Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• India Sierra
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-03 12:41

India Sierra

Learn by failure

mvdam schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:03:
[...]

Yup, levering vanaf het 2e kwartaal, nog geen auto's op kenteken bij mijn weten buiten wellicht wat showroomwagens / testwagens.

In de basis denk ik een complete wagen voor het geld, maar éérst zien dan geloven, net als de Corsa-E, de ID.3, en alle andere wagens van "oldskool" fabrikanten :9
Stefangrp schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:48:
Het blijft ook nog maar stil rond de e-208 he?

Ik wil een kleine ev en neig qua design etc maar de bmw i3 of e-208. Die laatste is goedkoper én meer range dan de bmw dus betere keuze. Maar dan moet ie wel eerst eens op de markt komen. :|
Mijn private lease voor de corsa-e is gisteren goedgekeurd, als het goed is morgenvroeg tekenen dat ik afzie van de 14 dagen bedenktijd (scheelt weer 2 weken levertijd :+). Dan gaan ze een corsa wat al in bestelling staat aanpassen aan mijn opties (panoramadak etc), ong 2 weken daarna krijg ik te horen wat de exacte levertijd is. Indicatie nu is eind maart op zijn vroegst en juni als het een volledig "nieuwe" bestelling zou betreffen. e-208 zal ongeveer eenzelfde levertijd hebben lijkt me.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Jullie deze al gezien?

Die Frank Bruma lijkt zo langzamerhand wat realistischer te worden.. En hij houd gelukkig op met dit soort tripjes te vergelijken met een ICE.
En ook gewoon eerlijk.. met de EV naar het buitenland vergt meer planning, omdat de infrastructuur niet zo goed is als in NL. En in winterse omstandigheden moet je nog meer plannen dan in de zomer

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 12:19
Hoi allemaal! Ik lees hier veel over EVs en de voordelen t.o.v. van benzine auto's.

Naast dat het een principe kwestie blijft, doen velen het ook omdat het goedkoper rijdt.

Als particulier overweeg ik ook een elektrische auto waarbij ik helaas niet thuis kan laden.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goede rekenmethode voor een TCO berekening. Ik zie hier op het forum nog niet echt iets voorbij komen op dat gebied waarvan ik denk, dat is een kloppende methode die goed is aan te passen naar je eigen specifieke situatie.

Zijn er mensen hier die wel eens zo'n TCO berkening gemaakt hebben van benzine vs elektrische auto die volledig en kloppend en realistisch is?
Zo ja dan zou ik die graag willen zien en ik denk dat zoiets voor meer lezers op dit forum heel waardevol kan zijn.

Ik hoor het graag van jullie, bedankt super zo dit! :)

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Luuk9 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:57:
Hoi allemaal! Ik lees hier veel over EVs en de voordelen t.o.v. van benzine auto's.

Naast dat het een principe kwestie blijft, doen velen het ook omdat het goedkoper rijdt.

Als particulier overweeg ik ook een elektrische auto waarbij ik helaas niet thuis kan laden.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goede rekenmethode voor een TCO berekening. Ik zie hier op het forum nog niet echt iets voorbij komen op dat gebied waarvan ik denk, dat is een kloppende methode die goed is aan te passen naar je eigen specifieke situatie.

Zijn er mensen hier die wel eens zo'n TCO berkening gemaakt hebben van benzine vs elektrische auto die volledig en kloppend en realistisch is?
Zo ja dan zou ik die graag willen zien en ik denk dat zoiets voor meer lezers op dit forum heel waardevol kan zijn.

Ik heb ooit deze tabel gevonden:
https://goo.gl/r4cSjn

Wel in het duits, en naar hartelust zelf aan te passen.
Maar geeft je wel een goed inzicht in wat wel/niet mogelijk is.

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 12-02-2020 11:01]

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14:05

Tripl3 D

Brother in Arms

http://iselektrischgoedkoper.nl/

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 10:15
AndRo555 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:40:
[...]

Die 120 euro per jaar belastingen is nu ook niet bepaald veel.

[...]

Ook bruto elektrisch gerekend als particulier?
120 euro per JAAR?

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:26

mux

99% efficient!

Jatoch, MRB is maar ~ 30 euro per kwartaal? Dat is zo'n beetje de kleinste kostenpost van alles.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 12:19
greatgonzo schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb ooit deze tabel gevonden:
https://goo.gl/r4cSjn

Wel in het duits, en naar hartelust zelf aan te passen.
Maar geeft je wel een goed inzicht in wat wel/niet mogelijk is.
Bedankt, alleen deze is niet accuraat :)
Afschrijving wordt niet meegenomen, maar in plaats daarvan de volledige aanschafwaarde. Toch bedankt voor het delen van je link naar dit overzicht! :)

[Voor 13% gewijzigd door Luuk9 op 12-02-2020 11:51]

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:51

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

mux schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:45:
Jatoch, MRB is maar ~ 30 euro per kwartaal? Dat is zo'n beetje de kleinste kostenpost van alles.
In België neem ik aan? Hier in Nederland betaal je al gauw €50 per maand aan MRB voor een benzine auto en €100 per maand voor een diesel. Dat maakt de TCO berekening heel anders in Nederland. En de benzine is hier zo'n 15% duurder, diesel ongeveer gelijke prijs dacht ik.

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 10:15
Ok, Belgie misschien. Ik heb in ieder geval altijd veel meer dan 30 euro per maand betaald. Vandaar dat ik over ben gegaan naar elektrisch.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:30
jaguarxj16 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:46:
Ik weet niet waar de fabriek staat. Maar in China ligt wel het een en ander stil. Of heeft in iedergeval stil gelegen.
In Europa zitten ze toch vooral in Hongarije of een van die kanten?
Dat zie ik toch telkens passeren als ik iets over LG zie verschijnen in de pers.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:13
@Luuk9 Kan je wel in de straat of op werk laden? Als je niet elke dag makkelijk kan inpluggen kan EV rijden een stuk minder prettig zijn en zou ik het niet aanbevelen. Als je gewoon in de straat kan laden en met de range die bij je budget past uitkan is het wel goed te doen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

Ik zie hier op het forum nog niet echt iets voorbij komen op dat gebied waarvan ik denk, dat is een kloppende methode die goed is aan te passen naar je eigen specifieke situatie.
Wat mis je aan de kostenvergelijker van @databeestje die in de TS staat?

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14:09
mkrmr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:51:
[...]

In België neem ik aan? Hier in Nederland betaal je al gauw €50 per maand aan MRB voor een benzine auto en €100 per maand voor een diesel. Dat maakt de TCO berekening heel anders in Nederland. En de benzine is hier zo'n 15% duurder, diesel ongeveer gelijke prijs dacht ik.
Ik heb voor mijn situatie in Duitsland een beetje gerekend met dit tooltje http://iselektrischgoedko...&wbpi=20&aspi=22&ohpi=400 , en kan slechts concluderen dat EV rijden heel veel duurder gaat worden dan mijn dieselauto nu. MRB is 160€/jaar voor mijn diesel. Een goed 2e hands exemplaar is probleemloos voor 5000€ (of zelfs minder) te koop. (5k€ kostte mij 3 jaar geleden een bijna 7 jaar oude stationwagen uit de golfklasse, met 115pk en 100k km op de teller)
Snelladers zijn er op ééntje na in mijn omgeving helemaal niet. Bij m'n werk is geen lader (in de buurt).
Thuis laden zou ik in moeten richten. Zonnepanelen heb ik niet, en wil ik met een verkoop van mijn huis over 3-5 jaar ook niet in investeren. Mijn energieverbruik is te laag voor een korte terugverdientijd, en de uitgave ga ik bij verkoop slechts deels terugzien. Ik moet dus dure stroom kopen. (de 0,2€/Kwh van het tooltje haal ik in Duitsland waarschijnlijk niet, wordt eerder 0,3€/Kwh)
De actieradius is een dingetje, omdat de afstanden in Duitsland snel oplopen. Met veel EV's haal ik niet zonder laden de woonplaats van mijn nederlandse familie. Da's gewoon knudde. En de afschrijving maakt eigenlijk iedere verdere berekening overbodig. Die is bij EV's veel hoger, vergeleken met een 2e hands fossiele auto. Ik zou best op electrisch over willen stappen, maar met het huidige kostenplaatje en laadpalennet is het helaas nog onzin. (en kan/wil ik het niet betalen)

gezocht: Panasonic GM5

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:29
Luuk9 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Bedankt, alleen deze is niet accuraat :)
Afschrijving wordt niet meegenomen, maar in plaats daarvan de volledige aanschafwaarde. Toch bedankt voor het delen van je link naar dit overzicht! :)
Keuze van auto is complex! Het gaat om TCO maar zeker ook weging van andere argumenten zoals ruimte, trekhaak, range, laadtijd en nog 'n heleboel :9 Ik ben redelijk los gegaan:

https://www.dropbox.com/s...ldfl3/AutoKeuze.xlsx?dl=0

Let op, het is nog wel 'n complex excelletje geworden. Dit omdat ik als eenmans-BV wat belasting zaken heb meegewogen. Aja... uit 2018. Dus verouderd maar wel opnieuw in te vullen. 't is overigens ook de afweging tussen auto zakenlijk (géén lease!) of privé rijden.

Aja, ik reed destijds dus een Citroen C5 en inmiddels een I-pace. Mijn beweegredenen: Ik wilde van handbak af, wel ruimte, fatsoenlijke motor, liefst elektrisch, maar mocht ook Dieselautomaat worden met >160Pk.

Qua TCO over 5 jaar is de I-Pace wel wat duurder dan een fatsoenlijke C5-automaat diesel.... maarja, goedkoper was niet één van m'n argumenten.

Het excelletje bevat nog geen Kona, M3, Niro, Zoe etc.... destijds te klein, niet leverbaar, etc. Dus, voel je vrij om 't eenenander aan te vullen uit de EV-database en opnieuw te posten :-)

[Voor 24% gewijzigd door rijssel op 12-02-2020 13:59]

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:20
greatgonzo schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:35:
[...]

wait wut????? Ga je niet menen.. komt bij mij over als..

"wilt u even €500 betalen voor onderhoud."
"Wat gaat u dan doen??"
"Ja dat gaan we u niet vertellen, dat houden we voor ons zelf.. maar we verzekeren u dat u uw auto daarna weer goed kunt gebruiken"

|:( 8)7
Capaciteits meting zou 150€ (rond dat bedrag) excl.btw. Kosten.

Daar heb ik toen (onder protest) akkoord op gegeven want ik kan namelijk maar 42 van de +\- 50kWh gebruiken die ik zou moeten hebben. Na deze controle mochten ze mij niets vertellen (behalve: geen foutcode en zie website voor garantie) waarop ik dan zeg: waarom moet ik dan betalen voor een capaciteit meting als je mij er vervolgens niets over kan zeggen en ik die meting dan niet mag zien?

Nu stond er op de factuur “education” ipv betalen..(Weer losstaand verhaal op zich... Ook niet goed)

Enige dat ik weet is dat ik 0.4% “onder de vloot” zou zitten... Wat dat ook mag betekenen.

Om bovenstaande reden heb ik apparaatuur besteld zodat ik zelf de auto kan gaan uitlezen. Moet alleen nog een geschikt android apparaat zoeken+kopen die werkt met ScanMyTesla software en hardware.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Tricto
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:38
Auto lease elektrisch :)

Ik heb nu een private lease benzine en overweeg over te stappen naar de Nissan Leaf welke nu in de aanbieding is bij ANWB. Heb t nu opgelost door de kosten nu bij Auto verzekering elektrisch in te vullen.
Dat zou ik dan invullen bij accu huur. Dat is in jouw geval dan niet alleen de accu, maar de hele auto.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Nu online
Het is maar waarmee je je EV wil vergelijken. Oldtimer, nieuw, benzinemotor ter groote van een grasmachine,....
Met appelen en peren kan je iedere vergelijking goedpraten :)
Of die 120 euro correct is kan alleen maar bepaald worden als je de fiscale pk van die benzineauto kent, zijn euronorm en zijn bouwjaar.
https://belastingen.vlaan...nverwanten-die-bij-de-div

[Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 12-02-2020 15:12]

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01-04 16:25
India Sierra schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:47:
[...]

[...]

Mijn private lease voor de corsa-e is gisteren goedgekeurd, als het goed is morgenvroeg tekenen dat ik afzie van de 14 dagen bedenktijd (scheelt weer 2 weken levertijd :+). Dan gaan ze een corsa wat al in bestelling staat aanpassen aan mijn opties (panoramadak etc), ong 2 weken daarna krijg ik te horen wat de exacte levertijd is. Indicatie nu is eind maart op zijn vroegst en juni als het een volledig "nieuwe" bestelling zou betreffen. e-208 zal ongeveer eenzelfde levertijd hebben lijkt me.
Leuk, gefeliciteerd!
Mag ik vragen wat het maandbedrag geworden is? En met welke km's/contractduur?

Volkswagen eGolf 2018

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

DjMark schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Leuk, gefeliciteerd!
Mag ik vragen wat het maandbedrag geworden is? En met welke km's/contractduur?
Zekers, 510 euro per maand, 15k km/jaar, 5 jaar. Elegance uitvoering met adaptive cruisecontrol (en dus ook achteruitrij camera en piepers voor + achter), orange fizz lak (standaard!), zwarte dakkleur, panoramadak en 17" velgen _/-\o_

Enige optie die ik uiteindelijk niet heb gepakt was het 10" scherm in de auto, is iirc 1300 euro tov de 7". Dat was me te buitensporig gezien het echt alleen het schermpje is waar het me om ging, draadloos opladen is leuk maar niet nodig en verder geen betere speakers ofzo voor dat geld :+

Heb dus zeer lang lopen twijfelen of ik financiering pakte of toch lease, uiteindelijk toch voor lease gegaan gezien ik geen passende financiering kon vinden. Opel wilde me max 60 maanden aanbieden tegen 3,9% rente. Liever had ik 80 maanden ofzo gezien ik dan nog verzekering a ~100pm er bij moet pakken en ~500 was wel het maximum wat ik wilde besteden. Andere aanbieders als findio etc wilden me niet lager dan 5,2% rente aanbieden "omdat ik geen leen ervaring had" 8)7 5,2% vind ik buitensporig hoog dus dan maar private lease.

Enige waar ik nu nog mee zit is het overkopen van de auto op het einde. Indien er na 3 jaar niks interessants op komst is qua EVs koop ik die corsa gewoon over op het einde, geschatte restwaarde na 5 jaar is ~15k en dat is bij elkaar te sparen/alloceren in 2 jaar.

Ben er iig super blij mee, alle opties die ik graag wilde voor een schappelijk bedrag. Blijft alsnog veel geld maar ja, ook geen risico mocht er iets revolutionairs gebeuren op EV gebied en de prijzen enorm zakken ofzo alhoewel die kans vrij klein is. En de wat hogere prijs is ook een stukje "plezier", weet zeker dat ik elke dag met een glimlach in de auto zal rijden :) Mag ook wat kosten.

• FlyingGameGuy
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 16:05
Zo het is toch wat. Na lang wachten en vele belletjes, nu eindelijk een afleverdatum voor de MG ZS EV :)F
Volgende week vrijdag word deze auto aan huis afgeleverd als het goed is.
Gaat trouwens om een private lease auto. Einde update :)

• Moons
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 31-03 20:59
Wij overwegen op onze 2013-Zoe een trekhaak te laten plaatsen (door Hoppenbrouwer Motors, vanaf 400€ ex btw). Alleen geschikt voor een fietsendrager.

Wat is jullie inschatting van de invloed van een trekhaak (dus zonder de fietsendrager erop) voor de luchtweerstand, denken jullie? We hebben een Zoe Q210 (130-150km bereik), dus elke km is welkom :-)

Je hebt ook nog verschillende soorten verwijderbare haken: er kan wel of niet een 'uitsteeksel' overblijven dat de luchtstroom onder de auto verstoort.
Als het verwaarloosbaar weinig uitmaakt, spaar ik de meerkosten voor een afneembare uiteraard liever uit...

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:09
Alleen een trekhaak zal niet veel uitmaken, je gewicht neemt iets toe, 16” velgen scheelt meer vermoed ik

Wind tegen of mee scheelt veel meer ook bij 4 Beaufort ;)

[Voor 22% gewijzigd door MarcelGo op 12-02-2020 16:10]

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:50
Moons schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:46:
Wij overwegen op onze 2013-Zoe een trekhaak te laten plaatsen (door Hoppenbrouwer Motors, vanaf 400€ ex btw). Alleen geschikt voor een fietsendrager.

Wat is jullie inschatting van de invloed van een trekhaak (dus zonder de fietsendrager erop) voor de luchtweerstand, denken jullie? We hebben een Zoe Q210 (130-150km bereik), dus elke km is welkom :-)

Je hebt ook nog verschillende soorten verwijderbare haken: er kan wel of niet een 'uitsteeksel' overblijven dat de luchtstroom onder de auto verstoort.
Als het verwaarloosbaar weinig uitmaakt, spaar ik de meerkosten voor een afneembare uiteraard liever uit...
Ik zou vooral meewegen hoe vaak je je knieën gaat stoten aan dat uitsteeksel ;)

• mux

mux

99% efficient!

mkrmr schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:51:
[...]

Oh op die fiets - je vergelijkt het met benzine of diesel. Ja, daarop is MRB een stuk hoger.

De MRB die voor elektrische auto's ingevoerd gaat worden is in eerste instantie gelijk aan het PHEV-tarief nu, dat is afhankelijk van de gewichtsklasse en provincie tussen de €109-700 per jaar. Met de Leaf in Zuid-Holland zou ik dan op €360/jr zitten, met een i-Miev zit je op €212.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
Verkeersbelasting per jaar voor een 1.0 eco benzine in BE (wel ja, Vlaanderen specifiek). Elektrisch is 0 euro per jaar, niet dat je veel wint met EV dus.
Niet alles is zo goedkoop, want op een Mustang V8 betaal je particulier 5000 euro per jaar. Dat is in NL wel minder.
assje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:14:
[...]

Naar er is meer dan nieuw kopen, occasionprijs van EV ligt in BE naar mijn gevoel juist wat lager dan hier.

Dan wordt de keuze om een nieuwe Golf te kopen voor €17k of een 3 jaar oude Ioniq.
Lager liggen ze niet echt: een 3 jaar oude Ioniq is 25k en een 3 jaar oude Golf benzine 13k.
Er was een premie van 4000 euro voor de goedkopere EV's als particulier, maar die is ook de vuilbak ingegaan eind vorig jaar.

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 25-03 22:56
rijssel schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Keuze van auto is complex! Het gaat om TCO maar zeker ook weging van andere argumenten zoals ruimte, trekhaak, range, laadtijd en nog 'n heleboel :9 Ik ben redelijk los gegaan:

https://www.dropbox.com/s...ldfl3/AutoKeuze.xlsx?dl=0

Let op, het is nog wel 'n complex excelletje geworden. Dit omdat ik als eenmans-BV wat belasting zaken heb meegewogen. Aja... uit 2018. Dus verouderd maar wel opnieuw in te vullen. 't is overigens ook de afweging tussen auto zakenlijk (géén lease!) of privé rijden.

Aja, ik reed destijds dus een Citroen C5 en inmiddels een I-pace. Mijn beweegredenen: Ik wilde van handbak af, wel ruimte, fatsoenlijke motor, liefst elektrisch, maar mocht ook Dieselautomaat worden met >160Pk.

Qua TCO over 5 jaar is de I-Pace wel wat duurder dan een fatsoenlijke C5-automaat diesel.... maarja, goedkoper was niet één van m'n argumenten.

Het excelletje bevat nog geen Kona, M3, Niro, Zoe etc.... destijds te klein, niet leverbaar, etc. Dus, voel je vrij om 't eenenander aan te vullen uit de EV-database en opnieuw te posten :-)
Dankjewel. Ik moest ook zo'n keuze maken, maar ben niet zo handig met cijfers. Ik zie tot mijn verbazing dat een Jaguar in jouw kilometeraantal en inkomen nauwelijks duurder is dan een e-golf. Dat had ik niet eerder bedacht....

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
@India Sierra Gefeliciteerd!

Wel stevig aan de prijs. Onze Hyundai Ioniq 28 kWh premium is 480 per maand, 15 kkm per jaar. Dat vind ik dan toch een prettiger auto voor een prettiger prijs. ;) Was wel een actie prijs met een extra foutje van de dealer, helaas geldt die actieprijs nu al even niet meer.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:29
DDDikkiedik schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:05:
[...]

Dankjewel. Ik moest ook zo'n keuze maken, maar ben niet zo handig met cijfers. Ik zie tot mijn verbazing dat een Jaguar in jouw kilometeraantal en inkomen nauwelijks duurder is dan een e-golf. Dat had ik niet eerder bedacht....
Nou, ik heb ze nog 'ns naast elkaar gelegd, maar ik vind de financiële verschillen toch groot hoor. Maar ik zie ook nog wel wat gekke dingen in m'n excelletje. Het onderhoud staat voor de e-Golf op 1000,- euro per jaar en voor de I-pace op 500,- Lijkt me eigenlijk wat onjuist. Ik heb 't excelletje wat aangepast naar huidig inzicht.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• IvoB2
  • Nu online
Betreft een vraag over het laden van een BEV (en in eerste instantie meer specifiek de Renault Zoë).
Klopt het dat de Renault Zoë een redelijk uniek laadsysteem heeft waarbij hij bij AC laden steeds een net met "neuter" nodig heeft? En als je dan een thuislaadpaal wenst te installeren (in een thuisnet zonder neuter) je een (dure) transformator nodig hebt om alsnog een neuter te creeëren?

Is dit uniek voor de Zoë (of Renault) of hebben andere fabrikanten ook dit probleem?
Lijkt me toch iets dat je best kan weten voor je overgaat tot de aankoop van een EV (of Zoë).

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• DigitalExorcist
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 31-03 10:23
IvoB2 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:54:
Betreft een vraag over het laden van een BEV (en in eerste instantie meer specifiek de Renault Zoë).
Klopt het dat de Renault Zoë een redelijk uniek laadsysteem heeft waarbij hij bij AC laden steeds een net met "neuter" nodig heeft? En als je dan een thuislaadpaal wenst te installeren (in een thuisnet zonder neuter) je een (dure) transformator nodig hebt om alsnog een neuter te creeëren?

Is dit uniek voor de Zoë (of Renault) of hebben andere fabrikanten ook dit probleem?
Lijkt me toch iets dat je best kan weten voor je overgaat tot de aankoop van een EV (of Zoë).
Wie of wat is een neuter? En ik lees graag even mee, hier ook erg veel interesse in de Zoe. Maar volgens mij is het 'gewoon' een kwestie van een paaltje en that's it. Geen specifieke dingen nodig voor zover ik gelezen heb.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DigitalExorcist schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Wie of wat is een neuter? En ik lees graag even mee, hier ook erg veel interesse in de Zoe. Maar volgens mij is het 'gewoon' een kwestie van een paaltje en that's it. Geen specifieke dingen nodig voor zover ik gelezen heb.
0-leiding. Maar dat is in onze systemen toch standaard? Driehoekschakeling wordt in normale thuissituaties toch niet toegepast?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• DigitalExorcist
Maasluip schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:25:
[...]

0-leiding. Maar dat is in onze systemen toch standaard? Driehoekschakeling wordt in normale thuissituaties toch niet toegepast?
Ik ben van de computers, niet van de elektra... je kunt mij van alles wijsmaken hoor :) ik wil thuis een 3-fase, 11kW paaltje hebben, dat besteed ik lekker uit, als ik al een gloeilamp (of LED tegenwoordig) moet vervangen mag Enexis de hele buurt wel afsluiten wat mij betreft, omdat ik er geen vertrouwen in heb dat ik mezelf niet vroegtijdig het hoekje om help als er tóch 220v op blijkt te staan.

[Voor 10% gewijzigd door DigitalExorcist op 13-02-2020 09:29]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose

• IvoB2
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Betreft situaties in Vlaanderen (B). Blijkt nog vrij algemeen voor te komen (3x230V thuisnet zonder nulgeleider). Na aankoop van een EV (specifiek Renault Zoë) komt men er dan achter dat die thuis nie tkan laden met een standaard laadpaal (gezien de Zoë blijkbaar niet kan laden zonder nulgeleider).
Vroeg me nu af of dit komt door de uitzonderlijke (?) omvormer van Renault of dat dit algemeen is voor het laden van een EV (dus altijd dit probleem bij het laden van om het even welke EV als je geen nulgeleider hebt).
DigitalExorcist schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:28:
ik wil thuis een 3-fase, 11kW paaltje hebben, dat besteed ik lekker uit,
Inderdaad. Maar als je er na die uitbesteding en na aankoop van je EV pas achter komt dat je een extra transfo moet plaatsen (met een extra factuur van 800-1400 €) is dat toch iets minder leuk (toch voor sommige mensen). Ik zou (voor alle duidelijkheid ik heb wel een monofase thuisnet met nulgeleider, maar het betreft een bestaande vraag waar een Zoë-koper nu tegenaan loopt) zo iets toch graag op voorhand geweten hebben.

[Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 13-02-2020 09:38]

• DigitalExorcist
IvoB2 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:33:
[...]
Inderdaad. Maar als je er na die uitbesteding en na aankoop van je EV pas achter komt dat je een extra transfo moet plaatsen (met een extra factuur van 800-1400 €) is dat toch iets minder leuk (toch voor sommige mensen).
We gaan 'm waarschijnlijk privéleasen. Hoe dat verder zit weet ik niet precies, maar stel dat het 600 extra kost, dat is precies 2 maanden aan brandstof wat ik nu gebruik. Ja dat is minder leuk. Maar ik ga er van uit dat als ik zo'n leverancier bel en zeg "Ik heb een Renault Zoe en ik wil een 11kW paal hebben met alles erop en eraan om 'm thuis te laden", dat ik dat ook krijg. Laat ze maar een prijsopgaaf maken..

Dat kán inderdaad nog het verschil tussen België en Nederland zijn, daarvoor heb ik er te weinig verstand van :) maar als ik een all-in prijs afspreek met zo'n leverancier hoeven ze daarna niet te komen met 'oh ja dit moet er óók nog even bij".

EDIT: Ik zat even snel wat te lezen over die nulgeleiding (hier op het Renault forum) maar als ik het zo lees kan het zijn dat je de stekker (in NL!) ondersteboven erin moet steken. Dat heb ik bij mijn CV-ketel óók, als de stekker daar 'normaal' zit werkt ie niet, als ik 'm omgekeerd in het wandcontact prik doet ie het wél.

België heeft zo'n extra pin kennelijk, en als de nulleiding niet links in het stopcontact zit zou je -volgens dat forum- de nul en de fase moeten omwisselen dus.

[Voor 22% gewijzigd door DigitalExorcist op 13-02-2020 09:47]

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:33:
[...]

Vroeg me nu af of dit komt door de uitzonderlijke (?) omvormer van Renault of dat dit algemeen is voor het laden van een EV (dus altijd dit probleem bij het laden van om het even welke EV als je geen nulgeleider hebt).
Volgens mij is Mennekes type 2 met nulleider gedefinieerd.
Ja, dat komt nog voor in België, dan wordt de enkele fase gemaakt door twee fases te gebruiken (127/133V tussen fase en aarde en geen nulleiding). Je kunt dan ook geen traditionele driefase maken.
Werkt eenfase laden dan wel?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• IvoB2
  • Nu online
DigitalExorcist schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:40:
We gaan 'm waarschijnlijk privéleasen.et stopcontact zit zou je -volgens dat forum- de nul en de fase moeten omwisselen dus.
Niet iedereen heeft de luxe een EV inclusief laadpaal te kunnen leasen en eventueeel voorkomende issues over te laten aan de leasemaatschappij.

De "oplossing" (met transfo) voor laadpaal zonder nulgeleider werd zo voorgesteld door Renault België.
Ik ga er van uit dat die wel weten waar ze het over hebben. Ik weet het nl. ook niet, daarom dat ik de vraag hier stel omat ik er van uitga dat er hier wel een paar tussenzitten die het (misschien/hopelijk) wel weten en kunnen uitklaren :) .
- Hebben dus alle type 2 stekkers "last" van laden zonder neuter?
- Is dat probleem alleen aanwezig bij een 3-fase zonder neuter en niet bij monofase zonder neuter?
(de granny kon hij ook niet gebruiken)
- Is het opgelost door de type 2 stekker om te draaien?
- Is de tussentransfo de enige werkbare oplossing?

Tot nu toe heb ik meer bijkomende vragen dan een eenduidig antwoord. :)

Dat van die "stekker" ondersteboven erin steken begrijp ik overigens al helemaal niet. In België heeft een thuisstekker een pinaarding en die kan je maar op één manier inpluggen (of het zou nog een toestel met stekker zonder aarding moeten zijn). Een CCS kan je toch ook maar op één manier insteken?

[Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 13-02-2020 10:04]

• DigitalExorcist
IvoB2 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Niet iedereen heeft de luxe een EV inclusief laadpaal te kunnen leasen en eventueeel voorkomende issues over te laten aan de leasemaatschappij.

De "oplossing" (met transfo) voor laadpaal zonder nulgeleider werd zo voorgesteld door Renault België.
Ik ga er van uit dat die wel weten waar ze het over hebben. Ik weet het nl. ook niet, daarom dat ik de vraag hier stel omat ik er van uitga dat er hier wel een paar tussenzitten die het (misschien/hopelijk) wel weten en kunnen uitklaren :) .
- Hebben dus alle type 2 stekkers "last" van laden zonder neuter?
- Is dat probleem alleen aanwezig bij een 3-fase zonder neuter en niet bij monofase zonder neuter?
(de granny kon hij ook niet gebruiken)
- Is het opgelost door de type 2 stekker om te draaien?
- Is de tussentransfo de enige werkbare oplossing?

Tot nu toe heb ik meer bijkomende vragen dan een eenduidig antwoord. :)
Voor zover ik me er snel over ingelezen heb, en wellicht spreek ik voor m'n beurt:

- Ja; dat hebben ze. Die nulleiding is nodig qua electrische veiligheid.
- De grannycharger werkte ook niet geef je aan, dus 1-fase heeft hier óók last van
- Volgens sommigen wel, mits je natuurlijk geen aardingspin in je wandcontactdoos hebt. Anders moet je de nul- en fasedraad in je wandcontactdoos omwisselen *zegt men*
- Het lijkt erop dat de tussentrafo je werkbare oplossing is.

Die 'stekker omdraaien' geldt alleen in Nederland denk ik, juist vanwege die aardingspin in België kan dat niet. Dan moet je het omdraaien dus in de wandcontactdoos doen!

[Voor 5% gewijzigd door DigitalExorcist op 13-02-2020 10:07]

• kameel30
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:20
Vorige maand de knoop door gehakt voor een Leaf 2 via de ANWB private lease. Het betreft een tweede auto voor mijn vrouw die toevallig ook aan vervanging toe was (de auto, niet mijn vrouw ;-). Wij zijn er erg blij mee, aardig ruime auto en rijdt heerlijk met alle toeters en bellen. Enige wat ik zelf mis is de HUD en een digitale snelheidsmeter. Dit zit wel in mijn 10 jaar oude Prius 3 en daar ben ik blijkbaar gewend aan geraakt. Ik vond het anno 2020 in elk geval wat onwennig om naar een naald te kijken als snelheidsmeter in een elektrische auto. Het grappige is dat zij dit schijnbaar bewust hebben gedaan vanwege de grote vraag vanuit de klanten van de Leaf 1. Gelukkig zie je de snelheid wel digitaal in beeld als je de cruise control instelt.

Het bereik is voor ons meer dan voldoende en de eventuele hinder na de zoveelste keer snelladen op een dag zullen wij nooit ondervinden aangezien de auto altijd met type 2 opgeladen zal worden, thuis of op het werk (gratis).

De prijs vind ik ook niet tegenvallen, we zitten nu op €359 per maand, 60 maanden 10.000 km/jaar voor een Tekna met leer. Ik heb zo'n idee dat je dit al (bijna) kwijt bent aan afschrijving.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

daemonix schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:30:
@India Sierra Gefeliciteerd!

Wel stevig aan de prijs. Onze Hyundai Ioniq 28 kWh premium is 480 per maand, 15 kkm per jaar. Dat vind ik dan toch een prettiger auto voor een prettiger prijs. ;) Was wel een actie prijs met een extra foutje van de dealer, helaas geldt die actieprijs nu al even niet meer.
Tja, voor 30 euro verschil heb je bijna het dubbele aan accu.. Wel een kleinere auto. Het belangrijkste is er zelf tevreden mee zijn en dat ben ik, zo te zien jij ook :)

• daemonix
  • Niet online
India Sierra schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:37:
[...]

Tja, voor 30 euro verschil heb je bijna het dubbele aan accu.. Wel een kleinere auto. Het belangrijkste is er zelf tevreden mee zijn en dat ben ik, zo te zien jij ook :)
Ten eerste is de Ioniq tegenwoordig uitgerust met een 38 kWh accu.
Ten tweede is de Ioniq nog steeds ongeëvenaard zuinig, veel zuiniger dan Opel of Peugeot, zelfs is hij nog zuiniger dan een Tesla Model 3 in een aantal tests. Je kunt beter niet de grootte van de accu's vergelijken, maar de WLTP ranges, die zijn daarvoor, en daar komt het verschil in zuinigheid tot uitdrukking.
Met onze 28 kWh Ioniq scoren wij ook de 205 km bereik in de winter, hetzelfde als de Opel met de dubbel zo grote accu... ;)
Ten derde is het een veel verkochte en bestaande auto met bewezen techniek. Dat moet je bij Opel en vooral Peugeot nog maar afwachten.
En tenslotte en ten vierde is het een veel ruimere auto, met alle grappen en grollen gewoon standaard. Je hoeft geen afvinklijstjes te gebruiken om items wel of niet toe te voegen.

Ik moet echt nog zien dat Opel of Peugeot in de buurt kunnen komen van de rij eigenschappen van de Ioniq, die bij ons echt nog beter dan de Kona scoort zelfs al heeft de Kona een echt fatsoenlijk bereik.

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik ga liever voor bewezen techniek, er worden veel te veel niet nagekomen beloftes in traditioneel autoland gedaan (vooral ten aanzien van levertijden...).

Maar inderdaad, iedereen heeft zijn eigen afwegingen en gelukkig maken we allemaal onze eigen keuze! Toen wij de onze bestelden was die keuze er gewoon nog niet. :) Veel plezier met je auto!

• DjMark
daemonix schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:06:
[...]

Ten tweede is de Ioniq nog steeds ongeëvenaard zuinig, veel zuiniger dan Opel of Peugeot, zelfs is hij nog zuiniger dan een Tesla Model 3 in een aantal tests. Je kunt beter niet de grootte van de accu's vergelijken, maar de WLTP ranges, die zijn daarvoor, en daar komt het verschil in zuinigheid tot uitdrukking.
Met onze 28 kWh Ioniq scoren wij ook de 205 km bereik in de winter, hetzelfde als de Opel met de dubbel zo grote accu... ;)
Ten derde is het een veel verkochte en bestaande auto met bewezen techniek. Dat moet je bij Opel en vooral Peugeot nog maar afwachten.
En tenslotte en ten vierde is het een veel ruimere auto, met alle grappen en grollen gewoon standaard. Je hoeft geen afvinklijstjes te gebruiken om items wel of niet toe te voegen.

Ik moet echt nog zien dat Opel of Peugeot in de buurt kunnen komen van de rij eigenschappen van de Ioniq, die bij ons echt nog beter dan de Kona scoort zelfs al heeft de Kona een echt fatsoenlijk bereik.

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik ga liever voor bewezen techniek, er worden veel te veel niet nagekomen beloftes in traditioneel autoland gedaan (vooral ten aanzien van levertijden...).

Maar inderdaad, iedereen heeft zijn eigen afwegingen en gelukkig maken we allemaal onze eigen keuze! Toen wij de onze bestelden was die keuze er gewoon nog niet. :) Veel plezier met je auto!
Volgens mij zegt niemand dat een ioniq niet goed zou zijn.
Maar dat jij hem ooit voor een mooie prijs hebt kunnen leasen, wil niet zeggen dat dat nu nog kan.
Of dat andere geen andere keuze zouden mogen maken lijkt mij?

Volkswagen eGolf 2018

• daemonix
  • Niet online
DjMark schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Volgens mij zegt niemand dat een ioniq niet goed zou zijn.
Maar dat jij hem ooit voor een mooie prijs hebt kunnen leasen, wil niet zeggen dat dat nu nog kan.
Of dat andere geen andere keuze zouden mogen maken lijkt mij?
Daar zeg ik helemaal niets over als je goed leest. Waar ik wel iets over zeg/schrijf is dat kiezen op basis van accugrootte geen geschikte methode is, dat werd wel aangehaald als een goed keuzepunt. Dat beargumenteer ik volgens mij correct.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

[...]

Hij is inderdaad een stuk zuiniger en groter, wat voor mij echter zwaar woog was 100kW snelladen. Bereik is inderdaad desondanks een ~20% kleinere accu bijna gelijk (311 vs 330), knap voor elkaar bij hyundai _/-\o_

• daemonix
  • Niet online
De onvermijdelijke vraag is dan: hoe vaak moet je snelladen? Met de 200 km van de 'oude' Ioniq moet je daar inderdaad in Nederland rekening mee houden, maar de accu is klein en zo vol, Sneller dan met 100 kW van de grote accu. ;)

Met het bereik van de Kona hoeven we in principe (vanaf het moment dat de Vmax naar 100 km/h) gaat echt nooit meer te snelladen. De 'nieuwe' Ioniq, de Corsa en de Peugeot zullen daar ook veel minder gebruik van hoeven te maken.

Ik proef nog heel vaak range anxiety waar die niet meer nodig is. ;)

Jouw geval kan natuurlijk afwijken, laat dat duidelijk zijn. ;)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

daemonix schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:44:
De onvermijdelijke vraag is dan: hoe vaak moet je snelladen? Met de 200 km van de 'oude' Ioniq moet je daar inderdaad in Nederland rekening mee houden, maar de accu is klein en zo vol, Sneller dan met 100 kW van de grote accu. ;)

Met het bereik van de Kona hoeven we in principe (vanaf het moment dat de Vmax naar 100 km/h) gaat echt nooit meer te snelladen. De 'nieuwe' Ioniq, de Corsa en de Peugeot zullen daar ook veel minder gebruik van hoeven te maken.

Het zal zeker een gevalletje range anxiety zijn maar toch, ik nam liever het "zekere" voor het onzekere. Mijn schoonouders wonen ~150km verderop. Nu zou ik technisch gezien bij ze kunnen laden maar ik weet niet of dat allemaal kan. Maar ja, verder heb ik ook niet echt een reden voor die 100kW, wilde het gewoon graag :+

• frispens
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-03 16:13
Discipline schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:00:
Trouwens goed nieuws voor Ford Mustang-E bestellers;

Tegen de verwachting in gaat Ford de Mustang-E eerst in Europa leveren. De eerste levering zullen dus in Europe plaatsvinden.

Dit puur omdat ze anders teveel emissie-boete zouden moeten betalen. :+

Ik ben benieuwd hoe de batterij productie van Ford gaat, dat blijft natuurlijk wel een dingetje...
Heb je hier een bron van?

Ik heb ook een reservering gedaan, standaard uitvoering dus geen first edition, Extended range of AWD. Dealer gaf aan dat het 99% ging lukken om te leveren dit jaar (totaal 750 voertuigen).
daemonix schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:44:

Het enige echte nadeel vind ik dat als je eens een grote afstand doet, je simpelweg te vaak aan de kant staat met de oude Ioniq. Vorig jaar in Mei naar Dresden geweest (en ga dit jaar weer terug). Das 750km enkele rit en dan sta je toch elke 160km aan de kant. En als je op de snelweg 120 doet dan zit je elk anderhalf uur aan die afstand. Op zo een moment zou ik liever een grotere accu hebben waarmee ik minder vaak, maar langer moet stilstaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Falch
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:19
frispens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Ik heb ook een reservering gedaan, standaard uitvoering dus geen first edition, Extended range of AWD. Dealer gaf aan dat het 99% ging lukken om te leveren dit jaar (totaal 750 voertuigen).
Wanneer heb je gereserveerd?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:21:
[...]
Het enige echte nadeel vind ik dat als je eens een grote afstand doet, je simpelweg te vaak aan de kant staat met de oude Ioniq. Vorig jaar in Mei naar Dresden geweest (en ga dit jaar weer terug). Das 750km enkele rit en dan sta je toch elke 160km aan de kant. En als je op de snelweg 120 doet dan zit je elk anderhalf uur aan die afstand. Op zo een moment zou ik liever een grotere accu hebben waarmee ik minder vaak, maar langer moet stilstaan.
Afgelopen zomer met mn e-Niro (64kWh) van Zweden tot Hamburg mee opgereden met een Ioniq 28kWh. We gebruikten allebei ABRP en hadden exact hetzelfde schema. Kwamen elkaar 4x tegen. Je hopt tussen 175kW laders. En dan is 160-200km per stint het efficiëntst, dan blijf je in de snelle zone. De oude Ioniq kan idioot snel laden tov zn accucapaciteit en verbruik.

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:21
Blokker_1999 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:21:
[...]
Nee niet mee eens. Ben een paar keer met de Ioniq naar frankrijk geweest en dan stop je elke 160-180 km. Dus ongeveer om de 1,5 á 2 uur, bij 110 km/h cruising speed. Dat is prima kun je even de benen strekken vaak willen er mensen naar de wc zeker met kinderen en dan is die laadstop van 25 minuten zo voorbij en kun je weer door.

Met de 38 kWh moet je dan elke 250 km stoppen dus ongeveer elke 2,5 uur. Maar dan sta je wel meteen bijna een uur te wachten en dat wachten duurt lang. Dit kun je misschien twee keer per dag ondervangen door het te combineren met een maaltijd, maar het is echt dodelijk saai om een uur op een franse Aire te moeten wachten tot je auto vol is. En ik kan het weten want ik heb vorig jaar 2 uur gestaan op de AC van een snellader op zo'n Aire omdat de DC stuk was.

HD4Life @ Full-HD

• frispens
Falch schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Wanneer heb je gereserveerd?
27 Jan. Volgens de dealer zit ik er gewoon bij, maar heb zelf mn twijfels (res # 100355xx)
Afgaande op fora als macheclub, zijn ze begonnen vanaf 10004001 (eerste 4000- gereserveerd als dealer/demo modellen) en zou ik dus ergens in de 35000 regionen zitten. 50000 auto's zouden er dit jaar geproduceerd worden, dus ik ben benieuwd...

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Davidshadow13 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:26:
Nee niet mee eens. Ben een paar keer met de Ioniq naar frankrijk geweest en dan stop je elke 160-180 km. Dus ongeveer om de 1,5 á 2 uur, bij 110 km/h cruising speed. Dat is prima kun je even de benen strekken vaak willen er mensen naar de wc zeker met kinderen en dan is die laadstop van 25 minuten zo voorbij en kun je weer door.

Met de 38 kWh moet je dan elke 250 km stoppen dus ongeveer elke 2,5 uur. Maar dan sta je wel meteen bijna een uur te wachten en dat wachten duurt lang. Dit kun je misschien twee keer per dag ondervangen door het te combineren met een maaltijd, maar het is echt dodelijk saai om een uur op een franse Aire te moeten wachten tot je auto vol is. En ik kan het weten want ik heb vorig jaar 2 uur gestaan op de AC van een snellader op zo'n Aire omdat de DC stuk was.
The way I see it... Met een auto met een actieradius van zo'n 400km moet je ook ongeveer elke 200km stoppen voor een pauze (om de 2 uur pauze nemen hè!) en dan duurt het laden ook zo'n 20 minuten omdat je maar de helft laadt. Alleen als dan bij zo'n stop blijkt dat de lader het niet doet, of er staat net daar toevallig een lange rij, dan kan je nog kiezen om er een over te slaan.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 31-03 22:23

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Beetje jammer dat als je bij Nissan een E-NV200 besteld met betimmering dat ze dan de vloer vast kitten, en ook nog heel lelijk vast kitten.
Leuk als je van te voren hebt aangegeven dat je daar zelf ook mee aan de slag wilt gaat, kan je hun kitwerk weer los proberen te halen.
Heb dat bij eerdere bedrijfswagens (mitsubishi en opel) nog niet gezien. gewoon vast zetten met een par boutjes. Dan kan je m ook makkelijk vervangen als dat nodig is.

Dus mocht je dat doen, laat m niet vastkitten!

[Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 13-02-2020 17:21]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 30-03 17:50
frispens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Ik heb wel een bron voor je :)
Ik heb mijne besteld bij alphabet, 2 weken geleden en inmiddels via de dealer en ford nederland bevestigd dat de leverdatum "gegarandeerd" dit jaar is (26 november is nu de geschatte datum).
(Standaard uitvoering btw)

User Error -- Please Replace User

• Falch
Thanks voor de info. Lijkt er dus op dat de Mach E nog te reserveren is voor levering dit jaar (muv de First Edition). De lokale dealer kon er in elk geval weinig zinnigs over zeggen.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:08
frispens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:31:
[...]

27 Jan. Volgens de dealer zit ik er gewoon bij, maar heb zelf mn twijfels (res # 100355xx)
Afgaande op fora als macheclub, zijn ze begonnen vanaf 10004001 (eerste 4000- gereserveerd als dealer/demo modellen) en zou ik dus ergens in de 35000 regionen zitten. 50000 auto's zouden er dit jaar geproduceerd worden, dus ik ben benieuwd...
Als ik mijn reserveringnr check zou ik in de 25000 regionen moeten zitten. 6dec besteld.

@Falch ik heb vernomen dat de 750 voor NL dit jaar al vergeven zijn...maar dat zou ik dan even verifiëren bij de Ford dealer.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:09
Road-runner83 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Als ik mijn reserveringnr check zou ik in de 25000 regionen moeten zitten. 6dec besteld.

@Falch ik heb vernomen dat de 750 voor NL dit jaar al vergeven zijn...maar dat zou ik dan even verifiëren bij de Ford dealer.
Hier #194xx besteld op 23-11

Is het al bijna december?

Trouwens goed nieuws van Hyundai, de nieuwe Kona heeft extra bereik gekregen _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 13-02-2020 21:38]

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• Falch
Road-runner83 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Dealer zei dat ze bezig waren om meer Mach-E naar NL te halen. Had het er ook over dat Schiphol 200 stuks wilde reserveren als taxi dus dat ze NL sowieso al meer wilde toewijzen (voor wat het waard is, ik neem dit soort verhalen altijd met een grote korrel zout).

Anyway, reservering gedaan voor AWD versie. Reserveringsnummer 10039xxx. Ben benieuwd, zien tzt wel of het lukt, anders zijn er eventueel nog andere interessante opties.

• kramon
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:15
Falch schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:23:
[...]

Dealer zei dat ze bezig waren om meer Mach-E naar NL te halen. Had het er ook over dat Schiphol 200 stuks wilde reserveren als taxi dus dat ze NL sowieso al meer wilde toewijzen (voor wat het waard is, ik neem dit soort verhalen altijd met een grote korrel zout).

Anyway, reservering gedaan voor AWD versie. Reserveringsnummer 10039xxx. Ben benieuwd, zien tzt wel of het lukt, anders zijn er eventueel nog andere interessante opties.
EV News Daily meldt vandaag ook dat er meer Mach E's naar key European markets gaan. In de podcast zeggen ze dan dat het ook allemaal wel eens naar Noorwegen zou kunnen gaan. Ik gok dat wij als NL met onze infrastructuur ook wel eens een key market kunnen zijn: https://www.evnewsdaily.c...lion-surprise-share-sale/

• Reiger072
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 11:26
Zag vanmorgen voor het eerst een witte E-208 in het wild. Op de A9 bij Akersloot geen idee of het een proefrit was of een daadwerkelijk geleverd exemplaar wilde kenteken nog noteren maar toen was hij al weg.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
kramon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:01:
[...]

EV News Daily meldt vandaag ook dat er meer Mach E's naar key European markets gaan. In de podcast zeggen ze dan dat het ook allemaal wel eens naar Noorwegen zou kunnen gaan. Ik gok dat wij als NL met onze infrastructuur ook wel eens een key market kunnen zijn: https://www.evnewsdaily.c...lion-surprise-share-sale/
Ik denk dat Noorwegen pech heeft dit jaar. Aangezien de EU CO2 normen wil nastreven en de bottleneck niet bij de vraag zit, maar bij het aanbod, zullen fabrikanten zoveel mogelijk EVs willen afzetten in de EU om de boetes te voorkomen. Noorwegen stimuleert voor zover ik weet alleen de vraag.

• Albantar
  • Laatst online: 12:37

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

De Kona vs e-Niro knoop is bijna doorgehakt.

De kofferbakruimte van de Kona eens goed bekeken gisteren bij de Kona van een collega... Viel eigenlijk best tegen. Dus gisterenavond nog veel foto's van de e-Niro 2020 bekeken, maar ik kan 'm gewoon echt niet mooi vinden. Ook die lelijke blauwe elementen in de voorbumper en in het interieur bijvoorbeeld... Oké, het interieur van de Kona verdient ook geen schoonheidsprijs maar daar zitten ten minste geen dingen in die ik simpelweg lelijk vind.

Het verschil in bagageruimte is inderdaad gigantisch... Als het puur daarom zou gaan, zou ik zeker voor de e-Niro gaan. Maar bagageruimte is ook niet alles natuurlijk. Ik bedoel, mijn vorige auto was een C30 en dat voldeed ook met z'n 4 zitplaatsen en postzegeltje van een achterklep. :D

Misschien rij ik morgen nog even bij de lokale Kia-dealer langs om het écht zeker te weten. Maar ik denk niet dat hij in werkelijkheid mooier zal zijn dan op z'n officiële profielfoto's zegmaar. Het is altijd eerder andersom.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 08:41
Albantar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:17:
De Kona vs e-Niro knoop is bijna doorgehakt.

De kofferbakruimte van de Kona eens goed bekeken gisteren bij de Kona van een collega... Viel eigenlijk best tegen. Dus gisterenavond nog veel foto's van de e-Niro 2020 bekeken, maar ik kan 'm gewoon echt niet mooi vinden. Ook die lelijke blauwe elementen in de voorbumper en in het interieur bijvoorbeeld... Oké, het interieur van de Kona verdient ook geen schoonheidsprijs maar daar zitten ten minste geen dingen in die ik simpelweg lelijk vind.

Het verschil in bagageruimte is inderdaad gigantisch... Als het puur daarom zou gaan, zou ik zeker voor de e-Niro gaan. Maar bagageruimte is ook niet alles natuurlijk. Ik bedoel, mijn vorige auto was een C30 en dat voldeed ook met z'n 4 zitplaatsen en postzegeltje van een achterklep. :D

Misschien rij ik morgen nog even bij de lokale Kia-dealer langs om het écht zeker te weten. Maar ik denk niet dat hij in werkelijkheid mooier zal zijn dan op z'n officiële profielfoto's zegmaar. Het is altijd eerder andersom.
Ga met de Kona van je collega naar de KIA-dealer en zet ze naast elkaar 8)
Zo heb ik ook mijn Rio met de nieuwe Rio vergeleken.

PSN: Cappie85 (PS4)

• mux

mux

99% efficient!

He, eindelijk iemand anders die de blauwe accenten niet kan uitstaan. Goedzo, harness the rage!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 01-04 22:21
[...]

Toen ik mijn zakelijke leaseauto kon bestellen, had ik de keuze tussen een Opel Ampera-e, VW e-Up, VW e-golf, BMW i3, oude Nissan Leaf, Hyundai Ioniq en Mercedes B 250e.

Ik wilde in eerste instantie voor de Ampera-e gaan vanwege de actieradius, maar toen ik hoorde dat die een jaar levertijd had en ik die uit de catalogus moest bestellen zonder proefrit, heb ik dit idee meteen laten varen.
Aangezien wij privé toentertijd een Hyundai i10 reden en zeer tevreden waren, zijn we maar eens gaan kijken bij de Hyundai dealer voor de Ioniq electric. Die had ik al eens in een Hyundai magazine gezien die je als Hyundai rijder thuisgestuurd krijgt en ik vond de auto altijd al mooi. Na een proefrit was ik en mijn vrouw meteen verkocht en heb ik de Ioniq meteen besteld.
Was de Kona electric toenn ik bestelde beschikbaar geweest dan had ik ongetwijfeld die besteld. Ik ben blij om te horen dat de Ioniq betere rij eigenschappen heeft dan de Kona. Ik kan dat zelf beamen want ik heb een aantal maanden geleden voor de lol eens een proefrit gemaakt in de Kona.
De Ioniq is een zeer comfortabele auto om te rijden en in te zitten. Sterker nog, ik heb laatst in de Model 3 dual motor van een collega gereden en die 450 pk is heel erg leuk, maar qua interieur en afwerking in het interieur zit je in de Ioniq veel beter. Mijn collega gaf ook aan dat er nog wat problemen zijn met zijn Model 3, zoals rubbers die niet goed aansluiten op de ramen, portieren die qua naden niet gelijk zijn en op hoge snelheid voor extra windgeruis zorgen. De vrouw van een buurman heeft de Model 3 SR+ en die buurman vertelde dat zij ook veel problemen hebben met hun Model 3. Losse bodemplaat, rubbers die niet goed sluiten en vocht in de lampen.
Dat soort problemen heb ik in 2 jaar met de Ioniq nog niet meegemaakt. Natuurlijk zou ik graag een Model 3 willen rijden voor de drivetrain, software en updates, maar de Ioniq is gewoon veel beter afgewerkt. En ja, dan lever je qua prestaties wel in, maar het blijft gewoon een hele fijne reisauto.

• kramon
Z___Z schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat Noorwegen pech heeft dit jaar. Aangezien de EU CO2 normen wil nastreven en de bottleneck niet bij de vraag zit, maar bij het aanbod, zullen fabrikanten zoveel mogelijk EVs willen afzetten in de EU om de boetes te voorkomen. Noorwegen stimuleert voor zover ik weet alleen de vraag.
N.a.v. jouw post heb ik even een Google opdracht aan 'noorwegen eu' gewijd 8)7 :P Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt en dat ze niet naar Noorwegen gaan :-)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
@Albantar Mijn belangrijkste reden om niet voor de Kona te gaan en de e-Niro te nemen was het feit dat er geen volwassenen op de achterbank van de Kona passen. Dat is bij een zakelijke auto een no-go. Ik moet af en toe gasten door het land rijden en die kan je niet achter in een auto moeten proppen.

Die blauwe accenten zijn het ergst op de rode versie. Voor de levering druk mee bezig geweest en toen ik de auto eenmaal had bleek het me 100% mee te vallen. Ik heb ze gewoon blauw gelaten en glimlachend achter het stuur zie ik ze niet eens 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
frispens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:31:
[...]

Dat is vreemd, ik heb 10 feb. de reservering geplaatst en heb #100329xx gekregen.
(RWD, Standaard accu, carbon gray en Plus pakket)

• Defector
  • Registratie: december 2005
kameel30 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:18:
Vorige maand de knoop door gehakt voor een Leaf 2 via de ANWB private lease. Het betreft een tweede auto voor mijn vrouw die toevallig ook aan vervanging toe was (de auto, niet mijn vrouw ;-). Wij zijn er erg blij mee, aardig ruime auto en rijdt heerlijk met alle toeters en bellen. Enige wat ik zelf mis is de HUD en een digitale snelheidsmeter. Dit zit wel in mijn 10 jaar oude Prius 3 en daar ben ik blijkbaar gewend aan geraakt. Ik vond het anno 2020 in elk geval wat onwennig om naar een naald te kijken als snelheidsmeter in een elektrische auto. Het grappige is dat zij dit schijnbaar bewust hebben gedaan vanwege de grote vraag vanuit de klanten van de Leaf 1. Gelukkig zie je de snelheid wel digitaal in beeld als je de cruise control instelt.

Het bereik is voor ons meer dan voldoende en de eventuele hinder na de zoveelste keer snelladen op een dag zullen wij nooit ondervinden aangezien de auto altijd met type 2 opgeladen zal worden, thuis of op het werk (gratis).

De prijs vind ik ook niet tegenvallen, we zitten nu op €359 per maand, 60 maanden 10.000 km/jaar voor een Tekna met leer. Ik heb zo'n idee dat je dit al (bijna) kwijt bent aan afschrijving.
Ik kom even over van het private lease topic aangezien meneer sjon het niet zo heeft op EV's.

Initieel was ik redelijk enthousiast over de de 40kwh Leaf aanbieding. De ruimte issues waar ik eerst een hard hoofd in had zijn weg.

Nu ik wat verder kijk blijkt de range want meer als aandachtspunt naar voren te komen.

90% is het gewoon woon werk verkeer en wat korte ritjes en 1x per maand ofzo een kleine 200 kilometer met ongeveer 150km snelweg in zijn totaliteit. Daarnaast vakantie maar goed daar ontkom je niet aan (snel)laden.

Het zou wel een deal breaker zijn wanneer we die 200 kilometer niet in 1 x zouden kunnen doen.

https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Het lijstje hier zou suggereren dat het net wel net niet kan. Wat zijn de algemene ervaringen hiermee?

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:56

d0s

sssst

Ik kom ook even over naar dit topic. Jammer dat de Leaf geen eigen topic heeft. Even mijn ervaringen na bijna een jaar Leaf (40KW, 2018 > versie) gereden te hebben.

Leaf icm een Maxi Cosi gaat prima.

We hebben de Leaf N-Connecta nu bijna een jaar (ook via consumentenbond met maandelijks opzegbaar) en opzicht is het een prima auto. Omdat er wel wat ervaringen worden gevraagd;

Positief;
- Verrassend ruim zoals al aangegeven. Maxi Cosi vormt geen enkel probleem met Isofix. Mensen zijn daarnaast echt verbaasd over met name de kofferruimte.
- Comfortabel, maar verwacht geen sportiviteit (maar dat weet je als je een Leaf koopt)
- Android Auto/Apple Carplay, verwarmd stuur en stoelen
- Geluid is verrassend goed

Nadelen

- Chademo wordt steeds minder, en dat ga je merken als je een contract afsluit voor meerdere jaren
- geen 2/3 fase laden
- Toch wel de range, die echt niet boven de 160(!) uitkomt in de wintermaanden. Als het echt koud is/vriest zelfs niet boven de 150. We hebben echt geprobeerd dit te maxen met voorverwarmen, netjes max 100 rijden en stoel/stuurverwarming maar meer zit er gewoon niet in. En dan is het nog niet echt super koud geweest deze winter.
- Het stuur is niet verstelbaar, dat kan echt een nadeel zijn. Het is sowieso geen ergonomisch wonder.
- Infotainment is traag en buggy (maar dat schijnt bij de modellen 19-06-> verholpen te zijn met een nieuwe versie
- De app is dramatisch, het hele internet staat vol met klachten en hier is niks aan gelogen. Succes ratio is zo'n 1 op 3. Soms staat de auto er niet meer tussen, en soms update hij simpelweg niet. Dit schijnt bij modellen na 19-06-> wel beter te zijn.

Voor ons zou een nieuwe 60kw Leaf of Model 3 interessant kunnen zijn :) We wachten met spanning af op het autoleasecollectief aanbod aangezien we per mei kunnen opzeggen richting augustus.

let wel: die 150/160 range is echt snelweg in de winter. Gecombineerd is er rond de 180 mogelijk. Ev-Database is hierin behoorlijk betrouwbaar. In de lente/zomer haal je wel met gemak 200+ zonder op de snelheid te letten is mijn ervaring.

Vanaf juni 2019 heeft de Leaf dus een upgrade gekregen (betere infotainment, betere en andere app).

[Voor 75% gewijzigd door d0s op 14-02-2020 11:07]

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14:02
@Defector
probeer eens wat routes uit op abetterrouteplanner.com.
dat geeft een goede indruk

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• tijmeng
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:22
Defector schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:02:
[...]

Ik kom even over van het private lease topic aangezien meneer sjon het niet zo heeft op EV's.

Initieel was ik redelijk enthousiast over de de 40kwh Leaf aanbieding. De ruimte issues waar ik eerst een hard hoofd in had zijn weg.

Nu ik wat verder kijk blijkt de range want meer als aandachtspunt naar voren te komen.

90% is het gewoon woon werk verkeer en wat korte ritjes en 1x per maand ofzo een kleine 200 kilometer met ongeveer 150km snelweg in zijn totaliteit. Daarnaast vakantie maar goed daar ontkom je niet aan (snel)laden.

Het zou wel een deal breaker zijn wanneer we die 200 kilometer niet in 1 x zouden kunnen doen.

Het lijstje hier zou suggereren dat het net wel net niet kan. Wat zijn de algemene ervaringen hiermee?
Zolang je niet op een volledig lege snelweg 130 gaat planken bij -10 en de verwarming vol aan met tegenwind haal je die 200km wel. Op de nederlandse snelweg rij je met het verkeer mee en een beetje inhalen gemiddeld 110. Dat wordt straks 100.

Wij hebben met onze 40kwh renault zoe r110 geen problemen met 200km snelweg en dan rijden we lekker door.

Die nissan moet dat ook wel kunnen.

Moet zeggen dat zowel evdatabase als abrp een negatiever beeld geeft

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:56

d0s

sssst

[...]

Wij hebben 100km per dag (voornamelijk snelweg) woon/werk verkeer en dan is het prima te doen met de LEAF. In de zomer bij thuiskomst 60-65% en in de winter 35-45% range over. In de nacht is hij dan weer vol via het stopcontact. We hebben nog geen laadpaal.

Die 1x per maand 200 kilometer zou ik me niet te druk om maken, dan pak je lekker een bak koffie bij fastned/ionity en je kunt weer verder. Wij storen ons daar in elk geval totaal niet aan. Dat komt ook wel omdat op onze vaste routes veel fastneds zijn te vinden. Daar moet je wel even goed naar kijken.

De melding hierboven dat ev-database negatief is en dat je met de Leaf 200km haalt in de winter kan ik echt niet onderschrijven. Zowel vanuit eigen ervaring als vanuit een vriend van me die ook een Leaf heeft. Let wel, dit zijn wel snelwegkilometers. Gecombineerd zou je wellicht 180-190 kunnen halen.

[Voor 9% gewijzigd door d0s op 14-02-2020 11:12]

• Tassadar32
@Albantar Blauwe accenten zijn op te lossen met een gedeeltelijke wrap (of als je echt makkelijk wil doen pak je een spuitbus plastidip) een te kleine kofferbak oplossen word een stuk moeilijker. Ik heb voor mijn Model 3 de Outlander gereden, die kwam initieel met lichtgrijze kappen om de mistlichten heen. Een iets nieuwere versie die een week na de levering van mijn exemplaar uitkwam had matzwarte mistlichtkappen met een zilveren randje. Omwisselen was makkelijk dus even gedaan (zie hier). Als zoiets kleins je auto in jouw beleving een stuk mooier kan maken voor een kleine meerprijs is dat toch een prima oplossing? Vriend van me had ook zoiets met z'n A3 e-tron, hij vond het e-tron logo spuuglelijk en heeft de dealer alles laten ombadgen naar s-line.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

[...]

Ik heb een proefrit gemaakt met de Leaf omdat mijn schoonmoeder 97km verderop woont en ik nog steeds de aanbieding overweeg. De helft hiervan is snelweg waar ik gewoon 110+ heb gereden. Heen en weer was geen probleem met 5 personen in de auto en de buitentemperatuur was zo'n 5-8 graden.
Geen idee wat het doet als het kouder is en/of de accu gaat degraderen.

Ruimte viel me ook in alle opzichten positief mee, hoewel ik natuurlijk wel inlever op de 308SW die we nu rijden.

De reden dat ik nog twijfel is de vakantie, maar via de ANWB kun je relatief goedkoop een auto huren... maar twijfel nog steeds.

[Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 14-02-2020 11:18]

• dedominee
  • Registratie: mei 2007
Zijn er mensen die een Polestar 2 besteld hebben? Mooie auto, maar concurreert met de Tesla uiteraard en dan mist Polestar natuurlijk het supercharger network. Ook laadt de Polestar aanzienlijk langzamer daardoor, 40 min tot 80%.

Ben wel erg benieuwd wat Google ervan heeft gemaakt!

• frispens
kramon schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:01:
[...]

Jup, dit zei mijn dealer ook. Ford zal er erg bij gebaat zijn om veel autos in NL te verkopen ivm de strenge CO2 emissienormen

• frispens
TheoQ schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Dat is vreemd, ik heb 10 feb. de reservering geplaatst en heb #100329xx gekregen.
(RWD, Standaard accu, carbon gray en Plus pakket)
Hmm, dat is vreemd. Lijkt dan toch een soort willekeurige volgorde in te zitten. Of wellicht heb je t nummer gekregen van iemand die geannuleerd heeft? Wellicht dat datum van reservering dan ook relevant is...

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
Rijbereik Ford Mustang Mach E

https://www.nu.nl/auto/60...opese-mustang-mach-e.html

[Voor 12% gewijzigd door Road-runner83 op 14-02-2020 11:51]

• kramon
dedominee schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:25:
Zijn er mensen die een Polestar 2 besteld hebben? Mooie auto, maar concurreert met de Tesla uiteraard en dan mist Polestar natuurlijk het supercharger network. Ook laadt de Polestar aanzienlijk langzamer daardoor, 40 min tot 80%.

Ben wel erg benieuwd wat Google ervan heeft gemaakt!
Ja, deze week besteld. Over het laadnetwerk zit ik niet zo in. Er wordt druk gebouwd door de Fastneds/Ionity's/etc, waarvan sommigen alweer sneller dan de superchargers laden. Ik laad vooral thuis gelukkig.

Wat bedoel je met Google, het Google Automotive systeem?

• dedominee
  • Registratie: mei 2007
Dat inderdaad. Benieuwd wat ze er precies van gemaakt hebben en wat ze aan ontwikkeling gaan / blijven doen etc.

• Defector
  • Registratie: december 2005
top bedankt voor de adviezen zoals jullie aangeven lijkt het er idd op dat een 200 kilometer wel te doen moet zijn.

Maar de routeplanner die @BarryH aangeeft, ziet het wat somberder in die geeft aan dat een enkele rit dus 100 kilometer resulteert in een lading van 18% wat natuurlijk niet voldoend is om zonder onderweg te laden weer terug te komen is.

abetterrouteplanner.com

[Voor 7% gewijzigd door Defector op 14-02-2020 12:08]

• frispens
Nice, ik ben benieuwd of de standard range ook nog naar boven word bijgesteld..

• BrokenTable
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Een vraag over laden, maar niet thuis en ook niet bij een openbare paal, dan maar hier...

Ik was vandaag bij een bedrijf waar ze een meerdere oplaadpunten hebben staan (op een binnenterrein). Een aantal EVboxen. Maar daarnaast leek het er op dat er een auto (Tesla in dit geval) gewoon aan een 380v aansluiting hing. Is dit mogelijk?

Het was op een redelijke afstand maar ik zag niet iets van een normale laadpaal. En misschien hing die auto wel via een granny lader een aan buiten WCD, maar daar leek niet op.

• daemonix
  • Niet online
d0s schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Wij hebben 100km per dag (voornamelijk snelweg) woon/werk verkeer en dan is het prima te doen met de LEAF. In de zomer bij thuiskomst 60-65% en in de winter 35-45% range over. In de nacht is hij dan weer vol via het stopcontact. We hebben nog geen laadpaal.

Die 1x per maand 200 kilometer zou ik me niet te druk om maken, dan pak je lekker een bak koffie bij fastned/ionity en je kunt weer verder. Wij storen ons daar in elk geval totaal niet aan. Dat komt ook wel omdat op onze vaste routes veel fastneds zijn te vinden. Daar moet je wel even goed naar kijken.

De melding hierboven dat ev-database negatief is en dat je met de Leaf 200km haalt in de winter kan ik echt niet onderschrijven. Zowel vanuit eigen ervaring als vanuit een vriend van me die ook een Leaf heeft. Let wel, dit zijn wel snelwegkilometers. Gecombineerd zou je wellicht 180-190 kunnen halen.
Met een Leaf stoppen bij Ionity is leuk, maar die kan daar niet laden. Ionity is CCS only en de Leaf heeft CHAdeMO. Helaas dus, dat is wel een nadeel van de Leaf.

Het bereik is heel erg afhankelijk van de stand van het elektropedaal, de temperatuur, de bandensoort en de tegenwind. Houd je je keurig aan de Vmax van 100 km/h dan kom je best ver.

• juupke
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23-03 19:27
Defector schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:00:
top bedankt voor de adviezen zoals jullie aangeven lijkt het er idd op dat een 200 kilometer wel te doen moet zijn.
Mijn inschatting (als Ioniq-rijder) zou zijn dat het in veel gevallen te doen zal zijn, maar gegarandeerd niet altijd. Ga er maar vanuit dat als je flinke tegenwind of vorst hebt, je toch echt onderweg zult moeten bijladen. Ik zou dus zeker even kijken naar de aanwezigheid van snelladers langs je route.

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 01-04 23:42
BrokenTable schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:48:
Een vraag over laden, maar niet thuis en ook niet bij een openbare paal, dan maar hier...

Ik was vandaag bij een bedrijf waar ze een meerdere oplaadpunten hebben staan (op een binnenterrein). Een aantal EVboxen. Maar daarnaast leek het er op dat er een auto (Tesla in dit geval) gewoon aan een 380v aansluiting hing. Is dit mogelijk?

Het was op een redelijke afstand maar ik zag niet iets van een normale laadpaal. En misschien hing die auto wel via een granny lader een aan buiten WCD, maar daar leek niet op.
Dat zal dan met een JuiceBooster zijn o.i.d. die kun je overal op aansluiten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online

Dat kan. Gewoon 3 fase laden met de juiste stekker. Overigens is het al een tijdje 400 V (fase tegen fase) of 230 V (fase tegen nul), en de Tesla laadt dan 3 fase tegen nul, oftewel gewoon 230 V. ;)

Er zijn Model S'en die ook een 3 fase granny charger hebben.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:16
tijmeng schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:06:
[...]
Op de nederlandse snelweg rij je met het verkeer mee en een beetje inhalen gemiddeld 110. Dat wordt straks 100.
[...]
Ben ik de enige die elke moet gniffelen als er dit wordt gezegd in dit draadje? Er gaat echt helemaal niets veranderen aan de gemiddelde snelheid vanaf 1 maart. De nieuwe maximum snelheid gaat niet gehandhaafd worden en de gemiddelde forens staat nu toch al in de file. Het gaat ook geen effect hebben op de stikstof uitstoot in Nederland, maar dat is een politieke discussie.
dedominee schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:25:
Zijn er mensen die een Polestar 2 besteld hebben?
De Polestar 2 kan alleen nog worden voorbesteld/gereserveerd. Polestar neemt nog geen daadwerkelijke bestellingen aan voor de P2. Sommige leasemaatschappijen doen net alsof er al een bestelling gedaan kan worden en noemen dan een levertijd.. maar dat is slechts een gok.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:12

mvdam

EV-Gekkie

RichieB schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:09:
[...]

Ben ik de enige die elke moet gniffelen als er dit wordt gezegd in dit draadje? Er gaat echt helemaal niets veranderen aan de gemiddelde snelheid vanaf 1 maart. De nieuwe maximum snelheid gaat niet gehandhaafd worden en de gemiddelde forens staat nu toch al in de file. Het gaat ook geen effect hebben op de stikstof uitstoot in Nederland, maar dat is een politieke discussie.
Nouja, tenminste, als de maximale snelheid 130 is en ik ga met 100 linksrijden en inhalen dan voel ik me daar onprettig bij, omdat ik dan significant langzamer rijd dan het maximum en dus de (mogelijke) kruissnelheid van medeweggebruikers.

Als de limiet 100 is, en ik haal met 100 in, en iemand vind dat hij harder mag, dan voel ik me daar niet onprettig bij, immers rijd ik zo hard als toegestaan.

Dat er nog steeds doorgeraust zal worden zal vast zo zijn, maar er zullen er ook wel voldoende zijn die gewoon rustiger gaan rijden. :>

In nadelen: Er zullen méér vrachtwagenklevers komen denk ik, dus minder plek voor mij :'(

[Voor 4% gewijzigd door mvdam op 14-02-2020 13:21]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• DjMark
mvdam schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Dat er nog steeds doorgeraust zal worden zal vast zo zijn, maar er zullen er ook wel voldoende zijn die gewoon rustiger gaan rijden. :>
Ik denk ook dat het wel degelijk een (klein) verschil gaat maken.

Het is gewoon wachten op overal trajectcontrole, wat een heerlijk zou dat zijn...
Rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is echt een verademing vind ik...heerlijk rustig en ontspannen.

Volkswagen eGolf 2018

• daemonix
  • Niet online
DjMark schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Ik denk ook dat het wel degelijk een (klein) verschil gaat maken.

Het is gewoon wachten op overal trajectcontrole, wat een heerlijk zou dat zijn...
Rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is echt een verademing vind ik...heerlijk rustig en ontspannen.
Eens! En toch heb je nitwits die voorbij razen met 130 km/h+ tijdens de 100 km/h tijden... Zijn die naïef of hebben ze valse kenteken platen?

• Tassadar32

Tesla model S en X zijn lang geleverd met een hele pittige "granny charger" die naast een schuko stekker ook stekkers voor hoog amperage aansluitingen (oa de blauwe campingstekkers) en driefase aansluitingen (lijkt op de campingstekker maar dan met 3-fase en rood) had. Erg makkelijk want vooral bij bedrijven zijn die aansluitingen veel te vinden. Collega van me heeft met de X naar Roemenie gereden en daar in een boerenschuur kunnen opladen aan de 3-fase stekker. Lekker snel en geen laadpaal nodig.
[...]

Nouja, tenminste, als de maximale snelheid 130 is en ik ga met 100 linksrijden en inhalen dan voel ik me daar onprettig bij, omdat ik dan significant langzamer rijd dan het maximum en dus de (mogelijke) kruissnelheid van medeweggebruikers.

Als de limiet 100 is, en ik haal met 100 in, en iemand vind dat hij harder mag, dan voel ik me daar niet onprettig bij, immers rijd ik zo hard als toegestaan.

In nadelen: Er zullen méér vrachtwagenklevers komen denk ik, dus minder plek voor mij :'(
Iedereen die harder dan vmax wil heeft bij mij gewoon pech. NOA/AP rijd gewoon netjes exact vmax en negeert bumperklevers volledig. Bumperkleven bij een Tesla met ingebouwde 360 dashcam is geheel gratis een mooie video richting de politie :9.

[Voor 30% gewijzigd door Tassadar32 op 14-02-2020 13:48]

• naii11
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 01-04 19:23
[...]

Ik zou je willen verzoeken om dit soort berichten achterwege te laten

[Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 14-02-2020 15:44]

• Smuggler
  • Laatst online: 14:04

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hoezo, Als de max snelheid 100 is, zie ik daar geen groot probleem in.
Zolang ze niet langer dan een kilometer naast elkaar blijven rijden.

Anders had je niet moeten inhalen, of moet je toch even wat gas bijgeven om de inhaal poging zo kort mogelijk te laten duren.

[Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 14-02-2020 15:44. Reden: Quote aangepast]

Gewoon sebastiaan

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12:47

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Smuggler schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Hoezo, Als de max snelheid 100 is, zie ik daar geen groot probleem in.
Zolang ze niet langer dan een kilometer naast elkaar blijven rijden.
Don't feed the troll....
[...]

Ik kan helaas op de wegen waar ik kom (regio Eindhoven) zelden Vmax rijden en 100 km/u is natuurlijk nou ook weer niet poeptraag. Dat gezegd hebbende ben ik blij dat Vmax naar 100 gaat, scheelt mij weer verbruik bij inhalen ;)

[Voor 63% gewijzigd door Tomba op 14-02-2020 14:18]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
Tomba schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Don't feed the troll....

[...]

Ik kan helaas op de wegen waar ik kom (regio Eindhoven) zelden Vmax rijden en 100 km/u is natuurlijk nou ook weer niet poeptraag. Dat gezegd hebbende ben ik blij dat Vmax naar 100 gaat, scheelt mij weer verbruik bij inhalen ;)
Ken uw grootheden:

V is voltage
v is snelheid

(En een Vmax is een motorfiets van Yamaha)

Het is dus vmax

• bruneelm
  • Laatst online: 01-04 22:01
mux schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:21:
He, eindelijk iemand anders die de blauwe accenten niet kan uitstaan. Goedzo, harness the rage!
Ik heb expliciet geen witte versie genomen maar een Gravity gray.
Omdat het blauw minder opvalt én ik me voornamelijk stoorde aan de donker grijze achtergrond kleur van het stekkertje op de laadklep.
Achteraf bekeken heb ik me laten vangen voor 650€.
Dat vakje had ik eenvoudig ander kunnen laten inkleuren voor een véél lagere prijs.
Het blauw kan ge wrapped worden.
Binnenin is het Inox afboording ipv blauw
Dus voor buiten, laten doen op blauw was 195€, zelf doen véél goedkoper, niet gedaan want binnenin zie ik het niet en ik loop nooit achter mijn auto aan (tot op heden)

En klap op de vuurpijl, als ik een witte zie valt vanaf een paar meter afstand de laadklep niet meer op
Pagina: 1 ... 68 ... 87 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houdt het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True