Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 371 372 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:51
Kent iemand probleem dat de auto na het weg zetten 4 of 5 keer nog zijn lampen kort aan en uit zet? Om de 5 minuten doet hij dit, sleutels liggen pak en beet 15 meter van de auto vandaan en het lijkt erop dat hij ook niet ontgrendeld(spiegels blijven ingeklapt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 20:57
flaskk schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:02:
Kent iemand probleem dat de auto na het weg zetten 4 of 5 keer nog zijn lampen kort aan en uit zet? Om de 5 minuten doet hij dit, sleutels liggen pak en beet 15 meter van de auto vandaan en het lijkt erop dat hij ook niet ontgrendeld(spiegels blijven ingeklapt)
Dit gebeurt bij mij als de auto een sleutel ziet. Probeer eens alle sleutels in een afgesloten blik (metaal) weg te stoppen en kijk of hij het dan ook nog doet (bij mij niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 11:07
ReseT schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Ik heb hier problemen mee gehad op een id4. Probleem is in de lager in de versnellingsbak. (Vooruit/achteruit).

TPI 2071137 is uit gekomen op 5 mei 2024. Dit beschrijft het vervangen van deze lager. Hele batterij en emotor moet eruit.

De werkplaats had een foto laten zien. maar had zelf de fotos helaas niet gevraagd.

Hier zie je de lager. YouTube: Inside the Motors: VW vs. Tesla Bearing Comparison
Is het gene die op het differentieel zit.
Dat is nogal een klus. Ik ben benieuwd of de dealer die de garantie verleent daar positief op reageert, zeker bij een tweedehands auto van 4,5 jaar oud.

Feit is dat zelfs autos uit 2023 dus last hiervan heb en. Hoe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:30
[...]

Ik heb hier problemen mee gehad op een id4. Probleem is in de lager in de versnellingsbak. (Vooruit/achteruit).

TPI 2071137 is uit gekomen op 5 mei 2024. Dit beschrijft het vervangen van deze lager. Hele batterij en emotor moet eruit.

De werkplaats had een foto laten zien. maar had zelf de fotos helaas niet gevraagd.

Hier zie je de lager. YouTube: Inside the Motors: VW vs. Tesla Bearing Comparison
Waarvoor staat die TPI? Enkel van toepassing op ID.4 of ook ID.3's? De ID.3 van de vriendin is nu al een maand binnen voor de recall op HV batterij (93P7), benieuwd hoe lang dat duurt. Is eentje van maart 2022, die zou ook 4 jaar fabrieksgarantie moeten hebben als ik het goed heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik heb de id.4 first max nu een aantal weken. Erg blij mee!

Bij aankoop van de occasion ging ik ervan uit dat de auto met gratis onderhoud zou komen, omdat het een origineel NL id.4 is. Helaas bleek vandaag, na de geplande onderhoudsbeurt bij de vw dealer, dat dit in 2021 door de toenmalige eigenaar (leasemaatschappij) is afgekocht.
Is dit een bekend ding? Ik ga de verkopende autohandelaar er nog wel over contacten, maar zal waarschijnlijk weinig uithalen.

Wel goed om als potentiële occasionkoper te weten dat origineel NL geen garantie is op gratis onderhoud.

Ps: ze kunnen wel met een vork schrijven voor regulier onderhoud/inspectie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:59
@dizzie110 mja afkopen van service en garantie doen veel leasemaatschappijen inderdaad, scheelt namelijk in de leaseprijs. Aannames doen bij de koop van een auto is ook onhandig. Altijd alles zwart op wit laten zetten en nooit 'hopen dat het wel goed zou komen'. Die les heb ik ook op de harde manier moeten leren helaas.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:01
Ik moet einde van dit jaar mijn ID3 weer inleveren na deze 5 jaar gereden te hebben. Nu wil ik graag mijn achterbank zitting schoonmaken. En dacht dus deze te kunnen verwijderen, maar wat had ik het mis. Ik heb deze video gevonden die mijn deels op weg heeft geholpen, maar heb het idee dat het bij de id3 misschien iets anders in elkaar zit. YouTube: VW ID.4 Rear Seat Bottom Removal!. Heeft iemand weleens de achterbank zitting verwijderd?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:38
Kijk eens wat ik tegenkwam bij de Gamma in Bussum. Een ID.6 (uit Oekraïne)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhCoMqd1fbgKvuC6TUMb_wRUiZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1VxBSxPikQqQCShvHotovSX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaPJPm9kVQMOE9K9IuKpyygSE64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrL2TpUu9NQ2Lq7R1AAI9FnB.jpg?f=fotoalbum_large[/url]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lS2yBamDfYYOlTsUhfeR7fvEkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joA6T2CgP7b12GUpM98CoQmV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGOi_N1MJNZ2GGILBgBmxbK2OFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxeQvocGeVPW3bIsw5SmMfFt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Sw40saY32sPNH9oMw5hhgTu7oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyZTeKAnv40u1JDkTttfVACs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uea1biSEAWQXPwtN-_6Aa5wUI6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJI7Y9TrKm8rZcmODdZeOBgu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door densterdad2 op 31-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
burnoutpc schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Dat is nogal een klus. Ik ben benieuwd of de dealer die de garantie verleent daar positief op reageert, zeker bij een tweedehands auto van 4,5 jaar oud.

Feit is dat zelfs autos uit 2023 dus last hiervan heb en. Hoe dan.
Wat moet de dealer anders doen? Blij was in iedergeval anders. In totaal 7x naar dealer geweest voordat ik een reguliere onderhoudsbeurt had. O.a. de batterij module wissel. Achteras lijmen. Lager wissel in differentieel. En herstel AC/DC module omdat bij de lager wissel dit beschadigd raakte.

De auto doet het nu wel prima. SOH 92% bij 92kkm.

Maar probeer nu mij auto in te ruilen. Krijg er echt niets voor terug. 50-57% afschrijving in 23 maanden...

Er zijn gewoon teveel electrische volkswagens.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Dave_R schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:10:
[...]

Dit gebeurt bij mij als de auto een sleutel ziet. Probeer eens alle sleutels in een afgesloten blik (metaal) weg te stoppen en kijk of hij het dan ook nog doet (bij mij niet).
Gisteravond ging hij het weer doen, dus beide sleutels batterij verwijderd maar blijft het doen... Zou vast wel weer verdwijnen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:55

AlphaRomeo

FP PowerMod
ReseT schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:10:
De auto doet het nu wel prima. SOH 92% bij 92kkm.

Maar probeer nu mij auto in te ruilen. Krijg er echt niets voor terug. 50-57% afschrijving in 23 maanden...
Die afschrijving is niet ongebruikelijk bij andere merken. Ook een benzineauto van 2 jaar oud met bijna een ton op de teller is nog maar de helft van de catalogusprijs waard. Als het kan zou ik wachten met inruilen. De kop is er nu vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
AlphaRomeo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Die afschrijving is niet ongebruikelijk bij andere merken. Ook een benzineauto van 2 jaar oud met bijna een ton op de teller is nog maar de helft van de catalogusprijs waard. Als het kan zou ik wachten met inruilen. De kop is er nu vanaf.
Als je bepaalde dure merken gaat kijken wel, maar volkswagen is altijd redelijk waardevast gebleken Tiguan is beetje zelfde klasse als een id4?

Hier een Tiguan 41k 3 jaar jong (fiscaal 56k)

https://www.autowereld.nl...ive-41474043/details.html

Idem 39k vp fiscaal 52k https://www.autobedrijfma...vigatie-52764559-43141309

Dus dat is niet gehalveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:42
flaskk schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Als je bepaalde dure merken gaat kijken wel, maar volkswagen is altijd redelijk waardevast gebleken Tiguan is beetje zelfde klasse als een id4?

Hier een Tiguan 41k 3 jaar jong (fiscaal 56k)

https://www.autowereld.nl...ive-41474043/details.html

Idem 39k vp fiscaal 52k https://www.autobedrijfma...vigatie-52764559-43141309

Dus dat is niet gehalveerd.
Elektrische auto's zijn vaak ook duurder voor vergelijkbare modellen. En de afschrijving loopt wat harder omdat de techniek nog niet is uitontwikkeld. Je koopt nu een hele andere EV dan 5 jaar geleden. Qua actieradius, snelladen, opties voor het uitstellen van laden, infotainment etc.
Daarom loopt de afschrijving wat harder. Ik merk aan mijn Corsa van 4,5 jaar oud dat de afschrijving nu wel redelijk afvlakt.
Dus de kop van jouw 2-jarige auto is eraf. Nu doorrijden :)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Ik had een occasion id4.1 max van 2.5 jaar oud. Waarvan ik dacht dat de 'kop er al vanaf was'. Dit is additioneel 50+% afschrijving over de laatste 24 maanden.

Als ik vergelijk met catalogus waarde, ID4.1 max was 56k. Nu 17-20k restwaarde bij inruil. (Bij VW dealer, dat dan wel). Bijna 5 jaar en 95kkm.

Het is veel meer dan wat je schetst.

Ik vermoed dat ook PON enorm veel goedkope lease (in vergelijking met andere merken met zelfde cataloguswaarde) in de markt zet en daardoor de markt overspoeld raakt. EV inruilen (bij VW) is niet meer interessant.

[Typfout, niet 65k maar 56k]

[ Voor 17% gewijzigd door ReseT op 01-06-2025 13:45 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
ReseT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Ik had een occasion id4.1 max van 2.5 jaar oud. Waarvan ik dacht dat de 'kop er al vanaf was'. Dit is additioneel 50+% afschrijving over de laatste 24 maanden.

Als ik vergelijk met catalogus waarde. Id4.1 max was 65k. Nu 17-20k restwaarde bij inruil. (Bij VW dealer, dat dan wel). Bijna 5 jaar en 95kkm.

Ik vermoed dat ook PON enorm veel goedkope lease (in vergelijking met andere merken met zelfde cataloguswaarde) in de markt zet en daardoor de markt overspoeld raakt. EV inruilen (bij VW) is niet meer interessant.
Mede de reden dat ik nog niet ben overgegaan naar een ID.7 tourer. Weer ~65k waarvan je weet dat de restwaarde waarschijnlijk tegen gaat vallen. Dan liever met de ID.4 doorrijden 😇.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
ReseT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Als ik vergelijk met catalogus waarde. Id4.1 max was 65k. Nu 17-20k restwaarde bij inruil. (Bij VW dealer, dat dan wel). Bijna 5 jaar en 95kkm.

Een First Max kost op AutoScout nog ruim 25k (ik zie twee voor resp. 27 en 27,5 duizend) tussen de 80 en 100k kilometers. Dan is inruil 20k behoorlijk laag toch? Is daar geen 22-23 uit te persen als je een andere auto koopt?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

Volgens de website van Dieteren.be (na ingave VIN nummer) is VW gisteren begonnen met de uitrol van update 3.8.1. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren, zeker als ik af en toe lees dat nog steeds niet iedereen op 3.7 zit.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:25
Pr088 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Een First Max kost op AutoScout nog ruim 25k (ik zie twee voor resp. 27 en 27,5 duizend) tussen de 80 en 100k kilometers. Dan is inruil 20k behoorlijk laag toch? Is daar geen 22-23 uit te persen als je een andere auto koopt?
@ReseT Ik heb ook een ID4 First Max (2021) maar mijn Catalogus prijs is beduidend lager geen 65k maar 56k
met de vraagprijzen van 27,5 op autoscout is de afschrijving ca. 50% over 4 jaar.
De ANWB koerslijst rekent nog met een veilingprijs van € 23.000 en inruil van dik € 25.000. dan is de afschrijving per maand 1,7% à 1,8%. dat is niet slechter dan ik bij mijn eerdere auto's had. (mijn Nissan Leaf zat op 1,74% en daarvoor Renault megane op 2,25%)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
ArjoK schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:25:
[...]

@ReseT Ik heb ook een ID4 First Max (2021) maar mijn Catalogus prijs is beduidend lager geen 65k maar 56k
met de vraagprijzen van 27,5 op autoscout is de afschrijving ca. 50% over 4 jaar.
De ANWB koerslijst rekent nog met een veilingprijs van € 23.000 en inruil van dik € 25.000. dan is de afschrijving per maand 1,7% à 1,8%. dat is niet slechter dan ik bij mijn eerdere auto's had. (mijn Nissan Leaf zat op 1,74% en daarvoor Renault megane op 2,25%)
Je hebt gelijk. 56k voor de 1st max catalogusprijs.

Zit nog een stuk winst/marge, btw en garantie op de vraagprijs van ongeveer 3 a 4k. Dan kom je rond de 22-24k uit dat je voor je auto krijgt als je die inruilt, afhankelijk van de staat van je auto en slijtage delen. Dat is je werkelijke afschrijving.

Dat je qua inruil in de werkelijkheid gelijk is aan de ANWB koerslijst, moet ik nog meemaken.

Ik heb nu 2 VW dealers aangeschreven. Iemand anders ook dezelfde ervaring qua inruilprijs? Ik ga het ook ergens anders proberen te referentie.

Maar hoe dan ook, voor mij lijkt het minder rooskleurig.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Laatst online: 14:25
ReseT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Je hebt gelijk. 56k voor de 1st max catalogusprijs.

Zit nog een stuk winst/marge, btw en garantie op de vraagprijs van ongeveer 3 a 4k. Dan kom je rond de 22-24k uit dat je voor je auto krijgt als je die inruilt, afhankelijk van de staat van je auto en slijtage delen. Dat is je werkelijke afschrijving.

Dat je qua inruil in de werkelijkheid gelijk is aan de ANWB koerslijst, moet ik nog meemaken.

Ik heb nu 2 VW dealers aangeschreven. Iemand anders ook dezelfde ervaring qua inruilprijs? Ik ga het ook ergens anders proberen te referentie.

Maar hoe dan ook, voor mij lijkt het minder rooskleurig.
Mijn ervaring is dat merkdealers vaak niet zitten te wachten op auto's >3 jaar. Laat inruil buiten de onderhandeling voor aanschaf andere auto. Bied je huidige auto ook eens aan bij meerdere internetopkopers als wijkopenauto's, (offertes kunnen per aanbieder enorm verschillen) dan heb je een prijs waarmee je kan onderhandelen bij je dealer. Mijn n=1 ervaring is een verrassend hoog bod in vergelijking met de dealer.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ArjoK schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:56:
[...]

Mijn ervaring is dat merkdealers vaak niet zitten te wachten op auto's >3 jaar. Laat inruil buiten de onderhandeling voor aanschaf andere auto. Bied je huidige auto ook eens aan bij meerdere internetopkopers als wijkopenauto's, (offertes kunnen per aanbieder enorm verschillen) dan heb je een prijs waarmee je kan onderhandelen bij je dealer. Mijn n=1 ervaring is een verrassend hoog bod in vergelijking met de dealer.
Interessant! Mijn ervaring met clubs als wijkopenautos is mager. Hele lage prijzen, alhoewel ik ook echt oude auto's aanbood (+15 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30
Mijn ID.3 Pro uit 2021 zijn de banden van op bijna. Iemand tips welke banden ik moet nemen voor een ev?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Samplex schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:32:
Mijn ID.3 Pro uit 2021 zijn de banden van op bijna. Iemand tips welke banden ik moet nemen voor een ev?
Welke heb je zelf al gevonden (bijvoorbeeld door in dit topic te zoeken) en waarom voldoen deze niet aan je eisen?
Je vraag is erg summier zonder te zeggen wat je nu eigenlijk wilt? Wil je goedkoop rijden en zo economisch mogelijk of wil je juist zo sportief mogelijk elke rotonde pakken? Wil je een hoge range of maakt dat juist niet uit? Ergo, genoeg vragen en wellicht wat je zelf al wat tegenkomt als je de zoekfunctie gebruikt. Je bent niet de eerste met een EV die banden zoekt namelijk.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
DonJunior schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:36:
[...]

Welke heb je zelf al gevonden (bijvoorbeeld door in dit topic te zoeken) en waarom voldoen deze niet aan je eisen?
Je vraag is erg summier zonder te zeggen wat je nu eigenlijk wilt? Wil je goedkoop rijden en zo economisch mogelijk of wil je juist zo sportief mogelijk elke rotonde pakken? Wil je een hoge range of maakt dat juist niet uit? Ergo, genoeg vragen en wellicht wat je zelf al wat tegenkomt als je de zoekfunctie gebruikt. Je bent niet de eerste met een EV die banden zoekt namelijk.
Precies. En als er goede onder liggen, die je bevallen: koop gewoon een nieuw setje van hetzelfde merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Zo daarstraks telefoon gehad van de verkoper van de ID.3, de ID.3 die we tweedehands kochten staat nu al meer dan een maand bij de VW dealer voor terugroepactie (93P7) en die staat nu in wacht op onderdelen, naar verwachting nog 2 a 3 weken. Zal dan 2 maand zijn voor de we ID.3 kunnen ophalen. Duurt toch allemaal wat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
deSenna24 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:38:
Zo daarstraks telefoon gehad van de verkoper van de ID.3, de ID.3 die we tweedehands kochten staat nu al meer dan een maand bij de VW dealer voor terugroepactie (93P7) en die staat nu in wacht op onderdelen, naar verwachting nog 2 a 3 weken. Zal dan 2 maand zijn voor de we ID.3 kunnen ophalen. Duurt toch allemaal wat :|
In de categorie, een goed begin is het halve werk :X
Aan de andere kant weet je dan straks wel dat de auto helemaal bij is en je met een mooie start begint.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
DonJunior schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:01:
[...]

In de categorie, een goed begin is het halve werk :X
Aan de andere kant weet je dan straks wel dat de auto helemaal bij is en je met een mooie start begint.
Dat wel. Er bleken 2 modules defect, geen idee of ze dan enkel die vervangen of de hele accu. Er zit in ieder geval gelukkig nog bijna een jaar fabrieksgarantie op, dat zou 4 jaar moeten zijn bij registraties vanaf 2022 als ik het goed gelezen heb, hebben we nog net geluk mee. Een error op de parkeersensoren en airco die niet koud blaast wordt ook nog hersteld. Het duurt even maar we zullen toch blij zijn als ie helemaal in orde is en we em eindelijk kunnen rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:12
Iemand een idee wat doorgaans de levertijden nu zijn voor een ID.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
[...]

Ik heb jouw TPI doorgegeven. Het is nu aan de garantiehoudende dealer en de dealer hier om uit te werken wat hieraan gedaan kan worden. Vervelend voor mij, vervelend voor de verkopende dealer natuurlijk. Ik gok dat een hoop mensen niet eens weten dat hun auto dit geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37
Nu ik de id.4 een paar weken heb, heb ik ook een laadpaal thuis :-).

Het is een slimme paal, en ik heb een dynamisch energiecontract: oftewel op de goedkoopste momenten op de dag laden. Nu zag ik dat de slimme paal vanzelf een laadschema bedenkt, met soms 1,5 uur laden - dan even niet - en dan weer verder. Nu vroeg ik me af hoe goed/slecht dat voor een accu is. Maakt dit uit voor de levensduur? Of geldt dat zolang je tot de 80% laad, dit verder niet uitmaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
dizzie110 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:18:
Nu ik de id.4 een paar weken heb, heb ik ook een laadpaal thuis :-).

Het is een slimme paal, en ik heb een dynamisch energiecontract: oftewel op de goedkoopste momenten op de dag laden. Nu zag ik dat de slimme paal vanzelf een laadschema bedenkt, met soms 1,5 uur laden - dan even niet - en dan weer verder. Nu vroeg ik me af hoe goed/slecht dat voor een accu is. Maakt dit uit voor de levensduur? Of geldt dat zolang je tot de 80% laad, dit verder niet uitmaakt?
Geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

AvK

Ready Set Go

Het is al langer bekend dat je gewoon kan laden zoals je dat wilt / je uitkomt. Het BMS systeem (Battery Management Systeem) is tegenwoordig zo goed dat het niet meer uit maakt. Gewoon rijden zoals jij dat fijn vindt. Heel rustig of altijd trappen met die handel maakt niet uit. De recente onderzoeken geven zelfs aan dat zo nu en dan trappen zelfs beter is. Je maakt de accu's dan weer 'wakker'. Dus thuis rustig laden over de nacht is helemaal prima. De accu vlak voor dat je het weekend ingaat nog even vol rammen aan de snellader omdat je niet zeker weet of je hebt nodig gaat hebben is ook goed. De schattingen zijn nu dat over 8 jaar moderne batterijen rond de 8, maximaal 10% degradatie hebben. Nou ja........... Wie doet je wat?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-06 07:46
AvK schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:26:
Het is al langer bekend dat je gewoon kan laden zoals je dat wilt / je uitkomt. Het BMS systeem (Battery Management Systeem) is tegenwoordig zo goed dat het niet meer uit maakt. Gewoon rijden zoals jij dat fijn vindt. Heel rustig of altijd trappen met die handel maakt niet uit. De recente onderzoeken geven zelfs aan dat zo nu en dan trappen zelfs beter is. Je maakt de accu's dan weer 'wakker'. Dus thuis rustig laden over de nacht is helemaal prima. De accu vlak voor dat je het weekend ingaat nog even vol rammen aan de snellader omdat je niet zeker weet of je hebt nodig gaat hebben is ook goed. De schattingen zijn nu dat over 8 jaar moderne batterijen rond de 8, maximaal 10% degradatie hebben. Nou ja........... Wie doet je wat?
Mijn ID.4 is 4,5 jaar oud. Omdat de range die hij aangeeft terug liep van 320-340 km bij 80% SoC 2 jaar geleden naar 280-300 km nu (ongeveer zelfde rijgedrag, ongeveer zelfde weersomstandigheden) heb ik een OBD dongle aangeschaft om de degradatie van de batterij te checken. De capaciteit bleek 13% lager dan de opgegeven 77.4kWh. Ik heb het de laatste weken 1x per week uitgelezen met steeds hetzelfde resultaat. 120.000 km gereden. Ik weet niet hoe nauwkeurig de waarden zijn die ik met de dongle uitlees, maar als ik op internet zoek komt zo’n degradatie vaker voor bij 120-150 k km.

Overigens laad ik het laatste jaar thuis ook ‘slim’, dus alleen als de stroomprijs laag is. Ik heb geen idee of dat invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Pjotr662 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Mijn ID.4 is 4,5 jaar oud. Omdat de range die hij aangeeft terug liep van 320-340 km bij 80% SoC 2 jaar geleden naar 280-300 km nu (ongeveer zelfde rijgedrag, ongeveer zelfde weersomstandigheden) heb ik een OBD dongle aangeschaft om de degradatie van de batterij te checken. De capaciteit bleek 13% lager dan de opgegeven 77.4kWh. Ik heb het de laatste weken 1x per week uitgelezen met steeds hetzelfde resultaat. 120.000 km gereden. Ik weet niet hoe nauwkeurig de waarden zijn die ik met de dongle uitlees, maar als ik op internet zoek komt zo’n degradatie vaker voor bij 120-150 k km.

Overigens laad ik het laatste jaar thuis ook ‘slim’, dus alleen als de stroomprijs laag is. Ik heb geen idee of dat invloed heeft.
De maximum lading welke je via je OBD dongle te zien krijgt is niet perse betrouwbaar om de degradatie te bepalen. Het hangt ook af van een aantal factoren zoals de temperatuur. Ik zie het (los van degradatie) vaak wat schommelen, dus soms ook toenemen.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr662
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-06 07:46
pietermx schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:37:
[...]

De maximum lading welke je via je OBD dongle te zien krijgt is niet perse betrouwbaar om de degradatie te bepalen. Het hangt ook af van een aantal factoren zoals de temperatuur. Ik zie het (los van degradatie) vaak wat schommelen, dus soms ook toenemen.
Ja, dat lees ik ook vaker. Over de periode van de laatste paar weken lijkt het redelijk constant bij mij. Hoe dan ook, Ik ken iemand met een id.buzz van 2 jaar oud die de degradatie bij de dealer heeft laten meten en die was 8%.

Mijn punt is een beetje dat met de accu’s van een paar jaar geleden 5-10% degradatie over 8 jaar erg optimistisch is. Misschien zijn de nieuwere accu’s beter? Of hoor ik alleen van gevallen (inclusief die van mezelf) die juist tegenvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Mijn ID.4 had sinds dinsdag ineens uit het niets geen internetverbinding meer, ik dacht eerst dat er een storing was en dat het vanzelf terug zou komen. Auto gaf namelijk gewoon aan dat deze online was maar ik had geen verkeersinformatie, kon de shop niet gebruiken en ook de app werd niet meer bijgewerkt.

Uiteindelijk vanochtend toch maar zekering F19 even eruit getrokken en 5 minuten later werkte het allemaal weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Pjotr662 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Mijn 'maximum traction battery energy content' is tussen de 68kWh bij 5deg C en 71kWh 20 graden. Er is een zekere correlatie tussen temperatuur en capaciteit. ' Battery energy content ' laadt altijd tot 4% van het maximum.

Ik ga dan vanuit dat ik 9% degradatie heb bij 95kkm met een auto uit dec 2020.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:06
Samplex schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:32:
ik heb deze besteld en die gaan er volgende week op: Continental ULTRACONTACT NXT 99V CO215/55V18.UCN00X

Voor mij was geluid belangrijk en op de andere factoren 'gewoon goed'. (ID3 Pure voor stadsverkeer).

De Bridgestone wilde ik niet meer omdat de originele nog geen 20k mee zijn gegaan (uit 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Nu online

EDB

1Mark schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
[...]

ik heb deze besteld en die gaan er volgende week op: Continental ULTRACONTACT NXT 99V CO215/55V18.UCN00X

Voor mij was geluid belangrijk en op de andere factoren 'gewoon goed'. (ID3 Pure voor stadsverkeer).

De Bridgestone wilde ik niet meer omdat de originele nog geen 20k mee zijn gegaan (uit 2021).
Zaten die Bridgestones op de aangedreven wielen? Op de vooras is 20dkm inderdaad niet geweldig.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
1Mark schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Maar heb je ook ervaring met de Continentals? Anders zegt t nog niks natuurlijk ..

Persoonlijk vind ik de hoogtemaat 55 niet prettig. Ik geef toe ik ben een ietwat sportievere rijder, maar merk dat met een dergelijk hoge wang de band nadeinst uit een bocht.
Heb voor de volgende auto (mijn lease loopt augustus af) daarom specifiek om een lagere wang gevraagd. Gewoon omdat het daardoor alleen al voelt alsof de auto stabieler op de weg ligt. Plus het oog wil ook wat ..

*sowieso

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:14

Haan

dotnetter

Vandaag iets bizars meegemaakt, had opzich in iedere auto kunnen gebeuren maar ik rijd nu eenmaal een ID.4 dus deel het hier :+
Auto stond aan de lader op m'n werk, laadpas stop ik dan altijd in het dashboardkastje. Nu ging opeens het kastje maar een klein stukje open, geblokkeerd door iets. Tegelijkertijd klonk een sissend geluid. Vervolgens zie ik iets van rook opstijgen ergens verder naar onder. Snel kastje dicht, en het gesis weer over, kastje open, gesis terug en rook..
Dus ik snel het laden gestopt op de auto zelf, want ik had geen idee wat er aan de hand was. Maar om de kabel uit de lader te halen had ik toch die laadpas nodig. Dus toch maar de boel een beetje geforceerd zodat het dashboard kastje uiteindelijk toch open ging. Dus ik pak de laadpas en die voelt ijskoud en een beetje glibberig aan .. tot uiteindelijk het kwartje viel, het was een bus deodorant van m'n vrouw die blijkbaar klem zat en begon te spuiten zodra je het kastje wilde open doen 8)7

Belangrijk detail hierbij is dat mijn reukzin beperkt is, anders had ik waarschijnlijk al snel gemerkt dat de auto naar bloemetjes begon te stinken :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Haan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:06:
Vandaag iets bizars meegemaakt, had opzich in iedere auto kunnen gebeuren maar ik rijd nu eenmaal een ID.4 dus deel het hier :+
Auto stond aan de lader op m'n werk, laadpas stop ik dan altijd in het dashboardkastje. Nu ging opeens het kastje maar een klein stukje open, geblokkeerd door iets. Tegelijkertijd klonk een sissend geluid. Vervolgens zie ik iets van rook opstijgen ergens verder naar onder. Snel kastje dicht, en het gesis weer over, kastje open, gesis terug en rook..
Dus ik snel het laden gestopt op de auto zelf, want ik had geen idee wat er aan de hand was. Maar om de kabel uit de lader te halen had ik toch die laadpas nodig. Dus toch maar de boel een beetje geforceerd zodat het dashboard kastje uiteindelijk toch open ging. Dus ik pak de laadpas en die voelt ijskoud en een beetje glibberig aan .. tot uiteindelijk het kwartje viel, het was een bus deodorant van m'n vrouw die blijkbaar klem zat en begon te spuiten zodra je het kastje wilde open doen 8)7

Belangrijk detail hierbij is dat mijn reukzin beperkt is, anders had ik waarschijnlijk al snel gemerkt dat de auto naar bloemetjes begon te stinken :P
hahaha heerlijk dit _/-\o_

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Haan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:06:

Geweldig verhaal. Had mij kunnen overkomen.......... Maar ja...... heb geen vrouw. _/-\o_

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arms2Short
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:19
Weet iemand waarom de ID.5 niet meedoet met de huidige Limited Edition acties? En of er wellicht in de toekomst alsnog een actie aan zit te komen?
Van de hele ID line up vind ik deze het meest interessant maar als je voor hetzelfde geld een ID.7 kan krijgen dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Op vakantie in Albanië en naast alle (dikke) geïmporteerde diesels zie je ook af en toe een waarschijnlijk geïmporteerde id3's en id4's aangezien het allemaal 1st of pure badges hebben. Openbare laadpalen zie je nergens, behalve wat snelladers aan de tol snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:40
Volgende week een afspraak (2dagen) bij van mossel voor 2 Terugroepacties, 1 iets met de ABS en 1 iets met software (nu sw 4.0). Hebben jullie enig idee wat die van de software is? Ik kan die nergens terug vinden.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:42
Afgelopen week een paar langere trips gehad richting Frankrijk en het verbaasde me erg dat mijn range zo beperkt was. Ik heb verschillende malen 450km snelwegkilometers gereden met de ID.5 GTX maar afgelopen week was met 100% mijn range maar 350km. Temperatuur was toch wel rond de 15km buiten. Verbaasde me erg.

Tevens kreeg ik weer een OTA update vorige week en is het me onduidelijk wat er nou weer is veranderd. VW is daar nou niet echt beter in geworden, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
KaiseRRuby schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:10:
Afgelopen week een paar langere trips gehad richting Frankrijk en het verbaasde me erg dat mijn range zo beperkt was. Ik heb verschillende malen 450km snelwegkilometers gereden met de ID.5 GTX maar afgelopen week was met 100% mijn range maar 350km. Temperatuur was toch wel rond de 15km buiten. Verbaasde me erg.

Tevens kreeg ik weer een OTA update vorige week en is het me onduidelijk wat er nou weer is veranderd. VW is daar nou niet echt beter in geworden, zeg maar.
Er stond heel veel wind afgelopen week, kan dat het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
KaiseRRuby schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:10:
Hoe hard rijd je? Het maakt een wereld van verschil of je 100 of 130 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Laatst online: 15:57
AlphaRomeo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Klopt, dat heb ik zelf ook gemerkt. Tot 115 km/uur is de range van mijn ID.4 zeer acceptabel daarboven neemt het voor mijn gevoel exponentieel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
AlphaRomeo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Dat weet ik uiteraard, dezelfde condities voor mijn gevoel maar flink minder range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
KaiseRRuby schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Dat weet ik uiteraard, dezelfde condities voor mijn gevoel maar flink minder range.
Tsja, dan wordt het tijd je gevoel te onderbouwen met feiten ;)
Het lijkt me sterk dat je auto ineens een weekje later 20-30% meer verbruikt of accucapaciteit verliest... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Pr088 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Tsja, dan wordt het tijd je gevoel te onderbouwen met feiten ;)
Het lijkt me sterk dat je auto ineens een weekje later 20-30% meer verbruikt of accucapaciteit verliest... :)
In Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJOLDUEIDB9PA-9DiXzXLxeamFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tObWpVWvt4T9t35nIwSiMAeB.jpg?f=fotoalbum_large

Op 11 augustus 2023 reed ik bovenstaande, met een gemiddelde temperatuur in de Bilt van 20,9 graden. Ik reed vanuit Denemarken naar huis, met vrijwel alleen snelwegkilometers.

Vandaag laat ik mijn auto volledig op en mijn range is met 100% slechts 370km.

Ik begrijp inderdaad dat het zou kunnen dat in die 2 jaar tijd mijn rijstijl is aangepast, maar ik herinner me nog scherp dat ik met een warme dag ergens begin dit jaar ook nog eens 400km reed.

Ik geef het nog even de tijd, wellicht past het zich inderdaad toch nog weer wat naar boven aan maar vind het opvallend, heb het nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
@KaiseRRuby de reden dat je destijds een foto hebt gemaakt is waarschijnlijk ook omdat je onder de indruk was van de range, er zou een stukje bias in kunnen zitten. Maar het is uiteraard ook goed mogelijk dat je accu is gaan degraderen, maar dat zou wel extreem zijn in zo'n korte tijd. Bandenspanning wel op orde? Ramen dicht tijdens het rijden? Als je de auto in neutraal zet rolt hij dan nog wel lekker door? Loopt er misschien iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
AlphaRomeo schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:00:
@KaiseRRuby de reden dat je destijds een foto hebt gemaakt is waarschijnlijk ook omdat je onder de indruk was van de range, er zou een stukje bias in kunnen zitten. Maar het is uiteraard ook goed mogelijk dat je accu is gaan degraderen, maar dat zou wel extreem zijn in zo'n korte tijd. Bandenspanning wel op orde? Ramen dicht tijdens het rijden? Als je de auto in neutraal zet rolt hij dan nog wel lekker door? Loopt er misschien iets aan?
Ik ga eens even controleren wat mijn verbruik is tijdens het rijden, dan kijk ik weer verder. De foto was vooral omdat ik onder de indruk was van mijn vermogen om met zo weinig range door te blijven rijden naar huis, laadstress was toen nog wel wat aanwezig bij mij.

In die eerste instantie ook onder de indruk van de range maar het is niet zo dat ik het daarna nog als bijzonder ben gaan zien, het was zeker normaal bij mij om rond de 400km range te hebben in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Is ook sterk wind afhankelijk, reed pas naar Charleroi netjes op max snelheid en auto was bijna leeg na 270km met flinke wind tegen. Maar goed, mijne heeft nu ook al 90dkm gelopen en 3 jaar jong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
flaskk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:04:
Is ook sterk wind afhankelijk, reed pas naar Charleroi netjes op max snelheid en auto was bijna leeg na 270km met flinke wind tegen. Maar goed, mijne heeft nu ook al 90dkm gelopen en 3 jaar jong.
Ook regen gehad? Dat is soms nog erger voor je range dan wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Pr088 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Ook regen gehad? Dat is soms nog erger voor je range dan wind.
Jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 21:12
Vraagje over mijn ID4 1st (met warmtepomp): hoe lang duurt het normaal gesproken ongeveer totdat er écht koele lucht de auto in wordt geblazen? Neem als scenario dat het in de auto 35ºC is en de temperatuur staat ingesteld op 18ºC.

Ik heb namelijk het vermoeden dat er bij mij mogelijk wat mis is. Nu is het momenteel wel erg warm, maar de auto is eigenlijk niet koel te krijgen. Er blaast nog net geen warme lucht de auto in, maar echt (airco-) koud is het ook niet (ook niet na een kwartier rijden). Bij mijn vorige auto voelde ik na een paar minuten toch echt wel koude lucht, dat is toch ook normaal lijkt me? Zelfs 'snel koelen' doet eigenlijk weinig. Airco stuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atu3hN77lBzapvzs6GMYhR5xR0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh9GW4Y4CuIuoOm1gMdn2V6B.jpg?f=fotoalbum_large

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
Melkbus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:49:
Vraagje over mijn ID4 1st (met warmtepomp): hoe lang duurt het normaal gesproken ongeveer totdat er écht koele lucht de auto in wordt geblazen? Neem als scenario dat het in de auto 35ºC is en de temperatuur staat ingesteld op 18ºC.

Ik heb namelijk het vermoeden dat er bij mij mogelijk wat mis is. Nu is het momenteel wel erg warm, maar de auto is eigenlijk niet koel te krijgen. Er blaast nog net geen warme lucht de auto in, maar echt (airco-) koud is het ook niet (ook niet na een kwartier rijden). Bij mijn vorige auto voelde ik na een paar minuten toch echt wel koude lucht, dat is toch ook normaal lijkt me? Zelfs 'snel koelen' doet eigenlijk weinig. Airco stuk?

[Afbeelding]
Ook ik heb een ID.4 1st met warmtepomp uit 2020. Er komt, ook met deze hitte, nagenoeg meteen koude lucht uit de roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
densterdad2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Ook ik heb een ID.4 1st met warmtepomp uit 2020. Er komt, ook met deze hitte, nagenoeg meteen koude lucht uit de roosters.
Dank! Dat lijkt me voldoende info voor een afspraak bij de garage.

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
densterdad2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Maar wat is echt koud? Op vakantie een Sandero stepway en die wordt echt koud, mijn id3 is een licht verfrissende bries maar je kunt niet met een trui in de auto gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:33
Hallo mensen met een Volkswagen op accu's,

Al enige tijd een dolende ziel hier, op zoek naar een EV, maar kan (nog) niet vinden wat ik nodig (denk) te hebben. Echter, sinds een poosje druppelen er nu opeens ID.4's mijn zoek framework binnen. 77kwh versies met een opgegeven (* ) range van rond de 500km.
Mooi ruim en grote kofferbak klep (niet zo'n brievenbus als de model 3 bijvoorbeeld).

De VAG knopjes en Design spreekt me aan, rij nu een Octavia op diesel, maar die mag dus omgeruild voor een andere, bij voorkeur betaalbare grote ev.

Ik heb in het topic al zitten zoeken (gericht en door gewoonweg pagina's door te scrollen), ik heb nog niet echt antwoord op de volgende vragen, hopelijk kunnen mensen met een ID.4 uit 2020/2022 wat licht schijnen op deze vragen:

- Hoe is de praktijk ervaring qua range. 501* km op papier, wat doet men in het echte leven?
- betrouwbaarheid van de genoemd model/bouwjaren? Iets toelichting: Zijn er gekke dingen om op te letten, bepaalde modellen/opties om van weg te blijven, ik denk dan aan dingen zoals de Volvo v60 plugins ooit hadden met de airco pomp die a 1500 euro per keer zeer regelmatig besloot kapot te gaan waardoor er allerlei Andere systemen ook overleden.
- Opties om juist direct boven aan de wensen lijst te zetten?

Kunnen jullie me hier een beetje mee op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 21:16
tcw82 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:25:
Hallo mensen met een Volkswagen op accu's,

Al enige tijd een dolende ziel hier, op zoek naar een EV, maar kan (nog) niet vinden wat ik nodig (denk) te hebben. Echter, sinds een poosje druppelen er nu opeens ID.4's mijn zoek framework binnen. 77kwh versies met een opgegeven (* ) range van rond de 500km.
Mooi ruim en grote kofferbak klep (niet zo'n brievenbus als de model 3 bijvoorbeeld).

De VAG knopjes en Design spreekt me aan, rij nu een Octavia op diesel, maar die mag dus omgeruild voor een andere, bij voorkeur betaalbare grote ev.

Ik heb in het topic al zitten zoeken (gericht en door gewoonweg pagina's door te scrollen), ik heb nog niet echt antwoord op de volgende vragen, hopelijk kunnen mensen met een ID.4 uit 2020/2022 wat licht schijnen op deze vragen:

- Hoe is de praktijk ervaring qua range. 501* km op papier, wat doet men in het echte leven?
- betrouwbaarheid van de genoemd model/bouwjaren? Iets toelichting: Zijn er gekke dingen om op te letten, bepaalde modellen/opties om van weg te blijven, ik denk dan aan dingen zoals de Volvo v60 plugins ooit hadden met de airco pomp die a 1500 euro per keer zeer regelmatig besloot kapot te gaan waardoor er allerlei Andere systemen ook overleden.
- Opties om juist direct boven aan de wensen lijst te zetten?

Kunnen jullie me hier een beetje mee op weg helpen?
Qua range hangt het van veel dingen af, temperatuur, snelheid, zware voet, fietsdrager, etc ... maar voor een indicatie kan je hier kijken:
https://ev-database.org/car/2028/Volkswagen-ID4-Pro

Er zijn wat euvels bekend, deze staan echt in dit topic ... dus je zal iets beter moeten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
UTMachine schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Qua range hangt het van veel dingen af, temperatuur, snelheid, zware voet, fietsdrager, etc ... maar voor een indicatie kan je hier kijken:
https://ev-database.org/car/2028/Volkswagen-ID4-Pro

Er zijn wat euvels bekend, deze staan echt in dit topic ... dus je zal iets beter moeten lezen.
1458 pagina's verdeeld over 4 modellen. Inclusief alle anecdotes en zijsporen over deobussen in het handschoenenkastje. :o Beter lezen is een beetje vreemde opmerking? Meer lezen zou kunnen.

Bedankt die link kende ik nog niet. Maar...uh.. Misschien had je het verkeerd gelezen, ik zoek informatie over de eerste modellen (2020) niet over 2023😂😂😂.

Je hebt geen mening over de opties? Welke gebruikt je zelf veel? Of welke mis je?

[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 14-06-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 21:16
tcw82 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:09:
[...]

1458 pagina's verdeeld over 4 modellen. Inclusief alle anecdotes en zijsporen over deobussen in het handschoenenkastje. :o Beter lezen is een beetje vreemde opmerking? Meer lezen zou kunnen.

Bedankt die link kende ik nog niet. Maar...uh.. Misschien had je het verkeerd gelezen, ik zoek informatie over de eerste modellen (2020) niet over 2023😂😂😂.

Je hebt geen mening over de opties? Welke gebruikt je zelf veel? Of welke mis je?
Nope, geen vreemde opmerking, want je hebt zelf 0 mogelijke problemen vermeld/gevonden :+ Er zijn er wel een paar. De meest bekende is de "stabilisator connectie stangen". Het is meer een "klacht", maar de traagheid van het display/software (is pas opgelost in MY25 model dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
UTMachine schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Nope, geen vreemde opmerking, want je hebt zelf 0 mogelijke problemen vermeld/gevonden :+ Er zijn er wel een paar. De meest bekende is de "stabilisator connectie stangen". Het is meer een "klacht", maar de traagheid van het display/software (is pas opgelost in MY25 model dacht ik).
want je hebt zelf 0 mogelijke problemen vermeld/gevonden
Dat kan ik niet volgen, waarom zou ik, als niet gebruiker, de gebruikers gaan vertellen welke mogelijke mankementen er zijn?

Het gaat me om de first hand experience. Voorbeeld: ik heb dus nu een Skoda en daar zitten ook gekke dingen in die ik met zoeken online niet vond, maar toen ik er een forum post aan gewaagd had, bleken meerdere mensen hetzelfde te ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
tcw82 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:40:
[...]

[...]

Dat kan ik niet volgen, waarom zou ik, als niet gebruiker, de gebruikers gaan vertellen welke mogelijke mankementen er zijn?

Het gaat me om de first hand experience. Voorbeeld: ik heb dus nu een Skoda en daar zitten ook gekke dingen in die ik met zoeken online niet vond, maar toen ik er een forum post aan gewaagd had, bleken meerdere mensen hetzelfde te ervaren.
Ik denk, en dan ga ik het invullen, dus verbeter me als ik het mis heb @UTMachine, maar ik denk dat @UTMachine doelt op het feit dat je niet de eerste bent met deze vraag. Velen zijn je al voor geweest en dus zou je met enig zoekwerk wel al iets gevonden moeten hebben.
Wellicht kunnen we discussiëren over de manier van communiceren, maar het gebeurt erg vaak dat dezelfde vragen over en over gesteld worden.
Kun jij ook niet weten natuurlijk, maar ik proef dat daar wat frustratie zit. Nogmaals, mijn invulling, misschien zit ik er compleet naast.

Hoe dan ook, de kwaaltjes van de eerste generatie ID.4 (en 3) zijn: o.a. (maar niet uitsluitend) stabilisatorstang, trage software die niet meer geüpdate zal worden naar v5+, multimediasysteem dat hapert, issues op de canbus door de soundgenerator, laagvoltage accu (terugroep actie geweest), Hoogvoltage accucellen (eveneens terugroepactie voor geweest.
Daarnaast mogen deze auto's niets trekken (een steunhaak is een optie maar daarmeemag je niets trekken). Daklast is 0kg dus ook een dakkoffer mag niet (officieel)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDune
  • Laatst online: 19:39
UTmachine zoekt toch informatie over een ID.4? Die mogen gewoon 1000 kg trekken (zo uit m’n hoofd) en je mag ze ook voorzien van een 75 kg zware dakkoffer 😉

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
En even hard optrekken of je geklik hoort, geluid van een momentsleutel. Die is ook niet leuk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDune
  • Laatst online: 19:39
Voor wat betreft de range van mijn 4,5 jaar oude ID.4 1st (eerste eigenaar 😎): in de zomer tikt de 100% range nog regelmatig de 500 km aan. Er is wel een keer een module vervangen van de hoogspanningsaccu, mogelijk dat dat een positief effect heeft gehad. Ben nog steeds dik tevreden met deze auto!

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:56
DonJunior schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Hoe dan ook, de kwaaltjes van de eerste generatie ID.4 (en 3) zijn: o.a. (maar niet uitsluitend) stabilisatorstang, trage software die niet meer geüpdate zal worden naar v5+, multimediasysteem dat hapert, issues op de canbus door de soundgenerator, laagvoltage accu (terugroep actie geweest), Hoogvoltage accucellen (eveneens terugroepactie voor geweest.
Daarnaast mogen deze auto's niets trekken (een steunhaak is een optie maar daarmeemag je niets trekken). Daklast is 0kg dus ook een dakkoffer mag niet (officieel)
Ah het lijkt erop dat ze de meeste kwaaltjes hebben gefixd bij de facelift / update. 1000/1200 kg trekgewicht (geremd), 75 kg daklast, en natuurlijk nieuwe software / computer die minder traag is.

Als lurker hier helpt dit veel, ik ben naar een ID.4 aan het kijken, door de limited editions zijn ze opeens duizenden euros goedkoper dan vergelijkbare Enyaq.

Een vraag voor eigenaren hier met een warmtepomp - zou je het nog een keer aanschaffen? Prijs boeit me nog niet eens zo, maar ik zie iets over hoge onderhoudskosten door vervanging glycol / koelvloeistof en besparing is niet enorm behalve die ene rit naar wintersport.

Als laatste een erg technische vraag, ik zie dat de ID.4 nu wordt geleverd met 77 kWh netto batterijen, maar de 4Motion versie kan sneller laden - is dat een variant op de 185 kW batterij die je ook op de Buzz en ID.7 vind die ook zo snel laad? Maar die is weer vaak 79 kWh, ipv 77. Het is mij een beetje een raadsel, heb niet echt persé 4WD nodig maar sneller laden lijkt me wel wat, ik heb een super ongeduldig kind hier 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
JohnnyDune schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:06:
UTmachine zoekt toch informatie over een ID.4? Die mogen gewoon 1000 kg trekken (zo uit m’n hoofd) en je mag ze ook voorzien van een 75 kg zware dakkoffer 😉
Mijn oprechte excuses, je hebt helemaal gelijk.
Een ID4 mag wél iets trekken, een ID3 niet.
Ik zie het hier ook staan ja: https://www.autoweek.nl/auto/101620/volkswagen-id-4-1st/

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online

[Afbeelding]
Je foto verraadt je probleem al. De airco staat op ECO. Alleen de linkerkant blaast koele lucht. Selecteer dezelfde temperatuur ook maar de bijrijderskant, of selecteer SYNC. Wordt-ie op zeker ijskoud. En check ook ff of de achterpassagier niet toevallig +28 graden heeft ingesteld. Been there, done that, got the T-shirt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
@UTMachine @DonJunior @flaskk @JohnnyDune @DonJunior
Dank voor jullie input. Het geeft in elk geval stof tot nadenken. Zoals bijvoorbeeld over de opmerking aangaande de software update:
trage software die niet meer geüpdate zal worden naar v5+
van @JohnnyDune ... is dat omdat VW dat niet meer aanbied maar dat het (bijvoorbeeld tegen betaling ) nog wel mogelijk is? Of is het net als met windows, er komt gewoon geen nieuwe software update meer voor die specifieke modellen?

Stabilisator stangen klinkt als een matig ontwerp dat later verbeterd is? (de oprmerking van @flaskk over het klikken bij hard op trekken gaat ( denk ik) over de stangen? of is dat nog weer een andere uitdaging?
software dingen (traag, matige structuur etc.) lijkt iets dat VAG als standaard uitrusting levert, ook de Octavia heeft daar dus ervaring mee.

Qua communicatie: (@DonJunior maakte daar een opmerking over), het is uiteraard zo dat je 1458 pagina's (maal 25 berichten is pak hem beet 36.000 losse berichten, verdeeld over 4 modellen inclusief de anekdotes etc.) kan lezen en daaruit vissen wat je wil weten. Dat mag ook best gezegd worden natuurlijk, "Hey gast, deze vraag is al gesteld en beantwoord". Helemaal prima. Dat was echter niet wat er geschreven was, er werd geschreven "beter lezen" en daar viel ik inderdaad over, zeker ook omdat het verder antwoord suggereerde dat de originele vraag beter gelezen had kunnen worden.

In het grotere geheel is dit helemaal niet erg, fijn dat je het hier even aanhaalt zelfs. Ik heb er van geleerd en nu met de aanvullingen van de andere wordt het een steeds completer plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
Nee maar het kan zijn dat deze alleen bij id3 voor komt, maar aangezien id4 zelfde aandrijving heeft lijkt mij dat ook voor kan komen?

Het betreft dat er iets met de verlijming van de aandrijf as is. Klik geluidje dus
YouTube: VW id3 st1 Max clicking sound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:52
Firstconnection schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:58:
[...]

Je foto verraadt je probleem al. De airco staat op ECO. Alleen de linkerkant blaast koele lucht. Selecteer dezelfde temperatuur ook maar de bijrijderskant, of selecteer SYNC. Wordt-ie op zeker ijskoud. En check ook ff of de achterpassagier niet toevallig +28 graden heeft ingesteld. Been there, done that, got the T-shirt :)
En hoe hoog staat de ventilator snelheid, laag midden of hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
tcw82 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 04:08:
@UTMachine @DonJunior @flaskk @JohnnyDune @DonJunior
Dank voor jullie input. Het geeft in elk geval stof tot nadenken. Zoals bijvoorbeeld over de opmerking aangaande de software update:

[...]
van @JohnnyDune ... is dat omdat VW dat niet meer aanbied maar dat het (bijvoorbeeld tegen betaling ) nog wel mogelijk is? Of is het net als met windows, er komt gewoon geen nieuwe software update meer voor die specifieke modellen?

..
VW maakt nú echt prima software. De nieuwe modellen hebben echt prima software, reageert snel en is redelijk logisch te bedienen.
De eerste generatie ID.x hebben daadwerkelijk andere hardware waarop de nieuwere software niet (goed) werkt. Er zijn mensen die hebben dat geprobeerd maar de schermresolutie matcht bijvoorbeeld niet.

Hoe dan ook, VW heeft aangegeven deze oudere versies niet te updaten naar versie 5 en hoger. Dus zie het alsof je bij Windows 8 moet blijven terwijl Windows 11 al uit is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
Firstconnection schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:58:
[...]

Thanks, maar dit is helaas het probleem niet. Voor de foto zat ik even alleen in de auto dus sprong rechts inderdaad op ECO. Maar ook bij SYNC wordt ‘ie niet koud.
Sky74 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:13:
[...]

En hoe hoog staat de ventilator snelheid, laag midden of hoog?
‘snel koelen’ staat aan. Dus dat lijkt me maximaal.

Even carscanner geconnect via OBD. Geen foutcodes voor zover ik kan zien. Ziet iemand hier wat geks? (ik zie wel wat vreemde waardes, maar geen idee wat normaal is). Dit was na ongeveer 15 min. maximaal koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDQ7YfeRBpxEVGex2Yc3e-XpUb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/McgUrLMeySDulCfzudTxAZfG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Melkbus op 15-06-2025 13:46 ]

strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Melkbus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Thanks, maar dit is helaas het probleem niet. Voor de foto zat ik even alleen in de auto dus sprong rechts inderdaad op ECO. Maar ook bij SYNC wordt ‘ie niet koud.

[...]

‘snel koelen’ staat aan. Dus dat lijkt me maximaal.

Even carscanner geconnect via OBD. Geen foutcodes voor zover ik kan zien. Ziet iemand hier wat geks? (ik zie wel wat vreemde waardes, maar geen idee wat normaal is). Dit was na ongeveer 15 min. maximaal koelen.

[Afbeelding]
Kan zijn dat je steenslag hebt op je radiator. Dan loopt langzaam je koelgas eruit. Merk je niets van, ook geen foutmeldingen, maar dan koelt de auto ook steeds slechter. Je zal niet de eerste zijn ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online

[Afbeelding]
Bij mij was die gewoon leeg. Bij jou ook het geval? Wanneer is die voor het laatste gevuld? Ik heb het 4,5jaar gebruikt voordat ik dacht dat het leeg was.

Geef aan dat je r744 koelmiddel hebt bij de garage. Niet elke universeel garage heeft dat vulmiddel. En bij VW dealer is het servicebeurt 20 euro goedkoper dan r1234y.

Gaat ongeveer 430gr in als die leeg is.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
flaskk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Nee maar het kan zijn dat deze alleen bij id3 voor komt, maar aangezien id4 zelfde aandrijving heeft lijkt mij dat ook voor kan komen?

Het betreft dat er iets met de verlijming van de aandrijf as is. Klik geluidje dus
YouTube: VW id3 st1 Max clicking sound
Komt ook bij de ID.4 voor. Maar vreemd genoeg lees je er meer over bij de ID.3 of de Cupra Born. Die van mij heeft het ook weer na reparatie. In juli gaan ze er weer naar kijken. Blij dat er 2 jaar occasion garantie op zit.

[ Voor 3% gewijzigd door burnoutpc op 16-06-2025 00:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDB
  • Nu online

EDB

Het heeft even geduurd maar de laatste navi versie staat er weer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvjbYJyO-n_MO4Of1d72IVK4NuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSIVYuWMlr1VErMcNIi5taIj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02
EDB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:36:
Het heeft even geduurd maar de laatste navi versie staat er weer op.

[Afbeelding]
Dank voor het delen hiervan. Ik vraag me al weken af wanneer mijn navigatiedatabase van 25.1 een update krijgt, maar ik zal proberen wat meer geduld uit te oefenen..... ;)

Edit: die van mij is ook bijgewerkt naar 25.5.

[ Voor 4% gewijzigd door MJMaverick op 16-06-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:35
Iemand al de 3.8 update geinstalleerd? Installatie werd gisteren gepushed (kon hem installeren vanuit het Goodbye scherm). So far so good, maar deze update heeft wel mijn SOS functie gesloopt. Brandt nu constant een SOS lampje met de melding dat ik 'een werkplaats op moet zoeken'. Heeft er iemand een quick fix wat ik nog kan proberen, want het lijkt me stug dat dit hardware-matig stuk is gegaan.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Nu online

EDB

Sandrioni schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:34:
Iemand al de 3.8 update geinstalleerd? Installatie werd gisteren gepushed (kon hem installeren vanuit het Goodbye scherm). So far so good, maar deze update heeft wel mijn SOS functie gesloopt. Brandt nu constant een SOS lampje met de melding dat ik 'een werkplaats op moet zoeken'. Heeft er iemand een quick fix wat ik nog kan proberen, want het lijkt me stug dat dit hardware-matig stuk is gegaan.
Nee, hier nog niet aangeboden. Als ik jouw verhaal lees wacht ik straks ook maar even met installeren als ‘ie aangeboden wordt. Hou ons op de hoogte s.v.p.
Welk model / jaar ID heb je? En kwam je van 3.7?

[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 17-06-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Op eigen risico, maar even 12v accu + afhalen en minuutje wachten? Volgens mij is dat wat ze bij volkswagen ook doen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

flaskk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:38:
Op eigen risico, maar even 12v accu + afhalen en minuutje wachten? Volgens mij is dat wat ze bij volkswagen ook doen 😅
Inderdaad even de MIN klem los halen (is veiliger) en 10 minuten later weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:53
Onze ID.3 1st heeft helaas ook het tikkende geluid uit de achteras gekregen.
Mijn vriendin viel het in eerste instantie niet op, maar ik vind het zelf knap vervelend. :(

We gaan morgen even contact opnemen met de dealer en (pogen om) garantie te claimen.

Is Volkswagen zelf bekend met dit probleem? Of moet ik ze nog een bepaalde richting op pushen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 23:20

Boy

www.byoscoop.nl

Gisterenavond gaf m'n vrouw aan dat de auto kraakgeluiden maakt; niet het dak, maar voor en achter?
Ik moet zelf nog kijken, maar ik heb gezocht hier in het topic maar daar gaat het dan over het dak.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik ga zo maar eens de dealer bellen, misschien zelf ook even rondje rijden.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30
De geluiden in een ID3 kunnen ook van de auto hold komen.
Vooral als je met de ramen open rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Het kraakt tijdens bochten en drempels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Boy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:37:
Het kraakt tijdens bochten en drempels
'het kraakt' is een vrij generieke omschrijving.
Kan van alles zijn.
Als het een Alfa was had ik gezegd 'draagarm rubbers'.
Hoor je het van buiten ook of vooral binnenin?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

DonJunior schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Kan van alles zijn.
Geen idee, ga vanuit van binnen, ik heb nog niet met de auto gereden, de vrouw heeft 'm momenteel. Ik heb een afspraak vrijdagochtend, dan gaan ze een rondje rijden bij de garage. Aangezien we met 'm op vakantie gaan, hoop ik dat het niet iets spannends is / iets wat lang duurt om te repareren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandrioni
EDB schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Nee, hier nog niet aangeboden. Als ik jouw verhaal lees wacht ik straks ook maar even met installeren als ‘ie aangeboden wordt. Hou ons op de hoogte s.v.p.
Welk model / jaar ID heb je? En kwam je van 3.7?
ID4 1st uit dec 21. Idd op 3.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
AvK schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Inderdaad even de MIN klem los halen (is veiliger) en 10 minuten later weer aansluiten.
Aangezien het een leasewagen is denk ik dat ik er gewoon mee naar de garage ga 😁. Of ik laat het gewoon zo ..... Staat nml al op 160k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Sandrioni schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Aangezien het een leasewagen is denk ik dat ik er gewoon mee naar de garage ga 😁. Of ik laat het gewoon zo ..... Staat nml al op 160k km.
Je vroeg of er een kwik fix was. Nou die is er.
Naar de garage vind ik ook prima hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 21:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DonJunior schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Kan van alles zijn.
Volkswagen in zijn algemeen hebben ook vaker last van uitdroging aan de draagarm rubbers.
Mijn heeft het toevallig ook met zijn 4 jaar oude golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

niki_lauda schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Volkswagen in zijn algemeen hebben ook vaker last van uitdroging aan de draagarm rubbers.
Mijn heeft het toevallig ook met zijn 4 jaar oude golf.
Wat kost zoiets om te fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:16
markimarc schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:33:

Is Volkswagen zelf bekend met dit probleem? Of moet ik ze nog een bepaalde richting op pushen?
TPI; 2071137 en/of 2064631

Indien binnen de (fabrieks)garantie dienen zij dit gewoon te fixen.
Pagina: 1 ... 371 372 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.