Hallo allemaal, ik heb een vraag: we hebben ongeveer 46m2 vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast hebben we nog 7 radiatoren, waarvan we er 4 gepland hadden om te veranderen naar Jaga Strava Hybrid. De rest is 1 in de badkamer, 1 is bij het grote raam in de woonkamer, 1 is in de eenheidskamer waar de Auer Edel Eau 270L die we gepland hadden zal worden geplaatst. Is het goed om Auer Edel Eau 270L te hebben? ons huis bestaat uit 4 volwassenen, we douchten elke dag, totaal 6 keer per dag (2 personen douchen zowel 's ochtends als 's avonds). Elke keer zo'n 5 tot 10 minuten.
Tja, de specs zeggen nee, misschien kom je er mee weg.
Thermisch wordt er een paar uur ca 1 kW onttrokken, dus 21W/m² voor alleen de vloerverwarming. Je kunt bij de verschillende vloerverwarmingscalculatoren uitzoeken wat dat voor consequenties heeft voor de water- en vloertemperatuur.
60 minuten douchen is wellicht twee runs, ook iets om rekening mee te houden.
Thermisch wordt er een paar uur ca 1 kW onttrokken, dus 21W/m² voor alleen de vloerverwarming. Je kunt bij de verschillende vloerverwarmingscalculatoren uitzoeken wat dat voor consequenties heeft voor de water- en vloertemperatuur.
60 minuten douchen is wellicht twee runs, ook iets om rekening mee te houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zou zeggen dat het verzorgen van SWW met zoveel verbruik beter door de Wp kan worden gedaan. Een WPB heeft nu eenmaal veel langer nodig om het vat op te warmen dan een door de Wp verwarmde boiler.hainv201 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:57:
Hallo allemaal, ik heb een vraag: we hebben ongeveer 46m2 vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast hebben we nog 7 radiatoren, waarvan we er 4 gepland hadden om te veranderen naar Jaga Strava Hybrid. De rest is 1 in de badkamer, 1 is bij het grote raam in de woonkamer, 1 is in de eenheidskamer waar de Auer Edel Eau 270L die we gepland hadden zal worden geplaatst. Is het goed om Auer Edel Eau 270L te hebben? ons huis bestaat uit 4 volwassenen, we douchten elke dag, totaal 6 keer per dag (2 personen douchen zowel 's ochtends als 's avonds). Elke keer zo'n 5 tot 10 minuten.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik zou zeggen dan juist doen, met dat douchegdrag. Dan leer je dat gauw genoeg af

Niet doen. Heb zelf ook een tijdje op 40m2 gedraaid met een Edel 200. Slaat regelmatig naar elektrisch naverwarmen, zeker in voor en naseizoen raakt de vloer vlotjes onder de 18 graden.hainv201 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:57:
Zeker met het geschetste verbruik gaat het niets anders dan ergernis worden.
[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 23-03-2023 11:54 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Wat is het gedrag precies wanneer het backup element aan slaat? Maakt hij dan de hele run dan electrisch af, of slaat de compressor weer aan als bv de warmtepomp toevallig weer aan gaat en de temperatuur weer stijgt?hesselbeertje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:53:
[...]
Niet doen. Heb zelf ook een tijdje op 40m2 gedraaid met een Edel 200. Slaat regelmatig naar elektrisch naverwarmen, zeker in voor en naseizoen raakt de vloer vlotjes onder de 18 graden.
Zeker met het geschetste verbruik gaat het niets anders dan ergernis worden.
En zijn er nog dingen die in jouw geval duidelijk hielpen? Ik denk aan bv min. aanvoertemperatuur wp hoger, tijdschema alleen rond middag run maken ivm zon inval etc.
Was je vloer goed geïsoleerd?
Kijk ook eens in de handleiding. De 270 heeft 100m2 nodig en doet er 9 uur over om een koude tank weer op temperatuur te brengen. Met jouw gebruik zal de WPB er dus de hele dag en nacht wel mee zoet zijn.hainv201 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:57:
https://warmtepompboilers....pdf?x20480&x72053&x72053
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Door veranderingen in de verbouwingsplannen lijkt het er op dat de BG van mijn huis toch met een lichtgewicht vloer uitgevoerd moet gaan worden ipv een dikke laag beton. Dus 35mm ingefreest fermacell of een vergelijkbare dikte aan cementdekvloer / andrahyt oid. De auer staat al een tijdje (>2 jaar) klaar maar wachtte nog op dit stukje verbouwing om echt aan de bak te kunnen. Tot nu toe was met nog maar 1 verdieping af de beschilkbare vloerverwarming te klein.
Situatie wordt dan:
- 56m2 BG vloer met 16mm buis, HoH 75mm in 35mm fermacell
- 40m2 1e verd met 16mm buis, HoH 100mm in 25mm fermacell
- 36m2 2e verd met 16mm buis, HoH 100mm in 25mm fermacell
En dat alles is aan een normale L/W Wp geknoopt.
Wat sommetjes wijzen uit dat ik straks 180 liter water in het systeem heb en er ongeveer 4000kg fermacell in huis ligt. De kleppen van de vloerverwarmingen in de slaapkamers kan ik vrij eenvoudig allemaal aansturen op 'open' zodra de Auer aan slaat zodat ook alle vloer gebruikt kan worden.
Is dit voldoende massa voor de Auer?
Met 2 havo natuurkunde kom ik hier op voor worst-case:
De 200 liter Auer opstoken van 38 naar 55 graden ontrekt 14380 KJ aan warmte uit de vloer in 6 uur tijd.
14380 KJ kou door 180 graden water en 4000kg fermacell heen sturen laten de vloertemperaturen (theoretisch) dalen met 2,8 graad als de WP de vloer niet verwarmt. Als ik er in die tussentijd tenminste geen warmte aan de vloer wordt toegevoegd door zon/omgeving.
Mij inziens zou het in voor en na seizoen wel eens een momentje tot stoken met COP=1 kunnen betekenen. als het binnenhuis rond de SET van 19 graden is met (net) WP uit (=weer van afglopen week) en dan de retour onder de 18 gaat duiken. Af en toe lijkt me dat geen ramp. Of zijn er andere meningen / bezwaren / oplossingen?
De verwarming-WP even aanzetten op timer (samen met Auer) of de SET van thermostaat verhogen als de Auer aanslaat zodat de verwarming-WP dan ook gaat draaien, zou helpen maar vraag me af of dat niet meer energie kost dan soms even op COP=1.
Situatie wordt dan:
Wat sommetjes wijzen uit dat ik straks 180 liter water in het systeem heb en er ongeveer 4000kg fermacell in huis ligt. De kleppen van de vloerverwarmingen in de slaapkamers kan ik vrij eenvoudig allemaal aansturen op 'open' zodra de Auer aan slaat zodat ook alle vloer gebruikt kan worden.
De 200 liter Auer opstoken van 38 naar 55 graden ontrekt 14380 KJ aan warmte uit de vloer in 6 uur tijd.
14380 KJ kou door 180 graden water en 4000kg fermacell heen sturen laten de vloertemperaturen (theoretisch) dalen met 2,8 graad als de WP de vloer niet verwarmt. Als ik er in die tussentijd tenminste geen warmte aan de vloer wordt toegevoegd door zon/omgeving.
Mij inziens zou het in voor en na seizoen wel eens een momentje tot stoken met COP=1 kunnen betekenen. als het binnenhuis rond de SET van 19 graden is met (net) WP uit (=weer van afglopen week) en dan de retour onder de 18 gaat duiken. Af en toe lijkt me dat geen ramp. Of zijn er andere meningen / bezwaren / oplossingen?
De verwarming-WP even aanzetten op timer (samen met Auer) of de SET van thermostaat verhogen als de Auer aanslaat zodat de verwarming-WP dan ook gaat draaien, zou helpen maar vraag me af of dat niet meer energie kost dan soms even op COP=1.
[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 27-03-2023 17:12 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Waarom spreek trouwens de EN handleiding over 7 bar en de NL handleiding over 6 bar inlaat combinatie? Ik heb 7 bar zitten
en kom ook geen/weinig 6 bar exemplaren tegen in 3/4"

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 27-03-2023 15:58 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
@Wuursj ik denk dat het wel losloopt. Je voldoet ruim aan het oppervlak en de ruimtetemperatuur ligt ook boven zijn minimale 18 graden inkomend (16 graden uit?) dus daar komt ook warmte vandaan, zeker in de zomer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Moet dat niet zijn 14380/COP van de WPB? Zie zelf de Tr met maximaal 1 graad dalen en de vloertemperatuur al helemaal niet merkbaar. Als koeling in de zomer nauwelijks effect.Wuursj schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:19:
Door veranderingen in de verbouwingsplannen lijkt het er op dat de BG van mijn huis toch met een lichtgewicht vloer uitgevoerd moet gaan worden ipv een dikke laag beton. Dus 35mm ingefreest fermacell of een vergelijkbare dikte aan cementdekvloer / andrahyt oid. De auer staat al een tijdje (>2 jaar) klaar maar wachtte nog op dit stukje verbouwing om echt aan de bak te kunnen. Tot nu toe was met nog maar 1 verdieping af de beschilkbare vloerverwarming te klein.
Situatie wordt dan:
Wat sommetjes wijzen uit dat ik straks 180 liter water in het systeem heb en er ongeveer 4000kg fermacell in huis ligt. De kleppen van de vloerverwarmingen kan ik vrij eenvoudig allemaal aansuren op open als de Auer aan slaat zodat ook alle vloer gebruikt kan worden.
@t.oswald volgens mij wordt de volle 14380kj aan warmte uit de vloer ontrokken. Dat kost dan 14380kj/cop aan stroom maar de volledige warmte moet toch ergens vandaan getrokken worden. Maar misschien is dat niet/nauwelijks merkbaar omdat het uren duurt? Anyway, we gaan hier zien.
@Wuursj de compressorwarmte komt ook in het water dus van je 14 MJ komt bij COP 4 ruim 3 MJ niet uit de vloer maar uit het stopcontact.
Dat is waar ja. Scheelt bijna een graad afkoeling van de vloer
[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 27-03-2023 20:13 ]
Nog even hier op door: als ik mijn huidige 7 bar inlaatcombi wil laten hangen en toch wil voldoen aan de 6 bar eis uit de NL handleiding (voor de zekerheid) is het dan niet een oplossing om een 6 bar overstortventiel geschikt voor drinkwater (zoals deze) extra toe te voegen aan een t-stuk? De overdruk functie van de inlaatcombi is er dan alleen nog als backup.Wuursj schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:33:
Waarom spreek trouwens de EN handleiding over 7 bar en de NL handleiding over 6 bar inlaat combinatie? Ik heb 7 bar zittenen kom ook geen/weinig 6 bar exemplaren tegen in 3/4"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 28-03-2023 11:57 ]
Waarom zou je dat willen? Je kunt dan ook het riool dubbel uit gaan voeren. Lijkt me niet echt voordeliger, voor nog geen 20 euro heb je een 6 bar inlaatcombinatie.Wuursj schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:49:
[...]
Nog even hier op door: als ik mijn huidige 7 bar inlaatcombi wil laten hangen en toch wil voldoen aan de 6 bar eis uit de NL handleiding (voor de zekerheid) is het dan niet een oplossing om een 6 bar overstortventiel geschikt voor drinkwater (zoals deze) extra toe te voegen aan een t-stuk? De overdruk functie van de inlaatcombi is er dan alleen nog als backup.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Niet in DN20 / 3/4". Die kan ik niet vinden in 6 bar.hesselbeertje schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Waarom zou je dat willen? Je kunt dan ook het riool dubbel uit gaan voeren. Lijkt me niet echt voordeliger, voor nog geen 20 euro heb je een 6 bar inlaatcombinatie.
Excuus, die had ik gemist. Al heb ik hier een 15mm Pentec van 6 bar voor de boiler zitten, en kan werkelijk nergens in huis verschil tussen koud en warm waarnemen. Dus de weerstand is niet erg groot. Vooral knietjes in 15 zijn funest.Wuursj schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:22:
[...]
Niet in DN20 / 3/4". Die kan ik niet vinden in 6 bar.
[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 28-03-2023 17:32 ]
@hesselbeertje Ja ik had (heb) zelfs al een 6 bar DN15 inlaatcombi liggen maar ik vind het 7mm gaatje zo klein.
:strip_exif()/f/image/HfE60gVYan06Pa23vF69S5Zk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind het een beetje zonde voor zo'n bottle neck als alles in 20mm is uitgevoerd. Iets met 3 vrouwen en 2 badkamers in huis
Daarom heb ik dus een DN20 hangen
:strip_exif()/f/image/sSuKTpXv2q4XIsqfNjPlulsl.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar misschien kan ik DN15 wel eens aan de tand voelen.
:strip_exif()/f/image/HfE60gVYan06Pa23vF69S5Zk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind het een beetje zonde voor zo'n bottle neck als alles in 20mm is uitgevoerd. Iets met 3 vrouwen en 2 badkamers in huis

:strip_exif()/f/image/sSuKTpXv2q4XIsqfNjPlulsl.jpg?f=fotoalbum_large)
zijn er gebruikers die ervaring hebben met de Auer edel Eau en naregelingen?
Het COP verschil tussen een Eau en Air is best redelijk te noemen.
Het COP verschil tussen een Eau en Air is best redelijk te noemen.
[ Voor 31% gewijzigd door bommer op 28-03-2023 18:31 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Doorlaat is zeker niet heel groot, maar over een kort stukje kan het je wel eens meevallen. Verder zie ik wel een paar niet-kiwa gekeurde appendages (kogelkraan, aftapper) en gegalvaniseerde koppelingen, die gaan op termijn roestwater afgeven! Dat vindt de witte was (en daarmee ook de eigenaar van die was) niet leuk!Wuursj schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:43:
@hesselbeertje Ja ik had (heb) zelfs al een 6 bar DN15 inlaatcombi liggen maar ik vind het 7mm gaatje zo klein.
[Afbeelding]
Vind het een beetje zonde voor zo'n bottle neck als alles in 20mm is uitgevoerd. Iets met 3 vrouwen en 2 badkamers in huis![]()
[Afbeelding]
Scherpe blikhesselbeertje schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Doorlaat is zeker niet heel groot, maar over een kort stukje kan het je wel eens meevallen. Verder zie ik wel een paar niet-kiwa gekeurde appendages (kogelkraan, aftapper) en gegalvaniseerde koppelingen, die gaan op termijn roestwater afgeven! Dat vindt de witte was (en daarmee ook de eigenaar van die was) niet leuk!
Dit is een proefopstelling: afsluiter aan de muur gaat er uit, de inlaatcombi is immers al een afsluiter. Heb wel nog een verlengstukje nodig. Aftapper is de oude van de CV en gaat zeker nog vervangen worden.
De gegalvaniseerde koppelingen vind ik wel interessant. Je bedoelt de Diëlektrische koppelingen aan de boiler zelf? Ik was zelf ook een beetje verbaast over het gegalvaniseerd zijn toen ze binnen kwamen maar ze zijn specifiek voor boilers volgens de beschrijving... kon ook niet echt een alternatief vinden dus ik hoop dat het roesten gaat meevallen.
Dan zal het vast goed zitten, alternatief is er ook niet echt denk ik? Ik vermoedde dat het gewone 3 delige koppelingen waren.
Maart overall:
150 liter auer edel Eau op 50 graden, zonder tijdsinstellingen, om de 14dagen legionella run.
47m2 vloerverwarming op stooklijn 15=24 /-10=33 met warmtepomp panasonic 5kw.
Verbruik 2 personen, ongeveer 2,2 douchebeurten gemiddeld er dag, 56kwh
150 liter auer edel Eau op 50 graden, zonder tijdsinstellingen, om de 14dagen legionella run.
Mijne wordt over twee weken geïnstalleerd - weet je wat je COP is geweest de afgelopen periode?Murkmans schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:59:
Maart overall:
@Gramser
En 3x baden. Moest ik even navragen bij de directeur. Ons bad is niet zo groot, maar redden we net op deze boiler. In de toekomst willen we nog een douche-wtw installeren, maar geld was op voor een nieuwe badkamer (gasloos ging voor).
Als ik het goed heb:
4.910 liter * 4,2kj * delta-t (50-7=43k)/3600 kom ik uit op 246 kwh toegevoegd. /57kwh maakt cop van 4.3
Dan ga ik uit van 7 graden leidingwater.
En 3x baden. Moest ik even navragen bij de directeur. Ons bad is niet zo groot, maar redden we net op deze boiler. In de toekomst willen we nog een douche-wtw installeren, maar geld was op voor een nieuwe badkamer (gasloos ging voor).
Als ik het goed heb:
4.910 liter * 4,2kj * delta-t (50-7=43k)/3600 kom ik uit op 246 kwh toegevoegd. /57kwh maakt cop van 4.3
Dan ga ik uit van 7 graden leidingwater.
Da's niet verkeerd zeg! Ben benieuwd hoe het ons gaat bevallen..!
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een Edel Eau op de stadsverwarming? Onze vloerverwarming is afhankelijk van stadsverwarming en daarom ook een Edel Eau, als we die gaan aanschaffen. de locale monteur vraagt zich af of dit wel kan.
Dank voor jullie inzichten.
Dank voor jullie inzichten.
Hij wordt gevoed door de retour van de vloerverwarmingsverdeler. Als die retour niet te heet is -en ik denk van niet, want dat is ook niet goed voor de vloer- zou dat m.i. moeten kunnen.
Maar die monteur weet er vast meer van dan ik...
Maar die monteur weet er vast meer van dan ik...
@Gramser, onze monteur heeft nog nooit een Edel Eau geïnstalleerd en hij denkt dat dit niet gaat omdat wij stadsverwarming hebben. Maar zelf denk ik dat dit niet zou moeten uitmaken, maar ik heb er geen verstand van en kan het niet onderbouwen. Zoek daarom naar ervaringen van mensen met stadsverwarming die een Edel Eau hebben aangesloten. Hij vraagt zich af of er voldoende circulatie is in de zomer, wanneer thermostaat op bijvoorbeeld 16 graden staat.
Ik zou even goed kijken hoe je stadsverwarming is aangesloten. Buiten het stookseizoen wil je tenslotte je vloer koelen, maar je wilt niet dat je daarmee de flowmeter van de stadsverwarming activeert of nog erger dat je warm water vanuit de stadsverwarming je vloer inpompt.
Ik ga er wel een beetje vanuit dat de temperatuurregeling bij vloerverwarming ook werkt met een kamerthermostaat...? Als er warmtevraag vanuit de thermostaat is, gaat er warm water de vloer in. In de zomer zal die warmtevraag er niet zijn, maar dan is de temperatuur sowieso hoog genoeg om warmte aan te onttrekken. Maar inderdaad, dan goed om te kijken hoe de boel is aangesloten.
In de zomer heb je geen stadsverwarming en indien de vloertemperatuur daalt onder de 18 graden kan hij dan alleen nog verwarmen via het element.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@Carboy54 Moet er iets speciaals gedaan worden om te verwarmen via het element indien temperatuur van de vloerverwarming daalt onder de 18?
Het blijkt dat wij twee pompsystemen op de vloerverwarming hebben aangesloten. Moeten deze worden afgesteld op de zomersituatie zodat er meer water wordt gecirculeerd?
Het blijkt dat wij twee pompsystemen op de vloerverwarming hebben aangesloten. Moeten deze worden afgesteld op de zomersituatie zodat er meer water wordt gecirculeerd?
@mattijssch Hoe weet een monteur die nog nooit een Edel Eau heeft geïntsalleerd wat hij moet doen met het pompsysteem van de vloerverwarming om de flow van het water te regelen? Zijn daar instructies voor?
Nee dat gaat automatisch. De eau heeft zelf een pompje voor circulatie.Shemsha schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:12:
@Carboy54 Moet er iets speciaals gedaan worden om te verwarmen via het element indien temperatuur van de vloerverwarming daalt onder de 18?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Handleiding 😁Shemsha schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:25:
@mattijssch Hoe weet een monteur die nog nooit een Edel Eau heeft geïntsalleerd wat hij moet doen met het pompsysteem van de vloerverwarming om de flow van het water te regelen? Zijn daar instructies voor?
:strip_exif()/f/image/0vqAf8bRI0ZlvLwuiLmO2hJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j15S8MIAkkP3W1lmYV59rJX3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FjkrTXV9RdEqvVq97kProa75.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij staat en is al even bezig met opwarmen! Moet naar 50 graden dus dat wordt vanavond nog niet douchen!
Maar… WE ZIJN GASLOOS!!
Ik zal hier nog wel komen met vragen over tips en tricks. Ik begreep al dat de anti-legionellarun altijd om 22:00 uur plaatsvindt. Kun je niet aanpassen. Dus dat betekent de klok verzetten
@Gramser gefeliciteerd 
Je kunt, als daar genoeg lengte voor is, de warmwater leiding nog eerst naar beneden leiden tegen einrohrzirkulation en eventueel de knie nog isoleren met wat random verpakkingsschuim (of buisisolatie/armaflex/...).
Je kunt, als daar genoeg lengte voor is, de warmwater leiding nog eerst naar beneden leiden tegen einrohrzirkulation en eventueel de knie nog isoleren met wat random verpakkingsschuim (of buisisolatie/armaflex/...).
Hm daar heb ik niet direct op gelet… maar als ik dat nu wil doen zal dat wel een waterballet worden. Ik zal eens kijken.Proton_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:18:
@Gramser gefeliciteerd
Aan die isolatie zat ik ook al te denken, maar op zich vind ik warmteverlies in deze ruimte niet heel erg. En het is niet dat we uren douchen 🤭
Weet iemand of het nog uitmaakt hoe je de water diversion device monteert, qua boven - onder - links -rechts? In de handleiding kan ik geen restricties vinden. In mijn situatie zou het handigst zijn qua leidingwerk als ik de 1 inch retourflow van onder naar boven mag monteren (en dan dus de leidingen naar de Auer naar links wijzend). Het enige plaatje van het ding staat ie andersom, dus met retourflow naar onder (maar ook met de aansluitingen naar Auer naar links...). Horizontaal is ook wel mogelijk, maar dan moet ik 2 krappe bochten in de retour maken wat zonde is voor de flow.
[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 20-04-2023 20:38 ]
Wellicht als idee omdat het plaatje suggereert dat ie bij de WPB moet zitten…jurjen_g schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:35:
Weet iemand of het nog uitmaakt hoe je de water diversion device monteert, qua boven - onder - links -rechts? In de handleiding kan ik geen restricties vinden. In mijn situatie zou het handigst zijn qua leidingwerk als ik de 1 inch retourflow van onder naar boven mag monteren (en dan dus de leidingen naar de Auer naar links wijzend). Het enige plaatje van het ding staat ie andersom, dus met retourflow naar onder (maar ook met de aansluitingen naar Auer naar links...). Horizontaal is ook wel mogelijk, maar dan moet ik 2 krappe bochten in de retour maken wat zonde is voor de flow.
:strip_exif()/f/image/X99agv6bQIKxfYXWu5LxIbib.jpg?f=fotoalbum_large)
@t.oswald thnx, ziet er mooi uit. Bij mij staat WP op dak boven de technische ruimte, waar de WPB vlak naast de bestaande aanvoeren en retouren van de 2 verdelers staat. Vanaf waar mijn 2 retouren van de vv samenkomen gaat het nu al omhoog, en voor de WP gaat het daarvandaan (althans dat wil ik) rechtstreeks verder omhoog om geen knietjes etc nodig te hebben. Vandaar dus de vraag of iemand weet of er restricties zijn aan de orientatie...
@jurjen_g bij mij zit ie verticaal met de retour naar boven, direct onder de WP. De pomp in de WP heeft in ieder geval geen moeite met de terugslagklep in die stand.
Heb nu een aantal dagen de Auer Edel Eau 270L in gebruik. Geen omkijken naar eigenlijk. Hij moet z'n eerste legionellarun nog doen (dat zal over een dag of twee zijn), en hij slaat nu ook 's nachts aan, maar vroeg me vooral af wat ik kan verwachten qua verbruik.
Ik merk dat-ie steeds zo'n 3 uurtjes draait als hij aanslaat (met een iets intenser brommetje dan ik had gehoopt, maar deur dicht = geluid weg), en dan kost me dat dagelijks net geen kWh. Is dat te verwachten? We zijn overigens met 3, douchen alleen 's avonds en af en toe na sporten, en altijd wel wat warm water voor een handwasje naast de vaatwasser. Tset is 55 graden, vooralsnog.
Ik merk dat-ie steeds zo'n 3 uurtjes draait als hij aanslaat (met een iets intenser brommetje dan ik had gehoopt, maar deur dicht = geluid weg), en dan kost me dat dagelijks net geen kWh. Is dat te verwachten? We zijn overigens met 3, douchen alleen 's avonds en af en toe na sporten, en altijd wel wat warm water voor een handwasje naast de vaatwasser. Tset is 55 graden, vooralsnog.
[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 24-04-2023 16:28 ]
Ja klinkt goed hoor @Gramser.
Het aantal draaiuren is echt sterk afhankelijk van het SWW gebruik. Wij hebben ook een bad en als de kids daarin geweest zijn inclusief een douchebeurt van een van ons dan is er zeker 5 uur nodig om weer op setpoint (54) te komen.
Als geluidsreductie kan je nog de 3 splitpennen van de compressor eruit trekken. Daar komt vaak wat bijgeluid vandaan.
Het aantal draaiuren is echt sterk afhankelijk van het SWW gebruik. Wij hebben ook een bad en als de kids daarin geweest zijn inclusief een douchebeurt van een van ons dan is er zeker 5 uur nodig om weer op setpoint (54) te komen.
Als geluidsreductie kan je nog de 3 splitpennen van de compressor eruit trekken. Daar komt vaak wat bijgeluid vandaan.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Die heeft mijn installateur al verwijderd, die gaf aan dat dat slechts een transportbeveiliging is en de compressor juist vrij op de rubbers moet kunnen bewegen (ik heb ze wel bewaard).
Maar, dank voor de bevestiging dat dit te verwachten verbruik is.
Nu nog een keer programmeren dat hij alleen overdag aan gaat. Maar eerst wil ik even een legionellarun detecteren via de P1-meter. Vermoedelijk morgen.
Maar, dank voor de bevestiging dat dit te verwachten verbruik is.
Nu nog een keer programmeren dat hij alleen overdag aan gaat. Maar eerst wil ik even een legionellarun detecteren via de P1-meter. Vermoedelijk morgen.
Hier Tset 50 graden met een 200L unit, dwtw, doorgaans 0,6-0,8 kWh per dag. Standby-compensatie is al 0,3 kWh.
Thanks - wat versta jij onder standbycompensatie? Is dat het deel dat extra moet worden verbruikt omdat er in de nacht (in jouw situatie) niet wordt gestart met opwarmen en er dus verder warmteverlies optreedt dat dan overdag moet worden gecompenseerd?Proton_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:24:
Hier Tset 50 graden met een 200L unit, dwtw, doorgaans 0,6-0,8 kWh per dag. Standby-compensatie is al 0,3 kWh.
Djeez wat een zin, hoop dat je 'm snapt
@Gramser die 0,3 kWh is het verbruik als we een dag helemaal niet douchen maar hij ervoor wel tot 50 graden was opgewarmd.
Na een legionellarun slaat hij wel eens een dag over
Na een legionellarun slaat hij wel eens een dag over
Ah, ik snap 'm! Benieuwd naar die legionellarun. Heb 'm ingesteld op eens in de 7 dagen tot 60 graden.
Dat brengt me overigens op nóg een vraag: hoe gaan jullie om met dat tijdstip van die run? Die staat vast ingesteld op 22:00 's avonds. Hebben jullie de interne klok van de WPB ook verzet om dat overdag te laten gebeuren?
En: wat zijn die hele kleine cijfertjes 1-7 in het display? Dagen van de week ofzo? Ik vind dat nergens in de handleiding terug.
Dat brengt me overigens op nóg een vraag: hoe gaan jullie om met dat tijdstip van die run? Die staat vast ingesteld op 22:00 's avonds. Hebben jullie de interne klok van de WPB ook verzet om dat overdag te laten gebeuren?
En: wat zijn die hele kleine cijfertjes 1-7 in het display? Dagen van de week ofzo? Ik vind dat nergens in de handleiding terug.
[ Voor 63% gewijzigd door Gramser op 25-04-2023 15:04 ]
Mooi ik heb hem in november geleverd dus hij is flink uitgerust :-)jurjen_g schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:19:
Inmiddels staat ie zich met boostmodus warm te draaien. Nog wel iets doen aan resonantie van de kap, en wellicht op zoek naar splitpennen die uit de compressor zouden kunnen...
[Afbeelding]
Haha, ja, @busscherski moest het stof ervan af blazen inderdaad.Carboy54 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:21:
[...]
Mooi ik heb hem in november geleverd dus hij is flink uitgerust :-)
Ja die splitpennen zitten aan de drie voetjes van de compressor. Splitpennen eruit schuiven en grijze doppen eraf en klaar.jurjen_g schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:19:
Inmiddels staat ie zich met boostmodus warm te draaien. Nog wel iets doen aan resonantie van de kap, en wellicht op zoek naar splitpennen die uit de compressor zouden kunnen...
[Afbeelding]
Overigens grappig dat bij jou de merknaam wel boven het display staat, maar bij de mijne niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 25-04-2023 21:42 ]
Ik ben ook benieuwd naar de tijdstip van de run!Gramser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:03:
Ah, ik snap 'm! Benieuwd naar die legionellarun. Heb 'm ingesteld op eens in de 7 dagen tot 60 graden.
Mijne wordt maandag geïnstalleerd door een installateur die er geen ervaring mee heeft. Gesloten verdeler op dit moment, maar we verwarmen ook nog met CV totdat we budget hebben voor WP.
Hebben jullie nog gekozen voor filter op de retour? Onze vvw is helemaal nieuw aangelegd, en het deel dat al bestond is helemaal doorgespoeld (en was compleet schoon na jaren gebruik). Denk dat ik neig naar wel plaatsen, maar misschien wat ervaringen?
Ja, heb een vuil/magneetfilter op de retour. Vindt de warmtepomp ook wel fijn.
Mag ik even een checkvraag stellen?
Klopt het dat als je als modus “ECO” aan hebt staan, het backup element nooit aangaat, ook niet voor een legionellacyclus?
Ik had net een “error” bij de legionellacyclus. Het elektrisch element doet het wel, ik probeer de boost-modus even uit om te zien hoeveel vermogen hij vraagt tot om 60 graden te verwarmen.
Klopt het dat als je als modus “ECO” aan hebt staan, het backup element nooit aangaat, ook niet voor een legionellacyclus?
Ik had net een “error” bij de legionellacyclus. Het elektrisch element doet het wel, ik probeer de boost-modus even uit om te zien hoeveel vermogen hij vraagt tot om 60 graden te verwarmen.
Volgens mij klopt dat ja. In Eco zal hij niet het element aanspreken en volgens mij ook niet in de legionella run.
Wat voor soort error had jij dan. Ik heb op mijn Edel Eau nog nooit een foutcode gezien.
Wat voor soort error had jij dan. Ik heb op mijn Edel Eau nog nooit een foutcode gezien.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik had dus iets van anti-legionella error. Niet eoa code, dit stond tekstueel op het display, dat oplichtend knipperde. Ik kreeg het ook niet weg, pas na een parameter-reset. En het was dus tijdens een normale SWW run.
Mag ik vragen hoe jij ‘m hebt ingesteld? Wel met gebruikstijden? En de legionellarun gewoon op standaard (22:00)?
Mag ik vragen hoe jij ‘m hebt ingesteld? Wel met gebruikstijden? En de legionellarun gewoon op standaard (22:00)?
[ Voor 38% gewijzigd door Gramser op 01-05-2023 09:32 ]
Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen: er zit een (denk ik) condensatie afvoerpijpje onderaan bij de kap aansluiting. Komt daar vaak water uit, en is het dus handig om er een slangetje aan te maken? Hij draait hier nu bijna een week en ik zie nog nergens vocht daar ergens, maar wellicht is dat bij koudere temperaturen binnen anders?
Die is alleen voor de Air, niet voor de Eau…jurjen_g schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:11:
Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen: er zit een (denk ik) condensatie afvoerpijpje onderaan bij de kap aansluiting. Komt daar vaak water uit, en is het dus handig om er een slangetje aan te maken? Hij draait hier nu bijna een week en ik zie nog nergens vocht daar ergens, maar wellicht is dat bij koudere temperaturen binnen anders?
Dat is met name voor de Air versies. Vandaar dat er ook geen slang is meegeleverd. Zelfde kap :-)jurjen_g schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:11:
Ik ga het toch eens vragen want ondanks redelijk wat door het topic bladeren is iets heel basics me nooit duidelijk geworden. Wat is nu precies het nut van die Eau apparaten?
Mogelijk maak ik ergens een denkfout, maar volgens mij kun je met een complete warmtepompinstallatie in huis net zo goed een buffervat nemen dat door die warmtepomp verwarmd wordt.
En als je die niet hebt.. Bij zo rond de COP3-4 zit je volgens mij grofweg ook rond dezelfde energiekosten als wanneer je het water met gas verwarmd. Dus als je geen complete warmtepomp hebt en dus nog een cv gebruikt dan lijkt het me ook niet heel veel op te schieten om cv water met gas te verwarmen en daar vervolgens door een water-gevoede warmtepompboiler weer warm water van te laten maken. Want dat had je dan net zo goed direct door de cv ketel kunnen laten doen.
Er zal vast een goede reden voor zijn.. maar wat zie ik over het hoofd?
Mogelijk maak ik ergens een denkfout, maar volgens mij kun je met een complete warmtepompinstallatie in huis net zo goed een buffervat nemen dat door die warmtepomp verwarmd wordt.
En als je die niet hebt.. Bij zo rond de COP3-4 zit je volgens mij grofweg ook rond dezelfde energiekosten als wanneer je het water met gas verwarmd. Dus als je geen complete warmtepomp hebt en dus nog een cv gebruikt dan lijkt het me ook niet heel veel op te schieten om cv water met gas te verwarmen en daar vervolgens door een water-gevoede warmtepompboiler weer warm water van te laten maken. Want dat had je dan net zo goed direct door de cv ketel kunnen laten doen.
Het is gewoon een alternatief, kosten tussen boilervat door een wp laten verwarmen, versus ventilatie wp versus deze Eau ontlopen elkaar nauwelijks. Voor mij waren redenen:Yucon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:03:
Ik ga het toch eens vragen want ondanks redelijk wat door het topic bladeren is iets heel basics me nooit duidelijk geworden. Wat is nu precies het nut van die Eau apparaten?
- ik wil de gewone wp graag lekker laten doorpruttelen op zo laag mogelijk vermogen, liever dus geen tussentijds een boiler moeten opwarmen
- ik wil minder lawaai in huis dan een ventilatie warmtepomp
- in de zomer maak ik 'gratis' warm water doordat de zon mij vloer warm maakt (geldt ook voor de ventilatie wp).
Daarnaast wilde ik graag een rvs vat en minimaal 250 liter.
Tot slot spreekt mij aan om 2 losse systemen te hebben die beiden doen waar ze het beste in zijn, r32 wp op max 35 graden en de propaan wp boiler met altijd stabiele basistemperatuur vanuit de vloer.
En sowieso is een sww voorziening nauwelijks goedkoper of soms zelfs duurder dan gas, maar als je ermee helemaal van het gas af kan dan loont het wel vanwege de vaste kosten van je gascontract.
Vergeet de subsidie niet. Wel op WPB en niet op het boilervat met de Wp. En een boiler levert veel meer liters per minuut dan de cv, dus enorme winst aan comfort.jurjen_g schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:12:
[...]
Het is gewoon een alternatief, kosten tussen boilervat door een wp laten verwarmen, versus ventilatie wp versus deze Eau ontlopen elkaar nauwelijks. Voor mij waren redenen:
- ik wil de gewone wp graag lekker laten doorpruttelen op zo laag mogelijk vermogen, liever dus geen tussentijds een boiler moeten opwarmen
- ik wil minder lawaai in huis dan een ventilatie warmtepomp
- in de zomer maak ik 'gratis' warm water doordat de zon mij vloer warm maakt (geldt ook voor de ventilatie wp).
Daarnaast wilde ik graag een rvs vat en minimaal 250 liter.
Tot slot spreekt mij aan om 2 losse systemen te hebben die beiden doen waar ze het beste in zijn, r32 wp op max 35 graden en de propaan wp boiler met altijd stabiele basistemperatuur vanuit de vloer.
En sowieso is een sww voorziening nauwelijks goedkoper of soms zelfs duurder dan gas, maar als je ermee helemaal van het gas af kan dan loont het wel vanwege de vaste kosten van je gascontract.
Argument voor Eau ten opzichte van Air kan zijn dat de luchtaanvoer lastig te realiseren is. De Eau is eigenlijk een niche product. Systeem komt uit de warmtenet omgeving. Geen gas en te lage temperatuur voor SWW.
[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 02-05-2023 10:06 ]
Een buffervat is iets heel anders, je hebt een boilervat nodig voor je SWW.Yucon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:03:
Ik snap mijn Auer toch nog niet helemaal. Ik heb nu de gebruikstijden ingesteld van 08:30 tot 21:30, in de Comfortstand zodat ook de legionellarun kan plaatsvinden op het element als dat nodig is. Die zou om 10:00 moeten gebeuren, over een paar dagen. Echter, vanochtend om 08:30 begon hij meteen te verwarmen op 1200W. Gisteravond werd een run van 350W om 21:30 afgekapt, omdat hij in de nachtmodus ging (vorstbeveiliging).
Waarom begon hij vanmorgen met 1200W te verwarmen? Wat doe ik verkeerd? Comfortstand is toch alleen element als het op de compressor niet lukt?
Ik heb de klok wel 12 uur verschoven om de legionellarun overdag te kunnen doen. Zou het ‘m daarin zitten?
Waarom begon hij vanmorgen met 1200W te verwarmen? Wat doe ik verkeerd? Comfortstand is toch alleen element als het op de compressor niet lukt?
Ik heb de klok wel 12 uur verschoven om de legionellarun overdag te kunnen doen. Zou het ‘m daarin zitten?
Comfort pakt het element volgens mij ook als de boiler "te koud" is, zinvol om zo snel mogelijk weer te kunnen douchen. Ik heb eerst twee uur eco voor de vijf uur comfort zodat de compressor altijd voor die minimale temperatuur zorgt. Tenzij hij tijdens comforturen leeg gedoucht wordt maar dan wil ik ook dat-ie zo snel mogelijk weer heet water maakt, bv afdouchen na een bad vullen.
Zie ook 3.10.2.2 in de handleiding (T. Min)
En de legionellarun? Laat jij die gewoon om 22:00 plaatsvinden? Maw heb jij de klok verzet..?Proton_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:23:
Comfort pakt het element volgens mij ook als de boiler "te koud" is, zinvol om zo snel mogelijk weer te kunnen douchen. Ik heb eerst twee uur eco voor de vijf uur comfort zodat de compressor altijd voor die minimale temperatuur zorgt. Tenzij hij tijdens comforturen leeg gedoucht wordt maar dan wil ik ook dat-ie zo snel mogelijk weer heet water maakt, bv afdouchen na een bad vullen.
En: gaat de legionellarun überhaupt werken buiten de ingestelde gebruikstijden? En zo nee, moet ik ‘m dan in ECO of Comfort plannen…?
[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 03-05-2023 11:38 ]
Nouja, hij staat nog op wintertijd 
Maar verder inderdaad op het default tijdstip.
Maar verder inderdaad op het default tijdstip.
En valt de run binnen jouw ingestelde “verwarmtijd” of erbuiten…? En dan stop ik met m’n vragen hoor
Dat zal ik later nog eens nakijken, is nu lastig.
Helemaal goed, dank vast!Proton_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:15:
Het heeft even geduurd maar het is er toch van gekomen. Wel een onaangename verrassing tegen gekomen wat aan het ontwerp te wijten is. Toch weer die Franse slag.Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:15:
@Derby ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het er na verloop van tijd uit gaat zien, maak je foto's?
![]() | ![]() |
Een dop 54 zou moeten passen. 2 3/16 paste net wat ruim. Wel handig als je beschikking hebt over vrachtwagen gereedschap.
:strip_exif()/f/image/sU325GjkHtpmkEWY5sUwFkeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je hier ziet is het legen van het vat door het water langs het element te laten lekken. Een ware k-klus. Dit was een onaangename verrassing. De inlaat (koud) van de boiler gaat in de boiler zelf met een plastic buis schuin omhoog de tank in. Dit zal gedaan zijn voor gelaagdheid. De plastic buis (in de tank, ik heb het alleen kunnen zien met een kleine camera nadat de tank leeg was) eindigt zo'n 40 cm boven de bodem van de tank. Ik heb een aftap kraan bij de koud water aansluiting gemonteerd, in de veronderstelling dat ik daarmee het vat leeg zou kunnen laten lopen. Dat bleek niet juist te zijn. Als de boiler via de aftap kraan 'leeg' is zit er in mijn geval nog zo'n 50 liter water in. Dat kan er dan alleen uit via het verwarmingselement. Dus voor de installateurs, zet de Auer op een verhoging zodat je er een bak onder kunt zetten.
![]() | ![]() | ![]() |
De gegevens op de voeler en het element.
![]() | ![]() | ![]() |
Toch wel wat kalk aanslag op het element en in de tank ligt het ook vol. De bruine vlekken zijn vlokken kalk. Ik heb geprobeerd het te verwijderen maar lukte me niet.
:strip_exif()/f/image/UJBqakgVYEf3Gfal3LADwEXU.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles weer gemonteerd, nieuwe O-ring, Beetje pinda olie eraan en draaien maar. Al met al een simpel klusje. Alleen dat 'aftappen' kostte veel te veel tijd.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Hmmm vanmiddag blijkbaar weer op het element en niet op de compressor. Irritant. Zeker omdat ik er niets aan kan doen nu, want ben niet thuis 🙄
Zou dan niet werken met de comfort stand, bij een boiler temp onder de 38 komt het element erbij. Zou het instellen tussen eco en vorstbeveiliging dan komt het element nooit ik werking.Gramser schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:31:
[...]
Hmmm vanmiddag blijkbaar weer op het element en niet op de compressor. Irritant. Zeker omdat ik er niets aan kan doen nu, want ben niet thuis 🙄
Staat bij mij al hele tijd zo ingesteld. Overdag tussen 6.00 uur en 22.00uur op eco daarbuiten op vorstbeveiliging. Ik gok dat de legionella run bij niet werkzaam is omdat ik buiten dat tijdvak zit. Maarja wordt hier sowieso elke dag gedoucht en minimaal 1 keer per week een bad. Dus gaat vaak leeg.
Staat hier op 54 graden (200L versie).
Misschien is dit wel de beste manier. En om dan zeker te zijn af en toe handmatig de boost inschakelen om naar de 60 te gaan.Bart_Denon schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:11:
[...]
Zou dan niet werken met de comfort stand, bij een boiler temp onder de 38 komt het element erbij. Zou het instellen tussen eco en vorstbeveiliging dan komt het element nooit ik werking.
Staat bij mij al hele tijd zo ingesteld. Overdag tussen 6.00 uur en 22.00uur op eco daarbuiten op vorstbeveiliging. Ik gok dat de legionella run bij niet werkzaam is omdat ik buiten dat tijdvak zit. Maarja wordt hier sowieso elke dag gedoucht en minimaal 1 keer per week een bad. Dus gaat vaak leeg.
Staat hier op 54 graden (200L versie).
Maar het gekke is, er wordt nu niet gedoucht, want we zijn er niet. Waarom dan al 2x op het element vandaag?!
Dus die parameters eigenlijk op de fabrieksinstellingen laten staan? Heb er volgens mij niet aan gezeten… Gaan we checken als ik thuis ben, thanks!
Nou, vanochtend weer op het element. Raar ding. Ik heb de mogelijkheid om ‘m van afstand van de stroom te halen maar dat doe ik denk ik maar niet. Dan heb ik geen warm water als ik thuis kom.
Heb je niet per ongeluk voor je wegging handmatig op 'boost' gezet? Dat deed ik de eerste dag en toen bleek dat ie de volgende dag gewoon weer met boost verder ging in plaats van eco, wat ik eerder had ingesteld. Blijkbaar houdt ie de handmatige setting vast, ondanks dat ik meende uit de handleiding te begrijpen dat het enkel voor de huidige run zou gelden.Gramser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:56:
Nou, vanochtend weer op het element. Raar ding. Ik heb de mogelijkheid om ‘m van afstand van de stroom te halen maar dat doe ik denk ik maar niet. Dan heb ik geen warm water als ik thuis kom.
Die kans is zeker aanwezig, want ik heb een handmatige boost naar 60 graden gedaan om zelf een legionellarun te doen… daarna wel terug naar 55 graden gezet.jurjen_g schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Heb je niet per ongeluk voor je wegging handmatig op 'boost' gezet? Dat deed ik de eerste dag en toen bleek dat ie de volgende dag gewoon weer met boost verder ging in plaats van eco, wat ik eerder had ingesteld. Blijkbaar houdt ie de handmatige setting vast, ondanks dat ik meende uit de handleiding te begrijpen dat het enkel voor de huidige run zou gelden.
Moet je die boost dan ook weer handmatig uitzetten..?
Boost zou na behalen van de ingestelde temperatuur automatisch weer uit moeten gaan. Althans zo staat het in de manual. Maar goed om even te checken of hij op No staat.
Ander scenario is dat je ingestelde boilertemp boven de 60 graden staat, dan pakt hij het element erbij want de compressor verwarmt tot 60 graden.
Ander scenario is dat je ingestelde boilertemp boven de 60 graden staat, dan pakt hij het element erbij want de compressor verwarmt tot 60 graden.
Ik denk dat we hier wel op het juiste spoor zitten - want ik ben zowel met Boost als de boilertemperatuur bezig geweest om een legionellarun af te dwingen.
User error… ik laat het weten als ik thuis ben. Paar daagjes nog COP1…:+
User error… ik laat het weten als ik thuis ben. Paar daagjes nog COP1…:+
Mijn Auder Edl Eau is sinds vorige week solidair met de Fransen en het warmtepompgedeelte is in algehele staking...😫
Vorige week hoorde ik de compressor in de avond nog draaien, terwijl deze aan het begin van de middag meestal wel klaar is.
Het verbruik bleef vervolgens 2 uur lang stabiel op zo’n 240W, terwijl dit tijdens een normale run meestal ergens tussen 160-200W start en volgende uren uiteindelijk oploopt tot zo’n 345W.
Mijn vermoeden is dat er koelvloeistof is weggelekt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Er lijken wat druppels vocht te zijn gevallen in de buurt van de platenwisselaar en onder een verbinding, maar ik had daar dan ook wat olie verwacht en dat lijkt niet het geval. 🤔
Wat verder opviel is dat de compressor behoorlijk heet was en bovenin (extern gemeten) ruim 90 graden. Misschien is dat normaal hoor, het viel mij gewoon op.
Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag!
Vorige week hoorde ik de compressor in de avond nog draaien, terwijl deze aan het begin van de middag meestal wel klaar is.
Het verbruik bleef vervolgens 2 uur lang stabiel op zo’n 240W, terwijl dit tijdens een normale run meestal ergens tussen 160-200W start en volgende uren uiteindelijk oploopt tot zo’n 345W.
Mijn vermoeden is dat er koelvloeistof is weggelekt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Er lijken wat druppels vocht te zijn gevallen in de buurt van de platenwisselaar en onder een verbinding, maar ik had daar dan ook wat olie verwacht en dat lijkt niet het geval. 🤔
Wat verder opviel is dat de compressor behoorlijk heet was en bovenin (extern gemeten) ruim 90 graden. Misschien is dat normaal hoor, het viel mij gewoon op.
Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag!
:strip_exif()/f/image/jFjiXHrWCJjXf0zSv5ZT1cH7.jpg?f=fotoalbum_large)
Slechts drieënhalf jaarGramser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:40:
Na hoeveel jaar…?
Hoi @Barkart, het lijkt een beetje op de lekkage die ik ook gehad heb met mijn Auer. Precies op de aansluiting van de platenwisselaar en het expansieventiel waar het lek zat.
Bij mij lag er toen ook een plas olie onder...
Uiteindelijk heb ik een installateur gevonden die deze aansluiting opnieuw gesoldeerd heeft en daarna weer keurig heeft afgevuld met R290.
Zie voor t hele verhaal deze link:
Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Zou hem niet verder via de compressor nu het vat laten verwarmen (om meerschade te voorkomen) en overschakelen op het element, electric modus > yes. Ik weet niet waar je woont maar in de omgeving NH (Alkmaar) kan ik je eventueel de contactgegevens sturen van de installateur die het bij mij gemaakt heeft (echt een vakman).
Hij draait sinds de reparatie weer perfect.
Uiteindelijk heb ik een installateur gevonden die deze aansluiting opnieuw gesoldeerd heeft en daarna weer keurig heeft afgevuld met R290.
Zou hem niet verder via de compressor nu het vat laten verwarmen (om meerschade te voorkomen) en overschakelen op het element, electric modus > yes. Ik weet niet waar je woont maar in de omgeving NH (Alkmaar) kan ik je eventueel de contactgegevens sturen van de installateur die het bij mij gemaakt heeft (echt een vakman).
Goed om te horen en gelukkig woon ik redelijk in de buurt.Bart_Denon schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:16:
Hoi @Barkart, het lijkt een beetje op de lekkage die ik ook gehad heb met mijn Auer. Precies op de aansluiting van de platenwisselaar en het expansieventiel waar het lek zat.
Verschil met jouw situatie is dat ik juist geen olie heb kunnen ontdekken. Misschien is de vloeistof er in de afgelopen weken heeeeel langzaam uitgelopen en is er nu zoveel weggelekt dat hij niet meer op temperatuur kan komen.
Na die avond direct overgegaan op Elec mode. Gelukkig is het zonnig en blijft de schade door COP1 relatief beperkt.
Nou, "Boost" stond uit. Laatste paar dagen dat we afwezig waren heeft hij ook gewoon weer op de compressor verwarmd.jurjen_g schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Heb je niet per ongeluk voor je wegging handmatig op 'boost' gezet? Dat deed ik de eerste dag en toen bleek dat ie de volgende dag gewoon weer met boost verder ging in plaats van eco, wat ik eerder had ingesteld. Blijkbaar houdt ie de handmatige setting vast, ondanks dat ik meende uit de handleiding te begrijpen dat het enkel voor de huidige run zou gelden.
Maar ik heb hem gisteren maar weer teruggezet naar de eco-stand en de gebruikstijden wat ruimer gezet zodat de legionellarun erbinnen valt. Eens kijken of dat nu wel goed gaat...
Had je hier misschien al een momentje voor kunnen vinden..?Proton_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:15:
@Gramser
Klok:
00:00-14:15 frostprotect (sneeuwvlok)
14:15-20:00 eco (maan)
20:00-24:00 Conf (zon)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Anti-bact 7 Temp.Sett 60 Shedding 1 Max. Time no T°C Mini 43 Temp.Sett Target 50°C Elec mode no Boost no |
Klok:
00:00-14:15 frostprotect (sneeuwvlok)
14:15-20:00 eco (maan)
20:00-24:00 Conf (zon)
Aha! Dus inderdaad de comfortstand als de legionellarun plaats mag vinden. Ik denk dat ik dat dan ook nog maar even zo aanpas.
Dank!
Dank!
Ik zat net eens te kijken naar de tellers van mij Auer en leek me leuk deze eens te delen.
Telwerk 1: 1728x WP gestart
Telwerk 2: 292x element gebruikt
Telwerk 3: is niets
Telwerk 4: 5909 uur gedraaid
Kom ik op een gemiddelde van 3,4 uur draai tijd per start. Valt me niet tegen eigenlijk.
De WPB draait hier nu vanaf juli 2019. En heb in de periode jul~nov 2022 de WPB volledig op het element gebruikt.
Telwerk 1: 1728x WP gestart
Telwerk 2: 292x element gebruikt
Telwerk 3: is niets
Telwerk 4: 5909 uur gedraaid
Kom ik op een gemiddelde van 3,4 uur draai tijd per start. Valt me niet tegen eigenlijk.
De WPB draait hier nu vanaf juli 2019. En heb in de periode jul~nov 2022 de WPB volledig op het element gebruikt.
@Bart_Denon
Hier 1510 WP starts, 33x element (staat nu altijd uit) en 5809 draaiuren. Dus een gemiddelde runtijd van 3,84 uur, aardig gelijk aan jou.
Is overigens een 200L model.
Hier 1510 WP starts, 33x element (staat nu altijd uit) en 5809 draaiuren. Dus een gemiddelde runtijd van 3,84 uur, aardig gelijk aan jou.
Jij doet helemaal geen legionellaruns meer, dan?hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:23:
@Bart_Denon