• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pmiddeld schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:59:
Net een mailtje van mijn ANWB autoverzekering ontvangen. Wat heeft de eerste zin met de rest van het verhaal te maken? 8)7

[...]

Volgens mij moet het dus zijn "stimuleerDE". Jammer. (Premie is 10% gestegen).
Hoezo veel complexere techniek? Huh? Wat heb ik gemist? Een elektromotor is effe wat minder complex dan een benzinemotor. Accu techniek is ook niet heel bijzonder, je zult alleen met hoogspanning rekening moeten houden.

@Ivow85 Early adepter. Leuke toevoeging aan de Nederlandse taal! Ik denk niet dat je je bewust was van woordspeling die je maakt (early adopter: iemand die vroeg nieuwe techniek omarmt, een adept is een leerling of volgeling).

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 27-12-2019 12:24 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@daemonix maar wat als een BEV betrokken raakt bij een botsing. Hoe onderzoek je dan of de accu ongedeerd is en wat kost dat onderzoek alleen al?

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:53:
Maar ga er maar aan staan als 50+ jarige "topverkoper" die geen enkele technische achtergrond heeft. Toch best wat wat je echt moet weten:
Is gewoon beroepsfierheid (of afwezigheid).
De reden die je hier aanhaalt is totaal geen excuus. In tijden van Google en tweakerfora kan ook een absolute technoob zich best inlezen. Zeker als het zijn beroep is en een smartphone bijna een derde hand geworden is. (Schreef een 60-plusser met nul technische achtergrond en een matige interesse in auto's :) ).
Denk dat we op termijn het Tesla verkoopmodel meer zullen gaan zien.
Niet moeilijk als de menselijke tussenfactor er zelf alles aan doet om zich overbodig te maken.
Niet alleen bij autoverkopers denk ik meer en meer "m/v wat is eigenlijk jouw meerwaarde hier?".

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2019 12:57 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
En er zijn ook genoeg bezitters die de finesses van de snelladers niet kennen (leaf aan 350kW paal, kona aan 50 kW, etc)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
BarryH schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:05:
En er zijn ook genoeg bezitters die de finesses van de snelladers niet kennen (leaf aan 350kW paal, kona aan 50 kW, etc)
Dat is m.i. meer het probleem van de paalaanbieder dan de autorijders. Ik sta met mijn auto ook wel eens aan een 175kW paal omdat de 50 vol was toen ik aankwam.
Ik ga dan echt niet wachten tot de 50 vrij is.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• BarryH
looyenss schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:51:
[...]

Dat is m.i. meer het probleem van de paalaanbieder dan de autorijders. Ik sta met mijn auto ook wel eens aan een 175kW paal omdat de 50 vol was toen ik aankwam.
Ik ga dan echt niet wachten tot de 50 vrij is.
Ik heb juist gevallen gezien waarbij de auto komt aanrijden en er keuze is...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:05:
Waar vind je dan een 350 kW ChaDeMo paal? Meestal hebben die alleen een CCS aansluiting en misschien een ChaDeMo op lager vermogen.
Afhankelijk van de beschikbare palen en hun aansluitingen kan het beter zijn om met je 50kW CCS auto toch aan een 150kW+ paal te gaan staan, om zo de 50kW paal en zijn ChaDeMo aansluiting vrij te laten voor de Leaf-rijders. Maar eigenlijk weet je pas achteraf of je de juiste keuze hebt gemaakt, want het ligt eraan wie de volgende is die aan komt rijden. Omdat de situatie per geval zo verschillend is vind ik het logisch dat mensen niet elke keer de optimale keuze maken, en daar heb ik ook geen probleem mee.

• BarryH
StefSybo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:00:
[...]

Waar vind je dan een 350 kW ChaDeMo paal? Meestal hebben die alleen een CCS aansluiting en misschien een ChaDeMo op lager vermogen.
Afhankelijk van de beschikbare palen en hun aansluitingen kan het beter zijn om met je 50kW CCS auto toch aan een 150kW+ paal te gaan staan, om zo de 50kW paal en zijn ChaDeMo aansluiting vrij te laten voor de Leaf-rijders. Maar eigenlijk weet je pas achteraf of je de juiste keuze hebt gemaakt, want het ligt eraan wie de volgende is die aan komt rijden. Omdat de situatie per geval zo verschillend is vind ik het logisch dat mensen niet elke keer de optimale keuze maken, en daar heb ik ook geen probleem mee.
Dan was het een 175kW paal van Fastned bij Lemsterhop

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10 21:57
Iemand al ervaringen met de MG ZS EV rijker?
Ben zeer benieuwd naar dit model.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36
Igor4 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:23:
Iemand al ervaringen met de MG ZS EV rijker?
Ben zeer benieuwd naar dit model.
TeslaBjorn heeft er een gekocht voor zijn familie in Thailand.
YouTube: Taking delivery of MG ZS EV in Thailand

De meeste van zijn laatste video’s gaan over de MG.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 28-12-2019 10:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:53:
Haha ja herkenbaar. Het is tegenwoordig meer een stuk electronica wat je koopt. Waar menig koper meer van weet dan de verkoper. Maar ga er maar aan staan als 50+ jarige "topverkoper" die geen enkele technische achtergrond heeft. Toch best wat wat je echt moet weten: verschil kW vs kWh (gaat hier ook geregeld mis), laadeigenschappen accu, 1 vs 3 fase, AC vs DC, soorten stekkers, laadpassen.
Mijn verkoper ging ook al richting zn pensioen, die vond het wel prima, ging zich er niet meer in verdiepen. Was wel enthousiast over EV want had een Kia Soul EV van de zaak en die beviel hem zeer goed.
Ook is het een vraaggestuurde markt. Verkopers hoeven geen moeite te doen, staan vaak alleen maar in de weg, koper weet wat ie wil en dan is een dealer alleen maar "ruis". Denk dat we op termijn het Tesla verkoopmodel meer zullen gaan zien.
En dat ook private lease een vlucht zal nemen is mijn voorspelling voor 2020 ;)
Je moet dat natuurlijk ook in context zien. De meeste mensen die vandaag een EV willen kopen hebben hun onderzoek gedaan. En in een markt waarin brandstofwagens nog volop domineren zijn dat dus kopers die heel goed weten wat ze willen. Ja, dan kan die verkoper in de weg zitten, zeker als deze nog probeerd om je terug naar een brandstofwagen te brengen.

Maar wanneer over 10 jaar de brandstofwagen is verdrongen door de EV (een mens mag optimistisch zijn) dan krijg je een heel ander verhaal en krijg je ineens Tante Gerda die van EVs geen bal kent maar wel een nieuwe wagen wenst en dus terug een verkoper nodig heeft om haar te laten zien dat wagens nog altijd 4 wielen, 2 pedalen en een stuur hebben.

Elke markt is trouwens vraag gestuurd. Je kan geen vraag creëeren, je kan alleen maar aanbieden waar mensen naar willen vragen. Ook al is de koper zich nog niet bewust van het feit dat hij/zij dat wil.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Blokker_1999 ja dat is waar. Maar met vraaggestuurd bedoelde ik eigenlijk te zeggen dat er nu een enorme schaarste is in het aanbod. Vooral de vraag naar EVs met range > 250km en catalogusprijs < 55k overstijgt het aanbod.
Zal op termijn wel over gaan, de tijd dat kopers boven de vraagprijs van een nieuwe in massa geproduceerde auto bieden zal wel nooit meer terugkomen ;)

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 14:35
https://nos.nl/artikel/23...lektrische-droomauto.html

Geh, Erdogan gaat zich er ook mee bemoeien :P
Best een mooie auto nog, ben benieuwd of ze alles waar kunnen maken. Worden genoeg auto's gebouwd in Turkije inmiddels, dus aan technische kennis zou het ze niet moeten ontbreken.

https://twitter.com/Hatic...tatus/1210570697300434944

[ Voor 9% gewijzigd door chevsticks op 28-12-2019 12:42 ]

• Immutable
  • Laatst online: 07:44
Ik wil gewoon even mijn ongenoegen kwijt over de slechte innovatie van Duitsland betreft elektrische auto's.
Ik wil het vooral hebben over Volkswagen Groep. En deze vergelijken met Tesla. En nee, ik ben geen Tesla fanboy. Ik zelf kom uit de elektrotechniek hoek, betreft vermogens elektronica. Ik zit hier fulltime in voor mijn beroep, maar dan meer op applicatie niveau dus ik maak gebruik van componenten die ik toepas in verschillende klant oplossingen. O.a. bepaalde soort elektrische voertuigen.

Ik vind persoonlijk dat de Duitsers en voornamelijk Volkswagen Groep zich diep moet schamen qua kennis op elektrotechnische kennis en gebrek aan innovatie. Ik wil het ook voornamelijk hebben over de APP 310 aandrijflijn die ze gaan toepassen in hun MEB platform.

Mijn vraag aan Volkswagen zou zijn. Waarom in GODSNAAM, ga je voor verouderde techniek in auto's die nog uit moeten komen. Ik ben op zoek gegaan naar detail informatie over hun motortype. Hierbij gevonden:
Over de motor:
https://www.volkswagen-ne...n-the-volkswagen-id3-5541
En de batterij:
https://www.volkswagen-ne...a-the-battery-system-5645

Betreft de motor zeggen ze het volgende:
Furthermore, there are two types of electric drive: permanent magnet brushless machines and asynchronous machines.

Ik weet niet waar volkswagen mee bezig is. Maar synchrone permanent magneet motoren zijn IDIOOT duur vanwege de dure materialen die er in zitten. En is tevens niet de meest efficiënte motor + goedkoopste.
Ten tweede liegt Volkswagen hier dat er maar twee soorten motoren zijn. Er zijn HEEL VEEL verschillende type motoren.

Het is zo idioot dat Tesla nu de wegen vol heeft met Auto's die hier al rond rijden met motoren die jaren voorlopen op de motoren die Volkswagen wil gaan maken. En dat nog veel goedkoper + efficienter.

Tesla maakt gebruik van de zogenaamde "permanent magnet assisted synchronous reluctance motor".
Dit is een motor waar laatste 10 jaar aardig veel onderzoek naar gedaan is. Reluctance motoren zijn hele oude motoren maar hadden nadelen. Tesla heeft deze problemen weten op te lossen.

Wat is het voordeel van deze motoren? Veel hogere efficiëntie in GEHELE toeren bereik. Compacter als permanent magneet synchroon motoren. Veel goedkoper te produceren omdat ze maar een klein beetje magneten gebruiken om de magnetische flux te begeleiden. De rest is gewoon goedkoop Weekijzer, en bijna geen koper. Tevens zit er ook weer een hele leuke innovatie in deze magneten. Ze maken gebruik van het halbach effect om zo nog meer potentie eruit te halen uit minder magneten.

Je moet wel weten dat de motor van de Tesla een reluctance motor is + een BAK aan innovatie. Tevens is hun inverter extreem compact door gebruik te maken van een hele speciale chip package voor hun SiC-Mosfets. Ja, SiC-Mosfets. Auto's zoals de Audi E-tron gebruiken nog steeds IGBT's. Maar Tesla gaat alweer aan de haal met moderne SiC-Mosfets welke veel lagere schakelweerstand heeft. En dat in een speciala package die ook nog eens weer enorm compact is. De inverter is enorm goed in elkaar gezet, en denk ik de meest efficiënte in de EV markt.

Je kan zo zeg maar door en door gaan. Hoeveel innovatie er wel niet in de Model 3 zit is gewoon niet normaal. En dan kijk je naar Volkswagen. Ze kwamen al met mediocre technologie op de proppen met hun Audi E-tron.. Voorsprong door techniek MY ASS. En dan kwamen ze met het MEB platform. Ik dacht eindelijk gaan ze echt innoveren.

NEE !!! Tevens het volgende. Bij Tesla geloven ze niet in modulariteit. Alles moet goed op elkaar afgestemd zijn om hoge efficiënte te bereiken. Het MEB platform is precies het tegenovergestelde.
Het MEB platform zorgt inderdaad voor modulariteit. En dat is mooi denk je? Weet je nog hoe dat ging met modulaire mobieltjes? :) Je hebt altijd overhead.
Zo is dat ook bij dit soort modulaire platformen. Het was niet zo erg bij benzine en diesel auto's. Omdat efficiëntie niet boeide. Echter bij elektrische auto's boeit dat wel. Deze MEB modulaire platform zal als gevolg hebben dat het overhead creëert en dit zal leiden tot inefficiëntie bij de executie van het platform.

Het is jammer dat de Duitsers hier zo amateuristisch mee omgaan. Ik heb het gevoel de laatste tijd dat ze alleen maar lucht aan het verkopen zijn. Praatjes die geen gaatjes vullen. Hun marketing afdeling wordt goed voorzien van financiële middelen. Maar hun R&D wordt enorm uitgekleed o.i.d. Continu concept modellen, en toekomstplannen.

Ik ben teleurgesteld in de Duitsers, ik dacht dat ze wel kennis hadden van elektrotechniek. Helemaal met bedrijven zoals Siemens e.d. die elektromotoren maken.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Immutable wat is een SiC en een IGBT?
En wat is er minder efficiënt aan een platform dat voor vele modellen inzetbaar is?

• daemonix
  • Niet online
@Immutable Dat is toch logisch, VW wil niet dat hun auto's te lang mee gaan en treffen voorzorgen om dat te voorkomen. Innoveren doen ze toch al heel lang niet meer? Het is voortbouwen op de bestaande technieken, meer niet.

• Immutable
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:42:
En wat is er minder efficiënt aan een platform dat voor vele modellen inzetbaar is?
Ik heb zelf een Android mobieltje maar zie het als wat Apple doet. Een paar modellen uitbrengen. En hierbij de hardware en software heel nauw op elkaar afstemmen. Dat is wat Tesla doet. Hierbij krijg je een beter resultaat dan zaken modulair maken met overhead.

Ohjha, en ik ben ook bang dat we weer belazerd worden met de WLTP cycle. We weten hoe Porsche hiermee door de mand is gevallen in de USA.
Ik wil EPA cijfers. WLTP is een zeer zwakke variant van EPA waarbij veel minder testen gedaan worden. We hadden NEDC. WLTP is wel beter, waarom niet gewoon net als de Amerikanen de EPA test overnemen.

Ik wil wel eens de EPA getallen zien van de ID3. Geloof niks van hun getallen. We zijn al een keer belazerd door Volkswagen. Eerst zien dan geloven, of ze hun lesjes geleerd hebben.

TIP als je een EV wil kopen. Check EPA cijfers als die er zijn. Dat zijn zeer betrouwbare cijfers.

[ Voor 38% gewijzigd door Immutable op 28-12-2019 13:52 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een apart platform voor elke auto is dan ook weer niet (financieel) efficiënt. Overigens is de wielbasis van de Model 3 ook niet gelijk aan de Model Y en dus maakt Tesla ook gebruik van een flexibel platform.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Immutable schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:44:
[...]

Ik heb zelf een Android mobieltje maar zie het als wat Apple doet. Een paar modellen uitbrengen. En hierbij de hardware en software heel nauw op elkaar afstemmen. Dat is wat Tesla doet. Hierbij krijg je een beter resultaat dan zaken modulair maken met overhead.
Ik snap het nog niet. MEB is voor een veel bredere collectie gemaakt: VW, Seat, Skoda, meerdere soorten en maten. Logisch toch dat ze om kosten te sparen voor een modulair systeem gaan? Tesla is ongetwijfeld beter, maar hun budget model (Model 3) is nog steeds zeer fors aan de prijs.
En wat is nu precies SiC en wat is IGBT? Vind het wel interessant dat je dit hier deelt maar je gebruikt net iets teveel jargon :)

• Immutable
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:53:
[...]

Ik snap het nog niet. MEB is voor een veel bredere collectie gemaakt: VW, Seat, Skoda, meerdere soorten en maten. Logisch toch dat ze om kosten te sparen voor een modulair systeem gaan? Tesla is ongetwijfeld beter, maar hun budget model (Model 3) is nog steeds zeer fors aan de prijs.
En wat is nu precies SiC en wat is IGBT? Vind het wel interessant dat je dit hier deelt maar je gebruikt net iets teveel jargon :)
Uit de batterij komt DC spanning. Zeg voor het gemak 400Volt. Motoren hebben een vorm van AC spanning nodig om te kunnen roteren. Hiervoor heb je schakelaars nodig die heel snel schakelen om deze spanning te maken. Hier een mooie link hoe dat werkt:
https://www.switchcraft.o...15/space-vector-pwm-intro
Space vector modulatie, park/clark transformaties met daarin bijvoorbeeld een stroom en een spannings lus.
De space vector modulatie zorgt voor het creëren PWM patroon voor het maken van een sinus.

Tijdens het schakelen met de Puls Width Modulatie gaan deze schakelaars uit en aan. Hierbij heb je schakelverliezen. Bij een conventionele converter wordt er gebruik gemaakt van IGBT's = Insulated-gate bipolar transistor. Tesla gebruikt bij de Model 3 een SiC-Mosfet = Silicon carbide metal-oxide-semiconductor field-effect transistor. Hele mond vol. Maar doordat je minder schakelverliezen hebt, kun je op een hogere frequentie je PWM pulsen genereren. Hierdoor krijg je ook een mooiere sinus vorm op de uitgang met minder harmonischen. Ze gebruiken deze ook in de AC/DC converter om de batterij op te laden met AC, dus daar ook minder verliezen.

Ik ben maar applicatie engineer. Ik ontwerp geen converters of motoren. We hebben bijvoorbeeld ook Normen in de EU en waar we elektromotoren classificeren que efficiëntie voor in de gewone industrie van IE1 tot IE5. De motor van Tesla zou in een classificatie vallen die niet eens bestaat. Zo efficiënt is deze motor.

[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 28-12-2019 14:13 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Ah eindelijk iemand anders die mijn (nogal specifieke) klachten deelt :D Als je dit al een amateurenbende vindt, dan nodig ik je graag uit om eens naar de Nissan EV-drivetrain te kijken :D

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
Immutable schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:44:
[...]

Ohjha, en ik ben ook bang dat we weer belazerd worden met de WLTP cycle. We weten hoe Porsche hiermee door de mand is gevallen in de USA.
Ik wil EPA cijfers. WLTP is een zeer zwakke variant van EPA waarbij veel minder testen gedaan worden. We hadden NEDC. WLTP is wel beter, waarom niet gewoon net als de Amerikanen de EPA test overnemen.
...
Hier ga je iets te kort door de bocht.

Porsche heeft gekozen om de '2 cyclus EPA test' te doen, in plaats van de 5 cyclus. Om vanaf de 2 cyclus test naar een EPA rating te komen wordt er met een factor van 0,7 te vermenigvuldigd. Er zijn nu al praktijkvoorbeelden van berijders die een veel betere range halen dan de EPA rating.
edit: Bron artikel Jalopnik

Ik ga er eigenlijk van uit dat Porsche dit gedaan heeft omdat ze liever beter presteren dan de rating, in plaats van een betere rating the halen en vervolgens klachten krijgen omdat de auto minder range heeft 'dan beloofd'.

De EPA heeft ook zat onvolkomenheden, staar je daar ook niet blind op.

ik kijk zelf liever op https://ev-database.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door IVIaarten op 28-12-2019 14:33 ]

• Immutable
IVIaarten schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:29:
[...]

Hier ga je iets te kort door de bocht.

Porsche heeft gekozen om de '2 cyclus EPA test' te doen, in plaats van de 5 cyclus. Om vanaf de 2 cyclus test naar een EPA rating te komen wordt er met een factor van 0,7 te vermenigvuldigen. Er zijn nu al praktijkvoorbeelden van berijders die een veel betere range halen dan de EPA rating.
edit: Bron artikel Jalopnik

Ik ga er eigenlijk van uit dat Porsche dit gedaan heeft omdat ze liever beter presteren dan de rating, in plaats van een betere rating the halen en vervolgens klachten krijgen omdat de auto minder range heeft 'dan beloofd'.

De EPA heeft ook zat onvolkomenheden, staar je daar ook niet blind op.

ik kijk zelf liever op https://ev-database.nl/
Helemaal correct. Maar onderschatten is nog altijd beter dan overschatten zoals NEDC en WLTP. Toch? Helemaal bij het aankoop van een EV. Vaak ga je dan een EV kopen of leasen kijkend naar of de range bij je past. Dan heb je liever een onderschatting dat je auto wel voldoet dan dat je voor een verassing staat.

• IVIaarten
Immutable schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:33:
[...]

Helemaal correct. Maar onderschatten is nog altijd beter dan overschatten zoals NEDC en WLTP. Toch? Helemaal bij het aankoop van een EV. Vaak ga je dan een EV kopen of leasen kijkend naar of de range bij je past. Dan heb je liever een onderschatting dat je auto wel voldoet dan dat je voor een verassing staat.
Als Porsche de 5 cyclus test had gedaan was er iets compleet anders uitgekomen.
EPA is niet eenduidig (2 of 5 cyclus), en moet je je dus ook niet blind op starten, da's alles wat ik zeg.

Grootste invloed op je range is nog altijd het rechtervoetje. Er zijn mensen die de NEDC halen, en er zijn mensen die 'zelfs' de EPA niet halen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:01
IVIaarten schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:35:
[...]

Als Porsche de 5 cyclus test had gedaan was er iets compleet anders uitgekomen.
EPA is niet eenduidig (2 of 5 cyclus), en moet je je dus ook niet blind op starten, da's alles wat ik zeg.

Grootste invloed op je range is nog altijd het rechtervoetje. Er zijn mensen die de NEDC halen, en er zijn mensen die 'zelfs' de EPA niet halen.
Waar haal jij je bron van die 2 cycli?
Ik vermoed dat ze gewoon bij de WLTP proeven 100% van de accu beschikbaar stellen.
Bij EPA moeten ze het houden zoals de auto verkocht wordt aan de klanten, en aangezien Porsche al een 12% van de accu blokkeert voor marge verlies je daar al een hoop km's mee. Zeker als de testen dan nog realistischer zijn als hier in Europa.

Ook de reden waarom Tesla amper verschilt met de EPA testen, maar de I-Pace en E-Tron gewoonweg falen.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 28-12-2019 14:38 ]

• Immutable
bottom line schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:38:
[...]

Ik vermoed dat ze gewoon bij de WLTP proeven 100% van de accu beschikbaar stellen.
Bij EPA moeten ze het houden zoals de auto verkocht wordt aan de klanten, en aangezien Porsche al een 12% van de accu blokkeert voor marge verlies je daar al een hoop km's mee. Zeker als de testen dan nog realistischer zijn als hier in Europa.

Ook de reden waarom Tesla amper verschilt met de EPA testen, maar de I-Pace en E-Tron gewoonweg falen.
Als je de EPA van porsche terugrekend komt je op zoiets als 460 kilometer op een lading. Maar ja, het had beter geweest als ze de volle test cyclus hadden gedaan. Nu heb ik gewoon een 0.7 correctie factor terug gerekend.
De WLTP is toch ongeveer 400kilometer. Ben zeer benieuwd naar hoe echte gebruikers de range ervaren. Maar daar hangt het heel erg af hoe je met je voet omgaat. Inderdaad.

Trouwens de Porsche heeft dan wel dezelfde type motor als de VW ID3. Ze hebben wel hun systeem op 800Volt draaien wat wel weer verliezen tegengaat. Ik kan maar moeilijk vinden of ze hun systeem nou zelf ontworpen hebben of dat ze dat in samenwerking hebben gedaan met Rimac. (Want Porsche heeft veel aandelen in Rimac, en Rimac werkt ook met 800Volt... hmmmm)

Tevens is Porsche zeer conservatief in het gebruik van hun accu. Dus een groot deel onderin en bovenin wordt niet gebruikt. Dit zorgt voor langere levensduur, en een meer consistentere operationele ervaring.
Je kan wel zeggen dat de Porsche wat dat betreft best goed in elkaar zit.

Tesla geeft de risico aan de gebruiker. Je kan daar de accu volledig tot 100% opladen. Al is dat niet het allerbeste voor je accu. De eerste 8 jaar zul je er toch geen last van krijgen. :) Dus durven ze dat wel aan.
Je kan wel zeggen dat Tesla graag op het randje zit van wat mogelijk is. Zowel technisch, als wat de gebruiker mag doen met de Auto.

De ervaring leert met 1 van de oudste EV's de Chevrolet Volt is dat een flinke limiet instellen in het onder en bovengebied er voor zorgt dat de accu prima heel lang mee kan gaan. Er zijn nog niet echt Volt's en Ampera's geweest die vanwege degradatie hun accu moesten opgeven. Het waren vaak kleine foutjes zoals temperatuur sensoren die stuk gingen. De cellen zijn uitermate goed. Dat krijg je met overgeengineerde batterij pakket. Ik denk dat Porsche ENORM voorzichtig is met hun eerste EV om hun reputatie hoog te houden.

[ Voor 45% gewijzigd door Immutable op 28-12-2019 15:06 ]

• bottom line
Immutable schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:44:
[...]

Als je de EPA van porsche terugrekend komt je op zoiets als 460 kilometer op een lading. Maar ja, het had beter geweest als ze de volle test cyclus hadden gedaan. Nu heb ik gewoon een 0.7 correctie factor terug gerekend.
De WLTP is toch ongeveer 400kilometer. Ben zeer benieuwd naar hoe echte gebruikers de range ervaren. Maar daar hangt het heel erg af hoe je met je voet omgaat. Inderdaad.
Met die 0,7 kan je gewoon elke slechte rating verantwoorden. Voor hetzelfde geld heeft Tesla die 2 cyclus gebruikt, niemand weet dat toch, en er kan geroepen worden wat je ook maar wilt. Er is 0,0 nut om slechts 2 cyclus te doen. Je auto is bij het testagentschap, en of die daar nu 1 dag staat of 7 maakt amper iets uits voor zo'n concern. Dus doe dan gewoon 5 testen.
Zeker als je weet dat in het andere geval je gepubliceerde range sowieso naar beneden gaat. Want Porsche moet nu wel over geheel Amerika gaan publiceren met de fantastische 201 miles!!

• IVIaarten
bottom line schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:38:
[...]

I...
Had de bron in mijn post iets eerder opgenomen;

Bron

een quote uit het artikel;
The EPA figure accounts for hot and cold condition testing, which the WLTP does not, and they can do it two ways. The first EPA protocol runs a five-cycle test, which finds how efficient the car would be in ideal conditions on the city and highway, alongside more testing in more extreme conditions to de-rate the car back down to what could be a more realistic estimation.

The other way to do it is to run only a two-cycle test, the city and highway cycles. But the EPA still requires a de-rating for a more conservative estimate and to avoid any chance of misleading customers. If an automaker chooses just the two-cycle test, a de-rating factor of 0.7 is applied to the estimate, cutting down the range.

• bottom line
IVIaarten schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:04:
[...]

Had de bron in mijn post iets eerder opgenomen;

Bron

een quote uit het artikel;

[...]
En waar staat dat Porsche gebruik heeft gemaakt van een 2 cycli test?
Het legt enkel uit dat je EPA op 2 manieren kan berekenen.
Moest dat zo zijn had Porsche dat allang als argument gebruikt. Nee ze komen met het argument dat een bedrijfje, in hun achtertuin, als 3de partij (door hun betaald) uitkomt op 275 miles.
Laat de Polestar maar naar hier komen ter betaling, ik haal daar ook enorm goede cijfers mee waarmee ze zich kunnen profileren naar de markt!

Zelfs je 2 cycli 0,7 factor is niet echt van belang.
Ofwel doe je een 5 cyclus test over stad en snelweg gecombineerd met testen in extreme condities om tot een meer realistisch cijfer te komen.
Ofwel doe je 2 testen. 1 over snelweg, 1 in de stad. Die 2 cijfers gecombineerd doe je *0,7 omdat je de auto niet uitgebreid (kan) testen in slechtere omstandigheden - wind/regen/koude/...), ter compensatie van de auto's die wel deze testen ondergaan.
En dat doen ze niet met de natte vinger. Ik vermoed dat ze TONNEN ervaring hebben waaruit blijkt dat er wel degelijk 30% verschil kan ontstaan.

Beter lezen volgende keer ;)

[ Voor 36% gewijzigd door bottom line op 28-12-2019 15:19 ]

• IVIaarten
bottom line schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:08:
[...]

En waar staat dat Porsche gebruik heeft gemaakt van een 2 cycli test?
Het legt enkel uit dat je EPA op 2 manieren kan berekenen.
Moest dat zo zijn had Porsche dat allang als argument gebruikt. Nee ze komen met het argument dat een bedrijfje, in hun achtertuin, als 3de partij (door hun betaald) uitkomt op 275 miles.

Zelfs je 2 cycli 0,7 factor is niet echt van belang.
...

Beter lezen volgende keer ;)
Het is niet 'mijn' 2-cycli :)

Mijn eerdere post was bedoeld om aan te geven dat je je ook niet blind moet staren op de EPA rating, net zoals je je niet blind moet staren op NEDC of WLTP. Het zijn verschillende testmethodes, met zelfs binnen 1 methode grote verschillen.

Het 'feit' dat het verschil tussen EPA en WLTP bij Porsche vele malen groter is dan b.v. bij Tesla, doet mij (en velen met mij) denken dat Porsche gebruik heeft gemaakt van de negatievere versie van de EPA, om in ieder geval niet slechter te presteren dan de 'norm'. We weten op dit moment niks zeker.

Ik had in mijn post ook aangehaald dat ik zelf liever kijk naar de getallen op ev-database, omdat deze (in ieder geval volgens mij) vrij goed aansluiten bij de praktijk die we in nederland halen, en een verschil maken in snelweg/binnenwegen en zomer/winter.

We gaan het zien als de eerste echt onafhankelijke bestuurders instappen.

• bottom line
IVIaarten schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:19:
[...]

Het is niet 'mijn' 2-cycli :)

Mijn eerdere post was bedoeld om aan te geven dat je je ook niet blind moet staren op de EPA rating, net zoals je je niet blind moet staren op NEDC of WLTP. Het zijn verschillende testmethodes, met zelfs binnen 1 methode grote verschillen.

Het 'feit' dat het verschil tussen EPA en WLTP bij Porsche vele malen groter is dan b.v. bij Tesla, doet mij (en velen met mij) denken dat Porsche gebruik heeft gemaakt van de negatievere versie van de EPA, om in ieder geval niet slechter te presteren dan de 'norm'. We weten op dit moment niks zeker.
Blind staren tuurlijk niet. Verbruik cijfers kloppen ook nooit.
Maar je kwam met het argument dat hij kort door de bocht ging met zijn conclusie, maar die van jou is ook allesbehalve correct.
Er is geen negatieve versie van de EPA. Een autofabrikant kiest altijd de keuze die voor hem het er beste zou moeten uitkomen. En er is niet eens bewijs welke methode Porsche heeft gekozen, ook al zal dat in de praktijk weinig verandering mogen geven. EPA is niet iets dat met de natte vinger kan getest worden.
We gaan het zien als de eerste echt onafhankelijke bestuurders instappen.
+20

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-10 15:56
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:42:
Er wordt voor het gemak vergeten dat een Model X op 't platform van de S staat. En de Y op dat van de model 3.

De modulaire modellen van VW gaan veel verder en kennen misschien(!) meer overhead. Maar toch: binnen de een VW Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza of Audi A1 zijn er meer technische overeenkomsten dan een model X en model S. Al ís het maar omdat de X vleugeldeuren en een derde zitrij heeft en de VAG modellen allemaal gewoon simpele 5 deurs hatchbackjes zijn met een ander logo.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• IvoB2
Blokker_1999 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:41:
Je kan geen vraag creëeren, je kan alleen maar aanbieden waar mensen naar willen vragen. Ook al is de koper zich nog niet bewust van het feit dat hij/zij dat wil.
Lijkt me toch net de defenitie van gecreëerde vraag?
Was er voor (o.a.) Musk bv. vraag naar elektrische auto's?
Traditionele autoconstructeurs zijn maar - en dan nog tegen heug en meug - op de vraag naar EV's gesprongen nadat een andere producent de vraag ernaar in het leven had geroepen. Ik herinner me niet dat consumenten stonden te eisen dat autoconstructeurs elektrische voertuigen gingen produceren..

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Nieuwer is niet altijd beter natuurlijk.
Daarnaast kan het een kwestie van bijvoorbeeld patenten zijn waarom de ene fabrikant X gebruikt en de ander Y.
Samsung en OLED anyone?
Vergeet niet dat de Duitsers niet al 10 jaar bezig zijn maar dat ze eigenlijk pas een jaar of 2-3 serieus ermee aan de slag zijn.
Laten we voorop stellen dat concurrentie hoe dan ook beter is voor de consument. De tijd zal uitwijzen wie de “beste” technieken gebruikt of auto’s maakt al blijft dat ook deels een kwestie van smaak.
Ik vlak de Duitsers in ieder geval niet uit en ben benieuwd waar iedereen in 2025 staat.

Voor range zou ik gewoon de ev-database aanhouden, die is het meest realistisch wat mij betreft.

En die derde zitrij in de X (of meeste andere auto’s) moet je ook niet teveel van verwachten hoor, ik ga er in ieder geval met mijn 1.90m niet zitten van Amsterdam naar Groningen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 28-12-2019 16:06 ]

IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:00:
[...]

Lijkt me toch net de defenitie van gecreëerde vraag?
Was er voor (o.a.) Musk bv. vraag naar elektrische auto's?
Traditionele autoconstructeurs zijn maar - en dan nog tegen heug en meug - op de vraag naar EV's gesprongen nadat een andere producent de vraag ernaar in het leven had geroepen. Ik herinner me niet dat consumenten stonden te eisen dat autoconstructeurs elektrische voertuigen gingen produceren..
Niet om moeilijk te doen, maar ik kon eerder een LEAF kopen dan een Tesla. En zelfs die LEAF was niet de eerste EV die te koop was. De vraag was er al, het aanbod nog niet. Ook vandaag zie je dat de vraag het aanbod nog altijd overstijgt.

Als ik morgen met een product kom wat nog niet bestaat, maar waar ook geen vraag naar is, dan kan ik niet op magische wijze die vraag creëeren en zo als bedrijf overleven. Als vraag gecreëerd kon worden, zouden heel wat minder bedrijven failliet gaan. Maar daarmee gaan we richting een discussie die in dit onderwerp niet thuishoort.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-11 21:42
Blokker_1999 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:46:
[...]

...
Ook vandaag zie je dat de vraag het aanbod nog altijd overstijgt.
...
Alleen in markten waar de tax balans in het voordeel richting EV ligt vs fossiel. En dat zijn eigenlijk slechts een paar markten.
Vandaag de dag is een fossiele auto financieel gewoon interessanter voor 99.5% van de wereldbevolking.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• IvoB2
AndRo555 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:04:
[...]
Vandaag de dag is een fossiele auto financieel gewoon interessanter voor 99.5% van de wereldbevolking.
Dus voor 0.5% is het wel interessant?
Een mooi vooruitzicht als je weet dat niet eens 10% van de wereldbevolking een individuele auto heeft. :)

• AndRo555
Immutable schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:32:
Ik wil gewoon even mijn ongenoegen kwijt over de slechte innovatie van Duitsland betreft elektrische auto's.
Ik wil het vooral hebben over Volkswagen Groep. En deze vergelijken met Tesla. En nee, ik ben geen Tesla fanboy. Ik zelf kom uit de elektrotechniek hoek, betreft vermogens elektronica. Ik zit hier fulltime in voor mijn beroep, maar dan meer op applicatie niveau dus ik maak gebruik van componenten die ik toepas in verschillende klant oplossingen. O.a. bepaalde soort elektrische voertuigen.

Ik vind persoonlijk dat de Duitsers en voornamelijk Volkswagen Groep zich diep moet schamen qua kennis op elektrotechnische kennis en gebrek aan innovatie. Ik wil het ook voornamelijk hebben over de APP 310 aandrijflijn die ze gaan toepassen in hun MEB platform.

Mijn vraag aan Volkswagen zou zijn. Waarom in GODSNAAM, ga je voor verouderde techniek in auto's die nog uit moeten komen. Ik ben op zoek gegaan naar detail informatie over hun motortype. Hierbij gevonden:
Over de motor:
https://www.volkswagen-ne...n-the-volkswagen-id3-5541
En de batterij:
https://www.volkswagen-ne...a-the-battery-system-5645

Betreft de motor zeggen ze het volgende:
Furthermore, there are two types of electric drive: permanent magnet brushless machines and asynchronous machines.

Ik weet niet waar volkswagen mee bezig is. Maar synchrone permanent magneet motoren zijn IDIOOT duur vanwege de dure materialen die er in zitten. En is tevens niet de meest efficiënte motor + goedkoopste.
Ten tweede liegt Volkswagen hier dat er maar twee soorten motoren zijn. Er zijn HEEL VEEL verschillende type motoren.

Het is zo idioot dat Tesla nu de wegen vol heeft met Auto's die hier al rond rijden met motoren die jaren voorlopen op de motoren die Volkswagen wil gaan maken. En dat nog veel goedkoper + efficienter.

Tesla maakt gebruik van de zogenaamde "permanent magnet assisted synchronous reluctance motor".
Dit is een motor waar laatste 10 jaar aardig veel onderzoek naar gedaan is. Reluctance motoren zijn hele oude motoren maar hadden nadelen. Tesla heeft deze problemen weten op te lossen.

Wat is het voordeel van deze motoren? Veel hogere efficiëntie in GEHELE toeren bereik. Compacter als permanent magneet synchroon motoren. Veel goedkoper te produceren omdat ze maar een klein beetje magneten gebruiken om de magnetische flux te begeleiden. De rest is gewoon goedkoop Weekijzer, en bijna geen koper. Tevens zit er ook weer een hele leuke innovatie in deze magneten. Ze maken gebruik van het halbach effect om zo nog meer potentie eruit te halen uit minder magneten.

Je moet wel weten dat de motor van de Tesla een reluctance motor is + een BAK aan innovatie. Tevens is hun inverter extreem compact door gebruik te maken van een hele speciale chip package voor hun SiC-Mosfets. Ja, SiC-Mosfets. Auto's zoals de Audi E-tron gebruiken nog steeds IGBT's. Maar Tesla gaat alweer aan de haal met moderne SiC-Mosfets welke veel lagere schakelweerstand heeft. En dat in een speciala package die ook nog eens weer enorm compact is. De inverter is enorm goed in elkaar gezet, en denk ik de meest efficiënte in de EV markt.

Je kan zo zeg maar door en door gaan. Hoeveel innovatie er wel niet in de Model 3 zit is gewoon niet normaal. En dan kijk je naar Volkswagen. Ze kwamen al met mediocre technologie op de proppen met hun Audi E-tron.. Voorsprong door techniek MY ASS. En dan kwamen ze met het MEB platform. Ik dacht eindelijk gaan ze echt innoveren.

NEE !!! Tevens het volgende. Bij Tesla geloven ze niet in modulariteit. Alles moet goed op elkaar afgestemd zijn om hoge efficiënte te bereiken. Het MEB platform is precies het tegenovergestelde.
Het MEB platform zorgt inderdaad voor modulariteit. En dat is mooi denk je? Weet je nog hoe dat ging met modulaire mobieltjes? :) Je hebt altijd overhead.
Zo is dat ook bij dit soort modulaire platformen. Het was niet zo erg bij benzine en diesel auto's. Omdat efficiëntie niet boeide. Echter bij elektrische auto's boeit dat wel. Deze MEB modulaire platform zal als gevolg hebben dat het overhead creëert en dit zal leiden tot inefficiëntie bij de executie van het platform.

Het is jammer dat de Duitsers hier zo amateuristisch mee omgaan. Ik heb het gevoel de laatste tijd dat ze alleen maar lucht aan het verkopen zijn. Praatjes die geen gaatjes vullen. Hun marketing afdeling wordt goed voorzien van financiële middelen. Maar hun R&D wordt enorm uitgekleed o.i.d. Continu concept modellen, en toekomstplannen.

Ik ben teleurgesteld in de Duitsers, ik dacht dat ze wel kennis hadden van elektrotechniek. Helemaal met bedrijven zoals Siemens e.d. die elektromotoren maken.
Het verschil tussen Tesla en de rest is gewoon de hoeveelheid risico ze willen nemen. Dat zie je op Autopilot, kwaliteit (hit-or-miss), design (single screen Model 3), SiC vs IGBT, etc.

SiC in een Model 3 is erg leuk, efficiënter en nieuwer dan IGBTs bij anderen. Maar wat als op jaar 8 je SiC module faalt door SEB/SEGR (al waarschijnlijker in Scandinavie of de top van de Alpen dan hier bij ons)?
Er zitten ook nadelen aan de SiC, geen 650 of 800V, dus duurdere snellaadpalen (vloeistofkoeling kabels +200A) en de kostprijs is ook niet mals.
SiC tech leuk? Ja. Wil ik het kost wat kost in mijn auto? Misschien.

Hoe leuk nieuwe technologie dan ook is, uiteindelijk spelen vele andere parameters mee zoals betrouwbaarheid op lange termijn, cost, supply chain (tot de mijnen in DRC aan toe), etc.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de volume Tesla's zich houden op lange termijn (in goede of slechte zin). Van de Duitsers weet je dat die wel op conservatief spelen.

Oh ja, als je EV goed ontworpen is dan parkeer je best niet op een helling, gaat die sneller stuk van. (ja echt, weliswaar minimaal)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 28-12-2019 18:51 ]

• AndRo555
Members only:

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Members only:

Verwijderd

Tesla heeft heel veel vacatures en straks in Berlijn alleen maar meer :) :D

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:39:
[...]

Tesla heeft heel veel vacatures en straks in Berlijn alleen maar meer :) :D
Members only:

Verwijderd

Ah, je bent ook expat? :)

Het werken bij Tesla is niet voor iedereen weggelegd, het blijft een Amerikaans bedrijf en bij SpaceX hebben ze afgelopen week ook nacht doorgewerkt samen met Musk om de raket af te maken.

Hoe dan ook, het is een geweldige impuls voor de werkgelegenheid bij Berlijn.

Verwijderd

Dag iedereen,

Ik heb een vreemde situatie bij het opladen van mijn Smart Forfour EQ (100% elektrische wagen) die ik me deze week heb aangeschaft voor kleine verplaatsingen.

Ik heb nog geen laadpaal laten installeren dus ben voorlopig nog afhankelijk van het stopcontact in mijn garage om de wagen op te laden.

Helaas lukt het niet om de wagen op te laden aangezien de originele lader al na enkele seconden terug af slaat na het (correct) inpluggen :( de lader geeft wel aan dat er spanning is maar het laden zelf start niet op :((

De wagen opladen aan het stopcontact bij mijn ouders lukt wel perfect en hun elektrische installatie is quasi identiek aan de mijne (bouw 1980, recent gekeurde zekeringenkast)

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

Verwijderd

Dank je!

Ik heb een tiental stopcontacten geprobeerd in het hele huis tot en met de bovenste verdieping (met verlengkabel). Ze geven allemaal dezelfde reactie:
- ik hoor de lader opspringen
- Het lampje “spanning” op de lader brandt correct
- het lampje eronder “Opladen” pinkt enkele malen
- de wagen geeft een geraamd uur voor volledige lading

Maar plots stopt de lader.

De stekkers werken allemaal op een zekering van minstens 16 ampere..dus dat lijkt me ook al ok.

Bij andere mensen thuis laadt ie mooi op aan het stopcontact.. :((((

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 88% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11 16:32
Inderdaad je netspanning meten met een multimeter met de aangesloten lader.
Kan je die lader op een lagere laadstroom zetten?

• IvoB2
Maar daarmee gaan we richting een discussie die in dit onderwerp niet thuishoort.
Tja dat doe je nu juist wel.

Eerst poneer je zelf een stelling in dit topic. Iemand reageert op jouw eigen opening. Vervolgens reageer je lustig uitvoerig daarop terug om - volgens je eigen woorden off topic - af te sluiten dat de andere deelnemer(s) aan de discussie niet meer mogen deelnemen aan de discussie wegens "off topic" (terwijl je er tenslotte zelf over begon) :? .
Begint voor sommigen precies een strategie te worden. Bij gebrek aan argumenten wordt plots iets - dat ze notabene zelf in de groep gegooid hebben - off topic. :+
Ik zou gerust je eerste stelling semantisch en met cijfers kunnen beargumenteren maar - zoals je zelf wil - dan maar niet.

ps. Als iemand als E.Musk al niet meer thuishoort in een topic over elektrische voertuigen (de producent die bijna op zijn eentje de echte doorbraak forceerde van elektrische voertuigen op de automarkt, niet een niche product waar relatief nauwelijks vraag naar was zoals in de begindagen van de Leaf) weet ik het ook niet meer. Uit de context bleek heel duidelijk dat het niet over zijn race naar Mars ging. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 29-12-2019 09:36 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-11 22:07

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:23:
Dag iedereen,

Ik heb een vreemde situatie bij het opladen van mijn Smart Forfour EQ (100% elektrische wagen) die ik me deze week heb aangeschaft voor kleine verplaatsingen.

Ik heb nog geen laadpaal laten installeren dus ben voorlopig nog afhankelijk van het stopcontact in mijn garage om de wagen op te laden.

Helaas lukt het niet om de wagen op te laden aangezien de originele lader al na enkele seconden terug af slaat na het (correct) inpluggen :( de lader geeft wel aan dat er spanning is maar het laden zelf start niet op :((

De wagen opladen aan het stopcontact bij mijn ouders lukt wel perfect en hun elektrische installatie is quasi identiek aan de mijne (bouw 1980, recent gekeurde zekeringenkast)

Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Ik gok dat de aarding van het huis niet goed is. Auto's zoals de Zoe waren hier ook nog al kieskeurig mee.

De netspanning kan je eenvoudig meten met een multimeter, al dan niet in het stopcontact er naast, en dan even in de gaten houden als hij start. Je kan met dezelfde multimeter ook zien of er spanning tussen de nul en de aarde bestaat, daar haken ze vaak op af.

Nu weet ik niet welke volgorde je gebruikt, maar mijn MiEV is nogal kieskeurig in dat de lader eerst onder stroom staat voordat je deze in de auto stopt.
IvoB2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:31:
[...]

Als iemand als E.Musk al niet meer thuishoort in een topic over elektrische voertuigen (de producent die bijna op zijn eentje de echte doorbraak forceerde van elektrische voertuigen op de automarkt, niet een niche product waar relatief nauwelijks vraag naar was zoals in de begindagen van de Leaf) weet ik het ook niet meer. Uit de context bleek heel duidelijk dat het niet over zijn race naar Mars ging. O-)
Toch even opmerken dat het lang geduurt heeft voordat Tesla Nissan had bijgebeend met verkopen. Stellen dat de LEAF dus een niche is betekend dat ook Tesla een niche bedient heeft totdat de Model 3 gelanceerd werd. Dat Tesla toonaangevend is geweest en de markt deels mee gestuurd heeft kan ik niet ontkennen. Niet voor niets worden vele EVs vergeleken met de Tesla. Maar dat we zonder Tesla vandaag minder ver zouden staan, daar geloof ik dan weer niet in. De markt zou er iets anders hebben uitgezien maar ik ben persoonlijk van mening dat de strengere normen in zowel China als in de EU de markt in een vergelijkbare richting hadden geduwd.

• IvoB2

• bottom line
Blokker_1999 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:55:
[...]

Toch even opmerken dat het lang geduurt heeft voordat Tesla Nissan had bijgebeend met verkopen. Stellen dat de LEAF dus een niche is betekend dat ook Tesla een niche bedient heeft totdat de Model 3 gelanceerd werd. Dat Tesla toonaangevend is geweest en de markt deels mee gestuurd heeft kan ik niet ontkennen. Niet voor niets worden vele EVs vergeleken met de Tesla. Maar dat we zonder Tesla vandaag minder ver zouden staan, daar geloof ik dan weer niet in. De markt zou er iets anders hebben uitgezien maar ik ben persoonlijk van mening dat de strengere normen in zowel China als in de EU de markt in een vergelijkbare richting hadden geduwd.
De EU en China gaan geen regels opleggen als het technisch niet mogelijk is.
Ze zagen het verhaal van Tesla in Amerika, en om de eigen fabrikanten te dwingen hetzelfde te doen, zijn de uitstootboetes er gekomen.
Als Tesla er niet was, dan zouden die regels er misschien pas over 4 jaar komen, want autofabrikanten doen altijd hun stinkende best om te vernieuwen/ecologischer te zijn

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat we een nieuw aflever record op handen hebben, er zijn gisteren 989 Model 3 op kenteken gezet, en samen met de andere verkopen kan het niet anders dan dat het voorgaande registratie record van december 2018 (1041) gesneuveld is. Even snel opgeteld zou het om 1569 stuks gaan.

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:55:
[...]

Toch even opmerken dat het lang geduurt heeft voordat Tesla Nissan had bijgebeend met verkopen.
Eh, een fabriek uit het niks klaarmaken voor massaproductie kost nou eenmaal tijd…"Lang heeft geduurd?"

De legacy autofabrikanten hebben decennia aan ervaring waar ze helemaal geen gebruik van hebben gemaakt.

• Immutable
Er is wel licht aan de Horizon. Gesubsidieerd door de EU.
http://www.refreedrive.eu/

We willen geen magneten in onze motoren. Dat kost enorm veel geld, en we zijn afhankelijk van China.
Uit de documenten is op te maken dat:
Reluctantie motoren DE weg zijn. Permanent magneet motoren vallen gewoon direct af eigenlijk.
Mooie innovatie wat ik zie is, door de inverter NOG dieper en in zijn geheel te integreren in de motor.
Niet als losse module er aan geplakt o.i.d. maar als geheel met de motor. Koeling gaat dan langs de stator en vermogens electronica tegelijk. Dit kan gemakkelijk met reluctantie motoren omdat deze heel koel zijn. De rotor wordt helemaal niet warm. In de eerste Tesla Model S en X moest er nog een aparte koel kanaal door de rotor heen om te koelen. Bij Model 3 niet.

Wel grappig dat we blijkbaar in EU wel de kennis hebben, maar niet de drijfkracht om dingen voor elkaar te boksen. Eigenlijk heeft Tesla wel geluk dat ze een TECH freak als CEO hebben in plaats van zo'n 1 uit een dozijn manager die niet ziet dat innovatie de sleutel is tot de toekomst. Vaak krijg je inderdaad wel dat een tech freak als CEO wel dat alles zeer risky gaat daar las ik hier net ook al over. Helemaal gelijk.

Ik zie ook dat Tesla bijvoorbeeld heel dicht met ST Microelectronics samenwerkt om de SiC-Mosfet te maken. Speciale compacte package.
AndRo555 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:20:
[...]
Het verschil tussen Tesla en de rest is gewoon de hoeveelheid risico ze willen nemen. Dat zie je op Autopilot, kwaliteit (hit-or-miss), design (single screen Model 3), SiC vs IGBT, etc.

SiC in een Model 3 is erg leuk, efficiënter en nieuwer dan IGBTs bij anderen. Maar wat als op jaar 8 je SiC module faalt door SEB/SEGR (al waarschijnlijker in Scandinavie of de top van de Alpen dan hier bij ons)?
Er zitten ook nadelen aan de SiC, geen 650 of 800V, dus duurdere snellaadpalen (vloeistofkoeling kabels +200A) en de kostprijs is ook niet mals.
SiC tech leuk? Ja. Wil ik het kost wat kost in mijn auto? Misschien.
Hoe leuk nieuwe technologie dan ook is, uiteindelijk spelen vele andere parameters mee zoals betrouwbaarheid op lange termijn, cost, supply chain (tot de mijnen in DRC aan toe), etc.
Je hebt daar wel een punt. Ik ben benieuwd hoe groot het SEB/SEGR probleem ook daadwerkelijk is. Als we in de toekomst een flinke solar flare krijgen. o.i.d. zou dat potentieel een gevaar kunnen zijn. Zou echt de kans niet kunnen inschatten of zoiets daadwerkelijk een groot probleem zou zijn.

De risico's die ze nemen doen ze wel in combinatie met veel onderzoek, en ook heel veel de klant als proefkonijn gebruiken in de garantie periode. En dan langzaam verbeteringen doorvoeren en aanpassen.
Ook Tesla maakt veel engineeringsfouten. Maar ze zijn wel vooruitstrevend en gaan voor snelle innovatie. Dat kan ik wel waarderen.

De supply chain van verschillende componenten hebben ze goed afgedekt heb ik het gevoel. De batterijen hebben ze een vaste deal met panasonic. Ze hebben met ST Microelectronics bijvoorbeeld een x hoeveelheid afgesproken. Tesla krijg 2/3 productie capaciteit van alle SiC-Mosfets die ST maakt. :)

Dit merk je enorm in de markt, sowieso in de vermogens electronica markt merk je enorme tekorten in schakelmateriaal vanwege de groei van elektrische auto's. We hebben ook systemen waar we IGBT's voor gebruiken welke relatief oude modellen voor gebruiken. Deze worden nu ineens opgezegd, omdat ze deze productielijnen inzetten om IGBT's te maken voor elektrische auto's. Valt meer geld mee te verdienen blijkbaar. Dus mag engineering weer aan de gang. :) En service department krijgt het lastig bij het repareren. Moeten we compleet het vermogensdeel vervangen voor een nieuwe versie.

• Immutable
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:42:
Dank je!

Ik heb een tiental stopcontacten geprobeerd in het hele huis tot en met de bovenste verdieping (met verlengkabel). Ze geven allemaal dezelfde reactie:
- ik hoor de lader opspringen
- Het lampje “spanning” op de lader brandt correct
- het lampje eronder “Opladen” pinkt enkele malen
- de wagen geeft een geraamd uur voor volledige lading

Maar plots stopt de lader.

De stekkers werken allemaal op een zekering van minstens 16 ampere..dus dat lijkt me ook al ok.

Bij andere mensen thuis laadt ie mooi op aan het stopcontact.. :((((
Ik heb dit ook gehad. Mijn huis komt uit de jaren 70, en niet alle stopcontacten hadden aarde. Een deel van mijn huis was verbouwd.(Wel met aarde, en daar werkte het wel) Had toen ook nog niet een lader buiten gemonteerd op aparte groep.
De lader werkte niet in stopcontacten die geen aarde hadden, waarschijnlijk zit er in jou lader een aarde detectie net als bij mij. En dan weigert hij gewoon.

Maar kan niet uit je bericht opmaken of je stopcontacten geaard zijn of niet. Dat moet je dan even aangeven. :)

Verwijderd

De lader dient verplicht gebruikt te worden op stopcontacten met aarding, dus heb deze hier op aangesloten..ik ga ervan uit dat de aarding op deze stopcontacten hun werk doen? Hoe kan je controleren of een aarding actief is op een stopcontact?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33

greatgonzo

schit-te-rend!

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:02:
De lader dient verplicht gebruikt te worden op stopcontacten met aarding, dus heb deze hier op aangesloten..ik ga ervan uit dat de aarding op deze stopcontacten hun werk doen? Hoe kan je controleren of een aarding actief is op een stopcontact?
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen :)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:02:
Lijntje leggen van de fase naar de aarde in het stopcontact en kijken of je aardlek springt? :D

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nog 1,5 dag voor Sonos.. teller op 26 miljoen.. ;w

• daemonix
  • Niet online
greatgonzo schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:21:
Sonos? Maken die auto's dan? Ik dacht dat die alleen luidspreker systemen maakte? ;)

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ja, dat wordt heel krap, tenzij ze nog een konijn uit de hoge hoed toveren. Ik heb, om ze te steunen, een reservering gedaan van 500 euro, hoewel ik betwijfel of 2022 nog haalbaar is en 50 miljoen voldoende. Al in 2020 zal het aanbod aan de onderkant van de markt toenemen. Als de auto al productierijp was hadden ze nog wel een kans gemaakt, maar nu lijkt me erg lastig worden als start-up met weinig kapitaal zonder grote investeerders.

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:08
Sono sion.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-10 13:41
databeestje schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:39:
[...]

Ik gok dat de aarding van het huis niet goed is. Auto's zoals de Zoe waren hier ook nog al kieskeurig mee.
de smart forfour eq heeft in feite een renault R elektromotor die altijd gevoelig was voor aarding, dus dit verrast mij niet...

even aarding checken en dan hoort het oke te zijn

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Woop woop, er zijn gisteren 192 Mg ZS EV op kenteken gezet met een gemiddelde catalogus prijs van 32465!

• guido66
  • Laatst online: 16:43
Op kenteken gezet is niet gelijk aan verkocht. Het kan ook zijn dat ze er weinig vertrouwen in hebben dat er nog mensen zijn die hier 8% bijtelling voor overhebben. Ten slotte is dit bij uitstek de EV voor de zuinigste bijtellers.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

guido66 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:25:
Op kenteken gezet is niet gelijk aan verkocht. Het kan ook zijn dat ze er weinig vertrouwen in hebben dat er nog mensen zijn die hier 8% bijtelling voor overhebben. Ten slotte is dit bij uitstek de EV voor de zuinigste bijtellers.
Lol Ja want de overige ev's worden louter met altruïstische motieven gekocht. _/-\o_

Toch netjes dat er een nieuwe "speler" blijkbaar goed ontvangen wordt? Of krijgen we nou ook al envy neigingen tussen ev rijders?

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

databeestje schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:00:
Woop woop, er zijn gisteren 192 Mg ZS EV op kenteken gezet met een gemiddelde catalogus prijs van 32465!
Tsjah, dat is alleen maar omdat ze snel te leveren zijn en nu nog gunstig in de bijtelling zijn. Niet omdat het een charmante auto is :P

Elect a clown, expect a circus.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Slasher schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:13:
[...]

Tsjah, dat is alleen maar omdat ze snel te leveren zijn en nu nog gunstig in de bijtelling zijn. Niet omdat het een charmante auto is :P
glas half leeg much?

Beetje cynisch, maar volgend jaar is deze auto nog steeds *net zo* gunstig in de bijtelling ten opzichte van de andere elektrische autos. Maar voor de prijs van een Zoe/208 krijg je een veel grotere auto.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MG is de kiloknaller onder de EVs. Er is geen enkele andere EV die zoveel levert voor zo weinig geld. Het is daarmee een typisch Chinees product. Ik denk dat de MG het volgend jaar uitstekend gaat doen, als ze geleverd kunnen worden.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

[...]

Als je in een vag mobiel rijdt mag je geen bijdehandte opmerkingen maken over charmant. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Igor4
  • Laatst online: 26-10 21:57
Flagg schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:10:
[...]

Als je in een vag mobiel rijdt mag je geen bijdehandte opmerkingen maken over charmant. :P
Waarom is een vag mobiel niet charmant?

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Igor4 schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:22:
[...]

Zelfde reden waarom die mg niet charmant zou zijn...

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Igor4 schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:22:
[...]

Gewoon negeren, hij weet niet beter

Verzonden vanuit mn vol-elektrische VAG mobiel :-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:43
[...]

Moest even beter kijken maar ik dacht eerst dat het over een Model 3 ging :P

Die MG is niet het modelletje waar je de buurman mee aftroeft inderdaad, maar voor de prijsbewuste particulier die ook graag elektrisch wil rijden lijkt het mij een leuk ding.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Z___Z schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:54:
MG is de kiloknaller onder de EVs. Er is geen enkele andere EV die zoveel levert voor zo weinig geld. Het is daarmee een typisch Chinees product. Ik denk dat de MG het volgend jaar uitstekend gaat doen, als ze geleverd kunnen worden.
Probleempje kan wel zijn dat hij nog niet echt bij veel leasemaatschappijen in het portfolio zit.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De eerste reviews die ik gezien heb waren vrij positief.

Ik heb vanwege mijn usecase (paar keer in de week 300+ km, af en toe 500+) een EV gekozen die een stukje verder kan rijden, maar ik vind het wel een goed idee een beetje druk op de automarkt. Zorgt uiteindelijk voor een snellere ontwikkeling.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Even serieus, op die wagen valt op het eerste gezicht heel weinig op aan te merken, afwerking is netjes, looks zijn best in orde. Ik ga er eind deze week een rondje in rijden.

Wise enough to play the fool

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Eindstand Sono Sion.. 32 miljoen ipv 50 miljoen..

Reserveerders mogen stemmen of Sono de inschrijf/crowdfunding periode mag verlengen
greatgonzo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 07:58:
Eindstand Sono Sion.. 32 miljoen ipv 50 miljoen..

Reserveerders mogen stemmen of Sono de inschrijf/crowdfunding periode mag verlengen
Tsjah, ondanks dat ik verwacht dat ze massaal voor gaan stemmen zie ik de toekomst negatief in. Dat men voorstemt lijkt me logisch. Iedereen die een reservering heeft loopt namelijk het risico dat ze (een deel van) hun vooruitbetaling verliezen. Dan rek je het liever in de hoop dat er een oplossing komt zodat je alsnog je wagen krijgt. Maar dan denk ik: je hebt op 30 dagen iets meer dan 30 miljoen opgehaald. Mathematisch kan je aan dat tempo met 21 bijkomende dagen die 50 halen. Maar de meeste mensen die wilde geven hebben dat natuurlijk tijdens de campagne gedaan. Dat maakt de kans dat je het doel nu wel haalt ineens een heel stuk kleiner.

Onderaan de pagina staat trouwens ook een leuke disclaimer. Iedereen die de afgelopen maand toegezegd heeft, heeft niet langer een betalingsverplichting omdat de campagne zijn doel niet gehaald heeft. Iedereen die nu toezegt heeft die verplichting wel als het doel gehaald wordt. Is het dan niet logisch dat je ook even gaat navragen wie er zijn steun intrekt bij verlenging van de campagne? Hoe kan je anders zeker zijn dat je doel gehaald wordt?

• technopeuter
  • Laatst online: 14:34
teacher schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 01:59:
[...]

[...]

Even serieus, op die wagen valt op het eerste gezicht heel weinig op aan te merken, afwerking is netjes, looks zijn best in orde. Ik ga er eind deze week een rondje in rijden.
Ik heb MG gekocht, ik kreeg gisteren de factuur en had een ordernr boven de 500 dus er moeten nog wat op kenteken ( iig die van mij heeft er een)

De auto moet je vergelijken met een Volvo: oud merk met Chinese eigenaren. De onderdelen in de auto komen byzar veel uit vag auto's. Genoeg reviews op YouTube om een goed beeld van de auto te krijgen. Vind het veelzeggend dat mensen een Tesla er voor inruilen.

Jij veel rijplezier, vergeet de audio niet te testen ( byzondere 3d audio) en navigatie( traag)
Ooit kostte mijn Prius €33000. Nu kost een Prius met deze opties €41000. MG is echt heel goedkoop

diskeltische lurker

• IvoB2
technopeuter schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:02:
[...]

De auto moet je vergelijken met een Volvo: oud merk met Chinese eigenaren.
Ik heb niets met MG noch met Volvo maar die stelling is wel heel kort door de bocht:
- MG: buiten de overgekochte merknaam waarvan alleen het logo overbleef 100% Chinees. Hij had dus net zo goed "TjingTjang" kunnen heten (met als gevolg veel minder belangstelling en veel meer achterdocht bij de lancering - al dan niet terecht).
- Volvo: nog steeds een bestaand bedrijf met eigen R&D, design, productie, personeel waar een Chinees bedrijf zich heeft ingekocht om de rekeningen terug te kunnen blijven betalen.

Volvo heeft nog een beetje de "ziel" van het oorspronkelijke bedrijf. MG louter het logo.
In het geval van MG misschien wel positief dat er niets Brits meer inzit en bij Volvo dat er nog een scheut Zweeds te bespeuren valt.
Toch nog een wereld van verschil?

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 31-12-2019 09:30 ]

• technopeuter
IvoB2 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:28:
[...]

Ik heb niets met MG noch met Volvo maar die stelling is wel heel kort door de bocht:
- MG: buiten de overgekochte merknaam waarvan alleen het logo overbleef 100% Chinees. Hij had dus net zo goed "TjingTjang" kunnen heten (met als gevolg veel minder belangstelling en veel meer achterdocht bij de lancering - al dan niet terecht).
- Volvo: nog steeds een bestaand bedrijf met eigen R&D, design, productie, personeel waar een Chinees bedrijf zich heeft ingekocht om de rekeningen terug te kunnen blijven betalen.

Volvo heeft nog een beetje de "ziel" van het oorspronkelijke bedrijf. MG louter het logo.
In het geval van MG misschien wel positief dat er niets Brits meer inzit en bij Volvo dat er nog een scheut Zweeds te bespeuren valt.
Toch nog een wereld van verschil?
De naam van een brits merk overnemen (tenzij het RR/Bentley is) is best eng, MG staat niet bekend om hun betrouwbaarheid. Je hebt verder best gelijk dat het vergelijk met volvo niet klopt

diskeltische lurker

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-11 22:17
[...]

Ik heb MG gekocht, ik kreeg gisteren de factuur en had een ordernr boven de 500 dus er moeten nog wat op kenteken ( iig die van mij heeft er een)

De auto moet je vergelijken met een Volvo: oud merk met Chinese eigenaren. De onderdelen in de auto komen byzar veel uit vag auto's. Genoeg reviews op YouTube om een goed beeld van de auto te krijgen. Vind het veelzeggend dat mensen een Tesla er voor inruilen.

Jij veel rijplezier, vergeet de audio niet te testen ( byzondere 3d audio) en navigatie( traag)
Ooit kostte mijn Prius €33000. Nu kost een Prius met deze opties €41000. MG is echt heel goedkoop
Ik heb er gister in gereden en was onder de indruk. Hij rijdt lekker, echt stukken beter dan de Ioniq die ik dezelfde dag ook gereden heb. Hij is snel genoeg (de Ioniq is echt te langzaam imho), wegligging is goed. De Ioniq lijkt echt een dweil vergeleken met de MG. Bouwkwaliteit interieur is goed genoeg, maar daar scoorde de Ioniq echt wel beter. De stoelen van de MG zaten ook erg goed. Op de achterbank is de MG wat krap, de Ioniq heeft meer plaats.

Het geluid in de MG vond ik niet heel geweldig, daar zou ik hem zeker niet voor kopen. De Ioniq had echt een veel betere installatie. Het infotainment was in de Ioniq ook duidelijk beter en snappier, maar ook hier scoort de MG voldoende naar mijn mening.

Beide auto’s waren de meest aangeklede variant. Ik kwam eigenlijk voor de 2020 Ioniq en heb de MG gereden omdat hij toevallig beschikbaar was op de locatie. Door de goede ervaring met de MG was ik dus eigenlijk niet zo onder de indruk van de Ioniq. De Ioniq is wel een comfortabele auto om afstanden mee te rijden, maar daar is de DC laadsnelheid weer niet goed genoeg voor.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd ook ioniq gereden, (wel het vorige model) en dat werkte gewoon allemaal prima. Goede stoelen, voldoende ruimte, boordcomputer ook prima, maar die auto ging onze ketel gewoon niet van fluiten. Beetje suffe auto (nofi) en aangezien we hem gewoon kopen voor geld zochten we wel een auto die naar onze zin zou zijn. Ioniq had misschien verstandig geweest, maar niet leuk. :+

Wise enough to play the fool

• technopeuter
Pierz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb er gister in gereden en was onder de indruk. Hij rijdt lekker, echt stukken beter dan de Ioniq die ik dezelfde dag ook gereden heb. Hij is snel genoeg (de Ioniq is echt te langzaam imho), wegligging is goed. De Ioniq lijkt echt een dweil vergeleken met de MG. Bouwkwaliteit interieur is goed genoeg, maar daar scoorde de Ioniq echt wel beter. De stoelen van de MG zaten ook erg goed. Op de achterbank is de MG wat krap, de Ioniq heeft meer plaats.

Het geluid in de MG vond ik niet heel geweldig, daar zou ik hem zeker niet voor kopen. De Ioniq had echt een veel betere installatie. Het infotainment was in de Ioniq ook duidelijk beter en snappier, maar ook hier scoort de MG voldoende naar mijn mening.

Beide auto’s waren de meest aangeklede variant. Ik kwam eigenlijk voor de 2020 Ioniq en heb de MG gereden omdat hij toevallig beschikbaar was op de locatie. Door de goede ervaring met de MG was ik dus eigenlijk niet zo onder de indruk van de Ioniq. De Ioniq is wel een comfortabele auto om afstanden mee te rijden, maar daar is de DC laadsnelheid weer niet goed genoeg voor.
byzar, tja het is toch weer 7000 verschil voor hetzelfde. Ionic is wel zuiniger, heeft in de duurdere versies een app en is al best lang op de markt. Vergelijk je de duurste MG met de duurste Ionic dan is het prijsverschil ca 10.000 en dat is echt onverkoopbaar. MG is gewoon akelig scherp, IIG ik mag de mijne begin januari ophalen, hou jullie op de hoogte

diskeltische lurker

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-10 15:58
Ik zie hier soms de effectieve laadcurves van auto's aan snellaadstations. Van waar halen jullie deze grafieken? Is er ergens een site waar je dit voor elke auto kan opzoeken?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53
Hij is snel genoeg (de Ioniq is echt te langzaam imho)
Voor wat te traag vraag ik me dan af? Ik neem aan tussensprintjes om in te halen op de snelweg oid?

Ik heb echt nog nooit maar dan ook nooit gebrek aan vermogen gehad en ik rijd nooit iets anders dan ECO stand.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• daemonix
  • Niet online
gerre1 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:57:
Ik zie hier soms de effectieve laadcurves van auto's aan snellaadstations. Van waar halen jullie deze grafieken? Is er ergens een site waar je dit voor elke auto kan opzoeken?
Fastned heeft laadcurves van de meeste auto's. Bijvoorbeeld de Kona: https://support.fastned.n...aden-met-een-Hyundai-KONA

• mux

mux

99% efficient!

(...) De Ioniq is wel een comfortabele auto om afstanden mee te rijden, maar daar is de DC laadsnelheid weer niet goed genoeg voor.
Wacht, dat is toch identiek tussen MG en Ioniq? Beide hebben ee 400V pakket, beide laden met 200A DC (max. snelheid voor CCS met ongekoelde kabels)

• BarryH
mux schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:48:
[...]

Wacht, dat is toch identiek tussen MG en Ioniq? Beide hebben ee 400V pakket, beide laden met 200A DC (max. snelheid voor CCS met ongekoelde kabels)
Mijn (2018) ioniq haalt op een 100kW+ dc lader ca 175 A maximaal. Ook op een 350kW lader met een dikke (vloeistofgekoelde ?) kabel
Op een 50kW lader 125A

De 2020 ioniq met 38,3 kW accu snellaad een stuk trager en heeft nauwelijks voordeel van een 100kW lader

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 31-12-2019 13:15 ]

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-10 13:41
mux schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:48:
[...]

Ioniq 2020 heeft een 320v pakket, laad veel trager dan de oude ioniq

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• mux

mux

99% efficient!

Oh pardon, ja de ioniq is brakker geworden in de nieuwe versie. Was even vergeten hoe dat zat.

• David
  • Laatst online: 01-11 08:15
mux schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:25:
Oh pardon, ja de ioniq is brakker geworden in de nieuwe versie. Was even vergeten hoe dat zat.
Yup, misschien dat iemand O-) daar t.z.t. wel een mooi extenderpack voor op de markt kan brengen.

Overigens ben ik supertevreden met de laadsnelheid van de 28kWh Ioniq. Omdat de Ioniq zo ver komt per kWh is een paar minuten aan de lader vaak genoeg om op je bestemming te komen. Wat dat betreft lijkt me de ±35kW van de nieuwe wel een vervelende stap terug.

Dato DUO synth voor twee

• IvoB2
technopeuter schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:49:
De naam van een brits merk overnemen (tenzij het RR/Bentley is) is best eng, MG staat niet bekend om hun betrouwbaarheid. Je hebt verder best gelijk dat het vergelijk met volvo niet klopt
Heb toch veel plezier beleefd aan mijn vroegere Spitfire en nog steeds aan mijn Triumph motoren. :)
Maar idd wat betreft auto's is het tegenwoordig een beetje triest.
Ben de tel een beetje kwijt maar was RR eerst niet VW en dan een BMW?
En bij Bentley was het geloof ik ook een strijd tussen BMW en VW, "gewonnen" door VW:+
(in elk geval iets Duits).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 01-01-2020 10:14 ]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

Ik vind het net de nieuwe outlander, was ook geen aansprekend design en heeft er wel wat van weg.

Gewoon goed en compleet. Bjorn zijn filmpjes bekeken en je kunt er weinig over zeggen anders dan erg veel waar voor je geld. Eigenlijk niks wat in de buurt komt voor dat bedrag.
Pagina: 1 ... 52 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic