Nox schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:30:
Sowieso is dit echt een ramp. Op FB volg ik de protestacties, waarbij er mensen met van die plaatjes aankomen over 'Er is keiveel NOx in de randstad (klopt wel, werk in Amsterdam

) en het probleem is dus niet ons maar Schiphol' en gelijk iedereen er achteraan huppelen terwijl de veeteelt NH3 (ammoniak) uitstoot.
De meeste mensen hebben op school ook geen les gehad over de stikstofkringloop en het feit dat als u aan de ene knop draait, dit gevolgen heeft elders in de kringloop.
Nog even afgezien van het feit dat vervuiling gewoon vervuiling is. We kunnen wel lachen en wijzen naar China of India, maar als we qua uitstoot/dispositie per hectare het Hong Kong aan de Noordzee zijn, is dat ook een beetje pot en ketel.
En nog vind ik dat geen ramp, veel planten groeien er prima bij. Enige vorm van authentiek oerbos hebben we jaren, eeuwen, geleden al besloten weg te doen en plaats te maken voor landbouw.
1871 is dat laatste stukje oerbos ook ontgonnen in Nederland.
Dat nu opeens toch blijkt dat - als we stukjes historisch landschap willen bewaren/conserveren - dat niet gaat in combinatie met intensieve veeteelt mag toch niet als verrassing komen?
Dat klopt. Maar Nederland is, in tegenstelling tot wat sommigen ons willen laten geloven, geen eiland.
Persoonlijke Noot: Ik ben gepassioneerd jager en natuurbeheerder, steek flinke hoeveelheden aan tijd en eigen vermogen in 'natuur', en praat op verschillende niveau's mee over natuurbehoud. Ik ben dus 'ietwat' biased.
Het gaat niet zozeer om het willen conserveren van lapjes historisch landschap, hoe pittoresk en kneuterig tegelijk het wel klinkt. Het gaat om hele waslijsten aan internationale afspraken, conventies en verdragen waarvan sommigen nog stammen uit de tijd dat Irak een koning had. Die komen voort uit het besef dat als men ergens aan een knop draait, dit op een ander continent gevoeld gaat worden.
Neem de Grutto. Hét iconische vogeltje dat geassocieerd wordt met het Nederlandse platteland. Ik zal u een geheimpje verklappen: die staat op het punt van uitsterven. Nu is de IUCN-status nog
'Near Threatened', maar dat kan binnen één a twee broedseizoenen omslaan. En dan zullen er velen wel denken van: who cares, een vogeltje meer of minder. Maar die vogel is niet van ons. Het is een trekvogel, dus er is sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid van de Friese polder tot Guinea-Bissau. Dan maken we met elkaar afspraken over dat er voldoende broedgebieden moeten zijn in Nederland, dat er voldoende overwinteringsgebieden moeten zijn in Tsjaad en dat ertussenin genoeg rustplekken moeten zijn voor de trek.
En dan staan ze op de rustgebieden in Algerije te tellen: "Jongens, er klopt iets niet! Er horen meer Grutto's uit Holland in het najaar langs te komen, dan Grutto's uit Tsjaad in het voorjaar. Maar er komen steeds minder uit Holland, wat doen jullie toch?"
En natuurlijk weten we het antwoord wel, door verzuring van de bodem (want ammoniak) komen er minder eieren uit, worden vogels met gebroken pootjes geboren (zuur en kalk gaat niet zo samen, kortgezegd) zijn er niet genoeg kruidenrandjes meer (want grote vlakten raaigras) met insecten om als voeding te dienen voor de kuikens, en door gebrek aan dekking is het voor predatoren alsof er een Chinees buffet opgetuigd is, planten en dieren worden vatbaarder voor ziektes en parasieten, enzovoorts, enzovoorts.
"En nee, daar iets aan doen kan écht niet. De economische situatie laat het niet toe, we moeten ook maar sappelen, en ach, die gefaalde 5000ha aan Oostvaardersplassen (door de aanwezigheid van grote grazers voldoet deze niet aan de standaarden van de Ramsar conventie) compenseren we ooit wel ergens. Als het economisch weer een beetje mee zit. En hopelijk de Grutto niet de Dodo achterna is gevlogen."
En dan begrijpt u denk ik wel dat er in het armlastiger Algerije (1 miljoen ha aan rustgebied onder beheer) en Tsjaad (12 miljoen ha aan overwinteringsgebied onder beheer) pisvlekken van het lachen in de tapijten zitten.
Oh, deze internationale afspraken kennen ook boeteclausules.
Imho kunnen we beter herbebossing doen met gewassen die goed groeien met stikstof om zodoende productiebossen te maken.
Hennep schijnt fan-tas-tisch te groeien in stikstofrijke omgevingen.

Engels raaigras ook, maar ja, daar staat het halve land al vol mee.

Señor Sjon schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:38:
Bij vaccinaties is de datapoule wat groter dan uitgaan van 11 punten waar mogelijk 10-20% niet van gebruikt kan worden... In het noorden/oosten staan er maar een paar. Zo kan je dus tientallen kilometers bepalen o.b.v. één punt. Ter illustratie, bij metingen langs autowegen vervliegt de NOx al binnen een paar honderd meter.
Als we het ook echt over 11 punten zouden hebben, ja.

Maar dat is niet het geval. We hebben het hier over honderden van deze meetcontainers. En miljoenen (nee, ik overdrijf niet)
grotere en
kleinere meetpunten. En ja, er gaat wel eens iets mis. En als een meeuw nét op dat
meetbuisje schijt is de waarde óók hoger. Maar dat wordt allemaal in de calculaties meegenomen. Het is echter NIET zo - en dat klinkt misschien hard voor veel boeren - dat er ALTIJD een meeuw schijt in het buisje dat NET onder de wind van die varkensstal staat.
Waarom het CDA nu voor het frame kiest dat de methodes van het instituut dat onder verantwoordelijkheid van een minister van nota bene hun partij valt, niet wetenschappelijk verantwoord zijn? Ik doe een gooi: iets met schoonvegen, straatje en ordinair.
(@
Virtuozzo zal nu waarschijnlijk mooie volzinnen kunnen wijden aan de valstrikken van zucht naar technisch-economisch denken waar het CDA in verstrikt is geraakt, maar daar is een
ander topic over)
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!