Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 05:58:
[...]

Jij doet helemaal geen legionellaruns meer, dan?
Jawel, 1x per 14 dgn naar 60 maar dat doet ie op de compressor

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:05
Aha! Maar hoe weet je dan dat dat de legionellarun is?

De mijne ging gisteravond om 22:00 een run doen. Dat is het starttijdstip van de legionellarun. Maar hij liep dus maar tot 350W, en het tijdprogramma is ingesteld tot 24:00. Daarna weer ecostand. Lijkt me niet genoeg om dan op de compressor een legionellarun te voltooien als hij meer dan 5 graden moet verwarmen tot de 60.

Hoe heb jij dat ingeregeld? Heb je nog ergens de Comfortstand ingezet of gaat-ie op Eco bij jou? Ik wil voorkomen dat de compressor ‘s nachts aanslaat voor een reguliere run omdat hij dat “mag”, puur en alleen omdat ik een legionellarun toesta die maar eens per week of minder vaak hoeft.

Nog iets geks: ik heb dus vanaf 21:30 de Comfortstand ingeschakeld. Maar ik krijg geen zonnetje op het display.

Misschien maak ik me er ook te druk om, dat hele legionellagedoe. Maar ik wil vooral snappen hoe de Auer ermee omgaat.

[Voor 20% gewijzigd door Gramser op 09-05-2023 07:28]

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
Die van mij staat 24 uur per dag op eco, 58 graden. Zo eens in de twee weken druk ik m tijdelijk naar 60.

Al maak ik met 58 ook weinig zorgen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Maar naar 60 drukken doe je dan dus handmatig, denk ik? Niet met de automatische run om 22:00?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
Nee gewoon met de hand inderdaad. En overdag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Ik ga de huidige instellingen even testen. Ik vind het niet erg dat de legionellarun 's avonds plaatsvindt, zo eens per week, maar wel als dat betekent dat hij 's nachts ook veel vaker zijn reguliere compressorruns gaat doen. Dan heeft m'n tijdschema ook niet zoveel zin. Dus even kijken wat-ie vanavond doet... als er dan weer een run is om 22:00 dan gaat het niet zoals ik wil.

Thanks |@hesselbeertje @Bart_Denon @Proton_ , hoop te leren over zo'n simpel apparaat! Wel erg blij mee. Ik vind het mooi om te bedenken dat ik alleen de zon maar nodig heb om m'n tapwater warm te maken (nou ja, bij wijze van spreke dan).

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
Waarom pas om 22 starten met de run? Kan dat niet overdag? Dan heeft ie tenminste tijd om het af te maken binnen de comfort tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Dat zit dus hard geprogrammeerd in de software. 22:00 en anders niet.

Of je moet de interne klok gaan verzetten, dan kan het wel. Maar dat betekent dat je ook moet gaan nadenken over je tijden waarop je je programma instelt. Misschien dat ik dat nog wel eens probeer maar ik vond het best verwarrend zo.

[Voor 14% gewijzigd door Gramser op 09-05-2023 08:35]

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
12 uur verkeerd zetten, dan valt het nadenken ook wel mee :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
hesselbeertje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:35:
12 uur verkeerd zetten, dan valt het nadenken ook wel mee :-)
Dat had ik dus gedaan. Maar ik ga maar eens uitschrijven hoe ik ‘m dan moet programmeren. Aangezien je per dag vanaf 00:00 instelt, is dat dus 12:00 ‘s middags. Het zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

00:00 - 09:00 ECO
09:00 - 13:00 COMF (voor de legionellarun)
13:00 - 19:30 Vorstbeveiliging
19:30 - 24:00 ECO

Toch?

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
Zoals je nu schetst valt de legionellarun in ECO tijd, waarom dan 09-13 nog COMFORT?

Volgens mij moet de legionella run het in ECO tijd gewoon doen trouwens.

00-09 ECO
09-20 Vorstbeveiliging (dat is dan dus snachts van 21-08)
20-00 ECO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
hesselbeertje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:50:
Zoals je nu schetst valt de legionellarun in ECO tijd, waarom dan 09-13 nog COMFORT?

Volgens mij moet de legionella run het in ECO tijd gewoon doen trouwens.

00-09 ECO
09-20 Vorstbeveiliging (dat is dan dus snachts van 21-08)
20-00 ECO
Kijk dat bedoel ik nou, ik raak steeds in de war :+

Ik was er dus niet van overtuigd dat de legionellarun in ECO kon plaatsvinden, omdat ECO het element uitschakelt, en een legionellarun dat element wellicht nodig heeft. Ik kreeg al eerder een legionella - error, maar misschien deed ik toen wat anders verkeerd.

Ik ga het nog maar eens een poging geven als ik thuis ben…!

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
Volgens de handleiding zou ik het in ECO gewoon moeten doen, althans ik lees niet dat dat niet zo is. Wel zonder element, maar dat is precies de bedoeling.

Nogmaals ik weet t niet zeker want ik gebruik het niet.

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Je meedenken wordt gewaardeerd! Ik ga het gewoon weer een kans geven. En als het werkt blijf ik er lekker vanaf :+

En als het niet werkt zet ik heel die legionellashizzle uit en doe het net als jij handmatig :F

[Voor 30% gewijzigd door Gramser op 09-05-2023 09:39]

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ja heel eerlijk maak ik me ook totaal geen zorgen om die legionellarun...
Wel na vakantie bij thuiskomst gaat ie sowieso naar +60.
Let even op in ECO gaat ie sowieso maar tot 60 op de compressor. Dus dat zou ook moeten gelden voor de legionella run. Die error die @Gramser het over had zou kunnen voortvloeien uit het feit dat je in ECO draaide maar de legionella temperatuur had ingesteld op +60 dan heeft hij wel het element nodig en waarschijnlijk ontstaat dan een error?
Lijkt me een logische verklaring.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
@Bart_Denon Zeker een logische verklaring, ware het niet dat ik -voor zover ik me daar bewust van ben- de temperatuur op 60 graden had gezet, en niet hoger.

Was ook wel een rare error. Hij moest gewoon echt even worden gereset én van de stroom af voor het wegging.

OhSunnyDay

• Gramser

@Bart_Denon @hesselbeertje

Nou daar gaan we weer. Schiet mij maar lek. Ik heb de gebruikstijden ingesteld op ECO en vorstbeveiliging zoals in het schema van @hesselbeertje . En toch die error - maar het gekke is dat ik dus ook de klok heb verzet en de legionellarun helemaal nog niet zou moeten plaatsvinden.

Tenzij iemand nog iets weet, wilde ik die legionellarun er eigenlijk maar helemaal uitgooien…

OhSunnyDay

• hesselbeertje
Heel bijzonder. Het is een foutmelding die ook nergens in de documentatie genoemd wordt... Heb je m in NL gekocht? Dan zou je t de importeur kunnen vragen.

Je zou bij wijze van test even een dag kunnen kijken wat ie doet als ie 24/7 op ECO staat, of 24/7 op Comfort.

[Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 10-05-2023 08:12]

• Bart_Denon
  • Nu online
Inderdaad, zou hem nu eens op comfort zetten en kijken of ie dan wel door de legionella run gaat.
@Gramser Kun je je instellingen eens posten, ik wil dit ook wel proberen en kijken of ik ook die error kan reproduceren.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Gramser
Volgens mij staat de foutmelding wel in de handleiding. Kan het nu niet nagaan, ben net vertrokken van huis. Vanmiddag weer terug.

@Bart_Denon eigenlijk zijn de instellingen waarop de fout zich voordoet heel simpel, namelijk die @hesselbeertje postte, met het 12 uur tijdverschil om de legionellarun naar de ochtend te brengen.

Ik heb er vanmorgen nog wel een extra comforttijdvak aan toegevoegd, om te kijken of de legionellarun plaatsvindt in Comfortstand. Ik heb die nu dus even elke dag geprogrammeerd, want ik weet niet of hij dan vandaag nog start.

Als ik vanmiddag tijd heb post ik even alle relevante settings! Hij komt overigens gewoon bij ACR vandaan. Zijn die een beetje benaderbaar voor particulieren? Mijn installateur gaat dit ook niet weten, denk ik zomaar.

OhSunnyDay

• Gramser
Alvast twee foto’s. Ik heb deze handleiding en daar staat onderstaande error in.

Settings volgen later!

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Nu online
Ah kijk in de nieuwere papieren versie staat het wel...
Nou dan is dat denk ik al het antwoord, een harde voorwaarde is dus dat het element ingeschakeld moet kunnen worden, wat in de ECO modus niet kan. In modus comfort zal hij het wel moeten doen.

Btw, ik heb dan nog nooit een reguliere geprogrammeerde legionella run gehad omdat hij bij mij alleen in ECO draait tot 21.30 uur.

• Gramser
Dat bevestigt dan wel mijn vermoeden. Dan ga ik ‘m maar zo inplannen dat de comfortmodus tussen twee eco-tijdstippen in komt, waarbij die periode lang genoeg is voor een legionellarun.

Dank voor het meedenken, ik koppel nog wel even terug of het werkt.

Wel raar dat dat nodig is als hij ook 60 graden op de compressor alléén kan maken.

OhSunnyDay

• Gramser
Vandaag geen legionellarun, in elk geval. Ik heb de comfortstand nu van 09:30 tot 14:00 gepland, met daarvoor twee uur eco en erna ook weer tot 21:30 's avonds. De rest is de vorstbeveiliging. Ruim voldoende om een legionellarun te doen. Ik ben echter wel benieuwd of hij in de comfortstand dan wel gewoon op de compressor blijft draaien als er geen legionellarun gepland staat.

Ik denk dat we dat morgen wel weten. Mocht ik nu nog foutmeldingen krijgen... nou ja dat zien we dan wel weer.

OhSunnyDay

• Gramser
Uit het algemene WPB topic:

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Is een aroSTOR soms softwarematig hetzelfde als een Auer…? Geinig.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Goed, planningsgewijs staat de Auer nu goed ingesteld. Om 07:30 kwam hij uit de vorstbeveiligingsstand en ging op de ecostand verwarmen. Die ging om half tien over in de comfortstand en het verwarmen ging verder, tot een uur of 12. Hij leek wel op een iets hoger vermogen door te pakken, in een langere run die ik gewend ben, maar misschien is dat omdat de vloer watkouder is geworden door gebrek aan zoninstraling. Het element is er dus niet bijgekomen, terwijl dat wel had gemogen. Maar ik weet dus niet (want ik ben niet thuis en mijn vrouw ga ik niet vragen dit te checken, twee foto's van het display ging nog wel :)) óf de temperatuur tot de 60 graden is gestegen. Die check gaan we morgen doen, want de legionellarun staat nu dagelijks. Maar het is al positief dat de comfortstand an sich niet al triggert tot het gebruik van het element voor een normale SWW-run.
Misschien is het wel zo dat de comfortstand een voorwaarde is voor het doorverwarmen tot 60 graden voor een legionallecyclus, maar dat hij het zonder doet wanneer hij doorheeft dat dat haalbaar is. Dat bekijken we dus nog even verder, ik ben benieuwd.

Er heeft in ieder geval geen error plaatsgevonden, dus dat is pure winst.

OhSunnyDay

• Gramser
Nog een kleine update: ik heb zojuist even de actuele watertemperatuur gecheckt en die stond op 57,5. Dat betekent -neem ik aan- dat er een legionellarun heeft plaatsgevonden, want de standaard temperatuur staat op 55. En dat heeft hij dan op de compressor gedaan.

Ik ga dit morgen nog een keer checken, en als het weer zo gaat, gaat de legionellarun gewoon naar eens in de week ofzo. En dan hebben we denk ik het issue van de error wel boven water…

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 22:52
Wij hebben inmiddels ruim twee jaar de Edel Air 270 liter. Helaas hebben we nogal wat problemen gehad. Na ongeveer een half jaar begon de boiler te lekken net onder de deksel en onder het display. De klacht aan de installateur en importeur doorgegeven. Op basis hiervan is een nieuwe geïnstalleerd.

De nieuwe boiler begon ook na een half jaar weer te lekken. Na ongeveer drie weken is het lekken spontaan gestopt.

Nu heeft hij ineens overal deuken (zie foto onderin). De installateur is wezen kijken. In eerste instantie dachten ze dat het de inlaatcombinatie is. Echter, die deed het goed. Inmiddels heb ik een mail van de importeur gekregen. Die heeft contact gehad met de fabrikant en geeft aan dat het waarschijnlijk door drukfluctuaties in ons waternet komt. Dit zou ik kunnen oplossen door een drinkwater expansievat te installeren. Verder geeft hij aan dat het voor de werking niets uitmaakt.

Ik kan hier niets over vinden op Internet. Ik ben dus benieuwd of meer mensen een boiler vol deuken hebben en wellicht ook lekkages. Het zit mij sowieso niet lekker want we drinken ook water uit de boiler. Dus het moet wel 100% veilig zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Johan909 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:09:
Wij hebben inmiddels ruim twee jaar de Edel Air 270 liter. Helaas hebben we nogal wat problemen gehad. Na ongeveer een half jaar begon de boiler te lekken net onder de deksel en onder het display. De klacht aan de installateur en importeur doorgegeven. Op basis hiervan is een nieuwe geïnstalleerd.

De nieuwe boiler begon ook na een half jaar weer te lekken. Na ongeveer drie weken is het lekken spontaan gestopt.

Nu heeft hij ineens overal deuken (zie foto onderin). De installateur is wezen kijken. In eerste instantie dachten ze dat het de inlaatcombinatie is. Echter, die deed het goed. Inmiddels heb ik een mail van de importeur gekregen. Die heeft contact gehad met de fabrikant en geeft aan dat het waarschijnlijk door drukfluctuaties in ons waternet komt. Dit zou ik kunnen oplossen door een drinkwater expansievat te installeren. Verder geeft hij aan dat het voor de werking niets uitmaakt.

Ik kan hier niets over vinden op Internet. Ik ben dus benieuwd of meer mensen een boiler vol deuken hebben en wellicht ook lekkages. Het zit mij sowieso niet lekker want we drinken ook water uit de boiler. Dus het moet wel 100% veilig zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich is dit het Edel Eau draadje, maar ik denk dat je boilervat vraag losstaat van Eau of Air. Mijn eerste vraag zou zijn, heb je wel een 6 bar inlaatcombinatie? Vervormen van vat, en lekkages, lijkt toch op teveel druk.

Of tweede vraag; kan het zijn dat je juist af en toe onderdruk (vacuüm) hebt? Sluit je de koudwater inlaat af, terwijl je wel kranen opent bijvoorbeeld?

In elk geval lijkt het me niet ok dat dit gebeurt en hoop ik niet dat ik daar op termijn mee geconfronteerd word....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
jurjen_g schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Op zich is dit het Edel Eau draadje, maar ik denk dat je boilervat vraag losstaat van Eau of Air. Mijn eerste vraag zou zijn, heb je wel een 6 bar inlaatcombinatie? Vervormen van vat, en lekkages, lijkt toch op teveel druk.

Of tweede vraag; kan het zijn dat je juist af en toe onderdruk (vacuüm) hebt? Sluit je de koudwater inlaat af, terwijl je wel kranen opent bijvoorbeeld?

In elk geval lijkt het me niet ok dat dit gebeurt en hoop ik niet dat ik daar op termijn mee geconfronteerd word....
Vraag 1: Ik heb even op de inlaatcombinatie gekeken. Het is een Pentec Inlaatcombinatie 8 bar. Is dat ook goed?

Vraag 2: Nee, ik blijf altijd overal vanaf. Nu kan het wel zo zijn dat de stroom van het apparaat is geweest terwijl we veel warm water gebruikten. Voor het vervangen van de meterkast is vrij lang de stroom eraf geweest. Kan zoiets problemen opleveren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurjen_g
Johan909 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Vraag 1: Ik heb even op de inlaatcombinatie gekeken. Het is een Pentec Inlaatcombinatie 8 bar. Is dat ook goed?

Vraag 2: Nee, ik blijf altijd overal vanaf. Nu kan het wel zo zijn dat de stroom van het apparaat is geweest terwijl we veel warm water gebruikten. Voor het vervangen van de meterkast is vrij lang de stroom eraf geweest. Kan zoiets problemen opleveren?
Op voorhand: ik ben geen expert, maar:

1) In de Engelse handleiding van de Eau staat expliciet dat het maximaal 7 bar mag zijn en mijn leverancier adviseerde 6 bar. Ik ga er even van uit dat ook de Air dit zelfde heeft. Dus nee, 8 bar is dan teveel.

2) Op zichzelf zou geen stroom geen probleem moeten zijn, maar het is denk ik wel zo dat de meeste overdruk ontstaat als een geheel koud vat in korte tijd weer helemaal opwarmt (warm zet uit) zonder dat er kranen open staan. Wellicht in combinatie met 1 dat dit mis is gegaan bij jou. Ik heb zelf tijdens de eerste keer vullen en warm maken 1 warme kraan heel lang open laten staan (meer dan dubbele tijdsduur van het vullen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Deuken kunnen alleen door onderdruk - is de koudwaterdruk er wel eens af geweest? Of de inlaatcombinatie dichtgezet?
Als een warme boiler afkoelt zonder koudwatertoevoer gaat het water krimpen en zonder beluchter geeft dat deuken.
Vooralsnog lijkt het -volgens mij- erg op een installatiefout, herhaald met de vervanging, en niet op een productiefout.
Overdruk kan de boiler ook zeker beschadigen.

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2023 15:02]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:05
Johan909 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Nee 6 bar is de max voor RVS ze kunnen weinig hebben.

[Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 15-05-2023 15:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
Proton_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:01:
Deuken kunnen alleen door onderdruk - is de koudwaterdruk er wel eens af geweest? Of de inlaatcombinatie dichtgezet?
Als een warme boiler afkoelt zonder koudwatertoevoer gaat het water krimpen en zonder beluchter geeft dat deuken.
Vooralsnog lijkt het -volgens mij- erg op een installatiefout, herhaald met de vervanging, en niet op een productiefout.
Overdruk kan de boiler ook zeker beschadigen.
Wat bedoel je precies met: is de koudwaterdruk er wel eens af geweest?
De hoofdkraan is wel een keer dichtgedraaid toen we een nieuwe keuken hebben geïnstalleerd. Verder kom ik nooit aan de kranen.

De inlaat combinatie ben ik zelf nooit aangekomen. Toen ik de deuken gemeld heb bij de installateur heb ik op zijn advies de boiler uitgezet. De volgende dag kwam hij langs en hebben we hem aangezet. De inlaatcombinatie stond volgens hem goed en er kwam ook water uit. Of hij moet hem toen opengedraaid hebben maar dan zou hij vanaf installatie dicht hebben moeten staan.

Maar als ik het dus goed begrijp is de inlaatcombinatie van 8 bar sowieso fout.
Ik heb de Engelstalige handleiding doorgenomen en daar staat dat de inlaatcombinatie 7 bar moet zijn.
Jurgen_g geeft aan dat hij een warm water kraan lang heeft opengezet bij het vullen van de boiler.
Dit is bij ons bij de installatie niet gedaan en ook niet toe de stroom er af is geweest.
Deze combinatie kan dus de oorzaak zijn?

De importeur geeft aan dat behalve esthetisch het geen probleem is en dat alles 100% werkt. Maar ik begrijp uit de reacties dat dit dus wel degelijk de boiler kan beschadigen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Tsja, die deuken zullen niet alleen in de isolerende laag zitten - ik vermoed dat het vat zelf dat mee naar binnen heeft getrokken en dat daar dus ook deuken in zitten. Met mogelijke scheurtjes tot gevolg?

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
Ik heb altijd gedacht dat het water wat lekte afkomstig was van de bovenkant van de boiler. Dus vocht wat van de compressor af komt en normaliter via de afvoer weg gaat. Maar als de lekkage problemen komen van onderdruk/overdruk kan dit dus water zijn uit het boiler vat?

Zo ja, zou er dan ook vuil water van de compressor in het vat terecht kunnen komen? In dat geval hebben we dus helemaal een probleem. Of is zoiets technisch onmogelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dekokkens
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 18:21
Stel dat de toevoer van koud water te weinig is tov. de afname van warm water? Dus dat er te weinig koud water de boiler in stroomt door e.o.a.restrictie , en de afname warm water is groter, dan zou je dit toch ook kunnen hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan909
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik heb aan de importeur doorgegeven dat de verkeerde inlaatcombinatie is gebruikt. Hij heeft de zaak aan de fabrikant voorgelegd. Deze gaat uit goodwill gratis een nieuwe leveren. Wel goede service moet ik zeggen.

Deze gaan we met een nieuwe inlaatcombinatie installeren.

Hopelijk is met deze derde boiler alles opgelost.

• Gramser
Dat is wel heel netjes, want de importeur kan niks doen aan de fout van de installateur… Maar als het hiermee is opgelost, prima!

OhSunnyDay

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-05 22:30
Hoi,
Ik heb een vraag over de air versie. Hoop dat dat mag op het eau forum. Ik heb 160 cm hoogte beschikbaar. Om de kap te kunnen verwijderen zou hij eigenlijk in 2 delen gesplitst moeten worden. Beinvloed dat de werking? Heeft de kap nog een andere functie dan de technolgie eronder beschermen. Wie heeft er wat foto’s van de kap. Ik snap dat dit de garantie beinvloed, maar dat neem ik dan voor lief.

Gr, Andre

• Carboy54
frk123 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:16:
Hoi,
Ik heb een vraag over de air versie. Hoop dat dat mag op het eau forum. Ik heb 160 cm hoogte beschikbaar. Om de kap te kunnen verwijderen zou hij eigenlijk in 2 delen gesplitst moeten worden. Beinvloed dat de werking? Heeft de kap nog een andere functie dan de technolgie eronder beschermen. Wie heeft er wat foto’s van de kap. Ik snap dat dit de garantie beinvloed, maar dat neem ik dan voor lief.

Gr, Andre
Op zich kan dat wel mits na montage ook de splitsing luchtdicht wordt gemonteerd om valse lucht vermenging te voorkomen. Maar kan je nog wel de aan en afvoer kwijt bovenop de unit dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frk123
Carboy54 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:31:
[...]

Op zich kan dat wel mits na montage ook de splitsing luchtdicht wordt gemonteerd om valse lucht vermenging te voorkomen. Maar kan je nog wel de aan en afvoer kwijt bovenop de unit dan?
Thanks voor het antwoord. Luchtdicht maken wil ik met een h rubber doen. Ja, dat lukt wel. Het gaat om een dakbalk. Het wordt wel wat passen en meten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
frk123 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Thanks voor het antwoord. Luchtdicht maken wil ik met een h rubber doen. Ja, dat lukt wel. Het gaat om een dakbalk. Het wordt wel wat passen en meten.
160 moet net gaan. De Atlantics die ik verkoop zijn 162 maar daar kunnen de aan en afvoer aan de zijkant worden verplaatst. Bovendien kan de kap eraf via de zijkant.

[Voor 35% gewijzigd door Carboy54 op 19-05-2023 10:15]

• frk123
Carboy54 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:13:
[...]

160 moet net gaan. De Atlantics die ik verkoop zijn 162 maar daar kunnen de aan en afvoer aan de zijkant worden verplaatst. Bovendien kan de kap eraf via de zijkant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interresant. Kan de Atlantic omgaan met 0 tot 3 dh water?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Nou, volgens mij heb ik bij toeval net weer een legionellarun meegemaakt. Gewoon op de compressor tot 60 graden. Ik vind helemaal mooi. Geen storingen meer. Ik zou ‘m nu zelfs helemaal uit de ecostand kunnen halen en overdag op comfort kunnen zetten, omdat hij tot de 60 graden toch alles op de compressor doet. Ik heb nu de Comfortstand alleen ingeprogrammeerd vanwege de legionellarun, voor als hij het niet zou redden op de compressor alleen. En dan is de Comfortstand wel nodig omdat anders het element niet mee doet.

OhSunnyDay

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:29
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:21:
Nou, volgens mij heb ik bij toeval net weer een legionellarun meegemaakt. Gewoon op de compressor tot 60 graden. Ik vind helemaal mooi. Geen storingen meer. Ik zou ‘m nu zelfs helemaal uit de ecostand kunnen halen en overdag op comfort kunnen zetten, omdat hij tot de 60 graden toch alles op de compressor doet. Ik heb nu de Comfortstand alleen ingeprogrammeerd vanwege de legionellarun, voor als hij het niet zou redden op de compressor alleen. En dan is de Comfortstand wel nodig omdat anders het element niet mee doet.
Heb niet alles gevolgd laatste weken (dus weet niet helemaal je problematiek) maar las wel ergens dat je ook met tijdschema's aan de slag bent gegaan dacht ik.

Zeker bij de legionella run komt het element bij, maar in ons geval nu ook bij de normale runs nu de (cv) warmtepomp uit staat.

Ik overweeg daarom ook schema's te maken met wpb 1 uur aan en vervolgens een half uur a 3 kwartier uit, zodat het cv water weer iets kan opwarmen voordat de compressor weer start.
Heb je dat ook al eens geprobeerd en zo ja werkte dat goed?

En wat was precies de reden dat je ging schakelen tussen comfort en eco modus? Dat begreep ik niet helemaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Excuses @scarfoot , ik was even een paar dagen off grid dus nu pas kans om op je post te reageren.

Ik heb, samengevat, een beetje lopen klooien omdat ik a) niet helemaal snapte wanneer het element wel of niet “ komt helpen” en b) ik niet wil dat de legionellarun om 22:00 plaatsvindt omdat het dan nooit direct op zonnestroom gebeurt.

Dus, ik heb het volgende gedaan en geconstateerd:

- ik heb de klok 12 uur verzet zodat de legionellarun om 10:00 is, in de ochtend dus.
- de legionellarun kán zonder element, dat doet de Auer standaard, tenzij hij merkt dat het niet lukt
- echter, als je een legionellacyclus plant, moet dat wel in de comfortstand gebeuren. In de eco-stand kreeg ik een error, waar ik uit opmaak dat de comfortstand het element “vrijgeeft” en dus de legionellarun kan plaatsvinden. Ook al heeft hij het element dus niet nodig!
- De Auer kan een run t/m 60 graden op de compressor. Daarboven is sowieso het element nodig. Dat staat ook in de handleiding.
- Nu ik dit allemaal weet, zou ik de eco-stand zelfs kunnen skippen en alleen met vorstbeveiliging en comfortstand kunnen werken.

Jouw Auer, is die wel aangesloten op vloerverwarming, of werk je met radiatoren? In het laatste geval kan ik me voorstellen dat de Auer de warmte (te) snel uit het systeem trekt omdat er relatief weinig inhoud in zit. En als je vloerverwarming hebt: wat is de oppervlakte? De Auer kan het in de praktijk dus allemaal op de compressor, tenzij je misschien erg heet water wil hebben. Bij mij staat hij standaard op 55 graden en de legionellarun op 60.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
@Gramser,
Bedankt dat je even de tijd nam om te verduidelijken wat je geprobeerd hebt.
Ik heb geen vloerverwarming, maar radiatoren en een paar Jaga convectoren.
Wel zijn op veel plaatsen de leidingen ingegoten in de dekvloer, maar zoals verwacht niet voldoende om warmte uit te halen. De Auer staat bij mij ook op Comfort modus, dus zodra de aanvoertemperatuur (Bij mij zit de Auer op de aanvoer, niet op de retour 8)7 ) onder de 18 graden komt slaat het backup element aan.

Tot ergens begin april ging alles gewoon goed, omdat de warmtepomp nog één of meerdere keren per dag aan stond en de aanvoertemperatuur bij de Auer hierdoor hoog genoeg was.

Maar, zoals o.a. @Proton_ en @Carboy54 in dit topic reeds uitvoerig aangaven, uiteindelijk komt hij toch onder de 18 graden en begon zo nu en dan het electrische element bij te springen. Hierbij gaat de compressor overigens uit, je krijgt geen foutmelding maar de cyclus wordt netjes afgemaakt tot de doeltemperatuur bereikt is.

Wat me opvalt is dat bij ons na ongeveer 30-45 minuten de compressor weer gewoon netjes opstart en weer een run (van gem. 45-60 min) maakt totdat de temperatuur weer onder de 18 graden zakt. De cyclus wordt dus niet direct volledig op het backup element afgemaakt maar maakt nog zoveel mogelijk gebruik van de compressor.
Ook zijn er nu nog steeds dagen dat het backup element helemaal niet aan slaat, dan is het huis / de vloer kennelijk warm genoeg, ik vermoed ondanks geen vloerverwarming, toch door de instraling van de zon op de warmere dagen.

Verbruik afgelopen week 17,4 ipv afgelopen maanden ca 11-12kWh/week
Valt me nog enorm mee moet ik zeggen.

Ik ga de komende periode 2 zaken uitproberen:

1)
Warmtepomp op lage max. Ta (ca 23gr zodat het huis niet te warm wordt) laten lopen in hetzelfde tijdvak dat ook de Auer loopt.
Vandaag (nadat het element weer aan sloeg en dus een goed testmoment) de eerste test van 32 --> 55 graden water met ca 1 kwh verbruik op de wp en na de eerste keer géén backup element meer gebruikt.
Mijn vermoeden is dat dit uiteindelijk niet heel veel goedkoper gaat zijn dan het backup element van de Auer, die staat namelijk helemaal niet lang aan.
Ook moet ik in dit geval meerdere malen per jaar de instellingen van de wp wijzigen. Denk dat dit hem op lange termijn niet wordt

2)
De Auer meerdere kortere tijdvakken per dag geven van max 1 uur per stuk, vervolgens 30 a 45 minuten rust zodat de vloer tijd krijgt om zijn warmte weer af te geven. Hier heb ik eigenlijk wel goede hoop op.

Ik houdt jullie op de hoogte van de voortgang.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Je kunt ook proberen 3) de warmteopname van de radiatoren verbeteren met wat computerfans op een tijdklok

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
@scarfoot Dat klinkt wel een beetje als gedoe, ja. Kan me voorstellen dat je op termijn wel iets wil waar je minder omkijken naar hebt. Eentje die op de buitenlucht werkt is waarschijnlijk geen optie? Deze Edel Eau tweedehands verkopen zal nog lastig zijn? Dan moet je nog een eind onder de aanschafprijs minus subsidie gaan zitten… 🤔

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scarfoot
Proton_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:03:
Je kunt ook proberen 3) de warmteopname van de radiatoren verbeteren met wat computerfans op een tijdklok
Goed idee, die hangen er al maar had ik uit gezet omdat ik ze teveel geluid vind maken. Als (2) niet werkt om wat voor reden dat ook is het zeker nog het proberen waard. Wel even omdraaien denk ik dan (boven naar beneden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:34:
@scarfoot Dat klinkt wel een beetje als gedoe, ja. Kan me voorstellen dat je op termijn wel iets wil waar je minder omkijken naar hebt. Eentje die op de buitenlucht werkt is waarschijnlijk geen optie? Deze Edel Eau tweedehands verkopen zal nog lastig zijn? Dan moet je nog een eind onder de aanschafprijs minus subsidie gaan zitten… 🤔
Lucht lucht helaas geen optie gezien a) geen mogelijkheid tot ventilatiekanaal middenin onze woning en b) geluid
Dan zou ik eerder het water laten maken door de (split) wp, maar ik heb liever de wp niet aan in de zomer.

De Auer eau is denk ik nog steeds de beste compromis

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
ISDE subsidie voor de Auer is ook binnen. Netjes binnen de 8 weken, denk dat het er 6 waren. Precies de aangegeven €725 voor dit model.

OhSunnyDay

• Shemsha
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 15:03
*knip* daar is werkspot voor, laten we niet uitnodigen tot spam

[Voor 79% gewijzigd door Proton_ op 01-06-2023 14:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scarfoot
Gisteren geprobeerd de rust periodes in te bouwen in het tijdschema op de Eau, om de vloer/ de Ta de gelegenheid te geven weer op temperatuur (>18gr) te komen, zodat het backup element niet meer inschakelt.

Nu valt het me op dat er op de Auer maximaal 6 tijd slots mogelijk zijn. Praktisch betekent dit dat ik de Eau slechts 3x aan kan zetten en 3x uit.
De test loopt, maar ik vermoed dat dat te weinig gaat zijn, omdat de runs dan te lang moeten zijn en het backup element alsnog bij zal kunnen springen. Het totaal van de schema's moet immers minimaal ca 6a7 uur zijn schat ik zo in, zeker als er een legionella run gemaakt moet worden.

Een andere optie die ik overweeg is de tijd slots te sturen met de Homewizard dongle die ik op de Auer heb zitten. Meer slots en korter.

De vraag (1) is: vindt de compressor het wel fijn als ik hem middenin een run keihard uit zet? Met het oog op schade. Of doet de Auer dat soms eigenlijk zelf ook al als de Ta over de 18gr komt?

Alternatief 2 is dat ik de Auer uit zet via Homewizard als het verbruik boven de 1000W komt, en vervolgens weer aan als het verbruik bv 2 uur onder de 1W is geweest. Voordeel is dat de compressor dan uit is als de Auer uitgezet wordt. Backup aan betekent in dit geval immers compressor uit, dus dan schakelt enkel het element uit.
Nadeel is dan wel dat hij bij tijdens een Boost (comp+backup) ook uit gaat en alsnog de compressor keihard uit zet.

Vraag 2: is er een risico dat de legionella cyclus toch vanzelf het element bijschakelt? (Edit: Bijvoorbeeld als Ta<18 tijdens de cyclus) In dat geval zet HW ook keihard de compressor uit. Ik refereer hier aan @Gramser zijn opmerking dat legionella cyclus een foutmelding geeft als comfort stand niet aan staat. Evt oplossing hiervoor is legionella uit zetten en in het schema zelf 1x per week naar 60 graden gaan.

Mij onbekend is of het backup element een minimale tijd aan staat als Ta <18 is, zodat hij die alsnog afmaakt als de Auer weer aan gaat, maar dat is evt gemakkelijk te testen.

Edit: Alternatief 3: gewoon een uur uit zetten zodra de Auer over de 5W komt.
Vraag 3: schakelt het backupelement (bij Ta<18gr) eerder in dan de compressor uit? Volgens mij wel aan mijn HW grafieken te zien. In dat geval gaat dit niet werken.

Kortom, nog genoeg opties om te proberen.

Ideeën en meningen zijn welkom!

[Voor 20% gewijzigd door scarfoot op 02-06-2023 09:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Gaat het wel werken met een Socket van HW? Dan zet je de Auer helemaal keihard uit, maar snapt de Auer zijn instellingen dan nog? Blijven die bewaard?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:30:
Gaat het wel werken met een Socket van HW? Dan zet je de Auer helemaal keihard uit, maar snapt de Auer zijn instellingen dan nog? Blijven die bewaard?
Only one way to find out :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
Tijd loopt door, instellingen nog ok ✅

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 00:09
Werkt bij mij goed met een socket van Homewizard samen, met Energy+ en mijn Goodwe omvormer toegevoegd in Homewizard.

Ik ben nog maar een beetje aan het experimenteren. De bedoeling is dat als er stroom opgewekt wordt, de Auer aan schakelt, en weer uit als er niet genoeg stroom meer opgewekt wordt.

Mijn Auer Eau 270 maakt het water op deze manier warm genoeg voor 3 personen om dagelijks te kunnen douchen, en gebruikt nauwelijks meer dan opgewekte zonnestroom. In de winter zal ik eea moeten aanpassen natuurlijk.

De Auer staat nu nog ingesteld op 60 graden Celsius, maar dat had de installateur al gedaan een paar weken geleden, tijdens het installeren. Ik ben er tot nu toe van af gebleven.

Verder heb ik geen programma lopen op de Auer. Tijd en temperatuurinsteling worden inderdaad onthouden als de Auer uitgeschakeld wordt.

Het zal verre van perfect ingesteld staan nu, maar het werkt en dat was voor mij het belangrijkste voor nu.

Wat ik wel kan zien in HW is dat de Auer regelmatig het electrische element gebruikt als de temperatuur van de vvw onder 18 graden komt. Na een tijd schakelt de compressor dan weer in, en zo gaat het nu al een paar dagen nu dat de vvw uitgeschakeld is. Pomp vvw blijft wel lopen trouwens.

Als iemand iets ziet wat ik eventueel over het hoofd heb gezien, of wat ik beter anders kan instellen, dan voor ik het natuurlijk graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
@Rolfy Sowieso: waarom continu 60 graden? Dat kost al onnodig veel energie en hij onttrekt dan ook meer warmte uit de vloer, waardoor die sneller onder de 18 graden komt, met inschakelen van element als gevolg. Zet ‘m eens op 55 of lager. Zo heet douche je toch niet.

Hier verbruiken we 1-1,5 kWh per dag, ook met drie personen elke dag douchen. Element komt er nooit bij kijken, ook niet met een legionellarun.

Ik zou eerst eens proberen de instellingen van de Auer zelf door te krijgen. Je kunt zelf ook wel inschatten wanneer je voldoende zonnestroom hebt om ‘m te laten werken toch? Zonder element is dat maar iets van 400W, ook met een legionellarun. Want hoe wil je je zonnetaken in de winter gaan doen? Mogelijk wek je dan niet genoeg op.

Oh en hoeveel m2 vvw heb je eigenlijk?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurjen_g
Ik merk zelf wel dat deze periode de meest lastige is. De eerste week dat ik de Auer had, was het enkele nachten nog zo koud dat de Warmtepomp aanging, waardoor de cv water termperatuur nooit onder de 18 (of zelfs 20) kwam. Nu de laatste 2 weken slaat de warmtepomp (terecht) niet meer aan, want binnen is het warm genoeg. Echter de nachten zijn nog wel zo koud dat ik nu al een paar keer heb gehad dat de Auer de backup aanzet. Vorige week gepoogd om dan maar Eco Only te zetten, maar toen kreeg ik de @Gramser situatie met foutmelding op de dag dat de legionellarun moest starten.
Ik heb het nu zo aangepast dat ie alleen tussen 11:00 en 23:00 aan staat, toch maar altijd op comfort. In de hoop dat tegen 11:00 de vloer zodanig is opgewarmd dat ie niet meer onder de 18 zakt, en tot 23 uur zodat ie 1 keer in de week wel de legionellarun gaat starten. Ik hoop dat het daarmee zo goed als mogelijk loopt.
Temperatuur heb ik nu op 49 gezet, dat lijkt een redelijke hoogte om ook beneden nog heet genoeg water te hebben, en in de douche voldoende volumestraal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Ik heb het dus zo gedaan dat hij tussen 21:30 en 07:30 op vorstbeveiliging staat. Van 07:30 tot 09:30 op ECO. Dan van 09:30 tot 14:00 op Comfort. En dan van 14:00 tot 21:30 weer op ECO.

En dan dus met 12 uur verschil - zodat de legionellarun om 10:00 ‘s ochtends kan plaatsvinden. En die laat ik eens in de 8 dagen (of 13, weet ik niet meer) lopen.

Dit werkt voor mij prima misschien dat ik ‘m nog wel ga veranderen naar starten om 09:00, omdat ik in de winter dan waarschijnlijk pas genoeg zonkracht heb. Maar da’s geneuzel in de marge.

En eigenlijk zou ik ‘m net zo goed de hele dag op comfort kunnen zetten. Als de legionellaruntemperatuur op 60 graden staat, komt het element er toch niet bij. Erboven wel.

[Voor 13% gewijzigd door Gramser op 02-06-2023 15:25]

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Nu online
Let wel op in de comfort stand bij een boiler temp lager dan 38 graden pakt hij het element erbij om sneller weer naar de ingestelde temperatuur te gaan.
Wij hebben een 200L en na een bad + douche dan is de temperatuur flink gedaald. Ik wil dan gewoon verwarmen op alleen de compressor zonder element, dat kan dan alleen in de ECO modus.

• Rolfy
Gramser schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:07:
@Rolfy Sowieso: waarom continu 60 graden? Dat kost al onnodig veel energie en hij onttrekt dan ook meer warmte uit de vloer, waardoor die sneller onder de 18 graden komt, met inschakelen van element als gevolg. Zet ‘m eens op 55 of lager. Zo heet douche je toch niet.

Hier verbruiken we 1-1,5 kWh per dag, ook met drie personen elke dag douchen. Element komt er nooit bij kijken, ook niet met een legionellarun.

Ik zou eerst eens proberen de instellingen van de Auer zelf door te krijgen. Je kunt zelf ook wel inschatten wanneer je voldoende zonnestroom hebt om ‘m te laten werken toch? Zonder element is dat maar iets van 400W, ook met een legionellarun. Want hoe wil je je zonnetaken in de winter gaan doen? Mogelijk wek je dan niet genoeg op.

Oh en hoeveel m2 vvw heb je eigenlijk?
Het zal minstens 100 m² vvw zijn, waarschijnlijk iets meer. Woonkamer, keuken, bijkeuken, hal en toilet zijn voorzien van vvw. Zou voldoende moeten zijn om als bron te dienen voor de Auer Eau denk ik.

Inderdaad, we douchen natuurlijk niet met water van 60 graden. Maar, met een boilerwatertemperatuur van 60 graden kun je meer water van 40 graden maken dan met water van 55 graden. Aan de andere kant is 270 liter inhoud natuurlijk al erg riant voor een huishouden van 2 volwassenen en 1 kleuter, ook nog eens zonder bad.

Ik heb de temperatuur nu gewijzigd naar 55 graden, je hebt gelijk dat de Auer dan minder energie uit de vvw zal trekken, ik heb er niet bij stil gestaan dat hij dan inderdaad niet of minder vaak om hoeft te schakelen naar het electrische element. Dat zie ik snel genoeg in de Homewizard app.

Ik maakte me niet zo druk over het huidige energieverbruik, aangezien de Auer alleen ingeschakeld wordt als de zonnepanelen minimaal het benodigde vermogen voor de Auer leveren. Warm water zonder verdere energiekosten was wat ik wilde bereiken via Homewizard, en dat werkt tot nu toe prima zo. Vanaf het moment dat de Auer ingeschakeld werd, hebben we geen gas meer verbruikt.

Sinds kort hebben we ook de Pomp AO van DeWarmte draaien, al heeft die maar een paar dagen hoeven te werken aangezien de verwarming vrijwel direct niet meer nodig was door de hogere temperaturen.

Heeft de Auer ook een automatische legionella run als je verder helemaal niets instelt behalve de temperatuur? Staat hij standaard in de comfort stand en voert hij dan eens in de 14 dagen de temperatuur op naar 60 graden?

• Gramser
Bart_Denon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:06:
Let wel op in de comfort stand bij een boiler temp lager dan 38 graden pakt hij het element erbij om sneller weer naar de ingestelde temperatuur te gaan.
Wij hebben een 200L en na een bad + douche dan is de temperatuur flink gedaald. Ik wil dan gewoon verwarmen op alleen de compressor zonder element, dat kan dan alleen in de ECO modus.
Ah, dat had ik me dan weer niet gerealiseerd! Denk niet dat dat bij ons al is voortgekomen maar dat pleit er weer voor mijn instellingen te laten zoals ze nu zijn :)

OhSunnyDay

• Gramser
@Rolfy Ik ben toch benieuwd hoe je dit dan wil gaan doen in de winter wanneer én je WP aan staat, én je Auer. Dan zijn er momenten waarop je waarschijnlijk niet genoeg opwek hebt om alles op zonnekracht te doen. Maar ben benieuwd wat de temperatuurverlaging doet bij jou. 100m2 is meer dan ik heb, en dat zou ook voldoende moeten zijn.

De legionellarun staat standaard uit, ook in de comfortstand. Die moet je echt actief aan zetten en dan kun je zelf interval en temperatuur kiezen.

Mijn advies: lees de handleiding ook :+, en kijk of je met de instellingen van de Auer je doel ook kunt behalen. Stroom die je niet gebruikt voor de Auer kun je wel ergens anders voor gebruiken.

Voor mij blijft de vraag hangen waarom de vvw-temp op 18 graden of minder komt. Is er geen of weinig zoninstraling op de vloer? Maar misschien lost de temperatuurverlaging dit al voor je op, ook. Laat je het weten?

OhSunnyDay

• scarfoot
@Rolfy , ik vraag me idd ook af waarom jouw temperatuur onder de 18 komt bij zo'n oppervlakte. ik heb geen vloerverwarming dus in mijn situatie is het te verwachten.
Maar 100m2 zou voldoende moeten zijn. Staat je vvw pomp wel aan en zit er niet ergens een bypass ofzo die ervoor zorgt dat je water feedback uit een verkeerde leiding krijgt?

@Bart_Denon ik vermoed dat bij jou de parameter 'minimum temperatuur' aan staat.
Bij mij staat die uit, volgens mij schakelt bij ons het element niet bij alle de temperatuur onder de 38 zakt.

@jurjen_g hoe vaak komt hij bij jou onder de 18? heb jij wel vloerverwarming, en zo ja hoeveel?

@Gramser goed idee om de temperatuur van 55 naar 50 te laten zakken, zodat de Auer minder energie nodig heeft. Had ik nog niet overwogen. Kan ook, nu ik de legionella run aan heb staan.
Enig idee hoeveel het ongeveer scheelt in verbruik, zodat ik er een gevoel bij krijg?

Ik heb nu tijdschema van 3 blokken van 2/3 uur overdag op de comfortstand, en zie nog steeds ook runs van ruim 2uur zonder gebruik backup element, dus we zitten denk ik heel dichtbij een situatie volledig zonder element te gebruiken. Maar goed, het is nu ook weer lekker warm buiten, misschien scheelt dat ook. Even afwachten nog hoe dat schema zich uitwerkt de komende weken.

• scarfoot
@Gramser @Rolfy Nog een gedachte die ik had mbt de legionella cyclus,
Die 60 graden kan je natuurlijk ook gewoon in de comfortstand instellen in je weekschema. En dan zet je de legionella cyclus uit.

Voordeel is dan dat als de aanvoertemperatuur onder de 18 graden komt, de compressor UIT gaat.
Bij de legionella cyclus zelf is dat niet het geval en komt het begrip element ERBIJ.

Gevolg is, dat je zonder probleem de boel keihard kunt uitzetten (boven de 1000W) via een HW dongle en 1a2 uur uit kunt laten staan om de leidingen weer te laten opwarmen. Dan loop je niet het risico dat je de compressor beschadigd door het keihard uitzetten. (Ik weet overigens nog steeds niet hoe groot dat risico op schade is, maar heeft een installateur mij ooit verteld)

• Bart_Denon
  • Nu online
scarfoot schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:59:

@Bart_Denon ik vermoed dat bij jou de parameter 'minimum temperatuur' aan staat.
Bij mij staat die uit, volgens mij schakelt bij ons het element niet bij alle de temperatuur onder de 38 zakt.
[Afbeelding]
Dit staat sowieso uit bij mij. Ik draai uitsluitend op ECO.
Als parameter min. Temp leidend is dan zie ik niet het nut in van een comfort modus. Ik weet niet beter dan dat de comfort modus geautoriseerd is om het element aan te spreken als de temperatuur te ver gedaald is. Als je dit zou kunnen uitschakelen met min. Temp dan is het feitelijk weer een ECO modus... :?
Tenzij je misschien boven de 60 graden wilt verwarmen dan is het element ook nodig want de compressor kan maar tot 60.
Ik wil zo min mogelijk COP 1 dus altijd lekker in ECO draaien.
Al snap ik wel de afweging om bij veel PV opbrengt het element aan te spreken. Hiervoor kan natuurlijk ook het droog contact PV ECO en PV max gebruikt worden.
Volgens mij zit er op de PCB ook een contract voor het aan/uit schakelen van de compressor, ik weet alleen niet of iemand dat hier gebruikt icm domotica aansturing??
Ik ben daar nog niet zo in thuis....

• scarfoot
Bart_Denon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet beter dan dat de comfort modus geautoriseerd is om het element aan te spreken als de temperatuur te ver gedaald is. Als je dit zou kunnen uitschakelen met min. Temp dan is het feitelijk weer een ECO modus... :?
In de comfort modus wordt voor zover ik weet en gezien heb het element alleen aangesproken als de aanvoertemperatuur onder de 18 graden komt. Dat is m.i. ook de reden dat de legionella cyclus alleen in de comfort modus werkt. Die moet koste wat kost afgemaakt kunnen worden

Als de sanitairwatertemperatuur onder de 38 graden komt, blijft naar mijn weten het element uit, tenzij de waarde min.temp aan staat. Dan schakelt die bij (van 38 tot 43gr)

Als ik het mis heb, hoor ik het graag ;)

• Gramser
scarfoot schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:06:
@Gramser @Rolfy Nog een gedachte die ik had mbt de legionella cyclus,
Die 60 graden kan je natuurlijk ook gewoon in de comfortstand instellen in je weekschema. En dan zet je de legionella cyclus uit.

Voordeel is dan dat als de aanvoertemperatuur onder de 18 graden komt, de compressor UIT gaat.
Bij de legionella cyclus zelf is dat niet het geval en komt het begrip element ERBIJ.

Gevolg is, dat je zonder probleem de boel keihard kunt uitzetten (boven de 1000W) via een HW dongle en 1a2 uur uit kunt laten staan om de leidingen weer te laten opwarmen. Dan loop je niet het risico dat je de compressor beschadigd door het keihard uitzetten. (Ik weet overigens nog steeds niet hoe groot dat risico op schade is, maar heeft een installateur mij ooit verteld)
Bij mijn weten kun je NIET per periode binnen je schema de gewenste temperatuur instellen… dus niet in eco 55 graden, en dan in comfort 60, ofzo. Of bedoel je dat niet?

Ik weet overigens ook niet wat een verlaging van de temperatuur met 5 graden betekent qua verbruik. De gedachte kwam gewoon bij mij op :)

OhSunnyDay

• scarfoot
Gramser schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:26:
[...]

Bij mijn weten kun je NIET per periode binnen je schema de gewenste temperatuur instellen… dus niet in eco 55 graden, en dan in comfort 60, ofzo. Of bedoel je dat niet?

Ik weet overigens ook niet wat een verlaging van de temperatuur met 5 graden betekent qua verbruik. De gedachte kwam gewoon bij mij op :)
Ja natuurlijk, dat is ook zo. Dat zou betekenen dat de temperatuur elke dag naar de 60 graden moet. Of dat je 1x per week handmatig de legionella moet doen via de temperatuur instelling.

Maar dat gezegd hebbende, als de pomp minder efficiënt wordt als hij hogere temperaturen moet maken, zou het niet zo kunnen zijn dat hij dan per tijdseenheid minder warmte onttrekt uit de vloer? Ofwel, dat de vloer meer tijd krijgt om boven de 18gr te blijven? Ik weet dat het vermogen ook oploopt bij hogere temperaturen, kan goed zijn dat ik helemaal mis zit...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mijn Auer blijft doorwerken als de temperatuur sensor in het vat aangeeft dat het water zo'n 52 a 53 graden is ongeacht de temperatuur van de vloer. Als de compressor al een uur of 3 warmte uit het huis gehaald heeft en verdamper temperatuur zo'n 13.5 graden aangeeft dan toch blijft de compressor lopen. Waarschijnlijk is de retourtemperatuur van het gas (bij een water-in-het-vat temperatuur van 52 graden) zo hoog dat 17 graden aanvoer uit de vloer geen invloed meer heeft. Dit werkt niet als het water in het vat 40 graden is. Dan valt de compressor uit.

Over het hard uitzetten van de compressor, als de gewenste temperatuur bereikt is in het vat wordt de compressor digitaal (aan-uit) uitgezet. Er zit in mijn Auer geen regeling voor het aftoeren en na draaien van de compressor. Dus uitzetten door middel van het onderbreken van de stroom naar het apparaat als geheel is niks anders als wat de Auer zelf doet.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rolfy
Ik heb inderdaad geen tot nauwelijks zoninstraling naar mijn vloer. Tenminste, ik verwacht dat jullie daarmee de zonnestralen bedoelen die de vloer raken en dus verwarmen :+

Ik heb net nog even gekeken hoe nu de temperatuur is van het water in de vvw leiding volgens de Auer, en dit lijkt me toch ruim voldoende te zijn zonder dat de vvw aan heeft gestaan:

Ik heb overigens, voordat ik de Auer heb laten installeren, hier in het forum gevraagd of iemand mij kon vertellen aan de hand van fotos of mijn vvw ingefreesd was, of bovenop de bestaande vloer is gelegd. Dat scheelt een hoop massa en dus opgeslagen warmte heb ik ergens gelezen. Ik heb deze woning vorig jaar gekocht met vvw en had geen idee hoe die gelegd zou zijn.

Nou zou het natuurlijk kunnen dat de vvw toch bovenop de bestaande vloer is gelegd, en dat de vvw daarom te weinig massa zou hebben waardoor de watertemperatuur zo snel terugloopt zodra de Auer werkt. Ik hoop van niet natuurlijk, anders heb ik straks de hele zomer om de zoveel tijd het electrisch element nodig. Ook niet zo'n grote ramp want ik heb met 7315 Wp zonne-energie genoeg over, maar wel jammer qua meerverbruik.

De Auer heeft niet meer veel aan gestaan nu dat de temperatuur op 55 graden is ingesteld, en dus is ook de temperatuur van het vvw-water opgelopen zoals hierboven al te lezen is.

Dit komt al meer in de buurt van jouw verbruik, @Gramser?

Ik heb in de instellingen de legionella-run ingesteld op 7 dagen, en de klok 12 uur verder gezet zodat de legionella-run op zonn-energie kan draaien.

Ik geloof niet dat ik verder veel meer hoef in te stellen als het verbruik zo netjes blijft?

Ik heb trouwens Homewizard gebruikt omdat die rekening kan houden met alle andere apparatuur die gebruik maakt van de zone-energie. Wasmachine, droger, warmtepomp van het zwembad, etc. Als ik het goed begrepen heb wordt zoals ik het nu ingesteld heb, de socket van de Auer pas ingeschakeld als er, na al het verbruik van andere gebruikers, nog steeds de ingestelde minimum hoeveelheid zonne-energie over blijft.

De Auer heeft niet zo'n hoge prioriteit, gezien zijn grote inhoud en het feit dat er hier nogal verspreid over de dag gedoucht wordt. Ik heb trouwens voor de 270 gekozen omdat de 200 niet voorradig was op dat moment, en ik de 150 te krap vond. En ik wilde persé de RVS uitvoering. Aanschaf van de 270 was iets duurder, maar qua energieverbruik verwacht ik niet dat het een heel groot verschil zal zijn en de energie is "gratis".

• scarfoot
Derby schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:12:
Mijn Auer blijft doorwerken als de temperatuur sensor in het vat aangeeft dat het water zo'n 52 a 53 graden is ongeacht de temperatuur van de vloer. Als de compressor al een uur of 3 warmte uit het huis gehaald heeft en verdamper temperatuur zo'n 13.5 graden aangeeft dan toch blijft de compressor lopen. Waarschijnlijk is de retourtemperatuur van het gas (bij een water-in-het-vat temperatuur van 52 graden) zo hoog dat 17 graden aanvoer uit de vloer geen invloed meer heeft. Dit werkt niet als het water in het vat 40 graden is. Dan valt de compressor uit.

Over het hard uitzetten van de compressor, als de gewenste temperatuur bereikt is in het vat wordt de compressor digitaal (aan-uit) uitgezet. Er zit in mijn Auer geen regeling voor het aftoeren en na draaien van de compressor. Dus uitzetten door middel van het onderbreken van de stroom naar het apparaat als geheel is niks anders als wat de Auer zelf doet.
Daar lijkt het inderdaad wel op, als je de thermostaat omlaag zet schakelt de compressor ook direct af en is het stroomverbruik volgens mij direct weg.
Mooi, dan is 1a2uur uitzetten via HW ook nog een optie als ik met de schema's de temperatuur niet boven de 18 kan houden.

Zelfs de legionella is dan een optie. Die loopt dan verder als je de Auer weer aan zet.
Enige wat in dat geval niet mogelijk is is de boost functie.

• scarfoot
Rolfy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:22:
Ik heb inderdaad geen tot nauwelijks zoninstraling naar mijn vloer. Tenminste, ik verwacht dat jullie daarmee de zonnestralen bedoelen die de vloer raken en dus verwarmen :+

Ik heb net nog even gekeken hoe nu de temperatuur is van het water in de vvw leiding volgens de Auer, en dit lijkt me toch ruim voldoende te zijn zonder dat de vvw aan heeft gestaan
Let erop dat je de temperatuur bekijkt als de pomp aan staat/gaat, bij mij zakt hij soms als de compressor aan slaat.

• Gramser
Rolfy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:22:

Ik heb net nog even gekeken hoe nu de temperatuur is van het water in de vvw leiding volgens de Auer, en dit lijkt me toch ruim voldoende te zijn zonder dat de vvw aan heeft gestaan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb overigens, voordat ik de Auer heb laten installeren, hier in het forum gevraagd of iemand mij kon vertellen aan de hand van fotos of mijn vvw ingefreesd was, of bovenop de bestaande vloer is gelegd. Dat scheelt een hoop massa en dus opgeslagen warmte heb ik ergens gelezen. Ik heb deze woning vorig jaar gekocht met vvw en had geen idee hoe die gelegd zou zijn.

Nou zou het natuurlijk kunnen dat de vvw toch bovenop de bestaande vloer is gelegd, en dat de vvw daarom te weinig massa zou hebben waardoor de watertemperatuur zo snel terugloopt zodra de Auer werkt. Ik hoop van niet natuurlijk, anders heb ik straks de hele zomer om de zoveel tijd het electrisch element nodig. Ook niet zo'n grote ramp want ik heb met 7315 Wp zonne-energie genoeg over, maar wel jammer qua meerverbruik.

De Auer heeft niet meer veel aan gestaan nu dat de temperatuur op 55 graden is ingesteld, en dus is ook de temperatuur van het vvw-water opgelopen zoals hierboven al te lezen is.

[Afbeelding]

Dit komt al meer in de buurt van jouw verbruik, @Gramser?

Ik heb in de instellingen de legionella-run ingesteld op 7 dagen, en de klok 12 uur verder gezet zodat de legionella-run op zonn-energie kan draaien.

Ik geloof niet dat ik verder veel meer hoef in te stellen als het verbruik zo netjes blijft?

Ik heb trouwens Homewizard gebruikt omdat die rekening kan houden met alle andere apparatuur die gebruik maakt van de zone-energie. Wasmachine, droger, warmtepomp van het zwembad, etc. Als ik het goed begrepen heb wordt zoals ik het nu ingesteld heb, de socket van de Auer pas ingeschakeld als er, na al het verbruik van andere gebruikers, nog steeds de ingestelde minimum hoeveelheid zonne-energie over blijft.

De Auer heeft niet zo'n hoge prioriteit, gezien zijn grote inhoud en het feit dat er hier nogal verspreid over de dag gedoucht wordt. Ik heb trouwens voor de 270 gekozen omdat de 200 niet voorradig was op dat moment, en ik de 150 te krap vond. En ik wilde persé de RVS uitvoering. Aanschaf van de 270 was iets duurder, maar qua energieverbruik verwacht ik niet dat het een heel groot verschil zal zijn en de energie is "gratis".
Dat lijkt er meer op inderdaad - in jouw screenshot heeft dus een legionellarun gezeten op het element? Als je die tot 60 graden laat lopen kán hij die ook op de compressor.

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfy
Oké, nou breekt mijn klomp. Nou dacht ik toch echt dat ik het begreep. In eco-modus wordt alleen de compressor gebruikt, toch? Ik heb hem nu van ma-zo 0:00-24:00 ingesteld op eco.

En wat doet ie? Doodleuk het electrische element inschakelen, dan verbruikt hij rond 1000 W.

Oh en ja, het maantje stond de hele dag op het display, dus dan is de eco-modus juist ingesteld toch?

Zie hier het verbruik van vandaag tot nu toe:

Ik snap er niks van...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scarfoot
Rolfy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:10:
Ik heb hem nu van ma-zo 0:00-24:00 ingesteld op eco.

En wat doet ie? Doodleuk het electrische element inschakelen, dan verbruikt hij rond 1000 W.
Misschien dat hij onder de 18gr aanvoertemperatuur toch altijd keihard de backup aan gooit? Moet eerlijk zeggen dat ik in dat geval bij <18gr in de eco stand ook eerder een foutmelding had verwacht.

Ik vermoed dat de min temp en max duration feel misschien gewoon alleen werken in de comfort stand...

Edit: wat me ook opvalt (dit zie ik bij mij ook) is dat het gedeelte van de run ná het gebruik van het element van zelfs langer is dan het eerste stuk waarin hij (kennelijk) onder de 18 graden kwam. Ik zou eerder korter verwachten

Ik neig er steeds meer naar de boel in comfort stand te laten en via HW keihard een uurtje uit te gooien bij een verbruik boven de1000W. Enkel in de legionella cyclus zal hij dan misschien de compressor uit (kunnen) zetten. Bij<18 zet hij de compressor toch al uit

[Voor 8% gewijzigd door scarfoot op 04-06-2023 22:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfy
Ik kijk het nog even aan zo. Wat ik wel ga doen morgen is even kijken naar de vvw pomp bij de verdeler, of die wel draait. Ik had er een pompschakelaar op zitten, maar die stekker heb ik uitgetrokken en de pomp rechtstreeks in het stopcontact gestoken. Mijn boerenverstand zegt dan dat de pomp 24/7 zou moeten draaien nu, maar misschien dat ik te eenvoudig denk. De vvw pomp wordt nergens slim door aangestuurd, is een domme pomp die draait zodra ingestoken, toch? En voor de Auer is het niet nodig om de pomp hoger in te stellen dan nodig voor de vvw neem ik aan? Ik zal voor de volledigheid nog even een foto delen van de verdeler met pomp (foto is al ouder):

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rolfy Die verdeler heeft zowel flowmeters als een ruwe thermometer, dus je zou moeten kunnen zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
@Rolfy het blijft gek, dat je met 100m2 vvw (of zelfs meer) die vloertemperatuur niet boven de 18 graden weet te houden. Want ik denk wel dat dat de oorzaak is van de elektrische bijschakeling.

Waarom zit er eigenlijk nog een pomp op de vvw-verdeler? Misschien werkt hij een goede werking van de pomp van de Auer wel tegen?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurjen_g
scarfoot schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:59:

@jurjen_g hoe vaak komt hij bij jou onder de 18? heb jij wel vloerverwarming, en zo ja hoeveel?
Hoi, ik heb geen continue meting bij de Auer zelf; maar heb 2 keer toevallig gezien dat het elektrisch element mee ging doen, terwijl ik verder nog geen schema had ingesteld, stond op continu comfort. Ik deed dan de aanname dat dit kwam door de vloertemperatuur. Ik ga binnenkort wel wat sensoren kopen, wil iets meer grip hebben op zowel warmtepomp als wpboiler, om toekomstig wat meer te kunnen sturen (als saldering echt wegvalt).

Ik heb voldoende vloerverwarming oppervlak, bijna 100 m2.

Ik merkte overigens deze week dat ik nog 2 radiatoren open had staan. Mijn Auer zit op de retour van de hele cv, dus inclusief de radiatoren. Dat leidt wel tot extra onnodig afkoelen van de watertemperatuur, dus die zet ik voortaan maar ff dicht als het stookseizoen voorbij is...

[Voor 16% gewijzigd door jurjen_g op 07-06-2023 10:59]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• scarfoot
jurjen_g schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Hoi, ik heb geen continue meting bij de Auer zelf; maar heb 2 keer toevallig gezien dat het elektrisch element mee ging doen, terwijl ik verder nog geen schema had ingesteld, stond op continu comfort. Ik deed dan de aanname dat dit kwam door de vloertemperatuur. Ik ga binnenkort wel wat sensoren kopen, wil iets meer grip hebben op zowel warmtepomp als wpboiler, om toekomstig wat meer te kunnen sturen (als saldering echt wegvalt).

Ik heb voldoende vloerverwarming oppervlak, bijna 100 m2.
Je kunt de retourtemperatuur ook snel ff checken tijdens de run.

Ronde grijze knop ca 3sec inhouden totdat er "display" staat. Dan zie je de actuele water temperatuur
Maar als je de knop dan naar rechts draait geeft hij de aanvoer en retourtemperatuur weer.
Je kunt zo een vrij goed beeld krijgen hoe snel je vloertemperatuur daalt.

Wel checken tijdens de run, ervoor of erna is hij minder nauwkeurig lijkt het

[Voor 3% gewijzigd door scarfoot op 05-06-2023 14:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Oh werkt dat ook? Ik dacht dat je dan helemaal het installateursmenu in moest...! Morgen eens kijken, run is nu voorbij.

OhSunnyDay

• Rolfy
Gramser schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:06:
@Rolfy het blijft gek, dat je met 100m2 vvw (of zelfs meer) die vloertemperatuur niet boven de 18 graden weet te houden. Want ik denk wel dat dat de oorzaak is van de elektrische bijschakeling.

Waarom zit er eigenlijk nog een pomp op de vvw-verdeler? Misschien werkt hij een goede werking van de pomp van de Auer wel tegen?
Laat ik nou iets eerder hetzelfde gedacht hebben, en de pomp al wat lager hebben gezet om eens uit te proberen, van stand 4 naar 2.

En kijk eens wat een prachtige lange run hij daarna gisteren gemaakt heeft, die heb ik nog niet eerder gezien:

Goede vraag, waarom zit er nog een pomp bij de vvw verdeler!?

Tja, geen idee, die zat er al toen ik dit huis kocht. Hij is blijkbaar nodig geweest in combinatie met de cv-ketel en de gesloten vvw verdeler, dus waarschijnlijk is hij nog steeds nodig?

Aan de andere kant, ik heb de warmtepomp van DeWarmte sinds kort voor de vvw, en die pompt het leidingwater zelf rond en heeft dan ook geen aparte pomp meer nodig volgens mij.

Maar dan is het de vraag wat nou slim is, pomp aan laten staan of uitzetten, of helemaal er tussenuit halen? Stel voor de cv ketel moet een keer bijspringen bij extreme kou, gaat dat werken zonder losse pomp? Geen idee. Is er iemand hier die daar verstand van heeft en daar misschien iets meer over kan zeggen ajb? Is er een goede oplossing voor deze situatie?

Ik had er eerder (voordat ik de Auer en warmtepomp had) een automatische pompschakelaar tussen gezet zodat de pomp alleen zou draaien als er warmtevraag zou zijn. Zou ik die schakelaar er opnieuw tussen kunnen zetten of is dat juist een slecht idee in combinatie met de Auer en/of warmtepomp? Ik kom er zelf niet uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rolfy
scarfoot schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Je kunt de retourtemperatuur ook snel ff checken tijdens de run.

Ronde grijze knop ca 3sec inhouden totdat er "display" staat. Dan zie je de actuele water temperatuur
Maar als je de knop dan naar rechts draait geeft hij de aanvoer en retourtemperatuur weer.
Je kunt zo een vrij goed beeld krijgen hoe snel je vloertemperatuur daalt.

Wel checken tijdens de run, ervoor of erna is hij minder nauwkeurig lijkt het
Dat werkt inderdaad, goede tip man! Ik stond eerst altijd te klooien met die twee knoppen tegelijk indrukken en daar moest ik altijd beide handen voor vrij hebben. Nu check ik de temperaturen met mijn handen vol zelfs, dank je wel voor deze gouden tip!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Rolfy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Laat ik nou iets eerder hetzelfde gedacht hebben, en de pomp al wat lager hebben gezet om eens uit te proberen, van stand 4 naar 2.

En kijk eens wat een prachtige lange run hij daarna gisteren gemaakt heeft, die heb ik nog niet eerder gezien:

[Afbeelding]

Goede vraag, waarom zit er nog een pomp bij de vvw verdeler!?

Tja, geen idee, die zat er al toen ik dit huis kocht. Hij is blijkbaar nodig geweest in combinatie met de cv-ketel en de gesloten vvw verdeler, dus waarschijnlijk is hij nog steeds nodig?

Aan de andere kant, ik heb de warmtepomp van DeWarmte sinds kort voor de vvw, en die pompt het leidingwater zelf rond en heeft dan ook geen aparte pomp meer nodig volgens mij.

Maar dan is het de vraag wat nou slim is, pomp aan laten staan of uitzetten, of helemaal er tussenuit halen? Stel voor de cv ketel moet een keer bijspringen bij extreme kou, gaat dat werken zonder losse pomp? Geen idee. Is er iemand hier die daar verstand van heeft en daar misschien iets meer over kan zeggen ajb? Is er een goede oplossing voor deze situatie?

Ik had er eerder (voordat ik de Auer en warmtepomp had) een automatische pompschakelaar tussen gezet zodat de pomp alleen zou draaien als er warmtevraag zou zijn. Zou ik die schakelaar er opnieuw tussen kunnen zetten of is dat juist een slecht idee in combinatie met de Auer en/of warmtepomp? Ik kom er zelf niet uit.
Als je tevreden bent over de huidige situatie zou ik de pomp laten zitten en eerst een winter afwachten en kijken of en zo ja hoe vaak de CV nog moet bijspringen. Het punt is een beetje dat idealiter niet alleen de pomp er tussenuit moet, maar dat ook de verdeler zelf het beste vervangen kan worden voor eentje die de aanvoer en retour niet mengt. Voor een warmtepomp is dat het meest efficiënt qua flow, en lage aanvoertemperatuur. Echter, als je die pomp eruit haalt en de verdeler vervangt, moet je CV het zelf kunnen rondpompen én je moet zeker zijn dat de aanvoertemperatuur vanuit de CV niet te hoog wordt want daar gaat je vloer niet vrolijk van worden. Op een pomploze verdeler zit voor zover ik weet namelijk ook geen thermostaat meer, maar wellicht kun je je daarvoor in het warmtepomp en/of CV-topic vervoegen.

Blijft voor mij nog wel de vraag waarom jouw Auer een hele dag (bijna) nodig heeft om op temperatuur te komen. Bij mij is de vloertemperatuur nu steeds zo'n 21,5 graden, ook als de Auer z'n run heeft gedaan. Compressortemperatuur tijdens werking 19 graden. Hoe zit dat bij jou?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Rolfy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Dat werkt inderdaad, goede tip man! Ik stond eerst altijd te klooien met die twee knoppen tegelijk indrukken en daar moest ik altijd beide handen voor vrij hebben. Nu check ik de temperaturen met mijn handen vol zelfs, dank je wel voor deze gouden tip!
Toptip inderdaad. Volgens mij had ik het mijn installateur ook zo zien doen maar in de handleiding staat niet beschreven dat dat zo kan, dus heb ik het nooit teruggevonden _/-\o_

OhSunnyDay

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zijn aanvoer en retour niet omgedraaid op de verdeler? Dat is de enige manier volgens mij hoe de pompen elkaar tegen kunnen werken.

Een verdeler ombouwen naar pomploos is op zich een goed idee als de leidingen dik genoeg zijn, en meestal goed te doen.

Wat foto's, inspiratie en overwegingen in Vloerverwarmings verdeler ombouwen

• Gramser
Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:34:
Zijn aanvoer en retour niet omgedraaid op de verdeler? Dat is de enige manier volgens mij hoe de pompen elkaar tegen kunnen werken.

Een verdeler ombouwen naar pomploos is op zich een goed idee als de leidingen dik genoeg zijn, en meestal goed te doen.

Zou een verwisseling van aanvoer en retour ook een lagere Ta van de Auer tot gevolg kunnen hebben...? Want die vind ik zo laag bij @Rolfy

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:34:

@Rolfy Of omgedraaid aangesloten op de Auer misschien? Op de aanvoer ipv op de retour?

• Rolfy
Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Als je tevreden bent over de huidige situatie zou ik de pomp laten zitten en eerst een winter afwachten en kijken of en zo ja hoe vaak de CV nog moet bijspringen. Het punt is een beetje dat idealiter niet alleen de pomp er tussenuit moet, maar dat ook de verdeler zelf het beste vervangen kan worden voor eentje die de aanvoer en retour niet mengt. Voor een warmtepomp is dat het meest efficiënt qua flow, en lage aanvoertemperatuur. Echter, als je die pomp eruit haalt en de verdeler vervangt, moet je CV het zelf kunnen rondpompen én je moet zeker zijn dat de aanvoertemperatuur vanuit de CV niet te hoog wordt want daar gaat je vloer niet vrolijk van worden. Op een pomploze verdeler zit voor zover ik weet namelijk ook geen thermostaat meer, maar wellicht kun je je daarvoor in het warmtepomp en/of CV-topic vervoegen.

Blijft voor mij nog wel de vraag waarom jouw Auer een hele dag (bijna) nodig heeft om op temperatuur te komen. Bij mij is de vloertemperatuur nu steeds zo'n 21,5 graden, ook als de Auer z'n run heeft gedaan. Compressortemperatuur tijdens werking 19 graden. Hoe zit dat bij jou?
Oké, dat was ook zo'n beetje mijn conclusie, bedankt voor het meedenken! Dan laat ik het inderdaad in ieder geval tot na komende winter zo, denk ik.

Hij heeft net weer een korte run gehad om het water op temperatuur te brengen nadat hij aan is gesprongen door homewizard (opbrengst zon is genoeg om energie voor Auer te leveren).
Zou het niet kunnen dat mijn Auer met z'n 270 liter wat meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen? Sowieso al omdat als er 's-avonds gedoucht wordt, de Auer niet meteen kan verwarmen omdat hij dan uit staat (want geen zon dus geen energie opbrengst en dus blijft hij uit staan).

Hij geeft nu aan dat de watertemperatuur in de vloer 30,5 graden zou zijn, en de temperatuur van de verdamper 32,5 graden. Hmmzzz zijn dat niet erg hoge waarden terwijl de verwarming al dagen niet meer aan is geweest?

Tijdens de run heb ik nu niet gekeken, maar hij zal later nog wel aanspringen als er weer iemand gedoucht heeft. Dan kijk ik nog wel even.

• Gramser
@Rolfy ik kan die temperaturen bij jou niet verklaren. Maar, ik heb ook een 270L. Die gebruiken we elke dag hetzelfde: 3x douchen in de avond en een beetje voor de afwas.

Dan springt hij om 07:30 weer aan, precies op het moment dat hij weer wat mag doen vanuit de door mij geprogrammeerde instellingen. Dan is hij 3-3,5 uur bezig, en dan is het weer klaar. En dat dan met een vloertemperatuur van om en nabij de 21 graden.

Ik heb nog steeds het idee dat er iets bij jou in de aansluiting/instelling niet lekker zit. Het duurt gewoon te lang.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
Rolfy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Oké, dat was ook zo'n beetje mijn conclusie, bedankt voor het meedenken! Dan laat ik het inderdaad in ieder geval tot na komende winter zo, denk ik.

Hij heeft net weer een korte run gehad om het water op temperatuur te brengen nadat hij aan is gesprongen door homewizard (opbrengst zon is genoeg om energie voor Auer te leveren).
Zou het niet kunnen dat mijn Auer met z'n 270 liter wat meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen? Sowieso al omdat als er 's-avonds gedoucht wordt, de Auer niet meteen kan verwarmen omdat hij dan uit staat (want geen zon dus geen energie opbrengst en dus blijft hij uit staan).

Hij geeft nu aan dat de watertemperatuur in de vloer 30,5 graden zou zijn, en de temperatuur van de verdamper 32,5 graden. Hmmzzz zijn dat niet erg hoge waarden terwijl de verwarming al dagen niet meer aan is geweest?

Tijdens de run heb ik nu niet gekeken, maar hij zal later nog wel aanspringen als er weer iemand gedoucht heeft. Dan kijk ik nog wel even.
Beter tijdens de run ff kijken ipv vlak erna. Dan lijkt hij wat warmte op te pakken van de binnenzijde vd Auer viel me al eerder op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als het pompje niet loopt, warmen de sensoren langzaam op door lekwarmte uit de tank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:42:
Ik heb nog steeds het idee dat er iets bij jou in de aansluiting/instelling niet lekker zit. Het duurt gewoon te lang.
Die van gisteren lijkt me op een legionella, kan dat kloppen @Rolfy ?
Edit: Of is er soms iemand in bad geweest daar bij die dip om 11 uur? 8)
Of er gaat iemand achter komen dat zijn huisgenoten wel erg lang douchen :X

[Voor 12% gewijzigd door scarfoot op 07-06-2023 11:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rolfy
scarfoot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Die van gisteren lijkt me op een legionella, kan dat kloppen @Rolfy ?
Edit: Of is er soms iemand in bad geweest daar bij die dip om 11 uur? 8)
Of er gaat iemand achter komen dat zijn huisgenoten wel erg lang douchen :X
Nee hoor, geen legionella run, gewoon opwarmen naar 55 graden nadat hij 's-nachts uit heeft gestaan. De dip om 11 uur is omdat hij toen op temperatuur was. Hij staat nog aan daar, maar gebruikt in standby slechts 3W.

Ik kan precies zien wanneer, hoe lang, en met hoeveel water er gedoucht is, via de watermeter van HW. :+

Nadat er voor de 2e keer gedoucht is, heeft hij de lange run gemaakt om weer op temperatuur te komen.

Leuk spul hoor, van HW ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scarfoot
@Rolfy @Gramser Nog iets om rekening mee te houden,
Als je een tijdschema instelt met een aantal verwarm slots per dag en de eerste slot in de ochtend is nét lang genoeg om hem over de 50 graden te krijgen, dan zal hij in het tweede slot niet starten.

De handleiding zegt over de legionella run, dat hij die run wel in een volgend tijdslot zal afmaken, maar kennelijk voor een gewoon tijdslot doet hij dat niet. Hij kijkt weer of het nodig is, ofwel of de temperatuur meer dan 5 graden onder de doeltemperatuur (bij mij 55) zit

Als je vervolgens die avond weer gaat douchen, loopt de temperatuur flink ver terug.
De dag erna zal de Auer extra hard moeten werken om weer boven de 50 graden te komen, dus zullen je runs die dag langer zijn.
(In mijn geval ongewenst, omdat bij mij de vloertemperatuur snel onder de 18 gaat)

Wat ik nu ga proberen, is om de eerste slot in de ochtend geen 3 uur maar 2 uur te laten duren. Dan kan hij in de tweede slot volledig naar 55 graden in plaats dat hij op 50,5 blijft hangen
We gaan zien of het werkt...

• Rolfy
scarfoot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:27:
@Rolfy @Gramser Nog iets om rekening mee te houden,
Als je een tijdschema instelt met een aantal verwarm slots per dag en de eerste slot in de ochtend is nét lang genoeg om hem over de 50 graden te krijgen, dan zal hij in het tweede slot niet starten.

De handleiding zegt over de legionella run, dat hij die run wel in een volgend tijdslot zal afmaken, maar kennelijk voor een gewoon tijdslot doet hij dat niet. Hij kijkt weer of het nodig is, ofwel of de temperatuur meer dan 5 graden onder de doeltemperatuur (bij mij 55) zit

Als je vervolgens die avond weer gaat douchen, loopt de temperatuur flink ver terug.
De dag erna zal de Auer extra hard moeten werken om weer boven de 50 graden te komen, dus zullen je runs die dag langer zijn.
(In mijn geval ongewenst, omdat bij mij de vloertemperatuur snel onder de 18 gaat)

Wat ik nu ga proberen, is om de eerste slot in de ochtend geen 3 uur maar 2 uur te laten duren. Dan kan hij in de tweede slot volledig naar 55 graden in plaats dat hij op 50,5 blijft hangen
We gaan zien of het werkt...
Zou het ook zo kunnen zijn (misschien allang algemeen bekend) dat de Auer pas begint met verwarmen als de temperatuur van het water meer dan 5 graden onder de ingestelde temperatuur komt? Ik heb nog steeds niet kunnen ontdekken wat de logica is achter het verwarmen. Ik verbaas me elke keer weer dat hij niet automatisch gaat verwarmen als ik zie wat de watertemperatuur af en toe is. Ik zou dan verwachten dat hij gaat verwarmen, maar er gebeurt niks.

Nu bijvoorbeeld:

- ingestelde temperatuur 55 graden
- watertemperatuur 51,5 graden
- vloerverwarming temperatuur 29 graden
- verdamper temperatuur 29,5 graden

Op dit moment schijnt de zon nog, ik wil dat hij NU het water op 55 graden brengt, en niet pas bijvoorbeeld als de zon onder gaat en Homewizard de boel uitschakelt.

Ik snap natuurlijk dat dat niet de schuld is van de Auer, maar zonder Homewizard zou hij dus driftig gaan staan verwarmen nadat de zon onder is en stroom weer geld kost. En terwijl de zon schijnt gaat hij lekker staan afwachten tot de temperatuur meer dan 5 graden gezakt is?

En dat is volgens mij nergens in te stellen, hoeveel de temperatuur van het water mag zakken voordat hij weer gaat verwarmen?

Maar misschien dat hij anders te korte runs gaat maken, en dat is (vooral theoretisch volgens mij) erg slecht voor de compressor.

Ik wilde zojuist even proberen bij welke ingestelde temperatuur hij nu automatisch aan zou gaan bij een huidige watertemperatuur van 51,5 graden.
Ik was alleen nog maar aan de knop aan het draaien om de temperatuur in te stellen en prompt gaat de Auer verwarmen met de compressor, nog voordat ik de ingestelde temperatuur heb verhoogd en opgeslagen. Het lijkt wel of de Auer in slaap was gevallen en dat de draaiknop hem wakker heeft geschud. Dat moet toch beter/slimmer kunnen?
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee