A klopt niet, die zijn er in de tussentijd echt wel. Daarnaast gaat het niet alleen om NL.
B Dat zeg ik toch ook? Onderhoud is goedkoop dus worden reparaties duur

De verwachting is dat de lifetime van een Model 3 een heel stuk hoger is dan een vergelijkbare ICE. Je spaart zoveel geld uit aan olie changes, riemen etc.
Tja, wat lifetime betreft kun je best gelijk hebben omdat een elektromotor + aandrijving langer mee zal gaan, wat kosten betreft geloof ik het nog niet zo erg. Voorlopig zie ik nl. nog heel veel mensen met heel veel kosten bij reparaties die om wat voor reden dan ook buiten garantie vallen (service is nog steeds niet Tesla zijn beste punt) waardoor een ICE net zoveel of minder zou hebben gekost. Die hebben nl. weliswaar meer standaard onderhoud, maar reparaties, onderdelen vervangen en andere issues buiten garantie zijn veel goedkoper. Daarnaast kun je voor een nieuw accupakket ook heel veel onderhoud uitvoeren.
Tesla is daarnaast de enige die marge pakt op de verkoop van nieuwe auto's, alle legacy autobedrijven hebben veel te veel vaste kosten per auto.
Natuurlijk verkoopt Tesla zijn auto's met winst . Ze stoppen het alleen gelijk in nieuwe ontwikkeling en fabrieken waardoor ze uiteindelijk wel verlies draaien. Wat wel weer betekent dat als je die kosten meeneemt, Tesla dus ook geen marge op hun auto's heeft.
Maar uiteindelijk is dat natuurlijk voor zowel Tesla als legacy onzin. Elke fabrikant ontwikkelt zijn auto's om winst te maken en zal een auto niet ontwikkelen als ie verwacht er verlies op te draaien. Alle legacy bedrijven draaien dus net zo goed winst op hun auto's. En dat een auto een tijdje verkocht moet worden om de ontwikkelkosten er uit te krijgen geldt voor alle fabrikanten incl. Tesla.
Daarnaast heeft Renault altijd problemen met elektronica, daar staan ze om bekend.
Tja, daar ging mijn eerste opmerking ook over

Wat verwacht je dan als je op elke post die ook maar enigszins iets negatiefs over Tesla zegt er zo opspringt met een 100% pro-Tesla verhaal?
Ik heb vooral deze zin er even uitgepakt, je kan er niet meer naast zitten. Ik heb alle jaarrapporten van alle grote automakers gelezen, dat staat hier gewoon in.
De automakers pakken hun grootste marge op 5 series, AMG en Porsche. Waarom denk je dat de Taycan zo'n slechte range heeft voor die prijs? Puur om hun ICE modellen niet uit de markt te prijzen.
De meeste automakers pakken winst op alle auto's. Waarbij ze op de kleinere auto's wat minder marge hebben maar meer verkopen hebben en bij de luxere modellen juist meer marge maar minder verkopen hebben. Denk je nu echt dat een automaker kleine auto's zou ontwikkelen waarbij ze weten dat ze verlies draaien? Wat wel is, is dat veel EVs pas net op de markt zijn en elke auto heeft een tijdje productie nodig voordat ie de ontwikkelkosten er uit heeft. Dat is bij een Tesla echt niet anders of denk je dat die geen opstart- en ontwikkel-kosten heeft?
Dat een Taycan zo'n 'slechte' range heeft (blijkt in de praktijk aardig mee te vallen) is niet vanwege ICE, maar vanwege kosten en verwachte opbrengsten. Een grotere range kost ook meer geld waardoor de verkopen lager zullen zijn. Daarbij bekijken ze dus wat hij mag gaan kosten en bepalen aan de hand daarvan wat de specificaties mogen kosten. Gezien de vraag ernaar hebben ze een goede balans gevonden. Dat jij de specs niet goed vind mag je natuurlijk vinden, maar uiteindelijk gaat het er om of een model wel of niet verkoopt en het ziet er toch echt naar uit dat de Taycan goed gaat verkopen.
En nogmaals er is niets mis met Tesla,maar ze hebben echt veel dezelfde issues als de gevestigde orde waarbij ze met sommige dingen beter zijn (techniek liggen ze voor, batterij-produktie is beter op orde), maar met andere dingen juist minder goed (geen gevestigde service-organisatie en wat auto's bouwen betreft liggen ze nog steeds achter).