Ik wil gewoon even mijn ongenoegen kwijt over de slechte innovatie van Duitsland betreft elektrische auto's.
Ik wil het vooral hebben over Volkswagen Groep. En deze vergelijken met Tesla. En nee, ik ben geen Tesla fanboy. Ik zelf kom uit de elektrotechniek hoek, betreft vermogens elektronica. Ik zit hier fulltime in voor mijn beroep, maar dan meer op applicatie niveau dus ik maak gebruik van componenten die ik toepas in verschillende klant oplossingen. O.a. bepaalde soort elektrische voertuigen.
Ik vind persoonlijk dat de Duitsers en voornamelijk Volkswagen Groep zich diep moet schamen qua kennis op elektrotechnische kennis en gebrek aan innovatie. Ik wil het ook voornamelijk hebben over de APP 310 aandrijflijn die ze gaan toepassen in hun MEB platform.
Mijn vraag aan Volkswagen zou zijn. Waarom in GODSNAAM, ga je voor verouderde techniek in auto's die nog uit moeten komen. Ik ben op zoek gegaan naar detail informatie over hun motortype. Hierbij gevonden:
Over de motor:
https://www.volkswagen-ne...n-the-volkswagen-id3-5541
En de batterij:
https://www.volkswagen-ne...a-the-battery-system-5645
Betreft de motor zeggen ze het volgende:
Furthermore, there are two types of electric drive: permanent magnet brushless machines and asynchronous machines.
Ik weet niet waar volkswagen mee bezig is. Maar synchrone permanent magneet motoren zijn IDIOOT duur vanwege de dure materialen die er in zitten. En is tevens niet de meest efficiënte motor + goedkoopste.
Ten tweede liegt Volkswagen hier dat er maar twee soorten motoren zijn. Er zijn HEEL VEEL verschillende type motoren.
Het is zo idioot dat Tesla nu de wegen vol heeft met Auto's die hier al rond rijden met motoren die jaren voorlopen op de motoren die Volkswagen wil gaan maken. En dat nog veel goedkoper + efficienter.
Tesla maakt gebruik van de zogenaamde "permanent magnet assisted synchronous reluctance motor".
Dit is een motor waar laatste 10 jaar aardig veel onderzoek naar gedaan is. Reluctance motoren zijn hele oude motoren maar hadden nadelen. Tesla heeft deze problemen weten op te lossen.
Wat is het voordeel van deze motoren? Veel hogere efficiëntie in GEHELE toeren bereik. Compacter als permanent magneet synchroon motoren. Veel goedkoper te produceren omdat ze maar een klein beetje magneten gebruiken om de magnetische flux te begeleiden. De rest is gewoon goedkoop Weekijzer, en bijna geen koper. Tevens zit er ook weer een hele leuke innovatie in deze magneten. Ze maken gebruik van het halbach effect om zo nog meer potentie eruit te halen uit minder magneten.
Je moet wel weten dat de motor van de Tesla een reluctance motor is + een BAK aan innovatie. Tevens is hun inverter extreem compact door gebruik te maken van een hele speciale chip package voor hun SiC-Mosfets. Ja, SiC-Mosfets. Auto's zoals de Audi E-tron gebruiken nog steeds IGBT's. Maar Tesla gaat alweer aan de haal met moderne SiC-Mosfets welke veel lagere schakelweerstand heeft. En dat in een speciala package die ook nog eens weer enorm compact is. De inverter is enorm goed in elkaar gezet, en denk ik de meest efficiënte in de EV markt.
Je kan zo zeg maar door en door gaan. Hoeveel innovatie er wel niet in de Model 3 zit is gewoon niet normaal. En dan kijk je naar Volkswagen. Ze kwamen al met mediocre technologie op de proppen met hun Audi E-tron.. Voorsprong door techniek MY ASS. En dan kwamen ze met het MEB platform. Ik dacht eindelijk gaan ze echt innoveren.
NEE !!! Tevens het volgende. Bij Tesla geloven ze niet in modulariteit. Alles moet goed op elkaar afgestemd zijn om hoge efficiënte te bereiken. Het MEB platform is precies het tegenovergestelde.
Het MEB platform zorgt inderdaad voor modulariteit. En dat is mooi denk je? Weet je nog hoe dat ging met modulaire mobieltjes?

Je hebt altijd overhead.
Zo is dat ook bij dit soort modulaire platformen. Het was niet zo erg bij benzine en diesel auto's. Omdat efficiëntie niet boeide. Echter bij elektrische auto's boeit dat wel. Deze MEB modulaire platform zal als gevolg hebben dat het overhead creëert en dit zal leiden tot inefficiëntie bij de executie van het platform.
Het is jammer dat de Duitsers hier zo amateuristisch mee omgaan. Ik heb het gevoel de laatste tijd dat ze alleen maar lucht aan het verkopen zijn. Praatjes die geen gaatjes vullen. Hun marketing afdeling wordt goed voorzien van financiële middelen. Maar hun R&D wordt enorm uitgekleed o.i.d. Continu concept modellen, en toekomstplannen.
Ik ben teleurgesteld in de Duitsers, ik dacht dat ze wel kennis hadden van elektrotechniek. Helemaal met bedrijven zoals Siemens e.d. die elektromotoren maken.