• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 123% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:33 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 06-03-2020 09:49 . Reden: samengevoegde post ]

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 10:46
Stef87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:47:
[...]

Waarom?

1. Markt is nu verstoord. Ga nu maar eens je EV verkopen. Niemand koopt meer een EV nu
2. Simpel: als je net zoveel bij draagt aan het milieu is het wel zo eerlijk als je ook net zoveel recht hebt op subsidie? Mijn vriendin draagt niet minder bij dan iemand die in juli precies dezelfde auto private leased of koopt.
3. De subsidie is beperkt tot éénmalig per persoon. Private lease is ondertekend voor 5 jaar, mijn vriendin kan er dus effectief nooit gebruik van maken (al heeft ze er wél recht op als ze nóg een nieuwe zou bestellen... Ook niet de bedoeling)
4. Rechtvaardig

Mijn vriendin betaald net zoveel/weinig (loon)belasting als de persoon die wél subsidie mag ontvangen.

Nogmaals, 4.000€ is erg veel geld voor “een paar weken”
Wat ik zelf nog wel noemenswaardig vind als argument om het toch per 01-01-2020 in te laten gaan is dat er in eerste instantie alleen maar is gesproken over 'aanschaf'. Ik zie private lease toch echt als iets anders dan aanschaf. Toen de eerste berichten mij bereikten, ergens eind januari, hadden wij net een private lease contract gesloten voor de Leaf. Je hebt echter wettelijk 14 dagen bedenktijd, dus ik kon er nog onderuit. Ik heb de dagen erna dan ook overal gezocht of de subsidie ook toepasbaar zou zijn bij private lease. Ik heb geen aanwijzingen gevonden die hierop duidden, er werd steeds gesproken over 'aanschaf'.

Lang verhaal kort, ik heb de overeenkomst behouden met de gedachte dat deze subsidie niet voor mij bestemd zou zijn.

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-01 10:08
Road-runner83 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Uit bovenstaande lijst zou ik voor de Niro gaan. De Model 3 SR+ haalt bij lange na geen 300km in de winter hoor ik van collega's (stuk of 5 hebben er één). 200 a 220km in de winter is ongeveer wat ze halen (en nee ze rijden geen 200 km/h ;)).

Tenzij de Niro dit jaar niet meer leverbaar is? Wellicht kun je ook nog op de reservelijst staan voor de Mustang? Heb vernomen dat deze al wel uitverkocht is maar voor als ze er meer naar NL weten te krijgen?

Succes :)
Ik sprak gisteren even met mijn dealer en die zei dat er inmiddels 1400 Mustangs gereserveerd zijn en ook allemaal dit jaar geleverd gaan worden. Hij gaf aan dat Ford NL er mondjesmaat steeds een partijtje bij krijgt voor dit jaar, vanuit omliggende landen waar nog niet zo storm loopt (Duitsland oa).
Hij zei dat reserveren ook nog steeds kan, muv de first editions. Dit kon echter wel ieder moment voorbij zijn.
NL krijgt zoals het nu lijkt dus heel wat wagens op kenteken dit jaar!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
daemonix schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:09:
[...]
Omdat iedere cent die winst werd gemaakt werd geïnvesteerd in fabriek en ontwikkeling van de 3. Als ze op iedere auto verlies leden hadden ze nooit een 3, fabrieken, zonnepanelen en batterijen kunnen maken. Elementaire bedrijfskunde. Dat is geen broodje aap.
Elementaire bedrijfskunde zegt dat je daarvoor echt geen winst hoeft te maken. Wat je wel moet hebben is voldoende vrij geld. Wat niet wil zeggen dayt je een positief saldo hebt trouwens. Zie het als een hypotheek, je kunt best een schuld van een paar ton hebben maar toch geld hebben om uit te geven.

Zolang Tesla dus maar tijdig aandelen verkoopt/investeringen binnen krijgt kunnen ze prima verlies draaien maar toch fabrieken bouwen. Dit is dan ook precies het model waarop Tesla draait (net als b.v. Uber, maar ook andere bedrijven). Mensen hebben zoveel vertrouwen in de toekomst van het bedrijf dat ze er graag geld in willen stoppen. En wat Tesla betreft geloof ik best dat ze dat gaat lukken, alhoewel het nog steeds zo is dat als de model Y of de Cybertruck om wat voor reden dan ook flopt ze alsnog heel snel failliet kunnen zijn.

Daarnaast zijn we hier weer appels met peren aan het vergelijken. Afhankelijk van welke kosten je meeneemt zal een auto winst/verlies geven. Kijk je b.v. alleen naar de directe produktiekosten zullen de meeste auto's gelijk al winst opleveren. Kijk je echter naar alle vaste- en ontwikkelingskosten zal elke auto aan het begin verlies geven. Kijk je naar de winst/verlies cijfers zie je dat veel van de investeringen door Tesla niet uit de verkoop van auto's zijn gekomen. Daarnaast was Tesla toen nog niet bezig om winst te draaien, maar om de in de toekomst winst te maken. Dus b.v. reorganisaties om de kosten lager te krijgen. Winst per auto is dus afhankelijk van je rekenmethode en zal alleen fatsoenlijk door de bedrijven zelf gedaan kunnen worden.

[removed]

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 18:46
redwing schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:12:
[...]

Elementaire bedrijfskunde zegt dat je daarvoor echt geen winst hoeft te maken. Wat je wel moet hebben is voldoende vrij geld. Wat niet wil zeggen dayt je een positief saldo hebt trouwens. Zie het als een hypotheek, je kunt best een schuld van een paar ton hebben maar toch geld hebben om uit te geven.

Zolang Tesla dus maar tijdig aandelen verkoopt/investeringen binnen krijgt kunnen ze prima verlies draaien maar toch fabrieken bouwen. Dit is dan ook precies het model waarop Tesla draait (net als b.v. Uber, maar ook andere bedrijven). Mensen hebben zoveel vertrouwen in de toekomst van het bedrijf dat ze er graag geld in willen stoppen. En wat Tesla betreft geloof ik best dat ze dat gaat lukken, alhoewel het nog steeds zo is dat als de model Y of de Cybertruck om wat voor reden dan ook flopt ze alsnog heel snel failliet kunnen zijn.

Daarnaast zijn we hier weer appels met peren aan het vergelijken. Afhankelijk van welke kosten je meeneemt zal een auto winst/verlies geven. Kijk je b.v. alleen naar de directe produktiekosten zullen de meeste auto's gelijk al winst opleveren. Kijk je echter naar alle vaste- en ontwikkelingskosten zal elke auto aan het begin verlies geven. Kijk je naar de winst/verlies cijfers zie je dat veel van de investeringen door Tesla niet uit de verkoop van auto's zijn gekomen. Daarnaast was Tesla toen nog niet bezig om winst te draaien, maar om de in de toekomst winst te maken. Dus b.v. reorganisaties om de kosten lager te krijgen. Winst per auto is dus afhankelijk van je rekenmethode en zal alleen fatsoenlijk door de bedrijven zelf gedaan kunnen worden.
En dan heb je nog venture capital. Kijk naar wat bijv. Uber doet. Maakt geen cent winst maar groeit als kool totdat alle taxibedrijven overal over de kop zijn. Dán gaat het grote geld verdienen ineens beginnen. Maar tot die tijd zijn er genoeg investeerders die geld teveel hebben en bijna grenzeloos overal geld in kunnen gooien met de verwachting dat iets uitgroeit tot iets groots.

Amazon is net zo. Jarenlang spullen verkopen onder de kostprijs en jezelf 'too big to fail' maken, en dán eens nadenken over winsten maken. Tesla is in principe net zo: eerst met heel veel lef iets ontwikkelen en dat zo snel mogelijk en zo groot mogelijk in de markt gooien. Investeerders een goed verhaal ophangen en zorgen dat je een bijna oneindige instroom van geld hebt, en dáárna pas winst gaan maken.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 00:45
frispens schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Ik sprak gisteren even met mijn dealer en die zei dat er inmiddels 1400 Mustangs gereserveerd zijn en ook allemaal dit jaar geleverd gaan worden. Hij gaf aan dat Ford NL er mondjesmaat steeds een partijtje bij krijgt voor dit jaar, vanuit omliggende landen waar nog niet zo storm loopt (Duitsland oa).
Hij zei dat reserveren ook nog steeds kan, muv de first editions. Dit kon echter wel ieder moment voorbij zijn.
NL krijgt zoals het nu lijkt dus heel wat wagens op kenteken dit jaar!
Ahh ok daar was ik nog niet van op de hoogte :). Nouja zolang het er maar geen 30.000 worden zoals de Model 3 >:)

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-01 10:08
Road-runner83 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:01:
[...]

Ahh ok daar was ik nog niet van op de hoogte :). Nouja zolang het er maar geen 30.000 worden zoals de Model 3 >:)
Idd, beetje exclusiviteit is wel gewenst :)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 13:11
Ik zit nu een weekje in Zuid Portugal, precies één volledig electrische auto gezien: een Renault Zoe. Hij stond aan de lading voor een winkelpandje dat nog verbouwd wordt. Gewoon aan de 220 denk ik, want ik heb geen laadpaal gezien. Misschien dat ze in Faro wel wat hebben. Verder zijn ze ook niet erg duurzaam bezig naar Nederlandse maatstaven. Op de zonovergoten daken liggen bijna nergens zonnepanelen en hier en daar een veldje met zonnepanelen.

Maar wat me zo opviel aan die Zoe, een ZE40 denk ik? Dat was dat er zo'n ontzettend vervelende harde hoge pieptoon uitkwam. Nou ben ik best bijzonder dat ik op mijn leeftijd van 42 nog steeds die hoge frequentie van tv schermen kan horen. Althans, het is alweer een jaartje of 2 geleden dat ik nog een beeldbuis ergens tegenkwam :+ . Die dingen zijn echt schaars nu. Maar ik kan er gevoeliger voor zijn wil ik maar zeggen. Met mijn Leaf merk ik er niets van. Is dit normaal met een Zoe dat iemand weet?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-01 14:14
budi schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:12:
Ik zit nu een weekje in Zuid Portugal, precies één volledig electrische auto gezien: een Renault Zoe. Hij stond aan de lading voor een winkelpandje dat nog verbouwd wordt. Gewoon aan de 220 denk ik, want ik heb geen laadpaal gezien. Misschien dat ze in Faro wel wat hebben. Verder zijn ze ook niet erg duurzaam bezig naar Nederlandse maatstaven. Op de zonovergoten daken liggen bijna nergens zonnepanelen en hier en daar een veldje met zonnepanelen.
Dat ligt aan je eigen onnozelheid denk ik :+

https://www.ivvd.nl/portu...e-energie-als-verbruikte/

Portugal scoorde in 2008 (!!) al beter dan Nederland nu:

'Volgens Eurostat kwam in 2008 al 23,2 procent van alle energie die in Portugal verbruikt wordt, uit hernieuwbare bronnen'

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 12:28
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
redwing schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:12:
[...]

Het punt dat werd gemaakt was dat er winst op de productie van een individuele auto gemaakt moet worden, niet winst over de gehele bedrijfsgang.

Om het simpel te houden, men kan winst maken op de auto [= het kost minder om 'm te maken en leveren dan wat de verkoop oplevert], maar als die winst direct wordt geinvesteerd in aflossen van schulden, bouwen van fabrieken, ontwikkelingen van nieuwe modellen, marketing etc dan kan het bedrijf als geheel verlies maken.

De stelling was dat winst op de individuele auto nodig is, maar het laatste niet. Of althans niet meteen.

In case van Tesla, was winst op een indivuele Roadster (de oude) niet nodig, in het begin bij de Model S, X en 3 misschien ook niet, maar na de opstart van productie van het model wel. Bij de 3 zal dat in het begin door de beruchte "production hell" vast langer dan de bedoeling niet geval zijn geweest maar toen uiteindelijk de grote aantallen van de band kwamen [voor Tesla en EV begrippen dan] wel.

Dit is tegenstelling tot de meeste legacy autofabrikanten die als ze als EV's maakten deze als compliance cars op de markt brachten en de winst op die auto's op hele ander gebied lag, en puur op een EV verlies gemaakt mocht worden en deed. Dit zou dan nu eindelijk bij VAG en Ford moeten gaan veranderen. Wellicht bij Renault en Peugeot ook. Nissan twijfel ik, maar daar weten de Leaf experts hier vast meer over.

Bij pure EV-fabrikanten weten we tenminste dat ze uiteindelijk winst op hun EV's moeten gaan maken anders gaan ze sowieso onderuit. Er is wel iets binnen te halen door verkopen van compliance-puntjes (zoals Tesla aan Fiat doet) of EV know-how aan legacy fabrikanten (bijv Rivian aan Ford) maar daar redden ze het uiteindelijk nooit mee.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• redwing
arsimo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:36:
[...]
Het punt dat werd gemaakt was dat er winst op de productie van een individuele auto gemaakt moet worden, niet winst over de gehele bedrijfsgang.

Om het simpel te houden, men kan winst maken op de auto [= het kost minder om 'm te maken en leveren dan wat de verkoop oplevert], maar als die winst direct wordt geinvesteerd in aflossen van schulden, bouwen van fabrieken, ontwikkelingen van nieuwe modellen, marketing etc dan kan het bedrijf als geheel verlies maken.

De stelling was dat winst op de individuele auto nodig is, maar het laatste niet. Of althans niet meteen.

In case van Tesla, was winst op een indivuele Roadster (de oude) niet nodig, in het begin bij de Model S, X en 3 misschien ook niet, maar na de opstart van productie van het model wel. Bij de 3 zal dat in het begin door de beruchte "production hell" vast langer dan de bedoeling niet geval zijn geweest maar toen uiteindelijk de grote aantallen van de band kwamen [voor Tesla en EV begrippen dan] wel.

Dit is tegenstelling tot de meeste legacy autofabrikanten die als ze als EV's maakten deze als compliance cars op de markt brachten en de winst op die auto's op hele ander gebied lag, en puur op een EV verlies gemaakt mocht worden en deed. Dit zou dan nu eindelijk bij VAG en Ford moeten gaan veranderen. Wellicht bij Renault en Peugeot ook. Nissan twijfel ik, maar daar weten de Leaf experts hier vast meer over.

Bij pure EV-fabrikanten weten we tenminste dat ze uiteindelijk winst op hun EV's moeten gaan maken anders gaan ze sowieso onderuit. Er is wel iets binnen te halen door verkopen van compliance-puntjes (zoals Tesla aan Fiat doet) of EV know-how aan legacy fabrikanten (bijv Rivian aan Ford) maar daar redden ze het uiteindelijk nooit mee.
Precies waarom ik zeg dat het bij Tesla precies hetzelfde is. Het enige verschil is dat Tesla een aantal jaar eerder begonnen is met EV auto's waardoor ze dus ook een paar jaar voorliggen met het daadwerkelijk winst maken per auto. Maar zo zal een Leaf of een Niro in de tussentijd ook echt wel met winst verkocht worden. Het is dus niet speciaal voor Tesla maar puur een gevolg van de cycle van een auto produceren.

[removed]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:28:
[...]

https://www.ivvd.nl/portu...e-energie-als-verbruikte/

Portugal scoorde in 2008 (!!) al beter dan Nederland nu:

'Volgens Eurostat kwam in 2008 al 23,2 procent van alle energie die in Portugal verbruikt wordt, uit hernieuwbare bronnen'
Prachtige kop van dat artikel:
Portugal produceerde in maart evenveel duurzame energie als het verbruikte
Dat doet Nederland ook. Alle duurzaam geproduceerde energie wordt gebruikt. Zucht. We kunnen alleen nog factoren meer duurzame energie produceren, dat verhaal blijft dan nog kloppen...

@arsimo Precies mijn punt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• DigitalExorcist
budi schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:12:

Maar wat me zo opviel aan die Zoe, een ZE40 denk ik? Dat was dat er zo'n ontzettend vervelende harde hoge pieptoon uitkwam. Nou ben ik best bijzonder dat ik op mijn leeftijd van 42 nog steeds die hoge frequentie van tv schermen kan horen. Althans, het is alweer een jaartje of 2 geleden dat ik nog een beeldbuis ergens tegenkwam :+ . Die dingen zijn echt schaars nu. Maar ik kan er gevoeliger voor zijn wil ik maar zeggen. Met mijn Leaf merk ik er niets van. Is dit normaal met een Zoe dat iemand weet?
Ik heb een proefrit in de nieuwste Zoe gemaakt. Viel mij ook op. Maar in mijn geval was het de “pedestrian horn” : een kunstmatig motorgeluid dat boven de 30km stopte. Kun je uitzetten met een knopje bij je linkerknie. Misschien is dat het?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:29:
[...]

Ik heb een proefrit in de nieuwste Zoe gemaakt. Viel mij ook op. Maar in mijn geval was het de “pedestrian horn” : een kunstmatig motorgeluid dat boven de 30km stopte. Kun je uitzetten met een knopje bij je linkerknie. Misschien is dat het?
Die pieptoon is tijdens het laden bij de Zoe berucht, ze hebben er allemaal last van in meer of mindere mate. Heeft ook een klein voordeeltje...je kunt weglopen na het aankoppelen en je hoort dat het laden begint!

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 06-03-2020 12:38 ]

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:19

3_s

MarcelGo schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Die pieptoon is tijdens het laden bij de Zoe berucht, ze hebben er allemaal last van in meer of mindere mate. Heeft ook een klein voordeeltje...je kunt weglopen na het aankoppelen en je hoort dat het laden begint!
It's not a bug, it's a feature 8).

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 16:24
3_s schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:58:
[...]

It's not a bug, it's a feature 8).
Ja en hoe harder het geluid, hoe sneller het ook voorbij is. >:)
Heb zelf een R240 en het is vrij luid. Ik zou hem niet onder een open slaapkamerraam 's nachts neerzetten met 22 kW laadsnelheid.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:56
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:29:
[...]

Kun je iets van je ervaring proefrit met de Zoë delen? Ik ben daar best nieuwsgierig naar.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• DigitalExorcist
mcmiles schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:41:
[...]
Kun je iets van je ervaring proefrit met de Zoë delen? Ik ben daar best nieuwsgierig naar.
Ja, aangenaam verrast. Eerste EV die we overwegen. Niet erg groot, vooral achterin vrij laag.

Enorm vette techniek allemaal, alles digitaal, heerlijk schakelpookje met ‘maar’ 4 standen: R, N, D en B waarbij B voor one-pedal-driving staat.

Trekt heerlijk vlot op, erg stil en comfortabel. Mooie materialen gebruikt: afwerking is erg degelijk.

Wel heb ik nog wat last van range anxiety maar dat zal wel overgaan.

• budi
EvaluationCopy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Je hebt wel gelijk met mijn onnozelheid, ik bedenk me nu namelijk dat ik het kleine stukje Portugal wat ik gezien heb, doortrek naar het hele land en daar conclusies aan verbind. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:24:
@revolution-nl
Het is gelukt om Skoda de voorwaarde “auto moet aan stekker zijn aangesloten zijn” om te kunnen voorverwarmen aan te passen >:)

Als je nu de auto via de app wilt voorverwarmen, start het wél. De beperking is dus opgeheven na mijn feedback. (Hebben ze dus in een paar dagen na mijn betoog veranderd)

Je kan zelfs voor elke dag apart een schema aanmaken, wat ook zou moeten werken (maar ik nog niet heb geprobeerd)

Toch leuk dat een “ouderwets” bedrijf ook nog eens snel kan schakelen.. Wij gingen er al stiekem van uit dat ze dit niet konden/willen of gingen aanpassen.
De Citigo is opgehaald, wat een super leuk, goed in elkaar gezet karretje. Tot de 80 een heerlijke elektro punch, korte draaicirkel en prima re-gen met andere woorden de perfecte stadsauto. Gaan we veel plezier aan beleven :)

De standaard ambition putdeksels hebben we meteen vervangen voor beter ogende exemplaren :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6HuxTR1.jpg

Ik was in positieve zin verrast over de app support en de hoeveelheid gegevens die je kan uitlezen.

Helaas krijg ik bij het starten van de climate [op afstand nog wel de melding dat ik de auto op AC moet aansluiten, heb je nog iets anders aangepast? Mogelijk dat ze het alleen voor jouw VIN /Skoda Connect account hebben aangepast?

Weet jij toevallig of je CREEP uit kan (laten) schakelen?

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 06-03-2020 18:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:56
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Ja, aangenaam verrast. Eerste EV die we overwegen. Niet erg groot, vooral achterin vrij laag.

Enorm vette techniek allemaal, alles digitaal, heerlijk schakelpookje met ‘maar’ 4 standen: R, N, D en B waarbij B voor one-pedal-driving staat.

Trekt heerlijk vlot op, erg stil en comfortabel. Mooie materialen gebruikt: afwerking is erg degelijk.

Dank voor je reactie, we gaan ook maar eens een proefrit maken.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 19:12
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Hier ook een proefrit met de Zoe. De rijervaring hierboven kan ik volmondig bevestigen. Hier geen zorgen (meer) over de range, maar wel over de grootte. Achterin is de beenruimte echt beperkt als ik er voor zit. Ik heb mijn vrouw over kunnen halen door te beloven eventueel een goedkope tweedehands benzine station als tweede auto aan te schaffen als we het komende half jaar flink tegen deze beperking aanlopen. Ik heb toen de knoop doorgehakt omdat ik een voorraadmodel met 4% op de zaak kon kopen. Dus de diesel eruit, elektrisch erin!

Ik hoop natuurlijk dat we niet tegen de ruimte beperking aanlopen om eind dit jaar met subsidie mijn slag te slaan voor bijvoorbeeld zo'n mooie Citigo hierboven. Maar goed even afwachten.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
revolution-nl schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:39:
[...]

De Citigo is opgehaald, wat een super leuk, goed in elkaar gezet karretje. Tot de 80 een heerlijke elektro punch, korte draaicirkel en prima re-gen met andere woorden de perfecte stadsauto. Gaan we veel plezier aan beleven :)

De standaard ambition putdeksels hebben we meteen vervangen voor beter ogende exemplaren :P

[Afbeelding]

Ik was in positieve zin verrast over de app support en de hoeveelheid gegevens die je kan uitlezen.

Helaas krijg ik bij het starten van de climate [op afstand nog wel de melding dat ik de auto op AC moet aansluiten, heb je nog iets anders aangepast? Mogelijk dat ze het alleen voor jouw VIN /Skoda Connect account hebben aangepast?

Weet jij toevallig of je CREEP uit kan (laten) schakelen?
Gefeliciteerd!... Mijn vriendin is ook helemaal “in haar nopjes” de Model 3 vond ze te groot met een stuk minder zicht rondom: de Citigo werkt erg goed en is ook nog zuinig in de praktijk (ook op de snelweg).

Ja de app is nog best prima, wij waren ook best verrast! Misschien moeten ze nu nog de functie handmatig aanzetten dat je kan verwarmen zonder stekker?
Controleer wel even de minimale “Direct opladen T/m x procent bij gepland laden” die je kan instellen in de app. Ik heb deze op 0% staan mocht dit nog uitmaken.

De app is simpel, heeft nog een spelfout, maar je kan er best nog best veel mee (en het werkt tot nu toe altijd)

De range is ook erg goed in de praktijk: mijn vriendin kan met lage temperaturen 2x 100km rijden op 1 acculading. (Niet zo gek veel minder dan onze Model 3 dus)

Werkt het met een timer al wel zonder stekker er in? Deze hebben wij nog niet getest.

(P.s. Ik moet later nog even reageren op een hoop andere posts.)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• DigitalExorcist
Magpie schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:43:
[...]

Hier ook een proefrit met de Zoe. De rijervaring hierboven kan ik volmondig bevestigen. Hier geen zorgen (meer) over de range, maar wel over de grootte. Achterin is de beenruimte echt beperkt als ik er voor zit. Ik heb mijn vrouw over kunnen halen door te beloven eventueel een goedkope tweedehands benzine station als tweede auto aan te schaffen als we het komende half jaar flink tegen deze beperking aanlopen. Ik heb toen de knoop doorgehakt omdat ik een voorraadmodel met 4% op de zaak kon kopen. Dus de diesel eruit, elektrisch erin!

Ik hoop natuurlijk dat we niet tegen de ruimte beperking aanlopen om eind dit jaar met subsidie mijn slag te slaan voor bijvoorbeeld zo'n mooie Citigo hierboven. Maar goed even afwachten.
We hebben nu een Clio Estate.. lekker veel (bagage)ruimte. Maar aangezien er daar geen EV versie van komt.... de Captur is leuk maar alleen PHEV en dan speel je toch een beetje vals.

Dus ik hoop hetzelfde. Nu nog 1 proefrit met kinderen erbij (de eerste was alleen met m’n vrouw samen), dat zou strikt genomen moeten passen omdat de beenruimte vergelijkbaar lijkt met de Clio. En qua bagage redden we het wel. Van de Scenic II naar de Clio Estate lukte ook.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 16:50
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:52:
[...]
We hebben nu een Clio Estate.. lekker veel (bagage)ruimte. Maar aangezien er daar geen EV versie van komt.... de Captur is leuk maar alleen PHEV en dan speel je toch een beetje vals.

Dus ik hoop hetzelfde. Nu nog 1 proefrit met kinderen erbij (de eerste was alleen met m’n vrouw samen), dat zou strikt genomen moeten passen omdat de beenruimte vergelijkbaar lijkt met de Clio. En qua bagage redden we het wel. Van de Scenic II naar de Clio Estate lukte ook.
Hier van Grand Scenic III naar een Hyundai Ioniq gegaan met 2 kids... gaat ook prima!

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Road-runner83
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:52:
[...]

De Zoe lijkt me als eerste gezinsauto toch wel aan de kleine kant. Tenzij je nooit lange ritten (1-2u) of vakanties met de auto wilt gaan doen?

Bij ons is het een ander verhaal want we hebben 3 jonge kids waarbij er 3 stoelen/maxi cosi's naast elkaar moesten, nu de oudste wat ouder is past het net in de Swift met z'n 3en achterin (oudste zit dan in het midden zonder stoel/verhoging).

Daarom ook gekozen voor de Mustang Mach E voor genoeg ruimte, we zitten toch regelmatig met z'n 5en erin en ook langere stukken (familie/vrienden in het oosten/zuiden en wonen zelf in het westen).

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:48
Nog even over de subsidieregeling.

Een aantal mensen heeft aangegeven dat men vindt dat de subsidie met terugwerkende kracht (bv 1 januari 2020) zou moeten worden verleend. Is het realistisch om te verwachten dat dit gaat lukken?

Voorop gesteld moet worden dat elke ingangsdatum iets willekeurigs heeft. Als je het terugwerkende kracht geeft tot 1 januari is dat sneu voor de mensen die in december 2019 of daarvoor een EV particulier hebben gekocht.

Vanuit het doel van de subsidieregeling is het ook onlogisch om het terugwerkende kracht te geven. De bedoeling van een subsidie is om mensen over de streep te trekken. Zonder subsidie zien ze af van de aankoop/lease. Mensen die een EV zonder subsidie hebben gekocht, hoefden blijkbaar niet over de streep getrokken te worden. Is dat sneu? Ja, uiteraard maar dat geldt voor alle particuliere kopers/lessees die voordat de subsidie is ingegaan een EV hebben gekocht/geleased.

Terugwerkende kracht levert ook administratieve uitdagingen op. De subsidie wordt uitgevoerd door de RVO. Deze voert ook de zakelijke subsidieregelingen uit. De methodiek van de RVO is dat subsidieaanvragen moeten worden ingediend binnen 60 dagen nadat de verplichting om een EV te kopen/leasen is aangegaan. Dus de koop/lease datum is bepalend, niet de datum waarop de EV wordt geleverd. Terugwerkende kracht betekent dus ook dat het administratieve proces aangepast moet worden. Uiteraard kan dat, maar gezien alle perikelen met de uitvoeringsprocessen van de overheid kan ik mij voorstellen dat de animo daarvoor beperkt zal zijn.

De subsidieregeling gaat in op de datum waarop deze officieel (in de Staatscourant) wordt gepubliceerd, ook al is de ingangsdatum 1 juli 2020. Dus als de subsidieregeling op 1 mei 2020 wordt gepubliceerd, kan iedereen die vanaf 1 mei 2020 een koop of leasecontract aangaat daarvan gebruik maken. In die zin heeft het dus ‘terugwerkende’ kracht.

Er is ook als argument aangevoerd dat nu iedereen de aankoop uitstelt tot 1 juli. Zoals hiervoor is aangegeven klopt dat niet. Uiteraard leidt de invoering van een subsidieregeling tot uitstelgedrag. Vandaar dat je de periode tussen de datum waarop de subsidie bekend wordt gemaakt en de datum waarop je er een beroep op kunt doen, zo kort mogelijk wilt houden. De internetconsultatie loopt tot eind maart. Kort daarna zou de regeling gepubliceerd kunnen worden. Dat betekent dat het uitstelgedrag slechts 1 tot 2 maanden zou hoeven duren.

PS: ik werk niet bij de RVO, noch bij de overheid. Bovenstaande is uitsluitend gebaseerd op persoonlijke analyses/ervaringen.

• budi
Leuk om te lezen, die ervaringen van anderen met de Renault Zoe. Wij hebben ook naar 2e hands Zoe-es euhh.... Zoe's? of Zo? :+ gekeken. Wij hadden ook die ervaring dat het achterin te klein was. We hebben 1 baby in maxi cosi (ondertussen uitgegroeid tot baby auto stoeltje). Mijn vrouw is een kleine filippijnse van 1 meter 50 lang, toch vond ze achterin, naast de baby zittend, het te krap. Onze vorige auto was een Renault Twingo en heb ik haar daar niet over gehoord. Tegenwoordig zit ze ook wel eens voorin, maar toen was het wel handig om in te kunnen grijpen onderweg als de baby overstuur raakt. Komt natuurlijk niet zo vaak voor, maar goed, het gebeurt wel eens.

Ook past de baby wagen net niet goed achterin, plat, rechtop kan wel maar dan moet de hoedenplank weer weg. Dat moest met de Twingo ook al, maar daar wilden we dus vanaf. Nu hebben we met de Nissan Leaf wel een berg aan ruimte voor en achterin. Jammer natuurlijk dat ie dus last heeft van die batterij degradatie en wat beperkte range, maar verder is het echt wel een lekkere gezinsauto.

• EvaluationCopy
budi schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Je hebt wel gelijk met mijn onnozelheid, ik bedenk me nu namelijk dat ik het kleine stukje Portugal wat ik gezien heb, doortrek naar het hele land en daar conclusies aan verbind. :)
Dat is heel menselijk! Fouten toegeven is tegenwoordig bijna bovenmenselijk, mooie eigenschap van je!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• DigitalExorcist
Road-runner83 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:50:
[...]

De Zoe lijkt me als eerste gezinsauto toch wel aan de kleine kant. Tenzij je nooit lange ritten (1-2u) of vakanties met de auto wilt gaan doen?
Ik ben met 4 volwassenen in een Twingo 1 naar Noorwegen geweest. Ging ook prima...

Vakantie betekent ritten van zo’n 850 km meestal. Denemarken, Noorwegen, Frankrijk.. dagje uit is al gauw 150 km enkele reis.

Denk dat het prima kan, ik vind de Zoe alleen wat laag als je achterin zit. Kinderen zijn 9 en 12, die passen wel..

• trui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-01 09:04
https://youtu.be/zpbcSW9kSRc

Mustang Mach-e van dichtbij.

• Road-runner83
DigitalExorcist schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Ik ben met 4 volwassenen in een Twingo 1 naar Noorwegen geweest. Ging ook prima...

Vakantie betekent ritten van zo’n 850 km meestal. Denemarken, Noorwegen, Frankrijk.. dagje uit is al gauw 150 km enkele reis.

Denk dat het prima kan, ik vind de Zoe alleen wat laag als je achterin zit. Kinderen zijn 9 en 12, die passen wel..
In bijv. een Smart ForFour zal het ook prima gaan maar lijkt me persoonlijk toch niet heel comfortabel voor lange stukken en dan met name vakanties ;).

Scheelt dat de kids al wat ouder zijn want anders zou het qua bagage niet meevallen. En wij gaan meestal naar Z-FR of Italië. Rond de 1200 a 1400km. Ook al eens naar Rome gereden :).

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:29

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

https://www.ed.nl/auto/ni...ders-te-wachten~a2c3548b/

Ik heb hier toch wel dubbele gevoelens over.

1. Auto is bijna 10 jaar oud
2. Auto koste maar 19.000 euro's
3. 35.000 is wel heel erg veel voor een accupakketje

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
niki_lauda schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:31:

De leeftijd vind ik geen argument waarom de accu zo veel zou moeten kosten. Ook de aanschafprijs is niet mijn echt een discussie.

Wat ik opvallend vind is dat ze de accu niet willen repareren en dat je er vanalles bij je nieuwe accu moet kopen. Terwijl die man dat helemaal niet nodig heeft.

Voor mij komt het meer op onwil uit vanuit Tesla. De computer is ook vaak stuk zeggen ze dan. Wel test hem en je weet het.

Ikzelf zou eerder kijken naar een ander b drijf wat de accu kan reviseren of repareren. Er was een Amerikaans bedrijf wat dat doet. Dat is een soort van "after market".

Gezien de oplage van het model verwacht ik niet dat het een bloeiende handel wordt. Ik vrees dat er veel handwerk in het accypakker zit en ja dat kost nu eenmaal geld.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Die €19.000,- waarover gesproken wordt, was de prijs van een vervangend accupakket ten tijde van de aanschaf van de auto.
Een Roadster van een half jaar oud zal destijds eerder meer dan €60.000,- gekost hebben gok ik.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
JeroenK schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Ikzelf zou eerder kijken naar een ander b drijf wat de accu kan reviseren of repareren. Er was een Amerikaans bedrijf wat dat doet. Dat is een soort van "after market".

Gezien de oplage van het model verwacht ik niet dat het een bloeiende handel wordt. Ik vrees dat er veel handwerk in het accypakker zit en ja dat kost nu eenmaal geld.
Gruber Motors in Phoenix doet dit soort reparaties.Op het YT kanaal van Tesla Owners US zijn meerdere video's te zien hoe dit in zijn werk gaat.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-01 22:14

Een 10 jaar oude Tesla Roadster is nog altijd 60-80k euro waard. Dat betekent dat hij bijna niets heeft afgeschreven t.o.v. de prijs toen ie hem kocht. Normaal gesproken schrijf je op een auto van 10 jaar oud ca. 12.5% per jaar af. Dat betekent dat je na 10 jaar een verwachte afschrijving hebt van 60.000 euro op een auto die je voor 80.000 euro hebt gekocht.

Voor 35.000 euro krijgt hij een nieuwe, grotere accu waar hij 600 km mee kan rijden en weer heel lang mee vooruit kan. Een upgrade van jewelste.

Ik vind het alles bij elkaar genomen nog altijd een fantastische propositie. En meneer is een pieperd.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Als je ziet wat mensen zelfs aan (gewilde) youngtimers spenderen... vergis je niet, iemand met een Roadster is een (multi)miljonair met een autohobby. Normale financiele overwegingen gaan hier niet op. Vergelijk het met mensen die bij EV Europe 20-40k uitgeven om een compleet uitgeroeste eend te elektrificeren.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 10:08
Als de beste man een Ferrari (wat al minder zeldzaam is dan de roadster) had gehad van 10 jaar oud waar het motorblok van in elkaar was gelopen dan was het geen nieuws geweest maar gewoon een autoliefhebber met pech, nu is het een Tesla en dan is het voorpaginanieuws met een hoeveelheid lacherige reacties van hier tot Tokio. Tesla maakt dit type batterij al jaren niet meer en er zijn bedrijfjes in dit gat gedoken maar dat is niet goed genoeg voor deze man.
Meneer is een jankerd, die zijn zin niet krijgt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm... de auto was destijds geen 19000 euro, maar het batterijpakket.

Wise enough to play the fool

• Luiaard
  • Laatst online: 08-01 18:17
Zo, onze benzine-auto verkocht die al meer dan een half jaar toch niet meer gebruikt werd. Volgende week wordt hij opgehaald en zijn we echt een volledig elektrisch huishouden :)

Op de Soul zit nu overigens een trekhaak die ik nog even wilde laten zien, ik heb deze gisteren al uitgeprobeerd met de fietsendrager. Erg fijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LJj578TY/IMG-0057.jpg

Import van EVs

• redwing
D.deJong schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:28:
Als de beste man een Ferrari (wat al minder zeldzaam is dan de roadster) had gehad van 10 jaar oud waar het motorblok van in elkaar was gelopen dan was het geen nieuws geweest maar gewoon een autoliefhebber met pech, nu is het een Tesla en dan is het voorpaginanieuws met een hoeveelheid lacherige reacties van hier tot Tokio. Tesla maakt dit type batterij al jaren niet meer en er zijn bedrijfjes in dit gat gedoken maar dat is niet goed genoeg voor deze man.
Een nieuwe Ferrari voor 80k zul je niet snel vinden lijkt me. Het gaat hier ten slotte om een reparatie die de helft van de nieuwprijs van de auto is. Ook bij een Ferrari zou dat echt wel opvallend zijn.
Aan de andere kant is dit natuurlijk een enkel geval en moet je dat niet door trekken naar de huidige Tesla's.

[removed]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Het mooiste is nog wel dat een krant de boel afsluit met geen enkele consumentenproduct met accu 10 jaar meegaat. Dat de cellen lijken op Duracell batterijen betekent niet dat er hetzelfde spul in zit. Zelfs bij Duracell snapt de gemiddelde consument dat een oplaadbare batterij iets anders is dan eentje die niet herlaadbaar is of zouden ze denken dat het hetzelfde is en ze de boel oplichten..?

• India Sierra
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Ik ben afgelopen donderdag nog naar de dealer geweest om het een en ander te bespreken over de subsidieregeling.

Ik vind het interessanter om financiering te nemen indien er subsidie is dan private lease, de kosten van financiering + verzekering komen dan uit op de private lease prijs die ik zonder subsidie zou betalen. En dan heb ik geen km beperking + is de auto van mij na 6 jaar. Vind ik zelf fijner.

Dealer vond dat opzich geen probleem maar hij zei dat hij wilde wachten tot de regeling definitief was. Ook wel begrijpelijk :+

Verder zag ik nog iets interessants. Ik vroeg nog naar de levertijd van de Corsa. De mijne staat op status code "25" wat betekend dat hij geaccepteerd is door de fabriek maar nog niet gemaakt is. Toen keek hij nog naar een Corsa-e die vorig jaar juni al is besteld en die staat op dezelfde code. Ik denk dus dat de productie nog niet is gestart..

Nog iets wat ik kon zien in het scherm van de dealer, de auto staat als 66kWh bij Opel. Flink meer dan de 50kWh in de specs (en ook meer dan de 47.5kWh bruikbaar volgens evdatabase). Of het echt waar is neem ik met een korreltje zout maar ik neem aan dat het pack daadwerkelijk 66kWh is waarvan 50kWh bruikbaar.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:00
66 vas 50 kWh is wel een groot verschl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-01 09:01
kans dat het een accupakket van de ampera e is..?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• D.deJong
redwing schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:12:
[...]

Een nieuwe Ferrari voor 80k zul je niet snel vinden lijkt me. Het gaat hier ten slotte om een reparatie die de helft van de nieuwprijs van de auto is. Ook bij een Ferrari zou dat echt wel opvallend zijn.
Aan de andere kant is dit natuurlijk een enkel geval en moet je dat niet door trekken naar de huidige Tesla's.
Ik maak de vergelijking om de exclusiviteit/ zeldzaamheid van de roadster te tonen niet als vergelijking in verkoopprijs.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42
Coasterfreak schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:19:
kans dat het een accupakket van de ampera e is..?
Die kans lijkt me 0.

PSA heeft Opel gekocht en de Ampera-e komt uit de GM / Korea (ex-Daewoo) hoek.

Geen idee waar PSA zijn batterijen haalt maar vast niet bij GM.

Edit: Saft, Total en PSA werken samen aan nieuwe Franse fabriek lees ik hier:
https://www.smart-energy....bn-partnership-batteries/

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ja ik vond het ook al raar om die 66kWh te zien maar het stond er toch echt.
Misschien is er een secundaire accu voor infotainment, airco etc?

India Sierra schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:07:
Ja ik vond het ook al raar om die 66kWh te zien maar het stond er toch echt.
Misschien is er een secundaire accu voor infotainment, airco etc?
Het accupakket is 50 kwh bruto en 46 kwh netto van de e-corsa

• redwing
D.deJong schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Ik maak de vergelijking om de exclusiviteit/ zeldzaamheid van de roadster te tonen niet als vergelijking in verkoopprijs.
Kan zijn, maar 35k onkosten op een auto die 5ton gekost heeft is toch heel wat anders dan op een auto die 80k gekost heeft. Zeker als hij zoals hij zegt nagevraagd heeft hoeveel de accu zou kosten is 35k veel te veel.

[removed]

• D.deJong
redwing schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Kan zijn, maar 35k onkosten op een auto die 5ton gekost heeft is toch heel wat anders dan op een auto die 80k gekost heeft. Zeker als hij zoals hij zegt nagevraagd heeft hoeveel de accu zou kosten is 35k veel te veel.
De accu’s worden als one-of geproduceerd en dat kost nou eenmaal geld, zou er een standaard accu pakket in passen was de prijs ook navenant.

• redwing
D.deJong schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:51:
[...]

De accu’s worden als one-of geproduceerd en dat kost nou eenmaal geld, zou er een standaard accu pakket in passen was de prijs ook navenant.
Kan zijn, maar als de accu 19k kost toen hij de auto kocht en er is gezegd dat die goedkoper zou worden moeten ze dat ook waar maken. Daarnaast is 35k wel weer extreem veel zelfs voor een 'speciale' accu. Daarnaast zijn er alleen een paar cellen kapot die je dus gewoon zou moeten kunnen vervangen. Maar daar willen ze ook niet aan. Dit soort dingen geven dus veel vertrouwen als je later een keer problemen krijgt met je Tesla.

[removed]

• D.deJong
redwing schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Kan zijn, maar als de accu 19k kost toen hij de auto kocht en er is gezegd dat die goedkoper zou worden moeten ze dat ook waar maken. Daarnaast is 35k wel weer extreem veel zelfs voor een 'speciale' accu. Daarnaast zijn er alleen een paar cellen kapot die je dus gewoon zou moeten kunnen vervangen. Maar daar willen ze ook niet aan. Dit soort dingen geven dus veel vertrouwen als je later een keer problemen krijgt met je Tesla.
De roadster is nooit een massaproduct geweest dit in tegenstelling tot de huidige Tesla’s.
Om terug te komen op mijn vergelijking met Ferrari, als het blok in elkaar draait van je 10 jaar oude bolide denk je dan dat je een nieuw blok bij de fabrikant kan bestellen?
Zolang het verkooppraatje van een verkoper van 10 jaar geleden niet zwart op wit staat in een door Tesla verstrekt document heb je geen poot om op te staan.
Het is niet eerlijk maar zo is het leven nou eenmaal.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Het accupakket is 50 kwh bruto en 46 kwh netto van de e-corsa
Bron? Ik heb echt 66kWh gelezen in het systeem van opel..

• redwing
D.deJong schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:12:
[...]

De roadster is nooit een massaproduct geweest dit in tegenstelling tot de huidige Tesla’s.
Om terug te komen op mijn vergelijking met Ferrari, als het blok in elkaar draait van je 10 jaar oude bolide denk je dan dat je een nieuw blok bij de fabrikant kan bestellen?
Zolang het verkooppraatje van een verkoper van 10 jaar geleden niet zwart op wit staat in een door Tesla verstrekt document heb je geen poot om op te staan.
Het is niet eerlijk maar zo is het leven nou eenmaal.
Precies mijn punt, erg onbetrouwbaar en geeft weinig vertrouwen als je dat combineert met de slechte service die Tesla nu nog steeds heeft. Zeker als je bedenkt dat zo'n accu redelijk goed te repareren is als je de cellen los zou vervangen (iig voor fors minder dan 35k). Iets wat andere fabrikanten wel gewoon doen. Dit zijn juist van die punten waarmee ze kunnen laten zien dat ze wel een goede service kunnen geven, maar dat willen ze dus gewoon niet.

[removed]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
redwing schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Precies mijn punt, erg onbetrouwbaar en geeft weinig vertrouwen als je dat combineert met de slechte service die Tesla nu nog steeds heeft.
[...]
Dat laatste is een mening en geen feit. Ik rijd nu 3 jaar Tesla en heb zo'n 8x met de service organisatie te maken gehad. Dat ging prima en ik vind de service goed. Ja, ze maken fouten (onderdelen vergeten te bestellen) maar dat had ik bij andere merken ook. Het werk wat ze doen (de reparaties) ging bij mij altijd goed. Daar had ik bij andere merken slechtere ervaringen mee.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• redwing
RichieB schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:39:
[...]

Dat laatste is een mening en geen feit. Ik rijd nu 3 jaar Tesla en heb zo'n 8x met de service organisatie te maken gehad. Dat ging prima en ik vind de service goed. Ja, ze maken fouten (onderdelen vergeten te bestellen) maar dat had ik bij andere merken ook. Het werk wat ze doen (de reparaties) ging bij mij altijd goed. Daar had ik bij andere merken slechtere ervaringen mee.
Nee, dat is geen mening maar wat ik daadwerkelijk om me heen heb gezien. Zeker bij kleinere problemen worden mensen afgescheept met dat het geen problemen zijn en dat ze het niet op willen lossen. Het is gewoon duidelijk een service-organisatie die nog te klein is waardoor ze keuzes moeten maken wie ze wel en niet helpen. Dat de reparaties die ze doen wel goed zijn zul je mij niet over horen, maar dat is niet het enige wat bij service hoort.

(Daarnaast, in 3 jaar tijd 8 keer met service te maken moeten hebben lijkt me ook aan de hoge kant ;) )

[removed]

India Sierra schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:16:
[...]

In de titel van Youtube en in de video wordt dit ook door een Opel ingenieur verteld, volgens mij. 46.3 kwh als ik me goed kan herinneren.

Opel Corsa e 2020 - Erste Probefahrt - Ladeleistung max. 100kw bei 46kwh Akku.

Volgende video's zijn ook interessant:

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 07-03-2020 22:11 ]

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
India Sierra schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:16:
[...]

Wat denk je van de Opel website?

• kdeboois
Wikipedia heeft het over 50 kWh bruto voor Corsa-e

Wikipedia: Opel Corsa F – Wikipedia

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

D.deJong schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:28:
Zulke stellige conclusies over de beste man op basis van dit bericht vind ik eigenlijk ongehoord.

Het lijkt erop dat hij bij aanschaf heeft geïnformeerd wat een vervangende batterij zou kosten tegen de tijd dat hij versleten zou zijn. En dat Tesla heeft verteld dat het op dat moment weliswaar 19000 euro kostte (360 euro / kWh), maar dat die prijs voor het grootste gedeelte in de prijs van de cellen zit, en dat de verwachting is dat de prijs gaat dalen. Nou, die verwachting bleek waar: de prijs voor battery packs is sterk gedaald en is ruwweg gehalveerd sinds die Roadster is gebouwd :)

Ik kan me dus goed voorstellen dat die beste man als worst-case scenario (geen prijsverlaging) 19k euro in z'n hoofd had, maar waarschijnlijk eerder hoopte op zo'n 12-15k voor een battery pack van 53kWh. Dat is ook ongeveer wat een vervangend 75kWh pack voor een M3LR schijnt te kosten.

De realiteit blijkt te zijn dat die massaproductie en prijsverlagingen de Roadster niet helpt, want veel handwerk, firmware die van oude celtypes uitgaat, maar ook Tesla dat vooral bezig is met Model 3's en Model Y's bouwen, en die oude Roadster eigenlijk gewoon achterlaat. Ja, in theorie kan je een upgrade kopen, dat kost in theorie 35 duizend euro, alleen in de praktijk kan het nu niet, misschien ooit nog wel maar we weten niet wanneer 8)7.

Dat is wel een sterk contrast met wat deze beste man tien jaar geleden is voorgespiegeld, ook al is het allemaal best logisch en verklaarbaar.

En dus is het ook logisch en verklaarbaar dat deze beste man chagrijnig is, en is het geen pieperd of jankerd.

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 07-03-2020 22:39 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
Wow jammer dat deze concept car helemaal ondergesneeuwd is in dit topic. Er gingen teveel roze Tesla brillen op en af ;)

Ik kwam bij Fully Charged toevallig net de onthulling tegen.

De auto kan korter en langer worden afhankelijk van behoeft aan ruimte (vind ik niet heel spannend). En, belangrijker, je kan er tijdelijk een batterij bij plaatsen als je een lange reis gaat maken. Deze haal je uit een voorraad die dienst doet als grid storage.

Ik vind het een mooi idee, op die manier sleep je geen overbodig gewicht mee en wordt de overcapaciteit nuttig ingezet.

@eamelink
Om die man zelf af te branden is niet netjes idd, maar de journalistieke waarde van deze anekdote is natuurlijk bijzonder laag. Het geheel lijkt gebaseerd op een belletje naar een callcenter.

[ Voor 10% gewijzigd door Pierz op 07-03-2020 23:35 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
redwing schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:52:
[...]

(Daarnaast, in 3 jaar tijd 8 keer met service te maken moeten hebben lijkt me ook aan de hoge kant ;) )
Ik heb het even opgezocht:
  1. Aanschaf mattenset + laadpaal
  2. Vervanging stoel linksvoor ivm speling (garantie) + bouten stuurinrichting (recall)
  3. 80k beurt + vervanging airbag (recall) + LTE upgrade
  4. Revisie RWD motor ivm geluid tijdens optrekken (garantie)
  5. Deurgreep vervangen via mobile service
  6. CCS upgrade 1e auto via mobile service
  7. Vervangen ruitenwisser
  8. CCS upgrade 2e auto via mobile service
Alleen punt 2, 4 en 5 waren "dingetjes" met de auto, maar dit verliep soepel en zonder gezeur.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 20:30

matroosoft

Lone Christian

RichieB schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:40:
[...]

2. Vervanging stoel linksvoor ivm speling (garantie) + bouten stuurinrichting (recall)
Alleen punt 2, 4 en 5 waren "dingetjes" met de auto, maar dit verliep soepel en zonder gezeur.
Ja maar Tesla service is sowieso slecht, dat zegt iedereen hier. Je moet ons niet uit die waan halen.

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 08:29
Vandaag de Porsche Taycan in het echt gezien....wow! Qua design en afwerking ziet het er zeer mooi uit. Stond een Tesla naast, maar dat kan er niet aan tippen. Was een 4s, kentekencheck geeft echter 165k aan.....

Verwijderd

Fazer013 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:14:
Vandaag de Porsche Taycan in het echt gezien....wow! Qua design en afwerking ziet het er zeer mooi uit. Stond een Tesla naast, maar dat kan er niet aan tippen. Was een 4s, kentekencheck geeft echter 165k aan.....
Even Taycan is dan ook een stuk duurder, heeft een Pentium 4 als multimedia processor en heeft een erge slechte range. Leuk voor Gates, maar daar houdt het dan ook wel bij op. De auto waar je hem mee moet vergelijken is een Roadster, je gaat een 3 serie ook niet met een 8 serie vergelijken...

/Edit: voor iedereen me weer gaat aanvallen, wil ik wel even zeggen dat ik niet de vergelijking maakte van de Taycan vs een Tesla.

De Taycan is absoluut de beste EV in zijn klasse maar dat komt ook omdat het de enige is nu ik die klasse ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 00:33 ]

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:25:
[...]
Even Taycan is dan ook een stuk duurder, heeft een Pentium 4 als multimedia processor en heeft een erge slechte range. Leuk voor Gates, maar daar houdt het dan ook wel bij op.
Waarom klaag je aan de ene kant over dat Tesla afgekraakt wordt een die je zelf continue hetzelfde bij alle andere merken? Praktijktesten hebben al laten zien dat die range van de Taycan nogal meevalt en helemaal zo slecht nog niet is.
De auto waar je hem mee moet vergelijken is een Roadster, je gaat een 3 serie ook niet met een 8 serie vergelijken...
Klopt, alleen die is er nog niet, dus je kunt hem nu hooguit met demodel X vergelijken wat prijs betreft. Maar echt logisch is dat niet.
/Edit: voor iedereen me weer gaat aanvallen, wil ik wel even zeggen dat ik niet de vergelijking maakte van de Taycan vs een Tesla.

De Taycan is absoluut de beste EV in zijn klasse maar dat komt ook omdat het de enige is nu ik die klasse ;)
Och, het is gewoon een goede auto.
RichieB schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:40:
[...]
Ik zou zeggen 2,3,4,5,6,8 aangezien de CCS hem upgrade naar een standaard die oorspronkelijk er al in zou zitten en een airbag recall is ook niet echt standaard. Daarnaast is zelfs 3 keer voor redelijk grote issues terug moeten komen in 3 jaar al erg veel.

Aan de andere kant aangezien het een nieuwe autofabrikant is ook niet echt onlogisch. Maar wederom gaat het mij er vooral om dat Tesla vaak aangeprezen wordt als de auto wat anderen zich mee moeten vergelijken. Terwijl als je goed kijkt, je alleen op technisch vlak met Tesla wil vergelijken. Voor de rest is het Tesla die beter naar de andere fabrikanten kan kijken.

Maar het wordt steeds beter dus ze komen er wel :)

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:50:
\

Och, het is gewoon een goede auto.
Nee, het is een geweldig mooie auto, maar de auto zelf is niet goed. Als Tesla b.v. iets voor die prijs zou uitbrengen met zo'n range en multi-media lag, dan zouden ze zich dood moeten schamen.

Gelukkig zie je dat ook in de verkoopcijfers.

Over terugroep acties gesproken. Tesla heeft de minste terugroepacties van alle grote automerken. n = 2014 - 2018 8)7 _O-

https://www.rd.com/advice...ands-most-fewest-recalls/

En ik kraak niet steeds automerken af, de Kona, e-Niro en de Zoe zijn geweldige auto's in hun klasse.

Ik hoop dat in de toekomst er iets meer onderzoek wordt gedaan voor er dingen worden geroepen.

• D.deJong
eamelink schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:35:
[...]

[...]

Zulke stellige conclusies over de beste man op basis van dit bericht vind ik eigenlijk ongehoord.

Het lijkt erop dat hij bij aanschaf heeft geïnformeerd wat een vervangende batterij zou kosten tegen de tijd dat hij versleten zou zijn. En dat Tesla heeft verteld dat het op dat moment weliswaar 19000 euro kostte (360 euro / kWh), maar dat die prijs voor het grootste gedeelte in de prijs van de cellen zit, en dat de verwachting is dat de prijs gaat dalen. Nou, die verwachting bleek waar: de prijs voor battery packs is sterk gedaald en is ruwweg gehalveerd sinds die Roadster is gebouwd :)

Ik kan me dus goed voorstellen dat die beste man als worst-case scenario (geen prijsverlaging) 19k euro in z'n hoofd had, maar waarschijnlijk eerder hoopte op zo'n 12-15k voor een battery pack van 53kWh. Dat is ook ongeveer wat een vervangend 75kWh pack voor een M3LR schijnt te kosten.

De realiteit blijkt te zijn dat die massaproductie en prijsverlagingen de Roadster niet helpt, want veel handwerk, firmware die van oude celtypes uitgaat, maar ook Tesla dat vooral bezig is met Model 3's en Model Y's bouwen, en die oude Roadster eigenlijk gewoon achterlaat. Ja, in theorie kan je een upgrade kopen, dat kost in theorie 35 duizend euro, alleen in de praktijk kan het nu niet, misschien ooit nog wel maar we weten niet wanneer 8)7.

Dat is wel een sterk contrast met wat deze beste man tien jaar geleden is voorgespiegeld, ook al is het allemaal best logisch en verklaarbaar.

En dus is het ook logisch en verklaarbaar dat deze beste man chagrijnig is, en is het geen pieperd of jankerd.
De beste man mag van mij chagrijnig zijn maar ik durf te beweren dat hij bij geen enkele andere fabrikant deze mogelijkheid tot upgraden/ wissel van motor of wat dan ook na 10 jaar aangeboden zou krijgen, na 10 jaar is een auto commercieel afgeschreven en total loss uit het oogpunt van een fabrikant.
Deze man krijgt alleen maar een podium in de media voor zijn geklaag omdat het Tesla betreft, bij andere merken is het geen nieuws dat hun service slecht is of dat een auto kapot is na 10 jaar.
Pon heeft er bijvoorbeeld een handje van om structurele problemen met DSG en kettingen/riemen dood te zwijgen, daar hoor je niks over in de kranten.
Electronische problemen horen nou eenmaal bij een Franse/Italiaanse auto maar dat word alom geaccepteerd, om over de VTI blokken maar te zwijgen maar dat is niet voorpagina waardig.
Alle fabrikanten laten steekjes vallen in kwaliteit en in service (voor zover je daar over mag klagen na 10 jaar) maar het is alleen nieuwswaardig als het Tesla betreft.
Pas sinds een paar jaar gaan de ontwikkelingen zo snel in de accuproductie dat de prijzen navenant aan het zakken zijn en dat is met dank aan Tesla en niet aan de andere grote 5 die alleen maar aan de EV’s gaan omdat het moet.

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:06:
[...]
Nee, het is een geweldig mooie auto, maar de auto zelf is niet goed. Als Tesla b.v. iets voor die prijs zou uitbrengen met zo'n range en multi-media lag, dan zouden ze zich dood moeten schamen.

Gelukkig zie je dat ook in de verkoopcijfers.
Voorlopig is er veel vraag naar de Taycan en is ie ook nog uitverkocht. Daarnaast lijken de specs in de praktijk wel mee te vallen, heeft ie een goede snellader en is hij ruim voldoende voor het gebruik van de gemiddelde Porsche(20k per jaar, dus 2 keer per week aan de oplader).

Dat ie dus mindere specs heeft, zeker range, dan een Tesla is waar. Maar de vraag is of mensen daar op zitten te wachten. Net als wat er van EVs algemeen wordt gezegd, als je 9 van de 10 keer je bestemming zonder problemen haalt, wat is dan het probleem on die 10e keer na uren rijden even een bakkie koffie te drinken terwijl je aan het laden bent?

Het zou dan ook fijn zijn als je wat objectiever naar de verschillende EVs zou kijken en vooral eens wat minder zou afkraken.
Over terugroep acties gesproken. Tesla heeft de minste terugroepacties van alle grote automerken. n = 2014 - 2018 8)7 _O-

https://www.rd.com/advice...ands-most-fewest-recalls/
Duuh..... Een onderzoek van 2018 van een Tesla die amper auto's had die het totaal aan recalls van een merk (dus Tesla met een paar types en honderd k auto's vs GM met tientallen types en tig miljoenen auto's) met elkaar vergelijkt. Nogal logisch dat daar de merken die heel veel auto's hebben bovenaan staan. Jammer dat dit onderzoek niet even opsplitsen naar recalls per type auto. Dan zouden er zinnige getalletjes staan alhoewel dat ook weer niet echt eerlijk zou zijn omdat er relatief veel recalls zijn bij nieuwere auto's waardoor Tesla er weer onterecht slecht uit zou komen.
En ik kraak niet steeds automerken af, de Kona, e-Niro en de Zoe zijn geweldige auto's in hun klasse.
Dat doe je dus juist wel. Je vindt er een paar leuk en de rest wordt continue afgekraakt(zie Taycan) hierboven. Elke post die iets negatiefs over Tesla zegt wordt afgekraakt.
Ik hoop dat in de toekomst er iets meer onderzoek wordt gedaan voor er dingen worden geroepen.
Dat hoop ik ook, en dan vooral wat objectiever onderzoek, dus kijken naar zowel de voors en tegens.

Als je naar mijn posts kijkt zul je zien dat ik continue de voors en tegens naast elkaar zet en de op/aanmerkingen (b.v. service Tesla) echt uit de praktijk komen. Je zult ook zien dat ik regelmatig aangeeft dat Tesla hier duidelijk beter in aan het worden is. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het over 10 jaar met Tesla is als er echte concurrentie is van verschillende merken. Alleen daarin is het al schitterend dat er een Taycan is. En laten we ook wel wezen, als bedrijf heeft Tesla er toch mooi voor gezorgd today weer deze discussies kunnen hebben. Anders hadden we echt nog jaren moeten wachten op een Taycan :)

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 08-03-2020 08:26 ]

[removed]

En zoals ik al reageerde 46.3 kWh netto, volgens Youtube filmpje. Op dit forum wordt dit bevestigd.

• kdeboois
Tot Porsche heeft gereageerd op de mail van PorscheBjörn en hij zijn test heeft uitgevoerd weten we feitelijk niets over de range van de Porsche @Verwijderd

Deze test volgt een hogere snelheid en daar kan je toch ook zien dat het niet zo dramatisch is met de range van de Porsche.

De Porsche blijkt daar 10% meer te verbruiken dan de Model S die hetzelfde stuk mee rijdt en ook nog eens in dezelfde prijsklasse valt.

Stevig stelling nemen en andere meningen als onzin wegzetten en dan zelf in de slachtofferrol springen is natuurlijk een no-go.

Laten we wachten tot de TBTP test voorbij is voor de Taycan en dan mag je roepen dat het allemaal zo slecht is als jij en de EPA al zeiden.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

D.deJong schreef op zondag 8 maart 2020 @ 07:12:
De beste man mag van mij chagrijnig zijn maar ik durf te beweren dat hij bij geen enkele andere fabrikant deze mogelijkheid tot upgraden/ wissel van motor of wat dan ook na 10 jaar aangeboden zou krijgen, na 10 jaar is een auto commercieel afgeschreven en total loss uit het oogpunt van een fabrikant.
De vergelijking tussen batterij en motor gaat wel mank. Motoren worden typisch niet als slijtageonderdeel gezien, en ik kan me weinig showroomgesprekken voorstellen waarbij de dealer suggereert dat over tien jaar motoren wel een stuk goedkoper zullen zijn, dus dat de klant tegen die tijd prima z'n motor kan vervangen als hij stuk is.

Het gaat er dus niet zozeer om of het erg is dat een auto total-loss is na tien jaar, maar dat dat komt vanwege een onderdeel waar tien jaar eerder de suggestie van was gewekt dat dat en slijtageonderdeel zou zijn dat gewoon vervangen kon worden :)

• D.deJong
eamelink schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:15:
[...]

De vergelijking tussen batterij en motor gaat wel mank. Motoren worden typisch niet als slijtageonderdeel gezien, en ik kan me weinig showroomgesprekken voorstellen waarbij de dealer suggereert dat over tien jaar motoren wel een stuk goedkoper zullen zijn, dus dat de klant tegen die tijd prima z'n motor kan vervangen als hij stuk is.

Het gaat er dus niet zozeer om of het erg is dat een auto total-loss is na tien jaar, maar dat dat komt vanwege een onderdeel waar tien jaar eerder de suggestie van was gewekt dat dat en slijtageonderdeel zou zijn dat gewoon vervangen kon worden :)
Je hebt gelijk, blij?

• EvaluationCopy
D.deJong schreef op zondag 8 maart 2020 @ 07:12:

Recent nog een collega met een Landrover van krap 5 jaar oud, 90k km's. Nokkenas beschadigd, hele motor in de soep gelopen. Buiten garantie. Nieuwe motor+inbouw kostte 15.000 euro :X

• Road-runner83
EvaluationCopy schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Recent nog een collega met een Landrover van krap 5 jaar oud, 90k km's. Nokkenas beschadigd, hele motor in de soep gelopen. Buiten garantie. Nieuwe motor+inbouw kostte 15.000 euro :X
Als het goed is gaan het dan om incidenten :).

Heb mijn E61 530D uit 2006 nu dik 5jr. Gekocht met 218K op de teller en nu nog 500km te gaan voor de 4ton. 1 dure reparatie gehad van 1500 (krukaspoelie, thermostaten en nog eea omdat inlaatslang gescheurd was).

Deze wordt vervangen voor de Mustang Mach E die ik (waarschijnlijk) graag na 4/5jr over zou willen nemen. Daar ga ik wel 2x (over vaker) over nadenken als ik na een paar jaar het accupack moet vervangen voor 15K+ ;).

• EvaluationCopy
Road-runner83 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:48:
[...]

Als het goed is gaan het dan om incidenten :).

Heb mijn E61 530D uit 2006 nu dik 5jr. Gekocht met 218K op de teller en nu nog 500km te gaan voor de 4ton. 1 dure reparatie gehad van 1500 (krukaspoelie, thermostaten en nog eea omdat inlaatslang gescheurd was).

Deze wordt vervangen voor de Mustang Mach E die ik (waarschijnlijk) graag na 4/5jr over zou willen nemen. Daar ga ik wel 2x (over vaker) over nadenken als ik na een paar jaar het accupack moet vervangen voor 15K+ ;).
Nee hoor, hij was de vierde in de rij bij de betreffende dealer.

Good for you, maar om nou een E60/E61 als voorbeeld te geven van een auto met lage onderhoudskosten.... ;) (motorisch is de 30d natuurlijk onverwoestbaar, maar mijn BMW specialist verboodt me altijd een E60 te kopen wegens drama met elektronica)

• Road-runner83
EvaluationCopy schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:52:
[...]

Nee hoor, hij was de vierde in de rij bij de betreffende dealer.

Good for you, maar om nou een E60/E61 als voorbeeld te geven van een auto met lage onderhoudskosten.... ;) (motorisch is de 30d natuurlijk onverwoestbaar, maar mijn BMW specialist verboodt me altijd een E60 te kopen wegens drama met elektronica)
Nog steeds gaat het dan om een incident, als het nou bij meer dan 30% van de Landrovers gebeurd is het een ander verhaal...bij BMW gebeurd zoiets ook weleens (al helemaal als je de Swirlflaps niet verwijderd)...

En klopt E6x staat bekend om elektronica problemen, maargoed als je de nodige kwaaltjes van te voren aanpakt is er weinig aan de hand. En idd dit blok is onverwoestbaar...en ondanks z'n 14jr rijdt/cruist het een stuk beter dan menig nieuwe bolide ;).

• Luiaard
  • Laatst online: 08-01 18:17
Road-runner83 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Een Tesla Roadster wordt niet/nauwelijks meer door Tesla ondersteund. Zie bijvoorbeeld: YouTube: Tesla Roadster | Everything you’ve wanted to know (technical) | Part...
en YouTube: The Tesla Roadster Whisperer voor bedrijven in de USA die in dit gat gesprongen zijn.

Ook is een Roadster nooit echt een massaproduct geweest en heeft deze zo zijn eigenaardigheden zoals dat hij 'gebricked' kan raken als je hem een tijdje niet laadt.

Ik ga er vanuit dat jouw Mustang 1) veel betere accu en accumanagement heeft en 2) een veel betere en langere onderdelenvoorziening. Die accu gaat echt niet na een paar jaar vervangen moeten worden en ook niet voor 15K+

Import van EVs

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
Het wordt steeds erger...

Vanmiddag op een groot parkeer terrein waar het best druk was maar nog genoeg andere parkeerplekken beschikbaar zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnPB_zEhYM7rLOWELMaK1C-S8nw=/f/image/egVPfrER8FqAZZoXdbZymKrR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phVk1yCCWtXWkbWA48hqxAY-Yes=/f/image/dy7oxalOhGx1SGbjKwUaFIxD.jpg

(Scheef) parkeren op een laad plek en dan niet eens de auto laden 🤬.

Dit zie ik steeds vaker en erger me er ook steeds meer aan. Ben ik de enige?

[ Voor 7% gewijzigd door SjoerdGTI op 08-03-2020 12:54 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
@SjoerdGTI

Storend. Ik had het laatst bij vdValk Breukelen met een eNiro. Volop parkeergelegenheid, maar ja de palen staan dichter bij de ingang he...

Deze EV-ers weten natuurlijk precies wat ze doen. Ik zou een briefje onder de ruitenwisser leggen met daarop "Jammer joh, ik had hier graag wél willen laden". En als het probleem persisteert er aan toevoegen "De volgende keer druk ik even je ventieltje in".

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22
@SjoerdGTI als ik op dat moment echt zou moeten laden en de kabel is lang genoeg knal ik hem er gewoon voor en stop ik mijn mobiel nummer wel onder zijn ruitenwisser. Ik kijk dan uit naar zijn belletje en mijn reactie dat ik nog even een uurtje zoet ben alvorens ik eraan kom >:) .

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
Via werk kan ik voor 75 euro, 2 weken een elektrische auto huren. Keuze is Leaf+, Zoe, I3 of Mini-elektric.

Heb gekozen voor de Leaf+. In juli krijgen we hem 2 weken omdat we dan paar weken vrij hebben en oa van Maastricht naar Harlingen gaan. Heb er zin in!

• JeroenK
  • Laatst online: 21-12-2025
SjoerdGTI schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:53:

Vanmiddag op een groot parkeer terrein waar het best druk was maar nog genoeg andere parkeerplekken beschikbaar zag ik dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je bent niet de enige. Een groot deel van de verkeershufters zijn overgestapt naar een Tesla vanwege de bijtelling. Ze willen het verschil niet snappen tussen een laadplaats en parkeerplaats. Ik zou graag zien dat er hard tegen opgetreden wordt. Flink bekeuren!

Dit zijn de mensen van de Toyota Prius, Mitsubishi Outlander en nu de Tesla model 3, S en X. De bijtelling knallers. Ikke ikke ikke en de rest stijf maar. Als je er wat van zegt dan ben je een "Zielig mannetje" of er staat toch niet dat je er niet mag parkeren .. verzin het maar, de ego's in te dure kleren die denken dat ze te belangrijk zijn. Het merk Tesla is aan het merken groepje toegevoegd waar meer dan gemiddeld verkeershufters in rijden. En dan nog belerend doen naar andere dat ze GEEN Tesla rijden of dat Tesla het enige echte EV is. Niet snappen dat niet iedereen een vaas heeft die de auto wil betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenK op 08-03-2020 14:08 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-01 23:51

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was het een laadplek of een parkeerplek met laadpaal? (Te herkennen aan de borden...) indien een parkeerplek is het inderdaad niet netjes maar ook niet verboden natuurlijk...

Overigens ook niet handig om laadplekken dicht bij de ingang te plaatsen, dan vraag je er ook om. Beetje zoals de laden en lossen plekken die bij Ikea altijd steevast gebruikt worden om gewoon te parkeren :/ Nederlanders zijn gewoon niet de meest sociale mensen.
JeroenK schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Je bent niet de enige. Een groot deel van de verkeershufters zijn overgestapt naar een Tesla vanwege de bijtelling. Ze willen het verschil niet snappen tussen een laadplaats en parkeerplaats. Ik zou graag zien dat er hard tegen opgetreden wordt. Flink bekeuren!

Dit zijn de mensen van de Toyota Prius, Mitsubishi Outlander en nu de Tesla model 3, S en X. De bijtelling knallers. Ikke ikke ikke en de rest stijf maar. Als je er wat van zegt dan ben je een "Zielig mannetje" of er staat toch niet dat je er niet mag parkeren .. verzin het maar, de ego's in te dure kleren die denken dat ze te belangrijk zijn. Het merk Tesla is aan het merken groepje toegevoegd waar meer dan gemiddeld verkeershufters in rijden. En dan nog belerend doen naar andere dat ze GEEN Tesla rijden of dat Tesla het enige echte EV is. Niet snappen dat niet iedereen een vaas heeft die de auto wil betalen.
Pfoe generaliseer much? Rustig ademen en je niet teveel ergeren aan anderen dan leef je een stuk langer.

[ Voor 46% gewijzigd door Tomba op 08-03-2020 14:20 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De sfeer zit er weer goed in dit topic zie ik... ;(, jammer dat bepaalde users het niet kunnen laten om (het lijkt) bewust posts te plaatsen die als doel hebben reacties te ontlokken.

On-topic:
De range van de Citigo E lijkt dik voor elkaar, +200km is eenvoudig haalbaar, ik verwacht zelf dat bij warmer weer de WLTP van 260km behoorlijk bereikbaar is. Verbruik over de eerste 289km is 15.2kWh/100km waarbij 50% snelweg.

Het instellen van laadschema's in de app werkt ook feilloos, erg prettig dat dit zo goed via de app werkt.

Ik ben nog even bij FastNed geweest, qua snelladen is het geen Tesla, ik kwam uit een op laadsnelheid van 25kW (vanaf 41% SoC 20min en 8.5kWh geladen). Ben benieuwd of dit beter gaat bij hogere temperaturen. De Citigo schijnt nogal gevoelig te zijn voor coldgate.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 08-03-2020 14:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kdeboois
revolution-nl schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:33:
De sfeer zit er weer goed in dit topic zie ik... ;(, jammer dat bepaalde users het niet kunnen laten om (het lijkt) bewust posts te plaatsen die als doel hebben reacties te ontlokken.
Ik wacht wel even tot de mods je post editten voor ik hier op reageer.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Ik wacht wel even tot de mods je post editten voor ik hier op reageer.
Wie de schoen past trekt hem aan.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2 van de 4 (verplicht) laden plekken in een parkeergarage werd geblokkeerd door een niet ladende Tesla. 1x Model 3, 1x Model X. Geen kabel aangesloten, nog veel parkeerplaatsen vrij. Dat wekt wel irritatie inderdaad en geeft verkeerd voorbeeld aan de kennissen die meereden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• GeeMoney
@revolution-nl die 25kWh lijkt mij erg mager? Inderdaad even goed opwarmen die batterij desnoods het stuk voor de snellader even goed doortrappen, regenereren en weer even doortrappen :).
Wat is eigenlijk zijn maximale laad vermogen?
Voor een auto erbij is het zekere een leuk karretje.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

daemonix schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:09:
[...]

2 van de 4 (verplicht) laden plekken in een parkeergarage werd geblokkeerd door een niet ladende Tesla. 1x Model 3, 1x Model X. Geen kabel aangesloten, nog veel parkeerplaatsen vrij. Dat wekt wel irritatie inderdaad en geeft verkeerd voorbeeld aan de kennissen die meereden.
Het is ronduit asociaal gedrag wat van mij hard bestraft mag worden. Of #EVHOLE gedrag merkgebonden is betwijfel ik :P
GeeMoney schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:10:
@revolution-nl die 25kWh lijkt mij erg mager? Inderdaad even goed opwarmen die batterij desnoods het stuk voor de snellader even goed doortrappen, regenereren en weer even doortrappen :).
Wat os eigenlijk zijn maximale laad vermogen?
Voor een auto erbij is het zekere een leuk karretje.
De opgegeven piek is 40kW. Ik denk inderdaad een gevalletje coldgate én een te hoge SoC, maar het wordt sowieso geen tijger aan de snellader.

Het was ook meer als test, ik verwacht niet dat wij in de praktijk ooit een snellader nodig gaan hebben.

Bjorn haalt max 35kW uit de e-up.

**EDIT
Vraag

Weet iemand hoe fabrikanten op het maximaal vermogen komen wat in de spec sheet staat. Ik heb het idee dat de Citigo tussen de 30 en 80 meer dan 61kW motorvermogen levert, bij verbruik zie ik ook 99.9kW staan, dit loopt vrij snel terug tot 90kW. Ik verwacht dus dat de piek +/ 100kW is = 136pk. Dit vermogen past ook veel meer bij de beleving. Vanaf de 90 zie ik het max vermogen teruglopen, dit is dan ongeveer 60kW wat overeenkomt met de specs.

Bij de SR+ is dit overigens ook het geval, volgens de specificaties 175kW, volgens scanmytesla 274kW.
De 274kW komt ook weer meer overeen met de ervaring en de uitkomsten van sprintjes op de snelweg met andere auto's/

Iemand een idee?

[ Voor 48% gewijzigd door revolution-nl op 08-03-2020 15:25 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

e-Up (en bijv. nieuwe Ioniq) hebben een batterij op een (iets) lagere spanning, waardoor de effectieve laadsnelheid bij een 50kW paal lager is.

Een 50kW paal is eigenlijk een maximaal 500V, maximaal 125A paal, en in de meeste gevallen een 105-110A paal. Ioniq en e-Up hebben een ~320V ipv ~400V accu, dus ze halen maar 320*125=40kW max en 320*105=33.6kW typisch.

(en dat is waarom bijna elke CCS-uitgeruste auto niet verder komt dan ~140kW op een 350kW laadpaal, en dat de Taycan met z'n 800V accu als enige daadwerkelijk in de buurt van de 300kW komt)

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-12-2025
@revolution-nl
De sfeer zit er weer goed in dit topic zie ik... ;(, jammer dat bepaalde users het niet kunnen laten om (het lijkt) bewust posts te plaatsen die als doel hebben reacties te ontlokken
Dit heeft niks te maken met reacties uitlokken. Jammer dat je er zo overdenkt.

Irritaties is er, was benieuwd of het aan mij ligt of dat het “gewoon” steeds erger wordt.

• GeeMoney
@mux ik heb 152kW met mijn E-tron bij de Ionity palen. Geen idee van het voltage eigenlijk.
Maar klinkt allemaal plausibel in ieder geval.
Blijft toch leuke wagentjes voor erbij, ik ben toch wel benieuwd naar klasse Polo/A1 net even iets meer ruimte. De ID.3 gaat volgens mij meer richting Golf dan Polo?

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-01 11:36
GeeMoney schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:46:
@mux ik heb 152kW met mijn E-tron bij de Ionity palen. Geen idee van het voltage eigenlijk.
Maar klinkt allemaal plausibel in ieder geval.
Blijft toch leuke wagentjes voor erbij, ik ben toch wel benieuwd naar klasse Polo/A1 net even iets meer ruimte. De ID.3 gaat volgens mij meer richting Golf dan Polo?
Volgens is het qua buitenmaten een golf en qua ruimte binnen een passat. Dat is de vergelijking van vw zelf...
Pagina: 1 ... 82 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic