Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Thanks @Proton_
Wij hebben een thermostaat in elke (slaap)kamer die warmte kan vragen. De actuators zijn ‘normaly closed’ type.
Systeem heeft geen mogelijkheid om actuators zonder warmtevraag open te zetten.
Dan moet ik dus eerst overstappen naar een ander thermostaat & actuator systeem...
Ben sowieso niet zo tevreden over ons huidige ‘Watts’ systeem.

Welk merk en type kan de regeling wel vrijgeven voor koelen?
Iets aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 11:29
De circulatie pomp en de ventilator van de Auer Edel water blijven permanent draaien, dus ook als de WPB niet bezig is met verwarmen. Iemand een idee?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Is het relais blijven plakken?
Er wordt een smps mee geschakeld, dat vonkt bij inschakelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Proton_ schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:50:
Is het relais blijven plakken?
Er wordt een smps mee geschakeld, dat vonkt bij inschakelen.
Ben dummy. Hoe kom ik daar achter?

Gelukt (lijkt het) met de methode ANWB pech onderweg: een paar klappen op het kastje met de printplaat. Blijkbaar zit het relais daarop?

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 21-09-2020 17:15 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, dat is één van de (blauwe?) blokjes.
Een technische tik is natuurlijk een tijdelijke oplossing...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Proton_ schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:41:
Ja, dat is één van de (blauwe?) blokjes.
Een technische tik is natuurlijk een tijdelijke oplossing...
Heb de behuizing van de printplaat niet open geschroefd, klap aan de buitenkant. We zullen zien wat de leverancier er van maakt. Officieel mag ik de printplaat niet zelf vervangen i.v.m. de garantie, maar met de tekening erbij lijkt het me niet zo moeilijk. Het relais vervangen is waarschijnlijk soldeer werk?

Ik heb al eerder de printplaat van het bedieningspaneel moeten vervangen, dat was een fluitje van een cent. Heb de print via de leverancier toen gekregen. De oude print is via hem naar de fabriek gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Vandaag al een nieuwe printplaat ontvangen. De service van warmtepomp-online.com blijft super! Voor de liefhebbers even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkbi-wlP-DkstcunH7jHeT1h65k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In8qDU36RosJhxkuPutgHA5F.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Die oranje blokjes zijn de relais. Moet de oude printplaat terug, of kan je die nog fixen en op reserve houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Proton_ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:39:
Die oranje blokjes zijn de relais. Moet de oude printplaat terug, of kan je die nog fixen en op reserve houden?
Gaat terug. Komt uit eigen voorraad van de leverancier. Uit Frankrijk duurt anders te lang. Ga morgen de zaak eens open schroeven.

Edit
Was best nog wel een lastig klusje, erg weinig ruimte omdat de draden kort zijn. Het aansluitschema in mijn papieren versie klopte overigens niet. Die uit de digitale 200/270 handleiding klopte wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg6BfnZUPE1RF_UODghWOszLg-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAT02tjehoeXHzhRPhBFGxIU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door t.oswald op 24-09-2020 18:36 ]

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:00
Wij hebben twee van deze boilers in serie staan. Sinds gisteren geeft de tweede een storing aan, "OVER PRESS.". Volgens de handleiding kan dat een aantal dingen zijn. Gisteren is het water afgesloten geweest voor het plaatsen van een ontkalker, ik kon daarna horen dat er lucht door de leidingen bij de boilers ging. Nu hoor ik dat niet meer. Volgens de monteur zou het ook voldoende moeten zijn het water flink te laten doorlopen waarna de storing zou moeten verdwijnen. Heb het water een half uur laten doorlopen, helaas blijft de storing staan. Ontluchting zit er niet op.

Heeft er iemand nog tips?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@superbikkel
water / lucht in het voorraadvat neem ik aan?

Heb je wel het warm water laten doorlopen (en niet koud)? (just checking)

Als het voorraadvat weer goed vol is, dan even de stekker eruit en weer erin.

• superbikkel
Proton_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:07:
@superbikkel
water / lucht in het voorraadvat neem ik aan?

Heb je wel het warm water laten doorlopen (en niet koud)? (just checking)

Als het voorraadvat weer goed vol is, dan even de stekker eruit en weer erin.
Als je met het voorraadvat een vat extern aan de boilers bedoeld, dat zit niet in dit systeem. In boiler 1 komt koud water binnen, de uitvoer van boiler 1 gaan naar de invoer van boiler 2, de uitvoer van boiler 2 gaat naar de warm water leiding voor de kranen.

Uiteraard heb ik warm water laten lopen, ongeveer 20 minuten. Is het de bedoeling het water te laten lopen met de boiler aan? Staat in de handleiding expliciet dat die niet aan mag als er lucht in de boiler zit.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik bedoelde het (ingebouwde) voorraadvat met sanitairwater onder de compressor om onderscheid te maken met het water in het CV circuit :)

Gaat de compressor na een reset wel weer even lopen of staat de storing er nog in zonder een nieuwe poging te doen?

• superbikkel
De storing komt direct na het inschakelen weer terug.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dan weet ik het ook niet, terug naar de monteur?

• superbikkel
Dat vrees ik ook. Toch bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 16:45
Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:52:
@tux-87 Wat Speedy-Andre zegt, standaard gaat dat niet werken. Er zijn wel wat mogelijkheden:
* Antivries is wel degelijk ondersteund, blz 6 van de handleiding stelt voor Sentinel X500 te gebruiken.
* De compressor is waarschijnlijk hetzelfde als die in de Air-variant wordt gebruikt met hetzelfde koudemiddel en die gaat tot onder 0 (met defrosts e.d.).
De 18 graden grens lijkt mij alleen om condensproblemen te voorkomen (roest, natte vloer) en is denk ik geen technische grens.

Als je niet hecht aan fabrieksgarantie kom je er waarschijnlijk mee weg door hem buiten de specs te gebruiken en de NTC vervangen door een vaste weerstand van 12k (20 graden, grafiek bladzijde 15). YMMV. Wel een hoop gedoe, 100 meter slang ingraven, vullen met mengsel, apparaat tweaken... dan is een luchtwpb waarschijnlijk makkelijker en goedkoper :)
Bedankt voor het uitschrijven van deze truc. Ik wou net uitzoeken of het inderdaad NTC's zijn. Mijn verwarmingssysteem is te klein, cq heeft te weinig massa, waardoor in de kwakkel periode de boiler te weinig warmte uit de lucht kan halen en de boiler vindt dat de temperatuur te ver naar beneden zakt. Nu met een 10kOhm weerstandje parallel over de Tair sensor start hij tenminste netjes en blijft hij draaien als hij een keer gestart is, zonder dat hij vindt dat de temperatuur te ver naar beneden dropt en het risico op condens te groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
En om te weten hoe de boiler er bij staat even een DS1822 bij de buis voor de water-thermometer gedaan. Nu kan ik ook volgen hoe warm de boiler ongeveer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09
Mag ik vragen waar jullie e boiler hebben aangeschaft? Ik heb serieus interrese, maar ik vind de prijs in nederlandse webshops wel erg hoog in vergelijking met de prijzen in Polen (een groothandel denk ik?) en Frankrijk.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een winkel die wat scherpere prijzen heeft en die ook levert in nederland. Ik Via een bedrijf in te kopen bij de importeur is op niks uitgelopen die lijkt alleen te willen te verkopen voor een scherpe prijs aan zijn vaste partners en verwijst naar de bekende nl webwinkels.Iemand een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
lithoijen schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:26:
Mag ik vragen waar jullie e boiler hebben aangeschaft? Ik heb serieus interrese, maar ik vind de prijs in nederlandse webshops wel erg hoog in vergelijking met de prijzen in Polen (een groothandel denk ik?) en Frankrijk.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een winkel die wat scherpere prijzen heeft en die ook levert in nederland. Ik Via een bedrijf in te kopen bij de importeur is op niks uitgelopen die lijkt alleen te willen te verkopen voor een scherpe prijs aan zijn vaste partners en verwijst naar de bekende nl webwinkels.Iemand een gouden tip?
Gekocht bij https://www.warmtepomp-online.com/webshop/warmtepompboilers/
Kan niet tegen Polen op, maar ik heb inmiddels de printplaat en het display kapot gehad. Even een mailtje naar de webshop en de onderdelen worden toegestuurd. Moet wel zelf aan de slag, want ze hebben alleen de WPB geleverd en niet geïnstalleerd. Ben zeer tevreden over de geleverde service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:49
Sinds een dag merk ik dat bij de Auer zijn interne 24V pompje en ventilatortje continue draaien.
Ik meen dat dit eerder niet was en in ruststand hoort dit gewoon uit te zijn toch?
De boiler doet het verder prima en er zijn geen storingscodes.
Kent iemand dit fenomeen?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
t.oswald schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:10:
De circulatie pomp en de ventilator van de Auer Edel water blijven permanent draaien, dus ook als de WPB niet bezig is met verwarmen. Iemand een idee?
Ow shit dit heb ik ook... Is er bij jouw een nieuwe print plaat in gegaan @t.oswald ?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Bart_Denon schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:35:
Sinds een dag merk ik dat bij de Auer zijn interne 24V pompje en ventilatortje continue draaien.
Ik meen dat dit eerder niet was en in ruststand hoort dit gewoon uit te zijn toch?
De boiler doet het verder prima en er zijn geen storingscodes.
Kent iemand dit fenomeen?
Een van de relais op de printplaat blijft hangen. Eerst tijdelijk opgelost door een technische tik tegen de behuizing van de printplaat. Vervolgens een nieuwe printplaat ontvangen van mijn leverancier. Zelf de oude vervangen en teruggestuurd naar de leverancier.
Zie bericht, relais zijn de oranje dingen op de plaat
t.oswald in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
t.oswald schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Een van de relais op de printplaat blijft hangen. Eerst tijdelijk opgelost door een technische tik tegen de behuizing van de printplaat. Vervolgens een nieuwe printplaat ontvangen van mijn leverancier. Zelf de oude vervangen en teruggestuurd naar de leverancier.
Zie bericht, relais zijn de oranje dingen op de plaat

Ik zat het net te lezen ja. Van de week de technische tik maar eens proberen...
Heb die van mij natuurlijk uit Polen, zal qua garantie misschien wat lastiger gaan worden.
Eventueel een los relais los solderen en vervangen zou ik nog wel aandurven. Eerst nog uitvinden welke het is natuurlijk...
Wordt vervolgd.
Getuigd niet van de beste kwaliteit. Net nog gekeken hij is in zijn loopbaan nu 630x ingeschakeld en nu al stuk is wel heel erg snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het gebruikte relais kan dus niet tegen de inschakelpiek van de 24V voeding en faalt gesloten (contact welding).
Ik zou zeggen dat het een ontwerpfout is.
Als de oude en nieuwe print hetzelfde zijn, kan je overwegen een 20-50 ohm weerstand of ntc in serie te doen met de 24V voeding.
Dat begrenst de inschakelstroom tot een redelijke waarde maar beïnvloedt het rendement niet significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Goede tip @Proton_ op de foto waarop je de print ziet zie ik 3x een Schrack relais van het type RE030012, dat zijn 12V relais.... Lijkt me toch sterk dat deze toegepast worden op een 24V voeding? Zou dat t probleem kunnen zijn? Vervangen voor een type wat max 24V kan schakelen lijkt me dan zinvoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon
Er wordt 230V mee geschakeld, het is dezelfde print als voor de ventilatie-wpb. In plaats van de 230V-fan wordt een 24V trafo/voeding ingeschakeld die de circulatiepomp en het kleine fannetje voedt.

De fan zal een inductieve last zijn, de smps een capacitieve.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 19-10-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ja @Proton_ ik heb alles open liggen en indd tikkie tegen t relais en pompje en fan gingen uit.
Ik had die hele aparte 24V trafo print niet gezien.
Begrijp nu hoe t zit. Inderdaad dus een universele print zodat ze met 230V kunnen schakelen.
Bij inschakelen relais hoor je inderdaad een flinke tik.
Zal naar een nieuw relais moeten gaan uitkijken en dat wordt een middagje solderen. Hopelijk hebben ze het relais niet vastgelijmd aan de print....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09
@t.oswald Uiteindelijk de knoop doorgehakt en ook een boiler gekocht bij warmtepomp-online. Hopelijk aankomende week installeren. Allemaal bedankt voor jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart_Denon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:07:
Ja @Proton_ ik heb alles open liggen en indd tikkie tegen t relais en pompje en fan gingen uit.
Ik had die hele aparte 24V trafo print niet gezien.
Begrijp nu hoe t zit. Inderdaad dus een universele print zodat ze met 230V kunnen schakelen.
Bij inschakelen relais hoor je inderdaad een flinke tik.
Zal naar een nieuw relais moeten gaan uitkijken en dat wordt een middagje solderen. Hopelijk hebben ze het relais niet vastgelijmd aan de print....
Zet dat nieuwe relais dan gelijk in een voetje, makkelijker voor de volgende keer en neem een omron relais, die kunnen wat hebben. Vergelijkbaar als deze, en met voet.

https://www.elektramat.nl...D5WLiGVEmpH8aApq_EALw_wcB

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

Zet dat nieuwe relais dan gelijk in een voetje, makkelijker voor de volgende keer en neem een omron relais, die kunnen wat hebben. Vergelijkbaar als deze, en met voet.

https://www.elektramat.nl...D5WLiGVEmpH8aApq_EALw_wcB
Daar is niet veel ruimte voor op die print ben ik bang. En ik heb al 2 nieuwe relais in huis, voor het geval dat.
Ook een 5 ohm ntc ligt al klaar.
Na die ene keer los tikken van het relais doet hij het nu weer goed.
Dus ik kijk het voorlopig even aan...

De Auer Edel doet het overigens verder super goed. Ik kijk uit naar de aankomende jaarrekening van de energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart_Denon schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Daar is niet veel ruimte voor op die print ben ik bang. En ik heb al 2 nieuwe relais in huis, voor het geval dat.
Ook een 5 ohm ntc ligt al klaar.
Na die ene keer los tikken van het relais doet hij het nu weer goed.
Dus ik kijk het voorlopig even aan...

De Auer Edel doet het overigens verder super goed. Ik kijk uit naar de aankomende jaarrekening van de energie.
Afhankelijk hoe handig je bent natuurlijk maar je kan de voet ook extern maken met draden, dus geen soldeer voet maar een din rail voetje met bedrading naar de print, dan zou je zelfs buiten de wpb het relais kunnen vervangen.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 12:02
Even een sanity check. De Eau heeft alleen nut als je je verwarming al middels een warmtepomp doet toch? Anders ben je de facto je Eau indirect op gas aan het stoken en kun je het SWW net zo goed direct door je gasketel halen toch?

En dan nog iets over de Eau vs de Air (of een andere "normale" WPB): het gebruik van de retourleiding van je vloerverwarming als bron bespaart niet echt energie tov een air-unit toch? Althans, indien je gebruik maakt van een L/W-WP. Het voordeel van niet seizoensafhankelijkheid lijkt immers verloren te gaan door het feit dat de bron van de vloerverwarming een L/W-WP is, die daardoor een hogere warmtevraag krijgt en die wél seizoensafhankelijk is. Dus dan gaat het in dit scenario vooral om de stilte toch?

Klopt mijn gedachtengang een beetje of heb ik iets nu helemaal verkeerd begrepen hier?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
HarmoniousVibe schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:40:
Even een sanity check. De Eau heeft alleen nut als je je verwarming al middels een warmtepomp doet toch? Anders ben je de facto je Eau indirect op gas aan het stoken en kun je het SWW net zo goed direct door je gasketel halen toch?

En dan nog iets over de Eau vs de Air (of een andere "normale" WPB): het gebruik van de retourleiding van je vloerverwarming als bron bespaart niet echt energie tov een air-unit toch? Althans, indien je gebruik maakt van een L/W-WP. Het voordeel van niet seizoensafhankelijkheid lijkt immers verloren te gaan door het feit dat de bron van de vloerverwarming een L/W-WP is, die daardoor een hogere warmtevraag krijgt en die wél seizoensafhankelijk is. Dus dan gaat het in dit scenario vooral om de stilte toch?

Klopt mijn gedachtengang een beetje of heb ik iets nu helemaal verkeerd begrepen hier?
Stilte is niet echt een argument. De compressor van de edel water is zeker niet stil. Je kunt dat wel oplossen door het opwarmschema buiten stille tijden te houden. Voor mij is het argument geweest dat het aanleggen van de lucht aan en afvoer voor een normale WPB lastig was. Daarvoor was de water/water WPB een mooi alternatief. Bovendien was deze in 2019 meer dan gratis. De subsidie was toen extreem hoog, na installatie door een vakman bleef zelfs nog 470 euro over. Waarschijnlijk is er weinig verschil in energieverbruik tussen de lw en de ww WPB. Valt lastig, eigenlijk niet, te berekenen. Op de meter van de WPB kom ik uit op ongeveer twee keer historisch m3 gas = kWh verbruik. Dat komt neer op een SCOP van 4. Wel is bij mij het comfort veel hoger met de WPB, veel water en geen gegil meer als er op twee plaatsen tegelijk getapt wordt. Ik ben ook van het gas af, dus dan moet je de vraag naar SWW sowieso oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@HarmoniousVibe ik stook (nog :() op gas, maar mijn stookseizoen loopt maar van november tot maart. Daarbuiten kost sww me dus geen gas meer.
De redenen voor deze boiler waren voor mij
1. De WAF voor een warmtepomp voor verwarming vergroten (project fossielvrij) door te laten ervaren dat er nog steeds comfortabel gedoucht kan worden
2. Aan te leggen zonder bouwkundige ingrepen zoals nieuwe dakdoorvoeren oid
3. Onttrekken van warmte overal uit de woning
4. R290
5. Ik kreeg geld toe (maar anders had ik het ook gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 15:00
Hoi, deze warmtepomp boiler heb ik nou al bijna een jaar in gebruik en ik neem eigenlijk al vanaf dag 1 een vreemde geur waar, toen dacht ik dat is nieuwigheid. Onlangs heb ik ook wat warm water gedronken en dit smaakte vies. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit op te lossen is? Het enige wat ik denk is dat de buis van ijzer die ik gebruik als toevoer tussen inlaatcombinatie en boiler wat roestig is. Bij de warmte service gaven ze aan dat dit niet de smaak/geur zou moeten verklaren. Ik zag in de menus volgens mij ook een purge optie, maar als iemand enig idee heeft ben ik benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1965
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-06 15:29
Ik heb gisteren de Auer Edel EAU geleverd gekregen. Onze loodgieter gaat de boiler installeren op retour vloerverwarming. Onze vloerverwarming is 65m2 en word verwarmd door een Elga warmtepomp. Dat werkt overigens top, geen gasverbruik meer.We hebben twintig zonnepanelen op het dak, dus een overschot aan stroom,vandaar de Auer. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag. Ook ben ik nieuwsgierig, welke instellingen het meest gebruikt worden.

Groet,

Arjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
bspans schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:57:
Hoi, deze warmtepomp boiler heb ik nou al bijna een jaar in gebruik en ik neem eigenlijk al vanaf dag 1 een vreemde geur waar, toen dacht ik dat is nieuwigheid. Onlangs heb ik ook wat warm water gedronken en dit smaakte vies. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en of dit op te lossen is? Het enige wat ik denk is dat de buis van ijzer die ik gebruik als toevoer tussen inlaatcombinatie en boiler wat roestig is. Bij de warmte service gaven ze aan dat dit niet de smaak/geur zou moeten verklaren. Ik zag in de menus volgens mij ook een purge optie, maar als iemand enig idee heeft ben ik benieuwd.
Die van mij inmiddels ook meer dan een jaar in gebruik, maar geen last van rare geuren of smaak.
Een ijzeren buis lijkt me niet heel verstandig (?) Waarom niet gewoon met koper aangesloten?
Arjan1965 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:52:
Ik heb gisteren de Auer Edel EAU geleverd gekregen. Onze loodgieter gaat de boiler installeren op retour vloerverwarming. Onze vloerverwarming is 65m2 en word verwarmd door een Elga warmtepomp. Dat werkt overigens top, geen gasverbruik meer.We hebben twintig zonnepanelen op het dak, dus een overschot aan stroom,vandaar de Auer. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag. Ook ben ik nieuwsgierig, welke instellingen het meest gebruikt worden.

Groet,

Arjo
Hoi Arjo, goede keus je gaat er geen spijt van krijgen.
Instellen is niet moeilijk. De gewenste temperatuur van je vat is het eenvoudigst (bij mij staat de deze op 56 gr.) Daarnaast kan je de dmv de week timer instellen op welke dagen je de WPB wilt laten draaien of niet. Bij mij ingesteld alleen overdag tussen 8 en 22.00 uur. In de late avond en nacht dus uit. Met ons waterverbruik komt dat erop neer dat hij om 8uur aangaat en meestal rond 13.00 uur uit. Soms langer soms korter.
Let ook even op dat je de back up heater in de instellingen menu niet actief zet. Dit staat meestal standaard aan en is zonde van de energie. Dus in eco modus draaien en niet comfort als je maximaal de WP wilt gebruiken.
Back up heater heb ik in de praktijk nog nooit nodig gehad km(gelukkig). Succes met de Auer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1965
Hai Bart, bedankt voor de informatie. De loodgieter gaat woensdag aan de slag.
Heb jij de Boiler zelf geïnstalleerd? Vind het wel vreemd dat er geen stekker bijgeleverd wordt, of is dat met een reden?

Met vriendelijke groet,

Arjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1965
Beste Bart,

Vandaag onze Boiler geïnstalleerd door loodgieter.
Heb boiler ingesteld zoals jij adviseerde.
Vraag, dat ANTI.BACT instelling hoe kom ik daar?
Voor de rest prima warmwater. Zijn er blij mee.

Groet,

Arjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Beste @Arjan1965 met het @ kun je mensen 'taggen' en dan krijgen ze een melding dat je genoemd wordt. Quote functie ook handig...

Waarom er geen stekker bijzit? Ik denk slim van de fabrikant dan hoef je geen varianten te maken met verschillende soorten stekkers...
Ik heb de Edel inderdaad zelf geïnstalleerd.
Kun je hier instellen in het installatie-menu,
Via het menu wieltje op inst.menu zetten en dan de knop: 'menu' en de knop van het klokmenu gelijktijdig indrukken voor 3 seconden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-ak98w3RZ3AjPiMTGnoJZpkZNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVK1yIm0jSNYCm7yd2VkbUBu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1965
Beste Bart, Thx voor je snelle reactie.

Groet,

Arjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1965
Beste @Bart_Denon,

Ik heb nog wat vragen, jij stuurde mij de instelling overzicht.
Menu - Inst.menu -PV mode heb ik op nee laten staan. Neem aan dat er via meterkast PV rechtstreeks moet worden aangesloten op de Auer ( onder de deksel ) of heb ik dat mis?

Moet dat ANTI-BACT niet een keer per week zijn werk doen? of doet de Auer dat automatisch?
Heb SETTINGS ingesteld als schema wat jij verstuurd hebt.

Wel vandaag lauwe douche gehad omdat dochter met dr haarwassen lang onder de douche had gestaan.Ik was de derde en laatste persoon onder de douche. Dat was nog niet eerder gebeurt.

Met vriendelijke groet,

Arjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Arjan1965 in de PV mode kan je de WPB laten draaien op de momenten dat er productie is vanuit je PV systeem. In de PV mode gebruikt hij het verwarmingselement om het water te verwarmen. Persoonlijk vind ik dat niet wenselijk. De printplaat moet een signaal krijgen dat er PV productie is en gaat dan het water verwarmen tot een bepaalde temperatuur met de WP en/of element.

Anti legionella staat bij mij elke 14 dgn maar mijn temp staat op 56 en er wordt elke dag gebruik gemaakt dus eigenlijk overbodig.

Tja op je laatste punt is het heel simpel, je hebt 200 liter water en dat is een keer op natuurlijk... 3 volwassenen achter elkaar douchen en allen meer dan 15 min is denk ik al een uitdaging... Dat zal bij elke boiler zo zijn. Of opschalen naar 300 liter, of eventueel nog de temp naar 60 zetten, dan kun je iets meer water mee mengen naar 35~38 graden.
Korter douchen of op andere momenten...
Het komt hier sporadisch voor, met name icm een gevuld bad de avond ervoor.
Al met al is het wel te managen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Bart_Denon schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:43:
@Arjan1965 in de PV mode kan je de WPB laten draaien op de momenten dat er productie is vanuit je PV systeem. In de PV mode gebruikt hij het verwarmingselement om het water te verwarmen. Persoonlijk vind ik dat niet wenselijk. De printplaat moet een signaal krijgen dat er PV productie is en gaat dan het water verwarmen tot een bepaalde temperatuur met de WP en/of element.

Anti legionella staat bij mij elke 14 dgn maar mijn temp staat op 56 en er wordt elke dag gebruik gemaakt dus eigenlijk overbodig.

Tja op je laatste punt is het heel simpel, je hebt 200 liter water en dat is een keer op natuurlijk... 3 volwassenen achter elkaar douchen en allen meer dan 15 min is denk ik al een uitdaging... Dat zal bij elke boiler zo zijn. Of opschalen naar 300 liter, of eventueel nog de temp naar 60 zetten, dan kun je iets meer water mee mengen naar 35~38 graden.
Korter douchen of op andere momenten...
Het komt hier sporadisch voor, met name icm een gevuld bad de avond ervoor.
Al met al is het wel te managen denk ik.
Je kunt ook nog instellen dat het electrisch element aangaat als er een bepaalde minimum temperatuur wordt bereikt. Er is ook nog een boost functie. Even de handleiding bestuderen, heb dit zelf niet nodig, dus weet niet exact de procedure.

Edit: staat in het plaatje Bart_Denon in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 24-11-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-06 21:11
Kan ik deze ook ipv de cv-ketel plaatsen dus gewoon parallel aan vv en radiatoren? Ik verwarm met een wp dus <45grd
Lijkt me dattie dat prima moet kunnen toch?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@technopeuter
Volgens voorschrift, met terugslagklep, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
technopeuter schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:42:
Kan ik deze ook ipv de cv-ketel plaatsen dus gewoon parallel aan vv en radiatoren? Ik verwarm met een wp dus <45grd
Lijkt me dattie dat prima moet kunnen toch?
Het kan wel, maar je hebt dan minder "afgifte" oppervlakte beschikbaar als je water gaat opwarmen zonder warmtepomp. Sterker nog, waarschijnlijk haal je eigenlijk alleen water van de eerst beschikbare radiator(en) in plaats van uit heel het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Ik snap het, inmiddels een andere gekocht.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
technopeuter schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:14:
Ik snap het, inmiddels een andere gekocht.
Dat heb je snel gedaan :)

Dit is niet echt een makkelijke warmtepompboiler om aan te sluiten cq in gebruik. Een gewone WPB die op ventilatielucht werkt is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:33:
[...]

Dit is niet echt een makkelijke warmtepompboiler om aan te sluiten cq in gebruik. Een gewone WPB die op ventilatielucht werkt is veel makkelijker.
Ben ik niet met je eens. Probleemloos aangesloten en veel gemakkelijker zonder het maken van doorvoer voor lucht aan- en afvoer. Wat is er moeilijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:12:
[...]

Ben ik niet met je eens. Probleemloos aangesloten en veel gemakkelijker zonder het maken van doorvoer voor lucht aan- en afvoer. Wat is er moeilijk aan?
Hangt van je afgifte systeem af. Het werkt het beste met vloerverwarming, moet in de retourleiding zitten naar de warmtebron zitten, anders heb je last van kortsluiting en mis je een deel van je bron.

Wil je het makkelijker pak je gewoon een ventilatie WPB die je in de bestaande ruimte laat werken. Veel warmte verlies je er toch niet mee en het is veel eenvoudiger aan te sluiten. Als ik opnieuw moest kiezen zou ik voor die ventilatiewarmtepompboiler gaan, of zelfs helemaal geen WPB meer en gelijk naar een SWW vat gaan die verwarmd wordt door de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:25:
[...]

Hangt van je afgifte systeem af. Het werkt het beste met vloerverwarming, moet in de retourleiding zitten naar de warmtebron zitten, anders heb je last van kortsluiting en mis je een deel van je bron.

Wil je het makkelijker pak je gewoon een ventilatie WPB die je in de bestaande ruimte laat werken. Veel warmte verlies je er toch niet mee en het is veel eenvoudiger aan te sluiten. Als ik opnieuw moest kiezen zou ik voor die ventilatiewarmtepompboiler gaan, of zelfs helemaal geen WPB meer en gelijk naar een SWW vat gaan die verwarmd wordt door de warmtepomp.
Gewoon aansluiten volgens de handleiding en gaan. Nee dan de discussie op het Wp forum over SWW met Wp .... Of bedoel je dat het jammer is dat je niet kunt tweaken met een WPB?
SWW met Wp zou mijn installatie heel veel prijziger gemaakt hebben, zeker met de oude subsidie op de Auer. Hield er nu nog geld aan over, na installatie door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:33:
[...]

Heb eentje genomen van 100l, met een wp op lucht erin, zonder aansluitingen voor lucht, dus gewoon in de ruimte. Ik neem aan dat met een douchewtw genoeg water heb om te kunnen douchen. Beetje over nadenken en plannen is niet verkeerd.

Kon deze voor €840 krijgen in mijn woonplaats, incl bezorging.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:36:
[...]

Gewoon aansluiten volgens de handleiding en gaan. Nee dan de discussie op het Wp forum over SWW met Wp .... Of bedoel je dat het jammer is dat je niet kunt tweaken met een WPB?
SWW met Wp zou mijn installatie heel veel prijziger gemaakt hebben, zeker met de oude subsidie op de Auer. Hield er nu nog geld aan over, na installatie door een installateur.
De oude subsidie maakte het enorm leuk, maar nu die luxe er niet meer is is het niet echt interessant meer.

Op lucht is gewoon veel makkelijker plaatsen en heeft niet direct effect op het stookgedrag van de warmtepomp.

Via de warmtepomp is het gewoon 1 op 1 van buiten naar het vat pompen.

Voor nu doen we het ermee. Misschien koppel ik nog een e-boiler van 30 liter via een CV pomp eraan vast. Dan kan ik tenminste snel warm water krijgen en een legionella buffer toevoegen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:25:
[...]

Ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor.
Als je die goed aansluit, dus in ieder geval de uitgeblazen lucht naar buiten wilt afvoeren dien je hiervoor wel een dak doorvoer naar buiten te hebben.
Bovendien in- en uitblazen in dezelfde ruimte kan niet in alle gevallen of heeft echt wel nadelen TOV een gesloten WPB die op de CV zit. Dan zit je nog met geluid..
SWW runs op alleen een WP heeft ook nadelen als deze ook gewoon moet draaien voor reguliere verwarming.
Je flexibiliteit is toch veel groter juist wel met een WPB. Als de reguliere verwarmingsbron uitvalt kan je tenminste nog verwarmen met de WPB als backup (element).
En fiscaal gezien, er zit 2x subsidie op...

[ Voor 0% gewijzigd door Bart_Denon op 28-11-2020 18:50 . Reden: Interpunctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Bart_Denon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:30:
[...]

Ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor.
Als je die goed aansluit, dus in ieder geval de uitgeblazen lucht naar buiten wilt afvoeren dien je hiervoor wel een dak doorvoer naar buiten te hebben.
Bovendien in- en uitblazen in dezelfde ruimte kan niet in alle gevallen of heeft echt wel nadelen TOV een gesloten WPB die op de CV zit. Dan zit je nog met geluid..
SWW runs op alleen een WP heeft ook nadelen als deze ook gewoon moet draaien voor reguliere verwarming.
Je flexibiliteit is toch veel groter juist wel met een WPB. Als de reguliere verwarmingsbron uitvalt kan je tenminste nog verwarmen met de WPB als backup (element).
En fiscaal gezien, er zit 2x subsidie op...
Nadeel is de veel langere opwarmtijd, waardoor je een grotere boiler nodig hebt dan je zou willen. Extra warmteonttrekking aan de woning die weer aangevuld moet worden. Dat zou ook rechtstreeks vanuit de warmtepomp kunnen komen. Nadeel is ook de compressor die weer binnen staat, zeker bij HSB is dat een groot nadeel.

Subsidies maakt het inderdaad wel een leuke keuze.

Maar dit is mijn reflectie, voor een ander kan de keuz anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nog een ongemakkelijk ding... Een defrost van de warmtepomp tijdens het draaien van de boiler levert een Cold_Evap error op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dan heb je waterzijdig ook wel een flinke dT, aangenomen dat de aanvoer vóór een defrost > 25°C is en de error optreedt bij <18°C.
Is je debiet wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Proton_ schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:20:
Dan heb je waterzijdig ook wel een flinke dT, aangenomen dat de aanvoer vóór een defrost > 25°C is en de error optreedt bij <18°C.
Is je debiet wel goed?
Ik heb niet de standaard vloerverwarming configuratie. Mijn watersysteem is 30 liter en is aangesloten op luchtverwarming. Vandaar de snelle verlaging in temperatuur. Ik heb zelfs al een extra weerstand toegevoegd over de NTC van de aanvoertemperatuur om de temperatuur van 18 graden naar beneden te helpen zodat ik ook met een watertemperatuur van zo'n 14 graden kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Da's waar ook :)
Als de error zichzelf reset is er weinig aan de hand denk ik, anders kan je de hoofdwarmtepomp instellen om het elektrisch element te laten helpen bij een defrost (dat wil je toch wel, blijkbaar blaas je nu tijdens een defrost koude lucht je huis in?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Kan iemand helpen met mijn plaatje? Ik overweeg een Eau als het lukt binnen mijn systeem in verband met het geluid.

De enige plek voor de WPB is op zolder, in verband met ruimte en hoe het huidige leidingwerk loopt.

Alleen staat de WP buiten op de begane grond, zit m’n vloerverwarming beneden en in de makkelijkste situatie zit de aanvoer naar de vloerverwarming aan het begin van het keten en de retour aan het einde.

Ik heb boven radiatoren en ik kom net niet goed uit de puzzel.

Heeft er iemand een geniaal idee hoe ik dit het slimst kan aansluiten? Grote rechthoek is WP, de balkjes de vloerverwarming en dat groene vlak de mogelijke WPB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdhTsXS9p2YeGV2U9JxmtoSOEpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2K07d9qbHRwjF0tg0ENhw1O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ruupster op 04-12-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Proton_ schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:42:
Da's waar ook :)
Als de error zichzelf reset is er weinig aan de hand denk ik, anders kan je de hoofdwarmtepomp instellen om het elektrisch element te laten helpen bij een defrost (dat wil je toch wel, blijkbaar blaas je nu tijdens een defrost koude lucht je huis in?)
Dat is het nadeel, de error reset zichzelf niet, dus heb geen warm water omdat ik het backup element afkap...

Bij een defrost laat ik de ventilatie minder hard draaien, om zo zoveel mogelijk warmte voor de warmtepomp te houden en inderdaad geen koude lucht het huis in te blazen, hoewel het niet echt koud is, want het water wordt nooit kouder dan 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ruupster schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:33:
Kan iemand helpen met mijn plaatje? Ik overweeg een Eau als het lukt binnen mijn systeem in verband met het geluid.

De enige plek voor de WPB is op zolder, in verband met ruimte en hoe het huidige leidingwerk loopt.

Alleen staat de WP buiten op de begane grond, zit m’n vloerverwarming beneden en in de makkelijkste situatie zit de aanvoer naar de vloerverwarming aan het begin van het keten en de retour aan het einde.

Heeft er iemand een geniaal idee hoe ik dit het slimst kan aansluiten? Grote rechthoek is WP, de balkjes de vloerverwarming en dat groene vlak de mogelijke WPB

[Afbeelding]
Extra buizen trekken zodat je tussen de vloerverwarming en de warmtepomp de WPB aansluit. Anders draait je systeem niet lekker en ga je de boiler verwarmen op een enkele radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupster
@Ep Woody En ‘m eventueel op de aanvoer plaatsen?

Ik wil met 32mm binnen komen en richting verdeler met 28mm cv buis.

Leidingen omhoog zijn 22.

Moet ik dan retour van vloerverwarming 28mm en dan aftakken naar 2x22mm 1 naar WPB en andere rechtstreeks op retour? Of heb ik dan niet genoeg flow richting zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ruupster schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:50:
@Ep Woody En ‘m eventueel op de aanvoer plaatsen?

Ik wil met 32mm binnen komen en richting verdeler met 28mm cv buis.

Leidingen omhoog zijn 22.

Moet ik dan retour van vloerverwarming 28mm en dan aftakken naar 2x22mm 1 naar WPB en andere rechtstreeks op retour? Of heb ik dan niet genoeg flow richting zolder?
Zolang hij maar in een buis zit die naar de warmtepomp gaat. In de retourleiding is het beste omdat die nog niet is afgekoeld door de buitenlucht en er daardoor meer warmte in het water zit.

Is dat niet mogelijk, dan zou ik toch gaat voor een WPB op lucht. Een SWW vat opgewarmd door de WP is ook niet handig omdat je daarvoor ook een extra leiding moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06 13:08
Ruupster schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:33:

[Afbeelding]
Ik weet niet of het helpt maar je kunt evt de aanleg van een leiding uitsparen door de ingaande leiding van je boiler boven op zolder aan te sluiten op de retour van je CV. De uitgaande leiding van de boiler trek je wel naar beneden en sluit je aan op de retour tussen de vloerverwarmingsverdeler en de warmtepomp. Daar moet je wel een terugslagklep plaatsen. De boiler pompt 250l/u. Met dat debiet is een aansluitleiding van 15mm op zich voldoende, tenzij je bijv 20 meter moet aanleggen of heel veel bochten, dan zou ik 22mm nemen.

Op deze manier gebruik je de huidige retour leiding naar boven om het water van de vloerverwarming bij je boiler te krijgen. Op het moment dat de radiatoren open gaan, zal de boiler het retour water van de radiatoren krijgen. Daar moet je nog wel even op letten omdat ik begrijp dat het water richting de boiler maximaal 35°C mag zijn. Het kan zijn dat de retour temperatuur van de radiatoren te hoog is en je nog een mengventiel nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RSbLPRwiSeqsfTW1TizSUqm5lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0c6MvobGs2td8m5R0e8kOHz2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Wat is de ervaring hier als de aanvoertemperatuur te hoog wordt voor de Edel? Springt ‘ie dan in storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
Ruupster schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:50:
Wat is de ervaring hier als de aanvoertemperatuur te hoog wordt voor de Edel? Springt ‘ie dan in storing?
Ja, dan krijg je een overdruk error. Dat was bij mij de oorzaak (aantal posts terug).

Had dit regelmatig op twee boilers, er is nu een mengkraan voor gezet en sindsdien geen storing meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
superbikkel schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:53:
[...]

Ja, dan krijg je een overdruk error. Dat was bij mij de oorzaak (aantal posts terug).

Had dit regelmatig op twee boilers, er is nu een mengkraan voor gezet en sindsdien geen storing meer gehad.
Hoe heb je dat gedaan? Heb je daar een foto van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ruupster schreef op maandag 7 december 2020 @ 06:34:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Heb je daar een foto van?
Zoals beschreven in de handleiding: https://www.warmtepomp-on...---water-uitvoering-.html

Zit er bij mij ook tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Idee van @marc0_ is een goede! Je zet dan het blok in de retourleiding naar de warmtepomp en een dunne leiding naar de WPB. De aansluiting voor de terugslagklep dop je af en je maakt een nieuwe aansluiting op de gewenste plek.

Het mengventiel zet je op de twee buizen die vanaf de aftakkingen komen en de WPB sluit je aan op de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
Dat van dat mengventiel was ik nog niet tegengekomen. Dit moet nu helemaal goedkomen...

Ik ga het gewoon proberen met het mengventiel op m’n normale retour. Ik ga bij de installatie wel voldoende kranen er tussen zetten zodat ik het geheel vrij makkelijk kan afkoppelen mocht het niet voldoende werken.

Ik neem aan dat dat mengventiel ook dichtgezet kan worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Ruupster op 07-12-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ruupster schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:03:
Dat van dat mengventiel was ik nog niet tegengekomen. Dit moet nu helemaal goedkomen...

Ik ga het gewoon proberen met het mengventiel op m’n normale retour. Ik ga bij de installatie wel voldoende kranen er tussen zetten zodat ik het geheel vrij makkelijk kan afkoppelen mocht het niet voldoende werken.

Ik neem aan dat dat mengventiel ook dichtgezet kan worden?
Misschien mis ik iets, maar als je Wp een hogere Tr heeft dan 35 graden gaat er toch iets fout met de afstelling van de Wp? Dat mengventiel is bij een aansluiting van op de retour van een Wp normaliter volgens mij niet nodig.
Ik neem aan dat je de handleiding in de start van het topic hebt gezien? https://drive.google.com/...tmMsnv9YK1m_etWts8f1/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-06 00:11
mocht er nog iemand een edel au 200L willen aanschaffen ik heb die van mij in mijn huidige opstelling niet meer nodig.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart_Denon
Even een update aangaande de klacht 'blijven draaien van de 24V interne pomp en ventilator'.
Deze klacht wordt veroorzaakt door een relais wat blijft plakken.
Dit is (tijdelijk) op te lossen door even met een schroevendraaier op t relais te tikken. Nu ik dit een keer of 3 heb gedaan de afgelopen maanden was ik er wel klaar mee.
Heb de printplaat eruit gehaald en het betreffende relais vervangen.
Desolderen was wel even een strijd en had alleen desoldeerlint, t was makkelijker gegaan met een desoldeerpompje. Enfin, het is gelukt!
Meteen in serie een ntc opgenomen zodat de inschakelstroom beperkt wordt. @Proton_ bedankt voor deze tip!

Onder wat foto's:
Laatste foto zie je het nieuwe relais op de achtergrond en de NTC te zien.
Al met al wel een secuur klusje waarvoor je wel even de tijd moet nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lptq-MMbWO5DzR73TGQrc0wTw6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ov9jc7GHj1fBuqYfCvZaw7Mq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gAofgpgap_goSB9RPYlWgKmSXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMeH8rHDYtEqBqlitJiuOzXt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-fp_ZbiX0ydtzcbVJChCJwXDcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPHoTiQbsBuMzcVsY8aGyP75.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQaZrsAzcMOTIdMZdeI7g1jkMto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWRs08ez6gD1bvwk6VQTSVnI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFnuyTzGSkJT1iJWqmf2RkzwtwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV1KL7M0HIu4MR6BZgZ62rlk.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
Dus te voorkomen door een ntc in serie met de draad naar voeding voor pomp+fan te zetten? In het 230v deel neem ik aan?

En welk type NTC heb je gebruikt? Ik ben dit graag even voor :-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
hesselbeertje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:15:
Dus te voorkomen door een ntc in serie met de draad naar voeding voor pomp+fan te zetten? In het 230v deel neem ik aan?

En welk type NTC heb je gebruikt? Ik ben dit graag even voor :-)
Een thermistor ntc 5 ohm is prima. Althans die gebruik ik en gaat prima. Indd op het 230V gedeelte.
Heb expres en wago klem gebruikt, dan blijft de oorspronkelijke kabelboom intact.
De kans dat het relais inbrand en blijft plakken is dan minder. De tijd zal het leren.

PS: wel even de pootjes van de Thermistor even in de krimpkous doen anders heb je 230V open en bloot liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart_Denon op 30-12-2020 21:17 ]

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bart_Denon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:33:
Even een update aangaande de klacht 'blijven draaien van de 24V interne pomp en ventilator'.
Deze klacht wordt veroorzaakt door een relais wat blijft plakken.
Dit is (tijdelijk) op te lossen door even met een schroevendraaier op t relais te tikken. Nu ik dit een keer of 3 heb gedaan de afgelopen maanden was ik er wel klaar mee.
Heb de printplaat eruit gehaald en het betreffende relais vervangen.
Desolderen was wel even een strijd en had alleen desoldeerlint, t was makkelijker gegaan met een desoldeerpompje. Enfin, het is gelukt!
Meteen in serie een ntc opgenomen zodat de inschakelstroom beperkt wordt. @Proton_ bedankt voor deze tip!

Onder wat foto's:
Laatste foto zie je het nieuwe relais op de achtergrond en de NTC te zien.
Al met al wel een secuur klusje waarvoor je wel even de tijd moet nemen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je hetzelfde relais gebruikt? Want de fabrikant heeft een datasheet met daarin ook 24v relais (RTS3T024). Ik kan uit jou foto's niet halen welk relais er gebruikt wordt.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
@Derby het relais wat ik gebruikt heb ik deze.
Origineel nummer is niet meer leverbaar en wordt dus doorverwezen naar de 034012.
Het relais schakelt een 230V spanning dmv een 12VDC stuurspanning. De geschakelde spanning van 230V wordt daarna getransformeerd in 24VDC (op de aparte printplaat).

• Derby
  • Niet online
Bart_Denon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:57:
@Derby het relais wat ik gebruikt heb ik deze.
Origineel nummer is niet meer leverbaar en wordt dus doorverwezen naar de 034012.
Het relais schakelt een 230V spanning dmv een 12VDC stuurspanning. De geschakelde spanning van 230V wordt daarna getransformeerd in 24VDC (op de aparte printplaat).
Oh juist. Ik begreep al niet waar die 24V vandaan kwam. Dank je.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 18:59

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik zit te kijken naar de Eau icm met onze intergas HRE 36/30 CV. We hebben op de begane vloer, eerste verd. en zolder vloerverwarming met enkel een pomp in de intergas ketel dus geen externe pomp op de verdelers. Ik begrijp enkel een ding niet. Zodra de Eau op temp is en er is SWW vraag, hoe weet mijn Intergas CV dat in die vraag voorzien wordt door de Eau? Ik begrijp de werking nog niet goed.

De reden dat ik naar een WPB aan het kijken ben is dat ik >2000kwh op jaarbasis overproductie (PV) heb. Intentie is het gasverbruik (1100m3) naar beneden te brengen, bj ketel 2016.

[ Voor 20% gewijzigd door WeaZuL op 06-01-2021 22:09 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
WeaZuL schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:52:
Ik zit te kijken naar de Eau icm met onze intergas HRE 36/30 CV. We hebben op de begane vloer, eerste verd. en zolder vloerverwarming met enkel een pomp in de intergas ketel dus geen externe pomp op de verdelers. Ik begrijp enkel een ding niet. Zodra de Eau op temp is en er is SWW vraag, hoe weet mijn Intergas CV dat in die vraag voorzien wordt door de Eau? Ik begrijp de werking nog niet goed.

De reden dat ik naar een WPB aan het kijken ben is dat ik >2000kwh op jaarbasis overproductie (PV) heb. Intentie is het gasverbruik (1100m3) naar beneden te brengen, ketel komt uit 2016.
Volgens mij weet je cv dat omdat jij hem dat gaat vertellen. Gewoon de SWW functie van de ketel uitschakelen. Opzoeken in je handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

t.oswald schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Volgens mij weet je cv dat omdat jij hem dat gaat vertellen. Gewoon de SWW functie van de ketel uitschakelen. Opzoeken in je handleiding.
Ok, dus als ik het goed begrijp zet je dan handmatig de SWW functie van de ketel volledig uit. Het gevolg is dat wanneer de Eau niet kan voorzien aan de SWW vraag dat er .... op dat moment geen SWW beschikbaar is 8)7 :?
Een hybride oplossing is niet mogelijk? Bijv. dat de CV ketel bijspringt wanneer de Eau niet kan voorzien in SWW? Dat wordt handleiding lezen idd, bedankt voor de tip.
Zo had ik het nog niet begrepen dat de Eau volledig de SWW functie overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WeaZuL
Het makkelijkst is om de ketel los te koppelen van SWW en dat dan uit te schakelen :)
Minder leidingweerstand => meer druk => hogere WAF.
De volgende optie is niets doen, de ketel springt dan wel aan maar gaat weer uit zodra het hete water van de WPB er is.
De complexe optie is 5.2.2 uit de handleiding https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf
De tweakersoptie is om met een thermostaat sensor S3 op de print te om te schakelen door een vaste 2k weerstand als de boiler op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Proton_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:26:
@WeaZuL
Het makkelijkst is om de ketel los te koppelen van SWW en dat dan uit te schakelen :)
Minder leidingweerstand => meer druk => hogere WAF.
De volgende optie is niets doen, de ketel springt dan wel aan maar gaat weer uit zodra het hete water van de WPB er is.
De complexe optie is 5.2.2 uit de handleiding https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf
De tweakersoptie is om met een thermostaat sensor S3 op de print te om te schakelen door een vaste 2k weerstand als de boiler op temperatuur is.
Aii ik lees het net ja:
Intergas Verwarming BV185.2.2Toestel met warmtepompboiler Indien de uitstroomtemperatuur van de warmtepompboiler lager is dan 55°C, zorgt de Kombi Kompakt HRE ervoor dat het tapwater uit de warmtepompboiler onder Hoog Rendement condities wordt naverwarmd.
hmm die weerstand van 2k daar moet ik mij even op in lezen, voor mij een totaal nieuwe wereld (CV etc.) Ik begrijp hier overigens uit dat je ervaring hebt met dit type ketel en de Eau?

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 06-01-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@WeaZuL voor een hybride oplossing moet je denk jezelf de vraag stellen waarom je niet/wel met een 200 liter boiler uit de voeten kan?
Is je SWW verbruik echt hoog dan moet je iets anders, maar dan is wellicht na-verwarmen van je SWW beter en effecienter met een doorstroom verwarmer op 3f krachtstroom.
Anders ga je (uiteindelijk) nooit gas besparen...
Ik heb van mijn Intergas Xteme ook het SWW afgekoppeld en draait nu alleen als solo CV verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Bart_Denon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:13:
@WeaZuL voor een hybride oplossing moet je denk jezelf de vraag stellen waarom je niet/wel met een 200 liter boiler uit de voeten kan?
Is je SWW verbruik echt hoog dan moet je iets anders, maar dan is wellicht na-verwarmen van je SWW beter en effecienter met een doorstroom verwarmer op 3f krachtstroom.
Anders ga je (uiteindelijk) nooit gas besparen...
Ik heb van mijn Intergas Xteme ook het SWW afgekoppeld en draait nu alleen als solo CV verwarming.
Goede punten! Het probleem is, ik wil van alles, maar "durf" niets. Doelstelling is (ooit) gasloos, de eerste stap zou een Eau kunnen zijn. Om inhoudelijk op je punt(en) te reageren, elke avond wordt hier een bad gevuld van 175l, ik zie het als een "quick win" wanneer ik die kan vullen zonder het gebruik van gas. 3fase krachtstroom, moet je wel 3fasen hebben liggen ...

Ik heb ook erg de behoefte om te sparren maar vindt het moeilijk om een gasloos totaal plaatje te schetsen want verdeeld over specifieke topics. Water/lucht warmtepomp want waterwin gebied, balansventilatie WTW, koeling etc. etc)
ik heb van mijn Intergas Xteme ook het SWW afgekoppeld en draait nu alleen als solo CV verwarming.
De vraag die bij mij opkomt is dan, hoe voorzie jij momenteel dan in SWW? Enkel middels de Eau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
WeaZuL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:23:
[...]
De vraag die bij mij opkomt is dan, hoe voorzie jij momenteel dan in SWW? Enkel middels de Eau?
Ik durf de gok wel aan dat de meeste hier de eau hebben aangeschaft om daar mee de gasketel voor SWW uit te kunnen schakelen. Ik in ieder geval wel.
Er is een 270L variant van de eau. Daarmee kun je je bad in ieder geval vullen. En heb je nog wat over voor eventueel extra verbruik. Er zijn er hier die foto's hebben laten zien waarin twee eau's gebruikt werden. Vergt iets meer complexiteit qua aansluiten van de CV-retour, maar is dus ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Derby schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 06:40:
[...]

Ik durf de gok wel aan dat de meeste hier de eau hebben aangeschaft om daar mee de gasketel voor SWW uit te kunnen schakelen. Ik in ieder geval wel.
Er is een 270L variant van de eau. Daarmee kun je je bad in ieder geval vullen. En heb je nog wat over voor eventueel extra verbruik. Er zijn er hier die foto's hebben laten zien waarin twee eau's gebruikt werden. Vergt iets meer complexiteit qua aansluiten van de CV-retour, maar is dus ook een mogelijkheid.
Interessant verhaal, kan je vanuit je ervaringen daar meer over vertellen? Bijv. wat je besparing in m3 is en of de Eau elektrisch verwarmd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
WeaZuL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Interessant verhaal, kan je vanuit je ervaringen daar meer over vertellen? Bijv. wat je besparing in m3 is en of de Eau elektrisch verwarmd?
Ik heb geen flauw idee hoeveel m3 ik bespaard heb omdat ik tegelijkertijd allerlei veranderingen heb door gevoerd.
En ja er zit een elektrisch element in die inschakelt als er te weinig warmte in het CV-retour water zit of, en dit is een instelling, als je water in de boiler zelf onder 38 graden komt.
Ik ben erg tevreden over de boiler en de werking. Het enige dat ik merk aan de boiler is dat het water uit de kraan eerder warm is. Ik had daarentegen wel de ketel op eco staan en die hield dus het water in de ketel niet op temperatuur. Ik heb de deksel van de Auer wel met geluidsisolatie matten bekleed om het geluid van de compressor wat dragelijker te maken. En ik heb nu ook last van het hangende relais die de water pomp aanstuurt.
Het apparaat kan in de zomer ook het water in het CV systeem afkoelen en zo voor wat koeling zorgen, als je vloerverwarming hebt, maar het koel vermogen is marginaal in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
WeaZuL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:23:
[...]
Ja, al meer dan een jaar geen gas meer gebruikt voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Derby schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Ik heb geen flauw idee hoeveel m3 ik bespaard heb omdat ik tegelijkertijd allerlei veranderingen heb door gevoerd.
En ja er zit een elektrisch element in die inschakelt als er te weinig warmte in het CV-retour water zit of, en dit is een instelling, als je water in de boiler zelf onder 38 graden komt.
Ik ben erg tevreden over de boiler en de werking. Het enige dat ik merk aan de boiler is dat het water uit de kraan eerder warm is. Ik had daarentegen wel de ketel op eco staan en die hield dus het water in de ketel niet op temperatuur. Ik heb de deksel van de Auer wel met geluidsisolatie matten bekleed om het geluid van de compressor wat dragelijker te maken. En ik heb nu ook last van het hangende relais die de water pomp aanstuurt.
Het apparaat kan in de zomer ook het water in het CV systeem afkoelen en zo voor wat koeling zorgen, als je vloerverwarming hebt, maar het koel vermogen is marginaal in mijn optiek.
Zeg maar minder dan marginaal. Wellicht dat een normale lucht WPB iets meer geeft als die op zolder de koude lucht mag lozen.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 07-01-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

t.oswald schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:09:
[...]

Zeg maar minder dan marginaal. Wellicht dat een normale lucht WPB iets meer geeft als die op zolder de koude lucht mag lozen.
Je doelt nu op de koeling, niet de besparing toch? Ik las hier iets vaneen deltaT van 1graad celcius, verwaarloosbaar m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ik mag er van uit gaan dat wanneer ik SWW volledig via de Auer laat lopen en dus uit schakel op de CV dat er een vorm van besparing is op het gasverbruik?! Ik zal vanavond dit topic eens doorspitten op ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
WeaZuL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Je doelt nu op de koeling, niet de besparing toch? Ik las hier iets vaneen deltaT van 1graad celcius, verwaarloosbaar m.i.
De afkoeling van het water is verwaarloosbaar. Wat ik zeg is dat een normale lucht WPB iets meer koeling levert in de zomer als je de lucht aanzuigt vanuit je huis. Normaliter is de Auer water alleen de beste keuze als je de lucht aan- en afvoer van een gewone WPB lastig kunt realiseren. De water is duurder dan de lucht in aanschaf. Voor lucht heb je veel meer keuze, bijvoorbeeld Atlantic, meer keuze in materiaal etc. Wellicht ook betere kwaliteit. De meesten op dit forum hebben de water aangeschaft toen de subsidie in 2019 zo hoog was, dat je er, zelfs na installatie door een installateur geld aan overhield.
Zie bijvoorbeeld Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Er zijn meerdere forums over WPB’s

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 08-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

t.oswald schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:13:
[...]
Normaliter is de Auer water alleen de beste keuze als je de lucht aan- en afvoer van een gewone WPB lastig kunt realiseren.
Of als je de 'balans' van de balans ventilatie niet wil verstoren.
Dat was in ieder geval de enige reden voor mij om voor de EAU te gaan. En dan kom je al snel uit bij Auer door gebrek aan andere aanbieders.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Wuursj schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Of als je de 'balans' van de balans ventilatie niet wil verstoren.
Dat was in ieder geval de enige reden voor mij om voor de EAU te gaan. En dan kom je al snel uit bij Auer door gebrek aan andere aanbieders.
Heb geen ervaring met balans ventilatie maar meen ergens op tweakers een discussie daarover gezien te hebben die uitkwam op “geen probleem”....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

t.oswald schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:13:
[...]

De afkoeling van het water is verwaarloosbaar. Wat ik zeg is dat een normale lucht WPB iets meer koeling levert in de zomer als je de lucht aanzuigt vanuit je huis. Normaliter is de Auer water alleen de beste keuze als je de lucht aan- en afvoer van een gewone WPB lastig kunt realiseren. De water is duurder dan de lucht in aanschaf. Voor lucht heb je veel meer keuze, bijvoorbeeld Atlantic, meer keuze in materiaal etc. Wellicht ook betere kwaliteit. De meesten op dit forum hebben de water aangeschaft toen de subsidie in 2019 zo hoog was, dat je er, zelfs na installatie door een installateur geld aan overhield.
Hmm ok, duidelijk, dank voor je punt. Wat betreft kosten en subsidies, ik zie regelmatig op MP, dat er Auer Edel Eau's te koop worden aangeboden voor 800~1000eur "ongebruikt" uit 2019. Wanneer ik dan naar de reden vraag is waarom deze te koop staat wordt als reden opgegeven "dat hij als tweede WPB fungeerde echter (vanwege "overcapaciteit") nooit is aangesloten". Maar wel subsidie ervoor was aanvraagt en nu dus weer in de verkoop, mooie business!

Terug naar de tekentafel ..... :/

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 08-01-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

t.oswald schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Heb geen ervaring met balans ventilatie maar meen ergens op tweakers een discussie daarover gezien te hebben die uitkwam op “geen probleem”....
Bedoel je

1. dat een Eau met balans ventilatie geen probleem is? Dat klopt en was voor mij reden deze te nemen.

2. dat een gewone WPB met balans ventilatie geen probleem is? Dat hangt nogal van de situatie af.

Ik kwam er bij mij op uit dat ik of toe- en afvoer beide binnen (a) of beide buiten (b) moest doen, anders komt er tijdelijk onbalans tussen de stroom naar binnen en naar buiten. Tijdelijk, alleen tijdens de run dus je kunt er niet permanent in compenseren door onbalans in de WTW af te stellen.
Optie a geeft een koud technisch hok waar ik iets aan zou moeten doen en optie b nog meer doorvoeren naar buiten en lagere cop.

Al met al leek me een Eau in ieder geval intallatie technisch een heel stuk eenvoudiger en ook goedkoper waardoor de meerprijs zich weer terug verdiende. Vandaar mijn keuze.
WeaZuL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:11:
[...]
Wat betreft kosten en subsidies, ik zie regelmatig op MP, dat er Auer Edel Eau's te koop worden aangeboden voor 800~1000eur "ongebruikt" uit 2019.
Marktplaats kan op zich een goede optie zijn. Mijne is ook zo'n overtallige uit 2019 maar dan uit voorraad van een installatiebedrijf die na 2019 die dingen niet meer kwijt kwam. Ik heb wel een heel stuk meer betaald dan die 1000 euro maar kreeg hierdoor wel subsidie (en garantie) want gewoon gekocht bij een bedrijf. In ieder geval wel nog goedkoper via de reguliere manier. Al kwam ophalen in Frankrijk wel in de buurt.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 08-01-2021 14:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste