Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 408 409 Laatste
Acties:

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-08 14:09
Pr088 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:12:
[...]

s/w bedoel je software? Nog geen knopje in het menu gevonden met 'start batterijvoorverwarming' dus?
Thanks voor je reactie!
Dat harder rijden probeer ik wel, maar ik heb twee keer bij -3 met 48kW staan laden... Ergens in een leeg stuk Zeeland. :X (First world problems) Dan wil je batterijvoorverwarming. :D
Ja ik bedoel software, en nee, geen knopje gevonden. En ja, toch een knopje gevonden... om de batterij voor te verwarmen. Dat werkt met de App, maar alleen bij stilstand van de auto, volgens Mazda. Dus toch hetzelfde doen als met de ID.3... zoveel mogelijk leegrijden zodat je onder de 10% begint te laden, en inderdaad even hard rijden en remmen met re-generatie om de batterij op te warmen.

[ Voor 26% gewijzigd door pveatx op 05-08-2026 15:20 ]

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | Mazda 6e | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
-tom-562 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:39:
Dat is behoorlijk scherp als je het met VW vergelijkt
Nou inderdaad, ben aan het kijken naar een vervanger voor de ID.3. Hoe vind je de bouwkwaliteit en hoe rijdt het?

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gyehoqIg-XE708li-uV-9kjbFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYRqz6RUPIbS6IULXUHRZdjt.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist een update voor de app gedownload (iOS) met bovenstaande release notes.

Nu wachten op de eerste update voor de MY2027 en wellicht dan ook de digitale sleutel. Hopelijk fixen ze ook wat kleine bugs met de 6.0.1 release.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:50
VWuser1997 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:02:
Goedendag,

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben met mijn vraag.

Ik heb sinds een aantal maanden een tweedehands Volkswagen ID.4 Pro 150 KW uit 2021. Tot op heden ben ik heel erg tevreden met mijn auto. Het is mijn eerst elektrische auto. Ik merk dat ik kan genieten van de rust tijdens het rijden en ik ben positief verrast door de range van de accu. Al met al enkel positieve ervaringen.

Echter had ik vanochtend uit het niets problemen met het openen van beide deuren aan de linkerzijde (bestuurderskant). Ten eerste merkte ik bij het ontgrendelen van de auto dat dit zoals normaal werkte (gevarenlichten knipperde, spiegels gingen open en ik hoor de auto ontgrendelen).

Toen ik de achterdeur links wilde openen om mijn werktas achterin te zetten merkte ik dat me dit niet lukte. Ik kreeg de deur niet open en het voelt precies aan alsof de deur op slot zit. Het bestuurdersportier opende wel gewoon. Als een reactie op het feit dat de deur linksachter niet open gaat, maak ik de bestuurdersdeur dicht en vanaf dit moment gaat deze ook niet meer open van de buitenzijde. Wanneer ik via de passagierskant (beide deuren werken rechts wel gewoon) probeer de deur van binnenuit open te maken, werkt dit wel gewoon. Met het sluiten van de auto via de afstandsbediening hoor ik de sloten wel gewoon afsluiten, het is enkel de deurgreep/slot die niet lijkt te werken naar mijn mening.

Ook springt op het dashbord het schermpje aan met een probleem in de centrale deurvergrendeling.

Is dit een veelvoorkomend probleem? en is dit door mijzelf op te lossen?
Je hebt nog niet heel lang gezocht of überhaupt gekeken?

ikweethetbeter in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
(Post van gisteren)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
pveatx schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

Ja ik bedoel software, en nee, geen knopje gevonden. En ja, toch een knopje gevonden... om de batterij voor te verwarmen. Dat werkt met de App, maar alleen bij stilstand van de auto, volgens Mazda. Dus toch hetzelfde doen als met de ID.3... zoveel mogelijk leegrijden zodat je onder de 10% begint te laden, en inderdaad even hard rijden en remmen met re-generatie om de batterij op te warmen.
Als het bij stilstand kan, dan kun je dus eventueel de accu op temperatuur brengen voordat je weggaat? Of is het stiekem 'gewoon' interieurverwarming?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• VWuser1997
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 13-08 11:53
tcw82 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Je hebt nog niet heel lang gezocht of überhaupt gekeken?

ikweethetbeter in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
(Post van gisteren)
Ik heb inderdaad eerst een bericht geplaatst en ben erna terug gaan lezen in het forum..

Vanochtend wederom hetzelfde probleem met de deurvergrendeling gehad als gisterochtend. Weer openen de deuren aan de linkerzijde van de auto niet, waarbij het echt lijkt dat de communicatie qua ontgrendeling niet doorkomt aan deze zijde. Ik ga vanmiddag langs bij de plaatselijke dealer om eens na te vragen of dit onder de terugroepactie valt. Zo niet, dan gaan we maar contact op nemen met het verkooppunt waar ik de auto 3,5 maand geleden gekocht heb. Dan gaan ze er daar maar voor zorgen dat het probleem verholpen wordt (zit toch nog binnen de aankoopgarantietermijn). Echter wel 1,5 uur rijden vanuit huis, vandaar dat we het graag gemakkelijk en lokaal opgelost zouden zien worden.

• tcw82
VWuser1997 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Ik heb inderdaad eerst een bericht geplaatst en ben erna terug gaan lezen in het forum..

Vanochtend wederom hetzelfde probleem met de deurvergrendeling gehad als gisterochtend. Weer openen de deuren aan de linkerzijde van de auto niet, waarbij het echt lijkt dat de communicatie qua ontgrendeling niet doorkomt aan deze zijde. Ik ga vanmiddag langs bij de plaatselijke dealer om eens na te vragen of dit onder de terugroepactie valt. Zo niet, dan gaan we maar contact op nemen met het verkooppunt waar ik de auto 3,5 maand geleden gekocht heb. Dan gaan ze er daar maar voor zorgen dat het probleem verholpen wordt (zit toch nog binnen de aankoopgarantietermijn). Echter wel 1,5 uur rijden vanuit huis, vandaar dat we het graag gemakkelijk en lokaal opgelost zouden zien worden.
Lokale dealer is dat zo een grote glazen kubus met allemaal VAG gelieerde merken en modellen?
(A point, Hoogeboom om maar een paar te noemen? )

De kans is dat je niet veel wijzer wordt in de showroom, maar dat is mijn n=1 ervaring.
Alles klinkt als een deur handel terugroep.

Mechanisch kan je de deur ook open maken, door de hele handel naar buiten/boven te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZh1J04q3jbGX8zauuk3mH32HsE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yGjZamOTKMvcWDx47orngYYO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b2SSo15ftAKw5-cYy6fOWdUwWI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/W28535UcikSM48WBLhDXwPc5.png?f=fotoalbum_tile
Dit zijn twee stills uit een filmpje dat ik maakte voor mijn verkoper.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:38
@VWuser1997

Voor de zekerheid, je hebt over de bestuurders kant? of bijrijders kant?

Want bij veel merken heb je optie om alleen de bestuurders kant te ontgrendelen "two stage unlock" voor hijacking landen. en die kun je bij bv obd11 configureren. en bij dubbel klikken opent alles.

[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 06-08-2026 09:02 ]

• VWuser1997
tcw82 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Lokale dealer is dat zo een grote glazen kubus met allemaal VAG gelieerde merken en modellen?
(A point, Hoogeboom om maar een paar te noemen? )

De kans is dat je niet veel wijzer wordt in de showroom, maar dat is mijn n=1 ervaring.
Alles klinkt als een deur handel terugroep.

Mechanisch kan je de deur ook open maken, door de hele handel naar buiten/boven te trekken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit zijn twee stills uit een filmpje dat ik maakte voor mijn verkoper.
Met lokale dealer bedoel ik de lokale Volkswagen dealer (Wealer).

Het lijkt mij inderdaad ook echt een deurgreep probleem. Vanochtend twee videos gemaakt om te kunnen tonen bij de dealer wat het probleem is, voor het geval het wederom verholpen is vanmiddag als ik daar sta. Je ziet op de printscreens uit de video's ook dat de auto ontgrendeld is (spiegels uitgeklapt) en wanneer ik de deurgreep open er geen reactie komt / deurgreep als gesloten aanvoelt. Ook bij de achterdeur vanuit binnen opengemaakt maar de deur nog half open in het slot laten zitten, en dan nog steeds geen reactie te krijgen vanuit de deurgreep (zie tweede printscreen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH8-jJ4fx4yjE8YfVBTR25atZbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/olA2koUcjRdUgKk8WwcMouVZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESwgp7EW2M1gaRQuODt3cEittoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zx7yBgcsgC3DQR8uNht6CD0M.png?f=fotoalbum_large

• VWuser1997
flaskk schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:01:
@VWuser1997

Voor de zekerheid, je hebt over de bestuurders kant? of bijrijders kant?

Want bij veel merken heb je optie om alleen de bestuurders kant te ontgrendelen "two stage unlock" voor hijacking landen. en die kun je bij bv obd11 configureren. en bij dubbel klikken opent alles.
Ik heb het over de bestuurderskant. dubbel klikken ter ontgrendeling helpt helaas ook niet.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik zie nog steeds updates langskomen van de VW Connect integratie voor HA maar dat doet nog steeds niks (bij mij). Mis ik iets of waarom update dat nog alsof het gewoon werkt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
Termy schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:20:
Ik zie nog steeds updates langskomen van de VW Connect integratie voor HA maar dat doet nog steeds niks (bij mij). Mis ik iets of waarom update dat nog alsof het gewoon werkt?
Volgens mij werkt ie nog maar dan is het nu een betaalde (zakelijke) versie. Het schandelijke wat ze bedacht hebben voor de klanten is het belachelijk slechte VW Group EU Data Act.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-08 14:09
Pr088 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:22:
[...]

Als het bij stilstand kan, dan kun je dus eventueel de accu op temperatuur brengen voordat je weggaat? Of is het stiekem 'gewoon' interieurverwarming?
Nee, het lijkt er op echt een heat-pump en hoog-frequent impuls verwarming voor de batterij te zijn. Ik kopieer twee kleine stukken tekst uit een FAQ van Mazda Deutschland...
Zur Verbesserung der Fahrbarkeit des Fahrzeugs bei Temperaturen unter 0 °C kann der Fahrer vor Antritt der Fahrt die Batterieheizung manuell aktivieren, indem er über das Mitteldisplay oder die Mazda6e App die geplante Abfahrtszeit eingibt.
En:
Als primäres Heizsystem dient beim Mazda6e der Kühlwasserkreislauf der Hochvoltbatterie in Kombination mit der Wärmepumpe. Dabei erzeugt die Wärmepumpe die notwendige Wärme und gibt diese über den flüssigkeitsgekühlten Kondensator an das Kühlwasser ab, das durch das Batteriegehäuse fließt. Darüber hinaus verfügt der Mazda 6e über die neuartige und besonders effektive Hochfrequenz-Impulsheizung. Diese verwendet den Elektromotor des Fahrzeugs in Kombination mit dem Inverter, um Stromimpulse mit hoher Frequenz an die Batterie zu senden, wo dann auf Grund des Innenwiderstands der Batteriezellen Wärme erzeugt wird. Beide Heizsysteme können einzeln oder auch zusammen aktiviert werden. Bei nicht sonderlich tiefen Außen-/ Batterietemperaturen erfolgt die Beheizung der Batterie in der Regel nur über die Wärmepumpe, und bei sehr tiefen Temperaturen wird zusätzlich die Impulsheizung eingeschaltet.
En nu verder via DM, anders zal de moderator e.e.a -- terecht -- verwijderen.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | Mazda 6e | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:23
TFX77 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

Volgens mij werkt ie nog maar dan is het nu een betaalde (zakelijke) versie. Het schandelijke wat ze bedacht hebben voor de klanten is het belachelijk slechte VW Group EU Data Act.
Zag in een evcc blogje dat die in contact met hen zijn en dat Vw heeft aangegeven nog bezig te zijn met een “ sustainable solution for smart home projects and open source”

Dus kennelijk zit er nog wel iets in de pijplijn. (Alhoewel ook in dat blogje staat dat ze al weer een paar weken op antwoord zitten te wachten)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
Kammika schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 07:55:
[...]

Zag in een evcc blogje dat die in contact met hen zijn en dat Vw heeft aangegeven nog bezig te zijn met een “ sustainable solution for smart home projects and open source”

Dus kennelijk zit er nog wel iets in de pijplijn. (Alhoewel ook in dat blogje staat dat ze al weer een paar weken op antwoord zitten te wachten)
Dat lijkt mij de VW Group EU Data Act. Dit soort bedrijven doen niet aan double redundancy anders zouden ze na de API en https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en nog een manier aan het maken zijn.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• Kammika
TFX77 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Dat lijkt mij de VW Group EU Data Act. Dit soort bedrijven doen niet aan double redundancy anders zouden ze na de API en https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en nog een manier aan het maken zijn.
nee, dan moet je het blogje even lezen.

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:48
Nog even een update over het verlengen van We Connect Plus: mijn abonnement verliep op 1 augustus jl. (in de vakantie, vandaar nu pas bericht) en ik kreeg op die betreffende dag keurig een dubbel aanbieding om het abonnement te verlengen: eentje voor €259,- en eentje voor €0,-. Die van €0,- was al voorgeselecteerd, dus die heb ik maar genomen 😄

Aanvullende info: ID.4 1st, eerste eigenaar, particulier

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:42
Vandaag deed Webradio het weer in mijn ID.4. Het heeft er een paar weken uit gelegen (zie verder terug in de thread).

Ik neem aan dat het voor anderen ook weer gefixt is.

• Kammika
Hobby ingenieur schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:14:
Vandaag deed Webradio het weer in mijn ID.4. Het heeft er een paar weken uit gelegen (zie verder terug in de thread).

Waar zit die webradio? Ik heb het nog helemaal niet gevonden in mijn id.4

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 06:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hobby ingenieur schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:14:

Dat zou mooi zijn want rij morgen terug vanuit Spanje

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• tcw82
Kammika schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Ik sluit me aan bij deze vraagsteller.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:36

-tom-562

Oliesjeik

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

Dat zou mooi zijn want rij morgen terug vanuit Spanje
In Frankrijk werkt de webradio ook weer

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_rRARgSAMQ0DCalhPSe7K21tWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naIs4Ft4XrcjPWdJzvUGxoVj.jpg?f=fotoalbum_large

• Kammika
Dank voor doorsturen. Maar dit kan ik niet vinden in mijn radio app. Is dit nog os5 of lager?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Dank voor doorsturen. Maar dit kan ik niet vinden in mijn radio app. Is dit nog os5 of lager?
MY26 dus 5.6.x, nog met het VW OS en niet Android waar MY27 op draait

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15
Een vraagje voor de experts. Ik heb MY25 en software 5.2 en volgende de dealer is dit de laatste versie voor de auto. Maar ik lees overal over 5.6? Deze zou toch onafhankelijk moeten zijn van de MY?

• tcw82
Kammika schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Misschien helpt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4V6kH-lNlRHb41MPetQm_j_EBw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ijwTX2DxLhXGbbTyUPx7QNFx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW4aa0CrDu63h9bvmZZHKFbkMhA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P6KZId3Jns8h5PgNbpcsNQfM.png?f=fotoalbum_tile

• Kammika
Ik denk dat deze instructie alleen voor pre 6.0 is. Anyway ik heb radioplayer uit de store gedownload. Dat werkt ook…

• tcw82
Kammika schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat deze instructie alleen voor pre 6.0 is. Anyway ik heb radioplayer uit de store gedownload. Dat werkt ook…
Als ik de zin kan vinden ga ik misschien zo goed als l even van de bank naar de auto (toch al snel 15 meter) om even te kijken.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 21:22
UTMachine schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 05:46:
Een vraagje voor de experts. Ik heb MY25 en software 5.2 en volgende de dealer is dit de laatste versie voor de auto. Maar ik lees overal over 5.6? Deze zou toch onafhankelijk moeten zijn van de MY?
5.2 is zeker niet de laatste versie die op MY25 kan staan. Ik had een MY25 met 5.6.4.

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-08 14:52
Sinds kort hoor ik een geluid bij het optrekken/ afremmen. Het is een subtiel geluidje en ik voel er verder niets van. In dit filmpje is het op een paar momenten zachtjes hoorbaar.

Ik heb dit topic doorgespit, is dit waarschijnlijk ook speling op de aandrijfas dat verlijmt moet/ kan worden? Of is dit wat anders?

ID.3 1st plus uit 2020, gekocht in december 2025 met 1 jaar bovag garantie.

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:51
Binnenkort gaan we met onze id5 naar Noorwegen. Is de standaard pechhulp van Volkswagen voldoende, of is het verstandig nog een extra pechhulp te nemen? Wat is jullie ervaring? (Ik hoop dat dit het goede topic is is)

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:12
Drks schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:54:
Binnenkort gaan we met onze id5 naar Noorwegen. Is de standaard pechhulp van Volkswagen voldoende, of is het verstandig nog een extra pechhulp te nemen? Wat is jullie ervaring? (Ik hoop dat dit het goede topic is is)
Hoe oud?
Privé of lease?
Ooit eerder hulp nodig gehad met deze auto?

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:45
@Drks
Check hier nog even of je nog VW pechhulp hebt.
En daarnaast de voorwaarden checken. Die zijn wel anders dan bijv. de wegenwacht. Ik heb zelf nog wegenwacht.

[ Voor 31% gewijzigd door Skynett op 10-08-2026 16:09 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Drks
ikweethetbeter schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Hoe oud?
Privé of lease?
Ooit eerder hulp nodig gehad met deze auto?
3 jaar oud. Prive. Nooit eerder hulp nodig gehad.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:01
Skynett schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:07:
@Drks
En daarnaast de voorwaarden checken. Die zijn wel anders dan bijv. de wegenwacht. Ik heb zelf nog wegenwacht.
Dank voor deze link. Mijn APK verloopt binnenkort en VW dealer biedt de APK actief aan voor € 50, en gratis als het samenvalt met onderhoudsbeurt.

De link zegt echter: Jouw Volkswagen is nog geen 7 jaar oud en daarom heb je recht op gratis onderhoud en APK tot 19-5-2028.

ik lees hier niet de koppeling en dat impliceert dat APK gratis moet zijn. Iemand daar al ervaring mee.

Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-08 23:15

Consulectro

Lekker bezig...

ArjoK schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:40:
[...]

Dank voor deze link. Mijn APK verloopt binnenkort en VW dealer biedt de APK actief aan voor € 50, en gratis als het samenvalt met onderhoudsbeurt.

De link zegt echter: Jouw Volkswagen is nog geen 7 jaar oud en daarom heb je recht op gratis onderhoud en APK tot 19-5-2028.

ik lees hier niet de koppeling en dat impliceert dat APK gratis moet zijn. Iemand daar al ervaring mee.
Ja, ook APK is gratis als onderhoudscontract bij aankoop afgesloten is. Twee weken geleden heb ik de eerste APK ook laten uitvoeren samen met de onderhoudsbeurt.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Skynett
@ArjoK
Als je je bij de dealer meldt voor een (apk) afspraak, dan gaan/kunnen ze pas checken of er nog garantie op zit zoals online aangegeven. Althans dat was de mededeling van de VW medewerker toen ik mij meldde bij de VW dealer om een afspraak te maken.
Ze moesten eerst de gegevens van de auto in hun eigen systeem hebben staan, om de garantie te kunnen checken. Uiteindelijk bleek alles te kloppen.

Vond de uitleg wat wazig (riep wat vragen op), maar even langsgaan vooraf was toch wel handig. Ze kunnen dan gelijk uitleggen waarom het zo 'werkt'.

Online vind je dat soort informatie niet.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-08 23:15

Consulectro

Lekker bezig...

Consulectro schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:06:
[...]

Ja, ook APK is gratis als onderhoudscontract bij aankoop afgesloten is. Twee weken geleden heb ik de eerste APK ook laten uitvoeren samen met de onderhoudsbeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw7VbWFUDMlrCGVObqCmvWngEoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rN020be8nTImmwqwcSQOmVL.jpg?f=fotoalbum_large Zo stond het in de prijsfolder voor de ID4 uit 2022

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:01
@Drks

Consulectro schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:06:
[...]

Ja dat is in com.bi met de ondrhoudsbejrt, bij mij lopen die data niet samen. 2 jaar geleden 2e hands aamgeschaft werd geleverd met nieuwe apk die dus truim te vroeg uitgevperd was.

Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Drks
@Drks
Via de link zie ik dat ik geen pechhulp meer heb. De id5 heeft een jaar geleden zijn controlebeurt gehad en hoeft pas het volgende jaar weer. Ik heb de pechhulp gebeld en daar geven ze aan (na eerst een fictieve case te hebben aangemaakt) dat de pechhulp nog steeds geldt. Bedankt voor de info. Het is wellicht toch wel verstandig om nog een kortdurende pechhulpverzekering af te sluiten bij mijn reisverzekering.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:10

TF

bla bla

Ik heb in Mei een ID Polo besteld. Ik heb geen mogelijkheid om de bestelstatus te bekijken. Ik las hier iets over "honeymoon" maar kan er verder niets over vinden.

Voor ik de dealer bel. Is dat nog altijd een ding ?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik kreeg vanmiddag ineens een melding (toen ik in de auto stapte) dat er instellingen per gebruiker beschikbaar waren o.i.d. :?
Ik had de melding snel weg gedrukt, maar eigenlijk ben ik benieuwd of iemand anders dezelfde melding heeft gehad?
Ik merkte wel dat bij de ACC ineens het volgen van de verkeersborden aanstond en ook het aanpassen van de snelheid bij bochten e.d. als ACC aanstaat (alle 2 de opties stonden ineens aan).
Met die laatste had ik eigenlijk nog nooit gereden en dat werkt eigenlijk best goed (een halve autopilot). Alleen is die soms wel erg voorzichtig qua snelheid hier op vakantie in de Dordogne met al die haarspelden etc. :P

• AvK
  • Laatst online: 21:24

AvK

Ready Set Go

-tom-562 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:39:
Ik kreeg vanmiddag ineens een melding (toen ik in de auto stapte) dat er instellingen per gebruiker beschikbaar waren o.i.d. :?
Ik had de melding snel weg gedrukt, maar eigenlijk ben ik benieuwd of iemand anders dezelfde melding heeft gehad?
Ik merkte wel dat bij de ACC ineens het volgen van de verkeersborden aanstond en ook het aanpassen van de snelheid bij bochten e.d. als ACC aanstaat (alle 2 de opties stonden ineens aan).
Met die laatste had ik eigenlijk nog nooit gereden en dat werkt eigenlijk best goed (een halve autopilot). Alleen is die soms wel erg voorzichtig qua snelheid hier op vakantie in de Dordogne met al die haarspelden etc. :P
Lijkt of je ineens 'gratis' Travel Assist er hebt bij gekregen. Ik rij altijd met Travel Assist. Heerlijk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:39:
Je moet je oude GSXR600 ook niet willen vergelijken met een ID.4, hé >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

AvK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:44:
[...]

Lijkt of je ineens 'gratis' Travel Assist er hebt bij gekregen. Ik rij altijd met Travel Assist. Heerlijk.
Ik kan mij niet herinneren dat ik dat actief afremmen voorheen eerder had (of ze hebben het bij de dealer meteen uitgezet, dat heb ik met de aflevering wel gedaan voor de ACC gekoppeld aan verkeersborden). Alleen die "eco hulp" met gas los laten in de D (wat ik super vind werken).
Ik kreeg ook echt de hele tijd meldingen in het display met "bocht herkend".
Edit:
"Reactie op trajectverloop" onder ACC bij alle assists
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:50:
[...]

Je moet je oude GSXR600 ook niet willen vergelijken met een ID.4, hé >:)
Meh, ik denk dat ik een heel eind kom met de ID4 in de haarspeldbochtjes :P met mijn huidige motor, dat is een ander verhaal (Aprilia Caponord), alhoewel ik de remmen daar van weer erg matig vind :P (wel Brembo's maar met maar 2 zuigers van de 4 bediend per klauw. Maar ik ben stiekem al weer op Marktplaats aan het rondneuzen, een FZ1-S of MT09 leek mij wel leuk O-)

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 11-08-2026 20:14 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Mogelijk voor ID3 bezitters wel interessant om te lezen:

AvK in "Het grote Cupra topic"

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08 09:04
VWuser1997 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:26:
Kleine update:

Ik ben in de pauze van het werk even naar de auto gelopen en de deuren gaan nu wel weer open. Zal een reset plaatsgevonden hebben wanneer de sleutel voor een bepaalde periode niet in de buurt van de auto is.

Echter blijft de melding "centrale deurvergrendeling niet beschikbaar, bezoek een werkplaats" wel nog steeds zichtbaar.
Het is denk ik een probleem met de deurgrepen. Bij mijn ID.4 uit 2021 zijn er al 3 van de 4 een keer vervangen. Het is een elektronisch onderdeel en dat gaat kennelijk stuk. Erg irritant.

Gelukkig de enige problemen die ik met de auto heb gehad in vijf jaar. Verder een heerlijke auto.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Voor iedereen met een kapot ID.3/4/5 met een kapot "Dynamic Cornering Light": Die moet je repareren met een hamer! 8)7 (en wat extra gereedschap):
(Scroll door naar 4:00 voor het stukje waarin je met een hamer de behuizing kapot moet slaan :X )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP ProMod
Zojuist mijn ID.5 GTX uit 2022 terug van een onderhoudsbeurt met APK en uitgevoerde deur-recall. De beurt was gratis omdat ik 7 jaar onderhoud inclusief heb. De enige verrassing is dat de voorbanden nog meer dan 4mm profiel hebben terwijl ze al bijna 70k km meegaan. Vredestein Quatrac pro EV (all seasons). De achterbanden heb ik bij 50k preventief laten vervangen omdat ik mij niet anders kon voorstellen dan dat dat toch wel eens nodig zou zijn, maar voor elke anti-EV rijder die de bandenslijtage als argument aanvoert heb ik nu empirisch bewijs van het tegendeel. :)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:23
Tinusvolkel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Top (y) zo te lezen zekering 19, heb hem er nu uit liggen. Moet blijkbaar 20 minuten wachten met terugplaatsen.

Edit: Na het terugplaatsen werkt het weer (y)
Deze fix was helaas maar voor korte duur, elke keer als ik de zekering eruit haal was het maar voor korte duur. Dacht doe een factory reset maar nu kan ik helemaal niet meer inloggen op we connect. Ik heb wat zitten zoeken dmv AI ( wat ik nooit helemaal vertrouw ) maar die zegt dat waarschijnlijk de module niet kapot is aangezien ik nog geen rare SOS foutmeldingen heb.

Toen ik doorgaf dat ik qua software nog maar op 2.3 zat dacht hij dat het waarschijnlijk daar aan zou liggen. Maar dit soort updates moet je sowieso door een officiële VW dealer laten doen? of kan een "betere" vw garage dit ook wel? en is dat een duur grapje?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Skynett
@Tinusvolkel
Doe je zelf een heel groot plezier en ga asap langs de dealer om hem naar 3.8.3 te laten bijwerken. Is allemaal gratis.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:23
Skynett schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:12:
@Tinusvolkel
Doe je zelf een heel groot plezier en ga asap langs de dealer om hem naar 3.8.3 te laten bijwerken. Is allemaal gratis.
Dat asap gaat zo te zien niet als ik in de planningstools kan zien van de garage... en aldus telefonisch contact moest ik eerst het technische vragen formulier invullen, dus hopelijk krijg ik daar snel antwoord op.
Kwam erachter dat op mijn software versie 2.3(0910) een terugroepactie is geweest ( maar zie die zelf niet staan als ik zoek op kenteken of vin ) blijkbaar wordt naast de software update ook meteen de 12v accu vervangen en de HV accu gecheckt.
Achja hopelijk krijg ik snel antwoord en is er snel tijd.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Senser
  • Laatst online: 18:47
MJMaverick schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

5.2 is zeker niet de laatste versie die op MY25 kan staan. Ik had een MY25 met 5.6.4.
Ik zit sinds april dit jaar op 5.6.3, krijg ik die .4 update dan OTA?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:01

Illusion

(the art of)

Joris748 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:24:
[...]

Kun je uitleggen hoe je dat precies doet met die zekering? Krijg nu mijn koelbox niet aan, omdat contact uit gaat zodra ik uit de auto stap.

Dankjewel (ook namens de rest van het gezin) ;)
Mega-kick.
Wat is je ervaring met de koelbox achterin altijd aan? Kan je die een paar dagen aanlaten als de ID4 een volle HV-accu heeft? Iets met een camping zonder stroom….

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:31
Illusion schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:39:
[...]

Mega-kick.
Wat is je ervaring met de koelbox achterin altijd aan? Kan je die een paar dagen aanlaten als de ID4 een volle HV-accu heeft? Iets met een camping zonder stroom….
Heb het niet geprobeerd, maar ik verwacht dat de koelbox door de 12V accu gevoed wordt. Niet door de grote accu.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Joris748 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:22:
[...]

Heb het niet geprobeerd, maar ik verwacht dat de koelbox door de 12V accu gevoed wordt. Niet door de grote accu.
Maar met optimized battery use zou die continue bijgeladen moeten worden vanuit het HV pakket toch?

Edit: Eigenlijk zou ik dat eens moeten testen met een multimeter, een koelbox en wat geduld...

[ Voor 13% gewijzigd door AlphaRomeo op 13-08-2026 19:37 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:31
Volgens deze post:

FlowDesign in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

wordt de 12V accu continue bijgeladen door de HV accu.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Illusion

Illusion

(the art of)

AlphaRomeo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Maar met optimized battery use zou die continue bijgeladen moeten worden vanuit het HV pakket toch?

Edit: Eigenlijk zou ik dat eens moeten testen met een multimeter, een koelbox en wat geduld...
Ik ben het zelf maar aan het testen. Mijn koelbox geeft ook de spanning in het display weer.
Eerst zag ik 11.7V. Dat vond ik wel spannend. Daarna heb ondertussen 13.2, 12.4 en alles ertussenin gezien. Staat nu een uurtje aan, maar compressorkoelbox heeft thermostaat dus gaat steeds aan/uit.

Spanningsval is dus nog lastig inschatten of dat lege accu of spanningsval over bekabeling ks.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ja dat zag ik. Maar ook dat oude softwareversies dat niet deden, en het is altijd maar de vraag of dat dan ook een hardware- beperking was. Ik heb net een half jaar een ID4 First uit 2021, dus het is lastig. Oude forumposts gaan over te oude softwareversies (ik heb 3.x) , en nieuwe posts over te nieuwe hardware.

• tcw82
Die koelboxen, zijn dat koelboxen met Pelletier elementen?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Illusion schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Ik ben het zelf maar aan het testen. Mijn koelbox geeft ook de spanning in het display weer.
Eerst zag ik 11.7V. Dat vond ik wel spannend. Daarna heb ondertussen 13.2, 12.4 en alles ertussenin gezien. Staat nu een uurtje aan, maar compressorkoelbox heeft thermostaat dus gaat steeds aan/uit.

Spanningsval is dus nog lastig inschatten of dat lege accu of spanningsval over bekabeling ks.
De 12v aansluiting achterin gaat toch uit als de auto uit is? Of kan je dit ook wijzigen?

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:57
Ja, kan je wijzigen in de zekeringbox. Zekering van de 12V aansluiting een half gaatje opschuiven.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Probleem van een koelbox achterin de auto is dat deze zijn warmte op een gegeven moment niet meer kwijt kan. Het wordt achterin warm door de koelbox. Zolang je rijdt gaat het wel maar als je de koelbox een avondje in de auto wil laten staan gaat het fout. En inderdaad. De 12 volt batterij voedt de koelbox. Dus je moet wel even die HV optie aanzetten dat deze je 12 Volt accu bij laadt.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Illusion schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Interessant, ik ben benieuwd wat de uit de uitslag is als je een paar uur verder bent. Dat hij af en toe naar 13.2v gaat klinkt als de 12v lader die inkickt om de 12v accu bij te gaan laden. Ik neem aan dat hij de laadspanning niet moduleert maar met een hysterese werkt en pas begint te laden onder een bepaalde spanning (bijvoorbeeld 11.5) en stopt boven een bepaalde spanning. Een beetje zoals een goede druppellader ook werkt omdat dat gezonder is voor de accu. Als dit hele gebeuren goed werkt zie ik ook mogelijkheden voor een 220v inverter om toch beperkt V2L te krijgen in noodgevallen (koelkast thuis bij stroomuitval). Ik volg je experiment!

Edit: ik zie zelfs dat hij 20A afgezekerd is, dat zou voldoende moeten zijn voor 150 tot 200W op 220V na een inverter. :)

[ Voor 5% gewijzigd door AlphaRomeo op 13-08-2026 22:28 ]

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
AvK schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:27:
Probleem van een koelbox achterin de auto is dat deze zijn warmte op een gegeven moment niet meer kwijt kan. Het wordt achterin warm door de koelbox.
Dit klopt ook inderdaad, geldt niet alleen voor Peltier, maar ook voor een compressor-koelkast. Op te lossen door de koelbox buiten de auto te zetten met een draadje naar binnen of de klep open te laten.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Illusion vroeg of de koelbox altijd achterin kan. En of dat problemen kan geven. Nou ja, de koelbox kan altijd achterin totdat het daar te warm wordt. Elektrisch maakt het allemaal niet uit. In theorie kan je wel 100+ koelboxen aansluiten op een volle EV accu. Dat maakt niet uit.

• Kammika
Afgelopen paar dagen moest ik voor het eerst 2x snelladen. Beide keren tikte mijn nieuwe id4 die 185kw aan. Fijne verrassing, want volgens de specs kan die maar 165kw

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 13-08-2026 22:46 ]

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Meh, airbag lampje in de id.4 pro. Morgen maar es een obd2 lezer aan hangen om te zien of t misschien een stoelsensor is :/

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 13-08-2026 23:23 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:46:
Afgelopen paar dagen moest ik voor het eerst 2x snelladen. Beide keren tikte mijn nieuwe id4 die 185kw aan. Fijne verrassing, want volgens de specs kan die maar 165kw
Volgens mij is VW vrij conservatief met de laadspecs. Ik heb met mijn MY26 52kWh de 155kW aangetikt terwijl die maar 145kW zou moeten doen. Niet dat ik dat erg vind!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
-tom-562 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Volgens mij is VW vrij conservatief met de laadspecs. Ik heb met mijn MY26 52kWh de 155kW aangetikt terwijl die maar 145kW zou moeten doen. Niet dat ik dat erg vind!
Is dit in the VW app/auto bekeken of op de laadpaal? Want ik zie daartussen ook verschil.

• Kammika
GroundBreaking schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:46:
[...]

Is dit in the VW app/auto bekeken of op de laadpaal? Want ik zie daartussen ook verschil.
Ik zag “mijn” 185kw voor een my27 id.4 in zowel laadpaal als app. Dwz in app stond dienen paar kw lager, maar ik keek daar ook wat later in, dus ik neem aan dat dat gewoon met laadcurve te maken heeft

de SoC was 14% op dat moment

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 14-08-2026 07:28 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Probleem van een koelbox achterin de auto is dat deze zijn warmte op een gegeven moment niet meer kwijt kan. Het wordt achterin warm door de koelbox. Zolang je rijdt gaat het wel maar als je de koelbox een avondje in de auto wil laten staan gaat het fout. En inderdaad. De 12 volt batterij voedt de koelbox. Dus je moet wel even die HV optie aanzetten dat deze je 12 Volt accu bij laadt.
Je zult de specs van de koelbox moeten lezen om te weten of dat gaat, lijkt me niet algemeen. Die van mij staat al 2 jaar bij kamperen altijd in de auto, in de specs staan 2 dingen: vrij staan en als de binnentemperatuur boven de 32 komt haalt ie de -10 niet meer. Die van mij staat op +4 en blijft moduleren, ook overdag.

[ Voor 7% gewijzigd door joezzt op 14-08-2026 07:58 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Illusion

Illusion

(the art of)

Mogguh :)
CompressorKoelbox nachtje aan laten staan in de achterbak. Staat nu op 12.8V.
HV-accu stond gisteren op 83% en nu nog steeds. Maar range is van 308 naar 294 km aldus de app.
Gisteren in de schaduw geen opwarming van achterruit auto te voelen, nu staat hij in de zon, en is de warmte van de koelbox niet maatgevend tov zoninstraling :).
(En ja hij staat boven de 80%, eerste buitenlandvakantie dus beetje range anxiety. Ik had geladen tot 90 in de hoop met exact 80 op de camping aan te komen. Normaal staat ie ook met 80 op de oprit. )

Edit: en toen 11.1V met draaiende compressor. Spannend

[ Voor 11% gewijzigd door Illusion op 14-08-2026 11:38 ]

• Solosmots
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een compressorkoelbox in een ID Buzz Cargo en dat gaat de hele dag goed, je ziet wel aan het display van de koelbox dat als je de auto opent, de 12V spanning stijgt en dat er dus wordt bijgeladen door de HV accu. Ik weet niet of die dat ook doet als de auto op slot staat en er verder niets mee gebeurt.

Vroeger met een Peltier-koelbox in een Diesel Caddy was dat een probleem, die trekt je accu binnen 8 uur leeg, en als dat je startaccu is kom je niet weg.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 21:22
Senser schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ik zit sinds april dit jaar op 5.6.3, krijg ik die .4 update dan OTA?
Dat vermoed ik wel, maar het OTA beleid en proces van VW is ondoorgrondelijk helaas. Dus geen enkele garantie of, en zo ja, wanneer dat gaat gebeuren. Wat helpt wat OTA ontvangen betreft is bij instappen NIET direct op de rem te trappen maar de auto even de kans te geven om een paar systemen warm te laten draaien voordat je de auto 'echt' aan doet. 20-30 seconden neem ik af en toe als interval. Nogmaals, geen enkele garantie want het moet ook de juiste dag van de week zijn (echt waar, het was bij de eerste ID's zo dat de OTA voor een auto alleen werd aangeboden op dezelfde dag van de week als wanneer de auto zich voor het eerst had aangemeld bij VW... of dat nog steeds zo is weet ik niet) |:(.

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:17
Zijn er meer mensen die recent problemen ervaren met de VW app? Auto koelt niet meer op afstand en de laadstatus wordt ook niet lekker doorgegeven. Abo’s gewoon up to date en recent is de 12V batterij vervangen.

Het gekke is dat de status van de deuren wel feilloos wordt doorgegeven

• Kammika
burnoutpc schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:27:
Zijn er meer mensen die recent problemen ervaren met de VW app? Auto koelt niet meer op afstand en de laadstatus wordt ook niet lekker doorgegeven. Abo’s gewoon up to date en recent is de 12V batterij vervangen.

Het gekke is dat de status van de deuren wel feilloos wordt doorgegeven
Gisteren werkte die nog prima. Zie nu ook dat SOC niet wordt geupdate. Maar dat geldt voor zowel app, als tibber als eu data act interface.

App lijkt het verder wel te doen

EDIT: Nog even wat dieper gekeken, nadat ik zag dat ik 1x een update heb gehad (via tibber interface in home assistant, niet via app of eu data act)

app update dat nog steeds niet. EU data act geeft nu heel veel no content found files, maar ook vaak helemaal geen file. De backends zijn dus echt niet lekker. Laten we hopen dat VW snel fixt. In EVCC nu maar als "onbekende auto" gekoppeld, en het aantal kwh's dat die erin mag stoppen gelimiteerd...

[ Voor 28% gewijzigd door Kammika op 14-08-2026 13:56 ]

• Niggelll
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 12:26
J.oris schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:29:
Sinds kort hoor ik een geluid bij het optrekken/ afremmen. Het is een subtiel geluidje en ik voel er verder niets van. In dit filmpje is het op een paar momenten zachtjes hoorbaar.

Ik heb dit topic doorgespit, is dit waarschijnlijk ook speling op de aandrijfas dat verlijmt moet/ kan worden? Of is dit wat anders?

ID.3 1st plus uit 2020, gekocht in december 2025 met 1 jaar bovag garantie.
Ik hoor dit dus ook sinds kort bij die van ons. Weet je al wat het is of?

• Andrehj
  • Niet online
Ik heb afgelopen vakantie rondgereden met een compressorkoelbox achterin. Weliswaar in een station, dus de warmte kon zich over de hele auto verdelen. En dat bleek meer dan voldoende om die warmte kwijt te raken. De box kon zijn warmte prima kwijt, ook toen de auto 16 uur lang onderin een veerboot stilstond.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flaskk
De id3 heeft voor het eerst Belgische wegen gezien maar maakt nu een vreemd geluid, bij het af rijden van een rotonde maakt hij een soort whoop geluid, dit is denk ik de laatste 10 graden tijdens het terug sturen. Geluid kan ik niet goed nadoen maar klinkt mechanisch, beetje alsof een hydraulische pomp die hij niet heeft.

Edit:
Filmpje van iemand anders, dus ben niet de enige YouTube: ID3 steering noise

Edit: schijnbaar veel voorkomend probleem bij hele warme dagen. Volkswagen doet er niks mee.

[ Voor 28% gewijzigd door flaskk op 14-08-2026 19:15 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:27:
Mogguh :)
CompressorKoelbox nachtje aan laten staan in de achterbak. Staat nu op 12.8V.
HV-accu stond gisteren op 83% en nu nog steeds. Maar range is van 308 naar 294 km aldus de app.
Gisteren in de schaduw geen opwarming van achterruit auto te voelen, nu staat hij in de zon, en is de warmte van de koelbox niet maatgevend tov zoninstraling :).
(En ja hij staat boven de 80%, eerste buitenlandvakantie dus beetje range anxiety. Ik had geladen tot 90 in de hoop met exact 80 op de camping aan te komen. Normaal staat ie ook met 80 op de oprit. )

Edit: en toen 11.1V met draaiende compressor. Spannend
Meten is weten, maar ook onnodig zorgen maken, net zoals in de zorg 😉

Mijn auto , ioniq 5, die ik ga inruilen voor een buzz, verliest 1-2 procent per dag oid , met koelbox hele dag in auto, bij 30+graden buiten , espresso machine ‘s ochtends, inductie kookplaat ‘s avonds, veel muziek, kofferbak lampjes, etc.. zorgeloos, da’s het toverwoord, je hebt 70 kWh accu oid , wat denk je ?

Ja, de omvormer moet blijven werken om de 12 V accu te blijven opladen. De omvormer van de ioniq 5 is een drama wat dat betreft. Wees blij dat je een 400 volt systeem hebt, bij 800 volt gaan er heel andere natuurkundige fenomenen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 14-08-2026 19:23 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• burnoutpc
Niggelll schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Slecht te horen in de geciteerde post maar is dit het niet? Dan is het de verlijming van het lager op de achteras die kaduuk is

https://www.reddit.com/r/AutoKlussers/s/v0iKzhJvWK

[ Voor 12% gewijzigd door burnoutpc op 14-08-2026 19:26 ]

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 12:17
burnoutpc schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Slecht te horen in de geciteerde post maar is dit het niet? Dan is het de verlijming van het lager op de achteras die kaduuk is

Dit heb ik dus ook voorgehad met men ID.4 MY23 op zo'n 57000km.

Bij vertrekken een dof geluid achteraan de wagen, licht voelbaar alsof iets naar achteren kantelde.
Bij vertragen opnieuw een dof geluid achteraan de wagen, licht voelbaar alsof iets terug naar voren kantelde.

Wagen 2 dagen kwijt geweest en leasing €407,85 aangerekend.

Komt wel vaker voor blijkbaar.

Een beetje verlies heb je altijd...

• Hermi
  • Laatst online: 20:15
flaskk schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:06:
De id3 heeft voor het eerst Belgische wegen gezien maar maakt nu een vreemd geluid, bij het af rijden van een rotonde maakt hij een soort whoop geluid, dit is denk ik de laatste 10 graden tijdens het terug sturen. Geluid kan ik niet goed nadoen maar klinkt mechanisch, beetje alsof een hydraulische pomp die hij niet heeft.

Edit:
Filmpje van iemand anders, dus ben niet de enige YouTube: ID3 steering noise

Edit: schijnbaar veel voorkomend probleem bij hele warme dagen. Volkswagen doet er niks mee.
Dit exacte probleem doet zich bij ons ook sporadisch voor bij het insturen van langzame bochten (ID.3 1st 2020 met 78.000km). Een hard aanlopend geluid met trillingen in het stuur.

Fijn om dit op video te hebben zodat ik het kan melden bij het komende onderhoud en apk in oktober.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
burnoutpc schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Wij hebben dit probleem ook, over 2 weken gaat hij terug naar de dealer voor diagnose, maar ik denk zelf niet dat de lagers verlijmd zijn. Als ik online zo lees is het een soort bonding van de splines van de aandrijfassen, niet de lagers.

• flaskk
Volgens mij heeft @ReseT vernieuwde onderdelen op zijn auto gekregen voor het klik geluid.

Ik ben mijn auto 3 dagen kwijt geweest, is gemaakt maar na 3/4 maanden is het getikt weer terug. Ga er ook geen moeite meer insteken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:49
Hermi schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:44:
[...]

Dit exacte probleem doet zich bij ons ook sporadisch voor bij het insturen van langzame bochten (ID.3 1st 2020 met 78.000km). Een hard aanlopend geluid met trillingen in het stuur.

Fijn om dit op video te hebben zodat ik het kan melden bij het komende onderhoud en apk in oktober.
Dat hard aanlopend geluid had ik ook (zonder trillingen). Het trad bij mij alleen op bij heel warm weer, 40+ in Frankrijk. ID3 met ook ongeveer 80k kilometers. Bleek speling op de koppelstangen te zijn. Beide koppelstangen voor vervangen. € 278 bij de VW-dealer. Viel me niet tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 15-08-2026 11:17 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• burnoutpc
flaskk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:04:
Volgens mij heeft @ReseT vernieuwde onderdelen op zijn auto gekregen voor het klik geluid.

Ik ben mijn auto 3 dagen kwijt geweest, is gemaakt maar na 3/4 maanden is het getikt weer terug. Ga er ook geen moeite meer insteken.
Bij ons is die twee keer teruggegaan. Tweemaal verlijmd. Eerst, met wat later bleek, een defect lager. Daarna is de lager vervangen en opnieuw verlijmd. Sinds zomer 2025 geen geklik meer.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Kammika schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:27:
[...]

Ik zag “mijn” 185kw voor een my27 id.4 in zowel laadpaal als app. Dwz in app stond dienen paar kw lager, maar ik keek daar ook wat later in, dus ik neem aan dat dat gewoon met laadcurve te maken heeft

de SoC was 14% op dat moment
Interessante info! Volkswagen is altijd conservatief geweest met de kW ratings, meestal was tot 10kW er boven wel mogelijk. Maar 20kW er boven is wel meer dan dat ik had verwacht.

Ik ben benieuwd wat nu het verschil is tussen de 165kW (10-80% in 29min) batterij in de ID.4 en ID.4 4motion vs. de 185kW (10-20% in 27min) batterij van die ID.4 GTX en ID.7 77kWh.

Als er veel batterijkoeling aan te pas komt kan het zijn dat de laadpaal ~6kW meer aangeeft dan de app/auto, dat verschil gaat naar koeling (of naar klimaatregeling van interieur)

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Wat snellaad datapunten voor en MY2023 ID.3 58kWh in warm weer (35 a 38 graden):

Quasi geen "thermische dip" halverwege de sessie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2LG19eV7_jNM2SESvzSKOv42CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U41PD8u20vzLs60d3MT6Kex4.jpg?f=fotoalbum_large

Met significante dip in het midden van de sessie: (de boog in het midden, de dip er voor is vermoedelijk het aan/afkoppelen van een andere auto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiqMXptbVJ0gHkeedlxwl3vB-LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxHsYjAOKaUNxmwaVmfqtI22.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat de laadsnelheid boven de 60% vrij traag is (~50kW), heeft het wel zin om langer te wachten. Het vermogen om de batterij van ~50graden in het midden van de sessie te koelen komt dan uit de laadpaal. Tegen de 80% is de batterij al terug richting de 30 graden gekoeld en hoeft het koelvermogen ook niet uit de batterij te komen tijdens het rijden.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
burnoutpc schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Bij ons is die twee keer teruggegaan. Tweemaal verlijmd. Eerst, met wat later bleek, een defect lager. Daarna is de lager vervangen en opnieuw verlijmd. Sinds zomer 2025 geen geklik meer.
Klopt. Een keer gelijmd en daarna gelijk lager wissel. Het accupakket en de hele e-motor moet eruit. Hierin zit de ingebouwde versnellingsbak (vooruit/achteruit) om toegang te krijgen tot het differentieel. Dit wil je gewoon binnen je garantieperiode laten doen!

Ergens in deze topic heb ik de tpi's genoemd. Lijmen, gezien de reacties in het afgelopen jaar, heeft geen enkele nut.

Lagerwissel had bij mij wel een nadeel. De hoogvoltage module raakte beschadigd. Ik kon vervolgens niet meer AC laden. Deze werd uiteindelijk wel vervangen maar duurde weer een week. Ik vermoed dat dit tijdens het ontkoppelen van de elektromotor dit is gebeurd.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ReseT schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Klopt. Een keer gelijmd en daarna gelijk lager wissel. Het accupakket en de hele e-motor moet eruit. Hierin zit de ingebouwde versnellingsbak (vooruit/achteruit) om toegang te krijgen tot het differentieel. Dit wil je gewoon binnen je garantieperiode laten doen!

Ergens in deze topic heb ik de tpi's genoemd. Lijmen, gezien de reacties in het afgelopen jaar, heeft geen enkele nut.

Lagerwissel had bij mij wel een nadeel. De hoogvoltage module raakte beschadigd. Ik kon vervolgens niet meer AC laden. Deze werd uiteindelijk wel vervangen maar duurde weer een week. Ik vermoed dat dit tijdens het ontkoppelen van de elektromotor dit is gebeurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO5gC7WbEzOy177PAO1vxwdWgn8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0HahC4ov4YaBGbwCEudXH6Wu.jpg?f=user_large

Dit hebben ze destijds vervangen, links en rechts. En hoort hierop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRtDFxSMltQYzZc5G9eQtM7DRfU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EZHQGJKoy7yEgHfUYwv3JLDD.jpg?f=user_large

TPI 2071137/3

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-08 13:54
Ik heb dat klik geluid ook in mijn id.3 maar het stoort me eigenlijk niet (meer). De auto is een 1st van 2020 dus geen garantie meer en ik heb geen zin om daar veel geld voor neer te leggen. Al hoor ik op het filmpje wel duidelijk een kraak en bij mij is het echt een klik. Alsof de motor aan/uit gaat.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:30
Kammika schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:46:
Grappig, ik het hetzelfde afgelopen vrijdag. Net te laat met foto nemen, want hij stond eerst rond de 180KW aan een Tesla charger. Had ik ook niet eerder gezien, en ik heb wel vaker moeten snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdlbEGD-1w2Dj7SSvKTo5T1-l4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odcMrFTe5GMyUn2LptOTqVWP.jpg?f=fotoalbum_large

Was na een rit van een uur, had nog 10% capaciteit en temperatuur zo rond de 25 graden volgens mij. Blijkbaar een goede combi.

Overigens met de 12v accu; bij het opruimten van onze vouwwagen had ik de sleutel in de auto liggen met de klep open en regelmatig een deur open.
Dat blijkt niet zo'n hele goede combinatie te zijn. Auto begon beetje te mekkeren dat de 12v accu ver leeg was, en dat veel dingen uitgeschakeld werden (oa remote control).
Ik zou inderdaad die instelling aanzetten voor geoptimaliseerd accugebruik.

Morgen moet onze id4 (1st 2021) naar de garage voor de terugroepactie voor de deuren.
Zit een extra opmerking bij de onze auto een camera achter heeft en een trekhaak. Zover ik kan zien zijn beide af-fabriek, maar bleek dat dat toch voor wat issues kan zorgen bij een update.
Ben benieuwd of de SOS module blijft werken (die is nog steeds mooi groen) en of ik geen probelemen krijg met Car2x (Overigens vorige maand voor de eerste keer de werking ervan gemerkt toen er een ambulance voorbij kwam; erg aparte gewaarwording om ineens een sirene over de speakers te horen).

En volgende week verloopt de We Connect Plus; ben benieuwd of ik het gratis kan verlengen.

Pvouput live

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:12
Krypt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:09:
Morgen moet onze id4 (1st 2021) naar de garage voor de terugroepactie voor de deuren.
Zit een extra opmerking bij de onze auto een camera achter heeft en een trekhaak. Zover ik kan zien zijn beide af-fabriek, maar bleek dat dat toch voor wat issues kan zorgen bij een update.
Hier een ID.4 Pro MY 2022 met een af-fabriek trekhaak. Vorige maand is-ie naar de garage geweest voor een defect in de SOS module plus de terugroepactie voor de deuren.

De SOS module is succesvol gerepareerd (noodaccu vervangen), de update voor de terugroepactie is mislukt. Of ik ergens in september (2,5 maand later) weer langs zou kunnen komen. De auto wordt begin oktober vervangen, dus die afspraak heb ik niet gemaakt.

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-08 14:52
Niggelll schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Ik heb nu een afspraak bij de garage gemaakt voor over ongeveer een maand. De garage gaf aan bekend te zijn met het probleem, hij gaf aan dat eenzelfde soort probleem ook bij Tesla's veel voorkomt. Volgens hem moet er wat aangedraaid worden en zou ik erop kunnen wachten. Ik ga er heen en zie het wel, als ik de reacties onder jouw bericht moet geloven is het namelijk niet zo simpel. Mocht het hierna niet verholpen zijn, ga ik gewoon weer terug :).

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:37
Die berichten over al die geluidjes: Ik heb in m'n ID.4 1st (eind 2020, dus modeljaar 2021) altijd al dat als ik een berg(pas) afrijd er soms een harde "bonk" is en vervolgens bergop hetzelfde. Dezelfde bonk is soms ook te horen bij het laden. Het lijkt niet op de geluiden die je wel eens op video's hoort m.b.t. de aandrijfas.

Ik stoor me er niet echt aan, dus ook nooit iets mee gedaan of laten doen. Ben wel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn, wellicht thermische expansie van de accu (al zou ik het dan ook verwachten als je op een vlak stuk langere tijd rijdt / afremt).

Of zou er een accumodule heen en weer schuiven? Geen idee :henk

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-08 22:55
Het lijkt er op dat de volkswagen home assistant integratie weer werkt. Ben wel benieuwd voor hoe lang.. Na het updaten van de volkswagencarnet integratie in HA werkt het bij mij in ieder geval goed. :*)

• AvK

AvK

Ready Set Go

pietermx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:47:
Die berichten over al die geluidjes: Ik heb in m'n ID.4 1st (eind 2020, dus modeljaar 2021) altijd al dat als ik een berg(pas) afrijd er soms een harde "bonk" is en vervolgens bergop hetzelfde. Dezelfde bonk is soms ook te horen bij het laden. Het lijkt niet op de geluiden die je wel eens op video's hoort m.b.t. de aandrijfas.

Ik stoor me er niet echt aan, dus ook nooit iets mee gedaan of laten doen. Ben wel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn, wellicht thermische expansie van de accu (al zou ik het dan ook verwachten als je op een vlak stuk langere tijd rijdt / afremt).

Of zou er een accumodule heen en weer schuiven? Geen idee :henk
Als het een geluid is dat klinkt als 'zodra je een emmer heet water in een RVS gootsteen kiept, krijg je soms zo'n boinggg bonk' wat komt doordat de gootsteen uitzet en zich even vervormt, dan is het inderdaad waarschijnlijk thermische expansie van de aluminium behuizing van het accupakket. Die behuizing en accupakketten zijn allemaal met een thermische kit vastgeplakt en er is dus bewust 'ruimte' om het materiaal te kunnen laten rekken en krimpen. Had het zelf ook met name toen mijn auto nieuw was en ik in de winter aan het snelladen was. Piep - kraak - tik - tik - boink - tik - enz. Nu is het maar zelden dat er nog iets tikt of kraakt. Mijn accupakket heeft zich als het ware in de loop van de tijd lekker comfortabel 'gezet'. Volkomen normaal dus.

Pagina: 1 ... 408 409 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.