www.tweedekamer.n...2022Z07896&did=2022D15964
Die motie is aangenomen met 116 'voor', maar 3x raden wie er tegen waren: BBB, Omzigt (en de andere usual suspects). Er is helemaal geen staatsrechtelijke dwaling, er staat gewoon iemand kwaad te stampen in de hoek dat hij niet krijgt wat hij wil.
Eerst dacht ik dat Omtzigt gewoon vakantie nodig had, ipv een spoeddebat.
Maar het is duidelijk, Omtzigt probeert lekker goedkoop te scoren, blijkbaar ruikt hij bloed en is de verkiezingsstrijd begonnen. Het valt me tegen dat de NRC zich zo makkelijk voor dit karretje heeft laten spannen en dat 'integere' karakter van Omtzigt, dat mag van mij bij het mestoverschot. 'Never trust a politician'.