Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 379 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Hier zijn we wederom een stap verder. Warmtepomp gaan we niet voor maar het sportonderstel en DCC is nog iets waar ik over twijfel. Voordeel is dat ie 15 mm lager komt te liggen wat voor ons goed uitkomt.
Is er iemand die DCC+sportonderstel op zijn id.4 heeft en zo ja, of de comfort stand vergelijkbaar is als met de comfortstand op een normale id.4? Dit zal de laatste vraag zijn, hopelijk volgende keer een bericht over de bestellig 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

buzzlightyear schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:40:
Hier zijn we wederom een stap verder. Warmtepomp gaan we niet voor maar het sportonderstel en DCC is nog iets waar ik over twijfel. Voordeel is dat ie 15 mm lager komt te liggen wat voor ons goed uitkomt.
Is er iemand die DCC+sportonderstel op zijn id.4 heeft en zo ja, of de comfort stand vergelijkbaar is als met de comfortstand op een normale id.4? Dit zal de laatste vraag zijn, hopelijk volgende keer een bericht over de bestellig 😁
Ik heb die optie(s) hier op een MY25 ID.3 (net zoals alles wat VW er af-fabriek op kan/wil schroeven) en heb ook wel eens de beschikking over een ID.3 welke niet van het DCC onderstel voorzien is. Persoonlijk zou ik de keuze voor DCC niet eens meer een afweging durven te noemen, zo'n onderstel komt er gewoon AL-TIJD.

Het is met DCC erg fijn om te merken dat de auto zich heel snel aanpast aan veranderende wegdek omstandigheden zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. In 'Individual Mode' kun je ook de instellingen fijner (fixed) afstemmen tussen de voorgeprogrammeerde 'vaste' programmeringen óf eventueel zelfs nog scherper zetten dan bijvoorbeeld de standaard aanwezig 'Sport' modus .... Een biljartlaken asfaltweg blijkt dan ineens toch van Belgische kasseien gemaakt te zijn.

:9

Als voetnoot: In de vijfendertig jaar dat ik nu auto rijd heb ik altijd GT(I) achtige auto's gereden tot aan m'n vorige VW Tiguan. Dankzij de af-fabriek wegklapbare trekhaak was de achterwielophanging bij die auto gelukkig nog wel enigszins 'intelligent' maar....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:42
Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:22:
[...]

Ik heb die optie(s) hier op een MY25 ID.3 (net zoals alles wat VW er af-fabriek op kan/wil schroeven) en heb ook wel eens de beschikking over een ID.3 welke niet van het DCC onderstel voorzien is. Persoonlijk zou ik de keuze voor DCC niet eens meer een afweging durven te noemen, zo'n onderstel komt er gewoon Al-Tijd.

Het is met DCC erg fijn om te merken dat de auto zich heel snel aanpast aan veranderende wegdek omstandigheden zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. In 'Individual Mode' kun je ook de instellingen fijner afstemmen tussen de voorgeprogrammeerde 'vaste' programmeringen óf zelfs nog scherper zetten dan de standaard aanwezig 'Sport' modus .... Een biljartlaken asfaltweg blijkt dan ineens toch van Belgische kasseien gemaakt te zijn.

Als voetnoot: In de vijfendertig jaar dat ik nu auto rijd heb ik altijd GT achtige auto's gereden tot aan m'n vorige VW Tiguan. Dankzij de af-fabriek wegklapbare trekhaak was de achterwielophanging bij die auto gelukkig nog wel enigszins 'intelligent' maar....
Maar, ik vind dit ook interessant om te weten, het geeft niet echt antwoord op de daadwerkelijke vraag:
[..] of de comfort stand vergelijkbaar is als met de comfortstand op een normale id.4?
De vraag dus of je het verschil tussen beiden 'Comfort' standen merkt. Kan me voorstellen dat als men alleen in comfort modus rijdt en het verschil nihil is je misschien de keuze wilt maken om NIET die extra euros neer te tellen.
Ik heb bijvoorbeeld geen DCC+ op mijn VW ID.3 en heb niet het gevoel iets te missen. Maar dat kan ook komen doordat ik niet weet WAT ik mis. Snapje?

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:31:
[...]

Maar, ik vind dit ook interessant om te weten, het geeft niet echt antwoord op de daadwerkelijke vraag:

[...]

De vraag dus of je het verschil tussen beiden 'Comfort' standen merkt. Kan me voorstellen dat als men alleen in comfort modus rijdt en het verschil nihil is je misschien de keuze wilt maken om NIET die extra euros neer te tellen.
Ik heb bijvoorbeeld geen DCC+ op mijn VW ID.3 en heb niet het gevoel iets te missen. Maar dat kan ook komen doordat ik niet weet WAT ik mis. Snapje?
Misschien niet helemaal helder omschreven, maar het DCC onderstel past zichzelf Dynamisch, in alle door VW voor gedefinieerde programmeringen, binnen de marges van die programmering continue aan aan de actuele weg omstandigheden. Ook de Comfort stand is dus 'variabel' maar wordt daarbij bijvoorbeeld nooit zo stug als dat Sport is tenzij je naar Individual Mode schakelt en daar het DCC 'vast' op een bepaalde waarde buiten die standaard programmeringen gaat zetten. De standaard Comfort stand wordt dus eigenlijk nóg comfortabeler.

De 'standaard' voorgeprogrammeerde waarden pér drivemode zijn die 'grijze' bolletjes op de 'DCC lijn'. Met de hieronder getoonde instellingen wordt een Full Option ID.3 Pro-S in combinatie met de 20" wielen praktisch een Go-Kart (met daarbij helaas een rijklaar gewicht van ruim 1900Kg).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrhJwn3MYmzoQx1ICLECMYt6DUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjFKxjNHBeRFMUxwPhERi8O0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxddCGmxuPixFM-HlLrcovzTnEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53hSOlBNNiCxpmUCoRAY7cyv.jpg?f=fotoalbum_large

En dus: Já, dat merk je ECHT wel... :*)

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 04-09-2025 15:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:41

Heimdallr

Asgard

[...]

[...]

Ik rij een andere EV (niet ID maar Skoda Elroq) uit het VAG concern. De verschillen tussen de verschillende DCC standen zijn zeer duidelijk waarneembaar. Als ik weer een VAG EV zou bestellen is DCC een van mijn eerste keuzes.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:15

Haan

dotnetter

ID.4 vandaag voor het eerst APK keuring gehad. Blijkbaar is er iets niet helemaal goed meer met de wiellagers achter (teveel speling), daarvoor binnenkort weer een afspraak, gaat een hele dag duren.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:48

AlphaRomeo

FP PowerMod
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKj3HoZtk-3h3gfaXkW06I2xibs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8nE9rDz56bYiZHfItWkf3Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Tja... Nog weinig problemen gehad, nu is het mijn beurt. Iemand deze melding al eens gehad? Komt er meteen na instappen op.

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:56

Zillion01

Obey your screen!

Weet iemand wat ongeveer de levertijd is van de iD4?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zillion01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:13:
Gezien je username: Vraag je dat dan voor België óf voor Nederland (qua importeur)? :P

* Will_M kent de naam Zillion alleen maar 'zeer goed' als naam van een (geweldig gave) discotheek uit het Antwerpse verleden.

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:27:
[...]

Gezien je username: Vraag je dat dan voor België óf voor Nederland (qua importeur)? :P

* Will_M kent de naam Zillion alleen maar 'zeer goed' als naam van een (geweldig gave) discotheek uit het Antwerpse verleden.

>:)
haha ja dat heb ik vaak gehoord :)

Nederland ;)
Alhoewel ik wel een zwak heb voor onze zuiderburen.

Ik twijfel gek genoeg tussen een Tesla model 3 en een id.4. Model Y vind ik lelijk en is duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Zillion01 op 04-09-2025 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:41
Zillion01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:13:
Bij mij ongeveer 12 weken. Ergens in juni besteld. Productie staat nu gepland voor 3e week september, uitlevering eerste week oktober.

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

iRinze schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:33:
[...]

Bij mij ongeveer 12 weken. Ergens in juni besteld. Productie staat nu gepland voor 3e week september, uitlevering eerste week oktober.
Wat was jouw overweging om voor de ID.4 te kiezen ipv Polestar, Tesla etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iRinze
Zillion01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:50:
[...]

Wat was jouw overweging om voor de ID.4 te kiezen ipv Polestar, Tesla etc.
Ik rijdt nu een Tesla Model 3 (MY23). Deze gaat naar een collega omdat ik hem persoonlijk echt heel erg slecht vindt zitten. De stoelen zijn naar mijn idee te Amerikaans. Weinig ondersteuning in de onderbenen. Ik heb hiervoor ook een ID.4 first gereden. Hele fijne auto. Nu in de nieuwe auto voor de Ergoactive stoelen gekozen. Wat koninklijk zit 🤴🏿

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Mijn vraag was vanuit de invalshoek dat ik comfortabel wil rijden, met progressive steering, hopelijk gecombineerd met ietwat meer weerstand tegen overhellen in de bocht.
Als deze combinatie mogelijk is neem ik het sportpakket erbij.

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:40:
[...]

Misschien niet helemaal helder omschreven, maar het DCC onderstel past zichzelf Dynamisch, in alle door VW voor gedefinieerde programmeringen, binnen de marges van die programmering continue aan aan de actuele weg omstandigheden. Ook de Comfort stand is dus 'variabel' maar wordt daarbij bijvoorbeeld nooit zo stug als dat Sport is tenzij je naar Individual Mode schakelt en daar het DCC 'vast' op een bepaalde waarde buiten die standaard programmeringen gaat zetten. De standaard Comfort stand wordt dus eigenlijk nóg comfortabeler.

De 'standaard' voorgeprogrammeerde waarden pér drivemode zijn die 'grijze' bolletjes op de 'DCC lijn'. Met de hieronder getoonde instellingen wordt een Full Option ID.3 Pro-S in combinatie met de 20" wielen praktisch een Go-Kart (met daarbij helaas een rijklaar gewicht van ruim 1900Kg).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dus: Já, dat merk je ECHT wel... :*)
Top, dank je wel voor de foto’s ook. Welke standen heb je voor progressive steering? En merk je dan echt een verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
AlphaRomeo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:50:
[Afbeelding]

Tja... Nog weinig problemen gehad, nu is het mijn beurt. Iemand deze melding al eens gehad? Komt er meteen na instappen op.
Airco kan van alles zijn. Meest voor de hand liggende is steenslag tegen de condensor waardoor deze is gaan lekken en je aircogas is ontsnapt.
Maar met uitlezen weet je meer.

*sowieso

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

buzzlightyear schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:02:
[...]

Top, dank je wel voor de foto’s ook. Welke standen heb je voor progressive steering? En merk je dan echt een verschil?
Er is voor alles in dat standaard Scroll-Down menu (onder de DCC lijn), en dus ook voor de 'pro-active' besturing, te kiezen uit de standen 'Sport' en 'Comfort'. Daar merk je de verschillen qua standen ook al zeer goed tussen, zelfs zonder DCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:48:
[...]

Er is voor alles in dat standaard Scroll-Down menu (onder de DCC lijn), en dus ook voor de 'pro-active' besturing, te kiezen uit de standen 'Sport' en 'Comfort'. Daar merk je de verschillen qua standen ook al zeer goed tussen, zelfs zonder DCC.
Dank je. Nog een laatste vraag: is comfort qua gevoel vergelijkbaar met de standaard sturing (los van het progressieve)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
buzzlightyear schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 06:13:
[...]

Dank je. Nog een laatste vraag: is comfort qua gevoel vergelijkbaar met de standaard sturing (los van het progressieve)?
..en hoezo ga je niet een proefrit maken eigenlijk?
Daar kun je dit soort vragen toch beantwoord krijgen én voelen of je het ook echt prettig vind?
Ik snap je vragen hoor, begrijp me niet verkeerd. Vooral de vergelijkingsvragen zijn begrijpelijk, maar je kan toch ook gewoon een proefrit maken (of desnoods twee, eentje met en eentje zonder DCC+)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:05
AlphaRomeo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:50:
[Afbeelding]

M'n ID3 heeft op dit moment ook geen werkende airco meer, maar daar krijg ik geen melding van.

Mogelijk een lekkage van koelmiddel of (in mijn geval) een temperatuursensor die niet goed werkt waardoor de airco niet inschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

DonJunior schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:01:
[...]

..en hoezo ga je niet een proefrit maken eigenlijk?
Daar kun je dit soort vragen toch beantwoord krijgen én voelen of je het ook echt prettig vind?
Ik snap je vragen hoor, begrijp me niet verkeerd. Vooral de vergelijkingsvragen zijn begrijpelijk, maar je kan toch ook gewoon een proefrit maken (of desnoods twee, eentje met en eentje zonder DCC+)
Dat zou ik graag willen doen maar 1) de verkopers weten me niets meer te vertellen dan wat er summier op de website staat en 2) een id.4 met het complete sportpakket is nergens te vinden voor een proefrit. Nou ja, op 1 na op 2,5 uur rijden afstand.
Hier zit meer kennis dan bij VW 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
buzzlightyear schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:39:
[...]

Dat zou ik graag willen doen maar 1) de verkopers weten me niets meer te vertellen dan wat er summier op de website staat en 2) een id.4 met het complete sportpakket is nergens te vinden voor een proefrit. Nou ja, op 1 na op 2,5 uur rijden afstand.
Hier zit meer kennis dan bij VW 🙂
Oh da's niet best.. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:06
dizzie110 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:34:
[...]

De garage gaf bij mij aan dat de melding in sommige gevallen ook weer weggaat als de auto >24 uur stil staat. Is bij mij helaas niet het geval. Hoe is dat bij jou?

Ik merk overigens verder niks van de melding.
De melding ging niet weg. Na de vakantie weer contact met de garage gehad. Deze medewerker was explicieter dat het gevaarlijk kán zijn met de melding door te rijden. Toch maar besloten hem bij de garage te zetten. Maargoed, die zitten ramvol in de planning; in principe pas eind oktober aan de beurt.
Hij staat er nu 2,5 week en ze hebben wel diagnose gesteld: niet verrassend een (of meer) accucellen kapot. Ze hopen tussen nu en 2 welen er aan toe te komen… geen vervangend vervoer als particulier helaas. Valt wel onder de garantie (id.4 uit 12-2020 met 122.000km).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Nope, zeker niet best. Maar eind goed al goed: vanmiddag op bezoek geweest bij A-point in Amsterdam waar ik een goede verkoper trof die wel wist waar hij het over het heeft. Zocht een alternatief model op met gelijk pakket, nam alle tijd om alles in het menu door te nemen etc, Kortom: een verademing.

Bestellijstje is rond nu alleen nog wachten tot medio januari voordat er geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

buzzlightyear schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:24:
[...]

Nope, zeker niet best. Maar eind goed al goed: vanmiddag op bezoek geweest bij A-point in Amsterdam waar ik een goede verkoper trof die wel wist waar hij het over het heeft. Zocht een alternatief model op met gelijk pakket, nam alle tijd om alles in het menu door te nemen etc, Kortom: een verademing.

Bestellijstje is rond nu alleen nog wachten tot medio januari voordat er geleverd wordt.
Belangrijker: Waar is je uiteindelijke configuratie op uit gekomen? :*) 8)

Een ID.Buzz .... LightYear? :henk

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 06-09-2025 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Will_M schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:44:
[...]

Belangrijker: Waar is je uiteindelijke configuratie op uit gekomen? :*) 8)

Een ID.Buzz .... LightYear? :henk
Heb nog in een Buzz gezeten en voelde me even ‘king of the road’ maar toch maar gegaan voor een id.4 Pro Limited Plus met alle opties aangevinkt behalve de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Zijn er mensen die een dashcam in de ID series gebruiken en deze achter de monitor hebben bevestigd.
Leek mij een goede plaats.
Welke gebruiken jullie? (Foto) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronvgs op 06-09-2025 14:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ronvgs schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:
Zijn er mensen die een dashcam in de ID series gebruiken en deze achter de monitor hebben bevestigd.

Ik gebruik sinds een aantal maanden tot volle tevredenheid een 4K FitcamX Dashcam in m'n ID.3 (mede vanwege het inbouw-gemak én de OEM-Look qua plaatsing). Op advies van anderen heb ik er bij het bestellen ook een polarisatiefilter bij bestelt vanwege de mogelijke reflecties uit de voorruit welke er in beeld zouden kunnen komen echter heb ik dat filter tot nu toe niet nodig gehad (gepolariseerde voorruit mét HUD hier).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrtymW_pnMOO57h1TzYokaqWUGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHy5mg0929DPdrEGTJkHKjng.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist overigens ook maar even een (zonne)brilhouder bestelt voor in m 'n auto. Helaas heeft VW voor het gemak vergeten om in de ID.x serie een brilhouder in de hemel, bij de voorste interieurverlichting aan te brengen (past daar waarschijnlijk ook niet vanwege de plaatsing van het rolgordijn ten behoeve van het panorma-dak wat van vóór naar achteren dicht schuift).
Een extra 'handgreep' voor boven het portier bij de bestuurdersstoel hadden ze dan schijnbaar wel weer ergens over in het magazijn.... Tijdens het rijden hoor je sowieso als bestuurder je beide handen eigenlijk aan het stuur te houden én ik ben / voel me nog (nét?) lenig genoeg om mezelf uit de auto te kunnen manoeuvreren zónder mezelf daarbij aan zo'n handgreep op te hoeven gaan hijsen.

>:) :9

Ik laat komende week nog wel even weten wat m'n bevindingen zijn aangaande deze specifieke brilhouder.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 06-09-2025 23:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Ronvgs schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:
DDPai M6plus. Een oudje die ik in de vorige auto ook al had en dus heb overgezet. Staat achter het scherm en daarmee perfect uit het zicht voor de bestuurder als ook de bijrijder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DV7dkA18vk41MwMqEYG6KL2DSo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kpkLZbCGQbLy62IDIxGGcywU.jpg?f=user_large

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:40

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Will_M schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:13:
[...]

Ik gebruik sinds een aantal maanden tot volle tevredenheid een 4K FitcamX Dashcam in m'n ID.3 (mede vanwege het inbouw-gemak én de OEM-Look qua plaatsing). Op advies van anderen heb ik er bij het bestellen ook een polarisatiefilter bij bestelt vanwege de mogelijke reflecties uit de voorruit welke er in beeld zouden kunnen komen echter heb ik dat filter tot nu toe niet nodig gehad (gepolariseerde voorruit mét HUD hier).

[..]
Deze zou ik ook graag willen, maar ben nogal huiverig voor de installatie. Heb zelf twee linkerhanden en om dan te gaan klooien aan een net nieuwe auto vind ik nogal spannend. Heb jij hem zelf ingebouwd of dat ergens laten doen?

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@PressPlayOnTape

Zelf gedaan. Was serieus amper een kwartiertje werk en als je met wat beleid werkt kan er eigenlijk ook niet echt iets mis gaan.

Filmpje bekijken waarin de installatie stapje voor stapje wordt uitgelegd duurt langer dan de de eigenlijke werkzaamheden aan tijd kosten.

[ Voor 97% gewijzigd door Will_M op 07-09-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Will_M schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:13:
[...]

[Afbeelding]

Zojuist overigens ook maar even een (zonne)brilhouder bestelt voor in m 'n auto. Helaas heeft VW voor het gemak vergeten om in de ID.x serie een brilhouder in de hemel, bij de voorste interieurverlichting aan te brengen (past daar waarschijnlijk ook niet vanwege de plaatsing van het rolgordijn ten behoeve van het panorma-dak wat van vóór naar achteren dicht schuift).
Een extra 'handgreep' voor boven het portier bij de bestuurdersstoel hadden ze dan schijnbaar wel weer ergens over in het magazijn.... Tijdens het rijden hoor je sowieso als bestuurder je beide handen eigenlijk aan het stuur te houden én ik ben / voel me nog (nét?) lenig genoeg om mezelf uit de auto te kunnen manoeuvreren zónder mezelf daarbij aan zo'n handgreep op te hoeven gaan hijsen.

>:) :9

Ik laat komende week nog wel even weten wat m'n bevindingen zijn aangaande deze specifieke brilhouder.
Iets dergelijks is er ook voor mijn auto (geen VW), maar dat heb ik toch niet gekozen. De inbouw ziet er inderdaad zeer gelikt uit en het aansluiten aan de benodigde bekabeling is ook een fluitje van een cent. Maar missen jullie de GPS-info dan niet? Ik heb juist vanwege het ontbreken daarvan voor een andere dashcam gekozen. Je hebt zo’n ding immers om als bewijs te gebruiken in situaties waarbij dat nodig is. GPS-info lojkt me dan van dusdanig grote waarde dat ik die er graag bij wil hebben.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Is de GPS informatie van doorslaggevend belang? Heb het vermoeden dat als je een video met je verzekeraar deelt waarbij de tegenpartij bijv. duidelijk door rood rijdt de video als onderbouwing wordt gezien naast het ingevulde schadeformulier waarop ook de omstandigheden en de lokatie vermeld staan.

[ Voor 3% gewijzigd door buzzlightyear op 07-09-2025 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@buzzlightyear
Elke situatie is anders en je weet tevoren nooit wat je nodig hebt. Vandaar dat mijn insteek is om dan maar ‘zo veel mogelijk’ informatie te verzamelen en op te slaan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:36

Boy

www.byoscoop.nl

1 sleutel van mij opent de auto niet meer.

Batterij vervangen, maar nog steeds niet. Kan wel de auto starten met de sleutel in de auto.

Iemand een idee?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 21:02
Boy schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:04:

Batterij vervangen, maar nog steeds niet. Kan wel de auto starten met de sleutel in de auto.

Iemand een idee?
Misschien een tijdje in de voorste bekerhouder leggen (waar ook het sleutelteken te zien is) om te syncen?
Als dat niet helpt er toch mee naar de garage ben ik bang.

[ Voor 0% gewijzigd door leinenga op 08-09-2025 08:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-09 22:37
buzzlightyear schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:24:
[...]

@buzzlightyear Is het een lease auto? Dan is begin Januari niet handig en kost het je veel extra geld door de nieuwe bijtelings regels :(
Wij , wachten nog op goedkeuring van Lease maatschapij alvorens hij besteld kan worden. Volgens de dealer 2 weken terug moest hij toch wel binnen 3 weken besteld worden, om nog dit jaar geleverd te kunnen worden. Maar als jij al te horen krijgt Januari, dan ben ik bang dat wij niet veel anders te horen krijgen voor onze ID4 Pro Limited Edition Plus kleur rood met trekhaak, verder standaard :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hippe Lip schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:00:
@buzzlightyear
Elke situatie is anders en je weet tevoren nooit wat je nodig hebt. Vandaar dat mijn insteek is om dan maar ‘zo veel mogelijk’ informatie te verzamelen en op te slaan.
Ieder z'n eigen ding , hé d:)b

Ik heb daar uiteraard ook wel over na gedacht maar uiteindelijk de keuze alsnog laten vallen op een camera welke deze feature (helaas?) niet heeft. Met het ontbreken van GPS informatie is het ook niet mogelijk om de gereden snelheid in de overlay op beeld te tonen (maar dat kan ook weer ooit als voordeel uit gaan pakken).
Voor mij woog de simpele en redelijk onzichtbare installatie, en dus ook zónder zichtbaar aanwezige kabels in het interieur, zwaarder dan die GPS info (welke ook door de auto zélf bijgehouden wordt en achteraf ook door justitie (of een verzekeraar) opvraagbaar is in geval van een ernstige calamiteit). Het beeldmateriaal spreekt meestal wel voldoende voor zich, qua accurate en actuele locatie bepaling.

En alsof dat de Duvel }) er mee speelt: Snelheid voertuig vaststellen aan de hand van dashcam |:(

Zojuist overigens ook maar even de bandenwissel naar winterbanden ingepland. 31-Oktober ga ik eens kijken met wat voor een 20" Run-Flat rubber ze me de weg op willen gaan sturen gedurende een maand of vijf....

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 08-09-2025 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

svkaster schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:27:
[...]

@buzzlightyear Is het een lease auto? Dan is begin Januari niet handig en kost het je veel extra geld door de nieuwe bijtelings regels :(
Wij , wachten nog op goedkeuring van Lease maatschapij alvorens hij besteld kan worden. Volgens de dealer 2 weken terug moest hij toch wel binnen 3 weken besteld worden, om nog dit jaar geleverd te kunnen worden. Maar als jij al te horen krijgt Januari, dan ben ik bang dat wij niet veel anders te horen krijgen voor onze ID4 Pro Limited Edition Plus kleur rood met trekhaak, verder standaard :-(
Privé aankoop 🙂, heb hem liever met 2026 kenteken . Scheelt een beetje in de toekomst bij inruil/verkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door buzzlightyear op 08-09-2025 16:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vr13s
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 09:07
We waren afgelopen weekend een paar nachten in Scheveningen met onze ID. Buzz. Naast ons stonden deze auto's op te laden 8) Ook vastgelegd door Autogespot.nl.

Hier in Drenthe zou me dit niet zo snel overkomen.. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdECA9170xFHPfs33h_TUhPCQ14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWdquVJBUMIMqSpkX2Yydfei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Vr13s schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:56:
We waren afgelopen weekend een paar nachten in Scheveningen met onze ID. Buzz. Naast ons stonden deze auto's op te laden 8) Ook vastgelegd door Autogespot.nl.

[Afbeelding]
Ondanks dat ik autofreak in hart en nieren ben en dit soort auto's echt heel gaaf vind. Krijg ik er echt wel jeuk van als dit soort mensen op een laadplek gaan parkeren en daarmee anderen dus in de weg staan.
Helemaal tof hoor die auto van je, maar sodeflikkestraal een eind op, ik wil graag laden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vr13s
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 09:07
DonJunior schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:59:
[...]

Ondanks dat ik autofreak in hart en nieren ben en dit soort auto's echt heel gaaf vind. Krijg ik er echt wel jeuk van als dit soort mensen op een laadplek gaan parkeren en daarmee anderen dus in de weg staan.
Helemaal tof hoor die auto van je, maar sodeflikkestraal een eind op, ik wil graag laden.
Ik vermoed dat dit een bewustje is van het hotel (al dan niet voor carspotters), je auto parkeer je hier niet zelf maar wordt door een medewerker van het hotel gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vr13s schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:56:

[Afbeelding]
Had maar even gebeld. Ik was graag die kant ik komen rijden om precies dáár m'n auto ook te moeten gaan laden middels een kabel welke precies lang genoeg zou zijn tijdens het dwars vóór die FIAT's parkeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

leinenga schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:23:
[...]

Misschien een tijdje in de voorste bekerhouder leggen (waar ook het sleutelteken te zien is) om te syncen?
Als dat niet helpt er toch mee naar de garage ben ik bang.
Ja, zou dat kunnen helpen? Ik had m alleen erin gelegd om de auto te starten, ging vanuit dat dat sync genoeg zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leinenga
Boy schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:26:
[...]

Ja, zou dat kunnen helpen? Ik had m alleen erin gelegd om de auto te starten, ging vanuit dat dat sync genoeg zou moeten zijn.
Ik durf het echt niet te zeggen, maar het lijkt me een poging waard en zou ook niet verbaasd zijn als het vanzelf wel ineens weer werkt.
Ik heb regelmatig (ID3 1st) dat de auto niet opengaat door mijn hand achter de handgreep te doen en dan wel met de knop van de AB opengaat. De volgende keer werkt het dan gewoon weer. Geen idee hoe en waarom dat soms zo brak werkt.
Hopelijk doet de volgende ID3 pro S limited, die we in november mogen ophalen, het straks beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Laatste versie van de (Android) is wel slecht zeg. De plek waar je auto is update niet als dat tabje open is. Ik moet switchen van tab of zelfs de app helemaal herstarten.

En als de auto aan het rijden is, komt een melding die niet volledig in beeld past.

Soms blijft de kaart tab ook gewoon wit.
Zit niet echt QA op de app heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 22:45
leinenga schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:46:
[...]
Ik heb regelmatig (ID3 1st) dat de auto niet opengaat door mijn hand achter de handgreep te doen en dan wel met de knop van de AB opengaat. De volgende keer werkt het dan gewoon weer. Geen idee hoe en waarom dat soms zo brak werkt.
Er zit (zat?) standaard een timeout van enkele dagen op de keyless entry antennes. Nadat de auto enkele dagen niet gebruikt is, schakelen alle antennes behalve die van het bestuurdersportier uit om te voorkomen dat de 12V accu leegloopt. Zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
Dave_R schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:45:
[...]

Er zit (zat?) standaard een timeout van enkele dagen op de keyless entry antennes. Nadat de auto enkele dagen niet gebruikt is, schakelen alle antennes behalve die van het bestuurdersportier uit om te voorkomen dat de 12V accu leegloopt. Zou dat het kunnen zijn?
Het gebeurt bij ons zelden dat de auto meerdere dagen stilstaat en ik heb de problemen in elk geval juist bij de bestuurdersportier. Dan werkt hand achter de portierhandel dus niet, maar via knopje op de afstandbediening wel.
Dus dit lijkt voor mij in elk geval vrij random op te treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HertogJan078
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 07:44
Met ID3 van bijna 5 jaar oud en een slordige 60k op de teller.
I.v.m. 100% bereik om en nabij de 300 kilometer toch maar eens een accu health check laten doen...
Nog maar 86%.
Van alle geladen kilometers was 8% via DC-laders, en verder altijd tot 100%. Geen schade aan de accu te zien.

Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen met de leeftijdsgenoten zijn en deel deze informatie verder voor jullie nut, deze lease auto moet binnenkort ingeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

HertogJan078 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:45:
I.v.m. 100% bereik om en nabij de 300 kilometer toch maar eens een accu health check laten doen...
Nog maar 86%.
Van alle geladen kilometers was 8% via DC-laders, en verder altijd tot 100%. Geen schade aan de accu te zien.

Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen met de leeftijdsgenoten zijn en deel deze informatie verder voor jullie nut, deze lease auto moet binnenkort ingeleverd worden.
Is die 100% 300 km bereik bij snelwegkilometers? Wij zitten nu nog op zo'n 350 km dus dat valt dan redelijk mee. Ook bijna 5 jaar oud en boven de 70k km. Maar het zou me niet verbazen als we nog maar op 90% of zo zitten ja. Deze auto is zakelijk bezit geweest de 1e 2 jaar/34k km dus het zal toen vast constant naar 100% geladen zijn of zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• HertogJan078
Termy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:42:
[...]

Is die 100% 300 km bereik bij snelwegkilometers? Wij zitten nu nog op zo'n 350 km dus dat valt dan redelijk mee. Ook bijna 5 jaar oud en boven de 70k km. Maar het zou me niet verbazen als we nog maar op 90% of zo zitten ja. Deze auto is zakelijk bezit geweest de 1e 2 jaar/34k km dus het zal toen vast constant naar 100% geladen zijn of zo.
Bij grotendeels snelweg kilometers zit ik net onder de 300km, wanneer er meer lokaal verkeer bij zit net er boven. Het zal misschien 20 kilometer bereik schelen.
Een sportieve voet bij het optrekken, het heuvelland en weinig file kilometers zullen zal wel wat schelen.

• krakendmodem
Nog maar 86%.

Ik moet de auto over enkele maanden ook inleveren, verwacht dan rond de 116k uit te komen. Wel veel tot 80% geladen, dus mogelijk zal de accu er bij mij dan inderdaad wat gezonder uit kunnen komen, geen idee.
De range is nog steeds dik in orde als ik tot 100% ga laden, dan zie ik inderdaad nog een kleine 380km die ik zou kunnen afleggen. Maar dat komt vrijwel nooit voor dat ik in één rit meer dan 300km rij.

Ik doe voornamelijk AC laden, DC is zeldzaam.

• DonJunior
krakendmodem schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:44:
[...]

Ik moet de auto over enkele maanden ook inleveren, verwacht dan rond de 116k uit te komen. Wel veel tot 80% geladen, dus mogelijk zal de accu er bij mij dan inderdaad wat gezonder uit kunnen komen, geen idee.
De range is nog steeds dik in orde als ik tot 100% ga laden, dan zie ik inderdaad nog een kleine 380km die ik zou kunnen afleggen. Maar dat komt vrijwel nooit voor dat ik in één rit meer dan 300km rij.

Ik doe voornamelijk AC laden, DC is zeldzaam.
@HertogJan078 over welke accu hebben we het hier? 58 kWh neem ik aan?

*sowieso

• ID3-Piet
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:46
Recent een nieuwe telefoon in gebruik genomen, google pixel 9a. De Volkswagen app werkt weer, maar de locatie pagina toont niets. Bij de App-instellingen > Google diensten > “Google Maps gebruiken” staat aan.
Iemand een idee hoe ik hier weer de kaart te zien krijg?

• ID3-Piet
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:46
ID3-Piet schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:30:
Recent een nieuwe telefoon in gebruik genomen, google pixel 9a. De Volkswagen app werkt weer, maar de locatie pagina toont niets. Bij de App-instellingen > Google diensten > “Google Maps gebruiken” staat aan.
Iemand een idee hoe ik hier weer de kaart te zien krijg?
Na het stellen van de vraag kreeg ik nog een laatste idee: Google Maps gebruiken uitzetten, app afsluiten, app opnieuw opstarten en tot mijn grote verbazing krijg ik dan op de kaart-pagina de vraag of ik Google Maps wil gebruiken. De bevestiging zorgt er voor dat hij het nu wel doet. 8)7

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik had afgelopen zaterdag nog een update beloofd naar aanleiding van het willen gaan vervangen van een interieur handgreep bij de bestuurdersstoel door een bestelde (zonne-) brillenhouder:

Deze handgreep mocht het veld ruimen om daarna in de bak met terug te bouwen onderdelen te belanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6LVGQaPlWgz2m1LDlPlhOgSY78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C5OmWfkUbkTSMECxLvC0jSv.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande brillenhouder kwam er vervolgens voor in de plaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mWrOtsCq6DXhoiJjRkmHwhdRfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoVUc3hFpuxHs22kKF1nsQ27.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kapitale, niet te vervangen TOP! :twk zonnebril kan nu eventueel óók beschermd opgeborgen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqrr7A1Ig4iBjZvgP9iWEiH7fO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bT5yRndNLkxjfGOpJhFAZR0.jpg?f=fotoalbum_large

Montage was vrij simpel te doen met het meegeleverde 'gereedschap'. Van dat spul moet je jezelf echter niet al te veel voor gaan stellen, zeker niet als je gewend ben om dagelijks met professioneel kwaliteitsgereedschap te werken, maar alles was zelfs hiermee met een minuutje of 10 volledig schadevrij klaar te spelen. De ABS brillenhouder ansich is, zeker gezien het bedrag waarvoor het ding verkocht wordt, verbazingwekkend goed van kwaliteit.

Scheelt me weer wat ruimte in de middenconsole of in het dashboardkastje, beide plekken zijn eigenlijk ook niet echt goed geschikt voor een (dure?) bril als je de lenzen daarvan kras vrij wenst te houden.

Het terugbouwen is waarschijnlijk maar een kwestie van amper één minuut. De brillenhouder zit, in tegenstelling tot de originele VAG handgreep, niet met metalen veerklemmen vast maar met ABS kunststof lipjes in combinatie met ABS kunststof 'spreid-pennen' sequ afdekkapjes. Is ook meer dan voldoende doordat je er niet met je volle gewicht aan hoeft te kunnen gaan hangen zoals dat wel moet kunnen bij zo'n handgreep. De originele handgreep kun je er daarna weer (vanwege de stugge veerklemmen met geweld!) terug in slaan zodat 'ie weer net zo vast zit als dat 'ie af-fabriek ooit zat en vervolgens de originele afdekkapjes weer terug drukken).

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 10-09-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Nog maar 86%.

Ik heb vorige jaar een test laten uitvoeren bij de dealer omdat het bereik steeds minder werd. Dit kwam op 85% bij een kilometerstand iets boven de 80.000. Wij laden vrijwel nooit tot 100%, meestal 70% of 80% en bijna altijd thuis op 11kW (of minder indien op PV). Ik schat dat we nu ergens rond de 83% zitten. Ik vindt dat tegenvallen want we zijn er altijd heel zuinig en voorzichtig mee omgegaan.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Via mail uitgelegd nogmaals dat het een bekend probleem is en ik geen kosten verwacht. Screenshot van eerder hier van bericht van VW meegestuurd.. krijg ik terug dat het dan bekeken wordt. Daarna krijg ik nog deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZfMLDOhdV4xlT7wIbaqRXAQwvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHHKNe5PxWFfkHhSrbVNtsfJ.png?f=fotoalbum_large

Vind het maar k*t hoe ze dit soort dingen aanpakken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Onverwacht afscheid Volkswagen ID.4 1st K-628-KK 135.000km bijna 5 jaar oud.
De leasemaatschappij wilt de hoge reparatie-kosten niet meer betalen. Zo breng je hem naar de garage om naar het "boink-geluid" te laten kijken vanuit de aandrijflijn/achteras. Zo ben je je auto kwijt.

Naast de boink had ik ook ,na de softwareupdate V3.8, de SOS-melding en kwam er sinds een week een kraak uit de stuurinrichting. Alles bij elkaar een te dure reparatie om nog uit te laten voeren. Leasecontract zou in december2025 verlopen.

Wat was het een fijne auto. Auto verder nodig in nieuwstaat, zeker optisch, ben een poetser.

Moet het nog even verwerken....Op naar het Skoda Enyaq forum. (ga nu met een Enyaq sportline 80 uit 2023 rijden, een pool auto van een vertrekkende collega)

[ Voor 7% gewijzigd door densterdad2 op 12-09-2025 09:47 ]

• HertogJan078
DonJunior schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:52:
[...]

@HertogJan078 over welke accu hebben we het hier? 58 kWh neem ik aan?
Ja, de 58 kWh.

• HertogJan078
Jakkie takkie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:22:
[...]

Ik heb vorige jaar een test laten uitvoeren bij de dealer omdat het bereik steeds minder werd. Dit kwam op 85% bij een kilometerstand iets boven de 80.000. Wij laden vrijwel nooit tot 100%, meestal 70% of 80% en bijna altijd thuis op 11kW (of minder indien op PV). Ik schat dat we nu ergens rond de 83% zitten. Ik vindt dat tegenvallen want we zijn er altijd heel zuinig en voorzichtig mee omgegaan.
Dat valt wel tegen, nog ietsje lager dan bij mij dus. Ik had daarentegen al een paar "oepsies" zoals van de zomer een reebok op de voorbumper met 110km/h.

De meeste DC kWh's zijn op vakantie geladen, of bij lange retour ritten binnen Nederland... Naar de Pyreneeën en terug hakt er bijvoorbeeld hard in. En als ik buiten mijn directe omgeving kom is het al gauw 200km enkele reis.

Schakelen op basis van PV actueel vermogen wil ik voordat het salderen er af gaat ook nog voor elkaar krijgen, maar daarvoor ga ik kijken wat met de volgende auto kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leinenga
densterdad2 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:20:
Onverwacht afscheid Volkswagen ID.4 1st K-628-KK 135.000km bijna 5 jaar oud.
De leasemaatschappij wilt de hoge reparatie-kosten niet meer betalen. Zo breng je hem na de garage om de het "boink-geluid" te laten kijken vanuit de aandrijflijn/achteras. Zo ben je je auto kwijt.

Naast de boink had ik ook ,na de softwareupdate V3.8, de SOS-melding en kwam er sinds een week een kraak uit de stuurinrichting. Alles bij elkaar een te dure reparatie om nog uit te laten voeren. Leasecontract zou in december2025 verlopen.

Wat was het een fijne auto. Auto verder nodig in nieuwstaat, zeker optisch, ben een poetser.

Moet het nog even verwerken....Op naar het Skoda Enyaq forum. (ga nu met een Enyaq sportline 80 uit 2023 rijden, een pool auto van een vertrekkende collega)
Mag een leasemaatschappij dat zomaar? Je hebt toch gewoon een contract? Je gaat nu voor 3 of 4 maand fors meer bijtelling betalen met een 2023 auto (16% met een max van 30.000, daarboven 22%)
2020 was nog 8% tot 45.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Boy schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:04:

Iemand een idee?
Stukje gereden met de sleutel in het bakje, maar daarna kan ik nog steeds niet openen/sluiten met de knopjes (heb geen keyless entry).

Hij start wel als de sleutel in de auto is, daar hoeft ie niet eens in het bakje voor te liggen. Heel vreemd. Dan maar naar de garage ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Boy schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:54:
[...]

Stukje gereden met de sleutel in het bakje, maar daarna kan ik nog steeds niet openen/sluiten met de knopjes (heb geen keyless entry).

Hij start wel als de sleutel in de auto is, daar hoeft ie niet eens in het bakje voor te liggen. Heel vreemd. Dan maar naar de garage ermee...
beide sleutels?

edit: never mind, ik zie nu 1 sleutel.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJunior op 12-09-2025 09:11 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:42
(jarig!)
Het had wat voeten in de aarde, maar verwachte levering van de nieuwe ID.3 is nu eerste helft december

[ Voor 8% gewijzigd door PB1983 op 12-09-2025 09:36 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
leinenga schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:09:
[...]

Mag een leasemaatschappij dat zomaar? Je hebt toch gewoon een contract? Je gaat nu voor 3 of 4 maand fors meer bijtelling betalen met een 2023 auto (16% met een max van 30.000, daarboven 22%)
2020 was nog 8% tot 45.000.
Ik heb jaren terug ook bij Alcredis (toyota) gehad; auto voor onderhoudsbeurt, werd door de dealer van alles vervangen (overigens zonder de toestemming af te wachten vanuit LM) en daar had de LM geen zin meer in. Auto moest nog ongeveer 6 maanden mee voordat die uit de lease ging.

Daarna heb ik ook gelijk de auto maar ingeleverd, was er direct klaar mee. M'n toenmalige werkgever heeft daar nog best wat werk van gehad om dat op te lossen met de LM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boy schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ik vermoed toch dat er iets aan de hand is met het batterijtje van je AB/Sleutel of dat de sleutel opnieuw gesynchroniseerd moet worden met de auto. Het 'Start/Stop' mechanisme werkt volledig onafhankelijk op basis van NFC en is daarbij niet afhankelijk van de batterij. Zelfs zónder geplaatste batterij kun je je auto gewoon starten op het moment dat de sleutel in de buurt van dat 'NFC sync' punt aanwezig is (binnen een ½ meter, geloof ik). Dat wat jij nu ervaart komt meestal doordat je (volledig per-ongeluk) vaak op een knopje van de AB aan het drukken bent geweest terwijl daarbij géén reactie door / vanuit de auto terug gegeven kon worden. Soort van 'Broekzak-Bellen' naar de auto zonder visueel bereik.

Als het goed is geeft de auto ook zélf tijdig aan dat er een batterij van de / een sleutel vervangen moet gaan worden. Ik ben dat tenminste wel gewend vanuit alle VW's welke ik tot nu toe gereden heb.

Uit de online handleiding (van m'n ID.3).
Autosleutel synchroniseren

Als de auto niet met de autosleutel kan worden ontgrendeld of vergrendeld, autosleutel synchroniseren of knoopcel vervangen.

Autosleutel synchroniseren:
  • Naast de auto gaan staan.
  • Tweemaal kort na elkaar de knop 'open' op de autosleutel indrukken.
Of:
  • Noodsleutel eruit nemen.
  • Indien nodig, de afdekkap van de bestuurdersportiergreep verwijderen.
  • Knop 'open' op de autosleutel indrukken.
  • Auto met de noodsleutel ontgrendelen.
  • Bestuurdersportier openen.
  • Als de auto is uitgerust met een alarmsysteem, wordt het alarm onmiddellijk geactiveerd.
  • Contact inschakelen.
  • Om het contact in te schakelen, moet een noodstart worden uitgevoerd.
  • De synchronisatie is afgerond.
Persoonlijk heb ik alléén goede ervaringen met batterijtjes van Duracell en Varta. Met andere merken is er al-tijd wel iets mis, of ze zijn binnen een paar weken wederom leeg (ik rijd inmiddels al ruim 15 jaar met het VW KESSY (Keyless Entry + Keyless Go) systeem in diverse typen VW's).

Ik had hier vanochtend na een SW update (SysteemApps / Shop) ineens een geel oplichtend S.O.S. symbooltje in het instrumentenpaneel achter het stuur. Het LED'je bij de S.O.S. knop boven in de hemel was hierbij overigens keurig groen van kleur. De auto had vervolgens zelf ook een berichtje naar de dealer gestuurd en volgens de 'melding' in het infotainment scherm zou ik er binnen 24 uur een reactie op gaan krijgen. Die reactie kwam er al binnen 5 minuten middels een keurige 'No-Reply' e-mail op m'n telefoon met daarin een verklaring/uitleg van de verschillende symbooltjes én wat ik er eventueel zelf aan kon doen....

Wel apart dat precies het S.O.S. symbooltje wat ik in m'n scherm had staan hierbij NIET verklaard werd |:(

Ik had m'n auto inmiddels al een 'reboot' gegeven waarna het S.O.S. symbooltje in het cockpitje weer keurig gedoofd bleef.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 12-09-2025 12:51 ]

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:19
Termy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:42:
[...]

Hier een '20 - 58kWh met 80dkm en op 100% zit ik ook rond de 325 a 350km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
burnoutpc schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:29:
[...]

Hier een '20 - 58kWh met 80dkm en op 100% zit ik ook rond de 325 a 350km.
Wanneer leren we nu dat deze cijfers helemaal niks zeggen? Alles is afhankelijk van je rechtervoet en hoe je afgelopen periode hebt gereden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

DonJunior schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:47:
[...]

Wanneer leren we nu dat deze cijfers helemaal niks zeggen? Alles is afhankelijk van je rechtervoet en hoe je afgelopen periode hebt gereden.
Daarom specificeerde ik dus snelwegkilometers.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 18:44
19 augustus heb ik mijn ID4 besteld. De verwachte levertijd zou 5 december zijn. Ik ben benieuwd of de Goedheiligman ook gaat leveren😉
Is het ergens ook te zien of er vertragingen of versnellingen zijn in het leveren?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Gister was ik in het mooie Brabantse landschap even naar de boer om wat spullen in te kopen met de ID.4. Bij het verlaten van een scherpe bocht die ik linksaf moest, ging de noodremassistent ineens af. Waarom weet ik niet ik had alle ruimte en tijd om deze manoeuvre uit te voeren. Op een gegeven moment wou de auto gewoon echt nergens meer heen en het verkeer om mij heen stapelde zich op. Gelukkig kon ik gebaren dat ik geen idee had wat er aan de hand was. Uiteindelijk auto in P gezet en even gewacht daarna stapvoets weggereden. Wat ik mij nu afvraag: hoe kun je dit overriden in geval van nood. Dit speelde zich namelijk af op 50 meter van een spoorwegovergang. Is dat een kwestie van in het menu iets uit zetten of gewoon een kickdown op het gas? Al met al op een kruispunt vervelend maar in bovenstaande situatie toch levensgevaarlijk lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:48

AlphaRomeo

FP PowerMod
Had je je gordel om en zat je gewoon recht op de stoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Krysa schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:23:
Gister was ik in het mooie Brabantse landschap even naar de boer om wat spullen in te kopen met de ID.4. Bij het verlaten van een scherpe bocht die ik linksaf moest, ging de noodremassistent ineens af. Waarom weet ik niet ik had alle ruimte en tijd om deze manoeuvre uit te voeren. Op een gegeven moment wou de auto gewoon echt nergens meer heen en het verkeer om mij heen stapelde zich op. Gelukkig kon ik gebaren dat ik geen idee had wat er aan de hand was. Uiteindelijk auto in P gezet en even gewacht daarna stapvoets weggereden. Wat ik mij nu afvraag: hoe kun je dit overriden in geval van nood. Dit speelde zich namelijk af op 50 meter van een spoorwegovergang. Is dat een kwestie van in het menu iets uit zetten of gewoon een kickdown op het gas? Al met al op een kruispunt vervelend maar in bovenstaande situatie toch levensgevaarlijk lijkt me.
Mijn noodremassistent (Hyundai) komt wel eens in werking omdat ik thuis soms strak langs een struik parkeer. Dan wil de auto ook niet verder. Ik moet dan alle pedalen loslaten (1 sec is genoeg), dan op re rem trappen en weer loslaten. Daarna kan ik verder en gaat het ‘op eigen risico’, dat wil zeggen dat die assistent dan even nix doet.
Kan het zijn dat dit bij VW net zo werkt?

En stond er nix bijzonders in je display?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:19
DonJunior schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:47:
[...]

Het was ter geruststelling van de poster dat die cijfers helemaal niet raar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
burnoutpc schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:41:
[...]

Het was ter geruststelling van de poster dat die cijfers helemaal niet raar zijn.
sorry, wellicht onduidelijk van mijn kant, maar was niet persoonlijk naar jou.
Maar de ene rijdt 140 op de snelweg en de ander zit elke dag steenslag te vangen achter een vrachtwagen. Dan zal bij beiden de GoM een totaal andere waarde laten zien bij 100% batterij.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
AlphaRomeo schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:26:
Had je je gordel om en zat je gewoon recht op de stoel?
Ja, gordel heb ik altijd om er stond op het scherm noodrem assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Krysa schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:41:
[...]

Ja, gordel heb ik altijd om er stond op het scherm noodrem assistant
Ik heb daar tijdens het fileparkeren ook wel eens last van. Ergens ziet een camera (4-stuks hier i.v.m. 360o beeld) óf een parkeersensor / Side-Assist Sensor (voor / achter / zijkant) dan iets waardoor de software dénkt dat je schade kunt gaan rijden. Vaak zijn het simpele zaken als een hoge stoepband / varkensruggetje of een lullig struikje / stuk 'onkruid' wat 'ie denkt te gaan raken.... En dus vervolgens de rem vol er op gooit.

Het tijdelijk even uitschakelen van de 'Auto-Hold' functie werkt dan goed, óf even zelf op de rem trappen en vervolgens weer 'gas' (Ampères) geven en gewoon doen alsof dat er niets gebeurd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:06
dizzie110 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:22:
[...]

De melding ging niet weg. Na de vakantie weer contact met de garage gehad. Deze medewerker was explicieter dat het gevaarlijk kán zijn met de melding door te rijden. Toch maar besloten hem bij de garage te zetten. Maargoed, die zitten ramvol in de planning; in principe pas eind oktober aan de beurt.
Hij staat er nu 2,5 week en ze hebben wel diagnose gesteld: niet verrassend een (of meer) accucellen kapot. Ze hopen tussen nu en 2 welen er aan toe te komen… geen vervangend vervoer als particulier helaas. Valt wel onder de garantie (id.4 uit 12-2020 met 122.000km).
Als afsluiting van dit probleem: accucellen zijn onder garantie van volkswagen vervangen (terwijl ik de auto als occasion met 120.000km op de teller heb gekocht). Totale duur bij de garage ongeveer 3 weken. Nu weer lekker aan het rijden in de id.4 zonder vervelende meldingen.

Moraal van het verhaal: of je wel/niet kunt doorrijden met de melding "Elektrosysteem werk niet correct. Werkplaats opzoeken, alsjeblieft." is de vraag. Ik heb het ruim een maand wel gedaan; daarna toch bij de garage gezet. Wel netjes dat alles onder garantie is gerepareerd (garantie is tot 160.000km of 7 jaar geloof ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:34
dizzie110 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:23:
[...]

Wel netjes dat alles onder garantie is gerepareerd (garantie is tot 160.000km of 7 jaar geloof ik).
8 jaar / 160k.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49
Hoe doen jullie zo'n accucheck? Mijn auto heeft ook een dramatische range, wil het best even uit laten zoeken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KaiseRRuby schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:56:
Hoe doen jullie zo'n accucheck? Mijn auto heeft ook een dramatische range, wil het best even uit laten zoeken eigenlijk.
Kijk eens naar een Aviloo-test.
Je krijgt een dongle toegestuurd die je in de OBD2-aansluiting prikt, laad de auto op tot 100% (en een paar uur langer, zodat alle cellen goed gebalanceerd zijn), rijd de accu tot <10% leeg en je krijgt een rapport van de werkelijke, gemeten SoH.
Kost ca. 100 euro en dat lijkt het mij zeker waard.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hippe Lip schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:25:
[...]

Kijk eens naar een Aviloo-test.
Je krijgt een dongle toegestuurd die je in de OBD2-aansluiting prikt, laad de auto op tot 100% (en een paar uur langer, zodat alle cellen goed gebalanceerd zijn), rijd de accu tot <10% leeg en je krijgt een rapport van de werkelijke, gemeten SoH.
Kost ca. 100 euro en dat lijkt het mij zeker waard.
Dat is toch wel een hoop geld voor een leaseauto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KaiseRRuby schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:27:
[...]
Dat is toch wel een hoop geld voor een leaseauto..
Als het jouw auto niet is en niet wordt, wat interesseert je die SoH dan? Als je een plotselinge dip hebt (niet door opeens harder, meer snelweg of ruwer rijgedrag, dan zal de garage het op moeten lossen.

Als je erover twijfelt om de auto na de lease over te nemen lijkt het me een zeer wijze investering. Zie zoiets in dat geval als een verzekeringspremie tegen een tegenvaller op SoH-gebied.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hippe Lip schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:19:
[...]

Als het jouw auto niet is en niet wordt, wat interesseert je die SoH dan? Als je een plotselinge dip hebt (niet door opeens harder, meer snelweg of ruwer rijgedrag, dan zal de garage het op moeten lossen.

Als je erover twijfelt om de auto na de lease over te nemen lijkt het me een zeer wijze investering. Zie zoiets in dat geval als een verzekeringspremie tegen een tegenvaller op SoH-gebied.
Omdat ik er nog twee jaar mee wil rijden en wel wil weten of die accu nog goed is aangezien ik een grotere range ben gewend.

Ben dus benieuwd of mensen dit via hun leasemaatschappij hebben gedaan of onder garantie oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:11
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren mijn ID.4 Limited Edition besteld. Toen ik vandaag de configurator nog eens doornam, viel me op dat er een verschil is tussen de brochure en de configurator, met name over de sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar). In de brochure staat het als standaard, maar in de configurator lijkt het alleen bij een optiepakket te horen.

Rijden hier toevallig ook mensen met een Limited Edition die dit kunnen bevestigen? Ik heb Volkswagen al gemaild, zij gaan het nakijken maar konden mij nog geen duidelijkheid geven over wat nu klopt: de brochure of de configurator.

Edit: link naar brochure https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID4_prijslijst.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Schepseltje op 17-09-2025 10:32 ]

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Id vrienden! Helaas na schade (niet onze schuld) al twee keer voor herstel geweest naar schadehersteller maar dramatisch aangepakt. Ik heb het hogerop gezocht, zit ons niet mee deze auto…

Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrJRSGoQSS9-DTDcIkAgIO710_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7bYEIdzMsnpJBQwz01Cu0Z5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUaalmEHQrEL8-9-flpL9zMUzvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/li0Xmn6jZIeQrOQVE5ptqBL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Phnh-GZqkR_UNIYpyYUAV2_5jjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lC6jmpyIfF737EWEKmyJ7FXi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTWjSrXvBraZ58xKTlvIi-bBaaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXY9yDu0EmYtur4MEospvd9c.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJunior
BeuQert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:48:
Id vrienden! Helaas na schade (niet onze schuld) al twee keer voor herstel geweest naar schadehersteller maar dramatisch aangepakt. Ik heb het hogerop gezocht, zit ons niet mee deze auto…

Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?! [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lease? Dan gewoon daar aankaarten?
Prive zou ik dit gewoon terugspelen naar het herstel bedrijf.
Lijkt me dat die lampen in ieder geval gekoppelt moeten worden aan het chassisnummer. Maar werkt de lamp niet dan?

*sowieso

• BeuQert
  • Nu online
DonJunior schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:34:
[...]

Lease? Dan gewoon daar aankaarten?
Nee zelf aangekocht, trots eigen bezit, daarom des te zuurder. Dit is de tweede keer al en het is weer niet goed. ZLM reparateur maar heb ZLM bij ophalen op locatie al gebeld en afgesproken dat ik hem mee zou nemen en experts gaan nu in overleg. Bedrijf gaat hij iig niet meer heen!! Na de eerste keer ook vol met krassen (wasstraat?) die ze er uit zouden poetsen nu, ook niet gedaan. Lamp werkt, alleen lees ik her en der dat hij ingeregeld moet worden; kan het zijn dat hij bijvoorbeeld niet synced is met de ander ofzo?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

AvK

Ready Set Go

BeuQert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:48:

Ook is koplamp (Iq full matrix led) rechts vervangen: hadden zij deze moeten inleren? Krijg geen melding oid maar weet iemand of je die zomaar kan vervangen plug and play?! [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ach, functie van de lak is bescherming. Is toch prima beschermd? Als het heeft geregend zie je het al niet meer. Ik stoor me helemaal niet aan dit soort kleinigheden. Ik bedoel.... Als de kat je geweldige ligstoel heeft bekrapt met die scherpe nageltjes...... Dan zit de stoel toch nog net zo lekker.... :+

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

AvK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:00:
[...]

Ach, functie van de lak is bescherming. Is toch prima beschermd? Als het heeft geregend zie je het al niet meer. Ik stoor me helemaal niet aan dit soort kleinigheden. Ik bedoel.... Als de kat je geweldige ligstoel heeft bekrapt met die scherpe nageltjes...... Dan zit de stoel toch nog net zo lekker.... :+
Dat is ieder voor zich toch?

Ik zou zelf alleen al geen kat nemen om die reden ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BeuQert
  • Nu online
AvK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:00:
[...]

Als je jaren hebt gespaard en trots zo’n auto koopt, hij door een ander naar de hersteller moet, hij de eerste keer de afspraken niet nakomt en ook de tweede keer niet en prutswerk levert (wel vanuit ZLM alles netjes betaald natuurlijk…) & al tal van keren op en neer gemoeten voor garantie kan ik je zeggen dat ik dat oprecht heel erg vervelend vind. Wij zijn hier zuinig op onze spullen en als een ander ze dan onder de (was)krassen zet, lakwerk verprutst is dat gewoon meer dan vervelend 😬

BTW: iemand antwoord vwb IQ light inleren?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

AvK

Ready Set Go

Ik lig krom van deze antwoorden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• iRinze
Schepseltje schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:31:
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren mijn ID.4 Limited Edition besteld. Toen ik vandaag de configurator nog eens doornam, viel me op dat er een verschil is tussen de brochure en de configurator, met name over de sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar). In de brochure staat het als standaard, maar in de configurator lijkt het alleen bij een optiepakket te horen.

Rijden hier toevallig ook mensen met een Limited Edition die dit kunnen bevestigen? Ik heb Volkswagen al gemaild, zij gaan het nakijken maar konden mij nog geen duidelijkheid geven over wat nu klopt: de brochure of de configurator.

Edit: link naar brochure https://www.volkswagen.nl...ijsten/ID4_prijslijst.pdf
Bij mij precies hetzelfde. In mijn geval ook nog gekozen voor het sportpakket, waar tijdens het bestellen alleen de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging onder viel. Nu lijkt dat ook standaard te zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
AvK schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:59:
Ik lig krom van deze antwoorden.
Jij (of de verzekering) betaalt een flinke smak geld om een reparatie uit te laten voeren. Dan moeten ze dit gewoon goed doen. Als jij een zwarte auto koopt en je krijgt na maanden wachten een rode afgeleverd ga je daar toch ook niet mee akkoord?
"tja meneer, lak is lak, de auto is beschermd, doei!"

*sowieso

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:11
iRinze schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:14:
[...]

Bij mij precies hetzelfde. In mijn geval ook nog gekozen voor het sportpakket, waar tijdens het bestellen alleen de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging onder viel. Nu lijkt dat ook standaard te zijn?
Vreemd. Heb jij hierover al navraag gedaan bij je leverende dealer of VW? Ik ben nog in afwachting van hun reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@BeuQert

Even aangaande die koplamp welke vervangen is: AFAIK hoeft er bij een één op één vervanging (gelijke hardware-revisie / onderdeelnummer) niets opnieuw gecodeerd te worden. Coderen is, voor zover ik vanuit het verleden weet, alleen noodzakelijk als je van bijvoorbeeld de standaard LED koplamp-units naar de IQ-Light koplampunits over zou gaan. Als er qua codering iets niet in orde zou zijn dan zou je dat ook direct merken doordat de betreffende koplampunit in z'n geheel niet werkt zoals bedoeld (DRL / RAW / Grootlicht-Assistent reageren dan bijvoorbeeld niet). Ik zou, als ik jou was, de auto wel even door een officieel VW dealer laten uitlezen om te kijken of er niet stiekem ergens wat storingen achtergebleven zijn.

Wat uiteraard nog wél / ook kan zijn is dat ze de unit na inbouw niet goed afgesteld hebben, maar dat zou dan wel héél slecht zijn van de schadehersteller (net als het getoonde plaat en spuitwerk op je foto's.... Al vraag ik me daarbij wel af of dat de op foto getoonde beschadigen ook daadwerkelijk ontstaan zijn tijdens de aanrijding, of dat deze 'per-ongeluk' al eerder aanwezig waren en dus ook simpelweg niet hersteld mogen worden op kosten van de verzekeraar van de tegenpartij. Een béétje schade expert 'prikt' daar vaak direct doorheen).

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 18-09-2025 13:02 ]

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:04
Nog maar 86%.

mijn id 3 van 4,5 jaar haalde nog mooi 350 km met 170k op de teller

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:01

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Nog maar 86%.

Mijne heeft ongeveer dezelfde range en degradatie, ik denk dat ik zelf rond 75-80% nog heb. 150kkm gelopen in 5 jaar. Ik denk dat het bij mij komt omdat ik de eerste jaren altijd 100% heb geladen, en ook wel eens bij koud weer tot 1% leeggereden, beide denk ik niet ideaal voor de accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeuQert
  • Nu online
Will_M schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:46:
@BeuQert

Even aangaande die koplamp welke vervangen is: .....
Thx voor je reactie!
Die koplamp hebben ze niet afgesteld begreep ik en vanuit VW inmiddels bevestiging dat dit wel had moeten gebeuren/ er daarvoor een speciaal apparaat is (voor IQ light dus).

Qua schades: ze hebben (o.a.) de gehele deur (nu al 2x) opnieuw gespoten; die druipers en schade/rafels handgreep zaten er zeer zeker nog niet, evenals die swirls van de (kras)wasstraat waar ze hem doorheen gehaald hebben.
Pagina: 1 ... 379 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.