Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:59
Mijn vraag

Ik heb een 12 groeps vloerverwarmingsvedeler zie link met pomp.
https://www.vloerverwarmi...at-Comfort-verdeler-1.pdf
en overweeg in de toekomst de overstap te maken naar een warmtepomp (monoblok panasonic?). De verdeler is hydraulisch actief te maken. Is dit goed/voldoende of zou de pomp vervangen moeten worden door een buis. En zo ja zijn hier ook standaard producten voor op de markt?

Mijn idee was op basis van in meedere topics gelezen te hebben, verder in ieder geval aanvoer te vergroten (nu 22 mm staal) naar 28 mm of 32 mm meerlagenbuis. Thermostatisch ventiel te verwijderen en afsluiter te vervangen door kogelkraan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De verdeler hydraulisch actief maken kan gedonder geven met je WP pomp. Die regelt zijn warmtepomp op een fijne delta, de vloerverwarmingpomp gooit er zijn eigen tempo tegenaan.
De pomp verwijderen is ook niet ideaal als de WP pomp het niet trekt. Het blijft een 12-groeps verdeler met 3/4 aansluitingen en zo'n LTV ventiel is ook niet ruim.

Mijn pomploze verdelers hebben 5/4 aansluitingen, per balk. Dan heb je nauwelijks weerstand in de verdeler.
Volgens mij is een 12-groeps pomploze verdeler voor onder de €250 te vinden. Als je nu al het leidingwerk vernieuwd en daarna nog een WP van een klein kapitaal eraan... dan is dit een kleine uitgave zodat je weet dat het altijd goed zit...

Maar puur mijn mening. Misschien werkt het probleemloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou even wachten met ombouwen totdat je daadwerkelijk een WP gaat installeren. De meeste cv ketels vinden het niet prettig om met hele lage aanvoer te draaien.

Ombouw van dit type verdeler is heel eenvoudig en in een halfuurtje gepiept. Maak straks wel even een foto van mijn verdeler. Accu van mijn camera is weer eens leeg.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbKRueEWuL31BKhEtTts4pzi9BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjWU1jbOWlWH9WCdQ1jOVho6.jpg?f=fotoalbum_large

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6