Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-05 12:31
roelbb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:30:
[...]

wil je zonder cloud werken, is dit evt een optie https://github.com/tspopp/AquaMQTT
Niet voor de Explorer V5, die wordt nog niet ondersteund.

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:53
ariebakker schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:27:
Met deze Hacs kan je veel gegevens bekijken op in de explorer V5

https://github.com/gduteil/cozytouch
Werkt hier goed in combinatie met Home Assistant
Zojuist geïnstalleerd en deze geeft meer bruikbare informatie dan de app. Ik had die al wel gevonden maar "this has been tested on..." gaf mij de indruk dat de explorer niet ondersteunt werd. Voortaan gewoon proberen dus :)

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 21:29

Kingpinda

Citizenship is earned.

MrZioN schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:36:
[...]

Zojuist geïnstalleerd en deze geeft meer bruikbare informatie dan de app. Ik had die al wel gevonden maar "this has been tested on..." gaf mij de indruk dat de explorer niet ondersteunt werd. Voortaan gewoon proberen dus :)
De calypso split v3 stond ook niet tussen het lijstje maar die doet het ook prima met de hacs Cozytouch versie.

Life is like living only without the peaches

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-04 16:08
[...]

Ja klopt bij de github staat het er inderdaad niet heel duidelijk bij. Maar hier kun je aardig wat informatie uit halen.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:41
Kerngezond schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:39:
Een klein beetje aanhakend op mijn vorige post. Ik zit in een situatie dat ik een warmtepompboiler wil aanschaffen maar ook voorzieningen wil hebben voor het geval ik nog een keer veel meer warmwater nodig heb. Nou heb ik een behoorlijk nieuwe cv-ketel die ik in serie wil zetten met de boiler. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb begrepen van de installateur dat de cv-installatie er geschikt voor is. De voordelen zijn duidelijk, maar ik vroeg me af of er nog nadelen aan zitten.
Ik heb de cv een tijdje in serie gehad met de (zonne)boiler. Meeste combitoestellen kunnen dit, ergens zul je het keurmerk 'naverwarmer zonneboiler' vinden op die toestellen.
Sommige hebben dan een externe sensor voor het boiler tapwater nodig. Zo ook bij mijn toestel maar dat heb ik niet gedaan dat werkte hier prima, risico isdan o.a. dat de temperatuur van de tap warmtewisselaar in de cv dan even te warm wordt.

• Groningen84
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-05 21:44
vincent_1971 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:08:
[...]

Klopt..en je moet 80mm pir als isolatie laten uitvoeren. Daarnaast als je het laat doen vergeet niet de nodige foto's te maken.
Ik heb dit dus ook uitgezocht en mij is gezegd dat daar geen subsidie voor is. Dit is mij verteld na telefonisch contact met de RVO. In mijn geval gaat het om een losstaande garage die niet in de thermische schil valt. Er is dus wel een zekere nuance en er zijn zoals hierboven ook beschreven bepaalde voorwaarden.

• Groningen84
[...]

Ik heb ook sinds kort een Atlantic Explorer V5. Maak je de koppeling doormiddel van een Shelly relais?

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 21:29

Kingpinda

Citizenship is earned.

Groningen84 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:46:
[...]

Ik heb ook sinds kort een Atlantic Explorer V5. Maak je de koppeling doormiddel van een Shelly relais?
Met mijn caplypso split v3 heb ik nog niet echt een goede use case gevonden voor pv contact met shelly relais. met de hacs cozytouch kun je gewoon boost automatiseren via home assistant. werkt vaak beter dan pv contact. pv contact gaat soms niet aan terwijl boost wel aan gaat. boost en pv contact lijken te werken bij andere midden of onder temp.

binnenkort nog eens goed testen maar leek zo te zijn dat boost werkt als midden temp onder de 50 graden is en pv als bottom temp volgens mij onder de 40 is. maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Kingpinda op 24-04-2026 14:55 ]

Life is like living only without the peaches

• MrZioN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:53
Groningen84 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:46:
[...]

Nee, ik heb simpelweg de integratie geïnstalleerd welke door @ariebakker werd vermeld: https://github.com/gduteil/cozytouch

• Groningen84
MrZioN schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:17:
[...]

Nee, ik heb simpelweg de integratie geïnstalleerd welke door @ariebakker werd vermeld: https://github.com/gduteil/cozytouch
Voor mij is HA compleet nieuw. Ik begrijp dat HA draait op een server en dat je deze integratie draait binnen HA.

Maar dient HA altijd online te zijn om de boiler te bedienen? Of kan ik dat bijvoorbeeld dan ook aansturen via een standalone app?

Ik kom waarschijnlijk over als een absolute noob en dat is ook de waarheid. 😬

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 19:00
Ja dit klopt, home assistant is software die altijd online moet staan om zo te kunnen monitoren hoe alles verloopt.

Via deze weg kan je heel je huis slim maken.
Groningen84 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:42:
[...]

Voor mij is HA compleet nieuw. Ik begrijp dat HA draait op een server en dat je deze integratie draait binnen HA.

Maar dient HA altijd online te zijn om de boiler te bedienen? Of kan ik dat bijvoorbeeld dan ook aansturen via een standalone app?

Ik kom waarschijnlijk over als een absolute noob en dat is ook de waarheid. 😬

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:18
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een warmtepompboiler (WPB) op zolder en heb twee offertes ontvangen:

Daikin Altherma M HW 260
LMNT Pura 200L

Bij de eerste optie wordt gewerkt met twee dakdoorvoeren, bij de tweede wordt de warmte uit de ruimte gehaald. Op zolder is een WTW Flair 300 aanwezig. Is het mogelijk om (een deel van) de WTW‑leidingen te gebruiken voor de WPB, bijvoorbeeld door de WTW‑afvoer te koppelen aan de WPB en een extra dakdoorvoer te maken voor de koude lucht? Kan dit leiden tot onderdruk in de woning?
Daarnaast vraag ik mij af of een WPB die warmte uit de ruimte haalt de zolder niet te koud maakt. We drogen hier namelijk ook regelmatig de was. De WPB komt naast de WTW te staan en op het dak is weinig ruimte voor een buitenunit.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAF1u27VPnPWrvltUm1qRWQp2mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pw8j96oy48CXfji3UjUUzjkz.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edddy Natuurlijk leidt de aanvoer voor de wpb via de binnenruimte tot een bepaalde onderdruk.
Het e.e.a. hangt ook van de lekdichtheid van de gebouwschil af.
De gevraagde volumestroom is ca. 150-200 m³/h als ik me niet vergis..
Voor de werking van een WTW-ventilatie is een op deze manier aangesloten wpb vermoedelijk contraproductief.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:01
Het werkt maar de lucht van de aanvoer van de WTW de woning in wordt kouder.
Dit kan wel leiden tot comfortproblemen nabij de inblaasventielen in het plafond in de woning.
Ik zou dan eerder kiezen voor een T-stuk 125-150-125 in de buis te zetten van de WTW vuile lucht-afvoer naar buiten.
En dan 1 nieuwe afvoer 150 of 160mm maken voor de WPB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wtw heeft een efficiëncy van >95%, wat wil je daar nou nog voor energie uithalen met risico dat je balansventilatie ook nog eens niet meer in balans is.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:59
Ik stap binnenkort over op een warmtepomp. Ik ga geen SWW kunnen maken met de warmtepomp, dus ik kijk naar een wpb.

Mijn voorkeur gaat uit naar een relatief grote waterinhoud, richting de 300 liter, door jonge kinderen die regelmatig in bad gaan, en omdat ik heel wat PV overschot heb en ik de boiler als een soort water accu wil gebruiken.

Probleem is dat een vat van 300L vol water al snel richting de 400kg gaat, en mijn zoldervloer (jaren 30 woning) gaat dat hoogstwaarschijnlijk niet trekken. Ik heb ook geen zin om 700€ te betrekken voor een constructieberekening.

De oplossing die ik nu voor ogen heb is de boiler te splitsen over twee kleinere 150l boilers, en die in serie of parallel tegen de wand te hangen. Wandruimte heb ik op zolder namelijk genoeg.

Een van de twee boilers wordt sowieso een warmtepompboiler, en daarbij heb ik specifiek de Atlantic Calypso 150L op het oog. Reden is dat die met 37 dBA erg stil is, en er goede ervaringen mee zijn in het topic.

De vraag is wat ik als tweede vat kies, en hoe ik de twee vaten koppel.

Optie A: twee Atlantic Calypsos van 150L
Twee dezelfde warmtepompboilers naast elkaar. Voordeel is 2x ISDE subsidie van 725 euro. Beide een SCOP van rond de 3 a 4.

Alleen, wat is handiger: plaatsing in serie of parallel? Bij parallel krijgen beide vaten koud water binnen en leveren beide warm water aan het tappunt, dus de warmtevraag wordt verdeeld. Bij serie fungeert het eerste vat als een soort voorverwarmer en het tweede als naverwarmer. Wpb zou her inkomende water kunnen verwarmen tot 30 graden, en wpb 2 verder tot 50 ofzo.
Mijn intuitie zegt dat parallel symmetrischer is en dat je twee even hard werkende units krijgt, terwijl bij serie het tweede vat misschien onderbenut wordt. Maar ik ben er niet uit.

Optie B: een Atlantic Calypso 150L plus een domme eboiler van 150L
Hier wordt de tweede boiler een gewone elektrische boiler, tweedehands te krijgen voor pakweg 150 euro.

Die ga ik via Home Assistant aansturen om consistent mijn PV-overschot af te fakkelen. @Glijie heeft een mooie automation gemaakt die eigenlijk een Solyx Nemo of Myenergi Eddi naboostst, om het vermogen van het element te moduleren op basis van wat de zonnepanelen op dat moment over hebben.

Bij deze optie lijkt serie schakeling mij het meest logisch, omdat het verschillende types boilers zijn.

Maar dan is de vraag: welk vat eerst?

Optie B1: eboiler eerst, dan WPB. De eboiler fungeert als PV-dump en verwarmt het inkomende leidingwater overdag wanneer er overschot is. De WPB krijgt vervolgens warmer water aangeleverd en hoeft minder hard te werken om het naar 50-60 graden te tillen.

Voordeel is dat je PV-overschot maximaal benut wordt en de WPB minder draaiuren maakt.

Optie B2: WPB eerst, dan eboiler.

De WPB doet het zware werk met een COP van ongeveer 4, en de eboiler verhoogt de watertemperatuur nog wat verder. Grootste deel van het water wordt door de wpb gemaakt, met hoge cop. Ik kan ook hier eventueel het element van de wpb schakelen bij overschot, maar zal niet zo kunnen moduleren als het andere vat.

Ik zie voor- en nadelen aan alle opties.

Vragen
  • Heeft iemand praktijkervaring met twee warmtepompboilers in serie of parallel? Werkt dat in de praktijk goed of krijg je gedoe met de tweede unit die te weinig draait, of eerder de eerste unit die veel draait en dus eerder slijt?
  • Bij optie B: welke volgorde zouden jullie aanraden? Heb ik in mijn redenering iets over het hoofd gezien?

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
marvel27 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 02:12:
Ik stap binnenkort over op een warmtepomp. Ik ga geen SWW kunnen maken met de warmtepomp, dus ik kijk naar een wpb.

Mijn voorkeur gaat uit naar een relatief grote waterinhoud, richting de 300 liter, door jonge kinderen die regelmatig in bad gaan, en omdat ik heel wat PV overschot heb en ik de boiler als een soort water accu wil gebruiken.

Probleem is dat een vat van 300L vol water al snel richting de 400kg gaat, en mijn zoldervloer (jaren 30 woning) gaat dat hoogstwaarschijnlijk niet trekken. Ik heb ook geen zin om 700€ te betrekken voor een constructieberekening.

De oplossing die ik nu voor ogen heb is de boiler te splitsen over twee kleinere 150l boilers, en die in serie of parallel tegen de wand te hangen. Wandruimte heb ik op zolder namelijk genoeg.

Een van de twee boilers wordt sowieso een warmtepompboiler, en daarbij heb ik specifiek de Atlantic Calypso 150L op het oog. Reden is dat die met 37 dBA erg stil is, en er goede ervaringen mee zijn in het topic.

Twee dezelfde warmtepompboilers naast elkaar. Voordeel is 2x ISDE subsidie van 725 euro. Beide een SCOP van rond de 3 a 4.

Alleen, wat is handiger: plaatsing in serie of parallel? Bij parallel krijgen beide vaten koud water binnen en leveren beide warm water aan het tappunt, dus de warmtevraag wordt verdeeld. Bij serie fungeert het eerste vat als een soort voorverwarmer en het tweede als naverwarmer. Wpb zou her inkomende water kunnen verwarmen tot 30 graden, en wpb 2 verder tot 50 ofzo.
Mijn intuitie zegt dat parallel symmetrischer is en dat je twee even hard werkende units krijgt, terwijl bij serie het tweede vat misschien onderbenut wordt. Maar ik ben er niet uit.

Hier wordt de tweede boiler een gewone elektrische boiler, tweedehands te krijgen voor pakweg 150 euro.

Die ga ik via Home Assistant aansturen om consistent mijn PV-overschot af te fakkelen. @Glijie heeft een mooie automation gemaakt die eigenlijk een Solyx Nemo of Myenergi Eddi naboostst, om het vermogen van het element te moduleren op basis van wat de zonnepanelen op dat moment over hebben.

Bij deze optie lijkt serie schakeling mij het meest logisch, omdat het verschillende types boilers zijn.

Optie B1: eboiler eerst, dan WPB. De eboiler fungeert als PV-dump en verwarmt het inkomende leidingwater overdag wanneer er overschot is. De WPB krijgt vervolgens warmer water aangeleverd en hoeft minder hard te werken om het naar 50-60 graden te tillen.

Voordeel is dat je PV-overschot maximaal benut wordt en de WPB minder draaiuren maakt.

De WPB doet het zware werk met een COP van ongeveer 4, en de eboiler verhoogt de watertemperatuur nog wat verder. Grootste deel van het water wordt door de wpb gemaakt, met hoge cop. Ik kan ook hier eventueel het element van de wpb schakelen bij overschot, maar zal niet zo kunnen moduleren als het andere vat.

Vragen
  • Heeft iemand praktijkervaring met twee warmtepompboilers in serie of parallel? Werkt dat in de praktijk goed of krijg je gedoe met de tweede unit die te weinig draait, of eerder de eerste unit die veel draait en dus eerder slijt?
  • Bij optie B: welke volgorde zouden jullie aanraden? Heb ik in mijn redenering iets over het hoofd gezien?
Het nadeel van parallel is dat je ze mogelijk niet gelijkmatig leeg trekt doordat (het leidingwerk van) de ene boiler wat meer weerstand heeft dan de andere. Zodra er eentje leeg is kun je niet meer comfortabel douchen.

Zet je ze in serie met de eerste op 30°C en de tweede op 50°C, dan kun je na de eerste 150L niet meer warm douchen.
Gaat het je echt om capaciteit dan zal de eerste eigenlijk al 50°C moeten maken

Maar als je veel water verbruikt zijn er vaak onvoldoende zonuren om deze helemaal bij te laden. (De hangende varianten hebben een veel kleinere warmtepomp dan de staande).

Als je minder water gebruikt doet die tweede vrij weinig en kan dat net zo goed een gewone E-boiler zijn.

Kun je trouwens niet bovenop de zoldervloer een paar dikke balken leggen en daar de boiler op zetten zodat het gewicht verdeelt wordt over meerdere liggers? Zo heb ik het hier ook gedaan.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• edddy
Wolly schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:08:
Wtw heeft een efficiëncy van >95%, wat wil je daar nou nog voor energie uithalen met risico dat je balansventilatie ook nog eens niet meer in balans is.
Top, dank voor de reacties. Conclusie is dat het het beste is om een aparte toe- en afvoer voor de WPB te maken en de WTW met rust te laten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:52
Kan je een warmtepompboiler in een balkonkast plaatsen? En dan dus in de winter (<10 graden) de boiler als elektrische boiler laten werken omdat de omgevingstemperatuur dan te laag is. Of moet je dan op bepaalde specificaties letten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• HandyLumberjack
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:32:
Kan je een warmtepompboiler in een balkonkast plaatsen? En dan dus in de winter (<10 graden) de boiler als elektrische boiler laten werken omdat de omgevingstemperatuur dan te laag is. Of moet je dan op bepaalde specificaties letten?
Die van mij werkt prima op buitenlucht gedurende de winter, enige waar je op moet letten als je de WPB buiten zet is bevriezen van leidingen in de winter. (Dus isoleren en mogelijk tracing aanbrengen).

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-04-2026 09:42 ]

• BarryH
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:37:
[...]

Die van mij werkt prima op buitenlucht gedurende de winter, enige waar je op moet letten als je de WPB buiten zet is bevriezen van leidingen in de winter. (Dus isoleren en mogelijk tracing aanbrengen).
Zou het veel verschillen tussen merken. De balkonkast is ook net geen 50cm diep, dus dat beperkt de keuze ook nog.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• HandyLumberjack
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:24:
[...]

Zou het veel verschillen tussen merken. De balkonkast is ook net geen 50cm diep, dus dat beperkt de keuze ook nog.
Ik maak gebruik van de timer functie om alleen overdag te verwarmen als de buiten temperaturen hoger zijn. De meeste gaan tot een aantal graden onder nul, en over het algemeen is het warmer.

Als het te koud is gaan de meeste automatisch over op het verwarmingselement. In de praktijk zal het (met gebruik overdag) dus weinig uitmaken of die tot -5, -7 of -10°C kan.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-04-2026 10:58 ]

• BarryH
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:57:
[...]

Ik maak gebruik van de timer functie om alleen overdag te verwarmen als de buiten temperaturen hoger zijn. De meeste gaan tot een aantal graden onder nul, en over het algemeen is het warmer.

Als het te koud is gaan de meeste automatisch over op het verwarmingselement. In de praktijk zal het (met gebruik overdag) dus weinig uitmaken of die tot -5, -7 of -10°C kan.
ok. maar een model die 10 graden aangeeft in de handleiding ( ariston) is dus minder geschikt.

• HandyLumberjack
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:12:
[...]

ok. maar een model die 10 graden aangeeft in de handleiding ( ariston) is dus minder geschikt.
Ja, (en ik zou ook een WPB uitkiezen waar luchtkanalen op aangesloten kunnen worden op de buitenlucht, want als je zo'n Ariston in een redelijk dichte kast lucht laat circuleren wordt het al snel erg koud)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:12:
[...]

Denk dat je ook rekening moet houden met condens, alles in zo'n apparaat zal vochtig zijn en blijven als het de buitentemperatuur laag is.

Ik weet niet of dat goed is voor de levensduur.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:41:
[...]

Denk dat je ook rekening moet houden met condens, alles in zo'n apparaat zal vochtig zijn en blijven als het de buitentemperatuur laag is.

Ik weet niet of dat goed is voor de levensduur.
Dat vraag ik me sowieso af, ook wanneer de unit binnen staat. Een Hewalex b.v. heeft een platte onderplaat waar dagelijks een plas water op blijft staan. Met 30s nadraaien van de fan is dat nog lang niet verdampt.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:15

Vragen
Best wel een interessante casus. Ik wil beginnen met te vermelden dat ik nog geen praktijkervaring heb maar dat ik natuurkundig gezien dankzij mijn achtergrond redelijk goed op de hoogte ben.

Zoals ik het nu zie is de keuze tussen optie A en B een kwestie van financiën en uiteindelijk kan ik dat niet voor je uitrekenen. Het lijkt me dat het daarbij ook afhangt van hoeveel zonne-energie je over hebt. Heb je weinig zonne-energie over dan is de efficiëntie van een tweede warmtepompboiler een zwaarder wegend financieel argument, heb je veel zonne-energie over dan moet je vooral veel energie kwijt kunnen en dat doe je automatisch met een dom elektrisch element simpelweg omdat die goedkoper is, het water warmer krijgt en het gebrek aan efficiëntie in zo’n geval niet uitmaakt.
Als je voor optie A kiest met twee warmtepompen zou ik inderdaad voor een parallelle setup gaan om de redenen die je aangeeft. Puur natuurkundig gezien zou het zo uit mijn hoofd qua efficiëntie niet heel veel uit moeten maken, maar als je een stukje slijtage en verwarmingsvermogen meeneemt is een parallelle setup efficiënter.
Als je voor optie B kiest zou ik sowieso voor optie B2 kiezen en niet voor B1.
B1 slaat natuurkundig gezien namelijk nergens op. Een warmtepompboiler is efficiënter in het opwarmen van relatief koud leidingwater terwijl een dom elektrisch element nuttiger is voor het opwarmen van relatief warmer water naar nog hogere temperaturen.
In het geval van optie B2 heb je grofweg twee situaties (met uiteraard een glijdende schaal van tussenvormen). Bij weinig zonne-energie is het elektrisch element in het tweede vat vooral een back-up voor als je opwarming uit het eerste vat het niet bij kon benen die dag omdat je veel warm water in één keer nodig had. Bij veel zonne-energie is het elektrisch element uit het tweede vat een manier om je overtollige energie kwijt te raken. En belangrijk detail wat je zelf al hebt gezien: Ook de warmtepompboiler (je eerste vat) heeft een elektrisch element (die is immers nodig voor de legionella-run) dus je kan nog steeds op een zonnige dag je overtollige zonne-energie in beide vaten kwijt. Dat laatste is misschien nog wel de belangrijkste reden waarom optie B1 zo onzinnig is. Beide vaten zullen een elektrische element hebben, en de warmtepomp zul je altijd in het eerste vat willen hebben waar het koudste water binnenkomt omdat een warmtepomp nou eenmaal efficiënter is in het opwarmen van relatief kouder water.

Nogmaals, dit is de kennis van iemand met een natuurkundige achtergrond. Ik laat graag mijn huiswerk controleren door de mensen met meer praktijkervaring dan ik. :)

• Martin7182
  • Nu online
Een groot nadeel van B2 is dat het juist in de winter veel stroom kost als je zuinig met water bent. Of je moet voor elke douche/bad eerst 150L relatief koud water wegspoelen.
Bij B1 kun je het eerste vat zien als extra capaciteit die je in bepaalde gevallen onbenut kunt laten. Zolang de watertemperatuur daar laag genoeg blijft, hoef je in dat vat geen legionellarun te doen, bij regelmatige doorstroming.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 28-04-2026 17:04 ]

• Kerngezond
Martin7182 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:00:
Een groot nadeel van B2 is dat het juist in de winter veel stroom kost als je zuinig met water bent. Of je moet voor elke douche/bad eerst 150L relatief koud water wegspoelen.
Bij B1 kun je het eerste vat zien als extra capaciteit die je in bepaalde gevallen onbenut kunt laten. Zolang de watertemperatuur daar laag genoeg blijft, hoef je in dat vat geen legionellarun te doen, bij regelmatige doorstroming.
Hoezo kost het meer stroom als je zuinig bent met water? Het water wat in het tweede vat zit is gewoon uiteindelijk eerst uit het eerste vat gekomen en daar al opgewarmd.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Kerngezond schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:51:
[...]

Hoezo kost het meer stroom als je zuinig bent met water? Het water wat in het tweede vat zit is gewoon uiteindelijk eerst uit het eerste vat gekomen en daar al opgewarmd.
En koelt iedere dag een paar graden af, dat warmteverlies moet je niet onderschatten.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kerngezond, @marvel27 Bij de meeste boilervaten wordt het warmteverlies (bij normcondities) aangegeven.
Een boilervat van 200 l heeft vaak een warmteverlies van 1 - 1,2 kWh/dag.
Het warme water koelt hierdoor natuurlijk af, ca. 3-5 °C is niet ongewoon, soms nog meer bij ontbrekende thermosifons.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kerngezond
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:53:
[...]

En koelt iedere dag een paar graden af, dat warmteverlies moet je niet onderschatten.
dunklefaser schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:41:
@Kerngezond Bij de meeste boilervaten wordt het warmteverlies (bij normcondities) aangegeven.
Een boilervat van 200 l heeft vaak een warmteverlies van 1 - 1,2 kWh/dag.
Het warme water koelt hierdoor natuurlijk af, ca. 3-5 °C is niet ongewoon, soms nog meer bij ontbrekende thermosifons.
Maar die paar graden is toch heel acceptabel? En dat is per dag, vrager meldde dat hij juist een vrij grote en consistente warmtevraag heeft dus die watermassa zal zeker geen 24 uur in het vat aanwezig blijven. En als de watertemperatuur onverhoopt toch nog beneden acceptabel niveau komt dan heb je daar dus altijd nog het elektrisch element voor.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kerngezond Welk warmteverlies je acceptabel vind is natuurlijk heel persoonlijk
en o.a. afhankelijk van het warm water verbruik. Maar daarover had ik het niet.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Kerngezond schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:29:
[...]

[...]

Maar die paar graden is toch heel acceptabel? En dat is per dag, vrager meldde dat hij juist een vrij grote en consistente warmtevraag heeft dus die watermassa zal zeker geen 24 uur in het vat aanwezig blijven. En als de watertemperatuur onverhoopt toch nog beneden acceptabel niveau komt dan heb je daar dus altijd nog het elektrisch element voor.
Je moet dus 1: temperatuur aanzienlijk hoger instellen op de WPB, 2: mocht je is een dagje weg zijn de boiler met het elektrische element laten bijverwarmen. 3: mocht je een keer meer water nodig hebben dan in de WPB zit ga je ook elektrisch bijverwarmen. Het zal me niks verbazen dat je uiteindelijk honderden kWh per jaar meer aan het verbruiken bent. En daar komt dan nog bij dat die WPB veel langer moet draaien per dag (dus minder op zonnestroom) omdat die kleinere WPB's ook een kleinere warmtepomp hebben.

Zelf zou ik voor de constructieve oplossing gaan en iemand zoeken die kan helpen om die grote WPB van 300-400kg veilig te kunnen plaatsen, waarschijnlijk is een paar balk dragers om de muur monteren en twee balkjes onder de WPB voldoende.

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 20:08

Vragen
Is het misschien ook een optie om één WPB en één vat in serie te plaatsen icm met een rondpomppomp? Als een manier om de inhoud te vergroten? Zo houd je het geheel warm, al is de compressor misschien wat ondergedimensioneerd en zal dus wat langer moeten draaien.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:11
Weet niet of jij de vraag de laatste keer ook stelde maar er was een tijdje terug een soortgelijke vraag.
Heb je er al aan zitten denken om een frame te bouwen die zowel aan de muur als op de vloer rust?
Als je dan de WPB in het midden zet van de muur en de pootjes op de vloer heb je de krachten netjes verdeeld.
Als je dan op bijv 350kg uit komt (ik weet niet wat bijvoorbeeld een 270L versie weegt) dan rust er 175kg op je vloer (gelijk aan de 150L vat denk ik?) en de andere 175kg hangt dan aan een muur beugel.
Ik weet de staat van je muur en vloer niet, maar wellicht een idee om over na te denken.

Verder is 175kg natuurlijk niet overdreven zwaar, als je met 2 volwassen personen naast elkaar er gaat staan zit je al gauw op hetzelfde gewicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_96 op 28-04-2026 21:27 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• HandyLumberjack
  • Nu online
TiBoD schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:22:
[...]

Is het misschien ook een optie om één WPB en één vat in serie te plaatsen icm met een rondpomppomp? Als een manier om de inhoud te vergroten? Zo houd je het geheel warm, al is de compressor misschien wat ondergedimensioneerd en zal dus wat langer moeten draaien.
Dan gaat je stratificatie om zeep, en dus je rendement omlaag en is er effectief minder warm water beschikbaar.

• Kerngezond
HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:09:
[...]

Je moet dus 1: temperatuur aanzienlijk hoger instellen op de WPB, 2: mocht je is een dagje weg zijn de boiler met het elektrische element laten bijverwarmen. 3: mocht je een keer meer water nodig hebben dan in de WPB zit ga je ook elektrisch bijverwarmen. Het zal me niks verbazen dat je uiteindelijk honderden kWh per jaar meer aan het verbruiken bent. En daar komt dan nog bij dat die WPB veel langer moet draaien per dag (dus minder op zonnestroom) omdat die kleinere WPB's ook een kleinere warmtepomp hebben.

Zelf zou ik voor de constructieve oplossing gaan en iemand zoeken die kan helpen om die grote WPB van 300-400kg veilig te kunnen plaatsen, waarschijnlijk is een paar balk dragers om de muur monteren en twee balkjes onder de WPB voldoende.
Waarom moet je de temperatuur aanzienlijk hoger instellen op de warmtepompboiler? En ja, als je een dagje weg bent zul je het stilstandverlies van het tweede vat moeten compenseren met het elektrische element, maar als je een dagje weg bent zul je ook veel minder elektriciteit gebruiken en haal je dat beetje elektrische energie echt wel uit je zonnepanelen. De vraagsteller gaf nou juist aan dat hij doorgaans met een redelijke hoeveelheid zonne-energie over zit.

Wel heb je gelijk dat die warmtepomp veel langer moet draaien per dag omdat hij natuurlijk gemaakt is voor een enkel vat. En daar komt nog iets anders bij wat ik me niet gerealiseerd had, en dat is dat die warmtepomp van de Calypso sowieso al niet de sterkste is. 300 watt elektrisch vermogen, allemachtig dat is echt niet veel, zelfs voor een vat van 150 liter is dat weinig. Op basis daarvan trek ik mijn oordeel inderdaad in. Als je de complete inhoud van het systeem per dag wilt gebruiken zul je zelfs bijna 24 uur per dag de warmtepomp moeten laten draaien. 8)7

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 17:37

fxs81

Julianadorp

@marvel27 is het misschien nog een optie om de wpb op de begane grond (of een andere verdieping) te plaatsen? Mits je daar ergens ruimte hebt natuurlijk, dan zou je gewoon een 300 liter kunnen plaatsen (als die vloer dat toelaat dan), scheelt een hoop gedoe. Ik ben ook aan het rondkijken voor een wpb en ik denk dat ik hem in de berging plaats op de begane grond ipv op zolder.

[ Voor 15% gewijzigd door fxs81 op 28-04-2026 22:00 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• HandyLumberjack
  • Nu online
Kerngezond schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:53:
[...]

Waarom moet je de temperatuur aanzienlijk hoger instellen op de warmtepompboiler?
Dat ligt een beetje aan de temperatuur waar hij in eerste instantie op ingesteld staat, maar hier staat hij zo ingesteld dat miss Handylumberjack (net) niet klaagt over de temperatuur van het douchewater, als er eerst 5-7 graden in een tweede boilervat af gaat, moet het dus 5-7 graden warmer zijn in eerste instantie ( tenzij ik het hele warmteverlies zou afdekken met het elektrische element).

• Martin7182
  • Nu online
Kerngezond schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:51:
[...]

Zoals al door anderen uitgelegd, het water koelt langzaam af. Ik stook hier op 45 graden, als het water 5 graden afkoelt, dan wordt het al te koud om lekker mee te kunnen douchen. Met twee vaten van 150L moet je eigenlijk dagelijks minimaal 150L gebruiken. Vandaar mijn opmerking dat het relatief veel stroom kost als je zuinig bent met water. Niet in de zomer (eigen PV opwek en lage stroomprijzen) maar juist in de winter als de zon er niet is en de stroomprijs hoog is. Met twee vaten van 150L waar je alleen het eerste vat verwarmt, bouw je als het ware een 150L vertraging in.
Grote hoeveelheden water met hoge COP verwarmen kost vaak meer dan een kleine hoeveelheid met lage COP. Het is de bekende afweging bij de keuze voor een boilervat. Buiten de winter klinkt een 'wateraccu' wel heel leuk, maar dan moet je wel dagelijks veel warm water gebruiken.
Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik iets schakelbaars maken met elektrische kleppen. Misschien zelfs schakelbaar tussen serie en parallel.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:51
Vandaag heb ik als test voor de eerste keer het elektrisch element aangezet, maar ik vond dat het erg naar plastic begon te ruiken. Dit kan zijn omdat het de allereerste keer is dat het element aan ging, hebben jullie dat ook meegemaakt tijdens de eerste keer dat het element aan ging?

<update> Het is een Explorer V4

[ Voor 5% gewijzigd door LT1970 op 30-04-2026 22:17 ]

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:05
LT1970 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:56:
Vandaag heb ik als test voor de eerste keer het elektrisch element aangezet, maar ik vond dat het erg naar plastic begon te ruiken. Dit kan zijn omdat het de allereerste keer is dat het element aan ging, hebben jullie dat ook meegemaakt tijdens de eerste keer dat het element aan ging?
Welke WPB heb je? Met mijn Atlantic V5 nog geen last van gehad.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:51
bassie221188 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:12:
[...]

Welke WPB heb je? Met mijn Atlantic V5 nog geen last van gehad.
Dat is een goeie, het is een Atlantic Explorer V4 (bericht aangepast). Ik hoop dat het is omdat het element voor de eerste keer werd gebruikt.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:26
Ik herinner me dat hier meer mensen over schreven in dit topic. Zie zoekfunctie.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:52
LT1970 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:56:

<update> Het is een Explorer V4
Bij mijn eerste V4 roken zowel de eerste verdieping als de zolder naar verbrand plastic wat niet goed leek.
Bij de vervanger rook ik het een beetje, dat viel reuze mee.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 11:38
Hier net Explorer V5 240 besteld. Wou eigenlijk voor de 270 gaan ivm meer flexibiliteit naar de toekomst, maar 1715 euro bij boiler-shop voor de 240 was gewoon een te groot verschil voor de 270 (met coil) voor 1995 euro bij warmteservice... Zo groot zal dat verschil niet zijn, en voor 290 euro kan je al heel wat bijstoken met de weerstand zullen we maar denken.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27
Beetje een lastige puzzel hier die ik probeer op de lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fKp7G63Qvc7HKKVkBlJB2FFQ1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yly09MMwjk62rKGit97gasRE.jpg?f=fotoalbum_large
(grijze alu kist was ooit een projectje: stonden 2 servers in om die warmte direct de WTW in te trekken, maar kan / gaat weg)
  • huis uit 2018, super geïsoleerd, overal vloerverwarming (geen radiatoren). We stoken ongeveer 500 - 600m3 gas per jaar
  • overkill aan zonnepanelen + totaal 20kwh aan accu's.
  • 2 zones voor vloerverwarming (2 verdelers: eentje begane grond, eentje eerste verdieping)
  • huidige (gas) cv staat op zolder in een technische ruimte samen met de WTW (warmteterugwin)
  • technische ruimte schuin dak: ongeveer 2m bij 2m, maar er zit een deur in het hoge deel en de WTW + ventilatieschachten lopen precies in de hoge ruimte naast de deur.
  • staat nu ook een droger en wasmachine, maar die zijn aan vervanging toe (kan 1 machine worden)
  • 4 persoons huishouden. (ongeveer 300 liter bad)
  • quooker beneden
Om van het gas af te gaan zit ik sterk te denken aan een losse lucht water (mono) warmtepomp aan de voorkant van het huis die inhaakt bij de verdeler beneden. Leidingen / 3 weg klep kan ik omleggen zodat ik ook boven kan verwarmen als ik dat zou willen. (gebeurd echter zelden)
Het liefst zou ik dan een losse WPB op zolder plaatsen met 2 kleppen om of de hele luchtstroom naar buiten de hebben (winter) of juist binnen (zomer).

Als ik lucht water warmtepomp ook ga gebruiken voor tapwater mis ik dat extraatje. (koelen van de zolder) Verder moeten de leidingen naar zolder dan buiten langs de gevel. Niet super fraai.

Opties voor een losse WPB (voor zover ik nu kan zien):
  1. Als ik de WPB op de plek van de cv zou plaatsen heb ik echt maar 125cm hoogte. Calypso VM 100 zou kunnen, maar dat wordt wel heel spartaans... Een bad vullen gaat natuurlijk nooit lukken.
  2. WPB in de hoek waar nu de WTW staat en de WTW verplaatsen naar de plek van de CV. De ventilatieleidingen aanpassen wordt wel een dingetje, maar de huidige invoer / afvoergaten kan ik dan wellicht gebruiken voor de WPB (winter stand). Nieuwe gaten moeten er toch nog komen, maar die kunnen er dan gemaakt worden voor de nieuwe plek van de WTW.
Iemand nog een ander geniaal idee? :)

• Martin7182
  • Nu online
@savale misschien een Hewalex; Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
Als je tenminste genoeg ruimte hebt voor de unit en een vat naast elkaar.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27
Martin7182 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:23:
@savale misschien een Hewalex; Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
Als je tenminste genoeg ruimte hebt voor de unit en een vat naast elkaar.
Ahh die kende ik nog niet. Dat is wellicht wel een interessante oplossing! Wellicht een groot liggend boilervat deels in het knieschot en dan de hewalex naast de WTW. Wordt even passen en meten. Ook even rekenen of ik genoeg vermogen heb om de vloerverwarming er dan ook op te zetten.

• edddy
Jim423 schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:13:
Het werkt maar de lucht van de aanvoer van de WTW de woning in wordt kouder.
Dit kan wel leiden tot comfortproblemen nabij de inblaasventielen in het plafond in de woning.
Ik zou dan eerder kiezen voor een T-stuk 125-150-125 in de buis te zetten van de WTW vuile lucht-afvoer naar buiten.
En dan 1 nieuwe afvoer 150 of 160mm maken voor de WPB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRvC7pjpMB0Np3PUr5oflD2xNEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QVJ73GQQ2M7zEgbORxJ061MP.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen week is er nog een bedrijf langs geweest dat voorstelt om de toe- en afvoer van de WTW te gebruiken door middel van een splitsing van de buizen, zodat er geen extra gat in het dak hoeft te worden gemaakt. Kan dit problemen geven voor de WTW? De buizen zijn 150mm

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:01
Problemen verwacht ik niet direct maar je kan wel iets minder rendement hebben in de WPB. Daarnaast maak je natuurlijk geen gebruik van de afvoerlucht uit de WTW. Idealiter zou ik beide aanvoeren wel gescheiden willen houden.
Welke WPB leveren zij?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:13
Cannonballl schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Ik gebruik Homey, daar was nog niets voor, dus heb samen met Claude Code even die repository omgezet naar Homey supported plugin, en dat werkt eigenlijk zonder problemen, kan alles bedienen en inzien, ook in flows te automatiseren _/-\o_

Hier wat screens:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zal eens zien dat ik 'm een deze dagen op GitHub gooi.
Voor degene die ook Homey hebben en producten van Atlantic (in mijn geval de Explorer 270L V5) heb ik de repository voor de Cozytouch homey app publiekelijk gemaakt:

https://github.com/WebBuildsNL/cozytouch-homey

Als er genoeg animo is zal ik nog wat meer ontwikkelingen doen (denk aan widget card voor op dashboards) en hem ook daadwerkelijk in de Homey App Store publishen.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:05
Cannonballl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Voor degene die ook Homey hebben en producten van Atlantic (in mijn geval de Explorer 270L V5) heb ik de repository voor de Cozytouch homey app publiekelijk gemaakt:

https://github.com/WebBuildsNL/cozytouch-homey

Als er genoeg animo is zal ik nog wat meer ontwikkelingen doen (denk aan widget card voor op dashboards) en hem ook daadwerkelijk in de Homey App Store publishen.
Het is gelukt!😁
Ik ben niet zo'n held met apps sideloaden en dergelijke, maar ik heb de instructies even door Gemini gehaald en het was zo gepiept. Het ziet er goed uit, en zal er de komende tijd even wat mee gaan spelen. Super bedankt voor het mogelijk maken van deze app!💪🏼Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dspnW1EXSV-PfTdpOKlDxDOS7zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzLn8iH63nDN2o6JNhKVYWGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GqYQQmG5but0mSsJ-dIFGSHBQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRhRMVqGhsYbZLAdKmNSWBRK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door bassie221188 op 05-05-2026 14:43 ]

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste