hou eens op met in het donker instappen....d_marf schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:21:
[...]
Bij onze id3 2023 ‘nieuw’ model heb ik toch het idee dat de lichten aangaan zodra de auto aangaat/ik de rem intrap bij het instappen.
Of zie ik iets over het hoofd wat jullie bedoelen?
Voor zover ik kan nagaan staan eea gewoon op auto iesere keer als ik instap.
komt vanzelf goed, de langste nacht is nu... dus vanaf morgen kom je vanzelf een keertje in het licht terecht.
:strip_exif()/f/image/j5qtBk6iodSxuu24tG5Zn5jG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dfFtLrnPeHid87AFjWJnojzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fwTF2QIjEp0qkfZ1a8NIyig5.jpg?f=fotoalbum_large)
De ID.4 LE+ staat alweer een week voor de deur en na een paar honderd km gereden te hebben is de eerste indruk goed. Fijne reiswagen met wat gekke dingetjes waar we aan moeten wennen.
Nu kwam ik in de ruimte bij de subwoofer vier gevacumeerde veiligheidsvestjes tegen waar aan de achterkant klittenband zit. En een paar pull labels die aan het zakje vastgemaakt kunnen worden. Heeft iemand enig idee wat men VW bedacht heeft als plek in het interieur? Onder de stoel? In de kofferbak?
Ik zie een mooi laadkabelgootje. Was dat de verplichting vanuit de gemeente? Hier moet een laadkabelmat. Geen goot. Leuk met wind. Ook leuk in het donker. Puur interesse even.buzzlightyear schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De ID.4 LE+ staat alweer een week voor de deur en na een paar honderd km gereden te hebben is de eerste indruk goed. Fijne reiswagen met wat gekke dingetjes waar we aan moeten wennen.
Nu kwam ik in de ruimte bij de subwoofer vier gevacumeerde veiligheidsvestjes tegen waar aan de achterkant klittenband zit. En een paar pull labels die aan het zakje vastgemaakt kunnen worden. Heeft iemand enig idee wat men VW bedacht heeft als plek in het interieur? Onder de stoel? In de kofferbak?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
BMM (Trimterics) heel veel dealers gebruiken dit systeem. https://www.softify.nl/buzzlightyear schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:14:
Deze dongle viel zonet uit de OBD poort. Iemand enig idee wat deze doet? Of is men vergeten deze te verwijderen?
Je bent niet alleen: ervh in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"buzzlightyear schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:14:
[Afbeelding]
Deze dongle viel zonet uit de OBD poort. Iemand enig idee wat deze doet? Of is men vergeten deze te verwijderen?
Denk dat je de dealer heel blij maakt door hem terug te geven.
Veiligheidsvestje blijken onder de matten te moeten liggen. Vraagstuk opgelost.
De dongle gaat retour dealer (tenzij ik er zelf leuke dingen mee kan doen, iemand enig idee of ik er iets leuks mee kan doen?)
De dongle gaat retour dealer (tenzij ik er zelf leuke dingen mee kan doen, iemand enig idee of ik er iets leuks mee kan doen?)
Ik was daar dus ook naar op zoek, maar volgens mij kan dat idd niettiguan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:30:
Aan de andere kant snap ik niet waarom je de dimlichten + achterlichten niet altijd aan kan hebben staan? Bij Volvo en Fiat kan het ook, waarom bij VW niet?
Vaak bu'j te bang!
Inderdaad verplicht vanuit gemeente en tegen financiële bijdrage. Was binnen twee weken geregeld 🙂. Heb hier de luxe dat we ook achter een straatje hebben en heb twee laadpalen geplaatst waardoor we altijd terecht kunnen.Devke schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:26:
[...]
Ik zie een mooi laadkabelgootje. Was dat de verplichting vanuit de gemeente? Hier moet een laadkabelmat. Geen goot. Leuk met wind. Ook leuk in het donker. Puur interesse even.
Misschien een beetje off topic.
Vandaag mijn auto gewassen met Angelwax Enigma shampoo en nadat alles was afgespoeld en gedroogd, begonnen met het aanbrengen van Enigma QED. Per paneel de QED gebruikt. Ik ging net even eerst eten en daarna verder gaan, maar nu zie ik mijn auto oo verschillende plekken mat uitslaam.
Ga ik er over heen met een microvezel doek, dan glimt het weer en slaat dan in een paar minuten weer dof uit.
Ga ik met een vinger eroverheen, dan voelt mijn vinger glibberig. Het lijkt wel een wax, maar verwacht je het over de hele auto.
:strip_exif()/f/image/BoBXMx9qya7DWqDRuI5Yg3I7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag mijn auto gewassen met Angelwax Enigma shampoo en nadat alles was afgespoeld en gedroogd, begonnen met het aanbrengen van Enigma QED. Per paneel de QED gebruikt. Ik ging net even eerst eten en daarna verder gaan, maar nu zie ik mijn auto oo verschillende plekken mat uitslaam.
Ga ik er over heen met een microvezel doek, dan glimt het weer en slaat dan in een paar minuten weer dof uit.
Ga ik met een vinger eroverheen, dan voelt mijn vinger glibberig. Het lijkt wel een wax, maar verwacht je het over de hele auto.
:strip_exif()/f/image/BoBXMx9qya7DWqDRuI5Yg3I7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door steven2 op 21-12-2025 18:23 ]
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Staat er in de handleiding van de QED wax niets over temperaturen? Bij koude wil uitwrijven slecht, en gaan de meeste producten klonteren, ook vocht zet zich snel af in/onder de wax en kan voor dofheid zorgen. Plaatwerk van de auto kan verschillende temperaturen hebben, beetje afhankelijk van de isolatie aan de andere kant. Mogelijk zat er nog een ander wax laagje op de auto, dat kan ook nog.
Ik had vorige maand de normale qed gebruikt. Maar die zou inmiddels wel afgespoeld moeten zijn🤔AndriesLouw schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:10:
Staat er in de handleiding van de QED wax niets over temperaturen? Bij koude wil uitwrijven slecht, en gaan de meeste producten klonteren, ook vocht zet zich snel af in/onder de wax en kan voor dofheid zorgen. Plaatwerk van de auto kan verschillende temperaturen hebben, beetje afhankelijk van de isolatie aan de andere kant. Mogelijk zat er nog een ander wax laagje op de auto, dat kan ook nog.
De temperatuur waarbij je kan werken stond niet op de flessen. Het was 10 graden, dus ik dacht dat het geen probleem zou gaan opleveren.
Maar ik had nog niet alles in de Enigma QED gedaan. Ook op plekken waar alleen maar Enigma shampoo was geweest, waren dezelfde plekken. Het kan dus dat de shampoo een waslaag achter laat en dat condens hierop neersloeg. Blijkbaar duurde het wel even voordat, na het drogen, dit zichtbaar werd.
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Volgens mij heb ik een bug gevonden in de ID software. Na het uitzetten van de seizoensgebonden animaties in: Setup - > Beeldscherm -> Seizoensgebonden animaties, is na elke keer starten van de auto de animatie toch weer aan. De toetsen op stuur maken dan een irritante tik ipv het normale geluid bij het aanraken van de toetsen op het stuur.
Is er een andere manier de seizoengebonden animaties uit te zetten? Nu is het kennelijk tijd voor kerst/oud en nieuw animatie. ID.4 is van juli dit jaar.
Is er een andere manier de seizoengebonden animaties uit te zetten? Nu is het kennelijk tijd voor kerst/oud en nieuw animatie. ID.4 is van juli dit jaar.
Dat is dan de eerste bug in de vw software. Volgens mij is er geen enkele andere bug bekend. (Ja, ik lig op de bank met (heel veel) rugpijn, daar word ik heel flauw van en krijg je dit soort flauwe grappen....)theobe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:33:
Volgens mij heb ik een bug gevonden in de ID software. Na het uitzetten van de seizoensgebonden animaties in: Setup - > Beeldscherm -> Seizoensgebonden animaties, is na elke keer starten van de auto de animatie toch weer aan. De toetsen op stuur maken dan een irritante tik ipv het normale geluid bij het aanraken van de toetsen op het stuur.
Tot op heden bevalt de ID.4 zeer goed op 1 dingetje na: de automatisch dimmende binnenspiegel/achteruitkijkspiegel. Het blijkt dat dit niet uitgezet kan worden.
Heeft iemand een truc om dit te omzeilen en de dimfunctie uit te schakelen? Er zit een lichtsensor aan de voorkant die het licht buiten meet en waarschijnlijk een sensor aan de spiegelkant. Waar deze zich bevind heb ik nog niet kunnen ontdekken..
Mijn theorie: als licht buiten is onder bepaalde waarde en licht achterligger is boven een bepaalde waarde dan dimmen. Is de automatische dim te omzeilen door een lichtje op de sensor aan de voorkant te plakken? Eventueel gecombineerd met afplakken sensor aan de spiegelzijde!
Ga zelf nog experimenteren maar wellicht heeft iemand hier al iets getweakt?
Heeft iemand een truc om dit te omzeilen en de dimfunctie uit te schakelen? Er zit een lichtsensor aan de voorkant die het licht buiten meet en waarschijnlijk een sensor aan de spiegelkant. Waar deze zich bevind heb ik nog niet kunnen ontdekken..
Mijn theorie: als licht buiten is onder bepaalde waarde en licht achterligger is boven een bepaalde waarde dan dimmen. Is de automatische dim te omzeilen door een lichtje op de sensor aan de voorkant te plakken? Eventueel gecombineerd met afplakken sensor aan de spiegelzijde!
[ Voor 4% gewijzigd door buzzlightyear op 25-12-2025 22:49 ]
De auto bevalt mij ook erg goed, er zijn 2 dingen die me iets irriteren;
- Die notificatie over geen wifi (had wifi thuis ingesteld voor downloads van de auto) als je onderweg bent, en blijvende notificatie voor accu 80% optimalisatie in auto
- die idiote piepjes bij ieder ding wat gebeurt (nog uitzoeken).
- Die notificatie over geen wifi (had wifi thuis ingesteld voor downloads van de auto) als je onderweg bent, en blijvende notificatie voor accu 80% optimalisatie in auto
[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 26-12-2025 08:06 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Leuke aut hèbuzzlightyear schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:48:
Tot op heden bevalt de ID.4 zeer goed op 1 dingetje na: de automatisch dimmende binnenspiegel/achteruitkijkspiegel. Het blijkt dat dit niet uitgezet kan worden.
Waarom zou je de spiegeldimming willen uitschakelen? Persoonlijk mis ik juist de buitenspiegels die automatisch dimmen (binnen spiegel dimt wel).
Piepjes kun je volgens mij in de menu's uitzetten, bijvoorbeeld voor lane assist (trillen en melding) dan kan je kiezen voor niks, trillen en trillen ne melden (of iets dat daar op lijkt)tcviper schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:31:
- Die notificatie over geen wifi (had wifi thuis ingesteld voor downloads van de auto), en blijvende notificatie voor accu 80% optimalisatie in auto
Net als voor snelheidswaarschuwingen, meer dan 5 te hard (waarbij "te hard" wordt bepaald door het verschil tussen wat de auto denkt te hebben gezien op een bord of uit een wegenkaart haalt en hoe hard jij rijdt op dat moment.
Die wifi melding blijf ik ook houden als ik rij. Net als de 80% accu melding. Kan volgens mij niet weg.tcviper schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:31:
Voor de piepjes heb ik sneltoetsen gemaakt in het menu. Met name voor die piepjes als hij denkt dat je te hard rijdt (auto mist bv hier altijd het einde 30km/h bord, daarna gaat hij dus piepen dat ik te hard rij). Nu is het een soort van ritueel voor ik weg rij om die sneltoetsen in te drukken.
Is er ook een snel-knopje te maken om snel tussen je als favoriet ingestelde radio stations te schakelen ?Stefan1987 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:56:
[...]
Die wifi melding blijf ik ook houden als ik rij. Net als de 80% accu melding. Kan volgens mij niet weg.
Voor de piepjes heb ik sneltoetsen gemaakt in het menu. Met name voor die piepjes als hij denkt dat je te hard rijdt (auto mist bv hier altijd het einde 30km/h bord, daarna gaat hij dus piepen dat ik te hard rij). Nu is het een soort van ritueel voor ik weg rij om die sneltoetsen in te drukken.
ik moet nu (ik heb geteld) 5 keer op het scherm klikken, dan ben ik bij het favorieten scherm (het midden scherm bedoel ik dan) en daar kan ik dan een ander station kiezen, maar dat kost ook weer zeker 2 klikken, want ik moet meestal schuiven in de regel met stations.
De knopjes op het stuur schakelen wel tussen stations van de radio, maar komen dan met (ogenschijnlijk) willekeurige kanalen op de proppen.
Zeker een leuke auto, bedenk iedere dag excuus om een ritje te kunnen maken 🙂tcw82 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:04:
[...]
Leuke aut hè.
Waarom zou je de spiegeldimming willen uitschakelen? Persoonlijk mis ik juist de buitenspiegels die automatisch dimmen (binnen spiegel dimt wel).
Dimmen van de binnenspiegel vinden we vervelend omdat je minder diepte ziet. Gecombineerd met kleine achterruit en getinte achterruit wordt het zicht een stuk minder.
Vandaar dat we naar een tweak zoeken.
Dat snap ik dan wel weer (zowel het rijden als de wens het dimmen op te heffen). Je kunt altijd in de spiegel het stekkertje los trekken (ik ga er vanuit dat er een stekkertje is om dat donkere waasje aan te brengen.)buzzlightyear schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:54:
[...]
Zeker een leuke auto, bedenk iedere dag excuus om een ritje te kunnen maken 🙂
Dimmen van de binnenspiegel vinden we vervelend omdat je minder diepte ziet. Gecombineerd met kleine achterruit en getinte achterruit wordt het zicht een stuk minder.
Ik vind het heerlijk, de camera's vertellen mij wel of ik al ergens tegen aan zit, de dode hoek waarschuwing of ik naar links/rechts kan.
En idioten (zoals recent eentje in een Atoz (of iets vergelijkbaar kleins) kunnen knipperen (met "groot"licht) wat ze willen, door de brede heupen en de donkere spiegels heb ik daar 0 last van, tot meneertje koekenpeertje voorbij was en ik de IQ leds even op zijn binnenspiegeltje mocht los laten
Voor die gene die meer context wensen, ik reed op de A9 naar het noorden, kort voor zijkanaal C. in een treinjtje op de linker baan (je mocht inmiddels 130, maar dat was nog niet bij alle links rijders binnengekomen). dus we sukkelen daar als treintje voort met 110 ofzo. ik was de laatste in het treintje en achtermij was het leeg ( als in niemand te zien voor een hele lange poos). Het treintje was inmiddels bij de laatste auto van het in te halen blokje gekomen. en toen besloot de Atoz (of wat dan ook) dat het TOEN tijd werd om voor mij (achter mij is het helemaal leeg, had ik dat al geschreven...) naar links te moeten. De mini auto rijdt dan dus al zo lang als ik hem kan zien rechts als laatste aan dat blokje dat het treintje aan het inhalen is.
Dat ging dus niet, er was geen ruimte, het snelheidsverschil te groot en toen moest hij achter mij (waar dus niemand reedt) in voegen... nou dat was wat... knipperen, slingeren, gebaren...
dus na het blokje ga ik naar rechts ik laat het gaslos en hij schiet er langs... toen moest ik toevallig net weer links zijn, en stond een groot licht test op het programma... en die bleken het goed te doen...
en dan heb je ook nog automatisch afstandhouden aanstaan ... een brake check met automatisch afstandhaouden aan lever helemaal geen voldoening op.... Anyway, dat dus.
Je kunt in de radio instellingen instellen of de knoppen op het stuur bladeren door alle zenders of alleen door favorieten, zeker met navigatie via Android Auto scheelt dat een hoop gedoetcw82 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:50:
[...]
Is er ook een snel-knopje te maken om snel tussen je als favoriet ingestelde radio stations te schakelen ?
ik moet nu (ik heb geteld) 5 keer op het scherm klikken, dan ben ik bij het favorieten scherm (het midden scherm bedoel ik dan) en daar kan ik dan een ander station kiezen, maar dat kost ook weer zeker 2 klikken, want ik moet meestal schuiven in de regel met stations.
De knopjes op het stuur schakelen wel tussen stations van de radio, maar komen dan met (ogenschijnlijk) willekeurige kanalen op de proppen.
Kalm aan! En rap een beetje!
Ik had laatst ook zo'n clown die helemaal ging trippen en bumperkleven ondanks dat ik gewoon met automatisch afstandhouden aan achter de volgende aanreed. Ik ga uiteraard niet letterlijk mijn 'plek' opgeven voor iemand anders die dan net zo 'vast' zit. Echt, sommige mensen zouden gewoon geen rijbewijs moeten hebben.tcw82 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:15:
[...]
Dat snap ik dan wel weer (zowel het rijden als de wens het dimmen op te heffen). Je kunt altijd in de spiegel het stekkertje los trekken (ik ga er vanuit dat er een stekkertje is om dat donkere waasje aan te brengen.)
Ik vind het heerlijk, de camera's vertellen mij wel of ik al ergens tegen aan zit, de dode hoek waarschuwing of ik naar links/rechts kan.
En idioten (zoals recent eentje in een Atoz (of iets vergelijkbaar kleins) kunnen knipperen (met "groot"licht) wat ze willen, door de brede heupen en de donkere spiegels heb ik daar 0 last van, tot meneertje koekenpeertje voorbij was en ik de IQ leds even op zijn binnenspiegeltje mocht los laten![]()
. altijd mooi, die moderne techniek.
Voor die gene die meer context wensen, ik reed op de A9 naar het noorden, kort voor zijkanaal C. in een treinjtje op de linker baan (je mocht inmiddels 130, maar dat was nog niet bij alle links rijders binnengekomen). dus we sukkelen daar als treintje voort met 110 ofzo. ik was de laatste in het treintje en achtermij was het leeg ( als in niemand te zien voor een hele lange poos). Het treintje was inmiddels bij de laatste auto van het in te halen blokje gekomen. en toen besloot de Atoz (of wat dan ook) dat het TOEN tijd werd om voor mij (achter mij is het helemaal leeg, had ik dat al geschreven...) naar links te moeten. De mini auto rijdt dan dus al zo lang als ik hem kan zien rechts als laatste aan dat blokje dat het treintje aan het inhalen is.
Dat ging dus niet, er was geen ruimte, het snelheidsverschil te groot en toen moest hij achter mij (waar dus niemand reedt) in voegen... nou dat was wat... knipperen, slingeren, gebaren...
dus na het blokje ga ik naar rechts ik laat het gaslos en hij schiet er langs... toen moest ik toevallig net weer links zijn, en stond een groot licht test op het programma... en die bleken het goed te doen...![]()
![]()
![]()
en dan heb je ook nog automatisch afstandhouden aanstaan ... een brake check met automatisch afstandhaouden aan lever helemaal geen voldoening op.... Anyway, dat dus.
Moet dan wel zeggen dat je lichten vol op hem zetten ook niet echt getuigd van volwassen gedrag
Mijn beleid is gewoon geen enkele reactie te tonen (soms rijden ze wel eens een tijdje naast je, toeterend en al..). Geen trek in onzin op weg alleen maar omdat iemand op z'n pik getrapt is dat je niet jezelf in bochten wringt om je plek op te geven.. zucht.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Voor de piepjes kun je snelkoppelingen maken. Volgens mij is er standaard al een snelkoppeling voor de snelheidswaarschuwing, als je bovenin de balk op dat witte ID4 auto'tje drukt, daar staan dan je snelkoppelingen (die je kunt wijzigen).tcviper schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:31:
Ik ben echt zeer te spreken over de ID4 (ik heb 'm nu iets meer dan een maand), de software is echt een verademing t.o.v. mijn oude MG4 en ik vind het echt een heerlijk comfortabele auto. Stuurverwarming is met dit weer echt
Vaak bu'j te bang!
Ik ga dit nog een paar keer lezen als ik tijd heb in de auto. Het is een beetje een lange zin geworden.BdK9001 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:45:
[...]
Je kunt in de radio instellingen instellen of de knoppen op het stuur bladeren door alle zenders of alleen door favorieten, zeker met navigatie via Android Auto scheelt dat een hoop gedoe
Het gaat mij alleen om de ingebouwde radio, en dan kunnen schakelen tussen de 5 favorieten die ik heb gekozen.
Wat je wilt kan 🙂. Onder settings van de radio instellen dat je enkel door de favorieten wilt scrollentcw82 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:51:
[...]
Ik ga dit nog een paar keer lezen als ik tijd heb in de auto. Het is een beetje een lange zin geworden.
Het gaat mij alleen om de ingebouwde radio, en dan kunnen schakelen tussen de 5 favorieten die ik heb gekozen.
[ Voor 10% gewijzigd door buzzlightyear op 26-12-2025 17:13 ]
Helder !buzzlightyear schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:12:
[...]
Wat je wilt kan 🙂. Onder settings van de radio instellen dat je enkel door de favorieten wilt scrollen
Zijn er hier mensen die problemen hebben met de OTA updates?
Mijn ID Buzz blijft steken op 3.2. Pon Center zegt dat de auto "incognito" staat, wat niet zo is.
Alles geprobeerd: offline, online gaan. Met 15 minuten uit de auto zijn. Zelfs de hoofdgebruiker al 2x opnieuw toegevoegd en de OTA voorwaarden opnieuw geaccepteerd.
19 Jan. afspraak bij PON voor reperatie laadklep, ze gaan ook naar de software kijken maar zeggen OTA niet te kunnen forceren.
edit toevoeging: PON zegt ook dat op de achtergrond 3.5, 3.7 én 3.8 al klaar staan voor mijn bus...
Mijn ID Buzz blijft steken op 3.2. Pon Center zegt dat de auto "incognito" staat, wat niet zo is.
Alles geprobeerd: offline, online gaan. Met 15 minuten uit de auto zijn. Zelfs de hoofdgebruiker al 2x opnieuw toegevoegd en de OTA voorwaarden opnieuw geaccepteerd.
19 Jan. afspraak bij PON voor reperatie laadklep, ze gaan ook naar de software kijken maar zeggen OTA niet te kunnen forceren.
edit toevoeging: PON zegt ook dat op de achtergrond 3.5, 3.7 én 3.8 al klaar staan voor mijn bus...
[ Voor 10% gewijzigd door Guitarist op 26-12-2025 21:35 ]
http://www.brianesselbrugge.nl
Schitterende auto! Ik ben blij dat ik geen donkere ruiten achter heb gekozen. In mijn vorige (Audi) vond ik dat ook al een probleem vanwege het slechte zicht in het donker. De anti-verblindingsspiegel vind ik ideaal (werkt perfect). Mijn aanbeveling is geen getinte achterruiten te kiezen.buzzlightyear schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:54:
[...]
Zeker een leuke auto, bedenk iedere dag excuus om een ritje te kunnen maken 🙂
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Wij hebben hem nu ook sinds 28 november en zijn er ook erg blij mee. Dit is de eerste electrische auto.
Hoop wel dat de batterij in de zomer verder komt. Hebben nu 1000km gereden, meestal buitengebied en binnenstad, maar hij verbruikt toch gem 21Kw per 100Km en bij 80% charge geeft hij 380km op. Voor thuis is dat genoeg, maar maak me toch wat “zorgen” voor de wintersport begin februari 😳. Verder vindt ik rijders wissel wat vreemd. Wij parkeren de auto voorruit op de oprit, en moeten dus eerst achteruit alvorens weg te rijden. Nu heb ik de stoel bijna helemaal naar achter staan en mijn vrouw naar voren. Als hij dus op haar staat ingesteld en ik wil gaan rijden, dan kom ik amper in de auto, en kan dan geen bestuurders wissel doen totdat ik de start knop heb ingedrukt. Voor de rest nog nooit zo’n luxe auto gehad😍
Hoop wel dat de batterij in de zomer verder komt. Hebben nu 1000km gereden, meestal buitengebied en binnenstad, maar hij verbruikt toch gem 21Kw per 100Km en bij 80% charge geeft hij 380km op. Voor thuis is dat genoeg, maar maak me toch wat “zorgen” voor de wintersport begin februari 😳. Verder vindt ik rijders wissel wat vreemd. Wij parkeren de auto voorruit op de oprit, en moeten dus eerst achteruit alvorens weg te rijden. Nu heb ik de stoel bijna helemaal naar achter staan en mijn vrouw naar voren. Als hij dus op haar staat ingesteld en ik wil gaan rijden, dan kom ik amper in de auto, en kan dan geen bestuurders wissel doen totdat ik de start knop heb ingedrukt. Voor de rest nog nooit zo’n luxe auto gehad😍
Veel plezier met je nieuwe auto! Ik heb de mijne een weekje langer (tweedehands). Je vrouw even vragen of ze jouw knopje indrukt voor het verlaten van de auto, lijkt mij de beste optie. Wij ervaren dit niet aangezien mijn vrouw en ik maar 8 centimeter schelen.svkaster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
Wij hebben hem nu ook sinds 28 november en zijn er ook erg blij mee. Dit is de eerste electrische auto.
Volgens mij is 380 kilometer toch niet iets om je zorgen over te maken, die snap ik niet helemaal. Daarvoor hebben ze onderweg snelladers. Binnen 30 minuten, wellicht sneller van 20 naar 80%. Wil je meer range? Bij mij (ID.4 2021) gebruikt de warmtepomp 1,4 KW. Dus als je die constant aan hebt komt je minder ver, al moet ik zeggen dat de auto super snel op temperatuur is. Echter cabine temperatuur lager zetten en de stoelverwarming en stuurverwarming aan kan je ongeveer 1-1,5 kWh per uur besparen. Dat is met rustig rijden zo'n 5 - 7,5 km per uur extra in kilometers.
:strip_exif()/f/image/0bEyYOCaTsbkFqAO7PvEc8L2.jpg?f=fotoalbum_large)
In de zomer kom je zeker verder de geschatte kilometer stand wordt aangepast aan de hand van temperatuur en rijgedrag. Ik haal nu met dit weer 335 kilometer op bruto 100% vol 67 kWh. Er zit dan nog officieel 72 kWh in. Nieuw is dit 77 om 82 kWh. Maar in de zomer heb je geen verwarming nodig. Ik denk in de zomer 415 te kunnen halen. In jouw geval wellicht meer richting de 475 bij niet rijden als een bezetene.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Iemand hier nog antwoord op? Ik hoor het heel graag!Hij is mij verkocht als zijn de de ID.4 Max (dec 2020) 2021 1st edition. Bij de RDW staat ID.4 PRO 150 KW. Hij heeft alles, IQ lights, elektrisch verstelbare stoelen, panoramadak, elektrische achterklep, wegklapbare trekhaak. Echter al heb ik alles aanstaan qua automatisch openen en de Easy Open optie is blauw ik kan de achterklep met geen mogelijkheid open schoppen met de fob op mijn persoon. De knoppen werken voor open en dicht. Ook met de fob kan ik de achterklep openen en sluiten. Ik neem aan dat deze versie, of als Easy Open te activeren is en de achterklep elektrisch is dat dit zou moeten werken?
Alvast bedankt voor de reacties.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
380 met 80%vulling wat een luxe, mijne verwelkomt mij dagelijks met 260km bij 80%vulling!! Langdurig verbruik (staat nu op 5000 km) is 20.2 kwh / 100 km.svkaster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
77kwh accu, 2021 1st edition.
Onze ID.Buzz zit ook nog op 3.2. Nou heb ik niet het idee dat nieuwere (3.x) versies significante verbeteringen bieden dus ik vind het wel prima zo. Misschien ga ik er nog wel eens mee langs het Pon Center, maar als ze vervolgens een dikke offerte neerleggen voor de upgrade dan bekijken ze het maar.Guitarist schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:34:
Zijn er hier mensen die problemen hebben met de OTA updates?
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Als je "even langs wil gaan" moet je misschien eerst eventjes kijken bij de "afspraak planner" als je nu kijkt, kan je hier in Haarlemmermeer ergens eind maart terecht...Sorry, correctie... het is 25 of 26 februari als eerste....MrTinux schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:25:
[...]
Onze ID.Buzz zit ook nog op 3.2. Nou heb ik niet het idee dat nieuwere (3.x) versies significante verbeteringen bieden dus ik vind het wel prima zo. Misschien ga ik er nog wel eens mee langs het Pon Center, maar als ze vervolgens een dikke offerte neerleggen voor de upgrade dan bekijken ze het maar.
Knap zware rechtervoet heb je dan. Mijn ID.4 is een max uit 2021 (77KWh) met nu precies 100K op de klok. Heb 'm sinds nieuw. Rij er gemiddeld over een heel jaar 16.6 KWh/100 mee. Op all-seasons. GOM geeft met mooi zomerweer 460KM aan, en rond de 10°C zo'n 400KM bij 100% SOC. Wel moet ik zeggen dat er bij mij 2 jaar terug een (1) accu module is vervangen. Dat merkte ik destijds duidelijk in de range. SOH is laatst uitgelezen op 94%tcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:30:
[...]
380 met 80%vulling wat een luxe, mijne verwelkomt mij dagelijks met 260km bij 80%vulling!! Langdurig verbruik (staat nu op 5000 km) is 20.2 kwh / 100 km.
77kwh accu, 2021 1st edition.
Als het je rechtervoet niet is en ook niet de temperatuurinstelling van je clima, dan zou ik maar eens een accutest laten doen.
Ik hoop dat het "alleen mijn rechtervoet is". Ik rijd bijna alles op TA, meeste ritjes zijn 25 km enkele reis (woonwerk), maar zag gisteren dat het uitzetten van de climate controls (met dat knopje linksboven) het verbruik, rechtdoor rijdend op de snelweg van 22 naar 16 liet terugvallen. Dat gezien hebbende maak ik me nu opeens zorgen over een zwaar lopende AC compressor of iets anders problematischFirstconnection schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]
Knap zware rechtervoet heb je dan. Mijn ID.4 is een max uit 2021 (77KWh) met nu precies 100K op de klok. Heb 'm sinds nieuw. Rij er gemiddeld over een heel jaar 16.6 KWh/100 mee. Op all-seasons. GOM geeft met mooi zomerweer 460KM aan, en rond de 10°C zo'n 400KM bij 100% SOC. Wel moet ik zeggen dat er bij mij 2 jaar terug een (1) accu module is vervangen. Dat merkte ik destijds duidelijk in de range. SOH is laatst uitgelezen op 94%
Als het je rechtervoet niet is en ook niet de temperatuurinstelling van je clima, dan zou ik maar eens een accutest laten doen.
6kw voor de AC vind ik namelijk heel erg veel voor een kleine ruimte als een auto. Mijn warmtepomp thuis doet niet eens 6kw...
Ohja, de teller voor die 5000 km is gestart in oktober, dus zomers weer en hele lange afstanden zitten daar dus niet in.
[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 27-12-2025 15:33 ]
Tenzij je daadwerkelijk een warmtepomp heb verwarm je met COP=1 in de auto. Zelfs met warmtepomp wordt de boel eerst electrisch op temperatuur gebracht voordat de warmtepomp het overneemt heb ik begrepen.
De Airco heeft geen inverter en kan alleen maar koelen..AlphaRomeo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:03:
Tenzij je daadwerkelijk een warmtepomp heb verwarm je met COP=1 in de auto. Zelfs met warmtepomp wordt de boel eerst electrisch op temperatuur gebracht voordat de warmtepomp het overneemt heb ik begrepen.
Dan is 6 kw nog steeds gigantisch voor een verwarmingselementje.
Er is bij sommige modellen ook een "warmtepomp" die iets met de accu doet, maar dat is niet de WP die ik bedoel. ik bedoel de AC - compressor die de koeling van de cabine voor zijn rekening neemt en had aangenomen dat die ook kon verwarmen (zoals de 3 AC;s in mijn huis dat ook kunnen).
[ Voor 24% gewijzigd door tcw82 op 27-12-2025 16:16 ]
Volgens mij kunnen ze dat niet. Ik heb een model met warmtepomp en was altijd in de veronderstelling dat dat voor het interieur is. Maximaal verwarmen met stoel- en stuurverwarming aan geeft bij mij een verbruik van 4.2kW. Dat is dat wat ik aflees als de auto stil staat direct na instappen.tcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:15:
[...]
De Airco heeft geen inverter en kan alleen maar koelen..
Dan is 6 kw nog steeds gigantisch voor een verwarmingselementje.
Er is bij sommige modellen ook een "warmtepomp" die iets met de accu doet, maar dat is niet de WP die ik bedoel. ik bedoel de AC - compressor die de koeling van de cabine voor zijn rekening neemt en had aangenomen dat die ook kon verwarmen (zoals de 3 AC;s in mijn huis dat ook kunnen).
Verbruik bepalen op een stuk snelweg is veel minder nauwkeurig omdat kleine hoogteverschillen een veel grotere invloed hebben.
Zorgen voor de wintersportsvkaster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
Met 380km op 80%? Laadt de kar naar 100% voor vertrek en je ben heel Nederland al door voordat je het weet. Als je wilt plassen en koffie wil scoren zoek je de eerste, de beste snellader van Ionity of EnBW. Jij bent dan echt in 3x laden in Zwitserland.
Geen centje pijn.
Ik wil ook wel ruilen, mag je mijn ID3 2020 meenemen
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Denkt dat de 21Kw per 100km hier te maken heeft met 20,5 gr en meestal doen we nog even voorverwarmen 😍. Voor de vakantie iig zeker tot 100% laden en voorverwarmen. We gaan het meemaken hoeveel het scheelt ten opzichte met een benzine auto. Komt vast 😊
Ik heb 'm nu een maand en zit op 19kWh/100km gemiddeld. De 52kWh zonder warmtepomp (die bij een ID.x serie niet heel veel zin heeft naar wat ik zo gelezen heb). Ben zeer te spreken over het verbruik.
Ik gebruik de stoel- en stuurverwarming wel altijd
Ik gebruik de stoel- en stuurverwarming wel altijd
Vaak bu'j te bang!
ok, misschien heb ik het verkeerd begrepen (zou niet de eerste keer zijn
)
Wat ik dacht was (is ) dat de AC in de auto een inverter was, zoals dat ook in de AC in je woning. Dus verwarmen en koelen naargelang de stand van de kleppen. Dat lijkt dus niet het geval.
Die 4,2 kw die werd aangegeven als "stilstaan met verwarming aan" komt wel aardig overeen met de Verbruiksgegevens "hoog" (alles aan bij snelheid X) en "laag" (verwarming etc. uit bij zelfde snelheid X).
Dan zit het daar niet in.
Wel weer een nieuwe waarschuwing opgelopen... "12 volt systeem onvoldoende capaciteit voorzichtig rijden" (of woorden van die strekking). Spannend, ik heb niet voorzichtig gereden, dus zal van de week de straf wel krijgen als de dealer vaststelt wat er mis is en ik een nier en halve lever moet verkopen om dat op te laten lossen.
Ik gebruik de "gebruik de HV accu om de LV accu bij te vullen" stand.
Wat ik dacht was (is ) dat de AC in de auto een inverter was, zoals dat ook in de AC in je woning. Dus verwarmen en koelen naargelang de stand van de kleppen. Dat lijkt dus niet het geval.
Die 4,2 kw die werd aangegeven als "stilstaan met verwarming aan" komt wel aardig overeen met de Verbruiksgegevens "hoog" (alles aan bij snelheid X) en "laag" (verwarming etc. uit bij zelfde snelheid X).
Dan zit het daar niet in.
Wel weer een nieuwe waarschuwing opgelopen... "12 volt systeem onvoldoende capaciteit voorzichtig rijden" (of woorden van die strekking). Spannend, ik heb niet voorzichtig gereden, dus zal van de week de straf wel krijgen als de dealer vaststelt wat er mis is en ik een nier en halve lever moet verkopen om dat op te laten lossen.
Zal met de kou te maken hebben verwacht ik.tcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:49:
Wel weer een nieuwe waarschuwing opgelopen... "12 volt systeem onvoldoende capaciteit voorzichtig rijden" (of worden van die strekking). Spannend, ik heb niet voorzichtig gereden, dus zal van de week de straf wel krijgen als de dealer vaststelt wat er mis is en ik een nier en halve lever moet verkopen om dat op te laten lossen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
De afgelopen week heeft m'n MY25 ID.3 (82kW) zich tijdens de kerstweek mogen gaan bewijzen in de Italiaanse, Oostenrijkse en Zwitserse Alpen én op de (vooral Duitse) autobahn. Totaal een slordige 2200 Km. afgelegd bij temperaturen tot -9o Celsius met een gemiddeld verbruik van 20.3kWh/100Km. om zo even lekker te kunnen gaan skiën waarbij ik het onboard VW navigatiesysteem heb laten bepalen wáár en wanneer te gaan laden. Dat 'pre-conditioning' stukje techniek op basis van de door het VW navigatie systeem bepaalde laadplekken werkt verdacht goed en ik was inclusief de benodigde laadstops niet eens veel meer tijd kwijt over de gehele route dan dat ik in het verleden met een (VW) ICE was.
[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 27-12-2025 23:11 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Heb zojuist de verlopen vw connect plus op mijn 2020 id3 én 2020 id4 gratis voor 2 jaar kunnen verlengen.
Toevallig keek ik in de app en zag:
1 jaar 129 euro
2 jaar 259 euro
2 jaar 0,00 euro
Misschien persoonlijke aanbieding, maar misschien ook geldig voor iedereen met verlopen we connect plus.
1 jaar 129 euro
2 jaar 259 euro
2 jaar 0,00 euro
Misschien persoonlijke aanbieding, maar misschien ook geldig voor iedereen met verlopen we connect plus.
Hoi!
Dank voor de tip! Toch vreemd hoe de VAG hier mee om gaat. Een week geleden had dit minimaal €129 gekost.EWK schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:34:
Heb zojuist de verlopen vw connect plus op mijn 2020 id3 én 2020 id4 gratis voor 2 jaar kunnen verlengen.
1 jaar 129 euro
2 jaar 259 euro
2 jaar 0,00 euro
Nee, bij mij 1 jaar 149 euro en 2 jaar 259 euro nu. Heb je toevallig toestemming voor reclame Nederland aanstaan?EWK schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:34:
1 jaar 129 euro
2 jaar 259 euro
2 jaar 0,00 euro
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Hier ook even gekeken: uiteraard geen gratis Ee Connect Plus aanbieding. Reclame heb ik uitstaan.Consulectro schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:22:
[...]
Nee, bij mij 1 jaar 149 euro en 2 jaar 259 euro nu. Heb je toevallig toestemming voor reclame Nederland aanstaan?
Nog mensen met problemen met de app?
Sinds enkele dagen moet ik de app opnieuw aanmelden waarna deze op een laadscherm komt dat gewoon vasthangt waarna ik een melding van Android krijg om te wachten of de app te sluiten. Cache clearen en app herinstalleren maken geen verschil. Pixel 10 pro
Op de iphone 14 van de echtgenote werkt het aanmelden wel naar behoren...
Sinds enkele dagen moet ik de app opnieuw aanmelden waarna deze op een laadscherm komt dat gewoon vasthangt waarna ik een melding van Android krijg om te wachten of de app te sluiten. Cache clearen en app herinstalleren maken geen verschil. Pixel 10 pro
Een beetje verlies heb je altijd...
Android, 1 keer eergisteren opnieuw inloggen uit het niets. Verder geen echte klachten.PeGys schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:08:
Nog mensen met problemen met de app?
Maar voor de eerste gen heb je er niet zoveel aan. Volgensmij heeft het alleen betrekking tot navigeren(files omzeilen, enz) en eerlijk die navigatie werkt toch voor geen meter... want hier kon ik hem ook weer gratis activeren (21 id3) terwijl op de website staat auto ontgrendelen en andere leuke functies, maar dit geld niet voor mijn auto. Behalve dat deze tegenwoordig met vertraging soms roept dat de auto niet is afgesloten...EWK schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:34:
1 jaar 129 euro
2 jaar 259 euro
2 jaar 0,00 euro
Achja nog 10 maanden en mag ik een andere uitzoeken
Toegevoegde waarde is inderdaad beperkt gelukkig, daarom zou ik er ook nooit geld voor betalen (en al helemaal geen >10 euro per maand) . Maarja, gratis is gratisflaskk schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:47:
[...]
Maar voor de eerste gen heb je er niet zoveel aan. Volgensmij heeft het alleen betrekking tot navigeren(files omzeilen, enz) en eerlijk die navigatie werkt toch voor geen meter... want hier kon ik hem ook weer gratis activeren (21 id3) terwijl op de website staat auto ontgrendelen en andere leuke functies, maar dit geld niet voor mijn auto. Behalve dat deze tegenwoordig met vertraging soms roept dat de auto niet is afgesloten...
Achja nog 10 maanden en mag ik een andere uitzoeken
Die reclame Nederland staat aan inderdaad. Verder nooit iets van gemerkt
[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 28-12-2025 12:57 ]
Hoi!
Van mijn ID.3 first is de leasetermijn verlopen en ik heb nu privé een ID.3 Pro Business gekocht. De auto is van juni '23, een vroeg facelift-model. De auto bevalt prima, wat me echter opvalt is dat de besturing onrustig/zoekerig is, duidelijk slechter dan bij de vorige ID.3.
Wat me bij de proefrit opviel was dat de voorbanden, vooral links, aan de buitenzijde flink weggevreten was. Het profiel was rondom maar net aan en voor de aflevering zijn er bij de dealer vier nieuwe banden (Goodyear) gemonteerd, dezelfde banden die origineel ook door de fabriek worden gemonteerd.
Zouden die vreetsporen op de oude banden te maken kunnen hebben met de uitlijning en zou dit ook tot gevolg kunnen hebben dat de auto minder fijn stuurt? Of zijn er ervaringen met het faceliftmodel dat de besturing minder fijn is t.o.v. het eerste model?
Wat me bij de proefrit opviel was dat de voorbanden, vooral links, aan de buitenzijde flink weggevreten was. Het profiel was rondom maar net aan en voor de aflevering zijn er bij de dealer vier nieuwe banden (Goodyear) gemonteerd, dezelfde banden die origineel ook door de fabriek worden gemonteerd.
Zouden die vreetsporen op de oude banden te maken kunnen hebben met de uitlijning en zou dit ook tot gevolg kunnen hebben dat de auto minder fijn stuurt? Of zijn er ervaringen met het faceliftmodel dat de besturing minder fijn is t.o.v. het eerste model?
Zoekerigheid komt door slechte banden of slechte uitlijning. Banden heb je al vervangen, dan blijft uitlijning over. Bij onze ID4, maar ook bij onze ID3 (beide pre-facelift) gingen de buitenkanten van de voorbanden er ook snel aan. Komt denk ik door het hoge gewicht. De banden krijgen veel te verduren in bochten. Dan is er ook nog de korte draaicirkel.Dommelsch93 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:14:
Laat hem maar eens uitlijnen, denk dat dat je probleem wel verhelpt.
@Dommelsch93Firstconnection schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:21:
[...]
Zoekerigheid komt door slechte banden of slechte uitlijning. Banden heb je al vervangen, dan blijft uitlijning over. Bij onze ID4, maar ook bij onze ID3 (beide pre-facelift) gingen de buitenkanten van de voorbanden er ook snel aan. Komt denk ik door het hoge gewicht. De banden krijgen veel te verduren in bochten. Dan is er ook nog de korte draaicirkel.
Laat hem maar eens uitlijnen, denk dat dat je probleem wel verhelpt.
Iets waar je zelf op voorhand al vrij gemakkeijk naar kunt gaan kijken is de bandenspanning. Een te lage of te hoge bandenspanning geeft vaak ook een 'zoekerig' gedrag in de stuureigenschappen. Wat mijn persoonlijke beleving is is dat veel bandenbedrijven / fastfitters én helaas ook (merk) dealers de bandenspanningen voor EV's niet aanpassen op het extra gewicht van een EV waardoor deze vaak véél te laag gezet wordt (wat ook veel extra bandenslijtage oplevert).
Op www.watismijnbandenspanning.nl hanteren ze wel de correcte waarden waarbij ze ook rekening houden met een zo gunstig mogelijk stroomverbruik (op basis van het kenteken en de bandenmaat van de auto).
Vergeet ná het aanpassen van de bandenspanning niet om dat altijd middels een 'reset' van die spanning aan te geven in de auto anders ga je daar geheid weer (onnodige) meldingen van terug zien in/op je entertainment systeem..... (is iets wat helaas ook vaak vergeten wordt bij een 'professionele bandenwissel').
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 28-12-2025 18:05 ]
Ben benieuwd naar de uitkomst. Recent een 5j oude tweedehands gekocht en nu ook deze melding. Verder een fijne auto, maar zon melding (die ook blijft na snelwegrijden) is niet zo fijntcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:49:
[Knip]
Veel kans dat de originele, af-fabriek gemonteerde, 12V boord-accu er nog in staat en dat deze inmiddels aan vervanging toe is. Méten is weten.....(maar waarschijnlijk heb je daar zelf niet de juiste apparatuur voor in bezit, een multimeter kan wel meten maar geen belasting van het hele systeem simuleren). Het zélf vervangen van een 12V boord-accu is tegenwoordig helaas ook geen sinecure meer doordat de nieuwe accu aangemeld moet worden in de boordcomputer (wat dus ook niet meer simpel door iedereen uitgevoerd kan worden zónder daarbij de juiste electronische hulpmiddelen te gebruiken).ronaldvp schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:05:
[...]
Ben benieuwd naar de uitkomst. Recent een 5j oude tweedehands gekocht en nu ook deze melding. Verder een fijne auto, maar zon melding (die ook blijft na snelwegrijden) is niet zo fijn
[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 28-12-2025 18:14 ]
Hmm, veel dank voor het meedenken! Dat klinkt dan inderdaad als werk voor de professional. Ik lees op sommige plekken op internet dat dit soms nog als coulance door VW wordt gedaa , omdat er eerder een terugroepactie was. Denk je dat ik kans maak?Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:08:
[...]
Veel kans dat de originele, af-fabriek gemonteerde, 12V boord-accu er nog in staat en dat deze inmiddels aan vervanging toe is. Méten is weten.....(maar waarschijnlijk heb je daar zelf niet de juiste apparatuur voor in bezit, een multimeter kan wel meten maar geen belasting van het hele systeem simuleren). Het zélf vervangen van een 12V boord-accu is tegenwoordig helaas ook geen sinecure meer doordat de nieuwe accu aangemeld moet worden in de boordcomputer (wat dus ook niet meer simpel door iedereen uitgevoerd kan worden zónder daarbij de juiste electronische hulpmiddelen te gebruiken).
Anders contact met de verkoper. Is nog binnen onze garantieperiode.
Zal waarschijnlijk geen coulance werkje door VW meer worden. De afschrijving van een verbruiks / slijtage artikel zoals een 12V boord-accu is na een jaartje of drie wel klaar héronaldvp schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:39:
[...]
Hmm, veel dank voor het meedenken! Dat klinkt dan inderdaad als werk voor de professional. Ik lees op sommige plekken op internet dat dit soms nog als coulance door VW wordt gedaa , omdat er eerder een terugroepactie was. Denk je dat ik kans maak?
Anders contact met de verkoper. Is nog binnen onze garantieperiode.
12v waarschuwing is inmiddels weer verdwenen.ronaldvp schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:05:
[...]
Ben benieuwd naar de uitkomst. Recent een 5j oude tweedehands gekocht en nu ook deze melding. Verder een fijne auto, maar zon melding (die ook blijft na snelwegrijden) is niet zo fijn
Ik had deze melding laatst.tcw82 schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:36:
[...]
12v waarschuwing is inmiddels weer verdwenen.
:strip_exif()/f/image/sI3JWb1rHTvSlIiRibYkCPft.png?f=user_large)
Bleek dat de camera welke bij mij geïntegreerd is achter de spiegel tijdens het laden aan bleef staan.Bediening via de app op dit moment niet mogelijk
De 12-volt-accu heeft te weinig energie. Bij het volgende gebruik van de auto wordt deze weer automatisch opgeladen.
:strip_exif()/f/image/aizm5HAnyu3lOKoMguEaJxFN.jpg?f=fotoalbum_large)
Range is niet slecht voor een vijf jaar oud beestje.
Ik volg wat ID.x gerelateerde Feestboek pagina's, en de afgelopen dagen komen er veel berichten voorbij over (bijna) defecte 12V accu's. Zal wel met het weer te maken hebben.
Bij een oudere auto kreeg je natuurlijk nooit meldingen op je telefoon. Je auto startte simpelweg gewoon niet meer 😅
Bij een oudere auto kreeg je natuurlijk nooit meldingen op je telefoon. Je auto startte simpelweg gewoon niet meer 😅
Vaak bu'j te bang!
Nog 16 uur schat ik in, dan zal ik wel te horen krijgen hoe erg alles wel of niet is.-tom-562 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:00:
Ik volg wat ID.x gerelateerde Feestboek pagina's, en de afgelopen dagen komen er veel berichten voorbij over (bijna) defecte 12V accu's. Zal wel met het weer te maken hebben.
Check in de app of je de setting 'Optimised battery use' aan hebt staan of niet.
Bij uit: de 12V accu wordt niet bijgeladen door de HV accu als de auto geparkeerd staat
Bij aan: de 12V accu wordt continue op peil gehouden door de HV accu.
Je krijg een waarschuwing 'may impact range' als je het aanzet, maar het verbruik van de 12v componenten is zo laag, dat dat bijna verwaarloosbaar is.
Klopt die staat aan. Echter geparkeerd ging de camera tijdens het laden lekker door. Aangezien ik nog wacht op verzwaring en Peblar laadpunt duren laadsessies soms heeel lang met 2300W.Firstconnection schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:59:
[...]
Check in de app of je de setting 'Optimised battery use' aan hebt staan of niet.
Bij uit: de 12V accu wordt niet bijgeladen door de HV accu als de auto geparkeerd staat
Bij aan: de 12V accu wordt continue op peil gehouden door de HV accu.
Je krijg een waarschuwing 'may impact range' als je het aanzet, maar het verbruik van de 12v componenten is zo laag, dat dat bijna verwaarloosbaar is.
Je hebt zo'n FitcamX toch? Die heb ik ook.TFX77 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:33:
[...]
Klopt die staat aan. Echter geparkeerd ging de camera tijdens het laden lekker door. Aangezien ik nog wacht op verzwaring en Peblar laadpunt duren laadsessies soms heeel lang met 2300W.
Je zegt dat die tijdens laden aanstaat. Da's gek. Dat je 12V accu een foutmelding geeft terwijl je de juiste optie wel aan hebt staan maakt het nog vreemder.
Zal de volgende keer als ik laad er eens op letten of de Fitcam aan blijft (bij een afgesloten auto).
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Nee niet echt. De HV accu laat de 12v accu alleen op tijdens het rijden/als het contact aan staat. Dus staat de auto geparkeerd en op de oplader dan staat de FitcamX aan echter wordt de 12v accu niet geladen.AvK schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:16:
[...]
Je hebt zo'n FitcamX toch? Die heb ik ook.
Je zegt dat die tijdens laden aanstaat. Da's gek. Dat je 12V accu een foutmelding geeft terwijl je de juiste optie wel aan hebt staan maakt het nog vreemder.
Zal de volgende keer als ik laad er eens op letten of de Fitcam aan blijft (bij een afgesloten auto).
Dus ik moet er in mijn geval aan denken als ik ga laden via de thuislader, de camera power knop 10 seconden indrukken, dan gaat hij uit.
Eerste maand met de nieuwe ID.3 Pro S. Inmiddels zo'n 3600km op de teller staan, want weekje wintersport in Oostenrijk tikt lekker aan. Verbruik in de koud (temperatuur flink onder de nul) is echt een stuk beter vergeleken met ID.3 1st Edition, ook de veel snellere laadcurve is echt een verbetering. Waar ik hiervoor nog gerust 45 minuten kon wachten bij de fast charger voor 300km rijden, was dit echt max 30 minuten werk en kon ongeveer 420km+ rijden met 90%. Het was vaker meer dan 100kWh, dan er onder.
Nu is het gewoon minder energie sparen en ook gewoon meerijden met 120km/u op de Autobahn. Wel een irritante fout in de software gevonden. Blijkbaar als mijn vrouw haar ingestelde stoel als bestuurders selecteert, ging bij de passagierstoel de massagestand aan op standje "Oost-Duitse kogelstootsters"
In een keer naar huis rijden vanuit Oostenrijk was een serieuze optie, maar het was ook op de terugweg bij München en Ingolstadt nogal drama. Ok, de mensen die richting Oostenrijk hadden meer... fileleed.
En liet de ID.3 mij nu een beetje driften in de sneeuw
Nu is het gewoon minder energie sparen en ook gewoon meerijden met 120km/u op de Autobahn. Wel een irritante fout in de software gevonden. Blijkbaar als mijn vrouw haar ingestelde stoel als bestuurders selecteert, ging bij de passagierstoel de massagestand aan op standje "Oost-Duitse kogelstootsters"
In een keer naar huis rijden vanuit Oostenrijk was een serieuze optie, maar het was ook op de terugweg bij München en Ingolstadt nogal drama. Ok, de mensen die richting Oostenrijk hadden meer... fileleed.
En liet de ID.3 mij nu een beetje driften in de sneeuw
ID.3 Pro S Limited Edition
Oke, helder. Je rijdt schijnbaar te weinig om de 12V accu te laden. Kan het me bijna niet voorstellen. Maar dan nog kan zo'n cameraatje die 12V accu toch niet leeg trekken? Geloof er niks van.TFX77 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:14:
[...]
Nee niet echt. De HV accu laat de 12v accu alleen op tijdens het rijden/als het contact aan staat. Dus staat de auto geparkeerd en op de oplader dan staat de FitcamX aan echter wordt de 12v accu niet geladen.
Dus ik moet er in mijn geval aan denken als ik ga laden via de thuislader, de camera power knop 10 seconden indrukken, dan gaat hij uit.
Nogmaals: Zal met de koude te maken hebben.
En ik ga kijken of bij mij tijdens laden de camera inderdaad aan staat.
Kom ik op terug.
[ Voor 6% gewijzigd door AvK op 29-12-2025 19:42 ]
Hmm, vandaag de eerste softwarebug meegemaakt. Tijdens het rijden hoorde ik ineens "de verbinding met de pechservice wordt gemaakt" o.i.d., en ineens begon de auto uit zichzelf de pechservice van de lokale dealer te bellen
Snel via het scherm de oproep maar geannuleerd
Vaak bu'j te bang!
Ik heb hier ook een FitcamX gemonteerd in m'n ID.3 en hier blijft de camera volledig uitgeschakeld op het moment dat de auto van het contact af staat. Ding is aangesloten op de voeding van de regensensor middels het door FitcamX meegeleverde 'Y-Kabeltje' wat die voeding splitst en de regensensor kan alleen maar werken met ingeschakeld contact.AvK schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:40:
[...]
Oke, helder. Je rijdt schijnbaar te weinig om de 12V accu te laden. Kan het me bijna niet voorstellen. Maar dan nog kan zo'n cameraatje die 12V accu toch niet leeg trekken? Geloof er niks van.
Nogmaals: Zal met de koude te maken hebben.
En ik ga kijken of bij mij tijdens laden de camera inderdaad aan staat.
Kom ik op terug.
Wil dus helaas ook zeggen dat de camera niets doet met de 'collision recording' optie tijdens het geparkeerd staan, maar da's ook niet meer dan logisch.
Ik heb het afgelopen jaar één keer een storing gehad welke zichzelf automatisch doorzette naar de dealer. De auto dacht dat er iets mis was met de S.O.S. module en melde dat aan de dealer. Na een 'reboot' van de auto, doordat ik inmiddels op m'n werk gearriveerd was, werd de melding ook weer automatisch ingetrokken. Het controle lampje behorende bij die S.O.S. module was de gehele tijd gewoon 'groen' aan het branden...-tom-562 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:09:
Hmm, vandaag de eerste softwarebug meegemaakt. Tijdens het rijden hoorde ik ineens "de verbinding met de pechservice wordt gemaakt" o.i.d., en ineens begon de auto uit zichzelf de pechservice van de lokale dealer te bellen![]()
Het is weer kwakkelend koud en daardoor krijg ik steeds vaker de 12V melding. Odbeleven geeft een voltage aan van 15 tot 15,6V. Accu zou nu een anderhalf jaar oud moeten zijn.
Nog meer mensen die met een vrij nieuwe accu hier problemen mee ervaren? Juist wanneer het koud is is het fijn om te kunnen voorverwarmen.
Nog meer mensen die met een vrij nieuwe accu hier problemen mee ervaren? Juist wanneer het koud is is het fijn om te kunnen voorverwarmen.
15-15.6 Volt? Waarvan.
Een normale accu heeft in volledig geladen staat ongeveer 12.7 Volt. Het laden van een accu wordt normaal gesproken 13.8 en 14.6 volt gedaan. Langdurig Boven de 15 volt gaat je accu kapot.
Een normale accu heeft in volledig geladen staat ongeveer 12.7 Volt. Het laden van een accu wordt normaal gesproken 13.8 en 14.6 volt gedaan. Langdurig Boven de 15 volt gaat je accu kapot.
Als je het echte voltage wil weten met je even "Geoptimaliseerd accugebruik" uitzetten. Als je nu met ODB uitleest is je HV je LV aan het opladen en dus rond de 15V.burnoutpc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:37:
Het is weer kwakkelend koud en daardoor krijg ik steeds vaker de 12V melding. Odbeleven geeft een voltage aan van 15 tot 15,6V. Accu zou nu een anderhalf jaar oud moeten zijn.
Één accucel heeft idealiter 2.3 Volt DC aan capaciteit en een '12V' boordaccu herbergt 6 van dat soort cellen => 13.8V DC voor een nieuw exemplaar.Athome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:42:
15-15.6 Volt? Waarvan.
Laadspanning is in deze temperaturen hoger, en idd, dan komt ie boven de 15V. Ask me how I know; mijn versterkers gaan niet meer aan boven de 15V als een soort van protect modus. Moet eerst half uurtje op pad zijn en dan zakt de 12V accu naar onder 15V en springen ze aan.
Accu is een AGM type geloof ik, die kunnen met deze spanningen werken
Wat vreemd. Ik lees hier maar mee uit interesse maar onze Skoda Kodiaq deed gisteren net hetzelfde. Nooit eerder gehad. Blijft toch iets bijzonder die VAG software.-tom-562 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:09:
Hmm, vandaag de eerste softwarebug meegemaakt. Tijdens het rijden hoorde ik ineens "de verbinding met de pechservice wordt gemaakt" o.i.d., en ineens begon de auto uit zichzelf de pechservice van de lokale dealer te bellen![]()
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Je krijgt inderdaad soms wel eens het idee dat software iets is wat ze liever niet doen, maar ach, het hoort er nu eenmaal bij… Maar er liever niet teveel aandacht aan willen besteden.
Tesla doet dat mi toch echt wel beter: de software wordt behandeld als integraal onderdeel en krijgt regelmatig en na jaren nog steeds updates.
Mijn id3 refresh 2023 kreeg vandaag vlak na vertrek plots een zwart scherm en het schermpje achter het stuur kreeg een vreemde kleurstelling…
Auto maar aan de kant gezet en na wat gepruts en de auto paar keer aan en uit, startte alles weer op…. Er dat het soms relatief lang duurt voor carplay fatsoenlijk is opgestart. Zucht 😞
Tesla doet dat mi toch echt wel beter: de software wordt behandeld als integraal onderdeel en krijgt regelmatig en na jaren nog steeds updates.
Mijn id3 refresh 2023 kreeg vandaag vlak na vertrek plots een zwart scherm en het schermpje achter het stuur kreeg een vreemde kleurstelling…
Auto maar aan de kant gezet en na wat gepruts en de auto paar keer aan en uit, startte alles weer op…. Er dat het soms relatief lang duurt voor carplay fatsoenlijk is opgestart. Zucht 😞
Ach, ik reed hiervoor Chinees (MG4), qua software doet VW het toch echt wel een stuk beter!d_marf schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:31:
Je krijgt inderdaad soms wel eens het idee dat software iets is wat ze liever niet doen, maar ach, het hoort er nu eenmaal bij… Maar er liever niet teveel aandacht aan willen besteden.
Vaak bu'j te bang!
De nieuwe software is inderdaad echt rete snel zeg. Heb sinds gisteren de ID.7 (zelfde software) maar ben echt onder de indruk. Hiervoor o.a. een Hyundai IONIQ5 gehad maar de VW doet het echt beter.-tom-562 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:01:
[...]
Ach, ik reed hiervoor Chinees (MG4), qua software doet VW het toch echt wel een stuk beter!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Of wat gaaf voor je zeg. Staat hoog op mijn verlanglijstje 😊LuPo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:15:
[...]
De nieuwe software is inderdaad echt rete snel zeg. Heb sinds gisteren de ID.7 (zelfde software) maar ben echt onder de indruk. Hiervoor o.a. een Hyundai IONIQ5 gehad maar de VW doet het echt beter.
Ik meende te begrijpen dat nieuwere modellen een nieuwer software platform hebben en de oudere platforms niet meer worden doorontwikkeld.
Iemand met meer inzicht in de materie?
Mijn mijn id3 blijf ik gevoelsmatig een beetje steken (2023)
Kleine troost dat het dus nog wel nog minder goed kan zijn….-tom-562 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:01:
[...]
Ach, ik reed hiervoor Chinees (MG4), qua software doet VW het toch echt wel een stuk beter!
Oudere modellen hebben hun laatste major update gehad. Deze krijgen alleen nog 'kleine' updates zoals app verbetering, navigatie en multimedia verbeteringen. Heeft met de hardware te maken.d_marf schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:25:
[...]
Of wat gaaf voor je zeg. Staat hoog op mijn verlanglijstje 😊
Ik meende te begrijpen dat nieuwere modellen een nieuwer software platform hebben en de oudere platforms niet meer worden doorontwikkeld.
Iemand met meer inzicht in de materie?
Mijn mijn id3 blijf ik gevoelsmatig een beetje steken (2023)
Is er een manier om tijdens stapvoets rijden de camera geforceerd aan te zetten bij een ID.4 van 2025? Zitten hier met een nauwe doorgang bij een parkeergarage waarbij camera beeld aan de voorzijde handig zou zijn.
Gaat hij dan direct uit? Bij mijn ID.4 (2020) blijft hij aan tot circa 10~15 km/u (weet de grens niet uit m'n hoofd).buzzlightyear schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:09:
Is er een manier om tijdens stapvoets rijden de camera geforceerd aan te zetten bij een ID.4 van 2025? Zitten hier met een nauwe doorgang bij een parkeergarage waarbij camera beeld aan de voorzijde handig zou zijn.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Riep er iemand software? Deze week weer een bijzondere gehad: Snelheidsmeter en lane-assist vastgelopen, en auto remde ook niet meer af op motor bij loslaten gas in B-stand. Gelukkig heeft het ding nog remschijven die wel reageren..
Entertainment systeem bleef ook herstarten (niet dat dat bijzonder is, want dat ding doet niet anders dan vastlopen).
Entertainment systeem bleef ook herstarten (niet dat dat bijzonder is, want dat ding doet niet anders dan vastlopen).
Als het goed is kan dat via P-assist menu (P met vierkantje erom). Sluit wel af boven bepaalde snelheid inderdaad.buzzlightyear schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:09:
Gaat inderdaad uit boven bepaalde snelheid. Het betreft een grote garage waardoor je al snel boven de 15 km/u uitkomt waardoor camera uitgaat. Bij de uitgang wil ik hem weer aanzetten maar dat lukt enkel geforceerd door dichtbij een rand te komen. Zou handig zijn als ik hem daar handmatig kan aanzetten.pietermx schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:20:
[...]
Gaat hij dan direct uit? Bij mijn ID.4 (2020) blijft hij aan tot circa 10~15 km/u (weet de grens niet uit m'n hoofd).
Odbeleven gaf ook geregeld de melding accu overbelast. Ik laat de boel iig even controleren bij de dealer.
Solosmots schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:49:
Laadspanning is in deze temperaturen hoger, en idd, dan komt ie boven de 15V. Ask me how I know; mijn versterkers gaan niet meer aan boven de 15V als een soort van protect modus. Moet eerst half uurtje op pad zijn en dan zakt de 12V accu naar onder 15V en springen ze aan.
Sinds begin deze week staat mijn nieuwe tweedehandse ID.3 1st Plus hier voor de deur. Wat een heerlijke auto!
Fijne jaarwisseling allemaal
Fijne jaarwisseling allemaal
Oh. Zal nog eens checken met die optie uit dan. 👍TFX77 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:49:
[...]
Als je het echte voltage wil weten met je even "Geoptimaliseerd accugebruik" uitzetten. Als je nu met ODB uitleest is je HV je LV aan het opladen en dus rond de 15V.
Wat raar dat iedere reguliere accu (valt AGM ook onder) dan gewoon rond de 12.5/12.7 volt blijft zitten als deze niet aan de lader hangt. Een Lithium accu zit wel boven de 13 volt.Will_M schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:12:
[...]
Één accucel heeft idealiter 2.3 Volt DC aan capaciteit en een '12V' boordaccu herbergt 6 van dat soort cellen => 13.8V DC voor een nieuw exemplaar.
Rond de 13 Volt kan voor een gewone accu kan wel maar dan is deze net van de lader af. Als de accu aangesloten zit in een voertuig. Zakt het voltage al heel snel terug naar de eerdere genoemde 12.5/12.7 volt. Vanaf daar gaat het langzamer verder naar beneden.
https://www.litime.de/nl/...status-batterij-tabel-12v
Als je zegt dat dit niet klopt, dan heb ik altijd hele rare accu's in mijn motorfiets zitten. Op mijn motor controleer ik al jaren regelmatig hoe de voltage is. Dit omdat de motor veel meer stilstaat dan de auto.
Ik wil niemand flamen, maar als er wordt gezegd "een cell heeft een DC capaciteit van 2.3V" dan is er weinig kaas van gegeten.Athome schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:58:
[...]
Als je zegt dat dit niet klopt, dan heb ik altijd hele rare accu's in mijn motorfiets zitten. Op mijn motor controleer ik al jaren regelmatig hoe de voltage is. Dit omdat de motor veel meer stilstaat dan de auto.
Capaciteit druk je uit in Ampère-Uur en is onafhankelijk van voltage. Het is onmogelijk om een 12V AGM (loodzuur) accu te vergelijken met een 12V LiFePO4 accu.
De eerstgenoemde bestaat uit 6 cellen met een nominale spanning van 2V en de ander uit 4 cellen met een nominale spanning van 3.2V.
Daarnaast varieert de spanning afhankelijk van de SOC bij beide nogal. Een AGM ontlaadt redelijk lineair qua spanning, maar een LiFePO4 niet. Sterker nog, het is onmogelijk om aan de spanning de werkelijke SOC af te leiden.
Qua laadspanning zit een AGM iets hoger dan de traditionele flooded startaccu van weleer, en wordt begrenst door het kookpunt van de accuvloeistof. In de winter kan de laadspanning dus wat hoger zijn dan in de zomer. Bij LiFePO4 is het eigenlijk altijd identiek, want andere chemie en geen kookpunt.
spanning 12V AGM accu in rust bij 100% SOC: ~12.7V. Max bulk/absorption charge voltage: ~15.3V bij O°C
spanning 12V LiFePO4 accu in rust bij 20%~80% SOC: 13.6V. Max charge cutoff voltage: 14.6V (3.65V per cell)
[ Voor 4% gewijzigd door Firstconnection op 31-12-2025 15:06 ]
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/mOBye15g3SBBfjSHkZxwj9Su.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sg8Axt15G5MOJwbbpcN0v0f5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2wC6Pr1CPMXwvFKgUxcCNgah.jpg?f=fotoalbum_large)