jevin20 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:57:
Afgelopen vrijdag, toen de WPB door mij is aangezet, is ook de WP van DeWarmte geïnstalleerd.
Vanochtend kon ik pas in de instellingen, en hij draaide vannacht vooral op de hulp verwarming, dus niet op de warmtepomp. Beetje vreemd dat ze dat standaard zo instellen maar oké.
Er is op dit moment geen warmtevraag in huis, dus het is lastig om de retour temp omhoog te krijgen. Nou heb ik voldoende capaciteit van de zonnepanelen om de Auer volledig op het element te laten draaien gedurende de dag, zodat we 's avonds warm kunnen douchen, maar het baart me enigszins zorgen voor de zomer als de WP helemaal niet aanspringt, of de retour temp dan wel hoog genoeg gaat zijn voor de Auer, zeker als ik ook nog de WP ga gebruiken om de Ta naar 18 graden te brengen...
Standaard is de warmtepompboiler ingesteld om "altijd" voor warm water te kunnen zorgen, dus ook als de warmtebron geen of onvoldoende warmte kan leveren. Dan schakelt hij over op zijn backup, zodat er in ieder geval warm water geleverd kan worden.
Maar inderdaad, je hebt in de zomer wellicht hetzelfde probleem als ik heb gehad. Doordat de zon bij mij thuis nergens op de vloer schijnt en dus de vloer niet kan verwarmen, wordt het water in de vloerverwarming niet verwarmd indien de warmtepomp niet draait.
Dit was een probleem waar ik niet op gerekend had, aangezien de inhoud van de vloerverwarming groot genoeg zou moeten zijn om als warmtebron te dienen.
De installateur van de warmtepompboiler zou dat moeten hebben meegenomen in zijn advies, voor iemand met verstand van zaken moet zoiets te berekenen of op zijn minst in te schatten zijn. Mijn installateur heeft niets berekend of bekeken, maar heeft de Auer op mijn uitdrukkelijke verzoek geplaatst.
Op het moment dat de warmtepompboiler zijn elektrische element moet gebruiken om het water te verwarmen, is de warmtepompboiler niks meer dan een gewone elektrische boiler. Dat vreet stroom, al snel 2-3 maal zoveel als de warmtepompboiler.
Al met al zou het zomaar kunnen zijn dat je beter én goedkoper uit zou zijn geweest met een lucht/water warmtepompboiler.
In mijn situatie is dat achteraf door de installateur opgelost door de koppeling met de warmtepomp te maken. Deze gaat automatisch draaien als de temperatuur van de retourleiding onder 18 graden komt én de warmtepompboiler warmtevraag heeft.
Het blijft een noodoplossing natuurlijk, ook ik was vermoedelijk beter af geweest met een lucht/water warmtepompboiler.
Het is niet erg efficiënt om een warmtepomp te moeten laten draaien om het bronwater van de warmtepompboiler warm genoeg te maken om als bron te kunnen dienen. De COP zal op dat moment om te janken zijn vermoed ik.
In het screenshot hieronder kun je zien dat de warmtepomp op minimaal vermogen gaat draaien als de warmtepompboiler aan slaat.
Het zijn geen grote bedragen die hiermee gemoeid zijn, maar efficiënt kan ik het geheel niet echt noemen op deze manier.