• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 20:30

matroosoft

Lone Christian

Bobbje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:46:
[...]

Mijn rechtervoet wil wel eens zwaar zijn, als het rustig is, maar dat is het toch bijna nooit. Dus in dat opzicht probeer ik wel zuinig te rijden. Momenteel staat mijn auto op 4.2 liter per 100km, dus dat is wel goed zuinig (Fiesta uit 2018, diesel). De LR valt helaas buiten het budget anders had ik die gepakt.

[...]

Het probleem met de Kona en de lengte had ik ook, maar er zit bijna nooit iemand achter mij, dus dat scheelt weer. Maar dankje voor je input!
Rechtervoet zwaar geldt met name ook voor snelheid, niet zo zeer voor optrekken. Er zit een significant verschil in range als je 100km/u rijdt vs wanneer je 130km/u rijdt. Nou zal dat laatste niet vaak meer voorkomen, maar het is goed om te beseffen dat het voor een EV altijd efficiënter is om langzamer te rijden, waar het bij een ICE mogelijk is dat je optimale snelheid rond de 80-90km/u ligt.

Maar gezien hoe zuinig je rijdt met je Fiesta zal dat allemaal wel goedkomen. Kan je overdag op locatie opladen?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:45
Bobbje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:38:
Hallo mede tweakers!

Ik mag een nieuwe leaseauto uitkiezen en een electrische auto staat wel op de verlanglijst natuurlijk. Zelf zit ik wel veel in de auto voor mijn werk (sommige dagen tussen de 250 á 300 km op een dag), wat ik wel graag op een lading wil doen wegens het gebrek aan oplaadpalen. Thuis laden zal mogelijk zijn als ik binnenkort mijn nieuwe huis betreed, met eigen oprit, dus dat helpt. Opbasis hiervan kwam ik dus tot de volgende shortlist:
Tesla Model 3 SR+ (ben zelf een beetje bang dat de range net te weinig zal zijn)
Hyundai Kona
KIA Niro

De laatste twee heb ik al proef gereden afgelopen week, reden allerbei heerlijk. Waarbij de voorkeur wel uitgaat naar de Niro, maar de levertijd van deze auto is slechter als de Kona (wil de auto natuurlijk nog wel in 2020 hebben). De Tesla heb ik een keer via een collega gereden, maar die wil ik nog samen met mijn vriendin proefrijden, alleen dat kan niet echt in de buurt van Twente, dus maar even kijken waarneer dat komt.

Alleen mijn vraag is, hebben andere Tweakers ook keuze moeten maken uit deze auto's en voor welke kozen ze en waarom?
Uit bovenstaande lijst zou ik voor de Niro gaan. De Model 3 SR+ haalt bij lange na geen 300km in de winter hoor ik van collega's (stuk of 5 hebben er één). 200 a 220km in de winter is ongeveer wat ze halen (en nee ze rijden geen 200 km/h ;)).

Tenzij de Niro dit jaar niet meer leverbaar is? Wellicht kun je ook nog op de reservelijst staan voor de Mustang? Heb vernomen dat deze al wel uitverkocht is maar voor als ze er meer naar NL weten te krijgen?

Succes :)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Bobbje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:38:
Hallo mede tweakers!

Ik mag een nieuwe leaseauto uitkiezen en een electrische auto staat wel op de verlanglijst natuurlijk. Zelf zit ik wel veel in de auto voor mijn werk (sommige dagen tussen de 250 á 300 km op een dag), wat ik wel graag op een lading wil doen wegens het gebrek aan oplaadpalen. Thuis laden zal mogelijk zijn als ik binnenkort mijn nieuwe huis betreed, met eigen oprit, dus dat helpt. Opbasis hiervan kwam ik dus tot de volgende shortlist:
Tesla Model 3 SR+ (ben zelf een beetje bang dat de range net te weinig zal zijn)
Hyundai Kona
KIA Niro

De laatste twee heb ik al proef gereden afgelopen week, reden allerbei heerlijk. Waarbij de voorkeur wel uitgaat naar de Niro, maar de levertijd van deze auto is slechter als de Kona (wil de auto natuurlijk nog wel in 2020 hebben). De Tesla heb ik een keer via een collega gereden, maar die wil ik nog samen met mijn vriendin proefrijden, alleen dat kan niet echt in de buurt van Twente, dus maar even kijken waarneer dat komt.

Alleen mijn vraag is, hebben andere Tweakers ook keuze moeten maken uit deze auto's en voor welke kozen ze en waarom?
Even een vraagje, jij rijd dus 250-300 km op 1 dag zonder daarbij een laadpaal tegen te komen? Waar rij je dan?

ALs je dat zonder laden, op de snelweg wil kunnen halen is alleen de M3 Long range en de de S een optie denk ik. Maar waarom is het zo erg om tijdens die dagen dat je 300 km rijd 15 minuten een kopje koffie te drunken bij een SUC? Volgens mij zijn alle 3 de auto's geschikt, kies gewoon de auto die het beste past bij je overige behoefte en staar je niet blind op die 300 km zonder laden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:13:
[...]

Even een vraagje, jij rijd dus 250-300 km op 1 dag zonder daarbij een laadpaal tegen te komen? Waar rij je dan?

ALs je dat zonder laden, op de snelweg wil kunnen halen is alleen de M3 Long range en de de S een optie denk ik. Maar waarom is het zo erg om tijdens die dagen dat je 300 km rijd 15 minuten een kopje koffie te drunken bij een SUC? Volgens mij zijn alle 3 de auto's geschikt, kies gewoon de auto die het beste past bij je overige behoefte en staar je niet blind op die 300 km zonder laden.
Dat haal je ook prima met een Kona of met een Kia hoor. 370 km range in de winter is een prima bereik, daar heb je geen Tesla voor nodig. Effectief moet je een Model 3 AWD in bereik vergelijken met een Kona of Kia. De laatste 2 kun je prima dagelijks tot 100% laden, bij de Tesla wordt dat afgeraden door Tesla zelf (!), jammer voor de komende reacties 'Ik doe dat iedere dag, geen probleem'. Tesla raadt aan om tot 90% te laden. De batterij van de Tesla heeft blijkbaar geen capaciteit boven de 100%, waar de Kona/eNiro dat wel hebben.

Een SR+ zal dus nog minder bereik hebben.

Ik had geen keuze, de model 3 was, net als de eNiro nog uit en heb voor een Kona gekozen en daar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad, sterker nog, de hoge instap is ideaal.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BasvanS
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Dat haal je ook prima met een Kona of met een Kia hoor. 370 km range in de winter is een prima bereik, daar heb je geen Tesla voor nodig. Effectief moet je een Model 3 AWD in bereik vergelijken met een Kona of Kia. De laatste 2 kun je prima dagelijks tot 100% laden, bij de Tesla wordt dat afgeraden door Tesla zelf (!), jammer voor de komende reacties 'Ik doe dat iedere dag, geen probleem'. Tesla raadt aan om tot 90% te laden. De batterij van de Tesla heeft blijkbaar geen capaciteit boven de 100%, waar de Kona/eNiro dat wel hebben.

Ik had geen keuze, de model 3 was, net als de eNiro nog uit en heb voor een Kona gekozen en daar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad, sterker nog, de hoge instap is ideaal.
Haal jij in de Winter op de snelweg 370 KM op een lading? Dat will zeggen bij een temp. van rond de 0, wellicht wat neerslag en de helft van de rit wind tegen? Sorry maar dat is niet realistisch lijkt me. Als ze zoveel KM rijd lijkt een auto met een relatief snelle laadsnelheid me een betere keuze dan een grote range. Wat doet de Kona, 70 KW laden toch bij een snellader?

• daemonix
  • Niet online
Ja. En ik ben niet de enige. Een neef van mijn vrouw met een Kia haalt dat ook. Het hangt allemaal af van het gebruik van de rechtervoet/cruise control.

[ Voor 123% gewijzigd door daemonix op 04-03-2020 09:56 ]

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@Bobbje Je ontkomt er niet aan om (af en toe) overdag te snelladen. Als je twee dagen achter elkaar veel kilometers moet maken, heb je in de tussenliggende nacht te weinig tijd om thuis volledig vol te laden (een Kona volledig volladen kost grofweg 15 uur, afhankelijk van je huisaansluiting en laadpunt).

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:31
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Haal jij in de Winter op de snelweg 370 KM op een lading? Dat will zeggen bij een temp. van rond de 0, wellicht wat neerslag en de helft van de rit wind tegen? Sorry maar dat is niet realistisch lijkt me. Als ze zoveel KM rijd lijkt een auto met een relatief snelle laadsnelheid me een betere keuze dan een grote range. Wat doet de Kona, 70 KW laden toch bij een snellader?
Dat haal ik met de Niro ook aan 115 op de teller (110 GPS), heen met wind tegen en omhoog terug met de wind mee en omlaag of net omgekeerd. Voor 100km heb ik 23% nodig en full loaded staat de GOM net boven if net onder de 400km. Ik zorg ervoor dat ik steeds 40km GOM over hou op t eind van een rit wat voor mij kan ik heb over de totale rit 8km+4km geen snelweg

De meeste laders onderweg zijn maar 50kW laders (6 à 7 keer sneller dan thuis), voor mij op 1 punt een ionitypark (77kW) maar 77kW is maar tussen 20 en 57%. Ionity is mij momenteel redelijk duur ten opzichte van andere laadkaarten in mijn bezit, enkel voor noodgevallen

[ Voor 13% gewijzigd door bruneelm op 04-03-2020 10:06 ]

• daemonix
  • Niet online
Hulkkonen schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:57:
@Bobbje Je ontkomt er niet aan om (af en toe) overdag te snelladen. Als je twee dagen achter elkaar veel kilometers moet maken, heb je in de tussenliggende nacht te weinig tijd om thuis volledig vol te laden (een Kona volledig volladen kost grofweg 15 uur, afhankelijk van je huisaansluiting en laadpunt).
Met een 3 fase lader moet je de Kona gewoon iedere nacht in 8 uur vol kunnen krijgen. Reken maar even mee: 3*16 A= 48 A, keer 230 V= 11 kW. Je hebt een 64 kWh batterij, dus in theorie is die in 5.8 uur vol. Effectief duurt het laatste stuk (van 80 naar 100% echter langer), dus met 8 uur laden zit die echt wel vol.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:54:
Ja. En ik ben niet de enige. Een neef van mijn vrouw met een Kia haalt dat ook. Het hangt allemaal af van het gebruik van de rechtervoet/cruise control.
Ik kan dat beamen. Met een e-Niro haal je in deze omstandigheden de 370km wel, mits je niet harder dan 100-110km/u rijdt, wat zodadelijk toch de standaard is overdag. Met 135km/u en wind tegen wordt het krap 300km.
En echt snel kunnen laden is meestal niet zo boeiend. Als je net een tiental km tekort komt om thuis te komen dan kost je dat 5, hooguit 10minuten met 50kW om een beetje bij te laden. Je tijdswinst zal dan enkele minuten zijn, waarbij het er dan vanaf hangt hoelang je moet omrijden op je route voor een lader die meer dan 50kW biedt.
En alleen als je een EV hebt die daadwerkelijk ook de geadverteerde hogere laadsnelheid haalt in de winter. Met de e-Niro laad je met ongeveer 50kW met een koude accu. In de zomer haal je meestal de 76kW wel.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2020 10:11 ]

• daemonix
  • Niet online
Het snelladen is in Nederland zwaar overrated. De GOM van een Kona en van een eNiro blijkt uitermate betrouwbaar, in tegenstelling tot die van wat andere merken. Ook naar Friesland heen en weer halen we als we braaf 100 km/h op de GPS rijden. Als je je te buiten gaat aan 130 km/h op de GPS wordt het een ander verhaal, maar dat mag vanaf half maart alleen nog maar 's nachts.

En de verhalen over 100+ kW laders is ook overtrokken. Over het algemeen wordt piek snellaadsnelheid gezien als de norm, waar het gemiddelde veel lager is.

• SuperFrits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik ben sowieso wel benieuwd naar de ervaring van de EV-rijders hier voor wat betreft de discussie short range vs. long range. Waarvoor zou je moeten kiezen in Nederland wanneer je 200-300 km per dag maakt? Is het beter om 10k extra neer te leggen of sta je toch liever dan even een kwartier langs de snelweg? Ik kan me voorstellen dat een long range iets meer rust geeft bij langere reizen, maar dat de short-range wel wat fijner is voor de portemonnee.

Short range- en long range-rijders, hebben jullie spijt van jullie keuze bijvoorbeeld?

[ Voor 9% gewijzigd door SuperFrits op 04-03-2020 10:17 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Als jij met gepland laden zorgt dat de auto vlak voor vertrek klaar is met laden dan kan je een Tesla prima iedere dag veilig tot 100% laden. Het laden tot 100% is niet schadelijk als je direct gaat rijden. Het wordt pas schadelijk als de auto iedere dag een x aantal uur met >90% geparkeerd staat.
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:08:

En de verhalen over 100+ kW laders is ook overtrokken. Over het algemeen wordt piek snellaadsnelheid gezien als de norm, waar het gemiddelde veel lager is.
Er zou eigenlijk een "WLTP" normering moeten komen voor het adverteren van laadsnelheden. Consumenten hebben op dit moment geen flauw idee wat ze kunnen verwachten van de snellaad mogelijkheden onder de verschillende omstandigheden.

[ Voor 50% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 10:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 123% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:37 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:31
Even in mijn laadsessies gedoken
Voor quasi een lege accu:
Ionity laden: 39kWh in 37 min
Ionity laden: 50kWh in 66 min
50kWh lader: 50kWh in 68 min

Normaliter aan een 50kW lader:
40kWh laden neemt 57min indien de start GOM te hoog is (of anders gezegd als de eindGOM boven de 75% uit komt)

Wat ik wel merk, want ik spreek over eind nov/dec/jan is dat bij de start van het laden van een lege accu dit zelfde hoger is dan 39kW ongeacht de lader. Met EV notify zie ik dat min/max accutemp én inleg temp niet veel afwijkt van de omgevingstemp.
Na het starten van de laadsessies wordt de inlet temp verhoogd tot zo'n 30° en eenmaal de accu temp boven de 19° komt zie ik de accu temp oplopen naar rond de 30° en de inlet temp zakken onder de omgevingstemp
Op het ogenblik dat de inlet temp zakt gaat de laadstroom naar zijn maximum. En gezien een sneller een stroombron is is het vermogen dat geleverd wordt afhankelijk van de om dat ogenblik zijnde celspanning.

[ Voor 53% gewijzigd door bruneelm op 04-03-2020 10:27 ]

• daemonix
  • Niet online
SuperFrits schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:12:
Ik ben sowieso wel benieuwd naar de ervaring van de EV-rijders hier voor wat betreft de discussie short range vs. long range. Waarvoor zou je moeten kiezen in Nederland wanneer je 200-300 km per dag maakt? Is het beter om 10k extra neer te leggen of sta je toch liever dan even een kwartier langs de snelweg? Ik kan me voorstellen dat een long range iets meer rust geeft bij langere reizen, maar dat de short-range wel wat fijner is voor de portemonnee.

Short range- en long range-rijders, hebben jullie spijt van jullie keuze bijvoorbeeld?
300 km haal je niet in de winter volgens bijvoorbeeld https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4532372/

Dat draadje is relevant voor de Tesla kopers die moeten beslissen tussen een LR en een SR+.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit is maatwerk en ligt heel erg van de omstandigheden af.

De LR heeft naar mijn inziens toegevoegde bij de onderstaande condities (range gerelateerd):
- Regelmatig (meerdere keren per week) ritten boven de 220km.
- Afhankelijkheid van publieke laders (welke in de toekomst wellicht een hoge bezettingsgraad zullen krijgen)
- Je langere afstanden met aanhanger rijdt
- Je regelmatig meer dan 500km op een dag rijdt (LR heeft meer range en laadt sneller)
- Een combinatie van bovenstaande

Met mijn profiel heeft een LR eigenlijk 0 toegevoegde waarde, alleen met vakantie zou het prettiger zijn maar ook dat is met de SR+ prima te doen. Ik kan laden op eigen terrein dus ik heb iedere dag voldoende bereik voor mijn dagelijkse ritten. Ter referentie: Ik ben minder met range / "tanken" bezig dan met mijn diesel.

Dit was overigens anders toen ik niet kon laden op eigen terrein en ik afhankelijk was van laders verderop in de buurt. Met hetzelfde reisprofiel maar een andere laadsituatie was het comfort een wereld van verschil, iedere dag bezig om een laadplekje te scoren, iedere dag bezig met een "wat als" scenario. Ik vond het niet prettig om hier iedere dag mee bezig te zijn, daarnaast was ik veel meer tijd onderweg bij de snellader kwijt omdat je toch reserve wilt houden voor plan B.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 10:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:22:
[...]

300 km haal je niet in de winter volgens bijvoorbeeld https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4532372/

Dat draadje is relevant voor de Tesla kopers die moeten beslissen tussen een LR en een SR+.
Dat hangt heel erg van het traject en rijgedrag af.

300km in de winter op de snelweg ga je inderdaad niet redden, 280km is mogelijk van 100-0 als je rustig aan doet maar niet realistisch / comfortabel voor dagelijks gebruik.

Ik zou de SR+ adviseren tot 200-220km snelweg voor dagelijkse winterrange, dat is comfortabel en dan kom je eigenlijk altijd wel uit zonder te stressen.

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:04:
[...]

Met een 3 fase lader moet je de Kona gewoon iedere nacht in 8 uur vol kunnen krijgen. Reken maar even mee: 3*16 A= 48 A, keer 230 V= 11 kW. Je hebt een 64 kWh batterij, dus in theorie is die in 5.8 uur vol. Effectief duurt het laatste stuk (van 80 naar 100% echter langer), dus met 8 uur laden zit die echt wel vol.
Je hebt gelijk; ik wist niet dat de Kona inmiddels ook 3 fase kan laden. In de tijd dat ik voor een EV aan het kijken was, was dit nog 1 fase.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Reiger072 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:41:
[...]

Dacia heeft de Spring gepresenteerd welke hierop gebaseerd is.

https://www.autovisie.nl/...e-elektromodel-de-spring/
Ziet er leuk uit maar Ik denk dat dit soort EV's het imago meer kwaad dan goed doen. Matige range, prestaties en "snel"laadmogelijkheden.
Tegelijk ben ik wel van mening dat dit soort auto's uitermate schikt zijn voor tweede auto.

• BasvanS
De waardes die ik hier lees zijn toch moeilijk te geloven, 23% accu voor 100 KM in de Winter op de Snelweg met 110 km/h.

De 64 KWh accu van Niro hebben we het dan over een verbruik van nog geen 15 KWh/100 KM.

juist ja.. Op de snelweg (110-120), in de winter (-10 tot 0 C). Volgens EV database is dit 70% meer!! Die rekenen met bijna 25 KWh/100KM.
Dat laatste is overigens een waarde die ik met mijn LEAF kan beamen.
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:22:
[...]

300 KM haal jij met de Kona ook niet?: https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh

Dat vonden we toch allemaal een goede website met realistische waarde?

[ Voor 37% gewijzigd door BasvanS op 04-03-2020 10:48 ]

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:45:
De waardes die ik hier lees zijn toch moeilijk te geloven, 23% accu voor 100 KM in de Winter op de Snelweg met 110 km/h.

De 64 KWh accu van Niro hebben we het dan over een verbruik van nog geen 15 KWh/100 KM.

juist ja.. Op de snelweg (110-120), in de winter (-10 tot 0 C). Volgens EV database is dit 70% meer!! Die rekenen met bijna 25 KWh/100KM.
Dat laatste is overigens een waarde die ik met mijn LEAF kan beamen,
De Leaf kun je niet vergelijken met de Kona, beide gereden, de Leaf had een 40 kWh accu maar kwam in de praktijk net zo ver als de Ioniq met een 28 kWh accu. Leaf is echt een energie slurper vergeleken met de Ioniq/Kona/eNiro.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:42
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:45:

Dat laatste is overigens een waarde die ik met mijn LEAF kan beamen.

[...]

300 KM haal jij met de Kona ook niet?: https://ev-database.nl/au...ndai-Kona-Electric-64-kWh

Dat vonden we toch allemaal een goede website met realistische waarde?
Die waarde moet dan echt bij -10 zijn. Bij 0 graden kom ik niet verder dan 18-22 kWh/100 km en dat is met stevig doorrijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:50:
[...]

Is die ook wel :> in zijn algemeenheid,

Desalniettemin schat ik dat ik momenteel met een extender bijna 400 km doe op 55kWh :9 (Gister op 85% 330 km gereden) :+
Jaja, ik had je nog willen noemen als uitzondering op de regel. :P

• BasvanS
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:49:
[...]

De Leaf kun je niet vergelijken met de Kona, beide gereden, de Leaf had een 40 kWh accu maar kwam in de praktijk net zo ver als de Ioniq met een 28 kWh accu. Leaf is echt een energie slurper vergeleken met de Ioniq/Kona/eNiro.
Nou-Nou-Nou

In de Zomer haal ik gewoon 275 KM op een accu hoor, welliswaar weinig snelweg KM maar ook weer extreem veel korte ritjes. Met een 65% grotere accu haal jij echt niet veel meer dan 450 KM denk ik. Zeker geen 20% meer.

Zelf als jij 20% zuiniger bent dan ik, zou je nog steeds 20 KWh/100 km moeten, en dat zou al extreem zuinig zijn op de snelweg in de winter.

• BasvanS
kdeboois schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Die waarde moet dan echt bij -10 zijn. Bij 0 graden kom ik niet verder dan 18-22 kWh/100 km en dat is met stevig doorrijden.
Die 18 KW/h is al 20% meer dan hier eerder door een Niro rijder @bruneelm even werd geclaimt en die 22 is al bijna 40%. Dat scheelt nogal!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• BasvanS
Mar.tin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Welkom bij EV rijden, waar je verbruik (extreem) afhankelijk is van:

Je snelheid
Je anticiperend vermogen
De wind
De temperatuur
enzovoort.

Met fikse tegenwind kan mijn verbruik op dezelfde rit wel 40% hoger uitvallen.
Met fikse tegenwind en lage temp of regen idem ++
Met onrustig verkeer met véél optrekken en afremmen merk je het zelfs al.

Ik heb ritten van werk > huis met een verbruik van <100Wh/km. En ritten op diezelfde route met dezelfde rijstijl van 180Wh/km.
Dat is ook eingenlijk waar ik een beetje naar toe wil met deze discussie. Het begon allemaal met een advies aan @Bobbje dat hij makkelijk een E Niro kon gaan rijden omdat hij dan nooit zou hoeven laden overdag. Terwijl hij tot wel 250-300 KM per dag rijd. Als je dan nergens kunt laden, sta je ook met de Niro Regelmatig bij de SUC. Zeker met forse wind en regen die we hier in NL kennen. Er zijn zat dagen waarop je met 2 vingers in je neus de 300 KM haalt, maar die zijn er met een Tesla M3 ook, net zo veel.

Waar we hier nogal goed in zijn is het beste met het slechtste vergelijken.

* "Ik kan 370 Km rijden met mijn Niro in de Winter.." Wat we dan baseren op 100 KM wind mee als in het de Winter 10 graden is, en droog.
* "Die Tesla haalt maar 220 km in de winter" Tegen de wind in, tijdens storm Chiara? met 130 op weg naar Wintersport?

We weten het allemaal niet zeker, maar laten we wel eerlijk en vooral realistisch blijven met z'n allen.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-01 21:02

Ik rij een oude Ioniq dus ik ben enigzins beperkt met mijn actieradius. Ik moet gemiddeld 1 keer per maand een langere afstand afleggen tot max 180km enkele reis. Een bezoek aan de snellader is dus onvermijdelijk als ik op locatie niet kan laden of erg veel tegenwind heb bij koude temperaturen.

Ik vind het totaal niet erg om een tussenstop te maken bij een snellader, de Ioniq zit met 20 minuten weer goed vol als je een 100kW+ lader hebt. Even een frisse neus halen en weer verder :) Voor het dubbele bereik betaal je ook flink meer en de productie van de accu is meer belastend voor het milieu.
Hulkkonen schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Je hebt gelijk; ik wist niet dat de Kona inmiddels ook 3 fase kan laden. In de tijd dat ik voor een EV aan het kijken was, was dit nog 1 fase.
De kona kan toch alleen 3 fase laden vanaf het 2020 model?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BasvanS Ja mee eens. En kan me nog steeds wel vinden in de stats van ev-database.
Daar staat voor de e-Niro: "Snelweg - Winter 265 km"
En dat komt naar mijn ervaring heel goed overeen met wat je zonder zorgen of voorbereiding nu in de winter met tegenwind en vmax+10% haalt met een volle accu. Je kan er absoluut een stuk verder mee komen, maar dat vereist een andere rijstijl.
De vraag is dus als je geregeld langere ritten maakt of je het ervoor over hebt om met 90-100km/u met de vrachtwagens mee te sukkelen, danwel toch af en toe 10 minuten bij een snellader een bakje koffie te halen.

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Dat is ook eingenlijk waar ik een beetje naar toe wil met deze discussie. Het begon allemaal met een advies aan @Bobbje dat hij makkelijk een E Niro kon gaan rijden omdat hij dan nooit zou hoeven laden overdag. Terwijl hij tot wel 250-300 KM per dag rijd. Als je dan nergens kunt laden, sta je ook met de Niro Regelmatig bij de SUC. Zeker met forse wind en regen die we hier in NL kennen. Er zijn zat dagen waarop je met 2 vingers in je neus de 300 KM haalt, maar die zijn er met een Tesla M3 ook, net zo veel.

* "Ik kan 370 Km rijden met mijn Niro in de Winter.." Wat we dan baseren op 100 KM wind mee als in het de Winter 10 graden is, en droog.
* "Die Tesla haalt maar 220 km in de winter" Tegen de wind in, tijdens storm Chiara? met 130 op weg naar Wintersport?

We weten het allemaal niet zeker, maar laten we wel eerlijk en vooral realistisch blijven met z'n allen.
We zijn realistisch. Ik heb maar 1x bij een snellader gestaan met mijn Kona, en dat was omdat ik 130 km/h op de GPS reed op de snelweg op een lange rit (350 km) en dan nog met storm tegen de helft van de weg.

Ik rijd dagelijks zeker 150 km (100 km/h) op de snelweg, en dat was in de zomer op de grens van de Leaf, althans moest altijd laden. 180 km met de Leaf met hogere snelheden lukte niet, dan moesten we tussentijds laden. Dat hoef ik met de Kona niet. Heel simpel.

Het zijn ervaringscijfers, ook die Tesla, dat is de berijder zelf die dat aangeeft. Waarom geloof je het niet?

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:25:
@BasvanS Ja mee eens. En kan me nog steeds wel vinden in de stats van ev-database.
En dat komt naar mijn ervaring heel goed overeen met wat je zonder zorgen of voorbereiding nu in de winter met tegenwind en vmax+10% haalt met een volle accu. Je kan er absoluut een stuk verder mee komen, maar dat vereist een andere rijstijl.
De vraag is dus als je geregeld langere ritten maakt of je het ervoor over hebt om met 90-100km/u met de vrachtwagens mee te sukkelen, danwel toch af en toe 10 minuten bij een snellader een bakje koffie te halen.
Vergeet niet dat we binnenkort overdag altijd met 100 km/h moeten rijden. ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:25:
Ik deel je ervaring met betrekking tot de schatting van EV-database, ook ik kan mij daar in vinden met betrekking tot de praktijkervaring die ik heb met de SR+

Wat mij betreft een prima leidraad voor consumenten die opzoek zijn naar een EV en willen weten wat ze kunnen verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 11:33 ]

• Road-runner83
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Dat van 200 a 220km in de winter met een Model 3 heb ik alleen van collega's gehoord zoals ik erbij heb gezet ;).

Normaliter hou ik spritmonitor.de aan voor het gemiddelde verbruik, die is erg betrouwbaar met een boel gebruikers. Helaas voor EV zitten er nog niet veel gebruikers op, die voor Model 3 SR+:
https://www.spritmonitor....exactmodel=SR&powerunit=2

17,19KwH per 100km. Echter nog maar 9 gebruikers.

De range van de Niro is volgens de EV database en wat ik hier lees dus wel een stukje meer dan een SR+. Dan is de keus aan @Bobbje of hij liever een grotere kans heeft dat hij het elke dag red met de Niro of het voor lief neemt om af en toe wat bij te laden met de SR+.

Feit is wel dat onder dezelfde omstandigheden de Niro een grotere range heeft.

• BasvanS
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:27:
[...]

We zijn realistisch. Ik heb maar 1x bij een snellader gestaan met mijn Kona, en dat was omdat ik 130 km/h op de GPS reed op de snelweg op een lange rit (350 km) en dan nog met storm tegen de helft van de weg.

Ik rijd dagelijks zeker 150 km (100 km/h) op de snelweg, en dat was in de zomer op de grens van de Leaf, althans moest altijd laden. 180 km met de Leaf met hogere snelheden lukte niet, dan moesten we tussentijds laden. Dat hoef ik met de Kona niet. Heel simpel.

Het zijn ervaringscijfers, ook die Tesla, dat is de berijder zelf die dat aangeeft. Waarom geloof je het niet?
Dat geloof ik wel, maar ik ken ook verhalen van Model 3 SR die nog makkelijk 250 KM halen in de winter. Het is afhankelijk van zo veel variabelen zoals @Mar.tin ook al aangeeft.

Laat ik het dan zo zeggen: Als jij met een eNiro/Kona 370 KM rijd in de winter. Dan rij jij op hetzelfde moment met de M3 ook dik 300 KM. en haal je met de M3 LR ook de 370 KM.

Je kunt dus niet gaan roeptoeteren: Ik haal 370 en hij maar 220.. snappie? ;)

Voor wat betreft de LEAF. Mijn diepterecord was 160 KM op een volle accu, 9 februari, hele gezin in de auto, 2 graden buiten, midden in storm Chiara. Vmax 110. Als 150 jou grens is voor de Leaf in de Zomer, dan haal jij met hetzelfde rijgedrag geen 350 km+ met de Kona in de winter. Onmogelijk.

• Road-runner83
frispens schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Idd, de basic trim ("Select") in USA is compleet uitgekleed.
Kies je in NL de standard range RWD, dan krijg je al een heleboel extra's. Totaal nutteloze vergelijking dus, althans kijkend naar de opties.
Valt me trouwens wel op dat een 0-60 mph sprint in 5,5 seconden kan? Hier lees ik aldoor dat 0-100 km/u < 8 seconden is vor de RWD.
Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk is
Klopt die 5,5sec kwam ik ook tegen in een filmpje waar alle SPECS op een rijtje gezet worden.

Op EV database staat 6,6sec:
https://ev-database.nl/auto/1242/Ford-Mustang-Mach-E-SR-RWD

• kdeboois
Road-runner83 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Klopt die 5,5sec kwam ik ook tegen in een filmpje waar alle SPECS op een rijtje gezet worden.

EV database 0-100 die 5,5 is bij 0-97 km/h (0-60 mph)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Dat geloof ik wel, maar ik ken ook verhalen van Model 3 SR die nog makkelijk 250 KM halen in de winter. Het is afhankelijk van zo veel variabelen zoals @Mar.tin ook al aangeeft.
Ik kan uit eigen ervaring melden dat 280km snelweg in de winter met matige condities te doen is. Comfortabel voor dagelijks gebruik? Nee!
Mijn verbruik over 15.000km is 170wh/km maar ook dat is een nietszeggend getal in relatie tot bovenstaande vraag. Het omvat namelijk ritten met een verbruik van >250wh/km maar ook van 100wh/km.

Wil je dagelijks comfortabel grote afstanden rijden dan wil je niet de grenzen van het maximaal bereik opzoeken.

Zoals @CyBeRSPiN ook al opmerkte, het referentiekader van EV-database zit naar mijn ervaring heel erg in de buurt met wat je mag verwachten ten aanzien van comfortabel rijbereik in de genoemde omstandigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 11:59 ]

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Laat ik het dan zo zeggen: Als jij met een eNiro/Kona 370 KM rijd in de winter. Dan rij jij op hetzelfde moment met de M3 ook dik 300 KM. en haal je met de M3 LR ook de 370 KM.

Je kunt dus niet gaan roeptoeteren: Ik haal 370 en hij maar 220.. snappie? ;)

Voor wat betreft de LEAF. Mijn diepterecord was 160 KM op een volle accu, 9 februari, hele gezin in de auto, 2 graden buiten, midden in storm Chiara. Vmax 110. Als 150 jou grens is voor de Leaf in de Zomer, dan haal jij met hetzelfde rijgedrag geen 350 km+ met de Kona in de winter. Onmogelijk.
Helaas is het de realiteit. Ik schreef overigens niet dat de 150 km de grens is, maar dat ik dan iedere dag moest laden. Jij roeptoetert dat het niet kan, terwijl je vanuit de reacties hier leest dat het wel degelijk de realiteit is. De Leaf kwam nooit verder dan 220 km, en zelfs dan was de GOM al stevig aan het jokken over het resterende bereik. Effectief heb ik nooit verder kunnen rijden dan 210 km, had geen zin in turtle mode op de snelweg.

De uitzondering voor de Leaf is @Mar.tin, een meester in achter vrachtwagens plakken. ;) Het hangt ook sterk af van de banden, en onder de Leaf zaten all weather banden, net als onder de Ioniq. Beide hebben echt hetzelfde bereik. Dat valt me zwaar tegen van Nissan, of heel erg goed van de Ioniq (beide klopt).

• BasvanS
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:54:
[...]

Helaas is het de realiteit. Ik schreef overigens niet dat de 150 km de grens is, maar dat ik dan iedere dag moest laden. Jij roeptoetert dat het niet kan, terwijl je vanuit de reacties hier leest dat het wel degelijk de realiteit is. De Leaf kwam nooit verder dan 220 km, en zelfs dan was de GOM al stevig aan het jokken over het resterende bereik. Effectief heb ik nooit verder kunnen rijden dan 210 km, had geen zin in turtle mode op de snelweg.

De uitzondering voor de Leaf is @Mar.tin, een meester in achter vrachtwagens plakken. ;) Het hangt ook sterk af van de banden, en onder de Leaf zaten all weather banden, net als onder de Ioniq. Beide hebben echt hetzelfde bereik. Dat valt me zwaar tegen van Nissan, of heel erg goed van de Ioniq (beide klopt).
Laten we het over de LEAF gom niet hebben. Klinkt wel goed overigens, dan heb ik in de winter een bereik van 280 KM omdat mijn auto in een parkeergarage laad en het laatste stukje allemaal 60 km/h is ;).

Met roeptoeteren doel ik alleen op de mensen die de range van 370 (Niro) met de range van 220 (M3) vergelijken. Die vergelijking is niet fair. Daar zijn we het toch over eens?

Verder is zoals de conclusie van elke discussie hier :+ :

De LEAF een auto die uitblink in prijs (Private Lease) en leverbaarheid.
De Kona een auto die een mooie prijs/range verhouding heeft, maar niet goed leverbaar.
De Niro een auto die een mooie prijs/range verhouding heeft, maar zeer slecht leverbaar is.
De Ioniq een auto die uitblink in efficiency en goed leverbaar is.
De M3 SR die qua beleving overal bovenuit steekt, goed leverbaar is, en waarvoor de prijs volstrekt irrelevant is omdat de bijtelling toch slechts een fractie van totale waarde is. De M3 is Prive niet te rijden voor een normaal bedrag.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BasvanS de leverbaarheid van de Kona en Niro is inmiddels stukken beter dan vorig jaar. En zijn beide naar verluid dit jaar nog te leveren.

• kdeboois
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:09:
[...]
De M3 SR die qua beleving overal bovenuit steekt, goed leverbaar is, en waarvoor de prijs volstrekt irrelevant is omdat de bijtelling toch slechts een fractie van totale waarde is. De M3 is Prive niet te rijden voor een normaal bedrag.
Ik geef toe het is een detail maar slechts de Model 3 SR+ is leverbaar in Nederland.

Bij M3 blijf ik in gedachten dromen van een prachtige BMW rijmachine.

De Model 3 mist een warmtepomp, regensensor, dodehoek radar die werkt als het nodig is (zeer slecht weer) en Apple CarPlay / Android Auto. Daarna steekt hij overal bovenuit.

• BasvanS
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:14:
@BasvanS de leverbaarheid van de Kona en Niro is inmiddels stukken beter dan vorig jaar. En zijn beide naar verluid dit jaar nog te leveren.
Dan hebben we het dus wel over 10 maanden.. in het slechtste geval. En die belofte stopt ook als er nu 200 mensen bestellen. De oplage is gewoon beperkt. Helaas, want het zou een zeer goed alternatief zijn geweest voor mijn LEAF die ik nu een jaar rijd en binnen 4 weken leverbaar was.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mar.tin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:20:
[...]

Je kan in je Leaf (mits hij van jou is) altijd nog een extender gooien. O+

Dat is genieten kan ik je vertellen. :> Mijn GOM geeft nu 435km aan op mijn 40kWh Leaf. :9~
Gaaf ,wat zijn je ervaringen met het snelladen na de extender upgrade?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:45
vroeger... (sssttt..) vroeger had de ANWB "de autokampioen" met daarin auto's getest op bv:

Snelheid / toerental (per versnelling) in een mooi grafiekje
Verbruik van de auto bij 60, 80, 100, 120, etc óók in een mooi grafiekje
dB etc etc.

Het wachten is op een organisatie die wederom die nuttige informatie verstrekt.
Dan kan je gelijk van de grafiek aflezen welk verbruik bij welke snelheid hoort, en (HEEL BELANRIJK )

bij welke snelheid het verbruik progressief gaat toenemen zodat je er lekker optimaal onder kunt blijven.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
kdeboois schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:14:
[...]

Ik geef toe het is een detail maar slechts de Model 3 SR+ is leverbaar in Nederland.

Bij M3 blijf ik in gedachten dromen van een prachtige BMW rijmachine.

De Model 3 mist een warmtepomp, regensensor, dodehoek radar die werkt als het nodig is (zeer slecht weer) en Apple CarPlay / Android Auto. Daarna steekt hij overal bovenuit.
  • geen warmtepomp: klopt, maar is dat een probleem?
  • regensensor: was ooit serieus issue ja, nu niet meer. Althans niet bij mij.
  • dodehoek radar en andere camera's die bij slecht weer of harde lage zon niet (volledig) werken: klopt, vind ik best een probleem. Betekent ook dat level 5 autonoom rijden, zelfs al zou de software zover komen [waar ik een heel hard hoofd in heb in de a.s. 5~10 jaar], in een Model 3 simpelweg nooit mogelijk zal zijn.
  • geen Apple CarPlay / Android Auto: mis ik totaal niet. Maar goed, kan me voorstellen dat er mensen bestaan dit wel doen.

• BasvanS
Mar.tin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:20:
[...]

Je kan in je Leaf (mits hij van jou is) altijd nog een extender gooien. O+

Dat is genieten kan ik je vertellen. :> Mijn GOM geeft nu 435km aan op mijn 40kWh Leaf. :9~
Kan nu al amper de kinderwagen kwijt + de boodschappen als beide kids in de Maxi-Cosi achterin zitten ;).
Daarnaast is de LEAF nu nog van de LM, maar ik hoop hem zeker over te nemen over 3 jaar. Dan is de accu wat ouder en heeft jou extender meer voordelen dan alleen de extra range!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

arsimo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:23:
[...]
  • geen warmtepomp: klopt, maar is dat een probleem?
  • regensensor: was ooit serieus issue ja, nu niet meer. Althans niet bij mij.
  • dodehoek radar en andere camera's die bij slecht weer of harde lage zon niet (volledig) werken: klopt, vind ik best een probleem. Betekent ook dat level 5 autonoom rijden zelf al zou de software zover komen [waar ik een heel hard hoofd in heb in de a.s. 5~10 jaar] in een Model 3 simpelweg nooit mogelijk zal zijn.
  • geen Apple CarPlay / Android Auto: mis ik totaal niet. Maar goed, kan me voorstellen dat er mensen bestaan dit wel doen.
Eens hoor maar don't go there, dit wordt een discussie zonder eind, krijgen we weer modbreaks van enzo ;)
Bepaalde users vinden hun eigen merk ten alle tijden het beste, hierover discusieren is zinloos

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2020 12:27 ]

• arsimo
revolution-nl schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:24:
[...]

Eens hoor maar don't go there, dit wordt een discussie zonder eind, krijgen we weer modbreaks enzo ;)
Ik hou wel van een beetje respectvol conflict op een forum. Worden we wijzer van dan braaf allemaal gezellig positief zitten te zijn naar elkaar. Maar goed, ik zal geen trollen voeren. ;)

• kdeboois
revolution-nl schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:24:
[...]

Eens hoor maar don't go there, dit wordt een discussie zonder eind, krijgen we weer modbreaks enzo ;)
Buiten deze punten noemde ik de Model 3 superieur, dus dat zal wel meevallen dit keer.

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:27:
[...]

Buiten deze punten noemde ik de Model 3 superieur, dus dat zal wel meevallen dit keer.
Je mist de HUD nog. Zou ik niet willen missen. ;)

En inderdaad, daarna is de Model 3 superieur. :+

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Verder ziet een model 3 er (zeker van voren) niet uit.

Maar inderdaad, verder is de Model 3 superieur :D

[removed]

• kdeboois
De E-tron is niet zuinig !

Zo nu is de balans hersteld. :)

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:40:
De E-tron is niet zuinig !

Zo nu is de balans hersteld. :)
Nee, de Etron is de onzuinigste! :+

• IvoB2
...

[ Voor 138% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:36 ]

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-01 10:08
Road-runner83 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Ford houdt zelf nog een slag om de arm met "<8 sec." ;)

Zie uitvoering vergelijker:
https://www.ford.nl/alle-modellen/mustang-mach-e

We gaan wel zien wat het wordt

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

IvoB2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Bwa, zonder went ook weer. :X
(Alhoewel ik nooit het uitgangspunt begrepen heb van een relatief dure auto met een centraal display, geen display voor de bestuurder en geen HUD. Als een HUD nu eens echt nuttig zou zijn dan was het wel in combinatie met de boordplankconfiguratie van een Tesla 3).
Eens, toch mis ik het niet.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
daemonix schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Mwah, hoe vaak moet je je snelheid in je blikveld hebben als je toch veel op Autopilot rijd? Ik weet niet hoe dit met HUDs zit maar mijn ervaring als lang persoon met snelheidsmeters achter het stuur is uitermate teleurstellend (wijzer verdwijnt bij ~70km/h en verschijnt pas weer bij ~140km/h, lekker nuttig). Snelheid in het midden (oa Yaris, Prius, aantal Renaults en nu de Model 3) heeft voor mij juist weer de voorkeur.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:27:
Het hangt er echt vanaf hoe je rijdt.
Kun je thuis laden, of wil je hem ook wel eens wegzetten zonder op te laden?

In dat laatste geval verbruikt hij ook zonder sentry mode best wel wat.

Afgelopen week een weekje weg, dan kun je niet iedere dag opladen.
Dus op vrijdag opgeladen tot 90% en daarna terug naar het huisje. Daar geparkeerd, zonder sentry mode.
Zaterdag naar de supermarkt, zonder sentry mode.
Zondag naar apeldoorn, zonder sentry mode en daarna door naar huis.

Dus redelijk lange rit, met een dag parkeren erbij:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49617658517_53010285c6_z.jpg

Met de Long Range...
Dit blijf ik met het oog op vakanties toch "spannend" vinden. Hopelijk valt het met de warmte in de zomer heel erg mee.

Dus die avond nog even naar een andere laadpaal gereden, want alles in de straat was bezet.
Met 15% weer voor de deur geparkeerd.

Volgende ochtend: 8% :?
Ja en toen kwam ik opeens nog maar nét met 3% bij een supercharger aan, terwijl ik de dag ervoor had berekend dat ik met 15% genoeg marge zou hebben.

De eerste keer dat ik hem echt even kneep.

Collega van een e-niro komt echt verder met een accu.
Misschien niet als ik tot 100% laad en hem in in keer achter elkaar leeg rijdt, maar met dagelijks gebruik, komt hij verder!

• arsimo
Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:10:
[...]
Het hangt er echt vanaf hoe je rijdt.
Kun je thuis laden, of wil je hem ook wel eens wegzetten zonder op te laden?

In dat laatste geval verbruikt hij ook zonder sentry mode best wel wat.
Toch best bizar, er moet iets speciaals bij jou aan de hand zijn. Zonder sentry verlies ik een nacht niet meer dan 2% met mijn Model 3 LR AWD, soms zelf 1% (al zou dat naar beneden afgrond kunnen zijn). Niet aan de lader, gewoon buiten.

Valt je auto wel goed in slaap en blijft die dat totdat je weer instapt? Kijk je te veel op je app? Gebruik je van die online services? Etc.

• kdeboois
@BlakHawk Ja de SoC blijft bij een e-Niro na een nacht parkeren ook gewoon gelijk, nadeel met snelladen, maar een voordeel met koud parkeren.

@arsimo Komt denk ik puur door de afgekoelde batterij.

[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 04-03-2020 13:16 ]

Verwijderd

arsimo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Toch best bizar, er moet iets speciaals bij jou aan de hand zijn. Zonder sentry verlies ik een nacht niet meer dan 2% met mijn Model 3 LR AWD, soms zelf 1% (al zou dat naar beneden afgrond kunnen zijn). Niet aan de lader, gewoon buiten.

Valt je auto wel goed in slaap en blijft die dat totdat je weer instapt? Kijk je te veel op je app? Gebruik je van die online services? Etc.
Geen services, kijk niet op de app, maar de accu koelt wel af.
Hij moet ook echt wakker worden als ik instap.

De toegangscode werkt dan niet direct. Moet eerst even wachten.

Met bovenstaande screenshot maar eens een service afspraak ingeschoten, kijken of zij iets meer kunnen uitlezen...

Je begrijpt dat ik de 8 jaar vooruitgang van Tesla met een hele grote korrel zout neem.
In dagelijks verkeer is de e-nero een veel betere auto als je het over bereik hebt. Helaas missen ze een netwerk van snelladers...
Tassadar32 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:21:
@BlakHawk @arsimo Niet alleen Sentry trekt de accu van een Model 3 leeg, ook achtergronddiensten (app, teslafi, teslamate), overheat protection en zelfs zaken als hellingsdetectie of een matige wifi-verbinding hebben hier al veel invloed op. Mijn ervaring op vakantie was dat een weekendje laten staan met Sentry aan (vr-avond tot zo-middag) een verlies van zo'n 4-5% opleverde. Aangezien ik voor aankomst de dichtsbijzijnde SuC nog even gebruikt had (tot 90% geladen) was dat bij vertrek absoluut geen probleem. Op de vakantie na gaat de 3 gewoon altijd aan de lader tenzij ik binnen een uurtje ofzo weer weg moet.
Er draait niets op de achtergrond, ik wil nog eens met teslafi gaan testen, maar tot op heden niet van gekomen.
kdeboois schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
@BlakHawk Ja de SoC blijft bij een e-Niro na een nacht parkeren ook gewoon gelijk, nadeel met snelladen, maar een voordeel met koud parkeren.

@arsimo Komt denk ik puur door de afgekoelde batterij.
Vandaar mijn standpunt: voor dagelijks verkeer -> e-niro.
Voor vakanties en lange ritten Model 3.

Maar die "grote voorsprong" van Tesla zie ik niet zo persoonlijk.

Met de huidige wetenschap zou ik weer de Model 3 kiezen. Stroom betaal ik niet zelf, maar de baas (verbruikt meer dan diesel op dit moment).
Maar het gemak met vakanties is mij echt veel waard.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2020 13:25 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
@BlakHawk @arsimo Niet alleen Sentry trekt de accu van een Model 3 leeg, ook achtergronddiensten (app, teslafi, teslamate), overheat protection en zelfs zaken als hellingsdetectie of een matige wifi-verbinding hebben hier al veel invloed op. Mijn ervaring op vakantie was dat een weekendje laten staan met Sentry aan (vr-avond tot zo-middag) een verlies van zo'n 4-5% opleverde. Aangezien ik voor aankomst de dichtsbijzijnde SuC nog even gebruikt had (tot 90% geladen) was dat bij vertrek absoluut geen probleem. Op de vakantie na gaat de 3 gewoon altijd aan de lader tenzij ik binnen een uurtje ofzo weer weg moet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

@BlakHawk Op langere autovakanties zorg ik wel dat hij aan het stroom kan. Gewoon zoveel praktischer. Afgelopen jaar gewoon aan de UMC via een buiten WCD op de stacaraven. Ging top. Paar weken geleden waren we een weekend weg in de buurt van een SuC. Op zich handig, maar als de auto flink koud is schiet het laden eerst ook niet op. In de zomer is dit wel minder een issue natuurlijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Verwijderd

Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:29:
@BlakHawk Op langere autovakanties zorg ik wel dat hij aan het stroom kan. Gewoon zoveel praktischer. Afgelopen jaar gewoon aan de UMC via een buiten WCD op de stacaraven. Ging top. Paar weken geleden waren we een weekend weg in de buurt van een SuC. Op zich handig, maar als de auto flink koud is schiet het laden eerst ook niet op. In de zomer is dit wel minder een issue natuurlijk.
Het zal je verbazen hoeveel stacaravans geen WCD buiten hebben, laat staan parkeren bij de stacaravan.
Wij gaan graag naar Italie en dit hebben we helaas bijna nooit ergens gehad.
Eerste rijimpressie (duits) met de AIWAYS U5 met 65 kWh en die onder de 40.000 euro moet gaan kosten:

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:48
Mensen die een elektrische auto willen kopen kunnen daar vanaf deze zomer een subsidie van 4.000 euro voor krijgen, meldt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat woensdag. Voor tweedehands auto's geldt een aanschafsubsidie van 2.000 euro.

Meer info: https://www.rijksoverheid...ktrisch-rijden-dichterbij

Vanaf 1 juli 2020

[ Voor 12% gewijzigd door mcmiles op 04-03-2020 15:12 ]

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34
De voorwaarden voor het in aanmerking komen van de subsidie zijn als volgt: de cataloguswaarde van de elektrische auto moet tussen de 12.500 en 45.000 euro liggen en de minimale actieradius van de auto moet 120 kilometer zijn.

Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Klinkt als een hoop gedoe voor 2k op een occasion. En als je dan toevallig een leuk aangeklede i3 wilt gaat de vliegen niet eens op :/

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Stefangrp schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Klinkt als een hoop gedoe voor 2k op een occasion. En als je dan toevallig een leuk aangeklede i3 wilt gaat de vliegen niet eens op :/
NEDC range gebruiken? :+
mcmiles schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:11:
Mensen die een elektrische auto willen kopen kunnen daar vanaf deze zomer een subsidie van 4.000 euro voor krijgen, meldt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat woensdag. Voor tweedehands auto's geldt een aanschafsubsidie van 2.000 euro.

Vanaf 1 juli 2020
Interessant, misschien dat het nog wat gaat betekenen voor mijn private lease, gok van niet. Net gemist dan. Achja, kun je van te voren niet weten.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

India Sierra schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
[...]

NEDC range gebruiken? :+

[...]

Interessant, misschien dat het nog wat gaat betekenen voor mijn private lease, gok van niet. Net gemist dan. Achja, kun je van te voren niet weten.
Issue bij de i3 is meer de oorspronkelijke prijs.

Vraag me inderdaad af hoe het zit met auto's die nu gekocht worden, maar pas na 1/7 afgeleverd worden.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:26:
[...]

Issue bij de i3 is meer de oorspronkelijke prijs.

Vraag me inderdaad af hoe het zit met auto's die nu gekocht worden, maar pas na 1/7 afgeleverd worden.
Denk dat we ook kunnen stellen dat er bijna geen enkele EV (behalve die wat ECHT schroot zijn) meer onder de 12500 te vinden zal zijn

India Sierra schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Denk dat we ook kunnen stellen dat er bijna geen enkele EV (behalve die wat ECHT schroot zijn) meer onder de 12500 te vinden zal zijn
Volgens mij is er helemaal geen EV met een oorspronkelijke prijs van <20k? Overheid verwacht wel een hele flinke prijsdaling in EV land.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Volgens mij is er helemaal geen EV met een oorspronkelijke prijs van <20k? Overheid verwacht wel een hele flinke prijsdaling in EV land.
De regeling zegt:
De doelgroep is de particulier (m/v) die zich oriënteert op aanschaf of lease van een nieuwe of gebruikte personenauto uit de middenklasse (catalogusprijs/nieuwprijs van €12.000 tot €45.000).
>12k <45K dus, een prima range lijkt me? Voornamelijk de echt dure modellen vallen er buiten maar een ID.3, Corsa/208, Leaf, Zoe etc vallen er allemaal binnen.

India Sierra schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:33:
[...]

De regeling zegt:

[...]

>12k <45K dus, een prima range lijkt me? Voornamelijk de echt dure modellen vallen er buiten maar een ID.3, Corsa/208, Leaf, Zoe etc vallen er allemaal binnen.
Jawel. Maar dit is dus puur op basis van catalogusprijs. Vandaar mijn opmerking dat er niks krijgen is tussen 12k en 22/23k. Een gebruikte e-Niro met een prijs van 35k doet bv niet meer. (Oorspronkelijke prijs boven de 45k)

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:06

Vanaf 1 juli 2020
vw e-up private lease knallers komen eraan, vag moet op een of andere manier voldoen aan de nieuwe co2 normen :X

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• arsimo

Vanaf 1 juli 2020
Heb al gereageerd met het advies te overwegen de cataloguswaarde, in ieder geval voor de tweedehandsregeling, op te hogen naar 60.000. Veruit de meest succesvol verkochte EV (via LM of niet maakt niet uit) en juist omdat daarvan in 2024 er massaal van op de tweedehandsmarkt beschikbaar zullen komen - ik heb het dan uiteraard over de Tesla Model 3 - is dan 2000 euro subsidie een serieuze stimulans om een van die Model 3's prive tweedehands aan te schaffen.

• BasvanS
arsimo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:37:
[...]

Heb al gereageerd met het advies te overwegen de cataloguswaarde, in ieder geval voor de tweedehandsregeling, op te hogen naar 60.000. Veruit de meest succesvol verkochte EV (via LM of niet maakt niet uit) en juist omdat daarvan in 2024 er massaal van op de tweedehandsmarkt beschikbaar zullen komen - ik heb het dan uiteraard over de Tesla Model 3 - is dan 2000 euro subsidie een serieuze stimulans om een van die Model 3's prive tweedehands aan te schaffen.
We weten allemaal dat EUR 2.000 subsidie gewoon zorgt voor een EUR 2.000 hogere aanschaf prijs. De enige winnaar is de LM, die heeft een hogere restwaarde.

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-12-2025
De regeling wordt naar verwachting in mei of begin juni definitief wordt vastgesteld en gepubliceerd. Elektrische auto’s die vanaf dat moment gekocht of privé geleaset worden komen in aanmerking voor de subsidie, die vanaf 1 juli aangevraagd kan worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Als ik het zo lees dan kan je dus ook de subsidie aanvragen als je auto in mei of juni geleverd gaat worden?

• redwing
arsimo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:37:
[...]
Volgens mij is de doelgroep duidelijk en voor die doelgroep is de prijsrange ook logisch. Als je de prijsrange verhoogt naar 60k schiet je die doelgroep voorbij. Daarmee krijg je ten eerste dat alle EVs dan plotseling 2k meer moeten gaan opbrengen en daarnaast dat het teveel gaat kosten voor de regering. En laten we wel wezen, iemand die over een paar jaar de model3 kan kopen heeft die subsidie zeer waarschijnlijk ook niet echt nodig.

[removed]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik heb de concept regeling eventjes doorgenomen en er vallen mij een aantal dingen op:
Hoogte subsidie
1. In 2020 en 2021 bedraagt de subsidie:
a. € 4.000 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
b. € 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;
2. In 2022 bedraagt de subsidie:
a. € 3.700 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
b. € 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.
3. In 2023 bedraagt de subsidie:
a. € 3.350 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
b. € 2.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.
4. In 2024 bedraagt de subsidie:
a. € 2.950 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
5. In 2025 bedraagt de subsidie € 2.550 voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische personenauto;
Het loopt dus tot en met 2025. En het woord lease wordt aangehaald waarmee ze doelen op private lease lijkt me?
de koopovereenkomst is niet eerder gesloten dan op de datum van publicatie van deze regeling;
Aka als je er gisteren eentje daadwerkelijk hebt gekocht ben je de sjaak maar als je vandaag een EV hebt gekocht of de auto nog moet ontvangen is er denk ik hoop? Bij een lease gaat je overeenkomst ook pas in zodra de auto geleverd wordt namelijk.

Er staat ook nog dit:
In afwijking van het eerste lid geldt voor een overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst die is ondertekend in de periode gelegen tussen de datum van publicatie en de datum van inwerkingtreding van deze regeling, dat de aanvraag kan worden ingediend binnen 60 dagen na de datum van inwerkingtreding.
Wat weer lijkt te zeggen dat als je nu al iets in reservering hebt staan, ook lease, dat je dan geen subsidie krijgt. Aka annuleren en opnieuw doen als dat gaat.

Ik heb iig opel een berichtje gedaan voor mijn private lease.

redwing schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is de doelgroep duidelijk en voor die doelgroep is de prijsrange ook logisch. Als je de prijsrange verhoogt naar 60k schiet je die doelgroep voorbij. Daarmee krijg je ten eerste dat alle EVs dan plotseling 2k meer moeten gaan opbrengen en daarnaast dat het teveel gaat kosten voor de regering. En laten we wel wezen, iemand die over een paar jaar de model3 kan kopen heeft die subsidie zeer waarschijnlijk ook niet echt nodig.
Denk dat geen enkele koper echt de subsidie nodig heeft. Iemand die 20/30k voor een EV kan ophoesten kan er ook nog wel 2k bij doen. Een cataloguswaarde van max 60k bij occasions zou niet gek zijn. Juist omdat er veel auto's meer dan 45k gekost hebben die de komende jaren te koop staan als occasion. Alle populaire modellen van 2018/2019/2020 vallen buiten de occasion regeling nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 04-03-2020 15:57 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
India Sierra schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:52:
Ik heb de concept regeling eventjes doorgenomen en er vallen mij een aantal dingen op:

[...]

Het loopt dus tot en met 2025. En het woord lease wordt aangehaald waarmee ze doelen op private lease lijkt me?

[...]

Aka als je er gisteren eentje daadwerkelijk hebt gekocht ben je de sjaak maar als je vandaag een EV hebt gekocht of de auto nog moet ontvangen is er denk ik hoop? Bij een lease gaat je overeenkomst ook pas in zodra de auto geleverd wordt namelijk.

Er staat ook nog dit:

[...]

Wat weer lijkt te zeggen dat als je nu al iets in reservering hebt staan, ook lease, dat je dan geen subsidie krijgt. Aka annuleren en opnieuw doen als dat gaat.

Ik heb iig opel een berichtje gedaan voor mijn private lease.
“Meepraten mag, tot eind maart” lees ik.

Nou mijn vriendin heeft net een paar dagen haar Skoda Citigo (private lease, nieuw) zou mooi zijn als die 4.000€ achteraf ook nog mee mag worden genomen. Dit scheelt toch 66€ per maand 5j lang. (Proberen kan altijd...!)

Ik weet dat de skoda/citigo/mii eigenlijk al een levertijd hebben die veel langer gaat duren, Skoda heeft alles al t/m 1.5j in toekomst verkocht als ik onze dealer mocht geloven (week geleden)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 04-03-2020 17:57 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Stef87 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Nou mijn vriendin heeft net een paar dagen haar Skoda Citigo (private lease, nieuw) zou mooi zijn als die 4.000€ achteraf ook nog mee mag worden genomen. Dit scheelt toch 66€ per maand 5j lang. (Proberen kan altijd...!)

Ik weet dat de skoda/citigo/mii eigenlijk al een levertijd hebben die veel langer gaat duren.
Anders zou je altijd kunnen kijken om hem over te kopen met een lening ofzo.. Weet niet of dat een optie is.
Ben zelf nog aan het wikken en wegen wat ik ga doen, ik twijfelde sowieso al over een lening voor een EV en dit maakt het er totaal niet makkelijker op.

• redwing
Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:57:
[...]
Denk dat geen enkele koper echt de subsidie nodig heeft. Iemand die 20/30k voor een EV kan ophoesten kan er ook nog wel 2k bij doen.
Inderdaad, en dat is dan ook niet de doelgroep :) Voor nu is die doelgroep eerder om mensen over te halen om een ZOE of LEAF te kopen voor 10k.
Een cataloguswaarde van max 60k bij occasions zou niet gek zijn. Juist omdat er veel auto's meer dan 45k gekost hebben die de komende jaren te koop staan als occasion. Alle populaire modellen van 2018/2019/2020 vallen buiten de occasion regeling nu.
Wederom, als je kijkt welke doelgroep ze aan willen spreken zijn dat niet de mensen die de populaire modellen van 2018/2019/2020 kunnen kopen. Degene die die modellen willen en kunnen kopen zullen nl. niet door die 2k subsidie over de lijn getrokken worden. De cataloguswaarde oprekken naar 60k gaat dus maar heel weinig extra EVs opleveren.

Aan de andere kant snap ik deze subsidies nooit zo. Op het moment dat EVs uit de lease en op de markt komen zorgt de marktwerking voor een goede prijs. Door standaard 2k subsidie te geven kom je met die marktwerking simpelweg 2k hoger uit.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 04-03-2020 16:14 ]

[removed]

redwing schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Inderdaad, en dat is dan ook niet de doelgroep :) Voor nu is die doelgroep eerder om mensen over te halen om een ZOE of LEAF te kopen voor 10k.

[...]

Wederom, als je kijkt welke doelgroep ze aan willen spreken zijn dat niet de mensen die de populaire modellen van 2018/2019/2020 kunnen kopen. Degene die die modellen willen en kunnen kopen zullen nl. niet door die 2k subsidie over de lijn getrokken worden. De cataloguswaarde oprekken naar 60k gaat dus maar heel weinig extra EVs opleveren.

Aan de andere kant snap ik deze subsidies nooit zo. Op het moment dat EVs uit de lease en op de markt komen zorgt de marktwerking voor een goede prijs. Door standaard 2k subsidie te geven kom je met die marktwerking simpelweg 2k hoger uit.
Waar maak jij uit op wat de doelgroep is? Ze willen toch de verkoop van EVs stimuleren?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:36:
[...]

Jawel. Maar dit is dus puur op basis van catalogusprijs. Vandaar mijn opmerking dat er niks krijgen is tussen 12k en 22/23k. Een gebruikte e-Niro met een prijs van 35k doet bv niet meer. (Oorspronkelijke prijs boven de 45k)
Zat is even te zoeken wat destijds catalogusprijs van de Twizy was, helaas was dat zo'n €7.000 anders had je er nu een koopje aan. Zag wel dat hij nu nieuw te koop is incl. batterij, dat wist ik nog niet. Daardoor ligt de catalogusprijs net boven de €12.000. Betekent dat je straks een Twizy incl. accu nieuw kan kopen voor €8.000, is niet gek! :)

[ Voor 23% gewijzigd door matroosoft op 04-03-2020 16:21 ]

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-01 16:35
Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Waar maak jij uit op wat de doelgroep is? Ze willen toch de verkoop van EVs stimuleren?
De doelgroep lijkt te zijn, mensen die eigenlijk te weinig geld hebben om elektrisch te kunnen rijden, dus echt aan een goedkope occasion vastzitten. Dat blijkt wel uit de keuze voor de cataloguswaarde van de auto's en om welke auto's het daardoor zal gaan (er is dan ook een redelijke prijsschatting te maken).
Echter betwijfel ik of dit dusdanig zoden aan de dijk zet dat het wel haalbaar wordt voor veel mensen, ik denk dat ook in de goedkope prijscategorie je nog steeds de situatie krijgt dat (na aftrek van die 2000 euro) een elektrisch, klein autootje bijv. 8000 euro kost, terwijl een luxere auto met brandstofmotor 5000 euro kost en mensen blijven kiezen voor de goedkopere variant. Het idee is leuk, maar uiteindelijk zullen de mensen die zich een tweede autootje kunnen (en willen) veroorloven waarschijnlijk de gelukkigen zijn, alleen hebben die het geld nu juist niet nodig hiervoor.

• redwing
Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Ze willen de EV voor meer mensen bereikbaar maken. En dat doe je niet door auto's van 40k wat korting te geven, dan zorg je er alleen maar voor dat die mensen een iets grotere EV gaan kopen. Zorg je er echter voor dat auto's van 10-15k een paar k goedkoper worden haal je mensen daadwerkelijk over om voor een EV te kiezen. Of het voldoende is blijft natuurlijk de vraag, EVs zijn dan waarschijnlijk nog steeds duurder dan een vergelijkbare ICE die dan ook nog eens meer range zal hebben.

[removed]

• arsimo
BasvanS schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:43:
[...]
We weten allemaal dat EUR 2.000 subsidie gewoon zorgt voor een EUR 2.000 hogere aanschaf prijs. De enige winnaar is de LM, die heeft een hogere restwaarde.
Ik heb mijn Model 3 in mijn eigen bv. Als ik m in 2024 naar prive ga halen had ik willen proberen voor die EUR 2000 in aanmerking te komen. Had ik wel een erkende vakhandel er tussen moeten rommelen, maar voor een stukje van die 2000 had die wellicht wel mee willen werken. Maar goed, de cataloguswaarde is dus (vooralsnog) buiten de range, dus deze oplossing lijkt sowieso over.

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:35 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:49
IvoB2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Hm, in Vlaanderen is de subsidie op EV voor privé-aankoop afgeschaft.
Ik heb de catalogusprijzen hier nog niet zien dalen. Integendeel MY2020 is zelfs duurder dan MY2019.
Zo gaat dat natuurlijk altijd. Dalen doet het nooit bij afschaffen maar stijgen wel bij introductie :).
matroosoft schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:19:
[...]

Zat is even te zoeken wat destijds catalogusprijs van de Twizy was, helaas was dat zo'n €7.000 anders had je er nu een koopje aan. Zag wel dat hij nu nieuw te koop is incl. batterij, dat wist ik nog niet. Daardoor ligt de catalogusprijs net boven de €12.000. Betekent dat je straks een Twizy incl. accu nieuw kan kopen voor €8.000, is niet gek! :)
Actieradius is geen 120km toch?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:45

Vanaf 1 juli 2020
Best mooi, maar veel dealers hebben nog leveringsproblemen dit jaar (op enkele modellen na)
Hoe is de subsidie volgend jaar?? plots weg??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Hansieo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Best mooi, maar veel dealers hebben nog leveringsproblemen dit jaar (op enkele modellen na)
Hoe is de subsidie volgend jaar?? plots weg??
Hetzelfde. Even lezen kan ook he. :)

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Inspired schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:17:
[...]

Actieradius is geen 120km toch?
Die voorwaarde had ik nog niet gezien, nvm :)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
matroosoft schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:19:
[...]

De range is denk ik te laag (6-7 kWh batterij Dacht ik, kan bepalend zijn hoe de range moet worden bepaald, is dat NEDC of WLTP?)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 04-03-2020 17:56 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Ik weet dat de skoda/citigo/mii eigenlijk al een levertijd hebben die veel langer gaat duren.
Ik ben er bang voor, je wordt toch moedeloos van onze overheid, er is geen pijl op te trekken wat voor konijn ze op korte termijn uit de hogehoed toveren. Je kan er planningstechnisch helemaal NIETS mee :(

Vorig jaar werd ik geconfronteerd met de plotselinge verhoging van 8% bijtelling terwijl ik een e-Niro in bestelling had staan en nu dit weer.

Zucht.......

Pagina: 1 ... 80 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic