Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:57
Dat van die vijf graden is vrij algemeen bekend, en inderdaad niet in te stellen.

Maar je douchetemperatuur is geen 55 graden, dus het is helemaal niet erg als de boiler wat afkoelt. Je mengt sowieso bij met koud water als je doucht. De isolatie van de boiler is goed genoeg om het een tijdlang op temperatuur te houden. Bij ons slaat hij dus, met ons gebruik, maar eens per dag aan.

Maar als jij nou gewoon de regeling van de Auer zelf gaat gebruiken, kun je hem prima alleen op daglicht laten werken. En dan 's nachts in de zgn vorstbeveiliging zetten. Volgens mij wil jij iets te graag die Homewizard stekker gebruiken om op de zon te schakelen ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:05
Rolfy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:33:
[...]

Zou het ook zo kunnen zijn (misschien allang algemeen bekend) dat de Auer pas begint met verwarmen als de temperatuur van het water meer dan 5 graden onder de ingestelde temperatuur komt? Ik heb nog steeds niet kunnen ontdekken wat de logica is achter het verwarmen. Ik verbaas me elke keer weer dat hij niet automatisch gaat verwarmen als ik zie wat de watertemperatuur af en toe is. Ik zou dan verwachten dat hij gaat verwarmen, maar er gebeurt niks.

Nu bijvoorbeeld:

- ingestelde temperatuur 55 graden
- watertemperatuur 51,5 graden
- vloerverwarming temperatuur 29 graden
- verdamper temperatuur 29,5 graden

Op dit moment schijnt de zon nog, ik wil dat hij NU het water op 55 graden brengt, en niet pas bijvoorbeeld als de zon onder gaat en Homewizard de boel uitschakelt.

Ik snap natuurlijk dat dat niet de schuld is van de Auer, maar zonder Homewizard zou hij dus driftig gaan staan verwarmen nadat de zon onder is en stroom weer geld kost. En terwijl de zon schijnt gaat hij lekker staan afwachten tot de temperatuur meer dan 5 graden gezakt is?

En dat is volgens mij nergens in te stellen, hoeveel de temperatuur van het water mag zakken voordat hij weer gaat verwarmen?

Maar misschien dat hij anders te korte runs gaat maken, en dat is (vooral theoretisch volgens mij) erg slecht voor de compressor.

Ik wilde zojuist even proberen bij welke ingestelde temperatuur hij nu automatisch aan zou gaan bij een huidige watertemperatuur van 51,5 graden.
Ik was alleen nog maar aan de knop aan het draaien om de temperatuur in te stellen en prompt gaat de Auer verwarmen met de compressor, nog voordat ik de ingestelde temperatuur heb verhoogd en opgeslagen. Het lijkt wel of de Auer in slaap was gevallen en dat de draaiknop hem wakker heeft geschud. Dat moet toch beter/slimmer kunnen?
Klopt, hij gaat verwarmen als de werkelijke temperatuur 5 graden onder de stoel temperatuur is.
Je kunt de 5 graden idd niet wijzigen. Heel jammer maar het zij zo.
Er is de mogelijkheid om via een droog contact op de printplaat en home assistant de boel aan te sturen, maar dat gaat boven mijn pet en kan volgens mij alleen via het backup element. En dat is natuurlijk juist niet de bedoeling.

Dat verhaal van 'in slaap gesukkeld' is mij volgens mij ook als eens overkomen. Geen idee wat de logica is. Maar als je eraf blijft zal hij de 5 graden aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
Weet iemand of het mogelijk is om te controleren op welke dag (1-7) exact de legionella cyclus start, of is er een teller sinds wanneer de laatste heeft gelopen?
Hij staat op 7 dagen, maar heb het idee dat hij al een paar weken niet gelopen heeft, als ik zo naar mijn HW kijk.

Tot welk vermogen loopt jullie 60gr legionella cyclus op? Ik dacht dat hij bij mij tot ca 396W kwam.

[ Voor 3% gewijzigd door scarfoot op 09-06-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
scarfoot schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:04:
Weet iemand of het mogelijk is om te controleren op welke dag (1-7) exact de legionella cyclus start, of is er een teller sinds wanneer de laatste heeft gelopen?
Hij staat op 7 dagen, maar heb het idee dat hij al een paar weken niet gelopen heeft, als ik zo naar mijn HW kijk.

Tot welk vermogen loopt jullie 60gr legionella cyclus op? Ik dacht dat hij bij mij tot ca 396W kwam.
Bij mij ook tot zo’n 400W. Eigenlijk bijna net zoveel als normaal, dus het makkelijkst vind ik eigenlijk om te kijken naar de duur van de run. Als die significant langer is dan normaal, was het hoogstwaarschijnlijk een legionellacyclus. Maar een teller daarvoor is er niet. Wel voor het element maar die gebruik je juist niet (als je tot 60 graden gaat).

Je kunt ‘m natuurlijk altijd handmatig een keer starten door de temperatuur naar 60 graden te zetten hè.

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 09-06-2023 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Het vermogen loopt vanaf begin verwarmen tot bereiken van de set point soort van lineair op.
Startend op bijvoorbeeld 215W en loopt door tot 400W. Bij mij rond 350W voor setpoint 54 Gr.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Bij mij ook tot zo’n 400W. Eigenlijk bijna net zoveel als normaal, dus het makkelijkst vind ik eigenlijk om te kijken naar de duur van de run. Als die significant langer is dan normaal, was het hoogstwaarschijnlijk een legionellacyclus. Maar een teller daarvoor is er niet. Wel voor het element maar die gebruik je juist niet (als je tot 60 graden gaat).

Je kunt ‘m natuurlijk altijd handmatig een keer starten door de temperatuur naar 60 graden te zetten hè.
Heb het idee dat hij de cyclus wel start maar niet afmaakt in een volgende slot als hij onderbroken wordt door het einde van en eerdere slot. Zou wel moeten volgens de handleiding.

Maar eens testen met elke dag een legionella cyclus en, als hij het dan nog niet doet, 1 hele lange slot van 9 tot 18u ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik lees dat zo dat de run opnieuw wordt gemaakt wanneer er weer een cyclus gepland staat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
Vandaag van 46 graden naar 60 graden (legionella) in 3 tijdslots met ca 21 graden aanvoertemperatuur in een systeem zonder vloerverwarming (radiatoren) en warmtepomp + speedcomforts die uit staan.

Zonder bijschakeling van het backup element 🥳🥳🥳

Buiten natuurlijk goed warm nu, dat zal best iets schelen. Maar het kan dus gewoon. Zelfs met af en toe backup element bijschakelt in mei nog gemiddeld 1.6kwh verbruik per dag

@Gramser je hebt gelijk, hij had gewoon de kans nog niet gehad de legionella helemaal af te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZApBSRrYSJFs2tJSyypnpSdnAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTZwcBCc7WzrrImJo16zZmF1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:23

Carboy54

Duurzaamheid coach

scarfoot schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:04:

zoveel dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7TXTNAZdCq0CzYH4pjEkCgWjaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LrKA4wDUZ0j12x2rsKhmrwv.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Stuk meer dan bij mij. Bijzonder eigenlijk..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:54:
Kan best kloppen, er wordt aardig veel gebruik gemaakt van het bad hier, en heuuuuul lang gedoucht ;)
Vergeleken met de stadsverwarming (0.028GJ per dag aan SWW) is dit voor ons een schijntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:54:
Na 18 dgn afwezigheid in vakantie modus

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2023
Onlangs onze Edel Auer geïnstalleerd, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Onze installateur had nog nooit zo’n apparaat gezien en ik ben benieuwd of hij alles correct heeft gedaan.

Gisteren moest hij nog een lekkage fixen in onze oude ketel waarna de wpb in storing is geraakt waar hij blijkbaar niet naar heeft gekeken. Helaas niet iets wat ik zelf kan oplossen, hij geeft namelijk aan: verd. Koud. Error. We willen dit weekend juist eindelijk in ons gerenoveerde huis intrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsCNxm6rAf9zSLFJ_Ds1vDeVyKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iviCRp7D4aIIGphzdb7kgBSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRdOsEPC2ZmPPzHC3O-CLrYvdfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ybi8NtjBUagvGrwsqKrlvc9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De handleiding ligt klaar, zie ik. Wat zegt die over de foutcode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Melissaaap schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:11:
Onlangs onze Edel Auer geïnstalleerd, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Onze installateur had nog nooit zo’n apparaat gezien en ik ben benieuwd of hij alles correct heeft gedaan.

Gisteren moest hij nog een lekkage fixen in onze oude ketel waarna de wpb in storing is geraakt waar hij blijkbaar niet naar heeft gekeken. Helaas niet iets wat ik zelf kan oplossen, hij geeft namelijk aan: verd. Koud. Error. We willen dit weekend juist eindelijk in ons gerenoveerde huis intrekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het stuk waar het om draait is niet te zien: de aansluiting op de vv. Ik kan alleen de koud en warmwater leiding zien.
Je kunt overigens tijdelijk full electric water verwarmen tot de WPB correct is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMLZq7bStitgnr0IE6NYIqlokMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiUZicVWog0s2aOlkWH0c8Z3.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwlNyn1WySpO7nztlc_cZFRYfLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuWnLjhnW0YM9OkGcv30GrhT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 10-06-2023 15:37 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Bedankt voor de reacties.

Hij heeft de afgelopen 2-3 weken verder prima gedraaid, dus ik ga er vanuit dat het verder goed is aangesloten. Echter heeft de installateur een condensafvoer uit de Cv gehaald vrijdag, die was gescheurd. Omdat er een extra in het systeem zat, heeft hij de kapotte niet vervangen. Vervolgens ging dus de wpb in storing.

Dit is een foto van de aanvoer + afvoer naar de open verdeler en de cv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfSZpTfxDDXMV_FPd2JblPTuA8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8l3eEz9Gf9itc4QeY4R5qV3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nee, een foto van de achterkant van de boiler, daar zitten ook aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Gramser schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:31:
Nee, een foto van de achterkant van de boiler, daar zitten ook aansluitingen.
Volgens mij zie je die. De bovenste twee op het plankje

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik dacht dat jij die aansluitingen achterop de boiler zelf bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Hij doet het weer! Blijkbaar was de elektriciën bezig geweest waarnaar ze de pomp van de vvw hadden uitgezet en niet hadden herstelt.

We trekken vandaag in de woning en ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen met de legionelle runs. Zoals veel mensen hier wil ik graag dat deze niet om 10 uur savonds loopt, dus ik hoop dat hij pas de eerst beschikbare run pakt de volgende dag in de ochtend (zo ingesteld). Geen idee nog of hij ‘m zo oppakt. Jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Welke temperatuur in welke modus vanaf welk tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:46
Melissaaap schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:24:
Hij doet het weer! Blijkbaar was de elektriciën bezig geweest waarnaar ze de pomp van de vvw hadden uitgezet en niet hadden herstelt.

We trekken vandaag in de woning en ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen met de legionelle runs. Zoals veel mensen hier wil ik graag dat deze niet om 10 uur savonds loopt, dus ik hoop dat hij pas de eerst beschikbare run pakt de volgende dag in de ochtend (zo ingesteld). Geen idee nog of hij ‘m zo oppakt. Jullie ervaringen?
Ik heb sinds vorig weekend (ruim een week geleden) ingesteld alle dagen van 11.00 tot 23.00 comfort modus. Hij zou eigenlijk zaterdag 22.00 moeten starten met de wekelijkse legionella run, maar dat deed ie niet, hij ging.zondag lekker lang aan de gang. Volgens mij doet ie nu precies wat ik wil; niet om 22.00 onnodig nog een uurtje starten, en (nadat ik de radiatoren had dichtgezet) ook niet onnodig elektrisch element erbij. Ik laat dit nu een poosje zo draaien, kijken of het gedrag hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Iedere 7 dagen legionella run ingesteld naar 60C. Standaard temp. 55C

Ik heb als programma staan voor maandag:
18.00 - 08.00 vorstbeveiliging
08.00-13.00 eco
13.00-18.00 comf

De andere dagen dan
18.00-8.00 vorstbeveiliging
08.00-18.00 eco

Ik ben alleen tot nu toe nog niet thuis geweest op maandag om te kijken of hij dan ook de legionella run draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
De legionellarun doet hij om 22:00, tenzij je de klok anders instelt. In jouw schema is om 22:00 altijd de vorstbeveiliging ingeschakeld, dus dan lijkt het me dat de legionellarun nooit zal starten. Daarvoor moet hij in ECO of COMF staan. In mijn geval kreeg ik het pas voor elkaar in COMF, waarbij tot 60 graden het element niet wordt benut.

Of dat nou bij iedereen zo werkt, ben ik nog steeds niet achter…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00
Melissaaap schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:53:
Bedankt voor de reacties.

Hij heeft de afgelopen 2-3 weken verder prima gedraaid, dus ik ga er vanuit dat het verder goed is aangesloten. Echter heeft de installateur een condensafvoer uit de Cv gehaald vrijdag, die was gescheurd. Omdat er een extra in het systeem zat, heeft hij de kapotte niet vervangen. Vervolgens ging dus de wpb in storing.

Dit is een foto van de aanvoer + afvoer naar de open verdeler en de cv
[Afbeelding]
De leiding voor warm water is niet correct aangesloten. Deze moet eerst een stukje naar beneden gaan om éénpijpscirculatie te voorkomen.
Zie ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
DJ-B schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:55:
[...]

De leiding voor warm water is niet correct aangesloten. Deze moet eerst een stukje naar beneden gaan om éénpijpscirculatie te voorkomen.
Zie ook:
Is het ook te minimaliseren door de pijp te isoleren? Of is het traject te lang om daarmee een verschil te maken? Jammer dat de installateur geen rekening gehouden heeft met dit verlies door éénpijpscirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Gramser schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:33:
De legionellarun doet hij om 22:00, tenzij je de klok anders instelt. In jouw schema is om 22:00 altijd de vorstbeveiliging ingeschakeld, dus dan lijkt het me dat de legionellarun nooit zal starten. Daarvoor moet hij in ECO of COMF staan. In mijn geval kreeg ik het pas voor elkaar in COMF, waarbij tot 60 graden het element niet wordt benut.

Of dat nou bij iedereen zo werkt, ben ik nog steeds niet achter…
Mmh ja ik hoopte dat ik door het niet toestaan van de run om 22.00uur, hij de eerst volgende toegestaande run op comf zou doen (in de middag als de zon schijnt). Ik dacht dat sommige daar succes mee hadden? Heb jij de tijd anders ingesteld om te voorkomen dat hij om 22.00 zijn run doet? Wij hebben flinke overcapaciteit op onze panelen op het moment, dus zou fijn zijn als wpb elektrisch element gebruikt dat dat tijdens zonuren gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb de tijd 12 uur verzet, zodat de run om 10:00 plaatsvindt.

Heb je in de winter die overcapaciteit nog steeds? Ik zelf vind het “affakkelen” van die overcapaciteit zonde als het energiezuiniger kan, op de compressor. Mijn overcapaciteit mag dan ten gunste komen aan degenen die op dat moment hun stroom van het net halen.

Dat gezegd hebbende: je kunt met de PV-contacten op de Auer zelf daar wel een schakeling voor klussen, die zijn daarvoor bedoeld.

Of, als je toch overcapaciteit hebt, de temperatuur naar meer dan 60 graden zetten, dan wordt het element altijd ingeschakeld en kan de legionellarun ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00
Melissaaap schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Is het ook te minimaliseren door de pijp te isoleren? Of is het traject te lang om daarmee een verschil te maken? Jammer dat de installateur geen rekening gehouden heeft met dit verlies door éénpijpscirculatie.
Vooropgesteld dat ik geen expert ben, heb ik begrepen dat de enige juiste oplossing is om de leiding een stukje naar beneden te laten lopen.
Je zou ook even aan de leiding kunnen voelen, die mag niet warm zijn. Als dat wel zo is dan heb je daar warmte verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melissaaap
Gramser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:39:
Ik heb de tijd 12 uur verzet, zodat de run om 10:00 plaatsvindt.

Heb je in de winter die overcapaciteit nog steeds? Ik zelf vind het “affakkelen” van die overcapaciteit zonde als het energiezuiniger kan, op de compressor. Mijn overcapaciteit mag dan ten gunste komen aan degenen die op dat moment hun stroom van het net halen.

Dat gezegd hebbende: je kunt met de PV-contacten op de Auer zelf daar wel een schakeling voor klussen, die zijn daarvoor bedoeld.

Of, als je toch overcapaciteit hebt, de temperatuur naar meer dan 60 graden zetten, dan wordt het element altijd ingeschakeld en kan de legionellarun ook uit.
Nee geen overcapaciteit in de winter. We hebben dan wel opbrengst, vanwege gunstige ligging maar gebruiken netto gewoon meer uit het net die maanden.

Ik weet dat de Auer een PV schakeling heeft, maar ik had geen idee hoe ik ‘m zou moeten aansluiten daarop. Dus heb het niet gevraagd aan de elektricien. Misschien dat ik dat later alsnog doe, maar vanwege de verbouwing teveel dingen om mij erin te verdiepen.

Ik ga kijken of ik de tijd ga aanpassen, want wil wel zeker zijn dat de legionella runs worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
DJ-B schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Vooropgesteld dat ik geen expert ben, heb ik begrepen dat de enige juiste oplossing is om de leiding een stukje naar beneden te laten lopen.
Je zou ook even aan de leiding kunnen voelen, die mag niet warm zijn. Als dat wel zo is dan heb je daar warmte verlies.
Goede tip, ik ga het thuis later even checken. Volgens mij is de leiding namelijk warm. Alleen zeer weinig zin om de installateur weer terug te vragen om dat aan te passen, maar warmteverlies is ook zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Melissaaap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:18:
[...]

Goede tip, ik ga het thuis later even checken. Volgens mij is de leiding namelijk warm. Alleen zeer weinig zin om de installateur weer terug te vragen om dat aan te passen, maar warmteverlies is ook zonde.
Wel doen, een installateur moet dit gewoon weten! Heeft niets met de onbekendheid met de Auer water te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Ik heb net even gecheckt en de aanvoer van warm water is echt bijna heet tot bijna zover ik kan voelen (tot aansluiting cv). Die zou koud aan moeten voelen? Want dan is er echt een giga warmteverlies gaande

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius_
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-05-2024
Rolfy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:50:
Ik kijk het nog even aan zo. Wat ik wel ga doen morgen is even kijken naar de vvw pomp bij de verdeler, of die wel draait. Ik had er een pompschakelaar op zitten, maar die stekker heb ik uitgetrokken en de pomp rechtstreeks in het stopcontact gestoken. Mijn boerenverstand zegt dan dat de pomp 24/7 zou moeten draaien nu, maar misschien dat ik te eenvoudig denk. De vvw pomp wordt nergens slim door aangestuurd, is een domme pomp die draait zodra ingestoken, toch? En voor de Auer is het niet nodig om de pomp hoger in te stellen dan nodig voor de vvw neem ik aan? Ik zal voor de volledigheid nog even een foto delen van de verdeler met pomp (foto is al ouder):

[Afbeelding]
Ik denk dat als de vloer te warm is de thermostaatknop dicht loopt. Dan heb je geen circulatie over je aanvoer en retourleiding naar je verdeler. Ik zou beginnen met de temperatuur op zijn hoogst te zetten op de knop of deze er af te halen. Dan staat 'ie helemaal open, tenzij het pennetje in de kraan vast zit. je kunt kijken of je hem in kan drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius_ op 02-07-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 22:01
Xaverius_ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Ik denk dat als de vloer te warm is de thermostaatknop dicht loopt. Dan heb je geen circulatie over je aanvoer en retourleiding naar je verdeler. Ik zou beginnen met de temperatuur op zijn hoogst te zetten op de knop of deze er af te halen. Dan staat 'ie helemaal open, tenzij het pennetje in de kraan vast zit. je kunt kijken of je hem in kan drukken.
Dat klinkt erg logisch, bedankt voor de tip! Ik zal het morgen nakijken, waarschijnlijk staat de thermostaatknop inderdaad niet ingesteld op de hoogste temperatuur. Zo had ik het nog niet bekeken _/-\o_

Edit: heb het even nagekeken, thermostaatknop stond al op max, dat is 50 graden.

Ik heb er op dit moment geen last meer van overigens, het lijkt er dus op dat mijn vloer gewoon niet zo snel opwarmt door de zon. Logisch ook wel, want de vloer wordt nergens direct door de zonnestralen geraakt. Waarschijnlijk blijft daardoor de watertemperatuur in de vloerverwarming laag zonder dat de cv-ketel of warmtepomp aan is geweest.

De laatste tijd is de retourwatertemperatuur rond de 23 graden en blijft boven de 18 ook als de Auer loopt. De Auer maakt nu mooie lange runs zoals het hoort. De eerste periode in de afbeelding was nadat ik vanmorgen de boost functie aan had gezet. De temperatuur van het water in de Auer was erg laag toen omdat hij per ongeluk langere tijd uit had gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYGQvwlyJ_VLrCQ7xkD1GGt6u0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rcZaVh87DLKvbPxCyItFBEDM.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Rolfy op 04-07-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Hallo allen,
Ik zag net dit topic, erg interessant.

Nu ben ik meer thuis in electra, dus vandaar mijn vragen.

Hoe "energetisch verstandig" is dit in de winter? Jje verwarmt je cv immers extra voor deze wpb.
Hoe efficiënt is zoiets?

Hoe was jullie ervaring de afgelopen 3 weken, met het warme weer?
Werd het huis enkele graden gekoeld?
Als je vloerverwarming hebt, heb je dan merkbaar een lekker frisse vloer, of zou je dan wel heel veel moeten douchen om wpb de hele dag aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het koelend effect van een Auer die drie uurtjes per dag aanstaat is…. Nihil, helaas. Je vloer is wel wat koeler, maar dat merk je niet aan de kamertemperatuur in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Heb helaas een 'vreemde' lekkage geconstateerd aan de Auer.
Van achter de warmwater aansluiting (rode deksel) komt wat roestkleurig water. Er is dus blijkbaar corrosie ontstaan, echter is erg geen lekkage op aansluiting waar de wartelmoer zit, die is kurkdroog....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS_2hmuPSfYobRNMWgoQ7SDCpwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1SXrg2iLfdpMlAsEzw9TNsx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIz-uMLbf40Yd6RTn_rIjJ4GBhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzujrZ4jwQiUNLpzVpSurVvb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwZkr4FU6816j4KhnNyFv-jQdUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ShDQzEXAuU4bDvSPuMqPjlD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rgalf6fhQ1DtxCFMqM4sbF3N78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfJcydGLmILrHryl9DahAoO5.jpg?f=fotoalbum_tile

Ga het vanmiddag even loshalen, mag ik aannemen dat het uitwendige draad van de warmwater aansluiting ingelast is in de boiler? En mogelijk corrosie is ontstaan op de lassen en hier lekkage op ontstaan is?
Hoop dat t meevalt.....

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Je kan ook even die rode dop wegsnijden.
Hoef je niet alles los te halen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Het ziet er niet goed uit... Ik heb de dop eraf gehaald en wat isolatie weggestoken tot aan de rvs tank. Het is bruin, vochtig en ziet er niet fris uit. Ik denk dat het al een tijdje aan t lekken/zweten is.
@Carboy54 , weet jij toevallig of het gehele nippel/draad in het vat gedraaid is of dat dit gelast zit. Ik kan dat niet zien... Ik ben anders bang voor einde Auer...
Wel echt balen dat dit relatief zo snel is gaan lekken en roesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXW-t_1pGO_4k-51k8uR6QHjEZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW63Ti8HvpDIgnxf2YnmBmJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qKDOnZ7SGg0VVZQkslbI5VGWio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrDgX0tzZlgSPIrws50TXXF7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4H26cXzIENsnGxyl-3CfZdvCNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IuK7VxLvQM5mDyaHz4MGtcO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Bart_Denon op 08-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bart_Denon schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:10:
Het ziet er niet goed uit... Ik heb de dop eraf gehaald en wat isolatie weggestoken tot aan de rvs tank. Het is bruin, vochtig en ziet er niet fris uit. Ik denk dat het al een tijdje aan t lekken/zweten is.
@Carboy54 , weet jij toevallig of het gehele nippel/draad in het vat gedraaid is of dat dit gelast zit. Ik kan dat niet zien... Ik ben anders bang voor einde Auer...
Wel echt balen dat dit relatief zo snel is gaan lekken en roesten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meestal wordt dat gelast. Is het geen condensvorming? Galvanische scheider toegepast? Zo te zien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ja dat vermoedde ik al, vorige week lag er toch echt wel een plasje water, wat denk ik gewoon teveel is voor condens...
Nu weer een week slechts wat spoortjes water over de tank...
Ik stop er wel even doekje in en kijk ik hoeveel er uitkomt...
Nee geen galvanische scheiding gebruikt, die heb ik nog liggen, maar zul nu wel telaat zijn.

@Carboy54 weet jij of de boiler tank van een Air en een Eau gelijk zijn. Er staan er 1 op MP te koop met een defecte compressor en denk eraan om eventueel het WP gedeelte om te zetten. Zijn 2 leidingen lassen en legen/vullen, en mij systeem heeft al een onderhoudsnippel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bart_Denon schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:35:
Ja dat vermoedde ik al, vorige week lag er toch echt wel een plasje water, wat denk ik gewoon teveel is voor condens...
Nu weer een week slechts wat spoortjes water over de tank...
Ik stop er wel even doekje in en kijk ik hoeveel er uitkomt...
Nee geen galvanische scheiding gebruikt, die heb ik nog liggen, maar zul nu wel telaat zijn.

@Carboy54 weet jij of de boiler tank van een Air en een Eau gelijk zijn. Er staan er 1 op MP te koop met een defecte compressor en denk eraan om eventueel het WP gedeelte om te zetten. Zijn 2 leidingen lassen en legen/vullen, en mij systeem heeft al een onderhoudsnippel.
Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Die nippel is toch ook rvs? Of zie ik dat verkeerd.
Denk gewoon een zwakke las.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNagtegaal
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-07-2023
Weet iemand wat de foutcode 'verdkoud' betekend? Die code staat niet in de installatie handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNagtegaal
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-07-2023
Ter aanvulling, ik heb er 2 in serie gezet en allebei geven ze die foutcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
RobNagtegaal schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:26:
Weet iemand wat de foutcode 'verdkoud' betekend? Die code staat niet in de installatie handleiding
Nieuwe aansluiting? Heb je goed ontlucht en staat de ontluchter open?
t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Even forum doorzoeken op “ontluchten”

[ Voor 18% gewijzigd door t.oswald op 23-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
RobNagtegaal schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:26:
Verdamper koud, dus geen stroming van water over de warmtewisselaar. Draait het pompje? Goed ontlucht?En hoe is eea aangesloten?

2 in serie is sowieso fout, dan krijgt #2 het koude water van #1. Of bedoel je dat ze tapwaterzijdig in serie staan, dan kan wel uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 23-07-2023 17:36 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hm, nieuwe ervaring… kom netvoeding vanaf vakantie en twee dagen eerder heb ik de vakantiestand al laten aflopen, om warm water te hebben bij thuiskomst. Dat heb ik ook wel, maar hij staat in “verd.koud” of “cold evap” error…

Ik heb al een parameter reset geprobeerd, maar hij start wel met verwarmen op de compressor maar gaat over op het element, en geeft dan die error. Hij zou alleen op de compressor moeten kunnen draaien… Iemand een idee wat hier fout gaat?

Edit: kijkend door de kap (nog niet eraf gehaald) zie ik best wel wat corrosie bij het pijpje bij de isolatie. Is dat een issue? Deze Auer is net 3-4 maanden in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZPYrMWol5_bRh6lkgP5eL92MT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny8sYx4ouzuk4ydhSeFnY9Kt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Gramser op 29-07-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Niemand..? Dan ga ik de installateur maar eens een garantieverzoekje sturen 😕, want ook na diverse resets ging hij vanmorgen weer COP1 verwarmen 😡

En aldus gedaan: hij reageerde meteen van z’n vakantieadres… heel netjes.

En ik had het niet verwacht maar waarschijnlijk was de vloer gewoon te koud. Opvallend met deze buitentemperaturen, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Dus ik heb de warmtepomp een slinger gegeven en inmiddels is de Auer bezig op z’n compressor te verwarmen.

Mijn installateur raadt overigens aan de vakantiemodus maar gewoon te laten, om deze reden. Als je het doorrekent zal het idd weinig verschil maken…

[ Voor 62% gewijzigd door Gramser op 30-07-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Gramser ik heb wel de ervaring met een lek koudemiddel systeem dat het extreem lang duurt om de setpoint temp te halen of hij haalt het simpelweg helemaal niet meer. Houdt dat goed in de gaten.
Ik denk dat je probleem meer zit aan de aanvoertemperatuur kant. Als die te koud is of er te weinig flow is dan gaat ie gewoon over op t element.

Update van mijn problemen:
De Edel Eau is gedemonteerd en ga hier verder naar kijken om de ww aansluiting helemaal vrij te maken zodat het lek zichtbaar wordt en er gekeken kan worden om dit eventueel te laten lassen door een specialist.
In de tussentijd heb ik van een forumgenoot hier zijn defecte Edel Air overgenomen en deze staat nu geïnstalleerd te verwarmen op t element.
Leuk om de 2 versie naast elkaar te zien, zitten best aardig wat verschillen tussen, de gehele plaat waar alle onderdelen op gemonteerd zitten is bij de Eau van staal en bij de Air van kunststof.
De compressor van de Air is van een ander fabrikaat dan de Eau.
Wordt vervolgd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_l0wNCW0-t3pqtPpALV2TuLNXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27pYFJc8LqWSpotoXvWbqOVM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZjnwsFeG3-mayeoTbBzExQc3H8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdo9sgPzkw3D87zOdGp3J892.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Bart_Denon Ik had jouw ervaringen al even gebookmarked, ik ga dat zeker in de gaten houden. Voor nu lijkt de Auer het weer normaal te doen. Zowel WP als WPB staan nu weer uit, ben benieuwd hoe het morgenochtend gaat, dan zal hij weer gaan verwarmen.

Benieuwd hoe jij verder vaart… hou ons op de hoogte!

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 30-07-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
paulv1973 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:49:
Heb zojuist de kap er eens vanaf gehaald aangezien die handmatige ontluchter niet lekker zat.
Ontluchter open gedraaid en kwam inderdaad een puf lucht uit.
Daarna de WPB uit gezet en weer aangezet. En warempel. hij doet het.

Vraagje... Moet dat schroefje van de handmatige ontluchter dicht gedraaid worden? of moet die een slag open blijven staan?

@Proton_
De waterpomp is degene die het lawaai maakte.
Die werd opeens ook stil na het ontluchten. Dus ik denk dat daar toch het euvel in zat.
Daarna begon de compressor ook geluid te maken. Had het me wel iets minder voorgesteld.
Ik haal even een oude koe uit de sloot maar... waar vind ik de handmatige ontluchter onder de kap? Heeft iemand een fotootje? Ik lees namelijk in deze post (en die daarvoor) dat lucht ook het issue met cold evap. error tot gevolg kan hebben, mijn installatie zal mogelijk nog niet alle lucht hebben geloosd..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Ik haal even een oude koe uit de sloot maar... waar vind ik de handmatige ontluchter onder de kap? Heeft iemand een fotootje? Ik lees namelijk in deze post (en die daarvoor) dat lucht ook het issue met cold evap. error tot gevolg kan hebben, mijn installatie zal mogelijk nog niet alle lucht hebben geloosd..?
Links boven messing ontluchter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS5MQzm_1c1VvbS_-JGDo5X10jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUrMuLFETPdwlkrifGdprIzO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En het is dan een kwestie van dat schroefje eraan opendraaien tot er water uit komt, en dan weer dicht? Of is het er eentje die permanent open mag/moet blijven staan? Staat niks over in de handleiding, of ik lees er straal overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:56:
En het is dan een kwestie van dat schroefje eraan opendraaien tot er water uit komt, en dan weer dicht? Of is het er eentje die permanent open mag/moet blijven staan? Staat niks over in de handleiding, of ik lees er straal overheen.
Automatische ontluchter dus open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dankjewel - binnenkort even kijken. Ik maakte uitbouw eerdere posts op dat ze blijkbaar bij aflevering wel dicht kunnen staan.

De mijne stond open, was niet helemaal uitgedraaid. Maar ik denk open “genoeg”. Nou ja, we gaan het zien, dank voor de hulp @Carboy54 !

[ Voor 36% gewijzigd door Gramser op 02-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Helaas, vanmorgen toch weer kort gestart op de compressor waarna het element het heeft overgenomen. Ontluchtingsding was het denk ik niet. Zou me ook hebben verbaasd.

Maar, wat is het dan wel? Het lijkt mij vreemd dat het een te koude Ta is. Zo koud is het buiten niet en binnen is het sowieso al warmer.

@Bart_Denon had het eerder over een flow-probleem. Kan het zijn dat er iets met de circulatie/waterpomp in de Auer mis is? Want zodra in de warmtepomp buiten aanzet kan de Auer het wel, de hele run op de compressor. En hij begint daar dan feitelijk meteen mee, ook al is het retourwater (wat de aanvoer van de Auer is) nog niet opgewarmd.

Hoe zou ik dat kunnen checken?

Edit: het staat zelfs bij de error-melding in de handleiding in de topicstart. "Check that the circulating pump is working properly." Ik neem aan maar weet het niet zeker dat de circulatiepomp dat witte geval is, naast de automatische ontluchter op de foto van @Carboy54 ? Als die tijdens de vakantiestand (niks doen) vast is gaan zitten zou dit wel wat kunnen verklaren.

Is er op een AroTHERM PLus 55/6 een manier om alleen het water rond te pompen, zonder de compressor te laten aanslaan? Want dan zou ik in ieder geval een goede back-up hebben, en meteen een test :) Scheelt nogal wat vermogen ook...

[ Voor 30% gewijzigd door Gramser op 03-08-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Gramser vastzitten van t circulatiepompje lijkt me onwaarschijnlijk. Hij heeft bij mij weleens meer dan een half jaar niet aan gestaan en werkte daarna ook nog prima.
In de actieve stand van de Arotherm draait de circulatiepomp continu. Is dat eventueel een optie om te testen? Zodra er goede flow is en de Auer werkt dan wel goed dan weet je waar je t probleem moet zoeken.
Hoe is een en ander bij jou aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die inactieve stand heb ik reeds gebruikt, dan doet hij het inderdaad wel. Maar de AWB wil vervolgens ook gaan verwarmen, en maakt dus toch start-stops en dat wil ik niet. Misschien moet ik inderdaad de actieve stand proberen. Ga ik doen als ik thuis ben.

De boel is echt heel simpel aangesloten: AWB op een pomploze verdeler aangesloten, en de auer op de retour daarvan. Allemaal vloeiende bochten, geen knietjes etc.

Gekke is dat hij het vanaf mei-juli (tot ik 'm in vakantiemodus zette) ook gewoon goed heeft gedaan met de WP uit (stand "uitgebreid" maar buitentemperatuur te hoog / setpoint behaald), dus echt alleen op het pompje van de Auer. Vandaar dat ik denk dat ik het moet zoeken in het pompje van de auer zelf. Die zou ik ook graag willen testen,maar dat is denk ik lastig. Ik zou het jammer vinden als ik de WP 20-30W volcontinu extra moet laten verbruiken vanwege de circulatiepomp.

Edit: ik neem trouwens aan dat als de Auer start, de flowmeters van de vvw zullen gaan bewegen, als er circulatie is? Daaraan zou ik het dan ook kunnen zien.

[ Voor 27% gewijzigd door Gramser op 03-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Gramser bij het starten van een run gaat eerst de circulatiepomp twee minuten draaien, daarna komt de compressor erbij. Je moet dan inderdaad een beetje flow zien op de verdeler.
De circulatiepomp heeft een eigen voeding (230->24V), dus die kan defect zijn. Een ander punt om te controleren is het relais om de voeding of de pomp te schakelen (afhankelijk van hoe recent je Eau is).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank @Proton_ Mijn Auer is sinds half april in gebruik, dus die is nog vrij nieuw. Ik probeer nog een beetje te begrijpen hoe het allemaal werkt, maar kan ik met een multimeter die voeding meten? En ik neem aan dat ook na de start van de compressor de circulatiepomp blijft draaien? Dan moet ik ook flow blijven waarnemen op de vvw-verdeler. Enniet meer als het element het onverhoopt overneemt.

Op de foto van @Carboy54 hierboven, is daarop aan te wijzen wat de circulatiepomp, voeding daarvan, en relais zijn?

Wat zonde van mijn tijd en opgewekte kWh-tjes is dit, maar zo leer ik 'm wel weer beter kennen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Ja, met een multimeter moet je een diagnose kunnen stellen :)

Dat ding waar '35W power supply' op staat is de voeding voor de pomp.
Met de multimeter moet je dus aan de ene kant 230V ac meten en aan de andere kant 24V dc.
Het relais zal bij jou aan de dc kant zitten, dus die kan je ook aan beide kanten controleren (min op de min van de voeding, plus testen aan beide kanten van de schakelaar). Het relais zal een 230V spoel hebben die weer geschakeld wordt door de hoofdprint. In de handleiding staat trouwens ook iets van een schema. Draait het fannetje wel? Volgens mij doet die altijd met de pomp mee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Fannetje nog niet gecheckt, vraag me of ik die überhaupt wel eens heb zien draaien. Morgenochtend is de volgende run gepland, dan ga ik er eens naar kijken en dan volgt er weer een update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Gramser een andere optie is om te kijken of de circulatiepomp van je Auer het doet, is in de parameters kijken van de VWZ AI.
Hier kun je de flow L/uur in je systeem zien. Als mijn WP uit staat dan trekt mijn Auer een ruime 300L/uur erdoorheen.
Heb nog een foto hiervan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zbllYn0furcTOTJ81LVlQ08f3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzn1tt2LylRhvzbqdQLcpTql.jpg?f=fotoalbum_large

Ps: dit geld natuurlijk alleen wel dat je WP in het circuit loopt (in serie staat?) wat bij mij wel t geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart_Denon op 03-08-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat moet ik dan even gaan opzoeken in de handleiding van mijn AWB module, maar is zeker een optie 👌🏻. Dank!

Edit: @Bart_Denon zou dit te vinden zijn onder "Debiet afgiftecircuit", is dat hetzelfde? Bij mijn module heet het allemaal wat anders dan bij een Vaillant.

Handleiding van mijn module van AWB is trouwens hier te vinden: https://media.vanmarcke.c...72749_e40027507a012ac.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door Gramser op 03-08-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ik vermoed van wel ja, debiet is feitelijk de doorstroming in hoeveelheid/Volume (L) per tijd (h).

[ Voor 3% gewijzigd door Bart_Denon op 03-08-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Net al even gecheckt, de pomp van de WP geeft daar iets van 500l/h. Morgen ga ik proberen de Auer op die manier te meten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyJ9_7pOQclIFOIkD92BUAT2VTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vAWMcdhPWw0rq4sgcioJTrc.jpg?f=fotoalbum_large

Hee… we hebben circulatie! En wel die door de Auer zelf, de warmtepomp stond uit.
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Het was óf een vastgelopen pompje (te lang stilgestaan tijdens vakantie, domme pech..?), of een elektrisch contact (stekkertje op het pompje, misschien losgetrild bij het opstarten na drie weken vakantiemodus?)

Waarom denk ik dat? Omdat, toen de run startte, alleen de compressor aanging en er geen circulatie zichtbaar was. Toen tikte ik wat op het pompje en zat even aan de bedrading, en opeens hoorde ik heel zacht “whzzzzzzz” en kreeg ik de stroming zoals op de foto. Precies zo uitgelezen zoals@Bart_Denon al eens had gedaan. Dank dus, dat was een heel makkelijke manier om de werking te meten!

De echte test is wat mij betreft morgenochtend… dan ga ik er om 07:30 even bijstaan om dit weer te bekijken. Benieuwd of het pompje dan wel weer uit zichzelf start.

[ Voor 8% gewijzigd door Gramser op 03-08-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Grappig overigens, om te constateren dat de mijne er onder de kap toch wat anders uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji4qBDGBO-qyY7fo4BQjxdRac68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX19sjMBJfXZtAYrUC4C5qC8.jpg?f=fotoalbum_large

Compressor en voedingsunit lijken andersom gemonteerd en mijn voedingsunit/printplaat zit in een afgesloten ijzeren bak met klep en splitpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 04-08-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Grappig overigens, om te constateren dat de mijne er onder de kap toch wat anders uitziet:

[Afbeelding]

Compressor en voedingsunit lijken andersom gemonteerd en mijn voedingsunit/printplaat zit in een afgesloten ijzeren bak met klep en splitpen.
Getoonde versie was gedemonteerd voor een cursus bij de importeur ACR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik had al zo’n idee, maar toch opvallend dan dat alles op een andere plek zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:47:
Ik had al zo’n idee, maar toch opvallend dan dat alles op een andere plek zit?
Er wordt wat afgerommeld daar in Frankrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Da’s zeker waar 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Inmiddels weer een aantal dagen verder en de Auer doet z'n runs weer zoals het hoort. kWh-tje per dag. Het magt inmiddels wel weer wat warmer gaan worden buiten, want als het langer zo doorgaat gaat de vloertemperatuur zo wel op de 18 graden komen... gaat-ie alsnog op het element.

19 graden in de woonkamer, te warm om om de warmtepomp te laten aangaan, maar er wordt dus nog wel steeds warmte aan de vloer onttrokken. Ta was 21 graden, voor de run startte... We hebben zon nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:37:
Inmiddels weer een aantal dagen verder en de Auer doet z'n runs weer zoals het hoort. kWh-tje per dag. Het magt inmiddels wel weer wat warmer gaan worden buiten, want als het langer zo doorgaat gaat de vloertemperatuur zo wel op de 18 graden komen... gaat-ie alsnog op het element.

19 graden in de woonkamer, te warm om om de warmtepomp te laten aangaan, maar er wordt dus nog wel steeds warmte aan de vloer onttrokken. Ta was 21 graden, voor de run startte... We hebben zon nodig!
Zet een straalkacheltje op de vloer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Carboy54 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Zet een straalkacheltje op de vloer :-)
Ik dacht zelf meer aan de houtkachel O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Murkmans schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]

.......Het buffervat stond op 26,2 gemiddeld deze periode.
Hoe groot is je buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Murkmans schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]
...........
Wij draaien(misbruiken) hem nog steeds op een een aanvoer en retouraansluiting van een buffervat (dus zonder zo'n water diversion device).
..........
Hij maakt er qua verbruik wel altijd een mooi trappetje van. Het buffervat stond op 26,2 gemiddeld deze periode.
Hoe groot is het buffervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:41
@amarkest 50 liter, dient meer als ontkoppelingsbuffer omdat we 2 zones hebben en actief willen koelen met de fancoils.
https://www.eco-bricolage...ote-thermador-c2x33874305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Hoe weet je dat de legionella runs goed worden uitgevoerd?

De afgelopen weken draait de Auer ieder dag van 10 uur sochtends tot 12uur, en soms zoals vandaag pakt draait hij opeens door tot 2 uur smiddags (Ta 24,5C vvw). Maar op het display staat nooit 60C of iets wat erop duidt dat hij legionella run loopt. Standaard temp staat op 55 ingesteld, dus het risico is niet erg hoog, maar we douchen ‘m ook niet leeg op een dag (2 personen 200L vat). Hoe checken jullie dit?

En trouwens, is deze condensvorming normaal of moet ik hier wel wat aan doen? Had het nog niet eerder gespot, misschien omdat hij vandaag 4 uur staat te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdiNzrFEtEefRYQThq-A7KoERZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBBYxKMlZJbHlL9Nj3Emshho.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Als je de ronde knop een paar seconden ingedrukt houdt tijdens een run, kun je de actuele boilertemperatuur zien. Als hij boven de door jou ingestelde 55 zit, zal hij wel een run aan het doen zijn. Pas wanneer je boven de 60 instelt, zal het element mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Melissaaap schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:46:
Hoe weet je dat de legionella runs goed worden uitgevoerd?

De afgelopen weken draait de Auer ieder dag van 10 uur sochtends tot 12uur, en soms zoals vandaag pakt draait hij opeens door tot 2 uur smiddags (Ta 24,5C vvw). Maar op het display staat nooit 60C of iets wat erop duidt dat hij legionella run loopt. Standaard temp staat op 55 ingesteld, dus het risico is niet erg hoog, maar we douchen ‘m ook niet leeg op een dag (2 personen 200L vat). Hoe checken jullie dit?

En trouwens, is deze condensvorming normaal of moet ik hier wel wat aan doen? Had het nog niet eerder gespot, misschien omdat hij vandaag 4 uur staat te draaien.
[Afbeelding]
Door naar het verbruik te kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZyi2roqFogrLV6oUAfajM2sXkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6Y8IJwKEmZL2dgiAhluGlhm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissaaap
Waar haal je deze gegevens vandaan? Ik heb een P1, maar geen individuele meter op dit moment op het stopcontact van de wpb.

In ieder geval is het wel gelukt sowieso! Hij doet netjes een run op dinsdag naar 60C, tot dusver nog elke keer met een goede COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Melissaaap schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

Waar haal je deze gegevens vandaan? Ik heb een P1, maar geen individuele meter op dit moment op het stopcontact van de wpb.

In ieder geval is het wel gelukt sowieso! Hij doet netjes een run op dinsdag naar 60C, tot dusver nog elke keer met een goede COP.
WPB zit in een slimme stekker.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik zit even te kijken naar de specificaties van bijvoorbeeld de auer edel air 200l.
Kan deze zelfstandig werken als boiler of ben je nog altijd afhankelijk van een ander apparaat om de aanvoer temperatuur voldoende hoog te houden?

Vraag het omdat ik in de specificaties zie staan : Watertemperatuurbereik +18 to +35 en ik aanneem dat leidingwater altijd kouder is dan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@procyon je bedoelt de Eau :) en het gaat om zijn warmtebron, dwz het cv-water, niet het douchewater.

Met voldoende vloerverwarming-oppervlak kan hij zelfstandig werken.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Proton_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:31:
@procyon je bedoelt de Eau :) en het gaat om zijn warmtebron, dwz het cv-water, niet het douchewater.

Met voldoende vloerverwarming-oppervlak kan hij zelfstandig werken.
Ooh scherp! Ik zat in de eau handleiding te kijken inderdaad O-)

Bedoelde wel de air, deze kan gewoon wel helemaal los werken van andere systemen en heeft geen beperking op de temperatuur van de aanlever waterleiding? Waarschijnlijk een beetje gekke vraag.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@procyon
De warmtebron van de Air is (omgevings)lucht. Ik weet niet of die kan defrosten, dit topic gaat specifiek over de Eau :)
Voor de koudwater-aansluiting zie ik geen beperkingen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Ik kom net bij een klant vandaan waar zijn Auer Edel L'eau het water niet meer verwarmd omdat zo lijkt het of de compressor is stuk of het koudemiddel is verdwenen. De symptomen zijn dat de persleiding erg warm word maar de warmte komt niet aan bij waar de leidingen het vat ingaan. alle symptomen van koudemiddelterkort in mijn optiek.
Maar ik zie nergens een lek en met zeepsop meet ik ook niks, compressor klinkt ook niet als een bak knikkers dus die lijkt nog inorde.
De Nederlandse importeur heeft geen service apparaat en verwijst naar de vakhandel/installateur.
Deze installateur is verder niet opgeleid voor dit specifieke apparaat, aansluiten en inbedrijf stellen dat lukt nog wel maar nu met een serieus probleem weet ik het ook even niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Gramser
Verwarmt hij wel op het element? Geeft het apparaat geen foutcodes?

Ik dacht nu direct aan mijn issue van drie weken terug: waterpompje doet het niet. Maar de compressor blijft wel gewoon doorgaan, gaat niet automatisch verder op element?

[ Voor 91% gewijzigd door Gramser op 31-08-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:23:
Verwarmt hij wel op het element? Geeft het apparaat geen foutcodes?

Ik dacht nu direct aan mijn issue van drie weken terug: waterpompje doet het niet. Maar de compressor blijft wel gewoon doorgaan, gaat niet automatisch verder op element?
Niet geprobeerd, we hebben het apparaat maar weer uitgezet. Maar het element zou het moeten doen ja.
Waterpomp draait en heeft flow dat is het probleem niet.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 31-08-2023 16:32 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Gramser
Dus ook geen foutcodes?

• koevlaas2
Nee geen foutcodes, er zit geen lage druksensor op dus er volgen geen alarmen.

• Gramser
Hoe heeft de klant het probleem geconstateerd? Gewoon koud water uit de kraan? Je zou dan bijna ergens denken aan een blokkade.

• koevlaas2
Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:35:
Hoe heeft de klant het probleem geconstateerd? Gewoon koud water uit de kraan? Je zou dan bijna ergens denken aan een blokkade.
Ja hij was ineens koud idd. We hebben nog wel op het expansieventie geklopt misschien dat die vastzit maar daar zie je ook niet veel aan noch dat je wat eraan kan afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
En wordt het boilervat wel gevuld? Er staat niet ergens na andere werkzaamheden een vulkaan dicht?

Strohalmen inmiddels…

• koevlaas2
Gramser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:48:
En wordt het boilervat wel gevuld? Er staat niet ergens na andere werkzaamheden een vulkaan dicht?

Strohalmen inmiddels…
Nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Misschien dat @Bart_Denon of @Carboy54 er dan nog wat over kunnen zeggen. Die hebben er meer ervaring mee dan ik, als simpele gebruiker…:(

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:18:
Ik kom net bij een klant vandaan waar zijn Auer Edel L'eau het water niet meer verwarmd omdat zo lijkt het of de compressor is stuk of het koudemiddel is verdwenen. De symptomen zijn dat de persleiding erg warm word maar de warmte komt niet aan bij waar de leidingen het vat ingaan. alle symptomen van koudemiddelterkort in mijn optiek.
Maar ik zie nergens een lek en met zeepsop meet ik ook niks, compressor klinkt ook niet als een bak knikkers dus die lijkt nog inorde.
De Nederlandse importeur heeft geen service apparaat en verwijst naar de vakhandel/installateur.
Deze installateur is verder niet opgeleid voor dit specifieke apparaat, aansluiten en inbedrijf stellen dat lukt nog wel maar nu met een serieus probleem weet ik het ook even niet.
Dat is nou precies de reden dat ik al na 3 maanden ben gestopt met die Franse R290 dingen. De importeur verwijst je naar de installateur maar dat is hier de tweaker zelf of een installateur die zonder vulnippels niets kan vullen. Zo lang de importeur alleen maar wil verkopen maar geen ruilsysteem of service apparaat heeft kan je er maar beter van weg blijven. Bovendien lees ik dit te vaak hier en heb ik er al een paar vervangen voor een Atlantic. Helaas geen Eau maar dat neemt men dan voor lief.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 31-08-2023 17:07 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste