• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10

greatgonzo

schit-te-rend!

JeroenK schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Ik zou best willen dat ze de Multipla elektrisch zouden maken. Maarja het is een oud model. Gelukkig rijden we nu in een elektrische Soul. Het rijd fantastisch en is super mooi van binnen. En het verfraaid het straatbeeld zeker tussen alle witte en zwarte zakenauto's
Fiat gaat niet voor elektrisch volgens mij.. zij hebben 1.8 miljard in Tesla gepompt om aan de klimaatdoelen te voldoen..

Ook, ze hebben de 500e.. maar ook meer om "een electrisch model" te hebben.. Dat zijn naar mijn idee gewoon reguliere auto's waar een elektromotor ingebouwd is, ipv een EV van scratch bouwen

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:41
Pierz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:26:
[...]

Is dat inclusief de aankoop van de grond en vergunningen?
Ik vermoed dat de grond van Rijkswaterstaat is en dat er hiervoor structurele kosten zijn zoals huur of erfpacht.

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11-2025

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

greatgonzo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:29:
[...]

Fiat gaat niet voor elektrisch volgens mij.. zij hebben 1.8 miljard in Tesla gepompt om aan de klimaatdoelen te voldoen..

Ook, ze hebben de 500e.. maar ook meer om "een electrisch model" te hebben.. Dat zijn naar mijn idee gewoon reguliere auto's waar een elektromotor ingebouwd is, ipv een EV van scratch bouwen
https://www.groen7.nl/foxconn-en-fiat-werken-samen-aan-evs/

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-12-2025

Hachy

Laadpas Nerd

qadn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:22:
[...]

Hoi Hachy, ik had nog een vraagje over Frankrijk en laden, misschien heb je een goede inschatting: heeft het zin om voor een vakantie een Type3 kabel te regelen? Als in, is type 3 echt zo veel gebruikt?
De meeste palen die ik tegenkwam hebben allebei. Tot 2019 was het de standaard om 1 zijde T2 te hebben en 1 zijde T3a.

Dus je komt ze dus nog wel regelmatig tegen, het is vooral handig nu het drukker wordt aan de T2 aansluiting. Ik heb twee van die Franse kabels thuis liggen, je mag er wel eentje lenen?

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 27-01-2020 11:15 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Hachy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:14:
[...]

De meeste palen die ik tegenkwam hebben allebei. Tot 2019 was het de standaard om 1 zijde T2 te hebben en 1 zijde T3a.

Dus je komt ze dus nog wel regelmatig tegen, het is vooral handig nu het drukker wordt aan de T2 aansluiting. Ik heb twee van die Franse kabels thuis liggen, je mag er wel eentje lenen?
Tof man, ik zou het graag lenen.
We hebben het wel over van het zomer ofzo een keertje, ik stuur wel een PB tzt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-01 00:23

Mfpower

In dubio

Update voor wie geïnteresseerd is. Omdat de kids vrijdag vrij zijn ga ik een proefrit met de leaf maken naar mijn schoonmoeder met het hele gezin. Dat had de dealer aangeboden. Enkele reis 100 km. Ik zal hier mijn ervaringen posten.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 18:13
Mfpower, leuk, veel plezier! Met welke Leaf ga je rijden? Ikzelf rijd in een Nissan Leaf 40 Tekna uit 2018, heb hem 2e hands prive aangeschaft.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Mfpower

Mfpower

In dubio

budi schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:37:
Mfpower, leuk, veel plezier! Met welke Leaf ga je rijden? Ikzelf rijd in een Nissan Leaf 40 Tekna uit 2018, heb hem 2e hands prive aangeschaft.
Minimaal de n connecta met 40kw. Als ik het doe dan ga ik voor de Anwb private lease optie en verkoop m’n 308.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-01 16:00

databeestje

Von PrutsHausen

Mfpower schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:58:
Update voor wie geïnteresseerd is. Omdat de kids vrijdag vrij zijn ga ik een proefrit met de leaf maken naar mijn schoonmoeder met het hele gezin. Dat had de dealer aangeboden. Enkele reis 100 km. Ik zal hier mijn ervaringen posten.
Installeer de Plugshare app, of een paar anderen, kijk even welke prettig is. Dan ben je voorbereid. Stop tevens op de heen of terugweg even bij een snellader zodat je een gevoel krijgt van hoe zoiets werkt en meet welke snelheid.

Er zijn diverse pasjes die gratis zijn die je nog voor vrijdag in huis kan hebben als je deze vanavond aanvraagt. Dan hoef je enkel een paar euro aan elektra te betalen in het ergste geval. Misschien krijg je er zelfs wel 1 mee.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

databeestje schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:29:
[...]

Installeer de Plugshare app, of een paar anderen, kijk even welke prettig is. Dan ben je voorbereid. Stop tevens op de heen of terugweg even bij een snellader zodat je een gevoel krijgt van hoe zoiets werkt en meet welke snelheid.

Er zijn diverse pasjes die gratis zijn die je nog voor vrijdag in huis kan hebben als je deze vanavond aanvraagt. Dan hoef je enkel een paar euro aan elektra te betalen in het ergste geval. Misschien krijg je er zelfs wel 1 mee.
Bedankt voor je goede tips! Ik ga zoveel mogelijk uitproberen van wat je zegt.
Ik heb inmiddels een pas aangevraagd. Die plugshare app laat alleen niet eens de paal in mijn straat zien. :/ is dat echt de beste?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mfpower schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:23:
[...]

Bedankt voor je goede tips! Ik ga zoveel mogelijk uitproberen van wat je zegt.
Ik heb inmiddels een pas aangevraagd. Die plugshare app laat alleen niet eens de paal in mijn straat zien. :/ is dat echt de beste?
Toevallig een filter aan staan? En anders kun je hem zelf nog toevoegen, de app draait op crowdsourcing ;)
Chargemap is ook een goede.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Erasmo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Toevallig een filter aan staan? En anders kun je hem zelf nog toevoegen, de app draait op crowdsourcing ;)
Chargemap is ook een goede.
Hij staat er toch wel maar alleen bij maximaal inzoomen terwijl de privé opritten met newmotion palen als blinkende grote waypoints alle informatie wegdrukken. Zal me er nog eens goed in verdiepen ;)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-01 23:46
Hachy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 00:34:

Even heel iets anders, ik ben de populaire vakantieroutes aan het uitwerken voor mensen die een EV rijden met een CCS aansluiting.

Deel 1: Utrecht-Bordeaux

Ik ga ook nog een Deel 2 maken van de Autoroute Du Soleil en deel 3 naar Rome.
Misschien goed om erbij te vermelden dat het CCS netwerk in Frankrijk er wel goed uitziet maar dat er in de praktijk vaak veel van die laadpalen het niet doen of niet met bepaalde auto's. Vlak van tevoren in de chargemap app checken of er recent iemand succesvol heeft geladen is een must, vooral voor de auto's die een beperkte actieradius hebben. Vooral de ritjes NL-Parijs (en weer terug) zijn berucht. Men zal niet de eerste zijn die naar de eerstvolgende (langzame) laadpaal moet worden gesleept.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:40:
[...]

Misschien goed om erbij te vermelden dat het CCS netwerk in Frankrijk er wel goed uitziet maar dat er in de praktijk vaak veel van die laadpalen het niet doen of niet met bepaalde auto's. Vlak van tevoren in de chargemap app checken of er recent iemand succesvol heeft geladen is een must, vooral voor de auto's die een beperkte actieradius hebben. Vooral de ritjes NL-Parijs (en weer terug) zijn berucht. Men zal niet de eerste zijn die naar de eerstvolgende (langzame) laadpaal moet worden gesleept.
Thanx voor het meedenken.

Ik meende dat de meeste klachten over Izivia/Sodetrel inmiddels wel voorbij waren, althans je refereert denk ik aan de periode juni 2019 tot en met september 2019 tijdens de grote Izivia storing, toen meer dan 50% van de CCS aansluitingen van Izivia/Sodetrel waren uitgevallen.

Daarna heb ik weinig klachten meer gehoord of gelezen maar dat kan ook komen doordat mensen de Izivia's gingen ontwijken. Of is dit nog steeds het beeld anno nu wat hier leeft? Want ik wil mensen ook niet onnodig het idee geven dat dat netwerk nog steeds ruk is als de snelladers het in principe gewoon doen nu.

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Nu er meer en meer merken EVs op de markt brengen, veronderstel ik dat de after market ook wel volgt.
Bij Tesla model 3 zie je al heel veel Third Party "upgrade" mogelijkheden.
Ik vroeg me af of jullie al iets gespot hebben om aero velgen te kopen voor je EV?
Sommige mensen (hé @mux ;) ) heb ik zelf al wat zien bouwen, maar ik zou het wel leuk vinden als er iets van garantie opzit.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

@gerre1 over welke EV heb je het dan? Veel EVs hebben standaard aero velgen. Zoals de i3, de e-Niro, de Kona, Ioniq.

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:55:
@gerre1 over welke EV heb je het dan? Veel EVs hebben standaard aero velgen. Zoals de i3, de e-Niro, de Kona, Ioniq.
Dit heb ik ook al gemerkt. Het zou louter zijn ter verfraaiing van je wagen. Je kan natuurlijk eender welke velgen erop leggen. Maar onnodig drag creëren vind ik ook maar stom. Persoonlijk kijk ik zelf rond voor Peugeot E 208. Maar ik bedoelde ook in het algemeen. Ik heb tot nu toe nog geen handelaars gezien die <17 inch aero velgen verkopen.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

gerre1 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:52:
Nu er meer en meer merken EVs op de markt brengen, veronderstel ik dat de after market ook wel volgt.
Bij Tesla model 3 zie je al heel veel Third Party "upgrade" mogelijkheden.
Ik vroeg me af of jullie al iets gespot hebben om aero velgen te kopen voor je EV?
Sommige mensen (hé @mux ;) ) heb ik zelf al wat zien bouwen, maar ik zou het wel leuk vinden als er iets van garantie opzit.
Hé, wij geven garantie! Sterker nog, gisteren ons eerste garantiegevalletje weg zien rijden (extenderaccu had een defecte module, werkte niet meer, hele accu vervangen).

Ik ben natuurlijk wat biased, maar ik verwacht dat er een hoop meer ruimte gaat zijn voor aftermarket spullen bij EVs dan bij ICE auto's, puur omdat ze langer leven. Zelfs de meeste Leafs uit 2011 hebben nog geen één reparatie gehad, en hoogstens één bandenwissel. EV's gaan met weinig uitzonderingen tonnen en tonnen rijden voor ze naar de sloop hoeven. Maar in die tijd slijt wel de accu, interieur, willen mensen CCS/driefasenladen, autopilot, enz. enz.

We hebben nu een auto staan waar de eigenaar ~9k voor heeft betaald en voor ~20k aan modificaties in stopt. En dit is geen unieke halve zool, de andere helft van die zool rijdt ook al rond met een vergelijkbare auto. Er zit hier echt goed geld in, wij zijn toevallig één van de eerste bedrijfjes die dit doen, maar deze handel gaat echt exploderen, zeker wanneer de huidige golf van nieuwe EVs naar het tweedehandscircuit gaat.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26
@mux zodra je gaat beginnen aan de e-Golf sta ik vooraan en blijf ik deze rijden! :P

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:55:
Ah is dat in NL dan standaard?
Mijn (Belgische) Kona EV had gewoon plastic covers op de velgen. Dit in tegenstelling tot de e-Niro welke wel alu velgen uit één stuk heeft.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:42
Mfpower schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:34:
[...]

Hij staat er toch wel maar alleen bij maximaal inzoomen terwijl de privé opritten met newmotion palen als blinkende grote waypoints alle informatie wegdrukken. Zal me er nog eens goed in verdiepen ;)
Als ik die privé opritten in de app zie heb ik altijd de neiging om juist daar te gaan staan want "de app zei dat ik hier kon laden". En mocht de auto van de bewoner er toevallig staan een briefje onder de ruit te doen met "hé aso, wel verplaatsen als hij vol is" erop. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:44:
[...]

Mijn (Belgische) Kona EV had gewoon plastic covers op de velgen. Dit in tegenstelling tot de e-Niro welke wel alu velgen uit één stuk heeft.
In ieder geval is dat standaard op het premium model, zowel bij de Ioniq als de Kona.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:05

tijmeng

Panasonic 7J

mux schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:18:
[...]
Er zit hier echt goed geld in, wij zijn toevallig één van de eerste bedrijfjes die dit doen, maar deze handel gaat echt exploderen, zeker wanneer de huidige golf van nieuwe EVs naar het tweedehandscircuit gaat.
Hoe sta je tegenover phevs?? Die komen nu in bosjes voor lage prijzen op de markt en hebben relatief oude accutech met lage dichtheden. Voor de particulier interessant.

Ik zou graag naast mn EV een phev hebben die net even wat verder komt dan 30km snelweg. Zegge het dubbele.

Ik begreep dat in bv het pakket van de outlander je theoretisch 24 ipv 13kwh kwijt kan. Andere kandidaten zijn natuurlijk de vw gte modellen, volvo v60 en kia optima

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Hé, wij geven garantie! Sterker nog, gisteren ons eerste garantiegevalletje weg zien rijden (extenderaccu had een defecte module, werkte niet meer, hele accu vervangen).

Ik ben natuurlijk wat biased, maar ik verwacht dat er een hoop meer ruimte gaat zijn voor aftermarket spullen bij EVs dan bij ICE auto's, puur omdat ze langer leven. Zelfs de meeste Leafs uit 2011 hebben nog geen één reparatie gehad, en hoogstens één bandenwissel. EV's gaan met weinig uitzonderingen tonnen en tonnen rijden voor ze naar de sloop hoeven. Maar in die tijd slijt wel de accu, interieur, willen mensen CCS/driefasenladen, autopilot, enz. enz.

We hebben nu een auto staan waar de eigenaar ~9k voor heeft betaald en voor ~20k aan modificaties in stopt. En dit is geen unieke halve zool, de andere helft van die zool rijdt ook al rond met een vergelijkbare auto. Er zit hier echt goed geld in, wij zijn toevallig één van de eerste bedrijfjes die dit doen, maar deze handel gaat echt exploderen, zeker wanneer de huidige golf van nieuwe EVs naar het tweedehandscircuit gaat.
Even uit nieuwsgierigheid, als er een storing in de extender is kun je als fallback het ding loskoppelen en op de normale accu verder gaan?

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
[...]

Ik denk dat het after market gebeuren erg gaat tegenvallen. Het is echt een uitzondering dat mensen die ~9K uitgeven aan een auto er dan voor ~20K aan gaan verbouwen. Vaak omdat die 9K zo ongeveer het hele budget is. Als je 29K hebt uit te geven kijk je eerder naar een vrij nieuwe MG... Dan heb je alles wat de Leaf ook heeft, met lange accu garantie en rij je niet in een oude auto. Bij personen auto's wordt ook niet zo vaak de motor gewisseld na 250kkm. De schokbrekers, chassis, wiellagers, waterpompen, warmtepompen, interieur, elektrische raam mechanieken e.d. zijn bij EV's ineens niet beter, zo ook de lak van vele auto's. Waar je uiteindelijk op terecht komt is voornamelijk de accu vervanging en eventueel lager revisie van je elektromotor. Wanneer accu vervanging scherp geprijsd wordt zie ik daar wel een markt voor ontstaan.

Lang werdt gedacht dat de ombouw markt ook booming zou zijn. Er zijn zeker wel bedrijven die het doen. Maar je ziet er echt geen Opel Astra uit 2005. Wel klassieke auto's.

• mux

mux

99% efficient!

tijmeng schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:00:
Hoe sta je tegenover phevs?? Die komen nu in bosjes voor lage prijzen op de markt en hebben relatief oude accutech met lage dichtheden. Voor de particulier interessant.

Ik zou graag naast mn EV een phev hebben die net even wat verder komt dan 30km snelweg. Zegge het dubbele.

Ik begreep dat in bv het pakket van de outlander je theoretisch 24 ipv 13kwh kwijt kan. Andere kandidaten zijn natuurlijk de vw gte modellen, volvo v60 en kia optima
Met name de Outlander is iets waar we heel graag aan willen beginnen, maar het ontbreekt nog steeds aan de tijd om daarmee aan de slag te gaan. Zogauw als we tijd hebben, maken we een 64kWh+ Outlander. Ding is de perfecte EV, jammer van de motor.

En er zijn al een paar mensen die zelfs mét benzinemotor de accucapaciteit flink hebben uitgebreid. Lijkt erg makkelijk te zijn zelfs. Het enige probleem is dat de Yuasa accumodules die ze gebruiken vrij goed willen fikken, dus we zijn wat huiverig om er meer van in te stoppen. We vervangen ze liever door Panasonics oid.
Erasmo schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:17:
Even uit nieuwsgierigheid, als er een storing in de extender is kun je als fallback het ding loskoppelen en op de normale accu verder gaan?
In dit geval was de klant iets te slim voor z'n eigen bestwil. Ja, je kunt hem (met wat gegraaf in je handschoenenvakje) loskoppelen en disablen - in principe doen wij dat trouwens, niet de klant - maar hij bleef ermee doorrijden en heeft uiteindelijk (tegen onze aanbevelingen, maar met ons medeweten) het pack helemaal stukgereden.

We hebben nu de firmware aangepast dat je auto stil komt te staan, accupakket loskoppelt en weigert opnieuw op te starten zodra er wat misgaat in het extenderpakket. Auto op de autoambulance en naar ons bellen!

• JeroenK
  • Laatst online: 21-12-2025
greatgonzo schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:29:
[...]

Dat is een beetje een noodsprong geweest. Fiat is zeker niet een van de snelste met EV's. En oude Fiats 500 werden omgebouwd door derden. Helaas had de vorige topman meer benzine dan bloed door zijn aderen lopen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Crazy D

I think we should take a look.

mux schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:33:
Met name de Outlander is iets waar we heel graag aan willen beginnen, maar het ontbreekt nog steeds aan de tijd om daarmee aan de slag te gaan. Zogauw als we tijd hebben, maken we een 64kWh+ Outlander. Ding is de perfecte EV, jammer van de motor.
Wat voor range verwacht je daar dan mee te behalen? Als ik kijk naar het gewicht en de logheid van die truck (ik heb het 2018-2019 model) lijkt me niet dat 300km haalbaar is? Nou ja met 250 range zou ik wellicht ook wel interesse hebben, ik ben Kona gaan rijden naast de Outlander voor de Daily EV en de Outlander is nu boodschappen-, vakantie- en vracht-wagen :+ Met een zomerse range van 300km zou dat echt wel een ideale EV zijn (neem aan dat je dan wel de motor erin wil houden?).

Exact expert nodig?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12

killercow

eth0

[...]

En er zijn al een paar mensen die zelfs mét benzinemotor de accucapaciteit flink hebben uitgebreid. Lijkt erg makkelijk te zijn zelfs. Het enige probleem is dat de Yuasa accumodules die ze gebruiken vrij goed willen fikken, dus we zijn wat huiverig om er meer van in te stoppen. We vervangen ze liever door Panasonics oid.

[...]

In dit geval was de klant iets te slim voor z'n eigen bestwil. Ja, je kunt hem (met wat gegraaf in je handschoenenvakje) loskoppelen en disablen - in principe doen wij dat trouwens, niet de klant - maar hij bleef ermee doorrijden en heeft uiteindelijk (tegen onze aanbevelingen, maar met ons medeweten) het pack helemaal stukgereden.

We hebben nu de firmware aangepast dat je auto stil komt te staan, accupakket loskoppelt en weigert opnieuw op te starten zodra er wat misgaat in het extenderpakket. Auto op de autoambulance en naar ons bellen!
Mag ik ook een accu-upgrade voor de v60 pitchen? erg fijne auto imho, en zeker met een 20kwh accu al enorm veel bruikbaarder als 'echte' ev.
Als je kijkt wat er aan ruimte over is rond/achter de huidige accu dan moet dat haast wel lukken met modernere cellen?

openkat.nl al gezien?

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:31
O een upgrade van v60 accupakket heb ik ook wel oren naar 👍😁

• mux

mux

99% efficient!

Crazy D schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:57:
Wat voor range verwacht je daar dan mee te behalen? Als ik kijk naar het gewicht en de logheid van die truck (ik heb het 2018-2019 model) lijkt me niet dat 300km haalbaar is? Nou ja met 250 range zou ik wellicht ook wel interesse hebben, ik ben Kona gaan rijden naast de Outlander voor de Daily EV en de Outlander is nu boodschappen-, vakantie- en vracht-wagen :+ Met een zomerse range van 300km zou dat echt wel een ideale EV zijn (neem aan dat je dan wel de motor erin wil houden?).
Het zal waarschijnlijk een gevecht met de RDW zijn om hem echt tot 'ultra-PHEV' te upgraden (dwz motor én giga-batterij), dus het zal het een of het ander zijn. Een relatief kleine accu-uitbreiding en de benzinemotor behouden OF een grote accu en motor eruit. Dat laatste zal fiks kostbaar zijn en meer een partypiece dan iets dat we meer dan 1 of 2 keer doen. Ik wil het vooral doen omdat het IMO zo'n ontzettend mooi platform is - rijdt lekker, eindeloos veel ruimte achterin, trekhaak waar je een BE rijbewijs voor nodig hebt om volledig te gebruiken, chademo al ingebouwd. En flink wat elektrisch vermogen, i.t.t. de meeste milde hybrides.

Qua verbruik schijnt hij elektrisch boven de 300Wh/km te zitten, dus zelfs met 64kWh zul je met moeite meer dan 220km rijden. Hoewel dit deels ook door de benzinemotor en aandrijflijn te maken schijnt te hebben, dus als die eruit gaat is het misschien wel beter.

Het zijn nu allemaal nog luchtkastelen en ideeën, zodra we tijd en budget hebben gaan we eens serieus sleutelen aan die auto's (en wie weet de V60) en kijken wat er écht mogelijk is.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

IvoB2 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:44:
daemonix schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:52:
In ieder geval is dat standaard op het premium model, zowel bij de Ioniq als de Kona.
Bij zowel de Kona als de Ioniq zijn het lichtmetalen velgen met per wiel 5 plastic afwerkstukken.
Dus eigenlijk hebben jullie allebei deels gelijk. :D

[ Voor 29% gewijzigd door SpongeRob op 28-01-2020 18:36 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
SpongeRob schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:34:

Bij zowel de Kona als de Ioniq zijn het lichtmetalen velgen met per wiel 5 plastic afwerkstukken.
Bedankt, _/-\o_ , ik dacht - nu de premium Kona nauwelijks een week de deur uit is - al dement geworden te zijn. :)
Wat er achter die plastic afwerkstukken zat ben ik nooit gaan controleren :) . En in de praktijk was dat best onderhoudsvriendelijk (veel kleinere "spleten" dan de velgen van de e-Niro zonder afwerkstukken).

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
@mux Een Outlander EV met 150-200km range zou mijn vrouw helemaal blij mee zijn (dan mag de ICE er ook uit). Ze vind de Model 3 prima maar wil eigenlijk gewoon hoger zitten en met dikke banden over stoeprandjes kunnen crossen. Als "verhuiswagen" of "mobiele woonkamer" is het inderdaad een zeer fijne auto.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-01 23:46
Hachy schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Thanx voor het meedenken.

Ik meende dat de meeste klachten over Izivia/Sodetrel inmiddels wel voorbij waren, althans je refereert denk ik aan de periode juni 2019 tot en met september 2019 tijdens de grote Izivia storing, toen meer dan 50% van de CCS aansluitingen van Izivia/Sodetrel waren uitgevallen.

Daarna heb ik weinig klachten meer gehoord of gelezen maar dat kan ook komen doordat mensen de Izivia's gingen ontwijken. Of is dit nog steeds het beeld anno nu wat hier leeft? Want ik wil mensen ook niet onnodig het idee geven dat dat netwerk nog steeds ruk is als de snelladers het in principe gewoon doen nu.
Ik heb zelf nooit in Frankrijk hoeven rijden, maar van anderen begreep ik dat vooral de Corri-door laders de boosdoeners zijn. Ik verwijs naar een post in het Ioniq topic van deze maand:

https://gathering.tweaker...message/61131244#61131244

en de weg terug

https://gathering.tweaker...message/61153616#61153616

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Helder.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:48:
[...]

Ik heb zelf nooit in Frankrijk hoeven rijden, maar van anderen begreep ik dat vooral de Corri-door laders de boosdoeners zijn. Ik verwijs naar een post in het Ioniq topic van deze maand:

https://gathering.tweaker...message/61131244#61131244

en de weg terug

https://gathering.tweaker...message/61153616#61153616
Pfff die gast had wel héél veel pech zeg. Ik heb denk ik een keer of 10 bij Corri-Door geladen afgelopen jaren, zonder problemen. Toegeven, dat was dan wel AC43 dan, maar nooit problemen, behalve als ze bezet zijn. (want het is er vaak maar 1) .

Tijd voor een polletje:

Poll:Franse Izivia laders?
Nooit problemen mee gehad
Soms problemen mee gehad
Veel problemen mee gehad
Wat een ruk dingen
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402418&layout=1&sort=prc

• mux

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:46:
[...]

Kan het niet zo zijn dat de extender enkel losgekoppeld wordt van de main pack, daarna niet meer te koppelen tot jullie hem balanceren / koppelen / uitlezen?

Lijkt me toch wat prettiger dan een autoambulance op moeten. Daar hoopte ik toch niet meer op terecht te komen na mijn laatste incidentje. _O- (Nee ik heb nog geen Muxsan pakket O+ )
De potentiële oorzaken en met name de gevolgen van een uitvallend/compleet scheeflopend accupakket zijn veel te gevaarlijk om door te rijden zonder even serieus naar de auto te kijken. Vergelijk het met Bjorn die een belachelijk lage range in z'n EQC krijgt en 10km per km verliest op de GOM - en daarna aan de snellader gaat hangen. Als die defecte module al aan het lekken was, was op dat moment een aardig brandgevaar. (en ja, ik ben aan het poepen op Mercedes' BMS)

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Oh zo, ja je kunt hem loskoppelen en verder rijden. Met een foutmelding die blijft staan op het dashboard.

• daemonix
  • Niet online
mux schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:00:
Oh zo, ja je kunt hem loskoppelen en verder rijden. Met een foutmelding die blijft staan op het dashboard.
Met als gevolg dat je een fout die in het 'oude' laadgedeelte zit niet meer gemeld krijgt, en dus nog steeds een behoorlijk risico loopt. Niet doen dus.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:25
Hachy schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:26:
[...]

Pfff die gast had wel héél veel pech zeg. Ik heb denk ik een keer of 10 bij Corri-Door geladen afgelopen jaren, zonder problemen. Toegeven, dat was dan wel AC43 dan, maar nooit problemen, behalve als ze bezet zijn. (want het is er vaak maar 1) .
Het is er altijd maar één :P. Mensen die er heel veel problemen mee hebben checken vooral niet de actuele status op Chargemap, dit heeft mij al heel wat leed bespaard. Zelf 2x echt problemen gehad met Corri-Door, één keer deed alleen de AC het en dat is met een Ioniq geen pretje en één keer stopte de lader steeds naar 2 á 3 kWh.

Maar de hoeveelheid kapotte die ik op Chargemap tegen ben gekomen, een veelvoud daarvan. Op de A1 zijn er altijd minimaal 2 van de 3 per richting in storing of onbetrouwbaar. Sommige laders staan op plekken waar het stroomnetwerk gewoon te weinig capaciteit heeft of onbetrouwbaar is. Hoe goed je lader dan ook is dan werkt het nog steeds vaak niet :)

Als je ChargeMap gewoon volgt dan komt het wel goed, maar als je blind vertrouwd op het feit dat elke lader het wel doet zoals bij FastNed dan kom je bedrogen uit.

HD4Life @ Full-HD

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:51

knakworst

Get more sats!

[...]

Tijd voor een polletje:

Soms problemen mee gehad
Veel problemen mee gehad
Wat een ruk dingen
Tussenstand:
[Afbeelding]
`

De AC43 is natuurlijk de 'Franse' standaard >:)

Ik was begin kerstvakantie bij de supercharger Tesla Reims, kwam er een Leaf naast mij parkeren. Na vijf keer pas ervoor halen, en twee keer bellen, werkte het. Dat was zeg maar de tijd dat ik mijn auto opgeladen had. In de zomervakantie ook geweest, toen stond er een ICE, en gezien er altijd maar één staat, moet je ook geluk hebben.

https://www.google.com/ma...!3d49.1206962!4d4.2427118

Ook zijn storingen bij Corri-door vrij gebruikelijk, aan de A6 functioneerden 7 van de 16 laadpalen niet. In plaats van bij FastNed dat als er een probleem is in communicatie bijvoorbeeld, FastNed de keuze maakt om gewoon te blijven werken, weigert de Corri-door dienst. Lastig als er maar ééntje staat.

https://www.automobile-pr.../comment-page-2/#comments

Ook bij hitte functioneert de laadpaal niet. Lastig in een land waar dat wel vaak voorkomt.
https://www.automobile-pr...la-confiance-des-usagers/

• mux

mux

99% efficient!

daemonix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Met als gevolg dat je een fout die in het 'oude' laadgedeelte zit niet meer gemeld krijgt, en dus nog steeds een behoorlijk risico loopt. Niet doen dus.
OK, meer diepgang is hier vereist, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Er zijn ruwweg 4 niveaus van fouten:

- Een melding - dit geeft je een EV system warning light (oranje autootje met uitroepteken) die weggaat als je de auto opnieuw opstart. Voor eenmalige fouten zoals een defecte/brakke laadpaal
- Een sticky melding - dit geeft je een EV system warning light die blijft staan, maar verder het rijden niet beïnvloedt
- Een turtle mode ('stop light') melding: die schroeft het vermogen van de auto terug in de loop van ~30 sec tot je nauwelijks meer kunt rijden, waarna de auto weigert
- Directe EV system shutdown - auto gaat in 'N' modus tijdens het rijden en het enige wat je nog kunt doen is remmen

Het hangt af van wat er gebeurt, welke fout er wordt getriggerd. Wij doen:
- EV system shutdown als de accutemperatuur of -spanning boven een bepaalde grenswaarde komt
- Turtle mode als we communicatie verliezen, een cel dreigt te overladen
- Een sticky melding als er iets anders gebeurt wat niet pluis is

Bij het loskoppelen van de extenderaccu degraderen we turtle naar een sticky melding.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

knakworst schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:34:
[...]
`

De AC43 is natuurlijk de 'Franse' standaard >:)

Ik was begin kerstvakantie bij de supercharger Tesla Reims, kwam er een Leaf naast mij parkeren. Na vijf keer pas ervoor halen, en twee keer bellen, werkte het. Dat was zeg maar de tijd dat ik mijn auto opgeladen had. In de zomervakantie ook geweest, toen stond er een ICE, en gezien er altijd maar één staat, moet je ook geluk hebben.

https://www.google.com/ma...!3d49.1206962!4d4.2427118

Ook zijn storingen bij Corri-door vrij gebruikelijk, aan de A6 functioneerden 7 van de 16 laadpalen niet. In plaats van bij FastNed dat als er een probleem is in communicatie bijvoorbeeld, FastNed de keuze maakt om gewoon te blijven werken, weigert de Corri-door dienst. Lastig als er maar ééntje staat.

https://www.automobile-pr.../comment-page-2/#comments

Ook bij hitte functioneert de laadpaal niet. Lastig in een land waar dat wel vaak voorkomt.
https://www.automobile-pr...la-confiance-des-usagers/
Dat hitte probleem en het niet werkende zwarte touchscreen als gevolg daarvan, is trouwens een beetje maffe maar wel eenvoudige oplossing voor. Gewoon even voor de lader gaan staan zodat het touchscreen een paar minuten in de schaduw zit. Daarna reageert hij goed.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:22
MarcelGo schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:41:
@mux zodra je gaat beginnen aan de e-Golf sta ik vooraan en blijf ik deze rijden! :P
Idem, maar niet helemaal voor wat betreft de e-up!

De nieuwe e-up! komt verder, maar is verder vrijwel gelijk aan de oude (mijn) e-up!

Wijzigingen:
- Grotere accu inhoud
- 2 fasen laden
- Topsnelheid niet meer op 130km/h afgeregeld (hear say)

Niet gewijzigd:
- Snelladen bij 43kW
- Vermogen van de motor

Waarom zou ik dus een nieuwe willen? Voor die paar tripjes per jaar waarbij ik nu langs de FastNed/Allego rijd? Voor minder 'stress' want te weinig range? Voor méér comfort? Voor het twee fasen laden? Wanneer heb ik daar profijt van?

Ja, maar wat is mij dat waard? Nu zit de accu op 1 fase binnen m'n werkdag altijd vol (8,5 uur = accu van leeg naar vol), als m'n pakket groter is, zal ik misschien minder vaak ABC doen (Always Be Charging) en dus alsnog wel eens met een te lege accu staan als ik plotseling 'ergens' heen moet.

Wat is het mij waard om:
- De accu te upgraden? ( zou dat passen, die nieuw accu onder mijn oude e-up! ?
- De accu uit te breiden via de MUXSAN route ( als ie de e-golf aanpakt, dan kan ie de e-up! vast ook wel aan, die techniek is :-) )

Waarom zou ik dan niet gewoon mijn e-up! inruilen tegen een nieuwere?
De bruikbaarheid neemt niet toen, maar wel veel meer comfort, omdat ik niet meer twee keer hoef te laden onderweg naar Groningen.

Twijfels twijfels... Ik denk dat ik voorlopig nog gewoon verder zoef.. de 40.000 km komen al in zicht, en m'n accutje doet 't nog prima. Het onthaast mij ook gigantisch, en dat is best relaxed.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• daemonix
  • Niet online
Tijdje niet gezien hier @JayPe! Nieuwe e-Up? Nog maar 3 sterren op het gebied van veiligheid, dat lijkt me een slechte start van VW...

• MarcelGo
daemonix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:28:
Tijdje niet gezien hier @JayPe! Nieuwe e-Up? Nog maar 3 sterren op het gebied van veiligheid, dat lijkt me een slechte start van VW...
Wordt jij betaald om VW te bashen? @JayPe is erg blij met zijn e-Up en ik met mijn e-Golf waarschijnlijk ben jij ook blij met je Hyundai...is toch veel leuker om mensen een goed gevoel te geven!

• daemonix
  • Niet online
O, als je een feit meldt ben je aan het bashen? Het is een vooruitgang van de 5 sterren van de @JayPe 's e-Up naar de 3 sterren van de nieuwe?

• JayPe
daemonix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:28:
Nog maar 3 sterren.. terwijl het voor wat betreft primaire zaken nog gewoon exact dezelfde auto betreft als in 2013, waar er nog 5 sterren werden uitgedeeld. Nu worden er allerlei electronische hulpmiddeltjes vereist voor de volledige set van 5 sterren. Jammer voor VW inderdaad. Maar het is dan ook géén net vanaf de grond af ontwikkelde nieuwe auto, enkel een update van een bestaaand model. Als de nieuwe ID3 met maar 3 sterren komt, is dat natuurlijk wel een blamage (qua marketing). IMHO toont het aantal sterren voor de e-up! enkel aan dat de eisen in de loop der jaren strenger zijn geworden.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe
daemonix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:04:
O, als je een feit meldt ben je aan het bashen? Het is een vooruitgang van de 5 sterren van de @JayPe 's e-Up naar de 3 sterren van de nieuwe?
Eh,. heren.. Feit.. Bashen..

Feit is dat mijn e-up! (als 2017 facelift model) ook slechts 3 sterren heeft.. terwijl het niet facelift model er 5 heeft.. Niet omdat de auto slechter is geworden, maar omdat er hogere eisen worden gesteld.

Terug in jullie hok, allebei! :-)

• daemonix
  • Niet online
JayPe schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:08:
[...]

Feit is dat mijn e-up! (als 2017 facelift model) ook slechts 3 sterren heeft.. terwijl het niet facelift model er 5 heeft.. Niet omdat de auto slechter is geworden, maar omdat er hogere eisen worden gesteld.

Tss, mocht ik net uit mijn hok, moet ik er weer in terug. ;(

Maarre, 'bashen' met feiten is geen bashen. ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-01 16:17
[...]

En veel van die extra (electronica)-eisen vind ik maar bar weinig met veiligheid te maken hebben. Sommige zijn inderdaad leuk, maar gaan je echt niet helpen als iemand je b.v. van achterop aanrijdt. Zolang de electronica+SW nog niet beter is dan dat je zelf met goed opletten kunt doen zou het wat sterren betreft nog geen verschil moeten maken (en zeker niet zoveel) Met de huidige stand van zaken zou het max. 1 ster verschil moeten maken. Want kom op, meerdere auto's die grotendeels hetzelfde zijn gebleven die binnen 2 jaar van 5 naar 3 sterren gaan is toch gewoon onzin.....

en @daemonix Kshht ! :+

[removed]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

daemonix schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:12:
[...]

Tss, mocht ik net uit mijn hok, moet ik er weer in terug. ;(

Maarre, 'bashen' met feiten is geen bashen. ;)
offtopic:
Om eerlijk te zijn: een dergelijk feit 'out of the blue' er bij slepen en het op die manier presenteren kan zeker als trol overkomen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In navolging op #LGgate bij de E-Tron productie.
Kampt Mercedes nu met een batterijtekort of niet?
In verschillende media wordt beweerd dat Mercedes de productie van de elektrische EQC moet verlagen door een tekort aan batterijcellen. Het merk ontkent zelf, maar interne bronnen blijven het verhaal bevestigen.

In het Duitse Manager Magazine verscheen een artikel waarin te lezen viel dat verschillende anonieme bronnen van binnen Daimler zouden beweren dat Mercedes de productie van de elektrische SUV EQC zou halveren, van 60.000 naar 30.000 exemplaren in 2020. Dat zou niets te maken hebben met een beperkt succes, maar wel met productieproblemen bij LG Chem, dat de batterijcellen voor de EQC bouwt. CEO Ola Källenius zou tijdens een vergadering over een “batterij-urgentie” hebben gesproken. Heel snel na het verschijnen van het artikel liet Daimler weten dat het allemaal nonsens was en dat het in 2020 minstens 50.000 EQC’s zou gaan bouwen. Alweer in Manager Magazin verscheen daarna dan een interview met Michael Brecht, vakbondsvertegenwoordiger in de raad van bestuur van Daimler. Die was heel stellig: “De Duitse autosector maakt zichzelf veel te afhankelijk van Aziatische batterijleveranciers als CATL en LG Chem, die daardoor een quasi-monopolie hebben en zo de prijzen kunnen opvoeren”. En alsof dat niet helder genoeg was, gaf hij nog commentaar op de bewering van Daimler dat er niets aan de hand is: “Dat mag je bijna naïef noemen. De accufabrieken hebben op dit moment niet eens de capaciteit om aan hun contracten te voldoen”. Wanneer zullen we weten wie de waarheid spreekt? Waarschijnlijk pas tegen het moment dat de wereldwijde inschrijvingscijfers voor de EQC bekend worden gemaakt…
https://www.vroom.be/nl/n...terijtekort-of-niet-22810

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-01 15:12
[...]

Het wordt zelfs tijd om de duimschroeven nog wat verder aan te draaien. Bijna alles haalt 5 sterren als ze een aantal actieve veiligheids features toevoegen.

Fijn te lezen dat de e-Up! zo goed bevalt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• redwing
kdeboois schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:57:
[...]
Het wordt zelfs tijd om de duimschroeven nog wat verder aan te draaien. Bijna alles haalt 5 sterren als ze een aantal actieve veiligheids features toevoegen.

Fijn te lezen dat de e-Up! zo goed bevalt.
Zoals ik al zei wordt het vooral tijd dat dat actieve spul eens wat minder mee gaat tellen. Een degelijke auto zonder actief spul krijgt 3 sterren, een mindere auto met wel actief spul erin krijgt er 5. Ergens gaat er dan iets mis, pas als dat actief spul zorgt voor significant minder ongelukken kan dit logisch zijn. Maar met de actieve veiligheidsfeatures van nu nog echt niet.

[removed]

• DjMark
  • Laatst online: 30-12-2025
redwing schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:09:
[...]

Maar met de actieve veiligheidsfeatures van nu nog echt niet.
De noodstop functionaliteit die mijn eGolf had voegt weldegelijk veiligheid (voorkoming ongeluk) toe.

• redwing
DjMark schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:57:
[...]
De noodstop functionaliteit die mijn eGolf had voegt weldegelijk veiligheid (voorkoming ongeluk) toe.
Mijn auto remt anders ook prima als ik de rem intrap (moet je natuurlijk wel blijven opletten tijdens het rijden)

En heel eerlijk gezegd, de enige keer dat ik een auto had waarbij de noodstop geactiveerd werd, was het compleet onnodig en vooral gevaarlijk voor degene achter me. Als ik puur zelf had kunnen remmen had ik de rem tussendoor al een heel stuk kunnen lossen. Maar zolang je toch fors wilt blijven remmen blijft ie een noodstop doen. Dus nee, zolang die nog niet de daadwerkelijke situatie in kunnen schatten voegen ze niet zo heel veel toe.

[removed]

• DjMark
  • Laatst online: 30-12-2025
redwing schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Mijn auto remt anders ook prima als ik de rem intrap (moet je natuurlijk wel blijven opletten tijdens het rijden)

En heel eerlijk gezegd, de enige keer dat ik een auto had waarbij de noodstop geactiveerd werd, was het compleet onnodig en vooral gevaarlijk voor degene achter me. Als ik puur zelf had kunnen remmen had ik de rem tussendoor al een heel stuk kunnen lossen. Maar zolang je toch fors wilt blijven remmen blijft ie een noodstop doen. Dus nee, zolang die nog niet de daadwerkelijke situatie in kunnen schatten voegen ze niet zo heel veel toe.
Sorry ik omschreef het misschien verkeerd.
De Front Assist van de eGolf geeft eerst een waarschuwings signaal (audio + visueel op het dashboard), dat heeft voor mij 1 a 2 keer goed gewerkt. Pas daarna als de bestuurder nog steeds niks doet komt een volgende waarschuwing, en daarna de echte noodstop.
Die laatste 2 heb ik nooit meegemaakt. Maar die eerste duidelijke waarschuwing heeft mij dus 1 a 2 keer weldegelijk goed geholpen.

• fewips
  • Laatst online: 21-11-2025

fewips

Huurautospecialist

mux schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 06:41:
[...]

De potentiële oorzaken en met name de gevolgen van een uitvallend/compleet scheeflopend accupakket zijn veel te gevaarlijk om door te rijden zonder even serieus naar de auto te kijken. Vergelijk het met Bjorn die een belachelijk lage range in z'n EQC krijgt en 10km per km verliest op de GOM - en daarna aan de snellader gaat hangen. Als die defecte module al aan het lekken was, was op dat moment een aardig brandgevaar. (en ja, ik ben aan het poepen op Mercedes' BMS)
Nog even over die EQC. Halverwege februari ga ik ermee op stap naar Madrid(!) Mochten er hier nog vragen leven, hoor ik ze graag. De reis kan in elk geval op Twitter gevolgd worden. Tot dan!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
fewips schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Nog even over die EQC. Halverwege februari ga ik ermee op stap naar Madrid(!) Mochten er hier nog vragen leven, hoor ik ze graag. De reis kan in elk geval op Twitter gevolgd worden. Tot dan!
Veel plezier en succes.

Overigens heeft met name Bjorn Nyland (Teslabjorn) op zijn YouTube channel stapels interessante videos over de EQC die hij vorig jaar op diverse manieren stevig aan de tand voelde, o.a. met diverse (lange) ritten door Scandinavie en Duitsland. "Must sees" als je in de EQC geinteresseerd bent.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-01 14:29

GeNiTaLiX

Naapje

Na een geweldige proefrit heb ik de Nissan leaf 40kwh via de ANWB besteld. Hopenlijk wordt deze snel geleverd.. :)

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
[...]

Tijd voor een polletje:

Soms problemen mee gehad
Veel problemen mee gehad
Wat een ruk dingen
Tussenstand:
[Afbeelding]
Het zijn echt onbetrouwbare laders. Ik probeer ze te ontwijken. Veel laders zijn ook al maanden kapot en worden niet gerepareerd. Ook krijg je geen antwoord van de klantenservice als je vraagt wat de planning is voor wat betreft de reparaties. Ben zelf genoodzaakt geweest om een AC lader te gebruiken om naar Parijs te komen. Zie mijn post: its_me_ in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

its_me_ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:46:
Veel laders zijn ook al maanden kapot en worden niet gerepareerd.
Daar kun je toch omheen plannen? In bijv. de Chargemap app staan ze geregistreerd als zijnde buiten werking. Ik heb dezelfde ervaring als Hachy; werken prima hoor (zelfde kanttekening: AC43).

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 30-01-2020 11:17 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• MarcelGo
TucanoItaly schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Daar kun je toch omheen plannen? In bijv. de Chargemap app staan ze geregistreerd als zijnde buiten werking. Ik heb dezelfde ervaring als Hachy; werken prima hoor (zelfde kanttekening: AC43).
In 2018 ben ik naar zuid Frankrijk geweest en toen was het al best lastig met CSS, in 2019 kreeg ik het niet voor elkaar met alle storingen en heb ik een ice gehuurd. Dit jaar weet ik het nog niet, als ik ga plannen kom ik er wel achter of het haalbaar is.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
MarcelGo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:06:
[...]

In 2018 ben ik naar zuid Frankrijk geweest en toen was het al best lastig met CSS, in 2019 kreeg ik het niet voor elkaar met alle storingen en heb ik een ice gehuurd. Dit jaar weet ik het nog niet, als ik ga plannen kom ik er wel achter of het haalbaar is.
Wij hebben de corri-door laders bewust overgeslagen, met onze Zoe (ofwel heel Frankrijk was geen optie door de slechte verhalen elke keer voor andere landen gekozen)

Echter gaat onze roadtrip naar Portugal 🇵🇹 Door..! (met de Model 3 SR- :P )

Ik hoop 2200km+ in twee dagen te kunnen rijden. Ik zal voornamelijk superchargers gebruiken maar mocht er een IONITY of andere lader op de route gunstig zijn wijk ik af van dit plan.

Navi in auto geeft aan 26uur reistijd incl. laden obv superchargen.

Ik ben nog in het proces om 1-2 laadpasjes te bestellen en/of kan deze eventueel bij @Hachy lenen (als dat niet op tijd lukt, tot heden is dat erg lastig die twee die ik nodig heb: Electromaps en Emobi)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 30-01-2020 12:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

redwing schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Die steekt voor mij in het vakje "dat overkomt mij niet". De meeste mensen die betrokken zijn bij een ongeluk hebben het nooit zien aankomen, krijgen dat ongeluk omdat ze iets gemist hebben. En we zijn nog altijd menselijk. Het kan ons allemaal overkomen dat we iets niet zien en dat die actieve veiligheidssystemen wel moeten ingrijpen. Het grote probleem is natuurlijk: als zo een systeem een ongeval voorkomt dan heb je daar geen statistiek van.

En ja, heb het zelf ook meegemaakt 3 jaar terug. ACC aan, op de linker rijstrook die leeg is waar ineens een afslagstrook is voor hen die links willen afslaan, dus uit mijn rijvak. Vrachtwagen draait linksaf, noodremassistent ziet die trailer van die vrachtwagen ineens als op mijn rijvak en gooit alles toe. Gelukkig niemand achter mij. Ja, dat was overbodig. Maar aan de andere kant ook de voordelen gezien waarbij het systeem iets aangaf dat ik inderdaad gemist had.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
fewips schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Ben je door Mercedes verboden om met iets te vergelijken / te praten? :P

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:41
its_me_ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Het zijn echt onbetrouwbare laders. Ik probeer ze te ontwijken. Veel laders zijn ook al maanden kapot en worden niet gerepareerd. Ook krijg je geen antwoord van de klantenservice als je vraagt wat de planning is voor wat betreft de reparaties. Ben zelf genoodzaakt geweest om een AC lader te gebruiken om naar Parijs te komen. Zie mijn post: its_me_ in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Het probleem is voornamelijk de Franse slag. Ze gaan met de laders net zo om als met alle andere dingen in het dagelijks leven waar voornamelijk anderen last van hebben als het niet geregeld is. Calme, calme. Demain, demain....

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hey @JayPe welkom terug, long time no see, alles goed?

Ik heb inmiddels deel 2 geblogd over CCS / Route Soleil / Izivia

https://goedkoperrijden.b...akantie-deel-2-van-3.html

• fewips
  • Laatst online: 21-11-2025

fewips

Huurautospecialist

bottom line schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Ben je door Mercedes verboden om met iets te vergelijken / te praten? :P
Het hele idee is een mooie vergelijking, ik reed in maart 2019 in de Jaguar naar Madrid (en in de zomer met een Ioniq naar BCN, hoi @Spiller) dus vergeleken zal er worden!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
TucanoItaly schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Ik heb er zoals je kunt lezen in mijn post ook omheen gepland. Echter is de laadsnelheid van een AC lader max 7 kW bij een Ioniq, dus dat is nogal een groot verschil met een DC lader, waardoor de reistijd dan fors toeneemt. Omdat er 3 CCS laders achter elkaar kapot zijn tussen Lille en Parijs ben je verplicht om gebruik te maken van een AC lader.

• heldinho
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-01 20:04

heldinho

Renaissance Man

Stef87 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Je brengt me op ideeën! Ik ben zelf Portugees en woon al bijna 20 jaar in NL, maar ik ben nog nooit met de auto die kant op gegaan. Dus ben ik erg benieuwd naar jouw reis en verslag _/-\o_ dan ga ik het misschien ook een keer wagen met de SR+ (vooralsnog heb ik nog geen reden om er een '-' van te maken ;) )

• redwing
Blokker_1999 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:31:
[...]
Die steekt voor mij in het vakje "dat overkomt mij niet".
Niet echt, iig bedoel ik het zo niet. De huidige systemen bliepen gewoon vaak voor niet gevaarlijke situaties en zorgen juist soms voor gevaarlijke situaties. Naar mijn idee voegen de systemen dus best wel wat toe, maar nog niet genoeg om daarmee een auto significant veiliger te maken.
De meeste mensen die betrokken zijn bij een ongeluk hebben het nooit zien aankomen, krijgen dat ongeluk omdat ze iets gemist hebben. En we zijn nog altijd menselijk. Het kan ons allemaal overkomen dat we iets niet zien en dat die actieve veiligheidssystemen wel moeten ingrijpen. Het grote probleem is natuurlijk: als zo een systeem een ongeval voorkomt dan heb je daar geen statistiek van.
Als zo'n systeem goed werkt moet je dat in de ongeluk-cijfers terug zien. Aangezien uit de cijfers nog steeds niet komt dat bep. auto's minder bij een ongeluk betrokken zijn, maar er wel uit cijfers komt dat er veel minder doden vallen met moderne auto's, zou de 'bots-bestendigheid' van een auto nog steeds de belangrijkste test van een auto moeten zijn voor veiligheid. Oftewel minimaal 4 sterren zouden daaruit moeten komen en die 5e ster kun je dan op safety-electronica gooien.

Dat auto's van een paar jaar oud plotseling 2 sterren minder krijgen omdat die geen specifieke electronica-systemen heeft blijf ik dan ook erg vreemd vinden. Ik durf nl. te wedden dat met beide evenveel ongelukken gebeuren en dat het aantal gewonden/doden ook niet plotseling toeneemt. Naar mijn idee mag je de schaal best aanpassen, maar alleen als de veiligheid van nieuwe auto's ook echt beter is geworden.
En ja, heb het zelf ook meegemaakt 3 jaar terug. ACC aan, op de linker rijstrook die leeg is waar ineens een afslagstrook is voor hen die links willen afslaan, dus uit mijn rijvak. Vrachtwagen draait linksaf, noodremassistent ziet die trailer van die vrachtwagen ineens als op mijn rijvak en gooit alles toe. Gelukkig niemand achter mij. Ja, dat was overbodig. Maar aan de andere kant ook de voordelen gezien waarbij het systeem iets aangaf dat ik inderdaad gemist had.
Tja, ik zeg ook niet dat ze nutteloos zijn, ik zeg wel dat ze veelal nog weinig toevoegen en regelmatig zelfs onveilige situaties veroorzaken.

[removed]

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

its_me_ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:51:
Ik heb er zoals je kunt lezen in mijn post ook omheen gepland. (...) Omdat er 3 CCS laders achter elkaar kapot zijn tussen Lille en Parijs ben je verplicht om gebruik te maken van een AC lader.
Eerst dacht ik, waarom heeft 'ie het er dan over, als je van tevoren zag dat ze stuk waren. Maar nu snap ik het, 3 laders achter elkaar, dat maakt zo'n route min of meer onbegaanbaar... Wat een krankzinnige situatie, eigenlijk. Men investeert miljoenen en laat dan de inkomsten weglekken.
Hachy schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:43:
Ik heb inmiddels deel 2 geblogd over CCS / Route Soleil / Izivia
Reisverhalen :9 :9~

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 30-01-2020 13:00 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Ik hoop 2200km+ in twee dagen te kunnen rijden. Ik zal voornamelijk superchargers gebruiken maar mocht er een IONITY of andere lader op de route gunstig zijn wijk ik af van dit plan.

Navi in auto geeft aan 26uur reistijd incl. laden obv superchargen.

Ik ben nog in het proces om 1-2 laadpasjes te bestellen en/of kan deze eventueel bij @Hachy lenen (als dat niet op tijd lukt, tot heden is dat erg lastig die twee die ik nodig heb: Electromaps en Emobi)
Super gaaf, ik ben stiekem een beetje jaloers op je trip :$. In hoeveel dagen wil je het gaan rijden?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Road-runner83 koop jij de Mustang zelf, of via een lease maatschappij? Op de Ford website staat dat de reservering niet overdraagbaar is. Is dat niet overdraagbaar naar een leasemaatschappij als je zelf de berijder blijft?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
@Z___Z Ik heb zelf de reservering gedaan en 1000 euro aanbetaald maar de leasemaatschappij neemt de reservering over. En uiteindelijk krijg ik dan ook mijn 1000 euro weer terug :).

Dit was de snelste weg om de auto te bestellen aangezien de leasemaatschappij hem toen (en wellicht nog steeds?) niet kon bestellen.

• Z___Z
  • Niet online
Road-runner83 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:20:
@Z___Z Ik heb zelf de reservering gedaan en 1000 euro aanbetaald maar de leasemaatschappij neemt de reservering over. En uiteindelijk krijg ik dan ook mijn 1000 euro weer terug :).

Dit was de snelste weg om de auto te bestellen aangezien de leasemaatschappij hem toen (en wellicht nog steeds?) niet kon bestellen.
https://www.ford.nl/onder...stelde-vragen/reservering
Kan ik mijn reservering overdragen?

Wanneer je je Mustang Mach-E reserveert, sturen we je een uniek reserveringsnummer. Het nummer wordt aan jou toegewezen en kan niet worden overgedragen.
Maar dit kan dus wel naar de leasemaatschappij?

• Road-runner83
@Z___Z Yup bij mij in ieder geval wel ;). En heb ook zwart op wit dat als hij dit jaar niet op kenteken komt ik er nog vanaf kan zien.

Hij is ook te calculeren in de online tool van de lease maatschappij maar vanwege de aanbetaling was hier nog geen mogelijkheid voor.

Heb je al geïnformeerd bij jouw lease maatschappij?

• Z___Z
  • Niet online
Road-runner83 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:48:
@Z___Z Yup bij mij in ieder geval wel ;). En heb ook zwart op wit dat als hij dit jaar niet op kenteken komt ik er nog vanaf kan zien.

Hij is ook te calculeren in de online tool van de lease maatschappij maar vanwege de aanbetaling was hier nog geen mogelijkheid voor.

Heb je al geïnformeerd bij jouw lease maatschappij?
Bedankt voor de info. Ja ik heb wat vragen uitstaan bij onze wagenparkbeheerder. Ik wil idealiter pas in februari rijden vanwege de looptijd van m'n huidige auto, en wil de auto in december op kenteken :). Als de kentekendatum 2021 wordt dan weet ik niet of de long range het waard is.

• Road-runner83
@Z___Z Ik heb vernomen dat er zo'n 7500 naar NL komen dit jaar. En dan moet er uiteraard weinig tegen zitten aangezien ze van de zomer pas geproduceerd worden. In het totaal worden er dit jaar 50K geproduceerd waarvan 30K voor Europa ivm de CO2 doelstellingen.

Ik zou anders ook even bij Ford informeren of je hem dit jaar nog wel kunt krijgen want volgens mij is hij aardig populair ;).

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Zaterdag ochtend proefrit in de corsa-e. Ben zeer benieuwd. Twijfel om deze te (huur)kopen ipv private lease. Heb redelijk vertrouwen in restwaarde en onderhoud is gratis de eerste 6! jaar (APK ook). Dan zou ik met huurkoop in mijn ogen beter uit zijn.

Toch een beetje huiverig over deze auto gezien het een eerste model met eventuele kinderziektes is maar we gaan het zien. Ander alternatief is ID3 maar die laat nog even op zich wachten.

Kijk er iig naar uit, ik belde vanmiddag met de verwachting een proefrit in maart te kunnen maken (dan start de levering van de launch edition) maar het showroom model is gisteren binnen gekomen :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
Hoi,

Ik ben aan het rondkijken voor een goede EV occasion. Ik lijk toch uit te komen op een Renault Zoë Q90. Nissan Leaf lijkt te snel waarde te verliezen, en is ook een wagen waar ik veel negatieve reacties van eigenaren lees. BMW i3 is mij te duur. Overige hebben of te weinig bereik, of zijn niet beschikbaar als occasion. Ik kan (betaald) laden op werk, maar verder ben ik afhankelijk van openbare laadpunten.

Voordat ik een Zoë haal ga ik eerst de SOH checken met zo'n OBD adapter. Ik kijk naar modellen van 2017 met een hoge km stand zodat de prijs onder 20k zit. Zijn er nog andere zaken waar ik op kan letten?

Zijn hier nog eigenaren van een Zoë die hem sterk afraden?

Dank!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Nog een MG rijders meld zich.

Gisteren de auto opgehaald na hem in 2019 betaald te hebben. De auto is mooi, beter dan de plaatjes.
Voorkant is best agressief. Liefst zou ik hem 3cm lager hebben, spoorverbreders, de dakrails er af en sharkvin

Kwaliteit van de onderdelen vallen ook op, is gewoon goed. navigatie lijkt me bagger, trager dan in mijn Prius2. De waarschuwingsgeluidjes zijn niet uit de lucht. Het is een vreemde auto, hij heeft enorm veel opties en de dingen die je normaal vind in een auto zit er niet op. climate control (dus altijd beslagen ramen), temperatuurmeters binnen/buiten, zelfs geen cd-speler ;) handvat boven je hoofd is er niet, het dashboardkastje is niet groot of praktisch. verder voldoende aflegruimte.

Radio werkt heel goed, jammer van de draadantenne op het dak ipv de sharkvin die de oosterse versies hebben. 3D geluid werkt wonderbaarlijk goed, podcasts zijn prima te volgen en muziek klinkt goed. niet heel byzonder goed dus.

Bij het starten mag je niet te snel hem in de d zetten, dan geeft hij een foutmelding dit door enkele selftests die dan nog niet klaar zijn dus rustig je (niet in hoogte verstelbare) autogordel omdoen.
Bij het oprijden van de snelweg klap ik de hendel van de cc naar me toe en zet deze op 100, met zo weinig mogelijk tussenruimte met de voorganger. Daarna raak ik tot mijn bestemming het gas niet meer aan. lkkr achter vrachtwagens hangen tot je in kunt halen en de lanekeeping stuurt je steeds naar het midden van de baan. Na 10 seconden het stuur losgelaten te hebben wordt je subtiel herinnerd dat dat ze wel van vasthouden houd. Door steeds rechts te houden haal je de 260Km prima

De auto begint pas met opladen als je hem vergrendeld, je staat dus steeds buiten, dit vind ik best achterlijk, zeker als je naast een M3 met netflixkijkende mensen staat...

diskeltische lurker

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35
Oke ik moet zeggen die nieuwe Honda is best cool!

• Thomqa
Mar.tin schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Waarom onder de 20K niet kijken naar een ioniq?
Zuiniger, luxer, bétere snellaadmogelijkheden, goeie accu's, lagere maandelijkse lasten door het ontbreken van accuhuur.

Als je dan tóch 20k gaat uitgeven :)
Bedankt voor het meedenken!

Ah, ja ik bedoel een Zoe zonder accuhuur. Ik zou met 25000km p.j. in het duurste "huurpakket" komen wat ik inderdaad niet wenselijk vind.

Ik heb ook naar een ioniq gekeken. Deze heeft echter twee keer zoveel kms voor "dezelfde prijs" (goedkoopste op autotrack), en een lagere actieradius volgens ev-database (zoe vs ioniq).

Wat betreft "20k uitgeven": mijn doel is om betaalbaar - privé - elektrisch te rijden. Bij gebrek aan thuislader en 50 km woon-werk (enkeltje) ben ik toch wat kritisch naar bereik. Als ik de occasions op autotrack bekijk denk ik dat ik hier minstens 15k voor over moet hebben.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

technopeuter schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:31:

De auto begint pas met opladen als je hem vergrendeld, je staat dus steeds buiten, dit vind ik best achterlijk, zeker als je naast een M3 met netflixkijkende mensen staat...
Dat kan toch niet waar zijn? Bij snelladen moet elke auto wel eerst “uit” staan, maar daarna kun je de auto toch wel weer aan zetten en binnen zitten met verwarming en audio aan?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Thomqa schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Bedankt voor het meedenken!

Ah, ja ik bedoel een Zoe zonder accuhuur. Ik zou met 25000km p.j. in het duurste "huurpakket" komen wat ik inderdaad niet wenselijk vind.

Ik heb ook naar een ioniq gekeken. Deze heeft echter twee keer zoveel kms voor "dezelfde prijs" (goedkoopste op autotrack), en een lagere actieradius volgens ev-database (zoe vs ioniq).

Wat betreft "20k uitgeven": mijn doel is om betaalbaar - privé - elektrisch te rijden. Bij gebrek aan thuislader en 50 km woon-werk (enkeltje) ben ik toch wat kritisch naar bereik. Als ik de occasions op autotrack bekijk denk ik dat ik hier minstens 15k voor over moet hebben.
In het geval van de Ioniq, schroom niet om in het buitenland te kijken, daar zijn de prijzen aanzienlijk prettiger.
Zelf heb ik anderhalve maand geleden een Ioniq uit Frankrijk gehaald, dat scheelde uiteindelijk serieus veel geld!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-01 15:36
Thomqa schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:25:
Hoi,

Ik ben aan het rondkijken voor een goede EV occasion. Ik lijk toch uit te komen op een Renault Zoë Q90. Nissan Leaf lijkt te snel waarde te verliezen, en is ook een wagen waar ik veel negatieve reacties van eigenaren lees. BMW i3 is mij te duur. Overige hebben of te weinig bereik, of zijn niet beschikbaar als occasion. Ik kan (betaald) laden op werk, maar verder ben ik afhankelijk van openbare laadpunten.

Voordat ik een Zoë haal ga ik eerst de SOH checken met zo'n OBD adapter. Ik kijk naar modellen van 2017 met een hoge km stand zodat de prijs onder 20k zit. Zijn er nog andere zaken waar ik op kan letten?

Zijn hier nog eigenaren van een Zoë die hem sterk afraden?

Dank!
Misschien niet helemaal je vraag, maar een 2017 E-Golf is misschien ook te overwegen, rijdt beter dan een Zoë en de Ioniq.

Alleen zitten die nog net boven de 20K.
Pas op met importeren, ze zijn goedkoper maar bij verkoop natuurlijk ook minder waard en moeilijk in te ruilen omdat de historie niet 100% te achterhalen is.

Verwijderd

Ik heb zelf ook de MG. Snelladen kan gewoon terwijl je in de auto zit. Je kunt gewoon navigeren, verwarming, etc. Wel moet je met start stop systeem eerst de motor 'uit zetten'.

AC laden kan enkel met de deur op slot.

• Thomqa
SpongeRob schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:04:
[...]

In het geval van de Ioniq, schroom niet om in het buitenland te kijken, daar zijn de prijzen aanzienlijk prettiger.
Zelf heb ik anderhalve maand geleden een Ioniq uit Frankrijk gehaald, dat scheelde uiteindelijk serieus veel geld!
Dat had ik laatst ook begrepen. Ook de Zoe is daar goedkoper haha. Maar ik weet niet of ik dat aandurf, ik spreek ook geen Frans...
RonaldPr schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Misschien niet helemaal je vraag, maar een 2017 E-Golf is misschien ook te overwegen, rijdt beter dan een Zoë en de Ioniq.

Alleen zitten die nog net boven de 20K.
Pas op met importeren, ze zijn goedkoper maar bij verkoop natuurlijk ook minder waard en moeilijk in te ruilen omdat de historie niet 100% te achterhalen is.
Ah die e-golf is wellicht het proberen waard. Er lijkt geen methode te zijn om SOH uit te lezen, dat is wel jammer.

Dat lijken me precies de risico's waar ik bang voor ben...

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-01 15:36
Volgens mij kan een VW dealer de SOH uitlezen. Of anders met een obd connector?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Dealers en garages hebben geen manier om SOH uit te lezen op VW auto's. Ze kunnen eigenlijk helemaal niks met de accu behalve DTCs uitlezen en het hele ding vervangen.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 377 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic