Verwijderd

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Niemand belet je om een laadpas te nemen bij een aangesloten organisatie en daar gewoon te laden met je Tesla. In tegenstelling tot de Tesla superchargers natuurlijk, what goes around...

En ik heb niet het idee dat het is om ICE wagens te pushen. Het is om het netwerk rendabel te krijgen, partnerships aan te gaan, verdere upgrades te bekostigen, stations uit te breiden etc. De hele wereld is niet tegen jullie hoor :).
Als het makkelijk en goedkoop was had jullie vriend Elon het Tesla supercharger netwerk zelf al ruimschoots verdrievoudigd natuurlijk.

Ze pushen zelf net zo lief EV’s. De marges werken anders dan bij Tesla waar het van 1 of 2 modellen afhangt.
Elke fabrikant was vrij om zich bij het supercharging netwerk van Tesla aan te sluiten! Maarja, dat wilden ze allemaal niet want dan moesten ze ook investeren.

en LMAO er zijn nu 1800 superchargers 8)7

Ze pushen liever geen EV's want de marge is daar veel lager op, ook bij onderhoud. Nieuwsflash: cooperaties zijn er alleen om zichzelf rijker te maken, niet om de wereld te verbeteren.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:22:
[...]

Elke fabrikant was vrij om zich bij het supercharging netwerk van Tesla aan te sluiten! Maarja, dat wilden ze allemaal niet want dan moesten ze ook investeren.

en LMAO er zijn nu 1800 superchargers 8)7

Ze pushen liever geen EV's want de marge is daar veel lager op, ook bij onderhoud. Nieuwsflash: cooperaties zijn er alleen om zichzelf rijker te maken, niet om de wereld te verbeteren.
Tesla is een filantropische instelling zeker?
1800, maar niet in NL waar je nu over klaagt. Het is lastig en duur om die stations neer te knallen. Natuurlijk is daar geld voor nodig. Met een beetje pas of abo zit je gewoon onder de kosten van een Fastned station.

En ze zullen destijds natuurlijk gewoon een afweging en rekensom gemaakt hebben, het staat ze daarom nu toch gewoon vrij om zelf iets op te zetten?
En nogmaals, daar kan jij dus gewoon laden met je Tesla dus ik zie het probleem niet?

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 03-02-2020 22:30 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 12:18
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:26:
[...]

1800, maar niet in NL waar je nu over klaagt
.
En ze zullen destijds natuurlijk gewoon een afweging en rekensom gemaakt hebben, het staat ze daarom nu toch gewoon vrij om zelf iets op te zetten?
En nogmaals, daar kan jij dus gewoon laden met je Tesla dus ik zie het probleem niet?
Precies, als Tesla met drie dubbeltjes uit de kosten is dan kan Ionity dat toch zeker ook. Of zie ik dan wat over het hoofd. 8)7

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:26:
[...]

1800, maar niet in NL waar je nu over klaagt
.
Ik klaag niet, ik constateer een feit.

Tesla is opgericht om de transformatie naar EV te versnellen, zonder Tesla had jij nu 100% niet je E-Tron gereden. ;)

• GeeMoney
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Tesla is opgericht om de transformatie naar EV te versnellen, zonder Tesla had jij nu 100% niet je E-Tron gereden. ;)
Jij denkt werkelijk waar dat het een bedrijf is om de wereld te redden?

@PeterZ(on) 0,35 euro om precies te zijn :) (maingau)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 03-02-2020 22:34 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

offtopic:
@GeeMoney dhr Discipline heeft helemaal geen Tesla en woont niet in de EU.. :+
Misschien moet je iets minder happen op z’n posts die juist een anti-Tesla berichtje uitlokken zodat ie daar weer op in kan gaan..

Verwijderd

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Nee, ik weet dat zeker. Elon heeft dat heel veel keren gezegd en tijdens het Joe Rogan interview heeft hij uitgebreid beschreven waarom hij Tesla heeft opgericht. Niet om rijk te worden, maar om de wereld te redden van vervuiling.

Hij heeft ook SpaceX opgericht om te zorgen dat de mensheid niet op 1 planeet vastzit.

Automotive wordt in de toekomst ook maar 40% van Teslas portfolio, de rest is duurzame energie.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-01 20:38
[...]

Hij bouwt allerlei bedrijven, totale verticale integratie om zo een gigantische wereldwijde verticale conglomeraat te worden welke onderliggend zoveel cash kan genereren om uiteindelijk naar mars te kunnen.

Elektrische auto's is maar een pilaartje van zijn eind doel. 1tje maar van alles.

• GeeMoney
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Nee, ik weet dat zeker. Elon heeft dat heel veel keren gezegd en tijdens het Joe Rogan interview heeft hij gezegd waarom hij Tesla heeft opgericht. Niet om rijk te worden, maar om de wereld te redden van vervuiling.

Hij heeft ook SpaceX opgericht om te zorgen dat de mensheid niet op 1 planeet vastzit.

Automotive wordt in de toekomst ook maar 40% van Teslas portfolio, de rest is duurzame energie.
Dan is het toch wel zo vriendelijk om alles tegen kostprijs te doen?
En Bill Clinton had ook geen seks met die mevrouw hé ;)

Verwijderd

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Dan is het toch wel zo vriendelijk om alles tegen kostprijs te doen?
En Bill Clinton had ook geen seks met die mevrouw hé ;)
Zie hierboven, alle winst gaat naar het uitbouwen van een grotere organisatie om naar Mars te kunnen, daarom wordt er ook geen dividend uitgekeerd.

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Precies, als Tesla met drie dubbeltjes uit de kosten is dan kan Ionity dat toch zeker ook. Of zie ik dan wat over het hoofd. 8)7
Voor Tesla is het Supercharger netwerk een USP. De kosten zitten grotendeels al in de aanschaf van de auto / in de bedrijfsfinancien verwerkt. Best slim eigenlijk. Het Supercharger network draait echt niet break-even.

• PeterZ(on)
[...]

Je begrijpt de strekking van mijn woorden niet en hebt kennelijk ook de video niet gezien, het gaat om het signaal wat men afgeeft. En mbt die 79 cent zei die topman dat zelfs dat nog niet voldoende is om uit de kosten te komen.

Nou daar geloof ik niets van. Als Fastned met privaat geld uit de markt een dekkend netwerk kan opzetten en max 59 cent rekent en het daarmee moet doen, dan kunnen die Duitse fabrikanten dat zeker omdat die ook nog auto's kunnen verkopen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:45:
[...]

Je begrijpt de strekking van mijn woorden niet en hebt kennelijk ook de video niet gezien, het gaat om het signaal wat men afgeeft. En mbt die 79 cent zei die topman dat zelfs dat nog niet voldoende is om uit de kosten te komen.

Nou daar geloof ik niets van. Als Fastned met privaat geld uit de markt een dekkend netwerk kan opzetten en max 59 cent rekent en het daarmee moet doen, dan kunnen die Duitse fabrikanten dat zeker omdat die ook nog auto's kunnen verkopen.
1 Fastned is niet landelijk dekkend, laat staan Europees dekkend.
2 Fastned is niet uit de kosten, verre van.
3 Fastned rekent te lage prijzen. Fijn voor ons, maar niet goed voor Fastned.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PeterZ(on)
IVIaarten schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:44:
[...]

Voor Tesla is het Supercharger netwerk een USP. De kosten zitten grotendeels al in de aanschaf van de auto / in de bedrijfsfinancien verwerkt. Best slim eigenlijk. Het Supercharger network draait echt niet break-even.
Klopt, in het begin was gratis laden een optie die later gewoon bij de koopprijs is gevoegd. Als je dat op de huidige situatie betrekt zouden alle Duitse EV's goedkoper moeten goedkoper zijn maar die indruk heb ik niet.

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
assje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:32:
[...]

Nee, ik ga er vanuit dat we rekenen inclusief laadverliezen en dat Co2/kw waarde waar mee gerekend wordt inclusief conversie/transport/opslag verliezen is (met huidge energiemix ongeveer 400gr Co2/kwu).

Doe je dat niet dan vergelijk je appels met peren, net als dat je vergelijkt met emissie door verbranding van een liter benzine.
Voor de goede orde: ik vergeleek helemaal niets. Ik reageerde alleen op de stelling dat je met de (beweerde) energie die nodig is voor de productie van fossiele brandstof (volgens de bewering dus 6-8 kWh) al een aantal km elektrisch kan rijden. Het gaat er - inzake dit punt - dus om of je met die 6-8 kWh de genoemde km kan rijden (dus of die 6-8 kWh uur dus inclusief benodigde productie is, zoniet haal je ook die genoemde afstanden niet met de vooropgestelde 6-8 kWh).
Het was trouwens deels een ludieke reactie. Van mij mag je daar gerust in alle ernst op verder gaan hoor. :)
Maar dan haak ik - wegens te weinig beschikbare eenduidige en standvastige argumenten - gewoon af. ;)

Over de CO2 uitstoot van welke brandstof dan ook van bron tot eindverbruik en die je niet zelf van begin tot eind in de hand hebt ga ik me al helemaal niet uitspreken, laat staan er over in debat gaan. Daar bestaan zoveel uiteenlopende uitspraken over - die dan nog geregeld worden bijgesteld in de ene of andere richting - dat er weinig eenduidigheid in te vinden is.
Pierz schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:37:
Eens met situatie afhankelijk, oneens dat het niet uit maakt of je vooruit of achteruit inparkeert.
Gezien het tweede niet automatisch volgt uit het eerste - integendeel zelfs, het staat er haaks op - zijn we het dus eigenlijk gewoon eens op dit punt. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2020 23:25 ]

• IvoB2
...

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 03-02-2020 23:24 . Reden: dubbel ]

• IVIaarten
Probeer maar gewoon geen harde conclusies te trekken uit de prijsstrategie van de verschillende laadnetwerken.
Tesla SuC draait verlies
FastNed draait verlies
Ionity draait verlies

Er zijn gewoonweg gigantische investeringen nodig voor een goed, werkend laadnetwerk, die als je die vanuit een kWh tarief terug zou moeten verdienen met een beetje fatsoenlijke ROI allemaal voor ons duurder uit zouden komen dan bezine / diesel.
Snelladen is een luxe, laden thuis of op je werkplek op een AC lader zou als iedereen winst zou willen maken op zijn snellaadnetwerk echt financieel de enige optie zijn.

Wat het verdienmodel is achter de snellaadnetwerken zal verschillen, kan een USP zijn, voorwaarde voor uberhaupt accepteren dat EV's een optie zijn, verwerkt in de prijs van een auto of proberen je aan een snellaadnetwerk te binden vanuit een abonnements model.... een ding weet ik zeker; de gehanteerde kWh prijs (met of zonder abonnement/partner deal) geeft op geen enkele manier inzicht in hoe het daadwerkelijk zit.

edit: spelling 8)7

• PeterZ(on)
IVIaarten schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:45:
Probeer maar gewoon geen harde conclusies te trekken uit de prijsstrategie van de verschillende laadnetwerken.
Tesla SuC draait verlies
FastNed draait verlies
Ionity draait verlies

Er zijn gewoonweg gigantische investeringen nodig voor een goed, werkend laadnetwerk, die als je die vanuit een kWh tarief terug zou moeten verdienen met een beetje fatsoenlijke ROI allemaal voor ons duurder uit zouden komen dan bezine / diesel.
Snelladen is een luxe, laden thuis of op je werkplek op een AC lader zou als iedereen winst zou willen maken op zijn snellaadnetwerk echt financieel de enige optie zijn.

Wat het verdienmodel is achter de snellaadnetwerken zal verschillen, kan een USP zijn, voorwaarde voor uberhaupt accepteren dat EV's een optie zijn, verwerkt in de prijs van een auto of proberen je aan een snellaadnetwerk te binden vanuit een abonnements model.... een ding weet ik zeker; de gehanteerde kWh prijs (met of zonder abonnement/partner deal) geeft op geen enkele manier inzicht in hoe het daadwerkelijk zit.

edit: spelling 8)7
Heb je daar bronnen van waaruit dat blijkt met berekeningen?

Edit. Tesla rekende als beginnend fabrikant in het begin 2100 euro voor lifetime free supercharging en de echte kosten van dat netwerk zullen daar vast wel mee gedekt zijn wil men niet failliet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterZ(on) op 04-02-2020 00:07 ]

• daemonix
  • Niet online
Bekijk de jaarrekening van Fastned. Dat zou je genoeg moeten zeggen.

• IVIaarten
PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:56:
[...]

Edit. Tesla rekende als beginnend fabrikant in het begin 2100 euro voor lifetime free supercharging en de echte kosten van dat netwerk zullen daar vast wel mee gedekt zijn wil men niet failliet gaan.
Heb je daar bronnen van?
geloof best dat de (belachelijk lage VS) variabele bron-kWh tarieven daaruit gedekt zijn. De investeringen? Verre van.

Aanleg van een SuC worden geschat tussen de 100k en 270k US$ (zonder indexatie)

voor het geval je vraagt naar een bron: google
As of December 2019, there were about 1800 stations with 15,000 chargers. The average number of Tesla cars per Supercharger stall was 34 in 2016. Cost estimates per station range from US$100,000 in 2013 to US$270,000 in 2015, depending on the number of stalls and other circumstances.
dus geschatte investering; tussen de $180.000.000 en en $486.000.000

Dus nee... Tesla heeft hier niet een gouden ei gevonden waar de rest van de industriele wereld gewoonweg te dom voor is. Ze pakken hun verlies op de investeringen.
Ik laat in het midden of dat vanuit een business oogpunt is, of vanuit een filantropische strategie. Maakt me eigenlijk ook niet uit. Maar het supercharger netwerk draait dik verlies, en een schatting van 2100 euro LIFETIME is echt uit de duim gezogen.
Zeg dat een Tesla in zijn levensduur 200k kilometer zal maken... dan heb je het over €2100/200.000 = €0,0105 per kilometer (bij 100% laden op supercharger, vermenigvuldig maar met je eigen factor).

Ik hoop dat op een site als Tweakers, dat je je zelf ook beseft dat dit op z'n amerikaans 'bullshit' is.

voor wat betreft FastNed en Ionity;
Ionity; chairman vertelt dat het nieuwe tarief al niet dekkend is.
FastNed; zoals hierboven al aangegeven; zoek het jaarverslag zelf maar op.

[ Voor 7% gewijzigd door IVIaarten op 04-02-2020 00:34 ]

PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Het sc netwerk is onderdeel van Tesla en de winst/verlies van dat netwerk wordt dus gewoon bij de bedrijfsresultaten geteld. Ionity is een losstaande entiteit en moet in de basis dus zelfredzaam zijn. Zij kunnen de verliezen niet dekken met de winst uit andere afdelingen. Ik heb namelijk geen enkele illusie dat het sc netwerk voor Tesla winstgevend is. Vergeet ook niet dat initieel geld gerekend werd voor levenslang laden op dat netwerk. Het was een optie. Maar wel 1 die zo populair was dat ze standaard werd met bijhorende prijsverhoging. Op de Model 3 kan je het evenwel niet meer krijgen omdat de marge op die wagen te klein is.

Dat Ionity met de nieuwe prijzen alsnog niet winstgevend is verbaasd me ook niet. De meeste mensen die gebruik gaan maken van dat netwerk zullen namelijk een stuk minder betalen daardat zij laadpassen gebruiken met betere tarieven. Diezelfde laadpassen die vele mensen liever zien verdwijnen ten voordele van een gewone kredietkaart waarmee je bij Ionity wel de volle prijs betaald.
[...]
En dat blijf ik een vreemde kronkel vinden. De markt voor EVs had er ongetwijfeld anders uitgezien vandaag. De BEV had misschien meer tijd nodig om door te breken. Maar komen zou deze allesinds. Niet vergeten dat Nissan nog voor Tesla op de markt kwam met een BEV wagen voor iedereen, en dat ze hiermee succesvol waren. Daarnaast heb je de steeds strenger wordende uitstootnormen die fabrikanten richting elektrisch duwen, zij het zuiver, danwel hybride.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:30

matroosoft

Lone Christian

Porsche Taycan VS Model S Plaid bij Motor Trend deze week:

https://www.autoblog.nl/n...sche-aan-deze-week-138922

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:27
assje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Ik heb zo het idee dat deze uitspraak vooral gebaseerd is op het "fake nieuws" verhaal dat zoiets zei als "De 16 grootste schepen op de wereld stoten evenveel emissies uit als alle auto’s op de wereld’ of ‘een containerschip is net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto’s’" (wat eigenlijk specifiek over NOx ging en dan alsnog niet echt klopt).

Als je kijkt naar emissies/T/km is zeevaart juist één van de efficiëntste vormen van transport die er is (afhankelijk van allerlei factoren qua Co2 soms zelfs beter dan trein).

[...]

Daarnaast is het allemaal niet helemaal vrijblijvend en gelukkig staan ook hier de ontwikkelingen niet stil:

[...]

https://www.wattisduurzaa...r-scheelt-dat-ook-in-co2/

Om weer ontopic te komen, in ieder geval heel veel efficienter dan 80kg vervoeren met een vervoersmiddel van >1.500kg (waarvan de uitstoot qua luchtvervuiling plaatsvindt waar we leven) dus laten we het daar toch maar over hebben.
Je hebt gelijk als het gaat over tonnage per km. Maar absoluut gezien stoot de scheepsvaart veel uit, meer dan auto's. Dus daar helpen maatregels tegen de vervuiling dan beter. Het is in ieder geval per ton transport schoner dan alle andere.
[...]

Tuurlijk joh, en Elon Musk kent zichzelf ook geen bonussen toe etc. Tesla is gewoon een commercieel bedrijf met een slimme marketing strategie en ze bouwen een mooi product. Niet meer, niet minder.
IVIaarten schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 00:15:
[...]

Heb je daar bronnen van?
geloof best dat de (belachelijk lage VS) variabele bron-kWh tarieven daaruit gedekt zijn. De investeringen? Verre van.

Aanleg van een SuC worden geschat tussen de 100k en 270k US$ (zonder indexatie)

voor het geval je vraagt naar een bron: google

[...]

dus geschatte investering; tussen de $180.000.000 en en $486.000.000

Dus nee... Tesla heeft hier niet een gouden ei gevonden waar de rest van de industriele wereld gewoonweg te dom voor is. Ze pakken hun verlies op de investeringen.
Ik laat in het midden of dat vanuit een business oogpunt is, of vanuit een filantropische strategie. Maakt me eigenlijk ook niet uit. Maar het supercharger netwerk draait dik verlies, en een schatting van 2100 euro LIFETIME is echt uit de duim gezogen.
Zeg dat een Tesla in zijn levensduur 200k kilometer zal maken... dan heb je het over €2100/200.000 = €0,0105 per kilometer (bij 100% laden op supercharger, vermenigvuldig maar met je eigen factor).

Ik hoop dat op een site als Tweakers, dat je je zelf ook beseft dat dit op z'n amerikaans 'bullshit' is.

voor wat betreft FastNed en Ionity;
Ionity; chairman vertelt dat het nieuwe tarief al niet dekkend is.
FastNed; zoals hierboven al aangegeven; zoek het jaarverslag zelf maar op.
En dan heb je nog eens allerlei variabele kosten zoals een middenspanningsaansluiting, als je het daar al mee red, onderhoud, pacht van het terrein etc. Er zijn per maand al fors wat kosten voordat er maar een kWh getankt is en dat moet allemaal uit het tarief terugkomen. En dan is er ook nog het commerciele risico dat er in een keer een andere standaard komt, wat met een markt die zo in beweging is, ook zomaar kan gebeuren. Kijk maar naar chademoo. Dus je wilt als exploitant ook een redelijk terugverdiendtijd om dat risico af te dekken.

En bijna iedereen probeert thuis te laden, want dat is goedkoper. Lastige business case om rond te breien.

• IvoB2
Blokker_1999 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:17:
Ionity is een losstaande entiteit en moet in de basis dus zelfredzaam zijn. Zij kunnen de verliezen niet dekken met de winst uit andere afdelingen.
Normaal werkt het net andersom.
Als ze het bedrijfsmatig een beetje doordacht aanpakken (en daar twijfel ik eigenlijk niet aan) maken ze wel degelijk deel uit van een grotere groep en gebruiken ze juist de verliezen om de winsten van andere delen van de groep te verkleinen en zodoende als groep in totaliteit minder belastingen te betalen.
Ze hebben er dus - in deze fase - geen enkel belang bij om winst te draaien. Common practice in grotere bedrijfsstructuren.
Alleen is Ionity geen deel van een groter geheel maar een bedrijf dat is opgericht als joint venture tussen de grote, Duitse autoconstructeurs en Ford die er dus geld in steken in de hoop van het elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Maar net omdat het geen onderdeel is van 1 enkele holding is dat ook alleen maar mogelijk zolang die 4 er geld willen blijven in investeren. Het is evenzeer mogelijk dat minstens 1 van hen het als investeringsvehikel ziet dat op termijn winst moet maken zodat ze op dat moment hun aandeel erin kunnen verkopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-01 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:12:
[...]

Dieselgate was een stuk erger en dat hebben ze natuurlijk ook gedaan, dit is puur om EV's tegen te werken en dan met name ook Tesla, die nu hier overvolle superchargers heeft.
Ik heb gisteren toevallig de aflevering gezien over Dieselgate van de netflix docu-serie Dirty Money, het moedwillig misleiden en bedriegen van de autoriteiten en de samenleving. Het is echt walgelijk :r
[...]

De missie van Tesla is zonder meer gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen, iets wat je van VAG absoluut niet kan zeggen. Bij VAG heeft men één missie en dat is de grootste worden ten kosten van alles.

Wat voor karakter zou Martin Winterkorn zijn, Pinky of the Brain :+

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2020 09:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
Blokker_1999 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:02:
Duitse autoconstructeurs en Ford die er dus geld in steken
En hoe dacht je dat die bedrijven die "investeringen" in hun boeken inschrijven? :)
Altijd leuk om te lezen hoe mensen de achterliggende bedrijfsstructuren van( buitenlandse) bedrijven tot in detail kunnen doorgronden. :)
Zelfs fiscalisten van de overheid slagen daar meestal niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 04-02-2020 09:19 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
jerh schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:57:
Je hebt gelijk als het gaat over tonnage per km. Maar absoluut gezien stoot de scheepsvaart veel uit, meer dan auto's. Dus daar helpen maatregels tegen de vervuiling dan beter. Het is in ieder geval per ton transport schoner dan alle andere.
Dat is nogal afhankelijk over welke uitstoot we het hebben en/of simpelweg niet waar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SuPepqsWfAlBZDaqMRFv3IKJ/full.jpg
https://www.eea.europa.eu...sions-of-air-pollutants-8

De grootste uitstoot van scheepvaart is vervolgens op open zee (aangezien in havens e.d. al striktere regels zijn) waar de impact op gezondheid vele malen kleiner is dan die van wegvervoer in leefgebieden.

Dit is juist één van de belangrijke argument voor elektrische auto's, de verbetering van lokale luchtkwaliteit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-01 20:48
Coasterfreak schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:41:
hoi, ik hoor nu ook tot de ev-club met een ev die je toch niet zo vaak op straat ziet:

[Afbeelding]

smart fortwo electric drive, nu op duitse platen, over een paar maanden op nederlandse :+

volgende stappen:
Om hierop terug te komen...

Wat te doen wanneer het transport dat je had geregeld voor je autootje last minute niet meer doorgaat? Je rijdt het zelf terug naar Nederland natuurlijk :D

Mijn Smart Fortwo electric drive beschikt over een 3.7kw lader en een 17.6kwh accu met 92% capaciteit. Hiermee 660 km afleggen van Stuttgart naar Amsterdam is iets wat je in je wildste dromen niet zult bedenken, maar enfin.

31/01 18:00 Stuttgart
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SkUtDBB.jpg

Auto volgeladen met spullen en vertrokken richting Karlsruhe.

31/01 19:30 Karlsruhe
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rMJtAIU.jpg

Zeer acceptabele consumptie met nog 42% over.

31/01 22:30 Karlsruhe

Drie uurtjes aan de laadpaal gehangen om voldoende stroom te hebben voor mijn volgende bestemming: Darmstadt. In die drie uurtjes georiënteerd naar een hotel dat op redelijke afstand is en rondom laadpalen. Met hulp van de goingelectric stormtankstellen kaart laadpalen kunnen vinden dat niet in de EnBW app zichtbaar waren maar wel op de Maingau app.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5SsqCni.jpg

01/02 00:00 Darmstadt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MVz8j4K.jpg

Laadpaal bereikt met rond de 20%. Paal werkte niet met de EnBW pas dus dan maar Maingau gebruikt met alle gevolgen van dien: €28.80 aan stroom want vier uur aan idle fees a €0.10/min. Acceptabel onder deze wanhopige omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tu67qt6.jpg

Na een korte nachtrust weer onderweg naar mijn volgende bestemming: Limburg an der Lahn.

01/02 09:00 Limburg an der Lahn

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m7Xc4li.jpg

Met stom toeval een fastned gevonden langs de snelweg, was eigenlijk van plan om een paar uur rond te lopen in het stadje Limburg maar dit was ook een mogelijkheid, elk kilometer niet gereden naar een laad mogelijkheid is mooi meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EhA4rAe.jpg

3:20 uur verder en we konden weer gaan.

01/02 12:45 Sessenhausen
1 uur durende plaspauze omdat het kan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qoxKb1w.jpg

01/02 14:30 Siegburg
Een laadpaal gevonden dat alleen bedienbaar is met een app, altijd spannend. App gaf een foutmelding terwijl de auto begon met laden, Duitse laadpalen infrastructuur in een notendop.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u52uJE6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G33xzvX.jpg

Na drie uurtjes laden kunnen we weer door naar de volgende bestemming.

01/02 19:00 Duisburg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SuiXdck.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LS6sNI1.jpg

3:30 uur later...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOY3RGt.jpg
:)

Tijd voor de laatste sprint van de dag richting een hotel in omgeving Eindhoven. Alleen wel een klein probleempje: 30km/h westenwind.

01/02 23:45 Sevenum
Wat doe je als je eenmaal weer in Nederland bent? Je zoekt de eerste beste Allego snellaadstation op, niet omdat het kan maar omdat het moet. Door de stevige westenwind had ik een belachelijk hoge consumptie, voor de zekerheid een half uurtje staan laden wou ik mijn overnachting kunnen bereiken.

Je merkt ook dat ik het aardig zat was op de manier waarop ik parkeerde.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j6Qc1U5.jpg

02/02 00:45 dichtbij Eindhoven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/supTNfX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VMmcpXg.jpg

Altijd leuk, laad mogelijkheid bij een overnachting.

10 uurtjes later en we zijn weer onderweg naar de volgende bestemming: een McDonald’s dichtbij Waardenburg met laad mogelijkheid.

02/02 12:00 Waardenburg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O7Hd2JG.jpg

Het weer was grijs en nat, maar gelukkig kwam de wind uit het zuiden. Dit zou over een paar uurtjes veranderen naar een krachtige westenwind. Wou ik op mijn eindbestemming in Amsterdam aankomen zonder al te hoge consumptie kon ik hier niet al te lang wachten wil ik profiteren van meewind.

Dus na een uurtje laden begon ik aan de laatste sprint, 75 km met 60% accu, met als doel nog een McDonald’s bij Breukelen om daar weer een uurtje te staan laden voor de zekerheid.

Wat blijkt: de consumptie was lager dan ik dacht en de boordcomputer laat zien dat ik precies het aantal kilometers kan afleggen tot aan mijn eindbestemming. Gokje wagen?

02/02 14:00 Amsterdam
Met 0% arriveren op je eindbestemming, je kan dit avontuur zo gek maken als je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q9crzA2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dl3CSRK.jpg

En later vandaag naar de RDW...

Ik hoop dat ik niemand hiermee inspireer om ook hetzelfde te doen :9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dikke respect! Vooral ook omdat het topic nu godzijdank weer over elektrische auto's gaat :Y

Hoeveel uur laden / rijden en gem. verbruik had je?

Wise enough to play the fool

• PeterZ(on)
Coasterfreak schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Een hele onderneming zeg, respect. Maar je bent niet de eerste die dit doet, zie YouTube: Unser neues E-Auto für 5.500 € 1. Details + ein abenteuerliches Vorh...
Hij heeft een ex-lease uit Spanje gekocht, in de buurt van Stuttgart en gaat hem zelf naar Kiel rijden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Er komt eind Februari een klant vanuit Zwitserland (omg. Bern) naar ons toe rijden in een 2012 Leaf met extreem matige accu. Ik zal vragen of hij een reisverslag wil doen - dat is bijna 2x zo ver met minder (bruikbare) accucapaciteit :D

• daemonix
  • Niet online
@Coasterfreak Dik respect, dat heb je verdiend. Je weet nu meteen hoe hij rijdt, dat is dan wel weer een voordeel. ;) Toch leuk dat je het hebt aangedurfd.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 04-02-2020 12:15 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-01 17:01
@Coasterfreak Oefff dat lijkt mij toch wel horror....vooral met 3 jonge kids op de achterbank (even uitgaande van een vakantie) ;).

Tzt maar even kijken of ik het aandurf met de auto op vakantie of wellicht ruilen bij leasemaatschappij/collega's gedurende de vakantie.

• IVIaarten
Road-runner83 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:45:
@Coasterfreak Oefff dat lijkt mij toch wel horror....vooral met 3 jonge kids op de achterbank (even uitgaande van een vakantie) ;).

Tzt maar even kijken of ik het aandurf met de auto op vakantie of wellicht ruilen bij leasemaatschappij/collega's gedurende de vakantie.
Inderdaad, prijs mezelf erg gelukkig met de 64kWh die ik beschikbaar heb _/-\o_

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 16:51
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 12:40

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

mux schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:14:
Er komt eind Februari een klant vanuit Zwitserland (omg. Bern) naar ons toe rijden in een 2012 Leaf met extreem matige accu. Ik zal vragen of hij een reisverslag wil doen - dat is bijna 2x zo ver met minder (bruikbare) accucapaciteit :D
Gaaf, dat betekent dat je het aandurft een extender in een auto te monteren waar je zelf niet meer bij kan binnen (relatief) korte tijd, goed nieuws voor Muxsan

Overigens is op de webstie de tekst "or make an appointment by clicking here" niet klikbaar ;)

It's just a donkey

• Coasterfreak
teacher schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:58:
Dikke respect! Vooral ook omdat het topic nu godzijdank weer over elektrische auto's gaat :Y

Hoeveel uur laden / rijden en gem. verbruik had je?
START:
Stuttgart -> Karlsruhe
77km, 10.47 kWh
3 uur laadtijd
136 Wh/km

Karlsruhe -> Darmstadt
107 km, 14.66 kWh
4 uur laadtijd, maar was tijdens overnachting dus tel ik niet mee
137 Wh/km

Darmstadt -> Limburg an der Lahn
82 km, 12.05 kWh
3:30 uur laadtijd
147 Wh/km

Limburg an der Lahn -> Siegburg
Met een 1 uur durende laadstop bij Sessenhausen
92 km, 14.17 kWh
3:20 uur laadtijd
154 Wh/km

Siegburg -> Duisburg
86 km, 12.81 kWh
3:40 uur laadtijd
149 Wh/km

Duisburg -> Eindhoven
Half uurtje laadstop bij Sevenum.
97 km, 17.56 kWh
5 uur laadtijd tijdens overnachting dus tel ik niet mee.
181 Wh/km

Eindhoven -> Amsterdam
Uurtje laadstop Waardenburg
139 km, 20.99 kWh
151 Wh/km

In totaal 680 km gereden.
Gemiddelde consumptie van 151 Wh/km
24 uur laadtijd, 15 uur exclusief overnachtingen
In totaal duurde het 44 uur, met een geweldige gemiddelde snelheid van 15.45 km/h :9~

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Standeman

Prutser 1e klasse

@Coasterfreak

Dus op de fiets was je sneller geweest :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

PeaceNlove

Deugleuter

Staat toch gewoon netjes binnen de lijnen? Ik zie het probleem niet :+
En respect +1

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-01 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Coasterfreak schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Om hierop terug te komen...

Wat te doen wanneer het transport dat je had geregeld voor je autootje last minute niet meer doorgaat? Je rijdt het zelf terug naar Nederland natuurlijk :D

Mijn Smart Fortwo electric drive beschikt over een 3.7kw lader en een 17.6kwh accu met 92% capaciteit. Hiermee 660 km afleggen van Stuttgart naar Amsterdam is iets wat je in je wildste dromen niet zult bedenken, maar enfin.

31/01 18:00 Stuttgart
[Afbeelding]

Auto volgeladen met spullen en vertrokken richting Karlsruhe.

31/01 19:30 Karlsruhe
[Afbeelding]

Zeer acceptabele consumptie met nog 42% over.

31/01 22:30 Karlsruhe

Drie uurtjes aan de laadpaal gehangen om voldoende stroom te hebben voor mijn volgende bestemming: Darmstadt. In die drie uurtjes georiënteerd naar een hotel dat op redelijke afstand is en rondom laadpalen. Met hulp van de goingelectric stormtankstellen kaart laadpalen kunnen vinden dat niet in de EnBW app zichtbaar waren maar wel op de Maingau app.
[Afbeelding]

01/02 00:00 Darmstadt
[Afbeelding]

Laadpaal bereikt met rond de 20%. Paal werkte niet met de EnBW pas dus dan maar Maingau gebruikt met alle gevolgen van dien: €28.80 aan stroom want vier uur aan idle fees a €0.10/min. Acceptabel onder deze wanhopige omstandigheden.

[Afbeelding]

Na een korte nachtrust weer onderweg naar mijn volgende bestemming: Limburg an der Lahn.

01/02 09:00 Limburg an der Lahn

[Afbeelding]

Met stom toeval een fastned gevonden langs de snelweg, was eigenlijk van plan om een paar uur rond te lopen in het stadje Limburg maar dit was ook een mogelijkheid, elk kilometer niet gereden naar een laad mogelijkheid is mooi meegenomen.

[Afbeelding]

3:20 uur verder en we konden weer gaan.

01/02 12:45 Sessenhausen
1 uur durende plaspauze omdat het kan.

[Afbeelding]

01/02 14:30 Siegburg
Een laadpaal gevonden dat alleen bedienbaar is met een app, altijd spannend. App gaf een foutmelding terwijl de auto begon met laden, Duitse laadpalen infrastructuur in een notendop.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Na drie uurtjes laden kunnen we weer door naar de volgende bestemming.

01/02 19:00 Duisburg

[Afbeelding]
[Afbeelding]

3:30 uur later...
[Afbeelding]
:)

Tijd voor de laatste sprint van de dag richting een hotel in omgeving Eindhoven. Alleen wel een klein probleempje: 30km/h westenwind.

01/02 23:45 Sevenum
Wat doe je als je eenmaal weer in Nederland bent? Je zoekt de eerste beste Allego snellaadstation op, niet omdat het kan maar omdat het moet. Door de stevige westenwind had ik een belachelijk hoge consumptie, voor de zekerheid een half uurtje staan laden wou ik mijn overnachting kunnen bereiken.

[Afbeelding]

02/02 00:45 dichtbij Eindhoven
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Altijd leuk, laad mogelijkheid bij een overnachting.

10 uurtjes later en we zijn weer onderweg naar de volgende bestemming: een McDonald’s dichtbij Waardenburg met laad mogelijkheid.

02/02 12:00 Waardenburg
[Afbeelding]

Het weer was grijs en nat, maar gelukkig kwam de wind uit het zuiden. Dit zou over een paar uurtjes veranderen naar een krachtige westenwind. Wou ik op mijn eindbestemming in Amsterdam aankomen zonder al te hoge consumptie kon ik hier niet al te lang wachten wil ik profiteren van meewind.

Dus na een uurtje laden begon ik aan de laatste sprint, 75 km met 60% accu, met als doel nog een McDonald’s bij Breukelen om daar weer een uurtje te staan laden voor de zekerheid.

Wat blijkt: de consumptie was lager dan ik dacht en de boordcomputer laat zien dat ik precies het aantal kilometers kan afleggen tot aan mijn eindbestemming. Gokje wagen?

02/02 14:00 Amsterdam
Met 0% arriveren op je eindbestemming, je kan dit avontuur zo gek maken als je wilt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

En later vandaag naar de RDW...

Waar een wil is, is een weg blijk maar weer _/-\o_ . Veel plezier met je Smart!
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Het is om het netwerk rendabel te krijgen, partnerships aan te gaan, verdere upgrades te bekostigen, stations uit te breiden etc.
Daar geloof ik niet direct in, als je ziet wat voor kapitaal er achter IONITY zit dan zijn er talloze strategische mogelijkheden en beweegredenen voor het nieuwe prijsplan.

Dat het nieuwe prijsplan enkel is om enkel de upgrades /uitbreiding te bekostigen lijkt mij iets te simpel.

Zie ook de aanpak van Tesla, die begonnen met de uitrol van de superchargers toen ze ampe nog auto's op de weg hadden.

Ik krijg steeds meet het idee dat de duitsers helemaal geen zin hebben in het EV feest. Hell... BMW wil nog 30 jaar doorgaan met plofmotoren, en bij VAG zouden ze het liefst sjoemeldiesels bouwen.

[ Voor 75% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2020 18:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

revolution-nl schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Ik heb gisteren toevallig de aflevering gezien over Dieselgate van de netflix docu-serie Dirty Money, het moedwillig misleiden en bedriegen van de autoriteiten en de samenleving. Het is echt walgelijk :r

[...]

De missie van Tesla is zonder meer gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen, iets wat je van VAG absoluut niet kan zeggen. Bij VAG heeft men één missie en dat is de grootste worden ten kosten van alles.

Wat voor karakter zou Martin Winterkorn zijn, Pinky of the Brain :+
Ik mag er niks over zeggen want ik woon niet in Europe en ik heb geen Tesla (het wordt hier soms -30 en de afstanden zijn heel lang, dus ik wacht even op de Cybertruck) :+

Als je je gaat inlezen is het echt heel erg interessant. "Who Killed the Electric Car?" is natuurlijk ook iets om het achterhoofd te houden.

Sommige mensen denken dat ik alleen maar positief ben over Tesla, maar dat ben ik totaal niet. Ik hou gewoon van vette auto's en technologie.

Polestar 2 is echt heel vet, die doen het ook heel goed. Maar sommige mensen behandelen hier autofabrikanten als een sportteam waar je geen kritiek op mag hebben.

Het is ook grappig om te zien, omdat Tesla ook echt een duurzame visie heeft willen ook veel mensen in hun investeren. Zij voegen de woorden bij de daad. Maar mensen die in een andere tijd zijn opgegroeid, vinden het moeilijk om dit te snappen.

Aston Martin heeft helaas niet voor Geely gekozen, maar het zou me niks verbazen als Geely toch volgend jaar Aston Martin van Stroll overkoopt :P

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 15:18
Bedankt Bjørn, bij elke E-tron die ik zie schiet er “Bratwurst Wagen” door mn hoofd :7

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mux schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:14:
Dan rij je dus echt 50-60 km van laadpaal naar laadpaal....?

Wij hadden laatst onze eerste range anxiety.
Op papier hadden we het gehaald, maar straffe tegenwind deed geen goeds.
Toch maar even 10 minuutjes aangeprikt, met de stal in zicht...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZQehDN5scgOFBl2Fw8ys6Y8v/full.jpg
Ik ben nog steeds van mening dat we het gehaald hadden, maar mijn vrouw is nu eenmaal de baas... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 04-02-2020 19:01 ]

Wise enough to play the fool

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Nee man, tuurlijk niet. Eerder 40km tussen laadstops ;-)

Om eerlijk te zijn zou ik dat ook wel doen, ik houd wel van lekker traag op reis zijn. Als je een oud Leaf hebt, ben je waarschijnlijk niet iemand die overal zo snel mogelijk moet of wil zijn. Maar 1200km met die batterij... dat is wel echt een Coasterfreak-actie ;-)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
mux schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:00:
Nee man, tuurlijk niet. Eerder 40km tussen laadstops ;-)

Om eerlijk te zijn zou ik dat ook wel doen, ik houd wel van lekker traag op reis zijn. Als je een oud Leaf hebt, ben je waarschijnlijk niet iemand die overal zo snel mogelijk moet of wil zijn. Maar 1200km met die batterij... dat is wel echt een Coasterfreak-actie ;-)
Niet zo overdrijven joh, 873km maar! Snelladen gaat wel even wat langzamer dan ABRP denkt waarschijnlijk, waarom heeft die nog geen functie voor degradatie? :9

8)7

Zo dan:
https://abetterrouteplann...2e-48bf-b92e-230d094fd192

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 04-02-2020 20:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PeterZ(on) schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:56:
[...]

Dit:
daemonix schreef op maandag 3 februari 2020 @ 23:58:
Bekijk de jaarrekening van Fastned. Dat zou je genoeg moeten zeggen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• PeterZ(on)
GoldenSample schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:29:
[...]

Dit:

[...]

***members only***
Ik was van plan om het er niet meer over te hebben want ik heb mijn punt gemaakt. Maar goed.

Mbt de cijfers zag ik zondagavond op Twitch van een Duitser een berekening maken in Excel en daar kwam uit dat er van verlies geen sprake was maar dat er flink werd verdient. Is niet meer terug te kijken want hij heeft de video verwijderd.

Waarom kan tesla wereldwijd en zonder subsidie een netwerk opbouwen, dus zo duur is het kennelijk niet. En waarom kunnen de Lidl's Aldi's en Ikea's snelladers neerzetten waar je zelfs gratis kunt laden.

Als Ionity nu twee prijzen had gevraagd, zeg 50/60 cent voor laden tot 50kW en 70/80 cent voor supersnel laden dan was dat een stuk beter te begrijpen geweest. Ik kan mij niet indenken dat ze dit zelf ook niet hebben bedacht. Daarom heb ik een slecht gevoel over de motieven van Ionity.

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-01 23:32
Stef87 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:58:

(Wij hebben de Citigo in bestelling voor mijn vriendin, private lease, gaan ze week 7 produceren. )
Ik overweeg hetzelfde nu ook voor de Seat Mii. De aanbieding was voor 220 per maand (60 maanden/10k km). Mijn gebruik ligt hoger en wil er ook maar 3 jaar aan vast zitten, dus het bedrag komt hoger uit. Echter nog steeds vergelijkbaar met een 5k benzine occasion + 200€ benzine in de maand. Er zal ongetwijfeld bespaard zijn op accumanagement, daarom zou ik hem ook niet (nieuw) kopen. Het leasen zit me alleen niet echt lekker.

Heb je al het lease-contract getekend of gebeurd dat pas wanneer de levering wordt verwacht?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:07:
[...]

Ik was van plan om het er niet meer over te hebben want ik heb mijn punt gemaakt. Maar goed.

Mbt de cijfers zag ik zondagavond op Twitch van een Duitser een berekening maken in Excel en daar kwam uit dat er van verlies geen sprake was maar dat er flink werd verdient. Is niet meer terug te kijken want hij heeft de video verwijderd.

Waarom kan tesla wereldwijd en zonder subsidie een netwerk opbouwen, dus zo duur is het kennelijk niet. En waarom kunnen de Lidl's Aldi's en Ikea's snelladers neerzetten waar je zelfs gratis kunt laden.

Als Ionity nu twee prijzen had gevraagd, zeg 50/60 cent voor laden tot 50kW en 70/80 cent voor supersnel laden dan was dat een stuk beter te begrijpen geweest. Ik kan mij niet indenken dat ze dit zelf ook niet hebben bedacht. Daarom heb ik een slecht gevoel over de motieven van Ionity.
Heb je een link? Laat me graag positief verrassen.

Voor een 'trage' DC lader ben je op grote schaal al snel minstens 30k aan materiaal kwijt terwijl je qua omzet met een 50kW lader nooit echt veel gaat omzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 04-02-2020 21:50 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• PeterZ(on)
GoldenSample schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:41:
[...]

Heb je een link? Laat me graag positief verrassen.
https://www.twitch.tv/derrhoener maar zoals gezegd de video heeft hij direct na de uitzending verwijdert.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:07:
[...]
Dat is niet echt een handige bedrijfsvoering lijkt me? Dan zet je een supersnelle lader neer die je voor minder geld langer bezet houdt terwijl je alle investeringen voor de lader al gedaan hebt en dan ga je die maar op halve kracht laten draaien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PeterZ(on)
Erasmo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Dat is niet echt een handige bedrijfsvoering lijkt me? Dan zet je een supersnelle lader neer die je voor minder geld langer bezet houdt terwijl je alle investeringen voor de lader al gedaan hebt en dan ga je die maar op halve kracht laten draaien.
Ik zie het probleem niet, als er een nieuwe Ioniq met 30kW staat te laden heb je hetzelfde.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:03:
[...]

Ik zie het probleem niet, als er een nieuwe Ioniq met 30kW staat te laden heb je hetzelfde.
Het probleem is dat snellaadstations voornamelijk bestaan uit vaste kosten. Variabele kosten zijn verwaarloosbaar. De grootste schaarste bij een snellaadstation is tijd. Dus het meest logische zou een tijd gebaseerd tarief zijn. Maar ja dan gaan mensen met goedkope EVs klagen over dat ze meer moeten betalen dan mensen met dure EVs.

• PeterZ(on)
Z___Z schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:10:
[...]

Het probleem is dat snellaadstations voornamelijk bestaan uit vaste kosten. Variabele kosten zijn verwaarloosbaar. De grootste schaarste bij een snellaadstation is tijd. Dus het meest logische zou een tijd gebaseerd tarief zijn. Maar ja dan gaan mensen met goedkope EVs klagen over dat ze meer moeten betalen dan mensen met dure EVs.
Je kunt van alles aanvoeren maar feit is dat ze tot 50 cent duurder zijn dan andere aanbieders en daar hebben ze ook nog eens flink subsidie voor ontvangen en ze kunnen mij en anderen niet kunnen overtuigen waarom die prijs zo hoog is.

Het bedrag wat die stations kosten valt in het niet wat die Duitse fabrikanten jaarlijks omzetten. En hoeveel heeft VW aan boetes moeten betalen en schadevergoedingen, dat loopt in de miljarden terwijl de kosten voor die Ionity stations volgens zeggen een paar honderd miljoen is. Dus waar hebben we het over.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-01 20:05
En niet vergeten dat Tesla het op zijn eentje doet terwijl er achter Ionity een 6tal autofabrikanten zitten.
Ionity zou normaal wel gigantische zakken moeten hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door bottom line op 04-02-2020 22:30 ]

• PeterZ(on)
bottom line schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:29:
En niet vergeten dat Tesla het op zijn eentje doet terwijl er achter Ionity een 6tal autofabrikanten zitten.
Precies, en de kosten voor die snelladers zijn denk ik minder nog dan ze voor reclame uitgeven.

Ik dacht dat Hyundai ook deel uit maakte van Ionity maar ik zie ze niet vermeld staan op de site, merkwaardig.

• Immutable
  • Laatst online: 05-01 20:38
bottom line schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:29:
Ik weet dat er in de topic warning staat niet over waterstof praten. Toch wil ik graag een kleine vergelijking maken met wat Shell jaren geleden had verkondigt om vanaf 2015 dus 800 waterstof tankstations te plaatsen in Nederland. Nu hoor je ook veel over ionity.. maar ik heb het gevoel dat het bewust traag van die laadpalen geplaatst worden en bewust extra duurp puur om als doel te hebben om het elektrisch rijden te demotiveren. Iets wat wij in Nederland weinig meekrijgen is, dat er heel veel anti-elektrisch rijden propaganda heerst in Duitsland. En vooral voor de ID plannen. Ineens nu VW met de ID serie komt, nu dan pas komt ineens subsidie. Wat is Duitsland een enorm anti competatief land. Enorme protectionisme wat daar heerst gaat hun de kop kosten op lange termijn. Protectionisme zorgt voor vertraagde innovatie. Leuk op korte termijn... maar lange termijn krijg je toch echt te maken met de concurrentie.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Ik dacht dat Hyundai ook deel uit maakte van Ionity maar ik zie ze niet vermeld staan op de site, merkwaardig.
is volgens mij nog wachten op toestemming van de toezichthouder voordat ze officieel ook onderdeel zijn van de joint venture, al vraag ik me af hoelang dat moet duren..

• PeterZ(on)
Immutable schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Ik weet dat er in de topic warning staat niet over waterstof praten. Toch wil ik graag een kleine vergelijking maken met wat Shell jaren geleden had verkondigt om vanaf 2015 dus 800 waterstof tankstations te plaatsen in Nederland. Nu hoor je ook veel over ionity.. maar ik heb het gevoel dat het bewust traag van die laadpalen geplaatst worden en bewust extra duurp puur om als doel te hebben om het elektrisch rijden te demotiveren. Iets wat wij in Nederland weinig meekrijgen is, dat er heel veel anti-elektrisch rijden propaganda heerst in Duitsland. En vooral voor de ID plannen. Ineens nu VW met de ID serie komt, nu dan pas komt ineens subsidie. Wat is Duitsland een enorm anti competatief land. Enorme protectionisme wat daar heerst gaat hun de kop kosten op lange termijn. Protectionisme zorgt voor vertraagde innovatie. Leuk op korte termijn... maar lange termijn krijg je toch echt te maken met de concurrentie.
Je hoort in Duitsland veel het argument, die EV's kosten arbeidsplaatsen maar ze kunnen nu beter kijken hoeveel arbeidsplaatsen ze kunnen behouden. Ze leven daar nog in het verleden en worden links en rechts ingehaald. Ik kijk veel naar Duitse YouTubers en die hebben dat goed door en waarschuwen daarvoor.

@CyBeRSPiN Dat Hyundai mee doet is toch al een tijdje zo, en ook als dat niet officieel is dan kunnen ze Hyundai toch gewoon noemen met eventueel een note.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-01 20:05
Nu er toch even reclame werd vermeld.

Even een opsomming wat er allemaal werd vertoont tijdens Superbowl van EV's.

[YouTube: Audi Presents: Let It Go]

:r

[YouTube: "The Heist" - 2020 Porsche super bowl Commercial (Extended cut)]
Deze vertelt echt niets..

[YouTube: New Breed: Introducing the Mustang Mach-E | Ford]
Coming late 2020. Die zal dus amper verkocht worden in Europa in 2020 :+

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 04-02-2020 22:52 ]

Verwijderd

Trouwens goed nieuws voor Ford Mustang-E bestellers;

Tegen de verwachting in gaat Ford de Mustang-E eerst in Europa leveren. De eerste levering zullen dus in Europe plaatsvinden.

Dit puur omdat ze anders teveel emissie-boete zouden moeten betalen. :+

Ik ben benieuwd hoe de batterij productie van Ford gaat, dat blijft natuurlijk wel een dingetje...

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-01 14:04
[...]

Nu hoor je ook veel over ionity.. maar ik heb het gevoel dat het bewust traag van die laadpalen geplaatst worden en bewust extra duurp puur om als doel te hebben om het elektrisch rijden te demotiveren.
Ik weet het niet hoor, ik zie toch in snelle tijd een behoorlijk fraai netwerk in een deel van Europa ontstaan. Daar heb ik voor 8,00 per lading kunnen laden en tot op vandaag zelfs nog gratis bij Nieuwegein. Dat gratis had ook niet gehoeven, maar doen ze (volgens eigen zeggen) omdat ze afspraken met andere partijen willen maken. Ik voel me vooralsnog niet bekocht en de verhalen over de € 0,79.... tja.... vooralsnog lijkt het mee te vallen als je de juiste wegen weet te bewandelen. Bovendien, welk deel van de e-kosten maakt de gemiddelde EV rijder nu voor snelladen? Eerst maar eens zien hoe het uitpakt allemaal. Mijn vader zaliger zou zeggen: De mens lijdt het meest, onder het lijden dat wordt gevreesd....
Iets wat wij in Nederland weinig meekrijgen is, dat er heel veel anti-elektrisch rijden propaganda heerst in Duitsland. En vooral voor de ID plannen. Ineens nu VW met de ID serie komt, nu dan pas komt ineens subsidie. Wat is Duitsland een enorm anti competatief land. Enorme protectionisme wat daar heerst gaat hun de kop kosten op lange termijn. Protectionisme zorgt voor vertraagde innovatie. Leuk op korte termijn... maar lange termijn krijg je toch echt te maken met de concurrentie.
VAG heeft al jaren terug de EU gedreigd dat zij 'als grootste autobouwer van Europa' de strenge CO2 regels niet zouden accepteren. Ze moesten dat toch en dat werd dieselgate het grootschalig en gestructureerd manipuleren van type-goedkeuringen. De lobbymachine zal best nog wel even gaan ratelen, maar het lijkt erop dat Europa voet bij stuk houdt, en dan hebben VAG en consorten gewoon geen keus. The times, they are a-changin'.

Edit: zou straks Bob Dylan zich in een VAG reclame gaan richten tot de boomers 8)

[ Voor 3% gewijzigd door joepie de p op 05-02-2020 12:45 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Thomqa schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:25:
[...]

Ik overweeg hetzelfde nu ook voor de Seat Mii. De aanbieding was voor 220 per maand (60 maanden/10k km). Mijn gebruik ligt hoger en wil er ook maar 3 jaar aan vast zitten, dus het bedrag komt hoger uit. Echter nog steeds vergelijkbaar met een 5k benzine occasion + 200€ benzine in de maand. Er zal ongetwijfeld bespaard zijn op accumanagement, daarom zou ik hem ook niet (nieuw) kopen. Het leasen zit me alleen niet echt lekker.

Heb je al het lease-contract getekend of gebeurd dat pas wanneer de levering wordt verwacht?
Ja direct getekend Tijden de actie voor het “luxere” model + andere kleur en getinte ramen achter. (226€ maand 5j/10.000)

Snellader is niet bepaald snel, ook geen actief gekoelde batterij.

Voor ons echter wel beste stadskar EV.

Misschien is huurkoop betere optie ivm de 4.000€ subsidie en het -3.000€ voordeel die Seat Mii heeft bij kopen (als dit nog steeds zo is?) Kom je totaal op -7.000€ op de catalogusprijs.

Best kans dat Pon prijs gewoon verhoogd, de mii en citigo zijn al duurder in NL dan andere landen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Road-runner83
Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:00:
Trouwens goed nieuws voor Ford Mustang-E bestellers;

Tegen de verwachting in gaat Ford de Mustang-E eerst in Europa leveren. De eerste levering zullen dus in Europe plaatsvinden.

Dit puur omdat ze anders teveel emissie-boete zouden moeten betalen. :+

Ik ben benieuwd hoe de batterij productie van Ford gaat, dat blijft natuurlijk wel een dingetje...
Dat was al bekend ;). Er worden er dit jaar 50.000 geproduceerd waarvan 30.000 voor Europa....en 750 voor NL (dat probeert Ford NL nu op te rekken)....

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Misschien een hele stomme vraag, maar is er ergens een actueel lijstje met EV's die je dit jaar nog kunt rijden?
Ik kan wel wat vinden van welke dit jaar op de markt zouden moeten komen, maar die zijn waarschijnlijk al uitverkocht?..

• Maasluip
  • Laatst online: 08-01 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Coasterfreak schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:56:
[...]

In totaal 680 km gereden.
Gemiddelde consumptie van 151 Wh/km
24 uur laadtijd, 15 uur exclusief overnachtingen
In totaal duurde het 44 uur, met een geweldige gemiddelde snelheid van 15.45 km/h :9~
Waren hazenslaapjes in de auto niet voldoende geweest als rust? Dan was je de avond (nacht) tevoren aangekomen.

Signatures zijn voor boomers.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Predje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:26:
Misschien een hele stomme vraag, maar is er ergens een actueel lijstje met EV's die je dit jaar nog kunt rijden?
Ik kan wel wat vinden van welke dit jaar op de markt zouden moeten komen, maar die zijn waarschijnlijk al uitverkocht?..
ik probeer even voor personenautos
Voor 2020:
Tesla 3/X/S
Nissan Leaf
Hyundai Ioniq/Kona
Kia Niro/Soul
Peugeot 208/2008
Opel Corsa/Ampera
VW Egolf/ID3**
Ford Mustang-E*
Polestar 1/2*
Smart fortwo/forfour
Renault Zoe/Twizy/Twingo?
Honda-e
BMW i3/iX3
Mercedes EQC
Porsche Taycan
Volvo XC40*
Mazda MX30
Audi Etron 50/55
MG ZS

*=Als je een reservering hebt, kleine kans dat het zonder reservering ook te rijden is dit jaar.
**=Men zegt dat de normale id'3s snel na de 1st zullen worden geleverd (wellicht okt/nov)

Denk dat dit het is ongeveer.. wellicht nog enkele vergeten. dus vul het maar aan
Zelf weet ik niet de wachttijden van de meeste voertuigen.. en of ze nog beschikbaar zijn voor 2020..

[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 05-02-2020 15:48 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Predje
Simply1337 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Voor 2020:
Tesla 3/X/S
Nissan Leaf
Hyundai Ioniq/Kona
Kia Niro/Soul
Peugeot 206
Opel Corsa/Ampera
VW Egolf/ID3**
Ford Mustang-E*
Polestar 1/2
Smart fortwo/forfour
Honda-e
BMW i3/iX3
Mercedes EQC
Porsche Taycan
Volvo XC40
Mazda CX30
Audi Etron 50/55
MG EV

*=Als je een reservering hebt, kleine kans dat het zonder reservering ook te rijden is dit jaar.
**=Men zegt dat de normale id'3s snel na de 1st zullen worden geleverd (wellicht okt/nov)

Denk dat dit het is ongeveer.. wellicht nog enkele vergeten. dus vul het maar aan
Je bedoeld Mazda MX30 :)

Polestar 2 > Site zegt 500 stuks.. kan niet anders dat die al op zijn.
XC40 is uitverkocht
Tesla Y niet ook dit jaar?

• Pierz
De Model Y staat voor 2021 op de Tesla website.

• Simply1337
Pierz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:51:
De Model Y staat voor 2021 op de Tesla website.
tesla heeft gezegd dat voor ieder continent de Y uitrolt op het specieke fabriek.. USA dus voor usa.. China dus voor azie.. en berlijn voor... europa. berlijn is nog lang niet klaar. als er een bootje komt uit het niets.. waarom ook niet he

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 05-02-2020 09:56 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Als je al weet dat het niet de bedoeling is, doe het dan ook niet!

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Coasterfreak
Maasluip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:42:
[...]

Waren hazenslaapjes in de auto niet voldoende geweest als rust? Dan was je de avond (nacht) tevoren aangekomen.
ging lastig in een volgepropte auto + ik waardeer mijn nachtrust :+

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
[...]

Ik weet dat er in de topic warning staat niet over waterstof praten. Toch wil ik graag een kleine vergelijking maken met wat Shell jaren geleden had verkondigt om vanaf 2015 dus 800 waterstof tankstations te plaatsen in Nederland. Nu hoor je ook veel over ionity.. maar ik heb het gevoel dat het bewust traag van die laadpalen geplaatst worden en bewust extra duurp puur om als doel te hebben om het elektrisch rijden te demotiveren.
ALs iemand die de laadpalen plaatst kan ik je verzekeren dat ionity echt wel sneller wil, de netbeheerder is de zwakke schakel..

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 17:12
Discussies over uitstoot horen hier niet thuis en daarom dus nu ook weg.

[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 06-02-2020 10:16 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Predje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:26:
Volgens mij is EV database redelijk actueel.
Simply1337 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:55:
[...]

tesla heeft gezegd dat voor ieder continent de Y uitrolt op het specieke fabriek.. USA dus voor usa.. China dus voor azie.. en berlijn voor... europa. berlijn is nog lang niet klaar. als er een bootje komt uit het niets.. waarom ook niet he
De vraag is over ze meer verdienen aan een SR Model Y in de VS of een LR(/Performance) in Europa. Plus natuurlijk of ze de vraag aan kunnen. Voor de Model Y SR durf ik wel te zeggen dat deze pas komt uit Berlijn.

Op ze vroegste staat eind dit jaar voor mij een Tesla op de planning, maar twijfel nog tussen de 3, Y of gebruikte X. De falconwing deuren zijn toch wel echt perfect met kinderen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:03:
[...]

Probeer het ook te zien vanuit de kant van een uitbater, iemand die langer aan de paal staat korting geven is niet super handig. Dat ze er langer staan omdat hun auto wat minder snel laad is geen probleem overigens, maar dan krijg je straks bv iemand met een 120kWh accu die er op de langzaamste stand gaat laden omdat ie dan korting krijgt. Terwijl je iedere auto zo snel mogelijk vol wilt blubberen zodat er sneller plaats is voor een nieuwe laadsessie.

Zie het als een kleine, maar drukke snackbar met maar 4 tafeltjes. Als frietbakker is het geen probleem dat iemand wat langzamer eet maar je gaat ze geen korting geven omdat ze een tafel langer bezet houden.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Om mijn opties te overwegen vwd e-corsa had ik de gemeente gevraagd (eindhoven) of het toegestaan is om een laadkabel icm een kabelbrug / mat over de stoep te leggen. Gezien ik geen oprit heb maar wel plekken voor de deur zou dit een optie zijn om met eigen stroom te kunnen laden ipv, relatief, duur openbaar punt.

Reactie was lekker kortaf, Algemene Plaatselijke Verordening staat dit niet toe groetjes. Mooi zo, wonen in de technische hoofdstad van Europa :P

Echter, ik heb rechtsbijstand met een reden en heb ze direct gebeld. Ik moest achterhalen welk artikel van de APV dit zou verbieden en dan zou het mogelijk makkelijk zijn aan te vechten als daar geen sprake van zou zijn.

Het enige relevante wat ik kan vinden in die hele APV is artikel 5.4a:
als het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, of een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;
In mijn ogen is een veilige kabelbrug geen gevaar, belemmering van de bruikbaarheid noch schade aan de weg :+ We gaan het zien :)

Gemeente wist me wel te vertellen waar een allego lader staat in de straat, dat wist ik ook wel, perhaps hebben ze aandelen in allego :P

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Thomqa
Allego rekent toch zo'n 18 cent? Is thuisstroom niet 22 cent/kwh ?

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Thomqa schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:10:
Standaartarief is 34ct/kwh

https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/wat-kost-laden

• PeterZ(on)
Erasmo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Probeer het ook te zien vanuit de kant van een uitbater, iemand die langer aan de paal staat korting geven is niet super handig. Dat ze er langer staan omdat hun auto wat minder snel laad is geen probleem overigens, maar dan krijg je straks bv iemand met een 120kWh accu die er op de langzaamste stand gaat laden omdat ie dan korting krijgt. Terwijl je iedere auto zo snel mogelijk vol wilt blubberen zodat er sneller plaats is voor een nieuwe laadsessie.

Zie het als een kleine, maar drukke snackbar met maar 4 tafeltjes. Als frietbakker is het geen probleem dat iemand wat langzamer eet maar je gaat ze geen korting geven omdat ze een tafel langer bezet houden.
Ik heb het niet over korting gehad, maar dat sneller laden duurder moet zijn. Een snellere internetverbinding is thuis ook duurder dan een langzamere, of zeg jij dan ook dat je met die langzamere korting krijgt?

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
PeterZ(on) schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:14:
[...]

Ik heb het niet over korting gehad, maar dat sneller laden duurder moet zijn. Een snellere internetverbinding is thuis ook duurder dan een langzamere, of zeg jij dan ook dat je met die langzamere korting krijgt?
Potato potato.

Dat is inderdaad prima als korting te zien.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Thomqa
Ah, dat is inderdaad het standaard tarief. Bij mij in de buurt zie ik wel een paal in "Smoov" staan die 18 cent rekent. Nog niet zelf kunnen testen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:22
Thomqa schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:19:
[...]

Ah, dat is inderdaad het standaard tarief. Bij mij in de buurt zie ik wel een paal in "Smoov" staan die 18 cent rekent. Nog niet zelf kunnen testen.
Een deel van de palen (in Gelderland) is inderdaad 18 cent.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Thomqa schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:10:
idd zoals @DjMark zegt, standaard 34ct. Met 18ct had ik niet een groot probleem gehad inderdaad ;) Alhoewel je dan alsnog vast zit aan allego. Wanneer ze een monopolie, zoals om mij heen bijna alle publieke laadpunten in de straat van allego zijn, zouden ze zomaar kunnen beslissen het tarief omhoog te gooien.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:38
[...]

Tja, als ik dan dus met een auto aankom die snel kan laden en ik weet dat ik me in de buurt prima kan vermaken zet ik hem dan op de laagste stand omdat dat goedkoper is. Iets wat voor de uitbater niet handig is want die heeft juist het liefste dat ik zo snel mogelijk laad zodat ie vrij is voor een volgende. Het zou dus eerder logisch zijn om langzaam laden duurder te maken omdat het uiteindelijk voor de uitbater vooral gaat om de tijd dat de paal bezet is en niet de geleverde stroom.

Dit vergelijken met een internetverbinding is natuurlijk onzin. Daarbij is het niet zo dat als jij klaar bent pas de volgende iets kan doen. Daar is het simpelweg een prive-verbinding en dus is het voor jouzelf handig als de verbinding sneller is. Voor de uitbater maakt dat echter geen bal uit.

[removed]

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-01 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

• Pierz
Simply1337 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:55:
[...]

Tja niemand heeft een glazen bol, maar als iemand wil weten of hij dit jaar een Model Y kan rijden is dit nutteloze informatie.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-01 14:04
*knip* Offtopic discussie over diesel en uitstoot. *knip*

[ Voor 86% gewijzigd door deepbass909 op 06-02-2020 10:17 ]

• Simply1337
Pierz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Tja niemand heeft een glazen bol, maar als iemand wil weten of hij dit jaar een Model Y kan rijden is dit nutteloze informatie.
daarom heb ik het ook niet in mijn lijstje opgesomd.

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 12:33

QuasaR

One ring to rule them all

Simply1337 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Voor 2020:
Tesla 3/X/S
Nissan Leaf
Hyundai Ioniq/Kona
Kia Niro/Soul
Peugeot 206
Opel Corsa/Ampera
VW Egolf/ID3**
Ford Mustang-E*
Polestar 1/2*
Smart fortwo/forfour
Honda-e
BMW i3/iX3
Mercedes EQC
Porsche Taycan
Volvo XC40*
Mazda MX30
Audi Etron 50/55
MG EV

Zelf weet ik niet de wachttijden van de meeste voertuigen.. en of ze nog beschikbaar zijn voor 2020..
Peugeot e-208 en e-2008 mis ik nog in dit lijstje :)

Daddy of 3 :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Sneller mag prima duurder zijn, maar de paal staat er al, hun kosten per kWh zijn hetzelfde of je nu met 30kW of met 150kW laadt. Waarom zou je dan de paal softwarematig gaan knijpen terwijl je er meer mee verdiend als iedereen op maximale snelheid kan laden.

Verwijderd

Road-runner83 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:01:
[...]

Dat was al bekend ;). Er worden er dit jaar 50.000 geproduceerd waarvan 30.000 voor Europa....en 750 voor NL (dat probeert Ford NL nu op te rekken)....
Ja, dat was het eerste idee, maar uit mijn bron bleek dat alles naar Europa gaat ;)

Al zijn de fabrieken in China nog steeds dicht, dus ik verwacht eigenlijk niet meer 2020... Maar dat kan ik fout hebben.

• Road-runner83
Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:11:
[...]

Ja, dat was het eerste idee, maar uit mijn bron bleek dat alles naar Europa gaat ;)

Al zijn de fabrieken in China nog steeds dicht, dus ik verwacht eigenlijk niet meer 2020... Maar dat kan ik fout hebben.
Ik heb gehoord/gelezen dat ze in Z-Amerika worden gebouwd :)

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 14:29

GeNiTaLiX

Naapje

Yes!!
Mijn leaf via ANWB wordt besteld.

Oh nee..
Eerst nog 14 dagen wachttijd.

Oh neee 7(8)7

Nissan Juke & Nissan Leaf
Helaas is de levertijd van de nieuwe Nissan Juke & de Nissan Leaf langer dan de 8 á 12 weken.
De verwachte levertijd van beide modellen ligt momenteel op 8 á 16 weken.

:+ Ter info :+

[ Voor 4% gewijzigd door GeNiTaLiX op 05-02-2020 18:39 ]

• daemonix
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:38:
Yes!!
Mijn leaf via ANWB wordt besteld.

Oh nee..
Eerst nog 14 dagen wachttijd.

Oh neee 7(8)7

Nissan Juke & Nissan Leaf
Helaas is de levertijd van de nieuwe Nissan Juke & de Nissan Leaf langer dan de 8 á 12 weken.
De verwachte levertijd van beide modellen ligt momenteel op 8 á 16 weken.

:+ Ter info :+
Gevolg van de Brexit? De Leaf voor Nederland komt uit de UK.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-01 19:23

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:51:
[...]

Gevolg van de Brexit? De Leaf voor Nederland komt uit de UK.
Denk eerder dat de ANWB goede zaken doet met de PL actie.

Maar..nu bestellen? Dan loop je toch de subsidie mis?

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:44
Predje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:49:
[...]

Je bedoeld Mazda MX30 :)

Polestar 2 > Site zegt 500 stuks.. kan niet anders dat die al op zijn.
XC40 is uitverkocht
Tesla Y niet ook dit jaar?
@Predje waar heb je gelezen dat er maar 500 stuks komen naar Nederland? Er worden 500 Polestar’s 1 per jaar gebouwd, denk dat je de twee door elkaar haalt.

[ Voor 10% gewijzigd door BlacKstaR- op 05-02-2020 21:22 ]

• Predje
BlacKstaR- schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:18:
[...]

@Predje waar heb je gelezen dat er maar 500 stuks komen naar Nederland? Er worden 500 Polestar’s 1 per jaar gebouwd, denk dat je de twee door elkaar haalt.
Op de FAQ van de site https://www.polestar.com/nl/faq

MAAR nu ik het teruglees gaat dit over de Polestar 1.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 14:29

GeNiTaLiX

Naapje

greatgonzo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:53:
[...]

Denk eerder dat de ANWB goede zaken doet met de PL actie.

Maar..nu bestellen? Dan loop je toch de subsidie mis?
Ja dat doen ze zeker. Klopt. Ik had het ook gelezen, maar volgens mij is deze aanbieding al heel netjes. Ik betaal minder dan mijn koop benzine auto.

Met upgrades en 20k km ben ik 389 pm kwijt. Of denk je dat tot juli wachten meer oplevert ?

Ik ben nu €250 kwijt aan benzine kosten. Zodadelijk kan ik thuis laden en dan ben ik max 50 in de maand kwijt.
Pagina: 1 ... 64 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic