Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat vragen van mijn kant. Ik wil dit jaar proberen om van de gasaansluiting af te komen. In eerste instantie wilde ik een doorstroomverwarmertje gaan plaatsen alleen zijn die nog relatief prijzig en verbruiken nogal wat elektriciteit.

En toen kwam ik dit topic tegen en begonnen er weer radartjes te draaien. Intussen hele topic doorgespit.

Ik heb nu nog een open verdeler maar wil die gaan vervangen voor een gesloten verdeler. Heeft het kleine pompje in de Auer dan nog wel genoeg pompvermogen om ook water uit mijn vloer te halen of heb ik dan een probleem? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

Kan deze Auer samenwerken met mijn zonneboiler? Als in; Kan ik met een mengventiel gewoon 50+ graden water aanvoeren de Auer boiler in? Of Sterker; Zijn er Auer boilers met een extra spiraal? Dan zou ik mijn huidige boilervat compleet kunnen vervangen .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Wuursj schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:35:

[...]

Marktplaats kan op zich een goede optie zijn. Mijne is ook zo'n overtallige uit 2019 maar dan uit voorraad van een installatiebedrijf die na 2019 die dingen niet meer kwijt kwam. Ik heb wel een heel stuk meer betaald dan die 1000 euro maar kreeg hierdoor wel subsidie (en garantie) want gewoon gekocht bij een bedrijf. In ieder geval wel nog goedkoper via de reguliere manier. Al kwam ophalen in Frankrijk wel in de buurt.
Net gebeld met een installateur uit het noorden van het land die twee demo modelletjes (Eau 150L) van een jaar oud heeft staan nooit gebruikt en er 1900eur ps voor wil hebben. Tja, als ik dan naar de FR leverancier kijk, dan heb ik voor hetzelfde geld, nieuwe exemplaren inc. 100 eur. voor brandstof. Daarnaast moet ik in beide gevallen de WPB's nog laten aansluiten, dus die kosten komen er nog bij. Maw, ik zie nog (te) weinig voordeel :/

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 13:48
WeaZuL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Net gebeld met een installateur uit het noorden van het land die twee demo modelletjes (Eau 150L) van een jaar oud heeft staan nooit gebruikt en er 1900eur ps voor wil hebben. Tja, als ik dan naar de FR leverancier kijk, dan heb ik voor hetzelfde geld, nieuwe exemplaren inc. 100 eur. voor brandstof. Daarnaast moet ik in beide gevallen de WPB's nog laten aansluiten, dus die kosten komen er nog bij. Maw, ik zie nog (te) weinig voordeel :/
Die van mij komt van https://www.warmtepomp-on...pompboiler-150-liter.html. Prima service van deze leverancier gehad. Extra isolatiemateriaal, vervangen display en vervangen printplaat (het hangende relais probleem). Wel alleen de onderdelen, want alleen online geleverd zonder installatie.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
mkleinman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:12:
Wat vragen van mijn kant. Ik wil dit jaar proberen om van de gasaansluiting af te komen. In eerste instantie wilde ik een doorstroomverwarmertje gaan plaatsen alleen zijn die nog relatief prijzig en verbruiken nogal wat elektriciteit.

En toen kwam ik dit topic tegen en begonnen er weer radartjes te draaien. Intussen hele topic doorgespit.

Ik heb nu nog een open verdeler maar wil die gaan vervangen voor een gesloten verdeler. Heeft het kleine pompje in de Auer dan nog wel genoeg pompvermogen om ook water uit mijn vloer te halen of heb ik dan een probleem? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

Kan deze Auer samenwerken met mijn zonneboiler? Als in; Kan ik met een mengventiel gewoon 50+ graden water aanvoeren de Auer boiler in? Of Sterker; Zijn er Auer boilers met een extra spiraal? Dan zou ik mijn huidige boilervat compleet kunnen vervangen .
Ik heb een gesloten verdeler. Auer heeft geen problemen met pompen, ook in de zomer niets als de Wp uit is. Er gaat maar weinig water door het water diversion device. Voor de rest geen idee, ik heb geen zonneboiler

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

t.oswald schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Die van mij komt van https://www.warmtepomp-on...pompboiler-150-liter.html. Prima service van deze leverancier gehad. Extra isolatiemateriaal, vervangen display en vervangen printplaat (het hangende relais probleem). Wel alleen de onderdelen, want alleen online geleverd zonder installatie.
Goed verhaal, zelfde prijs en een NL leverancier, super! Heb je hem zelf opgehaald of bezorgen ze de boilers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
WeaZuL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Goed verhaal, zelfde prijs en een NL leverancier, super! Heb je hem zelf opgehaald of bezorgen ze de boilers?
Is gratis bezorgd met een bode. Dan staat ie wel op de stoep......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:55
@WeaZuL Als je echt maximaal voor de laagste prijs wilt gaan, zoek dan even kan dit topic op: 'Polen'.
Houdt wel in gedachten dat:
- je geduld moet hebben qua communicatie en levering
- je eventuele garantie aanspraak lastig/onmogelijk is
- je TVT kort is
- je gewoon subsidie kan aanvragen
- je origineel en nieuw koopt bij een officiële Auer importeur.

Ik was (denk ik) een van de eerste die hem uit Polen heeft gehaald. Toentertijd: €1650 aanschaf en €85 verzendkosten voor een 200 liter. Keurig bezorgd tot aan de deur door een NL transporteur.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik overweeg ook om een Edel eau 150L te gaan installeren.

Wat praktische vragen waar ik niet goed uitkom.

De bijgeleverde aansluiting op de vloerverwarming retour leiding is 1inch, is het een 1 inch "binnen" schroefdraad verbinding?

Hebben jullie allemaal een sanitair-buffervat zoals beschreven in de handleiding?

Thx voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45
drsyat schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:55:

De bijgeleverde aansluiting op de vloerverwarming retour leiding is 1inch, is het een 1 inch "binnen" schroefdraad verbinding?

Hebben jullie allemaal een sanitair-buffervat zoals beschreven in de handleiding?

Thx voor de tips!
De aansluitingen voor tapwater zijn 3/4“ buitendraad. De leidingen voor aan de vloerverwarming zijn flexibele slangen met 3/8" wartels. Tenminste, bij mijn edel eau 200l.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04

Thx voor de tips!
Buitendraad op de verdeler volgens mij: t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
Thanks, ziet eruit als 1 inch buitendraad op de vloerverwarming inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Waar doel je precies op?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
In de installatie manuel (van het 200L vat) - staat een schema voor aansluiting van de edel. Hierin wordt een sanitair buffervat geplaatst (nummer 8 in het plaatje). Ik vroeg me af of iedereen dit idd zo heeft geinstalleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuXMkddaF2LaIN5uxpAnahFOpT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5rFlEZz8mtyIwe6VvgBXBEzk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@drsyat
Ah, een expansievat (geen buffervat).
Nee, die heb ik niet. De functie daarvan is overgenomen door inlaatcombinatie 5.

Handleiding
For installations equipped with:
- piping of a small diameter
- ceramic plate valves
A domestic expansion vessel, or anti-hammer valves which
are adapted to the installation should be installed as close as
possible to the shut-off valve.
Het lijkt me optioneel om problemen met hamerslag te voorkomen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
Proton_ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:13:
@drsyat
Ah, een expansievat (geen buffervat).
Nee, die heb ik niet. De functie daarvan is overgenomen door inlaatcombinatie 5.

Handleiding

[...]

Het lijkt me optioneel om problemen met hamerslag te voorkomen.
Helder, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@drsyat
Voor de volledigheid: 2 en 9 zijn ook meestal niet nodig, 3 zit samen met 5 (en 1 soort van) in de inlaatcombinatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
Iemand op zoek naar een Edel Eau 200 liter? Heb hem aangeschaft in oktober 2019, na onze verbouwing heeft ie 4 maanden zijn werk gedaan.

Wegens groot ligbad en dubbele stortdouche is ie mij toch iets te klein, en ga ik voor een 300L boiler op mijn Zubadan.

Reacties graag via PB, kan eventueel gebracht worden in het Noorden.

@drsyat @mkleinman @WeaZuL Iets voor één van jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 29-01-2021 18:35 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
Proton_ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:13:
@drsyat
Voor de volledigheid: 2 en 9 zijn ook meestal niet nodig, 3 zit samen met 5 (en 1 soort van) in de inlaatcombinatie.
Dank, dat maakt het weer wat makkelijker.
hesselbeertje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:18:
Iemand op zoek naar een Edel Eau 200 liter? Heb hem aangeschaft in oktober 2019, na onze verbouwing heeft ie 4 maanden zijn werk gedaan.

Wegens groot ligbad en dubbele stortdouche is ie mij toch iets te klein, en ga ik voor een 300L boiler op mijn Zubadan.

Dank maar ik heb geen ruimte voor een 200liter helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

hesselbeertje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:18:

Hier ook geen ruimte voor een 200 liter 8)7 ben aan het kijken naar 2x 150liters vanwege de kleinere diameter. Bedankt voor de headsup iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het is spijtig dat de water-versie nog geen spiraal heeft, want dan had hij in de winter prima als 'normaal' buffervat kunnen draaien, terwijl hij in de zomer koelt. Niet dat het heel veel zoden aan de dijk lijkt te zetten, maar echt nadelig is het ook niet. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
hesselbeertje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:03:
[...]

De aansluitingen voor tapwater zijn 3/4“ buitendraad. De leidingen voor aan de vloerverwarming zijn flexibele slangen met 3/8" wartels. Tenminste, bij mijn edel eau 200l.
Als ik het goed begrijp kan ik dus koud tapwater toevoer aansluiten met normale 20x2mm flexibele leiding met een 3/4" binnendraad euroconus aansluiting.

Ik was voornemens om de 3/4" aansluiting op het water connection device met een 20x2mm flexibele leiding naar de Edel te sturen, maar naar 3/8" op de Edel lukt volgens mij niet met 20x2mm. Maar16x2 mm lijkt me zo klein? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26

Wuursj

want worst is al bezet

drsyat schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Ik was voornemens om de 3/4" aansluiting op het water connection device met een 20x2mm flexibele leiding naar de Edel te sturen, maar naar 3/8" op de Edel lukt volgens mij niet met 20x2mm. Maar16x2 mm lijkt me zo klein? Wat zijn jullie ervaringen?
Dat slangetje dat aan de Edel zelf vasthangt naar de vloerverwarming toe is een stuk kleiner dan de 16x2. Dus dat gaat je bottleneck niet zijn. Erg veel water schijnt ook niet te gaan door die warmtepomp van de edel.
Hier ook 20x2 voor tapwater en 16x2 voor vloerverwarming maar nog geen praktijk ervaring.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
Wuursj schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Dat slangetje dat aan de Edel zelf vasthangt naar de vloerverwarming toe is een stuk kleiner dan de 16x2. Dus dat gaat je bottleneck niet zijn. Erg veel water schijnt ook niet te gaan door die warmtepomp van de edel.
Hier ook 20x2 voor tapwater en 16x2 voor vloerverwarming maar nog geen praktijk ervaring.
Begrijp ik het goed dat er slangen zitten bijgeleverd van het water device naar de Edel toe? Dat maakt het leven makkelijk dan. Ik zat ook te denken om koud tapwater toevoer in 20x2 te doen en warm water uitvoer ook in 20x2. Al zou 16x2 waarschijnlijk ook nog wel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

drsyat schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Begrijp ik het goed dat er slangen zitten bijgeleverd van het water device naar de Edel toe?
Yep, er hangen twee omvlochten slangen aan vast met een 3/8" aansluiting. Die zijn overigens niet erg lang.
Ik zat ook te denken om koud tapwater toevoer in 20x2 te doen en warm water uitvoer ook in 20x2. Al zou 16x2 waarschijnlijk ook nog wel genoeg zijn.
Ja ik heb lang getwijfeld. Dikke leidingen is langer wachten op warm water en meer warm water weggooid. We krijgen echter 2 douches en het zou fijn zijn om beide tegelijk te kunnen gebruiken. Toch maar voor 20x2 gegaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-04 15:46
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
beestemans schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:15:
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.
Die 35 graden wordt met een klep opgelost. Zie handleiding op de openingspagina.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYJMl_SbVES64uqednWjo575RH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFcIhKMxxRRhDFKqQTxC1BHj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-05 14:22
Hoi,

Ik heb een vraag over deze warmtepomp. Is deze ook in te zetten in een volgende situatie: Heb mijn huis met ltv draaien op een warmtepomp. Nu heb ik een aanbouw waar alleen standaard radiatoren zitten die te weinig warmte geven bij lage temperatuur. Kan ik deze warmtepomp plaaten in het vloerverwarming circuit en daarmee de temperatuur verhogen van 25 naar +/- 50 graden en dan hier het cv circuit op aansluiten?

Groet,

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zou kunnen, maar je hebt dan wel heel wat ruimte nodig en wat geluid. Het levert dan ca 2 kW thermisch.

Je kunt ook overwegen om de radiatoren te boosten met wat PC fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Wij hebben sinds kort een Auer Edel air warmtepompboiler. Met name als het buiten rond het vriespunt komt lekt er water uit de uitgaande lucht aansluiting.

De luchtafvoer loopt bij ons via een vaste geïsoleerde pijp naar het plat dak.

Mijn vermoeden is dat tegen de onderkant van de pijp op het dak condensvocht ontstaat en dat dit via de pijp weer op de deksel van de warmtepomp boiler terecht komt.

Ben benieuwd of iemand van jullie dit probleem heeft gehad en hoe dat is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Niemand met de Eau heeft daar ervaring mee :) die ziet het dauwpunt nooit.

In het algemeen zijn condensproblemen een teken van luchtlekkage van binnen naar buiten.
De wpb is er op gebouwd en heeft een condensafvoer, dus als je kan zorgen dat het naar binnen loopt of blijft moet het goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
De eerste vraag is, welke pijp is er op het dak geplaatst? Is dit een geisoleerd exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Hoi Hesselbeertje,

Er staat op de ontluchtingspijp Anjo 150-160 mm.
Als ik daarop google zie ik bij sommige dubbelwandig geïsoleerd en bij sommige enkelwandig.
Deze lijken allemaal op degene die bij ons is geïnstalleerd.

Ik weet niet of er een manier is om te controleren welk exemplaar bij ons is geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:33
Johan909 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:15:
Hoi Hesselbeertje,

Er staat op de ontluchtingspijp Anjo 150-160 mm.
Als ik daarop google zie ik bij sommige dubbelwandig geïsoleerd en bij sommige enkelwandig.
Deze lijken allemaal op degene die bij ons is geïnstalleerd.

Ik weet niet of er een manier is om te controleren welk exemplaar bij ons is geïnstalleerd?
De Anjo ontluchtingsventielen zijn hier niet voor bedoeld, deze sluit men bijvoorbeeld aan op de rioolontluchting. Geïsoleerde Dakdoorvoeren van bijvoorbeeld Ubbink/Cox Geelen/econox zijn zo ontwikkeld dat condens niet terugloopt. Daar moet je er 1 van hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Hoi Murkmans,

Bedankt voor je reactie!

Vreemd dat de installateur dit niet wist. Hij heeft vaker WPB's geïnstalleerd.

Nu is voor zowel de aanvoer als de uitgaande lucht zo'n Anjo dak pijp gebruikt.
Moeten deze dan beide vervangen worden of geldt dit alleen voor de uitgaande luchtstroom?

Er staat overigens nog het volgende in de handleiding: Installeer bij de opening van de luchtkanalen absoluut beveiligingen die het binnendringen van water of vreemde voorwerpen in de leidingen voorkomen (beschermroosters voor verticale wanden, dak uiteinden).

Zou het kwaad kunnen dat er nu water is ingelopen? Ik heb hierover al contact gehad met de installateur en die geeft aan dat het voor de WPB geen kwaad kan en wordt afgevoerd via de condensafvoer.

Ik kan natuurlijk tijdelijk de buis los maken zodat de afvoerlucht in onze garage wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Laatst online: 09-03 11:45
Vraagje. Is het mogelijk met deze, of een andere warmtepomp boiler deze horizontaal te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@1993jjohan
De Hewalex warmtepomp wordt zonder boiler geleverd. Daar kan je een horizontaal vat aan knopen (zie bijv https://www.oeg.net/stora.../horizontal-storage-tanks).

De Auer niet, omdat dan de koudemiddel leidingen ook op de kant liggen en (o.a.) de olie niet goed in de compressor blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:33
Johan909 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:36:
Hoi Murkmans,

Bedankt voor je reactie!

Vreemd dat de installateur dit niet wist. Hij heeft vaker WPB's geïnstalleerd.

Nu is voor zowel de aanvoer als de uitgaande lucht zo'n Anjo dak pijp gebruikt.
Moeten deze dan beide vervangen worden of geldt dit alleen voor de uitgaande luchtstroom?

Er staat overigens nog het volgende in de handleiding: Installeer bij de opening van de luchtkanalen absoluut beveiligingen die het binnendringen van water of vreemde voorwerpen in de leidingen voorkomen (beschermroosters voor verticale wanden, dak uiteinden).

Zou het kwaad kunnen dat er nu water is ingelopen? Ik heb hierover al contact gehad met de installateur en die geeft aan dat het voor de WPB geen kwaad kan en wordt afgevoerd via de condensafvoer.

Ik kan natuurlijk tijdelijk de buis los maken zodat de afvoerlucht in onze garage wordt geblazen.
De uitgaande dient geïsoleerd te zijn. Voor ingaande lucht hoeft dat niet, echt weet ik niet of die Anjo kappen teveel weerstand geven of niet (wat het extra geluid en misschien minder rendement veroorzaakt).

Afvoeren niet direct blootstellen aan regenwater, dus moet altijd een kapje op. maar dit betekent dat ze niet 100% neerslagvrij zijn dus dat kan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Laatst online: 09-03 11:45
Proton_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:57:
@1993jjohan
De Hewalex warmtepomp wordt zonder boiler geleverd. Daar kan je een horizontaal vat aan knopen (zie bijv https://www.oeg.net/stora.../horizontal-storage-tanks).

De Auer niet, omdat dan de koudemiddel leidingen ook op de kant liggen en (o.a.) de olie niet goed in de compressor blijft.
Bedankt voor de tip. Dat klinkt goed. Aanschaf 1500 met 1600 subsidie :)

Ja er moet nog een vat aan maar dan heb ik wel alles gewoon netjes voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Midden juli was er alweer een verbruikjaar voorbij hier:

2021:
584 kWh
44,4 m3 (55 gr)
COP 3,5

Cumulatief kom ik op:
Totaal Elektrisch verbruik: 1031,81 kWh
Totaal Water verbruik: 78,676 m3
TCOP: 3,55

Toch wel netjes volgens mij. Ben echt nog dik tevreden over de Edel Eau.
We hebben sinds kort een nieuwe douche kraan set met een bescheiden regendouche van 21cm. Echter nu wel al een paar keer na een ochtend uitgebreid douchen (hele gezin) daarna geen warmwater meer....
De tijd zal het leren, anders maar kortere douche sessies.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
11kW doorstroomverwarmer erachter plaatsen?
Andere optie is een sww vat bijplaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:28
Bart_Denon schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:25:
...
We hebben sinds kort een nieuwe douche kraan set met een bescheiden regendouche van 21cm. Echter nu wel al een paar keer na een ochtend uitgebreid douchen (hele gezin) daarna geen warmwater meer....
De tijd zal het leren, anders maar kortere douche sessies.
Wellicht kun je in dit topic nog wat nuttige tips vinden (of zelf bijdragen :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon is een DWTW overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Jim423 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:16:
11kW doorstroomverwarmer erachter plaatsen?
Andere optie is een sww vat bijplaatsen.
Doorstoomverwarmer kan, maar zie meer als een laatste redmiddel. De nood is nog niet zo hoog.
Sww vat erbij is geen ruimte voor. De Edel 200 paste echt net aan in het stookhok.
Batilan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:06:
[...]
Wellicht kun je in dit topic nog wat nuttige tips vinden (of zelf bijdragen :)).
Zeker nuttig, ga ik doorspitten.
Ja zeker! Maar in mijn nieuwbouwhuis waren tijdens de bouw de meerkosten absurd hoog! Wel jammer want ze hebben 1 rioolbuis aangelegd vanaf de badkamer en heb dus geen aparte standpijp vanaf de douche. Anders had ik die zelf nog kunnen vervangen. Mocht ik ooit de badkamer helemaal verbouwen (dat duurt nog zeker 5 jaar) dan komt er sowieso een DWTW in.

Als mogelijke opties met de WPB voor nu:
* Boiler temperatuur omhoog van 55 > 60 gr.
* Comfort modus aan, waarbij het verwarmingselement aangaat als de boiler temperatuur onder de 38 gr. komt.
* Doorstroom restrictie erin bij de regendouche.
(Ik heb hier nog niet aan gemeten, hoeveel L/min deze nu doet). Mijn oude douchekop (10 cm) deed 8 L/min.

Een andere factor is een flink meerverbruik van warmwater sinds we een kleintje erbij hebben, dus meerdere keren per dag flesjes afwassen, omspoelen etc. De WPB boiler wordt ook gebruik voor warmwater in de keuken.
Ik heb in de keukenkast (2 laden) geen plaats voor een grote boiler, dan moet ik al naar een plintboilertje wat ik niet zo zie zitten, qua capaciteit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:39
Korter en minder heet douchen is wellicht een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 18:55
Bart_Denon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:33:
Even een update aangaande de klacht 'blijven draaien van de 24V interne pomp en ventilator'.
Deze klacht wordt veroorzaakt door een relais wat blijft plakken.
Dit is (tijdelijk) op te lossen door even met een schroevendraaier op t relais te tikken. Nu ik dit een keer of 3 heb gedaan de afgelopen maanden was ik er wel klaar mee.
Heb de printplaat eruit gehaald en het betreffende relais vervangen.
Desolderen was wel even een strijd en had alleen desoldeerlint, t was makkelijker gegaan met een desoldeerpompje. Enfin, het is gelukt!
Meteen in serie een ntc opgenomen zodat de inschakelstroom beperkt wordt. @Proton_ bedankt voor deze tip!

Onder wat foto's:
Laatste foto zie je het nieuwe relais op de achtergrond en de NTC te zien.
Al met al wel een secuur klusje waarvoor je wel even de tijd moet nemen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Top bedankt, die van mij plakt ook sinds 2 dagen, dus nieuw relais en ntc erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
martijnr17 schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:10:
[...]
Top bedankt, die van mij plakt ook sinds 2 dagen, dus nieuw relais en ntc erbij.
Geen dank hoor, na vervanging van t relais en plaatsing van een NTC werkt hij bij mij alweer een jaar probleemloos oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bart_Denon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:49:
[...]

Geen dank hoor, na vervanging van t relais en plaatsing van een NTC werkt hij bij mij alweer een jaar probleemloos oOo
Ik heb ook het relais vervangen, Er was alleen niks aan het relais te zien.
Het nieuwe model nummer erin gezet, en eigenwijs als ik ben, het eerst zonder NTC geprobeerd. Dat ging 4 dagen goed en weer een 'klevend' relais. Sinds het toevoegen van de NTC geen probleem meer gehad. Ik ben van mening dat de NTC ook echt nodig is. :P
Mogelijk is het plaatsen van alleen de NTC ook genoeg.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik denk het ook; als je het relais weer los kan tikken dan blijft hij het wel doen na toevoegen van een weerstand omdat het niet meer vonkt.

Natuurlijk haalt het relais zijn specs niet meer als hij eenmaal geplakt heeft, maar bij zo'n lage stroom (een paar mA in bedrijf) is dat niet echt een issue.

Wel even aangeven bij Auer, want uiteindelijk is het een ontwerpfout.
Als ze dit bij de volgende iteratie oplossen met een zero crossing triac is het goedkoper en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Helaas vanavond ontdekt dat er iets niet pluis is met de Edel Eau. Het volledig opwarmen ging steeds langer duren. Na de ochtend gekeken toen er gedoucht was, stond hij op 43 graden. Om half 8 vanavond nog steeds niet de ingestelde 58 behaald maar stond nog maar op 53.

Kap eraf gehaald en tot mijn grote schrik zit er dus een lek in het 'koudemiddel' gedeelte. Plasje nat en de olie achtige substantie verraadden de lekkage. En ja hoor na verdere inspectie zag ik ook daadwerkelijk belletje en druppels.

Het defecte onderdeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq9qhxrVUnNtIQnY7QQmzloCUew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcBPFrieAHEyfV6WSkBYr660.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvaOlAos2gRlSXdmfXIqe9nbJgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU6teGVGM7IHqVm7HLVSdyFa.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even een filmpje gemaakt:
https://drive.google.com/...mxunVmJ/view?usp=drivesdk

Aangezien het een volledig gesloten systeem is vraag ik me af hoe en of dit wel te maken is??! Het lek kan natuurlijk gewoon gesoldeerd worden, maarr hij moet wel opnieuw geleegd en gevuld worden met de juiste olie voor de pomp.
Ga morgen wel even met de importeur bellen. Weten jullie een betrouwbare service dienst die dit zou kunnen maken?

Alvast bedankt voor t meedenken!

De tussenoplossing voor nu is de volledig elektrische modus.... Elke dag extra is er natuurlijk 1 teveel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik hoop dat het een garantiegevalletje is. Ik zie geen vulkraantjes, alleen gesoldeerde einden. Zover ik weet is dat total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Proton_ contact gehad met de importeur in NL en de verkopende partij in PL. Even afwachten wat ik te horen krijg. Al heb mijn vermoedens, het recht op garantie heb ik bij de verkopende partij en zouden ze in behandeling moeten nemen.
Total loss was ook mijn eerste gedachten, ik zit nu alleen nog even in de ontkenningsfase ;)
Ik ben er verder super tevreden over en had er graag nog lang mee willen doen. Het voelt als erg zonde.. de rest van de machine is in orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Korte status update voor de eventuele geïnteresseerden.
- verkopende partij (importeur Auer in PL) zegt buiten 2 jr geen garantie. Eventueel onderdelen willen ze leveren. Ik heb een verzoek tot Coulance gedaan, geen reactie.
- ACR (NL importeur) wilde meedenken en kijken wat ze konden doen. "We laten het morgen weten" , dat was afgelopen maandag...
- Reparateur koeltechniek gevonden die het kan maken, in t midden van t land. Dus in overweging of ik dat ga doen (kosten ca. 400,-)
- Ter leer en vermaak de link naar t verbruik van een Auer 200L volledig elektrisch verwarmd op t element: PV-output
Een 6 kWh per dag valt me nog mee, had het erger verwacht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

.

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 11-10-2021 11:36 . Reden: ik begrijp nu pas dat er zowel een eau als een air variant is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Ik ben ook bezig met een warmtepompboiler maar er zijn er zoveel dat ik knettergek word:-)

Zoveel aanbod maar wil geen miskoop doen. Ik zie inderdaad de Auer Edel Eau 270L Warmtepompboiler
https://warmtepompboilers...au-270l-warmtepompboiler/

Maar het is zo een onbekend merk. Ervaringen?

Bekender merk is er ook zie ik Vaillant AROSTOR VWL B 270/5 Warmtepompboiler uit RVS https://www.wasco.nl/arti...boiler-0010026817/0120288

Maar wat is nu wijs? Ik wil dus tapwater volledig van het gas af. Budget 3000 euro. Combiketel staat op zolder dus de warmtepompboiler komt ook op zolder te staan. Tapwater kan dan afgesloten worden van de combiketel en naar de warmtepompboiler getrokken worden. Temperatuur in de winter zal denk rond de 15 graden liggen op zolder. De inlaat van zolder zelf en de uitlaat naar buiten via het dak.

Ik kom er niet uit. Je hebt ook van die mooie Nexus warmtepompboilers.
Iemand advies?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Anoniem: 378762 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:21:
De inlaat van zolder zelf en de uitlaat naar buiten via het dak.
Het afwijkende van de Auer Edel EAU is dat hij warmte onttrekt uit vloerverwarming en dus geen lucht uit en inlaat nodig heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wuursj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Het afwijkende van de Auer Edel EAU is dat hij warmte onttrekt uit vloerverwarming en dus geen lucht uit en inlaat nodig heeft ;)
Ik heb geen vloerverwarming. Volgens warmtepompboilershop is alleen een uitgang naar buiten voldoende. De inlaat kun je zo laten. Dat pakt hij uit de kamer zelf. Klopt dat? Maar in de winter kan het op zolder kouder dan 18 graden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Anoniem: 378762 Dan kijk je naar de verkeerde boiler en zit je in het verkeerde topic. Dit topic gaat specifiek over het EAU model van Auer dat warmte uit de vloerverwarming onttrekt en niet uit lucht.
dit topic helpt je meer denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 13-10-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wuursj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:34:
@Anoniem: 378762 Dan kijk je naar de verkeerde boiler en zit je in het verkeerde topic. Dit topic gaat specifiek over het EAU model van Auer dat warmte uit de vloerverwarming onttrekt en niet uit lucht.
dit topic helpt je meer denk ik.
Geld dat voor alle modellen van https://warmtepompboilers...tegorie/warmtepompboiler/ ?
Dat had die shop wel mogen vertellen dan >:)

Ik zie de verwarring al. Jullie hebben het over de Eau versie. Ik de air.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 13-10-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Anoniem: 378762 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

Geld dat voor alle modellen van https://warmtepompboilers...tegorie/warmtepompboiler/ ?
nee dat geldt alleen voor de EAU, zowel in de naam van het product als in de topic titel.
De webshop vermeldt dat keurig, als ik letterlijk jouw link volg:
Doordat de Edel Eau enkel een hydraulische aansluiting nodig heeft, en geen luchtbuizen, heeft u meer vrijheid bij het bepalen van de locatie van de boiler in uw huis. De Edel Eau 270L waterpompboiler is een staand model.

De warmtepompboiler is een van de meest energie-efficiënte en kosteneffectieve manieren om water te verwarmen. De Edel Eau warmtepompboilers van Auer is uniek, de boiler functioneert icm vloerverwarming. Profiteer van meer dan 60% energierendement voor het opwekken van warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03 09:42

paulv1973

16.730Wattpiek

Beste allen,

Is er inmiddels zicht op het uitkomen van een nog meeer verbeterde versie van de Edel Eau??
Lees wat verhalen over een plakkerig relais end....

Ga er binnekort toch aan geloven. Gasloos...
Verwarming draait al jaren op een Pana monoblock.
Heb nu nog 500m3 gas voor SWW.

Wat is dan de verwachting van gebruuik door de Auer?
Ongeveer 2000kWh???

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:39
Anoniem: 378762 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

Ik zie de verwarring al. Jullie hebben het over de Eau versie. Ik de air.
Volgens de importeur moet ie het ook doen op een 100ltr cv-buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
paulv1973 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:12:
Wat is dan de verwachting van gebruuik door de Auer?
Ongeveer 2000kWh???
Nee, bij lange na niet!
Ik heb hem nu meer dan 2 jaar draaien. Eerste jaar 448 kWh en tweede jaar 584 kWh. Beide met een COP van 3,5.
2000 kWh zou meer een verbruik zijn alleen op 't element verwarmd...

PS: de 584 kWh is gebaseerd op een verbruik van 44m3 water van 55graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart_Denon op 14-10-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bart_Denon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Nee, bij lange na niet!
Ik heb hem nu meer dan 2 jaar draaien. Eerste jaar 448 kWh en tweede jaar 584 kWh. Beide met een COP van 3,5.
2000 kWh zou meer een verbruik zijn alleen op 't element verwarmd...

PS: de 584 kWh is gebaseerd op een verbruik van 44m3 water van 55graden.
Welke versie is dat dan?
Ik ben van plan de 270 liter versie te nemen

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ik heb de 200L versie, de 270L paste helaas niet (te hoog). Als je de ruimte hebt dan zou ik zeker voor de 270L gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
Vanmiddag een lekkage onder 1 van mijn Auer Edel (150L) ontdekt. Er druppelt heel langzaam water uit de onderkant van de boiler. De onderkant heeft een bolle witte kunstof kap met 2 kleine gaatjes. Uit 1 gaatje druppelt het water.

Iemand suggesties/ ideeën/ ervaringen waar dit door komt en hoe dit opgelost kan worden?

Ik kan er niet zomaar bij. De boiler staat op een voet met koppelingen die in de weg zitten. De verkoper heb ik zojuist ook een e-mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Niemand een idee wanneer de volgende "verbeterde" versie op de markt komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
paulv1973 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:39:
Niemand een idee wanneer de volgende "verbeterde" versie op de markt komt?
Had je deze vraag laatst ook niet gesteld?

Ik vraag me dan ook af hoe je weet dat er een nieuwe versie komt?

Tip: er is een oplossing om het plakkende relais te voorkomen. Staat op dit forum vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Chris499 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Had je deze vraag laatst ook niet gesteld?

Ik vraag me dan ook af hoe je weet dat er een nieuwe versie komt?

Tip: er is een oplossing om het plakkende relais te voorkomen. Staat op dit forum vermeld.
Klopt. Maar helaas geen reactie op gehad.
Heb de vraag zojuist ook gesteld aan Auer (frankrijk) via de website. Zal me eens benieuwen of ik daar antwoordt op krijg.

Plakkende relais oplossing heb ik gelezen. Helaas ben ik niet zo thuis in het solderen op printplaatjes. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
paulv1973 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:47:
[...]
Plakkende relais oplossing heb ik gelezen. Helaas ben ik niet zo thuis in het solderen op printplaatjes. |:(
Vooropgesteld dat het niet nodig zou moeten zijn, is het met een onderdeel van €0,70 en een Wago klemmetje zonder gereedschap te voorkomen.
Ntc:
https://www.conrad.nl/p/t...35-radiaal-bedraad-419728
Klem:
https://www.conrad.nl/p/w...ransparant-oranje-2355190

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Vooropgesteld dat het niet nodig zou moeten zijn, is het met een onderdeel van €0,70 en een Wago klemmetje zonder gereedschap te voorkomen.
Ntc:
Klem:
OKAY....
Is er ook een foto van waar dat onderdeeltje dan bevestigd moet worden? _/-\o_

Is dit een "reparatie die uitgevoerd moet worden voordat het fout gaat of kun je hiermee ook wachten totdat het betreffende relais inderdaad gaat "plakken'...

[ Voor 11% gewijzigd door paulv1973 op 17-10-2021 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@paulv1973
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnuyTzGSkJT1iJWqmf2RkzwtwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV1KL7M0HIu4MR6BZgZ62rlk.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zou het meteen doen, maar je kan afwachten of je een andere powersupply hebt die minder inrush heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:49:
@paulv1973
[Afbeelding]
Ik zou het meteen doen, maar je kan afwachten of je een andere powersupply hebt die minder inrush heeft.
Top.
Dank je _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

En dit is nog altijd de goedkoopste winkel voor de 270 variant?

https://www.warmtepomp-on...70l-warmtepompboiler.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:49:
@paulv1973
[Afbeelding]
Wel om beide pootjes van het Ntc wat krimpkous doen, veiliger en staat wat netter.
Is een prima klusje om zelf te doen. Uiteraard de Auer wel helemaal spanningsloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bart_Denon schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:13:
[...]

Wel om beide pootjes van het Ntc wat krimpkous doen, veiliger en staat wat netter.
Is een prima klusje om zelf te doen. Uiteraard de Auer wel helemaal spanningsloos maken.
Dus eigenlijk een klusje zodra hij uit de doos komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarmkoudWP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Beste Tweakers en Techneuten.

Via een nieuwe afnemer van mij hoorde ik van dit Forum, waar Auer Edel EAU het middenpunt is. Ik ben overigens werkzaam bij de Nederlandse importeur van Auer warmtepompen & warmtepompboilers.

Mooi om te zien hoe jullie het meeste uit het product willen halen. Ik ben zelf allesbehalve een techneut maar werk vanuit commercieel perspectief en kan jullie dus ook geen antwoorden geven op de complexe vragen.

Nieuwtjes vanuit de Fabriek zal ik proberen zo snel mogelijk naar jullie door te vertalen.

Iets wat overigens nieuw is uit de Auer fabriek is de HTI70 S8. Dit is de nieuwe hoog temperatuur warmtepomp van Auer welke slecht 40dB(A) op 1m. in vollast maakt. Speciaal gebouwd voor de Nederlandse markt.

www.energyskid.nl met deze pilot zijn de eerste 5 woningen geinstalleerd :).

Keep up the good work guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@paulv1973 Ja is wel aan te bevelen, mooi moment om dat meteen dan te doen.
Ik heb er ook geen spijt van dat ik meteen gekozen heb voor een aparte watermeter. Geeft toch een beeld wat je verbruikt en icm met een kWh meter kun je aardig redelijk de COP berekenen.
Heb laatst voor 15 euro via MP een Youless LS110 gekocht en met een kleine tweak bedraad aangesloten op de S0 (puls) aansluiting van de kWh meter. Werkt echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
WarmkoudWP schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:31:
Beste Tweakers en Techneuten.

Via een nieuwe afnemer van mij hoorde ik van dit Forum, waar Auer Edel EAU het middenpunt is. Ik ben overigens werkzaam bij de Nederlandse importeur van Auer warmtepompen & warmtepompboilers.

Mooi om te zien hoe jullie het meeste uit het product willen halen. Ik ben zelf allesbehalve een techneut maar werk vanuit commercieel perspectief en kan jullie dus ook geen antwoorden geven op de complexe vragen.

Nieuwtjes vanuit de Fabriek zal ik proberen zo snel mogelijk naar jullie door te vertalen.

Iets wat overigens nieuw is uit de Auer fabriek is de HTI70 S8. Dit is de nieuwe hoog temperatuur warmtepomp van Auer welke slecht 40dB(A) op 1m. in vollast maakt. Speciaal gebouwd voor de Nederlandse markt.

www.energyskid.nl met deze pilot zijn de eerste 5 woningen geinstalleerd :).

Keep up the good work guys.
Welkom, leuk om te weten dat de importeur ook meeleest. Ik hoop dat Auer door pakt met dit model en verdere verbeteringen doorvoert. Qua menu, instellingen, uitleesmogelijkheden en op afstand bedienen zouden echt nog zaken zijn die op nieuw model niet mogen ontbreken.
Ik ben erg te spreken over de prestaties van de Edel Eau. Helaas is hij nu wel defect door een lekkage in het 'koudemiddel' gedeelte, ik hoop dat dit een exemplarische productiefout is en niet bij alle gebruikers gaat voorkomen. Binnen 2,5 jaar een dergelijke lekkage is niet acceptabel.

Heb met een medewerker gesproken van ACR die de volgende dag zou terugbellen, dat helaas niet meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarmkoudWP
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Dag @Bart_Denon , heel vervelend natuurlijk dat het systeem defect is. Heb je jouw installateur al ingeschakeld om hier naar te kijken?

Als importeur bedienen we enkel installateurs of erkende wederverkopers die ook via ons de producten aanschaffen. We zien nu regelmatig eindgebruikers edels afnemen uit het buitenland. Daar kunnen we geen ondersteuning op bieden, maar moet u bij desbetreffende partij zijn.

Uw installateur mag ons altijd contacteren met het probleem, indien bij ons afgenomen.

Fijne dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
@WarmkoudWP Mijn installateur dat ben ik zelf ;) De Auer heb ik direct gekocht bij de importeur in Polen. Ik kreeg van hen al te horen dat dit buiten de garantie valt (buiten de 2 jaar).
Een lokale installateur van komt vandaag even kijken of hij het defect kan repareren.
Dit gesprek heb ik ook gehad met ACR en zouden kijken of ze iets voor mij konden betekenen. Al is het maar meedenken hoe dit het beste gerepareerd kan worden.
Uiteraard zijn de kosten voor mezelf, dat wist ik al en was het risico aan mijn kant door grijs te importeren. Hopelijk komt het goed. Ik zal mijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Bericht verwijderd

[ Voor 119% gewijzigd door Chris499 op 21-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Ntc:
Klem:
Onderdeeltjes vandaag ontvangen.
De betreffende Auer edel270L besteld. Wordt 1 december geleverd...
Met de huidige gas en eletra prijzen wordt de tvt wel lekker kort... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Update III: gisteren heeft een installateur gespecialiseerd in koel- en warmtepomp techniek de lekkage gesoldeerd en opnieuw gevuld met R290. Keurig gedaan en perfect afgewogen gevuld.
De WPB draait weer en heeft inmiddels alweer 2 runs gedaan.
Maaaaar, ik vind dat hij er wel erg lang over doet om z'n setpoint temperatuur te bereiken.
Voorbeeld: gisteravond na 2 douche beurten staat hij op 36 graden. Na 5,5 uur draaien heeft hij pas de setpoint temp van 56 graden bereikt. Dat is dus gemiddeld 3,6 graden per uur stijging in het vat.
In mijn beleving ging dit voorheen veeel sneller.
De deltaT over de vloerverwarming (CV water) is keurig tussen de 2,5 en 3 graden tijdens bedrijf.
Compressorpomp draait zonder vreemde bijgeluiden. De toevoerleiding die het vat in gaat is heet en kan je niet vasthouden en de retourleiding naar de warmtewisselaar is handwarm.
Ik zie dus geen verdere afwijkingen. Het enige waar ik aan twijfel is het expansieventiel, deze wordt echt kletsnat van de condens. De installateur zegt hiervan dat dat normaal is.
Zou iemand voor mij willen nakijken:
- Gemiddelde duur opwarmtijd van het vat in temperatuur per uur.
- Wordt het expansieventiel nat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Foto's vergeten, hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkaaTFxjSfSP2vfbCX8nqaB3m80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPZu9Z6MLCPdaYb2cIt31chA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4wCq31NN-0hQ559kC346VSvdVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wD6WqsQ6UJnWN75RIOR3oa8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdF7Nf04qT2fmpERJXqr0PNoA-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vimKvy6hUut7pgdxjLw5i5Ew.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iBnacgNWsznaNrgxOjztHStuwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWq3H22DqmCKReHdmU3ghA4I.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door Bart_Denon op 21-10-2021 15:05 . Reden: Foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
Bart_Denon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:02:
Update III: gisteren heeft een installateur gespecialiseerd in koel- en warmtepomp techniek de lekkage gesoldeerd en opnieuw gevuld met R290. Keurig gedaan en perfect afgewogen gevuld.
De WPB draait weer en heeft inmiddels alweer 2 runs gedaan.
Maaaaar, ik vind dat hij er wel erg lang over doet om z'n setpoint temperatuur te bereiken.
Voorbeeld: gisteravond na 2 douche beurten staat hij op 36 graden. Na 5,5 uur draaien heeft hij pas de setpoint temp van 56 graden bereikt. Dat is dus gemiddeld 3,6 graden per uur stijging in het vat.
In mijn beleving ging dit voorheen veeel sneller.
De deltaT over de vloerverwarming (CV water) is keurig tussen de 2,5 en 3 graden tijdens bedrijf.
Compressorpomp draait zonder vreemde bijgeluiden. De toevoerleiding die het vat in gaat is heet en kan je niet vasthouden en de retourleiding naar de warmtewisselaar is handwarm.
Ik zie dus geen verdere afwijkingen. Het enige waar ik aan twijfel is het expansieventiel, deze wordt echt kletsnat van de condens. De installateur zegt hiervan dat dat normaal is.
Zou iemand voor mij willen nakijken:
- Gemiddelde duur opwarmtijd van het vat in temperatuur per uur.
- Wordt het expansieventiel nat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik verwacht dat iedereen zometeen 5 graden per uur gaat roepen.
Is je compressor wel vanzelf gestopt vanwege lage druk of heb je het zelf gezien.
Een compressor gaat er van kapot en is normaal gezien beveiligd tegen droog draaien.

Verbruikt hij toevallig ook minder stroom?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@reneeke1970 Dank voor je reactie. Ik kwam eerder ook op ruim 5 Gr/uur. Vandaar mijn grote twijfel.
Ik twijfel niet aan de uitgevoerde reparatie en vulling van nieuw koudemiddel. Theoretisch kan de pomp natuurlijk een boosdoener zijn aangezien er ook olie weg gelekt is....
Pomp opgenomen vermogen ligt tussen de 215W bij opstart en 343W bij afslaan. Ik kan even niet beoordelen of dat laag is. Kun jij dit valideren?
Alvast bedankt voor t meedenken.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=72576&sid=85010

PS: compressor is gestopt 1 graden voor setpoint 55 IPV ingestelde 56.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart_Denon op 21-10-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bart_Denon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:34:
@reneeke1970 Dank voor je reactie. Ik kwam eerder ook op ruim 5 Gr/uur. Vandaar mijn grote twijfel.
Ik twijfel niet aan de uitgevoerde reparatie en vulling van nieuw koudemiddel. Theoretisch kan de pomp natuurlijk een boosdoener zijn aangezien er ook olie weg gelekt is....
Pomp opgenomen vermogen ligt tussen de 215W bij opstart en 343W bij afslaan. Ik kan even niet beoordelen of dat laag is. Kun jij dit valideren?
Alvast bedankt voor t meedenken.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=72576&sid=85010

PS: compressor is gestopt 1 graden voor setpoint 55 IPV ingestelde 56.
Kun je toch vergelijken met maand geleden?
Als je honderd procent zeker weet dat vulling goed is, maar je ziet afwijkende stroom opname dan hmm....

Maar van de andere kant, misschien zat er vantevoren wel teveel of te weinig in. Dus weet je nog niks.
Misschien dat anderen hun stroom opname grafiek kunnen delen ook met 55 graden?

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 21-10-2021 15:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@reneeke1970 ik monitor de WPB pas sinds kort met een eigen Youless.
Wel op mijn slimme meter al jaren maar daar zit ook een flink stuk ruis tussen, dus is niet goed te interpreteren.
Hardop denkend de compressor zorgt voor het debiet toch? Als dat terugloopt zou dat het langzamere verwarmen verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bart_Denon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:42:
@reneeke1970 ik monitor de WPB pas sinds kort met een eigen Youless.
Wel op mijn slimme meter al jaren maar daar zit ook een flink stuk ruis tussen, dus is niet goed te interpreteren.
Hardop denkend de compressor zorgt voor het debiet toch? Als dat terugloopt zou dat het langzamere verwarmen verklaren?
Minder stroom is minder warmte afgifte.
Maar als je totaal kWh hetzelfde is maakt het feitelijk niet uit.
Als je kWh daalt is hij nu beter als voorheen geworden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Bart_Denon Is die meeting over 1 dag niet een beetje voorbarig? Je hebt toevallig twee zachte dagen uitgekozen waarbij hier de verwarming niet aan ging. Dus een lage T_aanvoer voor de Edel waardoor hij er langer over doet? In feite de langzaamste dag van het jaar omdat (hier in ieder geval) de verwarming net niet aan ging dus de T_aanvoer eigenijk niet kouder kan.

Andere vraag:
Ik overweeg een paar Fan Coils in mijn 'verwarming' systeem met warmte pomp op te nemen om daarmee ook te kunnen koelen tijdens warme dagen. Alleen wordt dan de temperatuur in het hele systeem laag. Dus ook de aanvoer van de Edel wordt dan te laag denk ik, onder de 18 graden die de Edel wil. En die moet dan niet in standje element / COP=1 schieten terwijl ie juist mooi zou kunnen helpen met een beetje koelen.

Ik zie twee opties (maar misschien zie ik er meer over het hoofd):
1. Loskoppelen. Vloerverwarming moet toch worden afgesloten bij het koelen over fan coils. Dus de Edel daar zijn warmte uit laten halen. Aardig wat te veranderen in huidige leidingen met kranen etc maar wel te doen.

2. Zorgen voor ongelijktijdigheid. De Edel met timer laten ratelen ergens op de dag dat er doorgaans toch niet gekoeld wordt. In de ochtend bijvoorbeeld want liefst als er wel zon is. Minder aansluit gedoe dan optie 1 lijkt mij.

Jullie hier ideen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-04 15:46
Kan je de minimum temperatuur niet verlagen in het instellingen menu?
Kleiner dan 18 graden zal je denk ik niet snel bereiken als je wilt koelen. Waarschijnlijk is dan de temperatuur in de ruimte rond de 21 graden. De fan coils verhogen de warmte overdracht. In theorie zal dan je retour temperatuur zelfs iets oplopen (meer warmte uit de omgeving overgedragen).
Mijn eigen praktijkervaring van deze zomer is overigens een gemiddelde aanvoer temperatuur van 18,5 graden. Is wel gemeten in een systeem met +130 m2 vloerverwarming.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Wuursj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:55:
1. Loskoppelen. Vloerverwarming moet toch worden afgesloten bij het koelen over fan coils. Dus de Edel daar zijn warmte uit laten halen. Aardig wat te veranderen in huidige leidingen met kranen etc maar wel te doen.

2. Zorgen voor ongelijktijdigheid. De Edel met timer laten ratelen ergens op de dag dat er doorgaans toch niet gekoeld wordt. In de ochtend bijvoorbeeld want liefst als er wel zon is. Minder aansluit gedoe dan optie 1 lijkt mij.

Jullie hier ideen over?
Optie 1 is meer foolproof, dus dat is de beste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
beestemans schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:28:
Kan je de minimum temperatuur niet verlagen in het instellingen menu?
Kleiner dan 18 graden zal je denk ik niet snel bereiken als je wilt koelen. Waarschijnlijk is dan de temperatuur in de ruimte rond de 21 graden. De fan coils verhogen de warmte overdracht. In theorie zal dan je retour temperatuur zelfs iets oplopen (meer warmte uit de omgeving overgedragen).
Mijn eigen praktijkervaring van deze zomer is overigens een gemiddelde aanvoer temperatuur van 18,5 graden. Is wel gemeten in een systeem met +130 m2 vloerverwarming.
Kap er op houden. Als je de kap er af haalt is de meet temperatuur lager.

Vandaag met de kap eraf ging mijn temperatuur onder de 18 graden. Backup heater ging aan.

Stroom er af, kap er op gedaan en stroom er weer op en temperatuur ging weer naar 19.5!

Mijn gemiddelde temperatuur met 60 m2 vloerverwarming is in de zomer wel stuk hoger dan 18.5 graden. Gemeten met de kap er op!

De Edel heeft overigens geen hoge aanvoer temperatuur nodig. Ook bij 18 graden (of lager als de beveiliging er af is) is deze ongeveer even zuinig als bij 25 graden heb ik me wel eens laten vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 22-10-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 20:19
Tof dat er al zoveel informatie is verzamelt in dit topic! Wat ik echter nog mis is de maandelijkse gasbesparing, wel lees ik veel informatie en ervaringen over verbruik icm cop.

In mijn situatie betreft het 1300 m3 gas per jaar. En ik heb begrepen dat gemiddeld 25% van het verbruik tapwater is en de resterende 75% verwarming. Wat voor mijn situatie betekent dat ik de warmte uit 266 m3 gas moet gaan evenaren met elektriciteit. Ik begreep dat 1m3 gas 9,7kWh aan warmte levert (uitgaande van 100% rendement) en dat er dus 2.584 kWh benodigd is. Als ik dan reken met een cop van 4,0 is er 646 kWh uit het net/zonnepanelen nodig. Bij mijn leverancier betaal ik €0,48 per kWh (x 646 kWh = €310 p/jaar) wat nu €577 kost (266 m3 x €2,17). De netto besparing is dan €267 per jaar. Het vastrecht van gas blijft van toepassing omdat dit voor de verwarming nodig is. Kijk ik naar een apparaat van €2.500 met installatie dan reken ik al snel op €3.250 wat een terugverdiendtijd is van 12 jaar.

Mijn vraag is of jullie je herkennen in bovenstaande parameters, want het voelt nog niet bepaald als een goede deal. Ik hoop dus dat ik ergens (flink) fout ga, want ik wil er wel graag één. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jens17
Tapwaterrendement is ca 70% ipv 100% :)
Ook is er nog steeds isde subsidie?

Je energieprijzen zijn wel fors anders dan de mijne, zeg. Die zijn ook allesbepalend voor het sommetje en zullen niet tien jaar lang vaststaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jens17 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:25:
Tof dat er al zoveel informatie is verzamelt in dit topic! Wat ik echter nog mis is de maandelijkse gasbesparing, wel lees ik veel informatie en ervaringen over verbruik icm cop.

In mijn situatie betreft het 1300 m3 gas per jaar. En ik heb begrepen dat gemiddeld 25% van het verbruik tapwater is en de resterende 75% verwarming. Wat voor mijn situatie betekent dat ik de warmte uit 266 m3 gas moet gaan evenaren met elektriciteit. Ik begreep dat 1m3 gas 9,7kWh aan warmte levert (uitgaande van 100% rendement) en dat er dus 2.584 kWh benodigd is. Als ik dan reken met een cop van 4,0 is er 646 kWh uit het net/zonnepanelen nodig. Bij mijn leverancier betaal ik €0,48 per kWh (x 646 kWh = €310 p/jaar) wat nu €577 kost (266 m3 x €2,17). De netto besparing is dan €267 per jaar. Het vastrecht van gas blijft van toepassing omdat dit voor de verwarming nodig is. Kijk ik naar een apparaat van €2.500 met installatie dan reken ik al snel op €3.250 wat een terugverdiendtijd is van 12 jaar.

Mijn vraag is of jullie je herkennen in bovenstaande parameters, want het voelt nog niet bepaald als een goede deal. Ik hoop dus dat ik ergens (flink) fout ga, want ik wil er wel graag één. 🙂
Een boiler moet je echt alleen nemen om gas loos te worden, anders weg gegooid geld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
reneeke1970 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Een boiler moet je echt alleen nemen om gas loos te worden, anders weg gegooid geld
Dan begrijp ik het waarschijnlijk niet, maar hoe wordt je gasloos met een boiler? Dan moet je er al een warmtepomp naast hebben lijkt me?
Proton_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:32:
@jens17
Tapwaterrendement is ca 70% ipv 100% :)
Ook is er nog steeds isde subsidie?

Je energieprijzen zijn wel fors anders dan de mijne, zeg. Die zijn ook allesbepalend voor het sommetje en zullen niet tien jaar lang vaststaan :)
Yes, is variabel en (helaas) onderhevig aan de gekte op dit moment.

[ Voor 37% gewijzigd door jens17 op 24-10-2021 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jens17 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:28:
[...]

Dan begrijp ik het waarschijnlijk niet, maar hoe wordt je gasloos met een boiler? Dan moet je er al een warmtepomp naast hebben lijkt me?

[...]

Yes, is variabel en (helaas) onderhevig aan de gekte op dit moment.
Ja uiteraard moet je die hebben, maar de laatste stap is meestal het warm water, en dat moet je alleen doen om de stekker uit het gas te trekken, de winst van het vast recht maakt een boiler nog enigzins rendabel.
Blijft gas in huis, dan geen boiler nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
reneeke1970 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Ja uiteraard moet je die hebben, maar de laatste stap is meestal het warm water, en dat moet je alleen doen om de stekker uit het gas te trekken, de winst van het vast recht maakt een boiler nog enigzins rendabel.
Blijft gas in huis, dan geen boiler nemen.
Helder! Dan is dat stap 1. Wel pijnlijk om een gasketel van 3 jaar oud weg te doen, maar we gaan zien welke opties er zijn. En daarbij neem ik een boiler ook mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
Wuursj schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:55:
@Bart_Denon Is die meeting over 1 dag niet een beetje voorbarig? Je hebt toevallig twee zachte dagen uitgekozen waarbij hier de verwarming niet aan ging. Dus een lage T_aanvoer voor de Edel waardoor hij er langer over doet? In feite de langzaamste dag van het jaar omdat (hier in ieder geval) de verwarming net niet aan ging dus de T_aanvoer eigenijk niet kouder kan.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik monitor de Edel nu elke dag en zie eigenlijk geen gek verwarmgedrag.
Zit gem. rond de 1,5 kWh per dag, wat volledig in lijn ligt met het historisch verbruik van 1,6 kWh per dag.
Ben een blij man, de reparatie en het vullen was onder 200 euro en was het 100% waard.
Oja, voor de record, heb de bekleding van de compressor pomp af gehad, om me alvast voor te bereiden, mocht ik deze moeten vervangen.
Is een Highly pomp wat volgens mij onderdeel is van Hitachi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ_un349QfzEDQVFSBEFNzBVfLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7z0i3pmpcGzKROCgM5zVDXT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon heel mooi dat je 'm hebt kunnen laten repareren!
Fijn dat er nog vakmannen te vinden zijn die zich hier aan kunnen en willen wagen :)

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste