Wij overwegen een tweedehands VW ID.4 77kwh. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger (aanhanger lager dan de auto) naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
Ja, dat is prima haalbaar. Dat lukte ons al met caravan, dus aanhanger geen probleem.
Met mijn 2021 77KWh ID.4 en vouwwagen (~700KG) haalde ik dat ruim. meestal plande ik laadstops in rond de 2 a 2.5 uur (200 tot 250 km). dat was naar Oostenrijk en Italië door Duitsland, dus cruise op max ~105 en lekker warm weer. ik merk wel dat 's nachts (in de kou) rijden het verbruik behoorlijk deed oplopen.Pepper123 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:54:
Wij overwegen een tweedehands VW ID.4 77kwh. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger (aanhanger lager dan de auto) naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
Zojuist het volgende gedaan. Daarna werkte de app weer.ikweethetbeter schreef op maandag 28 september 2026 @ 06:53:
@steven2 @UTMachine
Hier hetzelfde probleem. Soms doet hij het even, vaak niet, en de auto heeft gewoon 4G.
Enter the vehicle and switch the ignition on.
· Go to Menu → Users → Settings → Privacy settings and services.
· Toggle off "Vehicle data usage" and "Send location data".
· Perform a soft reset of the infotainment system by holding the infotainment power button until the screen goes off and then turns back on.
· Toggle on "Vehicle data usage" and "Send location data".
· Exit and lock the vehicle for 15 minutes, please make sure that the vehicle is parked in an open space with strong mobile reception signal for this process.
Hij doet het af en toe wel, maar misschien toch dit even uitproberen.
Aan de andere kant, m'n nieuwe ID.4 is onderweg, hopelijk nog 1-2 weken...
Aan de andere kant, m'n nieuwe ID.4 is onderweg, hopelijk nog 1-2 weken...
hmmm kreeg auto laatste niet gestart (wel geopend) met de digital key. Weg gelopen en na 5 min opnieuw naar de auto en toen werkte het weer...
ik ben weer terug naar de fysieke sleutel... toch jammer...
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 28-09-2026 17:17 ]
Telefoon in het midden vakje leggen en het werkt wel, tenminste; dat was bij mij het gevalKammika schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:16:
hmmm kreeg auto laatste niet gestart (wel geopend) met de digital key. Weg gelopen en na 5 min opnieuw naar de auto en toen werkte het weer...
Sinds afgelopen vrijdag de ID4 Pro Limited Edition Plus in ontvangst mogen nemen. Heel blij mee!! Maand eerder gekomen dan verwacht. Digitale key nog niet geactiveerd. Verkoper zei dat het nog niet werkte, maar vraag me af of dat zo is. Geleverd met software 6.0.1.
Vooral met travel assist aan het spelen. Wel grappig dat je zonder iets te doen kunt rijden. Rotondes moet ik meestal wel even ingrijpen. Rijdt verder heerlijk en tot nu toe geen problemen ondervonden. Vooral aan het uitzoeken hoe alles werkt en waar alles zit.
Met 601 werkt het, gewoon de sleutels app opstarten, die wijst je de weg…Matti44 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:53:
[Afbeelding] Sinds afgelopen vrijdag de ID4 Pro Limited Edition Plus in ontvangst mogen nemen. Heel blij mee!!![]()
Maand eerder gekomen dan verwacht. Digitale key nog niet geactiveerd. Verkoper zei dat het nog niet werkte, maar vraag me af of dat zo is. Geleverd met software 6.0.1.
Vooral met travel assist aan het spelen. Wel grappig dat je zonder iets te doen kunt rijden. Rotondes moet ik meestal wel even ingrijpen. Rijdt verder heerlijk en tot nu toe geen problemen ondervonden. Vooral aan het uitzoeken hoe alles werkt en waar alles zit.
Maar zie paar postjes terug. Ik kreeg de auto er een keer niet mee gestart. Helemaal stabiel helaas niet..
Dat werkte helaas dus ook nietsl1000 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:22:
[...]
Telefoon in het midden vakje leggen en het werkt wel, tenminste; dat was bij mij het geval
Na 1,5 jaar een Up en 2 jaar een Tiago te hebben geleased (groeilease via van Udenhout), hebben we besloten om te stoppen met leasen en een auto aan te schaffen die als 2e auto dient.
Met een hele berg aan keuze nu aan compacte EV's, hebben we veel vergeleken (Renault R5, Hyundai Ionic 3, Kia EV2, Skode Epiq), maar zijn toch uitgekomen bij Volkswagen
We hebben afgelopen weekend een ID.Polo Style besteld. Met als opties Celestial Blue metallic lak, Panoramadak en de zijruiten achter en achterruit getint. Wel met de kleine accu (37Kwh - 135pk), aangezien we er nooit meer op vakantie hoeven en 250+km (330km WLTP) meer dan zat is. Ik vond de dagelijkse ervaring van luxe in de auto belangrijker dan die ene keer dat je wat verder wil rijden. Ik vond €5.000 meerprijs voor de grotere accu een te groot verschil.
De levering is verwacht eind April. Now we wait.
Met een hele berg aan keuze nu aan compacte EV's, hebben we veel vergeleken (Renault R5, Hyundai Ionic 3, Kia EV2, Skode Epiq), maar zijn toch uitgekomen bij Volkswagen
We hebben afgelopen weekend een ID.Polo Style besteld. Met als opties Celestial Blue metallic lak, Panoramadak en de zijruiten achter en achterruit getint. Wel met de kleine accu (37Kwh - 135pk), aangezien we er nooit meer op vakantie hoeven en 250+km (330km WLTP) meer dan zat is. Ik vond de dagelijkse ervaring van luxe in de auto belangrijker dan die ene keer dat je wat verder wil rijden. Ik vond €5.000 meerprijs voor de grotere accu een te groot verschil.
De levering is verwacht eind April. Now we wait.
Boel kinderziektes. Automatisch grootlicht in de buitengebieden waar ik rijd gaat ook niet lekker. Vorige deed het feiloos en deze blijft vaak met een wit lampje/A’tje met dimicht rijden. Ff overschakelen naar handmatig groot licht en dan terug naar ‘a’ en dan werkt het wel vaak (maar niet altijd)
Had overigens de sleutel met mijn broer gedeeld, maar de auto wil nog niet met zijn digitale sleutel van het slot. Iphone zegt dat de auto niet in de buurt is. Heb jij de sleutel al met meerdere personen werkend?
330 km WLTP is onder ideale omstandigheden. Verder wil je nooit met 0% accu ergens aankomen. Ga uit van 250 km max in de zomer, en 200 km max in de winter, en dat vereist starten met een volle accu!sebasmeer schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:58:
Wel met de kleine accu (37Kwh - 135pk), aangezien we er nooit meer op vakantie hoeven en 250+km (330km WLTP) meer dan zat is.
Maar verder goede keuze, de ID.Polo is een erg mooie en goede auto!
Is de ID.4 MY27 de laatste versie die er is nu de ID.Tiguan komt?
Moet eerlijk zeggen dat met die wegenwachtkleuren van de ID.Tiguan het me nog niet enthousiast maakt, komt ook wat minder sportief over.
Moet eerlijk zeggen dat met die wegenwachtkleuren van de ID.Tiguan het me nog niet enthousiast maakt, komt ook wat minder sportief over.
Op de foto die ik zie bij het AD vind ik de auto best wel op de Enyaq lijken. Nog een weekje wachten en dan is die niet meer in wegenwachtkleuren te zien. Ben wel benieuwd.
Wat ik toch echt mis, is een teruggang naar zaken zoals een Touran/Sharan/Zafira. Lager tegen de grond, meer ruimte en gewoon praktisch zijn. En volgens mij ook meer aero te maken dan de huidige SUV's.
Mbt lager bij de grond, vergeet niet dat er een accupakket onderin ligt. Dat is simpelweg de reden dat veel electrische auto's hoger zijn. Mbv design truukjes lijken sommige modellen op een SUV, en dan valt de verloren hoogte onderin niet zo op, maar echte veelpersoonsauto zoals jij beschrijft is gewoon wat lastig om te maken met dit concept. ID Buzz komt dan nog het meeste in de buurt.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Vandaag voor de eerste keer ingesteld dat m'n ID.3 op een uitgesteld tijdstip moet gaan beginnen met laden tot 80% (staat nu voor de deur met een 18% SOC). In verband met een dynamisch energiecontract is het voordeliger om pas te starten met laden rond de klok van 00:30 uur dus nu maar eens kijken of ik morgen in de middag ook weer thuis kan komen zonder onderweg te moeten gaan bijladen (een enkele reis á 85Km. kost me momenteel ~16% accucapaciteit).
Ik ben per gisteren bij een nieuwe klant begonnen en daar kan (én wil) ik de komende tijd alleen maar op de klant locatie werken in verband met kunnen opdoen van klantkennis. Tot en met vorige week werkte ik eigenlijk alleen op maandag en woensdag op een klant locatie óf op één van de kantoren van m'n werkgever en kon ik dus vrij gemakkelijk altijd overdag thuis laden tegen goedkope dynamische tarieven én/of alleen middels opwek van m'n PV installatie.
@bvbal79
Ik zei je een paar weken geleden nog dat dat niet ging volgens de documentatie op de website van VW en technisch gezien klopt dát wat er daar vermeldt staat ook wel.... Er wordt gezegd dat het niet in te stellen is in de App
Maar: Als je in de auto in het afsluitscherm echter aangeeft dat je op een later tijdstip pas wenst te gaan laden dan worden de tijden in je 'locatie instellingen' in de App gebruikt. De exacte voorkeurstijden / bloktijden kun je daarna echter alleen weer ín de auto in dát specifieke menu instellen.
Ik ben per gisteren bij een nieuwe klant begonnen en daar kan (én wil) ik de komende tijd alleen maar op de klant locatie werken in verband met kunnen opdoen van klantkennis. Tot en met vorige week werkte ik eigenlijk alleen op maandag en woensdag op een klant locatie óf op één van de kantoren van m'n werkgever en kon ik dus vrij gemakkelijk altijd overdag thuis laden tegen goedkope dynamische tarieven én/of alleen middels opwek van m'n PV installatie.
@bvbal79
Ik zei je een paar weken geleden nog dat dat niet ging volgens de documentatie op de website van VW en technisch gezien klopt dát wat er daar vermeldt staat ook wel.... Er wordt gezegd dat het niet in te stellen is in de App
Maar: Als je in de auto in het afsluitscherm echter aangeeft dat je op een later tijdstip pas wenst te gaan laden dan worden de tijden in je 'locatie instellingen' in de App gebruikt. De exacte voorkeurstijden / bloktijden kun je daarna echter alleen weer ín de auto in dát specifieke menu instellen.
[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 29-09-2026 20:07 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb ook dynamisch contact. Dat laden regelt de leverancier allemaal. Gemiddeld kwh prijs ligt nu rond de 12cent per kWh. (Inclusief belasting en btw).Will_M schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:25:
Vandaag voor de eerste keer ingesteld dat m'n ID.3 op een uitgesteld tijdstip moet gaan beginnen met laden tot 80% (staat nu op 28% SOC). In verband met een dynamisch energiecontract is het voordeliger om pas te starten met laden rond de klok van 00:30 uur dus nu maar eens kijken of ik morgen in de middag ook weer thuis kan komen zonder onderweg te moeten gaan bijladen (een enkele reis á 85Km. kost me momenteel ~16% accucapaciteit).
Ik ben per gisteren bij een nieuwe klant begonnen en daar kan (én wil) ik de komende tijd alleen maar op de klant locatie werken in verband met kunnen opdoen van klantkennis. Tot en met vorige week werkte ik eigenlijk alleen op maandag en woensdag op een klant locatie óf op één van de kantoren van m'n werkgever en kon ik dus vrij gemakkelijk altijd overdag thuis laden tegen goedkope dynamische tarieven én/of alleen van m'n PV installatie
Welke leverancier heb je?
Essent mat daarachter Eneco-eMobility, en die laatste betaald niet voor de VW API toegangtcw82 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:37:
[...]
Ik heb ook dynamisch contact. Dat laden regelt de leverancier allemaal. Gemiddeld kwh prijs ligt nu rond de 12cent per kWh. (Inclusief belasting en btw).
Welke leverancier heb je?
Dat 'slim laden' werkte tot een paar maanden geleden daar bij Eneco-eMobility nog wel zoals bedacht maar sinds dat VW de API achter een Pay-Wall gezet heeft niet meer. Destijds had ik 't niet nodig maar nú zou 't alsnog toch wel handig zijn...
[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 29-09-2026 20:57 ]
Id buzz?Adder28 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:02:
Wat ik toch echt mis, is een teruggang naar zaken zoals een Touran/Sharan/Zafira. Lager tegen de grond, meer ruimte en gewoon praktisch zijn. En volgens mij ook meer aero te maken dan de huidige SUV's.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Met dynamisch contract kan je natuurlijk altijd vrij snel overstappen. (tenzij je een soort cashback actie hebt, maar dan kun je nog steeds uitrekenen of het iets oplevert.). De belangrijkste reden dat ik niet overstap is dat ik dat slimladen helemaal heb ingeregeld met Tibber.Will_M schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:40:
[...]
Essent mat daarachter Eneco-eMobility, en die laatste betaald niet voor de VW API toegang![]()
Dat 'slim laden' werkte tot een paar maanden geleden daar bij Eneco-eMobility nog wel zoals bedacht maar sinds dat VW de API achter een Pay-Wall gezet heeft niet meer. Destijds had ik 't niet nodig maar nú zou 't alsnog toch wel handig zijn...
Prima tip en dank daarvoor.sebas1977 schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:12:
[...]
Zojuist het volgende gedaan. Daarna werkte de app weer.
Enter the vehicle and switch the ignition on.
· Toggle off "Vehicle data usage" and "Send location data".
· Perform a soft reset of the infotainment system by holding the infotainment power button until the screen goes off and then turns back on.
· Toggle on "Vehicle data usage" and "Send location data".
· Exit and lock the vehicle for 15 minutes, please make sure that the vehicle is parked in an open space with strong mobile reception signal for this process.
Het einde van het 2-jarig abonnement bij aanschaf van onze ID.3 en het stoppen van updates in de app op mn mobieltje vielen ongeveer samen. Ik dacht dat het dus daaraan lag maar dat was niet zo. Kan nu de laadtoestand en range weer in de app zien. Nog even testen welke andere functionaliteit nog wel beschikbaar is in VW Connect ipv VW Connect Plus (airco on/off, vertrektijden, ed).
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Ja, maar als je meer model Zafira gaat ipv SUV/CUV, hou je normaal meer ruimte binnenin over doordat het pakket lager ligt dan bv een ID4-5?Skynett schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:51:
Mbt lager bij de grond, vergeet niet dat er een accupakket onderin ligt. Dat is simpelweg de reden dat veel electrische auto's hoger zijn. Mbv design truukjes lijken sommige modellen op een SUV, en dan valt de verloren hoogte onderin niet zo op, maar echte veelpersoonsauto zoals jij beschrijft is gewoon wat lastig om te maken met dit concept. ID Buzz komt dan nog het meeste in de buurt.
De buzz indertijd las ik vooral dat je geen mooie vlakke laadvloer krijgt met de zetels plat, klopt dat nog altijd?
Zafira ligt precies 2 cm lager dan een ID.4.
Ik zou de ID.Buzz niet met een MPV vergelijken, als het gaat om betere efficiëntie, in vergelijking met SUV's/de ID.4. ±300 extra kilo's en 30cm extra hoogte maken 'm moeilijk zuiniger.Adder28 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:02:
De Buzz is een onwijs leuke auto, maar qua praktisch vernuft haalt-ie het niet bij de Renault Grand Scenic die ik 2013 had. Ja, hij is (veel) groter in liters, maar in de Scenic kon ik een hoge Ikea Pax kast (236cm) kwijt. Dat gaat in mijn Buzz niet lukken hoor.
Als je de variabele vloer ("multi-flex", optie 5BR in de (NL) configurator) hebt, is deze in 1 lijn met neergeklapte stoelen.Adder28 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:12:
[...]
Ja, maar als je meer model Zafira gaat ipv SUV/CUV, hou je normaal meer ruimte binnenin over doordat het pakket lager ligt dan bv een ID4-5?
De buzz indertijd las ik vooral dat je geen mooie vlakke laadvloer krijgt met de zetels plat, klopt dat nog altijd?
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Er is gewoon helemaal geen vraag meer naar MPV's, alles is nu crossover/SUV. Wat ik ook wel begrijp, want een MPV is gewoon lelijkAdder28 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:12:
[...]
Ja, maar als je meer model Zafira gaat ipv SUV/CUV, hou je normaal meer ruimte binnenin over doordat het pakket lager ligt dan bv een ID4-5?
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Ik heb sinds gisteren zo'n versie (als heel fijne upgrade van mijn ID4 2021) en ik heb de digitale key in mijn Android Wallet kunnen activeren (en ook kunnen door-delen naar de Wallet van mijn vrouw) werkt goed. Openen,sluiten en kofferbak kan je dan ook vanuit de Wallet app bedienen.Matti44 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:53:
[Afbeelding] Sinds afgelopen vrijdag de ID4 Pro Limited Edition Plus in ontvangst mogen nemen. Heel blij mee!!![]()
Maand eerder gekomen dan verwacht. Digitale key nog niet geactiveerd. Verkoper zei dat het nog niet werkte, maar vraag me af of dat zo is. Geleverd met software 6.0.1.
...
Moest eerst wel wat activeren in de app /VW Connect voordat de auto goed de registratie QR toonde.
De soepele Android Auto integratie (op mijn vorige heeft het altijd gammel gewerkt nu helemaal glad en strak), de boordcomputer is lekker rap, de Ergo stoelen, matrix LED en het panoramadak, wat een drive ☀️♥️
[ Voor 29% gewijzigd door aardbeix15 op 01-10-2026 05:17 ]
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Dat bleek uiteindelijk inderdaad het issue te zijn. In de VW app of via My Volkswagen was nergens een optie beschikbaar om de bundle te activeren. Uiteindelijk onderstaande link doorgekregen waarmee ingelogd kon worden met mijn VW-account, en hiermee direct de bundle kunnen activeren. Hotspot werkt nu ook in de auto.MJMaverick schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:00:
[...]
Een heleboel posts eerder, in het ID.7 topic, meen ik gelezen te hebben dat het activeren van de (gratis) 20GB per maand bundel (of iets dat daar op neer komt) apart moest gebeuren. Aangezien ik geen 6.0.x op mijn auto heb staan kan ik het helaas niet voor je checken. Dit is de post die ik bedoel: WoC in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
https://b2cconsumerportal-vw.cubictelecom.com/
@sl1000 Wellicht dat dit ook de oplossing is om de databundle in jouw auto te activeren?
Lelijk maar praktisch. Mijn auto is voor van A naar B in comfort te rijden, de moto's moeten mooi en leuk zijn-tom-562 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:15:
[...]
Er is gewoon helemaal geen vraag meer naar MPV's, alles is nu crossover/SUV. Wat ik ook wel begrijp, want een MPV is gewoon lelijk
Samen met mijn buurman aan het kijken voor opties voor een batterij (hij heeft flink zonnepanelen).
Nu heeft hij ook een ID.Buzz (Aug 2026) met 86 kWh accu. Genoeg capaciteit accu dus dacht ik. Volgens de VW websites enzo is bidirectioneel laden mogelijk. Maar de garage is minder enthousiast en zegt dat dit nog lang niet werkt.
Wat hij nodig heeft is V2H. Accu auto laden overdag met zonnestroom, en s'avonds/s'nachts verbruik in huis opvangen. Hij moet een nieuwe laadpaal hebben, dus daar kan gekozen worden voor een werkend model. Ook een HEMS (wanneer nodig) kan.
Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, vanaf welke sw versie wordt dit ondersteund? welke laadpaal werkt? Andere zaken om rekening mee te houden? Zo nee, wanneer wordt verwacht dat dit een beetje werkt?
Nu heeft hij ook een ID.Buzz (Aug 2026) met 86 kWh accu. Genoeg capaciteit accu dus dacht ik. Volgens de VW websites enzo is bidirectioneel laden mogelijk. Maar de garage is minder enthousiast en zegt dat dit nog lang niet werkt.
Wat hij nodig heeft is V2H. Accu auto laden overdag met zonnestroom, en s'avonds/s'nachts verbruik in huis opvangen. Hij moet een nieuwe laadpaal hebben, dus daar kan gekozen worden voor een werkend model. Ook een HEMS (wanneer nodig) kan.
Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, vanaf welke sw versie wordt dit ondersteund? welke laadpaal werkt? Andere zaken om rekening mee te houden? Zo nee, wanneer wordt verwacht dat dit een beetje werkt?
Volgens mij is er in Duitsland 1 DC-DC lader die dat kan. Ik vraag mij af of het überhaupt rendabel is (die laders zijn duizenden euro's), plus het verbruik is ook 'gecapped' door VW, je kan maar een X aantal keer ontladen/aantal kWh ontladen. Volgens mij werkt het idd ook nog niet in Nederlandrinus121 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:09:
Samen met mijn buurman aan het kijken voor opties voor een batterij (hij heeft flink zonnepanelen).
Nu heeft hij ook een ID.Buzz (Aug 2026) met 86 kWh accu. Genoeg capaciteit accu dus dacht ik. Volgens de VW websites enzo is bidirectioneel laden mogelijk. Maar de garage is minder enthousiast en zegt dat dit nog lang niet werkt.![]()
Met andere woorden, koop gewoon een thuisbatterij die bij je past als je dat geld hebt en aan opslag wenst uit te geven. Die doet altijd zijn ding, in tegenstelling tot de auto die dat alleen op de oprit kan doen en het staat een stuk minder in de kinderschoenen dan dit V2H verhaal.-tom-562 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:19:
[...]
Volgens mij is er in Duitsland 1 DC-DC lader die dat kan. Ik vraag mij af of het überhaupt rendabel is (die laders zijn duizenden euro's), plus het verbruik is ook 'gecapped' door VW, je kan maar een X aantal keer ontladen/aantal kWh ontladen. Volgens mij werkt het idd ook nog niet in Nederland
Dat dus, nog een stuk goedkoper ook, en je belast je accu er niet meePeaceNlove schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:15:
[...]
Met andere woorden, koop gewoon een thuisbatterij die bij je past als je dat geld hebt en aan opslag wenst uit te geven. Die doet altijd zijn ding, in tegenstelling tot de auto die dat alleen op de oprit kan doen en het staat een stuk minder in de kinderschoenen dan dit V2H verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 01-10-2026 14:43 ]
Thanks, zal eens kijkende-snader schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:22:
[...]
Dat bleek uiteindelijk inderdaad het issue te zijn. In de VW app of via My Volkswagen was nergens een optie beschikbaar om de bundle te activeren. Uiteindelijk onderstaande link doorgekregen waarmee ingelogd kon worden met mijn VW-account, en hiermee direct de bundle kunnen activeren. Hotspot werkt nu ook in de auto.
https://b2cconsumerportal-vw.cubictelecom.com/
@sl1000 Wellicht dat dit ook de oplossing is om de databundle in jouw auto te activeren?
Vandaag teruggekomen van een werktrip naar de zuiderburen. Bij venlo geladen. Mooie kempower laadpalen. Laadcurve van de 79kwh rwd ziet er goed uit. 5 - 63% in 21 minuten (bij afbreken was de auto nog steeds met 103kw aan het laden) .
En eindelijk maar even een foto van mijn nieuwe ID.4. Heb ‘m sinds 4 September. Hier komt hij net van de vrachtwagen.
En eindelijk maar even een foto van mijn nieuwe ID.4. Heb ‘m sinds 4 September. Hier komt hij net van de vrachtwagen.
[ Voor 3% gewijzigd door sl1000 op 01-10-2026 15:16 ]
Eens. En vergeet niet dat veel EV's flink sluipverbruiken als de auto 'wakker' is door het laden/ontladen. Kan richting 200W gaan. Als je dan met V2H je nachtverbruik van 200W staat af te dekken, dan gaat het lekker met 50% rendement.PeaceNlove schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:15:
[...]
Met andere woorden, koop gewoon een thuisbatterij die bij je past als je dat geld hebt en aan opslag wenst uit te geven. Die doet altijd zijn ding, in tegenstelling tot de auto die dat alleen op de oprit kan doen en het staat een stuk minder in de kinderschoenen dan dit V2H verhaal.
Dus: neem een thuisbatterij(tje) en laad de Buzz vooral op goedkope uren en/of eigen PV.
[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 01-10-2026 16:49 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ha, welkom bij Team Blauw!sl1000 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:15:
Vandaag teruggekomen van een werktrip naar de zuiderburen. Bij venlo geladen. Mooie kempower laadpalen. Laadcurve van de 79kwh rwd ziet er goed uit. 5 - 63% in 21 minuten (bij afbreken was de auto nog steeds met 103kw aan het laden) .[Afbeelding]
En eindelijk maar even een foto van mijn nieuwe ID.4. Heb ‘m sinds 4 September. Hier komt hij net van de vrachtwagen. [Afbeelding]
Ik heb 'm sinds december '25. Is het geen plaatje?
Eens team blauw, altijd team blauwB@rt_d@_M@n schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:03:
[...]
Ha, welkom bij Team Blauw!
Ik heb 'm sinds december '25. Is het geen plaatje?
[Afbeelding]
Vorige naast (voor) de huidige:
Lijkt me sterk dit, wat je zegt van die kast.MrTinux schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:02:
[...]
Ik zou de ID.Buzz niet met een MPV vergelijken, als het gaat om betere efficiëntie, in vergelijking met SUV's/de ID.4. ±300 extra kilo's en 30cm extra hoogte maken 'm moeilijk zuiniger.
De Buzz is een onwijs leuke auto, maar qua praktisch vernuft haalt-ie het niet bij de Renault Grand Scenic die ik 2013 had. Ja, hij is (veel) groter in liters, maar in de Scenic kon ik een hoge Ikea Pax kast (236cm) kwijt. Dat gaat in mijn Buzz niet lukken hoor.
[...]
Als je de variabele vloer ("multi-flex", optie 5BR in de (NL) configurator) hebt, is deze in 1 lijn met neergeklapte stoelen.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
De ID.Buzz Cargo heeft een maximale lengte van 2,208m achter de voorstoelen (bron), dat zal bij de personenuitvoering niet méér zijn. (ok, waarschijnlijk kan het wél in de LWB-versie, true)Dinictus208 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:20:
[...]
Lijkt me sterk dit, wat je zegt van die kast.
In de Scenic kon de passagierstoel plat voorover en dat maakte het mogelijk de kast (plat in doos) in de hele lengte in de auto te schuiven. Ik spreek uit eigen ervaring.
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Valt me tegen hier in het Volkswagen topic (reacties op mijn originele vraag). De marketing machine draait op volle toeren bij Volkswagen met bidirectioneel laden. De website zegt dat V2H werkt. Wellicht was mijn vraagstelling niet goed....Pr088 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:48:
[...]
Eens. En vergeet niet dat veel EV's flink sluipverbruiken als de auto 'wakker' is door het laden/ontladen. Kan richting 200W gaan. Als je dan met V2H je nachtverbruik van 200W staat af te dekken, dan gaat het lekker met 50% rendement.
Dus: neem een thuisbatterij(tje) en laad de Buzz vooral op goedkope uren en/of eigen PV.
Buurman heeft:
- Nieuwe ID.Buzz waarvan beweerd wordt dat deze V2H ondersteunt (web-site), met een grote capaciteit van 86 kWh
- Een nachtverbruik (door warmtepomp) wat veel hoger is dan deze 200W. In de orde van 3-4kWh (gemeten gemiddelde over afgelopen jaar)
- Heeft een nieuwe laadpaal nodig. Dit omdat hij wil gaan laden met overschot (van PVs) en anders op goedkope uren. En hierop sturen evt met HEMS.
Wel: welke laders worden verwacht dit te gaan ondersteunen, welke andere randvoorwaarden zijn belangrijk.
Op zoek naar een Ev occasion voor rond de 20k. Nu mijn interesse gevallen op de ID3. Vind de Kia eniro en de Hyundai lelijk, en grote bakbeesten.
Moet 120km voor woon werk. Ik lees veelal reacties over het trage infotainment systeem. Heb je daar ook zo’n last van icm CarPlay?
Ik hoor ook veel klachten, zie op YouTube ook mensen met probleem batterijen, waardoor ik de laatste dagen dus weer heel huiverig ben geworden om deze occasion te kopen. Het lijkt er haast op alsof er helemaal geen tevreden gebruikers zijn.
Zouden jullie de ID3 opnieuw kopen, of toch niet? Ik kan niet thuis laden, maar op m’n werk en in m’n buurt zijn wel een paar palen.
Moet 120km voor woon werk. Ik lees veelal reacties over het trage infotainment systeem. Heb je daar ook zo’n last van icm CarPlay?
Ik hoor ook veel klachten, zie op YouTube ook mensen met probleem batterijen, waardoor ik de laatste dagen dus weer heel huiverig ben geworden om deze occasion te kopen. Het lijkt er haast op alsof er helemaal geen tevreden gebruikers zijn.
Zouden jullie de ID3 opnieuw kopen, of toch niet? Ik kan niet thuis laden, maar op m’n werk en in m’n buurt zijn wel een paar palen.
@rinus121
We staan aan het begin van deze ontwikkeling en voorlopig is het allemaal nog heel erg duur, DC lader vanaf 4000 euro exclusief installatiekosten. En denk eens aan die dikke laadkabel, alles rondom DC laden is veel duurder. Zo zit er geen DC lader in de auto terwijl er wel een AC lader in zit.
Dat alles maakt thuisaccu-alternatieven prijstechnisch op dit moment al snel interessanter.
Als je nu iets wil ben je een early adopter. Als consument zou ik wachten tot het (ooit) iets meer mainstream is.
We staan aan het begin van deze ontwikkeling en voorlopig is het allemaal nog heel erg duur, DC lader vanaf 4000 euro exclusief installatiekosten. En denk eens aan die dikke laadkabel, alles rondom DC laden is veel duurder. Zo zit er geen DC lader in de auto terwijl er wel een AC lader in zit.
Dat alles maakt thuisaccu-alternatieven prijstechnisch op dit moment al snel interessanter.
Als je nu iets wil ben je een early adopter. Als consument zou ik wachten tot het (ooit) iets meer mainstream is.
VW heeft hier wat staan: https://www.volkswagen.nl/nl/elektrisch-en-hybride/elektrisch/opladen/bidirectioneel-laden.htmlrinus121 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
[...]
Valt me tegen hier in het Volkswagen topic (reacties op mijn originele vraag). De marketing machine draait op volle toeren bij Volkswagen met bidirectioneel laden. De website zegt dat V2H werkt. Wellicht was mijn vraagstelling niet goed....
Buurman heeft:Dus een toekomstvaste oplossing (horizon nu - 5 jaar). Wil best nog even wachten. Prio1 is laden met overschot. Batterij gebruik is Prio2. De stappen hiernaar toe moeten dit ondersteunen. Dus geen tijdelijke kleine batterij (niet kostenefficient, en geen stap in de goede richting mbt energietransitie), en belast de auto niet met zoiets....
- Nieuwe ID.Buzz waarvan beweerd wordt dat deze V2H ondersteunt (web-site), met een grote capaciteit van 86 kWh
- Een nachtverbruik (door warmtepomp) wat veel hoger is dan deze 200W. In de orde van 3-4kW (gemeten over afgelopen jaar)
- Heeft een nieuwe laadpaal nodig. Dit omdat hij wil gaan laden met overschot (van PVs) en anders op goedkope uren. En hierop sturen evt met HEMS.
Wel: welke laders worden verwacht dit te gaan ondersteunen, welke andere randvoorwaarden zijn belangrijk.
Verder meer een vraag voor het topic Thuisladen van je ev denk ik.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / VW ID.4 Pro ‘21 / 8000Wp
Ik merk dat het infotainment bij het opstarten wat traag is, maar daarna werkt het prima (bij mij met AA). Ik ben super tevreden. Top auto, ruim, rijdt goed, grote kofferbak. Value for money. De bugs etc die je tegenkomt zijn in mijn ervaring met de softwareupdates allemaal verholpen. Ik heb in 1,5 jaar tijd rijden nog nooit een zwart scherm gezien.pmage0wns schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:55:
Op zoek naar een Ev occasion voor rond de 20k. Nu mijn interesse gevallen op de ID3. Vind de Kia eniro en de Hyundai lelijk, en grote bakbeesten.
Ik heb geen spijt. Integendeel.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als die warmtepomp 3-4kW trekt gedurende de nacht, dan zou ik je buurman waarschuwen. Dat is enorm veel. Mijn warmtepomp draait midden in de winter meestal op een vermogen van 0,6-1,2kW. Dan betekent laten we zeggen 6-10kWh per nacht.rinus121 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:21:
[...]
Valt me tegen hier in het Volkswagen topic (reacties op mijn originele vraag). De marketing machine draait op volle toeren bij Volkswagen met bidirectioneel laden. De website zegt dat V2H werkt. Wellicht was mijn vraagstelling niet goed....
Buurman heeft:Dus een toekomstvaste oplossing (horizon nu - 5 jaar). Wil best nog even wachten. Prio1 is laden met overschot. Batterij gebruik is Prio2. De stappen hiernaar toe moeten dit ondersteunen. Dus geen tijdelijke kleine batterij (niet kostenefficient, en geen stap in de goede richting mbt energietransitie), en belast de auto niet met zoiets....
- Een nachtverbruik (door warmtepomp) wat veel hoger is dan deze 200W. In de orde van 3-4kW (gemeten over afgelopen jaar)
Het probleem waar je tegenaan loopt is de laadpaalzijde. Er zijn nog nauwelijks bidirectionele laadpalen op de markt, of heel duur en met vendor lock in. Dus als je dit echt wilt en tijd hebt, dan zou ik zeggen: wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 02-10-2026 12:06 ]
Thanks! Dat is fijn om te horen. Je hebt de 2020 variant zelfs, zie ik. Hoe is het je tot nu toe vergaan bij de garage? Ik neem even aan dat de ID3 naar de dealer hoort te gaanPr088 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:01:
[...]
Ik merk dat het infotainment bij het opstarten wat traag is, maar daarna werkt het prima (bij mij met AA). Ik ben super tevreden. Top auto, ruim, rijdt goed, grote kofferbak. Value for money. De bugs etc die je tegenkomt zijn in mijn ervaring met de softwareupdates allemaal verholpen. Ik heb in 1,5 jaar tijd rijden nog nooit een zwart scherm gezien.
Ik heb geen spijt. Integendeel.
h bij kWh vergeten idd. Post aangepast. Is gemiddeld over jaar, dus in winter stuk meer dan in zomer.Pr088 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:04:
[...]
Als die warmtepomp 3-4kW trekt gedurende de nacht, dan zou ik je buurman waarschuwen. Dat is enorm veel. Mijn warmtepomp draait midden in de winter meestal op een vermogen van 0,6-1,2kW. Dan betekent laten we zeggen 6-10kWh per nacht.
Het probleem waar je tegenaan loopt is de laadpaalzijde. Er zijn nog nauwelijks bidirectionele laadpalen op de markt, of heel duur en met vendor lock in. Dus als je dit echt wilt en tijd hebt, dan zou ik zeggen: wachten.
Heb je een verwachting van hoe lang het nog duurt met beschikbaarheid laadpalen?
Ik zou zelf even googlen, ik verwacht dat het nog lang duurt anders was er wel een stuk meer bekend.rinus121 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
[...]
h bij kWh vergeten idd. Post aangepast. Is gemiddeld over jaar, dus in winter stuk meer dan in zomer.
Heb je een verwachting van hoe lang het nog duurt met beschikbaarheid laadpalen?
Voor nu is het nog totaal niet interessant. Voor die paar duizend euro kan je ook een flinke thuisbatterij kopen, en zelfs daarvan vraag ik mij af of het een zinvolle investering is (lees: eentje met een hele grote capaciteit)
Auto nu een maandje in bezit met MY27 en softwareversie 6.0.1. Maar ik merk toch vaak dat IDA niet meer aanspreekbaar is. Ik moet haar dan letterlijk reanimeren door de auto uit te zetten en weer aan. (alleen resetten van infotainment werkt niet). Daarna praat ze weer als een bitch tegen me en voelt het weer vertrouwd.
Meer mensen last van dat de internetverbinding niet zo lekker gaat de laatste tijd?Heb gewoon het connect abbo met een VodafoneZiggo databundel erbij.
Meer mensen last van dat de internetverbinding niet zo lekker gaat de laatste tijd?Heb gewoon het connect abbo met een VodafoneZiggo databundel erbij.
Volkswagen heeft het op basis van DC aansluiting geimplementeerd, daarom heb je specifieke laadpalen nodig waar een omvormer naar AC ingebouwd zit.rinus121 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
[...]
h bij kWh vergeten idd. Post aangepast. Is gemiddeld over jaar, dus in winter stuk meer dan in zomer.
Er worden er dus wel een aantal genoemd op de VW website:
Maar zoals genoemd, veel NL installateurs met ervaring zijn er waarschijnlijk niet, en veel duurder vanwege die omvormer die er bij in komt...Renault heeft het anders opgezet met de 4 en de 5. Daar levert de boordomvormer van de auto AC aan het huis/net. Maar ook die werkt met een specifieke laadpaal (waarvan de leverancier inmiddels failliet is). en met een specifieke energiemaatschappij.
Oftewel, zoals eerder gezegd, het is duidelijk nog niet uitgekristalliseerd. Ik houd er op dit moment helemaal geen rekening mee in ieder geval.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / VW ID.4 Pro ‘21 / 8000Wp
Sigenergy werkt er mee, maar dan moet je ook hun thuisbatterij er bij kopen denk ik:wickydude schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:43:
[...]
Volkswagen heeft het op basis van DC aansluiting geimplementeerd, daarom heb je specifieke laadpalen nodig waar een omvormer naar AC ingebouwd zit.
Er worden er dus wel een aantal genoemd op de VW website:[Afbeelding] Maar zoals genoemd, veel NL installateurs met ervaring zijn er waarschijnlijk niet, en veel duurder vanwege die omvormer die er bij in komt...
Renault heeft het anders opgezet met de 4 en de 5. Daar levert de boordomvormer van de auto AC aan het huis/net. Maar ook die werkt met een specifieke laadpaal (waarvan de leverancier inmiddels failliet is). en met een specifieke energiemaatschappij.
Oftewel, zoals eerder gezegd, het is duidelijk nog niet uitgekristalliseerd. Ik houd er op dit moment helemaal geen rekening mee in ieder geval.
https://www.sigenergy.com/en/view-car-brand
Wij hebben sinds mei 2024 een ID.3 1st, gekocht met 25k op de teller en ondertussen zitten we op 80k op de teller. Wij zouden hem niet weer opnieuw kopen voor het bedrag wat we er toendertijd voor hadden betaald (volgens mij rond de 25k). Als de auto werkt is het een topding, maar we hebben er veel problemen en frustraties mee gehad waardoor we het niet altijd een fijne auto meer vinden. Even een opsomming van de problemen die wij er mee hebben gehad:pmage0wns schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:55:
- Android Auto verbindt heel erg moeizaam. Afgelopen maanden kwam daar nog bij dat AA regelmatig een vertraging van 30 seconden heeft, waardoor het beeld gewoon onbruikbaar wordt. Afgelopen vakantie regelmatig zitten te foeteren op dat ding, omdat we er wel vanuit gaan dat AA werkt. We hebben te vaak gereden met de bijrijder die een telefoonschermpje vasthield voor de navigatie
- De laadklep kon afgelopen winter niet meer dicht. Motor moest vervangen worden voor 140 euro bij lokale garage
- De laadklep kon afgelopen lente niet meer open
- Infotainmentsysteem was kapot 1 jaar na aanschaf. Gelukkig nog net binnen de garantie, anders was dit een serieus dure grap geworden. We hebben wel een tijdje rond moeten rijden met volledig zwarte of witte schermen, waarbij zelfs het schermpje achter het stuur niet meer werkte. Soms hadden we geen idee hoe hard we reden dus
- Antennemodule was kapot en is eenmalig onder garantie vervangen. Daarna werkte vrijwel alles weer, behalve Car2X. Daar maar bij gelaten, omdat we hier buiten de garantie achter kwamen.
- Auto is één keer onder het rijden stil gevallen, omdat de sensor bij de laadpoort kapot was. De auto dacht dat er een laadkabel aangesloten was, en weigerde door te rijden. Mijn vriendin stond net te wachten bij een rotonde, maar 3 minuten later zou ze op de snelweg rijden. Dit heeft ons gevoel van veiligheid in die auto ook wel aardig aangetast, vooral in het begin. Ook dit is onder garantie gefixt, maar anders was het ook wel een dure grap geweest volgens mij.
Andere nadelen:
- De accu kan niet voorverwarmd worden, naast het sowieso al trage snelladen. In de zomer niet zo'n probleem (als je het trage laden voor lief neemt), maar in de winter heb ik af en toe veel te lang bij een snellader gestaan omdat het laden zo ontzettend langzaam ging
- Oude, trage software. Dit is vooral irritant in combinatie met bijvoorbeeld lane assist die we regelmatig uit willen schakelen omdat die op onze woon-werk routes irritant tot lichtelijk gevaarlijk is
- VW blokkeert actief de API, waardoor de auto niet meer goed te koppelen is in bijvoorbeeld Home Assistant. Voor ons vooral onhandig voor het thuisladen
De auto heeft ook zeker voordelen voor ons, zoals een redelijke range, genoeg ruimte, genoeg opties en genoeg comfort tijdens het rijden, maar de nadelen en frustraties stapelen zich op. Hierdoor zijn we aan het overwegen of we de auto op termijn misschien weg willen doen.
Deze , 3000,- , is nu beschikbaar misschien https://www.ambibox.de/?lang=de https://www.ambibox.de/dist/files_src/section_4/article_1/250725-Artikel-HAZ-UseCase-Langenhagen.pdf?1761655485rinus121 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
[...]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Alleen een knop om te reserveren, niet te koop. Komt in maart 2026 (geen typo) :-)joezzt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:53:
[...]
Deze , 3000,- , is nu beschikbaar misschien https://www.ambibox.de/?lang=de https://www.ambibox.de/dist/files_src/section_4/article_1/250725-Artikel-HAZ-UseCase-Langenhagen.pdf?1761655485
Ik snap je reserves, maar de vraag is of je voor dat geld wel iets vergelijkbaars had gehad dat de structurele ergernissen wel oplost. Ik weet niet hoe oud jouw model is, maar <2023 konden eigenlijk alleen Tesla's voorverwarmen. Je zegt ook dat de software traag is, maar de lane-assist is één van de besten die ik heb gereden. Op 60 wegen inderdaad even uitschakelen, maar vele andere merken die ik heb gereden doen ACC en lane-assist echt (nog) minder.Sicco92 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:41:
[...]
Wij hebben sinds mei 2024 een ID.3 1st, gekocht met 25k op de teller en ondertussen zitten we op 80k op de teller. Wij zouden hem niet weer opnieuw kopen voor het bedrag wat we er toendertijd voor hadden betaald (volgens mij rond de 25k). Als de auto werkt is het een topding, maar we hebben er veel problemen en frustraties mee gehad waardoor we het niet altijd een fijne auto meer vinden. Even een opsomming van de problemen die wij er mee hebben gehad:
- Android Auto verbindt heel erg moeizaam. Afgelopen maanden kwam daar nog bij dat AA regelmatig een vertraging van 30 seconden heeft, waardoor het beeld gewoon onbruikbaar wordt. Afgelopen vakantie regelmatig zitten te foeteren op dat ding, omdat we er wel vanuit gaan dat AA werkt. We hebben te vaak gereden met de bijrijder die een telefoonschermpje vasthield voor de navigatie![]()
- De laadklep kon afgelopen winter niet meer dicht. Motor moest vervangen worden voor 140 euro bij lokale garage
- De laadklep kon afgelopen lente niet meer open. Toegegeven, dit was een gebruikersfout, omdat ik de laadklep dicht had gedaan terwijl het afdekkapje er nog buiten bungelde. Wegenwacht gaf wel aan dat dit regelmatig gebeurt bij VW. Motor moest vervangen worden bij de dealer voor 370 euro
- Infotainmentsysteem was kapot 1 jaar na aanschaf. Gelukkig nog net binnen de garantie, anders was dit een serieus dure grap geworden. We hebben wel een tijdje rond moeten rijden met volledig zwarte of witte schermen, waarbij zelfs het schermpje achter het stuur niet meer werkte. Soms hadden we geen idee hoe hard we reden dus
- Antennemodule was kapot en is eenmalig onder garantie vervangen. Daarna werkte vrijwel alles weer, behalve Car2X. Daar maar bij gelaten, omdat we hier buiten de garantie achter kwamen.
- Auto is één keer onder het rijden stil gevallen, omdat de sensor bij de laadpoort kapot was. De auto dacht dat er een laadkabel aangesloten was, en weigerde door te rijden. Mijn vriendin stond net te wachten bij een rotonde, maar 3 minuten later zou ze op de snelweg rijden. Dit heeft ons gevoel van veiligheid in die auto ook wel aardig aangetast, vooral in het begin. Ook dit is onder garantie gefixt, maar anders was het ook wel een dure grap geweest volgens mij.
Andere nadelen:
- De accu kan niet voorverwarmd worden, naast het sowieso al trage snelladen. In de zomer niet zo'n probleem (als je het trage laden voor lief neemt), maar in de winter heb ik af en toe veel te lang bij een snellader gestaan omdat het laden zo ontzettend langzaam ging
- Oude, trage software. Dit is vooral irritant in combinatie met bijvoorbeeld lane assist die we regelmatig uit willen schakelen omdat die op onze woon-werk routes irritant tot lichtelijk gevaarlijk is
- VW blokkeert actief de API, waardoor de auto niet meer goed te koppelen is in bijvoorbeeld Home Assistant. Voor ons vooral onhandig voor het thuisladen
De auto heeft ook zeker voordelen voor ons, zoals een redelijke range, genoeg ruimte, genoeg opties en genoeg comfort tijdens het rijden, maar de nadelen en frustraties stapelen zich op. Hierdoor zijn we aan het overwegen of we de auto op termijn misschien weg willen doen.
Heb je wel alle software updates gedaan? Sinds 3.x is het snelladen flink verbeterd richting een piek van 120kW. In de winter is het heel matig, maar op zomervakantie ben ik toch in een half uur van 5%-80%.
Ik moet ook afkloppen, alleen stabilisatorstangen vervangen. Dat noem ik 'gewoon' onderhoud.
We hebben een ID.3 1st, dus die komt uit 2020/2021. En ja, je hebt gelijk dat we misschien niets anders hadden kunnen vinden die wel al deze ergernissen had opgelost toen we deze auto kochten. Tegelijkertijd neemt dat niet weg dat dit wel onze grootste ergernissen zijn. Ik verwacht dat er anno 2026 wel tweedehands modellen op de markt zijn die een aantal van deze ergernissen wegnemen, al heb ik de tweedehands markt ook niet heel goed bijgehouden de laatste tijd.Pr088 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 15:14:
[...]
Ik snap je reserves, maar de vraag is of je voor dat geld wel iets vergelijkbaars had gehad dat de structurele ergernissen wel oplost. Ik weet niet hoe oud jouw model is, maar <2023 konden eigenlijk alleen Tesla's voorverwarmen. Je zegt ook dat de software traag is, maar de lane-assist is één van de besten die ik heb gereden. Op 60 wegen inderdaad even uitschakelen, maar vele andere merken die ik heb gereden doen ACC en lane-assist echt (nog) minder.
Heb je wel alle software updates gedaan? Sinds 3.x is het snelladen flink verbeterd richting een piek van 120kW. In de winter is het heel matig, maar op zomervakantie ben ik toch in een half uur van 5%-80%.
Ik moet ook afkloppen, alleen stabilisatorstangen vervangen. Dat noem ik 'gewoon' onderhoud.
Ik heb niet veel ervaring met ACC en lane-assist van andere merken, dus daar kan ik het niet goed mee vergelijken. Het ene ritje van een half uur dat ik in een Lync & Co 01 heb gereden, vond ik die veel minder nerveus dan onze ID.3. De lane-assist vind ik erg hit-or-miss. Als die werkt, dan werkt die erg goed. Maar ik heb regelmatig op de snelweg dat die mij tegen een zwenkende vrachtwagen aan wil sturen als ik aan het inhalen ben. Ook werkt die inderdaad op 60-wegen niet goed, maar ook op de 80-wegen die ik vaak rijd vind ik hem vooral irritant. Die wegen hebben veel lange flauwe bochten, en dan wil de auto mij te dicht bij de andere baan hebben rijden. Als ik normaal in het midden van de bocht blijf rijden, dan blijft die maar piepen.
Qua software-updates zijn we bij. We hebben inderdaad wel eens de 128 kW aangetikt, maar dat is alleen bij ideale omstandigheden. In onze ervaring kakt de laadsnelheid snel in als de omstandigheden minder ideaal zijn. Aangezien wij vooral buiten het hoogseizoen (en dus de warmste maanden) op vakantie gaan, is dat soms wel een puntje van ergernis.
Ik heb een november 2020 model. Bij de garage zijn de beurten met €150-200 wel gedaan, waar ik eerder nog wel met oudere auto financiële 'klappers' maaktepmage0wns schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
[...]
Thanks! Dat is fijn om te horen. Je hebt de 2020 variant zelfs, zie ik. Hoe is het je tot nu toe vergaan bij de garage? Ik neem even aan dat de ID3 naar de dealer hoort te gaan
Eigenlijk nooit wat mee gehad behalve de stabilisatorstangen (€325 ofzo inclusief montage). De auto is nu bijna 6 jaar oud en de pechhulp heb ik niet nodig, vanwege ANWB lidmaatschap.
Dus ik beweeg nu richting de dorpsgarage. Als die zich gewoon aan de voorschriften/intervallen van VW houden is er niks aan de hand met de garantie. Ik begon €200 per uur arbeidsloon bij de dealer absurd te vinden. Verder wel tevreden hoor over de kwaliteit en snelheid van de garage.
Hier heeft de vw-dealer-garage de agenda zo vol dat zelfs voor een vrij simpele reparatie je minstens drie maanden moet wachten. Dus dan kunnen ze ook vragen wat ze willen.Pr088 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:28:
[...]
Ik heb een november 2020 model. Bij de garage zijn de beurten met €150-200 wel gedaan, waar ik eerder nog wel met oudere auto financiële 'klappers' maakte.
Eigenlijk nooit wat mee gehad behalve de stabilisatorstangen (€325 ofzo inclusief montage). De auto is nu bijna 6 jaar oud en de pechhulp heb ik niet nodig, vanwege ANWB lidmaatschap.
Dus ik beweeg nu richting de dorpsgarage. Als die zich gewoon aan de voorschriften/intervallen van VW houden is er niks aan de hand met de garantie. Ik begon €200 per uur arbeidsloon bij de dealer absurd te vinden. Verder wel tevreden hoor over de kwaliteit en snelheid van de garage.
Hoi!
Ik heb sinds jan 2023 een ID.3 First Plus uit 2020, gekocht met softwareversie 2.4. Heb tot ongeveer een jaar geleden regelmatig bij de dealer gestaan voor software updates, omdat het infotainment steeds uitviel. Na 3.7 ging dat goed, toen kwam 3.8 en mocht ik weer naar de garage om de melding rond de SOS-module op te lossen. Weliswaar allemaal gratis, maar het ergert dat ik er telkens 40min voor moet rijden en de auto weer kwijt was.
Verder deel ik wel de ergernissen van @Sicco92 wel: traag infotainment, carplay laden duurt ook lang, traag laden als de omstandigheden niet ideaal zijn, geen battery pre-heating. En daarnaast vooral in de winter uitval van de verbinding tussen de app en de auto, waardoor juist in de kou het voorverwarmen van het interieur niet lukt. De lane assist is niet zozeer een assist als meer een lane departure warning, die inderdaad op 60km/u wegen ook niet lekker werkt. De ACC geeft soms bij het instellen van een snelheid een dot 'gas', waardoor ie ineens een paar km/u sneller gaat om daarna terug te zakken naar de ingestelde snelheid. Nooit achtergekomen waarom de auto dat doet.
Om met iets positiefs af te sluiten: als alles werkt rijdt de ID.3 wel heel lekker en is er ook prima een langere vakantie mee te doen. Afgelopen maand naar Oostenrijk op en neer gereden: met 4 laadstops goed te doen en omdat het weer overal meezat ook nog nooit zulke goede laadsnelheden gehad.
Verder deel ik wel de ergernissen van @Sicco92 wel: traag infotainment, carplay laden duurt ook lang, traag laden als de omstandigheden niet ideaal zijn, geen battery pre-heating. En daarnaast vooral in de winter uitval van de verbinding tussen de app en de auto, waardoor juist in de kou het voorverwarmen van het interieur niet lukt. De lane assist is niet zozeer een assist als meer een lane departure warning, die inderdaad op 60km/u wegen ook niet lekker werkt. De ACC geeft soms bij het instellen van een snelheid een dot 'gas', waardoor ie ineens een paar km/u sneller gaat om daarna terug te zakken naar de ingestelde snelheid. Nooit achtergekomen waarom de auto dat doet.
Om met iets positiefs af te sluiten: als alles werkt rijdt de ID.3 wel heel lekker en is er ook prima een langere vakantie mee te doen. Afgelopen maand naar Oostenrijk op en neer gereden: met 4 laadstops goed te doen en omdat het weer overal meezat ook nog nooit zulke goede laadsnelheden gehad.
Ik woon in Groningen en werk in Assen. In de laatste plaats is de wachttijd minstens 3 week korter, maar alsnog minstens 3-4 weken. Dus dat is ook een reden dat ik een andere garage zoek.EWK schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:09:
[...]
Hier heeft de vw-dealer-garage de agenda zo vol dat zelfs voor een vrij simpele reparatie je minstens drie maanden moet wachten. Dus dan kunnen ze ook vragen wat ze willen.
Ik ben een paar maanden geleden met m'n Full-Option ID.3 (MY25) hier spontaan even bij de dealer in Eindhoven aan gegaan vanwege een niet meer werkende 'Remote / Assisted Park-Assist Module' (QR Koppelcode werd niet meer getoond op een nieuw aangeschafte iPhone). Mocht m'n auto de week erop al binnen zetten op donderdagochtend en kreeg ook keurig een gloednieuwe vervangende (helaas iets minder goed/luxe uitgeruste) ID.3 mee als leenauto totdat m'n 'eigen' auto op de opvolgende maandagochtend weer onder garantie gemaakt was.EWK schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 11:09:
[...]
Hier heeft de vw-dealer-garage de agenda zo vol dat zelfs voor een vrij simpele reparatie je minstens drie maanden moet wachten. Dus dan kunnen ze ook vragen wat ze willen.
Vorige week de id3.1st Plus uit oktober 2020 naar de dealer voor onderhoud en apk.
Onderhoud uitgevoerd en 0 problemen verder gevonden. Weer voor de komende twee jaar klaar. Zeer tevreden over de uitkomst.
Wel een melding gekregen van 1 accumodule die defect is.
Die wordt vandaag onder garantie van de accu (tot 8 jaar en max 160.000km) vervangen. Ook zeer tevreden over hoe ze dat aanpakken.
Al met al geen spijt van de auto.
Het kan dus ook wel allemaal goed gaan. En als het dan even niet goed gaat, dat het dan wel goed wordt opgelost
Onderhoud uitgevoerd en 0 problemen verder gevonden. Weer voor de komende twee jaar klaar. Zeer tevreden over de uitkomst.
Die wordt vandaag onder garantie van de accu (tot 8 jaar en max 160.000km) vervangen. Ook zeer tevreden over hoe ze dat aanpakken.
Het kan dus ook wel allemaal goed gaan. En als het dan even niet goed gaat, dat het dan wel goed wordt opgelost
Had je dan geen range die verloren is gegaan gaande weg?buz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:22:
Vorige week de id3.1st Plus uit oktober 2020 naar de dealer voor onderhoud en apk.
Ze zeiden wel dat de range dan inderdaad minder kan zijn, maar ja, eigenlijk is je eigen rijstijl en de buitentemperatuur meer van invloed op de range, dan dat 1 accucel het wel of niet doet. Ongetwijfeld meetbaar, maar was voor mij niet merkbaar.
Mijn nieuwe ID.4 is bij de dealer. Volgende week donderdag wordt hij aan mij afgeleverd. Wat doet de dealer 1,5 week met zo'n auto?
Voornamelijk op de parkeerplaats laten staan.ikweethetbeter schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:39:
Mijn nieuwe ID.4 is bij de dealer. Volgende week donderdag wordt hij aan mij afgeleverd. Wat doet de dealer 1,5 week met zo'n auto?
"afleverbeurt" is verassend simpel. mannen zijn een uurtje bezig met uitpakken en nakijken, ze doen een korte proefrit als je geluk hebt. Ander team geeft 'm wellicht nog een kleine poetsbeurt en dat is het wel.
Jij bent niet de enige klant heikweethetbeter schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:39:
Of de auto opladen. Ik kreeg ooit een een auto halfvol mee, maar mocht wel nog even gratis aan hun snellader....ikweethetbeter schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:24:
@-tom-562 En vergeet ook het vastschroeven van de kentekenplaat niet!![]()
@sl1000 Ik denk dat jij gelijk hebt.
Ja, ik weet dat ik niet de enige klant ben, maar toch...
Aan de andere kant, mijn huidige ID.4 doet het nog prima, dus ik heb niks te klagen.
kreeg de mijne maar 30% geladenPeaceNlove schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:36:
[...]
Of de auto opladen. Ik kreeg ooit een een auto halfvol mee, maar mocht wel nog even gratis aan hun snellader....
Dat liever dan dat ze hem een week op 100% laten staan...
Hier met 80% (nouja, 75% o.i.d.
). Ik was echt zeer te spreken over de aflevering (Huiskes-Kokkeler in Doetinchem), er werd ook echt uitgebreid de tijd genomen om alle instellingen door te nemen en wat dingen al vast uit te zetten (aanpassen van de snelheid op basis van de verkeersborden b.v.).
Ik kreeg mijn vorige ID.4 (in oktober 2021) 100% geladen mee, in de nacht ervoor opgeladen.
Ik verwacht dat een nieuwe EV met een accu >=80% wordt geleverd.
Ik verwacht dat een nieuwe EV met een accu >=80% wordt geleverd.
Hoi, bij slecht weer heb ik nu al
Paar keer gemerkt dat
- spiegels er erg lang over doen om ontwasemt te worden
- de rijhulpsystem ook regelmatig niet beschikbaar zijn, krijg dan de fout dat de frontcamera geen zicht heeft (en daarna heleboel vervolgfouten)
Beiden hebben verwarming. Maar hoe zet je dat aan.
Op mijn Volvo was dat gekoppeld aan ontwasemknop en/of achterruit verwarming. Bij mijn id.4 (my27) gebeurt er dan niet zoveel.
Is er bij iets stuk? Of doe ik iets fout?
Paar keer gemerkt dat
- de rijhulpsystem ook regelmatig niet beschikbaar zijn, krijg dan de fout dat de frontcamera geen zicht heeft (en daarna heleboel vervolgfouten)
Op mijn Volvo was dat gekoppeld aan ontwasemknop en/of achterruit verwarming. Bij mijn id.4 (my27) gebeurt er dan niet zoveel.
Knopje waarmee je de spiegels versteld heeft een opwarm icoontje. Twee keer naar rechts draaien bij mijn auto. Verder bij mist oid even met je vinger of doekje langs de camera gaan of het radar rechthoekje in de grillKammika schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:56:
Paar keer gemerkt dat
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Heb je überhaupt de handleiding van je VW al eens proberen te lezen?Kammika schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:56:
Paar keer gemerkt dat
Ik moet toegeven dat ik vorige week mijzelf ook liep te ergeren aan "niet werkende" verwarmde buitenspiegels. Ik had de knop voor de achterruit verwarming aangezet (bij onze 2e auto en alle vorige auto's was die daar mee geschakeld). Vanochtend zag ik idd weer die knop bij de spiegelverstelling zelfWill_M schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:09:
[...]
Heb je überhaupt de handleiding van je VW al eens proberen te lezen?
De Smiley had ik er écht niet voor niets achter geplaatst-tom-562 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:37:
[...]
Ik moet toegeven dat ik vorige week mijzelf ook liep te ergeren aan "niet werkende" verwarmde buitenspiegels. Ik had de knop voor de achterruit verwarming aangezet (bij onze 2e auto en alle vorige auto's was die daar mee geschakeld). Vanochtend zag ik idd weer die knop bij de spiegelverstelling zelf![]()
)
Ik was als ~18-jarige in het begin van de jaren '90 aan niets anders gewend dan auto's van m''n ouders met een ster op de motorkap dus ik ging er destijds ook gewoon vanuit dat m'n éérste en tevens eigen VW (Corrado G60) de spiegelverwarming ook wel bij zou schakelen op het moment dat ik de achterruit verwarming inschakelde.... 35 jaar later weet ik inmiddels wel béter.
vroeger zat er nog wel eens boekje bij de auto.... :-)Will_M schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:09:
[...]
Heb je überhaupt de handleiding van je VW al eens proberen te lezen?
Die had ik ook uitgezet, heb die automatische snelheidsaanpassing later toch weer aangezet. Werkt eigenlijk best wel fijn. Heel makkelijk te overrulen en bij verkeerde detectie 1x op RES en hij is terug op oude snelheid. Even wennen, maar dan erg comfortabel.-tom-562 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:06:
Hier met 80% (nouja, 75% o.i.d.). Ik was echt zeer te spreken over de aflevering (Huiskes-Kokkeler in Doetinchem), er werd ook echt uitgebreid de tijd genomen om alle instellingen door te nemen en wat dingen al vast uit te zetten (aanpassen van de snelheid op basis van de verkeersborden b.v.).
Net zoals die cloud snelheid. Leidt er ook toe dat je veel minder vaak hoeft bij te remmen of snelheid verlagen. Dan snapt die heel veel situaties zelf al.
Ben er best wel tevreden mee..
Ik vind remmen op borden echt bloedlink. Er zijn een aantal afritten / benzinepompen naast de snelweg waar 70, 50 of 30 "herkend" wordt terwijl je lekker doorkachelt op de rechterbaan, wil ie ineens in de ankers. Heel snel uitgezet.
De 'snelheid aanpassen op situatie (ik gok gebaseerd op een kaart ofzo) is minder problematisch, maar in tunnels vindt ie t soms ook ineens erg ingewikkeld en denkt ie dat ik op een weg daarboven rijd. Voegt weinig toe, soms remmen want er komt een kruising/rotonde aan, maar ik let echt wel genoeg op om dat zelf te doen. Dus ook uit, al heb ik daar nog geen echt linke situaties mee gehad.
Noot: mijn versie zit in software 3.8 dus is mogelijk een stuk dommer dan de jouwe, maar dan nog vind ik NL en de bordensoep langs sommige wegen echt een issue.
De 'snelheid aanpassen op situatie (ik gok gebaseerd op een kaart ofzo) is minder problematisch, maar in tunnels vindt ie t soms ook ineens erg ingewikkeld en denkt ie dat ik op een weg daarboven rijd. Voegt weinig toe, soms remmen want er komt een kruising/rotonde aan, maar ik let echt wel genoeg op om dat zelf te doen. Dus ook uit, al heb ik daar nog geen echt linke situaties mee gehad.
Noot: mijn versie zit in software 3.8 dus is mogelijk een stuk dommer dan de jouwe, maar dan nog vind ik NL en de bordensoep langs sommige wegen echt een issue.
MIjn wagen staat sinds 1-Juli 2026 op SW.5.6.4 (BN) en draait dus op een dealer/factory softwareversie. Ook daar wil je in de "Nederlandsche" Borden-Jungle niet hebben dat je VW op verkeersborden óf het wegverloop (kaartmateriaal) gaat acteren middels ACC / Travel-Assist.Bundin schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:29:
Ik vind remmen op borden echt bloedlink. Er zijn een aantal afritten / benzinepompen naast de snelweg waar 70, 50 of 30 "herkend" wordt terwijl je lekker doorkachelt op de rechterbaan, wil ie ineens in de ankers. Heel snel uitgezet.
Travel-Assist met die twee opties uitgeschakeld is een verademing (en gewoon perfect, eigenlijk).
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 06-10-2026 23:14 ]
Will_M schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:10:
[...]
MIjn wagen staat sinds 1-Juli 2026 op SW.5.6.4 (BN) en draait dus op een dealer/factory softwareversie. Ook daar wil je in de "Nederlandsche" Borden-Jungle niet hebben dat je VW op verkeersborden óf het wegverloop (kaartmateriaal) gaat acteren middels ACC / Travel-Assist.
Travel-Assist met die twee opties uitgeschakeld is een verademing (en gewoon perfect, eigenlijk).
Hoe doe je dat binnen de bebouwde kom of N wegen met rotondes. Ik vind de TA daar wel erg abrupt soms en moet ook veel corrigeren dat il dank denk ik rij wel zelf
Hoe doe je dat dan binnen de bebouwde kom of N wegen met rotondes. Ik moet te vaak ingrijpenWill_M schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:10:
[...]
MIjn wagen staat sinds 1-Juli 2026 op SW.5.6.4 (BN) en draait dus op een dealer/factory softwareversie. Ook daar wil je in de "Nederlandsche" Borden-Jungle niet hebben dat je VW op verkeersborden óf het wegverloop (kaartmateriaal) gaat acteren middels ACC / Travel-Assist.
Met de optie remmen op kaartmateriaal uit moet je idd zelf ingrijpen. En het is lane assist, geen supervised self-driving. Dat je rotondes zelf moet doen lijkt me precies conform verwachting. Ook bij veel nieuwere software dan in mijn 2023 model.
Die snelheid aanpassen aan situatie/eco-assistent vind ik trouwens wel heerlijk werken in de D modus. Ok, soms iets te sloom, maar dat is opzich geen ramp.
Bij mij heet het travel-assist. De lane assist is een onderdeel ervan. En dat ik zelf moet bijsturen snap ik ook wel. Gaat me meer om de snelheidsaanpassing die je dan zelf moet toepassen en continu dus knopjes blijft drukken.Bundin schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:37:
Met de optie remmen op kaartmateriaal uit moet je idd zelf ingrijpen. En het is lane assist, geen supervised self-driving. Dat je rotondes zelf moet doen lijkt me precies conform verwachting. Ook bij veel nieuwere software dan in mijn 2023 model.
[ Voor 15% gewijzigd door bvbal79 op 07-10-2026 17:31 ]
Ehhh de hele bedoeling van Travel Assist is toch dat je geen enkel knopje meer hoeft te indrukken? Tenminste zo gaat dat al 3 jaar bij mij. Ik vind het heerlijk. Werkt perfect op mijn Born Business edition van 2023.bvbal79 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:29:
[...]
Gaat me meer om de snelheidsaanpassing die je dan zelf moet toepassen en continu dus knopjes blijft drukken.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Sinds een paar dagen wordt in de App de auto nu in de juiste kleur weergegeven. Tot nu toe was het mosterdgeel. Anderen ook zoiets gezien?
Ik geniet graag van het comfort van Travel Assist.
Briljant! Dit memo had ik tot nu toe gemist, maar dit werkt echt fantastisch.Kammika schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:01:
[...]
Werkt eigenlijk best wel fijn. Heel makkelijk te overrulen en bij verkeerde detectie 1x op RES en hij is terug op oude snelheid.
Hangt er erg van af waar je rijdt is mijn ervaring. Op sommige stukken snelweg zijn er geen verkeerde detecties van de snelheid, en dan is het systeem een zegen.AvK schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:22:
[...]
Ehhh de hele bedoeling van Travel Assist is toch dat je geen enkel knopje meer hoeft te indrukken? Tenminste zo gaat dat al 3 jaar bij mij. Ik vind het heerlijk. Werkt perfect op mijn Born Business edition van 2023.
Maar op sommige stukken is het niet zo goed, als je op een afrit naast een tankstation rijdt en dat er ineens 40km/u gedetecteerd wordt. En ook gebieden met vele wijzigingen in toegestane snelheid op sommige stukken snelweg wil het systeem (obv camera onder de spiegel en kaartmateriaal van de onboard navi) er wel eens naast zitten.
Maar daar druk ik nu voortaan even op RES.
Hij is nu wit in mijn app, dat is niet de kleur van mijn autoSkynett schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:43:
Sinds een paar dagen wordt in de App de auto nu in de juiste kleur weergegeven. Tot nu toe was het mosterdgeel. Anderen ook zoiets gezien?
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ja dat klopt. Soms ziet hij het verkeerd. En op 80 kilometer wegen (smalle beton weggetjes) is het ook beperkt. Best logisch toch. Vrijwel geen belijning. Veel bomen. Gewoon een beetje opletten en vooral je stuur stevig vast houden. Ik heb er echt geen enkel probleem mee.Skynett schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:49:
[...]
Hangt er erg van af waar je rijdt is mijn ervaring. Op sommige stukken snelweg zijn er geen verkeerde detecties van de snelheid, en dan is het systeem een zegen.
Maar op sommige stukken is het niet zo goed, als je op een afrit naast een tankstation rijdt en dat er ineens 40km/u gedetecteerd wordt. En ook gebieden met vele wijzigingen in toegestane snelheid op sommige stukken snelweg wil het systeem (obv camera onder de spiegel en kaartmateriaal van de onboard navi) er wel eens naast zitten.
Maar daar druk ik nu voortaan even op RES.
De mijne is dus wel wit. Maar ff afwachten of het nou een bug of een feature is.ArjoK schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:53:
[...]
Hij is nu wot in mijn app, dat is niet de kleur van mijn auto
Ik weet niet beter dan dat mijn ID.3 my’25 altijd de juiste kleur (rood) in de app heeft gehad. Hebben we we over de zelfde (VW) app (v 4.6.0, iPhone)?Skynett schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:43:
[...]
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
4.6.4 op Android.
Mijne toont een witte. Maar ik heb een blauwe.Skynett schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:43:
[...]
Briljant! Dit memo had ik tot nu toe gemist, maar dit werkt echt fantastisch.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.