Derbiss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:14:
Hallo iedereen, het is nog even maar ik ga binnenkort moeten switchen van auto. Wellicht zal ik full electric moeten gaan (niet echt fan van want ik heb liever de zekerheid van hibryde - zeker ifv op vakantie te gaan naar Oostenrijk in winter) maar ik heb niet veel keuze. Ik ken de voordelen ed wel van electrisch rijden. Alleen.. budgetwise denk ik dat de ID4 mijn beste keuze zal zijn (ID5 kan misschien maar heel basic). Ik heb 2 jongens (12 en 10) en een vrouw (ha) dus mijn vraag aan de eigenaars/gebruikers..
Is de ID4 praktisch? Ruimte? Interessant om te gebruiken als familiewagen? Feel free

Hoi een maand geleden een ID4 aangeschaft. En inderdaad op de occasion markt is de ID4 heel scherp geprijsd nu. Zeker de 77kwh versie, daar zou ik ook zeker voor gaan! Ik heb wel een MY22 model niet een MY21 model. De 1st is wel beter aangekleed, maar ik wilde liever een wat nieuwer bouwjaar waar mogelijk de eerste kinderziektes uitgehaald waren.
Ik heb 3 kinderen en ben recent een week op vakantie gegaan naar Luxemburg. En van de zomer naar Oostenrijk. Wat mij echt verraste is dat de ID.4 behoorlijk zuinig was. Over de gehele rit was het gemiddelde verbruik net geen 15kwh per 100km. En dat voor een auto die +-2100 kg weegt. Kofferbak was voldoende maar nog steeds wel tot aan de nok toe aan gevuld. Ruimte voorin als achterin dikke voldoende. In de zomer mag je wel een bereik van 400 tot 450 verwachten. In de winter zal het eerder rond de 350 a 380 zijn gok ik.
Comfort op de snelweg is erg goed. Ik vindt de comfort in de stad wat minder. Auto stuitert mij te veel. Soms heb ik zelf het idee dat als ik een bocht neem vanaf een verhoogde uitrit dat een wiel even geen contact maakt met het weg dek. Maar goed je kan niet alles hebben denk ik.
Wat ik verder wel heel erg mis een achteruitrijcamera. De auto is zeer onoverzichtelijk naar achteren toe. Misschien is het nog gewenning maar ik kan slecht inschatten hoever ik van de stoeprand afsta bijvoorbeeld.
Ow en een trekhaak die mis ik toch ook nog wel. Is toch wel handig zo nu en dan.
Wat mij wel tegenviel is de laadsnelheid.
De auto zou kunnen tot 125kw maar hoger dan 95kw heb ik nog niet gehaald.
Maar goed vaak is het tijdens het laden even naar het toilet, wat drinken, benen strekken en eigenlijk in die tijd is de auto weer voldoende opgeladen om door te gaan.