Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste
Acties:

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sinds vanmiddag ~13:30 uur staat m'n ID.3 weer op de 20" Bridgestone Turanza Enliten zomerbanden: Wát een rust ineens weer (in vergelijking tot de 20" Hankook e-ION winterbanden). Verbruik op de terugweg naar huis lag ook meteen weer rond de 13,5 kWh/100Km in plaats van rond de 15 kWh :+

Wederom thuis de bandjes alsnog op een hogere bandenspanning mogen zetten dan dat ze dat bij een wissel (standaard?) doen bij Profile Tyre-Center. 2.1 bar is een leuke bandenspanning als je graag véél nieuwe banden wenst te kunnen verkopen aan Lease-EV rijders, een ~2-Ton zware EV op 20" mag echter bést een 'beetje' meer spanning hebben.... (2.8 voor / 3.0 achter).

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 06-03-2026 15:51 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Will_M schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:33:
Sinds vanmiddag ~13:30 uur staat m'n ID.3 weer op de 20" Bridgestone Turanza Enliten zomerbanden: Wát een rust ineens weer (in vergelijking tot de 20" Hankook e-ION winterbanden). Verbruik op de terugweg naar huis lag ook meteen weer rond de 13,5 kWh/100Km in plaats van rond de 15 kWh :+

Wederom thuis de bandjes alsnog op een hogere bandenspanning mogen zetten dan dat ze dat bij een wissel (standaard?) doen bij Profile Tyre-Center. 2.1 bar is een leuke bandenspanning als je graag véél nieuwe banden wenst te kunnen verkopen aan Lease-EV rijders, een ~2-Ton zware EV op 20" mag echter bést een 'beetje' meer spanning hebben.... (2.8 voor / 3.0 achter).
Crisis. Ook 20" winterbanden? Of heb je 1 set velgen? Ik vind de 19" zomerbanden onder mijn ID3 al groot genoeg en voor het verbruik van de winterbanden toch gekozen voor 18" Continental WinterContact TS870.
Ik doe ook 2,8 / 3,0

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Crisis. Ook 20" winterbanden? Of heb je 1 set velgen? Ik vind de 19" zomerbanden onder mijn ID3 al groot genoeg en voor het verbruik van de winterbanden toch gekozen voor 18" Continental WinterContact TS870.
Ik doe ook 2,8 / 3,0
Één setje 20" VW (Sanya) velgen waarbij ik de banden dus 2 keer per jaar laat wisselen. Bewust voor 20" gekozen omdat ik persoonlijk een hekel heb aan 'All-Season' banden én er in deze maatvoering /dit type geen van dat soort krengen leverbaar zijn :+

M'n werkgever wil hebben dat alle Lease Auto's op All-Season banden gezet worden, tenzij dat dat technisch niet mogelijk is.

Rede dat ik een hekel aan All-Season's heb is overigens het feit dat ik in de winter regelmatig in de Alpen vertoef en daar met dat type band véél te snel gedwongen wordt om sneeuwkettingen te gaan leggen op plekken waar een goede winterband nog ruim voldoende grip en trek/duw vermogen over heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 06-03-2026 19:17 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Will_M schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Één setje 20" VW (Sanya) velgen waarbij ik de banden dus 2 keer per jaar laat wisselen. Bewust voor 20" gekozen omdat ik persoonlijk een hekel heb aan 'All-Season' banden én er in deze maatvoering /dit type geen van dat soort krengen leverbaar zijn :+

M'n werkgever wil hebben dat alle Lease Auto's op All-Season banden gezet worden, tenzij dat dat technisch niet mogelijk is.

Rede dat ik een hekel aan All-Season's heb is overigens het feit dat ik in de winter regelmatig in de Alpen vertoef en daar met dat type band véél te snel gedwongen wordt om sneeuwkettingen te gaan leggen op plekken waar een goede winterband nog ruim voldoende grip en trek/duw vermogen over heeft.
Die zijn prima te krijgen, incl 3pmsf symbool. Maar ik zal je niet verraden.;)

Hoi!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-03 21:40

tijmeng

Panasonic 7J

zonnepaneelxl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:45:
[...]

De OBDlink LX. Werkt top. En de app CarScanner in android om de alle losse cellvoltages uit te lezen. Die heeft een soort standaard rapportage mogelijkheid en ergens op pagina 15 staan de cell voltages.

@tijmeng
Welk type obd scanner en software gebruik je?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo maar eens even op en neer naar Luxemburg gaan sturen oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbbLub0FOlqPFIxeIZmWlTqluZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl6lxyKU9arwbE9jk3kDKF8r.jpg?f=fotoalbum_large

in Luxemburg was er nog 55% over …..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZSgDaxr_HcBcQHouyfBIrRc1zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhBRPtny0p5g3HKxK4fb5iT0.jpg?f=fotoalbum_large

En om 18:15 uur weer thuis na een ritje van 446km:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NT7frbOpZASsvZ2hRJhlx0M1_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkpwCEHFb90lSTtukdIW2Oli.jpg?f=fotoalbum_large

Morgenvroeg tijdens de F1 van Melbourne de kabel er maar weer eens in gaan steken 👌

[ Voor 51% gewijzigd door Will_M op 07-03-2026 18:45 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Will_M schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:51:
Zo maar eens even op en neer naar Luxemburg gaan sturen oOo

[Afbeelding]
Poah, dit is wel jaloersmakend. Goede reis!

Hoi!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:05

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcqvrdDjneSaJJyT7NdtYs9CukA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQzsMqdS7VTbNX6dQvBNJlQQ.png?f=fotoalbum_large

Ik had Gemini gevraagd om de C-stijl (en de raamstijlen) matzilver te maken (aluminium kleurig), dat is aardig gelukt. Ik zit er aan te denken om de zwarte stijlen te laten wrappen. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik het wel echt mooi vindt i.c.m. de zwarte Bergen velgen :P

Vaak bu'j te bang!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Neem aan de raamstijlen nu zwart zijn.
De aanpassing ziet er wel goed uit. Maar andere wielen (ook met alu look) zou het naar mijn smaak beter maken. Met je huidige zwarte wielen zou ik de raamstijlen toch zwart houden, denk ik.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Athome schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:11:
Neem aan de raamstijlen nu zwart zijn.
De aanpassing ziet er wel goed uit. Maar andere wielen (ook met alu look) zou het naar mijn smaak beter maken. Met je huidige zwarte wielen zou ik de raamstijlen toch zwart houden, denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ia0SBs4NGxwLRqNq5zljg2EmSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft4D2hHbmoemsMBQHTQB6hq8.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het origineel, zwart idd. Ik vind de originele zilveren stijlen altijd wel mooi. Maar dat is dan eigenlijk altijd in combinatie met Drammen of Narvik velgen (zwart zilver).
Ik denk dat ik eens contact op ga nemen met een wrapper (of hoe dat heet ) om te vragen hoe veel het kost, of dat ik een keer een keer zelf een rol wrap bestel en het ga proberen (ooit eens zelf een keer interieurdelen met carbon wrap gedaan, en dat was wel goed gelukt).

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ter afsluiting van een weekend EV (ont)laden:

Zojuist bij thuiskomst (ná een heerlijk dagje échte RON102 benzine gebruikt te hebben met een motorfiets) de VW ID.3 weer 'vol' van de laadpaal afgepakt. Auto heeft vandaag de hele dag met de instelling 'Verminderde AC-Laadstroom' thuis aan de (22kWh) lader mogen staan zodat alle overtollige energie van de zonnepanelen ook daadwerkelijk IN de auto opgeslagen ging worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVUOTJRAbroP-XXZWNlleo6FqVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjYbq1aZSneX9pe3QMQs6N87.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen dus maar weer met frisse moed aan het werk.... Om zo de privé opgewekte stroom weer voor de baas in te gaan zetten (tegen een passende betaling, uiteraard) >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 08-03-2026 19:03 ]

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:56
Afgelopen zaterdag die gratis training Elektrisch Rijden gedaan, die ik van Volkswagen kreeg. Kreeg uitleg over de veiligheidssystemen en ook tips hoe je zuiniger kan rijden en wat het beste qua laden kan doen.

De belangrijkste tip was eigenlijk, probeer de auto zal lang mogelijk rollend te houden. Let een beetje op het verkeer voor je (en achter je) en probeer uit te rollen waar het kan. Over #TeamB en #TeamD hebben we het niet echt gehad. :D

Kan mij overigens niet herinneren, dat ik die cursus kreeg bij mijn eerste ID.3.

ID.3 Pro S Limited Edition

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:22
PB1983 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:10:
Afgelopen zaterdag die gratis training Elektrisch Rijden gedaan, die ik van Volkswagen kreeg. Kreeg uitleg over de veiligheidssystemen en ook tips hoe je zuiniger kan rijden en wat het beste qua laden kan doen.

De belangrijkste tip was eigenlijk, probeer de auto zal lang mogelijk rollend te houden. Let een beetje op het verkeer voor je (en achter je) en probeer uit te rollen waar het kan. Over #TeamB en #TeamD hebben we het niet echt gehad. :D

Kan mij overigens niet herinneren, dat ik die cursus kreeg bij mijn eerste ID.3.
Team B moet gewoon lekker voor de bergen bewaard worden.
Energie die je er niet opnieuw in hoeft te stoppen heb je bespaart. B modus gaat kenetisch energie omzetten naar electrische energie (terug de accu in). Daarbij gaat er een deel gewoon verloren.
Rollen (en enkel de luchtweerstand en de rolweerstand verliezen) kost minder aan verliezen.
Zeker omdat de vw geen volwaardige one pedal drive heeft.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Team B moet gewoon lekker voor de bergen bewaard worden.
Energie die je er niet opnieuw in hoeft te stoppen heb je bespaart. B modus gaat kenetisch energie omzetten naar electrische energie (terug de accu in). Daarbij gaat er een deel gewoon verloren.
Rollen (en enkel de luchtweerstand en de rolweerstand verliezen) kost minder aan verliezen.
Zeker omdat de vw geen volwaardige one pedal drive heeft.
Ik heb geen zin/tijd/geduld om continu te moeten anticiperen en de auto maximaal te moeten laten uitrollen (de meeste achterliggers vinden dat ook niet fijn), dus stand B is wat dat betreft echt dikke prima. Het is nog altijd beter dan je kinetische energie om te zetten in warmte 8)7

Vaak bu'j te bang!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-03 17:53

AvK

Ready Set Go

-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:05:
[...]

Ik heb geen zin/tijd/geduld om continu te moeten anticiperen en de auto maximaal te moeten laten uitrollen (de meeste achterliggers vinden dat ook niet fijn), dus stand B is wat dat betreft echt dikke prima.
Sterker nog, als je ruim 40 jaar gewend bent dat de auto vertraagt zodra je het gas loslaat...... Ik schrik me altijd de tandjes als ik per abuis in D rijdt. Heb het wel geprobeerd hoor maar kan er niet aan wennen. Dan maar een paar kilometer minder bereik. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• tcw82
-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:05:
[...]

Ik heb geen zin/tijd/geduld om continu te moeten anticiperen en de auto maximaal te moeten laten uitrollen (de meeste achterliggers vinden dat ook niet fijn), dus stand B is wat dat betreft echt dikke prima. Het is nog altijd beter dan je kinetische energie om te zetten in warmte 8)7
Stand b zet kenetisch energie om in warmte.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Stand b zet kenetisch energie om in warmte.
Nee. Je mechanische remmen zetten kinetische energie om in warmte. B is regeneratief remmen op de motor

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Nee. Je mechanische remmen zetten kinetische energie om in warmte. B is regeneratief remmen op de motor
Whaaaat?!! Jij hebt verliesloze omzetting van energie in je auto?!? _O- _O-

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Whaaaat?!! Jij hebt verliesloze omzetting van energie in je auto?!? _O- _O-
Nee natuurlijk is het geen 100%, maar met B zet je bij lange na niet alle energie om in warmte. Met het gebruik van de mechanische remmen dus wel. Je snapt (hopelijk) best wel wat ik bedoel

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Nee natuurlijk is het geen 100%, maar met B zet je bij lange na niet alle energie om in warmte. Met het gebruik van de mechanische remmen dus wel. Je snapt (hopelijk) best wel wat ik bedoel
Ik was allang blij dat je snel reageerde, anders had ik de hele avond moeten wachten om het grapje te maken.

De remmen pakken eerst "B" (onderhuids zegmaar) en daarna wrijving van de blokken op de schijven/trommels

• fiume
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13-03 12:19
Levertijd ID. Buzz Pro LBW
Interessant om op dit forum te lezen en in de toekomst info uit te wisselen.
Ik zou graag jullie ervaringen willen vragen met de levertijd van de ID. Buzz Pro LBW. We hebben een Pro met Comfort en Assistance Plus besteld en de dealer blijft vaag over de levertijd ("Volkswagen zegt 5 maanden, maar dat kan heel anders lopen"). Wat is jullie ervaring met de levertijd?

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:45

Boy

www.byoscoop.nl

Boy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:35:
Ik heb vanmorgen 3 dealers gebeld, de 3e had nog een witte ID.4 1st staan gelukkig! Die heeft ie vastgehouden en ik heb net getekend! Mijn eerste rit zal dus gelijk 120 km zijn naar huis haha

Dat wordt een jump, van een Mondeo uit 2008 naar deze :D

Superbenieuwd hoe die auto in het echt is. Gewoon blind kopen is toch wel een dingetje hoor....
Jongens, na dik 5 jaar en 4 maanden in dit forum is het moment daar dat ik afscheid neem. De auto heb ik zojuist verkocht. De nieuwe verwacht ik maandag geleverd te krijgen (Skoda Elroq Business Edition Maxx).

Bedankt en wellicht tot ziens in het Skoda topic in de toekomst!

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-03 20:50
Damn. Net puddle light R gemaakt onder garantie, is ie net verlopen midden februari, links nu defect. Willen het niet herstellen onder coulance, ondanks ik daar al tig keer geweest ben, mede ook omdat ze zelf regelmatig een kinderziekte niet juist hadden hersteld. Mensen met tips waar deze te kopen? Filmpje gezien op YT en stelt weinig voor het zelf vervangen. Als ik het goed heb gezien betreft het onderdeelnr. 11A945301. Iemand ervaring? Cheers!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 16:07
Meestal laad ik thuis, maar ik zag dat je laadpunten kunt opslaan in het laad menu en daar o.a. kunt instellen dat de auto altijd minimaal tot x% laadt nadat hij is aangesloten.
Waarom kan ik mijn thuislader niet ook als laad locatie opslaan? Dus dat ik thuis bij aankomst tot 50% bijlaadt en dan de rest in de avond als het rustig is?
Ik heb nu de laadschema's op de laadpaal ingesteld, maar kan dat voor de thuislader niet ook gewoon via de auto lopen?

BVD

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:52
Mk23 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:54:
Meestal laad ik thuis, maar ik zag dat je laadpunten kunt opslaan in het laad menu en daar o.a. kunt instellen dat de auto altijd minimaal tot x% laadt nadat hij is aangesloten.
Waarom kan ik mijn thuislader niet ook als laad locatie opslaan? Dus dat ik thuis bij aankomst tot 50% bijlaadt en dan de rest in de avond als het rustig is?
Ik heb nu de laadschema's op de laadpaal ingesteld, maar kan dat voor de thuislader niet ook gewoon via de auto lopen?

BVD
Dat kan gewoon met mijn ID3. Nu gebruik ik dat direct laden eigenlijk nooit. Ook al staat het wel ingesteld. Instellen van een laadlocatie kan als je thuis bent. Als je heel dicht bij je huis ook een openbare hebt staan, geldt dit ook als laadlocatie. Na aankoppelen wel opletten dat de auto op de goede modus staat. Dus direct laden of laden op voorkeurstijden. Dat kan het makkelijkst via je mobiel. Vaak doe ik het in de auto voordat ik de juiste tijd instel.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-03 19:41
The new ID.3 Neo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4JSib3XC7m8DYGkbWPNfefHSwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQRdBQsjWmYO72lSHmILdezp.jpg?f=fotoalbum_large

The successor to the ID.3 is in the starting blocks with a new name and will celebrate its world premiere as the ID.3 Neo in mid-April. Thanks to the latest software generation, the electric compact model comes with a host of new functions. These include, for example, the enhanced Travel Assist with traffic light detection and One Pedal Driving, where the vehicle recuperates until it comes to a standstill. The ID.4, ID.5 and ID.7 are already available to order as the first models equipped with this software, the above-mentioned functions and the new Innovision infotainment system. In addition, all new ID. models now have the option of supplying power to external devices – from electric grills to e-bikes – with an output of up to 3.6 kW directly from the high-voltage battery using the Vehicle-to-Load function.

https://www.volkswagen-ne...for-id4-id5-and-id7-20209

[ Voor 5% gewijzigd door Ronvgs op 12-03-2026 13:08 . Reden: Bron toegevoegd. ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05:34
Ronvgs schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:06:
The new ID.3 Neo

[Afbeelding]

The successor to the ID.3 is in the starting blocks with a new name and will celebrate its world premiere as the ID.3 Neo in mid-April. Thanks to the latest software generation, the electric compact model comes with a host of new functions. These include, for example, the enhanced Travel Assist with traffic light detection and One Pedal Driving, where the vehicle recuperates until it comes to a standstill. The ID.4, ID.5 and ID.7 are already available to order as the first models equipped with this software, the above-mentioned functions and the new Innovision infotainment system. In addition, all new ID. models now have the option of supplying power to external devices – from electric grills to e-bikes – with an output of up to 3.6 kW directly from the high-voltage battery using the Vehicle-to-Load function.

https://www.volkswagen-ne...for-id4-id5-and-id7-20209
Interessant. Wou net een nieuwe id.4 bestellen, maar nu eerst even uitzoeken wanneer die nieuwe features ook op de id.4 zitten…

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:00
Kammika schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Interessant. Wou net een nieuwe id.4 bestellen, maar nu eerst even uitzoeken wanneer die nieuwe features ook op de id.4 zitten…
Het zou pas echt goed zijn als VW die nieuwe digitale functies ook naar huidige modellen bracht 😀 Al is het als betaalde optie.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:54
Kammika schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Mijn ID.4 is vorige week besteld en bij de offerte zat al een addendum met onderstaande tekst.

Afgelopen maandag contact gehad met de dealer en die vertelde dat de productie nu gepland staat voor week 19. Afwachten of dat ik zo zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTT5C8y_v2Sxpi8rK-ZnckyJCPo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R6OQXxtpDD3GmJmizdD8ynJi.jpg?f=user_large

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:54
Wellicht interessante informatie over bouwjaar 2027 voor de ID.4/ID.5/ID.7. Laten vertalen door ChatGPT.

Op het forum van Mein ID staat ook nog informatie over wijziging in accu voor de verschillende modellen.

Bron: https://www.meinid.com/thread/10780-id-4-5-7-modelljahreswechsel-2026-27/?pageNo=1

Bij de overgang naar het nieuwe modeljaar voor de modellen Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.5, Volkswagen ID.7en Volkswagen ID.7 Tourer worden belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Deze worden van kracht vanaf productieweek 18 van 2026.

Met de overgang naar modeljaar 2027 krijgen de ID-modellen uitgebreide aanpassingen door een software-update, een nieuw infotainmentsysteem en de uitbreiding van diverse functies. Hieronder staan enkele van de belangrijkste punten.
Uitbreiding van functies
Bij de modeljaarwissel worden onder andere functies uitgebreid bij de volgende opties:
  • Connected Travel Assist
  • Verkeersbordherkenning
  • Rijstrookassistent “Lane Assist”
  • Dodehoekassistent “Side Assist”
  • Emergency Assist
  • Achteruitrijassistent
  • Waarschuwing voor vermoeidheid en verminderde aandacht
  • Afremfunctie bij afslaan
  • Manoeuvreerremfunctie
  • Adaptieve inzittendenbescherming
  • Noodoproepsysteem eCall
  • Vehicle-to-Load (stroom uit de auto gebruiken)
  • Laadstatistiek
  • Batterijstatus
  • Sfeerverlichting
  • Stoel-Climatronic (geventileerde/verwarmde stoelen met klimaatregeling)
Wellness-app
In de Wellness-app wordt een nieuwe Cinema Mode toegevoegd.

Hiermee wordt het interieur comfortabeler ingesteld: de klimaatregeling past zich aan, het glazen dak of rolgordijn sluit en de sfeerverlichting wordt automatisch aangepast voor een ontspannen sfeer.
Digitale sleutel
De digitale sleutel werkt vergelijkbaar met KESSY Advanced:
  • sleutelloze toegang tot de auto
  • sleutelloos starten en stoppen
  • sleutelloos vergrendelen
Tot vijf gebruikers (1 hoofdgebruiker + 4 extra gebruikers) kunnen de autosleutel gebruiken op maximaal drie apparaten per persoon. Veel smartphonefabrikanten worden ondersteund, zoals Apple, Google en Samsung.
Warmtepomp
De nieuwe warmtepomp benut de restwarmte uit het aandrijfsysteem efficiënter.

Daardoor is minder energie nodig om het interieur te verwarmen, wat de efficiëntie van de auto verbetert.
Nieuw infotainmentsysteem “Innovision”
Het nieuwe systeem Innovision combineert:
  • navigatie
  • In-Car Shop
  • infotainment
  • het ID-cockpit
Dit vormt één digitale omgeving die intuïtief te bedienen is en goed geïntegreerd is met het dagelijks gebruik van de auto.

De aanduiding “Pro” verwijst naar de inhoud van het navigatiesysteem.

De toevoeging “Max” betekent dat het systeem een groter display heeft.
Mobile Online Diensten (MOD)
De looptijd van VW Connect wordt verlengd van 2 naar 10 jaar.

Daarnaast worden in de app-store apps van derden aangeboden.
In-Car Shop
De In-Car Shop is een app-store in de auto, vergelijkbaar met een smartphone-appstore.

Daarin staan apps uit categorieën zoals:
  • audio
  • videostreaming
  • parkeren
  • laden
  • gaming
Deze apps worden geleverd door externe aanbieders.
Geen achterwaartse compatibiliteit
Auto’s die voor de modeljaarwissel gebouwd zijn met ID-software 5.x of ouder zijn niet hardware-compatibel met ID-software 6.

Een update naar ID-software 6 is dus niet mogelijk.

De nieuwe software is gebaseerd op een vernieuwde elektronische architectuur en bevat een nieuwe sensorset voor geavanceerde rijassistentiesystemen.

De ICAS (In Car Application Server) Gen2 fungeert als centrale gateway-besturingseenheid en vormt de technische basis voor de belangrijkste functies.

Daarnaast voldoet ID-software 6 aan toekomstige regelgeving, zoals:
  • de Europese EU7-emissienorm
  • GSR II-sensorvoorschriften
GSR II
Voor alle ID-modellen wordt een uitgebreid systeem voor afleiding- en vermoeidheidsdetectie ingevoerd.

Dit werkt met de multifunctionele interieurcamera (MIK).
NG eCall
Door een EU-verordening wordt een verbeterde versie van eCall ingevoerd.

Deze maakt snellere en stabielere verbindingen mogelijk door gebruik van de 4G-mobiele standaard.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:49
fiume schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:05:
Levertijd ID. Buzz Pro LBW
Interessant om op dit forum te lezen en in de toekomst info uit te wisselen.
Ik zou graag jullie ervaringen willen vragen met de levertijd van de ID. Buzz Pro LBW. We hebben een Pro met Comfort en Assistance Plus besteld en de dealer blijft vaag over de levertijd ("Volkswagen zegt 5 maanden, maar dat kan heel anders lopen"). Wat is jullie ervaring met de levertijd?
Ik heb de mijne (Pro Bulli LWB met trekhaak, 7-zits, 3-zone airco en nog wat dingetjes 21 januari besteld, mag m maandag as ophalen. Was initieel gepland op 16 april.

• Speedmaster
  • Laatst online: 17-03 15:36

Speedmaster

Make my day...

Boy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Jongens, na dik 5 jaar en 4 maanden in dit forum is het moment daar dat ik afscheid neem. De auto heb ik zojuist verkocht. De nieuwe verwacht ik maandag geleverd te krijgen (Skoda Elroq Business Edition Maxx).

Bedankt en wellicht tot ziens in het Skoda topic in de toekomst!
Wat heb je aan kilometers gereden en wat kreeg je ongeveer aan inruilwaarde..?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

Die ID.3 Neo ziet er wel lekker uit, met OPD en zo. Beetje jammer dat je als early adopter niet bepaald beloond wordt voor het zijn van early adopter.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• tcw82
Termy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:41:
Die ID.3 Neo ziet er wel lekker uit, met OPD en zo. Beetje jammer dat je als early adopter niet bepaald beloond wordt voor het zijn van early adopter.
Kost wat googlen... Maar opd is blijkbaar one pedal drive.
Denk ik?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tcw82 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Kost wat googlen... Maar opd is blijkbaar one pedal drive.
Denk ik?
Ja.
Fijne feature maar om te zeggen dat ik het nou echt mis met de huidige generatie? (En ik kom uit een EV met OPD..).

Vaak bu'j te bang!

• Termy

Termy

Misschien is het anders in de nieuwere ID's maar in mijn 1st Plus vind ik het wel jammer dat ik echt moet remmen om niet op voetgangerstempo ergens tegenaan te rijden. Vooral in filerijden lijkt OPD me nog prettiger dan nu in B rijden.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit in een 'echte' OPD EV gereden dus misschien dat de praktijk tegenvalt tov dit. Als je parkeert en zo is het op zich wel prettig dat je met de rem tussen 0-7 km/h moduleert zodat als het nodig is je direct bovenop je rem zit. Maar ja, als je met OPD met het pedaal loslaten ook praktisch direct tot stilstand komt dan lijkt me dat toch beter.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:34
Gisteren (privé) een nieuwe ID.7 Tourer Pro S Limited Edition (met inruil van mijn oude ID4) gekocht.
Afleverdatum 29 mei 2026. Dit kan volgens de dealer 3 weken eerder als ik GEEN Black Edition Pakket neem.
Ben benieuwd of 29 mei gaat lukken.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:15

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Termy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:41:
Beetje jammer dat je als early adopter niet bepaald beloond wordt voor het zijn van early adopter.
Wat voor beloning had je willen zien of verwacht?

• Termy

Termy

buzzlightyear schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Wat voor beloning had je willen zien of verwacht?
10 jaar we connect plus bv.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Speedmaster schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Wat heb je aan kilometers gereden en wat kreeg je ongeveer aan inruilwaarde..?
Oorspronkelijk bij mijn eigen dealer waar ik onderhoud ook laat doen: €16.000 bij inruil, maar ze hadden geen modellen die aan mijn budget voldeden (wilde een auto deze keer met de kop eraf, niet volle mep bij een nieuwe). Ik vond 16k trouwens eigenlijk al aan de lage kant, maar het wordt erger.

Later kreeg ik bij andere dealers in het land waar ik interesse had in een auto 13 tot 13,5 geboden.
Dealer waar ik de nieuwe auto heb gekocht gaf 10,5k, dat vond ik heel weinig maar denk dat ze gewoon geen inruil wilden. Dit is allemaal via foto's gegaan, niet bij de dealers langsgeweest.

Uiteindelijk maar eens (ondanks slechte ervaring in verleden) via wijkopenautos.nl alle foto's opgestuurd, bij de opties hoe de staat was van interieur en exterieur heb ik 'als nieuw' aangetikt, omdat 'kleine gebruikssporen' niet eerlijk was voor de staat van de auto na 5 jaar.

Kreeg ik een "gegarandeerde prijs" van €16.163 geboden.
Ik geloofde dat niet, maar toch een afspraak gemaakt. Ik dacht als we op 14,5 uitkomen, dan is alles meer dan wat de andere bedrijven boden.

Uiteindelijk is dit ook echt de prijs geworden.

Erg blij met die deal; lijkt het maximale te zijn wat ik had kunnen realiseren. de auto heeft net geen 137.000 km gelopen.

• Kammika
-tom-562 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Ja.
Fijne feature maar om te zeggen dat ik het nou echt mis met de huidige generatie? (En ik kom uit een EV met OPD..).
Ik rij nu ook nog ev met opd. Ga wsch wel overstappen maar een id.4 maar vond dit bij de proefrit wel echt een nadeel van de id.4 (ik neem ‘m vooral voor de ruimte wat mijn huidige auto dan weer een stuk minder heeft)

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:08
N0EL schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:00:
Gisteren (privé) een nieuwe ID.7 Tourer Pro S Limited Edition (met inruil van mijn oude ID4) gekocht.
Afleverdatum 29 mei 2026. Dit kan volgens de dealer 3 weken eerder als ik GEEN Black Edition Pakket neem.
Ben benieuwd of 29 mei gaat lukken.
Vraagje:
Met Exterieur pakket?

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:34
Nee .Geen Exterieur pakket.
Had zoiets op mijn ID.4. Leuk maar bijna nooit gebruikt

[ Voor 51% gewijzigd door N0EL op 13-03-2026 08:29 ]

• _Paul_84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:53
Ik kreeg begin deze week bevestiging van de leasemaatschappij dat mijn nieuwe ID.4 besteld is. Kort daarna zag ik berichten voorbij komen over modeljaar 2027, waardoor ik even dacht dat ik net te vroeg was.

Dus even contact opgenomen met de dealer. Zij hebben de order wel ontvangen, maar nog niet verwerkt en nog niet bij de fabriek geplaatst.

Inmiddels de bevestiging gekregen dat ik gewoon modeljaar 2027 geleverd krijg. Ze hadden nog niet alle specificaties binnen, maar dit zit er in ieder geval op:
- Stuurwiel met fysieke knoppen
- Nieuw infotainmentsysteem
- V2L
- Mobile device key
- Elektrische achterklep (wordt standaard op de Pro Limited Edition die ik besteld heb)

Al met al lijkt het er dus op dat het precies goed uitpakt. Nu alleen nog even wachten.

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:08
_Paul_84 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:50:
Ik kreeg begin deze week bevestiging van de leasemaatschappij dat mijn nieuwe ID.4 besteld is. Kort daarna zag ik berichten voorbij komen over modeljaar 2027, waardoor ik even dacht dat ik net te vroeg was.

Dus even contact opgenomen met de dealer. Zij hebben de order wel ontvangen, maar nog niet verwerkt en nog niet bij de fabriek geplaatst.

Inmiddels de bevestiging gekregen dat ik gewoon modeljaar 2027 geleverd krijg. Ze hadden nog niet alle specificaties binnen, maar dit zit er in ieder geval op:
- Stuurwiel met fysieke knoppen
- Nieuw infotainmentsysteem
- V2L
- Mobile device key
- Elektrische achterklep (wordt standaard op de Pro Limited Edition die ik besteld heb)

Al met al lijkt het er dus op dat het precies goed uitpakt. Nu alleen nog even wachten.
Ik ben benieuwd, ik heb hetzelfde. Echter is mijn leaseauto 2 weken geleden doorgezet naar de dealer maar die kon mij zo helaas geen update hierover geven. Iemand die evt meer info over beovesntaande heeft? Ik zag ook ergens built-in Google Maps voorbij komen wat het voordeel geeft met laden, routes etc.

[ Voor 6% gewijzigd door johan1997 op 13-03-2026 12:19 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-03 15:09
Ah, dat is top nieuws zeg! Ik rij al jaren in EV's met one pedal drive en dat is voor een nieuwe 'eerste' auto wel een harde eis. De ID.3 die we nu als tweede auto hebben is prima, rijdt fijn, maar het ontbreken van one pedal drive is voor mij bij een volgende auto een reden om niet naar VW (of VAG?) te kijken.
Met dit nieuws komen de ID.4 en ID.7 wel hoog op de lijst te staan! De ID.3 (1st plus) die we nu hebben is verder namelijk al een prima auto, wetende dat een nieuwer model beter afgewerkt is, sneller software heeft en nu dus OPD is wel erg prettig voor het uitzoeken van de volgende :) !

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 19:31
Smobbo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:16:
Ah, dat is top nieuws zeg! Ik rij al jaren in EV's met one pedal drive en dat is voor een nieuwe 'eerste' auto wel een harde eis. De ID.3 die we nu als tweede auto hebben is prima, rijdt fijn, maar het ontbreken van one pedal drive is voor mij bij een volgende auto een reden om niet naar VW (of VAG?) te kijken.
Met dit nieuws komen de ID.4 en ID.7 wel hoog op de lijst te staan! De ID.3 (1st plus) die we nu hebben is verder namelijk al een prima auto, wetende dat een nieuwer model beter afgewerkt is, sneller software heeft en nu dus OPD is wel erg prettig voor het uitzoeken van de volgende :) !
De ID.4 MY2025 heeft al OPD. Althans, ik raak mijn rem vrijwel nooit aan als ik op een rotonde of voorganger af rijd en in de file doet de auto alles zelf. Als je langer dan (ik geloof) 10 seconden volledig stil staat moet je het gas even aantikken om weer te gaan rijden.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-03 00:28

Consulectro

Lekker bezig...

De oudere modellen doen dat ook als ACC aan staat. I.p.v. bij stilstaan langer dan 10 seconden, het gaspedaal aan te raken kun je ook RES(et) even aantikken. Ik rij bijna 90% op ACC zonder gaspedaal aan te raken. Dus OPD mis ik niet.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:00
Consulectro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:57:
De oudere modellen doen dat ook als ACC aan staat. I.p.v. bij stilstaan langer dan 10 seconden, het gaspedaal aan te raken kun je ook RES(et) even aantikken.
Nog intuitiever is RES(ume) :)

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:47
Ik hoop dat het trek gewicht ook omhoog gaat naar minimaal 1500 kg, dan wordt het pas echt interessant...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Stefan1987 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:49:
[...]

De ID.4 MY2025 heeft al OPD. Althans, ik raak mijn rem vrijwel nooit aan als ik op een rotonde of voorganger af rijd en in de file doet de auto alles zelf. Als je langer dan (ik geloof) 10 seconden volledig stil staat moet je het gas even aantikken om weer te gaan rijden.
Bij de proefrit in de Elroq ging hij weer rijden zodra ik het stuur aanraakte, ga vanuit dat dat bij de ID.x ook zo is bij modellen met een capacitief stuur / Travel Assist

• tcw82
Boy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Bij de proefrit in de Elroq ging hij weer rijden zodra ik het stuur aanraakte, ga vanuit dat dat bij de ID.x ook zo is bij modellen met een capacitief stuur / Travel Assist
volgens mij niet. De kreet "acc ready" verschijnt als je het stuur pakt bij het verkeerslicht, als je daar tot stilstand bent gekomen met TA ingeschakeld en dus op het stoppen van de voorligger. (Of als je gestopt bent met de voetrem en je staat helemaal stil en drukt op resume (res), dan gaat acc aan en gaat hij pas van zijn plek als je het gas aantikt. Althans, dat is mijn ervaring.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

tcw82 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:59:
[...]

volgens mij niet. De kreet "acc ready" verschijnt als je het stuur pakt bij het verkeerslicht, als je daar tot stilstand bent gekomen met TA ingeschakeld en dus op het stoppen van de voorligger. (Of als je gestopt bent met de voetrem en je staat helemaal stil en drukt op resume (res), dan gaat acc aan en gaat hij pas van zijn plek als je het gas aantikt. Althans, dat is mijn ervaring.
Ah, dan is dat toch een verschil in gedrag. Had verwacht dat de modellen allemaal hetzelfde zouden reageren die op hetzelfde platform staan

• tcw82
Boy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Ah, dan is dat toch een verschil in gedrag. Had verwacht dat de modellen allemaal hetzelfde zouden reageren die op hetzelfde platform staan
misschien is dat ook wel zo, ik zal de door jou beschreven handelingen zo eens testen.

• Smobbo
Stefan1987 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:49:
[...]

Ik merk idd dat de auto afremt bij rotondes e.d., maar dat is geen OPD.
Heeft de ID.4 dat je als je het gaspedaal ineens volledig loslaat dat je echt stevig afremt en tot stilstand komt? (Dus zonder voorgangers of wegbeeld die dit veroorzaakt)

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-03 18:40
Smobbo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Ik merk idd dat de auto afremt bij rotondes e.d., maar dat is geen OPD.
Heeft de ID.4 dat je als je het gaspedaal ineens volledig loslaat dat je echt stevig afremt en tot stilstand komt? (Dus zonder voorgangers of wegbeeld die dit veroorzaakt)
Nee, zelfs in de B stand remt een ID.4 niet zo hard af bij het compleet loslaten van het gas, als je gewend bent in een One Pedal Drive mode van de meeste andere merken.
In de D stand rijdt hij echt als een automaat: volledig uit laten rollen. In de B stand doet hij wel regeneratief elektrisch remmen bij het loslaten, maar dus niet heel hard en je komt er niet mee tot stilstand.

• Termy

Termy

thaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Nee, zelfs in de B stand remt een ID.4 niet zo hard af bij het compleet loslaten van het gas, als je gewend bent in een One Pedal Drive mode van de meeste andere merken.
In de D stand rijdt hij echt als een automaat: volledig uit laten rollen. In de B stand doet hij wel regeneratief elektrisch remmen bij het loslaten, maar dus niet heel hard en je komt er niet mee tot stilstand.
Ik vind het al best hard remmen in B, maar in 'echte' OPD EVs is dat dus nog fanatieker? Ik neem aan dat dit erg afhankelijk is van het vermogen van de motor. Of neemt OPD dan de frictieremmen mee?

Overigens is D echt uitrollen zonder aandrijving en praktisch niet remmen (op de aandrijflijn, wel rolweerstand en luchtweerstand uiteraard), maar het is me niet duidelijk hoe dat zich precies verhoudt tot een ICE automaat. Ontkoppelt die bij gas los? Ik in de VS wel eens een automaat gereden en die remde idd veel minder af bij gas los dan ik gewend was van een handbak, ik kreeg zelfs de indruk dat het nog steeds aangedreven werd.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:25

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Termy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Ik vind het al best hard remmen in B, maar in 'echte' OPD EVs is dat dus nog fanatieker? Ik neem aan dat dit erg afhankelijk is van het vermogen van de motor. Of neemt OPD dan de frictieremmen mee?
Met OPD kan je de auto volledig tot stilstand laten komen. De huidige ID's blijven altijd een beetje rollen (~5km/h). In mijn vorige EV (Tesla) kon ik hele routes rijden zonder het rempedaal ook maar één keer aan te raken, als je wat anticiperend rijdt kan je zelfs voor bvb stoplichten tot stilstand komen zonder actief te hoeven remmen. Rijdt echt heerlijk, en hoewel het geen dealbreaker voor mij was, mis ik het nog wel eens.

De hierboven geposte lijst met mogelijke features van 6.0 zijn wel eindelijk features die het moderne autorijden naar VW brengen. Zaken als OPD, telefoon als sleutel, multimedia-apps - je kan allemaal prima zonder maar als je het eenmaal gewend bent voelt de huidige software (en dan rijd ik zelfs nog met 3.2 :') , maar wmb geldt dat ook voor 5.0 ) toch nog steeds als old-auto.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Termy

Termy

MrTinux schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Met OPD kan je de auto volledig tot stilstand laten komen. De huidige ID's blijven altijd een beetje rollen (~5km/h). In mijn vorige EV (Tesla) kon ik hele routes rijden zonder het rempedaal ook maar één keer aan te raken, als je wat anticiperend rijdt kan je zelfs voor bvb stoplichten tot stilstand komen zonder actief te hoeven remmen. Rijdt echt heerlijk, en hoewel het geen dealbreaker voor mij was, mis ik het nog wel eens.

De hierboven geposte lijst met mogelijke features van 6.0 zijn wel eindelijk features die het moderne autorijden naar VW brengen. Zaken als OPD, telefoon als sleutel, multimedia-apps - je kan allemaal prima zonder maar als je het eenmaal gewend bent voelt de huidige software (en dan rijd ik zelfs nog met 3.2 :') , maar wmb geldt dat ook voor 5.0 ) toch nog steeds als old-auto.
Ja ik snap het concept van OPD en ik ben me helaas maar al te bewust van het niet volledig tot stilstand komen in de ID.3 aangezien ik altijd in B rijd (3.7). Ik vroeg me af of andere auto's met echte OPD en ook ongeveer een 150 kW motor even hard remmen. Als ik het pedaal volledig los laat ga ik niet naar max regen (groen balkje) tenzij ik hard genoeg ga (snelweg). Vooral de ongelijke respons op basis van hoe veel regen de batterij kan hebben vind ik nu irritant.

• thaan
Termy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Overigens is D echt uitrollen zonder aandrijving en praktisch niet remmen (op de aandrijflijn, wel rolweerstand en luchtweerstand uiteraard), maar het is me niet duidelijk hoe dat zich precies verhoudt tot een ICE automaat. Ontkoppelt die bij gas los? Ik in de VS wel eens een automaat gereden en die remde idd veel minder af bij gas los dan ik gewend was van een handbak, ik kreeg zelfs de indruk dat het nog steeds aangedreven werd.
Klopt: in een 'echte' OPD stand is het niet alleen veel fanatieker en harder remmen door het gas los te laten, je kunt er ook praktisch een noodstop mee maken. Zelfs een kleine 'zwakke' Fiat 500e remt vele malen harder met OPD (en naar mijn idee heeft het daarom dus ook niks met de kracht van de motor te maken), en ook volledig tot stilstand. OPD neemt dan ook de frictieremmen mee ja.
Het is heel persoonlijk, maar ik vindt zoals velen OPD zeker fijner rijden en dat is dus een minpuntje voor de ID.4, maar zoals hierboven ook al gezegd werd, geen dealbreker. Dan maar twee-pedal-driving, ook prima.

Het stomme is: OPD is simpelweg een software dingetje. Het is simpelweg een mix van softwarematig instellen hoeveel procent rem er toegepast wordt bij het loslaten van het gaspedaal, en onderhuids dan weer een mix van hoeveel rem via de motor, en hoeveel rem via de frictieremmen. Het zou dus prima kunnen op de ID.4, maar kennelijk besluiten ze dat alleen toe te passen op de nieuwe ID.4.

• Kammika
thaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Klopt: in een 'echte' OPD stand is het niet alleen veel fanatieker en harder remmen door het gas los te laten, je kunt er ook praktisch een noodstop mee maken. Zelfs een kleine 'zwakke' Fiat 500e remt vele malen harder met OPD (en naar mijn idee heeft het daarom dus ook niks met de kracht van de motor te maken), en ook volledig tot stilstand. OPD neemt dan ook de frictieremmen mee ja.
Het is heel persoonlijk, maar ik vindt zoals velen OPD zeker fijner rijden en dat is dus een minpuntje voor de ID.4, maar zoals hierboven ook al gezegd werd, geen dealbreker. Dan maar twee-pedal-driving, ook prima.

Het stomme is: OPD is simpelweg een software dingetje. Het is simpelweg een mix van softwarematig instellen hoeveel procent rem er toegepast wordt bij het loslaten van het gaspedaal, en onderhuids dan weer een mix van hoeveel rem via de motor, en hoeveel rem via de frictieremmen. Het zou dus prima kunnen op de ID.4, maar kennelijk besluiten ze dat alleen toe te passen op de nieuwe ID.4.
Is niet alleen een softwaredingetje. Bij opd doet ook de echte rem af en toe mee

• Kammika
thaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Met opd jun je geen noodstop maken. Die mag wettelijk maar x% van de remcapaciteit gebruiken. Met bijremmen rem je altijd harder

• thaan
Kammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Is niet alleen een softwaredingetje. Bij opd doet ook de echte rem af en toe mee
Het remmen van OPD is een combinatie van beide, en aangezien ook 'echt' remmen softwarematig is, is het dus zeker een softwareding: softwarematig kan de auto immers ook een volledige noodstop maken en de 'echte remmen' 100% aanknijpen.
Kammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Met opd jun je geen noodstop maken. Die mag wettelijk maar x% van de remcapaciteit gebruiken. Met bijremmen rem je altijd harder
Dat betwijfel ik verder niet hoor, dat OPD geen noodstop maakt, ik zeg alleen dat VW de ID.4 softwarematig prima een volledige Tesla-achtige OPD functie kan geven. Immers kunnen de 'echte' remmen helemaal softwarematig bediend worden (ala break-by-wire) en dus is het prima mogelijk. Ze doen het kennelijk alleen niet voor de oudere modellen & dat is een keuze, niet een technische onmogelijkheid.

[ Voor 42% gewijzigd door thaan op 14-03-2026 17:28 ]

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:47
Als het zo doorgaat, krijgen we straks in ons rijbewijs niet alleen b met schakel, aantekening b met automaat en aantekening b met opd... :+

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
thaan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Het remmen van OPD is een combinatie van beide, en aangezien ook 'echt' remmen softwarematig is, is het dus zeker een softwareding: softwarematig kan de auto immers ook een volledige noodstop maken en de 'echte remmen' 100% aanknijpen.
Dan ga je er vanuit dat de ABS module over het volledige 100% rem bereik genoeg granulariteit/controle heeft om op een controleerbare/fijne manier OPD te kunnen doen bij hogere frictierembelasting.

Vroeger had je bij VW (PQ platform als ik mij goed herinner) ook ABS modules die wel met het radar noodremsysteem konden werken, maar niet fijn genoeg konden regelen voor ACC.

Ik kan mij goed in beelden dat er bepaalde eisen zijn voor een ABS module om effectief een "degelijk/comfortabel" OPD product af te leveren.

• thaan
AndRo555 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Dan ga je er vanuit dat de ABS module over het volledige 100% rem bereik genoeg granulariteit/controle heeft om op een controleerbare/fijne manier OPD te kunnen doen bij hogere frictierembelasting.

Vroeger had je bij VW (PQ platform als ik mij goed herinner) ook ABS modules die wel met het radar noodremsysteem konden werken, maar niet fijn genoeg konden regelen voor ACC.

Ik kan mij goed in beelden dat er bepaalde eisen zijn voor een ABS module om effectief een "degelijk/comfortabel" OPD product af te leveren.
Ik bedoel meer dat een ID.4 (in ieder geval de mijne, een 1st Max) bijna volledig zelfstandig kan rijden.
Met Pilot Assist (heet dat zo bij VW?) kan hij niet alleen afstand houden van andere auto's, maar ook zelf tot stilstand komen achter een auto bij het stoplicht.

Dat betekent dus volledig (en vrij comfortabel, maar niet niveau Tesla) het gas en de rem bedienen, volledig tot stilstand achter een andere auto. Dat kan hij zelfstandig/softwarematig, en dus is OPD ook mogelijk, dat is immers exact dezelfde functie, alleen bedien je hem dan zelf via 1 pedaal, in plaats van dat de auto dat zonder jouw input doet (wat hij dus al reeds kan).

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Het is dan toch nog steeds puur een software dingetje. De remmen kunnen nu ook al zonder input van het rempedaal geactiveerd worden

Vaak bu'j te bang!

• Pr088
Smobbo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:16:
De ID3 heeft toch gewoon one-pedaldrive als je de ACC activeert? Mijn ID3 1st stopt volledig.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Termy

Termy

@Pr088 Dat is zero pedal drive ;).

@thaan ja ok, dan is het dus qua gevoel onafhankelijk van de motor maar je wilt natuurlijk je frictieremmen zo goed als niet gebruiken ipv regeneren wanneer je moet remmen, dus dan lijkt me een sterkere motor me nog steeds beter.

• Smobbo
Pr088 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:31:
[...]

De ID3 heeft toch gewoon one-pedaldrive als je de ACC activeert? Mijn ID3 1st stopt volledig.
Ik begrijp dus uit de andere reacties (dank allen!) dat het geen OPD is. Dat je met ACC stopt en optrekt met de rest van het verkeer is prettig, maar dan raak je dus geen enkel pedaal aan. Bij OPD bedien je de snelheid geheel met 1 pedaal, zowel optrekken als remmen, ook zonder een voorganger ofzo. Dat ben ik nu compleet gewend en ik rij dan ook vanaf de oprit thuis tot mijn werk adres zonder de rem aan te raken, de rem gebruik je alleen als je verrast wordt door iets en ineens echt hard moet remmen (randje noodstop).
ACC kan je nog niet gebruiken op een woonerf :+ .

• Pr088
Smobbo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ik begrijp dus uit de andere reacties (dank allen!) dat het geen OPD is. Dat je met ACC stopt en optrekt met de rest van het verkeer is prettig, maar dan raak je dus geen enkel pedaal aan. Bij OPD bedien je de snelheid geheel met 1 pedaal, zowel optrekken als remmen, ook zonder een voorganger ofzo. Dat ben ik nu compleet gewend en ik rij dan ook vanaf de oprit thuis tot mijn werk adres zonder de rem aan te raken, de rem gebruik je alleen als je verrast wordt door iets en ineens echt hard moet remmen (randje noodstop).
ACC kan je nog niet gebruiken op een woonerf :+ .
Je mag een overnamebod doen op mijn e-Corsa. Die kan doen wat jij wilt. Hoef je de ACC ook niet te gebruiken: die zit er niet op :+

• Smobbo
Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Je mag een overnamebod doen op mijn e-Corsa. Die kan doen wat jij wilt. Hoef je de ACC ook niet te gebruiken: die zit er niet op :+
Haha, nee dankje ;) . We rijden hier lekker verder met de auto's die we hebben en als over 2 jaar de 1e auto weer gewisseld moet worden gaan we naar de VAG stal kijken :)
Edit: Ik lees online overigens dat e-corsa ook geen OPD heeft :o ?
https://www.ad.nl/auto/te...de-grenzen-niet~af1c5300/

[ Voor 14% gewijzigd door Smobbo op 15-03-2026 12:58 ]

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03 14:19
Gisteren thuisgekomen van onze eerste wintersport in Oostenrijk met een ID4 ( voorheen Q2 benzine auto)
Ik had vooraf wat onderzoek gedaan en samen met ChatGDP een laadplan gemaakt. Je kunt het ook met de navigatie doen, maar we wilde ook niet uitkomen bij dure laadpalen.
Op de heenweg had ik ervoor gekozen iig in Duitsland om bij Aldi Süd te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SFLGjGZSlxnsfwpXJnhKyqStAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgKA0LkVkHj3OMU76sYpV3Qi.png?f=fotoalbum_large

Daar kost het snelladen maar 0,47€ per kwh. Echter waren er op zondag maar twee locaties Stromberg ( A61) en Ulm A8 /A7 waar we dan konden laden. Als we thuis op 100% zouden vertrekken moesten we makkelijk de 300km tot Stromberg halen. Dit was toch nog een uitdaging omdat het koud was rond vriespunt. Uiteindelijk door maar max 105km/h te rijden haalden we die stop met nog 13% over. De tweede stop in Ulm was weer 300km dus de auto weer tot 95% opgeladen. Dit is niet ideaal want het duurde 45 minuten. Wat wel fijn is daar dat er een goede bakker tegenover zit waar je lekker kunt ontbijten. Deze weer gehaald maar weer niet veel harder dan 110Kmh gereden. Al met al was duurde de heenweg 11uur inclusief pauzes en bouwstelle op de autobaan. Voor de terugweg had ik toch een andere strategie bedacht. Meer kortere laad sessies dus tussen 10 en 75% laden. Ik heb toen gekozen voor Tesla super chargers die langs de snelweg staan en die ook zonder abo 0,66€ per kwh kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utKrESsAKuqmSZY2D0M2AT82848=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx95PrIRE0oSTNNbHaIGD8r4.jpg?f=fotoalbum_large

Wel opletten dat je binnen 5 minuten na het laden wegrijdt om extra boete te vermijden. Deze strategie werkte eigenlijk super. Ik kon de hele weg 125kmh rijden en zo toch makkelijk met 3 laadpalen Duitsland door. Bij de grens van Venlo zat er nog 11% in maar daar konden we weer op kosten van de baas laden🥰.

Voor de navigatie had ik eerst in de VW app de Tesla laadpalen opgezocht en deze als locatie toegevoegd als favoriete laadpalen. Bij het starten van het navigeren gaf ik eerst de eindbestemming in en vervolgens kon ik twee opgeslagen laadpunten toevoegen. Wel eerst degene die het verst weg lag eerst. Meer als twee kan niet helaas. Dus heb halfweg de resterende toegevoegd. Wat mij verder opviel was dat de te verwachten aankomsttijd totaal niet klopte. Elke laadpaal ruimde hij 3 uur tijd voor in😂.
Al met al is het erg meegevallen. Meer kortere laad sessies geeft mijn voorkeur. Uiteindelijk veel de totale kosten voor het laden ook erg mee.

Voor Duitsland is er trouwens een app speciaal voor goedkope laadpalen onder de 0,50€ per kwh. “Ad-hok Map”

M.v.g Stefan

• Kammika
svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:04:
Gisteren thuisgekomen van onze eerste wintersport in Oostenrijk met een ID4 ( voorheen Q2 benzine auto)
Ik had vooraf wat onderzoek gedaan en samen met ChatGDP een laadplan gemaakt. Je kunt het ook met de navigatie doen, maar we wilde ook niet uitkomen bij dure laadpalen.

[Afbeelding]

Daar kost het snelladen maar 0,47€ per kwh. Echter waren er op zondag maar twee locaties Stromberg ( A61) en Ulm A8 /A7 waar we dan konden laden. Als we thuis op 100% zouden vertrekken moesten we makkelijk de 300km tot Stromberg halen. Dit was toch nog een uitdaging omdat het koud was rond vriespunt. Uiteindelijk door maar max 105km/h te rijden haalden we die stop met nog 13% over. De tweede stop in Ulm was weer 300km dus de auto weer tot 95% opgeladen. Dit is niet ideaal want het duurde 45 minuten. Wat wel fijn is daar dat er een goede bakker tegenover zit waar je lekker kunt ontbijten. Deze weer gehaald maar weer niet veel harder dan 110Kmh gereden. Al met al was duurde de heenweg 11uur inclusief pauzes en bouwstelle op de autobaan. Voor de terugweg had ik toch een andere strategie bedacht. Meer kortere laad sessies dus tussen 10 en 75% laden. Ik heb toen gekozen voor Tesla super chargers die langs de snelweg staan en die ook zonder abo 0,66€ per kwh kost.

[Afbeelding]

Wel opletten dat je binnen 5 minuten na het laden wegrijdt om extra boete te vermijden. Deze strategie werkte eigenlijk super. Ik kon de hele weg 125kmh rijden en zo toch makkelijk met 3 laadpalen Duitsland door. Bij de grens van Venlo zat er nog 11% in maar daar konden we weer op kosten van de baas laden🥰.

Voor de navigatie had ik eerst in de VW app de Tesla laadpalen opgezocht en deze als locatie toegevoegd als favoriete laadpalen. Bij het starten van het navigeren gaf ik eerst de eindbestemming in en vervolgens kon ik twee opgeslagen laadpunten toevoegen. Wel eerst degene die het verst weg lag eerst. Meer als twee kan niet helaas. Dus heb halfweg de resterende toegevoegd. Wat mij verder opviel was dat de te verwachten aankomsttijd totaal niet klopte. Elke laadpaal ruimde hij 3 uur tijd voor in😂.
Al met al is het erg meegevallen. Meer kortere laad sessies geeft mijn voorkeur. Uiteindelijk veel de totale kosten voor het laden ook erg mee.

Voor Duitsland is er trouwens een app speciaal voor goedkope laadpalen onder de 0,50€ per kwh. “Ad-hok Map”

M.v.g Stefan
Haal je met een id4 maar 300km bij koud weer al je 105 rijdt? Ik had toch wel beter verwacht, mijn huidige Volvo haalt dan 260 bij dit soort omstandigheden, maar de wltp van de id4 is bijna de helft meer…

Was dit met of zonder warmtepomp? En welk accupakket en met 2 of 4 wiel aandrijving?

• Termy

Termy

Wel verbazend idd aangezien ik met m'n ID.3 al 300 km haal. Zijn er ID.4's met klein accupakket van ~58 kWh zoals mijn 1st Plus ID.3? Dan is het weer niet zo gek.

• Pr088
svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M.v.g Stefan
Leuk verslag! Ik zou een volgende rit in Duitsland EnBW aan je aanbevelen. Met een maandabonnement 6/12 euro, (direct weer opzegbaar) laad je voor 46/39 cent.
En kijk ook naar EWE GO (0,52 bij eigen snelladers)

• Pr088
Smobbo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Haha, nee dankje ;) . We rijden hier lekker verder met de auto's die we hebben en als over 2 jaar de 1e auto weer gewisseld moet worden gaan we naar de VAG stal kijken :)
Edit: Ik lees online overigens dat e-corsa ook geen OPD heeft :o ?
https://www.ad.nl/auto/te...de-grenzen-niet~af1c5300/
Hmm, voor mijn gevoel komt de auto toch wel helemaal tot stilstand. Misschien ook zelfbedrog. Zal morgen richting werk weer testen :)

• svkaster
Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:30:
[...]

Hmm, voor mijn gevoel komt de auto toch wel helemaal tot stilstand. Misschien ook zelfbedrog. Zal morgen richting werk weer testen :)
Ik heb zelfs de 77kw ID4, mij is het eigenlijk ook een raadsel waarom hij op de heenweg maar zo weinig km kon rijden. Het was vorige week zondag morgen rond het vriespunt en erg mistig.
Dus wel ruit verwarming, spiegel verwarming verlichting winterbanden en binnen in de auto 20,5 gr. hij gaf de eerste 200km telkens een gemiddelde sinds laatste lading van 28 tot 32 kwh per 100km :( . Daarna werdt het warmer en heeft hij niet meer zo schadelijk gereden. Op de terugweg met 13 gr en een snelheid van 125km/h had ik een verbruik van gemiddeld 22 kwh per 100Km :)

• svkaster
Kammika schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Haal je met een id4 maar 300km bij koud weer al je 105 rijdt? Ik had toch wel beter verwacht, mijn huidige Volvo haalt dan 260 bij dit soort omstandigheden, maar de wltp van de id4 is bijna de helft meer…

Was dit met of zonder warmtepomp? En welk accupakket en met 2 of 4 wiel aandrijving?
77kw twee wiel aandrijving zonder WP. Maar zoals net ook al gezegd, slecht weer, koud. Daarna niet meer zo schadelijk gereden.

• tcw82
svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Ik heb zelfs de 77kw ID4, mij is het eigenlijk ook een raadsel waarom hij op de heenweg maar zo weinig km kon rijden. Het was vorige week zondag morgen rond het vriespunt en erg mistig.
Dus wel ruit verwarming, spiegel verwarming verlichting winterbanden en binnen in de auto 20,5 gr. hij gaf de eerste 200km telkens een gemiddelde sinds laatste lading van 28 tot 32 kwh per 100km :( . Daarna werdt het warmer en heeft hij niet meer zo schadelijk gereden. Op de terugweg met 13 gr en een snelheid van 125km/h had ik een verbruik van gemiddeld 22 kwh per 100Km :)
Ik herken dit wel. Het lijkt wel of "heen" ritten altijd veel "duurder" zijn dan de retourritten. Kan me iets voorstellen bij een relatie naar temperatuur, maar afgelopen dinsdag was het om 8 uur smorgens niet veel kouder dan om 1830 savonds. (Heenrit begon om 0800 nabij Schiphol, terug begon rond 1800 nabij Kaatsheuvel) 75% accu gebruikt voor 260km rijden. 350km theoretische range met 100%lading.

• Termy

Termy

Ook gemiddeld bergop op de heenrit natuurlijk.

Ik moet echt 130 km/h doen bij 0 graden om 30 kWh/100km te halen.

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 14:18
tcw82 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Ik herken dit wel. Het lijkt wel of "heen" ritten altijd veel "duurder" zijn dan de retourritten. Kan me iets voorstellen bij een relatie naar temperatuur, maar afgelopen dinsdag was het om 8 uur smorgens niet veel kouder dan om 1830 savonds. (Heenrit begon om 0800 nabij Schiphol, terug begon rond 1800 nabij Kaatsheuvel) 75% accu gebruikt voor 260km rijden. 350km theoretische range met 100%lading.
Ook ik herken dit gedrag, ook met vrijwel gelijkblijvende temperaturen.
Kammika schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Ik haal persoonlijk netaan 300km op een volle accu rond het vriespunt. Zit nu met de huidige temperaturen (4/5 graden in de ochtend) rond 330. Dit met een ID.4 (First Max uit dec 2020), 77kw accu en een SOH van 89%.

• tcw82
Breaker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:40:
Ik haal persoonlijk netaan 300km op een volle accu rond het vriespunt. Zit nu met de huidige temperaturen (4/5 graden in de ochtend) rond 330. Dit met een ID.4 (First Max uit dec 2020), 77kw accu en een SOH van 89%.
Denk dat we op een vergelijkbaar niveau zitten dan

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03 10:56
Ik zat recent te kijken naar VAG en Koreaanse EV's en de ID.4 had de grootste luchtweerstand van alle modellen die ik zag, dus dat kan wel verklaren waarom die ID4 het minder doet dan gelijkaardige wagens.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:58
Adder28 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:13:
Ik zat recent te kijken naar VAG en Koreaanse EV's en de ID.4 had de grootste luchtweerstand van alle modellen die ik zag, dus dat kan wel verklaren waarom die ID4 het minder doet dan gelijkaardige wagens.
Is dat zo? De EV6 zit ook op Cw=0.28, Ioniq 5 Cw=0.288.

De Kia ligt alleen 10cm lager maar daar vind ik het dus beetje krap op de achterbank. De Ioniq, met zijn hogere Cw *en* cross section area heeft de hoogste drag van allemaal.

Als je een "gladde" auto wilt hebben dan is de ID.5 of Enyaq Coupé je ding, Cw=0.225 voor de laatste. De ID.4 is inderdaad een beetje een rijdende baksteen maar niet uitzonderlijk slecht.

• tcw82
w00key schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Is dat zo? De EV6 zit ook op Cw=0.28, Ioniq 5 Cw=0.288.

De Kia ligt alleen 10cm lager maar daar vind ik het dus beetje krap op de achterbank. De Ioniq, met zijn hogere Cw *en* cross section area heeft de hoogste drag van allemaal.

Als je een "gladde" auto wilt hebben dan is de ID.5 of Enyaq Coupé je ding, Cw=0.225 voor de laatste. De ID.4 is inderdaad een beetje een rijdende baksteen maar niet uitzonderlijk slecht.
Het woordje "ook" is de link tussen de CW van de ID4 en de andere, daarmee is de ID4 een CW van 0,28 toegestopt.

De Aziatische modellen zijn op een aantal vlakken zeer efficient en daarmee pakken ze een voordeel, dat is denk ik persoonlijk waar de winst vooral zit.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03 10:56
Ik zag gewoon volgens de specs dat de ID4 het meeste kwh/100km verbruikte, met een hoge marge ivm veel andere wagens. Dat in combinatie dat hij echt niet gestroomlijnd is en hoog op de wielen staat, zet de ID4 bij mij onderaan om als wagen te nemen.

• Pr088
svkaster schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Tegenwind?
En als je auto de hele nacht heeft buitengestaan, dan duurt het wel even voordat de HV-accu lekker op temperatuur is.

• tcw82
Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Tegenwind?
En als je auto de hele nacht heeft buitengestaan, dan duurt het wel even voordat de HV-accu lekker op temperatuur is.
Dat laatste is wel een optie. het is 's nachts meestal wel kouder dan overdag. Ik zal eens kijken hoe dat gaat met de eerste volgende 2 nachtdiensten. Dan is de w-w-verkeer route natuurlijk heen met een auto die overdag heeft staan wachten op de parkeerplek, maar wel "overdag temperaturen" meekreeg en de retour is dan na een "koudere" nacht.
Als ik er aan denk...

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:58
tcw82 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Het woordje "ook" is de link tussen de CW van de ID4 en de andere, daarmee is de ID4 een CW van 0,28 toegestopt.

De Aziatische modellen zijn op een aantal vlakken zeer efficient en daarmee pakken ze een voordeel, dat is denk ik persoonlijk waar de winst vooral zit.
[Citation required]?

In de tests van Bjørn Nyland is de ID.4 significant zuiniger dan een Ioniq 5 die ook zo "lomp" uit ziet. https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Op EVDB met hun "real usage" is Wh/km ook lager. Dus als je appels met appels vergelijk zie ik niet waar je het op baseert.

Een EV6 die lager is, sure, maar pak dan de ID.7 station als vergelijking en niet de brick-shaped ID.4.

• tcw82
w00key schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:16:
[...]

[Citation required]?

In de tests van Bjørn Nyland is de ID.4 significant zuiniger dan een Ioniq 5 die ook zo "lomp" uit ziet. https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Op EVDB met hun "real usage" is Wh/km ook lager. Dus als je appels met appels vergelijk zie ik niet waar je het op baseert.

Een EV6 die lager is, sure, maar pak dan de ID.7 station als vergelijking en niet de brick-shaped ID.4.
De test van bjorn heb ik even bekeken, best mooie data set.
Ik denk dat je dan deze 2 plaatjes min of meer naast elkaar hebt gelegd, of heb je andere dingen vergeleken? (even op klikken, zijn nu gecropte thumbnails.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6xs1u6LCVdkMYzFLVLMhhXsPtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MITkqpY2WlnDIYW8j4kr9cWD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg7Rk9e8tP1ngscu69_66BcywF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGcgsX13RkXXB4bfiQ3CmEF1.jpg?f=fotoalbum_tile
Eigenlijk twijfel ik of ik moet reageren, ik merk dat ik niet weet wat je nu precies wil met de reactie hierboven ?

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23
Vandaag is de accu van de SOS module vervangen. Resetten van de melding had geen effect, hij moest echt vervangen worden. Helaas niet onder garantie, maar 250 euro is ook weer geen hele onredelijke prijs gezien de werkzaamheden. Ik blijf het wel opvallend vinden dat de afhandeling van het probleem per vestiging lijkt te verschillen. Hopelijk doet deze het langer dan 5 jaar... ID.3 Pro 2020

[ Voor 15% gewijzigd door Mythling op 16-03-2026 17:41 ]

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 16:07
Gerardus1956 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Dat kan gewoon met mijn ID3. Nu gebruik ik dat direct laden eigenlijk nooit. Ook al staat het wel ingesteld. Instellen van een laadlocatie kan als je thuis bent. Als je heel dicht bij je huis ook een openbare hebt staan, geldt dit ook als laadlocatie. Na aankoppelen wel opletten dat de auto op de goede modus staat. Dus direct laden of laden op voorkeurstijden. Dat kan het makkelijkst via je mobiel. Vaak doe ik het in de auto voordat ik de juiste tijd instel.
Na nog wat geprobeerd te hebben werkt het inderdaad. Vanmiddag voor het eerst aan de lader gehangen en morgenochtend 0600 als vertrektijd ingegeven en dat lijkt te werken.
Bedankt voor de uitleg, want ik was er zo niet uitgekomen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het ontwerp van een goede UI is.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-03 16:33
Vanmorgen de auto naar de dealer gebracht voor een SoH check. Kreeg eerst wat vragen over het gebruik van de auto en of ik zelf dingen anders was gaan doen. Aangegeven dat dit niet het geval was in mijn ogen.

Wordt nu net gebeld dat de auto nog niet klaar is. Ze hebben wel tests gedaan maar voor een echte SoH check moet de accu 100% zijn. ‘Bij sommige auto’s moet dan wel en bij sommige auto’s niet’. Vind het maar vreemd, je bent dealer van deze auto's dan weet je toch wel of hij vol moet zijn op voorhand.

Dealer gaf wel aan dat ze normale degradatie hebben gemeten, en geen fouten. Volgens de monteur was het eerst 417 km range en nu nog 380km. Dat strookt niet echt met mijn eigen bevindingen en ook niet met mijn ODBII meter. Ze gaven nog aan dat ik hem ook gewoon kon ophalen want dat er uit hun tests toch niets was gekomen. Maar ik wil zelf een goed rapport hebben zodat ik dat ook aan de leasemaatschappij kan laten zien mocht er iets uit komen.

Morgen de officiele test afwachten. Ben benieuwd.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Aviloo geprobeerd?
Lijkt een goed product te zijn en wellicht ook geaccepteerd als bewijs.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:33

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je zou het ook zelf kunnen meten in principe toch? Als je hem bijvoorbeeld tot 20% leeg rijdt, dan kijkt hoeveel kWh je kunt laden, die waarde deelt door 0.8 dan weet je hoeveel kWh dat zou zijn als hij helemaal leeg zou zijn. Dit blijft natuurlijk afhankelijk van het BMS van de auto, maar hoe leger je hem rijdt hoe beter je dat zo zou moeten kunnen testen.

• Kammika
AlphaRomeo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:26:
Je zou het ook zelf kunnen meten in principe toch? Als je hem bijvoorbeeld tot 20% leeg rijdt, dan kijkt hoeveel kWh je kunt laden, die waarde deelt door 0.8 dan weet je hoeveel kWh dat zou zijn als hij helemaal leeg zou zijn. Dit blijft natuurlijk afhankelijk van het BMS van de auto, maar hoe leger je hem rijdt hoe beter je dat zo zou moeten kunnen testen.
Mwoah dat is complexer, je moet dan ook rekening houden met laadverliezen

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:33

AlphaRomeo

FP PowerMod
Kammika schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:29:
[...]
Mwoah dat is complexer, je moet dan ook rekening houden met laadverliezen
Daar wordt het alleen maar gunstiger van voor de auto. Als je een 58kWh model hebt en je krijgt er minder dan 46kWh in vanaf 20% is er mogelijk wel iets aan de hand. Laadverliezen verkleinen dat verschil alleen maar. Krijg je er dus 46kWh of meer in dan kan dat betekenen dat je accu wel in orde is óf dat het met laadverlies te verklaren is. Maar dan ben je in ieder geval een stapje dichterbij.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:11
Weet iemand hoe groot de laadverliezen zijn bij verschillend laadvermogen?
Als ik kijk naar mijn lange termijn verbruik geeft de auto 18,1 kWh/100km kijk in naar mijn totaal geladen kWh kom ik op 20,1 kWh/100km over deze lange periode. Ik laad meestal op 3x10A een enkele keer 3x12A en heel soms 3x16A. Dat maakt ca. 10% laadverlies.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ArjoK schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:09:
Weet iemand hoe groot de laadverliezen zijn bij verschillend laadvermogen?
Als ik kijk naar mijn lange termijn verbruik geeft de auto 18,1 kWh/100km kijk in naar mijn totaal geladen kWh kom ik op 20,1 kWh/100km over deze lange periode. Ik laad meestal op 3x10A een enkele keer 3x12A en heel soms 3x16A. Dat maakt ca. 10% laadverlies.
In het algemene BEV autotopic staat een recente post met laadverliezen. Volgens mij kun je wel stellen dat met hoe hoger het laadvermogen, hoe lager de laadverliezen

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 394 395 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.