Nouja, graag... natuurlijk hoor je de mensen die problemen hebben eerder. Maar er zijn nu wel heel veel mensen met (dezelfde) problemen. Bovenmaats. Als ik mag extrapoleren staan er 100'en ID.3's met (ernstige) problemen bij de dealers wachtende op de update of nieuwe onderdelen. Gebaseerd op het feit dat er een dealer in Groningen (Ames of Century?) 26 ID.3's had staan vorige week (in de queue) en mijn huidige vestiging nu 10 in de wacht; de aflevervestiging van mijn ID.3 kan mijn collega zelfs pas de 29e terecht met problemen in de stuurinrichting (!) omdat ze tot die tijd helemaal vol zitten met andere ID.3's.
Toen ik in de Facebook groep postte dat ik toch wel ernstige problemen had en zeker niet de enige was (toen ik de ID.3 inleverde voor 12V bug stond er een dame naast me die ook net afgesleept was vanwege 12V) werd mijn bericht verwijderd voor VW. Zij willen niet dat je hierover praat op die manier.
Wij hebben 5 ID.3's bij het bedrijf en er is er maar één die eigenlijk geen foutmeldingen heeft. De andere 4 zijn variërend van elke dag bugs (airbag, acc, storing aandrijvingssysteem, rijmodusknop doet niks, airco kan niet aan, volledig zwart scherm, vastgelopen systeem tijdens het rijden, geen temperatuurmeting, icoon stuur/stoelverwarming weg en ga zo maar door) tot mijn maandagochtend model met de 12V bug en defecte hardware die nu al bijna 6 weken weg is.
Dat is al bij één bedrijf met 5 stuks... Extrapoleer dat naar de, aldus VW >10.000 ID.3s die al op kenteken staan in NL... dat is een berg werk. De monteurs worden er ook niet blij van, toen ik ze sprak.
Zonde wel, want het is een fijne auto áls hij rijdt en het komt ook allemaal wel goed. Ik ga er dan ook vanuit dat na 2.1 er nog vele updates volgen OTA en het een ook softwarematig een hele fijne auto gaat worden. Het heeft alleen veel tijd nodig en vergt veel geduld van de berijders.