Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
assje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:41:
[...]
Dit voelt een beetje als een (onterechte) sneer
Nee hoor. :)
Puur theoretisch heb je hoogstwaarschjnlijk volkomen gelijk.
Maar ik ben nogal - toch wat betreft mobiliteit - praktisch en nuchter aangelegd.
Om mijn eigen bevindingen te staven zou ik alle EV's die mijninteresse wegdragen persoonlijk moeten gaan uittesten. Tot half dit jaar was dat nog doenbaar. Maar - en gelukkig maar voor de e-markt - blijft dat niet lnger haalbaar. En in de praktijk ook niet nodig. Eerst nog de Kona Ev inleveren en daarna de e-Niro verslijten.
Dan zien wel wel weer wat het -inhet echt - geeft.
De cijfers van de meeste voertuigen uit de database zullen dan ook wel bijgesteld kunnen worden door echte gebruikerservaringen (al zullen er een paar waarschijnlijk nooit de openbare weg zien).

[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51
mux schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:10:
[...]

Maar de CC laat je niet langzamer gaan als je dat wil... alleen als er iemand voor je langzamer gaat.

En er zijn nog maar heel weinig ACCs die de snelheidslimiet aanpassen op de werkelijk geldende limiet. Dat zou (A)CC echt 10x beter maken.
Hier met de 530e in een tussenstap. Via controle van verkeersborden en GPS weet hij dat er een snellere of tragere zone aankomt en laat hij via 1 simpele druk de huidige snelheid aanpassen naar de nieuwe snelheid. Als deze lager ligt, zal hij eerder beginnen afremmen zodat je bv van zone 70 naar 50 exact aan het bord 50, ook 50 rijdt. Andersom gaat hij pas vanaf het bord 70 accelereren.
In beide gevallen detecteert hij dat van een paar 100m tot meer dan 500m voorop dat het enkel 1 klik op het knopje is om bijna automatisch te laten aanpassen.

Maar ik dacht dat dit regeltjes waren binnen de EU waarom het niet volledig automatisch mocht werken. Zo kan de wagen dit in de US wel. Ook is de autopilot daar tot veel meer in staat dan hier in de EU. Ook zal deze aftellen aan verkeerslichten bij rood licht en trekt zelf weer op wanneer het groen wordt (aftellen zie je ook op het dash). Dat hebben we hier allemaal niet.

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-10 13:01
TucanoItaly schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:37:
...

Wat zijn je gedachten over FCA? Die hebben de elektrische Fiat 500, en in Amerika schijnt er een hybride Chrysler Pacifica te zijn, maar ik heb begrepen dat ze miljarden aan Tesla overmaken om aan hun diverse wettelijke verplichtingen te voldoen.
Als je echt wil kan je die Pacifica plug-in hybrid ook best hier rijden. In onze wijk staat er eentje (in mat zwart). Zie hem echter nooit opladen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kazzzdafke schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:54:
Hier met de 530e in een tussenstap. Via controle van verkeersborden en GPS weet hij dat er een snellere of tragere zone aankomt en laat hij via 1 simpele druk de huidige snelheid aanpassen naar de nieuwe snelheid.
Kan dit systeem dan alle snelheidsbeperkende borden lezen (en niet alleen de C43 en aanverwante borden)?
Bv. ook deze van de bebouwde kom?

Mux zijn wens (op dit vlak) is ook de mijne.
Maar gezien het woud aan verkeersborden en hun al dan niet zichtbare opstelling (dat de ACC af en toe een bord mist is niet steeds zijn fout) begrijp ik best dat een 100% automatische snelheidsregeling nog een beetje van het goede teveel gevraagd is en nog altijd een manuele bevestiging vraagt van de bestuurder (wat wel al een stap vooruit is op de SCC van onze EV die wel de (meeste) C43 borden opmerkt - F1(a/b) en F3(a/b) herkent hij al helemaal niet - maar niet de mogelijkheid biedt daar met één druk op de knop op te reageren. M meestal is het nu met twee lange drukken op de 'set' knop). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:34:
[...]

Als ik 1 + 1 optel dus een lease auto via het bedrijf (hier een salariswagen/cafetariaplan genoemd).
Dan kan inderdaad alleen het car policy plan van je eigen bedrijf je ter zake voorlichten.
(in ons bedrijf vielen bv. in 2019 de Leaf, e-Niro, Kona EV, Tesla 3, Opel e Ampera, e-Tron en I-pace binnen één keuzepakket).
Heb het nog even bij een collega gecheckt die een Tesla model 3 rijd en je krijgt bij ons een pas voor langs de weg te betalen en thuis wordt verrekend (als het goed is iets van 24ct per KwH).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Road-runner83 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:30:
[...]

Heb het nog even bij een collega gecheckt die een Tesla model 3 rijd en je krijgt bij ons een pas voor langs de weg te betalen en thuis wordt verrekend (als het goed is iets van 24ct per KwH).
Tja, dan twijfel je toch niet meer?
ps. met die "pas om langs de weg te betalen, zal ie wel een laadpas bedoelen die het laden gewoon start en stopt. De echte verrekening gebeurt normaal online. De facturen zie je nooit (gaan rechtstreeks naar de werkgever).

Wat dat thuisladen betreft, als je afnamefactuur lager zit dan je bedrijf je betaalt kan je bij thuisladen nog een mooie winst maken (alhoewel dat - zo heb ik hier toch al opgevangen - blijkbaar in NL not done is :+ ).

Bij onze backoffice kan je iedere thuisafname onmiddellijk online opvolgen. De afsluitende facturatie van de voorbije maand geschiedt echter 14 dagen later en de effectieve uitbetaling nog een maand later.
Zelf gebruiken we het "potje" van het EV laden voor bijkomende energetische investeringen en als de saldering verdwijnt zal het gebruikt worden om de zomeroverproductie naar het winterverbruik te kunnen verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:29:
[...]

Tja, dan twijfel je toch niet meer?
ps. met die "pas om langs de weg te betalen, zal ie wel een laadpas bedoelen die het laden gewoon start en stopt. De echte verrekening gebeurt normaal online. De facturen zie je nooit (gaan rechtstreeks naar de werkgever).

Wat dat thuisladen betreft, als je afnamefactuur lager zit dan je bedrijf je betaalt kan je bij thuisladen nog een mooie winst maken (alhoewel dat - zo heb ik hier toch al opgevangen - blijkbaar in NL not done is :+ ).

Bij onze backoffice kan je iedere thuisafname onmiddellijk online opvolgen. De afsluitende facturatie van de voorbije maand geschiedt echter 14 dagen later en de effectieve uitbetaling nog een maand later.
Zelf gebruiken we het "potje" van het EV laden voor bijkomende energetische investeringen en als de saldering verdwijnt zal het gebruikt worden om de zomeroverproductie naar het winterverbruik te kunnen verschuiven.
Nee twijfel zeker niet meer en als het goed is dan is de Mach E vanaf herfst 2020 beschikbaar dus dat is prima :). En idd ik bedoel een laadpas.

Zou niet verkeerd zijn om ook nog wat winst te maken op het laden ;).

Wij hebben hier ook 20 panelen liggen, alleen laad je de auto meestal 's nachts dus dan heb je toch niet zoveel aan het feit dat de saldering verdwijnt? Je zou dan eigenlijk overdag je auto moeten opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In de winter valt er ook niet veel te salderen, ook niet overdag... ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-10 16:11
kazzzdafke schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:54:
[...]

Hier met de 530e in een tussenstap. Via controle van verkeersborden en GPS weet hij dat er een snellere of tragere zone aankomt en laat hij via 1 simpele druk de huidige snelheid aanpassen naar de nieuwe snelheid. Als deze lager ligt, zal hij eerder beginnen afremmen zodat je bv van zone 70 naar 50 exact aan het bord 50, ook 50 rijdt. Andersom gaat hij pas vanaf het bord 70 accelereren.
In beide gevallen detecteert hij dat van een paar 100m tot meer dan 500m voorop dat het enkel 1 klik op het knopje is om bijna automatisch te laten aanpassen.

Maar ik dacht dat dit regeltjes waren binnen de EU waarom het niet volledig automatisch mocht werken. Zo kan de wagen dit in de US wel. Ook is de autopilot daar tot veel meer in staat dan hier in de EU. Ook zal deze aftellen aan verkeerslichten bij rood licht en trekt zelf weer op wanneer het groen wordt (aftellen zie je ook op het dash). Dat hebben we hier allemaal niet.
In mijn auto wordt de snelheid van de ACC wel automatisch aangepast aan de verkeersborden (in België, moest daar een verschil in de wetgeving zitten). Dat werkt vrij goed, maar hier in de buurt staat een bord van een zijweg (die schuin ligt t.o.v. de hoofdweg, dus niet 90°) licht gedraaid richting de hoofdweg, waardoor de auto denkt dat de hoofdweg plots een zone 50 heeft, maar dat blijft gewoon 70. De auto remt altijd op dat punt, achterliggers zullen zich ook wel afvragen waarom. Meestal vertraagt de auto overigens heel geleidelijk aan, omdat hij ook navigatiedata gebruikt, maar bij dat punt zegt de navigatie dus 70 en staat er plots een bord van 50.

Misschien is dat wel de reden waarom weinig systemen dat volledig automatisch doen: de zeldzame missers.

Die ACC vertraagt ook voor kruispunten en bochten, waardoor het in principe mogelijk is om de volledige weg af te leggen zonder een pedaal aan te raken, ware het niet dat er ook andere weggebruikers zijn die soms voorrang hebben als ze op een andere weg rijden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Road-runner83 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:46:
Wij hebben hier ook 20 panelen liggen, alleen laad je de auto meestal 's nachts dus dan heb je toch niet zoveel aan het feit dat de saldering verdwijnt? Je zou dan eigenlijk overdag je auto moeten opladen.
Heb ook toevallig 20 panelen liggen. Aantal panelen an sich zegt niet veel. Onze installatie heeft een totaal geïnstalleerd vermogen van 5.6 kWp bij een 5.0 kVp omvormer wat resulteert in een gemiddelde opbrengst van 5200 kWh/jaar. En dat stelt ons in staat 3000 kWh in de BEV te laden (of zo'n 20.000 km/jaar).
Ik heb een all in tarief zonder dag/nacht teller. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in Bel is een D/N teller in combinatie met een PV-installatie (waarvan de productie het verbruik dekt) meestal geen goed idee.
Zolang de saldering geldig is maakt het dus niet uit - tussen twee meteropnames, dus binnen de termijn van een jaar - wanneer ik mijn EV thuis aan de laadpaal hang. Wat ik in de zomer te veel produceer (en niet kan laden in de EV) kan ik dus ook nog in de winter in de EV laden.
Echter, als je een vergoeding krijgt voor het thuisladen (en de saldering verdwijnt) kan je met deze vergoeding een eigen saldering opzetten. :) . Je laadt dan zoveel mogelijk tijdens periodes van overproductie van de PV installatie (en voorkomt daardoor nog eens een injectietarief). Met deze vergoeding (bij overproductie dus 100% van de vergoeding, ga je over je eigen productie of neem je van het net af hangt het van de hoogte van de vergoeding af hoeveel je kan opsparen) kan je op latere tijdstippen stroom "terugkopen".
Werkt inderdaad maar onder twee voorwaarden:
- De vergoeding die je krijgt voor thuisladen moet hoger zijn dan de stroom die je betaalt voor afname van het eigen thuisnet. (Onze laadvergoeding is 35% hoger dan de prijs die ik zelf betaal voor afname.)
- Je moet de discipline kunnen opbrengen om je EV op zonnige dagen te laten staan aan de laadpaal. Een zelfsturend systeem zoals een Zappi maakt het daarbij wel gemakkelijker. (Voor ons ook geen probleem want zonnig onbewolkt weer is net de gelegenheid om de fiets te nemen voor verplaatsingen en niet de auto. Deze gebruiken we liever als het koud en/of regenachtig is).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:03:
In de winter valt er ook niet veel te salderen, ook niet overdag... ;)
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar in Vlaanderen betekent salderen (voorlopig toch nog) dat je de PV overproductie mag injecteren in het net en tussen twee meteropnames (gemiddeld een jaar) gratis terug mag afnemen en verbruiken.
Gedurende een jaar fungeert het net dus als het ware als een opslagbatterij. Je betaalt daar een vaste vergoeding voor berekend op het theoretisch max. vermogen van de omvormer.
Alles wat je meer injecteert dan je zelf verbruikt ben je sowieso kwijt en de vergoeding blijf toch hetzelfde of je nu alles terug afneemt of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En dat is?
En die herkent gewoon alle verkeersborden, ook de F 1-3 borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:46:
[...]

Ik weet niet hoe het in NL werkt maar in Vlaanderen betekent salderen (voorlopig toch nog) dat je de PV overproductie mag injecteren in het net en tussen twee meteropnames (gemiddeld een jaar) gratis terug mag afnemen en verbruiken.
Gedurende een jaar fungeert het net dus als het ware als een opslagbatterij. Je betaalt daar een vaste vergoeding voor berekend op het theoretisch max. vermogen van de omvormer.
Alles wat je meer injecteert dan je zelf verbruikt ben je sowieso kwijt en de vergoeding blijf toch hetzelfde of je nu alles terug afneemt of niets.
In Nederland betekent het dat je tot je verbruik mag terugleveren. Punt. Je krijgt dan de vergoeding die je zelf voor het verbruik betaalt. Daarboven krijg je, afhankelijk van de provider, een vergoeding. Die regeling gaat over 3 jaar worden afgeschaft, er komt iets anders voor in de plaats. We weten nog niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Voor als er hier nog meer mensen de Ford Mustang Mach E willen leasen:
Er is een aanbetaling nodig van 1000 euro voor de pre-order (voor particulieren). Voor de lease zijn ze nu aan het kijken hoe ze dit kunnen oplossen (geeft Ford aan). En helaas (ook begrijpelijk) geen garantie voor levering in 2020 maar wel grote kans. In 2021 namelijk bijna een verdubbeling van bijtelling :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:51
Giesber schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:32:
[...]knip

Die ACC vertraagt ook voor kruispunten en bochten, waardoor het in principe mogelijk is om de volledige weg af te leggen zonder een pedaal aan te raken, ware het niet dat er ook andere weggebruikers zijn die soms voorrang hebben als ze op een andere weg rijden :) .
Welke wagen?

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:57

houthakker

Poehé

Review van de MG ZS EV YouTube: MG ZS EV - AutoWeek Review'

Die reacties |:(, de meeste hebben denk ik geen idee van waar deze auto staat m.b.t. de concurrentie. Ik hou niet van SUV/Crossovers, maar het is wel een populair segment. De vanaf prijs is lager dan de Zoe, Corsa-e, etc... en deze is denk ik wel wat ruimer, en de stijlelementen, ach alle auto's lijken op elkaar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:35
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:37:
[...]

Heb ook toevallig 20 panelen liggen. Aantal panelen an sich zegt niet veel. (Knip)
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:46:
[...]

Ik weet niet hoe het in NL werkt maar in Vlaanderen betekent salderen (voorlopig toch nog) dat je de PV overproductie mag injecteren in het net en tussen twee meteropnames (gemiddeld een jaar) gratis terug mag afnemen en verbruiken. (Knip)
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:56:
[...]

En dat is?
Off topic Tip, je kunt dus gewoon 1 bericht maken dat ook grotendeels off topic is ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
houthakker schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:46:

Die reacties |:(, de meeste hebben denk ik geen idee van waar deze auto staat m.b.t. de concurrentie. Ik hou niet van SUV/Crossovers, maar het is wel een populair segment. De vanaf prijs is lager dan de Zoe, Corsa-e, etc... en deze is denk ik wel wat ruimer, en de stijlelementen, ach alle auto's lijken op elkaar.
Tsja, als je een roemrucht merk als MG koopt en er dan iets totaal anders van maakt, staat het sowieso al vast dat er veel kritiek komt. Ik ben al blij dat ie MG heet en niet Bing Bing ofzo, Chinese namen doen het in het Westen niet lekker. Al went alles, ook Hyundai, Daewoo en Samsung rollen na 20 jaar ellende beter van de tong.

Heel aardige aanbieding, deze MG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-10 16:41

Metro2002

Memento mori

Ik had er ook op gereageerd en ik vind het als EV best een sterke aanbieding maar waarom nou weer een SUV. Kom op zeg, je wilt toch ook een wat jonger publiek trekken, zeker met een merk als MG dat altijd bekend stond om zijn sportauto's. En dan maak je zo'n bejaardenmobiel.

Ook had de range waarschijnlijk net iets beter geweest als ze hier een hatchbak of sedan van hadden gemaakt en dan hadden ze volgens mij goud in handen. Nu is het weer nét niet.
En tja qua design is het ook gewoon een mix van goed jatwerk natuurlijk ;)

Ben zelf intussen met een schuin oog naar 2e hands EV's aan het kijken , Nissan leaf 24Kwh of BMW i3 22Kwh maar wat is de range van deze auto's nu in de praktijk? En bij bijna alle Leafs zie ik minstens 2 bars missen van de accustatus indicator, niet echt een goed teken lijkt me, is dat in de BMW i3 ook zo'n probleem met accudegradatie of niet?
De Renault zoe heb ik ook gezien maar die heeft als enige AC fastcharging geloof ik, lijkt me niet heel toekomstbestendig met het oog op de CCS standaard denk ik of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:39:
[...]
Ben zelf intussen met een schuin oog naar 2e hands EV's aan het kijken , Nissan leaf 24Kwh of BMW i3 22Kwh maar wat is de range van deze auto's nu in de praktijk? En bij bijna alle Leafs zie ik minstens 2 bars missen van de accustatus indicator, niet echt een goed teken lijkt me, is dat in de BMW i3 ook zo'n probleem met accudegradatie of niet?
De Renault zoe heb ik ook gezien maar die heeft als enige AC fastcharging geloof ik, lijkt me niet heel toekomstbestendig met het oog op de CCS standaard denk ik of zie ik dat verkeerd?
Op zich zie je het niet echt verkeerd over AC. De nieuwe supersnelle palen hebben geen AC stekker meer, al heeft Fastned op verreweg de meeste stations (alle?) nog meerdere AC laders staan waar je gebruik van kan maken.
Voordeel van de AC lader is wel weer dat je i.t.t. de Leaf gewoon 11 of 22kW bij openbare palen kan plukken, en dus juist minder snelladers nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:57:
[...]

In Nederland betekent het dat je tot je verbruik mag terugleveren. Punt. Je krijgt dan de vergoeding die je zelf voor het verbruik betaalt. Daarboven krijg je, afhankelijk van de provider, een vergoeding. Die regeling gaat over 3 jaar worden afgeschaft, er komt iets anders voor in de plaats. We weten nog niet wat.
Als deze vergoeding(en) niet de totale all in kostprijs dekken Iets anders dus. :)
Dekt de vergoeding de totale afnamekost komt het op hetzelfde neer.

Hier zitten ze ook aan het systeem te morrelen hoor.
Normaal is het systeem noig 15 jaar gegarandeerd (vanaf datum plaatsing) maar de regulator is hiertegen in beroep gegaan. Waarschijnlijk een rechtzaak van lange adem dus.
Daarom dat - als het plots wordt afgevoerd - ik voorbereid wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Maar drie sterren euro ncap. Ik betaal dan toch liever iets meer voor mijn doodskist ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@pagani Het is niet meteen een doodskist. Het is duidelijk geen Landwind, echt beter.

Dat zag je tijdje terug ook met die Fiat Punto, die haalde echt een hele slechte score. Maar wat bleek, het model was al jaren op de markt, en haalde 6 jaar eerder gewoon 5 sterren.

Maarja, alles naar z'n waarde.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:49:
@pagani Het is niet meteen een doodskist. Het is duidelijk geen Landwind, echt beter.

Dat zag je tijdje terug ook met die Fiat Punto, die haalde echt een hele slechte score. Maar wat bleek, het model was al jaren op de markt, en haalde 6 jaar eerder gewoon 5 sterren.

Maarja, alles naar z'n waarde.
Ik zou zeggen kijk het filmpje van ncap even. Bij een relatief zachte zijwaardse crash tegen een paal/boom zit de paal/boom waar jij een seconde daarvoor zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
pagani schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:51:
[...]

Ik zou zeggen kijk het filmpje van ncap even. Bij een relatief zachte zijwaardse crash tegen een paal/boom zit de paal/boom waar jij een seconde daarvoor zat.
Tja, die paal test is gewoon heel naar. Dat gaat in heel veel auto's je dood worden als de snelheid te hoog ligt.

Ik kijk laatst naar een Nissan die nog steeds nieuw te krijgen is. Die gedraagt zich precies hetzelfde, en haalt ook dezelfde NCAP score. En dat is een Nissan.

Ja er zijn veiligere auto's te koop op de markt.

Maar het spreekt echt boekdelen dat er een Chinese auto hier op de markt gebracht wordt die gewoon een redelijke NCAP score haalt. Zo hard gaan de Chinezen vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
Bij de Leaf zit er nog wat verschil tussen het 2011 model en 2013 model (uit bouwjaar 2013 zijn beide in omloop, ik heb beide gehad).

In mijn optiek wordt de range veelvuldig te zonnig voorgesteld, het probleem met een kleine accu + degradatie is dat de impact van een "veiligheidsfactor" groter wordt.

Mijn richtlijn die ik eerder heb gegeven voor een 24kWh Leaf:
Zie hieronder ruw tabel van range waar ik op zou durven rekenen (winter/tegenwind) na aftrek "veiligheid". Bij een nieuwe Leaf 24kWh dus 80km en bij die van mij nog 60km.

100% - 20+80
90% - 20+70
80% - 20+60
70% 20+50
60% 20+40
50% 20+30
40% 20+20
Dit is ook ongeveer in lijn met de "praktijkrange" volgens EV-Database: worst case 96km (-20km safety in mijn richtlijn) voor een nieuwe Leaf:
Real Range between 95 - 200 km
City - Cold Weather 130 km
Highway - Cold Weather 95 km
Combined - Cold Weather 110 km
City - Mild Weather 200 km
Highway - Mild Weather 120 km
Combined - Mild Weather 155 km
Let wel, gemiddeld over het jaar zal je range echt wel meer zijn maar dit is wel het minimum waar je rekening mee moet houden. Ik vermoed dat alle 2013 Leaf's nu minimaal 2 bars kwijt zullen zijn, ik weet niet meer prices hoe het zat met %/bar maar je zit op zijn best rond de 80% resterend.

Mijn inziens puur bruikbaar voor een vaste route woon-werk waar bij voorkeur aan beide kanten geladen kan worden. Om enige restwaarde te kunnen aannemen zul je een Muxsan moeten overwegen op termijn.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 06-12-2019 10:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ik had er ook op gereageerd en ik vind het als EV best een sterke aanbieding maar waarom nou weer een SUV. Kom op zeg, je wilt toch ook een wat jonger publiek trekken, zeker met een merk als MG dat altijd bekend stond om zijn sportauto's. En dan maak je zo'n bejaardenmobiel.
Omdat een autofabrikant uit gaat van een economisch gegeven en zo veel mogelijk auto's wil verkopen?
Blijft dat een groot deel van het publiek een SUV wil.
Het in een SUV gemakkelijker is om een grotere batterij in de vloerplaat te verwerken. Het model werkt het in de hand zonder het model te verstoren.
En waarschijnlijk de voornaamste reden: een groot deel van het "jong publiek" heeft waarschijnlijk het budget niet voor de huidige kostprijs van een EV. Bejaarden weten met hun spaarcenten geen blijf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 07:49
(jarig!)
[...]

Dat is niet direct slecht. Die energie moet opgevangen worden. Model 3 blijft volledig intact wat slecht is voor de inzittenden. Die vangen dan meer energie van de klap op.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
[...]

Lage scores in die tests draaien vaak niet om structurele stevigheid van frame/chassis. Maar eerder om elektronische voetgangersbeveiligingen, autopilot-achtige correcties etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:07:
[...]

Dat is niet direct slecht. Die energie moet opgevangen worden. Model 3 blijft volledig intact wat slecht is voor de inzittenden. Die vangen dan meer energie van de klap op.
Wat een onzin. Je moet de zijkant van je auto niet de klap op laten vangen maar een kreukelzone waar geen persoon achter zit. De Model 3 krijgt een zeer goede veiligheidsrating voor inzittenden.

https://www.euroncap.com/en/results/Tesla/Model-3/37573
pagani schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:47:
[...]

Maar drie sterren euro ncap. Ik betaal dan toch liever iets meer voor mijn doodskist ;)
Ik kan enkel de normale ZS vinden, niet de ZS EV. Is die al getest of neem je de score voor de normale ZS over?

Overigens is 3 sterren voor mij ook totaal onacceptabel als ik een nieuwe auto uit zoek. Veiligheid staat op 1, 2 en 3 en daarna komen pas prijs rijeigenschappen en overige eigenschappen.

[ Voor 31% gewijzigd door Kluutmaran op 06-12-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik ben toch wel heel benieuwd naar die MG. Heb toch even een proefrit aangevraagd want een (ruime) EV voor 32K met nog 4% bijtelling bij levering dit jaar klinkt zakelijk interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:40
[...]

Ook had de range waarschijnlijk net iets beter geweest als ze hier een hatchbak of sedan van hadden gemaakt en dan hadden ze volgens mij goud in handen. Nu is het weer nét niet.

Bedenk wel dat de Leaf geen accukoeling heeft en daarom de accu sneller degradeert. En last heeft van Rapid gate, oftewel bij de 2e en 3e keer snelladen op 1 rit aanzienlijk langzamer laden.
De BMW i3 heeft vloeistofkoeling voor de accu. Dat is sowieso veel beter. Of kijk bijvoorbeeld naar de Hyundai Ioniq. Die is super efficiënt en heeft luchtkoeling voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-10 22:08
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:01:
[...]

Het in een SUV gemakkelijker is om een grotere batterij in de vloerplaat te verwerken. Het model werkt het in de hand.
Precies dit. Las laatst uitgebreid interview met ontwerper BMW en ook zijn commentaar was dat alle modellen deze kant op zullen gaan ivm benodigde ruimte in de bodem. Vandaar de trend naar SUV coupé en in aanzet SUV sedan. (Polestar / Mustang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-10 16:11
een e-tron.
De auto reageert in elk geval als ik een bord bebouwde kom voorbij rijdt. Of dat komt omdat het bord herkend wordt, of dat hij stiekem foefelt door de navigatiedata te gebruiken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mrottjers schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:39:
[...]

Precies dit. Las laatst uitgebreid interview met ontwerper BMW en ook zijn commentaar was dat alle modellen deze kant op zullen gaan ivm benodigde ruimte in de bodem. Vandaar de trend naar SUV coupé en in aanzet SUV sedan. (Polestar / Mustang).
Tesla laat zien dat het ook uitstekend kan in een reguliere hatchback en sedan en nog met een enorme batterij ook. De MG heeft nog minder dan de helft van de batterij grootte dan die van een model S bv. En de hyundai ioniq en bv de nieuwe VW id3 is ook geen SUV en daar passen de accu's ook prima in. Dus dat argument is nogal slap. Het zal inderdaad vooral gaan omdat het momenteel een 'hot' segment is alhoewel ik ook pas een interview las van de topman van VW (dacht ik, of BMW? ) die aangaf dat de SUV trend alweer op zijn retour was.
Sonicfreak schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:38:
[...]

De BMW i3 heeft vloeistofkoeling voor de accu. Dat is sowieso veel beter. Of kijk bijvoorbeeld naar de Hyundai Ioniq. Die is super efficiënt en heeft luchtkoeling voor de accu.
Goed om te weten en ja de ioniq had ik ook al gezien maar die is nog best prijzig 2e hands.

[ Voor 39% gewijzigd door Metro2002 op 06-12-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
Giesber schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:46:
[...]

een e-tron.

[...]

De auto reageert in elk geval als ik een bord bebouwde kom voorbij rijdt. Of dat komt omdat het bord herkend wordt, of dat hij stiekem foefelt door de navigatiedata te gebruiken weet ik niet.
Combinatie van als het goed is.
Ik krijg er volgende week 1 en ze vertelden mij dat hij naast verkeersborden herkenning ook de navigatie data gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
wishmaster1986 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:19:
Ik ben toch wel heel benieuwd naar die MG. Heb toch even een proefrit aangevraagd want een (ruime) EV voor 32K met nog 4% bijtelling bij levering dit jaar klinkt zakelijk interessant.
MG heeft in het verleden wel crash tests gehad bij EuroNCAP, maar nog niet van deze. Ik zie dat de MG ZS ICE model getest in 2017 wel terug is gelopen wat betreft inzittendenbescherming naar 52% en maar 29% voor safety assist. Ik ben benieuwd of ze dat hebben verbeterd. Concurrent Kia doet dat beter met de Niro ICE in 2016.

MG is eigendom van een Chinees bedrijf Nanjing/SAIC sinds 2005.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
Kluutmaran schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:18:
[...]

Wat een onzin. Je moet de zijkant van je auto niet de klap op laten vangen maar een kreukelzone waar geen persoon achter zit. De Model 3 krijgt een zeer goede veiligheidsrating voor inzittenden.
De Model 3 kreukelt niet. Dat is precies het punt. Er zitten twee hele stevige aluminium balken in om de batterij te beschermen. Bij mechanica / fysica heb ik geleerd dat het abrupt vertragen van een massa slechter is voor de integriteit van deze massa dan een geleidelijke vertraging.

Ik heb het rapport van de MG niet gelezen, maar komt de lage score daadwerkelijk door de side impact ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:26
kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:24:
[...]

De Model 3 kreukelt niet. Dat is precies het punt. Er zitten twee hele stevige aluminium balken in om de batterij te beschermen. Bij mechanica / fysica heb ik geleerd dat het abrupt vertragen van een massa slechter is voor de integriteit van deze massa dan een geleidelijke vertraging.

Ik heb het rapport van de MG niet gelezen, maar komt de lage score daadwerkelijk door de side impact ?
Dus je zegt dat het beter is dat de paal 1m diep in je auto gaat, dan dat hij maar een tien CM diep kan door de extra stevige balken? _O-
Want met een geleidelijke vertraging van een zijdelingse impact ga je later de auto nog kunnen herstellen ja :')

Genius. Een mensenleven minder belangrijk vinden als de auto.
:w :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 09:13

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

Het punt naar mijn idee is.. de accu maakt de auto duur. Voor de zakelijke rijder niet zo'n punt.. met fiscale (MIA) voordelen en bijtelling zal die sneller een 50k auto rijden dan Jan Modaal.
Maar waar haal je de grootste omzet? Door particulieren in de EV te krijgen. Maar die hebben niet de geldbuidel voor een auto met 500 km range.

Mensen moeten af van het idee dat ze percé een 500 km auto moeten hebben. Want de gemiddelde nederlander woont 35 km van zijn werk. Dan is dus een 1e generatie ZOE of Leaf nog voldoende voor 70% van je ritjes. Maar toch redeneren mensen dat ze zoveel mogelijk range moeten hebben, ook al rijden ze maar 1x per jaar naar Zuid Frankrijk en 1x in de maand naar Opa en Oma in Zuid Limburg.

Daarom zie ik wel een markt voor de 40 kwh auto van €30.0000. Genoeg voor woon-werk verkeer voor de gemiddelde Nederlander.. en vooral als stadsauto (en daar wil je juist zoveel mogelijk de uitstoot beperken)
Enige voorwaarde zou moeten zijn.. zorg er ook voor dat je met 100 kwh kan snelladen. Dan is de barriere voor die enkele lange tripjes meteen teniet gedaan.
En als de overheid er nu eens €4000 subsidie tegenaan gooit, en je de mensen echt de totale kosten over 5 jaar laat uitrekenen t.o.v ICE, dan is de businesscase gewoon rond.

en waarom doe ik het zelf nog niet?? Nou.. in een ID3 of Niro gaat de kinderwagen gewoon niet passen. Dat zou in een LEAF wel kunnen.. maar ik vertrouw deze generatie niet vanwege de slechte accu prestaties (snelladen met chademo, degeneratie en Rapidgate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

greatgonzo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:36:
[...]
Want de gemiddelde nederlander woont 35 km van zijn werk.
Ik woon zelfs maar op 10km afstand en daar pak ik dus 9 vd 10 keer de fiets voor. Ik heb juist de auto voor langere stukken zoals naar familie (allemaal 100km+ enkele reis) en vakanties.
500km range is lekker maar hoeft niet perse maar als een EV mijn enige auto zou zijn is 300km wel een vereiste. Dan kan ik alle ritten binnen Nederland gewoon probleemloos maken met nog wat marge en op vakanties blijft het tijdsverlies door snelladen beperkt.

Het zou ook al een stuk schelen als het laden inderdaad sneller zou gaan, dat is een terechte opmerking. Ik had voorheen een brandstofauto met een kleine tankinhoud (suzuki alto) en daar stond ik ook om de 300km mee bij de pomp maar als je snel weer op pad kunt is dat niet zo'n groot ongemak.

de accuprijzen dalen overigens wel rap dus wellicht is een auto met 500km range binnenkort ook wel betaalbaar en dat maakt het koopargument voor een 1e generatie EV wel een beetje een probleem en daar loop ik zelf ook tegenaan. Over een paar jaar zijn er véél betere EV's op de 2e hands markt te vinden en betaalbaar dan nu.

Wat denken de mensen hier overigens over dit artikel:

Een elektrische auto voor iedereen? Vergeet dat nou maar

Te pessimistisch of realistisch? Zou nogal wat implicaties hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 06-12-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Metro2002 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:43:
[...]

de accuprijzen dalen overigens wel rap dus wellicht is een auto met 500km range binnenkort ook wel betaalbaar en dat maakt het koopargument voor een 1e generatie EV wel een beetje een probleem en daar loop ik zelf ook tegenaan. Over een paar jaar zijn er véél betere EV's op de 2e hands markt te vinden en betaalbaar dan nu.

msn.com 8)7

Overigens is de prijs van batterijen niet persee de beperkende factor maar is ruimte steeds meer een "ding" aan het worden.

en eerder discussie over iedereeen aan de SUV is natuurlijk ook dikke onzin.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Overigens afgelopen zondag "meet en greet" gehad met de ID.3

Prijzen en opties nu ook duidelijk, heb er zin in!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/271983210198466561/652469781659779112/unknown.png

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gehalte kobalt in batterijen zal dalen -zie wat Tesla doet met de verdere terugdringing van dit materiaal- en Lithium als zeldzaam metaal beschouwen is nonsens.

Batterij innovatie is een sterke factor in benodigde materialen. Er worden op korte termijn veel batterijen verwacht met een veel betere gewicht per Watt ratio, zoals solid state.

Neodymium (en soortgelijke metalen) zijn magnetisch, maar het is niet een vereiste voor electromotoren.

Ik zie sommige van deze dingen overigens wel terug in het rapport, maar wel met te lage productiecijfers en zonder afdoende verantwoording in de getrokken conclusies.

Te pessimistisch zou ik dus zeggen. Je zou zelfs kunnen denken aan een iets te doorzichtige poging van bepaalde partijen met financiele belangen om beleid te beinvloeden, zo vaak worden er geen gratis rapporten gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:35
mrmrmr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:25:
[...]

Het gehalte kobalt in batterijen zal dalen -zie wat Tesla doet met de verdere terugdringing van dit materiaal- en Lithium als zeldzaam metaal beschouwen is nonsens.

Batterij innovatie is een sterke factor in benodigde materialen. Er worden op korte termijn veel batterijen verwacht met een veel betere gewicht per Watt ratio, zoals solid state.

Neodymium (en soortgelijke metalen) zijn magnetisch, maar het is niet een vereiste voor electromotoren.

Ik zie sommige van deze dingen overigens wel terug in het rapport, maar wel met te lage productiecijfers en zonder afdoende verantwoording in de getrokken conclusies.

Te pessimistisch zou ik dus zeggen. Je zou zelfs kunnen denken aan een iets te doorzichtige poging van bepaalde partijen met financiele belangen om beleid te beinvloeden, zo vaak worden er geen gratis rapporten gemaakt.
[...]

Ik woon zelfs maar op 10km afstand en daar pak ik dus 9 vd 10 keer de fiets voor. Ik heb juist de auto voor langere stukken zoals naar familie (allemaal 100km+ enkele reis) en vakanties.
500km range is lekker maar hoeft niet perse maar als een EV mijn enige auto zou zijn is 300km wel een vereiste. Dan kan ik alle ritten binnen Nederland gewoon probleemloos maken met nog wat marge en op vakanties blijft het tijdsverlies door snelladen beperkt.

Het zou ook al een stuk schelen als het laden inderdaad sneller zou gaan, dat is een terechte opmerking. Ik had voorheen een brandstofauto met een kleine tankinhoud (suzuki alto) en daar stond ik ook om de 300km mee bij de pomp maar als je snel weer op pad kunt is dat niet zo'n groot ongemak.

Kijk even vanaf 4:30....kobalt wordt het meest gebruikt in brandstof raffinaderijen??

https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
bottom line schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:28:
[...]

Dus je zegt dat het beter is dat de paal 1m diep in je auto gaat, dan dat hij maar een tien CM diep kan door de extra stevige balken? _O-
Want met een geleidelijke vertraging van een zijdelingse impact ga je later de auto nog kunnen herstellen ja :')

Genius. Een mensenleven minder belangrijk vinden als de auto.
:w :w
Ik vind nou juist dat mensenleven belangrijker. De sideimpact is gewoon een lastige. Geen ruimte voor echte kreukelzones maar te stevige balken zijn ook niet ok. De gulden middenweg en dan niet alleen gericht op deze ene test, maar op praktische analyses.

Zelf denk ik dat het het beste is al de auto een beetje om de paal heen vouwt / knikt.

Mijn reactie belachelijk maken omdat er iets negatiefs over Tesla staat is prima hoor. Daar kan ik me inmiddels niet meer aan storen.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 06-12-2019 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
en waarom doe ik het zelf nog niet?? Nou.. in een ID3 of Niro gaat de kinderwagen gewoon niet passen. Dat zou in een LEAF wel kunnen.. maar ik vertrouw deze generatie niet vanwege de slechte accu prestaties (snelladen met chademo, degeneratie en Rapidgate)
Dan zou ik toch de keuze van de kinderwagen eens onder de loep nemen. Wij krijgen kinderwagen (met maxi-cosi) en twee kinderen zelfs in onze Picanto dus dat moet in een Niro ook kunnen.

Het enige dat in onze Picanto niet past en in de Ioniq (met moeite) wel is om ook de losse kinderwagenbak mee te nemen (voor ons meestal geen absolute noodzaak).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

assje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:20:
[...]

Dan zou ik toch de keuze van de kinderwagen eens onder de loep nemen. Wij krijgen kinderwagen (met maxi-cosi) en twee kinderen zelfs in onze Picanto dus dat moet in een Niro ook kunnen.

Het enige dat in de Picanto niet past en in de Ioniq (met moeite) wel is om ook de losse kinderwagenbak mee te nemen (voor ons meestal geen absolute noodzaak).
nou... we hebben zeg maar de Landrover onder de kinderwagens..een Bugaboo buffalo wat meer een all terrain wagen is. En ook nog veel bagage te verstouwen tijdens onze weekendjes weg.

Kijk.. in ons geval zou EV makkelijk kunnen. Maar dan blijft de Grand Scenic voor de weekendjes weg.Want die zit zelfs nu af en toe al vol..
Maar helaas, door privé omstandigheden, krijgt mijn vrouw zich er nog niet echt toe gezet om een aankooptraject in te gaan. Want zij zou hem zakelijk rijden, waarbij ik de ritjes over neem als de auto op haar vrije dagen thuis staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Laatst online: 03-08 21:45
[...]

Vooral de twitter reactie van Auke Hoekstra lezen (die wel in het artikel opgenomen is maar vervolgens in twijfel getrokken wordt om onduidelijke redenen) die het geheel al enorm ontkracht.
kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:09:
[...]

Ik vind nou juist dat mensenleven belangrijker. De sideimpact is gewoon een lastige. Geen ruimte voor echte kreukelzones maar te stevige balken zijn ook niet ok. De gulden middenweg en dan niet alleen gericht op deze ene test, maar op praktische analyses.

Zelf denk ik dat het het beste is al de auto een beetje om de paal heen vouwt / knikt.

Mijn reactie belachelijk maken omdat er iets negatiefs over Tesla staat is prima hoor. Daar kan ik me inmiddels niet meer aan storen.
Jouw reactie wordt belachelijk gemaakt omdat het niet onderbouwd is, niet omdat het negatief over Tesla is. Side impact is gewoon onderdeel van de NCAP testen, als je die resultaten niet wilt lezen maar wel een opmerking maakt dat Tesla's te stevig zijn en daardoor onveilig, draag je niet bij aan een geïnformeerde discussie maar ben je aan het flamebaiten. Heel leuk als jij vindt dat Tesla's onveilig zijn, testresultaten laten zien dat dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MarcelGo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:37:

Kijk even vanaf 4:30....kobalt wordt het meest gebruikt in brandstof raffinaderijen??

https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html
Zeer interessant, dank! Ook goed om te zien dat mijn haat voor SUV's ook door hem gedeeld wordt :P

Dat cobalt verhaal wordt overigens in de comments volledig ontkracht en nergens met bronnen bevestigd, misschien ook wel interessant om even te benadrukken.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 06-12-2019 13:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Fully Charged - een YT-kanaal dat ik zeer waardeer - loopt wat te hard van stapel. In raffinaderijen worden Kobalt-verbindingen inderdaad gebruikt, en het telt zeker mee, maar is verre van de grootste verbruiker van Kobalt. Ze moeten bij FC ook wel goed lezen wat op die pagina staat: "The use of cobalt in desulphurisation reactions represents the highest tonnage of cobalt use in the catalyst sector".

Eerlijk is eerlijk. Ik ben een groot EV-liefhebber en als ik de fut kan opbrengen ga ik (ook) geregeld op forums de FUD over EV's met vuur en zwaard te lijf, maar "we" moeten niet de fout maken - hoe begrijperlijk ook - te willen terugschoppen met zaken die ook niet helemaal kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Mensenrechten organistaties hebben natuurlijk een punt door te zeggen dat EV schadelijk zijn voor het locale mileu en de loonslaven die in die kobaltmijnen werken.. en de Petrolheads lopen met zulke info weg.

Tijd dus voor een Fairtrade auto met Max Havelaar keurmerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
Kluutmaran schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:29:
[...]

Vooral de twitter reactie van Auke Hoekstra lezen (die wel in het artikel opgenomen is maar vervolgens in twijfel getrokken wordt om onduidelijke redenen) die het geheel al enorm ontkracht.

[...]

Jouw reactie wordt belachelijk gemaakt omdat het niet onderbouwd is, niet omdat het negatief over Tesla is. Side impact is gewoon onderdeel van de NCAP testen, als je die resultaten niet wilt lezen maar wel een opmerking maakt dat Tesla's te stevig zijn en daardoor onveilig, draag je niet bij aan een geïnformeerde discussie maar ben je aan het flamebaiten. Heel leuk als jij vindt dat Tesla's onveilig zijn, testresultaten laten zien dat dit niet zo is.
Ik ben bang dat iedere EV, die de batterij in de bodem heeft, hier last van heeft. Tesla is slechts een voorbeeld met een extra stevige dubbele aluminium balk. Beetje de referentie in mijn ogen. Dus flames zie je vooral zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@greatgonzo Bewijs dan even dat ze ook daar hun Cobalt vandaan halen?

Automerken proberen dat juist te vermijden als de pest. Tesla en BMW kopen in ieder geval niet uit Afrika.
BMW koopt zelfs zelf hun grondstoffen in om het dan naar de accu fabrikant te brengen (ander bedrijf). Zo weten ze het zeker.

En wat betreft die kinderwagen, wij krijgen onze Joolz kinderwagen gewoon achterin een Yaris. Zo'n e-Niro en ID3 zijn hartstikke ruime wagens. Als je hem daar niet in krijgt ligt het niet aan de auto.

Heb ooit ook eens een collega gehad die een Dacia Dokker kocht, want dan kon hij de kinderwagen zo achterin zetten, zoals hij was, zonder in te klappen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:09:
[...]

Eender welke persoon die met dezelfde bewering afkwam, had ik op dezelfde manier op gereageerd.
Omdat het gewoon te absurd is voor woorden.

Een geleidelijk impact gaat altijd teweeg met een diepere impact op het voertuig. Of hoe wil je anders dat het metaal rond de paal gaan 'kreuken'? Of heb je die lessen fysica / dynamica overgeslagen? (leuke bron had je toen aangehaald trouwens).
Jou theorie heeft 0,0 voordelen. Maar dan ook echt 0.. Nee toch 1tje. Moest het een motor zijn die jou zijdelings raakt, dan heeft hij een bedje om in te slapen.
Om nog maar te zwijgen van degene die met jou meerijd en het niet meer kan verder vertellen.

Gelukkig zijn er echte experts in de sector actief die aantonen dat de Tesla Model 3 de veiligste auto is die er momenteel bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 06-12-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

!null schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:44:
@greatgonzo Bewijs dan even dat ze ook daar hun Cobalt vandaan halen?

En wat betreft die kinderwagen, wij krijgen onze Joolz kinderwagen gewoon achterin een Yaris. Zo'n e-Niro en ID3 zijn hartstikke ruime wagens. Als je hem daar niet in krijgt ligt het niet aan de auto.
Het ligt ook meer aan de zooi die we voor de rest meenemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
greatgonzo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:37:
Mensenrechten organistaties hebben natuurlijk een punt door te zeggen dat EV schadelijk zijn voor het locale mileu en de loonslaven die in die kobaltmijnen werken.. en de Petrolheads lopen met zulke info weg.

Tijd dus voor een Fairtrade auto met Max Havelaar keurmerk..
Maar men vindt EV's nu vaak al te duur om als particulier te kopen, als ze dan ook nog eerlijk geproduceerd moeten worden gaat zo'n ding een paar ton kosten. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou.. in een ID3 of Niro gaat de kinderwagen gewoon niet passen.
Nou ik krijg zelfs een kinderwagen + kinderspullentas in de koffer van een Kona EV en gelijktijdig 2 kinderveiligheidstoeltjes op de achterbank + 2 volwassenen vooraan. En wat in een Kona EV past gaat zeker in de koffer van een e-Niro.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2019 14:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bottom line
Gelukkig schenden grote oliemaatschappijen geen mensenrechten en milieurechten met hun olie op te pompen he ;)
Ze verlagen zelfs de productie om ervoor te zorgen dat de hele wereld minder vervuiling kan veroorzaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:05
bottom line schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:44:
[...]
...
Gelukkig zijn er echte experts in de sector actief die aantonen dat de Tesla Model 3 de veiligste auto is die er momenteel bestaat.
Dat is inderdaad wat Tesla je probeert wijs te maken. En Tesla is inderdaad een heel veilige auto, maar b.v. een Mazda 3 is eigenljk op alle punten behalve technische snufjes beter, net als een BMW 3-serie.

En wat hier boven gesteld wordt over een ongeluk van de zijkant, aangezien je daar geen kreukelzone hebt en je zelf vlak achter die zijkant zit kun je de impact niet verminderen door de zijkant in te laten deuken. Dat zou je inderdaad wel het liefste willen, maar die ruimte is er gewoon niet. Het beste wat je dan dus kan doen is de zijkant stevig genoeg maken zodat ie niet vervormt, een riem om degene die erachter zit op zijn plek te houden en een airbag om te zorgen dat zijn kop zo goed mogelijk wordt opgevangen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gewoon mentaliteitswijziging op alle vlak doorvoeren en niet alleen van energiedrager veranderen en voor de rest gewoon doorleven als vanouds.
Afstand werk voor mijn vriendin is 2 x 25 km. Behoudens vrieskou en gietende regen wordt dat met de fiets gedaan (bij stevige wind en/of regenvlagen met de e-fiets).
Zelf (bewust) buitenhuis werken opgegeven. Eén auto per gezin volstaat dan ook ruimschoots (heb je ook geen 8.8 M auto's mee nodig)
Bij slecht weer WW verkeer en persoonlijke ritten boven de 30 km enkel gebruiken we de EV.
Wekelijks een keertje naar de supermarkt waar de EV tijdens een half uur 120-150 km kan bijladen (DC50).
Voor de rest thuislaadpaal waar diegene die parkeert inplugt en diegene die vertrekt uitplugt.
Vakanties (bewust) beperken tot de range van de EV (desnoods overnachtingen uitzoeken met laadpunt).
De weinige vakanties waar je mentaal niet buiten kunt (mijn vriendin wil 1x per jaar op skireis naar Frankrijk - voor alle duidelijkheid zonder mij O-) ) gewoon met de trein.
Zo voldoet bijna iedere elektrische auto.
Wat is het probleem? :+

De redenen om iets niet te moeten doen zijn uiteraard gemakkelijker te opperen dan te trachten daadwerkelijk je leven om te gooien en je aan te passen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
redwing schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:24:
[...]
En wat hier boven gesteld wordt over een ongeluk van de zijkant, aangezien je daar geen kreukelzone hebt en je zelf vlak achter die zijkant zit kun je de impact niet verminderen door de zijkant in te laten deuken. Dat zou je inderdaad wel het liefste willen, maar die ruimte is er gewoon niet. Het beste wat je dan dus kan doen is de zijkant stevig genoeg maken zodat ie niet vervormt, een riem om degene die erachter zit op zijn plek te houden en een airbag om te zorgen dat zijn kop zo goed mogelijk wordt opgevangen.
Heeft de Mazda 3 dan een kreukelzone aan de zijkant van de auto, als die veiliger is dan de M3? :+
Het ging altijd al over de zijkant, toen kdeboois zijn bewering maakte.
Zijkant maak je altijd best zo sterk mogelijk. Al is het om het accupakket en de integriteit van de passagierscompartiment te beschermen. Maar blijkbaar telt dat niet voor Tesla (en EV's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mensen moeten af van het idee dat ze percé een 500 km auto moeten hebben. Want de gemiddelde nederlander woont 35 km van zijn werk. Dan is dus een 1e generatie ZOE of Leaf nog voldoende voor 70% van je ritjes. Maar toch redeneren mensen dat ze zoveel mogelijk range moeten hebben, ook al rijden ze maar 1x per jaar naar Zuid Frankrijk en 1x in de maand naar Opa en Oma in Zuid Limburg.
Toch is dat wel de reden dat ik wel een zekere range zou willen. Voor een vakantie kan je een route nog wel plannen, dat kan ook onderdeel van het avontuur zijn.

Voor familiebezoeken moet ik voor het grootste deel van de familie een dikke 100+ enkele reis afleggen. Met een range van 300-500 is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Heel veel modellen hebben ergens een range tussen de 200 en minder dan 300. Dat houdt dan in dat je hem vooraf helemaal tot z'n nok moet laden (is te plannen, mits je die mogelijkheid hebt) en dan kan je misschien net heen en weer. Aangenomen dat het niet te koud is, anders wordt het billen knijpen.
Zo moest ik laatst op vrijdagavond naar een familiefeestje. Maar dan moet je overdag al naar werk, koter ophalen en boodschappen doen. Hij zit dus dan lang niet meer vol, als je dan 's avonds nog op pad wilt mag je dus onderweg nog ergens opladen anders gaat het niet lukken.

Opladen bij familie kan meestal niet, geen oprit. De dichtstbijzijnde paal is vaak een dorp verderop, of in het centrum. En om voor een avondje heen en weer onderweg ook nog eens te moeten wachten op bijladen trekt ook niet zo.
Nu weet ik wel dat het een kwestie van tijd is, maar buiten de gebieden waar alles drijft op lease is het nog een heel stuk minder makkelijk.
Passen is nogal subjectief, maar is de Leaf groter qua inhoud dan een e-Niro dan? Ik dacht juist andersom? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:27

Crazy D

I think we should take a look.

IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:28:
Zo voldoet bijna iedere elektrische auto.
Wat is het probleem? :+
Als de afgelopen 20 jaar mensen op die manier met het gebruik van hun ICE zouden zijn omgegaan, was er nu een veel minder groot probleem geweest :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Gonadan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:49:
[...]

Passen is nogal subjectief, maar is de Leaf groter qua inhoud dan een e-Niro dan? Ik dacht juist andersom? :?
De indeling is heel anders..

Al eens nagemeten:
Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451
ID3: 100*80*40(48): opgave 390

Leaf gaat meer de hoogte in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Crazy D schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:53:
[...]

Als de afgelopen 20 jaar mensen op die manier met het gebruik van hun ICE zouden zijn omgegaan, was er nu een veel minder groot probleem geweest :P
Terechte opmerking.
Maar gezien ze dat duidelijk niet gedaan hebben (het probleem is trouwens al minstens 50 jaar gekend) en de meerderheid dat nog steeds niet doet is er geen weg terug meer en worden de alternatieven om dat nog opgelost te krijgen met de dag schaarser en duurder.
Het groot probleem is er en gaat niet vanzelf weg. Zelfs niet met kleine ingrepen.
Vandaar mijn opmerkingen dat overschakelen van een fossiel op een elektrische auto - en deze blijven gebruiken als een fossiel - niet veel zal bijdragen tot een blijvende oplossing.
Het is een kleine aanzet en een klein onderdeel van de oplossing. Meer ook niet.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 12:29
[verwijderd]

[ Voor 127% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

greatgonzo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:29:
De indeling is heel anders..

Al eens nagemeten:
Leaf: 100*90*60: opgave 420
Niro: 100*74*40(52): opgave 451
ID3: 100*80*40(48): opgave 390

Leaf gaat meer de hoogte in..
Ah top, is dat LxBxH tot het dak gemeten? Hoe deed je dat precies? Op de bodem of hoger? Want de bank staat vaak niet precies recht.
Kan ik het thuis ook eens nameten bij mijn eigen auto, leuk voor de beeldvorming.
Mar.tin schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:22:
Vergis je niet in het formaat van een Leaf, die is op papier van buiten:

11,5cm langer
1,7cm smaller
3cm lager

Dat scheelt dus aan de buitenkant nauwelijks, en hij is zelfs 10cm langer.

Van binnen schetsen de getallen een ander verhaal. :9, maar een kleine auto is het dus absoluut niet O+
Grappig, door de hoogte lijkt het dan net dat die Leaf erg klein is. Zit er nog verschil tussen de modellen?
Ik heb bij de leaf voorin gezeten en kan niet zeggen dat ik het erg ruim vond, maar dat kan ook gevoelsmatig geweest zijn.

Dat zou wel tof zijn want dan wordt de Leaf ineens ook weer een optie voor mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:05
bottom line schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:47:
[...]
Heeft de Mazda 3 dan een kreukelzone aan de zijkant van de auto, als die veiliger is dan de M3? :+
Het ging altijd al over de zijkant, toen kdeboois zijn bewering maakte.
Zijkant maak je altijd best zo sterk mogelijk. Al is het om het accupakket en de integriteit van de passagierscompartiment te beschermen. Maar blijkbaar telt dat niet voor Tesla (en EV's).
Je haalt nu 2 stukken die naar verschillende mensen gericht waren door elkaar. Het 1e stuk ging over dat er regelmatig gezegd wordt dat 'experts' hebben gezegd dat de M3 de veiligste auto is die er is. En dat is simpelweg niet waar. Overall niet, maar ook voor elk onderdeel dat getest wordt apart is er wel een veiligere auto te vinden.

Het 2e stuk was om aan te geven dat kdeboois uitspraak weliswaar helemaal klopt, maar dat dat in een auto gewoon niet mogelijk is. Je kunt niet de zijkant een halve meter in laten deuken om de klap beter op te vangen (iets wat je met de kreukelzone aan de voorkant wel doet). De inzittenden zijn dan al onderdeel van de kreukelzone en da's nu net niet de bedoeling ;) Dus vandaar dat de zijkant inderdaad zo sterk mogelijk gemaakt moet worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
redwing schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:49:
[...]

Het 2e stuk was om aan te geven dat kdeboois uitspraak weliswaar helemaal klopt, maar dat dat in een auto gewoon niet mogelijk is.
...
Dus vandaar dat de zijkant inderdaad zo sterk mogelijk gemaakt moet worden.
Volgens kdeboois moet de zijkant nou net wel in kunnen deuken, want dat is hetgeen dat Tesla's onveilig maakt. Die 2 lange stevige balken mogen er niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mar.tin schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:47:
[...]

Dat is dus ook de indruk die ik had en o.a. mijn collega die een Niro besteld heeft had, dat de Niro "veel groter" is, terwijl dat dus wel meevalt.

Tussen het oude en het nieuwe model zit van binnen iets verschil, in elk geval met betrekking tot de middenconsole die wat anders ingedeeld is. Verder is het chassis-technisch gewoon dezelfde auto dus als het goed is niet. (Ga maar eens kritisch vergelijken tussen een oud en een nieuw model)

https://s.car.info/image_files/1920/side-1-830818.jpg
https://www.lavoiture.nl/...50-kilometer-1024x682.jpg
Welke is dan de nieuwe? De bovenste?
Ik heb met mijn 1mtr95 geen problemen in mn Leaf40.

Een eventueel gebrek aan ruim gevoel komt bij mij vooral voort uit de vrij forse middenconsole. Daar is bijvoorbeeld de Model3 ruimer / opener, en de Niro lijkt dat ook te hebben.

Ik heb geen kids / honden dus sleep niet zo heel vaak iets mee, maar tot nu toe heeft het er allemaal ingepast. Tot flinke ikea-kasten aan toe.
Heb wel een gezin en doe fanatiek aan kampeervakanties en weekendjes weg, dus ben op zich wel gecharmeerd van wat binnenruimte. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
bottom line schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:10:
[...]

Volgens kdeboois moet de zijkant nou net wel in kunnen deuken, want dat is hetgeen dat Tesla's onveilig maakt. Die 2 lange stevige balken mogen er niet zitten.
Kijk op YT eens naar de Euro NCAP video van de Model 3 en van de BMW 3 serie.

Beide 5 sterren en beide een prima bescherming volgens de test. De Model 3 geeft geen krimp en kreukelt nauwelijks, de 3 serie kreukelt flink. Dat laatste lijkt me wenselijker er je ziet hem ook net iets beter scoren in het PDF rapport. Beide scoren nog steeds erg goed, maar de stijfheid van de Model 3 en van andere EV’s zullen toch effect hebben op de inzittenden.

Heb de video van de MG ook bekeken nu en dat lijkt werkelijk nergens op. Overigens hebben ze niet de EV versie getest. Verwacht dat die anders reageert op die side impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 114% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Da's helemaal een interessante. De ZE1 heeft namelijk (officieel) geen trekhaakset, noch van Brink, noch van andere fabrikanten.

... maar de bekabeling en het frame is identiek aan de ZE0, dus je kunt gewoon de oude Brink-set erop monteren. Misschien maandag maar even checken op iemands auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:46:
[...]

Kijk op YT eens naar de Euro NCAP video van de Model 3 en van de BMW 3 serie.

Beide 5 sterren en beide een prima bescherming volgens de test. De Model 3 geeft geen krimp en kreukelt nauwelijks, de 3 serie kreukelt flink. Dat laatste lijkt me wenselijker er je ziet hem ook net iets beter scoren in het PDF rapport. Beide scoren nog steeds erg goed, maar de stijfheid van de Model 3 en van andere EV’s zullen toch effect hebben op de inzittenden.

Heb de video van de MG ook bekeken nu en dat lijkt werkelijk nergens op. Overigens hebben ze niet de EV versie getest. Verwacht dat die anders reageert op die side impact.
Dat je idealiter mogelijk iets meer flex in je bodem zou hebben maakt iets nog niet onveilig. Mensen reageren zoals ze doen op je reactie omdat je nogal overdreven reageert hoe wel/niet onveilig het is. Die demping heb je ook door airbags hè, de stoelen iets meer naar het midden & een dikkere airbag en je bereikt veel meer dan het 'omknikken' van de auto...

Ben overigens benieuwd hoeveel ervaring/opleiding je hebt in deze hoek, dat je het zo vanaf de bureaustoel inschatten kan.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 06-12-2019 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Vergeet ook niet dat een ICE een stuk rigide metaal tussen de voorkant en de bestuurder hebben zitten die vaak het bestuurder/passagiers compartiment een stuk naar binnen drukt en voor beklemde personen zorgt.

Elektrische auto's kunnen de voorkant juist veel mooier laten kreukelen door de relatief kleinere motor (die dwars ligt) en daar dus meer opvangen zonder het bestuurder/passagiers compartiment te compromitteren.

Rechtstreeks uit m'n eigen duim gezogen 👍 Klinkt wel logisch toch?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
GoldenSample schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:37:
[...]

Dat je idealiter mogelijk iets meer flex in je bodem zou hebben maakt iets nog niet onveilig. Mensen reageren zoals ze doen op je reactie omdat je nogal overdreven reageert hoe wel/niet onveilig het is. Die demping heb je ook door airbags hè, de stoelen iets meer naar het midden & een dikkere airbag en je bereikt veel meer dan het 'omknikken' van de auto...

Ben overigens benieuwd hoeveel ervaring/opleiding je hebt in deze hoek, dat je het zo vanaf de bureaustoel inschatten kan.
Ik heb vandaag geen bureaustoel aangeraakt 😁

F=m x a

Meer heb je niet nodig. 3e klas MTS als ik het me goed herinner.

Het viel me gewoon op en heb er een bepaalde stelling bij. Beide zijn veilig, maar het lijkt me in de BMW beter toeven dan in de Model 3 met zo’n paal in je zijkant. Beide uiterst onplezierig maar als ik mag kiezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:11:
[...]

F=m x a

Het viel me gewoon op en heb er een bepaalde stelling bij. Beide zijn veilig, maar het lijkt me in de BMW beter toeven dan in de Model 3 met zo’n paal in je zijkant. Beide uiterst onplezierig maar als ik mag kiezen...
Ok duidelijk, bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
kdeboois schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:11:
[...]

F=m x a

Beter van toepassing hier is de wet van behoud van impuls: m1 * v1 = m2 * v2. Maar dat terzijde.

Het is allemaal niet zo simpel. Dat is het zelden - alleen dat laatste is simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
arsimo schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:27:
[...]

Beter van toepassing hier is de wet van behoud van impuls: m1 * v1 = m2 * v2. Maar dat terzijde.

Het is allemaal niet zo simpel. Dat is het zelden - alleen dat laatste is simpel.
Ik geef toe het is een stevige vereenvoudiging maar heel veel zit je er niet naast met mijn formule.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:54:
[...]

Ik geef toe het is een stevige vereenvoudiging maar heel veel zit je er niet naast met mijn formule.
Dat geeft inderdaad aan dat je er niet genoeg van begrijpt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
daemonix schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:47:
[...]

Dat geeft inderdaad aan dat je er niet genoeg van begrijpt helaas.
Vertel ?

Op BNR hoorde ik overigens vanmiddag dat de EV versie van de MG opnieuw bij Euro NCAP getest is en volgens de MG man als beste in zijn categorie uit de test kwam. Er is dus ongetwijfeld het één en ander verbeterd.

[ Voor 35% gewijzigd door kdeboois op 07-12-2019 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
Jup.
Zorgen dat de paal dieper in de auto kan, is echt the way to go.
Ik weet wel in welke van de 4 ik het liefst wil zitten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W7Cof3C.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VFQmUft.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rpearw1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2taAQfM.png

Porsche Taycan hoort blijkbaar ook bij de slechte leerlingen van de klas.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5USgBeu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
bottom line schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:55:
Jup.
Zorgen dat de paal dieper in de auto kan, is echt the way to go.
Ik weet wel in welke van de 4 ik het liefst wil zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Porsche Taycan hoort blijkbaar ook bij de slechte leerlingen van de klas.
[Afbeelding]
Leuk detail is dat de BMW 1 Serie een betere bescherming geeft volgens het rapport. Verklaar dat dan eens ?

Edit: Tot mijn grote spijt geeft, mijn geliefde Taycan ook achter vs de BMW’s.

Het zijn kleine verschillen maar ze zouden veroorzaakt kunnen worden door mijn waarneming / stelling.

Nogmaals, gelukkig zijn ze alle veilig en lijkt MG iets gedaan te hebben aan de schamele 3 sterren.

[ Voor 16% gewijzigd door kdeboois op 07-12-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
kdeboois schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:35:
[...]

Leuk detail is dat de BMW 1 Serie een betere bescherming geeft volgens het rapport. Verklaar dat dan eens ?
Ik zeg gewoon waar ik het liefst in zit.
Als ik op de achterbank zit met 2 andere passagiers wordt het de Tesla M3 in mijn geval. Zelfs vooraan. Ik zal wel het grotere risico nemen op een letsel.
Ga jij maar in de BMW 1 zitten als die betere bescherming geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
bottom line schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:47:
[...]

Ik zeg gewoon waar ik het liefst in zit.
Als ik op de achterbank zit met 2 andere passagiers wordt het de Tesla M3 in mijn geval. Zelfs vooraan. Ik zal wel het grotere risico nemen op een letsel.
Ga jij maar in de BMW 1 zitten als die betere bescherming geeft.
Beetje flauw dit vriend.

Ik rij in een Kia, dat weet je best 😁

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Houd bij de hele discussie over veiligheid vooral ook in het achterhoofd dat je niet doodgaat *in* de auto. Je gaat erbuiten dood. Fietsers, voetgangers, dat is waar je daadwerkelijk veiligheid verbetert. De persoon in de auto zit wel prima, en de verschillen tussen auto's zijn grootendeels minimaal - je hebt het over een dodelijke snelheid van 45km/h bij de ene auto en 47km/h bij de volgende - boeiend.

Als je geeft om veiligheid - rijd langzaam in de buurt van andere weggebruikers. Veiligheid is geen aankoopkeuze, het is een gedragskeuze.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 07-12-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22
mux schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:25:
Houd bij de hele discussie over veiligheid vooral ook in het achterhoofd dat je niet doodgaat *in* de auto. Je gaat erbuiten dood. Fietsers, voetgangers, dat is waar je daadwerkelijk veiligheid verbetert. De persoon in de auto zit wel prima, en de verschillen tussen auto's zijn grootendeels minimaal - je hebt het over een dodelijke snelheid van 45km/h bij de ene auto en 47km/h bij de volgende - boeiend.

Als je geeft om veiligheid - rijd langzaam in de buurt van andere weggebruikers. Veiligheid is geen aankoopkeuze, het is een gedragskeuze.
De veiligheid van fietsers en voetgangers ligt er inderdaad meer aan wie er stuurt.
En dan niet alleen de auto. Ik zie zo vaak (vooral fietsers) suicidale acties uithalen on 10 seconden eerder op hun bestemming te zijn. Of €5 besparen op een fietslampje waardoor ik ze pas heel laat zie.

Aan de kant van auto fabrikanten denk ik dat de oplossing zit in zelfrijdende systemen of hulpsystemen. En dan hopen dat fietsers niet gewoon altijd door rood gaan rijden omdat ze weten dat alle auto's toch wel automatisch een noodstop maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
RocketKoen schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 23:28:
[...]

De veiligheid van fietsers en voetgangers ligt er inderdaad meer aan wie er stuurt.
En dan niet alleen de auto. Ik zie zo vaak (vooral fietsers) suicidale acties uithalen on 10 seconden eerder op hun bestemming te zijn. Of €5 besparen op een fietslampje waardoor ik ze pas heel laat zie.

Aan de kant van auto fabrikanten denk ik dat de oplossing zit in zelfrijdende systemen of hulpsystemen. En dan hopen dat fietsers niet gewoon altijd door rood gaan rijden omdat ze weten dat alle auto's toch wel automatisch een noodstop maken.
Grappig dat laatste. Heb laatst dus het tegenovergestelde meegemaakt. Tesla reed gewoon met 50 consistent recht op mijn fietspad af.
"Ja mijn auto remt wel op tijd als ik je anders zou raken" 8)7
Ja, en toch ga ik dan mijn voorrang niet met de volle 100% zekerheid pakken.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22
Kodess schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 23:33:
[...]

Grappig dat laatste. Heb laatst dus het tegenovergestelde meegemaakt. Tesla reed gewoon met 50 consistent recht op mijn fietspad af.
"Ja mijn auto remt wel op tijd als ik je anders zou raken" 8)7
Ja, en toch ga ik dan mijn voorrang niet met de volle 100% zekerheid pakken.
Autopilot werkt niet op een rotonde. Anders doet hij toch alleen noodstop?
En het is een zelf lerend systeem. Zou hij zo getraind worden om niet te remmen voor fietsers op rotondes?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 21:56
Filevorming bij Tesla snellaadstation na thanksgiving
https://m.hln.be/auto/bin...a-superchargers~aeb932fa/

Niet zo erg, is minder lang wachten dan naar onze hoofdsteden

[ Voor 3% gewijzigd door bruneelm op 09-12-2019 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 16:18

databeestje

Von PrutsHausen

Kosten i-MiEV afgelopen jaar 2019, zie ook vorige editie. databeestje in "Elektrische auto's - deel 4"

APK 2019: 207,42 euro (band, arbeidsloon, apk)
Laadkosten VandeBron, 49 sessies, 255,12kWh, €76,21
Laadkosten Fastned, €0,-
Laadkosten Maingau, €12,17
Elektra thuis, ~5800kWh (€1218), PV 4000kWh (€840), netto 1800kWh (€378), E-Auto ~3300kWh (€693).
Eindstand 2018 132.620km, Eindstand 2019 154.781,9km = 22.161km.
Verzekering €28,26/maand = €339,12.

Variabel: 1327,92 (0,0599214836875592 €/km)
Afschrijving jaar 4 1044 (0,0599214836875592 €/km) (restwaarde 3702).

Totaal €2371,92 (€10,7ct/km)

Nog een paar aftermarket led lampjes voor de auto gekocht a 25,- en Mitsubishi Outlander stuurwiel knoppen voor cruise control en audio bediening ingebouwd (75 euro oid).

De kosten voor de elektra thuis zijn eigenlijk geen 693 euro omdat een groot deel van de PV opbrengst dit compenseert. Het aandeel eigenverbruik was circa 1067kWh (van de 5800 ~18%) het afgelopen jaar, en daar zal ook een stukje auto in zitten van de zomeravonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Mar.tin is ie zuiniger of gebruik je nu een magische laadpas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ik heb precies hetzelfde, waar ik voorheen met mijn Leaf nog regelmatig thuis moest laden red ik het met de Ioniq vrijwel altijd met (gratis) op het werk laden.

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 10-12-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:58
Heren,

Ik volg dit topic al zeer lang. Heel veel interesse in elektrische wagens en vind deze ook de way to go.
Gezien ik een vlaming ben en de vlaamse premie van 3500-4000 euro volgend jaar afgeschaft wordt, ben ik van plan dit jaar nog te bestellen.

Keuze zit nog tussen een Renault ZOE ZE50 LIFE en PEUGEOT E208 ACTIVE (prijsrond de 30 en 32K)
Met de premie en wat korting kom ik dus op iets van een 26-28k euro uit. (exacte offertes volgen nog)

Mijn net gebouwde garage is ondertussen al voorzien op 3 fase (wat ik zelf ook belangrijk vind)

Hieronder mijn pros om voor een bepaalde auto te gaan.

Renault ZOE:
WLTP iets hoger
Renault heeft meer ervaring
Kofferruimte van ZOE 10% groter
22Kwh 3 fase

Peugeot E208:
Waterkoeling ipv luchtkoeling van de batterij
Ziet er net iets "cooler" uit (persoonlijke voorkeur)
1000 euro goedkoper (dit zonder offertes)
Snelladen aan 100 kW ipv 50

De auto gaat vooral voor mijn vrouw zijn en ze rijdt eigelijk maar 50 tot 100 km per dag.
Ik kan me inbeelden dat jullie mee willen geven dat ook nog een lager segment is zoals bv de nieuwe e-up (en skoda en seat versie)
Maar ik vind de extra range en 3 fase mogelijkheid toch wel belangrijk.
2de hands kijken heb ik ook al gedaan maar vele modellen ontbreken snelladen en hebben dan (logisch) ook een kleinere accucapaciteit.
Deze 2 vind ik ook wel belangrijk naar een toekomstige verkoop van de wagen.
Mogelijk nemen we binnen een 5 jaar een model Y uit leasing naar privé.

Graag jullie oprechte meningen :)
Proefritjes en offertes volgen de komende dagen en weken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gerre1 denk je uberhaupt snelladen te gaan gebruiken? Het voordeel van een Zoe is dat die bij iedere "normale" laadpaal de maximale snelheid kan halen. Ik heb alleen geen idee of 22 kWh laadpalen veelvuldig voorkomen in Vlaanderen (of in ieder geval op de plekken waar je daar gebruik van zou willen maken).

Ook met de 11 kWh van de E208 kan je best vlot laden trouwens, maar het kan natuurlijk wel het verschil uitmaken tussen 2 uur of 4 uur voor je weer vol bent als je ergens op verjaardagsvisite of wat dan ook bent.

Als je de een veel mooier vindt dan de ander en in jouw situatie is er geen noemenswaardig verschil in tijden om te laden of afstanden die je moet overbruggen is de keuze nogal makkelijk lijkt mij?

Maar dan is het wellicht ook wel eerlijk om aan je vrouw te vragen wat zij vind aangezien zij er blijkbaar het meeste in moet zitten. Wellicht vind ze de een wel lekker zitten/rijden/besturen dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat is er mis met een proefrit? Hoe een auto zit en zich op de weg gedraagt vind ik belangrijk. Als er sprake is van vapourware, de auto is wel aangekondigd maar niet leverbaar dan is dat een gevalletje jammer.

Je moet nog maar afwachten of dat auto's daadwerkelijk geleverd kunnen gaan worden, er worden zo ontzettend veel beloftes geschonden door de automobiel fabrikanten...

Daarnaast, krijg je de bonus ook als je nu besteld en de auto pas volgend jaar geleverd krijgt? Dat zou me verbazen.

Pagina: 1 ... 48 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic