Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01-04 23:34
TucanoItaly schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:17:
Da's mooi, dat betekent in principe probleemloos laden, mits correct aangesloten. Nou weet ik niet of de laadtechniek van de ZE50 radicaal anders is dan de ZE40, maar mijn ervaring met de ZE40 is dat de helft van de laadpalen problemen oplevert.
ZE50 wordt enkel geleverd met een R motor, dus als je ervaring uitsluitend met de Q90 was, zou er wel een verschil kunnen zijn.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:34
Discipline schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:27:
Principes zijn prima, tot je auto niet leverbaar is dit jaar.

Overigens zijn er gewoon door personeel tekort en buitensporige groei verhalen naar buiten gekomen dat Tesla op een grillige manier met klanten om zou gaan.

Het zal vanzelf beter gaan, maar Tesla heeft ook het dealer model omgegooid.

Het dealer model uit principe is al een een heel stuk principieel slechter dan dat je net pech kan hebben. Voor elke 1 schreeuwer zijn er 100 tevreden Tesla klanten.

Tesla gaat niet grillig met klanten om, het is niet alsof dat beleid is en vooral aangesterkt door de anti Tesla campagne van de media.
Iemand die een Tesla heeft gekocht en daar problemen mee aan kaart een schreeuwer noemen, en een complot van de Media ontrafelen. Lekker bezig.

De Kona en de e-Niro zijn prima auto’s en verdienen meer respect.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Tesla gaat inderdaad niet grillig met de klanten om, ze gaan er uit principe gewoon niet mee om. :P Je kunt niet bellen, niet mailen als er wat is. Alleen een afspraak in een app maken, en als je niet oplet lukt dat alleen in de VS. Dat is toch wat lastig met een Tesla aan deze kant van de plas. :) O, en meer dan 1 item tegelijk melden werkt ook niet zo goed. Als de auto goed werkt, en dat is gelukkig heel vaak wel het geval, dan is het een meer dan uitstekende auto.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:10
_V_ schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:59:
[...]

ZE50 wordt enkel geleverd met een R motor, dus als je ervaring uitsluitend met de Q90 was, zou er wel een verschil kunnen zijn.
De nieuwe Zoe gebruikt CCS in plaats van 41kW AC, voorheen betekende een R motor dat je enkel 22kW AC kon laden (dat is of kan best een nadeel zijn)

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01-04 18:00

sjirafje

Come get some!

Ik loop al geruime tijd rond met het idee dat ik eigenlijk graag elektrisch zou willen gaan rijden. Helaas loop tegen enkele obstakels aan waardoor ik nog niet direct een mogelijkheid zie voor mijzelf om elektrisch te gaan rijden. Mijn verzoek is of jullie zouden willen meedenken of ik misschien mogelijkheden over het hoofd zie.

Budget:
Ik heb mijn budget vastgesteld op maximaal 15.000 euro. Ik wil geen (accu-) huur of lease constructie.

Laden:
Ik heb geen mogelijkheid voor een eigen laadpunt. Er zijn geen publieke laadpunten in de buurt. Een publieke laadpaal aanvragen bij de gemeente kan pas na aanschaf van een elektrische auto. Vanaf de aanvraag duurt het c.a. een half jaar voor de paal geplaatst wordt (mits toegekend). Er zijn geen snelladers in mijn directe omgeving. Ik kan niet (bij)laden op mijn werk. Wel is er een Fastnet station op de heenrit van mijn woon-werk route.

Verwacht gebruik:
Mijn woon-werk-woon rit is 56 km waarvan 52 km snelweg (130 km/h). Mijn overige ritten zijn voornamelijk in de stad en zijn over het algemeen korter dan 7 á 10 km enkele reis. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om elke ochtend een half uur te moeten laden op mijn heen rit. Door het verwachte gebruik en omdat ik alleen op de heenrit kan laden verwacht ik dat ik een rijbereik van minimaal 150 kilometer nodig heb. Op die manier zou ik slechts 2 keer per week ’s ochtends te hoeven laden.

Wat heb ik zelf gevonden:
Voor 15k heb je momenteel de keuze uit:
- BMW i3 22kWh - beperkt aanbod - 78km rijbereik
- Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn 16kWh - redelijk aanbod - 60km
- Fiat 500E - ruim aanbod - 72km
- Kia Soul - zeer beperkt aanbod - 90km
- Nissan Leaf 24kWh en 30kWh - zeer ruim aanbod - 90km en 120km
- Renault Zoe 22kWh - zeer ruim aanbod - 84km
- Smart Forfour - beperkt aanbod - 65km
- Volkswagen e-Up! 18.7 kWh - redelijk aanbod - 65km
- Volkswagen e-Golf - zeer beperkt aanbod - 78km
Het uiterlijk van de eerste generatie Leaf en de Citroën/Mitsubishi/Peugeot drieling staat me zo tegen dat deze voor mij afvallen.

Zoals ik het zie zijn er op dit moment nog geen tweedehands elektrische auto’s beschikbaar met voldoende rijbereik (en dan heb ik de accudegradatie nog niet mee genomen). Of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik sta open voor iets ingewikkelder zaken zoals een auto uit het buitenland importeren als het hiermee voor mij wel mogelijk wordt.

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• daemonix
  • Niet online
Ik mis de beste optie: de Hyundai Ioniq. Laadt relatief erg snel bij Fastned. Prima bereik, en volgens mij voor die prijs wel te vinden, zeker in het buitenland.

[Voor 60% gewijzigd door daemonix op 10-02-2020 00:41]

• Stef87
sjirafje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:23:
Ik loop al geruime tijd rond met het idee dat ik eigenlijk graag elektrisch zou willen gaan rijden. Helaas loop tegen enkele obstakels aan waardoor ik nog niet direct een mogelijkheid zie voor mijzelf om elektrisch te gaan rijden. Mijn verzoek is of jullie zouden willen meedenken of ik misschien mogelijkheden over het hoofd zie.

Budget:
Ik heb mijn budget vastgesteld op maximaal 15.000 euro. Ik wil geen (accu-) huur of lease constructie.

Laden:
Ik heb geen mogelijkheid voor een eigen laadpunt. Er zijn geen publieke laadpunten in de buurt. Een publieke laadpaal aanvragen bij de gemeente kan pas na aanschaf van een elektrische auto. Vanaf de aanvraag duurt het c.a. een half jaar voor de paal geplaatst wordt (mits toegekend). Er zijn geen snelladers in mijn directe omgeving. Ik kan niet (bij)laden op mijn werk. Wel is er een Fastnet station op de heenrit van mijn woon-werk route.

Verwacht gebruik:
Mijn woon-werk-woon rit is 56 km waarvan 52 km snelweg (130 km/h). Mijn overige ritten zijn voornamelijk in de stad en zijn over het algemeen korter dan 7 á 10 km enkele reis. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om elke ochtend een half uur te moeten laden op mijn heen rit. Door het verwachte gebruik en omdat ik alleen op de heenrit kan laden verwacht ik dat ik een rijbereik van minimaal 150 kilometer nodig heb. Op die manier zou ik slechts 2 keer per week ’s ochtends te hoeven laden.

Het uiterlijk van de eerste generatie Leaf en de Citroën/Mitsubishi/Peugeot drieling staat me zo tegen dat deze voor mij afvallen.

Zoals ik het zie zijn er op dit moment nog geen tweedehands elektrische auto’s beschikbaar met voldoende rijbereik (en dan heb ik de accudegradatie nog niet mee genomen). Of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik sta open voor iets ingewikkelder zaken zoals een auto uit het buitenland importeren als het hiermee voor mij wel mogelijk wordt.
Weet je wel heel zeker dat je echt geen laadpaal in de buurt hebt? Anders misschien bij de supermarkt of de sportschool (zoiets?) kijk in ieder geval in verschillende apps. (Chargemap, shell recharge, Plugsurfing etc)

Fyi: afgelopen september heb ik een Zoe met (q210) ze40 batterij voor 12.5k verkocht. (Had een huurbatterij, als je genoeg km maakt ook voordelig)

Er zijn ook private lease aanbiedingen, misschien heb je daar nog niet aan gedacht?

(Bij ons komt er een “luxe” Skoda Citigo voor 226€ /maand met 32-33kWh bruikbare batterij)

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

daemonix schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:40:
Ik mis de beste optie: de Hyundai Ioniq. Laadt relatief erg snel bij Fastned. Prima bereik, en volgens mij voor die prijs wel te vinden, zeker in het buitenland.
Die heb ik gemist. Daar ga ik even naar op zoek.Kun je me misschien in de juiste richting wijzen? Ik vind alleen Ioniq's die beginnen bij 17k (en eerder richting 20k gaan).
Stef87 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:46:
[...]

Weet je wel heel zeker dat je echt geen laadpaal in de buurt hebt? Anders misschien bij de supermarkt of de sportschool (zoiets?) kijk in ieder geval in verschillende apps. (Chargemap, shell recharge, Plugsurfing etc)

Fyi: afgelopen september heb ik een Zoe met (q210) ze40 batterij voor 12.5k verkocht. (Had een huurbatterij, als je genoeg km maakt ook voordelig)

Er zijn ook private lease aanbiedingen, misschien heb je daar nog niet aan gedacht?

(Bij ons komt er een “luxe” Skoda Citigo voor 226€ /maand met 32-33kWh bruikbare batterij)
Het dichtstbijzijnde laadpunt is op net geen kilometer afstand. Daar mag je maximaal 4 uur staan. Het betreft een type 2 AC laadpaal.

Ik wil perse geen constructie met (hoge) vaste maandelijkse lasten. Dus geen lease en geen accu-huur. (Ik heb de wegenbelasting- en brandstofkosten-besparing nodig om de hogere verzekeringspremie van te kunnen betalen) Ik heb geen grote auto nodig dus het formaat van de Zoe en de Citigo zou wel prima zijn.

Het is trouwens wel bijzonder irritant dat er erg veel geadverteerd wordt met prijzen ex-btw :-(

[Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 10-02-2020 01:29]

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-03 17:26
Ik weet niet waar je die km's vandaan hebt? Ik heb een 24kWh Leaf gehad, daar is 90-100km geen gekke schatting voor afhankelijk van de staat van de accu.
Ik heb momenteel twee Souls, die halen in de winter 120-130km en in de zomer 140-150km. (eentje is te koop, zie onderschrift)

Kun je eventueel wel met een granny charger (stopcontact) laden?

Kia Soul EV te koop: https://www.autoscout24.nl/aanbod/-ec1644a0-03a3-5540-e053-e250040a20e7?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Voor 11.700 heb je een Q90/R90 mèt batterijhuur:
https://oving.nl/occasion...zlt-20/elektrisch/663393/
Edit: fake news

Het verschil van 15.000 - 11.700 = ca. 33 maanden batterijhuur. Da's pak 'm beet de komende 2,5 jaar. Ik zou dat voor lief nemen, en daarna verkopen voor een model zonder batterijhuur. De markt ziet er hoogstwaarschijnlijk dan heel anders uit.

Die heeft een bereik van 180 km, in de winter, op de snelweg. In de praktijk dus meer. Je bent echt gek om deze optie uit te sluiten, want qua bereik heb je ineens gewoon geen zorgen meer. In al die andere bakkies zou ik constant op m'n kilometerteller zitten te kijken.

[Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 10-02-2020 11:18]

Renault Zoe Q90

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 14:40
Albantar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:04:
ik zal toch nog eens de E-Niro gaan bekijken maar ik beloof niets. :D
Dat is ook niet de bedoeling. Het blijft uiteindelijk jouw auto en jouw ervaring.
Maar het zou spijtig zijn iets uit te sluiten op basis van één visueel aspect.
Na 10 maanden in de Kona EV rij ik nu sinds een maand in de e-Niro. En ik vind het exterieur van de e-Niro ook maar niets (12 in een dozijn) en het kleurenpallet (in vergelijking met de Kona EV) ronduit saai (of onpraktisch). Met de kofferruimte van beiden kan ik ook leven (we gaan er tenslotte niet mee op verhuisreis) maar de achterbank is wel degelijk een wereld van verschil (in het voordeel van de e-Niro). En zoals ik zei als je overwegend (zoals wij) alleen of met twee reist maakt het niet uit. En de achterbank maakt niet alleen voor volwassen passagiers een verschil. In de Kona EV pasten achteraan juist twee kinderstoelen voor een kleuter van één jaar en eentje van 2.5 jaar. De kleuter van 2.5 jaar had dan al nauwelijks plaats voor de beentjes (en het is geen grote en de bestuurder die er voor zat maar 173 cm). De voetjes zaten al geklemd tegen de bestuurderszetel. In de e-Niro daarentegen plaats zat. Een volwassen achterpassagier van 173 cm heeft nog twee vuisten over tussen knieën en voorstoel en de passagier rechts vooraan kon nog met gestrekt benen plaatsnemen. De binnenruimte is echt veel groter dan de getallen in cm doen uitschijnen.

Hou je geen rekening met achterpassagiers en ruimere bagage (of je hebt het niet regelmatig nodig) zou ik zelf ook voor de Kona EV gaan.

[Voor 0% gewijzigd door IvoB2 op 10-02-2020 09:13. Reden: typo]

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:33
sjirafje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 01:10:
[...]

Die heb ik gemist. Daar ga ik even naar op zoek.Kun je me misschien in de juiste richting wijzen? Ik vind alleen Ioniq's die beginnen bij 17k (en eerder richting 20k gaan).

[...]
Het is trouwens wel bijzonder irritant dat er erg veel geadverteerd wordt met prijzen ex-btw :-(
Toen ik op zoek was naar een Ioniq stoorde ik me ook aan de ex. btw prijzen, alsof iedereen die een elektrische auto koop dit zakelijk doet...

De Ioniq is wel een goede keus zoals @daemonix al zei, maar dan zul je je budget wel wat moeten ophogen.
Mijn Ioniq komt uit Frankrijk, daar zijn de prijzen veel aantrekkelijker. Ook in Frankrijk moet je, in mindere mate dan hier in Nederland, wel geduld en geluk hebben om tegen de juiste auto aan te lopen. De laagste prijs die ik zo snel heb kunnen vinden is €16.500,-.

De sites die ik had gebruikt waren:
La Centrale
Leboncoin

[Voor 0% gewijzigd door Robbeke80 op 10-02-2020 08:36. Reden: Typo]

Hyundai Ioniq Executive (FR Premium) 2019

• dimocash
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 14:17
JeroenE schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:34:
[...]

[...]
Ik ken Maastricht niet goed, maar in Rotterdam zelf struikel je bijna over de oplaadpalen (ook al zijn die natuurlijk niet allemaal ongebruikt). Wellicht zit het pijnpunt dan in de "e.o."?

Wonen zij net in een kleine kern met weinig of geen laadpalen? Bij mijn vader is eind vorig jaar pas de eerste laadpaal in het dorp geplaatst en nog vind ik dat eigenlijk best weinig. In grotere plaatsen staan er relatief veel meer. Maar hij woont eigenlijk niet echt meer "e.o." Rotterdam vind ik, maar in de "e.o." van Gouda.
Bij mijn familie e.o. zijn er voor de deur geen laadpalen. Om te kunnen laden zal ik dan dus bij een winkelcentrum een stuk verderop moeten parkeren.
Dat is bij de een geen issue (Spijkenisse) maar bij de ander wel (onbewaakt winkelcentrumpje in Ijsselmonde) Bij mijn moeder (Vlaardingen), die in een flat woont bijvoorbeeld, zijn er geen laadpalen.

Afgelopen weekend waren de vrouw en ik een weekendje naar Zeeland. Ik heb echt nergens een laadpaal gezien rond het hotel. Daar schrok ik wel van.

Al met al is hetgeen ik aan geef meer wat gemak wat je mist (gaat missen) en waar ik misschien onterecht behoorlijk op gefocust ben.

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 31-03 17:56
sjirafje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 01:10:
[...]

[...]

Het dichtstbijzijnde laadpunt is op net geen kilometer afstand. Daar mag je maximaal 4 uur staan. Het betreft een type 2 AC laadpaal.

Ik wil perse geen constructie met (hoge) vaste maandelijkse lasten. Dus geen lease en geen accu-huur. (Ik heb de wegenbelasting- en brandstofkosten-besparing nodig om de hogere verzekeringspremie van te kunnen betalen) Ik heb geen grote auto nodig dus het formaat van de Zoe en de Citigo zou wel prima zijn.

Volgens de betrouwbare ev-database heeft de oude Soul een realistisch bereik van 150 km met zijn 27kwh accu.
Deze is hetzelfde als de Ioniq alleen is de Soul goedkoper is aanschaf. Waarschijnlijk redt je dat wel onder de € 15.000 INCL. btw.
In het buitenland lukt dat sowieso.

Een andere optie is een Zoe met een koopaccu. Deze zijn er ook maar zijn erg schaars.
Wellicht dat Bleeker uit Purmerend je daar mee kunt helpen.
Denk je aan de 22 kwh accu genoeg te hebben? Dan moet het zeker gaan lukken om ver onder de € 15.000 te zitten.

[Voor 3% gewijzigd door Yoade75 op 10-02-2020 09:55]

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:58

matroosoft

Lone Christian

Budget:

Laden:

Verwacht gebruik:

Ik heb zelf een 24kWh Leaf van 2011 met 10 van de 12 streepjes accucapaciteit. Bereik in de in de winter is op snelweg krap 80km bij een snelheid van 90-100km/u, zeker niet meer. Als je een wat jongere Leaf hebt (vanaf 2013) heb je een warmtepomp/verwarmde stoelen en dat schijnt qua range al best wat te schelen.

Verder ben ik het eens met het advies naar een Ioniq te kijken, als je hem binnen je budget kunt krijgen. Die kan voor het geld het snelste snelladen (70kW) en is super efficiënt, dus voor iedere minuut snelladen krijg je meer bereik terug dan bij andere auto's onder de 20K. Lijkt me een belangrijke factor als je de eerste 6 maanden van snelladen afhankelijk bent. :)
dimocash schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:40:
Dat is bij de een geen issue (Spijkenisse)
Spijkenisse ken ik toevallig wel. Daar staan toch redelijk laadpalen? Wellicht niet overal op 100 meter, maar bij mijn schoonouders staan er 2 laadpalen binnen 500 meter en als je even iets verder wandelt nog een paar. Groot voordeel van Spijkenisse is dat er ook een snellader staat (die bovendien niet eens zo duur is). Er is verder weinig te beleven bij die snellader tenzij je van een autowasstraat houdt, maar met 5 minuten wandelen sta je bij de Dunkin Donuts of kan je een rondje lopen in diverse woonwinkels.
maar bij de ander wel (onbewaakt winkelcentrumpje in Ijsselmonde). Bij mijn moeder (Vlaardingen), die in een flat woont bijvoorbeeld, zijn er geen laadpalen.
Is parkeren in IJsselmonde het probleem? Of begrijp ik niet wat je bedoeld? Dat zijn verder geen plaatsen die ik goed ken.
Afgelopen weekend waren de vrouw en ik een weekendje naar Zeeland. Ik heb echt nergens een laadpaal gezien rond het hotel. Daar schrok ik wel van.
Dat geloof ik wel, dat is veel minder dichtbevolkt.

Maar je ziet laadpalen echt heel snel over het hoofd. Zelfs als ik weet dat er 1 moet zijn heb ik nog wel eens dat ik 2 rondjes moet rijden voor ik de laadpaal vind. Had je wel gekeken in de apps of ze er wel zouden moeten zijn?

Bovendien kan het geen kwaad om het gewoon aan het hotel te vragen. Soms is er ergens in de parkeergarage toch een stopcontact dat je dan kan gebruiken om je auto vol te druppelen. En anders hebben ze weer een klant die er om vraagt waardoor ze wellicht eerder een echte laadpaal gaan plaatsen.
Al met al is hetgeen ik aan geef meer wat gemak wat je mist (gaat missen) en waar ik misschien onterecht behoorlijk op gefocust ben.
Eerlijk gezegd klinkt het mij een beetje alsof je verwacht dat er in iedere straat 10 laadpalen zijn; wellicht doordat het zo overkomt via de tekst op mijn beeldscherm. Maar in alle plaatsen die je noemt zijn echt tientallen laadpalen te vinden. En ja, daar moet je dan af en toe een paar honderd meter voor lopen. Of misschien wel 10 minuten. Is dat echt zo erg?

Wat je ook kan doen (en ik ook regelmatig doe) is eerst de partner plus kind afzetten en dan kom ik zelf een paar minuutjes later nadat ik de auto bij een laadpaal heb gezet. Voordeel is dat de thee met koekje dan al klaar staat :)
Yoade75 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:46:
Volgens de betrouwbare ev-database heeft de oude Soul een realistisch bereik van 150 km met zijn 27kwh accu.
Dat is wel in de zomer en niet als je met 130 km/h gaat rijden. In de winter is het bereik wel minder. FYI vandaag met zij- en tegenwind (maar ook drukte op de weg) met maximaal 100 km/h gereden en 70% verbruikt voor 90 km. Dat was wel voorverwarmd, trouwens. Dus ongeveer 125 km bereik. Vond ik niet eens tegenvallen, had gedacht dat de wind wel erger mee zou spelen. Omdat het druk was kon ik op een stuk waar ik vaak 120 km/u rijd niet zo hard rijden.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
TucanoItaly schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:21:
[...]

Het verschil van 15.000 - 11.700 = ca. 33 maanden batterijhuur. Da's pak 'm beet de komende 2,5 jaar. Ik zou dat voor lief nemen, en daarna verkopen voor een model zonder batterijhuur. De markt ziet er hoogstwaarschijnlijk dan heel anders uit.

Die heeft een bereik van 180 km, in de winter, op de snelweg. In de praktijk dus meer. Je bent echt gek om deze optie uit te sluiten, want qua bereik heb je ineens gewoon geen zorgen meer. In al die andere bakkies zou ik constant op m'n kilometerteller zitten te kijken.
Das een mooi Q90. Uit 2015 :F
Hij heeft nog 75% batterij en kan nog 65km

Denk dat ze daar een foutje hebben gemaakt. Ook geen ZE40 badge.

Maar je hebt idd wel R90's voor 13k.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Luiaard schreef op maandag 10 februari 2020 @ 06:30:
Ik weet niet waar je die km's vandaan hebt? Ik heb een 24kWh Leaf gehad, daar is 90-100km geen gekke schatting voor afhankelijk van de staat van de accu.
Gemiddeld door het jaar als indicatie op de GOM vast wel. Als minimum haalbaar wat je ook durft te rijden zonder billenknijpen over de snelweg in de winter zou ik eerder met 60km rekenen.
matroosoft schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:56:
Ik heb zelf een 24kWh Leaf van 2011 met 10 van de 12 streepjes accucapaciteit. Bereik in de in de winter is op snelweg krap 80km bij een snelheid van 90-100km/u, zeker niet meer.
Als het gaat om een keuze voor woon-werk traject wil je ook zeker weten dat je het in alle omstandigheden kunt halen zonder risico. Van die 80km zou ik dus nog eens 20km aftrekken wat een minimale bruikbare range van 60km geeft. Dit is ook ongeveer hoe ik destijds met mijn Leaf rekende.
Budget:
Ik zou je in eerste plaats richten op een goede passende keuze met goed perspectief qua betrouwbaarheid en restwaarde. Uiteindelijk bepaalt de afschrijving je kosten, niet de aanschafwaarde.

Mijn keuze in deze situatie zou een Ioniq zijn mogelijk gemaakt door een klein stukje financiering (liever stukje financiering dan accuhuur w.m.b.) Wellicht nu even wachten tot 01-06 en zien wat de €2k subsidie op occasions gaat doen (wellicht dezelfde prijs als nu maar dan bij een dealer).

[Voor 53% gewijzigd door assje op 10-02-2020 10:49]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Laden:
Ik moet wat bijladen op m'n werk maar kan daar niet van op aan wegens bezetting; op z'n minst erg hinderlijk, zelfs zo dat ik op het punt stond terug te gaan naar hybride maar er komt nu een Citigo (private lease) die praktisch 50% meer accu capaciteit heeft en dan hoef ik alleen nog maar thuis laden. Dan is het toch ideaal.
Verwacht gebruik:
Mijn woon-werk-woon rit is 56 km waarvan 52 km snelweg (130 km/h).
Ben je gewend dan ook 130 te rijden? binnenkort mag dat wellicht niet meer maar snelheid maakt een groot verschil in bereik. Als ik met m'n 22kWh Zoe 130 rijd op de afsluitdijk met een 5bft tegenwind dan is het verbruik zomaar 40kW en die accu dus in een half uurtje / 65Km leeg.
Het rijden met die auto is op de langere afstanden wat "energie management" en kan er gek genoeg soms wel lol in hebben om met een praktisch lege accu thuis aan te komen want dat was dan een goede planning ;)
Zelf heb ik 60Km woon-werk met 35Km autosnelweg waar ik meestal max 100 a 110 rijd. Nog langzamer red ik een retour misschien wel en op mooie zomerdagen (vooral weinig wind) ook.
Ik zou je minimaal 30kWh adviseren of inderdaad de Ioniq die wel het zuinigst is en echt snel kan laden; dat lijkt mij een groot voordeel of misschien wel een vereiste als je niet zeker bent van een laadplek.
edit: ik las eerst 56Km enkel maar dat is dus retour? dan zou het met een ±22kWh accu wel lukken als je evt wat langzamer ofwel max 100 rijd.

[Voor 3% gewijzigd door bite op 10-02-2020 12:36]

• assje
  • Nu online
bite schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:33:
edit: ik las eerst 56Km enkel maar dat is dus retour? dan zou het met een ±22kWh accu wel lukken als je evt wat langzamer ofwel max 100 rijd.
Ik had hetzelfde inderdaad.

Desalniettemin zou ik alsnog niet blindstaren op aanschafwaarde. Als een auto nu al beperkte praktische bruikbaarheid heeft wordt dat in de toekomst alleen maar minder. Met nog wat accudegradatie en op een gegeven moment weer wegenbelasting is de enige restwaarde nog voor mensen die een extender willen lijkt me.

Puur hypothetisch een extreem geval om een punt te maken er vanuit gaande dat over 4 jaar niemand meer een Leaf wil hebben en de Ioniq eindelijk zijn welverdiende populariteit krijgt :P
  • Ioniq aanschaf €20k na 4 jaar nog €10k waard (10% afschrijving/jaar) -> €143/maand
  • Leaf aanschaf €10k na 4 jaar nog €2,4k waard (30% afschriving/jaar) -> €158/maand
Getallen doen er niet toe, puur als indicatie dat aanschafwaarde niet de enige overweging is.
Ik loop al geruime tijd rond met het idee dat ik eigenlijk graag elektrisch zou willen gaan rijden.

Laden:
Ik weet niet wat je motivatie is om elektrisch te willen rijden maar dit is wat mij betreft wel een erg nadelige case waar ik het volledig zou begrijpen als de overstap nog uitgesteld zou worden.

Het allermooiste zou natuurlijk zijn als je toch op je werk zou kunnen laden. Ik ken de situatie niet maar als je een vaste standplaats hebt zou ik in ieder geval de dialoog aangaan. Wellicht is er met eigen inbreng/uitzoekwerk en/of eigen bijdrage wel iets te bereiken. Je werkgever betaalt misschien maar €0,10/kWh, jou stroom verkopen voor €0,20 zou dan een prima deal zijn en jij bent alsnog veel goedkoper uit dan als je aangewezen bent op publiek laden. Het kan echt zo simpel zijn als een stopcontact tegen de muur (of een verlengsnoer mijn part in ieder geval tot de publieke paal er is).

[Voor 40% gewijzigd door assje op 10-02-2020 13:01]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Glewellyn
  • Laatst online: 07:52

Glewellyn

is er ook weer.

[...]

Deze is hetzelfde als de Ioniq alleen is de Soul goedkoper is aanschaf. Waarschijnlijk redt je dat wel onder de € 15.000 INCL. btw.
@Luiaard, kan jij hier je licht over laten schijnen? Jij hebt immers al 2 Souls uit Frankrijk geïmporteed.

*zucht*

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:13
@sjirafje Ik zou in jouw situatie (weinig mogelijkheden tot laden en alleen budget voor short-range EV's) toch nog even kijken voor een plug-in of je bestaande auto nog wat verder oprijden. Ik vind het uiteraard _/-\o_ dat je elektrisch wil gaan rijden maar weet uit ervaring dat met weinig bereik je of overal moet kunnen laden of een back-up ICE moet hebben.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• kramon
  • Laatst online: 13:15
Knoop hier doorgehakt. Zojuist de Polestar 2 Performance laten reserveren door de leasemaatschappij. Ik kom van hybride en heb echt mega veel zin in alleen nog maar elektrisch rijden.

Ben me erg bewust van het nodige plannen bij langere ritjes. Zo raasde ik afgelopen week zelf nog met 200km p/u over de autobahn van Zwitserland naar huis en reed ik daar heel veel rustig rijdende Tesla's voorbij. Misschien is dat langzamere rijden juist wel een voordeel als je kijkt naar m'n eigen levensverwachting O-)

Thuis een lader en op m'n werk ook, maar aangezien ik maar 60km woon-werk per dag heb, is dat verre van nodig met de Polestar 2 z'n ruim 450km range.

Ben benieuwd wat voor mogelijke opties er bij een definitieve reservering nog om de hoek komen kijken...

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
kramon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:37:
Knoop hier doorgehakt. Zojuist de Polestar 2 Performance laten reserveren door de leasemaatschappij. Ik kom van hybride en heb echt mega veel zin in alleen nog maar elektrisch rijden.

Ben me erg bewust van het nodige plannen bij langere ritjes. Zo raasde ik afgelopen week zelf nog met 200km p/u over de autobahn van Zwitserland naar huis en reed ik daar heel veel rustig rijdende Tesla's voorbij. Misschien is dat langzamere rijden juist wel een voordeel als je kijkt naar m'n eigen levensverwachting O-)

Thuis een lader en op m'n werk ook, maar aangezien ik maar 60km woon-werk per dag heb, is dat verre van nodig met de Polestar 2 z'n ruim 450km range.

Ben benieuwd wat voor mogelijke opties er bij een definitieve reservering nog om de hoek komen kijken...
Proficiat met uw keuze
Aan 200km/u zal je nog een 150km range overhouden aan 130km/u zo'n 220-250

• daemonix
  • Niet online
Die 150 km ga je niet halen hoor bij 200 km/h.

• kramon
Nee, denk ook niet dat ik dat haal haha. Is ook alleen maar goed, zo veilig is dat niet.

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

Leuk zo'n Polestar, maar met 200 km/h in Zwitserland rijden? Zijn ze daar niet enorm streng qua boetes?

• kramon
Satch schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:40:
[...]

Leuk zo'n Polestar, maar met 200 km/h in Zwitserland rijden? Zijn ze daarom niet enorm streng qua boetes?
We reden door Duitsland gelukkig, richting Zwitserland ;-)

Maar ik vond het gewoon echt mooi om te zien dat de elektrische rijders (uiteraard gedwongen) lekker relaxt hun gang gingen op de rechter rijstrook. Dat is vele malen gezonder en echt wel even een game-changer voor mij, maar geen verkeerde lijkt me.

• daemonix
  • Niet online
Juist door goed plannen, en door de ruime beschikbaarheid van superchargers in Duitsland hoef je met een Tesla niet echt heel rustig aan te doen (Model 3, of S in de juiste uitvoering).

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13:39
Mooie keuze, proficiat! Stond hier eigenlijk ook als 1e keuze boven de Tesla, maar denk niet dat ze van de zomer al leverbaar zijn. Wellicht dat ik kijk of ik de keuze nog een jaartje uit kan stellen door nog voor een kleine fossieldrinker te gaan in de shortlease. Keuzes keuzes, lastig allemaal ;(

• IvoB2
kramon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:43:
Maar ik vond het gewoon echt mooi om te zien dat de elektrische rijders (uiteraard gedwongen) lekker relaxt hun gang gingen op de rechter rijstrook.
Gedwongen? Daar dwingt niemand je toch toe? Net zo min als je in een ice gedwongen wordt tegen 200 km/uur te rijden. Dat bepaalt - in beide gevallen - de bestuurder zelf.

[Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 10-02-2020 17:14]

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• guido66
  • Nu online
Zo raasde ik afgelopen week zelf nog met 200km p/u over de autobahn van Zwitserland naar huis en reed ik daar heel veel rustig rijdende Tesla's voorbij.
Nog geen last van linkerbaanschaamte of draaikolk in de tank schaamte, kennelijk? :D

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• Stef87
dimocash schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:40:
[...]

Bij mijn familie e.o. zijn er voor de deur geen laadpalen. Om te kunnen laden zal ik dan dus bij een winkelcentrum een stuk verderop moeten parkeren.
Dat is bij de een geen issue (Spijkenisse) maar bij de ander wel (onbewaakt winkelcentrumpje in Ijsselmonde) Bij mijn moeder (Vlaardingen), die in een flat woont bijvoorbeeld, zijn er geen laadpalen.

In Vlaardingen staan bijna 200 laadpalen.. Er staat er 99% zeker eentje niet ver vanaf de flat (ik heb ook familie in Vlaardingen, staat vol met laadpalen)

Het is vooral wennen, verblijf je in een hotel kan je ze ook specifiek uitzoeken mét laadpaal of vragen naar een stopcontact. Wat ook nooit lastig is is om bij een uitstapje vanaf het hotel te rijden naar een plek mét laadpaal.

Met niet “zien” van laadpalen bedoel je denk ik met je ogen..? Met onze vorige EV (sinds 2016) kon ik ook overal in NL al prima komen, nu is dat nog makkelijker zonder moeilijk doen.
Knoop hier doorgehakt. Zojuist de Polestar 2 Performancd

Als je ruim 450km verwacht: stel deze verwachting even bij de WLTP normering is 470km voor de normale Polestar.

Bij onze model 3 (SR+) is een WLTP van 409km goed voor 200km in de winter. 350 is in de zomer wel te doen.

De Model 3 Long Range een WLTP van 560km en doet +\- 270-300km in de winter (snelweg en 130 waar dat mag)

Ook kan ik mij voorstellen dat de Polestar performance meer verbruikt dan de normale versie (net als de Model 3 bijvoorbeeld)

Ik ben benieuwd!! Veel succes ermee alvast.

[Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 10-02-2020 17:41]

• Stef87
Dubbel

[Voor 98% gewijzigd door Stef87 op 10-02-2020 17:41]

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Wedden dat je met 200 km/u meer (premium) brandstofauto’s hebt ingehaald? En de Tesla’s die ook 200 km/u reden kom je dan niet tegen. Inschattingen van de rest van de weggebruikers op basis van je eigen snelheid is zinloos. Wie even hard rijdt zie je nooit.

Overigens reed ik maar zeer uitzonderlijk boven de 150 km/u. Dan moet je álles zelf doen en heb je helemaal geen tijd om lekker om je heen te kijken.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

Allereerst bedankt iedereen voor het meedenken. _/-\o_ Ik denk dat ik de voorzichtige conclusie mag trekken dat het op dit moment met mijn budget nog een jaar (of 2) te vroeg is om elektrisch te gaan rijden. Ik zie meermalen de Ioniq voorbijkomen. Die valt momenteel nog buiten het budget maar komt met een jaar mogelijk wel binnen bereik. Zelf vind ik de i3 een erg leuk model, maar die valt (nog) niet binnen mijn budget met een voldoende bereik.
Luiaard schreef op maandag 10 februari 2020 @ 06:30:
[...]

Ik heb momenteel twee Souls, die halen in de winter 120-130km en in de zomer 140-150km. (eentje is te koop, zie onderschrift)

Kun je eventueel wel met een granny charger (stopcontact) laden?
De kilometers komen van ev-database.nl en elektrischeauto.nl. Indien er geen snelwegbereik gegevens veschikbaar waren heb ik 60% van het opgegeven wltp bereik genomen (dit lijkt overeen te komen met de gegevens van de auto's waar ik het snelwegbereik wel van heb gevonden. Mijn eigen ervaring met een e-NV200, waarvan het opgegeven winter snelwegbereik 80km is, is dat het op de snelweg zonder verwarming of airco aan met en een temperatuur van 15 graden met 50 km de accu toch wel ver leeg is.

De Soul uit je onderschrift valt buiten mijn budget.

Bijladen op het werk is zonder uitzondering uitdrukkelijk niet toegestaan. Ook niet met een granny charger.
TucanoItaly schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:21:
[...]

Edit: fake news

Een bereik van 180km zou super zijn. Maar die accuhuur van minimaal €83.35 (74+9.35) per maand kan ik hier gewoon echt niet verantwoorden.
Robbeke80 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Toen ik op zoek was naar een Ioniq stoorde ik me ook aan de ex. btw prijzen, alsof iedereen die een elektrische auto koop dit zakelijk doet...

De Ioniq is wel een goede keus zoals @daemonix al zei, maar dan zul je je budget wel wat moeten ophogen.
Mijn Ioniq komt uit Frankrijk, daar zijn de prijzen veel aantrekkelijker. Ook in Frankrijk moet je, in mindere mate dan hier in Nederland, wel geduld en geluk hebben om tegen de juiste auto aan te lopen. De laagste prijs die ik zo snel heb kunnen vinden is €16.500,-.

De sites die ik had gebruikt waren:
La Centrale
Leboncoin
Die Ionic is op het moment voor mij nog te prijzig. Maar de genoemde sites zijn wel interessant om zo af en toe eens in de gaten te houden.
[...]

Een andere optie is een Zoe met een koopaccu. Deze zijn er ook maar zijn erg schaars.
Wellicht dat Bleeker uit Purmerend je daar mee kunt helpen.
Denk je aan de 22 kwh accu genoeg te hebben? Dan moet het zeker gaan lukken om ver onder de € 15.000 te zitten.
De Soul vind ik wel een leuk model, leuker dan de Zoe. Maar die 150 kilometer bereik is dat ook daadwerkelijk 150km snelweg (130km/h)? Ik ben bang van niet. Ik denk daarom dat een 22 kwh Zoe ook een te krap bereik zal hebben.
matroosoft schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:56:
[...]

Ik heb zelf een 24kWh Leaf van 2011 met 10 van de 12 streepjes accucapaciteit. Bereik in de in de winter is op snelweg krap 80km bij een snelheid van 90-100km/u, zeker niet meer. Als je een wat jongere Leaf hebt (vanaf 2013) heb je een warmtepomp/verwarmde stoelen en dat schijnt qua range al best wat te schelen.

Verder ben ik het eens met het advies naar een Ioniq te kijken, als je hem binnen je budget kunt krijgen. Die kan voor het geld het snelste snelladen (70kW) en is super efficiënt, dus voor iedere minuut snelladen krijg je meer bereik terug dan bij andere auto's onder de 20K. Lijkt me een belangrijke factor als je de eerste 6 maanden van snelladen afhankelijk bent. :)
De 1e generatie Leaf was bij mij al afgevallen vanwege het uiterlijk. De Ioniq ga ik de komende tijd in de gaten houden.
assje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:43:
[...]

Gemiddeld door het jaar als indicatie op de GOM vast wel. Als minimum haalbaar wat je ook durft te rijden zonder billenknijpen over de snelweg in de winter zou ik eerder met 60km rekenen.

[...]

Als het gaat om een keuze voor woon-werk traject wil je ook zeker weten dat je het in alle omstandigheden kunt halen zonder risico. Van die 80km zou ik dus nog eens 20km aftrekken wat een minimale bruikbare range van 60km geeft. Dit is ook ongeveer hoe ik destijds met mijn Leaf rekende.

[...]

Ik zou je in eerste plaats richten op een goede passende keuze met goed perspectief qua betrouwbaarheid en restwaarde. Uiteindelijk bepaalt de afschrijving je kosten, niet de aanschafwaarde.

Mijn keuze in deze situatie zou een Ioniq zijn mogelijk gemaakt door een klein stukje financiering (liever stukje financiering dan accuhuur w.m.b.) Wellicht nu even wachten tot 01-06 en zien wat de €2k subsidie op occasions gaat doen (wellicht dezelfde prijs als nu maar dan bij een dealer).
Ik ga voor het rijbereik inderdaad uit van worst-case dus in de winter met -5 en de verwarming en airco aan.

Het vervelende met financiering/huur/lease is dat je niet een keer een maandje niet kunt betalen. Afschrijving (in mijn geval sparen) kun je best een keer uitstellen als het niet uitkomt en weer inhalen op een moment dat je wat overhoud.
Ik ben wel een beetje bang dat de subsidie er voor zorgt dat occasions in prijs stijgen.
bite schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Ik moet wat bijladen op m'n werk maar kan daar niet van op aan wegens bezetting; op z'n minst erg hinderlijk, zelfs zo dat ik op het punt stond terug te gaan naar hybride maar er komt nu een Citigo (private lease) die praktisch 50% meer accu capaciteit heeft en dan hoef ik alleen nog maar thuis laden. Dan is het toch ideaal.

[...]

Ben je gewend dan ook 130 te rijden? binnenkort mag dat wellicht niet meer maar snelheid maakt een groot verschil in bereik. Als ik met m'n 22kWh Zoe 130 rijd op de afsluitdijk met een 5bft tegenwind dan is het verbruik zomaar 40kW en die accu dus in een half uurtje / 65Km leeg.
Het rijden met die auto is op de langere afstanden wat "energie management" en kan er gek genoeg soms wel lol in hebben om met een praktisch lege accu thuis aan te komen want dat was dan een goede planning ;)
Zelf heb ik 60Km woon-werk met 35Km autosnelweg waar ik meestal max 100 a 110 rijd. Nog langzamer red ik een retour misschien wel en op mooie zomerdagen (vooral weinig wind) ook.
Ik zou je minimaal 30kWh adviseren of inderdaad de Ioniq die wel het zuinigst is en echt snel kan laden; dat lijkt mij een groot voordeel of misschien wel een vereiste als je niet zeker bent van een laadplek.
Energie management is leuk als je daar de tijd voor hebt maar niet als je naar je werk toe moet en toch weer een paar minuten later vertrokken bent dan je eigenlijk gewild had ;) 56km is inderdaad retour. Laden kan alleen op de heen rit, niet op de terug rit. Ik zie het niet zitten om meer dan 2 keer per week voor het werk te moeten laden.
assje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Ik weet niet wat je motivatie is om elektrisch te willen rijden maar dit is wat mij betreft wel een erg nadelige case waar ik het volledig zou begrijpen als de overstap nog uitgesteld zou worden.

Het allermooiste zou natuurlijk zijn als je toch op je werk zou kunnen laden. Ik ken de situatie niet maar als je een vaste standplaats hebt zou ik in ieder geval de dialoog aangaan. Wellicht is er met eigen inbreng/uitzoekwerk en/of eigen bijdrage wel iets te bereiken. Je werkgever betaalt misschien maar €0,10/kWh, jou stroom verkopen voor €0,20 zou dan een prima deal zijn en jij bent alsnog veel goedkoper uit dan als je aangewezen bent op publiek laden. Het kan echt zo simpel zijn als een stopcontact tegen de muur (of een verlengsnoer mijn part in ieder geval tot de publieke paal er is).
Ik heb het op het werk al gehad over laden op het werk maar daar willen ze er helaas echt niet aan. De reden waarom ik wil uitzoeken of elektrisch rijden voor mij mogelijk is is vooral omdat ik de manier van rijden prettiger vind (zeker 1-pedal driving), en als je daarmee je uitstoot omlaag brengt dan is dat mooi meegenomen.
Tassadar32 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:42:
@sjirafje Ik zou in jouw situatie (weinig mogelijkheden tot laden en alleen budget voor short-range EV's) toch nog even kijken voor een plug-in of je bestaande auto nog wat verder oprijden. Ik vind het uiteraard _/-\o_ dat je elektrisch wil gaan rijden maar weet uit ervaring dat met weinig bereik je of overal moet kunnen laden of een back-up ICE moet hebben.
Ik denk dat dit toch de conclusie gaat zijn voor dit moment. De huidige auto is nog lang niet op (ik ben er alleen wel op uitgekeken). De Ioniq is meerdere malen genoemd, die ga ik de komende maanden met een schuin oog in de gaten houden en anders ga ik het over een jaar weer opnieuw proberen.

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 31-03 17:56
sjirafje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:50:
Allereerst bedankt iedereen voor het meedenken. _/-\o_ Ik denk dat ik de voorzichtige conclusie mag trekken dat het op dit moment met mijn budget nog een jaar (of 2) te vroeg is om elektrisch te gaan rijden. Ik zie meermalen de Ioniq voorbijkomen. Die valt momenteel nog buiten het budget maar komt met een jaar mogelijk wel binnen bereik. Zelf vind ik de i3 een erg leuk model, maar die valt (nog) niet binnen mijn budget met een voldoende bereik.

[...]

De Soul vind ik wel een leuk model, leuker dan de Zoe. Maar die 150 kilometer bereik is dat ook daadwerkelijk 150km snelweg (130km/h)? Ik ben bang van niet. Ik denk daarom dat een 22 kwh Zoe ook een te krap bereik zal hebben.
Ev-database gaat uit van een gemiddeld verbruikt van snelweg en overige wegen.
Maar dat zal je wel weten want je gebruikt zelf ook de gegevens van ev-database.
Overigens heb je het over 130km/u rijden maar dat is over een paar weken overal max. 100km/u.
Al zou het in die worst-case 130 km actieradius zijn, is dat dan erg? Kom je dan niet thuis?
Zou 5 min. snelladen in die spaarzame gevallen erg zijn? Of geen 130 maar bv. 110 km/u rijden?
Er zijn onnoemelijk veel redenen op om iets af te schieten maar je kunt ook kijken hoe je het vorm kunt geven zodat het wel kan.

Edit: Ik heb veel antwoorden al gevonden in je eerdere post
Verwacht gebruik:
Waarom houd je perse vast aan 150 km die je moet hebben in elke worst case scenario (130 km/u, -5, tegenwind, etc)? Hoe vaak komt dat voor? En wat zou er dan gebeuren als dat een keer voorkomt?

Je richt je nogal op de Ioniq, wat een uitstekende wagen is.
Vergeet niet dat de Soul dezelfde accugrootte heeft.
Is alleen iets minder aerodynamisch waardoor hij wat minder zuinig is.
Maar die kan wel binnen je budget vallen... behalve die van @Luiaard ;)

[Voor 27% gewijzigd door Yoade75 op 10-02-2020 19:12]

• BlacKstaR-
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:35

De leasemaatschappij heeft mij vandaag op de hoogte gebracht. Ze hebben mijn P2 non performance 19" banden besteld. Hij wordt op 15 september geleverd. Het lange wachten kan beginnen.

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

Yoade75 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:03:
[...]

Ev-database gaat uit van een gemiddeld verbruikt van snelweg en overige wegen.
Maar dat zal je wel weten want je gebruikt zelf ook de gegevens van ev-database.
Overigens heb je het over 130km/u rijden maar dat is over een paar weken overal max. 100km/u.
Al zou het in die worst-case 130 km actieradius zijn, is dat dan erg? Kom je dan niet thuis?
Zou 5 min. snelladen in die spaarzame gevallen erg zijn? Of geen 130 maar bv. 110 km/u rijden?
Er zijn onnoemelijk veel redenen op om iets af te schieten maar je kunt ook kijken hoe je het vorm kunt geven zodat het wel kan.

Edit: Ik heb veel antwoorden al gevonden in je eerdere post

[...]

Waarom houd je perse vast aan 150 km die je moet hebben in elke worst case scenario (130 km/u, -5, tegenwind, etc)? Hoe vaak komt dat voor? En wat zou er dan gebeuren als dat een keer voorkomt?

Je richt je nogal op de Ioniq, wat een uitstekende wagen is.
Vergeet niet dat de Soul dezelfde accugrootte heeft.
Is alleen iets minder aerodynamisch waardoor hij wat minder zuinig is.
Maar die kan wel binnen je budget vallen... behalve die van @Luiaard ;)
Naast dat ik denk die 150 km door de week nodig te hebben komt die ook van pas bij familie bezoek (120km).

De Soul is inderdaad ook interessant om in de gaten houden (smoelt ook net iets leuker dan de Ioniq).

Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven en met 15k zou dat al 3x zoveel zijn als wat ik de afgelopen jaren aan een auto heb uitgegeven. Dus dan moet hij de komende jaren wel echt goed aan mijn wensen en eisen voldoen. Ik heb geen zin om (voor mij) zoveel geld uit te geven en vervolgens 3-4 keer per week een half uur eerder te moeten opstaan omdat ik eerst nog de auto moet laten. Ter vergelijking; ik hoef nu maar 1 a 2x per maand te tanken en dat kan gewoon op momenten dat er geen tijdsdruk is.

Ik heb helaas de (unieke?) situatie dat ik zeer beperkte laadmogelijkheden heb. Daardoor denk ik dat het misschien toch beter is om te wachten tot er auto's binnen mijn budget komen met een bereik dat beter bij mijn wensen en gebruik past. Het verhaal zou natuurlijk heel anders zijn als ik een eigen oprit/garage met laadmogelijkheid had. Maar dat zit er voor mij helaas niet in.

• Luiaard
assje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:43:
[...]

Ik heb de Leaf alleen in de zomer gehad, en de GOM is inderdaad belabberd als je ziet hoe Kia of Hyundai het wel voor elkaar kunnen krijgen.
[...]

Zomer 140-150km snelweg, maar niet aan 130km/u. Winter 120-130km snelweg. Gewoon 100-110 rijden (moet binnenkort toch) en dan lukt dat. Een Soul of Ioniq zijn zeker een optie voor je, mits je de snelheid aanpast.
Die laden allebei vrij vlot aan de snellader.

Budget: alleen als je zelf in het buitenland zoekt en gaat halen dan kan het soms al wel uit met exemplaren met wat meer kilometers, ik ga je er eentje als tip meegeven: Soul

Dat gezegd hebbende, het gebrek aan laadmogelijkheden maakt het wel lastig, hoewel je met Soul al vrij goed kunt snelladen en met de Ionic nog beter.

[Voor 18% gewijzigd door Luiaard op 10-02-2020 20:00]

Kia Soul EV te koop: https://www.autoscout24.nl/aanbod/-ec1644a0-03a3-5540-e053-e250040a20e7?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een bereik van 180km zou super zijn. Maar die accuhuur van minimaal €83.35 (74+9.35) per maand kan ik hier gewoon echt niet verantwoorden.
(...)
Ik denk dat dit toch de conclusie gaat zijn voor dit moment. De huidige auto is nog lang niet op
En je berekening klopt? De hoogte van die accuhuur doet niet ter zake, indien je zodanig kilometers maakt, dat de auto zichzelf terugverdient. De situatie rond EVs is op dit moment zo, dat de aanschaf duur is, en het rijden goedkoop. Ergo, als je veel kilometers maakt, dan kan het uit.

Renault Zoe Q90

• MarcelGo
  • Laatst online: 09:09
Blijf het vreemd vinden dat mensen de accuhuur afschieten op gevoel en vervolgens van alles en nog wat berekenen, neem de accuhuur gewoon mee in de berekening en kom dan tot een conclusie.

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
MarcelGo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:27:
Blijf het vreemd vinden dat mensen de accuhuur afschieten op gevoel en vervolgens van alles en nog wat berekenen, neem de accuhuur gewoon mee in de berekening en kom dan tot een conclusie.
Het is een gevoelskwestie denk ik. Je moet voor een 4 jaar oude accu net zoveel huur betalen als voor een nieuwe. Dat zou bij mij in ieder geval gaan knagen.
Daarnaast is de accu huur moeilijk te vergelijken met accu koop. Je kan niet zomaar de huur termijnen optellen en vergelijken met het aantal jaar dat je van plan bent de auto te houden, vergelijken met het prijsverschil tussen die twee. Na je eigen periode is de koop accu auto nog steeds meer waard dan de huur accu auto.

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

Tsjah gevoel of niet, 85 euro per maand aan vaste lasten is nu eenmaal veel geld als je een laag inkomen hebt.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:50
TucanoItaly schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:21:
[...]

En je berekening klopt? De hoogte van die accuhuur doet niet ter zake, indien je zodanig kilometers maakt, dat de auto zichzelf terugverdient. De situatie rond EVs is op dit moment zo, dat de aanschaf duur is, en het rijden goedkoop. Ergo, als je veel kilometers maakt, dan kan het uit.
Valt best nog tegen als je het bruto verbruik van een Model 3 (of andere EV) bekijkt en dat naast een moderne benzine legt en de huidige 1.28 die ik aan de pomp betaal voor benzine hier in BE. (en 0.27 euro per kWh thuis)
Bij 245Wh/km bruto zit ik aan dezelfde kostprijs per km als een Golf op benzine.. 8)7

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:26

mux

99% efficient!

MarcelGo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:27:
Puur vanuit het oogpunt dat je noemt heb je helemaal gelijk - je moet gewoon naar TCO kijken. Echter, er zijn een paar hele belangrijke punten die het IMO voor veel mensen alsnog slimmer maken om nooit voor accuhuur te gaan:
1) net als met elk ander abonnement, zit je in werkelijkheid veel langer vast aan de maandelijkse kosten dan je had gepland. Je houdt de auto toch langer dan gedacht, je vergeet het maandbedrag aan te passen aan je kilometers, enz.. De meeste mensen zijn slordig met dit soort zaken en weten dat van zichzelf
2) Accuhuur betekent niet dat je accu wordt vervangen als hij slecht is. Ontzettend veel mensen hebben zich gebrand aan de Fluence en 22kWh Zoe-accuhuur, waarbij accu's nu nog steeds niet worden vervangen of geupgradet terwijl ze allang versleten zijn.
3) Boetetarieven en het verlies aan vrijheid van een gemaximeerd aantal kilometers per jaar. Dit verschilt sterk per abonnement, maar wederom: veel ontevreden mensen die met terugwerkende kracht voor een heel jaar het duurdere abonnement + 99 euro boete/administratiekosten moesten betalen omdat ze een fractie over de kilometers zijn gegaan. En je kunt de auto niet even gebruiken om toch mee op vakantie te gaan.
4) Met tweedehandsauto's is het prijsverschil niet groot genoeg - en bijna iedereen koopt tweedehands

Dit alles gezegd hebbende; voor de gemiddelde forens die elke 3 jaar een nieuwe auto koopt is accuhuur zonder twijfel een hele goede optie. Het is alleen wel echt meer dan een TCO-berekening, zeker gezien de ervaringen in het verleden en de daaruit volgende werkelijke TCO vs. a priori berekende TCO.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Stef87
mux schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:03:
[...]

Puur vanuit het oogpunt dat je noemt heb je helemaal gelijk - je moet gewoon naar TCO kijken. Echter, er zijn een paar hele belangrijke punten die het IMO voor veel mensen alsnog slimmer maken om nooit voor accuhuur te gaan:
1) net als met elk ander abonnement, zit je in werkelijkheid veel langer vast aan de maandelijkse kosten dan je had gepland. Je houdt de auto toch langer dan gedacht, je vergeet het maandbedrag aan te passen aan je kilometers, enz.. De meeste mensen zijn slordig met dit soort zaken en weten dat van zichzelf
2) Accuhuur betekent niet dat je accu wordt vervangen als hij slecht is. Ontzettend veel mensen hebben zich gebrand aan de Fluence en 22kWh Zoe-accuhuur, waarbij accu's nu nog steeds niet worden vervangen of geupgradet terwijl ze allang versleten zijn.
3) Boetetarieven en het verlies aan vrijheid van een gemaximeerd aantal kilometers per jaar. Dit verschilt sterk per abonnement, maar wederom: veel ontevreden mensen die met terugwerkende kracht voor een heel jaar het duurdere abonnement + 99 euro boete/administratiekosten moesten betalen omdat ze een fractie over de kilometers zijn gegaan. En je kunt de auto niet even gebruiken om toch mee op vakantie te gaan.
4) Met tweedehandsauto's is het prijsverschil niet groot genoeg - en bijna iedereen koopt tweedehands

Dit alles gezegd hebbende; voor de gemiddelde forens die elke 3 jaar een nieuwe auto koopt is accuhuur zonder twijfel een hele goede optie. Het is alleen wel echt meer dan een TCO-berekening, zeker gezien de ervaringen in het verleden en de daaruit volgende werkelijke TCO vs. a priori berekende TCO.
Deels eens deels oneens.

Als je genoeg kilometers maakt met de Zoe haal je die accuhuur er zó uit en ben je al snel voordeliger uit dan een kleine diesel bijvoobeeld. (Reken maar om naar cent per km)

Enkele niet genoemde voordelen of redenen toch voor accuhuur te kiezen:

1. Autoverzekering is iets goedkoper door lagere aanschafprijs.

2. ANWB wegenwacht kan je opzeggen, Renault route mobiel mét vervangend vervoer en afsleep service (ook met lege batterij) zit er ook bij. Ik heb zelf al eens een gratis leenauto voor een week + afsleepwagen gekregen via Renault, omdat Fastned toevallig een keer niet werkte. (1 keer gehad sinds 2016) deze kosten kan je evt in mindering brengen.

3. De Leaf (Concurrentie in vergelijkbaar prijssegment) heeft een batterij die erg veel last heeft van degradatie, dit kost je per maand misschien wel net zoveel (financieel) alleen merk je die pas later of betaal je in 1x een groter bedrag.

Ja je kan een (hele mooie!) Mux extender batterij kopen, maar kost ook geld (al betaal je die niet per maand). Bijna elke Leaf uit 2013 met wat kilometers heeft eigenlijk al flinke degradatie door de passieve accu. Renault heeft daar geen last van want deze koelt de accu in de zomer actief. (Mede daarom dat deze niet zo snel capaciteit verliest)

4. Een mogelijkheid om de batterij ooit (misschien) nog te upgraden naar 41kWh (konden wij doen, waren wij erg blij mee!) bij eventuele laadproblemen (indirect) gerelateerd aan de batterij kan je Renault aanspreken, dit hebben wij moeten doen en was zonder extra kosten. Capaciteitsverlies is met de 22batterij weer tussendoor al eens van 91-98% gebracht, later geüpgrade naar de grotere. Recht op een nieuwe heb je niet nee maar ze helpen je ook (gratis) van 91 naar 98 bijvoorbeeld als je je klacht kenbaar maakt.

5. Gedeelte van de huur kan je compenseren met geen MRB (voorlopig)

6. Onderhoud Zoe is 30.000/1jaar en 89€ incl btw en interieur filter per jaar, waar andere merken stuk duurder zijn of elke 15k beurt eisen om de garantie te behouden.

Ja directe maandelijkse lasten zijn bij een huurbatterij wat hoger, maar reken alle kosten uit en die huur is zo gek nog niet. Die Originele Leaf batterij kost je per maand ook geld..

Bij ons kwamen we in 2016 uit op 200€ goedkoper Per maand uit dan onze Fiat Punto eco-diesel (die voorheen ooit MRB-vrij was) nu doorrijden op benzine/diesel omdat je “persé geen huurbatterij” wilt ondanks dat dit alsnog flink goedkoper is, is ook niet altijd de beste keus.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Albantar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:04:
Point taken, ik zal toch nog eens de E-Niro gaan bekijken maar ik beloof niets. :D
Als je dan toch nog gaat kijken; de mg zs ev heeft best een flinke bagageruimte.

Wise enough to play the fool

• Luiaard
teacher schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:03:
[...]

Als je dan toch nog gaat kijken; de mg zs ev heeft best een flinke bagageruimte.
Die heeft de range niet die hij zoekt.

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:22

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Luiaard schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:41:
[...]

Die heeft de range niet die hij zoekt.
Helaas niet, want het is een mooie auto!

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• assje
  • Nu online
Stef87 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:56:
Als je genoeg kilometers maakt met de Zoe haal je die accuhuur er zó uit en ben je al snel voordeliger uit dan een kleine diesel bijvoobeeld. (Reken maar om naar cent per km)
Eens dat het een argument is bij keuze tussen ICE en EV, alleen niet echt relevant bij keuze van de EV.
3. De Leaf (Concurrentie in vergelijkbaar prijssegment) heeft een batterij die erg veel last heeft van degradatie, dit kost je per maand misschien wel net zoveel (financieel) alleen merk je die pas later of betaal je in 1x een groter bedrag.
Maar wat mij betreft concurreert de Zoe eerder met een Ioniq dan een Leaf. Vergelijken met een Leaf is niet eerlijk aangezien die een vergelijkbare aanschafwaarde heeft zonder maandelijkse last.

In plaats van de Zoe kan je dus ook een Ioniq kopen met €5k financiering. Alleen de accuhuur van de Zoe is al de helft van wat ik reserveer voor afschrijving (bij 25kkm/jaar), dat vind ik veel.

Het verschil is aanschafwaarde is voor een occasion w.m.b. simpelweg te klein om die maandlast te verantwoorden (tezamen met verminderde flexibiliteit).

[Voor 12% gewijzigd door assje op 11-02-2020 07:01]

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:29
kramon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:43:
[...]

We reden door Duitsland gelukkig, richting Zwitserland ;-)

Maar ik vond het gewoon echt mooi om te zien dat de elektrische rijders (uiteraard gedwongen) lekker relaxt hun gang gingen op de rechter rijstrook. Dat is vele malen gezonder en echt wel even een game-changer voor mij, maar geen verkeerde lijkt me.
't Is beetje maf... met EV ga je als vanzelf rustiger rijden. Ik kan alleen nog niet verklaren waarom. Maar heb wel wat vermoedens;
- Het besef van misbruik van energie bij hoge snelheid is wat meer aanwezig.
- Er heerst meer rust in de auto wat erg prettig is en daarvan wil je meeeer.
- Er is geen urgentie meer om mee te komen met 't overige verkeer, je EV presteert beter dan gemiddeld en dat geeft wat zelfvertrouwen in gekke situaties... laat die situaties maar komen :-)
- over lange afstand harder rijden brengt niet veel; moet daarvoor keer extra laden en netto tijdwinst marginaal.

Ik heb vandaag een vervangende auto mee (redelijk nieuwe Range Rover Evoque, diesel, handgeschakeld) en voel meteen weer die urgentie om harder te rijden :? . Maar valt alleen tegen wanneer je 't pedaal indrukt en er gebeurt niets.... en 't voelt echt als "oude techniek" als beeldbuis televisie, videobanden, windows 3.11.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• kramon
rijssel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:34:
[...]

't Is beetje maf... met EV ga je als vanzelf rustiger rijden. Ik kan alleen nog niet verklaren waarom. Maar heb wel wat vermoedens;
- Er is geen urgentie meer om mee te komen met 't overige verkeer, je EV presteert beter dan gemiddeld en dat geeft wat zelfvertrouwen in gekke situaties... laat die situaties maar komen :-)
- over lange afstand harder rijden brengt niet veel; moet daarvoor keer extra laden en netto tijdwinst marginaal.

Ik heb vandaag een vervangende auto mee (redelijk nieuwe Range Rover Evoque, diesel, handgeschakeld) en voel meteen weer die urgentie om harder te rijden :? . Maar valt alleen tegen wanneer je 't pedaal indrukt en er gebeurt niets.... en 't voelt echt als "oude techniek" als beeldbuis televisie, videobanden, windows 3.11.
Mooi verwoord rijssel _/-\o_ Zo had ik het ook ingeschat/verwacht.

Ik denk dat veel EV rijders de snelheidsverlaging naar 100 km/h op de snelwegen volgende maand ook met een glimlach tegemoet zien. Hoewel ik dan eigenlijk eigenlijk weer denk: EV's zouden uitgesloten moeten worden van die regel omdat ze geen uitstoot hebben.

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15:33
kramon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:08:
[...]

Mooi verwoord rijssel _/-\o_ Zo had ik het ook ingeschat/verwacht.

Ik denk dat veel EV rijders de snelheidsverlaging naar 100 km/h op de snelwegen volgende maand ook met een glimlach tegemoet zien. Hoewel ik dan eigenlijk eigenlijk weer denk: EV's zouden uitgesloten moeten worden van die regel omdat ze geen uitstoot hebben.
EVs produceren ook gewoon fijnstof en het extra stroomverbruik (100 vs 120/130) moet ergens opgewekt worden ;) Plus je zou nog meer onderling verschillende snelheden krijgen wat mij niet wenselijk lijkt.

Als ICE rijder rijdt ik ondertussen al een tijdje 100~110km/u en dat rijdt prima. Voor woon-werk reistijd maakt het qua verloren tijd uiteindelijk geen drol uit in mijn ervaring omdat je verderop de 130+ km/u mensen toch weer tegenkomt bij de afslag/opstopping/vertragingen/inhalende vrachtwagen/etc.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Albantar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:08:
Bedankt voor al het meedenken en al het aanbod. Maar om eerlijk te zijn is de laadruimte van secundair belang. De reden waarom de Tesla afvalt is toch wat meer principieel: de grillige manier waarmee Tesla omgaat met klanten bijvoorbeeld. De M3 LR DM was dermate superieur dat ik dat daarbij wel over het hoofd kon zien... Maar nu die buiten bereik is en het de SR+ zou moeten worden, gaat dat wel meetellen in de vergelijking met de Kona. Al met al denk ik dat ik mij gewoon principieel prettiger zal voelen met een Kona. En principe is toch echt wel de reden om überhaupt elektrisch te gaan rijden natuurlijk. Als principes geen invloed zouden hebben zou ik een V60 bestellen. :D

En voor wat betreft de bagageruimte... De V40 (met reservewiel waardoor de bagageruimte niet verdiept is) heeft aan liters ongeveer het zelfde als de Kona. Het is niet alsof ik even kan testen of er twee basversterkers in passen maar toen ik heb proefgereden heb ik de bagageruimte natuurlijk wel goed bekeken en volgens mij zou het moeten passen.
mocht je toch nog laadruimte willen overwegen... niets wint van de Leaf.. Ooit zelf nagemeten:
Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451

Maar volgens mij viel de leaf zowieso al bij je af ;)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:21

Crazy D

I think we should take a look.

Eens. Hele typisch hoe het dat werkt. Waarschijnlijk idd de combinatie van weten dat je toch wel sneller bent dan minimaal de helft van de auto's om je heen en het direct zichtbare effect omdat de GoM wel accuraat is (gister 10 km gewonnen t.o.v. van de gom toen ik wegreed 8) wel op de terugreis 20 km verloren doordat ik ff doorreed...) i.t.t. de benzinemeter. Maar de tijdswinst is op heel veel ritten zo minimaal dat het vooral een gevoelskwestie is. Ik ben wel benieuwd (maar dat is wel beetje offtopic hier) of er straks minder files zijn als iedereen 100 moet...

Exact expert nodig? itwize.nl

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

greatgonzo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:25:
[...]

mocht je toch nog laadruimte willen overwegen... niets wint van de Leaf.. Ooit zelf nagemeten:
Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451

Maar volgens mij viel de leaf zowieso al bij je af ;)
Heb je de maten van de Leaf en de Niro omgewisseld? :D

Donderdag komt een collega uit Rotterdam me helpen met wat netwerkonderhoud en hij heeft een Kona Electric. Die dan eens naast mijn V40 zetten zodat ik 1:1 de bagageruimte kan vergelijken. Ik denk dat het weinig verschilt maar dan kan ik het live zien.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-04 16:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crazy D schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:44:
[...]

Eens. Hele typisch hoe het dat werkt. Waarschijnlijk idd de combinatie van weten dat je toch wel sneller bent dan minimaal de helft van de auto's om je heen en het direct zichtbare effect omdat de GoM wel accuraat is (gister 10 km gewonnen t.o.v. van de gom toen ik wegreed 8) wel op de terugreis 20 km verloren doordat ik ff doorreed...) i.t.t. de benzinemeter. Maar de tijdswinst is op heel veel ritten zo minimaal dat het vooral een gevoelskwestie is. Ik ben wel benieuwd (maar dat is wel beetje offtopic hier) of er straks minder files zijn als iedereen 100 moet...
Ik rijdt met mijn EV juist pittiger en vaker te hard dan in mijn diesel, in mijn diesel moest ik ervoor werken met de EV heb je vaak niet door dat je te hard rijdt, met range ben ik amper bezig.

Op langere stukken van +300km km op een dag prefereer ik rijplezier boven verbruik, ik rijdt liever 120-150 en pak even een snellader mee dan dat ik de hele weg 90-100 moet sukkelen. Op vakantie idem, zeker in duitsland is het een kwestie van de volgende snellader op 150k-180km plannen en er zo vlot mogelijk heen rijden totdat de navi begint te protesteren dat je onder de 130kmh moet blijven, aankomen met zo laag mogelijke SoC (<10%) en warme batterij zodat je snel weer volgeladen bent 8)

Ik vraag mij heel erg af in hoeverre men zich aan de 100kmh gaat houden, ik denk dat veel mensen het geduld niet hebben en zich veilig wanen met flitsmeister.

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2020 10:27]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• Stef87
assje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:51:
[...]

Eens dat het een argument is bij keuze tussen ICE en EV, alleen niet echt relevant bij keuze van de EV.

[...]

Maar wat mij betreft concurreert de Zoe eerder met een Ioniq dan een Leaf. Vergelijken met een Leaf is niet eerlijk aangezien die een vergelijkbare aanschafwaarde heeft zonder maandelijkse last.

In plaats van de Zoe kan je dus ook een Ioniq kopen met €5k financiering. Alleen de accuhuur van de Zoe is al de helft van wat ik reserveer voor afschrijving (bij 25kkm/jaar), dat vind ik veel.

Het verschil is aanschafwaarde is voor een occasion w.m.b. simpelweg te klein om die maandlast te verantwoorden (tezamen met verminderde flexibiliteit).
Waarom niet relevant bij een keuze tussen EV’s? Nogmaals zet alle kosten naast elkaar en breng pechhulp service etc ook van die premie af: zoveel is het verschil niet.

Onze Zoe hebben wij mede door die huurbatterij bijna zonder afschrijving kunnen verkopen. (3j in gereden)

De Leaf is (bij vergelijkbare batterij 22/24 kWh) een stuk duurder dan de Zoe.

Uiteindelijk moet ieder voor zichzelf berekenen Hoe je uit gaat komen. Batterijen schrijven ook gewoon af, bij een Leaf bijvoorbeeld vrij snel.

Zelf heb ik momenteel een Model 3 waar ik -15% capaciteit uit de batterij (dus 85% maar kan gebruiken, ik ben zelf nog aan het onderzoeken, degradatie hoeft het niet te zijn).

TLDR:

Schrijf niet de Zoe af obv huurbatterij. (Kan je ook opvragen om af te kopen! Heb ik bij een Twizy al eens gedaan en dat kon)

• IvoB2
AndRo555 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:58:
[...]

Valt best nog tegen als je het bruto verbruik van een Model 3 (of andere EV) bekijkt en dat naast een moderne benzine legt en de huidige 1.28 die ik aan de pomp betaal voor benzine hier in BE. (en 0.27 euro per kWh thuis)
Bij 245Wh/km bruto zit ik aan dezelfde kostprijs per km als een Golf op benzine.. 8)7
Als je dan toch gaat rekenen (persoonlijk want veralgemenen kan niet want iedereen gaat uit van zijn eigen*/andere parameters) reken je dan ook mee dat je voor de Golf op benzine een bezittaks betaalt (zonder één km gereden te hebben) en voor de BEV daar voorlopig nog van vrijgesteld bent?

*In mijn situatie liggen die bv. al heel anders en duidelijk en ontegensprekelijk in het voordeel van een BEV (maar daar is een ander uiteraard weinig mee).
kramon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:08:
Hoewel ik dan eigenlijk eigenlijk weer denk: EV's zouden uitgesloten moeten worden van die regel omdat ze geen uitstoot hebben.
Maar maken even goed deel uit van het verkeer op dezelfde rijbaan en hebben allen tezamen dus een invloed op de doorstroming van dat verkeer. En heel uiteenlopende snelheden in eenzelfde richting op eenzelfde rijbaan zijn nefast voor de doorstroomsnelheid/capaciteit van een weg. Waarom zou je dan als EV rijder dat negatief gaan beïnvloeden. Zeker als je al weet - en net aangehaald - dat die lagere snelheid je tijd van A => B nauwelijks - en al helemaal niet bij een EV - negatief gaat beïnvloeden. Ze hadden beter doorgebeten en de max. snelheid algemeen naar 90 km/uur teruggebracht.

[Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2020 10:29]

• IvoB2
...

[Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2020 10:28. Reden: samenvoeging]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Albantar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:04:
[...]

Heb je de maten van de Leaf en de Niro omgewisseld? :D

Donderdag komt een collega uit Rotterdam me helpen met wat netwerkonderhoud en hij heeft een Kona Electric. Die dan eens naast mijn V40 zetten zodat ik 1:1 de bagageruimte kan vergelijken. Ik denk dat het weinig verschilt maar dan kan ik het live zien.
nee echt niet.. die leaf is gewoon heel anders ingedeeld, met een hoog oplopende achterkant.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:12

mvdam

EV-Gekkie

greatgonzo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:28:
[...]

nee echt niet.. die leaf is gewoon heel anders ingedeeld, met een hoog oplopende achterkant.
Het ergste is aan de Leaf nog, dat ze nog véél meer kofferbakruimte hadden kunnen maken, als de bodem wat lager was geweest. Er is onder de bodem van de 40kWh tenminste nog 20cm "niets".

Bij de 2011 Leafs zit daar schijnbaar de Elektronische handrem, maar bij de 40kWh dus niets.

En de achterbank klapt ook maf plat waardoor dat véél minder ruimte oplevert dan zou kunnen.

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Murzeltje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:21

Murzeltje

PSN : Murzeltje1976

Vandaag de eerste Ionity paal gezien langs de snelweg A16, bij de McDonald's HI Ambacht..

Hij is nog in aanbouw!

[Voor 32% gewijzigd door Murzeltje op 11-02-2020 11:35]

PSN : Murzeltje1976

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Murzeltje schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:34:
Vandaag de eerste Ionity paal gezien langs de snelweg A16, bij de McDonald's HI Ambacht..

Hij is nog in aanbouw!
Ik ben benieuwd naar de afname in het aantal laadsessies sinds het nieuwe drop-in tarief.

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01-04 23:46
[...]

Dat rustiger rijden ervaar ik ook. Heb er eens wat bij mezelf over na zitten denken en kwam tot het volgende:

Met name in de bebouwde kom en ook op N-wegen rijd ik in mijn Model 3 LR AWD rustiger dan voorheen in een ICE. De rust en soeplesse van de auto zorgt voor een onthaastend gevoel bij mij. De wetenschap dat ik direct snel kan zijn als het moet is in de praktijk belangrijker dan het snel zijn an sich. One pedal drive ondersteunt dat bij mij - het ontspannen, niet echt hard maar wel heel vlot door het verkeer kunnen gaan.

Op de snelweg rijd ik wel behoorlijk snel, maar tevens gelijkmatiger. Ook hier een onthaastend effect door de soeplesse van de auto. Omdat de auto er minder voor hoeft te werken - of in ieder geval dat zich zo laat aanvoelen - geeft mij zelf ook minder de behoefte om er zo voor te werken: ik hoef niet (meer) perse in elk gaatje mee te springen en ook hier weer de wetenschap dat ik juist heel makkelijk in kleine gaatjes mee kan is belangrijker dan daar vaak gebruik te maken. Soms haal ik heel vlot in dankzijn de enorme acceleratie maar matig in regel daarna weer tot een normale snelheid (100-130). Ook hier weer het grote voordeel - in mijn ogen - van one pedal drive. Veel meer genieten van het rijden zelf daardoor - althans voor mij dan.

Omdat ik in mijn ~30 jaar hiervoor ICE-rijden nooit met CC e.d. heb gereden doe ik dat nu in mijn Model 3 ook niet. Ik voel de behoefte simpelweg niet. Toegegeven, ik zit niet dagelijks honderden kilometers op de weg, als dat wel zo zijn zou ik er wellicht anders over denken. Op een doordeweekse dag dat ik wel 100-200 km op de weg zit regel ik het liever zelf. Onverwacht maar overduidelijk pluspuntje van alles zelf doen met (goed) one pedal drive ipv AP/TACC blijkt de grotere zuinigheid - de AP/TACC kan vooralsnog(!) blijkbaar iets minder goed vooruitkijken en het verkeer lezen dan de mens en past de snelheid minder mooi geleidelijk aan en gebruikt dus meer energie. Ik blijk structureel op een gebruik rond de 160 Wh/km te zitten, ook in deze periode van het jaar. Alleen zware tegenwind verhoogt bij mij serieus het verbruik.

Just my 2 cents.
arsimo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:52:
de AP/TACC kan vooralsnog(!) blijkbaar iets minder goed vooruitkijken en het verkeer lezen dan de mens en past de snelheid minder mooi geleidelijk aan en gebruikt dus meer energie.
Zelfs al zou die het net zo goed doen als jij, dan nog wordt er meer energie gebruikt omdat het systeem zelf ook energie nodig heeft om te werken.

Alleen als het systeem beter werkt dan de bestuurder dan kan het energie besparen.

Maar het doel is natuurlijk niet energiebesparing, maar werk uit handen nemen van de bestuurder.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Ik merk het onthaastend effect zéker, en nog erger in mijn 40kWh dan in de 24 en 30kWh die ik hiervoor had.

Met de ProPilot kan ik met een trucje zorgen dat hij bij een (te) lichte druk van mijn handen op het stuur niet gaat zeuren. De stuurkracht van de Leaf40 is zwaar beperkt, dus het risico dat hij uitwijkt uit mijn kracht is gering, en maakt dat je bij bochtiger wegen zoals gewoonlijk ook moet meesturen, anders gaat de Leaf gewoon rechtdoor >:)

Dan lekker een vrachtwagen opzoeken op volgstand 1, 2 of 3 afhankelijk van de verkeersomstandigheden en ik kan tientallen kilometers vrijwel zonder interventie rijden.

Heeft ook tot gevolg dat mijn gemiddeld verbruik lekker laag ligt. Op 132Wh/km over de afgelopen 33.000km. :*)

Het is een gemiste kans aan de ProPilot dat hij het op de binnendoorwegen die ik voornamelijk rijd, véélal uitgerust met een dubbele middenstreep, niet wil meesturen. Maar daar is de ACC erg prettig.

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• kepler
Stef87 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Schrijf niet de Zoe af obv huurbatterij. (Kan je ook opvragen om af te kopen! Heb ik bij een Twizy al eens gedaan en dat kon)
Heb ik paar weken geleden gevraagd en dat kan alleen als je hem gaat exporteren...

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:16
Caayn schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:18:
[...]
Plus je zou nog meer onderling verschillende snelheden krijgen wat mij niet wenselijk lijkt.
[...]
Inderdaad, dus we hebben een EV-rijbaan nodig waar je 130 km/u mag. Ik stel voor om overal hier de linker rijstrook voor te reserveren. :+

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Dat ontspannener rijden herken ik ook van mijn overstap van een C30 D2 (115pk) naar een V40 D3 (150pk). Die 35pk extra geeft juist meer rust. Maar in proefritten met verschillende elektrische auto's (Leaf, Kona, Model 3) heb ik dat nog meer gemerkt en inderdaad ook het bijkomende rustgevende effect van one pedal drive. Uiteraard heb ik vooral op die proefritten ook wel het volle vermogen van die auto's getest... Maar toch voelde het veel rustiger. Ook vanwege de rust in de auto natuurlijk door de afwezigheid van een brullende motor. :)

• kdeboois
Sinds ik van Bjorn geleerd heb dat ik met een warme batterij aanmoet komen bij een snellader ben ik sneller gaan rijden. Lekker vlot weer verder ook.

Edit: Daad bij het woord gevoegd

[Voor 29% gewijzigd door kdeboois op 11-02-2020 17:06]

• fewips
  • Laatst online: 01-04 19:43

fewips

Huurautospecialist

revolution-nl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Ik ben benieuwd naar de afname in het aantal laadsessies sinds het nieuwe drop-in tarief.
Vooral op Duitse fora regent het woord 'boycot' rond. Met dubbel t? Maargoed, elke slimme Hollander staat daar gewoon probleemloos met Maingau (of Chargepoint, haha) te laden dus ja, voorlopig te vroeg om conclusies te trekken.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Z___Z
  • Niet online
[...]
EVs produceren ook gewoon fijnstof en het extra stroomverbruik (100 vs 120/130) moet ergens opgewekt worden ;) Plus je zou nog meer onderling verschillende snelheden krijgen wat mij niet wenselijk lijkt.

Als ICE rijder rijdt ik ondertussen al een tijdje 100~110km/u en dat rijdt prima. Voor woon-werk reistijd maakt het qua verloren tijd uiteindelijk geen drol uit in mijn ervaring omdat je verderop de 130+ km/u mensen toch weer tegenkomt bij de afslag/opstopping/vertragingen/inhalende vrachtwagen/etc.
100 is niet omdat auto's fijnstof uitstoten, maar is voor de stikstofnorm. EVs stoten geen stikstof (NOx) uit en electriciteitscentrales ook niet. Dus ik zou zeggen: Diesel 90, Benzine 110, EV 130.
revolution-nl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Ik rijdt met mijn EV juist pittiger en vaker te hard dan in mijn diesel, in mijn diesel moest ik ervoor werken met de EV heb je vaak niet door dat je te hard rijdt, met range ben ik amper bezig.

Op langere stukken van +300km km op een dag prefereer ik rijplezier boven verbruik, ik rijdt liever 120-150 en pak even een snellader mee dan dat ik de hele weg 90-100 moet sukkelen. Op vakantie idem, zeker in duitsland is het een kwestie van de volgende snellader op 150k-180km plannen en er zo vlot mogelijk heen rijden totdat de navi begint te protesteren dat je onder de 130kmh moet blijven, aankomen met zo laag mogelijke SoC (<10%) en warme batterij zodat je snel weer volgeladen bent 8)

Ik vraag mij heel erg af in hoeverre men zich aan de 100kmh gaat houden, ik denk dat veel mensen het geduld niet hebben en zich veilig wanen met flitsmeister.
Ik heb hetzelfde. Sneller rijden op een lange afstand betekent in principe dezelfde laadstops, alleen aankomen met iets lagere SoC. De laadmogelijkheden zijn zover uit elkaar in de meeste landen dat je niet met langzaam rijden de volgende stop kan halen. Dus kan je net zo goed doorrijden.

Ik rij liever 130 km/uur en elke 250 km stoppen, dan 100 en elke 300 km stoppen.

Qua snelheid, denk ik dat het zeker wel gaat uitmaken. Waar ik nu 150 rijd op de teller ga ik dat straks niet meer doen. Dat wordt dan 120-130 op de teller. Is wel een stuk langzamer, maar 50 te hard is me toch te duur. Ik rijd overigens zonder Flitsmeister.

• IVIaarten
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01-04 20:39
Stef87 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Onze Zoe hebben wij mede door die huurbatterij bijna zonder afschrijving kunnen verkopen. (3j in gereden)
[...]
Dan reken je niet helemaal eerlijk volgens mij. Je zou dan de kosten voor de accuhuur moeten vergelijken met de afschrijving op de batterij. Je batterijhuur negeren en zeggen dat je zonder afschrijving hebt verkocht is scheef, je hebt die kosten wel gemaakt.

[Voor 3% gewijzigd door IVIaarten op 11-02-2020 15:51]

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Albantar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:04:
[...]
Protip bij de Kona: de 5 cm bak onder de kofferruimte kan je makkelijk thuis laten (of onder de motorkap, daar past-ie ook mooi, maar niet iedereen voelt zich daar prettig bij)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• AndRo555
IvoB2 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:15:
[...]

Als je dan toch gaat rekenen (persoonlijk want veralgemenen kan niet want iedereen gaat uit van zijn eigen*/andere parameters) reken je dan ook mee dat je voor de Golf op benzine een bezittaks betaalt (zonder één km gereden te hebben) en voor de BEV daar voorlopig nog van vrijgesteld bent?
Die 120 euro per jaar belastingen is nu ook niet bepaald veel.
*In mijn situatie liggen die bv. al heel anders en duidelijk en ontegensprekelijk in het voordeel van een BEV (maar daar is een ander uiteraard weinig mee).
Ook bruto elektrisch gerekend als particulier?

• Stef87
IVIaarten schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Dan reken je niet helemaal eerlijk volgens mij. Je zou dan de kosten voor de accuhuur moeten vergelijken met de afschrijving op de batterij. Je batterijhuur negeren en zeggen dat je zonder afschrijving hebt verkocht is scheef, je hebt die kosten wel gemaakt.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als gedurende de tijd dat jij een Leaf hebt er eigenlijk een nieuwe batterij in zou moeten kost je dat ook geld. (Of je schuift het probleem door naar de onwetende koper, maar dat zou niet moeten kunnen)

Ja de meeste EV batterijen gaan gelukkig lang mee, maar bij een bepaald prijssegment/budget is zo’n huurbatterij zo gek niet.

Verder over het rekenen: Ik heb het puur over de aanschafprijs. Kom jij van benzine/diesel af én je rijdt enige (Meer is beter) kilometers dan ben je afhankelijk van de omstandigheden nog steeds veel goedkoper uit.

Enige wat hier van belang is: staar je niet blind op batterijhuur. Als je kijkt naar de TCO ben je vaak echt wel wat extra kwijt (maar dus niet het gehele huurbedrag)

Had ik nog diesel gereden vanaf 2016 t/m 2019 (en dus niet de Zoe vanaf 2016-2019) dan had ik nu geen Model 3 kunnen kopen.
De besparingen die wij konden maken met de Zoe (vs een zuinige lichte diesel die wij hadden) was minimaal 7200€ in 3jaar.. Simpel
kepler schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Heb ik paar weken geleden gevraagd en dat kan alleen als je hem gaat exporteren...
Ik had het via Gerrit Bleeker aangevraagd (bedrijf) misschien dat een bedrijf dit wel kan aanvragen (met succes?)

[Voor 32% gewijzigd door Stef87 op 11-02-2020 18:59]

• IVIaarten
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01-04 20:39
Stef87 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:45:
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt. Als gedurende de tijd dat jij een Leaf hebt er eigenlijk een nieuwe batterij in zou moeten kost je dat ook geld.
[...]
dat is toch de reden om af te schrijven? Als er nooit een nieuwe batterij in zou hoeven zou je niet hoeven afschrijven.

[Voor 11% gewijzigd door IVIaarten op 11-02-2020 18:52]

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:51
En 2020 ging het jaar zijn van de andere autofabrikanten? :P

https://electrek.co/2020/...due-to-battery-shortages/
Jaguar is shutting down their I-Pace line due to a shortage of batteries from LG Chem, The Times reports.

Jaguar isn’t the first company to have recent battery supply issues. We’ve seen production target cuts from Audi on their e-tron and Mercedes on their EQC due to supply issues from LG Chem.

• Stef87
IVIaarten schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:51:
[...]

dat is toch de reden om af te schrijven? Als er nooit een nieuwe batterij in zou hoeven zou je niet hoeven afschrijven.
Ik kon er juist een nieuwe krijgen (de ze 40 batterij) terwijl de oude batterij bij 68k nog op 98% SoH stond welke Renault weer als “buffer” batterij kon gaan gebruiken.

Had ik een koopbatterij gehad dan had ik niet kunnen upgraden voor een (fatsoenlijke) prijs.

Maar verder: het maakt mij niet uit wat men doet.

Ik heb nu ook geen huurbatterij (Tesla Model 3) maar word gevraagd te betalen om mijn capaciteit te laten controleren :? om mij daaropvolgend te vertellen dat de capaciteit geheim is, nooit openbaar gemaakt én ze alleen delen met mij alleen “ik zie geen fouten” of “ “zie website voor garantievoorwaarden waar staat garantie op -30% 8j”

Bij Renault heb ik ook een paar probleempjes gehad maar die zijn allemaal netjes opgelost in de fabrieksgarantie en zónder kosten.

Die BMS van Renault en de GoM mis ik nog wel eens. Beide batterijen zijn niet onder de 98% state of health gekomen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pijnlijk, ik heb overige nog niets gehoord over leveringsproblemen bij Kia/Hyundai of hebben die (ook) andere contractors voor de accupakketten?

Ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de productie van de ID.3 :X

• kdeboois
revolution-nl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Pijnlijk, ik heb overige nog niets gehoord over leveringsproblemen bij Kia/Hyundai of hebben die (ook) andere contractors voor de accupakketten?

Ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de productie van de ID.3 :X
Jaguar stopt de lijn voor één week. Hoe gaat dat invloed hebben op de ID.3 productie ?

Waar is het grappige deel van dit nieuws bericht overigens @bottom line ? We zijn in dit topic pro-EV dacht ik.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:37:
[...]

Jaguar stopt de lijn voor één week. Hoe gaat dat invloed hebben op de ID.3 productie ?

Waar is het grappige deel van dit nieuws bericht overigens @bottom line ? We zijn in dit topic pro-EV dacht ik.
Nou ja, er zijn problemen bij LG Chem, welke invloed hebben op de productie van de i-Pace, EQC en e-Tron. Gezien de ID.3 volgens mij ook door LG wordt voorzien van batterijen is het niet heel gek om te verwachten dat ook daar problemen gaan ontstaan, zeker omdat het volume van de ID.3 hoger gaat zijn dan de eerder genoemde modellen.

• jaguarxj16
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 01-04 20:35
Ik weet niet waar de fabriek staat. Maar in China ligt wel het een en ander stil. Of heeft in iedergeval stil gelegen.

• IvoB2
AndRo555 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:40:
Ook bruto elektrisch gerekend als particulier?
Het eerste volmondig ja, maar dat een ander daar weinig mee is stond er niet voor niets bij :)
(Ik produceer nl. mijn eigen brandstof wat me in het fossiele tijdperk nooit gelukt is :+ )
Als particulier zou het - inzake verbruik - minder voordelig zijn maar nog steeds gratis en dus goedkoper dan ice.
Maar eerlijk gezegd zou ik louter als particulier in de huidige omstandigheden met eigen middelen geen BEV kopen als bezit.
ps. 120 € niet veel is in deze context ook een relatief gegeven. Komt, als je je stroom zelf moet inkopen, neer op 3200 km extra gratis rijden tov een ice. _/-\o_

[Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2020 20:00]

• AndRo555
IvoB2 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:55:
[...]

Het eerste volmondig ja, maar dat een ander daar weinig mee is stond er niet voor niets bij :)
(Ik produceer nl. mijn eigen brandstof wat me in het fossiele tijdperk nooit gelukt is :+ )
Als particulier zou het - inzake verbruik - minder voordelig zijn maar nog steeds gratis en dus goedkoper dan ice.
Maar eerlijk gezegd zou ik louter als particulier in de huidige omstandigheden met eigen middelen geen BEV kopen als bezit.
ps. 120 € niet veel is in deze context ook een relatief gegeven. Komt, als je je stroom zelf moet inkopen, neer op 3200 km extra gratis rijden tov een ice. _/-\o_
Het punt is als je A naar B transport wilt dan is elektrisch gewoon duur in BE als particulier. Een nieuwe Golf benzine kost je 17000 euro. Een C segment EV met rond de 200km range is 30000 euro.
Vergis je niet, ik vind elektrisch helemaal top, maar financieel krijg je dat in de huidige context in BE (als particulier) gewoon helemaal niet rationeel verantwoordt. (zelfs als je de totale TCO berekening maakt!)

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:29
Albantar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:54:
Dat ontspannener rijden herken ik ook van mijn overstap van een C30 D2 (115pk) naar een V40 D3 (150pk). Die 35pk extra geeft juist meer rust. Maar in proefritten met verschillende elektrische auto's (Leaf, Kona, Model 3) heb ik dat nog meer gemerkt en inderdaad ook het bijkomende rustgevende effect van one pedal drive. Uiteraard heb ik vooral op die proefritten ook wel het volle vermogen van die auto's getest... Maar toch voelde het veel rustiger. Ook vanwege de rust in de auto natuurlijk door de afwezigheid van een brullende motor. :)
Ik heb dat eigenlijk al sinds ik in 2009 m'n eerste panelen op het dak legde. Wij zijn daardoor bewuster geworden van het verbruik en rijden juist daarom rustiger. Mijn commute-ride is de laatste 10 km 130 km/u en toch laat ik de cruise control daar, ondanks de 200 pk, op 100 staan. Ik verwacht dat ik na de overstap naar EV dat nog meer zal doen. Gewoon vanwege de sport om het verbruik onder controle te houden

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01-04 23:34
IvoB2 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:55:
Wel geprobeerd? :9

• daemonix
  • Niet online
Worden die Jaguars dan nog wel verkocht? Ik zie nooit nieuwe op de weg...

@databeestje weet het misschien wel?

[Voor 5% gewijzigd door daemonix op 12-02-2020 00:54]

• assje
  • Nu online
AndRo555 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:05:
Het punt is als je A naar B transport wilt dan is elektrisch gewoon duur in BE als particulier. Een nieuwe Golf benzine kost je 17000 euro. Een C segment EV met rond de 200km range is 30000 euro.
Vergis je niet, ik vind elektrisch helemaal top, maar financieel krijg je dat in de huidige context in BE (als particulier) gewoon helemaal niet rationeel verantwoordt. (zelfs als je de totale TCO berekening maakt!)
Naar er is meer dan nieuw kopen, occasionprijs van EV ligt in BE naar mijn gevoel juist wat lager dan hier.

Dan wordt de keuze om een nieuwe Golf te kopen voor €17k of een 3 jaar oude Ioniq.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

offtopic:
Ik produceer dagelijks grondstoffen voor Fossiele brandstoffen op het toilet O+

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06:18
Het blijft ook nog maar stil rond de e-208 he?

Ik wil een kleine ev en neig qua design etc maar de bmw i3 of e-208. Die laatste is goedkoper én meer range dan de bmw dus betere keuze. Maar dan moet ie wel eerst eens op de markt komen. :|

• MarcelGo
  • Laatst online: 09:09
Stefangrp schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:48:

Ik wil een kleine ev en neig qua design etc maar de bmw i3 of e-208. Die laatste is goedkoper én meer range dan de bmw dus betere keuze. Maar dan moet ie wel eerst eens op de markt komen. :|
Die is toch al bestelbaar...

Niet mijn ding maar 1e hit bij zoeken...https://peugeot-e-208-lea...0nIekWjeANpRoCk6YQAvD_BwE

Vanaf mei nog 5 stuks

[Voor 22% gewijzigd door MarcelGo op 12-02-2020 08:05]

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Stefangrp schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:48:

Yup, levering vanaf het 2e kwartaal, nog geen auto's op kenteken bij mijn weten buiten wellicht wat showroomwagens / testwagens.

In de basis denk ik een complete wagen voor het geld, maar éérst zien dan geloven, net als de Corsa-E, de ID.3, en alle andere wagens van "oldskool" fabrikanten :9

Edit: Ze zijn zelfs zó bezig met hun website dat ze nog 4% bijtelling vermelden Ze spelen een beetje een smerig spelletje vind ik.
https://www.peugeot.nl/sh...-e-208/5-deurs/reserveer/
Fiscaal voordeel; u betaalt geen aanschafbelasting, geen wegenbelasting en slechts 4%* zakelijke bijtelling.
In het sterretje dat erbij staat staat het volgende:
Het genoemde bijtellingspercentage is gebaseerd op de huidige wetgeving en geldt voor elektrische voertuigen met een cataloguswaarde tot €50.000. Blijkens het onlangs gepubliceerde voorstel voor het Klimaatakkoord zal het huidige bijtellingspercentage tot 31 december 2019 van kracht blijven en zal voor elektrische voertuigen die na 31 december 2019 worden gekentekend een bijtellingspercentage van 8% gaan gelden bij een cataloguswaarde tot €45.000. Het is de bedoeling van de wetgever dat het bijstellingspercentage nadien geleidelijk verder wordt aangepast. Peugeot Nederland en de Peugeot dealers kunnen niet aansprakelijk worden gesteld indien het werkelijke bijtellingspercentage afwijkt van hetgeen hierover in het concept-Klimaatakkoord staat vermeld, of op een ander moment wordt gewijzigd dan thans aangekondigd.
Hoe dan, dat je met 4% bijtelling opschept, als je al weet dat je dat niet waar kan maken... :F
En dan het ook nog het bijStellingspercentage noemen :9

[Voor 51% gewijzigd door mvdam op 12-02-2020 08:13]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Stef87 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Ik heb nu ook geen huurbatterij (Tesla Model 3) maar word gevraagd te betalen om mijn capaciteit te laten controleren :? om mij daaropvolgend te vertellen dat de capaciteit geheim is, nooit openbaar gemaakt én ze alleen delen met mij alleen “ik zie geen fouten” of “ “zie website voor garantievoorwaarden waar staat garantie op -30% 8j”
wait wut????? Ga je niet menen.. komt bij mij over als..

"wilt u even €500 betalen voor onderhoud."
"Wat gaat u dan doen??"
"Ja dat gaan we u niet vertellen, dat houden we voor ons zelf.. maar we verzekeren u dat u uw auto daarna weer goed kunt gebruiken"

|:( 8)7

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:29
Z___Z schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:37:
[...]

100 is niet omdat auto's fijnstof uitstoten, maar is voor de stikstofnorm. EVs stoten geen stikstof (NOx) uit en electriciteitscentrales ook niet. Dus ik zou zeggen: Diesel 90, Benzine 110, EV 130.

[...]

Ik heb hetzelfde. Sneller rijden op een lange afstand betekent in principe dezelfde laadstops, alleen aankomen met iets lagere SoC. De laadmogelijkheden zijn zover uit elkaar in de meeste landen dat je niet met langzaam rijden de volgende stop kan halen. Dus kan je net zo goed doorrijden.

Ik rij liever 130 km/uur en elke 250 km stoppen, dan 100 en elke 300 km stoppen.

Qua snelheid, denk ik dat het zeker wel gaat uitmaken. Waar ik nu 150 rijd op de teller ga ik dat straks niet meer doen. Dat wordt dan 120-130 op de teller. Is wel een stuk langzamer, maar 50 te hard is me toch te duur. Ik rijd overigens zonder Flitsmeister.
Met 100 (t.o.v. 130) hoeft de energie centrale 's nachts minder lang het hogere vermogen te leveren :9

Ik mag ook graag stukje "flink doorrijden" maar kijk toch ook uit naar volledig 80 op ringwegen. Dit gewoon ivm lawaai door de snelwegen voor omwonenden. Woon zelf zo'n 1km af van de A2 in Utrecht maar als je 's ochtends om 6:15 naar buiten stapt overheerst dat lawaai toch flink.

Op de lange rit kan het verschil tussen 100 en 150 een laadstop meer of minder betekenen. Dan opteer ik voor de kans op minder laadstops want ook minder kans op vertraging door bezette laders, kapotte laders, missende laadpas, trage laders, etc. Maar, wel afhankelijk van bestemming en tijdstip. 't Is namelijk vooral een issue tijdens rit naar de Alpen met winter vakantie en 't gezin in de auto. Als je in je eentje op een doordeweekse dag naar midden duitsland op en neer moet voor de zaak zal 't een heel ander verhaal zijn >:)

Oja, nog een; in de stad rijd ik nog wat rustiger omdat ik weet dat niet iedere fietser en voetganger me kan horen.... al flink meer onverwacht overstekende mensen voor de auto gezien :X

[Voor 4% gewijzigd door rijssel op 12-02-2020 09:09]

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• kepler
Stef87 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:45:
[...]

Ik had het via Gerrit Bleeker aangevraagd (bedrijf) misschien dat een bedrijf dit wel kan aanvragen (met succes?)
Daar heb ik de mijne gekocht :D Zal het eens navragen, want met onze hoeveel kilometers per jaar komen we redelijk snel uit de kosten. Ligt wel een beetje aan de prijs van de batterij natuurlijk

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]
EVs produceren ook gewoon fijnstof [....].
Dat ligt er aan wat je onder "gewoon" verstaat: het is niet dezelfde hoeveelheid als een ice-zonder-motor.
Geen koppeling, nauwelijks remstof en hardere eco banden.

Wise enough to play the fool

• IvoB2
AndRo555 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:05:
Als ik zo eens om mij heen kijk wat er zoal rondrijdt op onze wegen (en via de media verneem wat een bezoeker van het autosalon allemaal wenst bij de aankoop van een individueel vervoermiddel lijkt ratio met wel op de laatste plaats te komen. :)

Als je alles in een breder perspectief plaatst (en het totale kostenplaatje mee in overweging neemt) lijkt het me eerder dat de aankoop van een individueel vervoermiddel noch financieel noch rationeel nog te verantwoorden is. En fossiel al helemaal niet meer. Van alle slechte keuzes lijkt elektrisch mij dan toch nog de beste tijdelijke oplossing.

ps. Ik ben mij er terdege van bewust zelf ook onderdeel van het probleem te zijn. Maar dat is - voor mij - geen reden om er nog een schepje bovenop te doen. Ik ben mij er ook van bewust dat niet iedereen de luxe heeft zijn gedrag te ijzigen zonder veel comfort (als ze dat al hebben) op te geven maar anderzijds zijn er velen die die luxe wel hebben (veel meer zelfs) maar er niet toe komen ook maar iets te veranderen aan hun gedrag ;)
Je gaat mij niet vertellen dat de doorsnee SUV-rijder niet de budgetten heeft om over te schakelen op een (desnoods kleinere) BEV. Dat zijn prioriteiten meestal elders liggen geloof ik dan weer wel.

[Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 12-02-2020 09:48]

Pagina: 1 ... 67 ... 87 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houdt het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True