Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:49
Heronimo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:01:
[...]

Simpele rekensom:
- 8 tot 9kWh uit een m3 gas bij tapwater bereiding
- COP van de WPB tussen de 2 en 3

Je zal ergens tussen de 500-1000kWh per jaar uitkomen denk ik.
Gezien bovenstaande reacties zal dit idd realistisch zijn.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55
Dat is ook precies de reden waarom ik over wil gaan naar de WPB. De huidige CV wordt alleen maar gebrukt voor de douche en de wasbak in de badkamer. In de keuken aan close in boiler en koken doen we al jaren op inductie. Verwarming en koeling op de slaapkamers met een Mitsubishi Heavy Industries Airco. Beneden een houtkachel en elektrische vloerverwarming. Op het dak 20 zonnepanelen 10 pal zuid en 10 oost west.

@Wolly
Ik neem aan dat je aanvoer bedoelt. Ter info: Officieel mag je ww leidingen niet isoleren ivm legionella gevaar.
Goed dat je dat zegt. Ik was dit namelijk wel van plan. De koudwater toevoer komt direct vanaf de watermeter in de meterkast. Hier zit maximaal 1,5 mtr tussen. Dit heeft toch geen nu om deze te isoleren? Vanwege de lange afstand naar zolder (ongeveer 11 mtr.) had ik het idee om deze juist te isoleren vanwege het warmteverlies. Maar dat heeft waarschijnlijk alleen effect op het moment dat er warm water gevraagd wordt tijdens het douchen en zal het warmteverlies minimaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@ecn1985 ik heb een verbruik van 522,86 kWh bij een water verbruik 30,33 m3 per jaar. Is ook over meerdere jaren terug te vinden in een link in topic start.

Dat is met buiten/buiten met een beetje hulp van de mechanische ventilatie.

[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 07-10-2025 20:13 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ecn1985 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Dat verbruik valt me echt enorm mee moet ik zeggen, dan zijn de stroomkosten een 20% van de prijs die ik momenteel kwijt ben voor gas..
Even een noot; mijn wpb werkt aanzuig van binnen. Dus altijd 20 graden aanvoer. (Of hoger) en blaast uit naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
Maeslant schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Even een noot; mijn wpb werkt aanzuig van binnen. Dus altijd 20 graden aanvoer. (Of hoger) en blaast uit naar buiten.
Ik zou dan ook aanzuigen van binnen, betreft dan wel een onverwarmde garage maar in elk geval warmer als de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
ariebakker schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:44:
Dat is ook precies de reden waarom ik over wil gaan naar de WPB. De huidige CV wordt alleen maar gebrukt voor de douche en de wasbak in de badkamer. In de keuken aan close in boiler en koken doen we al jaren op inductie. Verwarming en koeling op de slaapkamers met een Mitsubishi Heavy Industries Airco. Beneden een houtkachel en elektrische vloerverwarming. Op het dak 20 zonnepanelen 10 pal zuid en 10 oost west.

@Wolly
Ik neem aan dat je aanvoer bedoelt. Ter info: Officieel mag je ww leidingen niet isoleren ivm legionella gevaar.
Goed dat je dat zegt. Ik was dit namelijk wel van plan. De koudwater toevoer komt direct vanaf de watermeter in de meterkast. Hier zit maximaal 1,5 mtr tussen. Dit heeft toch geen nu om deze te isoleren? Vanwege de lange afstand naar zolder (ongeveer 11 mtr.) had ik het idee om deze juist te isoleren vanwege het warmteverlies. Maar dat heeft waarschijnlijk alleen effect op het moment dat er warm water gevraagd wordt tijdens het douchen en zal het warmteverlies minimaal zijn.
Weinig gasverbruik is een relatief hoge prijs per m3 als je alle bijkomende kosten meetelt.. Het is wel weer een investering maar zeker mogelijk om terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
(jarig!)
Ik ben voor ons nieuwe bestaande huis ook op zoek naar een goede kwaliteit WPB van 200+ liter.

Ik vind belangrijk:
  • Aanstuurbaar via Home Assistant (mag via ESPhome)
  • Weinig onderhoud, dan lijkt RVS de beste/enige optie.
  • Methode (spiraal?) om overtollige zonne-energie in te kunnen dumpen.
Best een kort lijstje vond ik zelf, maar ik lijk dan toch alleen bij Auer Edel Air terecht te kunnen, klopt dat?

Onze reguliere WP wordt waarschijnlijk een Amber, maar de bijbehorende voorraadvaten hebben geen spiraal.

Ik zie nu wel deze gloednieuwe optie:
https://warmtepompboilers...pboiler-rvs-r290-propaan/
Dat zou met HA kunnen gaan werken met dezelfde methode als de Auer Edel waarschijnlijk (via smart grid).

Mis ik nog opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:45
raven22 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:26:
Ik overweeg een wpb van 200-270 liter te gaan plaatsen in een onverwarmde inpandige garage. De garage is geventileerd met 1 luchtkanaal naar buiten (100mm denk ik) en de garagedeur is langs de randen wel voorzien van rubbers, maar is zeker niet luchtdicht.
Ik denk dan dat een opstelling met aanzuig uit de garage zelf en afvoer naar buiten via een nieuw te maken kanaal naar buiten het meest handige is. Of hebben jullie nog andere inzichten?
Swelson schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:32:
@raven22 Je kunt ook eerst eens circulatie in de garage proberen. Kanalen kun je altijd nog toevoegen.
Waarom niet de afvoer via het bestaande luchtkanaal en aanzuigen vanuit de garage?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ariebakker schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:56:
Dan kan ik in de winter de lucht aanzuigen uit de garage en in het voorjaar en in de zomer vanaf buiten.
Ik ben benieuwd wat hier de redenatie achter is. Je wilt in de winter lucht aanzuigen uit de garage.
Waar komt deze lucht vandaan? Woonhuis = extra warmteverlies uit het woonhuis, buiten = je kunt dan net zo goed rechtstreeks van buiten aanzuigen, en dan blijft je garage ook nog eens warmer.

Zomer van buiten: is de garage dan kouder dan de buitenlucht, of wil je de garage afkoelen met de afvoer?

Ik krijg het idee dat je mogelijk (afhankelijk van je doelstellingen en waar onder / overdruk naar toe gaat) beter af bent met 1 afvoer, die je afhankelijk van het seizoen omzet naar de aan of afvoer.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:14
Joydashy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:38:
Ik ben voor ons nieuwe bestaande huis ook op zoek naar een goede kwaliteit WPB van 200+ liter.

Ik vind belangrijk:
Best een kort lijstje vond ik zelf, maar ik lijk dan toch alleen bij Auer Edel terecht te kunnen, klopt dat?

Onze reguliere WP wordt waarschijnlijk een Amber, maar de bijbehorende voorraadvaten hebben geen spiraal.

Dat zou met HA kunnen gaan werken met dezelfde methode als de Auer Edel waarschijnlijk (via smart grid).

Mis ik nog opties?
Ik zou voor ze beproefde Atlantic Explorer serie gaan, inmiddels aanbeland bij de V5 modellen met propaan R290 als koudemiddel. Ook onderhoudsvrij en voor 1875 euro heb je het 270l model: https://www.warmteservice...pompboiler-V5-/p/03180040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Heronimo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Ik zou voor ze beproefde Atlantic Explorer serie gaan, inmiddels aanbeland bij de V5 modellen met propaan R290 als koudemiddel. Ook onderhoudsvrij en voor 1875 euro heb je het 270l model: https://www.warmteservice...pompboiler-V5-/p/03180040
Dat idd!
Via Cozytouch enigszins uit te lezen en aan te sturen (is nog niet helemaal uitontwikkeld). Boost functie (WP + element) kan je via deze integratie sowieso inschakelen + instellen van temperaturen etc.

Tevens zou je de smart grid contacten via een relaisbordje (of slimme stekkers of...) aan kunnen sturen om verder in HA te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ecn1985 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Ik weet niet waarom maar ik het had verbruik vele malen hoger ingeschat moet ik eerlijk zeggen. Vind het wel het uitzoeken waard wat er allemaal bij komt kijken qua installatie en aanpassingen met de huidige situatie.
Maeslant schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

En dat is wel een hele goede kanttekening: je COP wordt lager / verbruik wordt hoger als je aanzuigt vanuit de geisoleerde schil van de woning.

Als je aanzuigt van buiten zal je COP in de winter lager zijn, in de zomer maakt het niet veel uit / is deze soms zelfs wat hoger vanaf buiten. Over het seizoen zal vanaf binnen een hogere COP geven, maar je moet er dan in het stookseizoen wel de KWh'en bij optellen die de warmtepomp gebruikt om de verloren warmte aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Heronimo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Niet helemaal onderhoudsvrij, er zit een anode in.
Ik zou het prijsverschil tussen RVS en Geemaileerd met anode denk ik ook te groot vinden voor het extra gemak, maar als ik @Joydashy goed begrijp vindt hij dat belangrijker dan ik / wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Niet helemaal onderhoudsvrij, er zit een anode in.
Wat voor onderhoud heb ik daar aan met een Explorer? Staat helemaal niks over in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
onlinaius schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

[...]

Waarom niet de afvoer via het bestaande luchtkanaal en aanzuigen vanuit de garage?
Het bestaande kanaal is slechts ter ventilatie van de inpandige berging. Loopt ongeveer 4-5 meter door het betonnen plafond naar de achterkant van de woning. Zal ook zeker niet meer dan 100mm buis zijn.
Dus lijkt me beter om die voor extra aanvoer van verse lucht te gebruiken zodat niet alles door de kieren van de garagedeur (en uit de rest van de woning via de hal) hoeft te komen. En dan maak ik een 160mm afvoerbuis door de zijmuur naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:06

Ik vind belangrijk:
Best een kort lijstje vond ik zelf, maar ik lijk dan toch alleen bij Auer Edel terecht te kunnen, klopt dat?

Mis ik nog opties?
Wat bedoel je met "dezelfde methode als Auer Edel"? Bedoel je Air of de Eau? Het zou mooi zijn als er een extra water/water-model bij zou komen, al la Edel Eau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Wat voor onderhoud heb ik daar aan met een Explorer? Staat helemaal niks over in de manual.
Geen onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

My bad. Ik dacht dat WPB's met geemaileerde kuipen altijd een anode hadden die af en toe vervangen moest worden.

Bij de Explorer gaat deze echter levenslang mee, volgens:

https://atlanticclimate.n...-Lucht-Water_2022_WEB.pdf

Dan is er eigenlijk geen nadeel meer ten opzichte van RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
(jarig!)
Ik heb wat discussie uit 2018 gevonden over dit onderwerp:
JPHR in "Keuze Warmtepompboiler"

Dus mogelijk wel onderhoud, alleen niet elke paar jaar...dan nog, zou ik met steeds zorgen maken als ik geen idee heb wanneer dat ding alsnog vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
(jarig!)
Ik begrijp van Airwell (via de mail) dat deze nieuwe Eleo M TFMW werkt met Tuya/Smart Life, dan zou 't in principe moeten gaan werken met:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Joydashy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Ik begrijp van Airwell (via de mail) dat deze nieuwe Eleo M TFMW werkt met Tuya/Smart Life, dan zou 't in principe moeten gaan werken met:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/
Kijk ook even wat hij qua geluid doet, zie het nergens terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joydashy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Ik heb wat discussie uit 2018 gevonden over dit onderwerp:
JPHR in "Keuze Warmtepompboiler"

Dus mogelijk wel onderhoud, alleen niet elke paar jaar...dan nog, zou ik met steeds zorgen maken als ik geen idee heb wanneer dat ding alsnog vervangen moet worden.
Boiler zit altijd aan de stekker dus geen onderhoud. Is al veel vaker ter sprake geweest in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Boiler zit altijd aan de stekker.
Sterker nog, de Explorer v5 mag niet eens met stekker aangesloten worden (zit er ook niet aan bij levering). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:47
Heeft iemand ervaring met de LMNT pura warmtepompboilers? Mijn installateur biedt deze aan en geeft als pluspunt het R290 gas omdat mijn Weheat warrmtepomp dit ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
@ onlinaius
Ik ben benieuwd wat hier de redenatie achter is. Je wilt in de winter lucht aanzuigen uit de garage.
Waar komt deze lucht vandaan? Woonhuis = extra warmteverlies uit het woonhuis, buiten = je kunt dan net zo goed rechtstreeks van buiten aanzuigen, en dan blijft je garage ook nog eens warmer.
De garage hoeft voor mij niet warm te zijn. De lucht komt uit de hal en vanaf de overloop.

Zomer van buiten: is de garage dan kouder dan de buitenlucht, of wil je de garage afkoelen met de afvoer?
In de zomer is het buiten warmer als in de garage inderdaad. Deze is altijd redelijk koel van binnen.
ik hoef de garage dan ook niet extra te koelen. Het idee is om alleen de toevoer schakelbaar te maken m.b.v. dit type klep https://www.amazon.nl/LTH...p/B07SM8N484?ie=UTF8&th=1. Deze moet uiteraard nog worden voorzien van armalex 13mm issolatie.
Ik krijg het idee dat je mogelijk (afhankelijk van je doelstellingen en waar onder / overdruk naar toe gaat) beter af bent met 1 afvoer, die je afhankelijk van het seizoen omzet naar de aan of afvoer.
Het is een inpandige garage met een toegangsdeur naar de hal en overloop dus verwacht ik hier geen grote problemen mee, Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en blijkt in de praktijk dat het beter is om de toe en afvoer beide naar buiten aangesloten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:50
onlinaius schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Dan is er eigenlijk geen nadeel meer ten opzichte van RVS.
Wat dacht je van gewicht? En heeft de Explorer eigenlijk wel RVS aansluitingen, of is dat corrosiegevoeliger staal o.i.d.? Dit is met name van belang m.b.t. galvanische corrosie lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 21:57
Tasteless schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:00:
Heeft iemand ervaring met de LMNT pura warmtepompboilers? Mijn installateur biedt deze aan en geeft als pluspunt het R290 gas omdat mijn Weheat warrmtepomp dit ook gebruikt.
Geen ervaring met de LMNT, sorry. Het koudemiddel (gas) zou voor jou als consument niet veel uit moeten maken. R290 is een erg goed koudemiddel maar als je warmtepomp R32, R410a, R134a, R513a of nog iets anders gebruikt is dat ook prima. Dat ding is daar voor ontworpen. In het onfortuinlijke geval dat je WP ooit lek gaat zal R290 goedkoper zijn maar de kans op een lek is niet erg groot. Je denkt meestal ook niet na over het koudemiddel in je koelkast en dit is in principe gewoon een omgekeerde koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37

timovd

Voorsprong door techniek

ariebakker schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:01:
...Het idee is om alleen de toevoer schakelbaar te maken m.b.v. dit type klep https://www.amazon.nl/LTH...p/B07SM8N484?ie=UTF8&th=1. Deze moet uiteraard nog worden voorzien van Armaflex 13mm isolatie.
...
Waarom voorzien van isolatie? Je hebt er geen condensatie op als het toevoer is.
Bij de uitblaas wordt het een lastig verhaal om te isoleren, want de klep moet dan ook geisoleerd worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:03
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Sterker nog, de Explorer v5 mag niet eens met stekker aangesloten worden (zit er ook niet aan bij levering). ;)
Heeft dat met corrosiebescherming te maken? Dat hij altijd onder spanning blijft staan? Ik vroeg me al af wat de redenatie hier van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
@timovd
Waarom voorzien van isolatie? Je hebt er geen condensatie op als het toevoer is.
Bij de uitblaas wordt het een lastig verhaal om te isoleren, want de klep moet dan ook geisoleerd worden.
Dat scheelt weer een hoop extra werk. De uitblaas vanaf de WPB wil ik rechtstreeks met een 160mm geïsoleerde leiding aansluiten op het rooster. Gaten heb ik inmiddels al geboord en voorzien van rvs roostersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4y7SC7RzVycioK7wh5AN7LaD1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qszI3PPbBZJwmBf188B9zVIN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Martin7182 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Wat dacht je van gewicht? En heeft de Explorer eigenlijk wel RVS aansluitingen, of is dat corrosiegevoeliger staal o.i.d.? Dit is met name van belang m.b.t. galvanische corrosie lijkt me.
Je moet aan de warme zijde een diëlektrische koppeling gebruiken, wordt meegeleverd met de V5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Swelson schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Heeft dat met corrosiebescherming te maken? Dat hij altijd onder spanning blijft staan? Ik vroeg me al af wat de redenatie hier van was.
Nee, met de brandbaarheid van R290 denk ik. Dat je niet de stekker eruit trekt als hij propaan lekt en daarmee een vonk + explosie triggert 🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:10:
[...]

Nee, met de brandbaarheid van R290 denk ik. Dat je niet de stekker eruit trekt als hij propaan lekt en daarmee een vonk + explosie triggert 🤯
Oh, dat zet ik er misschien wel een stekker aan. Dan kun je er tenminste een Homewizard stekker tussen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
[...]

Ik vermoed wel dat dat het is (en niet vanwege type koudemiddel). Mijn v4 had namelijk ook geen stekker...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:29
Ik heb aan de V5 alvast ook gewoon een stekker gehangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Meer mensen die de AquaMQTT software gebruiken i.c.m. de V3?

@Speedy-Andre Jij hebt deze ook toch? ik kan om 1 of andere manier het element niet meer inschakelen (Alleen dus het element gebruiken en niet de WP zelf)

Heb jij hier ook last van? In het begin deed hij dit wel

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:33:
Meer mensen die de AquaMQTT software gebruiken i.c.m. de V3?

@Speedy-Andre Jij hebt deze ook toch? ik kan om 1 of andere manier het element niet meer inschakelen (Alleen dus het element gebruiken en niet de WP zelf)

Heb jij hier ook last van? In het begin deed hij dit wel
Ik gebruik dat niet, mede omdat ik een oudere firmware heb waar het niet mee werkt.
Updaten lukt niet omdat ik met compilen een fout krijg die dat afbreekt |:(
Mijn module is die van Alfons, als iemand een image kan maken met mijn wifi erin dan krijg ik het er wel op.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:33
[...]

De reden is het opgenomen vermogen, daarnaast moet hij officieel op een eigen groep om overbelasting van de groep te voorkomen.

Maar goed, daar zal vast niet iedereen zich aan houden 😅

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
MuadDib007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

De reden is het opgenomen vermogen, daarnaast moet hij officieel op een eigen groep om overbelasting van de groep te voorkomen.

Maar goed, daar zal vast niet iedereen zich aan houden 😅
Dat snap ik niet.
Mijn Explorer heeft een max opgenomen vermogen van zo'n 1800W.
Mijn 10l close-in boiler in de keuken van 2200W heeft gewoon een stekker.

Wat is dan het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Ik gebruik dat niet, mede omdat ik een oudere firmware heb waar het niet mee werkt.
Updaten lukt niet omdat ik met compilen een fout krijg die dat afbreekt |:(
Mijn module is die van Alfons, als iemand een image kan maken met mijn wifi erin dan krijg ik het er wel op.
Ik kan hem voor je compileren, maar weet niet of er een bin bestand wordt gegenereerd.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
argon007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:25:
Ik heb aan de V5 alvast ook gewoon een stekker gehangen...
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Dat snap ik niet.

Wat is dan het verschil?
Op mijn V5 heb ik ook een stekker gezet. Hij zit wel op een aparte groep, deze had ik nog over op zolder. Ik zie er eerlijk gezegd ook niet echt het nut van in. Als de stroom uitvalt gebeurt het toch😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 20:14
bassie221188 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

[...]

Op mijn V5 heb ik ook een stekker gezet. Hij zit wel op een aparte groep, deze had ik nog over op zolder. Ik zie er eerlijk gezegd ook niet echt het nut van in. Als de stroom uitvalt gebeurt het toch😅
Hier ook de V5 op een stekker en in het Expert menu het element uitgeschakeld aangezien hij alleen op de compressor ook tot 62 graden gaat. Dus dan doet hij zelfs max maar 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Misschien dat het te maken heeft met een regeltje in de NEN1010 of vergelijkbare regel norm in andere landen die iets voorschrijft over wanneer een apparaat wel of niet een stekker moet hebben.

Kan best zijn dat het niet eens om een Nederlandse norm gaat, omdat dit product (en dit product onder de andere labels van Atlantic) in veel meer landen verkocht wordt.

Iets anders: wat zijn jullie ervaringen met het versjouwen van een WPB? Ik wil hem omlaag krijgen een kelder in. Is dat te doen met twee mannen? Of handig om hem ff op een steekwagentje te zetten en dan van de trap af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is er mis met een werkschakelaar plaatsen? Dat geeft een beter verbinding dan een stekker en niet iemand die even de stekker er uit kan trekken om - ik noem maar wat - de stofzuiger aan te sluiten.
De anode heeft ook constant stroom nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Swelson schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:34:
Misschien dat het te maken heeft met een regeltje in de NEN1010 of vergelijkbare regel norm in andere landen die iets voorschrijft over wanneer een apparaat wel of niet een stekker moet hebben.

Kan best zijn dat het niet eens om een Nederlandse norm gaat, omdat dit product (en dit product onder de andere labels van Atlantic) in veel meer landen verkocht wordt.

Iets anders: wat zijn jullie ervaringen met het versjouwen van een WPB? Ik wil hem omlaag krijgen een kelder in. Is dat te doen met twee mannen? Of handig om hem ff op een steekwagentje te zetten en dan van de trap af?
Ik heb de 200 ltr Explorer v4 met mijn schoonzoon omlaag gebracht, spanbanden eromheen en trap voor trap naar onder.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:41
timovd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:50:
Wat is er mis met een werkschakelaar plaatsen? Dat geeft een beter verbinding dan een stekker en niet iemand die even de stekker er uit kan trekken om - ik noem maar wat - de stofzuiger aan te sluiten.
De anode heeft ook constant stroom nodig.
Lijkt mij een prima plan. Zelf heb ik hiervoor een 1-fase hoofdschakelaar voor benut die over was nadat ik ben overgegaan naar een 3-fase aansluiting.
Die in zo'n schattig klein verdeelkastje geplaatst, met 2 shelly's voor energiemeting en schakelaar voor het PV-contact.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Mjier werkschakelaar of hoofdschakelaar; beiden een lastscheider. Prima creatieve oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swelson
Ok dit tillen ging heel goed.

WPB op een steekwagen gezet. Metalen kap die van onder tot boven loopt los gemaakt (1 schroefje aan de bovenzijde los, kap omhoog schuiven en dan 2 stekkertjes losmaken), zodat je die niet kapot trekt met de banden. Vervolgens met twee spanbanden hem stevig aan de steekwagen vast gemaakt.

En toen tree voor tree naar beneden getild. Goed te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:51
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Dat snap ik niet.

Wat is dan het verschil?
Is puur voor de buitenlandse markt, die hebben in sommige landen de regel dat in bepaalde ruimtes een dubbelpolige schakelaar moet zitten voor een apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Is puur voor de buitenlandse markt, die hebben in sommige landen de regel dat in bepaalde ruimtes een dubbelpolige schakelaar moet zitten voor een apparaat.
Ah ok.
Hoe dan ook, heb hem mooi met een werkschakelaar aangesloten. Leek me wel net zo netjes.
Dubbele stekkerblok op dezelfde werkschakelaar. Daar gaat de circulatiepomp + voeding naar ESP-boardje op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c8npu_YbkdfTfVNw86iprcKdnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZETDMcccwssDGY3Bj6KCVg1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
jj85 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Ah ok.
Hoe dan ook, heb hem mooi met een werkschakelaar aangesloten. Leek me wel net zo netjes.
Dubbele stekkerblok op dezelfde werkschakelaar. Daar gaat de circulatiepomp + voeding naar ESP-boardje op.
[Afbeelding]
Misschien beetje domme vraag, maar waarom zit die circulatiepomp erbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:44
[...]

Ah ok.
[Afbeelding]
de koppeling met die groene dop hoor die niet boven het water niveau te zitten? ( is toch een beluchting ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Louwm schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

de koppeling met die groene dop hoor die niet boven het water niveau te zitten? ( is toch een beluchting ?)
Klopt, maar ivm praktische uitvoering (+voorkomen dood stuk warm water) iets lager gezet. Die 20cm water aan mogelijke onderdruk in het vat gaat echt niet tot problemen zorgen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
raven22 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Misschien beetje domme vraag, maar waarom zit die circulatiepomp erbij?
Om de stratificatie van het water te doorbreken in 2 gevallen
1. Bij anti legionella run het hele vat op temperatuur kunnen brengen.
2. De totale warmte inhoud van het vat kunnen vergroten indien gewenst (bijv logeerpartij+veel gebruik vd douche)

Zie onder andere Voorkomen legionella in boilers

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 11-10-2025 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:51
[...]

Ah ok.
[Afbeelding]
Oké de E aansluiting is degelijk.

Er zit wel een hydraulische fout in.
Koud water kan nu via de pomp bypass zo naar de warmwaterleiding.
Daar moet een keerklep in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Oké de E aansluiting is degelijk.

Er zit wel een hydraulische fout in.
Koud water kan nu via de pomp bypass zo naar de warmwaterleiding.
Daar moet een keerklep in.
Zit onder de pomp, zie je niet op de foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Hier ben ik nieuwsgierig naar: je moet een anti elektrolyse koppeling plaatsen om het stalen vat te beschermen als je het aansluit op koperen leidingen.

Tegelijkertijd zag ik dat alle stalen onderdelen van de V5 WPB met elkaar vereffend zijn en waarschijnlijk ook geaard via de WCD.

Is het door het water in de leidingen dat je daar meer risico hebt op corrosie? En bij de verbinding tussen de koperen aardedraad en het boilervat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:33
Swelson schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:37:
Hier ben ik nieuwsgierig naar: je moet een anti elektrolyse koppeling plaatsen om het stalen vat te beschermen als je het aansluit op koperen leidingen.

Tegelijkertijd zag ik dat alle stalen onderdelen van de V5 WPB met elkaar vereffend zijn en waarschijnlijk ook geaard via de WCD.

Is het door het water in de leidingen dat je daar meer risico hebt op corrosie? En bij de verbinding tussen de koperen aardedraad en het boilervat niet?
Zoek eens op galvanische corrosie.....

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
[...]

Ah ok.
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Die ga ik erbij houden als ik de installatie ga doen. Ik heb twee vragen:
- slim om de recirculatie te gebruiken voor de legionella en extra capaciteit. In de handleiding zie ik de recirculatie op de witte aansluiting zitten, heb je hem met een reden op de aanvoer gedaan?
- als ik het goed zie heb je ook een Quatt, gaat die nog klagen als je geen cv meer aangesloten hebt (als je die nu niet meer hebt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
EnergyExplorer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Ziet er netjes uit! Die ga ik erbij houden als ik de installatie ga doen. Ik heb twee vragen:
- slim om de recirculatie te gebruiken voor de legionella en extra capaciteit. In de handleiding zie ik de recirculatie op de witte aansluiting zitten, heb je hem met een reden op de aanvoer gedaan?
Die aansluiting zit ongeveer in het midden, als ik daarover ga circuleren, dan pak ik nog steeds niet het hele vat mee. Zet er trouwens ook een di-elektrische op, die ben ik nu nog vergeten op de aanvoer kant ;)
- als ik het goed zie heb je ook een Quatt, gaat die nog klagen als je geen cv meer aangesloten hebt (als je die nu niet meer hebt)?
offtopic:
Klopt, heb de CV vervangen door een 3kW doorstroomverwarmer. Ketel was destijds aan/uit geschakeld op de Quatt aangesloten. Dus kon dat signaal nu gebruiken om de doorstroomverwarmer te schakelen.
Zie
jj85 in "Ervaringen met Quatt Deel 2" voor wat meer info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph_ZY4oNZWoPguPnpbVA7pKTItk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o90CRwgAusTwkGscE8DWwcRI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:34
jj85 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Die aansluiting zit ongeveer in het midden, als ik daarover ga circuleren, dan pak ik nog steeds niet het hele vat mee.
[...]
De circulatieaansluiting zit aan de buitenkant inderdaad in het midden, maar dat zegt niets over de hoogte van het pijpje aan de binnenkant. Bovendien gaat het vooral om het mengen van het koude water onderin het vat. Je haalt warm water hoog uit het vat en pompt dat naar beneden het koude water in. Boven de circulatieleiding verwarmt het water vanzelf mee.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
MuadDib007 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Zoek eens op galvanische corrosie.....
Ah dank, water is dus noodzakelijk.

Dat betekend dan dus ook dat ik de warmtewisselaar prima af kan doppen met een messing plug van 1”. Ik zat al te zoeken naar een kunststof plug van PE of PP maar had m’n twijfels bij de temperatuurbestendigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swelson
EnergyExplorer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Haal je nu niet twee soorten circulatie door elkaar?

Witte aansluiting is vanuit de fabrikant bedoeld voor het circuleren van warm water door een leiding door je hele huis zodat je snel warm water hebt bij een tappunt.

Dus je kunt hem wel op die witte aansluiting aansluiten, maar dat is dus niet perse hoe de fabrikant het bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:29
[...]

Ah ok.
[Afbeelding]
Zit er voor of na de pomp ook een terugstroombeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Buis07 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:28:
[...]

Zit er voor of na de pomp ook een terugstroombeveiliging?
Erna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
zomaar een vraagje ( ja na heel heel veel lezen :-)) ik wil graag een warmtepomp boiler van 300 liter. Er wordt hier veel gedoucht en gebadderd . Echter 300 liter kan ik niet kwijt in mijn ketel hok ivm hoogte onder schuin dak. De WP boiler moet daar wel staan want daar zitten al aan- en afvoer luchtkanalen. Nu denk ik aan de volgende praktische oplossing : ik neem een 200 liter WPboiler en die gebruik ik om een 100 liter COP1 boiler te vullen. Die kan er prima naast staan qua hoogte .

Los van het dubbele standverlies (zal wel meevallen in het ketel hok met twee boilers) Zouden er redenen zijn om het niet te doen? Zie ik iets over het hoofd?
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk bedacht, echter is het niet heel praktisch tenzij je de 100l boiler met cop1 verwarmt.
Een mogelijkheid is om hem in een circulatie circuit op te nemen, dan laat je een pomp draaien zodat er water uit de wpb in komt maar de vraag is hoe je dit aanstuurt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:34:
Leuk bedacht, echter is het niet heel praktisch tenzij je de 100l boiler met cop1 verwarmt.
Een mogelijkheid is om hem in een circulatie circuit op te nemen, dan laat je een pomp draaien zodat er water uit de wpb in komt maar de vraag is hoe je dit aanstuurt.
ja mijn bedoeling is om de COP1 boiler gewoon aan te zetten! Als ik die dan vul met 60 graden water uit de WPboiler kost dat alleen standverlies...

[ Voor 8% gewijzigd door WPMC op 12-10-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een reden om het niet te doen is het verbruik van de 100l boiler, daar gaat zo 6kWh in als ie koud is en opwarmen duurt wel een paar uur.
Dan kan je net zo goed geen wpb er naast zetten en de boiler wat heter stoken.
Hoe wil je het wpb water erin krijgen, als ze in serie staan zal er een kraan ergens open moeten gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-10-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:27
Judge Ming schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:04:
[...]

Alleen schroeven (nr 5, 4 stuks) los halen en de kappen schuiven naar voren/achteren er vanaf. Of je daar hoogte mee wint is een tweede. Het bovendeel (nr 2) met de in/uitgang voor de lucht zou er vanaf komen na het verwijderen van de kappen omdat je nog geen in/uit gaande pijpen hebt. Maar die laatste weet ik niet zeker.

Let wel op dat de exposed pomp nu gevoelig is voor stoten tegen kozijnen etc. Met name de 'radiator' is snel gedeukt en werkt dan slechter.
Dit staat inderdaad ook in hoofstuk 8 van de handleiding beschreven. Ik zoek iemand die de vrijkomende ruimte kan opmeten als de bovenkap (nr 2) er af is ;-) Het kan maar zo zijn dat er daarmee een paar centimeter gewonnen wordt. Desnoods zaag ik nog een centimeter of 2 uit het kozijn wat ik later met een latje opvul.

Stel... dat... er iemand met de v5 270l aan de slag gaat, zou ik het waarderen als die wat afmetingen kan opmeten! Ik probeer ook contact te leggen met de importeur voor deze vragen, maar dat gaat nog niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
Overweeg ook om naar de Atlantic Calypso Split te kijken. Die is verkrijgbaar in 270L, en heeft een thermisch vermogen van iets van 4kW (exact getal weet ik niet uit mn hoofd). Daarmee is het vat relatief snel weer op temperatuur.

Zelf schakel ik em alvast in voordat we douchen/badderen en dan redden we het eigenlijk altijd wel met het warme water.

Daarnaast is de binnenunit een stuk kleiner dan de gemiddelde WPB en zou misschien net eens onder je schuine dak passen. Bij mij past ie iig wel onder mn schuine dak ;).

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariebakker
@jansd
Toevallig vanmiddag open gemaakt om de extra voedingskabel op de smart grid stekker te monteren.
Hier ook een 270ltr versie staan. Als je de het voorpaneel verwijderd en het de losse bovenplaat waar de luchtaan en afvoer opzitten kom je ongeveer op 203,5 mtr. Hopelijk kom je daar mee weg. Anders moet ik het nog even nameten wat de hoogte is zonder de beschermkappen. Wij hebben hem gewoon schuin de garage ingetild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
203,5m hoog, hoe heb je die de straat in gekregen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:48:
Een reden om het niet te doen is het verbruik van de 100l boiler, daar gaat zo 6kWh in als ie koud is en opwarmen duurt wel een paar uur.
Dan kan je net zo goed geen wpb er naast zetten en de boiler wat heter stoken.
Hoe wil je het wpb water erin krijgen, als ze in serie staan zal er een kraan ergens open moeten gaan.
Ja dat was mijn idee. Badkraan of douche open er gaat SWW uit de COP1 boiler (zeg 55 graden) en tegelijkertijd vult deze zich met 60 graden SWW uit de WPBoiler. Dan kan het nog 5 graden afkoelen voordat de COP moet springen. Desnoods kan het verschil groter zijn.
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste