• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-10 15:58
daemonix schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:19:
Wat is er mis met een proefrit? Hoe een auto zit en zich op de weg gedraagt vind ik belangrijk. Als er sprake is van vapourware, de auto is wel aangekondigd maar niet leverbaar dan is dat een gevalletje jammer.

Je moet nog maar afwachten of dat auto's daadwerkelijk geleverd kunnen gaan worden, er worden zo ontzettend veel beloftes geschonden door de automobiel fabrikanten...

Daarnaast, krijg je de bonus ook als je nu besteld en de auto pas volgend jaar geleverd krijgt? Dat zou me verbazen.
Zeer correcte bedenkingen. Eerste van deze auto's rijden nog maar net rond in België, vandaag rijd ik met E208 en volgende week hopelijk met nieuwe ZOE een proefrit.
Of ze wel degelijk kunnen leveren weet je natuurlijk nooit. Maar dit zal bij de bespreking een duidelijk topic zijn.
En ja je krijgt de bonus als je voor 31/12/2019 besteld en ten laatste 31/10/2020 je wagen inschrijft.
Mijn vrouw zal natuurlijk veel te zeggen hebben over de auto's. Ik vraag jullie mening vooral op technisch oogpunt minder op esthetisch oogpunt. Gezien smaken wel eens kunnen verschillen

@JeroenE DCC snelladen is momenteel nog niet echt aan de orde omdat er in mijn buurt weinig tot geen snelladen palen zijn. Het zou grotendeels zijn om flexibiliteit te geven en de verkoopwaarde te verhogen. Ik ga er vanuit dat er in de toekomst meerdere snelladen palen in de pipeline zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door gerre1 op 11-12-2019 12:28 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De kans dat Renault kan leveren acht ik stukken groter dan Peugeot, puur omdat Renault ervaring heeft, en Peugeot nog helemaal niet. Dat zou ik ook een tweede reden vinden om voor Renault te kiezen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

gerre1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:25:
@JeroenE DCC snelladen is momenteel nog niet echt aan de orde omdat er in mijn buurt weinig tot geen snelladen palen zijn. Het zou grotendeels zijn om flexibiliteit te geven en de verkoopwaarde te verhogen.
Snelladen in de buurt van je huis is meestal niet zo nodig. Je hebt dat meestal nodig als je ergens naar toe wil waar je niet op 1 lading kan komen (of niet op bestemming kan laden en de terugweg niet haalt).

Overigens kan het wel fijn zijn als er toch 1 in de buurt is, mocht je toch 'leeg' thuis komen en vrij vlot weer ergens anders wil zijn.

Maar het is dus meer de vraag: wat denk je er mee te gaan rijden, hoe ver is dat en hoe vaak?

Als je 3 keer per jaar een ritje maakt waar jemoet snelladen is het dan erg als je daar een kwartier langer op moet wachten voor je genoeg hebt geladen? Maar als je 4 keer per maand 1 uur langer moet snelladen om het bezoek van familie, sport, uitgaan, werkritjes of wat dan ook moet kunnen voltooien is dat een heel ander verhaal.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-10 17:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

@gerre1 De waterkoeling van peugeot zegt nog niets, geen historische gegevens over degradatie.

Als je terug kijkt op de geschiedenis van Renault batterijen denk ik dat ze het erg goed doen. Dat is wel een zekerheid. Als je kijkt op het renault forum zie je dat de eerste generatie zoe's nu rond de 90% zitten. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JeroenE schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:07:
Ik heb alleen geen idee of 22 kWh laadpalen veelvuldig voorkomen in Vlaanderen (of in ieder geval op de plekken waar je daar gebruik van zou willen maken).
Als je er al eentje vindt is het meestal een 11 kW Allego paal (welke dan nog eens over 2 staanplaatsen moet gedeeld worden).
De enige snellaadplaen - buiten de autosnelweg - zijn de DC50 palen van de Lidl. En dan moet je nog het 'geluk' hebben dat je een relatief nieuwe Lidl vestiging in de buurt hebt met DC laadpalen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2019 13:55 ]

• IvoB2
gerre1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:18:
Mijn net gebouwde garage is ondertussen al voorzien op 3 fase (wat ik zelf ook belangrijk vind)
...
De auto gaat vooral voor mijn vrouw zijn en ze rijdt eigelijk maar 50 tot 100 km per dag.
...
Wat is de feitelijke meerwaarde van een 3-fase (laadpaal) als je maar 50-100 km per dag rijdt?
Moet je afgenomen elektriciteit voor de EV zelf betalen? Zo neen uiteraard geen probleem.
Zo ja dan zou ik toch maar even afwachten tot 2020-2021 en wat het capaciteitstarief in Vlaanderen effectief meer gaat kosten bij hogere piekstromen tov de kostprijs van een gewone afname.

Uiteraard kan je bij een driefase altijd nog 1-fase laden.

Als je een EV wil inschrijven 10 maanden na bestelling (dus effectief in bezit hebben) zou ik toch een waterdichte offerte onderhandelen (die je - zonder kosten - ontslaat van alle verplichtingen indien de effectieve levering niet geschiedt voor die datum).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2019 13:53 ]

• gerre1
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:50:
[...]

Wat is de feitelijke meerwaarde van een 3-fase (laadpaal) als je maar 50-100 km per dag rijdt?
Moet je afgenomen elektriciteit voor de EV zelf betalen? Zo neen uiteraard geen probleem.
Zo ja dan zou ik toch maar even afwachten tot 2020-2021 en wat het capaciteitstarief in Vlaanderen effectief meer gaat kosten bij hogere piekstromen tov de kostprijs van een gewone afname.

Uiteraard kan je bij een driefase altijd nog 1-fase laden.
Gezien alle infrastructuur er ligt (zonnepanelen zorgden ervoor dat hier 3 fase werd geinstalleerd) lijkt me het ook nuttig om deze te gebruiken om een verhoogde laadsnelheid te benutten. Ik ben me ook bewust van het capaciteitstarief. Maar ik wil het eerst wel eens zien gebeuren. Oorspronkelijk zou het 01/01/2019 al actief zijn.
Garage is ook voorzien op uitbreiding voor thuisbatterijen in de toekomst. Zo kan er dus aan peak shaving gedaan worden. Ik kijk alvast niet uit naar capaciteitstarief. Er draait hier ook nog een warmtepomp om het huis te verwarmen. :X @Psycho_Mantis Bedankt voor de uitleg: heb je daar per ongeluk ook een bronnetje van? Die van Tesla accupakket heb ik al eens zien voorbij komen.

• IvoB2
Wat gebeuren? Het capaciteitstarief zit nog maar in de fase van de consultatieronde van de stakeholders.
Je hebt het waarschijnlijk over het vaste capaciteitstarief? Dat is afgevoerd om plaats te maken voor het gemiddeld kwartieruur piekvermogen waarop 75% van de energiefactuur zal gebaseerd worden (wat juist economisch nefast is voor thuis snelladen).

Wie gaat anders die extra "miljoen' openbare laadpalen betalen? :)

Een EV snelladen via een thuisbatterij lijkt me geen goed idee (de capaciteit van een betaalbare thuisbatterij is veel te klein tov de gevraagde capaciteit van een BEV accu).
Zoniet kan je ook niet aan peakshaving doen.

Nu ja, als er toch al driefasen ligt kan het alleen maar voordelig zijn. Terug (minderen) kan je altijd.

Er zijn er niet veel die uitkijken naar het capacitetistarief. Het overkomt je gewoon :) (Alhoewel ik niet onmiddellijk inzie wat een warmtepomp te maken heeft met het al dan niet invoeren van het capaciteitstarief? Daar zal eerder de digitale meter en afschaffing van de saldering roet in het eten strooien).

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2019 14:08 ]

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-10 21:03
Psycho_Mantis schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:23:
Als je terug kijkt op de geschiedenis van Renault batterijen denk ik dat ze het erg goed doen. Dat is wel een zekerheid. Als je kijkt op het renault forum zie je dat de eerste generatie zoe's nu rond de 90% zitten. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.
Nou, ik wil daar nog wel wat vraagtekens bij plaatsen. Die geschiedenis van Renault en batterijen omvat ook de Renault Fluence. De batterijen van die auto sleten heel snel. Die batterijen van Renault zijn daarom denk ik niet zo heel geweldig. En als ze stuk gaan heb je een probleem, want vervangen kan maanden duren bij Renault (of gebeurd gewoon niet), ook al heb je een duur service abonnement voor je batterijen.

• gerre1
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:02:
Wat gebeuren? Het capaciteitstarief zit nog maar in de fase van de consultatieronde van de stakeholders.
Je hebt het waarschijnlijk over het vaste capaciteitstarief? Dat is afgevoerd om plaats te maken voor het gemiddeld kwartieruur piekvermogen waarop 75% van de energiefactuur zal gebaseerd worden (wat juist economisch nefast is voor thuis snelladen).

Wie gaat anders die extra "miljoen' openbare laadpalen betalen? :)

Een EV snelladen via een thuisbatterij lijkt me geen goed idee (de capaciteit van een betaalbare thuisbatterij is veel te klein tov de gevraagde capaciteit van een BEV accu).
Zoniet kan je ook niet aan peakshaving doen.

Nu ja, als er toch al driefasen ligt kan het alleen maar voordelig zijn. Terug (minderen) kan je altijd.

Er zijn er niet veel die uitkijken naar het capacitetistarief. Het overkomt je gewoon :) (Alhoewel ik niet onmiddellijk inzie wat een warmtepomp te maken heeft met het al dan niet invoeren van het capaciteitstarief? Daar zal eerder de digitale meter en afschaffing van de saldering roet in het eten strooien).
Ik had het inderdaad over de "breedte" van de inkomende elektriciteit toevoer. Dat is met een warmtepomp wel nadelig in de winter gezien je een grote hoeveelheid stroom continue vraagt aan het net. (+opladen van auto)
Als het gaat over om het kwartier uitlezen van je meter gaat om te kijken of er een piek is of niet, daar heb ik nog niet over gelezen en dacht zelfs dat de nieuwe digitale meter daar nog niet klaar voor was.
Dat is natuurlijk het probleem, vele ideeën en visies in België en Vlaanderen maar een lange termijn visie zie ik spijtig genoeg nog niet voor mij. Saldering vermijd ik nog wel 15 jaar. In 2020 nog wat extra zonnepanelen plaatsen denk ik.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-10 21:10
We hebben ook een laadpalen topic ;)

• IvoB2
gerre1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:20:
[...]

Ik had het inderdaad over de "breedte" van de inkomende elektriciteit toevoer. Dat is met een warmtepomp wel nadelig in de winter gezien je een grote hoeveelheid stroom continue vraagt aan het net. (+opladen van auto)
Als het gaat over om het kwartier uitlezen van je meter gaat om te kijken of er een piek is of niet, daar heb ik nog niet over gelezen en dacht zelfs dat de nieuwe digitale meter daar nog niet klaar voor was.
Dat is natuurlijk het probleem, vele ideeën en visies in België en Vlaanderen maar een lange termijn visie zie ik spijtig genoeg nog niet voor mij. Saldering vermijd ik nog wel 15 jaar. In 2020 nog wat extra zonnepanelen plaatsen denk ik.
Natuurlijk is hij daar klaar voor. Toch de nieuwsbrieven van de VREG eens aandachtiger lezen. Hun laatste consultatierondes gaan over niets anders meer.
Ik heb ook een warmtepomp (zelfs 2, een split L/L - L/W en een L/L) en veel continue stroom vragen die toch niet (max. 20A)
Saldering kan je beter niet vermijden met een warmtepomp. :) Door in 2020 nog wat extra PV bij te leggen ga je de saldering niet kunnen verlengen van je bestaande installatie. De 15-jarige periode (als ze in de rechtbank standhoudt) begint nl. te lopen van datum keuring van je eerste PV installatie op hetzelfde EAN adres. En je krijgt als particulier maar één EAN nummer per fysiek adres. De terugdraaiende teller van de nieuwe installatie loopt dus gelijktijdig af met de oude.

• Magnirostris
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
EVNotify - OVMS - Autopi - ...
Met een e-Niro op komst en geen Kia-app support in België, ben ik op zoek naar een andere manier om (tenminste) de laadstatus van de auto op afstand te kunnen monitoren.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze of andere mogelijke oplossingen en even de pro's en cons op een rijtje willen zetten? Met dank.

Renault Twizy 80 | e-Niro begin 2020

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Magnirostris schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:00:
EVNotify - OVMS - Autopi - ...
Met een e-Niro op komst en geen Kia-app support in België, ben ik op zoek naar een andere manier om (tenminste) de laadstatus van de auto op afstand te kunnen monitoren.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze of andere mogelijke oplossingen en even de pro's en cons op een rijtje willen zetten? Met dank.
Op het Kiaclub forum (jaja..) zijn er een paar die dat hebben: https://www.kiaclub.nl/topic/24133-connectbox/
Aandachtspuntje is dat je moet voorkomen dat je 12V boordaccu leegloopt, wat schijnt te kunnen gebeuren als je het systeem actief laat zijn als de auto stil staat.

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Voor de MG ZS EV, bjorn heeft er een gekocht, komen denk ik de nodige video's over (en het is zo te zien helemaal geen verkeerde EV.... technisch dan). Vindt het net een outlander.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 20:23

databeestje

Von PrutsHausen

CyBeRSPiN schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:14:
[...]

Op het Kiaclub forum (jaja..) zijn er een paar die dat hebben: https://www.kiaclub.nl/topic/24133-connectbox/
Aandachtspuntje is dat je moet voorkomen dat je 12V boordaccu leegloopt, wat schijnt te kunnen gebeuren als je het systeem actief laat zijn als de auto stil staat.
Ik haal de OVMS los als ik een week weg ga, met een paar dagen heb ik geen last in de i-MiEV met een 30Ah accu.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
[...]

Misschien is dan zo'n druppellader met pv-paneeltje iets om dat te voorkomen, voor een paar tientjes heb je zoiets. Geen idee hoe effectief zoiets is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pelox
  • Laatst online: 31-10 16:41
prettig schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:50:
Voor de MG ZS EV, bjorn heeft er een gekocht, komen denk ik de nodige video's over (en het is zo te zien helemaal geen verkeerde EV.... technisch dan). Vindt het net een outlander.

[YouTube: Taking delivery of MG ZS EV in Thailand]
Wij hebben afgelopen week een MG ZS EV Exclusive in het wit besteld, levering is ergens de komende 2 weken. Ben zeer benieuwd!

Zero.

• gerre1
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:29:
[...]

Door in 2020 nog wat extra PV bij te leggen ga je de saldering niet kunnen verlengen van je bestaande installatie. De 15-jarige periode (als ze in de rechtbank standhoudt) begint nl. te lopen van datum keuring van je eerste PV installatie op hetzelfde EAN adres. En je krijgt als particulier maar één EAN nummer per fysiek adres. De terugdraaiende teller van de nieuwe installatie loopt dus gelijktijdig af met de oude.
Pfff dat valt tegen 😐 maar 5 jaar te gaan dan. Kom op innovatie.

Back to EVS
Vandaag test rit gedaan met Peugeot E208. Direct aan verknocht natuurlijk. De acceleratie (ook al is het geen tesla). Verbruik was ongeveer 15.5 tot 16 kWh per 100 km op 50 a 90kmh wegen. Op autosnelweg 120 met ongeveer met mild wind mee. 17,5 a 18kWh per 100 km. En het was vandaag niet al te warm. Wel maar 1 standaardkleur zonder bij te betalen. Geel 😁 wie verzint het? Hopelijk volgende week Renault Zoe testen

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 16:34
Zijn er al meer mensen die een Ford Mustang Mach E besteld hebben?

Afbeeldingslocatie: https://www.dutchcowboys.nl/uploads/images/ford-mustang-mach-e-basis.png

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12
Vandaag de e-tron 55 in ontvangst mogen nemen! Ik heb een aantal maal een Model X gereden hiervoor en de rijbeleving is voor mijn gevoel tot nu toe hetzelfde. Je hebt duidelijk een groot zwaar voertuig welke als een dolle accelereert.

Het was droog, 5 graden met een stevig windje (windkracht 4 denk ik) en omdat alles nieuw is natuurlijk de rechtervoet niet gespaard en ook airco gewoon op 20,5 met een lekker muziekje aan.
Vertrokken bij de dealer met een range van 380km op de teller maar dit zakte met 130km/h rap naar beneden. Een paar trajecten ook 90 gereden en 25min nog bijgeladen met 50kW per uur maar dat was meer voor mijn gemoedsrust :) .
Al met al 249km gereden met nog 148km resterend. Valt mij zeker niet tegen!
Het afwerkings niveau, materialen en ambiente verlichting is werkelijk fantastisch.

Vanavond weer aan de laadpaal en morgen weer een paar mooie ritjes voor de boeg.
Vanaf vandaag hoor ik officieel bij de club ;).

• daemonix
  • Niet online
Porsche Taycan heeft een uitermate beroerd bereik (kwam ik zojuist op het objectieve Tesla forum tegen): https://wholemars.net/201...01-mile-epa-range-rating/

(201 mile oftewel 323 km EPA range)

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

gerre1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:57:
[...]

Gezien alle infrastructuur er ligt (zonnepanelen zorgden ervoor dat hier 3 fase werd geinstalleerd) lijkt me het ook nuttig om deze te gebruiken om een verhoogde laadsnelheid te benutten. Ik ben me ook bewust van het capaciteitstarief. Maar ik wil het eerst wel eens zien gebeuren. Oorspronkelijk zou het 01/01/2019 al actief zijn.
Garage is ook voorzien op uitbreiding voor thuisbatterijen in de toekomst. Zo kan er dus aan peak shaving gedaan worden. Ik kijk alvast niet uit naar capaciteitstarief. Er draait hier ook nog een warmtepomp om het huis te verwarmen. :X @Psycho_Mantis Bedankt voor de uitleg: heb je daar per ongeluk ook een bronnetje van? Die van Tesla accupakket heb ik al eens zien voorbij komen.
https://pushevs.com/2019/...ze-40-full-battery-specs/

En geloof ook dat deze cijfers ook wel kloppen met de werkelijkheid. Mijn Zoe van 2,5 jaar oud met 74000 doet nu in de winter met vrijwel enkel snelweg ongeveer 210 km. Heb van de week een OBDII stekker binnen gekregen om de accu uit te lezen, moet ik nog eens doen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mar.tin schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:11:
[...]

Ik weet niet of we de Fluence Z.E. wel serieus kunnen nemen in termen van statistiek. Als ik Wikipedia mag geloven hebben ze wereldwijd +- 3600 Fluence Z.E.'s verkocht.

Als je het hebt over de Zoe hebben ze er t/m 2018 +- 134.000 verkocht.
Dat zijn nogal verschillende getallen.
3600 stuks van iets is nauwelijks een fatsoenlijke productie te noemen en éérder wat bijklussen in een schuur in termen van autofabrikanten.
Dat is wel heel weinig, volgens mij zijn er zelfs meer Twizy's geproduceerd.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gisteren in Amsterdam IJburg en wilde daar opladen met de Renault Zoe ZE40. Paal en auto zeggen fuck you, ik ga lekker niet laden. Een paar straten verderop dezelfde type laadpaal, en precies hetzelfde probleem. Wat is die auto onbetrouwbaar qua opladen. Ik ben blij dat het een deelauto is, want als ik eigenaar was, dan voelde ik me toch echt genaaid.

Weet iemand of de nieuwe ZE50 ook zo'n zeikerd is?

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 12-12-2019 10:40 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 14:09
Het zijn toch vooral de Q-modellen (=met Continental aandrijflijn) die hier last van hebben? Ik heb er met mijn R90 nog nooit last van gehad.

De ZE50 ondersteund ook CCS, daarmee is het laadcircuit aardig op de schop gegaan. Denk dus niet dat er iets zinnigs over te zeggen is. Behalve dat 'ie een R-motor krijgt (=Renault aandrijflijn) en daar waren al minder problemen mee.

• Magnirostris
  • Niet online
[...]

Bedankt, ik ga het daar eens nalezen.
In de handleiding spreken ze over de "12 V Hulpaccu laadfunctie +". Moet die er niet voor zorgen dat de 12V-accu steeds op peil blijft?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Magnirostris schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:57:
[...]

Bedankt, ik ga het daar eens nalezen.
In de handleiding spreken ze over de "12 V Hulpaccu laadfunctie +". Moet die er niet voor zorgen dat de 12V-accu steeds op peil blijft?
Zie mijn antwoord in het e-Niro topic: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

• daemonix
  • Niet online
Die laadt, net als in de Kona, de accu eens in de 3 dagen op. Dus niet op basis van lading maar op basis van tijd.

• Magnirostris
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:39:
[...]

Ik haal de OVMS los als ik een week weg ga, met een paar dagen heb ik geen last in de i-MiEV met een 30Ah accu.
Tevreden van OVMS? Gebruik je de Hologram simkaart die ze meesturen en heb je een idee van het gemiddeld dataverbruik?

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:03:
Die laadt, net als in de Kona, de accu eens in de 3 dagen op. Dus niet op basis van lading maar op basis van tijd.
Volgens mij zit je er naast.

Kona Manual;
Hulpaccu laadfunctie+
De Hulpaccu laadfunctie+ is een functie die de laadstatus van de 12Vaccu bewaakt.
Als de accuspanning laag is, laadt de hoogspanningsbatterij de accu op.
En over de werking zelf;
De Aux. Battery Saver+ wordt maximaal 20 minuten geactiveerd.
Als de Aux. Battery Saver+ functie meer dan 10 keer achter elkaar
geactiveerd wordt in de automatische modus, wordt de
functie niet langer meer geactiveerd en wordt er geconcludeerd dat er
een probleem met de accu is.

In dat geval zal door het rijden met de auto het activeren weer starten als de
conditie van de accu weer normaal is.

• daemonix
  • Niet online
Dat is in het Kona forum ook al opgebracht en ontkracht/achterhaald door de werkelijkheid. Manuals zijn niet altijd even accuraat, ik vermoed dat deze zijn opgesteld voordat de BEV op de markt kwam, en dat ze er achter zijn gekomen hoe complex het is om de status van een kleine accu goedkoop uit te lezen. Een timer is stukken simpeler.

De Kona en de Niro lijken zo veel op elkaar in technisch opzicht dat dit ook niet anders zal zijn.

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-10 15:51
gerre1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:36:
[...]

Vandaag test rit gedaan met Peugeot E208.
Mag ik je vragen waar je deze testrit hebt gedaan? Ik heb bij Blauwendaal Ridderkerk gevraagd wanneer ze de e208 beschikbaar hebben voor een testrit, zij geven aan eind december, begin januari.

Steam

• gerre1
pica schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:48:
[...]

Mag ik je vragen waar je deze testrit hebt gedaan? Ik heb bij Blauwendaal Ridderkerk gevraagd wanneer ze de e208 beschikbaar hebben voor een testrit, zij geven aan eind december, begin januari.
In Geel, België. Er rijden maar enkele E208 rond in België. Deze stond maar 3 dagen in dat filiaal.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Magnirostris schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:06:
[...]

Tevreden van OVMS? Gebruik je de Hologram simkaart die ze meesturen en heb je een idee van het gemiddeld dataverbruik?
Mijn variant is een OVMS2, deze gebruik ik nu 3 jaar met een Simyo prepaid. Dit jaar voor het eerst opgewaardeerd, dat gaat echt heel langzaam. Ik gok een 10tje per jaar ofzo. De notificaties van de app zijn erg handig omdat ik regelmatig ruzie met pitpoint palen heb.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-10 22:00
TucanoItaly schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:39:
Gisteren in Amsterdam IJburg en wilde daar opladen met de Renault Zoe ZE40. Paal en auto zeggen fuck you, ik ga lekker niet laden. Een paar straten verderop dezelfde type laadpaal, en precies hetzelfde probleem. Wat is die auto onbetrouwbaar qua opladen. Ik ben blij dat het een deelauto is, want als ik eigenaar was, dan voelde ik me toch echt genaaid.

Weet iemand of de nieuwe ZE50 ook zo'n zeikerd is?
Ik heb geen q210-41kWh Zoe meer sinds september maar ik kon bijna altijd laden: in 3 jaar tijd is het slechts enkele keren niet gelukt (gedurende 110.000km)

Zou het niet de later toegevoegde “slim laden” toevoeging zijn geweest? Maw: bij sommige Zoe’s moet je handmatig aangeven via de App dat je wilt laden @Hachy schreef daar eens over

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• IVIaarten
daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:43:
Dat is in het Kona forum ook al opgebracht en ontkracht/achterhaald door de werkelijkheid. De Kona en de Niro lijken zo veel op elkaar in technisch opzicht dat dit ook niet anders zal zijn.
...
hmz, dat had ik gemist in het Kona topic. Thanks voor de info.

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-10 18:38
databeestje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:39:
[...]

Ik vindt het onpraktisch om de OBD2 plug los te maken en ik denk dat die plug er ook niet op gemaakt is die vaak los te maken.
Gelukkig heeft OVMS sinds kort power management en die schakelt OVMS uit als de 12V accu onder een bepaalt niveau komt. Daarnaast kan je de tijd instellen wanneer het modem en wifi uitgeschakelt kunnen worden als er geen activiteit is.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:32
(jarig!)
Road-runner83 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:58:
Zijn er al meer mensen die een Ford Mustang Mach E besteld hebben?

[Afbeelding]
Ja!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Pindakaasisbah
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04 13:28
Zit hier met het leasecontract voor een E-Golf voor mijn neus. Morgen is de laatste dag van de E-Golf actie. Toen de adviseur dit meldde dacht ik aan een verkooptruc maar tot mijn verbazing is de actie daadwerkelijk van de Volkswagen website verwijderd.

Dus… Wil je nog een E-Golf actiemodel (€299,- per maand op basis van 10.000 km per jaar en een 6-jarig contract) dan is morgen de laatste dag.

Ik sluit 'm af voor €437,- per maand op basis van 15.000 km per jaar en een 2-jarig contract.

Na 2 maanden herberekenen en herconfigureren toch maar eens tekenen… :+

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 16:34
Nice! Welke uitvoering heb je besteld?

Ik de 'normale' in Shadow black met Technology pakket. Heb nog gevraagd of er 19" op kan maar dat konden ze nog niet zeggen.

• MarcelGo
(jarig!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O4ED0GdLYxxJzQdfKYPbfkEe/full.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door MarcelGo op 12-12-2019 21:16 ]

• MarcelGo
(jarig!)
voorlopig dan ( dubbel)

[ Voor 80% gewijzigd door MarcelGo op 12-12-2019 21:17 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:56:
Na een jaartje de 500e gereden te hebben kunnen we zeggen dat de use case elektrisch rijden geslaagd is. Voor ons ook het moment om de volgende auto te zoeken; eentje met iets meer range en snelladen. Op de shortlist: bmw i3 94ah/33kwh of de ionic 28kwh.

Afgelopen weekend maar eens in een i3 gereden, we kenden hem alleen van de buitenkant.
Bij de dealer kregen we vrij vlotjes een i3s 120ah mee. Eerste indrukkken: betere stoelen dan de 500e. Beetje quirky met die achterdeuren en de instap ernaartoe. Voorin voelt ruim, dashboard is diep en raam staat ver van je af. Achter voelt "compact". Optrekken gaat uiteraard vlot, sturen gaat scherp, one pedal driving is even wennen, maar best ok. Auto is best goed doordacht, zit leuk in elkaar en is apart. Houden we wel van. Nog een pro: Er staan meer bmw's hier; motor en auto.

Bedenkingen: eigenlijk veel te duur voor wat je krijgt, techniek uit 2012/2013, bmw zet niet echt vol in op elektrisch. Als er wat mis mee is of schade, ben je aan de beurt. Model is niet echt "geliefd", connected dingen zit denk ik abbo kosten aan vast (even uitzoeken).

Volgende stap is een rondje in een ionic. Ben benieuwd!
Even mezelf quoten...

De fiat 500e is verkocht en krijgt as zaterdag een nieuw baasje. Wat was dat een leuk ding om te rijden, en om ervaring mee op te doen bij het elektrisch rijden. Ding heeft geen krimp gegeven. Onderhoud was: nieuw interieurfilter, nieuwe gasveren voor de klep, nieuw 9012 lampje voor de koplamp en nieuwe banden (maar dat wisten we bij de aankoop).

Vandaag eindelijk een ioniq gereden, de lokale dealer heeft zijn best gedaan om een frisse auto zijn kant op te krijgen om eens in te rijden. Nog wel het vorige model, maar uit 2019, met net geen 5k op de teller.

Verdict:
Nette volwaardige auto, ook achterin voldoende ruimte, bagageruimte is ook prima, stoelen zitten meer dan redelijk, goed instelbaar evenals het stuur. Redelijk vol qua opties. Navigatie/etc is redelijk intuïtief te bedienen. Rijdt soepel.
Maar, ziet er toch een beetje suf uit, en rijdt ook best.... sufjes. Echt vlot vind ik hem niet, en dan vergelijk ik hem met de 500e.

Mevrouw teacher was best tevreden en vond dit zeker een optie. Ik twijfel nog een beetje, want... sufjes en geen warmtepomp maar een resistieve heater. Ook geen app bediening volgens mij.

Zaterdag nog even op i3 jacht.

to be continued :Y

Wise enough to play the fool

• PeterZ(on)
teacher schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:34:
[...]

Even mezelf quoten...

De fiat 500e is verkocht en krijgt as zaterdag een nieuw baasje. Wat was dat een leuk ding om te rijden, en om ervaring mee op te doen bij het elektrisch rijden. Ding heeft geen krimp gegeven. Onderhoud was: nieuw interieurfilter, nieuwe gasveren voor de klep, nieuw 9012 lampje voor de koplamp en nieuwe banden (maar dat wisten we bij de aankoop).

Vandaag eindelijk een ioniq gereden, de lokale dealer heeft zijn best gedaan om een frisse auto zijn kant op te krijgen om eens in te rijden. Nog wel het vorige model, maar uit 2019, met net geen 5k op de teller.

Verdict:
Nette volwaardige auto, ook achterin voldoende ruimte, bagageruimte is ook prima, stoelen zitten meer dan redelijk, goed instelbaar evenals het stuur. Redelijk vol qua opties. Navigatie/etc is redelijk intuïtief te bedienen. Rijdt soepel.
Maar, ziet er toch een beetje suf uit, en rijdt ook best.... sufjes. Echt vlot vind ik hem niet, en dan vergelijk ik hem met de 500e.

Mevrouw teacher was best tevreden en vond dit zeker een optie. Ik twijfel nog een beetje, want... sufjes en geen warmtepomp maar een resistieve heater. Ook geen app bediening volgens mij.

Zaterdag nog even op i3 jacht.

to be continued :Y
De Ioniq heeft hier in NL gewoon een warmtepomp vzv ik weet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Stef87
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:56:
[...]

Het kan ook een geïmporteerde zijn..? Importeren is nogal gunstig in NL met ev’s

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• PeterZ(on)
Stef87 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:14:
[...]

Het kan ook een geïmporteerde zijn..? Importeren is nogal gunstig in NL met ev’s
Klopt, was dat niet o.a. de Trend uit Duitsland?

• Stef87
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:20:
[...]

Klopt, was dat niet o.a. de Trend uit Duitsland?
Frankrijk, Duitsland, Spanje en uit België (en Soms ook Noorwegen bijv)

Er zit geen BPM op een EV, importeren uit landen waar er subsidie op zat is dan gunstig.

• BMS080
  • Laatst online: 30-10 22:38
Ik kan de E-golf vanaf januari 2020 leasen, maar twijfel nog over de actieradius. Wil wel de versie met warmtepomp nemen waardoor de actieradius in de winter nog redelijk is. Wat zijn jullie ervaringen over de E-golf?

Ik heb er een proefrit in gemaakt en vind hem enorm goed en lekker rijden! Hij is ook lekker ruim en in prijs verlaagd waardoor ik een aantal opties erbij kan nemen die binnen mijn budget passen..

• Stef87
BMS080 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:54:
Ik kan de E-golf vanaf januari 2020 leasen, maar twijfel nog over de actieradius. Wil wel de versie met warmtepomp nemen waardoor de actieradius in de winter nog redelijk is. Wat zijn jullie ervaringen over de E-golf?

Ik heb er een proefrit in gemaakt en vind hem enorm goed en lekker rijden! Hij is ook lekker ruim en in prijs verlaagd waardoor ik een aantal opties erbij kan nemen die binnen mijn budget passen..
Als je 1 optie neem neem de WP. Worst case zonder warmtepomp is de actieradius wltp/2 meestal.

Naast warmtepomp gebruikt de auto ook restwarmte staat in de optielijst bij de optie warmtepomp. (Mijn vader kijkt er ook naar)

• teacher

teacher

Dysgaf!

PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:56:
[...]

Hmmmm... het viel me op dat, na het starten van de auto, er pijlsnel warmte beschikbaar was. Een vraag aan de verkoper of er een warmtepomp op zat werd negatief beantwoord. Ik was idd verbaasd, want ik was in de veronderstelling dat er een warmtepomp/airco combinatie op zat, ook ivm de accuconditionering.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@teacher het een sluit het ander niet uit. Er zit volgens mij altijd een weerstandsverwarming in om snel warmte te kunnen produceren en de WP is voor het op temperatuur houden? Dat is althans bij de Kia e-Niro het geval.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-10 15:12
Bij de NL Ioniq ook.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:46
Wij hebben hem juist laten berekenen zonder warmtepomp. Wij rijden veel korte stukjes. En eerlijk gezegd bijna altijd zonder kachel. Is dan niet nadelig voor range en best een dure optie. Viel mij trouwens op dat ze wel erg graag opties wilden verkopen. Verkoper gaf dan ook eerlijk toe dat dat zijn winst was. Volkswagen-lease "koopt" hem voor een slechte prijs van de dealer. Lease gaat vervolgens via Volkswagen-lease.
Verdient de dealer niets meer aan.

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 12-12-2019 23:42 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• teacher

teacher

Dysgaf!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:22:
@teacher het een sluit het ander niet uit. Er zit volgens mij altijd een weerstandsverwarming in om snel warmte te kunnen produceren en de WP is voor het op temperatuur houden? Dat is althans bij de Kia e-Niro het geval.
fair enough :Y

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Stef87 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:43:
[...]

Ik heb geen q210-41kWh Zoe meer sinds september maar ik kon bijna altijd laden: in 3 jaar tijd is het slechts enkele keren niet gelukt (gedurende 110.000km)

Zou het niet de later toegevoegde “slim laden” toevoeging zijn geweest? Maw: bij sommige Zoe’s moet je handmatig aangeven via de App dat je wilt laden @Hachy schreef daar eens over
Ja Vattenfall heeft sinds Flexpower veel problemen met Zoe's tussen 17:00 en 20:00 (rara) Ze hebben de software van honderden palen al geupdate en ook de Zoe kan er een update voor nodig hebben. Wél melden, kan ook achteraf.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Verwijderd

driel24 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:32:
Wij hebben hem juist laten berekenen zonder warmtepomp. Wij rijden veel korte stukjes. En eerlijk gezegd bijna altijd zonder kachel. Is dan niet nadelig voor range en best een dure optie. Viel mij trouwens op dat ze wel erg graag opties wilden verkopen. Verkoper gaf dan ook eerlijk toe dat dat zijn winst was. Volkswagen-lease "koopt" hem voor een slechte prijs van de dealer. Lease gaat vervolgens via Volkswagen-lease.
Ze zullen ook alles aangrijpen om te "janken", vooralsnog gaat het toch prima met de meeste dealers?
De meesten hebben de crisis gewoon overleefd, kun je van de detailhandel niet zeggen.

En dan het onderhoud voor de E-Golf...

https://www.volkswagen.nl.../longlife-onderhoudsbeurt
"Hoe zit het met onderhoud voor de elektrische modellen, de e-up! en de e-Golf?
Aangezien deze modellen geen brandstofmotor hebben, is er geen olieservice nodig. Het onderhoud bestaat daardoor alleen uit een uitgebreide inspectieservice bij een E-servicepunt. Hier werken speciaal gekwalificeerde technici die je Volkswagen controleren op essentiële punten. De eerste keer dat de e-Golf of e-up! voor inspectieservice naar een E-servicepunt moet komen, is bij maximaal 30.000 kilometer of na 2 jaar. Breng hem daarna elk jaar of bij elke 30.000 kilometer langs voor een inspectieservice."

En dan kijk je bij onderhoudskosten:
https://objectstore.true....ijzen_per_1_juli_2019.pdf

Inspectieservice: €225 (voor een ICE Golf: €140) Waarom €85 duurder dan de ICE variant!?
Uitgebreide inspecties: €65
Interieurfilter vervangen: €45
Remvloeistof verversen: €85

Dus voor je er erg in hebt, heeft die "zielige" dealer weer een rekening opgemaakt van €420...

Wat de verkopers tegen mij vertellen tijdens hun praatje, gaat al jaren het ene oor in en het andere oor uit. Ik geloof er niets van en al zou het waar zijn, het interesseert mij niets. Dat zoek je allemaal maar uit met je importeur.

Weer Fisker nieuws:
https://www.autoweek.nl/a...ker-ocean-beter-in-beeld/

Ik vind het echt een strakke bak, beetje Range Rover-achtig alleen kleiner.
80kWh ook niet verkeerd!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:08:
[...]

Ze zullen ook alles aangrijpen om te "janken", vooralsnog gaat het toch prima met de meeste dealers?
De verkoper was helemaal niet aan het "janken".
Niet mijn bedoeling om het zo over te laten komen.
Hij kwam eerlijk en oprecht over.
En het is zijn goed recht als verkoper iets aan mij proberen te verkopen. ;)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Verwijderd

driel24 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:38:
De verkoper was helemaal niet aan het "janken".
Niet mijn bedoeling om het zo over te laten komen.
Hij kwam eerlijk en oprecht over.
En het is zijn goed recht als verkoper iets aan mij proberen te verkopen. ;)
Ging meer hierover:
driel24 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:32:
Ik hoor dat bij iedere dealer waar ik ben geweest in de afgelopen 12 jaar weer terug en ik geloof er helemaal niets van. Het zullen in totaal een stuk of 20 dealers zijn geweest die allemaal tot op de dag van vandaag nog bestaan en de crisis hebben overleefd. Vandaar de opmerking "janken".

En zoals ik laat zien leren ze het met onderhoud niet af... De Tesla heeft geen onderhoud meer nodig en VW durft een hoger tarief te rekenen dan voor een ICE Golf. €85 euro meer voor de inspectie van een E-Golf tegenover een normale Golf... 8)7

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Stef87 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:43:
Lijkt me stug, dit is een deelauto dus geen beschikking over een app. Dan zou de beheerder die update moeten hebben doorgevoerd zonder de consequenties te overzien. Het zou kunnen, maar ik denk het haast niet.
Hachy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 00:55:
Ja Vattenfall heeft sinds Flexpower veel problemen met Zoe's tussen 17:00 en 20:00 (rara) Ze hebben de software van honderden palen al geupdate en ook de Zoe kan er een update voor nodig hebben. Wél melden, kan ook achteraf.
Probleem 2x opgetreden. Rond 11:00 's-ochtends en rond 08:00 's-ochtends.

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 13-12-2019 12:14 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-10 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:58:
[...]

Ging meer hierover:

[...]

Ik hoor dat bij iedere dealer waar ik ben geweest in de afgelopen 12 jaar weer terug en ik geloof er helemaal niets van. Het zullen in totaal een stuk of 20 dealers zijn geweest die allemaal tot op de dag van vandaag nog bestaan en de crisis hebben overleefd. Vandaar de opmerking "janken".

En zoals ik laat zien leren ze het met onderhoud niet af... De Tesla heeft geen onderhoud meer nodig en VW durft een hoger tarief te rekenen dan voor een ICE Golf. €85 euro meer voor de inspectie van een E-Golf tegenover een normale Golf... 8)7
Ik denk dat de hogere kosten komen door de extra investeringen die ze maken omdat ze een aparte ruimte voor elektrische auto’s moeten afschermen en meer veiligheden.

• daemonix
  • Niet online
RonaldPr schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:25:
[...]

Ik denk dat de hogere kosten komen door de extra investeringen die ze maken omdat ze een aparte ruimte voor elektrische auto’s moeten afschermen en meer veiligheden.
Ja, de versnellingsbak olie moeten opvangen en afvoeren, de motorolie opvangen en afvoeren. De monteurs speciale opleidingen geven voor de veel complexere motortechniek, etc.

O, wacht...

Kortom, VAG laat zich weer van zijn beste kant zien. Pluk de klant. Heeft iemand daar de Latijnse variant voor?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
Carpe Lorem ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

[...]

En waarom laten andere merken als Renault en Kia dan wel zien dat een beurt goedkoper is met een EV?
Je probeert nu echt iets wat krom is, recht te praten...

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-10 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:46:
[...]

En waarom laten andere merken als Renault en Kia dan wel zien dat een beurt goedkoper is met een EV?
Je probeert nu echt iets wat krom is, recht te praten...
Dat wist ik niet, dan is het inderdaad raar.

Ik weet wel dat universele dealers ook druk bezig zijn om ev’s te gaan onderhouden dus misschien is dat voordeliger. Het enige is wel dat je dan mobiliteitsgarantie en accugarantie denk ik kwijtraakt.

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
daemonix schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:33:
[...]
Kortom, VAG laat zich weer van zijn beste kant zien. Pluk de klant. Heeft iemand daar de Latijnse variant voor?
Pecunia non olet. ;)

en uiteraard

Caveat emptor

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 13-12-2019 13:47 ]

• Stef87
TucanoItaly schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:03:
[...]

Lijkt me stug, dit is een deelauto dus geen beschikking over een app. Dan zou de beheerder die update moeten hebben doorgevoerd zonder de consequenties te overzien. Het zou kunnen, maar ik denk het haast niet.

[...]

De Zoe start niet met laden als er minder dan 10-13A beschikbaar is bij starten met laden op 3 fase.

Ik herrinner mij een Tweet van @Hachy waar dat ook door Allego zo werd beschreven. (?)

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

TucanoItaly schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:03:
[...]

Dat ging over de app van Allego (Smoov) waarmee je dan een laadpunt kon overrulen.
[...]

Het is dan de bedoeling dat je even Vattenfall E-mobility belt en de laadpaal, datum, tijdstip en voertuig aan hun doorgeeft. Dan gaan zij het voor die laadpunten oplossen/analyseren. De kans is groot dat dit sinds de Flexpower update het geval is.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10 23:08

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

zie: https://www.nu.nl/auto/60...-hoek-voor-onderhoud.html

En dan met name dit stukje:
"Werkzaamheden aan het hoogspanningsgedeelte zoals de batterij en elektromotor mogen alleen uitgevoerd worden door speciaal daarvoor opgeleide monteurs", zegt Peter Groes, aftersales manager bij Nissan-dealer Van Mossel VKV.
en
"De werkzaamheden aan bijvoorbeeld de batterij dienen bij ons een speciaal daarvoor ingerichte ruimte plaats te vinden die volledig afgeschermd is voor ander personeel", legt Groes uit. "Het speciale gereedschap dat gebruikt wordt is zwaar geïsoleerd en de monteur dient ook speciale werkschoenen te dragen bij deze werkzaamheden.
Oftwel: zie hier het nieuwe verdienmodel van de autobranche in het volgende decennium.. Geen onderhoud meer.. maar als je dan voor onderhoud komt gaan ze dat 3x zo duur maken vanwege bovenstaande investeringen.

Nu teren ze waarschijnlijk nog op 90% omzet op ICE onderhoud.. maar er gaat een omslagpunt komen.

• daemonix
  • Niet online
Het onderhoud aan een ICE is vele malen complexer dan dat van een BEV, zeker als het regulier onderhoud betreft.

Reparaties aan een ICE zijn over het algemeen ook veel complexer. Zo ingewikkeld is een BEV nu ook weer niet. En ja, er is een cursusje nodig, maar cursusjes zijn ook voor ICE nodig. Geen verschil, en al helemaal geen reden om het duurder te maken. Wat een flauwekul.

Waarom denk je dat regulier onderhoud aan een Tesla is AFgeschaft? Vast niet omdat er zo veel aan te doen is. ;)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:41:
Het onderhoud aan een ICE is vele malen complexer dan dat van een BEV, zeker als het regulier onderhoud betreft.

Reparaties aan een ICE zijn over het algemeen ook veel complexer. Zo ingewikkeld is een BEV nu ook weer niet. En ja, er is een cursusje nodig, maar cursusjes zijn ook voor ICE nodig. Geen verschil, en al helemaal geen reden om het duurder te maken. Wat een flauwekul.

Waarom denk je dat regulier onderhoud aan een Tesla is AFgeschaft? Vast niet omdat er zo veel aan te doen is. ;)
eensch... maar je moet toch wat om je bestaan te rechtvaardigen.. dit zal het eerste ding zijn.
Vergelijk het met HP printers.. die ondersteunen officieel geen no-name cardridges. Als je dus krijgt dat straks Volkswagen besluit dat onderhoud alleen door Volkswagen-garages gedaan mag worden, kunnen ze de prijs flink opschroeven.

Maar ik kan moeilijk inschatten hoe winstgevend onderhoud is voor de fabrikant zelf.. Heb het idee dat merkgarages vooral franchisers zijn die alleen een naam voeren (en daar voor betalen).. Als het wel een onderdeel van de fabrikant is, zullen ze dus niet zo maar onderhoud willen laten vallen

• daemonix
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:52:
[...]

eensch... maar je moet toch wat om je bestaan te rechtvaardigen.. dit zal het eerste ding zijn.
Vergelijk het met HP printers.. die ondersteunen officieel geen no-name cardridges. Als je dus krijgt dat straks Volkswagen besluit dat onderhoud alleen door Volkswagen-garages gedaan mag worden, kunnen ze de prijs flink opschroeven.
Raad eens? Dat mag niet. :P Niet bij de cartridges en niet bij auto's. :) Leve concurrentie.
Maar ik kan moeilijk inschatten hoe winstgevend onderhoud is voor de fabrikant zelf.. Heb het idee dat merkgarages vooral franchisers zijn die alleen een naam voeren (en daar voor betalen).. Als het wel een onderdeel van de fabrikant is, zullen ze dus niet zo maar onderhoud willen laten vallen
Maakt niet veel uit denk ik, Ten tijde van de ICE only markt was het verdienmodel voor een garage het onderhoud (volgens de garagisten zelf als je een leaseauto kwam halen). Dat model verdwijnt. Je ziet dat Tesla daar erg verstorend te werk gaat, en bewijst dat een garage eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft bij een BEV.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:04:
[...]

Raad eens? Dat mag niet. :P Niet bij de cartridges en niet bij auto's. :) Leve concurrentie.

[...]

Maakt niet veel uit denk ik, Ten tijde van de ICE only markt was het verdienmodel voor een garage het onderhoud (volgens de garagisten zelf als je een leaseauto kwam halen). Dat model verdwijnt. Je ziet dat Tesla daar erg verstorend te werk gaat, en bewijst dat een garage eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft bij een BEV.
oftwel.. bestel je EV bij bol.com

Het staat nog net niet in de PW :)

• MarcelGo
(jarig!)
De e-Golf is voor VW geen auto waar veel winst op werd/wordt gemaakt, ze worden grotendeels handmatig tussen de andere golfjes op de band gemaakt en voor de dealers zit er ook een flinke investering in de werkplaats aan vast. En VW verhaalt dat soort kosten altijd direct bij de klant. Maar onderhoud garandeerd ook pech hulp in heel Europa, voor mij reden om dat bij VW te blijven doen.

Toch zie je bijvoorbeeld bij de ID.3, die wordt geleverd inclusief 6 jaar onderhoud dat mede hierdoor de aanschafprijs nog steeds stevig is voor de geleverde accu capaciteit.

Tja en geen onderhoud voor Tesla heeft denk ik andere redenen...(je zou toch sowieso elke 2 jaar je rem vloeistof moeten vervangen?)

• daemonix
  • Niet online
Je kunt ook spullen vervangen als het nodig is in plaats van timebased. Check de kwaliteit van de remolie en vervang die indien nodig. Ook wat vriendelijker voor het milieu. ;)

Verwijderd

daemonix schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:55:
Je kunt ook spullen vervangen als het nodig is in plaats van timebased. Check de kwaliteit van de remolie en vervang die indien nodig. Ook wat vriendelijker voor het milieu. ;)
Bij Renault en Kia is het juist wél goedkoper dan en ICE... Zoals je zou verwachten.

• BMS080
Stef87 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:03:
[...]

Als je 1 optie neem neem de WP. Worst case zonder warmtepomp is de actieradius wltp/2 meestal.

Naast warmtepomp gebruikt de auto ook restwarmte staat in de optielijst bij de optie warmtepomp. (Mijn vader kijkt er ook naar)
Klopt inderdaad, als ik voor de E-Golf kies, neem ik sowieso de optie Warmtepomp! De ID.3 zal waarschijnlijk boven budget voor mij zijn waardoor ik die niet kan kiezen.

• MarcelGo
(jarig!)
BMS080 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:54:

Wil je in de winter >150 km bereik, niet deze auto doen...als je je hierom zorgen maakt zou ik waarschijnlijk een auto met een grotere accu kiezen.

Voor mijn use-case voldoet ie in 95% van de gevallen en ben ik er erg blij mee.

• BMS080
MarcelGo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:20:
[...]

Wil je in de winter >150 km bereik, niet deze auto doen...als je je hierom zorgen maakt zou ik waarschijnlijk een auto met een grotere accu kiezen.

Voor mijn use-case voldoet ie in 95% van de gevallen en ben ik er erg blij mee.
Met 150 km kan ik iniedergeval thuis komen, werk is max 50 km van mijn huis. Ik kan hem ook op werk opladen.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-10 22:32
arsimo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:43:
[...]

Pecunia non olet. ;)

en uiteraard

Caveat emptor
Of anders wel

Occasio furem facit

(O tempora, o mores!)

• PeterZ(on)
Een interessante video over de werking van de accu van een Nissan Leaf 2011.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:40:

[YouTube: 2011 Nissan LEAF Battery - Deep Dive]
Pittig lange video, bijna 2 uur(!). Welke aspecten vond je interessant?

• PeterZ(on)
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:52:
[...]

Pittig lange video, bijna 2 uur(!). Welke aspecten vond je interessant?
Ben nog aan het kijken, maar tot nu toe alles. Of het voor jou interessant is moet je natuurlijk zelf bepalen. :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:52
PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:55:
[...]

Ben nog aan het kijken, maar tot nu toe alles. Of het voor jou interessant is moet je natuurlijk zelf bepalen. :)
Op zich is het best interessant, maar als je naar een LIPO uitleg kijkt van modelauto's kunnen ze hetzelfde in 10 minuten uitleggen en dan hoef je niet van alles open te slopen ;)

[removed]

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:09
Ik kan eventueel elektrisch leasen via mijn werkgever. Ik vind het zelf interessant.
Ik ga volgend jaar verhuizen naar nieuwbouw huurwoningen, geen privé oprit dus ik kan helaas geen eigen oplaadstation aanschaffen. Maar er staan wel twee nieuwe elektrische laadpalen (openbare laadpalen van het bedrijf EVBox). In principe moet ik de auto dagelijks gebruiken.

Zijn die laadpalen voldoende voor het opladen, of moet ik er rekening mee houden dat auto's te lang op zo'n plek staan oid en kan ik er niet van uitgaan dat ik daadwerkelijk kan laden?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:09
@Cheezborger Je kan een EV die een 3-fase lader aan boord heeft prima 's nachts helemaal vol laden aan een publieke paal. Als je zeker wil zijn dat de paal 's avonds nog vrij is kan je je kliko op die plek zetten als je weg gaat. Of je buren daar blij mee zullen zijn weet ik niet.. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• daemonix
  • Niet online
Bordje

DEFECT

doet wonderen. :P

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Cheezborger schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:24:
Ik kan eventueel elektrisch leasen via mijn werkgever. Ik vind het zelf interessant.
Ik ga volgend jaar verhuizen naar nieuwbouw huurwoningen, geen privé oprit dus ik kan helaas geen eigen oplaadstation aanschaffen. Maar er staan wel twee nieuwe elektrische laadpalen (openbare laadpalen van het bedrijf EVBox). In principe moet ik de auto dagelijks gebruiken.

Zijn die laadpalen voldoende voor het opladen, of moet ik er rekening mee houden dat auto's te lang op zo'n plek staan oid en kan ik er niet van uitgaan dat ik daadwerkelijk kan laden?
Ligt er maar net aan het bereik van de auto, de afstand naar je werk en hoeveel mensen gebruik maken van de palen.

Zonder een glazen bol valt er weinig zinnigs over te zeggen. ;)

Over het algemeen vind ik het ontzettend meevallen. Ik woon 4 hoog achter en meestal kan ik gewoon laden in de straat achter me. Anders moet ik 300m verder lopen. Daar is altijd wel plek.

Aan de andere kant heb ik de auto niet nodig voor woon-werk verkeer. Wel rij ik de kinderen overal naar toe en eens in de twee weken een rit van 150km in mijn IoniQ uit 2016.
Mocht het soms niet lukken, pak ik een snellader en dat gaat prima.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:40:

[YouTube: 2011 Nissan LEAF Battery - Deep Dive]
Ik had hem ook al gekregen in YouTube, maar even opgeslagen voor later :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vandaag op i3 jacht geweest en waarschijnlijk onze volgende auto gevonden.

Maaarrrrrrr.... ook even langs van mossel in amsterdam geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tpq5XNO3QviA5JsocVMhFucN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BRamm37Tg5CGvsrOB66DLm7A/full.jpg

Echt niks mis mee, complete en volwaardige auto, ook achterin en een beste bagageruimte. Prima stoelen, knopjes voelen ok aan. Wielen mogen ietsje stoerder, die laten het nu een beetje afweten.
Knullig: de laadstekker in de neus, je moet echt door je knieën en het opklapbare logo voelt een beetje flimsy aan.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 14-12-2019 20:21 ]

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Vraagje; weet iemand hoeveel ID3 First editions er naar Nederland komen in 2020?

Vervolgens, zijn er tips om 'voor te dringen'? Zo heb ik mijn Model 3 verkregen; uit de voorraad plukken en aan de leasemaatschappij overhandigen.

Moet ik dealers door het land bellen om een hoog plekje op de wachtlijst te bemachtigen?

Mijn vader is geïnteresseerd in de ID3. Zo'n First edition van 38.000 zou prima zijn.

• Stef87
teacher schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:20:
Vandaag op i3 jacht geweest en waarschijnlijk onze volgende auto gevonden.

Maaarrrrrrr.... ook even langs van mossel in amsterdam geweest.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echt niks mis mee, complete en volwaardige auto, ook achterin en een beste bagageruimte. Prima stoelen, knopjes voelen ok aan. Wielen mogen ietsje stoerder, die laten het nu een beetje afweten.
Knullig: de laadstekker in de neus, je moet echt door je knieën en het opklapbare logo voelt een beetje flimsy aan.
Maar die stekker in de neus is weer wél handig bij snelladers.

Dat had onze Zoe ook: nooit moeilijk doen met kabels of snelladers. Dat kan soms bij de Model 3 bijv wel anders zijn. (Bij bijv Fastned)

• IVIaarten
Stef87 schreef op zondag 15 december 2019 @ 00:22:
[...]

Dat had onze Zoe ook: nooit moeilijk doen met kabels of snelladers. Dat kan soms bij de Model 3 bijv wel anders zijn. (Bij bijv Fastned)
Dan nog zijn er betere oplossing dan bij de MG, zoals de door jou aangehaalde Zoe, of de Kona. Ook in de neus, maar wel fatsoenlijk te bereiken.

Het probleem is niet dat de aansluiting in de neus zit, maar dat je er lastig bij kan.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:13
Stef87 schreef op zondag 15 december 2019 @ 00:22:
[...]

Maar bij de Zoe hoef je niet door de knieën om de stekker erin te steken. In plaats van naar boven zou de klep van de MG naar beneden of zijkant open moeten gaan.

• Stef87
IVIaarten schreef op zondag 15 december 2019 @ 01:56:
[...]

Dan nog zijn er betere oplossing dan bij de MG, zoals de door jou aangehaalde Zoe, of de Kona. Ook in de neus, maar wel fatsoenlijk te bereiken.

Het probleem is niet dat de aansluiting in de neus zit, maar dat je er lastig bij kan.
@RogerSch
Dat snap ik, maar ik wilde het graag vanaf de positieve kant belichten :)

Op een gegeven moment doe je dat blind zonder bukken...?

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 15-12-2019 12:01 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Er zijn met 45940 stuks inmiddels meer elektrische auto's verkocht in 2019 als de voorgaande 10 jaren.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-10 17:54

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:58:

[...]

De Tesla heeft geen onderhoud meer nodig

[...]
Ik ben erg benieuwd hoe dat over een paar jaar gaat, als de boel allemaal wat meer gelopen heeft en de langetermijn-slijtagedelen aan de beurt zijn. Oliebeurtjes e.d. heb je bij een Tesla (en andere e.v.'s) niet nodig, maar het overige mechanische spul zal toch echt slijten. Afhankelijk van het rijgedrag zullen door het regeneren de remmen minder hard slijten dan bij een ICE, maar uiteindelijk zal het toch een keer vervangen moeten worden. Remvloeistof zal sowieso elke 2 jaar moeten. Ophangingsdelen, schokdempers en wiellagers hebben niet het eeuwige leven, zeker niet bij zo'n zware auto. Om de zoveel tijd een nieuw interieurfiltertje is ook wel zo prettig.

Hoe de kosten (en wachttijden) daarvoor over een 5-10 jaar als de Tesla's wat ouder zijn ben ik erg benieuwd naar. Daarnaast gaan veel mensen met een oudere ICE voor dat soort spul daarvoor naar de universele garage ipv de dure merkdealer, gaat dat bij Tesla ook mogelijk zijn qua onderdelen-beschikbaarheid?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
databeestje schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:49:
Er zijn met 45940 stuks inmiddels meer elektrische auto's verkocht in 2019 als de voorgaande 10 jaren.
Ook meer dan de afgelopen 10.000 jaar denk ik dan?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 22:53
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic