Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-05 18:35
scarfoot schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Gebeurt dit echt zo vaak joh?
Probeer even vooruit te denken, mocht dit hier ooit gebeuren. Zit inmiddels ook rond de 2 jaar.
Is er een alternatieve boiler op de markt die op dezelfde manier werkt, water water wpb?

Of kan ik dan beter simpelweg de sww uitgang van mijn split unit gaan gebruiken? Die is nu gewoon afgedopt :)
Je leest het hier, en Carboy heeft er slechte ervaringen mee. Geeft dit een objectief beeld of vertekent het misschien? Dit kan zomaar een slechte batch zijn geweest… maar Auer geeft in elk geval niet thuis. Dit betreft trouwens weer een Air en geen Eau. Als je dit topic doorleest zie je ook wel wat verschillen onder de motorkap.

De mijne is nu bijna twee jaar oud, in april. En ik heb er ook al het nodige gedoe mee gehad, maar dat lag vooral aan losse stekkerverbindingen. Als de compressor in de mijne de geest geeft, ga ik ‘m maar gebruiken op het element… en dan besluiten of ik wel weer een WPB wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 15-02-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

scarfoot schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Gebeurt dit echt zo vaak joh?
Probeer even vooruit te denken, mocht dit hier ooit gebeuren. Zit inmiddels ook rond de 2 jaar.
Is er een alternatieve boiler op de markt die op dezelfde manier werkt, water water wpb?

Of kan ik dan beter simpelweg de sww uitgang van mijn split unit gaan gebruiken? Die is nu gewoon afgedopt :)
Ben er na 3 mnd verkoop al mee gestopt en over gegaan naar de Atlantic. De Edel en zijn Franse R290 klonen hebben allemaal dezelfde problemen. Inwendige lekkages en defecte compressoren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Carboy54 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:37:
[...]

Ben er na 3 mnd verkoop al mee gestopt en over gegaan naar de Atlantic. De Edel en zijn Franse R290 klonen hebben allemaal dezelfde problemen. Inwendige lekkages en defecte compressoren.
Ja dat is inmiddels bekend ;). Maar met alle respect, dat is maar een beperkt deel. Ik zou wel eens willen weten of dit nou een batch was, of dat het nog structureel verkeerd gaat met recenter geproduceerde modellen. En dan is het dus heel jammer dat de fabrikant niet thuis geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gramser schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Ja dat is inmiddels bekend ;). Maar met alle respect, dat is maar een beperkt deel. Ik zou wel eens willen weten of dit nou een batch was, of dat het nog structureel verkeerd gaat met recenter geproduceerde modellen. En dan is het dus heel jammer dat de fabrikant niet thuis geeft.
De importeur staat er vol mee en is tijdelijk ermee gestopt voor zover mij bekend. Dat ze niet thuis geven zegt al genoeg. Nee geen batch dus. Ook niet bij de andere merken vanuit zelfde fabriek. Gaat hier wel hoofdzakelijk over de 2 -3 jaar geleden veel verkochte airs. Kwalitatief vond ik het sowieso geen solide boiler. Meerdere die al bij de levering leeg waren. Werden DOA's genoemd. Dead on arrival dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-02-2025 09:25 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dank, dat van de importeur (ACR toch?) was mij niet bekend. Je zou dan eigenlijk in het buitenland soortgelijke geluiden verwachten? Ga ik eens op Googlen. En ondertussen fingers crossed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 21:44
Carboy54 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:37:
[...]

Heeft de Atlantic ook een Eau uitvoering?
Of zijn er nog andere leveranciers die deze techniek verkopen?

De onze staat midden in de woning in een ruimte met enkel 110mm ongeïsoleerde riolering buis naar het dak, daar is geen air op aan te sluiten ivm vocht problemen toch? Of zijn daar nog workarounds voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik geloof dat Nibe een water/watervariant heeft. Prijstechnisch minder interessant 😓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gramser schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:04:
Ik geloof dat Nibe een water/watervariant heeft. Prijstechnisch minder interessant 😓
Vestherm uit Denemarken maakt iets vergelijkbaars;

[ Voor 56% gewijzigd door Tele op 15-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die zijn dan weer net wat klein voor een doorsnee gezin helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-05 13:26
Dat is ook het vervelende, er zijn niet echt water varianten die prijstechnisch in de buurt komen van de Auer Edel Eau volgens mij. Er zijn wel alternatieven voor de lucht variant te vinden.

• jevin20
Update vanuit hier:
Bij Aircozonderstek (Edo Stille) de Auer Edel Eau 270L besteld vrijdagmiddag, dinsdagochtend netjes geleverd volgens afspraak.
Gister het aansluitblok op de retourleiding gemonteerd. Kwam uit de verpakking volledig vol met (plakkende) lijm tussen alle delen, met een groot waarschuwingspapier erbij hem niet uit elkaar te halen. Dat dus ook maar niet gedaan, maar lekt op 1 plek, en wellicht zelfs op nog een plek. Erg vervelend.
Edo een bericht gestuurd, inmiddels 1,5 dag later nog steeds geen reactie.
Voor verkoop snelle reacties maar nu er iets mis is…. Maar goed, misschien spreek ik voor m’n beurt.

Jullie advies? Toch maar uit elkaar halen, die ellendige lijm schoon proberen te maken en weg te halen, en dan met loctite 55 opnieuw doen?

Ik ben een beetje bang dat ik dan niet netjes beide cv aansluitingen dezelfde kant op krijg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Inmiddels alles goed aangesloten en lijkt werkende.
Echter draait hij vooral vol op elektrisch element. Ik heb nog geen digitaal inzicht in de cv water temperaturen, maar als ik de thermometer op het vloerverwarming verdeelblok mag geloven is de retour temp gewoon ~20 graden.
Snap dus niet zo goed waarom de Auer volledig op elektrisch element draait. Gister wel paar keer overdag even de compressor gehoord, maar stroomverbruik duidt vooral op t element.
Voor nu zet ik m gewoon uit. We douchen toch ‘s avonds. Kan hij morgen op de zonnepanelen met COP = 1 t vat weer verder opwarmen.

Tips of ideeën iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:54

Wuursj

want worst is al bezet

@jevin20 gebruik je comfort (zonnetje) of eco (maantje) in het programma? Gebruik alleen die tweede en plan nergens comfort periodes in. Dan zou ie vooral op compressor moeten draaien.

Ik heb mijn element helemaal losgekoppeld, pas 2 keer stress met de vrouw gehad :p

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 08-03-2025 22:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:46:
@jevin20 gebruik je comfort (zonnetje) of eco (maantje) in het programma? Gebruik alleen die tweede en plan nergens comfort periodes in. Dan zou ie vooral op compressor moeten draaien.

Ik heb mijn element helemaal losgekoppeld, pas 2 keer stress met de vrouw gehad :p
Eerlijk is eerlijk, ik heb nog helemaal niks geprogrammeerd. Gister is de warmtepomp geïnstalleerd, en vanwege het nieuwe circuit kon toen de Auer ook pas aangesloten worden.

Vandaag volop verhuizen, dus ik heb hem gister alleen aangekoppeld en gelijk de boost aangezet omdat de nieuwe zonnepanelen volop terug aan t leveren waren.

Zal eens naar de programmering gaan kijken.
Kun je ook ergens de actuele temp van het vat zien of alleen de ingestelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@jevin20 dan staat ie waarschijnlijk continue in het comfort standje en staat ie te pas en te onpas met het element bij. Een programma instellen (met allen eco) in heel eenvoudig.

Ja je kunt de boiler temp raadplegen maar dan moet je (idioot genoeg) vrij diep het menu in.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:15
jevin20 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Eerlijk is eerlijk, ik heb nog helemaal niks geprogrammeerd. Gister is de warmtepomp geïnstalleerd, en vanwege het nieuwe circuit kon toen de Auer ook pas aangesloten worden.

Vandaag volop verhuizen, dus ik heb hem gister alleen aangekoppeld en gelijk de boost aangezet omdat de nieuwe zonnepanelen volop terug aan t leveren waren.

Als je boost aanzet, dan zet hij als 'hulpmiddel' ook het element aan, tot de run afgelopen is. Dus boost = elektrisch element. Als het goed is doet de warmtepomp ook wel mee, maar dat merkte je misschien niet. Ik zou ff de komende dagen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Ja ik ging ervan uit dat de run afgelopen was nadat hij de eerste keer uitging.
Ik ga er vanavond eens in duiken. Bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 23:41
jevin20 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:02:
[...]

Als je de ronde draaiknop naast het display 5 seconden indrukt totdat er "display" komt te staan, laat hij je de huidige watertemperatuur in de tank zien zodra je de knop los laat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODH3IWkATTJk-qNit8F8wGlfFPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYekM3wiJOx6UUKqpw2h9yqj.jpg?f=fotoalbum_large

Druk je daarna op de menu toets, dan gaat hij weer naar het normale status display met de ingestelde watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Nice! @Rolfy

Wat is jullie ervaring met het gebruik van de Auer bij lage cv retour temp? Want mijn warmtepomp geeft aan dat de retour temp bijv. op dit moment maar 15 graden is. Dan kan de Auer niks anders dan het elektrische element gebruiken ga ik vanuit.

Heeft een van jullie de instellingen al eens aangepast zodat hij een lagere temperatuur slikt, en zitten daar nog echte nadelen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:11
@jevin20 15 graden is wel aan de lage kant... Uitgaande van genoeg vloeroppervlakte (vloerverwarming) bij een binnentemperatuur van circa 20 graden, zou je watertemp zo rond 19/20 graden zijn?
In ieder geval kan de Auer nog net omgaan met 18 aanvoer. Daaronder heb je kans dat de Auer het element gaat aanspreken.
In de instellingen is dit verder niet aanpasbaar, of je moet je de temperatuur sensoren van de retourtemp in de Auer gaan vervangen voor andere weerstandwaarden. Ik neem aan met het mooiere weer in aantocht dat dit niet nodig zal zijn? Is echt afhankelijk hoe groot je vloerbuffer is.

[ Voor 0% gewijzigd door Bart_Denon op 10-03-2025 12:56 . Reden: verkeerde persoon getagd ]

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfy
jevin20 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:47:
Nice! @Rolfy

Wat is jullie ervaring met het gebruik van de Auer bij lage cv retour temp? Want mijn warmtepomp geeft aan dat de retour temp bijv. op dit moment maar 15 graden is. Dan kan de Auer niks anders dan het elektrische element gebruiken ga ik vanuit.

Heeft een van jullie de instellingen al eens aangepast zodat hij een lagere temperatuur slikt, en zitten daar nog echte nadelen aan?
Je hebt waarschijnlijk de cv niet aan staan? Want als de cv aan staat, zou de retourtemperatuur altijd hoog genoeg moeten zijn. Minimaal 18 graden retourtemperatuur heeft hij nodig om het water met de compressor te kunnen verwarmen.

Het enige nadeel van de ingestelde watertemperatuur verlagen, is dat de tank sneller leeg gaat. En eenmaal leeg = koud douchen! Dat word je gegarandeerd niet in dank afgenomen thuis, ik kan erover meepraten 🫣

Ik heb hem standaard op 60 graden ingesteld staan, dan haal je het maximum aan warm water uit de tank. Bij het douchen meng je er zelf (of je thermostaatkraan) koud water bij tot de gewenste temperatuur. Dat koude water komt niet uit de tank maar uit de waterleiding, waardoor je minder warm water uit de tank verbruikt.

Bij mij verwarmt de Auer eigenlijk het hele jaar door alleen op de compressor, de eco stand en ingesteld op 60 graden. Doordat ik hem op 60 graden ingesteld heb staan, heb ik ook niet te maken met legionella runs. Voor het geld hoef je het niet te laten, het kost belachelijk weinig geld om de tank te verwarmen. Helemaal als je zonnepanelen hebt.

Zoals je ziet is het water nu 42,5 graden in de tank, dat is na het douchen van mijn vriendin en mijn dochter. Nog één douchebeurt en het water zou te koud zijn om comfortabel te douchen. We zijn met z'n drieën, dus de 270 liter tank is voldoende om minimaal 3 keer te douchen. Nou zitten wij waarschijnlijk wel ver boven het gemiddelde qua douchetijd, dus dat vertekend het beeld wel wat.

Overigens slaat de compressor aan zodra de watertemperatuur 5 graden lager wordt dan ingesteld. Als er dus wat tijd tussen de douchebeurten zit, warmt de compressor het water tussendoor op en heb je in principe altijd genoeg warm water.

Mijn tank slaat aan op dynamische tarieven via een Homewizard smart plug, dus ook dat geeft een vertekend beeld in mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ho97SULOfT-lG0vBsiSn3abUjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDOhauxiW4inN0rPL6aVR3GN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Rolfy thx! deze methode kende ik nog niet, ik ging steeds naar de temp via het instal. menu.

@jevin20 Als de retour te laag is, stopt de wp. De tempwaarde waarbij hij dat doet, is niet in te stellen. Ik heb in voor- en naseizoen ook wel eens dit probleem omdat de vloer nog te klein is (komt verbetering in). Op dagen dat de verwarming-WP net niet hoeft te lopen, het niet erg warm is en er wel grote warmwater vraag is (zoals afgelopen zaterdag) zou de pomp ook stoppen.
Ik probeer de Auer zoveel mogelijk te timen met de tijden dat de WP wel loopt maar die dagen zijn er niet altijd op mooie dagen.

Ik heb de sensor van de vloertemp omzeilt door deze los te halen van de leiding waardoor deze wel boven de 18 graden aan geeft, ook al is de retour lager... Nu duikt de vloer daardoor wel eens onder de 15 graden maar dan lijk ik nog geen last van condensatie te hebben.

Als de boiler echt te lang uit een koude vloer warmte probeert te houden, grijpt alsnog de verdamper sensor in :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 10-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
Wuursj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:17:
@Rolfy thx! deze methode kende ik nog niet, ik ging steeds naar de temp via het instal. menu.

@jevin20 Als de retour te laag is, stopt de wp. De tempwaarde waarbij hij dat doet, is niet in te stellen. Ik heb in voor- en naseizoen ook wel eens dit probleem omdat de vloer nog te klein is (komt verbetering in). Op dagen dat de verwarming-WP net niet hoeft te lopen, het niet erg warm is en er wel grote warmwater vraag is (zoals afgelopen zaterdag) zou de pomp ook stoppen.
Ik probeer de Auer zoveel mogelijk te timen met de tijden dat de WP wel loopt maar die dagen zijn er niet altijd op mooie dagen.

Ik heb de sensor van de vloertemp omzeilt door deze los te halen van de leiding waardoor deze wel boven de 18 graden aan geeft, ook al is de retour lager... Nu duikt de vloer daardoor wel eens onder de 15 graden maar dan lijk ik nog geen last van condensatie te hebben.

Als de boiler echt te lang uit een koude vloer warmte probeert te houden, grijpt alsnog de verdamper sensor in :)
Omdat ik in de zomer vaker tegen het probleem van de te lage retourtemperatuur aan liep, heeft de installateur op mijn verzoek een koppeling gemaakt tussen mijn (cv) warmtepomp en de warmtepompboiler.
Vraag me niet hoe, ik ben niet technisch genoeg 🤡

Als de retourtemperatuur onder de 18 graden komt, slaat de warmtepomp aan op minimaal vermogen en verwarmt het cv water naar ik geloof 20 graden.

Dat is een noodoplossing, maar aangezien mijn vloer in de zomer nergens verwarmt wordt door de zon, werd de retourtemperatuur vaak te laag en sprong het electrisch element steeds aan. Dat is duur verwarmen, dus daarom deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Afgelopen vrijdag, toen de WPB door mij is aangezet, is ook de WP van DeWarmte geïnstalleerd.
Vanochtend kon ik pas in de instellingen, en hij draaide vannacht vooral op de hulp verwarming, dus niet op de warmtepomp. Beetje vreemd dat ze dat standaard zo instellen maar oké.
Er is op dit moment geen warmtevraag in huis, dus het is lastig om de retour temp omhoog te krijgen. Nou heb ik voldoende capaciteit van de zonnepanelen om de Auer volledig op het element te laten draaien gedurende de dag, zodat we 's avonds warm kunnen douchen, maar het baart me enigszins zorgen voor de zomer als de WP helemaal niet aanspringt, of de retour temp dan wel hoog genoeg gaat zijn voor de Auer, zeker als ik ook nog de WP ga gebruiken om de Ta naar 18 graden te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Rolfy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Mijn tank slaat aan op dynamische tarieven via een Homewizard smart plug, dus ook dat geeft een vertekend beeld in mijn situatie.

[Afbeelding]
Zitten er naar jullie inzien nog nadelen aan de WPB gewoon uit te zetten met een smart plug? Niet elk apparaat vind het lekker als de stroom er ineens af gaat.
Ik heb nu zelf ook de WPB op een smart stekker zitten en op een schema waardoor hij 's avonds na zonsondergang uit gaat en 's ochtends om 10.00 als er voldoende zon is aan, maar dat heb ik gedaan omdat ik nog niet de tijd heb gehad om een schema in de Auer te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfy
jevin20 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:57:
Afgelopen vrijdag, toen de WPB door mij is aangezet, is ook de WP van DeWarmte geïnstalleerd.
Vanochtend kon ik pas in de instellingen, en hij draaide vannacht vooral op de hulp verwarming, dus niet op de warmtepomp. Beetje vreemd dat ze dat standaard zo instellen maar oké.
Er is op dit moment geen warmtevraag in huis, dus het is lastig om de retour temp omhoog te krijgen. Nou heb ik voldoende capaciteit van de zonnepanelen om de Auer volledig op het element te laten draaien gedurende de dag, zodat we 's avonds warm kunnen douchen, maar het baart me enigszins zorgen voor de zomer als de WP helemaal niet aanspringt, of de retour temp dan wel hoog genoeg gaat zijn voor de Auer, zeker als ik ook nog de WP ga gebruiken om de Ta naar 18 graden te brengen...
Standaard is de warmtepompboiler ingesteld om "altijd" voor warm water te kunnen zorgen, dus ook als de warmtebron geen of onvoldoende warmte kan leveren. Dan schakelt hij over op zijn backup, zodat er in ieder geval warm water geleverd kan worden.

Maar inderdaad, je hebt in de zomer wellicht hetzelfde probleem als ik heb gehad. Doordat de zon bij mij thuis nergens op de vloer schijnt en dus de vloer niet kan verwarmen, wordt het water in de vloerverwarming niet verwarmd indien de warmtepomp niet draait.

Dit was een probleem waar ik niet op gerekend had, aangezien de inhoud van de vloerverwarming groot genoeg zou moeten zijn om als warmtebron te dienen.

De installateur van de warmtepompboiler zou dat moeten hebben meegenomen in zijn advies, voor iemand met verstand van zaken moet zoiets te berekenen of op zijn minst in te schatten zijn. Mijn installateur heeft niets berekend of bekeken, maar heeft de Auer op mijn uitdrukkelijke verzoek geplaatst.

Op het moment dat de warmtepompboiler zijn elektrische element moet gebruiken om het water te verwarmen, is de warmtepompboiler niks meer dan een gewone elektrische boiler. Dat vreet stroom, al snel 2-3 maal zoveel als de warmtepompboiler.

Al met al zou het zomaar kunnen zijn dat je beter én goedkoper uit zou zijn geweest met een lucht/water warmtepompboiler.

In mijn situatie is dat achteraf door de installateur opgelost door de koppeling met de warmtepomp te maken. Deze gaat automatisch draaien als de temperatuur van de retourleiding onder 18 graden komt én de warmtepompboiler warmtevraag heeft.

Het blijft een noodoplossing natuurlijk, ook ik was vermoedelijk beter af geweest met een lucht/water warmtepompboiler.

Het is niet erg efficiënt om een warmtepomp te moeten laten draaien om het bronwater van de warmtepompboiler warm genoeg te maken om als bron te kunnen dienen. De COP zal op dat moment om te janken zijn vermoed ik.

In het screenshot hieronder kun je zien dat de warmtepomp op minimaal vermogen gaat draaien als de warmtepompboiler aan slaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQvMU3JNSzju2A5iQsCXskOshLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auVUgPz3m0C4IDPEoUSajUlN.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn geen grote bedragen die hiermee gemoeid zijn, maar efficiënt kan ik het geheel niet echt noemen op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Ik zou dan eerder de voeler hacken, het is onwaarschijnlijk dat er echt zulk koud water de vloer uit komt als de ruimtetemperatuur 20 graden is.

Hier staat alles op eco 50°C en wordt sinds kort het PV contact gebruikt om bij overschot tot 55 graden door te verwarmen. Alle beetjes helpen een beetje :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Proton_ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:25:
Ik zou dan eerder de voeler hacken, het is onwaarschijnlijk dat er echt zulk koud water de vloer uit komt als de ruimtetemperatuur 20 graden is.

Hier staat alles op eco 50°C en wordt sinds kort het PV contact gebruikt om bij overschot tot 55 graden door te verwarmen. Alle beetjes helpen een beetje :)
Klein vraagje hierover (misschien heb t uitgelegd in dit topic, maar kon dat niet zo snel vinden)
Hoe schakel je het PV contact? Welke hardware en sturing?
Ik ben hier al eens ingedoken maar het is naar mijn weten een droogcontact die geschakeld moet worden.
Inmiddels heb ik HA en kan dus eventueel iets schakelen. Schakel je het Pv max of Pv eco contact?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon inderdaad potentiaalvrij, de twee draadjes kortsluiten = pv mode.
Na een seconde zie je het ook op het display.
Ik schakel alleen PV Eco, het element wil ik niet gebruiken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb dit ook een tijdje gehad. Maar bij mij was het probleem eenvoudig op te losse. maar je moet er maar net achterkomen: de voeding van de interne waterpomp onder de kap was losgeschoten uit de printplaat. Heeft waarschijnlijk af-fabriek nooit goed vastgeprikt gezeten.

In de zomer draait de circulatiepomp van de warmtepomp buiten niet. Daarvoor is de circulatiepomp in de boiler dan bedoeld, die zorgt voor de aanvoer van “vers” vloerwater. Als die niet circuleert koelt het idd te snel af en dan stopt hij, terwijl de vloer - ook zonder direct zonlicht- echt wel warm genoeg is.

Ergo: kap eraf en draadjes checken. Dat pompje is heel stil en hoor je niet boven het geluid van de compressor. Check ook even de draadjes van het ventilatortje, die zaten bij mij ook los, en had dus nooit gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Proton_ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:25:
Hier trekt de boiler als ie goed leeg is (=lang lopen) de vloer wel naar een graad of 14/15, ook als de ruitme 20+ is. Te weinig vloeroppervlakte en een vloer met weinig massa (fermacell) werkt niet echt lekker.

Maar.. zoals gezegd door de voeler te 'hacken' (=los halen) heb ik nog geen seconde op het element hoeven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[b]Gramser in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Ergo: kap eraf en draadjes checken. Dat pompje is heel stil en hoor je niet boven het geluid van de compressor.
Je kunt het ook checken met de kap er nog op: de pomp gaat een minuutje of zo eerder draaien dan de compressor. Dat kun je wel horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Wuursj schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Je kunt het ook checken met de kap er nog op: de pomp gaat een minuutje of zo eerder draaien dan de compressor. Dat kun je wel horen.
En het ventilatortje draait op dezelfde voeding als de interne pomp.. dus als deze het niet doet is er iets meer aan de hand…

@Proton_ dank je, welke hardware gebruik je om het Pv contact te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bart_Denon ik gebruik een €1 relaisprintje van Ali op een gpio van een Raspberry Pi die toch al in de buurt hing.
Mijn domotica heeft een beetje Frankenstein architectuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wuursj schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Dat klopt, maar omgevingsgeluid overstemt al gauw. Het is -bij de mijne- echt heel zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Bart_Denon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:18:
[...]

En het ventilatortje draait op dezelfde voeding als de interne pomp.. dus als deze het niet doet is er iets meer aan de hand…

@Proton_ dank je, welke hardware gebruik je om het Pv contact te schakelen?
Ik meen me te herinneren dat dat bij mij aparte aansluitingen op de printplaat waren. Ventilatortje werkte vanaf dag 1 niet, pomp wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Proton_ schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:31:
@Bart_Denon ik gebruik een €1 relaisprintje van Ali op een gpio van een Raspberry Pi die toch al in de buurt hing.
Mijn domotica heeft een beetje Frankenstein architectuur :)
Ik denk dat ik voor zoiets ga, wel aan de prijs maar wil het t liefst over zigbee hebben zodat ik t eenvoudig kan sturen via HA.
Ik denk eigenlijk dat ik t straks wel interessant vind om met pvmax te laden bij flink overschot en negatieve of laag tarief (dynamisch contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Hmm. Nog een hoop uit te zoeken/te ervaren voor mij als ik t zo lees.
Vandaag heeft de wpb om onverklaarbare redenen ook 6,7 kWh gebruikt, tegenover 1,7 kWh gisteren.
De wp heeft vannacht gewoon gedraaid, en volgens m’n schema gaat de wpb om 10.00 (als de zon echt gaat schijnen) naar eco stand (vanuit anti frost, om zo ‘s nachts geen stroom te verbruiken). Mijn inziens is er dus geen reden voor het hoge stroomverbruik.

Ik heb ook geen tijd gehad om er goed naar te kijken of het in de gaten te houden.
De draadjes checken kan een goede tip zijn idd.

Dat pv contact is interessant, maar hoe jullie dat regelen is mij nog niet duidelijk. Ik heb toch iets te weinig kennis van dergelijke schakelingen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Nog steeds niet verder. Vandaag ondanks eco stand en de WP die gewoon gedraaid heeft maar liefst 6,8 kWh verbruikt. Ik irriteer me mateloos. Waarom gaat de backup heater aan? Gister ging het goed, vandaag werkt het weer voor geen meter. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

-

[ Voor 100% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Ik heb comfort stand 1 uur van 17.00-18.00 ingesteld. En nu zie ik ook nog dat de tank maar 48,5 graad is (60 ingesteld). Iets werkt er dus voor geen meter….
Nu durf ik alleen de comfort stand er ook niet helemaal uit te halen, want als hij met 6,8 kWh nog steeds geen 60 graden behaalt dan wordt t morgen koud douchen denk ik als ik dat laatste uurtje er ook nog uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als je alleen eco stand hebt geprogrammeerd, zou het een te koude retour kunnen zijn. Dan gaat ie ook in ecostand op het element verder. Dat uurtje kan je verbruik niet verklaren.

Wat is je retour volgens de boiler? Die waarde is te checken in het menu. Enig idee hoe lang de compressor loopt? Uren? Of scheidt ie er snel mee uit?

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:17:
Als je alleen eco stand hebt geprogrammeerd, zou het een te koude retour kunnen zijn. Dan gaat ie ook in ecostand op het element verder. Dat uurtje kan je verbruik niet verklaren.

Wat is je retour volgens de boiler? Die waarde is te checken in het menu. Enig idee hoe lang de compressor loopt? Uren? Of scheidt ie er snel mee uit?
Floor Heat geeft die retour temp aan neem ik aan? 21 graden zegt ie.
Eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet de tijd gehad om er naast te gaan zitten, dus ik durf het echt niet te zeggen. Ik zal een Homewizard smart plug gaan bestellen na de vakantie dan kan ik kijken wat hij per minuut op een dag doet…
Ik moet er wel bij zeggen dat ik m ‘s nachts op frost protection heb staan, om het energieverbruik te drukken gezien wij ‘s avonds douchen en hij dan de hele dag de tijd heeft om het vat weer op te warmen. Wellicht dat t m daar in zit, maar dat verklaart niet waarom hij zo mega veel stroom verbruikt. Met 6,8 kWh is het onderhand goedkoper om die 0.2 m3 gas per dag te slikken (als je alle leveringskosten gas niet meerekent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Nee die frost protection kan prima, hier staat ie nu tussen 11:00 en 18:00 op eco en de rest op frost. Zelfs als ie helemaal leeg is, heeft ie die tijd niet nodig.

Ik vermoed dat de floor temp bij jou onder de 18 graden duikt en dat ie dan op het element over gaat. Hoe groot is de vloer? Zone regeling? Sensor loshalen verhelpt dat als halfbakken oplossing. wachten op echte zomer (of winter) kan ook maar daar heb je nu weinig aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:32:
Nee die frost protection kan prima, hier staat ie nu tussen 11:00 en 18:00 op eco en de rest op frost. Zelfs als ie helemaal leeg is, heeft ie die tijd niet nodig.

Ik vermoed dat de floor temp bij jou onder de 18 graden duikt en dat ie dan op het element over gaat. Hoe groot is de vloer? Zone regeling? Sensor loshalen verhelpt dat als halfbakken oplossing. wachten op echte zomer (of winter) kan ook maar daar heb je nu weinig aan ;)
Vloer is 150m2.
Nu ben ik er wel naast blijven staan en hij springt idd uit na enkele minuten en gaat over op element. Maar heb de Floor temp gecheckt, hij zegt 21,5 dus wat is er dan aan de hand?? Edit: hij staat nu op 19 nu ik m herstart, idd een uitdaging dus.

Waar zit die sensor en hoe haal ik m los?

[ Voor 3% gewijzigd door jevin20 op 19-03-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hmm kan me niet voorstellen dat ie 150m2 vloer zo snel omlaag trekt... Lijkt toch iets meer aan de hand te zijn. Doet de pomp het? Alles goed om aangesloten? Zit de terugslag klep er tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TZCA4bKalQkYHI89w2hmEYQL.jpg
Hij zit uit mijn hoofd ergens hier onder de isolatie vast gezet.

[ Voor 39% gewijzigd door Wuursj op 19-03-2025 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Vloer is 150m2.
Nu ben ik er wel naast blijven staan en hij springt idd uit na enkele minuten en gaat over op element. Maar heb de Floor temp gecheckt, hij zegt 21,5 dus wat is er dan aan de hand?? Edit: hij staat nu op 19 nu ik m herstart, idd een uitdaging dus.

Waar zit die sensor en hoe haal ik m los?
Zou even dubbel checken of de aan en afvoer juist om zitten…
Dit gedrag herken ik en kan komen als de slangen verkeerd om zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Ja ik vind het ook vreemd. Maar sommige dagen draait hij prima alleen op de wp. Je zou toch zeggen dat alles dan goed zit? Of is dat wishful thinking…
@Bart welke aan en afvoer bedoel je? Of het verdeelblok goed gemonteerd zit? Of bedoel je van het blok naar de Auer de 3/8” aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Nu ik hier over na ga denken; ik heb de beide cv leidingen vanuit het verdeelblok ‘gewoon’ aangesloten op de Auer, daar staken 2 flexibele 3/8” leidingen uit, waar ik op aangesloten heb. Ik heb niets gezien of gelezen in de handleiding die duidde op een specifieke leiding op de een of andere kant, en er stond ook geen verschil gemarkeerd. Doet dit er toe??
Heb ik iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dat doet er zeker toe. Er zitten labels aan. Op de ene staat 'sortie' en de andere 'entree'. Bij verkeerd om wordt het water verkeerd om gepompt over de vloerverwarming en werkt de terugslagklep niet. Het water gaat dan niet over de vloer maar direct terug de auer in.

De dagen dat ie wel werkte was wellicht op dagen dat de pomp van de verwarming draaide?

[ Voor 97% gewijzigd door Wuursj op 20-03-2025 07:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart_Denon
jevin20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:06:
Ja ik vind het ook vreemd. Maar sommige dagen draait hij prima alleen op de wp. Je zou toch zeggen dat alles dan goed zit? Of is dat wishful thinking…
@Bart welke aan en afvoer bedoel je? Of het verdeelblok goed gemonteerd zit? Of bedoel je van het blok naar de Auer de 3/8” aansluitingen?
Ik denk eigenlijk van niet. Ik heb precies hetzelfde gehad, na een lange periode van reparaties had ik de Auer ook even 'snel' weer aangesloten, en prompt de slang verkeerd om gedaan.
De WP kan aanslaan, maar op een gegeven punt is te weinig flow omdat de vloeistof stroom tegengesteld is en de temperatuur ook niet voldoende is.
Ik kwam hierachter omdat ik een simpel LED temperatuur metertje op mijn aanvoer en retour heb zitten bij mijn verdeler beneden, het viel me toen op dat de retour temp hoger was dan de aanvoer temp... Dit moet andersom zijn.
Slangen omgewisseld en probleem opgelost.
Als ik me geld er op mocht inzetten dan zou ik deze even heel grondig checken..

Als alles lekker draait zou dit het beeld moeten zijn (oude foto, maar ok):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdF7Nf04qT2fmpERJXqr0PNoA-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vimKvy6hUut7pgdxjLw5i5Ew.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:54:
Ja dat doet er zeker toe. Er zitten labels aan. Op de ene staat 'sortie' en de andere 'entree'. Bij verkeerd om wordt het water verkeerd om gepompt over de vloerverwarming en werkt de terugslagklep niet. Het water gaat dan niet over de vloer maar direct terug de auer in.

De dagen dat ie wel werkte was wellicht op dagen dat de pomp van de verwarming draaide?
Uh oh… die labels staken bij mij in elk geval er niet uit, 100% zeker gecheckt.
Ik ga vanavond als ik thuis ben controleren, maar de kans is groot inderdaad dat dit het euvel gaat zijn. Dank voor jullie hulp en bijdrage @Bart_Denon @Wuursj .
Wordt vervolgd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ach als dit het is, is het in ieder geval wel gemakkelijk op te lossen :) Beter dan een niet werkende pomp of zo.

Als er geen labels meer aan zitten:
De slang die aan de pomp hangt is de inlaat van de Auer.
De slang die direct naar de warmtewisselaar gaat is de uitgang van de Auer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:37:
Ach als dit het is, is het in ieder geval wel gemakkelijk op te lossen :) Beter dan een niet werkende pomp of zo.

Als er geen labels meer aan zitten:
De slang die aan de pomp hangt is de inlaat van de Auer.
De slang die direct naar de warmtewisselaar gaat is de uitgang van de Auer.
En inderdaad, dit was het probleem. Nu draait hij wel. Echter heb ik nu ineens een lekkende koppeling. Een van de 3/8 koppelingen van de Auer heeft een haar scheurtje en er komen mini druppeltjes uit. Heeft een van jullie die leiding al wel eens vervangen?
Wij gaan zaterdagochtend op vakantie dus dit komt niet goed uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Gezien ik nog 4x 3/8 leidingen had liggen (weliswaar male female) heb ik m vervangen. Kostte veel moeite want vervolgens ging de aansluiting op t koper lekken, drie keer alles losgehaald maar nu lijkt t oké te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:41:
Hmm kan me niet voorstellen dat ie 150m2 vloer zo snel omlaag trekt... Lijkt toch iets meer aan de hand te zijn. Doet de pomp het? Alles goed om aangesloten? Zit de terugslag klep er tussen?

[Afbeelding]
Hij zit uit mijn hoofd ergens hier onder de isolatie vast gezet.
Bij mij zit hier overigens helemaal geen isolatie op.
Ik weet niet hoe ik via mobiel een foto hier kan uploaden (niet eerder gedaan, sorry) maar ik zie de sensor wel zitten denk ik. Simpele typische temp sensor die vast zit op de leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

jevin20 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Bij mij zit hier overigens helemaal geen isolatie op.
Ik weet niet hoe ik via mobiel een foto hier kan uploaden (niet eerder gedaan, sorry) maar ik zie de sensor wel zitten denk ik. Simpele typische temp sensor die vast zit op de leiding.
Ja dat is hem. Maar nu je de hoofd oorzaak gevonden lijkt te hebben, zou ik die sensor nog even laten zitten en kijken of het met de sensor nu ook gewoon goed gaat. Grote kans met 150m2 aan vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 10:43
Wie kan mij helpen met een lastige vraag

Ik heb sinds 2 jaar een 7 kw warmtepomp en omdat ik helaas oude zwarte vloerverwarming slangen (defuus) heb, staat de wp rechtstreeks op de vloerverwarming. Geen vervuilde wp. werkt perfect
Vloerverwarming heeft een opp van ca 95m2 met tegels op de vloer.

1e verdieping uitsluitend radiatoren die worden verwarmd door de Cv ketel en tevens ook het tapwater.
Wil graag m’n overtollige pv energie gebruiken en dacht eerst even aan een goedkope boiler en die te schakelen met HA. maar miss is een wpb toch een betere keuze.
Die ik wel met home assistent kan aansturen

En mogelijk kan ik op de warmtepomp een buffervat nemen met een spiraal die dan met een pomp naar de cv gaat. Gaat er wel 34 graden door de radiator. Maar 24 uur per dag dan lukt het misschien wel ?

Ps mijn buurman in onze wijk heeft een nette Auer Edel Eau 150L te koop. Maar een separate wpb spreekt mij ook wel aan??! Dan zou ik mogelijk van het gas af kunnen :-). Wat zou een goede stap zijn. ??

[ Voor 6% gewijzigd door frans3 op 05-04-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
frans3 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:42:

Ik heb sinds 2 jaar een 7 kw warmtepomp en omdat ik helaas oude zwarte vloerverwarming slangen (defuus) heb, staat de wp rechtstreeks op de vloerverwarming. Geen vervuilde wp. werkt perfect

1e verdieping uitsluitend radiatoren die worden verwarmd door de Cv ketel en tevens ook het tapwater.
Wil graag m’n overtollige pv energie gebruiken en dacht eerst even aan een goedkope boiler en die te schakelen met HA. maar miss is een wpb toch een betere keuze.

En mogelijk kan ik op de warmtepomp een buffervat nemen met een spiraal die dan met een pomp naar de cv gaat. Gaat er wel 34 graden door de radiator. Maar 24 uur per dag dan lukt het misschien wel ?

Ps mijn buurman in onze wijk heeft een nette Auer Edel Eau 150L te koop. Maar een separate wpb spreekt mij ook wel aan??! Dan zou ik mogelijk van het gas af kunnen :-). Wat zou een goede stap zijn. ??
Misschien beter om een eigen topic te openen? Het klinkt als een uitgebreidere vraag dan alleen nadenken over een Auer Edel Eau als wpb . In het algemeen zou ik sowieso adviseren om een wpb (of andere elektrische boiler /boilervat aan wp) pas in je plaatje op te nemen als je daarmee helemaal van het gas kan. Sww met gas verwarmen is namelijk zowel economisch, als milieutechnisch, niet echt.veel.slechter dan een wpb. Volgens mij moet je hoofdvraag zijn "hoe kan ik ook boven gasloos verwarmen". Daar moet je vooral kijken naar de benodigde energie, kan die nog geleverd worden door je huidige wp (met dan dus een buffervat ertussen), of zou je daar wellicht nog een aparte wp bij nodig hebben. In dat laatste geval dan zou ik voor een normaal boilervat gaan, gekoppeld aan die extra warmtepomp. Als je huidige het aan zou moeten kunnen, kan een Auer nuttig zijn om het sww stuk op te pakken. Maar dan kun je ook andere wpb's overwegen.

Alternatief is om voor boven airco's te overwegen.

Overigens heeft de Auer wel een pv contact om booster te schakelen, dus voor je initiële vraag zou het een optie zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 05-04-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 10:43
Dank voor je reactie. Maar 2x een wp is ook weer zo wat. Bovenverdieping staat bijna niet aan en ik verbruik nu z’n 325m2 gas voor een vrijstaand huis
Eenvoudige Elektrische Boiler erbij en er gaat weer 100m2 gas vanaf.

Dus het gas wordt verhoudingsgewijs wel duur
Maar this ook beetje knutselen voor de hobby ☺️

Tsja. En 3 airco units en dan een wpb voor sww ?
Ook wel weer kostbaar 🙈

Mooiste is om de radiatoren mee te laten lopen met de wp via een warmtewisselaar maar die is maar 34c dus betwijfel of dat gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wat is jullie gemiddelde dagverbruik?

Met 2 personen die douchen ‘s avonds, en de temperatuur van het vat ingesteld op 60 graden verbruikt hij elke dag bijna 2 kWh hier…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

1,1 kwh/dag. Maar we douchen minder thuis (vaak op werk).
Probeer een op 55 of zelfs op 50 graden te draaien of dat niet voldoende warm water geeft. Je COP knalt omhoog en ook nog wat minder stilstand verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasssso
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-05 15:50
In 10 dagen 18,3 kwh. Met 2 personen en 1 kind. Op 55 graden. Heb een dynamisch energiecontract dus schakelt op basis van energieprijs. Was in deze 10 dagen 1.20 euro kwijt aan stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny4QbxUWihIbJfqV59JfjplwTuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lT9aRxe5gz1xQzpt58Xt3oVh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door thomasssso op 04-05-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:45:
1,1 kwh/dag. Maar we douchen minder thuis (vaak op werk).
Probeer een op 55 of zelfs op 50 graden te draaien of dat niet voldoende warm water geeft. Je COP knalt omhoog en ook nog wat minder stilstand verlies.
Oké dus zo slecht is het niet. Het is ook niet erg, want hij verbruikt volop zonnestroom, vandaar dat ik m op 60 graden heb ingesteld. Hij mag toch alleen overdag draaien.
Ik was benieuwd. Dank voor jullie feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jevin20 Gemiddeld rond de 6 kWh/week, 200 liter met 3pers+dwtw.
Maar het wisselt nogal of we een bad nemen of niet.
Setpoint solar 58°C, 'normaal' 50°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrGDENrBQ_ovDMXyyqv_0gvUAZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVbROdqrpIprWK6z9pEizhTA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 17:44
Proton_ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:50:
@jevin20 Gemiddeld rond de 6 kWh/week, 200 liter met 3pers+dwtw.
Maar het wisselt nogal of we een bad nemen of niet.
Setpoint solar 58°C, 'normaal' 50°C.
[Afbeelding]
Ik zit op 2.8kwh per dag gemiddeld. 4 pers (2 kleine kinderen die weinig douchen) met douche wtw. Wel 270 liter

Heb hem nu op 60 standaard staan. Als ik dit verschil zo zie ga ik hem toch naar beneden zetten. Hoevaak draai jij een legionella cycle? En zet je hem gedurende nacht/dag volledig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Maartinho schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:11:
[...]
Heb hem nu op 60 standaard staan. Als ik dit verschil zo zie ga ik hem toch naar beneden zetten.
Zeker doen, 60 graden is echt veel voor een WP en de COP dropt drastisch.
Hier doet ie wekelijks eenmaal een 60 graden run en dat duurt echt een poos. Met 2,8 kwh/dag, moet de jouwe echt veel uurtjes werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Wuursj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Hier doet ie wekelijks eenmaal een 60 graden run en dat duurt echt een poos. Met 2,8 kwh/dag, moet de jouwe echt veel uurtjes werken?
Dit is vragen naar iets wat ik uit zou kunnen zoeken, maar hoe stel je die run in dan, want dat heb ik nog niet gevonden geloof ik in de settings. Sowieso zijn er niet veel settings haha...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@jevin20 Pagina 12 uit de handleiding uit de OP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Wuursj schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Ja dat wist ik ook wel en altijd bedacht dat ik er nog iets aan moest doen, maar.. 0 op de meter dus maakte tot nu weinig uit. Nu voor mezelf begonnen dus auto niet meer laden aan publieke paal maar thuis en dan gaan dit soort dingen ook meetellen haha.

Ik heb hem toen der tijd neer gezet standaard instellingen en nooit meer wat aan gedaan. Dus 60 graden die hij dag en nacht vasthoudt.

Hoe heb jij een schema ingesteld? Door met een Shelly plug oid aan en uit te zetten op een bepaald tijdstip? In principe is hier geen smart script op toe te passen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Maartinho schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Ja dat wist ik ook wel en altijd bedacht dat ik er nog iets aan moest doen, maar.. 0 op de meter dus maakte tot nu weinig uit. Nu voor mezelf begonnen dus auto niet meer laden aan publieke paal maar thuis en dan gaan dit soort dingen ook meetellen haha.

Ik heb hem toen der tijd neer gezet standaard instellingen en nooit meer wat aan gedaan. Dus 60 graden die hij dag en nacht vasthoudt.

Hoe heb jij een schema ingesteld? Door met een Shelly plug oid aan en uit te zetten op een bepaald tijdstip? In principe is hier geen smart script op toe te passen toch?
Schema kun je zelf op de pomp instellen. Gewoon no frost aanzetten gedurende de nacht en alleen op eco stand gedurende de uren dat je zonne energie hebt. Dan draait hij alleen overdag, werkt perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Ja nu inmiddels gedaan. Kan mezelf wel voor mn kop slaan haha. Was er van overtuigd dat er geen schema mogelijkheid in zat.

Heb nu tussen 6:00 en 9:00 op comfort staan. Maar krijgt hij hem met eco ook voldoende warm op korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Maartinho schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:24:
Ja nu inmiddels gedaan. Kan mezelf wel voor mn kop slaan haha. Was er van overtuigd dat er geen schema mogelijkheid in zat.

Heb nu tussen 6:00 en 9:00 op comfort staan. Maar krijgt hij hem met eco ook voldoende warm op korte termijn?
6.00-9.00 's ochtends?

Bij mij krijgt hij hem prima warm op eco, en alleen tussen 10.00-18.00 aan. Op comfort springt het elektrische element vaak bij, dus heb je hoog stroom verbruik.
Moet wel erbij zeggen dat wij 's ochtends niet douchen, alleen 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb een offerte liggen voor een Adlar Castra Full electric. Hier hoort een Auer Edel water 270l boiler bij.
We douchen met 4 volwassenen elke ochtend, en ik ben bang dat er niet genoeg capaciteit is van het warme water.
Kun je hier makkelijk een elektrische doorstroomverwarmer of spiraal als backup installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@edelf er zit een 1200W oid hulpverwarming in.
Doorstroomverwarmer mogelijkheden zijn niet van de boiler afhankelijk :)
Hoeveel minuten x hoeveel liter/minuut wordt er gedoucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
edelf schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:56:
Ik heb een offerte liggen voor een Adlar Castra Full electric. Hier hoort een Auer Edel water 270l boiler bij.
We douchen met 4 volwassenen elke ochtend, en ik ben bang dat er niet genoeg capaciteit is van het warme water.
Kun je hier makkelijk een elektrische doorstroomverwarmer of spiraal als backup installeren ?
Wij zijn / waren met 5 waarvan 4 vrouwelijk, en dat gaat prima. Niet altijd douchen we na elkaar, maar in het weekend wel en dat lukt. Wel na het eerste kwartaal de basis temperatuur op 52 gezet ipv 47, met 47 kwam het enkele keren voor dat het water even lauw was. Maar sowieso zit er een verwarmingselement in, en kan je handmatig die activeren (boost) als je.een keer bang bent dat er te weinig warm water is (bijvoorbeeld na grote schoonmaak en vervolgens nog 4 keer douchen).

Er zit een ook koud contact pv aansluiting op om die boost functie semi automatisch te activeren. Kan je met een Shelly relais dus ook nog leuke dingen mee doen. Voor mij werkt verwarmen van 1100 tot 1900 zonder verdere automatisering echter prima, haalt het dan meestal zonder element. Ik heb wel comfortstand aangehouden omdat anders de sterilisatie run soms in error schiet.

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 13-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:23
frans3 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:42:

Is de 150l edel eau van jouw buurman nog te koop?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Zijn er gebruikers van deze Edel Eau in combinatie met een warmtepomp die zien dat de COP van de warmtepomp hoger wordt als de WPB aan het verwarmen is omdat het retourwater naar de cv-warmtepomp dan een lagere temperatuur heeft?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb niet naar de COP gekeken maar zie wel dat de warmtepomp gaat compenseren voor het warmteverlies aan de Auer, dus stroomverbruik gaat in elk geval omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Gramser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:25:
Ik heb niet naar de COP gekeken maar zie wel dat de warmtepomp gaat compenseren voor het warmteverlies aan de Auer, dus stroomverbruik gaat in elk geval omhoog.
Dat begrijp ik. De energie moet ergens vandaan komen. Zie jij wel dat en/of hoeveel de retourtemperatuur naar de warmtepomp lager wordt als de Auer aan het verwarmen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nee, nog nooit op gelet eigenlijk. Draait nu iets meer dan twee jaar in deze combinatie en heb niet de noodzaak gevoeld er extra aandacht aan te besteden. De boel werkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
TeslaNerd schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:34:
Zijn er gebruikers van deze Edel Eau in combinatie met een warmtepomp die zien dat de COP van de warmtepomp hoger wordt als de WPB aan het verwarmen is omdat het retourwater naar de cv-warmtepomp dan een lagere temperatuur heeft?
Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
COP wordt vooral hoger omdat de circulatiepomp geholpen wordt en mijn warmtepomp op 40Hz een hogere COP heeft dan op 30 Hz.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste