Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 398 399 Laatste
Acties:

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:35
Echt balen dat de auto zo aan gruzelementen is. Ik heb zelf met de id.3 ook wel eens wat schrikmomenten gehad met lane assist. Er is een weg bij mij in de stad waar het systeem steevast in war raakt en me naar voren blijft sturen ondanks dat daar een bocht in zit. Sindsdien ga ik daar veel minder snel overheen. Met andere auto’s had ik daar geen last van.

Idempotent.

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 10:59
Ik denk dat @AndriesLouw met lane-keeping de travel-assist bedoelt?
Met lane-assist moet je gewoon zelf sturen en corrigeert hij alleen als je per ongeluk over een witte lijn gaat.
Overigens gelukkig dat iedereen er goed is uitgekomen.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:40
De enige plek waar lane assist gek doet voor mij is A4, afrit 1, als je op de baan rijdt die verandert in een spitsstrook. Hij wilt de doorgetrokken streep volgen, logisch, dus je houdt gewoon je stuur vast om door te geven - nee, we gaan NIET naar rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsBp5X5gVydr-n90RvBESybTvAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aQbAQDmaYQH4lUlwQxBrpIl.png?f=fotoalbum_large

Je hoeft echt niet hard te trekken om lane assist of travel assist te overrulen. 3 vingers zijn genoeg.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:42
AndriesLouw schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:41:
Lane keeping heeft zich vergist in afrit of snelweg, en gekozen rechtdoor te gaan.
Verschuil je niet achter techniek, bij een uitrit is de rechterlijn van je "lane" een blokjeslijn, hier moet je echt zelf opletten! Het is een lane assist, je hebt geen hoogste level full self drive auto!
De airbags zijn niet uit gegaan, emergency assist (SOS-call) werkte niet
<knip>
Gelukkig iedereen ongedeerd, en geen anderen betrokken.
Ik denk dat de airbags precies zo hebben gewerkt zoals zou moeten. Het afgaan van airbags is ook een risico voor de inzittenden, dus als het even niet hoeft, mogen ze niet afgaan.
Is niet de eerste keer dat lane-keeping software gekke dingen doet, vooral rond afritten blijft het vechten met de auto. Gok dat de auto gewonnen heeft, en niet meer hoeft te rijden.
Dus je wist ervan, en toch niet opgelet?
Dit is echt voor de volle 100% jouw eigen fout!

Ik ben blij voor jou en de andere inzittenden dat er niemand gewond is geraakt. En ik hoop dat je ervan geleerd hebt, dat je in het vervolg echt gaat opletten!

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:13
Wat een bijzondere reacties hier. Software moet voorspelbaar zijn wat hier niet het geval was. Uiteraard moet je opletten, maar ongelukken gebeuren en in een split second moet je reageren, wat hier dus niet gelukt is.

Dit soort systemen creëren dit soort onvoorspelbare momenten. Zelf zal ik nooit mijn auto aan mijn kinderen meegeven met trafic / lane assist aan. Er zijn genoeg voorbeelden, waaronder een straat hier in het dorp waar de auto mij al meerdere keren abrupt richting midden van de weg probeert te dwingen, waar fietsers reden! Maar vaker op dezelfde weg doet ‘ie niks, dus onvoorspelbaar wat de trigger soms is.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:45
R0b1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:51:
Wat een bijzondere reacties hier. Software moet voorspelbaar zijn wat hier niet het geval was. Uiteraard moet je opletten, maar ongelukken gebeuren en in een split second moet je reageren, wat hier dus niet gelukt is.

Dit soort systemen creëren dit soort onvoorspelbare momenten. Zelf zal ik nooit mijn auto aan mijn kinderen meegeven met trafic / lane assist aan. Er zijn genoeg voorbeelden, waaronder een straat hier in het dorp waar de auto mij al meerdere keren abrupt richting midden van de weg probeert te dwingen, waar fietsers reden! Maar vaker op dezelfde weg doet ‘ie niks, dus onvoorspelbaar wat de trigger soms is.
Hoe doe je dat dan? In een nieuwe auto kan je het misschien wel uitzetten als ze de wagen ophalen, maar de eerst volgende opstart is alles weer ingeschakeld, ga je dan mee op de dakdragers? 😂

Eigen ervaring: lane assist is abrupt en aggressief en stuurt je enkel van de lijn af, Traffic assist is slapjes en houdt je tussen de lijnen maar kan amper een bocht scherper dan 20 graden volgen. Een Klaverblad of een rotonde kan het niet aan, althans niet in mijn 2021 gebakje.

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:58
Perseus schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:08:
Ik vind het lastig om niet meteen een oordeel over te hebbeb, maar dit voelt voor mij wel een beetje als een typisch symptoom van deze tijd: als er iets misgaat, ligt de oorzaak vooral buiten onszelf. Systemen zoals lane keeping zijn volgens mij juist bedoeld als ondersteuning, niet als vervanging van oplettend rijden. Zeker op complexe stukken zoals afritten mag je verwachten dat je als bestuurder zelf de regie houdt. Of ben je van mening dat er een defect was aan systemen of niet goed werkten? Dan is dat natuurlijk een ander verhaal en zeker iets wat goed onderzocht moet worden. Maar zonder die context is het wel een snelle conclusie om het volledig bij de auto neer te leggen.
Oordeel is lastig inderdaad, dit soort dingen gebeuren soms in een split-second. Bij de ID-Buzz gaat de ID.Light meteen rood knipperen als hij de lijnen even niet goed duidelijk heeft. Helemaal bij spitstroken waar een afslag is altijd even spannend..

https://maps.app.goo.gl/q1pV3QokEAbyCqyq8

http://www.brianesselbrugge.nl

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:58
Krypt schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:50:
[...]

Dikke pluim voor @Guitarist!
Na wat gepriegel mijn sos module kunnen resetten.
Niet met de one-click-app, gezien het actieve pro abonnement en geen credits (ook zonde als je al pro hebt)
Dachten dat het niet gelukt wat, maar ineens sprong het lampje op groen. En na een uurtje of 8 was ook de melding in de vw connect app verdwenen.

Ik ben weer helemaal gelukkig; en hoop dat de repen Tony's zullen smaken.

En blijft toch een geweldige community; Tweakers, loving it!
Voor de anderen met dit probleem. Het is dus met 5 minuutjes in de OBDEleven app rondklikken op te lossen!

(en de Tony Chocolonely was heerlijk!)

http://www.brianesselbrugge.nl

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:33
Zolang we de belijning en bewegwijzering niet Europa-breed hebben gestandaardiseerd, zal het altijd spannend zijn om daar (semi-)autonome software op los te laten. Zeker als je ziet dat we dit nog niet eens alleen al in Nederland een beetje ongedifferentieerd op orde hebben.
Wij zijn sowieso al een buitenbeentje in Europa met onze 60km-belijning en fietssuggestiestroken. Voor mij reden om de emergency-lane keeping standaard uit te zetten bij iedere rit.

Ik houd dan ook mijn hart vast voor de self-driving Tesla’s die nu onze wegen gaan bevolken. Volgens de RDW is het systeem 18.000 uur getest. Laat ik nu denken dat dit ongeveer 1% is van wat je nodig hebt om alle eventualiteiten te zijn tegengekomen en het systeem goed in te leren.

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23

AvK

Ready Set Go

KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:19:
Zolang we de belijning en bewegwijzering niet Europa-breed hebben gestandaardiseerd, zal het altijd spannend zijn om daar (semi-)autonome software op los te laten. Zeker als je ziet dat we dit nog niet eens alleen al in Nederland een beetje ongedifferentieerd op orde hebben.
Wij zijn sowieso al een buitenbeentje in Europa met onze 60km-belijning en fietssuggestiestroken. Voor mij reden om de emergency-lane keeping standaard uit te zetten bij iedere rit.

Ik houd dan ook mijn hart vast voor de self-driving Tesla’s die nu onze wegen gaan bevolken. Volgens de RDW is het systeem 18.000 uur getest. Laat ik nu denken dat dit ongeveer 1% is van wat je nodig hebt om alle eventualiteiten te zijn tegengekomen en het systeem goed in te leren.
Wat bedoel je met 'emergency-lane keeping'?
Zit dat er op?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:21

AlphaRomeo

FP PowerMod
KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:19:

Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen.

Ik snap de recente ophef van de MAG over de Tesla's ook niet helemaal. Veel slechter dan een menselijke bestuurder kan het namelijk niet worden. En het is heel objectief te meten, namelijk in ongelukken per X kilometer.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:47
AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:23:
[...]

Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen.

Ik snap de recente ophef van de MAG over de Tesla's ook niet helemaal. Veel slechter dan een menselijke bestuurder kan het namelijk niet worden. En het is heel objectief te meten, namelijk in ongelukken per X kilometer.
Ben het wel met je eens. Menselijke fouten zijn de grootste veroorzakers van ongelukken. Maar.... Ik maak me wel zorgen over toenemend vertrouwen in functies zoals self-driving. Als het een uitnodiging is om te appen achter het stuur, dan zijn we niks opgeschoten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• KrlGl
AvK schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:21:
[...]

Wat bedoel je met 'emergency-lane keeping'?
Zit dat er op?
Het krachtig en geforceerd terugsturen bij het naderen c.q. overschrijden van de lijn. Bij mijn id.3 deed hij dat bij voorkeur onverwacht op een 60km weg als er een tegenligger aankwam. :X
Bij mijn huidige auto kan ik dat apart uitzetten. De highway assistant c.q. lane-keeping die gekoppeld is aan de ACC kleurt de auto netjes binnen de lijntjes zonder rare geforceerde stuurbewegingen

• KrlGl
[...]

Ik snap (en deel) je gevoel, maar ik denk dat het rationeler is om je hart vast te houden voor al die doorgesnoven en bezopen weggebruikers die rijden terwijl ze appen, vergaderen en hun makeup bijwerken terwijl ze nadenken over hun aanstaande echtscheiding. Dit topic zal vol zitten met weggebruikers die dat niet doen (uiteraard), maar als ik zo rond mij heen kijk op de weg kan een Tesla het al snel beter doen..
Laat ik nu denken dat de nieuwe functies op de Tesla dat onoplettende gedrag alleen maar zal laten toenemen. Met een blind vertrouwen in een systeem dat -wat mij betreft- nog in de kinderschoenen staat.
Het is natuurlijk nog steeds maar een level 2.x systeem wat betreft ‘autonomie’

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:21

AlphaRomeo

FP PowerMod
KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:30:
[...]
Laat ik nu denken dat de nieuwe functies op de Tesla dat onoplettende gedrag alleen maar zal laten toenemen. Met een blind vertrouwen in een systeem dat -wat mij betreft- nog in de kinderschoenen staat.
Het is natuurlijk nog steeds maar een level 2.x systeem wat betreft ‘autonomie’
Heb je het artikel gelezen en de video gekeken? review: De eerste rit met Tesla FSD - Indrukwekkend, maar nog niet helemaal z.... Je moet nog steeds zelf opletten en je wordt geforceerd om dat te doen. Dus je makeup bijwerken gaat al niet lukken.

• Pr088
AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:08:
[...]

Heb je het artikel gelezen en de video gekeken? review: De eerste rit met Tesla FSD - Indrukwekkend, maar nog niet helemaal z.... Je moet nog steeds zelf opletten en je wordt geforceerd om dat te doen. Dus je makeup bijwerken gaat al niet lukken.
Weet ik. Heb de video gezien, maar desalniettemin: bij een 'gewone' auto forceren allerlei hulpsystemen ook het vasthouden van het stuur en 'actief rijgedrag'. Toch is het elke dag op mijn 30km enkele reis woon-werkverkeer weer raak. Als ik een auto met 90 km/u op de rechterbaan zie hangen, dan hoef ik maar even in te halen. 100% score: appen achter het stuur. Of soms make-up. Het is onbegrijpelijk en levensgevaarlijk, maar het gebeurt wel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Recente ophef??

Dat artikel wat je middels dat linkje aanhaalt is inmiddels 10 jaar oud en stamt technisch gezien dus nog uit de prehistorie aangaande het 'semi autonoom' kunnen (laten) rijden van voertuigen, ongeächt het level 1 - 5 deel wat er aan vastgeknoopt wordt.

:9

Ik bekijk het gehele 'spel' overigens ook nu nog steeds met zéér grote scepsis, zeker omdat de uiteindelijke eindverantwoordelijke (terecht!!) nog altijd de persoon is welke op de stoel zit welke zich het dichtst bij het stuurwiel bevindt en waarbij véél van die personen zichzelf juist dát stukje niet helemaal 100% lijken te (willen) realiseren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:40
KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:
[...]

Het krachtig en geforceerd terugsturen bij het naderen c.q. overschrijden van de lijn. Bij mijn id.3 deed hij dat bij voorkeur onverwacht op een 60km weg als er een tegenligger aankwam. :X
Bij mijn huidige auto kan ik dat apart uitzetten. De highway assistant c.q. lane-keeping die gekoppeld is aan de ACC kleurt de auto netjes binnen de lijntjes zonder rare geforceerde stuurbewegingen
Krachtig? Okay de stuurbekrachtiging van mijn ID.4 is zo sterk dat je met 1 vinger kan sturen maar door lane assist heen sturen kost niet eens 1/2 van de kracht van normaal sturen op mijn vorige auto.

Daarom moet je gewoon je handen aan het stuur houden. En richtingaanwijzers gebruiken, ook bij banen die 1 naar 2 splitsen. En anders gewoon doorheen sturen no big deal.

Je kwam zeker te dicht bij de rechter lijn en werd naar links geduwd? Maar in principe blijf je ver van de linkerkant, de nudge stuurt je alleen terug naar het midden.

• KrlGl
w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:21:
[...]

Krachtig? Okay de stuurbekrachtiging van mijn ID.4 is zo sterk dat je met 1 vinger kan sturen maar door lane assist heen sturen kost niet eens 1/2 van de kracht van normaal sturen op mijn vorige auto.

Daarom moet je gewoon je handen aan het stuur houden. En richtingaanwijzers gebruiken, ook bij banen die 1 naar 2 splitsen. En anders gewoon doorheen sturen no big deal.

Je kwam zeker te dicht bij de rechter lijn en werd naar links geduwd? Maar in principe blijf je ver van de linkerkant, de nudge stuurt je alleen terug naar het midden.
Mijn ervaring dateert van een id.3 1st met de vroege software. Hopelijk heeft VW na die tijd e.e.a. verbeterd.
Het gaat er hier over dat je op een 60 km/u weg de belijning moet overschrijden bij een tegenligger en dat de auto dan geforceerd terugstuurt richting tegenligger. En wel zodanig heftig dat je dat niet met één vinger zou kunnen corrigeren.
Als je een stuk terugkijkt in dit draadje zie je dat ik niet de enige ben die daar destijds over geklaagd heeft.

• KrlGl
AlphaRomeo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb een collega gesproken die de FSD uitgeprobeerd heeft op het Keizer Karelplein in Nijmegen. De auto raakte daar zodanig in de war dat die midden op de weg stil bleef staan omdat de FSD er geen chocola van kon maken. (Voor diegenen die het KK-plein niet kennen; dat ziet er uit als een rotonde maar is dat niet. Rechts heeft daar voorrang. )

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:30:
[...]

Ik heb een collega gesproken die de FSD uitgeprobeerd heeft op het Keizer Karelplein in Nijmegen. De auto raakte daar zodanig in de war dat die midden op de weg stil bleef staan omdat de FSD er geen chocola van kon maken. (Voor diegenen die het KK-plein niet kennen; dat ziet er uit als een rotonde maar is dat niet. Rechts heeft daar voorrang. )
Het KK-Plein is dan ook nog eens voorzien van een tig-tal verkeerslichtinstallaties welke de doorstroming zouden moeten bevorderen maar meestal het tegengestelde bewerkstelligen.

:'( 8)

• tcw82
[...]

Je hebt wel een heel lange periode voor recente genomen. Dat artikel is uit 2016.

Dat tesla eerst 2 sensoren had. Die het regelmatig niet eens waren en dat dat een (iets) mindere gebruikers ervaring opleverde heeft er toe geleid dat ze een van de twee systemen er uit gesloopt hebben. De lidar is gesneuveld en de camera gebleven.

Je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe slim/verstandig die kosten gedreven keuze is. Zeker als je weet dat het mensenlevens heeft gekost, zelfs als was het er maar 1.
Maar goed. Dit is een niet tesla topic.

• R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:13
tcw82 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:40:
[...]

Hoe doe je dat dan? In een nieuwe auto kan je het misschien wel uitzetten als ze de wagen ophalen, maar de eerst volgende opstart is alles weer ingeschakeld, ga je dan mee op de dakdragers? 😂

Eigen ervaring: lane assist is abrupt en aggressief en stuurt je enkel van de lijn af, Traffic assist is slapjes en houdt je tussen de lijnen maar kan amper een bocht scherper dan 20 graden volgen. Een Klaverblad of een rotonde kan het niet aan, althans niet in mijn 2021 gebakje.
Via OBD eleven permanent uitgeschakeld.

• tcw82
R0b1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:43:
[...]

Via OBD eleven permanent uitgeschakeld.
Dat is een optie voor een oudere versie. Met een nieuwe auto, met sfd2, kan dat op dit moment niet meer, en de vraag is of het in de toekomst lukt zonder tussenkomst van de dealer.
Er wordt wel aangewerkt.
Linkje naar sfd2 uitleg

• tcw82
KrlGl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:
[...]

Ah lane assist lijkt als emergency land keeping benoemd te zijn.
Wat bedoel je met "highway assist" ? Ik denk dat je dan travel assist bedoeld?
Wat niet helpt is dat er ook een ook een "emergency assist" bestaat, dat is als je min of meer flauw valt achter het stuur:
Emergency assist Volkswagen uitleg

• KrlGl
tcw82 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:23:
[...]

Ah lane assist lijkt als emergency land keeping benoemd te zijn.
Wat bedoel je met "highway assist" ? Ik denk dat je dan travel assist bedoeld?
Wat niet helpt is dat er ook een ook een "emergency assist" bestaat, dat is als je min of meer flauw valt achter het stuur:
Emergency assist Volkswagen uitleg
Ja kan heel goed dat ik de termen van VW niet meer scherp heb. Rijd nu al een jaar in een andere auto en opvallend hoe snel je went aan nieuwe termen en andere bedieningselementen. Zo wist ik eind vorig jaar niet meer uit m’n hoofd hoe je bij een id.x de rijmodi verandert.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:11

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Misschien is deze vraag al vaker voorbij gekomen maar ik kan er echt niets over vinden en in dit topic dus misschien is het ook nog helemaal niet bekend...wat zijn nu precies de verschillen tussen MY26 en MY27 of wanneer worden deze bekend gemaakt?

Mijn autokeuze gaat echt van links naar rechts en moet nu toch echt gaan bestellen, eigenlijk had ik mijn keuze gemaakt om voor de tesla model Y te gaan maar nu er geen lane assist meer op zit en alleen FSD is deze eigenlijk weer afgevallen om weer terug te gaan naar de ID4 (mijn eerste keuze toen ik erachter kwam dat de ID7 niet pastte vind alleen die armsteun zo ontiechelijk lelijk)...nu weet ik dat als ik nu bestel ik de MY27 zou krijgen maar ik kan nergens echt vinden wat nu de verschillen gaan zijn (kan ook aan mijn gebrekkige google techniek liggen hoor :+ )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• bvriesema
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:27
Sinds ruim een maand de tevreden eigenaar van een VW ID.3 Pro S 2024 en sindsdien volg ik hier het forumtopic om een beetje op de hoogte te blijven. Maar sinds afgelopen zondag heb ik een issue met de elektrisch verstelbare stoel van de bestuurder. De verstelling werkt gewoon zoals verwacht, maar de geheugenfunctie werkt niet meer en de comfort instap functie werkt niet. Ook de huidige instelling van de stoel opslaan lijkt niet te werken. Bij de bijrijdersstoel werkt dit allemaal wel gewoon.

Gistermiddag even gecontroleerd of er wellicht een stekkertje los zit onder de stoel, maar ik zie zo niks bijzonders. Verder ook geprobeerd de boel opnieuw op te starten, de instellingen een keer uit en weer aan te zetten.

Iemand nog een simpele suggestie wat dit zou kunnen zijn? Voordat ik de dealer bel.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:18
Nutterd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:50:
Misschien is deze vraag al vaker voorbij gekomen maar ik kan er echt niets over vinden en in dit topic dus misschien is het ook nog helemaal niet bekend...wat zijn nu precies de verschillen tussen MY26 en MY27 of wanneer worden deze bekend gemaakt?

Mijn autokeuze gaat echt van links naar rechts en moet nu toch echt gaan bestellen, eigenlijk had ik mijn keuze gemaakt om voor de tesla model Y te gaan maar nu er geen lane assist meer op zit en alleen FSD is deze eigenlijk weer afgevallen om weer terug te gaan naar de ID4 (mijn eerste keuze toen ik erachter kwam dat de ID7 niet pastte vind alleen die armsteun zo ontiechelijk lelijk)...nu weet ik dat als ik nu bestel ik de MY27 zou krijgen maar ik kan nergens echt vinden wat nu de verschillen gaan zijn (kan ook aan mijn gebrekkige google techniek liggen hoor :+ )
Er is gewoon een nieuwsberichtje van op de vw site

Maar wat je nu in de configurator ziet is allemaal
My27. Je kunt geen my26 meer bestellen

Voor de id.4 schijnt nog wel een facelift te komen, maar daar heb je niks aan als je nu moet bestellen

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:11

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Kammika schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:51:
[...]

Er is gewoon een nieuwsberichtje van op de vw site

Maar wat je nu in de configurator ziet is allemaal
My27. Je kunt geen my26 meer bestellen

Voor de id.4 schijnt nog wel een facelift te komen, maar daar heb je niks aan als je nu moet bestellen
een reactie: :$

Sorry! dit beantwoord mijn vragen, ik ga nog even snel een proefrit plannen en dan moet ik toch echt bestellen.

Nogmaals dank.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 11:40
Nette walkthrough van de nieuwe V6 software: YouTube: VW ID Software 6.0 auf ANDROID Basis im ID. Polo EXKLUSIV - Wieder e...

Ik ga er van uit dat dit ook zo op de ID.4 er uit gaat zien. Behalve het bestuurdersschermpje dan

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:29
bvriesema schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:14:

Iemand nog een simpele suggestie wat dit zou kunnen zijn? Voordat ik de dealer bel.
Is hier ook al voorbijgekomen ooit en staat op Youtube;
Stoelmodule opnieuw kalibreren (bij storing / werkt niet meer goed)

1. Schuif stoel helemaal naar voren en houd knop nog 2 seconden vast.
2. Daarna helemaal naar achteren en weer 2 seconden vasthouden.
3. Zet stoel helemaal omhoog, dan omlaag.
4. Rugleuning volledig naar voren en naar achteren.
5. Daarna memory opnieuw opslaan met SET + 1/2.

• bvriesema
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:27
Dank je, dat ga ik proberen.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MJMaverick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:40:
[...]

Een collega's van mij heeft dit ook met zijn ID.4 gehad, maar dan met de bestuurdersdeur en iets minder extreem. Dat je voor zoiets 3 maanden moet wachten vind ik heeeeel bijzonder. Levensgevaarlijk inderdaad.
Ik heb uiteindelijk VW Nederland gebeld en het probleem voorgelegd, dat ik niet begreep dat men mij met een levensgevaarlijk voertuig adviseert rond te blijven rijden.
Ze hebben bemiddeld en de auto kon ineens wel deze week worden gebracht. Daar zal hij waarschijnlijk een tijdje blijven staan want, na 2 dagen niets gehoord te hebben en zelf maar erachteraan te bellen, blijken er onderdelen kapot te zijn gegaan bij de essentiele software update. Die zijn niet op voorraad en nu is het wachten op een onbekende levertermijn voor die onderdelen.

Het blijft feest.

• Induslogic
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 15:13
theHoff schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
Sinds dit weekend opent de bijrijdersdeur van m'n ID.4 zich spontaan tijdens het rijden. Bij afremmen vliegt vervolgens de deur in z'n geheel open. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar de garage zegt, we hebben in juli tijd om dit te repareren. Volkswagen Nederland zegt dat, ondanks dat het op andere plekken in de wereld een terugroepactie is, dit in Nederland geen terugroepactie is. RDW zegt, als Volkswagen het zelf niet meldt bij ons dan kunnen we er niks mee.
In Amerika is het terugroepcode 57J5 / 57J9 .

Iemand anders dit probleem gehad met z'n ID.4?
Ik heb gisteren een mail gekregen van Volkswagen over dit probleem (België). Al blijkt uit de mail niet meteen de urgentie dat dit ook al rijdend zou kunnen gebeuren. (Model ID4 bj 04/2023
Portiergreep buitenzijde software-update 3.8.4 (3.8) (57K3)
Begin datum : 22/04/2026
Bij ID.4 en ID.5 voertuigen uit een begrensde productieperiode bestaat de mogelijkheid dat een portier onverwachts open gaat. Alle betrokken ID. auto's moeten nu tijdens een bezoek aan de werkplaats de ID.Software 3.8.4 krijgen.

• tcw82
theHoff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:23:
[...]

Ik heb uiteindelijk VW Nederland gebeld en het probleem voorgelegd, dat ik niet begreep dat men mij met een levensgevaarlijk voertuig adviseert rond te blijven rijden.
Ze hebben bemiddeld en de auto kon ineens wel deze week worden gebracht. Daar zal hij waarschijnlijk een tijdje blijven staan want, na 2 dagen niets gehoord te hebben en zelf maar erachteraan te bellen, blijken er onderdelen kapot te zijn gegaan bij de essentiele software update. Die zijn niet op voorraad en nu is het wachten op een onbekende levertermijn voor die onderdelen.

Het blijft feest.
Ik gok dat het onderdeel er in juli wel zal zijn. Tweede helft juli schat ik zo in.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
tcw82 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:09:
[...]

Ik gok dat het onderdeel er in juli wel zal zijn. Tweede helft juli schat ik zo in.
Komen we weer op de originele planning uit ;-).

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-05 17:28
Wij hebben sinds december een ID.3 1st plus uit 2020, op deze auto draait nog software 3.2. Toen wij de auto net hadden, gaf hij op een gegeven moment aan dat er een update was, maar op dat moment kwam het mij niet uit dus heb ik het niet geïnstalleerd. Hierna heb ik de update nooit meer gezien en geeft de auto aan dat er geen update beschikbaar is. Ik heb al wel gezocht naar oplossingen online, maar dit heeft me nog niet verder geholpen. Wat ik wel weet is dat de auto in de online modus staat en in de privacy-instellingen heb ik toestemming gegeven voor OTA updates.

Hebben jullie of zijn er wellicht tips/ tricks om de update alsnog te laten installeren?
Bij de 3.8 update lees ik veel over een storing in de SOS-module. Ik heb nu nog garantie op de auto en wil de update graag doen voordat de garantie verloopt (BOVAG-garantie bij een vakgarage).

• AvK

AvK

Ready Set Go

J.oris schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:13:
Wij hebben sinds december een ID.3 1st plus uit 2020, op deze auto draait nog software 3.2. Toen wij de auto net hadden, gaf hij op een gegeven moment aan dat er een update was, maar op dat moment kwam het mij niet uit dus heb ik het niet geïnstalleerd. Hierna heb ik de update nooit meer gezien en geeft de auto aan dat er geen update beschikbaar is. Ik heb al wel gezocht naar oplossingen online, maar dit heeft me nog niet verder geholpen. Wat ik wel weet is dat de auto in de online modus staat en in de privacy-instellingen heb ik toestemming gegeven voor OTA updates.

Hebben jullie of zijn er wellicht tips/ tricks om de update alsnog te laten installeren?
Bij de 3.8 update lees ik veel over een storing in de SOS-module. Ik heb nu nog garantie op de auto en wil de update graag doen voordat de garantie verloopt (BOVAG-garantie bij een vakgarage).
Je kunt dit proberen, maar ik vermoed dat je al op de hoogste software draait die de hardware aan kan.

Er is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.

Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:01
Goede middag allen! Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een ID3 first editon. Wat een enorme upgrade is dat vanaf een oude Peugeot 207.

Waar ik nu tegenaanloop is dat het mij niet lukt om me als hoofdgebruiker aan te melden in de auto. Ik moet na het invoeren van de VIN in ee app een QR-code scannen in de auto, maar de QR-code laadt niet. Hij lijkt nooit verbinding te maken, terwijl het infotainment wel 4G verbinding heeft met mijn telefoon.Ik heb het echt 10 keer geprobeerd, maar loop steeds vast. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Iemand hier tips?

Software versie 3.8, als dat relevant is.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Posts m.b.t. de Tesla FSD en veiligheid voor motorrijders zijn hier offtopic, dus deze heb ik verwijderd :)

• J.oris
  • Laatst online: 05-05 17:28
AvK schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:33:
[...]

Je kunt dit proberen, maar ik vermoed dat je al op de hoogste software draait die de hardware aan kan.

Er is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.

Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.
3.8 is op dit moment de laatste versie welke voor de 1st geschikt is, helaas heeft dit trucje vandaag nog niets laten zien. Ik ga het de komende dagen nog eens proberen. In ieder geval bedankt!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:29
ALRD schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:36:
Goede middag allen! Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een ID3 first editon. Wat een enorme upgrade is dat vanaf een oude Peugeot 207.

Waar ik nu tegenaanloop is dat het mij niet lukt om me als hoofdgebruiker aan te melden in de auto. Ik moet na het invoeren van de VIN in ee app een QR-code scannen in de auto, maar de QR-code laadt niet. Hij lijkt nooit verbinding te maken, terwijl het infotainment wel 4G verbinding heeft met mijn telefoon.Ik heb het echt 10 keer geprobeerd, maar loop steeds vast. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Iemand hier tips?

Factory reset geprobeerd?

• ALRD
Ja, meermaals...

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:13
KrlGl schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:16:
[...]

Merkwaardig. De belijning is daar niet verwarrend. (Ik kom er regelmatig)
Lijkt me eerder een gevalletje PEBSAC
Het was 02:00 's nachts, laatste wat ik me herinner is bordje "Wolkom". Geen alcohol, geen telefoon, vermoedelijk kort in slaap gevallen, kan het niet exact herinneren wat er vooraf ging, behalve de melding "ga laden", het bord "Wolkom in Fryslân", en dat ik bijna thuis was.

Zal inderdaad travel-assist zijn; de functie die je normaal strak in het midden houdt. De belijning is slechter geworden over de jaren, en ik vermoed dat de auto daarop gereageerd heeft, zeker gezien het goed donker was.

De SOS-knop reageerde niet. Carkit werkte wel op moment dat ik vanaf mijn telefoon 112 belde.

Bedoeling was richting Heerenveen te gaan, dus de kromming licht naar links toe.

Juni 2025, overdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHHgxO4pHf05bWBPdrSMcYc-2Vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tn5ynLq9tVOvIZwXQbWRCXqV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door AndriesLouw op 30-04-2026 23:40 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• KrlGl
Het blijft natuurlijk een naar voorval. Microslaap kan heel goed een verklaring zijn. Je stuurt onbewust met de rechtervoorwiel een stuk over de lijn en de travel-assist helpt de auto verder de lijn over, recht in het ‘uit’-bord.

Het welkomstbord op de Friese grens staat trouwens ongeveer 5 kilometer vóór de afslag, dat maakt inderdaad een wegdoezelen aannemelijk, maar dan is het meer dan een micro-slaap geweest. Kennelijk was je erg vermoeid, kan dat? Als je al ver voor de afslag bent weggedoezeld denk ik dat je niet de lijn over bent gegaan met je rechtervoorwiel, maar dat je het verdrijvingsvlak vanaf het begin al midden onder je auto hebt gehad. En daarvan raakt de lane-assist danig in de war.

Tot zover de analyse van deze amateur.

Toch fijn dat het allemaal relatief goed is afgelopen en jullie allemaal ongedeerd zijn gebleven.

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 09:15
AndriesLouw schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:36:
Het was 02:00 's nachts, laatste wat ik me herinner is bordje "Wolkom". Geen alcohol, geen telefoon, vermoedelijk kort in slaap gevallen, kan het niet exact herinneren wat er vooraf ging, behalve de melding "ga laden", het bord "Wolkom in Fryslân", en dat ik bijna thuis was.
Gelukkig is het met jullie goed afgelopen!

En wat goed dat je het gewoon benoemd. Lang niet iedereen zal hardop toegeven dat ze misschien even in slaap gevallen zijn.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je auto moet die koppeling met 4G overigens over z'n eigen interne 4G module maken, daar hoef je géén data voor te delen met de auto.

• Rainbow
  • Niet online
Sinds vandaag trotse eigenaar van deze ID.3 (Pro S Limited Edition, MY2026). :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULa0rTz6P66FKMKT5cu_ZMVbSrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEQTJkymLSuQlpzY1Cq0kZtw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk er erg naar uit om ermee te gaan rijden. Ik was m'n oude Kia Picanto best wel zat ondertussen, en al helemaal sinds ik een paar weken geleden was begonnen met proefritten maken in elektrische auto's. :P

Persoonlijk had ik liever een ander kleurtje gehad dan grijs, maar dit was de enige met grote accu die ik kon vinden een beetje bij me in de buurt. En ik zit zelf toch aan de binnenkant dus ach.

Waar ik vooral nog aan moet gaan wennen is het parkeren. Probeerde bij thuiskomst wel 3x in een vak te parkeren waar m'n Picanto met gemak inpaste, maar de ID.3 sowieso niet haha. :+

• AvK

AvK

Ready Set Go

Heb sinds dit weekend mijn (zo lijkt het) eerste echte storing na 2 en een half jaar probleemloos rijden met mijn Cupra Born. Ik krijg de melding 'Parkeersensoren voor schoonmaken alstublieft', gecombineerd met de melding 'Manoeuvreerremfunctie is momenteel niet beschikbaar'.
Nu zijn de parkeersensoren onbeschadigd en uiteraard schoon. Heb zelfs wat WD40 gebruikt om eventueel vuil of water te verdrijven. Maar de melding blijft.
Het gekke is dat zodra ik de auto aanzet (de rem intrap) de parkeersensoren wel degelijk werken maar na een seconde of 4 in storing vallen. Das toch gek?
Iemand dit bij de hand gehad / wat kan ik eventueel nog doen voordat ik de dealer bel. Vooral dat ze wel werken maar na die 4 seconden in storing gaan is toch vreemd.

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

AvK schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:33:
Heb sinds dit weekend mijn (zo lijkt het) eerste echte storing na 2 en een half jaar probleemloos rijden met mijn Cupra Born. Ik krijg de melding 'Parkeersensoren voor schoonmaken alstublieft', gecombineerd met de melding 'Manoeuvreerremfunctie is momenteel niet beschikbaar'.
Nu zijn de parkeersensoren onbeschadigd en uiteraard schoon. Heb zelfs wat WD40 gebruikt om eventueel vuil of water te verdrijven. Maar de melding blijft.
Het gekke is dat zodra ik de auto aanzet (de rem intrap) de parkeersensoren wel degelijk werken maar na een seconde of 4 in storing vallen. Das toch gek?
Iemand dit bij de hand gehad / wat kan ik eventueel nog doen voordat ik de dealer bel. Vooral dat ze wel werken maar na die 4 seconden in storing gaan is toch vreemd.
Ik heb dit ooit ook gehad. Dat bleek steenslag schade aan een van de sensoren voor te zijn. Die is toen vervangen.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 11:40
https://www.vwidtalk.com/...ost_id=347867#post-347867

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 17:09
Ja, ik heb die storingsmelding ook gehad. Een paar maanden voordat ik mijn 1st Edition moest inleveren, geen idee of dit door VW in opdracht van de leasemaatschappij later gefixt is. Komt waarschijnlijk doordat een steentje een van de sensoren heeft geraakt.

ID.3 Pro S Limited Edition

• RBVW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-05 15:51
Hallo, wie doet wel eens snelladen tot 100%? Is dat verstandig? Als ik pauze langs de snelweg neem is de auto meestal eerder klaar met snelladen dan ik met naar het toilet gaan en even koffie pakken. Dan kan ik de auto net zo goed tot 100% snelladen.... Wat doen jullie?

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Wij stellen altijd in laden tot 100%. Dan heb je meer tijd voor je pauze en geen scheve blikken dat je een snellader bezet houdt als de auto al 80% heeft bereikt en je bent nog niet terug.
Volgens mij is dat niet schadelijk voor de accu, omdat je direct door rijdt. Alleen langere tijd geparkeerd staan met 100% lading vindt de accu niet fijn.

• Kammika
B@rt_d@_M@n schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:43:
Wij stellen altijd in laden tot 100%. Dan heb je meer tijd voor je pauze en geen scheve blikken dat je een snellader bezet houdt als de auto al 80% heeft bereikt en je bent nog niet terug.
Volgens mij is dat niet schadelijk voor de accu, omdat je direct door rijdt. Alleen langere tijd geparkeerd staan met 100% lading vindt de accu niet fijn.
wat ik ervan begrijp is niet het laden tot 10% zeer schadelijk, maar het op langere termijn boven de 90% laten staan...

kan dus wsch niet heel veel kwaad. staat wel tegenover dat snelladen an sich natuurlijk weer slechter is voor accu dan gewoon laden, dus als je die aanvullende procentjes niet nodig hebt zou ik het niet doen...

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-05 16:25
RBVW schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:36:
Hallo, wie doet wel eens snelladen tot 100%? Is dat verstandig? Als ik pauze langs de snelweg neem is de auto meestal eerder klaar met snelladen dan ik met naar het toilet gaan en even koffie pakken. Dan kan ik de auto net zo goed tot 100% snelladen.... Wat doen jullie?
Dat ligt er aan... Is het een leasebak? :+

Nee gekheid, ik rijd al 6-7 jaar elektrisch, zowel zakelijk (Skoda Elroq) als prive (ID.3), en ik heb niet het idee dat de batterij met sprongen achteruitgaat als je af en toe tot 100% snellaadt.

Dat laatste stukje naar de 100% duurt ook zo lang dat je daar niet vaak tijd voor hebt lijkt mij.

• Rainbow
  • Niet online
Ik had vanmiddag wel een beetje een nare ervaring. Ik was op een parkeerplaats heel langzaam naar achteren aan het rijden. Achter me was een stilstaande auto die in een vak geparkeerd stond, die kon ik heel goed zien uit m'n spiegels en wist prima hoe ver die nog was.

Terwijl ik naar achteren aan het gaan was opeens BAM. M'n auto staat stil. Ik schrok me dood, ik dacht dat ik iets geraakt had. Ik keek om me heen en zag nog net op het infotainment scherm het woord "noodstop", de tekst verdween te snel en ik was te gespannen om er meer van te kunnen lezen

Dus ik stap uit, denkende dat ik tegen die auto aan was gereden. Maar nee hoor, er was nog bijna een halve meter tussen mijn auto en de geparkeerde auto.

Ik heb wat gezocht en ik denk dat dit misschien wel phantom braking was. Er was ook wel een stoeprandje in de buurt, en niet heel ver ook een lantaarnpaal.

Het gekke is dat wat bronnen online zeggen dat langzamer rijden daar wel tegen kan helpen. Maar als ik achteruit rijd, rijd ik altijd echt al bizar langzaam. Kan me bijna niet voorstellen dat het nog langzamer kan. Maar de volgende keer zal ik daar dan toch maar beter op letten en echt zo langzaam mogelijk naar achteren gaan.

Al met al vond ik het een erg stressvolle situatie, vooral om ik zo plotseling helemaal stil stond, en het abrupt remmen op de een of andere manier veel lawaai maakte (voor m'n gevoel althans; snap niet helemaal hoe dat zou kunnen).

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Rainbow schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:41:
Ik had vanmiddag wel een beetje een nare ervaring. Ik was op een parkeerplaats heel langzaam naar achteren aan het rijden. Achter me was een stilstaande auto die in een vak geparkeerd stond, die kon ik heel goed zien uit m'n spiegels en wist prima hoe ver die nog was.

Terwijl ik naar achteren aan het gaan was opeens BAM. M'n auto staat stil. Ik schrok me dood, ik dacht dat ik iets geraakt had. Ik keek om me heen en zag nog net op het infotainment scherm het woord "noodstop", de tekst verdween te snel en ik was te gespannen om er meer van te kunnen lezen

Dus ik stap uit, denkende dat ik tegen die auto aan was gereden. Maar nee hoor, er was nog bijna een halve meter tussen mijn auto en de geparkeerde auto.

Ik heb wat gezocht en ik denk dat dit misschien wel phantom braking was. Er was ook wel een stoeprandje in de buurt, en niet heel ver ook een lantaarnpaal.

Het gekke is dat wat bronnen online zeggen dat langzamer rijden daar wel tegen kan helpen. Maar als ik achteruit rijd, rijd ik altijd echt al bizar langzaam. Kan me bijna niet voorstellen dat het nog langzamer kan. Maar de volgende keer zal ik daar dan toch maar beter op letten en echt zo langzaam mogelijk naar achteren gaan.

Al met al vond ik het een erg stressvolle situatie, vooral om ik zo plotseling helemaal stil stond, en het abrupt remmen op de een of andere manier veel lawaai maakte (voor m'n gevoel althans; snap niet helemaal hoe dat zou kunnen).
Doet die ID4 van mij ook, voelt inderdaad erg alsof je daadwerkelijk ergens tegenaan zat , maar het gebeurt me iets te vaak dus maak me er niet meer druk om….

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:41
Jup, had ik deze week ook een keer. Verschrikkelijk irritant, maar toch weer een stevige aanvaring met een grasspriet voorkomen :+

• AvK

AvK

Ready Set Go

Ja, dat gebeurt met enige regelmaat. Vorige week nog reed ik achteruit een bermgrasveld op. Er zat een klein hoogteverschil tussen het asfalt en de berm. BAM!!!! Inderdaad alsof je tegen een boom rijdt. Gebeurde laatst ook toen ik achteruit reed een laadplek op en er nog snel iemand achter de auto langs liep. BAM!!!
Je schrikt je de tandjes.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:32

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Ook leuk als je iemand ophaalt, en je het vak in draait, en hij een persoon ziet lopen binnen drie meter. Dan is het ook noodstop.
of als je stapvoets langs een persoon rijdt die in de auto stapt. Ook een noodstop. Of als er een fietser voor je zit in een bocht. Die fietser die achter mij reed ging bijna languit de stoep op omdat de auto ineens stil ging staan met een noodstop.

Ik heb ondertussen al 20+ X gehad dat de auto een noodstop maakte, waarbij het vaker een gevaar op levert dan niet. Het aantal keer dat het nuttig was omdat hij remt voor iets wat ik heb gemist. in vier jaar tijd. 0.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Laatst ook gehad met achteruit inparkeren, schrok mij de t*fus :+
Aan de andere kant, liever een keer te veel remmen dan dat je een paaltje ramt...

Vaak bu'j te bang!

• jerry99
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:08

Ik had dit ook. Bij mij lag het aan de GPS module, die was defect. Maar bij mij zag je daarbij ook dat GPS positie niet klopte.

• Kammika
Rainbow schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:41:

heb ik mijn id.4 nog niet meegemaakt (maar die krijg ik ook pas ergens in july, staat in bestelling 8)7 ). Maar dit gedrag is niet uniek voor een volkswagen. Mijn huidige auto (electrische Volvo XC40) doet precies hetzelfde. Met name in de herfst irritant, dan wil er nog wel eens een blaadje voor de sensor waaien als je achteruit inparkeert en heb je gelijk een ingreep te pakken.

Om die reden zet ik meestal uit (2x tikken op het infotainment scherm als je al in de R geschakeld bent) op de Volvo bij dat soort acties. Kan de ID.4 dat niet?

• Rainbow
  • Niet online
Ergens wel fijn om te horen dat veel mensen hier blijkbaar last van hebben, dat ik niet de enige ben. :X Maar wel erg jammer dat dat er al jaren in zit (van wat ik heb begrepen op het internet) en niet al eens gefixt. Ik hoop dat ik er ook aan kan gaan wennen en niet élke keer helemaal zó erg schrik als gisteren.
Kammika schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:54:
[...]

heb ik mijn id.4 nog niet meegemaakt (maar die krijg ik ook pas ergens in july, staat in bestelling 8)7 ). Maar dit gedrag is niet uniek voor een volkswagen. Mijn huidige auto (electrische Volvo XC40) doet precies hetzelfde. Met name in de herfst irritant, dan wil er nog wel eens een blaadje voor de sensor waaien als je achteruit inparkeert en heb je gelijk een ingreep te pakken.

Om die reden zet ik meestal uit (2x tikken op het infotainment scherm als je al in de R geschakeld bent) op de Volvo bij dat soort acties. Kan de ID.4 dat niet?
Er zijn in mijn ID.3 heel veel opties om allerlei hulpfuncties uit te schakelen. De Google AI summary impliceert dat dit op de ID.3 en ID.4 tijdelijk uitgezet kan worden tot de volgende keer dat die opstart. Als dat zo is, dan is het een kwestie van het in het snelmenu gooien. Ik zal komende dagen een keer kijken en het misschien proberen te reproduceren (met een grassprietje/stoeprand niet en auto :+ ) en kijken wat helpt.

• ALRD
jerry99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Ik had dit ook. Bij mij lag het aan de GPS module, die was defect. Maar bij mij zag je daarbij ook dat GPS positie niet klopte.
Dank voor je antwoord. GPS lijkt het in mijn geval te doen, want de navigatie in de auto doet het gewoon.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:13
Hallo iedereen, het is nog even maar ik ga binnenkort moeten switchen van auto. Wellicht zal ik full electric moeten gaan (niet echt fan van want ik heb liever de zekerheid van hibryde - zeker ifv op vakantie te gaan naar Oostenrijk in winter) maar ik heb niet veel keuze. Ik ken de voordelen ed wel van electrisch rijden. Alleen.. budgetwise denk ik dat de ID4 mijn beste keuze zal zijn (ID5 kan misschien maar heel basic). Ik heb 2 jongens (12 en 10) en een vrouw (ha) dus mijn vraag aan de eigenaars/gebruikers..
Is de ID4 praktisch? Ruimte? Interessant om te gebruiken als familiewagen? Feel free :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Derbiss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:14:
Hallo iedereen, het is nog even maar ik ga binnenkort moeten switchen van auto. Wellicht zal ik full electric moeten gaan (niet echt fan van want ik heb liever de zekerheid van hibryde - zeker ifv op vakantie te gaan naar Oostenrijk in winter) maar ik heb niet veel keuze. Ik ken de voordelen ed wel van electrisch rijden. Alleen.. budgetwise denk ik dat de ID4 mijn beste keuze zal zijn (ID5 kan misschien maar heel basic). Ik heb 2 jongens (12 en 10) en een vrouw (ha) dus mijn vraag aan de eigenaars/gebruikers..
Is de ID4 praktisch? Ruimte? Interessant om te gebruiken als familiewagen? Feel free :)
Mijn kinderen zijn nog maar 2 en 4 maar hebben wel enorme autostoelen en dat gaat al met 2 vingers in de neus in onze ID.3, dus met een ID.4 lijkt me dat geen probleem. Zelfs recent nog mee op vakantie geweest voor een week met een grote en een kleine koffer en een berg andere meuk en dat ging gewoon dus dat zou met een ID.4 alleen maar makkelijker moeten zijn.

Hybride is wel prettig als je zeker wilt zijn van hoge benzinekosten, ja ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• AvK

AvK

Ready Set Go

"ik heb liever de zekerheid van hibryde"
Je bedoelt de zekerheid van een zeer complexe auto en die auto's waar de meeste storingen / problemen mee zijn? :P

En de ID4 is een zeer ruime gezins auto.

• Pr088
Kwestie van passen, maar ik verwacht wel dat het ruim genoeg is. Ga voor een 77kWh versie en je staat nooit stil hoor. Onzin dat een hybride meer zekerheid geeft. De kans dat een elektromotor stuk gaat is kleiner dan een brandstofmotor hoor.

• Pr088
AvK schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Je bedoelt de zekerheid van een zeer complexe auto en die auto's waar de meeste storingen / problemen mee zijn? :P

En de ID4 is een zeer ruime gezins auto.
Precies. Kans op hybride storingen zijn wel net zo groot. Once you go FE, you never go back :D

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 14:40
Rainbow schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:23:
Ergens wel fijn om te horen dat veel mensen hier blijkbaar last van hebben, dat ik niet de enige ben. :X Maar wel erg jammer dat dat er al jaren in zit (van wat ik heb begrepen op het internet) en niet al eens gefixt. Ik hoop dat ik er ook aan kan gaan wennen en niet élke keer helemaal zó erg schrik als gisteren.

[...]

Er zijn in mijn ID.3 heel veel opties om allerlei hulpfuncties uit te schakelen. De Google AI summary impliceert dat dit op de ID.3 en ID.4 tijdelijk uitgezet kan worden tot de volgende keer dat die opstart. Als dat zo is, dan is het een kwestie van het in het snelmenu gooien. Ik zal komende dagen een keer kijken en het misschien proberen te reproduceren (met een grassprietje/stoeprand niet en auto :+ ) en kijken wat helpt.
Wat wil helpen is om tijdens het maneuvreren de versneller of de rem (ik doe meestal de rem) heeeeel licht in te drukken. Dan weet de auto dat jij in controle bent (of dat hoopt ie iig :P) en zal hij niet of iig minder snel een noodstop uitvoeren.

• Kammika
niet echt fan van want ik heb liever de zekerheid van hibryde
hybride was heel aantrekkelijk in de early days van EV's. Maar met de doorontwikkeling en meer zicht op gevolgen complexititeit van hybride kun je je tegenwoordig echt het nut van die hybrids vrij makkelijk ter discussie stellen. Maar vult nu wel een gat in de markt in voor mensen die twijfelen en spreekt daar mee het gevoel aan dat het je echt voordeel oplevert, wat in de praktijk dus vaak niet zo is. Zeer goed uitgelegd in dit filmpje

Ik stond zelf 4 jaar geleden voor hetzelfde dilemma. Wou diesel blijven rijden, maar mocht niet meer van mijn werkgever want ik moest electrisch. Zag erg op tegen alle "nadelen" van electrisch rijden. Dwz: Tot ik er een had, want dan pas merk je echt de voordelen van het electrisch rijden. Ik kan mijn dagelijkse ritten prima doen op 1 lading en 's nachts staat die op mijn eigen oprit aan de laadpaal, daar heb ik dus geen last van. Heb dus nooit meer hoeven "tanken"... En voor die paar vakantieritten per jaar: Ja: Het klopt dat je idd moet plannen en wat vaker stopt. Zag daar vooraf tegenop. Ik zal niet zeggen dat je er geen nadeel van hebt, want met mijn dieseltje reed ik met 1 tankstop door naar oostenrijk en dat kan nu echt niet meer. Maar het tijdsverlies is in de praktijk zeer minimaal. Voor dat kleine ongemakt zou ik niet weer terug willen naar een brandstofauto.

Vwb je andere vragen: Ik rij zelf nog geen ID.4 maar heb inmiddels 1 in bestelling gedaan en vlak daarvoor veel auto's vergeleken. ID.4 is een uitstekende gezinsauto. Probeer 'm vooral even uit bij de dealer zou ik zeggen, dan kun je je eigen vooroordeel volgen.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik snap de ID5 niet, het is letterlijk een ID4 met afgezaagd dak :P Of je moet hem mooier vinden.
Wij hebben een ID4 met 2 kleine kinderen (6 en 3), ik vind hem echt ruim zat. Vooral pubers zullen de riante beenruimte achterin waarderen.
Dit jaar ga ik eerst met een BEV wat verder op vakantie (zo'n 1200km), ja, dat is mss wat spannend en ja je bent mss een paar uur meer kwijt. Maar ik laat de keuze van een auto niet afhangen van 1 of 2 momenten per jaar, terwijl ik de andere 500 momenten alleen maar voordelen heb van een BEV

Vaak bu'j te bang!

• Pr088
-tom-562 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Ik snap de ID5 niet, het is letterlijk een ID4 met afgezaagd dak :P Of je moet hem mooier vinden.
Wij hebben een ID4 met 2 kleine kinderen (6 en 3), ik vind hem echt ruim zat. Vooral pubers zullen de riante beenruimte achterin waarderen.
Dit jaar ga ik eerst met een BEV wat verder op vakantie (zo'n 1200km), ja, dat is mss wat spannend en ja je bent mss een paar uur meer kwijt. Maar ik laat de keuze van een auto niet afhangen van 1 of 2 momenten per jaar, terwijl ik de andere 500 momenten alleen maar voordelen heb van een BEV
Eens! En vergeet ook niet dat de ID4 2026 al weer een stuk beter is dan de oudere ID4's uit 2020-2022 die hier regelmatig op het forum voorbijkomen. VW maakt de motoren zuiniger, laadsnelheden worden beter, software is veel beter en aankleding in de auto ook. Ik kon mijn vriendin nog niet overtuigen van een 'grote' ID4 zonder kinderen, maar ben al heel tevreden met een ID3 2020.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Pr088 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:59:
[...]

Eens! En vergeet ook niet dat de ID4 2026 al weer een stuk beter is dan de oudere ID4's uit 2020-2022 die hier regelmatig op het forum voorbijkomen. VW maakt de motoren zuiniger, laadsnelheden worden beter, software is veel beter en aankleding in de auto ook. Ik kon mijn vriendin nog niet overtuigen van een 'grote' ID4 zonder kinderen, maar ben al heel tevreden met een ID3 2020.
Ik heb er eentje uit november '25, de instapper met 52kWh, maar ook die vind ik (zeker in vergelijking met mijn oude MG4) behoorlijk zuinig. De geprojecteerde range is de afgelopen dagen (toen het warmer werd) gestegen naar +400km.
Software heb ik ook geen klagen over, alles gaat vlot, zelffs Spotify blijft werken :P

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 05-05-2026 14:07 ]

Vaak bu'j te bang!

• Pr088
-tom-562 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Ik heb er eentje uit november '25, de instapper met 52kWh, maar ook die vind ik (zeker in vergelijking met mijn oude MG4) behoorlijk zuinig. De geprojecteerde range is de afgelopen dagen (toen het warmer werd) gestegen naar +400km.
Software heb ik ook geen klagen over, alles gaat vlot, zelffs Spotify blijft werken :P
Precies. Met mijn ID3 58kWh model 2020 haal ik dat niet hoor. Dus in die 3 jaar tijd heeft VW best aan de weg getimmerd. Terwijl de ID3 toch echt een kleinere auto is, lichter en misschien ook wel een lagere luchtweerstand. Spotify werkt 99% van de tijd ook foutloos hier hoor :D Soms wat connectieproblemen met oudere Android telefoons O-)

• jerry99
Hoi een maand geleden een ID4 aangeschaft. En inderdaad op de occasion markt is de ID4 heel scherp geprijsd nu. Zeker de 77kwh versie, daar zou ik ook zeker voor gaan! Ik heb wel een MY22 model niet een MY21 model. De 1st is wel beter aangekleed, maar ik wilde liever een wat nieuwer bouwjaar waar mogelijk de eerste kinderziektes uitgehaald waren.

Ik heb 3 kinderen en ben recent een week op vakantie gegaan naar Luxemburg. En van de zomer naar Oostenrijk. Wat mij echt verraste is dat de ID.4 behoorlijk zuinig was. Over de gehele rit was het gemiddelde verbruik net geen 15kwh per 100km. En dat voor een auto die +-2100 kg weegt. Kofferbak was voldoende maar nog steeds wel tot aan de nok toe aan gevuld. Ruimte voorin als achterin dikke voldoende. In de zomer mag je wel een bereik van 400 tot 450 verwachten. In de winter zal het eerder rond de 350 a 380 zijn gok ik.

Comfort op de snelweg is erg goed. Ik vindt de comfort in de stad wat minder. Auto stuitert mij te veel. Soms heb ik zelf het idee dat als ik een bocht neem vanaf een verhoogde uitrit dat een wiel even geen contact maakt met het weg dek. Maar goed je kan niet alles hebben denk ik.

Wat ik verder wel heel erg mis een achteruitrijcamera. De auto is zeer onoverzichtelijk naar achteren toe. Misschien is het nog gewenning maar ik kan slecht inschatten hoever ik van de stoeprand afsta bijvoorbeeld.

Ow en een trekhaak die mis ik toch ook nog wel. Is toch wel handig zo nu en dan.

Wat mij wel tegenviel is de laadsnelheid.

De auto zou kunnen tot 125kw maar hoger dan 95kw heb ik nog niet gehaald.

Maar goed vaak is het tijdens het laden even naar het toilet, wat drinken, benen strekken en eigenlijk in die tijd is de auto weer voldoende opgeladen om door te gaan.

• cornelam
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:52

Hier exact hetzelfde probleem. Heb vorige week woensdag succesvol een hoofd- en gastgebruiker kunnen registeren. Afgelopen vrijdag om redenen besloten de hoofd- en gastgebruiker te switchen dat enkel via ‘fabrieksinstellingen resetten’ kan. Sindsdien krijg ik de qr code enrollment niet meer voor elkaar. Lijkt wel of de vorige sessie nog ergens in de VW cloud gelocked rondzweeft.

Ook op reddit lees ik recent deze vergelijkbare issues: https://www.reddit.com/r/VWiD3Owners/s/OwwCSF7lm8

Vreemde is dat ik gisteren in een ondergrondse parkeergarage stond 60 km van mijn huis (dus mogelijk andere 4G mast). Toen kreeg ik waarempel de qr code weer in beeld. Maar m’n telefoon had toen weer geen bereik, dus kon de aanmelding niet voortzetten. Van de regen in de drup beland 😅

• Derbiss
Alright, bedankt iedereen! Ik geef het toe hoor; het is puur 'wat als de batterij op is en hoeveel keer ga ik moeten laden' dat mij een beetje afschrikt. Noem het ouderwets denken. Dat EV-rijden leuk is weet ik ;). Ik neem alle opmerkingen mee, nogmaals bedankt !

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
jerry99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Hoi een maand geleden een ID4 aangeschaft. En inderdaad op de occasion markt is de ID4 heel scherp geprijsd nu. Zeker de 77kwh versie, daar zou ik ook zeker voor gaan! Ik heb wel een MY22 model niet een MY21 model. De 1st is wel beter aangekleed, maar ik wilde liever een wat nieuwer bouwjaar waar mogelijk de eerste kinderziektes uitgehaald waren.

Ik heb 3 kinderen en ben recent een week op vakantie gegaan naar Luxemburg. En van de zomer naar Oostenrijk. Wat mij echt verraste is dat de ID.4 behoorlijk zuinig was. Over de gehele rit was het gemiddelde verbruik net geen 15kwh per 100km. En dat voor een auto die +-2100 kg weegt. Kofferbak was voldoende maar nog steeds wel tot aan de nok toe aan gevuld. Ruimte voorin als achterin dikke voldoende. In de zomer mag je wel een bereik van 400 tot 450 verwachten. In de winter zal het eerder rond de 350 a 380 zijn gok ik.

Comfort op de snelweg is erg goed. Ik vindt de comfort in de stad wat minder. Auto stuitert mij te veel. Soms heb ik zelf het idee dat als ik een bocht neem vanaf een verhoogde uitrit dat een wiel even geen contact maakt met het weg dek. Maar goed je kan niet alles hebben denk ik.
Grappig, herken ik dan weer niet in mijn ID.4 (2024 model). Zowel in de stad als de snelweg heel comfortabel. Wel vind ik de plek op de weg houden wat lastiger dan bij onze vorige VW (Golf Variant 7). Hij lijkt daarin wat gevoeliger.
Wat ik verder wel heel erg mis een achteruitrijcamera. De auto is zeer onoverzichtelijk naar achteren toe. Misschien is het nog gewenning maar ik kan slecht inschatten hoever ik van de stoeprand afsta bijvoorbeeld.
Dat is meer een kwestie van optie-pakketten dan een ID.4-nadeel denk ik. Ik heb er een achteruitrit camera opzitten. Het werkt prima, maar er zijn auto's met betere camera's. :)

• jerry99
Derbiss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:05:
Alright, bedankt iedereen! Ik geef het toe hoor; het is puur 'wat als de batterij op is en hoeveel keer ga ik moeten laden' dat mij een beetje afschrikt. Noem het ouderwets denken. Dat EV-rijden leuk is weet ik ;). Ik neem alle opmerkingen mee, nogmaals bedankt !
Download eens de app ABRP.
Naar Oostenrijk 1200km moet ik met de ID.4 6 stops maken die allemaal zo rond de 20 min duren. Je kan langer door rijden hoor en minder stops maken maar dan duren de laadsessies langer.
Ja met een benzine of diesel hoef je maar 1 a 2x te stoppen maar ik zelf vindt het wel prettig om even na 2 a 2,5 uur rijden de benen te strekken.

• Derbiss
jerry99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Naar Oostenrijk 1200km moet ik met de ID.4 6 stops maken die allemaal zo rond de 20 min duren. Je kan langer door rijden hoor en minder stops maken maar dan duren de laadsessies langer.
Ja met een benzine of diesel hoef je maar 1 a 2x te stoppen maar ik zelf vindt het wel prettig om even na 2 a 2,5 uur rijden de benen te strekken.
bedankt voor de tip :). Dat is idd net mn punt; ik wil graag zo snel mogelijk er geraken. Maar ondertussen hebben we ook de gewoonte genomen om in 2 dagen te rijden.. dus ideaal voor meer te stoppen om te laden. IK heb gewoon geen tegenargumenten meer ;).

• jerry99
Senser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Grappig, herken ik dan weer niet in mijn ID.4 (2024 model). Zowel in de stad als de snelweg heel comfortabel. Wel vind ik de plek op de weg houden wat lastiger dan bij onze vorige VW (Golf Variant 7). Hij lijkt daarin wat gevoeliger.

[...]

Dat is meer een kwestie van optie-pakketten dan een ID.4-nadeel denk ik. Ik heb er een achteruitrit camera opzitten. Het werkt prima, maar er zijn auto's met betere camera's. :)
Misschien komt het omdat het hoge auto is en ik af kom van een lage Hyundai IONIQ.

De achteruitrijcamera had ik in de IONIQ ook en dat was heel fijn. Dus daarom mis ik hem ook. Maar goed dat wist ik toen ik hem kocht dat die er niet op zat. Met andere opties ging ik juist weer vooruit. DE IONIQ had geen stoelverwarming, stuurverwarming of vooruitverwarming of een zelfdimmende binnenspiegel. Dus dat zijn dan weer opties waarin ik vooruit ben gegaan. Maar toch misschien laat ik er nog wel een camera in plaatsten als ik er niet aan kan wennen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jerry99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Met de huidige interne VW Navigatie én Software heb je ABRP nergens meer voor nodig. De auto is zelf héél goed in staat om laad-stops zo gunstig mogelijk te plannen én daar tevens de temperatuur van de accu op af te stemmen,

M'n MY25 ID.3 (79kW) had afglopen winter maar twee laad-stops nodig om met 875Km vanuit de regio 's-Hertogenbosch in Nauders Oostenrijk (Grens met Italië) te geraken bij het plannen met de on-board navigatie (thuis vertrokken met 100% SOC, onderweg bijladen tot 80 á 90%) :9

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 05-05-2026 16:44 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Met de huidige interne VW Navigatie én Software heb je ABRP nergens meer voor nodig. De auto is zelf héél goed in staat om laad-stops zo gunstig mogelijk te plannen én daar tevens de temperatuur van de accu op af te stemmen,

M'n MY25 ID.3 (79kW) had afglopen winter maar twee laadstops nodig om in Nauders Oostenrijk (Grens met Italië) te geraken bij het plannen met de on-board navigatie :9
Alleen jammer dat de interne navigatie geen rekening houdt met eventueel ingestelde filters (van laadpaalaanbieders)... Gemiste kans :P

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Alleen jammer dat de interne navigatie geen rekening houdt met eventueel ingestelde filters (van laadpaalaanbieders)... Gemiste kans :P
Laaddruppel van de baas.... Maar de auto had zelf ook een voorkeur voor Ionity :P

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 05-05-2026 16:52 ]

• jerry99
[...]

M'n MY25 ID.3 (79kW) had afglopen winter maar twee laad-stops nodig om met 875Km vanuit de regio 's-Hertogenbosch in Nauders Oostenrijk (Grens met Italië) te geraken bij het plannen met de on-board navigatie (thuis vertrokken met 100% SOC, onderweg bijladen tot 80 á 90%) :9
Owja? Ook met software versie 3.8?
Nog niet in verdiept.

Maar ik gaf ABRP aan omdat deze tweaker nog geen ID.4 had. En ik gebruik het zelf ook.

ABRP heeft wel wat voordelen zoals live beschikbaarheid van laadpalen en meer controle. Maar moet wel zeggen ABRP zit qua SOC er altijd wel te conservatief naast zeg maar.

[ Voor 16% gewijzigd door jerry99 op 05-05-2026 16:52 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jerry99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Owja? Ook met software versie 3.8?
Nog niet in verdiept.
Ik had het over de huidige versie: SW v5.4.0

SW v3.8.x is voor de modellen tót en met MY23, MY24 heeft SW v4.0.x maar kán AFAIK ook naar 5.4.0 gebracht worden momenteel

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 05-05-2026 16:53 ]

• jerry99
Will_M schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:52:
[...]

SW v3.8.x is voor de modellen tót en met MY23, MY24 heeft SW v4.0.x maar kán ook naar 5.4.0 momenteel
Ja precies. Ik heb een my22 dus bij mij waarschijnlijk niet aanwezig.

• Kammika
Derbiss schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:19:
[...]

bedankt voor de tip :). Dat is idd net mn punt; ik wil graag zo snel mogelijk er geraken. Maar ondertussen hebben we ook de gewoonte genomen om in 2 dagen te rijden.. dus ideaal voor meer te stoppen om te laden. IK heb gewoon geen tegenargumenten meer ;).
toevallig net weer ritje met mijn huidige auto die kleinere range (WLTP 402) en lagere snellaadsnelheid (130kw) dan de id.4 heeft. Dan is op 1200 km de totale laadtijd 2 uur en 10 minuten. Met een ID.4 is het 1 uur en 28 minuten zag ik.

Je moet je dus afvragen of je in een benzine auto niet dezelfde tijd aan pauzeren kwijt bent (was ik wel iig). enige ongemak is dat de auto nu wel afdwingt wanneer je die pauzes moet houden. Bij een brandstof auto bepaal je dat zelf...

• Derbiss
Kammika schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:07:
[...]

toevallig net weer ritje met mijn huidige auto die kleinere range (WLTP 402) en lagere snellaadsnelheid (130kw) dan de id.4 heeft. Dan is op 1200 km de totale laadtijd 2 uur en 10 minuten. Met een ID.4 is het 1 uur en 28 minuten zag ik.

Je moet je dus afvragen of je in een benzine auto niet dezelfde tijd aan pauzeren kwijt bent (was ik wel iig). enige ongemak is dat de auto nu wel afdwingt wanneer je die pauzes moet houden. Bij een brandstof auto bepaal je dat zelf...
Dit dus idd.. 'enige ongemak is dat de auto nu wel afdwingt wanneer je die pauzes moet houden. Bij een brandstof auto bepaal je dat zelf...'.. ik geef niet graag de controle af :)

• Senser
[...]

Ik neem aan dat je dan wel ID Connect Plus gebruikt/nodig hebt?

• Senser
Will_M schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:52:
[...]

SW v3.8.x is voor de modellen tót en met MY23, MY24 heeft SW v4.0.x maar kán AFAIK ook naar 5.4.0 gebracht worden momenteel
Mijn 2024 model draait inmiddels 5.6.3 (1,5 week geleden geüpdatet).

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Senser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:22:
[...]

Ik neem aan dat je dan wel ID Connect Plus gebruikt/nodig hebt?
Klopt >:)

• Senser
Misschien ligt het aan mij, maar vind dat abonnement wel erg prijzig voor wat je krijgt. Heb het nog een paar maanden gratis op de auto zitten, daarna een kleine 12 euro per maand. Hoe zien jullie dat?

• jerry99
[...]

Ik kan bevestigen dat ook software versie 3.8 rekening houd met laadstops. Wist ik niet. Maar je hebt wel minder controle in voorkeuren.

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Senser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:51:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar vind dat abonnement wel erg prijzig voor wat je krijgt. Heb het nog een paar maanden gratis op de auto zitten, daarna een kleine 12 euro per maand. Hoe zien jullie dat?
Mee eens. Ook niet meer opnieuw afgesloten. Daarvoor in de plaats een Carlinkit Android Auto module gekocht met een 4G sim van Simpel.nl voor €3 per maand. Via Replaio kan je streamen wat je wilt en je hebt ook geen geklooi met lag en warm worden van je telefoon. Sterker nog, gebruik de hele ID interface niet meer. Alleen nog voor charge settings. Voor de rest alles vanaf de AA module. Youtube, Netflix, GoogleMaps, alles werkt erop. Het is full android, je headunit is in 1 klap een tablet geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s8hYIWJTr20Jxl2Yj9ZPWjNMxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kRpbKYJI37iFLha8lrHmFUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCyJkEChhf7suBuAPsDGclQremk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JljAzqcpCzssbTGanykZww6v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAaXUQpVnLB4SvpU29FV9r5S0mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKA86O846qBhYJd23xnFBheb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFlsTH6_Oz0nvhbIodr5p6lDcuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhRxwhnTSbrKAhQyegugPF2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2LHHxdx-vMthNnUXid77cFZCZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUQPysqgjFXbP0baSVzD4ILQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
jerry99 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:22:
[...]

Wat mij wel tegenviel is de laadsnelheid.

De auto zou kunnen tot 125kw maar hoger dan 95kw heb ik nog niet gehaald.

Maar goed vaak is het tijdens het laden even naar het toilet, wat drinken, benen strekken en eigenlijk in die tijd is de auto weer voldoende opgeladen om door te gaan.
Modelletje jaar 2022 heeft nog geen batterij voorverwarming denk ik?
Komend zomer wordt het beter, VW 'knijpt' snel bij koudere temperaturen. Bij mijn oude ID3 heb ik de 120 al wel een paar keer aangetikt. De beste laadcurve zit echt onder de 10% en dan van circa 5-35% dus probeer de auto op lange trips goed leeg te rijden en weer te laden tot maximaal 80% of soms zelfs 70%. Boven de 70% loopt de laadsnelheid zienderogen achteruit.

Pagina: 1 ... 398 399 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.