6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nee, alleen hybride vormenpaulv1973 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:15:
Vanaf 2022 ipv 20%, 30% subsidie op warmtepompen!?
Zojuist gelezen op eigenhuis.nl
1 PVoutput . Dongen NB
Er staat:
Warmtepompen (hybride)....
Zou toch gek zijn als je dan de 100% electrisch uitsluit. Staat specifiek tussen haakjes...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vanaf 2022 zal gedurende drie jaar de ISDE-subsidie voor warmtepompen 30 procent van de gemiddelde totale investeringskosten bedragen. Nu is dat nog 20 procent. In een brief van demissionaire kabinet aan de Tweede Kamer van 28 oktober staat dat de subsidieverhoging alleen voor 'hybride warmtepompen' geldt. Maar dat is nu veranderd in 'alle warmtepompen', dus ook zonder de combinatie met een cv-ketel.
https://www.vakbladwarmte...0-naar-30-procent-1017611
Dat gaat helemaal prima (zoals verwacht).
Het minipompje van de Auer trekt overigens 330 liter/h door de monoblock heen als zijn pomp uit staat; het grootste deel gaat door de vloerverwarming dus het werkelijke debiet zal richting het dubbele gaan, waarmee alle discussies of dat pompje wel genoeg is wel beslecht kunnen worden.
De regeling van Vaillant kijkt trouwens naar aanvoertemperatuur, dus met de koudere retour doet die gewoon zonder blikken of blozen 1.5 kW erbovenop. De rest van het huis merkt er dus niets van.
De ketel had een hoger minimumvermogen en maakte dus nooit lange runs; nu is het simpel om de boiler te synchroniseren met de monoblock waardoor ze tegelijk draaien om 14:00; de hoogste buitentemperatuur dus hoogste COP.
Door het cascade-effect is de totale COP in de winter zoals verwacht niet bijzonder hoog, met 7 graden buiten en Ta van 25 graden gaat de vloerverwarming nu met COP 5.5.
Met de nattevinger-COP 4 van de Auer is het samen 2.3; mogelijk is met de Ta van 25 zijn COP wel hoger.
Nog steeds goedkoper dan gas
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
a) Auer Edel Eau aan te sluiten op nieuw aan te leggen VV die draait op warmtepomp
b) Auer Edel Air die naast de warmtepomp voor de VV komt te staan
Welke van de 2 oplossingen zou dan de voorkeur hebben?
De Eau heeft een COP van 4.47 en de Air een COP van 3.08, maar daar staat natuurlijk tegenover dat de Eau ervoor zorgt dat de warmtepomp van de VV harder zal moeten werken / iets inefficienter wordt.
Klopt het (grofweg) als ik zeg dat de Eau de voorkeur zou hebben als de warmtepomp voor de VV 'overcapaciteit' heeft en dat het anders niet zoveel zou uitmaken?
Minder lawaai en geen lucht verplaatsing is ook wat waardbebopper schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:18:
Als er de keuze is tussen
a) Auer Edel Eau aan te sluiten op nieuw aan te leggen VV die draait op warmtepomp
b) Auer Edel Air die naast de warmtepomp voor de VV komt te staan
Welke van de 2 oplossingen zou dan de voorkeur hebben?
De Eau heeft een COP van 4.47 en de Air een COP van 3.08, maar daar staat natuurlijk tegenover dat de Eau ervoor zorgt dat de warmtepomp van de VV harder zal moeten werken / iets inefficienter wordt.
Klopt het (grofweg) als ik zeg dat de Eau de voorkeur zou hebben als de warmtepomp voor de VV 'overcapaciteit' heeft en dat het anders niet zoveel zou uitmaken?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar het zuinigst blijft een enkele stap, hetzij met een lucht/water warmtepomp of met een lucht-warmtepompboiler.
Zelfs met een scop van 5.5 blijft er voor de combinatie maar een cop van 2.75 over.
Buiten het verwarmingsseizoen (bij mij ~april-sept) haal je wel de 4 natuurlijk.
reneeke1970 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:20:
[...]
Minder lawaai en geen lucht verplaatsing is ook wat waard
Heb de luxe te kunnen starten met een clean sheet. Huis gaat eerst gerenoveerd worden, alles dubbel glas, muur, vloer en dak isolatie. Er kom overal vloerverwarming en de huidige CV ketel gaat eruit. De voorkeur is om dan ook gelijk de stap naar all electric te maken (en het gas volledig de deur uit). Ben nu alleen aan het lezen over hoe dit dan het beste te doen.Proton_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:37:
@bebopper bovenstaande, plus de andere voordelen (geen driewegklep, mogelijk minder leidingwerk, ononderbroken ruimteverwarming).
Maar het zuinigst blijft een enkele stap, hetzij met een lucht/water warmtepomp of met een lucht-warmtepompboiler.
Zelfs met een scop van 5.5 blijft er voor de combinatie maar een cop van 2.75 over.
Buiten het verwarmingsseizoen (bij mij ~april-sept) haal je wel de 4 natuurlijk.
Warmtepomp voor de vloerverwarming is niet zo'n lastige keuze. De oplossing voor het SWW vind ik al een stuk lastiger.
@Proton_ Zeg jij nu dat de zuinigste oplossing zou zijn deze twee los van elkaar te zien (allebei een enkele stap)?
De een-na-zuinigste optie is een ventilatiewarmtepompboiler en de tweetraps-oplossing met de Edel Eau komt daarna (beide nog steeds acceptabel zuinig).
Vervolgens is er de optie met een doorstroomverwarmer (ca 2x meer energie nodig) en de ouderwetse elektrische boiler (3x meer energie nodig).
Thanks, ik ga duiken in de wereld van de warmtepompen die beide kunnen (met als 1 van de keywords R290). Ik zie al versies met en versies zonder geintegreeerde boiler.Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:48:
@bebopper de zuinigste optie is om een warmtepomp te hebben die beide kan. Een buitenunit heeft een veel efficiëntere fan en grotere verdamper. Nadeel daarvan is dat er maar weinig koudemiddelen geschikt zijn voor zowel lage temperatuur (voor verwarming) en hoge temperatuur (voor sanitairwater). Maar met R290 kan beide prima, dus het kan welDan heb je binnen ook het minste geluid, alle geluid wordt dan buiten gemaakt in een daarvoor geoptimaliseerde kast.
De een-na-zuinigste optie is een ventilatiewarmtepompboiler en de tweetraps-oplossing met de Edel Eau komt daarna (beide nog steeds acceptabel zuinig).
Vervolgens is er de optie met een doorstroomverwarmer (ca 2x meer energie nodig) en de ouderwetse elektrische boiler (3x meer energie nodig).
Het stuk met ventilatie is een ander puzzel onderdeel, er zit momenteel geen ventilatie in het nieuwe huis en ben tot nog toe gewend om (in ons huidige zeker niet optimaal geisoleerde huis) 1-2 keer per dag de boel lekker door te luchten door deuren/ramen te openen.
Wat ik lees is dit echter geen al te best plan voor het totaal plaatje als je een goed geisoleerd huis hebt. Dus kijken naar ofwel centrale balans ventilatie (lastig aan te leggen in het nieuwe huis) ofwel decentrale balans ventilatie. Beiden met een stevig kostenplaatje.
Als het toch een centrale versie wordt kan daar natuurlijk weer een warmtepomp boiler op aangesloten worden, maar de kans dat dat gaat lukken (ook qua budget) is niet zo heel groot.
Dit topic gaat overigens over Eau uitvoering, die kan natuurlijk prima worden aangesloten op één bron (extern of vloerverwarming).
[ Voor 22% gewijzigd door beestemans op 02-12-2021 14:42 ]
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Anders krijg je of koude lucht naar je boiler (en dus een lage COP) of haal je de afgekoelde lucht toch je huis weer in. Bij ventilatie zonder WTW (warme lucht naar buiten gooien) is zo'n lucht-wp-boiler een manier om nog wat nuttigs te doen met die weggegooide warmte.
Mijn warmtepomp kan ook sanitair water maken. Maar door een losse wp boiler (in mijn geval de EAU maar geldt ook voor een lucht) heb ik nu onafhankelijke systemen en dat vind ik wel prettig en gebruik ik die functie dus (nog) niet. De grote WP draait dan ook niet in de zomer. Het was door de dubbele subsidie ook niet duurder dan een losse boiler die gevoed wordt door de WP.
Ik vind het wel jammer dat de EAU geen extra spiraal heeft die ik aan de grote WP had kunnen hangen als backup. Maar goed, het electisch element is natuurlijk al een soort back up.
[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 02-12-2021 11:23 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Als je er de plek voor hebt zou ik altijd een losse boiler neer zetten. Dat geneuzel van betere of slechtere cop .....lekker boeien of het nu 600 of 700 kWh per jaar gebruikt.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga 2022 kijken of ik naast de WPB een WP voor alleen verwarming kan aanschaffen en installeren. Nu doe ik nog de reguliere verwarming via de HR ketel.Wuursj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:11:
Ik vind het wel jammer dat de EAU geen extra spiraal heeft die ik aan de grote WP had kunnen hangen als backup. Maar goed, het electisch element is natuurlijk al een soort back up.
Maar even over het elektrische element, ik ben blij dat die goed z'n werk doet hoor, ik heb er 16 dgn gebruik van moeten maken, omdat er een lek zat in het koudemiddel circuit. Kost ff stroom natuurlijk, maar qua opwarmtijden en comfort is het prima te doen, mocht je hierop terug moeten vallen.
Ik stond al klaar om de SWW leiding weer op de HR-ketel aan te sluiten, maar dat was niet nodig (gelukkig).
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Vandaag maar eens voorzichtig begonnen mrt indtallatie.
Wat me opvalt is dat er bij het bijgeleverde kraan tbv de retour vloerverwarming een briefje zit om deze niet te demonteren of te verdraaien omdat deze middels lijm in elkaar gezet is.
Op dit forum heb ik gelezen dat hij toch kan gaan lekken.
Is dit euvel af fabriek dan nu verholpen???
Dag Bepobber,bebopper schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:37:
[...]
Thanks, ik ga duiken in de wereld van de warmtepompen die beide kunnen (met als 1 van de keywords R290). Ik zie al versies met en versies zonder geintegreeerde boiler.
Om even terug te komen op jouw zoektocht, met Auer leveren ook een hoog temperatuur warmtepomp op basis van het koudemiddel R290. Dit is de HTI/HRC70 en is gemaakt om tot 70°C graden water te maken. De brochure vindt je hier https://www.acr.nl/download.php?id=259
Het mooie van deze HTV is dat hij samenwerkt met bestaande afgiftesystemen zoals radiatoren en/of vloerverwarming. Dus ook voor relatief oude woningen/minder goed geïsoleerde woningen nog een mooie gasloze oplossing. SCOP 55°C = 3.5/3.9. niks mis mee dus.
Deze zetten we op een mooi RVS boilervat voor je tapwater van 200/270 liter van Auer, die met een driewegklepje schakelt.
Daarnaast hebben we overigens ook een laag/midden temperatuur warmtepomp die 60°C graden water maakt bij -15°C. Met het koudemiddel R32
Tapwater adviseren wij overigens op 55°C, met 1 x / week legionella programma, de laag/midden zal dan in sommige gevallen elektrische back-up element nodig hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door WarmkoudWP op 21-12-2021 09:05 ]
Plakkend telais oplossing.Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Vooropgesteld dat het niet nodig zou moeten zijn, is het met een onderdeel van €0,70 en een Wago klemmetje zonder gereedschap te voorkomen.
Ntc:
https://www.conrad.nl/p/t...35-radiaal-bedraad-419728
Klem:
https://www.conrad.nl/p/w...ransparant-oranje-2355190
De fotos die hier zijn gepost, waarvoor dank, zien er anders uit dan bij mij...
Ik heb op de betreffende aansluitblok ook nog 2 rose draden zitten...
:strip_exif()/f/image/V1eJ5fLvNHYhOkKWShyxGJCV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TPuYLbF3AqdobuGALjsZExQY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat hele blauwe ding rechtsboven heb ik niet.
Ik ben benieuwd waar die rood/zwarte heen gaat.
Er is kans dat het nu zonder ntc goed gaat, maar als je 'm toch wil plaatsen, dan op bruin/wit die naar de voeding linksboven gaat.
Proton_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:05:
@paulv1973 wow, er is een doorontwikkeling geweest, er zit nu een groter relais in een voetje bij
Dat hele blauwe ding rechtsboven heb ik niet.
Ik ben benieuwd waar die rood/zwarte heen gaat.
Er is kans dat het nu zonder ntc goed gaat, maar als je 'm toch wil plaatsen, dan op bruin/wit die naar de voeding linksboven gaat.
:strip_exif()/f/image/hAcm158DZgFD6iBKnSN6e1wd.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een foto van boven...
Gaat die rood zwarte niet naar de fan??
Ik heb hem helaas alweer dicht gemaakt.
De diode heb ik maar even niet geplaatst aangezien ik het niet aandurfde vanwege het verschil...
Dat is ook een oplossing, maar kost wat sluipverbruik.
Dus de NTC niet meer nodig??Proton_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:44:
Ah, ik denk dat de voeding nu niet geschakeld wordt maar altijd aan staat. Het nieuwe relais schakelt dan de 24V.
Dat is ook een oplossing, maar kost wat sluipverbruik.
Op je foto staat een AC relais (41.52.8.230.0000
als ik het goed lees) en die schakelt nu een DC motor (inductief, ca 1A). Kan wel goed gaan, maar ik ben ook niet verbaasd als het na x jaar alsnog faalt.
Ik vraag me af welke mening anderen hebben.
Heb nu wel een NTC over....
Ach. Dat dubbeltje kan er wel vanaf...
Even later lees ik in dezelfde hanleiding dat de warmtepomp werkt met een watertemp. Tussen de 18 en 50'C.
Bij lagere of hogere tenp neemt het electrisch element het over.
Wat is het nu??
Ik kom bij koude buitentemp wel aan een retourtemp vv van hoger dan 35'C.
Je zou toch zeggen hoe hoger die vv retour, hoe meer energie cq warmte er overgedragen kan worden....
:strip_exif()/f/image/xeMI0WK1mLCr6AhJOM8NFeXe.jpg?f=fotoalbum_large)
De bedoeling is deze te koppelen aan een wifi module.
Dan kan ik de interne watertemp monitoren op mijn telefoon.
@montebaldo55 makkelijkste manier is een eigen sensor onder de isolatie frotten.
De sensor van de unit zelf zou ik niet gebruiken, maar als je dat avontuur aan wil, staat het elektrisch schema in de handleiding.
Ik volg dit forum ook en ik dacht hier zitten wellicht nerds aangezien ik foto's zag van het inwendige.
Ik heb namelijk nog steeds mijn twijfel over de optimale dagelijkse temp in relatie tot mogelijke Legionella vorming.
Ik heb bewust wat hoger afgesteld op een constante temp van 61gr.
Hij bevalt me overigens erg goed. Monitor hem via HomeWizard en kan verbruik exact zien.
Ik heb er het extra mengventiel bijbesteld.Proton_ schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:44:
@paulv1973 geen idee, bij mij komt retour niet boven de 30. Laat het maar weten
@montebaldo55 makkelijkste manier is een eigen sensor onder de isolatie frotten.
De sensor van de unit zelf zou ik niet gebruiken, maar als je dat avontuur aan wil, staat het elektrisch schema in de handleiding.
Dat ga ik er ook tussen monteren. Heb het nu toch liggen. Maar de onduidelijkheid in de manual vind ik typisch.
Vandaag nog 2 kogelkranen naar de cv ertussen zetten en dan gaat hij vooralsnog in bedrijf.
Eerst even all electric. Ben nog wachtende op 2 perskoppelingen om de vv te koppelen op de wp.
Dus.... na vandaag.... GASLOOS....
Nu heb ik bij het sluiten van de kraan telkens een dreun in de leidingen.
Iemand hier ook last van gehad??
Lijkt me dat de cv ketel een soort van waterslag dempende functie had die nu afgekoppeld is van het leidingsysteem.
Is dit op te lossen door een waterslagdemper in de warme leiding te plaatsen??
Heb de trilling alleen als de warmwaterkraan vlot wordt dicht gezet.
Bij de koud water kraan is dat niet.
Edit:
Lees net dat een waterslademper in de warm waterleiding niet mag ivm legionella.
Zou het ook de koudwaterleiding kunnen zijn aangezien deze bij afname warm water de WPB meteen voedt.?
Bij het langzaam dichten van de kraan is de slag niet. Maar ja. Probeer dat je dochter van 5 maar uit te leggen🤣
[ Voor 24% gewijzigd door paulv1973 op 28-12-2021 21:07 ]
Zal wellicht beneden erger zijn dan boven (als de boiler op zolder staat) door de extra kolom waterdruk vanaf boven (10m hoogte is toch 1 bar extra).
Je kan volgens mij zo'n waterslagdemper monteren in de koud waterleiding.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Middels 2x 7mtr pex leiding aangesloten op de bestaande koperen waterleidingen, vlak bij de cv ketel. Voorheen nooit problemen mee gehad.
Zou het dan de koudwatervoeding zijn van de wpb die de waterslag veroorzaakt??
Heb het zowel op de badkamer 1e etage als ook in de keuken. Vlakbij de wpb.
Gebeurt alleen bij afname warm of gemengd warm koud water...
Bij afname koud water geen probleem.
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat niet helptProton_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:54:
Bij mij zit er twee meter flexleiding tussen, dat helpt misschien ook (hier niet herkenbaar in ieder geval) en mag ook op warm
1 PVoutput . Dongen NB
Waterslagdemper plaatsen in de aanvoer koud water naar de boiler?
Moet dan wel voor de veiligheidsgroep neem ik aan.
Is nogal proefondervindelijk zo....
Zo heb ik ooit de gehele Auer Edel proefondervindelijk gekocht en geïnstalleerd. En met mij nog vele medeTweakers. Soms moet je dingen even uitvogelen, wat werkt wel en wat niet.
Ik heb het even voor je ge-googled met de zoekopdracht 'boiler waterslag' zie je dat dit een bekend fenomeen is.
Er is een lange variant (30cm) van PenTec die geschikt is tot 70gr water. Lijkt mij geen rommel als ik zo de werking en uitleg lees.
Dank je voor je reactie.
Dat proefondervindelijk ergens achter komen vind ik niet zo erg. Wel jammer van het geld als het niet werkt...
Ik ben er nog nieg helemaal uit wat nu de oorzaak is.
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik vermoed dat het toch door de koudwater leiding komt die de boiler voedt op het moment dat de boiler warm water moet leveren.
In mijn oude situatie, sww via de cv ketel, dit probleem niet gehad.
Zou de cv dan toch ook een schok opvangen in de leiding??
Je hebt nu meer warmwater in liter/minuut
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Die wilde ik net gaan zoeken. Waarvoor dank dus...
Valt me een beetje tegen die subsidie stijging van de 270ltr. "maar" €75,-
Als je ziet wat de warmtepompen (monoblock Panasonic) omhoog gegaan zijn...
Ja die 2650 euro subsidie van 2019 met een aanschafprijs van 1750 komt nooit meer terug. Was toen voor mijn 100l. Had achteraf wellicht gelijk een 200l kunnen doen.paulv1973 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:17:
[...]
Die wilde ik net gaan zoeken. Waarvoor dank dus...![]()
Valt me een beetje tegen die subsidie stijging van de 270ltr. "maar" €75,-
Als je ziet wat de warmtepompen (monoblock Panasonic) omhoog gegaan zijn...
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Nadeel ten opzichte van een boiler door de Wp verwarmd is dat het veel langer duurt om de zaak op temperatuur te krijgen. Dit nadeel geldt natuurlijk ook voor normale l/w warmtepompboilers. Het argument van @Dylantje2 is niet gefundeerd op ervaring. Hij heeft geen Auer Edel water.
Je vroeg ook nog waar gekocht? Die van mij https://www.warmtepomp-on...00l-warmtepompboiler.html. Zeer te spreken over de service.
:strip_exif()/f/image/IMBqctuiuoSa2XVPlJZPWvJr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 04-01-2022 11:19 ]
De Auer edel water 200l is een serieuze optie omdat ik op de plek waar die kan ook vvw verdeler heb staan voor 1e en 23 verdieping.
Nu wel een vraag: Op die vvw verdeler staan maar twee van de zeven vvw groepen open, die van de badkamer en werkkamer.
De Pana heeft een flow van 12,5 l/m totaal maar daarvan gaat dus slechts 1,8 l/m naar de zolder toe...
Ik kan me voorstellen dat de flow van 1,8 l/m onvoldoende is voor de Auer edel water 200l? Hoe moet ik dit zien? Gaat de interne pomp van de Auer dan zelf voor meer flow zorgen?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Heb weleens mijn vloerverwarming pomp een paar dagen uit gehad en de Auer trok op zolder gewoon flow door de vloer...
Als de Wp helemaal uitstaat met de externe schakeling, dus die bekende 0,12 l/min bij de 5H geeft en de Auer start zorgt het pompje van de Auer voor een flow van 4,22 l/min. Ik heb de aansluiting voor de Auer op de beneden verdieping bij de verdeler. En de flow daar is volgens mij gewoon de flow die bij mij 10 l/min bedraagt. Geen idee wat daar boven van over is, geen probleem hier.vandermark schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:34:
Ik heb al een Pana monobloc voor de Cv. Die is aangesloten op de vvw verdeler in trapkast BG. De enige plek voor SWW voorraadvat is de zolder. De Pana ga ik hier dus niet voor gebruiken en een WP boiler voor SWW is nu de volgende stap.
De Auer edel water 200l is een serieuze optie omdat ik op de plek waar die kan ook vvw verdeler heb staan voor 1e en 23 verdieping.
Nu wel een vraag: Op die vvw verdeler staan maar twee van de zeven vvw groepen open, die van de badkamer en werkkamer.
De Pana heeft een flow van 12,5 l/m totaal maar daarvan gaat dus slechts 1,8 l/m naar de zolder toe...
Ik kan me voorstellen dat de flow van 1,8 l/m onvoldoende is voor de Auer edel water 200l? Hoe moet ik dit zien? Gaat de interne pomp van de Auer dan zelf voor meer flow zorgen?
Kijk ook even bij de openingspost.
:strip_exif()/f/image/X99agv6bQIKxfYXWu5LxIbib.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 98% gewijzigd door t.oswald op 22-01-2022 10:10 ]
De opstelling bij mij is vergelijkbaar als wat jij overweegt (al heb ik de slaapkamergroepen niet dicht maar op 0,5 l/m staan).
De wpb zit aangesloten op de retour van de verdeler boven:
1
2
3
4
5
6
7
| FFFFFFF++ verdeler zolder |+= Auer Edel Eau 200l || FFFFF++ verdeler bgg |v warmtemeter ^| WW warmtepomp |
De wpb-pomp trekt dus al het water door de zolderverdeler, daarna verdeelt het zich over de bgg verdeler en de warmtepomp. De warmtemeter in de lijn naar de warmtepomp meet 300 l/h, daar is het debiet door de bgg al vanaf, plenty genoeg dus
Kijk ook nog even bij een alternatief, https://www.nibe.eu/nl-nl...-water-warmtepompen/mt-mb. Doet het net weer wat anders, vergelijken kan geen kwaad.vandermark schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:07:
Dank allen voor de reacties. De water versie is dan betere keuze dan de lucht versie denk ik. Scheelt ook best wat zaken aanpassen aan lucht kanalen en dak. Geluid is ook minder wat ook een voordeel is.
Nibe heeft als + het werkbereik van inkomende temperatuur water van 5 tot 50 (Auer Edel stopt bij 18 graden)
Als nadelen, geen RVS boiler dus meer onderhoud nodig. Daarnaast r134 in plaats van r290
Maarja dat gaat natuurlijk om grotere hoeveelheden.
Omdat de prijs nagenoeg gelijk is, zou ik hem zeker ook in de overweging meenemen.
Kan zelf tot 65 graden verwarmen op de WP.
Misschien de afmetingen nog nakijken. Een 200L Auer is lager met slecht 140cm. Maakte bij mij wel net het verschil.
Heb de Auer edel Eau 270 de afgelopen 3 weken op full electric laten draaien omdat ik nog geen tijd heb gehad om het vloerverwarmings element te monteren..
Vandaag echter de "derivation module" en de extra mengklep, aangesloten en ook de leidingen op de WPB aangesloten.
Alle kraantjes open gezet
Waterdruk vloerverwarmingsnet weer bijgevuld.
Daarna in het menu van de WPB "Electric modus" weer op "nee" gezet.
Waarna de fan begint te draaien. (maakt toch aardig wat geluid die fan).
De fan heeft ongeveer 5 minuten gedraaid waarna deze uitgaat en er in het schermpje
een storing staat:
Verd, Koud. Err
Helaas staat deze error niet in de handleiding. Maar lijkt mij iets te maken te hebben met de compressor!??
Ik zie verder in de handleiding een handmatige ontluchting zitten voor de compressor. Lees echter nergens dat deze bediend moet worden...
En nu??
Graag ideen wat deze storing veroorzaakt en hoe op te lossen natuurlijk.
Heb hem in het menu maar weer op Electric modus gezet.
Maar de stroring blijft knipperen
[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 23-01-2022 13:17 ]
Resetten met spanningsloos maken dacht ik.
Er is vooralsnog niks kapot hoor
[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2022 13:39 ]
Ontluchter open gedraaid en kwam inderdaad een puf lucht uit.
Daarna de WPB uit gezet en weer aangezet. En warempel. hij doet het.
Vraagje... Moet dat schroefje van de handmatige ontluchter dicht gedraaid worden? of moet die een slag open blijven staan?
@Proton_
De waterpomp is degene die het lawaai maakte.
Die werd opeens ook stil na het ontluchten. Dus ik denk dat daar toch het euvel in zat.
Daarna begon de compressor ook geluid te maken. Had het me wel iets minder voorgesteld.
[ Voor 25% gewijzigd door paulv1973 op 23-01-2022 13:51 ]
Een brom is normaal, ik had ook een ratel door een splitpen die tegen de compressorisolatie kwam.
Ja. er zit een auto. ontluchter in.Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:00:
Die zou dicht kunnen. Heb je ergens in het CV circuit een automatische ontluchter?
Een brom is normaal, ik had ook een ratel door een splitpen die tegen de compressorisolatie kwam.
Blijft die waterpomp continu lopen?
Compressor is nu uit... dus watertemp 55 bereikt. maar de pomp loopt nog.
Hoorde nu ook een lichte sis bij de vloerverwarminsverdeler.
Daar de kranen iets verder opengedraaid. Denk dat er te weinig flow mogelijk was door de pomp van de WPB.
Plakken van het relais was toch opgelost met deze nieuwe WPB?Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:11:
De waterpomp moet ook vanzelf uit, nooit op gelet of hij naloopt
Deze toch? Ontluchten…paulv1973 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:16:
HELLUP...
Heb de Auer edel Eau 270 de afgelopen 3 weken op full electric laten draaien omdat ik nog geen tijd heb gehad om het vloerverwarmings element te monteren..
Vandaag echter de "derivation module" en de extra mengklep, aangesloten en ook de leidingen op de WPB aangesloten.
Alle kraantjes open gezet
Waterdruk vloerverwarmingsnet weer bijgevuld.
Daarna in het menu van de WPB "Electric modus" weer op "nee" gezet.
Waarna de fan begint te draaien. (maakt toch aardig wat geluid die fan).
De fan heeft ongeveer 5 minuten gedraaid waarna deze uitgaat en er in het schermpje
een storing staat:
Verd, Koud. Err
Helaas staat deze error niet in de handleiding. Maar lijkt mij iets te maken te hebben met de compressor!??
Ik zie verder in de handleiding een handmatige ontluchting zitten voor de compressor. Lees echter nergens dat deze bediend moet worden...
En nu??
Graag ideen wat deze storing veroorzaakt en hoe op te lossen natuurlijk.![]()
Heb hem in het menu maar weer op Electric modus gezet.
Maar de stroring blijft knipperen
:strip_exif()/f/image/HTToWp4OBZGY8qcjx3alWzOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop het, er is in ieder geval moeite voor gedaan. Maar ik heb er nooit op gelet of bij normaal bedrijf de waterpomp nog even naloopt.t.oswald schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:59:
[...]
Plakken van het relais was toch opgelost met deze nieuwe WPB?
Dom dom...
Inderdaad. De WPB staat op nederlands ingesteld. En de handleiding in engels...

Dat is hem inderdaad.
@Proton_
De boiler is nu volledig stil.
dus de waterpomp is ook uitgegaan na een poosje.
De zwarte verdamper/compressor wordt wel aardig warm.
Dus dat die nog even gekoeld wordt kan ik me voorstellen.
ook de fan draait nog even door.
Heat pump non functional. Electric heater heats to 43'C...
Doet het electrisch element maar opwarmen tot 43C ??
Ook als je hem op alleen electrisch insteld?
Nou. 43C is best warm als dat niet gemengd wordt met koud.
Heb het 1x gehad dat ik gedouched heb s' ochtends (niet gek overdreven lang) en dat mijn vrouw tijdens vullen bad op het einde koud water had.
Had toen nog de volledige electrische modus aanstaan op 55C.
Ik neem aan dat opwarmen met de WP vlugger gaat.
Lekker warm water....
Weerstand 1,2 kW.???? Wat is dat voor weerstand???Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:48:
Ja, de weerstand is 1.2 kW en de warmtepomp ca 2 kW.
https://pvoutput.org/intr...576&sid=85010&dt=20211010
Voor de nood werkt het prima, t vreet alleen flink stroom...
@KaDoos Dat element is een elektrische weerstand. Vandaar de warmteontwikkeling.
[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 23-01-2022 20:49 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Waterbesparende ringetjes??hesselbeertje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:48:
Klopt, element is eerder 1200 dan 1500 W, hier ook gemeten. Voor nood prima. De opwarming met de compressor is ook low and slow hoor, ga rustig uit van 6 uur opwarmtijd. Als je een 270 liter regelmatig leeg trekt is het tijd voor een paar waterbesparende ringetjes ;-)
@KaDoos Dat element is een elektrische weerstand. Vandaar de warmteontwikkeling.
Eerder nog een wpb erbij...
Comfort is ook wat waard...
Kosten: 1 euro.
Dus mijn comfort is 1 euro waard ;-)
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dat moest even vanwege een tijdelijke 50 liter e-boiler maar is daarna blijven zitten...
Maar nu een Niebla/Methven douche die volgens het boekje ook 5 l/min doet met veel meer comfort, Dat is een blijvertje. Samen met 200 liter auer en douche WTW kunnen we we lang genoeg douchen denk ik.
Maar nu wil de vrouw een bad

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Bedoelen jullie een waterbesparend zeefje wat je op de kraan draait??
Dan heb je het overeen elektrisch element en niet over een weerstand. De eenheid voor weerstand is ohm.hesselbeertje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:48:
Klopt, element is eerder 1200 dan 1500 W, hier ook gemeten. Voor nood prima. De opwarming met de compressor is ook low and slow hoor, ga rustig uit van 6 uur opwarmtijd. Als je een 270 liter regelmatig leeg trekt is het tijd voor een paar waterbesparende ringetjes ;-)
Nee een ringetje dat je tussen slang en douchekop draait en daar de flow limiteert. Mijn vriendin had hem uit een bespaarbox van de gemeente maar ze liggen ook bij bijv. hornbach in het schap voor een paar euro:paulv1973 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:58:
Wat ia dat voor een ringetje??
Bedoelen jullie een waterbesparend zeefje wat je op de kraan draait??

L/m is natuurlijk indicatief want ook afhankelijk van de druk. Hier klopte een 5 l/m ring best aardig.
Maar mij inziens werkt een goede zuinige douchekop zoals een Niebla een stuk beter. 5l/m geeft daarin veel meer comfort dan een gewone douchekop met zo'n ring waardoor de kop een flow krijgt waar hij helemaal niet ontworpen is.
[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 24-01-2022 20:56 ]
Hubo heeft setjes van vier stuks, kun je experimenteren, kost 7 euro dacht ik.paulv1973 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:31:
Nooit eerder gezien die ringetjes...
Hier werkt het prima, alleen vanwege te weinig liters en teveel norzels gaat het druppelen ipv stralen. 25 liter stort douche die nu 5.5 liter krijgt
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou erg geholpen met met jullie advies over het volgende:
Ik heb een 100L edel auer eau die ik wil installeren.
Ik zit enigszins gepuzzeld te kijken naar het plaatje in 3.2.2 van de handleiding. Ik begrijp wat er op de X-as staat en dat de dikke lijn een karakteristiek van het pompje is en dat de dunne lijnen karakteristieken van 20 meter aan leiding van bepaalde inwendige dikte zijn. Het snijpunt van deze lijnen geeft een maximale flow aan die op de X-as is af te lezen behorende bij die combinatie.
Maar wat zie ik precies op de Y-as? Drukval? In de tekst wordt een eenheid “m” genoemd. In de figuur bij de as staat op de plek waar bij de Y-as de eenheid staat “H m (CE)”. Waar kijk ik naar? Wat moet ik hier mee?
Ik probeer te achterhalen of ik een extra pomp nodig heb. Ik heb beneden 85m2 vloerverwarming verdeeld over 10 groepen. De boiler komt boven te staan. Boven zijn geen verwarmingsleidingen. Dus het water zal ca. 3,5-4 meter opgepompt moeten worden. De leidinglengte van boiler naar vloerverwarming zal ca. 7-8 meter gaan bedragen.
Gaat dit lukken met de pomp die er in zit? Zo ja, welke leidingdikte zal ik minimaal nemen? Zo nee, heeft iemand een advies welke externe pomp ik kan gebruiken?
Dit plaatje komt uit de 200L versie.
Vreemd dat ze allebei 300l/h willen hebben, het vermogen van de 100l is echt kleiner.
Het zou zomaar kunnen dat het niet zo nauw luistert
/f/image/CJMycd2fowDVBzYu1nuYe1Xw.png?f=fotoalbum_large)
Het zijn Fransen, dus CE zal Colonne d'Eau zijn: meter waterkolom, een drukeenheid. 1 meter waterkolom = 0.1 bar.
In een gesloten systeem maakt de feitelijke hoogte niet uit (dat drukverschil krijg je weer terug in de retourleiding) maar het gaat over de totale drukval.
De drukval over je vloerverwarming kan je misschien aflezen op de pomp, als dat een moderne met display is.
Dit gaat waarschijnlijk wel lukken met de ingebouwde pomp (onder voorbehoud van bovenstaande drukval), je hebt vrij korte groepen (14mm slang?) en ook de totale leidinglengte van 8 meter is niet bijzonder veel. Met 16x2 meerlagenbuis kom je denk ik wel weg, maar als je twijfelt neem je 20x2,25. Kunststof buis heeft vergeleken met metaal minder weerstand bij dezelfde binnendiameter.
Ik heb 16mm buizen in het vloerverwarmingssysteem. Ik toen ik het legde 2 jaar terug de tip om de groepen niet al te groot te maken. Voor de meeste groepen zal het 90m leiding per groep zijn. Enkele groepen iets korter omdat dat nou eenmaal zo uitkwam met de grootte van de kamers. Al met al verwacht ik dat het een systeem is met relatief weinig weerstand. Ik heb nog wel wat 16x2 meerlagenbuis over van eerder installatiewerk, dus ik zal het daar mee gaan doen dan.
Voor de geinteresseerden in wat ervaringen en overwegingen: De afgelopen 1,5 - 2 jaar heb ik voor warm water een elektrische doorstromer gebruikt van 11kW. Dit houdt niet over qua hoeveelheid warm water, maar is net voldoende om te douchen met een waterbesparende douchekop. Omdat ik ermee toch nog wat energie denk te kunnen besparen wilde ik toch een warmtepompboiler ervoor zetten. Ik had liever de 200L RVS genomen, maar ik heb simpelweg de ruimte niet voor die variant. Daarom is het nu de 100L geworden. Ik laat de elektrische doorstromer in de leiding tussen de boiler en de douche staan om zodat deze het water kan bijverwarmen waneer de temperatuur van het warme water daalt tot onder de 40 graden. Dan is het warme water ook nooit op. De warmtebron voor de vloerverwarming is overigens een 5kW panasonic monobloc.
Het zal even afwachten zijn wat precies de energetische performance zal zijn. De opgegeven COP van de 100L variant is 3,4, hetgeen een stuk lager is dan de grotere varianten. Daarnaast is er voor de bron nog energie nodig en zal ik dus incidenteel wat bijverwarmen met een COP van 1 met de doorstromer. Al met al zal ik blij zijn als de COP van het systeem voor warm water in de buurt van de 2 komt.
Is er reeds een beluchter gemonteerd op het vat? Hoe hebben anderen dit gedaan?
De enige warmwatergebruikers zitten er 2 meter onder (de badkamer). Dat is 0,2 bar onderdruk.
De keuken, een verdieping daar onder, heeft een close-in boiler.
Om de case nu rond te maken ben ik nog op zoek naar het verwacht verbruik van de Auer Edel. Is er een formule of iets om het gasverbruik naar stroomverbruik met de Edel om te rekenen?
Uiteraard bestaat de optie nog om helemaal van het gas af te gaan en dan bespaar ik ook het vastrecht nog maar dan zal ik ook mijn gasfornuis om moeten bouwen naar elektrisch of naar flessengas dus dat wil ik nog even buiten beschouwing laten.
De Auer onttrekt dan weer warmte uit je huis, wat in het stookseizoen ook een iets hoger verbruik van de grote warmtepomp geeft. De COP van 4 uit de folder is dan jaarrond iets van 3.
Daar komt nog stilstandsverlies bij, dat een ketel niet heeft.
Puur het water is dan 35 m³ ~ 250 kWh(th) ~ 83 kWh(e) /maand.
Stilstandverlies is ca 0,5 kWh(e)/dag.
Totaal ongeveer 100 kWh/maand.
Voor een kookplaat kan je ook een 3.6 kW opbouw plaat met een stekker pakken als je nog twijfelt of nog een paar jaar wil overbruggen voor een grote keukenverbouwing.
Dank voor de snelle reactie. Dat komt dan ongeveer op 150-200 euro per jaar en dus <10 jaar terugverdientijd als ik het zo bekijk met mijn huidige tarieven. Ik heb wel 6000 kWh aan zonnepanelen liggen per jaar maar ik vermoed dat ik wel aardig door de overcapaciteit heen ben met de aanschaf van de 'grote' warmtepomp. Desalniettemin wel interessant om door te pakken dus. Ik ga het project even verder uitwerken.Proton_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:09:
@Niltag voor SWW is het ketelrendement lager dan voor verwarming, reken op 7 kWh thermisch uit een m³.
De Auer onttrekt dan weer warmte uit je huis, wat in het stookseizoen ook een iets hoger verbruik van de grote warmtepomp geeft. De COP van 4 uit de folder is dan jaarrond iets van 3.
Daar komt nog stilstandsverlies bij, dat een ketel niet heeft.
Puur het water is dan 35 m³ ~ 250 kWh(th) ~ 83 kWh(e) /maand.
Stilstandverlies is ca 0,5 kWh(e)/dag.
Totaal ongeveer 100 kWh/maand.
Voor een kookplaat kan je ook een 3.6 kW opbouw plaat met een stekker pakken als je nog twijfelt of nog een paar jaar wil overbruggen voor een grote keukenverbouwing.
Ben bang dat helemaal van het gas af hem nog niet gaat worden. Net vorig jaar een nieuwe keuken gekocht met een fornuis van een klein fortuin op gas (boretti). Wel gezien dat deze om te bouwen is naar propaan dus dat is wellicht nog een optie. Maar goed zonder die stap is er dus ook al een terugverdientijd en ik vermoed dat de stroomprijs zich alleen maar ten gunste van de gasprijs gaat ontwikkelen de komende jaren.
Mijn situatie is: vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de bovenverdiepingen. Ik zou de Auer Edel Eau 200L op zolder willen plaatsen ivm de ruimte. Daar kan ik hem aansluiten op de aanvoer en retour van een bestaande radiator. Momenteel nog een hoge temperatuur voorziening maar na overstap op een warmtepomp zal dit lage temperatuur zijn.
De Edel zit dus aan het eind van de lus op de 2e verdieping.
Zijn er nog zaken waarop ik moet letten omdat ik niet de vloerverwarming retour direkt oppik?
Heb ik het goed dat buiten het stookseizoen de ingebouwde pomp van de Edel het water in het systeem rond pompt?
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
https://warmtepompboilers...-200l-warmtepompboiler-2/
@jurjen_g Als je zoekt op 'booster warmtepomp' vond je meer met hetzelfde principe, bijvoorbeeld deze :
https://www.warmtepompen-...pomp-nibe-mt-mb21-019-f-e
Zou mijzelf overigens niet teveel blind staren op aanbod, het zijn uiteindelijk redelijk simpele apparaten.
Ja zeker. Maar incl installatie. Kan me niet voorstellen dat dit een moeilijke installatie is.Proton_ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:30:
@Twan dz had je deze al gevonden? Daar staat een prijs bij.
https://warmtepompboilers...-200l-warmtepompboiler-2/
@jurjen_g Als je zoekt op 'booster warmtepomp' vond je meer met hetzelfde principe, bijvoorbeeld deze :
https://www.warmtepompen-...pomp-nibe-mt-mb21-019-f-e
:strip_exif()/f/image/RJveQhEbhnNgBE6ARFVmWfg7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9qPLlYJ8gIJZFGxiiL80SS8R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yNbnyXapqZxOnQtmfnaxSpC2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tyQSgcc2HQZdQpPjosQyeNV8.jpg?f=fotoalbum_large)