Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 55 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Ultraman schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:06:
Dat Sport-stand verhaal mbt de ID.3:
Bij mijn weten heeft de Sport stand geen effect op de demping van de ID.3. Zit er simpelweg niet op voor zover ik weet, en ik merk er ook niks van.
Wat de Sport Driving Mode wel doet (bron):
  • Aanpassing in het elektronisch diff lock. Dit zorgt voor een verandering in het rijgedrag, met name het zelf-sturende gedrag, omdat er allerlei kleine rem interventies kunnen worden uitgevoerd op de individuele wielen
  • Stuurgedrag wordt preciezer
  • Gasrespons preciezer en volgens mij ook iets feller
  • Regeneratie actief in stand D. Remt daardoor af bij gas loslaten.
  • Sfeerverlichting op rood (standje "hoerenkast") 8)
Thanks, eindelijk een goede beschrijving van deze instelling! Geen verschil in demping dus maar wel in stuur gedrag d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sortjai
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08-2023
Gisteren de ID4 1st max mogen ontvangen. Het ziet er in het echt mooier uit dan de fotos en rijdt fantastisch!

Helaas heb ik een minpuntje: namelijk dat de electrische acterklep niet vastklikt. Nadat die dicht is moet ik nog een duwtje geven tot de klik, anders geeft "dashboard" aan dat achterklep niet dicht is.
Is dat normaal of ligt het aan mijn ID4?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:21
Sortjai schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:
Gisteren de ID4 1st max mogen ontvangen. Het ziet er in het echt mooier uit dan de fotos en rijdt fantastisch!

Helaas heb ik een minpuntje: namelijk dat de electrische acterklep niet vastklikt. Nadat die dicht is moet ik nog een duwtje geven tot de klik, anders geeft "dashboard" aan dat achterklep niet dicht is.
Ben bang dat het aan jouw ID4 ligt, bij mij hoef ik niks meer te doen als ik de achterklep elektrisch laat sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sortjai schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:

Normaal zit er dan viezigheid in de rubbers. Had er met m'n Passat ook vaak last van. Maar als deze nieuw is dan ben ik bang dat het slot niet helemaal goed afgesteld is waardoor deze niet vastklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:11
Alfred66 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Nee die heb ik niet wel een optie om het onderstel op comfort of sport te zetten maar in denk niet dat dit iets doet met de demping.
De ID3 heeft het uiteindelijk niet gekregen, het zou er wel inkomen eerst maar ik denk dat het te vroeg kwam voor VW.

Je weet natuurlijk nooit of het er qua onderdeel wel in zit, hoe te zien? Maar ik gok dat we het toch echt zonder moeten doen bij de ID3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

Lol het zit er niet in. Heb ik op de vorige pagina al bericht.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
Robert_ZM schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:03:
@Kampina ik las dat je een 1 fase 16A laadpaal hebt. Ik heb zelf een Skoda Enyaq in bestelling staan en wil dan een 1 fase 10A laadpaal zelf installeren (kan met 10A prima op bestaande groep erbij). Is het met een 1 fase laadpaal op 10A ook mogelijk om voor te verwarmen als de auto aan de laadpaal hangt?

Wellicht dat er dan niet tegelijk ook geladen kan worden, maar zou mooi zijn als het voorverwarmen dan wel werkt zonder dat de accu capaciteit daarvoor gebruikt wordt.

Of iemand anders die hier ervaring mee heeft, ik hoor het graag!
Heeft je Enyaq een PTC verwarmingselement of een warmtepomp? Dat scheelt een factor 3-4 in energiegebruik voor het verwarmen. Bij 10 A enkelfase heb je 2,3 kW terbeschikking voor je auto. Omdat het opwarmen met een PTC al ruim 2 kW kost, houd je dan niks over om te laden.
Ik heb ook een Enyaq in bestelling, maar heb geen seconde getwijfeld om een 3-fasen laadpaal te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 23:13
jdbiggelaa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Heeft je Enyaq een PTC verwarmingselement of een warmtepomp? Dat scheelt een factor 3-4 in energiegebruik voor het verwarmen. Bij 10 A enkelfase heb je 2,3 kW terbeschikking voor je auto. Omdat het opwarmen met een PTC al ruim 2 kW kost, houd je dan niks over om te laden.
Ik heb de warmtepomp meebesteld (vergeten te vermelden). Op zich geen punt als de auto dan tijdens verwarmen even niet meer bijlaadt of wellicht heel beperkt. De keuze voor 1 fase 10A is bij mij dat er dan geen aanpassingen in de meterkast benodigd zijn.

Maar naar verwachting zal het verwarmen dan werken, ook gezien de eerdere reactie van een GTE rijder. Als ik de Enyaq heb weet ik het zeker, maar voor nu ziet het er naar uit dat het gaat werken. Thanks voor de reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wellicht zal hij minder hard verwarmen dan aan een 16A of 3 fasen paal, deed de Golf GTE ook in ieder geval. Maar met 2 kW kreeg de Golf het ijs ook gesmolten en de cabine lekker warm. :)
Volgens mij begon hij met verwarmen/koelen zo'n 15 minuten voor de ingestelde vertrektijd. In het begin met de "volle" 2.3 kW stoken/koelen en zodra de boel op temperatuur is nam de vraag af. Opladen deed hij vooraf. In mijn geval binnen de voorkeurstijden (tijdens daltarief in de nacht) en was daar ruim op tijd mee klaar.

Nou heeft een Envaq flink wat meer kWh accu en zal daarom langer bezig zijn met laden. Langer laden afhankelijk van hoe ver je hem leeg rijdt. Als jij hem er 17:30-18:00 aan hangt en het laden begint meteen, tot bijvoorbeeld 7:00 in de ochtend, dan heeft hij zo'n 13 uur om te laden met 10 A.
Laden met 10 A is (ongeveer) 10 km / uur, dus dan krijg je er rond de 130 kilometer aan rijden in.
Lijkt me in orde als dat de afstand is die je af moet leggen. Wanneer je op bestemming kunt laden is zit je eigenlijk wel goed, want dan zou je daar een werkdag lang van een laadpaal kunnen lurken.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 13-01-2021 14:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Is er iemand die in het We Connect menu iets anders dan een QR code ziet. Bij mij wil mijn navigatie niet updaten. Nu las ik dat je in het We Connect menu daar iets moet aanzetten. Afgelopen dagen geprobeerd maar kreeg steeds dat hij de QR wilde laden en dat dit niet lukte.

Nu vandaag lukte dat eindelijk weer alleen zie ik een QR code en niets anders. Auto werkt echter prima met de app samen. Wil daar in niets aanpassen. Hoe ziet het menu er bij jullie uit, nadat de auto is gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 18:16
Staat bij mij in de app store (Iphone) een update voor We Connect ID.

edit: na installatie lijkt de app sneller te werken dan voorheen. Geen andere functionaliteiten kunnen ontdekken.

[ Voor 45% gewijzigd door rednax2 op 13-01-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Freakie1NL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Plotseling? Dat heb ik nog niet eerder gehoord.
's ochtends, toen ik wegreed..

Inmiddels sinds gisteren de auto terug, met Carplay draadloos actief, dus ben ook wel weer blij :-)

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AMARONE schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:14:
[...]

De ID3 heeft het uiteindelijk niet gekregen, het zou er wel inkomen eerst maar ik denk dat het te vroeg kwam voor VW.

Je weet natuurlijk nooit of het er qua onderdeel wel in zit, hoe te zien? Maar ik gok dat we het toch echt zonder moeten doen bij de ID3.
Elektrisch Instelbare dempers hebben bijna altijd een draad naar de top van de dempers, kijk onder de bekleding in de kofferbak (vaak een luikje in/op de wielkasten aan de binnenkant) of onder de motorkap waar de veerboten door de veerpootlagers steken.

Overigens heb je 99,99% zeker niets van dit er in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Kan je eigenlijk fysiek de warmtepomp zien zitten in een ID.4? Zodat ik bij ophalen ook zeker weet dat ik er eentje met warmtepomp heb gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
theHoff schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:30:
Kan je eigenlijk fysiek de warmtepomp zien zitten in een ID.4? Zodat ik bij ophalen ook zeker weet dat ik er eentje met warmtepomp heb gekregen?
Heb je een kenteken? check je uitvoering.

D0O1ASA = geen warmptepomp
D0M1ASA = wel warmtepomp

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

O = Ohne
M = Mit

:D ?

Mijn ID.3 is uitvoering C0O51AA, dus dat zal dan wel zonder zijn?

[ Voor 58% gewijzigd door Ultraman op 13-01-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Ultraman schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:15:
O = Ohne
M = Mit

:D ?

Mijn ID.3 is uitvoering C0O51AA, dus dat zal dan wel zonder zijn?
Ik wou bijna zeggen.. Duitsers maken geen grappen.. (maar die is een andere merk :) ). De ID.3 wordt volgens mij niet geleverd met een warmtepomp?

Hier ook een C0O51AA

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
jdbiggelaa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Ik heb ook een Enyaq in bestelling, maar heb geen seconde getwijfeld om een 3-fasen laadpaal te kiezen.
Een warmtepomp kan energie zuinig verwarmen, maar erg snel gaat dat niet. Ook moet je rekening houden met de temperatuur range, waarin een warmtepomp optimaal werkt. En dat is tussen ca. 10 en 15 graden. boven 0. Wil je bij -15 vrieskou je auto verwarmen met een warmtepomp, dan kan dat wel eens een heel langdurige kwestie gaan worden. Vandaar dat er naast een warmtepomp nog steeds PTC elementen aanwezig zullen zijn. Vaak worden PTC elementen gebruikt om de auto snel op te warmen, vervolgens wordt de auto dan met de warmtepomp op temperatuur gehouden. Behalve als je binnen de optimale temperatuur-range van de warmtepomp zit. Het hangt van je merk, software en instellingen af, wanneer je auto de warmtepomp gebruikt en wanneer er bijverwarmd wordt met de PCT elementen.

Een warmtepomp kan veel opleveren, maar het hoeft dus niet.

Een warmtepomp is min of meer een omgekeerde airco. Je kan je interieur aangenaam een paar graden koeler maken, maar de airco kan je auto in de zomer niet veranderen in een vrieskist met ijsbloemen op de ruit. Daarvoor is het circuit en de compressor te klein. Hetzelfde geldt ook voor de warmtepomp. Het is zelfs mogelijk om een combi in te bouwen van een airco (koudepomp) en een verwarmer (warmtepomp). Je gebruikt de compressor dan simpel gezegd dubbel. En de klant betaalt daarvoor vaak fors bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
ucsdcom schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Een warmtepomp kan energie zuinig verwarmen, maar erg snel gaat dat niet. Ook moet je rekening houden met de temperatuur range, waarin een warmtepomp optimaal werkt. En dat is tussen ca. 10 en 15 graden. boven 0. Wil je bij -15 vrieskou je auto verwarmen met een warmtepomp, dan kan dat wel eens een heel langdurige kwestie gaan worden. Vandaar dat er naast een warmtepomp nog steeds PTC elementen aanwezig zullen zijn. Vaak worden PTC elementen gebruikt om de auto snel op te warmen, vervolgens wordt de auto dan met de warmtepomp op temperatuur gehouden. Behalve als je binnen de optimale temperatuur-range van de warmtepomp zit. Het hangt van je merk, software en instellingen af, wanneer je auto de warmtepomp gebruikt en wanneer er bijverwarmd wordt met de PCT elementen.

Een warmtepomp kan veel opleveren, maar het hoeft dus niet.

Een warmtepomp is min of meer een omgekeerde airco. Je kan je interieur aangenaam een paar graden koeler maken, maar de airco kan je auto in de zomer niet veranderen in een vrieskist met ijsbloemen op de ruit. Daarvoor is het circuit en de compressor te klein. Hetzelfde geldt ook voor de warmtepomp. Het is zelfs mogelijk om een combi in te bouwen van een airco (koudepomp) en een verwarmer (warmtepomp). Je gebruikt de compressor dan simpel gezegd dubbel. En de klant betaalt daarvoor vaak fors bij.
ID3/4's hebben altijd een PTC

Warmtepomp is het optionele

https://evflux.pro/id3-cooling-and-heating/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sortjai
@aapnooit @theHoff Bedankt, ik zal deze week een afspraak maken bij de garage om het te laten nakijken.
Zou wel raar zijn als het door vieziheid komt bij een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
PB1983 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Ik wou bijna zeggen.. Duitsers maken geen grappen.. (maar die is een andere merk :) ). De ID.3 wordt volgens mij niet geleverd met een warmtepomp?

Hier ook een C0O51AA
C0M51AA
C0O51AA

in nederland is er op dit moment maar 2 autos met de uitvoering C0M51AA [warmtepomp?]

1 import [volgens mij], 1 NL versie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replay256
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Over PTC en Warmtepomp gesproken in ID 3

YouTube: VW ID3 camping in -25°C in Folldal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Op 1st Movers club is er iemand (in Duitsland) die van VW een brief heeft ontvangen dat de definitieve versie klaar is en vanaf week 7 aangevraagd kan worden.

Benieuwd wanneer wij iets van PON horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:44
Freakie1NL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:50:
Op 1st Movers club is er iemand (in Duitsland) die van VW een brief heeft ontvangen dat de definitieve versie klaar is en vanaf week 7 aangevraagd kan worden.

Benieuwd wanneer wij iets van PON horen.
Ik kreeg afgelopen vrijdag een mailtje van de dealer dat ze het eerste kwartaal dit jaar een afspraak gaan inplannen.

/... Software-update in de werkplaats
Wij nemen in het eerste kwartaal van 2021 contact met je op om een afspraak in te plannen. De update is kosteloos, neemt een werkdag in beslag en we zorgen dat je mobiel blijft als je auto de update krijgt.
..../

Dit gaat dus over de combi-update naar 2.1

[ Voor 3% gewijzigd door KrlGl op 13-01-2021 17:56 ]

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

KrlGl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Ik kreeg afgelopen vrijdag een mailtje van de dealer dat ze het eerste kwartaal dit jaar een afspraak gaan inplannen.

/... Software-update in de werkplaats
Wij nemen in het eerste kwartaal van 2021 contact met je op om een afspraak in te plannen. De update is kosteloos, neemt een werkdag in beslag en we zorgen dat je mobiel blijft als je auto de update krijgt.
..../

Dit gaat dus over de combi-update naar 2.1
Wanneer heb jij je 1st in ontvangst mogen nemen als ik vragen mag. Ze hebben vanuit de dealer gezegd dat wie het eerst de auto ontvangt als eerste aan de beurt is... Maar tot nu toe verkoopt de dealer alleen klankklare onzin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Nou, de geit is bijna gemolken! Na het vervangen van de gateway controller deze week was het probleem niet opgelost. Er is nu een nieuwe "Boordnet Regeleenheid" besteld. Ze hebben zo'n unit van een andere ID.3 in de mijne gezet, en toen werkte alles weer. Ik zei; lekker laten zitten dan?!... maar zo werkt het natuurlijk niet, dit moet op VIN nummer besteld en geinstalleerd worden (anti-diefstal regeling parts?).
Dit duurt een aantal dagen, dus als het mee zit volgende week de ID.3 weer terug na (dan) ruim 6 weken droog en veilig binnen te hebben gestaan. Ik zei al; doe er maar een strik omheen en doek over, dan doen we de aflevering gewoon even opnieuw... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
Freakie1NL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:09:
[...]

Wanneer heb jij je 1st in ontvangst mogen nemen als ik vragen mag. Ze hebben vanuit de dealer gezegd dat wie het eerst de auto ontvangt als eerste aan de beurt is... Maar tot nu toe verkoopt de dealer alleen klankklare onzin.
Ik heb hem sinds 19 oktober. En sinds vorige week heb ik 2.0 er op staan ivm de airbag storing. De dealer zei me bij het ophalen dat ze 2.1 er tegelijk opzetten wanneer de 'trekhaak' binnen is en gemonteerd gaat worden.
Maar los van dat kreeg is dus deze mailing toegestuurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
@ alle vragen over WeConnect;
Ik heb het een week lang elke dag geprobeerd zonder succes. Dacht dat het aan de ontvangst lag. Vanochtend deed de kwh meter in het 'wagen' menu het niet, dus ik dacht even resetten door de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt te houden. Toen een vreemd geluid uit een andere dimensie, zwart scherm maar volledig functionerende toetsen op het stuur (radio etc). Toen dat nog een keer herhaald, VW opstartscherm en toen deed hij het weer. De kwh meter deed het nog steeds niet overigens haha.

En toen ik WeConnect net probeerde ineens wel QR code... En na een dagje parkeren deed de kwh meter het ook weer.
Wonderlijke software.

Tijdens het rijden op de ACC heb ik het actuele verbruik deze week wat bijgehouden. Ik forens 28 km, ongeveer 20 km snelweg en de rest 60 km/uur weg. Bij het wegrijden, ook met alleen stuur-en stoelverwarming gaan zijn de eerste 10 minuten rijden standaard tussen de 30 en 40 kWh/uur. Daarna zakt het terug op de snelweg naar rond de 18 kwh/uur. Dus ik denk dat dat de accuverwarming moet zijn. Met klima aan gaat hij uiteraard nog verder omhoog. Net als bij ICE is optrekken echt funest maar gelukkig levert regeneratie weer wat terug.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HertogJan078
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 07:44
Boy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Dat is een route die ik ook nog regelmatig ga afleggen (ben onderdeel van een bedrijfje uit Dordrecht).

Is voor mij 160km enkel, zou ik ook niet met 130 km/u durven idd in deze kou nog haha. Jij zal 'm dan ook wel naar 100% moeten opladen?

In de lente zal het een stuk beter gaan...
Ik ook, en verkas i.v.m. liefde en thuiswerken naar Zuid-Limburg.
Vanaf 100%:
2x 9km gereden.
Een tijdje geparkeerd.
Naar Dordt gereden
Met (bijna) heel het stuk 100km/u had ik nog royaal boven de 100km bereik over, geen laadstress dus!
In de lente komt inderdaad een poging met 130 km/h, en een poging met 100km/h zonder laden op en neer =)
Het zou moeten kunnen, daar heb ik de ID3 op uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJan078
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 07:44
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Is dat niet een kwestie van optimaliseren van het laden? Hetzij gewoon in Dordrecht laden terwijl je werkt, hetzij met een korte snellaadstop ergens onderweg? Eerste optie kost geen extra tijd. Tweede misschien 5 minuten, want om thuis te komen heb je toch niet heel veel extra nodig.

KNIP

Morgen is trouwens proefrit tijd...

* de banden zijn ook nog eens erg breed. Bij de 21" Hamar velgen zijn ze achter 255 mm breed (voor 235 zoals ook bij de Hamar 19"). Dit verklaart waarschijnlijk deels de lagere WLTP van de 1st modellen. Wellicht de moeite waard om voor de winterbanden een wat smallere velg en band te kiezen.
Veel plezier, hoe was je proefrit?

Oh, ik zal meestal ook wel op kantoor laden. Het is echter wel fijn dat het niet hoeft, voor het geval dat de palen al bezet zijn.

Fijn dat ik dan de ID3 Life heb, die heeft wat kleinere dan de 1st volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Soeski schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:17:
Nou, de geit is bijna gemolken! Na het vervangen van de gateway controller deze week was het probleem niet opgelost. Er is nu een nieuwe "Boordnet Regeleenheid" besteld. Ze hebben zo'n unit van een andere ID.3 in de mijne gezet, en toen werkte alles weer. Ik zei; lekker laten zitten dan?!... maar zo werkt het natuurlijk niet, dit moet op VIN nummer besteld en geinstalleerd worden (anti-diefstal regeling parts?).
Dit duurt een aantal dagen, dus als het mee zit volgende week de ID.3 weer terug na (dan) ruim 6 weken droog en veilig binnen te hebben gestaan. Ik zei al; doe er maar een strik omheen en doek over, dan doen we de aflevering gewoon even opnieuw... :)
Een zware bevalling zo maar wel fijn dat de oorzaak eindelijk bekend is (y). Succes nog even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
Ja, Bjørn is daarin weer aardig op dreef, ‘kamperen’ in een ID.3 met warmtepomp bij -25 graden celcius. Belangrijkste conclusie: warmtepomp van de ID.x heeft dubbele energiegebruik van de M3 en Niro. VAG heeft nog huiswerk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 09:46
wheli schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:37:
Ik heb het een week lang elke dag geprobeerd zonder succes. Dacht dat het aan de ontvangst lag. Vanochtend deed de kwh meter in het 'wagen' menu het niet, dus ik dacht even resetten door de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt te houden. Toen een vreemd geluid uit een andere dimensie, zwart scherm maar volledig functionerende toetsen op het stuur (radio etc). Toen dat nog een keer herhaald, VW opstartscherm en toen deed hij het weer. De kwh meter deed het nog steeds niet overigens haha.

En toen ik WeConnect net probeerde ineens wel QR code... En na een dagje parkeren deed de kwh meter het ook weer.
Wonderlijke software.
Wonderlijk is het zeker. Ik heb ook eens geprobeerd wat jij hebt gedaan. Al had ik 'm al wel vaker gereset door 10 sec de aan/uit knop in te houden. Nu nog maar eens... ook snel achter elkaar of tijdens de QR Enrollment... iets om dat ding een schop te geven. Helaas, bij mij werkt nog steeds niets. Wordt er knettergek van. Hoewel er natuurlijk ergere dingen zijn. Hij rijdt vooralsnog wel gewoon van A naar B.

Ik blijf ook die melding houden over de "Digitale wagendocumentatie". Die wil ook niet installeren. Alsof de wagen niet ECHT online wil komen (error: ERR_0401_DM_IN). Hebben andere deze melding ook nog altijd, ook al heb je WeConnect ID wel aan de praat (via de QR code)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
jdbiggelaa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Ja, Bjørn is daarin weer aardig op dreef, ‘kamperen’ in een ID.3 met warmtepomp bij -25 graden celcius. Belangrijkste conclusie: warmtepomp van de ID.x heeft dubbele energiegebruik van de M3 en Niro. VAG heeft nog huiswerk....
Waarbij wel aangetekend moet worden dat de ID.3 geen 'kampeermodus' heeft, in tegenstelling tot de e-Niro en de M3. Ook begreep ik van een dealer dat de warmtepomp ook wordt gebruikt om de batterij te verwarmen. In een kampeermodus zou dat niet hoeven. Maar goed, dit is giswerk. Ook bij Nextmove bleek een erg hoog verbruik van de warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
HertogJan078 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:14:
[...]

Veel plezier, hoe was je proefrit?

Oh, ik zal meestal ook wel op kantoor laden. Het is echter wel fijn dat het niet hoeft, voor het geval dat de palen al bezet zijn.

Fijn dat ik dan de ID3 Life heb, die heeft wat kleinere dan de 1st volgens mij.
Ja, de proefrit was goed. Ik had al eens de ID.3 gereden, dus was al enigszins bekend met de bediening. Opvallende punten:

- De ID.3 had Travel Assist, deze ID.4 alleen ACC en Lane Assist. Dat voelt voor mij toch een beetje als half werk. Travel Assist werkte in de proefrit met de ID.3 erg goed en zit er vanaf de Tech-uitvoering op, dus dan zit je al boven de €55.000... Bij Skoda kun je dat wel apart configureren en kun je theoretisch op een goedkopere uitvoering toch de Travel Assist hebben.
- De knopjes om de ACC-snelheid aan te passen moeten echt worden aangepast. Het verschil tussen +1 of +10 km is heel klein, waardoor het regelmatig mis gaat en dus veel meer aandacht kost dan je zou willen tijdens het rijden. Ik neem aan dat VW de 'long press' softwarematig aan kan passen, want dit is knudde.
- De besturing en acceleratie voelt allemaal wat logger dan bij de ID.3. Logisch, want de auto weegt 350 kg meer bij hetzelfde vermogen... Het rijdt verder wel prima en voor mij is 1-100 in 8,5 s wel OK, want ik rijd meestal wel rustig. Er is voldoende kracht om vlot weg te rijden bij het stoplicht en om op de snelweg te versnellen bij inhalen.
- Zitruimte is helemaal prima. Zodanig zelfs dat wat mij betreft de achterbank wel 5cm naar voren mag, zodat er nog meer ruimte in de kofferbak is... Of nog beter: een achterbank die verschoven kan worden... maar dat zal niet gebeuren.
- Verbruik viel me niet tegen. Ik heb op de snelweg de tripmeter op 0 gezet en even het verbruik aangezien op de A5/A9 van Schiphol tot afrit IJmuiden. 6*C en wind tegen (5 Beaufort, wind schuin van voren). Over dit stuk van ongeveer 20 km was het verbruik ongeveer 21,5 kWh/100 km. Later stukje randweg Haarlem (70 km/h) en binnendoor via Heemstede en N201 (80 km/h) terug naar Hoofddorp. Totaal 46 km, gemiddeld 53 km/h kwam het verbruik op precies 20 kWh / 100 km.
- De navigatie met laadpunten is nog wel erg brak. Ik voerde onze vaste route voor weekendtrips in, waarvan ik weet dat er UFC's langs de route staan. Desondanks suggereert de ID.4 om flink van de route af te wijken naar een Ionity laadpunt. Beetje bizar en ik vraag me af waarom ze niet gewoon een licentie hebben afgesproken bij ABRP... De toepassing is nu echt ondermaats, zeker als je het vergelijkt met bijv. Tesla, waar je precies ziet met hoeveel %SOC je aankomt en onderweg bij kunt houden of je onder of boven het vereiste verbruik zit. Hopelijk komt ABRP snel met Android Auto beschikbaar, want op de VW zou ik nu (nog) niet vertrouwen.

Al met al een fijne en degelijke auto, waar nog wel het nodige aan moet worden bijgewerkt met updates. Dat is ook al door VW toegezegd. Voor sommige punten (UI, navigatie naar laadpunten) is dit echt noodzakelijk, voor andere zaken is dat een mooie plus (aangekondigd dat de DC-laadsnelheid kan worden verhoogd). Voor een leaserijder met 8% (zijn kennelijk nog beschikbaar) of zelfs 12% bijtelling is dit een no-brainer. Je rijdt er dan 4 jaar in en kiest daarna voor het nieuwste model met de state-of-the-art technologie in de markt.

Voor een particuliere aankoop is het nog steeds een prima auto die de gezinsauto kan vervangen (uiteraard afhankelijk van je behoefte en gebruik), maar heb je meer last van de afschrijvingen. Die zouden namelijk wel forser kunnen worden als er meer concurrenten op de markt komen en EV's beter worden. Zo komt er een Ioniq 5 binnenkort die waarschijnlijk veel sneller kan laden. De Model Y wordt vanaf (eind?) dit jaar ook in Europa geproduceerd en kan alleen al daarom flink in prijs zakken (geen importheffing en transport zou al ruim €7.500 schelen, €9.000 incl. BTW). Betere batterijen, beter laden, het zal de komende jaren snel gaan. Ik zou dus of rekenen met volledige afschrijving en rijden tot ie op is, of rekening houden met een hoger dan gemiddeld afschrijvingspercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:21
Ghost81 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Wonderlijk is het zeker. Ik heb ook eens geprobeerd wat jij hebt gedaan. Al had ik 'm al wel vaker gereset door 10 sec de aan/uit knop in te houden. Nu nog maar eens... ook snel achter elkaar of tijdens de QR Enrollment... iets om dat ding een schop te geven. Helaas, bij mij werkt nog steeds niets. Wordt er knettergek van. Hoewel er natuurlijk ergere dingen zijn. Hij rijdt vooralsnog wel gewoon van A naar B.

Ik blijf ook die melding houden over de "Digitale wagendocumentatie". Die wil ook niet installeren. Alsof de wagen niet ECHT online wil komen (error: ERR_0401_DM_IN). Hebben andere deze melding ook nog altijd, ook al heb je WeConnect ID wel aan de praat (via de QR code)?
Die melding over die digitale wagendocumentatie had ik ook. Bij mij werd het, naast het domweg meerdere malen proberen, ook nog eens bemoeilijkt door het feit dat mijn telefoon geen 4G verbinding had omdat deze via WIFI aan de auto zat verbonden voor wireless carplay en de weconnect site niet goed werd geopend. Diverse andere internet gerelateerde meldingen verdwenen later toen ik met met mijn telefoon een hotspot had gemaakt en deze in de ID4 als WIFI had toegevoegd.

Hoop dat het snel opgelost wordt voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Laatst online: 01:07
jdbiggelaa schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Weer een argument om de WP links te laten liggen; ook in de Enyaq. Al ben ik er nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
FJP84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Weer een argument om de WP links te laten liggen; ook in de Enyaq. Al ben ik er nog niet helemaal over uit.
De WP betaalt natuurlijk wel een soort gedeeltelijk voor zichzelf. Als ik het goed heb dan bespaart een warmtepomp ongeveer 4 KW per 100KM. Met 20.000 km per jaar is, is misschien de helft van die kilometers waar de warmtepomp nuttig gebruikt kan worden. Als ik er van uit ga dat je 75% thuis laadt voor 19 ct per KW en 25% onderweg voor 35 KW. Dan zou dat €92 euro per jaar zijn wat je bespaart op energiekosten. Dan heb je de warmtepomp qua kosten er pas na 10 jaar uit.
Wil ik volledig zijn dan zou ik de hogere bijtelling mee moeten nemen (als je least/zakelijk rijdt) en de waarschijnlijk wat hogere restwaarde bij verkoop.
Voor de kostenbesparing hoef je het dus niet te doen. Hopen dat VW de warmtepomp efficienter kan maken met een software update, maar dat lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
FJP84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:45:
[...]

Het is wel even de vraag of het softwarematig nog niet op orde is. De egolf had ook een WP welke best efficient was meen ik.

Misschien dat een update hier nog grote stappen in kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sortjai
wheli schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:37:

Wonderlijke software.

Tijdens het rijden op de ACC heb ik het actuele verbruik deze week wat bijgehouden. Ik forens 28 km, ongeveer 20 km snelweg en de rest 60 km/uur weg. Bij het wegrijden, ook met alleen stuur-en stoelverwarming gaan zijn de eerste 10 minuten rijden standaard tussen de 30 en 40 kWh/uur. Daarna zakt het terug op de snelweg naar rond de 18 kwh/uur. Dus ik denk dat dat de accuverwarming moet zijn. Met klima aan gaat hij uiteraard nog verder omhoog. Net als bij ICE is optrekken echt funest maar gelukkig levert regeneratie weer wat terug.
Dank voor de tip! ik dacht precies hetzelfde, het zal wel aan ontvangst liggen of hij moet nog eerst ff wennen aan zn nieuwe eigenaar en is bescheiden met zn functies. Ik ga het een van deze dagen uitproberen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
theHoff schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:47:
[...]

De WP betaalt natuurlijk wel een soort gedeeltelijk voor zichzelf. Als ik het goed heb dan bespaart een warmtepomp ongeveer 4 KW per 100KM. Met 20.000 km per jaar is, is misschien de helft van die kilometers waar de warmtepomp nuttig gebruikt kan worden. Als ik er van uit ga dat je 75% thuis laadt voor 19 ct per KW en 25% onderweg voor 35 KW. Dan zou dat €92 euro per jaar zijn wat je bespaart op energiekosten. Dan heb je de warmtepomp qua kosten er pas na 10 jaar uit.
Wil ik volledig zijn dan zou ik de hogere bijtelling mee moeten nemen (als je least/zakelijk rijdt) en de waarschijnlijk wat hogere restwaarde bij verkoop.
Voor de kostenbesparing hoef je het dus niet te doen. Hopen dat VW de warmtepomp efficienter kan maken met een software update, maar dat lijkt me wat onwaarschijnlijk.
Het hangt dus van je gebruik af. Als je in de winter een lange trip maakt met meerdere laadstop, dan scheelt het potentieel veel tijd. Als je door de warmtepomp wat minder hoeft te laden (bijv naar 70% ipv naar 80%) dan scheelt dat relatief veel tijd per laadbeurt, omdat de laatste 10% relatief langzaam gaan.

En op zo'n trip tikt het ook aan. Je hebt op weg naar de wintersport al snel 4 à 5 laadbeurten. Als je telkens 7 kWh minder hoeft te laden bij een Ionity (0,79 per kWh), bespaar je op de heen en weer al snel €50 op één reis.

Als je niet dit soort reizen maakt, meestal maar kleine afstanden per dag maakt en gewoon thuis (of op werk) kunt laden, dan heeft het minder nut.

Over het verbeteren van de warmtepomp. De software van het warmtemanagement lijkt niet goed te werken. De warmtepomp zelf zal ongetwijfeld wel werken, maar het gaat om de aansturing in verschillende scenario's. Maar dit is allemaal nog giswerk obv de eerste paar tests die zijn gedaan met ID.3s. Of dit ook zo speelt bij de ID.4 en Enyaq is nog onduidelijk. Er zijn meer zaken die bij de ID.3 nog niet goed werken, maar wel bij de ID.4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Ja, de proefrit was goed. Ik had al eens de ID.3 gereden, dus was al enigszins bekend met de bediening. Opvallende punten:

- De ID.3 had Travel Assist, deze ID.4 alleen ACC en Lane Assist. Dat voelt voor mij toch een beetje als half werk. Travel Assist werkte in de proefrit met de ID.3 erg goed en zit er vanaf de Tech-uitvoering op, dus dan zit je al boven de €55.000... Bij Skoda kun je dat wel apart configureren en kun je theoretisch op een goedkopere uitvoering toch de Travel Assist hebben.
- De knopjes om de ACC-snelheid aan te passen moeten echt worden aangepast. Het verschil tussen +1 of +10 km is heel klein, waardoor het regelmatig mis gaat en dus veel meer aandacht kost dan je zou willen tijdens het rijden. Ik neem aan dat VW de 'long press' softwarematig aan kan passen, want dit is knudde.
- De besturing en acceleratie voelt allemaal wat logger dan bij de ID.3. Logisch, want de auto weegt 350 kg meer bij hetzelfde vermogen... Het rijdt verder wel prima en voor mij is 1-100 in 8,5 s wel OK, want ik rijd meestal wel rustig. Er is voldoende kracht om vlot weg te rijden bij het stoplicht en om op de snelweg te versnellen bij inhalen.
- Zitruimte is helemaal prima. Zodanig zelfs dat wat mij betreft de achterbank wel 5cm naar voren mag, zodat er nog meer ruimte in de kofferbak is... Of nog beter: een achterbank die verschoven kan worden... maar dat zal niet gebeuren.
- Verbruik viel me niet tegen. Ik heb op de snelweg de tripmeter op 0 gezet en even het verbruik aangezien op de A5/A9 van Schiphol tot afrit IJmuiden. 6*C en wind tegen (5 Beaufort, wind schuin van voren). Over dit stuk van ongeveer 20 km was het verbruik ongeveer 21,5 kWh/100 km. Later stukje randweg Haarlem (70 km/h) en binnendoor via Heemstede en N201 (80 km/h) terug naar Hoofddorp. Totaal 46 km, gemiddeld 53 km/h kwam het verbruik op precies 20 kWh / 100 km.
- De navigatie met laadpunten is nog wel erg brak. Ik voerde onze vaste route voor weekendtrips in, waarvan ik weet dat er UFC's langs de route staan. Desondanks suggereert de ID.4 om flink van de route af te wijken naar een Ionity laadpunt. Beetje bizar en ik vraag me af waarom ze niet gewoon een licentie hebben afgesproken bij ABRP... De toepassing is nu echt ondermaats, zeker als je het vergelijkt met bijv. Tesla, waar je precies ziet met hoeveel %SOC je aankomt en onderweg bij kunt houden of je onder of boven het vereiste verbruik zit. Hopelijk komt ABRP snel met Android Auto beschikbaar, want op de VW zou ik nu (nog) niet vertrouwen.

Al met al een fijne en degelijke auto, waar nog wel het nodige aan moet worden bijgewerkt met updates. Dat is ook al door VW toegezegd. Voor sommige punten (UI, navigatie naar laadpunten) is dit echt noodzakelijk, voor andere zaken is dat een mooie plus (aangekondigd dat de DC-laadsnelheid kan worden verhoogd). Voor een leaserijder met 8% (zijn kennelijk nog beschikbaar) of zelfs 12% bijtelling is dit een no-brainer. Je rijdt er dan 4 jaar in en kiest daarna voor het nieuwste model met de state-of-the-art technologie in de markt.

Voor een particuliere aankoop is het nog steeds een prima auto die de gezinsauto kan vervangen (uiteraard afhankelijk van je behoefte en gebruik), maar heb je meer last van de afschrijvingen. Die zouden namelijk wel forser kunnen worden als er meer concurrenten op de markt komen en EV's beter worden. Zo komt er een Ioniq 5 binnenkort die waarschijnlijk veel sneller kan laden. De Model Y wordt vanaf (eind?) dit jaar ook in Europa geproduceerd en kan alleen al daarom flink in prijs zakken (geen importheffing en transport zou al ruim €7.500 schelen, €9.000 incl. BTW). Betere batterijen, beter laden, het zal de komende jaren snel gaan. Ik zou dus of rekenen met volledige afschrijving en rijden tot ie op is, of rekening houden met een hoger dan gemiddeld afschrijvingspercentage.
Mooie review. Ik herken veel van wat je zegt.
- Ik heb de niet-max, dus ook geen travel assist. Op zich prima maar niet ideaal inderdaad. Ik gebruik de +/- knop bijna niet, ik gas wat bij en druk dan weer op set. Veel makkelijker.
- Zitruimte ben ik het ook mee eens. Ik ben 1.8 m, als ik achter mezelf ga zitten heb ik 15-20 cm over tot de voorstoel. De reden voor een ID.4 was het (makkelijk) kunnen meenemen van kinderwagen. Achterbak is dus wel wat waard.
- Ik rij hem zakelijk, ik hou rekening met 75% afschrijving in 5 jaar. De batterij is dan zeker nog geld waard denk ik en als er veel betere batterijen komen dan zal je die vast kunnen retrofitten zoals bij Muxsan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 14:38
Ik heb maar eens een proefritje aangevraagd voor een ID.3. Ik ben niet perse geinterresseerd in de 1st edition maar dat zal vast wel zijn wat we zullen krijgen.

Ben benieuwd hoe het zal rijden! (En of deze iig al de geupdate software heeft met minder bugs!) :P

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:13
wheli schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Mooie review. Ik herken veel van wat je zegt.
- Ik heb de niet-max, dus ook geen travel assist. Op zich prima maar niet ideaal inderdaad. Ik gebruik de +/- knop bijna niet, ik gas wat bij en druk dan weer op set. Veel makkelijker.
- Zitruimte ben ik het ook mee eens. Ik ben 1.8 m, als ik achter mezelf ga zitten heb ik 15-20 cm over tot de voorstoel. De reden voor een ID.4 was het (makkelijk) kunnen meenemen van kinderwagen. Achterbak is dus wel wat waard.
- Ik rij hem zakelijk, ik hou rekening met 75% afschrijving in 5 jaar. De batterij is dan zeker nog geld waard denk ik en als er veel betere batterijen komen dan zal je die vast kunnen retrofitten zoals bij Muxsan
Ik merk ook dat de Lane assist niet hetzelfde werkt als op de Passat GTE die ik hiervoor had. Veel minder actief en meer een waarschuwend systeem als je echt goed midden in de baan houden.

In de GTE had ik ook blind spot warning dus mag weer iets "actiever" aan de slag op de snelweg :)

Met de knoppen voor de ACC heb ik dan weer weinig moeite, nog niet misgeklikt bij +1 en +10. Voor mijn gevoel is het verschil tussen echt drukken (+10) en een tikje voor +1 wel ok te doseren. Toch blijft het een optie met minder respons en ben je een dubbelcheck aan het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

wheli schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:26:
- [..] De reden voor een ID.4 was het (makkelijk) kunnen meenemen van kinderwagen. Achterbak is dus wel wat waard.
Past in een ID.3 ook prima :Y

[ Voor 28% gewijzigd door Ultraman op 14-01-2021 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
Haha, dacht ik ook. Maar mijn vrouw wilde het zekere voor het onzekere ;-) En nu wil ze er niet in rijden omdat ze het een asobak vindt en ze zich opgelaten voelt xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hahah, prachtig. :')

Ik heb de kinderwagen mid augustus meegenomen naar de showroom. Toen hadden ze de ID.3 hier staan. "Mag ik hem er ff in leggen ter demo?" en dat was geen enkel probleem. :)

Mijn dame gaat nu voor het eerst zelf met de ID.3 de deur uit, met de kids.
Benieuwd hoe dat vergaat :)

[ Voor 36% gewijzigd door Ultraman op 14-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Aangezien het mijn 'papadag' (jaja, je hebt altijd papadag..) was op de dag van aflevering en ik mijn dochtertje in de Mutsy Evo kinderwagen meenam en die zonder moeite in de achterbak van de id.3 ging, ging er een zucht van opluchting door de showroom. :)

Plaatsen van de i-size / isofix base ging ook lekker makkelijk in de showroom

[ Voor 8% gewijzigd door PB1983 op 14-01-2021 10:19 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Als leaserijder zou ik die warmtepomp lekker in de zak steken trouwens. Dan betaal je meer en bespaar je jezelf alleen eventueel wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

wheli schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:01:
Haha, dacht ik ook. Maar mijn vrouw wilde het zekere voor het onzekere ;-) En nu wil ze er niet in rijden omdat ze het een asobak vindt en ze zich opgelaten voelt xD
Haha mijn vrouw heeft hetzelfde. Net een nieuwe baan en voelt zich niet op haar gemak iedere keer als een collega ziet dat dit haar vervoersmiddel is

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ultraman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:10:
Hahah, prachtig. :')

Ik heb de kinderwagen mid augustus meegenomen naar de showroom. Toen hadden ze de ID.3 hier staan. "Mag ik hem er ff in leggen ter demo?" en dat was geen enkel probleem. :)

Mijn dame gaat nu voor het eerst zelf met de ID.3 de deur uit, met de kids.
Benieuwd hoe dat vergaat :)
Bij mij gaat er altijd even een lange surfplank mee naar de proefrit om te kijken of die over de achterbank en passagierstoel past... Ik ben wel blij met die proefritten aan huis...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 07:32
Ik doe altijd een testritje naar de milieustraat met een oude kerstboom in de achterbak 😜😂

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:27
Ik heb de laatste weken een probleem met de elektronische parkeerrem (P) van mijn ID.3. Als ik de auto start en achteruit wil rijden dan blijft de rem eerst ‘vastzitten’ en uiteindelijk BAM! knalt hij los. Met kouder weer is het probleem erger. Meer mensen met dit probleem? Oplossing zal wel afspraak met garage zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat probleem heb ik niet. Auto toevallig gisteren na een week stilstand weer gereden, niets van gemerkt.

Als het echt de parkeerrem is dan zou dat wel eens een kwestie van afstellen kunnen zijn. Ik heb nog niet onder de auto gelegen, dus zo even geen beeld hoe ze het mechanisch hebben opgelost.
Aan de andere kant hoeft het niet per se de parkeerrem te zijn. Het kunnen ook je schijfremmen zijn waarvan je blokken "vastgeroest" zitten. Dat is bloot metaal en bij stilstand in vochtig weer kunnen die wat oppervlakkige roest krijgen. De blokken kunnen zo wat vast komen te zitten op de schijf en bij rollen "breek" je die roest dan.

Mocht je wagen altijd op een vochtige of slecht ventilerende plek staat dan kun je bij wijze van test nog proberen je auto in de buitenlucht te parkeren om te zien of dat nog iets veranderd.

Staat hij altijd wellicht al buiten of heb je het ook na een korte stilstand al dan is dat lijkt mij dat niet OK en zou ik zeker de garage contacteren om ze er naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sortjai
@Ultraman Hoeveel stroom was je kwijt na een weekje stilstaan? of staat hij bij jou constant aan de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sortjai
pietermx schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:02:
Ik doe altijd een testritje naar de milieustraat met een oude kerstboom in de achterbak 😜😂
hoe heb je altijd een kerstboom bij de hand? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sortjai schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:31:
@Ultraman Hoeveel stroom was je kwijt na een weekje stilstaan? of staat hij bij jou constant aan de lader?
Stond niet aan de lader, want die is er nog niet aan de garage.

Maar hoeveel ik kwijt was... durf het niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb het niet genoteerd namelijk.
Heb wel een boekje in de auto liggen om de zakelijk ritten te registreren (oude gewoonte). Zal een keer een notitie maken van de laadstatus als ik weet dat de wagen weer een tijd stil gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

voor de derde keer nu de melding dat er een probleem is met het aandrijfsysteem en weer weg na uit en aan zetten...

Melding maken bij de garage heb ik niet veel zin in, ben bang dat ik 'm straks ook zo lang kwijt ben. Ik denk dat ik het meld als ie langs gaat voor de 2.1 update.

Misschien eens een factory reset doen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Sortjai schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:31:
Bij mij staat die soms ook bijna een week stil en dan verlies ik op het oog in ieder geval weinig. Maar mijn ID.3 is niet echt het goede voorbeeld omdat ik eigenlijk 0 problemen heb (ID.3 plus van september met de oude software nog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Boy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:55:
voor de derde keer nu de melding dat er een probleem is met het aandrijfsysteem en weer weg na uit en aan zetten...

Melding maken bij de garage heb ik niet veel zin in, ben bang dat ik 'm straks ook zo lang kwijt ben. Ik denk dat ik het meld als ie langs gaat voor de 2.1 update.

Misschien eens een factory reset doen dan toch?
Ik zou je auto inderdaad resetten. Dit kan geen kwaad en soms kan het ineens allemaal goed blijven werken zonder meldingen.

Ik wacht zelf ook lekker tot de 2.1 update, vooral omdat ik maar 1x naar de garage wil en het daarna OTA gaat. De trekhaak is er dan ook hopelijk eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
@pietermx zocht je nog wintervelgen?

ID.4 Hamars met zomer/winterbanden in de aanbieding! Heb net een setje gekocht. [gebruikt, wat mini krasjes hier en daar] maar 60% goedkoper dan van PON/OEM lol

https://www.xn--original-rder-kfb.de/en/volkswagen/id-3

Er staan ook leuke ID3 velgen

[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 14-01-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
Simply1337 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:49:

ID.4 Hamars met zomer/winterbanden in de aanbieding! Heb net een setje gekocht. [gebruikt, wat mini krasjes hier en daar] maar 60% goedkoper dan van PON/OEM lol

Als het goed is worden die er vandaag net opgezet (staat bij de dealer voor wat afleverpuntjes). Als ze nog niet binnen zijn is dit inderdaad een mooi alternatief (niet echt goedkoper, maar had al wat korting).

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
scotman21 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:25:
Ik heb de laatste weken een probleem met de elektronische parkeerrem (P) van mijn ID.3. Als ik de auto start en achteruit wil rijden dan blijft de rem eerst ‘vastzitten’ en uiteindelijk BAM! knalt hij los. Met kouder weer is het probleem erger. Meer mensen met dit probleem? Oplossing zal wel afspraak met garage zijn.
Heb ik ook inderdaad, wijt het aan het feit dat ik hooguit 1x per week rijd. Ik weet ook niet of trommelremmen hier gevoeliger voor zijn? Is al even geleden dat ik een auto met trommelremmen had ;) (laatste was een 205GTI volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Rev! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Heb ik ook inderdaad, wijt het aan het feit dat ik hooguit 1x per week rijd. Ik weet ook niet of trommelremmen hier gevoeliger voor zijn? Is al even geleden dat ik een auto met trommelremmen had ;) (laatste was een 205GTI volgens mij)
Ik had hier ook last van met mijn schijfremmen op mijn Passat. Ik denk dat het meer te maken heeft met de kracht waarmee de remmen automatisch worden aangetrokken. Bij m'n schakelauto's zette ik daarom de auto nooit op de handrem maar in z'n versnelling, maar dat gaat met deze elektrische parkeerremmen niet helaas. Ik zou verwachten dat trommelremmen hier minder last van hebben overigens omdat hier geen vocht in komt, wat met schijfremmen en blokjes af en toe wel voor problemen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:19
Ultraman schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:06:
Dat Sport-stand verhaal mbt de ID.3:
Bij mijn weten heeft de Sport stand geen effect op de demping van de ID.3. Zit er simpelweg niet op voor zover ik weet, en ik merk er ook niks van.
Wat de Sport Driving Mode wel doet (bron):
  • Aanpassing in het elektronisch diff lock. Dit zorgt voor een verandering in het rijgedrag, met name het zelf-sturende gedrag, omdat er allerlei kleine rem interventies kunnen worden uitgevoerd op de individuele wielen
  • Stuurgedrag wordt preciezer
  • Gasrespons preciezer en volgens mij ook iets feller
  • Regeneratie actief in stand D. Remt daardoor af bij gas loslaten.
  • Sfeerverlichting op rood (standje "hoerenkast") 8)
Heb hem al eens geprobeerd op oudejaarsavond toen ik even vanuit mijn ouders rapido langs huis moest. We waren de slaapspeen-knuffel-combi van ons zoontje vergeten en dan kun je natuurlijk niet gaan slapen ;)

Was ik nou veel sneller dan in Comfort? Nuh.
Wat vind ik fijner rijden? Comfort. Maar wellicht eens in "Individual" wat proberen, want die regeneratie in D hoeft van mij niet.

[...]
Verwacht van wel. Heb natuurlijk geen Skoda Enyaq. Maar op de Golf GTE die ik heb gehad werkte de standklima keurig voor verwarmen/afkoelen via de granny charger. En die had een limiet van 10A.
Ervaring zal het leren, maar compenseren zal het naar verwachting wel.
Is dat ook in te stellen? Ik rij altijd op B, en erger me er dan aan als blijkt dat ie opeens weer op D staat. Zou het liefst ook regeneratie in D willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
Hier is een leuk artikel over de regeneratie in de ID.3 en ID.4

https://www.automotivewor...g-on-the-volkswagen-id-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisH_ID4
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01-2024
Rev! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:35:
Gevarendriehoek zat er hier wel bij, lijkt mij ook standaard uitrusting?

Geen tas voor de laadkabel, die lag er los in. Heb er zelf maar 1 gehaald :/
Bij mij idem. Geen tas, kabel los, maar wel een gevarendriehoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
Thanks voor het delen. Die ECO assistent blijft een hele mooie optie en is een slimme en relaxte manier van automatisch regenereren wanneer dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Alfred66 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Thanks voor het delen. Die ECO assistent blijft een hele mooie optie en is een slimme en relaxte manier van automatisch regenereren wanneer dit nodig is.
Ik probeer rotondes te nemen zonder het gaspedaal te gebruiken dan. Dat gaat soms goed (dan remt ie prima af) en soms vertraagt ie te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisH_ID4
theHoff schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:30:
Dat vroeg ik me paar weken geleden ook af. Heb bij ontvangst gekeken, maar niet herkend (en nu gaat tijdelijk mijn voorklep niet meer open.. Zie eerdere posts :( ).. Maar je hoort het wel als die aan slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisH_ID4
theHoff schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Ik had hier ook last van met mijn schijfremmen op mijn Passat. Ik denk dat het meer te maken heeft met de kracht waarmee de remmen automatisch worden aangetrokken. Bij m'n schakelauto's zette ik daarom de auto nooit op de handrem maar in z'n versnelling, maar dat gaat met deze elektrische parkeerremmen niet helaas. Ik zou verwachten dat trommelremmen hier minder last van hebben overigens omdat hier geen vocht in komt, wat met schijfremmen en blokjes af en toe wel voor problemen zorgt.
Kan het wellicht liggen aan de paar graden vorst die er laatst geweest is? Icm. vocht? Ik zette mijn vorige auto (handgeschakeld) ook nooit op de handrem, tenzij het echt moest, in de bergen. Bij de ID's kan dat idd. niet. Met een licht aflopende oprit (een afrit dus...sorry) kan ik hem niet in N laten staan. Dan rolt ie de straat op. Benieuwd hoe dat gaat als het een keer 10 graden gaat vriezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meciddd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-02-2022
2 dagen geleden heb ik mijn ID.3 Max gekregen. Over de eerste kilometers ben ik super tevreden! De auto rijdt echt heerlijk. Echter kan ik geen verbinding maken met het netwerk en met We connect. Weten jullie hoe ik dit werkend kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAPGWAi_3Rr0IOs9rHxFb0o1CYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYLZgnsownMPiXr7nVWISbl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQd2hvxrMmlPv3xaqj3ar56QwGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGIdI0PTuWU9Ac29ErAniJFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZNob_haOgqjMyZinTgUIIvdgjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgQFMlBCX7bwCnjnDogZ3S01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Meciddd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:19:
2 dagen geleden heb ik mijn ID.3 Max gekregen. Over de eerste kilometers ben ik super tevreden! De auto rijdt echt heerlijk. Echter kan ik geen verbinding maken met het netwerk en met We connect. Weten jullie hoe ik dit weekend kan krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien heb je ook helemaal geen verbinding - grijze balkjes en grijs wereldbolletje en geen buitentemperatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 09:46
Soeski schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Zo te zien heb je ook helemaal geen verbinding - grijze balkjes en grijs wereldbolletje en geen buitentemperatuur ;)
Idd. Bij deze situatie mag je wel klagen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12JjS1weY8tTDEhXH2AMx8LreaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVV2dljT7tLJuT1nYi2lq28B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:46
Soeski schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Zo te zien ook nog nooit verbinding gehad met dit forum met zo'n vraag..... 8)7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

VNBaaij schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Mijn Bluetooth odb2 monitor komt vandaag binnen. Was minder dan €10 bi j Amazon. Ben benieuwd of het was is. Eens kijken of ik de EV Notify app ermee aan de praat kan krijgen.
En?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

KrlGl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:47:
Goed nieuws voor de Android gebruikers: versie 2.2.1 van EVNotify is on-line met experimenteel support voor de id.3.
Helaas moeten de iOS gebruikers nog even wachten... :X
Waar zie jij die? Zie hem nog in de Playstore nog op GitHub. https://github.com/EVNotify/EVNotify/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:43
Simply1337 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:49:

Dank voor de link, ik ben eigenlijk op zoek naar stalen velgen met winterbanden. Prima voor mij gezien de korte tijd dat ermee rij.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
Ik heb zelf geen Android, dus weet niet waar die staat.
Ik heb de info van de ontwikkelaar zelf en zie ook screenshots voorbij komen van gebruikers

https://twitter.com/maergsche/status/1349417309476106240

Edit: dit is een reactie op @Freakie1NL

[ Voor 9% gewijzigd door KrlGl op 14-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Meciddd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:19:
2 dagen geleden heb ik mijn ID.3 Max gekregen. Over de eerste kilometers ben ik super tevreden! De auto rijdt echt heerlijk. Echter kan ik geen verbinding maken met het netwerk en met We connect. Weten jullie hoe ik dit werkend kan krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vorige week een update gekregen naar 0783. Daarna hetzelfde probleem. Auto was al wel verbonden met WeConnect.

Net even langs de dealer geweest blijkbaar een Pon(server) probleem. Moet uit zichzelf weer goed komen/ dealer kan er niets aan doen.

[ Voor 1% gewijzigd door niki_lauda op 14-01-2021 20:42 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNBaaij
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 07:23
Deze bleek iets te groot om hem permanent te laten zitten. Heb een kleinere besteld van €12,-. Telefoon en EV Notify (nieuwste versie) zien m wel maar ik zie nog niets aan informatie tevoorschijn komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Soeski schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:17:
Je bent niet de enige die hem lang kwijt is. Laat wel zien dat VW flinke steken laat vallen op dit moment. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvWs5KKedXbHCX205H-WnCprV5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iUMYwOSj7839MzMt5DWcUoZA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:46
Ik ben afgelopen middag ingehaald door een andere ID3, ik meende te zien dat die iets scheef liep, toch misschien eens uitlijnen? Scheelt vast actie radius.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sortjai
AMARONE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ik zou je auto inderdaad resetten. Dit kan geen kwaad en soms kan het ineens allemaal goed blijven werken zonder meldingen.

Ik wacht zelf ook lekker tot de 2.1 update, vooral omdat ik maar 1x naar de garage wil en het daarna OTA gaat. De trekhaak is er dan ook hopelijk eindelijk.
Met resetten bedoel je de aan/uit knop van entertaintment systeem 10s vasthouden of factory reset settings in menu of is er nog een andere reset?
Ik heb namelijk last van de bekende QR code kan geen verbinding maken. Het entertaintment systeem rebooten heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampina
  • Laatst online: 11-10-2024
Freakie1NL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:05:
@Kampina

Naar mijn weten kan hij inderdaad lager ingesteld worden, monteur had het bij mij over eventueel 3*8. Maar waarom doe je het niet in 1x goed en laat je DLB plaatsen? Dan heb je er geen omkijken naar. Die 4 euro per maand.....
Bedankt voor de info. Mss geeft 3 fasen minder problemen dan 1 fase, elektricien heeft vorig jaar wel wat apparaten (wasmachine, droger) verplaatst naar een andere fase. Dat heeft het probleem destijds met de 330e wel kleiner gemaakt maar niet volledig verholpen. En anders DLB inderdaad, de kosten zijn te overzien.
GeeMoney schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:09:
Er is een mooi Thuisladen topic. Daar kan je genoeg info vinden met betrekking tot verbruik en wat wel en niet samen kan.
Kleine hint: ook hier gaat het allemaal prima, een nette verdeling over je fases is deels de truuk. Hij is er hier nog nooit uitgeklapt en ik heb een 7,5kW warmtepomp en een E-tron 55 gewoon op 3x16 te laden. (ook hier full electric huishouden )
Ben van thuisladen topic op de hoogte maar in het enthousiasme over de ID4 toch per ongeluk wat uitgeweid over het laden :)
Ghost81 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Hmm. Bij jou is het dus gelijk op de 1e dag gelukt om te koppelen met de We Connect ID app. De QR Enrollment werkte direct?

Bij mij werkt die nu na 5 dagen nog steeds niet. Waar zou het aan liggen?

Is het anderen al wel gelukt om de QR Enrollment te doorlopen (nadat het eerst een paar dagen niet lukte)?
Nou, 56 uur na het in ontvangst nemen van de sleutels is het aanvankelijke enthousiasme inmiddels wat getemperd. Constant (eigenlijk gewoon elke rit) foutmeldingen (zie foto) waardoor geen tijdaanduiding, geen buitentemperatuur, geen cruise control, geen kilometerstand en geen laad/verbruikstatus. Soms de resterende range in km en anders gewoon afleiden vanaf het accustatusbalkje op het kleine scherm. Nou weet ik wel ongeveer hoeveel kilometers ik heb afgelegd en wanneer het tijd is om te laden. Ik heb software versie 0783. Dat is toch de gangbare voor de ID4? En ook werkende 4G.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnuUipPJf2fbjz7T8sBqBizfN3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gN2btbNnxpg5BnMwZEQaPgFA.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteravond de auto een keer terug naar fabrieksinstellingen gezet en daarna gepoogd WeConnect te heractiveren. Dat lukte deels maar loopt ook vast omdat er een eerdere registratie wordt herkend (uiteraard eerst app van telefoon gewist) waarna de installatie/connectie niet wordt voltooid. Kortom momenteel ook geen werkende WeConnect app meer.

Zijn er meer ID4 rijders met deze foutmelding in de auto? Dat de cruisecontrol niet werkt vind ik bloedirritant want ik rijd altijd op cc. De rest van de missers (geen tijd, geen buitentemp ed) boeit me minder.

De handleiding (in duits) werd de eerste avond wel geladen maar ontbreekt nu weer, Car2X is wel te activeren en ook is de auto elke dag (ook na de reset naar fabrieksinstellingen) netjes om 7 uur warm. Dat roept meteen de vraag op hoe die reset wordt uitgevoerd. Vreemd dat de favoriete radiozenders bijvoorbeeld wel worden gewist maar het voorverwarmschema gewoon behouden blijft. Ik zou verwachten dat ik alles opnieuw zou moeten instellen.

Kan ik de auto zelf een harde reset of zo geven? De aan/uit knop onder het scherm lang ingedrukt houden helpt in ieder geval niet. Langdurig de contactbutton op de stuurkolom ingedrukt houden geeft geen (re)actie.

Verder toch nog heel blij met mijn eerste EV. Wat me daarnaast het meest tegenvalt zijn de verstelmogelijkheden (of eigenlijk het ontbreken daarvan) van de bestuurdersstoel. Geen zitvlakverlening, geen kantelmogelijkheid, geen lendesteun. 4 jaar geleden privé een nieuwe Tiguan 1.4 TSI Connected gekocht maar die heeft veel meer verstelmogelijkheden (incl massage) dan de stoel in de 10k duurdere ID4. Ik had ws wel ergens wat kunnen lezen over de stoelen in de ID4 First maar het valt me toch wat tegen. Kantelen en lendesteun is toch geen luxe? Vind de smalle armleuningen wel heel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:13
Sortjai schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:12:
[...]

Met resetten bedoel je de aan/uit knop van entertaintment systeem 10s vasthouden of factory reset settings in menu of is er nog een andere reset?
Ik heb namelijk last van de bekende QR code kan geen verbinding maken. Het entertaintment systeem rebooten heeft helaas niet geholpen.
Bij mij werkte de workaround van het WeConnect team. Staat in dit topic.

De reset die voer je dan uit via het setup menu en is factory reset onderaan.

Wellicht ook nog een dosis geluk daarna maar het werkt nu prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
mcmiles schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:11:
[...]

Dank voor de link, ik ben eigenlijk op zoek naar stalen velgen met winterbanden. Prima voor mij gezien de korte tijd dat ermee rij.
Dealer vroeg hetzelfde voor een stalenvelgset+banden als de LoenWinter set lol

Houd een oogje hierop:
https://shop.ahw-shop.de/vw-teile/id.4/reifen-raeder

ID.3's stalen velgen kosten 90/stuk. 18 inch
ID.4's wellicht hetzelfde als ze ooit komen, maar VW DE heeft geen 18 inch stalen velgen. Je kunt beter goedkoopste 19" LM velgen zoeken die je wilt en past op de ID4 [wat ook een opgave is]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
@Kampina

- Als het goed is kun je via instellingen een harde reset doen van weconnect en van de auto zelf[infotainment beter gezegd]. Doe dit op een plek 2/3 balk 4G bereik hopelijk komt het dan wel goed. Andere optie is je mobiel gebruiken als hotspot zodat je auto ook ten alle tijden even internet heeft.

- Foutmeldingen met CC of anders met hulpmiddelen. zijn meestal geen software issues. Is je VW Embleem "schoon" en anders terug naar Dealer als harde reset niet heeft geholpen

- Restart van infotainment = auto afsluiten, wachten op zwart scherm en dan weer opstarten. Fixt mijn HUD/AR uitschakelingen

- Engelse ID4 Handleiding
https://www.vwidtalk.com/...ures.514/page-2#post-5438

- Stoel: Alle punten die je noemt zit op het ErgoActive stoelen van VW. Ook verkrijgbaar in een Tiguan. Nu alleen te verkrijgen bij 1st Max en later alleen kiesbaar met id4 tech. max is alweer racekuipen >.>

-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pietermx
Auto net opgehaald bij de dealer voor wat laatste afleverpuntjes. En warempel de winterset was nét op tijd binnen! Wellicht begint de voorraad status dus wat te verbeteren.

Staat niet slecht die 19” zilver set icm zilver van de dakrand vind ik (al is de 21” zomerset natuurlijk mooier 😆).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bxMYm096-TusnYY1VV1fsCbJj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4NpnYiIKvfBgqjVAoP4ajla.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwh3VM7HxQwJq3fQiQ7KIWw9O4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ORSnNTkBnLsxdQ8b7N1C2ga.jpg?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
@pietermx met de 19 inch wordt mijn angst om stoepranden te pakken minder. 19 inch staat ook niet zo slecht. Ben benieuwd wat het doet met verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:47
Freakie1NL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Je bent niet de enige die hem lang kwijt is. Laat wel zien dat VW flinke steken laat vallen op dit moment. [Afbeelding]
Heb zo'n vermoeden dat ze voor die van mij ook op een onderdeel oid wachten. Ik bedoel als het alleen software was dan heb je geen zes weken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Kanter schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Heb zo'n vermoeden dat ze voor die van mij ook op een onderdeel oid wachten. Ik bedoel als het alleen software was dan heb je geen zes weken nodig.
Sja, toch zijn ze bij mij pas na 5 weken onderdelen gaan bestellen, tot die tijd hebben ze van alles geprobeerd en uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en het bij PON neergelegd. Omdat zij overspoeld worden met tickets duurt het verkrijgen van een antwoord soms weken - zij zetten het ook weer door aan VW en die engineers moeten het dan weer gaan bespreken. Dat gaat gewoon niet snel nu.
Nu ze de Gateway Controller vervangen hebben (loste niks op) en op advies van VW nu de Boordnet Regeleenheid komen ze verder - er zat weer leven in de auto. Dus ja, de s/w update duurt 2-3 dagen hooguit, maar alleen als alles goed gaat - anders begeef je je op onbekend terrein en ben je zo 6 weken verder zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Trouwens voor de [ID4] rijders. Wat is jullie software versie? 0783 [ID3] of 0784 [ID4]?

0784 bestaat, maar ik heb op mn id4 0783.

Ben benieuwd naar jullie software versie.

0784 versie - Review autos hadden blijkbaar 0784:
YouTube: VW Id.3 and Id.4 - Me2 software explained

Maar de 3 ID.4 die ik in NL heb gezeten had allen 0783. Apart

[ Voor 39% gewijzigd door Simply1337 op 15-01-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Replay256
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD5uaeQbL4fL8myY7Ar_WrkcxXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSiCJzuc0cpcfMxkeSDKr605.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 09:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_XkcGBIMTTNFwoaLpyUOfV0VFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVv3WyUWlszeQN54XBHkYeQI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kapGuJfu-0P31qgBFWZbdKjApj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNV1T2v777VgLBaNsn4Z02Ma.jpg?f=fotoalbum_tile

Idem ID.4 hiero. Ik kreeg overigens toen ik op "Alle updates" klikte een melding over software-updates. Maar na 5 minuten naar dit scherm gestaart te hebben zonder enige verandering toch maar eens terug geklikt naar Setup. Nu krijg ik de melding niet meer.

Ik zie overigens bij "Alle updates" helemaal niets, ook niet navi ofzo (terwijl die echt wel eens bijgewerkt mag worden, woon in een nieuwbouw wijk van 3 jaar oud waar hij de hoofdweg nog steeds niet herkent!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Simply1337 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:49:
Trouwens voor de [ID4] rijders. Wat is jullie software versie? 0783 [ID3] of 0784 [ID4]?

0784 bestaat, maar ik heb op mn id4 0783.

Ben benieuwd naar jullie software versie.

0784 versie - Review autos hadden blijkbaar 0784:
YouTube: VW Id.3 and Id.4 - Me2 software explained

Maar de 3 ID.4 die ik in NL heb gezeten had allen 0783. Apart
Ik dacht dat 0783 de ID.3 is en 084 de ID.4.....maar blijkbaar zit daar geen verschil tussen ( logisch opzich omdat beide auto's nagenoeg hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

II Stevow II schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:09:
[Afbeelding][Afbeelding]

Idem ID.4 hiero. Ik kreeg overigens toen ik op "Alle updates" klikte een melding over software-updates. Maar na 5 minuten naar dit scherm gestaart te hebben zonder enige verandering toch maar eens terug geklikt naar Setup. Nu krijg ik de melding niet meer.

Ik zie overigens bij "Alle updates" helemaal niets, ook niet navi ofzo (terwijl die echt wel eens bijgewerkt mag worden, woon in een nieuwbouw wijk van 3 jaar oud waar hij de hoofdweg nog steeds niet herkent!)
Je hebt de meest recente versie (20.11) daar mag je blij mee zijn. Veel ID.3 rijders hebben hebben niet de vorige maar die daarvoor (eind 2019). Blijf mij er over verbazen waar ID.4 rijders over klagen terwijl dat nog niet eens het tipje van de ijsberg van ID.3 problemen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:43
Simply1337 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Dealer vroeg hetzelfde voor een stalenvelgset+banden als de LoenWinter set lol

Houd een oogje hierop:
https://shop.ahw-shop.de/vw-teile/id.4/reifen-raeder

ID.3's stalen velgen kosten 90/stuk. 18 inch
ID.4's wellicht hetzelfde als ze ooit komen, maar VW DE heeft geen 18 inch stalen velgen. Je kunt beter goedkoopste 19" LM velgen zoeken die je wilt en past op de ID4 [wat ook een opgave is]
Dank, deze had ik ook gezien bij AHW. Wellicht dat er straks meer aanbod komt als we verder in de tijd zijn.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
vanderv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:48:
Ik ben afgelopen middag ingehaald door een andere ID3, ik meende te zien dat die iets scheef liep, toch misschien eens uitlijnen? Scheelt vast actie radius.
Ik moet hier toch op gaan letten, merk eigenlijk niets maar ik ga de auto eens goed inspecteren. Als er echt niets is heb ik geen idee wat voor versie ik heb. Hoe eerder de auto gekregen hoe nieuwer die was misschien (vooraan van de parkeerplaats)? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 09:44
Freakie1NL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Je hebt de meest recente versie (20.11) daar mag je blij mee zijn. Veel ID.3 rijders hebben hebben niet de vorige maar die daarvoor (eind 2019). Blijf mij er over verbazen waar ID.4 rijders over klagen terwijl dat nog niet eens het tipje van de ijsberg van ID.3 problemen betreft.
Bij een auto van bijna 60k mag ik best verwachten dat een simpele route kaart up-to-date is, los van de problemen die ID.3 rijders hebben ;-)

Daarnaast vind ik het vooral raar aangezien Google Maps, Waze, Bing Maps en TomTom allen deze "grote" weg wel al in kaart hebben gebracht. Als ik op de site van Volkswagen kijk naar de laatste update van de Golf 7 (die volgens mij hetzelfde systeem lijkt te hebben?) staat daar ook 2020/11/23.
Pagina: 1 ... 55 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.