Toon posts:

Vloerverwarmings verdeler ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Mijn vraag

Ik heb een 12 groeps vloerverwarmingsvedeler zie link met pomp.
https://www.vloerverwarmi...at-Comfort-verdeler-1.pdf
en overweeg in de toekomst de overstap te maken naar een warmtepomp (monoblok panasonic?). De verdeler is hydraulisch actief te maken. Is dit goed/voldoende of zou de pomp vervangen moeten worden door een buis. En zo ja zijn hier ook standaard producten voor op de markt?

Mijn idee was op basis van in meedere topics gelezen te hebben, verder in ieder geval aanvoer te vergroten (nu 22 mm staal) naar 28 mm of 32 mm meerlagenbuis. Thermostatisch ventiel te verwijderen en afsluiter te vervangen door kogelkraan.

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De verdeler hydraulisch actief maken kan gedonder geven met je WP pomp. Die regelt zijn warmtepomp op een fijne delta, de vloerverwarmingpomp gooit er zijn eigen tempo tegenaan.
De pomp verwijderen is ook niet ideaal als de WP pomp het niet trekt. Het blijft een 12-groeps verdeler met 3/4 aansluitingen en zo'n LTV ventiel is ook niet ruim.

Mijn pomploze verdelers hebben 5/4 aansluitingen, per balk. Dan heb je nauwelijks weerstand in de verdeler.
Volgens mij is een 12-groeps pomploze verdeler voor onder de €250 te vinden. Als je nu al het leidingwerk vernieuwd en daarna nog een WP van een klein kapitaal eraan... dan is dit een kleine uitgave zodat je weet dat het altijd goed zit...

Maar puur mijn mening. Misschien werkt het probleemloos.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:33
Ik zou even wachten met ombouwen totdat je daadwerkelijk een WP gaat installeren. De meeste cv ketels vinden het niet prettig om met hele lage aanvoer te draaien.

Ombouw van dit type verdeler is heel eenvoudig en in een halfuurtje gepiept. Maak straks wel even een foto van mijn verdeler. Accu van mijn camera is weer eens leeg.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:33

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee