Om hierop terug te komen...
Wat te doen wanneer het transport dat je had geregeld voor je autootje last minute niet meer doorgaat? Je rijdt het zelf terug naar Nederland natuurlijk
Mijn Smart Fortwo electric drive beschikt over een 3.7kw lader en een 17.6kwh accu met 92% capaciteit. Hiermee 660 km afleggen van Stuttgart naar Amsterdam is iets wat je in je wildste dromen niet zult bedenken, maar enfin.
31/01 18:00 Stuttgart
Auto volgeladen met spullen en vertrokken richting Karlsruhe.
31/01 19:30 Karlsruhe
Zeer acceptabele consumptie met nog 42% over.
31/01 22:30 Karlsruhe
Drie uurtjes aan de laadpaal gehangen om voldoende stroom te hebben voor mijn volgende bestemming: Darmstadt. In die drie uurtjes georiënteerd naar een hotel dat op redelijke afstand is en rondom laadpalen. Met hulp van de goingelectric stormtankstellen kaart laadpalen kunnen vinden dat niet in de EnBW app zichtbaar waren maar wel op de Maingau app.
01/02 00:00 Darmstadt
Laadpaal bereikt met rond de 20%. Paal werkte niet met de EnBW pas dus dan maar Maingau gebruikt met alle gevolgen van dien: €28.80 aan stroom want vier uur aan idle fees a €0.10/min. Acceptabel onder deze wanhopige omstandigheden.
Na een korte nachtrust weer onderweg naar mijn volgende bestemming: Limburg an der Lahn.
01/02 09:00 Limburg an der Lahn
Met stom toeval een fastned gevonden langs de snelweg, was eigenlijk van plan om een paar uur rond te lopen in het stadje Limburg maar dit was ook een mogelijkheid, elk kilometer niet gereden naar een laad mogelijkheid is mooi meegenomen.
3:20 uur verder en we konden weer gaan.
01/02 12:45 Sessenhausen
1 uur durende plaspauze omdat het kan.
01/02 14:30 Siegburg
Een laadpaal gevonden dat alleen bedienbaar is met een app, altijd spannend. App gaf een foutmelding terwijl de auto begon met laden, Duitse laadpalen infrastructuur in een notendop.
Na drie uurtjes laden kunnen we weer door naar de volgende bestemming.
01/02 19:00 Duisburg
3:30 uur later...
Tijd voor de laatste sprint van de dag richting een hotel in omgeving Eindhoven. Alleen wel een klein probleempje: 30km/h westenwind.
01/02 23:45 Sevenum
Wat doe je als je eenmaal weer in Nederland bent? Je zoekt de eerste beste Allego snellaadstation op, niet omdat het kan maar omdat het moet. Door de stevige westenwind had ik een belachelijk hoge consumptie, voor de zekerheid een half uurtje staan laden wou ik mijn overnachting kunnen bereiken.
Je merkt ook dat ik het aardig zat was op de manier waarop ik parkeerde.
02/02 00:45 dichtbij Eindhoven
Altijd leuk, laad mogelijkheid bij een overnachting.
10 uurtjes later en we zijn weer onderweg naar de volgende bestemming: een McDonald’s dichtbij Waardenburg met laad mogelijkheid.
02/02 12:00 Waardenburg
Het weer was grijs en nat, maar gelukkig kwam de wind uit het zuiden. Dit zou over een paar uurtjes veranderen naar een krachtige westenwind. Wou ik op mijn eindbestemming in Amsterdam aankomen zonder al te hoge consumptie kon ik hier niet al te lang wachten wil ik profiteren van meewind.
Dus na een uurtje laden begon ik aan de laatste sprint, 75 km met 60% accu, met als doel nog een McDonald’s bij Breukelen om daar weer een uurtje te staan laden voor de zekerheid.
Wat blijkt: de consumptie was lager dan ik dacht en de boordcomputer laat zien dat ik precies het aantal kilometers kan afleggen tot aan mijn eindbestemming. Gokje wagen?
02/02 14:00 Amsterdam
Met 0% arriveren op je eindbestemming, je kan dit avontuur zo gek maken als je wilt.
En later vandaag naar de RDW...
Ik hoop dat ik niemand hiermee inspireer om ook hetzelfde te doen