Ik kom ook even over naar dit topic. Jammer dat de Leaf geen eigen topic heeft. Even mijn ervaringen na bijna een jaar Leaf (40KW, 2018 > versie) gereden te hebben.
Leaf icm een Maxi Cosi gaat prima.
We hebben de Leaf N-Connecta nu bijna een jaar (ook via consumentenbond met maandelijks opzegbaar) en opzicht is het een prima auto. Omdat er wel wat ervaringen worden gevraagd;
Positief;
- Verrassend ruim zoals al aangegeven. Maxi Cosi vormt geen enkel probleem met Isofix. Mensen zijn daarnaast echt verbaasd over met name de kofferruimte.
- Comfortabel, maar verwacht geen sportiviteit (maar dat weet je als je een Leaf koopt)
- Android Auto/Apple Carplay, verwarmd stuur en stoelen
- Geluid is verrassend goed
Nadelen
- Chademo wordt steeds minder, en dat ga je merken als je een contract afsluit voor meerdere jaren
- geen 2/3 fase laden
- Toch wel de range, die echt niet boven de 160(!) uitkomt in de wintermaanden. Als het echt koud is/vriest zelfs niet boven de 150. We hebben echt geprobeerd dit te maxen met voorverwarmen, netjes max 100 rijden en stoel/stuurverwarming maar meer zit er gewoon niet in. En dan is het nog niet echt super koud geweest deze winter.
- Het stuur is niet verstelbaar, dat kan echt een nadeel zijn. Het is sowieso geen ergonomisch wonder.
- Infotainment is traag en buggy (maar dat schijnt bij de modellen 19-06-> verholpen te zijn met een nieuwe versie
- De app is dramatisch, het hele internet staat vol met klachten en hier is niks aan gelogen. Succes ratio is zo'n 1 op 3. Soms staat de auto er niet meer tussen, en soms update hij simpelweg niet. Dit schijnt bij modellen na 19-06-> wel beter te zijn.
Voor ons zou een nieuwe 60kw Leaf of Model 3 interessant kunnen zijn

We wachten met spanning af op het autoleasecollectief aanbod aangezien we per mei kunnen opzeggen richting augustus.
let wel: die 150/160 range is echt snelweg in de winter. Gecombineerd is er rond de 180 mogelijk. Ev-Database is hierin behoorlijk betrouwbaar. In de lente/zomer haal je wel met gemak 200+ zonder op de snelheid te letten is mijn ervaring.
Vanaf juni 2019 heeft de Leaf dus een upgrade gekregen (betere infotainment, betere en andere app).
[
Voor 75% gewijzigd door
d0s op 14-02-2020 11:07
]