• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:12
Erasmo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Sneller mag prima duurder zijn, maar de paal staat er al, hun kosten per kWh zijn hetzelfde of je nu met 30kW of met 150kW laadt. Waarom zou je dan de paal softwarematig gaan knijpen terwijl je er meer mee verdiend als iedereen op maximale snelheid kan laden.
Dat doet Allego al in de piekuren bij hun nieuwste palen. En je krijgt er niet eens korting voor. :'(

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pmiddeld schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:52:
[...]

Dat doet Allego al in de piekuren bij hun nieuwste palen. En je krijgt er niet eens korting voor. :'(
AC of DC?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• pmiddeld
AC, maar de discussie is dezelfde.

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-12-2025

ulTimaS

Mayhaps

• Mar.tin
  • Laatst online: 12:06
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Ja dat doen ze zeker. Klopt. Ik had het ook gelezen, maar volgens mij is deze aanbieding al heel netjes. Ik betaal minder dan mijn koop benzine auto.

Met upgrades en 20k km ben ik 389 pm kwijt. Of denk je dat tot juli wachten meer oplevert ?

Ik ben nu €250 kwijt aan benzine kosten. Zodadelijk kan ik thuis laden en dan ben ik max 50 in de maand kwijt.
Hoe kan je van 250 naar 50 euro brandstof gaan? Heb je overschot aan zonnepanelen? Normaal is brandstof voor EV maar de helft goedkoper per km dan benzine.

Vraag me ook af of de 4K korting ook voor PL gaat gelden.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Z___Z schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Hoe kan je van 250 naar 50 euro brandstof gaan? Heb je overschot aan zonnepanelen? Normaal is brandstof voor EV maar de helft goedkoper per km dan benzine.
Het verschil is bij mij veel groter. Voorheen reed ik ca. 550 km met een volle tank (€ 80,- --> € 0,14 per km). Nu rij ik iets van 1200 km per maand voor € 40 aan stroom (--> € 0,0333 per km). Ik laad 98% van de tijd thuis.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 14:29

GeNiTaLiX

Naapje

Z___Z schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Vraag me ook af of de 4K korting ook voor PL gaat gelden.
Ik ga inderdaad thuisladen. Nu rijdt mijn huidige auto ongeveer 1 op 10 en ben ik inderdaad die prijs kwijt. Met bovenstaande berekeningen kwam ik inderdaad uit op ~50 in de maand.

Zonnepanelen heb ik niet, ik wilde daar wel naar kijken, maar omdat mijn woning grotendeels op stadsverwarming draait en ik mijn auto enkel s nachts op ga laden was mij verteld dat dit minder interessant zou zijn.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
GeNiTaLiX schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:52:
[...]

Ik ga inderdaad thuisladen. Nu rijdt mijn huidige auto ongeveer 1 op 10 en ben ik inderdaad die prijs kwijt. Met bovenstaande berekeningen kwam ik inderdaad uit op ~50 in de maand.

Zonnepanelen heb ik niet, ik wilde daar wel nat kijken, maar omdat mijn woning grotendeels op stadsverwarming draait en ik mijn auto enkel s nachts op ga laden was mij verteld dat dit minder interessant zou zijn.
Zolang je kan salderen zijn zonnepanelen zeer aantrekkelijk. Gewoon een kwestie van niet meer leggen dan je nodig hebt, maar met een EV gaat de hoeveelheid die je zelf kan gebruiken best drastisch omhoog.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-01 22:30
[...]

Zonnepanelen heb ik niet, ik wilde daar wel nat kijken, maar omdat mijn woning grotendeels op stadsverwarming draait en ik mijn auto enkel s nachts op ga laden was mij verteld dat dit minder interessant zou zijn.
Zo als je van 1 op 10 komt dan is de besparing door de Leaf inderdaad significant.

Zonnepanelen zijn altijd interessant. Ik zou zeggen nu zeker kopen, dan zijn ze binnen 7 jaar terugverdiend en vanaf dan levert het je vele jaren lang iets op. De salderingsregeling wordt afgebouwd, daarom juist nu snel investeren. Voor die tijd (dus in de terugverdienperiode) kan je nog salderen. Dat betekent dat wat je overdag produceert je mag wegstrepen tegen het verbruik 's nachts. Vanaf 2031 kan dit niet meer en is je voordeel weg (maar panelen terugverdiend). En stel dat je op een zonnige dag in het weekend een keertje overdag laadt, dan rij je echt groen en bespaar je alsnog (zegge) 21 cent per kWh.

En je profiteert natuurlijk altijd van het eigen verbruik overdag (sluipverbruik, wasmachine, vaatwasser, quooker etc etc). Stadsverwarming en PV zijn niet echt gerelateerd. Tenzij je stadsverwarming duur is en je met IR panelen wat zou willen doen.

Ter voorkoming van een MOD-break geef ik alvast aan dat er talloze draadjes zijn waar dit wordt besproken. Je kunt er ook altijd eentje starten in de vorm van een individuele vraag.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:01

Mfpower

In dubio

[...]

Gefeliciteerd! Jij doet waar ik nu al weken over twijfel, exact dezelfde situatie. Wat voor laadpaal ga je aanleggen of ga je via de granny laden thuis?

Als ik nou een optie had voor de vakanties dan had ik nu ook al de leaf besteld bij de ANWB, maar alleen daardoor kan het niet uit voor mij.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:34
Mfpower schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Gefeliciteerd! Jij doet waar ik nu al weken over twijfel, exact dezelfde situatie. Wat voor laadpaal ga je aanleggen of ga je via de granny laden thuis?

Als ik nou een optie had voor de vakanties dan had ik nu ook al de leaf besteld bij de ANWB, maar alleen daardoor kan het niet uit voor mij.
Ik ben naar oostenrijk geweest met de ioniq. Gaat prima. Dus als je geen caravan hoeft te trekken....
(wel de Bjorn nyland 1000km challenga filmpjes kijken :) )
Je bent wat meer tijd kwijt (20%?) dan met een ICE, maar als je dat terugrekent naar een uurloon...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BarryH schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Ik ben naar oostenrijk geweest met de ioniq. Gaat prima. Dus als je geen caravan hoeft te trekken....
(wel de Bjorn nyland 1000km challenga filmpjes kijken :) )
Je bent wat meer tijd kwijt (20%?) dan met een ICE, maar als je dat terugrekent naar een uurloon...
De combinatie van een minder grote auto, gebonden zijn aan schoolvakanties, 3 kids, en niet op een laadavontuur willen maken dat ik dat niet aandurf. Ook laadt de leaf niet echt supersnel op. Voor NL prima maar voor grote afstanden durf ik dat niet aan. De ANWB biedt geen optie voor een vakantieauto (alleen 10% korting op huur), en de lease maatschappijen die dat wel doen hebben niet zo'n strakke Leaf deal.

• pmiddeld
Mar.tin schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:45:
[...]

Technisch gezien krijg je er permanent 50% korting voor op hun reguliere tarief? B)
Da's waar, zo kun je het ook zien.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:41:
[...]

De combinatie van een minder grote auto, gebonden zijn aan schoolvakanties, 3 kids, en niet op een laadavontuur willen maken dat ik dat niet aandurf. Ook laadt de leaf niet echt supersnel op. Voor NL prima maar voor grote afstanden durf ik dat niet aan. De ANWB biedt geen optie voor een vakantieauto (alleen 10% korting op huur), en de lease maatschappijen die dat wel doen hebben niet zo'n strakke Leaf deal.
Leaf een minder grote auto? Dat valt best wel mee, tenzij je hiervoor een bakbeest reed. Je kunt een Leaf niet als kleine of middelgrote auto wegzetten, hij paste hier maar net aan in mijn parkeervak, net zo groot als de Ioniq.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Mfpower

Mfpower

In dubio

daemonix schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Leaf een minder grote auto? Dat valt best wel mee, tenzij je hiervoor een bakbeest reed. Je kunt een Leaf niet als kleine of middelgrote auto wegzetten, hij paste hier maar net aan in mijn parkeervak, net zo groot als de Ioniq.
Ja minder groot dan mijn station. Absoluut geen kleine auto, maar toch echt minder groot (maar ik heb die grootte ook niet meer nodig).

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik had dus mijn zinnen gezet op een Model 3 voor later dit jaar... Blijkt dat die dit jaar in de lease flink duurder zijn geworden waardoor dat niet meer in mijn budget gaat passen. :/

Dus me weer geheroriënteerd in de wereld van de BEV's, versie 2020. Ik kom nu uit op de Skoda Vision iV die later dit jaar uit gaat komen als eerste keus, en de Kona Electric als tweede.

Alleen zit ik er wel wat mee om een auto te bestellen voordat je er überhaupt een proefrit mee kunt maken... Maar de Skoda lijkt dermate interessanter dan de Kona qua specs dat ik die gok wellicht toch ga wagen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• daemonix
  • Niet online
Wanneer is die Skoda ueberhaupt echt leverbaar? Vast niet dit jaar. Het VW concern is niet echt betrouwbaar gebleken ten aanzien van levertijden.

[ Voor 40% gewijzigd door daemonix op 06-02-2020 15:13 ]

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

De leaseprijs van de Skoda is al bekend?
Zou natuurlijk wel mooi zijn als hij in 2020 al komt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mar.tin schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:58:
[...]

Een auto die minder dan een jaar vóór levering nog enkel als persbericht met een concept bestaat?
Waar een handvol previews met een conceptauto van zijn (van Juni 2019 voornamelijk).

Ik heb erg weinig vertrouwen dat de VAG er dan dit jaar nog één gaat leveren.
Vergeet niet dat de aankondiging van het Volkswagen ID concept al in 2016 was, VW nog moet beginnen met de éérste uitleveren.

Als je dit jaar wil rijden, maak dan een andere keus. :+
Mijn standpunt met de VAG groep is nog altijd: Eerst zien, dan geloven.
Hmmmm, dan gaat het dus waarschijnlijk de Kona worden.

Ook geen straf hoor. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• daemonix
  • Niet online
Ik vraag me ook af of die wel in de prijsrange van de Kona (en dus Model 3) zit. Wat zegt Skoda wat de prijs wordt van het topmodel (want dat is pas een vergelijking met de Kona Premium)?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42
Nieuwe Opel Corsa-e gespot !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

daemonix schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:26:
Ik vraag me ook af of die wel in de prijsrange van de Kona (en dus Model 3) zit. Wat zegt Skoda wat de prijs wordt van het topmodel (want dat is pas een vergelijking met de Kona Premium)?
De prijs zou €40k moeten gaan worden dacht ik... Toch ruim €10k minder dan de Model 3 Long Range die ik eigenlijk wilde.

• daemonix
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:10:
[...]

De prijs zou €40k moeten gaan worden dacht ik... Toch ruim €10k minder dan de Model 3 Long Range die ik eigenlijk wilde.
Dat is dan waarschijnlijk de prijs van de volledig kale uitvoering met maar 1 motor, waarbij je het stuurwiel en de ruitenwissers ook nog moet bijbestellen... Bij ev-database staat uitdrukkelijk dat het nog een concept auto is.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mx. Alba schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat zowel de levertijd als de vanafprijs behoorlijk optimistisch ingeschat is door je.

Je moet de persberichten van VAG omtrent nieuwe (elektrische) modellen met een flinke korrel zout nemen. Als je ziet wat de aanvliegroute is die VAG hanteert voor de ID3 :X. Voorlopig blijft het al JAREN bij grootte woorden maar ondertussen spelen ze weinig klaar.

Als je op tijd iets geleverd wilt hebben is het belangrijk dat je de keuze maakt en z.s.m. besteld.
Is een MG-ZS niets voor je?

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2020 19:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

QuasaR

One ring to rule them all

Mx. Alba schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:13:
[...]

Hmmmm, dan gaat het dus waarschijnlijk de Kona worden.

Ook geen straf hoor. :D
Is de Peugeot E-2008 geen optie ?

Daddy of 3 :)

• kdeboois
revolution-nl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Ik denk dat zowel de levertijd als de vanafprijs behoorlijk optimistisch ingeschat is door je.

Je moet de persberichten van VAG omtrent nieuwe (elektrische) modellen met een flinke korrel zout nemen. Als je ziet wat de aanvliegroute is die VAG hanteert voor de ID3 :X. Voorlopig blijft het al JAREN bij grootte woorden maar ondertussen spelen ze weinig klaar.
Volgens mij zijn de elektrische Golf, Up, Taycan en e-tron niet echt ‘weinig’ te noemen. Dat niet iedereen fan van deze auto’s is is inmiddels wel duidelijk, maar bruikbaar en te koop zijn ze wel degelijk.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat is de actieradius van die MG en die Peug? Minder dan 400km gaat 'm niet worden om praktische overwegingen. Daardoor valt bijvoorbeeld de Model 3 SR+ ook af helaas.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 22:25

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Heb je de Geilo test gezien van Björn Nyland?
YouTube: MG ZS EV Geilo test

[ Voor 17% gewijzigd door niki_lauda op 06-02-2020 21:34 ]

• Z___Z
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:32:
Wat is de actieradius van die MG en die Peug? Minder dan 400km gaat 'm niet worden om praktische overwegingen. Daardoor valt bijvoorbeeld de Model 3 SR+ ook af helaas.
Dan valt de Kona/Niro/Soul ook af, want die halen in de praktijk ook geen 400 km op de snelweg.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Winter of zomer? In de winter op snelwegen op vmax kom je met geen enkele bestaande EV zover namelijk.

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

QuasaR

One ring to rule them all

MG, WLTP = 263
( https://ev-database.nl/auto/1201/MG-ZS-EV )

Peugeot, WLTP = 310
( https://ev-database.nl/auto/1206/Peugeot-e-2008-SUV )

Daddy of 3 :)

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
En dan ongeveer -20% voor de winter/snelweg

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34
“We have to simulate real world conditions here. People who drive MG ZS EV cannot afford to go to Chinese restaurants, they rather have cup noodles”

• Z___Z
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Winter of zomer? In de winter op snelwegen op vmax kom je met geen enkele bestaande EV zover namelijk.
Beide. Zomer haal ik net 380 denk ik, niet geprobeerd leeg te rijden. Winter haal ik krap aan 300 km en moet daarvoor al 120 rijden ipv 130 in Frankrijk.

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Dan valt de Kona/Niro/Soul ook af, want die halen in de praktijk ook geen 400 km op de snelweg.
O? Je bent je er ook van bewust dat de Vmax binnenkort naar 100 km/h gaat, en dat het dan kinderspel wordt? In de zomer 500+ km, in de winter 400+ met de Kona.

• Z___Z
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:42:
[...]

O? Je bent je er ook van bewust dat de Vmax binnenkort naar 100 km/h gaat, en dat het dan kinderspel wordt? In de zomer 500+ km, in de winter 400+ met de Kona.
Jawel, maar wie heeft er nou 400 km range nodig voor binnen Nederland. Alleen vertegenwoordigers misschien. Voor woon-werk haal ik dat ook wel in de zomer.
Range heb ik alleen nodig als ik naar Parijs of Frankfurt moet en niet met de trein of het vliegtuig ga. En voor de zomervakantie eventueel.

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
Z___Z schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:11:
[...]

Jawel, maar wie heeft er nou 400 km range nodig voor binnen Nederland. Alleen vertegenwoordigers misschien. Voor woon-werk haal ik dat ook wel in de zomer.
Range heb ik alleen nodig als ik naar Parijs of Frankfurt moet en niet met de trein of het vliegtuig ga. En voor de zomervakantie eventueel.
Precies, en het is best gezond om om de 2,5 a 3 uur even een pauze in te lassen :)

• daemonix
  • Niet online
[...]

@Mx. Alba blijkbaar. Doe geen aannames wie wel en wie niet veel kilometers moet maken, ieder heeft zijn eigen afweging daarin.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Mijn schoonvader heeft gisteren een Niro EV in ontvangst genomen, vertegenwoordiger die 60kkm/jaar maakt.

Bem benieuwd hoe het hem gaat bevallen. Grootste nadeel is denk ik toch wel dat hij in principe thuis maar 3,7kW kan laden. Ik raad hem toch echt wel aan voor een load balancing paal te gaan om in ieder geval 25A te halen op zijn 35A hoofdzekering.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:16

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb m'n Kona pas een maandje maar/en rij vooral snelweg. 360 is mijn max tot nu toe wel. Ook behoorlijk wat de GOM opgeeft trouwens, die is behoorlijk accuraat. Rustiger rijden scheelt trouwens een hoop. Straks overal 100 en die 400 is goed te doen. Belangrijk is volgens mij de vraag hoe vaak je moet afremmen en weer moet optrekken, dat is wel killing. Geen exacte verbruikscijfers maar voor mijn gevoel zit ik op 20+ kw/100km tot ik op de snelweg ben, en als ik op de snelweg rustig door kan tuffen is dat 17 a 18 (tegenwind of meewind scheelt ook nog een kw'tje).

Exact expert nodig?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:34
[...]

Precies, mensen moeten eens gaan begrijpen dat EV's veel meer maatwerk zijn. Ik heb een Hyundai Ioniq Electric met 's zomers 220 km range en 's winters 180 km. Ik kom overal en heb nog nooit stilgestaan.
En ik rijd voor mijn werk veel snelweg.
Alleen als ik naar het oosten van het land rijd, moet ik wel eens even langs Fastned, maar dat is echt geen probleem. De Ioniq 28 kWh die ik rijd, laadt zo snel dat je binnen een half uur weer op pad kunt. Bij een 175 KW lader zelfs al met 20 minuten.
Het is dus zaak te kijken naar een accupakket waarmee je 9 van de 10 ritten kunt maken en naar een EV met accukoeling die snel kan laden bij een snellader. Bijvoorbeeld Hyundai Ioniq 28 kWh, Kona, Kia e-Niro, MG ZS EV, Model 3, etc. Let wel op, de nieuwe Ioniq 38 kWh laadt bij de snellader, ondanks vloeistofkoeling, veel langzamer dan de oude 28 kWh. Die zou ik voor het snelladen dus vermijden en alleen overwegen als 300 km. range voor jou voldoende is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sonicfreak op 07-02-2020 08:35 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:21:
Geen exacte verbruikscijfers maar voor mijn gevoel zit ik op 20+ kw/100km tot ik op de snelweg ben, en als ik op de snelweg rustig door kan tuffen is dat 17 a 18 (tegenwind of meewind scheelt ook nog een kw'tje).
Eigenaardig want bij mijn ex-Kona EV was het net omgekeerd. Op binnenwegen - dus tot aan de snelweg - een verbruik van 10-15 kW (volgens de GOM, dus niet op gevoel) en op de snelweg - afhankelijk van de snelheid, vanaf +90/100 km/uur schiet het verbruik omhoog - 15-18 kW.
Dat resulteerde in een - volgens de GOM - van een max. zomeractieradius van 530 km, bij hedendaagse wintertemperaturen een actieradius van 460-480 km en bij echte koude een actieradius van 430 km zonder heater (maar wel met stoel- en stuurverwarming) en 380 km met heater (geen WP) op 19°C.
Gemiddelde verbruik over tien maanden (alle seizoenen) zat beneden de 15 kWh/100 km.

edit:
- Ik gebruik nooit voorverwarming noch ruitontdooiïng (EV staat weliswaar buiten maar onder carport waardoor nooit besneeuwde of aangevroren ramen).
- Ik rij altijd in eco-modus.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 07-02-2020 12:06 ]

• India Sierra
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Ik heb er al in gereden ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2fSfXYz.png

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

ZIet er niet verkeerd uit zo in het echt.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

ulTimaS schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:33:
[...]

ZIet er niet verkeerd uit zo in het echt.
Nee zeker niet. Kleurtje is iets minder "fel" irl dan op fotos, nog steeds super mooi imho.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:21:
[...]

Ik heb m'n Kona pas een maandje maar/en rij vooral snelweg. 360 is mijn max tot nu toe wel. Ook behoorlijk wat de GOM opgeeft trouwens, die is behoorlijk accuraat. Rustiger rijden scheelt trouwens een hoop. Straks overal 100 en die 400 is goed te doen. Belangrijk is volgens mij de vraag hoe vaak je moet afremmen en weer moet optrekken, dat is wel killing. Geen exacte verbruikscijfers maar voor mijn gevoel zit ik op 20+ kw/100km tot ik op de snelweg ben, en als ik op de snelweg rustig door kan tuffen is dat 17 a 18 (tegenwind of meewind scheelt ook nog een kw'tje).
Hangt voornamelijk van de start situatie af in de winter
Vanmorgen een ijslaagje op de ruiten. Voor en achter ruitontdooien opgestart en 2 min later ben je al op pad.
Na de eerste km toonde de teller een verbruik aan van 116kWh/100km. De gebruikelijke rit werd afgesloten met 17,8kWh/100km wat net iets boven het gebruikelijke zit (in de winter)

• Z___Z
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:52:
[...]

@Mx. Alba blijkbaar. Doe geen aannames wie wel en wie niet veel kilometers moet maken, ieder heeft zijn eigen afweging daarin.
Ik maak geen aannames. @Mx. Alba zegt alleen dat hij 400+ km range nodig heeft. Niet of dat binnen of buiten Nederland is. Hierop geef ik mijn ervaring met range en in welke scenario’s je eventueel die 400 km nodig zou hebben. Als je straks 100 km/uur mag betekent 400 km op 1 dag een retourtje Amsterdam-Maastricht. Dat kost dan 5 uur. Blijft er nog maar 3-5 uur werktijd over. Als je toch al 5 uur in de auto zit, dan maakt die 10 minuten extra bij een supercharger ook niet zoveel meer uit als je een Model 3 SR+ neemt.

Ben het met @IvoB2 eens. Met veel provinciale wegen in je route rijd je het zuinigst. Dit is hetzelfde als bij ICE auto’s. Dus 500 km range is wel mogelijk in een 450 km WLTP range auto, maar dan moet je wel voornamelijk 60-80 wegen rijden. Die range is dan verspreid over meerdere dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door Z___Z op 07-02-2020 09:53 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

CyBeRSPiN schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Ja dat weet ik; ik bedoel ook dat ik een auto wil met een actieradius op papier van meer dan 400km. :)

Meestal rij ik 150km per dag, regelmatig 250km, soms 400km. Ik wil gewoon altijd die 250km kunnen halen; dat ik dan op zo'n 400km-dag (heen en weer van Nijmegen naar Groningen met bij de bestemming geen laadmogelijkheid helaas) waarschijnlijk even een keer onderweg moet bijladen dat neem ik op de koop toe.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:57:
[...]

[...]

Ja dat weet ik; ik bedoel ook dat ik een auto wil met een actieradius op papier van meer dan 400km. :)

Meestal rij ik 150km per dag, regelmatig 250km, soms 400km. Ik wil gewoon altijd die 250km kunnen halen; dat ik dan op zo'n 400km-dag (heen en weer van Nijmegen naar Groningen met bij de bestemming geen laadmogelijkheid helaas) waarschijnlijk even een keer onderweg moet bijladen dat neem ik op de koop toe.
Is de Mustang Mach E geen optie? :)

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34
IvoB2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Eigenaardig want bij mijn ex-Kona EV was het net omgekeerd. Op binnenwegen - dus tot aan de snelweg - een verbruik van 10-15 kW (volgens de GOM, dus niet op gevoel) en op de snelweg - afhankelijk van de snelheid, vanaf +90/100 km/uur schiet het verbruik omhoog - 15-18 kW.
Dat resulteerde in een - volgens de GOM - van een max. zomeractieradius van 530 km, bij hedendaagse wintertemperaturen een actieradius van 460-480 km en bij echte koude een actieradius van 430 km zonder heater (maar wel met stoel- en stuurverwarming) en 380 km met heater (geen WP) op 19°C.
Gemiddelde verbruik over tien maanden (alle seizoenen) zat beneden de 15 kWh/100 km.
Het zal afhankelijk zijn van hoe vaak er op de binnenwegen afgeremd moet worden voor stoplichten en rotondes.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Road-runner83 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Is de Mustang Mach E geen optie? :)
Die is net zo duur als de Model 3 Dual Engine dus zal waarschijnlijk ook buiten mijn budget vallen...

• Road-runner83
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Die is net zo duur als de Model 3 Dual Engine dus zal waarschijnlijk ook buiten mijn budget vallen...
Nee hoor....ik heb er één besteld voor 50K met een 75KWH accu (WLTP = 450km) :)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:02:
[...]

e-corsa of peugeot e-208 geen optie? 330km wltp bereik, hoe dat in de praktijk uitpakt moet nog blijken :+

Of een ID3, 58kWh geeft net iets meer dan de corsa / 208

[ Voor 8% gewijzigd door India Sierra op 07-02-2020 10:06 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:47:
[...]

Volgens mij zijn de elektrische Golf, Up, Taycan en e-tron niet echt ‘weinig’ te noemen. Dat niet iedereen fan van deze auto’s is is inmiddels wel duidelijk, maar bruikbaar en te koop zijn ze wel degelijk.
Het ligt eraan in wat voor perspectief je dat ziet, voor een merk die marketing technisch al sinds 2014 van de daken loopt te schreeuwen dat ze Tesla wel even verslaan en de grootste EV bouwer ter wereld worden valt het allemaal heel erg tegen vind je niet ?

Voorlopig is het 2020 en blijft EV een niche bij VAG, grote aantallen produceren zoals Tesla met de 3 dat doet lukt ze gewoonweg niet (zie LG-gate bij de eTron)

Ondertussen draait de marketing machine gewoon door met allemaal mooie concept modelletjes, scherpe vanaf prijzen en hippe reclames, de consument heeft er alleen niet aan. Het is niet leverbaar.

2013: Volkswagen Will Be The Biggest Electric-Car Maker In 2018 :')
https://www.greencarrepor...car-maker-in-2018-it-says

2018 Volkswagen: we zijn in staat om 50 miljoen elektrische auto's te maken... OEPSSS toch niet #lggate, software probleempjes met de ID3 _O-
nieuws: Volkswagen: we zijn in staat om 50 miljoen elektrische auto's te maken

Men maakt zich in Wolfsburg onsterfelijk belachelijk en ongeloofwaardig met al die grootspraak.

Bij VAG kan ik maar een ding zeggen "geen woorden maar daden"

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2020 10:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Road-runner83 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:03:
Nee hoor....ik heb er één besteld voor 50K met een 75KWH accu (WLTP = 450km) :)
Oh wow... Staan ze dan niet goed in de ev-database? Die van €50k heeft daar een range van 360km, en die met een range van 450km is bijna €60k...

En wanneer zou die van jou geleverd worden?
India Sierra schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:03:
e-corsa of peugeot e-208 geen optie? 330km wltp bereik, hoe dat in de praktijk uitpakt moet nog blijken :+

Of een ID3, 58kWh geeft net iets meer dan de corsa / 208
Welk deel van WLTP boven de 400km begrijp je niet? Ook zijn de Corsa en de 208 nogal klein. Ik zou toch echt graag een slag groter willen hebben. :)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:24:

Welk deel van WLTP boven de 400km begrijp je niet? Ook zijn de Corsa en de 208 nogal klein. Ik zou toch echt graag een slag groter willen hebben. :)
Je gaf zelf aan geen budget te hebben voor een met 400km wltp dus dacht ik dat je misschien wat had aan andere opties ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

India Sierra schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:27:
Je gaf zelf aan geen budget te hebben voor een met 400km wltp dus dacht ik dat je misschien wat had aan andere opties ;)
Geen budget voor een Model 3 met 400km+ WLTP... :D Wel voor een Kona of een Niro, waarbij ik tussen die twee de Kona verkies puur op looks.

Dan ziet bijvoorbeeld die MG er ook heel leuk uit... Maar vanwege de veel kleinere range valt die af.

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2020 10:29 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Mx. Alba denk dat je minimaal een 60kWh accu nodig gaat hebben dan. Dan kom je onder veruit de meeste omstandigheden wel aan de 300km realistische km's.
En de Model 3 SR+ valt af? Die haalt ook de 300km wel aangezien die wat zuiniger kan rijden (met verwarming uit) dan de Kona / e-Niro.

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 18:46
Vrouwlief is ook zwaar geïntresseerd aan het raken voor electrisch rijden. Morgen een proefrit in een nieuwe Renault Zoe ... we rijden privé eigenlijk altijd al Renault dus dan die keuze vrij snel gemaakt. Hoop alleen dat het groot genoeg is; 2 personen + 2 kinderen (nagenoeg tieners).

We rijden pakweg 25.000 km per jaar privé, liefst een private lease-constructie. Normaal kost brandstof gemiddeld zo'n 300 per maand hier dus als ik ons huidige leasebedrag (pakweg 400 voor zo'n beetje de meest luxe Clio IV Estate) + brandstof optel moet ik voor dat bedrag toch zéker wel een Zoe kunnen leasen me dunkt?

Een issue waar ik wat moeite mee heb zijn oplaadmogelijkheden op sommige plaatsen van bestemming waar ik nog wel eens kom. We hebben familie op zo'n 260 km afstand wonen en in dat gat dorp zie ik alleen een drietal EVbox paaltjes staan volgens ABRP, waarbij het lijkt alsof dat privé-palen zijn. De heenreis is niet zo'n punt, ik kom met pakweg 15% lading áán, maar de terugreis duurt dan ruim een uur langer omdat je onderweg lang bezig bent...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

[...]

Oh wow... Staan ze dan niet goed in de ev-database? Die van €50k heeft daar een range van 360km, en die met een range van 450km is bijna €60k...

[...]

De waarde die je in het overzicht ziet van ev-database is een 'real' range schatting van ev-database. De wltp normering staat onder de volledige specificatie.

van de Mach-E van 50k:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z117SjE.png

Ook op de configureerpagina van Ford staat 450km https://www.ford.nl/handi...1_HTHAE_TR-WA&paint=PNZAT

[ Voor 11% gewijzigd door ulTimaS op 07-02-2020 10:34 ]

Aha, lijkt wel Driessen Opel in Eindhoven, naast de garage waar mijn Kia Soul EV de beurten krijgt :9

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ulTimaS schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:31:
[...]

De waarde die je in het overzicht ziet van ev-database is een 'real' range schatting van ev-database. De wltp normering staat onder de volledige specificatie.

van de Mach-E van 50k:
[Afbeelding]
Ahhhh vandaar de verwarring.

Hmmm. De Model 3 SR+ zit ook op een WLTP van 409km... Die is dan denk ik toch wel interessant als die 300km ook echt in de praktijk haalbaar is, vooral vanwege de veel snellere snellaadtijd dan bijvoorbeeld de Kona.

Toch maar weer eens een lijstje opstellen :D

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:15
DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:30:

Een issue waar ik wat moeite mee heb zijn oplaadmogelijkheden op sommige plaatsen van bestemming waar ik nog wel eens kom. We hebben familie op zo'n 260 km afstand wonen en in dat gat dorp zie ik alleen een drietal EVbox paaltjes staan volgens ABRP, waarbij het lijkt alsof dat privé-palen zijn. De heenreis is niet zo'n punt, ik kom met pakweg 15% lading áán, maar de terugreis duurt dan ruim een uur langer omdat je onderweg lang bezig bent...
Precies om deze reden twijfel ik ook. Woon-werk verkeer is geen uitdaging, maar ik heb veel familie en vrienden die in Rotterdam e.o en Maastricht e.o wonen. Bij hun in de buurt zijn geen oplaadmogelijkheden.
Daar ik daar meestal met het gezin ben zit ik niet te wachten op tussendoor stoppen bij een fastned of iets dergelijks.

Dit topic hou ik regelmatig in de gaten om te bekijken of er een voor mij acceptabel alternatief verschijnt of dat er meer oplaadmogelijkheden verschijnen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Aha, lijkt wel Driessen Opel in Eindhoven, naast de garage waar mijn Kia Soul EV de beurten krijgt :9
Goed gezien :o

Schijnbaar was ik de aller eerste die in die auto reed bij ze (vorige week zaterdag), dag er voor pas binnengekomen. Had ze uit nieuwsgierigheid gebeld wanneer ze het showroom model binnen kregen en tot mijn verbazing was hij er dus al incl mogelijkheid tot proefrit. Sindsdien worden ze plat gebeld :+

• Road-runner83
[...]

Oh wow... Staan ze dan niet goed in de EV database? Die van €50k heeft daar een range van 360km, en die met een range van 450km is bijna €60k...

WLTP range is dus 450km voor die van 50K. De 360km zal wel berekend zijn ahv andere auto's want Ford is er zelf nog aardig terughoudend over.

Die van mij wordt in oktober/november verwacht. Er komen er maar 750 naar NL die wellicht al vol zitten? ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:30:
@Mx. Alba denk dat je minimaal een 60kWh accu nodig gaat hebben dan. Dan kom je onder veruit de meeste omstandigheden wel aan de 300km realistische km's.
En de Model 3 SR+ valt af? Die haalt ook de 300km wel aangezien die wat zuiniger kan rijden (met verwarming uit) dan de Kona / e-Niro.
De 300km in de winter is met de SR+ een uitdaging. Als je een beetje voorzichtig bent met de climate en je snelheid dan is 270-280km wel haalbaar is mijn ervaring.

@Mx. Alba wat is je reisprofiel?

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 07-02-2020 10:56 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan kom ik op dit lijstje uit van de beste kanshebbers...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hpWZDxYBps2W8cDUm1fue9dM/full.png

De Leaf staat er eigenlijk voor spek en bonen bij, die viel wat tegen bij een proefrit, voornamelijk omdat bijvoorbeeld het stuur niet horizontaal verstelbaar is. Echt, wat?

Als ik dit zo bekijk lijkt me toch de M3 SR+ het interessantst. Op een dagje Groningen moet ik namlijk sowieso onderweg een keer bijladen (hoewel het met de Kona theoretisch te halen zou moeten zijn, heen en terug zonder bij te laden, maar dat is niet goed voor mijn gemoedsrust haha) en dat doe je met de Tesla het snelst.

Een collega heeft een M3 LR en die zegt dat hij zelfs een keer in 10 minuten z'n accu had volgeladen langs de snelweg van bijna leeg tot aan hoe ver een snellader 'm vol krijgt! Hij stond daar toen wel in z'n uppie bij de snellader dus al het vermogen was voor hem. :D

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 18:46
dimocash schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:39:
[...]

Precies om deze reden twijfel ik ook. Woon-werk verkeer is geen uitdaging, maar ik heb veel familie en vrienden die in Rotterdam e.o en Maastricht e.o wonen. Bij hun in de buurt zijn geen oplaadmogelijkheden.
Daar ik daar meestal met het gezin ben zit ik niet te wachten op tussendoor stoppen bij een fastned of iets dergelijks.

Dit topic hou ik regelmatig in de gaten om te bekijken of er een voor mij acceptabel alternatief verschijnt of dat er meer oplaadmogelijkheden verschijnen.
Punt is, ik ga m'n beslissing om electrisch te gaan rijden niet aanpassen omdat er toevallig iemand van m'n (schoon)familie besluit in zo'n gehucht te gaan wonen ;) en we komen daar ook niet bepaald dagelijks. Dus áls we al zo'n rit maken is het bijladen bij een Fastned/Allego/whatever óók wel te doen. Laat ik zo zeggen: voor het verschil aan kosten van stroom tov. benzine kan ik voor die paar keer per jaar een dag een auto húren om erheen te rijden als het zou moeten.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DigitalExorcist schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:56:
Punt is, ik ga m'n beslissing om electrisch te gaan rijden niet aanpassen omdat er toevallig iemand van m'n (schoon)familie besluit in zo'n gehucht te gaan wonen ;) en we komen daar ook niet bepaald dagelijks. Dus áls we al zo'n rit maken is het bijladen bij een Fastned/Allego/whatever óók wel te doen. Laat ik zo zeggen: voor het verschil aan kosten van stroom tov. benzine kan ik voor die paar keer per jaar een dag een auto húren om erheen te rijden als het zou moeten.
Ja precies. Mijn dochter woont in Nantes... 1000km... En daar rij ik dus ook een paar keer per jaar naartoe. Is dat een stuk minder praktisch met een elektrische auto? Uitereaard. Nu op diesel zou ik in principe zonder te tanken van Nijmegen naar Nantes kunnen rijden; in de praktijk tank ik 'm zowel op de heenweg als op de terugweg bij Le Mans even vol. Ook daarvoor lijkt me trouwens uit dat lijstje de Tesla de beste optie, ondanks wat minder bereik dan de Kona... Je wil toch om de 2 uur even pauze houden. Dan heb je zo'n 250km afgelegd, wat met de M3 SR+ ook te doen is, maar die is dan sneller weer vol.
Woon-werk-verkeer is meestal 150km totaal heen en terug, regelmatig 200km, soms 350km, soms 400km. En een paar keer per jaar rij ik naar Bretagne op en neer zoals hierboven beschreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2020 11:03 ]

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Ja precies. Mijn dochter woont in Nantes... 1000km... En daar rij ik dus ook een paar keer per jaar naartoe. Is dat een stuk minder praktisch met een elektrische auto? Uitereaard. Nu op diesel zou ik in principe zonder te tanken van Nijmegen naar Nantes kunnen rijden; in de praktijk tank ik 'm zowel op de heenweg als op de terugweg bij Le Mans even vol. Ook daarvoor lijkt me trouwens uit dat lijstje de Tesla de beste optie, ondanks wat minder bereik dan de Kona... Je wil toch om de 2 uur even pauze houden. Dan heb je zo'n 250km afgelegd, wat met de M3 SR+ ook te doen is, maar die is dan sneller weer vol.
https://abetterrouteplanner.com/ lijkt mij voor lange trips ideaal. Ik ben nog in afwachting van mijn SR+ maar heb al wat lopen spelen met de router planner en voor een trip naar Oostenrijk zou ik er niet zoveel langer over doen dan met een gewone brandstof auto.

[ Voor 4% gewijzigd door ulTimaS op 07-02-2020 11:08 ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 133% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• kdeboois
Mar.tin schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat je collega de tijd uit het oog is verloren :+.

75kWh (of 70) in 10 minuten in een accu proppen zou een (gemiddeld) laadvermogen van 437kW met zich meebrengen.
Ergo: (Nog) Niet haalbaar. :9

Maximaal mogelijk vermogen is momenteel rond de 200kW = +- 20 minuten, echter is 200kW een piekvermogen, dus je hebt het éérder over een half uurtje - 40 minuten :+ van leeg naar behoorlijk vol O+
Ik denk dat zijn collega met 97% SoC aan kwam.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kdeboois schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Ik denk dat zijn collega met 97% SoC aan kwam.
SoC? En inderdaad, ik zei ook al "bullshit" maar hij blijft toch echt volhouden dat hem dat gelukt is...
Mar.tin schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat je collega de tijd uit het oog is verloren :+.

75kWh (of 70) in 10 minuten in een accu proppen zou een (gemiddeld) laadvermogen van 437kW met zich meebrengen.
Ergo: (Nog) Niet haalbaar. :9

Maximaal mogelijk vermogen is momenteel rond de 200kW = +- 20 minuten, echter is 200kW een piekvermogen, dus je hebt het éérder over een half uurtje - 40 minuten :+ van leeg naar behoorlijk vol O+

Als ik kijk naar ons wagenpark op werk, en je beschikbare budget, zou ik zelf voor de Model3 SR+ gaan denk ik.
Heeft de beste snellaad infra, is waarschijnlijk het zuinigst, kan het snelste laden aan een openbare paal.
Onze vertegenwoordiger met een Kona, die niet zoveel kaas gegeten heeft van EV rijden / techniek in general, die moppert na 3000 km al, dat de interne navigatie die hij altijd gebruikt zo waardeloos is voor het vinden van een snellaad paal. :|.
Denkt nadat ik het 5x uitgelegd heb aan 'm nog altijd dat een 22kW paal een snellaad paal is, begrijpt het verschil tussen AC en DC laden niet. :9
Heeft dus al een keer onderweg van Assen 3 uur staan laden aan een 11kW paal om genoeg prik te hebben om thuis te komen omdat hij geen snellader kon vinden in de nav van de Auto. 8)7
Stel je voor dat je even een app aanslingert daarvoor :9
Ja dat "beste infra" is inderdaad een goed punt. Er zijn her en der ook Tesla laadpunten waar je met andere auto's natuurlijk niet terecht kan.

En volgens mij moet je om tegenwoordig elektrisch te rijden wel een beetje "knowledgeable" zijn inderdaad.

[ Voor 74% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2020 11:25 ]

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:22:
[...]

SoC? En inderdaad, ik zei ook al "bullshit" maar hij blijft toch echt volhouden dat hem dat gelukt is...
State of Charge, al die nieuwe afkortingen die ik ook moet leren ;)

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 20:30

matroosoft

Lone Christian

Edit: nvm, was al gezegd.

[ Voor 95% gewijzigd door matroosoft op 07-02-2020 12:19 ]

• IvoB2
Pierz schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:01:
Het zal afhankelijk zijn van hoe vaak er op de binnenwegen afgeremd moet worden voor stoplichten en rotondes.
Door (op binnenwegen) anticiperend te rijden en mee te gaan in de flow van het verkeer (wat me veel beter lukt dan ooit het geval was in een ice) moet ik bijna nooit bruusk afremmen en gebeuren snelheidsaanpassingen overwegend regenererend. De tijdsduur tussen A - B met deze rijstijl scheelt nauwelijks met het zenuwachtig versnellend en vertragend hoppen van opportuniteit naar gelegeheid. Het scheelt wel significant in energieverbruik (en eigen stressfactor :) ).

Vind ik persoonlijk - naast het minder vervuilen van de onmiddellijke omgeving - nog het meest positieve aan een EV => nodigt echt uit tot een relaxe deelname aan het verkeer.
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:28:
Wel voor een Kona of een Niro, waarbij ik tussen die twee de Kona verkies puur op looks.
Het is al tot in den treure herhaald dat smaken verschillen en je kan er eigenlijk niet over in debat gaan. Maar ook het interieur van de e-Niro en Kona EV al eens vergeleken? Ik ben het met je eens dat de "looks" van de hippere Kona aan de buitenzijde veel beter ogen dan het "12 in een dozijn"exterieur van de e-Niro (bij onze afvinklijst was dit ook in het voordeel van de Kona) maar inzake interieur kan de Kona (goedkope grijze plastic look) toch niet tippen aan de betere inrichting en afwerking (pianozwart) van de e-Niro? (uiteindelijk won de e-Niro inzake looks op de eindbeslissing gezien ik er vanuit ging dat ik de binnenzijde meer zou zien dan de buitenzijde). Om te onderstrepen dat smaken verschillen, mijn ega vind de looks en buitenafmetingen van de Kona in vergelijking met de e-Niro - na de Kona 10 maanden gereden te hebben - nog altijd veel beter dan deze van de "muisgrijze" e-Niro O-) .

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 07-02-2020 12:27 ]

• daemonix
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:56:

[Afbeelding]

De Leaf staat er eigenlijk voor spek en bonen bij, die viel wat tegen bij een proefrit, voornamelijk omdat bijvoorbeeld het stuur niet horizontaal verstelbaar is. Echt, wat?

Als ik dit zo bekijk lijkt me toch de M3 SR+ het interessantst. Op een dagje Groningen moet ik namlijk sowieso onderweg een keer bijladen (hoewel het met de Kona theoretisch te halen zou moeten zijn, heen en terug zonder bij te laden, maar dat is niet goed voor mijn gemoedsrust haha) en dat doe je met de Tesla het snelst.

Een collega heeft een M3 LR en die zegt dat hij zelfs een keer in 10 minuten z'n accu had volgeladen langs de snelweg van bijna leeg tot aan hoe ver een snellader 'm vol krijgt! Hij stond daar toen wel in z'n uppie bij de snellader dus al het vermogen was voor hem. :D
De Tesla is heel erg optimistisch hoor, met 315 km real voor een SR+. Op het Tesla forum is iemand aan het klagen dat hij de 200 km niet haalt. Beetje wind en de range is weg. Let ook op dat Tesla eigenlijk er van uit gaat dat je 90 % laadt. Vergeet niet dat Hyundai en Kia de batterij 4 kWh groter is dan die 64 kWh, en dat tot 100 % laden dus nooit een probleem oplevert. Bij Tesla is geen marge ingebouwd.

Vergeet ook niet dat de andere autobouwers gewoon nog helemaal niet geleverd hebben en dat er dus niets te zeggen is over echte levertijden en over het echte bereik.

Het grote voordeel van de Tesla is natuurlijk de beschikbaarheid van zowel Superchargers als alle andere snelladers, vooral in Frankrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 07-02-2020 12:22 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

IvoB2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:15:
Door (op binnenwegen) anticiperend te rijden en mee te gaan in de flow van het verkeer (wat me veel beter lukt dan ooit het geval was in een ice) moet ik bijna nooit bruusk afremmen en gebeuren snelheidsaanpassingen overwegend regenererend. De tijdsduur tussen A - B met deze rijstijl scheelt nauwelijks met het zenuwachtig versnellend en vertragend hoppen van opportuniteit naar gelegeheid. Het scheelt wel significant in energieverbruik (en eigen stressfactor :) ).

Vind ik persoonlijk - naast het minder vervuilen van de onmiddellijke omgeving - nog het meest positieve aan een EV => nodigt echt uit tot een relaxe deelname aan het verkeer.
Dat heb ik inderdaad bij mijn elektrische testritten ook gemerkt (Kona, Leaf, Model 3). De rem hoef je eigenlijk nooit te gebruiken. Rijdt heerlijk relaxed!
daemonix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:18:
De Tesla is heel erg optimistisch hoor, met 315 km real voor een SR+. Op het Tesla forum is iemand aan het klagen dat hij de 200 km niet haalt. Beetje wind en de range is weg. Let ook op dat Tesla eigenlijk er van uit gaat dat je 90 % laadt. Vergeet niet dat Hyundai en Kia de batterij 4 kWh groter is dan die 64 kWh, en dat tot 100 % laden dus nooit een probleem oplevert. Bij Tesla is geen marge ingebouwd.

Vergeet ook niet dat de andere autobouwers gewoon nog helemaal niet geleverd hebben en dat er dus niets te zeggen is over echte levertijden en over het echte bereik.

Het grote voordeel van de Tesla is natuurlijk de beschikbaarheid van zowel Superchargers als alle andere snelladers, vooral in Frankrijk.
Hrmph... Zo kom ik er natuurlijk nooit uit. :D

• daemonix
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Dat heb ik inderdaad bij mijn elektrische testritten ook gemerkt (Kona, Leaf, Model 3). De rem hoef je eigenlijk nooit te gebruiken. Rijdt heerlijk relaxed!
Ga eens met een M3P rijden. Kijken of je dan relaxed gaat racen^H^H^H^H^Hrijden. :P Dat is echt een kart en rijdt ook zo, het blijft leuk om hard weg te rijden. :P

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:34:
Dat is echt een kart en rijdt ook zo, het blijft leuk om hard weg te rijden. :P
Nou dat is dan een heel persoonlijk subjectief gegeven. Ik vind er persoonlijk - in het normale verkeer en in normale omstandigheden - echt niks aan. :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

daemonix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:34:
Ga eens met een M3P rijden. Kijken of je dan relaxed gaat racen^H^H^H^H^Hrijden. :P Dat is echt een kart en rijdt ook zo, het blijft leuk om hard weg te rijden. :P
Mijn proefrit was met een Dual Motor. Die ging ook lekker hoor! :D

Dat is af en toe best leuk natuurlijk. Maar op je dagelijkse woon-werk-rit is denk ik relaxed cruisen een stuk belangrijker.

Nou ja...

Model 3 SR+... Pluspunten: sneller laden, meer laadplekken. Minpunt: minder bereik.

Mustang SR RWD... Pluspunten: mooiste van het stel, 70 kWh. Minpunt: nog niet geleverd...

Kona 64kWh... Pluspunt: grootste range. Minpunt: laadt het langzaamst...

e-Niro 64kWh... zie Kona maar ik vind 'm gewoon minder mooi.

Lief... :w

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 07-02-2020 12:43 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:24

vhal

ಠ_ಠ

IvoB2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Als ik kijk naar het aantal jakkerende en bumperklevende EV’s op de linkerrijstrook vs. de vrachtwagenklevende EV’s op de rechterrijstrook bekijk, dan lijkt de verhouding 60/40 te zijn. Ik kan niet bepaald zeggen dat de eerste categorie de “relaxte” rijders zijn maar wellicht zijn dat de rijders die voorheen ook een 14% ecodiesel hadden en nu opeens een Model 3 EV onder hun reet hebben.

Daarnaast, waarom moet een (potente) EV binnen 5 seconden naar 100km/h kunnen accelereren? Dat correleert toch niet met relaxed rijden?

Strava

• daemonix
  • Niet online
Geen idee, maar kijk eens in de buurt van Amsterdam met de idioten met een Tesla Model S of 3 die als een dwaas van de invoegstrook naar links moeten.

Een Model 3P doet het in bijna 3 s, dat van 0 naar 100. En velen proberen dat ook, keer op keer.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

vhal schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Als ik kijk naar het aantal jakkerende en bumperklevende EV’s op de linkerrijstrook vs. de vrachtwagenklevende EV’s op de rechterrijstrook bekijk, dan lijkt de verhouding 60/40 te zijn. Ik kan niet bepaald zeggen dat de eerste categorie de “relaxte” rijders zijn maar wellicht zijn dat de rijders die voorheen ook een 14% ecodiesel hadden en nu opeens een Model 3 EV onder hun reet hebben.

Daarnaast, waarom moet een (potente) EV binnen 5 seconden naar 100km/h kunnen accelereren? Dat correleert toch niet met relaxed rijden?
Tja, wat iemand anders met z'n EV doet daar ga ik natuurlijk niet over. Ik ben van plan om gewoon lekker relaxt 120 100 te cruisen.

• IvoB2
Als je de prijs (toch als het een privéaankoop betreft of binnen een leasebudget moet passen) , range en (in mindere mate) de uitrusting vergelijkt hou je - inzake EV's die al echt leverbaar zijn - de Kona EV, e-Niro en Tesla 3 over.
De eindkeuze zal dan over smaak gaan. En daar kan niemand je in adviseren. :)
vhal schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:43:
Van mij moet dat helemaal niet hoor want ik benut dat gegeven (zelfs die 7-8 sec.) letterlijk nooit (buiten die ene testrit). Het zit er nu eenmaal op en op de "visie" van (EV) autoproducenten heb ik persoonlijk totaal geen invloed. Net zo min als ik dat heb op de instelling van andere wegpiratengebruikers :)

Persoonlijk ben ik dan ook een groot voorstander van de algemene invoering van max. 90/100 km/uur. De verkeersdoorstroming, bereikbaarheid van A naar B en menselijk leed zal er alleen maar gunstig door beïnvloed worden. Racen en karten kan je nog altijd als hobby in een daarvoor beter toegeruste omgeving.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 07-02-2020 12:57 ]

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:40

greatgonzo

schit-te-rend!

Mx. Alba schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:38:
[...]

Mijn proefrit was met een Dual Motor. Die ging ook lekker hoor! :D

Dat is af en toe best leuk natuurlijk. Maar op je dagelijkse woon-werk-rit is denk ik relaxed cruisen een stuk belangrijker.

Nou ja...

Model 3 SR+... Pluspunten: sneller laden, meer laadplekken. Minpunt: minder bereik.

Mustang SR RWD... Pluspunten: mooiste van het stel, 70 kWh. Minpunt: nog niet geleverd...

Kona 64kWh... Pluspunt: grootste range. Minpunt: laadt het langzaamst...

e-Niro 64kWh... zie Kona maar ik vind 'm gewoon minder mooi.

Lief... :w
je kunt puur op bereik en laad specs kiezen, maar als het gaat tussen de M3 en de Kona moet je jezelf afvragen hoe vaak je echt boven 300 km gaat rijden. En of snelladen dan een dealbreaker is.

Ikzelf zou misschien nog eerder gaan beslissen over bijkomende zaken:
- hoe is de ruimte binnenin.. heb je ruimte voor jouw situatie. Als je alleen rijdt waarschijnlijk geen probleem, maar ga je hem toch als gezinsauto gebruiken? Dan zit je misschien ruimer in de KONA.
- hoe bevalt zo'n touchscreen?
- hoe is de afwerking van de auto
- autopilot of andere ondersteuning
enz enz

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@Mx. Alba Niet teveel aantrekken van mensen die roepen dat ze met hun SR+ geen 200KM halen. Dan rijden ze echt super lomp en begrijpen ze niet hoe ze met een EV om moeten gaan. Van jouw lijstje is de SR+ de meest efficiente EV. Als jij straks overal 106/110 km op AP rijd moet je makkelijk rond de 14 kWh/100 km komen in de zomer en rond de 16 kWh/100 km in de winter. Zie hiervoor ook de realistische tabel van https://teslike.com/range/

Afbeeldingslocatie: https://teslike.com/wp-content/uploads/2019/09/3-km-912.png

Dan kun je makkelijk 325-355 km range halen als je tussen de 105/113 km/h cruist. met 100 km/h op de AP, waarschijnlijk nog meer. Ik zou in dit geval ook voor de Model 3 SR+ gaan. Je hebt dan de beste laadinfrastructuur en 3-fase AC laden wat echt heel erg fijn is en een relatief betrouwbare levertijd, wat bij zowel de Kia, Ford als Hyundai echt nog koffiedik kijken is.

HD4Life @ Full-HD

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:16

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind de EV wel uitnodigen tot relaxt rijden, maar soms i het ook wel leuk om Sjonnie met z'n knalpijpgolfje eruit te trekken bij het stoplicht. De Kona is dan geen Model 3 maar nog steeds sneller dan het grootste deel van de auto's...

Verbruik binnen de bebouwde kom hangt natuurlijk erg af van de wegindeling. Ik kom een stoplicht of 6 tegen tot de snelweg en soms is alles per definitie net oranje als ik aankom (nodigt uit tot te hard rijden om een groene golf te hebben...) en soms juist niet. Vooral als alles steeds oranje wordt als ik aankom is het verbruik wat rotter. Een heel stuk lekker 80 is natuurlijk zuiniger dan 100 of 120.

Exact expert nodig?

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018

3_s

Schrap de Kona dan ook maar, want daar kan je het stuur enkel in de hoogte verstellen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

3_s schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:32:
Schrap de Kona dan ook maar, want daar kan je het stuur enkel in de hoogte verstellen.
Dan kom je er toch weer bij dat het heel persoonlijk is... Want in de Kona kon ik bij de testrit wel een comfortabele positie vinden; in de Lief niet. :)

• Sonicfreak
  • Laatst online: 12:34
[...]

Ik heb de Kona laatst proefgereden, maar dit wist ik niet. In de Ioniq is het stuur zowel in hoogte als in diepte te verstellen.

Hoe is dat bij de e-Niro?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:41

[Afbeelding]

De Leaf staat er eigenlijk voor spek en bonen bij,
[...]
Mooi lijstje. De VW ID.3 (58kWh 1st) is denk ik nog best concurrerend maar die hen je weg gelaten omdat die niet op tijd leverbaar is?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:00
[...]

In mijn Kona (jan 2019) kon het stuur zowel in hoogte als in diepte versteld worden...

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ice-T106 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:45:
Mooi lijstje. De VW ID.3 (58kWh 1st) is denk ik nog best concurrerend maar die hen je weg gelaten omdat die niet op tijd leverbaar is?
Waarschijnlijk zal die niet op tijd leverbaar zijn. En dat is ook een kanttekening bij de Mustang trouwens. Het is de mooiste van het stel (vind ik) maar verder dan "aan het einde van dit jaar worden de eerste geleverd" kom ik niet qua levertijd.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Morgen staat er een proefrit gepland in de al bestelde Skoda Citigo-e IV. Ben benieuwd of het wat is. Ongezien en ongereden besteld :D

Elect a clown, expect a circus.

Pagina: 1 ... 65 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic