Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:00

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Wat vragen van mijn kant. Ik wil dit jaar proberen om van de gasaansluiting af te komen. In eerste instantie wilde ik een doorstroomverwarmertje gaan plaatsen alleen zijn die nog relatief prijzig en verbruiken nogal wat elektriciteit.

En toen kwam ik dit topic tegen en begonnen er weer radartjes te draaien. Intussen hele topic doorgespit.

Ik heb nu nog een open verdeler maar wil die gaan vervangen voor een gesloten verdeler. Heeft het kleine pompje in de Auer dan nog wel genoeg pompvermogen om ook water uit mijn vloer te halen of heb ik dan een probleem? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

Kan deze Auer samenwerken met mijn zonneboiler? Als in; Kan ik met een mengventiel gewoon 50+ graden water aanvoeren de Auer boiler in? Of Sterker; Zijn er Auer boilers met een extra spiraal? Dan zou ik mijn huidige boilervat compleet kunnen vervangen .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• WeaZuL
  • Laatst online: 11-06 16:25

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Wuursj schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:35:

[...]

Marktplaats kan op zich een goede optie zijn. Mijne is ook zo'n overtallige uit 2019 maar dan uit voorraad van een installatiebedrijf die na 2019 die dingen niet meer kwijt kwam. Ik heb wel een heel stuk meer betaald dan die 1000 euro maar kreeg hierdoor wel subsidie (en garantie) want gewoon gekocht bij een bedrijf. In ieder geval wel nog goedkoper via de reguliere manier. Al kwam ophalen in Frankrijk wel in de buurt.
Net gebeld met een installateur uit het noorden van het land die twee demo modelletjes (Eau 150L) van een jaar oud heeft staan nooit gebruikt en er 1900eur ps voor wil hebben. Tja, als ik dan naar de FR leverancier kijk, dan heb ik voor hetzelfde geld, nieuwe exemplaren inc. 100 eur. voor brandstof. Daarnaast moet ik in beide gevallen de WPB's nog laten aansluiten, dus die kosten komen er nog bij. Maw, ik zie nog (te) weinig voordeel :/

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18:05
WeaZuL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Net gebeld met een installateur uit het noorden van het land die twee demo modelletjes (Eau 150L) van een jaar oud heeft staan nooit gebruikt en er 1900eur ps voor wil hebben. Tja, als ik dan naar de FR leverancier kijk, dan heb ik voor hetzelfde geld, nieuwe exemplaren inc. 100 eur. voor brandstof. Daarnaast moet ik in beide gevallen de WPB's nog laten aansluiten, dus die kosten komen er nog bij. Maw, ik zie nog (te) weinig voordeel :/
Die van mij komt van https://www.warmtepomp-on...pompboiler-150-liter.html. Prima service van deze leverancier gehad. Extra isolatiemateriaal, vervangen display en vervangen printplaat (het hangende relais probleem). Wel alleen de onderdelen, want alleen online geleverd zonder installatie.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• t.oswald
mkleinman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:12:
Wat vragen van mijn kant. Ik wil dit jaar proberen om van de gasaansluiting af te komen. In eerste instantie wilde ik een doorstroomverwarmertje gaan plaatsen alleen zijn die nog relatief prijzig en verbruiken nogal wat elektriciteit.

En toen kwam ik dit topic tegen en begonnen er weer radartjes te draaien. Intussen hele topic doorgespit.

Ik heb nu nog een open verdeler maar wil die gaan vervangen voor een gesloten verdeler. Heeft het kleine pompje in de Auer dan nog wel genoeg pompvermogen om ook water uit mijn vloer te halen of heb ik dan een probleem? Daar hoor ik wisselende verhalen over.

Kan deze Auer samenwerken met mijn zonneboiler? Als in; Kan ik met een mengventiel gewoon 50+ graden water aanvoeren de Auer boiler in? Of Sterker; Zijn er Auer boilers met een extra spiraal? Dan zou ik mijn huidige boilervat compleet kunnen vervangen .
Ik heb een gesloten verdeler. Auer heeft geen problemen met pompen, ook in de zomer niets als de Wp uit is. Er gaat maar weinig water door het water diversion device. Voor de rest geen idee, ik heb geen zonneboiler

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• WeaZuL

WeaZuL

t.oswald schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Die van mij komt van https://www.warmtepomp-on...pompboiler-150-liter.html. Prima service van deze leverancier gehad. Extra isolatiemateriaal, vervangen display en vervangen printplaat (het hangende relais probleem). Wel alleen de onderdelen, want alleen online geleverd zonder installatie.
Goed verhaal, zelfde prijs en een NL leverancier, super! Heb je hem zelf opgehaald of bezorgen ze de boilers?

• t.oswald
WeaZuL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Goed verhaal, zelfde prijs en een NL leverancier, super! Heb je hem zelf opgehaald of bezorgen ze de boilers?
Is gratis bezorgd met een bode. Dan staat ie wel op de stoep......

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11-06 08:23
@WeaZuL Als je echt maximaal voor de laagste prijs wilt gaan, zoek dan even kan dit topic op: 'Polen'.
Houdt wel in gedachten dat:
- je geduld moet hebben qua communicatie en levering
- je eventuele garantie aanspraak lastig/onmogelijk is
- je TVT kort is
- je gewoon subsidie kan aanvragen
- je origineel en nieuw koopt bij een officiële Auer importeur.

Ik was (denk ik) een van de eerste die hem uit Polen heeft gehaald. Toentertijd: €1650 aanschaf en €85 verzendkosten voor een 200 liter. Keurig bezorgd tot aan de deur door een NL transporteur.

• drsyat
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06-06 08:43
Ik overweeg ook om een Edel eau 150L te gaan installeren.

Wat praktische vragen waar ik niet goed uitkom.

De bijgeleverde aansluiting op de vloerverwarming retour leiding is 1inch, is het een 1 inch "binnen" schroefdraad verbinding?

Hebben jullie allemaal een sanitair-buffervat zoals beschreven in de handleiding?

Thx voor de tips!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11-06 21:51
drsyat schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:55:

De bijgeleverde aansluiting op de vloerverwarming retour leiding is 1inch, is het een 1 inch "binnen" schroefdraad verbinding?

Hebben jullie allemaal een sanitair-buffervat zoals beschreven in de handleiding?

Thx voor de tips!
De aansluitingen voor tapwater zijn 3/4“ buitendraad. De leidingen voor aan de vloerverwarming zijn flexibele slangen met 3/8" wartels. Tenminste, bij mijn edel eau 200l.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Thx voor de tips!
Buitendraad op de verdeler volgens mij: t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

• drsyat
Thanks, ziet eruit als 1 inch buitendraad op de vloerverwarming inderdaad.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:54
Waar doel je precies op?

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• drsyat
In de installatie manuel (van het 200L vat) - staat een schema voor aansluiting van de edel. Hierin wordt een sanitair buffervat geplaatst (nummer 8 in het plaatje). Ik vroeg me af of iedereen dit idd zo heeft geinstalleerd?

• Proton_
@drsyat
Ah, een expansievat (geen buffervat).
Nee, die heb ik niet. De functie daarvan is overgenomen door inlaatcombinatie 5.

Handleiding
For installations equipped with:
- piping of a small diameter
- ceramic plate valves
A domestic expansion vessel, or anti-hammer valves which
are adapted to the installation should be installed as close as
possible to the shut-off valve.
Het lijkt me optioneel om problemen met hamerslag te voorkomen.

• drsyat
Proton_ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:13:
@drsyat
Ah, een expansievat (geen buffervat).
Nee, die heb ik niet. De functie daarvan is overgenomen door inlaatcombinatie 5.

Handleiding

[...]

Het lijkt me optioneel om problemen met hamerslag te voorkomen.
Helder, dank

• Proton_
@drsyat
Voor de volledigheid: 2 en 9 zijn ook meestal niet nodig, 3 zit samen met 5 (en 1 soort van) in de inlaatcombinatie.

• hesselbeertje
Iemand op zoek naar een Edel Eau 200 liter? Heb hem aangeschaft in oktober 2019, na onze verbouwing heeft ie 4 maanden zijn werk gedaan.

Wegens groot ligbad en dubbele stortdouche is ie mij toch iets te klein, en ga ik voor een 300L boiler op mijn Zubadan.

Reacties graag via PB, kan eventueel gebracht worden in het Noorden.

@drsyat @mkleinman @WeaZuL Iets voor één van jullie?

[Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 29-01-2021 18:35]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• drsyat
Proton_ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:13:
@drsyat
Voor de volledigheid: 2 en 9 zijn ook meestal niet nodig, 3 zit samen met 5 (en 1 soort van) in de inlaatcombinatie.
Dank, dat maakt het weer wat makkelijker.
hesselbeertje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:18:
Iemand op zoek naar een Edel Eau 200 liter? Heb hem aangeschaft in oktober 2019, na onze verbouwing heeft ie 4 maanden zijn werk gedaan.

Wegens groot ligbad en dubbele stortdouche is ie mij toch iets te klein, en ga ik voor een 300L boiler op mijn Zubadan.

Dank maar ik heb geen ruimte voor een 200liter helaas.

• WeaZuL

WeaZuL

hesselbeertje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:18:

Hier ook geen ruimte voor een 200 liter 8)7 ben aan het kijken naar 2x 150liters vanwege de kleinere diameter. Bedankt voor de headsup iig!

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het is spijtig dat de water-versie nog geen spiraal heeft, want dan had hij in de winter prima als 'normaal' buffervat kunnen draaien, terwijl hij in de zomer koelt. Niet dat het heel veel zoden aan de dijk lijkt te zetten, maar echt nadelig is het ook niet. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west)

• drsyat
hesselbeertje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:03:
[...]

De aansluitingen voor tapwater zijn 3/4“ buitendraad. De leidingen voor aan de vloerverwarming zijn flexibele slangen met 3/8" wartels. Tenminste, bij mijn edel eau 200l.
Als ik het goed begrijp kan ik dus koud tapwater toevoer aansluiten met normale 20x2mm flexibele leiding met een 3/4" binnendraad euroconus aansluiting.

Ik was voornemens om de 3/4" aansluiting op het water connection device met een 20x2mm flexibele leiding naar de Edel te sturen, maar naar 3/8" op de Edel lukt volgens mij niet met 20x2mm. Maar16x2 mm lijkt me zo klein? Wat zijn jullie ervaringen?

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:24

Wuursj

want worst is al bezet

drsyat schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Ik was voornemens om de 3/4" aansluiting op het water connection device met een 20x2mm flexibele leiding naar de Edel te sturen, maar naar 3/8" op de Edel lukt volgens mij niet met 20x2mm. Maar16x2 mm lijkt me zo klein? Wat zijn jullie ervaringen?
Dat slangetje dat aan de Edel zelf vasthangt naar de vloerverwarming toe is een stuk kleiner dan de 16x2. Dus dat gaat je bottleneck niet zijn. Erg veel water schijnt ook niet te gaan door die warmtepomp van de edel.
Hier ook 20x2 voor tapwater en 16x2 voor vloerverwarming maar nog geen praktijk ervaring.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• drsyat
Wuursj schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Dat slangetje dat aan de Edel zelf vasthangt naar de vloerverwarming toe is een stuk kleiner dan de 16x2. Dus dat gaat je bottleneck niet zijn. Erg veel water schijnt ook niet te gaan door die warmtepomp van de edel.
Hier ook 20x2 voor tapwater en 16x2 voor vloerverwarming maar nog geen praktijk ervaring.
Begrijp ik het goed dat er slangen zitten bijgeleverd van het water device naar de Edel toe? Dat maakt het leven makkelijk dan. Ik zat ook te denken om koud tapwater toevoer in 20x2 te doen en warm water uitvoer ook in 20x2. Al zou 16x2 waarschijnlijk ook nog wel genoeg zijn.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:24

Wuursj

want worst is al bezet

drsyat schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Begrijp ik het goed dat er slangen zitten bijgeleverd van het water device naar de Edel toe?
Yep, er hangen twee omvlochten slangen aan vast met een 3/8" aansluiting. Die zijn overigens niet erg lang.
Ik zat ook te denken om koud tapwater toevoer in 20x2 te doen en warm water uitvoer ook in 20x2. Al zou 16x2 waarschijnlijk ook nog wel genoeg zijn.
Ja ik heb lang getwijfeld. Dikke leidingen is langer wachten op warm water en meer warm water weggooid. We krijgen echter 2 douches en het zou fijn zijn om beide tegelijk te kunnen gebruiken. Toch maar voor 20x2 gegaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• beestemans
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10-06 20:23
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.

• t.oswald
beestemans schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:15:
Ben mijzelf aan het inlezen, door alle pagina's mis ik eigenlijk een vergelijk tussen alle apparaten. Welke heeft nu het meeste voordeel? Is het meest efficiënt? Focus op water/water warmtepompboiler.
Ik twijfel nu heel erg tussen:
- NIBE MT-MB
- Auer Edel Eau
Beide de 200 liter variant. Voordel van de NIBE is dat deze een veel bredere temperatuurrange heeft. Ook hogere temperaturen slikt deze nog prima. En onder de 18 °C ook. De Auer niet. Daarnaast te krijgen met warmtespiraal.
De Auer is gemaakt van RVS, lijkt dus onderhoudsvriendelijker.
Situatie is een Inventum Modul AIR ALL-E, 140 m2 aan vloerverwarming. Nu nog ondersteuning van een CV ketel, aangezien ik toch betaal voor het gas is dit nu nog rendabeler.
De doorverwarmer kan het tekort van de warmtepomp op koude dagen (< 3 °C) compenseren. Wanneer de warmtepomp draait is de retourtemperatuur al snel > 35 °C. Dat zou betekenen dat de Auer op een geven moment uitvalt door een te hoge temperatuur.
Zomerdagen is niet een probleem. De retourtemperatuur blijft dan rond de kamertemperatuur hangen, die 21 °C is. Deze warmt hooguit zelfs op. In dat geval een mooie uitkomst om dit iets te koelen.
De Nibe klinkt heel erg interessant, vooral met de spiraal. Waar ik vooral in de zomer tijdens douchen nog behoorlijk wat extra rendement vanuit de warmtepomp erin kan stoppen. Echter weinig ervaringen over te vinden (kan natuurlijk ook dat ik verkeerd zoek). Heb vrijwel alle onderdelen liggen om de spiraal vanuit de Inventum aan te sturen.
Iemand goed advies? Zit een beetje te dubben in de praktijk.
Die 35 graden wordt met een klep opgelost. Zie handleiding op de openingspagina.

• WillemSuper
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 11-06 13:39
Hoi,

Ik heb een vraag over deze warmtepomp. Is deze ook in te zetten in een volgende situatie: Heb mijn huis met ltv draaien op een warmtepomp. Nu heb ik een aanbouw waar alleen standaard radiatoren zitten die te weinig warmte geven bij lage temperatuur. Kan ik deze warmtepomp plaaten in het vloerverwarming circuit en daarmee de temperatuur verhogen van 25 naar +/- 50 graden en dan hier het cv circuit op aansluiten?

Groet,

Wouter

• Proton_
Zou kunnen, maar je hebt dan wel heel wat ruimte nodig en wat geluid. Het levert dan ca 2 kW thermisch.

Je kunt ook overwegen om de radiatoren te boosten met wat PC fans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 06-06 21:33
Wij hebben sinds kort een Auer Edel air warmtepompboiler. Met name als het buiten rond het vriespunt komt lekt er water uit de uitgaande lucht aansluiting.

De luchtafvoer loopt bij ons via een vaste geïsoleerde pijp naar het plat dak.

Mijn vermoeden is dat tegen de onderkant van de pijp op het dak condensvocht ontstaat en dat dit via de pijp weer op de deksel van de warmtepomp boiler terecht komt.

Ben benieuwd of iemand van jullie dit probleem heeft gehad en hoe dat is opgelost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
Niemand met de Eau heeft daar ervaring mee :) die ziet het dauwpunt nooit.

In het algemeen zijn condensproblemen een teken van luchtlekkage van binnen naar buiten.
De wpb is er op gebouwd en heeft een condensafvoer, dus als je kan zorgen dat het naar binnen loopt of blijft moet het goedkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
De eerste vraag is, welke pijp is er op het dak geplaatst? Is dit een geisoleerd exemplaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
Hoi Hesselbeertje,

Er staat op de ontluchtingspijp Anjo 150-160 mm.
Als ik daarop google zie ik bij sommige dubbelwandig geïsoleerd en bij sommige enkelwandig.
Deze lijken allemaal op degene die bij ons is geïnstalleerd.

Ik weet niet of er een manier is om te controleren welk exemplaar bij ons is geïnstalleerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:33
Johan909 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:15:
Hoi Hesselbeertje,

Er staat op de ontluchtingspijp Anjo 150-160 mm.
Als ik daarop google zie ik bij sommige dubbelwandig geïsoleerd en bij sommige enkelwandig.
Deze lijken allemaal op degene die bij ons is geïnstalleerd.

Ik weet niet of er een manier is om te controleren welk exemplaar bij ons is geïnstalleerd?
De Anjo ontluchtingsventielen zijn hier niet voor bedoeld, deze sluit men bijvoorbeeld aan op de rioolontluchting. Geïsoleerde Dakdoorvoeren van bijvoorbeeld Ubbink/Cox Geelen/econox zijn zo ontwikkeld dat condens niet terugloopt. Daar moet je er 1 van hebben dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan909
Hoi Murkmans,

Bedankt voor je reactie!

Vreemd dat de installateur dit niet wist. Hij heeft vaker WPB's geïnstalleerd.

Nu is voor zowel de aanvoer als de uitgaande lucht zo'n Anjo dak pijp gebruikt.
Moeten deze dan beide vervangen worden of geldt dit alleen voor de uitgaande luchtstroom?

Er staat overigens nog het volgende in de handleiding: Installeer bij de opening van de luchtkanalen absoluut beveiligingen die het binnendringen van water of vreemde voorwerpen in de leidingen voorkomen (beschermroosters voor verticale wanden, dak uiteinden).

Zou het kwaad kunnen dat er nu water is ingelopen? Ik heb hierover al contact gehad met de installateur en die geeft aan dat het voor de WPB geen kwaad kan en wordt afgevoerd via de condensafvoer.

Ik kan natuurlijk tijdelijk de buis los maken zodat de afvoerlucht in onze garage wordt geblazen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Laatst online: 17:43
Vraagje. Is het mogelijk met deze, of een andere warmtepomp boiler deze horizontaal te plaatsen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
@1993jjohan
De Hewalex warmtepomp wordt zonder boiler geleverd. Daar kan je een horizontaal vat aan knopen (zie bijv https://www.oeg.net/stora.../horizontal-storage-tanks).

De Auer niet, omdat dan de koudemiddel leidingen ook op de kant liggen en (o.a.) de olie niet goed in de compressor blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16:33
Johan909 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:36:
Hoi Murkmans,

Bedankt voor je reactie!

Vreemd dat de installateur dit niet wist. Hij heeft vaker WPB's geïnstalleerd.

Nu is voor zowel de aanvoer als de uitgaande lucht zo'n Anjo dak pijp gebruikt.
Moeten deze dan beide vervangen worden of geldt dit alleen voor de uitgaande luchtstroom?

Er staat overigens nog het volgende in de handleiding: Installeer bij de opening van de luchtkanalen absoluut beveiligingen die het binnendringen van water of vreemde voorwerpen in de leidingen voorkomen (beschermroosters voor verticale wanden, dak uiteinden).

Zou het kwaad kunnen dat er nu water is ingelopen? Ik heb hierover al contact gehad met de installateur en die geeft aan dat het voor de WPB geen kwaad kan en wordt afgevoerd via de condensafvoer.

Ik kan natuurlijk tijdelijk de buis los maken zodat de afvoerlucht in onze garage wordt geblazen.
De uitgaande dient geïsoleerd te zijn. Voor ingaande lucht hoeft dat niet, echt weet ik niet of die Anjo kappen teveel weerstand geven of niet (wat het extra geluid en misschien minder rendement veroorzaakt).

Afvoeren niet direct blootstellen aan regenwater, dus moet altijd een kapje op. maar dit betekent dat ze niet 100% neerslagvrij zijn dus dat kan kloppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Laatst online: 17:43
Proton_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:57:
@1993jjohan
De Hewalex warmtepomp wordt zonder boiler geleverd. Daar kan je een horizontaal vat aan knopen (zie bijv https://www.oeg.net/stora.../horizontal-storage-tanks).

De Auer niet, omdat dan de koudemiddel leidingen ook op de kant liggen en (o.a.) de olie niet goed in de compressor blijft.
Bedankt voor de tip. Dat klinkt goed. Aanschaf 1500 met 1600 subsidie :)

Ja er moet nog een vat aan maar dan heb ik wel alles gewoon netjes voor elkaar.
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True