Gisteren heb ik een dagje de Leaf (40kw) van de dealer mee zoals ik al eerder heb aangegeven. Ik ben er met drie kinderen en mijn vrouw mee naar mijn schoonmoeder gereden (97km enkele reis) en weer terug. Dat kon makkelijk op één lading en ik heb me niet ingehouden (gewoon 130 gereden). Nu is van dat stuk maar de helft snelweg, maar toch.
Ik had nog willen snelladen als test, maar de laadpalen langs de snelweg waren allemaal bezet inclusief wachtrij. Allemaal Tesla's. Dat vond ik wel een negatieve ervaring (vrijdagmiddag 16.00 was dat). De laadpaal bij mijn schoonmoeder in de straat was wel vrij, dus heb nog wat bijgeladen (maar was niet nodig).
Ervaringen proefrit
Ik had ook nog even met een vriend een stukje gereden voor we op pad gingen. Toen ik gas gaf was
hij meteen verkocht, als bijrijder krijg je toch iets meer mee van de acceleratie. Toen hij een stukje reed voelde ik wat hij bedoelde. Je zit zo op de 80 met die auto, maar het gaat zo soepel dat het ook weinig beleving is. Ik heb vaker snelle auto's en motoren gereden en hoe gek het ook klinkt, ik mis de toeren en het brullen. Ik had eigenlijk verwacht dat ik het veel gaver zou vinden gezien alle reacties overal. Dit is niet per se negatief, ik had gewoon andere verwachtingen.
Hetzelfde geldt voor alle snufjes van de auto, waarschuwingen bij alles, lane control, noem maar op, trillend stuur. Meteen uitgezet. Rijden doe ik zelf wel. Ik snap niet waarom iedereen zo blij wordt van die dingen maar ook dat is vast persoonlijk. Dit is niet specifiek voor electrische auto's want alle moderne auto's hebben dat. Ik ben in de minderheid, maar ik vind het verschrikkelijk, evenals het feit dat een auto altijd connected is. Ik doe de smartphone bijna de deur uit vanwege privacy, krijg je een auto die nog erger is ervoor terug die nog meer meldingen geeft dan m'n telefoon. Maar goed, dat is offtopic
Positief- Fijn rijgedrag, snelle acceleratie, wegligging. Veel fijner dan mijn 308.
- Ruim, geen SW maar voor ons nu goed genoeg en de 3 kids passen even goed (of slecht eigenlijk) als in de station. Dat komt door al die irritant verplichte autostoeltjes.
- Bijna alles van de auto met knopjes regelbaar, naast het touch screen. Ik hou niet van touch screens (geen ergonomie) dus dit is persoonlijk en dus positief voor mij
- Niet onbelangrijk, mijn vrouw vond de auto ook fijn rijden
- Fijne stoelen, japanse maat (wij zijn niet groot) en ook achterin had ik nog 10cm boven m'n hoofd tot het dak
- De stilte, vooral op de snelweg. Praten zonder je stem te verheffen. Heerlijk.
Negatief
Opvallend weinig eigenlijk, ik zou de auto zo willen hebben.
- Range anxiety - je merkt toch dat je continu naar die km's zit te kijken. Kom ik wel thuis? Misschien gaat dat nog wel over maar het is wel een dingetje. Ook al weet ik nu dat het voldoende is voor alle tripjes binnen NL
- Wat me écht tegenviel was de wachttijd bij de snellader. áls je dus een keer het nodig hebt moet je maar zo heel lang wachten voor je aan de beurt bent. En dan moet je nog 30-40 minuten
- Een paar kleine dingetjes zoals niet verstelbare armsteun en geen panoramisch dak
Met de ANWB actie zou het voor mij een bezuiniging zijn van 100-150 euro per maand maar toch ga ik het niet doen. Waarom niet? Nou een ding maar: vakantie. Ik heb daar geen oplossingen voor. Een auto huren voor 3-4 weken maakt de hele bezuiniging weer ongedaan en ik denk niet dat ik makkelijk een auto kan lenen voor die periode. Met de leaf, die niet al te snel snellaadt is naar zuid-frankrijk rijden geen optie, helemaal niet met een vouwwagen. Ook kun je niet vaak snelladen met de leaf en mijn ervaring (n=1) van volle laders langs de NL snelweg maakt me nog angstiger in het buitenland. Als de vakantie een goede oplossing had zou ik geen minuut twijfelen, maar voor een jong gezin als ik en omdat ik me geen tesla kan veroorloven is dat nog geen optie. Ik rijd dus deze 308SW vermoedelijk maar op... Ik overweeg ook niets anders op dit moment omdat deze anwb aanbieding me heeft doen verleiden hierover na te denken.
Dat gezegd hebbende: emotioneel heeft de leaf me te pakken en ik ben mijn 308SW meer dan zat. Electrisch rijden is zoveel fijner dan met brandstof, maar het kan gewoon financieel nog niet uit. En dat alleen vanwege de vakantie, gek eigenlijk. Dit doet mij concluderen dat voor mensen met 1 auto en een gezin electrisch rijden nog veel te vroeg is. Jammer