Heel verhaal zonder bronnen om het te onderbouwen....Immutable schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Tuurlijk dat snap ik. Maar een beetje logica kom je ook al een eind:
*knip*
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 01-10-2023 13:38 ]
Heel verhaal zonder bronnen om het te onderbouwen....Immutable schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Tuurlijk dat snap ik. Maar een beetje logica kom je ook al een eind:
*knip*
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 01-10-2023 13:38 ]
Ik heb geen bronnen,Napo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Heel verhaal zonder bronnen om het te onderbouwen....
[ Voor 68% gewijzigd door defiant op 01-10-2023 13:43 ]
Vlees is in NL echt heel duur bedoel je?CVTTPD2DQ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
Och, kom op. Vlees is een luxeproduct; in Nederland lijdt niemand honger omdat de varkenslapjes zo duur zijn. Mijn plaatselijke supermarkt wil 2,50 per kilo frikandellen, of 3,80 per kilo voor de halal-variant. Dat zijn prijzen die vergelijkbaar zijn met die van eenvoudige onbewerkte houdbare producten als havermout of bruine bonen.
Vlees is in Nederland echt heel goedkoop. Wat je ook zou verwachten gezien de omvang van onze vleesproducerende en vleesverwerkende industrie.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 01-10-2023 21:54 ]
Aangezien ruim 80% (of was het zelfs 90%?) van de voedselproductie naar het buitenland gaat, kunnen we makkelijk 50% minder veestapel hebben zonder ook maar iets te merken van minder voedsel in de supermarkt
[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 01-10-2023 21:57 ]
79.3 procent, zie https://www.wur.nl/nl/sho...ort-en-import-in-2022.htmBasekid schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:20:
[...]
Aangezien ruim 80% (of was het zelfs 90%?) van de voedselproductie naar het buitenland gaat, kunnen we makkelijk 50% minder veestapel hebben zonder ook maar iets te merken van minder voedsel in de supermarkt
Virussen? Scan ze hier!
Hmm die vraag is gesteld niet om op de man te spelen maar om inzicht te krijgen of iemand zijn mening misschien gekleurd is door een andere/bijkomstige persoonlijke overtuiging.TheGhostInc schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:20:
[...]
Nee, dat mag je niet vragen. We spelen niet op de man, dus persoonlijke situaties zijn niet of nauwelijks relevant.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 01-10-2023 14:34 ]
Linksom of rechtsom zullen de vleesprijzen stijgen. Tenzij men in andere delen van Europa meer vlees gaat produceren om de productieuitval te compenseren. Doen alsof dat niet zo is, of stellen dat we met handelsbarrières de vleesprijzen gelijk kunnen houden klinkt toch een beetje alsof mensen zichzelf voor de gek aan het houden zijn.Basekid schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:20:
Ik vind inderdaad wel dat zelfvoorzienend worden inherent is aan verduurzaming. Maar dat geld niet alleen voor Nederland, ook voor andere landen.TheGhostInc schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:35:
Nederland moet ook zelfvoorzienend worden/blijven.
Waarom. Wij exporteren vooral naar Duitsland (die dus lekker goedkoop vlees hebben), UK en China.CVTTPD2DQ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Linksom of rechtsom zullen de vleesprijzen stijgen. Tenzij men in andere delen van Europa meer vlees gaat produceren om de productieuitval te compenseren. Doen alsof dat niet zo is, of stellen dat we met handelsbarrières de vleesprijzen gelijk kunnen houden klinkt toch een beetje alsof mensen zichzelf voor de gek aan het houden zijn.
Maar zoals ik dus probeerde te stellen: vleesproductie heeft niet zoveel met voedselvoorziening te maken. Die beesten eten voornamelijk voer wat wij ook kunnen eten.
De stelling was 'vlees is een luxe product'JeroenNietDoen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:34:
Hmm die vraag is gesteld niet om op de man te spelen maar om inzicht te krijgen of iemand zijn mening misschien gekleurd is door een andere/bijkomstige persoonlijke overtuiging.
Roemenië heeft ongeveer dezelfde bevolking als Nederland, in een veel groter land. De bevolking is bovendien nog sterker geconcentreerd in de grote steden. Nogal wiedes dat ze er geen stikstofproblematiek hebben.TheGhostInc schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:35:
Fascinerend hoe ze aangeven dat een groot deel van de karkassen uit NL/DE komt en dat Roemenië zelfvoorzienend wordt.
Maar daarna niet doorhebben dat we in NL/DE dan dus minder hoeven te produceren. We hoeven immers niet Roemenië meer te voorzien. Nee, Nederland moet ook zelfvoorzienend worden/blijven.
En we zien wel weer hoe (een deel van) het boerenvolkje denkt. Toch maar lastig als de burgers van een land denken dat ze mogen meebeslissen over hoe het land wordt ingericht.geen Tjeerd de Groot-achtige politici of Partij van de Dieren die de media non-stop gek maken met hun eigen propagandaprogramma’s. Nee, dit soort politiek krijgt in Roemenië geen enkel spreekrecht.
Als onze productie omlaag gaat, zullen de Duitsers in de eerste instantie meer betalen voor vlees. Het wordt daardoor aantrekkelijker om vlees te exporteren (men betaalt er immers méér voor in het buitenland), en dat heeft een prijsverhogend effect op de prijzen die wij in de supermarkt zien.LZ86 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Waarom. Wij exporteren vooral naar Duitsland (die dus lekker goedkoop vlees hebben), UK en China.
Wij vreten hier met z'n allen Argentijnse en Ierse koeien. Als onze productie omlaaggaat gaan wellicht de Duitsers, Chinezen en Britten meer betalen. Bij ons zal er niet bijster snel iets veranderen lijkt me dan.
TheGhostInc schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
De stelling was 'vlees is een luxe product'
Zo ver ik weet is dat redelijk accuraat. Immers kun je een vleesloos dieet volgen.
Tenzij je een argument hebt dat dit duidelijk verwerpt, is hooguit de woordkeuze een discussiepunt. Waarom iemand dit inbrengt, dat is dan weinig relevant.
En dat is precies waarom ik wel vind dat er bewaakt moet worden dat dit niet doorschiet naar dat die sector ervoor kiest zoveel mogelijk te exporteren uit winstoogmerk en er schaarste ontstaat in eigen land waardoor die prijzen de pan (no pun) uitreizen.CVTTPD2DQ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
Als onze productie omlaag gaat, zullen de Duitsers in de eerste instantie meer betalen voor vlees. Het wordt daardoor aantrekkelijker om vlees te exporteren (men betaalt er immers méér voor in het buitenland), en dat heeft een prijsverhogend effect op de prijzen die wij in de supermarkt zien.
En nog geeneens zo heel lang geleden was iedere dag (veel) vlees helemaal niet zo gebruikelijk. Ik kan met nog herinneren dat een gebraden kip op tafel luxe was. Dat was een gerecht voor de feestdagen Nu koop je kip als het geld bijna op is.TheGhostInc schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
De stelling was 'vlees is een luxe product'
Zo ver ik weet is dat redelijk accuraat. Immers kun je een vleesloos dieet volgen.
Tenzij je een argument hebt dat dit duidelijk verwerpt, is hooguit de woordkeuze een discussiepunt. Waarom iemand dit inbrengt, dat is dan weinig relevant.
Vrij verkeer van goederen is niet iets wat je naar believen af kunt schaffen. Het is nog niet zo lang geleden dat er een importheffing op boter zat in België. Andere Tijden heeft een documentaire gemaakt over hoe grootschalig (en gewelddadig(!)) de resulterende botersmokkel tussen 1955 en 1963 werd.JeroenNietDoen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:49:
En dat is precies waarom ik wel vind dat er bewaakt moet worden dat dit niet doorschiet naar dat die sector ervoor kiest zoveel mogelijk te exporteren uit winstoogmerk en er schaarste ontstaat in eigen land waardoor die prijzen de pan (no pun) uitreizen.
Als Duitsland, België, Frankrijk zelf gaan compenseren waait die stikstof gewoon weer naar ons.YakuzA schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
Aangezien dat allemaal export is, kan het buitenland dat vast zelf oplossen?
Als je het niet merkt in de hoeveelheid, dan wel de prijs.Basekid schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:20:
[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 01-10-2023 15:19 ]
Afschaffen niet, maar beperken zeker wel. De veranderingen waarvan verwacht wordt dat iedereen ze dient te ondergaand is inclusief het bedrijfsleven, niet exclusief voor consument. Dergelijke afspraken dienen dus ter discussie te kunnen staan.CVTTPD2DQ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Vrij verkeer van goederen is niet iets wat je naar believen af kunt schaffen.
Zo lust is er nog wel een paar. Zadellen Duitsland, Belgie, Frankrijk, etc, ons niet op met hun probleem omdat ze zelf niet genoeg produceren?mitsumark schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Als Duitsland, België, Frankrijk zelf gaan compenseren waait die stikstof gewoon weer naar ons.
Hadden we een paar pagina's terug niet geconstateerd dat slechts 9% lokaal neerslaat en 91% de lucht in gaat..
Tevens zadel je die landen dan op met ons probleem.
Vlees is afhankelijk van tijd en plaats in juist hele grote of kleine hoeveelheden geconsumeerd. Simpelweg de afgelopen 50 jaar als voorbeeld gebruiken voor een 'normaal' consumptie patroon is niet helemaal juist.Frame164 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
En nog geeneens zo heel lang geleden was iedere dag (veel) vlees helemaal niet zo gebruikelijk. Ik kan met nog herinneren dat een gebraden kip op tafel luxe was. Dat was een gerecht voor de feestdagen Nu koop je kip als het geld bijna op is.
[ Voor 21% gewijzigd door PWSteal op 01-10-2023 16:10 ]
91% van de emissie slaat ook neer.mitsumark schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Hadden we een paar pagina's terug niet geconstateerd dat slechts 9% lokaal neerslaat en 91% de lucht in gaat..
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Groot gedeelte gaat verder weg:mitsumark schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Als Duitsland, België, Frankrijk zelf gaan compenseren waait die stikstof gewoon weer naar ons.
Tevens zadel je die landen dan op met ons probleem.
Of moet iedereen maar uit China, USA Brazilie importeren? Lekker ver weg, hebben we er in Europa geen last van.
En het is niet ‘ons’ probleem, want het is ook niet ‘ons’ vlees?Het vlees gaat met name naar Duitsland (kalfsvlees), het Verenigd Koninkrijk (pluimveevlees) en China (voor het overgrote deel varkensvlees).
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2023 21:07 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Maar niet dichtbij de bron.Shabbaman schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:59:
91% van de emissie slaat ook neer.
maar zorgt wel voor de te grote druk op kwetsbare natuur.... Ofwel we moeten er genoeg tegen doen. Piekbelaster of niet
Het zit in de 'stikstofdeken', wat ik echter niet weet, als we de stikstofdeken halveren (of iets wat daar op lijkt), hoe gaan die percentages er dan uitzien?mitsumark schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:17:
Leveranciers verantwoordelijk houden zou verstandig zijn, maar ik denk dat ook boeren in algemene zin misschien een beetje beter bij zichzelf te rade hadden moeten gaan waarin ze investeren... (en of ze dingen praktisch gezien bijvoorbeeld zo kunnen gebruiken als zou moeten, dat kan natuurlijk van belang zijn als ze leveranciers aansprakelijk willen stellen.)TheGhostInc schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:56:
...
Eigenlijk zouden de boeren de fabrikanten van de vloeren moeten aanklagen. Als ik een vloer koop die 'x%' reductie moet opleveren, dan moet die vloer wel een reductie opleveren.
maar de kans hierop lijkt me dan ook wel weer zeer aanwezig.Maar het zal weer 'boos op de Den Haag' worden, want die hebben toegestaan dat ze de boel konden bedonderen.
De boeren zitten in hun eigen bubbel. Agrifirm zegt dat ze dit voer moeten gebruiken, de veearts zegt dat ze deze medicijnen moeten gebruiken, de leverancier van de stalinrichting zegt dat ze dit type emissiearme vloer moeten gebruiken. En de Rabobank zegt dat ze moeten groeien om die lening te krijgen.begintmeta schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:45:
[...]
Leveranciers verantwoordelijk houden zou verstandig zijn, maar ik denk dat ook boeren in algemene zin misschien een beetje beter bij zichzelf te rade hadden moeten gaan waarin ze investeren... (en of ze dingen praktisch gezien bijvoorbeeld zo kunnen gebruiken als zou moeten, dat kan natuurlijk van belang zijn als ze leveranciers aansprakelijk willen stellen.)
[...]
maar de kans hierop lijkt me dan ook wel weer zeer aanwezig.
De boeren leven inderdaad in een bubbel, maar ergens moet het toch enorm wringen?Joris748 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:28:
[...]
De boeren zitten in hun eigen bubbel. Agrifirm zegt dat ze dit voer moeten gebruiken, de veearts zegt dat ze deze medicijnen moeten gebruiken, de leverancier van de stalinrichting zegt dat ze dit type emissiearme vloer moeten gebruiken. En de Rabobank zegt dat ze moeten groeien om die lening te krijgen.
Dan is het wel verdomd lastig om je eigen koers te varen.
het liefst wil je een objectieve overheid, maar dat werkt beide kanten opAmphiebietje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:45:
Zo langzamerhand begin ik mij af te vragen of de gehele Nederlandse overheid niet een moet worden doorgelicht op doelbewuste corruptie onder het mom van "polderen".
Je hebt gelijk. Boeren zijn niet alleen slachtoffer, ze zijn ook gewoon onderdeel van het systeem. Zij zijn jarenlang geindoctrineerd en doen gewoon zoals ze doen. Als een hamer je enige gereedschap is, behandel je ieder probleem als een spijker.TheGhostInc schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:19:
[...]
De boeren leven inderdaad in een bubbel, maar ergens moet het toch enorm wringen?
Komt de ene leverancier met een stalinrichting met 'specificatie X', de volgende met 'specificatie Y', zegt de eerste doodleuk 'ow, dat kunnen wij dan ook'. Wat denk je dan als boer? Natuurlijk, als het op papier maar klopt?
En de stalinrichting klinkt leuk, maar sommige stal branden en nitriet vergiftiging zijn het gevolg van slechte installaties. Dat is bijna volledig eigen verantwoordelijkheid.
Kijk je even op het nieuws, https://nos.nl/artikel/23...e-aanjager-van-ontbossing, vraag je dan iets aan Agrifirm of hou je je mond?
En op een feestje, even boeren onder elkaar, staan ze dan tips & tricks uit te delen over hoe je de boel kunt flessen (of tot het randje kunt gaan)? 'Gewoon de groenstrook naast de weg meepakken'.
Of zijn dat vooral adviesbureau's? Als ik een bedrijf heb, word ik dan blij van een adviesbureau dat mij helpt de grenzen op te zoeken?
Je hoeft geen heilig boontje te zijn, maar het is nu ook weer niet een enkele rotte appel (puns intended).
Maar als ik dan zoiets lees,
https://www.omroepbrabant...e-is-enorm-controle-faalt
zit daar misschien wel de clou, in plaats van miljarden aan geld te besteden om bedrijven op te kopen, gewoon een dergelijk bedrag aan 100% controles uitgeven. Meteen even een dierenwelzijn checkje, fotootje van de elektra een sloot in de buurt testen en even door het raampje gluren van die verhuurde schuur.
En bij serieuze misstanden de milieuvergunning verscheuren.
Is het mogelijk om minder vee te houden en enkel voor Nederland ( misschien België en Duitsland) zelf, volgens mij scheelt dat wel wat CO2 NH3 en N2. Neemt niet weg dat onze atmosfeer voor het grootste gedeelte van nature uit N2 blijft bestaan.YakuzA schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:16:
[...]
Groot gedeelte gaat verder weg:
[...]
En het is niet ‘ons’ probleem, want het is ook niet ‘ons’ vlees?
Het mag ondertussen toch wel bekend zijn dat het probleem zit in de stikstofverbindingen, niet in de stikstof zoals die in de lucht zit.3DEXP schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:59:
[...]
Is het mogelijk om minder vee te houden en enkel voor Nederland ( misschien België en Duitsland) zelf, volgens mij scheelt dat wel wat CO2 NH3 en N2. Neemt niet weg dat onze atmosfeer voor het grootste gedeelte van nature uit N2 blijft bestaan.
Op zich geen verrassing. De meeste provincies hebben vergunningverlening voor (vrijwel) allle emissiearme stalsystemen al een hele tijd stil gelegd.TheGhostInc schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:56:
https://www.destentor.nl/...oor-veehouderij~a32bb678/
En daar gaan de andere emissiearme stallen.
Volstrekt terecht overigens, de meetgegevens zijn zo 'gekozen' dat er niks meer van klopte.
Eigenlijk zouden de boeren de fabrikanten van de vloeren moeten aanklagen. Als ik een vloer koop die 'x%' reductie moet opleveren, dan moet die vloer wel een reductie opleveren.
Maar het zal weer 'boos op de Den Haag' worden, want die hebben toegestaan dat ze de boel konden bedonderen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ja het gaat om NOₓ dus minder inport export zal wat helpen lijkt me?Frame164 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
Het mag ondertussen toch wel bekend zijn dat het probleem zit in de stikstofverbindingen, niet in de stikstof zoals die in de lucht zit.
De stikstofverbindingen waar het hier om gaat zijn:3DEXP schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:26:
Ja het gaat om NOₓ dus minder inport export zal wat helpen lijkt me?
[ Voor 110% gewijzigd door NMH op 07-10-2023 20:17 ]
En het zou zomaar kunnen zijn dat je wereldwijd dezelfde hoeveelheid vee kunt houden, zolang het maar beter verspreid wordt. Houdt het vee daar waar het geconsumeerd wordt. Misschien zou dat zelfs door Nederlandse boerenbedrijven gedaan kunnen worden. Het schijnt immers dat wij het veel efficienter doen dan in andere landen. Met die kennis kan je ook elders bedrijven opzetten en succesvol worden.skimine schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:33:
[...]
De stikstofverbindingen waar het hier om gaat zijn:Ammoniak komt vooral van veeteelt en bemesting. Stikstofoxiden komen vooral van het verkeer, energiecentrales en de industrie. (Bron: RIVM)
- Ammoniak: NH3
- Stikstofoxiden: NOx
Voor zover het om veeteelt gaat geldt: minder dieren = minder uitstoot. De export verminderen is een prima manier om dat te realiseren.
Of gewoon weer zoals in de jaren '50 gaan bouwen; schuurtje achter het huis met een varkenskot, een voertrog en 4 vierkante meter modderbak buiten. Etensafval ging naar het varken, de mest ging naar de moestuin achter het schuurtje en het varken werd in november aan huis geslacht en in de winter opgegeten.Frame164 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:37:
[...]En het zou zomaar kunnen zijn dat je wereldwijd dezelfde hoeveelheid vee kunt houden, zolang het maar beter verspreid wordt. Houdt het vee daar waar het geconsumeerd wordt. Misschien zou dat zelfs door Nederlandse boerenbedrijven gedaan kunnen worden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het zou mooi zijn als we een balans vinden tussen de jaren 50 en nu.Yaksa schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:22:
[...]
Of gewoon weer zoals in de jaren '50 gaan bouwen; schuurtje achter het huis met een varkenskot, een voertrog en 4 vierkante meter modderbak buiten. Etensafval ging naar het varken, de mest ging naar de moestuin achter het schuurtje en het varken werd in november aan huis geslacht en in de winter opgegeten.
Dat was pas gespreid vee houden en locaal consumeren.
Anoniem: 78739
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 14-11-2023 08:04 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Lijkt sterk op de Nederlandse weg. Vertrouwen op technologie, extern salderen, individuele uitzonderingen en is sommige gevallen minder strikte normen.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:00:
Ik begrijp nog niet volgens welk mechanisme geborgd wordt dat de luchtwassers de werkingsgraad uit de folder halen, en hoe de uiteindelijke halvering tot stand gaat komen als stikstofrechten doorgegeven mogen worden. De voorgestelde toetsing werkt willekeur in de hand.
Dit klinkt als een pakket (incl met de pet in de hand terug naar de EU en nieuw onderzoek) dat NL al geprobeerd heeft en aantoonbaar niet werkt.
Maar misschien was dit het politiek maximaal haalbare...
Misschien komt er wel een verplichte technische keuring? Bij indienstname en om de zoveel tijd een controlebezoek.Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:00:
Ik begrijp nog niet volgens welk mechanisme geborgd wordt dat de luchtwassers de werkingsgraad uit de folder halen, en hoe de uiteindelijke halvering tot stand gaat komen als stikstofrechten doorgegeven mogen worden. De voorgestelde toetsing werkt willekeur in de hand.
Dit klinkt als een pakket (incl met de pet in de hand terug naar de EU en nieuw onderzoek) dat NL al geprobeerd heeft en aantoonbaar niet werkt.
Maar misschien was dit het politiek maximaal haalbare...
Laten we nog een extra papieren tijger optuigen...Wozmro schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:17:
[...]
Misschien komt er wel een verplichte technische keuring? Bij indienstname en om de zoveel tijd een controlebezoek.
Zoals we er al zoveel hebben: gas , elektriciteit, EPC, voeding, water, brandstofpompen,...
Niet dat er dan 100% garantie is. Maar het is nu ook niet dat we geen enkele ervaring hebben met inspectieprotocollen en risicoanalyse.
De landbouwers, fabrikanten van de toestellen,... zullen dan wel weer zuchten over de 'regelitis' en aanbrengen dat de de kosten zullen doorgerekend worden en dus de prijzen zullen stijgen..
Meer van hetzelfde eigenlijkOp naar de volgende crisis/probleem dat moet opgelost worden.
The nitrogen crisis is a story about the political consequences of ignoring a problem for fear of antagonising an important interest group, then fumbling the response when it becomes clear that doing nothing is no longer tenable. And other countries should take note. France, Italy, Germany and Belgium also have Natura 2000 areas that overlap with intensive livestock farming, and without a change in European law, those governments must eventually tackle nitrogen emissions, too. More broadly, as the stikstofcrisis shows, if policymakers cannot devise effective political solutions to urgent environmental problems, they will find themselves in a double bind: watching the natural world fall apart around them, as political upheaval spreads.
[...]
It doesn’t take an expert in public policy or public relations to recognise that the Dutch government has made a mess of the nitrogen issue. Remkes’s recommendation for a “targeted” approach made piekbelasters such as the Grins feel just that – as if they had targets on their backs.
[...]
But turmoil of the kind seen in the Netherlands might be avoided if politicians act with more care and empathy. Drastic measures may be needed, but it isn’t necessarily helpful to frame them as such, or to place stringent demands on already struggling rural communities. How politicians choose to engage with their opponents is as important as the policies themselves – especially today, when misinformation and disinformation spread with unprecedented speed.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gebleken is dat de emissie-arme technieken in de praktijk niet voldoen. Dat wil nog niet zeggen dat de technieken niet goed zijn of dat verkeerde emissiegetallen daaraan zijn verbonden. Wat namelijk een belangrijke factor is in de praktijk is het menselijk handelen. Door bijv. onvoldoende onderhoud, verkeerde aanleg etc. Daarom worden nu proeven gedaan met online metingen van emissies. Of dat echter altijd toepasbaar is, bijv bij open stallen voor melkvee, is de vraag.Joris748 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:11:
[...]
Technologie blijkt keer op keer onvoldoende te werken en je bevoordeelt grote belasters doordat ze extern kunnen salderen, individuele uitzonderingen krijgen (op papier lijkt alles zo mooi) en bij zwaar belaste gebieden vooral pappen en nat houden.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Nog geen enkel bedrijf heeft harde afspraken gemaakt met het ministerie van Economische Zaken om de stikstofuitstoot te beperken. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS. In november vorig jaar kondigde het kabinet aan dat niet alleen met boeren, maar ook met industriële piekbelasters zou worden gesproken over het beperken van hun stikstofuitstoot.
Weer een voorbeeld dat je met vrijblijvendheid niets bereikt. Weer een jaar verloren (en waarschijnlijk nog een jaar, want verkiezingen en formatie). Grote bedrijven gaan pas bewegen als ze verplicht worden, dit soort veranderingen gaan niet zonder dwang.De belofte van het kabinet om ook met de industrie over stikstofbeperkingen te spreken, kwam na druk vanuit de Tweede Kamer. Kamerleden spoorden ministers meermaals aan om niet alleen boeren te laten opdraaien voor de stikstofproblemen, maar ook afspraken te maken met de industrie.
Minister Van der Wal (VVD) voor Natuur en Stikstof schreef een jaar geleden in een Kamerbrief dat het kabinet zou gaan spreken met alle industriële piekbelasters. Met de bedrijven zou worden gesproken over technische ingrepen om de stikstofuitstoot te reduceren of over het aanscherpen van de vergunningen. Mocht dat na een jaar geen resultaat opleveren, dan zou het kabinet "met pijn in het hart" bedrijven verplichten om de stikstofuitstoot te verlagen.
Maar wie gaat juist gebruik controleren? Meest logische instantie is de NVWA, maar kan die organisatie dat wel aan. En wie gaat al die inspecties betalen? Ik ben bang dat de belastingbetaler er weer voor opdraait.hansvk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:37:
[...]
Gebleken is dat de emissie-arme technieken in de praktijk niet voldoen. Dat wil nog niet zeggen dat de technieken niet goed zijn of dat verkeerde emissiegetallen daaraan zijn verbonden. Wat namelijk een belangrijke factor is in de praktijk is het menselijk handelen. Door bijv. onvoldoende onderhoud, verkeerde aanleg etc. Daarom worden nu proeven gedaan met online metingen van emissies. Of dat echter altijd toepasbaar is, bijv bij open stallen voor melkvee, is de vraag.
Een ander belangrijke ontwikkeling. In het voorjaar van 2024 zal de Raad van State een richtinggevende uitspraak doen over handhaving bij PAS-melders. Zie o.a. dit artikel.
Normaal gesproken wordt toezicht door de sector betaald. Althans dat geldt voor andere sectoren als financiën, gokbranche, etc. Voor landbouw is er uiteraard een uitzondering: de maatschappij mag voor de toezichtskosten opdraaien.Joris748 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:54:
[...]
Maar wie gaat juist gebruik controleren? Meest logische instantie is de NVWA, maar kan die organisatie dat wel aan. En wie gaat al die inspecties betalen? Ik ben bang dat de belastingbetaler er weer voor opdraait.
Trek die pleister eraf, reduceer de veestapel en zet de schouders onder een duurzame toekomst.
Controle doet het bevoegd gezag Wet natuurbescherming.Joris748 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:54:
[...]
Maar wie gaat juist gebruik controleren? Meest logische instantie is de NVWA, maar kan die organisatie dat wel aan. En wie gaat al die inspecties betalen? Ik ben bang dat de belastingbetaler er weer voor opdraait.
Trek die pleister eraf, reduceer de veestapel en zet de schouders onder een duurzame toekomst.
Het is wel weer gehannes van de regering, maar het is ook niet zo relevant: Oorspronkelijk schatte het ministerie dat het om zo'n 50 à 60 bedrijven zou gaan. Later bleken er in de top 3000 van grootste stikstofbelasters slechts 24 industriële bedrijven te staan. (...) Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken zegt dat de industrie slechts voor 2 procent bijdraagt aan de stikstofneerslag en dat er al een enorme reductie is geweest.Joris748 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:37:
We zijn ondertussen een jaar verder, waar er nauwelijks iets gebeurd is.
https://nos.nl/artikel/24...ken-over-stikstofuitstoot
[...]
[...]
Weer een voorbeeld dat je met vrijblijvendheid niets bereikt. Weer een jaar verloren (en waarschijnlijk nog een jaar, want verkiezingen en formatie). Grote bedrijven gaan pas bewegen als ze verplicht worden, dit soort veranderingen gaan niet zonder dwang.
Ik hoop, tegen beter weten in, dat het plan hoe die verplichting eruit ziet al klaar ligt.
Als ze zich hebben laten indoctrineren stelt dat zogenaamde geweldige boerenverstand ook niet veel voor. Daarmee hadden ze die indoctrinatie toch wel kunnen doorprikken?Joris748 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:16:
[...]
Je hebt gelijk. Boeren zijn niet alleen slachtoffer, ze zijn ook gewoon onderdeel van het systeem. Zij zijn jarenlang geindoctrineerd en doen gewoon zoals ze doen. Als een hamer je enige gereedschap is, behandel je ieder probleem als een spijker.
Wel voor de mensen die nog steeds het verschil tussen NOx en NH3 nog steeds niet snappen.Glenn Hoddle schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:18:
[...]
Dit is puur een toezegging geweest om die drammende boeren wat te paaien. Het probleem is de landbouw, met name de veeteelt, en daar zit dus ook de oplossing.
De (zware) industrie zorgt voor allerlei problemen, maar stikstof hoort er niet bij.
De hoeveelheid NOx uit de industrie viel me ook nog alles mee eigenlijk. Als je energieproductie daar niet onder schaart is het aandeel niet eens zo gek veel hoger dan uit de landbouw.Frame164 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:38:
[...]
Wel voor de mensen die nog steeds het verschil tussen NOx en NH3 nog steeds niet snappen.
https://nos.nl/l/2500688Minister Adema gaat met de Europese Commissie praten over de subsidies voor boeren die verduurzamen. Kort geleden werd bekend dat de betalingen aan boeren op grond van de zogeheten GLB-eco-regeling veel lager uitpakken dan eerder werd gedacht. Die subsidieregeling is bedoeld om Europese boeren te stimuleren om te investeren in duurzaamheid en biodiversiteit.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
ik denk dat dit vooral het pleasen van een politieke achterban is en niet veel meer dan dat. Ook zonder dit rekenmodel blijf je struikelen over het eigenlijke issue: de achteruitgang van natura2000-gebieden. Dat is op basis waarvan men Nederland vanuit de EU op de vingers heeft getikt. Oa. stikstof is een veroorzaker van die achteruitgang, waarbij deze actie slechts zorgt dat de status quo blijft bestaan en net die status quo is het probleem.hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:32:
Stikstofbeleid krijgt mogelijk een nieuwe (of oude?) richting.
Kamer neemt motie aan voor hogere drempelwaarde stikstof.
Harde eis is wel een positief advies van de Raad van State. Men heeft blijkbaar toch wat geleerd van het ooit ingevoerde en later afgeschoten PAS.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Toch lijkt het een potentiële optie, die ook in omringende landen zoals Duitsland en Denemarken wordt gehanteerd. Het PBL heeft het al eens meegenomen in de studie "Naar een uitweg uit de stikstofcrisis. Overwegingen bij een integrale, effectieve en juridisch houdbare aanpak."polthemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:40:
[...]
ik denk dat dit vooral het pleasen van een politieke achterban is en niet veel meer dan dat. Ook zonder dit rekenmodel blijf je struikelen over het eigenlijke issue: de achteruitgang van natura2000-gebieden. Dat is op basis waarvan men Nederland vanuit de EU op de vingers heeft getikt. Oa. stikstof is een veroorzaker van die achteruitgang, waarbij deze actie slechts zorgt dat de status quo blijft bestaan en net die status quo is het probleem.
dat is het punt net: het lost het PAS-probleem op, maar dat is een papieren probleem. Het vermindert de stikstofuitstoot met helemaal niets, hierdoor verandert er ook niets aan de schade die er is aan natura2000 gebieden, waardoor er dus ook niets verandert aan waarom we botsen met EU-regelgeving.hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Toch lijkt het een potentiële optie, die ook in omringende landen zoals Duitsland en Denemarken wordt gehanteerd. Het PBL heeft het al eens meegenomen in de studie "Naar een uitweg uit de stikstofcrisis. Overwegingen bij een integrale, effectieve en juridisch houdbare aanpak."
Een en ander moet ook samen gaan met maatregelen voor natuurherstel. Zowel voor de veesector, industrie, verkeer etc. Dat staat ook duidelijk in de studie die ik noem.polthemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:13:
[...]
dat is het punt net: het lost het PAS-probleem op, maar dat is een papieren probleem. Het vermindert de stikstofuitstoot met helemaal niets, hierdoor verandert er ook niets aan de schade die er is aan natura2000 gebieden, waardoor er dus ook niets verandert aan waarom we botsen met EU-regelgeving.
Wat je krijgt hiermee is dat men een politieke discussie voert over een getal achter de komma en hoe het nu precies zit met dit getal. Wat men zou moeten doen is de veeindustrie ter discussie stellen, wat gaan we eraan doen, want (en dat is hiermee ook het issue): de veesector gaat ook met de mest een probleem vormen, grondwaterkwaliteit, overall landbouw een probleem met grondwaterpeil. Allemaal zaken die ook impact hebben op onze natuur.
Maar! De PAS-melders hebben nu dus een vergunning te pakken en dan? Hoe zit het met de onteigening die zou moeten lopen bv., dat is vele malen spannender dan dit.
precies daarom verwacht ik dat dit vooral een nietszeggend dansje is, ook gezien welke partijen voor deze motie zijn. Het is afleiding van het werk wat gedaan moet worden en wat men nu al jarenlang aan het uitstellen is.hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Een en ander moet ook samen gaan met maatregelen voor natuurherstel. Zowel voor de veesector, industrie, verkeer etc. Dat staat ook duidelijk in de studie die ik noem.
Voor diegenen die betrokken zijn bij de uitvoering van de Wnb wat betreft gebiedsbescherming is allang duidelijk dat zonder maatregelen om stikstofdepositie terug te dringen de stikstofproblematiek niet wordt opgelost.
Jeetje.hansvk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:53:
Het PBL heeft het al eens meegenomen in de studie "Naar een uitweg uit de stikstofcrisis. Overwegingen bij een integrale, effectieve en juridisch houdbare aanpak."
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Was inderdaad een rare gewaarwording toen in de verte opeens een brandende stapel in de berm opdook. Zorgt ook voor gevaarlijke situaties om je heen op de weg.TheGhostInc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:06:
De boeren laten zich weer zien:
https://nos.nl/artikel/25...-door-puin-storten-boeren
Moeten we het topic voor de protesten weer openen?
Boerenprotesten vanwege de stikstofmaatregelen
Of is dit een kleine opleving?
Het valt me op dat er stevig wordt ingegrepen door de politie.
Overigens lijkt het me wel aardig dat ze de persoon die de asbest heeft gedumpt opsporen en dan van het bijbehorende bedrijf de milieuvergunning intrekken.
Mogen de *********** ruimte maken voor de boeren die wel enige grijze massa hebben.
Dit is protesteren omdat het in Frankrijk, België en Duitsland gebeurt tegen de EU regels. Dus ja dan leeft het hier ook weer op.TheGhostInc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:06:
Moeten we het topic voor de protesten weer openen?
Boerenprotesten vanwege de stikstofmaatregelen
Of is dit een kleine opleving?
Het valt me op dat er stevig wordt ingegrepen door de politie.
Overigens lijkt het me wel aardig dat ze de persoon die de asbest heeft gedumpt opsporen en dan van het bijbehorende bedrijf de milieuvergunning intrekken.
Mogen de *********** ruimte maken voor de boeren die wel enige grijze massa hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 06-02-2024 10:28 ]
Ze laten weer even zien wie in Nederland de baas is. FDF heeft naast haar vertegenwoordigende partij BBB nu ook goede contacten met de grootste partij van het land. Een kamerlid van de formerende partijen is in enigzins omfloerste taal bedreigd door de voorman van het FDF. Let wel, Harm Holman was jarenlang zelf boer, maar blijkbaar nu een "verrader". Het lijkt me eigenlijk raar om dit hele verhaal los te zien van de formatie.TheGhostInc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:06:
originele quote is verwijdert
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 06-02-2024 10:29 ]
En nu er gewonden zijn gevallen hebben de boeren bij mij echt alle krediet verspeelt. In mijn ogen valt dit soort volk onder de noemer voetbal hooligans, relschoppers. Dit heeft echt totaal niks meer met protesteren te maken. Dit zijn doelbewuste acties om andere mensen in gevaar te brengen.flessuh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:03:
[...]
Dit is protesteren omdat het in Frankrijk, België en Duitsland gebeurt tegen de EU regels. Dus ja dan leeft het hier ook weer op.
Hoewel ik de boeren steun in hun issues valt het wel op dat de boeren die hier nu demonstreren blijkbaar van de groep zijn die direct dingen in de fik steken en afval dumpen... *knip*
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 06-02-2024 10:29 ]
Tot nu toe zijn het ook nog redelijk kleine hoeveelheden. Lijkt mij dat dit de "harde kern" is van de protesterende boeren.nextware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:11:
[...]
En nu er gewonden zijn gevallen hebben de boeren bij mij echt alle krediet verspeelt. In mijn ogen valt dit soort volk onder de noemer voetbal hooligans, relschoppers. Dit heeft echt totaal niks meer met protesteren te maken. Dit zijn doelbewuste acties om andere mensen in gevaar te brengen.
Ik hoop dat ze die gasten kunnen identificeren en voor een langere tijd opsluiten. Maar goed.. de Nederlandse justitie geeft aan dat dit een lokaal probleem is voor de lokale bestuurders dus vermoedelijk zullen ze er wel weer mee weg komen
*knip* graag niet zonder enige onderbouwing of gedegen bron protestgroepen labelen als militante tak van deze of gene politieke partij. Hou de discussie hier zuivernextware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:11:
Ik hoop dat ze die gasten kunnen identificeren en voor een langere tijd opsluiten. Maar goed.. de Nederlandse justitie geeft aan dat dit een lokaal probleem is voor de lokale bestuurders dus vermoedelijk zullen ze er wel weer mee weg komen
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 06-02-2024 10:33 ]
*knip* heeft niets te maken met het onderwerpCVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Ze laten weer even zien wie in Nederland de baas is. FDF heeft naast haar vertegenwoordigende partij BBB nu ook goede contacten met de grootste partij van het land. Een kamerlid van de formerende partijen is in enigzins omfloerste taal bedreigd door de voorman van het FDF. Let wel, Harm Holman was jarenlang zelf boer, maar blijkbaar nu een "verrader". Het lijkt me eigenlijk raar om dit hele verhaal los te zien van de formatie.
[...]
*knip*
[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 06-02-2024 10:31 ]
Bij deze een video van de voorman van de FDF, die voor een berg met brandende autobanden staat (blijkbaar in België met goedkeuring van de plaatselijke gendarmes). Hij roept op tot "wilde acties", en maakt en passant nog even een toespeling op Minister Adema en Harm Holmans.flessuh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:25:
Tot nu toe zijn het ook nog redelijk kleine hoeveelheden. Lijkt mij dat dit de "harde kern" is van de protesterende boeren.
Ondertussen schijt ook de EU 3 kleuren stront door de boerenprotesten, ronduit lomp gedrag wordt dus weer beloond...nextware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:11:
[...]
En nu er gewonden zijn gevallen hebben de boeren bij mij echt alle krediet verspeelt. In mijn ogen valt dit soort volk onder de noemer voetbal hooligans, relschoppers. Dit heeft echt totaal niks meer met protesteren te maken. Dit zijn doelbewuste acties om andere mensen in gevaar te brengen.
Je vraagt je af wat er allemaal moet gebeuren voordat er een keer iemand wel z'n poot stijf houdt en zegt tot hier en niet verder.Brussel doet boeren nieuwe handreiking: pesticidereductie van tafel
Ik denk dat de boeren dat momenteel al doentoolkist schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:
[...]
Ondertussen schijt ook de EU 3 kleuren stront door de boerenprotesten, ronduit lomp gedrag wordt dus weer beloond...
[...]
Je vraagt je af wat er allemaal moet gebeuren voordat er een keer iemand wel z'n poot stijf houdt en zegt tot hier en niet verder.
Natuurlijk gaat die niks doen, want dan komen de onderhandelingen voor het nieuwe kabinet in nog meer problemen.nextware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:26:
[...]
Ik denk dat de boeren dat momenteel al doen![]()
Net hoorde ik op de radio dat er al meerdere indicaties van onvrede richting Yesilgöz geuit worden. Dus hopelijk wordt er nu actie ondernomen..
Ik vind het wel heerlijk dat Yesilgöz in een enorme spagaat terecht is gekomen. De law & order staatssecretaris versus de partijleider die onderhandelt met Van der Plas van de VVD.toolkist schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:29:
[...]
Natuurlijk gaat die niks doen, want dan komen de onderhandelingen voor het nieuwe kabinet in nog meer problemen.
https://tpo.nl/2024/02/06...ek-op-erfenis-timmermans/HvdBent schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:52:
Helaas beginnen ze in Brussel ook al slappe knieën te krijgen, het 50% reductieplan voor bestrijdingsmiddelen dreigt al in de ijskast te verdwijnen.
Dit gaat weer een lang verhaal zonder oplossingen worden, om vervolgens nog harder te moeten ingrijpen om dat beetje natuur dat we nog hebben te redden/...
En weer wordt het probleem vooruit geschoven. Weer moet er onderzocht en onderhandeld worden. Ik herhaal het nogmaals. De agrarische industrie wil geen duidelijkheid, zij wil gewoon doorgaan op de doodlopende weg. Een halvering van pesticiden, delen van het land braak laten liggen, wat is daar niet duidelijk aan?Onder druk van zowel boerenprotesten als de aankomende Europese verkiezingen, uit EU-leider Ursula von der Leyen openlijk kritiek op de politieke nalatenschap van Frans Timmermans, meldt de Telegraaf. Kritische stemmen binnen de Europese Commissie verwijten voormalig Eurocommissaris Timmermans en zijn medestander Diederik Samsom een beleid dat gericht is op het opleggen, verbieden en belasten van de agrarische sector.
Is het lobby of is het dat Timmermans en Samson teveel hun wil of die van hun partij doorgedrukt hebben. Zal niet zonder reden zijn van Von der Leyen openlijk kritiek heeft. En gezien de vele protesten in verschillende landen...Joris748 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:24:
[...]
https://tpo.nl/2024/02/06...ek-op-erfenis-timmermans/
[...]
En weer wordt het probleem vooruit geschoven. Weer moet er onderzocht en onderhandeld worden. Ik herhaal het nogmaals. De agrarische industrie wil geen duidelijkheid, zij wil gewoon doorgaan op de doodlopende weg. Een halvering van pesticiden, delen van het land braak laten liggen, wat is daar niet duidelijk aan?
Één dingen weten we zeker: de lobby is zeer effectief. Waarschijnlijk effectiever dan de druk van de protesten en aankomende verkiezingen bij elkaar.
https://pointer.kro-ncrv....cidenwet-sur-torpedeerden
Zouden het dan niet gewoon die boeren protesten zijn die de reden zijn van de 'kritiek' van vd Leyen? Eerst weloverwogen ja zeggen en dan als er wat tegengas komt meteen weer terugkrabbelen, bahbah.flessuh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:20:
[...]
Is het lobby of is het dat Timmermans en Samson teveel hun wil of die van hun partij doorgedrukt hebben. Zal niet zonder reden zijn van Von der Leyen openlijk kritiek heeft. En gezien de vele protesten in verschillende landen...
Pesticiden afbouw de ijskast in vindt ik overigens wel een gekke.. je zou eerder een uitgesmeerde regeling verwachten.
Een plan van de Europese commissie wordt eerst voorgelegd aan de Europese Raad (overleg van de landbouwministers van alle Europese landen). En vervolgens aan het Europarlement (direct verkozen vertegenwoordigers uit alle Europese landen). En als laatste gaat een richtlijn nog eens naar de nationale parlementen waar de gekozen vertegenwoordigers op nationaal niveau een redelijke vrijheid hebben om de uitvoering zelf in te vullen.flessuh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:20:
Is het lobby of is het dat Timmermans en Samson teveel hun wil of die van hun partij doorgedrukt hebben. Zal niet zonder reden zijn van Von der Leyen openlijk kritiek heeft.
Vergis je niet in de beeldvorming van de Telegraaf, die zijn zwaar anti-Timmermans.flessuh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:20:
Is het lobby of is het dat Timmermans en Samson teveel hun wil of die van hun partij doorgedrukt hebben. Zal niet zonder reden zijn van Von der Leyen openlijk kritiek heeft.
In de Farm to Fork-strategie die de Commissie in 2022 presenteerde was de vermindering van het pesticidengebruik een van de voorstellen die het meeste weerstand opriep bij de boeren en de rechtse partijen in Europa. Volgens Von der Leyen is de voorgenomen halvering inmiddels ‘het symbool van polarisering’ geworden, zei ze in het parlement. De boerenprotesten van afgelopen weken tonen volgens haar de noodzaak aan van een nieuwe dialoog met de boeren om het vertrouwen te herstellen.
En ook belangrijk:De recente demonstraties en acties van boeren hebben het intrekken van het pesticidenplan versneld. Het parlement had het voorstel eerder al verworpen nadat de rechtse partijen het dermate wilden afzwakken dat het niet meer acceptabel was voor de linkse fracties. Ook onder de lidstaten was er geen steun voor. Bij het pesticidenvoorstel betrokken Commissie-ambtenaren spraken schande over de aankondiging van Von der Leyen.
https://www.volkskrant.nl...-landbouwbeleid~be40fcef/Vorige week besloot ze al de verplichte braaklegging van landbouwgrond te versoepelen en beloofde ze een vermindering van de administratieve lastendruk voor boeren. Parlementariërs waarschuwen dat als Von der Leyen te veel aan de boeren tegemoet komt, ze de benodigde parlementaire steun voor een eventuele tweede termijn kan verliezen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Regeren is vooruitschuiven
Dat is een goeie. Ik neem aan dat de boeren uberhaupt geen geld willen aannemen van die vreselijke Haagse en Brusselse kliek. Dan geven we ze alle vrijheid om te doen wat ze willen. Maar wel zelf financieren.T-MOB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:56:
We kunnen het ook anders oplossen, laten we de boeren met rust en gebruiken we de landbouwsubsidies voor het vergroenen van de (overige) industrie en natuurherstel
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Zoiets las ik ook al in de column van Peter de Waard (Volkskrant).T-MOB schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:56:
We kunnen het ook anders oplossen, laten we de boeren met rust en gebruiken we de landbouwsubsidies voor het vergroenen van de (overige) industrie en natuurherstel
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Veehouders dragen niet bij aan onze voedselveiligheid. Ze importeren maïs en soja uit het buitenland, en maken daar onze biefstukjes en hamlapjes van.JukeboxBill schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:54:
Dat ze voedsel produceren is dan wel noodzaak, maar dat hoeft niet voor de halve wereld.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq