AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zie het probleem niet, ze hebben nog tijd om het te fixen.Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:29:
Link over de software van de ID.3
Blijkbaar zijn ze beter in sjoemel-software bouwen.
Ik heb dit nagevraagd toen ik een proefritje maakte in het demo model. Deze opbrengst gaat er van uit dat de auto de hele dag in de volle zon staat.greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:49:
Zou dus 34 km moeten zijn op de meest mooie juli dag
Dus je mag niet naast een gebouw staan waardoor je de halve dag in de schaduw staat. Of een Vito die naast je parkeert op het parkeerterrein. Het is dus niet onmogelijk, maar wel alleen als alle omstandigheden gunstig zijn.
Zoals ik eerder al opmerkte, binnen in de auto al bloedheet dus.JeroenE schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:18:
[...]
Ik heb dit nagevraagd toen ik een proefritje maakte in het demo model. Deze opbrengst gaat er van uit dat de auto de hele dag in de volle zon staat.
Je bent al een deel van je "winst" kwijt door het activeren van de airco in de auto.
Leuk gadget om de aandacht te trekken en het gesprek aan de toog op gang te brengen, meer ook niet.
Voordeel is dan weer dat de EV waarschijnlijk altijd zeer mooi opgepoetst is.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2019 09:47 ]
Wel vernieuwend, een EV met software die klaar is.AMARONE schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:16:
[...]
Ik zie het probleem niet, ze hebben nog tijd om het te fixen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Jij bent wel lekker negatief zeg. De situatie die jij schetst heb je alleen in de zomermaanden waarbij dan nog eens de meeste auto's datzelfde probleem hebben omdat die ook niet in de schaduw kunnen parkeren. Dus dan zijn die pv panelen een mooi voordeel omdat je met de opgewekte energie je auto kunt koelen. Toyota doet dat dacht ook.IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:46:
[...]
Zoals ik eerder al opmerkte, binnen in de auto al bloedheet dus.
Je bent al een deel van je "winst" kwijt door het activeren van de airco in de auto.
Leuk gadget om de aandacht te trekken en het gesprek aan de toog op gang te brengen, meer ook niet.
De rest van het jaar heb je er voordeel van omdat je dan bewust zoveel mogelijk in de zon parkeert en je die warmte goed kunt gebruiken en je geen stroom verbruikt om je auto op te warmen. Ik zie die nadelen dus niet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Of eerder realistisch en een beetje ongevoelig voor marketing argumenten?
Om aan de max. (theoretisch dan nog) voorwaarden te voldoen met je de auto de ganse dag in de volle zon parkeren (dat is mijn uitgangspunt niet maar dat van de constructeur). Alle andere dagen - waarbij de Sion niet zo sterk opwarmt - haalt hij dan ook die extra energie niet.
Nu ja, ik zal de eerste zijn om mijn mening bij te stellen als de praktische testresultaten door real time gebruikers bekend gemaalt worden en we dan weten wat de extra "winst" op jaarbasis in km is in het dagelijkse gebruik.
ps. indien mogelijk parkeer ik mijn EV thuis nu zoveel mogelijk onder een carport en in de zomer - op verplaatsing - onder bomen. Als er mensen zijn die - om een paar km te winnen, in het beste geval dus 1.5 € per etmaal - dagdagelijks op zoek gaan naar de volle zon en de tijd hebben om hun EV daar dan uren in te laten staan, mij niet gelaten hoor.
De verhouding tussen winterinstraling en zomerinstraling (de uitersten dus) lig top ongeveer factor 7.5.
De praktische winst (als de theorie juist is) in km ligt dus dagelijks (als je in de volle zon gaat staan, tenminste als die er is) tussen de 5 en de 34 km (zonder rekening te houden met het meer/minderverbruik van airco en heater). Cijfers die natuurlijk al iets minder 'wervend' klinken.
Maar geen probleem als iemand anders zich wil blindstaren op de theoretische maxima. Het zijn tenslotte mijn centen niet. Tegen de tijd dat dit project - hopelijk - het levenslicht ziet en echt op de markt komt zijn er voor hetzelfde geld al minstens evenwaardige producten te vinden.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2019 10:42 ]
Zonder die zonnepanelen zet je de airco toch net zo goed aan? Als de zon echt zo schijnt heb je meestal weinig plaats in de schaduw en zelfs daar wordt ie alsnog heet. Dus alles wat je met die zonnepanelen opvangt is toch echt gewoon extra range.IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:46:
[...]
Zoals ik eerder al opmerkte, binnen in de auto al bloedheet dus.
Dat het allemaal niet zo veel extra range oplevert ben ik het wel mee eens, net als dat ik het idee heb dat ze al achterhaald zijn voordat hij ooit leverbaar is. De levering staat nu op 2021, maar eerst moeten ze nog 50 miljoen ophalen en dan de huidige planning wel halen. Aan de andere kant is het een leuk idee dus hopelijk lukt het ze wel
[removed]
In jouw usercase zal dat dan zo zijn, in die van mij en anderen niet.IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:34:
[...]
Of eerder realistisch en een beetje ongevoelig voor marketing argumenten?![]()
Om aan de max. (theoretisch dan nog) voorwaarden te voldoen met je de auto de ganse dag in de volle zon parkeren (dat is mijn uitgangspunt niet maar dat van de constructeur). Alle andere dagen - waarbij de Sion niet zo sterk opwarmt - haalt hij dan ook die extra energie niet.
Nu ja, ik zal de eerste zijn om mijn mening bij te stellen als de praktische testresultaten door real time gebruikers bekend gemaalt worden en we dan weten wat de extra "winst" op jaarbasis in km is in het dagelijkse gebruik.
ps. indien mogelijk parkeer ik mijn EV thuis nu zoveel mogelijk onder een carport en in de zomer - op verplaatsing - onder bomen. Als er mensen zijn die - om een paar km te winnen, in het beste geval dus 1.5 € per etmaal - dagdagelijks op zoek gaan naar de volle zon en de tijd hebben om hun EV daar dan uren in te laten staan, mij niet gelaten hoor.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ieder zijn ding maar ik parkeer echt mijn auto niet voor de lol een ganse dag in de volle zon. Het gaat niet om het occasioneel parkeren in volle zon (dat komt idd wel eens voor) maar om het bewust - zo veel mogelijk - in de zon gaan parkeren om wat extra winst uit die panelen te halen. Mee eens, leuk gadget. Maar of het in de praktijk echt - op onze NB - zoveel verschil gaat maken zullen we pas weten nadat ze een tijd in gebruik zijn.redwing schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:40:
[...]
Zonder die zonnepanelen zet je de airco toch net zo goed aan?
Dat is nu net mijn punt. Je gaat uit van een gok en ik liever van een beredeneerd en berekend uitgangspunt.PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:44:
[...]
Ik gok dat ik de meeste kilometers kan rijden met de door de Sion opgewekte stroom.
Idd. Verschillend uitgangspunt. Ik gebruik de EV het jaar rond en liefst bij somber weer en regenweer wanneer de verplaatsingen per fiets minder aangenaam zijn. En niet uitsluitend op zonnige dagen.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2019 10:52 ]
Ook dit zie ik anders. Ten eerste is de prijs geen 30k en ten tweede is een vergelijkbare EV eerder duurder dan goedkoper, dus is in mijn ogen elke kilometer door gratis energie gewoon winst. Maar goed, ieder zo zijn eigen idee.IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:48:
[...]
Dat is nu net mijn punt.(en ik gok liever niet met 30.000 €).
edit. Precies, ik fiets ook als het mooi weer is, dus of die auto dan warm is maakt mij niets uit.
[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 20-12-2019 10:55 ]
Precies mijn idee, de afstanden die je op die zonnepanelen kunt rijden kun je net zo goed met de fiets doen. En als het regent wekt ie dan weer amper iets op en heeft ie weinig voordelen boven een andere auto.IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:48:
[...]
Dat is nu net mijn punt. Je gaat uit van een gok.(En persoonlijk gok ik liever niet met 30.000 €.)
Idd. Verschillend uitgangspunt. Ik gebruik de EV het jaar rond en liefst bij somber weer en regenweer wanneer de verplaatsingen per fiets minder aangenaam zijn. En niet uitsluitend op zonnige dagen.
Vooral met die levertijd die plotseling ruim een jaar later wordt en verschillende grote fabrikanten die EVs gaan ontwikkelen vraag ik me af of ze niet al te ver achterlopen zodra ze kunnen leveren. Een iets zuinigere motor kan je ook zo 15km extra per dag opleveren. Eigenlijk wordt het dus een auto die alleen voor kleine afstanden leuk is, maar voor een stadsauto geven de meeste mensen de voorkeur aan een kleinere auto.
[removed]
Ik doe alles op de fiets behalve als het regent. Stel het regent 2 dagen, ik ga met de auto. Daarna regent het 5 dagen niet. Ik gebruik de auto niet. Hij laad op via de zon. Als het daarna een keer regent kan ik weer met de auto.redwing schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:05:
[...]
Precies mijn idee, de afstanden die je op die zonnepanelen kunt rijden kun je net zo goed met de fiets doen. En als het regent wekt ie dan weer amper iets op en heeft ie weinig voordelen boven een andere auto.
Dat is toch de situatie waar het over gaat?
Ik ga hierbij wel uit van de, in dit topic uitzondererlijke, situatie waarin 75%(? ongeveer) van de Nederlanders zich bevind, namelijk zonder eigen oprit.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Klopt, alleen als je hem op deze manier gebruikt en hem vergelijkt met een EV pakken met 300km range, dan kun je met de gem. 15km die de Sion per dag laad dus 20 dagen regen overbruggen voordat je hem ergens aan een laadpaal moet hangen. En over ruim een jaar zal die gemiddelde range van een EV eerder richting de 400km gaan en dan heb je het al ongeveer over 1 keer per maand laden.Kodess schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:33:
[...]
Ik doe alles op de fiets behalve als het regent. Stel het regent 2 dagen, ik ga met de auto. Daarna regent het 5 dagen niet. Ik gebruik de auto niet. Hij laad op via de zon. Als het daarna een keer regent kan ik weer met de auto.
Ik ga hierbij wel uit van de, in dit topic uitzondererlijke, situatie waarin 75%(? ongeveer) van de Nederlanders zich bevind, namelijk zonder eigen oprit.
En de vraag is of je dat laden niet sowieso af en toe al moet doen, als je hem een keer leegrijdt heb je zo'n 15-20 dagen nodig om hem vol te laden.
[removed]
Ik zie voor de Ford Mustang Mach E, 75KW RWD verschillende waardes op het internet. Ford zelf geeft 450km op. Op veel andere sites (waaronder bijv. EV-database) staat deze op 340 a 360km.
Nu snap ik dat je de WLTP (450) meestal niet haalt maar vind dit nogal een groot verschil....
WLTP haal je nooit. Dat is alleen maar bedoeld om auto's te kunnen vergelijken. Op dit moment doet EV-database ook nog maar een gok, het kan mee- maar ook nog tegenvallen.Road-runner83 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:21:
Wie weet er welke site betrouwbaar is mbt WLTP range?
Ik zie voor de Ford Mustang Mach E, 75KW RWD verschillende waardes op het internet. Ford zelf geeft 450km op. Op veel andere sites (waaronder bijv. EV-database) staat deze op 340 a 360km.
Nu snap ik dat je de WLTP (450) meestal niet haalt maar vind dit nogal een groot verschil....
Deze range klinkt mij niet ongeloofwaardig in de oren.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
WLTP haal jij nooit?daemonix schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:32:
[...]
WLTP haal je nooit. Dat is alleen maar bedoeld om auto's te kunnen vergelijken. Op dit moment doet EV-database ook nog maar een gok, het kan mee- maar ook nog tegenvallen.
Ik namelijk wel, relatief makkelijk zelfs
Wat betreft de WLTP van de standaard accu is Ford de enige juiste bron aangezien alleen zij een aantal pre production auto's hebben.
Die andere site/cijfers halen van de WLTP standaard een percentage af die de gemiddelde gebruiker wel haalt.
Als je relatief veel provinciale wegen en stad rijd is de WLTP haalbaar, bij veel snelweg gebruik wordt het lastig.
[ Voor 29% gewijzigd door MarcelGo op 20-12-2019 12:42 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ik ook met de Kona, deze tijd meestal niet ivm winterbanden en verwarming maar in het voorjaar/zomer zeker wel.MarcelGo schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:34:
[...]
WLTP haal jij nooit?
Wat betreft de WLTP van de standaard accu is Ford de enige juiste bron aangezien alleen zij een aantal pre production auto's hebben.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
1. Klopt. De uiteindelijke verkoopprijs is nog niet bekend.PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:53:
[...]
Ten eerste is de prijs geen 30k en ten tweede is een vergelijkbare EV eerder duurder dan goedkoper, dus is in mijn ogen elke kilometer door gratis energie gewoon winst. Maar goed, ieder zo zijn eigen idee.
edit. Precies, ik fiets ook als het mooi weer is, dus of die auto dan warm is maakt mij niets uit.
2. Ik ontken ook niet dat je er "winst" mee gaat maken. Mijn punt (en gebruiksprofiel) is of de "winst" in de praktijk de moeite waard is? In mijn geval ga ik voor die "winst" dan wel even gratis 5 min. aan een Lidl DC50 hangen en pomp ik in de grotere accu (+20 kWh) wel significant meer gratis elektriciteit via een PV-installatie met meer vermogen.
Het hangt dus idd voornamelijk af van:
- Het profiel van de gebruiker,
- Kunnen ze de theoretische cijfers effectiefomzetten in de praktijk.
Zelf kies ik - bij de huidige stand van zaken - dus liever voor berekende zekerheid dan te gaan gokken of hopen op beter.
Wat je "fietspunt" betreft sluit ik mij volledig aan bij de reactie van redwing.
En begrijp me niet verkeerd. Bij de voorstelling van het Sion concept was ik ook enthousiast. Maar hoe dichter ze bij het punt komen dat ze hun concept voor waar moeten verkopen, hoe meer ik vrees dat ze hun momentum gemist hebben. Buiten 'hard-core believers' ga je echt geen investeerders meer vinden (ook niet privé) die daar nog geld insteken met in het achterhoofd het idee er een mooie winst mee te kunnen realiseren. Te weinig voordeel en vooral te laat.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2019 12:55 ]
Het gaat er dan niet om of je het incidenteel wel haalt, maar gemiddeld of beter over het hele jaar. Dat is volstrekt kansloos zoals je zelf al aangeeft.Ora et Labora schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:41:
[...]
Ik ook met de Kona, deze tijd meestal niet ivm winterbanden en verwarming maar in het voorjaar/zomer zeker wel.
Let wel dat op de snelweg dan ook de maximum snelheid wordt aangehouden, dus 130 km/h waar het mag. Dan haal je de WLTP waardes absoluut niet.
[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 20-12-2019 12:58 ]
Dat is inderdaad de (mooie) theorie.Kodess schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:33:
[...]
Ik doe alles op de fiets behalve als het regent. Stel het regent 2 dagen, ik ga met de auto. Daarna regent het 5 dagen niet. Ik gebruik de auto niet. Hij laad op via de zon. Als het daarna een keer regent kan ik weer met de auto.
Maar je gaat er dan van uit dat in de praktijk op die 5 regenloze dagen de zon van 's morgens tot 's avonds staat te stralen en je EV bovendien dan steeds op een plaats staat waar hij de dag rond vol zonlicht vangt (over de NL situatie kan ik me niet uitspreken maar in België is dat toch niet steeds het geval). Dit doorheen alle seizoenen? Zoals ik zei, er is een groot verschil tussen een theoretische testsituatie en de dagdagelijkse praktijk.
Ik hou sinds 2011 alle e-data bij. Om je een voorbeeld te geven: De laatste 14 dagen had ik hier (midden België) exact 5 dagen dat de zon (ZZO gericht, zonder schaduw) volop kon instralen. En dit met een factor van minus 5.5 tot minus 7.5 in vergelijking met een vergelijkbare zomerse dag (waarmee ze voor de Sion rekenen). Op die 5 dagen had je dus - in het beste geval - 5 kWh bijeengeharkt en op de overige 9 dagen nog eens 2.5 kWh. In totaal 7.5 kWh. Of bij een zuinige rijstijl het equivalent van 50 Km.
Dan ga ik toch liever een 20 minuutjes winkelen bij de Lidl. Zon of geen zon
Maar zoals gezegd, ieder zijn voorkeuren.
Over 45 weken kan ik het je vertellendaemonix schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:56:
[...]
Het gaat er dan niet om of je het incidenteel wel haalt, maar gemiddeld of beter over het hele jaar. Dat is volstrekt kansloos zoals je zelf al aangeeft.
Let wel dat op de snelweg dan ook de maximum snelheid wordt aangehouden, dus 130 km/h waar het mag. Dan haal je de WLTP waardes absoluut niet.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik heb een Kona EV, en ik kan je vertellen dat de waardes in de zomer haalbaar zijn zoals door anderen aangegeven, maar in de winter een niet reëel beeld geven.Ora et Labora schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:13:
[...]
Over 45 weken kan ik het je vertellen
Yup en met 400 zou ik erg blij zijn. Maargoed we wachten het rustig afMarcelGo schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:34:
[...]
WLTP haal jij nooit?
Die andere site/cijfers halen van de WLTP standaard een percentage af die de gemiddelde gebruiker wel haalt.
Als je relatief veel provinciale wegen en stad rijd is de WLTP haalbaar, bij veel snelweg gebruik wordt het lastig.
Als ik het goed heb dan heb jij een rode Mustang gereserveerd toch? Ik kreeg zojuist een mail dat ik hem op 16jan kan gaan bekijken. Staat niet bij hoe laat en waar dus even afwachten of het haalbaar is. Dit geldt alleen voor degene die een reservering gemaakt hebben dus jij hebt die mail ook gehad als het goed is.
Nog belangrijker dan WLTP is het effectieve persoonlijke gebruik. Zelf haal ik de WLTP cijfers ruim. Ook op langere termijn, dus niet incidenteel.Road-runner83 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:21:
WLTP is wel een goede basis om te vergelijken. Dus dat is het uitgaangspunt (gezien het een gestandariseerde test is), niet de interpretatie die de een of de ander - hoe goed bedoeld ook - er aan geeft of 'verrekend' om een actueel meer gericht cijfer te hanteren (want dat is dan hun uitgangspunt en niet noodzakelijkerwijs het jouwe).
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2019 13:25 ]
Binnenkort in NL en BXL dus wel.daemonix schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:56:
[...]
(Het gemiddeld jaarlijks verbruik na 15.000 km van onze Kona zit momenteel op 13.8 kWh/100, ruim onder het opgegeven WLTP cijfer).
Nog geen ervaring mee, rij nu een BMW 5 serie uit 2006 (diesel) waar ik 1000km mee haal dus we gaan het meemakenIvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:18:
[...]
Nog belangrijker dan WLTP is het effectieve persoonlijke gebruik. Zelf haal ik de WLTP cijfers ruim.
WLTP is wel een goede basis om te vergelijken. Dus dat is het uitgaangspunt (gezien het een gestandariseerde test is), niet de interpretatie die de een of de ander - hoe goed bedoeld ook - er aan geeft of 'verrekend' om een actueel meer gericht cijfer te hanteren (want dat is dan hun uitgangspunt en niet noodzakelijkerwijs het jouwe).
Dit idee heb ik dus ook. Als ze hem volgens de originele planning rond deze tijd of begin volgend jaar kunnen gaan leveren was het echt een hele leuke optie geweest. Nu duurt het echter nog minimaal een jaar en in die tijd komen er nieuwe EVs uit en zullen ook de prijzen verder zakken.IvoB2 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:49:
[...]
....
En begrijp me niet verkeerd. Bij de voorstelling van het Sion concept was ik ook enthousiast. Maar hoe dichter ze bij het punt komen dat ze hun concept voor waar moeten verkopen, hoe meer ik vrees dat ze hun momentum gemist hebben. Buiten 'hard-core believers' ga je echt geen investeerders meer vinden (ook niet privé) die daar nog geld insteken met in het achterhoofd het idee er een mooie winst mee te kunnen realiseren. Te weinig voordeel en vooral te laat.
Maar nogmaals, bij dit soort zaken hoop ik altijd dat ik ongelijk ga krijgen
[removed]
Idem.redwing schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:39:
Maar nogmaals, bij dit soort zaken hoop ik altijd dat ik ongelijk ga krijgen
Ik speel in deze dan ook maar de spreekwoordelijke advocaat van de duivel.
@Road-runner83daemonix schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:32:
[...]
WLTP haal je nooit. Dat is alleen maar bedoeld om auto's te kunnen vergelijken. Op dit moment doet EV-database ook nog maar een gok, het kan mee- maar ook nog tegenvallen.
Voor een grotere auto, met hoger gewicht en luchtweerstand, is zo'n verschil best te verklaren.
De I-Pace heeft een WLTP van 470 km. In de zomer haal je met geluk 360-380 km, zelfs met de 18" wielen.
Met motregen, tegenwind 3/4 Bft, en echt max 105 km/u GPS op de (Duitse) snelweg, kwamen we vorig jaar vanuit Berlijn net met 2 km resterende range bij de Fastned Hildesheim na 280 km.
[ Voor 13% gewijzigd door nannoe op 20-12-2019 14:00 . Reden: voorbeeld i-pace ]
Kan ik me goed voorstellen inderdaad en in de zomer is het nog een stuk beter als in de winter. Maar in dit geval gaat het erom dat de WLTP van exact dezelfde uitvoering al verschillend is op internet. De ene site zegt dus 340, een andere site 360 en Ford zelf zegt 450...nannoe schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:53:
[...]
@Road-runner83
Voor een grotere auto, met hoger gewicht en luchtweerstand, is zo'n verschil best te verklaren.
De I-Pace heeft een WLTP van 470 km. In de zomer haal je met geluk 360-380 km, zelfs met de 18" wielen.
Met motregen, tegenwind 3/4 Bft, en echt max 105 km/u GPS op de (Duitse) snelweg, kwamen we vorig jaar vanuit Berlijn net met 2 km resterende range bij de Fastned Hildesheim na 280 km.
WLTP slaat mijns inziens werkelijk helemaal nergens op, en heeft alleen maar een waarde als dimensieloos getal om auto's onderling te vergelijken.Road-runner83 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:21:
Wie weet er welke site betrouwbaar is mbt WLTP range?
Dat komt omdat een accu zich dramatisch anders gedraagt bij koude en hoge snelheid. Niet een beetje, maar echt schrikbarend. Om een beeld te krijgen, moet je de omstandigheden beschrijven. Voorbeeld voor de Renault Zoe ZE50, die een WLTP van 395 km heeft.
EV-Database geeft aan:
Stad - Winter: 320 km
Snelweg - Winter: 225 km
Gecombineerd - Winter: 270 km
Stad - Zomer: 490 km
Snelweg - Zomer: 290 km
Gecombineerd - Zomer: 370 km
Bron: https://ev-database.nl/auto/1164/Renault-Zoe-ZE50-R110
Wat ik wil weten, is wat kan de auto absoluut onder elke omstandigheid halen? Dat is snelweg winter, voor mijn gebruik. Dus voor een vanaf-prijs van 33.590 euro krijg ik een auto die te allen tijde 225 km haalt. Dus als ik de WLTP maal 0,55 doet, dan heb ik ongeveer wat ik wil weten.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
En zelfs dat klopt maar gedeeltelijk gezien batterij degradatie in de loop van de tijd...TucanoItaly schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:50:
[...]
WLTP slaat mijns inziens werkelijk helemaal nergens op, en heeft alleen maar een waarde als dimensieloos getal om auto's onderling te vergelijken.
Wat ik wil weten, is wat kan de auto absoluut onder elke omstandigheid halen? Dat is snelweg winter, voor mijn gebruik. Dus voor een vanaf-prijs van 33.590 euro krijg ik een auto die te allen tijde 225 km haalt. Dus als ik de WLTP maal 0,55 doet, dan heb ik ongeveer wat ik wil weten.
Verwijderd
Al met al heel vervelend, want ik wil gewoon in een app kunnen zien wat mijn percentage is en hoe lang hij nog moet opladen etc.
Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.
Je doet niks fout, de app is gewoon dramatisch. Ik heb een Nissan Leaf E+ maar de app is waar-de-loos, gezien ook de reviews in de Play-store. Die services deden er soms wel 1,5 week om te activeren en áls een knopje in de app dan werkt om bijvoorbeeld de klimaatregeling aan te zetten, reageert de auto niet of pas 15 minuten later.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:26:
Dag allemaal, ik heb een vraag over de app van Nissan Leaf. Ik weet niet zo goed waar ik hem anders moet stellen, als dit niet de juiste plek is, mijn excuses! Ik heb sinds gisteren via de consumentenbond een nissan leaf geleased. Allemaal helemaal top, maar ik ben al een dag aan het stoeien met de app(s). Ik kom gewoon in geen enkele app verder. Ik heb alles gedaan zoals staat beschreven, maar bij EVA Leaf kom ik er niet eens in, terwijl ik me wel netjes heb aangemeld bij Nissan zelf. Nissan EV hetzelfde liedje, die zegt dat mijn gebruikers-ID / wachtwoord ongeldig zijn. En tenslotte Nissan Connect leek te werken, maar die blijft hangen bij het activeren van de services. (Hij moet er 32 activeren en blijft hangen op 19, wat ik ook doe en hoe vaak ik het ook overnieuw doe. Het zou max. 4 uur moeten duren)
Al met al heel vervelend, want ik wil gewoon in een app kunnen zien wat mijn percentage is en hoe lang hij nog moet opladen etc.
Ook de informatie over de batterij is nutteloos. Als hij allang is opgeladen én niet meer aan de stekker hangt, zegt de app 'stekker aangesloten, 80% vol, 0 minuten tot volledig opgeladen'. Hoe dan?
De auto en de app praten beide met de servers van Nissan en daar is iets grondig mis of niet goed geprogrammeerd. Ik vind de Leaf een héérlijke wagen maar de app is om te schamen.
Op een Brits forum lees ik echter nog wel over zorgen dat de wagen kan doorroesten in het chassis na een aantal jaar. Dat werd geconstateerd bij de benzine versie van de auto. Vermoedelijk dus ook van toepassing bij de elektrische variant. Een forumleden kwam er ook achter dat de auto niet van gegalvaniseerd staal gemaakt is..
Ik ben geen grote kenner maar;
- zouden jullie je hier zorgen om maken?
- de auto heeft een 10jr garantie op ‘doorroesten van binnenuit’. Beschermt dat afdoende tegen eventuele problemen hieraan gerelateerd?
- stel dat MG toch alleen een succesje voor de zakelijke rijder wordt en vlot weer van de markt verdwijnt, kun je van mossel dan alsnog wel aan die garantietermijn houden?
De Leaf is een heerlijke auto, maar van het activeren van de app ga je je haren uit je kop trekken van frustratie.Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:26:
Dag allemaal, ik heb een vraag over de app van Nissan Leaf. Ik weet niet zo goed waar ik hem anders moet stellen, als dit niet de juiste plek is, mijn excuses! Ik heb sinds gisteren via de consumentenbond een nissan leaf geleased. Allemaal helemaal top, maar ik ben al een dag aan het stoeien met de app(s). Ik kom gewoon in geen enkele app verder. Ik heb alles gedaan zoals staat beschreven, maar bij EVA Leaf kom ik er niet eens in, terwijl ik me wel netjes heb aangemeld bij Nissan zelf. Nissan EV hetzelfde liedje, die zegt dat mijn gebruikers-ID / wachtwoord ongeldig zijn. En tenslotte Nissan Connect leek te werken, maar die blijft hangen bij het activeren van de services. (Hij moet er 32 activeren en blijft hangen op 19, wat ik ook doe en hoe vaak ik het ook overnieuw doe. Het zou max. 4 uur moeten duren)
Mijn tips:
1. Je moet een You+Nissan/NissanConnect account aanmaken. Nissan heeft nog meer verschillende apps en account soorten, dus zorg dat je een You+Nissan account aanmaakt;
2. Volg het activeringsproces op de website om je Leaf aan te melden. Bij mij liep hij vast op het activeringsproces en 100x opnieuw aanvragen gaat daar niet mee helpen;
3. Bel de Nissan klantenservice en vertel dat het activeringsproces niet werkt. Zij maken dan een ticket aan voor IT support. Je account wordt vervolgens binnen een paar dagen handmatig geactiveerd;
4. De Nissan apps zijn ronduit waardeloos. De officiële app voor de Leaf zijn ze al sinds oktober 2018 met de "hoogst mogelijke prioriteit" aan het updaten zodat deze ook op Android 9 of 10 kan draaien. Vergeet deze apps en download "MyLeaf" uit de Playstore. Deze is door een Zweed gemaakt als vervanging.
5. Ook de MyLeaf app is niet snel, maar het werkt wel. De snelheid heeft alles te maken met de trage Nissan servers en de GPRS verbinding naar de auto.
Op hete of koude dagen gebruikt iedereen 's ochtends de app en dat kan Nissan niet aan. Ergo: vaak geeft de app dan aan dat inloggen niet mogelijk is. Je kunt in het inlogscherm van MyLeaf de server wijzigen. Als je deze van Europe naar Japan wijzigt, werkt het 9 van de 10 keer wel bij mij.
Succes! Het is een heerlijke auto, maar IT-wise is Nissan echt amateuristisch bezig.
Belangrijkste toevoeging: als je een Nissan Leaf E+ hebt, werkt de MyLeaf-app (nog) niet. Deze gebruikt namelijk andere API's en de maker van de MyLeaf-app heeft deze nog niet werken. Hij houdt hier zijn voortgang daarover bij: https://gitlab.com/tobias...artnissanconnect/issues/1BounceCloud schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:44:
[...]
De Leaf is een heerlijke auto, maar van het activeren van de app ga je je haren uit je kop trekken van frustratie.
Mijn tips:
1. Je moet een You+Nissan/NissanConnect account aanmaken. Nissan heeft nog meer verschillende apps en account soorten, dus zorg dat je een You+Nissan account aanmaakt;
2. Volg het activeringsproces op de website om je Leaf aan te melden. Bij mij liep hij vast op het activeringsproces en 100x opnieuw aanvragen gaat daar niet mee helpen;
3. Bel de Nissan klantenservice en vertel dat het activeringsproces niet werkt. Zij maken dan een ticket aan voor IT support. Je account wordt vervolgens binnen een paar dagen handmatig geactiveerd;
4. De Nissan apps zijn ronduit waardeloos. De officiële app voor de Leaf zijn ze al sinds oktober 2018 met de "hoogst mogelijke prioriteit" aan het updaten zodat deze ook op Android 9 of 10 kan draaien. Vergeet deze apps en download "MyLeaf" uit de Playstore. Deze is door een Zweed gemaakt als vervanging.
5. Ook de MyLeaf app is niet snel, maar het werkt wel. De snelheid heeft alles te maken met de trage Nissan servers en de GPRS verbinding naar de auto.
Op hete of koude dagen gebruikt iedereen 's ochtends de app en dat kan Nissan niet aan. Ergo: vaak geeft de app dan aan dat inloggen niet mogelijk is. Je kunt in het inlogscherm van MyLeaf de server wijzigen. Als je deze van Europe naar Japan wijzigt, werkt het 9 van de 10 keer wel bij mij.
Succes! Het is een heerlijke auto, maar IT-wise is Nissan echt amateuristisch bezig.
Twijfelen nu.. of 2 jaar zuinige ice/phev.. of toch een EV.
Mijn vrouw is zelfstandige..wie weet hier of je ook btw, mia aftrek kan krijgen op een (private) lease contract van 48 maanden?
Want we willen twee jaar overbruggen..dan de gezinsauto vervangen door een EV
Naar mijn weten enkel 0.19€ per km declareren.greatgonzo schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:00:
De yaris van de vrouw lijkt het loodje te leggen.
Mijn vrouw is zelfstandige..wie weet hier of je ook btw, mia aftrek kan krijgen op een (private) lease contract van 48 maanden?
Mogelijk is een zakelijke lease(koop) constructie een beter idee.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Bij Financial lease (=lening) wel, anders geen Mia (want eigendom bij leasemaatschappij)greatgonzo schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:00:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Overigens wordt de MIA (bij de leasemaatschappij) normaliter wel netjes doorgerekend in de kosten ...BarryH schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:46:
[...]
Bij Financial lease (=lening) wel, anders geen Mia (want eigendom bij leasemaatschappij)
Dus of het nu zoveel uitmaakt uiteindelijk.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Lijkt me sterk. Wordt als extra winst gepakt.qadn schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:54:
[...]
Overigens wordt de MIA (bij de leasemaatschappij) normaliter wel netjes doorgerekend in de kosten ...
Dus of het nu zoveel uitmaakt uiteindelijk.
Bij een bv is het 20% x 29% voordeel
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een operational lease EV zou wel eens het voordeligst kunnen zijn. Door de lage bijtelling op EV's in combinatie met de lagere brandstof (=elektriciteit) kosten ben je namelijk een stuk voordeliger uit dan als je een lease neemt voor een vergelijkbare benzineauto.greatgonzo schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:00:
Weet niet precies wat je wensen zijn en wat de situatie precies is, maar in dit voorbeeld zie je dat een ICE met €450/mnd operational lease uiteindelijk netto hetzelfde gaat kosten als een EV met €625/mnd lease.
Ik weet alleen niet hoe groot de invloed van de relatief korte lease periode gaat zijn, sommige lease maatschappijen berekenen de MIA korting door voor lease periodes van 5 jaar, maar niet voor kortere periodes waardoor de prijs per maand relatief veel omhoog gaat voor 2 jaar t.o.v. 5 jaar..
Mocht je toch financial lease overwegen om MIA toe te kunnen passen, bedenk dan dat bij verkoop binnen 5 jaar je te maken gaat krijgen met desinvesteringsbijtelling m.b.t. MIA.
ofof.nl - bereken de netto kosten voor elektrisch rijden
Verwijderd
Nee hoor, maar die rekenen ze pas bij 5 jarige contracten door.daemonix schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:03:
[...]
Lijkt me sterk. Wordt als extra winst gepakt.
En die zijn er principe niet al te veel. Bedrijven die ik ken werken allemaal met 4 jarige contracten. Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag een 5 jarig contract willen maar dat wordt niet aangeboden. Kan wel verlengen vermoedelijk...Verwijderd schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:18:
[...]
Nee hoor, maar die rekenen ze pas bij 5 jarige contracten door.
[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 22-12-2019 21:03 ]
Bij mijn leasecontract van 4 jaar werd het netjes meegerekend.daemonix schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:03:
[...]
Lijkt me sterk. Wordt als extra winst gepakt.
En hoe zag je dat? Geeft de leasemaatschappij jou een overzicht over hun bedrijfswinst?qadn schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:17:
[...]
Bij mijn leasecontract van 4 jaar werd het netjes meegerekend.
In mijn geval werd er een kortingsbedrag op de Leaseofferte voor opgenomen.daemonix schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:23:
[...]
En hoe zag je dat? Geeft de leasemaatschappij jou een overzicht over hun bedrijfswinst?
In principe niet, maar het schijnt dat een controleur niet moeilijk doet als je maar goed kan aantonen waarom je geen zakelijk lease contract afgesloten hebt. Indien het om de prijs gaat is het namelijk bespaar je zelf niet alleen geld, maar de belastingdienst ook (minder aftrek is meer belasting betalen).greatgonzo schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:00:
Zakelijk rijden voor de BTW staat er los van, maar wanneer je zakelijk rijdt in je privé auto mag je normaliter de BTW op brandstof en onderhoud wel (gedeeltelijk) terugvragen. Op aanschaf, verzekering, motorrijtuigbelasting en afschrijving zit geen BTW, maar in het geval van private lease dus wél. De BTW op stroom is dan haast de moeite niet waard om een kilometerregistratie voor bij te houden om de verdeelsleutel mee te berekenen.
Voor beide geld, beste even overleggen met een boekhouder.
Stond in de berekening expliciet meegenomen.daemonix schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:23:
[...]
En hoe zag je dat? Geeft de leasemaatschappij jou een overzicht over hun bedrijfswinst?
En het is niet alsof het me boeide (auto is niet van mij, ik heb de aftrek toch niet).
Ik ga ervan uit dat ze hun winst uit de restwaarde en afschrijving halen. En waarschijnlijk ook veel lagere onderhoud.
Wel even een vraagje voor het onderhoud. Op hoeveel zou dit ongeveer uitkomen per jaar?
Momenteel een onderhoudscontract opgevraagd voor 8 jaar voor een Peugeot E208 (aan 10 000km per jaar)
Kost prijs 3508 euro (komt op 438.5 euro per jaar of 36.55 euro per maand)
En wat zit hierin?
8j onderhoud (exclusief banden)
Geen keuring
Morgen ook nog is dezelfde parameter doorgeven bij Renault. Eens zien wat het daar moet kosten
Het lijkt me toch al redelijk wat voor zulke auto's. Betaal momenteel bijna evenveel voor Citroen C2 Benzine.
Wat gaan ze doen voor die 36,55 euro per maand? Gratis olie verversen? Versnellingsbak olie verversen? Waterpomp vervangen?gerre1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:01:
Morgen testrit met nieuwe Renault ZOE ZE50. (spannend)
Wel even een vraagje voor het onderhoud. Op hoeveel zou dit ongeveer uitkomen per jaar?
Momenteel een onderhoudscontract opgevraagd voor 8 jaar voor een Peugeot E208 (aan 10 000km per jaar)
En wat zit hierin?
Geen keuring
Morgen ook nog is dezelfde parameter doorgeven bij Renault. Eens zien wat het daar moet kosten
Het lijkt me toch al redelijk wat voor zulke auto's. Betaal momenteel bijna evenveel voor Citroen C2 Benzine.
Wat een idioot hoog bedrag voor een auto waar amper onderhoud aan zal zijn...
[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]
Ik zou in ieder geval wel navragen wat de standaard onderhoudskosten zijn. Dat kan per merk best uiteenlopen. Alleen beurten optellen klopt ook niet altijd want dingen als een luchtfilter etc zit daar niet altijd bij inbegrepen.gerre1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:48:
Ik weet ook nog niet of ik het ging doen. Maar na jullie info word ik alleen maar meer zeker dat ik het niet zou doen.
Maak je niet te druk, zal wel loslopen, gaat om 1 geval.Igor4 schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:46:
De MG ZS EV tikt voor mij (particulier) een groot aantal vinkjes aan; voldoende range voor woonwerk en de occasional lange rit naar het westen, ruim, goed uitziend en goed uitgerust. Laatste tijd erg veel erover gelezen en nu met de 5 sterren ncap lijken ook de veiligheidszorgen onterecht.
Op een Brits forum lees ik echter nog wel over zorgen dat de wagen kan doorroesten in het chassis na een aantal jaar. Dat werd geconstateerd bij de benzine versie van de auto. Vermoedelijk dus ook van toepassing bij de elektrische variant. Een forumleden kwam er ook achter dat de auto niet van gegalvaniseerd staal gemaakt is..
Ik ben geen grote kenner maar;
- zouden jullie je hier zorgen om maken?
- de auto heeft een 10jr garantie op ‘doorroesten van binnenuit’. Beschermt dat afdoende tegen eventuele problemen hieraan gerelateerd?
- stel dat MG toch alleen een succesje voor de zakelijke rijder wordt en vlot weer van de markt verdwijnt, kun je van mossel dan alsnog wel aan die garantietermijn houden?
Iig ik heb heb besteld, hoop hem nog dit jaar te rijden ( luxury white)
diskeltische lurker
Ben erg benieuwd naar je ervaringen ermee!technopeuter schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:32:
[...]
Maak je niet te druk, zal wel loslopen, gaat om 1 geval.
Iig ik heb heb besteld, hoop hem nog dit jaar te rijden ( luxury white)
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ben benieuwd wat je ervan vind. Heb de mijne sinds afgelopen vrijdag. Eerste ervaringen zijn goed. Ruimte binnenin valt mij niet tegen en interieur is mooi afgewerkt. Bereik kan ik nog weinig over zeggen: alleen een paar korte ritjes gedaan van het weekend en vandaag.gerre1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:01:
Morgen testrit met nieuwe Renault ZOE ZE50. (spannend)
En wat zit hierin?
Geen keuring
Mochten andere mensen vragen hebben: laat maar weten.
Een zwart/rode dit keer. Over een paar weken op kenteken en te koop. Deze heeft ook de update met Apple Carplay en Android Auto.
Nu onderweg terug bij de laatste laadstop in Oosterhout.
[ Voor 13% gewijzigd door Luiaard op 25-12-2019 11:31 ]
Import van EVs
Daarna in Keulen gratis geladen bij snellader met TankE-app en nu staan we weer te laden in Frankfurt bij Kaufland, waar 2 gratis snelladers staan, die 24/7 bruikbaar zijn. Hierna gaan we eten en dan naar het hotel.
Met een EV is een reis door Duitsland zeer goed te doen (tot nu toe alles via gratis snelladers geladen). Alleen loopt het verbruik wel flink op, omdat je vandaag goed door kan rijden zonder enige file.
Even voor Frankfurt moest ik iets langzamer gaan rijden, omdat het anders iets te spannend ging worden. De laatste 50 km gereden met 120 en aangekomen bij de snelladers van Kaufland met 10% SOC. Eigenlijk had ik dus ook gewoon door kunnen rijden 😁, maar dit geeft iets minder spanning.
Als in, je verruilt de één voor de ander? Wat is daarvoor de reden?Luiaard schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:23:
Over een paar weken op kenteken en te koop.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Kan je niet een lease contract overnemen van iemand voor 2 jaar?greatgonzo schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:00:
Zero.
Ik heb een grote interesse in duurzame technologie, daarmee ook in elektrische auto's. Dit model bevalt ons heel erg goed. Ik kan er zo ook nog wat mee verdienen en op de bank doet het geld momenteel toch niks.assje schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:42:
[...]
Als in, je verruilt de één voor de ander? Wat is daarvoor de reden?
We houden zelf de blauwe, de zwart-rode is om te verkopen. Wellicht ga ik dit nog wel vaker doen. Ik kan ze ex-lease inkopen, dus met bekende historie.
Import van EVs
Verbruik is gemiddeld op 30kWh per 100km. Ik rijd de snelheden die mogen en heb gewoon de climate control aan en soms stoel verwarming.
Als je dus echt je best zou doen is 25kWh per 100km haalbaar.
Laatst ook een kapstok opgehaald van een meter en die paste exact in de lengte in de kofferbak! Ook daar dus lekker de ruimte, en weer een vertrouwde oprolbare “hoedenplank”. Ideaal.
De koplampen zijn echt helder, sturen mee en regelen zelf groot licht ook voor in de berm die boven een bepaalde snelheid al aan gaat en niet afhankelijk is van tegenliggers.
Maar wat vooral opvalt is het comfort van het rijden en de stoelen icm de adaptieve vering. Hij zoeft heerlijk over het asfalt totdat je hem dynamisch zet en de rechtervoet gaat gebruiken. Bochten zijn goed en snel in te sturen en de feedback (van het gewicht voornamelijk) voel je goed. Ik zit natuurlijk niet op een circuit en een echt monster is het niet vergeleken met bijvoorbeeld een Tesla Model 3 P maar hij kan zeker goed meekomen.
De afwerking is grandioos, stiknaden en gekozen materialen zijn echt van een hoog niveau en boven mijn verwachtingen.
Ik dacht zelf dat een groot deel van de waarde al in de accu pack zou zitten en daardoor de afwerking of materialen weleens kon tegenvallen maar niets is minder waar.
Zuinig is hij niet maar ik stap elke dag met een glimlach in, en weer uit.
Op een lading van 80% haal ik nu gemiddeld 220km en dan heb ik in principe nog een procent of 10 over maar eigenlijk laad ik hem dan altijd weer thuis bij naar 80.
Ik begrijp alleen niet waarom de recupereren stand niet onthouden blijft. Hij rolt 9 van de 10 keer gewoon uit terwijl ik merk dat stand 1 zeker gewenst en 7 op de 10 keer zelfs stand 2(max). Van mij mag er ook een stand 3 komen trouwens.
Grappige is wel dat ik daardoor mijn flippers op het stuur nu vaker gebruik dan met de DSG bak in mijn vorige Tiguan
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 25-12-2019 22:56 ]
Verwijderd
De afwerking is grandioos, stiknaden en gekozen materialen zijn echt van een hoog niveau en boven mijn verwachtingen.
Ik ben blij dat de E-Tron je zo goed bevalt. Maar als je alle punten naast elkaar zet dan loopt Audi nog wel echt jaren achter op Tesla.
Kort door de bocht: Ook de naden en gekozen materialen van de Kona zijn, na alle berichten over b klasse interieur, boven mijn verwachting.Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:07:
Maar voor dat geld heb je wel het volgende:
![]()
Ik ben blij dat de E-Tron je zo goed bevalt. Maar als je alle punten naast elkaar zet dan loopt Audi nog wel echt jaren achter op Tesla.
Als de Model 3 bestelbaar was geweest toen ik de Kona bestelde, had ik hoogstwaarschijnlijk de Model 3 besteld. Nu denk ik dat ik weer een Kona zou bestellen, de instap is zo veel makkelijker. VW/audi vind ik niet in aanmerking komen, en dat wordt dan weer gestaafd door bovenstaand bericht over het bereik.
Verwijderd
Kia/Hyundai is zo ondergewaardeerd. Ik heb een high-end Sportage gehad uit 2016 en die zat zo netjes in elkaar.daemonix schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:16:
[...]
Kort door de bocht: Ook de naden en gekozen materialen van de Kona zijn, na alle berichten over b klasse interieur, boven mijn verwachting.Dat zegt dus helemaal niets.
Als de Model 3 bestelbaar was geweest toen ik de Kona bestelde, had ik hoogstwaarschijnlijk de Model 3 besteld. Nu denk ik dat ik weer een Kona zou bestellen, de instap is zo veel makkelijker. VW/audi vind ik niet in aanmerking komen, en dat wordt dan weer gestaafd door bovenstaand bericht over het bereik.
Ik begrijp je dus helemaal
Vriendelijk verzoek van een medeweggebruiker: zet dat automatisch groot licht uit. Het is echt niet te harden hoe irritant die net-niet-slim-genoeg verlichting in je spiegels schijnt als je op de rechterbaan rijdt.GeeMoney schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:48:
De koplampen zijn echt helder, sturen mee en regelen zelf groot licht ook voor in de berm die boven een bepaalde snelheid al aan gaat en niet afhankelijk is van tegenliggers.
Daar doet de Kona het blijkbaar beter... Nooit klachten en die schakelt eerder de High Beam Assist uit dan ik zelf zou doen. Hij doet het echt alleen in heel donkere omstandigheden. Lantaarnpalen zijn al genoeg om hem niet te laten inschakelen.Pierz schreef op donderdag 26 december 2019 @ 01:20:
[...]
Vriendelijk verzoek van een medeweggebruiker: zet dat automatisch groot licht uit. Het is echt niet te harden hoe irritant die net-niet-slim-genoeg verlichting in je spiegels schijnt als je op de rechterbaan rijdt.
[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 26-12-2019 01:45 ]
Het verbruik van de X ligt namelijk met dit weer ook rond de 30kWh per 100km.
Vergeet niet dat het gigantisch grote en zware auto’s zijn ten opzichte van de “kleine” Kona of een Model 3. De kofferbak van de e-tron is maar liefst 2x zo groot als die van de Kona
En als ik dan de auto mag vergelijken qua afwerking en degelijkheid met een X (zelfde prijsklasse) dan weet ik wel wie er achter loopt.
Qua gadgets, lolligheid en accu techniek is Tesla inderdaad de betere. Al valt dat dus wel mee in bereik. (Alleen vergelijken met een X natuurlijk)
@Pierz ik heb nog geen seintjes gehad van andere weggebruikers, ik zal er even scherp op letten.
PS. Ik heb het dus over een e-tron 55 en geen A3 e-tron
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2019 08:40 ]
Ik heb geen behoefte aan een 2x zo grote kofferbak.
Als je de recensies leest dan klopt het wel dat de etron een betere afwerking heeft, maar aan de andere kant zou de ipad op wielen die een Tesla is, alle elektronica veel, maar dan ook veel beter geintegreerd hebben. Kan daar niet zelf over oordelen.
Als ik de snufjes van een andere telg van het VAG concern vergelijk met de Kona, dan wint de laatste hands down. En dan is de Tesla nog beter. Ik vermoed dat ook de etron de zaakjes nog niet zo op orde heeft. LKA, LFA, slimme CC. Dat werkt bij een Kona perfect, en bij een Tesla nog een stapje beter. De VAG variant probeerde me regelmatig de verkeerde weghelft op te sturen, onvergeeflijk. Toegegeven, dat was een relatief goedkope benzine variant (T-Roc), maar ik heb geen reden om aan te nemen dat de slimheid van de on-board systemen beter is naar mate de prijs van de auto hoger is.
De range is voor mij wel een item, ik hoef met de Kona nooit(!) bij een snellader te staan. Thuis laden volstaat. Dat gaat met een etron niet lukken. Ik kan zelfs naar Friesland heen en weer zonder extra te laden...
En over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Ik was juist op zoek naar een auto die er “normaal” uitziet maar toch elektrisch is, lekker de ruimte heeft en waarin over zaken is nagedacht en dingen logisch zijn. Dat voelde voor mij bij de Audi exact zo en met een enkele range in de winter van ongeveer 240-250km kan zelfs ik met mijn kilometers prima uit de voeten.
Meer was beter geweest maar in combinatie met mijn andere wensenlijstje is dat er gewoonweg nog niet.
En de systemen waren in mijn Tiguan juist beter dan in de Model X. Natuurlijk heeft hij geen FSD maar daar zijn de verhalen niet bijster positief over. (phantom breaks anyone?)
Lane assist, ACC en bijvoorbeeld ook auto groot licht werkten zowel op mijn Tiguan als de e-tron gewoon goed.
En de werking zal denk ik niet klasse gebonden zijn al heb ik niet in een T-Roc gereden. Mijn Tiguan slingerde wel iets meer met langzaam rijden in de file tov de huidige e-tron maar dat zal voornamelijk met de generatie van het systeem te maken hebben denk ik. De e-tron blijft rustiger in de baan nu.
En qua infotainment hebben de VAG modellen het op zich ook altijd prima voor elkaar mits je de premium opties kiest qua multimedia, dat dan weer wel. De dikste uitvoering ondersteund het meest en heeft ook de betere geluidsinstallatie bijvoorbeeld. Dat is een Duits dingetje en niet alleen Audi heeft dat. Het optieboekje is 23 pagina’s
LKA, LFA zeggen mij niets? Ik denk dat dat Hyundai benamingen zijn?
Edit: ja dus. Lane Assist en Traffic Jam Assist zijn dat voor de VAG modellen. Beiden werken prima in zowel de Tiguan als de E-tron.
[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2019 09:39 ]
Ieder zijn voorkeuren en smaak. Daar valt gewoon niet over te redetwisten.GeeMoney schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:32:
@daemonix en @Verwijderd jullie hebben blijkbaar nog niet eerder in de e-tron 55 gereden en ook niet in een Model X.
In Model X heb ik niet gereden (alleen gezeten, tot een proefrit moest het toen al niet meer komen).
Maar wel o.a. in de Kona EV premium, e-Niro premium, Tesla 3, Opel Ampera-e, Audi e-tron 55 quatro en Nissan Leaf.
Budget speelde geen determinerende rol want alle voornoemde EV's zaten in het beschikbare leasepakket.
Prijs verbruik ook niet want er zit een Benelux multitankkaart bij en een thuislader, onafhankelijk van de gekozen EV.
De enige beperking (maar die is geldig voor alle EV's is een theoretische jaarbeperking van 20.000 km).
Na dus alle - voor ons - belangrijke voor- en nadelen nuchter afgewogen te hebben en de inzetbaarheid van alle EV's objectief tegen elkaar afgewogen te hebben (ze hebben allemaal hun sterke en zwakke punten en die zijn zelfs voor iedere gebruiker niet eens hetzelfde) kwamen we tot een duidelijke uitslag:
1. Kia e-Niro. *
2. Hyundai Kona EV (nipt op punten tweede)
3. Tesla 3 (duidelijk derde)
en dan de rest.
* En moest de Kona EV het gat in levertijd van de e-Niro niet hebben kunnen opvangen was de stand tussen 1 en 2 juist omgekeerd geweest (zo nipt was de eindscore tussen de eerste 2).
Jouw voorkeuren liggen waarschijnlijk gewoon anders dan bij ons.
Onze keuze was wel gebaseerd op onze overwegingen en niet "omdat we er niet mee gereden hadden" noch dat het buiten de budgetaire mogelijkheden lag.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2019 14:36 ]
En waarom ik doelde op het rijden had puur met het verbruik te maken, een Model X is namelijk ook niet zo zuinig als een Kona maar het is een olifant vergelijken met een hond. (Overdreven natuurlijk)
Mijn bedoeling was om objectief een oordeel te geven over mijn ervaringen met de e-tron zodat andere mogelijke kopers of leaserijders zich beter kunnen oriënteren. In ditzelfde segment is er namelijk niet heel veel keus.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2019 14:44 ]
Ter verduidelijking: ik ben Belg en val dus niet onder jullie bijtelling regeling. Ik betaal wel VAA (voordelen van alle aard) maar de carpolicy van het bedrijf is in 2019-2020 EV sturend. Vandaar het gratis gebruik van een openbare laadpas, gratis ter beschikking stellen van een thuislaadpaal (met overhead terugbetaling van de thuis geladen kWh) en, onafhankelijk van de gekozen EV (de I-pace zat ook nog in het keuzepakket maar die droeg al helemaal onze interesse niet weg), vallen wij onder de minimale VAA van 112 euro per maand. Voor een e-tron zou daar maandelijks een 180 € bijkomen (maar daar was al een interne regeling voor en dat is heus het bedrag niet om er niet voor te kiezen, dan kwam je nog maar aan het bedrag van voorheen een dieselauto + bij het meerverbruik van de e-Tron zou dit zich bij thuisladen al bijna terugverdienen. Totaal van de pot gerukt maar het is wat het is ).
Zoals gezegd, in ons geval was budget dus totaal geen bepalende factor.
(En ik begrijp ook dat het dit voor heel veel mensen wel is, maar jij sleurt het erbij als een punt van overweging. Ik wil gewoon aantonen dat zonder het budgetpunt je nog niet automatisch bij een e-tron moet uitkomen).
Dat we in jouw ogen dan een verkeerde keuze gemaakt hebben komt door jouw ogen. Die kijken waarschijnlijk iets anders dan de onze.
Niets mis mee en dat versta ik ook. Blijkbaar kan jij niet verstaan dat een ander een weloverwogen keuze maakt op andere criteria dan de jouwe?
Een van onze criteria is o.a. energiezuinigheid. Het is niet omdat ik de KWh die een EV verbruikt niet zelf moet betalen dat ik dat niet in overweging neem. Het (energiezuinigheid van het vervoermiddel) is voor ons zelfs een doorslaggevend element. De ruimte in de e-Niro is voor ons ruim voldoende (in de Kona EV voor 95% van ons gebruik trouwens ook), de afwerking van het interieur is voor onze smaak iets beter dan dit in de Kona (maar beiden voldoen meer dan we er van verwachten) en degelijkheid/betrouwbaarheid maakt niet echt uit (leaseauto met omnium verzekering en all in onderhoudscontract).
Softwarematig is - naar onze ondervinding - de Tesla de beste van allemaal en zuinig is de 3 ook maar zowel de Kona als de e-Niro hebben meer gadgets dan we ooit gehad hebben in een auto. Op dat vlak biedt de Tesla ons dus geen onoverkomelijke meerwaarde en viel hij af door de lage instap/zit en gewoon omdat we hem frontaal lelijk vinden (100% subjectief dus, maar de objectieve meerwaarden waren niet doorslaggevend genoeg om de Kona en e-Niro van plaats 1 en 2 te verdringen.
De Audi e-Tron is ongetwijfeld van binnen heel luxe en kwalitatief afgewerkt. Maar een auto is voor ons een vervoersobject en geen woonsalon. De objectieve cijfers (belachelijk omvangrijk en onpraktisch koetswerk in stadsverkeer, wij doen bijna geen autosnelweg, en vooral de belachelijke verbruikscijfers en range) deden hem - voor ons toch - de das om. De e-Leaf viel om technische redenen uit de boot en de Ampera-e was op meerdere punten de mindere van de Kona, e-Niro en Tesla 3.
Ziehier dus - samengevat - onze keuze gebaseerd op objectieve en subjectieve parameters.
Dat waren er verscheidene maar budget was in geen enkele overweging een punt en de slotsom was voor ons duidelijk niet de e-tron.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2019 16:27 ]
Het topic is bedoeld om het over elektrische auto’s te hebben vandaar mijn idee om daar dus een post aan te wijden.
Nu weer on-topic!
Verwijderd
Maar mijn punt is dat de E-Tron een gewoon degelijke auto doet die op hetzelfde punt zit waar alle benzine auto's al decennia zitten. Het doet gewoon weinig voor uit strevend.
Het is een prima stad auto die een compliance car is. Maar als je alle punten naast elkaar zet, dan is een X een stuk meer en het geld dat je voor een compliance car betaald, vind ik erg jammer. Ze hadden met zon budget een stuk meer kunnen doen.
De kaarten zullen anders liggen mocht dit van je privébudget moeten betalen.
Ik ben benieuwd wat de X dan meer auto maakt of vooruitstrevend.Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:47:
@GeeMoney volgens mij zijn we nog ontopic.
Maar mijn punt is dat de E-Tron een gewoon degelijke auto doet die op hetzelfde punt zit waar alle benzine auto's al decennia zitten. Het doet gewoon weinig voor uit strevend.
Het is een prima stad auto die een compliance car is. Maar als je alle punten naast elkaar zet, dan is een X een stuk meer en het geld dat je voor een compliance car betaald, vind ik erg jammer. Ze hadden met zon budget een stuk meer kunnen doen.
Bereik met gelijkwaardige accu is dus niet significant beter, de afwerking en materialen ook niet. Het FSD laat zeker in NL nog teveel steken vallen, ook het ACC en de vele updates zorgen zeker niet voor een onbezorgde ervaring.
De kofferbak is ruimer (hij is dan ook nog groter) en door het doorlopende glas heb je ook voorin een ruimtelijkere ervaring. Ook is hij volgens mij sneller op de 100 en de top ligt hoger van de X.
De wing doors zijn grappig maar geven ook veel problemen en zijn zeker als het geregend heeft niet praktisch. Het giga scherm in het midden is mooi, maar traag. Kaarten zijn niet altijd up-to-da
te en voor alles moet je je door menu’s heen ploegen.
De e-tron heeft haptische feedback op de touch screens en display op je dash is aan het stuur te bedienen middels 4 fysieke knoppen. Climate en stoel bediening en snelkoppelingen naar je favo reis adressen of media/radiostations bevinden zich op een vaste plek altijd zichtbaar en dus direct beschikbaar middels touch.
Geen FSD maar de systemen die hij wel heeft werken ook zonder problemen.
Geen doorlopend glas maar wel een panorama dak, met steenslag in ieder de goedkopere oplossing maar ruimtelijk effect is wel iets minder maar nog steeds aanwezig.
Rijgedrag, al zal dit ook persoonlijk zijn, gaf mij meer vertrouwen en feedback dan in de X (voornamelijk in de bochten).
Op zich bevestig je wel mijn keuze, ik was namelijk op zoek naar een “normale” auto die toch elektrische aandrijving had
[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2019 17:16 ]
Ik was er mij niet van bewust in mijn vergelijking één voertuig opgenoemd te hebben welke geen EV was. Jij wel? Wat was er dan off topic?GeeMoney schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:29:
Het topic is bedoeld om het over elektrische auto’s te hebben vandaar mijn idee om daar dus een post aan te wijden.
Nu weer on-topic!
Ook leuk. Je steekt een vingertje op naar anderen omdat ze off topic gaan (volgens mij overighens volledig onterecht) om vervolgens zelf verder te gaan binnen je eigen vergelijking.
Mij niet gelaten hoor maar dat vingertjes is dan totaal ongepast.
Mij komt het eerder over dat als iemand een ander "idee" heeft dan "jouw idee" het ineens ongepast blijkt om te reageren.
Betrek alles niet zo op jezelfIvoB2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:17:
[...]
Ik was er mij niet van bewust in mijn vergelijking één voertuig opgenoemd te hebben welke geen EV was. Jij wel? Wat was er dan off topic?
Ook leuk. Je steekt een vingertje op naar anderen omdat ze off topic gaan (volgens mij overighens volledig onterecht) om vervolgens zelf verder te gaan binnen je eigen vergelijking.
Mij niet gelaten hoor maar dat vingertjes is dan totaal ongepast.
Mij komt het eerder over dat als iemand een ander "idee" heeft dan "jouw idee" het ineens ongepast blijkt om te reageren.
Ik post mijn ervaringen over mijn EV en later beargumenteer ik mijn keuze. Ik haak in op de opmerkingen over range en materialen en in mijn laatste post reageer ik op de opmerking waarom een X vooruitstrevender zou zijn en vergelijk ik hem met de e-tron.
Allemaal over EV’s en dus on-topic.
Voor nu is het wat mij betreft in dit topic mooi geweest
Verwijderd
Maar waarom zeg je dan dat het offtopic zou zijn.GeeMoney schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:52:
[...]
Betrek alles niet zo op jezelfook die opmerking is in het algemeen geplaatst.
Ik post mijn ervaringen over mijn EV en later beargumenteer ik mijn keuze. Ik haak in op de opmerkingen over range en materialen en in mijn laatste post reageer ik op de opmerking waarom een X vooruitstrevender zou zijn en vergelijk ik hem met de e-tron.
Allemaal over EV’s en dus on-topic.
Voor nu is het wat mij betreft in dit topic mooi geweest.
Ik ben nog niet klaar hoor
Inclusief volgende opties:
-achteruitkijk camera
-verwarmde zetels
-navigatie
Reden waarom we voor e208 gegaan zijn:
1. Prijsverschil bottomline (korting + overnamebod) van meer dan 3000 euro
2. De E208 ziet er stoerder uit voor ons
3. ZOE maakte soms een huilerig geluid bij regeneren en optrekken
4. Stoffen recyclage dashboard van ZOE Zen vonden we er niet zo mooi
Kijken er alvast naar uit. Nu nog eens kijken om Zappi 2 te installeren.
Wat me vooral opviel tijdens de hele ervaring van testrijden. Het is zo spijtig dat al de verkopers zo bitter weinig van EVs kennen.
Bij Kona’s is het me idd niet opgevallen. Vooral de duurdere Duitse auto’s, de duurdere Peugeots en Volvo’s.daemonix schreef op donderdag 26 december 2019 @ 01:45:
[...]
Daar doet de Kona het blijkbaar beter... Nooit klachten en die schakelt eerder de High Beam Assist uit dan ik zelf zou doen. Hij doet het echt alleen in heel donkere omstandigheden. Lantaarnpalen zijn al genoeg om hem niet te laten inschakelen.
Overigens sein ik eigenlijk nooit, omdat ik niet in dezelfde baan rijdt en het waarschijnlijk niet begrepen zal worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Pierz op 26-12-2019 19:24 ]
Gelijkaardige ervaring. Kan nog erger hoor. De Kia dealer vertelde ons zelfs ronduit dat hij tegen EV was omdat hij een "Stinger" rijder wasgerre1 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:03:
Wat me vooral opviel tijdens de hele ervaring van testrijden. Het is zo spijtig dat al de verkopers zo bitter weinig van EVs kennen.
Nou ja, sinds de opkomst van internet en Mr. google vallen wel meer verkopers door de mand.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2019 19:48 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]
Leuk. Heeft die peug een warmtepomp zoals de Zoe? Dat zal in de winter nogal verschil maken.gerre1 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:03:
Kogel is door de kerk. Bestelling gedaan van een gele Peugeot E208 active. Levering Juli 2020
Inclusief volgende opties:
-achteruitkijk camera
-verwarmde zetels
-navigatie
Reden waarom we voor e208 gegaan zijn:
1. Prijsverschil bottomline (korting + overnamebod) van meer dan 3000 euro
2. De E208 ziet er stoerder uit voor ons
3. ZOE maakte soms een huilerig geluid bij regeneren en optrekken
4. Stoffen recyclage dashboard van ZOE Zen vonden we er niet zo mooi
Kijken er alvast naar uit. Nu nog eens kijken om Zappi 2 te installeren.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Even een schaamteloze kopie van Peugeot zelf (geen idee hoe goed of slecht de Peugeot warmtepomp is)Stef87 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:04:
[...]
Leuk. Heeft die peug een warmtepomp zoals de Zoe? Dat zal in de winter nogal verschil maken.
De nieuwe PEUGEOT e-208 biedt thermisch comfort op het beste niveau met:
• Een hoogvermogen-verwarmingsweerstand (5 kW), aangedreven door de hoogspanningsaccu
• Een warmtepomp en een automatische regeling van de temperatuur van het passagierscompartiment, die hetzelfde comfort bieden als thermische voertuigen. De autonomie wordt behouden dankzij een verbeterde energie-efficiëntie in vergelijking met een airconditioner of een traditionele verwarming
• Verwarmde stoelen (afhankelijk van de versie)
• Programmeerbare thermische voorconditionering vanaf het aanraakscherm of op afstand via de MyPeugeot®-app voor smartphones. Naast meer comfort maakt deze functie het mogelijk om de autonomie te optimaliseren (snellere convergentie van het temperatuur instelpunt tijdens de opstartfasen) en sneller de optimale bedrijfstemperatuur van de batterij te bereiken.
Gefeliciteerd![b]gerre1 in "Elektrische auto's - deel 5"gerre1 schreef op donderdag 26 december 2019 @i.Stijn
De verkoper die ons hielp met het bestellen van de Citigo Iv moest ik uitleggen hoe het laden van een EV precies werkt op 1 fase en 3 fase etc.
De beste man had geen flauw idee
Toen ik de handtekening had gezet en tegen mijn vrouw zei " eindelijke alles volledig elektrische en de fossiel eruit" begon hij te zuchten
Arme man
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mijn verkoper ging ook al richting zn pensioen, die vond het wel prima, ging zich er niet meer in verdiepen. Was wel enthousiast over EV want had een Kia Soul EV van de zaak en die beviel hem zeer goed.
Ook is het een vraaggestuurde markt. Verkopers hoeven geen moeite te doen, staan vaak alleen maar in de weg, koper weet wat ie wil en dan is een dealer alleen maar "ruis". Denk dat we op termijn het Tesla verkoopmodel meer zullen gaan zien.
En dat ook private lease een vlucht zal nemen is mijn voorspelling voor 2020
Zou dat niet wat veranderen wanneer het aanbod en de keuze fors toeneemt? Nu is er voor de EV koper/leaser nog weinig keuze. Afhankelijk van het budget en gewenste formaat auto zijn is het aantal modellen wat in aanmerking komt nog met gemak op één hand te tellen. Meer keuze vraagt om meer uitleg, proefritten en dergelijke.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:53:
Ook is het een vraaggestuurde markt. Verkopers hoeven geen moeite te doen, staan vaak alleen maar in de weg, koper weet wat ie wil en dan is een dealer alleen maar "ruis". Denk dat we op termijn het Tesla verkoopmodel meer zullen gaan zien.
Daarbij zijn de huidige kopers de early-adepters: Geïnteresseerd in de nieuwe techniek hebben die zich vaak al voor aanschaf flink in de materie verdiept. Zodanig dat een verkoper inderdaad maar weinig tot niets heeft toe te voegen. Maar als de massa gaat overstappen, dan stappen er ook mensen de showroom binnen die zich nauwelijks ergens in verdiept hebben. Die wel een EV willen nadat ze in de auto van een familielid of kennis er mee hebben gereden en het goed is bevallen. Om daar een tevreden klant aan over te houden moet de verkoper toch wat uitleg kunnen geven over laadmogelijkheden, actieradius, kWh's, kW's en kWh/100km.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Volgens mij moet het dus zijn "stimuleerDE". Jammer. (Premie is 10% gestegen).De ANWB stimuleert elektrisch rijden. U betaalde daarom voor uw elektrische auto een lagere verzekeringspremie dan voor een niet-elektrische auto. Door de complexe techniek van elektrische auto's zijn de reparatiekosten veel hoger. Hierdoor zijn de schadevergoedingen ook veel hoger en moeten wij de premie aanpassen. De komende drie jaar verhogen wij deze geleidelijk tot aan het niveau van een verzekering voor niet-elektrische auto's.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik heb vorig maand mijn Ioniq ook bij de ANWB verzekerd, was met €32,- p/mnd verreweg de goedkoopste voor een all-risk verzekering, ondanks dat die speciaal voor de EV niet meer werden aangeboden.pmiddeld schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:59:
Net een mailtje van mijn ANWB autoverzekering ontvangen. Wat heeft de eerste zin met de rest van het verhaal te maken?![]()
[...]
Volgens mij moet het dus zijn "stimuleerDE". Jammer. (Premie is 10% gestegen).
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic