Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:19
Cannonballl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:50:
Ik heb de Atlantic Explorer V5 gekocht en ik wil morgen gaan installeren. Nu heb ik er een soort overdrukventiel bij gekregen die bij de water ingang erop moet, en de jongen van Warmteservice die ik gesproken heb zegt dat dat alles is wat nodig is. (Dus koud water leiding -> klep -> koudwateringang boiler)

Er hoeft geen inlaatcombinatie op?

Ik twijfel hier gigantisch over, het lijkt mij raar. Hieronder het klepje wat ik bij de boiler kreeg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is dit ook een inlaatcombinatie, gezien de pijl lijkt hij ook als terugslagklep te fungeren.
Ik heb hem weggeknikkerd... vertrouw dat ding niet (onderbuikgevoel) en heb er een standaard inlaatcombinatie in gezet. Daar zit namelijk ook direct een afsluiter in.
(liefst eentje op zo'n 6 bar (en dus niet 3 of 8 bar)).

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-02 21:25
Ik heb de Atlantic Explorer V5 gekocht en ik wil morgen gaan installeren. Nu heb ik er een soort overdrukventiel bij gekregen die bij de water ingang erop moet, en de jongen van Warmteservice die ik gesproken heb zegt dat dat alles is wat nodig is. (Dus koud water leiding -> klep -> koudwateringang boiler)

Ik twijfel hier gigantisch over, het lijkt mij raar. Hieronder het klepje wat ik bij de boiler kreeg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ik het aangesloten heb is: Koud water leiding -> afsluiter met aftap en keerklep -> inlaatcombinatie (6 bar) -> aftapkraan -> koude inlaat boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8UotAaGdsGpSiP_UrutcnzSIcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qkBMl5yeHHpcBPH5tpLRIkIc.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door EnergyExplorer op 02-02-2026 16:57 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Antwoord staat er al :X
Hier eentje van 8 bar sinds juni 2018.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNuPo3V6qZ3P4kgjyPGh2P9IuhE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTCcZw2LYqeLbteZpWrrxel6.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door klump4u op 02-02-2026 17:21 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:21
Heb de DN15 6 bar besteld bij warmteservice.. Was toch niet op voorraad in mijn stad dus moet ff stad verder rijden morgen, geen ramp. Thanks allen voor 't meedenken, mik ik die klep ook weg!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11
EnergyExplorer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Hoe ik het aangesloten heb is: Koud water leiding -> afsluiter met aftap en keerklep -> inlaatcombinatie (6 bar) -> aftapkraan -> koude inlaat boiler
[Afbeelding]
Wat is het nut van de "afsluiter met aftap en keerklep"? Het leeg laten lopen van de WPB doe je met de "aftapkraan". De inlaatcombinatie heeft zelf ook een afsluitkraan en keerklep.

[ Voor 23% gewijzigd door RichieB op 02-02-2026 17:26 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:16

[Afbeelding]
Dat klepje zie ik bij alle boilers in Spanje, er wordt daar nooit een inlaatcombinatie gebruikt enkel dat klepje en zelfs geen afvoer pijp :?

šŸ‡§šŸ‡Ŗ 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-02 21:25
RichieB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:19:
[...]

Wat is het nut van de "afsluiter met aftap en keerklep"? Het leeg laten lopen van de WPB doe je met de "aftapkraan". De inlaatcombinatie heeft zelf ook een afsluitkraan en keerklep.
De afsluiter zit er zodat het makkelijk is de inlaatcombinatie te vervangen. Daarnaast heb ik de installatie over verschillende dagen voorbereid, daarmee hoefde ik het water maar 1x af te sluiten. Verder heeft de extra keerklep niet perse een functie, maar was dit toevallig een die op voorraad was.

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-02 22:23
Franciesco schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:46:
@ron36 is het elektrische element nodig bij de anti-legionella run? Zo ja, dat element mag niet gebruikt worden in BB en ECO modus en vandaar de error?

Bij mijn aroSTOR 150 is bovenstaande het geval en krijg ik die error ook als de klokprogramma’s alleen ECO bevatten. Maar ik weet niet of bij de 270 dat ook zo is. De handleiding kan vast uitsluitsel geven.
Ik heb hem al eens een paar weken van eco naar comfort gezet, dan gebruikt hij het element dus wel.
Maar nog steed LEG error. Comfort geeft ook meteen behoorlijk hoger energie verbruik.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

• Cannonballl
Ben ik de enige die de Cozytouch app voor de Atlantic explorer inhoudloos vind? Er komt eigenlijk vrijwel geen info in.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Cannonballl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:58:
Ben ik de enige die de Cozytouch app voor de Atlantic explorer inhoudloos vind? Er komt eigenlijk vrijwel geen info in.
Nee hoor, dat vind iedereen. Daarom gebruiken veel Tweakers het aquaMQTT bordje, dan kan je wel alles zien. Weet niet of deze nu al goed werkt op de v5

• jj85
Knielen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Nee hoor, dat vind iedereen. Daarom gebruiken veel Tweakers het aquaMQTT bordje, dan kan je wel alles zien. Weet niet of deze nu al goed werkt op de v5
Nee, dat werkt niet.
Soort alternatief is dan dit, voor in Home Assistant
https://github.com/gduteil/cozytouch

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:14
tinamar schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Dat klepje zie ik bij alle boilers in Spanje, er wordt daar nooit een inlaatcombinatie gebruikt enkel dat klepje en zelfs geen afvoer pijp :?
Dan zit er ergens een expansievat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:37
Of een druppende kraan. Je ziet dit idd vaker in zuidelijke landen. Kleine boiler boven keuken/badkamervloer. Mocht er toch eens wat water ontsnappen, dan veeg je het gewoon weg.

• jj85
Jim423 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:30:
[...]

Dan zit er ergens een expansievat.
Dat klepje is een overstort Ʃn keerklep ;)
Dus ook een inlaatcombinatie, maar de afsluiter mist in dit ding.

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 04-02-2026 08:58 ]

• Cannonballl
jj85 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Nee, dat werkt niet.
Soort alternatief is dan dit, voor in Home Assistant
https://github.com/gduteil/cozytouch
Ik gebruik Homey, daar was nog niets voor, dus heb samen met Claude Code even die repository omgezet naar Homey supported plugin, en dat werkt eigenlijk zonder problemen, kan alles bedienen en inzien, ook in flows te automatiseren _/-\o_

Hier wat screens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Sxdhx1ikv9raIWfpsQUQF2iuus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BpwK7CnbigO39XyR9AQalO0U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32GvupiFufZNct_f0jRz61h3zeA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H82vy1KzmigHrZ3CSSPOK5CQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBAKIlfBrgUPorhPBFmsc_Q7ZMs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iRJZyokrBAF6T5PmOGZdZQDM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lcPiCjIoW6UMDSoNl9NKr8T1xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixKcjW8YLTrFKrnC8sZqBlha.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ieEFvevcE4yypMtv4W6Q0oXHNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQEPwtqVoMTJsyXzpZC9dHhZ.png?f=fotoalbum_large

Zal eens zien dat ik 'm een deze dagen op GitHub gooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Cannonballl op 04-02-2026 12:56 ]

• jj85
@Cannonballl Supernice!
En het blijft ongelooflijk hoe gemakkelijk zoiets kan anno 2026 :henk

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:36
Cannonballl schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Ik gebruik Homey, daar was nog niets voor, dus heb samen met Claude Code even die repository omgezet naar Homey supported plugin, en dat werkt eigenlijk zonder problemen, kan alles bedienen en inzien, ook in flows te automatiseren _/-\o_

Hier wat screens:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel erg nice! Waar haal je de waarde voor vermogen vandaan? Ik draai de HA plugin en daarin kan ik het vermogen niet direct zien.

• Cannonballl
Heronimo schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Heel erg nice! Waar haal je de waarde voor vermogen vandaan? Ik draai de HA plugin en daarin kan ik het vermogen niet direct zien.
Ja die heb ik dus uiteindelijk er weer uit gehaald, Claude had dat overgenomen, maar die waarde komt helemaal niet (live) terug uit de API. Ben nog even bezig met goed finetunen maar de rest werkt vlekkeloos.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-02 16:08
Cannonballl schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Hier wat screens:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wow, dat zie er echt al heel goed uit!😁
Sinds 2 maanden ben ik ook begonnen met Homey en ik moet zeggen dat hem me goed af gaat. Ook ben ik eigenaar van de V5 270 liter, maar hier ben ik nog niet aan toe gekomen om dit te gaan koppelen. Dit wil ik zeker nog wel gaan doen, vooral met mijn zonnepanelen en dynamische contract. Handmatig is toch echt niet handig zošŸ˜…
Even voor mij ter verduidelijking. Heb je dit helemaal Claude Code en Homey gedaan, of zit er ook nog een stukje Home Assistant in? En wat zou ik uiteindelijk nodig hebben om dit te kunnen draaien, buiten de V5 en mijn Homey (2026) en de app? Ik heb nog een Shelly Plus 1 gen 4 klaar liggen voor deze taakšŸ‘ŒšŸ¼
Mocht je een keer iemand nodig hebben om te testen houd ik me aanbevolen.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:49
bassie221188 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:39:
[...]
... Ik heb nog een Shelly Plus 1 gen 4 klaar liggen voor deze taakšŸ‘ŒšŸ¼
Puur uit nieuwsgierigheid: waarvoor wil je de Shelly Plus1 gebruiken?
Edit: nieuwsgierigheid betreft: wil je de spanning naar de boiler onderbreken? Niet doen: actieve anode heeft altijd spanning nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door Elsdeniep op 06-02-2026 18:21 ]

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-02 16:08
Elsdeniep schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: waarvoor wil je de Shelly Plus1 gebruiken?
Edit: nieuwsgierigheid betreft: wil je de spanning naar de boiler onderbreken? Niet doen: actieve anode heeft altijd spanning nodig.
Ik zou de warmtepomp willen sturen via overtollige zonnestroom en via mijn dynamische contract. De Shelly zou dan ook het SG contact aangesloten worden. De boiler blijft natuurlijk wel altijd voorzien van stroom.

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:26
bassie221188 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Ik zou de warmtepomp willen sturen via overtollige zonnestroom en via mijn dynamische contract. De Shelly zou dan ook het SG contact aangesloten worden. De boiler blijft natuurlijk wel altijd voorzien van stroom.
Hoeveel euro levert dit je op jaarbasis extra op, in vergelijking met je WPB zo programmeren dat hij alleen tussen 10 en 18 uur verwarmt in de lente & zomer en alleen ā€˜s nachts in de herfst & winter?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zet hem nooit in de avond of nacht aan, dat geeft meer hinder en is minder efficiƫnt.
Je kan lastig voorspellen hoe lang een overschot duurt en hoe lang de wpb bezig is voor hij af slaat.
Dan is er nog de vraag of- en wanneer je wpb koud tapt, zonder dat start hij niet eens.
De benodigde 400-600W heb je met pv al snel over.
Ik heb een ethernet P1 pro+ gehaald omdat de HW versie te vaak wifi kwijt is en dan niet rapporteert, daar zit een pv sturing in die een Shelly aan en uit kan zetten zodat je geen andere domotica nodig hebt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 22:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwmGr_OrCK4WvQdEQUQohJhneCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOvXKoknOgV0Wo1s1sWtLbEV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Atlantic V4 heeft al 2x in de week raar gedrag vertoont.
200l
Setpoint 50 graden
Manueel EC mode
Hij mag draaien tussen 10-18 uur.

Vanochtend was de boiler 9 graden, dat kan kloppen want gisteravond heel lang gedouchet.
Vervolgens zie ik dat de boiler om 10 uur wel wat gedaan heeft maar daarna direct kapt.

Vanaf 1100-1400 puur op het element gedraaid en einde van de middag nog eventjes puur op de compressor.
Uiteindelijk 47 graden gehaald.
Er was niemand thuis vandaag dus geen SWW vraag
Buitentemperatuur was zo'n 6-7 graden dus ook niet echt koud.
Ik zuig binnen aan vanaf een schuur die tegen het huis aan staan en ik blaas uit door een dakdoorvoer op het platte schuifdak.

Dit is nu 2x in de afgelopen week gebeurt maar de afgelopen 2 jaar is dit niet voorgekomen.
Iemand een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door -Junkiexp- op 09-02-2026 18:09 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Eerst maar zoeken naar foutmeldingen in het log, de lucht was aardig vochtig vanmorgen.
Verder de gebruikelijke dingen zoals een verstopte condens afvoer, vuile verdamper en water onder de kap.
Een 'slimme' plug kan gaan haperen met de niet zo fijne belasting, meestal na lange tijd gebruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Jim423
In het installateursmenu even de temperaturen checken als hij op compressor draait.
Normaal gesproken is dit een ontdooifout maar dat kan niet want de compressor heeft ruim 2 uur niet gedraaid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-02 15:27
Ik zie dat er in dit forum topic mensen zitten die een Atlantic Calypso WP boiler hebben. Mijn zoon heeft, op mijn aanraden, een 200l versie aangeschaft. De buitenunit staat op een plat dak en de buurman blijkt daar wat van te kunnen horen. Het gekke is dat de unit kennelijk ook s'nachts geluid maakt terwijl de boiler via de app zo geschakeld is dat hij dan uit zou moeten staan. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:53
kadbr0 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:30:
Ik zie dat er in dit forum topic mensen zitten die een Atlantic Calypso WP boiler hebben. Mijn zoon heeft, op mijn aanraden, een 200l versie aangeschaft. De buitenunit staat op een plat dak en de buurman blijkt daar wat van te kunnen horen. Het gekke is dat de unit kennelijk ook s'nachts geluid maakt terwijl de boiler via de app zo geschakeld is dat hij dan uit zou moeten staan. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Bij sommige mensen zit het geluid tussen de oren. Ze linken het geluid nu aan de unit omdat die nieuw is, terwijl het geluid misschien niet nieuw is. Enige wat ik zou doen om bij de buurman aantoonbaar te maken dat hij uitstaat, is een kWh-meter speciaal voor de wpb te plaatsen. En dan zien jullie, wie er gelijk heeft.

Pijnacker Oost/West

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:37
Klopt, hier hetzelfde gehad bij een nieuwe unit die nog helemaal niet gedraaid had, ook overdag niet. De stroom stond er nog niet eens op ;)
Neem 'klachten' altijd serieus en blijf in gesprek. Als jouw unit later toch eens overlast geeft, dan vind je makkelijker een oplossing i.p.v. dat de rijdende rechter langs moet komen :F

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-02 15:27
Martin7182 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:11:
Klopt, hier hetzelfde gehad bij een nieuwe unit die nog helemaal niet gedraaid had, ook overdag niet. De stroom stond er nog niet eens op ;)
Neem 'klachten' altijd serieus en blijf in gesprek. Als jouw unit later toch eens overlast geeft, dan vind je makkelijker een oplossing i.p.v. dat de rijdende rechter langs moet komen :F
Dank voor jullie reacties, ik vermoedde ook al zoiets. Is idd een wat moeizaam type, die buurman. Maar eerst wilde ik zeker weten dat die boiler toch niet iets kan staan te doen als hij via tijdschema op uit staat. Even een smart plug ertussen is een goed idee om dat aan te tonen.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kadbr0 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Dank voor jullie reacties, ik vermoedde ook al zoiets. Is idd een wat moeizaam type, die buurman. Maar eerst wilde ik zeker weten dat die boiler toch niet iets kan staan te doen als hij via tijdschema op uit staat. Even een smart plug ertussen is een goed idee om dat aan te tonen.
Zorg ervoor dat je hem te vriend houdt. Dit soort mensen kunnen heel ver gaan in hun acties als iets hen niet zint. Voor je het weet krijg je hem regelmatig aan de deur, telefoontjes / berichtjes, enz.

Eigenlijk jammer, want met de hele verduurzaming / energietransitie zullen we toch echt een beetje deze kant op moeten bewegen. We hebben nu eenmaal geen fluisterstille / 0dB buitenunits. Zo ver zijn we nog niet.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:17
Ook ik heb de atlantic ex v5 270 liter gekocht.
Mijn zwager zegt dat deze een natte anode heeft die elke 2 a 3 jaar vervangen moet worden, en dat dat veel werk is , klopt dat ?

• jj85
von smallhausen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:46:
Ook ik heb de atlantic ex v5 270 liter gekocht.
Mijn zwager zegt dat deze een natte anode heeft die elke 2 a 3 jaar vervangen moet worden, en dat dat veel werk is , klopt dat ?
Nee
(lees vooral even hoofdstuk SERVICE, ONDERHOUD EN REPARATIE)

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 13-02-2026 19:49 ]

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:48
Zwagers daar moet je bier mee gaan drinken. Niet om advies vragen šŸ˜‰šŸŗ
@jj85 heeft gelijk. Vandaar ook dat je hem altijd aan de spanning moet laten staan (dus niet voor langere tijd de stekker er uit trekken)

[ Voor 48% gewijzigd door Doggieman op 13-02-2026 19:52 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:39
Plaatsen jullie een mengventiel als temperatuur begrenzer op de uitgang van de wpb?

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:26
Nee. Ik heb dat niet gedaan. Heb er wel naar gezocht, maar volgens mij las ik iets in de trant van dat een mengventiel relevanter is bij temperaturen boven de 60 graden. Dus bij zonneboilers bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Swelson op 15-02-2026 14:54 ]

• jj85
Swelson schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:54:
Nee. Ik heb dat niet gedaan. Heb er wel naar gezocht, maar volgens mij las ik iets in de trant van dat een mengventiel relevanter is bij temperaturen boven de 60 graden. Dus bij zonneboilers bijvoorbeeld.
Ik ook niet. Max temp kan na een legionellarun een keer 62grC zijn (paar uurtjes). Verder thermostaatkranen in de badkamer, dus die reduceren de uitkomende temp daarna ook weer.

• Jim423
Swelson schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:54:
Exact, je wilt juist geen mengventiel omdat je de temperatuur boven de 60 graden wilt hebben op je tappunten (legionella).

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:39
Jim423 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Exact, je wilt juist geen mengventiel omdat je de temperatuur boven de 60 graden wilt hebben op je tappunten (legionella).
Er van uitgaande dat de tappunten dagelijks gebruikt worden lijkt me dat minder relevant.
Het gaat er meer om dat als je bv een mengkraan helemaal op warm zet, je dus potentieel ruim 60 graden water er uit kunt krijgen. Maar goed dat doet een standaard keukenboilertje ook.

• Jim423
Klopt de norm is 55 graden of hoger op het tappunt voor residentieel. Meer dan de helft van de woningen (met een HR-cvketel dus) zal dit ook gewoon halen in Nederland. Waarom zou je dit omlaag willen brengen? Lijkt me sowieso onhandig als je een keer een kruik wilt vullen oid.

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste