• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:48
Dat is inmiddels duidelijk - maar jij hebt dus ook geen idee wat er aan de hand kan zijn? Een klaagzang heeft de klant niks aan 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:23

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:06:
Dat is inmiddels duidelijk - maar jij hebt dus ook geen idee wat er aan de hand kan zijn? Een klaagzang heeft de klant niks aan 😁
Ik ben al meerdere lege systemen tegen gekomen en dat zal mij dus niet verbazen. Vreemd is in ieder geval dat het element niet is ingeschakeld of het moet uit zijn gezet. Als de vloer te koud wordt <18 graden gaat deze mee helpen. Of lucht in de aanvoerleiding kom je ook tegen en dan pikt deze geen warmte op. Of de waterpomp staat vast of de inlaatcombinatie laat geen toevoer toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 31-08-2023 17:11 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Gramser
Ik begrijp in ieder geval dat wordt aangenomen dat het element werkt. Niet getest.

Toevoer van nieuw water -of eigenlijk het uitblijven ervan- was mijn laatste gedachte.

[ Voor 35% gewijzigd door Gramser op 31-08-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:12:
Ik begrijp in ieder geval dat wordt aangenomen dat het element werkt. Niet getest.
Dan heb je zowieso warm water. Beide defect lijkt mij sterk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:49
Carboy54 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Dat is nou precies de reden dat ik ben gestopt met die Franse R290 dingen. De importeur verwijst je naar de installateur maar dat is hier de tweaker zelf of een installateur die zonder vulnippels niets kan vullen. Zo lang de importeur alleen maar wil verkopen maar geen ruilsysteem of service apparaat heeft kan je er maar beter van weg blijven. Bovendien lees ik dit te vaak hier en heb ik er al een paar vervangen voor een Atlantic. Helaas geen Eau maar dat neemt men dan voor lief.
Dat had ik (en velen met mij hier denk ik) graag willen weten vôôdat ik er eentje liet plaatsen. Mijn installateur woont nou niet echt hier om de hoek, maar dat is mijn eigen schuld.

Is overigens helemaal géén kritiek op jou, ik snap dat je hier als installateur alleen maar achter kunt komen door ervaring op te doen met een fabrikant of importeur.

Ben in ieder geval blij dat ik dit nu dan weet ..
En je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je nu liever iets anders plaatst bij je klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
True. En ik zou altijd nog over kunnen op een l/w model gelukkig. De mijne staat naast een buitenmuur.

Verder ga ik ervan uit dat a) mijn installateur me zal helpen als deze de geest geeft en b) hij nooooooit stuk zal gaan :+

• Gramser
Carboy54 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Dan heb je zowieso warm water. Beide defect lijkt mij sterk.
En zonder foutmelding dénkt het apparaat dus dat hij gewoon warm water levert, via de compressor, die het ook lijkt te doen. Gek verhaal.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Carboy54 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Ik ben al meerdere lege systemen tegen gekomen en dat zal mij dus niet verbazen. Vreemd is in ieder geval dat het element niet is ingeschakeld of het moet uit zijn gezet. Als de vloer te koud wordt <18 graden gaat deze mee helpen. Of lucht in de aanvoerleiding kom je ook tegen en dan pikt deze geen warmte op. Of de waterpomp staat vast of de inlaatcombinatie laat geen toevoer toe.
Een vulnippel zit er helemaal niet op, er zitten wel afgeknepen pijpjes die kan ik wel gebruiken voor het plaatsen van een schräderventiel maar voordat ik de boel openmaak wil ik wel weten dat het ooit weer goed komt.
R290 heb ik trouwens ook niet ook geen meterset voor e.d.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Gramser
Heb je inzichtelijk hoeveel W hij verbruikt tijdens een run, nu?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Rolfy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Dat had ik (en velen met mij hier denk ik) graag willen weten vôôdat ik er eentje liet plaatsen. Mijn installateur woont nou niet echt hier om de hoek, maar dat is mijn eigen schuld.

Is overigens helemaal géén kritiek op jou, ik snap dat je hier als installateur alleen maar achter kunt komen door ervaring op te doen met een fabrikant.

Ben in ieder geval blij dat ik dit nu dan weet ..
En je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je nu liever iets anders plaatst bij je klant.
Is dit niet iets dan in de OP hoort? Ik begrijp dat tweakers terughoudend is met man en paard noemen, maar dit zijn gewoon vrij nuchter feitelijke punten.

Op basis waarvan ik trouwens ook geen Auer gekocht zou hebben, en flinke spijt heb dat ik dat wel gedaan heb.

• koevlaas2
Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:26:
Heb je inzichtelijk hoeveel W hij verbruikt tijdens een run, nu?
Nee dat niet maar is denk ik niet zo relevant.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rolfy
Yucon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Is dit niet iets dan in de OP hoort? Ik begrijp dat tweakers terughoudend is met man en paard noemen, maar dit zijn gewoon vrij nuchter feitelijke punten.

Op basis waarvan ik trouwens ook geen Auer gekocht zou hebben, en flinke spijt heb dat ik dat wel gedaan heb.
Snap ik, maar zolang alles in orde is blijft het een mooie oplossing voor SWW. Ik vind het wel erg jammer, het mag eigenlijk gewoon niet gebeuren dat een fabrikant en importeur je als klant of installateur zo in de kou laat staan als er iets mis gaat. Tenminste, daar lijkt het nu wel op in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:41
Yucon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Misschien is het voor het juiste gevoel ook goed als in de OP een staatje komt wie hem per wanneer heeft, en of er al iets stuk is geweest na xx jaar/maand en of ie nu nog werkt ofzo. Anders baseer je je gevoel op die gevallen die al stuk zijn gegaan, zolang ie bij jou nog niet stuk is hoef je nog geen spijt te hebben toch?

Als niet zo veelzeggende kickoff: ik heb hem gekocht in november 2022 bij "een hier bekende" NL verkoper :) via zijn NL leverancier, door weer een andere NL installateur geïnstalleerd in april 2023 en tot nu toe werkt ie zonder problemen (knock on wood).

• Yucon

Yucon

*broem*

..

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 31-08-2023 17:49 . Reden: nevermind ook, update volgt nog als het helemaal afgerond is. ]

• koevlaas2
O vertel ?

• Rolfy
Hahaha en toen was het ineens niet meer zo 'members only' geloof ik :p

• Gramser
koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

Nee dat niet maar is denk ik niet zo relevant.
Nou ja, dat is volgens mij de manier waarop @Bart_Denon erachter kwam dat zijn compressor lekte. Hij kon steeds minder vermogen leveren en warm water maken duurde steeds langer, als ik me niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
Ja dat kun je natuurlijk wel vergeten, die cat gaat nu niet meer terug in de bag _O-

• koevlaas2
Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Nou ja, dat is volgens mij de manier waarop @Bart_Denon erachter kwam dat zijn compressor lekte. Hij kon steeds minder vermogen leveren en warm water maken duurde steeds langer, als ik me niet vergis.
Dit apparaat is van 2019 dus geen garantie meer, tenzij er 5 jaar op de compressor zit ?
Ik vermoed dat deze ook leeg is, hoe heeft Bart het opgelost dan ?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

Een vulnippel zit er helemaal niet op, er zitten wel afgeknepen pijpjes die kan ik wel gebruiken voor het plaatsen van een schräderventiel maar voordat ik de boel openmaak wil ik wel weten dat het ooit weer goed komt.
R290 heb ik trouwens ook niet ook geen meterset voor e.d.
Met jou vele installateurs. Daarom is het voor mij een no go zonder servicedienst of ruil systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@koevlaas2 zie ook Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

Mijn unit uit sept 2019 draait vooralsnog prima, wel met de ntc-inrush-fix voor een plakkend relais.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 31-08-2023 18:03 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Yucon

Yucon

*broem*

Rolfy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Ja dat kun je natuurlijk wel vergeten, die cat gaat nu niet meer terug in de bag _O-
:$

Nog een paar dagen geduld voor een update

Warmtepompboiler kapot, hoe omgaan met mogelijke ontbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
Proton_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:03:

Mijn unit uit sept 2019 draait vooralsnog prima, wel met de ntc-inrush-fix voor een plakkend relais.
Dacht ik ook aan! Geen fix voor het plakkend relais? Na plaatsing fix nooit meer last gehad.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:03:

Dank je wel Teacher !
Ik heb de benodigde spullen inmiddels geregeld en volgende week wil ik ermee aan de slag, moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:47
Melissaaap schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:46:
Hoe weet je dat de legionella runs goed worden uitgevoerd?

De afgelopen weken draait de Auer ieder dag van 10 uur sochtends tot 12uur, en soms zoals vandaag pakt draait hij opeens door tot 2 uur smiddags (Ta 24,5C vvw). Maar op het display staat nooit 60C of iets wat erop duidt dat hij legionella run loopt. Standaard temp staat op 55 ingesteld, dus het risico is niet erg hoog, maar we douchen ‘m ook niet leeg op een dag (2 personen 200L vat). Hoe checken jullie dit?

En trouwens, is deze condensvorming normaal of moet ik hier wel wat aan doen? Had het nog niet eerder gespot, misschien omdat hij vandaag 4 uur staat te draaien.
[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde en weet ook niet wat of het 'normaal' is. Volgende week even bellen of zijn er mensen die hier duidelijkheid over kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Volgens mij is dat condens niets om je zorgen over te maken.

En een legionellarun herken ik aan het feit dat zo’n run 1,5 -2x zo lang duurt als een normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11-2024
Dit leek mij een mooi apparaat om deels van het gas af te gaan en zonnepanelen overschot (~1000 kWh / jaar) in te stoppen (en 's zomers misschien minimaal te kunnen koelen met VVW). Wij, 2-persoons huishouden in 100m2 rijtjeshuis, verbruiken zo'n 80-100 m3 gas aan SWW; we hebben al een Quooker. We betalen nu 1,40 euro / m3 en 0,40 euro / kWh. Deze WPB + installatie is, gok ik, zo'n 2000 euro bij elkaar na subsidie. Stel dat we 50% van de tijd de WPB op de zon kunnen laten draaien, levert het ons zo'n 80 euro per jaar op. Da's toch een te lange terugverdientijd...

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@viking het is interessant als laatste puzzelstukje om gasloos te gaan: dat scheelt ~200/jaar aan vastrecht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zie niet in waarom je hem maar 50 % van de tijd op de zon kan laten draaien..? Hij verbruikt maar iets van 350W en je kunt hem zo programmeren dat hij overdag zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Gramser schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:56:
Ik zie niet in waarom je hem maar 50 % van de tijd op de zon kan laten draaien..? Hij verbruikt maar iets van 350W en je kunt hem zo programmeren dat hij overdag zijn werk doet.
Ja is ook zo, maar dan nog: stel dat dat zo is, bespaar je 140 euro aan gas per jaar. Waardoor de terugverdientijd ruim boven de 10 jaar komt. Tenzij de gasprijzen natuurlijk weer gaan stijgen. Maar niemand heeft een glazen bol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Neem het duurste gascontract dat je kunt vinden voor zo lang mogelijke tijd en stap dan over. Dan gaat je terugverdientijd pas hard omlaag.

Flauw natuurlijk. Je grootste winst zit in het vervallen van het vastrecht, als dit de laatste stap is naar gasloos. Daarnaast is er ook iets voor te zeggen om dit gewoon te doen als je het geld hebt. Blindstaren op terugverdientijden heeft ook zo zijn beperkingen, want dan gebeurt er in veel gevallen niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Haha, true true. Maar vraag me af of het dan niet beter is om door te sparen voor een all electric warmtepomp. Niet dat dat een goede teruglevertijd heeft, maar die heeft alle voordelen van de wpb met daarnaast verwarming. Of kan ik dan misschien omdat ik een WPB heb toe met een significant kleinere warmtepomp? (Ter info: 80m3 vloer / muur / plafondverwarming, ~400m3 gas / jaar). Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah! De WPB is niet het sluitstuk bij jou, lees ik nu pas goed. Met een verbruik van zo weinig is er al gauw geen goede case te maken… maar dan is dat misschien wel het beste, ook je verwarmingsbron meteen aanpakken. Een warmtepomp die meteen je SWW maakt, en je kunt van het gas af. Ik heb beide, zowel WP als de Auer, en ik maak dus SWW met alleen de Auer. De WP is puur voor verwarmen. Zo blijft de WP ook bij het maken van SWW gewoon altijd de vloer verwarmen.

Als je het geld hebt, en je wil van het gas af, zeg ik: pak het meteen goed aan met full electric. Kun je het geld beter gebruiken, voel je niet schuldig. Bij andere huishoudens is meer te halen, zo te lezen…

• t.oswald
viking schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:40:
Dit leek mij een mooi apparaat om deels van het gas af te gaan en zonnepanelen overschot (~1000 kWh / jaar) in te stoppen (en 's zomers misschien minimaal te kunnen koelen met VVW). Wij, 2-persoons huishouden in 100m2 rijtjeshuis, verbruiken zo'n 80-100 m3 gas aan SWW; we hebben al een Quooker. We betalen nu 1,40 euro / m3 en 0,40 euro / kWh. Deze WPB + installatie is, gok ik, zo'n 2000 euro bij elkaar na subsidie. Stel dat we 50% van de tijd de WPB op de zon kunnen laten draaien, levert het ons zo'n 80 euro per jaar op. Da's toch een te lange terugverdientijd...

Of zie ik iets over het hoofd?
Ik vind het altijd zo opvallend dat met Wp en WPB terugverdientijd genoemd wordt. Als je de gas CV vervangt hoor je dat niet.
Het koel effect is overigens verwaarloosbaar. De watertemperatuur in de vloer daalt tijdens het bedrijf wellicht met 1 graad maar daar zie je al snel niets meer van.
Mensen die overstappen van gas CV naar full electric Wp moeten het probleem van SWW oplossen. Een WPB is één van de oplossingen, meestal wordt dan de lucht/water gekozen. De water/water is een niche product voor situaties waarin lucht/water lastig is aan te leggen. Of zoals hier bij nogal wat vroege forumleden de subsidie die ooit gebaseerd was op een water/water warmtepomp. De Auer Eau werd daardoor gratis. Heb hem zelfs laten installeren en toch nog 470 euro over gehouden. Dit heeft overigens maar een jaar geduurd en toen is er bij het ministerie helaas iemand wakker geworden.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Gramser
Ach, de belangrijkste reden om voor w/w te kiezen was in mijn geval gewoon dat het een paar gaten door de gevel boren scheelde. En dat kwam aan de buitenkant beter uit. En het was een tikkie goedkoper. Ik vind het ook wel een mooie oplossing :)

Oh en helemaal eens met "terugverdientijd". Hou nou eens op.

[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 07-09-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
Klopt, ik mag mezef niet blind staren op terugverdientijden. Hoewel het wel hetgeen is dat veel mensen over de streep trekt. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen dit alleen doet om moeder aarde bij te staan.
Oh en helemaal eens met "terugverdientijd". Hou nou eens op.
Daar mag ook iets vriendelijker op gewezen worden, vind ik. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
viking schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:11:
Klopt, ik mag mezef niet blind staren op terugverdientijden. Hoewel het wel hetgeen is dat veel mensen over de streep trekt. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen dit alleen doet om moeder aarde bij te staan.

[...]

Daar mag ook iets vriendelijker op gewezen worden, vind ik. 😉
Dat kwam denk ik iets te snel van gedachten via toetsenbord op het scherm. Normaliter niet mijn stijl, excuses. Ik kan me overigens levendig voorstellen dat tvt een overweging is hoor. Ieders financiën en keuzes zijn anders.

• Daniel851
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo allemaal,

Een vraagje over warmtepompboilers dat is geheel nieuw voor mij, welk merk adviseren jullie.

Wij hebben 2 offertes van 2 verschillende installatie bedrijven gevraagd

1 adviseert het merk: Auer Edel omdat die een compleet RVS tank heeft.

De ander adviseert: ATAG Nuos

Wat adviseren jullie, en waarom?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
Daniel

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Daniel851 heb je deze vraag ook in een Atag topic gesteld? Er zullen maar weinig mensen over beide merken wat zinnigs kunnen zeggen en een onderbouwde vergelijking geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Daniel851 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:01:
Hallo allemaal,

Een vraagje over warmtepompboilers dat is geheel nieuw voor mij, welk merk adviseren jullie.

Wij hebben 2 offertes van 2 verschillende installatie bedrijven gevraagd

1 adviseert het merk: Auer Edel omdat die een compleet RVS tank heeft.

De ander adviseert: ATAG Nuos

Wat adviseren jullie, en waarom?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
Daniel
Je bent hier op het forum van de Auer Edel Eau. Die haalt warmte uit de vloer i.p.v. de lucht. Een niche product, ik denk dat je hier eens moet kijken Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
Ik realiseer me zojuist dat bij ons de condens afvoer helemaal niet is aangesloten, zelfs geen slang erop. Nu staat er wel een lekbak onder de boiler en het is me nog nooit opgevallen dat er water in lag, maar vroeg me even af, Hoe is dit bij jullie geregeld en gaat dit bij mij mogelijk voor problemen zorgen?

Edit:
Verder doet hij het nu een jaar zonder problemen (klop-klop), ik schat tot nog toe misschien 5 dagen dat hij electrisch heeft bij geschakeld ivm te lage aanvoertemperatuur (geen vvw) en dan start hij ook nog eens netjes weer de compressor op als de Ta weer in orde is. Homewizard geeft me inmiddels netjes een seintje als hij electrisch bijgeschakelt.

Setpoint 55gr met 270l, nog niet 1x met koude of lauwe douche te maken gehad. Dus misschien kan ik nog wat gaan zakken.
Scheelt een paar graadjes kouder echt significant op het verbruik en stilstand verlies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1MTfztJ37mqOHelOdF5OblRJ4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbMlj5S7uKG6afblbTb6r2Yg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door scarfoot op 27-09-2023 22:18 ]

• Gramser
De condensafvoer is dan ook bedoeld voor de Edel Air 😉

Maar hoe laat jij HomeWizard een seintje geven? Dat vind ik ook wel interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:00:
De condensafvoer is dan ook bedoeld voor de Edel Air 😉

Maar hoe laat jij HomeWizard een seintje geven? Dat vind ik ook wel interessant!
Ik heb gewoon een hw dongle van 3 tientjes op het stopcontact zitten. Als je de betaalde versie van de hw app hebt (99c p mnd) kan je sinds kort meldingen laten versturen als het verbruik boven een bepaald vermogen komt. Helaas zijn de stapjes nog iets te groot, (minimaal 50 Watt) dus 350 of 400W dus kan nog niet exact onderscheid maken tussen gewone run en legionella run. Maar ik krijg inmiddels al wel netjes een push berichtje als de boiler klaar is met zijn run. (Als WPB Daalt onder de 10W voor 5 minuten: "Boilerrun is klaar") kind kan de was doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb die betaalde versie ook - dus kan ik ook zo doen, mijn Auer zit ook op een Energy Socket. Dank, eens ff kijken hoe dat werkt!

Ik maar zoeken onder de "energy saver taken"... staat-ie onder "notificaties":+

Maar gelukt, dank!

[ Voor 28% gewijzigd door Gramser op 28-09-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Wuursj

want worst is al bezet

Zo na een paar jaar in de opslag eindelijk deze week de Auer aangesloten. Als de hoofd-WP draait doet ie het perfect *O* maar als ie niet draait doet ie niets en gaat ie in error: interne pomp lijkt stuk -O-

De voeding geeft wel prik en de parralel aangesloten ventilator draait dan ook gewoon wel. Ik heb het pompje al eens uit elkaar gehaald maar dat geeft geen verbetering. Garantie heb ik niet meer dus maar op zoek naar een nieuwe pomp?

Via het Auer onderdeel nummer kom ik een best pittige prijs van een kleine 300 tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/01OEk5M.png

Terwijl soortgelijk pompje met een net ander typenummer in de USA slechts een fractie lijkt te kosten (al komt daar weer een pittige verzendkosten en leveringstijd bij kijken)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tRVL9ym.png

Auer gebruikt PY-11NDCCA met iets andere specs dan die USA pomp hier boven maar zie ik nergens te koop.

Iemand nog een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 24-10-2023 10:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb al meegemaakt dat niet de pomp, maar de aansluiting op die pomp een beetje brak zat. Heb je al eens naar het kabeltje en stekkertje gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Gramser schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:05:
Ik heb al meegemaakt dat niet de pomp, maar de aansluiting op die pomp een beetje brak zat. Heb je al eens naar het kabeltje en stekkertje gekeken?
Eerst dacht ik aan een voedings of aansturing probleem omdat de ventilator het ook niet deed. Dus alle verbdingen nalopen. toen deed die ventilator het wel en meet ik ook 24v aan de ingang van de pomp.
Pomp heb ik ook aan een losse voeding gehangen en geprutst aan de kabels en stekker. Gene sjoege :F

Ik vermoed dat ie vast zat na jarenlange stilstand en bij aanzetten is doorgebrand door het vastzitten oid?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Das wel goed balen dan zeg. Bij mij trad het probleem op nadat ik 'm 8 dagen in vakantiemodus had laten staan. Dacht ook eerst aan een vastgelopen pomp, maar nu vermoed ik dat het stekkertje gewoon niet goed zat.

Dat gezegd hebbende, die pomp van Auer is wel flippend duur. Slaat eigenlijk nergens op in relatie tot de kosten van het hele vat. Misschien toch die Amazon-pomp proberen? Want zo heb je er ook maar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Wat bedoel je precies met “als de Wp draait”? Bij mijn Panasonic draait de pomp ook als de Wp niet verwarmt in stand-by modus met ongeveer 9,7 l/min. Alleen als ik de Wp helemaal uitzet met een relais moet de Auer het op het op het pompje alleen doen met 4,22 l/min. Dat uitzetten moet ik dus expliciet doen via de externe regeling, als besparing op stand-by van 35W naar 9W. Standaard blijft de pomp altijd draaien.
Met doorgebrande motortjes kunnen de vrijwilligers van een repair café vaak nog wel iets.

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 24-10-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bij mij werkt het ook zo als bij @Wuursj: de compressor blijft z'n werk doen als er voldoende flow is, of die nu uit de pomp van de WP komt, of uit het kleine pompje van de Auer.

Als dat pompje kapot is, en de WP draait niet, detecteert de WP geen flow en denkt dat er een probleem is met de verdamper. Dan gaat hij over op elektrisch verwarmen.

Maar je zou dus zomaar een kapot pompje kunnen hebben, waar je niet achter komt zolang de warmtepomp verwarmt.... mijn probleem tradt op in de zomer, toen de WP niet actief was. Het was dus snel opgemerkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Gramser op 24-10-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Zou het soms kunnen zijn dat als de wp uit staat het pompje van de Auer zoveel weerstand heeft dat hij het uiteindelijk begeeft? Bij ons is een extra externe pomp geplaatst in het circuit mede om ervoor te zorgen dat er flow blijft. Deze staat altijd aan (zou evt kunnen koppelen aan de Auer via HW dongle) en verbruikt ook slechts 9W

NB:
Werkt overigens allemaal nog steeds (#klopklop) dikke prima zonder vloerverwarming. De keren dat het backup element bijsprong omdat de wp nog niet aan stond en de temperatuur te laag werd (<18gr) kan ik nog steeds op 1 hand tellen. Overigens komt er dan geen foutmelding en na een klein half uurtje springt de pomp weer netjes aan

[ Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 24-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat lijkt me vreemd, want in de zomer zou hij gewoon zonder actief gevoede vvw ook moeten kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:26:
Dat lijkt me vreemd, want in de zomer zou hij gewoon zonder actief gevoede vvw ook moeten kunnen werken.
Zou kunnen hoor, just thinking out loud.
Bij ons is de situatie sowieso anders omdat we geen vvw hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ah dan snap ik jouw situatie ook beter. Hier -met vvw- hoefde het element nog nooit aan te springen, hij doet alles op de compressor (ik heb antilegionella op 60 graden staan, daarboven is sowieso element nodig). Met uitzondering van dat weekje dat de pomp het niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

t.oswald schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:35:
Wat bedoel je precies met “als de Wp draait”? Bij mijn Panasonic draait de pomp ook als de Wp niet verwarmt in stand-by modus met ongeveer 9,7 l/min.
Hier stopt de circulatiepomp van de wp volledig als de wp stopt met draaien.
Gramser schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:02:
zat.

Dat gezegd hebbende, die pomp van Auer is wel flippend duur. Slaat eigenlijk nergens op in relatie tot de kosten van het hele vat. Misschien toch die Amazon-pomp proberen? Want zo heb je er ook maar weinig aan.
Nee inderdaad erg aan de prijs. Die goedkope pomp gaat niet werken denk ik, 283 volt DC. AC was nog wel gegaan maar DC wordt lastig.
Gramser schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:44:

Als dat pompje kapot is, en de WP draait niet, detecteert de WP geen flow en denkt dat er een probleem is met de verdamper. Dan gaat hij over op elektrisch verwarmen.
Ja inderdaad zoiets. De circulatiepomp in mijn wp gaat uit zodra de wp uit gaat. En die wp draait nu maar (te) kort. In de winter wellicht geen probleem :)
Auer detecteert niet dat er geen flow is maar dat de verdamper te koud wordt en gaat ietwat vertraagt in storing. Als ik het goed begrijp houdt hij dan de boel met electrisch element warm tot 42 graden.

Ik zit ook te denken aan een andere manier van flow genereren: circulatie pomp van de wp laten draaien als me dat lukt qua aansturen. Of een (goedkopere) extra circulatie pomp monteren. Met de 24v die de auer geeft an pomp en fan is van alles aan te sturen, met knutsel gehalte. Die kleine pomp van de auer is wel lekker zuinig.

Alleen gek/ jammer dat die Panasonic pomp nergens anders te vinden is in 24v ;( toch geen onbekend merk.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 24-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Excuus, dat bedoel ik ook: omdat er geen flow is, wordt de verdamper te koud. Dat gebrek aan flow merkte ik eerst niet omdat dat pompje zo stil is. In de aansturingsmodule van de WP kon ik echter wel de flow aflezen, die zit tenslotte op hetzelfde circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Toch zou je, als het de pomp is, verwachten dat bij @Wuursj het backup element aan zou gaan ipv foutcode of vergis ik me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

scarfoot schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:49:
Toch zou je, als het de pomp is, verwachten dat bij @Wuursj het backup element aan zou gaan ipv foutcode of vergis ik me?
Beide gebeurt: foutcode, knipperend scherm en het element houdt de boel op (lagere) temp. Het heeft iig nog geen invloed op de WAF gehad O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat gebeurde bij mij inderdaad ook - de foutcode en het knipperend scherm. Ik heb niet kunnen constateren (maar ook niet op gelet) of het element de boel op een lagere temperatuur hield. Met douchen merkte ik in ieder geval niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2023
Nog iemand die kan troubleshooten over storing van de Auer? We zijn vorige week van vakantie gekomen. Dag voordat we aankwamen de verwarming aan laten zetten zodat de vvw niet een te lage Ta voor Auer. In principe ging dat allemaal top.

Nu gaf hij maandag voor het eerst storing op te lage verdampingstemp. Leek wel snel weer terug te zijn gegaan naar compressor, geen merkwaardige stroomgebruik gemeten.

Vandaag kwam ik thuis en had hij weer dezelfde storing, maar dit keer wel 4,5 uur op de back up gedraaid 😮‍💨😮‍💨. We hebben nog een cv-ketel, wel gewoon vraag gehad gedurende de dag en Ta vvw op de Auer staat op 21C. Ik denk dat het mogelijk toch nog wat te laag is? De vvw pomp draait gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Melissaaap Je kunt in het servicemenu de verdampertemperatuur in de gaten houden en met een IR thermometer checken of de retour kouder is dan de aanvoer, maar niet te veel kouder.
Daaruit sluit je uit of er voldoende debiet is, of de temperatuur voldoende hoog is en of de interne sensor iets zinnigs doorgeeft.

Pompje defect, filter verstopt, brakke connector etc zijn dan de volgende stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerto87
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-12-2024
Goedemorgen, ik heb deze warmtepompboiler al een tijdje op het oog en ben van plan deze eventueel aan te sluiten op het ventilatiesysteem in huis. Ik ben daarom benieuwd wat de nominale luchtstroom is (m3/uur), bij afzuigen in huis. Kan iemand mij hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@gerto87 , je zit in het verkeerde topic ;) deze gaat over de EAU versie (water-water) en die heeft geen luchtstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@gerto87 Welkom op Tweakers!
In Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 kan je meer info vinden over het koppelen van warmtepompboilers aan mechanische ventilatie. In dit topic heeft de boiler geen ventilator en hebben we daar geen verstand van :)
Tip: laat bij het stellen van een vraag even weten wat je al gevonden had, dat werkt motiverend. Ik vermoed dat je het antwoord op je vraag in de installatiehandleiding kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerto87
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-12-2024
Oke dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Vaillant verkoopt ook water/water booster warmtepompboilers, ik vermoed een rebrand van de Auer, net als de aroStor units die erg bekende specs hebben.
https://www.vaillant.nl/c...pomp-fluostor-107264.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBxzlqGkZns1HjoZ3qaeDz4YGOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKtDWui6kUNVaQ96RdjmJS5O.png?f=fotoalbum_large
Misschien wel even leuk plaatje van dit jaar met onze 150liter Auer Edel Eau.
Voorjaar nog zitten stoeien met de koppeling van de vloerverwarmingspomp waardoor die soms op z'n element draaide.
Jaarverbruik tot nu 459 kWh.
52.800 liter douchewater.
312 dagen.
=
Per dag
170 liter douchewater a 40 graden
1,47kWh
Wij zijn met z'n 2en en douchen beide elke dag, vriendin af en toe 2x per dag.

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-04 09:18
Na iets meer dan drie jaar is het definitief over en sluiten voor mijn 200L Auer Edel Eau. Vanuit een onbereikbare plek is R290 gelekt en daardoor ook niet meer bij te vullen. Het concept van de Eau is prachtig, maar kwalitatief is het helaas onder de maat.

Ter vervanging heb ik nu een 270L Atlantic v4 gekocht en hopelijk heb ik daar langer plezier van. Succes met jullie Auers en ik wens jullie mooie COP’s toe! ;w

• Gramser
Barkart schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:31:
Na iets meer dan drie jaar is het definitief over en sluiten voor mijn 200L Auer Edel Eau. Vanuit een onbereikbare plek is R290 gelekt en daardoor ook niet meer bij te vullen. Het concept van de Eau is prachtig, maar kwalitatief is het helaas onder de maat.

Ter vervanging heb ik nu een 270L Atlantic v4 gekocht en hopelijk heb ik daar langer plezier van. Succes met jullie Auers en ik wens jullie mooie COP’s toe! ;w
Ontzettend balen… hoe merkte je dat hij aan het lekken was?

• scarfoot
Barkart schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:31:

Jeetje wat vervelend, Is de vervangende Atlantic boiler ook een water/water WPB of ventilatie WPB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barkart
Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:34:
[...]

Ontzettend balen… hoe merkte je dat hij aan het lekken was?
De opwarmtijd liep normaliter van 09:30 uur tot ergens tussen 12:00 en 15:00 uur. Toen ik hem om 18:00 uur nog hoorde draaien kon ik zien dat de watertemperatuur op 38 graden bleef steken en heb een monteur moeten laten komen om eea door te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barkart
scarfoot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:41:
[...]

Jeetje wat vervelend, Is de vervangende Atlantic boiler ook een water/water WPB of ventilatie WPB?
De Atlantic werkt idd op lucht en ik moet zeggen dat het wasgoed lekker snel droog is :)
Maar zonder afvoer van koude lucht naar buiten zakt de temperatuur ook snel. Prima voor in de zomer en komende week maar een doorvoer naar buiten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:04
Ivm met een verbouwing thuis niet meer verder kunnen gaan met mijn Edel Eau die staat te wachten op gelast te worden.
Uit achterdocht ook even t kapje los gehaald waar t verwarmingselement zit. Hier zie ik dat er ook al een vorm van corrosie door lekkage is geweest.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik er reparaties nog ga doorzetten...
Weet iemand zo de kosten van een nieuw verwarmingselement en waar verkrijgbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As4UBRWBzATNhKPqVUm2g5FR4Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dowUDl2IV4Ntc12p7WgkOjRC.jpg?f=fotoalbum_large

Afwegingen:
- warmwater aansluiting rvs laten lassen bij een specialist (zit in de buurt dus is redelijk te doen)
- nieuw verwarmingselement.
- heeft + 6mnd stilgestaan dus 24V pompje vast? Ook vervangen??

Ik heb een nu een Edel Air aangesloten staan die COP=1 verwarmd.
Koudemiddel systeem is leeg door lek of compressor is overleden.
Afweging 2:
- diagnose stellen en bij leeg systeem deze repareren en afscheid nemen van de Eau.
- helemaal afscheid nemen van beide boilers (verkopen in onderdelen?) En opzoek naar wat anders.

Vind het toch zonde van t hele circuit wat ik heb aangelegd voor het water/water systeem.
Enige andere optie is een Nibe WPB water/water = schreeuwend duur... :(
Wil eigenlijk geen lucht/water WPB....

[ Voor 14% gewijzigd door Bart_Denon op 23-01-2024 09:35 ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Welke Nibe is dat dan, die water/water? Ik ben eigenlijk nog geen andere tegen gekomen dan de Auer...

En weer een Auer is geen optie denk ik. Aangezien ik er ook een heb (die het nog gewoon doet, klopt af...) bereid ik me ook vast voor op mogelijke alternatieven. Ik ben juist wel erg gecharmeerd van het water/water-principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Gramser dat is deze Nibe MT-MB21 LINK
Ik denk dat je hiermee wel even wat meer kwaliteit in huis haalt. Maar ook beetje een niche, omdat de meeste toch kiezen voor een L/W WPB of verwarming van van SWW via de WP buitenunit.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Thanks @Bart_Denon - kan nooit kwaad om de alternatieven vast klaar te hebben.

Voor de aanschafkosten zou je bijna gaan overwegen om alsnog COP1 te gaan... Simpel, tijdsgestuurd, en zeker in de zomer goed met je eigen zonnepanelen af te vangen. Vloeken in de duurzame-energie-kerk, I know...

Maar ja, eigenlijk héb je die nu.

Edit: prijs gevonden, bijna €3400,- voor dat ding 8)7 .

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 23-01-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ja @Gramser (spijker op zn kop) dat is eigenlijk precies de manier van verwarmen de afgelopen 6 maanden en het valt me eigenlijk niet eens tegen. Qua kosten en eventuele tvt is die 3400 euro natuurlijk fiscaal gezien niet aantrekkelijk.
Nu kwam ik op 100 kWh na aftrek saldering goed uit. En als ik t vat in de zomer precies het element laat draaien binnen die uren (evt met pv contact) dan ben ik nog wel even gered.
Ik ga t allemaal nog eens overdenken. Misschien uit hobby toch kijken of ik die Eau nog aan de praat ga krijgen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn kapotte pomp oplossen was nog niet zo gemakkelijk. De Panasonic blijft schier onvindbaar op het grote internet.

- Panasonic Nederland wijst naar panasonic industries
- Panasonic industries geeft geen reactie
- importeur auer draait het standaard 'wij doen geen zaken met particulieren' plaatje af
- een dealer zou er achter aan gaan maar laat ook niks meer horen
- mensen het een kapotte Auer houden het pompje liever zelf :)

Gelukkig geen haast want zolang het winter is, doet ie het ook op de circulatie pomp van de hoofd wp.

Dus nu maar een goedkoop 24v zonneboiler pompje gevonden die voldoet aan de specs. Gebruikt wel iets meer stroom maar met 20w nog binnen de max 1,5A van de Auer voeding. Ben benieuwd of deze de beloofde 20.000 uur gaat volhouden maar vooralsnog heeft ie het al beter gedaan dan de originele :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/c0VNkhLGBaLjhNgUn0jWTSm6.jpg
(Links ligt nog de oude pomp)

De boel moest wel non-destructief gemonteerd worden want hoop toch nog eens de echte pomp ergens te vinden.
Met een extra t stukje voor de ontluchter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FlIHRXwwEMnMC1BVS3rPmzv7.jpg
De sensor moet ik nog wel beter mee inpakken. Nu trekt de Auer de vloer zo naar 12 graden als de verwarming uit staat :o

Kosten: 22 euro incl fitting koppelingen ipv >300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

-

[ Voor 100% gewijzigd door Wuursj op 23-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Wuursj als ik het zo lees heeft @Bart_Denon nog wel een werkende pomp voor je :+

Wat een gedoe hee met die dingen, de vindingrijkheid ook van sommigen is lovenswaardig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Oja: nu nog meer rendement. Ik heb een nieuwe wasmachine met hotfill gekozen en direct aan de Auer gehangen. Volgens de Miele app kosten de wasbeurtjes nu nog maar 0,4 kwh :) (met daarnaast natuurlijk ook nog het verbruik van de Auer en indirect ook meer verwarming). Vooral in de zomer wel lekker, je huis koelen door een wasje te draaien :p
Komt wel goed met 3 kinderen (en nog wasbare luiers voor de jongste).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Die Edel Eau is toch wel met recht een waardig tweakers apparaat. Wel in alle gevallen omdat de kwaliteit toch wel te wensen over laat.
- relais dat blijft plakken na inschakeling pompje
- slecht gesoldeerde koppelingen in het koudemiddel systeem (zichtbaar en ook onzichtbaar onder de mantel)
- pompje staat snel vast na enige tijd niet in gebruik
- slechte solderingen uitgang warm/koud water
- printplaat problemen...

In mijn ogen problemen die ontstaan door keuze in het productieproces waarbij kwaliteitscontrole niet goed genoeg is.
Anders hadden deze problemen allang bij de later geproduceerde modellen opgelost kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bart_Denon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:16:
Die Edel Eau is toch wel met recht een waardig tweakers apparaat. Wel in alle gevallen omdat de kwaliteit toch wel te wensen over laat.
- slecht gesoldeerde koppelingen in het koudemiddel systeem (zichtbaar en ook onzichtbaar onder de mantel)

In mijn ogen problemen die ontstaan door keuze in het productieproces waarbij kwaliteitscontrole niet goed genoeg is.
Anders hadden deze problemen allang bij de later geproduceerde modellen opgelost kunnen zijn.
Dat vastslaande pompje had ik dus inderdaad. Hoewel dat bij mij waarschijnlijk een brak stekkerverbindinkje was. Gefixt met een tie-wrap... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Voeg daar nog de toch wel beperkte software aan toe. Welke tweaker gaat de printplaat vervangen door een arduino? :)

Dat ie na een koude verdamper for ever ever in fout modus (COP=1) blijft hangen als je er zelf niet op de knop drukt, vind ik wel kwalijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Wuursj op 23-01-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor mij een reden om er na 3 mnd heel snel mee te stoppen. Voor de overige Franse klonen met R290 geldt helaas hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:51

Heb dit topic de afgelopen dagen doorgescand, en dit viel mij ook op. Jammer, want de Edel 150 Eau is een van de weinige SWW-vaten die past in mijn krappe technische ruimte in appartement (53 cm doorsnee vs 54 vs ruimte). Maar de kwaliteitsproblemen weerhouden me eigenlijk om de stap te maken en nog even af te wachten of er meer fabrikanten dergelijke oplossingen op de markt gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
In dit geval lijkt het me dat het aanbod de vraag bepaalt. En aangezien het aanbod hierin beperkt is zal de vraag dat ook blijven, is mijn verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Wij hebben nu ook 1,5 jaar ervaring met de Auer. Goed ding, niet veel klachten.
Zomers is de warmtepomp uit en haalt de boiler de warmte uit de vloer. Maar in de winter...het voelt toch een beetje gek om de warmtepomp harder te laten draaien voor de 'auer'.

In eerste instantie had ik het op een timer tussen 00:00 en 09:00 uur staan. Dit is het gunstigst mbt dynamische tarieven, maar voor de warmtepomp vervelend, vanwege de koudere buitentemperaturen in de nacht dan overdag en de 'auer' die ineens mee gaat doen.

Om het geheel iets zuiniger te maken, heb ik de aftakking naar de 'auer' op automatisch inregeling geinstalleerd met een kogelkraan en deze jongen
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Beiden met dezelfde tijdschema...kogelkraan gaat open 15 minuten voor en na dat pompje 'auer' aanspringt of stopt. Op deze manier heb ik controle over de retour van de extra lange lus tbv de 'auer' die 22 mm is en helemaal tot de vlizo gaat en weer terug. Wat in mijn ogen onnodig is om 24/7 open te staan.

In de winter is onze vlizo ca. 12 graden en is het al een drukke tijd voor de warmtepomp. En om het een wat minder te belasten, denk ik erover om de 'auer' het water te laten verwarmen tot bv. 30/35 graden ipv 60 nu. En dan er een voorverwarmer te plaatsen. Resultaat meer water, langer douchen en alles kan rustig lopen in de koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat klinkt als aardig wat investeren voor pak 'm beet 1-2 kWh extra op een dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tony71 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:49:
Wij hebben nu ook 1,5 jaar ervaring met de Auer. Goed ding, niet veel klachten.
Zomers is de warmtepomp uit en haalt de boiler de warmte uit de vloer. Maar in de winter...het voelt toch een beetje gek om de warmtepomp harder te laten draaien voor de 'auer'.

In eerste instantie had ik het op een timer tussen 00:00 en 09:00 uur staan. Dit is het gunstigst mbt dynamische tarieven, maar voor de warmtepomp vervelend, vanwege de koudere buitentemperaturen in de nacht dan overdag en de 'auer' die ineens mee gaat doen.

Om het geheel iets zuiniger te maken, heb ik de aftakking naar de 'auer' op automatisch inregeling geinstalleerd met een kogelkraan en deze jongen
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Beiden met dezelfde tijdschema...kogelkraan gaat open 15 minuten voor en na dat pompje 'auer' aanspringt of stopt. Op deze manier heb ik controle over de retour van de extra lange lus tbv de 'auer' die 22 mm is en helemaal tot de vlizo gaat en weer terug. Wat in mijn ogen onnodig is om 24/7 open te staan.

In de winter is onze vlizo ca. 12 graden en is het al een drukke tijd voor de warmtepomp. En om het een wat minder te belasten, denk ik erover om de 'auer' het water te laten verwarmen tot bv. 30/35 graden ipv 60 nu. En dan er een voorverwarmer te plaatsen. Resultaat meer water, langer douchen en alles kan rustig lopen in de koude dagen.
Geeft een dergelijk kort circuit niet veel gependel? Wat is de waterinhoud van dit geregelde circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Carboy54 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Geeft een dergelijk kort circuit niet veel gependel? Wat is de waterinhoud van dit geregelde circuit?
Oh sorry voor mijn onduidelijkheid. De lus tbv de boiler zit uiteraard wel op de retour van de warmtepomp. Geen gependel.

De lus van 12 meter 22 mm dient enkel voor de 'auer' en hoeft niet altijd open te staan, enkel bij draaien van pompje en dus sluit ik deze met kogelkraan en dat apparaatje van amazon waarop je via de telefoon een timer kunt instellen. Die natuurlijk gelijk staat met de timer van de 'auer'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Tony71 ...maar hoe denk je dat het zuiniger wordt? Uiteindelijk moet de grote warmtepomp toch de bronwarmte compenseren, en juist als ze tegelijk draaien heb je de meeste synergie (de circulatiepompen helpen elkaar en een hoger Ta=hogere WPB COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Proton_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:49:
@Tony71 ...maar hoe denk je dat het zuiniger wordt? Uiteindelijk moet de grote warmtepomp toch de bronwarmte compenseren, en juist als ze tegelijk draaien heb je de meeste synergie (de circulatiepompen helpen elkaar en een hoger Ta=hogere WPB COP).
De boiler zit bij mij op de retour van de warmtepomp met een lus. Echter deze lus staat altijd open. Ook als de boiler niet draait. Als de boiler niet draait, zet ik deze lus dicht.

De lus staat open als boiler loopt en dicht als boiler niet loopt.

Waarom altijd open laten staan en de retour extra laten afkoelen via die lus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik ga er van uit dat de boiler binnen de geïsoleerde en verwarmte schil staat, dan is minder drukval beter, alles wat je dicht zet geeft meer drukval, en meer afgifte ook: alleen buiten de schil leidingen isoleren.
Waarom complexiteit toevoegen als je er geen winst mee behaalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als die lus door een onverwarmde ruimte loopt: is isoleren van die leiding dan niet net zo doeltreffend en passief met minder kans op storing?

Als die lus door verwarmde ruimte loopt: meer afgifte is alleen maar beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Proton_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:17:
Ik ga er van uit dat de boiler binnen de geïsoleerde en verwarmte schil staat, dan is minder drukval beter, alles wat je dicht zet geeft meer drukval, en meer afgifte ook: alleen buiten de schil leidingen isoleren.
Waarom complexiteit toevoegen als je er geen winst mee behaalt...
Is er sprake van drukval als je bij het begin van de aftakking (lees de lus) het dicht zet? Dat wil ik natuurlijk voorkomen.

De aftakking van 12 meter moet 6 meter omhoog naar de koude vlizo, waar de boiler staat. De lus gaat dan weer naar beneden en komt bij de hoofdretour van 40 mm om richting warmtepomp te gaan.

De kleinere leiding van 22 tov hoofdleiding 40 mm en de afstand + hoogte die het moet afleggen is toch meer weerstand dan wanneer het afgesloten is voor een bepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Tony71
Voordat ik nog meer aannames ga doen; je gebruikt de standaard aftakunit met terugslagklep, of hebt er zelf eentje gemaakt met 40mm spul?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROJKhoVHoWYgMTOP48th0If2fqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/edX573U44tnod7g2472GZnoC.webp?f=user_large
En die aftakunit zit op een handige plek zodat, als de boiler niet draait, er geen onnodige meters gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Proton_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:08:
@Tony71
Voordat ik nog meer aannames ga doen; je gebruikt de standaard aftakunit met terugslagklep, of hebt er zelf eentje gemaakt met 40mm spul?
[Afbeelding]
En die aftakunit zit op een handige plek zodat, als de boiler niet draait, er geen onnodige meters gemaakt worden?
Ik gebruik nu de standaard aftakking. Omdat deze op de koude vlizo is bevestigd en altijd openstaat maakt de retour onnodig veel meters en koelt deze af.

Nu we beneden alles opnieuw gaan aanleggen, omdat buffervat en extra pomp verdwijnen, willen we dit stukje ook aanpakken. Twee T stukken met verloop en een keerklep beneden aansluiten + kogelkraan op timer op de aanvoer van retour naar boiler.

De kogelkraan is een idee om de aftakking af te sluiten, omdat de lengte en lus gelijk blijft en naar de vlizo gaat en terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Tony71 op 01-02-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met dit water-water alternatief?

- ecodesign ED 180 RF | Return Flow
https://www.1ecodesign.co...aermepumpe-ed-100-180-rf/
https://www.heiz24.de/Eco...etourpomp-ED-180-RF-NIEUW

installatiehandleiding

- varme Varme-VT180WW
https://varme.nl/wp-conte...tasheet-VARME-VT180WW.pdf

Beide geproduceerd door vesttherm in Denemarken: https://vesttherm.dk/products/vt180c-166l/?lang=en

[ Voor 16% gewijzigd door Tele op 02-02-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nog iemand tips voor het vervangen van de anode?

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste