Korte situatieschets:
1,5 jaar geleden heb ik een warmtepompboiler gekocht en zelf geïnstalleerd. Toen de boiler 13 maanden oud was is de compressor steeds meer lawaai gaan maken en uiteindelijk kapot gegaan. De leverancier wil nu een losse compressor leveren. Inbouw, wat juist het lastigste is bij een apparaat met koelmiddel, is naar zijn mening mijn eigen probleem. “Sowieso gaat conform onze algemene voorwaarden onze aansprakelijkheid nooit verder dan wat wij bij onze leverancier kunnen claimen”. En vrij vertaald “als je hem zelf installeert zoek je het ongeacht de oorzaak verder zelf maar uit”. Voor de duidelijkheid, die compressor was onderdeel van een apparaat dat ik als 1 geheel gekocht heb. Het was geen bouwpakket.
De ingebrekestelling is al de deur uit. Het gaat nu richting een dagvaarding maar er is iets waarvan ik me afvraag hoe we dat het beste op kunnen lossen. Op dit moment draait de boiler niet meer op de warmtepomp maar op het ingebouwde elektrische element. Als de koop ontbonden zou worden komt er een moment dat de boiler opgehaald wordt, en op dat moment heb ik geen warm water meer. In de huidige markt duurt het makkelijk 3-4 weken om vervanging te regelen. Het lijkt me niet vanzelfsprekend dat ik die tijd na een rechterlijke uitspraak ook heb. Zit er ergens ruimte om dit toch voor elkaar te krijgen? Hoe moet ik hiermee omgaan?
1,5 jaar geleden heb ik een warmtepompboiler gekocht en zelf geïnstalleerd. Toen de boiler 13 maanden oud was is de compressor steeds meer lawaai gaan maken en uiteindelijk kapot gegaan. De leverancier wil nu een losse compressor leveren. Inbouw, wat juist het lastigste is bij een apparaat met koelmiddel, is naar zijn mening mijn eigen probleem. “Sowieso gaat conform onze algemene voorwaarden onze aansprakelijkheid nooit verder dan wat wij bij onze leverancier kunnen claimen”. En vrij vertaald “als je hem zelf installeert zoek je het ongeacht de oorzaak verder zelf maar uit”. Voor de duidelijkheid, die compressor was onderdeel van een apparaat dat ik als 1 geheel gekocht heb. Het was geen bouwpakket.
Naar mijn mening hoort zo’n ding niet zomaar kapot te gaan en al helemaal niet omdat dit een vrij duur merk is. Ze schermen verder nog ermee dat transportschade bij eigen installatie buiten hun zicht valt. In theorie zou dat kunnen, maar in dit geval is het zo dat hun personeel geholpen heeft om het apparaat fysiek op z’n plaats te zetten. Dat maakt de suggestie dat ik hem bij wijze van spreken op de kop de trap op getild heb wat flauw. Hoe dan ook, men wijst elke aansprakelijkheid wat betreft conformiteit bij voorbaat af.Garantie:
- Alle door **leverancier** verstrekte garanties kunnen de garanties van de leveranciers nooit overschrijden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Garantie op losse verkoop:
- 1 jaar fabrieksgarantie
~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Garantie op split, multi-split en sky-air airconditioning:
Door **leverancier**geïnstalleerd en/of in bedrijf gesteld :
- 1e jaar volledige garantie (zowel onderdelen als arbeidsuren), exclusief reisuren
- 2e, 3e, 4e en 5e jaar garantie op onderdelen (niet op arbeid- en reisuren) mits aangetoond goed onderhouden (minimaal 1x jaar onderhoudsbeurt door F-gassen gecertificeerd installateur)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Garantie op warmtepompen en warmtepompboilers:
Door **leverancier**geïnstalleerd en/of in bedrijf gesteld:
- 1e jaar volledige garantie (zowel onderdelen als arbeidsuren), exclusief reisuren
- 2e jaar garantie op onderdelen (niet op arbeid- en reisuren) mits aangetoond goed onderhouden (minimaal 1x jaar onderhoudsbeurt door gecertificeerd installateur)
De ingebrekestelling is al de deur uit. Het gaat nu richting een dagvaarding maar er is iets waarvan ik me afvraag hoe we dat het beste op kunnen lossen. Op dit moment draait de boiler niet meer op de warmtepomp maar op het ingebouwde elektrische element. Als de koop ontbonden zou worden komt er een moment dat de boiler opgehaald wordt, en op dat moment heb ik geen warm water meer. In de huidige markt duurt het makkelijk 3-4 weken om vervanging te regelen. Het lijkt me niet vanzelfsprekend dat ik die tijd na een rechterlijke uitspraak ook heb. Zit er ergens ruimte om dit toch voor elkaar te krijgen? Hoe moet ik hiermee omgaan?