Toon posts:

Advies Warmtepomp: Hulp gevraagd om gasloos te gaan wonen

Pagina: 1
Acties:

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-02 20:23
Beste mede-Tweakers,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het ongelofelijk gaaf vind dat er zo’n grote club mensen elkaar helpen om te verduurzamen. Hoewel ik wel vaker bij andere topics actief ben op het Tweakers forum, heb ik voor het eerst in detail door de vele topics gelezen betreft verduurzaming. Hier heb ik al ontzettend veel informatie kunnen vinden, waarvoor ik jullie alvast wil bedanken.

Ik heb echt concrete ambities om komende winter het huis met een warmtepomp te gaan verwarmen en van het gas af te gaan. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk de template te volgen. Mocht er iets ontbreken, laat het weten en ik zal het aanvullen!

Historisch gasverbruik:
916 m³/jaar (mei tot mei '20/21)
845 m³/jaar (mei tot mei '21/22)
255 m³/jaar (mei tot nu toe '22/22)

Mijn ambitie is om geheel gas loos te gaan. Het huis is gebouwd in 2006 en heeft volgens mij energielabel A. Alle ramen zijn HR++ glas. RC waarden dak en vloer zijn 3.5 m2K/W. RC waarde gevel is 3.15. Alle overige RC waarden zijn minimaal 2.5. Ik krijg op dit moment het huis comfortabel warm gestookt met een aanvoertemperatuur van 40 graden, maar wellicht kan het nog lager.

Om er zeker van te zijn dat er voldoende verwarmingscapaciteit is, in het geval bijvoorbeeld de bron iets tegenvalt wil ik wel graag een beetje marge met het benodigd vermogen van de WP. Ik zat te denken aan 8kW
Afgiftesysteem
:
Tot nu toe hebben we enkel op de benedenverdieping de radiatoren open staan:
- ~80 m² vloerverwarming, slangen onbekend, 2 groepen, 2 daarvan staan altijd open. Op dit moment zit er nog een mengverdeler met pomp op die vervangen moet worden voor een LT variant.

- 3 radiatoren uitgevoerd met zelfgemaakte DBE units:
- Keuken: 720x900mm dubbele ribben

- Kamer: 2x 480x900mm enkele rib

Met 40 graden aanvoertemperatuur is dit in principe voldoende om het huis op te warmen van 15 naar 19 graden.

Op de eerste verdieping hebben we nog 4 extra radiatoren, die ook aan gezet zouden kunnen worden.
- Grote slaapkamer: 1600x300mm dubbele ribben (liever niet gebruiken, want slapen ook in de winter met raam open
- Kinderkamer 1: 1120x600mm enkele rib
- Kinderkamer 2: 128x600mm geen ribben
SWW:
Op dit moment staat de CV ketel op zolder. Het lijkt mij persoonlijk het meest logische dat de SWW dan ook weer hier geplaatst wordt. Ik zat te denken aan minimaal 300 liter. Er is hier tevens een mechanische ventilatie unit. Er wordt niks teruggewonnen uit de lucht. Er is geen DWTW aanwezig.

Warmtepompvoorkeur:
Op dit moment overweeg ik twee opties. Laten we beginnen met wat ik persoonlijk de meest interessante vind: Water/Water Warmtepomp.

OPTIE 1:
De belangrijkste reden in eerste instantie is dat ik het principe vanuit een technisch oogpunt meer aanspreekt: hoger rendement en bedrijfszekerheid bij lage temperaturen.

Volgens wkotool.nl zou ik voor een 8kW WP een put van ongeveer 150m nodig hebben. Aangezien er niet achter het huis gekomen kan worden met een boorinstallatie, zou deze aan de voorkant van het huis geplaatst moeten worden. Aangezien de oprit toch hoognodig een keer opnieuw erin gelegd moet worden, was mijn idee om dan de put te slaan onder de oprit. Vervolgens kunnen de leidingen de kruipruimte van het huis ingebracht worden, onder het huis door (helemaal open kruipruimte). Vervolgens wil ik een gat maken in de garage vloer en zo de leidingen de garage inbrengen.

Naast de leidingen voor het ‘bronwater’, wil ik door dit gat ook de leidingen van de CV laten gaan. De aanvoer en retour van de beneden verdieping zijn bereikbaar via deze zelfde kruipruimte. Dan is in principe de WP aangesloten. Ik heb me nog niet verdiept in de verschillende merken en types, maar een mogelijkheid zou volgens mij de NIBE-F1145-8 PC zijn.

Wat mij iets meer zorgen baat is tapwater. Het meest ideale is dit te laten verzorgen door de WP, maar dit ga ik technisch niet voor elkaar krijgen denk ik. Voor zover ik mij ingelezen heb, lijkt mij de optie van een ~300L WBP op zolder waar nu de CV ketel hangt het meest ideaal. Aangezien de CV leidingen hier al aanwezig zijn, zou ik een Water/Water WBP kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de Auer Edel Eau. Een probleem die ik hier nog voorzie is dat de aanvoertemperatuur niet hoger mag zijn dan 35graden. Doorgaans wordt dit systeem aangesloten op de retour om dit te voorkomen, maar dit is nogal lastig. Ik heb namelijk de oorspronkelijke aanvoer en retour leiding, en dan staat dit systeem dus in principe parallel geschakeld met de radiatoren en vloerverwarming. Toepassen van een thermostatisch mengventiel gaat mij ook niet helpen, wat ik heb daar geen koud CV water wat ik bij kan mengen.

Een andere optie zou zijn een Lucht/Water WBP te gebruiken en dan altijd lucht aan te zuigen vanuit het huis. Met andere woorden, dan vervang ik dus de mechanische ventilatie unit door de WPB. Is dit een mogelijkheid?

Waar ik me ook nog licht zorgen overmaak is hoe ik de bron voldoende regenereer. De vloerverwarming is aangelegd als slechts een bijverwarming, hoewel het wel ~80m2 is. Dit is waarschijnlijk niet voldoende om het huis voldoende te koelen in de zomer? De radiatoren kan ik niet gebruiken als ik het goed begrijp, omdat anders alles wegroest. Om dan de bron in de zomer voldoende te kunnen regenereren, zou ik dan PVT panelen moeten gaan gebruiken? Kunnen deze dan wel op de oorspronkelijke CV aanvoerleidingen aangesloten worden, waarbij ik in de winter deze al dan niet handmatig afsluit?

OPTIE2:

De tweede optie is een lucht/water pomp. Hopelijk beledig ik nu niemand, vind ik zo’n monobloc aan de voorkant van een huis, of aan de muur geplaatst ook niet erg mooi. Daarnaast wil ik ook niet dat de buren geluidsoverlast hebben in de winter. Dus aangezien ik niet meer op de begane grond hoef te zijn, zou ik dan de hele installatie op zolder willen plaatsen. Het (wellicht idiote) idee wat ik nu heb is een dakkapel op de achterzijde van het huis te plaatsen die voldoende sterk is een L/W WP monobloc te dragen op het dak. De CV leidingen kunnen dan meteen naar binnen, er kan een SWW vat op zolder geplaatst worden en voor de rest zijn er geen grote aanpassingen qua leiding werk nodig. Het tapwater wil ik dan ook uit het monobloc krijgen. Er zijn hier ook wat lichte zorgen. Allereerst moet er een ‘speciaal’ dakkapel geplaatst worden wat ~300kg ballast kan dragen en dat is ook nogal problematisch in de huidige situatie. Maar tevens zou de installateur in het geval van onderhoud het dakkapel op moeten. Ik weet niet of dit acceptabel is. Daarnaast zal het zwaar uitgevoerd worden, maar trillingen zijn natuurlijk nog steeds een risico op een houten dak. Daarnaast in het geval van een nieuwe unit moet er een kraan komen om het geheel op het dak te krijgen.
Wie gaat het installeren?
Ik wil proberen de meeste werkzaamheden zoveel mogelijk zelf uit te voeren. De carport met zonnepanelen en de vliering zijn ook hobby projecten geweest, dus ik hoop hier ook mee uit de voeten te komen.

Het maximale budget is rond de 25~30kE.

Nog wat technische tekeningen van het huis voor de volledigheid:

Het is de bedoeling het oostdak (straatkant) nog vol te leggen met zonnepanelen. Ik heb al 12 grote panelen over de gehele lengte van de garage en carport liggen die afgelopen jaar 3.6MWh hebben opgebracht.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weghelpen! Heel erg bedankt in ieder geval alvast voor het lezen van dit topic _/-\o_

Every magical journey begins with a single step

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik begin maar vast met een vraag: waarom een 8kW pomp? Je gasverbruik zou eerder wijzen op de helft van dat vermogen.

OhSunnyDay

• Bowen_HAFX
Afgelopen jaren waren geen hele strenge winters en hebben we tot 19 graden gestookt. We stoken op dit moment tot 17 graden. De kinderen zijn 4 en 6, maar zullen straks ook vaker en langer gaan douchen. Ik wil dus een beetje ruim zitten en reken daarom met ongeveer ~1200m3. Het is een grote investering en ik wil niet dat later blijkt dat er toch net niet voldoende vermogen aanwezig is. Dan geef ik liever nu die 2500 euro meer uit.

Daarnaast mochten we het huis gaan verkopen, dan wil ik wel dat er een verwarmingsinstallatie in zit die het huis op 20~21 graden zou kunnen krijgen.

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Wat betreft de dakkapel, ik vond het al een aardige klus om een monoblock (140kg) op de garage krijgen. Reken op een kraan die hem op 8m hoogte moet tillen. Ook voor evt onderhoud niet handig.

Bij mij staat hij dus op het houten garagedak (pur+underlayment). Dat maakt binnen meer lawaai dan buiten :)

• Gramser
  • Nu online
Heb je de Koevlaas2-formule al eens toegepast? Dan kom je met een ruimer genomen gasverbruik dan jij aangeeft, op een benodigd vermogen van 6kW. Het risico van een te grote unit is dat je het minimum vermogen niet kwijt kunt, wat mogelijk pendelen tot gevolg heeft, met veel compressorstarts. Dat is én niet goed voor de compressor, én niet voor de efficiëntie. Hoewel ik niet weet hoe zich dit verhoudt tot een W/W pomp.

Je hebt een hartstikke goed geïsoleerd huis, als ik het zo lees. Ik denk dat je met 10kW echt te ruim gaat zitten. De vloerverwarming is beneden wel de hoofdverwarming?

OhSunnyDay

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:02
Hier wordt mijn gasleiding in januari verwijderd. Leuk leermoment.

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

• Bowen_HAFX
Gramser schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:46:
Heb je de Koevlaas2-formule al eens toegepast? Dan kom je met een ruimer genomen gasverbruik dan jij aangeeft, op een benodigd vermogen van 6kW. Het risico van een te grote unit is dat je het minimum vermogen niet kwijt kunt, wat mogelijk pendelen tot gevolg heeft, met veel compressorstarts. Dat is én niet goed voor de compressor, én niet voor de efficiëntie. Hoewel ik niet weet hoe zich dit verhoudt tot een W/W pomp.

Je hebt een hartstikke goed geïsoleerd huis, als ik het zo lees. Ik denk dat je met 10kW echt te ruim gaat zitten. De vloerverwarming is beneden wel de hoofdverwarming?
Eerste belangrijke leerpunt voor mij. Dan ga ik nu eerst even uit van een 6kW installatie :) (ik mag van nature uit graag overdrijven :+ ).

De vloerverwarming is aangelegd als bijverwarming, geen hoofdverwarming. Ik ging ook niet uit van 10kW, maar 8kW.

[Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 22-12-2022 12:09]

• Gramser
  • Nu online
Let op: doe vooral goed onderzoek, en dat ben je nu net begonnen. Het is een samenspel tussen isolatie, afgifte, verbruik, bewonersgedrag. Langer douchen zou zomaar kunnen. Maar als je toch met een aparte WPB gaat werken, hoef je niet je warmtepomp voor verwarming groter te kiezen - dan neem je een grotere WPB met meer inhoud.

En voor wat betreft de keuze van het benodigd vermogen voor verwarmen, is de vraag ook of je liever ver terugmoduleert met de mogelijkheid dat je een moment bij vorst krijgt dat de warmtepomp het net niet meer warm krijgt (en dan heb je mogelijk nog een binnenunit met een naverwarmer om dat op tevangen), of dat je liever op zeker speelt, maar met de mogelijkheid op minder efficiëntie bij wat hogere temperaturen. Keuzes, keuzes...

[Voor 40% gewijzigd door Gramser op 22-12-2022 12:01]

OhSunnyDay

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:55:
[...]

Eerste belangrijke leerpunt voor mij. Dan ga ik uit van een 6kW installatie :) (ik mag van nature uit graag overdrijven :+ )
Een L/W WP is redelijk makkelijk aan te passen als deze te klein is, en je kunt gewoon verder draaien.

Als je W/W bron te klein is, heb je wel een probleem. Bij een bevroren bron doet de W/W WP niets meer, en deze het jaar erop groter maken is ook redelijk ingrijpend. Het juist bepalen van de grootte van de bron bij W/W lijkt me niet iets om zelf uit de losse pols te doen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
Ik zie hier herhaaldelijk neem geen 8kW want dat is nadelig…. Dat is veel te generiek.

Ecodan SUZ40 tot 80 verschillen niet op hun minimum vermogen. Dus let er gewoon op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Bowen_HAFX
Nee, dat snap ik en ik geef ook niet vanmiddag opdracht om het uit te voeren. Ik ben in de oriënterende fase met grove kostenschattingen en zien wat de mogelijkheden zijn.

De bron ga ik sowieso overdimensioneren. De W/W unit zelf zou natuurlijk wel redelijk makkelijk vervangen kunnen worden, mocht deze niet toereikend zijn.

• Bowen_HAFX
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:07:
Ik zie hier herhaaldelijk neem geen 8kW want dat is nadelig…. Dat is veel te generiek.

Ecodan SUZ40 tot 80 verschillen niet op hun minimum vermogen. Dus let er gewoon op.
Bedankt voor deze nuancering.

• Bowen_HAFX
Om het geheel nog even concreter te maken:

In het geval van de water/water warmtepomp:

Is er een belangrijke reden om voor een W/W of L/W WPB te kiezen?

Kan ik een W/W WPB wel direct aan de aanvoer van de W/W WP zetten? Hoe zou ik dit eventueel anders kunnen doen zonder extra leidingen door de koof te moeten aanleggen?

Is het dan toch beter om een L/W WPB te nemen die parallel aan de aan de mechanische ventilatie komt te zitten? Of is er een andere manier?

Kan ik een beetje koelen met de huidige radiatoren, of moeten deze vervangen worden? Is de vloerverwarming eventueel toereikend genoeg?

[Voor 17% gewijzigd door Bowen_HAFX op 22-12-2022 12:25]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Paar opmerkingen:
  • 8 kW is veel te groot. Je hebt volgens Koevlaas maar 4.4 kW @ -10 nodig. Geen idee hoe anderen hierboven bij 6 kW komen. Dit kun je verifieren a.d.h.v. je dagverbruiken in feb 2021 of die van vorige week. (Wel even terugrekenen naar -10 of -7, afhankelijk van waar je in NL woont).
  • W/W is veel te duur. De winst t.o.v. L/W is, zeker bij jouw lage verbruik, maar ongeveer 1 COP, in jouw geval ca 150 kWh/jaar. Reken maar uit hoe lang het duurt voordat je de meerprijs tov L/W hebt terugverdiend. W/W is alleen interessant als je per sé geen buitenunit wilt.
  • Buitenunit op een plat dak is een erg slecht idee, en al helemaal als er daaronder iemand moet slapen of (thuis)werken. Krijg je gegarandeerd spijt van. Als je de buitenunit niet in de tuin wilt (wat verreweg de beste plek is), dan zou ik hem op die carport of op de garage zetten.
  • Advies WP: Mitsubishi SUZ-SWM40VA
  • Levert 5.4 kW, zodat je dus nog wat over hebt tov de berekende 4.4 kW en kan ver terugmoduleren (naar 2.5 kW bij +12)

[Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2022 18:12]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Andrehj
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:07:
Dat klopt niet. De SUZ40 heeft wel degelijk een (veel) lager minimum vermogen dan zijn broertjes. Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen. En van de SUZ60 is inmiddels een V2 uit, waarvan de specs nog onduidelijk zijn, maar die is qua behuizing kleiner, dus wellicht dat daar ook iets met de compressor is gewijzigd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Ronald
Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:06:
[...]

Dat klopt niet. De SUZ40 heeft wel degelijk een (veel) lager minimum vermogen dan zijn broertjes. Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen. En van de SUZ60 is inmiddels een V2 uit, waarvan de specs nog onduidelijk zijn, maar die is qua behuizing kleiner, dus wellicht dat daar ook iets met de compressor is gewijzigd.
Veel? https://library.mitsubish...tabook_R32_Vol5_5#page-75

Paar 100W tot niets bij temperaturen waarbij dat minimum van belang is?

Link naar topic start natuurlijk niet nuttig… linken doen mensen met jouw kennis gericht.

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 22-12-2022 18:47]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Andrehj
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:46:
Veel? https://library.mitsubish...tabook_R32_Vol5_5#page-75
Paar 100W tot niets bij temperaturen waarbij dat minimum van belang is?
Bij +12 is het verschil meer dan 20%. Dat vind ik vrij veel.
Link naar topic start natuurlijk niet nuttig… linken doen mensen met jouw kennis gericht.
Dat was gericht, want in die TS staan de minimum vermogens van de betreffende warmtepompen.

• Ronald
Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:01:
[...]

Bij +12 is het verschil meer dan 20%. Dat vind ik vrij veel.

[...]

Dat was gericht, want in die TS staan de minimum vermogens van de betreffende warmtepompen.
Minimum vermogen bij?

De 60VA en 80VA zijn dus identiek. De 40VA is een fractie minder, maar volgens koevlaas formule ongeschikt voor de woning dus weinig relevant.

• Andrehj
  • Nu online
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:26:
Minimum vermogen bij?
[...]
[Afbeelding]

De 60VA en 80VA zijn dus identiek. De 40VA is een fractie minder, maar volgens koevlaas formule ongeschikt voor de woning dus weinig relevant.
Die levert zoals gezegd 5.4 kW bij -10 wat meer is dan de 4.4 kW die nodig is. Lijkt me prima en ik begrijp niet waarom jij die niet geschikt vindt.

• Bowen_HAFX
Ontzettend bedankt voor alle reacties tot zover!

Maar even terug naar het topic :).

Ondertussen, met de input van jullie, ben ik iets verder gekomen.

Vier jaar geleden was ons gasverbruik 1200 m3 (wel inclusief tapwater). Dit was een andere ketel en hogere stooktemperatuur.

Volgens de formule van Koevlaas (toch wel mooi dat een Tweaker zich zo vereeuwigd heeft), zou dit een warmtepomp van 6kW vereisen. Nu is dit voor de huidige situatie zeker te veel.

Maaaaaar. Allereerst, de NIBE S-1155-PC is gewoon een modulerende warmtepomp. Bovendien leveren zij ook geen lagere vermogens voor zover ik het zie. Ik zie dus even niet het probleem om van dit systeem uit te gaan. Dit systeem heeft ook de mogelijkheid passief te koelen. Kosten 12.000 Euro, subsidie 4200, netto 7800.

Bronslaan van 150m zal in de orde van 12 tot 15kE zijn.

Op zolder wil ik een NIBE MT-WH21 met 260L plaatsen. Deze zal de Mechanische Ventilatiebox vervangen. Minimaal debiet is 70m3. maximaal 600m3. In de winter gooi ik nu ook de warmte weg met de huidige Ventilatiebox, dus beter op deze manier te herbruiken. Kosten 3000 Euro. Subsidie ongeveer 400. Netto 2600.

Nu moet ik waarschijnlijk ook nog mijn radiatoren, in ieder geval op de beneden verdieping, vervangen door radiatoren die tevens kunnen koelen om niet mijn bron uit te putten. Kosten per radiator ongeveer 800 Euro. Totaal 2400 Euro.

Extra zonnepanelen, want mijn huidige opstelling is niet voldoende: 4000 Euro

Als ik het geheel bij elkaar optel kom ik op ongeveer 32.000E. Dan ga ik ervanuit dat ik grotendeels alles zelf installeer en heb ik nog geen installateur vinkje om de subsidies te ontvangen. Ik zie ongetwijfeld nog wat over het hoofd, dus nog 3000 euro aan onvoorziene kosten. Dit brengt het geheel op 35.000 Euro voor een W/W warmtepomp installatie.

• Andrehj
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:17:
Dit brengt het geheel op 32.000 Euro voor een W/W warmtepomp installatie.
Met een geschatte bronprijs....

Als je die 32K nou gaat afschrijven over een gebruikelijke levensduur van 10 jaar. En daar de variabele kosten (energie en onderhoud) bij optelt. Wat kost dit waanzinnig dure systeem je dan per jaar? En wat betaal je nu aan gas?

Ik denk dat je zeker een factor 2 duurder uit bent. Lekkere business case...

• Bowen_HAFX
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:25:
[...]

Als je die 32K nou gaat afschrijven over een gebruikelijke levensduur van 10 jaar. En daar de variabele kosten (energie en onderhoud) bij optelt. Wat kost dit waanzinnig dure systeem je dan per jaar? En wat betaal je nu aan gas?

Gas op dit moment is een variabel contract. Energieplafond gaat komend jaar in zoals je zelf ook weet en zal dan in ieder geval voor 1 jaar 1,5 Euro zijn. Wat daarna gebeurd is voor iedereen een vraag. Maar wat nog voor mij belangrijk is, ROI is niet het enige wat er toe doet. W/W is ook gewoon uit werkingsprincipe en hergebruiken van energie een mooier systeem.

Daarnaast worden de zomers worden steeds warmer en ik wil gewoon efficient kunnen koelen. Bij de vergelijk L/W en W/W wordt constant gesproken dat de rendementen niet ver uit elkaar liggen, maar in de zomer actief koelen kost gewoon meer energie met L/W dan W/W. Hoe verhoudt zich dit? En dan heb ik het nog niet over passief koelen.

Daarnaast, ik wil gewoon liever geen unit rondom mijn huis of aan de muur.

En waarom moet ik de 32000 afschrijven over 10 jaar? De grootste investering is de bron met 12kE en ik ga ervanuit dat die langer meegaat. Of moet je om de 10 jaar een nieuwe bron slaan...?

Wat ik wel zeer opmerkelijk vind, is dat veel nieuwe huizen met dit systeem uitgevoerd worden terwijl de initiele kosten toch echt niet veel anders zijn? Wellicht is het enige verschil dat ik nu een aparte WBP aan moet schaffen ter waarde van 2600 Euro, maar dit zijn ook niet de kosten.

En hoe hoger het verbruik, hoe sneller een W/W warmtepomp zich terug zou moeten betalen toch? Dus de veel hogere isolatiewaarden kan ook niet de reden zijn.

Betreft de reductie in kosten.

Uitgaande van een COP van 4

Huidige gaskosten komend jaar met energieplafond:
950 * 1.45 = 1380E

Met warmte/warmte waterpomp, volledige inkoop stroom en niet uit eigen PV installatie:
950*10 / 4 = 2400 kWh * 0.4 = 960E

Verschil is dus 1380-960 = 420 euro per jaar. Daarnaast verdwijnt vastrecht gas van ongeveer 300 Euro per jaar. Totale besparing is dus 720 Euro per jaar.

[Voor 20% gewijzigd door Bowen_HAFX op 23-12-2022 11:43]

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:01

Consulectro

Lekker bezig...

[...]

Nou, nou niet overdrijven! Een W/W warmtepomp (compressor-deel) gaat gemiddeld ongeveer 25 jaar mee.
Een buitendeel heb je niet. Die houden het niet zolang vol. Een bron (boring) gaat >100 jaar mee. En LT-radiatoren (of vloerverwarming) gaan ook wel >25 jaar mee.

En een W/W systeem is een investering (hogere WOZ) voor je huis, een L/W systeem niet (bij verkoop van je huis.

@Andrehj wat ben je toch altijd negatief aangaande W/W systemen! Het heeft veel meer voordelen dan L/W naast het enige nadeel (de iets hogere prijs).

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Andrehj
  • Nu online
Consulectro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:44:
@Andrehj wat ben je toch altijd negatief aangaande W/W systemen! Het heeft veel meer voordelen dan L/W naast het enige nadeel (de iets hogere prijs).
Ik ben niet negatief, W/W is technisch een heel mooi systeem. Maar het probleem is gewoon de prijs (die niet "iets" hoger is, maar meestal ongeveer een factor 2) , waartegenover maar een kleine rendementswinst staat. En dan is gewoon economisch bekeken L/W gewoon een no-brainer.

Verder zou ik graag onderbouwing zien van je stelling dat een compressor 25 jaar mee gaat. Dat moeten we (zowel bij L/W als bij W/W) nog maar beleven.

[Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2022 12:32]

• Andrehj
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:31:
Daarnaast worden de zomers worden steeds warmer en ik wil gewoon efficient kunnen koelen. Bij de vergelijk L/W en W/W wordt constant gesproken dat de rendementen niet ver uit elkaar liggen, maar in de zomer actief koelen kost gewoon meer energie met L/W dan W/W. Hoe verhoudt zich dit? En dan heb ik het nog niet over passief koelen.
Efficiënt koelen gaat alleen met een airco (want dan kun je ook ontvochtigen). Goede tweede is via VVW op alle verdiepingen. En dan vooral ook op de verdiepingen, omdat je dan de BGG via het plafond kunt koelen wat veel beter werkt dan via de vloer.
Jij hebt/wilt beide niet, dus dat wordt sowieso niks. (Via hoofdzakelijk radiatoren is de afgifte gewoon veel te klein).

Kosten van koelen vallen erg mee: Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Daar hoef je het niet voor te laten.
Daarnaast, ik wil gewoon liever geen unit rondom mijn huis of aan de muur.
Dan moet je voor W/W gaan. (Of gewoon op gas verder stoken)

• Bowen_HAFX
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:29:
[...]

Ik ben niet negatief, W/W is technisch een heel mooi systeem. Maar het probleem is gewoon de prijs (die niet "iets" hoger is, maar meestal ongeveer een factor 2) , waartegenover maar een kleine rendementswinst staat. En dan is gewoon economisch bekeken L/W gewoon een no-brainer.

Verder zou ik graag onderbouwing zien van je stelling dat een compressor 25 jaar mee gaat. Dat moeten we (zowel bij L/W als bij W/W) nog maar beleven.
Ik denk gebaseerd op koelkast systemen, waarbij de compressor over het algemeen van iets lagere kwaliteit zijn.

En roterende onderdelen, zoals de ventilator van een L/W systeem slijten altijd meer.

Op dit moment is de meerprijs idd de bron en ongeveer de helft van de WP. Het is mijn onduidelijk hoe dit zich verhoudt ten opzichte van het rendement verschil (zowel zomer als winter), onderhoud en levensduur.

In ieder geval qua 1 unit binnen zie ik al een groot voordeel. Een L/W leek me nog interessant als deze op zolder/dak geplaatst zou kunnen worden, maar dat wordt blijkbaar sterk afgeraden.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:58
Ik zie in de voortuin genoeg ruimte. Daar zou ik je LW-warmtepomp neerzetten. Je houdt dan een smak geld over. Ik weet dat je het niet wilt, maar ik zou het maar eens gaan heroverwegen. De geluidsoverlast valt heel erg mee. Alleen als het echt vriest, dan is zo’n unit wel duidelijk aanwezig. Ben je al eens gaan luisteren om een beeld van de ‘overlast’ te krijgen?

Nabrander: je zou ook eens naar een systeem als de Nibe F750 kunnen kijken. Werkt op ventilatielucht en vereist een supergeïsoleerd huis.

[Voor 16% gewijzigd door Noutie op 23-12-2022 12:58]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Bowen_HAFX
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:40:
[...]

Efficiënt koelen gaat alleen met een airco (want dan kun je ook ontvochtigen). Goede tweede is via VVW op alle verdiepingen. En dan vooral ook op de verdiepingen, omdat je dan de BGG via het plafond kunt koelen wat veel beter werkt dan via de vloer.
Jij hebt/wilt beide niet, dus dat wordt sowieso niks. (Via hoofdzakelijk radiatoren is de afgifte gewoon veel te klein).

Kosten van koelen vallen erg mee: Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Daar hoef je het niet voor te laten.

[...]

Dan moet je voor W/W gaan. (Of gewoon op gas verder stoken)
Bedankt voor de link naar je verbruik! De eerste keer dat ik inzichtelijk zie het verschil tussen verwarming en koeling. Dus het verbruik in de zomer is ongeveer 1/4 van de verwarming en ongeveer gelijk aan SWW.

Ik heb wel vloerverwarming op de begane grond. Daarnaast ben ik wel van plan LT radiatoren te plaatsen die tevens kunnen koelen. Hiermee kun je volgens deze website al snel een paar graden behalen:
https://www.installatie.n...-radiator-vaker-in-beeld/

Ik begrijp uiteraard hoe groter het koel oppervlak is, hoe efficiënter gekoeld kan worden. Maar om nu te zeggen dat het helemaal niks wordt lijkt mij ook een beetje te kort door de bocht? Maar goed, ik ben geen expert.

Als ik nu een nieuw huis zal plaatsen, zou er overal VVW komen op alle verdiepingen, maar dan heb ik nu op dit moment eenmaal niet...

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:13
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:40:
Efficiënt koelen gaat alleen met een airco (want dan kun je ook ontvochtigen). Goede tweede is via VVW op alle verdiepingen.
Of condenserend koelen met fancoil I.c.m. L/W.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Bowen_HAFX
Goed, nog even een rekenvoorbeeld.

Als ik uit ga van een equivalent verbruik van 1000m3 gas, een SCOP van 5 voor een W/W, een SCOP van 4,2 voor een L/W, waarbij ik nog 1/4 extra tel bij de L/W om te koelen in de zomer, dan zou dit slechts een verschil van 350 euro per jaar in stroomkosten zijn.

In een rekenvoorbeeldje waarbij de L/W twee keer sneller slijt dan de W/W, dan zou het enige verschil tussen beide systemen de aanleg van de bron zijn. Hierbij heb ik alles redelijk negatief voor de L/W afgeschat.

Dit betekent dus dat pas vanaf ongeveer 35 jaar de W/W qua kosten rendabeler zou worden met de huidige stroomprijzen. Prijstechnisch kan het dus nooit uit zoals @Andrehj al verschillende malen gesuggereerd heeft :)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:27:
Goed, nog even een rekenvoorbeeld.

Als ik uit ga van een equivalent verbruik van 1000m3 gas, een SCOP van 5 voor een W/W, een SCOP van 4,2 voor een L/W, waarbij ik nog 1/4 extra tel bij de L/W om te koelen in de zomer, dan zou dit slechts een verschil van 350 euro per jaar in stroomkosten zijn.

In een rekenvoorbeeldje waarbij de L/W twee keer sneller slijt dan de W/W, dan zou het enige verschil tussen beide systemen de aanleg van de bron zijn. Hierbij heb ik alles redelijk negatief voor de L/W afgeschat.

Dit betekent dus dat pas vanaf ongeveer 35 jaar de W/W qua kosten rendabeler zou worden met de huidige stroomprijzen. Prijstechnisch kan het dus nooit uit zoals @Andrehj al verschillende malen gesuggereerd heeft :)
dit is in lijn met heel veel berekeningen die op dit forum en andere plekken uitgevoerd zijn, dus ik ben niet verbaasd over de uitkomst. Goed dat je het op een rijtje gezet hebt.

Punt is vooral:
bron maken was duur en is nu ontzettend duur, er is geen terugverdienen alleen een keuze voor nog iets meer duurzaam. Ik ben ook altijd verbaasd dat er zoveel mensen 10-15k extra stukslaan op een bodembron, die steek ik zelf liever in dingen als zonwering/isolatie/vakantie en andere zaken. De investeringen en opbrengsten moeten een beetje in verhouding zijn. W/W systemen zijn technisch de allermooisten maar zijn zodanig duur dat rondrekenen niet een ding is.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:41
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:31:
[...]
Verschil is dus 1380-960 = 420 euro per jaar. Daarnaast verdwijnt vastrecht gas van ongeveer 300 Euro per jaar. Totale besparing is dus 720 Euro per jaar.
Tja dan wordt je tvt met je geschatte investering (32k) en geschatte besparing (720 eu) dus 44 jaar :+ Oftewel tvt oneindig, ivm kapot gaan van systemen.

Je kan ook een mooie kast om je buitenunit bouwen. Daar staan al meerdere voorbeelden van in het L/W topic. Ik ben ook geen fan van de buitenunit (bij mij komt er binnenkort ook 1) maar ga gewoon een mooie houten lamellen kast timmeren en dan zie je er nauwelijks iets van.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-01 15:27
Vergeet een W/W warmtepomp en neem gewoon een L/W warmtepomp.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

• Bowen_HAFX
Evanrvb schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:56:
[...]

Tja dan wordt je tvt met je geschatte investering (32k) en geschatte besparing (720 eu) dus 44 jaar :+ Oftewel tvt oneindig, ivm kapot gaan van systemen.

Je kan ook een mooie kast om je buitenunit bouwen. Daar staan al meerdere voorbeelden van in het L/W topic. Ik ben ook geen fan van de buitenunit (bij mij komt er binnenkort ook 1) maar ga gewoon een mooie houten lamellen kast timmeren en dan zie je er nauwelijks iets van.
Dit is wel ervanuitgaande dat de energieprijs niet verder stijgt dan 1,45. Niet heel erg realistisch als je het mij vraagt.

Ten tweede, we zullen hoe dan ook van het gas af moeten, tenzij we waterstof gaan krijgen.

Nu mogen we nog een bron slaan, wellicht komen er restricties in de nabije toekomst.

Nu is de 'verdientijd' relatief gunstig voor een WP, aangezien salderen in ieder geval nog 2 jaar volledig mogelijk is.

Zodra iedereen over moet, dan gaan de prijzen natuurlijk helemaal door het dak.

Lang verhaal kort, zie dit niet echt goedkomen 8)7

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:29:
[...]
Oke, 20 jaar dan...: zie https://warmtepomp-tips.n.../onderhoud-en-levensduur/

Het duurste onderdeel van de warmtepomp is meestal de compressor.

Over compressoren, in warmtepompen van 2 tot 20 kW, hoorde we de volgende:

Bij goed gebruik en een juiste montage en configuratie :
Gaat een compressor van een warmtepomp circa 100.000 draaiuren mee
Gaat een compressor van een warmtepomp circa 120.000 starts mee.
Als we hier even mee rekenen:

Een modulerende compressor zal per jaar meer uren draaien dan een aan uit compressor.
Stel dat er per jaar 2000 vollast uren nodig zouden zijn (wat veel is voor normaal gebruik) en de modulerende compressor gemiddeld op 40% van zijn vermogen draait, dan zijn er dus 5000 deellast uren per jaar.

100.000 draaiuren : 5000 uur = 20 jaar.

Een aan/uit compressor zal per jaar meer start- en stops maken dan een modulerende compressor.
Stel dat ook hier per jaar 2000 Vollast uren nodig zouden zijn (wat veel is voor normaal gebruik) en deze het maximaal toegestaan
aantal starts en stops zou maken van 3 per draaiuur; Dan zijn er per jaar 3 x 2000 = 6000 start/stops.
120.000 : 6000 = 20 jaar.

Dat zit dus normaal gesproken wel goed met de levensduur.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Andrehj
  • Nu online
Consulectro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:21:
[...]

Oke, 20 jaar dan...: zie https://warmtepomp-tips.n.../onderhoud-en-levensduur/

Het duurste onderdeel van de warmtepomp is meestal de compressor.

Over compressoren, in warmtepompen van 2 tot 20 kW, hoorde we de volgende:

Bij goed gebruik en een juiste montage en configuratie :
Gaat een compressor van een warmtepomp circa 100.000 draaiuren mee
Gaat een compressor van een warmtepomp circa 120.000 starts mee.
Als we hier even mee rekenen:

Een modulerende compressor zal per jaar meer uren draaien dan een aan uit compressor.
Stel dat er per jaar 2000 vollast uren nodig zouden zijn (wat veel is voor normaal gebruik) en de modulerende compressor gemiddeld op 40% van zijn vermogen draait, dan zijn er dus 5000 deellast uren per jaar.

100.000 draaiuren : 5000 uur = 20 jaar.

Een aan/uit compressor zal per jaar meer start- en stops maken dan een modulerende compressor.
Stel dat ook hier per jaar 2000 Vollast uren nodig zouden zijn (wat veel is voor normaal gebruik) en deze het maximaal toegestaan
aantal starts en stops zou maken van 3 per draaiuur; Dan zijn er per jaar 3 x 2000 = 6000 start/stops.
120.000 : 6000 = 20 jaar.

Dat zit dus normaal gesproken wel goed met de levensduur.
Daar even mijn statistieken op los gelaten:
In afgelopen jaar 2100 draaiuren, en 9719 kWh thermisch verpompt. Gemiddeld dus 4.62 kW. Vollast is ca 8 kW, dus dat zijn 2100/8*4.62 = 1215 vollasturen.
Op basis daarvan zou mijn compressor dus 82 jaar mee gaan.

Dan de starts: Ik had afgelopen jaar 500 compressorstarts (volgens de interne meting van de WP). Op basis daarvan zou de levensduur zelfs 240 jaar zijn.

Ik geloof dat ik me nog geen zorgen ga maken over de levensduur, want in beide gevallen ben ik al lang dood als ie versleten is. >:)

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:32:
[...]

Daar even mijn statistieken op los gelaten:
In afgelopen jaar 2100 draaiuren, en 9719 kWh thermisch verpompt. Gemiddeld dus 4.62 kW. Vollast is ca 8 kW, dus dat zijn 2100/8*4.62 = 1215 vollasturen.
Op basis daarvan zou mijn compressor dus 82 jaar mee gaan.

Dan de starts: Ik had afgelopen jaar 500 compressorstarts (volgens de interne meting van de WP). Op basis daarvan zou de levensduur zelfs 240 jaar zijn.

Ik geloof dat ik me nog geen zorgen ga maken over de levensduur, want in beide gevallen ben ik al lang dood als ie versleten is. >:)
Conclusie: het buitendeel van een L/W warmtepomp is de beperkende factor omdat deze aan weer en wind is blootgesteld.

• Andrehj
  • Nu online
Consulectro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:45:
Conclusie: het buitendeel van een L/W warmtepomp is de beperkende factor omdat deze aan weer en wind is blootgesteld.
Dat zou idd zomaar kunnen. Ik hou de mijne strak in de gaten, want heb een hekel aan roest. Ding is nu 3 jaar oud, en alles is nog puntgaaf.

Mocht de fan ooit stuk gaan, dan zal dat waarschijnlijk de lagers betreffen. De motor is namelijk borstelloos, dus die slijt niet.
Tegen die tijd zet ik er wel voor een paar euro nieuwe lagertjes in. Ook niets om me druk over te maken.

Voorlopig zijn de vooruitzichten goed, want de oudste Mitsubishi warmtepomp in het Ecodan topic is inmiddels van 2009 (van gebruiker @Zwerius) en draait voor zover ik begrepen heb al meer dan 13 jaar probleemloos.

[Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2022 17:53]

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

[...]

Als je die 32K nou gaat afschrijven over een gebruikelijke levensduur van 10 jaar.
Dus: sterk overdreven (je zegt het zelf).

• Bowen_HAFX
Consulectro schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:57:
[...]

Dus: sterk overdreven (je zegt het zelf).
Lol... dit was weer een sterk staaltje debatteren!

Maar, ik ben geïntrigeerd, watvoor L/W WP zou jij mij aanraden @Andrehj? Ik zou deze achter thuis aan de garage kunnen plaatsen, leidingen de niet geïsoleerde garage in kunnen brengen en vervolgens de kruipruimte in.

Het liefste zou ik dan wel een monobloc willen hebben zonder tapwater, want de WBP wil ik dan alsnog op zolder plaatsten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt maar weinig vermogen nodig, anders ben ik nog op zoek naar iemand die https://lambda-wp.at/luft/ aandurft ;)

Maar, uit de FAQ template,
Warmtepompvoorkeur:
zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Bowen_HAFX
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:14:
Je hebt maar weinig vermogen nodig, anders ben ik nog op zoek naar iemand die https://lambda-wp.at/luft/ aandurft ;)

Warmtepompvoorkeur:
zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Milieuvriendelijk, stil, design, DIY, goedkoop, verkrijgbaarheid,

Wat ik mij wel realiseer, dankzij een opmerking in het W/W WP topic, zodra salderen ophoudt, dan zijn het voornamelijk de koude wintermaanden met weinig zonuren en veel warmtevraag die doorslag gaan geven. Het is juist in deze maanden dat het rendement van de W/W een stuk gunstiger is dan de L/W WP.

Dit zijn geen gemakkelijke berekeningen, waarbij ook nog eens redelijk wat aannames nodig zijn. Maar mocht over 5 a 6 jaar de kwh prijs richting 1 euro gaan en salderen niet meer mogelijk zijn, wellicht dat op dit moment de W/W toch nog wel eens zichzelf sneller terug kan gaan verdienen. Het is allemaal koffiedik kijken uiteraard, maar toch...

Ik ga hier morgen nog maar eens een paar scenario's voor opstellen.

[Voor 49% gewijzigd door Bowen_HAFX op 23-12-2022 19:38]

• Bowen_HAFX
Proton_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:14:

Warmtepompvoorkeur:
Interessant, wat kost deze warmtepomp?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:45:
[...]
Interessant, wat kost deze warmtepomp?
Geen idee :) misschien leveren ze niet eens in Nederland. Het ziet er uit als een kleine premium club.

Het is altijd gevaarlijk een merkenoorlog te starten, misschien kan je je eigen shortlist maken door de startposts van de verschillende topics te bekijken?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 18:28
Jij hebt je keus al gemaakt zo te lezen, ga lekker voor die W/W warmtepomp. Ook omdat je milieuvriendelijkheid op 1 hebt en de prijs voor jou minder doorslaggevend is.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-02 16:18
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:50:
[...]

Voorlopig zijn de vooruitzichten goed, want de oudste Mitsubishi warmtepomp in het Ecodan topic is inmiddels van 2009 (van gebruiker @Zwerius) en draait voor zover ik begrepen heb al meer dan 13 jaar probleemloos.
Klopt inderdaad.

Zwerius Kriegsman

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-02 21:21
Bowen_HAFX schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:33:
Afgelopen jaren waren geen hele strenge winters en hebben we tot 19 graden gestookt. We stoken op dit moment tot 17 graden. De kinderen zijn 4 en 6, maar zullen straks ook vaker en langer gaan douchen. Ik wil dus een beetje ruim zitten en reken daarom met ongeveer ~1200m3. Het is een grote investering en ik wil niet dat later blijkt dat er toch net niet voldoende vermogen aanwezig is. Dan geef ik liever nu die 2500 euro meer uit.

Daarnaast mochten we het huis gaan verkopen, dan wil ik wel dat er een verwarmingsinstallatie in zit die het huis op 20~21 graden zou kunnen krijgen.
22 aanhouden dat is de norm anders heb je een huis wat een stuk lastiger te verkopen is zeker als je voor een grond warmtepomp wil gaan (mocht ik het huis kopen zou ik dat absoluut een minpunt vinden als 20-21 de absolute max is en ging de hele zooi eruit).

In jouw geval nooit aan een ventilatie WP beginnen dat is iets voor appartementen waarbij het absoluut onmogelijk is om een buitenunit te plaatsen, in jouw geval is er zat plek, desnoods in de tuin en je ziet ze tegenwoordig ook al ingebouwd in het dak.

Grond warmtepomp is alleen interessant voor nieuwbouw of je wil dat de buren ook meedoen.
Maar als ik het zo lees staat jouw keuze al vast om voor een grond warmtepomp te gaan.

Dan is een (D)WTW ook aan te raden vanwege comfort redenen bij lage temperatuurverwarming.
Nederland kent geen strenge winters en de kans dat het gaat gebeuren in de toekomst is nihil als we de weermannen mogen geloven, paar dagen -10 is geen strenge winter.

[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2022 22:38]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:49:
[...]

Dit is wel ervanuitgaande dat de energieprijs niet verder stijgt dan 1,45. Niet heel erg realistisch als je het mij vraagt.

Ten tweede, we zullen hoe dan ook van het gas af moeten, tenzij we waterstof gaan krijgen.

Nu mogen we nog een bron slaan, wellicht komen er restricties in de nabije toekomst.

Nu is de 'verdientijd' relatief gunstig voor een WP, aangezien salderen in ieder geval nog 2 jaar volledig mogelijk is.

Zodra iedereen over moet, dan gaan de prijzen natuurlijk helemaal door het dak.

Lang verhaal kort, zie dit niet echt goedkomen 8)7
Woonwijken gaan over op stadsverwarming en buitengebieden op waterstof dat is het doel, warmtepompen voor alle zaken waar het niet rendabel is om stadsverwarming te gebruiken of waterstof.

Als iedereen een bron aanslaat met de grondwarmtepomp hebben we ook een probleem, er zou dan een centraal grondwarmtepomp komen voor de hele straat/woonwijk.
In veel gemeentes zijn al serieuze plannen om stadsverwarming aan te leggen in bestaande woonwijken.

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2022 22:49]

• Bowen_HAFX
mr_evil08 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:46:
[...]

Woonwijken gaan over op stadsverwarming en buitengebieden op waterstof dat is het doel, warmtepompen voor alle zaken waar het niet rendabel is om stadsverwarming te gebruiken of waterstof.

Als iedereen een bron aanslaat met de grondwarmtepomp hebben we ook een probleem.
Met andere woorden, is het verstandig nu dan toch te investeren?

Als je op stadsverwarmingsnet aangesloten wordt, ben je ook afhankelijk van de energieprijs en misschien ook wel veel duurder uit.

Ik vind het maar lastig...

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:13
mr_evil08 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:46:
Wat een kletspraat, waterstof is enkel en alleen een doel voor partijen die belang hebben. Elektrificatie en verwarming middels warmtepompen is duidelijk de weg voorwaarts.

Waterstof gaat concurreren met biobrandstoffen en enkel een valide overweging zijn waar een warmtepomp op geen enkele manier mogelijk is.

[Voor 7% gewijzigd door assje op 23-12-2022 23:23]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-02 10:35
W/W is heel mooi, maar overkill. Daarvoor gebruik je te weinig.

Zet een warmtepomp boiler op zolder, inderdaad op je mechanische ventilatie.
En zet dan een 5kW van een Aziatisch merk op een goede plek en sluit die via je je kruipruimte op het cv systeem aan. Dus niet via zolder.
Als je dit zelf doet vang je wellicht minder/geen subsidie maar je houdt alsnog bakken met geld in je zak.

Ampera-e (60kWh)

• Bowen_HAFX
Ontzettend bedankt allemaal voor jullie bijdrage.

Ik zal alles nog eens rustig op een rijtje zetten en als ik een besluit heb genomen (WAF...) het laten weten. En uiteraard een topic aanmaken wanneer ik daadwerkelijk ga beginnen.

• mr_evil08
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:50:
[...]

Met andere woorden, is het verstandig nu dan toch te investeren?

Als je op stadsverwarmingsnet aangesloten wordt, ben je ook afhankelijk van de energieprijs en misschien ook wel veel duurder uit.

Ik vind het maar lastig...
Het is zeer lastig gezien wij niet exact weten wat in de toekomst gaat plaatsvinden.
Wat wel een feit is dat de website,s met grondwarmtepomp het erg rooskleurig brengen alsof Nederland strenge winters kent.

Denk wel 3x na voordat je aan een ventilatiewarmtepomp begint want ze hebben beperkt capaciteit, lopen te "gillen" in huis zeker met een open trap en kunnen "overventileren".

Er is minimaal 72 m³/u benodigd bij buizen van 160 doorsnee met een COP van 2,6...
Beetje ouder doorsnee huis heeft 125 buizen of nog kleiner, je kan al raden wat er gebeurd...
Je kan het testen, zet je ventilatie op stand 3 en bekijk of je dat wil kwa geluid/comfort 24/7 in huis.

Ik kan mij niet voorstellen dat het comfortabel is op een winter dag en ijskoude lucht via de roosters binnenkomen want de ventilatie moet op een minimaal aanzuigsnelheid staan wil de WP werken. :F

Daarom kiezen de meeste voor een echte L/W WP, daar zijn hele leuke kasten voor de krijgen, het geluidsprobleem speelt zich af als de WP aan de woning zit en niet de juiste trillingsrubbers gemonteerd zijn, ik heb hier een rijtjeswoning en een buitenunit en geeft totaal geen last voor de buren, ligt ook sterk aan hoe het geplaatst is.

Ventilatie WP,s zijn leuk voor appartementen waarbij geen ander optie mogelijk is.

[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2022 12:46]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou voor deze woning kijken naar de 8kW Mitsubishi, die kan (zoals eerder gemeld) net zo ver terug moduleren als de 6kW versie, je zit niet uren te wachten tot je 300 liter SWW-boilervat weer warm is en je hebt wat marge voor een koude winter.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Andrehj
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:08:
Ik zou voor deze woning kijken naar de 8kW Mitsubishi, die kan (zoals eerder gemeld) net zo ver terug moduleren als de 6kW versie, je zit niet uren te wachten tot je 300 liter SWW-boilervat weer warm is en je hebt wat marge voor een koude winter.
Als je het hebt over de SUZ-SWM80VA: Die is met 7.1 kW maar nauwelijks sterker dan de 60VA (6.7 kW). Ook bij Mitsubishi moet echt kijken naar de werkelijke vermogens.
Als je meer wilt is de PUHZ-SW75YAA de beste keus, die geeft bij een vergelijkbaar minimum vermogen maar liefst 8.4 kW max.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:22:
[...]

Als je het hebt over de SUZ-SWM80VA: Die is met 7.1 kW maar nauwelijks sterker dan de 60VA (6.7 kW). Ook bij Mitsubishi moet echt kijken naar de werkelijke vermogens.
Als je meer wilt is de PUHZ-SW75YAA de beste keus, die geeft bij een vergelijkbaar minimum vermogen maar liefst 8.4 kW max.
Ik zet hem dan tegenover de eerder ergens geopperde SUZ-SWM40VA.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-02 21:10
@Bowen_HAFX Ik lees dat je geen L/W wil vanwege het optische dat je niet mooi vind? Niet om het een of ander maar die schans op je garage vind je wel mooi? :? Volgens mij als je die unit straks voor je huis hebt staan en je ziet je energierekening in vergelijk tot andere om je heen ben je dat vrij vlot vergeten. Ik legde 10 jaar geleden al zonnepanelen en iedereen lachte me uit en ooooh wat lelijk. Nu legt iedereen ze ineens wel om me heen en vinden ze ze niet meer lelijk. Wie lacht er nu? 8)

Ik plaatste 4 jaar geleden L/L en heb 2 units in mijn achtertuin en ik zie die dingen niet eens meer.

Voor jouw info: ik verwarm hier 140m2 met L/L (en 2,5m3 hout), leef met 4 personen hier en heb een voorschot van €65,- per maand.

Ik wil ook naar L/W en het laatste waar ik me druk over maak zijn de looks van een unit. De WAF ook niet want iedere € besparing is er 1 die zij weer uit kan geven. :+

Succes met je keuze!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:De waterstofdiscussie is hier grotendeels weg en kan je desgewenst dunnetjes overdoen in
Waterstof - de sleutel voor de energietransitie

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat voor @Bowen_HAFX wél interessant kan zijn is zijn wijk opzoeken in de Transitievisie Warmte.
Dan zie je duidelijk wat het alternatief is van niets doen.

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-02 23:21
mr_evil08 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:28:
Grond warmtepomp is alleen interessant voor nieuwbouw of je wil dat de buren ook meedoen.
Uit nieuwsgierigheid, bedoel je hiermee een gedeelde bron met de buren, of simpelweg voor ieder een eigen bron maar tegelijkertijd aanleggen om kosten te besparen?

• Bowen_HAFX
TheCory schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:07:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, bedoel je hiermee een gedeelde bron met de buren, of simpelweg voor ieder een eigen bron maar tegelijkertijd aanleggen om kosten te besparen?
Ik snap het nieuwbouw aspect ook niet zo om heel eerlijk te zijn. Als de isolatie voldoende is en voldoende vermogen op LT afgegeven kan worden, zie ik niet waarom het niet voor een huis uit 2006 interessant zou zijn.

Bron slaan en aanschaf w/w wp zijn dezelfde kosten zou ik zeggen... En toch worden veel nieuwbouw woningen met een geothermisch systeem gemaakt.

[Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 24-12-2022 20:17]

• Bowen_HAFX
MotorBeast schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:38:
@Bowen_HAFX Ik lees dat je geen L/W wil vanwege het optische dat je niet mooi vind? Niet om het een of ander maar die schans op je garage vind je wel mooi? :? Volgens mij als je die unit straks voor je huis hebt staan en je ziet je energierekening in vergelijk tot andere om je heen ben je dat vrij vlot vergeten. Ik legde 10 jaar geleden al zonnepanelen en iedereen lachte me uit en ooooh wat lelijk. Nu legt iedereen ze ineens wel om me heen en vinden ze ze niet meer lelijk. Wie lacht er nu? 8)

Ik plaatste 4 jaar geleden L/L en heb 2 units in mijn achtertuin en ik zie die dingen niet eens meer.

Voor jouw info: ik verwarm hier 140m2 met L/L (en 2,5m3 hout), leef met 4 personen hier en heb een voorschot van €65,- per maand.

Ik wil ook naar L/W en het laatste waar ik me druk over maak zijn de looks van een unit. De WAF ook niet want iedere € besparing is er 1 die zij weer uit kan geven. :+

Succes met je keuze!
Touché! De schans vind ik niet perse mooi, hoewel er weinig schansen zo mooi zijn als deze (zelf gemaakt, dus dan mag je het zelf mooi vinden :)).

Voor de schans had ik geen goed alternatief. Sterker nog, ik heb zelfs de carport er speciaal voor gemaakt, zodat ik voldoende panelen kwijt kon voor ons jaarverbruik. De schans zelf heb ik balastvrij gemonteerd,

Het dak van het huis wilde ik vrij laten voor wanneer een WP aangeschaft zou worden en de westkant open laten voor eventueel een dakkapel. Maar idd, ik heb minder last van een schans op het dak dan een grote unit voor mijn huis.

Als ik hem ergens plaats, dan gaat het achter het huis worden. Ook het idee dat een vrij dure unit, die gemakkelijk beschadigd kan worden, en essentieel is voor de verwarming zo aan de straat plaatsen vind ik heel diep van binnen een klein beetje vervelend.

[Voor 9% gewijzigd door Bowen_HAFX op 24-12-2022 20:16]

• Bowen_HAFX
BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:08:
Op zich erg interessant, maar ik heb de tapwater aansluiting op dit moment op zolder.

Hoe zou ik deze dan WP kunnen toepassen? De buitenunit bevestigen aan de buitenmuur op grote hoogte? En de binnenunit op zolder?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bowen_HAFX bij projectbouw is W/W goedkoper, want het bodemonderzoek, vergunning, voorrijden boormachine etc wordt over meer huizen verdeeld. Soms worden de heipalen zelf als bron gebruikt.

De beste plek voor een buitenunit voor L/W is toch wel op de grond, op een grindbedje met betonbielzen en met een valpijp voor condens.
Als je een leidingschacht hebt voor 2x 25 of 32mm pex dan kan de boiler gewoon op zolder.
Of je maakt dakdoorvoeren voor een warmtepompboiler, maar die doet langer over het opwarmen en hoor je meer.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee