Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 400 401 Laatste
Acties:

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:12
tcw82 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 06:10:
[...]

Nou, ik kan hem niet zelfstandig laten in parkeren, hij kan ook niet zelfstandig van baan wisselen en koffiezeten lukt hem ook niet.
;-)

ik ben wel blij met het wagentje... dat wel.
Dat koffie zetten zou wel wat zijn _/-\o_

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• zeren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 17:17
d_marf schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:15:
Vorige week dan mijn id3 2023 model ingeleverd bij Pouw Zwolle voor de terugroepactie betreffende mogelijk foutieve accu-modules - https://www.electrive.com/2026/03/24/vw-plans-recall-of-around-100000-meb-electric-cars/

Na telefonisch zeer goed te zijn geholpen toen ik er enkele weken geleden over belde n.a.v. een bericht in dit topic, nu dan de auto ingeleverd in de vroege ochtend. Alles was netjes bekend en ze dachten einde van de dag wel klaar te zijn. Netjes een leenauto meegekregen (nieuw model benzine Polo), maar of ik wel wilde tekenen voor de kosten van 39 euro. Ik kon ze er gelukkig vrij snel van overtuigen dan het om een terugroepactie vanuit hunzelf ging en dat daar doorgaans een leenauto bij inbegrepen zit. Anyway, weer on-topic.....

Ze gingen eerst een grote software update doen, maar die had niet zo zeer te maken met het systeem zoals wij als bestuurders dat zien op onze schermpjes, maar blijkbaar meer met de interne communicatie qua accu en de aansturing daarvan. Meer konden ze ook niet vertellen op dat moment.
Na deze update, zouden dan de accu modules worden gecontroleerd.

Diezelfde middag kreeg ik rond 15 uur een belletje; De software update was mislukt en moest opnieuw worden gestart en dat zou niet meer klaar zijn voor 17 uur... Helaas, maar niks aan te doen.
Gelukkig hadden ze de volgende dag meer geluk. Na de update dus nog de controle van de accu en deze bleek verder in orde, alhoewel ik een nieuwe accu helemaal niet erg had gevonden ;-)

Helaas is het wel zo dat de auto en de app weer opnieuw gekoppeld dienen te worden en dat instellingen allemaal zijn gereset. Dat moet je dan nog wel even zelf fixen en dat is wel jammer als je je auto instapt.

Ik had de eerste keer al wat ruzie met de software en app koppelen van de ID3 en dat was nu niet anders.
Pas de volgende dag lukte het me om alles weer aan elkaar te verbinden en was de app weer bruikbaar.

Wel moet ik nu iedere keer als ik de auto instap kiezen welke modus ik wil; online uiteraard, maar waarom dat nu zo is en eerder niet begrijp ik nog niet helemaal. Mocht iemand de gouden tip hebben hoe dit wat efficienter te doen, dan heel graag.

Anyway: ID3 rijdt eigenlijk nog precies hetzelfde, alhoewel ik het idee heb dat het allemaal toch net iets efficiënter is geworden, zelfs nu de temperaturen overdag even niet meer zo hoog zijn en het in de avond ronduit koud is (of aanvoelt, tis maar van welke kant je het bekijkt)
Ik kan het niet hard maken vrees ik, maar goed, ik ga ervan uit dat alles weer netjes en veilig werkt.
Is er een lijst met de betrokken VIN-nummers? Ik heb mijn dealer gebeld en die zei dat er geen terugroepactie is voor mijn auto, maar ze weten ook niets over de terugroepactie waar je het over had en dat er niets aan de hand is met mijn auto; het is een ID4 uit 2022

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zeren schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Is er een lijst met de betrokken VIN-nummers? Ik heb mijn dealer gebeld en die zei dat er geen terugroepactie is voor mijn auto, maar ze weten ook niets over de terugroepactie waar je het over had en dat er niets aan de hand is met mijn auto; het is een ID4 uit 2022
In Nederland is het vrij lastig om terugroepacties direct op basis van het VIN op te zoeken. Wel kun je bij de RDW op basis van het kenteken kijken welke terugroepacties er door de fabrikant en/of importeur voor jouw auto aangemeld zijn. Het kenteken zit in Nederland gekoppeld aan het VIN (en niet zoals in bijvoorbeeld België aan een persoon).

https://ovi.rdw.nl/ -> Onderaan de eerste pagina zit een kopje 'Terugroepacties'

Op het moment dat een terugroepactie uitgevoerd is voor jouw auto dan dient de dealer dit via de importeur deze af te melden voor jouw kenteken, vervolgens meldt de importeur dit weer af bij de RDW..... Meestal.

Ook kun je pér merk en type kijken welke terugroepacties er eventueel in het algemeen aanwezig zijn of in het verleden zijn geweest. Daarmee weet je dus niet zeker of dat deze ook daadwerkelijk voor de batch gelden waarin jouw auto ooit gebouwd is.

https://terugroepregister.rdw.nl/

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:40
TF schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:05:
Doet de ID Polo hier ook mee? Ik heb er 1 gekocht afgelopen weekend. Komt pas ergens einde jaar; wel heel benieuwd. Niet gereden, wel gezien tijdens de roadshow
..op verzoek de TS geupdate. De ID. Polo is toegevoegd!

*sowieso

• zeren
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 17:17
Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:04:
[...]

In Nederland is het vrij lastig om terugroepacties direct op basis van het VIN op te zoeken. Wel kun je bij de RDW op basis van het kenteken kijken welke terugroepacties er door de fabrikant en/of importeur voor jouw auto aangemeld zijn. Het kenteken zit in Nederland gekoppeld aan het VIN (en niet zoals in bijvoorbeeld België aan een persoon).

https://ovi.rdw.nl/ -> Onderaan de eerste pagina zit een kopje 'Terugroepacties'

Op het moment dat een terugroepactie uitgevoerd is voor jouw auto dan dient de dealer dit via de importeur deze af te melden voor jouw kenteken, vervolgens meldt de importeur dit weer af bij de RDW..... Meestal.

Ook kun je pér merk en type kijken welke terugroepacties er eventueel in het algemeen aanwezig zijn of in het verleden zijn geweest. Daarmee weet je dus niet zeker of dat deze ook daadwerkelijk voor de batch gelden waarin jouw auto ooit gebouwd is.

https://terugroepregister.rdw.nl/
Oh, ik snap het. Dus als er op de website van de RDW geen terugroepacties voor mijn auto staan, kan ik er gerust op zijn dat er niets aan de hand is?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

zeren schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Oh, ik snap het. Dus als er op de website van de RDW geen terugroepacties voor mijn auto staan, kan ik er gerust op zijn dat er niets aan de hand is?
VW (VAG) en of de importeur (Pon voor Nederland) hebben in dat geval (nog?) niets aangemeld voor de batch met VIN's waarin jouw auto valt, waarbij deze terugroepactie dus niet voor jouw auto geldt, óf de terugroepactie is al uitgevoerd en inmiddels afgemeld voor jouw kenteken. De betreffende terugroepactie uit dat USA artikeltje van je is gewoon bekend bij de RDW dus als jouw auto er voor terug gehaald zou moeten worden dan had je dat onder het kenteken kunnen vinden.

https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260096

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 15-05-2026 09:40 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:06:
[...]

..op verzoek de TS geupdate. De ID. Polo is toegevoegd!
Waarom kon VW die ID.Polo nu niet gewoon ID.2 noemen.... :O

Zo kunnen we hier de Topic-Titel niet meer aan laten passen doordat er dan teveel karakters in die regel komen te staan..... Ze houden ook nérgens rekening mee, daar.

>:)

• DonJunior
Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Waarom kon VW die ID.Polo nu niet gewoon ID.2 noemen.... :O

Zo kunnen we hier de Topic-Titel niet meer aan laten passen doordat er dan teveel karakters in die regel komen te staan..... Ze houden ook nérgens rekening mee, daar.

>:)
Nou, vroeger, in den ouden tijdt, heette dit topic: Het grote Volkswagen ID. x topic
Toen had iemand bedacht dat de ID.7 elitair was en een eigen topic nodig had.. daarom moesten we toen de topictitel veranderen naar het huidige verhaal.
We kunnen ook gewoon weer de oude titel pakken: Het grote Volkswagen ID.x topic .. in de topic warning evenals de TS staat netjes vermeld war het ID.7 topic te vinden is.

*sowieso

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:42
Ik heb net een nieuwe ID.4 leaseauto uitgezocht. Ik had, voor hetzelfde geld, ook een ID.7 uit kunnen zoeken, alleen zou die dan qua uitrusting wat meer basic zijn. Dus geen panoramadak, trekhaak, elektrisch te openen bagageklep, 3 zone airco, massagestoelen, meer laadruimte met de bank neergeklapt, ...

Door de betere stroomlijn haalt de ID.7 overigens wel net iets meer km's op een acculading. En hij lijkt wat meer op een Passat, wat ook als pluspunt kan worden gezien ("men" vindt dat meer premium).

Maar al met al had de ID.7 net zo goed hier gekund. De potentiële kopers / leasers van de ID.4 kijken ook naar de ID.7 en v.v.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ikweethetbeter schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:12:
Ik heb net een nieuwe ID.4 leaseauto uitgezocht. Ik had, voor hetzelfde geld, ook een ID.7 uit kunnen zoeken, alleen zou die dan qua uitrusting wat meer basic zijn. Dus geen panoramadak, trekhaak, elektrisch te openen bagageklep, 3 zone airco, massagestoelen, meer laadruimte met de bank neergeklapt, ...

Door de betere stroomlijn haalt de ID.7 overigens wel net iets meer km's op een acculading. En hij lijkt wat meer op een Passat, wat ook als pluspunt kan worden gezien ("men" vindt dat meer premium).

Maar al met al had de ID.7 net zo goed hier gekund. De potentiële kopers / leasers van de ID.4 kijken ook naar de ID.7 en v.v.
Dat niet alléén. Voor het bedrag waarvoor m'n Full-Option 170kW ID.3 Pro-S in de boeken staat had ik ook een zéér rijk aangeklede ID.7 kunnen rijden en daarnaast is die auto 'onder de kap' gelijk aan alle andere ID.x varianten waarbij ook de bediening en software + functies gelijk zijn.

On an other note: Ik heb zojuist bij de supermarkt wat schade aan m'n ID.3 op-gelopen waarbij de dader er uiteraard geen melding van gemaakt heeft.... :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlVFnyIVi0njCIkbAWSJ9Aqpbn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wR4HrNLr7Wl0JAk1dmNlGW3F.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft er alle schijn van dat er iemand lomp tegen de auto "gevallen" is waardoor het érg flexibele en dunne spatscherm zo diep naar binnen is gedrukt dat het tegen de interne top-bevestiging van de wielkuip / spatscherm aan is gekomen. Gevolg is een klein bultje aan de buitenkant, in het midden van de foto te zien, en een uiterst mimimale 'vouw' in de schermrand welke je alleen ziet onder de werking van het licht.

Inmiddels de Leasemaatschappij maar even gebeld: Dit valt onder te accepteren gebruikersschade waarvoor bij herstel het eigen risico deel van de verzekeringnemer / berijder aangesproken gaat worden. Laat ik er niets aan doen dan wordt het bij inleveren van de auto NIET doorberekend aan me (krassen tot 8 Cm. en plaatschades kleiner dan 2.5 Cm. hoeven niet gemeld te worden). Dat wordt nog 3.5 jaar met een 'schadebak' rond rijden dus (auto wordt zondag 1.5 jaar 'oud' ).

:'( :(

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 15-05-2026 12:52 ]

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Weet iemand waarom de ID. Polo Style First Edition niet standaard uitgerust is, of uitgerust kan worden met Harman Kardon? Vind het opvallend dat de uitvoering verder wel alle andere opties heeft en dit dan weer niet. Een normale Style met dezelfde opties en HK zou een stuk meer kosten.

Zou de dealer hierin nog iets kunnen betekenen bij het bestellen?

• DonJunior
Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:25:
[...]

). Dat wordt nog 3.5 jaar met een 'schadebak' rond rijden dus (auto wordt zondag 1.5 jaar 'oud' ).

:'( :(
Als je dat zo'n probleem vind (wat ik snap, want ik ben zelf ook zo perfectionistisch) dan laat je het toch repareren? Desnoods op eigen kosten.

Ik doe dat wel gewoon. Zeker als je nog zo lang moet..

*sowieso

• ikweethetbeter
Will_M schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:25:
Dat niet alléén. Voor het bedrag waarvoor m'n Full-Option ID.3 in de boeken staat had ik ook een zéér goed aangeklede ID.7 kunnen gaan rijden en daarnaast is die auto 'onder de kap' gelijk aan alle andere ID.x varianten waarbij ook de bediening en software + functies gelijk zijn.
Klopt helemaal!

De potentiële kopers van een VW Golf (ID.3) kunnen ook voor een Passat (ID.7) gaan en v.v. Dus je hebt zeker een punt!
On an other note: Ik heb zojuist bij de supermarkt wat schade aan m'n ID.3 op-gelopen waarbij de dader er uiteraard geen melding van gemaakt heeft.... :'(

[Afbeelding]

Het heeft er alle schijn van dat er iemand lomp tegen de auto "gevallen" is waardoor het spatscherm zo diep naar binnen is gedrukt dat het tegen de interne top-bevestiging van de wielophanging is gekomen. Gevolg is een bultje aan de buitenkant en een mimimale vouw' in de schermrand.
En geen briefje achtergelaten zeker? Ik kan wel zeggen wat ik daarvan vind, maar dan wordt dat weer gemodereerd...

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:56
[...]

Ik weet niet of er een dergelijke lijst is.

Wat ik heb gedaan is de dealer bij mij in de buurt gebeld (Pouw Zwolle) en de onderin in het artikel genoemde codes doorgegeven.

Ze wisten gelijk na wat intikwerk op de computer waar ik het over had.

Check wel even of je binnen de genoemde data valt. Vanaf 7 feb 2022.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:40
[...]

RDW laat alleen terugroepacties m.b.t. de veiligheid van de auto zien. Tot nu toe heb ik geen van de VW acties daar gezien. makkelijkste is om het via de site van Dieteren te checken. Dat werkte vroeger althans prima: https://www.dieteren.be/en/recall/

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 10:08
Mijn ID.3 geeft constant melding 'Maak parkeersensor schoon' en bij een van de 4 parkeersensoren aan de voorkant staat een uitroepteken tijdens het parkeren.

Uiteraard heb ik deze schoongemaakt maar de melding blijft. Is de sensor dan stuk?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:33
Aomi schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:14:
Mijn ID.3 geeft constant melding 'Maak parkeersensor schoon' en bij een van de 4 parkeersensoren aan de voorkant staat een uitroepteken tijdens het parkeren.

Uiteraard heb ik deze schoongemaakt maar de melding blijft. Is de sensor dan stuk?
Ja, waarschijnlijk wel. Die van mij wordt nu onder handen genomen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:21
Aomi schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:14:

je kunt ook even kijken of je iets afwijkends ziet, ik had bij 1 van mijn sensoren op de diesel dat het rubbertje niet lekker zat, dat gaf ook problemen.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 10:08
tcw82 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:41:
[...]

je kunt ook even kijken of je iets afwijkends ziet, ik had bij 1 van mijn sensoren op de diesel dat het rubbertje niet lekker zat, dat gaf ook problemen.
Nee, ziet er prima uit.

Ik zou verwachten dat bij een defect dat als zodanig gemeld wordt en niet als vervuild oid.

Thanks iig. Gelukkig zit er nog garantie op!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:57

AlphaRomeo

FP ProMod
Ik heb mijn auto bij de dealer staan. Airco deed het niet helemaal lekker. Er blijkt een sensor kapot (G395?). Totale geschatte reparatiekosten inclusief diagnose en BTW: 975 euro.

;w vakantiegeld...

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 18:12
Mijn ID4 (december 2024) staat al een week bij de garage voor een onderhoudsbeurt.
Een verplichte software-update geeft flink wat problemen. (Accu?)software uitgevoerd door garage.
De update kon aanvankelijk helemaal niet worden afgerond.
Na onderzoek bleek de oorzaak te liggen bij de achteraf gemonteerde trekhaak. Zodra de regelunit daarvan wordt losgekoppeld, verloopt de update zonder problemen, maar als ze hem weer aansluiten, verschijnen er meteen allerlei storingen.

Herkennen anderen dit probleem met deze combinatie?

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 18-05-2026 14:03 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Alsnog een OTA ontvangen, bericht dat ie begonnen is en een paar uur later bij instappen een melding dat ie even een internetverbinding op gaat zetten vanwege de update. Ook kort een hoop witte "werkt even niet" lampjes aangehad (en 1 gele voor verlichting maar die is ook weer weg), die voor Front Assist blijft aan. Zou goed moeten komen als ie zich auto-kalibreert met een stukje rijden.

Lijkt er dus op dat er iets van een update deployed is, maar de ID. software versie staat nog steeds op 3.2 en ik heb geen melding gezien dat de update succesvol is afgerond oid. Dat laatste is wel slordig vind ik, je zou toch als bestuurder zeker willen weten dat ie helemaal klaar is voordat je weer de weg op gaat. Tenminste, ik wel :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 18-05-2026 13:48 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bundin schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:47:
Alsnog een OTA ontvangen, bericht dat ie begonnen is en een paar uur later bij instappen een melding dat ie even een internetverbinding op gaat zetten vanwege de update. Ook kort een hoop witte "werkt even niet" lampjes aangehad (en 1 gele voor verlichting maar die is ook weer weg), die voor Front Assist blijft aan. Zou goed moeten komen als ie zich auto-kalibreert met een stukje rijden.

Lijkt er dus op dat er iets van een update deployed is, maar de ID. software versie staat nog steeds op 3.2 en ik heb geen melding gezien dat de update succesvol is afgerond oid. Dat laatste is wel slordig vind ik, je zou toch als bestuurder zeker willen weten dat ie helemaal klaar is voordat je weer de weg op gaat. Tenminste, ik wel :)
Er staat in dat 'versie' scherm (in je auto) ook iets in de trend van: "Het kan enkele dagen duren voordat het nieuwe versienummer zichtbaar getoond gaat worden" ....

Als je tijd en zin hebt kun je er op wachten maar... Bij mij duurde het tijdens de updatecycles van 5.2 naar 5.4 ruim een week ;)

• Bundin
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Er staat in dat 'versie' scherm (in je auto) ook iets in de trend van: "Het kan enkele dagen duren voordat het nieuwe versienummer zichtbaar getoond gaat worden" ....

Als je tijd en zin hebt kun je er op wachten maar... Bij mij duurde het tijdens de updatecycles van 5.2 naar 5.4 ruim een week ;)
Thanks voor deze info, ik wacht het een weekje af dan. Zal straks es een rondje doen om te zien of de front assist zichzelf wel goed calibreert.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

-tom-562

Oliesjeik

driel24 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:39:
Mijn ID4 (december 2024) staat al een week bij de garage voor een onderhoudsbeurt.
Een verplichte software-update geeft flink wat problemen. (Accu?)software uitgevoerd door garage.
Na onderzoek bleek de oorzaak te liggen bij de achteraf gemonteerde trekhaak. Zodra de regelunit daarvan wordt losgekoppeld, verloopt de update zonder problemen, maar als ze hem weer aansluiten, verschijnen er meteen allerlei storingen.

Niet direct, maar ik begreep wel dat de dealer waar ik mijn ID4 bestelde, ze eigenlijk geen trekhaken (achteraf) monteren, omdat dat eigenlijk alleen maar gezeik op levert bij moderne Volkswagens. Zelfde verhaal hoorde ik toevallig laatst ook van mijn zwager, die had dezelfde ervaring met een vaste klant met een jonge Caddy, bij zijn garagebedrijf

Vaak bu'j te bang!

• Skynett
driel24 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:39:

Wat anderen al zeggen, het wordt gewoon steeds lastiger (om verschillende redenen) om achteraf nog iets te monteren op een moderne auto.

In a nutshell: VW slaat de hele configuratie van jouw auto, inclusief alle vastgestelde parameters van alle stuurapparaten op hun eigen servers op. Gebeurt er dan iets met je auto, zoals stuurapparaat defect en wordt vervangen, dan is het reset to factory en hup download alle configuratiegegevens bij VW en klaar is kees. Zelf configureren van een stuurapparaat, laat staan een hele auto, is voor de gewone man of de garage niet meer te doen, dat is ondertussen zo ongelofelijk complex geworden.

Als er dan tussendoor een handige harry wel even een trekhaak installeert, want dat doet hij al 30 jaar zo, en dan iets aanpast, maar niet upload naar VW, dan wordt die aanpassing dus niet meegenomen bij het terugschrijven van de configuratie na een update door VW. Dit is helaas de wereld waar we in leven.

Vaak kan bij sommige modellen VW wel een code leveren om de trekhaak (online) te configureren in de auto, maar dan moet de trekhaakboer wel een licentie hebben om de VW database te mogen benaderen. Dit kan middels VW tooling, of 3e partij tooling. Vaak wordt alleen het inleren van de trekhaak zelf dan even bij de VW dealer gedaan.

Is de trekhaak niet goed ingeleerd, dan kan dat weer andere problemen geven. ESP met trailer stability herkent wanneer er iets aan de trekhaak hangt en kan middels de ABS module zelfs automatisch ingrijpen om het slingeren van een caravan te stoppen. Het systeem weet dan welk wiel individueel op welk moment afgeremd moet worden om uit die resonantie te komen. (echt heel knap!) En met je achteraf ingebouwde trekhaak moet je maar hopen dat dit allemaal goed gaat. Ik zou het wel weten.

https://www.autoniveau.nl/nl/ard/volkswagen-sfd2-beveiliging

De aftermarket wereld loopt altijd achter op dit soort ontwikkelingen, ook dat is de wereld waar we in leven.

Dus advies: koop een auto direct met de opties die je echt moet hebben, of neem origineel VW, achteraf inbouwen is steeds minder aantrekkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 18-05-2026 15:15 ]

• sl1000
  • Laatst online: 14:40
Zelfs de VW dealers zijn niet happig meer op het achteraf inbouwen van de trekhaak.
Geeft teveel gedoe om nog aantrekkelijk te zijn voor hun. bij het uitzoeken van de lease-auto was het sterke advies om de trekhaak gelijk met de auto mee te bestellen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hier ook. Ze hadden een ID4 op voorraad zonder trekhaak. Kon gemonteerd worden, maar zonder garantie dat het 100% werkt, en het was nog eens een stuk duurder ook dan origineel.

Vaak bu'j te bang!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 18:12
-tom-562 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:30:
Hier ook. Ze hadden een ID4 op voorraad zonder trekhaak. Kon gemonteerd worden, maar zonder garantie dat het 100% werkt, en het was nog eens een stuk duurder ook dan origineel.
Dat is bij ons ook het geval. Grote korting vanwege voorraad model. Helaas zonder trekhaak.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 16:41
Vorige maand hebben wij een id 4 gekocht en deze bevalt goed. Het betreft een 2021 1st edition.

Nou zie ik hier boven wat over trekhaken en gedoe betreft updates, wij willen een trekhaak laten monteren maar wat raden jullie aan een originele van VW dus inklapbaar of een afneembare?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Opdracht gegeven voor het bestellen van een groene ID3 NEO 79kwh, ben benieuwd hoelang de levertijd is, volgens de leasemaatschappij 14 weken.

• tcw82
nevermind ontzettend domme vraag... 8)7 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door tcw82 op 19-05-2026 19:07 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Woolfy681 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:35:
Vorige maand hebben wij een id 4 gekocht en deze bevalt goed. Het betreft een 2021 1st edition.

Nou zie ik hier boven wat over trekhaken en gedoe betreft updates, wij willen een trekhaak laten monteren maar wat raden jullie aan een originele van VW dus inklapbaar of een afneembare?
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat inklapbaar achteraf niet kon?

Hoi!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:14
Onverwacht heb ik mijn ID.5 GTX 2023 model moeten inleveren. Ik zou hem kunnen meenemen bij een wissel van werkgever maar dat was niet mogelijk. Dus ik neem afscheid van VW en van dit topic.

Rij nu een Renault Megane etech als voorloopauto.

• tcw82
KaiseRRuby schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:51:
Onverwacht heb ik mijn ID.5 GTX 2023 model moeten inleveren. Ik zou hem kunnen meenemen bij een wissel van werkgever maar dat was niet mogelijk. Dus ik neem afscheid van VW en van dit topic.

Je zou hem kunnen meenemen.... Nee, dat zou dus niet kunnen want het kan niet. :+
Jammer, id5 is wel een vette wagen.
Succes met de nieuwe job.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:15
KaiseRRuby schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:51:

Maaaaar wat komt er na die voorloopauto?

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:08
Guitarist schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:30:
[...]

De auto rijdt echt heeeerlijk, super leuk, fijn om mee te rijden. Echt een genot.

Mijn vorige auto was een XC90, dus alles was veel beter geïsolleerd. De airco maakt niet perse veel lawaai, vooral veel wind geluid op de snelweg.

Draaicircle is super kort, ik kom overal makkelijk in.

Maar het grootste nadeel is wel de range. Het is een grote zware bus, geen auto. Vriend van mij heeft een Tesla Model Y, die zit gemiddeld op 16,5 kw/h per 100km. Ik zit met de bus op 26...

Maar zelfs in deze short wheel base is camperen al heerlijk. Past een matras van 140x210cm achterin.

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit!
Welke tent is dat en hoe heb je die bevestigd aan de Buzz?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor de liefhebber, ik heb een ID.Polo 37 kWh laten doorrekenen in de PL (VWPFS) in de wat mij betreft meest minimale uitvoering, komt dan hier op uit (de 37 kWh versie is momenteel nog niet online op de VW website door te rekenen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwwtaL_ES5H6Mk2drl6MpGFqBLE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IyvSKhRHMH8XnwqjxrvrEOqm.png?f=user_large

Een 37 kWh Trend in standaard kleur met ACC en comfort pakket. ACC wegens incidentele snelwegritten en N-wegen hoewel er geen TA mogelijk lijkt te zijn op de Trend (bedankt VW ..) is het beter dan alleen CC en mij is eigenlijk helemaal niet duidelijk of er standaard zonder het ACC-pakket überhaupt wel CC op de ID.Polo zit, kan dat niet terugvinden in de brochure/prijslijst of ik heb er drie keer overheen gekeken.
Comfort pakket is vooral voor de stoelverwarming waardoor in de winter de cabinetemperatuur wat lager kan en er niet al te veel stroom in de lucht gestoken hoeft te worden. Het zou een Aygo vervangen voor ons.
Al met al vind ik het qua prijs niet echt concurrerend, PL is een BKR registratie en een persoonlijke lening ook, dan heb je na het contract termijn wel de restwaarde, maar mag je ook het onderhoud doen (welk onderhoud met deze kilometers ..), als je het mij vraagt moet dit model/uitvoering/contract concurrerend worden met een PL prijs van zo'n €350.

Daarnaast is dit voor 5k km en de meer kilometers zijn flink aan de prijs hier, bij 10k kilometers in het contract kosten die 5k extra teruggerekend maar 5,3ct/km en los worden ze voor meer dan het dubbele verkocht. De ID.Polo Life First Edition zou op zo'n €458 mogen uitkomen wat een heel stuk couranter is, maar daar krijgen we veel meer voor wat we niet nodig hebben. Gezien er voor deze uitvoering momenteel geen actie loopt én die pas in '27 van de band zal komen gaan wij nu niet overstag. Wellicht komen er nog andere acties in het najaar om de CO2-verkoop te compenseren binnen VW in Nederland.

Wat mij in de roadshow vooral opviel is dat het vooral meer het formaat Golf aan het krijgen is (althans Golf 5-achtige formaten) dan iets wat in mijn ervaring een Polo is. M.i. zit er nog steeds wel een stuk markt weggemoffeld tussen de A-segmenten van andere merken en dit uit de kluiten gewassen B-segment BEV.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• ikweethetbeter
True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:47:
Wat mij in de roadshow vooral opviel is dat het vooral meer het formaat Golf aan het krijgen is (althans Golf 5-achtige formaten) dan iets wat in mijn ervaring een Polo is. M.i. zit er nog steeds wel een stuk markt weggemoffeld tussen de A-segmenten van andere merken en dit uit de kluiten gewassen B-segment BEV.
De ID.2/Polo is groter dan de Polo en de ID.3 is groter dan de Golf. Het grote bodemvlak is nodig voor accu's.

Maar auto's groeien ook. De VW Kever werd in de jaren 70 opgevolgd door 2 modellen, een iets kleinere Polo en een iets grotere Golf. De huidige (benzine) Polo is groter dan de eerste Golf.

Bij de ID.3 durfden ze 'm nog geen ID.Golf te noemen, bij de ID.2 durfden ze de naam Polo wel te gebruiken.

Over 5 jaar worden de benzineversies niet meer gemaakt, dus dan is er geen verwarring meer tussen wat is een EV en wat is een ICE. Bij de introductie van de ID.3 was dat nog 10 jaar, dus vooral voorzichtig doen met de zorgvuldig opgebouwde naam Golf.

Over 5 jaar zijn er geen ID modellen met nummers meer, wat handig is als er, door de groei, een model onder de ID.1 zou moeten komen.

[ Voor 9% gewijzigd door ikweethetbeter op 21-05-2026 09:27 ]

• tcw82
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:23:
[...]

De ID.2/Polo is groter dan de Polo en de ID.3 is groter dan de Golf. Het grote bodemvlak is nodig voor accu's.

Maar auto's groeien ook. De VW Kever werd in de jaren 70 opgevolgd door 2 modellen, een iets kleinere Polo en een iets grotere Golf. De huidige (benzine) Polo is groter dan de eerste Golf.

Bij de ID.3 durfden ze 'm nog geen ID.Golf te noemen, bij de ID.2 durfden ze de naam Polo wel te gebruiken.

Over 5 jaar worden de benzineversies niet meer gemaakt, dus dan is er geen verwarring meer tussen wat is een EV en wat is een ICE. Bij de introductie van de ID.3 was dat nog 10 jaar, dus vooral voorzichtig doen met de zorgvuldig opgebouwde naam Golf.

Over 5 jaar zijn er geen ID modellen met nummers meer, wat handig is als er, door de groei, een model onder de ID.1 zou moeten komen.
Die opmerking over "over 5 jaar worden de benzineversies niet meer gemaakt".
Is dat echt waar? Recente berichten lijken juist dat de mannen uit Wolfsburg de Europeesche commissie juist hebben overtuigd dat het verkopen en dus bouwen van ice modelletjes door mag gaan na de 2030/2035 grens?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:47:
Voor de liefhebber, ik heb een ID.Polo 37 kWh laten doorrekenen in de PL (VWPFS) in de wat mij betreft meest minimale uitvoering, komt dan hier op uit (de 37 kWh versie is momenteel nog niet online op de VW website door te rekenen).

[Afbeelding]

Een 37 kWh Trend in standaard kleur met ACC en comfort pakket. ACC wegens incidentele snelwegritten en N-wegen hoewel er geen TA mogelijk lijkt te zijn op de Trend (bedankt VW ..) is het beter dan alleen CC en mij is eigenlijk helemaal niet duidelijk of er standaard zonder het ACC-pakket überhaupt wel CC op de ID.Polo zit, kan dat niet terugvinden in de brochure/prijslijst of ik heb er drie keer overheen gekeken.
Comfort pakket is vooral voor de stoelverwarming waardoor in de winter de cabinetemperatuur wat lager kan en er niet al te veel stroom in de lucht gestoken hoeft te worden. Het zou een Aygo vervangen voor ons.
Al met al vind ik het qua prijs niet echt concurrerend, PL is een BKR registratie en een persoonlijke lening ook, dan heb je na het contract termijn wel de restwaarde, maar mag je ook het onderhoud doen (welk onderhoud met deze kilometers ..), als je het mij vraagt moet dit model/uitvoering/contract concurrerend worden met een PL prijs van zo'n €350.

Daarnaast is dit voor 5k km en de meer kilometers zijn flink aan de prijs hier, bij 10k kilometers in het contract kosten die 5k extra teruggerekend maar 5,3ct/km en los worden ze voor meer dan het dubbele verkocht. De ID.Polo Life First Edition zou op zo'n €458 mogen uitkomen wat een heel stuk couranter is, maar daar krijgen we veel meer voor wat we niet nodig hebben. Gezien er voor deze uitvoering momenteel geen actie loopt én die pas in '27 van de band zal komen gaan wij nu niet overstag. Wellicht komen er nog andere acties in het najaar om de CO2-verkoop te compenseren binnen VW in Nederland.

Qua prijs kom je een heel eind in de buurt van een ID.4, die is toch wel een stukje ruimer
tcw82 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Is dat echt waar? Recente berichten lijken juist dat de mannen uit Wolfsburg de Europeesche commissie juist hebben overtuigd dat het verkopen en dus bouwen van ice modelletjes door mag gaan na de 2030/2035 grens?
Geloof ik ook niet. Alleen 100% ICE zal wel een zware minderheid zijn, het gros zal (mild) hybrid/PHEV zijn.
En ik verwacht dat VAG ook wel flink aan het lobby'en is voor die wellicht nieuwe voertuigklasse die de EU wilt (simpele, goedkope, kleine auto's, zoals Japanse Kei-cars)

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 21-05-2026 10:26 ]

Vaak bu'j te bang!

• ikweethetbeter
tcw82 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Vanaf (of na???) 2035 mogen er geen ICE auto's meer worden gemaakt. De meeste merken willen er al eerder mee stoppen; je moet zeker 15 jaar reserveonderdelen blijven maken, en dat kost geld, vooral als het aantal ICE auto's gestaag afneemt.

Ik snap hybride auto's overigens niet. Ja, die paar woon/werk kilometers kun je "goedkoop" elektrisch doen, en op vakantie kun je onbezorgd duizenden kilometers rijden met alleen 5 minuten stops om te tanken.

Maar "goedkoop" elektrisch voor korte afstanden? Dat is natuurlijk onzin, een hybride is duurder (en complexer) en dat verschil verdien je nooit terug.

• tcw82
-tom-562 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Qua prijs kom je een heel eind in de buurt van een ID.4, die is toch wel een stukje ruimer

[...]

Geloof ik ook niet. Alleen 100% ICE zal wel een zware minderheid zijn, het gros zal (mild) hybrid/PHEV zijn.
En ik verwacht dat VAG ook wel flink aan het lobby'en is voor die wellicht nieuwe voertuigklasse die de EU wilt (simpele, goedkope, kleine auto's, zoals Japanse Kei-cars)
Iets geloven mag natuurlijk, er is ook wel wat over te vinden dat meer in de feitenhoek zit.
De feiten: Europese Commissie geeft Europese automakers ademruimte
Bron: Reuters, Financial Times
De Europese Commissie presenteerde op 16 december een steunpakket voor de auto-industrie waarin het geplande verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren – vanaf 2035 – wordt afgezwakt. Daarmee neemt Brussel afstand van een eerder vastgelegd eindpunt voor benzine- en dieselauto’s.
Onder de huidige wetgeving moesten fabrikanten ervoor zorgen dat 100 procent van de productie van auto’s en bestelwagens vanaf 2035 emissievrij zou zijn.
Bron: https://archive.is/Ejs0Q
Ook bron: https://www.ewmagazine.nl...ropese-commissie-1523175/

• tcw82
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Vanaf (of na???) 2035 mogen er geen ICE auto's meer worden gemaakt. De meeste merken willen er al eerder mee stoppen; je moet zeker 15 jaar reserveonderdelen blijven maken, en dat kost geld, vooral als het aantal ICE auto's gestaag afneemt.

Ik snap hybride auto's overigens niet. Ja, die paar woon/werk kilometers kun je "goedkoop" elektrisch doen, en op vakantie kun je onbezorgd duizenden kilometers rijden met alleen 5 minuten stops om te tanken.

Maar "goedkoop" elektrisch voor korte afstanden? Dat is natuurlijk onzin, een hybride is duurder (en complexer) en dat verschil verdien je nooit terug.
Dit is niet meer actueel.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

tcw82 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Iets geloven mag natuurlijk, er is ook wel wat over te vinden dat meer in de feitenhoek zit.

[...]

Bron: https://archive.is/Ejs0Q
Ook bron: https://www.ewmagazine.nl...ropese-commissie-1523175/
Ik bedoel met 'geloof ik ook niet' dat er over 5 jaar geen ICE meer gemaakt wordt :P

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
-tom-562 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Ik bedoel met 'geloof ik ook niet' dat er over 5 jaar geen ICE meer gemaakt wordt :P
Good save!!! _/-\o_ :+

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:42
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:33:
[...]

beetje offtopic, maar dit statement is niet meer correct. Onder invloed van europese autolobby (waar VW concern 1 van de grootste is is dit al weer ongedaan gemaakt.. (of bijna ongedaan gemaakt, maar zal iig geen standhouden)

Laat onverlet dat verwachting is dat electrificatie wel doorgaat. Voor nieuwe auto's liggen in veel gevallen de totale kosten (dus aanschaf incl brandstof, belasting, afschrijving, e.d.) al lager dan voor ICE auto's en dat effect zal alelen maar sterker worden

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Exact en dat (wat je meer krijgt bij een ID.4) is volstrekt onnodig dus de prijs van de ID.2 is m.i. in de PL bij VWPFS niet concurrerend. Al helemaal als we die PL acties in ons achterhoofd houden van najaar '24 (meen ik?) welke doorliep tot ~april/mei '25.
Daarbij is de PL prijs zo hoog dat je de gehele auto betaald in 5 jaar, dat betekent indirect dat VW NL van mening is dat ze niets of weinig gaan krijgen op zo'n auto in de tweedehands markt, wat voor vertrouwen hebben ze er dan in ..

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

True schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Exact en dat (wat je meer krijgt bij een ID.4) is volstrekt onnodig dus de prijs van de ID.2 is m.i. in de PL bij VWPFS niet concurrerend. Al helemaal als we die PL acties in ons achterhoofd houden van najaar '24 (meen ik?) welke doorliep tot ~april/mei '25.
Daarbij is de PL prijs zo hoog dat je de gehele auto betaald in 5 jaar, dat betekent indirect dat VW NL van mening is dat ze niets of weinig gaan krijgen op zo'n auto in de tweedehands markt, wat voor vertrouwen hebben ze er dan in ..
Dan reken je met de volledige leaseprijs? Als je de MRB/verzekering/onderhoud er af trekt wordt het plaatje al anders. Blijft als nog veel geld voor 'maar' een Polo

Vaak bu'j te bang!

• Bundin
  • Niet online
[...]

Ik rijd een ID.4 van werk maar dat is echt alleen omdat er geen ID.3 beschikbaar was. Ik ben alleen en vind 'm onnodig groot voor mijn use case (1 persoon en weekboodschappen verplaatsen). Parkeren is voor mij echt wel een ding, dat wordt vast beter mettertijd want alles went ofzo, maar de Amerikaanse trend van steeds grotere auto's op wegen die daar niet voor gemaakt zijn zie ik graag gestopt.

Maargoed, n=1, voor een gezin is een ID.4 wel prettig natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 21-05-2026 12:56 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-tom-562 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Dan reken je met de volledige leaseprijs? Als je de MRB/verzekering/onderhoud er af trekt wordt het plaatje al anders. Blijft als nog veel geld voor 'maar' een Polo
Ja dus 60*411 = €24.660.
Terwijl diezelfde auto in consumentenadviesprijs incl. BTW incl. BPM €25.870 mag kosten zonder kortingen/acties.

Met 25k kilometers heb je geen onderhoud anders dan een APK, ruitenwissers en wat vloeistof dus wat mag dat kosten?
Als ik de rest v.d. kosten en restwaarde even door https://www.anwb.nl/auto/autokosten/berekenen/autokosten heen haal voor een algemeen idee (ID.3 genomen in meest basis uitvoering van 35k) komt die met een restwaarde in vergelijking tot de nieuwprijs van 47% dus heb je €12.158 aan ruimte om van alles (verzekering, onderhoud, MRB) mee te betalen om tot diezelfde PL-prijs te komen. Dat is €202 per maand is, daar kan dat echt makkelijk mee. Ergo €411 in de PL is duur voor deze auto.
En dat alles terwijl VWPFS eigenlijk best wel scherpe offertes neerzet afgelopen jaren.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 14:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1SwAHalSLWJV0QNllJa-_Ld3_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeKJJINYiwDpUAzGPl0ejnC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVU8ePAlNyqK4Se7PqPFVLPVGII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjfACSsW387SmDxZKncSpv6b.jpg?f=fotoalbum_largeWeet iemand of dat zakje klopt onder de motorkap. Of hebben ze in de fabriek iets vergeten?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@steven2

Misschien even een extra foto plaatsen waarin het totaalbeeld een beetje duidelijk(er) op beeld komt te staan zodat we ook kunnen zien wáár we onder welk perspectief exact naar aan het kijken zijn?

Normaliter horen er geen plasticzakjes onder "de motorkap" achter te blijven nadat de auto bij de dealer afleveringsklaar gemaakt is voor je tijdens de zogenaamde afleverbeurt. Tijdens het transport van de fabriek naar de dealer zit er vaak nog wel (véél) beschermmateriaal her en der in en op de auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 22-05-2026 14:27 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:20:
@steven2

Misschien even een extra foto plaatsen waarin het totaalbeeld een beetje duidelijk(er) op beeld komt te staan zodat we ook kunnen zien wáár we onder welk perspectief exact naar aan het kijken zijn?

Normaliter horen er geen plasticzakjes onder "de motorkap" achter te blijven nadat de auto bij de dealer afleveringsklaar gemaakt is voor je tijdens de zogenaamde afleverbeurt. Tijdens het transport van de fabriek naar de dealer zit er vaak nog wel (véél) beschermmateriaal her en der in en op de auto.
Volgens mij is dit bij de scharnieren van de motorkap. Ik zie daar die actieve voetgangerbeschermingsunits zitten (die je motorkap omhoog poppen)

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Volgens mij is dit bij de scharnieren van de motorkap. Ik zie daar die actieve voetgangerbeschermingsunits zitten (die je motorkap omhoog poppen)
Daar lijkt het wel verdacht veel op ;)

Ging me er meer om dat mensen tegenwoordig ooit (bijna macro) foto's plaatsen welke vaak alleen maar meer onduidelijkheid verschaffen dan dat ze de zaak verhelderen. Ik maak dat op m'n werk (als netwerkengineer) ook regelmatig mee.... Krijg je ongevraagd een foto van één of ander netwerkcomponent érgens bij een klant in een willekeurig rack waarbij de cropfactor zo sterk is dat je de gehele context mist en je dus eigenlijk naar een foto zit te kijken welke overal ter wereld van een willekeurig component gemaakt had kunnen zijn.

Dát wat ik vervolgens echt wil weten (een MAC adres en/of Asset Tag bijvoorbeeld) is daarna in geen velden of wegen te bekennen in de aangeleverde tekstuele omschrijving welke vaak niet eens veel verder komt dan: 'HET werkt niet...' dus ik moet 'HET' maar gaan maken...

:9 :'( >:)

• Skynett
In de cabine van een auto kan wel eens wat dempingsmateriaal in een plastic zak zitten, maar zo onder motorkap heb ik het nog nooit gezien.

Heb je het zakje eruit gehaald om te kijken wat het precies is?

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Bundin schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Maargoed, n=1, voor een gezin is een ID.4 wel prettig natuurlijk.
Qua kofferbak en hoofdruimte achterin is de id4 wel ruimer, qua beenruimte is het om het even (id3 is zelfs iets langer qua wielbasis)

Ik heb bijna het idee dat ze bij volkswagen bewust de ID3 wat gehandicapte functies heeft meegeven zoals geen dakdragers, geen trekhaak die mag trekken en minder vermogen, terwijl onderhuids de autos helemaal niet zo verschillen.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:11
En daar is ie weer. :| De storingsmelding op de elektromotor. 200km gereden, toen erachter komen dat je op het verkeerde deel van de camping staan.

Zet de auto in P, storingsmelding.. 15 minuten later deed hij het weer. Laat de pechhulp van Volkswagen toch wel even kijken.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Kammika
Hola,

als het goed is "krijg" ik ergens in augustus mijn Id.4. Die is MY27 en ondersteunt ook V2L. Nu ben ik al even wezen zoeken naar V2L adapters voor VW, maar nog niet gevonden. Ook niet op VW accessoire site zelf. Iemand enig idee waar je die kunt halen en wat die kosten?

(dat my27 ook V2L ondersteunt gaf mij wel laatste zetje om voor VW te gaan. Hoop dus niet dat het kluitje/riet verhaal is omdat de adapters er nog niet zijn ;-) )

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:28:
Hola,

als het goed is "krijg" ik ergens in augustus mijn Id.4. Die is MY27 en ondersteunt ook V2L. Nu ben ik al even wezen zoeken naar V2L adapters voor VW, maar nog niet gevonden. Ook niet op VW accessoire site zelf. Iemand enig idee waar je die kunt halen en wat die kosten?

(dat my27 ook V2L ondersteunt gaf mij wel laatste zetje om voor VW te gaan. Hoop dus niet dat het kluitje/riet verhaal is omdat de adapters er nog niet zijn ;-) )
Ik zou ff wachten, ze zullen t.z.t. wel op AliExpress te krijgen zijn voor een paar tientjes. Een V2L adapter is niet meer dan een verloopstekker met een paar weerstandjes er in.
Edit:
Heeft de facelift versie heeft toch al gewoon een 230v stopcontact in de kofferbak?

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 23-05-2026 08:48 ]

Vaak bu'j te bang!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:28:
Hola,

Kan je bestellen bij de dealer voor 190 euro. Artikelnummer van de adapter is 000054412BS.

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 16:50
Ik heb sinds kort een (tweedehands) bouwjaar 2024 ID.4. Ik heb er geen granny charger bij gekregen. Een collega met een 2022 model heeft er wel een thuislader bijgekregen.

Zou zo'n lader erbij moeten horen of is dat een optioneel accessoire?

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:45

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Senser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:11:
Ik heb sinds kort een (tweedehands) bouwjaar 2024 ID.4. Ik heb er geen granny charger bij gekregen. Een collega met een 2022 model heeft er wel een thuislader bijgekregen.

Je krijgt er enkel een laadkabel bij.

• tcw82
buzzlightyear schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Je krijgt er enkel een laadkabel bij.
Dus de originele vraagsteller heeft de optie erbij gekregen maar de standaard uitrusting is achtergebleven.

En dat snap ik dan zelfs wel een beetje, een kabeltje van 5 meter is al snel 150 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door tcw82 op 23-05-2026 11:09 ]

• ikweethetbeter
@Senser
Standaard krijg je een 3 fase 11kW laadkabel bij je ID.4.
Een granny charger (1 fase standaard stekker voor in NL stopcontact) krijg je niet.

@tcw82
De standaard laadkabel niet meeleveren is niet logisch, deze hoort bij de auto!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Senser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:11:

Niet helemaal vergelijkbaar, maar toen ik een paar weken geleden mijn ID.3 ging ophalen ("nieuw" proefritmodel) vroeg ik aan de dealer, omdat ik er helemaal niets van wist, hoe ik de auto in een normaal stopcontact zou kunnen opladen voor bij vrienden. Hij liep even naar achteren en kwam zo met een kabel aanzetten. Hij zei dat je ze normaal niet bij de auto krijgt (een "normale" laadkabel wel), maar dat hij voor de aardigheid deze wel mee kon geven.

Beetje oud en versleten, ik denk dat hij het prima vond om 'em weg te geven zodat ze daar zelf weer een mooie nieuwe konden gaan gebruiken ofzo.

Lang verhaal kort, in mijn geval hoorde die er niet bij en is het een optionele accessoire.

• tcw82
ikweethetbeter schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:12:
@Senser
Standaard krijg je een 3 fase 11kW laadkabel bij je ID.4.
Een granny charger (1 fase standaard stekker voor in NL stopcontact) krijg je niet.

@tcw82
De standaard laadkabel niet meeleveren is niet logisch, deze hoort bij de auto!
Dat kan wel zo zijn, maar hij is er niet, krijg het nu maar geregeld. 🫣

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:45

buzzlightyear

To infinity and beyond...

tcw82 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Dat kan wel zo zijn, maar hij is er niet, krijg het nu maar geregeld. 🫣
Vooralsnog heeft @Senser alleen aangegeven dat er geen granny charger bijgeleverd werd. De laadkabel zit er wellicht wel bij. @Senser heb je wel een laadkabel erbij gekregen? Die hoort zoals hierboven al benoemd tot de basisuitrusting en hoor je er dus bij te krijgen

• tcw82
buzzlightyear schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Vooralsnog heeft @Senser alleen aangegeven dat er geen granny charger bijgeleverd werd. De laadkabel zit er wellicht wel bij. @Senser heb je wel een laadkabel erbij gekregen? Die hoort zoals hierboven al benoemd tot de basisuitrusting en hoor je er dus bij te krijgen
Je hebt gelijk, ik had (blijkt nu) "een granny charger " gelezen, er staat "geen".

Ik stond al op het verkeerde been, maar met "thuislader' kukelde ik verder om. Mijn gele kabel is mijn thuislader en dat is een type 2 kabel.

Goed, ik ga weer opkrabbelen.

• Kammika
-tom-562 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Ik zou ff wachten, ze zullen t.z.t. wel op AliExpress te krijgen zijn voor een paar tientjes. Een V2L adapter is niet meer dan een verloopstekker met een paar weerstandjes er in.
Edit:
Heeft de facelift versie heeft toch al gewoon een 230v stopcontact in de kofferbak?
Heeft die 230in de kofferbak, ik heb vrij luxe uitvoering, maar zie ik niet in de specs staan. (Op Duitse configurator staat het er expliciet bij…, maar alleen bij bepaalde pakketten) zou wel tof zijn als het wel zo is

Maarre 16a door iets met China export logo trekken is vragen om moeilijkheden

Die dingen zijn opmaliexpress zo goedkoop omdat ze niet aan Europese ce logo voldoen. Is een beetje schermergebied want elke Europese webshop mag ze niet verkopen omdat ze niet veilig genoeg zijn. Aliexpress staat er vol mee

Ik dacht altijd dat het wel meeviel, dus had paar powerplugs op aliexpress gekocht, maar ondanks dat ik er alleen lampen op zet (max 10w of zo) zijn er al 2 uitgefikt. Dus ik doe het niet meer. Zeker niet V2 (want wil ik als backup gebruiken dat ik dan makkelijk stekker op auto kan aansluiten mocht er een keer stroomuitval in nl zijn. Maar dan wil ik ook die volle 16a veilig kunnen pakken wat in de specs staat.

• Kammika
ebis schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Kan je bestellen bij de dealer voor 190 euro. Artikelnummer van de adapter is 000054412BS.
Tx!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:06
Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:

…./Maarre 16a door iets met China export logo trekken is vragen om moeilijkheden

Die dingen zijn opmaliexpress zo goedkoop omdat ze niet aan Europese ce logo voldoen. Is een beetje schermergebied want elke Europese webshop mag ze niet verkopen omdat ze niet veilig genoeg zijn. Aliexpress staat er vol mee/….
Dat is wat mij betreft iets te kort door de bocht.

Ik heb deze adapter uit China , die komt compleet met TÜV logo en Europees CE merk (niet de’China Export’ variant) en die doet het bij mij en bij een paar andere mensen die ik ken al jaren probleemloos.

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Heeft die 230in de kofferbak, ik heb vrij luxe uitvoering, maar zie ik niet in de specs staan. (Op Duitse configurator staat het er expliciet bij…, maar alleen bij bepaalde pakketten) zou wel tof zijn als het wel zo is

Maarre 16a door iets met China export logo trekken is vragen om moeilijkheden

Die dingen zijn opmaliexpress zo goedkoop omdat ze niet aan Europese ce logo voldoen. Is een beetje schermergebied want elke Europese webshop mag ze niet verkopen omdat ze niet veilig genoeg zijn. Aliexpress staat er vol mee

Ik dacht altijd dat het wel meeviel, dus had paar powerplugs op aliexpress gekocht, maar ondanks dat ik er alleen lampen op zet (max 10w of zo) zijn er al 2 uitgefikt. Dus ik doe het niet meer. Zeker niet V2 (want wil ik als backup gebruiken dat ik dan makkelijk stekker op auto kan aansluiten mocht er een keer stroomuitval in nl zijn. Maar dan wil ik ook die volle 16a veilig kunnen pakken wat in de specs staat.
Dit is niet te vergelijken, het is letterlijk een verloopstekker, meer niet. Met een paar weerstandjes om te "identificeren".

Overigens, dat CE/China Export is een urban myth. Letterlijk iedereen mag een CE keur voeren, je moet alleen je documentatie op orde hebben als er iets voorvalt (bron: mijzelf, ik werk in de machinebouw en heb bijna dagelijks te maken met CE keuringen/documentatie)

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 23-05-2026 16:26 ]

Vaak bu'j te bang!

• KrlGl
Oh, ik dacht dat het om een V2L adapter ging omdat er gesproken werd over 230 v in de laadruimte. Niet ver genoeg teruggelezen dan. 8)7

Met dat ‘CE’ merk bedoelde ik te zeggen dat hier de officiële CE op staat en niet de Chinese variant met te kleine spacing tussen de letters.

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 16:50
buzzlightyear schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Ja hoor, laadkabel zat er netjes bij. Mijn vraag ging puur over de granny charger.

• Kammika
-tom-562 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Dit is niet te vergelijken, het is letterlijk een verloopstekker, meer niet. Met een paar weerstandjes om te "identificeren".

Overigens, dat CE/China Export is een urban myth. Letterlijk iedereen mag een CE keur voeren, je moet alleen je documentatie op orde hebben als er iets voorvalt (bron: mijzelf, ik werk in de machinebouw en heb bijna dagelijks te maken met CE keuringen/documentatie)
China export is geen myth. Zie kassa aflevering die erover gaat, al diverse brandgevalletjes

En ja certificeringen zijn vaak documentatie op orde hebben, maar daarmee verhogen ze an sich al de kwaliteit, omdat fabrikanten zich niet kunnen veroorloven dan producten te hebben die niet aan de kwaliteitsstandaarden te doen. Zal niet zeggen dat er niet meer gesjoemeld wordt, maar kans is wel stukken kleiner.

Ik zou niemand type 2 stekkers aanraden die geen echte CE markering hebben om die reden

• Kammika
KrlGl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Ik heb deze adapter uit China , die komt compleet met TÜV logo en Europees CE merk (niet de’China Export’ variant) en die doet het bij mij en bij een paar andere mensen die ik ken al jaren probleemloos.
Ik zeg ook niet dat alles uit China slecht is. Ik heb het over aliexpress, wat met het China export logo werkt.. dat was de aanrader in de post nl…

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:35:
[...]

China export is geen myth. Zie kassa aflevering die erover gaat, al diverse brandgevalletjes

En ja certificeringen zijn vaak documentatie op orde hebben, maar daarmee verhogen ze an sich al de kwaliteit, omdat fabrikanten zich niet kunnen veroorloven dan producten te hebben die niet aan de kwaliteitsstandaarden te doen. Zal niet zeggen dat er niet meer gesjoemeld wordt, maar kans is wel stukken kleiner.

Ik zou niemand type 2 stekkers aanraden die geen echte CE markering hebben om die reden
Wat is een "echte CE keur" dan volgens jou?

Vaak bu'j te bang!

• Kammika
-tom-562 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Wat is een "echte CE keur" dan volgens jou?
De CE-markering is feitelijk een eigen verklaring van de fabrikant waarin staat dat het product voldoet aan de daarvoor geldende Europese richtlijnen.

Nog beter is bv een TUV keurmerk, dan is het ook echt getest ;-)

anyway allemaal erg offtopic. Mijn punt was alleen maar dat ik met aliexpress en dat china export keurmerk het te risicovol vindt. Als je dat risico zelf acceptabel vindt moet je het vooral doen.

Ik heb al 2x bijna brand gehad door zaken die ik op aliexpress met een china export keurmerk gekocht had. Dan leer je dat wel af...

Dus ja, ik zou iedereen met een ID.x die nu V2L heeft idd erg afraden om op dat soort sites V2L adapters te kopen (of granny laders of whatever waar veel vermogen overheen gaagt..)

• DNN!S
  • Laatst online: 18:23
Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:56:
[...]

De CE-markering is feitelijk een eigen verklaring van de fabrikant waarin staat dat het product voldoet aan de daarvoor geldende Europese richtlijnen.

Nog beter is bv een TUV keurmerk, dan is het ook echt getest ;-)

anyway allemaal erg offtopic. Mijn punt was alleen maar dat ik met aliexpress en dat china export keurmerk het te risicovol vindt. Als je dat risico zelf acceptabel vindt moet je het vooral doen.

Ik heb al 2x bijna brand gehad door zaken die ik op aliexpress met een china export keurmerk gekocht had. Dan leer je dat wel af...
China Export is een urban legend, het is gewoon onterecht gebruik van het CE-logo.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:57

AlphaRomeo

FP ProMod
KrlGl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Is dat ook op de oudere modellen met 3.x versie?

• KrlGl
DNN!S schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:18:
[...]

China Export is een urban legend, het is gewoon onterecht gebruik van het CE-logo.
Nee, het ziet er anders uit. Ze mogen namelijk niet onterecht het officiële CE logo hanteren, dus hebben ze het iets veranderd zodat de niet-oplettende lezertjes er in tuinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEImQQur8ULXrr3N3ab_dXRpaZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVp5dyZVdzXDA5V3MTPFl2bD.jpg?f=fotoalbum_large

• KrlGl
AlphaRomeo schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Is dat ook op de oudere modellen met 3.x versie?
Volgens mij ondersteunen de oudere modellen geen V2L

• DNN!S
  • Laatst online: 18:23
KrlGl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Nee, het ziet er anders uit. Ze mogen namelijk niet onterecht het officiële CE logo hanteren, dus hebben ze het iets veranderd zodat de niet-oplettende lezertjes er in tuinen.

[Afbeelding]
Klopt, maar het is niet zo dat China Export in China een bestaande naam, instantie of certificering is. Het is gewoon vals gebruik van het CE-logo.

• KrlGl
Het is een schertsende bijnaam voor het aangepaste CE logo

• tomkamphuys2
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:48
Ik heb net een ID.3 van zo'n 5 jaar oud gekocht. Na een week behelpen met een granny-charger, heb ik (zelf) een Zaptec Go 2 geinstalleerd. Echter, de auto laadt slechts met 7.4kW op. Ik heb alles nagemeten met de multimeter, home wizard p1 meter, Zaptec portal en een warmtebeeld camera. Het is duidelijk dat er slechts op 2 fasen (fase 1 en fase 3, fase 2 doet niks) wordt geladen. 2x230Vx16A is ook 7.36kW en ook het vermogen is dus consistent. Ik ben ook bij een vriend langsgeweest die altijd 11kW heeft geladen aan zijn laadpaal en ook daar: 7.4kW

Vanmorgen ben ik bij de garage langsgegaan en ook daar: 7.4kW. Een ID.4 laadt aan dezelfde paal met 11kW. Volgens de garage haalt de auto slechts onder bepaalde omstandigheden z'n maximale laadsnelheid. Dat is natuurlijk waar, maar m.i. vergissen ze zich daar in de 100+ kW DC laden en de miezerige 11kW AC laadsnelheid zou een peulenschil voor de accu moeten zijn. Ik heb toen voorgesteld DC te gaan laden en dan laadt de auto met 25kW op; de max van die installatie. Mijn conclusie is dat de accu de AC laadsnelheid niet beperkt.

Voor mij is het duidelijk dat er ergens tussen de laadpoort van de auto en de accu in het AC deel iets mis is. De garage gaat nog op zoek naar info en ik ben netjes behandeld, maar ik ben niet overtuigd van hun verhaal.

Heeft iemand hier kennis over de AC laadsnelheid, specifiek van de ID.3? Liefst met bron :-) Hoe kan ik dit aanpakken?

Daarnaast valt ook fase 1 soms weg na een paar keer geklapperd te hebben. Dat lijkt vaker voor te komen bij ID.3's en daar is wat over te vinden op het grote boze internet. Maar dat is even stap 2.

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19
roltor schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Dat ziet er netjes uit!
Welke tent is dat en hoe heb je die bevestigd aan de Buzz?
Van CamperPassie. Die tent en de zonneschermen zijn overigens nu te koop, want de ID Buzz is verkocht.

Daarmee ga ik ook afscheid nemen van dit topic. Na veel ergenissen met het enorme trage 3.x infotainment systeem en een range die de laatst tijd enorm af nam (121.000km op de teller...) ben ik overgestapt op een Audi A6 Avant E-tron. O+

http://www.brianesselbrugge.nl

• Kammika
tomkamphuys2 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:58:
Ik heb net een ID.3 van zo'n 5 jaar oud gekocht. Na een week behelpen met een granny-charger, heb ik (zelf) een Zaptec Go 2 geinstalleerd. Echter, de auto laadt slechts met 7.4kW op. Ik heb alles nagemeten met de multimeter, home wizard p1 meter, Zaptec portal en een warmtebeeld camera. Het is duidelijk dat er slechts op 2 fasen (fase 1 en fase 3, fase 2 doet niks) wordt geladen. 2x230Vx16A is ook 7.36kW en ook het vermogen is dus consistent. Ik ben ook bij een vriend langsgeweest die altijd 11kW heeft geladen aan zijn laadpaal en ook daar: 7.4kW

Vanmorgen ben ik bij de garage langsgegaan en ook daar: 7.4kW. Een ID.4 laadt aan dezelfde paal met 11kW. Volgens de garage haalt de auto slechts onder bepaalde omstandigheden z'n maximale laadsnelheid. Dat is natuurlijk waar, maar m.i. vergissen ze zich daar in de 100+ kW DC laden en de miezerige 11kW AC laadsnelheid zou een peulenschil voor de accu moeten zijn. Ik heb toen voorgesteld DC te gaan laden en dan laadt de auto met 25kW op; de max van die installatie. Mijn conclusie is dat de accu de AC laadsnelheid niet beperkt.

Voor mij is het duidelijk dat er ergens tussen de laadpoort van de auto en de accu in het AC deel iets mis is. De garage gaat nog op zoek naar info en ik ben netjes behandeld, maar ik ben niet overtuigd van hun verhaal.

Heeft iemand hier kennis over de AC laadsnelheid, specifiek van de ID.3? Liefst met bron :-) Hoe kan ik dit aanpakken?

Daarnaast valt ook fase 1 soms weg na een paar keer geklapperd te hebben. Dat lijkt vaker voor te komen bij ID.3's en daar is wat over te vinden op het grote boze internet. Maar dat is even stap 2.
7,4kW kan heel normaal zijn, maar kan ook betekenen dat je OBC niet helemaal meer lekker is. Om te achterhalen wat er aan de hand is, kun je het beste je P1-meter of laadpaal uitlezen. Kijk naar het aantal actieve fasen en de Ampères:
  • Zie je 1 fase met 32A? Dan is er technisch niets stuk. Als dit alleen thuis gebeurt, is de laadpaal waarschijnlijk zo ingesteld omdat je een 1x35A hoofdaansluiting hebt. Ook kan het zijn dat je een 1-fase laadkabel gebruikt; bij een openbare 22 kW paal trek je dan ook maximaal 7,4 kW.
  • Zie je 2 fasen met elk 16A? Dan is de kans groot dat de OBC (Onboard Charger) of een interne zekering defect is. Er valt dan één fase weg, waardoor je op 2x16A blijft steken.
Heb je dit gedrag ook al getest bij een openbare (11 of 22 kW) laadpaal met een andere kabel (van iemand die normaal gewoon op 11kW laadt?) ?

Edit: sorry, niet goed gelezen. Je had al gezien dat er op 2 fasen geladen wordt en ander auto’s op dezelfde paal wel 11kw halen. Dan is
- of ie kabel niet lekker (probeer met andere kabel van iemand die wel 11kw haalt)
- of toch echt iets aan je auto mis. Met een 3 fasen lader moet die gewoon altijd 11kw halen

[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 24-05-2026 07:15 ]

• joezzt
  • Niet online
Guitarist schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:54:
[...]

Van CamperPassie. Die tent en de zonneschermen zijn overigens nu te koop, want de ID Buzz is verkocht.

Daarmee ga ik ook afscheid nemen van dit topic. Na veel ergenissen met het enorme trage 3.x infotainment systeem en een range die de laatst tijd enorm af nam (121.000km op de teller...) ben ik overgestapt op een Audi A6 Avant E-tron. O+
Dat snap ik ook heel goed qua software, hetzelfde met mijn Ioniq 5, traag,traag, slechte UI en alleen nog maar technische updates. Sowieso is bedienings-software een uitvinding van de farmaceutische en homeopatische industrie om mensen in de stress te helpen.

Maar ik ga toch een VW kopen, na een proefrit en software bekijken lijkt me de huidige stand wel helemaal ok.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 18:08

Welke ID.3? De pure versies (45kWh, later 52kWh) hebben maar een 7.4kW boordlader (32A 1 fase of 16A 2 fase).

Zelfde met ID.4 Pure (52kWh).

• Skynett
@tomkamphuys2 als het om een pure uitvoering blijkt te gaan even kijken hoe de auto te koop stond online. Hopelijk heb je dat opgeslagen.

Dan kan je verhaal gaan halen bij de verkopende partij. Wel heel vervelend allemaal natuurlijk.

• Petervh
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 10:32

Welke software heb je ? 3.7 toevallig? Dit is een bug in de software. Je moet naar 3.8.3 om dat op te lossen. En boven de 20 graden heb je er geen last hiervan. Heb je wel in het begin het volle vermogen?

• tomkamphuys2
"of ie kabel niet lekker (probeer met andere kabel van iemand die wel 11kw haalt)"

Ik heb de kabel met een multimeter doorgemeten en die is ok. Daarnaast ook bij die vriend met zijn kabel geladen en dat maakt geen verschil.

"Welke ID.3? De pure versies (45kWh, later 52kWh) hebben maar een 7.4kW boordlader (32A 1 fase of 16A 2 fase)."

ID.3 Pro Performance met 58kWh accu.

"Welke software heb je ? 3.7 toevallig? Dit is een bug in de software. Je moet naar 3.8.3 om dat op te lossen."

Dat heb ik tot part 2 bestempeld.

"Heb je wel in het begin het volle vermogen?"

Nee, begint iets onder de 7 kW en gaat daarna naar 7.4kW. Dit klinkt anders dan de 'software bug'.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:45
tomkamphuys2 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:26:
"of ie kabel niet lekker (probeer met andere kabel van iemand die wel 11kw haalt)"

Ik heb de kabel met een multimeter doorgemeten en die is ok. Daarnaast ook bij die vriend met zijn kabel geladen en dat maakt geen verschil.

"Welke ID.3? De pure versies (45kWh, later 52kWh) hebben maar een 7.4kW boordlader (32A 1 fase of 16A 2 fase)."

ID.3 Pro Performance met 58kWh accu.

"Welke software heb je ? 3.7 toevallig? Dit is een bug in de software. Je moet naar 3.8.3 om dat op te lossen."

Dat heb ik tot part 2 bestempeld.

"Heb je wel in het begin het volle vermogen?"

Nee, begint iets onder de 7 kW en gaat daarna naar 7.4kW. Dit klinkt anders dan de 'software bug'.
Vermoedelijk defecte HV-boordlader. Heb het ook gehad met mijn ID.5. Is door dealer gerepareerd in overleg met lease-maatschappij (meende 50/50 in de kosten). Geef duidelijk aan de werkplaats aan dat hij op slechts 2 van de 3 fases werkt, en dat het AC-laden betreft, dus dat DC-laden wel goed werkt. Laat maar weten als je kenteken nodig hebt ter referentie o.i.d. (auto wordt binnenkort gesloopt waarschijnlijk).

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@tomkamphuys2

Klinkt ingeval van een ID.3 Pro (Performance) inderdaad als een defecte Boordlader / Omvormer óf een defect aan de Mennekes Type-II AC laadpoort aansluiting. Dat type heeft ten alle tijden, sinds de introductie in 2020, al een 11kW boordlader ter beschikking gehad.

Collega van me heeft in 2023 overigens hetzelfde aan de hand gehad en dat werd bij hem destijds veroorzaakt door een 'kromme / verbogen' aansluiting in de laadpoort van de auto (wat achteraf gezien bij hem thuis veroorzaakt was doordat z'n zoon herhaaldelijk op de oprit met een andere auto strak lángs z'n ID.3 over de laadkabel aan het rijden was en de laadkabel daardoor tijdens een laadsessie onder mechanische spanning kwam te staan..... Maar daar kwam íe pas achter na de tweede keer vervangen van dat ding én het bekijken van de camerabeelden van z'n deurbel)....

In jouw geval is het IMHO gewoon een zogenaamd 'verborgen gebrek' wat onder (Bovag?) garantie herstelt dient te gaan worden door de verkopende partij (is dat een merkdealer?).

Mijn (Zakelijke Lease) ID.3 staat hier thuis nu overigens al de hele middag te laden met max. 5kWh aan m'n privé 22kWh laadpaal. Voor m'n thuisadres heb ik onder 'vertrektijden' ingesteld dat 'ie met 'Verminderde AC-Laadstroom' moet laden zodat er maximaal gebruik gemaakt kan worden van m'n PV Output. De auto gebruikt nu dus alléén Fase 1 en Fase 2. Je zou eens kunnen kijken of dat bij jou het laden dan ook over diezelfde twee fasen gaat.

Dit Wiki artikeltje laat zien hoe de 3 afzonderlijke fasen in de stekker van de laadkabel aangesloten dienen te zijn (pin-out) zodat je vervolgens ook weet welke 'pin' aan de kant van je auto niet mee lijkt te doen.

De instelling qua 'Verminderde AC-Laadstroom' kun je in de App (óf in de auto) op meerdere plekken configureren waarbij je er rekening mee moet houden dan de "Thuis-Locatie" instellingen onder het menu 'Vertrektijden" de "Algemene instellingen" ten alle tijden gaan overrulen.

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 11:47 ]

• ikweethetbeter
Guitarist schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:54:
Na veel ergenissen met het enorme trage 3.x infotainment systeem
Ik luister naar DAB radio. Verder doet het infotainment systeem niks voor mij, ik gebruik Apple Carplay voor alles: navigatie, muziek anders dan radio, WhatsApp, ...

Er zit ook Android Auto op overigens...
ben ik overgestapt op een Audi A6 Avant E-tron. O+
Audi is ook VAG. Wat verwacht je hiervan?

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 17:52

Mijn ID3 heeft dit ook af en toe, We rijden de auto nu een jaar of 5 en in die tijd heeft zich dit een tiental keer voorgedaan. Wij laden de auto een keer of 5/5 per week dus relatief is dit erg weinig. Ik kan mij echter van de eerste periode in 2021/2022 herinneren dat toen af en toe meer mensen waren die dit hadden en dat er toen een enkele keer een hardwarematig probleem was met de stekker of eigenlijk het stopcontact aan de kant van de auto waarbij een van de connectoren niet goed vast zat en naar binnen was geschoven. Er waren auto's waar wel op 11kW werd geladen als je de stekker in een bepaalde positie naar boven of beneden drukte. Moeite waard om even te checken.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:12

Klinkt apart dit. Is de omvormer in de VW AC<>DC niet stuk, of 1 van de contacten stuk/sleets?

Dit lijkt me een diagnose klusje voor de garage. En gezien hun opmerkingen over laadsnelheid AC (klopt inderdaad niet), heb ik er weinig vertrouwen in. Heb je een vw dealer in de buurt?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tomkamphuys2
Bedankt voor alle reacties. Ik ben blijkbaar niet gek.

"Geef duidelijk aan de werkplaats aan dat hij op slechts 2 van de 3 fases werkt, en dat het AC-laden betreft, dus dat DC-laden wel goed werkt"
- Van die fases heb ik aangegeven. DC laden hebben we daar gezamenlijk gedaan.

"In jouw geval is het IMHO gewoon een zogenaamd 'verborgen gebrek' wat onder (Bovag?) garantie herstelt dient te gaan worden door de verkopende partij (is dat een merkdealer?)."
- BOVAG garantie en een merkdealer. De 1e keer dat ik er geweest ben, was om te kijken of we het snel konden verhelpen; over een paar weken gaat de auto 'echt' naar de garage.

"De auto gebruikt nu dus alléén Fase 1 en Fase 2. Je zou eens kunnen kijken of dat bij jou het laden dan ook over diezelfde twee fasen gaat."
- Bij mij laadt ie op fase 1 en 3. Weet je zeker dat ie een fase uitschakelt en niet de stroom limiteert? Ik kan weinig vinden over het afschakelen van fasen op het internet.

"Er waren auto's waar wel op 11kW werd geladen als je de stekker in een bepaalde positie naar boven of beneden drukte. Moeite waard om even te checken."
- Gedaan, maar helaasch.

"Klinkt apart dit. Is de omvormer in de VW AC<>DC niet stuk, of 1 van de contacten stuk/sleets?"
- Tot die conclusie was ik ook gekomen.

• tcw82
Gisteren bij vertrek werk de melding: "centrale deurvergrendeling niet beschikbaar, werkplaats bezoeken aub"
Centrale deurvergrendeling werkt, alles gaat op slot en open als ik de sleutelhanger gebruik. keyless entry werkt ook.

Is er nog iets dat ik kan nazoeken / controleren?

Zelf had ik natuurlijk de hoop dat een nachtje slapen thuis de storing op magische wijze zou oplossen.

Zo wordt het gemeld in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx7YWjAf0ajZCLCkyT2Tak4sSIY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QEEzh4N2f0GjizBcJOoxYSFw.png?f=fotoalbum_tile
Edit, ik zit te denken, zou dit door de laadklep actuator kunnen komen? Die is namelijk al een tijdje lam...

[ Voor 40% gewijzigd door tcw82 op 26-05-2026 10:29 ]

Pagina: 1 ... 400 401 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.