bilgy_no1 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:27:
[...]
Dank voor je antwoord.
Ja, ik ben eind van het jaar maar niet gaan onderhandelen, aangezien alles wat elektrisch was nog naar de leaserijders ging... Kreeg toen nog wel een mooie aanbieding bij Kia met 8% korting (Kia subsidie garantie), maar dat bleek alleen voor een 2020 model te zijn en ik heb de trekhaak nodig (dat kan de Kia wel vanaf het 2021 model). Ook laadt die wat langzamer en is de laadruimte flink kleiner.
Maar goed, ik heb ze nu aardig naar het uiterste denk ik. Eind van het jaar zal er meer keuze zijn, maar qua prijs zal het de ID.4 niet veel ontlopen als je naar bereik kijkt. Tesla zal waarschijnlijk de Model Y Standard Range introduceren voor een startprijs die rond de 47k-50k ligt (mijn vermoeden) en de LR zal iets kunnen zakken, misschien naar 58k of zo voor opties en rijklaar maken. Dit is eerlijk gezegd mijn grootste twijfelpunt. Die Tesla's zijn echt interessant vanwege het Supercharger netwerk. Ze laden heel snel en dat is ook nog eens flink goedkoper dan bijv bij Ionity of Fastned. Maar qua aanschaf zijn ze wel duur.
De Ariya ziet er ook interessant uit, maar qua prijs verwacht ik niet dat het een budgettopper wordt (en levering pas vanaf eind 2021). Van de Ioniq 5 verwacht ik veel, maar de e-Niro zit al op 46k (64 kWh batterij en luxe opties), dus de grotere en nieuwere auto zal daar niet onder zitten. De Enyaq is praktisch gelijk aan de ID.4. Er komt ergens dit jaar een aankondiging van de elektrische Megane (maar dat zal wel 2022 worden voor je die in handen hebt). Kortom, er zit veel in de pijplijn, maar niet per se zaken die direct het verschil maken.
En ja, ook eind dit jaar verwacht ik wel weer een lease sprint om nog van de 12% gebruik te kunnen maken...
Hi, Bilgy,
Even wat ervaringen van een ID4 1st. rijder (de niet-max) sinds 28-12. Als leaserijder heb ik me niet zo druk hoeven maken over de exacte aanschafprijs, maar vanwege bijtelling speelt dat natuurlijk wel wat mee. Je inschatting dat de ModelY wschnlk 47-50k wordt is erg optimistisch. De model 3 met standard range zit al op 49k. En dan krijg je een witte met goedkope wieldoppen, metallic (blauw) 1100,- en een rode kost al 2200,- extra, iets fatsoenlijker wielen nog eens zo iets. Dus 60k zit je zo op met de Y. En dan dus een range van 400km. Voor mij viel die daarom af. Hoewel die range in NL natuurlijk niet zo spannend is. Snelladers zijn fijn om te weten waar ze staan, voor als... maar praktisch gezien rijd je in NL toch niet heel vaak meer dan 350 km? Zonder wat langere tussenstop (meeting/werkplek/etc.) om te laden? De 11kW laders staan echt overal. Die mazzel hebben we in NL.
Ik ben enorm enthousiast over de ID4. Echt een heerlijke auto. Hiervoor een Mondeo st.w. dus qua bagage iets moeten inleveren, maar goed. Het is echt een auto om trots op te zijn. Vanmiddag bij de laadpaal liep een dametje van ruim in de 70 langs en zei 'wat een mooie auto'. Nu heb ik de honey yellow, dus ik zei nog iets van 'opvallende kleur he..'. Zei ze 'ja, maar ook het model'. Is toch grappig. Niet de reden om een auto op uit te zoeken, maar het is in het echt een veel mooiere auto dat op de foto's. En praktisch.
En tot nut toe geen storingen... paar keer gehad dat pas aan het eind van de straat het menu op kwam... maar goed. Enige minpuntje vind ik het ontbreken van el. stoelverstelling. Vooral vanwege geheugenfuncties. Heb thuis nl. 4 mensen met een rijbewijs en allemaal verschillende lengte.
Succes met de keuze. Is ook een leuk traject