Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hahah... wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:13:
@Tony71 ja, met de mededouchers een wedstrijdje doen hoe laag de boilertemperatuur kan. 53 graden kan vast lager
Dit levert je een winst in COP op én een winst in minder stilstandsverlies.
Het is ook afhankelijk van de thermostaatkraan welke temperatuur nog OK is zonder comfortverlies.
Stel bijvoorbeeld voor dat de temperatuur elke week een graadje lager gaat en dat zij ho mogen zeggen
Ook kan je de messing koppelingen nog na-isoleren.
We hebben een vrij zuinige nevel douche van Niebla en met thermostaat zitten we op zo'n 5 liter per minuut, dus dat valt mee. Die CTC is goed zeg. Zo stil (31dB) en heeft modulatiebereik van 2.5 tot 14 kW. Voor de flow een leidingdiameter gebruikt van 40 mm. 17 meter grondleiding aangelegd https://www.voorgeisoleer...37mm-prijs-per-meter.html in kruipruimte van buffervat naar buiten en van daaruit RVS flexibel naar CTC614m, mede om eventuele resonantie op te vangen. Het systeem heb ik met een installateur die 1 keer eerder een warmtepomp aan had gesloten, volledig zelf aangelegd. Het systeem draait als een zonnetje, DeltaT van 5 (WP uit 29 en wp in 24 graden). Ben nog een beetje aan het spelen met de laadpomp en stooklijn om richting DeltaT van 3 uit te komen. Is denk ik onmogelijk i.v.m. de Auer die wat van de retour neemt. Alles in een nis in de slaapkamer geplaatst met steenwol isolatie. Alleen bij hoogste toeren lichte ruis. Geen last dus, anders hadden we ons bed in de slaapkamer van onze zoon, die sinds dit jaar op kamers woont, moeten stallen.
De bekisting van de nis is bijna af, maar is redelijk gelukt zo.
:strip_exif()/f/image/GHPobEB7chcfPSsQE9egu7jN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er netjes uit.Tony71 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:48:
Deze week een CTC614m warmtepomp en Auer edel eau geplaatst. De investering is wel behoorlijk, maar op basis van de huidige prijzen voor gas en elektra heb ik het systeem in ons geval binnen 3 jaar terugverdient. Warmtepomp voor verwarming en Auer voor kraanwater. De auer is niet echt stil, wel stiller te krijgen door de slagpinnen en de grijze harde pluggen uit het systeem te halen thv de compressor. Bij ons slaat de Auer 1 keer per 36 uur aan om de rvs boiler van 200L te verwarmen tot 53 graden. Iemand nog extra tips;)[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Slagpinnen en pluggen zijn toch niet transportbeveiliging die per ongeluk zijn blijven zitten ?
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Dat idee heb ik niet. Op drie punten houden ze daadwerkelijk de compressor op zijn positie. Ze zijn echter makkelijk te verwijderen en de compressor blijft netjes op zijn plaats. Verder de flexibele leidingen iets losser gedraaid van de rubbere dempers. Deze zaten zo vast dat demping na mijn idee niet meer kan plaatsvinden. En de slagpin van de omkasting van de printplaat heb ik losgekoppeld met rubber omdat dit ook kan resoneren.gerard053 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:39:
[...]
Ziet er netjes uit.
Slagpinnen en pluggen zijn toch niet transportbeveiliging die per ongeluk zijn blijven zitten ?
Verder nu ingesteld op 50 graden.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Maar met 4 mensen zou ik niet voor de 150L gaan, dus dan gaat hergebruiken van het gat van de CV 'm niet worden. Misschien met DWTW en/of doorstromer erachter?
Qua verbruik ligt het tapwater-rendement van ketels ver uit elkaar; dit kan 60% maar ook 90% zijn. Dus qua kWh equivalent met SCOP 3 kom je op 700-1000 kWh.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor snelle reactie. Wat zou jou advies zijn dan?Proton_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:24:
@Rob roelofs 1 klinkt niet als de Eau
Maar met 4 mensen zou ik niet voor de 150L gaan, dus dan gaat hergebruiken van het gat van de CV 'm niet worden. Misschien met DWTW en/of doorstromer erachter?
Qua verbruik ligt het tapwater-rendement van ketels ver uit elkaar; dit kan 60% maar ook 90% zijn. Dus qua kWh equivalent met SCOP 3 kom je op 700-1000 kWh.
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Op volgorde
Voor zelf doen:
* Random 200-270 liter warmtepompboiler, pro: veel water, con: twee grote nieuwe (dak)doorvoeren
* de 150L met doorstromer en DWTW, pro: gat is er al, compact; con: lage scop, alles bij elkaar wat duur
* Random 3 kW+ R290 L/W monoblock, pro: stil, hoge COP, binnen compact; con: vrij prijzig alles bij elkaar, slecht leverbaar
Laten doen:
* Calypso split, pro: compact, sneller warm, binnen geen geluid, kleine doorvoer, hoge COP; con: F-gassen handeling, buitenunit ophangen
Wederom top! Wat zou een goede WPB zijn? Geluid zo laag mogelijk en een zo gunstig mogelijk energieverbruik?Proton_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:39:
@Rob roelofs 1
Op volgorde
Voor zelf doen:
* Random 200-270 liter warmtepompboiler, pro: veel water, con: twee grote nieuwe (dak)doorvoeren
* de 150L met doorstromer en DWTW, pro: gat is er al, compact; con: lage scop, alles bij elkaar wat duur
* Random 3 kW+ R290 L/W monoblock, pro: stil, hoge COP, binnen compact; con: vrij prijzig alles bij elkaar, slecht leverbaar
Laten doen:
* Calypso split, pro: compact, sneller warm, binnen geen geluid, kleine doorvoer, hoge COP; con: F-gassen handeling, buitenunit ophangen
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Ik heb alleen ervaring met het buitenbeentje Edel Eau.
De Edel Air zal vergelijkbaar zijn en dus ook prima?
Je zit in het verkeerde forum. Hier gaat het over een water/water WPB, meer een niche product. Jij bent opzoek naar een lucht/water WPB. Zie de verwijzing die je net kreegRob roelofs 1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:43:
[...]
Wederom top! Wat zou een goede WPB zijn? Geluid zo laag mogelijk en een zo gunstig mogelijk energieverbruik?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Kan iemand mij vertellen waar ik rekening mee dien te houden bij deze combinatie? Vraag me zelf af hoe het water kan blijven circuleren als de pelletkachel uit staat, Er zit een pomp in de kachel en een pomp bij het expansievat waar de leidingen samen komen. De pomp bij het expansievat heb ik geschakeld op een sensor die momenteel uitschakelt als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt. Deze zou ik dan eventueel continu kunnen laten draaien.
Begrijp dat de Auer op de retour van de pelletkachel zou moeten worden aangesloten. Mijn idee is om een aftakking van de kachel naar de auer door de muur te maken naar een ruimte direct achter de pelletkachel alwaar de Auer zou kunnen staan en daarna weer terug naar de kachel. Zodoende hebben we ook het minste last van het geluid van de Auer.
In de toekomst willen de dames hier misschien een bad (We zijn met 5 personen (3 dames)). Is het dan slimmer om dan meteen maar de 270 liter versie te nemen?
Bij voorbaat dank voor de tips.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Voor de Auer geldt dat watertemperatuur die hij aangeleverd krijgt tussen de 18 en 35 mag zijn. Boven de 35 adviseren ze een mengventiel om de temperatuur te regelen. De vraag is dus even hoe groot is je vloerverwarming beneden en wat is de maximale temperatuur die uit je vloer komt?
Vanuit je retour vloerverwarming komt het verdeelstuk er tussen die aanvoer is voor je Auer. In de hoofdretour naar de pelletkachel.
De Auer kan ook water circuleren over je vloer als de pelletkachel uitstaat. Dit gaat bij de meeste mensen goed hier. Ik heb zelf een CV ketel en die draait de zomer niet en de Auer kan hiermee prima overweg. En als je een pomp hebt die kan blijven draaien weet je zeker dat de Auer voldoende water krijgt.
Neem als het kan een 270L. Ik heb een 200L en we hebben heel soms wat kouder water... Helaas paste er bij mij alleen een 200L.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
We hebben inderdaad boven en beneden gescheiden. Er is een mogelijkheid de vloerverwarming ook door de CV ketel te laten verwarmen door het overhalen van een paar hendels, maar als het even hoeft doen we dit liever niet met de huidige gasprijzen.
Zal de retourtemperatuur eens nameten bij de pellet kachel. De aanvoer staat ingesteld op 60 graden, maar zou ook lager kunnen worden ingesteld. Hij verwarmt een oppervlakte van ongeveer 100m2.
Mooi dat het zonder pomp ook werkt. Kan dan altijd kijken wat het verschil is als ik de separate pomp wel of niet laat meedraaien.
Zal dan inderdaad voor de 270 liter gaan kijken.
Voor de CV Ketel moeten we ook nog een keer een goede vervanging vinden. Momenteel een Nefit Ecomline HR65 die op leeftijd begint te raken. Daarnaast is het wel een behoorlijke overkill om alleen de bovenverdieping mee te verwarmen. Alleen als het hele huis met de ketel zou moeten worden verwarmt dan heb je hem nodig (850m3) Misschien is een hybride ketel hier een zuinige optie ?
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
En ik zou een ander merk overwegen als je hoge temperaturen kan aanleveren. Zonde om niet het maximale eruit te halen qua bron temperatuur.
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Welke zou jij anders aanbevelen ?
[ Voor 9% gewijzigd door Derk GTT op 10-04-2022 08:20 ]
https://www.metrotherm.dk...-pumps/metro-microbooster
[ Voor 16% gewijzigd door beestemans op 10-04-2022 10:02 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
@Derk GTT er zit ergens een denkfout, de Edel Eau moet op de retour van de vloerverwarming. Er gaat geen 60 graden de vloer in, toch?
Bij sommige verdelers wordt dat lastig.
Met 60 graden+ kan je ook direct de spiraal voeden trouwens (270 liter is er ook met spiraal).
Dan doet de compressor alleen wat als de kachel een dag niet gebrand heeft.
[ Voor 65% gewijzigd door Proton_ op 10-04-2022 10:40 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Bedankt. Zal die ook eens gaan bekijkenbeestemans schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:01:
Ik zou naar een NIBE of Metroterm kijken. Die kunnen tot en met 60 graden aan bij de bron. En lijkt me geen verkeerde keuze om er een te nemen met een spiraal in jou geval. Die pellet kachel klinkt wel als een efficiënte verwarmer voor alles.
https://www.metrotherm.dk...-pumps/metro-microbooster
Wat ik meet is dat er 50 graden de vloer in gaat en de retour is rond de 25 graden. Er zit ook een soort klep in de leiding waar 55 graden op vermeld staat, dus neem aan dat die de aanvoer beperkt op max 55 graden. Alles was reeds aanwezig toen wij het huis betrokken.Proton_ schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:33:
Een pelletkachel moet je inderdaad lekker heet laten stoken, anders krijg je roet en teervorming.
@Derk GTT er zit ergens een denkfout, de Edel Eau moet op de retour van de vloerverwarming. Er gaat geen 60 graden de vloer in, toch?
Bij sommige verdelers wordt dat lastig.
Met 60 graden+ kan je ook direct de spiraal voeden trouwens (270 liter is er ook met spiraal).
Dan doet de compressor alleen wat als de kachel een dag niet gebrand heeft.
De kachel heeft ook een fan die aan gaat om extra warmte af te geven. Maar die haalt zijn warmte van de temperatuur van de kachel zelf en niet van het opgewarmde water.
Als de Auer of andere warmtepompboiler op de retour moet worden aangesloten van de vloerverwarming zal de aanvoertemperatuur dus waarschijnlijk rond de 25 graden zijn.
Ik weet natuurlijk niet waarom je voor water/water kiest, maar als de luchttoevoer bij een standaard WPB het probleem is, zou je ook nog eens kunnen kijken bij deze oplossingDerk GTT schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:38:
[...]
Bedankt. Zal die ook eens gaan bekijken
[...]
Wat ik meet is dat er 50 graden de vloer in gaat en de retour is rond de 25 graden. Er zit ook een soort klep in de leiding waar 55 graden op vermeld staat, dus neem aan dat die de aanvoer beperkt op max 55 graden. Alles was reeds aanwezig toen wij het huis betrokken.
De kachel heeft ook een fan die aan gaat om extra warmte af te geven. Maar die haalt zijn warmte van de temperatuur van de kachel zelf en niet van het opgewarmde water.
Als de Auer of andere warmtepompboiler op de retour moet worden aangesloten van de vloerverwarming zal de aanvoertemperatuur dus waarschijnlijk rond de 25 graden zijn.
https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
Daar zorgt een kleine Wp voor de opwarming en dat gaat sneller als bij de Auer, wellicht van belang voor je “meiden probleem”
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dat scheelt een binnenunit en een heleboel arbeid.
Wat zijn je redenen om hem niet met de warmtepomp te laten werken?
We dachten dat het efficiënter was om gewoon maar een systeem te hebben en dan hebben we het geluid niet meer binnen maar vooral buiten. Qua investering valt het wel mee volgens de installateur. Maar we zijn nog alles aan het afwegen dus vandaar dat ik me af vroeg of iemand wist of er tweedehands ook vraag is naar deze boilers.Proton_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:20:
@Dasos ik denk het wel, maar veel goedkoper is het om hem te laten staan
Dat scheelt een binnenunit en een heleboel arbeid.
Wat zijn je redenen om hem niet met de warmtepomp te laten werken?
Zo een overdrukventiel kun je natuurlijk overal in huis plaatsen zoals in de waterput beneden na de hoofdaansluiting. Maar is het echt nodig? Ik ga zo naar de Gamma dus denk vraag het even eerst anders neem ik er gelijk eentje mee.
Bedankt alvast.
Als je het vervelend vindt, kan je er een sanitair-expansievat tussen zetten.
Ik vind het niet vervelend. Maar die installateur van de zonnepanelen maakte mij bang over dat het slecht is voor de rvs tank van 200 liter. Maar volgens mij is dat nonsens toch?Proton_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:21:
@Draconian dat is normaal, je inlaatcombinatie spreekt aan bij 6 bar en de normale waterleidingdruk is ca 3 bar.
Als je het vervelend vindt, kan je er een sanitair-expansievat tussen zetten.
Een standaard cv inlaatcombinatie kan 7 of 8 bar zijn, dat is wel teveel.
Zit er nu überhaupt wel een overdruk ventiel op, anders zou ik dat maar heel snel doen inderdaad.Draconian schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:23:
[...]
Ik vind het niet vervelend. Maar die installateur van de zonnepanelen maakte mij bang over dat het slecht is voor de rvs tank van 200 liter. Maar volgens mij is dat nonsens toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben even mobiel nu. Maar het is gewoon de koude waterleiding onderop erin en boven de warme eruit. Meer is het niet. Gebruik het alleen voor tapwater. Werkt perfect. Overdrukventiel ga ik zo halen dan maar.Proton_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:33:
@Draconian doe anders een foto van je inlaatcombinatie om ons gerust te stellen
Let op, 6 bar is niet standaard in bouwmarkt.Draconian schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:43:
[...]
Ik ben even mobiel nu. Maar het is gewoon de koude waterleiding onderop erin en boven de warme eruit. Meer is het niet. Gebruik het alleen voor tapwater. Werkt perfect. Overdrukventiel ga ik zo halen dan maar.
Je hebt echt mazzel dat je tank niet lek is.
1 PVoutput . Dongen NB
Oeps!Draconian schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:43:
[...]
Ik ben even mobiel nu. Maar het is gewoon de koude waterleiding onderop erin en boven de warme eruit. Meer is het niet. Gebruik het alleen voor tapwater. Werkt perfect. Overdrukventiel ga ik zo halen dan maar.
Dit dus, inlaatcombinatie bv. bij Warmteservice kopen.
:strip_exif()/f/image/xm3VX59Jwr4v0SnFhuJIFFOr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 27-04-2022 14:09 ]
Net gekocht bij de Gamma. Ga straks installeren. Bedankt.t.oswald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:58:
[...]
Oeps!
[Afbeelding]
Ik denk dat er wel mensen geïnteresseerd kunnen zijn, mits de prijs ruim goedkoper is dan nieuw minus subsidie. Hij is namelijk nieuw vrij moeilijk verkrijgbaar in NL. Enige is dat garantie e.d. wat ingewikkeld is, wat als ie na demontage en opnieuw installeren niet meer goed werkt. Garantie tot aan de deur zullen kopers niet snel mee akkoord gaan denk ik (tenzij je hem bijna gratis wil weggeven, in dat geval ben ik wel geïnteresseerdDasos schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:16:
Wij hebben momenteel een auer edel eau 200l warmtepomp boiler staan. Nu denken wij erover een all electric warmtepomp aan te gaan schaffen en dan ook het warm tapwater via de warmtepomp te gaan laten verwarmen. Heeft iemand hier ervaring of er ook een tweedehands markt is voor deze warmtepomp boilers?
Hmm. Hoeveel bar?Draconian schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:42:
[...]
Net gekocht bij de Gamma. Ga straks installeren. Bedankt.
Beter laat dan nooit, maar lees 2.4.3 uit de handleiding nog eens.
[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 27-04-2022 16:51 ]
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Ik had inderdaad de 8 bar bij de Gamma gekocht en geïnstalleerd gisteravond(34 euro). Dus nu net de 6 bar besteld. Zo uitgewisseld morgen dan. Dat heb ik inderdaad geluk gehad al die tijd dat we dagelijks water gebruikte zodat de tank niet twee achter elkaar opwarmde want dan zou de druk gigantisch wordenBart_Denon schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:06:
De inlaatcombinatie van de gamma zal vermoedelijk een 8 bar variant zijn wat dus teveel is voor deze boiler. Max 7 bar volgens de handleiding, dus een 7 bar of een meer gangbare 6 bar variant monteren, zoals hierboven staat. Bij warmteservice, 2 tientjes: KLIK
Ik zag wel dat de buitenmantel wat gezakt was door het gewicht van 200 liter. Dus 1 kant zie je op de vloer rusten en de andere kant nog beetje ruimte onderop bij de nokjes op de betonnen vloer.
Ook zag ik een vreemd spoor in de transparante slang. Zal even uploaden. Normaal is het vers condenswater. Maar zag een wit gedroogd spoortje of zoiets. Misschien kalk.
:strip_exif()/f/image/oWw1SBXK3rwnREN8ZZerIh9Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een vraagje nog. Misschien een stomme vraagt.oswald schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:58:
[...]
Oeps!
[Afbeelding]
Maar ik heb deze op de koudwaterleiding geïnstalleerd welke de warmtepompboiler ingaat. Maar ik merk ook druk op de warmwaterleiding(uitlaat warmtepompboiler). Dus zijn er dan twee nodig of moet het alleen op de uitlaat geïnstalleerd worden?
Ik dacht het is een open systeem maar gisteren merkte ik alleen op de warmwaterleiding teveel druk en niet op de koude.
Ik heb al een bedrijf gebeld net. Komt omdat ik nog een 8 bar heb geïnstalleerd. Even de 6 bar vandaag dus installeren. Alleen op de koude(inlaat) is voldoende.
[ Voor 8% gewijzigd door Draconian op 29-04-2022 08:15 ]
Hij moet op koude inlaat leiding, hij heeft tenslotte ook afsluit kraan, en een terugslag klep zodat er geen vuil water terug de schone leiding in kan gaan.Draconian schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:57:
[...]
Even een vraagje nog. Misschien een stomme vraag![]()
Maar ik heb deze op de koudwaterleiding geïnstalleerd welke de warmtepompboiler ingaat. Maar ik merk ook druk op de warmwaterleiding(uitlaat warmtepompboiler). Dus zijn er dan twee nodig of moet het alleen op de uitlaat geïnstalleerd worden?![]()
Ik dacht het is een open systeem maar gisteren merkte ik alleen op de warmwaterleiding teveel druk en niet op de koude.
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals @Proton_ al adviseerde, lees 2.4.3Draconian schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:57:
[...]
Even een vraagje nog. Misschien een stomme vraag![]()
Maar ik heb deze op de koudwaterleiding geïnstalleerd welke de warmtepompboiler ingaat. Maar ik merk ook druk op de warmwaterleiding(uitlaat warmtepompboiler). Dus zijn er dan twee nodig of moet het alleen op de uitlaat geïnstalleerd worden?![]()
Ik heb al een bedrijf gebeld net. Komt omdat ik nog een 8 bar heb geïnstalleerd. Even de 6 bar vandaag dus installeren. Alleen op de koude(inlaat) is voldoende.
:strip_exif()/f/image/0DT86KKhEhHYh8DiD8ViJ2CD.jpg?f=fotoalbum_large)
Idd met 6 bar zit je aan de veilige kant, aangezien de flexibiliteit van RVS veel minder is als koper of ijzer.t.oswald schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:12:
[...]
Zoals @Proton_ al adviseerde, lees 2.4.3
[Afbeelding]
Gaat het minimaliseren van je drukverschil ten goede komen aan je levensduur van je boiler.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Is dit noodzakelijk en waar zijn deze verkrijgbaar?
Is een onderdrukventiel nog raadzaam? Boiler komt op de zolder en in het uitzonderlijke geval dat er WW vraag is en KW is afgesloten ontstaat er een onderdruk in het vat.
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Bij water tappen met de koud water voorziening dicht krijg je gewoon geen water. Komt geen onderdruk hoor m.i., meer dat de overdruk er even uit gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door dt_swiss op 16-05-2022 17:32 ]
gerard053 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:07:
Heb de Edel Air 200L RVS vat net binnen. In de installatie handleiding wordt gesproken over 2 dielectrische koppelingen voor de galvanische scheiding in de sanitair aansluitingen.
Is dit noodzakelijk en waar zijn deze verkrijgbaar?
Is een onderdrukventiel nog raadzaam? Boiler komt op de zolder en in het uitzonderlijke geval dat er WW vraag is en KW is afgesloten ontstaat er een onderdruk in het vat.
De Edel Air is in het Edel Eau topic natuurlijk eigenlijk ietwat offtopic, maar dielektrisch ontkoppelen geldt uiteraard altijd voor een RVS vat
Onze woning heeft geen vloerverwarming. de overstap naar WP gaan we wel maken, maar we willen het in eerste instantie gaan proberen met bestaande LTV convectoren beneden en normale radiatoren boven.
Werkt dit allemaal tòch niet goed, kunnen we bijverwarmen met IR en een jaar later evt toch nog vloerverwarming aanleggen.
Er wordt bij de nieuwe WP ook een 50L buffervat aangeraden om de installatie rustiger te laten lopen.
Gezien de minimale toevoer temp van 18gr van de Auer WPB, kan ik me voorstellen dat dit vat de WPB ook wel gaat helpen zijn warmte op te pikken.
Wat ik me echter afvraag is het volgende:
-Gaat in de zomer de WP dan niet vaak aan slaan om toch het buffervat cq de CV leidingen op temperatuur te houden? de hoeveelheid leidingen is natuurlijk minimaal vergeleken met vvw
Of kan er bij een goed geïsoleerde woning (cv leidingen liggen overal in de anhydriet dekvloer gestort) toch voldoende warmte in de vloer aanwezig zijn die eruit getrokken worden?
De tweetrapsraket klinkt mooi, maar vraag me af of onder de streep (extra stroom voor de WP in de zomer) een zonneboiler icm electrische backup niet een beter/goedkoper alternatief is voor onze situatie. Ondanks de backup met COP1.
-Heeft de combinatie Laag temperatuur WP met de convectoren en water/water WPB nog implicaties voor de efficiency van de WP en de WPB?
NB: Ons alternatief was een hoog temperatuur WP met SWW boilervat, maar daarvan zakt de COP wel erg in tijdens de winter
Het kan misschien werken als de 'grote' warmtepomp inderdaad altijd meehelpt, dat wordt een geknutsel met domotica (thermostaat negeren, vaste Ta van 20 graden, kom je niet in de knoop met het minimumvermogen?)
Waarom geen R290 warmtepomp gebruiken? Die doet zowel hoge als lage temperatuur helemaal prima.
Moet eerlijk zeggen dat ik die nog niet bekeken heb. eerder al naar een Auer Hti monoblock gekeken, maarProton_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:30:
... ik zou het niet aanraden. Onder de streep moet er elke dag ongeveer 2 kW / 4 kWh ergens onttrokken worden.
Het kan misschien werken als de 'grote' warmtepomp inderdaad altijd meehelpt, dat wordt een geknutsel met domotica (thermostaat negeren, vaste Ta van 20 graden, kom je niet in de knoop met het minimumvermogen?)
Waarom geen R290 warmtepomp gebruiken? Die doet zowel hoge als lage temperatuur helemaal prima.
a) daarvan zakte de cop enorm in bij lage buiten temperaturen
b) was de cop sowieso al lager vanwege de hoge aanvoertemperaturen (wat inderdaad wel voordelig is voor onze convectoren/radiatoren
c) ca 55dB!! geluid
hoe is bovenstaande bij de Vaillant R290?
bedoel je overigens deze:
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
of deze:
https://www.vaillant.nl/c...therm-monobloc-21057.html
dank voor het meedenken!
Je kan eens buurten in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Overigens is de 55 graden die R32 haalt ook genoeg voor SWW, alleen niet voor de antilegionella.
had die sub al gevonden ja, ik ga hem even doorspitten. nogmaals dank!Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:15:
Ik doelde inderdaad op de Arotherm Plus, maar ook Nibe, Alpha Innotec en Wolf hebben R290 units.
Je kan eens buurten in Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Overigens is de 55 graden die R32 haalt ook genoeg voor SWW, alleen niet voor de antilegionella.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Gaat hierdoor je warmtepomp in het niet-stook seizoen niet om de haverklap aan omdat je vloer kouder dan 18gr wordt?Wuursj schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:53:
@marcelBruggeman geen van beiden, mind de 'eau' in de naam: hij haalt de warmte uit water, doorgaans de vloerverwarming.
En hoe zal dit werken als je geen vloerverwarming hebt maar radiatoren?
Ofwel, hoe belangrijk is het dan hoe je leidingen lopen, door een gietvloer of niet bijvoorbeeld, zodat er ook warmte van de betonvloer opgenomen kan worden?
Benieuwd naar de ervaringen in beide situaties
Ik heb enkele weken geleden contact gehad met een Franse webshop, Le comptoir des energies .hainv201 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:01:
Kan iemand mij een contactpersoon of website geven waar ik Auer edel eau kan kopen? Ik heb alleen https://warmtepompboilershop.nl/ gevonden maar ik weet niet zeker of ze te vertrouwen zijn of niet?
Echter zij leveren niet in NL, ze willen eventueel in Lille leveren (Frans / Belgische grens). Eind mei hadden ze 3 stuks op voorraad. Het was mij teveel gedoe om dan te regelen dat ie ergens kan worden bezorgd waar ik hem verder kan transporteren... Ik hoop nog steeds dat ie binnenkort bij meer webshops te krijgen gaat zijn die wel in NL leveren, want ik neig er nog steeds naar. Ik twijfel tussen wpb en gewoon boilervat met 3 weg klep. Kostentechnisch bijna geen verschil. Voordeel boilervat is dat ie sneller warm kan zijn (minder dan2 uur versus 4 tot 6 uur voor een heel vat) , voordeel van wpb is dat ie de wp ontlast, die hoeft vrijwel nooit maximaal te draaien (zie je vloer dan als een soort buffervat) en zomers /mooie de dagen gebruik maakt van de natuurlijke warmte die de zonnestraling op onze vloer geeft.
Misschien andere Tweakers die onlangs deze hebben aangeschaft?
[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 24-07-2022 19:34 ]
Wie is je installateur? Daar ben ik wel benieuwd naar, want die zijn er ook nog nauwelijks te vinden!Gramser schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:14:
Bij mij wordt er een geïnstalleerd, maar geen idee waar die jongens ‘m vandaan halen…
"Om de haverklap" zal wel meevallen, er zit een aardige hoeveelheid water in een vvw-systeem, en het vat is goed geïsoleerd. Maar inderdaad, de WP zal moeten aanspringen om de vloer wat warmer te maken. Het helpt dan wel als je bijvoorbeeld een tegelvloer hebt die ook door de zon wordt verwarmd.scarfoot schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:05:
[...]
Gaat hierdoor je warmtepomp in het niet-stook seizoen niet om de haverklap aan omdat je vloer kouder dan 18gr wordt?
En hoe zal dit werken als je geen vloerverwarming hebt maar radiatoren?
Ofwel, hoe belangrijk is het dan hoe je leidingen lopen, door een gietvloer of niet bijvoorbeeld, zodat er ook warmte van de betonvloer opgenomen kan worden?
Benieuwd naar de ervaringen in beide situaties
- https://www.acr.nl/produc...m-tapwater/edel-eau-serie
- https://warmtepompboilershop.nl/warmtepompboiler/
[ Voor 22% gewijzigd door hainv201 op 25-07-2022 09:32 ]
Mogelijk dat het stookseizoen wel een paar weken langer wordt.
Vorige week kon ik zelfs koelen met Ta 16°C, de retour bleef boven de 18 en de Edel Eau draaide gewoon tegelijkertijd.
Dag @hainv201 Ik ben vertegenwoordiger bij ACR Klimaat in Vught importeur van o.a. Auer.hainv201 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:31:
Heeft iemand ervaring met het bestellen van iets van die 2 websites?
Wij hebben zelf uitstekende ervaringen met warmtepompboilershop. Komen stipt hun afspraken na en krijgen vaak leuke reacties van eindgebruikers.
Mocht iemand op zoek zijn naar een installateur voor warmtepompboilers of warmtepompen "htv, mtv of ltv" je mag altijd een DM sturen en ik zal kijken of ik je kan verbinden aan een installateur.
Het is gi-ga-druk in deze markt en ik heb soms wel 4 telefoontjes tegelijkertijd, maar wij willen iedereen graag op weg helpen.
Groet,
Roy
Nee, maar ik heb wel ervaring met de officiële importeur in Polen:hainv201 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:31:
https://auerpolska.com/edel-woda-200
Ik heb enige tijd geleden daar mijn Auer gekocht gewoon B2C. Na wat mailverkeer waren ze wel bereid om dat te doen. Ze hebben zelfs het vervoer geregeld. Ik zie dat hij daar evengoed 400 euro goedkoper is dan in NL. Al kunnen zij lastig service bieden bij defecten of garantie, dat moet je het dan waard vinden (=risico). Het prijsverschil was bij mij dermate (inclusief een hoge subsidie) dat het een no-brainer was.
https://www.escoshop.be/
Ik koel ook in de zomer met de VVW maar als het warm en droog is gaat de retour wel eens naar de 17 graden (in de WP, zal nog iets koeler zijn bij de toekomstige Auer edal eau). Is dat dan direct een probleem?Proton_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:38:
In het niet-stookseizoen warmt het huis de vloer op (aangenomen dat het 's zomers warmer dan 18 graden in huis is).
Mogelijk dat het stookseizoen wel een paar weken langer wordt.
Vorige week kon ik zelfs koelen met Ta 16°C, de retour bleef boven de 18 en de Edel Eau draaide gewoon tegelijkertijd.
Verder is het voor ons een vrij ideaal ding denk ik... Overal in huis vloerverwarming en de verdeler op zolder staat bij de plek voor SWW bereiding.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Bij het inbedrijfstellen zat er wat lucht in de leidingen; hij sprong toen terecht in een foutmelding, maar de verdamper was toen al een graadje of 6.
Ik heb zelf in januari mijn warmtepompboiler daar vandaan, prima geregeldhainv201 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:01:
Kan iemand mij een contactpersoon of website geven waar ik Auer edel eau kan kopen? Ik heb alleen https://warmtepompboilershop.nl/ gevonden maar ik weet niet zeker of ze te vertrouwen zijn of niet?
WarmkoudWP schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:50:
[...]
Dag @hainv201 Ik ben vertegenwoordiger bij ACR Klimaat in Vught importeur van o.a. Auer.
Wij hebben zelf uitstekende ervaringen met warmtepompboilershop. Komen stipt hun afspraken na en krijgen vaak leuke reacties van eindgebruikers.
Mocht iemand op zoek zijn naar een installateur voor warmtepompboilers of warmtepompen "htv, mtv of ltv" je mag altijd een DM sturen en ik zal kijken of ik je kan verbinden aan een installateur.
Het is gi-ga-druk in deze markt en ik heb soms wel 4 telefoontjes tegelijkertijd, maar wij willen iedereen graag op weg helpen.
Groet,
Roy
:strip_exif()/f/image/gBH15Bbm64BthdRTilDCiuGv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg blij met de Auer warmtepompboiler. Deze geleverd door de warmtepompboilershop. Dat het giga druk is bij ACR dat heb ik gemerkt. Net voor de bouwvak had ik een spoedklus voor het vervangen van 3 boilers. Twee boilers kunnen krijgen bij ACR en de 3e wordt september geleverd.
Ik heb de auer gekocht bij warmtepompboilershop. Vlotte afwikkeling en netjes afgeleverd. Het systeem draait nu bijna 6 maanden en werkt zoals gehoopt. Mijn warmtepomp is deze zomer niet aangegaan om de auer van 'warmte/energie' te voorzien. De vloer(verwarming) wordt nml. opgewarmt door de zon/buitentemperatuur.hainv201 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:31:
Een stukje terug binnen dit forum vind je mijn foto' s van het systeem.
Hoe kijken jullie tegen de situatie aan dat de kap er af moet? Moet de kap er regelmatig af? Is er iemand die de exacte hoogte van de kap en het overige deel zou willen opmeten (evt met foto) en klopt het dat het bovendeel van de kap ook los kan? En kan de kap er ook een beetje schuin af?
Alleen de bovenplaat eraf kan inderdaad ook, je moet er vooral in zijn voor de ontluchter (daar kan je dan al goed bij) en eventuele extra elektra-aansluitingen (hoog/laagtarief en pv contact, daar kan je dan niet bij).
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 31-08-2022 11:20 ]
Bij mij is het 10cm en 50cm. Dat lukt wel met wat schipperen. De hoogste delen zitten aan de rechter kant van de wpbStephan 1975 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:11:
Allen, ik heb deze warmtepomp gisteren besteld (200 liter versie eau). Enerzijds omdat de specs erg goed zijn en anderzijds dat hij op onze zolder vliering zou passen. De installatie handleiding bekijkende staat er dat er 30 cm bovenruimte moet zijn. De totale hoogte die ik heb is ene zijde 154 cm en andere zijde 164 cm (schuin dak). Zoals ik lees is de max hoogte 145 cm dus voor een in bedrijf zijnde situatie past het allemaal net.
Hoe kijken jullie tegen de situatie aan dat de kap er af moet? Moet de kap er regelmatig af? Is er iemand die de exacte hoogte van de kap en het overige deel zou willen opmeten (evt met foto) en klopt het dat het bovendeel van de kap ook los kan? En kan de kap er ook een beetje schuin af?
:strip_exif()/f/image/UR4VyHJ2vDyAoAwM4B17OO59.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag is wel of je aan de kant met de meeste ruimte voldoende hoek hebt om de kap te verwijderen. Deksel zit genageld, kan je natuurlijk wel aanpassen.
[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 31-08-2022 11:31 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Al zie ik wel dat de montage aangepast is, bij mij was hij geparkerd. Misschien is er meer veranderd.
€ 950 versus € 725 volgens de prijslijst van ACR geen idee waarom.jurjen_g schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:25:
Ik twijfel tussen de 200 en 270 liter. Met onze DWTW denk ik dat 200 liter eigenlijk wel genoeg is, maar 70 liter extra geeft wel wat meer gemoedsrust. Weet iemand eigenlijk waarom de ISDE subsidie op de 100 liter en 270 liter variant 650 euro is, en op de 150 en 200 liter variant 800 euro? Met name dat de 270 liter variant minder subsidie krijgt, met dezelfde of zelfs iets betere COP snap ik niet. Ik heb RVO gemaild, maar het antwoord is 'subsidiebedrag wordt vastgesteld door de minister en kunnen wij geen vragen over beantwoorden '...
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Klopt. Wij verzorgen in bedrijf stellingen bij levering van de warmtepompboiler en warmtepompen.hainv201 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:13:
Ik heb een vraag over de subsidie. Als ik de warmtepompboiler/isolatiematerialen koop en zelf doe, krijg ik de subsidie toch niet?
Wanneer komen de WPB’s op de website warmtepomponline.com?Carboy54 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
€ 950 versus € 725 volgens de prijslijst van ACR geen idee waarom.
Zodra ik tijd heb maar de mail is geduldig en ik antwoord snel zoals je weet :-) zelfs op vakantie.KaDoos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:54:
[...]
Wanneer komen de WPB’s op de website warmtepomponline.com?
Ik wil er wellicht eentje vanaf een boiler of buffervat laten lopen, en dat interne pompje is dan wel genoeg. Het buffervat wordt ook door een warmtepomp gedaan, maar zal wel zo rond de 30 a 35 graden zitten (voor een efficiente COP). Lekker fijn voor de Auer Edel Eau als aanvoer om op te werken maar misschien slikt hij het niet en gaat hij in foutmelding of elektrische element aanzetten?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De nibe kan het sowieso wel.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Of bedoelen jullie wat anders?
Beneden heb ik nog radiatoren dus verwacht ik dat de retour hier nog wel eens boven de 35 gaat komen dus ik heb zo'n mixing valve liggen. Maar bouw hem liever niet in. Het voelt zo dubbel om warm water eerst te mixen met kouder water om vervolgens weer te verwarmen.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Is de boel nu al aangesloten dan? Je draait nu volledig op alleen radiatoren, ben benieuwd hoe dat gaat, aangezien de Auer toch wel graag wat inhoud wilt hebben om rond te pompen.Wuursj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:55:
@!null
Beneden heb ik nog radiatoren dus verwacht ik dat de retour hier nog wel eens boven de 35 gaat komen dus ik heb zo'n mixing valve liggen. Maar bouw hem liever niet in. Het voelt zo dubbel om warm water eerst te mixen met kouder water om vervolgens weer te verwarmen.
Als je die mix-klep al hebt liggen, kun je hem toch plaatsen? Ik neem aan dat je die zelf kunt verstellen qua temperatuur? dan beslis je zelf hoeveel je gaat mengen.
Ik heb een vraag. Ik lees in de handleiding. Er werd vermeld dat u voor een ketel van 270 liter een oppervlakte van 100 m2 vloerverwarming nodig heeft om te voorkomen dat de elektrische back-up wordt omgeschakeld. Mijn huis is echter rond de 50 m2. Is het nog mogelijk om een boiler van 270 L te plaatsen?
Het probleem komt vooral in voor- en najaar voor, als je nét niet hoeft te stoken (kamertemperatuur rond de 20 graden zonder dat de vloerverwarming draait) Zodra de temperatuur in huis hoger is heb je sowieso veel minder snel problemen, en als de vloer verwarmd wordt uiteraard ook niet.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Er zit volgens mij technisch gezien (warmtepomp gedeelte en inhoud koudemiddel systeem) geen verschil tussen de 200 en 270 L variant. Het enige is dat de 270L variant een langere run doet om de gewenste temperatuur te behalen. De DeltaT over onze vloer van net geen 60m2 is echt bijzonder klein.
Wat hesselbeertje zegt is inderdaad dan het enige om in de gaten te houden. Ik heb hier ook gezien dat er 18 graden in gaat en 16 graden uitkomt, maar niet meegemaakt dat onze vloer zo ver afkoelt dat dit problemen geeft.
Weet iemand of die terugslagklep een beetje goede doorlaat heeft? Ik wil deze namelijk in de retourleiding richting de Aqueara warmtepomp gaan maken.
Met deze aanpassing kan ik dan van het gas af
Beetje laat met reactie, alsnog dank voor jullie info! Ik heb vernomen dat bij begin november binnen komt . En dit (7 cm korter maken) is idd een mooie oplossing. Ik had inmiddels gezien dat de kap aan bovenkant ook los kan, dus had ik de aanname gemaakt dat de boiler zonder kap op zolder wordt gezet. Later de kap er op gaat wel lukken met die twee delen. En met jouw opmerking kan ik het nog wat handiger maken dan gedacht.Proton_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:57:
@Stephan 1975 zie ook Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" , de kap is hetzelfde als de Air variant maar de warmtewisselaar is half zo groot dus met wat goede wil en een scherp mes kan je de kap nog wel 7 centimeter inkorten zonder dat je wat raakt.
Al zie ik wel dat de montage aangepast is, bij mij was hij geparkerd. Misschien is er meer veranderd.
[ Voor 4% gewijzigd door Stephan 1975 op 13-09-2022 12:08 ]
Ik heb inmiddels een Auer Edel Eau 270 liter besteld via de webshop van een hier gewaardeerde medetweaker. Wordt naar verwachting medio oktober geleverd. Ik zal hem helaas pas wat later aansluiten, hij moet op de plek van de cv maar die kan er pas uit als de L/W warmtepomp er eindelijk komt... Ik zal tijdens installatie mijn ervaring hier wel delen.jurjen_g schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:25:
Ik twijfel tussen de 200 en 270 liter.
Als het zomer is zal er voldoende warmte in de vloer en het huis zelf aanwezig zijn en in de winter natuurlijk ook om de CV warmtepomp aanstaat, maar ik maak dus zorgen over die situatie waarbij het net op het randje zit.
Ter info: wij hebben 19 a 19.5 graad in huis en stoken van boven sowieso niet.
In dat geval springt het element aan of programmeer je in de korte overgangsperiode de cv warmtepomp om de temperatuur van de vloer iets te verhogen.Aurelium schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
Een vraagje waar ik na uitgebreid dit topic doornemen nog geen antwoord op heb gevonden: wat gebeurt er in de herfst en lente als de temperatuur buiten en van het huis rond de 19 a 20 graden is? Het lijkt mij dat de warmtepomp tbv het CV systeem uit staat en dat het water in vloerverwarmingleidingen binnen no time kouder wordt dan 18 graden als de Auer aanslaat. Stopt de Aurer dan met opwarmen van SSW water? En gaat deze later dan weer verder als het leiding water weer boven de 18 graden komt? Of springt deze dan over op de backup heater. Of zal de CV warmtepomp in dat geval moeten bijspringen (en hoe wordt deze dan getriggered)?
Als het zomer is zal er voldoende warmte in de vloer en het huis zelf aanwezig zijn en in de winter natuurlijk ook om de CV warmtepomp aanstaat, maar ik maak dus zorgen over die situatie waarbij het net op het randje zit.
Ter info: wij hebben 19 a 19.5 graad in huis en stoken van boven sowieso niet.
Ik ben wel benieuwd, er is er hier ook eentje onderweg.