Heb de download geprobeerd, netjes USB-C geformatteerd etc, maar volgens mij zijn deze kaarten niet voor ID's bedoeld, maar voor de brandstofauto's etc. Ze doen niets op software versie 3.* in ieder geval. Kaarten van VW ID.* gaan altijd over OTA voor zover ik weet.d_marf schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:22:
Een navigatie software vraag betreffende mijn id3 versie 2023.
Ik heb de VW navigatie draaien met database 2508 (augustus 2025 staat dat voor heb ik begrepen), overigens geen abonnement meer, die was blijkbaar maar 2 jaar geldig.
Nu vond ik bij toeval op de VW website, onder mijn account en dan uiteraard ingevuld welke VW ik heb, dat er een 30GB grote download is met de laatste navigatie data.
Nu staat bij de download echter dat deze van november 2024 is.
Is deze download helemaal apart van wat er draait in de auto qua OTA-update?
Loopt de VW website enorm achter?
Nu wil ik het uiteraard wel proberen, maar omdat ik daarvoor eerst een USB-C stick moet aanschaffen, wilde ik mijzelf eerst verder informeren hoe het nou precies zit.
Heeft iemand ervaring of een idee welke mij verder kan helpen?
d_marf schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:22:
Een navigatie software vraag betreffende mijn id3 versie 2023.
Ik heb de VW navigatie draaien met database 2508 (augustus 2025 staat dat voor heb ik begrepen), overigens geen abonnement meer, die was blijkbaar maar 2 jaar geldig.
Nu vond ik bij toeval op de VW website, onder mijn account en dan uiteraard ingevuld welke VW ik heb, dat er een 30GB grote download is met de laatste navigatie data.
Nu staat bij de download echter dat deze van november 2024 is.
Is deze download helemaal apart van wat er draait in de auto qua OTA-update?
Loopt de VW website enorm achter?
Nu wil ik het uiteraard wel proberen, maar omdat ik daarvoor eerst een USB-C stick moet aanschaffen, wilde ik mijzelf eerst verder informeren hoe het nou precies zit.
Heeft iemand ervaring of een idee welke mij verder kan helpen?
Ik had niet de juiste usb stick. Dus ben gestopt.tcw82 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:04:
Goede middag... op deze stormachtige (mid)dag had ik het plan opgevat te controleren of de kaart in de auto up to date is. Dus, naar myvolkswagen, handleiding gelezen, filetje (30 gb) gedownload, memory stick geregeld...
Dus... Op naar de auto. eerste stap.. welke versie zit er in.
[...]
In het menu kom daar 25.08 uit. Als ik de handleiding goed begrijp is dat jaar 2025, maand 08 (augustus).
Maar nu... De versie die je "automatisch" krijgt als je online je auto hebt ingevoerd is (als ik deze bestandsnaam goed lees) november 2023?
Bestandsnaam:
[...]
Beschrijving:
[...]
Kan dat?
Soort van geluk bij ongeluk, ik had alleen USB A memory stick, echter, de auto is helemaal USB C. Het kaartlees station dat ik had mag niet van de auto, dus toen had ik opeens tijd om hier nog eens een vraag te stellen. Gaat dit goed met die kaart? Is mijn auto recenter dan de online versie van VW? Of mis ik iets?
Het viel me wel op dat hele nieuwe weggetjes wel in de auto te zien zijn. Geen idee of dat een toevalligheid was.
Gaat om dit weggetje, is ergens afgelopen jaar geopent.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 19:07 ]
Wel bijzonder dan dat ze de download laten verschijnen terwijl in mijn ve account alleen maar een id3 genoemd staat.AndriesLouw schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Heb de download geprobeerd, netjes USB-C geformatteerd etc, maar volgens mij zijn deze kaarten niet voor ID's bedoeld, maar voor de brandstofauto's etc. Ze doen niets op software versie 3.* in ieder geval. Kaarten van VW ID.* gaan altijd over OTA voor zover ik weet.
Mooi dat jij het al hebt geprobeerd en de uitkomst wilde delen. Bedankt! 🙏
Al geprobeerd hem los te wippen en gewoon weer goed aan te drukken? Zover ik weet zit er op die hoek geen clipje dus het zit meer in het midden los.HouterBend schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:45:
Ik [Afbeelding]kwam er vanmorgen achter dat de plastic afdekking aan één kant van de afstandsbediening deels los was gekomen. (Zie foto) Het lukt me niet om die weer in de juiste positie te drukken.
Heeft iemand dit ook gehad? En heb je het kunnen (laten) fixen?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Met een scherp maar toch bot voorwerp (geodriehoek oid) in de rand duwen.
Is een beetje vreemde constructie.
Is een beetje vreemde constructie.
Gewoon de sleutel zelf gebruiken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zelfde probleem gehad met keyfob, dit filmpje weer gevolgd om de boel weer goed te krijgen: YouTube: Reassemble VW ID3, ID4, ID5, ID Buzz, Cupra, Golf Keyfob in 2 minutes
Binnenkort deze thread aanpassen naar de ID.Tiguan/ID.Golf/ID.Polo
https://www.autoweek.nl/a...iguan-komt-hem-vervangen/
Nou ja “binnenkort”. Volgens deze https://www.autoblog.com/...27-volkswagen-id-4-update gaat dat toch echt over het 2027 model als het meezit.spencer_830 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:30:
Binnenkort deze thread aanpassen naar de ID.Tiguan/ID.Golf/ID.Polo
Wel jammer. Mijn Passat is einde lease en ik ben nu aan het kijken naar een EV. De ID4 staat ook op de shortlist, net als de Seat, Skoda en Ford versies ervan.
Wel behoorlijk raar om te merken dat Skoda plotseling het premium merk is als je kijkt naar het interieur. Wat een goedkoop ding is die ID4 dan zeg. Het verschil met een ID7 is ook absurd groot. Maar wie weet ziet de ID4 er straks ook zo uit
Het rijd goed en soepel voor een SUV ondanks het gebruikelijke gewaggel over hobbels en slecht wegdek, maar die vreselijke armsteunen, rare middenconsole, reflecterend dashboard en gebrek aan gewone knoppen en deels omslachtige menu’s is toch wel erg jammer. Dat doet Skoda toch een heel stuk beter.
De touch knoppen op het stuur in de Ford zijn dan weer nog waardelozer dan die in de ID4. Dus het kan nóg erger
De Ford is ook een stuk duurder, dus het zal uiteindelijk wel gaan tussen een ID4 Limited Edition met wat opties en een Elroq 85 met opties. Helaas dan weer geen panorama dak mogelijk op die laatste. Je kunt niet alles hebben
Luxe problemen dus
Ik kon in dit topic niks vinden over een andere middenconsole en armsteunen. Dus daar zal wel niks aan te doen zijn.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik zat afgelopen jaar met hetzelfde luxe probleem: de Elroq 85 Business of ID.4 Pro Limited, uiteindelijk toch voor de VW met assist pro pakket gegaan; De Elroq lijkt in eerste instantie goedkoper, maar veel zit bij de Skoda achter prijzige optie pakketen: kleur keuze, met je voet de achterklep openen, voorruit verwarming, automatisch inparkeren, 360 graden camera, dat soort dingen. De laatste twee parkeer functies zitten bij de VW ook achter een optie pakket, maar die is een stuk betaalbaarder.Mars Warrior schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Nou ja “binnenkort”. Volgens deze https://www.autoblog.com/...27-volkswagen-id-4-update gaat dat toch echt over het 2027 model als het meezit.
Wel jammer. Mijn Passat is einde lease en ik ben nu aan het kijken naar een EV. De ID4 staat ook op de shortlist, net als de Seat, Skoda en Ford versies ervan.
Wel behoorlijk raar om te merken dat Skoda plotseling het premium merk is als je kijkt naar het interieur. Wat een goedkoop ding is die ID4 dan zeg. Het verschil met een ID7 is ook absurd groot. Maar wie weet ziet de ID4 er straks ook zo uit![]()
Het rijd goed en soepel voor een SUV ondanks het gebruikelijke gewaggel over hobbels en slecht wegdek, maar die vreselijke armsteunen, rare middenconsole, reflecterend dashboard en gebrek aan gewone knoppen en deels omslachtige menu’s is toch wel erg jammer. Dat doet Skoda toch een heel stuk beter.
De touch knoppen op het stuur in de Ford zijn dan weer nog waardelozer dan die in de ID4. Dus het kan nóg erger.
De Ford is ook een stuk duurder, dus het zal uiteindelijk wel gaan tussen een ID4 Limited Edition met wat opties en een Elroq 85 met opties. Helaas dan weer geen panorama dak mogelijk op die laatste. Je kunt niet alles hebben![]()
Luxe problemen dus
Ik kon in dit topic niks vinden over een andere middenconsole en armsteunen. Dus daar zal wel niks aan te doen zijn.
Grappig dat je voorkeur gaat naar het interieur van de Elroq, ik was namelijk juist erg gecharmeerd van de afwerking van de ID.4. Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de wegMars Warrior schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Nou ja “binnenkort”. Volgens deze https://www.autoblog.com/...27-volkswagen-id-4-update gaat dat toch echt over het 2027 model als het meezit.
Wel behoorlijk raar om te merken dat Skoda plotseling het premium merk is als je kijkt naar het interieur. Wat een goedkoop ding is die ID4 dan zeg. Het verschil met een ID7 is ook absurd groot. Maar wie weet ziet de ID4 er straks ook zo uit![]()
De touch knoppen op het stuur in de Ford zijn dan weer nog waardelozer dan die in de ID4. Dus het kan nóg erger.
De Ford is ook een stuk duurder, dus het zal uiteindelijk wel gaan tussen een ID4 Limited Edition met wat opties en een Elroq 85 met opties. Helaas dan weer geen panorama dak mogelijk op die laatste. Je kunt niet alles hebben![]()
Luxe problemen dus
In snap het geklaag over die touchknoppen trouwens niet in al de reviews. Bij mij werkt het echt prima.
De ID4 heeft in Amerika volgens mij wel een middentunnel console, of hoe je het wilt noemen.
Edit: de Chinese ID4 heeft een 'normale' middenconsole.
https://www.vwidtalk.com/...hn-usa-version-id-4.4861/
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 21-01-2026 00:08 ]
Vaak bu'j te bang!
Als ik de 85 Business Edition neem, dan hoef ik enkel het Business Upgrade pakket - Plus en DCC te nemen om op €46k uit te komen.AutCha schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Ik zat afgelopen jaar met hetzelfde luxe probleem: de Elroq 85 Business of ID.4 Pro Limited, uiteindelijk toch voor de VW met assist pro pakket gegaan; De Elroq lijkt in eerste instantie goedkoper, maar veel zit bij de Skoda achter prijzige optie pakketen: kleur keuze, met je voet de achterklep openen, voorruit verwarming, automatisch inparkeren, 360 graden camera, dat soort dingen. De laatste twee parkeer functies zitten bij de VW ook achter een optie pakket, maar die is een stuk betaalbaarder.
De zaken die jij noemt (360 graden camera, trained parkassist) zitten dan weer in een duurder pakket waar ik niks mee heb, dus te duur voor die ene optie die ik leuk vind. Neem ik de 60 BE dan kan ik makkelijk (qua budget) de Maxx erbij nemen, maar dan weer geen DCC, want enkel verkrijgbaar op de 85 versie
De ID.4 Limited Edition met Assistance Pakket Plus, Sport Pakket Plus (DCC) en Panoramadak tikt net niet de €48k aan. Zonder panoramadak zit je rond de €47k.
Dus helemaal vergelijken gaat niet qua prijs en opties. Het blijven keuzes en dus compromissen. Goed en ontspannen kunnen zitten is voor mij daarbij wel belangrijk. Vandaar dat ik - met mijn eigen stoel - het gedoe rondom de armsteunen en middenconsole vervelend vind bij de ID.4. Als dat opgelost kan worden, dan heb ik denk ik liever het panoramadak dan de betere afwerking
O zeker, schoonheid en gemak is erg afhankelijk van de persoon. Ik vond het verschil dus groot, zeker als je ook even in de ID.7 gaat zitten en rijden. Net alsof je in een ander merk auto zit. Volgens de verkopers zal de nieuwe ID.3/4 ook die kant op gaan. Het aantal klachten over de bediening van de ID.4 schijnt behoorlijk groot te zijn.Grappig dat je voorkeur gaat naar het interieur van de Elroq, ik was namelijk juist erg gecharmeerd van de afwerking van de ID.4. Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.
Ik vond dus de stuurknoppen nog meevallen. De sliders die ik ook op mijn Passsat heb vind ik dan weer helemaal niks. Dat gaat tevaak fout en zorgt ook voor afleiding. Het is ongelooflijk dat iemand heeft bedacht dat dat beter is dan knoppen die je blindelings kunt bedienen doordat je de klikjes kan voelen. Alsof VW alle ergonomen ontslagen heeft en managers keuzes zijn gaan maken.
Ik zit graag beetje breed met mijn armen. Rechter arm / hand op de middenconsole en armsteun. In de ID.4 is dat dus onmogelijk omdat de armsteun veels te smal is, en er geen middenconsole is waar je wat aan hebt. Het is gewoon één groot gat.-tom-562 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:48:
[...]
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de weg
In snap het geklaag over die touchknoppen trouwens niet in al de reviews. Bij mij werkt het echt prima.
En zoals je hier ziet (foto uit ID.4 folder, terwijl dit volgens mij de ID.7 is) kun je met een fatsoenlijke middenconsole makkelijk allebei je armen kwijt... Dit is dus ook hoe ik zit, dus dan snap je dat die Mickey Mouse armsteuntjes in de ID.4 voor mij onbruikbaar zijn.
/f/image/Z45DagDAuogEleEQLDEBJ2Xv.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij komt dat ik een eigen stoel heb. Die heeft geen armsteun. Dus dan moet daar of een brede armsteun aangemaakt kunnen worden, of ik zit helemaal zonder. Dat is zeer oncomfortabel rijden heb ik gemerkt.
Het kan dus wel ja, maar bij navraag gaf de dealer aan dat dat in EU niet te bestellen is.De ID4 heeft in Amerika volgens mij wel een middentunnel console, of hoe je het wilt noemen.
Verder dus wel blij met de keuzes van VAG om de hoogte van de stoel tov de vloer redelijk laag te houden (230-240mm). Dan zit je ongeveer hetzelfde als in een normale auto. Andere merken hebben de stoelen hoger gezet waardoor ik het idee heb op een keukenstoel te zitten met als gevolg dat je kop bijna tegen het dak aanzit en je moeite krijgt om onder de daklijn naar voren te kijken.
De ID.3 was al eerder afgevallen vanwege rare geometrie van het stuur/dashboard: ik moet het stuur flink hoger kantelen om het display te zien. Daardoor moeten mijn armen ook hoger om het stuur vast te pakken. Alsof ik op een chopper zit
Het is jammer dat ik NU een nieuwe auto moet bestellen, en niet volgend jaar waar je dan de nieuwe ID.3/4 hebt en mogelijk ook de eerste EV Station van Skoda. Een gewone auto blijft qua wegligging en gedrag gewoon niet te vergelijken met een SUV.
[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 21-01-2026 11:49 ]
Ik heb de ID4 nu bijna 4 maanden. Nog nooit de achterramen per abuis geopend. En dat vind ik jammer, ik had me erg verheugd op honderde keren de achterramen te openen. Bijzonder teleurstellend.-tom-562 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:48:
[...]
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de weg
De ID4 heeft in Amerika volgens mij wel een middentunnel console, of hoe je het wilt noemen.
Bofkont.tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb de ID4 nu bijna 4 maanden. Nog nooit de achterramen per abuis geopend. En dat vind ik jammer, ik had me erg verheugd op honderde keren de achterramen te openen. Bijzonder teleurstellend.
Dus nooit problemen gehad bij de McDonalds dat ze de hamburger door het verkeerde raam gooien
Desalniettemin heb ik toch liever knoppen en een middenconsole. En voilà, VW gaat dat zomaar doen ook!
Dit is een goede reden om de huidige (prive gekochte ID4) "op te rijden" en tzt deze uit de afbeelding te kopenMars Warrior schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Bofkont.
Dus nooit problemen gehad bij de McDonalds dat ze de hamburger door het verkeerde raam gooien![]()
Desalniettemin heb ik toch liever knoppen en een middenconsole. En voilà, VW gaat dat zomaar doen ook!
[Afbeelding]
en bij de mac haal ik alleen milkshake choco... en de komt tot nu toe altijd bij het goede raampje uit.
Dit is wel een plaatje van een ID Polo. Dan lever je wel wat ruimte t.o.v. de ID4. Dat is wel een trade-off voor alleen een handiger knopje.tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:02:
[...]
Dit is een goede reden om de huidige (prive gekochte ID4) "op te rijden" en tzt deze uit de afbeelding te kopen
en bij de mac haal ik alleen milkshake choco... en de komt tot nu toe altijd bij het goede raampje uit.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
pateto papolo...Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:32:
[...]
Dit is wel een plaatje van een ID Polo. Dan lever je wel wat ruimte t.o.v. de ID4. Dat is wel een trade-off voor alleen een handiger knopje.
tegen die tijd is de ID4 ook zo.... ik doe meestal 6 jaar met een auto
Tjonge jonge, ik wilde na deze auto een ID.Buzz aanschaffen, maar nu blijkbaar na die ISA piepjes er ook nog een ADDW!
Auto’s moeten een “ocular reference point” definiëren (waar hoor je naar toe te kijke), dan je blik te volgen en wanneer je niet genoeg goed kijkt gaat je auto piepen. bron
Dat is toch helemaal van de zotte? Een verplichtte camera in je auto die gaat zitten piepen als je niet kijkt volgens de vooraf gestelde regels!
Lijkt erop dat ik haast moet gaan maken met de switch van auto, want anders heb je dat systeem er ook in zitten.
Wat is de levertijd op Buzz’s nu als je hem zelf configureert?
Auto’s moeten een “ocular reference point” definiëren (waar hoor je naar toe te kijke), dan je blik te volgen en wanneer je niet genoeg goed kijkt gaat je auto piepen. bron
Dat is toch helemaal van de zotte? Een verplichtte camera in je auto die gaat zitten piepen als je niet kijkt volgens de vooraf gestelde regels!
Lijkt erop dat ik haast moet gaan maken met de switch van auto, want anders heb je dat systeem er ook in zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 23-01-2026 10:25 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Bel de dealer zou ik zeggen? Afhankelijk van je configuratie hebben ze er mss 1 op voorraad of is er van die specifieke configuratie al een productieslot gereserveerd, dan kan het maar zo zijn dat je 'm met een maand hebt_eLMo_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:25:
Tjonge jonge, ik wilde na deze auto een ID.Buzz aanschaffen, maar nu blijkbaar na die ISA piepjes er ook nog een ADDW!
Vaak bu'j te bang!
Ik zat eigenlijk te wachten tot de mooie interieurs weer terug kwamen. Op het moment is er alleen een wit stuurwiel te kijken als je het turqoise model neemt, en ik vond de gele, blauwe en oranje mooier. In Duitsland is het gele interieur wel nog te krijgen, daar maar eens kijken dan.-tom-562 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:32:
[...]
Bel de dealer zou ik zeggen? Afhankelijk van je configuratie hebben ze er mss 1 op voorraad of is er van die specifieke configuratie al een productieslot gereserveerd, dan kan het maar zo zijn dat je 'm met een maand hebt
De 2021 ID4 heeft al een flinke batterij piepjes... meer zou niet hoeven van mij._eLMo_ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:25:
Wat ik me wel afvraag, waarom zou je niet naar de weg kijken in de auto? Zo een sensor gaat, als ik de regelingen goed begrijp, niet piepen als je in je spiegel kijkt (de buiten / binnenspiegel).
Waar zou je dan naar willen kijken dat niet "voor" of "naast" de auto is?
tcw82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:03:
[...]
De 2021 ID4 heeft al een flinke batterij piepjes... meer zou niet hoeven van mij.
Wat ik me wel afvraag, waarom zou je niet naar de weg kijken in de auto? Zo een sensor gaat, als ik de regelingen goed begrijp, niet piepen als je in je spiegel kijkt (de buiten / binnenspiegel).
:gifsicle():strip_exif()/f/image/pnlKZBLwWLqrbHNx0hlFbTXg.gif?f=user_large)
Hij rijd alleen maar achteruit...
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ah, Ja dan snap ik hetTFX77 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:06:
[...]
[Afbeelding]
Hij rijd alleen maar achteruit...
Nu bestellen is Maart / April rijden, dus ik heb nog ff om te beslissen.
Configuratie code N2TX2FRL.
Configuratie code N2TX2FRL.
Iets zoeken in de middenconsole, kijken hoe het met de kinderen gaat, playlist veranderen op het infotainmentsysteen, ik kan echt genoeg redenen bedenken om niet op de weg te lettentcw82 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:03:
[...]
De 2021 ID4 heeft al een flinke batterij piepjes... meer zou niet hoeven van mij.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb nog contact gehad met importeur en een grote dealer om te kijken of er wat te doen valt aan de armsteuntjes van de ID.4, dus eigenlijk de normale brede armsteun in buitenlandse versies.
Dit in combinatie met een eigen stoel die geen armsteun heeft.
Helaas gaf men aan dat de ID.4 toch echt een andere auto is in USA/China, en dat de middenconsole + armsteun niet compatibel is met de Europese versie van de ID.4: "Het zijn compleet andere auto's".
Nu zie ik dat anders natuurlijk, maar daar valt niets aan te veranderen.
Ik heb daarop gevraagd of het in de nieuwe ID.4 die eind 2026 wordt gelanceerd is opgelost. Daarop kreeg ik te horen dat ze dat niet zeker weten omdat ze enkel prototypes hebben gezien, en dat er nog geen definitieve uitvoering bekend is.
Wat ze wel aangaven (beiden) dat het interieur TOTAAL, maar dan ook TOTAAL anders is, en dat de huidige ID.4 er direct achterhaald en oud zal uit zien. Ik moest denken van hun aan bijv. de ID.2 Polo, maar ook aan de huidige hybride Skoda Superb: die heeft zomaar draaiknoppen voor de verwarming en het volume. Ze komen hiermee in aanmerking voor een Red Dot Award, want dat is natuurlijk een ongekende design innovatie
Ik heb vandaag ook nog in de Ford Explorer en Capri 77kWh Premium + panoramadak enzo proefgereden, maar dat is het ook niet helemaal. Op de één of ander manier is het bandengeluid nogal indringend in het interieur vanaf 30 km/h. Alsof je 200 km/h rijdt over vreselijk slecht wegdek met tegenwind. Verder was op de snelweg het verkeer links en rechts ook duidelijk hoorbaar.
Met mijn telefoon doe ik met elke proefrit een LF meting (0..100Hertz) en daarbij zie je dan een piek rond de 30 Hertz bij zo ongeveer alle EVs, maar bij de Ford was dit dus 3-10db hoger - richting de 95db!!!, en dan voornamelijk in de hogere frequenties. Oftewel: een flink meetbaar verschil.
Volgens de verkoper ligt dat aan de 21" velgen, gecombineerd dat ik nu een benzine auto heb, en dat ik dus niet gewend ben aan de "andere" geluiden. Met de standaard 19" velgen zou dat min of meer over zijn.
Daarbij piepte en kraakte het panoramadak er ook lustig op los. Combinatie hard plastic tegen een glazen dak in een SUV die toch wat body-roll geeft is niet echt een fijne combi. Zowel de demo Explorer als demo Capri hadden dit euvel dat zich ontzettend goed manifesteerde op klinkerwegen en (halve) verkeersdrempels.
Afijn. Het demomodel van zowel de ID.4 als de Elroq hadden dit banden-euvel niet, en ook die stonden niet op de standaard 19" velgen. Daarbij is de Elroq toch wel de stilste, maar dat zal komen doordat naast de voorruit ook de zijruiten akoestisch geisoleerd waren in het demomodel.
De knoppen op het stuur vond ik ook nog een factor erger qua bediening dan die op de ID.4. Soms moet je in iets anders rijden om een ander model toch weer te waarderen
De duurdere Skoda Elroq lijkt dus steeds meer voor mij een keuze te worden. Niet qua prijs versus uitrusting tov de ID.4, maar wel door de stilte en ergonomie. Het is tot nu toe ook de enige auto waar ik bij het touch-screen kan met de stoel in de achterste stand.
Het alternatief van wachten op de nieuwe ID.4 is ook geen optie: je weet niet wat de prijzen gaan worden, en de bijtelling gaat van 18% naar 20% in 2027, wat zomaar weer een aantal tientjes in de maand betekent. Daarbij komt dat de huidge Limited Edition modellen behoorlijk veel bieden, maar dat is ook niet voor niks
Dit in combinatie met een eigen stoel die geen armsteun heeft.
Helaas gaf men aan dat de ID.4 toch echt een andere auto is in USA/China, en dat de middenconsole + armsteun niet compatibel is met de Europese versie van de ID.4: "Het zijn compleet andere auto's".
Nu zie ik dat anders natuurlijk, maar daar valt niets aan te veranderen.
Ik heb daarop gevraagd of het in de nieuwe ID.4 die eind 2026 wordt gelanceerd is opgelost. Daarop kreeg ik te horen dat ze dat niet zeker weten omdat ze enkel prototypes hebben gezien, en dat er nog geen definitieve uitvoering bekend is.
Wat ze wel aangaven (beiden) dat het interieur TOTAAL, maar dan ook TOTAAL anders is, en dat de huidige ID.4 er direct achterhaald en oud zal uit zien. Ik moest denken van hun aan bijv. de ID.2 Polo, maar ook aan de huidige hybride Skoda Superb: die heeft zomaar draaiknoppen voor de verwarming en het volume. Ze komen hiermee in aanmerking voor een Red Dot Award, want dat is natuurlijk een ongekende design innovatie
Ik heb vandaag ook nog in de Ford Explorer en Capri 77kWh Premium + panoramadak enzo proefgereden, maar dat is het ook niet helemaal. Op de één of ander manier is het bandengeluid nogal indringend in het interieur vanaf 30 km/h. Alsof je 200 km/h rijdt over vreselijk slecht wegdek met tegenwind. Verder was op de snelweg het verkeer links en rechts ook duidelijk hoorbaar.
Met mijn telefoon doe ik met elke proefrit een LF meting (0..100Hertz) en daarbij zie je dan een piek rond de 30 Hertz bij zo ongeveer alle EVs, maar bij de Ford was dit dus 3-10db hoger - richting de 95db!!!, en dan voornamelijk in de hogere frequenties. Oftewel: een flink meetbaar verschil.
Volgens de verkoper ligt dat aan de 21" velgen, gecombineerd dat ik nu een benzine auto heb, en dat ik dus niet gewend ben aan de "andere" geluiden. Met de standaard 19" velgen zou dat min of meer over zijn.
Daarbij piepte en kraakte het panoramadak er ook lustig op los. Combinatie hard plastic tegen een glazen dak in een SUV die toch wat body-roll geeft is niet echt een fijne combi. Zowel de demo Explorer als demo Capri hadden dit euvel dat zich ontzettend goed manifesteerde op klinkerwegen en (halve) verkeersdrempels.
Afijn. Het demomodel van zowel de ID.4 als de Elroq hadden dit banden-euvel niet, en ook die stonden niet op de standaard 19" velgen. Daarbij is de Elroq toch wel de stilste, maar dat zal komen doordat naast de voorruit ook de zijruiten akoestisch geisoleerd waren in het demomodel.
De knoppen op het stuur vond ik ook nog een factor erger qua bediening dan die op de ID.4. Soms moet je in iets anders rijden om een ander model toch weer te waarderen
De duurdere Skoda Elroq lijkt dus steeds meer voor mij een keuze te worden. Niet qua prijs versus uitrusting tov de ID.4, maar wel door de stilte en ergonomie. Het is tot nu toe ook de enige auto waar ik bij het touch-screen kan met de stoel in de achterste stand.
Het alternatief van wachten op de nieuwe ID.4 is ook geen optie: je weet niet wat de prijzen gaan worden, en de bijtelling gaat van 18% naar 20% in 2027, wat zomaar weer een aantal tientjes in de maand betekent. Daarbij komt dat de huidge Limited Edition modellen behoorlijk veel bieden, maar dat is ook niet voor niks
Veel gelezen en gezocht in dit topic. Ben nu 1,5 maand in bezit van ID3. Heb een vraag over klimatiseren vanuit app.
Situatie. Auto hangt aan de laadpaal is niet aan het laden. Als ik dan klimatisering start haalt die dat uit de accu. Ik heb met de hand geprobeerd klimatisering te starten, en via een schema. Beide keren komt stroom uit accu.
Heb geen laadtijden in auto staan voor laden. Sterker nog heb de laadlokatie (thuis) weg gehaald uit de instellingen.
Als ik de tesla MY aan de paal hangt werkt het zonder problemen. Alleen de id3 niet.
Iemand ook deze ervaring of tips ?
Situatie. Auto hangt aan de laadpaal is niet aan het laden. Als ik dan klimatisering start haalt die dat uit de accu. Ik heb met de hand geprobeerd klimatisering te starten, en via een schema. Beide keren komt stroom uit accu.
Heb geen laadtijden in auto staan voor laden. Sterker nog heb de laadlokatie (thuis) weg gehaald uit de instellingen.
Als ik de tesla MY aan de paal hangt werkt het zonder problemen. Alleen de id3 niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Lightmanster op 23-01-2026 17:56 ]
Wat voor paal hebben we het over? publiek? thuis met een laadregime van de energieleverancier?Lightmanster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:42:
Veel gelezen en gezocht in dit topic. Ben nu 1,5 maand in bezit van ID3. Heb een vraag over klimatiseren vanuit app.
Ik herken je frustraties, bij mij was het zo dat je in de app een vertrekt tijd moet opgeven en in de laadpaal app diezelfde tijd mee geeft, hij de laadpaal gebruikt voor climatizeren.
Er is ook nog een verschil tussen "thuis" en niet "thuis".
Hoitcw82 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:49:
[...]
Wat voor paal hebben we het over? publiek? thuis met een laadregime van de energieleverancier?
Ik herken je frustraties, bij mij was het zo dat je in de app een vertrekt tijd moet opgeven en in de laadpaal app diezelfde tijd mee geeft, hij de laadpaal gebruikt voor climatizeren.
Er is ook nog een verschil tussen "thuis" en niet "thuis".
Het is een thuis paal Alfen Single pro. Zonder laadregime van energieleverancier. Als ik auto aansluit gaat ie laden. Als ie op gewenste niveau is zegt hij laadstand vasthouden in de details zie je dan druppelladen.
Vervolgens druk ik handmatig in de app Klimatiseren aan. Maar dan haalt ie het uit de accu. En de accu wordt als hij leegloopt weer bijgeladen. Maar zou gewoon uit de paal moeten halen. Vertrek tijd opgeven heb ik ook gelezen. Maar das beetje ridicuul. Ik weet soms niet wanneer ik ga vertrekken. En vindt het ook vreemd dat je dan alleen maar kunt klimatiseren met een volle accu.
Ik zoek een manier om de auto aan te sluiten met bv 40% accu. Niet op te laden. (druk stop in app) en later op de dag klimatiseren uit de laadpaal en weg te rijden (met 40%).
Bovenstaande werkt allemaal out of the box bij de Tesla, Moet eerlijk zeggen dat ik best verbaasd bent over basis functies die allemaal workarounds nodig hebben in de ID.3.
Nog een voorbeeld: Je hebt 2 gebruikers in de ID3 hebt naast de hoofdgebruiker. Als een niet hoofdgebruiker gaat rijden, krijg je geen lokatiegegevens van de auto. Iets met privacy zegt VW. Als diegene voordat ie uitstapt niet inlogt als hoofdgebruiker zie je geen lokatiegegevens. Handig als ie gestolen wordt !!!
Maar goed het is verder een prima wagen maar krijg het gevoel dat de onwikkelaars zelf in een andere auto rijden ;-)
De verwarming zit op de hoogvoltage accu aangesloten, men zou dan natuurlijk kunnen programmeren dat hij tegelijk de auto laad, maar het is en blijft VW.. Nu na bijna 3 jaar de ID.5 te hebben is mij wel bevestigd dat de software erg zwak is van deze serie, maar eens goed gaan denken wat de volgende wordt dit jaar.
Ik heb geen VW...maar kan je wanneer je handmatig klimatiseren aanzet, ook t laden niet via de app aanzetten?
Waarom zou je trouwens bij 40% t laden stoppen?
Als ik de auto voorverwarm op afstand gebruikt hij soms weldegelijk stroom uit de paal. Het laadgedeelte schakelt dan naar 'keep charge level'. Ik heb het idee dat het pas gebeurd als hij echt flink vermogen nodig heeft om te verwarmen en ik denk dat de verklaring is dat de boordlader een beperkt minimum vermogen heeft.
Ik stop niet met laden. Probeer zoveel mogelijk 20-80 te laden . Beter voor levensduur. Dus niet na elke rit terug naar 80%Ferry34 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:16:
Ik heb geen VW...maar kan je wanneer je handmatig klimatiseren aanzet, ook t laden niet via de app aanzetten?
Als ik optie optimaliseer accu gebruik aanzet zie ik wel dat ie 800w uit de lader haalt. Optie is ervoor op de app beter te laten werken 🙄AlphaRomeo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:21:
Als ik de auto voorverwarm op afstand gebruikt hij soms weldegelijk stroom uit de paal. Het laadgedeelte schakelt dan naar 'keep charge level'. Ik heb het idee dat het pas gebeurd als hij echt flink vermogen nodig heeft om te verwarmen en ik denk dat de verklaring is dat de boordlader een beperkt minimum vermogen heeft.
Dan maakt ie gebruik van de grote accu ipv 12V
Dus minimum vermogen kan laag zijn
Tja, bij mij werkt het gewoon (ID3 1st met SW v3.2, Zappi v2.1 laadpaal). Althans bij handmatig starten; schema heb ik nooit geprobeerd.Lightmanster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:42:
Geen out-of-the-box oplossing, maar als je een Homeassistant hebt draaien dan is dit prima mogelijk.Lightmanster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Ik zoek een manier om de auto aan te sluiten met bv 40% accu. Niet op te laden. (druk stop in app) en later op de dag klimatiseren uit de laadpaal en weg te rijden (met 40%).
In mijn geval heb ik zo een andere VW ID.bug opgelost omtrent het voorverwarmen: Als je het climatiseren op afstand start dan doet-ie dat precies 30 minuten. Ook als je gaat rijden en binnen het half uur op je bestemming bent. Hij blijft dan na parkeren die 30 min volmaken. Via HA heb ik een automation geconfigureerd die de climatisering uitzet zodra de auto gaat rijden. Werkt heel stabiel onze beide auto's.
De HA integratie voor de VW ID-modellen heeft ook een control voor 'charging' en een sensor voor 'charging cable connected', dus ook daar kan je een automation voor schrijven.
Heb je daar een bron voor? Volgens mij is dit niet juist.Lightmanster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Ik stop niet met laden. Probeer zoveel mogelijk 20-80 te laden . Beter voor levensduur. Dus niet na elke rit terug naar 80%
het maakt niet uit . als je veel korte ritten maakt kan je beter tussen 40 en 60 blijven. de meer je op 50% blijft de beter.AlphaRomeo schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:13:
[...]
Heb je daar een bron voor? Volgens mij is dit niet juist.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-01-2026 18:26 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dank. Daar ga ik mee spelen. Idd die 30 minuten vond ik ook al raar.Firstconnection schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:21:
[...]
Geen out-of-the-box oplossing, maar als je een Homeassistant hebt draaien dan is dit prima mogelijk.
In mijn geval heb ik zo een andere VW ID.bug opgelost omtrent het voorverwarmen: Als je het climatiseren op afstand start dan doet-ie dat precies 30 minuten. Ook als je gaat rijden en binnen het half uur op je bestemming bent. Hij blijft dan na parkeren die 30 min volmaken. Via HA heb ik een automation geconfigureerd die de climatisering uitzet zodra de auto gaat rijden. Werkt heel stabiel onze beide auto's.
De HA integratie voor de VW ID-modellen heeft ook een control voor 'charging' en een sensor voor 'charging cable connected', dus ook daar kan je een automation voor schrijven.
Morgen auto voor puddle lights en ook een TPI voor slechte bereikbaarheid auto met app (contact gehad met de ontwikkelaars, die hebben TPI 2077332 doorgegeven aan de dealer). Net viel op met uitparkeren dat er een “dreun” hoorbaar is bij de voorwielen; is dit herkenbaar voor mensen hier (mogelijk stabilisator stangen?)?
Losschietende rem misschien?BeuQert schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
Morgen auto voor puddle lights en ook een TPI voor slechte bereikbaarheid auto met app (contact gehad met de ontwikkelaars, die hebben TPI 2077332 doorgegeven aan de dealer). Net viel op met uitparkeren dat er een “dreun” hoorbaar is bij de voorwielen; is dit herkenbaar voor mensen hier (mogelijk stabilisator stangen?)?
Vandaag iets vaags gehad. Stapte in, auto naar drive, nope storing electrosysteem / 12V. Weird. Uit. Aan. Werkt.
Heeft de ID.4 (2025) een schermpje met logboek van error codes, of kan de dealer dat uitlezen? Misschien melding van maken, of glitch dat weleens vaker?
Thanks. Is echt na een meter of twee pas. Zit wel een gootje van de stoep zeg maar voor afwatering maar dan nog.w00key schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:59:
[...]
Losschietende rem misschien?
Vandaag iets vaags gehad. Stapte in, auto naar drive, nope storing electrosysteem / 12V. Weird. Uit. Aan. Werkt.
Heeft de ID.4 (2025) een schermpje met logboek van error codes, of kan de dealer dat uitlezen? Misschien melding van maken, of glitch dat weleens vaker?
Codes kun je uitlezen middels stekker (obd) of dealer kan dat idd ook.
Hier een soortgelijk fenomeen. Iedere keer als we uitparkeren dan is er een soort van ‘kloink’ geluid wat daarna niet meer voorkomt. Mijn theorie was/is dat de DCC nog op ‘spanning’ moet komen. Aangezien de auto anderhalve maand oud is ga ik er niet vanuit dat het de stabilisatorstangen zijn. Loskomende rem zie ik hier ook voorbij komen, die houden we in het achterhoofd.BeuQert schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
Paar dagen geleden exact hetzelfde gehad. Wilde wegrijden, staat er een 12v storing in beeld en auto gaat niet in Drive modus. Heb scherm opnieuw opgestart: geen resultaat. In de app instellingen uitgezet die betrekking hebben op battery care en opladen, gesynchroniseerd en vervolgens weer aangezet en weer gesynchroniseerd. Toen reed de auto weer. Of dit de oplossing was weet ik niet zeker, kan ook toeval zijn. Enige wat ik nog kon verzinnen is dat er een kleine update was geweest, wellicht dat de fout daardoor veroorzaakt werd.w00key schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:59:
[...]
Losschietende rem misschien?
Inmiddels vele malen gereden en vooralsnog werkt het nog.
Een dreun.... Bij mij was dat een paar keer een soort Oempfff geluid. Sommige mensen herkenden dat. Alsof iets zich nog moest gaan zetten ofzo. Een doffe dreun. Nu bijna een jaar later heb ik het nooit meer gehoord.BeuQert schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Mijn (oudere id uit 2021) heeft bij het in en uit parkeren ook wel eens gekke geluiden, ik denk dat het bij mij steentjes of ander dingen zijn die net voor de uitrit liggen en waar ik helemaal ingestuurd overheen rij.BeuQert schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
Misschien is het zoiets?
Ik snap serieus écht niet waar je jezelf druk over kunt maken. Als ik nu in de winter ooit in de nacht buiten de reguliere vertrektijden van huis moet vertrekken (i.v.m Piket Dienst bijvoorbeeld) dan kijk ik eerst vanuit m'n slaapkamerraam naar buiten.... Het vriest / heeft gevroren, dan start ik de heating van de auto middels de App en ik stap onder de douche. Tegen de tijd dat ik aangekleed ben en bij m'n auto sta is de auto ontdooid én op temperatuur (en da's binnen 15 minuten). Dat grapje kost dan ~1% SOC maximaal op het moment dat de auto eerder al met 80% SOC van m'n eigen lader gehaald is. Dat ik dan misschien ooit met 19% SOC thuis kom in plaats van de geplande 20%..... WHO GIVES A F*CK?Lightmanster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:31:
[...]
Dank. Daar ga ik mee spelen. Idd die 30 minuten vond ik ook al raar.
OCD kún je ook ooit te ver proberen door te gaan voeren hè
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
...over jezelf druk maken gesproken...Will_M schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:55:
[...]
WHO GIVES A F*CK?
OCD kún je ook ooit te ver proberen door te gaan voeren hè![]()
Lightmanster stelt gewoon een technische vraag en daar is dit topic voor.
En ik geef 'm als techneut zijnde een niet technische oplossing voor z'n issue. Hoe mooi kán het zijnFirstconnection schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:38:
[...]
...over jezelf druk maken gesproken...
Lightmanster stelt gewoon een technische vraag en daar is dit topic voor.
Moet de app wel werken en niet zoals bij ons meestal niet…. Verder deelt men hier tips, ervaringen enz. dus ik zou je willen zeggen: “Rustaaaagh”Will_M schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Ik snap serieus écht niet waar je jezelf druk over kunt maken.
Denk gevonden:BeuQert schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36: Net viel op met uitparkeren dat er een “dreun” hoorbaar is bij de voorwielen; is dit herkenbaar voor mensen hier (mogelijk stabilisator stangen?)?
https://www.reddit.com/r/..._wheel_is_turned_all_the/https://www.reddit.com/r/..._wheel_is_turned_all_the/
Iemand enig idee of er ergens een handige aansluiting voor een druppellader op de ID.Buzz (Cargo)? De accu schijnt onder de bestuurdersstoel te zitten, maar lijkt alleen bereikbaar door het volledig verwijderen van de stoel.
Ik heb een Ecoflow batterij in de cabine staan om de apparatuur voor m'n werk mee op te laden en zou hierop ook een druppellader willen prikken om de 12V bij te laden bij langere stilstand.
Ik rij op het moment (door omstandigheden) vrij onregelmatig, én ook korte stukken, hierdoor is de 12V batterij vaak te laag om via de app voor te verwarmen, maar omdat ik bij het uitstappen niet weer wanneer ik weer wegga kan ik het voorverwarmen ook niet programmeren. Ik kan niet aan huis laden.
Ik heb een Ecoflow batterij in de cabine staan om de apparatuur voor m'n werk mee op te laden en zou hierop ook een druppellader willen prikken om de 12V bij te laden bij langere stilstand.
Ik rij op het moment (door omstandigheden) vrij onregelmatig, én ook korte stukken, hierdoor is de 12V batterij vaak te laag om via de app voor te verwarmen, maar omdat ik bij het uitstappen niet weer wanneer ik weer wegga kan ik het voorverwarmen ook niet programmeren. Ik kan niet aan huis laden.
[ Voor 26% gewijzigd door BdK9001 op 28-01-2026 08:03 . Reden: Leesbaarheid ]
Kalm aan! En rap een beetje!
Om defecte laadpoort-motors te voorkomen bestaan er diverse afdekkapjes.
Iemand ervaring met een goede voor de ID.3?
Ik vind bijvoorbeeld deze; maar vind 'm wel aan de prijs voor een simpel stukje plastic:
https://www.etsy.com/nl/l...ksel-cupra-born-en-vw-id3
Ik vind bijvoorbeeld deze; maar vind 'm wel aan de prijs voor een simpel stukje plastic:
Kan het model zo 123 niet terugvinden op thingverse, printables etc. maar voor een 3D print lijkt me de prijs redelijkjaapjanvd schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:17:
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Als je dan in de settings 'geoptimaliseerd batterijverbruik' inschakelt gaat hij als het goed is de 12V accu op peil houden uit het HV pakket zelfs als de auto uit staat. Zou dat in jouw geval niet de oplossing zijn?BdK9001 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:02:
Als je het laad poort klepvasthoud palletje inspuit met siliconenspray en dat met enige regelmaat doet blijft het palletje soepel en komt er geen water in de solenoid. Ben je voor een paar euro klaar.jaapjanvd schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:17:
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Die had ik al aanstaan. Heb m voor de zekerheid uit en weer aan gezet, kijken of dat wat oplevertAlphaRomeo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Als je dan in de settings 'geoptimaliseerd batterijverbruik' inschakelt gaat hij als het goed is de 12V accu op peil houden uit het HV pakket zelfs als de auto uit staat. Zou dat in jouw geval niet de oplossing zijn?
Kalm aan! En rap een beetje!
Hoi,
ik zit te overwegen een ID.4 te nemen als nieuwe leasauto. Hierbij lijkt de keuze te vallen op de pro limited plus, ik heb kunnen proefrijden in een pro limited + interieur style pakket plus met de elektrisch verstelbare ergo active stoelen. Helaas zo niet kunne proefrijden met een ID.4 met de top sport ergo active die standaard in de pro limited plus zitten.
Iemand ervaring met deze stoelen in vergelijking met de standaard elektrsich verstelbare ergo active stoelen?
ik zit te overwegen een ID.4 te nemen als nieuwe leasauto. Hierbij lijkt de keuze te vallen op de pro limited plus, ik heb kunnen proefrijden in een pro limited + interieur style pakket plus met de elektrisch verstelbare ergo active stoelen. Helaas zo niet kunne proefrijden met een ID.4 met de top sport ergo active die standaard in de pro limited plus zitten.
Iemand ervaring met deze stoelen in vergelijking met de standaard elektrsich verstelbare ergo active stoelen?
Wat voor ervaring zoek je? Het gemak van verstellen, of het zitcomfort?johan1997 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:40:
Ik heb een ID.4 Pro met de standaard stoelen (dus handmatig verstellen), en ik kan je vertellen dat die zeer goed zitten, ongeveer op het niveau van de Volvo V50/V60, na een lange rit kom je zonder rugklachten uit je ID.4, en dat heb ik met eerdere auto's wel anders gehad. Vooral de Peugeot 508 SW was beroerd: zacht, geen steun, meer dan een uur rijden stond garant voor een verplicht bezoek aan de fysio.
Er is momenteel een relevante wereldwijde recall (code 42HX) en een bijbehorend technisch bulletin die exact jouw klacht omschrijven.AvK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:22:
[...]
Een dreun.... Bij mij was dat een paar keer een soort Oempfff geluid. Sommige mensen herkenden dat. Alsof iets zich nog moest gaan zetten ofzo. Een doffe dreun. Nu bijna een jaar later heb ik het nooit meer gehoord.
De oorzaak: Losse bouten in de ophanging
Sinds juli 2025 is er een officiële actie voor ID.4 modellen uit 2023-2025. In de fabriek zijn bij een specifieke reeks auto's de bouten van de ophanging, het subframe of de draagarmen niet met het juiste koppel vastgedraaid.
Het geluid: Dit veroorzaakt een harde "knal", "tik" of "bonk", vooral wanneer er veel spanning op het chassis komt te staan, zoals bij het volledig insturen tijdens parkeren.
Risico: Als deze bouten verder loslopen, kan dit de stabiliteit en controle over het voertuig beïnvloeden.
Wat moet je nu doen?
Omdat jouw auto van modeljaar 2025 is, valt dit volledig onder de fabrieksgarantie.
Dealerbezoek: Maak direct een afspraak. Vermeld specifiek dat je een "mechanische knal hoort bij maximale stuuruitslag" en vraag of Recall 42HX op jouw VIN van toepassing is.
Controle aandrijfassen: Er is ook een technisch bulletin (TPI 2061464) voor ID-modellen waarbij de splines van de aandrijfassen speling hebben en een knal geven bij het wegrijden met gedraaid stuur. De dealer kan dit verhelpen door de assen te verlijmen of opnieuw vast te zetten.
Rijadvies: Totdat de auto gecontroleerd is, is het verstandig om het stuur niet met kracht tot de uiterste aanslag te draaien. Draai het stuur volledig om, maar laat het dan een klein stukje (1 cm) terugkomen voordat je gas geeft.
Hoewel het "Ackermann-effect" (banden die over het asfalt glijden bij kou) bij de ID.4 ook vaak voorkomt, is een harde knal bij een 2025 model bijna altijd reden voor een mechanische controle, zeker gezien de actuele terugroepacties op de bouten van de ophanging.
Groot vermoeden dat dit uit AI gekomen is. Indien dit zo is: voortaan graag vermelden. Lees ook nog even onze huisregels door ivm gebruik van AI antwoorden.
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 30-01-2026 11:41 . Reden: Toevoeging ]
Misschien een stomme vraag, en ik denk dat het antwoord nee is, maar bij bv de mini kun je in de app gewoon bijna traploos het aantal ampère wat de auto moet gaan laden invullen. Bij VW is het zover ik gevonden heb alleen instelbaar om verminderd te laden en dit is bij mij de helft van wat er op dat moment aangeboden wordt. Hoop eigenlijk dat dit mogelijk is middels HA of iets dergelijks, want mijn laadpaal ondersteunt geen laden op zonnestroom. Met als gevolg dat ik altijd op minimaal 3x 6A laad terwijl ik bijna nooit 4,5 Kwh aan zonnestroom over heb.
Iemand een idee?
Stefan
Iemand een idee?
Stefan
Knip
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 30-01-2026 11:39 . Reden: En nu in een TR ]
Vaak bu'j te bang!
Here we go again. Auto net weer opgehaald voor puddle light fix en TPI voor slechte bereikbaarheid app/auto. Weet je toevallig ook het TPI nummer?jonas533 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Er is momenteel een relevante wereldwijde recall (code 42HX) en een bijbehorend technisch bulletin die exact jouw klacht omschrijven.
@BeuQert
Hier in NL is er bij de RDW ook nog geen melding van aanwezig.
https://terugroepregister.rdw.nl/
Precies, aangezien de reactie van @jonas533 direct van ChatGPT lijkt te komen, zou ik er niet te veel waarde aan hechten. Grote kans dat dit alleen voor Amerika o.i.d. geldt.Will_M schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:32:
@BeuQert
Vaak bu'j te bang!
Yup, die heb ik een behoorlijke tijd terug laten uitvoeren.BeuQert schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:27:
VIN nummer ingetoetst bij Dieteren maar krijg hem vooralsnog niet te zien. Ik ga eens bellen. Ik zag wel deze, iemand bekende mee? 🥴
[Afbeelding]
Niets bijzonders. Dealer is de wagen komen oppikken en enkele uren laten weer komen afzetten (voordeel van leasing
Een beetje verlies heb je altijd...
Heb hier de Sportstoelen en heb redelijk veel vergeleken met de standaard stoelen (beide ErgoActive uitvoering). Beide stoelen zitten zo goed als hetzelfde maar bij de sportstoelen kun je de hoofdsteun niet verstellen. Voor sommige personen is dat een nadeel. Daarbij is het lastiger om bijv. een iPad steun aan de sportstoel te monteren.johan1997 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:40:
Hoi,
Onze voorkeur gaat zonder twijfel uit naar de sportstoelversie, goede stevige en instelbare zit.
Klopt dat dit inderdaad uit AI komt maar het is wel waar. Gisteren met dit probleem bij de dealer geweest en verhaal zoals in AI staat is door hun bevestigd. De recall en de TPI ook. Afspraak voor het herstellen gemaakt voor 25 februari. Auto 2 dagen kwijt. Dit ter info.
Had deze week een bijzondere ervaring toen ik 's ochtend rond 07:00 uur naar mijn auto (Volkswagen ID.5 uit 2023) liep:
:strip_exif()/f/image/TXbDeryEm6YVnufZsvVqJKv9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het had die nacht gesneeuwd, dus wilde auto nog even sneeuwvrij maken. Voorverwarmen stond ingested op 07:00 uur. Kan het zijn dat dit idd met het voorverwarmen te maken heeft? Wellicht de warmtepomp? Anders is het iemand geweest die al heel vroeg creatief was 🙂
:strip_exif()/f/image/TXbDeryEm6YVnufZsvVqJKv9.jpg?f=fotoalbum_large)
Het had die nacht gesneeuwd, dus wilde auto nog even sneeuwvrij maken. Voorverwarmen stond ingested op 07:00 uur. Kan het zijn dat dit idd met het voorverwarmen te maken heeft? Wellicht de warmtepomp? Anders is het iemand geweest die al heel vroeg creatief was 🙂
Open je motorkap maar eens, dan zie je precies dit patroon qua plaatwerk aan de binnenkant. De delen met weinig sneeuw is waar de warmte niet geïsoleerd werd, maar goed geleiden kon.mawi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:06:
Had deze week een bijzondere ervaring toen ik 's ochtend rond 07:00 uur naar mijn auto (Volkswagen ID.5 uit 2023) liep:
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door AndriesLouw op 30-01-2026 16:45 ]
Moest idd wel zoiets zijn. Dank voor de uitleg.AndriesLouw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Open je motorkap maar eens, dan zie je precies dit patroon qua plaatwerk aan de binnenkant. De delen met weinig sneeuw is waar de warmte niet geïsoleerd werd, maar goed geleiden kon.
Niet mogelijk voor zover ik weet maar ik zou het voor dezelfde reden ook op prijs stellen mocht het mogelijk zijnsvkaster schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:19:
Misschien een stomme vraag, en ik denk dat het antwoord nee is, maar bij bv de mini kun je in de app gewoon bijna traploos het aantal ampère wat de auto moet gaan laden invullen. Bij VW is het zover ik gevonden heb alleen instelbaar om verminderd te laden en dit is bij mij de helft van wat er op dat moment aangeboden wordt. Hoop eigenlijk dat dit mogelijk is middels HA of iets dergelijks, want mijn laadpaal ondersteunt geen laden op zonnestroom. Met als gevolg dat ik altijd op minimaal 3x 6A laad terwijl ik bijna nooit 4,5 Kwh aan zonnestroom over heb.
Iemand een idee?
Stefan
Het gaat me hierbij vooral om het comfort. Het gemak van verstellen zal gezien m'n huidige auto een enorme vooruitgang zijn.ikweethetbeter schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Wat voor ervaring zoek je? Het gemak van verstellen, of het zitcomfort?
Ik heb een ID.4 Pro met de standaard stoelen (dus handmatig verstellen), en ik kan je vertellen dat die zeer goed zitten, ongeveer op het niveau van de Volvo V50/V60, na een lange rit kom je zonder rugklachten uit je ID.4, en dat heb ik met eerdere auto's wel anders gehad. Vooral de Peugeot 508 SW was beroerd: zacht, geen steun, meer dan een uur rijden stond garant voor een verplicht bezoek aan de fysio.
Bedankt voor je reactie, dit was inderdaad waar ik tussen twijfelde. De hoofdsteunen verwacht ik zelf vrij weinig problemen mee. Ik was alleen bang dat de sportstoelen een stuk minder comfort zouden bieden.buzzlightyear schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Heb hier de Sportstoelen en heb redelijk veel vergeleken met de standaard stoelen (beide ErgoActive uitvoering). Beide stoelen zitten zo goed als hetzelfde maar bij de sportstoelen kun je de hoofdsteun niet verstellen. Voor sommige personen is dat een nadeel. Daarbij is het lastiger om bijv. een iPad steun aan de sportstoel te monteren.
Onze voorkeur gaat zonder twijfel uit naar de sportstoelversie, goede stevige en instelbare zit.
Ik regel dat via de laadpaal i.p.v. de auto. Zet’m op zonnige dagen vaak op 4.2 zodat ik de opbrengst van de zonnepanelen optimaal gebruik. Kan de laadpaal ook instellen dat ‘ie alleen overschot levert aan de auto.svkaster schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:19:
Iemand een idee?
Stefan
Mogelijk heeft jouw laadpaal ook wat instel mogelijkheden. Heb zelf een Ratio Solar.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Helaas, ik kan niks met mijn Bluecurrent laadpaalEDB schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:43:
[...]
Ik regel dat via de laadpaal i.p.v. de auto. Zet’m op zonnige dagen vaak op 4.2 zodat ik de opbrengst van de zonnepanelen optimaal gebruik. Kan de laadpaal ook instellen dat ‘ie alleen overschot levert aan de auto.
Mogelijk heeft jouw laadpaal ook wat instel mogelijkheden. Heb zelf een Ratio Solar.
Idem hiersvkaster schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Helaas, ik kan niks met mijn Bluecurrent laadpaalhad het voor elkaar met HA, echter ondanks dat ik de laadpas code mee gegeven heb, laad hij de auto zonder laadpas, met gevolg dat ik de kosten niet terug krijg omdat deze niet op mijn brandstof pas wordt geboekt. Zou graag Enphase paal hebben, maar ben afhankelijk van leasemaatschappij
Bijzonder, dit zegt Udenhout Eindhoven nadat ik het navroeg mbt die handgrepen en boutenjonas533 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:36:
Klopt dat dit inderdaad uit AI komt maar het is wel waar. Gisteren met dit probleem bij de dealer geweest en verhaal zoals in AI staat is door hun bevestigd. De recall en de TPI ook. Afspraak voor het herstellen gemaakt voor 25 februari. Auto 2 dagen kwijt. Dit ter info.
OK thx, welk bouwjr en model heb je?PeGys schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Yup, die heb ik een behoorlijke tijd terug laten uitvoeren.
Niets bijzonders. Dealer is de wagen komen oppikken en enkele uren laten weer komen afzetten (voordeel van leasing)
Is inderdaad lastig om ergens proef te zitten. Mocht je in de buurt van Hilversum wonen dan mag je hier wel even komen proefzitten 🙂johan1997 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:41:
[...]
Bedankt voor je reactie, dit was inderdaad waar ik tussen twijfelde. De hoofdsteunen verwacht ik zelf vrij weinig problemen mee. Ik was alleen bang dat de sportstoelen een stuk minder comfort zouden bieden.
Ik woon omgeving Eindhoven. Kom gerust een keer proefritten als je in de buurt bent 😎 Stoelen zijn heerlijk en hoofdsteun vast is geen issue. iPad houders voor kids hebben we dmv band door de hoofdsteun, hier al eens eerder gedeeld op het forum door mij.johan1997 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:41:
[...]
Bedankt voor je reactie, dit was inderdaad waar ik tussen twijfelde. De hoofdsteunen verwacht ik zelf vrij weinig problemen mee. Ik was alleen bang dat de sportstoelen een stuk minder comfort zouden bieden.
Wij zijn ook op zoek geweest voor een oplossing hiervoor en kwamen hier op uit:BeuQert schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:06:
[...]
iPad houders voor kids hebben we dmv band door de hoofdsteun, hier al eens eerder gedeeld op het forum door mij.
https://www.etsy.com/nl/l...47edf612c06a1bdba34b65d23
Zeer fraai afgewerkt en functioneel.
In de VW app staat onder laden sinds kort het volgende “Voor accubesparend laden adviseren wij de optimale doelladingstoestand van 90%.” Tot voor kort stond hier nog 80%.
Is dit nu een typo van VW of is dit advies inderdaad aangepast naar 90%?
Wagen is November 22 uitgeleverd en valt dus onder MY23.
Een beetje verlies heb je altijd...
Als je hier zoekt op 90% zul je zien dat veel mensen dat al gemeld hebben en dat dit aangepast is vanwege de kou. Kennelijk raadt VW bij koudere omstandigheden 10% extra als doellading aan, waarschijnlijk om de range vergelijkbaar te houden tov 80% onder warmere omstandigheden.buzzlightyear schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:31:
In de VW app staat onder laden sinds kort het volgende “Voor accubesparend laden adviseren wij de optimale doelladingstoestand van 90%.” Tot voor kort stond hier nog 80%.
Zojuist even gecontroleerd maar hier nog altijd 80% (laatste ios app en OTA op id3)MJMaverick schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:11:
[...]
Als je hier zoekt op 90% zul je zien dat veel mensen dat al gemeld hebben en dat dit aangepast is vanwege de kou. Kennelijk raadt VW bij koudere omstandigheden 10% extra als doellading aan, waarschijnlijk om de range vergelijkbaar te houden tov 80% onder warmere omstandigheden.
Thx, en mijn fout, had gezocht maar over het hoofd gezien dat er meerdere pagina’s met hits zijn. Nog te weinig koffie op…MJMaverick schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:11:
[...]
Als je hier zoekt op 90% zul je zien dat veel mensen dat al gemeld hebben en dat dit aangepast is vanwege de kou. Kennelijk raadt VW bij koudere omstandigheden 10% extra als doellading aan, waarschijnlijk om de range vergelijkbaar te houden tov 80% onder warmere omstandigheden.
Wellicht alleen van toepassing op ID.4 en/of specifiek bouwjaar (van mij is dec. 2025 geleverd)R0b1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Zojuist even gecontroleerd maar hier nog altijd 80% (laatste ios app en OTA op id3)
Misschien ook afhankelijk van capaciteit of je rijgedrag of km/week? De ID.4 met 77 kWh uit november 2025 geeft op precies dat scherm in de app 80% aan.buzzlightyear schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Wellicht alleen van toepassing op ID.4 en/of specifiek bouwjaar (van mij is dec. 2025 geleverd)
[Afbeelding]
Hier ook id.4 met 77kwh accu en by25, advies in de app is 80%w00key schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Misschien ook afhankelijk van capaciteit of je rijgedrag of km/week? De ID.4 met 77 kWh uit november 2025 geeft op precies dat scherm in de app 80% aan.
Twee weken geleden tijdens de wat koudere periode (met temperaturen onder het vriespunt gedurende de gehele dag) stond m'n 79kWh MY25 ID.3 Pro-S ook een standaard van 90% SOC toe in de algemene instellingen. De instelling voor het laden op bekende (thuis)locaties kon ik toen zelf ook op 90% zetten zónder telkens een melding te krijgen.
Momenteel zullen alle ID.x modellen wel weer aan de 80% SOC staan qua advies.... Het is vandaag nog nét geen zomer buiten
Momenteel zullen alle ID.x modellen wel weer aan de 80% SOC staan qua advies.... Het is vandaag nog nét geen zomer buiten
[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 31-01-2026 14:55 ]
Hier ook ID4 77Kw van 28 nov 2025 staat ook advies van 80%w00key schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Misschien ook afhankelijk van capaciteit of je rijgedrag of km/week? De ID.4 met 77 kWh uit november 2025 geeft op precies dat scherm in de app 80% aan.
Ik kan even via de 1568 paginas het niet goed terugvinden, maar binnenkort ook eigenaar van de ID4 met 77kW.
En ik begrijp het advies van 80%, maar vraag me ook af of het wel heel veel uitmaakt. Want de bruto capaciteit van de accu zelf is 82kW. Dus hoe rampzalig is hem om hem bijvoorbeeld maar 1 of 2 x per week gewoon tot 100% (wat eigenlijk ongeveer 90% is van de accu) te laden (aan de laadpaal thuis met 11kWh) en daarna natuurlijk well direct te gaan rijden
En ik begrijp het advies van 80%, maar vraag me ook af of het wel heel veel uitmaakt. Want de bruto capaciteit van de accu zelf is 82kW. Dus hoe rampzalig is hem om hem bijvoorbeeld maar 1 of 2 x per week gewoon tot 100% (wat eigenlijk ongeveer 90% is van de accu) te laden (aan de laadpaal thuis met 11kWh) en daarna natuurlijk well direct te gaan rijden
[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 31-01-2026 23:01 ]
Je zal waarschijnlijk aan de 80% SOC al ruim voldoende gaan hebben op het moment dat je thuis kunt laden. Ik laad nu twee keer per week thuis met 500Km. zakelijk en dan ontlaad in maar tot 40%bvbal79 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:00:
Ik kan even via de 1568 paginas het niet goed terugvinden, maar binnenkort ook eigenaar van de ID4 met 77kW.
Ja dat is natuurlijk ook zo, maar vroeg me meer af of dit meer een krampachtige beweging was bij een al begrensde accu.Will_M schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:34:
[...]
Je zal waarschijnlijk aan de 80% SOC al ruim voldoende gaan hebben op het moment dat je thuis kunt laden. Ik laad nu twee keer per week thuis met 500Km. zakelijk en dan ontlaad in maar tot 40%
Ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt me niet zo schadelijk namelijk als je meteen gaat rijden nadat er tot 100% is geladen.bvbal79 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:36:
[...]
Ja dat is natuurlijk ook zo, maar vroeg me meer af of dit meer een krampachtige beweging was bij een al begrensde accu.
Rij nu alweer 3 jaar en 140.000km, en heb m'n ID.5 altijd naar 100% laten laden, ook bij lange stilstand. Afgaande op range, en op kWh die er geladen kunnen worden, merk ik geen noemenswaardige afname van capaciteit. 20% van mijn geladen kWh is bij een snellader (DC), ook daar komt het voor dat ie naar 100% gaat (als ik zit te eten o.i.d.).Untouchablezz20 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:39:
[...]
Ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt me niet zo schadelijk namelijk als je meteen gaat rijden nadat er tot 100% is geladen.
Het is mogelijk wat krampachtig, maar VW adviseert het zelf in kader van 'Battery Care'.bvbal79 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:36:
[...]
Ja dat is natuurlijk ook zo, maar vroeg me meer af of dit meer een krampachtige beweging was bij een al begrensde accu.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/fPjP0GLt9esQM7g4BIf7iUzh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Jf5FfdaW2cbRvsgzziaCSbKl.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3Jk0Jro9BQFvDSMW2WSFOoaC.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hNpuec4m2xdExfcURW0pwXMU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UIBZfP5u93UXo7vTrJpcDBTS.jpg?f=fotoalbum_large)