• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

greatgonzo

schit-te-rend!

denk dat vooral banden harder slijten, vanwege het gewicht.
En aangezien SUV's de hit zijn, en 22'' velgen het natuurlijk afmaken, kosten die banden wel een paar centen

Remschijven zullen dan weer minder slijten, vanwege regeneratief remmen

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:30
naii11 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:16:
Vraagje; weet iemand hoeveel ID3 First editions er naar Nederland komen in 2020?

Vervolgens, zijn er tips om 'voor te dringen'? Zo heb ik mijn Model 3 verkregen; uit de voorraad plukken en aan de leasemaatschappij overhandigen.

Moet ik dealers door het land bellen om een hoog plekje op de wachtlijst te bemachtigen?

Mijn vader is geïnteresseerd in de ID3. Zo'n First edition van 38.000 zou prima zijn.
Wat begrijp je niet aan mijn verhaal in het id. 3 topic? Je kan niet voordringen, het enige wat je kan doen is zorgen dat je op de 1st editie reserveringslijst komt. Die zijn in mei al vergeven maar soms vallen er plekken vrij bij dealers, je moet dus rond gaan bellen om een plek te bemachtigen(als de dealer nog plek heeft dan stuurt de dealer een link waarna je die 1000 euro kan overmaken).

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
Puur naar range gezien, is de Kona (Bolt is hier niet te koop) het goedkoopste voor wat je terugkrijgt :)
Leuke statistiek wel. Zie alleen de M3 AWD er niet tussenstaan.. E-Niro had ook niet mistaan, maar die is min of wat gelijk aan de Kona waarschijnlijk?

Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2019/12/US-Dollar-Cost-per-EPA-Mile-2.png

[ Voor 22% gewijzigd door bottom line op 16-12-2019 17:03 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:58

Standeman

Prutser 1e klasse

bottom line schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:00:
Puur naar range gezien, is de Kona (Bolt is hier niet te koop) het goedkoopste voor wat je terugkrijgt :)
Leuke statistiek wel. Zie alleen de M3 AWD er niet tussenstaan.. E-Niro had ook niet mistaan, maar die is min of wat gelijk aan de Kona waarschijnlijk?

[Afbeelding]
Daar staat alleen de MG ZS niet bij. Ik denk dat die ook hoog scoort in dat lijstje.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:35

[Afbeelding]
De Opel Ampera E is nagenoeg identiek aan de de Bolt

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024

[Afbeelding]
hhhmmm wel de model 3 performance maar niet de meest verkochte model 3 AWD......zaten ze te slapen of zo......

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

[Afbeelding]
Ja, volgens WLTP is de e-Niro zelfs nog wat efficiënter en was dit jaar in NL zelfs een fractie goedkoper dan de Kona. Top auto, jammer dat ie zo slecht leverbaar is, ook voor volgend jaar alweer uitverkocht..

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ook in België was de premium e-Niro 2019 goedkoper dan de premium Kona Ev 2019.
Wat ik al eigenaardig vond gezien de e-Niro iets groter is en van binnen iets betere materialen ten toon spreidt.
Maar dat kan nog iets met bedrijfs policy te maken hebben.
Wat ik nog eigenaardig vind is dat de e-Niro idd - volgens de opgegeven cijfers - iets zuiniger zou zijn. En dat voor een auto met een gelijkaardige techniek maar met een groter en zwaarder koetswerk?
Nu ja, over een jaar zullen we het proefondervindelijk kunnen vergelijken. :)
(Twee verschillende EV's maar met eenzelfde uitrustingsniveau en gereden door dezelfde bestuurders over een nagenoeg identiek parcour met eenzelfde voet zegt meer dan eender welke WLTP test. Uiteraard onder voorbehoud van heel uiteenlopende weersomstandigheden tussen de twee referentiejaren).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2019 19:16 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:05
MarcelGo schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:26:
[...]

De Opel Ampera E is nagenoeg identiek aan de de Bolt
Wij hebben in mei een proefrit gemaakt in de Ampera E. Wat een bolderkar was dat.. Voor hetzelfde geld rij je ook een Model 3 SR+. Nou dan is bij mij de keuze snel gemaakt ondanks dat deze iets duurder in het gebruik zou zijn...

• IvoB2
Idem. De Ampera-e heeft bij ons ook de eindmeet niet gehaald.

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Op 16 december (gisteren) zijn er 648 stuks Model 3 op kenteken gezet. Wat gebeurt hier...?

Heel 2019 tot vandaag 23.135 Model 3 geleverd.

Gemiddeld 500 auto's per week over heel 2019 , maar vorige week waren het 2.808 auto's in een week. Geen idee of er nog een boot onderweg is om dat record voor deze week te verbeteren,

[ Voor 87% gewijzigd door nannoe op 17-12-2019 13:38 ]

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

Eerste aankondiging van toekomstige FastNed stations in de snellaadwoestijn van West-Europa, Belgie. Voorlopig 13 stuks.

https://fastnedcharging.com/nl/blog/post/fastned-verwerft-13-snelweglocaties-in-belgie

In een land als Belgie, met een eigen woning percentage van 75%, waarvan een heel groot deel huizen zijn met oprit/garage is het sowieso moeilijk te vatten dat BEV penetratie zo langzaam verloopt.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:17
tupolev141 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:01:
Eerste aankondiging van toekomstige FastNed stations in de snellaadwoestijn van West-Europa, Belgie. Voorlopig 13 stuks.

https://fastnedcharging.com/nl/blog/post/fastned-verwerft-13-snelweglocaties-in-belgie

In een land als Belgie, met een eigen woning percentage van 75%, waarvan een heel groot deel huizen zijn met oprit/garage is het sowieso moeilijk te vatten dat BEV penetratie zo langzaam verloopt.
Tja, dure auto's en weinig subsidies. Je krijgt daar max 4k op de aanschaf van een EV waardoor de prijs nog steeds veel hoger is dan van een ICE. En het is heel simpel, mensen stappen pas over op een EV als de kosten vergelijkbaar of lager zijn. En daarbij kijken mensen toch nog steeds heel veel naar de aanschafkosten.

[removed]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:17:
[...]

Tja, dure auto's en weinig subsidies. Je krijgt daar max 4k op de aanschaf van een EV waardoor de prijs nog steeds veel hoger is dan van een ICE. En het is heel simpel, mensen stappen pas over op een EV als de kosten vergelijkbaar of lager zijn. En daarbij kijken mensen toch nog steeds heel veel naar de aanschafkosten.
In Nederland krijg je 0 subsidie op de aanschaf en toch verkopen ze. :P Er wordt te weinig naar TCO gekeken blijkbaar. In Nederland betalen we dan weer geen wegenbelasting en geen BPM, hoewel je dat geen subsidie kunt noemen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-10 14:26
daemonix schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:39:
[...]

In Nederland krijg je 0 subsidie op de aanschaf en toch verkopen ze. :P Er wordt te weinig naar TCO gekeken blijkbaar. In Nederland betalen we dan weer geen wegenbelasting en geen BPM, hoewel je dat geen subsidie kunt noemen.
Ik denk dat de Nederlandse verkopen vooral gestuwd worden door bijtelling. In het Tesla topic gaat het om de haverklap over bijtelling, declareren van SuC kosten, banden wissels door leasemaatschappij enz. Ik las dat 75% van de verkopen op leasemaatschappij staat. De rest is particulier (maar dat kan ook weer een ZZPer zijn)

• daemonix
  • Niet online
MrBasta schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat de Nederlandse verkopen vooral gestuwd worden door bijtelling. Ook in dit topic gaat het om de haverklap over bijtelling, declareren van SuC kosten, banden wissels door leasemaatschappij enz. Ik las dat 75% van de verkopen op leasemaatschappij staat. De rest is particulier (maar dat kan ook weer een ZZPer zijn)
Wordt wel gestuwd, maar niet zo veel als je denkt. Beide auto's elektrisch hier, is gewoon goedkoper op lange termijn, en ja, het is een prettig voordeel dat de ene maar 4% bijtelling heeft, anders had ik het toch gedaan.
Iets van 25 % van de auto's wordt prive aangeschaft, dus die stuwing is niet zo groot als je denkt.

Heel eerlijk gezegd vind ik elektrisch zo veel beter rijden dat ik nooit terug wil, nog afgezien van milieu en financiële aspecten.

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 17-12-2019 14:51 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:48
nannoe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:31:
Op 16 december (gisteren) zijn er 648 stuks Model 3 op kenteken gezet. Wat gebeurt hier...?

Heel 2019 tot vandaag 23.135 Model 3 geleverd.

Gemiddeld 500 auto's per week over heel 2019 , maar vorige week waren het 2.808 auto's in een week. Geen idee of er nog een boot onderweg is om dat record voor deze week te verbeteren,
Ze zijn in de VS er simpelweg op tijd van doordrongen dat een 2019 kenteken voor zakelijke rijders héél aantrekkelijk is, namelijk ruim 50% goedkoper dan een 2020 kenteken. Wanneer de werkelijke uitlevering plaatsvindt, is voor de bijtelling niet relevant. De auto hoeft nog niet eens verkocht te zijn, om toch tot eind 2024 in de 4% bijtelling te vallen. Als het kenteken maar in 2019 geregistreerd is.

Het zal de eerste maanden van volgend jaar waarschijnlijk een stuk rustiger worden met de Tesla 3 (en andere EV-) leveringen in ons land.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:30
Dat zal wel meevallen. Volgend jaar is ook nog leuk, 2021 gaat het echt erin hakken.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:48
AMARONE schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:15:
Dat zal wel meevallen. Volgend jaar is ook nog leuk, 2021 gaat het echt erin hakken.
Ik verwacht de eerste maanden toch wel een dip. Waar mogelijk hebben mensen toch geprobeerd om de levering van de nieuwe auto naar voren te halen.

In de loop van 2020 zullen de geleverde aantal EV's wel weer toenemen. 2021 en 2022 wordt het nog wel afwachten of de EV dan al voldoende mainstream is om de verkoopaantallen vast te houden met een steeds beperkter bijtelling-voordeel.

Voor particuliere kopers verwacht ik dan weer juist dat de verkopen zullen toenemen, omdat het prijsverschil in aanschaf tussen EV en ICE afneemt en er veel kleinere, goedkopere modellen aan komen. Die bovendien voordelig in gebruik zijn, zeker voor mensen die op de eigen oprit kunnen laden. Traditioneel kopen particulieren, als ze een nieuwe auto kopen, vooral A- en B- segmenters, waarin zich komend jaar een serieus aanbod aandient.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Natuurlijk zal iedereen die de mogelijkheid heeft proberen om het gunstige jaar de auto op kenteken te krijgen, maar dit is niet voor iedereen haalbaar. Niet iedereen mág leasecontracten afkopen. Het zal dus per berijder verschillen of de bijtellingskorting het waard is op het moment dat zij een keuze mogen maken. Dan kan je uiteraard wel klagen een ouder model voordeliger was geweest, maar dat is simpelweg geen optie.

Persoonlijk zou ik zelfs bij 22% over het volledige bedrag nog steeds liever in een Model 3 rijden dan een gelijk geprijsde 3 serie, maar als het leasebedrag niet toereikend is en je hebt een eigen bijdrage nodig of je krijgt ongebruikt budget uitgekeerd dan raakt een Model 3 elk jaar verder buiten budget, net zoals die gelijk geprijsde 3 serie altijd buiten budget is geweest.

Zelf overweeg ik eind 2020 een Model 3, gebruikte Model X of een Model Y in 2021. Dat die laatste een hogere bijtelling heeft neem ik voor lief omdat het ook simpelweg meer auto is. De bijtelling van een Model Y (2021) ligt nog steeds gelijk met een brandstofvariant van €40k die waarschijnlijk in de lease incl brandstof niet eens veel goedkoper zal zijn.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:17
daemonix schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:48:
[...]

Wordt wel gestuwd, maar niet zo veel als je denkt. Beide auto's elektrisch hier, is gewoon goedkoper op lange termijn, en ja, het is een prettig voordeel dat de ene maar 4% bijtelling heeft, anders had ik het toch gedaan.
Iets van 25 % van de auto's wordt prive aangeschaft, dus die stuwing is niet zo groot als je denkt.

Heel eerlijk gezegd vind ik elektrisch zo veel beter rijden dat ik nooit terug wil, nog afgezien van milieu en financiële aspecten.
Heb je al gekeken in het Tesla leverings topic en hoe hard iedereen hem dit jaar nog wel hebben? Ik durf wel te stellen dat 90% van de verkopen door de lage bijtelling komt. En bedenk anders eens hoe het ging met de Prius. De subsidie zorgde voor de verkopen, zodra die subsidie er niet meer was kelderden de verkopen :)

Aangezien de verschillen in prijs tussen ICE en EV minder aan het worden is en de keuze toeneemt zullen meer mensen gaan overstappen, maar er zijn er maar weinig die over gaan stappen puur voor het milieu.

[removed]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-11 16:10
@redwing De Prius is minder gaan verkopen, maar dat kwam ook omdat hybride ineens veel meer beschikbaar werd in normale auto's, zowel van Toyota als daar buiten. Dat je dus niet persee in iets afwijkends hoeft te rijden.

Dat gaat ook met elektrische auto's gebeuren. In die zin is de e-Golf, hoewel geen technologisch hoogstandje (uit 2017 maar vergelijkbaar met Leaf uit 2011), wel belangrijk omdat veel mensen auto's willen die in het stramien passen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-10 13:20
redwing schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:11:
[...]

Heb je al gekeken in het Tesla leverings topic en hoe hard iedereen hem dit jaar nog wel hebben? Ik durf wel te stellen dat 90% van de verkopen door de lage bijtelling komt. En bedenk anders eens hoe het ging met de Prius. De subsidie zorgde voor de verkopen, zodra die subsidie er niet meer was kelderden de verkopen :)

Aangezien de verschillen in prijs tussen ICE en EV minder aan het worden is en de keuze toeneemt zullen meer mensen gaan overstappen, maar er zijn er maar weinig die over gaan stappen puur voor het milieu.
Natuurlijk wil iedereen hem dit jaar nog want de bijtelling gaat x 2. En niet alleen een dubbel zo hoog percentage ook nog eens het maximale bedrag gaat met 5.000 omlaag, tot 8% over de eerste 45k ipv 4% over de eerste 50k. Maar 8% is nog steeds maar een derde van 22% dus ook volgend jaar zal er een run op EV's zijn, helemaal aan het eind van het jaar. Dit jaar lopen er waarschijnlijk ook net zoveel auto's uit de lease als vorig jaar en al deze mensen willen zo min mogelijk bijtelling.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-10 13:41
Coasterfreak schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:41:
hoi, ik hoor nu ook tot de ev-club met een ev die je toch niet zo vaak op straat ziet:

[Afbeelding]

smart fortwo electric drive, nu op duitse platen, over een paar maanden op nederlandse :+

volgende stappen:
paar weekjes verder en heb een tooltje ontvangen van de gezellige mensen op goingelectric en de eigenaar van de smart fortwo electric blog die bomvol informatie zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ny5i8wN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lGSBx3S.jpg

de accu is na 6 jaar en 107000km nog in redelijke topconditie, met 92% capaciteit.

voor de geïnteresseerden, het rapport:

https://pastebin.com/Dv23CQrE

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Vandaag in Zwolle de MG ZS EV gereden. hierbij mijn verslag.

Van Mossel belde me voor de proefrit, had in Zwolle 2 staan, dit bij de Van Mossel KIA dealer. echter geen folder. De auto binnen was de zwarte uitvoering en voor de proefrit een witte, beide met het glazen dak.
De stoelen zitten krap, echt een chinese auto en voor Chinezen gemaakt. de middenconsole zit tegen je heup aan. stoel is electrisch te verstellen maar heeft geen memory. stuur kan naar boven en beneden maar niet naar je toe. Dashboard is klassiek met enkele mooie elementen, mi praktisch.
Interface is eenvoudig te doorgronden, zolang je maar weet de terug in de menu's van de middenconsole gaat door midden op het volumeknopje te drukken. helaas lukte het me niet het menu voor de bandenspanning of verbruik ervoor te krijgen. (iemand?) de dealer wist dit ook niet. Ik wist hem meer over de auto te vertellen dan ze zelf wisten.

Rijden: trekkracht genoeg, voelt ook snel, verbruik scheelt enorm tussen de verschillende rijmodes. accustatus is af te lezen via balkjes, om het resterende bereik te zien moet je een knopje gebruiken (heb geen menu gezien waar dat kon (zie hierboven) sturen gaat subtiel, onderstel is prima. alle handigheidjes aangezet en die werken ook lekker, ACC moest ingrijpen terwijl ik met 30km/h op een rotonde aanreed, het geluid dat de remmen toem maakten leek heel byzar (als harken die tegn de grond werden gedrukt)

Audio: genoeg instellingen en DAB+. de 3d audio maakte echt wel een nieuwe geluidsbelevenis, te kort naar geluisterd maar het verschil tussen 3d of stereo was heel duidelijk te horen.

Hij lis hoger dan de Nero, vind hem ook iets hoekiger en lomper. Het glazen dak dat ook open kan is echt huge, maakt de auto ook lekker licht.

diskeltische lurker

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 16:41
technopeuter schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:42:
Vandaag in Zwolle de MG ZS EV gereden. hierbij mijn verslag.

Van Mossel belde me voor de proefrit, had in Zwolle 2 staan, dit bij de Van Mossel KIA dealer. echter geen folder. De auto binnen was de zwarte uitvoering en voor de proefrit een witte, beide met het glazen dak.
De stoelen zitten krap, echt een chinese auto en voor Chinezen gemaakt. de middenconsole zit tegen je heup aan. stoel is electrisch te verstellen maar heeft geen memory. stuur kan naar boven en beneden maar niet naar je toe. Dashboard is klassiek met enkele mooie elementen, mi praktisch.
Interface is eenvoudig te doorgronden, zolang je maar weet de terug in de menu's van de middenconsole gaat door midden op het volumeknopje te drukken. helaas lukte het me niet het menu voor de bandenspanning of verbruik ervoor te krijgen. (iemand?) de dealer wist dit ook niet. Ik wist hem meer over de auto te vertellen dan ze zelf wisten.

Rijden: trekkracht genoeg, voelt ook snel, verbruik scheelt enorm tussen de verschillende rijmodes. accustatus is af te lezen via balkjes, om het resterende bereik te zien moet je een knopje gebruiken (heb geen menu gezien waar dat kon (zie hierboven) sturen gaat subtiel, onderstel is prima. alle handigheidjes aangezet en die werken ook lekker, ACC moest ingrijpen terwijl ik met 30km/h op een rotonde aanreed, het geluid dat de remmen toem maakten leek heel byzar (als harken die tegn de grond werden gedrukt)

Audio: genoeg instellingen en DAB+. de 3d audio maakte echt wel een nieuwe geluidsbelevenis, te kort naar geluisterd maar het verschil tussen 3d of stereo was heel duidelijk te horen.

Hij lis hoger dan de Nero, vind hem ook iets hoekiger en lomper. Het glazen dak dat ook open kan is echt huge, maakt de auto ook lekker licht.
Ben heel benieuwd, wij krijgen hem waarschijnlijk nog net voor kerst afgeleverd.

Zero.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-11 18:10
Merendeel is wel bekend wat de batterij gezondheid beïnvloed.
Het vergelijkings tooltje is wel handig.

https://ww.electrek.co/20...-from-6300-electric-cars/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MrBasta schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat de Nederlandse verkopen vooral gestuwd worden door bijtelling. In het Tesla topic gaat het om de haverklap over bijtelling, declareren van SuC kosten, banden wissels door leasemaatschappij enz. Ik las dat 75% van de verkopen op leasemaatschappij staat. De rest is particulier (maar dat kan ook weer een ZZPer zijn)
Toen wij afgelopen zaterdag bij de mg gingen kijken wilden we een stukje rijden...
"Koopt u zakelijk of prive?"
'Prive mevrouw'
"Ok, dan plan ik jullie in na 1 januari"

Enough said...

Wise enough to play the fool

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:29
ningalloon schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:28:
Merendeel is wel bekend wat de batterij gezondheid beïnvloed.
Het vergelijkings tooltje is wel handig.

https://ww.electrek.co/20...-from-6300-electric-cars/
Vehicles driven in hot temperatures show a faster decline in battery health.
Is het Nederlandse weer toch ergens goed voor , weer kleine voorsprong voor duurzaamheid

Toyota komt misschien met Fiat Multipla clone 8)
https://www.autoweek.nl/a...yotas-vanuit-alle-hoeken/

• databeestje
  • Laatst online: 01-11 20:27

databeestje

Von PrutsHausen

assje schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:06:
[...]

Ook meer dan de afgelopen 10.000 jaar denk ik dan?
Jawel, maar die 10 jaar gaf ik meer op omdat toen de Nissan Leaf en i-MiEV geintroduceerd werd. En dat beschouw ik als startpunt van de levering van de elektrische auto's aan consumenten. Ik zet het er ook bij om de groei in perspectief te zetten.

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 20:42
Heeft er iemand een Volkswagen E-Golf zonder warmtepomp? Hoeveel actieradius heb je dan? Is de actieradius enorm laag.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:35
Na een week in de e-tron 55 gereden te hebben kan ik in ieder geval het volgende vertellen:
Rijden is heerlijk stil, typisch voor een EV natuurlijk maar het geeft echt veel rust.
Ik merk dat ik zelf ook rustiger rijd omdat stiekem je focus toch op je verbruik ligt en je resterende capaciteit.
De e-tron is niet de efficiëntste in zijn klasse maar het valt mij voor zo’n logge grote auto niet tegen.(massa leeg is 2600kg!)
Gemiddeld reed ik 170-180km om hem vervolgens weer op te laden naar minimaal 80%. Meestal is er dan nog zo’n 65km resterend op de computer dus ik gok 40 echte kilometers, misschien iets meer als je je best doet.
230km is echt haalbaar en ik doe dan niet extra mijn best. Snelheden op de borden houd ik redelijk aan (meestal +5) maar een groot deel is in de ochtend 100km/h.
Wat wel gek is, is dat de recuperatie stand niet onthouden blijft na het aanzetten van de ACC. Dat betekend dat ik zelf dus via de flippers de recuperatie weer op standje 2 zet (maximaal). En ook daar bij moet opgemerkt worden dat one-pedal driving eigenlijk niet mogelijk is zonder hinderlijk te zijn voor ander verkeer.

Laden doe ik met een Newmotion pas (Shell Recharge) en die app werkt qua vinden van palen prima en de tag is ook lekker makkelijk. Wel is het in deze tijd bizar dat ik nu na een week nog geen laadsessie terug kan zien.

Qua laden heb ik 1 maal een 50kW charger gepakt en laadde toen met 49kW op. Verder haal ik eigenlijk nergens precies de 11, max is 10,9 geweest maar meestal zit ik rond de 10.

Al met al een prima eerste week (en 900km) achter de rug en nog geen moment spijt van gehad!
Sinds gisteren staat hij nu ook thuis aan de laadpaal dus de tag is alleen “in nood” of op kantoor nog nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 18-12-2019 08:40 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:05
BMS080 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:29:
Heeft er iemand een Volkswagen E-Golf zonder waterpomp? Hoeveel actieradius heb je dan? Is de actieradius enorm laag.
Ik neem aan dat je warmtepomp bedoelt....

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 20:42
RogerSch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:51:
[...]

Ik neem aan dat je warmtepomp bedoelt....
Hahaha klopt, het gaat om een warmtepomp

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:22

Metro2002

Memento mori

daemonix schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:39:
[...]

MRB tikt aardig aan anders. Mijn auto kost me bv ruim 700 euro per jaar aan MRB, dat is 2x zoveel dan ik aan korting op mijn inkomstenbelasting krijg omdat ik een huis heb (HRA, wat vele mensen ook 'subsidie' noemen). En dan gebruik ik de auto ook nog eens weinig -O-, kilometerheffing, waar blijf je

En in België hebben ze wellicht meer thuislaad opties, alsnog is de aanschafprijs niet alleen iets waar mensen naar kijken, het is ook iets dat mensen moeten kunnen én willen betalen. Niet iedereen heeft zomaar even > 30k liggen voor een auto. Mensen die het wel hebben liggen kunnen daarnasat voor dat geld in Belgie een veel luxere of grotere auto kan kopen omdat ze daar geen BPM kennen.

En volgens mij zijn in NL de meeste EV's ook geleased via de zaak (correct me if i'm wrong).

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 18-12-2019 09:07 ]

• !null
Maar België is wel het land waar iedereen een dieseltje koopt, duurder dan de benzine versie, zodat ze lekker goedkoop rijden.
Trek die gedachtegang dan door naar elektrisch rijden. En ik denk dat voor vele de afstand/range absoluut geen probleem is.

Verwijderd

Over MRB gesproken: ben je straks niet de pineut, als het kabinet plotseling besluit dat elektrische auto's ook MRB moeten betalen? Ik zag zelfs, dat bij private lease in de kleine letters stond dat ze de MRB in verrekenen kunnen.

Elektrische auto's zijn vaak behoorlijk zwaar, dus als je dan vergelijkbare bedragen krijgt als bij benzine: nu de goedkoopste optie, om auto te rijden zonder de staat teveel te spekken. Dan loopt dat aardig op: ik betwijfel of je voor een Skoda Citigo E dan ook € 20 betaald aan mrb, of eerder richting de € 50.

Ik heb de afgelopen dagen ook naar electrische auto's gekozen en de enige die er tussenuit springt, binnen mijn budget is de drieling van VW aka Up EV. De Golf E die is net iets duurder en stond de opmerking bij, dat ze de eventuele mrb gingen verrekenen mocht die ingevoerd worden vanaf 2022.

• Kluutmaran
  • Laatst online: 03-08 21:45
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:58:
Over MRB gesproken: ben je straks niet de pineut, als het kabinet plotseling besluit dat elektrische auto's ook MRB moeten betalen? Ik zag zelfs, dat bij private lease in de kleine letters stond dat ze de MRB in verrekenen kunnen.

Elektrische auto's zijn vaak behoorlijk zwaar, dus als je dan vergelijkbare bedragen krijgt als bij benzine: nu de goedkoopste optie, om auto te rijden zonder de staat teveel te spekken. Dan loopt dat aardig op: ik betwijfel of je voor een Skoda Citigo E dan ook € 20 betaald aan mrb, of eerder richting de € 50.

Ik heb de afgelopen dagen ook naar electrische auto's gekozen en de enige die er tussenuit springt, binnen mijn budget is de drieling van VW aka Up EV. De Golf E die is net iets duurder en stond de opmerking bij, dat ze de eventuele mrb gingen verrekenen mocht die ingevoerd worden vanaf 2022.
Belastingen zijn inbegrepen in het private lease bedrag maar bij wijzigingen wordt altijd het nieuwe tarief doorgevoerd aangezien het een 1 op 1 doorberekening is van de tarieven.

• !null
MRB gaat zeker een keer terug komen. Maar als je het over de komende 5 jaar hebt dan denk ik dat het mee valt of dat het net in kleine mate is geintroduceerd voor elektrische auto's.

Ze hebben nu al aparte tarieven voor een benzine en een diesel, dus een elektrische auto zullen ze eronder plaatsen lijkt mij, als minst vervuilend dus als goedkoopste categorie.

Uiteindelijk moeten de inkomsten ook gehaald worden. Dat kan ook via andere weg (inkomstenbelasting o.i.d.) maar ook doordat ze voor rekeningrijden gaan. Maar dan ben je dus wel even verder.

Impact voor een leasetermijn van een Up lijkt me dus zeer klein. Ook omdat de elektrische Up ook nog eens veel lichter is dan andere elektrische auto's.
Misschien dat je het dan over 10 of 20 euro hebt in de maand over 5 jaar?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:37
Ik dacht dat als er MRB voor een EV moet gaan worden betaald dat dit 25% gaat worden van de benzine versie. Maar het blijft afwachten natuurlijk, dus ik zou bij de keuze voor een EV zeker ook naar het gewicht kijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn auto is een i-MiEV van 1185kg, met de wegenbelasting voor een benzine auto in Noord Holland is dit 138 euro per kwartaal, dus 46 euro per maand. Voor de Suzuki Swift (2008) is dit 95 euro/kwartaal, dus 31,66 per maand.

Zet ik dit af tegen de brandstof kosten van ~1900 euro per jaar bij 20k km, dan gaat dat niet het verschil maken. Reken het anders even na

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Na 'lang' wachten (3 weken :-) ) komen ze straks een Kona afleveren (lease en eerste EV). Het zal me niet verbazen als het alleen afleveren zonder uitleg is. 1x een dag een Zoe gereden en dat is alle ervaring met EV's. Laadpassen heb ik gelukkig binnen en geactiveerd dus dat moet goed komen.

Maar zijn er verder zaken die belangrijk zijn om te weten? Is er een inrij-periode? En kun je een koude motor gelijk vol belasten? Dat zijn eigenlijk zaken die ik de afgelopen weken ondanks redelijk wat leeswerk niet echt ben tegen gekomen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

>:)
"Waterdompelcontainer" Brandweer +1
BrokenTable schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:23:
Na 'lang' wachten (3 weken :-) ) komen ze straks een Kona afleveren (lease en eerste EV). Het zal me niet verbazen als het alleen afleveren zonder uitleg is. 1x een dag een Zoe gereden en dat is alle ervaring met EV's. Laadpassen heb ik gelukkig binnen en geactiveerd dus dat moet goed komen.

Maar zijn er verder zaken die belangrijk zijn om te weten? Is er een inrij-periode? En kun je een koude motor gelijk vol belasten? Dat zijn eigenlijk zaken die ik de afgelopen weken ondanks redelijk wat leeswerk niet echt ben tegen gekomen.
Er is geen inrij periode, je kan gelijk volledig belasten.

[ Voor 53% gewijzigd door databeestje op 18-12-2019 11:26 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-11 08:46
Ook suf.....aan het begin is het kenteken gewoon te lezen. Daarna ineens blokjes op het kenteken. 8)7

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-10 14:26
databeestje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:25:
>:)
[...]

"Waterdompelcontainer" Brandweer +1

[...]

Er is geen inrij periode, je kan gelijk volledig belasten.
Ik heb een vraag over dat gelijk volledig belasten. Als ik in mijn M3 stap dan zie ik (bij de huidige temperaturen) dat de regeneratie beperkt is door de temperatuur van de batterij. Is het nu niet zo dat het "slecht" is voor de batterij om bij het acceleren / rijden meer vermogen te vragen van de auto dan hij op dat moment accepteert voor regeneratie?

Als een batterij geen vermogen kan opslaan vanwege de temperatuur, kan hij deze dan wel afgeven (zonder schade)?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MrBasta schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:33:
[...]

Ik heb een vraag over dat gelijk volledig belasten. Als ik in mijn M3 stap dan zie ik (bij de huidige temperaturen) dat de regeneratie beperkt is door de temperatuur van de batterij. Is het nu niet zo dat het "slecht" is voor de batterij om bij het acceleren / rijden meer vermogen te vragen van de auto dan hij op dat moment accepteert voor regeneratie?

Als een batterij geen vermogen kan opslaan vanwege de temperatuur, kan hij deze dan wel afgeven (zonder schade)?
As de batterij geen vermogen kan afgeven dan doet die dat gewoon niet :+ Tesla heeft een van de beste BMS op de markt die uitstekend voor je batterij zal zorgen. Voor wat wél schadelijk is wordt je duidelijk over geïnformeerd (tot 100% laden en langdurig onder de 20% weg zetten).

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:48:
In principe zou een volle belasting van een koude motor niet uit moeten maken, wel is het koud altijd rekening houden dat je banden e.d. nog niet warm zijn.
Bedankt voor de tips! Ik rij voornamelijk in de stad, voordat die banden warm zijn ben ik al weer op plaats van bestemming.

Sowieso maar eens ervaren hoe de standaard banden zijn, weinig goede verhalen over gehoord..

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-10 12:08

killercow

eth0

Heeft iemand eigenlijk ergens een up to date percentage-grafiekje van hoeveel van de nieuwe auto's elektrisch zijn?

Als ik de gegevens van https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/ vergelijk met die van https://www.kentekenradar.nl/registraties/ kom ik ruim boven de 50% uit, maar ben wel benieuwd naar het groeiverloop over de maanden.

openkat.nl al gezien?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Voor de twijfelaars over de 3 sterren EuroNCAP veiligheidsrating van de MG. Hier is de test van de EV versie.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Bij Prinsjesdag aangekondigd: vanaf 2025 MRB, maar slechts 25% van normaal tarief, met opbouw naar volledig normaal tarief.
Ook wordt de bpm ingevoerd voor elektrische auto's, in 2025 is dat 360 euro bij aanschaf, met jaarlijkse inflatiecorrectie.

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:23:
Voor de twijfelaars over de 3 sterren EuroNCAP veiligheidsrating van de MG. Hier is de test van de EV versie.
Ik zie een 5 sterren rating.

• kdeboois
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:43:
[...]

Ik zie een 5 sterren rating.
Klopt, maar het was een 3 sterren rating.

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:52:
[...]

Klopt, maar het was een 3 sterren rating.
En je punt is? Het ding heeft een 5 sterren rating, en wordt pas sinds heel kort uitgeleverd. Het kan niet zo zijn dat die auto even heel snel is aangepast.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
En de Up! trio hebben maar 3 sterren. Maargoed hoeveel veiligheid kan je verwachten uit zo'n kleine auto.

• kdeboois
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:57:
[...]

En je punt is? Het ding heeft een 5 sterren rating, en wordt pas sinds heel kort uitgeleverd. Het kan niet zo zijn dat die auto even heel snel is aangepast.
Wellicht moet je in dit topic even de vorige discussie over de veiligheid van deze MG terug lezen. Mijn punt was ter informatie dat het nu officieel is dat er een betere rating was.

Wat is jouw punt precies ?

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:06:
[...]

Wellicht moet je in dit topic even de vorige discussie over de veiligheid van deze MG terug lezen. Mijn punt was ter informatie dat het nu officieel is dat er een betere rating was.

Wat is jouw punt precies ?
Mijn punt is dat het erg handig zou zijn geweest als je dat in je bericht had vermeld. Niet iedereen volgt ieder draadje in ieder bericht. Het was handig geweest als je bijvoorbeeld had gemeld dat de 3 sterren NCAP nu is vervangen door een 5 sterren NCAP test, en je niet weet hoe dat komt.

Hoe komt het?

• kdeboois
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:11:
[...]

Mijn punt is dat het erg handig zou zijn geweest als je dat in je bericht had vermeld. Niet iedereen volgt ieder draadje in ieder bericht. Het was handig geweest als je bijvoorbeeld had gemeld dat de 3 sterren NCAP nu is vervangen door een 5 sterren NCAP test, en je niet weet hoe dat komt.

Hoe komt het?
Die 5 sterren zeggen niet zo veel als het gedetailleerde rapport en de video.

Het komt omdat ze de auto verbeterd hebben. Ik werk niet bij MG, dus geen idee wat precies. Ik ben Kia fan.

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 20:38
De Polestar 2 komt met een max trekgewicht van 1500kg. Niet gek, ben benieuwd wat dat met de range doet.
https://www.polestar.com/...s-leading-towing-capacity

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
daemonix schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:57:
[...]

Tussen de regels door lezend schreef hij eigenlijk wat jullie beide bedoelen (denk ik), kleine aanpassing:
kdeboois schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:23:
Voor de twijfelaars over de 3 sterren EuroNCAP veiligheidsrating op basis van de ICE MG. Hier is de test van de EV versie en deze resulteert in 5 sterren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• daemonix
  • Niet online
Kijk, dat is een stuk duidelijker.

• kdeboois
  • Nu online
Ik schreef exact wat ik wilde zeggen. Sommige mensen snappen dat alleen niet in een keer. Geeft niks. :)

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:44:
Ik schreef exact wat ik wilde zeggen. Sommige mensen snappen dat alleen niet in een keer. Geeft niks. :)
Context. Het draait om context.

• BlacKstaR-
  • Laatst online: 24-10 15:26
Medjai schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:54:
De Polestar 2 komt met een max trekgewicht van 1500kg. Niet gek, ben benieuwd wat dat met de range doet.
Ik mag in januari een nieuwe auto uitkiezen. Ik hoop dat ik hem nog in 2020 geleverd krijg. Als je hem 2020 besteld krijg je garantie van levering in 2020. Ik hoop niet dat ik buiten de boot ga vallen 😔

• daemonix
  • Niet online
Wat dat met de range doet zal vooral afhangen van de aerodynamische impact, oftewel de vorm van wat je er achter hangt.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:07
Hoe dik ziet die auto er op die foto uit!
Ik heb hem gereserveerd in ‘Magnesium’, maar dit brengt me aan het twijfelen zeg!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Formule E krijgt snelladers van 600 kW.
Op een pack van 54 kWh is dat meer dan 10C.
Ik vermoed dat we nog wel eens vuurwerk te zien krijgen.
https://autobahn.eu/artik...-krijgen-600-kw-snellader

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-10 19:47

_V_

killercow schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:35:
Heeft iemand eigenlijk ergens een up to date percentage-grafiekje van hoeveel van de nieuwe auto's elektrisch zijn?

Als ik de gegevens van https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/ vergelijk met die van https://www.kentekenradar.nl/registraties/ kom ik ruim boven de 50% uit, maar ben wel benieuwd naar het groeiverloop over de maanden.
@databeestje houdt hier een grafiekje over bij (absolute getallen, geen %, ook geen lijn voor het totaal v.d. verkopen).

[ Voor 3% gewijzigd door _V_ op 18-12-2019 23:38 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Proton_ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:23:
De Formule E krijgt snelladers van 600 kW.
Op een pack van 54 kWh is dat meer dan 10C.
Ik vermoed dat we nog wel eens vuurwerk te zien krijgen.
https://autobahn.eu/artik...-krijgen-600-kw-snellader
10C wordt al ruim 5 jaar gedaan in plug-in hybrides hè... Die zie ik nog niet veel exploderen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor accu is het een kwestie van chemie, het gaat ook maar over 30 seconden. Ik dacht aan 1 kV met 600A, handmatig inpluggen, haast en stress, dat zal een keer niet volgens plan gaan :)
Gelukkig is ook dat beter te beveiligen dan het formule 1- equivalent.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:48:
Voor accu is het een kwestie van chemie, het gaat ook maar over 30 seconden. Ik dacht aan 1 kV met 600A, handmatig inpluggen, haast en stress, dat zal een keer niet volgens plan gaan :)
Gelukkig is ook dat beter te beveiligen dan het formule 1- equivalent.
En toch, de stekker zal langere DC pinnen hebben en een kortere communicatie pin, zodat bij het verbreken van de communicatie de DC lader meteen afnokt en er dus echt helemaal niks gebeurt. Dat is iets dat we al sinds jaar kruik doen met stekkers (ook aarding).

Tevens zijn de accu's al sinds het eerste seizoen gekoeld zover ik weet, en dat kan ook stilstaand. Misschien een laadkabel met een koeling jacket die op de accu koeling inhaakt.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

beetje jammer... zo hoor je tijden niets van de Sono Sion, zo wordt je om de dag gespamd met infomails.
Water staat ze echt aan de lippen, hoop voor hen dat ze het redden (volgens mij zitten ze nu op 15.500.000 van de benodigde 50.000.000, nog 12 dagen te gaan.)

Wel leuke info over de zonnepanelen in de auto:
https://sonomotors.com/en/technology

Vroeg me wel af... zou zo'n polymeren body door de crashtesten komen? 20% lichter claimen ze.. maar verlies je dan ook stevigheid?

Ik hoop trouwens nog steeds dat het idee van zonnecellen verwerken in de auto wel opgepakt gaat worden door andere leveranciers.. mocht Sono het niet redden. Onder optimale omstandigheden krijg je 5800 km "gratis" van de zon :)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

_V_ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:36:
[...]

@databeestje houdt hier een grafiekje over bij (absolute getallen, geen %, ook geen lijn voor het totaal v.d. verkopen).
Percentage aan brandstof distributie toegevoegd. Lijn van totale verkopen was een beetje overbodig mijn inziens, de gestapelde grafiek http://iserv.nl/files/elektrisch/#populairmaand is feitelijk hetzelfde, maar meer informatie.
greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:44:
beetje jammer... zo hoor je tijden niets van de Sono Sion, zo wordt je om de dag gespamd met infomails.
Water staat ze echt aan de lippen, hoop voor hen dat ze het redden (volgens mij zitten ze nu op 15.500.000 van de benodigde 50.000.000, nog 12 dagen te gaan.)

Wel leuke info over de zonnepanelen in de auto:
https://sonomotors.com/en/technology

Vroeg me wel af... zou zo'n polymeren body door de crashtesten komen? 20% lichter claimen ze.. maar verlies je dan ook stevigheid?

Ik hoop trouwens nog steeds dat het idee van zonnecellen verwerken in de auto wel opgepakt gaat worden door andere leveranciers.. mocht Sono het niet redden. Onder optimale omstandigheden krijg je 5800 km "gratis" van de zon :)
Ik denk dat ze een beetje hun eigen ruiten aan het ingooien zijn. De beslissing om ipv met investeerders te werken maar te kiezen voor crowdfunding is imho zeer onhandig gecommuniceerd. Gecombineerd met de grote vertraging in productie en het hoge doel dat ze willen behalen denk ik niet dat ze de komende 2 weken nog voldoende steun zullen vinden om hun doel te halen. Tenzij ze terug een investeerder vinden die het geld wil ophoesten. Maar wie gaat er even tientallen miljoenen investeren wanneer de firma zegt dat ze net niet meer met investeerders willen werken?

Mede door verhuis naar verwegistan heb ik niet ingetekend bij hen. Mocht ik dat wel gedaan hebben had ik met deze actie toch ook mijn vertrouwen in het bedrijf opgezegd. Het idee was goed, maar zoals bij vele crowdfundingsprojecten hebben ze de hoeveelheid werk en de risicos enorm onderschat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Blokker_1999 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat ze een beetje hun eigen ruiten aan het ingooien zijn. De beslissing om ipv met investeerders te werken maar te kiezen voor crowdfunding is imho zeer onhandig gecommuniceerd. Gecombineerd met de grote vertraging in productie en het hoge doel dat ze willen behalen denk ik niet dat ze de komende 2 weken nog voldoende steun zullen vinden om hun doel te halen. Tenzij ze terug een investeerder vinden die het geld wil ophoesten. Maar wie gaat er even tientallen miljoenen investeren wanneer de firma zegt dat ze net niet meer met investeerders willen werken?

Mede door verhuis naar verwegistan heb ik niet ingetekend bij hen. Mocht ik dat wel gedaan hebben had ik met deze actie toch ook mijn vertrouwen in het bedrijf opgezegd. Het idee was goed, maar zoals bij vele crowdfundingsprojecten hebben ze de hoeveelheid werk en de risicos enorm onderschat.
De "angst" die ik met dit soort dingen heb, is dat het geen keuze is maar dat ze simpelweg geen grote investeerders hebben kunnen vinden die het een levensvatbaar project vinden.

Bij crowdfunding moet je gewoon heel enthousiast zijn en een goed idee hebben en als je "viral" gaat heb je je doel gehaald.

Bij serieuze investeerders zal je toch echt met iets meer moeten komen en zal je met een degelijke en plausibele roadmap moeten komen en aangeven wanneer je welke hoeveelheid funding nodig denkt te hebben en waarom. En tussentijds zal je je voortgang moeten laten zien, en niet alleen een updateje op je crowdfunding page en een mailtje dat het "allemaal best heel lastig is!"

Crowdfunding leek hét antwoord te zijn, maar nu blijkt dat grote investeerders dat niet voor niks zijn geworden en ze ook verdomd veel kennis en een netwerk meenemen en dat laatste is minstens zo belangrijk als het geld zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Flagg op 19-12-2019 12:41 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

dat... en ze hebben 5 voor 12 aan de bel getrokken, na een half jaar stilte.. zo zijn ze denk ik ingehaald door andere aanbieders <€30.000

• IvoB2
greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:44:
Onder optimale omstandigheden krijg je 5800 km "gratis" van de zon :)
Wat mij meer interesseert is wat het in de praktijk oplevert.
Je auto de hele dag in de volle zon parkeren om wat kWh te winnen en vervolgens die energie (deels) terug verliezen om het interieur terug te koelen? En op tijdstippen dat de EV het meest verbruikt leveren zijn zonnepanelen doorgaans ook het minst op. Waarschijnlijk een zeer groot verschil tussen ideale testomstandigheden en de werkelijke gebruikssituatie.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:36:
[...]

Wat mij meer interesseert is wat het in de praktijk oplevert.
Je auto de hele dag in de volle zon parkeren om wat kWh te winnen en vervolgens die energie (deels) terug verliezen om het interieur terug te koelen? En op tijdstippen dat de EV het meest verbruikt leveren zijn zonnepanelen doorgaans ook het minst op. Waarschijnlijk een zeer groot verschil tussen ideale testomstandigheden en de werkelijke gebruikssituatie.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bb5jjh.png

Zou dus 34 km moeten zijn op de meest mooie juli dag :)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

!null schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:44:
@greatgonzo Bewijs dan even dat ze ook daar hun Cobalt vandaan halen?

Automerken proberen dat juist te vermijden als de pest. Tesla en BMW kopen in ieder geval niet uit Afrika.
BMW koopt zelfs zelf hun grondstoffen in om het dan naar de accu fabrikant te brengen (ander bedrijf). Zo weten ze het zeker.

En wat betreft die kinderwagen, wij krijgen onze Joolz kinderwagen gewoon achterin een Yaris. Zo'n e-Niro en ID3 zijn hartstikke ruime wagens. Als je hem daar niet in krijgt ligt het niet aan de auto.

Heb ooit ook eens een collega gehad die een Dacia Dokker kocht, want dan kon hij de kinderwagen zo achterin zetten, zoals hij was, zonder in te klappen :F
https://www.ad.nl/auto/te...r-kinderarbeid~a5c70ff78/

toch een aanklacht.. misschien op incidenten uit het verleden, maar goed..

• Flagg
  • Niet online

Flagg

greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:11:
dat... en ze hebben 5 voor 12 aan de bel getrokken, na een half jaar stilte.. zo zijn ze denk ik ingehaald door andere aanbieders <€30.000
Daarom denk ik ook dat ze in dat half jaar geen enkele investeerder hebben kunnen overtuigen, en nu "kiezen" voor crowdfunding.

Ik geef het geen kans van slagen eigenlijk.

Zeker nu de gevestigde orde op stoom gaat komen voor wat betreft EV en er de komende (5?) jaar talloze betaalbare electrische auto's van elk formaat op de markt zullen komen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Flagg schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:29:
[...]

Daarom denk ik ook dat ze in dat half jaar geen enkele investeerder hebben kunnen overtuigen, en nu "kiezen" voor crowdfunding.

Ik geef het geen kans van slagen eigenlijk.

Zeker nu de gevestigde orde op stoom gaat komen voor wat betreft EV en er de komende (5?) jaar talloze betaalbare electrische auto's van elk formaat op de markt zullen komen.
het enige wat het naar mijn idee uniek maakt op dit moment is:
- nergens een <30.000 auto gezien met zoveel ruimte
- nergens een auto gezien met zonnepanelen (ok.. je moet misschien wel 3 dagen zonnen voor één ritje, maar gaat om het idee)
- standaard trekhaak

Maar de EV markt is op dit moment nog een leaser's markt.. weinig particulieren die een nieuwe EV aftikken.
En Leasemaatschappijen doen niet aan startup's ben ik bang

[ Voor 10% gewijzigd door greatgonzo op 19-12-2019 15:34 ]

• IvoB2
greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:49:
Zou dus 34 km moeten zijn op de meest mooie juli dag :)
Wow, op papier in de meest ideale omstandigheden dus. :)
Komt overeen met 3 min (gunstigste omstandigheden) tot 5 min. (always) aan een gratis Lidl charger. :)

• IvoB2
greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:33:
In de praktijk ook nog nergens te zien, incl. de Sion. :9~

Overigens alle lof voor de inspanningen en ideeën van dat team. Maar spijtig genoeg kunnen (goede) ideeën pas gewaardeerd worden als ze in de praktijk zijn uitgevoerd en alle beloften kunnen worden ingelost.
Aan niet uit te voeren of vroegtijdig afgevoerde ideeën is er geen gebrek.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2019 15:44 ]

• MarcelGo
  • Laatst online: 12:35
IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:42:
[...]

Ik heb zelfs al gereden in de Sion :+

Maar de MG is toch vergelijkbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 19-12-2019 15:44 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• IvoB2
MarcelGo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:44:
Ik heb zelfs al gereden in de Sion :+
Ja, er zijn ook al mannen op de maan geweest. Maar daar heb ik zelf weinig aan. :+
Gezien hun rangebereik mij niet echt interreseert en ik niet weet hoe het leverbare model van de Sion er zou uitzien heb ik ze beiden nog niet in detail met elkaar vergeleken.
Dus, best mogelijk. De vergelijking laat ik over aan echte kandidaat kopers.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2019 16:53 ]

• IvoB2
...

[ Voor 105% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2019 16:53 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-11 22:17
IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:46:
[...]

Ja, er zijn ook al mannen op de maan geweest. Maar daar heb ik zelf weinig aan. :+
Gelukkig denkt niet iedereen zoals jij, dan waren we nooit uit het stenen tijdperk gekomen ;)

• IvoB2
Pierz schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:53:
Gelukkig denkt niet iedereen zoals jij,
Zou inderdaad een saaie boel zijn.

[ Voor 92% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2019 16:55 ]

• Flagg
  • Niet online

Flagg

greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:33:
[...]

het enige wat het naar mijn idee uniek maakt op dit moment is:
- nergens een auto gezien met zonnepanelen (ok.. je moet misschien wel 3 dagen zonnen voor één ritje, maar gaat om het idee)
- standaard trekhaak

Maar de EV markt is op dit moment nog een leaser's markt.. weinig particulieren die een nieuwe EV aftikken.
En Leasemaatschappijen doen niet aan startup's ben ik bang
De mg zs ev zit al onder de 30k nu toch? Geen idee qua ruimte eigenlijk.

Die zonnepanelen zijn een gimmick, kan je niet heel serieus nemen. Sta je daar bij een investeerder. "Nee die doen niet heel veel, maar gaat toch om het idee"...
Goedemiddag bedankt voor uw tijd. *Hoort deur dichtslaan*

Volgens mij hebben ze een half jaar geprobeerd om überhaupt een afspraak te krijgen bij een investeerder. :P

Trekhaak? Je had niet verwacht dat de gevestigde orde voor die tijd een trekhaak op een ev had geschroefd? Ze zijn redelijk bekend met het concept. :P

Ik vind het wel een grappige auto en hoop dat ze het redden. Maar ik zou geen cent naar ze over durven maken, want je bent het ws kwijt.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Flagg schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:01:
[...]

Trekhaak? Je had niet verwacht dat de gevestigde orde voor die tijd een trekhaak op een ev had geschroefd? Ze zijn redelijk bekend met het concept. :P
toch zijn het allemaal (op de Tesla model X na) allemaal trekhaken waar je hoogstens een fietsendrager op kan zetten. Die van Sion zou 750kg moeten kunnen trekken.

En ja, bijtellend Nederland gaat inderdaad nu voor de MG.. omdat die wel leverbaar is

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:35
greatgonzo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:12:
[...]

toch zijn het allemaal (op de Tesla model X na) allemaal trekhaken waar je hoogstens een fietsendrager op kan zetten. Die van Sion zou 750kg moeten kunnen trekken.

En ja, bijtellend Nederland gaat inderdaad nu voor de MG.. omdat die wel leverbaar is
Vergeet de e-tron niet en de aankomende Polestar 2. (e-tron 1800kg en polestar 2 1500kg)

@IvoB2 het wordt gewaardeerd als je berichten samenvoegt of quote ipv voor elke scheet een nieuwe ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 19-12-2019 16:16 ]

• daemonix
  • Niet online
[...]

Model 3 mag 910 kg trekken.

• Groent
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
[...]

De model 3 mag 910/1000 kg trekken.

• kdeboois
  • Nu online
Gaan met die Kip Vision !

• Flagg
  • Niet online

Flagg

[...]

Bijtellend Nederland? Daarmee bedoel je realistisch Nederland? het klinkt namelijk een beetje denigrerend. En tja leverbaar is wel redelijk essentieel als je een auto wil hebben waar je ook in wil kunnen rijden natuurlijk. Daarom denk ik dat de Sion de boot gemist heeft. Ze moeten met iets meer komen dan een trekhaak...

Denk overigens dat die mg ook genoeg particulieren tot een koop kan over laten gaan of op zijn minst private lease.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
teacher schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:12:
[...]

Toen wij afgelopen zaterdag bij de mg gingen kijken wilden we een stukje rijden...
"Koopt u zakelijk of prive?"
'Prive mevrouw'
"Ok, dan plan ik jullie in na 1 januari"

Enough said...
Ja, de dealer wil dat je als particulier geen fout maakt, je koopt alleen als partikuler in december als je een fikse korting kunt krijgen anders niet. Waarom niet? Dat is omdat als je de auto verkoopt 2019 of 2020 zomaar enkele duizenden euro's kan schelen. mi. heeft de dealer je fantastisch geholpen en behoed voor een fout terwijl je over 30 dagen ook dezelfde auto kunt kopen en rijden.

diskeltische lurker

• IvoB2
technopeuter schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:43:
[...]
terwijl je over 30 dagen ook dezelfde auto kunt kopen en rijden.
Dat je over 30 dagen een offerte kan tekenen betwijfel ik niet. Dat je hem dan ook kan rijden is een andere zaak.
Moest ik zo'n antwoord krijgen van een verkoper zou ik gewoon antwoorden: "Moet niet hoor, we gaan wel horen en zeker kopen bij een andere dealer. Ik kwam nu even privé kijken maar als dat beviel wou ik ook een beslissing nemen voor de vernieuwing van onze fleet van 3.000 voertuigen, waarvan we in 2020 minstens 10% EV willen inzetten. Dan maar even niet". :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-12-2019 20:53 ]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
IvoB2 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:42:
[...]

Overigens alle lof voor de inspanningen en ideeën van dat team. Maar spijtig genoeg kunnen (goede) ideeën pas gewaardeerd worden als ze in de praktijk zijn uitgevoerd en alle beloften kunnen worden ingelost.
Aan niet uit te voeren of vroegtijdig afgevoerde ideeën is er geen gebrek.
Ondanks alle lof die ik ook voor ze heb........ ik geloof er niet meer in (heb een vroege reservering), ze zijn te laat. Tegen de tijd dat die er is zijn ze links en rechts ingehaald. Wel heel jammer. Maar ook heel normaal in een nieuwe markt.

Honderden EV startups in de wereld en 99% gaat het niet redden.
Pagina: 1 ... 50 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic