Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Pagina: 1
Acties:

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 13-12 13:31

Welkom in het grote Volkswagen ID.x topic!

Volkswagen gaat een nieuw automotive-tijdperk in met de I.D. familie: voor het eerst lanceert het merk een familie van 100% elektrische voertuigen. De volledig elektrische, volledig verbonden voertuigen rijden vanaf 2020 de weg op.

Volkswagen ID.X

Welkom
<Welkoms Tekst>

Volkswagen ID.X

Geschiedenis
<Geschiedenis>

Uitvoeringen en prijzen
Volkswagen ID.3 1st

Prijzen:
1st < 40k
Plus <46k
Max <50k

Kleuren:

Details
<SPECS>

Officiele Volkswagen ID.3 Site

Verwachte leverdata
ForumlidGereserveerd / Besteld*Verwachte leverdatumKleur
Simply133708-05-2019AUG 2020Wit (?)
[----]08-05-2019AUG 2020---

*) Indien datum na XX is, dan betreft het de besteldatum zonder reservering.

Khayma, bedankt voor de opzet, zal je topic template aanpassen/uitbreiden voor de VW ID Familie

Simply1337 wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:47 (14%)

• Simply1337
<Gereserveerd #2>

Maandag wordt de VW ID.3 Aangekondigd in Frankfurt bij de IAA 2019.

Ze zijn nu nog volop aan het bouwen voor de presentatie!

Simply1337 wijzigde deze reactie 06-09-2019 14:59 (65%)

• Simply1337
ID.3 Camo editie staat voor schipholplaza geparkeerd. Camo Sokken zijn te krijgen ;)

https://imgur.com/a/xqAeRVT

Simply1337 wijzigde deze reactie 06-09-2019 17:03 (15%)

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
Ik ben benieuwd wanneer ze bij de dealer staan om een proefrit te kunnen maken

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:16

Van YouTube geplukt...

Morgen zullen we betere foto’s krijgen?

Edit formaat aangepast

MarcelGo wijzigde deze reactie 08-09-2019 09:51 (30%)

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Gunner schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:08:
Ik vind het als particulier wel interessant, maar vanwege een klein beetje mogelijke subsidie per 2021 is dat lastig timen. Ik verwacht zware levertijden voor dit model namelijk.

Maar het blijft veel geld. Ze kunnen wel zeggen dat het 'betaalbaar' is, maar bijna niemand koopt nu ook een ICE van 40K.... dure laadpaal erbij..... nee het blijft gewoon veel geld als je niet de mazzel hebt dat je zo'n ding als leasebak kan nemen.
Weet je nog dat tesla garandeerde een model 3 voor 35k$ ? Dus neem 35.000euro ongeveer. Hah....

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20:06
@DarkSide De SR+ gebruikt gewoon RTI. Je ziet het alleen niet op het scherm. Ook zijn deze diensten binnenkort te krijgen via jaarlijkse fee. Ik gebruik zelf overigens Waze. Veel beter dan welk navigatie systeem. Zou zelf voor de opties niet naar de LR gaan bij de Model 3, zoveel mis je echt niet. Maar goed, laten we zien hoe VAG het gaat doen met de ID.3. Zo rijk als de SR+ uitgerust is zal hij niet zijn lijkt me.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Ik ben vooral benieuwd naar het interieur, ik moet eerlijk bekennen dat de buitenkant toch een beetje saai lijkt.
De eerste concepten waren nog vrij futuristisch, maar het lijkt in elke foto die eruit komt weer iets conservatiever..

Qua prijs is het natuurlijk vooral jammer dat ze wachten op 2020 om de CO2 boete te voorkomen. Daardoor missen ze in Nederland toch wel veel leaserijders die nu voor een Tesla, Kia of Nissan gegaan zijn.

offtopic:
[quote]DarkSide schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:24:
Ik baseer mijn ervaring op een proefritje.
...
Maar verbaasde me dat je voor RTI zo moest bij betalen.
Maar als dat ook standaard aanwezig is, zonder de sateliet kaart, dan heb ik dat gemist bij de proefrit.
[/quote]
Route begeleiding die rekening houdt met files zit inderdaad standaard op de Tesla Model 3, ook de SR+.

Smobbo wijzigde deze reactie 08-09-2019 14:37 (16%)

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:49
Gunner schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:43:
[...]

Ok maar daar hebben we hier niets aan.
De 1st edition die je nu kunt reserveren is de middelste optie van de drie opties die er globaal komen. Een 30K, 40K en een 50K uitvoering. Elks met een grotere range en dus grotere batterij.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Wom
Gunner schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:45:
[...]

Oh ok dat wist ik niet. Ze geven ook niet echt heel veel informatie.
Wordt bewust wat op de achtergrond gehouden omdat je anders gaat concurreren met je eigen voorinschrijving natuurlijk. Zodra de 1st edition op de markt is zal de info rond de rest wel snel volgen. Ging vergelijkbaar bij Audi met de E-Tron. :)

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:54
Gunner schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:40:
[...]

Je kan de komende tijd voor minder dan 50K cataloguswaarde nog prima goedkoop rijden als leasert. Verder is de markt voor VAG ook een stuk groter dan NL alleen natuurlijk. Dus nee ik zie dat nog steeds somber in. Een jaar op een auto wachten vind ik echt absurd en daar pas ik vriendelijk voor :)
De bijtelling voor EV’s stijgt gelukkig vrij snel. 2021 zit het al op 12 procent, daarna 16,17 en 22.
Mijn buurman die nu een model S uit 2018 rijdt gaf al een keer aan dat zijn volgende gewoon weer een diesel werd. Velen zullen net zo denken. Uiteindelijk is een EV als je echt veel moet rijden toch minder praktisch nog de komende jaren.
Mijn auto staat doordeweeks gewoon thuis op de oprit. Ik hoef er alleen in het weekend mee te rijden. Doordeweeks savond kleine stukjes. Daar kan een EV beter tegen dan een ICE.

• Simply1337
SadisticPanda schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:36:
VAG kennende zal er wel een goedkoop model zijn, en de optie lijst lekker lang en duur zijn?
Er komen 3 “vink lijsten” voor de 1st editie (58 kwh 420km wlpt), wellicht ook voor de toekomstige versies
- Basis – Voice control + navigatie + 2000 kwh wecharge
- Plus – Led Matrix koplamp + 2-tone lak ( 4 kleuren + Zwart of grijze dak /achterklep)
- Max – HUD met AR + Panorama glas
Ik verwacht persoonlijk dat basis onder 40 is en plus/max paar duizend meer kost aan optie.. Hoop 45k voor max editie.
DarkSide schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:57:
Ik geloof wel dat hij voor 29.995/29.999 te koop zal zijn.
Vraag is alleen wat krijg je dan. En welke opties zijn dan weer bv alleen gekoppeld aan het midrange model.
Waardoor je voor een "beetje" ID3. toch 45k (of meer) kwijt bent.
Er komen 3 opties.
VW ID.3 45kwh – 330km WLPT – onder 30k vanaf 2021(?)
VW ID.3 58kwh – 420km WLPT – onder 40k vanaf 06/2020 voor 1st, vervolgens de normale versies
VW ID.3 77kwh – 550km WLPT – onder 50k vanaf 2021 (?)
Natuurlijk de Plus/Max prijzen/opties wordt later bekend gemaakt. Hoop het vandaag
Inspired schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:31:
[...]

Zie je ook terug in CW. Toch vrij hoog voor EV.
Volgens Autoweek is de CW-waarde 0.27, volgens auto motor und sport is het 0.26 .. versus 0.23 Bij Tesla model 3.
Tesla Model X,S zit op CW waarde van 0.24.
Hyundai Ioniq 0.24
VW e-Golf 0.28
BMW i3 0.29
Kia Niro op 0.29
Jaguar I-pace 0.29
Audi e-tron 0.28
Opel e-corsa 0.29
Porsche Taycan 0.22

Dan doet de id.3 toch best netjes voor een kubus op wielen, ten koste van bereik, maar kijken wat de officiële waarde wordt.

• .NCK
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:51
nFo schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:56:
Gaan ze het live nasynchroniseren :X
In het Duits kan ook:
via dit YouTube linkje

.NCK wijzigde deze reactie 09-09-2019 19:59 (5%)

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:40

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken

• Wom
Hopelijk zijn die witte accenten in het interieur een optie :+

• DJSmiley

DJSmiley

zou ome Björn ook al een video klaar hebben? Of FullyCharged?

DJSmiley wijzigde deze reactie 09-09-2019 20:46 (65%)

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:46
Heel de tijd over de toekomst, en de jeugd bezig, door het verbeteren van het milieu, terwijl ze vorig jaar nog rustig aan het sjoemelen waren met uitstootnormen.
Voelt toch raar :P

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
BlacKstaR- schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:57:
Gelimiteerd tot 160 km/u dat vind ik wel minder. Interieur heb ik nog twijfels over. Uiterlijk is wel geslaagd, ziet er sportief en dynamisch uit.
Want? Met welke ev ga je structureel harder dan 160 om dan (veeel) sneller aan de snellader terug te staan?

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Alleen als je superchargers exact goed liggen, 50% van een batterijlading aan 190km/u is wat? 100km? Waarschijnlijk minder.
Niet realistisch imho.

AndRo555 wijzigde deze reactie 09-09-2019 21:09 (8%)

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryGone

Wel lekker kontje.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• bottom line
Nice 8) 8)

bottom line wijzigde deze reactie 09-09-2019 21:19 (11%)

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:50
Ben blij dat VW eindelijk serieus zich op de EV-markt gaat storten. Kwa specs een nette auto, of beter gezegd, auto's en ziet er van de buitenkant prima uit.

Ik hou van minimalistische interieurs (heb zelf een model 3) maar ik vind het interieur van ID.3 op basis van de beelden tot nu toe erg eigenaardig. Leuke accentjes is okay maar het is in mijn ogen nu rond het stuur en de twee schermen een allegaartje aan vreemde hoeken, randen, holle gaten e.d. Misschien in de werkelijke 3D-wereld dat het beter overkomt maar op de 2D-beelden niet. Het verbaast me - wat is precies VW's bedoeling er mee?

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:24
Iets genuanceerder reageren zou wel mogen.

deepbass909 wijzigde deze reactie 10-09-2019 09:31 (87%)

• yec
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11-12 15:20
bottom line schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
[...]

Vooropgezet plan.
Maar niet voor de gunstige gebruikswaarden.

Als je een auto wilt kopen die kan optrekken en harder kan gaan als 160 moet je een ICE kopen uit het assortiment. Zo behouden ze die lucratieve markt/inkomsten ook nog.
Inderdaad, vooropgezet plan, echter niet om de redenen die jij noemt. Lagere topsnelheid betekent kleinere motor, kleinere remmen, minder geavanceerde veersystemen, lichtere velgen en banden. Dit allemaal leidt tot een lichtere auto en wat ook nog eens goedkoper is. Iets simpels als een motorkapklem heeft een totaal andere belasting op 250 km/u dan op 160 km/u.

Simplify, then add lightness.

• Simply1337
Even vergelijkings afmeting tov golf

Van boven naar beneden:
  • Lengte
  • Breedte
  • Hoogte
  • Wielbasis
  • Leeggewicht
  • Draaicirkel
  • Kofferruimte

• yec
Knap, bijna 20 minuten aan nietszeggende video materiaal...

• MarcelGo
MLLL schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:49:
Hoevaak zit je een lange tijd met 4 volwassen mensen in een auto? Kan mij de laatste keer niet eens meer herinneren.

Op vakantie in ieder geval niet met een ID3 want daar is de kofferruimte ontoereikend voor.
DigiDaan schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:11:
[...]

Ik ben 1m95 en pas anders prima achterin hoor.
Dit is dus precies waarom ik zo'n hekel heb aan de negatieve reacties van mensen die helemaal geen interesse hebben in de Volkswagen ID.3

Het gaat echt niet over genuanceerde reacties, maar wordt gelijk een wellus/nietes spelletje...

Ik heb niets tegen de Tesla model 3, maar dit is van de eerste zoekpagina van Google...

11 aug. 2019 · Autotest Tesla Model 3: De Tesla Model 3 in de basis-uitvoering is de snelste, comfortabelste en veiligste auto die er voor dit geld te koop is. De vernieuwende ... De ruimte achterin is matig.

7 feb. 2019 · En toch weet Tesla zich met de spraakmakende Model 3 opnieuw te onderscheiden. ... coupé -daklijn tot beperkte zitruimte op de achterbank, waar ook de bovenbenen nauwelijks worden ondersteund.

De langverwachte Tesla Model 3 is eindelijk in ons land verkrijgbaar. De blijdschap over .... Heeft het geregend, dan loopt het regenwater bij het openen van de kofferdeksel zo de bagageruimte in.

Zullen we het nu weer over de geïnteresseerden voor de ID.3 hebben, tenslotte is dit topic speciaal daar voor bedoeld ;)

MarcelGo wijzigde deze reactie 10-09-2019 22:26 (11%)

• DigiDaan
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:58
Djerro123 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:35:
[...]

Gast, 1.95 en achter jezelf zitten is echt niet te doen. Ik ben ook 1.95 (of 94?) En zet mijn stoel extra naar voren in de M3 als ik een passagier heb want achter mij kan echt niemand van normaal formaat lekker zitten, zeker niet op de hoge achterbank van de M3.

Daar bovenop komt dat ik hiervoor een Passat sw reed, waar ruimte echt totaal geen issue was. Als de ID3 idd die ruimte kan bieden dan hebben ze wel echt een voordeel tov de M3 (naast de betere prijs)!

ik ben een recent (blije) lease rijder van de m3 maar zou toch wel geïnteresseerd zijn in iig een proefritje in de ID3! Ik hoop echt dat hij aan gaat slaan. Ken veel mensen waarbij ze alleen bij Pon auto's mogen leasen, voor hen is dit fiscaal alleen al een mooie ontwikkeling :)
Tsja, dat kun je raar vinden maar dat is echt zoals ik het ervaar. Misschien ben ik vreemd gebouwd? Of komt het doordat ik niet in halve slaaphouding achter het stuur zit (ik heb mijn stoel graag wat rechtop en niet te ver naar achteren)? De achterbank vind ik overigens niet hoog maar juist laag, blijkbaar verschillen we daarin ook van mening...
Ben wel met je eens dat achter jezelf zitten niet te doen is, daarvoor ontbreekt bij mij de benodigde lenigheid ;-)

• Simply1337
Inspired schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:56:
Die zit idd wel wat dicht op het stuur. Ik las ook ergens dat de ID.3 de buitenmaat van een Golf heeft maar interieur ruimte van een Passat. Nou vond ik dat al gek maar ik zie het ook niet terug. Ook hier kun je niet met 4 volwassenen echt prettig in zitten.
heb al in de id.3 gezeten in de sneekpeak terug begin juli.

Achterin gaf de id.3 wel mij een goede ondersteunen voor mijn onderbeen (ik kon mijn been rusten) terwijl er nog een beer van een vent voor me zat (nuchtere hollander van 1.95/2.00? bij de model 3 had mn been totaal geen ondersteuning (lees: geen contact met bank) terwijl ik niet de langste ben (1.80)

en qua ruimte achter is er wel zeker een ruimte zichtbaar tov passat (afstand tot voorstoelen zegmaar), maar breedte is het ietsjes minder. dus zou zeggen wellicht 90% van het ruimtelijk gevoel van passat.

Mijn huidige gte is wel ruimtelijk veel krapper achterin.

en vakantie.. muah.. van de besparingen die je doet qua kosten of bijtelling, kun je prima een 308SW huren voor 28 dagen bij sixt (1650euro, met bijna alle verzekeringen + 300 eigen risicio).. als je toch de ruimte nodig hebt..

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
greatgonzo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:33:
heeft iemand de afmetingen van de kofferbak gezien?
Dat is vooral een dealbreaker (voor mijn vrouw)..

Denken er zeer sterk over te bestellen! Zijn her en der nog 1st edition plekken geloof ik
Een jaar geleden heb ik naar de BMW i3 gekeken, maar die kofferbak is echt heeel klein. Toch kreeg ik daar nog een grote koffer en een handbagage koffer in. Mijn vrouw heeft uiteindelijk wel haar veto uitgesproken omdat de auto haar te onpraktisch leek.

Vergeleken met dat is de VW ID.3 een stuk praktischer. Kofferbak is flink groter en er mag een trekhaak achter voor een fietsendrager. Hopelijk ook een dakkoffer.

Ik heb nu een reservering staat voor de ID.3. Benieuwd hoe groot deze in de praktijk is. De e-golf viel destijds ook tegen qua ruimte. Zegt het reserveringsnummer nog iets over wanneer je aan de beurt bent?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Djerro123
  • Laatst online: 14-12 21:37
DigiDaan schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:56:
[...]

Tsja, dat kun je raar vinden maar dat is echt zoals ik het ervaar. Misschien ben ik vreemd gebouwd? Of komt het doordat ik niet in halve slaaphouding achter het stuur zit (ik heb mijn stoel graag wat rechtop en niet te ver naar achteren)? De achterbank vind ik overigens niet hoog maar juist laag, blijkbaar verschillen we daarin ook van mening...
Ben wel met je eens dat achter jezelf zitten niet te doen is, daarvoor ontbreekt bij mij de benodigde lenigheid ;-)
Ik bedoelde idd ook lage achterbank (dan wel, een hoge vloer), excuses! Ik zit idd redelijk ver naar achter voorin omdat ik anders met m'n knie tegen de tablet aanzit..

Anyway, weer terug naar de ID3 :)
aMarcelGo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:59:
[...]

Als de productie pas in januari begint is er geen reden de prijzen definitief te maken voor eind november? Ook eerder bestellen is zinloos vanuit VW standpunt. (helaas)
Zullen ze dan nu al batterypacks aan het stapelen zijn? We zien allemaal dat als bottleneck al van 100 km ver aankomen natuurlijk, maar als je nu pak hem beet 1500 batterijen per week weet te krijgen dan scheelt dat toch weer zo'n 25000 auto's die niet in die bottleneck terecht komen en die ze dan redelijk snel kunnen produceren..

Djerro123 wijzigde deze reactie 11-09-2019 14:12 (28%)

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 08:58
VW zet een aantrekkelijk produkt neer met de ID.3. Neutraal design, nette prijsstelling. Actieradius is dik in orde, al moet je je afvragen hoe realistisch de claims van VW zijn, een bedrijf dat heeft aangetoond eerlijke communicatie niet hoog op de prioriteitenlijst te hebben staan.

De vraag is voor mij vooral waar de ID.3 nu in uit zou moeten gaan blinken. Beenruimte achterin? Tsja, iemand van 1.95m kan achter zichzelf gaan zitten, dat is leuk voor taxibedrijven. Of de 1% van de Nederlanders met de langste tieners. Als USP is dat vrij zwak.

Afwerking? Dat lijkt me minder een punt in een minimalistisch EV-interieur. Maar dat is iets dat VAG uitstekend kan. Die hebben ze ongetwijfeld; al lost Tesla de (eerdere) problemen met de Model 3 (in Europa sterk opgeblazen) op en zal dit verschil teruglopen.
https://insideevs.com/new...ild-quality-improvements/

Prijs? Een Tesla Model 3 Standard kost ongeveer hetzelfde als de middelste ID.3 (58 kWh, 204 pk). Beiden hebben een vergelijkbare actieradius.

Tesla heeft de benchmark in handen, qua prestaties, rijplezier, efficiëntie, bagageruimte en techniek (o.a. accu is superieur) pakt ie de ID.3. Qua design heeft Tesla ongetwijfeld de betere kaarten; de Model 3 oogt sportiever en eleganter dan de MPV-achtige ID.3. En ze hebben het fantastische Supercharger netwerk. De ID.3 zet daar vooralsnog alleen meer beenruimte achterin tegenover en een betere afwerking. Mjah.
Gunner schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:31:
[...]

Of je nou David of Goliath bent; als je je auto's zelf in een hoog segment plaatst mag je ook daarop afgerekend worden. Dat lijken de vele fans niet te durven ofzo. Terwijl VAG nog steeds gefileerd wordt als er al heel lang geleden iets met een kettinkje niet klopt of er iets is met emissie (terwijl elk merk dit doet maar zij als enige gepakt werden).

Herinnerde me een fanboy op de frontpage. Die durfde zelfs te beweren dat de auto's nog duurder zouden zijn als ze beter van kwaliteit hadden geweest :D Dat is echt de omgekeerde wereld.

Maar bij Tesla wordt een probleem al snel weggewuifd. Ja ze zijn nog niet zo lang bezig is dan het argument. Nee als je een premium wagen wegzet mag je gewoon wat meer verwachten.

Maar goed, ik zet m'n stokpaardje even weer op stal ;)
Deze mening kan echt niet hier: Tweakers onwaardig.

1. Kwaliteit.
VAG produkten zijn (gemiddeld genomen, er zitten grote verschjllen tussen de modellen) qua betrouwbaarheid ondermaats en lopen heel ver achter op de Japanse en Koreaanse concurrentie, dit geldt overigens volgens de statistieken het minst voor Skoda. Het meest voor Audi en Seat.

Kwaliteit zonder betrouwbaarheid bestaat niet.

Kwaliteit betekent niet primair dat je plaatdelen dicht op elkaar zitten en je dashboard lekker zacht aanvoelt, kwaliteit betekent dat je op je auto kunt vertrouwen, dat ie het altijd doet. Dat je niet leegloopt op onderhoud omdat ze het in Duitsland zo'n leuk businessmodel vinden als er allerlei kostbare onderdelen kapot gaat na het aflopen van de fabrieksgarantie (niet uniek voor VAG, ook BMW is hier dol op).

Een Tweaker die eerlijk en nuchter nadenkt over een zacht aanvoelend dashboard vs. betrouwbaarheidt als kwaliteitskenmerk, zal volgens mij altijd voor dat 2e kiezen. De zachte dashboards, "mooie materialen" en nauw aansluitende carosseriedelen zijn zaken waar de Duitsers in uitblinken en die door de marketing-afdelingen efficiënt in de hoofden van de consument zijn geplant. En door de automedia, die ofwel eigendom zijn van de Duitsers (grootste autoblad Autoweek is van AutoBild b.v.) ofwel stevig worden beinvloed; dit is in principe niet onlogisch, aangezien de NLse economie zwaar leunt op de Duitse en de Duitse conomie het voor heen groot deel moet hebben van de auto-industrie. Maar op een forum als Tweakers mag je verwachten dat mensen door stemmingmakende media en marketing-onzin heen kunnen kijken.

VAG maakt auto's die op 2 vlakken na ronduit uitstekend zijn: betrouwbaarheid en fun. Beiden zijn een keuze; het 1e is een business model, het 2e komt uit de op zakelijkheid en efficientië gestelde invloedrijke kopstukken als Piëch.

Verder ligt het enorm voor de hand dat de Europese media alle negatieve berichten over de Amerikaanse benchmark tot het extreme opblazen. Alle invloed die ze aan kunnen wenden zullen ze aanwenden; ze lopen flink achter op Tesla en hebben dat nodig ook.

2. Emissieschandaal.
Het is een leugen dat andere automerken zouden hebben gedaan wat VAG heeft gedaan; ja in de jaren 90, op basis daarvan heeft de EU dit soort technieken nadrukkelijk verboden. Daarvoor werden ze gedoogd. Maar na het verbod staat VAG alleen; ze hebben aantoonbaar gefraudeerd. Van de rest is dat speculatie; er lopen wel onderzoeken naar b.v. BMW en Mercedes maar wat daar uit komt weten we niet. Inbouwen van software om tijdens de test in besodemieter modus te gaan is vooralsnog uniek voor VAG.

Hoe erg is het nu?
In de Verenigde Staten wordt het aantal voortijdige doden door de fraude geschat op 59.[5] In Europa is de impact groter doordat de dieselauto's daar veel populairder zijn dan in de VS en er sprake is van een grotere bevolkingsdichtheid. In Europa gingen er naar schatting ruim 44.000 gezonde levensjaren verloren.[6]
Wel degelijk misdadig dus.

En VW-bezitters zitten met een vrij onverkoopbare occasion en een auto die vaak niet meer zo prettig rijdt. Zie de geleden schade maar eens te verhalen. PON verwelkomt je met open armen.

VW ging zelfs zo ver dat ze sjoemelden met de fix tegen de sjoemel-software!
https://www.autoblog.nl/n...or-sjoemelsoftware-118460
https://automotive-online...sjoemelsoftware-in-update

Te triest voor woorden wat mij betreft. VW heeft de ID.3 OOK heel hard nodig om hun zwaar beschadigde imago een beetje te herstellen.
fisherman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:22:
[...]

De vraag is ook niet of Tesla failliet gaat, maar wanneer. De verkopen zijn met bijna 95 procent gedaald voor de model s en x. Voor de 3 gaat dat zeker ook gebeuren is de verwachting.
Tesla is een extreem waardevol bedrijf, dat gaat voorlopig absoluut niet failliet. Dit is geen realistische mening.
Volkswagen heeft de ervaring om een kwalitatief goede auto neer te zetten en heeft ook nog eens een goede naam. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook nog eens de middelen om het heel lang uit te houden. Maar het lijkt erop dat ze het in ieder geval in 1 keer goed willen doen met het nieuwe platform.
VW een goede naam? Het emissieschandaal en de jarenlange betrouwbaarheids-problematiek hebben er stevig ingehakt. Het ligt er aan wie je het vraagt. Tesla is sexy, heeft lef, is de benchmark en heeft de technologische voorsprong om nog lang voorop te blijven lopen.

In 1x goed doen? Wat is goed? Als je de eerste volger bent na benchmark Model 3?

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:08 (8%)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:13:
10% minder accu, even zwaar en toch even ver rijden?
Dat lijkt me wel erg straf :P

325 als je oplaad tot 100% ja. Als je standaard 80% doet, dan is je range 270. Maar 420 gaat die noooooit halen.
De 58 kWh is al netto capaciteit. VW reserveert dus aan de boven en onderkant capaciteit om degradatie te voorkomen. Je kan dus prima laden naar 100%.

Voor lange afstanden zal je inderdaad laden tot 80% en niet lager gaan dan zo’n 10% afhankelijk of er back-up laadpunten in de buurt zijn. Voor lange afstanden heb je dus zo’n 70% van de range beschikbaar na de 1e stop. Bij 325 km is dat dus zo’n 230 km.

In de winter zal dit flink minder zijn, dus voor de wintersport is het geen geweldige range verwacht ik. Maar goed met de bijtelling die je bespaart kan je ook vliegen naar de Alpen. Is voor een weekje skiën ook veel relaxter dan rijden.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 08:58
yec schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:41:
[...]

Mooi betoog, maar je mist een belangrijk onderdeel in je verhaal: After sales; afleveringsproblemen, communicatie, reserve onderdelen en reparaties. Dit zijn vlakken waar Tesla de bal vaak laat vallen en voor VW(en de rest) business as usual is.

Tevens heeft de ID3 een iets traditionelere layout dan Tesla. KM teller voor je neus en een head up display. Dus voor veel mensen een vertrouwd merk (zie verkooplijsten), een vertrouwde uitstraling en vertrouwde after sales.

Ps.: Pon heeft niet de beste garantie afwikkeling in NL(understatement), maar is wel vertrouwde manier van samenwerking voor veel Leasemaatschappijen
Goede punten. Wat PON betreft, daar werken de Leasemaatschappijen misschien graag mee samen maar als particulier kun je het niet slechter treffen in NL. Ze maken misbruikt van het extreem sterke imago van VW in NL, ze hoeven geen goede, klantvriendelijke service te leveren om veel te verkopen en doen dat dan ook nauwelijks. Maar als je leased, heb je er denk ik relatief weinig last van. Kopen is een ander verhaal.

Qua levering, onderdelen en reparaties: Tesla lijkt de levering van EVs nu beter op orde te hebben dan wie dan ook, VW moet eerst die volumes maar eens gaan halen. Kwaliteit lijkt onder controle.

En qua betrouwbaarheid was de Tesla Model S een hele poos de meest betrouwbare en onderhoudsvrije auto ter wereld. Met een eenvoudiger produkt als de Model 3 gaat ze dat ook lukken. Model X kende aanvankelijk aardig wat problemen en zat niet op Model S niveau.

Track record van VW is zwak op het vlak betrouwbaaheid; een EV zit gelukkig veel simpeler in elkaar dus ik verwacht minder problemen, maar bij ICEs was de matige betrouwbaarheid onderdeel van het business model van VW/Audi (en iig BMW), wie zegt dat ze dergelijke trucs niet ook uit willen halen met EVs? Dan zou de situatie rond onderdelen en reparaties veruit in het voordeel zijn van Tesla...

• yec
Excuses, volgens mij miste mijn verhaal wat duidelijkheid. Met reparaties en onderdelen bedoel ik vooral dat de levering van een nieuwe deur of paneel heel lang duurt, daarnaast zijn deze onderdelen en reparaties duurder dan wat gangbaar is. Vandaar dat verzekeringen voor Tesla's vaak duurder zijn dan wat gangbaar is en dus Tesla met een eigen verzekering is begonnen.

Qua leveringen zitten ze op hoogste niveau op kwantiteit, maar de kwaliteit laat veel wensen over. Zie de leveringen topic waar elke dag wel slechte verhalen over de Tesla leveringen verschijnen.

Ik ben het met je eens dat VW's vaak kwalititief niet de beste aandrijf systemen levert (motor, versnelling), maar de realiteit is dat de massa dat niet weet en het ze ook niet interesseert. Ondanks alle schandalen verkoopt VAG 10 mil. auto's per jaar en dat worden er elk jaar meer. Dus ik denk dat de punten die jij noemt niet het succes van de ID3 in de weg gaan staan.

Tevens wordt in dit markt segment €25k tm €60k 90% geleasd in NL, dus de particulier is vaak oninteressant.

Ps.: ik denk trouwens dat batterij leveringen het grootste risico is voor VAG.

yec wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:53 (3%)

• Djerro123
  • Laatst online: 14-12 21:37
3_s schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat VW het leveren van auto's ook wel goed op orde heeft, hoor.
Doen ze toch al een paar jaar en hoor ik geen klachten over.
Ze hebben een premium auto (Audi E Tron, 100k+ als je hem goed aankleedt) en die krijgen ze ook niet in volume geproduceerd. https://www.google.com/am...n-delay-batteries-lg-chem

Laten we wel wezen, ze kunnen auto's bouwen maar VW moet zich echt nog bewijzen als EV bouwer. Los van de kwaliteit en het vertrouwde van het merk, zie ik momenteel maar 1 fabrikant die ook daadwerkelijk op volume EVs leveren (Tesla). Er zijn echt andere hele goede EVs (Niro, Kona) maar allemaal levertijden van heb ik jou daar (meer dan een jaar). Dat gaat ook gewoon gebeuren met de ID3, al was het maar omdat ze zo ontzettend ouddenkerig zijn om alles een optie te maken en het in een ICE fabricagemodel te gieten met uiteindelijk ontelbare hoeveelheid uitvoeringen die enkel op bestelling worden gefabriceerd.

Nee ik denk dat ze onderschatten dat mensen EVs ook kunnen associëren met een vernieuwde branche en andere auto ervaring, en VW doet er alles aan om het bij het oude te houden maar dan op batterijen.

• bottom line
Lijkt me toch niet veel plek meer als een Golf. Hoe komen ze in hemelsnaam erbij dat je de plaats hebt van een Passat?
Voor de geïnteresseerden
Vooraan:

Achteraan

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

DarkSide

theres no place like ::1

Over de ruimte achterin zie ik verschillende dingen.
Maar volgens mij is het niet zo erg als er nu geschetst wordt.

Wielbasis golf 263,7 cm
Wielbasis passat: 279 cm
Wielbasis ID.3 : 276,5
Wielbasis Model 3: 287,5cm

De ID.3 is een stuk ruimer dan de golf. Ik kan net achter mezelf zitten in de golf. Al zit ik graag iets meer naar voren.
De ID3 is iets minder dan een passat. Maar daar heb ik meer dan genoeg ruimte over.

Verder hangt het ook idd af van je bouw. Een vriend van mij is ongeveer evengroot als ik. Maar moet de stoel toch verder naar achteren zetten.

Voor de buitenmaten lijkt de ID.3 best ruim te zijn.
Volgens mij is een model 3 qua buitenmaten ongeveer gelijk aan een passat. (4m69 vs 4m76) .

Wel erg benieuwd idd naar de non 1st modellen en de optie pakketten zodat je beter zelf kunt samenstellen naar wens en budget.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• DarkSide
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

DarkSide

theres no place like ::1

Erapaz schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:08:
Heb de reclames gezien en ben erg benieuwd wat de VW ID nou eigenlijk is. Sowieso een gekke naam voor een Volkswagen. Als ik Google op ID 3 zie ik een soort van Aziatische Polo. Ik lees dat een beetje model 50k moet kosten? Wat is de hype, want ik mis hem een beetje.
De Hype is dat het VW nieuwe "next big thing" na de kever en golf moet worden.
En dat het een EV is die groot genoeg is voor "slechts" 30k (startprijs). Een formaat golf.
De corsa-e is een maatje kleiner dan de ID.3 en is er vanaf 32k bv.
En Kia e-nero of model 3 zijn ook stukje duurder.

Verder dit weekend in Frankfurt geweest en de ID.3 live gezien.
Ik vind hem er niet slecht uitzien. Maar wel wat puntjes
  • Kofferruimte zou ik toch echt aan moeten wennen komende van het alleen maar rijden in stations
  • Ruimte achterin is prima. Nog niet direct de "achter mij zelf test" kunnen doen. Maar voor me zat geen klein meisje en ik had echt genoeg ruimte. Schat in net ietjes minder dan passat. Maar stuk ruimer dan mijn Golf
  • Achterbank geeft genoeg steun aan benen. Je zit wel diep maar volgens mij wel beter dan in een Model 3.
  • Hoofdruimte achter ook prima.
  • Voor zitten de Ergo Active stoelen goed.
  • Kleine AID vind ik minder mooi dan de AID in de golf
  • Centrale Entertainment unit ziet er wel goed uit.
  • HUD met AR ziet er ook goed uit
  • Top van Dashboard is zacht. Maar daaronder al gauw hard plastic.
  • [li-Delen waar je arm op leunt in de deur is ook hard plastic (net als golf achter heeft). Maar golf heeft het voor van zachter materialen.[/li]
Eerste indruk:
Nog niet helemaal overtuigd. Op een of andere manier mis ik wat "kwaliteit uitstraling" Lastig te omschrijven.
Maar een Passat/Golf straalt wat meer uit op een of andere manier. En had ik wat meer zachtere materialen verwacht zoals ik ook in de Golf heb.
Aan de andere kant is de HUD wel mooi. En zijn andere delen weer vertrouwd VW.

Persoonlijk denk ik dat de ID.4 meer voor mij zal zijn Maar daar zul je ook (een stuk) meer voor moeten betalen.
Als de ID.3 bij de dealers staat wil ik nog wel een rustig gaan kijken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• twieren
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18:52
MarcelGo schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:50:
Als ik het goed begrijp zijn de Duitse, Noorse en Ierse optielijsten en prijzen bekend, wanneer volgt Ned?
Naar mijn weten wil Volkswagen NL de prijzen a.s.a.p. bekend gaan maken. Hoorde van het weekend bij de IAA mensen spreken over Nederlandse prijzen voor het einde van deze maand.

ITventure - Dé geschikte ICT oplossing

• mcmiles
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:17
ID.3 newsletter in de mailbox met link naar promovideo ontvangen. Daaronder wat info over lease in 2020 en met de volgende quote "met een verwachte vanafprijs van ongeveer €40.000". Met een optiepakket erbij komt er enkele duizenden euro's bij. Dan haak ik als niet leaserijder af.

iMac 3.2 GHz, 27 inch, MacOS Catalina, iPhone 11 Pro, iPad Pro

• D.deJong
fisherman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:22:
[...]

De vraag is ook niet of Tesla failliet gaat, maar wanneer. De verkopen zijn met bijna 95 procent gedaald voor de model s en x. Voor de 3 gaat dat zeker ook gebeuren is de verwachting.

Volkswagen heeft de ervaring om een kwalitatief goede auto neer te zetten en heeft ook nog eens een goede naam. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook nog eens de middelen om het heel lang uit te houden. Maar het lijkt erop dat ze het in ieder geval in 1 keer goed willen doen met het nieuwe platform.
Ha ha ha ha ha ha ha ha!

• Simply1337
onze lieve vriend bjorn heeft de bananenbox test uitgevoerd bij de dealer.

spoiler: resultaat

Ik ben positief verrast

• DJSmiley

DJSmiley

gerre1 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:02:
Gieren dat ie dat gewoon mag doen bij een dealer :) Renault ZOE staat er nog niet bij zie ik. Niet dat ie superhoog in de lijst gaat komen. Maar toch alvast hoger dan de FIAT.
Bjørn Nyland:
VW were the ones suggesting me to bring the boxes.

• Simply1337
Als ze nou de Id.3 in variant zouden uitbrengen ben ik 100% om.. i.. need.. space

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
MarcelGo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:44:
Iemand al meer info van pon/volkswagen? We zijn toch al weer een poosje verder, hier alleen een foutieve annulering van de reservering en een dag later excuses!
01-11-2019 in de mail:
https://i.postimg.cc/k4kFqxSR/Screen-Hunter-02-Nov-02-13-04.jpg

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:15
bottom line schreef op maandag 4 november 2019 @ 02:30:
Vanaf vandaag start de productie blijkbaar :)
Levering is wel pas over minstens 7 maanden :P geen idee waarom ze zoveel tijd nodig hebben.
Maar wanneer mag het normale volk gaan samenstellen en bestellen? Het duurt inderdaad knetter lang allemaal.

אנחנו אייאקס, אנחנו הכי הטובים!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:08
bottom line schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:05:
[...]

Lol.
Dus volgens jou gaan er geen enkele problemen zijn met de ID3's? Wordt nog lachen.

Een autofabrikant die 10 miljoen auto's produceert per jaar, zou moeilijkheden moeten hebben om een nieuwe lijn op te starten van ocharme 100.000 auto's? In een fabriek die vanaf 2022 een 330.000 tal exemplaren, van 3 merken en 6 verschillen types, gaat produceren.
2022 pas?? Dacht dat VW zei dat elektrisch de toekomst was? Voor de kinderen een mooiere wereld te geven?
Eerst maar eens zien of VW die 130.000 1st editions kan maken op tijd.

8x330 O:45° E:12.5°, 8x330 O:225° E:12.5°, 7x350 O:225° E:60°

• Simply1337
Simply1337 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:28:
Als ze nou de Id.3 in variant zouden uitbrengen ben ik 100% om.. i.. need.. space
hebben ze toch snel een schets gemaakt..

Volkswagen Showcar ID. SPACE VIZZION

Waarom rollen ze deze niet uit? :?

• Simply1337
Wom schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:26:
Let wel dat uitrustingsniveaus momenteel bij VW verschillen per land. Dit kan zo maar ook het geval zijn bij de ID.3.

Zo heeft een Golf Highline in Italie standaard geen Xenon en in Duitsland wel.
al een tijdje opgesomd op pagina 1

Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

• Simply1337
kurk_droog schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:11:
[...]

Het maakt hem net even wat suffer van de voorkant. Jammer wel, de plus zit er voor mij niet in aangezien ik met mijn budget max tot rond de 42k kan gaan. Wil alleen niet wachten op de normale edities, de 1st zou je halverwege 2020 al kunnen rijden misschien.

Laten jullie het weten hier als er meer informatie is ;)
afbeelding gevonden:

https://pbs.twimg.com/med...format=jpg&name=4096x4096

beetje zonde om het te resize

video:
https://twitter.com/vwman...tatus/1193919380758900738

Simply1337 wijzigde deze reactie 15-11-2019 10:57 (6%)

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:03
Ik krijg toevallig net een email met info over een 'meet and greet' 30nov en 1 dec in Amsterdam.

• MarcelGo
Mijn partner zei gelijk, oh ik mag niet mee...dus gaan we beide niet! Wat een wazig verhaal, neig ook wel erg naar een andere auto. Zet er een neer bij PON en dan denk ik er nog eens over.

MarcelGo wijzigde deze reactie 19-11-2019 13:44 (17%)

• Pannekoek81
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online
MarcelGo schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:43:
Mijn partner zei gelijk, oh ik mag niet mee...dus gaan we beide niet! Wat een wazig verhaal, neig ook wel erg naar een andere auto. Zet er een neer bij PON en dan denk ik er nog eens over.
Dit dus. Ik kan mijn huidige golf 7.5 wisselen op het werk en dan zelf de ID3 rijden maar beide niet een super goede rug en in de highline zit ik prima door de steun en optionele stoelverwarming. De comfort heeft alweer andere stoelen en wat er in de ID3 zit is tot op heden een verrassing.

Daarnaast ook wel erg benieuwd naar de prijzen en de samenstelling van de uitvoeringen.

• Simply1337
https://www.autoweek.nl/a...kswagen-id-space-vizzion/

oke.. 2021, maar is volgens mij wel de auto die ik wil.. jammer van de bijtelling (12%), maar we gaan het zien..

De ID.4 (cross) zou volgend jaar ook moeten uitkomen. ook een leuke auto

• MarcelGo
Ik heb net mijn reservering geannuleerd, ik heb er geen vertrouwen meer in en de onduidelijkheid vind ik niets. Mag ik erin zitten maar mijn partner niet...

Ik switch naar de Mustang denk ik, hij spreekt me veel meer aan dan de ID.3

En dan rij ik al ruim 35 jaar VW.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kurk_droog schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:39:
[...]

Nietszeggend inderdaad. Jammer wel. Volkswagen leek een andere weg in te slaan maar qua informatie en dergelijke nog net zo ouderwets als voorheen nu.
Tja in Nederland moet je dan echt bij PON zijn. Ik ben absoluut geen fan van Volkswagen maar als je in Duitsland met VW te maken hebt is het echt een ander verhaal dan in Nederland waar je met de omkopende oplichters van PON te doen hebt. Zaken die in Duitsland extra garantie kregen (1.8TFSI olie boten & 1.4TFSI kettingen) kon je bij de boeven uit leusden lekker dood vallen.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

kurk_droog schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:48:
Weet iemand misschien waar je door een belletje nog op de lijst kan komen? Via mijn werk ben ik al te laat (lijst van reserveringen is 3x gevuld al daar helaas)
Huiskes-Kokkeler in Hengelo had nog wat 1st editions weten te regelen. Weet niet wat de status nu is

• mcmiles
Ik ga zaterdag in Amsterdam me laten informeren n.a.v. de uitnodiging. Benieuwd, voor mij zal echt de prijs de doorslag moeten geven. In dat laatste heb ik weinig vertrouwen.

mcmiles wijzigde deze reactie 27-11-2019 17:11 (7%)

• Pannekoek81
  • Nu online
Ik hoop dat er na zaterdag meer bekend gaat worden m.b.t. de prijzen en de uitvoeringen (opties). Mijn huidige Golf 7.5 wil een collega wel overnemen, maar goed ik weet nog niet wat de ID3 gaat doen.

• Pannekoek81
  • Nu online
wimvanb schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:51:
Vandaag bij Move geweest. Ik weet helaas niet hoe ik een foto moet plaatsen, maar kan wel de te verwachten prijzen doorgeven.
Standaard: ca, 38.000 18 ", parkeersensoren, navi plus lane assist
Plus ca. 44.000 19 ", achteruitrijcamera, inklapbare buitenspiegels, bi-colour, keyless en LED Matrix
Max ca: 49.000 20 ", dodehoeksensor. draadloos opladen, panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, AR display en Beats sound up systeem
1st edition wordt niet geleverd met warmtepomp
Thanks voor de info. Bijzondere keuze van de warmtepomp. Kan aardige impact hebben op de actieradius heb ik altijd begrepen.

Heb je er ook in gezeten? Heb je informatie over de stoelen? Zijn dit platte stoelen zonder enige vorm van steun of wel wat steviger?

Edit: Foto van Twitter

Pannekoek81 wijzigde deze reactie 30-11-2019 17:51 (6%)

• twieren
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18:52
Vandaag bij Move in Amsterdam geweest. Persoonlijk word ik er minder enthousiast van met name door de onduidelijkheid.

Na Move de dealer in mijn regio gebeld en gevraagd of zij weten wanneer de prijzen bekend gaan worden. Mij is medegedeeld dat zij de hebben doorgekregen in maart / april de bestellingen geplaatst kunnen worden en alde additionele opties bekend gemaakt worden.

Ik ben aan het overwegen mijn reservering voor de ID.3 1st te annuleren.

ITventure - Dé geschikte ICT oplossing

• wimvanb
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 14:40
Ik heb er inderdaad ingezeten en was niet onder de indruk van de platte stoelen. Absoluut geen stoelen voor in een auto van meer dan 40,000 euro.... Moet er wel bij vertellen dat er slechts 1 auto aanwezig was en dat was tot mijn verbazing geen 1st edition ! überhaupt viel de auto mij behoorlijk tegen. Veel plastic fantastic en weinig uitstraling. Zonde..

• kurk_droog
wimvanb schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:51:
Vandaag bij Move geweest. Ik weet helaas niet hoe ik een foto moet plaatsen, maar kan wel de te verwachten prijzen doorgeven.
Standaard: ca, 38.000 18 ", parkeersensoren, navi plus lane assist
Plus ca. 44.000 19 ", achteruitrijcamera, inklapbare buitenspiegels, bi-colour, keyless en LED Matrix
Max ca: 49.000 20 ", dodehoeksensor. draadloos opladen, panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, AR display en Beats sound up systeem
1st edition wordt niet geleverd met warmtepomp
Zou leuk zijn als het je nog lukt ze te plaatsen, of via een openbare dropbox of iets?
Jammer van de warmtepomp, voor de meerwaarde naar de plus had die daar wel standaar in gemogen, maar die prijzen zijn best wel interessant. Naast de 3 opties kan je verder dus niets kiezen bij de 1st? Kleuren en mogelijkheden van het interieur is ook nog onbekend?

Zou het kunnen dat er nu geen 1st editie stond die andere stoelen heeft dan de 1st?

kurk_droog wijzigde deze reactie 30-11-2019 22:33 (25%)

• wimvanb
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 14:40
Zoals al aangegeven stond er vandaag geen 1st edition, In hoeverre de stoelen van het getoonde model overeen komen met die van de 1st edition weet ik dus niet.
Binnen twee weken wordt aan de bezoekers van Move additionele info gestuurd. Wellicht dat daar meer info in staat wat betreft de stoelen. Mocht dat zo zijn dan zal ik deze info hier delen.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:08
Ik begrijp niet waarom VW/Pon zo geheimzinnig loopt te doen. Op deze manier zullen potentiële kopers afhaken. Dat lijkt me toch niet de bedoeling voor een organisatie die zo veel mogelijk wil verkopen.

upje wijzigde deze reactie 01-12-2019 10:35 (4%)

• jacovn
Ze hebben gewoon EV’s nodig om nog ICE modellen te mogen verkopen. Een EV verkopen betekent ook een ICE te mogen verkopen die de norm niet haalt.
Dus in die zin willen ze er vast veel verkopen om niet al die andere productie lijnen stil te moeten leggen of miljarden boetes op te gaan hoesten. Dat is ook een slechte business case.

Volgens mij zijn ze eigenlijk helemaal niet klaar met die auto..

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Er is weer een reservering beschikbaar voor wie wil wachten totdat VW misschien ooit iets wil mededelen over het uitrustingsniveau en de prijzen voor de Nederlandse markt.
Let op, VW heeft wel aangeven dat je binnen 7 weken na de officiële verkoopstart moet bestellen omdat anders je reservering automatisch vervalt... ;w

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• mcmiles
Afgelopen zaterdag ook bij de ID.3 presentatie geweest in Move. Goed marketing verhaal vooraf en toen de trap af naar de onthulling. Mooie auto, lekker ruim van binnen. De kofferbak viel me een beetje tegen maar met de rugleuning van de achterbank naar beneden kan je toch veel spullen kwijt. Mooi dashboard maar wel met goedkope en harde kunststof afgewerkt. Ook de stoelen vond ik er goedkoop uitzien, een proefrit moet maar eens uitwijzen of ze ook echt lekker zitten. Het grootste gemis voor mij is het ontbreken van een warmtepomp, zou er in deze prijsklasse toch in moeten zitten. Het is nog geen uitgemaakte zaak dat de ID.3 er komt. Wel een mooi en informatief centrum dat Move in Amsterdam.

mcmiles wijzigde deze reactie 01-12-2019 23:20 (8%)

• Simply1337
Was ook bij de "tentoonstelling" van de ID.3. gevoelsmatig niet veel meer weten te komen dat tijdens de sneak peak in juli. Behalve de uitvoeringen en bijbehorende prijzen voor de nederlandse markt.

Onthulling

Uitvoering met beijbehorende prijzen

FOTOS (standaard uitrusting, accus, exterieur, interieur)
https://imgur.com/a/MdiAfN6

Model die er stond is een frankenstein auto. 1 van de 12 demo autos die rond europa trekt nu die NIET wordt verkocht.. hmm
.
Betreft een mix van basis, plus en max. Dus een complete look hoe de auto eruitziet per uitvoering was er niet.

ikzelf was wel meer benieuwd hoe de stoelen zouden zitten, maar het zijn niet de ergo stoele van max editie, lekker op de comfy van plus. zaten prima, goede steun, maar daarmee is ook alles gezegd. Zaten zeker niet beter dan de normale Golf GTE stoffen stoelen. Weet zelf niet hoe de ERGO stoelen zitten, Stoel leek meer van een klasse lager. Wellicht dat de Ergo stoelen van de ID.3 een ander beeld zou kunnen schetsen.

Bestellingen voor de 1st (reservering) vindt begin 2020 plaats. Je wordt gebeld door de dealer om een keuze te maken voor een uitvoering.

Als er behoefte is naar de ID.3 in zwartgrijs met een zalmkleurige stikkervel/velgen. hoor het graag, voor de rest is het gewoon hetzelfde wat er op de net te vinden is.

Persoonlijk vind ik het exterieur gewoon zeer goed geslaagd. vind het gewoon een hele mooie auto geworden.. Interieur is wel.. zeer karig. dan doen de plastic beesten van de koreanen het veel beter. (rijdt nu en dan een Kona electric ;) ) Het voelt zo.. basic. vooral als je achter zit, maar daar hebben de meeste EV's last van. Zit comfort achter is wel veel beter dan een kona, en ietsjes beter dan een tesla model3

maar die prijs.. die prijs voor de max is gewoon ehh.. teveel voor wat je krijgt.

Simply1337 wijzigde deze reactie 02-12-2019 13:42 (52%)

• HaerdenCliff
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 13-12 16:32
Ik had dit even samengevoegd om de openingspost mss te updaten ...

Geschiedenis

De I.D. is door Volkswagen aangekondigd als conceptwagen in September 2016. Het zou de voorbode zijn voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen voor de Volkswagen groep. De highligts (die het niet allemaal gehaald hebben tot het definitief productwaren:
- batterijen in de vorm van een chocolade reep en dus moduleerbaar
- Virtual Wing mirrors of the wel spiegels vervangen door camera's
- LIDAR voor zelfstandig rijden
Dit prototype was ook de basis voor het MEB platform. Volkswagen groep heeft bij Audi en Porsche ook nog het PPE (Premium Platform Electric) dit heeft vrij weinig te maken met het MEB platform hoewel het in de basis gelijkaardig opgebouwd is maar groter geschaald. Op batterij niveau is het wel zo dat mogelijk dezelfde cellen gebruikt worden voor de opbouw. Duidelijke communicatie is hier (nog) niet over te vinden.
De ID3 is de eerste seriewagen die gebouwd zal worden op dit platform.

Layout/Platform
Aandrijving:Achterwielen maar ook 4x4 is mogelijk op het MEB platform
Motorlocatie:Achter maar voor de achteras
Platform:MEB: Modularer E-Antriebs-Baukasten
Ophanging:Onafhankelijk rondom: McPherson / Wishbone constructie
Motor:Permanent magneet motor
Motor Opbouw:Stator met wikkelingen / Rotor met permanente magneten
Differentieel:Geen info te vinden of het een open of LSD diff is.
Commercieel:Volkswagen biedt het platform commercieel aan, Ford heeft al aangegeven het te gaan gebruiken in de toekomst samen uiteraad met de 300 modellen in de volkswagen groep.

Opbouw aandrijving

Versies
Name:Netto Cap:Gross capacityWLTP rangeReal world rangeCharging power (AC)Charging power (DC)
Pure45kwh48kwh"Up to" 330 km230 to 330 km7.2 kW50 kW (100 kW option)
Pro58kwh62kwh"Up to" 420 km300 to 420 km11 kW100 kW
Pro S77kwh77kwh"Up to" 550 km390 to 550 km11 kW125 kW

Laadtijden:

Velgen/Banden
ID.3 1st215/55R18
ID.3 1st Plus215/50R19
ID.3 1st Max215/45R20

• Simply1337
GeleFles schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:39:
[...]

Is het vergelijkbaar met de stoelen uit de GTE? ik vind de zijdelingse steun van de GTE erg prettig en hecht wel waarde aan fijne stoelen.
Ik reed vorige week met een skoda rapid met de standaard stoelen... dat was echt drama.

Van de ID3 kan ik nog niet echt goed inschatten wat voor stoelen het zijn.
stoelen lijken iets minder steun te hebben dan de GTE stoelen, maar deze stoelen zijn dan ook de comfy. genoeg zijwaardse steun, maar was zelf benieuwd naar de ergo comfy stoelen. Voor nu zeg ik de GTE stoelen zijn beter dan komt deze stoe lvan ID.3 plus(?)
kurk_droog schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:40:
[...]

Ik bedoel wat er standaard is bij de 1st edities naast die paar dingen die ze daar opnoemen. Die pakketten in die link zullen/moeten toch deels in de 1st verwerkt zijn om die meerprijs tov te verantwoorden.

De basis id3 is geen optie, levering kan makkelijk naar eind 2020/2021 lopen.. 12 procent bijtelling maakt het allemaal al minder interessant.
Zie de fotos die ik heb gepost. er zit een overzicht van de standaarduitrusting van de id3's

• Simply1337
Deze wil ik ook nog kwijt.

Geplande modellen voor de NL(?) markt tot 2023.

Had echt gehoopt dat ID.Cross/4 (tiguan allspace?) in 2020 al uit zou komen, maar nee, zelfde voor de Space vizzion (passat variant), maar dat komt ook pas in 2022.

Arteon tegenhanger (vizzion) komt pas in 2023

• Simply1337

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BlakHawk schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:01:
[...]

Als ze zorgen dat het sluipverbruik en opwarmen accu veel minder is, zou hij in veel gevallen zomaar efficienter dan een Model 3 kunnen zijn.

Mensen gebruiken getallen altijd in hun eigen voordeel...

Als mensen zeggen dat ze meer range nodig hebben, rijdt de gemiddelde persoon 30km per dag, 15km heen en 15km terug.

In zo'n situatie is de Model 3 erg onzuinig, wegens het verliezen van 40km in een nachtje en het opwarmen van de accu de eerste kilometers.

Ik ben nog steeds blij met de Model 3 hoor en ik laat sentry mode gewoon lekker aanstaan. Maar in mijn situatie is de Model 3 erg onzuinig en op diesel rijden was goedkoper geweest.

Netto haal ik zo'n 220km op een volle lading met de Long Range. Doordat ik weinig kilometers maak en relatief veel kilometer verlies door sentry mode en opwarmen accu.

Bij langere ritten vliegt het rijbereik omhoog!

In de zomer zal dit ook allemaal efficenter worden, al blijft 40km rijden en 40km verliezen door sentry mode gewoon twee keer zo onzuinig onder de streep. Ik doe sentry mode voor mijn eigen risico bij schades, maar de baas ziet alleen hoeveel ik "tank" en rijd in kilometers...
Tja een andere auto heeft niet eens een sentry mode en dan nu zou dat verbruik toch wel een nadeel zijn tov. een EV die het niet eens ondersteund :? Dan zet je het toch uit?

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 19:44
GoldenSample schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:45:
[...]

Tja een andere auto heeft niet eens een sentry mode en dan nu zou dat verbruik toch wel een nadeel zijn tov. een EV die het niet eens ondersteund :? Dan zet je het toch uit?
Waarom zou ik?
Ik kan mij alleen voorstellen dat de werkgever uiteindelijk denkt "Dat elektrisch rijden is toch niet zo zuinig als gedacht".

Uiteindelijk zal voor de werkgever in mijn geval een auto zonder sentry mode veeeeeel voordeliger zijn dan een mét.

Ik betaal de laadkosten niet, dus ik vind sentry mode prima.

Het ging erom dat werd gesteld dat een Model 3 efficienter is dan een ID3, ik geef enkel aan dat het er maar net vanaf hangt. Ik red soms op 100% accu maar 220km met een Long Range.

We mogen hier in dit topic best wat positiever over de ID3 zijn, Tesla's ophemelen gebeurt al genoeg in het Tesla Topic...

BlakHawk wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:58 (19%)

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BlakHawk schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:56:
[...]

Waarom zou ik?
Ik kan mij alleen voorstellen dat de werkgever uiteindelijk denkt "Dat elektrisch rijden is toch niet zo zuinig als gedacht".

Uiteindelijk zal voor de werkgever in mijn geval een auto zonder sentry mode veeeeeel voordeliger zijn dan een mét.

Ik betaal de laadkosten niet, dus ik vind sentry mode prima.

Het ging erom dat werd gesteld dat een Model 3 efficienter is dan een ID3, ik geef enkel aan dat het er maar net vanaf hangt. Ik red soms op 100% accu maar 220km met een Long Range.

We mogen hier in dit topic best wat positiever over de ID3 zijn, Tesla's ophemelen gebeurt al genoeg in het Tesla Topic...
Dit is alsof je verteld dat je Volkswagen Golf met trekhaak echt niet zuiniger is dan die Pickup zonder trekhaak. Want ja als je met die Golf + caravan de alpen omhoog rijd zuipt ie meer, dat die pickup geen eens een caravan kan trekken vergeten we dan maar even. Nogal wiedes dat je bij een Diesel niet het sluipverbruik van de sentrymode hebt, want die functie heb je niet eens..

Waar ik de ID.3 wel kans geef is korte stukken in de winter, als je er een hebt met een warmtepomp. De ruimte achterin zal ook vast fijner zijn, dat je niet met je oren tussen je knieën zit door de hoge vloer, lage bank & aflopende daklijn. Verder is er met de meuk van Elon ook zat mis maar we hebben het hier nu eenmaal over de ID.3.

GoldenSample wijzigde deze reactie 03-12-2019 15:05 (9%)

• BlakHawk
GoldenSample schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:43:
[...]

Again, hoe kijk jij tegen een trekhaak aan? Of een auto met een dikke geluidsisolatie en een cabrio dak? Fout van de auto dat je buren wakker worden als je met de muziek op 11 en open dak om 2 uur snachts aan komt? Want de sedan die ik hiervoor had, die had slechts een radio met kartonnen flut speakers!
Ik mis je punt denk ik... :+
Ik had hiervoor een auto waar ik elektrisch mee reed en die in een nacht, of een week stilstaan geen accucapaciteit verloor.

BlakHawk wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:02 (11%)

• jacovn
Ze moeten gewoon Bjorn een auto mee geven en hem laten testen. Ik denk dat als er autos daarvoor komen hij die ook wel mee krijgt. Als hij tenminste al een banana box test in de showroom mag doen zal dat wel goed komen.

En ik zou ook wel een tesla kunnen kopen. Qua prestaties stuk betere EV, maar als we maar 100 mogen en ook de slijtage van banden etc mee neem in een beslissing dan wordt dat al weer een minder voorstel.
Ook de negatieve verhalen over dure reparaties en lange wacht tijd schrikken me wel af.

Nu heb ik biij Seat ook een erg slechte ervaring met service ooit gehad, net geen garantie meer en coulance tot 70.000 km (bij een diesel)
Dus bij een Pon merk zit je ook met wat pech erg slecht..

jacovn wijzigde deze reactie 06-12-2019 06:46 (53%)

• BlakHawk
bottom line schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:03:
[...]

:? :?
Ik denk dat er genoeg mensen in het Tesla topic zijn die steeds liggen te klagen over bepaalde dingen terwijl ze bijna 0,0 real life ervaringen hebben met Tesla.
Ook al zijn er 100'en anderen met wel ervaringen en waar gewoon niet naar geluisterd wordt. Tot ze zelf ervaren wat het is om een Tesla te rijden ;)

En nu moeten we hier met zijn allen positief komen doen, terwijl NIEMAND ook maar iets van cijfers, technologie, ervaringen kan voorleggen voor de ID3?

Je ziet dat er serieus met 2 maten wordt gewogen. Blijkbaar liever de oude garde die enkel met winst bezig is, dan een nieuwkomer die iets meer wilt betekenen.
Ik weet nog goed in het Tesla topic, dat mijn commentaar niet werd gewaardeerd. Want het was immers het "Tesla topic", dus het was niet de bedoeling daar te veel commentaar op te leveren.

Andersom gebeurt het hier blijkbaar wel.

Ik vind de kwaliteit van mijn Model 3 echt beneden pijl. Volgende week weer een afspraak staan met mobiele service. De knop van de stoelbediening lijkt verbogen en blijft hangen. Geen idee of dit al was, of door een collega komt die mee reed, maar het feit dat het blijkbaar zo makkelijk kapot gaat laat zien dat de kwaliteit niet al te best is.

Begrijp mij niet verkeer, het rijdt heerlijk. Maar alles erom heen is niet helemaal super.

De bumper ben ik ook niet tevreden mee. Niets slechts over de monteur van Tesla, maar op het moment dat hij met een schroevendraaier tussen de bumper ging wroeten, dacht ik wel "Waar ben je nou eigenlijk mee bezig?".

Het is de algemene indruk die ik ook een beetje van Tesla heb gekregen. Niet professioneel... Bijna amateuristisch.

De lage bijtelling is nu fijn en hij is zelfs nog iets sneller dan mijn Volvo was, maar het wordt hoog tijd dat er meer concurrenten komen. Ik heb dan veel meer vertrouwen in merken als VW. Nieuwkomer of niet interesseert mij echt niets. Ik kies met mijn portemonnee.

Je kunt het allemaal nog afdoen als nieuwigheid en kinderziektes, maar Tesla levert al sinds 2013 auto's in Nederland. Als dit de huidige stand van zaken is, dan zie ik de toekomst somber in. Voorlopig hebben ze prima bestaansrecht en ze zullen ook echt niet failliet gaan verwacht ik. Maar een tweede VAG zie ik het niet zo snel worden (grootte).
jacovn schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:49:
Ze moeten gewoon Bjorn een auto mee geven en hem laten testen. Ik denk dat als er autos daarvoor komen hij die ook wel mee krijgt. Als hij tenminste al een banana box test in de showroom mag doen zal dat wel goed komen.

En ik zou ook wel een tesla kunnen kopen. Qua prestaties stuk betere EV, maar als we maar 100 mogen en ook de slijtage van banden etc mee neem in een beslissing dan wordt dat al weer een minder voorstel.
Ook de negatieve verhalen ofpver dure reparaties en lange wacht tijd schrikken me wel af.

Nu heb ik biij Seat ook een erg slechte ervaring met service ooit gehad, net geen garantie meer en coulance tot 70.000 km (bij een diesel)
Dus bij een Pon merk zit je ook met wat pech erg slecht..
Het voordeel van een traditioneel merk is dat de leasmij wat gewicht in de strijd kan gooien. Ik heb ooit mijn Skoda achtergelaten bij de dealer, met de mededeling dat ik hem niet terughoef, voordat de airco naar behoren werkt. Ik had geen afspraak en ben een huurauto gaan halen. De dealer sputterde tegen en de leasemij heeft uiteindelijk contact met ze gezocht en gezorgd dat ze er eindelijk serieus naar keken.

Bij Tesla zal dit niet gebeuren. Ik kan hem daar zonder afspraak achterlaten, maar ze doen er niets aan. Ik kan een huurauto halen en de leasemij laten bellen, maar ze doen er niets aan. Dat is jammer. Het is een tweede apple. Arogant en ze komen ermee weg.

Ik vind de bumper bij mij niet acceptabel, antwoord: het is nu eenmaal Amerikaans. Daar sta je dan...

• BlakHawk
En juist dat heb ik daarna nader toegelicht.
Probeer de posts in een verband te zien.

Terug naar de ID. Niemand zit hier te wachten op dit gezeur.

• kurk_droog
naii11 schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:22:
[...]

Zijn die 1000 niet reeds vergeven denk je? Voor de First bedoel ik. Zal wel zo zijn, maar ik vraag het even voor de zekerheid. Dank.
Lees even wat ik net zeg. Bel de lokale dealers en vraag of er nog een id3 vrijgekomen is van mensen die niet betalen of andere keuzes maken. Ik heb afgelopen vrijdag zo nog een 1st kunnen reserveren.

YouTube: Treffen Vw ID3 an der Ladesäule Am Autohof Lauenau

Hier in het wild, met de simpele led koplampen.

kurk_droog wijzigde deze reactie 09-12-2019 20:40 (14%)

• Simply1337
geen led, simpele halogene lampjes/reflectors zijn dat. Kostenbesparing gaat ver bij VAG. Anders kunnen ze het niet aanbieden voor 36k voor de middelste (geen 1st)

Alle 1st's zijn "vergeven" daarom is er ook een wachtlijst op de reserveringen. Indien er mensen afmelden en hun geld terugvragen. kunnen die mensen een 1st bemachtigen en schuift iedereen weer een plaatsje op bij de betreffende dealer, is volgens mijn geen landelijke wachtlijst maar dealer afhankelijk.

geen idee of leasemaatschappijen uberhaupt 1st's mochten reserveren.

Simply1337 wijzigde deze reactie 10-12-2019 09:25 (11%)

• kurk_droog
Simply1337 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:24:
[...]

geen led, simpele halogene lampjes/reflectors zijn dat. Kostenbesparing gaat ver bij VAG. Anders kunnen ze het niet aanbieden voor 36k voor de middelste (geen 1st)

Alle 1st's zijn "vergeven" daarom is er ook een wachtlijst op de reserveringen. Indien er mensen afmelden en hun geld terugvragen. kunnen die mensen een 1st bemachtigen en schuift iedereen weer een plaatsje op.

geen idee of leasemaatschappijen uberhaupt 1st's mochten reserveren.
Dat is dus niet zo, ze kijken namelijk niet landelijk naar de wachtlijst maar per dealer. Het kan dus best zijn dat als je lokaal de dealer belt er nog plek is(zie mijn ervaring van 3 dagen terug)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True