Ik lees verschillende keren over het verwijderen van het front met display en de voorste kap. Maar is die achterste kap ook eenvoudig er af te halen?ariebakker schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:47:
@ jansd Nog een vraag: waar zit bij de Atlantic explorer 270l v5 de aansluiting voor de voeding? Ik kan het op jullie foto's, maar ook in de handleiding, niet vinden.
De voedingskabel komt inderdaad uit het bovenste deel van de kap. Als je het bovenrooster eraf haalt en vervolgens de kap weg haalt aan 1 deel kan je een extra voedingskabel trekken naar het mainboard. Voorkap met display moet je dan even omhoog halen. Ik heb alvast een extra voedingskabel gemonteerd zodat ik deze apart kan aansturen vanuit home assistant. Ik hoop eindelijk volgende week een start te kunnen maken met de aansluiten van de nieuwe boiler[Afbeelding]
De installateur werkt hier tegen een uurtarief van ruim 125 euro incl btw tegenwoordig, met 500 euro incl materiaal mag je wel in je handjes knijpen.AUijtdehaag schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:30:
[...]
Denk het niet als het alleen de WP boiler is. (met aansluiten en materiaal +/- 500 euro moet wel genoeg zijn)
https://www.warmteservice...pompboiler-V5-/p/03180035
Ik verdien geen 2000 euro op een middagje.
Natuurlijk kan ik zelf installeren, ik ken echter ook mensen die dat niet kunnen en die krijgen toch echt zulke uurtarieven om de uren van “gerenommeerde” installateurs.AUijtdehaag schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:08:
@Wolly
125 euro per uur? Die man lach ik hard in zijn gezicht uit.
Kunnen we tegenwoordig niks meer zelf installeren? Is het al zover gekomen?
het aanrijden kost ook geld en de offerte bevat toch wat meer werk dan even een buffer op de juiste plaats zetten.Wolly schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:27:
[...]
Natuurlijk kan ik zelf installeren, ik ken echter ook mensen die dat niet kunnen en die krijgen toch echt zulke uurtarieven om de uren van “gerenommeerde” installateurs.
Een offerte goed vergelijken kan alleen als je offertes met elkaar vergelijkt.
Ter info: ik heb een offerte van 2.600 Euro van een 8 maanden geleden in Belgie voor de 200L Explorer met inbegrip van:
• Warmtepompboiler Atlantic Explorer 200
• aansluitkit 57A
• Sanitair expansievat 18 l
• Trechtersifon voor lekwater met wandhouder voor buizen dia 40mm
• 4 meter geïsoleerder aanzuig en afvoerleidingen
• 2 geïsoleerde gevelinlaatkappen van dia ø150
• Opstart en eindcontrole door een Easykit vakman
• Easykit Support
...met nog wat disclaimers met veronderstellingen... En je moet alles zelf doen ;-).
@jansd Ik lees verschillende keren over het verwijderen van het front met display en de voorste kap. Maar is die achterste kap ook eenvoudig er af te halen?
Hetzelfde als de voorkap. Maar die kon ik laten zitten om de extra voedingskabel aan te sluiten.
Hetzelfde als de voorkap. Maar die kon ik laten zitten om de extra voedingskabel aan te sluiten.
Na een tijdje lurken in dit topic ben ik ook van plan om een warmtepompboiler te installeren. Of laten installeren, in verband met subsidie en talloze andere klussen in huis die ook nog op mij wachten.
Ook ik had de prijs van de Atlantic Explorer V5 op warmteservice gezien, dus ik heb bij hen gevraagd naar installateurs voor de plaatsing en ik kreeg twee installateurs aanbevolen. Nu heeft één daarvan de terugkoppeling gegeven dat ze zoveel slechte ervaringen hadden met Atlantic, dat ze die spullen niet meer willen leveren. Ook zeggen ze dat de apparaten in algemene zin soms wel 8 uur per dag een irritant brommend geluid maken, al noemen ze hier wel specifiek ventilatieWPB's. Hoe kijken jullie hiernaar? De WPB zal hier op zolder komen, nu nog een grote open ruimte met logeerbed, maar wellicht in de toekomst opgesplitst in meerdere kamers. Vanwege de zonnepanelen verwacht ik dat de WPB voornamelijk overdag zal draaien. Het klinkt als bangmakerij, maar misschien zit er een kern van waarheid in?
Overigens top om hier ook wat prijzen van installateurs te zien, geeft mij weer een goed referentiekader. Het lijkt mij inderdaad geen heel complexe installatie. Ik zat eraan te denken om de oude rookgasafvoer van de CV-ketel te hergebruiken voor afvoer. Ik ben helemaal nieuw met dit soort installaties, kan dat probleemloos?
Ook ik had de prijs van de Atlantic Explorer V5 op warmteservice gezien, dus ik heb bij hen gevraagd naar installateurs voor de plaatsing en ik kreeg twee installateurs aanbevolen. Nu heeft één daarvan de terugkoppeling gegeven dat ze zoveel slechte ervaringen hadden met Atlantic, dat ze die spullen niet meer willen leveren. Ook zeggen ze dat de apparaten in algemene zin soms wel 8 uur per dag een irritant brommend geluid maken, al noemen ze hier wel specifiek ventilatieWPB's. Hoe kijken jullie hiernaar? De WPB zal hier op zolder komen, nu nog een grote open ruimte met logeerbed, maar wellicht in de toekomst opgesplitst in meerdere kamers. Vanwege de zonnepanelen verwacht ik dat de WPB voornamelijk overdag zal draaien. Het klinkt als bangmakerij, maar misschien zit er een kern van waarheid in?
Overigens top om hier ook wat prijzen van installateurs te zien, geeft mij weer een goed referentiekader. Het lijkt mij inderdaad geen heel complexe installatie. Ik zat eraan te denken om de oude rookgasafvoer van de CV-ketel te hergebruiken voor afvoer. Ik ben helemaal nieuw met dit soort installaties, kan dat probleemloos?
@Dutchnoob017
Ik heb ook de rookgasafvoer van de CV gebruikt voor afvoer. Dit is een klein stukje (40cm @ 125mm diameter). Zie jj85 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
De rest is uitgevoerd met 160mm Burgerhout EasyAir EPS.
:strip_exif()/f/image/4buHQkTz7S8FkQJVVihdZrRm.jpg?f=fotoalbum_large)
De tendens in dit topic zijn over het algemeen juist hele goede ervaringen met de Atlantic Explorer.
Mijn V5 maakt klinkt zo als hij aan staat: https://recorder.google.c...ff-4c7a-803f-0bd94f64623e
Zeker geen irritant brommend geluid (in mijn optiek). De wasmachine maakt meer herrie.
Zit volgens mijn telefoon op ongeveer 50dB (geen idee hoe goed de dB meter in de telefoon is...)
Meestal zo'n 1,5-2 uurtjes bezig om het vat weer op temperatuur te krijgen, maar we verbruiken niet zoveel warm water.
Ik heb ook de rookgasafvoer van de CV gebruikt voor afvoer. Dit is een klein stukje (40cm @ 125mm diameter). Zie jj85 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
De rest is uitgevoerd met 160mm Burgerhout EasyAir EPS.
:strip_exif()/f/image/4buHQkTz7S8FkQJVVihdZrRm.jpg?f=fotoalbum_large)
De tendens in dit topic zijn over het algemeen juist hele goede ervaringen met de Atlantic Explorer.
Mijn V5 maakt klinkt zo als hij aan staat: https://recorder.google.c...ff-4c7a-803f-0bd94f64623e
Zeker geen irritant brommend geluid (in mijn optiek). De wasmachine maakt meer herrie.
Zit volgens mijn telefoon op ongeveer 50dB (geen idee hoe goed de dB meter in de telefoon is...)
Meestal zo'n 1,5-2 uurtjes bezig om het vat weer op temperatuur te krijgen, maar we verbruiken niet zoveel warm water.
Als de diameter van de doorgang door het dak voldoende is, dan kan die wel hergebruikt. Maar je zult wel een nieuwe geschikte afvoer in het gat moeten zetten. Een CV-rookgasafvoer bestaat namelijk uit zowel een aanvoer als afvoer in één. Voor tijdelijk kan je best de binnenste pijp zo kort mogelijk afzagen en dan de afvoer van de WPB op de buitenste ring van de rookgasafvoer zetten (zodat je in feite de beide kanalen van de rookgasafvoer gebruikt voor je WPB-afvoer), dat heb ik in het begin ook gedaan en dat werkte prima. Ideaal is het echter niet, want je krijgt mogelijk condensvorming op de buitenkant van de rookgasafvoer omdat hij niet is geïsoleerd.Dutchnoob017 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:12:
(...)
Ik zat eraan te denken om de oude rookgasafvoer van de CV-ketel te hergebruiken voor afvoer. Ik ben helemaal nieuw met dit soort installaties, kan dat probleemloos?
Ik heb zelf met een lange stok vanuit het dakraam de oude rookgasafvoer uit het gat getild en de nieuwe afvoer voor de WPB in het gat laten zakken. Op die manier hoefde ik het dak niet op
(in mijn situatie ging het dus om een CV-rookgaskanaal op een pannendak)
[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 27-10-2025 11:30 ]
Catch a smile out there!
Ik heb mn materialenlijst bijna klaar, maar vraag me af of ik een geïsoleerde of niet geïsoleerde dakdoorvoer aanschaf. Als ik de product afbeeldingen zie heeft een geïsoleerde een extra geïsoleerde buis onder de dakdoorvoer zitten. Maar dat kan ik toch zelf ook regelen/maken met de aerfoam buis? Zie ik het te simpel?
[ Voor 50% gewijzigd door jansd op 27-10-2025 21:58 ]
Jawel, dat gaat prima maar je moet de hele dag volmaken qua programmering.Rob roelofs 1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:30:
[...]
Je kunt bij de Auer Edel Air het tijdvak toch niet instellen? Hoe heb je dat gedaan..
Wil je b.v. dat ie aangaat tussen 10:00 's ochtends en uiterlijk 16:00 weer stoppen (mijne heeft 1,5 tot 4 uur nodig om het water weer op 50C te krijgen, afhankelijk van verbruik en jaargetijde).
Aangezien ik een dynamisch contract heb en bovendien PV op Noord-Oost heb wil ik dat ie aangaat na 10:00 uur.
Dan gaat dat bij de Auer Edel Air qua programmering zo:
1) Kies voor 00:00 tot 10:00 de "Frost PT" mode (= vorstbescherming, maar dus UIT modus)
2) Kies voor 10:00 tot 16:00 de "Eco" mode (de warmtepomp werking)
3) Kies voor 16:00 tot 23:59 (weer) de "Frost PT mode.
En dat herhalen voor elke dag in de week, of anders naar believen...
Helaas heeft ie geen wintertijd instelling, dus klokje 2 x p/jr even aanpassen...
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik weet niet of je het te simpel ziet, maar zelf heb ik deze ook en voor de prijs hoef je het niet te laten.jansd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:54:
Ik heb mn materialenlijst bijna klaar, maar vraag me af of ik een geïsoleerde of niet geïsoleerde dakdoorvoer aanschaf. Als ik de product afbeeldingen zie heeft een geïsoleerde een extra geïsoleerde buis onder de dakdoorvoer zitten. Maar dat kan ik toch zelf ook regelen/maken met de aerfoam buis? Zie ik het te simpel?
[Afbeelding]
Hij steekt bij mij zelfs zo weinig uit het dak dat ik in theorie mijn zonnepanelen er nog overheen zou kunnen plaatsen.
Het is echt een mooie nette dakdoorvoer.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Heb je ook rekening gehouden met de legionellarun? Standaard vindt die plaats om 22:00 (als je die tenminste aan hebt gezet). In jouw schema lijkt daar geen ruimte voor.dof schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:38:
[...]
Jawel, dat gaat prima maar je moet de hele dag volmaken qua programmering.
Wil je b.v. dat ie aangaat tussen 10:00 's ochtends en uiterlijk 16:00 weer stoppen (mijne heeft 1,5 tot 4 uur nodig om het water weer op 50C te krijgen, afhankelijk van verbruik en jaargetijde).
Aangezien ik een dynamisch contract heb en bovendien PV op Noord-Oost heb wil ik dat ie aangaat na 10:00 uur.
Dan gaat dat bij de Auer Edel Air qua programmering zo:
1) Kies voor 00:00 tot 10:00 de "Frost PT" mode (= vorstbescherming, maar dus UIT modus)
2) Kies voor 10:00 tot 16:00 de "Eco" mode (de warmtepomp werking)
3) Kies voor 16:00 tot 23:59 (weer) de "Frost PT mode.
En dat herhalen voor elke dag in de week, of anders naar believen...
Helaas heeft ie geen wintertijd instelling, dus klokje 2 x p/jr even aanpassen...
Ik heb daarom de klok 12 uur verzet zodat die run om 10:00 's ochtends plaatsvindt.
Legionellarun doe je natuurlijk maar maximaal 1 keer per week, dus 1 dag anders inrichten.Gramser schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Heb je ook rekening gehouden met de legionellarun? Standaard vindt die plaats om 22:00 (als je die tenminste aan hebt gezet). In jouw schema lijkt daar geen ruimte voor.
Ik heb daarom de klok 12 uur verzet zodat die run om 10:00 's ochtends plaatsvindt.
Zelf ben ik gestopt met het vast programmeren van een Legionellarun. Ik zet de WPB af en toe (manual dus) op de backupheater naar > 60C wanneer de stroom weer eens extra goedkoop is. Ik ben niet zo overtuigt van de noodzaak in onze situatie.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
1 dag anders inrichten kan ook, dat vond ik dan weer gedoe, maar voor de onoplettende lezer vond ik het wel het vermelden waars. Over nut en noodzaak kun je inderdaad je twijfels hebben, zeker als je de boiler vaak “leeg” maakt.
Persoonlijk zou ik 'noodzaak' niet aflaten hangen van mijn eigen gevoel of overtuiging. Al zijn er wel hernieuwde wetenschappelijke inzichten waardoor de legionella eisen (waarschijnlijk) weer anders/strenger worden dan de huidige weekelijkse 'heatshock' van 62 graden C. Het is dus goed om het in de gaten te houden. Dit is natuurlik extra belangrijk voor de kwetsbare doelgroepen (yopi's)..dof schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:37:
[...]
Legionellarun doe je natuurlijk maar maximaal 1 keer per week, dus 1 dag anders inrichten.
Zelf ben ik gestopt met het vast programmeren van een Legionellarun. Ik zet de WPB af en toe (manual dus) op de backupheater naar > 60C wanneer de stroom weer eens extra goedkoop is. Ik ben niet zo overtuigt van de noodzaak in onze situatie.
Bron: https://www.kwrwater.nl/a...enschappelijke-inzichten/Temperatuur leidingsystemen mag niet lager
Een belangrijke aanleiding voor de onderzoeksvraag van IenW was de behoefte om aan energiebesparing te doen, bijvoorbeeld door de temperatuur waarnaar je het warme water verwarmd lager in te stellen. Van der Wielen: “Dat is geen goed idee uit het oogpunt van legionellapreventie. We adviseren juist om voor woninginstallaties én collectieve installaties in de voorschriften op te nemen dat de warmwatertemperatuur in het warmwatertoestel op alle plekken continu minimaal 60 ºC moet zijn – een aanscherping dus. Onderzoek laat namelijk zien dat bij temperaturen onder 60 ºC meer ziekteverwekkende legionellabacteriën worden aangetroffen dan wanneer je boven die grens blijft. De minister adviseert nu op haar beurt NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut, onze aanbevelingen over te nemen en zal ze zelf meenemen bij de implementatie van de EU-Drinkwaterrichtlijn.”
Hitteschok
In de huidige richtlijnen is het mogelijk om collectieve leidingnetinstallaties een wekelijkse hitteschokbehandeling te geven om eventueel aanwezige Legionella aan te pakken. Onderzoek in de afgelopen jaren heeft echter laten zien dat hitteschokken als preventieve maatregel ertoe kunnen leiden dat hitteresistente Legionella pneumophila gaat overheersen in de leidingwaterinstallatie – en daartegen doet een hitteschok weinig. Van der Wielen: “Sterker nog: deze hitteresistente stammen kunnen na een hitteschok juist verder groeien, omdat ze zich kunnen vermeerderen met de nutriënten die vrijkomen wanneer de hitteschok biomassa in het leidingnet doodt. Dan heeft hitteschokbehandeling dus juist een averechts effect. In het komende jaar wil de minister de effecten van hitteschok op Legionella nader laten onderzoeken en waar nodig ook hierop de voorschriften laten aanpassen.”
De calypso split v2 (r410a) vanaf donderdag 2 weken in gebruik. Het stroomverbruik heb ik inzichtelijk middels een homewizard kwh meter. Nu valt me op dat er nog geen legionella run is geweest. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is 2x per maand niet om de 2 weken maar iets langer?
Instellingen:
- element uitgeschakeld
- water hoeveelheid eco
- water temperatuur ingesteld 50gr
- tijdvak verwarmen 12:00-20:00
Instellingen:
- element uitgeschakeld
- water hoeveelheid eco
Je moet legionella run activeren in het menu. Die staat standaard niet aan.mister_muller schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 06:15:
De calypso split v2 (r410a) vanaf donderdag 2 weken in gebruik. Het stroomverbruik heb ik inzichtelijk middels een homewizard kwh meter. Nu valt me op dat er nog geen legionella run is geweest. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Is 2x per maand niet om de 2 weken maar iets langer?
Instellingen:
- element uitgeschakeld
- water hoeveelheid eco
Oeps, vergeten te vermelden inderdaad. Staat al ingesteld op 2x per maand.walter_321 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:10:
[...]
Je moet legionella run activeren in het menu. Die staat standaard niet aan.
Zou hem sowieso op wekelijks zetten. Zie berichten hierboven.mister_muller schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:59:
[...]
Oeps, vergeten te vermelden inderdaad. Staat al ingesteld op 2x per maand.
2x per maand zou net zo goed elke 15 dagen kunnen zijn. Hij start dan 15 dagen na het laatste moment dat de 62grC aangetikt is. Dat zou dan zomaar vandaag kunnen zijn?
Halverwege september hebben we onze Calypso VM100 geïnstalleerd, en eind september een Cozytouch er aan gehangen. Nu oktober er op zit, hebben we dus de eerste volle maand er op zitten waarin we het verbruik hebben bijgehouden.
In ons tweepersoons huishouden waarin de WPB enkel wordt gebruikt voor de badkamer heeft Cozytouch 22,93 kWh aan opgenomen verbruik genoteerd. Ik ben niet ontevreden!
Daarmee douche ik elke dag (5-10 minuten), mijn partner doucht elke twee dagen en staat er dan 15-20 minuten onder. Tot mijn verbazing heeft hij het overigens nog niet voor elkaar gekregen de boiler leeg te douchen, al scheelt het soms niet veel vermoed ik want de temperatuur in het midden van de boiler loopt tijdens zijn douchebeurt soms tot ruim onder de 30 graden terug. Verder douchen we zo nu en dan tussendoor nog eens kort na het sporten.
In ons tweepersoons huishouden waarin de WPB enkel wordt gebruikt voor de badkamer heeft Cozytouch 22,93 kWh aan opgenomen verbruik genoteerd. Ik ben niet ontevreden!
Daarmee douche ik elke dag (5-10 minuten), mijn partner doucht elke twee dagen en staat er dan 15-20 minuten onder. Tot mijn verbazing heeft hij het overigens nog niet voor elkaar gekregen de boiler leeg te douchen, al scheelt het soms niet veel vermoed ik want de temperatuur in het midden van de boiler loopt tijdens zijn douchebeurt soms tot ruim onder de 30 graden terug. Verder douchen we zo nu en dan tussendoor nog eens kort na het sporten.
[ Voor 36% gewijzigd door Glenfiddich op 01-11-2025 12:23 ]
Catch a smile out there!
Dit is op binnenlucht neem ik aan?
Zolang je voldoende hebt aan 100L is een WPB inderdaad zeer efficiënt (en natuurlijk een ruimte op kamertemperatuur).
Zolang je voldoende hebt aan 100L is een WPB inderdaad zeer efficiënt (en natuurlijk een ruimte op kamertemperatuur).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Klopt in feite. T-stuk op de afvoer van de WTW-ventilatie. Dus (grotendeels) afgevoerde binnenlucht waar een deel van de warmte al aan onttrokken is.Jim423 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:59:
Dit is op binnenlucht neem ik aan?
Catch a smile out there!
Ik denk dat hier de expertise ook wel aanwezig zou kunnen zijn.. Wie kan er meedenken in deze vraag? Kiwi_Kevin in "Kookadvies drinkwater Utrecht en WPB (warmtepompboiler)"
De WPB gaat natuurlijk naar 62 graden i.v.m. legionella, maar dat is niet voldoende voor enterokokken..
De WPB gaat natuurlijk naar 62 graden i.v.m. legionella, maar dat is niet voldoende voor enterokokken..
Staat na je bericht op 4x/maand. Helaas nog geen legionellarun geweest (monitor met homewizard kwh meter). Daarom zojuist voor zekerheid even spanningsloos gemaakt en elektrisch element weer geactiveerd. Ben benieuwd.. als die nu niet begint binnen een week weet ik het ook niet meer.jj85 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:10:
[...]
Zou hem sowieso op wekelijks zetten. Zie berichten hierboven.
2x per maand zou net zo goed elke 15 dagen kunnen zijn. Hij start dan 15 dagen na het laatste moment dat de 62grC aangetikt is. Dat zou dan zomaar vandaag kunnen zijn?
Maakt niets uit zolang je het water niet in je mond laat komen toch. Douchen etc kan prima.Kiwi_Kevin schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:25:
Ik denk dat hier de expertise ook wel aanwezig zou kunnen zijn.. Wie kan er meedenken in deze vraag? Kiwi_Kevin in "Kookadvies drinkwater Utrecht en WPB (warmtepompboiler)"
Kan het zijn dat hij de legionellarun doet op de warmtepomp, dus zonder elektrisch element, en dat hij daardoor niet opvalt op de kWh meter?mister_muller schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:51:
[...]
Staat na je bericht op 4x/maand. Helaas nog geen legionellarun geweest (monitor met homewizard kwh meter). Daarom zojuist voor zekerheid even spanningsloos gemaakt en elektrisch element weer geactiveerd. Ben benieuwd.. als die nu niet begint binnen een week weet ik het ook niet meer.
Mijn explorer v5 kan prima naar 62grC zonder element namelijk.
Max temperatuur is helaas niet hoger dan de ingestelde 50 graden.jj85 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:55:
[...]
Kan het zijn dat hij de legionellarun doet op de warmtepomp, dus zonder elektrisch element, en dat hij daardoor niet opvalt op de kWh meter?
Mijn explorer v5 kan prima naar 62grC zonder element namelijk.
Een wellicht wat bijzondere situatie: een heel goed geïsoleerd huis (8 jaar oud), overal vloerverwarming (~190m2) met een goed werkend Warmte-terug-win systeem (lucht / lucht), maar nog wel een gas ketel. Overkill aan zonnepanelen. (totaal rond de 12000wp)
In de winter heb ik wat extra warmte in de technische ruimte dankzij een computerhobby. Deze energie komt overdag uit de zonnepanelen. (binnenkort ook in de nacht met een thuisaccu). Deze warmte wordt deels gebruikt voor de wtw en houdt de zolder op temperatuur. Hierdoor redden we het jaarlijks met 400 a 450 kuub gas per jaar (waarvan 200 kuub voor douchen / koken). In de wintermaanden is een vloerverwarming aanvoertemperatuur van 30 graden al voldoende om de woonkamer relatief snel warm te stoken.
Zoals velen hier wil ik graag van het gas af, dus ik ben de verschillende opties aan het bekijken. Een reguliere lucht/water warmtepomp is natuurlijk het meest voor de hand liggend, maar ik sta ook open voor andere opties. (wellicht diy)
Omdat er veel warmte in de technische ruimte zit lijkt me een warmtepompboiler eigenlijk wel ideaal. Echter wil ik daarmee dan ook de vloer iets kunnen verwarmen op de echt koude dagen. Het hoeft wat mij betreft niet zo te zijn dat ik in een uur tijd de woonkamer een graad warmer krijg, maar de woonkamer stabiel kunnen houden op 20 graden is wel een vereiste. Een wat lagere COP is vanwege het energieoverschot niet echt een probleem.
Ik vind in dit topic niet echt positieve verhalen, maar ik zou graag eens kunnen rekenen aan een systeem met bijvoorbeeld een grote Atlantic Explorer V5 met spiraal om eens te kijken of het haalbaar gaat zijn. Heeft iemand toevallig een rekenvoorbeeld of ervaring hiermee? (andere suggesties zijn ook welkom)
edit: al zo veel info in dit topic. Ik ga kijken of ik de kleine NIBE / hewalex weg kan bewandelen voor de vloerverwarming
Speedy-Andre in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Zoiets kan denk ik niet op de uitlaat van de huidige wtw of middels een soort van splitter?
In de winter heb ik wat extra warmte in de technische ruimte dankzij een computerhobby. Deze energie komt overdag uit de zonnepanelen. (binnenkort ook in de nacht met een thuisaccu). Deze warmte wordt deels gebruikt voor de wtw en houdt de zolder op temperatuur. Hierdoor redden we het jaarlijks met 400 a 450 kuub gas per jaar (waarvan 200 kuub voor douchen / koken). In de wintermaanden is een vloerverwarming aanvoertemperatuur van 30 graden al voldoende om de woonkamer relatief snel warm te stoken.
Zoals velen hier wil ik graag van het gas af, dus ik ben de verschillende opties aan het bekijken. Een reguliere lucht/water warmtepomp is natuurlijk het meest voor de hand liggend, maar ik sta ook open voor andere opties. (wellicht diy)
Omdat er veel warmte in de technische ruimte zit lijkt me een warmtepompboiler eigenlijk wel ideaal. Echter wil ik daarmee dan ook de vloer iets kunnen verwarmen op de echt koude dagen. Het hoeft wat mij betreft niet zo te zijn dat ik in een uur tijd de woonkamer een graad warmer krijg, maar de woonkamer stabiel kunnen houden op 20 graden is wel een vereiste. Een wat lagere COP is vanwege het energieoverschot niet echt een probleem.
Ik vind in dit topic niet echt positieve verhalen, maar ik zou graag eens kunnen rekenen aan een systeem met bijvoorbeeld een grote Atlantic Explorer V5 met spiraal om eens te kijken of het haalbaar gaat zijn. Heeft iemand toevallig een rekenvoorbeeld of ervaring hiermee? (andere suggesties zijn ook welkom)
edit: al zo veel info in dit topic. Ik ga kijken of ik de kleine NIBE / hewalex weg kan bewandelen voor de vloerverwarming
Zoiets kan denk ik niet op de uitlaat van de huidige wtw of middels een soort van splitter?
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 05-11-2025 10:55 ]
Voor de mensen die issues hebben met dat 1 keer per maand met een AquaMQTT de tijdsplanning lijkt te stoppen; die van mij staat nu in een staat dat het niet meer werkt en daar kan ik hem voorlopig even in laten om te debuggen. Als Claude gelijkt heeft dan lijkt het erop dat na ~24 dagen de signed long integer vol zit waardoor de tijd vast loopt (letterlijk). Ben geen C++ programmeur, dus geen idee, maar komt wel overeen met hoe vaak dit issue terug lijkt te komen. Fingers crossed!
https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/92
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Met 200m2 gas, dat is een 2.000kwh aan verwarming per jaar. Ik verwacht dat je met een 1.5kw aan verwarmingsvermogen moet toekomen. Moest het vermogen van de servers groot zijn (bv 500w continu) zou je dat hier nog bij moeten rekenen. M.savale schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:15:
Een wellicht wat bijzondere situatie: een heel goed geïsoleerd huis (8 jaar oud), overal vloerverwarming (~190m2) met een goed werkend Warmte-terug-win systeem (lucht / lucht), maar nog wel een gas ketel. Overkill aan zonnepanelen. (totaal rond de 12000wp)
Dat is een heel kleine warmtepomp.
Probleem dat met een wpb te doen op de afvoer lucht is dat je een groot debiet aan lucht moet afvoeren. Dat is snel een 300m3/u. Daarnaast zit de warmtewisselaar in de wpb onderaan. Niet de beste plaats om te gaan verwarmen. En ook zijn dergelijke toestellen niet gemaakt om bijna continu te draaien.
Los daarvan is het interessante oefening eens door te rekenen.
Ik weet van pogingen een wpb toestel te zetten achter de uitgang van het balansventilatietoestel en dat er problemen waren met aanvriezen waarop het toestel niet op voorzien was. Ik praat over 20j geleden. Modernere wpb kunnen met negatieve aanvoer temperaturen werken -niet allemaal.
Wel raar dat dit met een V3 niet gebeurt, die heeft bij power up dat de datum/tijd op '0' staat, ofwel de main pcb krijgt de tijd niet door van de HMI als de AquaMQTT er tussen zit.Soepstengel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:58:
Voor de mensen die issues hebben met dat 1 keer per maand met een AquaMQTT de tijdsplanning lijkt te stoppen; die van mij staat nu in een staat dat het niet meer werkt en daar kan ik hem voorlopig even in laten om te debuggen. Als Claude gelijkt heeft dan lijkt het erop dat na ~24 dagen de signed long integer vol zit waardoor de tijd vast loopt (letterlijk). Ben geen C++ programmeur, dus geen idee, maar komt wel overeen met hoe vaak dit issue terug lijkt te komen. Fingers crossed!
Dat zou wellicht kunnen komen door het opstarten, maar ook als ik de AquaMQTT blijf voeden en alleen de wpb uit/aan doe gebeurt dit.
Nu heb ik nog wel een oude firmware 1.7.1 waarmee je de heater niet kan schakelen (reageert niet) en een nieuwe compileren loopt stuk op een melding die met mijn laptop cpu te maken lijkt te hebben.
Ik heb er een van Alfons die hem met firmware er al in leverde.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Volgens mij gaat een Atlantic Explorer na 24 uur non-stop draaien in storing. Die zijn er dus in ieder geval niet voor gemaakt. Praktisch gezien kan je de V5 met extra spiraal hier wel voor inzetten. Je kan dat denk ik met een driewegklep en circulatiepomp ook zo maken dat je een deel van de dag CV water er doorheen pompt in plaats van altijd.savale schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:15:
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
@walter_321 bedankt voor het meedenken. Ik probeer een beetje te gaan rekeken: Geen idee of ik dit goed aanpak.
Ik heb ongeveer 500 watt warmte van de servers. Om niet te optmistisch te rekenen denk ik dat ik wel in de buurt kom met een COP van 2.5 bij atlantic explorer v5? Ik weet alleen niet hoe dat zit met een spiraal?
Stel die COP klopt en de limiet van de WPB ligt hoger dan 1250watt, dan zou ik 1250watt warmte kunnen maken uit de warme lucht van de servers. De gasketel doet op dit moment 8000 watt. Die staat op een koudere dag gemiddeld 2 uur aan, dus dat is 16000 watt nodig aan warmte.
Dat betekend dat de WPB dan ongeveer 13 uur per dag moet draaien voor de vloerverwarming.
Hoe werkt het eigenlijk met de koude lucht afvoer van een WPB? Gezien ik ook balansventilatie heb is het niet handig / mogelijk deze koude lucht naar buiten te voeren denk ik? (vanwege onbalans?)
@Destynx : bedankt voor het meedenken! Wat is het idee van de 3 weg klep? Is het niet al voldoende de circulatiepomp gewoon stil te zetten?
Ik heb ongeveer 500 watt warmte van de servers. Om niet te optmistisch te rekenen denk ik dat ik wel in de buurt kom met een COP van 2.5 bij atlantic explorer v5? Ik weet alleen niet hoe dat zit met een spiraal?
Stel die COP klopt en de limiet van de WPB ligt hoger dan 1250watt, dan zou ik 1250watt warmte kunnen maken uit de warme lucht van de servers. De gasketel doet op dit moment 8000 watt. Die staat op een koudere dag gemiddeld 2 uur aan, dus dat is 16000 watt nodig aan warmte.
Dat betekend dat de WPB dan ongeveer 13 uur per dag moet draaien voor de vloerverwarming.
Hoe werkt het eigenlijk met de koude lucht afvoer van een WPB? Gezien ik ook balansventilatie heb is het niet handig / mogelijk deze koude lucht naar buiten te voeren denk ik? (vanwege onbalans?)
@Destynx : bedankt voor het meedenken! Wat is het idee van de 3 weg klep? Is het niet al voldoende de circulatiepomp gewoon stil te zetten?
Dat gaat niet lukken. Je kan met een COP van 2,5 door één watt te gebruiken in de warmtepomp, anderhalve watt uit de lucht halen, zodat je uiteindelijk tweeëneenhalve watt energie aan je water toevoegt.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:56:
Ik heb ongeveer 500 watt warmte van de servers... Stel die COP klopt en de limiet van de WPB ligt hoger dan 1250watt, dan zou ik 1250watt warmte kunnen maken uit de warme lucht van de servers.
Je kan geen warmte toveren. Die moet ergens vandaan komen (uit het elektriciteitsnet of uit de lucht.)
Dat zou mooi zijn zeg, 1250 Watt warmte uit 500 Watt warmte.
De Atlantic levert ongeveer 2000 Watt aan warmte, hiervan zal 1500 Watt aan de lucht onttrokken worden. Dit houdt dus in dat de technische ruimte minimaal met 1000 Watt verwarmd zal moeten worden als je de WPB 16 uur per dag laat draaien. Daarnaast weet ik niet of zulke grote temperatuursschommelingen wel goed zijn voor je apparatuur, ik zou er toch voor kiezen om de afvoerlucht naar buiten te blazen. De balansventilatie zal dit aanvullen via de toevoerlucht.
De Atlantic levert ongeveer 2000 Watt aan warmte, hiervan zal 1500 Watt aan de lucht onttrokken worden. Dit houdt dus in dat de technische ruimte minimaal met 1000 Watt verwarmd zal moeten worden als je de WPB 16 uur per dag laat draaien. Daarnaast weet ik niet of zulke grote temperatuursschommelingen wel goed zijn voor je apparatuur, ik zou er toch voor kiezen om de afvoerlucht naar buiten te blazen. De balansventilatie zal dit aanvullen via de toevoerlucht.
Nouja, dit is meer een soort beveiliging voor het geval er iets mis is. In de praktijk hebben busscherski en ik cv-ondersteuning al jaar en dag draaien en draait de WPB 23+ uur per dag zonder problemen. Het aanvriezen komt voornamelijk door de vochtige douchelucht die gemengd of afgekoeld wordt, na 45min krijg je hierdoor een storing. Het is dan officieel ook niet toegestaan om MV/WTW lucht in de WPB in te sturen.Destynx schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:56:
[...]Volgens mij gaat een Atlantic Explorer na 24 uur non-stop draaien in storing. Die zijn er dus in ieder geval niet voor gemaakt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Afgelopen week de jaarrekening van de energiemaatschappij ontvangen. 200 kuub gas verbruikt. Ik ben me al langere tijd aan het oriënteren op een warmtepompboiler die op de zolder komt te hangen. De zolder is minimaal 10 graden in de winter.
We zijn met twee personen en douchen dagelijks met een regendouche. Momenteel ook een overschot op de zonnepanelen van 2700kwh wat ik graag in wil zetten voor een WPB. De Atag Energion Lydos Hybrid 100 lijkt me wel interessant. Ik wol hem gebruiken met binnenlucht en niet naar buiten toe gebruiken.
Kan iemand mij verder helpen of ik op de goede weg zit?
We zijn met twee personen en douchen dagelijks met een regendouche. Momenteel ook een overschot op de zonnepanelen van 2700kwh wat ik graag in wil zetten voor een WPB. De Atag Energion Lydos Hybrid 100 lijkt me wel interessant. Ik wol hem gebruiken met binnenlucht en niet naar buiten toe gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door Nikso1230 op 08-11-2025 12:37 ]
Je kunt de circulatiepomp stilzetten, maar @Destynx bedoelt dat je het ook kan combineren met je bestaande CV-ketel. Dan kun je dus kiezen of je met de ketel verwarmt of met de WPB.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:56:
Ik heb hier een opstelling zonder CV-ketel en dan heb je inderdaad geen 3-weg klep nodig. Ik moest wel een keerklep toevoegen om natuurlijke stroming tegen te gaan, zodat zonder warmtevraag het boilervat niet onnodig afkoelt. De keerklep heeft voldoende weerstand (in voorwaardse richting) om dat tegen te gaan.
Een regendouche en dan maar 100l voorraad waar je 75% van kan gebruiken?Nikso1230 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:34:
Afgelopen week de jaarrekening van de energiemaatschappij ontvangen. 200 kuub gas verbruikt. Ik ben me al langere tijd aan het oriënteren op een warmtepompboiler die op de zolder komt te hangen. De zolder is minimaal 10 graden in de winter.
Begin eens met vaststellen hoeveel water je verbruikt per douchebeurt (2x per dag) en bedenk dat een wpb tijd nodig heeft om op te warmen.
De Lydos is onzuinig omdat hij vaak een warmte element gebruikt, z'n warmtepompje redt het anders niet.
Voor op een zolder is het wel weer te doen omdat hij vrij weinig lucht gebruikt, een grotere wpb gebruikt meer lucht en koelt die sterker af maar is ook sneller klaar.
Is de ruimte (hoogte) een beperking dan kunnen we wel iets bedenken als er afmetingen bekend zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Inderdaad, met balansventilatie zul je niet alleen de afvoer van de wpboiler naar buiten moeten doen. Dat zou dan een onbalans van, in jouw voorbeeld, gedurende 13 uur per dag van al gauw 300m3/h betekenen. De wtw unit heeft die extra capaciteit hoogstwaarschijnlijk niet, als hij dat uberhaupt al automatisch extra kan aanvoeren. Dus dan zou er een hoop (koude) lucht via kieren de woning ingetrokken gaan worden.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:56:
@walter_321
De fout:savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:56:
@walter_321 bedankt voor het meedenken. Ik probeer een beetje te gaan rekeken: Geen idee of ik dit goed aanpak.
- je blaast de lucht van je serverruimte langs de wpb naar buiten; maar je moet die ook vervangen.... je krijgt daarom nog een berg koude lucht binnen...
Ooh dat is een super idee: dan kan ik dus eerst voor een WPB gaan tbv tapwater en de vloerverwarming schakelen tussen WPB spiraal en de CV ketel. Handige manier om te kijken wat wel / niet werkt zonder in de kou te zitten.Martin7182 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:51:
[...]
Je kunt de circulatiepomp stilzetten, maar @Destynx bedoelt dat je het ook kan combineren met je bestaande CV-ketel. Dan kun je dus kiezen of je met de ketel verwarmt of met de WPB.
Ik heb hier een opstelling zonder CV-ketel en dan heb je inderdaad geen 3-weg klep nodig. Ik moest wel een keerklep toevoegen om natuurlijke stroming tegen te gaan, zodat zonder warmtevraag het boilervat niet onnodig afkoelt. De keerklep heeft voldoende weerstand (in voorwaardse richting) om dat tegen te gaan.
Ja daar zit ik dus nog wel mee... Dat ontregelt de huidige balansventilatie / wtw lijkt me...walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:02:
[...]
De fout:
- je blaast de lucht van je serverruimte langs de wpb naar buiten; maar je moet die ook vervangen.... je krijgt daarom nog een berg koude lucht binnen...
Ik zou dan een onderdruk creëren. Of ik moet de uitlaat van de WPB in huis laten of de WTW in zodat er geen drukverschil optreed, maar dat is denk ik niet handig?
Uitlaat van de wpb in huis; ik denk dat je dat niet goed hebt doordacht ;-).savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:35:
[...]
Ja daar zit ik dus nog wel mee... Dat ontregelt de huidige balansventilatie / wtw lijkt me...
Ik zou dan een onderdruk creëren. Of ik moet de uitlaat van de WPB in huis laten of de WTW in zodat er geen drukverschil optreed, maar dat is denk ik niet handig?
Van de week een paar Remeha warmtepompboilers in bedrijf genomen
Dit lijken best degelijke toestellen en ook stukje stiller dan de Atlantic (daar zat er ook in van bij tussen)
Dit lijken best degelijke toestellen en ook stukje stiller dan de Atlantic (daar zat er ook in van bij tussen)
@Technician- Heb je je eigen Atlantic Explorer vervangen? Was er iets mis mee of gewoon vanwege beroepsdeformatie?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Nee een hele rij WPB’s van een anderRichieB schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:45:
@Technician- Heb je je eigen Atlantic Explorer vervangen? Was er iets mis mee of gewoon vanwege beroepsdeformatie?
Snap inderdaad nog niet echt hoe en of je een wpb kunt combineren met een wtw unit... zie nu wel dit topic: iemand dit al zo aangesloten?walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:36:
[...]
Uitlaat van de wpb in huis; ik denk dat je dat niet goed hebt doordacht ;-).
Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler
[ Voor 37% gewijzigd door savale op 08-11-2025 19:00 ]
dat is een optie; als het debiet van de WPB laag genoeg is, heb je de extra buitenaansluiting misschien niet nodig.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:49:
[...]
Snap inderdaad nog niet echt hoe en of je een wpb kunt combineren met een wtw unit... zie nu wel dit topic: iemand dit al zo aangesloten?
Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler[Afbeelding]
Als ik weet hoeveel de WPB aanzuigt in bedrijf kan ik de wtw daarop afregelen. Enige is dat als de WPB even niks doet dat de wtw wel moet kunnen afvoeren. Geen idee of de lucht dan gewoon door de WPB naar buiten kan...walter_321 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:08:
[...]
dat is een optie; als het debiet van de WPB laag genoeg is, heb je de extra buitenaansluiting misschien niet nodig.
@savale hierboven gaf ik al aan dat een wpboiler al gauw 300m3/h aan lucht verzet…
Check de specs van de wpboiler die je op het oog hebt.
Franciesco in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Check de specs van de wpboiler die je op het oog hebt.
Franciesco in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Die 300m3/h is een maximale waarde.savale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:35:
[...]Ja daar zit ik dus nog wel mee... Dat ontregelt de huidige balansventilatie / wtw lijkt me...
Je zou ervoor kunnen kiezen de WPB buiten/buiten aan te sluiten. Maar de toevoer voorzien van een T-stuk met een regelbare klep. Zo kun je traploos warmte uit je technische ruimte bijmengen bij de buitenlucht. Ik gebruik zo'n constructie zelf ook voor afzuiging op zolder indien nodig.
Lijkt mij goed te werken wantsavale schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:49:
[...]
Snap inderdaad nog niet echt hoe en of je een wpb kunt combineren met een wtw unit... zie nu wel dit topic: iemand dit al zo aangesloten?
Ventilatie WTW afvoer aansluiten op toevoer WarmtePompBoiler[Afbeelding]
- als WPB lucht aanzuigt, zuigt hij lucht van WTW ook aan (als lucht WTW warmer is dan buitenlucht zit er dan extra warmte in de lucht)
- als WPB geen lucht aanzuigt zoekt lucht WTW makkelijkste weg en dus via pijp omhoog naar buiten.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Dit is de meest geniale oplossing volgens mij. Dan heb je in de zomer ook nog eens de "verkoeling" van je WPB. Moet nog even kijken hoe dit praktisch in te richten met (automatische?) kleppen en het is wel opletten "geblazen"
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 08-11-2025 22:36 ]
Hoeveel extra rendement krijg je met die WTW aansluiting nu echt?
Ik heb het idee dat het rendement van de WPB pas inkakt als hij regelmatig moet gaan defrosten. En juist met inblaas uit huis krijg je in de winter relatief vochtige lucht in je WPB.
Zou hier wel eens een onderbouwing van willen zien met cijfers, een test met de praktijk.
Ik heb het idee dat het rendement van de WPB pas inkakt als hij regelmatig moet gaan defrosten. En juist met inblaas uit huis krijg je in de winter relatief vochtige lucht in je WPB.
Zou hier wel eens een onderbouwing van willen zien met cijfers, een test met de praktijk.
Vergeleken met welke andere situatie? Met de intake van de WPB naar buiten aangesloten bedoel je?Swelson schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:19:
defrosten heb ik nog niet over nagedacht...
Het mooie van de opstelling van wizzopa is dat ik met die bypass dampers daar nog mee kan spelen / experimenteren.
Een wtw heeft al een rendement van 95%, die 5% extra tegenover buitenlucht waarbij je waarschijnlijk <100m3 uit de wtw en >200m3 buitenlucht pakt lijkt mij verwaarloosbaar.Swelson schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:19:
En je loopt ook nog de kans dat de lucht door je wtw wordt gezogen ipv genomen.
De wtw zou ik wat harder kunnen laten draaien als de WPB aan het verwarmen is. Hij draaitt nu hier al op 100m3 in de lage stand en rond de 200m3 in de hoge stand. (de max van deze unit is 240 m3) Je hebt wel een punt dat de meeste warmte al ontrokken is door de Wtw. Zodra het weer eens vriest buiten zal ik eens meten wat de luchttemperatuur bij de uitgang van Wtw is,Wolly schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:50:
[...]
Een wtw heeft al een rendement van 95%, die 5% extra tegenover buitenlucht waarbij je waarschijnlijk <100m3 uit de wtw en >200m3 buitenlucht pakt lijkt mij verwaarloosbaar.
En je loopt ook nog de kans dat de lucht door je wtw wordt gezogen ipv genomen.
De keerzijde: werkt een WPB überhaupt nog wel als je lucht van buiten haalt als het bijvoorbeeld -10 graden is buiten? Een lage efficiëntie vind ik niet zo belangrijk, maar vermogen wel. Ik zie dat bijvoorbeeld een atlantic explorer v5 maximaal 600watt stroom trekt. Als blijkt dat bij -10 graden de COP 1 is, dan kom ik wel warmtevermogen tekort... Bij 2 graden zou de COP nog boven de 2.5 liggen (bij bijvoorbeeld de atlantic explorer v5). Lagere temperaturen staan er helaas niet in.
[ Voor 16% gewijzigd door savale op 09-11-2025 11:18 ]
-10c 24 uur lang is wel heel extreem, dat heb ik hier nog nooit meegemaakt. Tot -5 geloof ik wel, de wpb doet er dan met bu/bu gerust 8 uur over.savale schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:08:
[...]
De wtw zou ik wat harder kunnen laten draaien als de WPB aan het verwarmen is. Hij draaitt nu hier al op 100m3 in de lage stand en rond de 200m3 in de hoge stand. (de max van deze unit is 240 m3) Je hebt wel een punt dat de meeste warmte al ontrokken is door de Wtw. Zodra het weer eens vriest buiten zal ik eens meten wat de luchttemperatuur bij de uitgang van Wtw is,
De keerzijde: werkt een WPB überhaupt nog wel als je lucht van buiten haalt als het bijvoorbeeld -10 graden is buiten? Een lage efficiëntie vind ik niet zo belangrijk, maar vermogen wel. Ik zie dat bijvoorbeeld een atlantic explorer v5 maximaal 600watt stroom trekt. Als blijkt dat bij -10 graden de COP 1 is, dan kom ik wel warmtevermogen tekort... Bij 2 graden zou de COP nog boven de 2.5 liggen (bij bijvoorbeeld de atlantic explorer v5). Lagere temperaturen staan er helaas niet in.
In zulke gevallen is het dus wel aan te raden om even over te schakelen naar het element of de invoer van binnen te laten komen. Gelukkig zijn dat soort buitentemperaturen bijna niet meer aan de orde.
Ik heb mijn WTW (Orcon) nog nooit lucht onder de 0 naar buiten zien blazen.
In mijn idee kan een T-stuk op de WTW afvoerlucht dus zeker wel helpen.
De V3 bij mij stopt na een tijdje -1 graden aangezogen te hebben maar bij de V4 en V5 ging dit wat lager heb ik begrepen.
In mijn idee kan een T-stuk op de WTW afvoerlucht dus zeker wel helpen.
De V3 bij mij stopt na een tijdje -1 graden aangezogen te hebben maar bij de V4 en V5 ging dit wat lager heb ik begrepen.
Ik zit toch aan iets simpelers te denken dan de fraaie oplossing die @wizzopa poste.
De technische ruimte is hier best wel warm dankzij de servers die daar staan: als ik nou die kasten aanpas en de intake en outtake van die servers tussen de intake van buiten zet dan warm ik eerst de lucht al wat op voordat het de WPB in gaat. Voordeel is dat het volledig losstaand van de WTW draait en dat ik in de zomer ook de warmte van de servers meteen naar buiten kan werken. Eventueel een beetje regelbaar met een klep zodat niet de volledige 300m3 door de servers heen hoeven.
De technische ruimte is hier best wel warm dankzij de servers die daar staan: als ik nou die kasten aanpas en de intake en outtake van die servers tussen de intake van buiten zet dan warm ik eerst de lucht al wat op voordat het de WPB in gaat. Voordeel is dat het volledig losstaand van de WTW draait en dat ik in de zomer ook de warmte van de servers meteen naar buiten kan werken. Eventueel een beetje regelbaar met een klep zodat niet de volledige 300m3 door de servers heen hoeven.
@savale "eenvoudig" https://imgur.com/yiiQP1v dit is sinds 2018 in bedrijf.
De temperaturen https://imgur.com/CpfAEKN en de meetpunten https://imgur.com/9UrSkg2
Gemiddelde scop over ca 8 jaar 2,8
De temperaturen https://imgur.com/CpfAEKN en de meetpunten https://imgur.com/9UrSkg2
Gemiddelde scop over ca 8 jaar 2,8
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
In de winter; wat je ook doet, je moet de lucht van ergens halen en die is koud...savale schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:25:
Ik zit toch aan iets simpelers te denken dan de fraaie oplossing die @wizzopa poste.
In de zomer; je blaast de lucht niet naar buiten maar terug in de server ruimte....
En de fix is inmiddels released: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.8.0Soepstengel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:58:
Waarom dit niet op de V3 gebeurt is mij nog steeds een raadsel. Code-wise zou dat toch echt het geval moeten zijn, maar misschien niet als je die time overwrite uit hebt staat?
Volgens HA staat die aan, ik heb firmware 1.7.0 dus niet de nieuwste.Soepstengel schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:27:
[...]
En de fix is inmiddels released: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/releases/tag/v1.8.0
Waarom dit niet op de V3 gebeurt is mij nog steeds een raadsel. Code-wise zou dat toch echt het geval moeten zijn, maar misschien niet als je die time overwrite uit hebt staat?
Mogelijk is het euvel in 1.7.1 of 1.7.2 ontstaan...
Opmerkelijk is dat het NEXT protocol de EX V3 is en LEGACY de EX V4 en andere.
Beide versies doen iets met time/date.
Misschien start mijn V3 met 1.8.0 wel normaal bij power up, dwz dat de tijd door komt ipv op 0 te staan.
Tenminste als compileren hier een keer geen fout geeft en voortijdig stopt
1.7.1.vermeldt:
Fixes several issues with the NEXT (V3) heatpump protocol:
fix parsing and control of "allow heat element" switch #75
fix parsing and control of "operation type" such as ALWAYS ON (24/24h), TIME WINDOW #78
fix pv modes which were unrelieable due to the above issues
1.7.2:
LEGACY protocol
fix broken mqtt value "setting boiler brand" #79.
NEXT protocol
fix date overrides which were broken in the second half of the year 946f047
ODYSSEE protocol
fix operation mode and type overrides #77 .
fix date overrides 946f047
Dat zou goed kunnen. Ik kan niet goed terug zien of ik de problemen voor die update ook al had, maar voor mijn gevoel komt dat wel overeen!Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]
Volgens HA staat die aan, ik heb firmware 1.7.0 dus niet de nieuwste.
Mogelijk is het euvel in 1.7.1 of 1.7.2 ontstaan...
Opmerkelijk is dat het NEXT protocol de EX V3 is en LEGACY de EX V4 en andere.
Beide versies doen iets met time/date.
Misschien start mijn V3 met 1.8.0 wel normaal bij power up, dwz dat de tijd door komt ipv op 0 te staan.
1.7.1.vermeldt:
Fixes several issues with the NEXT (V3) heatpump protocol:
fix parsing and control of "allow heat element" switch #75
fix parsing and control of "operation type" such as ALWAYS ON (24/24h), TIME WINDOW #78
fix pv modes which were unrelieable due to the above issues
1.7.2:
LEGACY protocol
fix broken mqtt value "setting boiler brand" #79.
NEXT protocol
fix date overrides which were broken in the second half of the year 946f047
ODYSSEE protocol
fix operation mode and type overrides #77 .
fix date overrides 946f047
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Laat je het ons weten?Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]
<knip>
<knip>
Gisteren voor de 2e keer, sinds de AquaMQTT is igebouwd in mijn Explorer V3, er achter gekomen dat hij niet gestart is in zijn time window terwijl de temperatuur te laag was. Dat terwijl het maanden goed gaat.
Kan ook niet terug vinden wat de oorzaak ervan is. Enige is dat we geen warm water meer hebben.
Nu ga ik maar iets in HA maken zodat ik een melding krijg als het water te koud is.
Kan ook niet terug vinden wat de oorzaak ervan is. Enige is dat we geen warm water meer hebben.
Nu ga ik maar iets in HA maken zodat ik een melding krijg als het water te koud is.
[ Voor 4% gewijzigd door loyske op 12-11-2025 10:17 ]
Heb je hem al geupdate? Klinkt namelijk precies als waar de update 1.8.0 van AquaMQTT een oplossing voor biedt.loyske schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Gisteren voor de 2e keer, sinds de AquaMQTT is igebouwd in mijn Explorer V3, er achter gekomen dat hij niet gestart is in zijn time window terwijl de temperatuur te laag was. Dat terwijl het maanden goed gaat.
Volgens mij is namelijk de enige oplossing hem weer vlot te trekken om de WPB stroomloos te maken.
Dan lijkt me updaten van je AquaMQTT een slimmere permanente oplossing.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
@MuadDib007 Ik las het inderdaad net, maar wel dat de V3 er geen last van zou hebben!?
Kan ik hem OTA updaten? Hebben jullie hem toegevoegd in ESP Home Builder onder HA?
Bij mij staat hij namelijk alleen onder MQTT.
Kan ik hem OTA updaten? Hebben jullie hem toegevoegd in ESP Home Builder onder HA?
Bij mij staat hij namelijk alleen onder MQTT.
Ja, je kunt hem OTA updaten als het goed is.
Nee, het is niet gebaseerd op ESPHome.
Ik raad je aan eens te beginnen met de GitHub van AquaMQTT te bestuderen.
Daar staan installatie en ook OTA updaten instructies.
Nee, het is niet gebaseerd op ESPHome.
Ik raad je aan eens te beginnen met de GitHub van AquaMQTT te bestuderen.
Daar staan installatie en ook OTA updaten instructies.
Zit er +- 24 dagen tussen de laatste restart van je AquaMQTT en gisteren? Zo ja, dan is het waarschijnlijk het timing issue dat met 1.8.0 verholpen is.loyske schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Volgens mijn gevoel is het langer geleden dat ik een restart heb moeten doen.Soepstengel schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:01:
[...]
Zit er +- 24 dagen tussen de laatste restart van je AquaMQTT en gisteren? Zo ja, dan is het waarschijnlijk het timing issue dat met 1.8.0 verholpen is.
Vandaag ook weer geen start in time window, dus restart is inderdaad enige oplossing.
Voor nu maar even vanaf werk de PV Mode aangezet.
Misschien is mijn V3 nog niet in de fout gegaan omdat ie door een andere oorzaak geen prik kreeg zoals een aardlek die tript of het moet door een herstartende HA komen als ik weer eens iets wijzig of test.
Bij active override time/date zie ik geen periodes van langer dan 2 weken in de history van HA.
Een update ga ik toch weer proberen nu er een bug uit is die mijn power up probleem misschien verhelpt.
Bij active override time/date zie ik geen periodes van langer dan 2 weken in de history van HA.
Een update ga ik toch weer proberen nu er een bug uit is die mijn power up probleem misschien verhelpt.
:strip_exif()/f/image/wXY9oIdl7uP2btD5PSA4d97o.png?f=user_large)