hamsteg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:35:
Dit is maar de halve waarheid en dat doe je steeds om de discussie positief richting de boer draaien. Je vergeet voor het gemak te melden dat o.a. wetgeving nodig is geweest (de mestboekhouding, vergunningaanvraag voor verbranden van snoeiafval - te vaak ging hier namelijk troep bij-in) om deze getallen te bereiken. Als de boeren zich enigszins reëel hadden gedragen, waren deze wetten helemaal niet nodig geweest. In drie fasen is deze boekhouding steeds meer aangescherpt en dat zie je inderdaad onmiddellijk terug in de reductie. Vanaf de laatste aanpassing in de mestboekhouding (fosfaten) zie je na een paar jaar weer langzaam een toename in uitstoot, deze is inderdaad nog steeds in totaal een stuk minder dan 20 jaar geleden maar stijgt wel.
Ik denk dat het een fundamenteel misverstand is dat we op boeren kunnen rekenen dat ze zich redelijk zullen gedragen. Natuurlijk, er gaan boeren zijn die dat doen - maar de verwachting moet een andere zijn.
Boeren zijn namelijk geen werknemers. Het zijn
ondernemers. En zeker in een vrijemarkteconomie, zullen ondernemers altijd op zoek gaan naar maximalisatie. Vaak binnen de gestelde kaders. En, soms, als ze denken er mee weg te kunnen komen, er overheen. Nu wil ik ook niet te hard zijn tegenover de boeren - de markt is een
race to the bottom. Als je niet meedoet, dan prijs je je vanzelf uit de markt.
Toch is het discours vaak één waar we tegen boeren aankijken als een beroepsgroep zoals die van leraren en docenten, of gemeenteambtenaren, of bankbedienden. En boeren houden die indruk ook graag in stand geloof ik. Maar dat zijn het dus niet. Het zijn ondernemers in een zeer onzekere markt, en met zeer wisselende omzet en winst.
We moeten, kortom, niet vertrouwen op de redelijkheid van de sector, of zelfregulering, of wat dan ook. We moeten ze duidelijke, strenge en heldere kaders geven. Uiteindelijk zijn zij er ook zelf bij gebaat, want anders worden ze linksom of rechtsom toch gedwongen de grenzen op te zoeken die minder stringent beleid ze toestaat. Wanneer er dan wordt aangescherpt komen ze er dan toch vaak achter dat het businessmodel niet meer klopt - en de resultaten zien we nu.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000