• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Slasher schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:57:
Morgen staat er een proefrit gepland in de al bestelde Skoda Citigo-e IV. Ben benieuwd of het wat is. Ongezien en ongereden besteld :D
Mag ik vragen wat de "use case" is waarbij zo'n auto tot z'n recht komt? Ik kijk er wellicht overheen maar van die elektrische "stadsauto's" zijn toch vooral voor als je weinig kilometers rijdt, en dan heb je toch veel minder voordeel van het feit dat je veel goedkoper "tankt"? Is het dan financieel niet interessanter om een klein benzine-wagentje te hebben? Of gaat het je puur om het verminderen van de uitstoot en neem je de hogere kosten daarbij voor lief? Zeer lovenswaardig, daar niet van, maar in een kapitalistische wereld wel ongebruikelijk. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:01:
[...]

Mag ik vragen wat de "use case" is waarbij zo'n auto tot z'n recht komt? Ik kijk er wellicht overheen maar van die elektrische "stadsauto's" zijn toch vooral voor als je weinig kilometers rijdt, en dan heb je toch veel minder voordeel van het feit dat je veel goedkoper "tankt"? Is het dan financieel niet interessanter om een klein benzine-wagentje te hebben? Of gaat het je puur om het verminderen van de uitstoot en neem je de hogere kosten daarbij voor lief? Zeer lovenswaardig, daar niet van, maar in een kapitalistische wereld wel ongebruikelijk. :)
Ik heb nu een ICE citigo en kon in november een fantastische PL maken. De auto is een boodschappenauto die alleen in de regio gebruikt gaat worden. Voor vakantie en andere lange ritten heb ik een Passat Variant.

De citigo die ik nu heb is qua kosten niet veel goedkoper qua maandelijkse lasten en afschrijving dan de maandelijkse kosten van de nieuwe EV.

En nu heb ik een nieuwe auto en wil ook wel een weten of een EV leuk is om te rijden. En met de recent gelegde zonnepanelen kan je goedkoper laden.

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 07-02-2020 14:07 ]

Elect a clown, expect a circus.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:46
[...]

Tegenwoordig hoef je toch niet meer een grote auto hebben om comfortabel op de weg te zijn? En met een auto met worst case 160 km range kun je toch heel eenvoudig 160*365= 58.000 km per jaar rijden. Ik weet echter niet waar het omslagpunt ligt tussen een benzine up en een elektrische citigo. Wel wordt er ook met kleine auto's veel gereden.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26

greatgonzo

schit-te-rend!

Slasher schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Ik heb nu een ICE citigo en kon in november een fantastische PL maken. De auto is een boodschappenauto die alleen in de regio gebruikt gaat worden. Voor vakantie en andere lange ritten heb ik een Passat Variant.

De citigo die ik nu heb is qua kosten niet veel goedkoper qua maandelijkse lasten en afschrijving dan de maandelijkse kosten van de nieuwe EV.
goed bezig..

Was zelf misschien voor een MG gegaan als range niet het belangrijkste is, qua prijs/kwaliteitverhouding naar mijn gevoel iets meer auto.. Maar Skoda is natuurlijk wel een bekender merk.

• Konarijder50
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-02-2022
Sonicfreak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Ik heb de Kona laatst proefgereden, maar dit wist ik niet. In de Ioniq is het stuur zowel in hoogte als in diepte te verstellen.

Hoe is dat bij de e-Niro?
Is ook niet waar, een Kona is in diepte ook verstelbaar. Helaas kan ik hem net niet ver genoeg naar me toe trekken voor de meest comfortabele positie (1.96m).

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

greatgonzo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:09:
[...]

goed bezig..

Was zelf misschien voor een MG gegaan als range niet het belangrijkste is, qua prijs/kwaliteitverhouding naar mijn gevoel iets meer auto.. Maar Skoda is natuurlijk wel een bekender merk.
De MG is een stuk duurder in de PL dan de citigo, andere klasse. En de citigo is een bewezen “koning in de stad” die we vooral in de regio gaan gebruiken.

Elect a clown, expect a circus.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26

greatgonzo

schit-te-rend!

Slasher schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:12:
[...]

De MG is een stuk duurder in de PL dan de citigo, andere klasse. En de citigo is een bewezen “koning in de stad” die we vooral in de regio gaan gebruiken.
dat viel me later ook in..

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

t0mmiiiii schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:08:
Tegenwoordig hoef je toch niet meer een grote auto hebben om comfortabel op de weg te zijn? En met een auto met worst case 160 km range kun je toch heel eenvoudig 160*365= 58.000 km per jaar rijden. Ik weet echter niet waar het omslagpunt ligt tussen een benzine up en een elektrische citigo. Wel wordt er ook met kleine auto's veel gereden.
Niet per definitie maar veel kleine auto's worden gebouwd als boodschappen auto met dito isolering. Natuurlijk kun je er prima een eind mee rijden, in de zin van, de auto kan het wel. Maar ik weet wel waar ik liever in vertoef, en dat is meestal toch echt de wat grotere auto van een hoger segment. En dat in kleine auto's ook vaak wat mindere stoelen zitten, want over het algemeen rijdt je daar geen 2 uur enkele reis in.

Exact expert nodig?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Konarijder50 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:09:
Is ook niet waar, een Kona is in diepte ook verstelbaar. Helaas kan ik hem net niet ver genoeg naar me toe trekken voor de meest comfortabele positie (1.96m).
En hoe zit het met de HUD? Tijdens mijn proefrit met de Kona lukte het me niet om het bovenste regeltje van de HUD zichtbaar te krijgen. (1.82m...)
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:16:
Niet per definitie maar veel kleine auto's worden gebouwd als boodschappen auto met dito isolering. Natuurlijk kun je er prima een eind mee rijden, in de zin van, de auto kan het wel. Maar ik weet wel waar ik liever in vertoef, en dat is meestal toch echt de wat grotere auto van een hoger segment. En dat in kleine auto's ook vaak wat mindere stoelen zitten, want over het algemeen rijdt je daar geen 2 uur enkele reis in.
Dat dus. Ik ben niet voor niets Volvo-fan. Als budget geen bezwaar zou zijn dan zou ik een Polestar 2 nemen. :D

[ Voor 43% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2020 14:21 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Crazy D

Crazy D

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:20:
En hoe zit het met de HUD? Tijdens mijn proefrit met de Kona lukte het me niet om het bovenste regeltje van de HUD zichtbaar te krijgen. (1.82m...)
Ik kan met 1.76 (en een dikke buik :P) het net zien....
Vindt het overigens niet heel veel toevoegen als je niet met de ingebouwde navi rijdt.
Dat dus. Ik ben niet voor niets Volvo-fan. Als budget geen bezwaar zou zijn dan zou ik een Polestar 2 nemen. :D
Ik kom uit een Outlander PHEV, echt uberfijne auto om lange einden mee te rijden. De Kona doet daar niet veel aan onder. Mijn vrouw had een Yaris, daar reedt ik liever geen stukken van 100km mee...

Exact expert nodig?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Je had je stoel misschien erg hoog staan? Ik ben ook 1.82 en de HUD is perfect instelbaar op het midden van het scherm. Zou overigens niet meer zonder HUD willen rijden, wat is dat fijn. Tevens het grootste nadeel van de Tesla (de iPad op wielen): geen HUD.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:30:
We hebben familie op zo'n 260 km afstand wonen en in dat gat dorp zie ik alleen een drietal EVbox paaltjes staan volgens ABRP, waarbij het lijkt alsof dat privé-palen zijn.
Tip: rij er de volgende keer langs om te zien of het echt zo is. Tweede tip: kijk niet op maar 1 site of app, maar kijk eens in een paar anderen. Soms zijn er wel palen maar zijn ze niet overal te vinden.
De heenreis is niet zo'n punt, ik kom met pakweg 15% lading áán, maar de terugreis duurt dan ruim een uur langer omdat je onderweg lang bezig bent...
Het is natuurlijk erg afhankelijk van de reis, maar je zou ook op de heenweg een half uurtje kunnen laden en op de terugweg weer.

Dit zijn trouwens geen afstanden waarbij ik verwacht dat je alleen even een kop koffie of thee gaat drinken. Is er geen enkele mogelijkheid om met een normale stekker je auto te laden? Dat duurt natuurlijk enorm lang, maar als je op de heenweg al snel hebt geladen en je komt aan met 60 procent kan je wellicht toch nog net genoeg bij laden zodat je op de terugweg niet meer hoeft te snelladen. Of maar 5 minuten ipv 25.
dimocash schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:39:
maar ik heb veel familie en vrienden die in Rotterdam e.o en Maastricht e.o wonen. Bij hun in de buurt zijn geen oplaadmogelijkheden.
Ik ken Maastricht niet goed, maar in Rotterdam zelf struikel je bijna over de oplaadpalen (ook al zijn die natuurlijk niet allemaal ongebruikt). Wellicht zit het pijnpunt dan in de "e.o."?

Wonen zij net in een kleine kern met weinig of geen laadpalen? Bij mijn vader is eind vorig jaar pas de eerste laadpaal in het dorp geplaatst en nog vind ik dat eigenlijk best weinig. In grotere plaatsen staan er relatief veel meer. Maar hij woont eigenlijk niet echt meer "e.o." Rotterdam vind ik, maar in de "e.o." van Gouda.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
t0mmiiiii schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Dat is persoonlijk maar vind het zelf inderdaad niet nodig. Ik ging bijvoorbeeld eens van een Ford Fiesta naar een Focus en dat beetje extra ruimte was handig en comfort prettig maar qua rijplezier vond ik het minder.
Zelf heb ik de Citigo besteld voor 60Km enkel woon-werk en verwacht dan alleen nog thuis te moeten laden itt nu met m’n Zoe die dat niet red. De meeste andere ritten zijn dan ook nog in het bereik van een lading.
Wat ik nadelig vond aan a segment is motor lawaai en beperkt vermogen waardoor je veel moet schakelen. Met elektrische is dat geen punt en Zowel Zoe als Citigo zijn wat trage EV’s maar m’n (in het verleden zakelijke) diesels deden doorgaans ook zo’n 11 seconden van 0 tot 100 en dan moet je het uiterste uit die 90 a 110pk knikkerbak halen dus ik was niet echt wat beters gewend ;) mocht het tegenvallen dan is het iig maar 13,3ct/Km plus stroom.

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
JeroenE schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:34:
[...]
Tip: rij er de volgende keer langs om te zien of het echt zo is. Tweede tip: kijk niet op maar 1 site of app, maar kijk eens in een paar anderen. Soms zijn er wel palen maar zijn ze niet overal te vinden.

[...]
Het is natuurlijk erg afhankelijk van de reis, maar je zou ook op de heenweg een half uurtje kunnen laden en op de terugweg weer.

Dit zijn trouwens geen afstanden waarbij ik verwacht dat je alleen even een kop koffie of thee gaat drinken. Is er geen enkele mogelijkheid om met een normale stekker je auto te laden? Dat duurt natuurlijk enorm lang, maar als je op de heenweg al snel hebt geladen en je komt aan met 60 procent kan je wellicht toch nog net genoeg bij laden zodat je op de terugweg niet meer hoeft te snelladen. Of maar 5 minuten ipv 25.
True. Kan sowieso natuurlijk wel navragen of er (openbare) palen in de buurt zijn. Er zijn 3 EVbox dingetjes op loopafstand. Vraag is alleen of die publiek zijn of niet.

En uiteraard: ik heb ABRP bekeken én de ANWB site; de laatste weet al helemaal van toeten noch blazen. Maar goed - een grannycharger kan altijd wel lijkt me. Vaak komen we er voor verjaardagen en dat is van begin van de middag tot begin van de avond en dan weer terug. En inderdaad, een half uurtje langer op de heenweg is niet zo'n probleem, half uurtje op de terugweg ook niet - dan heb je totaal óók een uurtje geladen al met al. Ach.

Eerst maar de proefrit morgen afwachten :) en dan zien we wel verder.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Deze Citigo was in de aanbieding €199/maand voor 10.000km, dat was zelfs goedkoper dan de ICE variant. Dan thuis laden voor zeg €30/maand dan is het gewoon de goedkoopste optie in private lease.

Goedkoper kan wel door te kopen maar zelfs dat valt nog tegen, A-segment schrijft bijna lineair af dus tenzij je echt oud gaat kijken is het niet zomaar veel goedkoper (en dan wordt het appels met peren vergelijken).

De Citigo is daarna €80 gestegen in prijs, later kwam de Seat Mii (zelfde auto) in de aanbieding maar ook die is nu al weer een stuk duurder. Nu nog wachten wat de VW-Up gaat doen (daarmee is de drieling compleet).

Wij hebben ook een CItigo besteld, levering verwacht 1e week maart, komt op €240/maand door gekozen extra's. Alsnog echt een leuke auto voor dat geld, inclusief elektra dus ca €270, Picanto ICE private lease contract van de hand gedaan, was €204 + €80 brandstof.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 07-02-2020 15:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

assje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:04:
[...]

Deze Citigo was in de aanbieding €199/maand voor 10.000km, dat was zelfs goedkoper dan de ICE variant. Dan thuis laden voor zeg €30/maand dan is het gewoon de goedkoopste optie in private lease.

Goedkoper kan wel door te kopen maar zelfs dat valt nog tegen, A-segment schrijft bijna lineair af dus tenzij je echt oud gaat kijken is het niet zomaar veel goedkoper (en dan wordt het appels met peren vergelijken).

De Citigo is daarna €80 gestegen in prijs, later kwam de Seat Mii (zelfde auto) in de aanbieding maar ook die is nu al weer een stuk duurder. Nu nog wachten wat de Up variant gaat doen.

Wij hebben ook een CItigo besteld, levering verwacht 1e week maart, komt op €240/maand door gekozen extra's. Alsnog echt een leuke auto voor dat geld, inclusief elektra dus ca €270, Picanto ICE private lease contract van de hand gedaan, was €204 + €80 brandstof.
Voor zo'n prijs is het inderdaad een zeer interessante deal!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2025

Temujin

Zegt ook wel eens iets

[...]

Hier heeft de vrouw er een besteld..
Ze rijd voor haar werk 40km heen.. en 40km terug..

De besparing in maandelijkse lasten was hier de voornaamste reden voor de door skoda aangeboden private lease constructie. De kosten zijn aanzienlijk lager per kilometer.

wij hebben de iets duurdere (lees luxere uitvoering) variant met 15.000 km per jaar besteld.. geloof dat maandbedrag iets van 240 per maand was.
Inclusief verzekering/belasting is dit vrij lastig te verslaan door een ICE. Daarnaast rijd ze straks een gloednieuwe wagen ipv een swift uit 2007
DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:38:
Er zijn 3 EVbox dingetjes op loopafstand. Vraag is alleen of die publiek zijn of niet.
Als het een paal in de straat is bij een openbare parkeerplek dan zijn ze openbaar. Het wordt lastig als het bij een oprit is. Tot nu toe heb ik daar nooit echt daadwerkelijk geladen. Aan de andere kant: zo'n laadpaal komt echt niet zo maar op allerlei sites terecht. Dan heeft de eigenaar dat zelf gedaan of in de backoffice aangegeven dat er openbaar geladen mag worden.

Ik kijk meestal op de site van oplaadpalen of in app van ChargeMap of Elec2go. En soms nog in een paar andere apps als Open ChargeMap, Shell Recharge of Smoov. Je hoeft niet voor iedere app per se een account te hebben om te checken of er een laadpaal is.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Mar.tin schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:07:
[...]

Je rekent niet meer in km per liter, maar Wattuur per Kilometer.
Volgens mij zijn jullie Nederlanders de enige die rekenen met km per liter :P
Dus dat is niet vreemd om te rekenen per kilometer ;)

• bite
  • Niet online
Wat zou handiger zijn dan?
Hoor van Amerikanen/Engelsen wel van 1/8inch (waarom een eenheid in 8 stukken?) of als het om EV’s gaat mpkWh en dan is het indien interessant toch omrekenen naar wat voor mij bekend is; opgegroeid zijnde met metrisch stelsel en Km/l heb ik minder idee van andere eenheden. Het is dat auto’s vaak standaard l/100Km weergegeven ofwel kWh/100Km wat wel een gemakkelijk sommetje is naar wattuur/Km; echter ik betaal in kWh net zoals je geen aardappels in x aantal gram koopt (onnodig grote getallen?).

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 07-02-2020 19:37 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Volgens mij zijn jullie Nederlanders de enige die rekenen met km per liter :P
Dus dat is niet vreemd om te rekenen per kilometer ;)
*kuch* miles per gallon.. *kuch*

Boordcomputers hebben het al jaren over aantal liter per 100 km. Daarmee is nou eenmaal het verschil veel duidelijk. Voor een EV heb je het snel over 1 op 4 of 1 op 5, maar het verschil tussen beide is gigantisch.

Tesla rijders noemen vaak watt/km terwijl traditionele merken vaak kWh/100 km aanhouden.

Edit: En die twee kan je prima door elkaar gebruiken. Lang leve het metrisch systeem!

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 07-02-2020 20:18 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bite schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:33:
Wat zou handiger zijn dan?
Hoor van Amerikanen/Engelsen wel van 1/8inch (waarom een eenheid in 8 stukken?) of als het om EV’s gaat mpkWh en dan is het indien interessant toch omrekenen naar wat voor mij bekend is; opgegroeid zijnde met metrisch stelsel en Km/l heb ik minder idee van andere eenheden. Het is dat auto’s vaak standaard l/100Km weergegeven ofwel kWh/100Km wat wel een gemakkelijk sommetje is naar wattuur/Km; echter ik betaal in kWh net zoals je geen aardappels in x aantal gram koopt (onnodig grote getallen?).
Voor brandstofverbruik lijkt mij l/100 km de meest handige eenheid. Hoger verbruik levert immers een groter nummer op. Je kan ook makkelijker uitrekenen hoeveel je rit kost.
Daarom lijkt me voor EV kWh/100 km de meest logische eenheid voor stroomverbruik. Je koopt stroom per kWh en je rijd afstanden in km. Wh/km (Tesla) is net zo onhandig pas inderdaad de prijs van aardappels weer te geven per gram.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
[...]

Ik heb 5 jaar geleden mijn goed functionerende ICE ingeruild voor een EV. Toen 5 jaar oud en nu dus inmiddels 10 jaar. Geen snellaad optie (was er nog niet) en een 20 kWh accu. Een maximum snelheid van 100 km/h (ja ze waren de tijd ver vooruit). Juist omdat ik het toen al absurd vond dat veel kleine ritjes met een ICE gereden wordt. Het rijd lekkerder en geen directe uitstoot heeft.

Het is deels het kapitalistische gedachte dat men altijd voor het goedkoopste moet gaan. Ik denk ook dat we niet direct iets zien van de uitstoot.

Als een auto poep zou uitstoten en de straten snel vol liggen met de stinkende poep wordt de acceptatie al snel minder. Als je bedenkt dat de uitstoot van auto's niet zichtbaar is en je het haast niet ruikt maakt het acceptabel. Als jij achter een hard optrekkende 8 cilinder rijd en die schijt jou auto vol. Je ruitenwissers kunnen het amper bij houden en in je auto hangt daardoor een penetrante lucht dan is de goedkoopste optie snel over.

Daar ligt dus de kern van het probleem. We zien het niet, we ruiken het niet en hebben er geen overlast van. Dus wat zeurt iedereen.

Maar eigenlijk is het raar dat wij onze (en die van onze naasten, kinderen en kleinkinderen) omgeving zo vies maken en dat we ons daar totaal niet druk over maken.

Dat deed ik wel een beetje en ben daarom elektrisch gaan rijden. Gewoon betaald van mijn eigen geld. Geen auto van de zaak of bijtelling killer. (Dat is vaak de vraag die ik krijg, ohh vanwege de bijtelling).

We hebben het gewoon gedaan. Ja je moet je wat aanpassen ( dat willen vele niet). En hoe vaak wij niet horen dat het niet werkt echt ongelooflijk. Het werkt, ik rij 3000 tot 5000 km per jaar, mijn wederhelft met zijn EV zo'n 45000 km per jaar (Die stamt uit 2014, wel snellaad aansluiting, 27kWh accu en hogere topsnelheid).

En dat om de wereld iets minder slecht achter te laten.

Bij auto's speelt natuurlijk heel erg de status mee. Ook al zal men beweren van niet. Maar kijk maar om je heen de straten staan niet vol van de Dacia Logan MCV. Terwijl dat uit financieel oogpunt wel de beste keuze is. Lage prijs, veel ruimte. De auto van de buurman heeft best invloed in de keuze van jou auto.

Bij de mensen die een auto van hun werk beschikbaar gesteld krijgen en er privé in mogen rijden tellen twee dingen heel erg. Het maximale lease budget en de bijtelling. Die zijn daarin bepalend voor de auto keuze. Er is eens een lease maatschappij geweest die onderzocht heeft wat de keuze zou zijn als men die zelf zou moeten betalen. Gemiddeld lag de aanschafprijs € 11.000,00 lager dan wat ze nu rijden. Ondanks dat ze de zelfde hoeveelheid kilometers er mee zouden rijden.

• bite
  • Niet online
O.a eens met je argument over de uitstoot. Zelf heb ik daar vanwege astma wel last van of misschien daardoor wel ontstaan: https://www.gezondheidenw...-veroorzaken-bij-kinderen. "De onderzoekers berekenden bij hoeveel kinderen de astma toegeschreven kan worden aan NO2. Ze concluderen dat er jaarlijks wereldwijd 4 miljoen nieuwe kinderen met astma bijkomen door de uitstoot van het verkeer. Dat aantal komt overeen met 13% van het totale aantal nieuwe diagnoses van astma bij kinderen. In België zou het zelfs gaan om 21 tot 25%, omwille van de grote bevolkingsdichtheid en de hoge verkeersuitstoot."
Bij een goed werkende moderne motor is dat gelukkig nihil, als die nog koud is of als er iets aan mankeert daarentegen.. is niet voor niets dat het aan de achterkant wordt uitgestoten en de bestuurder er niets van merkt, tenzij diegene voor je rijd en je het met de ventilatie in je auto blaast (maakte teslabjorn meen ik ook een punt over in een van z’n video’s mbt verwarming in de rij/file).
Een situatie bijvoorbeeld waarbij ik aan het fietsen was en een groep van ca 10 motoren een groepsrit aan het maken was, mij passeerde waarna ik benauwd langs de weg stond. Naja leven en laten leven zegt men dan hè

Betaalbaarheid is op zich wel de voornaamste reden waarom m’n volgende ev een a segment auto is, de Citigo ev. Wellicht qua impact wel beter dan een suv als met meer dan twee keer zo grote accu terwijl ik er een 85% van de Km alleen in zit en toch wat dat westers comfort behoud ;) beter nog is woon-werk op fiets afstand of thuiswerken waardoor je die auto niet nodig hebt; verbeter punten zullen er altijd zijn

[ Voor 23% gewijzigd door bite op 07-02-2020 21:55 . Reden: posten met smartphone.. ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@JeroenK Mooi verhaal, bedankt! Wat voor EV's hebben jullie?

Ik heb er eens flink op zitten malen en denk dat het voor mij toch de Kona gaat worden.

• JeroenK
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:05:
@JeroenK Mooi verhaal, bedankt! Wat voor EV's hebben jullie?

Ik heb er eens flink op zitten malen en denk dat het voor mij toch de Kona gaat worden.
Ik heb een Fiat Qubo ev (conversie (2010)) Fiat Doblo ev (ook conversie(2011)) en mijn wederhelft een Kia Soul ev (fabrieks ev(2014)).

Gefeliciteerd, een mooie auto. Ik wens je veel rijplezier.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenK op 07-02-2020 22:16 ]

• daemonix
  • Niet online
Ik heb 4 jaar geleden, toen ik een Fiesta ging rijden tegen de Ford dealer gezegd: mijn volgende auto wordt een EV. Als jullie geen EV kunnen leveren is het: jammer Ford. En het werd: Jammer Ford, voor onze beide Fiesta's. De auto van mijn vrouw bleek economisch beter af met een BEV, de mijne heb ik puur uit overtuiging gekozen. Geen spijt van de keuze gehad, integendeel. Mijn vrouw is ook uitgesproken blij met haar auto en wil ook niet meer terug naar een ICE.

Mijn keuze is ook voor een heel groot deel gebaseerd op uitstoot als astma patient. Beter centrale, gefilterde uitstoot dan iedere ICE voor zich, of liever nog: hup zonnepanelen...

• JeroenK
bite schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:31:
O.a eens met je argument over de uitstoot. Zelf heb ik daar vanwege astma wel last van of misschien daardoor wel ontstaan: https://www.gezondheidenw...-veroorzaken-bij-kinderen. "De onderzoekers berekenden bij hoeveel kinderen de astma toegeschreven kan worden aan NO2. Ze concluderen dat er jaarlijks wereldwijd 4 miljoen nieuwe kinderen met astma bijkomen door de uitstoot van het verkeer. Dat aantal komt overeen met 13% van het totale aantal nieuwe diagnoses van astma bij kinderen. In België zou het zelfs gaan om 21 tot 25%, omwille van de grote bevolkingsdichtheid en de hoge verkeersuitstoot."
Bij een goed werkende moderne motor is dat gelukkig nihil, als die nog koud is of als er iets aan mankeert daarentegen.. is niet voor niets dat het aan de achterkant wordt uitgestoten en de bestuurder er niets van merkt, tenzij diegene voor je rijd en je het met de ventilatie in je auto blaast (maakte teslabjorn meen ik ook een punt over in een van z’n video’s mbt verwarming in de rij/file).
Een situatie bijvoorbeeld waarbij ik aan het fietsen was en een groep van ca 10 motoren een groepsrit aan het maken was, mij passeerde waarna ik benauwd langs de weg stond. Naja leven en laten leven zegt men dan hè

Betaalbaarheid is op zich wel de voornaamste reden waarom m’n volgende ev een a segment auto is, de Citigo ev. Wellicht qua impact wel beter dan een suv als met meer dan twee keer zo grote accu terwijl ik er een 85% van de Km alleen in zit en toch wat dat westers comfort behoud ;) beter nog is woon-werk op fiets afstand of thuiswerken waardoor je die auto niet nodig hebt; verbeter punten zullen er altijd zijn
Over astma had ik nog niet eens nagedacht. Vind de opgegeven cijfers vrij heftig. Niemand die boos opspringt en gelijk serieuze wetgeving maakt om het terug te dringen of te verbieden.

Maar knap vervelend dat je er zo last van hebt. Ze zouden zo over kunnen stappen op een Zero. Ik probeer wel rekening te houden met anderen. Ik zal daar zeker niet altijd in slagen helaas.

Betaalbaar is best een goed argument, dat hoeft zeker niet altijd te betekenen goedkoopste.
Ik vind de citygo best een leuke en praktische auto. Ikzelf heb lang een Colt gereden. Klein maar praktisch. Zoals je zegt zit je er het merendeel alleen in. Dat zie je ook in de grote SUV's. Comfort is ook een argument je hoeft niet direct terug naar paard en wagen.

Ik vind het wel grappig, vaak in een gezin zie je dat er een grote gezinsauto is en een klein boodschappen autootje. Vaak rijd "papa"* alleen in de groote gezinsauto naar het werk en "moeder"* mag de rest van het gezin en de spullen van hot naar her slepen in het boodschappen autootje. Dit terwijl het handiger was geweest als "papa" het boodschappen autootje had genomen, minder lange files, je rijd toch alleen, veiliger voor de rest van het gezin , meer ruimte voor de boodschappen. Misschien kijk ik met een iets andere blik er naar (* ik ben me er van bewust dat een gezin niet perse uit een heteo normatief rolbevestigende man/vrouw situatie hoeft te bestaan. Echter bij de observaties die ik deed was het wel het geval)

De impact is zeker beter, op het vlakke status wat bijzonderder. Leuk bij de snelladers tussen de EV's van 50k en meer.

Veel plezier met de Citygo, ik ben erg benieuwd naar de rij ervaringen. Een van de eerste kleine EV's

• JeroenK
daemonix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:22:
Ik heb 4 jaar geleden, toen ik een Fiesta ging rijden tegen de Ford dealer gezegd: mijn volgende auto wordt een EV. Als jullie geen EV kunnen leveren is het: jammer Ford. En het werd: Jammer Ford, voor onze beide Fiesta's. De auto van mijn vrouw bleek economisch beter af met een BEV, de mijne heb ik puur uit overtuiging gekozen. Geen spijt van de keuze gehad, integendeel. Mijn vrouw is ook uitgesproken blij met haar auto en wil ook niet meer terug naar een ICE.

Mijn keuze is ook voor een heel groot deel gebaseerd op uitstoot als astma patient. Beter centrale, gefilterde uitstoot dan iedere ICE voor zich, of liever nog: hup zonnepanelen...
Mooie overwegingen en ja toch ook bijzonder. Je loopt nogsteeds in een voorhoede. Je stemt zo met je voeten. Wil je niet luisteren nou dan geef ik me geld ergens anders uit. Dat werkt goed,veel kracht van de consument is best groot.

Wij hadden het leuk gevonden als onze dochter niet meer in een ICE had hoeven meerijden. Helaas is dat niet geheel gelukt. Door wat pech met onze auto's heeft ze bij elkaar toch zo'n 6 maanden van haar leven tot nu toe in een ICE moeten rijden. Maar het blijft leuk om langs een tank station te rijden en de auto thuis en ook op visite op te laden. Dat is voor haar gewoon gebruikelijk.

• Z___Z
  • Niet online
@JeroenE opzich mee eens. Ik snap daarom ook niet zo goed waarom mensen een A segment auto nemen als 2e auto. Ik zie vaak in de buurt waar mensen als 1e auto een dikke D-segment auto hebben en als 2e auto een A segment auto. Persoonlijk zou ik dan eerder 2x C segment of 1xC en 1xB segment auto nemen. Maar goed blijkbaar heeft de meerderheid het gel er niet voor (over) om als 2e auto een grotere auto te nemen. Zeker op de snelweg zou ik niet mijn zoontje op de achterbank van een A segment auto vervoeren. Ik vind het al niks om er alleen in te zitten op de snelweg.
Ben ook aan het kijken of we onze 2e auto (Prius) kunnen vervangen voor een EV. Moet 120 km reeele range hebben om bruikbaar te zijn voor ons. Voorlopig nog te duur.

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:11:
[...]Daarom lijkt me voor EV kWh/100 km de meest logische eenheid voor stroomverbruik. Je koopt stroom per kWh en je rijd afstanden in km. Wh/km (Tesla) is net zo onhandig pas inderdaad de prijs van aardappels weer te geven per gram.
Het is denk ik ook wat je zelf makkelijker vindt rekenen. Ik vind 1:6 persoonlijk handiger: dan weet je wat je op 1 kWh kunt rijden (persoonlijk reken ik overigens hoeveel KM ik op 1% kan rijden, maar dat is uiteraard niet met andere auto's te vergelijken).

Wil ik 36 km rijden heb ik 36/6 = 6kWh nodig. Bij kWh/100km is de som: 36/100*16.6. Maar al jare is de 2e de norm bij boordcomputers. Gelukkig is bij de Kona 1:6 in te stellen.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:26
JeroenK schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:37:
[...]

Ik vind het wel grappig, vaak in een gezin zie je dat er een grote gezinsauto is en een klein boodschappen autootje. Vaak rijd "papa"* alleen in de groote gezinsauto naar het werk en "moeder"* mag de rest van het gezin en de spullen van hot naar her slepen in het boodschappen autootje. Dit terwijl het handiger was geweest als "papa" het boodschappen autootje had genomen, minder lange files, je rijd toch alleen, veiliger voor de rest van het gezin , meer ruimte voor de boodschappen. Misschien kijk ik met een iets andere blik er naar (* ik ben me er van bewust dat een gezin niet perse uit een heteo normatief rolbevestigende man/vrouw situatie hoeft te bestaan. Echter bij de observaties die ik deed was het wel het geval)
Hier verbaas ik me dus ook altijd over. Onze ‘stadsauto’ is de Outlander PHEV. Kinderen en boodschappen passen er perfect in. Doet al zijn stadskilometers elektrisch.

De EV SUV is wat mij betreft de beste boodschappenwagen. De woonwerk auto zou in het ideale geval een auto zijn die zo zuinig mogelijk is op de snelweg, dus dan kom je in het huidige speelveld snel op een model 3 of Ioniq. Mooier nog zou een soort budget Roadster zijn wat mij betreft, een Citigo drivetrain met een aerodynamische vorm en goede geluidsisolatie zegmaar. Met een sportief uiterlijk zodat papa er ook in gezien durft te worden.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 00:48

doc

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Dat heb ik inderdaad bij mijn elektrische testritten ook gemerkt (Kona, Leaf, Model 3). De rem hoef je eigenlijk nooit te gebruiken. Rijdt heerlijk relaxed!

[...]

Hrmph... Zo kom ik er natuurlijk nooit uit. :D
Wat die 90% betreft voor een Tesla, ik laad ook normaal tot 90%, maar als ik een keer ver moet kan je prima 100% doen. Zolang je maar gelijk gaat rijden is het niet slechter voor je accu. Je mist alleen wel regeneratief remmen in het begin omdat hij z'n lading niet kwijt kan, maar daar heb je op de snelweg toch niet zo'n last van. Het scheelt in ieder geval weer 40km bereik :)

Me Tarzan, U nix!

• Crazy D

Crazy D

Z___Z schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:55:
@JeroenE opzich mee eens. Ik snap daarom ook niet zo goed waarom mensen een A segment auto nemen als 2e auto. Ik zie vaak in de buurt waar mensen als 1e auto een dikke D-segment auto hebben en als 2e auto een A segment auto. Persoonlijk zou ik dan eerder 2x C segment of 1xC en 1xB segment auto nemen. Maar goed blijkbaar heeft de meerderheid het gel er niet voor (over) om als 2e auto een grotere auto te nemen. Zeker op de snelweg zou ik niet mijn zoontje op de achterbank van een A segment auto vervoeren. Ik vind het al niks om er alleen in te zitten op de snelweg.
Ben ook aan het kijken of we onze 2e auto (Prius) kunnen vervangen voor een EV. Moet 120 km reeele range hebben om bruikbaar te zijn voor ons. Voorlopig nog te duur.
Omdat de dikke grote auto heel vaak een zakelijke auto is (en dus telt alleen de bijtelling) en de boodschappen auto moet alles zelf voor betaald worden, dus kies je een kleine goedkope zuinige auto: weinig wegenbelasting, lage verzekering, laag verbruik. Het is een puur financieel plaatje.

Hier is ondertussen de Outlander PHEV ook tot boodschappen auto gebombardeerd :D Mijn vrouw is er dolblij mee en ik ben heel blij met de Kona. En dankzij de Outlander boeit de vakantie me ook niet hoe ik er ga komen, als ik geen zin heb om met ABRP aan de gang te gaan nemen we de Outlander. Ook handig voor de zakelijke km's trouwens O-)

Exact expert nodig?

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-01 14:29

Hachy

Laadpas Nerd

Misschien is het al genoemd maar 188 van de 213 Izivia snelladers in La France zijn uitgeschakeld naar aanleiding van een dubbel 'incident' bij vermoedelijk de EV-Box variant van deze snellader.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:02
Zou zo maar eens lang kunnen duren, voor mijn vakantie in mei waarschijnlijk toch maar weer een ICE huren...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hachy schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:58:
Misschien is het al genoemd maar 188 van de 213 Izivia snelladers in La France zijn uitgeschakeld naar aanleiding van een dubbel 'incident' bij vermoedelijk de EV-Box variant van deze snellader.

[Embed]

[Twitter]
Holy shiiiieeeeeeettttt.. ongelooflijk hoe brak de laadinfrastructuur is in Frankrijk. IONITY lijkt Frankrijk momenteel ook links te laten liggen .

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2020 13:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Valt wel mee hoor Ionity heeft al 45 stations operationeel in Frankrijk en nog 5 in aanbouw.

Grote probleem is echter dat ze nog niks hebben van Belgische grens tot aan Parijs langs de A1 dus daar val je in een gat. Maar bijvoorbeeld de Route du Soleil naar Lyon en verder is prima te doen.

HD4Life @ Full-HD

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
Davidshadow13 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:50:
Valt wel mee hoor Ionity heeft al 45 stations operationeel in Frankrijk en nog 5 in aanbouw.

Grote probleem is echter dat ze nog niks hebben van Belgische grens tot aan Parijs langs de A1 dus daar val je in een gat. Maar bijvoorbeeld de Route du Soleil naar Lyon en verder is prima te doen.
Probleem schijnt te zijn dat Sodetrel/Corri-door de enige is die daar mag bouwen (ze hebben de concessie), maar blijkbaar niet wil investeren. Ionity zou er graag bouwen, maar mag niet.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Davidshadow13 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:50:

Ah ok, op de IONITY map zie ik geen stations in aanbouw. De dekking vindt ik daarnaast ook niet echt goed gespreid, zeker niet ten opzichten van andere landen.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2020 13:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• daemonix
  • Niet online
Tjsa, zeker in Frankrijk zie je de nationalistische bescherming van de eigen bedrijven... Ze horen bij Europa als het ze uitkomt.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 14:29

GeNiTaLiX

Naapje

Mfpower schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Gefeliciteerd! Jij doet waar ik nu al weken over twijfel, exact dezelfde situatie. Wat voor laadpaal ga je aanleggen of ga je via de granny laden thuis?

Als ik nou een optie had voor de vakanties dan had ik nu ook al de leaf besteld bij de ANWB, maar alleen daardoor kan het niet uit voor mij.
Thanks. En ook bedankt voor alle andere reacties. Ik heb nu een 20a groep, dus komt een laadpaal die op 20a kan worden afgesteld (Tesla / EVbox). De levertijd is wel wat lang, maar goed.

Ik heb gekozen voor de witte n-connecta, 20kkm en 5 jaar voor €389,- maar bij 15kkm krijg ik het verschil terug. Als ik er na 4 jaar van af wil kan dat ook en betaal ik de prijs voor 4 jaar. Ook prima, maar nu heb ik de keuze.

14 februari krijg ik nog de nieuwe aanbiedingen van de Consumentenbond te zien en dan zit ik nog in de bedenktijd. Wellicht neem ik dat dan nog even mee! Mocht er een nog beter voorstel in staan;)

• Z___Z
  • Niet online
De Franse merken zitten ook niet in IONITY, dus zal de drang voor IONITY niet heel groot zijn om daar meer dan het bare minimum te bouwen.

Maar inderdaad de snelweg Lille Parijs is echt wel vervelend dat daar geen laadstation bestaat met meer dan 1 lader.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
daemonix schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:56:
Tjsa, zeker in Frankrijk zie je de nationalistische bescherming van de eigen bedrijven... Ze horen bij Europa als het ze uitkomt.
Nee niet echt
De Fransen hebben de snelwegen in een soort concessie gegeven aan een privé bedrijf.
Die draait op voor alle kosten (gespecificeerde dienstverlening, onderhoud, e.a.) en krijg zijn inkomsten via de geheven tol.

Vergelijk het met je huidige arbeids en loonafspraken waarbij met eigen niet wijzigende afspraken je thuis op eigen kosten een laadpaal zou moeten zetten.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

[Embed]

[Twitter]
Zou zo’n franse paal iemand hebben gefrituurd..? B)

Is nogal een forse maatregel.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Z___Z
  • Niet online
bruneelm schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:07:
[...]

Nee niet echt
De Fransen hebben de snelwegen in een soort concessie gegeven aan een privé bedrijf.
Die draait op voor alle kosten (gespecificeerde dienstverlening, onderhoud, e.a.) en krijg zijn inkomsten via de geheven tol.

Vergelijk het met je huidige arbeids en loonafspraken waarbij met eigen niet wijzigende afspraken je thuis op eigen kosten een laadpaal zou moeten zetten.
Ze zouden wel als overheid deze partij kunnen dwingen om infrastructuur aan te leggen, en als dat niet gebeurt, andere partijen toelaten.

• daemonix
  • Niet online
Dat is een Frans bedrijf en gaan ze zeker niet doen. Je kent de Franse markt niet zo goed.

[ Voor 26% gewijzigd door daemonix op 08-02-2020 17:47 ]

• DigitalExorcist
Vanmiddag een proefrit gemaakt in een Renault Zoe 50, degene met de krachtigste motor.

Ben helemaal overtuigd en m’n vrouw ook (sowieso was een EV haar idee..). Van de week maar eens even serieus achteraan. Wat is dát geweldig rijden zeg...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025

[Embed]

[Twitter]
Heeft Tesla toch weer goed geregeld met een eigen laadnetwerk. Zal druk worden bij de superchargers.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 10:33
Zo, sinds iets meer dan twee maanden van 'eigen kantoor op loopafstand' naar commuter gegaan (ruim 60 km enkele reis) en ik vind eigenlijk dat het niet verantwoord is nog zoveel bij te dragen aan de directe uitstoot door het verkeer. Ik rij weliswaar een Euro6 diesel, maar toch.
Dus ik hoop op niet al te lange termijn elektrisch te gaan rijden. Polestar 2 spreekt me vooralsnog het meeste aan: ziet eruit als een auto, premium afwerking, goede range en prestaties, aandacht voor het onderstel (met performance pack), alleen afwachten of er genoeg ruimte is om een paar fietsen te leggen, maar dat verwacht ik wel gezien de lengte van de auto.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• daemonix
  • Niet online
Mooi! Weer een overstapper naar EV! Goed bezig.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

DigitalExorcist schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:46:
Vanmiddag een proefrit gemaakt in een Renault Zoe 50, degene met de krachtigste motor.
Hoe ga je laden? Openbare laadpalen of thuis? Indien openbaar, test het laden even bij een paar laad paaltjes bij jou in de buurt. Specifiek als er al een andere auto staat te laden.

De Q90 die ik rijd, is extreem gevoelig en kan regelmatig niet laden. Niet wat je wilt na een dag werk.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Tassadar32 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Heeft Tesla toch weer goed geregeld met een eigen laadnetwerk. Zal druk worden bij de superchargers.
En wat denk je dat er gaat gebeuren als Tesla ooit zijn netwerk, om wat voor reden dan ook, ziet neergaan of moet neerhalen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• bruneelm
Blokker_1999 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 07:26:
[...]

En wat denk je dat er gaat gebeuren als Tesla ooit zijn netwerk, om wat voor reden dan ook, ziet neergaan of moet neerhalen?
Ik stel me een andere vraag
Wat als de stekker van de Tesla-servers ooit uitgetrokken worden?
Welke impact zal dat hebben op de (functionaliteit) van de wagens.

• DigitalExorcist
TucanoItaly schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Hoe ga je laden? Openbare laadpalen of thuis? Indien openbaar, test het laden even bij een paar laad paaltjes bij jou in de buurt. Specifiek als er al een andere auto staat te laden.

De Q90 die ik rijd, is extreem gevoelig en kan regelmatig niet laden. Niet wat je wilt na een dag werk.
“Gewoon” thuis. Althans.. ik merk dat het bij lange na niet zo gewoon is. Maar we hebben een eigen oprit waar mijn eigen (werk)auto staat en m’n vrouw wil dan de Zoe voor privé. Er passen nu een Polo en een Clio Estate op dus die ruimte is er wel.

Alleen nog een 11kW punt regelen...

• daemonix
  • Niet online
Een nog veel vervelender vraag die je je kunt stellen is: wat als de servers van Tesla gehackt worden en er een dodelijke update gepushed wordt? OTA updates zijn leuk maar levensgevaarlijk.

bruneelm schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:24:
[...]

Wel, er zijn mensen voor wie dit vandaag al van toepassing is natuurlijk. Hun wagen wordt uitgesloten omdat deze grote herstellingen heeft ondergaan die niet door Tesla zijn uitgevoerd. Als Tesla daarachter komt schakelen ze al hun diensten uit. Het belangrijkste slachtoffer daarvan is natuurlijk net de supercharger. Hoewel Tesla bij zulke mensen ook vaak andere diensten zoals autopilot uitschakeld, is die AP gelukkig niet afhankelijk van het kunnen bereiken van die servers om te werken. Ik verwacht zelf dan ook dat, in het onwaarschijnlijke geval, wanneer Tesla de boeken moeten sluiten, het grootste slachtoffer datzelfde supercharger netwerk zal zijn en vraag me dan af hoe eenvoudig het zou zijn voor een derde partij om het over te nemen en er algemeen bruikbare CCS stations van te maken. Maar de kans dat Tesla kopje ondergaat is al zeer klein en de kans dat ze op dat moment geen overnemer vinden lijkt mij onbestaande.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Luiaard
  • Laatst online: 13-01 20:28
bruneelm schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:24:
[...]

Mijn auto hoeft ook liever niet 'smart' te zijn met functionaliteit die afhankelijk is van diensten, externe servers e.d.
Bovendien blijkt dat al die assistentie die er nu op sommige auto's zit ook veel ongelukken veroorzaken kan.

Import van EVs

• daemonix
  • Niet online
Daarom zeg ik dat de kans dat hun servers gehackt worden groter is, en derhalve een reële bedreiging voor Tesla zijn. Updates hoeven niet onschuldig te zijn. Ook wordt het hele autogedrag verstuurd naar Tesla. Wat denk je dat je daar allemaal mee kunt doen? Of de huisadressen van de dure varianten, daar is vast wat te halen. Etc, etc.

• Luiaard
daemonix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:40:
Daarom zeg ik dat de kans dat hun servers gehackt worden groter is, en derhalve een reële bedreiging voor Tesla zijn. Updates hoeven niet onschuldig te zijn. Ook wordt het hele autogedrag verstuurd naar Tesla. Wat denk je dat je daar allemaal mee kunt doen? Of de huisadressen van de dure varianten, daar is vast wat te halen. Etc, etc.
Dan is het wachten op ransomware.

Import van EVs

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tot nog toe hebben ze hun zaken zeer goed op orde, ondanks de hoeveelheid aandacht en het feit dat vele machtige bedrijven graag Tesla (hadden) zien falen.

Overigens heb je een bron dat het hele autogedrag naar Tesla verstuurd wordt? Volgens mij gaat dit namelijk enkel om specifieke weg omstandigheden en zonder te herleiden naar het voertuig, enkel de locatie en tijdstip.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
Deveon schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:09:
[...]

Tot nog toe hebben ze hun zaken zeer goed op orde, ondanks de hoeveelheid aandacht en het feit dat vele machtige bedrijven graag Tesla (hadden) zien falen.

Overigens heb je een bron dat het hele autogedrag naar Tesla verstuurd wordt? Volgens mij gaat dit namelijk enkel om specifieke weg omstandigheden en zonder te herleiden naar het voertuig, enkel de locatie en tijdstip.
Het gaat niet fout bij de producten zelf, maar eerder bij de medewerkers. Als je snel groeit is het lastig om iedereen goed te blijven screenen, zeker als de kwartaalcijfers belangrijker worden dan de veiligheid.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• bruneelm
Wie zegt dat die servers (die OTA communiceren met de wagens) on-line staan?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

DigitalExorcist schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:29:
“Gewoon” thuis. Althans.. ik merk dat het bij lange na niet zo gewoon is.
Da's mooi, dat betekent in principe probleemloos laden, mits correct aangesloten. Nou weet ik niet of de laadtechniek van de ZE50 radicaal anders is dan de ZE40, maar mijn ervaring met de ZE40 is dat de helft van de laadpalen problemen oplevert. Soms hele gebieden, bijv. Amsterdam IJburg, en alle Pitpoint paaltjes in Utrecht, zijn problematisch (voor mij). Iets om mee rekening te houden, tenzij de ZE50 op dit gebied verbeterd is.

• Osxy
  • Laatst online: 12-01 15:14

Osxy

Holy crap on a cracker

bruneelm schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Wie zegt dat die servers (die OTA communiceren met de wagens) on-line staan?
Omdat de updates via Internet worden verspreid? Er kan per definitie geen airgap zijn en dus altijd een kans op hacks.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
TucanoItaly schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Zou ik toch eens naar laten kijken. Onze Zoe q210 had in de beginfase probleempjes, na vervangen Van de boordlader met “laadslurf” en wat updates vrijwel nergens meer problemen gehad. (Meerendeel had ik de ze40 upgrade batterij)

Zelfs in het buitenland aan snelladers, normale palen en de granny: altijd goed.

(Ja q90 en q210 met ze40 batterij zijn niet per direct 100% vergelijkbaar, dat weet ik)

Laat je niet zomaar afschepen

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 09-02-2020 18:20 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, ik ben eruit...

Ik had dus dit lijstje gemaakt die ik eerder ook al gedeeld had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hpWZDxYBps2W8cDUm1fue9dM/full.png

De Leaf valt af want dat is 'm toch allemaal net niet, vooral ook de lagere actieradius en het feit dat ik bij de testrit die ik ermee gemaakt heb net geen comfortabele positie kon vinden.

De Tesla valt ook af. Technisch is het uiteraard de beste van de vier, met de snelste laadtijd... Maar ik zit toch een beetje met de binnenruimte voor als we met de band gaan optreden. Mijn instrumenten nemen weinig ruimte in (een sopraansax en een dwarsfluit haha) maar over het algemeen haal ik ook de bassist en zijn vriendin op dus dan "moet" er een plek op de achterbank beschikbaar zijn terwijl er ook nog een basgitaar en twee basversterkers mee gaan. Daarnaast zie ik dat Tesla vrij onbetrouwbaar is qua afleverkwaliteit en support, ik vind het chroom rond de ramen gewoon lelijk, en vaak zie ik ook Tesla's rondrijden waarbij al dat chroom net niet goed op elkaar aansluit. En dan zijn er ook nog twijfels over de actieradius van de SR+...

De Mustang valt af omdat die nog niet leverbaar is (levering start aan het einde van dit jaar maar garantie is er nauwelijks) en hoewel hij heel mooi is, is hij toch wat te Amerikaans en patserig naar mijn smaak. Ook staan Amerikaanse auto's niet echt bekend om hun puike bouwkwaliteit en veiligheid...

Dus blijft over de Kona!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CRaEgojXJt2Rej9jMIyIFCTs/full.png

Dat zou 'm dan moeten gaan worden, maar dan met zwart gespoten dak, A-stijl en spiegelkappen.

Ondanks dat ik slechte ervaringen heb met Hyundai... Jaren geleden heb ik een Hyundai Satellite SVX gehad met een 2.5 liter turbodiesel motor die zichzelf gewoon opblies op 165.000km... :o Maar met een elektrische auto heb je dat risico niet. :D

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 09-02-2020 11:35 ]

• daemonix
  • Niet online
De Kona is niet al te groot, de Kia is veel groter (iets van 20 cm langer). De bouwkwaliteit van de Tesla is behoorlijk verbeterd, hoewel je nog steeds een extra laklaag nodig hebt. ;)

Ford zal de bouwkwaliteit wel onder controle hebben, levertijd zal het probleem zijn. Maar dat is bij eigenlijk alle EV's het geval.

Tot nu toe zijn wij uitermate, maar dan ook uitermate tevreden over de Hyundais. Vervang alleen de Nexen banden! Die zijn echt vreselijk slecht.

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 09-02-2020 11:38 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

daemonix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:37:
De Kona is niet al te groot, de Kia is veel groter (iets van 20 cm langer). De bouwkwaliteit van de Tesla is behoorlijk verbeterd, hoewel je nog steeds een extra laklaag nodig hebt. ;)

Ford zal de bouwkwaliteit wel onder controle hebben, levertijd zal het probleem zijn. Maar dat is bij eigenlijk alle EV's het geval.
Klopt, de Niro is groter... Maar ik kan 'm gewoon niet mooi vinden. Vooral die achterkant is gewoon lelijk. :D

En nu past alles wat ik moet meenemen in mijn huidige Volvo V40; de Kona is wat groter, dus dat gaat zeker ook passen.

• daemonix
  • Niet online
Gefeliciteerd met je beslissing! :) Goede keus.

• DigitalExorcist
TucanoItaly schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:17:
[...]

Da's mooi, dat betekent in principe probleemloos laden, mits correct aangesloten. Nou weet ik niet of de laadtechniek van de ZE50 radicaal anders is dan de ZE40, maar mijn ervaring met de ZE40 is dat de helft van de laadpalen problemen oplevert. Soms hele gebieden, bijv. Amsterdam IJburg, en alle Pitpoint paaltjes in Utrecht, zijn problematisch (voor mij). Iets om mee rekening te houden, tenzij de ZE50 op dit gebied verbeterd is.
Dat zal wel loslopen. Daarom lease ik ‘m ook particulier, geen gedoe met dat soort ongein. Laat de garage het maar fixen. Amsterdam en Utrecht kom ik nooit dus dat scheelt ook 😜

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Mx. Alba schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:39:
[...]

Klopt, de Niro is groter... Maar ik kan 'm gewoon niet mooi vinden. Vooral die achterkant is gewoon lelijk. :D

En nu past alles wat ik moet meenemen in mijn huidige Volvo V40; de Kona is wat groter, dus dat gaat zeker ook passen.
Wat is momenteel de levertijd van de Kona en E-Niro eigenlijk?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

bottom line schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:47:
[...]

Wat is momenteel de levertijd van de Kona en E-Niro eigenlijk?
Voor de Kona zie ik reclames langskomen "bestel nu, rij voor de zomer". Maar ik ga niet al te lang wachten met mijn bestelling plaatsen hoewel ik 'm pas in november nodig heb. :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:49
@Mx. Alba klinkt als een wel overwogen keuze. Gefeliciteerd alvast!
Ik zou inderdaad niet te lang wachten met bestellen en spreek voor de zekerheid even garantie levering 2020 af. Dan kan je er altijd nog onderuit mocht je dat willen.
Sowieso laten leveren als natuurlijk de subsidie van kracht is.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:54
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:02
Mar.tin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:54:
[...]

Klinkt als een mooie keuze, desalniettemin zou ik je aanraden om beiden (Model 3 en Kona) even in het echt te bekijken. De kona is namelijk écht compact van binnen :) :>
Ik ben ook geïnteresseerd in de Kona, maar na de proefrit de binnenruimte vergeleken met de Golf en volgens mij was de Kona kleiner.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:39:

Ik zou ook zeker even testen qua ruimte. De Kona is 20cm korter dan de V40. Wellicht heeft hij netto meer bagageruimte (niet gecheckt), maar de vorm van de ruimte maakt ook veel uit in de praktijk. Als je 'm wilt bestellen kun je tevoren een proefrit / proefpassing doen om 't zeker te weten, als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Voor de Niro zijn de achterlichten aangepast in het nieuwe modeljaar. Die vond ik zelf niet zo mooi, maar is nu dus 'verholpen'. Als je de rest van de achterkant bedoelt zit er niet zo veel verschil in denk ik.

• DigitalExorcist
Volgens de Renaultdealer waar ik gisteren was zit er ook een EV versie van de Megáne in de pen.... als je ruimte nodig hebt.... 😜

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:33:
Volgens de Renaultdealer waar ik gisteren was zit er ook een EV versie van de Megáne in de pen.... als je ruimte nodig hebt.... 😜
En over hoeveel jaar komt die? ;) Ze proberen van alles om je maar vast te houden als klant. Ford was vorig jaar ook al zo bezig: er komt een EV! Echt waar. alleen het jaar konden ze nog niet zeggen. Nu nog steeds niet echt.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:06

3_s

mjdvandenberg schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:49:
[...]

In mijn Kona (jan 2019) kon het stuur zowel in hoogte als in diepte versteld worden...
Hier even op terug komen: ik heb dus nooit hard genoeg aan dat stuur getrokken, denk ik. Eerste stuk zat een beetje vast, nu gaat het wel vlot.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Stef87 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:07:
Zou ik toch een laten nakijken.
Wel een goed punt. Ze hebben er nog meer. Ik zal eens een andere Q90 pakken en proberen bij diezelfde laadpalen. (y)

• DigitalExorcist
daemonix schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:44:
[...]

En over hoeveel jaar komt die? ;) Ze proberen van alles om je maar vast te houden als klant. Ford was vorig jaar ook al zo bezig: er komt een EV! Echt waar. alleen het jaar konden ze nog niet zeggen. Nu nog steeds niet echt.
Zal wel eind volgend jaar zijn, geen idee hoe lang zoiets duurt. Maar je kán met die kennis alvast vooruit plannen.

Het houdt me niet tegen om nu een Zoe te bestellen.

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
JeroenK schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:37:
[...]

Over astma had ik nog niet eens nagedacht. Vind de opgegeven cijfers vrij heftig. Niemand die boos opspringt en gelijk serieuze wetgeving maakt om het terug te dringen of te verbieden.

Maar knap vervelend dat je er zo last van hebt. Ze zouden zo over kunnen stappen op een Zero. Ik probeer wel rekening te houden met anderen. Ik zal daar zeker niet altijd in slagen helaas.

Betaalbaar is best een goed argument, dat hoeft zeker niet altijd te betekenen goedkoopste.
Ik vind de citygo best een leuke en praktische auto. Ikzelf heb lang een Colt gereden. Klein maar praktisch. Zoals je zegt zit je er het merendeel alleen in. Dat zie je ook in de grote SUV's. Comfort is ook een argument je hoeft niet direct terug naar paard en wagen.

De impact is zeker beter, op het vlakke status wat bijzonderder. Leuk bij de snelladers tussen de EV's van 50k en meer.

Veel plezier met de Citygo, ik ben erg benieuwd naar de rij ervaringen. Een van de eerste kleine EV's
Deze vond ik wel pakkend. Wij gaan nu richting andersom idd. De Octavia (lease) gaat eruit en ik neem een EV als nieuwe lease. Mijn vrouw ruilt haar diesel polo (erg ongunstig qua wegenbelasting) om naar een Octavia benzine (met bijbetaling :P) voor haar werk en de vakanties (kamperen en wintersport hebben we de Octavia wel nodig qua spullen en kinderen).

• Luiaard
TechLight schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:32:
[...]

Ik zou ook zeker even testen qua ruimte. De Kona is 20cm korter dan de V40. Wellicht heeft hij netto meer bagageruimte (niet gecheckt), maar de vorm van de ruimte maakt ook veel uit in de praktijk. Als je 'm wilt bestellen kun je tevoren een proefrit / proefpassing doen om 't zeker te weten, als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk.

Voor de Niro zijn de achterlichten aangepast in het nieuwe modeljaar. Die vond ik zelf niet zo mooi, maar is nu dus 'verholpen'. Als je de rest van de achterkant bedoelt zit er niet zo veel verschil in denk ik.
Precies de reden dat ik de Niro op mijn verlanglijstje heb. De Kona leek mij te klein, ook beenruimte achterin houdt niet over en ik vind het interieur wat goedkoop ogen. Van buiten is hij wat leuker dan de Niro, maar voor mij geen dealbreaker. @Mx. Alba heb je ook naar de Soul gekeken? Is in elk geval qua binnenruimte/ beenruimte groter dan de Kona.

Import van EVs

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:32:
Nou, ik ben eruit...

Ik had dus dit lijstje gemaakt die ik eerder ook al gedeeld had:

[Afbeelding]

De Leaf valt af want dat is 'm toch allemaal net niet, vooral ook de lagere actieradius en het feit dat ik bij de testrit die ik ermee gemaakt heb net geen comfortabele positie kon vinden.

De Tesla valt ook af. Technisch is het uiteraard de beste van de vier, met de snelste laadtijd... Maar ik zit toch een beetje met de binnenruimte voor als we met de band gaan optreden. Mijn instrumenten nemen weinig ruimte in (een sopraansax en een dwarsfluit haha) maar over het algemeen haal ik ook de bassist en zijn vriendin op dus dan "moet" er een plek op de achterbank beschikbaar zijn terwijl er ook nog een basgitaar en twee basversterkers mee gaan. Daarnaast zie ik dat Tesla vrij onbetrouwbaar is qua afleverkwaliteit en support, ik vind het chroom rond de ramen gewoon lelijk, en vaak zie ik ook Tesla's rondrijden waarbij al dat chroom net niet goed op elkaar aansluit. En dan zijn er ook nog twijfels over de actieradius van de SR+...

De Mustang valt af omdat die nog niet leverbaar is (levering start aan het einde van dit jaar maar garantie is er nauwelijks) en hoewel hij heel mooi is, is hij toch wat te Amerikaans en patserig naar mijn smaak. Ook staan Amerikaanse auto's niet echt bekend om hun puike bouwkwaliteit en veiligheid...

Dus blijft over de Kona!

[Afbeelding]

Dat zou 'm dan moeten gaan worden, maar dan met zwart gespoten dak, A-stijl en spiegelkappen.

Ondanks dat ik slechte ervaringen heb met Hyundai... Jaren geleden heb ik een Hyundai Satellite SVX gehad met een 2.5 liter turbodiesel motor die zichzelf gewoon opblies op 165.000km... :o Maar met een elektrische auto heb je dat risico niet. :D
Grappig, wij vonden de Kona te klein, dat was voor ons één van de redenen om voor de Model 3 te kiezen. Zo zie je maar weer... zoveel mensen zoveel wensen.

Gefeliciteerd met je keuze!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

revolution-nl schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:28:
[...]

Grappig, wij vonden de Kona te klein, dat was voor ons één van de redenen om voor de Model 3 te kiezen. Zo zie je maar weer... zoveel mensen zoveel wensen.

Gefeliciteerd met je keuze!
Volgens mij gaat het gewoon niet lukken om twee versterkers en een basgitaar in een Model 3 te krijgen en nog ruimte voor een passagier op de achterbank. De achterbank kan namelijk niet plat dus de bas moet overdwars op de achterbank en dan kan daar niemand zitten. En twee versterkers in de kofferbak gaat nooit lukken.

In de V40 gooi ik 2/3 van de achterbank plat, dan schuif ik van achteren de twee versterkers erin, de bas kan er precies langs in de lengte, en nog genoeg ruimte over voor de pedalen, mijn instrumenten en nog wat tassen zooi. En er kan ook nog een passagier op de 1/3 achterbank zitten.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Volgens mij gaat het gewoon niet lukken om twee versterkers en een basgitaar in een Model 3 te krijgen en nog ruimte voor een passagier op de achterbank. De achterbank kan namelijk niet plat dus de bas moet overdwars op de achterbank en dan kan daar niemand zitten. En twee versterkers in de kofferbak gaat nooit lukken.

In de V40 gooi ik 2/3 van de achterbank plat, dan schuif ik van achteren de twee versterkers erin, de bas kan er precies langs in de lengte, en nog genoeg ruimte over voor de pedalen, mijn instrumenten en nog wat tassen zooi. En er kan ook nog een passagier op de 1/3 achterbank zitten.
Welke regio woon je, vraag je toch even of je bij een tweaker of iemand van TMC mag komen kijken ?
Als je in de buurt woont kom je maar langs voor een testrit.
Mar.tin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Ik durf zelfs bijna wel te wedden dat een basgitaar gewoon in de kofferbak past zónder de bank neer te klappen.
Ik verbaas mij steeds weer wat er allemaal in de Model 3 past. De laadopening is wel minder praktisch en kan een beperking vormen in vergelijk tot een hatchback

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 09-02-2020 17:53 ]

• StevenK
Mar.tin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:39:
[...]

De achterbank van een model 3 kan zéker wel plat, in 2 delen zelfs. :)
Klopt. Ik zag recent nog iemand martelen met een fiets in een M3. De ruimte is er wel, maar de opening is beperkt. Dat was voor mij *de* reden om geen M3 te gaan rijden. Fietsen mee kunnen nemen is voor mij echt belangrijk, daarom rij ik momenteel een busje.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

StevenK schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:44:
[...]

Klopt. Ik zag recent nog iemand martelen met een fiets in een M3. De ruimte is er wel, maar de opening is beperkt. Dat was voor mij *de* reden om geen M3 te gaan rijden. Fietsen mee kunnen nemen is voor mij echt belangrijk, daarom rij ik momenteel een busje.
Ik heb gewoon een fietsendrager en voor de enkel keer bouwmarkt en ikea een aanhanger.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• StevenK
Mar.tin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:46:
[...]

Ieder zijn keuzes natuurlijk O+ .
Maar het zou zonde zijn om een keuze te baseren op een aanname dat een auto te klein is / achterbank niet plat kan.
Assumption is the mother of all fuckups, helemaal mee eens.

• daemonix
  • Niet online
Anyway, als je een Kona wilt proberen, feel free to PM.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bedankt voor al het meedenken en al het aanbod. Maar om eerlijk te zijn is de laadruimte van secundair belang. De reden waarom de Tesla afvalt is toch wat meer principieel: de grillige manier waarmee Tesla omgaat met klanten bijvoorbeeld. De M3 LR DM was dermate superieur dat ik dat daarbij wel over het hoofd kon zien... Maar nu die buiten bereik is en het de SR+ zou moeten worden, gaat dat wel meetellen in de vergelijking met de Kona. Al met al denk ik dat ik mij gewoon principieel prettiger zal voelen met een Kona. En principe is toch echt wel de reden om überhaupt elektrisch te gaan rijden natuurlijk. Als principes geen invloed zouden hebben zou ik een V60 bestellen. :D

En voor wat betreft de bagageruimte... De V40 (met reservewiel waardoor de bagageruimte niet verdiept is) heeft aan liters ongeveer het zelfde als de Kona. Het is niet alsof ik even kan testen of er twee basversterkers in passen maar toen ik heb proefgereden heb ik de bagageruimte natuurlijk wel goed bekeken en volgens mij zou het moeten passen.

Verwijderd

Principes zijn prima, tot je auto niet leverbaar is dit jaar.

Overigens zijn er gewoon door personeel tekort en buitensporige groei verhalen naar buiten gekomen dat Tesla op een grillige manier met klanten om zou gaan.

Het zal vanzelf beter gaan, maar Tesla heeft ook het dealer model omgegooid.

Het dealer model uit principe is al een een heel stuk principieel slechter dan dat je net pech kan hebben. Voor elke 1 schreeuwer zijn er 100 tevreden Tesla klanten.

Tesla gaat niet grillig met klanten om, het is niet alsof dat beleid is en vooral aangesterkt door de anti Tesla campagne van de media.

• daemonix
  • Niet online
Heel eerlijk gezegd: als de Tesla bestelbaar was geweest toen ik de Kona bestelde, dan had ik die besteld. Nu ben ik blij (ook om andere redenen zoals makkelijke instap) dat het een Kona is geworden. Als ik nu zou moeten bestellen dan zou ik het niet weten...

Edit: ik denk dat ik voor de Kona zou gaan hoewel ik budget genoeg heb voor een Model 3LR of zelfs P.

[ Voor 16% gewijzigd door daemonix op 09-02-2020 21:08 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mx. Alba schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:33:

Op basis van je voorkeuren begrijp ik echt niet dat de e-Niro niet eens in je eindlijst voorkomt? De binnenruimte van de e-Niro (achterbank en koffer) is in de praktijk veel groter dan deze van de Kona EV. De Kona EV is zeker een goede keuze als je door de band genomen alleen of met twee reist. Als je echter regelmatig met passagiers op de achterbank en met materiaal in de koffer op stap moet doe je jezelf echt geen plezier met de Kona EV. Ik ben het volstrekt met je eens dat de Kona aan de buitenkant leuker oogt dan de e-Niro maar je maakt toch geen eindkeuze op basis van de achterkant van een auto? Hoe dikwijls kijk je daar zelf tegenaan?
Verder is de e-Niro technisch bijna identiek aan de Kona EV en de eerste is ook nog eens goedkoper.

De uiteindelijke keuze ligt uiteraard bij jezelf maar ik zou toch echt eens minstens een halve dag gaan proefrijden met beide voertuigen en van de gelegeheid gebruik maken om achteraan eens plaats te nemen. Je koopt een auto uiteraard voor jezelf maar als je op regelmatighe basis achteraan een "band" wil meenemen zou ik toch ook overwegen deze te vriend te houden. Er zijn al bands voor minder gesplit. :)

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 10-02-2020 07:57 . Reden: typo ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Point taken, ik zal toch nog eens de E-Niro gaan bekijken maar ik beloof niets. :D

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:47
IvoB2 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:28:
[...]

Op basis van je voorkeuren begrijp ik echt niet dat de e-Niro niet eens in je eindlijst voorkomt? De binnenruimte van de e-Niro (achterbank en koffer) is in de praktijk veel groter dan deze van de Kona EV. De Kona EV is zeker een goede keuze als je door de band genomen alleen of met twee reist. Als je echter regelmatig met passagiers op de achterbank en met materiaal in de koffer op stap moet doe je jezelf echt geen plezier met de Kona EV. Ik ben het volstrekt met je eens dat de Kona aan de buitenkant leuker oogt dan de e-Niro maar je maakt toch geen eindkeuze op basis van de achterkant van een auto? Hoe dikwijls kijk je daar zelf tegenaan?
Verder is de e-Niro technisch bijna identiek aan de Kona EV en de eerste is ook nog eens goedkoper.

De uiteindelijke keuze ligt uiteraard bij jezelf maar ik zou toch echt eens minstens een halve dag geen proefrijden met beide voertuigen en van de gelegeheid gebruik maken om achteraan eens plaats te nemen. Je koopt een auto uiteraard voor jezelf maar als je op regelmatighe basis achteraan een "band" wil meenemen zou ik toch ook overwegen deze te vriend te houden. Er zijn al bands voor minder gesplit. :)
Ook ik heb eerst in de Kona gereden. Maar zonder kinderen (16 en 19). Hij reed heerlijk. Eigenlijk keuze al zo'n beetje gemaakt. MAARRRR toch een keer naar de niro gaan kijken. Wat een ruimte zeg... twee keer zo veel ruimte achterin. En eigenlijk vind ik hem nu veel mooier, terwijl de eerste keer (folder en site) vond ik het niet zoveel.... De niro gaat na een jaar deze week geleverd worden.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Pagina: 1 ... 66 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic