• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
jubeth schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Rij nu electrisch. Dolblij met de max 110 die mijn P Partner kan.
Gaaf, wat voor P partner heb je? Je hoort de Partner eigenlijk nooit voorbij komen. Vertel er eens over?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
Luiaard schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:42:
[...]
Inderdaad, er zit heus geen ai/neuraal netwerk in de auto zelf (kosten, niet nodig) en het kan niet in realtime, want als de verbinding/dekking van het netwerk wat slechter is, heb je een probleem.
Hoe gaat de auto dan de camerabeelden interpreteren en hier op handelen ? De camerabeelden worden door verschillende neurale netwerken heen gehaald om hier context aan te geven en in near-real time beslissingen op te nemen.

Is geen communicatie voor nodig.

Beelden worden daarnaast verzameld en voor het trainen van de verschillende netwerk naar Tesla gestuurd, en daar vindt, op basis van duizenden zo niet miljoenen beelden, het leerproces plaats. Met updates worden dan de nieuwe, verbeterde netwerken naar de auto’s gestuurd.

Claimen dat er nog geen NN gebruikt worden en dat die pas met FSD ingeschakeld gaan worden is onzin.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:11

mb1

JeroenK schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:57:
[...]

Gaaf, wat voor P partner heb je? Je hoort de Partner eigenlijk nooit voorbij komen. Vertel er eens over?
P Partner, dat moet wel een Peugeot zijn, een bestelauto dus.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 13:08
Je hoort de Partner eigenlijk nooit voorbij komen.
Is dat niet het geval bij de meeste elektrische auto's? :)

Punctuality is the politeness of kings

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Luiaard schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:42:

Inderdaad, er zit heus geen ai/neuraal netwerk in de auto zelf (kosten, niet nodig) en het kan niet in realtime, want als de verbinding/dekking van het netwerk wat slechter is, heb je een probleem.
Een neuraal netwerk hoeft helemaal niet zelflerend te zijn. Het is alleen een nabootsing van hoe een stukje neuraal weefsel werkt ipv gecodeerde software. Dat de inleerfase buiten de auto draait is ook niet gek, ze willen uiteraard controle houden op wat er daadwerkelijk in de auto draait. De diverse neurale netwerken (die overigens met normale software aan elkaar geknoopt worden) worden ingeleerd op basis van een heel grote set data die door mensen geclassificeerd is. Hierna word op een tweede set geclassificeerde data getest of het neuraal netwerk doet wat het moet doen. Dan volgen nog interne testen van het volledig geintegreerde systeem en pas dan word het uitgerold naar bestuurders.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:52:
[...]

Er is een gigantisch tekort aan batterijen in de hele sector en alleen Tesla heeft de visie gehad om zijn eigen fabrieken te bouwen en zelfs zij zijn al jaren battery-constrained en zullen dat ook voor in ieder geval de komende 3 jaar nog zijn.

Natuurlijk is het een ander niveau, het multi-media systeem van de Tesla is gewoon veel beter, zij zijn namelijk een softwarebedrijf en geen legacy autobouwer.

Het blijkt dat goede software bouwen erg moeilijk is en een auto zonder AP, lag bij touchscreen en ingebouwde dashcam doet al niet meer mee.

Om over de drive-train nog maar niet te beginnen.

Ford heeft hele grote problemen met zijn 2020 Ford Explorer...

Eind 2021 heel misschien, 2020 in Europa? No way.
Dat zou dus een jaar later zijn dan ze nu zeggen....er zullen heus wel wat leverproblemen zijn maar ik denk dat Ford het niet kan permitteren om na zo'n lancering een jaar later te leveren. Gaan ze een boel klanten verliezen.

Ze hebben aangegeven dit jaar er 50.000 te kunnen leveren dus ik neem aan dat ze dan ook wel rond de 50.000 accu's beschikbaar zullen hebben ;). Daarnaast zijn de pre-productie modellen al op verschillende plekken te zien....dus ik verwacht dat ze qua productie ook al wel een heel eind zijn qua voorbereidingen.

Maar we gaan het meemaken :).

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
mb1 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:04:
[...]

P Partner, dat moet wel een Peugeot zijn, een bestelauto dus.
Dat kan het kan ook een personen auto zijn.

ikzelf heb een Fiat Doblo elektrisch (uit 2011 met 40 kW accu en Chademo aansluiting) en een Fiat Qubo (uit 2010 met 20 kW accu). (Zei iemand hier wat over pionieren met hedendaagse EV's?).

En ben dus erg nieuwsgierig wat voor Partner hij heeft. Is het een moderne of eentje die al jaren gebruikt wordt. Hoe is zijn ervaring met de auto.

Alle moderne EV's zijn echte fabrieks EV's daar kan jezelf weinig meer aan en mee doen (zeker als ze geleased zijn).

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Road-runner83 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Ik ben za geweest, ben erg impressed :).

6-dec al de reservering gemaakt en idd levertijd staat op okt/nov. Ik ga hem leasen en heb nog wel een clausule op laten nemen dat ik hem evt. kosteloos kan annuleren als hij dit jaar niet op kenteken komt. Maar dat moet wel lukken denk want aan m'n reserveringsnr te zien ben ik nr. 256 ;).

Weet jij hoeveel stuks de eerste batch is?
Vaag want ik heb hem op 3-12 gereserveerd en als ik mijn bestelling mag geloven zit ik achter jou (8 cijfers eindigend op 380).

Ik begreep dat eerste batch 750 stuks voor NL betreft, maar dat Ford aan het proberen is meer productie modellen uit andere landen te importeren. Ook Noorwegen zou echter flink aan het trekken zijn, dus maar zien hoe of wat.

Ford geeft in ieder geval aan dat ik hoe dan ook onder mn reservering uit kan en dan mn reserveringsbedrag gewoon terug krijg.

• Road-runner83
RensJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Vaag want ik heb hem op 3-12 gereserveerd en als ik mijn bestelling mag geloven zit ik achter jou (8 cijfers eindigend op 380).

Ik begreep dat eerste batch 750 stuks voor NL betreft, maar dat Ford aan het proberen is meer productie modellen uit andere landen te importeren. Ook Noorwegen zou echter flink aan het trekken zijn, dus maar zien hoe of wat.

Ford geeft in ieder geval aan dat ik hoe dan ook onder mn reservering uit kan en dan mn reserveringsbedrag gewoon terug krijg.
750 valt me nog tegen....ik dacht dat er 30.000 naar Europa gaan waarvan NL bij de eerste 6 landen zit. Maargoed als een DLD er ook bij zit zullen er daar wel een stuk meer naartoe gaan ;).

Hebben ze tegen jou ook Oktober/November gezegd qua levering? Dan zit jij dus ook bij de eerste 750 :)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
nannoe schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 05:56:
[...]

Blauw = energie = EQ serie. Ik heb het helaas ook niet bedacht.

Het zijn overigens LEDs die via de MCU worden aangestuurd, dus als je een beetje kan programmeren en met Mercedes' interne systemen bekend bent, kan je ze ook roze laten schijnen.
Auto was geparkeerd, dus neem aan dat het gewoon blauw pastic is en geen led die nog aan stond.

• RensJ
  • Registratie: September 2013
Road-runner83 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:40:
[...]

750 valt me nog tegen....ik dacht dat er 30.000 naar Europa gaan waarvan NL bij de eerste 6 landen zit. Maargoed als een DLD er ook bij zit zullen er daar wel een stuk meer naartoe gaan ;).

Hebben ze tegen jou ook Oktober/November gezegd qua levering? Dan zit jij dus ook bij de eerste 750 :)
Niet expliciet gevraagd naar de aantallen, maar een andere gast had het er over met de Ford medewerker. Daar werd die 750 genoemd en de melding dat ze proberen zo veel mogelijk modellen uit andere landen te halen. Ik ging er dus vanuit dat die 750 de eerste batch voor NL was. Maar als er inderdaad 30.000 over 6 landen verdeeld gaan worden zou het maar zo kunnen dat ze het over 7500 hadden.

Ik heb wel gevraagd hoe of wat met de levering en hij gaf aan dat Ford bijna kan garanderen dat iedereen die hem gereserveerd heeft (en dus de aanbetaling heeft gedaan) hem in oktober/november geleverd krijgt.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:42
RensJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Ik heb wel gevraagd hoe of wat met de levering en hij gaf aan dat Ford bijna kan garanderen dat iedereen die hem gereserveerd heeft (en dus de aanbetaling heeft gedaan) hem in oktober/november geleverd krijgt.
Geweldig toch die autoverkopers? "We kunnen het bijna garanderen, maar dat doen we niet." Klant blij, verkoper heeft niets beloofd. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:04
kdeboois schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:58:
[...]
Claimen dat er nog geen NN gebruikt worden en dat die pas met FSD ingeschakeld gaan worden is onzin.
Vooral aangezien er een chip in de auto's zit speciaal hiervoor en dat we al een NN hebben voor de ruitenwissers (voor wat het waard is).

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-01 00:23

Mfpower

In dubio

greatgonzo schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Ik heb ooit deze tabel gevonden:
https://goo.gl/r4cSjn

Wel in het duits, en naar hartelust zelf aan te passen.
Maar geeft je wel een goed inzicht in wat wel/niet mogelijk is.

Ik heb ooit zelf de tabel aangepast, en gepoogd restwaarde mee te rekenen (tabblad 2). Voornamelijk voor de Niro en Leaf. En de afschrijf tijd op 5 jaar gezet:
http://sendanywhe.re/8TSDVLWD

(kan op het werk niet in google docs)
Dankjewel. Ik heb zelf nog wat rekenwerk gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat overstappen voornamelijk een plus/min lijstje is. Voor het geld hoef ik het niet te doen. Ik heb 5 jaar lease van de Leaf vergeleken met nog 5 jaar doorrijden met mijn 308 SW. Ik stort iedere maand geld voor afschrijving en onderhoud op een aparte spaarrekening en kom op deze bierfiltjes berekening:

308SW 5 jaar doorrijden (huidige km stand 120.000):
Huidig saldo autospaarrekening: 4500euro
5 jaar lang 250 euro doorsparen per maand (afschrijving+onderhoud) = 15.000euro
Verwachte kosten onderhoud: 4000 euro
Verwachte restwaarde over 5 jaar: 0 euro.

Na 5 jaar heb ik dan 15.500 euro (bedoeld om een nieuwe 2ehands auto te kopen.)
De kosten per maand zijn dan:
250 afschrijving + onderhoud
225 benzine
100 WB+verzekering
Totaal: 575 per maand.

308SW verkopen, Leaf leasen bij ANWB
Geschatte kosten per maand: 450 (electra + lease)
Over 5 jaar bespaar ik daarmee 125 per maand tov doorrijden = 7500 euro. Even ervanuit gaan dat ik die dan stort naar mijn mobiliteitsspaarrekening heb ik na 5 jaar:

4500 huidige saldo
6000 euro restwaarde 308 (hoop ik)
7500 euro
Totaal 18000 euro
Dat is meer, maar ik moet ook een laadpaal aanschaffen en een auto huren voor vakanties.

Na die 5 jaar kan ik natuurlijk weer opnieuw leasen en het geld in een nieuwe keuken steken ofzo, maar in principe ben ik voor eigen autobezit. Voor een electrische auto vind ik het bezitten ervan een stuk spannender ivm accu.

Voordelen van de leaf:
- electrisch rijden (vermogen, comfort)
- nieuwe auto rijden
- weinig risico's, geen afschrijving, door lease goed verzekerd bji bijv aanrijding met total-loss

Nadelen van de leaf:
- kleinere auto met 3 kids
- kleinere actieradius, range anxiety
- snelladen duur
- minder comfortabele auto (als ik de reviews lees) qua interieur. We hebben nu bijv. panorama dak
- lang vastzitten aan lease contract (voelt wel gek)

En natuurlijk de vraag: wat kan/moet ik over 5 jaar met 15-16K voor een nieuwe auto. Ook is doorrijden met de huidige auto een groter risico. Ik bedoel: er kan van alles kapot gaan (aanrijding, koppakking etc) dat is dan allemaal voor mij.

Ik vind het nog wel lastig hoor!

* Mfpower slaapt er nog een nachtje over

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
RensJ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:06:
Vraag even aan de mensen die een tesla hadden besteld einde van het jaar hoe dat is verlopen :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:13
Mfpower schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:38:

308SW 5 jaar doorrijden (huidige km stand 120.000):
308SW verkopen, Leaf leasen bij ANWB
Ik zie niet hoeveel kilometer je gaat rijden (schat zo'n 20kkm) maar je aanname voor afschrijving lijkt me nogal pessimistisch (5 jaar naar 0).

Optie 3; 308SW verkopen en nu voor €18k een Hyundai Ioniq kopen, ik zou dezelfde afschrijving aan durven nemen als jij doet voor de 308, de kosten per maand zijn dan:
  • €250 afschrijving
  • €50 onderhoud
  • €50 elektriciteit (?)
  • €40 Verzekering
  • €0 Wegenbelasting
Totaal: €390 per maand

Op basis van jouw opgave moet daar nog €30 bij aan financieringskosten voor de missende €10k, dan wordt het verschil met de PL Leaf wel klein. Echter zie ik nu ook dat jij van 10kkm uitging ipv mijn 20kkm. Als het kilometrage echt zo laag is zou ik voor PL gaan (huidige brandstofkosten waren dan inclusief vakanties neem ik aan).

Gratis laden op het werk is wel echt geniaal... ik zou het doen :P

[ Voor 62% gewijzigd door assje op 21-01-2020 13:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:19
DaCoTa schreef op maandag 20 januari 2020 @ 23:54:
Vandaag voor het eerst een Mercedes EQC in het echie gezien. Snap nog steeds niet waarom ze nou blauwe accenten doen bij de lampen. Verder wel een mooie auto.
Ik weet niet welk blauw je wil zeggen, maar zijn dit niet de laser lights zoals bij BMW?

Never ever financial advice...

• Mfpower

Mfpower

In dubio

assje schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:26:
[...]

Ik zie niet hoeveel kilometer je gaat rijden (schat zo'n 20kkm) maar je aanname voor afschrijving lijkt me nogal pessimistisch (5 jaar naar 0).

Optie 3; 308SW verkopen en nu voor €18k een Hyundai Ioniq kopen, ik zou dezelfde afschrijving aan durven nemen als jij doet voor de 308, de kosten per maand zijn dan:
  • €250 afschrijving
  • €50 onderhoud
  • €50 elektriciteit (?)
  • €40 Verzekering
  • €0 Wegenbelasting
Totaal: €390 per maand

Op basis van jouw opgave moet daar nog €30 bij aan financieringskosten voor de missende €10k, dan wordt het verschil met de PL Leaf wel klein. Echter zie ik nu ook dat jij van 10kkm uitging ipv mijn 20kkm. Als het kilometrage echt zo laag is zou ik voor PL gaan (huidige brandstofkosten waren dan inclusief vakanties neem ik aan).

Gratis laden op het werk is wel echt geniaal... ik zou het doen :P
Ik wil geen schulden aangaan. PL is wel zoiets, maar ik vind de voorwaarden voor afkopen en stopzetten bij bijv. werkverlies wel erg goed, niet vergelijkbaar met lenen. Dus dan zal ik eerst door moeten sparen. Als ik dat bedrag nu had zou ik wellicht een PHEV of een gewone hybride overwegen. Ik heb het wel, maar ik wil geen andere potjes aanspreken dan mijn mobiliteitspotje voor vervoer. Moet ook m'n huis nog wel onderhouden enzo ;)

Daarnaast is mijn ervaring met Hyundai erg slecht. Ooit een Hyundai in de familie gehad, alleen maar gezeik. N=1 ik weet het maar toch. Net als mijn ervaringen met Fiat (spiksplinternieuwe auto, wissel op rijbaan, breekt de knipperlichthandel af, binnen een jaar waren alle handeltjes van alle bedieningsknoppen van de ventilaties afgebroken etc etc en nee ik ben niet lomp). Daarnaast, is die Hyundai niet nog kleiner dan een LEAF? En om het verhaal af te maken: binnen NL rijd ik 10-15k km. Met vakanties is het meer, maar dat is met een electrische auto zonder tesla-like range toch geen optie.

En grrr.. ik zie dat ze per 1-1 van dit jaar het gratis laden hebben afgeschaft; is nu 20ct/kwh incl btw.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10

greatgonzo

schit-te-rend!

Mfpower schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Ik wil geen schulden aangaan. PL is wel zoiets, maar ik vind de voorwaarden voor afkopen en stopzetten bij bijv. werkverlies wel erg goed, niet vergelijkbaar met lenen. Dus dan zal ik eerst door moeten sparen. Als ik dat bedrag nu had zou ik wellicht een PHEV of een gewone hybride overwegen. Ik heb het wel, maar ik wil geen andere potjes aanspreken dan mijn mobiliteitspotje voor vervoer. Moet ook m'n huis nog wel onderhouden enzo ;)

Daarnaast is mijn ervaring met Hyundai erg slecht. Ooit een Hyundai in de familie gehad, alleen maar gezeik. N=1 ik weet het maar toch. Net als mijn ervaringen met Fiat (spiksplinternieuwe auto, wissel op rijbaan, breekt de knipperlichthandel af, binnen een jaar waren alle handeltjes van alle bedieningsknoppen van de ventilaties afgebroken etc etc en nee ik ben niet lomp). Daarnaast, is die Hyundai niet nog kleiner dan een LEAF? En om het verhaal af te maken: binnen NL rijd ik 10-15k km. Met vakanties is het meer, maar dat is met een electrische auto zonder tesla-like range toch geen optie.

En grrr.. ik zie dat ze per 1-1 van dit jaar het gratis laden hebben afgeschaft; is nu 20ct/kwh incl btw.
Leasen is ook schulden aangaan.. alleen betaal je de aanschaf verspreid (en dat noemen ze leasen) 8)
Met als voordeel dat de auto wel van jou is, en je niet gebonden bent aan een maximum kilometers

Maar het kan wel duurder zijn, denk dat je als je meer km gaat maken beter geld kan lenen, en de bespaarde kosten tov ICE meteen gaat aflossen in de lening. Maar als je weinig KM maakt betaal je in verhouding veel vaste lasten (onderhoud, banden, verzekering). Dan is private lease waarbij ze dit inkopen goedkoper.

Maak maar even een simpele rekensom.

Ik ga uit van een Leaf van 37K, met over 5 jaar een verkoopwaarde van 20K.

Variant 1: Financieren, ongelimiteerde KM
Financiering per maand: €316
Onderhoud: €70 per maand
Verzekering: €50 per maand

In totaal: €436

Private lease bij ANWB:

10K per jaar: €319
20K per jaar: 376
30K per jaar : €436

Dus, als je meer dan 30K gaat rijden wordt zelf financieren wel interssant

EDIT: zag al wel dat je financieren liever niet wil vanwege eventuele boete bij ontbinding.. my bad

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

kazzzdafke schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:31:
[...]

Ik weet niet welk blauw je wil zeggen, maar zijn dit niet de laser lights zoals bij BMW?
Nee, ik dacht ook eerst aan lampen, @DaCoTa , maar het gaat om plastic blauwe inserts in de lampbehuizing. Geeft wel gelijk aan dat je te maken hebt met een andere auto, maar als dat het enige punt is, is het vrij cheesy.

• assje
Mfpower schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:20:

Ik wil geen schulden aangaan. PL is wel zoiets, maar ik vind de voorwaarden voor afkopen en stopzetten bij bijv. werkverlies wel erg goed, niet vergelijkbaar met lenen.
Er wordt geadverteerd met "gratis opzeggen bij baanverlies, scheiding etc" maar let wel op de kleine lettertjes.

In de regel is het in werkelijkheid als je door één van die situaties (zonder eigen schuld) de vaste lasten niet meer kunt dragen. Als het contract op beide namen staat is het volgens mij dan ook een eis dat je beide de vaste last niet kunt dragen. Als ik de online calculators van maximum leasebedrag als uitgangspunt neem mag ik veel meer betalen dan ik ooit zou kunnen/willen dus in de praktijk mag ik nooit kosteloos ontbinden.

Ik zie het probleem van lenen niet zo, stel dat je kiest voor een auto die een dagwaarde heeft die €10k hoger ligt dan je alternatief maar inclusief de kosten van de lening een lagere TCO. Je hebt dan dus een lening van €10k waar tegenover een bezitting staat van €10k (additioneel) die uiteraard ook all-risk verzekerd is.

In mijn optiek is ontbinden in dat geval juist makkelijker (en minder risico), je verkoopt namelijk gewoon de auto en lost de lening af (daar hoeft geen boete tegenover te staan).

Let wel, ik ben over het algemeen ook tegen lenen, zeker voor consumptiegoederen die (hard) afschrijven. Echter, met elektrische auto's zijn er situaties te bedenken waar je een dief van je eigen portemonnee zou zijn niet te lenen. In zo'n geval is een aversie tegen lenen contraproductief en is het resultaat dat het langer duurt voordat je die elektrische auto kunt betalen zonder lening.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 21-01-2020 16:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

assje schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:55:
[...]

Er wordt geadverteerd met "gratis opzeggen bij baanverlies, scheiding etc" maar let wel op de kleine lettertjes.

In de regel is het in werkelijkheid als je door één van die situaties (zonder eigen schuld) de vaste lasten niet meer kunt dragen. Als het contract op beide namen staat is het volgens mij dan ook een eis dat je beide de vaste last niet kunt dragen. Als ik de online calculators van maximum leasebedrag als uitgangspunt neem mag ik veel meer betalen dan ik ooit zou kunnen/willen dus in de praktijk mag ik nooit kosteloos ontbinden.

Ik zie het probleem van lenen niet zo, stel dat je kiest voor een auto die een dagwaarde heeft die €10k hoger ligt dan je alternatief maar inclusief de kosten van de lening een lagere TCO. Je hebt dan dus een lening van €10k waar tegenover een bezitting staat van €10k (additioneel) die uiteraard ook all-risk verzekerd is.

In mijn optiek is ontbinden in dat geval juist makkelijker (en minder risico), je verkoopt namelijk gewoon de auto en lost de lening af (daar hoeft geen boete tegenover te staan).
Alles hangt van de voorwaarden af en prijzen.
Soms is het echt een heel stuk goedkoper dan zelf kopen.

Mijn zwager rijdt in een Focus van 29k.
380 euro per maand, na 24 maanden vrij opzegbaar. 20.000km per jaar.

Ik ben eens gaan rekenen, maar de afschrijving van dat ding was alleen al hoger dan 380 euro per maand.

Het was een goede deal, die ik daarna ook nooit meer ben tegen gekomen.

In 2 jaar betalen ze 9120 euro. Auto was nieuw 29k
Als ik auto's van 2 jaar oud bekijk, met nog geen 40.000km op de teller, komt ik exact hun uitvoering tegen. Zelfs de kleur is hetzelfde:
https://www.ardeaauto.nl/ford-occasions/detail///8374159

En dat zijn verkoopprijzen, dat heeft de verkoper er nooit voor gekregen.

Totale afschrijving op basis van verkoopprijs: €10.055.

Dat is méér dan de totale leasetermijnen, waar verzekering, wegenbelasting en onderhoud ook nog in zit!
Lease was in zijn geval dus een stuk voordeliger dan zelf kopen.

Het kan lonen om deze ind e gaten te houden:
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/inschrijven/

Laatste keer hadden ze ook elektrische alternatieven, maar ik ben er toen niet echt in gedoken.

Verwijderd

Let er ook op dat private lease invloed heeft op je hypotheek. :)

Als je al gebakken zit met een goed huis, dan is het een goed idee. Anders is het iets om mee te nemen.

Ach afschrijving, heb lekker in 1,5 jaar op mijn Kia Sportage GT-line 11,5k afschrijving gehad. :'(. Dan is private lease toch beter :P

Een bevriende autodealer zei het als volgt: "stom milieu gezeik" :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 16:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:41:
Let er ook op dat private lease invloed heeft op je hypotheek. :)

Als je al gebakken zit met een goed huis, dan is het een goed idee. Anders is het iets om mee te nemen.
Overschrijven op andere naam is altijd een redmiddel. Met als voordeel dat het wordt herijkt.
Zo stond er een BKR van 25k op mijn zwager zijn naam.

Toen wilde hij hypotheek verhogen wat niet kon. We hebben het contract op mijn naam gezet, stond toen nog maar op 11k.

Paar maanden later weer terug naar zijn naam, toen de hypotheek rond was. Toen was het nog maar 9k BKR registratie.

Over en weer schrijven van een contract, heeft dus ook een invloed op de hoogte van de registratie.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

@assje en anderen. Bedankt voor de tips en ook zeker ben ik tegen consumptief krediet. Maar ik ben gewoon simpel aan het rekenen. Als ik een Leaf zou kopen moet ik 20K financieren, dan is ie wel van mij, klopt. En ik ben nog niet zover dat ik alle kleine lettertjes heb gelezen maar bedankt voor de waarschuwing. Bij ANWB private lease is het contract ook opzegbaar, je betaalt dan alleen wat je betaald zou hebben voor die looptijd. Na 24 maanden is dat even uit mijn hoofd zo rond de 2000 euro. Klote als je dat moet betalen, maar we kunnen het betalen als de pleuris uitbreekt zeg maar. Ik kijk altijd naar de risico's en de consequenties als ze optreden. Kan ik die consequenties dragen?. Het hebben van een eigen auto, zelfs all risk, is ook een risico. Welke waarde een leaf heeft na 5 jaar is ook speculatie, ook een risico. Als morgen eindelijk de solid state accu's er zijn en over 3 jaar gemeengoed en veel goedkoper, ben ik blij dat ik heb geleased want wie wil er dan ook nog een ouderwetse 40kWh accu! Ik noem maar wat :)

Meer ontopic: zojuist met dochter naar dansles geweest. Waarom relevant? Nou de dansschool zit naast de Nissan dealer, dus maar even langsgelopen. Voor de kinderen achterin ruim genoeg en de laadruimte is geen 308SW maar voldoet zeker voor onze ritjes. Dealer bood me aan dat ik 'm een hele dag mee mocht hebben en dat ik dan maar eens naar m'n schoonouders moest rijden, weten we gelijk of dat uitkan met de accu. Hij vertelde me dat ze als broodjes gaan sinds die ANWB actie. Tempting hoor. Volgens hem hoefde ik niet eens meteen een laadpaal aan te leggen omdat hij verwacht dat met woon-werk de standaard kabel genoeg is om 'm 's nachts weer helemaal opgeladen te hebben. Daarnaast zit er ook nog een snellere lader bij ons in de straat op wel 25m afstand. Niet helemaal voor de deur maar toch. Ik weet ook niet of je daar zomaar op kunt laden? Het is een ev-box: https://goo.gl/maps/ybNuER6pMoQHobSd6

[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 21-01-2020 17:44 ]

Verwijderd

Mfpower schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:36:
@assje en anderen. Bedankt voor de tips en ook zeker ben ik tegen consumptief krediet. Maar ik ben gewoon simpel aan het rekenen. Als ik een Leaf zou kopen moet ik 20K financieren, dan is ie wel van mij, klopt. En ik ben nog niet zover dat ik alle kleine lettertjes heb gelezen maar bedankt voor de waarschuwing. Bij ANWB private lease is het contract ook opzegbaar, je betaalt dan alleen wat je betaald zou hebben voor die looptijd. Na 24 maanden is dat even uit mijn hoofd zo rond de 2000 euro. Klote als je dat moet betalen, maar we kunnen het betalen als de pleuris uitbreekt zeg maar. Ik kijk altijd naar de risico's en de consequenties als ze optreden. Kan ik die consequenties dragen?. Het hebben van een eigen auto, zelfs all risk, is ook een risico. Welke waarde een leaf heeft na 5 jaar is ook speculatie, ook een risico. Als morgen eindelijk de solid state accu's er zijn en over 3 jaar gemeengoed en veel goedkoper, ben ik blij dat ik heb geleased want wie wil er dan ook nog een ouderwetse 40kWh accu! Ik noem maar wat :)

Meer ontopic: zojuist met dochter naar dansles geweest. Waarom relevant? Nou de dansschool zit naast de Nissan dealer, dus maar even langsgelopen. Voor de kinderen achterin ruim genoeg en de laadruimte is geen 308SW maar voldoet zeker voor onze ritjes. Dealer bood me aan dat ik 'm een hele dag mee mocht hebben en dat ik dan maar eens naar m'n schoonouders moest rijden, weten we gelijk of dat uitkan met de accu. Hij vertelde me dat ze als broodjes gaan sinds die ANWB actie. Tempting hoor. Volgens hem hoefde ik niet eens meteen een laadpaal aan te leggen omdat hij verwacht dat met woon-werk de standaard kabel genoeg is om 'm 's nachts weer helemaal opgeladen te hebben. Daarnaast zit er ook nog een snellere lader bij ons in de straat op wel 25m afstand. Niet helemaal voor de deur maar toch ;)
Die service mis je wel eens bij Tesla ;)
Joh neem hem lekker een dagje mee om uit te proberen! Top dealer!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mfpower schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:36:
@assje en anderen. Als morgen eindelijk de solid state accu's er zijn en over 3 jaar gemeengoed en veel goedkoper, ben ik blij dat ik heb geleased want wie wil er dan ook nog een ouderwetse 40kWh accu! Ik noem maar wat :)

Volgens hem hoefde ik niet eens meteen een laadpaal aan te leggen omdat hij verwacht dat met woon-werk de standaard kabel genoeg is om 'm 's nachts weer helemaal opgeladen te hebben. Daarnaast zit er ook nog een snellere lader bij ons in de straat op wel 25m afstand. Niet helemaal voor de deur maar toch. Ik weet ook niet of je daar zomaar op kunt laden? Het is een ev-box: https://goo.gl/maps/ybNuER6pMoQHobSd6
Mooi aanbod van de dealer, de PL deal is ook scherp! Ik verwacht overigens dat de ontwikkeling van solid state geen invloed heeft op de restwaarde van een EV, de praktische bruikbaarheid /inzetbaarheid van het voertuig veranderd namelijk niet.

Bij de Leaf verwacht ik dat de afschrijving hoger gaat zijn door het gebrek aan CCS en accu degradatie, deze twee aspecten hebben namelijk wel invloed op de bruikbaarheid en inzetbaarheid. Inprincipe geen probleem gezien het PL betreft :)

Je zou nog de e-Golf kunnen overwegen, deze heeft wel CCS en zit ergonomisch wat beter in elkaar en kan aan de openbare lader door zijn 2-fase lader sneller laden.

Betreft de ev-box en de new-motion paal bij jou in de buurt, de ev-box is 11kW, de Leaf laad hier met 3.7kW, de e-Golf met 7.4kW. De leaf doet er van 0 naar 100% dan een kleine 10 uur over, de e-Golf is in een dikke 4 uur klaar. De new-motion paal is 3.7kW.

Veel plezier en succes met je keuze! :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:44:
[...]

Die service mis je wel eens bij Tesla ;)
Joh neem hem lekker een dagje mee om uit te proberen! Top dealer!
Tesla heeft het dan ook iets drukker dan Nissan. *O*

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Tesla heeft het dan ook iets drukker dan Nissan. *O*
Tja, vind je het gek met al die auto's die voor reparatie terugkomen O-)

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Tja, vind je het gek met al die auto's die voor reparatie terugkomen O-)
7(8)7

Ja, want de sales afdeling doet zoveel met reparaties.

8)7

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:58:
[...]
7(8)7

Ja, want de sales afdeling doet zoveel met reparaties.

8)7
Ik zit momenteel in Amerika en er zijn er nogal wat die hun 'reparatie' af hebben laten kopen (kleurverschillen, plaatwerk e.d.). En ja, dat gaat echt via sales.

Maar het grootste verschil is natuurlijk dat je bij 8 officiële Tesla-dealers of 100 officiële Nissan-dealers terecht kunt.....

En zoals eerder al gezegd, ik hoop dat de sales van Tesla dit jaar net zo omhoog gaan als afgelopen jaar, maar ik ben bang dat het vooral om een groei in China gaat maar dat voor de rest het eenzelfde jaar als 2019 gaat worden.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Ik zit momenteel in Amerika en er zijn er nogal wat die hun 'reparatie' af hebben laten kopen (kleurverschillen, plaatwerk e.d.). En ja, dat gaat echt via sales.

Maar het grootste verschil is natuurlijk dat je bij 8 officiële Tesla-dealers of 100 officiële Nissan-dealers terecht kunt.....

En zoals eerder al gezegd, ik hoop dat de sales van Tesla dit jaar net zo omhoog gaan als afgelopen jaar, maar ik ben bang dat het vooral om een groei in China gaat maar dat voor de rest het eenzelfde jaar als 2019 gaat worden.
In Nederland gaan we absoluut geen herhaling van 2019 zien.

Tenzij de prijzen een stukje dalen, dan heb je kans op betere verkopen dan 2019...

Dat zie ik ook nog wel gebeuren, of de RWD LR die terugkomt. Of 5-10k van de prijs af. Dan gaan we een tweede topjaar zien, anders niet...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2020 21:22 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
Daar ga je ongelijk hebben ;)
Vermoed dat Tesla minstens evenveel modellen verkoopt in Nederland in 2020 als in 2019.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 21-01-2020 22:11 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-12-2025

Hachy

Laadpas Nerd

Tijd voor wat nuance in het media geweld rondom Ionity: Snelladen is goedkoper dan ooit

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2020/01/21/2020-01-21-23_36_23-Microsoft-Excel---snelladers-NL.xlsx.png

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• _eLMo_
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:53:
Tijd voor wat nuance in het media geweld rondom Ionity: Snelladen is goedkoper dan ooit

[Afbeelding]
Zijn die getallen locaties of palen? Want Tesla heeft wel meer dan 23 palen, maar FastNed geen 100 locaties toch?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-01 22:09

jubeth

%^)

[...]
Bouwjaar 2019, L1 Premium heet 'ie geloof ik. Bedrijfsauto, occasion gekocht voor superweinig (hij had maar 9km op de teller). Helemaal dicht aan de achterkant, maar ik heb recent een Thinkware U1000 aan de achterkant weten te modden, en nu heb ik gewoon beeld achter als ik dat nodig heb (je bent een tweaker of niet, hè? ;) Zijn trouwens superfijne (duo) dashcams. Geven een hoop extra, die maken dat het soms net is alsof je in een tesla rijdt. Het ding praat tegen je, namelijk.
Ik was vroeger nooit zo op Peugeot, tot ik een keer in een Peugeot huurauto door Frankrijk tourde met de 2 dames. Geweldige auto's. Super-comfy, gemiddeld genomen.
Iedereen zat tegen me te zeiken over de 'kleine' actieradius, maar ik maak er geen vakantiereizen mee of zo. Nog nooit stress gehad. Ik reed voordat ik electrisch reed altijd al veel in z'n vrij, uitrollen voor stoplichten e.d. en dat komt nu met de dynamo-functie erg van pas. Soms bij kleine tripjes raakt 'ie nauwelijks lading kwijt.
Ik ga wat tuning-stickers op het ding plakken. Altijd al willen doen (is eerste echt eigen auto, dit). Zal ik wat foto's van het ding maken tzt :-)

[ Voor 7% gewijzigd door jubeth op 22-01-2020 01:28 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:11:
Vermoed dat Tesla minstens evenveel modellen verkoopt in Nederland in 2020 als in 2019.
Ik vermoed dat leveranciers een enorme voorraad hebben ingekocht in 2019 en op kenteken hebben gezet om ze in 2020 te kunnen leveren.

• bottom line
mrmrmr schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 01:26:
[...]

Ik vermoed dat leveranciers en enorme voorraad hebben ingekocht in 2019 en op kenteken hebben gezet om ze in 2020 te kunnen leveren.
Jullie bijtelling stijgt na dit jaar ook nog een keer. Dus dat gaat net hetzelfde zijn: enorme voorraad aanleggen voor 2021.

• redwing
bottom line schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 02:16:
[...]
Jullie bijtelling stijgt na dit jaar ook nog een keer. Dus dat gaat net hetzelfde zijn: enorme voorraad aanleggen voor 2021.
Ik moet het nog zien, volgend jaar is de bijtelling alweer 12% tot een max van 40k en voor het stuk daarboven 22%. Daarmee is het voordeel toch een heel stuk minder dan de 4% van vorig jaar. Dus tenzij de prijzen van de auto's omlaag gaan verwacht ik dat er toch minder mensen voor een Tesla gaan kiezen.

[removed]

Verwijderd

bottom line schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:11:
We zullen zien...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Crazy D

I think we should take a look.

redwing schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 02:24:
Ik moet het nog zien, volgend jaar is de bijtelling alweer 12% tot een max van 40k en voor het stuk daarboven 22%. Daarmee is het voordeel toch een heel stuk minder dan de 4% van vorig jaar. Dus tenzij de prijzen van de auto's omlaag gaan verwacht ik dat er toch minder mensen voor een Tesla gaan kiezen.
Nog altijd voordeliger dan 22% van hetzelfde bedrag. Ik denk ook dat EV zeker dit jaar nog veel verkoopt, volgend jaar zal wel een stukje daling komen (bijtelling van EV van 60k komt dan in de buurt van 22% op 30k).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Crazy D schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:14:
[...]

Nog altijd voordeliger dan 22% van hetzelfde bedrag. Ik denk ook dat EV zeker dit jaar nog veel verkoopt, volgend jaar zal wel een stukje daling komen (bijtelling van EV van 60k komt dan in de buurt van 22% op 30k).
Je vergeet alleen dat veel mensen die nu een Model 3 leasen, (ver) boven hun budget zijn gegaan en dit compenseren met de lage bijtelling.

Waaronder ik 😬
En zo’n beetje iedereen die ik ken met een Model 3.

De mensen bij ons op de zaak met toereikend budget zagen een Model 3 niet zo zitten en bestelden liever een A5. En dat snap ik best. Als mijn budget en salaris toereikend waren dat het allemaal niet zo veel uitmaakte, had ik nu ook een A5/A6 gereden, of een 4/5 serie.

En daar blijf ik nog steeds bij, komende vanaf een standaard C of D segment auto is de Model 3 een leuke vooruitgang, maar in vergelijking tot een dikke premium bak? Nee, niet echt.

De SR+ zal nog wel leuk zijn dit jaar, maar AWD zie ik niet meer gebeuren zoals 2019...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 07:42 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:41:
[...]

Je vergeet alleen dat veel mensen die nu een Model 3 leasen, (ver) boven hun budget zijn gegaan en dit compenseren met de lage bijtelling.

Waaronder ik 😬
En zo’n beetje iedereen die ik ken met een Model 3.

De mensen bij ons op de zaak met toereikend budget zagen een Model 3 niet zo zitten en bestelden liever een A5. En dat snap ik best. Als mijn budget en salaris toereikend waren dat het allemaal niet zo veel uitmaakte, had ik nu ook een A5/A6 gereden, of een 4/5 serie.

En daar blijf ik nog steeds bij, komende vanaf een standaard C of D segment auto is de Model 3 een leuke vooruitgang, maar in vergelijking tot een dikke premium bak? Nee, niet echt.

De SR+ zal nog wel leuk zijn dit jaar, maar AWD zie ik niet meer gebeuren zoals 2019...
Ik ben juist ruim onder budget in een Kia gaan rijden. Mijn Duitse management verbied inmiddels Tesla’s en bij de Kia was het meest controversiële niet de elektrische aandrijving of het bereik, maar de rode kleur.

Het verbod op Tesla komt door de nadruk van Tesla op de 0-100 km/h tijden. AMG, M modellen en Porsche & Jaguar mogen om dezelfde reden niet geleased worden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:30:
[...]

Ik ben juist ruim onder budget in een Kia gaan rijden. Mijn Duitse management verbied inmiddels Tesla’s en bij de Kia was het meest controversiële niet de elektrische aandrijving of het bereik, maar de rode kleur.

Het verbod op Tesla komt door de nadruk van Tesla op de 0-100 km/h tijden. AMG, M modellen en Porsche & Jaguar mogen om dezelfde reden niet geleased worden.
Ja het is allemaal zo dubbel...
Leuk, maar gevaarlijk en nutteloos.

Je geeft even gas in de stad en ik zit iedere dag wel een paar keer boven invordering rijdbewijs...
Nog even langs een auto inhalen en je zit op 140km/h op een 80 weg...
Stoplichtsprintje in de bebouwdekom houden ook niet op bij 50km/h...

Dan zullen we ook maar even niet de fijnstof vergelijken met wat ik vroeger reed. Die banden gaan hard!

Maar op één of andere manier is dat niet erg, want je rijdt Tesla 8)7

Ik blijf bij mijn stelling: De eerste EV met een Focus wagon/Mondeo Wagon qua formaat en ruimte wordt een hit! En dan wel gewoon 100kWh met 0-100 tijden van 7-8 sec. Meer dan genoeg, veiliger, bruikbaarder...

Vooralsnog is die nog niet aangekondigd...

Ik snap de keuze voor Kia wel. Laatst eens ingezeten en echt een leuke auto.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
kdeboois schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:30:
[...]

Ik ben juist ruim onder budget in een Kia gaan rijden.
Hier hetzelfde resultaat maar vanuit een ander uitgangspunt.
Vanaf 2019 ook eerst in een Hyundai Kona en dan in een KIA e-Niro gaan rijden. Terwijl het budget idem was als voor o.a. een Tesla 3 of Audi e-Tron (en eveneens binnen het keuzebudget zaten). Niet iedereen laat zich in de eerste plaats leiden door de uiterlijke omvang of innerlijke blingbling van een auto hoor.
Voor 2019 - het overwegend fossieltijdperk - stonden Hyundai en Kia niet eens op de keuzelijst van het bedrijf.
Werd toen bijna volledig gedomineerd door Audi, BMW, Volvo, VW en in mindere mate Opel, Mercedes en Ford.
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:43:
Ja het is allemaal zo dubbel...
Leuk, maar gevaarlijk en nutteloos.

Je geeft even gas in de stad en ik zit iedere dag wel een paar keer boven invordering rijdbewijs...
Nog even langs een auto inhalen en je zit op 140km/h op een 80 weg...
Stoplichtsprintje in de bebouwdekom houden ook niet op bij 50km/h...
Doet die Tesla dan zaken uit zijn eigen? Hij rijdt toch niet harder dan de bestuurder zelf aangeeft/instelt?
Je kan - alls je jezelf niet helemaal kan bedwingen - al veel voorkomen door ecomodus in te stellen en een snelheidslimiet met weerstand. Of zijn die opties niet voorhanden op een Tesla? :)

[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2020 09:17 ]

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:22
_eLMo_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:28:
[...]

Zijn die getallen locaties of palen? Want Tesla heeft wel meer dan 23 palen, maar FastNed geen 100 locaties toch?
FastNed heeft er wel een heule boel locaties hoor. https://fastnedcharging.com/nl/locaties -> Als dat er inmiddels geen 101 in Nederland zijn, dan wel volgende maand

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:43:

Ik blijf bij mijn stelling: De eerste EV met een Focus wagon/Mondeo Wagon qua formaat en ruimte wordt een hit! En dan wel gewoon 100kWh met 0-100 tijden van 7-8 sec. Meer dan genoeg, veiliger, bruikbaarder...
ik denk dat voor veel gezinnen elke elektrische station een hit gaat worden. Daarom hoop ik dat die Volkswagen ID5/Passat EV beetje betaalbaar gaat zijn. Want door die accu pakketten mis je vaak toch een diepe kofferbak

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:38

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

greatgonzo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:26:
[...]

ik denk dat voor veel gezinnen elke elektrische station een hit gaat worden. Daarom hoop ik dat die Volkswagen ID5/Passat EV beetje betaalbaar gaat zijn. Want door die accu pakketten mis je vaak toch een diepe kofferbak
Of (kleine) SUV zoals de Tesla Model Y. Als ze die op tijd kunnen leveren in Nederland, zullen die ook weer goed verkopen voor de lease.

Niet zo veel als de 3 omdat de prijzen een stukje hoger liggen, vanaf €58k, maar altijd nog goedkoper in bijtelling in 2020 dan in 2021.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Accu’s zitten bij een BEV alleen niet in de kofferbak maar tussen de assen. Alleen bij een PHEV liggen de accu’s achterin omdat er de brandstofmotor volledig op de vooras leunt. Doordat de accu’s onder de cabine de vloer verhoogd kiezen de meeste merken daarom om een elektrische crossover uit te brengen. Dit sluit ook goed aan op de trend van brandstof auto’s waar crossovers steeds beter verkopen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben ook heel benieuwd hoe de EV verkopen in NL door gaan zetten dit jaar.
Qua bijtelling nog steeds gunstig, en leaserijders zitten vaak met 3-5 jaar looptijd. Alleen de mazzelaars en degenen die goed getimed hebben (zoals ik door de vorige bak meer dan een jaar langer dan de looptijd door te rijden) konden vorig jaar profiteren van en het aanbod van allerlei geweldige nieuwe long range EVs (met name de Kona, e-Niro, en de Model 3).
Er zitten nu nog een hoop leaserijders te wachten tot ze een nieuwe mogen bestellen dit jaar of begin volgend jaar. Dat is nog steeds een grote groep. En Tesla zal m.i. nog steeds goede zaken doen als enige leverancier die echt volume gaat leveren. De e-Niro is al lang weer uitverkocht voor 2020 bijvoorbeeld. En de nieuwe modellen zullen nog niet massaal geleverd kunnen worden (o.a. ID3, Polestar2). Genoeg collega's die de e-Niro hadden willen rijden ipv de Model 3, maar ivm levertijd voor Tesla gingen. Zelfs in december zijn er nog een paar geswitcht toen bleek dat Kia niet meer in 2019 kon leveren, de lopende e-Niro order komt wel "op" aan een andere collega dit jaar.

Maar anderzijds merk ik hier en daar dat de nieuwe lichting EV rijders wat kritischer zijn. Die zijn niet allemaal vol overgave voor EV gegaan om de early adaptor te willen zijn, omdat de techniek ze zo aanstaat of omdat het zo goed is voor het milieu. Veel zijn gewoon voor hun portemonnee gegaan met de 4% bijtelling de kans om een auto te rijden die "boven je stand" is. (Precies zoals vroeger de Outlander).
En die groep hoor ik nu wel eens hun frustraties uiten.. Dat de range toch tegenvalt (in de winter). Dat het toch wel een gedoe is dat laden onderweg. Dat er zorgen zijn over de zomervakantie ivm toenemende drukte bij de schaarse snelladers.
En die groep zou wel eens de keuze kunnen gaan beïnvloeden van de collega's die nu nog "on the fence" zijn en nog dubben of een EV van de huidige generatie fijn gaat zijn voor de komende 3-5 jaar ipv nog even voor de laatste keer een leuke ICE te leasen voordat EV definitief in alle opzichten het betere alternatief is.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2020 10:18 ]

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

doc

JayPe schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:24:
[...]

FastNed heeft er wel een heule boel locaties hoor. https://fastnedcharging.com/nl/locaties -> Als dat er inmiddels geen 101 in Nederland zijn, dan wel volgende maand
http://pers.fastned.nl/nl...nt-100ste-snellaadstation

Intussen zitten ze er al dik overheen, nu is dat wel het totaal, dus inclusief die buiten Nederland.

Me Tarzan, U nix!

• Tassadar32
@Deveon De Outlander PHEV heeft gewoon de accu in de bodem. Het enige beetje kofferbak wat je kwijtraakt is de inverter.

@CyBeRSPiN Het probleem met de Outlander (hier ook al vaak aangehaald) is dat veel leaserijders het hele EV deel van de PHEV gewoon compleet negeerden en hem als normale hybride auto reden. Als je een Outlander als enige auto hebt, 4,5 jaar lang, en dan 96% elektrisch hebt gereden is de range van een LR Model 3 opeens een enorme verademing! Voor de mensen die niet hebben moeten schipperen met een short range EV (of daar nu een ICE bijzit in de vorm van een PHEV of niet) zal de range van een EV inderdaad tegenvallen, echter zou het niet echt een verrassing hoeven zijn aangezien er zat rijtesten te vinden zijn (ook winter). Dat je voor je portemonnee kiest is prima maar dan moet je niet gaan zeuren dat je range tegenvalt :X .

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
De Skoda Citigo-E zou in week 7 worden gebouwd. Wij zijn een van de eersten geweest die deze via private lease hadden besteld.

“Wegens grotere vraag dan verwacht kan fabriek de druk niet aan” werd er ook nog vermeld in onze mail(maar in ons geval goed nieuws wilde brengen met week 7)

Luxe uitvoering 226€/maand/5j ben benieuwd!

Iemand die uit ervaring kan vertellen hoelang na produceren er eentje klaar kan staan bij dealer?

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 12:13 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Met zakelijke lease auto's duurde het meestal 8 a 12 weken na bestelling. De Citigo ev voor mij zou eind november zijn besteld en bij bespreken van offerte's ging de verkoper al uit van levering in maart. Planning zou er deze week zijn maar zelf nog niets gehoord; ergens wel geneigd er weer wat achteraan te zitten maar kan er wellicht toch niets aan doen tenzij nog achteraf andere opties/kleur kiezen nog verschil zou maken.
Het wordt een witte ambition met cruise control (dat dat niet standaard was..) comfort pakket en 'sunset' voor extra donker getinte ramen achter.
Stef87 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:55:
Origineel is de Model 3 SR+ via de EPA op 240miles gezet, na opnieuw testen is dat 250 geworden (enkel in de US aangepast op website)
Aha, dat weet ik verder ook niet. Ik heb nog eventjes gekeken of ik andere getallen kan vinden, maar dat is me niet gelukt. Veel oudere modellen hebben wel een EPA en NEDC, maar geen WLTP. En nieuwe hebben wel een WLTP maar geen EPA. Of althans niet die ik 'officieel' kan vinden op de sites van de fabrikanten. Vaak zijn er wel diverse andere sites die iets roepen maar dan is het vaak alleen nog een verwachting of een andere uitslag omgerekend.
Maasluip schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:12:
Maar je rijdt langer met een hogere snelheid waar je meer vermogen voor nodig hebt.
Stel je trekt op vanaf stilstand naar 100 km/h. Dat is ongeveer 27,8 m/s. Als je daar 5 seconden over doet (en je doet dat ook lineair) dan is je versnelling dus 5,56 m/s2. Als je er 30 seconden over doet dan is dat 0,93 m/s2.

Als ik het goed heb uitgerekend dan zal je er de eerste keer er 69,5 meter over doen voor de snelheid 100 km/u is en de tweede keer heb je daar 418,2 meter voor nodig. Dat betekent dat je de eerste keer dus over een afstand van 349 meter langer 100km/u rijdt (als je er vanuit gaat dat het afremmen net zo hard gaat en je ook niet veel langzamer gaat afremmen).

Stel je gebruikt 20kWh/100km als je 100 km/u rijdt dan heb dus 70 Wh (0,07 kWh) meer gebruikt om die extra 349 meter op 100 km/u te overbruggen. Dat is wellicht veel als je maar 2 km hoeft te rijden, maar voor langere ritten maakt dat natuurlijk steeds minder uit.

Dan kijk je natuurlijk alleen naar de extra afstand die je op 100 km/u moet rijden, alle andere variabelen tel je dan niet mee.

Ik vind het verschil eigenlijk enorm meevallen, ik had gedacht dat het wel hoger zou zijn. Maak ik nu een gekke rekenfout?
revolution-nl schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:13:
Degradatie is bij de Koreanen niet /nauwelijks aan de orde als ik de merkfora mag geloven.
Hm, ik heb al een andere accu (net binnen de garantie van 150k km). En ik was wellicht de eerste in Nederland (volgens de dealer dus wellicht bedoelde hij binnen zijn eigen garages) maar op Engelstalige forums ben ik echt niet de eerste, al lijkt het voornamelijk veel te gebeuren in warmere regio's. Maar ook in een land als Noorwegen zijn er al mensen die een andere accu hebben gekregen.
doc schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:17:
Intussen zitten ze er al dik overheen, nu is dat wel het totaal, dus inclusief die buiten Nederland.
Ik tel er in Nederland zo snel maar 98. Toch bijna 101, maar nog net niet helemaal. Of ik heb zelf verkeerd geteld, dat kan ook. Vroeger toen ze nog gewoon een lijstje hadden was dat makkelijker ;)

Buiten Nederland heeft Fastned 15 stations (dat telt wat makkelijker) en dan zouden ze dus 113 stations in totaal hebben.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:12:
De Skoda Citigo-E zou in week 7 worden gebouwd. Wij zijn een van de eersten geweest die deze via private lease hadden besteld.

“Wegens grotere vraag dan verwacht kan fabriek de druk niet aan” werd er ook nog vermeld in onze mail(maar in ons geval goed nieuws wilde brengen met week 7)

Luxe uitvoering 226€/maand/5j ben benieuwd!

Iemand die uit ervaring kan vertellen hoelang na produceren er eentje klaar kan staan bij dealer?
Onze Citigo wordt ook in week 7 geproduceerd, de aflevering is naar verwachting in week 11

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2025

Temujin

Zegt ook wel eens iets

revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Onze Citigo wordt ook in week 7 geproduceerd, de aflevering is naar verwachting in week 11
Koop of lease ?

Ik heb maar 1 datum ontvangen bij het afsluiten van mijn private lease.. En dat was 'levering ongeveer 12 februari. Dit komt overeen met de genoemde 'week 7'.

Naar mijn weten was dit echter de dag dat ik hem waarschijnlijk in gebruik zou kunnen nemen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Temujin schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Koop of lease ?

Ik heb maar 1 datum ontvangen bij het afsluiten van mijn private lease.. En dat was 'levering ongeveer 12 februari. Dit komt overeen met de genoemde 'week 7'.

Naar mijn weten was dit echter de dag dat ik hem waarschijnlijk in gebruik zou kunnen nemen.
Private lease. Bovenstaande data zijn vorige week Donderdag gecommuniceerd naar ons door de dealer.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2020 13:06 ]

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013

Temujin

Zegt ook wel eens iets

revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:05:
[...]

Private lease. Bovenstaande data zijn vorige week Donderdag gecommuniceerd naar ons door de dealer.
Ahh. Lijkt erop dat iedereen behalve ik een mailtje heeft gehad. Hoorde eerder al van mijn zus (die hem ook heeft besteld) dat ze een emailtje had gehad dat de leverdatum naar voren was gehaald (van midden maart naar eind februari).

Maar zelf helaas nog niks gehoord.
Wellicht bel ik er deze week nog even achteraan, zit met een ICE die ik moet verkopen waarbij het handig zou zijn dat dit rondom de datum van levering EV is.

• assje
JeroenE schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:46:
Dan kijk je natuurlijk alleen naar de extra afstand die je op 100 km/u moet rijden, alle andere variabelen tel je dan niet mee.
Maar, je berekent nu de impact van harder rijden, niet van hard optrekken, dit is precies wat ik ook uiteenzette in mijn reactie op die post.

Theoretisch ben je qua luchtweerstand dus beter af door zo hard mogelijk op te trekken en vervolgens de uitgespaarde tijd te compenseren met een lagere topsnelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 22-01-2020 13:33 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 02-01 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Stel je gebruikt 20kWh/100km als je 100 km/u rijdt dan heb dus 70 Wh (0,07 kWh) meer gebruikt om die extra 349 meter op 100 km/u te overbruggen. Dat is wellicht veel als je maar 2 km hoeft te rijden, maar voor langere ritten maakt dat natuurlijk steeds minder uit.

Ik vind het verschil eigenlijk enorm meevallen, ik had gedacht dat het wel hoger zou zijn. Maak ik nu een gekke rekenfout?
Ik ga het niet narekenen, ik geloof best dat het klopt en dat het weinig is. Dus ik geef je gelijk, als je maar een keer optrekt op 100 km dan maakt het niet uit, maar ik heb op mijn woon-werk route een provinciale weg waar ik op 20 km 7 rotondes en een verkeerslicht tegenkom. Dan kom je al dicht bij die 2 km tussen optrekken en afremmen.

2,5 km tegen normaal verbruik van 0,15 kWh/km is 0,375 kWh, 0,07 erbij is wel even 18% extra verbruik. Dat is niet te verwaarlozen.

Signatures zijn voor boomers.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:05
Theoretisch ben je qua luchtweerstand dus beter af door zo hard mogelijk op te trekken en vervolgens de uitgespaarde tijd te compenseren met een lagere topsnelheid.
Tot op heden kan ik dit niet bevestigen
Met mijn ICE's zeker niet van toepassing. De GOM/verbruiksmeter resetten meteen na het oprijden van de snelweg tot de exit gaf een laag verbruik aan. Inclusief vertrek/einde rit gaf een veel hoger verbruik aan, juist door dit optrekken tot aan de gewenste snelheid (geen regen recup)

Met de BEV de wagen zijn snelheid laten bekomen in ACC mode bij oprit levert een ogenblikkelijk verbruik van 20kW tot aan de snelheid, met de zachte rechtervoet zit je tamelijk snel aan 60kW en stampend op het pedaal nog veel meer. Het gemiddelde ritverbruik is navenant de druk op het rechter pedaal hoger, niet lager.

• assje
Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:02:
Dus ik geef je gelijk, als je maar een keer optrekt op 100 km dan maakt het niet uit, maar ik heb op mijn woon-werk route een provinciale weg waar ik op 20 km 7 rotondes en een verkeerslicht tegenkom. Dan kom je al dicht bij die 2 km tussen optrekken en afremmen.
In deze situatie kan je dus testen wat het effect van sneller optrekken is maar dan moet je wel de tijd tussen twee rotondes gelijk houden. Exact de situatie die ik eerder noemde dus.

Dat met sneller optrekken en dezelfde topsnelheid het verbruik hoger is mag geen verassing zijn, echter ben je dan ook sneller op bestemming dus dit is het gevolg van snelheid, niet versnelling.
bruneelm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:02:
Tot op heden kan ik dit niet bevestigen
Maar dit is dus onmogelijk zo te meten door de redenen zoals beschreven in mijn post.
bruneelm schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:02:
Met mijn ICE's zeker niet van toepassing.
Met een ICE speelt de efficiëntie van de motor een veel grotere rol, alsnog is de kans ook aanwezig dat die juist hoger is bij sneller accelereren.
Met de BEV de wagen zijn snelheid laten bekomen in ACC mode bij oprit levert een ogenblikkelijk verbruik van 20kW tot aan de snelheid, met de zachte rechtervoet zit je tamelijk snel aan 60kW en stampend op het pedaal nog veel meer. Het gemiddelde ritverbruik is navenant de druk op het rechter pedaal hoger, niet lager.
Het kost energie om de massatraagheid te overwinnen, de acceleratie is hierin alleen niet van belang. Op korte afstanden is dit heel goed te zien, het verbruik is enorm na versnellen tot bijvoorbeeld 100km/u. Echter, laat je de auto uitrollen dan krijg je die investering volledig "terug" (in afgelegde weg).

Berekening kinetische energie

Zo kan je ook uitrekenen dat een auto van 1.500kg versnellen tot bijvoorbeeld 130km/u 0,27kWh kost. Op een kort ritje van bijvoorbeeld 10km over de snelweg met (o.b.v. 140Wh/km) is dat dus 20% van het totaal van de rit. Of, bij een leaf met nog 18kWh bruikbaar ben je dus 1,5% van de capaciteit kwijt met 1x optrekken tot kruissnelheid (al rijd je met een 18kWh Leaf natuurlijk geen 130 :9 )

Dit valt me namelijk altijd op als het rustig is en ik toevallig de kans heb de auto vanaf topsnelheid bijna helemaal uit te laten rollen (als het meezit onder aan de afrit praktisch tot aan mijn huis). Het gemiddelde van de rit van 42km verandert echt nog significant door die ene keer uitrollen.
assje in "Elektrische auto's - deel 5"

[ Voor 123% gewijzigd door assje op 22-01-2020 15:37 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
[...]

Ik ga het niet narekenen, ik geloof best dat het klopt en dat het weinig is. Dus ik geef je gelijk, als je maar een keer optrekt op 100 km dan maakt het niet uit, maar ik heb op mijn woon-werk route een provinciale weg waar ik op 20 km 7 rotondes en een verkeerslicht tegenkom. Dan kom je al dicht bij die 2 km tussen optrekken en afremmen.

2,5 km tegen normaal verbruik van 0,15 kWh/km is 0,375 kWh, 0,07 erbij is wel even 18% extra verbruik. Dat is niet te verwaarlozen.
De bulk van het extra verbruik wordt veroorzaakt door het remmen. Een ‘sportieve rijder’ heeft de zware rechtervoet meestal niet alleen tijdens het optrekken, maar ook tijdens het remmen. En dàn gooi je al die kinetische energie weg. Regenereren redt nog wel een beetje, maar haalt het niet bij uitrollen. Goed anticiperen en em in dat gaatje prikken op de rotonde is het zuinigst ;)

• redwing
Zoals eerder hier in dit draadje al is bediscusieerd, het is afhankelijk van de karakteristiek van de motor of snel optrekken juist meer of minder efficient is. Bij een electromotor is het vooral inefficient als ie laag belast wordt, zodra je een wat hogere belasting hebt is de lijn redelijk recht en zal het dus weinig uitmaken. Bij een elektromotor zal het dus niet zo heel veel uitmaken.

Bij het remmen zul je inderdaad wel wat verliezen. Als je zo remt dat de elektromotoren het aan kunnen zul je rond de 90% terugwinnen, rem je te hard en zijn de normale remmen nodig raak je veel meer kwijt. Uitrollen is natuurlijk beter, maar dat is vaak niet zo heel praktisch.

[removed]

• Pierz
redwing schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:47:
Zoals eerder hier in dit draadje al is bediscusieerd, het is afhankelijk van de karakteristiek van de motor of snel optrekken juist meer of minder efficient is. Bij een electromotor is het vooral inefficient als ie laag belast wordt, zodra je een wat hogere belasting hebt is de lijn redelijk recht en zal het dus weinig uitmaken. Bij een elektromotor zal het dus niet zo heel veel uitmaken.

Bij het remmen zul je inderdaad wel wat verliezen. Als je zo remt dat de elektromotoren het aan kunnen zul je rond de 90% terugwinnen, rem je te hard en zijn de normale remmen nodig raak je veel meer kwijt. Uitrollen is natuurlijk beter, maar dat is vaak niet zo heel praktisch.
90% terugwinnen? Ik kan me niet voorstellen dat dat klopt, zelfs als je optimaal de regen gebruikt (wat je met sportief rijden niet doet). Heb je daar een bron van?
assje schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:25:
Maar, je berekent nu de impact van harder rijden, niet van hard optrekken, dit is precies wat ik ook uiteenzette in mijn reactie op die post.
Wat ik heb uitgerekend is het extra verbruik als je hard optrekt tov langzaam optrekken en verder dezelfde rijsnelheid aanhoudt. Logischerwijs kom je met de tweede methode iets later aan, omdat je over de eerste paar honderd meter langer doet. Het (grootste) restant van de reis rijd je net zo hard. Maar dat gaat dus ook geen minuten schelen, tenzij je er minuten over doet om langzaam op te trekken.
Je bent qua energie (en dus bereik) toch altijd beter af door minder hard te rijden? Dat heeft veel meer impact dan langzaam of snel optrekken. Als je langzaam optrekt naar 150 km/u (en je rijdt 50 km ver) dan verbruik je veel meer energie dan wanneer je met de maximale versnelling optrekt naar 75 km/u en dan 50 km ver rijdt.

Misschien heb ik het mis, maar het was toch de vraag of sneller optrekken meer invloed op je bereik heeft dan langzaam optrekken? Dan moet je de rest van de variabelen wel gelijk houden anders ga je andere dingen vergelijken dan optrekken.

Ik heb natuurlijk ook niet alles meegenomen, en alleen gekeken naar de extra afstand waarop je op de snelle methode de Vmax aan het rijden bent. Dat was dus eigenlijk veel minder dan ik dacht. Andere variabelen zoals het mogelijke extra verlies in de accu en de aandrijflijn heb ik niet meegenomen. Als ik de rest van de berichten goed begrepen heb is dat ook soort van verwaarloosbaar in de zin dat langzaam optrekken minder efficiënt is in de aandrijflijn maar lagere accu en kabelverliezen heeft terwijl sneller optrekken juist efficiënter in de aandrijflijn is maar juist weer meer verliezen in kabels en de accu.

Zijdelingse opmerking: iemand in Duitsland heeft voor een Kia ooit eens uitgeprobeerd wat qua maximale afstand afleggen op 1 lading het gunstigste was en dat kwam rond de 70 km/u uit, meen ik. Dat heeft dan ook te maken met dingen als de hoeveelheid energie die toch al gebruikt wordt ook al rijd je geen meter (lichten, schermpjes, radio, verwarming) en allerlei andere factoren als rolweerstand, luchtweerstand etc. Maar dat kan ik nu natuurlijk nergens meer vinden (was op een Duits forum).

Het grootste verschil is natuurlijk de luchtweerstand, maar als je maar langzaam genoeg rijdt dan is het "sluipverbruik" van de auto ineens belangrijker. Dom voorbeeld: stel mijn auto gebruikt voor de verwarming/licht etc 1 kW. Dan kan je met mijn auto hooguit 27 uur vooruit want daarna is de accu leeg. Als je gaat rijden neemt die maximale tijd natuurlijk af omdat je daar ook energie voor gebruikt.

Als je 1 km/u rijdt dan kom je minder ver qua afstand dan wanneer je 2 km/u rijdt ook al kan je in het eerste geval qua tijd wel langer rijden. Maar die extra tijd compenseert niet de extra afstand die je aflegt als je snelheid verdubbeld. Op een gegeven moment wordt de extra luchtweerstand van sneller rijden zo veel hoger dat je juist minder ver gaat komen.
Ik had gereken met 0,2 kWh/km. Als jouw auto 0,15 kWh/km rijdt dan is het verschil "maar" 0,052 kWh. Dan nog is het natuurlijk net geen 14%.

Daarom schreef ik dat het op korte stukken wel veel verschil maakt maar op langere afstanden steeds minder. Als jij 20 km zou kunnen rijden voor je weer moest afremmen dan is het verschil tussen 3,000 kWh en 3,052 kWh maar 1,7%.

Dus: in de stad of op een weg met veel rotondes is dit niet zo heel handig. Maar als dit doet bij het invoegen op de snelweg waar je (hopelijk) verder kan rijden eer je weer af moet remmen is dit verschil niet zo groot.

Staat tegenover dat je dan ook maar 1 keer "het plezier" hebt van snel optrekken ipv 10 keer op een andere weg met veel rotondes :P

• assje
JeroenE schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:22:
Misschien heb ik het mis, maar het was toch de vraag of sneller optrekken meer invloed op je bereik heeft dan langzaam optrekken? Dan moet je de rest van de variabelen wel gelijk houden anders ga je andere dingen vergelijken dan optrekken.
Exact, alle variabelen gelijk houden wil dus zeggen dat je moet kijken naar een gelijk traject over een gelijke tijd, precies mijn argument (en dat is in jouw voorbeeld dus niet het geval).
Daarom schreef ik dat het op korte stukken wel veel verschil maakt maar op langere afstanden steeds minder.
Dat het op lange afstanden minder zichtbaar/meetbaar wordt verandert niets aan het principe. Het gaat erom dat het onjuist is om te stellen dat een hogere acceleratie persé tot een hoger verbruik lijdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dM1yJXHjduwD58T0hlJVQBL4/full.jpg
Jij vergelijkt de links vs rechts, ik links vs midden. Op dit traject een 41% lagere topsnelheid door 2x zo snel op te trekken, ik weet wel zeker dat het verbruik lager is bij sneller optrekken in dit geval.

Verdubbel je de afstand tussen versnellen en vertragen dan is het verschil in topsnelheid kleiner (en dus minder zichtbaar) maar het principe onveranderd.

[ Voor 61% gewijzigd door assje op 22-01-2020 17:19 ]

• redwing
Pierz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:56:
[...]
90% terugwinnen? Ik kan me niet voorstellen dat dat klopt, zelfs als je optimaal de regen gebruikt (wat je met sportief rijden niet doet). Heb je daar een bron van?
Regenereren is puur de elektromotor als generator gebruiken. Daarbij heeft ie hetzelfde rendement welke voor zover mij bekend rond de 90% ligt.

Nu is dat natuurlijk niet het hele verhaal, als je remt moet je ook weer optrekken en dat gaat ook weer met die 90%. Dus het verschil tussen gewoon doorrijden/uitrollen en remmen/optrekken is dan rond de 80%.

[removed]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
De nieuwe lease-hit (zelfs als het 2021 wordt, nog steeds goedkoper), maar denk de eerste al eind dit jaar in NL (productie hebben ze bij Tesla al wat beter onder controle dan bij de introductie van de model 3 en dit is heel veel model 3 technologie).

http://www.teslarati.com/...ivery-date-february-2020/

Naast de model X...... zo klein is die niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.teslaincanada.ca/wp-content/uploads/2020/01/Tesla-Model-Y-next-to-Model-X.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door prettig op 22-01-2020 18:08 ]

• GeeMoney
  • Laatst online: 01:08
@prettig ik vind hem alleen niet smoelen tov die X eerlijk gezegd. Smaken verschillen gelukkig :)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2020 19:26 ]

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:05

tijmeng

Panasonic 7J

redwing schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Regenereren is puur de elektromotor als generator gebruiken. Daarbij heeft ie hetzelfde rendement welke voor zover mij bekend rond de 90% ligt.

Nu is dat natuurlijk niet het hele verhaal, als je remt moet je ook weer optrekken en dat gaat ook weer met die 90%. Dus het verschil tussen gewoon doorrijden/uitrollen en remmen/optrekken is dan rond de 80%.
Deels waar. Elektrische motoren hebben maar een beperkt vermogen wat ze terug kunnen voeden via hun inverter. Bv de tesla large drive unit heeft 335kw (450pk) vermogen, maar kan maar max 140kw regenereren. Als je dus vol regeneratief remt en daarna weer vol accelereert verlies je bijna een factor 2,5 aan energie.

Zelfde zie bij andere merken ook. De Zoe is bv 80kw vermogen en max 40kw regenereren.

Zolang je bij optrekken niet meer vermogen gebruikt dan bij het remmen (dus niet volgas maar de helft) dan gaat de 90% vlieger enigszins op.

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

De reden daarachter is niet persé de motor of inverter, gezien die min of meer per definitie bidirectioneel zijn vanwege de manier waarop ze werken. Het is een combinatie van:

- Batterijen die lang niet zo hard kunnen pulsladen als ze vermogen kunnen leveren
- De verwachting van de gebruiker dat regeneratief remmen niet zo hard hoeft
- Rempedalen en reminrichtingen die ontworpen zijn zodat een relatief kleine pedaalkracht de mechanische remmen MOET bedienen, als je vóór dat moment het hele regeneratiebereik zou moeten doorlopen zou de regeneratiecurve gigantisch steil zijn en een heel erg onprettig remgevoel geven
- Motor/transaxle-behuizing die ze niet zo sterk willen belasten in beide richtingen omdat dan bouten zich gaan loswerken

Case in point: de Leaf drivetrain kan gewoon met 80kW beide kanten op draaien (=equivalent aan regeneratief remmen beide kanten op). Maar regen is gelimiteerd op 30kW, want dat is het maximum dat de 24kWh-accu destijds kon accepteren.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
Zou iets als een kleine condensator ervoor kunnen zorgen dat je wel meer kan regenereren dan de accu zou accepteren? En in het verlengde daarvan, tijdelijk hogere laadsnelheden mogelijk maken? (Hoewel met veel grotere verliezen dan natuurlijk)

• David
  • Laatst online: 21:41
Dat zou zeker kunnen, maar die condensatoren moeten enorm groot zijn om genoeg energie op te slaan. En in hoeverre is het nodig? Ik geloof dat @mux een aardig opsomminkje heeft gemaakt waarom regeneren vaak minder hard gaat dan optrekken.

In m'n Ioniq zie ik trouwens wel redelijk hoge vermogens bij het regeneren. Precieze cijfers weet ik niet maar ik zal de volgende keer eens opletten als ik op de rem trap :)

Dato DUO synth voor twee

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

mavamal schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:36:
Zou iets als een kleine condensator ervoor kunnen zorgen dat je wel meer kan regenereren dan de accu zou accepteren? En in het verlengde daarvan, tijdelijk hogere laadsnelheden mogelijk maken? (Hoewel met veel grotere verliezen dan natuurlijk)
De hoeveelheden energie zijn moeilijk op te vangen met een condensator als je het gaat hebben over harder regenereren. Zeg dat je bergaf een seconde of 5 met 100kW wilt regenereren - dat is 500kJ. In een Maxwell BCAP3000, formaatje schültenbrau-blik, gaat maar 10kJ. Zou je 50 van nodig hebben voor zo'n actie! Dan zijn er goedkopere en lichtere manieren om dit voor elkaar te krijgen in een BEV, bijvoorbeeld door je accu voor te verwarmen of andere geometrie accupolen te gebruiken (ten koste van energiedichtheid) op een deel van je accucapaciteit.

• redwing
tijmeng schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:25:
[...]
Deels waar. Elektrische motoren hebben maar een beperkt vermogen wat ze terug kunnen voeden via hun inverter. Bv de tesla large drive unit heeft 335kw (450pk) vermogen, maar kan maar max 140kw regenereren. Als je dus vol regeneratief remt en daarna weer vol accelereert verlies je bijna een factor 2,5 aan energie.
Klopt, maar dat zie ik vooral als te hard remmen. Als je b.v. boven de 140kw uitkomt rem je in principe gewoon conventioneel af. Je genereert dan ten slotte puur warmte net als met normale remmen.
Zelfde zie bij andere merken ook. De Zoe is bv 80kw vermogen en max 40kw regenereren.

Zolang je bij optrekken niet meer vermogen gebruikt dan bij het remmen (dus niet volgas maar de helft) dan gaat de 90% vlieger enigszins op.
Het belangrijkste is niet het optrekken maar het remmen. Zolang je maar in het 'groene' gebied remt (bij de meeste auto's wordt dat wel aangegeven) lever je 90% terug. Daarna mag je best weer hard optrekken wat dan ook weer met 90% efficiëntie gaat.

[removed]

• mavamal
  • Registratie: December 2012
Dus ondanks bijna 13 jaar aan gebruik in motorsport is het eigenlijk een doodlopende weg, begrijp ik. Toch weer een minpuntje voor de F1.

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
GeeMoney schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:16:
@prettig ik vind hem alleen niet smoelen tov die X eerlijk gezegd. Smaken verschillen gelukkig :)
Hebben dezelfde smaak ......vindt hem ook niet mooi recht van voren (model 3 ook niet). Maar de model Y gaan we heel veel zien op de weg.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 22-01-2020 20:54 ]

• Pierz
redwing schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:21:
[...]

En beide keren moet je ook nog verlies mee rekenen van de interne weerstand van de accu, dus die 90% is vrij ver van de realiteit naar mijn mening.

Dus remmen zorgt hoe dan ook voor een flink verlies van energie, zelfs wanneer je binnen regen kracht blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 22-01-2020 21:10 ]

• Road-runner83
prettig schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:44:
De nieuwe lease-hit (zelfs als het 2021 wordt, nog steeds goedkoper), maar denk de eerste al eind dit jaar in NL (productie hebben ze bij Tesla al wat beter onder controle dan bij de introductie van de model 3 en dit is heel veel model 3 technologie).

http://www.teslarati.com/...ivery-date-february-2020/

Naast de model X...... zo klein is die niet.
[Afbeelding]
Ik zie verder nog nergens dat ze dit jaar al leverbaar zijn, volgens EV database ook pas voorjaar 2021:
https://ev-database.nl/auto/1181/Tesla-Model-Y-Long-Range

EDIT: dit staat er op de Tesla site:
"Wanneer begint de productie van Model Y?
De productie van Model Y zal naar verwachting eind 2020 beginnen voor Noord-Amerika en begin 2021 voor Europa en China. De productie van de Standard Range start naar verwachting begin 2021 voor Noord-Amerika en begin 2022 voor Europa en China."

Bron: https://www.tesla.com/nl_NL/support/model-y-ordering-faq

[ Voor 20% gewijzigd door Road-runner83 op 22-01-2020 21:15 ]

• bottom line
Road-runner83 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:06:
[...]

Ik zie verder nog nergens dat ze dit jaar al leverbaar zijn, volgens EV database ook pas voorjaar 2021:
https://ev-database.nl/auto/1181/Tesla-Model-Y-Long-Range

EDIT: dit staat er op de Tesla site:
"Wanneer begint de productie van Model Y?
De productie van Model Y zal naar verwachting eind 2020 beginnen voor Noord-Amerika en begin 2021 voor Europa en China. De productie van de Standard Range start naar verwachting begin 2021 voor Noord-Amerika en begin 2022 voor Europa en China."

Bron: https://www.tesla.com/nl_NL/support/model-y-ordering-faq
Er gaan heel veel geruchten rond, dat Tesla zo goed als klaar is om de productie te starten van Model Y.

• bruneelm
  • Laatst online: 21:05
Ik zou zeggen, installeer de app range calc en kijk even na een rit naar de diverse power details, dan praten we over gemeten waarden.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

bottom line schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Er gaan heel veel geruchten rond, dat Tesla zo goed als klaar is om de productie te starten van Model Y.
Hoelang zou het dan duren voordat de eerste batch richting Europa komt? Hoelang duurde het bij de Model 3, weet jij dat toevallig?
En zouden ze bij de Model Y dingetjes fixen die niet lekker zitten in de Model 3, bijvoorbeeld toch voor een dedicated regensensor gaan ipv gepruts met een neural network op basis van camerabeelden? Of is het puur de Model 3 hardware/software in een gedownsizede Model X uitvoering?

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2020 21:44 ]

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:41:
[...]

Hoelang zou het dan duren voordat de eerste batch richting Europa komt? Hoelang duurde het bij de Model 3, weet jij dat toevallig?
En zouden ze bij de Model Y dingetjes fixen die niet lekker zitten in de Model 3, bijvoorbeeld toch voor een dedicated regensensor gaan ipv gepruts met een neural network op basis van camerabeelden? Of is het puur de Model 3 hardware/software in een gedownsizede Model X uitvoering?
De eerste model 3’s werden juli 2017 in de USA afgeleverd. De eerste in Nederland, begin 2019...

Al zou dit met de Y niet zo lang gaan duren denk ik...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 22:32 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

. edit: reeds gevonden

[ Voor 190% gewijzigd door Andre1973 op 23-01-2020 00:13 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

_V_

_eLMo_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 00:28:
Ik tel er in Nederland zo snel maar 98. Toch bijna 101, maar nog net niet helemaal. Of ik heb zelf verkeerd geteld, dat kan ook. Vroeger toen ze nog gewoon een lijstje hadden was dat makkelijker ;)

Buiten Nederland heeft Fastned 15 stations (dat telt wat makkelijker) en dan zouden ze dus 113 stations in totaal hebben.
114 totaal volgens hun Q4 2019 rapport
En via hun Google maps overlay
JavaScript:
1
window.fastnav.stations.filter(i => i.country != "NLD").length
16
JavaScript:
1
window.fastnav.stations.length
114

• Maasluip
  • Laatst online: 02-01 13:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Jij vergelijkt de links vs rechts, ik links vs midden. Op dit traject een 41% lagere topsnelheid door 2x zo snel op te trekken, ik weet wel zeker dat het verbruik lager is bij sneller optrekken in dit geval.
Er is niemand die een lagere topsnelheid gaat rijden omdat hij sneller optrekt. Zeker niet als dat 60 is op een weg waar je normaal 100 rijdt. Want 1) mensen die graag snel optrekken zijn in het algemeen niet de mensen die langzaam rijden en 2) als die mensen al langzaam rijden dan zouden ze dat ook doen als ze langzaam optrekken.
In alle berekeningen ga ik uit van dezelfde kruissnelheid. Om een andere situatie uit te rekenen is de berekening naar je hand proberen te zetten.

Signatures zijn voor boomers.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 88% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

assje schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:33:
Exact, alle variabelen gelijk houden wil dus zeggen dat je moet kijken naar een gelijk traject over een gelijke tijd, precies mijn argument (en dat is in jouw voorbeeld dus niet het geval).
Als je het extra gebruik wil weten omdat je meer meters op een hogere snelheid rijdt als je sneller optrekt dan moet je de uiteindelijke snelheid tussen beide sessies gelijk houden. De versnelling is nu eenmaal een combinatie van afstand en tijd. Je kan dan de tijd nooit gelijk houden omdat je wil meten over dezelfde ritafstand.

Als je langzamer optrekt heb je nu eenmaal meer tijd nodig, dat moet je dan niet in je snelle optrek sessie gaan compenseren door daar langzamer te gaan rijden.
Juist omdat je een klein traject gebruikt is het verschil tussen de Vmax enorm. Als je het verschil gaat uitrekenen over 100km is dat natuurlijk al gelijk anders.

Omdat de maximale snelheid veel lager is zal je in het midden sowieso al minder energie gebruiken omdat je nu eenmaal de meeste energie kwijt bent aan het overwinnen van de luchtweerstand op hogere snelheden.

Je bent nu (naar mijn idee) niet meer het verschil in de acceleratie aan het meten, maar het verschil tussen rijden met 100km/u of 59 km/u.

Het is een kromme vergelijking, maar het is net alsof je meet hoeveel energie het kost om water op te warmen en je in de ene sessie snel energie toevoegt maar ophoudt bij 60 graden en in het tweede geval minder snel energie toevoegt maar doorgaat tot 100 graden. Dan is het toch logisch dat opwarmen tot 60 graden minder energie kost?

In mijn geval ga ik er ook vanuit dat het afremmen op dezelfde manier gedaan wordt en dat je (aangezien de snelheid in beide gevallen gelijk is) ook dezelfde hoeveelheid energie weer terug wint. In jouw geval trek je sneller op en rem je ook sneller af. Bovendien rijdt je dan langzamer (dus sowieso al minder energie om terug te winnen) en hoer sneller je afremt hoe groter de kans dat je minder regenereert omdat je standaard remmen mee gaan doen en energie omzetten in warmte. Die raak je dan ook nog eens kwijt.

Dat soort zaken heb ik dus juist allemaal vermeden. Ik kijk alleen naar het optrekken zelf en de extra afstand die je op Vmax aflegt doordat al in 5 seconden op Vmax zit ipv 30 seconden. Dat is dus maar een paar honderd meter extra (ik kwam met tussentijdse afronding op 349 meter) die je op Vmax rijdt. Als je eenmaal die extra meters hebt gereden is de rest van de rit hetzelfde qua afstand (en omdat je snelheid gelijk is is de rest van de rit ook qua tijd hetzelfde).

Voor mijn gevoel is dat nog steeds erg weinig, maar aan de andere kant zijn invoegstroken ook geen kilometers lang dus het zal toch wel kloppen.

In zijn algemeen ben je dus wel sneller qua tijd als je snel optrekt. Je rijd 70 meter in 5 seconden voor je 100 km/u rijdt en heb dan nog ruim 12,5 seconden nodig om die extra 349 meter af te leggen voor je op het punt bent waar je de tweede keer met 100 km/u rijdt.

Bij elkaar is dat 17,5 seconden terwijl de tweede keer je 30 seconden over deze afstand doet. Je bent dan dus 12,5 seconden sneller op de eindbestemming.

Of dat zinnig/nuttig is wat anders, natuurlijk. Als je in totaal maar 1 km rijdt is dat relatief veel, maar als je 100 km moet rijden natuurlijk helemaal niet.
Aha, van Javascript etc heb ik geen verstand maar die 98 had ik dus goed geteld. Ik heb nog even beter gekeken en het klopt dat ik er 1tje over het hoofd had gezien in het buitenland. Ik had ingezoomd op Nederland om te tellen en daarna uitgezoomd om de stations in Duitsland te tellen. Maar ze hebben ook 1 station in de UK alleen die stond dus buiten mijn scherm. Woepsie :-(

• assje
Mar.tin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:19:
Ik wil niemand ontmoedigen, maar werden we 100 pagina's geleden niet op onze vingers getikt voor deze discussie? :9
Nou niet helemaal, dat ging over regenereren waarbij inderdaad wel hetzelfde argument geldt maar dan precies andersom :9
Maasluip schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:18:
In alle berekeningen ga ik uit van dezelfde kruissnelheid. Om een andere situatie uit te rekenen is de berekening naar je hand proberen te zetten.
En ook @JeroenE

Dat heeft niets te maken met een berekening naar de hand zetten maar met een andere insteek. Ik benader het rekenkundig en jij op een praktische manier. Dat is op zich niet erg maar in dit geval leidt het wel tot een verkeerde conclusie.

Bedenk het dan als volgt, het effect van sneller accelereren is in twee delen te splitsen:
  • verliezen door een hogere gemiddelde snelheid
  • verliezen t.g.v. acceleratie
Jullie gooien deze twee op 1 hoop, ik beschouw simpelweg alleen de 2e (en die is verwaarloosbaar). Voor een theoretische beschouwing is dit ook beter aangezien je anders verkeerde conclusies (of in ieder geval denkwijze) krijgt.

De juiste conclusie blijft dan een (gemiddeld) hogere snelheid meer energie kost. Nog simpeler is om te bedenken dat de enige relevante kwadratische factor die van luchtweerstand is, daar komt geen versnelling in voor. Het blijft ook onjuist te stellen dat hoger verbruik gevolg is van hogere acceleratie.

Om vervolgens in een praktische benadering te stellen dat iemand die snel optrekt een hoger verbruik zal hebben zal niemand betwisten maar dan voeren we een verschillende discussie en niet de juiste. Nu pennen we allemaal pagina's vol over iets dat eigenlijk ontzettend simpel is.

Ik neem dit maar als zelfreflectie dat ik eens moet werken aan hoe ik dingen uiteenzet want dit gebeurt me steeds op Tweakers :/

• Pierz
-edit-
nevermind, was al eerder vermeld...

[ Voor 94% gewijzigd door Pierz op 23-01-2020 10:22 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

assje schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:53:
  • verliezen door een hogere gemiddelde snelheid
  • verliezen t.g.v. acceleratie
Jullie gooien deze twee op 1 hoop, ik beschouw simpelweg alleen de 2e (en die is verwaarloosbaar).
Nee, jij rekent juist met nummer 1 omdat je de gemiddelde snelheid over (een heel kort) traject hetzelfde wil houden. In dat geval heeft (de lengte) van het traject veel meer invloed dan de acceleratie zelf omdat je de gemiddelde snelheid heel erg moet verlagen om om dezelfde tijd (en dus gemiddelde snelheid) uit te komen.

Doe jouw berekening nog maar eens na en neem dan een traject van 100 km voor je weer gaat afremmen in de linkerkolom. Dan zal je zien dat de gemiddelde snelheid in de middelste kolom niet ineens 40% verschil kan hebben met links maar veel dichter bij moet komen. Ik heb geen zin om het uit te rekenen maar het zal er wel op neer komen dat de middelste kolom dan 97 km/u moet gaan rijden om gemiddeld op dezelfde snelheid te komen over die ruim 100km. Dan is het verschil ineens nog maar een paar procent.
De juiste conclusie blijft dan een (gemiddeld) hogere snelheid meer energie kost. Nog simpeler is om te bedenken dat de enige relevante kwadratische factor die van luchtweerstand is, daar komt geen versnelling in voor. Het blijft ook onjuist te stellen dat hoger verbruik gevolg is van hogere acceleratie.
Natuurlijk heeft een auto met dezelfde snelheid hetzelfde verbruik ongeacht of hij die snelheid in 10 seconden heeft bereikt of in 10 minuten. Daar heeft de acceleratie inderdaad niets mee te maken.

Maar ik begrijp dus niet goed waarom jij niet snapt dat ik enkel het verschil in de acceleratie wilde uitrekenen en niet geïnteresseerd ben in de rest van het traject omdat ik er van uit ga dat een persoon dat traject dan op dezelfde manier gaat afleggen.

Natuurlijk is dat ook geen juist praktijk voorbeeld omdat iemand die graag snel optrekt wellicht tussendoor ook nog wat snellere sprintjes maakt als hij vanachter een vrachtwagen vandaan komt etc.

Maar geen enkel mens gaat dan toch zijn gemiddelde snelheid verlagen om maar precies net zo lang er over te doen? Mijn berekening laat alleen het verschil in optrekken zien en de rest van het traject is dan niet interessant. Dat komt hooguit als je in percentages van de totale afstand wil gaan uitrekenen.

Alleen als je per se de gemiddelde snelheid gelijk wil houden is jouw berekening interessant. Maar ik ken niemand die wel snel optrekt maar dan (iets) langzamer gaat rijden omdat ze anders 20 seconden te vroeg op hun eindbestemming zijn.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
De marketing afdeling draait volle toeren..

Nu maar "even" wachten op de grote versie!

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/615851898406305803/669605512546877440/IMG_20200122_191247.jpg?width=2381&height=1339

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Tassadar32
Mar.tin schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Met de geruchten over een fors verschoven tijdslijn van Feb 2020 éérste uitleveringen (VS), zou het me niet 123 verbazen indien er een klein kansje is dat ze dit jaar nog de EU mee gaan pakken.

Immers blijkt het een lucratieve markt te zijn als ze 10% van hun jaarproductie in NL gedumpt hebben O+
Mjah, voor Tesla is het voorlopig nog veel voordeliger om in de VS uit te leveren (lagere transportkosten) dus pas als daar de eerste golf een beetje voorbij is word het zinvol om globaal uit te gaan leveren.

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
looyenss schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:29:
De marketing afdeling draait volle toeren..

Nu maar "even" wachten op de grote versie!

[Afbeelding]
Leuk! Voor dat soort merchandise-dingen ben ik nou eenmaal een enorme sucker...
Ahum, mensen van de marketing afdeling van Tesla, lezen jullie mee?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

de Chinezen gaan er vol voor qua EV's..

hycan 007 is elektrische nieuwkomer

- 73 KWH (523 km)
- semiautonoom rijden
- 34 mile ....

nu nog kwalitatief net zo goed als de MG maken, en deze gaat viral!

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 23-01-2020 14:15 ]

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:28
Nieuwe baan en mag een leaseauto uitzoeken.
Ik zit wel te denken om elektrisch te gaan. Lage bijtelling en goed voor het milieu is ook leuk ;)

budget is 720 inclusief brandstof 60 maanden vast en 35.000 kilometer range.

Ik zit te denken aan een MG of Hyndai KONA .

Even kijken hoe Amersfoort denkt over laadpalen.. heb geen eigen parkeerplaats.

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-01 01:33
mentalozzie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:23:
Nieuwe baan en mag een leaseauto uitzoeken.
Ik zit wel te denken om elektrisch te gaan. Lage bijtelling en goed voor het milieu is ook leuk ;)

budget is 720 inclusief brandstof 60 maanden vast en 35.000 kilometer range.

Ik zit te denken aan een MG of Hyndai KONA .

Even kijken hoe Amersfoort denkt over laadpalen.. heb geen eigen parkeerplaats.
Beide mooie auto's. Zelf een MG besteld (private lease).
Tesrit beviel me goed, vandaar de keuze.
Wel weinig info over de levertijd waar ik me aan begin te storen :)
Pagina: 1 ... 59 ... 377 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic