Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bart_Denon
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 31-03 09:16
(jarig!)
Chris499 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:12:
[...]

Dat is alleen het geval als je de optie 'Mini' in het setup menu op 'Yes' plaatst. Standaard staat deze op 'No' en gaat de Heat pump onder de 38 graden niet aan.

Zie hoofdstuk 5.9.1.3 van de Manual.
Ja dat klopt, ging mij er meer om dat @woutervlankvelt dit kan controleren aangezien zijn installateur ook zo slim was om deze op Electric modus te zetten.
Vertrouwen is goed, controle is beter. Mijn instellingen op mijn wpb stonden affabriek anders dan in de handleiding staat. Gaat dus niet altijd op...

• lorkeers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 02-04 12:53
Hoera

Op 24 november subsidie aangevraagd op auer edel water. Vandaag de toekenning gekregen voor een bedrag van 2019 dwz €2800,00. In de laatste week dat er nog iets in de snoep pot zat. Zelf gemonteerd ingediend en foto's toegevoegd. Kan dus toch!

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:26
Echt balen dat ik (en we denk ik) hier in december net iets te laat zijn achter gekomen... Dit was wel een vrij drastische ommekeer van subsidiebedragen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Derby
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
lorkeers schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:24:
Hoera

Op 24 november subsidie aangevraagd op auer edel water. Vandaag de toekenning gekregen voor een bedrag van 2019 dwz €2800,00. In de laatste week dat er nog iets in de snoep pot zat. Zelf gemonteerd ingediend en foto's toegevoegd. Kan dus toch!
Hier ook de 24e november ingediend en inderdaad ook vandaag de brief met toekenning gekregen voor het hele bedrag. Blij toe. Ook hier zelf geinstalleerd.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• WvM82
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 02-04 18:20
Ik zit ook te kijken naar deze wpb. Het is voor onze nieuwe woning (in aanbouw, volgens EPC 0,4) van 145 m2 met 10 cm HOH vloerverwarming op de BG en 1e verdieping (~95 m2 vv). Onze interesse gaat ook naar het koelvermorgen in de zomer uit. Ik zie dat de doorstroming maar 250 l/u is, bij een dT tussen 3-5 graden zou dit een koelvermogen 870 - 1450 W geven. Heeft iemand ervaring of dit enigszins zoden aan de dijk zet?

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 04:43
WvM82 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:13:
Ik zit ook te kijken naar deze wpb. Het is voor onze nieuwe woning (in aanbouw, volgens EPC 0,4) van 145 m2 met 10 cm HOH vloerverwarming op de BG en 1e verdieping (~95 m2 vv). Onze interesse gaat ook naar het koelvermorgen in de zomer uit. Ik zie dat de doorstroming maar 250 l/u is, bij een dT tussen 3-5 graden zou dit een koelvermogen 870 - 1450 W geven. Heeft iemand ervaring of dit enigszins zoden aan de dijk zet?
Wat vermoed je zelf voor die twee uurtjes per dag, misschien drie...

• Chris499
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:15
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:01:
[...]

Wat vermoed je zelf voor die twee uurtjes per dag, misschien drie...
2 wpb achter elkaar laten draaien voor beiden 5 uur. Dan kun je overdags aardig koelen in de zomer.

2 uur per dag draaien haal je niet. Stilstand verlies is al 2 uur per dag draaien. Dan heb je dus nog niet het verbruik meegenomen. 4-6 draaiuren per dag is realistisch.

• reneeke1970
Chris499 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:29:
[...]

2 wpb achter elkaar laten draaien voor beiden 5 uur. Dan kun je overdags aardig koelen in de zomer.

2 uur per dag draaien haal je niet. Stilstand verlies is al 2 uur per dag draaien. Dan heb je dus nog niet het verbruik meegenomen. 4-6 draaiuren per dag is realistisch.
Niet iedereen heeft er twee hi.
Maar dan nog, @WvM82 rekent ook verkeerd want het koel vermogen is gelijk aan het verwarmings vermogen denk ik. En dat is geen 1400

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:47
Koelvermogen=(COP-1)*elektrisch vermogen.

Dus (4-1) * 300W = 900W. Klopt wel aardig.

Je merkt er weinig van, en je moet voldoende douchen om je huis te koelen :)
Maar alle beetjes helpen en anders had die warmte er nog eens bij gekomen.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• reneeke1970
Proton_ schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:07:
Koelvermogen=(COP-1)*elektrisch vermogen.

Dus (4-1) * 300W = 900W. Klopt wel aardig.

Je merkt er weinig van, en je moet voldoende douchen om je huis te koelen :)
Maar alle beetjes helpen en anders had die warmte er nog eens bij gekomen.
In zomer met 22 graden water cop 3 ben ik bang?

• Proton_
Als je metingen hebt, houd ik me aanbevolen.
Vooralsnog maakt het voor @WvM82 niet uit: de 800 tot 1200 thermische watts, hooguit 4 uur lang van de warmtepompboiler maakt hem bij lange na geen airco maar haalt wel een beetje warmte uit de woning dat een airco dus niet meer hoeft te doen.

Bij nieuwbouw met ramen op het zuiden is buitenzonwering sowieso aan te raden.
In mijn hoekhuis op het noorden was deze zomer prima uit te houden, ook met de hittegolf. Dit vooral dankzij de thermische massa (de Auer is pas september gemonteerd).

• WvM82
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 02-04 18:20
Mijn berekening was aan hand van het debiet gedaan, en ik dacht me ergens te herinneren dat de dT tussen 3 - 5 graden ligt. Koel vermogen wordt w.m.b. pas relevant als het meer als 25 graden binnenshuis wordt. In de specs staat dat het opgenomen vermogen van de warmtepomp 500 W is. Ik snap de getallen in de specs eigenlijk ook niet, max opwarm vermogen is 1700 W voor de 200l, waarvan 1200 W door het elektrisch verwarmingselement, dan zou de warmtepomp 500 W moeten leveren. De COP van de warmtepomp zou dan 1 moeten zijn.

We zijn inderdaad van plan om ook zonnewering op het zuiden te nemen (tuin is op het zuiden).

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:38
Die 1900W zal excl het element zijn. Bij COP staat ook 3.08. Maar dat getal slaat inderdaad in de praktijk nergens op.
Wat betreft het koelen zul je hem kunnen gebruiken om een beetje bij te helpen maar verwacht geen noemenswaardig verschil, dan zul je echt een L/L moeten halen. Ik heb getest met een L/W WPB met 6 uur draaitijd, de temperatuur zakt ongeveer 1 graad alleen stijgt daarna vrij snel weer naar zijn originele waarde. Wil je echt een deuk in een pakje boter slaan zul je hem 24/7 moeten draaien maar dat is een beetje zonde van het water. (Of je moet een radiateur buiten zetten gevuld met tapwater :P).

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Gebruik mijn Auer Edel Eau 150 nu een tijdje, maar ik merk dat er toch nog behoorlijk wat lucht in de leiding naar de boiler blijft zitten. De boiler is het hoogste punt van de installatie. Ook het ontluchten via de automatische ontluchter lijkt niet te werken. Het gebeurt dus regelmatig dat het backup element het overneemt met de melding Plag eleq in beeld.

Hebben jullie suggesties, anders dan een extra ontluchter plaatsen?

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 02-04 16:52
Ep Woody schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:00:
Gebruik mijn Auer Edel Eau 150 nu een tijdje, maar ik merk dat er toch nog behoorlijk wat lucht in de leiding naar de boiler blijft zitten. De boiler is het hoogste punt van de installatie. Ook het ontluchten via de automatische ontluchter lijkt niet te werken. Het gebeurt dus regelmatig dat het backup element het overneemt met de melding Plag eleq in beeld.

Wellicht heel domme vraag, maar staat de ontluchter wel open? Bij het installeren was het opendraaien daarvan de eerste handeling van @koevlaas2. Dat ding staat blijkbaar standaard dicht...

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Ep Woody
  • Nu online
t.oswald schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:56:
[...]

Wellicht heel domme vraag, maar staat de ontluchter wel open? Bij het installeren was het opendraaien daarvan de eerste handeling van @koevlaas2. Dat ding staat blijkbaar standaard dicht...
Geen domme vraag, maar die staat gewoon open. Momenteel helemaal, bij twijfel aan de werking. Maar als de pomp inschakelt hoor je gewoon veel water en met name lucht verplaatsen.

• Chris499
Ep Woody schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:59:
[...]

Geen domme vraag, maar die staat gewoon open. Momenteel helemaal, bij twijfel aan de werking. Maar als de pomp inschakelt hoor je gewoon veel water en met name lucht verplaatsen.
Loopt je leiding vanaf je aansluiting op je WPB direct omlaag?
Als je leiding eerst omhoog loopt en dan omlaag, dan blijft er lucht in het hoogste gedeelte zitten.

Als dat niet het geval is, dan je WP pomp vol aanzetten, waarschijnlijk blaast deze de lucht wel uit je leidingen via het de ontluchter van je WPB.

• Ep Woody
  • Nu online
@Chris499 De leiding loopt gelijk omlaag. Dat zou het probleem dus niet moeten zijn.

WP pomp aanzetten heeft weinig zin, omdat het water niet naar de boiler gedrukt wordt, maar direct weer aangezogen wordt uit de retour leiding. Dan moet de wpb pomp ook aanstaan, maar die heeft maar een hele kleine water verplaatsing, en de leidingen naar de boiler zijn 26mm, dus daar zit te veel ruimte in, en kan teveel lucht in blijven zitten, cq te makkelijk lucht omhoog borrelen.

Een warmtepompboiler op een houten vloer is trouwens geen aanrader. De trillingen van de compressor / pomp worden wel erg makkelijk overgezet op de houten constructie.

[Voor 15% gewijzigd door Ep Woody op 17-01-2020 13:59]

• donzee
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 01-04 12:33
Ep Woody schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:00:

Ik had hetzelfde probleem (200 l eau): Door een luchtbel in het pompje (hoorbaar) stopt de compressor ivm te lage verdamper temperatuur.

Ik heb het eenvoudig opgelost door:
- WPB uit, CV systeem goed op druk;
- Beide afsluiters op het Auer aftakstuk dicht;
- Aansluiting WPB retour op het aftakstuk losnemen en in emmer hangen;
- Aanvoer afsluiter op het aftakstuk volledig openen zodat er een krachtige stroom water door de WPB gaat;
- Zodra er geen lucht meer uit de WPB komt afsluiter weer dicht en aansluiting weer terugbouwen;
- Druk CV systeem checken en eventueel bijvullen;
- WPB weer inschakelen.

Succes!

Maarten

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 02-04 16:50
Ok, eind oktober aanvraag ingediend. Eerst een brief gehad met uitstel dus ik was al bang dat het niets meer ging worden. Maar deze week toegewezen gekregen. Pak van mijn hart......

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 31-03 18:34
annespruit1980 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:51:
Ok, eind oktober aanvraag ingediend. Eerst een brief gehad met uitstel dus ik was al bang dat het niets meer ging worden. Maar deze week toegewezen gekregen. Pak van mijn hart......
En krijg je dan wel het bedrag van vorig jaar?

• annespruit1980
martijnr17 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:37:
[...]

En krijg je dan wel het bedrag van vorig jaar?
Ja, 2800 euro.... Moest wel redelijk lang wachten. Maar dus voor niets zorgen zitten te maken. Ik denk dat het moment dat je het verzoek indiende bepalend is voor het bedrag. Daar kan ik uiteraard naast zitten, is maar een idee van me.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:09
Hier een afwijzing binnengekregen op basis van uitgeput budget.
Deze aanvraag is van 19 december.

• Ep Woody
  • Nu online
Wonderlijk verbruik Auer Edel

Ik zag vanmorgen een bijzonder verloop qua verbruik van de Auer, tegelijkertijd had de warmtepomp een defrost waarna de watertemperatuur daalde. Nu vraag ik me af, wat is de optimale temperatuur om de boiler op te laten draaien. Ik heb mijn mengventiel nu op ongeveer 30 graden staan, maar als ik dit zie lijkt het zinvol om de temperatuur te verlagen zodat deze op een lagere temperatuur werkt.

• martijnr17
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 31-03 18:34
Ja ik lees dat heel veel mensen er een megventiel tussen hebben, ik heb hem gewoon direct op de vloerverwarming aangesloten als een groep. Wel een automatisch afsluiter die pas open gaat als de pomp aan gaat zodat er geen flow doorheen gaat als het niet nodig is. In de handleiding heb ik gelezen dat als het water tussen de 20 en 60 graden ofzo is dat een menger niet perse nodig is. Mijn cv water komt niet boven de 40 en heb nog geen problemen gehad.

Update: heb nog even de handleiding erbij gepakt.
Hoofdstuk 2.3.1 indien vloerverwarming water warmer dan 35 graden moet je een mixing valve monteren. Maar hoofstuk 3 zeggen ze dat de wpb blijft werken zolang het water tussen de 18 en 60 graden is en daarbuiten gaat het electrische element aan.

[Voor 24% gewijzigd door martijnr17 op 07-02-2020 12:30]

• Ep Woody
  • Nu online
martijnr17 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:23:
Ja ik lees dat heel veel mensen er een megventiel tussen hebben, ik heb hem gewoon direct op de vloerverwarming aangesloten als een groep. Wel een automatisch afsluiter die pas open gaat als de pomp aan gaat zodat er geen flow doorheen gaat als het niet nodig is. In de handleiding heb ik gelezen dat als het water tussen de 20 en 60 graden ofzo is dat een menger niet perse nodig is. Mijn cv water komt niet boven de 40 en heb nog geen problemen gehad.

Update: heb nog even de handleiding erbij gepakt.
Hoofdstuk 2.3.1 indien vloerverwarming water warmer dan 35 graden moet je een mixing valve monteren. Maar hoofstuk 3 zeggen ze dat de wpb blijft werken zolang het water tussen de 18 en 60 graden is en daarbuiten gaat het electrische element aan.
Ik zou hem in eerste instantie ook zonder aansluiten, maar ik was in de veronderstelling dat boven de 35C het backupelement ingeschakeld zou worden. Aangezien ik voor 18 euro zo'n mengventiel kon krijgen, heb ik hem er maar tussen gezet.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
Vandaag op de VSK de Remeha Azorra Booster mogen aanschouwen. Verkrijgbaar in 100, 150, 200 en 270 liter. Inderdaad, een Auer met een ander stickertje.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Daffy1982
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 02-04 08:54
Dag allemaal,

Ik heb sinds november mijn auer edel eau 270 liter draaiende. Nu las ik een stuk terug op dit forum dat je de pomp van de vloerverwarmingsverdeler niet perse op 24/7 aan hoeft te staan als de afstand tussen verdeler en de boiler niet te groot was en er voldoende debiet is.

Op welke wijze is dit te controleren/meten?

Ik heb namelijk tot op heden nog steeds de pompschakelaar op de verdeler van de vloerverwarming zitten maar vraag mij af of ik nu wel optimaal gebruik maak van het werkingsprincipe van deze warmtepompboiler.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:38
Volgens mij kan dat niet werken zonder extra klep op de pomp. Anders pomp je door je vvv pomp heen, ipv door je vloer.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• donzee
Daffy1982 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:42:
Dag allemaal,

Ik heb sinds november mijn auer edel eau 270 liter draaiende. Nu las ik een stuk terug op dit forum dat je de pomp van de vloerverwarmingsverdeler niet perse op 24/7 aan hoeft te staan als de afstand tussen verdeler en de boiler niet te groot was en er voldoende debiet is.

Op welke wijze is dit te controleren/meten?

Ik heb namelijk tot op heden nog steeds de pompschakelaar op de verdeler van de vloerverwarming zitten maar vraag mij af of ik nu wel optimaal gebruik maak van het werkingsprincipe van deze warmtepompboiler.
Als je het aansluitstuk met daarin de keerklep juist gemonteerd hebt hoeft je VVVW pomp niet te draaien om water door je WPB heen te krijgen. Door de keerklep zal het water vanuit de vloer worden aangevoerd en richting buffervat of warmtepomp afgevoerd. Je kunt controleren of de temperatuurval tussen WPB _in en WPB_uit ongeveer hetzelfde blijft als je je VVW pomp uitzet (bij uitgeschakelde verwarming). Je VVW pomp zal een extra weerstand zijn maar het pompje uit de WPB heeft daar niet heel veel last van.

[Voor 4% gewijzigd door donzee op 10-03-2020 17:37]

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
Dat ben ik niet met je eens. Als je een vloerverdeler met pomp hebt (die niet draait) circuleert de Auer alleen over het primaire systeem. Dus door de vloerslangen stroomt niets. Gevolg is dat de aanvoertemp. van de Auer vlot onder de 18 graden daalt, en hij op het element doordraait. Zonde.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• donzee
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:45:
Dat ben ik niet met je eens. Als je een vloerverdeler met pomp hebt (die niet draait) circuleert de Auer alleen over het primaire systeem. Dus door de vloerslangen stroomt niets. Gevolg is dat de aanvoertemp. van de Auer vlot onder de 18 graden daalt, en hij op het element doordraait. Zonde.
Ik ben in mijn antwoord uitgegaan van een systeem met gesloten verdeler waar met "de pomp" de systeem circulatiepomp bedoeld wordt (Daffy1982's post niet aandachtig genoeg gelezen en vanuit de warmtepomp gedachte geredeneerd). Bij toepassing van een open verdeler heb je helemaal gelijk en zal de WPB geen water door de VVW slangen pompen.

Nu kan er natuurlijk verder van gedachten gewisseld worden over het nut van een VVW-WPB bij een systeem met open verdeler (en dus waarschijnlijk een gasgestookte CV ketel) maar dat is dan niet meer in antwoord op de vraag.

Het juiste antwoord is dus dat je bij een VVW verdeler met pomp inderdaad de pomp zult moeten laten lopen.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:26

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb van de week een 200l Auder Edel Eau aangeschaft maar moet hem wel nog ophalen.
In dit topic is er al een en ander gezegd over plat vervoeren en de handleiding is er een beetje vaag over. Is er nog praktijk kennis over dit onderwerp?

Leverancier adviseert van niet voor de zekerheid maar is voor mij wel een flink pak gedoe.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Wuursj schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:58:
Ik heb van de week een 200l Auder Edel Eau aangeschaft maar moet hem wel nog ophalen.
In dit topic is er al een en ander gezegd over plat vervoeren en de handleiding is er een beetje vaag over. Is er nog praktijk kennis over dit onderwerp?

Leverancier adviseert van niet voor de zekerheid maar is voor mij wel een flink pak gedoe.
Ik ben zo eigenwijs geweest om het apparaat plat te vervoeren. Gezien de werking van het systeem moet dat kunnen. En het apparaat werkt prima. Het is wel zo dat na het vervoeren het apparaat 3 weken rechtop heeft gestaan voordat deze aangesloten is.
Koelkasten mag je ook plat vervoeren, maar mag je pas na 24u aanzetten. Zelfde systeem, zelfde principe. Er zit olie in de warmtepomp en als je het apparaat plat vervoert kan de olie in de compressie ruimte komen. De olie is slecht samendrukbaar en dat kan de pomp beschadigen. Als het apparaat lang genoeg rechtop staat is de olie al weer weg gelekt uit de compressie ruimte.

Dus ik ben van mening dat het kan.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Derby thx. De mijne blijft nog enkele maanden nog buiten gebruik dus dat is goed.
Nu kan ik inmiddels een camper lenen waar je rechtop in kan dus voor enkele tientjes meer zit ik helemaal safe.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Daffy1982
donzee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Ik ben in mijn antwoord uitgegaan van een systeem met gesloten verdeler waar met "de pomp" de systeem circulatiepomp bedoeld wordt (Daffy1982's post niet aandachtig genoeg gelezen en vanuit de warmtepomp gedachte geredeneerd). Bij toepassing van een open verdeler heb je helemaal gelijk en zal de WPB geen water door de VVW slangen pompen.

Nu kan er natuurlijk verder van gedachten gewisseld worden over het nut van een VVW-WPB bij een systeem met open verdeler (en dus waarschijnlijk een gasgestookte CV ketel) maar dat is dan niet meer in antwoord op de vraag.

Het juiste antwoord is dus dat je bij een VVW verdeler met pomp inderdaad de pomp zult moeten laten lopen.
Dank voor je reactie. Ik heb de pompschakelaar ertussenuit gehaald en de pomp nu 24/7 draaiende.

Mbt mijn afweging om deze boiler vooralsnog icm een gasgestookte ketel te gebruiken. De eerste reden was een puur economische:

Meer subsidie dan de aanschaf (in frankrijk) mij gekost heeft.

Daarnaast was er in onze specifieke situatie sprake van een onevenredig hoog gasverbruik voor sww omdat er een kleine 30 liter boiler en circulatieleiding in de woning aanwezig was. De boiler ‘hangt’ nu aan 160 m2 vloerverwarming dus verwacht voldoende restwarmte in de vloer te hebben om de boiler efficiënt te kunnen gebruiken icm ook zonnepanelen. Ik heb er nog geen harde cijfers van maar de tijd zal het leren.

• donzee
Daffy1982 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:14:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb de pompschakelaar ertussenuit gehaald en de pomp nu 24/7 draaiende.

Mbt mijn afweging om deze boiler vooralsnog icm een gasgestookte ketel te gebruiken. De eerste reden was een puur economische:

Meer subsidie dan de aanschaf (in frankrijk) mij gekost heeft.

Daarnaast was er in onze specifieke situatie sprake van een onevenredig hoog gasverbruik voor sww omdat er een kleine 30 liter boiler en circulatieleiding in de woning aanwezig was. De boiler ‘hangt’ nu aan 160 m2 vloerverwarming dus verwacht voldoende restwarmte in de vloer te hebben om de boiler efficiënt te kunnen gebruiken icm ook zonnepanelen. Ik heb er nog geen harde cijfers van maar de tijd zal het leren.
Buiten het stookseizoen zal de WPB zeker efficiënt zijn werk doen. Mss kan je de VVW pomp nog (draadloos?) schakelen met de pomp in de Auer?

• Daffy1982
donzee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Buiten het stookseizoen zal de WPB zeker efficiënt zijn werk doen. Mss kan je de VVW pomp nog (draadloos?) schakelen met de pomp in de Auer?
Dat zou natuurlijk wel een hele slimme zet zijn inderdaad! Iemand op dit forum dit ook al gedaan of ideeën voor een setup hiervoor en met welke onderdelen?

(In het kader van niet het wiel opnieuw uit willen vinden)

• Proton_
@Daffy1982

De pomp in de Auer is 24V DC, maar het relais schakelt de 230V kant van een powersupply.
Volgens mij is de print hetzelfde als de ventilatiewpb dus kan het relais zeker de 80W van de ventilator schakelen. Het pompje trekt minder dan 20 watt. Als je vloerverwarmingpomp meer dan 60 watt trekt moet je die sowieso vervangen voor een A label pomp.
Ik zou het aandurven om de vloerverwarmingpomp mee te schakelen op hetzelfde relais.
Aftakken met een setje Wago 221-413.

Zonder de kap open te doen en met behoud van garantie: een master/slave stekkerdoos die een master van 2300 watt aankan.
https://www.conrad.nl/p/b...-randaarde-stekker-401821
https://www.praxis.nl/ger...5vv-f-3g1-5/5575681#specs
Wpb op de master, vloerverwarmingpomp op de slave.

[Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2020 18:43]

• Chris499
donzee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Waarom niet gewoon de wpb tussen 00:00 en 06:00 zijn werk laten doen. Daarnaast een tijdschakelaar op de vv pomp om aan te gaan tussen 00:00 en 06:00. Lekker simpel en even effectief.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Die tijdschakelaar op de VV pomp moet dan wel parallel aan de gewone voeding/aansturing geschakeld worden. Anders gaat ie niet tussen 6:00 en 00:00 lopen als de verwarming aan springt. Toch iets ingewikkelder dan je schetst ;)

[Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2020 09:40]

• Chris499
Wuursj schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:39:
Die tijdschakelaar op de VV pomp moet dan wel parallel aan de gewone voeding/aansturing geschakeld worden. Anders gaat ie niet tussen 6:00 en 00:00 lopen als de verwarming aan springt. Toch iets ingewikkelder dan je schetst ;)
Volgens mij ging dit over de zomer situatie (buiten stook seizoen werd er gezegd). Verwarming staat dus uit.

Daarom alleen rekening houdend met de wpb en vv pomp.

[Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 19-03-2020 13:40]

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 02-04 13:31
Mijn aanvraag van 2-12-19 is ook afgekeurd.
Is er nog enige kans om het volledige bedrag te ontvangen?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• annespruit1980
maartentmm schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:40:
Volgens mij niet. Ik denk dat mijn aanvraag in december ook afgewezen zal worden.
En voor nieuw ingediende aanvragen geldt het nieuwe lagere bedrag helaas.
Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar zo lees ik het.

• buiter
maartentmm schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:40:
Met de reden dat het budget uitgeput is?
In dat geval opnieuw aanvragen en refereren naar de eerdere aanvraag.
Er heeft zich nog niemand op dit forum gemeld dat het bedrag definitief lager is.

• annespruit1980
buiter schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:59:
[...]

Met de reden dat het budget uitgeput is?
In dat geval opnieuw aanvragen en refereren naar de eerdere aanvraag.
Er heeft zich nog niemand op dit forum gemeld dat het bedrag definitief lager is.
Opnieuw aanvragen uiteraard.
Maar er heeft zich volgens mij ook nog niemand gemeld met een tweede aanvraag die is toegewezen.
Ze lopen erg achter, ik had op 27 nov ook een aanvraag ingediend, en die is deze week pas toegewezen.
Maar ik klaag niet als ze het oude bedrag toewijzen, scheelt me 2000 euro.

• annespruit1980
En inderdaad, die van 27 Nov is toegewezen, en inmiddels betaald.
Die van 11 Dec is afgewezen wegens geldgebrek..........

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:26
annespruit1980 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:56:
En inderdaad, die van 27 Nov is toegewezen, en inmiddels betaald.
Die van 11 Dec is afgewezen wegens geldgebrek..........
Vervelend om te horen.
Ik neem aan dat het budget van 2019 op was maar dat je hem nu opnieuw in kunt dienen?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• annespruit1980
alaintje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Vervelend om te horen.
Ik neem aan dat het budget van 2019 op was maar dat je hem nu opnieuw in kunt dienen?
Ja, dat klopt.
Dus dat scheelt me 2000 euro ben ik bang. Maar goed, de andere zijn wel toegewezen, dus het had erger kunnen zijn. En wie weet krijg ik toch het oude bedrag ( ik blijf hopen totdat ik het bijgeschreven krijg ).

• buiter
Ondertussen kan ik melden voor een subsidieaanvraag van 2020 het nieuwe tarief gaat gelden!

• annespruit1980
buiter schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:42:
Ondertussen kan ik melden voor een subsidieaanvraag van 2020 het nieuwe tarief gaat gelden!
Ik begrijp dat je het nieuwe ( lagere ) bedrag binnen hebt?

• buiter
annespruit1980 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
[...]

Ik begrijp dat je het nieuwe ( lagere ) bedrag binnen hebt?
De brief met het nieuwe (lage)bedrag ja...

• annespruit1980
buiter schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:42:
[...]

De brief met het nieuwe (lage)bedrag ja...
Dat is jammer, ik had nog hoop. Wel tegen beter weten in. Leergeld voor een eventuele volgende keer.
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True