Ik zet gewoon de houtkachel aan, die verwarmt de vloer ook wel
Dan krijg jij een flow storing van jouw warmtepomp. Er gaat maar een kleine hoeveelheid water door de boiler en dat vind de Panasonic niet fijn :-)jurjen_g schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:20:
Ik heb nog overwogen om middels een 3 weg klep de wp en de wpb in 1 klein rondje te zetten voor die 'geen warmtevraag maar vloer koelt teveel af' periode. Dan kan je zo ook tevens boosten door een hogere temperatuur er doorheen te jassen. Maar het vereist wel veel gedoe en sturing (minimale afgifte wp moet wel kunnen worden verstouwd) dus ik doe dat maar niet. Kiss principe is beter.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Buffer bijplaatsen ?hainv201 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:04:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Ik lees in de handleiding. Er werd vermeld dat u voor een ketel van 270 liter een oppervlakte van 100 m2 vloerverwarming nodig heeft om te voorkomen dat de elektrische back-up wordt omgeschakeld. Mijn huis is echter rond de 50 m2. Is het nog mogelijk om een boiler van 270 L te plaatsen?
Draai nu drie jaar en heb nog nooit problemen met een te lage temperatuur gehad. Als de Auer opwarmt daalt de Tr ongeveer met 1 graad. Ik heb de Wp in de herfst via een relais uit staan. Buiten zie ik dan een watertemperatuur van onder de 15 graden gemeten in de Wp. Zodra de WPB begint met opwarmen komt er een flow van net boven de 4 liter per minuut geleverd door het pompje van de Auer en zie ik weer de watertemperatuur die de vloer nog heeft en die komt in de herfst echt niet onder de 18 graden. Als mijn vloer zover is afgekoeld, moet ik toch echt de Wp laten draaien om het niet koud te krijgen in de huiskamer. Kortom, geen issue.Aurelium schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
Een vraagje waar ik na uitgebreid dit topic doornemen nog geen antwoord op heb gevonden: wat gebeurt er in de herfst en lente als de temperatuur buiten en van het huis rond de 19 a 20 graden is? Het lijkt mij dat de warmtepomp tbv het CV systeem uit staat en dat het water in vloerverwarmingleidingen binnen no time kouder wordt dan 18 graden als de Auer aanslaat. Stopt de Aurer dan met opwarmen van SSW water? En gaat deze later dan weer verder als het leiding water weer boven de 18 graden komt? Of springt deze dan over op de backup heater. Of zal de CV warmtepomp in dat geval moeten bijspringen (en hoe wordt deze dan getriggered)?
Als het zomer is zal er voldoende warmte in de vloer en het huis zelf aanwezig zijn en in de winter natuurlijk ook om de CV warmtepomp aanstaat, maar ik maak dus zorgen over die situatie waarbij het net op het randje zit.
Ter info: wij hebben 19 a 19.5 graad in huis en stoken van boven sowieso niet.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Temperatuur in huis 19 graden, dan is de temperatuur van een fatsoenlijk geisoleerde dekvloer ook 19 graden. Dat is (mits de vloer groot genoeg is) zat om een tankje water van 270 liter op te warmen. Die ervaring heb ik hier ook.Aurelium schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
Een vraagje waar ik na uitgebreid dit topic doornemen nog geen antwoord op heb gevonden: wat gebeurt er in de herfst en lente als de temperatuur buiten en van het huis rond de 19 a 20 graden is? Het lijkt mij dat de warmtepomp tbv het CV systeem uit staat en dat het water in vloerverwarmingleidingen binnen no time kouder wordt dan 18 graden als de Auer aanslaat. Stopt de Aurer dan met opwarmen van SSW water? En gaat deze later dan weer verder als het leiding water weer boven de 18 graden komt? Of springt deze dan over op de backup heater. Of zal de CV warmtepomp in dat geval moeten bijspringen (en hoe wordt deze dan getriggered)?
Als het zomer is zal er voldoende warmte in de vloer en het huis zelf aanwezig zijn en in de winter natuurlijk ook om de CV warmtepomp aanstaat, maar ik maak dus zorgen over die situatie waarbij het net op het randje zit.
Ter info: wij hebben 19 a 19.5 graad in huis en stoken van boven sowieso niet.
Let wel, toen ik wegens verbouwing slechts 40m2 aangesloten had ging het idd mis (als in Auer vindt temperatuur te laag) in voor- en najaar en kost dat opwarmen met het element.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dan gaat het dus om voldoende thermische massa van het beton / cement. Ik krijg waarschijnlijk 50m2 natbouw (begane grond) en zo'n 70m2 droogbouw (1e en 2e verdiepingsvloeren).hesselbeertje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Temperatuur in huis 19 graden, dan is de temperatuur van een fatsoenlijk geisoleerde dekvloer ook 19 graden. Dat is (mits de vloer groot genoeg is) zat om een tankje water van 270 liter op te warmen. Die ervaring heb ik hier ook.
Let wel, toen ik wegens verbouwing slechts 40m2 aangesloten had ging het idd mis (als in Auer vindt temperatuur te laag) in voor- en najaar en kost dat opwarmen met het element.
Ik schat dat de systeem inhoud zo'n 250 a 300 liter zal worden. Simpel gedacht: als de 270 liter tank 1 graden opwarmt zal de systeeminhoud met 1 graden afnemen. Er moet dan (lijkt mij) behoorlijk wat warmte onttrokken worden uit de vloer / omgeving. Als de vloer en de rest van het huis zo'n 19 graden zijn lijkt me dat je dan best weinig buffer hebt om die energie te leveren.
Maar goed, fijn juist ook om jullie ervaringen hiermee te horen.
Wat ik begrijp is dat als de warmtepomp (airwell) niet hoeft te draaien/aangestuurd word, en dus de pomp niet draait dat dan de Auer Edel Eau pomp niet voldoende circulatie heeft, dus heb je 2 mogelijkheden volgens mij, 1 een bypass plaatsen, of en buffervat met een secendaire circulatiepomp, wie heeft hier de beste oplossing, van uit ervaring
Ik weet niet hoe jouw situatie precies is, maar het pompje van de Auer levert bij mij (en volgens mij, iedereen hier) voldoende flow, ongeveer 4,4 l/min.brutus26 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:26:
Wat ik begrijp is dat als de warmtepomp (airwell) niet hoeft te draaien/aangestuurd word, en dus de pomp niet draait dat dan de Auer Edel Eau pomp niet voldoende circulatie heeft, dus heb je 2 mogelijkheden volgens mij, 1 een bypass plaatsen, of en buffervat met een secendaire circulatiepomp, wie heeft hier de beste oplossing, van uit ervaring
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Wat ik via de leverancier heb vernomen, als de pomp van de warmtepomp niet draait, kan de auer wp pomp geen voldoende flow leveren (dit is een sytuatie met een vloerverwarmings verdeler zonder pomp) vandaar dat ik een buffervat en een circulatie pomp in het circuit naar de vloerverwarmings verdeler wil monteren, maar dit is de praktijk niet nodig ?.
t.oswald schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Ik weet niet hoe jouw situatie precies is, maar het pompje van de Auer levert bij mij (en volgens mij, iedereen hier) voldoende flow, ongeveer 4,4 l/min.
Dat lijkt me toch niet te kloppen. De auer zelf zal in de lente/zomer wanneer de WP weken/maanden uit staat echt wel zelf de flow van circa 4l/m kunnen verzorgen.brutus26 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:41:
Wat ik via de leverancier heb vernomen, als de pomp van de warmtepomp niet draait, kan de auer wp pomp geen voldoende flow leveren (dit is een sytuatie met een vloerverwarmings verdeler zonder pomp) vandaar dat ik een buffervat en een circulatie pomp in het circuit naar de vloerverwarmings verdeler wil monteren, maar dit is de praktijk niet nodig ?.
[...]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik zit 19 oktober bij Auer importeur ACR op cursus voor deze warmtepompboilers. Stuur mij een mail met jouw vragenbrutus26 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik denk er sterk aan een Auer edel eau 200l te laten installeren. Waar ik nog mee zit is het voor en naseizoen als de Pana mono niets doet en de vloer rond de 19-20 graden is. Ik heb in hele huis vloer verwarming maar niet alle groepen staan open (boven maar klein deel). Loop ik dan tegen grens aan dat de Water_Temp minimaal 18 graden moet zijn?Carboy54 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:19:
[...]
Ik zit 19 oktober bij Auer importeur ACR op cursus voor deze warmtepompboilers. Stuur mij een mail met jouw vragen
Zou het dan dan helpen alle groepen in hele huis open te zetten in het niet stookseizoen zodat de afkoeling over meer water wordt verspreid?
Fijn als jij hier met ze over kan doorspreken, ik hoor graag de antwoorden
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Alles open helpt in de zomer natuurlijk mee. Het wordt daarnaast bij 18 of het element in de Auer slaat aan of je moet je Pana aansturen je vloer niet kouder te laten worden. Beide is mogelijk.vandermark schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Ik denk er sterk aan een Auer edel eau 200l te laten installeren. Waar ik nog mee zit is het voor en naseizoen als de Pana mono niets doet en de vloer rond de 19-20 graden is. Ik heb in hele huis vloer verwarming maar niet alle groepen staan open (boven maar klein deel). Loop ik dan tegen grens aan dat de Water_Temp minimaal 18 graden moet zijn?
Zou het dan dan helpen alle groepen in hele huis open te zetten in het niet stookseizoen zodat de afkoeling over meer water wordt verspreid?
Eventueel alternatief NIBE beestemans in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"vandermark schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Ik denk er sterk aan een Auer edel eau 200l te laten installeren. Waar ik nog mee zit is het voor en naseizoen als de Pana mono niets doet en de vloer rond de 19-20 graden is. Ik heb in hele huis vloer verwarming maar niet alle groepen staan open (boven maar klein deel). Loop ik dan tegen grens aan dat de Water_Temp minimaal 18 graden moet zijn?
In afwachting van een warmtepomp wordt de Eau alvast geïnstalleerd (icm buffervat), maar deze zal natuurlijk op het huidige cv systeem een veel hogere retourtemperatuur voor zijn kiezen krijgen dan met de warmtepomp.
Ik vraag me daarom af wat precies de reden is voor de maximale (retour)aanvoertemperatuur van de Eau van 35 graden, en wat er gebeurt als die overschreden wordt. En wat de installateur hieraan kan doen om evt problemen hierdoor te voorkomen.
Ik vraag me daarom af wat precies de reden is voor de maximale (retour)aanvoertemperatuur van de Eau van 35 graden, en wat er gebeurt als die overschreden wordt. En wat de installateur hieraan kan doen om evt problemen hierdoor te voorkomen.
Mengventiel er tussen zetten op max 35 gr.scarfoot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 06:53:
In afwachting van een warmtepomp wordt de Eau alvast geïnstalleerd (icm buffervat), maar deze zal natuurlijk op het huidige cv systeem een veel hogere retourtemperatuur voor zijn kiezen krijgen dan met de warmtepomp.
Helder. Maar hoe doe je dat dan als de warmtepomp (straks, als die geplaatst is) een hogere aanvoertemperatuur nodig heeft om de woning warm te krijgen?Carboy54 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:22:
[...]
Mengventiel er tussen zetten op max 35 gr.
[ Voor 5% gewijzigd door scarfoot op 27-10-2022 08:42 ]
Voor de Eau is een speciaal mengventiel leverbaar tussen aan en afvoer boiler :-)scarfoot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:39:
[...]
Helder. Maar hoe doe je dat dan als de warmtepomp (straks, als die geplaatst is) een hogere aanvoertemperatuur nodig heeft om de woning warm te krijgen?
Kijk, dat verklaart een hoop. ik vroeg me nog af hoe hij dan nog circuleert, maar daar komt natuurlijk het interne pompje van de Auer in beeld. Het buffervat met circulatiepomp kan daarmee dus gewoon in het aanvoercircuit, correct, of maakt dat eigenlijk weinig uit?Carboy54 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:59:
[...]
Voor de Eau is een speciaal mengventiel leverbaar tussen aan en afvoer boiler :-)
[ Voor 3% gewijzigd door scarfoot op 27-10-2022 09:17 ]
Hij onttrekt warmte uit de vloer dus in de retour van de vloer niet de aanvoer.scarfoot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Kijk, dat verklaart een hoop. ik vroeg me nog af hoe hij dan nog circuleert, maar daar komt natuurlijk het interne pompje van de Auer in beeld. Het buffervat met circulatiepomp kan daarmee dus gewoon in het aanvoercircuit, correct, of maakt dat eigenlijk weinig uit?
En wat zeiden ze bij ACR ?
Carboy54 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:19:
[...]
Ik zit 19 oktober bij Auer importeur ACR op cursus voor deze warmtepompboilers. Stuur mij een mail met jouw vragen
Vandaag een mooie klus afgerond. 3x Auer Edel Air 270ltr met spiraal geplaatst in een surfschool. Het heeft even wat voeten in aarde gehad om de boilers geleverd te krijgen bij ACR. Voor de bouwvak zijn er 2 geleverd en vorige week de laatste die op nalevering stond, Top geregeld bij ACR.WarmkoudWP schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:50:
[...]
Dag @hainv201 Ik ben vertegenwoordiger bij ACR Klimaat in Vught importeur van o.a. Auer.
Wij hebben zelf uitstekende ervaringen met warmtepompboilershop. Komen stipt hun afspraken na en krijgen vaak leuke reacties van eindgebruikers.
Mocht iemand op zoek zijn naar een installateur voor warmtepompboilers of warmtepompen "htv, mtv of ltv" je mag altijd een DM sturen en ik zal kijken of ik je kan verbinden aan een installateur.
Het is gi-ga-druk in deze markt en ik heb soms wel 4 telefoontjes tegelijkertijd, maar wij willen iedereen graag op weg helpen.
Groet,
Roy
:strip_exif()/f/image/x3E9Vn2boQhjOo2urJs4QjuR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 28-10-2022 16:37 ]
Nou speciaal... de mijne komt van ali afCarboy54 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:59:
[...]
Voor de Eau is een speciaal mengventiel leverbaar tussen aan en afvoer boiler :-)
Maar idd, je mengt niet de hele vloerverwarming terug maar alleen de aanvoer naar de WP toe.
Het voelt echter hier wel raar om water eerst van ~40 graden (hier de retour op koude dagen) terug te mengen naar 35 graden om vervolgens weer op te warmen. Ik vraag me ook wel eens af of die 35 graden uit de handleiding zo strikt is.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
heb je link ?
Wuursj schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Nou speciaal... de mijne komt van ali afMoet je hem wel nog zelf afstellen.
Maar idd, je mengt niet de hele vloerverwarming terug maar alleen de aanvoer naar de WP toe.
Het voelt echter hier wel raar om water eerst van ~40 graden (hier de retour op koude dagen) terug te mengen naar 35 graden om vervolgens weer op te warmen. Ik vraag me ook wel eens af of die 35 graden uit de handleiding zo strikt is.
[quote]brutus26 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:50:
Daar wordt hier op het forum toch anders over gedacht.
Als je het forum door leest kom je verschillende malen tegen dat het zonder buffervat prima gaat en dat de flow gewoon door de wp gaat.
Als je het forum door leest kom je verschillende malen tegen dat het zonder buffervat prima gaat en dat de flow gewoon door de wp gaat.
Klopt op de cursus bij ACR gaven ze aan dat een extra pomp normaal niet nodig is. Slim systeem met hoge cop en weinig onderdelen 😄 geen ventilator en dus weinig geluid.KaDoos schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:34:
[quote]brutus26 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:50:
:strip_exif()/f/image/TUrMuLFETPdwlkrifGdprIzO.jpg?f=fotoalbum_large)
link (DN25 versie)
Is wel wat duurder geworden in het afgelopen half jaar. En je hebt nog een T-stukje en koppelingen nodig. Maar nog steeds een pak goedkoper dan de 160 euro die ik tegenkom bij het artikelnr van Auer zelf.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Wat is dat dan?Carboy54 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Klopt op de cursus bij ACR gaven ze aan dat een extra pomp normaal niet nodig is. Slim systeem met hoge cop en weinig onderdelen 😄 geen ventilator en dus weinig geluid.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Ed2kxk6FtDmE7DNWtJUwvLoP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een minifan van een pc die geruisloos is. Ik bedoel uiteraard de grote fan voor de condensor bij de Air versie.
Zo te zien is de compressor ook geupgrade? Is hier aanvullende info over bekend?Carboy54 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
[...]
Klopt op de cursus bij ACR gaven ze aan dat een extra pomp normaal niet nodig is. Slim systeem met hoge cop en weinig onderdelen 😄 geen ventilator en dus weinig geluid.
[Afbeelding]
Zie hier de 'oude' :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hAcm158DZgFD6iBKnSN6e1wd.jpg?f=user_large)
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik zit er ook aan te denken om een Auer Edel Eau aan te schaffen. Ik lees alleen in de handleiding hoe je hem moet aansluiten in combinatie van vloerverwarming.
Maar ik wil hem gewoon op de aanvoer en retour leidingen aan sluiten. Heeft iemand hier al ervaring mee? Kan dit überhaupt wel?
Maar ik wil hem gewoon op de aanvoer en retour leidingen aan sluiten. Heeft iemand hier al ervaring mee? Kan dit überhaupt wel?
Nee uitsluitend in de retour volgens de specificaties. De waterpomp van jouw cv gaat anders tegen de stroom richting van de Edel in. Waarom zou jij het anders willen?Nelisj schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:36:
Ik zit er ook aan te denken om een Auer Edel Eau aan te schaffen. Ik lees alleen in de handleiding hoe je hem moet aansluiten in combinatie van vloerverwarming.
Hoe groot moet de buffer minimaal zijn als je geen vloerverwarming hebt?Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:48:
[...]
Nee uitsluitend in de retour volgens de specificaties. De waterpomp van jouw cv gaat anders tegen de stroom richting van de Edel in. Waarom zou jij het anders willen?
Omdat de boiler op zolder komt en de vloerverwarming alleen beneden heb. Leidingen aanleggen naar benden is eigenlijk niet te doen is en CV leidingen lopen al wel op zolder.Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:48:
[...]
Nee uitsluitend in de retour volgens de specificaties. De waterpomp van jouw cv gaat anders tegen de stroom richting van de Edel in. Waarom zou jij het anders willen?
Als de CV op zolder zit kun je hem toch in de retour van de CV opnemen?
[ Voor 21% gewijzigd door slb op 03-11-2022 15:38 ]
prompt $p $g
Precies 👏slb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:36:
Die hangt niet op zolder en straks is er geen CV ketel meer.slb schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:36:
[ Voor 20% gewijzigd door Nelisj op 03-11-2022 15:50 ]
Volgens mij ontkom je zo niet aan het leggen van een leidinkje? Maar op zolder kun je evt ook weer denken aan een Air met dakdoorvoer?
Daar ben ik inmiddels ook bang voor. Ben de opties aan het bekijken wat het makkelijkste is. En dit was verre weg het makkelijkst geweest.Gramser schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:53:
Volgens mij ontkom je zo niet aan het leggen van een leidinkje? Maar op zolder kun je evt ook weer denken aan een Air met dakdoorvoer?
Als ik een leiding moet gaan leggen dan wordt het denk ik voor een gewoon vat en het dan laten verwarmen door de WP.
Dat gaat niet werken. je hebt minimaal 100 m2 vloerverwarming in beton nodig voor de 270 liter.scarfoot schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:00:
[...]
Hoe groot moet de buffer minimaal zijn als je geen vloerverwarming hebt?
Ook niet met een groot buffervat, doorlopende circulatie door alle radiatoren en warmtepomp die de het cv circuit op temperatuur houdt tijdens de sww run?Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:49:
[...]
Dat gaat niet werken. je hebt minimaal 100 m2 vloerverwarming in beton nodig voor de 270 liter.
[ Voor 5% gewijzigd door scarfoot op 03-11-2022 19:45 ]
@scarfoot je kunt niet garanderen dat ze tegelijk draaien (defrost en wegvallende warmtevraag door zoninstraling om maar wat te noemen).
Dus om 200 liter tapwater van 10 naar 50 °C te helpen heb je ongeveer 400 liter van 40 graden nodig om boven de 18°C te blijven, ietsje minder omdat met cop4 nog een kwart van de energie uit het stopcontact komt.
Bovendien komt dan álle warmte uit een andere warmtepomp, ook 's zomers, waardoor je systeemrendement keldert: wpb cop4 + wp cop5 = systeemcop 2.5.
Dus om 200 liter tapwater van 10 naar 50 °C te helpen heb je ongeveer 400 liter van 40 graden nodig om boven de 18°C te blijven, ietsje minder omdat met cop4 nog een kwart van de energie uit het stopcontact komt.
Bovendien komt dan álle warmte uit een andere warmtepomp, ook 's zomers, waardoor je systeemrendement keldert: wpb cop4 + wp cop5 = systeemcop 2.5.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En in de zomer.... Radiatoren zijn echt ongeschikt als bron voor een Eau.scarfoot schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:57:
[...]
Ook niet met een groot buffervat, doorlopende circulatie door alle radiatoren en warmtepomp die de het cv circuit op temperatuur houdt tijdens de sww run?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Als de WP draait zou het wellicht kunnen. Maar waarom geen Air?scarfoot schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:57:
[...]
Ook niet met een groot buffervat, doorlopende circulatie door alle radiatoren en warmtepomp die de het cv circuit op temperatuur houdt tijdens de sww run?
Voornamelijk Geluid, maar ook leeg trekken van de woning van warme lucht (risico op trek), geen koude luchtafvoer aanwezig (en mogelijk) op plaats waar we de boiler graag willen neerzetten.Carboy54 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:40:
[...]
Als de WP draait zou het wellicht kunnen. Maar waarom geen Air?
Wat is precies het risico, gaat de boiler echt direct in foutcode bij <18gr of springt hij enkel op het verwarmingselement?
Kunnen we de wp niet standaard laten draaien als de boiler de run gaat doen? Of bv de boiler juist meerdere korte runs per dag laten doen om de temp >18gr te houden?
Aantal m2 vv uit de manual is gebaseerd op wat er in Frankrijk gebruikelijk is. In Frankrijk leggen ze doorgaans de vv niet 10 cm hh maar verder uit elkaar.scarfoot schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:51:
[...]
Voornamelijk Geluid, maar ook leeg trekken van de woning van warme lucht (risico op trek), geen koude luchtafvoer aanwezig (en mogelijk) op plaats waar we de boiler graag willen neerzetten.
Wat is precies het risico, gaat de boiler echt direct in foutcode bij <18gr of springt hij enkel op het verwarmingselement?
Kunnen we de wp niet standaard laten draaien als de boiler de run gaat doen? Of bv de boiler juist meerdere korte runs per dag laten doen om de temp >18gr te houden?
In de zomer staat mijn Panasonic warmtepomp buiten uit en in de winter aan.
Ik heb 2x 150 liter Auer Edel eau (staan op zolder). Dit werkt al 3 jaar succesvol met 45 m2 vv op de begane grond. Ik heb wel altijd met een verdeler met pomp gedraait. Sinds een maand nu een verdeler zonder pomp. Even afwachten hoe dat gaat, maar met 20 m2 meter vv extra (uitbouw er bij gezet) verwacht ik komende zomer geen problemen.
Vragen die je jezelf moet stellen zijn:
-Hoeveel m2 vloeroppervlakte heb ik?
-Hoeveel hh ligt de vv uit elkaar?
-Ligt de vv in een vloer met massa waar de energie (warmte) in wordt opgeslagen? Deze warmte kun je uit je vloer ontrekken voor je Auer.
-Heb ik een verdeler met of zonder pomp?
Het punt is juist dat ik geen vvw heb. Wel komt er een buffervat + circulatiepomp.Chris499 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:15:
[...]
Aantal m2 vv uit de manual is gebaseerd op wat er in Frankrijk gebruikelijk is. In Frankrijk leggen ze doorgaans de vv niet 10 cm hh maar verder uit elkaar.
In de zomer staat mijn Panasonic warmtepomp buiten uit en in de winter aan.
Ik heb 2x 150 liter Auer Edel eau (staan op zolder). Dit werkt al 3 jaar succesvol met 45 m2 vv op de begane grond. Ik heb wel altijd met een verdeler met pomp gedraait. Sinds een maand nu een verdeler zonder pomp. Even afwachten hoe dat gaat, maar met 20 m2 meter vv extra (uitbouw er bij gezet) verwacht ik komende zomer geen problemen.
Vragen die je jezelf moet stellen zijn:
-Hoeveel m2 vloeroppervlakte heb ik?
-Hoeveel hh ligt de vv uit elkaar?
-Ligt de vv in een vloer met massa waar de energie (warmte) in wordt opgeslagen? Deze warmte kun je uit je vloer ontrekken voor je Auer.
-Heb ik een verdeler met of zonder pomp?
De cv leidingen liggen wel in de gegoten vloer, maar dat is misschien een meter of 40 schat ik (30 aanvoer, 30 retour over 3 verdiepingen). Verder overal radiatoren + LT convectoren.
Off topic, maar als je geen air wilt, is wellicht dit nog een alternatiefscarfoot schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:51:
[...]
Voornamelijk Geluid, maar ook leeg trekken van de woning van warme lucht (risico op trek), geen koude luchtafvoer aanwezig (en mogelijk) op plaats waar we de boiler graag willen neerzetten.
https://www.esanico.be/nl...ter-warmtepompboiler.html
Een Atlantic Calypso split warmtepompboiler
Dan zou ik toch overwegen om vv te nemen.scarfoot schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:26:
[...]
Het punt is juist dat ik geen vvw heb. Wel komt er een buffervat + circulatiepomp.
De cv leidingen liggen wel in de gegoten vloer, maar dat is misschien een meter of 40 schat ik (30 aanvoer, 30 retour over 3 verdiepingen). Verder overal radiatoren + LT convectoren.
(indien mogelijk).
Zonder vv raad ik de Auer eau sterk af. Buffervat heeft in de zomer nauwelijks een bron om op te warmen uit natuurlijke warmte.
Was me al eerder opgevallen in je OP.Proton_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:45:
@scarfoot je kunt niet garanderen dat ze tegelijk draaien (defrost en wegvallende warmtevraag door zoninstraling om maar wat te noemen).
Kan je dat nog eens voorrekenen/uitleggen?
Is het niet:
Wp 1 in, 5 uit, vervolgens diezelfde 5 in, x4=20 uit
(Edit:) 20uit/(1+5)in=cop3.33?
Zou het soms met meerdere korte runs kunnen?
[ Voor 6% gewijzigd door scarfoot op 03-11-2022 22:19 ]
@Proton_
Ik probeer het nog eventjes op een andere manier uit te werken:
Ik geef W 1 knikker, daarvoor krijg ik er bij W 5 terug. Vervolgens ga ik naar B met 5 knikkers. Bij B krijg ik 4 knikkers voor elke knikker die ik inlever. Als ik ze alle 5 inlever krijg ik 20 knikkers. Ik heb dan W 1 knikker gegeven en B 5 knikkers, totaal 6 uitgegeven. Maar ik kom terug met 20 knikkers.
Efficiëntie (COP) is dan 20/6=3.33
(Geen 2,5)
Misschien heb ik het mis maar dit is zo ik het begrijp...?
Ik probeer het nog eventjes op een andere manier uit te werken:
Ik geef W 1 knikker, daarvoor krijg ik er bij W 5 terug. Vervolgens ga ik naar B met 5 knikkers. Bij B krijg ik 4 knikkers voor elke knikker die ik inlever. Als ik ze alle 5 inlever krijg ik 20 knikkers. Ik heb dan W 1 knikker gegeven en B 5 knikkers, totaal 6 uitgegeven. Maar ik kom terug met 20 knikkers.
Efficiëntie (COP) is dan 20/6=3.33
(Geen 2,5)
Misschien heb ik het mis maar dit is zo ik het begrijp...?
[ Voor 6% gewijzigd door scarfoot op 03-11-2022 23:05 ]
Van elke 4 kWh warmte die de warmtepomp genereert, komt er 1 uit het stopcontact en 3 uit de omgeving.
Als die omgeving met COP5 wordt opgewarmd, dan kosten die 3 kWh uit de omgeving 3/5 kWh uit het stopcontact. Totaal dus 4 kWh warmte in de boiler voor 1,6 kWh elektriciteit: 4/1,6=2,5.
In jouw sommetje maak je geen verschil tussen elektrische knikkers en warmteknikkers. Elektriciteit telt ook als warmte, maar niet andersom.
Als die omgeving met COP5 wordt opgewarmd, dan kosten die 3 kWh uit de omgeving 3/5 kWh uit het stopcontact. Totaal dus 4 kWh warmte in de boiler voor 1,6 kWh elektriciteit: 4/1,6=2,5.
In jouw sommetje maak je geen verschil tussen elektrische knikkers en warmteknikkers. Elektriciteit telt ook als warmte, maar niet andersom.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Helder. Ik heb hem. Warmte knikkers komen natuurlijk niet uit het stopcontact.Proton_ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:09:
Van elke 4 kWh warmte die de warmtepomp genereert, komt er 1 uit het stopcontact en 3 uit de omgeving.
Dank voor de uitleg
@Proton_ Even een vraagje voor de duidelijkheid, een hypothetische situatie:
WP vloerverwarming genereert 3kW (onttrekt 2,25kw uit omgevingslucht en 0,75kW uit stopcontact),
WPB genereert 4kW (onttrekt 3kW uit retour vloerverwarming en 1kW stopcontact).
-Dan is de COP 4kW/1,75kW = 2,3 ?
Zelf ben ik bezig een hoekappartement uit 1961 (1e verdieping, ca 70m², 65m² verwarmingsoppervlak) volledig te renoveren (voor mijn zoon en aanhang). Inmiddels is het gehele appartement gestript en gaan we de opbouwfase in. Op de begane grond zijn 2 garage (1 van de buren), 2 bergingen (buren) en een bijkeuken(van ons). Vanuit de voordeur/hal kun je rechts naar de bijkeuken en rechtdoor naar de trap richting het appartement.
Spouwmuren zijn gisteren geïsoleerd. Aan de voorzijde (op Zuid-ZuidOost) zitten nu kunststof kozijnen met dubbelglas dat volgende week vervangen wordt door HR++ glas, achterzijde worden in maart/april alle kozijnen vernieuwd met HR+++ glas.
Cementdekvloer is verwijderd en op de betonnen constructievloer ga ik PIR isolatie leggen (60mm) met daarop vloerverwarming in een anhydrietvloer van ca 60mm (badkamer zandcement). Er komt mechanische ventilatie, geen WTW.
De gedachte voor warmte/koeling is een monoblock WP (ca 4-5kW) voor de vloerverwarming icm een paar airco's. De WPB kan in de bijkeuken die ca 9m leidinglengte van het eerste tappunt verwijderd is. Pal naast de badkamer zit een kast waar ik een 30 liter E-boiler wil plaatsen (ivm comfort/wachttijd) die ik als hotfill wil inzetten.
Mijn oog was gevallen op de Auer Edel Eau 200l (ivm RVS, want anode zuigt) omdat een water/water WPB me toch betrouwbaarder (en stiller) leek dan een water/lucht WPB. Ik zou in de bijkeuken ook een lucht/water WPB kwijt kunnen, er is een (enkele) afvoer naar buiten, maar ik wil het zo onderhoudsarm mogelijk houden. Bij lucht/water is er natuurlijk wat meer onderhoud nodig.
Bijkeuken is niet verwarmd (staat wel wasmachine, droger, vriezer en waterontharder), maar is wel goed geïsoleerd/geventileerd.
-Zou de zwevende vloer van (ca 65m² = ca 3½m³) in de zomer genoeg buffervermogen hebben om het vat van de Edel Eau te vullen zonder dat de WP van de vv al te veel hoeft bij te springen? Warmwaterverbruik is twee personen, om de dag lange douche.
WP vloerverwarming genereert 3kW (onttrekt 2,25kw uit omgevingslucht en 0,75kW uit stopcontact),
Zelf ben ik bezig een hoekappartement uit 1961 (1e verdieping, ca 70m², 65m² verwarmingsoppervlak) volledig te renoveren (voor mijn zoon en aanhang). Inmiddels is het gehele appartement gestript en gaan we de opbouwfase in. Op de begane grond zijn 2 garage (1 van de buren), 2 bergingen (buren) en een bijkeuken(van ons). Vanuit de voordeur/hal kun je rechts naar de bijkeuken en rechtdoor naar de trap richting het appartement.
Spouwmuren zijn gisteren geïsoleerd. Aan de voorzijde (op Zuid-ZuidOost) zitten nu kunststof kozijnen met dubbelglas dat volgende week vervangen wordt door HR++ glas, achterzijde worden in maart/april alle kozijnen vernieuwd met HR+++ glas.
Cementdekvloer is verwijderd en op de betonnen constructievloer ga ik PIR isolatie leggen (60mm) met daarop vloerverwarming in een anhydrietvloer van ca 60mm (badkamer zandcement). Er komt mechanische ventilatie, geen WTW.
De gedachte voor warmte/koeling is een monoblock WP (ca 4-5kW) voor de vloerverwarming icm een paar airco's. De WPB kan in de bijkeuken die ca 9m leidinglengte van het eerste tappunt verwijderd is. Pal naast de badkamer zit een kast waar ik een 30 liter E-boiler wil plaatsen (ivm comfort/wachttijd) die ik als hotfill wil inzetten.
Mijn oog was gevallen op de Auer Edel Eau 200l (ivm RVS, want anode zuigt) omdat een water/water WPB me toch betrouwbaarder (en stiller) leek dan een water/lucht WPB. Ik zou in de bijkeuken ook een lucht/water WPB kwijt kunnen, er is een (enkele) afvoer naar buiten, maar ik wil het zo onderhoudsarm mogelijk houden. Bij lucht/water is er natuurlijk wat meer onderhoud nodig.
Bijkeuken is niet verwarmd (staat wel wasmachine, droger, vriezer en waterontharder), maar is wel goed geïsoleerd/geventileerd.
-Zou de zwevende vloer van (ca 65m² = ca 3½m³) in de zomer genoeg buffervermogen hebben om het vat van de Edel Eau te vullen zonder dat de WP van de vv al te veel hoeft bij te springen? Warmwaterverbruik is twee personen, om de dag lange douche.
prompt $p $g
Er moet voldoende massa in de vloer zitten. Ingefreesd is prima. Zwevend moet voldoende massa hebben dus is waarschijnlijk ongeschikt.slb schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:48:
-Zou de zwevende vloer in de zomer genoeg buffervermogen hebben om het vat van de Edel Eau te vullen zonder dat de WP van de vv al te veel hoeft bij te springen? Warmwaterverbruik is twee personen, om de dag lange douche.
Infrezen is geen optie (cementdekvloer is al verwijderd) wel een anhydriet/zandcement rechtstreeks op de constructievloer. Maar dan zit ik de onderliggende ongeïsoleerde garage (met enkelwandige metalen deur) en bergingen van de buren te verwarmen. Het is een appartementencomplex uit 1961 dus niet/slecht geïsoleerd.
Als de garage en bergingen wel geïsoleerd zouden zijn dan had ik het nog overwogen.
Als de garage en bergingen wel geïsoleerd zouden zijn dan had ik het nog overwogen.
prompt $p $g
Er komt isolatie tussen de vloerdelen dus dan zou ik het risico niet nemen en voor de air gaan.Carboy54 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:55:
[...]
Er moet voldoende massa in de vloer zitten. Ingefreesd is prima. Zwevend moet voldoende massa hebben dus is waarschijnlijk ongeschikt.
Dat klopt. Ik deed mijn sommetje met kWh (energie) en niet met vermogen; voor de volledigheid: de Edel Eau trekt iets van 300-500 watt (afhankelijk van de temperatuur van het vat) en heeft een thermisch vermogen wat onder de 2 kW blijft. Ook is cop3 voor vloerverwarming wat pessimistischslb schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:48:
Bedoel je warmtepomp-online.com of warmtepomponline.com? Laatste ben ik namelijk en reageer normaal binnen 24 uur.Chris499 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:04:
@t.oswald
Ik heb nog niets van Warmtepomp-online vernomen. Jij nog contact gehad met Warmtepomp-online?
Ik heb de instelling met Anti Bacterial mode opnieuw getest.
- Anti Bacterial (60 graden) (op de ingestelde dag om 22 uur, het apparaat stond op freeze protection en deed
niets).
- Volgende dag om 07:00 uur stond het apparaat op comfort mode.
- Ook nu ging deze maar tot 50 graden.
Het apparaat zal dus op de dag van de Anti Bacterial mode om 22 uur op Comfort mode moeten staan, om de gewenste 60 graden te bereiken.
All, bij deze de Edel Auer Air, geplaatst op onze vliering. Hij is inmiddels in bedrijf. Precies voldoende ruimte aan bovenzijde om de afvoerslang naar buiten te krijgen.Stephan 1975 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:04:
[...]
Beetje laat met reactie, alsnog dank voor jullie info! Ik heb vernomen dat bij begin november binnen komt . En dit (7 cm korter maken) is idd een mooie oplossing. Ik had inmiddels gezien dat de kap aan bovenkant ook los kan, dus had ik de aanname gemaakt dat de boiler zonder kap op zolder wordt gezet. Later de kap er op gaat wel lukken met die twee delen. En met jouw opmerking kan ik het nog wat handiger maken dan gedacht.
Ik heb het opgelost door de popnagels van de deksel te vervangen door een schroef (en daarachter een plaatje voor voldoende grip). In het geval van onderhoud kan de deksel van de bovenkap af. En het grijze deel van de bovenkap heb ik met een stanleymes doorgesneden op de lasnaad. Daarachter zit een plastic strip om linkerdeel aan rechterdeel te schroeven (6 schroefjes, zie foto 3).
Vliering is nu 16-18 graden dus een mooie plek voor aanzuigend lucht. We hadden reeds twee tal ventilatie gaten op zolder dus aanvoer verse lucht geen probleem. De temperatuur zal wel net iets meer zakken dan anders het geval was geweest maar dat maakt niet uit. Mijn ervaring is dat het hoogstens een paar graden is...
Omdat onze (oudere) wtw er naast staat, ben nog aan het dubben om de wtw lucht afvoer daarvan te gebruiken op de inlaat van de wpb. En de uitvoer van de wpb kan ik in de zomer als zgn airco ook nog op de buizen van de wtw zetten (buizen richting de ventielen in de kamers, schone lucht). Wtw kan in zomerstand zodat hij dan alleen een afzuigfunctie vuile lucht heeft.
Kortom, leuk projectje dit alles bij elkaar.
:strip_exif()/f/image/Z7IpbDsEdpIsvPthduAguxat.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LucyUsqStK6rdzsUl4c1TLIl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nCVa9A8OoLpUxQ0IKdRrqsxR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik blijf de originele afvoer wel mooier vinden🙃 met minder luchtweerstand. Wel handig de rode draagzak om de boiler met 2 man omhoog te krijgen.Stephan 1975 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:36:
[...]
All, bij deze de Edel Auer Air, geplaatst op onze vliering. Hij is inmiddels in bedrijf. Precies voldoende ruimte aan bovenzijde om de afvoerslang naar buiten te krijgen.
Ik heb het opgelost door de popnagels van de deksel te vervangen door een schroef (en daarachter een plaatje voor voldoende grip). In het geval van onderhoud kan de deksel van de bovenkap af. En het grijze deel van de bovenkap heb ik met een stanleymes doorgesneden op de lasnaad. Daarachter zit een plastic strip om linkerdeel aan rechterdeel te schroeven (6 schroefjes, zie foto 3).
Vliering is nu 16-18 graden dus een mooie plek voor aanzuigend lucht. We hadden reeds twee tal ventilatie gaten op zolder dus aanvoer verse lucht geen probleem. De temperatuur zal wel net iets meer zakken dan anders het geval was geweest maar dat maakt niet uit. Mijn ervaring is dat het hoogstens een paar graden is...
Omdat onze (oudere) wtw er naast staat, ben nog aan het dubben om de wtw lucht afvoer daarvan te gebruiken op de inlaat van de wpb. En de uitvoer van de wpb kan ik in de zomer als zgn airco ook nog op de buizen van de wtw zetten (buizen richting de ventielen in de kamers, schone lucht). Wtw kan in zomerstand zodat hij dan alleen een afzuigfunctie vuile lucht heeft.
Kortom, leuk projectje dit alles bij elkaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TVzSVZonaqon6Ry5ItsjaDrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zekers! Ziet er mooi en strak uit. Volgens mij heb je daar op zolder ook ruimte om te zijn/zitten zo te zien en dan wil je dat voor elkaar hebben. Ik ben al superblij dat ik een wbp heb kunnen vinden die op de vliering paste. Het zolderluik was 64 cm dus de wpb ging er krap doorheen. En ik heb echt geen centimeter ruimte teveel nu aan bovenzijde. Hopelijk gaan die boilers wel een tijdje mee. Geen idee eigenlijk hoe lang... Is iemand daar bekend mee?Carboy54 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:43:
[...]
Ik blijf de orginele afvoer det wel mooier vinden🙃[Afbeelding]
Ja de trap op is een sport appart. Je mag het ook niet kantelen. Levensduur wellicht 15 jr.Stephan 1975 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:50:
[...]
Zekers! Ziet er mooi en strak uit. Volgens mij heb je daar op zolder ook ruimte om te zijn/zitten zo te zien en dan wil je dat voor elkaar hebben. Ik ben al superblij dat ik een wbp heb kunnen vinden die op de vliering paste. Het zolderluik was 64 cm dus de wpb ging er krap doorheen. En ik heb echt geen centimeter ruimte teveel nu aan bovenzijde. Hopelijk gaan die boilers wel een tijdje mee. Geen idee eigenlijk hoe lang... Is iemand daar bekend mee?
Eigenlijk was het van de eerste verdieping naar de vliering nog het makkelijkste. Nu heb ik dan ook de beschikking over een volautomatische zit-sta bureau. Die had ik gebombardeerd als lift.Carboy54 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:17:
[...]
Ja de trap op is een sport appart. Je mag het ook niet kantelen. Levensduur wellicht 15 jr.
Ff omhoog met de tafel, vasthangen met de zak, een paar spanbanden aan twee balken. Zit-sta tafel weer naar beneden, extra bijzet tafel er tussen en weer omhoog. Opnieuw vastzetten en nog een derde keer met de krabpaal van de katten omhoog. Makkelijker kan niet (achteraf lullen makkelijk natuurlijk).
Ik mag toch hopen dat hier beelden van zijnStephan 1975 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:53:
[...]
Eigenlijk was het van de eerste verdieping naar de vliering nog het makkelijkste. Nu heb ik dan ook de beschikking over een volautomatische zit-sta bureau. Die had ik gebombardeerd als lift.. Wpb op de tafel.
Ff omhoog met de tafel, vasthangen met de zak, een paar spanbanden aan twee balken. Zit-sta tafel weer naar beneden, extra bijzet tafel er tussen en weer omhoog. Opnieuw vastzetten en nog een derde keer met de krabpaal van de katten omhoog. Makkelijker kan niet (achteraf lullen makkelijk natuurlijk).
Helaas niet, we zaten zo in de flow dat het even doorpakken was.. Wel jammer achteraf.Gramser schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:01:
[...]
Ik mag toch hopen dat hier beelden van zijn?
Wel off topic, zitten niet bij de Auer Edel EauCarboy54 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:43:
[...]
Ik blijf de originele afvoer wel mooier vinden🙃 met minder luchtweerstand. Wel handig de rode draagzak om de boiler met 2 man omhoog te krijgen.
[Afbeelding]
warmtepomp-online.com heb ik mijn Auers gekocht. Volgens mij is hij er nu mee gestopt. Website is niet meer bereikbaar. Verkoop jij ook onderdelen voor de Auer mocht er ooit iets defect gaan?Carboy54 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:31:
[...]
Bedoel je warmtepomp-online.com of warmtepomponline.com? Laatste ben ik namelijk en reageer normaal binnen 24 uur.en heb geen vragen gekregen.
Jazeker.Chris499 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:23:
[...]
warmtepomp-online.com heb ik mijn Auers gekocht. Volgens mij is hij er nu mee gestopt. Website is niet meer bereikbaar. Verkoop jij ook onderdelen voor de Auer mocht er ooit iets defect gaan?
Dit is tbv het voorkomen van een hogedrukstoring zo uit mijn hoofd. Dit is ook zo in onze watergekoelde split units die kunnen verwarmen in een waterlus.scarfoot schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 06:53:
Gr. Roy
@Carboy54
Goed om te zien dat er nog iemand is die zijn MV warmte wil hergebruiken aan de inlaat van de warmtepompboiler Heb je enig idee wat de temperatuur van de aangezogen lucht op deze manier wordt ?
Heeft iemand je hierin geadviseerd, of was het je eigen creatieve geest die dit bedacht heeft.
Valt het geluid van de wp boiler een beetje mee.
Goed om te zien dat er nog iemand is die zijn MV warmte wil hergebruiken aan de inlaat van de warmtepompboiler Heb je enig idee wat de temperatuur van de aangezogen lucht op deze manier wordt ?
Heeft iemand je hierin geadviseerd, of was het je eigen creatieve geest die dit bedacht heeft.
Ik ben leverancier van dit merk en ben dus creatief samen met mijn cliënten. De temperatuur op mijn zolderverdieping is afhankelijk van het jaargetijde maar momenteel 16 graden. De warmte komt naar boven via het trapgat. Ik ga mijn centrale afzuiging vanuit de woonkamer nog koppelen aan de inlaat met een regelbare venturie. De boiler staat op een 60x60 betonnen tegel met rubberfolie op een houten zoldervloer. Het geluid is daardoor niet storend ( meer ) De warmtepomp laat ik alleen overdag zijn werk doen met de opbrengst van de zonnepanelen gratis en voor niets. ( Mits de zon schijnt )cornelis l schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:01:
@Carboy54
Klinkt goed , ik meende even dat de afvoer van de mv box gekoppeld zat aan de inlaatkant van de wp boiler ( vraag me af of dat ook niet werkt. . ) kun je me je contactgegevens / website doorgeven ?
Je kan hem zodanig instellen dat de ventilator permanent of via een vochtsensor draait en dan kan de ventilator van de meervoudige afzuiging gewoon vervallen als je deze op de inlaat aan sluit. Ik heb je een dm gestuurd.cornelis l schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:51:
Klinkt goed , ik meende even dat de afvoer van de mv box gekoppeld zat aan de inlaatkant van de wp boiler ( vraag me af of dat ook niet werkt. . ) kun je me je contactgegevens / website doorgeven ?
Voor MV met warmtepompboilers zijn al genoeg topics, zullen we het hier bij de waterbron-boilers houden?
Helemaal mee eens uiteraard. Een van de tweakers heeft zich hierin vergist en loopt het maar steeds door. 🙃Proton_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:52:
Voor MV met warmtepompboilers zijn al genoeg topics, zullen we het hier bij de waterbron-boilers houden?
[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 15-11-2022 18:59 ]
Heb de Auer nu twee jaar. Zeer tevreden.
Is er iemand die een goede plek voor een extra sensor heeft gevonden?
Ik ben er nu ook aan toe om te loggen
( @montebaldo55 ?)
Ik ben er nu ook aan toe om te loggen
( @montebaldo55 ?)
Is me even niet duidelijk
Ben je op zoek naar een plek voor je extra sensor?
Dan plaats ik wat foto's.
Werkt perfect bij mij.
Kan hem op laptop of tel via HA real time uitlezen en bijhouden
Hoor het wel
Maakt niet uit voor air of eau is namelijk zelfde polek
Ben je op zoek naar een plek voor je extra sensor?
Dan plaats ik wat foto's.
Werkt perfect bij mij.
Kan hem op laptop of tel via HA real time uitlezen en bijhouden
Hoor het wel
Maakt niet uit voor air of eau is namelijk zelfde polek
@montebaldo55 inderdaad, ik zou erg geholpen zijn met wat foto's hoe het bij jou goed werkt
All, nu ook mijn air 200L in bedrijf is, kan ik kijken hoe te monitoren, ik zie al dat ik geen water meter heb gebruikt, kan alleen de KWH meten via homeconnect. ik hoor graag jullie ervaringen en welke tools jullie gebruiken om inzicht te krijgen in de COP. Waar ik nog niet uit ben is wanneer springt hij aan ik heb nu een minimum van 43 graden staan (org stond deze op nee) maar zelfs met 2x douchen springt deze niet aan.
Ik heb 2 schedules gemaakt voor weekend en week . ma-vr tot 830 conf en daarna eco , in het weekend tot 15:00 conf.
Met het vat leeg had ik 8kW nodig met boost en spiraal / vat leeg en 1 uur op spiraal en WP 3 uur 6kW.
Ik heb 2 schedules gemaakt voor weekend en week . ma-vr tot 830 conf en daarna eco , in het weekend tot 15:00 conf.
Met het vat leeg had ik 8kW nodig met boost en spiraal / vat leeg en 1 uur op spiraal en WP 3 uur 6kW.
:strip_exif()/f/image/cMBBHnzrIEEN38fU9gx1a6Di.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7MDXysHLrVf2lNn4MH2ZqebQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eRHp2nTRcTDoEmECzN2kqAqK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SoDfaTmPspoSjYkzLZMz46Mj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7MDXysHLrVf2lNn4MH2ZqebQ.jpg?f=fotoalbum_large)
zo heb ik de extra sensor aangebracht:
eerste de originele opgezocht.
deze er voorzichtig uitgehaald.
via de overloop mijn sensor draad naar binnen gevoerd
toen de 2 sensoren terug geplaatst
eerste lukte dat niet. buis was te krap.
toen van mijn eigen sensor de krimpkous verwijderd.
daarna paste het wel.
sensor kan ik nu uitlezen via HA
zowel de display op de wpb en HA geven exact dezelfde waarde
@montebaldo55 dankjewel 
Dat is slim zo, dan hoef je dus geen extra gaten te boren en kan je alles weer origineel maken.
Dat is slim zo, dan hoef je dus geen extra gaten te boren en kan je alles weer origineel maken.
Nog wel een vraagje aan de ervaring deskundigen hier; de draagzak is niet heel diep (moet ook niet ivm tree voor tree omhoog tillen), maar het voelde net wel te instabiel bij onze eerste poging, de bovenkant van de boiler zwaait vervaarlijk heen en weer. Is dat een kwestie van gewoon een iets langere/sterkere buurman aan de onderkant laten tillen, of zijn er andere tips om hem wat stabieler omhoog te krijgen?Carboy54 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:43:
[...]
... Wel handig de rode draagzak om de boiler met 2 man omhoog te krijgen.
Spanbandje redelijk hoog er omhoog binden, met een touw er aan vast. Zo kan een extra persoon van bovenaf (licht) trekken en zo de boel recht houden.
Je kunt ook een duims T-stuk aan de uitgang draaien, en daar een touw doorheen. Werkt hetzelfde.
Je kunt ook een duims T-stuk aan de uitgang draaien, en daar een touw doorheen. Werkt hetzelfde.
[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 06-12-2022 21:52 ]
Spanband door de achterste lussen om jouw nek en spanband om de bodem van het compressorhuis om beide op zijn plaats te houden.succesjurjen_g schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:20:
[...]
Nog wel een vraagje aan de ervaring deskundigen hier; de draagzak is niet heel diep (moet ook niet ivm tree voor tree omhoog tillen), maar het voelde net wel te instabiel bij onze eerste poging, de bovenkant van de boiler zwaait vervaarlijk heen en weer. Is dat een kwestie van gewoon een iets langere/sterkere buurman aan de onderkant laten tillen, of zijn er andere tips om hem wat stabieler omhoog te krijgen?
Keuze
De boiler komt op de begane grond onder de badkamer op de 1e verdieping. De inhoud is gebaseerd op een 1- á 2-persoons huishouden, SWW is alleen voor douche en wastafel met DWTW (BG). 200 liter lijkt me te groot, 100 liter net aan (dus waarschijnlijk soms te weinig).
Inmiddels zag ik dat de 150 liter ook met RVS-vat aangeboden wordt, en aanvankelijk twijfelde ik tussen de 150 liter Eau met als bron ca 60-70m2 vloerverwarming in zwevende dekvloer, of de 150 liter Air, waarbij de bron luchtaanvoer van WC/Gang en het kantoor (of beter gezegd game room) op de 1e verdieping zou zijn. De afvoer zou op de begane grond naar buiten ('s winters/najaar) en/of naar binnen (zomers) kunnen. Voor de Air zou wel de (bevriende) betonboorder langs moeten komen. Maar na dit topic te hebben doorgespit, ga ik voor de Eau omdat die me net wat onderhoudsvriendelijker (ik ben nogal gemakzuchtig
), stiller en ook wat makkelijker/netter voor mij te installeren is. Tenzij er hier iemand met input komt die me van gedachten doet veranderen.
De 100/50 liter variant heeft een kleinere warmtepomp dan de 200/270 liter (herleid ik uit het vermogen en luchtdebiet) en omdat de inhoud (=capaciteit) kleiner is lijkt mij dat een wat kleiner vloeroppervlak minder problemen zou moeten opleveren. Temeer omdat ik bij @Chris499's reactie las dat hij 2x 150 liter boiler op een kleinere vloerverwarmingsoppervakte heeft draaien, verwacht ik eigenlijk dat het wel goed zal komen. Zoniet, dan kan/zal de WP moeten bijspringen (dankzij PV vallen de kosten uiteindelijk mee
) of moet ik misschien toch voor de Air gaan.
Ik zag de Eau nu voor € 2.199 aangeboden bij KTM terwijl deze elders voor ca € 2.600,- wordt aangeboden, "what's the catch?", hoor ik dan in mijn achterhoofd.
Koude vloer
Om vochtproblemen in de badkamer te voorkomen, wil ik zomers de vloerverwarming (of beter gezegd vloerkoeling) van de badkamer uitschakelen, tenzij de warmtepomp draait. Ik hou van autonome 'KISS' oplossingen dus ik dacht eraan om met een aanlegthermostaat op de aanvoer van de vvw-verdeler een klep/zoneregeling naar de badkamer te sturen (pompschakelaarprincipe dus). Overige ruimtes mogen wel 'gekoeld' worden.
Heeft er iemand nog tips/suggesties/aanbevelingen?
En wat betreft de subsidie: is een ingebruikstelling door erkend installateur icm foto's nog steeds voldoende?
TNX!
De boiler komt op de begane grond onder de badkamer op de 1e verdieping. De inhoud is gebaseerd op een 1- á 2-persoons huishouden, SWW is alleen voor douche en wastafel met DWTW (BG). 200 liter lijkt me te groot, 100 liter net aan (dus waarschijnlijk soms te weinig).
Inmiddels zag ik dat de 150 liter ook met RVS-vat aangeboden wordt, en aanvankelijk twijfelde ik tussen de 150 liter Eau met als bron ca 60-70m2 vloerverwarming in zwevende dekvloer, of de 150 liter Air, waarbij de bron luchtaanvoer van WC/Gang en het kantoor (of beter gezegd game room) op de 1e verdieping zou zijn. De afvoer zou op de begane grond naar buiten ('s winters/najaar) en/of naar binnen (zomers) kunnen. Voor de Air zou wel de (bevriende) betonboorder langs moeten komen. Maar na dit topic te hebben doorgespit, ga ik voor de Eau omdat die me net wat onderhoudsvriendelijker (ik ben nogal gemakzuchtig
De 100/50 liter variant heeft een kleinere warmtepomp dan de 200/270 liter (herleid ik uit het vermogen en luchtdebiet) en omdat de inhoud (=capaciteit) kleiner is lijkt mij dat een wat kleiner vloeroppervlak minder problemen zou moeten opleveren. Temeer omdat ik bij @Chris499's reactie las dat hij 2x 150 liter boiler op een kleinere vloerverwarmingsoppervakte heeft draaien, verwacht ik eigenlijk dat het wel goed zal komen. Zoniet, dan kan/zal de WP moeten bijspringen (dankzij PV vallen de kosten uiteindelijk mee
Ik zag de Eau nu voor € 2.199 aangeboden bij KTM terwijl deze elders voor ca € 2.600,- wordt aangeboden, "what's the catch?", hoor ik dan in mijn achterhoofd.
Koude vloer
Om vochtproblemen in de badkamer te voorkomen, wil ik zomers de vloerverwarming (of beter gezegd vloerkoeling) van de badkamer uitschakelen, tenzij de warmtepomp draait. Ik hou van autonome 'KISS' oplossingen dus ik dacht eraan om met een aanlegthermostaat op de aanvoer van de vvw-verdeler een klep/zoneregeling naar de badkamer te sturen (pompschakelaarprincipe dus). Overige ruimtes mogen wel 'gekoeld' worden.
Heeft er iemand nog tips/suggesties/aanbevelingen?
En wat betreft de subsidie: is een ingebruikstelling door erkend installateur icm foto's nog steeds voldoende?
TNX!
prompt $p $g
Wellicht dat de tip vanslb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:26:
Keuze
Koude vloer
martijn v o in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" wat is?
@Proton_ Helemaal top die koelstop. Voor het eerst dat ik deze zie (terwijl ik best wel een tijdje in de installatietechniek heb gewerkt). TNX! 
Edit:
Andere linkjes:
Rensa (groothandel).
Andere merken koelstoppers:
Pentec artnr 1540-0-25-01 en 1540-0-27-01
Watts artnr 900020165
Met de artikelnrs zou je ze waarschijnlijk bij shops met installatiematerialen kunnen bestellen.
Comap (Installatieprofi)
Edit:
Andere linkjes:
Rensa (groothandel).
Andere merken koelstoppers:
Pentec artnr 1540-0-25-01 en 1540-0-27-01
Watts artnr 900020165
Met de artikelnrs zou je ze waarschijnlijk bij shops met installatiematerialen kunnen bestellen.
Comap (Installatieprofi)
[ Voor 65% gewijzigd door slb op 11-12-2022 00:00 ]
prompt $p $g
Pas gebeld met een leverancier van de Auer, die gaf aan dat onze 75m2 vvw voldoende zou zijn, dit was alleen wel besproken onder de veronderstelling dat vvw ingefrezen is in beton. Nu is sowieso 30-35m2 ingefrezen in beton op dit moment, maar een ander deel moeten we nog aanleggen. De huidige plankenvloer gaat eruit en wordt vervangen, alleen zijn die opties toch nog wel lastig. In de basis betekent het dat we of traditioneel beton leggen met Rd van 3,5 met vvw ingefrezen, of schuimbeton met Rd van 4,6 maar dan inkliksysteem vvw waardoor deze dus zweeft. Tja tja.. Opzich vind ik wel dat je voor 'maximale' Rd moet gaan, maar ik twijfel of we dan voldoende massa in onze vvw hebben voor de Eau. Wat denken jullie? Zou dus gaan om 45m2 die erbij komt.
Zie het probleem niet. Bij mij zakt de Ta als de WPB opwarmt 1 graad. Als dat bij jouw meer zou zijn vult de Wp dat toch gewoon aan? Als de Wp uitstaat blijft de Ta ook echt wel boven de 18 graden.Melissaaap schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:55:
Pas gebeld met een leverancier van de Auer, die gaf aan dat onze 75m2 vvw voldoende zou zijn, dit was alleen wel besproken onder de veronderstelling dat vvw ingefrezen is in beton. Nu is sowieso 30-35m2 ingefrezen in beton op dit moment, maar een ander deel moeten we nog aanleggen. De huidige plankenvloer gaat eruit en wordt vervangen, alleen zijn die opties toch nog wel lastig. In de basis betekent het dat we of traditioneel beton leggen met Rd van 3,5 met vvw ingefrezen, of schuimbeton met Rd van 4,6 maar dan inkliksysteem vvw waardoor deze dus zweeft. Tja tja.. Opzich vind ik wel dat je voor 'maximale' Rd moet gaan, maar ik twijfel of we dan voldoende massa in onze vvw hebben voor de Eau. Wat denken jullie? Zou dus gaan om 45m2 die erbij komt.
We hebben geen warmtepomp, maar een HR-ketel. Die moet op termijn worden vervangen en dan willen we een WP. Maar ligt jouw opmerking niet aan hoeveel m2 vloerverwarming je hebt? Mijn opmerking ging meer over of de temperatuur van de vloerverwarming voldoende hoog zou blijven als een deel zwevend is, en daarmee minder warmte uit het beton zou halen.t.oswald schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:03:
[...]
Zie het probleem niet. Bij mij zakt de Ta als de WPB opwarmt 1 graad. Als dat bij jouw meer zou zijn vult de Wp dat toch gewoon aan? Als de Wp uitstaat blijft de Ta ook echt wel boven de 18 graden.
De handleiding staat op de TS. Het gaat om de inhoud en dan eigenlijk alleen nog in relatie tot de zomer als je niet stookt.Melissaaap schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:41:
[...]
We hebben geen warmtepomp, maar een HR-ketel. Die moet op termijn worden vervangen en dan willen we een WP. Maar ligt jouw opmerking niet aan hoeveel m2 vloerverwarming je hebt? Mijn opmerking ging meer over of de temperatuur van de vloerverwarming voldoende hoog zou blijven als een deel zwevend is, en daarmee minder warmte uit het beton zou halen.
:strip_exif()/f/image/POyLhhK8S0qQ1xfZ2KLjiJAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar kleine vragen over de Auer:
1) Wat is nou precies het risico als de Ta af en toe boven de 35 graden komt? Enkel dat hij netjes uitschakelt en elektrisch verder gaat, of gaat er ook echt iets stuk?
Op blz 6 van de handleiding staat nl: Watertemperatuurbereik +18 to +35
en op blz 7: "Voor waterretour boven 35 ° C is installatie van een primair circuit
thermostatisch mengventiel nodig> 35 ° C"
Echter, op blz 11 staat: "De warmtepompboiler werkt voornamelijk met de warmtepomp,
zolang de temperatuur van het water uit de retourstroom van de
vloerverwarming tussen 18 ° C en 50 ° C is. Zodra de temperatuur
lager is dan 18 ° C of hoger dan 50 ° C, wordt het water niet meer
verwarmd door de warmtepomp, maar door de elektrische backup."
2) Met het oog op voorgaande vraag, kan men het mengventiel weglaten als er een warmtepomp wordt aangesloten die niet boven de 35 (of 50?) graden Ta komt?
3) Is de dieëlectrische huls echt altijd nodig om elektrolyse te voorkomen, ook bij aansluiten op kunststof leidingen?
4) Het vat ontluchten doen je enkel met de hoogste warmwaterkraan in de installatie, er is geen separate ontluchting zoals die van de Ta bij de warmtepomp, correct?
1) Wat is nou precies het risico als de Ta af en toe boven de 35 graden komt? Enkel dat hij netjes uitschakelt en elektrisch verder gaat, of gaat er ook echt iets stuk?
en op blz 7: "Voor waterretour boven 35 ° C is installatie van een primair circuit
Echter, op blz 11 staat: "De warmtepompboiler werkt voornamelijk met de warmtepomp,
2) Met het oog op voorgaande vraag, kan men het mengventiel weglaten als er een warmtepomp wordt aangesloten die niet boven de 35 (of 50?) graden Ta komt?
3) Is de dieëlectrische huls echt altijd nodig om elektrolyse te voorkomen, ook bij aansluiten op kunststof leidingen?
4) Het vat ontluchten doen je enkel met de hoogste warmwaterkraan in de installatie, er is geen separate ontluchting zoals die van de Ta bij de warmtepomp, correct?
@scarfoot
Qua 2, inderdaad, ik heb 'm zonder mengventiel want Ta is max 32°C.
Qua 4, er zit een ontluchter onder de kap (cv-circuit). SWW ontluchten doe je inderdaad door het lekker door te laten stromen.
De rest, daar durf ik geen harde uitspraak over te doen.
Qua 2, inderdaad, ik heb 'm zonder mengventiel want Ta is max 32°C.
Qua 4, er zit een ontluchter onder de kap (cv-circuit). SWW ontluchten doe je inderdaad door het lekker door te laten stromen.
De rest, daar durf ik geen harde uitspraak over te doen.
Boven de 35 gr retour uit de vloer ! kan hij een storingsmelding geven. Gebeurd dus zelden. Dielektrische scheiding verstandig ivm eventuele garantie aanspraken. Monteren wij daarom altijd. Bij ACR zijn ze daar echter onduidelijk over. Voor die 12 euro geen risico nemen dus.scarfoot schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:52:
Paar kleine vragen over de Auer:
Om daar even op in te haken, betekent dat ook dat je geen mengventiel nodig hebt als je nog een HR-ketel hebt die je op vast laag vermogen van 35 graden zet? Bij ons gaat de wpb eerst werken naast de HR-ketel, die binnen een jaar vervangen wordt voor een WP.Carboy54 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:27:
[...]
Boven de 35 gr retour uit de vloer ! kan hij een storingsmelding geven. Gebeurd dus zelden. Dielektrische scheiding verstandig ivm eventuele garantie aanspraken. Monteren wij daarom altijd. Bij ACR zijn ze daar echter onduidelijk over. Voor die 12 euro geen risico nemen dus.
@Melissaaap inderdaad, voordat mijn warmtepomp stond heeft hij een jaar op de Intergasketel gedraaid, werkt prima.
Maar nu heb ik betere logging, dus daar ben ik even ingedoken.
(de watermeter voor SWW ligt al een jaar klaar, maar kom er maar niet aan toe
)
Dit is het elektrisch en thermisch vermogen van een gewone verwarmings-run van de grote warmtepomp, waar halverwege de Edel Eau zijn run doet:
/f/image/w7T6tLjIXkjzX5Aq5cZ4JN1u.png?f=fotoalbum_large)
Er is duidelijk te zien dat als de Edel Eau om 13:10 aanspringt, er meer vermogen gevraagd wordt om de gevraagde aanvoertemperatuur te handhaven. Mocht je warmtepomp dus op het randje lopen, kan dit een COP1 hulpelement aanzetten.
Nadat de Edel Eau klaar is, daalt het thermisch vermogen tot 3,2 kW en het elektrisch vermogen naar 519W. De boiler slurpt dus aan het einde van zijn run 1,1 kW uit de vloerverwarming en dit kost dan 146 watt extra van de verwarmings-warmtepomp.
Dit is de run van de Edel Eau, met setpoint 50 graden.
/f/image/4GtaIlbQquLnITudDvSJD78T.png?f=fotoalbum_large)
De boiler begint op 260W en loopt, met oplopende temperatuur, op naar 332 W.
Als je alleen de boiler beschouwt, dan lijkt dit op een COP van (1100 + 260) / 260 = 5.2 op het begin en (1100+332)/(332) = 4.3 aan het einde.
Maar eigenlijk moet je de extra 146 watt van de verwarmingswarmtepomp er ook bij rekenen, en dan kom je op 3.7 aan het begin en 3.3 aan het einde.
Maar nu heb ik betere logging, dus daar ben ik even ingedoken.
(de watermeter voor SWW ligt al een jaar klaar, maar kom er maar niet aan toe

Dit is het elektrisch en thermisch vermogen van een gewone verwarmings-run van de grote warmtepomp, waar halverwege de Edel Eau zijn run doet:
/f/image/w7T6tLjIXkjzX5Aq5cZ4JN1u.png?f=fotoalbum_large)
Er is duidelijk te zien dat als de Edel Eau om 13:10 aanspringt, er meer vermogen gevraagd wordt om de gevraagde aanvoertemperatuur te handhaven. Mocht je warmtepomp dus op het randje lopen, kan dit een COP1 hulpelement aanzetten.
Nadat de Edel Eau klaar is, daalt het thermisch vermogen tot 3,2 kW en het elektrisch vermogen naar 519W. De boiler slurpt dus aan het einde van zijn run 1,1 kW uit de vloerverwarming en dit kost dan 146 watt extra van de verwarmings-warmtepomp.
Dit is de run van de Edel Eau, met setpoint 50 graden.
/f/image/4GtaIlbQquLnITudDvSJD78T.png?f=fotoalbum_large)
De boiler begint op 260W en loopt, met oplopende temperatuur, op naar 332 W.
Als je alleen de boiler beschouwt, dan lijkt dit op een COP van (1100 + 260) / 260 = 5.2 op het begin en (1100+332)/(332) = 4.3 aan het einde.
Maar eigenlijk moet je de extra 146 watt van de verwarmingswarmtepomp er ook bij rekenen, en dan kom je op 3.7 aan het begin en 3.3 aan het einde.