Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
t.oswald schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:40:
Nog iemand tips voor het vervangen van de anode?
Kun je je vraag toelichten?
Wil je de anode vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Heeft hij die wel? Met een RVS vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Kun je je vraag toelichten?
Wil je de anode vervangen?
Ja,100 liter vat

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Helder.
Dacht dat je de anode vervangen wou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:11:
Helder.
Dacht dat je de anode vervangen wou
?? Ja, vervangen anode. Daarom mijn vraag.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Snap het nog niet.
Een Edel Auer en anode vervangen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:35:
Snap het nog niet.
Misschien wordt het element bedoeld…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Dat zou kunnen.
Een anode zit er niet in.
Rvs tank

Sorry ik zit fout bemerk ik nu.
De kleinere modellen hebben wel een geëmailleerd vat.
Dat wist ik niet. Ging uit van het model dat ik destijds had. Gekocht omdat hier nu net geen anode in zat.
Maar dit toestel is ter ziele gegaan en inmiddels vervangen

[ Voor 71% gewijzigd door montebaldo55 op 21-02-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Wuursj

want worst is al bezet

montebaldo55 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:35:
Snap het nog niet.
De kleintjes (100l en 80l) hebben een emaille vat en geen rvs vat. En die hebben dus wel een anode.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Excuses.
Zit dus fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Wuursj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:50:
[...]

De kleintjes (100l en 80l) hebben een emaille vat en geen rvs vat. En die hebben dus wel een anode.
Ik ben ook benieuwd of iemand al ervaring heeft met het verwisselen van de anode van de Auer Edel eau?

Ik heb de nieuwe anodes klaar liggen. Maar zie er tegenop om ze te vervangen (2 boilers). Boilers staan inmiddels al 4 jaar in gebruik zonder anode te vervangen.

Vraag me dus af hoe snel de anodes verslijten. Lastig om zelf na te gaan aangezien de vaten dan leeg gemaakt moeten worden en van hun plek af gehaald moeten worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Chris499 op 21-02-2024 23:25 ]

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:20:
[...]

Ik ben ook benieuwd of iemand al ervaring heeft met het verwisselen van de anode van de Auer Edel eau?

Ik heb de nieuwe anodes klaar liggen. Maar zie er tegenop om ze te vervangen (2 boilers). Boilers staan inmiddels al 4 jaar in gebruik zonder anode te vervangen.

Vraag me dus af hoe snel de anodes verslijten. Lastig om zelf na te gaan aangezien de vaten dan leeg gemaakt moeten worden en van hun plek af gehaald moeten worden.
Idem. En vraag over het leeg laten lopen via de Duco inlaatcombinatie, ben de handleiding kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Idem. En vraag over het leeg laten lopen via de Duco inlaatcombinatie, ben de handleiding kwijt.
Heb je geen aparte leegloop?

Via inlaatcombinatie kan ook, doormiddel van de kunststof kap handmatig te verdraaien. Volgens mij gaat dat wel heel langzaam en kost daardoor veel tijd, voornamelijk bij grote boilers. Hier is de handleiding terug te vinden:

https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Ik heb die van mij ooit via de inlaatcombinatie leeg laten lopen, maar dat moet je niet willen hoor, tenzij t niet anders kan.
Wat een gedoe, je bent echt wel wat uurtjes zoet bij een 200L vat.
T gaat tergend langzaam, helemaal de laatste 50/60 liter.
Tipje: doe bijvoorbeeld een wasmachine slang op de warmwater zijde. Je kan dan door in die slang te blazen overdruk creëren in t vat zodat je die laatste liters er ook een beetje redelijk uit krijgt.
Wel na hard blazen je vinger op t gat houden om de overdruk erop te houden.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Misschien dat een luchtbedpomp beter vol te houden is :)
Dat levert een halve bar ofzo, daar gaat niets van stuk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
Tony71 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:
[...]

De boiler zit bij mij op de retour van de warmtepomp met een lus. Echter deze lus staat altijd open. Ook als de boiler niet draait. Als de boiler niet draait, zet ik deze lus dicht.

De lus staat open als boiler loopt en dicht als boiler niet loopt.

Waarom altijd open laten staan en de retour extra laten afkoelen via die lus.
Maar hoeveel gaat er dan doorheen als de Auer uitstaat? 12 meter dunnere leiding met nog een stilstaande pomp erin versus 10 cm bredere leiding? Ik kan het niet berekenen, maar gok dat dit door het cv water als bypass wordt gezien waardoor er maar een fractie de afslag naar de Auer neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Even over die keerkleppen in de cv leiding tbv de auer. Is het niet beter om ipv keerklep er een kogelkraan tussen te stoppen en deze te bedienen via de app/wifi/bluetooth. De volgende link heeft zelfs een timer. Zodat deze op dezelfde tijd ingesteld kan worden als de auer. EEn kogelkraan met volle doorlaat heeft geen weerstand en keerklep veel. Als de pomp draait heb je geen keerklep nodig. Enkel als de pomp niet draait!

https://www.amazon.nl/Blu...2&pd_rd_i=B07SBVDYGR&th=1

..

[ Voor 4% gewijzigd door Tony71 op 06-03-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Hier weer een update(tje) van mijn project: doet ie het of doet ie het niet..

Knoopje doorgehakt en een behoorlijke dopsleutel 54 gekocht met een 3/4'' x 1/2" verloop. Element ging zonder zeuren los en had t vat eerder al goed leeg gekregen, omdat blijkbaar bij mij de koudwaterslang op de bodem van t vat ligt (mazzel?).

De bevindingen tot nu toe:

Het element:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwZOBT6zn0KU5R9dsTqLkvma_s8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DekQSapcF71BqrMUsxR29SG2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrM5nymWAEa6vG9Q3_adBqnkZmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFsc2p0V6yGbdfPVtXZ1eilJ.jpg?f=fotoalbum_tile

En binnen in t vat ligt er over de hele bodem een vieze drap, wat lijkt op een soort vliegroest...(Blijkbaar sediment)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNE0Coty_qhNv25gRYpwwn5JdrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L6z5ihPvXU0T1MKfyjRmWZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr8My5mKlphmnTOabJPrWuk0CZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEsXqVyjAajx5KzF20yoDASz.jpg?f=fotoalbum_large

Dopsleutel 54 met verloop :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM_MHhUWyUgSyunGrmyeXLOKog0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEdbh1wFOTPIw1xMfrD3fl0I.jpg?f=fotoalbum_large

Het element, moet dus sowieso vervangen worden, dat is zo klaar als een klontje.
Het lassen van de warmwater aansluiting is dan de volgende stap en als dat kan en gelukt is dan de tank doorspoelen (ik denk maar buiten met de tuinslang oid)
Daarna alles weer monteren en kijken of we alles weer kunnen assembleren.

Oja mocht iemand de dop 54 willen gebruiken, PM me even dan kan je hem altijd bij me ophalen.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Afzetting is denk ik eerder kalk in combinatie met ijzer, dat komt mee met je drinkwater. Is niks mis mee.
Vliegroest zou je moeten zien op de gehele wand, dit is meer sediment wat onderin blijft zitten.

[ Voor 39% gewijzigd door beestemans op 26-03-2024 14:57 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEESSE
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 18:49
Dag, ik heb de Auer Edel 150l nu enkele maanden draaien.

Hij hangt op een zoldertje boven de keuken aan de (buiten)muur met de bijgeleverde beugels.
vanaf het begin maakt ie ter plekke dus naast de boiler weinig geluid maar door het hele huis hoor ik zwaar resonantie gebrom (alsof een oude vrachtwagen met stationaire motor voor de deur staat).
Niet overal in huis maar op de ene plek best wel hard en 2 meter verderop niets! Helaas horen we het ook als we in bed liggen. Bloed iritant!

Wat ik heb gedaan om het gebrom kwijt te komen:
  • 
  • Ik heb de tijdschakeling zo gezet dat hij 's nachts niet meer werkt. Helpt wel maar ik heb ook al tweemaal lauw water gehad de volgende ochtend.
  • Bij de motor bleken enkele van de koperen leidingen tegen het stalen omhulsel van de printplaat aan te trillen. Die heb ik iets weggebogen. Scheelde iets.
  • Ik heb de muurbeugels zo aangepast dat de hele boiler op 4 trillingsdempers hangt. Het gebrom blijft maar is in de woning van plek verschoven.
  • Aanvullend heb ik een beugel aan de muur bevestigd waarop de bodem van de boiler met rubbers rust. Geen verschil.
  • Als laatste heb ik de beugel weer verwijderd en de boiler deels ook op de houten vloer laten rusten, met rubbers ertussen. (de boiler is te zwaar om volledig op de houten balken te zetten)
Dit alles levert nog steeds onvoldoende resultaat op. 8)7

Ik kan me er niet aan onttrekken dat het probleem ontstaat bij de drie voetjes van de compressor.
De silentblocs onder de voetjes zijn zo gruwelijk vast aangetrokken dat het erop lijkt dat de ijzeren voetjes gewoon contact maken met de bodem waarop ze gemonteerd zitten.

nu lees ik in een van de posts op 25 april 2023 21:41 het volgende:
Ja die splitpennen zitten aan de drie voetjes van de compressor. Splitpennen eruit schuiven en grijze doppen eraf en klaar.
Het lijkt mij eigenlijk wel logisch dat die splitpennen met dopjes daar zitten om (na transport) verwijderd te worden, waarom anders met splitpennen die je er zo makkelijk uit kunt trekken?

graag jullie mening of dit inderdaad straffeloos kan, bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexed
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09 19:52
Hi Deesse,

Wij hebben dit gedaan. Nu een aantal maanden en lijkt geen problemen op te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Die moeten er inderdaad af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEESSE
dank jullie, maar dat staat niet in de handleiding. Dat is toch vreemd.
Hebben jullie dat ergens gehoord of gelezen ofzo of is het proefondervindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Bart_Denon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:17:
Hier weer een update(tje) van mijn project: doet ie het of doet ie het niet..

Knoopje doorgehakt en een behoorlijke dopsleutel 54 gekocht met een 3/4'' x 1/2" verloop. Element ging zonder zeuren los en had t vat eerder al goed leeg gekregen, omdat blijkbaar bij mij de koudwaterslang op de bodem van t vat ligt (mazzel?).

De bevindingen tot nu toe:

Het element:
[Afbeelding][Afbeelding]

En binnen in t vat ligt er over de hele bodem een vieze drap, wat lijkt op een soort vliegroest...(Blijkbaar sediment)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dopsleutel 54 met verloop :)
[Afbeelding]

Het element, moet dus sowieso vervangen worden, dat is zo klaar als een klontje.
Het lassen van de warmwater aansluiting is dan de volgende stap en als dat kan en gelukt is dan de tank doorspoelen (ik denk maar buiten met de tuinslang oid)
Daarna alles weer monteren en kijken of we alles weer kunnen assembleren.

Oja mocht iemand de dop 54 willen gebruiken, PM me even dan kan je hem altijd bij me ophalen.
Interessante informatie. Het sediment kan inderdaad geen kwaad. Dat is biologisch afbreekbaar. Dat zit ook in de drinkwater distributieleidingen en kan er uit worden gespoeld door snelheid in de leiding te creëeren (spuien).

Je geeft aan dat het element vies is. Op zich geen probleem lijkt mij. Waarom moet je het vervangen? Heb je deze veel gebruik of nauwelijks? Heb je daarnaast de versie met een RVS vat en anode, of die zonder? Ik ben vooral benieuwd hoe de anode er na 5 jaar aan toe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Chris499
Het element ziet er behoorlijk verkalkt uit, zie foto's en is ook doorgeslagen en heeft gelekt via het buisje waar de (lange)thermostaat in zit.
Ik ga hier geen risico lopen, t element is iets van 75 euro.. o.a. hier LINK
Al hoop ik wel dat dat de dezelfde is. Als iemand een andere betere webshop weet dan hou ik me aanbevolen.

Heb t element in 2022 aaneengesloten veel gebruikt omdat ik toen de warmtepomp aan het installeren was. Wellicht dat dat de levensduur iets verkort heeft...?
Ja, ik heb de 200L versie dus volledig RVS vat en dus geen anode.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart_Denon op 30-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
DEESSE schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:26:
Dag, ik heb de Auer Edel 150l nu enkele maanden draaien.

Hij hangt op een zoldertje boven de keuken aan de (buiten)muur met de bijgeleverde beugels.
vanaf het begin maakt ie ter plekke dus naast de boiler weinig geluid maar door het hele huis hoor ik zwaar resonantie gebrom (alsof een oude vrachtwagen met stationaire motor voor de deur staat).
Niet overal in huis maar op de ene plek best wel hard en 2 meter verderop niets! Helaas horen we het ook als we in bed liggen. Bloed iritant!

Wat ik heb gedaan om het gebrom kwijt te komen:
  • 
  • Ik heb de tijdschakeling zo gezet dat hij 's nachts niet meer werkt. Helpt wel maar ik heb ook al tweemaal lauw water gehad de volgende ochtend.
  • Bij de motor bleken enkele van de koperen leidingen tegen het stalen omhulsel van de printplaat aan te trillen. Die heb ik iets weggebogen. Scheelde iets.
  • Ik heb de muurbeugels zo aangepast dat de hele boiler op 4 trillingsdempers hangt. Het gebrom blijft maar is in de woning van plek verschoven.
  • Aanvullend heb ik een beugel aan de muur bevestigd waarop de bodem van de boiler met rubbers rust. Geen verschil.
  • Als laatste heb ik de beugel weer verwijderd en de boiler deels ook op de houten vloer laten rusten, met rubbers ertussen. (de boiler is te zwaar om volledig op de houten balken te zetten)
Dit alles levert nog steeds onvoldoende resultaat op. 8)7

Ik kan me er niet aan onttrekken dat het probleem ontstaat bij de drie voetjes van de compressor.
De silentblocs onder de voetjes zijn zo gruwelijk vast aangetrokken dat het erop lijkt dat de ijzeren voetjes gewoon contact maken met de bodem waarop ze gemonteerd zitten.

nu lees ik in een van de posts op 25 april 2023 21:41 het volgende:

[...]

Het lijkt mij eigenlijk wel logisch dat die splitpennen met dopjes daar zitten om (na transport) verwijderd te worden, waarom anders met splitpennen die je er zo makkelijk uit kunt trekken?

graag jullie mening of dit inderdaad straffeloos kan, bij voorbaat dank.
Splitpennen verwijderen staat indd niet in de handleiding, maar de meeste hier halen er goede resultaten mee mbt geluidsreductie.

Hoe zit je vat aangesloten op de koud -en warm waterleiding? Met flexibele rvs slangen of met vaste (koperen) leidingen? In het laatste geval worden de trillingen doorgeven in de leidingen met irritante resonanties als gevolg...
Maak anders even wat foto's van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEESSE
dank,
Warm- en koudwater leidingen zitten met flexibele leidingen aangesloten.
De aan en afvoer voor de warmtepompboiler zitten op vaste 15mm leidingen op het afleidingsstuk in de retour van het buffervat naar de warmtepomp. (omdat ik een open vloerverwarmingssysteem heb waarbij door de thermostaatknop met name in de zomer mogelijk slechts weinig retourwater beschikbaar is).
Deze leidingen zijn beide ongeveer 2,5 m lang en zijn volledig geisoleert met buisisolatie.
Via deze leidingen worden naar mijn bescheiden mening geen trillingen doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Die 15mm vaste leidingen kunnen best resoneren. Daar kan het helpen om een kort stuk flexibel te maken en/of op te hangen in rubberen beugels. Als jij je hand erop legt of luistert met een schroevendraaier op de leiding als de warmtepomp aanstaat, voel of hoor je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEESSE
Die vaste leidingen trillen niet en maken ook geen geluid. Ze zitten ook niet echt vast maar zijn op flexibele aansluitleidingen onder de kap van de warmtepompboiler aangesloten.
Ze hangen overigens ook vrij zonder muurbevestigingbeugels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DEESSE
Ik heb de splitpennen en plastic doppen verwijderd.
Het scheelt enorm veel in de resonantietrillingen in de woning!!
iedereen bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DEESSE
Update:
afgelopen week heb ik nieuwe goede kwaliteit trillingsdempers gekocht en de ophanging van de boiler verder verbeterd. Hij hangt nu aan de muurbeugels op 4 onder 30 graden geplaatste dempers en daar heb ik aan toegevoegd 2 dempers die op een voet op de vloer staan. Het gewicht van de boiler staat nu voor pakweg de helft op de vloer en de andere helft aan de muur. Zo voorkom ik de vloer alle gewicht moet opvangen (hetgeen voor dit vliezo-vloertje mijn probleem was).

Alle trillingen zijn nu echt verdwenen!

terzijde, ik heb ook de tip opgevolgd om de tijd +8 uur aan te passen zodat in het vervolg de backup element voor de anti legionella-run op zonnestroom loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
8 uur, om het instellen van de tijd nog wat ingewikkelder te maken? Ik vond 12 uur verzetten al hoogst verwarrend omdat die rare interface de dag vanaf 00:00 tot 24:00 vol wil maken :+

Oh, en je weet dat het op zich voldoende is om de anti-legionellarun te doen met de 60 graden die de compressor kan maken? Op die manier springt het element nooit aan, als je hem op de eco-stand hebt staan. Ik doe dat met mijn 270l vat, een 200l vat zal zelfs nog sneller ververst zijn. Maar naar meer dan 60 graden verwarmen kan natuurlijk persoonlijke voorkeur zijn.

Over een dag of 10 heb ik de Auer een jaar. Ik steven nu af op een jaarverbruik van zo'n 450kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Gramser schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:27:
8 uur, om het instellen van de tijd nog wat ingewikkelder te maken? Ik vond 12 uur verzetten al hoogst verwarrend omdat die rare interface de dag vanaf 00:00 tot 24:00 vol wil maken :+

Oh, en je weet dat het op zich voldoende is om de anti-legionellarun te doen met de 60 graden die de compressor kan maken? Op die manier springt het element nooit aan, als je hem op de eco-stand hebt staan. Ik doe dat met mijn 270l vat, een 200l vat zal zelfs nog sneller ververst zijn. Maar naar meer dan 60 graden verwarmen kan natuurlijk persoonlijke voorkeur zijn.

Over een dag of 10 heb ik de Auer een jaar. Ik steven nu af op een jaarverbruik van zo'n 450kWh.
Volgens mij gaat het 150l model tot 55 graden op de compressor. Vraag me niet waarom...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
hesselbeertje schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:58:
[...]

Volgens mij gaat het 150l model tot 55 graden op de compressor. Vraag me niet waarom...
Misschien vanwege de hoeveelheid R290 in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zat ff te flippen vanmorgen. Het was al 09:00 geweest, maar de Auer deed niks. Maar ook geen foutmelding. Geen legionellarun gister, waardoor er een hogere temperatuur in het vat zat. Ik was al bang voor gedoe...

... maar dat viel mee, want het ding heeft gewoon geen zomertijdinstelling waardoor alles een uur later gebeurt.

Zucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart_Denon
Hoi allemaal,

Hier weer even een update van mijn lopende Edel Eau project;

Eindelijk(!) heb ik de aansluiting laten lassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiP8XfFv6Oe1t8na5zWj3Va_LlU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK0rKgm6xaw5Fy0wIXfk7Eao.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am04AYUnIpkn6mr01dNpZdgJNRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ukVGF9vSvG4jGA8Es0ILrE4.jpg?f=fotoalbum_tile

Het vat is van 'laagwaardiger' RVS begreep ik van de lasser. Ze hebben eerst geprobeerd met koper maar dat hield niet, dus toch volledig met RVS gelast.
Tijdens lassen en hitte toevoeging is de plastic slang die in de pijp zat gesneuveld, dus die zit er niet meer in..
Ik vermoed dat dat geen kwaad kan..

Verder heb ik eindelijk ook een passend 1200W element kunnen krijgen.
Hij is qua afmeting iets korter maar verder wel passend. Hier zit ook een anode op vastgeschroefd.
Heeft t nut om die erop te laten denken jullie of liever eraf?
Iemand ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEikklSnoliZ3ZXaK85tRMsm_aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9vYf5zvTVKHqIk0k83qEH91.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ethLnDHoPIK6bfT8tdlP_bR7Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5hxK2DcHHFc0mBUIrMuEspe.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik t vat gespoeld buiten boven de put en is er wat van het sediment weg en vies gesmolten plastic wat erin lag...

Dus nu langzamerhand de opbouw.....

Inmiddels ook al een vervangende 24V circulatiepomp binnen mocht de originele het niet meer doen...
Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Anode kan geen kwaad. Twee anodes is niet nodig, dus als je vat er al één heeft kan je die apart leggen om later erin te doen wanneer de andere versleten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Bart_Denon schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:48:
Hoi allemaal,

Hier weer even een update van mijn lopende Edel Eau project;

Eindelijk(!) heb ik de aansluiting laten lassen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Het vat is van 'laagwaardiger' RVS begreep ik van de lasser. Ze hebben eerst geprobeerd met koper maar dat hield niet, dus toch volledig met RVS gelast.
Tijdens lassen en hitte toevoeging is de plastic slang die in de pijp zat gesneuveld, dus die zit er niet meer in..
Ik vermoed dat dat geen kwaad kan..

Verder heb ik eindelijk ook een passend 1200W element kunnen krijgen.
Hij is qua afmeting iets korter maar verder wel passend. Hier zit ook een anode op vastgeschroefd.
Heeft t nut om die erop te laten denken jullie of liever eraf?
Iemand ervaring mee?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder heb ik t vat gespoeld buiten boven de put en is er wat van het sediment weg en vies gesmolten plastic wat erin lag...

Dus nu langzamerhand de opbouw.....

Inmiddels ook al een vervangende 24V circulatiepomp binnen mocht de originele het niet meer doen...
Wordt vervolgd!
Bedankt voor deze informatie.

Ik ga over 2 weken de anode staven van mij 2x 150L boilers vervangen. Hiervoor dienen de vaten eerst leeg gemaakt te worden. Daarna van zijn plek om de anodes vanuit de onderkant te vervangen.

Zijn er nog zaken die vergelijkbaar zijn met het 200L vat waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld schroeven die lastig los gaan, of extra materialen die kapot kunnen gaan die ik alvast kan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
beestemans schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:11:
Anode kan geen kwaad. Twee anodes is niet nodig, dus als je vat er al één heeft kan je die apart leggen om later erin te doen wanneer de andere versleten is
Er zit standaard geen Anode in de 200L en 270L RVS vaten. Dus vroeg me af of het zin heeft ja/nee.
Mijn gevoel zegt deze weg te laten, omdat het affabriek ook niet toegepast was..
Als t geen kwaad kan en eventueel rest corrosie toch kan aantrekken misschien ook wel een idee om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Bart_Denon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Er zit standaard geen Anode in de 200L en 270L RVS vaten. Dus vroeg me af of het zin heeft ja/nee.
Mijn gevoel zegt deze weg te laten, omdat het affabriek ook niet toegepast was..
Als t geen kwaad kan en eventueel rest corrosie toch kan aantrekken misschien ook wel een idee om het te doen.
Ik zou de anode er persoonlijk wel in doen. In het bijzonder omdat het laagwaardiger RVS betreft. Ook RVS roest door andere factoren van buitenaf en tasten het oppervlak van RVS aan.

Wel rekening mee houden om 1 keer in de paar jaar de anode te controleren op de staat er van.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 04-05-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
Bart_Denon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:05:
[...]

In dit geval is het bijzonder dat er geen inzit. Ik zou hem plaatsen, blijft het vat alleen maar beter van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Ik had weer een Cold Evap. Error, gisteren. Nu had ik die al eens eerder gehad en die werd veroorzaakt door een niet werkende circulatiepomp (die van de Auer zelf). Dus kap eraf, de boel nog eens nakijken, en inderdaad, geen flow door het systeem. Vorige keer leek het aan de aansluiting op de circulatiepomp te liggen, want een beetje frotten en hij deed het weer, maar dat was nu niet het geval.

Dus, maar eens de aansluitingen op de printplaat (of hoe dat ding ook heet) bekeken: daar was één ader niet goed ingeplugd, en bleek los te hangen. Zo ook -en dat viel me nu pas op- die van het ventilatortje, die heeft nooit gewerkt. Ik dacht dat dat ding alleen bij een bepaalde temperatuur inschakelde ofzo, en dat dat bij mij blijkbaar niet gebeurde. Niet dus, gewoon iemand die z'n werk niet heeft gedaan: kabeltjes goed inpluggen.

Ik heb alles weer teruggeplugd, en hij doet het weer. Wel een Frans geval zeg... beetje brak is het wel. Was wel blij dat het elektrisch schema in de handleiding staat zodat ik kon bepalen waar wat ingeplugd hoort te zijn.

Hij doet het weer. Voor nu...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart_Denon
Die van mij na ongeveer 10 maanden stilstaan, vandaag weer in gebruik genomen.
Hij is weer op temperatuur, de compressor werkt, zelfs het opvoerpompje doet het perfect. (Hier had ik al een back-up voor gekocht voor t geval dat..)
Na een hele avond draaien, temp bereikt en geen lekkages kunnen ontdekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_y99zye4xcQpXmzc1d7SO3g-I8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Er3PV1v0gzK53rscw9iRk35D.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu even bedenken hoe ik dat gapende gat weer mooi dicht krijg.
Ik denk maar gewoon met PUR weer dichtmaken. Iemand nog ideeën?
Zo open laten maar niet ivm warmteverlies..

Voor nu missie geslaagd en kunnen hopelijk weer ff vooruit nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
“Right to repair”… maar dan moet je het wel zelf doen. Goed gedaan @Bart_Denon !

Ik denk dat PUR idd het makkelijkst is in dit geval. Zat ook even glaswol te denken maar dan moet je nog best moeilijk gaan doen met tape enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Bart_Denon Qua glaswol: je zou eventueel een Leitz-mapje kunnen gebruiken. Dat op maat knippen, glaswol erachter, en langs de randen netjes aftapen. Dat scheelt wel gedoe mocht het weer eens gaan lekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Pur kan je in of op een vuilniszak spuiten, dan vormt het wel naar het gat maar plakt het niet aan de boiler.
Van tevoren de zak van binnen wat bevochtigen anders hardt het heel langzaam uit.

Bonuspunten voor het (weer) repareren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja het blijft toch een beetje hanessen die aparaten. Hier van de week het bekende plakkende relais na een half jaar dus maar snel zo'n NTC er tussen gezet . Ik vraag me af hoeveel mensen dit ding hebben zonder weet hier van.

Het is dat ik momenteel geen plek heb maar dit klinkt wel erg aanlokkelijk om een berg reserve onderdelen te hebben..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qtw6dhi.png

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 17-05-2024 09:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
@Bart_Denon beetje keukenfolie er achter plakken en inderdaad dichtpurren. Goed laten uitharden om daarna bij te snijden wat uitsteekt. En als jezelf er echter aan stoort kan je nog extra isolatie over het hele vat plakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wuursj schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:30:
Ja het blijft toch een beetje hanessen die aparaten. Hier van de week het bekende plakkende relais na een half jaar dus maar snel zo'n NTC er tussen gezet . Ik vraag me af hoeveel mensen dit ding hebben zonder weet hier van.

Het is dat ik momenteel geen plek heb maar dit klinkt wel erg aanlokkelijk om een berg reserve onderdelen te hebben..
[Afbeelding]
Wat is “het plakkende relais”? Iets specifiek voor de Auer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Gramser schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Wat is “het plakkende relais”? Iets specifiek voor de Auer?
Ja, het relais dat de pomp en de ventilator inschakelt, lijkt daar niet helemaal geschikt voor te zijn en brandt in waardoor ie kan blijven plakken waardoor de pomp en ventilator blijven lopen als de compressor uit is. Zie verderop in de topic, ook voor een (preventieve) fix :)

Bij de nieuwste versies schijnt dat verhopen te zijn met een extra relais.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 17-05-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mijne is nu een jaar oud - iets zegt me dat ik niet “de nieuwste” heb…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Gramser schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:53:
Mijne is nu een jaar oud - iets zegt me dat ik niet “de nieuwste” heb…
deze post uit eind 2021 laat eentje zien met het extra relais dus de jouwe zou het kunnen hebben:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PbmSmmj.png
Mijne heb ik in 2020 gekocht en had het niet maar was ook oude voorraad.
Maar het is snel te zien of je dat extra relais hebt en anders snel voor een paar euro zo'n NTC en wago klem halen. Relais los solderen is een pak meer werk... al zou dat bij jouw misschien nog garantiewerk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 17-05-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wuursj schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:03:
[...]

deze post uit eind 2021 laat eentje zien met het extra relais dus de jouwe zou het kunnen hebben:

[Afbeelding]
Mijne heb ik in 2020 gekocht en had het niet maar was ook oude voorraad.
Maar het is snel te zien of je dat extra relais hebt en anders snel voor een paar euro zo'n NTC en wago klem halen. Relais los solderen is een pak meer werk... al zou dat bij jouw misschien nog garantiewerk zijn.
Zat net even snel terug te zoeken en kwam er achter dat ik dat extra relais wel heb. Maar bij mij is het een oranje geval :+

En ik heb een foto, omdat ik anders op de tast moet checken of de aansluiting goed zat (er staat sindskort een kast naast waardoor ik er niet zo goed bij kan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwDWlo08hXlgjUFugx4DppFndwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxqGivAm6QMqhzsfIGWe7amq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Gramser op 17-05-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ik denk inmiddels dat ik toch wel kroon spant met meeste reparaties:
- relais vervangen op printplaat + toevoeging NTC
- brakke soldering koudemiddel circuit laten repareren incl. onderhoudsnippel en weer nieuw R290 koudemiddel
- warmwater uitgang opnieuw gelast incl. nieuw verwarmingselement

Voor mij nog steeds geen verlies maker omdat de WPB is aangekocht vanuit Polen en de subsidie toen nog de aankoopprijs oversteeg...
Blijft een leuk project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Dit is ook wel leuke trouwens, ff nieuwe printplaat of hooguit wat elektra componenten en vlammen maar.
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Zou m bijna kopen, hahah.
Heb nog een 200L Edel air staan trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
In 2019 heb ik 2 keer een Auer Edel eau 150L vat gekocht bij Warmtepomp-online.com. Helaas is deze website niet meer actief en komt mijn e-mail niet aan die ik naar ze stuur.

De vaten zijn van staal gemaakt en hebben een opoffering anode die periodiek vervangen dient te worden.

Afgelopen zaterdag heb ik de anode vervangen. Tot mijn verbazing was de anode nog in prima staat. Echter was het vat roestig van binnen wat absoluut niet de bedoeling kan zijn. Nadat de anode vervangen was heb ik het vat weer dicht gemaakt. Op het moment van vullen begon het vat aan de onderkant te lekken. Daarom is het vat onbruikbaar geworden en heb ik het vat opnieuw moeten laten leeg lopen en af moeten koppelen.

De volgende vragen heb ik aan de importeur en/ of leverancier:

1. Hoe kan het dat de anode niet is gaan roesten, maar het vat? Dit lijkt op een ontwerpfout.
2. Waarom komt er water uit de onderkant van het vat en hoe kan dit opgelost worden?

Heeft er iemand hier een idee hoe ik in contact kan komen met de importeur of de leverancier?

Foto opoffering anode
Foto roest in vat
Video roest in vat
Video lekkende boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Chris499

Tjeetje hey! Hier zijn toch geen woorden voor...

Wat ontzettend balen, met name de lekkende boiler, wat duidelijk ergens onder de mantel vandaan komt....
Aangezien de verkopende partij niet meer bestaat / failliet is kun je je volgens mij gewoon melden bij de importeur, in dit geval is dat ACR https://www.acr.nl/contact
Ik heb ze weleens gesproken en ondanks dat ik een grijs geĂŻmporteerde boiler heb, waren ze wel bereikbaar en wilde ze meedenken.
Op de 150L zit toch ook 5 jaar garantie op het vat? Zoja, zou ik dat meteen goed uitzoeken en meteen aansturen op volledige vervanging, dit kan echt niet de bedoeling zijn en je hebt het al meteen mooi in beeld gebracht want die foto's en video's liegen er niet om.
Succes met de afwikkeling!!

Ik heb hier momenteel een 200L lucht/water model staan die het heel goed doet op het element, mocht je back-up nodig hebben, DM me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Bart_Denon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:52:
Dit is ook wel leuke trouwens, ff nieuwe printplaat of hooguit wat elektra componenten en vlammen maar.
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ja die vond ik ook interessant, vooral omdat 200 liter op sommige dagen toch wat krap is, sinds de wasmachine ook aan de WP boiler hangt. Maar ik kom hem net niet kwijt qua hoogte onder de WTW unit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Bart_Denon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:55:
@Chris499

Tjeetje hey! Hier zijn toch geen woorden voor...

Wat ontzettend balen, met name de lekkende boiler, wat duidelijk ergens onder de mantel vandaan komt....
Aangezien de verkopende partij niet meer bestaat / failliet is kun je je volgens mij gewoon melden bij de importeur, in dit geval is dat ACR https://www.acr.nl/contact
Ik heb ze weleens gesproken en ondanks dat ik een grijs geĂŻmporteerde boiler heb, waren ze wel bereikbaar en wilde ze meedenken.
Op de 150L zit toch ook 5 jaar garantie op het vat? Zoja, zou ik dat meteen goed uitzoeken en meteen aansturen op volledige vervanging, dit kan echt niet de bedoeling zijn en je hebt het al meteen mooi in beeld gebracht want die foto's en video's liegen er niet om.
Succes met de afwikkeling!!

Ik heb hier momenteel een 200L lucht/water model staan die het heel goed doet op het element, mocht je back-up nodig hebben, DM me even.
Bedankt voor je reactie! Ik heb de importeur een e-mail verzonden en hou je op de hoogte.

@t.oswald : Als ik het goed begrepen had heb je ook plannen om de anode te vervangen. Ik raad je aan om daar voorlopig even mee te wachten tot er meer duidelijkheid is vanuit mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Chris499 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb de importeur een e-mail verzonden en hou je op de hoogte.

@t.oswald : Als ik het goed begrepen had heb je ook plannen om de anode te vervangen. Ik raad je aan om daar voorlopig even mee te wachten tot er meer duidelijkheid is vanuit mijn kant.
Ik heb een 100l, dus een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
t.oswald schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb een 100l, dus een ander verhaal.
Het 100L vat heeft toch ook staal en een anode? Behalve dat die iets kleiner is heeft hetzover ik weet dezelfde techniek. Ik kan me vergissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Chris499 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:48:
In 2019 heb ik 2 keer een Auer Edel eau 150L vat gekocht bij Warmtepomp-online.com. Helaas is deze website niet meer actief en komt mijn e-mail niet aan die ik naar ze stuur.

De vaten zijn van staal gemaakt en hebben een opoffering anode die periodiek vervangen dient te worden.

Afgelopen zaterdag heb ik de anode vervangen. Tot mijn verbazing was de anode nog in prima staat. Echter was het vat roestig van binnen wat absoluut niet de bedoeling kan zijn. Nadat de anode vervangen was heb ik het vat weer dicht gemaakt. Op het moment van vullen begon het vat aan de onderkant te lekken. Daarom is het vat onbruikbaar geworden en heb ik het vat opnieuw moeten laten leeg lopen en af moeten koppelen.

De volgende vragen heb ik aan de importeur en/ of leverancier:

1. Hoe kan het dat de anode niet is gaan roesten, maar het vat? Dit lijkt op een ontwerpfout.
2. Waarom komt er water uit de onderkant van het vat en hoe kan dit opgelost worden?

Heeft er iemand hier een idee hoe ik in contact kan komen met de importeur of de leverancier?

Foto opoffering anode
Foto roest in vat
Video roest in vat
Video lekkende boiler
Wat ik zo op de foto zie, is het geen roest vanuit het vat maar eerder ijzer wat meekomt met het drinkwater in combinatie met kalk. Dat is niet schadelijk voor het vat, al ziet het er vreemd uit. Qua lekkage zal je verder moeten zoeken, helaas... Is altijd erg jammer als er problemen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
beestemans schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Wat ik zo op de foto zie, is het geen roest vanuit het vat maar eerder ijzer wat meekomt met het drinkwater in combinatie met kalk. Dat is niet schadelijk voor het vat, al ziet het er vreemd uit. Qua lekkage zal je verder moeten zoeken, helaas... Is altijd erg jammer als er problemen zijn!
Gietijzeren drinkwaterleidingen kunnen 100 jaar mee gaan, al zijn ze dan van binnen wel gecementeerd. Het is voor mij op dit moment een vraag waarom het vat lek is. De lekkage lijkt niet vanuit de pakking te komen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thomasssso
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-08 21:03
Na contact met @montebaldo55 kom ik erachter dat het niet echt mogelijk is om de interne temperaturen makkelijk uit te lezen. Er is hier meer interesse voor op het forum, maar nog niet echt een oplossing.

Een mooie uitdaging voor een Tweaker om te kijken of we het kunnen hacken!

Bij deze een begin om de data uit te lezen van de Auer edel air. Begonnen met het bekijken van de PCB. De printplaat bevat een IC op de achterkant welke eruit ziet als de Microcontroller. Dit is een oude chip van Renesas (datasheet 2008), een R5F2123. De datasheet laat zien dat het genoeg capaciteit heeft om de warmtepomp te besturen. Daarnaast ook voorzien van een “I2C bus interface” of “clock synchronous serial IO interface” afhankelijk van de configuratie.

Op de printplaat valt daarnaast de ISCP interface meteen op. Hierop zoeken lijkt het erop dat deze echter allen gebruikt worden om de chip te programmeren. Staat voor “In-Circuit Serial Programming (ICSP)” maar dan net anders geschreven. (wellicht een obscure Franse vertaling)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxGCvbLYsWi9YQ66b8Xo-Lt8FhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IAel43Y1G95xzJyLbhYmH5a0.png?f=user_large
Het display is aangestuurd middels een bus en laat veel van de interne temperaturen zien. Dus die data moet op de een of andere manier hier heen. Laat ik daar maar mee beginnen. Lostrekken van die kabel en het display valt uit, blijkbaar dus voeding en data door deze 2 draden. Na het aansluiten van een oscilloscoop op deze bus zie je dat op de 16,6 volt regelmatig data door komt, hieronder een screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nKC7zSehb_NTIOl2_Q7qU5_SYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RcyaJat4jkK90eVjsV9ksDdS.png?f=user_large
Dit is zichtbaar doordat de voeding naar nul wordt getrokken. Niet heel hoog frequent, dus met een eenvoudige scope te analyseren. Het maakt niet uit of je het display bedient, de data blijft telkens met regelmatige intervallen door komen. Elke keer 29 bytes per keer, waarvan de eerste wellicht een startbyte kan zijn. Inzoomen op een van de bits helpt om te kijken naar de klokfrequentie. Dit komt op 4,8 khz uit, dat klinkt als een logisch kloksignaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSaV-e0RlycK_tH2xFGeo3OkMok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TzWo7pHpQ4Hg7JZtehbnz6hE.png?f=user_large
Nu nog op zoek naar wat voor codering het zou kunnen zijn. Iemand tips hoe ik er achter kan komen welke codering dit is? Ik ga de datasheet eens wat verder doorspitten om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10
Ik zat eens naar jouw verbruikcijfers te kijken en het valt me op dat ik dubbel zo hoog zit.

Ik heb 3x lucht lucht warmtepomp als verwarming en gebruik de auer als tapwater. Ik heb een 270l vat en hoe gebruik ik alles uit met 3 man (kind van 2.5). Ik heb hem wel op 60 graden. Staan.

Kun jij delen wat voor setup je hebt en hoeveel mensen er gebruik van maken? Ben wel benieuwd waar het verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Maartinho schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Ik zat eens naar jouw verbruikcijfers te kijken en het valt me op dat ik dubbel zo hoog zit.

Ik heb 3x lucht lucht warmtepomp als verwarming en gebruik de auer als tapwater. Ik heb een 270l vat en hoe gebruik ik alles uit met 3 man (kind van 2.5). Ik heb hem wel op 60 graden. Staan.

Kun jij delen wat voor setup je hebt en hoeveel mensen er gebruik van maken? Ben wel benieuwd waar het verschil in zit.
Mijn Atlantic mag gebruikmaken van de lucht uit de MV en heeft in de oude cv/mv pijp een uitwisseling van temperatuur. Om die reden zal de aanzuig temperatuur in de koude periode tussen de 6 en 8 graden boven de buiten temperatuur zijn.
De instelling verwarmen tot 50 graden 2 x per maand een legio run.

Er wordt geen gebruik gemaakt van het elektrisch element staat al sinds de installatie uit.

De boiler mag van 12:30 tot 22:00 uur verwarmen, na het douchen kan hij ook gebruik maken van de warme lucht uit de douche gedurende 45 minuten of tot de rv in de douche onder de 65% RV komt

Wij zijn met 2 personen en onze kleindochter van nu 4 jaar logeert elk weekend bij ons.

Voor het meten van het warmwater verbruik heb ik een watermeter in de aanvoer naar de boiler en meet ik het stroom verbruik met een Din-railmeter.

Als er erg veel zon is en de opbrengst gaat richting de 5500 watt dan schakel ik de elektrische boiler in om mijn hoofdzekering ( 25 Amp ) te beschermen.
Dit draagt natuurlijk ook bij aan de cijfers.

Hier de de aansluiting https://i.imgur.com/yiiQP1v.png

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribarias
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-08 16:48
Hallo.
In de kennisbank van ACR (importeur Intuis) zag ik "Trouble Shooting EDEL". Maar dat document was grijs en niet te downloaden. Weet iemand waar ik dit document kan vinden?
De installateur heeft bij de plaatsing van de EDEL100 air de bestaande dakdoorvoer van de CV gebruikt.
Nu loopt er regen- en dampwater via de luchtuitvoer op de interne ventilator. Kan dit een probleem veroorzaken in de toekomst?
Water dat via de luchtinvoer binnenkomt wordt via de condens afvoer afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurre
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-08 14:47
Beste techneuten,

Ik heb de auer air 270 liter. Na twee jaar begon deze te lekken. Oorzaak bleek dat de dempende ondervloer langzaam ingedrukt werd door de 300 kilo. Daardoor is deze ietsje pietsje heeel minimaal scheef is komen te staan. Het condenswater werd daardoor niet afgevoerd en komt dan in de ruimte te staan waar ook een print zit. (Lekker ontwerp). Dus pootje iets bijgesteld, stekker eruit en alles droog/schoongemaakt. Nu steek ik de stekker er weer in en knippert het ledje op de hoofdprint. Het display komt ook niet meer bij.

Iemand enig idee wat het knipperende rode ledje betekent? Of ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:37
Djurre schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:15:
Beste techneuten,

Ik heb de auer air 270 liter. Na twee jaar begon deze te lekken. Oorzaak bleek dat de dempende ondervloer langzaam ingedrukt werd door de 300 kilo. Daardoor is deze ietsje pietsje heeel minimaal scheef is komen te staan. Het condenswater werd daardoor niet afgevoerd en komt dan in de ruimte te staan waar ook een print zit. (Lekker ontwerp). Dus pootje iets bijgesteld, stekker eruit en alles droog/schoongemaakt. Nu steek ik de stekker er weer in en knippert het ledje op de hoofdprint. Het display komt ook niet meer bij.

Iemand enig idee wat het knipperende rode ledje betekent? Of ervaring hiermee?
Nou ik denk dat ik ook aan een nieuwe wpb Auer edel 200 ltr air mag,
Staat hier sinds juni 2022 dus ruim 2 jaar en 4 maanden
Sinds vorige week begint compressor meer herrie te maken, en dat niet alleen , ook de ventilator blijft na einde run doordraaien, en ook bij mij knippert het rode ledje.
Zijn waardeloze wpb van zowel Auer edel, valiant Aristor en Dimplex, zijn allemaal clonen van elkaar, m.a.w. zelfde bouw, menustructuur en gevuld met R290
Ga nog voor einde dit jaar over op de Atlantic V4 , daar hoor je nooit klachten over.
Garantie claimen zal wel een dingetje worden (2 jaar garantie)
Zijn er tweakers, die de Auer edel al 5 jaar of langer probleemloos hebben draaien
Wpb draait nog, maar zal wel kwestie van tijd zijn voor compressor de geest geeft.
Advies van mij koop geen wpb van bovenstaand merk
Liever een die niet draait,op Propaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dit zijn twee Air modellen, daar gaat het topic niet over. Wel goed om dat onderscheid te blijven maken - ook al heeft de Eau ook zo z'n vergelijkbare problemen.

Mijne draait nog geen twee jaar en daar heb ik zelf al twee keer iets moeten fixen. Dat ging om een paar losse draadjes, maar je moet ze maar vinden.

Hopelijk word ik de uitzondering op de regel, maar als hij de geest geeft, weet ik ook niet of ik er weer een wil. Hoewel ik wel gecharmeerd ben van het benutten van de vvw om SWW te maken. Daar is niet veel keuze in.

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 27-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzee
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-09 16:57
thomasssso schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:39:
Na contact met @montebaldo55 kom ik erachter dat het niet echt mogelijk is om de interne temperaturen makkelijk uit te lezen. Er is hier meer interesse voor op het forum, maar nog niet echt een oplossing.

Een mooie uitdaging voor een Tweaker om te kijken of we het kunnen hacken!
.....
Kijk dat is het echte tweaken. Ben je al wat verder gekomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thomasssso
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-08 21:03
Was even een link klusje. Maar helaas is het niet gelukt. Er zitten twee CPU's en een geheugenmodule. Hierin wordt alle data weg geschreven. Het is me gelukt om het signaal af te luisteren. Dus ik heb wel een beetje een idee wat er naar welke geheugenplek gaat. Het ontcijferen van de data heb ik opgegeven. Ding is echt heel oud en mega low level protocol. Snap niet dat ze dit nog produceren. Maarja het is wel effectief, dus niet ontevreden.

Tip: ga voor de makelijke oplossing, schuif een DS1820 erbij in de meetbuis van het vat. Hang er een ESP32 aan en dan via ESPhome uitlezen. Dat heb ik dan allemaal weer aan home assistant geknoopt. Energieprijzen erbij en dan Home assistant laten uitrekeken wanneer het goedkoop is om te verwarmen. Dan stuur je de ECO of de Power relais aan via die zonnepanelen aansluiting op de Auer Edel Air. Hieronder wat screenshots hoe het dan nu bij mij werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCF0e_7JxvnuGLFLUR9mNdPqHjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhdjQNa1FyFijCUiBAUIyTfR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqxtXyIIo0fIWp4O9EfyLH2F9EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxWX0uYN6Q6akzZrhzue5t3l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door thomasssso op 17-12-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:48
Ik ben me inmiddels ook aan het verdiepen in de Auer Edel Eau (270L). Ik wilde in eerste instantie een Air, toen was ik het uitzoekwerk beu (naast alle andere klussen die ik in onze aanstaande woning moet doen) en koos ik voor de Pomp T van DeWarmte (dus de volledige all electric oplossing), om vervolgens te concluderen dat ik zoveel leidingwerk zelf moet doen dat ik net zo goed zelf een warmtepompboiler kan installeren.

Al met al dus: De Auer Edel Eau. Zijn er mensen hier die bij een nieuwe keuze iets anders zouden kiezen?

Vervolgens: wat wordt er meegeleverd? Is dit alleen de aansluitmodule?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvZtHH4uci6LXJwyKYZKoJE3yqc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/swsGaqYEsE50hxeAoTYfnCoX.webp?f=user_large

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Vooralsnog niet, hoewel de berichten hier genoeg zijn om je wel af te schrikken. Als ik voor een lucht/water variant was gegaan, was de keuze wel veel groter geweest maar juist de besparing in kosten van een betonboorder was aantrekkelijk. Maar hij draait -met wat strubbelingen along the way- echt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
jevin20 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:59:
Ik ben me inmiddels ook aan het verdiepen in de Auer Edel Eau (270L). Ik wilde in eerste instantie een Air, toen was ik het uitzoekwerk beu (naast alle andere klussen die ik in onze aanstaande woning moet doen) en koos ik voor de Pomp T van DeWarmte (dus de volledige all electric oplossing), om vervolgens te concluderen dat ik zoveel leidingwerk zelf moet doen dat ik net zo goed zelf een warmtepompboiler kan installeren.

Al met al dus: De Auer Edel Eau. Zijn er mensen hier die bij een nieuwe keuze iets anders zouden kiezen?

Vervolgens: wat wordt er meegeleverd? Is dit alleen de aansluitmodule?
[Afbeelding]
Wat @Gramser zegt, bij mij draait ie nu ruim 1,5 jaar probleemloos (april 2 jaar). Heb zelf dus nog niets gemerkt van storingen of dingen die kapot gaan. Maar verhalen erover maken je wel onzeker, als diezelfde verhalen al rondgingen voor mijn aanschaf weet ik niet of ik het ook had gedaan. Ik had hem overigens al bijna een jaar eerder gekocht dan de uiteindelijke installatiedatum.

Ik vind nog steeds het concept ideaal, r32 monoblock lucht/water warmtepomp buiten voor de lage temperatuur verwarming , en dan een propaan water/water warmtepompboiler die de retour warmte als bron gebruikt. Installeren is daardoor super simpel, bijna geen geluid en de boiler kan zonder element naar bijna 60 graden voor als het nodig is.

Volgens mij zat er inderdaad alleen de aansluitmodule bij, en heb ik zelf dus t-stukken, buizen etc. gekocht.

Maar voor @jevin20 hoe ik het heb:

Koudwater, inlaatcombinatie (zit eigenlijk tegelijkertijd ook een aftappunt op maar zit beetje irritant) dus dan aan de boiler heb ik zo'n puntstuk met aftappunt zitten. En dan warmwater heb ik zonder kraantjes, omdat er verderop wel genoeg kranen zaten. Ik zou trouwens denk ik als ik opnieuw deed wel op de warmwater uitgang een kraantje en/of klep doen, om nog makkelijker de boiler te kunnen afkoppelen bij problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door jurjen_g op 09-01-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Hier gelijk op verder bordurende....:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX1uzJN_t_yLxYaQu-l9UYv7RbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jalPRxlLoRe3QmY4MqkIrb8d.png?f=user_large

Ik begrijp enkele dingen in dit overzicht niet, en dat is een gebrek aan kennis dus laat me heel alsjeblieft _/-\o_

1. Er moet een overdrukventiel (ik denk gelijk maar een inlaatcombinatie nemen?) op de koudwater aanvoer naar de pomp, maar die moet ingesteld worden op 6 bar. Volgens internet is de gemiddelde waterdruk in nederland 2,2 bar... Is zo'n overdrukventiel ĂĽberhaupt noodzakelijk dan? Ik begrijp dat deze er op hoort, en dat dit eveneens bij de CV ketel erop zit, maar ik ben benieuwd.
2. Volgens dit schema moet er een expansievat(7) op de koudwater aanvoer? Ik dacht dat een expansievat alleen voor het CV systeem gebruikt werd?
3. Waarom moet er een aftappunt (9) op de koudwater aanvoer? Of wat voor tappunt is dit?
4. Waarom moet er volgens dit schema een aansluiting tussen koud en warm water met mengventiel? Of bedoelen ze hier gewoon de thermostaat op je kraan mee?
5. Moet er nog een vuilafscheider ergens in het CV circuit? Hoe hebben jullie dit gedaan.

Dank beste Tweakers voor jullie hulp en tijd.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
jevin20 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:00:
Hier gelijk op verder bordurende....:
[Afbeelding]

Ik begrijp enkele dingen in dit overzicht niet, en dat is een gebrek aan kennis dus laat me heel alsjeblieft _/-\o_

1. Er moet een overdrukventiel (ik denk gelijk maar een inlaatcombinatie nemen?) op de koudwater aanvoer naar de pomp, maar die moet ingesteld worden op 6 bar. Volgens internet is de gemiddelde waterdruk in nederland 2,2 bar... Is zo'n overdrukventiel ĂĽberhaupt noodzakelijk dan? Ik begrijp dat deze er op hoort, en dat dit eveneens bij de CV ketel erop zit, maar ik ben benieuwd
2. Volgens dit schema moet er een expansievat(7) op de koudwater aanvoer? Ik dacht dat een expansievat alleen voor het CV systeem gebruikt werd?
3. Waarom moet er een aftappunt (9) op de koudwater aanvoer? Of wat voor tappunt is dit?
4. Waarom moet er volgens dit schema een aansluiting tussen koud en warm water met mengventiel? Of bedoelen ze hier gewoon de thermostaat op je kraan mee?
5. Moet er nog een vuilafscheider ergens in het CV circuit? Hoe hebben jullie dit gedaan.

Dank beste Tweakers voor jullie hulp en tijd.
Inlaatcombinatie is heeeeel belangrijk, water wordt warm in de boiler en zet dus uit tijdens verwarmen, als de druk niet weg kan dan vervormd of scheurt zelfs het vat. In plaats van een Naast een inlaatcombinatie mag optioneel ook een sanitair expansievat, maar dat is in Nederland niet gebruikelijk. Vermoedelijk moet je als je expansievat hebt alsnog een inlaatcombinatie voor de zekerheid erbij hebben als ik het antwoord van @Proton_ lees.

Aftappunt wil je hebben om hem ooit leeg te kunnen maken.

Vuilafscheider heb ik wel gedaan, ook goed voor de warmtepomp.

Vraag 4 gaf @Proton_ denk ik een correct antwoord op

[ Voor 6% gewijzigd door jurjen_g op 09-01-2025 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jevin20 de inlaatcombinatie is 1,3,5 en met wat fantasie ook 9.
Als het water in het vat opwarmt loopt de druk op, vandaar het 6 bar overdrukventiel (nb: niet die van je ketel hergebruiken, die kan 8 bar zijn). Die gaat elke opwarmronde water lozen. Een sanitair expansievat voorkomt lozing van wat water bij het opwarmen en is vziw optioneel.
Idem 8 de thermostaatkraan. In sommige landen mag er niet heel heet water uit de kraan komen, hier wel (nogmaals, zviw). Elke week na de legionellarun is de tank immers loeiheet.

@jurjen_g volgens mij maakt een expansievat de inlaatcombi niet overbodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2025 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Een expansievat maakt de inlaatcombinatie zelf niet overbodig maar wel een afvoer. Kan helpen als er geen afvoer in de buurt is.

Met max 65 graden vond ik nr. 8 niet nodig en dan is de installatie opeens heel overzichtelijk: met een inlaatcombinatie, bijgeleverde setje voor aan de vv en een aftap mogelijkheid ben je er eigenlijk wel. Vuilafscheider had ik al ivm warmtepomp, anders komt die er nog bij.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 09-01-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wat is het toch heerlijk om zo snel antwoorden te krijgen, dank allemaal!

Wat is de beste plaats in het circuit voor een vuilafscheider op de cv retourleiding vóór de wpb dan neem ik aan?
Mag de inlaatcombinatie op ~1,5-2m afstand zitten? Lijkt me niet zo'n probleem toch?

Nog een vraag: Omdat koperen leidingen op de juiste afmetingen buigen naar het koppelpunt toe een ding kan zijn, en ik veel 26mm meerlagenbuis heb liggen (straks), vroeg ik me af of ik dat kan gebruiken voor het laatste stukje van de muur naar de WPB toe. Hebben jullie bezwaren/opmerkingen?

[ Voor 34% gewijzigd door jevin20 op 09-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jevin20 voor het warmtebron- of SWW deel?
SWW zou ik met 2x een meter epdm rvs flexbuis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Proton_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:26:
@jevin20 voor het warmtebron- of SWW deel?
SWW zou ik met 2x een meter epdm rvs flexbuis doen.
SWW. Retourleiding cv is sowieso meerlagenbuis 26mm.
Oké dat ken ik niet, maar lijkt op typische kraan aansluiting flexibele leidingen. Klinkt als een strak idee. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jevin20 Als je bij je favo webshop zoekt op "EPDM slang haaks 3/4 x 100cm" vind je vast iets handigs. Nog een tip: de warmwaterkant moet ivm einrohrzirkulation eerst iets van 15 cm naar beneden afbuigen (met koperbuis meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Proton_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:18:
@jevin20 Als je bij je favo webshop zoekt op "EPDM slang haaks 3/4 x 100cm" vind je vast iets handigs. Nog een tip: de warmwaterkant moet ivm einrohrzirkulation eerst iets van 15 cm naar beneden afbuigen (met koperbuis meer).
Top thanks.
Goh, daar heb ik nog nooit van gehoord maar als werktuigbouwer piekt m’n interesse. Heel interessant fenomeen, ga ik nog meer over lezen.
Dus zoals onderstaand plaatje op internet wordt geplaatst is dus niet goed, het moet dus schuin naar beneden aflopen om te voorkomen dat er reeds afgekoeld water in de warmwaterleiding terug kan stromen het vat in als ik het goed begrijp?
Is zo’n haakse aansluiting zoals je voorstelt dan niet voldoende? Want ik zou denken dat als je die naar beneden toe hangt er ook geen water terug kan lopen?

Ik heb m’n antwoorden al, mooi filmpje op YouTube in het Duits. Inderdaad een kwestie van de slang naar beneden laten lopen. Thanks voor de goede tip!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCvnzsLDOsEpTtiAdHwtIATZV-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BidVkCA2d9iQ0fX2hJsu9c7y.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door jevin20 op 10-01-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jevin20 ja, zo heb ik het ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Nog een vraag, wellicht ten overvloede want ik weet 't antwoord wel denk ik:
Mag de koudwater aanvoerleiding omhoog lopen?
Ik heb namelijk de afvoer op een eind afstand zitten, dus die moet ik naar de inlaatcombinatie toe leggen, maar een afvoer moet natuurlijk wel aflopen. Omdat het koudwater aansluitpunt op de boiler op 160mm hoogte zit heb ik dan niet veel ruimte. Dus ik wil eigenlijk de koudwaterleiding hoger aan de muur hangen en dan naar beneden brengen bij de aansluiting op de boiler. Precies zoals in bovenstaande afbeelding die ik plaatste.

Tevens wil ik de inlaatcombinatie dan dus op +-1,5 meter afstand zetten (die kan dan in de kast weggewerkt worden, bij de afvoer/sifon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
En nog een vraag:
De module die meegeleverd wordt voor de aansluiting op het retourcircuit, wat voor aansluitingen heeft die?

Ik moet hem aansluiten op 22mm cv leiding, en de leidingen naar de Auer worden 26mm meerlagenbuis. Niet omdat die afmeting nodig is, maar omdat ik de 26x3 buis in mantel al heb liggen voor in de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@jevin20 Zo zitten de aansluitingen op dat aansluit deel van Auer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/1kkfCHOswlzvrIOhEDrSBM1o.png

De 3/4" Male kan je natuurlijk ook 'ombouwen' naar Female door die kopperstukjes er uit te draaien.

De boiler zelf heeft echter weer 3/8" F dus aan de andere zijde van 26mm meerlagenbuis moet je nog naar 3/8" toe. Dan zie je meteen dat de 26mm nogal overbemeten is maar erg is dat niet.

Ja inlaatcombi kan verder weg zitten.
Ja koud water leiding mag omhoog lopen.

Tips:
- Check goed hoe om je dat aansluit deel zet. Er zit een terugslagklep in die de hele verwarming blokkeert als je hem verkeerd om zit
- Haal het ding uit elkaar en zet hem weer in elkaar met goed afdichtmiddel. Loctide 55 bijvoorbeeld. De verlijming uit de fabriek gaat wel eens lekken bij gebruikers. Got the t-shirt etc.

Gaat de retour van je verwarming over de 35 graden heen? Dan heb je formeel nog een mixing unit nodig. DIe is via Auer best prijzig maar de mijne (die ik er inmiddels weer uit heb kunnen halen omdat ik nu wel geheel op LT verwarming zit) heb ik op Ali kunnen vinden.

Edit:
Een en ander staat ook in de handleiding met de maten er bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/LXuVlhcNpTQE83vzTKaAHaRw.png

[ Voor 53% gewijzigd door Wuursj op 13-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
Proton_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:18:
Oké, ik heb al langer getwijfeld of mijn Auer goed aangesloten is, maar nu lijkt het mij duidelijk dat dat niet zo is.

Wellicht dat jullie hier iets over kunnen zeggen? Ik ben bang dat ik door deze aansluiting met einrohrzirkulation te maken heb? Hoort de rode aansluiting altijd warm te zijn, ook als er geen vraag is? Je kunt hem vastpakken, maar hij is wel goed warm altijd. Ik voeg foto's bij die van de voorkant en van af boven gemaakt zijn. Ik kan helaas geen fotos van verderaf maken omdat de Auer naast een muur staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkEzsQLaOW3Lluk_YVQ1lPkUm68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVNOL4cJPXgmtyTFU2n9mDRR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sItYsaXJeOad9ytbJ8TtPjEWpVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOQUkLQgThq9PdFF2KnbUNby.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:56:
@jevin20 Zo zitten de aansluitingen op dat aansluit deel van Auer:
[Afbeelding]

De 3/4" Male kan je natuurlijk ook 'ombouwen' naar Female door die kopperstukjes er uit te draaien.

De boiler zelf heeft echter weer 3/8" F dus aan de andere zijde van 26mm meerlagenbuis moet je nog naar 3/8" toe. Dan zie je meteen dat de 26mm nogal overbemeten is maar erg is dat niet.

Ja inlaatcombi kan verder weg zitten.
Ja koud water leiding mag omhoog lopen.

Tips:
- Check goed hoe om je dat aansluit deel zet. Er zit een terugslagklep in die de hele verwarming blokkeert als je hem verkeerd om zit
- Haal het ding uit elkaar en zet hem weer in elkaar met goed afdichtmiddel. Loctide 55 bijvoorbeeld. De verlijming uit de fabriek gaat wel eens lekken bij gebruikers. Got the t-shirt etc.

Gaat de retour van je verwarming over de 35 graden heen? Dan heb je formeel nog een mixing unit nodig. DIe is via Auer best prijzig maar de mijne (die ik er inmiddels weer uit heb kunnen halen omdat ik nu wel geheel op LT verwarming zit) heb ik op Ali kunnen vinden.

Edit:
Een en ander staat ook in de handleiding met de maten er bij:
[Afbeelding]
Fantastisch. Bedankt voor alle goede informatie, dit gaat wel goed komen denk ik. En ook goede tip om het blok even uit elkaar te halen.
Als t frezen moeizaam kan ik er nog een dunnere meerlagenbuis inleggen.

Potverdrie, heb ik toch de Nederlandse, Engelse en Franse handleiding er op na geslagen en die info niet gevonden. Welke handleiding staat die bij jou in (versienummer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

jevin20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Potverdrie, heb ik toch de Nederlandse, Engelse en Franse handleiding er op na geslagen en die info niet gevonden. Welke handleiding staat die bij jou in (versienummer)?
Ik heb die uit de openingspost van dit topic gebruikt, geen idee welke versie dat is :)

Er zitten sowieso wel wat verschillen in de handleidingen. De ene raadt een 6 bar inlaatcombintie aan, de andere een 7 bar.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 13-01-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb die uit de openingspost van dit topic gebruikt, geen idee welke versie dat is :)

Er zitten sowieso wel wat verschillen in de handleidingen. De ene raadt een 6 bar inlaatcombintie aan, de andere een 7 bar.
Oh wat grappig. Deze handleiding is veel nieuwer maar daar staat die info niet meer in...
https://dimplex.nl/wp-con...ater-200-270-L-engels.pdf

Stom vraagje wellicht nog, maar zijn alle koppelingen die wij in standaard gebruiken BSP?
Ik wil mijn koppelingen bij Heima24 in Duitsland bestellen, maar dat moet dan natuurlijk wel passen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Rolfy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Oké, ik heb al langer getwijfeld of mijn Auer goed aangesloten is, maar nu lijkt het mij duidelijk dat dat niet zo is.

Wellicht dat jullie hier iets over kunnen zeggen? Ik ben bang dat ik door deze aansluiting met einrohrzirkulation te maken heb? Hoort de rode aansluiting altijd warm te zijn, ook als er geen vraag is? Je kunt hem vastpakken, maar hij is wel goed warm altijd. Ik voeg foto's bij die van de voorkant en van af boven gemaakt zijn. Ik kan helaas geen fotos van verderaf maken omdat de Auer naast een muur staat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben geen expert, ik ben zelf nog niet begonnen aan de installatie.
Wat ik inmiddels wijzer ben geworden is dat einrohrzirkulation ontstaat doordat warm water in de leiding afkoelt, en dan terug stroomt in het vat. De warm water leiding moet dus eigenlijk naar beneden lopen. Maar, bij jou is dit zo te zien heel minimaal, maar zo'n 20cm, dus ik denk dat het probleem wel meevalt.

Wat ik wel zie, is dat de warmwater aansluiting geisoleerd is. Dit mag niet i.v.m. legionella ontwikkeling. Een warmwater leiding moet af kunnen koelen zodat legionella geen kans krijgt en mag dus niet geisoleerd zijn; in jouw geval is dat wellicht de oorzaak dat die leiding warm blijft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donzee
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-09 16:57
thomasssso schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:16:
[... ... ...]
Tip: ga voor de makelijke oplossing, schuif een DS1820 erbij in de meetbuis van het vat. Hang er een ESP32 aan en dan via ESPhome uitlezen. Dat heb ik dan allemaal weer aan home assistant geknoopt. Energieprijzen erbij en dan Home assistant laten uitrekeken wanneer het goedkoop is om te verwarmen. Dan stuur je de ECO of de Power relais aan via die zonnepanelen aansluiting op de Auer Edel Air. Hieronder wat screenshots hoe het dan nu bij mij werkt.
[... ... ...]
Ik heb precies hetzelfde gedaan :P Wat mij wel opvalt is dat de als je in de winter de vanuit het vvw systeem opgenomen warmte mee neemt in je verbruik dat de warmtepomp boiler niet veel goedkoper is dan op gas je DHW bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
donzee schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:05:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedaan :P Wat mij wel opvalt is dat de als je in de winter de vanuit het vvw systeem opgenomen warmte mee neemt in je verbruik dat de warmtepomp boiler niet veel goedkoper is dan op gas je DHW bereiden.
Ik weet niet wat DHW is, maar hoe heb je dat berekend? Wordt er zoveel stroom gebruikt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Domestic Hot Water. SWW, sanitair warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
donzee schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:05:
[...]

Scheelt iets qua kale prijs, echter voor de meeste telt (of telde) dat de gas vastrechtkosten hoger zijn dan het aantal verbruikte m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMR
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-02 10:00
Hoi,

Ik heb een auer edel air 270 die helaas deze week niet meer goed het water verwarmd op de warmtepomp. Helaas heb ik hem al 2 jaar en 4 maanden dus valt dit defect buiten de garantie.
Ik vermoed dat de compressor niet genoeg vloeistof meer heeft en dat er mogelijk ergens een klein lek zit.
Ik las hier dat iemand ervaring heeft met het repareren en vullen van de compressor. Graag zou ik in contact willen komen met de expert die dit soort reparaties doet aan warmtepompboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

SilverMR schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:56:
Hoi,

Ik heb een auer edel air 270 die helaas deze week niet meer goed het water verwarmd op de warmtepomp. Helaas heb ik hem al 2 jaar en 4 maanden dus valt dit defect buiten de garantie.
Ik vermoed dat de compressor niet genoeg vloeistof meer heeft en dat er mogelijk ergens een klein lek zit.
Ik las hier dat iemand ervaring heeft met het repareren en vullen van de compressor. Graag zou ik in contact willen komen met de expert die dit soort reparaties doet aan warmtepompboilers.
Het bekende Edel Auer probleem. Helaas in bijna alle gevallen einde oefening. Lekkages en defecte compressoren komen veelvuldig voor.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:05
Carboy54 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Het bekende Edel Auer probleem. Helaas in bijna alle gevallen einde oefening. Lekkages en defecte compressoren komen veelvuldig voor.
Gebeurt dit echt zo vaak joh?
Probeer even vooruit te denken, mocht dit hier ooit gebeuren. Zit inmiddels ook rond de 2 jaar.
Is er een alternatieve boiler op de markt die op dezelfde manier werkt, water water wpb?

Of kan ik dan beter simpelweg de sww uitgang van mijn split unit gaan gebruiken? Die is nu gewoon afgedopt :)
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste