• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 18:18
Fijn om te weten! Dan zouden er niet zoveel technische aanpassingen gedaan hoeven worden die na een jaar weer moeten worden aangepast.

Mooie cijfers! Bedankt voor het delen. Een betere COP in de winter dan ik had ingeschat op basis van wat cijfers die ik online kon vinden. Geeft wel het gevoel dat de Edel Eau de beste keuze is voor ons huis ook.
Hoeveel m2 vloerverwarming heb jij als ik mag vragen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Melissaaap Het hele huis, ca 130 m².
En gisteren was het natuurlijk "winter", 10 graden buiten en COP6 huisverwarming.
Maar inderdaad, het valt mij ook mee.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:05
Melissaaap schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:10:
[...]

Om daar even op in te haken, betekent dat ook dat je geen mengventiel nodig hebt als je nog een HR-ketel hebt die je op vast laag vermogen van 35 graden zet? Bij ons gaat de wpb eerst werken naast de HR-ketel, die binnen een jaar vervangen wordt voor een WP.
Klopt en het gaat om de retour temperatuur he

[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 21-12-2022 13:05]

• Melissaaap
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 18:18
Carboy54 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:04:
[...]

Klopt en het gaat om de retour temperatuur he
Ja dat is zo. Ik weet niet precies hoeveel temperatuurverschil zou moeten zitten tussen Ta en Tr in vloerverwarming.

• Carboy54
Melissaaap schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ja dat is zo. Ik weet niet precies hoeveel temperatuurverschil zou moeten zitten tussen Ta en Tr in vloerverwarming.
Op temperatuur Delta van 5

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:51
Hoi beste tweakeraars,

Ik zit er serieus over na te denken om gasloos te gaan en wil hier eventueel een Aurer WBP bij gaan gebruiken. Ik loop alleen nog wel tegen wat lastige dingen aan, zoals dat de WBP niet makkelijk in de retour te plaatsen is. Mochten een van jullie zin hebben, zou je misschien een blik kunnen werpen op mijn advies gevraagd topic? Ik zou het ontzettend waarderen!

Advies Warmtepomp: Hulp gevraagd om gasloos te gaan wonen

Every magical journey begins with a single step

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 21:32
Bowen_HAFX schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:25:
Hoi beste tweakeraars,

Ik zit er serieus over na te denken om gasloos te gaan en wil hier eventueel een Aurer WBP bij gaan gebruiken. Ik loop alleen nog wel tegen wat lastige dingen aan, zoals dat de WBP niet makkelijk in de retour te plaatsen is. Mochten een van jullie zin hebben, zou je misschien een blik kunnen werpen op mijn advies gevraagd topic? Ik zou het ontzettend waarderen!

Advies Warmtepomp: Hulp gevraagd om gasloos te gaan wonen
Ik denk dat voor de meeste gebruikers van de Edel water de keuze daarop valt omdat andere opties niet makkelijk kunnen. In jouw geval vraag ik me dat af. Waarom geen SWW met de Wp? Waarom geen standaard WPB met lucht/lucht?
En ik deel de opmerkingen over een te zware Wp. Vooral niet doen, als 5kW genoeg is niet zwaarder gaan. Zonde van het geld en problemen met pendelen!

[Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 23-12-2022 12:43]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Carboy54
t.oswald schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:40:
[...]

Ik denk dat voor de meeste gebruikers van de Edel water de keuze daarop valt omdat andere opties niet makkelijk kunnen. In jouw geval vraag ik me dat af. Waarom geen SWW met de Wp? Waarom geen standaard WPB met lucht/lucht?
En ik deel de opmerkingen over een te zware Wp. Vooral niet doen, als 5kW genoeg is niet zwaarder gaan. Zonde van het geld en problemen met pendelen!
Dat pendelen is merk afhankelijk. De Panasonic Aquarea 5 t/m 9 Kw hebben hetzelfde lage minimum vermogen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Carboy54 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:27:
[...]Dielektrische scheiding verstandig ivm eventuele garantie aanspraken. Monteren wij daarom altijd. Bij ACR zijn ze daar echter onduidelijk over. Voor die 12 euro geen risico nemen dus.
Ik zie die alleen getekend in de warme uitgang en niet in de koude ingang. Weet jij wat de reden daar voor is? Aan de koud-water-kant zijn er immers toch ook mogelijk allerlei metalen in het systeem?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Carboy54
Wuursj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Ik zie die alleen getekend in de warme uitgang en niet in de koude ingang. Weet jij wat de reden daar voor is? Aan de koud-water-kant zijn er immers toch ook mogelijk allerlei metalen in het systeem?
Atlantic levert ook maar 1 exemplaar mee voor de warmwater kant.

• Shemsha
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 15:03
@Baapje327 Hallo, ik kijk nu ook naar de Edel Eau, omdat wij vloerverwarming hebben. Ik was benieuwd naar jullie ervaring. In Nederland is het nog niet veel beschikbaar. Ik ben ook benieuwd of een loodgieter het moeilijk vindt om het te installeren.

Dank voor het delen van je inzichten.

• Carboy54
Shemsha schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:45:
@Baapje327 Hallo, ik kijk nu ook naar de Edel Eau, omdat wij vloerverwarming hebben. Ik was benieuwd naar jullie ervaring. In Nederland is het nog niet veel beschikbaar. Ik ben ook benieuwd of een loodgieter het moeilijk vindt om het te installeren.

Dank voor het delen van je inzichten.
Wij plaatsen regelmatig de Edel Eau niet moeilijk mits je bepaalde richtlijnen in acht neemt. Een van de warmtepompen met de hoogste COP. In de zomer is jouw vloer altijd boven de 18 graden en onttrekt hij de warmte uit de vloer. Legio tevreden gebruikers te vinden op het web :-)
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 24-01-2023 13:34]

• Shemsha
@Carboy54 Vanmiddag sprak ik met een online winkel over de Edel Eau. Hij zei dat de warmtepomp boiler alleen maar was om de vloerverwarming te verwarming en dat het om een gesloten circuit betreft. Uit de beschrijving van de fabrikant had ik begrepen dat deze ook fungeerde om er tapwater mee te verwarmen. Klopt dit en betekent dit dat ik daarom voor de Edel Air moet kiezen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
Dat is klinkklare onzin. Het is heel simpel: de Eau gebruikt het water uit de retour van de vloerverwarming als bron om tapwater te verwarmen. De Air gebruikt de buitenlucht.

Dus, als je vvw hebt kun je prima de Eau kiezen, mits de oppervlakte groot genoeg is. De Air kun je gebruiken in situaties waar a) geen vvw aanwezig is en b) er een goede doorgang naar de buitenlucht gemaakt kan worden.

OhSunnyDay

• Carboy54
Shemsha schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
@Carboy54 Vanmiddag sprak ik met een online winkel over de Edel Eau. Hij zei dat de warmtepomp boiler alleen maar was om de vloerverwarming te verwarming en dat het om een gesloten circuit betreft. Uit de beschrijving van de fabrikant had ik begrepen dat deze ook fungeerde om er tapwater mee te verwarmen. Klopt dit en betekent dit dat ik daarom voor de Edel Air moet kiezen?
Deze online winkel ben ik gelukkig niet geweest. (heb er ook een 😡) Het is inderdaad klinkklare onzin. Bel mij maar voor de juiste informatie.

• Shemsha
@Gramser Dank voor het verduidelijken! Onze vloerverwarming is ongeveer 100m2; ik neem aan dat dat voldoende is voor een Edel Eau van 200L?

Klopt het dat in onze situatie het ook gunstiger is om de Eau te plaatsen ipv de Air?

• Carboy54
Shemsha schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:56:
@Gramser Dank voor het verduidelijken! Onze vloerverwarming is ongeveer 100m2; ik neem aan dat dat voldoende is voor een Edel Eau van 200L?

Klopt het dat in onze situatie het ook gunstiger is om de Eau te plaatsen ipv de Air?
Meer dan voldoende, op jouw tweede vraag jouw installatie moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden.

• Gramser
Shemsha schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:56:
Ja, dat is voldoende, zo uit mijn hoofd.
Dat is afhankelijk van jullie situatie :+ Je moet hem natuurlijk wel kwijt kunnen bij de retourleiding van de vvw...

OhSunnyDay

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:22
Carboy54 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Atlantic levert ook maar 1 exemplaar mee voor de warmwater kant.
Hi,

Ik ben niet voor een losse wpb gegaan.
Ik heb een 1000l vat met zonnecollectoren, dus mijn situatie is anders. Ik had al een l/w wp, en die stookt de bovenkant van het 1000l vat warm voor SWW elke dag, als de collectoren het nog niet gedaan hebben.
Scheelt een vat en een hoop leidingen omleggen, dus was voor mij een stuk makkelijker/goedkoper.

Er was nog geen 270l water versie wpb met een zonnespiraal, en wellicht is die er nu wel, maar is de subsidie weer significant maar beneden gegaan.
Volgens mij zijn het nette apparaten, dus geen slechte keus.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:29
Valt me op dat het stilstandverlies bij de 270 Eau zo'n 0,5 a 0,6 kWh per dag is, terwijl ons verbruik totaal (incl verlies) zo rond de 1,5 a 1,6 kWh schommelt. Het verlies is dus ruim 35% van het totaal bij een watertemperatuur van 55gr en binnentemperatuur van ca 18-19gr
2 aansluit Koppelingen zouden nog geïsoleerd kunnen worden, flex slang zit standaard rood/blauw isolatie op

Is dit een normaal verlies?

Daarnaast, wat is de positie van de SW-temperatuursensor, zit deze onderin het vat?
Ofwel als de Eau bv 40 graden watertemp aangeeft is dat dan onderin het vat of wordt er bv een gemiddelde temperatuur uitgerekend?

[Voor 35% gewijzigd door scarfoot op 01-02-2023 16:49]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Kan wel kloppen, mijn 200 liter doet 0,3 kWh in een dag op setpoint 50.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• t.oswald
scarfoot schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:31:
Valt me op dat het stilstandverlies bij de 270 Eau zo'n 0,5 a 0,6 kWh per dag is, terwijl ons verbruik totaal (incl verlies) zo rond de 1,5 a 1,6 kWh schommelt. Het verlies is dus ruim 35% van het totaal bij een watertemperatuur van 55gr en binnentemperatuur van ca 18-19gr
2 aansluit Koppelingen zouden nog geïsoleerd kunnen worden, flex slang zit standaard rood/blauw isolatie op

Is dit een normaal verlies?

Daarnaast, wat is de positie van de SW-temperatuursensor, zit deze onderin het vat?
Ofwel als de Eau bv 40 graden watertemp aangeeft is dat dan onderin het vat of wordt er bv een gemiddelde temperatuur uitgerekend?
Hoe meet je dat? Het “verlies” blijft overigens wel in je huis….

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• scarfoot
t.oswald schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Hoe meet je dat? Het “verlies” blijft overigens wel in je huis….
Quite simple, weekendje weg. Home wizard doet de rest 😉
Verlies wordt helaas direct door de mv box naar buiten geblazen

[Voor 11% gewijzigd door scarfoot op 02-02-2023 18:25]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn 10 liter keukenboilertje doet 2x meer volgens de specs... (Nog niet nagemeten). Om het maar in perspectief te plaatsen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Het lijkt erop dat ik in april de warmtepomp boiler ga laten installeren, tegelijk met de monoblock. Nu ben ik aan het kijken wat het handigste is qua aftappunt in de retour vloerverwarming. Ik heb 2 vloerverwarming verdelers, waarvan de retouren bij de plek van de boiler samenkomen met de retour van de convectoren. Kan ik ook gewoon op dit punt, dus na de retour convectoren, de aansluiting plaatsen? In de handleiding staat expliciet dat het alleen op vloerverwarming moet, maar mijn cv circuit is gewoon 1 lage temperatuur circuit, dus ik zou verwachten dat dat prima moet kunnen? Convectoren staan over het algemeen dicht, dus dan loopt er sowieso geen of weinig flow overheen. Als ik de aansluiting iets eerder plaats, zit ie nog steeds in hetzelfde uiteindelijke circuit lijkt me.

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-06 14:51
Na het lezen van dit topic ben ik ook geïnteresseerd geraakt in de Edel EAU. Onze benedenverdieping is v.v. vloerverwarming welke zo'n 80m2 beslaat. Woning is goed geïsoleerd en verwarming geschiedt nu middels een CV ketel. Nu heb ik het idee om voor de verwarming een hybride warmtepomp (monoblock) aan te schaffen en dan voor het SWW de Auer Edel Eau ernaast te plaatsen. Deze komt dan op de begane grond naast de CV te staan. Zit te denken aan de 200L, zijn nu nog met 2, maar derde is op komt en in de toekomst verwachten we nog meer uitbreiding. Zou ik met een dergelijke opstelling (nagenoeg) van het gas afkunnen?

En stel in een uiterst geval heb je de 200L op gebruikt, hoe lang duurt het dan voordat je weer warm water hebt?

• t.oswald
Roelio86 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:08:
Na het lezen van dit topic ben ik ook geïnteresseerd geraakt in de Edel EAU. Onze benedenverdieping is v.v. vloerverwarming welke zo'n 80m2 beslaat. Woning is goed geïsoleerd en verwarming geschiedt nu middels een CV ketel. Nu heb ik het idee om voor de verwarming een hybride warmtepomp (monoblock) aan te schaffen en dan voor het SWW de Auer Edel Eau ernaast te plaatsen. Deze komt dan op de begane grond naast de CV te staan. Zit te denken aan de 200L, zijn nu nog met 2, maar derde is op komt en in de toekomst verwachten we nog meer uitbreiding. Zou ik met een dergelijke opstelling (nagenoeg) van het gas afkunnen?

En stel in een uiterst geval heb je de 200L op gebruikt, hoe lang duurt het dan voordat je weer warm water hebt?
Je hebt het over een hybride warmtepomp en een monobloc. Ik denk dat je zou moeten kijken naar een monobloc Wp, dus zonder gas CV. Hybride kopers houden hun cv juist voor SWW en dagen onder de 4 graden. Zonde om niet direct gasloos te worden als je de CV niet meer nodig hebt voor SWW. Het worden op deze manier hele dure laatste m3 gas door het vastrecht. Wel nog een inductiekookplaat nodig.
En je kunt ook nog ervoor kiezen om de Wp een boiler te laten verwarmen. Hangt af van je situatie wat de keuze zou zijn, gaat in ieder geval wel veel sneller dan met de WPB. Ik denk dat je echt advies door een installateur moet kopen.

[Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 06-02-2023 10:34]

• Roelio86
t.oswald schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Je hebt het over een hybride warmtepomp en een monobloc. Ik denk dat je zou moeten kijken naar een monobloc Wp, dus zonder gas CV. Hybride kopers houden hun cv juist voor SWW en dagen onder de 4 graden. Zonde om niet direct gasloos te worden als je de CV niet meer nodig hebt voor SWW. Het worden op deze manier hele dure laatste m3 gas door het vastrecht. Wel nog een inductiekookplaat nodig.
En je kunt ook nog ervoor kiezen om de Wp een boiler te laten verwarmen. Hangt af van je situatie wat de keuze zou zijn, gaat in ieder geval wel veel sneller dan met de WPB. Ik denk dat je echt advies door een installateur moet kopen.
Je hebt gelijk, zoals het er nu naar uitziet moet het een full electric wp / monobloc wp worden. Kookplaat is reeds inductie. Edel Eau lijkt nog steeds een goed alternatief naast de wp.

• t.oswald
Roelio86 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Je hebt gelijk, zoals het er nu naar uitziet moet het een full electric wp / monobloc wp worden. Kookplaat is reeds inductie. Edel Eau lijkt nog steeds een goed alternatief naast de wp.
De keus blijft afhankelijk van je situatie. Bij Panasonic is het vaak de keuze tussen de 5 en de 9 kW. Met de 9 is een boiler verwarmd door de Wp vaak een prima keuze, bij de 5 kW juist weer de WPB, air of Eau…. Als die snelheid van opwarmen een punt is, heeft de Wp aansturing wellicht de voorkeur boven de WPB. De keuze tussen 5 en 9 hangt af van je huidige gasverbruik. Zoek maar een op de koevlaas formule en verder bij de Wp forums. Gaan anders hier te ver off topic.

• Roelio86
t.oswald schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:01:
[...]

De keus blijft afhankelijk van je situatie. Bij Panasonic is het vaak de keuze tussen de 5 en de 9 kW. Met de 9 is een boiler verwarmd door de Wp vaak een prima keuze, bij de 5 kW juist weer de WPB, air of Eau…. Als die snelheid van opwarmen een punt is, heeft de Wp aansturing wellicht de voorkeur boven de WPB. De keuze tussen 5 en 9 hangt af van je huidige gasverbruik. Zoek maar een op de koevlaas formule en verder bij de Wp forums. Gaan anders hier te ver off topic.
Okay, ik ga het eens bekijken. Thanks!

• Carboy54
t.oswald schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:01:
[...]

Nuance is dat een normale Pana boiler met een spiraal van 1.8 m2 max 7Kw kan verwerken. De Hi versie kan 13 Kw verwerken dus geschikt voor 9 Kw warmtepomp. Overigens doet een 5 Kw ook prima samen met 300 ltr. boiler. Doet er alleen iets langer over.

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand wel eens geprobeerd het weerstand verwarming element te verwijderen? Ik weet dat bij een Quooker dat eens in de zoveel jaar moet gebeuren om kalk te verwijderen.
Hoe moet dat bij de Edel eau? Ik snap dat achter de bult onder in de tank het verwarmingselement zit maar ik twijfel over hoe het element zelf te verwijderen.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Derby schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:19:
Heeft iemand wel eens geprobeerd het weerstand verwarming element te verwijderen? Ik weet dat bij een Quooker dat eens in de zoveel jaar moet gebeuren om kalk te verwijderen.
Hoe moet dat bij de Edel eau? Ik snap dat achter de bult onder in de tank het verwarmingselement zit maar ik twijfel over hoe het element zelf te verwijderen.
Waarom zou je die willen verwijderen? Ik heb wel de stekkers los getrokken, om zeker te zijn dat ie nooit met COP1 verwarmt. Komt er ook geen kalkaanslag aan het element ;-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Derby
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:22:
[...]

Waarom zou je die willen verwijderen? Ik heb wel de stekkers los getrokken, om zeker te zijn dat ie nooit met COP1 verwarmt. Komt er ook geen kalkaanslag aan het element ;-)
Ik heb een keer de quookeer onderhoud gegeven en het element wat daarin zat was redelijk dik aangezet met kalk. Daarbij geloof ik niet onderhoudsvrije systemen.
De vraag blijft dus staan. Hoe moet het element verwijderd worden.
@Carboy54 jij verkoopt dit merk toch? Heb jij een onderhoudsboek?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Derby schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Ik heb een keer de quookeer onderhoud gegeven en het element wat daarin zat was redelijk dik aangezet met kalk. Daarbij geloof ik niet onderhoudsvrije systemen.
Ik begrijp de vraag, daar heb ik geen antwoord op. Maar gebruik jij het element dan? en met welke reden?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Carboy54
Derby schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:15:
[...]

Deze manual is door jouw leverancier bij levering aan jou verstrekt neem ik aan.

• Derby
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Ik begrijp de vraag, daar heb ik geen antwoord op. Maar gebruik jij het element dan? en met welke reden?
Ik had tot voor kort een gasketel hangen voor de verwarming van het huis en dan werkt de warmtepomp in de Edel mee. Met de stijgende prijzen voor gas plus een overschot aan elektriciteit heb ik voor gekozen om meer elektrisch te gaan verwarmen. De warmtepomp voor het verwarmen van het huis is eindelijk aangekomen dus nu is het tijd om de ketel te verwijderen. Met daaraan nog de buizen voor SWW, just in case.
Dus nu is de tank toch leeg en heb ik gisteren de plastic bult verwijderd om toen te constateren dat er een 50(?) mm moer aanwezig is, maar is dat de peilbuis waar het element ingedraaid zit of moet de hele moer los.
Omdat het zooitje nu leeg is wilde ik het graag combineren.

• Derby
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Deze manual is door jouw leverancier bij levering aan jou verstrekt neem ik aan.
De gebruikershandleiding wel ja. Maar daarin heb ik niet kunnen vinden hoe het ding fysiek verwijderd moet worden. Elektrisch begrijp ik helemaal alleen het element verwijderen wordt daarin niet genoemd.
En voor hetzelfde geld ga ik te ver en is er niks aan schoon te maken maar zoals ik eerder schreef bestaat er zoiets als je doet er niks aan en het gaat kapot of je onderhoud het en het blijft langer heel.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Derby 99% zeker dat het een standaard 1.25 inch verwarmingselement is (even googlen geeft je een plaatje van hoe dat er uit ziet). Je kunt hem er uit draaien, zorg wel dat je een reserve-ring hebt want als die beschadigt is de boel niet meer waterdicht ;)

• Carboy54
Derby schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:28:
[...]

De gebruikershandleiding wel ja. Maar daarin heb ik niet kunnen vinden hoe het ding fysiek verwijderd moet worden. Elektrisch begrijp ik helemaal alleen het element verwijderen wordt daarin niet genoemd.
En voor hetzelfde geld ga ik te ver en is er niks aan schoon te maken maar zoals ik eerder schreef bestaat er zoiets als je doet er niks aan en het gaat kapot of je onderhoud het en het blijft langer heel.
Persoonlijk gebruik ik het element nooit want dat is ook niet noodzakelijk bij R290. Als jij niet weet hoe hij verwijderd kan worden zou ik het aan jouw leverancier over laten.

• Derby
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:32:
@Derby 99% zeker dat het een standaard 1.25 inch verwarmingselement is (even googlen geeft je een plaatje van hoe dat er uit ziet). Je kunt hem er uit draaien, zorg wel dat je een reserve-ring hebt want als die beschadigt is de boel niet meer waterdicht ;)
Top bedankt. Nu begrijp ik beter waar ik tegen aan kijk.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Derby ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het er na verloop van tijd uit gaat zien, maak je foto's?

• Derby
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:15:
@Derby ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het er na verloop van tijd uit gaat zien, maak je foto's?
Zal ik doen. Eerst even de afdichting bestellen. Gelukkig is Auer niet zoals voertuigfabrikanten. Auer zet bij de onderdeelnummers op hun website ook de maten. Dus dan is het makkelijker bestellen.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
Maakt het eigenlijk nog uit waar je een Kamstrup Multical plaatst?

Op de koude leiding van de vloerverwarming wil ik direct de Kamstrup plaatsen en kort daarna de leidingen richting de boiler. Als ik het in deze volgorde doe meet ik geen effect van de Auer denk ik?

Zijn daar nog ideeën over wat de juiste volgorde zou moeten zijn?

• scarfoot
Ik lees overal dat de retourleiding wordt gebruikt als aanvoer voor de Eau. Maar in de gebruikershandleiding zie ik dat de aanvoer vloerverwarming op de pomp van de Auer moet worden aangesloten.
Zit de pomp aan het einde of aan het begin van het Auer circuit?

kortom, welke leiding (aanvoer/retour) zou nu waar aangesloten moeten zijn op de wpboiler?
(In ons geval overigens aangesloten zonder mengventiel)

[Voor 10% gewijzigd door scarfoot op 26-02-2023 22:52]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@scarfoot
Op de handleiding staat op de titelpagina al
For channelling calories from underfloor heating return-flow
Ook in 2.3.1 wordt consequent over return flow gesproken.
Jouw screenshot is wel vrij beroerd vertaald, in de TS staat een link naar een Engelse handleiding die wat duidelijker is. Jouw plaatje staat dan op pagina 7.

Zolang de Edel Eau maar water van tussen de 18 en 35 graden krijgt is hij blij, dus heel veel maakt het technisch niet uit.
In de retour merkt je huis niets van het afgenomen vermogen als tegelijk de verwarming aan staat en blijft de stooklijn kloppen. Je verwarmingsbron gaat hooguit wat harder werken.
In de aanvoer zal je huis wat afkoelen, maar de verwarming gaat niet harder werken.

• scarfoot
Proton_ schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:46:
@scarfoot
Op de handleiding staat op de titelpagina al
[...]

Ook in 2.3.1 wordt consequent over return flow gesproken.
Jouw screenshot is wel vrij beroerd vertaald, in de TS staat een link naar een Engelse handleiding die wat duidelijker is. Jouw plaatje staat dan op pagina 7.

Zolang de Edel Eau maar water van tussen de 18 en 35 graden krijgt is hij blij, dus heel veel maakt het technisch niet uit.
In de retour merkt je huis niets van het afgenomen vermogen als tegelijk de verwarming aan staat en blijft de stooklijn kloppen. Je verwarmingsbron gaat hooguit wat harder werken.
In de aanvoer zal je huis wat afkoelen, maar de verwarming gaat niet harder werken.
Precies wat ik nodig had. Ik denk dat de mijne dus verkeerd om zit.

[Voor 18% gewijzigd door scarfoot op 02-03-2023 23:25]

• Carboy54
scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Precies wat ik nodig had. Ik denk dat de mijne dus verkeerd om zit. Mee eens?

[Afbeelding]
Zo te zien inderdaad :-) waar zit jouw hulpstuk voor tussen de retour naar jouw Edel Eau ???

• scarfoot
Carboy54 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:51:
[...]

Zo te zien inderdaad :-) waar zit jouw hulpstuk voor tussen de retour naar jouw Edel Eau ???
Als je de 3-weg mengklep bedoelt, volgens de installateur niet nodig gezien de temperatuur uit warmtepomp nooit boven de 35 zal komen. Klinkt plausibel (Hoewel, discutabel gezien geen vloerverwarming aanwezig) maar dan moet zijn aanvoer natuurlijk wel uit de retourleiding wp komen 🙂

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@scarfoot ik denk dat @Carboy54 dit hulpstuk met terugslagklep bedoeld:

Het linkerdeel heb je inderdaad niet nodig als je retour onder de 35 graden blijft. Rechts wel.

Waar zit je andere leiding van de Auer bij jou aangesloten? Gaat die misschien wel naar de retour?

[Voor 44% gewijzigd door Wuursj op 27-02-2023 16:10]

• Carboy54
scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Als je de 3-weg mengklep bedoelt, volgens de installateur niet nodig gezien de temperatuur uit warmtepomp nooit boven de 35 zal komen. Klinkt plausibel (Hoewel, discutabel gezien geen vloerverwarming aanwezig) maar dan moet zijn aanvoer natuurlijk wel uit de retourleiding wp komen 🙂
Ik bedoel de standaard meegeleverde aansluitset op de retour van de vloer. Geen mengverdeler dus. Zonder vloerverwarming wordt dat geen succes. Waar haalt hij in de zomer zijn warmte vandaan dan??

• Carboy54
Wuursj schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:03:
[Afbeelding]
Precies

• scarfoot
Carboy54 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Ik bedoel de standaard meegeleverde aansluitset op de retour van de vloer. Geen mengverdeler dus. Zonder vloerverwarming wordt dat geen succes. Waar haalt hij in de zomer zijn warmte vandaan dan??
@Wuursj @Carboy54
Geen idee of de standaard aansluitset eraan zit.

Waar zou deze moeten zitten, op de cv leiding neem ik aan maar aan welke?

[Voor 13% gewijzigd door scarfoot op 02-03-2023 23:22]

• Carboy54
scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:41:
[...]

@Wuursj @Carboy54
Geen idee of de standaard aansluitset eraan zit, wel ervaar ik een vrij harde bonk als de kraan dicht gezet wordt, was eerder niet zo. heeft dat mogelijk met een missende aansluitset te maken?

Waar zou deze moeten zitten, op de cv leiding neem ik aan maar aan welke?

Nogmaals de vraag welke knutselaar dit heeft gemonteerd. Zonder vloerverwarming verkeerde boiler!

[Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 27-02-2023 17:26]

• scarfoot
Carboy54 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:18:
[...]

[Afbeelding]

Nogmaals de vraag welke knutselaar dit heeft gemonteerd. Zonder vloerverwarming verkeerde boiler!
Er is mij echt op het hart gedrukt dat dit gaat werken met het geleverde buffervat + pomp dus ik kan niet anders dan afwachten tot de zomerperiode. We gaan het zien.

Wat doet de standaard aansluitset precies en wat is het risico voor de installatie als deze niet aanwezig is?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@scarfoot als deze er niet zit, heb je geen terugslagklep. Met de verwarming uit kan de interne pomp van de auer over de weg met de minste weerstand gaan pompen. Dat is over de ketel en niet over de vloer / radiatoren. Dus in no-tims is dat beetje water koud en stopt de auer. De terugslag klep in dat aansluitstuk stuurt normaliter het water de goede richting op.

• Carboy54
scarfoot schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Er is mij echt op het hart gedrukt dat dit gaat werken met het geleverde buffervat + pomp dus ik kan niet anders dan afwachten tot de zomerperiode. We gaan het zien.

Wat doet de standaard aansluitset precies en wat is het risico voor de installatie als deze niet aanwezig is?
Er moet warmte uit de vloer worden onttrokken. Minimaal boven de 18 graden. Die weer de hogere temperatuur aan neemt van zijn omgeving na afkoeling. In de zomer zonder verwarming. Een buffervat neemt geen omgevingswarmte op en radiatoren hebben geen massa en oppervlakte. Gevolg continu gebruik van el. booster net als el. boiler van paar honderd euro met cop van 1 In de winter onttrekt hij de warmte uit verwarmings systeem. Gevolg hoog stroomverbruik lage efficiëntie. Deze installateur heeft geen kennis van de Eau!!

[Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 27-02-2023 22:25]

• scarfoot
Wuursj schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:00:
@scarfoot als deze er niet zit, heb je geen terugslagklep. Met de verwarming uit kan de interne pomp van de auer over de weg met de minste weerstand gaan pompen. Dat is over de ketel en niet over de vloer / radiatoren. Dus in no-tims is dat beetje water koud en stopt de auer. De terugslag klep in dat aansluitstuk stuurt normaliter het water de goede richting op.
Helder, bedankt voor de uitleg.
Zit er in een binnenunit van een wp zelf geen terugslagklep om dit te voorkomen?

[Voor 7% gewijzigd door scarfoot op 27-02-2023 22:35]

• Gramser
Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van de levertijd van een Auer Edel Eau 270L... ik heb via de installateur van mijn WP dit model besteld maar het schiet maar niet op. Van warmtepompen wist ik dat het lang kon duren, maar ik had het bij warmtepompboilers toch wat minder verwacht. Wat is gangbaar tegenwoordig, qua levertijd?

OhSunnyDay

• Gramser
Niemand die hier wat over durft te zeggen...? Is het zó erg...? :+

OhSunnyDay

• scarfoot
Gramser schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:04:
Niemand die hier wat over durft te zeggen...? Is het zó erg...? :+
Eind augustus besteld, half november geleverd

• Gramser
@scarfoot wauw. Dan zou er bij mijn installateur zomaar iets mis kunnen gaan... welk model had je besteld? En waar..?

[Voor 6% gewijzigd door Gramser op 02-03-2023 11:59]

OhSunnyDay

• Carboy54
Gramser schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:47:
@scarfoot wauw. Dan zou er bij mijn installateur zomaar iets mis kunnen gaan... welk model had je besteld? En waar..?
April momenteel voor de 200 , 270 op voorraad momenteel

[Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 02-03-2023 14:19]

• Gramser
Thanks - ik begreep net, na even navragen, dat de "mijne" begin mei bij de groothandel zou moeten arriveren. We zullen zien. Punt is vooral dat mijn CV-ketel de geest aan het geven is, en ik geen zin heb om daar nog kosten voor te maken.

OhSunnyDay

• scarfoot
Wuursj schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:03:
[Afbeelding]

Het linkerdeel heb je inderdaad niet nodig als je retour onder de 35 graden blijft. Rechts wel.

Waar zit je andere leiding van de Auer bij jou aangesloten? Gaat die misschien wel naar de retour?
@Wuursj
Sorry, had deze vraag gemist zie ik nu. Je hebt gelijk, de aanvoer wp zit op aanvoer (pompzijde Auer) en de retour Auer zit op de retour wp.

@Carboy54
Anders dan in de Manual dus, maar volgens installateur (bij hen) gebruikelijk bij laagtemperatuurverwarming dus bewust zo gedaan. Vraag me af of de aansluiting van de Auer op de wp aanvoer ipv retour mogelijk temperatuur dips gaat geven op de kamertemperatuur bij WAR regeling?

Terugslagklep zou niet gemonteerd zijn "omdat dit vaker problemen zou opleveren omdat de pomp van de Auer de klep met moeite open drukt"

[Voor 11% gewijzigd door scarfoot op 02-03-2023 23:36]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
scarfoot schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:32:
[...]
Terugslagklep zou niet gemonteerd zijn "omdat dit vaker problemen zou opleveren omdat de pomp van de Auer de klep met moeite open drukt"
Oei. Bij correcte montage laat de terugslagklep niets door als de Auer-pomp loopt (hij staat dan in sper).
De terugslagklep staat alleen in doorlaat als de cv-pomp loopt.
Ergens zit er een hardnekkige denkfout bij je installateur.

• scarfoot
Proton_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Oei. Bij correcte montage laat de terugslagklep niets door als de Auer-pomp loopt (hij staat dan in sper).
De terugslagklep staat alleen in doorlaat als de cv-pomp loopt.
Ergens zit er een hardnekkige denkfout bij je installateur.
Wellicht heeft hij die keuze gemaakt juist omdat hij wil dat het circuit open blijft, vanwege dat ik geen vloerverwarming heb en de boel dan misschien teveel afkoelt?

Edit: Daarnaast, is het echt wel een probleem als de externe pomp in het circuit toch al altijd draait en daarmee voor voldoende circulatie (en bijmenging) zorgt?

[Voor 13% gewijzigd door scarfoot op 03-03-2023 09:45]

• Carboy54
scarfoot schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:32:
[...]

@Wuursj
Sorry, had deze vraag gemist zie ik nu. Je hebt gelijk, de aanvoer wp zit op aanvoer (pompzijde Auer) en de retour Auer zit op de retour wp.

@Carboy54
Anders dan in de Manual dus, maar volgens installateur (bij hen) gebruikelijk bij laagtemperatuurverwarming dus bewust zo gedaan. Vraag me af of de aansluiting van de Auer op de wp aanvoer ipv retour mogelijk temperatuur dips gaat geven op de kamertemperatuur bij WAR regeling?

Onzinverhaal en volstrekt tegen de voorschriften in. Zoals al eerder gemeld gaat dit niet werken.

• scarfoot
Carboy54 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Onzinverhaal en volstrekt tegen de voorschriften in. Zoals al eerder gemeld gaat dit niet werken.
Zie mijn edit hierboven, misschien heeft dat nog invloed?

Tot nog toe lijkt het nog naar behoren te werken. Temperatuur aanvoer max 33 graden dus binnen de norm ook al komt het via de aanvoer binnen.
De zomer is natuurlijk nog afwachten geblazen.

Enorm dank voor het meedenken in ieder geval, wellicht ga ik jullie advies nog hard nodig hebben. Ik hoop van niet natuurlijk.

Worst case scenario is electrisch bijverwarmen, wanneer de Ta naar 18 graden gaat nietwaar? Element staat nu uit, gaat hij dan in de foutmelding of beter nu alvast aanzetten? Verbruik wordt gemonitord dus kom er sowieso wel achter.

De bonk in de leidingen bij tapwater kraan te snel sluiten, is dat overigens normaal? Hadden we eerder nooit...

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
Het niet toepassen van de keerklep zal zorgen dat de Auer 'kort gesloten' wordt. Dit gaat indd problemen geven in de zomer situatie als de cv/Wp pomp uit staat.
Indien hij onvoldoende flow kan pompen of de aanvoer temp is 18 of lager dan gaat hij over op het element.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@scarfoot die bonk komt omdat je nu meer warmwaterdruk hebt, in de ketel zal een begrenzer gezeten hebben.
Je kunt een waterslagdemper overwegen.

Ik snap nog niet hoe het aangesloten is en hoe de installateur dacht dat het ging werken :)
Ergens moet een paar uur lang een kilowatt aan warmte onttrokken kunnen worden... Ik zou er een smartplug met energiemeting tussen zetten om het in de gaten te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart_Denon
Hier nog even een update van mijn Edel Eau 200L.
Na het verwijderen van de ketel en aansluiten van een volledig elektrische WP werd het tijd dat de boiler ook weer in het verwarmingscircuit ging meedraaien.
Hiervoor heb ik 2 extra leiding naar zolder gelegd (20mm kunstof) en meteen de gelegenheid genomen om de boiler iets te verplaatsen.
Helaas was er in de afgelopen 4 jaar een rvs flex slang gaan corroderen...
Meteen de hele slang vervangen en de 6bar inlaatcombinatie zag er eigenlijk ook niet zo fris meer uit en heb ik dus ook preventief vervangen.
De Edel heeft ruim 5mnd op het element verwarmd en sinds begin deze maand eindelijk weer zoals het hoort op de compressor-pomp.
Evengoed na lang stilstaan draait ie weer als een zonnetje!
Helaas wel moeten constateren bij het legen van de boiler dat er wat zwart gekleurd water uitkwam, dus heb via de warmwater uitgang nog even flink doorgespoeld met schoon water.
Waar dit nu vandaan komt? Misschien aanslag afkomstig van het warmte element?

Wat.overigens mooi om te zien is dat hij vanaf zolder met het mini pompje een dikke 338 liter per uur pompt over het gehele circuit incl. WP buitenunit. Gemeten toen de buitenunit niet aan het verwarmen was.

Wat foto's:

Nog steeds super content met de Edel! Laat het mooie weer maar weer aanrukken, lekker goedkoop SWW!!

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carboy54
Bart_Denon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:19:
Hier nog even een update van mijn Edel Eau 200L.
Na het verwijderen van de ketel en aansluiten van een volledig elektrische WP werd het tijd dat de boiler ook weer in het verwarmingscircuit ging meedraaien.
Hiervoor heb ik 2 extra leiding naar zolder gelegd (20mm kunstof) en meteen de gelegenheid genomen om de boiler iets te verplaatsen.
Helaas was er in de afgelopen 4 jaar een rvs flex slang gaan corroderen...
Meteen de hele slang vervangen en de 6bar inlaatcombinatie zag er eigenlijk ook niet zo fris meer uit en heb ik dus ook preventief vervangen.
De Edel heeft ruim 5mnd op het element verwarmd en sinds begin deze maand eindelijk weer zoals het hoort op de compressor-pomp.
Evengoed na lang stilstaan draait ie weer als een zonnetje!
Helaas wel moeten constateren bij het legen van de boiler dat er wat zwart gekleurd water uitkwam, dus heb via de warmwater uitgang nog even flink doorgespoeld met schoon water.
Waar dit nu vandaan komt? Misschien aanslag afkomstig van het warmte element?

Wat.overigens mooi om te zien is dat hij vanaf zolder met het mini pompje een dikke 338 liter per uur pompt over het gehele circuit incl. WP buitenunit. Gemeten toen de buitenunit niet aan het verwarmen was.

Wat foto's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Nog steeds super content met de Edel! Laat het mooie weer maar weer aanrukken, lekker goedkoop SWW!!
Mooi. Vloerverwarming beneden? De diëlektrische scheiding mist waarschijnlijk op water de aansluiting zoals voor geschreven door Auer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart_Denon
Ja, 60m2 vloerverwarming beneden.
Ja ik weet het, maar de dieelektrische koppeling wordt heel wisselend gebruikt als ik het zo bekijk.
Bovendien bij mij NERGENS in de vakhandel verkrijgbaar, wat ook iets zegt, dat het dus bijna niet gebruikt wordt in de praktijk.
Ik kon niet een dag zonder SWW, dus de boel weer aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart_Denon
PS: in de handleiding zie ik trouwens dat de diëlektrische koppeling (nummer 4) op de warmwater aansluiting moet, dat is nog wel te doen, aangezien alleen even de warmwater leiding eraf hoeft...

Als ik zo dit topic doorblader dan zie ik geen enkel voorbeeld van iemand die wel een diëlektrische koppeling heeft toegepast...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carboy54
Bart_Denon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:20:
PS: in de handleiding zie ik trouwens dat de diëlektrische koppeling (nummer 4) op de warmwater aansluiting moet, dat is nog wel te doen, aangezien alleen even de warmwater leiding eraf hoeft...

Als ik zo dit topic doorblader dan zie ik geen enkel voorbeeld van iemand die wel een diëlektrische koppeling heeft toegepast...

[Afbeelding]
Ik monteer ze standaard

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gramser
Naar aanleiding van mijn vraag over beschikbaarheid van de Auer Edel Eau kreeg ik van een aantal van jullie een PB-tje met nuttige informatie. Die heb ik doorgegeven aan mijn installateur. En nu zou het zomaar kunnen dat er volgende week al een WPB voor me beschikbaar is (installatie zou dan mogelijk pas medio april kunnen, maar wellicht ook al eerder). Als het apparaat er maar is, dan kunnen we door!

De kracht van het forum. Super.

OhSunnyDay

• scarfoot
Gramser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:33:
Naar aanleiding van mijn vraag over beschikbaarheid van de Auer Edel Eau kreeg ik van een aantal van jullie een PB-tje met nuttige informatie. Die heb ik doorgegeven aan mijn installateur. En nu zou het zomaar kunnen dat er volgende week al een WPB voor me beschikbaar is (installatie zou dan mogelijk pas medio april kunnen, maar wellicht ook al eerder). Als het apparaat er maar is, dan kunnen we door!

🥳💪

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:16

[Afbeelding]
Hier zit ie er al 3,5 jaar niet tussen. geeft geen krimp. Volgens mij heeft het te maken met welk materiaal je er op aansluit (koper/messing/rvs/kunststof etc.) Dit staat in de handleiding:
• De volgende materialen moeten worden gebruikt voor het circuit voor warm water voor huishoudelijk gebruik:
- koper
- roestvrij staal
- messing
- kunststof
Als de materialen die worden gebruikt in het circuit voor warm water voor huishoudelijk gebruik niet
compatibel zijn, kan er corrosieschade ontstaan. Sanitair warmwaterleidingen met een gietijzeren of stalen schakel, of met diëlektrische aansluitingen (niet meegeleverd) om een ijzer / koper galvanische brug te voorkomen.
Wij draaien(misbruiken) hem nog steeds op een een aanvoer en retouraansluiting van een buffervat (dus zonder zo'n water diversion device).
Op het buffervat zijn 2 zones aangesloten met aparte pompgroepen (vloerverwarming en fancoils), een monoblock warmtepomp en dus de Auer Edel 150.

Als de Auer Edel meer dan 100watt gebruikt op de slimme stekker, zet deze de pomp op de vloerverwarming aan (en ook die van de fancoils zone bij >23 graden boven) om voldoende flow over de vloerverwarming te hebben over de buffer.

Ik werk vaak offshore dus verbruik verschilt per maand/week/dag. Maar als ik het zo doorreken, is het in deze wintermaanden ongeveer 1kwh per dag per persoon/douchebeurt bij setpoint 52graden, 1x per 14 dagen legionellarun.

Hij maakt er qua verbruik wel altijd een mooi trappetje van. Het buffervat stond op 26,2 gemiddeld deze periode.

• scarfoot
Murkmans schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Hier zit ie er al 3,5 jaar niet tussen. geeft geen krimp. Volgens mij heeft het te maken met welk materiaal je er op aansluit (koper/messing/rvs/kunststof etc.) Dit staat in de handleiding:
[...]
Bij mij zit hij er ook niet tussen. Ik vond wel het volgende over contactcorrosie:
https://www.google.com/ur...Vaw2IpFc4eT2AdCbCOwWfVPFa

"Reeds veel jaren worden de combinaties van roestvast staal, koper, koperlegeringen en geschutbrons succesvol gebruikt, zowel voor koud- als voor warmwatertoepassingen in leidingen, koppelingen en tanks, zonder beschadiging door galvanische corrosie"
(Blz11)

De Auer tank is rvs, nietwaar?

(Edit)
Ook denk ik te lezen op blz3 dat het onderlinge potentiaalverschil tussen koper en rvs ervoor zorgt dat ALS het gaat corroderen, het koper dan corrodeert, gezien RVS dan het meer edele materiaal is. Maar ik kan me vergissen, eea is ook afhankelijk van het oppervlakte van de anode tov kathode is verderop te lezen.

Een heel andere vraag:

Zijn er mensen die hun setpoint temperatuur en afkoeltemperatuur bewust wat dichter bij elkaar zetten, om te voorkomen dat de Auer te lang draait en per run teveel energie uit het systeem haalt? Ofwel, ervoor zorgen dat de Auer tijdens de eerste douchebeurt al direct aan slaat?

Vroeg me af of dat een potentiële oplossing zou zijn mocht de thermische massa in de vloer toch te klein zijn (ivm geen vloerverwarming).

Benieuwd of dat veel zou schelen in de uiteindelijke retourtemperatuur en of het extra stilstand verlies oplevert. Verschil is nu 5 graden als ik me niet vergis.

Is dit overigens gemakkelijk in te stellen via het installateur menu?

[Voor 10% gewijzigd door scarfoot op 07-03-2023 23:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart_Denon
@scarfoot Een heel erg kort antwoord: nee. Je kan in de Auer alleen maar de setpoint temperatuur instellen. Indien deze 5 graden lager is zal de WP aan gaan. Maar indien het verschil nog niet 5 graden is, blijft de WP uit. Dit is niet instelbaar.

Je kan wel iets spelen met de dag programmering en bijvoorbeeld de WP buiten bepaalde periodes op de vorstbeveiliging instellen zodat de WP niet aanslaat. Bij mij draait hij op de eco stand (= alleen WP, zonder element) tussen 6.00 en 21.30 uur. Daarbuiten staat hij ingesteld op vorstbeveiliging (= uit).
Je zal dan een programma moeten maken waarbij de WP een beperkt aantal uren per dagdeel mag draaien.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:39
@Murkmans Ik vind jouw optie “over het buffervat” interresant.

Heb namelijk zoneregeling, waardoor als de ruimte op temp is er geen flow is op dat deel van de vloer.

Hierdoor zou de Auer Edel ook geen flow krijgen, met een buffervat en periodiek spoelen zou dat mogelijk wel kunnen.

Kun je er eens wat meer van zeggen, of staat het al ergens in dit forum?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[Afbeelding]
Ik heb ze er wel tussen gezet, ondanks dat door louter meerlagenbuis in het systeem, denk het niet perse nodig te hebben. Maar met ~22 euro voor twee stuks dacht ik maar voor de zekerheid te kiezen. De tweede was heel goedkoop doordat verzendkosten wegvallen dus ik heb ze zowel op koud als warm water leiding zitten. Ik zag zelf niet zo goed waarom het alleen op de warmwater leiding hoeft?

[Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 08-03-2023 09:46]

• scarfoot
Bart_Denon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:27:
@scarfoot Een heel erg kort antwoord: nee. Je kan in de Auer alleen maar de setpoint temperatuur instellen. Indien deze 5 graden lager is zal de WP aan gaan. Maar indien het verschil nog niet 5 graden is, blijft de WP uit. Dit is niet instelbaar.

Je kan wel iets spelen met de dag programmering en bijvoorbeeld de WP buiten bepaalde periodes op de vorstbeveiliging instellen zodat de WP niet aanslaat. Bij mij draait hij op de eco stand (= alleen WP, zonder element) tussen 6.00 en 21.30 uur. Daarbuiten staat hij ingesteld op vorstbeveiliging (= uit).
Je zal dan een programma moeten maken waarbij de WP een beperkt aantal uren per dagdeel mag draaien.
Helder.

Stel je maakt een programmering met slots van 2 uur (korter dan de duur van een gemiddelde run), zou je dan geen problemen krijgen met de compressor die dan ineens uitgezet wordt, of wordt die dan wel netjes eerst afgebouwd naar 0 voordat de auer uit gaat?

Jammer dat die temperatuur delta niet instelbaar is, dit is natuurlijk niet een hele fijne oplossing
dank voor het meedenken iig

• Bart_Denon
@Wuursj Ja snap ik helemaal. Ik zet er nu 1 op de warmwater aansluiting onder t mom van baat het niet, dan schaadt het niet. De hele tank weer leeg halen om er op de koud water aansluiting ook 1 te monteren vind ik echt te veel gedoe.
Hier thuis ook alles meerlagenbuis, klein stukje koperbuis en dan rvs flexslangen naar de boiler.
Bovendien met het RVS vat zou het geen probleem moeten zijn lijkt me.

• Murkmans
bommer schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:17:
@Murkmans Ik vind jouw optie “over het buffervat” interresant.

Heb namelijk zoneregeling, waardoor als de ruimte op temp is er geen flow is op dat deel van de vloer.

Hierdoor zou de Auer Edel ook geen flow krijgen, met een buffervat en periodiek spoelen zou dat mogelijk wel kunnen.

Kun je er eens wat meer van zeggen, of staat het al ergens in dit forum?
Dan moet je wel een buffervat met minimaal 8 aansluitingen hebben. Edit: bijv https://www.climaffaires....uages-par-cotes-50-l.html

Rechtsboven gaan er 2 naar de Auer. Rechtsonder naar warmtepomp. Linksboven naar vloerverwarming, linksonder naar Fancoils.

[Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 08-03-2023 19:45]

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:39
@Murkmans
Zijn het allemaal aparte spiralen of een soort open verdeler?

• Gramser
Gramser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:33:

Het moet niet gekker worden. Komende maandag wordt het ding hier afgeleverd :o ... installatie zien we daarna wel weer :+

OhSunnyDay

• Derby
  • Niet online
Murkmans schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Hier zit ie er al 3,5 jaar niet tussen. geeft geen krimp. Volgens mij heeft het te maken met welk materiaal je er op aansluit (koper/messing/rvs/kunststof etc.)
Er staat nog iets in de handleiding wat niet klopt. Over het op zijn kant vervoeren. Dat kan prima. Laat het ding een paar dagen rechtop staan voordat het apparaat ingeschakeld wordt en er is niks aan de hand.
De handleiding lijkt opgesteld om juridisch gezeik te voorkomen.
Ik heb twee weken geleden eindelijk de tijd gevonden om een thermosifon aan te leggen aan de boiler en ik kan ook geen oxidatie vinden, niet aan het koper, dan wel messing. Oxidatie in het vat moet ik controleren.

• Carboy54
Derby schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:24:
[quote]Murkmans schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Hier zit ie er al 3,5 jaar niet tussen. geeft geen krimp. Volgens mij heeft het te maken met welk materiaal je er op aansluit (koper/messing/rvs/kunststof etc.)

Er staat nog iets in de handleiding wat niet klopt. Over het op zijn kant vervoeren. Dat kan prima. Laat het ding een paar dagen rechtop staan voordat het apparaat ingeschakeld wordt en er is niks aan de hand.
De handleiding lijkt opgesteld om juridisch gezeik te voorkomen.
Ik heb twee weken geleden eindelijk de tijd gevonden om een thermosifon aan te leggen aan de boiler en ik kan ook geen oxidatie vinden, niet aan het koper, dan wel messing. Oxidatie in het vat moet ik controleren.
Bij bv de auer kan de compressor uit de kunststof steun breken. Totall los dus. Dus niet eigenwijs zijn en rechtop! Geen garantie. Meerdere gezien.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Bart_Denon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:53:
@Wuursj Ja snap ik helemaal. Ik zet er nu 1 op de warmwater aansluiting onder t mom van baat het niet, dan schaadt het niet.
Maar is dat zo? Enige tijd geleden vroeg ik het ook in 1 van de topics maar geen reactie: als je een RVS dlex gaat aansluiten, en je zet er zo'n ontkoppeling in, creeer je dan niet juist wel een materiaalverschil met mogelijk ergens corrosiegevolg? Ik heb er helaas geen verstand van, maar dat is mijn leken redenatie om er (vooralsnog) geen ontkoppeling voor te plannen... Het laten installeren doe ik eind april dus ik kan nog overtuigd worden.

• Murkmans
@bommer open verdeler.
Redelijk klein vat, dus weinig gelaagdheid. Retour en aanvoer liggen dus dicht bij elkaar. Pompsnelheid staat op zijn hoogst voor de vloerverwarming, 5liter per groep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
En zojuist werd hier een 270L Auer Edel Eau afgeleverd. Gewoon bij ACR vandaan, volgens de pakbon. Leeggewicht valt me mee trouwens, was niet lastig hem over het drempeltje naar de garage te tillen 🙂

Whoehoe!

OhSunnyDay

• Carboy54
Gramser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:20:
En zojuist werd hier een 270L Auer Edel Eau afgeleverd. Gewoon bij ACR vandaan, volgens de pakbon. Leeggewicht valt me mee trouwens, was niet lastig hem over het drempeltje naar de garage te tillen 🙂

Whoehoe!
Uiteraard acr is de enige importeur in nl en op voorraad zoals ik je heb gemeld 😃

• Gramser
Precies - ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat mijn installateur extra actie is gaan ondernemen nadat je mij dat verteld had. Ik denk dat hij het simpelweg heeft laten liggen omdat-ie het razend druk heeft. Wel jammer, want mogelijk had-ie al kunnen draaien nu.

OhSunnyDay

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 00:09
Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met bekijken of een Auer Eau iets voor onze situatie zou kunnen zijn.

Nu lees ik dat een ingefreesde vvw wel al vrij snel voldoende massa zou hebben voor een Auer Eau, maar een op matten gelegde vvw niet?

Ik heb deze woning een jaar geleden gekocht voorzien van vloerverwarming, maar heb geen idee welke vloerverwarming ik heb liggen. Kan je dat ergens aan zien? Bij de overgang van de vloer van de bijkeuken (met vvw) naar de garage (geen vvw) is te zien dat de vloer van de bijkeuken een centimeter of 4 hoger ligt inclusief de tegel van 1 cm dik.

Ik heb ook een foto van de verdeler als er eventueel iets aan de gebruikte slangen te zien is:

Is daar al uit op te maken hoe de vvw gelegd is? Ik ben een absolute leek op dit gebied, en ik zou het jammer vinden als ik regel dat er een Eau geïnstalleerd wordt om er dan door de installateur op gewezen te worden dat de vvw niet de juiste is...

Is er iemand die daar iets uit kan halen? Ik weet dat het wellicht niet helemaal on-topic is, maar dit forum leek mij wel de beste plaats om dit te vragen voordat ik offertes aan ga vragen?

Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rolfy ik zou het niet durven zeggen, misschien kan je bij de verdeler iets zien bij waar ze de vloer in verdwijnen.
Maar in de handleiding van de Edel Eau staat een aantal m² genoemd, kom je daar aan?

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 00:09
Proton_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:51:
@Rolfy ik zou het niet durven zeggen, misschien kan je bij de verdeler iets zien bij waar ze de vloer in verdwijnen.
Maar in de handleiding van de Edel Eau staat een aantal m² genoemd, kom je daar aan?
90-100 m² vloeroppervlakte waar vvw ligt? Ja dat haal ik wel. Woonkamer alleen is al ongeveer 100 m². Daar hebben ze 2 aparte groepen van gemaakt zo te zien op de verdeler. Maar daarnaast wordt ook de bijkeuken van +/- 15 m2, de hal en toilet van samen +/- 20 m² ook verwarmd met vvw. Dus aan het minimaal benodigd aantal vierkante meters kom ik makkelijk aan lijkt me?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dan is er geen probleem verwacht ik.

• Carboy54
Rolfy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met bekijken of een Auer Eau iets voor onze situatie zou kunnen zijn.

Nu lees ik dat een ingefreesde vvw wel al vrij snel voldoende massa zou hebben voor een Auer Eau, maar een op matten gelegde vvw niet?

Ik heb deze woning een jaar geleden gekocht voorzien van vloerverwarming, maar heb geen idee welke vloerverwarming ik heb liggen. Kan je dat ergens aan zien? Bij de overgang van de vloer van de bijkeuken (met vvw) naar de garage (geen vvw) is te zien dat de vloer van de bijkeuken een centimeter of 4 hoger ligt inclusief de tegel van 1 cm dik.

[Afbeelding]

Ik heb ook een foto van de verdeler als er eventueel iets aan de gebruikte slangen te zien is:

[Afbeelding]

Is daar al uit op te maken hoe de vvw gelegd is? Ik ben een absolute leek op dit gebied, en ik zou het jammer vinden als ik regel dat er een Eau geïnstalleerd wordt om er dan door de installateur op gewezen te worden dat de vvw niet de juiste is...

Is er iemand die daar iets uit kan halen? Ik weet dat het wellicht niet helemaal on-topic is, maar dit forum leek mij wel de beste plaats om dit te vragen voordat ik offertes aan ga vragen?

Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_
Gezien diameter leidingen denk ik dat het gefreesd is dus ok. Werkt prima op een Eau.
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee