De MG is toch gewoon leverbaar?FlyingGameGuy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:27:
[...]
Beide mooie auto's. Zelf een MG besteld (private lease).
Tesrit beviel me goed, vandaar de keuze.
Wel weinig info over de levertijd waar ik me aan begin te storen
Dat dacht ik ook
En wou zelfs bekijken of ik er nog één uit 2019 kan bestellen zodat ik 4% bijtelling heb i.p.v 8%
Als het goed is, word ik vandaag gebeld over een leverdatum.
Volgens mijn contactpersoon bij de dealer in Zwolle, is er iets mis gegaan met het koppelen van auto's aan klanten.
Zelfs ook de Citigo i ev geleased, de laatste dag van de aanbieding. Nog niets van gehoord dus ik dacht ik ben Rijnwoud Rotterdam ff. Die spreken tegen mij over productieweek 15
Is nog niet vastgezet maar dat is de voorlopige week volgens hen.
Ik zie het wel gebeuren dat ik dan pas in mei de auto kan ophalen...
Update: zojuist gesproken met MG Breda. Er staan 350 MG's klaar om op naam gezet te worden. Binnen nu en 4 weken zullen deze uitgeleverd worden. Groepen van 20 klanten per keer zullen worden gebeld hierover. Einde MG info
Same.DigiDaan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Leuk! Voor dat soort merchandise-dingen ben ik nou eenmaal een enorme sucker...
Ahum, mensen van de marketing afdeling van Tesla, lezen jullie mee?
Wordt goed in de watten gelegd
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Vermoedde al dat dat het station was dat je niet had gezien. Had zelf eerder verwacht dat die in het zuiden van de UK te vinden was geweest.JeroenE schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:20:
Aha, van Javascript etc heb ik geen verstand maar die 98 had ik dus goed geteld. Ik heb nog even beter gekeken en het klopt dat ik er 1tje over het hoofd had gezien in het buitenland. Ik had ingezoomd op Nederland om te tellen en daarna uitgezoomd om de stations in Duitsland te tellen. Maar ze hebben ook 1 station in de UK alleen die stond dus buiten mijn scherm. Woepsie
Verwijderd
De Model Y voor Europa zal in GF4 worden gebouwd en wellicht een paar high marge Performance US build naar Europa gaan om de markt beetje warm te maken. De vleermuizen zijn nog even aan het broeden, maar in 2021 zullen de eerste Y's wel van de band rollen.Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:32:
[...]
De eerste model 3’s werden juli 2017 in de USA afgeleverd. De eerste in Nederland, begin 2019...
Al zou dit met de Y niet zo lang gaan duren denk ik...
Dat het met de Model 3 ook zo lang duurde had ook te maken met "production hell".
De Y wordt waarschijnlijk een nog veel grotere hit in Europa omdat Sedans sowieso niet zo populair zijn t.ov. SUV's. De bouwkwaliteit zal ook wat hoger liggen en dat hij niet per boot wordt verscheept is ook weer een groot pluspunt. Daar komt ook nog eens bij dat de processen van Tesla ook beter zijn ontwikkeld en betere laad infra.
De concurrentie loopt nog steeds 8 jaar achter, (de auto's die nu uitkomen van de concurrentie hebben dezelfde specs als een 2012 Model S)
Helaas heb ik gemerkt ik Alberta dat de laad infra hier wel heel klote is nog en dat met -30 40% minder range niet zo leuk is.
Ik wacht nog even op mijn Cybertruck en lease denk ik even een mooie Wrangler tot die tijd.
De Model Y is niet alleen populairder in Europa, maar ook in de VS. Bij de Model 3 zagen we al het “America First” beleid (vanwege de tax rebate) en dit verwacht ik ook voor de Model Y. Sterker nog gezien de Model Y van dezelfde band af komt als de Model 3 zullen de verkopen in Europa wel compleet inzakken van het moment dat de Y leverbaar is tot GW4 in productie gaat.
Verwijderd
Dat roep ik al een tijdje, Model 3 prijzen zullen moeten gaan dalen om te blijven verkopen!Deveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 07:31:
De Model Y is niet alleen populairder in Europa, maar ook in de VS. Bij de Model 3 zagen we al het “America First” beleid (vanwege de tax rebate) en dit verwacht ik ook voor de Model Y. Sterker nog gezien de Model Y van dezelfde band af komt als de Model 3 zullen de verkopen in Europa wel compleet inzakken van het moment dat de Y leverbaar is tot GW4 in productie gaat.
Ik ben blij dat het lease is en ik geen risico loop met de restwaarde
Voor hetzelfde geld als de 3 kan ik in 2021 een Y rijden... Lastige keuze
Column van Ben vd Burg over Volkswagen en Nokia. Te luisteren of te lezen. Ik vond em leuk, Volkswagen enthousiasts misschien minder 
https://www.bnr.nl/podcas...n-de-voetsporen-van-nokia
Alle respect voor Van der Burg als ex-schaatser, maar hij praat vaak over zaken waarover hij te weinig over weet. VW investeert in nieuwe technologie en zal dus juist niet de kant van Nokia op gaan. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te voorspellen dat VW bezig is een flinke voorsprong op te bouwen op de concurrentie uit Japan. Wel moeten ze bij VW oppassen voldoende te produceren, ze moeten hun eigen grote schoenen vullen.Pierz schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:28:
Column van Ben vd Burg over Volkswagen en Nokia. Te luisteren of te lezen. Ik vond em leuk, Volkswagen enthousiasts misschien minder
Volgens mij hoeft de Model 3 niet te dalen. De concurrentie heeft geen voordelig alternatief, enkel goedkoper maar dan krijg je ook minder auto.Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:07:
[...]
Dat roep ik al een tijdje, Model 3 prijzen zullen moeten gaan dalen om te blijven verkopen!
Ik ben blij dat het lease is en ik geen risico loop met de restwaarde![]()
Voor hetzelfde geld als de 3 kan ik in 2021 een Y rijden... Lastige keuze
Doordat Tesla voor de 3 en Y dezelfde productielijn gebruikt maak het in principe niet uit of ze een 3 of Y verkopen. Tot GW4 verwacht ik daarom geen prijsdaling (voor beide).
Een Y voor hetzelfde geld als een 3 gaat natuurlijk niet lukken. Dit jaar ben je al snel 5k meer kwijt aan bijtelling en volgend jaar nog een keer. Om deze reden zit ik voor het eind van het jaar om Model 3 te kopen ondanks dat de Y eigenlijk mijn voorkeur zou zijn, maar de onzekerheid, bijtelling en hogere aanschaf maken het een flink duurdere auto.
Verwijderd
Ja tot de Y wordt gelanceerd, hoeft hij niet te dalen.Deveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:52:
[...]
Volgens mij hoeft de Model 3 niet te dalen. De concurrentie heeft geen voordelig alternatief, enkel goedkoper maar dan krijg je ook minder auto.
Doordat Tesla voor de 3 en Y dezelfde productielijn gebruikt maak het in principe niet uit of ze een 3 of Y verkopen. Tot GW4 verwacht ik daarom geen prijsdaling (voor beide).
Een Y voor hetzelfde geld als een 3 gaat natuurlijk niet lukken. Dit jaar ben je al snel 5k meer kwijt aan bijtelling en volgend jaar nog een keer. Om deze reden zit ik voor het eind van het jaar om Model 3 te kopen ondanks dat de Y eigenlijk mijn voorkeur zou zijn, maar de onzekerheid, bijtelling en hogere aanschaf maken het een flink duurdere auto.
MAar zodra de Y leverbaar is, heb je een LR voor minder geld dan een 3 LR AWD.
Die AWD kan mij echt gestolen worden, als ik voor minder geld een Y LR RWD kon rijden, had ik het zo gedaan.
Nu is de 3 nog een stuk goedkoper in bijtelling, maar zodra de Y leverbaar is, staat hij op gelijke voet met de 3, qua bijtelling dan. Dat gebeurt zeker nog tijdens huidige leasecontracten, dus heeft het onherroepelijk invloed op de restwaarde straks.
De Y gaat vanaf levering veel 3 verkopen wegsnoepen. Dat hebben we eerder gezien bij de S en X. Vanaf het moment dat de 3 leverbaar was, worden er nog maar handjesvol S en X modellen verkocht. Leaseplan heeft zelfs nog moeite gehad om destijds de voorraad met 4% bijtelling over het hele bedrag kwijt te raken. Ergens in juni 2019 waren ze pas van de site verdwenen. Allemaal december 2018 op kenteken gezet.
Maar goed we zullen zien.
Wil je de massa écht bereiken, moet je naar de 30k toe voor een auto. Vooral nu de bijtelling stijgt, gaan de aanschafbedragen harder meetellen. Ik zou nooit een 60k auto tegen 22% bijtelling gaan rijden. Nooit...
Echt zonde van het geld (vind ik).
Er verscheen laatst een artikel, wat ik niet zo snel terug kan vinden, dat er vanaf 2020 ongeveer 10% van de leaserijders heeft gekozen te stoppen met bijtellen. Dus enkel zakelijk rijden.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2020 10:06 ]
Verwijderd
Klopt als er één partij is die grote kans maakt op marktleiderschap EV's, is het VAG wel.mrmrmr schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Alle respect voor Van der Burg als ex-schaatser, maar hij praat vaak over zaken waarover hij te weinig over weet. VW investeert in nieuwe technologie en zal dus juist niet de kant van Nokia op gaan. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te voorspellen dat VW bezig is een flinke voorsprong op te bouwen op de concurrentie uit Japan. Wel moeten ze bij VW oppassen voldoende te produceren, ze moeten hun eigen grote schoenen vullen.
En VAG heb ik helemaal niets mee, vind het geen prettig concern, maar 50 miljard investeren in EV's is een goede stap richting marktleiderschap.
VAG heeft een groot voordeel: veel geld!
Ze kunnen -als ze écht willen- de grootste worden.
Dat kwam vooral door de hoge leaseprijs. Ik was in de markt voor een 2018 Model S maar met mijn 40k km per jaar betaalde ik bij Leaseplan de hoofdprijs. Uiteindelijk heb ik zelf een 2018 model gevonden en aangeschaft.. veel voordeliger en flexibeler.Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:00:
[...]
Leaseplan heeft zelfs nog moeite gehad om destijds de voorraad met 4% bijtelling over het hele bedrag kwijt te raken. Ergens in juni 2019 waren ze pas van de site verdwenen. Allemaal december 2018 op kenteken gezet.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Verwijderd
Klopt, leaseprijs was hoog, maar aanschaf ook.RichieB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:28:
[...]
Dat kwam vooral door de hoge leaseprijs. Ik was in de markt voor een 2018 Model S maar met mijn 40k km per jaar betaalde ik bij Leaseplan de hoofdprijs. Uiteindelijk heb ik zelf een 2018 model gevonden en aangeschaft.. veel voordeliger en flexibeler.
En toen kwam de forse prijsverlaging van de S en X erover heen...
Inderdaad en Leaseplan heeft die prijsverlaging niet verwerkt in de leaseprijzen, maar die zat wel in de aanschafprijs van mijn occasion 2018 model.Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:31:
[...]
Klopt, leaseprijs was hoog, maar aanschaf ook.
En toen kwam de forse prijsverlaging van de S en X erover heen...
Ik ben benieuwd welke een grotere hit word in NL dit jaar:Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 06:23:
[...]
De Model Y voor Europa zal in GF4 worden gebouwd en wellicht een paar high marge Performance US build naar Europa gaan om de markt beetje warm te maken. De vleermuizen zijn nog even aan het broeden, maar in 2021 zullen de eerste Y's wel van de band rollen.
Dat het met de Model 3 ook zo lang duurde had ook te maken met "production hell".
De Y wordt waarschijnlijk een nog veel grotere hit in Europa omdat Sedans sowieso niet zo populair zijn t.ov. SUV's. De bouwkwaliteit zal ook wat hoger liggen en dat hij niet per boot wordt verscheept is ook weer een groot pluspunt. Daar komt ook nog eens bij dat de processen van Tesla ook beter zijn ontwikkeld en betere laad infra.
De concurrentie loopt nog steeds 8 jaar achter, (de auto's die nu uitkomen van de concurrentie hebben dezelfde specs als een 2012 Model S)
Helaas heb ik gemerkt ik Alberta dat de laad infra hier wel heel klote is nog en dat met -30 40% minder range niet zo leuk is.
Ik wacht nog even op mijn Cybertruck en lease denk ik even een mooie Wrangler tot die tijd.
De Mustang Mach E of de Tesla Model Y.
Die laatste is wellicht niet eens leverbaar dit jaar in NL? De Mustang (vooralsnog
Verwijderd
Dat is wat ik met het risico bedoel, zij hebben die auto's allemaal vóór de prijsverlaging aangeschaft.RichieB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:34:
[...]
Inderdaad en Leaseplan heeft die prijsverlaging niet verwerkt in de leaseprijzen, maar die zat wel in de aanschafprijs van mijn occasion 2018 model.
Dus als ze dat zouden verwerken, draaien ze er verlies op.
Hit indien leverbaar?Road-runner83 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:37:
[...]
Ik ben benieuwd welke een grotere hit word in NL dit jaar:
De Mustang Mach E of de Tesla Model Y.
Die laatste is wellicht niet eens leverbaar dit jaar in NL? De Mustang (vooralsnog) wel.
MAar hij is niet leverbaar in de getallen als de 3 of Y...
Echt de enige met potentie is VAG. Die gaan echt forse bedragen investeren, maar dat zullen we pas over 4-10 jaar terug gaan zien!
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2020 10:40 ]
Wat dat betreft is 2020 het jaar van de waarheid voor de auto-industrie. Wie heeft er alleen een grote mond qua EV en wie kan ze ook echt leveren?
Das waar....Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:38:
[...]
Hit indien leverbaar?
MAar hij is niet leverbaar in de getallen als de 3 of Y...
Echt de enige met potentie is VAG. Die gaan echt forse bedragen investeren, maar dat zullen we pas over 4-10 jaar terug gaan zien!
Dit jaar willen ze 50.000 Mustang Mach E's produceren waarvan 30K voor Europa. Eerste batch voor NL zijn er maar 750 heb ik vernomen. Aan de ene kant wel mooi want die Model 3's zie je op elke hoek van de straat
Dan ben ik vooral volgend jaar benieuwd welke een grotere hit word
Verwijderd
Niemand behalve Tesla kan in 2020 leveren.RichieB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:45:
Wat dat betreft is 2020 het jaar van de waarheid voor de auto-industrie. Wie heeft er alleen een grote mond qua EV en wie kan ze ook echt leveren?
Maar ook Tesla levert zo weinig op het grote geheel, dat het nog lang niet het moment van de waarheid is.
Ik vergelijk het vaker met Ford. Ford leverde als eerste massaproductie, iedereen die een auto kocht reed een T-Ford. Iedereen reed Ford en op basis van die voorsprong dacht iedereen toen ook, dat niemand anders Ford kon inhalen.
In die situatie zitten we nu ook, sommigen denken dat niemand Tesla meer kan inhalen. Het verschil is echter dat anderen niet van scretch opnieuw iets moeten beginnen. Anderen kunnen -als ze willen- nu anticiperen en over een paar jaar leveren en marktleider worden.
Laten we wel wezen, op het totaal van 8 miljoen auto's (enkel in Nederland) is het aantal Tesla's nihil.
De strijd is echt nog niet gestreden. En 2020 gaat niet het jaar worden dat anderen kunnen gaan leveren, dat geloof ik niet.
Tesla is ook nog geen jaar actief met hun massaproductie model in Europa en gezien het ouderdom van het Nederlandse wagenpark zou het een kwestie van tijd zijn tot hun aandeel groeit. De andere merken staan echter ook niet stil, maar je kan met redelijke zekerheid vast stellen dat Tesla’s aandeel de komende jaren gaat groeien zelfs al blijft het aantal auto’s per jaar gelijk.
Ik zou daar niet te zeker van zijn. Het grote voordeel dat Tesla wel heeft, is dat de komende jaren er een hele berg aan 2e hands auto's vrijkomen, die zullen deels (als de prijzen niet te hoog zijn) wel als vervanging worden gebruikt voor een deel van het Nederlandse autopark. Dus in die zin zal het aandeel wel groeien.Deveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:01:
Tesla is ook nog geen jaar actief met hun massaproductie model in Europa en gezien het ouderdom van het Nederlandse wagenpark zou het een kwestie van tijd zijn tot hun aandeel groeit. De andere merken staan echter ook niet stil, maar je kan met redelijke zekerheid vast stellen dat Tesla’s aandeel de komende jaren gaat groeien zelfs al blijft het aantal auto’s per jaar gelijk.
Maar het zal mij totaal niets verbazen als de gevestigde merken met deals komen waarbij je de EV koopt, en je 3 weken per jaar een ICE kunt lenen voor de vakantieritten (en daarmee de argument 'nu tank ik en rij ik 1000km' voor een stukje kunnen 'ontkrachten'). En Tesla heeft bij een heel deel van de bevolking echt wel een slechte naam waardoor lang niet iedereen een 2e hands Tesla zal willen rijden (los van het kunnen). En mensen zijn gewoontedieren. Veel mensen zullen graag bij het merk blijven dat ze nu ook rijden.
Exact expert nodig?
Eer GF4 echt volledig up and running is zitten we al in 2022. Ze gaan in Duitsland echt lang en na niet zo snel zijn als in China - uitgesloten met alle reguleringen in de EU en Duitsland. En Tesla gaat echt niet zo lang wachten om de Europese markt met de Model Y te bedienen - die gaan vermoedelijk halverwege dit jaar de eerste Model Y's vanuit de VS naar Europa verschepen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 06:23:
[...]
De Model Y voor Europa zal in GF4 worden gebouwd en wellicht een paar high marge Performance US build naar Europa gaan om de markt beetje warm te maken. De vleermuizen zijn nog even aan het broeden, maar in 2021 zullen de eerste Y's wel van de band rollen.
In de VS worden van de Model Y volgende maand al de eerste Performance versies geleverd en in maart/april de eerste LR AWD's. Daar zijn al diverse sterke aanwijzingen voor en de verwachting is dat Tesla dat binnenkort officieel bekend gaat maken als ze ook hun cijfers over geheel 2019 gaan presenteren.
Die van mij staat op week 14 productie hopelijk levering in april.Limbeckx schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:00:
Zelfs ook de Citigo i ev geleased, de laatste dag van de aanbieding. Nog niets van gehoord dus ik dacht ik ben Rijnwoud Rotterdam ff. Die spreken tegen mij over productieweek 15Is nog niet vastgezet maar dat is de voorlopige week volgens hen.
Elect a clown, expect a circus.
Ach kom, het is maar een column. Zijn punt is dat VW wel het geld heeft, maar niet de mindset.mrmrmr schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Alle respect voor Van der Burg als ex-schaatser, maar hij praat vaak over zaken waarover hij te weinig over weet. VW investeert in nieuwe technologie en zal dus juist niet de kant van Nokia op gaan. Je hoeft geen waarzegger te zijn om te voorspellen dat VW bezig is een flinke voorsprong op te bouwen op de concurrentie uit Japan. Wel moeten ze bij VW oppassen voldoende te produceren, ze moeten hun eigen grote schoenen vullen.
En het is niet handig om je te meten aan degene die op achterstand staat
*tijdje afwezig geweest hier*FlyingGameGuy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:44:
Update: zojuist gesproken met MG Breda. Er staan 350 MG's klaar om op naam gezet te worden. Binnen nu en 4 weken zullen deze uitgeleverd worden. Groepen van 20 klanten per keer zullen worden gebeld hierover. Einde MG info
Maar niet op straat afwezig geweest: Ik heb de MG al gespot op straat,. deze is toch 'al langer' 'gewoon' leverbaar? Of heb ik een demo gezien ofzo?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
https://www.nu.nl/economi...fabriek-in-duitsland.htmlarsimo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:40:
[...]
Eer GF4 echt volledig up and running is zitten we al in 2022. Ze gaan in Duitsland echt lang en na niet zo snel zijn als in China - uitgesloten met alle reguleringen in de EU en Duitsland.
Helpt ook niet mee.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Mijn punt is dat je dat niet kan zeggen van de partij in de EU met de grootste plannen die nu in uitvoering zijn.Pierz schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:55:
[...]
Ach kom, het is maar een column. Zijn punt is dat VW wel het geld heeft, maar niet de mindset.
En het is niet handig om je te meten aan degene die op achterstand staatTesla doet het goed en de Chinezen komen er ook aan.
De Chinezen waren de eerste EV marktleiders (weliswaar op de lokale markt). Tesla is er pas sinds relatief sinds kort aan voorbij. VW blijft voorlopig nog achterlopen in de wereld, maar heeft wel de positie om grote delen van de eigen afzetmarkt te behouden. Daarvoor moet wel de productie omhoog.
Blijkbaar moet ik ook opeens een nieuwe leaseauto (kilometers van mijn diesel werden teveel, dus werd mij vriendelijk een jaar eerder naar iets anders te kijken).
Heb nu een Skoda Superb, wat eigenlijk helemaal goed is vanwege het feit dat ik 2 kinderen heb en we de ruimte voor de kampeer en wintersport vakanties nodig hebben. Dus in dat opzicht past een elektrische auto helemaal niet. Maar nu heb ik wel met de gedachte gespeeld dat een elektrische auto wel past als we een ruimte stationwagen 2e hands kopen voor erbij en het primaire vervoer elektrisch wordt. Scheelt nog steeds best in de maandlasten.
Omdat ruimte en range best belangrijk is kom ik wel bij Tesla, Polestar of de e-Niro uit. De levertijd op de e-Niro is echt bizar lang dus die valt denk ik af. Model Y valt af (hoewel erg welkom) omdat dat te lang gaat duren denk ik...
Voorkeur voor nu is denk ik Tesla (vanwege de Super Chargers). Twijfel nog enorm over de Standard Range Plus of de Long Range (verschil is 90 tot 100 euro in de maand geloof ik). Ik weet niet of ik die range nodig heb. Dus even via ABRP uitproberen.
Voor nu lees ik al graag mee met alle bevindingen.
Heb nu een Skoda Superb, wat eigenlijk helemaal goed is vanwege het feit dat ik 2 kinderen heb en we de ruimte voor de kampeer en wintersport vakanties nodig hebben. Dus in dat opzicht past een elektrische auto helemaal niet. Maar nu heb ik wel met de gedachte gespeeld dat een elektrische auto wel past als we een ruimte stationwagen 2e hands kopen voor erbij en het primaire vervoer elektrisch wordt. Scheelt nog steeds best in de maandlasten.
Omdat ruimte en range best belangrijk is kom ik wel bij Tesla, Polestar of de e-Niro uit. De levertijd op de e-Niro is echt bizar lang dus die valt denk ik af. Model Y valt af (hoewel erg welkom) omdat dat te lang gaat duren denk ik...
Voorkeur voor nu is denk ik Tesla (vanwege de Super Chargers). Twijfel nog enorm over de Standard Range Plus of de Long Range (verschil is 90 tot 100 euro in de maand geloof ik). Ik weet niet of ik die range nodig heb. Dus even via ABRP uitproberen.
[ Voor 3% gewijzigd door -Splash- op 24-01-2020 13:28 ]
[verwijderd]
[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]
Of de range groot genoeg is weet je alleen zelf. Om een goed beeld te krijgen van hoe het in de praktijk werkt kan je het beste even de tijd nemen en de video's van Bjorn Nyland bekijken.-Splash- schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:24:
Blijkbaar moet ik ook opeens een nieuwe leaseauto (kilometers van mijn diesel werden teveel, dus werd mij vriendelijk een jaar eerder naar iets anders te kijken).
Voor meer realistische gegevens van de verschillende auto’s is dit ook een een goed uitgangspunt
https://ev-database.nl
https://ev-database.nl
Zelfde hier.. vrouw kan EV zakelijk rijden, maar de Scenic gaat niet weg. Het enige dat ik dacht.. je gaat toch meer familie ritjes e.d. met de EV maken waarschijnlijk, omdat je dan nog goedkoper rijd.. Misschien dan toch maar een iets ruimere EV pakken. En de Niro is wel groter dan de M3. Maar inderdaad, de wachttijd is lang. Misschien de E-soul een optie??-Splash- schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:24:
Omdat ruimte en range best belangrijk is kom ik wel bij Tesla, Polestar of de e-Niro uit. De levertijd op de e-Niro is echt bizar lang dus die valt denk ik af.
Met een tweede brandstof auto zal een SR+ al snel voldoen, want als het niet lukt pak je gewoon de andere auto. Mocht je wel op wintersport willen met de Model 3 dan is de LR wel een vereiste, niet alleen vanwege de range maar vooral vanwege de laadsnelheid en range tussen de Superchargers waardoor je al snel de helft van de tijd aan laden kwijt bent. Plus als je eetpauze neemt zit de SR+ zo vol, terwijl de LR iets langer tot 100% door laad.-Splash- schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:24:
Daar denk ik toch echt anders over, zeker het wintersport argument qua laadtijd is gewoon niet waar gezien de SR+ efficienter is. Feitelijk gezien is de LR amper sneller dan de SR+ over een traject van 1000kmDeveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:27:
[...]
Met een tweede brandstof auto zal een SR+ al snel voldoen, want als het niet lukt pak je gewoon de andere auto. Mocht je wel op wintersport willen met de Model 3 dan is de LR wel een vereiste, niet alleen vanwege de range maar vooral vanwege de laadsnelheid en range tussen de Superchargers waardoor je al snel de helft van de tijd aan laden kwijt bent. Plus als je eetpauze neemt zit de SR+ zo vol, terwijl de LR iets langer tot 100% door laad.

Naar mijn inziens heeft de LR echt meerwaarde als:
- Je niet kan laden op eigen terrein /beschikbaarheid van een publieke laadpaal geen vanzelfsprekendheid is.
- Ritten met grote regelmaat langer zijn dan 230 - 250km (ivm winter-range SR+)
- Wanneer je waarde hecht aan AWD / meer performance.
- /edit: wanneer je van plan bent om vaak langere stukken met aanhanger te gaan rijden
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 24-01-2020 14:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Detail: in dat lijstje (van Bjorn Nyland zo te zien) staat de Model 3 LR AWD er niet tussen. Alleen de LR Performance. En die is idd ietswat minder efficient. De LR AWD echter is slechts minimaal ietsje minder efficient dan de SR+ - verwaarloosbaar eigenlijk.revolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:45:
[...]
Daar denk ik toch echt anders over, zeker het wintersport argument qua laadtijd is gewoon niet waar gezien de SR+ efficienter is. Feitelijk gezien is de LR amper sneller dan de SR+ over een traject van 1000km
..
Overigens is juist bij sneeuw e.d. de AWD een serieus te nemen plus.
[ Voor 8% gewijzigd door arsimo op 24-01-2020 14:53 ]
Die efficiency winst zit vooral in de velgen. De LR op 18” is efficiënter dan met 19” of 20” van de performance versie. Plus bij de performance versie verhoogd de spoiler het verbruik ook nog.revolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:45:
[...]
Daar denk ik toch echt anders over, zeker het wintersport argument qua laadtijd is gewoon niet waar gezien de SR+ efficienter is. Feitelijk gezien is de LR amper sneller dan de SR+ over een traject van 1000km
[Afbeelding]
- Je niet kan laden op eigen terrein /beschikbaarheid van een publieke laadpaal geen vanzelfsprekendheid is.
Daarnaast heb ik in de praktijk ervaren dat de LR van 3 tot 90% laad tijdens een bezoekje aan de McD met de kinderen. Een SR+ had ik dan tussentijds moeten verplaatsen als het druk was en bij die locatie waren de reguliere parkeerplaatsen propvol.
[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 24-01-2020 14:58 ]
Dan nog is het verschil op 1000km misschien 30- 45minuten, en hoe vaak heb je met deze situatie te maken 2x per jaar? Voor mij persoonlijk zou dit echt een non-issue zijn.Deveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:53:
[...]
Die efficiency winst zit vooral in de velgen. De LR op 18” is efficiënter dan met 19” of 20” van de performance versie. Plus bij de performance versie verhoogd de spoiler het verbruik ook nog.
Daarnaast heb ik in de praktijk ervaren dat de LR van 3 tot 90% laad tijdens een bezoekje aan de McD met de kinderen. Een SR+ had ik dan tussentijds moeten verplaatsen als het druk was en bij die locatie waren de reguliere parkeerplaatsen propvol.
Nee, er zijn wat mij betreft andere aspecten die veel belangrijker zijn om voor de LR. Aspecten die positief bijdragen aan het dagelijkse gebruik.
Ik kon afgelopen week een paar dagen niet op eigen terrein laden en was hierbij afhankelijk van een granny / publieke laadpaal.. een LR is wat mij betreft dan echt een must-have.. wat een gedoe
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 24-01-2020 15:07 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dan zit je waarschijnlijk net bij een latere batch, ik begreep dat de levertijden als je nu besteld al ver in q4 2020 zitten. Dat zegt weer genoeg over de productiecapaciteit.Limbeckx schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:00:
Zelfs ook de Citigo i ev geleased, de laatste dag van de aanbieding. Nog niets van gehoord dus ik dacht ik ben Rijnwoud Rotterdam ff. Die spreken tegen mij over productieweek 15Is nog niet vastgezet maar dat is de voorlopige week volgens hen.
Over productiecapaciteit gesproken, met de Tesla killer van Daimler gaat het ook niet van een leien dakje
https://www.thisismoney.c...edes-EQC-models-year.html
Alleen Tesla lijkt grote aantallen EV's te kunnen doen, legacy auto raakt steeds verder achterop.
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 24-01-2020 15:16 ]
In de theorie, ja. In de praktijk kan de LR het verschil maken of je moet stoppen of wilt stoppen. Of je thuis kan laden spreekt uiteraard ook een grote rol. De situatie is echter voor iedereen anders. Zelf had ik vorig jaar een LR, maar dit jaar staat de SR+ op de wensenlijst. Scheelt wel dat wij een benzine slurpende D segment station ernaast hebben staan die we kunnen betalen van het verschil in kosten tussen de SR+ en LR.revolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:03:
[...]
Dan nog is het verschil op 1000km misschien 30- 45minuten, en hoe vaak heb je met deze situatie te maken 2x per jaar? Voor mij persoonlijk zou dit echt een non-issue zijn.
Nee, er zijn wat mij betreft andere aspecten die veel belangrijker zijn om voor de LR. Aspecten die positief bijdragen aan het dagelijkse gebruik.
Ik kon afgelopen week een paar dagen niet op eigen terrein laden en was hierbij afhankelijk van een granny / publieke laadpaal.. een LR is wat mij betreft dan echt een must-have.. wat een gedoe
Dank allen voor alle informatie.greatgonzo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:21:
[...]
Zelfde hier.. vrouw kan EV zakelijk rijden, maar de Scenic gaat niet weg. Het enige dat ik dacht.. je gaat toch meer familie ritjes e.d. met de EV maken waarschijnlijk, omdat je dan nog goedkoper rijd.. Misschien dan toch maar een iets ruimere EV pakken. En de Niro is wel groter dan de M3. Maar inderdaad, de wachttijd is lang. Misschien de E-soul een optie??
Ik zat met ABRP al een beetje te spelen met de 'usual suspects' van routes en bestemmingen. Ik doe ook aan survivalruns en die zitten altijd op erg verre plekken in het land.
Maar als ik kijk enkele reis huidige opdracht van werk naar huis dan is het 90 -> 76% voor de LR en 90 -> 71% SR+. Maar goed, als consultant weet je het nooit, ik heb ook in Leeuwarden en Antwerpen gewerkt. Maar als regel is het wel zo dat ik bij mijn opdrachtgevers altijd wel kan laden (anders wel in de omgeving). Ik woon in Utrecht maar we zijn van de binnenstad naar de stadsgrenzen verhuisd en de laadpalen zijn hier voldoende en niet altijd vol (soms wel, maar omdat ik op mijn werk kan laden is dat iets minder belangrijk denk ik).
Op dit moment is de situatie dat ik de Super rijdt (zakelijk en privé) en dat dat logischerwijs ook de wintersport en zomervakantie (we houden van kamperen in de bergen) auto is. Mijn vrouw rijdt een Volkswagen Polo Diesel, maar daar willen we al een tijdje van af omdat ze maar 50 km per week rijdt (vaak kan ze mijn auto lenen voor haar werk ook nog eens) en dat is een beetje weinig voor een diesel.
Het idee is dus dat de polo de deur uit gaat en er een station (wellicht Octavia combi benzine) bij komt. Deze is voor vakanties (dus ook wintersport). Nu sluit ik niet uit dat we wintersport met de elektrische auto doen, maar dat staat eigenlijk niet op de planning. De elektrische auto is vooral voor alles in Nederland de hoofd auto. (we hebben door locaties van werk helaas wel 2 auto's nodig)
De E-Soul vind ik gewoon echt niet mooi en hoewel ik geen liefhebber van auto's ben (ben meer van functioneel, daarom ook Skoda ipv Audi) mag het best wel smoelen. Wel merk ik aan mijzelf dat ik mij enigszins bezwaard voel om weer een nieuwe lease periode een ICE te nemen. Aan de andere kant vind ik het ook wel spannend omdat ik zekerheden en makkelijkheid opoffer voor mijn gevoel voor een nieuw soort iets. Maar het gadget gehalte van de EV's trekt mij wel erg.
Waarom de SR+ over de LR? Is dat omdat je de range niet nodig hebt?Deveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:20:
[...]
In de theorie, ja. In de praktijk kan de LR het verschil maken of je moet stoppen of wilt stoppen. Of je thuis kan laden spreekt uiteraard ook een grote rol. De situatie is echter voor iedereen anders. Zelf had ik vorig jaar een LR, maar dit jaar staat de SR+ op de wensenlijst. Scheelt wel dat wij een benzine slurpende D segment station ernaast hebben staan die we kunnen betalen van het verschil in kosten tussen de SR+ en LR.
Het is wel zo dat je over de lease looptijd dus bijna 5000 euro bespaart, dat is toch wel serieus geld.
Het is wel zo dat wij met vakanties sowieso lange pauzes nemen na 2 uur rijden (40 minuten) omdat onze dochter (2 jaar) dan echt wel wat beweging wilt hebben. Maar goed, vakanties zal dus met de benzine auto gebeuren (ook omdat wij een enorm grote tent hebben die niet door de smalle opening van de tesla pastDeveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:27:
[...]
Met een tweede brandstof auto zal een SR+ al snel voldoen, want als het niet lukt pak je gewoon de andere auto. Mocht je wel op wintersport willen met de Model 3 dan is de LR wel een vereiste, niet alleen vanwege de range maar vooral vanwege de laadsnelheid en range tussen de Superchargers waardoor je al snel de helft van de tijd aan laden kwijt bent. Plus als je eetpauze neemt zit de SR+ zo vol, terwijl de LR iets langer tot 100% door laad.
Hoe lang heb je er nu op lopen wachten?FlyingGameGuy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:44:
Ben benieuwd als ik 3-4 februari eentje besteld hoe lang dat dan duurt...
@Hachy Goed verhaal net op BNR! Je deed het goed en die twee zuurpruimen ook. Ik weet niet of je het live is en of je de aankondiging heb gehoord, maar die was nogal kleinerend tegenover EV-rijders. Gelukkig waren ze wel zo professioneel om je serieus te interviewen.
[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 24-01-2020 16:11 ]
De auto zelf moet in mijn geval ook nog betaald worden en van de meerprijs van +/- 8k en de 22% bijtelling over die extra 8k gebruik ik liever voor de tweede auto, die tweede auto is toch noodzakelijk ongeacht de range. Die tweede auto gaat er wel uit als de Cybertruck door de Europese wetgeving komt-Splash- schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:35:
[...]
Waarom de SR+ over de LR? Is dat omdat je de range niet nodig hebt?
Het is wel zo dat je over de lease looptijd dus bijna 5000 euro bespaart, dat is toch wel serieus geld.
[verwijderd]
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]
eensch.. de E-soul is gewoon de Fiat Multipla onder de EV's-Splash- schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:33:
[...]
De E-Soul vind ik gewoon echt niet mooi en hoewel ik geen liefhebber van auto's ben (ben meer van functioneel, daarom ook Skoda ipv Audi) mag het best wel smoelen.
Maar je hebt ook mensen die enkel voor de specs gaan. En dan is hij nog niet verkeerd
Het is wel een auto die je een paar keer moet tegenkomen en je dan meer gaat waarderen.greatgonzo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:31:
[...]
eensch.. de E-soul is gewoon de Fiat Multipla onder de EV's![]()
![]()
Maar je hebt ook mensen die enkel voor de specs gaan. En dan is hij nog niet verkeerd
In Noorwegen kom je ze met bosjes tegen. Allemaal in kekke kleurcombinaties. Best leuk ding en verder dezelfde uitstekende EV specs als de e-Niro.
In NL kom je de e-Soul echt nauwelijks in het wild tegen heb ik het idee.
dat weeg @databeestje vastCyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Het is wel een auto die je een paar keer moet tegenkomen en je dan meer gaat waarderen.
In Noorwegen kom je ze met bosjes tegen. Allemaal in kekke kleurcombinaties. Best leuk ding en verder dezelfde uitstekende EV specs als de e-Niro.
Bjorn's test gaat alleen op als je zo snel mogelijk die 1000 km wil rijden. De meeste mensen rijden 's ochtends weg, lunchen tijdens de eerste laadstop, wat dus niet een zo kort mogelijk stop is, maar meestal een langere stop meer richting de 100%. 2e etappe rijden, 2e keer laden welke dus wel tijd verlies oplevert, vervolgens 3e etappe rijden, laden plus dineren, dan 4e etappe rijden.revolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:45:
[...]
[Afbeelding]
- /edit: wanneer je van plan bent om vaak langere stukken met aanhanger te gaan rijden
Met een SR moet je denk ik nog een keer extra stoppen en je bent minder flexibel kwa stopplaatsen. Je moet elke 200 km, of 1,5 uur stoppen met een SR in de winter. Is mij iets te vaak. Maar goed ik ga ook niet op wintersport
@Z___Z Juist vaker en korter stoppen is met een Tesla sneller dan minder vaak en langer. Omdat de laadcurve bij een lage SoC hoger is en dan afloopt kan je beter vaker onderin die curve zitten. Ik heb ook wel eens een SuC extra gepakt omdat ik niet langer wilde wachten om langer door te kunnen rijden. Uiteindelijk win je daar totale reistijd mee.
In en om Eindhoven rijden er een aantal als taxi.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Het is wel een auto die je een paar keer moet tegenkomen en je dan meer gaat waarderen.
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Dit dus. In de praktijk reis ik op langere stukken (en ja ook met doorrijden in Duitsland) gemiddeld 100 km/h. Stops voor rusten, tanken etc zijn killing voor het gemiddelde dus zolang dat soort snelheden gemiddeld redelijk haalbaar zijn zie ik ook het probleem niet zo.Z___Z schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:17:
[...]
Bjorn's test gaat alleen op als je zo snel mogelijk die 1000 km wil rijden. De meeste mensen rijden 's ochtends weg, lunchen tijdens de eerste laadstop, wat dus niet een zo kort mogelijk stop is, maar meestal een langere stop meer richting de 100%. 2e etappe rijden, 2e keer laden welke dus wel tijd verlies oplevert, vervolgens 3e etappe rijden, laden plus dineren, dan 4e etappe rijden.
Met een SR moet je denk ik nog een keer extra stoppen en je bent minder flexibel kwa stopplaatsen. Je moet elke 200 km, of 1,5 uur stoppen met een SR in de winter. Is mij iets te vaak. Maar goed ik ga ook niet op wintersport. In de zomer kan je misschien om de 2 uur stoppen in de SR, dat is net acceptabel. In de LR kan je om de 2,5-3 uur stoppen. Is voor mij een beter interval. Ik stop liever langer elke stop met minder stops, dan vaker kortere stops.
Voor Audi wordt 2020 alvast geen topjaar.
En aangezien hun al langer bezig zijn, is het de vraag wat dit voor de volgende modellen gaat worden.
Batterijproblemen kosten jobs bij Audi Brussel
https://www.tijd.be/onder...bij-audi-brussel/10202277
4000 tot 5700 auto's minder per kwartaal (en de planning was 77.000 per jaar, ofwel 19.300 per kwartaal.) 25% lagere productie dus.
En aangezien hun al langer bezig zijn, is het de vraag wat dit voor de volgende modellen gaat worden.
4000 tot 5700 auto's minder per kwartaal (en de planning was 77.000 per jaar, ofwel 19.300 per kwartaal.) 25% lagere productie dus.
Er zijn niet mega veel Soul in Nederland, het is veel meer geleverd met de 1.6GDI. De nieuwe loopt zo-zo.
Even een staatje met de duurste auto's deze maand.
Even een staatje met de duurste auto's deze maand.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Gemiddelde prijs per model '202001' Model Catalogus Prijs Aantal Taycan Turbo S 217053 4 Taycan Turbo 180476 3 Taycan 4s 159256 6 E-tron 55 111374 2 Model X 108995 7 Audi E-tron 97386 13 Model S 90650 3 Eqc 400 4matic 85931 1 I-pace 75933 2 E-tron 50 74905 11 |
Ik zou best willen dat ze de Multipla elektrisch zouden maken. Maarja het is een oud model. Gelukkig rijden we nu in een elektrische Soul. Het rijd fantastisch en is super mooi van binnen. En het verfraaid het straatbeeld zeker tussen alle witte en zwarte zakenauto'sgreatgonzo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:31:
[...]
![]()
Het artikel heeft het alleen over het eerste kwartaal 4100-5700 minder. Ze roepen niets over de rest van het jaar. Oftewel, +-7% . Ook hebben ze het over Audi Brussel, geen idee of dat de Europese aantallen zijn al vermoed ik van wel.bottom line schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:56:
Voor Audi wordt 2020 alvast geen topjaar.
Problemen liggen overigens bij LG Chem die minder kan leveren dan beloofd.(mogelijk dus ook voor andere afnemers slecht nieuws op komst)
Als VAG slim is krijgen ze daar in ieder geval nog een financiële vergoeding voor.
@databeestje hoeveel Model 3’s zijn er verkocht?
Er is maar 1 fabriek van Audi die EV's produceert.GeeMoney schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:17:
[...]
Het artikel heeft het alleen over het eerste kwartaal 4100-5700 minder. Ze roepen niets over de rest van het jaar. Oftewel, +-7% . Ook hebben ze het over Audi Brussel, geen idee of dat de Europese aantallen zijn al vermoed ik van wel.
Problemen liggen overigens bij LG Chem die minder kan leveren dan beloofd.(mogelijk dus ook voor andere afnemers slecht nieuws op komst)
Als VAG slim is krijgen ze daar in ieder geval nog een financiële vergoeding voor.
Als VAG een waterdicht contract had, hebben ze die problemen niet.
Een waterdicht contract als een van de laatste in de rij zou een torenhoge rekening geweest zijn.
Betaalbaar derde contracten zullen bepaalde paragrafen, zoals mogelijks beperkte leveringen hebben vermeld.
Betaalbaar derde contracten zullen bepaalde paragrafen, zoals mogelijks beperkte leveringen hebben vermeld.
VAG en Daimler hebben een enorm probleem door de afhankelijkheid vna LG Chem.GeeMoney schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:17:
[...]
Het artikel heeft het alleen over het eerste kwartaal 4100-5700 minder. Ze roepen niets over de rest van het jaar. Oftewel, +-7% . Ook hebben ze het over Audi Brussel, geen idee of dat de Europese aantallen zijn al vermoed ik van wel.
De EQC productie is bijna zo goed als stilgelegd, nu Audi, straks VW..... (wordt nog leuk met de "massa" productie van de ID.3)
De grootspraak dat ze Tesla wel even zouden verslaan met daarnaast een hoop marketing poehoe begint ze aardig in de kont te bijten.
Onze duitse vrienden zijn na dieselgate en nu LGgate amper nog serieus te nemen...
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 24-01-2020 21:15 ]
Bedoel je in Januari? 33 met gemiddelde cat prijs van 62+. Vorig jaar 29992 stuks.GeeMoney schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:17:
[...]
Deze hele maand staat zo goed als stil met 525 stuks, er komen wel weer boten volgende maand met Model 3. De e Golf doet het goed, die zijn ze nu voor de private lease actie aan het uitleveren denk ik. Er is nog redelijk wat op kenteken gezet in dec, dat vertekend heel erg. Met name Audi en Jaguar.
Het aandeel elektrisch is terug naar 1%, omdat de uitgestelde benzine auto's nu op kenteken worden gezet. Want 2020 plaat.
In de praktijk ook hoor, zie ook de tests. De daadwerkelijke actieradius tijdens lange trips verschillen niet eens zoveel als je denkt. Hoe hoger de snelheid, hoe kleiner het verschil in actieradius Met de SR+ vs de AWDDeveon schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:20:
[...]
In de theorie, ja. In de praktijk kan de LR het verschil maken of je moet stoppen of wilt stoppen. Of je thuis kan laden spreekt uiteraard ook een grote rol. De situatie is echter voor iedereen anders. Zelf had ik vorig jaar een LR, maar dit jaar staat de SR+ op de wensenlijst. Scheelt wel dat wij een benzine slurpende D segment station ernaast hebben staan die we kunnen betalen van het verschil in kosten tussen de SR+ en LR.
Zeg voor het gemak: 55-85km verschil in range, valt reuze mee.
In september kon ik met (toen nog max 100kW laden) ook 1240km rijden in een 13uur met 4 (origineel zelfs slechts 3!) stops aan de SuC. Trip was Slovenië - Eindhoven
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik vind het juist een hele mooie auto. Qua specs weer minder interessant, want voor mij is een diepe kofferbak handiger dan een hoge.greatgonzo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:31:
[...]
![]()
Ik vind het interview op zich nog wel meevallen.RichieB schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:09:
@Hachy Goed verhaal net op BNR! Je deed het goed en die twee zuurpruimen ook. Ik weet niet of je het live is en of je de aankondiging heb gehoord, maar die was nogal kleinerend tegenover EV-rijders. Gelukkig waren ze wel zo professioneel om je serieus te interviewen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Verwijderd
Heeft Tesla een contract met Panasonic, dat Panasonic uitsluitend voor Tesla mag produceren?revolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:12:
[...]
VAG en Daimler hebben een enorm probleem door de afhankelijkheid vna LG Chem.
De EQC productie is bijna zo goed als stilgelegd, nu Audi, straks VW..... (wordt nog leuk met de "massa" productie van de ID.3)
De grootspraak dat ze Tesla wel even zouden verslaan met daarnaast een hoop marketing poehoe begint ze aardig in de kont te bijten.
Onze duitse vrienden zijn na dieselgate en nu LGgate amper nog serieus te nemen...
Want de rest “kiest” blijkbaar voor LG.
Zijn dit de enige 2?
Doen ze ongeveer hetzelfde? Of is de ene ook kwalitatief beter dan de ander?
In Amerika hebben ze wel een exclusiviteitscontract met panasonic geloof ik.
En ik denk ook niet dat Tesla toelaat om autobatterijen te bouwen in GF1 voor andere automerken
Maar op andere plekken zijn ze vrij om te kiezen.
Er zijn nog andere batterijfabrikanten. Maar die zijn chinees. En Panasonic schat ik wel, met de batterijtech die ze delen met Tesla, als hoogste klasse. Maar die patenten/kennis mogen ze niet gebruiken voor andere leveranciers.
LG is een klasse lager, en die chinese bedrijven nog een stapje daaronder. Is Samsung er ook geen?
Tesla heeft ook in China een contract met LG voor levering van batterijen, maar stuurt ook vanuit GF1 gigantische aantallen van batterijen op naar China om daar geïnstalleerd te worden.
Het verschil is dat Tesla veel medewerkers uitstuurt, om ook echt bij de leveranciers te gaan helpen / mee nadenken met klant / controleren.
Probleem met leveringen LG? Dan sturen we extra batterijen op van GF1. Probleem met dat stukje? Even een team uitsturen van ingenieurs en weet ik wat om het goedkoper / simpeler te krijgen.
Bij legacy autobouwers is gewoon alles via email / papieren geregeld, en komen medewerkers amper van hun bureautje.
Hoe meer de advocaten van VAG beginnen te wijzen naar het contract, hoe minder LG moeite gaat doen voor hun.
En ik denk ook niet dat Tesla toelaat om autobatterijen te bouwen in GF1 voor andere automerken
Maar op andere plekken zijn ze vrij om te kiezen.
Er zijn nog andere batterijfabrikanten. Maar die zijn chinees. En Panasonic schat ik wel, met de batterijtech die ze delen met Tesla, als hoogste klasse. Maar die patenten/kennis mogen ze niet gebruiken voor andere leveranciers.
LG is een klasse lager, en die chinese bedrijven nog een stapje daaronder. Is Samsung er ook geen?
Tesla heeft ook in China een contract met LG voor levering van batterijen, maar stuurt ook vanuit GF1 gigantische aantallen van batterijen op naar China om daar geïnstalleerd te worden.
Het verschil is dat Tesla veel medewerkers uitstuurt, om ook echt bij de leveranciers te gaan helpen / mee nadenken met klant / controleren.
Probleem met leveringen LG? Dan sturen we extra batterijen op van GF1. Probleem met dat stukje? Even een team uitsturen van ingenieurs en weet ik wat om het goedkoper / simpeler te krijgen.
Bij legacy autobouwers is gewoon alles via email / papieren geregeld, en komen medewerkers amper van hun bureautje.
Hoe meer de advocaten van VAG beginnen te wijzen naar het contract, hoe minder LG moeite gaat doen voor hun.
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 25-01-2020 08:37 ]
Idd, dit is hun typische stijl, lekker ouwehoeren. Ik hou er wel van op de vrijdagmiddag. Als je hun show normaal nooit luistert klinkt het misschien wat negatief, maar dat is het niet.Blokker_1999 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:44:
[...]
Ik vind het interview op zich nog wel meevallen.
We hebben Samsung SDI (Zuid Korea), voor bijvoorbeeld BMW (i3, i8) en sommige VW modellen. In Zuid Korea zit ook ook nog SK innovation welke voor bijvoorbeeld Hyundai/Kia geleverd hebben. LG (Lucky Goldstar) komt ook uit Zuid Korea, en is meestal een prijs technisch gunstige vervanger. Vanuit Japan heb je naast Panasonic nog Yuasa en Nissan die accu's maakte. Voor powertools maakt Sony bijvoorbeeld ook nog 18650 cellen (Makita).Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:19:
[...]
Heeft Tesla een contract met Panasonic, dat Panasonic uitsluitend voor Tesla mag produceren?
Want de rest “kiest” blijkbaar voor LG.
Zijn dit de enige 2?
Doen ze ongeveer hetzelfde? Of is de ene ook kwalitatief beter dan de ander?
In China is er BYD (2 na grootste in volume) welke voornamelijk LiFePO4 LFP maakt (bussen) en CATL die veel accu's maakt voor bijvoorbeeld Smartphones (Samsung Galaxy Note Fire, samen met Samsung SDI), maar ook auto's. CATL heeft een aantal contracten voor auto's binnen gesleept.
De Nationale Autoshow gaat mij meestal voorbij, maar in andere programma’s is Meindert over het algemeen erg negatief tegenover elektrische rijden. Wouter (van Autoblog.nl) is na een maand in de I-PACE duidelijk een stuk objectiever. Je moet het nou eenmaal ervaren om te begrijpen.Pierz schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:57:
[...]
Idd, dit is hun typische stijl, lekker ouwehoeren. Ik hou er wel van op de vrijdagmiddag. Als je hun show normaal nooit luistert klinkt het misschien wat negatief, maar dat is het niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 25-01-2020 10:11 ]
Zoals ze hier zeggen "boenk erop"Deveon schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:10:
Je moet het nou eenmaal ervaren om te begrijpen.
Merk dat ook in mijn onmiddellijke omgeving en op autofora: je krijgt een verstokte fossielrijder zonder elektrische rijervaring echt niet uitgelegd waarom je een voorstander van EV bent.
Op het werk is het nu al zo ver gekomen dat de CEO zijn Tesla voor een week uitleent aan werknemers zodat ze - na de EV ervaring - toch maar voor een elektrische lease zouden kiezen. Ondanks dat een BEV vanaf 2019 "budgetvrij" is gesteld kiezen binnen het bedrijf nog maar een 10% van de werknemers voor een BEV.
De BEV-wachttijd is ook geen praktisch punt (er werden daartoe 250 Kona EV's in eigen beheer aangekocht).
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2020 23:39 ]
Kom ik zojuist dit artikel tegen... Hilarischrevolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 21:12:
[...]
VAG en Daimler hebben een enorm probleem door de afhankelijkheid vna LG Chem.
VW CEO Says Automaker Can ‘Probably Overtake’ Tesla ‘At Some Stage’
https://teslamotorsclub.c...-keeping-pace-with-tesla/
Ik krijg er een beetje een Pinky and the Brain idee bij
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 25-01-2020 11:09 ]
Inderdaad. Zijn aankondigingen voor het item waren in de trant van "De laadtarieven zijn niet transparant. Lekker belangrijk, dan laadt je toch gewoon bij de paal die het goedkoopste is" + "De prijzen voor snelladen gaan enorm omhoog en dat is heel zielug want EV rijden doe je voor het financiële voordeel". Echt storend, ik zet meestal iets anders op als ik die Meindert hoor. Wouter daarentegen is prima om naar te luisteren.Deveon schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:10:
[...]
De Nationale Autoshow gaat mij meestal voorbij, maar in andere programma’s is Meindert over het algemeen erg negatief tegenover elektrische rijden.
[...]
GeeMoney schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:17:
[...]
Het artikel heeft het alleen over het eerste kwartaal 4100-5700 minder. Ze roepen niets over de rest van het jaar.
https://www.vrt.be/vrtnws...-omdat-batterijleveranci/Er zijn contacten met andere leveranciers van batterijen maar zelfs als dat in orde komt, dan zal dat maar een oplossing zijn voor de tweede helft van dit jaar. "
En we weten ineens waarom de Audi E-Tron 50 zo slecht scoort. De batterijen die erin zitten zijn van samsung en zijn beduidend slechter dan die van LG. Dus hoeveelheid van accu's op papier is enkel op papier in orde.
En misschien ook wel de oorzaak dat de drieling niet geleverd wordt. Vorig jaar zomer is de productie van de fossiele uitvoering al gestaakt, en als Tesla binnen een jaar een hele fabriek kan bouwen en de productie kan starten dan moet VW dat zeker in een half kunnen aanpassen. Misschien ook wel de oorzaak dat de prijs van duidelijk onder de 20k naar onder de 25k gegaan.bottom line schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:09:
[...]
[...]
https://www.vrt.be/vrtnws...-omdat-batterijleveranci/
En we weten ineens waarom de Audi E-Tron 50 zo slecht scoort. De batterijen die erin zitten zijn van samsung en zijn beduidend slechter dan die van LG. Dus hoeveelheid van accu's op papier is enkel op papier in orde.
En dan zou het mij ook niet verbazen als die geproduceerde ID3's met software problemen heel andere problemen hebben, namelijk geen accu. En dan die prijsverhoging bij Ionity. Tja, die straalt naar de (nog) onwetende klant eigenlijk uit, koop maar geen EV, voorlopig dan en dat komt dan mooi uit. Het is maar een idee.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met de miljoenen/miljarden boetes in het vooruitzicht als je niet aan de gemiddelde uitstootnorm voldoet denk ik niet dat ze bewust geen elektrische auto’s willen maken/verkopen.
Misschien dat er tijdelijk nog even meer effort wordt gestopt in (plug-in) hybrides, maar ook daarmee wordt het lastig.
Ze hebben te maken met kopers die alleen op aanschafprijs vergelijken; dat ze nu nog geen auto’s kunnen leveren met voldoende bereik en dat er wereldwijd onvoldoende accu capaciteit is.
Misschien dat er tijdelijk nog even meer effort wordt gestopt in (plug-in) hybrides, maar ook daarmee wordt het lastig.
Ze hebben te maken met kopers die alleen op aanschafprijs vergelijken; dat ze nu nog geen auto’s kunnen leveren met voldoende bereik en dat er wereldwijd onvoldoende accu capaciteit is.
De Esoul 2020 wordt pas sinds deze maand afgeleverd, Ik ga die van mij vrijdag ophalen.
Komende uit een Egolf, was de range voor mij een van de belangrijkste redenen om hiervoor te gaan.
De grootte van de ENiro was ook erg welkom, maar de levertijd was een probleem.
Het is een wat aparte auto, maar vind hem daardoor juist wel mooi. Niet zo 13 in een dozijn.
Komende uit een Egolf, was de range voor mij een van de belangrijkste redenen om hiervoor te gaan.
De grootte van de ENiro was ook erg welkom, maar de levertijd was een probleem.
Het is een wat aparte auto, maar vind hem daardoor juist wel mooi. Niet zo 13 in een dozijn.
Op basis van zijn uiterlijke looks zou ik zo voor de Soul EV gaan, ik rijd nu een Prius 4 (naast de boodschappen EV) dus bang om op te vallen ben ik niet. Maar ik vind het dashboard verschrikkelijk, het lijkt wel of ze terug naar de jaren 80 willen. Als er 1 ding is wat ik niet meer wil is het 2 ouderwetse klokken achter het stuur. Als hier het dashboard van een Tesla of Prius in zat stond ik morgen bij de Kia dealer.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dus ook geen E-Up ( 3 klokken)guido66 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:53:
Op basis van zijn uiterlijke looks zou ik zo voor de Soul EV gaan, ik rijd nu een Prius 4 (naast de boodschappen EV) dus bang om op te vallen ben ik niet. Maar ik vind het dashboard verschrikkelijk, het lijkt wel of ze terug naar de jaren 80 willen. Als er 1 ding is wat ik niet meer wil is het 2 ouderwetse klokken achter het stuur. Als hier het dashboard van een Tesla of Prius in zat stond ik morgen bij de Kia dealer.
En veel meer fabrieken die PHEV's bouwen met elk ook dik 10+kWh per stuk. Het is misschien geen 95kWh per voertuig, maar in totaal is het waarschijnlijk zelfs meer batterijen dan voor de e-tron.bottom line schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:44:
[...]
Er is maar 1 fabriek van Audi die EV's produceert.
Als VAG een waterdicht contract had, hebben ze die problemen niet.
Zijn wel veel aannames.... Een fabriek bouwen in China is iets ander dan een in Dld bouwen.PeterZ(on) schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:50:
[...]
En misschien ook wel de oorzaak dat de drieling niet geleverd wordt. Vorig jaar zomer is de productie van de fossiele uitvoering al gestaakt, en als Tesla binnen een jaar een hele fabriek kan bouwen en de productie kan starten dan moet VW dat zeker in een half kunnen aanpassen. Misschien ook wel de oorzaak dat de prijs van duidelijk onder de 20k naar onder de 25k gegaan.
En dan zou het mij ook niet verbazen als die geproduceerde ID3's met software problemen heel andere problemen hebben, namelijk geen accu. En dan die prijsverhoging bij Ionity. Tja, die straalt naar de (nog) onwetende klant eigenlijk uit, koop maar geen EV, voorlopig dan en dat komt dan mooi uit. Het is maar een idee.
Ik had het over aanpassen, niet nieuw bouwen. Ze hoeven alleen maar de productielijn aan te passen.jerh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:32:
[...]
Zijn wel veel aannames.... Een fabriek bouwen in China is iets ander dan een in Dld bouwen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
En dat is niet iets wat je op enkele dagen doet. Dat is ook een groot project dat, afhankelijk van de benodigde aanpassingen, ook al weer snel een jaar of meer kan duren.PeterZ(on) schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:45:
[...]
Ik had het over aanpassen, niet nieuw bouwen. Ze hoeven alleen maar de productielijn aan te passen.
en jij denkt dat je het beter weet dan VW. Die zullen vast wel een planning gemaakt hebben die aansluit bij hun bussiness doelen. En aangezien ze naar buiten toe kenbaar maken dat ze vol voor elektrisch gaan, neem ik aan dat ze daar ook een bijhorende planning opgemaakt hebben. We gaan het vanzelf zien.PeterZ(on) schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:45:
[...]
Ik had het over aanpassen, niet nieuw bouwen. Ze hoeven alleen maar de productielijn aan te passen.
Ik weet dat de door de importeur verwachtte prijs nu 25% hoger is en dat de levering te laat is, dus het gaat dan m.i. niet volgens planning. Maar wat je zegt, we gaan het zien.jerh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:37:
[...]
en jij denkt dat je het beter weet dan VW. Die zullen vast wel een planning gemaakt hebben die aansluit bij hun bussiness doelen. En aangezien ze naar buiten toe kenbaar maken dat ze vol voor elektrisch gaan, neem ik aan dat ze daar ook een bijhorende planning opgemaakt hebben. We gaan het vanzelf zien.
Een redelijk oud bericht (21 januari) maar toch:
https://www.rtlz.nl/busin...ity-fastned-allego-kartel
Even vluchtig doorgelezen. De meeste mensen laden thuis hun auto op dus het valt mee.
De reactie van de kamerleden is daarom inderdaad misschien wat voorbarig.
Even vluchtig doorgelezen. De meeste mensen laden thuis hun auto op dus het valt mee.
Vind je dat, een kWH stroom kost inkoop 5 cent voor een toko als Ionity. Ze vragen echter 79 cent/ kWh.be3a18 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:52:
Een redelijk oud bericht (21 januari) maar toch:
Zal ongetwijfeld wat kosten die laadpaal en het beheer.. maar die 5 cent gaan inc belastingen etc. 16 x over de kop..
De energie kost natuurlijk heel weinig. Maar wat kost een 300kW snellader + alle kosten erbij? Het zou mij verbazen als een simpel Fastned station niet minimaal een ton kost in aanschaf/bouw. En mogelijk nog meer. Reken maar uit hoeveel kWh’s je moet verkopen om alleen al je initiële materiële investeringen hebt terugverdiend.. er is een reden waarom Fastned geen/amper winst maakt.BasvanS schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:44:
[...]
Vind je dat, een kWH stroom kost inkoop 5 cent voor een toko als Ionity. Ze vragen echter 79 cent/ kWh.
Zal ongetwijfeld wat kosten die laadpaal en het beheer.. maar die 5 cent gaan inc belastingen etc. 16 x over de kop..
Ons aller gekende Björn had het er recent over in 1 van zijn filmpjes. Hij hoorde van iemand uit de industrie dat 1 laadpaal al snel tussen de €100k en €150k kost.
Oh ja en de net-aansluiting van 6x350kW is gratis zeker?BasvanS schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:44:
[...]
Vind je dat, een kWH stroom kost inkoop 5 cent voor een toko als Ionity. Ze vragen echter 79 cent/ kWh.
Grid aansluiting zal wel wat ondergedimensioneerd zijn, maar dan nog is het een ~1MW connectie, oftewel 300 huishoudens. Vastrecht loopt dan al snel op naar 50 euro per dag. Dan is 79cent/kWh toch niet zo heel absurd meer.
Ik zou er zelfs van durven uitgaan dat 79cent maar net wel/niet kostendekkend is vandaag de dag. En dat in de toekomst met meer gebruik dat wel wat lager kan gaan liggen.
[ Voor 19% gewijzigd door AndRo555 op 26-01-2020 15:01 ]
Vergeet niet dat FastNed en misschien ook die andere toko's EU subsidies krijgen of kregen:
https://www.bnr.nl/nieuws...joen-euro-subsidie-binnen
Zelf had ik eerst ook zoiets van: "ze moeten hun investeringen terug verdienen", maar dat valt dus misschien wel mee. Aan de andere krant is 1,5 miljoen ook weer niet zoveel, kan me voorstellen dat je er niet zo heel veel snel laad stations mee kan bouwen.
https://www.bnr.nl/nieuws...joen-euro-subsidie-binnen
Zelf had ik eerst ook zoiets van: "ze moeten hun investeringen terug verdienen", maar dat valt dus misschien wel mee. Aan de andere krant is 1,5 miljoen ook weer niet zoveel, kan me voorstellen dat je er niet zo heel veel snel laad stations mee kan bouwen.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Als ik het me goed herinner uit hun boek, twee ton per Fastned station. Maar dat was wel in 2015.t0mmiiiii schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:52:
[...]
De energie kost natuurlijk heel weinig. Maar wat kost een 300kW snellader + alle kosten erbij? Het zou mij verbazen als een simpel Fastned station niet minimaal een ton kost in aanschaf/bouw. En mogelijk nog meer. Reken maar uit hoeveel kWh’s je moet verkopen om alleen al je initiële materiële investeringen hebt terugverdiend.. er is een reden waarom Fastned geen/amper winst maakt.
De bouw van een modern Fastned station zoals Den Ruygen Hoek kost ongeveer €1 miljoen euro. (8 laders). (4 laders ongeveer 5 ton)
[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 26-01-2020 20:39 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Heb even snel gekeken en inderdaad
4x CCS 350 kW
4x CCS 50kW
4x CHAdeMO 50kW
2× AC 38 kW
Tesla adapter
Is wat meer dan de twee triple chargers die vroeger standaard geplaatst werden
4x CCS 350 kW
4x CCS 50kW
4x CHAdeMO 50kW
2× AC 38 kW
Tesla adapter
Is wat meer dan de twee triple chargers die vroeger standaard geplaatst werden
Is dat inclusief de aankoop van de grond en vergunningen?Hachy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:38:
De bouw van een modern Fastned station zoals Den Ruygen Hoek kost ongeveer €1 miljoen euro. (8 laders). (4 laders ongeveer 5 ton)
Dat weet ik niet.Pierz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:26:
[...]
Is dat inclusief de aankoop van de grond en vergunningen?
Even heel iets anders, ik ben de populaire vakantieroutes aan het uitwerken voor mensen die een EV rijden met een CCS aansluiting.
Deel 1: Utrecht-Bordeaux
Ik ga ook nog een Deel 2 maken van de Autoroute Du Soleil en deel 3 naar Rome.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Hoi Hachy, ik had nog een vraagje over Frankrijk en laden, misschien heb je een goede inschatting: heeft het zin om voor een vakantie een Type3 kabel te regelen? Als in, is type 3 echt zo veel gebruikt?Hachy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 00:34:
[...]
Dat weet ik niet.
Even heel iets anders, ik ben de populaire vakantieroutes aan het uitwerken voor mensen die een EV rijden met een CCS aansluiting.
Deel 1: Utrecht-Bordeaux
Ik ga ook nog een Deel 2 maken van de Autoroute Du Soleil en deel 3 naar Rome.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic