Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Wel erg bijzonder inderdaad, want je hoort over branden toch meestal bij botsingen of andersoortige impact op de accu. Een enkele keer met laden.KrlGl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:25:
Ben benieuwd wat hier gebeurd is. Schijnt onder het rijden in brand gevlogen te zijn.
[Afbeelding]
Heel benieuwd of hier een onderzoekje naar komt door VW. Heb een ID3 uit dezelfde generatie (en ook wit).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
https://www.autoweek.nl/a...os-terug-om-accuprobleem/
--
Ik heb sinds vanmorgen de SOS/Noodoproep storing op m'n dashboard
Hier ook, ID.3 1st Plus uit 2020 tweedehands gekocht afgelopen oktober.. opvallend dat nu zo veel mensen deze melding krijgen. Maar met zoeken in dit topic kwam ik al meldingen uit 2020 hierover tegen.. Geen zin om hiervoor helemaal naar de garage te gaan mja..[b]Dynazap in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
Ik heb sinds vanmorgen de SOS/Noodoproep storing op m'n dashboard. 12 mei afspraak bij dealer.
1. De kwaliteit van de lak is simpelweg slecht. Als je vanaf een hoek naar de zijkant van de auto kijkt zie je duidelijk een sinaasappelhuid structuur op de voor en achter deuren, aan beiden kanten. Dit is een indicatie dat de auto niet goed gepolijst is, dan wel dat de laklaag zwak is. Nog vervelender: de lak is extreem kras gevoelig. Wasstraat = krassen. Vooral op de panelen boven de achterwielen ontstaan krassen. Voor de goede orde: ligt niet aan de wasstraat. Kom hier al decennia en mijn vorige auto (ID.3 in antraciet) had nergens last van. Ook op de hoogglans dakdragers ontstaan zeer snel krassen. Kwaliteitsmelding gedaan bij de dealer, maar dit soort schades vallen niet onder de garantie. mijn advies: bestel de auto niet in het zwart!
2. De auto-hold functie werkt zeer inconsistent. Mijn ID.3 had hier af en toe ook last van, maar op de ID.4 is het nog erger. Probleem is (lees: lijkt) dat bij rustig uitrijden de auto-hold veelal niet aangaat als de auto tot stilstand komt. Je moet, als de auto eenmaal tot stilstand is gekomen, de rem even extra hard indrukken. Pas dan gaat de auto-hold aan. Volgens de dealer is dit qua design, maar mijn conclusie is: slecht design. werkt onnatuurlijk. Overigens komt dit probleem ook voor bij achteruit rijden. Heb het 1 keer gehad dat ik achteruit in-parkeerde, achterwielen tegen de stoeprand, auto-hold gaat niet aan, auto wil rollen maar zit met achterwielen tegen de stoeprand, auto gaf automatisch extra koppel en de auto stuiterde over de stoeprand heen....
3. Het deurhendel mechanisme aan de binnenkant is ook simpel weg slecht ontworpen. Veelal als ik de deur open doe van binnen, dan klikt die open maar gaat nog niet van slot. De deur komt dan in een soort half-open / van slot stand. Als ik dan nog een keer aan de hendel trek gebeurt er niks. Pas bij de derde keer gaat de deur open. Doe ik de deur vervolgens weer dicht, dan klikken alle sloten alsof ze nog een keer van slot proberen te gaan. Ook dit is volgens de dealer qua design....
4. Midden-console ziet er ok uit, maar is niet echt praktisch. Slecht gebruiken van de ruimte en alles wat je op de middenconsole schuifdeksel legt vliegt er bij de eerste beste acceleratie meteen vanaf. De wireless charge in de console zou ik overigens niet gebruiken. Slow speed wireless charging is iets waar een telefoonaccu niet goed tegen kan; accu degradatiepunt (ironisch genoeg).
Zelf lease ik de auto met 0 eigen risico. Gaat er iets echt stuk, of worden de krassen op de auto te erg, dan laat het ik het wel repareren via een schademelding. Maar goed, niet iedereen heeft deze luxe.
Precies wat ik ervaar. Winterbanden eraf maakt ook zo'n enorm verschil.AlphaRomeo schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:10:
Ik blijf me toch verbazen over het verschil in range nu de batterijen weer wat warmer zijn. Ik vroeg mij de afgelopen winter serieus af of ik nu zo veel degradatie heb gehad. Maar dit weekend met vooral stadsverkeer een gemiddeld verbruik zo rond de 15 à 16 kwh/100km (id.5 gtx 2022). En daarmee mijn voorspelde range ook weer royaal over de 400. Met de koude nachten van de winter haalde ik op dit soort ritten praktisch nooit minder dan 21 op 100. Het leuke seizoen voor de elektrisch rijder is weer begonnen.
Hier een recente zwarte ID.4 LE, sinasappeleffect op de lak viel mij ook op, maar ik heb (tot nu toe) nog een krassen kunnen ontdekken. Mijn vorige zwarte auto (MG4) was echt véél gevoeliger voor krassen, zeker de glimmende plastic delen (C-stijl). Ik vermijd de wasstraat sowieso, en áls ik er al doorheen ga, dan spuit ik 'm zelfs van te voren ff af met de HD-spuit om het grove vuil er af te krijgen (tot nu toe nog maar 1x door de wasstraat geweest overigens).mgoldfinger schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
Nu ik ongeveer 4 maanden in bezit ben van mijn ID.4 Black Edition (in het zwart), tijd om wat negative bevindingen te delen. ter info, zullen we maar zeggen.
1. De kwaliteit van de lak is simpelweg slecht. Als je vanaf een hoek naar de zijkant van de auto kijkt zie je duidelijk een sinaasappelhuid structuur op de voor en achter deuren, aan beiden kanten. Dit is een indicatie dat de auto niet goed gepolijst is, dan wel dat de laklaag zwak is. Nog vervelender: de lak is extreem kras gevoelig. Wasstraat = krassen. Vooral op de panelen boven de achterwielen ontstaan krassen. Voor de goede orde: ligt niet aan de wasstraat. Kom hier al decennia en mijn vorige auto (ID.3 in antraciet) had nergens last van. Ook op de hoogglans dakdragers ontstaan zeer snel krassen. Kwaliteitsmelding gedaan bij de dealer, maar dit soort schades vallen niet onder de garantie. mijn advies: bestel de auto niet in het zwart!
2. De auto-hold functie werkt zeer inconsistent. Mijn ID.3 had hier af en toe ook last van, maar op de ID.4 is het nog erger. Probleem is (lees: lijkt) dat bij rustig uitrijden de auto-hold veelal niet aangaat als de auto tot stilstand komt. Je moet, als de auto eenmaal tot stilstand is gekomen, de rem even extra hard indrukken. Pas dan gaat de auto-hold aan. Volgens de dealer is dit qua design, maar mijn conclusie is: slecht design. werkt onnatuurlijk. Overigens komt dit probleem ook voor bij achteruit rijden. Heb het 1 keer gehad dat ik achteruit in-parkeerde, achterwielen tegen de stoeprand, auto-hold gaat niet aan, auto wil rollen maar zit met achterwielen tegen de stoeprand, auto gaf automatisch extra koppel en de auto stuiterde over de stoeprand heen....
3. Het deurhendel mechanisme aan de binnenkant is ook simpel weg slecht ontworpen. Veelal als ik de deur open doe van binnen, dan klikt die open maar gaat nog niet van slot. De deur komt dan in een soort half-open / van slot stand. Als ik dan nog een keer aan de hendel trek gebeurt er niks. Pas bij de derde keer gaat de deur open. Doe ik de deur vervolgens weer dicht, dan klikken alle sloten alsof ze nog een keer van slot proberen te gaan. Ook dit is volgens de dealer qua design....
4. Midden-console ziet er ok uit, maar is niet echt praktisch. Slecht gebruiken van de ruimte en alles wat je op de middenconsole schuifdeksel legt vliegt er bij de eerste beste acceleratie meteen vanaf. De wireless charge in de console zou ik overigens niet gebruiken. Slow speed wireless charging is iets waar een telefoonaccu niet goed tegen kan; accu degradatiepunt (ironisch genoeg).
Zelf lease ik de auto met 0 eigen risico. Gaat er iets echt stuk, of worden de krassen op de auto te erg, dan laat het ik het wel repareren via een schademelding. Maar goed, niet iedereen heeft deze luxe.
De rest van de punten herken ik niet zo, punt 2 lijkt mij ook logisch, zo werkte mijn vorige auto ook
Vaak bu'j te bang!
Mijn enige frustratiepuntje is juist dat de Auto-Hold bij mijn ID3 te snel ingrijpt, vooral bij achteruit inparkeren op de millimeter.mgoldfinger schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
Nu ik ongeveer 4 maanden in bezit ben van mijn ID.4 Black Edition (in het zwart), tijd om wat negative bevindingen te delen. ter info, zullen we maar zeggen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Precies, want waarom zou je je ervaringen delen als die positief zouden zijn???mgoldfinger schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
Mijn ID.4 2021 in Mangan Grey (bijna zwart) heeft nergens last van. Is een zelfde type metallic lak...1. De kwaliteit van de lak is simpelweg slecht. Als je vanaf een hoek naar de zijkant van de auto kijkt zie je duidelijk een sinaasappelhuid structuur op de voor en achter deuren, aan beiden kanten. ...
Ook hier weer: ik heb nergens last van. Beetje bijremmen is geen auto-hold (en dat wil je ook niet), goed remmen (en tot stilstand komen!!!) is auto-hold. Altijd, automatisch, precies zoals je verwacht.2. De auto-hold functie werkt zeer inconsistent. Mijn ID.3 had hier af en toe ook last van, maar op de ID.4 is het nog erger. Probleem is (lees: lijkt) dat bij rustig uitrijden de auto-hold veelal niet aangaat als de auto tot stilstand komt. Je moet, als de auto eenmaal tot stilstand is gekomen, de rem even extra hard indrukken. Pas dan gaat de auto-hold aan. Volgens de dealer is dit qua design, maar mijn conclusie is: slecht design. werkt onnatuurlijk. Overigens komt dit probleem ook voor bij achteruit rijden. Heb het 1 keer gehad dat ik achteruit in-parkeerde, achterwielen tegen de stoeprand, auto-hold gaat niet aan, auto wil rollen maar zit met achterwielen tegen de stoeprand, auto gaf automatisch extra koppel en de auto stuiterde over de stoeprand heen....
De eerste keer gaat-ie van slot, de tweede keer gaat-ie open. Is misschien wennen, maar dat werkt zo. Al jaren, consistent.3. Het deurhendel mechanisme aan de binnenkant is ook simpel weg slecht ontworpen. Veelal als ik de deur open doe van binnen, dan klikt die open maar gaat nog niet van slot. De deur komt dan in een soort half-open / van slot stand. Als ik dan nog een keer aan de hendel trek gebeurt er niks. Pas bij de derde keer gaat de deur open. Doe ik de deur vervolgens weer dicht, dan klikken alle sloten alsof ze nog een keer van slot proberen te gaan. Ook dit is volgens de dealer qua design....
Je kunt ook dingen in de midden console leggen, in plaats van er op, dan kan het er ook niet af vallen!4. Midden-console ziet er ok uit, maar is niet echt praktisch. Slecht gebruiken van de ruimte en alles wat je op de middenconsole schuifdeksel legt vliegt er bij de eerste beste acceleratie meteen vanaf. De wireless charge in de console zou ik overigens niet gebruiken. Slow speed wireless charging is iets waar een telefoonaccu niet goed tegen kan; accu degradatiepunt (ironisch genoeg).
Wij delen de luxe van het rijden in een goede comfortabele lease auto, alleen ik heb het idee dat ik ervan geniet, en jij erover ....Zelf lease ik de auto met 0 eigen risico. Gaat er iets echt stuk, of worden de krassen op de auto te erg, dan laat het ik het wel repareren via een schademelding. Maar goed, niet iedereen heeft deze luxe.
Dit is bij mij ook echt een irritatiepuntje. Ik heb redelijk wat andere merken gereden (dit is mijn eerste keer VW), maar dat je 2 keer aan de deurhendel moet trekken (en ook weer niet altijd heb ik het idee) om de portier open te krijgen is voor mij nieuw. Dat het al jaren al zo werkt, maakt het niet altijd een logisch design toch? Mazda, ford, Opel en citroen doen dit in ieder geval nietikweethetbeter schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:38:
[...]
De eerste keer gaat-ie van slot, de tweede keer gaat-ie open. Is misschien wennen, maar dat werkt zo. Al jaren, consistent.
[...]
Hele verbetering, bij mij gaat de passagiers deur open tijdens het rijden. Garage ‘leert de deur opnieuw in’ en 2 weken later gaat de deur weer open tijdens het rijden. Gebeurt gelukkig wel alleen als ik langzaam rijd, maar dan nog.mgoldfinger schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:49:
Hier was toch ook een recall voor? Hebben ze bij mij wel gedaan tenminste.PeaceNlove schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:20:
[...]
Hele verbetering, bij mij gaat de passagiers deur open tijdens het rijden. Garage ‘leert de deur opnieuw in’ en 2 weken later gaat de deur weer open tijdens het rijden. Gebeurt gelukkig wel alleen als ik langzaam rijd, maar dan nog.
Ik heb nooit officieel bericht gehad hierover dat mijn auto daar onder valt. Leasemaatschappij die ik momenteel heb wens ik nooit meer te leasen zo slecht en Muntstad/Pon alhier wordt je ook depressief van. Nog 6 maanden af en toe de deur dicht trekken, dan ga ik daarna weer fijn wat Koreaans rijden ofzo.KaiseRRuby schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:28:
[...]
Hier was toch ook een recall voor? Hebben ze bij mij wel gedaan tenminste.
Je kunt gewoon online opzoeken welke recalls er zijn voor je auto, via de Australische vw site geloof ik. Weet iemand dat?PeaceNlove schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
[...]
Ik heb nooit officieel bericht gehad hierover dat mijn auto daar onder valt. Leasemaatschappij die ik momenteel heb wens ik nooit meer te leasen zo slecht en Muntstad/Pon alhier wordt je ook depressief van. Nog 6 maanden af en toe de deur dicht trekken, dan ga ik daarna weer fijn wat Koreaans rijden ofzo.
Dan heb je een lijstje met recalls waar je tegen de dealer kunt zeggen: regel het.
Ik heb bij de RDW gekeken, daar stond niks, goed te weten dat er mogelijk andere sites zijn waar meer te vindenis is, dus wie meer weet... :-)KaiseRRuby schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:32:
[...]
Je kunt gewoon online opzoeken welke recalls er zijn voor je auto, via de Australische vw site geloof ik. Weet iemand dat?
Dan heb je een lijstje met recalls waar je tegen de dealer kunt zeggen: regel het.
Ik zal wel gewoon zo gewend zijn aan van/op slot doen via aanraking (binnen-/buitenkant deurhendel) dat ik het niet zo ervaar.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Bij mijn ID Buzz gaan de deuren gewoon in één keer open.Stefan1987 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:05:
[...]
Dit is bij mij ook echt een irritatiepuntje. Ik heb redelijk wat andere merken gereden (dit is mijn eerste keer VW), maar dat je 2 keer aan de deurhendel moet trekken (en ook weer niet altijd heb ik het idee) om de portier open te krijgen is voor mij nieuw. Dat het al jaren al zo werkt, maakt het niet altijd een logisch design toch? Mazda, ford, Opel en citroen doen dit in ieder geval niet
Bij mij gaan de deuren automatisch op slot bij het wegrijden. Niet op slot is in 1 x open, op slot is eerst van slot, daarna open. Klik je eerst op alle sloten openen op je deur, dan is het in 1 x open.Termy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:34:
Ik snap het niet. Zeggen jullie nou dat je het portier niet in 1 keer open kunt krijgen?
Hier gaan ze ook automatisch op slot bij wegrijden boven een bepaalde snelheid maar ik krijg de deuren altijd in 1 keer open.ikweethetbeter schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:47:
[...]
Bij mij gaan de deuren automatisch op slot bij het wegrijden. Niet op slot is in 1 x open, op slot is eerst van slot, daarna open. Klik je eerst op alle sloten openen op je deur, dan is het in 1 x open.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Duitse konfigurator kun je gewoon life bestellen met de 79kwh.Rainbow schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:17:
Wat ik her en der ook al had gelezen is dat de 79 kWh accu niet meer te combineren valt met de lagere uitvoeringen. Waardoor het basismodel (het enige model) 79 kWh nu een stuk duurder is dan het was. Dat vind ik wel jammer, want de goedkoopste 79 kWh variant was juist die ik voor ogen had om eventueel aan te schaffen (en lag al een stukje boven het budget dat ik voor ogen had).
:strip_exif()/f/image/QYJuXTzaIEcRMPT6QuIl6dUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks dat ik toch beetje haat en liefde heb gehad met de bj21 ID3 is laatste jaar toch wel bijna probleem vrij, proef gereden met andere auto's waarvan de meeste voorwiel aangedreven zijn en last hebben van toruqe steer. heb zojuist een id3 NEO 79kwh in het groen besteld geen idee wat welke versie maar zou waarschijnlijk iets van pro s zijn
Bij de ID.3 heb je een keine (voorheen Pure, nu niks), medium (Pro) en grote (Pro S) accu als optie. De 77-79 kWh accu (80-85 bruto) is de grote accu.flaskk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:54:
heb zojuist een id3 NEO 79kwh in het groen besteld geen idee wat welke versie maar zou waarschijnlijk iets van pro s zijn
Ja precies, maar in Duitsland heb je ze in de smaakjes Trend, Life, en style ik heb sterk het vermoeden dat de pro en pro s ook in Nederland komen te vervallen met de nieuwe ID3 Neo, dus best kans dat je een Life ( voorheen pro) met 79kwh kan krijgen.ikweethetbeter schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:13:
[...]
Bij de ID.3 heb je een keine (voorheen Pure, nu niks), medium (Pro) en grote (Pro S) accu als optie. De 77-79 kWh accu (80-85 bruto) is de grote accu.
Mijn huidige ID.4 (2021, MY 2022) is een ID.4 Pro Life, dus "Life" uitrusting met grote accu. Direct na m'n bestelling kwam de Life te vervallen.
Heel blij mee en rijdt heerlijk.
Nu zag ik dat de ID. Software 3.1 is.
Hardware H3O
Software 0561
Valt hier nog wat aan te upgraden? Kan er online moeilijk iets over vinden maar ik begrijp dat 3.8 ook bestaat?
Moet ik hiervoor naar een dealer?
Bij mijn Opel (Astra K) werkt het toch echt ook zo. Als ik stop en de sleutel uit het contact haal, gaan de deuren van het slot af en kun je de deur in één keer openen. Maar als een passagier de deur al wil openen voordat ik de sleutel uit het contact heb gehaald, dan zorgt de eerste keer aan de hendel trekken ervoor dat het slot eraf gaat, maar de deur krijg je dan niet openen. De tweede keer lukt dan uiteraard wel.Stefan1987 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:05:
[...]
Dit is bij mij ook echt een irritatiepuntje. Ik heb redelijk wat andere merken gereden (dit is mijn eerste keer VW), maar dat je 2 keer aan de deurhendel moet trekken (en ook weer niet altijd heb ik het idee) om de portier open te krijgen is voor mij nieuw. Dat het al jaren al zo werkt, maakt het niet altijd een logisch design toch? Mazda, ford, Opel en citroen doen dit in ieder geval niet
Het is een beetje 'mistig' rond software versies / bijbehorende hardware en de diverse codes die gebruikt worden. Het hangt voornamelijk af van welke hardware (lees het infotainment system) in jouw ID3 zit. Vroege '22 versies kunnen oudere hardware hebben dan een model uit december '22 om het maar even zo te zeggen.Aomi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:15:
Zojuist dan eindelijk mijn VW ID3 2022 opgehaald!
Hardware H3O
Software 0561
Valt hier nog wat aan te upgraden? Kan er online moeilijk iets over vinden maar ik begrijp dat 3.8 ook bestaat?
Het lijkt me het beste dat je even langs de dealer gaat om het na te vragen. Lijkt me dat ze dat als service zouden moeten kunnen doen. Dongel erin, uitlezen en eventueel upgraden. Beetje dealer doet dat voor noppes.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Met hierboven. Valt zeker iets aan te upgraden, maar bij 3.1 werkte de ota bij sommige auto's niet lekker. Je kunt bij de dealer een afspraak maken, ga er maar vanuit dat je de auto minimaal 1 werkdag kwijt bent hoor. Die van mij moest toen een nachtje logeren.Aomi schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:15:
Zojuist dan eindelijk mijn VW ID3 2022 opgehaald!
Hardware H3O
Software 0561
Hoi!
Als je de binnenhendel half opent, dan opent de deur ook 'half' en blijft in het slot hangen. Luie deuropenersTermy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:34:
Ik snap het niet. Zeggen jullie nou dat je het portier niet in 1 keer open kunt krijgen?
Ik zal wel gewoon zo gewend zijn aan van/op slot doen via aanraking (binnen-/buitenkant deurhendel) dat ik het niet zo ervaar.
Interessant, ik ben benieuwd wat de situatie in Nederland gaat zijn... Ik heb juist afgelopen week een "vorige" (cq. "huidige") variant van de ID.3 aangeschaft (occasion met zeer weinig kilometers), omdat ik er eigenlijk niet op vertrouwde dat de er een variant zou komen met de "mindere" uitrusting en de grootste accu, voor een prijs van €40.000 of minder.flaskk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:54:
[...]
Duitse konfigurator kun je gewoon life bestellen met de 79kwh.
[Afbeelding]
Ondanks dat ik toch beetje haat en liefde heb gehad met de bj21 ID3 is laatste jaar toch wel bijna probleem vrij, proef gereden met andere auto's waarvan de meeste voorwiel aangedreven zijn en last hebben van toruqe steer. heb zojuist een id3 NEO 79kwh in het groen besteld geen idee wat welke versie maar zou waarschijnlijk iets van pro s zijn
Ik snap sowieso geen bal van al die toevoegingen,... Life, Pure, Pro S, Trend, Style, Comfort, en wat ze allemaal nog meer uit hun mouwen schudden.
De Neo vond ik op zich wel interessanter dan degene die ik nu "heb" (althans, volgende week kan ik 'em pas ophalen), vooral vanwege de fysieke knopjes.
Maar goed er is nu geen weg meer terug, en ik baal ook niet echt want nu heb ik eerder een fijne auto voor een mooie prijs en hoef ik niet te wachten.
[ Voor 6% gewijzigd door Rainbow op 24-04-2026 20:32 ]
De neo heeft wel een groot minpunt verwacht ik, dat is de midden tunnel, huidige ID3 kun je wijdbeens zitten. En dat is voor de 🍒 wel relaxt op een lange rit, op fotos lijkt de midden tunnel aanzienlijk breder en hoger bij de neo.
Ik snap oprecht de hele klaagzang over de sliders niet.flaskk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:03:
Volgens mij zijn de eigenaren van de latere id3's prima tevreden over de kwaliteit. De sliders wen je na een aantal dagen wel aan. Althans ik stoor mij er niet aan.
De neo heeft wel een groot minpunt verwacht ik, dat is de midden tunnel, huidige ID3 kun je wijdbeens zitten. En dat is voor de 🍒 wel relaxt op een lange rit, op fotos lijkt de midden tunnel aanzienlijk breder en hoger bij de neo.
Ik heb mn ID3 (pre facelift) nog geen 24 uur en ik ben er al aan gewend en loop er niet mee te stoeien
En over de kwaliteit, Tja, het is mijn eerste Volkswagen, maar als je uit andere (mindere) merken komt is dit allemaal gewoon prima. En wie gaat er nou de hele rit op zijn deurpaneel lopen kloppen en dan zeggen "tjongejonge wat een plastic"? Want dat is hoe auto journalisten het soms over laten komen.
[ Voor 18% gewijzigd door Aomi op 25-04-2026 09:58 ]
Hier een VW ID gebruiker van het eerste uur. Het is een VW ID first basic oktober 2020 nu 154.000 km. Ik heb onlangs uit nieuwsgierigheid en omdat ik bijna de 160.000 km over ben (garantie batterij geloof 8 jaar of 160.000 km) een Aviloo Premium batterij test laten doen. Een SOH van 94% schijnt niet slecht te zijn. Er is nooit iets vervangen aan de batterij. De batterij lijkt niet de beperking op de levensduur van de auto te gaan worden. Ik verwacht dat qua batterij nog meerdere 100.000 km mogelijk gaan zijn. In het gebruik verder is de ID3 eigenlijk een een best goede auto geweest. De kosten zijn per kilometer laag, erg laag. Het ligt ruim onder de 23 cent per km belastingvrij reiskosten vergoeding. Alle zaken als software, touch knoppen en ja echt hoor heel belangrijk maar twee knoppen om de ruiten te bedienen met een omschakelaar tussen voor en achter, zijn inderdaad minder aangenaam. Maar de software was na een paar updates in het begin eigenlijk best ok. Nog steeds redelijk traag, ja ook. Maar uiteindelijk is alles een kwestie van dressuur en dan valt er best mee te leven. En dan blijkt het ineens een aangename en betrouwbare auto die je tegen heel lage kosten kan rijden.
Niet slecht?!? 94% met 160k en 6 jaar levensduur is ver boven gemiddelde...Gugi101 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:41:
Hi,
Hier een VW ID gebruiker van het eerste uur. Het is een VW ID first basic oktober 2020 nu 154.000 km. Ik heb onlangs uit nieuwsgierigheid en omdat ik bijna de 160.000 km over ben (garantie batterij geloof 8 jaar of 160.000 km) een Aviloo Premium batterij test laten doen. Een SOH van 94% schijnt niet slecht te zijn. Er is nooit iets vervangen aan de batterij. De batterij lijkt niet de beperking op de levensduur van de auto te gaan worden. Ik verwacht dat qua batterij nog meerdere 100.000 km mogelijk gaan zijn. In het gebruik verder is de ID3 eigenlijk een een best goede auto geweest. De kosten zijn per kilometer laag, erg laag. Het ligt ruim onder de 23 cent per km belastingvrij reiskosten vergoeding. Alle zaken als software, touch knoppen en ja echt hoor heel belangrijk maar twee knoppen om de ruiten te bedienen met een omschakelaar tussen voor en achter, zijn inderdaad minder aangenaam. Maar de software was na een paar updates in het begin eigenlijk best ok. Nog steeds redelijk traag, ja ook. Maar uiteindelijk is alles een kwestie van dressuur en dan valt er best mee te leven. En dan blijkt het ineens een aangename en betrouwbare auto die je tegen heel lage kosten kan rijden.
[Afbeelding]
Achja alles werkt prima, of mis ik nu iets essentieels wat de moeite waard is om ervoor naar de dealer te rijden?
Heb wel het idee dat nu de webradio werkt, deed het dacht ik eerst niet maar met DAB toch meer dan genoeg keus.
[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 25-04-2026 11:57 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dikke pluim voor @Guitarist!Guitarist schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:23:
[...]
Kan!
[...]
Edit:
Ik werk op dinsdag, woensdag, donderdag in Amsterdam. En de Meern is geen probleem. Goede kop koffie en een reep Tony Chocolonly is een goede ruil.
Na wat gepriegel mijn sos module kunnen resetten.
Niet met de one-click-app, gezien het actieve pro abonnement en geen credits (ook zonde als je al pro hebt)
Dachten dat het niet gelukt wat, maar ineens sprong het lampje op groen. En na een uurtje of 8 was ook de melding in de vw connect app verdwenen.
Ik ben weer helemaal gelukkig; en hoop dat de repen Tony's zullen smaken.
En blijft toch een geweldige community; Tweakers, loving it!
Hey wat interessant dit! Ik heb een paar maanden terug een ID.3 gekocht uit nov. 2020 met hetzelfde SOH maar dan met 80.000km op de teller. Je hebt er 2x zo veel kms op zitten. Altijd 'zuinig' met je manier van laden geweest of toch ook gewoon vaak genoeg snelgeladen en bijv. tot 100% volgepompt?Gugi101 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:41:
Hi,
[Afbeelding]
Nee, natuurlijk niet. Schroefje zit los.flaskk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:22:
Vandaag de auto met de hand aan het wassen, viel mij op dat de antenne behoorlijk los zit, is dit normaal? [Afbeelding]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Of de trommelrem achter? Ooit keertje gehad dat deze warm was gelopen nadat de auto meerdere werken stil had gestaan.KrlGl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:25:
Ben benieuwd wat hier gebeurd is. Schijnt onder het rijden in brand gevlogen te zijn.
[Afbeelding]
Dat is inderdaad niet slecht, de mijne heeft na 3 jaar nog maar 88% accu over.Gugi101 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:41:
Hi,
[Afbeelding]
Ben het verder wel met je eens. Mijn auto rijdt ook goed, de app functioneert ook erg goed, je hebt eigenlijk geen maandelijkse abonnementen nodig voor de functionaliteiten. Die touchknoppen en de software, ja dat had ik graag anders gezien.
Heb een tesla gereden, software is daar top maar kent ook zijn beperkingen en een Model Y vind ik echt niet lekker rijden.
Mijn zus rijdt een Peugeot, ik heb kans dat ik toch een Jeep Avenger moet gaan rijden. Wat reviews opgezocht, maar als je dat ziet, rondom de software, de app, etc. Verschrikkelijk.
Collega heeft de nieuwe Polestar. Heeft hem na 4 maanden teruggegeven aan de dealer, na 2 maanden bij de dealer te zijn geweest voor allerlei software gerelateerde issues.
Noem het maar op. VW is echt niet perse het allerslechtste in de huidige markt. Ik heb weinig ervaring met de Chinese auto's overigens of bijvoorbeeld Mercedes Benz, wellicht zijn die stuk beter.
Ook de eigenaar van een 2020 model is uiterst tevredenflaskk schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:03:
Volgens mij zijn de eigenaren van de latere id3's prima tevreden over de kwaliteit. De sliders wen je na een aantal dagen wel aan. Althans ik stoor mij er niet aan.
![]() | ![]() |
Is niet de eerste keer dat lane-keeping software gekke dingen doet, vooral rond afritten blijft het vechten met de auto. Gok dat de auto gewonnen heeft, en niet meer hoeft te rijden.
Merkwaardig. De belijning is daar niet verwarrend. (Ik kom er regelmatig)AndriesLouw schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:41:Lane keeping heeft zich vergist in afrit of snelweg, en gekozen rechtdoor te gaan. UIT-bord vol geraakt met 100 km/h (A32 34.9 Re, afrit 8 ). De airbags zijn niet uit gegaan, emergency assist (SOS-call) werkte niet, en de auto ligt vol glas. Gelukkig iedereen ongedeerd, en geen anderen betrokken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Is niet de eerste keer dat lane-keeping software gekke dingen doet, vooral rond afritten blijft het vechten met de auto. Gok dat de auto gewonnen heeft, en niet meer hoeft te rijden.
Lijkt me eerder een gevalletje PEBSAC
Onwijs vervelend, Andries. Gelukkig dat iedereen 'gezond' heeft kunnen uitstappen. Sterkte met de nasleep.
Crisis! Allereerst goed dat je gezond kon uitstappen. En gek de airbags niet sprongen... En gebruik jij lane-assist op een afrit? Of was het de bedoeling om de snelweg te blijven volgen?AndriesLouw schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:41:Lane keeping heeft zich vergist in afrit of snelweg, en gekozen rechtdoor te gaan. UIT-bord vol geraakt met 100 km/h (A32 34.9 Re, afrit 8 ). De airbags zijn niet uit gegaan, emergency assist (SOS-call) werkte niet, en de auto ligt vol glas. Gelukkig iedereen ongedeerd, en geen anderen betrokken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
De S.O.S. module gaat pas automatisch aan het bellen op het moment dat de airbags geactiveerd zijn. De schade aan de auto lijkt daarvoor niet ernstig genoeg te zijnAvK schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:31:
Vind het heel vervelend voor je en gelukkig komen jullie er goed van af. Maar toch een beetje de vraag..... Had je het stuur wel in de handen en lette je wel op? Vind het best bijzonder dat je jezelf zoiets laat overkomen en dan de auto de schuld geeft. Tenminste zo leest het. Dat de airbags niet zijn uitgegaan is ook wel bijzonder. Die SOS zal wel een lege batterij hebben gezien alle berichten hierover.
Idempotent.
Met lane-assist moet je gewoon zelf sturen en corrigeert hij alleen als je per ongeluk over een witte lijn gaat.
Overigens gelukkig dat iedereen er goed is uitgekomen.
/f/image/9aQbAQDmaYQH4lUlwQxBrpIl.png?f=fotoalbum_large)
Je hoeft echt niet hard te trekken om lane assist of travel assist te overrulen. 3 vingers zijn genoeg.
Verschuil je niet achter techniek, bij een uitrit is de rechterlijn van je "lane" een blokjeslijn, hier moet je echt zelf opletten! Het is een lane assist, je hebt geen hoogste level full self drive auto!AndriesLouw schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:41:
Lane keeping heeft zich vergist in afrit of snelweg, en gekozen rechtdoor te gaan.
Ik denk dat de airbags precies zo hebben gewerkt zoals zou moeten. Het afgaan van airbags is ook een risico voor de inzittenden, dus als het even niet hoeft, mogen ze niet afgaan.De airbags zijn niet uit gegaan, emergency assist (SOS-call) werkte niet
<knip>
Gelukkig iedereen ongedeerd, en geen anderen betrokken.
Dus je wist ervan, en toch niet opgelet?Is niet de eerste keer dat lane-keeping software gekke dingen doet, vooral rond afritten blijft het vechten met de auto. Gok dat de auto gewonnen heeft, en niet meer hoeft te rijden.
Dit is echt voor de volle 100% jouw eigen fout!
Ik ben blij voor jou en de andere inzittenden dat er niemand gewond is geraakt. En ik hoop dat je ervan geleerd hebt, dat je in het vervolg echt gaat opletten!
Dit soort systemen creëren dit soort onvoorspelbare momenten. Zelf zal ik nooit mijn auto aan mijn kinderen meegeven met trafic / lane assist aan. Er zijn genoeg voorbeelden, waaronder een straat hier in het dorp waar de auto mij al meerdere keren abrupt richting midden van de weg probeert te dwingen, waar fietsers reden! Maar vaker op dezelfde weg doet ‘ie niks, dus onvoorspelbaar wat de trigger soms is.
Hoe doe je dat dan? In een nieuwe auto kan je het misschien wel uitzetten als ze de wagen ophalen, maar de eerst volgende opstart is alles weer ingeschakeld, ga je dan mee op de dakdragers? 😂R0b1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:51:
Wat een bijzondere reacties hier. Software moet voorspelbaar zijn wat hier niet het geval was. Uiteraard moet je opletten, maar ongelukken gebeuren en in een split second moet je reageren, wat hier dus niet gelukt is.
Dit soort systemen creëren dit soort onvoorspelbare momenten. Zelf zal ik nooit mijn auto aan mijn kinderen meegeven met trafic / lane assist aan. Er zijn genoeg voorbeelden, waaronder een straat hier in het dorp waar de auto mij al meerdere keren abrupt richting midden van de weg probeert te dwingen, waar fietsers reden! Maar vaker op dezelfde weg doet ‘ie niks, dus onvoorspelbaar wat de trigger soms is.
Eigen ervaring: lane assist is abrupt en aggressief en stuurt je enkel van de lijn af, Traffic assist is slapjes en houdt je tussen de lijnen maar kan amper een bocht scherper dan 20 graden volgen. Een Klaverblad of een rotonde kan het niet aan, althans niet in mijn 2021 gebakje.
Oordeel is lastig inderdaad, dit soort dingen gebeuren soms in een split-second. Bij de ID-Buzz gaat de ID.Light meteen rood knipperen als hij de lijnen even niet goed duidelijk heeft. Helemaal bij spitstroken waar een afslag is altijd even spannend..Perseus schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:08:
Ik vind het lastig om niet meteen een oordeel over te hebbeb, maar dit voelt voor mij wel een beetje als een typisch symptoom van deze tijd: als er iets misgaat, ligt de oorzaak vooral buiten onszelf. Systemen zoals lane keeping zijn volgens mij juist bedoeld als ondersteuning, niet als vervanging van oplettend rijden. Zeker op complexe stukken zoals afritten mag je verwachten dat je als bestuurder zelf de regie houdt. Of ben je van mening dat er een defect was aan systemen of niet goed werkten? Dan is dat natuurlijk een ander verhaal en zeker iets wat goed onderzocht moet worden. Maar zonder die context is het wel een snelle conclusie om het volledig bij de auto neer te leggen.
https://maps.app.goo.gl/q1pV3QokEAbyCqyq8
http://www.brianesselbrugge.nl
Voor de anderen met dit probleem. Het is dus met 5 minuutjes in de OBDEleven app rondklikken op te lossen!Krypt schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:50:
[...]
Dikke pluim voor @Guitarist!
Na wat gepriegel mijn sos module kunnen resetten.
Niet met de one-click-app, gezien het actieve pro abonnement en geen credits (ook zonde als je al pro hebt)
Dachten dat het niet gelukt wat, maar ineens sprong het lampje op groen. En na een uurtje of 8 was ook de melding in de vw connect app verdwenen.
Ik ben weer helemaal gelukkig; en hoop dat de repen Tony's zullen smaken.
En blijft toch een geweldige community; Tweakers, loving it!
(en de Tony Chocolonely was heerlijk!)
http://www.brianesselbrugge.nl
Wij zijn sowieso al een buitenbeentje in Europa met onze 60km-belijning en fietssuggestiestroken. Voor mij reden om de emergency-lane keeping standaard uit te zetten bij iedere rit.
Ik houd dan ook mijn hart vast voor de self-driving Tesla’s die nu onze wegen gaan bevolken. Volgens de RDW is het systeem 18.000 uur getest. Laat ik nu denken dat dit ongeveer 1% is van wat je nodig hebt om alle eventualiteiten te zijn tegengekomen en het systeem goed in te leren.
Wat bedoel je met 'emergency-lane keeping'?KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:19:
Zolang we de belijning en bewegwijzering niet Europa-breed hebben gestandaardiseerd, zal het altijd spannend zijn om daar (semi-)autonome software op los te laten. Zeker als je ziet dat we dit nog niet eens alleen al in Nederland een beetje ongedifferentieerd op orde hebben.
Wij zijn sowieso al een buitenbeentje in Europa met onze 60km-belijning en fietssuggestiestroken. Voor mij reden om de emergency-lane keeping standaard uit te zetten bij iedere rit.
Ik houd dan ook mijn hart vast voor de self-driving Tesla’s die nu onze wegen gaan bevolken. Volgens de RDW is het systeem 18.000 uur getest. Laat ik nu denken dat dit ongeveer 1% is van wat je nodig hebt om alle eventualiteiten te zijn tegengekomen en het systeem goed in te leren.
Zit dat er op?
Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen.KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:19:
Zolang we de belijning en bewegwijzering niet Europa-breed hebben gestandaardiseerd, zal het altijd spannend zijn om daar (semi-)autonome software op los te laten. Zeker als je ziet dat we dit nog niet eens alleen al in Nederland een beetje ongedifferentieerd op orde hebben.
Ik snap de recente ophef van de MAG over de Tesla's ook niet helemaal. Veel slechter dan een menselijke bestuurder kan het namelijk niet worden. En het is heel objectief te meten, namelijk in ongelukken per X kilometer.
Ben het wel met je eens. Menselijke fouten zijn de grootste veroorzakers van ongelukken. Maar.... Ik maak me wel zorgen over toenemend vertrouwen in functies zoals self-driving. Als het een uitnodiging is om te appen achter het stuur, dan zijn we niks opgeschoten.AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:23:
[...]
Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen.
Ik snap de recente ophef van de MAG over de Tesla's ook niet helemaal. Veel slechter dan een menselijke bestuurder kan het namelijk niet worden. En het is heel objectief te meten, namelijk in ongelukken per X kilometer.
Het krachtig en geforceerd terugsturen bij het naderen c.q. overschrijden van de lijn. Bij mijn id.3 deed hij dat bij voorkeur onverwacht op een 60km weg als er een tegenligger aankwam.AvK schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:21:
[...]
Wat bedoel je met 'emergency-lane keeping'?
Zit dat er op?
Bij mijn huidige auto kan ik dat apart uitzetten. De highway assistant c.q. lane-keeping die gekoppeld is aan de ACC kleurt de auto netjes binnen de lijntjes zonder rare geforceerde stuurbewegingen
Laat ik nu denken dat de nieuwe functies op de Tesla dat onoplettende gedrag alleen maar zal laten toenemen. Met een blind vertrouwen in een systeem dat -wat mij betreft- nog in de kinderschoenen staat.AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:23:
[...]
Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen..
Het is natuurlijk nog steeds maar een level 2.x systeem wat betreft ‘autonomie’
Heb je het artikel gelezen en de video gekeken? review: De eerste rit met Tesla FSD - Indrukwekkend, maar nog niet helemaal z.... Je moet nog steeds zelf opletten en je wordt geforceerd om dat te doen. Dus je makeup bijwerken gaat al niet lukken.KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:30:
[...]
Laat ik nu denken dat de nieuwe functies op de Tesla dat onoplettende gedrag alleen maar zal laten toenemen. Met een blind vertrouwen in een systeem dat -wat mij betreft- nog in de kinderschoenen staat.
Het is natuurlijk nog steeds maar een level 2.x systeem wat betreft ‘autonomie’
Weet ik. Heb de video gezien, maar desalniettemin: bij een 'gewone' auto forceren allerlei hulpsystemen ook het vasthouden van het stuur en 'actief rijgedrag'. Toch is het elke dag op mijn 30km enkele reis woon-werkverkeer weer raak. Als ik een auto met 90 km/u op de rechterbaan zie hangen, dan hoef ik maar even in te halen. 100% score: appen achter het stuur. Of soms make-up. Het is onbegrijpelijk en levensgevaarlijk, maar het gebeurt wel.AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:08:
[...]
Heb je het artikel gelezen en de video gekeken? review: De eerste rit met Tesla FSD - Indrukwekkend, maar nog niet helemaal z.... Je moet nog steeds zelf opletten en je wordt geforceerd om dat te doen. Dus je makeup bijwerken gaat al niet lukken.
Recente ophef??AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:23:
[...]
Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen.
Dat artikel wat je middels dat linkje aanhaalt is inmiddels 10 jaar oud en stamt technisch gezien dus nog uit de prehistorie aangaande het 'semi autonoom' kunnen (laten) rijden van voertuigen, ongeächt het level 1 - 5 deel wat er aan vastgeknoopt wordt.
Ik bekijk het gehele 'spel' overigens ook nu nog steeds met zéér grote scepsis, zeker omdat de uiteindelijke eindverantwoordelijke (terecht!!) nog altijd de persoon is welke op de stoel zit welke zich het dichtst bij het stuurwiel bevindt en waarbij véél van die personen zichzelf juist dát stukje niet helemaal 100% lijken te (willen) realiseren.
Krachtig? Okay de stuurbekrachtiging van mijn ID.4 is zo sterk dat je met 1 vinger kan sturen maar door lane assist heen sturen kost niet eens 1/2 van de kracht van normaal sturen op mijn vorige auto.KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:
[...]
Het krachtig en geforceerd terugsturen bij het naderen c.q. overschrijden van de lijn. Bij mijn id.3 deed hij dat bij voorkeur onverwacht op een 60km weg als er een tegenligger aankwam.![]()
Bij mijn huidige auto kan ik dat apart uitzetten. De highway assistant c.q. lane-keeping die gekoppeld is aan de ACC kleurt de auto netjes binnen de lijntjes zonder rare geforceerde stuurbewegingen
Daarom moet je gewoon je handen aan het stuur houden. En richtingaanwijzers gebruiken, ook bij banen die 1 naar 2 splitsen. En anders gewoon doorheen sturen no big deal.
Je kwam zeker te dicht bij de rechter lijn en werd naar links geduwd? Maar in principe blijf je ver van de linkerkant, de nudge stuurt je alleen terug naar het midden.
Mijn ervaring dateert van een id.3 1st met de vroege software. Hopelijk heeft VW na die tijd e.e.a. verbeterd.w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:21:
[...]
Krachtig? Okay de stuurbekrachtiging van mijn ID.4 is zo sterk dat je met 1 vinger kan sturen maar door lane assist heen sturen kost niet eens 1/2 van de kracht van normaal sturen op mijn vorige auto.
Daarom moet je gewoon je handen aan het stuur houden. En richtingaanwijzers gebruiken, ook bij banen die 1 naar 2 splitsen. En anders gewoon doorheen sturen no big deal.
Je kwam zeker te dicht bij de rechter lijn en werd naar links geduwd? Maar in principe blijf je ver van de linkerkant, de nudge stuurt je alleen terug naar het midden.
Het gaat er hier over dat je op een 60 km/u weg de belijning moet overschrijden bij een tegenligger en dat de auto dan geforceerd terugstuurt richting tegenligger. En wel zodanig heftig dat je dat niet met één vinger zou kunnen corrigeren.
Als je een stuk terugkijkt in dit draadje zie je dat ik niet de enige ben die daar destijds over geklaagd heeft.
Ik heb een collega gesproken die de FSD uitgeprobeerd heeft op het Keizer Karelplein in Nijmegen. De auto raakte daar zodanig in de war dat die midden op de weg stil bleef staan omdat de FSD er geen chocola van kon maken. (Voor diegenen die het KK-plein niet kennen; dat ziet er uit als een rotonde maar is dat niet. Rechts heeft daar voorrang. )AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:08:
[...]
Heb je het artikel gelezen en de video gekeken? review: De eerste rit met Tesla FSD - Indrukwekkend, maar nog niet helemaal z.... Je moet nog steeds zelf opletten en je wordt geforceerd om dat te doen. Dus je makeup bijwerken gaat al niet lukken.
Het KK-Plein is dan ook nog eens voorzien van een tig-tal verkeerslichtinstallaties welke de doorstroming zouden moeten bevorderen maar meestal het tegengestelde bewerkstelligen.KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:30:
[...]
Ik heb een collega gesproken die de FSD uitgeprobeerd heeft op het Keizer Karelplein in Nijmegen. De auto raakte daar zodanig in de war dat die midden op de weg stil bleef staan omdat de FSD er geen chocola van kon maken. (Voor diegenen die het KK-plein niet kennen; dat ziet er uit als een rotonde maar is dat niet. Rechts heeft daar voorrang. )
Je hebt wel een heel lange periode voor recente genomen. Dat artikel is uit 2016.AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:23:
[...]
Dat tesla eerst 2 sensoren had. Die het regelmatig niet eens waren en dat dat een (iets) mindere gebruikers ervaring opleverde heeft er toe geleid dat ze een van de twee systemen er uit gesloopt hebben. De lidar is gesneuveld en de camera gebleven.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe slim/verstandig die kosten gedreven keuze is. Zeker als je weet dat het mensenlevens heeft gekost, zelfs als was het er maar 1.
Maar goed. Dit is een niet tesla topic.
Via OBD eleven permanent uitgeschakeld.tcw82 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:40:
[...]
Hoe doe je dat dan? In een nieuwe auto kan je het misschien wel uitzetten als ze de wagen ophalen, maar de eerst volgende opstart is alles weer ingeschakeld, ga je dan mee op de dakdragers? 😂
Eigen ervaring: lane assist is abrupt en aggressief en stuurt je enkel van de lijn af, Traffic assist is slapjes en houdt je tussen de lijnen maar kan amper een bocht scherper dan 20 graden volgen. Een Klaverblad of een rotonde kan het niet aan, althans niet in mijn 2021 gebakje.
Dat is een optie voor een oudere versie. Met een nieuwe auto, met sfd2, kan dat op dit moment niet meer, en de vraag is of het in de toekomst lukt zonder tussenkomst van de dealer.
Er wordt wel aangewerkt.
Linkje naar sfd2 uitleg
Ah lane assist lijkt als emergency land keeping benoemd te zijn.KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:
[...]
Het krachtig en geforceerd terugsturen bij het naderen c.q. overschrijden van de lijn. Bij mijn id.3 deed hij dat bij voorkeur onverwacht op een 60km weg als er een tegenligger aankwam.![]()
Wat bedoel je met "highway assist" ? Ik denk dat je dan travel assist bedoeld?
Wat niet helpt is dat er ook een ook een "emergency assist" bestaat, dat is als je min of meer flauw valt achter het stuur:
Emergency assist Volkswagen uitleg
Ja kan heel goed dat ik de termen van VW niet meer scherp heb. Rijd nu al een jaar in een andere auto en opvallend hoe snel je went aan nieuwe termen en andere bedieningselementen. Zo wist ik eind vorig jaar niet meer uit m’n hoofd hoe je bij een id.x de rijmodi verandert.tcw82 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:23:
[...]
Ah lane assist lijkt als emergency land keeping benoemd te zijn.
Wat bedoel je met "highway assist" ? Ik denk dat je dan travel assist bedoeld?
Wat niet helpt is dat er ook een ook een "emergency assist" bestaat, dat is als je min of meer flauw valt achter het stuur:
Emergency assist Volkswagen uitleg
Mijn autokeuze gaat echt van links naar rechts en moet nu toch echt gaan bestellen, eigenlijk had ik mijn keuze gemaakt om voor de tesla model Y te gaan maar nu er geen lane assist meer op zit en alleen FSD is deze eigenlijk weer afgevallen om weer terug te gaan naar de ID4 (mijn eerste keuze toen ik erachter kwam dat de ID7 niet pastte vind alleen die armsteun zo ontiechelijk lelijk)...nu weet ik dat als ik nu bestel ik de MY27 zou krijgen maar ik kan nergens echt vinden wat nu de verschillen gaan zijn (kan ook aan mijn gebrekkige google techniek liggen hoor
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Gistermiddag even gecontroleerd of er wellicht een stekkertje los zit onder de stoel, maar ik zie zo niks bijzonders. Verder ook geprobeerd de boel opnieuw op te starten, de instellingen een keer uit en weer aan te zetten.
Iemand nog een simpele suggestie wat dit zou kunnen zijn? Voordat ik de dealer bel.
Er is gewoon een nieuwsberichtje van op de vw siteNutterd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:50:
Misschien is deze vraag al vaker voorbij gekomen maar ik kan er echt niets over vinden en in dit topic dus misschien is het ook nog helemaal niet bekend...wat zijn nu precies de verschillen tussen MY26 en MY27 of wanneer worden deze bekend gemaakt?
Mijn autokeuze gaat echt van links naar rechts en moet nu toch echt gaan bestellen, eigenlijk had ik mijn keuze gemaakt om voor de tesla model Y te gaan maar nu er geen lane assist meer op zit en alleen FSD is deze eigenlijk weer afgevallen om weer terug te gaan naar de ID4 (mijn eerste keuze toen ik erachter kwam dat de ID7 niet pastte vind alleen die armsteun zo ontiechelijk lelijk)...nu weet ik dat als ik nu bestel ik de MY27 zou krijgen maar ik kan nergens echt vinden wat nu de verschillen gaan zijn (kan ook aan mijn gebrekkige google techniek liggen hoor)
Maar wat je nu in de configurator ziet is allemaal
My27. Je kunt geen my26 meer bestellen
Voor de id.4 schijnt nog wel een facelift te komen, maar daar heb je niks aan als je nu moet bestellen
een reactie:Kammika schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:51:
[...]
Er is gewoon een nieuwsberichtje van op de vw site
Maar wat je nu in de configurator ziet is allemaal
My27. Je kunt geen my26 meer bestellen
Voor de id.4 schijnt nog wel een facelift te komen, maar daar heb je niks aan als je nu moet bestellen
Sorry! dit beantwoord mijn vragen, ik ga nog even snel een proefrit plannen en dan moet ik toch echt bestellen.
Nogmaals dank.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik ga er van uit dat dit ook zo op de ID.4 er uit gaat zien. Behalve het bestuurdersschermpje dan
Is hier ook al voorbijgekomen ooit en staat op Youtube;bvriesema schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:14:
Iemand nog een simpele suggestie wat dit zou kunnen zijn? Voordat ik de dealer bel.
Stoelmodule opnieuw kalibreren (bij storing / werkt niet meer goed)
1. Schuif stoel helemaal naar voren en houd knop nog 2 seconden vast.
2. Daarna helemaal naar achteren en weer 2 seconden vasthouden.
3. Zet stoel helemaal omhoog, dan omlaag.
4. Rugleuning volledig naar voren en naar achteren.
5. Daarna memory opnieuw opslaan met SET + 1/2.
Dank je, dat ga ik proberen.BeuQert schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:47:
Instructies
Ik heb uiteindelijk VW Nederland gebeld en het probleem voorgelegd, dat ik niet begreep dat men mij met een levensgevaarlijk voertuig adviseert rond te blijven rijden.MJMaverick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:40:
[...]
Een collega's van mij heeft dit ook met zijn ID.4 gehad, maar dan met de bestuurdersdeur en iets minder extreem. Dat je voor zoiets 3 maanden moet wachten vind ik heeeeel bijzonder. Levensgevaarlijk inderdaad.
Ze hebben bemiddeld en de auto kon ineens wel deze week worden gebracht. Daar zal hij waarschijnlijk een tijdje blijven staan want, na 2 dagen niets gehoord te hebben en zelf maar erachteraan te bellen, blijken er onderdelen kapot te zijn gegaan bij de essentiele software update. Die zijn niet op voorraad en nu is het wachten op een onbekende levertermijn voor die onderdelen.
Het blijft feest.
Ik heb gisteren een mail gekregen van Volkswagen over dit probleem (België). Al blijkt uit de mail niet meteen de urgentie dat dit ook al rijdend zou kunnen gebeuren. (Model ID4 bj 04/2023theHoff schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
Sinds dit weekend opent de bijrijdersdeur van m'n ID.4 zich spontaan tijdens het rijden. Bij afremmen vliegt vervolgens de deur in z'n geheel open. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar de garage zegt, we hebben in juli tijd om dit te repareren. Volkswagen Nederland zegt dat, ondanks dat het op andere plekken in de wereld een terugroepactie is, dit in Nederland geen terugroepactie is. RDW zegt, als Volkswagen het zelf niet meldt bij ons dan kunnen we er niks mee.
In Amerika is het terugroepcode 57J5 / 57J9 .
Iemand anders dit probleem gehad met z'n ID.4?
Portiergreep buitenzijde software-update 3.8.4 (3.8) (57K3)
Begin datum : 22/04/2026
Bij ID.4 en ID.5 voertuigen uit een begrensde productieperiode bestaat de mogelijkheid dat een portier onverwachts open gaat. Alle betrokken ID. auto's moeten nu tijdens een bezoek aan de werkplaats de ID.Software 3.8.4 krijgen.
Ik gok dat het onderdeel er in juli wel zal zijn. Tweede helft juli schat ik zo in.theHoff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb uiteindelijk VW Nederland gebeld en het probleem voorgelegd, dat ik niet begreep dat men mij met een levensgevaarlijk voertuig adviseert rond te blijven rijden.
Ze hebben bemiddeld en de auto kon ineens wel deze week worden gebracht. Daar zal hij waarschijnlijk een tijdje blijven staan want, na 2 dagen niets gehoord te hebben en zelf maar erachteraan te bellen, blijken er onderdelen kapot te zijn gegaan bij de essentiele software update. Die zijn niet op voorraad en nu is het wachten op een onbekende levertermijn voor die onderdelen.
Het blijft feest.
Komen we weer op de originele planning uit ;-).tcw82 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:09:
[...]
Ik gok dat het onderdeel er in juli wel zal zijn. Tweede helft juli schat ik zo in.
Hebben jullie of zijn er wellicht tips/ tricks om de update alsnog te laten installeren?
Bij de 3.8 update lees ik veel over een storing in de SOS-module. Ik heb nu nog garantie op de auto en wil de update graag doen voordat de garantie verloopt (BOVAG-garantie bij een vakgarage).
Je kunt dit proberen, maar ik vermoed dat je al op de hoogste software draait die de hardware aan kan.J.oris schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:13:
Wij hebben sinds december een ID.3 1st plus uit 2020, op deze auto draait nog software 3.2. Toen wij de auto net hadden, gaf hij op een gegeven moment aan dat er een update was, maar op dat moment kwam het mij niet uit dus heb ik het niet geïnstalleerd. Hierna heb ik de update nooit meer gezien en geeft de auto aan dat er geen update beschikbaar is. Ik heb al wel gezocht naar oplossingen online, maar dit heeft me nog niet verder geholpen. Wat ik wel weet is dat de auto in de online modus staat en in de privacy-instellingen heb ik toestemming gegeven voor OTA updates.
Hebben jullie of zijn er wellicht tips/ tricks om de update alsnog te laten installeren?
Bij de 3.8 update lees ik veel over een storing in de SOS-module. Ik heb nu nog garantie op de auto en wil de update graag doen voordat de garantie verloopt (BOVAG-garantie bij een vakgarage).
Er is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.
Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.
Waar ik nu tegenaanloop is dat het mij niet lukt om me als hoofdgebruiker aan te melden in de auto. Ik moet na het invoeren van de VIN in ee app een QR-code scannen in de auto, maar de QR-code laadt niet. Hij lijkt nooit verbinding te maken, terwijl het infotainment wel 4G verbinding heeft met mijn telefoon.Ik heb het echt 10 keer geprobeerd, maar loop steeds vast. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Iemand hier tips?
Software versie 3.8, als dat relevant is.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:07
3.8 is op dit moment de laatste versie welke voor de 1st geschikt is, helaas heeft dit trucje vandaag nog niets laten zien. Ik ga het de komende dagen nog eens proberen. In ieder geval bedankt!AvK schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:33:
[...]
Je kunt dit proberen, maar ik vermoed dat je al op de hoogste software draait die de hardware aan kan.
Er is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.
Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.
Factory reset geprobeerd?ALRD schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:36:
Goede middag allen! Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een ID3 first editon. Wat een enorme upgrade is dat vanaf een oude Peugeot 207.
Waar ik nu tegenaanloop is dat het mij niet lukt om me als hoofdgebruiker aan te melden in de auto. Ik moet na het invoeren van de VIN in ee app een QR-code scannen in de auto, maar de QR-code laadt niet. Hij lijkt nooit verbinding te maken, terwijl het infotainment wel 4G verbinding heeft met mijn telefoon.Ik heb het echt 10 keer geprobeerd, maar loop steeds vast. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Iemand hier tips?
Software versie 3.8, als dat relevant is.
Het was 02:00 's nachts, laatste wat ik me herinner is bordje "Wolkom". Geen alcohol, geen telefoon, vermoedelijk kort in slaap gevallen, kan het niet exact herinneren wat er vooraf ging, behalve de melding "ga laden", het bord "Wolkom in Fryslân", en dat ik bijna thuis was.KrlGl schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:16:
[...]
Merkwaardig. De belijning is daar niet verwarrend. (Ik kom er regelmatig)
Lijkt me eerder een gevalletje PEBSAC
Zal inderdaad travel-assist zijn; de functie die je normaal strak in het midden houdt. De belijning is slechter geworden over de jaren, en ik vermoed dat de auto daarop gereageerd heeft, zeker gezien het goed donker was.
De SOS-knop reageerde niet. Carkit werkte wel op moment dat ik vanaf mijn telefoon 112 belde.
Bedoeling was richting Heerenveen te gaan, dus de kromming licht naar links toe.
Juni 2025, overdag:
[ Voor 4% gewijzigd door AndriesLouw op 30-04-2026 23:40 ]
Het welkomstbord op de Friese grens staat trouwens ongeveer 5 kilometer vóór de afslag, dat maakt inderdaad een wegdoezelen aannemelijk, maar dan is het meer dan een micro-slaap geweest. Kennelijk was je erg vermoeid, kan dat? Als je al ver voor de afslag bent weggedoezeld denk ik dat je niet de lijn over bent gegaan met je rechtervoorwiel, maar dat je het verdrijvingsvlak vanaf het begin al midden onder je auto hebt gehad. En daarvan raakt de lane-assist danig in de war.
Tot zover de analyse van deze amateur.
Toch fijn dat het allemaal relatief goed is afgelopen en jullie allemaal ongedeerd zijn gebleven.
Gelukkig is het met jullie goed afgelopen!AndriesLouw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:36:
Het was 02:00 's nachts, laatste wat ik me herinner is bordje "Wolkom". Geen alcohol, geen telefoon, vermoedelijk kort in slaap gevallen, kan het niet exact herinneren wat er vooraf ging, behalve de melding "ga laden", het bord "Wolkom in Fryslân", en dat ik bijna thuis was.
En wat goed dat je het gewoon benoemd. Lang niet iedereen zal hardop toegeven dat ze misschien even in slaap gevallen zijn.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Je auto moet die koppeling met 4G overigens over z'n eigen interne 4G module maken, daar hoef je géén data voor te delen met de auto.
:strip_exif()/f/image/vEQTJkymLSuQlpzY1Cq0kZtw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kijk er erg naar uit om ermee te gaan rijden. Ik was m'n oude Kia Picanto best wel zat ondertussen, en al helemaal sinds ik een paar weken geleden was begonnen met proefritten maken in elektrische auto's.
Persoonlijk had ik liever een ander kleurtje gehad dan grijs, maar dit was de enige met grote accu die ik kon vinden een beetje bij me in de buurt. En ik zit zelf toch aan de binnenkant dus ach.
Waar ik vooral nog aan moet gaan wennen is het parkeren. Probeerde bij thuiskomst wel 3x in een vak te parkeren waar m'n Picanto met gemak inpaste, maar de ID.3 sowieso niet haha.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/TMO3Uf01DpXkWnfeUgWDYomE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zTe38vn3KA2MFuZ6sh9Bdal3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wEcIvxkf9g7DpvUrDALxIpXR.jpg?f=fotoalbum_tile)