• Caracca
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06-2024
Pierz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:35:
[...]

Het duurde even voor ik de info tussen alle reclame had gevonden. Bijna onleesbaar (op mijn iphone) 8)7

Wat me opvalt is het verbruik van de MachE (330 wh/km) vs de Model Y (250 Wh/km). Als dat klopt zijn de cijfers van de MachE bijna schandalig in het licht vd klimaatverandering. Volgens mij is de Model X nog efficiënter. Laten we hopen dat het ligt aan de testmethode. Al het andere ontloopt elkaar niet veel.
Wat mij opvalt is dat ondanks bij de gegeven bron is dat de EPA range hetzelfde is tussen de Model Y en de Mach -E (230 miles) met een gelijkwaardige accu (76 vs 75 KWh), maar dat er inderdaad een zeer grote afwijking zit tussen de efficiëntie van de beide modellen.

Kijkende naar die waarden lijkt de efficiëntie niet helemaal te kloppen. (maar dat kan aan mij liggen :+ )

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:26
Goedendag,

Wat ik hier (bijna) niet tegen kom in de discussies, is de bi-directioneel laden optie.

En dát terwijl er enorme hoeveelheden panelen geinstalleerd worden de laatste maanden.

Juist de paneeleigenaren zouden massaal dat bidirectioneel hóóg op hun wensen lijst moeten hebben om straks het vette voordeel te hebben zodra het salderen ten einde gaat lopen.

Tuurlijk, rij en declareer je bij "het bedrijf" is dat voordeel niet zo aanwezig... tenzij... je van/bij de baas gewoon 30ct mag declareren... dán is dat bi-directineel laden éxtra vette pret..

Maar "al" die particulieren met panelen?? wéten die niet wat bi-directioneel (straks na opheffen /terugschroeven salderen...) voor hun kan betekenen??

Graag jullie input _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:17
@Hansieo ik denk dat dat nog heeel ver weg is van implementatie op grote schaal.
De kans dat je straks zelf een batterij hebt hangen en zodoende met een slimme paal in de avond/nacht je auto gaat opladen acht ik vele malen groter.
En dat salderen zal ook langzaam afgebouwd worden, het is niet in 1 klap weg.
Voorlopig zal het dus wel los lopen nog en doe je er denk ik slimmer aan om een wat intelligentere paal te nemen met load-balancing mogelijkheden en uitgesteld starten. Als dan later de battery packs voor in je garage of kelder aantrekkelijk worden dan zit je geramd.

• Hansieo
GeeMoney schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:31:
@Hansieo ik denk dat dat nog heeel ver weg is van implementatie op grote school.
De kans dat je straks zelf een batterij hebt hangen en zodoende met een slimme paal in de avond/nacht je auto gaat opladen acht ik vele malen groter.
En dat salderen zal ook langzaam afgebouwd worden, het is niet in 1 klap weg.
Voorlopig zal het dus wel los lopen nog en doe je er denk ik slimmer aan om een wat intelligentere paal te nemen met load-balancing mogelijkheden en uitgesteld starten. Als dan later de battery packs voor in je garage of kelder aantrekkelijk worden dan zit je geramd.
Bedankt voor je input.

Ik heb al wat "lichte "onderzoek gedaan naar een eigen pack 8)7 maar de prijzen voor 10 KWh zijn ENORM.. en waarom dan niet gewoon de auto gebruiken. Ja ik weet die staat niet 7x24 thuis...maar toch wel heel wat "als-de-zon-niet-meer-levert" uurtjes.
Slim laden is zoals je aangeeft zéker belangrijk (helemaal als je lekker wat panelen hebt) .

Dat afbouwen (en de narigheid die er achteraan komt..) heb ik niet zo'n vertrouwen in... we weten állemaal hoe de politiek is, deze mensen kijken niet verder dan de beugel lang is en daardoor maken ze de raarste sprongen /beslissingen.

Nee, ik hou het liefst zélf zoveel mogelijk de regie over míjn centen O-)

ps: bij iedere dealer die ik bezoek vertel ik ze : NO bi-directioneel ... NO DEAL dus zorg dat jullie auto's die niet al te moeilijke interface krijgen..

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 02-03-2020 16:44 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:45
Hansieo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:24:
Goedendag,

Wat ik hier (bijna) niet tegen kom in de discussies, is de bi-directioneel laden optie.

Graag jullie input _/-\o_
Misschien omdat daar een apart topic voor is?

En ook hier komt het regelmatig voorbij. Zoek maar op V2G (Vehicle 2 Grid). Belangrijkste problemen zijn dat
- Het kan alleen met Chademo aansluitingen (Type 2 heeft geen specs voor V2G)
- je niet het net wilt gaan laden als je auto aangekoppeld is en er een stroomstoring is

Meer discussie in het daarvoor bestemde topic.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:33
Predje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:06:
[...]

Heb hem vandaag besteld met kleurtje en pakket plus (glazen dak).
Reactie van LM is dat hij dit jaar niet meer leverbaar is.
Vanuit de dealers is aangegeven dat alle bestelde voorraad al is gereserveerd.

Een vriend van me is wagenparkbeheerder bij een grotere club en die heeft er op dit moment (al maanden) 25 in bestelling staan bij de LM. Ford maggie lijkt niet aan te slepen!

Ik twijfel heel erg om te annuleren en een paar 100 euro extra bijtelling maar voor lief te gaan nemen (dus toch benzine SUV)...
Ze zijn wel erg in trek ja :). Heb hem in real life gezien en was nog enthousiaster O+

Er komen er helaas maar 750 naar NL dit jaar....is natuurlijk ook niet al te veel als je het vergelijkt met de Model 3 vorig jaar....

• Hansieo
mrottjers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:47:
[...]

Misschien omdat daar een apart topic voor is?

En ook hier komt het regelmatig voorbij. Zoek maar op V2G (Vehicle 2 Grid). Belangrijkste problemen zijn dat
- Het kan alleen met Chademo aansluitingen (Type 2 heeft geen specs voor V2G)
- je niet het net wilt gaan laden als je auto aangekoppeld is en er een stroomstoring is

Meer discussie in het daarvoor bestemde topic.
Ook jij bedankt voor je input.
Ja dat aparte topic is mooi, maar mij gaat het hier meer om het feit dat ik het bijna niet als eis/ wens hier zie, net zoals andere accessoires... (zonder er diep op in te gaan :)

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Hansieo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Ja dat aparte topic is mooi, maar mij gaat het hier meer om het feit dat ik het bijna niet als eis/ wens hier zie, net zoals andere accessoires... (zonder er diep op in te gaan :)
Momenteel zijn er bijna geen autos die het hebben dus het als eis stellen beperkt je keuze tot 1 of 2 autos iirc.

Ik denk dat de enige manier om dit wat breder beschikbaar te hebben is het verplichten vanuit overheden. En het dan ook nog eens stimuleren voor de gebruiker dmv lagere tarieven voor stroom oid.

Verder zie ik er zelf niet veel nut in, net wanneer het zin zou hebben met opladen (overdag met zon) staat de auto op werk en niet thuis aan de lader. Ik zie meer in een eigen thuisaccu maken (waar ik dan ook plannen voor heb) maar dat is verder niet relevant aan dit topic.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Hansieo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:53:
[...]
V2G is in concept leuk, maar ben blij dat mijn auto het niet ondersteunt. Ik wil een lange tijd doen met mijn Model 3, en het aantal charge cycles is hoewel best fors verre van oneindig. Als ik er zelf mee rijd en laad heb ik daar totale controle over, bij V2G raak je die controle voor een deel kwijt. Ik heb nog wel meer redenen waarom ik het niet wil, maar dit is een reden die je niet zo vaak hoort/leest.

Een aantal mensen van de TU Delft onderzochten het ook en hebben o.a. mij er over geinterviewd. Ik heb die onderbouwd al mijn bezwaren gegeven - zaten er een paar bij waar ook zij niet aan gedacht hebben. V2G is typisch zo'n idee dat in theorie leuk lijkt, maar in de praktijk beter niet toegepast kan worden. Ik zie meer in stationaire opslagbuffers bij centrale en verdeelstations/knooppunten in het net mbv waterstof, zink-bromide, zwaartekracht en andere slimme truuks om duurzaam elektriciteit op te slaan en grote pieken en diepe dalen uit het net te halen.

V2H kan nog wel interessant zijn - dan heb je als eigenaar/bestuurder ook zelf de totale controle over je cycles en kan je geheel zelf bepalen of je het de moeite waard vindt.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 123% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:39 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:37
@Hansieo Koop gewoon een Zappi lader en het is geregeld.
Je autoladen timen levert al een hele grote bijdrage aan zelfsalderen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30
Vandaag uurtje in de e-208 gestuurd.
Leuke auto maar ik ben toch niet helemaal zonder twijfel uitgestapt.

-armsteun niet in hoogte verstelbaar
-regen. remmen niet tot stilstand. Auto blijft rollen
-kleine achterdeuren maken achter instappen een uitdaging. En ik ben 1.72
Korte zittingen (in de sportstoelen van de gt)
-zwarte wielkast randen zijn meen ik niet optioneel op het e-model. Je hebt dat altijd
-middenconsole is pianolak. Moet je van houden..
-spiegels klapten tijdens de proefrit niet meer uit :/

Verder rijdt het wel superfijn. Besturing 'vlezig', haast te snel in sportmode bij harde regen. Ik voelde m zoeken.

Lane keeping was ook geinig (voor mij eerste keer). Even wennen maar het werkt imho best goed

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Road-runner83 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Ze zijn wel erg in trek ja :). Heb hem in real life gezien en was nog enthousiaster O+

Er komen er helaas maar 750 naar NL dit jaar....is natuurlijk ook niet al te veel als je het vergelijkt met de Model 3 vorig jaar....
Ja maar iedereen die een EV wou moet er dan toch al 1 hebben!!
Wat is dit voor onzin! Ze zijn echt niet gratis! :P
Waarom zijn er nu nog zoveel mensen die een EV willen/kunnen..

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Predje rare opmerking. Meeste leasecontracten lopen voor meerdere jaren. Niet iedereen had de mogelijkheid om vorig jaar een nieuwe uit te zoeken.
En 8% bijtelling is nog steeds heel veel minder dan 22%.

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
CyBeRSPiN schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:19:
@Predje rare opmerking. Meeste leasecontracten lopen voor meerdere jaren. Niet iedereen had de mogelijkheid om vorig jaar een nieuwe uit te zoeken.
En 8% bijtelling is nog steeds heel veel minder dan 22%.
Nee dat begrijp ik. Het was ook echt een geintje!

Nieuwe auto's zijn gewoon niet aan te slepen! Je zou denken dat er een eind aan komt, maar dat komt absoluut niet.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

IvoB2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:20:
[...]

Welke optie? Ik rij een CCS EV en daar is (nog) geen V2H/G optie voor.
Voorlopig betekent het dus niets.

[...]

Gemiddeld zo'n 1.000 € per kWh. Hoe groter het pack hoe relatief goedkoper. Een 12 kWh pack (incl. plaatsing, hybride omvormer, back up functie en inteli sturing van PV naar laadpaal) komt dus op een 9.500 €).

[...]

Nou even bij de Lidl - tijdens het wekelijks shoppen - een pakje gratis elektriciteit meepakken in de EV en thuis aansluiten. Kom je (ik toch) een heel WE mee toe. :)
Volgens mij heeft alleen de Zoe idd V2G, precies wat ik dus bedoel :+

Shoppen bij de Lidl doe ik sinds kort niet meer, hier is nu picnic. Lekker makkelijk :+
Maar goed, 11kWh bij de lidl is voor mij misschien 2 dagen aan stroom, niet niks idd.

• IvoB2
...

[ Voor 105% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:39 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:47:
[...]

NL/VL spraakverwarring. ;)
Picnic heeft hier de betekenis van met een mandje in de wei/bos of op het strand gaan eten. Vind ik niets makkelijk aan. Zeker in dit seizoen niet. :+
In Nederland ook hoor. Alleen heeft een thuisbezorg bedrijf zich ook zo genoemd. :+

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 20:30

matroosoft

Lone Christian

arsimo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:53:
[...]

V2G is in concept leuk, maar ben blij dat mijn auto het niet ondersteunt. Ik wil een lange tijd doen met mijn Model 3, en het aantal charge cycles is hoewel best fors verre van oneindig. Als ik er zelf mee rijd en laad heb ik daar totale controle over, bij V2G raak je die controle voor een deel kwijt. Ik heb nog wel meer redenen waarom ik het niet wil, maar dit is een reden die je niet zo vaak hoort/leest.

Een aantal mensen van de TU Delft onderzochten het ook en hebben o.a. mij er over geinterviewd. Ik heb die onderbouwd al mijn bezwaren gegeven - zaten er een paar bij waar ook zij niet aan gedacht hebben. V2G is typisch zo'n idee dat in theorie leuk lijkt, maar in de praktijk beter niet toegepast kan worden. Ik zie meer in stationaire opslagbuffers bij centrale en verdeelstations/knooppunten in het net mbv waterstof, zink-bromide, zwaartekracht en andere slimme truuks om duurzaam elektriciteit op te slaan en grote pieken en diepe dalen uit het net te halen.

V2H kan nog wel interessant zijn - dan heb je als eigenaar/bestuurder ook zelf de totale controle over je cycles en kan je geheel zelf bepalen of je het de moeite waard vindt.
Zat er een tijdje geleden nog eens over na te denken, en waar ik het eerst niks vond zie ik nu wel een use case waar werknemers op de zaak ingeplugd zijn en overdag balans bieden op het net. Dat i.c.m. zonnepanelen op kantoorpand kan best interessant zijn. Moet natuurlijk wel een degelijke vergoeding tegenover staan die evt. slijtage van het accupakket compenseert.

Nadeel blijft dan dat begin van de ochtend en eind van de dag je balans op het net wat minder wordt als je er teveel afhankelijk van wordt. Verder zijn tot nu toe vziw alleen de Leaf en de Zoe geschikt.

Voor wat betreft een thuisaccu, als je een beetje leuk kan knutselen zou het in theorie niet zo duur moeten zijn. 24kWh Leaf accu's doen op de tweedehands markt zo'n 1-2K. Stel dat je zo'n 16kWh bruikbaar eruit kan halen en 1K aan elektronica/installatie kwijt bent, betaal je tussen €175 en €200 per kWh onder de streep. Dat is nog wel te doen.

Maar goed, back on topic: zat gister nog even in de persmap van Renault Twingo ZE te lezen, daar bleek die fout dus terug te komen dat ze een 22kWh accu binnen 30 minuten tot 80% kunnen vullen met een 22kW lader.. De knuppels :D

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 04:11

_V_

India Sierra schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:38:
Volgens mij heeft alleen de Zoe idd V2G
De Zoe's die V2G over AC ondersteunen, zijn dacht ik wel aangepast hiervoor.

matroosoft schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:01:
Maar goed, back on topic: zat gister nog even in de persmap van Renault Twingo ZE te lezen, daar bleek die fout dus terug te komen dat ze een 22kWh accu binnen 30 minuten tot 80% kunnen vullen met een 22kW lader.. De knuppels :D
Kan kloppen als je bij 30% begint?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

_V_ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:10:
[...]

De Zoe's die V2G over AC ondersteunen, zijn dacht ik wel aangepast hiervoor.

[...]
Kan kloppen als je bij 30% begint?
Ja zo zit m'n Leaf binnen 1 minuut ook weer tot 80% vol. Wel vanaf 79% natuurlijk. :>

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-01 10:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik gebruik wel de jedlix app om te laden.

Die laad op het moment dat het netwerk dit het beste aan kan. En krijg er een cent per kWh voor terug.

Elke ochtend zit de auto weer vol en heb ik toch weer 50 cent terug verdient.

En heb het net minder belast op die manier.

Hoef je dus niet voor terug te laden aan het net.

[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 02-03-2020 22:35 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-01 20:43
Tripl3 D schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:51:
n = 1 maar toch wel mooi om te zien dat er inmiddels een aardig praktijkvoorbeeld is van een elektrische auto en het relatief weinig onderhoud wat nodig was gedurende 650.000km:

https://www.dagelijksauto.../tesla-model-x-onderhoud/
26000 euro over 650000km is nu wel niet bepaald weinig voor onderhoud en reparaties, dat is net geen 1200 per 30k beurt gemiddeld. En dan nog elke twee maanden (30000km) nieuwe banden.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 10:40
Dat is 100 euro per maand, bij een al bovengemiddelde 30k km’s per jaar. Dat is voor niks, zeker voor zo’n grote auto

[ Voor 14% gewijzigd door EvaluationCopy op 02-03-2020 22:59 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• AndRo555
EvaluationCopy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:58:
Dat is 100 euro per maand, bij een al bovengemiddelde 30k km’s per jaar. Dat is voor niks, zeker voor zo’n grote auto
En nog 50 euro per maand voor banden bij 30k per jaar. Vergeleken met een Pacifica of Odyssey (=even groot/luxe) is dat een heel pak meer.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

AndRo555 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:03:
[...]

En nog 50 euro per maand voor banden bij 30k per jaar. Vergeleken met een Pacifica of Odyssey (=even groot/luxe) is dat een heel pak meer.
Onderhoud 4ct/km
Stroom 6ct/km (als niet gratis superchargen)
Afschrijving 15ct/km

Totaal 25ct/km. Lijkt me vrij netjes.

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26
BMW i4 concept vroegtijdig gelekt: https://www.autoweek.nl/a...cept-i4-volledig-in-beeld

Ik vind het een mooie auto ondanks die mega grille (en die afzichtelijke kleur).

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:27
Tja, 26k aan onderhoud waarbij ze geluk hebben dat een paar grote reparaties onder garantie vielen. Ik had eerlijk gezegd minder verwacht. Pak 10k voor dat accupack vervangen en je zit al aardig in de buurt van de onderhoudskosten van een ICE die vooral snelweg verkeer rijdt.

Ik hoop dat de onderhoudskosten van nieuwe Tesla's lager zijn, en aangezien veel van de genoemde issues bekend voor een X zijn ga ik daar wel van uit. Maar dit bedrag vind ik nog niet echt iets om over op te scheppen.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
Welke ICE rijdt er 600 k kilometer voor 26000 euro aan kosten? Welke ICE rijdt 600 k km? Dat zijn er niet heel veel.

• redwing
daemonix schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 01:01:
Welke ICE rijdt er 600 k kilometer voor 26000 euro aan kosten? Welke ICE rijdt 600 k km? Dat zijn er niet heel veel.
De totale afstand is natuurlijk hoog. Maar de nadruk hier ligt op de kosten en als je b.v. 30k per jaar rijdt is 1200 euro aan onkosten met veel auto's goed te halen. Zeker als je de eerste jaren de reparaties onder garantie kunt laten doen.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:21:
[...]

De totale afstand is natuurlijk hoog. Maar de nadruk hier ligt op de kosten en als je b.v. 30k per jaar rijdt is 1200 euro aan onkosten met veel auto's goed te halen. Zeker als je de eerste jaren de reparaties onder garantie kunt laten doen.
De grote kosten komen bij een ICE over het algemeen pas na de garantie, dus bij 150-180 k km. Het is niet voor niets dat lease veel rijders niet meer dan 150 - 180 k km mogen rijden met hun auto, daarna wordt hij (erg) duur.

• GeeMoney
daemonix schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:27:
[...]

De grote kosten komen bij een ICE over het algemeen pas na de garantie, dus bij 150-180 k km. Het is niet voor niets dat lease veel rijders niet meer dan 150 - 180 k km mogen rijden met hun auto, daarna wordt hij (erg) duur.
Voor een Tesla ligt dat niet veel anders.
Volgens de website 8 jaar of 240.000km. Net wat het eerste komt.
Dat geldt zelfs alleen voor een S of X.
De 3 en Y lopen uit de garantie op 8 jaar of 192.000km.
Touchscreen en Microcontrollers krijgen 4 jaar mee.

Ook zijn er natuurlijk genoeg diesels op 600k kilometers of meer.
Dat wij in NL niet altijd die hoeveelheid rijden zegt niets over de rest van de wereld.
Overigens zijn er nu ook al genoeg lease maatschappijen (ivm voordeel bijtelling) die de looptijd op 5 jaar zetten met 210k kilometers als max.

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2020 08:03 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:37
Ik heb een V70 diesel van 250k naar 490k gereden (en toen EV gekocht):
Onderhoud incl banden 10 ct/km
Brandstof 9-10 ct/km
Bij het hoge aantal kilometers per jaar van bovenstaande X zou het onderhoud wellicht van 10 naar 8 ct/km gezakt zijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-01 14:04
GeeMoney schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Ook zijn er natuurlijk genoeg diesels op 600k kilometers of meer.
In het hogere segment misschien. Een opeltje is dan echt op. Die Model X levert met 650k km op de klok nog €27.000 op. Ik vind het indrukwekkend.

Met 600 dieselkilometers zijn de verstuivers zeker een keer vervangen. De turbo en de brandstofpomp waarschijnlijk ook. Vier keer transmissie-olie vervangen, twintig keer motorolie, twee of drie keer een distributieriem. Uitlaat een keertje, remschijven en remblokken een keer of acht. Afhankelijk van de uitvoering al aan de derde koppelingsplaat bezig.

• GeeMoney
joepie de p schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:37:
[...]

In het hogere segment misschien. Een opeltje is dan echt op. Die Model X levert met 650k km op de klok nog €27.000 op. Ik vind het indrukwekkend.

Met 600 dieselkilometers zijn de verstuivers zeker een keer vervangen. De turbo en de brandstofpomp waarschijnlijk ook. Vier keer transmissie-olie vervangen, twintig keer motorolie, twee of drie keer een distributieriem. Uitlaat een keertje, remschijven en remblokken een keer of acht. Afhankelijk van de uitvoering al aan de derde koppelingsplaat bezig.
De X is geen hoog segment? :)
Ik zeg ook niet dat die geen onderhoud hebben gehad maar uitzonderlijk is het niet.
Eerlijk gezegd viel mij het onderhoud nog tegen bij de X. Het is ook niet niets zeg maar, iets wat veel mensen wel veronderstellen bij het kopen van een EV.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 16:51
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• redwing
joepie de p schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:37:
[...]
Ehm, wou je de model x nu met een opeltje gaan vergelijken ??? Dan ben je inderdaad appels met peren aan het vergelijken. Als je een goede vergelijking wilt maken zul je eerder een BMW/Mercedes-diesel pakken die, zeker als taxi met veel snelweg-ritten, veelal makkelijk de 500k aantikken.
Met 600k is bij die Tesla ook zo'n beetje alles vervangen. Daarnaast noem je hier precies op wat er bij een ICE wel in zit maar bij een EV niet. Je moet natuurlijk wel alle kosten vergelijken, want als ik de kosten van het vervangen van het accu-pakket van de Tesla vergeljk met het vervangen een ICE-accu gaat de vergelijking ook nogal mank :P

Punt is simpelweg dat 26k met allerlei dingen onder garantie al zorgt voor 1200 euro kosten per 30k. Vergelijk je dat met een ICE is dat redelijk te vergelijken. Die zou nl. rond de 50k aan onderhoudskosten, waarbij garantie niet meegeteld is. Dus als ik het vervangen van het accu-pakket van de Tesla op 10k zet en de rest ook nog op 10k (wat een lage inschatting is) heeft de Tesla weinig aparts gepresteerd met onderhoud.

Wat betreft de kosten bij hogere km-standen staat in dat artikel voor een Tesla precies hetzelfde als wat je ook bij een ICE verwacht. Bij de 250-300k gaan de kosten oplopen. Vergeet niet dat we het hier hebben over een taxi die vooral snelweg-ritten maakt en daarmee veel minder slijt dan bij gemiddeld gebruik. Een goede diesel haalt normaal gesproken ook makkelijk de 300k zonder rare kosten.

Maar ik had dus simpelweg meer van een Tesla verwacht, eerder 25k maar dan inclusief accu-pakket vervangen e.d. Zoals ik al eerder zei zijn veel van de kosten echter wel bekende issues van de model X die in de tussentijd verbeterd zijn. Ik verwacht dan ook dat een model X die nu van de band rolt meer aan mijn verwachting voldoet.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
Taxi en veel snelweg kilometers? Denk dat je je erg vergist. Een X is niet een echt geschikte auto voor lange ritten (want iedere 200-300 km laden).

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:36
Op Schiphol rijden erg veel X als taxi...

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Zoveel rijden taxi's niet op een dag. Eén van onze klanten is een taxi en die laadt gemiddeld 1x per dag (op ~50kWh totaalcapaciteit). Misschien 300km op een dag, max?

Dat is een schipholtaxi trouwens.

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05-2025
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet gereageerd in dit forum, in die zin ben ik nieuw hier. Ik lees wel mee zo nu en dan. Ik heb zelf een BMW i3 EV 2013 welke ik particulier overgenomen heb uit de lease.

Ik heb nu iets bijzonders aan het voertuig wat ik graag met jullie wil delen en omdat ik benieuwd ben of iemand anders er ervaring mee heeft?

De wagen is van 31-12-2013 en heeft om die reden op 30-12-2019 zijn beurt gehad samen met 4 nieuwe banden. Dit onderhoud is bij de BMW dealer uitgevoerd. Dit is de eerste beurt die ik hem heb laten geven, ik rij de wagen sinds medio april 2019 (44dkm gekocht). De wagen heeft nu ongeveer 67dkm op de teller. De wagen bevalt overigens super, ik ben helemaal om qua elektrisch rijden (maar dat snappen jullie wel ;)). Ondanks de beperkte range (100km in de kou, 140km in de zomer) kom ik er overal mee waar ik wil komen. Plus ik vind het een comfortabele, leuke auto :) !

Sinds kort na zijn beurt, ergens 2e/ 3e week januari kreeg ik sporadisch de melding: "Aandrijving Weldra controleren" de wagen gaf in het hoofd display dat ik wel gewoon door kon rijden maar a.u.b. service plannen, of iets van die stelling. Omdat ik het een beetje vaag vertaald vond uit het Duits (Welda |:( ) heb ik hem even op Engels gezet, dan is de melding: "Drivetrain, check soon". Deze melding ging echter na een start stop weer weg... Enkele dagen later kwam hij weer in beeld. Na een start stop was hij weer weg, maar de frequentie nam toe. Nu is de melding inmiddels continue in beeld. Ik heb een afspraak gepland bij de BMW-dealer nadat ik hier afgelopen zaterdag geweest ben, maar ze door gebrek aan ervaren personeel op dat moment (door de hoogvoltage accu van de i3) hem niet konden uitlezen (wel geprobeerd maar ze kregen hem daarna niet meer gestart 8)7 een kwartier later weer wel...?!) Ik had een plaatje bij willen voegen van hoe het eruit ziet, maar ik heb nog niet genoeg karmapunten om te uploaden :'(

Ik loop nu toch met een beetje buikpijn omdat ik bang ben dat het iets onduidelijks/ onbekends is en ik zo meteen uren aan het verspijkeren ben aan alleen de diagnose. Misschien ook omdat de i3 toch een onbekende auto is, ook voor de dealer?

Er is een jongen op YouTube die dit probleem ook heeft met zijn REx YouTube: BMW I3 Drivetrain Error Fixed YouTube: Very Basic BMW I3 Drivetrain Error Diagnosis, maar bij hem zat het in de Range Extender en die heb ik niet. Op internet lees ik hele verschillende berichten.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte als ik meer weet, omdat ik zelf niets kon vinden op internet wat echt aansloot bij mijn case. Ik ben wel benieuwd of het jullie misschien bekend is of dat er iemand is die meer weet?

Overigens kon ik geen i3 forum vinden. Ik hoop dat het hier op de juiste plek is!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 17:12
mux schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:52:
Zoveel rijden taxi's niet op een dag. Eén van onze klanten is een taxi en die laadt gemiddeld 1x per dag (op ~50kWh totaalcapaciteit). Misschien 300km op een dag, max?

Dat is een schipholtaxi trouwens.
Er zijn dagen dat ik geen 300 km rij. Bijna alle dagen. Wellicht zo'n 10 dagen per jaar wel.

300 km is erg veel voor een gemiddelde auto.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-01 14:04
redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Ehm, wou je de model x nu met een opeltje gaan vergelijken ??? Dan ben je inderdaad appels met peren aan het vergelijken. Als je een goede vergelijking wilt maken zul je eerder een BMW/Mercedes-diesel pakken die, zeker als taxi met veel snelweg-ritten, veelal makkelijk de 500k aantikken.
Nee. Ik reageer op een voorgaande post. 600k km met een Opeltje zie ik niet snel gebeuren. Die is dan op. Een diesel uit het hogere segment haalt het wellicht wel maar zoals ik aangeef heeft die dan ook een reeks dure reparaties gehad. Of een frauduleuze EGR-klep ingreep om de APK roetmeting door te komen.
Met 600k is bij die Tesla ook zo'n beetje alles vervangen. Daarnaast noem je hier precies op wat er bij een ICE wel in zit maar bij een EV niet. Je moet natuurlijk wel alle kosten vergelijken, want als ik de kosten van het vervangen van het accu-pakket van de Tesla vergeljk met het vervangen een ICE-accu gaat de vergelijking ook nogal mank :P
Ik snap je punt niet. Het gaat nu toch juist om het vergelijk tussen ICE en EV?
Punt is simpelweg dat 26k met allerlei dingen onder garantie al zorgt voor 1200 euro kosten per 30k. Vergelijk je dat met een ICE is dat redelijk te vergelijken. Die zou nl. rond de 50k aan onderhoudskosten, waarbij garantie niet meegeteld is. Dus als ik het vervangen van het accu-pakket van de Tesla op 10k zet en de rest ook nog op 10k (wat een lage inschatting is) heeft de Tesla weinig aparts gepresteerd met onderhoud.
Behalve dat de accu bij 500k km is vervangen, dat zit in de betaalde onderhoudskosten en die kan nog 350k km mee).
En bij andere merken wordt nooit iets onder garantie vervangen?
Wat betreft de kosten bij hogere km-standen staat in dat artikel voor een Tesla precies hetzelfde als wat je ook bij een ICE verwacht. Bij de 250-300k gaan de kosten oplopen. Vergeet niet dat we het hier hebben over een taxi die vooral snelweg-ritten maakt en daarmee veel minder slijt dan bij gemiddeld gebruik. Een goede diesel haalt normaal gesproken ook makkelijk de 300k zonder rare kosten.
Wat zijn rare kosten? En 650k km is ruim het dubbele van die 300k dieselkm......
Inruilwaarde 27.000 euro......
Maar ik had dus simpelweg meer van een Tesla verwacht, eerder 25k maar dan inclusief accu-pakket vervangen e.d. Zoals ik al eerder zei zijn veel van de kosten echter wel bekende issues van de model X die in de tussentijd verbeterd zijn. Ik verwacht dan ook dat een model X die nu van de band rolt meer aan mijn verwachting voldoet.
Ik vind het nog steeds indrukwekkend voor een pioniersmodelletje van een fabrikant die amper 15 jaar bestaat.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
PixelJunkie schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:56:
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet gereageerd in dit forum, in die zin ben ik nieuw hier. Ik lees wel mee zo nu en dan. Ik heb zelf een BMW i3 EV 2013 welke ik particulier overgenomen heb uit de lease.

Ik heb nu iets bijzonders aan het voertuig wat ik graag met jullie wil delen en omdat ik benieuwd ben of iemand anders er ervaring mee heeft?

De wagen is van 31-12-2013 en heeft om die reden op 30-12-2019 zijn beurt gehad samen met 4 nieuwe banden. Dit onderhoud is bij de BMW dealer uitgevoerd. Dit is de eerste beurt die ik hem heb laten geven, ik rij de wagen sinds medio april 2019 (44dkm gekocht). De wagen heeft nu ongeveer 67dkm op de teller. De wagen bevalt overigens super, ik ben helemaal om qua elektrisch rijden (maar dat snappen jullie wel ;)). Ondanks de beperkte range (100km in de kou, 140km in de zomer) kom ik er overal mee waar ik wil komen. Plus ik vind het een comfortabele, leuke auto :) !

Sinds kort na zijn beurt, ergens 2e/ 3e week januari kreeg ik sporadisch de melding: "Aandrijving Weldra controleren" de wagen gaf in het hoofd display dat ik wel gewoon door kon rijden maar a.u.b. service plannen, of iets van die stelling. Omdat ik het een beetje vaag vertaald vond uit het Duits (Welda |:( ) heb ik hem even op Engels gezet, dan is de melding: "Drivetrain, check soon". Deze melding ging echter na een start stop weer weg... Enkele dagen later kwam hij weer in beeld. Na een start stop was hij weer weg, maar de frequentie nam toe. Nu is de melding inmiddels continue in beeld. Ik heb een afspraak gepland bij de BMW-dealer nadat ik hier afgelopen zaterdag geweest ben, maar ze door gebrek aan ervaren personeel op dat moment (door de hoogvoltage accu van de i3) hem niet konden uitlezen (wel geprobeerd maar ze kregen hem daarna niet meer gestart 8)7 een kwartier later weer wel...?!) Ik had een plaatje bij willen voegen van hoe het eruit ziet, maar ik heb nog niet genoeg karmapunten om te uploaden :'(

Ik loop nu toch met een beetje buikpijn omdat ik bang ben dat het iets onduidelijks/ onbekends is en ik zo meteen uren aan het verspijkeren ben aan alleen de diagnose. Misschien ook omdat de i3 toch een onbekende auto is, ook voor de dealer?

Er is een jongen op YouTube die dit probleem ook heeft met zijn REx YouTube: BMW I3 Drivetrain Error Fixed YouTube: Very Basic BMW I3 Drivetrain Error Diagnosis, maar bij hem zat het in de Range Extender en die heb ik niet. Op internet lees ik hele verschillende berichten.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte als ik meer weet, omdat ik zelf niets kon vinden op internet wat echt aansloot bij mijn case. Ik ben wel benieuwd of het jullie misschien bekend is of dat er iemand is die meer weet?

Overigens kon ik geen i3 forum vinden. Ik hoop dat het hier op de juiste plek is!
Kijk hier eens, is wel in het Duits. https://www.goingelectric...viewtopic.php?f=70&t=5328

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• redwing
daemonix schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:35:
Taxi en veel snelweg kilometers? Denk dat je je erg vergist. Een X is niet een echt geschikte auto voor lange ritten (want iedere 200-300 km laden).
Nee, ik vergis me niet, ik lees gewoon het artikel waar in staat dat deze Tesla X vooral snelwegkilometers heeft gemaakt :)
joepie de p schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:04:
[...]

Ik snap je punt niet. Het gaat nu toch juist om het vergelijk tussen ICE en EV?
Ja, en voor een goede vergelijking moet je zowel de plussen en minnen van beide pakken en niet de minnen van de een pakken en dan concluderen dat de ander dus beter is.
[...]
Behalve dat de accu bij 500k km is vervangen, dat zit in de betaalde onderhoudskosten en die kan nog 350k km mee).
En bij andere merken wordt nooit iets onder garantie vervangen?
Die accu-vervanging is onder garantie gedaan omdat ze geluk hadden dat er een ander issue mee was (gaf verkeerde range weer). Rond die tijd had ie anders ook vervangen moeten worden en normaal gesproken is dat minstens 10k aan kosten die niet onder garantie vallen.
En tuurlijk worden bij andere merken ook dingen onder garantie vervangen. Maar wederom, als je een vergelijking maakt moet je wel een eerlijke vergelijking maken. Je kunt niet de kosten van een ICE pakken waarbij je garantie niet meeneemt en dan vergelijken met een EV waar je de garantie wel meeneemt.
[...]
Wat zijn rare kosten? En 650k km is ruim het dubbele van die 300k dieselkm......
Inruilwaarde 27.000 euro......
Als je het artikel leest zie je dat bij de Tesla de grote kosten (net als met een goede diesel) pas na de 300k kwamen. Aardig vergelijkbaar dus en een goede diesel kan ook de 600k halen.
Die inruilwaarde is verder leuk en inderdaad hoog, maar voor een exclusieve auto wat de model X van dat jaar wel te noemen is en die oorspronkelijk 110k kost ook weer niet zo heel raar.
[...]
Ik vind het nog steeds indrukwekkend voor een pioniersmodelletje van een fabrikant die amper 15 jaar bestaat.
Ik zeg ook niet dat het slecht is, maar voorlopig roept Tesla iedere keer dat de onderhoudskosten van een EV zo laag zouden zijn. Als ik dan zie dat ze vergelijkbaar zijn met een goede diesel valt me dat toch tegen. De reden dat het tegenvalt is dan ook vooral het verwachtingspatroon dat Tesla zelf schept en niet de kosten zelf.

[removed]

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Hansieo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:39:
[...]
ps: bij iedere dealer die ik bezoek vertel ik ze : NO bi-directioneel ... NO DEAL dus zorg dat jullie auto's die niet al te moeilijke interface krijgen..
De dealer zal je glimlachend aankijken en je een fijne dag wensen. De 15 gegadigden achter je zullen met veel plezier de auto kopen die jij nu laat staan. Bij de dealer ga je niet verder komen. Pas als hij zijn targets niet haalt zal hij naar de importeur roepen er moet V2G in de auto.

Verder is het vooral een kostenplaatje. Wie betaald wanneer wat. De stroom uit de paal koop je voor 37ct. Thuis is de stroom 21ct. Wie betaald die 16ct? Dan te bedenken dat de kWh prijs niet alleen bestaat uit stroom. Maar ook transport, belasting. Bij de stroom aan de paal ook nog vergoedingen voor de paal eigenaar, je laadpasaanbieder....

Geen van alle wil zijn inkomsten missen.

• Philos31
  • Laatst online: 08-01 09:33
Over een uurtje de digitale onthulling van de ai-ways U5
YouTube: AIWAYS - Digital Press Conference March 3rd 2020

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 13:34
Road-runner83 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:10:
[...]

Dat schema is volgens mij voor de USA markt want in NL zijn de verwarmde voorstoelen (en stuur dacht ik) wel gewoon standaard in het basis (RWD, 75KWH) model:
[Afbeelding]

En voor 1500 euro heb je Technology package met nog zeer leuke snufjes zoals B&O speakers. Wil je persé een panoramadak dan ben je 3600 in het totaal kwijt (op de 50K). Is volgens mij nog steeds wat goedkoper als de Y die rond de 60K gaat kosten? ;)
Idd, de basic trim ("Select") in USA is compleet uitgekleed.
Kies je in NL de standard range RWD, dan krijg je al een heleboel extra's. Totaal nutteloze vergelijking dus, althans kijkend naar de opties.
Valt me trouwens wel op dat een 0-60 mph sprint in 5,5 seconden kan? Hier lees ik aldoor dat 0-100 km/u < 8 seconden is vor de RWD.
Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk is

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 10:46
Gelijk even terug gekeken, apart stel bij elkaar die lui ;) . Volgens mij weinig nieuws, alleen dan de onthulling van de U6 concept, of was dat ook al bekend? Ik had graag meer informatie gezien inzake de maandelijkse tarieven van de U5.

• Hansieo
arsimo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:53:
[...]

Dank u voor de input.

Ja, om te starten is V2H uitstekend, maar regeren is vooruitzien (te verwachten trammelant met powerdips?? ) en dan hoop ik dat ze het de komende 2 jaren voor elkaar hebben.
Dan wil ik wél een auto hebben die alvast "semi-klaar" hiervoor is.
Ik begrijp dat Noorwegen(?) al een gebruiksvergoeding systeem test/kent en Duitsland snel zal volgen.

• Hansieo
India Sierra schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Volgens mij heeft alleen de Zoe idd V2G, precies wat ik dus bedoel :+

Shoppen bij de Lidl doe ik sinds kort niet meer, hier is nu picnic. Lekker makkelijk :+
Maar goed, 11kWh bij de lidl is voor mij misschien 2 dagen aan stroom, niet niks idd.
Bedankt voor jouw input.

IIRC, ook de BMW iX3, Nissan Leaf, (aankomende) Sono Sion, zijn er klaar voor. De toyota e.a. merken zijn in Azie al allemaal (?) klaar, dus het wachten is op de Europese kopers die dit gaan vragen. Wachten totdat je het NU nodig hebt werkt niet. Van te voren doorgeven aan de dealers kán er voor zorgen dat het signaal doorkomt bij de fabrieken en dan met 1 a 2 jaren hier als normaal is.

• Hansieo
matroosoft schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Zat er een tijdje geleden nog eens over na te denken, en waar ik het eerst niks vond zie ik nu wel een use case waar werknemers op de zaak ingeplugd zijn en overdag balans bieden op het net. Dat i.c.m. zonnepanelen op kantoorpand kan best interessant zijn. Moet natuurlijk wel een degelijke vergoeding tegenover staan die evt. slijtage van het accupakket compenseert.

Nadeel blijft dan dat begin van de ochtend en eind van de dag je balans op het net wat minder wordt als je er teveel afhankelijk van wordt. Verder zijn tot nu toe vziw alleen de Leaf en de Zoe geschikt.

Voor wat betreft een thuisaccu, als je een beetje leuk kan knutselen zou het in theorie niet zo duur moeten zijn. 24kWh Leaf accu's doen op de tweedehands markt zo'n 1-2K. Stel dat je zo'n 16kWh bruikbaar eruit kan halen en 1K aan elektronica/installatie kwijt bent, betaal je tussen €175 en €200 per kWh onder de streep. Dat is nog wel te doen.

lol, dat thuis knutselen staat bij mij óók op het lijstje... ik denk dat we elkaar nog vaker tegen gaan komen op dat (aparte? ) draadje 8)7

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Hansieo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:27:
[...]

lol, dat thuis knutselen staat bij mij óók op het lijstje... ik denk dat we elkaar nog vaker tegen gaan komen op dat (aparte? ) draadje 8)7
Vooralsnog geen concrete plannen, maar is hier een draadje van?

• Hansieo
JeroenK schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:48:
[...]

De dealer zal je glimlachend aankijken en je een fijne dag wensen. De 15 gegadigden achter je zullen met veel plezier de auto kopen die jij nu laat staan. Bij de dealer ga je niet verder komen. Pas als hij zijn targets niet haalt zal hij naar de importeur roepen er moet V2G in de auto.

Verder is het vooral een kostenplaatje. Wie betaald wanneer wat. De stroom uit de paal koop je voor 37ct. Thuis is de stroom 21ct. Wie betaald die 16ct? Dan te bedenken dat de kWh prijs niet alleen bestaat uit stroom. Maar ook transport, belasting. Bij de stroom aan de paal ook nog vergoedingen voor de paal eigenaar, je laadpasaanbieder....

Geen van alle wil zijn inkomsten missen.
Tja, dealers die snél willen scoren zijn er altijd en zullen er altijd blijven. Maar het gaat natuurlijk om de langste adem.
'en.... wie vooruit kijkt. Renault doet dat al volop in Utrecht (Zoë) en BMW gaat er óók vol in met V2x. Wie komt te laat bij de party?

Ik hou mijn positie nog even open.

Thuis 16 ct klopt indien GEEN panelen, wél panelen dan is het natuurlijk niet 0.00 want teveel opgewekte energie kan je straks ná saldering-periode nog steeds terugleveren al krijg je dan maar 0.05?? Dát loop je mis.. dus is de score 0.05 zonder stransport, belasting toeslagen etc etc.. en dat is toch écht goedkoop O-)

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
Hansieo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:39:
[...]

Bedankt voor je input.

Ik heb al wat "lichte "onderzoek gedaan naar een eigen pack 8)7 maar de prijzen voor 10 KWh zijn ENORM.. en waarom dan niet gewoon de auto gebruiken. Ja ik weet die staat niet 7x24 thuis...maar toch wel heel wat "als-de-zon-niet-meer-levert" uurtjes.
Slim laden is zoals je aangeeft zéker belangrijk (helemaal als je lekker wat panelen hebt) .

Dat afbouwen (en de narigheid die er achteraan komt..) heb ik niet zo'n vertrouwen in... we weten állemaal hoe de politiek is, deze mensen kijken niet verder dan de beugel lang is en daardoor maken ze de raarste sprongen /beslissingen.

Nee, ik hou het liefst zélf zoveel mogelijk de regie over míjn centen O-)

Tijd om een Sion te gaan reserveren!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik zie er meer in als een fabrikant een accu maakt die je makkelijk in en uit de auto kan halen. Bijv 10kWh onder de achterbank uit kunnen halen (eventueel in modules van 2.5kWh ofzo zodat het te tillen is) zodat je die 10kWh als storage kan gebruiken maar ook weer in je auto kan zetten mocht je het nodig hebben. 90% van de tijd heb ik zat aan 40kWh maar die ene keer is het wel handig als het de volledige 50 zal zijn.

• Hansieo
matroosoft schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Vooralsnog geen concrete plannen, maar is hier een draadje van?
lol, nee, maar ik denk dat wel wel "gast" gebruikers mogen zijn op "thuisladen" (want daar valt het nog onder? ) en zodra het druk wordt (Paneel gebruikers die de voordelen/ besparingen gaan zien) dat we dan een eigen draadje krijgen ?????????? 8)

• Hansieo
India Sierra schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:35:
Ik zie er meer in als een fabrikant een accu maakt die je makkelijk in en uit de auto kan halen. Bijv 10kWh onder de achterbank uit kunnen halen (eventueel in modules van 2.5kWh ofzo zodat het te tillen is) zodat je die 10kWh als storage kan gebruiken maar ook weer in je auto kan zetten mocht je het nodig hebben. 90% van de tijd heb ik zat aan 40kWh maar die ene keer is het wel handig als het de volledige 50 zal zijn.
GOED idee! maar als je 'm in de schuur zet is het zonde EN duur per keer gebruik!
Dus ?? thuis zetten én als huisaccu bufferen _/-\o_

• arsimo
Hansieo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Dank u voor de input.

Ja, om te starten is V2H uitstekend, maar regeren is vooruitzien (te verwachten trammelant met powerdips?? ) en dan hoop ik dat ze het de komende 2 jaren voor elkaar hebben.
Dan wil ik wél een auto hebben die alvast "semi-klaar" hiervoor is.
Ik begrijp dat Noorwegen(?) al een gebruiksvergoeding systeem test/kent en Duitsland snel zal volgen.
Ieder zijn visie en alle respect daarvoor. Aan mijn auto geen V2G. Als die het zou ondersteunen zou ik het er direct uit (laten) slopen. (in essentie kwestie van het juiste kabeltje doorknippen, al zal het in de praktijk wel iets lastiger zijn, maar een oplossing is er altijd)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Hansieo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:39:
[...]

GOED idee! maar als je 'm in de schuur zet is het zonde EN duur per keer gebruik!
Dus ?? thuis zetten én als huisaccu bufferen _/-\o_
Ik begrijp werkelijk niets van wat je zegt.

Probeer aub ook je posts te editen ipv 3-4 posts op rij te plaatsen.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:36
@Hansieo je kunt meerdere posts in 1 post quoten zodat je niet meerdere posts onder elkaar hoeft te plaatsen, houd het wel zo leesbaar ;)

• Philos31
  • Laatst online: 08-01 09:33
kameel30 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:48:
[...]

Gelijk even terug gekeken, apart stel bij elkaar die lui ;) . Volgens mij weinig nieuws, alleen dan de onthulling van de U6 concept, of was dat ook al bekend? Ik had graag meer informatie gezien inzake de maandelijkse tarieven van de U5.
Precies wat ik dacht. Jammergenoeg geen prijzen dus blijft het gissen. Alle info die ze hadden was al langer bekend, ook de U6 hadden we al wat dingetjes van gezien.
Ik had toch in ieder geval gehoopt dat ze iets meer zouden zeggen over het 2021 model, wat is daar anders aan dan het 2020 model dan?
We wachten weer af, ze gaan wel proefritten aanbieden binnenkort dus dan kan ik in Duitsland een keertje een proefritje maken.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 10:46
Philos31 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Ik had toch in ieder geval gehoopt dat ze iets meer zouden zeggen over het 2021 model, wat is daar anders aan dan het 2020 model dan?
We wachten weer af, ze gaan wel proefritten aanbieden binnenkort dus dan kan ik in Duitsland een keertje een proefritje maken.
Ik dacht even dat ik het verkeerd had verstaan van dat 2021 model, maar ze hadden het er dus wel echt over. Die zou dan in augustus al beschikbaar zijn, alleen hebben we geen idee wat dat model anders maakt, sterker nog, hij noemt daarbij exact hetzelfde WLTP bereik van 400+.

Proefritje in Duitsland zou leuk zijn ja, goede tip.

• Hansieo
India Sierra schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Ik begrijp werkelijk niets van wat je zegt.

Probeer aub ook je posts te editen ipv 3-4 posts op rij te plaatsen.
Wellicht heb ik het verkeerd begrepen?? Je geeft aan dat je een "extra" 10KWh in/uit de auto wilt (kunnen) halen.
Waar ga je die laten? of bedoel je bij de dealer huren? en weer terug geven?

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:34

XanderDrake

Build the future!

Ik hoor vanalles over de Renault City K-ZE.
Een Chinees model van een zeer betaarbare soort EVs (8700€ in China!).

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrischeauto.nl/wp-content/uploads/2019/10/RENAULT-City-K-ZE-6568_12-1170x658.jpg

De goedkoopheid eist natuurlijk wel zijn tol, geen grote accu en met name een vrij slappe motor (43pk 8)7 )
Toch ben ik gecharmeerd door de combi van formaat, uiterlijk en prijs. De kleinere batterij leidt toch tot een redelijk bereik dankzij de kleine motor. Als je rond de stad blijft is het sowieso geen punt.

Ikzelf overwoog zelfs met een Twizzy op stap te gaan ondanks dat deze echt vrij klein en lelijk is, en je met je winterjas moet rijden. :+ dan is dit nieuwe model toch een stukje beter.

Wat denken jullie erover? Motor te mager?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• kdeboois
Veiligheid zal mijn eerste aandachtspunt zijn.

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

De Renault City K-ZE is veel te mager. Maar voor elke auto blijft een markt. In een fleet van pool-, bedrijfs- of deelauto's, waarmee verschil in aanbod mogelijk is, bijvoorbeeld in combinatie met een ZOE en een e-Niro, zie ik 'm wel slagen. En als extreme budgetcar zullen enkelen 'm vast kopen.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-01 22:14
redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:58:
[...]

Hm, BMW en Mercedes zijn op dit vlak ook appels en peren. BMW is qua motorische betrouwbaarheid veel (!) lager in te schatten dan Mercedes.

• redwing
Dieken Taffert schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Hm, BMW en Mercedes zijn op dit vlak ook appels en peren. BMW is qua motorische betrouwbaarheid veel (!) lager in te schatten dan Mercedes.
Daar heb je helemaal gelijk in, houd het dus maar op de Mercedes om te gebruiken als goede vergelijking.

[removed]

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:14

greatgonzo

schit-te-rend!

XanderDrake schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:31:

[Afbeelding]

De goedkoopheid eist natuurlijk wel zijn tol, geen grote accu en met name een vrij slappe motor (43pk 8)7 )
Toch ben ik gecharmeerd door de combi van formaat, uiterlijk en prijs. De kleinere batterij leidt toch tot een redelijk bereik dankzij de kleine motor. Als je rond de stad blijft is het sowieso geen punt.

Ikzelf overwoog zelfs met een Twizzy op stap te gaan ondanks dat deze echt vrij klein en lelijk is, en je met je winterjas moet rijden. :+ dan is dit nieuwe model toch een stukje beter.

tja.. over 2 weken mag je in heel NL maar 100, dus als forenzen kar is hij prima, looks ook ok.

[ Voor 18% gewijzigd door greatgonzo op 03-03-2020 16:19 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

kdeboois schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:32:
Veiligheid zal mijn eerste aandachtspunt zijn.
Renault heeft in Europa wel een goede reputatie qua veiligheid. zal wel loslopen neem ik aan.
nannoe schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:53:
De Renault City K-ZE is veel te mager.
Ik ben benieuwd naar wat je met te mager bedoelt, naast de motor natuurlijk
greatgonzo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:08:
[...]
tja.. over 2 weken mag je in heel NL maar 100, dus als forenzen kar is hij prima, looks ook ok.
Ik zit nog wel met de max snelheid van 104km. Als in, je haalt waarschijnlijk dat niet eens, en de acceleratie op hogere snelheid valt vast tegen. Met een beetje pech zit je permanent tussen de vrachtwagens.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• kdeboois
XanderDrake schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Renault heeft in Europa wel een goede reputatie qua veiligheid. zal wel loslopen neem ik aan.
Ik heb tijdens een vakantie wel eens een in India gebouwde Renault als huurauto gekregen. Zat zelfs geen airbag in. Ik wacht het even af.

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-12-2025
XanderDrake schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:31:

[Afbeelding]

Dacia heeft de Spring gepresenteerd welke hierop gebaseerd is.

https://www.autovisie.nl/...e-elektromodel-de-spring/

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

XanderDrake schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:20:
[...]
Ik ben benieuwd naar wat je met te mager bedoelt, naast de motor natuurlijk
26,8 kWh batterij en dan 250 km claimen, betekent dat een verbruik van 107 Wh/km. Voor zo'n hoge auto die de Dacia Spring als compacte crossover is, met een elektromotor die voor de hogere snelheden altijd aan max in zijn toeren moet draaien, vind ik dat moeilijk om te geloven. Weet niet hoe dit precies zit, maar elektromotor levert wel zijn kracht constant, maar zal naar mijn idee niet op z'n efficiënt bij de max aantal toeren zijn (correct me if I'm wrong). Ander punt is de afwerking; voor Europese markt zijn er enkel renders gepubliceerd. Ziet er netjes uit, maar voor de prijs waarvoor het model verkocht is in China is voor Europa niet realistisch. Denk dat de prijs heel dicht bij de Twingo ZE in de buurt komt en dat verbruik zal lager zijn, omdat er bijvoorbeeld smallere banden onder kunnen voor balans, door de lagere bouw.

[ Voor 12% gewijzigd door nannoe op 03-03-2020 16:59 ]

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:41
Vandaag kreeg ik een beloofde offerte binnen voor een Renault Zoe, 138pk, met van alles erop en eraan. Gelijk maar 2 vergelijkbare offertes opgevraagd... de ANWB is écht een smak goedkoper: scheelt me 100 euro per maand (!) voor dezelfde uitvoering, iets méér kilometers en voor de rest alles hetzelfde. Op basis van 5 jaar private lease is dat... eh.. al gauw 5 hagelnieuwe iPhones!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

nannoe schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:57:
[...]

26,8 kWh batterij en dan 250 km claimen, betekent dat een verbruik van 107 Wh/km. Voor zo'n hoge auto die de Dacia Spring als compacte crossover is, met een elektromotor die voor de hogere snelheden altijd aan max in zijn toeren moet draaien, vind ik dat moeilijk om te geloven. Weet niet hoe dit precies zit, maar elektromotor levert wel zijn kracht constant, maar zal naar mijn idee niet op z'n efficiënt bij de max aantal toeren zijn (correct me if I'm wrong). Ander punt is de afwerking; voor Europese markt zijn er enkel renders gepubliceerd. Ziet er netjes uit, maar voor de prijs waarvoor het model verkocht is in China is voor Europa niet realistisch. Denk dat de prijs heel dicht bij de Twingo ZE in de buurt komt en dat verbruik zal lager zijn, omdat er bijvoorbeeld smallere banden onder kunnen voor balans, door de lagere bouw.
250KM range is inderdaad optimistisch, maar niet onmogelijk; de nieuwe Twingo doet 180km op een kleinere accu. Ze schatten prijs rond 11k€ met Europese afwerking, dus iets goedkoper dan Twingo, maar de Twingo is een stukje sneller.

Ik zie het inderdaad meer als een toekomstige Dacia, want de Twingo lijkt er erg veel op. Ik heb wel liever een 26.8 kwh accu ipv 22 van de Twingo!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Hansieo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Wellicht heb ik het verkeerd begrepen?? Je geeft aan dat je een "extra" 10KWh in/uit de auto wilt (kunnen) halen.
Waar ga je die laten? of bedoel je bij de dealer huren? en weer terug geven?
Ik bedoel dat ik het een mooie oplossing zou vinden om een gedeelte van de accu, stel 10kWh, fysiek uit de auto te kunnen halen. Die kun je dan aan je zonnepanelen hangen als thuis accu zolang je die 10kWh niet nodig hebt voor de auto. Als je ver wil gaan rijden kun je ze er altijd weer in zetten.

• arsimo
India Sierra schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:13:
[...]
Ik bedoel dat ik het een mooie oplossing zou vinden om een gedeelte van de accu, stel 10kWh, fysiek uit de auto te kunnen halen. Die kun je dan aan je zonnepanelen hangen als thuis accu zolang je die 10kWh niet nodig hebt voor de auto. Als je ver wil gaan rijden kun je ze er altijd weer in zetten.
Wordt veel te ingewikkeld om de moeite waard te maken. Denk aan de vloeistofkoeling/verwarming - die een echt goede EV-batterij heeft - etc. Tuurlijk, het kan theoretisch allemaal maar met de jaarlijkse productieprijsdaling van 8-15% en de gemiddelde jaarlijke toenemende density (en dus kleiner en lichter) van 5%-8% is dat straks (lees: >=3 jaar] allemaal de moeite waard niet meer om aan te beginnen. Vooruitkijken is niet alleen in het verkeer slim.

• IvoB2
...

[ Voor 126% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:37 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-01 20:28
Z___Z schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Niet mee eens. Als je een lease rijder niet goed behandeld is de kans groot dat je hele merk de volgende keer niet meer in aanmerking komt. Wat dat betreft zijn lease rijders niet anders dan kopers. Alleen als je een bijtellingsknaller hebt, dan gaat dit niet op.
redwing schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Een beetje goede garage behandelt beide even goed. Als ik met een lease-auto een niet positieve ervaring heb zal ik er prive ook niet komen en ze ook niet bij anderen aanraden. Een garage die dus verschil maakt valt bij mij heel snel af.
Daarnaast is het prive natuurlijk net zo goed dat het om een financiele afweging gaat. En laten we wel wezen, veel lease-rijders hebben net zo goed een voorkeur voor een bepaald merk en zullen dus bij dezelfde garage terugkomen.
Leaserijders rijden over het algemeen modellen die vooral goedkoop in de lease zijn. Vandaar dat je bepaalde modellen opeens ook heel veel zag en ziet op de weg. Over het algemeen zijn ze minder merkgebonden.

Op den duur (nabije toekomst) zal waarschijnlijk ook gaan meespelen dat autorijden weer iets exclusiefs wordt, althans exclusief gebruik maken. Bezit is nu al iets exclusiefs aangezien 90 procent geen eigen bezig is wat nieuw op de weg komt.
Het zal dan met name van belang zijn om de rijkere klanten die daadwerkelijk een auto kunnen kopen terug te laten komen in de toekomst.

• arsimo
IvoB2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:48:
Wat is daar zo ingewikkeld aan?
Een thuisaccu is in veel gevallen niets anders dan een afgekeurde autoaccu (capaciteit lager dan 75-80%) die herbruikt wordt
in een stationaire omgeving (omdat daar dood gewicht niet van tel is) gekoppeld aan een hybride omvormer.

In je thuisomgeving trek je normaliter ook niet de stromen die een auto nodig heeft (nou ja, dat hoop ik toch voor je).

Het zijn trouwens niet eens de onderdelen die het duur maken maar de loonkost in het westen.

Ben het wel eens dat een (deel) van de autoaccu uitneembaar maken voor thuisgebruik niet de beste optie is.
Kan je beter proberen thuiswerk te regelen. :)
Powerwalls zijn idd vaak technisch afgeschreven EV-accu's. Echter dan is die speciale koeling en verwarming niet meer nodig. In de auto wel. Het voor een deel van de autobatterij in en uithalen zal dus dan ook iets met het los- en aankoppelen van die vloeistofaan- en afvoer moeten doen en niet alleen het aan- en afkoppelen een forse electriciteitsconnector. Plus dat de auto zich daar met zijn BMS steeds op moet instellen. En er zijn nog wat van die praktische details.

Juist omdat ze kleiner, lichter en flink goedkoper zullen worden in de a.s. jaren (en dat gaat naar verwachting nog zo;n 15 tot 20 jaar door) is het niet zinnig om in dat soort in- en uit-technieken te investeren, laat staan als het om gedeelten gaat. Wel in nog makkelijker te herplaatsen van technisch afgeschreven EV-accu's in power walls, dat zal nog flink lang praktisch zijn.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fisherman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:55:
[...]

[...]

Leaserijders rijden over het algemeen modellen die vooral goedkoop in de lease zijn. Vandaar dat je bepaalde modellen opeens ook heel veel zag en ziet op de weg. Over het algemeen zijn ze minder merkgebonden.

Op den duur (nabije toekomst) zal waarschijnlijk ook gaan meespelen dat autorijden weer iets exclusiefs wordt, althans exclusief gebruik maken. Bezit is nu al iets exclusiefs aangezien 90 procent geen eigen bezig is wat nieuw op de weg komt.
Het zal dan met name van belang zijn om de rijkere klanten die daadwerkelijk een auto kunnen kopen terug te laten komen in de toekomst.
Of juist omgekeerd, alles in de lease. Airways begint ook met een leaseconstructie. Dat levert veel hogere aantallen op dan verkopen aan particulieren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• AndRo555
daemonix schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:27:
[...]

Als je rekent op een standaard beurt van 350 euro per 30k km zit je op 7350 aan beurten over 650k km. Dan heb je letterlijk 18650 euro over voor niet standaard items zoals koppeling, bak, hele motor vervangen. Die dingen zijn niet goedkoop, maar echt niet 18650 euro duur.
Ik heb een Golf 6 diesel voor net geen 3000 euro aan dealeronderhoud van 0 tot 280k km gereden. Dat vind ik normale bedragen voor onderhoud.

Ik blijf er bij dat dergelijke hoeveelheden aan onderhoud gewoon heel erg veel is. Ja je spaart op elektra vs benzine/diesel verbruik maar daar tegenover staat weer de (zeker buiten NL) veel hogere aanschaf van EV's.

En ja EV's hebben over het algemeen goedkoper onderhoud, maar Tesla's in het algemeen en dat ene voorbeeld specifiek, is nou totaal niet het voorbeeld daarvan.

• redwing
[...]

[...]

Tja, toch ben ik het daar niet mee eens. De lease-rijders die ik ken gaan toch echt bij voorkeur naar een bep. merk. Pas als daar echt niets te vinden is switchen ze. En tuurlijk zijn er leasers die per keer kijken welk merk het wordt, maar dat heb je met kopers net zo goed. En zelfs al zouden leasers minder merkgebonden zijn, dan nog wil je ze goede service leveren zodat ze prive terugkomen of anderen goede reviews geven.
Voorlopig is de helft nog prive en daarnaast is er nog een heel gedeelte private lease. Dit wordt wel steeds minder, maar (private) lease is net zo goed een verkochte auto dus als garage wil je toch dat ze jouw merk kiezen. Of het nu een leasemaatschappij is die de auto koopt of iemand prive maakt weinig uit en ook onderhoud is hetzelfde (sterker nog een lease-auto wordt meestal beter onderhouden)

[removed]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:33
arsimo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Powerwalls zijn idd vaak technisch afgeschreven EV-accu's. Echter dan is die speciale koeling en verwarming niet meer nodig. In de auto wel. Het voor een deel van de autobatterij in en uithalen zal dus dan ook iets met het los- en aankoppelen van die vloeistofaan- en afvoer moeten doen en niet alleen het aan- en afkoppelen een forse electriciteitsconnector. Plus dat de auto zich daar met zijn BMS steeds op moet instellen. En er zijn nog wat van die praktische details.

Juist omdat ze kleiner, lichter en flink goedkoper zullen worden in de a.s. jaren (en dat gaat naar verwachting nog zo;n 15 tot 20 jaar door) is het niet zinnig om in dat soort in- en uit-technieken te investeren, laat staan als het om gedeelten gaat. Wel in nog makkelijker te herplaatsen van technisch afgeschreven EV-accu's in power walls, dat zal nog flink lang praktisch zijn.
Zou het niet een betere optie zijn als de laadpaal (aan de muur) ook kan terug leveren? Accu hoeft dan niet uit de auto. In het meest gunstigste geval laad je hem overdag op via de zonnepanelen en lever je in de avond/nacht weer terug.

Via een app moet je eea kunnen instellen zodat je de volgende dag nog genoeg power over hebt voor de rit :)

Uiteraard is dit pas interessant al salderen (zo goed als) over is...

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

[...]

Ja heel slim als dealer organisatie om je vooral te focussen op die 10% dan?

Particulieren die auto’s kopen zijn vooral de baby boomer generatie. Dat is ook een belangrijke reden voor de SUV hype in Nederland.

Leaserijders worden door de overheid gestuurd naar bepaalde modellen. Het is logisch dat je voor honderden euro’s per maand verschil die Golf laat staan voor een 14% Megane, of nu die Polo laat staan voor een e-208, of vorig jaar die Polo liet staan voor een Model 3. Maar uiteindelijk zijn die belasting maatregelen niet oneindig. Als er geen significant kostenvoordeel meer is op een bepaald merk, houd je persoonlijke voorkeuren (en werkgever voorkeuren) over. Als je dan een slechte dealer ervaring hebt bij Mercedes en een goede bij BMW, dan zal je eerder voor die BMW gaan. Wat dat betreft zijn lease rijders net mensen.

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:37 ]

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:39
maar hoe is V2G anders dan V2H (tenzij je H niet aan de G zit)

• IvoB2
...

[ Voor 129% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:37 ]

• bruneelm
  • Laatst online: 09:25
India Sierra schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:13:
[...]

U vraagt Renault draait (in een conceptcar)
https://www.autoweek.nl/a...orbode-nieuw-ev-platform/

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Hansieo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Tja, dealers die snél willen scoren zijn er altijd en zullen er altijd blijven. Maar het gaat natuurlijk om de langste adem.
'en.... wie vooruit kijkt. Renault doet dat al volop in Utrecht (Zoë) en BMW gaat er óók vol in met V2x. Wie komt te laat bij de party?

Ik hou mijn positie nog even open.

Thuis 16 ct klopt indien GEEN panelen, wél panelen dan is het natuurlijk niet 0.00 want teveel opgewekte energie kan je straks ná saldering-periode nog steeds terugleveren al krijg je dan maar 0.05?? Dát loop je mis.. dus is de score 0.05 zonder stransport, belasting toeslagen etc etc.. en dat is toch écht goedkoop O-)
Dat is vanuit je zonnepanelen geredeneerd. Maar kan je voorstellen dat als je V2x hebt dat jou kWh uit je auto meer moet opleveren dan de 5ct die je krijgt bij het terug leveren. Jij hebt voor 35ct een kWh gekocht uit een laadpaal. Die bestaat voor 7ct uit actuele elektriciteitsprijs dan komt er 11 CT energie belasting over, 4ct BTW, dan een toeslag voor de laadpaal van 7 CT en 6 CT voor de payment provider.

Hoeveel wil jij dan krijgen voor jou kWh uit je auto?

Waarschijnlijk meer dan die 35 CT die je betaald heb. Nu zegt de energie maatschappij nu wel dan geven wij je 21ct, wat je nu ook betaald voor een kWh over de kWh meter. Dan verlies je per kWh 14ct. Wil jij de Eneco, Vattenfal, Green Choice sponsoren?

Stel j nu voor dat de salderings regeling over is en de energie maatschappij is erg gul is en bied je 7ct voor je kWh uit je auto accu.
Dan gaat het toch niet uit komen?

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
JeroenK schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:54:
[...]

Dat is vanuit je zonnepanelen geredeneerd. Maar kan je voorstellen dat als je V2x hebt dat jou kWh uit je auto meer moet opleveren dan de 5ct die je krijgt bij het terug leveren. Jij hebt voor 35ct een kWh gekocht uit een laadpaal. Die bestaat voor 7ct uit actuele elektriciteitsprijs dan komt er 11 CT energie belasting over, 4ct BTW, dan een toeslag voor de laadpaal van 7 CT en 6 CT voor de payment provider.

Hoeveel wil jij dan krijgen voor jou kWh uit je auto?

Waarschijnlijk meer dan die 35 CT die je betaald heb. Nu zegt de energie maatschappij nu wel dan geven wij je 21ct, wat je nu ook betaald voor een kWh over de kWh meter. Dan verlies je per kWh 14ct. Wil jij de Eneco, Vattenfal, Green Choice sponsoren?

Stel j nu voor dat de salderings regeling over is en de energie maatschappij is erg gul is en bied je 7ct voor je kWh uit je auto accu.
Dan gaat het toch niet uit komen?
Ik denk dat we gaan zien dat de energiebedrijven variabele tarieven gaan hanteren en dat je zelf kan aangeven vanaf welke prijs je wilt terugleveren aan het net. Anders gaat het zoals je terecht voorspelt, niet werken.

Een vast bedrag per kwh zoals we nu hebben lijkt me lastig te handhaven als het aandeel zon en wind energie toeneemt. Ik denk dat het onvermijdelijk is dat energietarieven per uur of zelfs per minuut variabel zullen worden. Apparaten die veel gebruiken zullen slimmer moeten worden en energie vragen als de prijs laag is. EV’s moeten dit uiteraard kunnen, maar bijv ook een koelkast, wasmachine of droger. V2G zou bij variabele tarieven best eens een goede investering kunnen zijn, of het nou een EV is of een powerwall.

Tot zo ver mijn 2 ct’s ;)

• bruneelm
  • Laatst online: 09:25
V2x, V2B, V2H
Vanuit het oogpunt van een welbepaalde producent waar ik professioneel rond de tafel zat eind 2018 en die op dat ogenblik proefprojecten lopende had in Oostenrijk en Duitsland.

Zij bekeken enkel de V2B (bedrijf) en V2H(privé).

Voor gewone verbruikers wensen ze in de toekomst, tegen vergoeding of noem het korting op de energieprijs, zwaarverbruikers op te starten wanneer het hen past. De gebruiker dient enkel aan te geven welk uur het toestel klaar moet zijn. Bv wasmachine tegen 16u (was moet nog drogen) afwasmachine tegen 19u

Voor de EV bezitters, van toepassing als het markt % hoog genoeg is, een gelijkaardige redenering.
Indien je op de zaak bent geef je aan wanneer je wenst te vertrekken en wat de resterende afstand is voor die dag. Overdag kan het zijn dat je accu gebruikt wordt voor B2B van je werkgever.
Indien thuis, dezelfde redenering maar dan voor V2H tijdens de avondspits op het elektriciteitsnet.
En deze energie is eigenlijk de reserve welke ze in je EV accu voorzien hebben mocht je alsnog een rit te doen hebben welke niet voorzien was in je resterende afstand voor die dag.
Hiervoor krijg je ook weer een vergoeding of korting
En als er geen speciale productie tekorten of drukte is dan heb je veel kans, dagelijks telkens met een volle accu te vertrekken.
En waar halen ze het geld van die vergoedingen: door optimalisatie van het gebruik, het niet meer warm stand-by moeten houden van centrales.
Men zou bij piekbelasting B's of H's lokaal van stroom kunnen voorzien totdat het punt bereikt is om de piek op te vangen met de koude opstart van een piekcentrale die niet alleen de piek aanpakt maar meteen op efficiënte wijze zijn werk doet omdat alle 'overschot' ten opzichte van de piekbelasting gebruikt kan worden om de accu's van de EV's te laden.
Zeg maar load management van de centrale dienip max efficiente capaciteit draait.

Nog meegeven dat voor hen thuisaccu's doodgeboren kinderen waren: te klein voor wat ze kunnen betekenen en zeker met de grootte van de toen op de markt zijnde EV accu's.

Maar ondertussen zijn we 2020 en zijn er mogelijks voortschrijdende visies.

[ Voor 4% gewijzigd door bruneelm op 03-03-2020 22:58 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer over elektrische auto's hebben. V2x en huisaccu's zijn andere topics voor.

Wise enough to play the fool

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 10:40
AndRo555 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:48:

Ik heb een Golf 6 diesel voor net geen 3000 euro aan dealeronderhoud van 0 tot 280k km gereden. Dat vind ik normale bedragen voor onderhoud.
En wat zou de volgende 350.000 km gekost aan onderhoud gekost hebben denk je? En de vergelijking die je moet maken is met een Touareg, niet met een Golfje (no offense)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:59
Hallo mede tweakers!

Ik mag een nieuwe leaseauto uitkiezen en een electrische auto staat wel op de verlanglijst natuurlijk. Zelf zit ik wel veel in de auto voor mijn werk (sommige dagen tussen de 250 á 300 km op een dag), wat ik wel graag op een lading wil doen wegens het gebrek aan oplaadpalen. Thuis laden zal mogelijk zijn als ik binnenkort mijn nieuwe huis betreed, met eigen oprit, dus dat helpt. Opbasis hiervan kwam ik dus tot de volgende shortlist:
Tesla Model 3 SR+ (ben zelf een beetje bang dat de range net te weinig zal zijn)
Hyundai Kona
KIA Niro

De laatste twee heb ik al proef gereden afgelopen week, reden allerbei heerlijk. Waarbij de voorkeur wel uitgaat naar de Niro, maar de levertijd van deze auto is slechter als de Kona (wil de auto natuurlijk nog wel in 2020 hebben). De Tesla heb ik een keer via een collega gereden, maar die wil ik nog samen met mijn vriendin proefrijden, alleen dat kan niet echt in de buurt van Twente, dus maar even kijken waarneer dat komt.

Alleen mijn vraag is, hebben andere Tweakers ook keuze moeten maken uit deze auto's en voor welke kozen ze en waarom?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 16:51
[verwijderd]

[ Voor 112% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Bobbje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:38:
Alleen mijn vraag is, hebben andere Tweakers ook keuze moeten maken uit deze auto's en voor welke kozen ze en waarom?
Voor mij was het hetzelfde lijstje alleen dan Model 3 LR AWD ipv SR+, die bestond nog niet. De Kona past als ik comfortabel zit niemand meer achter mij dus die viel direct af. Zowel de Niro als de 3 hebben voor mijn use-case genoeg ruimte en zijn betaalbaar. De 3 was een stuk duurder maar heeft wel 3-fase laden, het supercharger netwerk, een hele bak extra tech en OTA updates. Wegligging en rijgedrag vond ik bij de 3 ook fijner dus die is het geworden. Overigens is mijn 3 na levering ook nog een stuk sneller geworden en heb ik door prijsdalingen FSD gratis gekregen (nog niet heel veel meerwaarde momenteel).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:38 ]

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:59
Mar.tin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:55:
[...]
Met dergelijke kilometrages is de vraag: Hoe is je rijgedrag?
Als je een enigzins rustige / anticiperende rijder bent ga je met het bereik van de Kona / Niro wel uitkomen.
De SR+ heeft een accu van 50kWh, én geen warmtepomp, dan is 300km op een dag nét krap in de winter met een zware rechtervoet.

Als je ruimte hebt voor een LR denk ik dat je daar het meeste lol van hebt. Kan met 3 fasen opladen, hoewel de 2020 modellen van de Kona en de Niro dat ook kunnen, maar ik lees sterk wijzigende dingen over die mogelijkheid.

Met een maximum snelheid van 100km/u op de snelwegen straks, en een anticiperende rechtervoet ga je met alle3 de 250-300 wel redden denk ik. Wellicht dat je in de Tesla dan zo-nu-en-dan een supercharger op moet zoeken voor een paar minuten.
De vraag is of je dat heel erg vindt.
Mijn rechtervoet wil wel eens zwaar zijn, als het rustig is, maar dat is het toch bijna nooit. Dus in dat opzicht probeer ik wel zuinig te rijden. Momenteel staat mijn auto op 4.2 liter per 100km, dus dat is wel goed zuinig (Fiesta uit 2018, diesel). De LR valt helaas buiten het budget anders had ik die gepakt.

Het nadeel is wel dat de A1 geen fatsoenlijke supercharger heeft in het oosten van het land, dat is toch nog wel echt een gebrek.
Tassadar32 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:58:
[...]
Voor mij was het hetzelfde lijstje alleen dan Model 3 LR AWD ipv SR+, die bestond nog niet. De Kona past als ik comfortabel zit niemand meer achter mij dus die viel direct af. Zowel de Niro als de 3 hebben voor mijn use-case genoeg ruimte en zijn betaalbaar. De 3 was een stuk duurder maar heeft wel 3-fase laden, het supercharger netwerk, een hele bak extra tech en OTA updates. Wegligging en rijgedrag vond ik bij de 3 ook fijner dus die is het geworden. Overigens is mijn 3 na levering ook nog een stuk sneller geworden en heb ik door prijsdalingen FSD gratis gekregen (nog niet heel veel meerwaarde momenteel).
Het probleem met de Kona en de lengte had ik ook, maar er zit bijna nooit iemand achter mij, dus dat scheelt weer. Maar dankje voor je input!

[ Voor 3% gewijzigd door Bobbje op 04-03-2020 08:49 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic