• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Past mooi in dit topic :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
TeslaBjorn: Audi e-tron 50 - Approved

Zoals verwacht, een prima EV.

[ Voor 16% gewijzigd door kdeboois op 18-01-2020 13:24 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Sono heeft de 50 mln binnen! Ik vermoed van investeerders. Helaas komt de auto voor mij te laat, maar mooi dat dit project doorgaat!

https://sonomotors.com/

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

kdeboois schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:20:
[YouTube: Audi e-tron 50 Geilo test]
Ben blij dat Bjørn weer terug in Noorwegen is. Vreesde even dat ie permanent naar Thailand was verhuisd onder druk van Wifey :)
Komen dit jaar weer genoeg nieuwe EVs op de markt die hij kan onderwerpen aan een goede en objectieve review.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:44
Road-runner83 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Dan maakt datum inderdaad wat minder uit, ik ga juist van privé naar lease.

Als ie nog maar heel is morgen ;).

Met 500ltr in het totaal moet ik het toch ook wel redden. Achterbank ben ik ook wel benieuwd naar.

Panodak heb ik helaas niet.

Hopelijk morgen wel de tijd om de stoelen goed te proberen....ik ga in de middag dus zal wel druk zijn. Was het bij jou druk?
Wat vond je ervan?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46

greatgonzo

schit-te-rend!

Sono motors heeft hun sion gered.. 50 mjn bij elkaar.. Alhoewel ik bang ben dat ze nog wel tegen wat zaken gaan aanlopen hoop ik dat ze het redden

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik vrees voor hen - maar hoop het in elk geval niet - dat tegen dat ze hun project eindelijk verkoopsklaar kunnen aanbieden ze te laat komen en achter de feiten gaan aanhollen.
Ook al is hun auto (iets) beter en (iets) goedkoper dan de mainstream concurrenten (en dat moet nog blijken uit de praktijktesten) dan moeten ze er toch rekening mee houden dat de modale autokoper (en daar zullen ze toch hun wiinst moeten gaan halen) nogal conservatief is ingesteld (zie maar hoe moeilijk het al is deze van de voordelen van EV te overtuigen). Je zal dan als - voor de meerderheid van autokopers - onbekend merk met iets heel overtuigend (vb. lage prijs met hoge range) moeten komen om de massa over de streep te trekken om bij jou te kopen en niet bij de "gevestigde waarden".
Als je al tot op de limiet moet bedelen om je project de kunnen finaliseren heb je waarschijnlijk ook niet veel budget over om een overtuigende marketingcampagne te voeren. Of ze zouden - tegen eigen beleid in - het roer moeten hebben omgegooid en met investeerders in zee zijn gegaan. Maar dat hadden ze dan beter al veel eerder gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2020 09:21 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Was erg gaaf!! Mooie locatie en de Mustang viel zeker niet tegen....sterker nog ben nog enthousiaster geworden :9~ . Lucid Red is toch ook wel erg gave kleur!

Het was wel aardig druk maar heb genoeg tijd gehad om alles goed te bekijken. Stoelen zaten erg goed en stuur voelde goed aan. Kofferbak viel me niet tegen, had hem kleiner verwacht maar was qua diepte dikke prima. Hij loopt wel wat schuiner af dus de vraag is hoe het gaat als je hem echt gaat pakken maar dat moet wel lukken zeker met de 100l voorin.

Heb één minpunt wel....er kan geen dakkoffer op volgens degene die presenteerde (product owner vanuit NL). Had die vraag nog gesteld aangezien we zelf ski's/snowboard hebben. Daar nog iets op verzinnen :+

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-01 19:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[YouTube: Audi e-tron 50 Geilo test]
Audi heeft zijn zaakjes tot dusver best goed voor elkaar als het om EV aan gaat, met name de laadsnelheid is uitstekend wat het hoge verbruik op lange trips goed compenseert.

Ik denk dat 50 een hele sterke aanbieding is en een grote groep consumenten aantrekt die betaalbaar premium electrisch willen rijden in een auto die qua interieur als exterieur niet anders is dan een ICE.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MarcelGo
Road-runner83 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Was erg gaaf!! Mooie locatie en de Mustang viel zeker niet tegen....sterker nog ben nog enthousiaster geworden :9~ . Lucid Red is toch ook wel erg gave kleur!

Het was wel aardig druk maar heb genoeg tijd gehad om alles goed te bekijken. Stoelen zaten erg goed en stuur voelde goed aan. Kofferbak viel me niet tegen, had hem kleiner verwacht maar was qua diepte dikke prima. Hij loopt wel wat schuiner af dus de vraag is hoe het gaat als je hem echt gaat pakken maar dat moet wel lukken zeker met de 100l voorin.

Heb één minpunt wel....er kan geen dakkoffer op volgens degene die presenteerde (product owner vanuit NL). Had die vraag nog gesteld aangezien we zelf ski's/snowboard hebben. Daar nog iets op verzinnen :+
Magneet drager mits je geen panorama dak hebt? Of trekhaak met koffertje erop ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MarcelGo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Magneet drager mits je geen panorama dak hebt? Of trekhaak met koffertje erop ;)
@Road-runner83
Ik lees op de US fora veel over seasucker, geen ervaring mee, maar wellicht is het een optie:
https://www.seasucker.cc/

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 19-01-2020 13:28 ]

Wise enough to play the fool

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

jubeth

%^)

JeroenK schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:55:
[...]

Klopt, maar het verbruik neemt wel toe. Daarmee ook meer vraag naar (schone) elektriciteit. Het is niet alsof dat zonder problemen uit de laadpaal stroomt.

Het niet verbruiken is nog steeds het goedkoopste en schoonste
Inderdaad. Ik heb die snelheidsobsessies nooit begrepen. Moet je eens kijken naar de gewonden en slachtoffer-stats afgezet tegen de rijsnelheid. Dat is echt de sterkste correlatie vindbaar bij ongelukken. Als mensen graag dood willen of het ziekenhuis in willen om ergens 5 of 10 minuutjes eerder aan te komen, dan moeten ze dat vooral doen. Nadeel is alleen dat je er ook je medeweggebruiker mee hebt, de onschuldige slachtoffers, die *niet* als idioten (nodeloos hard en verkwistend) rijden.

Mijn rij-instructeur liet mij altijd lachend zien hoe, op het vaste traject van Oldenzaal naar Enschede, de mensen die je als idioten te hard rijdend inhaalden met 120km/u, naast je terecht kwamen bij het stoplicht voordat je Enschede in mag. Hilarisch inderdaad. Letterlijk *naast* je eindigend bij hetzelfde stoplicht. Daar hadden ze dan hun leven voor zitten wagen, boetes geriskeerd, etc. Rijinstructeur was vroeger rijkspolitie-man geweest, in van die Porsches op de vluchtstrook. Hij gebaarde dan naar die hardrijders bij het stoplicht met zo'n hand naar beneden, dat ze rustiger aan moesten doen. Kregen we toch een pissed off gezichten van die gasten. Geweldige instructeur. Altijd als ik gedwongen wordt harder te rijden dan 100 denk ik aan die man. Hij zei letterlijk: "Niet mee doen. Laat ze er fijn langs. Zorg dat ze je niet meenemen het graf in. Hoe sneller je rijdt, hoe erger de gevolgen van de fouten die iedereen maakt."
Dat is nu 35 jaar geleden. Nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt.

Rij nu electrisch. Dolblij met de max 110 die mijn P Partner kan.

• Road-runner83
MarcelGo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Hmm magneetdrager nog niet eerder gezien (heb geen panodak), ik weet niet of de haaienvin dan in de weg zit maar thanks voor de optie! :)

• IvoB2
Slecht zal hij niet zijn maar "prima" hangt er van af wat je verwachtingspatroon/uitgangspunt is.
Alvast niet de beste keuze voor mensen zonder eigen laadpaal noch voor mensen die economisch wensten te rijden (32 kWh/100 Km :? ).
Afbeeldingslocatie: https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/82456437_847458065683667_1508271739874836480_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ohc=lHn3ZMT0NgsAX-QMwPP&_nc_ht=scontent-bru2-1.xx&oh=989c1434bb1b3cd32be9c5d58c3dd137&oe=5EDB42DF

• MarcelGo
Road-runner83 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Hmm magneetdrager nog niet eerder gezien (heb geen panodak), ik weet niet of de haaienvin dan in de weg zit maar thanks voor de optie! :)
https://www.dakdragerspec...7ba85722175bc515e95f6f787

Maar die seasucker spullen zijn ook indrukwekkend.

• kdeboois
IvoB2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Slecht zal hij niet zijn maar "prima" hangt er van af wat je verwachtingspatroon/uitgangspunt is.
Alvast niet de beste keuze voor mensen zonder eigen laadpaal noch voor mensen die economisch wensten te rijden (32 kWh/100 Km :? ).
[Afbeelding]
De Model X op 20 inch velgen in de winter is nog niet getest. De 1000 km challenge is verder geen eco rit, maar een snelheidsrit. De tijd die telt.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
kdeboois schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:21:
[...]

De Model X op 20 inch velgen in de winter is nog niet getest. De 1000 km challenge is verder geen eco rit, maar een snelheidsrit. De tijd die telt.
Dan is 12 uur toch geen goede tijd? :?
In vergelijking met de 10 uur die het hoogst haalbaar zou kunnen zijn. Voor notabene een minimumbedrag van €72.000

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 19-01-2020 19:04 ]

• IvoB2
[...]
De 1000 km challenge is verder geen eco rit, maar een snelheidsrit. De tijd die telt.
Hij eindigt gewoon laatste van de lijst inzake verbruik (misschien voor jou niet belangrijk maar voor mij wel en ik denk voor mensen zonder eigen laadpaal en die hun laadbeurten zelf moeten betalen wel degelijk een punt.

Maar ok als je het zo stelt, ook geen probleem. Dan eindigt hij op een voorlopige tiende plaats (geen podium dus :X ) en zelfs nog 25 min. na een doorsnee Kona EV (met dezelfde bruikbare batterijinhoud). :+

En die tiende plaats haalt hij alleen doordat hij relatief snel kan laden en zo een deel van het tijdverlies bij meerdere noodzakelijke stops een beetje kan goedmaken (maar dus niet in het geheel). Op een route zonder veelvuldige snellaadpalen (waar hij zijn voordeel haalt) verliest hij nog meer terrein. En als je aan iedere extra stop ook nog eens aan de versnaperingen moet zal je het na een tijd niet alleen aan je laadrekeningen zien maar ook aan je cholesterolwaarden :+ (noemde Bjorn het daarom een "bradwurstauto"? :P ).

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2020 19:24 ]

• bottom line
IvoB2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Hij eindigt gewoon laatste van de lijst inzake verbruik (misschien voor jou niet belangrijk maar voor mij wel en ik denk voor mensen zonder eigen laadpaal en die hun laadbeurten zelf moeten betalen wel degelijk een punt.

Maar ok als je het zo stelt, ook geen probleem. Dan eindigt hij op een voorlopige tiende plaats (geen podium dus :X ) en zelfs nog 25 min. na een doorsnee Kona EV (met dezelfde bruikbare batterijinhoud). :+

En die tiende plaats haalt hij alleen doordat hij relatief snel kan laden en zo een deel van het tijdverlies bij meerdere noodzakelijke stops een beetje kan goedmaken (maar dus niet in het geheel). Op een route zonder veelvuldige snellaadpalen (waar hij zijn voordeel haalt) verliest hij nog meer terrein. En als je aan iedere extra stop ook nog eens aan de versnaperingen moet zal je het na een tijd niet alleen aan je laadrekeningen zien maar ook aan je cholesterolwaarden :+ (noemde Bjorn het daarom een "bradwurstauto"? :P ).
O maar geen probleem he ;)
Je kan een abonnement afsluiten bij Ionity voor €18 per maand en €0,33 per kWh! Echt een koopje voor de 100x dat je daar waarschijnlijk moet gaan staan omdat je verbruik zo hoog is :+

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
[...]

Dan nog, met die prachtige laadsnelheid en toch echt nog wel een flinke batterij is dit eigenlijk een hele droevige score.

Feitelijk wordt de laadsnelheid in km/u flink afgeknepen door het torenhoge verbruik.

Ben wel benieuwd wat Bjørn er van zegt (moet nog kijken).

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 19-01-2020 20:09 ]

• kdeboois
bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Dan is 12 uur toch geen goede tijd? :?
In vergelijking met de 10 uur die het hoogst haalbaar zou kunnen zijn. Voor notabene een minimumbedrag van €72.000
En de Model X ? 93,600 Euro

Een slechte tijd over 1000 km is in mijn optiek 15 uur.

• bottom line
kdeboois schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:55:
[...]

En de Model X ? 93,600 Euro

Een slechte tijd over 1000 km is in mijn optiek 15 uur.
Model X is groter, zuiniger en kan het in 10uur en 20 minuten doen, met gratis opladen. Lijkt me in elk opzicht wel beter dan de E-Tron 50.

Onder 15 uur is slecht... 8)7
Dus in jou opzicht wint bijna elke auto dan?
Ioniq 38 kWh heeft 1000km gedaan in 14:03. Ook een winnaar dus!

Het is net het nut/bedoeling om ervoor te zorgen dat EV's zo dicht mogelijk bij ICE auto's geraken. De enige commentaar dat je altijd hoort van tegenstanders van elektrische rijden is dat je lang moet wachten met laden en je er nergens mee kan geraken.
Dan is alles onder 11 uur gewoon slecht.
Effe je oorspronkelijke quote erbij halen
De 1000 km challenge is verder geen eco rit, maar een snelheidsrit. De tijd die telt.
_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 19-01-2020 22:06 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:41:
[...]
O maar geen probleem he ;)
Je kan een abonnement afsluiten bij Ionity voor €18 per maand en €0,33 per kWh! Echt een koopje voor de 100x dat je daar waarschijnlijk moet gaan staan omdat je verbruik zo hoog is :+
Het is niet toevallig dat Ionity een VAG oorsprong heeft ;)

Ik denk niet dat Audi er op mikte om tussen twee Hyundais in te staan op een (relevante!) performance schaal. Daar moet met een betere motor/inverter een grote slag te slaan zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:22
Het is een e-tron 50, een accu die 25% kleiner is dan die van een Model X en dus de gehele rit sneller weet te voltooien. Hij is ook nog eens 20% goedkoper en niet eens veel kleiner. Ook durf ik te stellen dat de X het niet eens veel zuiniger zal doen die rit. Dat is dus helemaal niet slecht. Verbruik is niet het doel van de rit, het kan zeker zuiniger (ook deze e-tron). Overigens heeft de Tesla dezelfde snelladers op de rit en die kunnen zeker 150kW laden en is dus toch niet sneller.

En het argument over Ionity geld natuurlijk ook voor de snelladers van Tesla. Die zijn voor de nieuwe X-en ook gewoon betaald.

Daarnaast weet ik wel waar ik liever 1000km in door breng maar dat terzijde ;) .

Objectief gezien en gezien het doel van de rit scoort de e-tron gewoon dikke prima.
Kan het zuiniger? Ja.
Snelladers in het voordeel? Ja
Weerstand en temp van invloed? Ja

Het gaat er nu echter om, hoe snel kom ik van van A naar B met vastgestelde laders en die zijn voor iedere geteste wagen dezelfde. Dan doet hij het prima.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2020 22:22 ]

• bottom line
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:17:
Het is een e-tron 50, een accu die 25% kleiner is dan die van een Model X en dus de gehele rit sneller weet te voltooien. Hij is ook nog eens 20% goedkoper en niet eens veel kleiner. Ook durf ik te stellen dat de X het niet eens veel zuiniger zal doen die rit. Dat is dus helemaal niet slecht. Verbruik is niet het doel van de rit, het kan zeker zuiniger (ook deze e-tron). Overigens heeft de Tesla dezelfde snelladers op de rit en die kunnen zeker 150kW laden en is dus toch niet sneller.
25% kleinere accu, dus zou minder moeten wegen en dus zuiniger moeten zijn. En ook zuiniger als een E-Tron 55. Ofwel vervangen ze de motoren ook die in de E-Tron 55 zitten door zwaardere / inefficientere motoren.
Tijd heeft te maken met verbruik met kWh en met (laad)snelheid. Of hoe je iets recht probeert te praten dat krom is.
En het argument over Ionity geld natuurlijk ook voor de snelladers van Tesla. Die zijn voor de nieuwe X-en ook gewoon betaald.
Nope. Kijk er nog maar eens naar.

• GeeMoney
bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:23:
[...]

25% kleinere accu, dus zou minder moeten wegen en dus zuiniger moeten zijn. En ook zuiniger als een E-Tron 55. Ofwel vervangen ze de motoren ook die in de E-Tron 55 zitten door zwaardere / inefficientere motoren.
Tijd heeft te maken met verbruik met kWh en met (laad)snelheid. Of hoe je iets recht probeert te praten dat krom is.

[...]

Nope. Kijk er nog maar eens naar.
https://www.tesla.com/nl_...rging#supercharging-costs

Het gaat deze rit niet om de zuinigheid!

Er zitten verwacht ik andere typen accu’s in de 50 vs 55. Dat verklaart namelijk prima de prijs, het gewicht, het mindere piek vermogen en het lagere snellaad vermogen van de 50.
Of je dat aanstaat of niet kan ik niets aan doen natuurlijk. Het model en de strategie is anders dan bij Tesla.

Daarnaast verwacht ik dat gewicht een mindere rol speelt dan de vorm/aerodynamica voor het verbruik. Als het eenmaal rolt, dan rolt het en zwaarder gewicht afremmen regenereert dus ook meer. Aangezien de vorm van de 50 exact gelijk is aan de 55 en het gewicht nagenoeg ook verklaart dat nagenoeg hetzelfde verbruik per km.
En nogmaals de rit kan zeker zuiniger maar dat is niet het doel van de test.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2020 22:37 ]

• bottom line
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:26:
[...]

https://www.tesla.com/nl_...rging#supercharging-costs

Er zitten verwacht ik andere typen accu’s in de 50 vs 55. Dat verklaart namelijk prima de prijs, het gewicht, het mindere piek vermogen en het lagere snellaad vermogen van de 50.
Of je dat aanstaat of niet kan ik niets aan doen natuurlijk. Het model en de strategie is anders dan bij Tesla.
Nee tuurlijk niet. HET GAAT OVER DE TIJD.
Heeft echt niets te maken met verbruik van een auto. :w
Houden we het wel een beetje vriendelijk? Dank je!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XPM6YaF.png :w

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 20-01-2020 19:28 ]

• GeeMoney
Inderdaad opnieuw ingevoerd dat gratis superchargen op de S en X. Niet voor de Model 3. Heeft natuurlijk niets te maken met het proberen op te peppen van de verkopen :+ . Maar, fair enough, die is voor de Tesla.

Verder blijf ik erbij dat de tijd van de test prima is, zeker voor een nieuwkomer in de markt.

@bottom line dan draaien we het om. Een auto die 25% duurder is moet dan dus ook 25% beter scoren? Die zie ik namelijk dan niet.

Tesla heeft prima technieken in huis maar de concurrentie komt eraan en dat is meer dan duidelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2020 22:57 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De score van de E-tron is belachelijk, vergelijk het eens met de 28kWh Ioniq, minder dan de helft van de prijs, oudere techologie, miniscule batterij en toch is deze maar 20 minuten langzamer op de 1000 kilometer.

De Ioniq 28kWh was overigens Hyundai's eerste elektrische auto een goede 3 jaar geleden en dat kun je dan dus ook tellen als nieuwkomer.

Al met al is het dus een bedroevende score voor zo'n duur product, vooral als je puur naar de cijfers gaat kijken!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• GeeMoney
SpongeRob schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:12:
De score van de E-tron is belachelijk, vergelijk het eens met de 28kWh Ioniq, minder dan de helft van de prijs, oudere techologie, miniscule batterij en toch is deze maar 20 minuten langzamer op de 1000 kilometer.

De Ioniq 28kWh was overigens Hyundai's eerste elektrische auto een goede 3 jaar geleden en dat kun je dan dus ook tellen als nieuwkomer.

Al met al is het dus een bedroevende score voor zo'n duur product, vooral als je puur naar de cijfers gaat kijken!
Die vergelijk is natuurlijk wel een beetje scheef. Die Hyundai past er namelijk 2x in. Vandaar dat ik hem vergelijk met een X.
Afgezet tegen de X is het wederom een prima score. Hij is 23k goedkoper, daar kan je heel wat snelladers voor pakken. Daarnaast krijg je ook kwalitatief echt een auto met bijbehorende materialen voor 70k. Iets dat voor de X echt niet goed te praten is.

En in mijn ogen doet de Hyundai het overigens ook echt heel goed hoor, zelfde als de Kia.
Echter zijn er wat mensen die de mening hebben dat Tesla lichtjaren voorloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2020 23:28 ]

• bottom line
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:45:

@bottom line dan draaien we het om. Een auto die 25% duurder is moet dan dus ook 25% beter scoren? Die zie ik namelijk dan niet.
Ik heb nooit de X erbij gehaald of die 25%.
Ik vind hem erg slecht scoren, that's all. Dan is de E-Tron 55 een veel veiligere/betere keuze. Als de E-Tron 55 te duur is en je kijkt naar het goedkoper model, kan je echt beter een ander model nemen dat sowieso al beter is uitgerust als een standaard Audi.

Waarvoor staat die 50 en 55 trouwens?

[ Voor 16% gewijzigd door bottom line op 20-01-2020 00:17 ]

• IvoB2
...

[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:10 . Reden: samengevoegde post ]

• IvoB2
...

[ Voor 116% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:08 . Reden: samengevoegde post ]

• IvoB2
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:26:
[...]

Die vergelijk is natuurlijk wel een beetje scheef. Die Hyundai past er namelijk 2x in.
Afmetingen inschatten is blijkbaar ook al niet je sterkste punt. :)
In de normale wereld gaat het er zelfs niet om of de ene auto in de andere past maar of een normale mens in een auto past. Gezien ik weinig tot geen "bradwurst" eet en geen 2 meter lang ben pas ik nog altijd even goed in de (ex) Kona EV dan in om het even welke andere EV. _/-\o_

Soit, geef mij toch maar een slank en rank kind dat goede punten scoort ondanks dat het weinig zakgeld krijgt ipv een dikke baby die voortdurend aan de fles hangt. :)
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:26:
Ja, dat weet iedereen ook.
Inzake tijd, dus waar het wel over gaat, bij herhaling, de tiende (10de plaats, die nul heeft in dit getal een betekenis het betekent niet de 1 + niets = eerste O-) ).
Als het daarentegen om de olympische basisgedachte gaat dan is het zeker een prima uitslag.
[b]GeeMoney in "Elektrische auto's - deel 5"
Daarnaast weet ik wel waar ik liever 1000km in door breng maar dat terzijde ;) .

Objectief gezien en gezien het doel van de rit scoort de e-tron gewoon dikke prima.
Kan het zuiniger? Ja.
Snelladers in het voordeel? Ja
Weerstand en temp van invloed? Ja
Daar is niets mis mee.
Wel dat je dat objectief noemt.
Je schrijft 3 x dat het beter kan en je enig positief punt is dat je liever veel tijd in een e-tron in doorbrengt.
Nogmaals, niets mis mee maar dat is een subjectieve gewaarwording, geen objectief gegeven (dat waren die drie ja's).

Als jij een 10de plaats een "dikke prima" vindt ook geen probleem. Ieder zijn standaard. :+
(Lijkt me eerder de benadering van "mijn kind, schoon kind" :P . En over iemands kind kan je nu eenmaal niet objectief en nuchter redeneren want dan wordt de mamma een beetje boos :X ).
Pierz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:07:
Ben wel benieuwd wat Bjørn er van zegt (moet nog kijken).
Spoiler alert:
Heel fijne auto.
Als je er niet te ver en niet te regelmatig mee de baan op moet.
(ook leuk de verwijzing naar de Audi-ringen ivm het verbruik :+ )

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:11 ]

• IvoB2
...

[ Voor 124% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:07 . Reden: samengevoegde post ]

• IvoB2
bottom line schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:16:
Waarvoor staat die 50 en 55 trouwens?
Het verbruik in kWh/100 km als je ermee rijdt zoals een fossiele Audi rijder gewoon is te rijden?

Wil je de volgende keer de [Wijzig] knop bij je post gebruiken als je zelf als laatste hebt gepost? 4x onder elkaar posten is niet nodig :)

[ Voor 24% gewijzigd door janvanduschoten op 20-01-2020 10:56 ]

• bottom line
IvoB2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 01:01:
[...]

Het verbruik in kWh/100 km al je ermee rijdt zoals een fossiele Audi rijder gewoon is te rijden?
_O- _O-

Verwijderd

GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:26:
[...]

Die vergelijk is natuurlijk wel een beetje scheef. Die Hyundai past er namelijk 2x in. Vandaar dat ik hem vergelijk met een X.
Afgezet tegen de X is het wederom een prima score. Hij is 23k goedkoper, daar kan je heel wat snelladers voor pakken. Daarnaast krijg je ook kwalitatief echt een auto met bijbehorende materialen voor 70k. Iets dat voor de X echt niet goed te praten is.

En in mijn ogen doet de Hyundai het overigens ook echt heel goed hoor, zelfde als de Kia.
Echter zijn er wat mensen die de mening hebben dat Tesla lichtjaren voorloopt.
Hier hebben we het vaker over gehad, hij is niet 23k goedkoper want elke optie is 3k erbij... Wel appels met appels vergelijken.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Fijn die E-Tron vs Tesla pissing contest ;) ik ga toch altijd maar liever uit van de specifieke use-case i.p.v. 1000km dat je misschien 1x per jaar rijdt als je dat al doet.
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 04:03:
[...]

Hier hebben we het vaker over gehad, hij is niet 23k goedkoper want elke optie is 3k erbij... Wel appels met appels vergelijken.
Hilarisch dat hij op een bepaald moment zegt dat de richtingaanwijzers inbegrepen zijn.

Import van EVs

• GeeMoney
IvoB2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:50:
[...]

Afmetingen inschatten is blijkbaar ook al niet je sterkste punt. :)
In de normale wereld gaat het er zelfs niet om of de ene auto in de andere past maar of een normale mens in een auto past. Gezien ik weinig tot geen "bradwurst" eet en geen 2 meter lang ben pas ik nog altijd even goed in de (ex) Kona EV dan in om het even welke andere EV. _/-\o_

Soit, geef mij toch maar een slank en rank kind dat goede punten scoort ondanks dat het weinig zakgeld krijgt ipv een dikke baby die voortdurend aan de fles hangt. :)
Begrijpend lezen die van jou niet :)
Het was natuurlijk overdreven bedoeld, niet letterlijk.
Daarnaast bevestig je mijn objectieve kant die pas begint inderdaad NA mijn voorkeur.

En het scheelt qua formaat natuurlijk wel behoorlijk.
De e-tron is 50cm langer, 15cm breder en 20cm hoger.
Ik zeg niet je niet goed kan zitten in een Ioniq, ik zeg alleen dat dat een heel ander formaat auto is en je die qua verbruik lastig kan vergelijken. Ze dienen ook allebei een andere doelgroep.

Kijk nu eens naar het formaat van de auto, desnoods met prijs erbij en zet ze van groot naar klein.

Jammer dat de type aanduiding opzoeken al niet eens gedaan is, jullie weten zeker dat jullie je goed verdiept hebben in de auto’s?

@Verwijderd een 50 launch edition is erg aangekleed 73k. Anders dan bij Tesla is daar nog wel wat mee te onderhandelen. Opties daarbovenop kosten goed geld inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 20-01-2020 07:02 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 01-01 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Luiaard schreef op maandag 20 januari 2020 @ 06:40:
Fijn die E-Tron vs Tesla pissing contest ;) ik ga toch altijd maar liever uit van de specifieke use-case i.p.v. 1000km dat je misschien 1x per jaar rijdt als je dat al doet.
Het is voor de gemiddelde fossiele rijder wel een grote indicator. Ik lees op andere fora regelmatig van verstokte fossiele rijders "als ik niet met 160 naar de wintersport kan cruisen dan hoeft het voor mij niet". Dat is natuurlijk ook weer een ander uiterste, maar als je kunt zeggen dat je met een elektrische auto ook 100 km/h gemiddeld haalt (wat voor normale rijders op lange afstanden ook zo'n beetje het gemiddelde is), dan heb je tenminste een argument.

Signatures zijn voor boomers.

• bottom line
Inderdaad.
Dat is ALTIJD argument 1 die je moet kunnen weerleggen.
En hoe dat het er nu naar uitziet kan enkel het volledige Tesla gamma alsook de Audi E-Tron 55 en in mindere mate nog de Mercedes IQC, Hyundai Kona en Kia E-Niro dit aan.

Al de rest moet terug naar de ingenieurstafel en moet dingen veranderen, aangezien ze op deze challenge gewoon dikke onvoldoende scoren. Verbruik is hier van geen enkel waarde voor op het podium te geraken, maar maakt indirect zo enorm veel uit van wat je potentiële tijd zou kunnen zijn.
En niet in een whopping 15 uur terwijl je vrienden dat op 10 uur kunnen doen.

"Ja maar zoiets doe je misschien maar 1x op een jaar"
Daar draait in 1ste instantie heel deze test op. Kijken hoe auto's werken, als je meer rijdt als dat de accucapaciteit het kan volhouden om met 1 lading te doen. Dan is de E-Tron 50 een wel heel wat slechtere versie dan de E-Tron 55 (terwijl de verkopers enkel wel zullen gaan zeggen dat je accucapaciteit een beetje lager is als de grote broer).

Verwijderd

bottom line schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Model X is groter, zuiniger en kan het in 10uur en 20 minuten doen, met gratis opladen. Lijkt me in elk opzicht wel beter dan de E-Tron 50.

Onder 15 uur is slecht... 8)7
Dus in jou opzicht wint bijna elke auto dan?
Ioniq 38 kWh heeft 1000km gedaan in 14:03. Ook een winnaar dus!

Het is net het nut/bedoeling om ervoor te zorgen dat EV's zo dicht mogelijk bij ICE auto's geraken. De enige commentaar dat je altijd hoort van tegenstanders van elektrische rijden is dat je lang moet wachten met laden en je er nergens mee kan geraken.
Dan is alles onder 11 uur gewoon slecht.
Effe je oorspronkelijke quote erbij halen

[...]
_/-\o_ _/-\o_
Nou ja elk opzicht?!
De E-Tron is gewoon een stuk mooier dan de “bolhoed” X!

Maat van mij heeft de E-Tron gekozen. Voornamelijk om uiterlijk en Tesla werkwijze.

En ik snap dat volkomen!

Nu ik de Model 3 rijd, merk ik gewoon dat er heel veel marketing praat bij zit. Dat Amerikaanse overdreven gedoe bij persconferenties. Het staat mij steeds meer tegen.

Als jij het hebt over een zelf lerend neural network, dat leert van weggedrag van andere Tesla rijders. En dan vooral met reden: Kaarten zijn niet up to date genoeg.
Dan schept dat bij mij de verwachting dat het real Life is. Intussen corrigeer ik autopilot al 3 maanden op hetzelfde stuk weg, dag in dag uit, omdat hij mij een bermafscheiding op stuurt.

Hetzelfde als je op perscomferenties zo laaiend enthousiast bent over AP en er bij haalt dat het zo veel veiliger is dan zelf rijden, met statistieken erbij. Dan schept dat een verwachting. De realiteit is dat AP rijden veel meer ongelukken veroorzaakt in een week rijden, dan ik in mijn hele leven heb veroorzaakt. Als ik AP dan zijn gang laat gaan.

Verder irriteer ik mij aan de persoon Musk. Je kunt nergens normaal feedback geven of op een backlog laten plaatsen. Dat kan alleen als je een blauw vinkje hebt op Twitter, of miljoenen volgers. Anders kijkt hij er niet eens naar. En dat begrijp ik, maar regel dan iets bij een SEC in. Die kunnen niet zo veel aangeven zeggen ze, ze krijgen informatie later dan wij allemaal. Moeten zaken vernemen uit de media.

Ik ben het met je eens dat het verbruik van de etron aan de hoge kant is.

Ik hoop heel erg dat de concurrenten over 4/5 jaar een goed alternatief hebben voor een Model Y ofzo. Als dat er is, zie ik geen enkele reden om nog een keer voor Tesla te kiezen.

Ik kijk een beetje op tegen mijn SeC afspraak in februari. Ik vind het kleurverschil van mijn bumper onacceptabel. Het ziet er gewoon niet uit. Het is echt geen porum. Antwoord van SeC: ik heb erger gezien, dus het is binnen de marge.
Ze spuiten hem niet op kleur door een meting te doen... Ze bestellen hem op kleur... Ja logisch dat er kleurverschil optreedt!
Maar goed, je hebt aan mij een hele slechte als je mij met dit soort zaken het bos in stuurt. Ik laat dit niet los en al moet ik iedere maand weer een nieuwe afspraak maken of voor je neus staan, je lost het uiteindelijk op! Ik koop geen brood bij de bakker... Het is echt een nadeel dat niemand grip op Tesla heeft, ze bepalen en veranderen foutmarges ter plekke en je hebt het maar te slikken. Ik heb zoiets één keer eerder meegemaakt bij Skoda, die wilde mij niet verder helpen met een technisch mankement, omdat ze het probleem niet konden vinden. de leasemij kan dan zo veel gewicht in de strijd gooien met een belletje! Dat lukt bij Tesla niet, helaas!

Maar ja, ze hebben technisch het beste product in handen. Met een compleet laadnetwerk!

Maar dat betekent niet dat ik alles eromheen maar leuk vind! Als Tesla hun drivetrain zou verkopen aan andere merken, dan krijg je wat mij betreft een betere auto!

Dit alles geschreven in een redelijk geïrriteerde emotie door een uitspraak van een medewerker.

• MarcelGo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qLWYeTiadWdRNrrBgkp0rNmK/full.jpg

Eerlijk gezegd snap ik er niet zo veel van, hoe kun je nu elektrische auto’s vergelijken bij deze verschillende temperaturen van “ideale 20+” tot “min 5 of nog lager”

Kortom je kunt hier misschien een paar vergelijkingen maken maar om in de discussie 10 tot 15 uur op te nemen?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Fijn die E-Tron vs Tesla pissing contest ;)
ik ben ook wel een beetje klaar met die discussie, gaat de laatste 2 weken alleen maar over het feit of de E-tron wel of geen 70K waard is en wie van de heren hier een grotere piemel is ehhh heeft...

• Maasluip
  • Laatst online: 01-01 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:09:
[...]

Ik hoop heel erg dat de concurrenten over 4/5 jaar een goed alternatief hebben voor een Model Y ofzo. Als dat er is, zie ik geen enkele reden om nog een keer voor Tesla te kiezen.
En dat is ook het doel van Tesla:
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.
Je zegt het zelf: ze hebben gewoon het beste product. Als er een BMW 3-serie met 75 kWh accu zou zijn tegen dezelfde prijs als een Model 3, dan kocht waarschijnlijk niemand meer een Model 3.
Maar die BMW is er niet. Die Audi is er niet. Audi is nu zo'n beetje waar Tesla was in 2012 toen de S uit kwam. Audi, 8 Jahre hinterstand im Technik.
De enige serieuze concurrenten zijn Hyundai en Kia en die laten de bal ook een beetje liggen. Zie welke auto de elektrische leasers kiezen. de helft pakt een Model 3.

Signatures zijn voor boomers.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De oude reuzen gaan hun technische achterstand echt wel inlopen, maar tesla zal op een gegeven moment de omslag moeten gaan maken van zoveel mogelijk autos wegpompen (ze moeten nu wel) naar toch wel een stukje service en klanttevredenheid.

Hoe het speelveld er over 10 jaar uit ziet? Ben benieuwd!

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 20-01-2020 09:07 ]

Wise enough to play the fool

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

Maasluip schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:47:
De enige serieuze concurrenten zijn Hyundai en Kia en die laten de bal ook een beetje liggen. Zie welke auto de elektrische leasers kiezen. de helft pakt een Model 3.
Dat is niet helemaal een goed beeld. De Tesla is te lang sowieso de enige optie geweest om EV te rijden, en de 0% en 4% bijtelling maakte het een no-brainer. De alternatieven zijn niet zo heel veel goedkoper, en de mensen die (gemiddeld genomen) in de prijsklasse en het soort auto van de Tesla leasen, maakt 200 euro prijsverschil in leasebedrag niet uit (want de Tesla is nog steeds goedkoper of in ieder geval niet duurder dan de BWM3/5 of Audi die ze voorheen reden). De Hyundai en Kia zijn denk ik eerder auto's die je prive koopt als je wel een grote range wilt, en het prijsverschil met de Tesla dus ook wel relevant is. Of lease maar dan feitelijk een niveau lager kunnen/mogen leasen. Tesla is nou eenmaal geen standaard lease auto voor iemand die nu een Hyundai i30 least zeg maar dan zul je eerder bij de Kona of Niro uitkomen (bij wijze van, weet niet de exacte leasebedragen).

Maar de huidige bekende merken laten zeker te lang op zich wachten, en als redelijke leek komen de auto's van bv Audi een beetje over als paniekvoetbal: shit we moeten toch echt iets met EV doen. En dan komen ze erachter dat de kennis die ze hebben van ICE prima is, maar voor EV heb je blijkbaar andere kennis/inzicht/aanpak nodig om dat goed te doen. Ik denk wel dat die ook snel zullen gaan inlopen/bijkomen en dan zal de praktijk gaan leren of mensen de flaws Tesla nog steeds accepteren (hoewel ik geen cijfers heb, heb ik het gevoel dat er bij Tesla net even iets meer geklaagd wordt over de kwaliteit van de afwerking en de service).

Exact expert nodig?

• IvoB2
Bwa, ik ga - in deze case - gewoon op de cijfers af. Ben noch een Tesla noch een Audi fanboy (van geen enkel automerk trouwens). Heb ook zelden 2x achter elkaar hetzelfde type/merk auto gereden. Gewoon wat op dat ogenblik de beste voorwaarden/performance/wensenpakket vertegenwoordigde. Vergelijken met de "X" heb ik dan ook bewust achterwege gelaten (gezien dat model me totaal niet kan boeien en het in de test niet gaat over smaken en persoonlijke voorkeuren maar gewoon over cijfers).
Zoals eerder aangehaald moet ik - voor geen enkel model - rekening houden met het "eigen kind" principe (de e-tron 55 was eveneens beschikbaar in het keuzepalet, de 50 uiteraard niet). Lijkt me dus een redelijk objectief uitgangspunt bij het samenstellen van een eindlijst en persoonlijke topdrie. Uit de - voor mij - objectief samengestelde eindlijst haalde de e-tron 55 niet eens de top 3 (om voor de hand liggende redenen die ook T. Bjorn wel ziet). De uiteindelijke gebruikskeuze uit de top 3 was wel op basis van subjectieve voorkeuren (gezien ze alle drie op basis van cijfers en testgedrag ruimschoots voldeden aan de verwachtingen).
Hilarisch dat hij op een bepaald moment zegt dat de richtingaanwijzers inbegrepen zijn.
idd. Durfde ik zelf al niet meer herhalen. Zou er een beetje over zijn. :)

Ik begrijp best dat iemand zijn voorkeur van auto (voor de meeste mensen is de keuze voor een auto immers een emotioneel en geen rationeel gegeven) met hand en tand verdedigd. Maar dat is iets anders dan kromme cijfers - tegen beter weten in - blijven rechtpraten. Zeg dan gewoon dat je het een leuke aangename auto vind en dat zijn hoog verbruik er voor jou niet toe doet. Daarmee is de kous af.
(moest ik nu een auto rijden uit emotionele overwegingen zou het bv. een Jaguar F-type zijn :-( O-) ).
GeeMoney schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:00:

Begrijpend lezen die van jou niet :)
Het was natuurlijk overdreven bedoeld, niet letterlijk.
Daarnaast bevestig je mijn objectieve kant die pas begint inderdaad NA mijn voorkeur.
Excuseer, maar het is een per definitie geschreven discussie. Dus wars van iedere stemintonatie en mimiek.
Dan kan ik - om iets te begrijpen - alleen afgaan op wat je schrijft. Niet wat je in je gedachten eigenlijk bedoelt. :)
Bedankt om je objectieve kant nog eens te onderstrepen (dus bij herhaling je eigen woorden, ja het kan beter :) ).

Soit, voor mij mag het hier stoppen hoor. Ik heb er koud noch warm van met wat de voorkeur van je auto is.
En iedereen die begrijpend kan lezen en rekenen kan zijn eigen conclusies trekken uit de cijfers van de e-tron 55/50. Heb ik zelf - ondanks alle marketing en zijn goede punten - al maanden geleden gedaan.
Iedereen die nog voor een keuze staat kan ook nu wel zijn voorkeur bepalen op basis van de voorgelegde cijfers en emoties. Wat uiteindelijk het belangrijkste is.
bottom line schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:54:
Inderdaad.
Dat is ALTIJD argument 1 die je moet kunnen weerleggen.
En hoe dat het er nu naar uitziet kan enkel het volledige Tesla gamma alsook de Audi E-Tron 55 en in mindere mate nog de Mercedes IQC, Hyundai Kona en Kia E-Niro dit aan.
Al de rest moet terug naar de ingenieurstafel en moet dingen veranderen, aangezien ze op deze challenge gewoon dikke onvoldoende scoren.
Ze hebben je bij Hyundai/Kia gehoord. :)
Zonder de capaciteit van de accu te verhogen zijn ze er bij hun volgende uitvoering in geslaagd de range nog te verhogen. De Kona en e-Niro hebben trouwens dezelfde bruikbare accuinhoud dan de e-tron 50 (al neigen ze bij Audi meer naar de Nissan marketing strategie => uitpakken met max. accucapaciteit).
Als Tesla hun drivetrain zou verkopen aan andere merken, dan krijg je wat mij betreft een betere auto!
Als alle automerken hun kennis zouden uitwisselen en als uitgangspunt de consument namen hadden we nu al een superauto en stonden we minstens - op autogebied - tien jaar verder.

Als Tesla niet op de markt was verschenen en stug zijn zin had doorgedreven kwam in 2020 nog geen enkel groot autoconcern met een BEV op de markt en stonden we nog 10 jaar meer achter (en dat zeg ik als fan van de lange termijn visie van Tesla Inc. en niet echt fan van het uiterlijk van hun automodellen).

Als..... :z
teacher schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:07:
De oude reuzen gaan hun technische achterstand echt wel inlopen, maar tesla zal op een gegeven moment de omslag moeten gaan maken van zoveel mogelijk autos wegpompen (ze moeten nu wel) naar toch wel een stukje service en klanttevredenheid.

Hoe het speelveld er over 10 jaar uit ziet? Ben benieuwd!
Zoals ze herhaaldelijk zelf verklaren is Tesla Inc. primair geen autoverkoper. Het is eigenlijk een deel van hun marketingstrategie om bij het grote publiek (en investeerders) in de kijker te lopen.
En niemand gaat toch kunnen ontkennen dat hun dat - tot nu toe- erg goed lukt.
(Kijk alleen al hoe dikwijls de naam "Tesla" hier opduikt :) )

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:14 ]

• IvoB2
...

[ Voor 107% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:12 . Reden: samengevoegde post ]

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:13 . Reden: samengevoegde post ]

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:13 . Reden: samengevoegde post ]

• IvoB2
...

[ Voor 115% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:14 . Reden: samengevoegde post ]

• kdeboois
Wat ik nog het meest stuitend vind van de e-tron discussie is dat geen van allen de grap van Bjorn over de richtingaanwijzers snapt. Jammer... :)

• IvoB2
Crazy D schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:31:
Dat is niet helemaal een goed beeld. De Tesla is te lang sowieso de enige optie geweest om EV te rijden, en de 0% en 4% bijtelling maakte het een no-brainer. De alternatieven zijn niet zo heel veel goedkoper, en de mensen die (gemiddeld genomen) in de prijsklasse en het soort auto van de Tesla leasen, maakt 200 euro prijsverschil in leasebedrag niet uit (want de Tesla is nog steeds goedkoper of in ieder geval niet duurder dan de BWM3/5 of Audi die ze voorheen reden).
In Vlaanderen is het zelfs zo dat het wel degelijk uitmaakt. Leaserijders (salariswagen) die tot en met 2018 nog ruim met een BMW 3 (om maar een voorbeeld er uit te nemen van een auto waar salarisrijders dol op zijn) vanaf 2019 binnen budget konden rijden kunnen heden gewoon niet meer met een BMW3 binnen budget rijden. Het is dus kiezen tussen een "ICE Skoda" en een Tesla 3 (binnen hetzelfde budget) of zelf opleggen.
De keuze van "de piemel" is dan vlug gemaakt. :+
De Hyundai en Kia zijn denk ik eerder auto's die je prive koopt als je wel een grote range wilt, en het prijsverschil met de Tesla dus ook wel relevant is. Of lease maar dan feitelijk een niveau lager kunnen/mogen leasen. Tesla is nou eenmaal geen standaard lease auto voor iemand die nu een Hyundai i30 least zeg maar dan zul je eerder bij de Kona of Niro uitkomen (bij wijze van, weet niet de exacte leasebedragen).
Weet niet hoe het in NL en in andere bedrijven aan toegaat maar in ons bedrijf (toch 4.000 werknemers waarvan 3.000 met een lease rijden) vallen in 2019 volgens de geldende car policy o.a. de e-Niro en Kona EV premium, Tesla 3, Opel Ampera-e, Jaguar I-pace en Audi e-Tron 55 binnen hetzelfde keuzepalet. Toch tot en met oktober 2019, nadien he bik he tniet meer opgevolgd. Uiteraard is de maandelijkse eigen bijdrage te beginnen van ong. 111 € en gebaseerd op 4% van de catalogusprijs voor rekening van de rijder - verbruikskosten blijven voor rekening van de werkgever dus verbruik van de BEV/ICE doet er voor de meesten dus eigenlijk niet toe.
kdeboois schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:17:
Wat ik nog het meest stuitend vind van de e-tron discussie is dat geen van allen de grap van Bjorn over de richtingaanwijzers snapt. Jammer... :)
Jawel. :)
(Maar doet in deze discussie niet terzake, een reden waarom ik het niet heb aangehaald. Zo iets als dezelfde "grap" dat een BMW blijkbaar toch wel is uitgerust met een frontradar/afstandshouder :+ )
Soms moet je lange tenen wat ontzien en niet blijven doortrappen. :(:)

Om in zo'n discussie dan over zo'n terloopse opmerking/halve grap het woord "stuitend" te gaan gebruiken :? zegt toch wel iets over de emotionele band van sommige rijders met hun blikje O-) .

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:15 ]

• IvoB2
...

[ Voor 121% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2020 11:15 . Reden: samengevoegde post ]

• Road-runner83
[...]

Die is er al :)
Afbeeldingslocatie: https://www.dutchcowboys.nl/uploads/headers/ford-mustang-mach-e.jpg

Wellicht zelfs nog eerder te rijden...ben benieuwd of de Y dit jaar ook al leverbaar is anders is ie volgend jaar weer een stukje duurder om te leasen ;).

• kdeboois
IvoB2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Jawel. :)
(Maar doet in deze discussie niet terzake, een reden waarom ik het niet heb aangehaald. Zo iets als dezelfde "grap" dat een BMW blijkbaar toch wel is uitgerust met een frontradar/afstandshouder :+ )
Soms moet je lange tenen wat ontzien en niet blijven doortrappen. :(:)

Om in zo'n discussie dan over zo'n terloopse opmerking/halve grap het woord "stuitend" te gaan gebruiken :? zegt toch wel iets over de emotionele band van sommige rijders met hun blikje O-) .
Grappig dat je je aangesproken voelt. Ik doelde niet op jou :) maar direct op de persoon spelen is niet OK. Met een omweg en een knipoog is het wel te doen mijn inziens.

De Kia houdt voor mijn gevoel wel echt te veel afstand in het drukke Amsterdamse verkeer. Er duiken regelmatig Audi's, BMW's en Model 3's in het gat wat ik voor me laat, zonder richting aan te geven overigens. :+

• IvoB2
kdeboois schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:43:
[...]

Grappig dat je je aangesproken voelt.
Totaal niet hoor. Het is niet omdat ik mij in een discussie meng dat ik me aangesproken voel. Sorry als dit verkeerdelijk zo overkwam.
En is bij deze - om alle misverstanden te vermijden - mijn laatste reactie over dit onderwerp. :)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
kdeboois schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:43:
De Kia houdt voor mijn gevoel wel echt te veel afstand in het drukke Amsterdamse verkeer. Er duiken regelmatig Audi's, BMW's en Model 3's in het gat wat ik voor me laat, zonder richting aan te geven overigens. :+
Dat er mensen in het gat voor je duiken wil wat mij betreft juist zeggen dat je voldoende afstand houdt. Idealiter is er vanaf xx km/u altijd voldoende ruimte voor andere weggebruikers om voor en achter je in te voegen.

Als iedereen dit zou doen zouden we rustiger verkeersbeeld hebben en minder last van mensen die te lang links blijven rijden. Ironisch gezien zijn het mijn inziens altijd de mensen die klagen over linksrijders die zelf geen ruimte laten voor mensen om naar links te komen.

Zelf vind ik bij de Ioniq het 1e blokje echt een oncomfortabel korte volgafstand op kruissnelheid. Ik rijd dan dichter achter mijn voorganger dan ik zelf ooit zou doen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 20-01-2020 11:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bottom line
greatgonzo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:39:
[...]

ik ben ook wel een beetje klaar met die discussie, gaat de laatste 2 weken alleen maar over het feit of de E-tron wel of geen 70K waard is en wie van de heren hier een grotere piemel is ehhh heeft...
Begin jij dan over iets in dit topic?
Het betekent niet dat wanneer het over een onderwerp gaat, dat jij volledig stil moet blijven.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

bottom line schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:45:
[...]

Begin jij dan over iets in dit topic?
Het betekent niet dat wanneer het over een onderwerp gaat, dat jij volledig stil moet blijven.
ik denk dat ik al redelijk meepost over:
- aankoop advies
- sono motors (als gematigd geïnteresseerde)
- nieuwtjes

Waar ik gewoon slecht tegen kan is dat in die hele Audi/Tesla discussie op de man wordt gespeeld, wordt gegeneraliseerd en er allerlei data wordt bijgehaald om de mening van anderen maar onderuit te halen. En daar ging het naar mijn idee al 6 pagina's over

• RensJ
  • Registratie: September 2013
Road-runner83 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:37:
[...]

[Afbeelding]

Wellicht zelfs nog eerder te rijden...ben benieuwd of de Y dit jaar ook al leverbaar is anders is ie volgend jaar weer een stukje duurder om te leasen ;).
gisteren bij de presentatie geweest. Had hem al gereserveerd en de aanwezige Ford medewerkers gaan uit van oktober november. Ze zijn druk aan het proberen om de productiemodellen uit andere EU landen ook naar NL te halen, om er zo veel mogelijk nog in 2020 te kunnen leveren.

Hij gaf zelf aan dat Ford NL er heel dicht bij is om te garanderen dat de eerste reserveringen allemaal in 2020 geleverd worden. (Eerste batch is wel uitverkocht al).

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:09
allerlei data wordt bijgehaald om de mening van anderen maar onderuit te halen
Velen willen zo hun gelijk halen, lees gelijk hebben
ze vergeten dat je enkel maar gelijk krijgt (van anderen)

maar of ik gelijk heb met mijn stelling laat ik aan anderen over 8)

• Road-runner83
RensJ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:10:
[...]

gisteren bij de presentatie geweest. Had hem al gereserveerd en de aanwezige Ford medewerkers gaan uit van oktober november. Ze zijn druk aan het proberen om de productiemodellen uit andere EU landen ook naar NL te halen, om er zo veel mogelijk nog in 2020 te kunnen leveren.

Hij gaf zelf aan dat Ford NL er heel dicht bij is om te garanderen dat de eerste reserveringen allemaal in 2020 geleverd worden. (Eerste batch is wel uitverkocht al).
Ik ben za geweest, ben erg impressed :).

6-dec al de reservering gemaakt en idd levertijd staat op okt/nov. Ik ga hem leasen en heb nog wel een clausule op laten nemen dat ik hem evt. kosteloos kan annuleren als hij dit jaar niet op kenteken komt. Maar dat moet wel lukken denk want aan m'n reserveringsnr te zien ben ik nr. 256 ;).

Weet jij hoeveel stuks de eerste batch is?

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
Heb maar eens contact opgenomen met Polestar over de Polestar 2. Aantal dingetjes die ik bevestigd heb gekregen:

- Het servicen van je auto verloopt via de app Polestar Connect
- Het service verloopt via Volvo garages
- De abonnementsvorm komt ook in Nederland (verzekering, wegenbelasting, onderhoud). Zal niet lang meer duren wanneer dit bekend wordt. M.a.w. 'soon...'
- Of je nu dat abonnement neemt of koopt/leased/etc, de manier van service verloopt via die app
- Openingsdatum van Polestar spaces in NL is nog onbekend (mogelijk voor de eerste leveringen... of niet...)
- Wanneer proefritten mogelijk worden, dan wordt dit via hun nieuwsbrief gedeeld.

XPENG G9 Performance 2024

Verwijderd

Road-runner83 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Reken er maar niet op, Ford gaat gigantische problemen krijgen met de accuproductie en reken maar eerder op 2022 dan op 2021. Daarnaast is het echt een beetje slap aftreksel van de Model Y (tijdens de presentatie deden ze net alsof een sleutel als telefoon hun idee was)

Ook het multimedia systeem ziet er uit als Android in 2012 (langzaam ook)

Sorry, maar het is gewoon een heel ander niveau auto.

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Wat dacht je van de co2 boetes........ lopen in de miljarden (4,5 miljard voor VW.... 32% van hun winst).

En dan ook nog omschakelen, terwijl Tesla er dik geld aan verdiend (verhandelen in co2 pool). Concurrentiepositie van de gevestigd orde is niet zo denderend (en dan nog het kleine accu-probleempje).
En dit weten ze al jaren........

https://www.paconsulting....emissions-are-increasing/

Politiek zal zich er wel weer mee gaan bemoeien (lobby), zal wel lager worden, maar nog steeds substantieel.

• Road-runner83
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Reken er maar niet op, Ford gaat gigantische problemen krijgen met de accuproductie en reken maar eerder op 2022 dan op 2021. Daarnaast is het echt een beetje slap aftreksel van de Model Y (tijdens de presentatie deden ze net alsof een sleutel als telefoon hun idee was)

2022 zou wel heel erg veel vertraging zijn als ze nu oktober/november 2020 zeggen ;). Maargoed we gaan het meemaken....vind hem persoonlijk 1000x mooier dan een model Y. Model 3 vind ik ook niet zo....alleen de S vind ik wel geinig.

En als het niet lukt dan koop ik een F11, ook geen straf maar had wel zin om weer een keer te leasen :)

Verwijderd

Road-runner83 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:48:
[...]

2022 zou wel heel erg veel vertraging zijn als ze nu oktober/november 2020 zeggen ;). Maargoed we gaan het meemaken....vind hem persoonlijk 1000x mooier dan een model Y. Model 3 vind ik ook niet zo....alleen de S vind ik wel geinig.

En als het niet lukt dan koop ik een F11, ook geen straf maar had wel zin om weer een keer te leasen :)
Nog steeds één van de mooiste auto's, helaas niet elektrisch... Maar dat maakt hem niet minder mooi.
Pure klasse en dat al jaren lang _/-\o_

• MarcelGo
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Oh natuurlijk, het is geen Tesla dus meer dan een jaar vertraging en een ander niveau

Laat dat sorry maar weg en kom met bronnen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-01 19:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Nog steeds één van de mooiste auto's, helaas niet elektrisch... Maar dat maakt hem niet minder mooi.
Pure klasse en dat al jaren lang _/-\o_
BMW wil nog 30 jaar door met de plofmotor, waarschijnlijk zullen ze hier en daar de komende jaren met een compliance car komen, structureel veranderen willen ze niet ;w .

Het interieur van een BMW moet je ook aanstaan met al die roosters, knoppen, ienieminie scherm , infotainment met i-drive en brakke app support.

Als je niet mee wilt met de tijd verdwijn dan maar gewoon.. wat dat betreft hebben ze bij VAG en Daimler meer visie.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-01-2020 19:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
En Italië dan, daar is het ook behoorlijk stil op (PH)EV gebied.

Verwijderd

MarcelGo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:17:
[...]

Oh natuurlijk, het is geen Tesla dus meer dan een jaar vertraging en een ander niveau

Laat dat sorry maar weg en kom met bronnen.
Er is een gigantisch tekort aan batterijen in de hele sector en alleen Tesla heeft de visie gehad om zijn eigen fabrieken te bouwen en zelfs zij zijn al jaren battery-constrained en zullen dat ook voor in ieder geval de komende 3 jaar nog zijn.

Natuurlijk is het een ander niveau, het multi-media systeem van de Tesla is gewoon veel beter, zij zijn namelijk een softwarebedrijf en geen legacy autobouwer.

Het blijkt dat goede software bouwen erg moeilijk is en een auto zonder AP, lag bij touchscreen en ingebouwde dashcam doet al niet meer mee.

Om over de drive-train nog maar niet te beginnen.

Ford heeft hele grote problemen met zijn 2020 Ford Explorer...

Eind 2021 heel misschien, 2020 in Europa? No way.

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:19:
[...]

BMW wil nog 30 jaar door met de plofmotor, waarschijnlijk zullen ze hier en daar de komende jaren met een compliance car komen, structureel veranderen willen ze niet ;w .

Het interieur van een BMW moet je ook aanstaan met al die roosters, knoppen, ienieminie scherm , infotainment met i-drive en brakke app support.

Als je niet mee wilt met de tijd verdwijn dan maar gewoon.. wat dat betreft hebben ze bij VAG en Daimler meer visie.
Ik houd wel van een BMW interieur.

https://www.elektrischeau...trische-modellen-in-2025/

Ze hebben ook veel grotere plannen dan jij hier schetst. Hopelijk wel juiste aantallen.
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:52:
[...]

Er is een gigantisch tekort aan batterijen in de hele sector en alleen Tesla heeft de visie gehad om zijn eigen fabrieken te bouwen en zelfs zij zijn al jaren battery-constrained en zullen dat ook voor in ieder geval de komende 3 jaar nog zijn.

Natuurlijk is het een ander niveau, het multi-media systeem van de Tesla is gewoon veel beter, zij zijn namelijk een softwarebedrijf en geen legacy autobouwer.

Het blijkt dat goede software bouwen erg moeilijk is en een auto zonder AP, lag bij touchscreen en ingebouwde dashcam doet al niet meer mee.

Ik zou met mijn huidige kennis echt NOOIT een keuze af laten hangen van autopilot.
Vandaag sta ik ook weer in de rij in de file. Op AP. Dat ding blijft gewoon stil staan zonder te accelereren toen iedereen ging rijden.

Snelheden past hij de ene keer wel aan de andere keer niet. De ene keer beperkt tot het limiet, de andere keer blijft hij stug 130 rijden, terwijl je een 100 stuk inrijdt en hij het zelf ook als 100 stuk herkend...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2020 20:04 ]

Verwijderd

@BlakHawk

Ik vind het interieur van een BMW ook echt een stuk mooier dan van de huidige Tesla's, zal ik eerlijk bekennen. Maar daar betaal je ook voor natuurlijk.

AP is nog steeds aan het leren en maakt nog geen gebruik van het neurale netwerk. De echte FSD is een hele andere branch en niet te vergelijken met de huidige AP, die inderdaad nog raar kan doen.

Overigens denk ik, zoals ik al zei eerder dat je gewoon die Mazda had moeten kopen i.p.v. de Model 3. Het had je een hoop stress gescheeld.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:00:

[...]

Ik zou met mijn huidige kennis echt NOOIT een keuze af laten hangen van autopilot.
Vandaag sta ik ook weer in de rij in de file. Op AP. Dat ding blijft gewoon stil staan zonder te accelereren toen iedereen ging rijden.
Misschien een van onderstaande punten van toepassing?
In de volgende omstandigheden kan Verkeersbewuste cruise control in de VASTGEZET-status worden geschakeld:
• Model 3 staat al 5 minuten stil.
• Model 3 detecteert een voetganger (de
VASTGEZET-status wordt mogelijk geannuleerd wanneer de voetganger niet langer wordt gedetecteerd).
• Model 3 verliest plotseling het zicht op de voorligger.
• De ultrasone sensoren detecteren een obstakel vóór de Model 3.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:52:
[...]
Tesla was de enige die daar ook baat bij had. Zelfs nu zijn de EVs voor alle andere merken nog puur bijzaak.
Vandoor ook dat het voor de bouwkwaliteit juist precies andersom is. Die is bij Tesla misschien wel beter dan eerst, maar nog steeds onder het niveau wat je van een normale auto verwacht, laat staan van een hoger segmentsauto.

Laten we nu niet doen of dit zo apart is. Als je een hele fabriek op zijn kop zet heb je nu eenmaal te maken met opstartissues. Voorlopig is elke Tesla ook nog vertraagd geleverd (net als zo'n beetje elke auto/model die er uitkomen ;) ) Dus laten we nu niet net doen of Tesla zoveel beter/slechter is dan de andere merken. Ze zijn alleen wel eerder ingestapt op de EV, dus wat EV techniek betreft liggen ze nog voor. Wat auto's bouwen betreft zijn ze echter later begonnen en liggen ze dus achter :)

[removed]

Verwijderd

Eh, als het aan legacy lag zaten we nu nog steeds Diesel rook in te ademen en daaraan dood te gaan.

Dus ja, Tesla is een heel stuk beter dan andere autobouwers waarvan de meeste dit decennium niet zullen gaan overleven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:33:
@BlakHawk

Ik vind het interieur van een BMW ook echt een stuk mooier dan van de huidige Tesla's, zal ik eerlijk bekennen. Maar daar betaal je ook voor natuurlijk.

AP is nog steeds aan het leren en maakt nog geen gebruik van het neurale netwerk. De echte FSD is een hele andere branch en niet te vergelijken met de huidige AP, die inderdaad nog raar kan doen.

Overigens denk ik, zoals ik al zei eerder dat je gewoon die Mazda had moeten kopen i.p.v. de Model 3. Het had je een hoop stress gescheeld.
Ik stress niet hoor. Soms heb ik het idee dat ik wat tegenwicht moet geven aan de zo lovende reacties over Tesla, want in de praktijk valt het allemaal wel mee. Dus dat doe ik ook. Het is echt niet direct een kut auto. Maar de beste auto ook zeker niet.

Op dit moment (voor mij) wél de beste EV.
Met wat tekortkomingen, maar dat heeft iedere auto wel.

Service en "binnen de marges" is wel een dingetje. Ik heb wel zin in de afspraak bij het SeC. Want één ding is duidelijk, na die opmerking van de medewerker, ga ik het niet loslaten tot het netjes is vervangen :+

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Hoe zat het nu met die klimaatdoelen van de autofabrikanten? Krijgen ze EU boetes als ze niet X% van hun omzet uit EV's halen?

Of is het gewoon vrijheid, blijheid?

Want als je het aan de overheid overlaat zie ik het nog niet zomaar gebeuren. Dan gaat naar mijn idee de particulier alleen overstag bij:
- echt MRB vrij (wordt ook afgebouwd), ofwel maximaal verhogen van ice
- aanschaf subsidie verhogen
-rentevrij kunnen lenen voor de aanschaf van een ev. Waarom wel rentevrij zonnepanelen kunnen plaatsen maar geen ev?
- het laatste combineren met een goede campagne om mensen kosten inzicht te geven. Als mensen rentevrij kunnen lenen is die hoge aanschaf overbrugbaar. Particulieren moeten een kosten/baten analyse maken voor 5-7 jaar. Dan komt een C-segment EV als een Niro of kona er goedkoper uit dan een nieuwe clio, fiesta of i20

Verwijderd

Eerlijk?

Met zoveel leveringen zijn de SC's super druk en ik vind het echt een beetje not-done om hier zo'n big deal van te maken. Je verdoet je eigen tijd en die van Tesla waardoor andere mensen die echte problemen hebben langer moeten wachten.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

joepie de p schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:42:
Er komt een hybride Ferrari, de SF90 :9~ (https://www.ferrari.com/en-NL/auto/sf90-stradale) en ook de Fiat 500 komt als BEV en PHEV nieuw dit jaar.

Rest van "Italia" is FCA, en gaat fuseren met Peugeot (/Citroen/DS/Opel, PSA dus) dus die zullen eerder de technologie van PSA gaan gebruiken. Maar wellicht hebben ze zelf nog wat ontwikkeld om binnenkort op de markt te brengen, maar volgens mij speelt EV nog niet daar in Italia.

En ondertussen betaald FCA zo'n 2 miljard € aan Tesla, verspreid over 2020 en 2021, om onder de EU boetes uit te komen... 8)7

• kdeboois
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:33:
@BlakHawk
AP is nog steeds aan het leren en maakt nog geen gebruik van het neurale netwerk.
AP zit in de auto en heeft geen lerende capaciteiten.

Hoe herkennen ze nu dan auto’s en andere objecten via de camera’s? Dat gebeurt toch echt met ‘neurale netwerken’

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Eerlijk?

Met zoveel leveringen zijn de SC's super druk en ik vind het echt een beetje not-done om hier zo'n big deal van te maken. Je verdoet je eigen tijd en die van Tesla waardoor andere mensen die echte problemen hebben langer moeten wachten.
Dat mag jij vinden. Ik vind het voor een auto van 63k not done dat er een fors kleurverschil zit tussen de bumper en de rest van de auto. Het is gewoon overduidelijk zichtbaar. En ook nog eens veel meer dan bij collega Model 3 rijders. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met minder?

Ik zou het bij servies van 200 euro al een probleem vinden als het niet allemaal dezelfde kleur is, dus waarom bij een auto van 63.000 euro wel?

Als dit bij een BMW of Volvo was geweest, had ik er ook een probleem mee gehad, alleen weet ik 100% zeker dat die niet zo arrogant gereageerd hadden na een melding van een klant.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2020 22:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:16:
[...]

Dat mag jij vinden. Ik vind het voor een auto van 63k not done dat er een fors kleurverschil zit tussen de bumper en de rest van de auto. Het is gewoon overduidelijk zichtbaar. En ook nog eens veel meer dan bij collega Model 3 rijders. Waarom zou ik genoegen moeten nemen met minder?

Ik zou het bij servies van 200 euro al een probleem vinden als het niet allemaal dezelfde kleur is, dus waarom bij een auto van 63.000 euro wel?

Als dit bij een BMW of Volvo was geweest, had ik er ook een probleem mee gehad, alleen weet ik 100% zeker dat die niet zo arrogant gereageerd hadden na een melding van een klant.
Heb je al eens een foto hier gepost om de meningen van andere mensen te peilen? Ik zal er geen mening over geven, beloof ik. :9

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Eerlijk?

Tja, als jij zo'n issue normaal vind snap ik wel dat je zo lovend over Tesla bent. Wat mij betreft moet een auto van dik 60k gewoon goed zijn. En moet een service organisatie dit ook fatsoenlijk op kunnen lossen zonder dat andere mensen die nog grotere problemen hebben lang moeten wachten.

[removed]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:19:
Heb je al eens een foto hier gepost om de meningen van andere mensen te peilen? Ik zal er geen mening over geven, beloof ik. :9
Al meerdere keren en al meerdere keren lopen de meningen uiteen, tussen "volkomen terecht" en "ik zou mij meer druk maken over het scheurtje in de bumper".

Maar zo lang ik de auto heb gekozen en ontvangen. en ik het iedere keer zie als ik naar de auto loop. Iedere keer als ik de auto was, irriteer ik mij aan het kleurverschil.

Zo lang jullie op dit forum niet iedere dag naar mijn auto hoeven te lopen en hem te wassen en ernaar te kijken. Maakt jullie mening niet zo heel veel uit toch?

Maar vooruit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49314565611_3552095488_c.jpg
En nee, het is niet de lichtval...

Collega Model 3 rijder, zelfde tijdstip, naast de mijne, in hetzelfde licht:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49314777522_1c3f317d22_c.jpg

Maar vraag een willekeurige autobouwer/schadehersteller hoe kleuren werken met bumpers.
Die zullen het allemaal met mij eens zijn:
Een auto spuit je in het geheel, omdat verfmengsels nooit gelijk zijn. Als het niet gelijk gespoten kan worden, meet je de lakkleur op en meng je dit achteraf en spuit je de bumper op kleur.

De werkwijze van Tesla, door bumpers op kleur te leveren en niet te spuiten op basis van de auto, zorgt voor het probleem. Vooral als de auto's ouder worden.

Verwijderd

Bedankt voor het posten van de foto's, erg interessant. Zoals beloofd zal ik geen mening geven. ;)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:27:
[...]

Al meerdere keren en al meerdere keren lopen de meningen uiteen, tussen "volkomen terecht" en "ik zou mij meer druk maken over het scheurtje in de bumper".

Maar zo lang ik de auto heb gekozen en ontvangen. en ik het iedere keer zie als ik naar de auto loop. Iedere keer als ik de auto was, irriteer ik mij aan het kleurverschil.

Zo lang jullie op dit forum niet iedere dag naar mijn auto hoeven te lopen en hem te wassen en ernaar te kijken. Maakt jullie mening niet zo heel veel uit toch?

Maar vooruit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar vraag een willekeurige autobouwer/schadehersteller hoe kleuren werken met bumpers.
Een auto spuit je in het geheel, omdat verfmengsels nooit gelijk zijn. Als het niet gelijk gespoten kan worden, meet je de lakkleur op en meng je dit achteraf en spuit je de bumper op kleur.

De werkwijze van Tesla, door bumpers op kleur te leveren en niet te spuiten op basis van de auto, zorgt voor het probleem. Vooral als de auto's ouder worden.
Zit er geen plastic over zijkant die je er nog af moet pielen, waardoor je verschil ziet? Halfverwege achterlicht zie ik iets uitsteken..?

Op de foto idd een verschil alleen is de foto niet van beste kwaliteit.

(Normaal kan je de boel uitspuiten tegen kleurverschil)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• DaCoTa
  • Laatst online: 28-12-2025
Vandaag voor het eerst een Mercedes EQC in het echie gezien. Snap nog steeds niet waarom ze nou blauwe accenten doen bij de lampen. Verder wel een mooie auto.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:27:
[...]

Maar vooruit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zou ik ook niet accepteren. Ik zou ook gek worden van zo’n kleurverschil. Klopt wat je zegt, ze dienen die bumpers op kleur te spuiten. Dat doen de schadeherstellers normaliter wel. Tesla maakt zich er zo wel makkelijk van af.

Verwijderd

Teknix1982 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:59:
[...]

Dit zou ik ook niet accepteren. Ik zou ook gek worden van zo’n kleurverschil. Klopt wat je zegt, ze dienen die bumpers op kleur te spuiten. Dat doen de schadeherstellers normaliter wel. Tesla maakt zich er zo wel makkelijk van af.
Tesla spuit niet, ze bestellen de bumper op fabriekskleur en monteren enkel de geleverde bumper. Naar eigen zeggen...

Ik heb meneer uitgelegd dat ik het dan niet gek vind dat er kleurverschil optreedt...
Stef87 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:10:
[...]

Zit er geen plastic over zijkant die je er nog af moet pielen, waardoor je verschil ziet? Halfverwege achterlicht zie ik iets uitsteken..?

Op de foto idd een verschil alleen is de foto niet van beste kwaliteit.

(Normaal kan je de boel uitspuiten tegen kleurverschil)
Nee geen plastic helaas.

Ik zie dagelijks witte muur del 3’s rijden, maar dit was de eerste keer naast één op de parkeerplaats. Dus de eerste keer dat ik de kleuren met een andere witte 3 kon vergelijken. Helaas was het wel avond.

Als ik volgende keer nog een keer naast een witte sta, neem ik direct weer twee foto’s.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kdeboois schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Hoe herkennen ze nu dan auto’s en andere objecten via de camera’s? Dat gebeurt toch echt met ‘neurale netwerken’
De auto stuurt data door naar het moederschip en daar wordt en constant een ai sausje overheen gegoten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

DaCoTa schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:54:
Vandaag voor het eerst een Mercedes EQC in het echie gezien. Snap nog steeds niet waarom ze nou blauwe accenten doen bij de lampen. Verder wel een mooie auto.
Blauw = energie = EQ serie. Ik heb het helaas ook niet bedacht.

Het zijn overigens LEDs die via de MCU worden aangestuurd, dus als je een beetje kan programmeren en met Mercedes' interne systemen bekend bent, kan je ze ook roze laten schijnen.

[ Voor 8% gewijzigd door nannoe op 21-01-2020 05:57 ]

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

_V_

kdeboois schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:04:

Erasmo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 01:17:
De auto stuurt data door naar het moederschip en daar wordt en constant een ai sausje overheen gegoten.
Zoals @Erasmo zegt; Best kans dat het inleren van het netwerk op Tesla HQ gebeurd op basis van de verzamelde data en dan periodiek bevroren wordt en als update verspreid wordt naar de individuele Tesla's.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
Dit zou ik zo ook niet accepteren. Belachelijk.
_V_ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:39:
[...]

[...]

Zoals @Erasmo zegt; Best kans dat het inleren van het netwerk op Tesla HQ gebeurd op basis van de verzamelde data en dan periodiek bevroren wordt en als update verspreid wordt naar de individuele Tesla's.
Inderdaad, er zit heus geen ai/neuraal netwerk in de auto zelf (kosten, niet nodig) en het kan niet in realtime, want als de verbinding/dekking van het netwerk wat slechter is, heb je een probleem.

[ Voor 61% gewijzigd door Luiaard op 21-01-2020 06:45 ]

Import van EVs

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

greatgonzo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:43:
Hoe zat het nu met die klimaatdoelen van de autofabrikanten? Krijgen ze EU boetes als ze niet X% van hun omzet uit EV's halen?

Of is het gewoon vrijheid, blijheid?
Soms komt het antwoord vanzelf:
Ontwikkelen merken elektrische auto's voor zichzelf of vanwege regels?
joepie de p schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:42:
Daar is ook meteen antwoord op.. Fiat-Chrysler is dus een combinatie aangegaan met Tesla, en drukt zo hun uitstoot cijfers. Betalen ze wel ff 1,8 miljard voor

[ Voor 31% gewijzigd door greatgonzo op 21-01-2020 06:53 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 377 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic