• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:48

d0s

sssst

De range van een iPace is trouwens helemaal zo slecht niet. Dat beeld is vooral gecreëerd door de sigaren-rokende directeurtjes die vorig jaar januari met 170km/h over de snelweg bliezen en hem vervolgens direct weer wouden inruilen. EV-database klopt gewoon en gecombineerd zit je gewoon op 320 range, dat is helemaal niet zo slecht.

De i-pace 'vind ik' persoonlijk in elk geval van binnen de allermooiste EV die er nu te krijgen is.

[ Voor 13% gewijzigd door d0s op 16-02-2020 11:35 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 20:36
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:24:
[...]

Echter het ontbreken van Fase 3 laden,....
De i-Pace kan gewoon op fase 3 laden hoor. Net zoals op fase 2 of fase 1. Het enigste dat de i-Pace niet kan en sommige concurrenten wel is 3 fasen laden. ;)
d0s schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:35:
De range van een iPace is trouwens helemaal zo slecht niet. Dat beeld is vooral gecreëerd door de sigaren-rokende directeurtjes die vorig jaar januari met 170km/h over de snelweg bliezen en hem vervolgens direct weer wouden inruilen. EV-database klopt gewoon en gecombineerd zit je gewoon op 320 range, dat is helemaal niet zo slecht.

De i-pace 'vind ik' persoonlijk in elk geval van binnen de allermooiste EV die er nu te krijgen is.
Deze mag er ook best zijn als EV:
Afbeeldingslocatie: https://t1-cms-3.images.toyota-europe.com/toyotaone/euen/toyota-mirai-concept-2019-header-mobile_tcm-11-1776318.jpg
Tussen de BEV concurrentie is de i-Pace wel bij de mooiste, zo niet de mooiste wagen op dit moment.

[ Voor 55% gewijzigd door AndRo555 op 16-02-2020 11:46 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:51
AndRo555 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:43:
[...]

De i-Pace kan gewoon op fase 3 laden hoor. Net zoals op fase 2 of fase 1. Het enigste dat de i-Pace niet kan en sommige concurrenten wel is 3 fasen laden. ;)
Hebben we @Verwijderd nu weer op fakenews betrapt.

Ik zou toch beter onderzoek gaan doen want je geloofwaardigheid gaat naar de knoppen zo.

Mijn e-Niro is beperkt tot 7,2 kW op één fase en daar heb ik in een half jaar nog nooit last van gehad. Altijd vol in een nacht. Met dank aan de Amsterdamse Flexpower palen die nu zo slecht in het nieuws komen omdat dit gedaan zou zijn om de wijk niet op ‘zwart’ te laten gaan.

Ze zijn feitelijk geüpgraded van 11 naar 22 kW met een slimme tijdsverdeling.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 20:17
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Ik zat op een Facebook groep te lezen laatst over vakantie laad ervaring. Deelt iemand een foto van één tesla bij een supercharger, met als onderschrift “wat nou laaddrukte” of zoiets. Bleek dat die ver na de spits genomen was... Er stond een mooie reactie onder, dit is hetzelfde als om 23:00 uur een foto van de snelweg nemen en beweren dat er geen files meer voorkomen in Nederland. Iedereen praat elkaar naar de mond als het om Tesla gaat. Soms is het een beetje eng :+

Praktijk is nu gewoon dat het veel drukker wordt. Dat nu alleen het noorden vrij heeft (midden een zuid volgende week) en dat daarbij maar een zeer beperkt deel van de bevolking op verre vakantie gaat nu, lijken we weleens te vergeten.
Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, maar heeft Tesla niet als voordeel dat je én bij Tesla Superchargers terecht kan én bij alle overige snelladers? Als het dan druk is, is dat juist in voordeel van Tesla omdat zij een aanvulling hebben op de rest van de snelladers. Dit terwijl de concurrentie het enkel moet hebben van die overige snelladers.

Wellicht is het wel zo dat er een aantal Tesla-rijder die dit niet weten.

• kdeboois
Thomqa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:04:
[...]

Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, maar heeft Tesla niet als voordeel dat je én bij Tesla Superchargers terecht kan én bij alle overige snelladers? Als het dan druk is, is dat juist in voordeel van Tesla omdat zij een aanvulling hebben op de rest van de snelladers. Dit terwijl de concurrentie het enkel moet hebben van die overige snelladers.

Niet zonder meer met een S of X. Die hebben adapters nodig om echt snel te laden. Er zijn ook Chademo adapters, maar dat is tegenwoordig ‘traag’.

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 20:17
kdeboois schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Niet zonder meer met een S of X. Die hebben adapters nodig om echt snel te laden. Er zijn ook Chademo adapters, maar dat is tegenwoordig ‘traag’.
Ja oké, maar voor de Model 3 geldt dat wel?

• kdeboois
Thomqa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Ja oké, maar voor de Model 3 geldt dat wel?
Ja, de Europese modellen hebben CCS van de Model 3.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:17

matroosoft

Lone Christian

kdeboois schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:46:
[...]

Ik zou toch beter onderzoek gaan doen want je geloofwaardigheid gaat naar de knoppen zo.
Not sure if trolling.. Maar op fase 3 laden betekent nog steeds 1-fase laden. :) @d0s maakt hier een woordgrapje, lijkt erop dat je die niet helemaal meekreeg.

Afijn doet er niet toe, de iPace is best een geinige auto. En ongetwijfeld zijn veel van de negatieve reviews ontstaan doordat linkerbaanrijders zonder voorkennis voor een lage-bijtelling iPace hebben gekozen. Ja, dan wordt je even op de feiten gedrukt qua range.

En hoewel ik vindt dat Tesla de meeste credits verdient qua wat ze teweeg hebben gebracht op het gebied van elektrisch rijden, is Jaguar toch echt één van de eerste 'gewone' autofabrikanten die een serieuze EV hebben neergezet. En dat is voor zo'n klein automerk een serieuze prestatie.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:28
Thomqa schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:04:
[...]

Ongetwijfeld gaat er van zelf Europeesche wetgeving komen dat iedereen moet roamen ala gsm. Het is toch wel een verspilling dat iedereen apart zaken gaat bouwen en dat het dan niet optimaal benut wordt. Als er veel meer auto's komen die willen snel laden, loopt het al gauw tegen de max aan van mogelijke aansluitingen, omdat netbeheer niet meer kan leveren.

• kdeboois
matroosoft schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:30:
[...]

Not sure if trolling.. Maar op fase 3 laden betekent nog steeds 1-fase laden. :) @d0s maakt hier een woordgrapje, lijkt erop dat je die niet helemaal meekreeg.

Afijn doet er niet toe, de iPace is best een geinige auto. En ongetwijfeld zijn veel van de negatieve reviews ontstaan doordat linkerbaanrijders zonder voorkennis voor een lage-bijtelling iPace hebben gekozen. Ja, dan wordt je even op de feiten gedrukt qua range.

En hoewel ik vindt dat Tesla de meeste credits verdient qua wat ze teweeg hebben gebracht op het gebied van elektrisch rijden, is Jaguar toch echt één van de eerste 'gewone' autofabrikanten die een serieuze EV hebben neergezet. En dat is voor zo'n klein automerk een serieuze prestatie.
Een beetje. Jammer dat de Jag nog niet met een update is gekomen. Juist de wat luxere EV’s kunnen prima van dit soort opties voorzien worden.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14
d0s schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:35:
De range van een iPace is trouwens helemaal zo slecht niet. Dat beeld is vooral gecreëerd door de sigaren-rokende directeurtjes die vorig jaar januari met 170km/h over de snelweg bliezen en hem vervolgens direct weer wouden inruilen.
[...]
In een EV mag je toch helemaal niet roken ivm de CO2 uitstoot? ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
daemonix schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:52:
@BlakHawk Eens. Als je op het Tesla forum kijkt is het soms eng met welk fanatisme ieder gebrek wordt weggepraat. Kritiek mag blijkbaar niet.

Effectief heeft mijn Kona net zo veel of nog meer bereik dan een Tesla Model 3 LR, maar heb niet de moed om dat te zeggen. Ja, een M3P is leuk rijden, maar bereik? Nee, dat valt zwaar tegen. Een vriend heeft een M3P, zwart. Onze Ioniq is ook zwart, de M3P lak is net een maanlandschap vergeleken met de lak van de Ioniq.

De software is ook niet al te betrouwbaar, het gelijktijdig indrukken van de scrollwheeltjes hoort bij les 1 van het rijden in een Tesla. Soms blijft het scherm zwart. Reset dan maar weer.

Ruitenwissers? Dat kun je beter met AI doen (not), dat werkt lekker betrouwbaar. ;)

Range? Voor je het weet heb je geen range meer over.

Snelladen op 100+ kW? Alleen de eerste tijd, daarna gaat hij in begrenzing, lees sommige verhalen op datzelfde forum met laadsnelheden van 35 kW en een bereik van nog geen 200 km. Dat wordt dan door sommige leden (niet degenen die het betreft) goed gepraat want Tesla kan dat niet fout doen!

Ik ben nu blij dat ik indertijd nog niet kon kiezen voor een Tesla Model 3 en heb gekozen voor de Kona. Stukken betrouwbaarder en nog een fijnere instap bovendien. ;)
Ik ben ook blij dat ik toentertijd niet kon kiezen voor een Tesla Model 3 want dan had ik die ongetwijfeld besteld. Nu rijd ik al 2 jaar naar volle tevredenheid in de Hyundai Ioniq electric en het is iedere rit weer een genot om in te rijden.
Zoals eerder gezegd, ik heb in de Tesla Model 3 LR dual motor van een collega gereden en die 450 pk is leuk, maar hij gaf al aan dat de accu heel snel leeg was en de opgegeven range bij lange na niet gehaald wordt.
De Ioniq is heel efficiënt en komt dus in de praktijk heel dicht bij de EPA range en haalt die vaak ook. Het fijne aan de Ioniq is dat de GOM ook heel precies en betrouwbaar is, dus zeker geen Guess O Meter zoals bij andere merken soms wel het geval is.
Dan nog de afwerking, de Model 3 kan qua afwerking naar mijn mening niet tippen aan de afwerking van de Ioniq. En dat is een auto van 38K terwijl de Model 3 LR 60K kost.

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08-2025
Sonicfreak schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Ik ben ook blij dat ik toentertijd niet kon kiezen voor een Tesla Model 3 want dan had ik die ongetwijfeld besteld.
Goh de mening van 2 personen op rij die geen model 3 mochten of konden rijden en zeggen dat hun auto een betere keuze is dan een M3, alle psychologie boeken over keuzes maken worden weer bevestigd ;)

Ben blij met wat je zelf rijdt zonder de auto van een ander naar beneden proberen te praten want een M3 is een uitstekende auto welke volgens EV-database prima in staat is de opgeven range onder zomerse omstandigheden te halen.

• Sonicfreak
  • Nu online
Kluutmaran schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Goh de mening van 2 personen op rij die geen model 3 mochten of konden rijden en zeggen dat hun auto een betere keuze is dan een M3, alle psychologie boeken over keuzes maken worden weer bevestigd ;)

Ben blij met wat je zelf rijdt zonder de auto van een ander naar beneden proberen te praten want een M3 is een uitstekende auto welke volgens EV-database prima in staat is de opgeven range onder zomerse omstandigheden te halen.
Ik zou zeker wel een Model 3 willen rijden, maar je moet je ogen niet sluiten voor de feiten die er gewoon liggen. Afwerking is niet van hetzelfde niveau als van andere fabrikanten en van auto's die vele malen goedkoper zijn. De vrouw van een buurman van mij rijdt zakelijk een Model 3 SR+ en die buurman gaf aan dat de bodemplaat los zat, de rubbers niet goed sluiten en er vocht in de lampen zit. Dat mag gewoon niet bij een auto van 50K. Die problemen heb ik met de Ioniq in 2 jaar nog niet gehad. Mijn collega heeft met zijn Model 3 LR ook problemen met rubbers die niet goed sluiten en portieren die grote naden hebben waardoor bij hogere snelheden er erg veel windgeruis is te horen en dat is een auto van 60K. Mensen accepteren het omdat het een leaseauto is met lage bijtelling. Was het een eigen auto geweest gekocht met eigen geld dan had men op hun achterste poten gestaan.
En zoals @BlakHawk en anderen al aangeven, wordt de beloofde range van de Tesla niet gehaald. Daar waar bijvoorbeeld Hyundai en Kia wel heel erg dicht in de buurt van hun beloofde range komen. De Kia e-Niro haalde laatst in een test 90% van de beloofde range. Daar kan een Tesla gewoon niet aan tippen. In diezelfde test haalde een Model 3 78%. Dat zijn gewoon keiharde feiten. Heeft niets met je eigen autokeuze verdedigen te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Sonicfreak op 16-02-2020 14:54 ]

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
Toevallig dat jullie het er over hebben en ik net een filmpje van meneer Schräg aan het kijken ben. M3 sr+ met wltp 409 km en hij wilde 250 km trip doen maar moet toch even achter een vrachtwagen hangen. Daar schrok ik toch even van. Op het einde bij de supercharger laat hij alle standen zien . 45 kWh ontladen 49 kWh geladen en afrekenen 53 kWh.
YouTube: Reichweite auf Langstrecke im Winter: Model 3 SR+ (Praxistest) | Die...

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
(jarig!)
In de zomer haalt hij dat fluitend die 250km, dus vraag me af waar je naartoe wilt gaan met je verhaal.

Wordt nog lachen volgende winter als de VW ID.X (eindelijk) gaat geleverd worden, want die heeft ook geen warmtepomp.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

bottom line schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:19:
In de zomer haalt hij dat fluitend die 250km, dus vraag me af waar je naartoe wilt gaan met je verhaal.

Wordt nog lachen volgende winter als de VW ID.X (eindelijk) gaat geleverd worden, want die heeft ook geen warmtepomp.
Idd, vraag me af waar al die onzin vandaan komt over daadwerkelijke bereik van een Tesla. Allemaal verhalen over "dochter van de buurman zei dit", "schoonvader van m'n neef zei dit", "YouTube video zei dit".

Kijk gewoon op ev-database of de Teslike range table, beide zijn gebaseerd op gegevens van heel veel daadwerkelijke eigenaren, i.p.v. het zoveelste onderbuikgevoel.

• Sonicfreak
  • Nu online
bottom line schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:19:

En dat is ook het punt met Tesla, geen warmtepomp. Dat is iets wat Hyundai/Kia wel goed voor elkaar heeft, een warmtepomp in hun elektrische auto's waardoor die behoorlijk efficiënt zijn en heel dicht bij de geadverteerde range komen. Kijk naar de Ioniq, dat is de eerste elektrische auto van Hyundai en die is 3 jaar lang de meest efficiënte elektrische auto ter wereld geweest. Hyundai knocked it out of the park met de Ioniq.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
De andere merken worden inderdaad om de haverklap de grond in gedrukt en dan komen er feiten en praktijk tests naar boven voor de M3 en dan schermen met: “wacht maar tot het zomer is” :w .

Elke auto heeft zo zijn voor en nadelen en mensen maken keuzes op (mag ik hopen) wat het beste bij hen past en aan hun behoefte voldoet. Meerdere merken doen het gelukkig goed en dat is uiteindelijk gunstig voor ons allemaal.

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50
Sonicfreak schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:28:
[...]

En dat is ook het punt met Tesla, geen warmtepomp. Dat is iets wat Hyundai/Kia wel goed voor elkaar heeft, een warmtepomp in hun elektrische auto's waardoor die behoorlijk efficiënt zijn en heel dicht bij de geadverteerde range komen. Kijk naar de Ioniq, dat is de eerste elektrische auto van Hyundai en die is 3 jaar lang de meest efficiënte elektrische auto ter wereld geweest. Hyundai knocked it out of the park met de Ioniq.
Als ik het goed begrijp wordt die warmtepomp toch alleen gebruikt voor de warmte in de auto zelf?
Zijn er ook gegevens van het verschil tussen 19 graden in de cabine ipv bijvoorbeeld 23 graden? Dat zou dan vooral bij auto's zonder warmtepomp toch ook significatne verschil moeten maken dan?
Of mis ik nog iets m.b.t. de warmtepomp?

• Sonicfreak
  • Nu online
DjMark schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:41:
[...]

Als ik het goed begrijp wordt die warmtepomp toch alleen gebruikt voor de warmte in de auto zelf?
Zijn er ook gegevens van het verschil tussen 19 graden in de cabine ipv bijvoorbeeld 23 graden? Dat zou dan vooral bij auto's zonder warmtepomp toch ook significatne verschil moeten maken dan?
Of mis ik nog iets m.b.t. de warmtepomp?
Voor zover ik het begrijp heeft de Ioniq naast de warmtepomp ook een standkachel. De standkachel zorgt ervoor dat de cabine snel verwarmd wordt en de warmtepomp houdt daarna de cabine op temperatuur. Dat is veel efficiënter dan wanneer de standkachel de cabine op temperatuur moet houden. Als ik het mis heb, mag iemand mij verbeteren.

• bottom line
(jarig!)
GeeMoney schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:35:
De andere merken worden inderdaad om de haverklap de grond in gedrukt en dan komen er feiten en praktijk tests naar boven voor de M3 en dan schermen met: “wacht maar tot het zomer is” :w .

Elke auto heeft zo zijn voor en nadelen en mensen maken keuzes op (mag ik hopen) wat het beste bij hen past en aan hun behoefte voldoet. Meerdere merken doen het gelukkig goed en dat is uiteindelijk gunstig voor ons allemaal.
Volgens mij beginnen mensen altijd over Tesla dit, Tesla dat. En enkel op punten waarop Tesla in dat specifieke geval zeker onderdoet voor een andere auto.

Heb nog nooit iemand iets horen zeggen over de maximum snelheid van een Tesla. Waarom niet? Ah ja, andere merken geraken daar niet eens.
Ha kijk, Audi brengt een Tesla Killer uit. En Jaguar ook, wacht maar tot VW begint te verkopen! Tesla gaat eraan vanaf 2020 hoor.
Hooohhoo, de Taycan kan 20x dezelfde tijd aanhouden van 0-100, daar kan de MS niet tegenop hoor. Mijn Hyundai houdt zich wel aan de range, dat kan men van de M3 niet zeggen hoor.

Ik wordt dat gezeik over Tesla ook kotsbeu hoor.
Elke EV die wordt uitgebracht heeft zijn voordelen. Als jij toekomt met 100km range zoals de Mazda MX30, waarom dan extra geld uitgeven voor iets dat je toch nooit gaat gebruiken? Er zijn mensen die met een E-Up toekomen, mensen met een I-Pace, met een Honde E, met een Porsche Taycan, met een Mustang.

Maar als er vergeleken wordt, moet je alle factoren meenemen en niet gewoon neervlammen: BAM, de SR+ kan nog niet eens 250km afleggen.
En tuurlijk, dan reageren wij erop dat het niet hetzelfde speelveld is.

Wat ga jij zeggen in de zomer als ik hier afkom dat ik met mijn M3 LR net een rit achter de rug heb van 450km? "Ja geniet er nog van zolang de temperaturen goed zijn".

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sonicfreak schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:42:
[...]. De vrouw van een buurman van mij rijdt zakelijk een Model 3 SR+ en die buurman gaf aan dat de bodemplaat los zat, de rubbers niet goed sluiten en er vocht in de lampen zit. Dat mag gewoon niet bij een auto van 50K.
Vergelijk je dan met een auto op benzine voor 50K? Of een andere elektrische?

Wat denk je dan van een a segment Citigo voor 23K? zou die dan fantastisch afgewerkt moeten zijn? Als het geen elektrische was mee eens maar wat kost 32kWh aan bruikbare accu? Of die van de Tesla?
Voor een Stromer elektrische fiets maar liefst 1990,- voor nog niet eens 1kWh Ik weet niet wat zo’n accu kost maar dat geld zit dus niet in de afwerking of luxe van de auto en voor de rest zal het wel een combinatie van factoren zijn. Ze leveren de auto’s in ieder geval wel.

Bij de Hyundai/Kia dealer is het misschien meer van ‘oh u wilt de elektrische?, dat is bijna een jaar levertijd... ja... accu tekorten.. maar we hebben wel een benzine of hybride model voor u :+

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sonicfreak schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:42:
[...]

Ik zou zeker wel een Model 3 willen rijden, maar je moet je ogen niet sluiten voor de feiten die er gewoon liggen. Afwerking is niet van hetzelfde niveau als van andere fabrikanten en van auto's die vele malen goedkoper zijn. De vrouw van een buurman van mij rijdt zakelijk een Model 3 SR+ en die buurman gaf aan dat de bodemplaat los zat, de rubbers niet goed sluiten en er vocht in de lampen zit. Dat mag gewoon niet bij een auto van 50K. Die problemen heb ik met de Ioniq in 2 jaar nog niet gehad. Mijn collega heeft met zijn Model 3 LR ook problemen met rubbers die niet goed sluiten en portieren die grote naden hebben waardoor bij hogere snelheden er erg veel windgeruis is te horen en dat is een auto van 60K. Mensen accepteren het omdat het een leaseauto is met lage bijtelling. Was het een eigen auto geweest gekocht met eigen geld dan had men op hun achterste poten gestaan.
En zoals @BlakHawk en anderen al aangeven, wordt de beloofde range van de Tesla niet gehaald. Daar waar bijvoorbeeld Hyundai en Kia wel heel erg dicht in de buurt van hun beloofde range komen. De Kia e-Niro haalde laatst in een test 90% van de beloofde range. Daar kan een Tesla gewoon niet aan tippen. In diezelfde test haalde een Model 3 78%. Dat zijn gewoon keiharde feiten. Heeft niets met je eigen autokeuze verdedigen te maken.
Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat een e-Niro ook maar 300 km haalt in de winter. Dat is dus maar 66% van de 450 WLTP. Ongetwijfeld is dit meer dan een M3 SR+, maar het zijn beide gewoon goede EVs. Auto bladen kiezen de M3 vaker boven de e-Niro, maar ik denk dat beide hun eigen publiek hebben. Niro meer op comfort, afwerking en praktische bruikbaarheid en M3 meer op rij eigenschappen en laad snelheid.

• Sonicfreak
  • Nu online
bite schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:05:
[...]
Vergelijk je dan met een auto op benzine voor 50K? Of een andere elektrische?

Wat denk je dan van een a segment Citigo voor 23K? zou die dan fantastisch afgewerkt moeten zijn? Als het geen elektrische was mee eens maar wat kost 32kWh aan bruikbare accu? Of die van de Tesla?
Voor een Stromer elektrische fiets maar liefst 1990,- voor nog niet eens 1kWh Ik weet niet wat zo’n accu kost maar dat geld zit dus niet in de afwerking of luxe van de auto en voor de rest zal het wel een combinatie van factoren zijn. Ze leveren de auto’s in ieder geval wel.

Bij de Hyundai/Kia dealer is het misschien meer van ‘oh u wil de elektrische?, dat is bijna een jaar levertijd... ja... accu levertijd.. maar we hebben we een benzine of hybride model voor u :+
Nee, ik vergelijk niet met een benzine auto, maar met een andere elektrische auto. Kijk naar een e-Niro of Kona, die kosten rond de 45K voor de meest luxe uitvoering en die hebben de afwerking uitstekend op orde. Zelfs de C-zero van mijn vrouw heeft een betere afwerking dan de Model 3 want de C-Zero heeft wel gewoon portieren die goed sluiten en met dezelfde ruimte tussen de naden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 16-02-2020 16:13 ]

• Sonicfreak
  • Nu online
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Sonicfreak op 16-02-2020 16:12 ]

• evtje
Ik wil niets af doen aan model 3. Ik kijk er zelf ook naar. Alleen zie je soms dingen dat ik denk ummmm. Als ze zeggen dat hij zuinig is en ook zuiniger kan zijn dat de ioniq. Nu rij ik een ioniq die ik in zomer 235 op de gom heb en in winter 185 km met een 28kWh batterij. Nu heeft de M3 sr+ 50kWh batterij. Voor mijn gevoel moest hij veel verder komen . Vandaar dat ik een beetje schrok toen hij achter een vrachtwagen ging rijden om toch de 250km te halen. Ook vindt ik de sluimer verbuik een nadeel van M3 tegeover de ioniq. Als die uit staat verbruikt hij niets. Kijk ik wil niemand tegen zijn been schoppen of trollen. Ik ben zelf aan het kijken zal ik over stappen naar M3 of niet. Er zijn voordelen maar ook nadelen. Maar omdat er hier over gesproken wordt dacht ik laat ik eens een filmpje delen. Maar het lijkt niet goed zijn aangekomen bij sommige hier. Sorry ja . Ik ben niet tegen Tesla.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• bottom line
(jarig!)
evtje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:42:
Ik wil niets af doen aan model 3. Ik kijk er zelf ook naar. Alleen zie je soms dingen dat ik denk ummmm. Als ze zeggen dat hij zuinig is en ook zuiniger kan zijn dat de ioniq. Nu rij ik een ioniq die ik in zomer 235 op de gom heb en in winter 185 km met een 28kWh batterij. Nu heeft de M3 sr+ 50kWh batterij. Voor mijn gevoel moest hij veel verder komen . Vandaar dat ik een beetje schrok toen hij achter een vrachtwagen ging rijden om toch de 250km te halen. Ook vindt ik de sluimer verbuik een nadeel van M3 tegeover de ioniq. Als die uit staat verbruikt hij niets. Kijk ik wil niemand tegen zijn been schoppen of trollen. Ik ben zelf aan het kijken zal ik over stappen naar M3 of niet. Er zijn voordelen maar ook nadelen. Maar omdat er hier over gesproken wordt dacht ik laat ik eens een filmpje delen. Maar het lijkt niet goed zijn aangekomen bij sommige hier. Sorry ja . Ik ben niet tegen Tesla.
Is niet naar jou gericht hoor ;)
Eerder die Duitser die weer eens views probeert te generen door iets 'schokkend' te laten zien, waardoor trollen en sceptici weer kunnen zeggen over EV rijden: zie je wel! Met een EV geraak je nergens! Kijk maar naar dit filmpje

Volgens mij is de Ioniq de meest zuinige EV die er bestaat. Weet niet welke bron je heeft verteld dat een M3 zuiniger is als een Ioniq, maar (uit mijn hoofd herinner ik me) verschillende tests van Bjorn en die autorace een tijdje terug, toen stond Ioniq nog als winnaar.

Alleen vind ik dat er weinig spannends is aan een Ioniq, dus die heb ik zelfs nooit in mijn kooplijstje geschreven.

Of je moet naar de kleinste klasse gaan zoals een E-UP.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@EvT Dus verbruik van de 12 a 15kWh/100Km op basis van je ioniq gom, vind ik wel erg zuinig zeg.
Bjørn Nyland komt bij 110Km/u rond de 20 uit, met 140Km en 5% resterend, nog steeds best goed. YouTube: Hyundai Ioniq 110 km/h, 68 mph range test jammer dat die nieuwe veel langzamer laad want zuinig en snel laden is toch wel een ideale combinatie waardoor je geen heel grote accu nodig hebt voor langere (vakantie) rittten. Dat afgezien van evt drukte bij de laders de komende jaren.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 16-02-2020 17:10 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
GeeMoney schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:35:

Je heb gewoon gelijk hoor. Ik ben groot fan van Tesla maar ook van elke andere EV.

Meer ev = beter, simpel.

Over het algemeen zijn er maar 2 personen die constant als een jehova Getuige Tesla aan het verdedigen zijn. Er mag/kan niets benoemd worden wat beter kan want ..” Tesla” (Waarvan een persoon zelf niet eens een Tesla heeft, moet nog leren hoe het voelt als je zelf 50k moet betalen en ze je wegsturen met een afgebladderd kunstleder op je stuur :| of ongerepareerde afleverschade )
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Ik heb zelf zo’n Model 3 SR+ en bij (milde!) winter temperaturen kom je in de praktijk (als je max snelheid aan wilt houden) nog soms onder de 200km uit.

Onder sommige omstandigheden kon ik verder rijden met een Renault Zoe die een stuk kleinere batterij had. (Mede door warmtepomp, en geen verbruik bij stilstand)

Afwerking, problemen met rubbers, vies afgeleverde auto’s, service centers niet bereikbaar, slechte garantievoorwaarden, slechte service, onkunde van medewerkers: Dat is allemaal aanwezig, echt en heel erg vervelend, vooral als je Tesla geen leaseauto is: de restwaarde e.d. Draag je dan zelf.

Je kan zomaar (pech!) -15% capaciteit hebben, slecht gemonteerde deuren, rubbers, een afgebladderd stuur: alles valt binnen Tesla specs en/of de garantievoorwaarden.

Maar deel 1 x iets kritisch over Tesla en Je bent gelijk een zeur, alleen maar aan het klagen en dan is persoon X of Y er klaar mee met “constante kritiek op Tesla”

Ondanks dat allemaal heb ik Tesla aandelen, ben ik groot fan en denk ik dat ze nog veel groter gaan worden. Wat mij betreft moeten ze nu beginnen bij veel betere aftersales, service en transparantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 16-02-2020 19:00 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• evtje
@bottom line
Ik vond dat filmpje best interessant. Ik heb van hem al heel veel test gezien. Van verschillende merken en ook meerdere Tesla's . Hiervoor liet hij zien hoe goed autopilot is op lage snelheid . Maar wat ik je wil vragen is dit. Als hij uit zijn batterij 45 kWh heeft gehaald en nog 5 % over heeft . Hoe kan het dat er 53kWh geladen wordt? Leg jij dat eens uit aan mij.

• Stef87
evtje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:16:
@bottom line
Ik vond dat filmpje best interessant. Ik heb van hem al heel veel test gezien. Van verschillende merken en ook meerdere Tesla's . Hiervoor liet hij zien hoe goed autopilot is op lage snelheid . Maar wat ik je wil vragen is dit. Als hij uit zijn batterij 45 kWh heeft gehaald en nog 5 % over heeft . Hoe kan het dat er 53kWh geladen wordt? Leg jij dat eens uit aan mij.
Laadverliezen. Boordlader, klimaatregeling auto, pompverliezen. (Dat is bij elke EV.)

Alleen al de klimaatregeling (hete lucht) kan Al 3.7-7kW trekken. (Single of dual motor) welke per kwartier ook 1-2kWh verbruikt.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• evtje
Stef87 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Laadverliezen. Boordlader, klimaatregeling auto, pompverliezen. (Dat is bij elke EV.)

Alleen al de klimaatregeling (hete lucht) kan Al 3.7-7kW trekken. (Single of dual motor) welke per kwartier ook 1-2kWh verbruikt.
Als je gaat rijden dan zit de klimaatregeling e.d toch in het verbruik?

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-01 23:12
In het filmpje van die Duitser is vooral de afbouwkwaliteit van de supercharger waar hij stond te laden schokkend.

Laadzuilen op pallets, geen aanrijdbeveiliging en de bedrading boven de grond in wat ribbelbuis.

(Op ca 37 min)

• Stef87
evtje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:22:
[...]

Als je gaat rijden dan zit de klimaatregeling e.d toch in het verbruik?
Het filmpje heb in niet gekeken maar je hebt het over “geladen”

Bij het laden verbruikt de lader extra energie en soms moet de batterij eerst worden warm/bijgestookt. Je hebt altijd laadverliezen (DC/DC of AC/DC)

Superchargen met bijvoorbeeld 150kW: daar komt een hoop hitte vanaf. Zo kan het 55kWh kosten om (bijvoorbeeld) 45 kWh in de batterij te stoppen.

(Nogmaals: pompverlies, kabel, hitte, conversie, klimaat/batterij regelen, sentry modus, andere boordapparatuur)

Alleen al aan je laadpaal thuis verlies je al snel 2-4% door de standaard-dikte van de veelgekozen kabel. (3x2.5mm2 bijv)
joepie de p schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:30:
In het filmpje van die Duitser is vooral de afbouwkwaliteit van de supercharger waar hij stond te laden schokkend.

Laadzuilen op pallets, geen aanrijdbeveiliging en de bedrading boven de grond in wat ribbelbuis.

(Op ca 37 min)
Daar heb ik ook gestaan afgelopen september. Sommige later bijgeplaatste laders stonden op pallets. Kabels nog niet in de grond.

(Maar: beter zo al wat extra laders dan wachten en langer te weinig laders)

Tevens kan je niet bij alle stalls (zeker buiten NL) met je Model 3 CCS stekker laden. In Duitsland heb ik een supercharger lokatie gehad waar maar 3-4 van de 8 plekken geschikt waren voor de model 3

[ Voor 31% gewijzigd door Stef87 op 16-02-2020 17:37 ]

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
bite schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:06:
@EvT Dus verbruik van de 12 a 15kWh/100Km op basis van je ioniq gom, vind ik wel erg zuinig zeg.
Bjørn Nyland komt bij 110Km/u rond de 20 uit, met 140Km en 5% resterend, nog steeds best goed.
Ik herken het beeld dat @EvT schetst meer dan dat van Bjørn; na een kleine 50.000 km te hebben gereden in 2,5 jaar zegt de boordcomputer van mijn Ioniq dat mijn gemiddelde verbruik op 13,5kWh/100km ligt, dat is op basis van een goede mix van voornamelijk snelweg en provinciale weg, en kleine stukjes stad.

• kdeboois
Z___Z schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat een e-Niro ook maar 300 km haalt in de winter.
Belangrijk verschil is dat de Niro dit ook gewoon op de GOM aangeeft als je instapt.

[ Voor 35% gewijzigd door kdeboois op 16-02-2020 17:45 ]

• evtje
@Stef87
Bjj een dual motor gaan de bijde motoren aan en verwarmen de batterij tijdens het laden . Dat was ik even vergeten waarbij er iets van 7 Kw weg gaat en dan nog de pompen e.d.
Zou dat ook bij single motor zo zijn? Waarschijnlijk wel. Maar hij had een verschil van 4 kWh wat hij laadverlies noemde maar dan nog eens 4 kWh wat niet te verklaren is.

Verwijderd

kdeboois schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:46:
[...]

Ik ga hier nu echt weg, je hebt het over de Tesla cult, maar de anti-Tesla cult is hier een stuk groter.

Iemand anders op een fout wijzen en dan zelf fout zitten.

Zum kotsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2020 18:01 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:05
evtje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:51:
@Stef87
Bjj een dual motor gaan de bijde motoren aan en verwarmen de batterij tijdens het laden . Dat was ik even vergeten waarbij er iets van 7 Kw weg gaat en dan nog de pompen e.d.
Zou dat ook bij single motor zo zijn? Waarschijnlijk wel. Maar hij had een verschil van 4 kWh wat hij laadverlies noemde maar dan nog eens 4 kWh wat niet te verklaren is.
Het is al weer even geleden dat ik de video zag maar volgens mij was het zo dat de Tesla aangaf dat er iets van 44kWh was verbruikt en er 48kWh was geladen volgens de Tesla, de Ionity lader gaf iets van 51kWh aan. Dus 3kWh laadverlies en 4kWh verlies gedurende de verreden kilometers. Overigens heeft Frank het er al eerder over gehad, ben wel benieuwd of hij de oorzaak weet te achterhalen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14
Stef87 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Alleen al aan je laadpaal thuis verlies je al snel 2-4% door de standaard-dikte van de veelgekozen kabel. (3x2.5mm2 bijv)
[...]
Euh, zelfs met 5x4mm2 (3x fase + nul + aarde) zit je al snel op 8 - 10% verlies thuis. 2 - 4% ga je met 2,5mm2 alleen halen als je laadpaal direct aan de andere kant van de muur hangt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Stef87
evtje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:51:
@Stef87
De single motor doet (geloof ik) maximaal 3.7kW in plaats van die 7 (maar met software kan dit elk moment nog ooit veranderen)

Een niet 100% Goed geijkte meter? 4kWh is echt nog maar weinig verschil.

Model 3 gaat koelvloeistof van 55-60 graden maken om zo de interne weerstand van de batterij zo laag mogelijk te maken én zodra je alweer wat langzamer gaat laden koelt hij ook weer de batterij (Langzaam) af richting de 20-25celcius (met of zonder airco) welke ook weer energie kost.

Thuis laden kost je al snel 10% verlies. (Bij veel lagere vermogens)

*edit*
RichieB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:06:
[...]

Euh, zelfs met 5x4mm2 (3x fase + nul + aarde) zit je al snel op 8 - 10% verlies thuis. 2 - 4% ga je met 2,5mm2 alleen halen als je laadpaal direct aan de andere kant van de muur hangt.
Precies, dat is exact mijn punt. Maar vaak/standaard pakken ze gewoon die 2.5mm2 kabel (bij mij thuis dus ook, beetje spijt van al is de kabel niet zo lang)

Tevens had ik het alleen over de verliezen in de kabel, de rest nog niet eens meegeteld.

[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 16-02-2020 18:25 ]

• kdeboois
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Ik ga hier nu echt weg, je hebt het over de Tesla cult, maar de anti-Tesla cult is hier een stuk groter.

Zum kotsen.
Anti-Tesla ? Gewoon niet anti-niet-Tesla. De I-Pace is gewoon een goede auto. Daar ging het een beetje over. Net als de Porsche. Je mag dat troep vinden, maar als ik ergens op het wereld wijde web tegenkom dat dit geen troep blijkt te zijn zal ik je daaraan herinneren.

• Sonicfreak
  • Nu online
Ik ben ook niet tegen Tesla. Ik vind het heel goed dat Tesla de markt voor elektrische auto's gemaakt heeft. Ze hebben andere autofabrikanten wakker geschud en aan het werk gezet.
Het punt is alleen dat Tesla de afwerking niet op orde heeft voor dure auto's vanaf 50K terwijl andere autofabrikanten auto's van 15K op de markt brengen waarvan de afwerking wel in orde is. Zie bijvoorbeeld de Hyundai i10.

Verwijderd

kdeboois schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:11:
[...]

Anti-Tesla ? Gewoon niet anti-niet-Tesla. De I-Pace is gewoon een goede auto. Daar ging het een beetje over. Net als de Porsche. Je mag dat troep vinden, maar als ik ergens op het wereld wijde web tegenkom dat dit geen troep blijkt te zijn zal ik je daaraan herinneren.
Wel beetje dom om mij aan te spreken dat ik meer onderzoek meer doen en dan zelf een fout maken he?

Het is een compliance-car, leuk testje maar meer niet. Het is gewoon een totaal ander niveau auto wat ik hierboven ook heb aangetikt.

Als er een goede uitdager komt van de S/X dan zal ik het zo aangeven, maar voor een daily is een i-Pace gewoon totaal ongeschikt.

De Porsche is gewoon een totaal ander segment met shitty range en shitty multi-media. GeeMoney zei ook al dat het multi-media systeem van de i-Pace ook slecht is, dat had ik nog niet eens benoemd.

Het is niet zoveel mensen, zoveel wensen, de ene auto is objectief beter op bijna elk vlak.

Er zijn hier twee mensen die wellicht Tesla soms verdedigen, maar er zijn er altijd 8 die Tesla de grond in boren.

@Sonicfreak De afleverstatus is iets waar ik al in april 2019 voor waarschuwde. De enige reden dat het minder is, kwam door de tijdsdruk en het transport per boot. USA afleveringen hebben hier niet of nauwelijks mee te maken. Wist je dat ze met de eerste grote boot ook alle achterlichten in de haven hebben verwisseld? Ook is het niet helemaal eerlijk om op de catalogus prijs af te gaan, omdat bijna iedereen 4% bijtelling hier rijdt.

De service idem, dit is precies hetzelfde wat er in USA is gebeurd in 2018, nu is het ook alweer veel beter.

Maar buiten dat, is het een reden dat een petrolhead als Doug de Muro de M3 Performance als beste auto van 2019 heeft gekozen.

@kdeboois het is ook zo dat Kia en Huyandai het snappen en geweldige auto's hebben gemaakt. Mijn punt is dat het idioot is dat de Taycan deze range heeft, terwijl de Roadster al bijna uitkomt voor hetzelfde geld en op alle vlakken beter zal zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2020 18:43 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welke verliezen reken je mee? 11 kW met 2.5 mm² geeft 2% kabelverlies bij 35 meter. Dan heb je het niet meer over een oprit maar over een oprijlaan.
De stakkers met een enkelfase lader hebben inderdaad meer verlies (met die kabel en afstand), toch is 10% dan erg veel, zeker niet gemiddeld.
Het warmhouden van de accu gebeurt toch zeker niet bij druppelladen?
RichieB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:06:
[...]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AndRo555
Proton_ schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:45:
Welke verliezen reken je mee? 11 kW met 2.5 mm² geeft 2% kabelverlies bij 35 meter. Dan heb je het niet meer over een oprit maar over een oprijlaan.
De stakkers met een enkelfase lader hebben inderdaad meer verlies (met die kabel en afstand), toch is 10% dan erg veel, zeker niet gemiddeld.
Het warmhouden van de accu gebeurt toch zeker niet bij druppelladen?

[...]
AC-DC lader in de auto heeft ook best wat verlies. (AC-DC recitified + isolated DC-DC trap)
Piek efficientie daarvan ligt op ~96%, maar die wordt afhankelijk van vermogens, spanningen en termperaturen vrijwel nooit gehaald. Reken daarbij nog de kabel, en de batterij (interne weerstand) en 10% is nog maar een heel normaal geval.

[ Voor 17% gewijzigd door AndRo555 op 16-02-2020 18:50 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:45:
Ik kom met mijn simpele rijtjeswoning al een eind in de richting aangezien ik mijn auto achter het huis parkeer en de meterkast tegen de voorgevel zit (kabel is 30m).

Wel heb ik 5x4mm gelegd, ik ben zo'n stakker die enkelfase laadt dus zou nog kunnen overwegen de fases aan elkaar te knopen voor minder weerstand (mag dat?, grappig bedoeld, moeite niet waard natuurlijk).

Persoonlijk vind ik langzamer laden juist een voordeel trouwens, maakt het makkelijker om de SOC juist te timen (rond 80%). Want, ik ben ook een stakker wiens auto daar geen instelmogelijkheid voor heeft.

Door de efficiëntie van de Ioniq laad ik op de granny (13A) al 13-22 km/u. Op een werkdag van 10 uur dus 130-220km (ik heb er maar 84-100 nodig). Met een Ioniq is 1-fase laden niet zo snel een bottleneck, dat is heel anders dan met een I-pace bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 16-02-2020 19:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is dus belangrijk te melden over welke verliezen je het hebt. @Stef87 had het dacht ik over 10% kabelverlies.
Ik verwacht (maar heb geen harde data) dat de oplader eerder richting 98% gaat en niet galvanisch gescheiden is. Van de Zoe-chameonlader weet ik wel dat die niet geïsoleerd is (maar ook dat die de 98% niet haalt ;))
* Proton_ laadt tegenwoordig ook enkelfase

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AndRo555
Off-board (=DC fast charger) is galvanisch gescheiden, ik ging er voor gemak vanuit dat de meest onboards dat ook waren. (waarvan de chameleon de enigste is waarvan ik expliciet weet dat het niet het geval is).
98% typisch halen is voor een niet galvanisch gescheiden lader met PFC en automotive rated wel erg ambitieus.

[ Voor 22% gewijzigd door AndRo555 op 16-02-2020 19:04 ]

• Sonicfreak
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:22:
[...]

@Sonicfreak De afleverstatus is iets waar ik al in april 2019 voor waarschuwde. De enige reden dat het minder is, kwam door de tijdsdruk en het transport per boot. USA afleveringen hebben hier niet of nauwelijks mee te maken. Wist je dat ze met de eerste grote boot ook alle achterlichten in de haven hebben verwisseld? Ook is het niet helemaal eerlijk om op de catalogus prijs af te gaan, omdat bijna iedereen 4% bijtelling hier rijdt.

De service idem, dit is precies hetzelfde wat er in USA is gebeurd in 2018, nu is het ook alweer veel beter.

Maar buiten dat, is het een reden dat een petrolhead als Doug de Muro de M3 Performance als beste auto van 2019 heeft gekozen.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Björn liet bij zijn Model X ook zien dat de vleugeldeuren niet goed sloten en tegen het frame schaafden. En dat is een auto die al lange tijd leverbaar is.
Het heeft dus niet zozeer met tijdsdruk te maken. VW kan ook grote hoeveelheden Golfjes en Polo's leveren die wel goed sluitende portieren hebben. Alleen Tesla heeft dat niet goed voor elkaar. Andere autofabrikanten kunnen het wel, zelfs die budget auto's maken, zoals Dacia.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:19
Ik zag net beelden van Wales waar auto’s als gevolg van de storm Dennis door het water reden. Wat ik me afvraag, wat gebeurd er wanneer je dat met een elektrische auto doet?

Misschien niet slim om even uit te proberen.

• jerh
juupke schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:37:
[...]

Ik herken het beeld dat @EvT schetst meer dan dat van Bjørn; na een kleine 50.000 km te hebben gereden in 2,5 jaar zegt de boordcomputer van mijn Ioniq dat mijn gemiddelde verbruik op 13,5kWh/100km ligt, dat is op basis van een goede mix van voornamelijk snelweg en provinciale weg, en kleine stukjes stad.
@bite Ik zit na 35000 km op 12,7 kWh/100 km, voornamelijk snelweg met 100 km/h. In de winter wel voorverwarmd van huis af, terug meestal niet.
Stef87 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:13:
[...]

Afwerking, problemen met rubbers, vies afgeleverde auto’s, service centers niet bereikbaar, slechte garantievoorwaarden, slechte service, onkunde van medewerkers: Dat is allemaal aanwezig, echt en heel erg vervelend, vooral als je Tesla geen leaseauto is: de restwaarde e.d. Draag je dan zelf.

Je kan zomaar (pech!) -15% capaciteit hebben, slecht gemonteerde deuren, rubbers, een afgebladderd stuur: alles valt binnen Tesla specs en/of de garantievoorwaarden.

Ondanks dat allemaal heb ik Tesla aandelen, ben ik groot fan en denk ik dat ze nog veel groter gaan worden. Wat mij betreft moeten ze nu beginnen bij veel betere aftersales, service en transparantie.
Precies die zaken die je noemt, maken dat ik er op dit moment geen wil. Leasen zou eventueel een optie zijn, maar zelf kopen niet. En leasen vind ik dan weer minder handig. Maar als je in loondienst bent en er een kan krijgen van je baas, snap ik helemaal dat je dit omarmt.

Ze zullen zich voorlopig richten op verkoop, ze moeten groeien, en zolang het niet teveel schade oplevert zal de servicegraad niet omhoog gaan.
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Zum kotsen.
Het is vooral je taalgebruik en ongenuanceerdheid wat mij betreft, die tegen je werkt. En dan gaat het dus niet meer over de inhoud, maar over de vorm. Zie je wel meer bij ITers en techneuten....
bottom line schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Volgens mij beginnen mensen altijd over Tesla dit, Tesla dat. En enkel op punten waarop Tesla in dat specifieke geval zeker onderdoet voor een andere auto.

Heb nog nooit iemand iets horen zeggen over de maximum snelheid van een Tesla. Waarom niet? Ah ja, andere merken geraken daar niet eens.
Ha kijk, Audi brengt een Tesla Killer uit. En Jaguar ook, wacht maar tot VW begint te verkopen! Tesla gaat eraan vanaf 2020 hoor.
Hooohhoo, de Taycan kan 20x dezelfde tijd aanhouden van 0-100, daar kan de MS niet tegenop hoor. Mijn Hyundai houdt zich wel aan de range, dat kan men van de M3 niet zeggen hoor.

Ik wordt dat gezeik over Tesla ook kotsbeu hoor.
Elke EV die wordt uitgebracht heeft zijn voordelen. Als jij toekomt met 100km range zoals de Mazda MX30, waarom dan extra geld uitgeven voor iets dat je toch nooit gaat gebruiken? Er zijn mensen die met een E-Up toekomen, mensen met een I-Pace, met een Honde E, met een Porsche Taycan, met een Mustang.

Maar als er vergeleken wordt, moet je alle factoren meenemen en niet gewoon neervlammen: BAM, de SR+ kan nog niet eens 250km afleggen.
En tuurlijk, dan reageren wij erop dat het niet hetzelfde speelveld is.

Wat ga jij zeggen in de zomer als ik hier afkom dat ik met mijn M3 LR net een rit achter de rug heb van 450km? "Ja geniet er nog van zolang de temperaturen goed zijn".
Ik denk dat het anti Tesla gedrag vooral door Musk komt. Die lijkt wat dat betreft op Trump, gewoon vol op het orgel zonder enig eigen reflectie. Kennelijk de nieuwe bestuurstijl. In een land waar vooral gepoldeerd wordt, is dat een dingetje.

Ik vind het in ieder geval heel knap hoe Tesla met alle problemen die er zijn, zoveel enthousiastelingen weet te trekken. Doen ze goed. Ik blijf er voorlopig nog wel even weg.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:15
Weet je wat ik kotsbeu ben? Dat oneindig de hemel in prijzen van een tesla. Ja, het is knap wat tesla neerzet en ja op het gebied van accu's en elektrisch rijden zijn ze goed bezig, maar je moet ook kunnen erkennen dat ze op het gebied van service, bouwkwaliteit en afwerking gewoon nog niet op het niveau zijn als de gevestigde autobouwers. Ook totaal niet vreemd. Wat denk je dat de gevestigde autobouwers gedaan hebben de afgelopen decennia aan innovatie als het gaat om efficiënt kwalitatief goede auto's bouwen? Het is misplaatst om te denken dat een nieuwkomer als tesla dat meteen onder de knie heeft.

Kortom, prima dat je enthousiast bent over tesla, ze doen knappe dingen, maar blijf kritisch en reëel als je nog serieus genomen wil worden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:43

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Naafkap schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:20:
Weet je wat ik kotsbeu ben? Dat oneindig de hemel in prijzen van een tesla. Ja, het is knap wat tesla neerzet en ja op het gebied van accu's en elektrisch rijden zijn ze goed bezig, maar je moet ook kunnen erkennen dat ze op het gebied van service, bouwkwaliteit en afwerking gewoon nog niet op het niveau zijn als de gevestigde autobouwers. Ook totaal niet vreemd. Wat denk je dat de gevestigde autobouwers gedaan hebben de afgelopen decennia aan innovatie als het gaat om efficiënt kwalitatief goede auto's bouwen? Het is misplaatst om te denken dat een nieuwkomer als tesla dat meteen onder de knie heeft.

Kortom, prima dat je enthousiast bent over tesla, ze doen knappe dingen, maar blijf kritisch en reëel als je nog serieus genomen wil worden.
Helemaal mee eens. Als ik privé een auto zou kopen zou dat ook nooit een Tesla zijn vanwege de ronduit slechte service... Maar als zakelijke leasewagen kan ik dat risico wel nemen. De leasemaatschappij neemt me dan een flink deel van die risico's uit handen. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RonaldPr schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:13:
Ik zag net beelden van Wales waar auto’s als gevolg van de storm Dennis door het water reden. Wat ik me afvraag, wat gebeurd er wanneer je dat met een elektrische auto doet?

Misschien niet slim om even uit te proberen.
Musk zegt dat Model S korte tijd drijft als een boot en door water kan rijden, maar dat dit niet de aan te raden is.

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:32:
[...]

Helemaal mee eens. Als ik privé een auto zou kopen zou dat ook nooit een Tesla zijn vanwege de ronduit slechte service... Maar als zakelijke leasewagen kan ik dat risico wel nemen. De leasemaatschappij neemt me dan een flink deel van die risico's uit handen. :)
Je hebt alleen verhalen gehoord van andere mensen, er zijn tal van andere mensen wel heel tevreden met de service, dit topic is alleen momenteel heel erg anti-Tesla.

Overigens moet de service inderdaad wel erg omhoog, maar als de auto 10 x beter is dan de alternatieven, dan is de keus makkelijk, lijkt mij.

@jerh Grappig dat je ongenuanceerdheid noemt, jij bent de ergste anti-Tesla uit dit topic en er is geen greintje genuanceerdheid bij jouw reacties te bekennen. Ik ben helemaal geen IT'er of techneut, ik kan gewoon heel slecht tegen ontwetendheid en dat is in dit topic te bekennen. Je reacties lijken heel erg op Mark B Spiegel.......

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2020 20:04 ]

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 09:06
GeeMoney schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:27:
@Limbeckx collega heeft een I-pace en het enige waar ik hem over hoor laatste tijd is de traagheid van de navigatie/multimedia. Laden is ook met Ionity laders tot 100kW mogelijk uit mijn hoofd mocht je een keer echt tekort hebben dan zou ik die inplannen. En met de juiste thuislader zit je in een uur of 7-8 ook met de I-pace voldoende vol. Dat punt van de traagheid van de navi kwam trouwens pas aan het licht toen hij mijn e-tron een dag meehad. Alles is dus subjectief :).

Verder is hij meer dan tevreden, iets goedkoper dan een e-tron (55) en je hebt qua looks ook wel een opvallende auto.

@iceme hoe is de navi bij jou?
Ik ben misschien niet helemaal objectief. Ik kom uit een Toyota Auris en veel slechter dan dat kan haast niet. Ik vind het prima snel genoeg. Ik irriteer me er iig niet aan. Ik vond de spraakbediening van de Toyota wel beter.

Je kunt in het ipace systeem net als in Google zoeken naar “zwembad Deventer” dat werkt gewoon. Gebruik je Android auto dan doet Google alles en werkt ook prima. Je mist dan wel weergave op actieve display en in mijn geval de hud.

Ik denk dat er wel snellere systemen bestaan, maar ach het is maar een adres invullen. Hoop dat ik beter de spraakbediening ga begrijpen want dan roep je wat wacht je even en rijden maar :*)

• kdeboois
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:22:
[...]

Wel beetje dom om mij aan te spreken dat ik meer onderzoek meer doen en dan zelf een fout maken he?

Het is een compliance-car, leuk testje maar meer niet. Het is gewoon een totaal ander niveau auto wat ik hierboven ook heb aangetikt.

Als er een goede uitdager komt van de S/X dan zal ik het zo aangeven, maar voor een daily is een i-Pace gewoon totaal ongeschikt.

De Porsche is gewoon een totaal ander segment met shitty range en shitty multi-media. GeeMoney zei ook al dat het multi-media systeem van de i-Pace ook slecht is, dat had ik nog niet eens benoemd.

Het is niet zoveel mensen, zoveel wensen, de ene auto is objectief beter op bijna elk vlak.

Er zijn hier twee mensen die wellicht Tesla soms verdedigen, maar er zijn er altijd 8 die Tesla de grond in boren.

@kdeboois het is ook zo dat Kia en Huyandai het snappen en geweldige auto's hebben gemaakt. Mijn punt is dat het idioot is dat de Taycan deze range heeft, terwijl de Roadster al bijna uitkomt voor hetzelfde geld en op alle vlakken beter zal zijn.
Ik maak fouten en geef het nog grager toe. Ik had het fout.

Lees je post nou eens terug. Waar haal je de onzin vandaan dat de I-Pace niet als dagelijkse auto te gebruiken is ? Welke ICE fabrikant kan dan een EV maken zonder direct een Compliancy auto te maken, lukt ze niet door regelgeving. Het is altijd een compliance auto.

Jij hebt het fout.

Verwijderd

kdeboois schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:13:
[...]

Ik maak fouten en geef het nog grager toe. Ik had het fout.

Lees je post nou eens terug. Waar haal je de onzin vandaan dat de I-Pace niet als dagelijkse auto te gebruiken is ? Welke ICE fabrikant kan dan een EV maken zonder direct een Compliancy auto te maken, lukt ze niet door regelgeving. Het is altijd een compliance auto.

Jij hebt het fout.

Deze reviewer vindt de Model 3 zelfs nog beter dan een i-Pace. oOo

• kdeboois
Hij heeft ook gelijk. Wat vindt hij van de I-Pace ?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hij vindt de ipace een excellent electric car. Real world range is meer dan de M3 performance. Verbruik van de ipace 9% hoger dan de M3, maar ook grotere accu.

De M3 wint vooral omdat hij significant goedkoper is dan de ipace.

Kan niet anders concluderen dan dat de ipace een hele goede EV is. Veel begeerlijker dan een M3. Ook vanaf de grond af ontworpen als EV, met cabin forward design.
Compliance auto’s zijn de e-Up, fiat 500e, mini electric etc, niet auto’s die vanaf het begin als EV zijn ontworpen. Daarvoor is het gewoon te duur.

Wat betreft thuis laden en verlies, de boordcomputer van m’n Niro zegt 18,5 kWh/100 km, MTC zegt 19,5 kWh/100 km. Dat is inclusief snelladen. Dus laadverliezen bij een e-Niro vallen me heel erg mee.
Weet niet hoeveel verloren wordt tussen de meterkast en m’n laadpaal, maar is minder dan 5 meter, dus is denk ik verwaarloosbaar.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Ik stel voor dat we kappen met automerken zwart maken, zij het Tesla, zij het andere automerken. Ik denk dat iedereen het eens is dat Tesla auto's neergezet hebben die een groot publiek aanspreken, maar dat andere autofabrikanten nu net zo goed met auto's komen die een eigen publiek aanspreken.

Ik neem aan dat we hier allemaal pro-EV zijn en dan schieten we niks op met deze discussie.

Tesla S/X/3 zijn goede auto's
Taycan is een goede auto
Ioniq is een goede auto
iPace is een goede auto

Elk op hun eigen manier. Kan de discussie nu weer ergens anders over gaan aub?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:00:
[...]

Je hebt alleen verhalen gehoord van andere mensen, er zijn tal van andere mensen wel heel tevreden met de service, dit topic is alleen momenteel heel erg anti-Tesla.
In 2019 heb ik heel het jaar in Amerika gewoond. Van de 15 Tesla's die afgeleverd zijn bij collega's waren er 12 bij aflevering niet ok. De meeste hiervan zijn een paar keer terug gemoeten voordat het acceptabel was en eerlijk gezegd is er geen 1 die echt opgelost is zoals het zou moeten.
Ontkennen dat Tesla (nog steeds) een kwaliteitsprobleem heeft is onzin. En ja, het is al een stuk beter, maar het is duidelijk dat Tesla de EV-techniek heel goed onder de duim heeft maar het autobouwen nog niet. En op zich is dat natuurlijk ook logisch.
Overigens moet de service inderdaad wel erg omhoog, maar als de auto 10 x beter is dan de alternatieven, dan is de keus makkelijk, lijkt mij.
Als de auto 10x beter zou zijn wel. Dat is ie echter niet. Wat sommige dingen betreft heeft ie inderdaad voordelen, wat andere dingen betreft juist niet en dan moet je ook nog de smaak van mensen meenemen. Bij ICE auto's ga je toch ook niet zeggen dat een bep. auto/merk het beste is en elk ander merk/auto dus slecht is? Waarom moet dat bij EV dan wel zo nodig?

Even heel simpel, als ik dagelijks 50km moet rijden en de auto thuis op kan laden zijn er veel betere opties dan een Tesla. Zou ik dagelijks echter 400km moeten rijden en verder heeft Tesla een groot pluspunt ivm range en snelladen.
@jerh Grappig dat je ongenuanceerdheid noemt, jij bent de ergste anti-Tesla uit dit topic en er is geen greintje genuanceerdheid bij jouw reacties te bekennen. Ik ben helemaal geen IT'er of techneut, ik kan gewoon heel slecht tegen ontwetendheid en dat is in dit topic te bekennen. Je reacties lijken heel erg op Mark B Spiegel.......
Tja, jij bent de hele tijd super pro-Tesla en wilt absoluut niet zien dat een Tesla niet voor iedereen de beste keuze is. Het zou fijn zijn als er gewoon eens wat genuanceerder gekeken wordt. Elke EV heeft nu eenmaal zijn plus en minpunten, er is geen beste optie die voor iedereen geldt.

[removed]

Verwijderd

Laat 1 ding duidelijk zijn:

Een Tesla is niet voor iedereen en de service moet beter worden.

Voor veel mensen is de Renault Zoe ook een hele prima auto, ik heb hem zelfs aan mijn ouders voorgesteld in plaats van een Model 3. De Kia e-Niro en Huyandai Kona zijn ook prima auto's.

De Ford Mustang-E is ook voor veel mensen een hele goede optie wanneer hij uitkomt.

Maar een i-Pace legt het gewoon uit af tegen puur omdat de software brak is en er geen supercharging is. Helemaal in het segment waar een Model X het dubbele aan range heeft en wel supercharging heeft.

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:02:

Voor veel mensen is de Renault Zoe ook een hele prima auto, ik heb hem zelfs aan mijn ouders voorgesteld in plaats van een Model 3. De Kia e-Niro en Huyandai Kona zijn ook prima auto's.

De Ford Mustang-E is ook voor veel mensen een hele goede optie wanneer hij uitkomt.

Maar een i-Pace legt het gewoon uit af tegen puur omdat de software brak is en er geen supercharging is. Helemaal in het segment waar een Model X het dubbele aan range heeft en wel supercharging heeft.
Tja, maar nu ben je toch echt weer een mening voor een feit aan het verkondigen. Als ik kijk naar waarvoor ik een auto gebruik zou een i-Pace daar makkelijk aan voldoen. Als ik dan naar het uiterlijk van de auto kijk en vooral de afwerking binnenin zou ik 100% zeker de Tesla links laten liggen en voor de i_Pace gaan. Ik vind de afwerking binnen waar ik continue tegen aan kijk veel belangrijker dan die software. Als ik ergens een hekel aan heb is het een auto die mij wil vertellen hoe ik moet rijden en me continue aan het wijzen is op situaties die ik allang heb gezien :)

En ja, dat is puur smaak en voorkeuren waardoor je simpelweg niet kunt zeggen dat een i-Pace het aflegt tegen een Tesla.

[removed]

Verwijderd

Ik wil hier toch even op reageren. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt en het is ook precies wat ik ook zeg. _O-

Ik zou nu ook een Model X kunnen kopen hier, maar ik doe het niet omdat in Alberta de laadmogelijkheden ook hartstikke slecht zijn en de afstanden ongeveer 3x zo lang als in Nederland.

Het is ook precies wat @redwing zegt, maar mijn kritiek op andere modellen wordt gelezen als Tesla-liefde, wat het totaal niet is.

Sommige fabrikanten hebben het wel begrepen en anderen niet. Ik ben heel benieuwd wat @Limbeckx gaat kiezen. Maak een proefrit in een S/X, je zal gelijk zien wat ik bedoel!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:59
matroosoft schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:49:
Ik stel voor dat we kappen met automerken zwart maken, zij het Tesla, zij het andere automerken. Ik denk dat iedereen het eens is dat Tesla auto's neergezet hebben die een groot publiek aanspreken, maar dat andere autofabrikanten nu net zo goed met auto's komen die een eigen publiek aanspreken.

Ik neem aan dat we hier allemaal pro-EV zijn en dan schieten we niks op met deze discussie.

Tesla S/X/3 zijn goede auto's
Taycan is een goede auto
Ioniq is een goede auto
iPace is een goede auto

Elk op hun eigen manier. Kan de discussie nu weer ergens anders over gaan aub?
Dank u! Even weer dat agressieve er af, het is nog geen volle maan ;)

Dat gezegd hebbende is de afwerking van Tesla natuurlijk wel een dingetje. Aangezien ik in de markt ben voor een Model 3 vroeg ik me af of er een verbetering te zien is bij afgeleverde Tesla’s. Is het een kwestie van de robots beter afstellen? Of groeit Tesla gewoon zo hard dat te weinig ervaren personeel in de fabrieken loopt en/of men te weinig tijd heeft om een deur er netjes in te hangen?

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Pierz schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:36:
[...]

Dat gezegd hebbende is de afwerking van Tesla natuurlijk wel een dingetje. Aangezien ik in de markt ben voor een Model 3 vroeg ik me af of er een verbetering te zien is bij afgeleverde Tesla’s. Is het een kwestie van de robots beter afstellen? Of groeit Tesla gewoon zo hard dat te weinig ervaren personeel in de fabrieken loopt en/of men te weinig tijd heeft om een deur er netjes in te hangen?
Zou aanraden er echt even zelf in te rijden, iedereen roept verschillende dingen maar het nieuws bijhoudende heb ik het idee dat er wel veel veranderd is afgelopen jaar. Munro bijvoorbeeld die eerst enorm veel kritiek had op de kwaliteit en later totaal omgeslagen is, Consumer Reports die de M3 eerst afraadde en daarna aanraadde, zelfs Bob Lutz die voorheen zei dat Tesla failliet zou gaan had een tijdje geleden een blog waarop 'ie zei dat de panel gaps de beste in de industrie waren.

Feit is in ieder geval dat er dingen verbeteren, maar of beter ook goed is zal je toch zelf moeten beoordelen. :)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:02:

Iets nuanceren: ik vind dat het niet kan dat een auto bij het starten niet wil starten. Het scherm gewoon zwart blijft. Dat je de auto moet resetten om hem aan het werk te krijgen. Software niet op orde geldt net zo hard voor de Tesla. Het agile development principe is gewoon ongeschikt voor auto's. Die dingen moeten het gewoon doen, en het kan en het mag niet zo zijn dat er 's nachts software wordt geïnstalleerd die basis functies overnight veranderd... Daar reken je niet op. OTA updates zijn leuk maar ook levensgevaarlijk, juist vanwege die veranderingen. De software van Tesla is soms net zo brak.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Verwijderd

daemonix schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:21:
[...]

Iets nuanceren: ik vind dat het niet kan dat een auto bij het starten niet wil starten. Het scherm gewoon zwart blijft. Dat je de auto moet resetten om hem aan het werk te krijgen. Software niet op orde geldt net zo hard voor de Tesla. Het agile development principe is gewoon ongeschikt voor auto's. Die dingen moeten het gewoon doen, en het kan en het mag niet zo zijn dat er 's nachts software wordt geïnstalleerd die basis functies overnight veranderd... Daar reken je niet op. OTA updates zijn leuk maar ook levensgevaarlijk, juist vanwege die veranderingen. De software van Tesla is soms net zo brak.
Als jij vindt dat het agile principe totaal ongeschikt is voor auto's dan is Tesla geen goede keuze voor je.

Gelukkig vinden miljoenen mensen over de hele wereld dat niet en is Tesla een software maker die auto's maakt. Auto's die sneller zijn dan de concurrentie, voor minder geld.

Dit soort gedachten heeft ervoor gezorgd dat we al jaren worden vergast door de legacy-oem fabrikanten.

Over enkele jaren zullen veel fabrikanten failliet zijn omdat ze precies dezelfde mindset hebben gehad, als jij hierboven beschrijft.

@Pierz Goede vraag. Het is echt al een stuk beter en nu 2019 achter de rug is, zal je zien de kwaliteit van de afwerking veel beter zal zijn. Kwartaal 1 is altijd een rustige maand dus ze hebben veel meer tijd om QA te doen.

Je kan de auto altijd weigeren als hij niet in goede staat is. Maar het is overtrokken en @matroosoft beschrijft heel goed wat de status nu is: https://cleantechnica.com...gaps-are-now-world-class/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2020 23:46 ]

• jerh
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:00:
[...]

Sorry hoor dat ik je met een ITer of techneut vergeleek, gezien de doelgroep hier en je communicatiestijl vermoedde ik dat.... Doe er mee wat je wilt.

En ik had tot je dit schreef geen idee wie of wat Mark B Spiegel is.

Ik ben geen Tesla hater en geen Tesla lover, ik heb zowiezo niks met verbondenheid met auto's. Ik kijk naar wat ik ergens mee kan en hoe ik dat beleef. Ik heb voor nu een Mustang gereserveerd en gaf aan waarom ik geen Tesla heb gedaan. En ook bij de Mustang heb ik reserves..... moet nog maar blijken hoe goed hij is, ik vind hem er wel mooi uitzien.

Maar ik reageer wel op de verhevenheid rondom Tesla, die is mi niet terecht, er zitten voordelen aan en nadelen en voor mij wegen de nadelen zwaarder. Jouw reacties zijn zo primair, kijk maar hoe je gelijk op de Ipace reageert, dat ik daarom iets schreef over je communicatiestijl. En zoals boven, doe er mee wat je wilt.

Verwijderd

jerh schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:04:
[...]

Sorry hoor dat ik je met een ITer of techneut vergeleek, gezien de doelgroep hier en je communicatiestijl vermoedde ik dat.... Doe er mee wat je wilt.

En ik had tot je dit schreef geen idee wie of wat Mark B Spiegel is.

Ik ben geen Tesla hater en geen Tesla lover, ik heb zowiezo niks met verbondenheid met auto's. Ik kijk naar wat ik ergens mee kan en hoe ik dat beleef. Ik heb voor nu een Mustang gereserveerd en gaf aan waarom ik geen Tesla heb gedaan. En ook bij de Mustang heb ik reserves..... moet nog maar blijken hoe goed hij is, ik vind hem er wel mooi uitzien.

Maar ik reageer wel op de verhevenheid rondom Tesla, die is mi niet terecht, er zitten voordelen aan en nadelen en voor mij wegen de nadelen zwaarder. Jouw reacties zijn zo primair, kijk maar hoe je gelijk op de Ipace reageert, dat ik daarom iets schreef over je communicatiestijl. En zoals boven, doe er mee wat je wilt.
Ik doe er helemaal niks mee. d:)b

Welke verhevenheid? In dit topic wordt Tesla alleen maar de grond in geboord. Daar ageer ik op.

• daemonix
  • Niet online
@Verwijderd Je hebt nog niet meegekregen dat er een snelheidslimiet is in Nederland? En dat die binnenkort op 100 km/h wordt gezet? En dat het dan totaal, maar dan ook totaal niet relevant is dat een M3P 260 km/h kan rijden en dat die net zo snel gaat zijn als een Fiat 500?

Inderdaad, als ik een Tesla zou gaan rijden dan is dat uitsluitend via een lease constructie. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zo'n duur speeltje te kopen. Ik heb al eerder geschreven dat ik geen keuze had om een M3 te leasen toen ik mijn Kona bestelde. Inmiddels heb ik gezien dat die keuze helemaal niet onverstandig blijkt te zijn, er woont hier in de buurt een heel nest Tesla's, van Model 3 SR+ tot en met X. Allemaal hebben ze af en toe gezeur in meer of mindere mate.

Het getuigt niet van realisme om je ogen daarvoor te sluiten, en Tesla heilig te verklaren. Het lijkt wel of je geen kwaad woord over Tesla kan horen, en de alle andere automobiel fabrikanten beschuldigt van precies de problemen die Tesla heeft.

Als jij denkt dat Agile development en OTA heilig zijn dan wacht maar af tot de eerste dode valt (of is dat al gebeurd?) door features die ineens anders of niet meer werken. Kijk maar eens naar de perfect werkende ruitenwissers waar je perse AI voor nodig hebt om regen te detecteren.

Agile development is prima voor ontwikkeling van gewone software, maar volstrekt ongeschikt voor ontwikkeling van systemen waar life and death situaties aan de orde zijn. Helaas is dat laatste wel aan de hand bij bijvoorbeeld de zo geroemde auto pilot.

Realistisch gezien zie ik weinig tot geen verschil met de LKA/LFA functionaliteit van mijn Kona. Daarvan weet ik echter wel zeker dat die zich morgen net zo gedraagt als gister, weet jij dat wel zeker bij jouw Tesla?

Tesla heeft ontegenzeggelijk de auto wereld in beweging gezet, en dat is een heel goede zaak. Maar zo goed dat ze heilig verklaard kunnen worden zijn ze zeker niet.

En in de grond geboord? Door mij zeker niet. Aanmerkingen op de kwaliteit van zowel de hard- als de software? Absoluut. Aanmerkingen op de service? Die heeft een positief en een negatief punt: het negatieve is: die is gezakt, het positieve is: kan niet dieper zakken.

Rij kwaliteiten? Geweldig. Performance: Verpletterend. Heb je dat nodig? Absoluut niet, het is soms leuk, tot je volwassen wordt.

Verwijderd

daemonix schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:11:
@Verwijderd verhaal weggehaald vanwege leesbaarheid
Ik denk dat omdat ik steeds als Tesla-fanboy wordt neergezet (wat ik absoluut niet ben), er gewoon keihard overheen gelezen wordt over de dingen die ik zeg.

Ik ben het namelijk met je verhaal eens.

Overigens heeft de S/X modellen niet de afwerkings problemen die de Model 3 heeft.

Buiten het Agile verhaal, maar dat is juist mijn werkveld, dat is gewoon een verschil van denken. Er vallen namelijk nu al genoeg doden door menselijk falen en Autopilot is nu al veiliger dan menselijk rijden (staat gewoon in hun ge-auditte rapportages)

Overigens is de volgende versie van AP een neuraal netwerk, maar ik weet niet of je de autonomy day hebt gekeken, daar wordt het namelijk helemaal uitgelegd. Ik raad je aan als je geinteresseerd bent om dat te kijken, dan zal je snappen waarom dit wordt gedaan.

Ik ben gewoon een auto-fanaat en hou van snel optrekken en snel de bochten door. Ik rij nooit te hard verder. Daarnaast vind ik het leuk om naar een race-track te gaan.

Dat jij Performance niet interessant vindt is je goed recht, maar een heel groot deel van de bevolking vindt dat wel. Daar kan je een auto niet op afschrijven.

100 km/h op de snelweg is trouwens geweldig. Het verkeer in de Randstad is iets wat ik totaal niet mis.

Ik denk dat we nu even deze discussie moeten stoppen, mensen (en ik ook) wordt er moe van. Mijn advies was gewoon: Als je een i-Pace overweegt, kijk naar een S of X.

Als de software van de i-Pace beter zou zijn, meer range zou hebben en snelladen zou hebben, dan zou ik de i-Pace zo aanraden. Dat heeft die niet, dus ik kan alleen maar waarschuwen om het niet te doen.

• kdeboois
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:24:
[...]

Ik denk dat omdat ik steeds als Tesla-fanboy wordt neergezet (wat ik absoluut niet ben), er gewoon keihard overheen gelezen wordt over de dingen die ik zeg.

Ik ben het namelijk met je verhaal eens.

Overigens heeft de S/X modellen niet de afwerkings problemen die de Model 3 heeft.

Buiten het Agile verhaal, maar dat is juist mijn werkveld, dat is gewoon een verschil van denken. Er vallen namelijk nu al genoeg doden door menselijk falen en Autopilot is nu al veiliger dan menselijk rijden (staat gewoon in hun ge-auditte rapportages)

Overigens is de volgende versie van AP een neuraal netwerk, maar ik weet niet of je de autonomy day hebt gekeken, daar wordt het namelijk helemaal uitgelegd. Ik raad je aan als je geinteresseerd bent om dat te kijken, dan zal je snappen waarom dit wordt gedaan.

Ik ben gewoon een auto-fanaat en hou van snel optrekken en snel de bochten door. Ik rij nooit te hard verder. Daarnaast vind ik het leuk om naar een race-track te gaan.

Dat jij Performance niet interessant vindt is je goed recht, maar een heel groot deel van de bevolking vindt dat wel. Daar kan je een auto niet op afschrijven.

100 km/h op de snelweg is trouwens geweldig. Het verkeer in de Randstad is iets wat ik totaal niet mis.

Ik denk dat we nu even deze discussie moeten stoppen, mensen (en ik ook) wordt er moe van. Mijn advies was gewoon: Als je een i-Pace overweegt, kijk naar een S of X.

Als de software van de i-Pace beter zou zijn, meer range zou hebben en snelladen zou hebben, dan zou ik de i-Pace zo aanraden. Dat heeft die niet, dus ik kan alleen maar waarschuwen om het niet te doen.
Waarom begin je een discussie die je 3 regels daarvoor probeert af te sluiten ?

Kijk eens op YouTube en zoek op software IPace en issues Ik heb de tijd niet genomen maar ik weet zeker dat er fouten en oplossingen zijn die besproken worden. Iedere auto heeft bugs en software problemen.

Snel is subjectief als het om laden gaat.

Als je verder niet tegen onwetendheid kan en daarna stelt dat de volgende versie van AP een NN is ben je af. Faliekante misinformatie. Ik zou de AD video nog maar eens kijken en je verdiepen in algemene AI/ML. Wellicht ga je het ooit nog een begrijpen.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

daemonix schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:11:
dat er een snelheidslimiet is in Nederland? En dat die binnenkort op 100 km/h wordt gezet?
Ik vraag me wel een beetje af voor hoe lang dat is. Er is niks veranderlijkers dan de politiek.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Verwijderd

"snel laden is subjectief" |:(

Jij bent degene die mij wees op de i-Pace en fase 3 laden. Laten we elkaar maar lekker negeren vanaf nu, stuk beter voor de sfeer in dit topic.

Op de man reageren laten we achterwege

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 11:16 ]

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Over enkele jaren zullen veel fabrikanten failliet zijn omdat ze precies dezelfde mindset hebben gehad, als jij hierboven beschrijft.
Voorlopig is Tesla nog steeds de fabrikant die het dichtste tegen een faillissement zit. Daarnaast zie je hoe snel fabrikanten kunnen schakelen als ze echt willen. Dat failliet gaan zal dus wel meevallen, al gaan er altijd wel her en der fabrikanten failliet of worden ze opgekocht.
@Pierz Goede vraag. Het is echt al een stuk beter en nu 2019 achter de rug is, zal je zien de kwaliteit van de afwerking veel beter zal zijn. Kwartaal 1 is altijd een rustige maand dus ze hebben veel meer tijd om QA te doen.

Je kan de auto altijd weigeren als hij niet in goede staat is. Maar het is overtrokken en @matroosoft beschrijft heel goed wat de status nu is: https://cleantechnica.com...gaps-are-now-world-class/
Het is inderdaad al veel beter dan een jaar geleden. Maar dat ze nu world-class zijn? Echt niet, ik schat dat Lutz geluk heeft gehad en een goed model heeft gekregen. Voorlopig zijn er echter nog veel issues bij afleveren (kleurverschil en gaps). Weigeren is niet echt mogelijk omdat je dan al snel weer weken op een andere moet wachten.

Dus tja, ze komen er wel en als je geluk hebt krijg je wel een auto die echt voldoet, maar er is nog steeds een redelijke kans dat dat niet zo is. Maar verbetering is er iig zeker. Dus ik hoop zoals je zegt dat ze in Q1 weer een goede kwaliteitsslag kunnen maken.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:51:
[...]

Voorlopig is Tesla nog steeds de fabrikant die het dichtste tegen een faillissement zit. Daarnaast zie je hoe snel fabrikanten kunnen schakelen als ze echt willen. Dat failliet gaan zal dus wel meevallen, al gaan er altijd wel her en der fabrikanten failliet of worden ze opgekocht.

[...]

Het is inderdaad al veel beter dan een jaar geleden. Maar dat ze nu world-class zijn? Echt niet, ik schat dat Lutz geluk heeft gehad en een goed model heeft gekregen. Voorlopig zijn er echter nog veel issues bij afleveren (kleurverschil en gaps). Weigeren is niet echt mogelijk omdat je dan al snel weer weken op een andere moet wachten.

Dus tja, ze komen er wel en als je geluk hebt krijg je wel een auto die echt voldoet, maar er is nog steeds een redelijke kans dat dat niet zo is. Maar verbetering is er iig zeker. Dus ik hoop zoals je zegt dat ze in Q1 weer een goede kwaliteitsslag kunnen maken.
8)7

"Het dichst tegen een faillisement aan"? Ga eens leren boekhouden.

• kdeboois
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:51:
[...]

"snel laden is subjectief" |:( |:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Wie denk jij wel dat jij bent om mij "af" te laden zijn? Jij bent degene die mij wees op de i-Pace en fase 3 laden. Laten we elkaar maar lekker negeren vanaf nu, stuk beter voor de sfeer in dit topic.
Als de auto net zo snel laad als nodig voor jouw persoonlijke gebruik is dat snel genoeg. Mijn auto komt vaak niet verder dan 43 kW bij een 50 kW lader. Snel genoeg als ik het prima vind om even te wachten.

Je persoonlijk aanvallen deren met niet, maar je stelligheid maken me fanatiek. Als ik je dus op het verspreiden van misinformatie betrap zal ik dat melden. Dat is goed voor het nut van dit topic. De verpeste sfeer neem ik voor lief. Het is maar een forum weet je.

Verwijderd

kdeboois schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:09:
[...]

Als de auto net zo snel laad als nodig voor jouw persoonlijke gebruik is dat snel genoeg. Mijn auto komt vaak niet verder dan 43 kW bij een 50 kW lader. Snel genoeg als ik het prima vind om even te wachten.

Je persoonlijk aanvallen deren met niet, maar je stelligheid maken me fanatiek. Als ik je dus op het verspreiden van misinformatie betrap zal ik dat melden. Dat is goed voor het nut van dit topic. De verpeste sfeer neem ik voor lief. Het is maar een forum weet je.
Rustig, laat dit achterwege

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 11:15 ]

• kdeboois
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:18:
[...]

Lekker egoïstisch, je wilt dus het topic verpesten voor andere mensen. Goed om te weten.
Laat het op de man reageren eens achterwege

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 17-02-2020 11:14 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Om maar even over te schakelen op goed nieuws: maat van mij heeft effectief de Polestar 2 besteld. Levertijd (met korrel zout) rond juni/juli (had al vooraf vrijblijvend ingeschreven op pre-order). _/-\o_
Kijk al uit naar de proefrit(ten). *O*

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2020 08:49 ]

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:48:
Om maar even over te schakelen op goed nieuws: maat van mij heeft effectief de Polestar 2 besteld. Levertijd (met korrel zout) rond juni/juli (had al vooraf vrijblijvend ingeschreven op pre-order). _/-\o_
Houd ons op de hoogte! Het lijkt een goede EV te worden, ben wel benieuwd naar het echte bereik. :)

• Sonicfreak
  • Nu online
Het lijkt erop dat de bouw van de Tesla Gigafactory in Duitsland voorlopig stil ligt.

https://www.ad.nl/auto/eu...-gebouwd-worden~a9cc93e7/

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:00
OK laten we het goede nieuws blijven posten:
A.s. vrijdag wordt m'n MG ZS EV bezorgd :) (Private Lease).

• bottom line
(jarig!)
Zou wel eens graag wat wintersport verhalen horen van mensen met hun EV!
Of durft er niemand het aan om met zijn EV te gaan reizen? :9

Is er uberhaupt wel genoeg sneeuw dit jaar?

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 17-02-2020 09:09 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:05
bottom line schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:09:

Dat kan YouTube: Mit dem Elektroauto (IONIQ) in die französischen Alpen - Roadtrip!

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:24:
Er vallen namelijk nu al genoeg doden door menselijk falen en Autopilot is nu al veiliger dan menselijk rijden (staat gewoon in hun ge-auditte rapportages)
Als je als autoconstructeur (en dat geldt voor allemaal) echt bekommerd bent om de veiligheid op de openbare weg breng je geen automodellen meer uit die harder kunnen - desnoods met een kleine marge om in te halen -dan de max. toegelaten snelheid (en dat is softwarematig een koud kunstje om dat in te stellen) noch modellen die sneller kunnen optrekken dan nodig is om met het verkeer mee te kunnen of om "sportief" bochten mee te ronden. Desnoods zet je er een locatiegebonden "trackmodus" op die alleen kan geactiveerd worden op het circuit. Als dat al van de baan is zal het openbaar verkeer er sowieso veiliger op worden en kunnen er meer budgetten vrijgemaakt worden in R&D voor range, comfort,......

Die weg zou (zowel voor de producenten als gebruikers) getuigen van volwassen gedrag. Al de rest is gewoon uitvergroot pubergedrag (waar op tijd en stond ook plaats voor moet zijn maar daar is de openbare weg met zijn gemengd verkeer niet de plaats voor).
daemonix schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:49:
Houd ons op de hoogte! Het lijkt een goede EV te worden, ben wel benieuwd naar het echte bereik. :)
Doen we.
Idem. :)
Ter zijde: hij was tot op heden een echte petrol freak (had bv. als hobbyauto een BMW Z serie en/of Honda tweezit weet ik veel serie in de garage staan) en is voor dagdagelijks gebruik overstag gegaan na een proefrit in onze Kona. Is - voor zijn beslissing te nemen - eveneens langsgeweest bij Kia en Tesla en dus uiteindelijk bij de Polestar 2 blijven hangen (in tegenstelling tot mezelf is hij een autofreak en heeft meer budget om te spenderen aan automotive :) ).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2020 09:21 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
In het kader van duurzaamheid hebben wij als gezin besloten niet meer met het vliegtuig op vakantie te gaan. Wij gaan deze zomer dus voor het eerst op zomervakantie met onze Ioniq met twee kinderen die dan 1 en 3 jaar oud zijn. Heel spectaculair wordt het qua reizen allemaal niet :P we beginnen laagdrempelig met een "reis" naar de belgische ardennen, zo'n 250km _O-

Eén laadstop zal voldoen en bij het huisje kunnen we met de granny laden voor trips in de omgeving. Grootste uitdaging zal zijn alle zooi in de auto gepropt te krijgen waarschijnlijk.

Wel heel blij dat ik mijn vrouw ook enthousiast heb gekregen voor een dergelijke vakantie. We hebben een super sfeervolle cottage geboekt met grote tuin met speeltoestellen en een jacuzzi op het terras. Eerste stap in de richting van mijn geromantiseerde vakantie in een verlaten berghutje :P

Met een elektrische auto met 4 personen op zomervakantie voelt voor mij persoonlijk goed, met dat uitgangspunt wil ik volgend jaar ook weer een wintersport overwegen (iets grotere uitdaging).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sonicfreak
  • Nu online
assje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:30:
In het kader van duurzaamheid hebben wij als gezin besloten niet meer met het vliegtuig op vakantie te gaan. Wij gaan deze zomer dus voor het eerst op zomervakantie met onze Ioniq met twee kinderen die dan 1 en 3 jaar oud zijn. Heel spectaculair wordt het qua reizen allemaal niet :P we beginnen laagdrempelig met een "reis" naar de belgische ardennen, zo'n 250km _O-

Eén laadstop zal voldoen en bij het huisje kunnen we met de granny laden voor trips in de omgeving. Grootste uitdaging zal zijn alle zooi in de auto gepropt te krijgen waarschijnlijk.

Wel heel blij dat ik mijn vrouw ook enthousiast heb gekregen voor een dergelijke vakantie. We hebben een super sfeervolle cottage geboekt met grote tuin met speeltoestellen en een jacuzzi op het terras. Eerste stap in de richting van mijn geromantiseerde vakantie in een verlaten berghutje :P

Met een elektrische auto met 4 personen op zomervakantie voelt voor mij persoonlijk goed, met dat uitgangspunt wil ik volgend jaar ook weer een wintersport overwegen (iets grotere uitdaging).
Ik ga met mijn gezin (4 personen, 2 kinderen van 8 en 4 jaar) al een paar jaar op vakantie met de Ioniq. Al gaan wij iets minder ver, naar Groenlo, dat is voor ons iets van 120 kilometer. Er is op de camping een laadpaal voor 2 auto's dus dat is goed geregeld daar. Althans, dat was vorig jaar, misschien zijn het er nu meer.

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:53:
[...]

8)7

"Het dichst tegen een faillisement aan"? Ga eens leren boekhouden.
Ooit gezien hoeveel schuld ze hebben en hoe weinig winst ze tot nu toe hebben gemaakt? Als er 1 type auto van hun flopt hebben ze een groot probleem. Nu zie ik dat niet gebeuren, maar boekhoudkundig staan ze er voor de langere termijn zeker niet zo goed voor.

En even voor de duidelijkheid, ik verwacht niet dat Tesla failliet zal gaan. Maar als je stelt dat er gevestigde fabrikanten failliet zullen gaan, is het voorlopig Tesla die het meeste risico heeft (Maar aan de andere kant ook de meeste potentie)

[removed]

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Deze week moet ik de knoop doorhakken en een auto bestellen.

In de 1e instantie blind voor de Polestar 2 gegaan, maar na het lezen dat ie uitverkocht is ben ik ook een naar de Mach-e gaan kijken.

Nu kan ik niet meer kiezen...

De mach-e is langzamer, maar ruimer.
De polestar is mooier, maar duurder

Beide dit jaar op kenteken een risico...

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03-2025

Zeker wel, met oud en nieuw met de Kona EV naar Oostenrijk en aanstaande vrijdag weer! Heerlijk ontspannen reis, al weet ik niet of dat in Frankrijk ook zo zou zijn gegaan....

In topic Kona EV meer ervaringen: Het grote Hyundai Kona Electric topic

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:54

Afgelopen 2 jaar gedaan met een Ioniq. Vaak korte laadstops. Kijk maar eens in het ioniq topic en zoek op oostenrijk , frankrijk en italie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:13:
[...]

Je heb gewoon gelijk hoor. Ik ben groot fan van Tesla maar ook van elke andere EV.

Meer ev = beter, simpel.

Over het algemeen zijn er maar 2 personen die constant als een jehova Getuige Tesla aan het verdedigen zijn. Er mag/kan niets benoemd worden wat beter kan want ..” Tesla” (Waarvan een persoon zelf niet eens een Tesla heeft, moet nog leren hoe het voelt als je zelf 50k moet betalen en ze je wegsturen met een afgebladderd kunstleder op je stuur :| of ongerepareerde afleverschade )

[...]

Je hoeft je niet te verontschuldigen. Ik heb zelf zo’n Model 3 SR+ en bij (milde!) winter temperaturen kom je in de praktijk (als je max snelheid aan wilt houden) nog soms onder de 200km uit.

Onder sommige omstandigheden kon ik verder rijden met een Renault Zoe die een stuk kleinere batterij had. (Mede door warmtepomp, en geen verbruik bij stilstand)

Maar deel 1 x iets kritisch over Tesla en Je bent gelijk een zeur, alleen maar aan het klagen en dan is persoon X of Y er klaar mee met “constante kritiek op Tesla”

Bedankt voor de realistische blik op zaken. Het is wel even goed om een feitelijke blik te houden op de auto's en de mogelijkheden. Merk dat ik mij er zelf ook schuldig aan maak. In mijn gedachten staat Tesla op eenzame hoogte. Maar als je zo naar de cijfers gaat kijken is een SR+ model qua range gelijkwaardig met een Leaf e+.

Dat brengt de zaken wel in perspectief.

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 08:31
IvoB2 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:48:
Ik hoop het voor hem, maar geloof niet dat ze dit ooit gaan halen.

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 08:31
Predje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:44:
Deze week moet ik de knoop doorhakken en een auto bestellen.

In de 1e instantie blind voor de Polestar 2 gegaan, maar na het lezen dat ie uitverkocht is ben ik ook een naar de Mach-e gaan kijken.

Nu kan ik niet meer kiezen...

De mach-e is langzamer, maar ruimer.
De polestar is mooier, maar duurder

Beide dit jaar op kenteken een risico...
Beide zijn uitverkocht voor dit jaar. De Mustang is met 12% bijtelleng tot 40K in principe ook nog wel te doen.
Pagina: 1 ... 70 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic