Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:02

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Kluutmaran schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:16:
[...]

Iets van nieuwe technologie die duurder is dan oude technologie, van bekende massaproductie ten opzichte van nieuw op te starten productie en van dalende inkoopprijzen. Het is toch heel logisch dat een EV nog een stuk duurder is om te produceren dan een ICE. Dat het uiteindelijk door de eenvoud van een EV en hard dalende componenten goedkoper gaat worden lijkt vast te staan maar tot die tijd zijn er nog subsidies nodig om de aankoopprijs competitief te krijgen. Op Total Cost of Ownership ben je al bijna op gelijk niveau met een ICE.
Het punt is dat er amper nieuwe technologie in zit. Elektromotoren zijn al een eeuw oud en inmiddels geheel uitontwikkeld. Aanpassen van productielijnen, een kleine beetje R&D en de marketing zijn de kosten, maar verklaren zeker niet het grote verschil met de ICE of hybride varianten. Die kan denk ik het best verklaard worden door het gebrek aan concurrentie.

Voor de rest heb je gelijk. Ik verwacht ook dat de prijzen zullen gaan dalen tussen nu en 3 jaar.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
Er is nu toch wel een duidelijk ander signaal de markt in gezet nu dat Volkswagen een pad gekozen heeft voor batterij elektrisch. https://www.volkswagenag....hat-is-the-question.html#

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-11 12:56

greatgonzo

schit-te-rend!

assje schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:33:
[...]

Andere manier om het te bekijken is dat de levensduur van EV's significant langer is en ze dus veel langzamer zouden moeten kunnen gaan afschrijven (als de grootste ontwikkelingen achter de rug zijn).
Ik denk dat je wel op een punt komt dat er meer zaken gaan spelen dan technische afschrijving alleen.
Want als er straks auto's komen met 1500 km range (en die gaan er ooit ook komen).. rept niemand over 20% degeneratie. Terwijl, als je nu de 1e generatie EV"s met 20% degeneratie moet kopen, lever je zomaar 50 km range in.

Ik vergelijk het maar met de telefoon's van nu..
Praktisch gezien is er, op snelheid na, weinig verschil tussen een Iphone 11 en een Iphone 7.. of voor mijn part een S7 of S10.
Maar waarom blijven mensen toch een nieuwe telefoon kopen? Omdat ze een mooier scherm willen, betere camera enz. Maar voor de basale taken (app, facebook, mail, internet) heeft niemand een Iphone 11 nodig.

Dus in de toekomst gaan zaken als autonoom rijden, veiligheidsystemen en car entertainment veel meer een rol spelen bij de reden van overstappen naar iets nieuws..

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 11:02
Standeman schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:26:
[...]

Het punt is dat er amper nieuwe technologie in zit. Elektromotoren zijn al een eeuw oud en inmiddels geheel uitontwikkeld. Aanpassen van productielijnen, een kleine beetje R&D en de marketing zijn de kosten, maar verklaren zeker niet het grote verschil met de ICE of hybride varianten. Die kan denk ik het best verklaard worden door het gebrek aan concurrentie.

Voor de rest heb je gelijk. Ik verwacht ook dat de prijzen zullen gaan dalen tussen nu en 3 jaar.
De kosten zitten idd niet in de motoren. Er wordt nog wel aan ontwikkeld, maar dat is relatief kruimelwerk en sowieso zijn de motoren goedkoop.

De grootste kosten van een EV zijn:

(a) de batterijen en het management van de batterijen (koeling/verwarming, aansturing, automatisch herstel/redunantiebeheer, snel kunnen laden, gewicht, vermogen, aantal chargecycles etc). Hier zit het grote verschil in knowhow tussen de producenten, en hellemaal tussen hen die al ff bezig zijn met EV en hen die net (serieus) beginnen of nog moeten beginnen. Op dit gebied is nog veel te innoveren, zowel in functionaliteit, duurzaamheid, betrouwbaarheid, levensduur als beheersing van de kosten.

(b) ontwerpen en bouwen van de benodigde fabrikagelijnen voor massaproductie. Voor een flink deel vergelijkbaar met de massaproductie van traditionelere auto's, maar ook is significant deel nieuw en anders. Dit aspect van een succesvol automerk worden/zijn is vaak ingewikkelder en duurder dan het bedenken, ontwerpen en het aankopen van materialen en onderdelen van de auto. Uiteindelijk zal dit ook goedkoper worden, maar dat zal ook ff duren.

Men verwacht tussen 2023 en 2025 dat een EV kwa kosten gelijk zouden moeten zijn aan equivalente verbrandingsmotorauto's. Nu is dat nog enkele tientallen procenten meer (15 ~ 40%).

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:12:
Er is nu toch wel een duidelijk ander signaal de markt in gezet nu dat Volkswagen een pad gekozen heeft voor batterij elektrisch. https://www.volkswagenag....hat-is-the-question.html#
Die genoemde voordelen gelden net zo goed voor elektrische auto's (maar geen water uitstoot ;)).

Het zogenaamde voordeel van in 5 minuten tanken is maar heel beperkt geldig, dat houdt een tankstation maar 3-4 auto's vol, daarna moet de hoge druk tank opnieuw worden gevuld en gekoeld. Effectief kunnen maar iets van 30 auto's per dag tanken bij een H2 tankstation als gevolg van het opnieuw op druk moeten brengen.

VAG zet vol in op elektrische auto's en ze hebben de rationale (die verder wel klopt) er bij gezocht.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 21:32
bottom line schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:06:
[...]

Nee want met cashback acties wordt ook nooit de prijs verhoogd door de leveranciers van deze producten? ;)

Is gewoon logica. De exacte realistische vertaling van de industrie die werkt met vraag een aanbod.
Als iemand anders de kopers van mijn product wilt sponsoren, mij goed, maar mijn prijzen gaan wel een deeltje omhoog - want de vraag stijgt terwijl het aanbod hetzelfde blijft.
In de logica van de open markt kan ik de prijzen van exact hetzelfde product met elkaar vergelijken en dus in het oog houden of de verkoper zijn prijzen "aanpast" als er acties zijn.
Dus nogmaals, om bij de kern van de zaak te blijven, in Duitsland krijg je vanaf 2020 6.000 € subsidies bij aankoop van een EV onder de 40.000 €. In Vlaanderen (van NL weet ik het niet) krijg je dan 0 €. Verwacht je dat de verkoopprijs van bv. de basic ID.3 in Duitsland dan 6.000 € hoger zullen zijn dan in Vlaanderen?
Het betreft een verkoop binnen een eengemaakte markt van eenzelfde product maar met een andere subsidieregeling.

IvoB2 wijzigde deze reactie 06-11-2019 13:47 (5%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• sh476623
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 23:34
Ik zie net dat vanaf vandaag de nieuwe Škoda Citigoᵉ iV Private te Leasen is vanaf € 199,- p/m

Dit is dus vanaf vandaag de GOEDKOOPSTE ELEKTRISCHE AUTO in de private lease.

• daemonix
  • Niet online
sh476623 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:50:
Ik zie net dat vanaf vandaag de nieuwe Škoda Citigoᵉ iV Private te Leasen is vanaf € 199,- p/m

1 Als die beschikbaar komt... Hij is dat nog niet.
2 Hou er rekening mee dat hij uitermate kaal zal zijn.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:01
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:52:
[...]

1 Als die beschikbaar komt... Hij is dat nog niet.
2 Hou er rekening mee dat hij uitermate kaal zal zijn.
1: Iemand info over vanaf wanneer hij verwacht wordt? Enige dat er staat:
Ervaar de de nieuwe CITIGOᵉ iV zelf tijdens een proefrit bij je lokale ŠKODA dealer. Vanaf de marktintroductie (naar verwachting medio januari 2020) kun je een proefrit maken.
2: Vergeleken met de gemiddelde EV ja, voor een A-segmenter lijkt hij me prima.

Sterker nog, een van de goedkoopste opties in het algemeen in private lease (zelfs zonder het voordeel van lagere brandstofkosten te overwegen).

In ieder geval nu al blij dat we de eGolf onlangs toch niet gedaan hebben, eCitigo is ook prima scheelt toch weer mooi €100/maand

assje wijzigde deze reactie 06-11-2019 15:23 (57%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:36
IvoB2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:45:
[...]

In de logica van de open markt kan ik de prijzen van exact hetzelfde product met elkaar vergelijken en dus in het oog houden of de verkoper zijn prijzen "aanpast" als er acties zijn.
Dus nogmaals, om bij de kern van de zaak te blijven, in Duitsland krijg je vanaf 2020 6.000 € subsidies bij aankoop van een EV onder de 40.000 €. In Vlaanderen (van NL weet ik het niet) krijg je dan 0 €. Verwacht je dat de verkoopprijs van bv. de basic ID.3 in Duitsland dan 6.000 € hoger zullen zijn dan in Vlaanderen?
Het betreft een verkoop binnen een eengemaakte markt van eenzelfde product maar met een andere subsidieregeling.
Waarom zou je je prijzen verlagen in andere landen als je de geplande jaarproductie al kwijt kunt spelen in je hoofdmarkt - dankzij die subsidies?

Kijk maar eens naar Tesla. De M3 hebben ze in het laatste kwartaal met €1.000 omhoog gegooid, omdat de vraag toch onnoemelijk hoog is. Wat boeit het Tesla nog hoeveel ze verkopen in België en Duitsland? Ze vangen €1.000 meer per auto als ze het grootste deel dit kwartaal naar Nederland sturen. Ze zouden dom zijn om nog andere landen te bevoorraden.

VW gaat geen lagere prijzen hanteren voor andere landen met een andere subsidieregeling, maar wees er maar zeker van dat de standaardprijzen hoog genoeg liggen waar ze dit al hebben in verwerkt.

bottom line wijzigde deze reactie 06-11-2019 15:28 (6%)

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
assje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:12:
[...]

1: Iemand info over vanaf wanneer hij verwacht wordt? Enige dat er staat:

[...]

2: Vergeleken met de gemiddelde EV ja, voor een A-segmenter lijkt hij me prima.

[...]

Sterker nog, een van de goedkoopste opties in het algemeen in private lease (zelfs zonder het voordeel van lagere brandstofkosten te overwegen).

In ieder geval nu al blij dat we de eGolf onlangs toch niet gedaan hebben, eCitigo is ook prima scheelt toch weer mooi €100/maand
Naar mijn mening laat de EGolf en de Skoda zich niet echt met elkaar vergelijken. De Golf kan dienen als een auto voor algemeen gebruik. De Skoda is echt een stadsautootje. Hier past een gezin niet in.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• assje
wcduck schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:07:
Naar mijn mening laat de EGolf en de Skoda zich niet echt met elkaar vergelijken. De Golf kan dienen als een auto voor algemeen gebruik. De Skoda is echt een stadsautootje. Hier past een gezin niet in.
Of ze vergelijkbaar zijn is niet zo relevant voor onze persoonlijk situatie. De reden dat we de eGolf niet namen was voornamelijk omdat we het eigenlijk belachelijk vonden zo'n grote auto als 2e (boodschappen)auto voor 10.000km/jaar te hebben. Echter, de prijs was dusdanig laag dat het ook wel weer prima kon, dit is dus het betere alternatief.

We hebben op dit moment een Picanto; twee kleine kinderen + kinderwagen lukt gewoon dus is voor alles behalve wellicht vakanties gewoon prima.

P.s. de range van de eCitigo is wel groter dan de eGolf, obv WLTP:
eGolf 230km (35,8kWh bruto)
eCitigo 260km (36,8kWh bruto)

Vraag me bij nader inzien dus nog af of de eCitigo mijn Ioniq zou verslaan.

assje wijzigde deze reactie 06-11-2019 16:28 (27%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• arsimo
Die Skoda lijkt toch sterk op een e-Up? (heb me in dat segment niet zo verdiept nog)

• wcduck
  • Niet online
Aangezien een aantal mensen hier een eGolf gaan leasen, wellicht heeft iemand hier antwoord op: is er een lease constructie waarbij de dit geen invloed heeft op een toekomstige hypotheek? Bijvoorbeeld het ineens afbetalen van het leasecontract, maar dan zonder opzegging (dus eigenlijk vooruitbetalen). Is iemand dit tegengekomen tijdens de lease-afhandeling van de eGolf?

• daemonix
  • Niet online
wcduck schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:27:
Aangezien een aantal mensen hier een eGolf gaan leasen, wellicht heeft iemand hier antwoord op: is er een lease constructie waarbij de dit geen invloed heeft op een toekomstige hypotheek? Bijvoorbeeld het ineens afbetalen van het leasecontract, maar dan zonder opzegging (dus eigenlijk vooruitbetalen). Is iemand dit tegengekomen tijdens de lease-afhandeling van de eGolf?
Als je dat wilt, dan zul je moeten zorgen dat de BKR notering verdwijnt, dus de volledige betaling doen. Ik denk niet dat je dat kunt of wilt (want dan had je de private lease niet nodig!) of dat de leasemaatschappij dat wil.

• assje
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:30:
(want dan had je de private lease niet nodig!)
Gebruik maken van private lease hoeft echt niet noodzakelijk te betekenen dat er geen liquide middelen zijn. Er zijn 1001 andere legitieme redenen om private lease boven aanschaf te verkiezen, zeker met huidige prijsstelling voor elektrische auto's vs private lease.

Je mag voor mij proberen recht te rekenen om een eCitigo te kopen voor €23.290 versus leasen voor €199/maand.

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:34:
[...]

Gebruik maken van private lease hoeft echt niet noodzakelijk te betekenen dat er geen liquide middelen zijn. Er zijn 1001 andere legitieme redenen om private lease boven aanschaf te verkiezen, zeker met huidige prijsstelling voor elektrische auto's vs private lease.

Je mag voor mij proberen recht te rekenen om een eCitigo te kopen voor €23.290 versus leasen voor €199/maand.
Dat is het punt niet. Als je gekozen hebt voor private lease en je wilt er van af dan heb je best wel een probleem. Dan is er een stevige invloed op het maximale hypotheek bedrag dat je kunt lenen.

• assje
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:35:
Dat is het punt niet. Als je gekozen hebt voor private lease en je wilt er van af dan heb je best wel een probleem. Dan is er een stevige invloed op het maximale hypotheek bedrag dat je kunt lenen.
OK maar dat is niet het punt dat je maakte dan.
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:30:
Als je dat wilt, dan zul je moeten zorgen dat de BKR notering verdwijnt, dus de volledige betaling doen. Ik denk niet dat je dat kunt of wilt (want dan had je de private lease niet nodig!) of dat de leasemaatschappij dat wil.
@wcduck ik weet dat mensen dit soms omzeilen door het contract over te schrijven op naam van bijvoorbeeld een familielid (al dan niet tijdelijk). Wellicht een optie om na te gaan of hierin mogelijkheden zijn.

Mijn benadering van private lease & impact op hypotheek:
  • Als je samen koopt zou je verdiencapaciteit moeten voldoen om je hypotheek te krijgen ook inclusief private lease (anders koop je te duur :9 )
  • Ben je samen maar koop je alleen dan kan de auto op naam van degene die niet koopt
  • Als je alleen bent zou ik private lease minder aantrekkelijk vinden vanwege minder flexibiliteit (je kunt niet schuiven tussen twee personen bij veranderende wensen mobiliteit
Maar goed, dat is zomaar een persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft en ook nog eens offtopic is :P

Dus zetje in de goede richting voor eventueel vervolg: Private Lease - Deel 1

assje wijzigde deze reactie 06-11-2019 16:44 (52%)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:05
wcduck schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:07:
[...]

De Skoda is echt een stadsautootje. Hier past een gezin niet in.
Wij hebben, met nog kleine kids, jaren een eerste type Yaris gebruikt. Paste zelfs kinderwagen bij in.
En vrienden bijvoorbeeld een Picanto.
Ze bieden 4 zitplaatsen, en als dat nog geen uit de kluiten gewassen tieners zijn die richting de 2 meter gaan, dan valt het reuze mee en kan dat prima als gezin. Je moet alleen niet verwachten dat het een vakantie kar is.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-11 20:06
arsimo schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:16:
Die Skoda lijkt toch sterk op een e-Up? (heb me in dat segment niet zo verdiept nog)
Hij lijkt er niet alleen op. Het is in principe dezelfde auto. Samen met de Seat Mii komen deze 3 auto's van dezelfde band lopen. Net als nu met de ICE versie van deze auto's.

TheS4ndm4n#1919

• wcduck
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag, en je tip @assje .

Wat betreft de kosten: het viel me op dat het leasebedrag van de eGolf erg laag is. Bij aanschaf van een benzineauto van rond de 8000 euro zijn wij al goedkoper uit met de eGolf. Sterker nog, ten opzichte van onze huidige situatie met een oude bezineauto scheelt het maar ongeveer 30 euro per maand. Vanuit dat oogpunt is het ook vreemd dat bij een hypotheekaanvraag zo zwaar wordt getild aan het leasebedrag, maar niet aan de gewone vaste kosten van een auto.

@daemonix : leasen is dus in ons geval voordeliger dan het aanschaffen van benzine (of elektrische) occasion. Private lease "niet nodig hebben" is in ons geval dan ook niet een zaak om kosten te verdelen over een grotere periode, maar juist om kosten te besparen, en dan ook nog eens comfortabeler rijden.

• jaguarxj16
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:52
Vandaag bij de Renault dealer even in de nieuwe Zoe gezeten. Fijn interieur!

Zijn er al mensen die erin gereden hebben?

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:39
daemonix schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:35:
[...]

Als je een huis koopt dat je alleen zonder PL contract van 199, samen kunt kopen.. dan heb je een een probleem vind ik..

• wcduck
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:09:
[...]

Als je een huis koopt dat je alleen zonder PL contract van 199, samen kunt kopen.. dan heb je een een probleem vind ik..
Ter context: een leasebedrag van 300 euro per maand resulteert in 50k minder hypotheek. Een flinke aanslag vind ik zelf. Daarnaast is een huis kopen in de huidige overspannen markt bij een goed inkomen al een flinke uitdaging. Desondanks kan het kopen van een huis nog steeds goedkoper zijn dan huren, aangezien de huur markt vaak nog meer overspannen is. In essentie ben ik het met je eens: je zou geen huis moeten kopen als de PL can 300 euro dit belemmert. Helaas is de praktijk anders (woningprijzen, huurprijzen, hypotheekrenteaftrek).

Ik heb mijn vraag ook gesteld in het Private Lease topic. Daar zal ik er verder over communiceren. Bedankt voor de input in ieder geval.

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:09:
[...]

Al eens uitgerekend hoeveel het scheelt in de hypotheek? De normen zijn wel heel erg streng. Te streng IMHO.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:39
wcduck schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:47:
[...]

Ter context: een leasebedrag van 300 euro per maand resulteert in 50k minder hypotheek. Een flinke aanslag vind ik zelf. Daarnaast is een huis kopen in de huidige overspannen markt bij een goed inkomen al een flinke uitdaging. Desondanks kan het kopen van een huis nog steeds goedkoper zijn dan huren, aangezien de huur markt vaak nog meer overspannen is. In essentie ben ik het met je eens: je zou geen huis moeten kopen als de PL can 300 euro dit belemmert. Helaas is de praktijk anders (woningprijzen, huurprijzen, hypotheekrenteaftrek).

Ik heb mijn vraag ook gesteld in het Private Lease topic. Daar zal ik er verder over communiceren. Bedankt voor de input in ieder geval.
Doelde ook niet zo zeer op jou situatie. Maar als je voor EUR 199 least, 5 jaar, dan zorgt dat voor EUR 25-30k aftrek op de hypotheek. Als je met zijn 2en modaal verdient. is dat het verschil tussen 375 of 400k lenen gok ik zo.

Mijn punt was meer: Wil je dan echt 400k lenen als dat je max. is met een hypotheek?

Maar goed idd: weer ontopic.

Die Skoda voor 199 is echt een goeie optie als 2e autotje! Naast de Leaf 2.0

• Moons
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:13
tomas123 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

Er schijnt een boot met 600 stuks aan te komen binnen enkele weken heb ik begrepen uit een filmpje van Vincent Everts.
De eerste vijf MG's zijn ondertussen op kenteken gezet volgens opendata.rdw.nl. Misschien de auto's die klaarstaan voor de proefritten van de komende weken vanuit Breda en Amsterdam?

G966LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 ROOD
G967LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 BLAUW
G965LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 WIT
G964LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 ROOD
G034ND Personenauto MG MG ZS EV 20231029 20191029 hatchback 5 BLAUW

15 november gaat Van Mossel er mee van start, ze willen er 2000 leveren dit jaar. Er staan er nu 400 klaar, en 21 november komt de rest binnen. (Bron: https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale-autoshow/10393744/grootste-autodealer-richt-peilen-op-occasionmarkt)

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18-11 15:00
BasvanS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:00:
[...]
Doelde ook niet zo zeer op jou situatie. Maar als je voor EUR 199 least, 5 jaar, dan zorgt dat voor EUR 25-30k aftrek op de hypotheek. Als je met zijn 2en modaal verdient. is dat het verschil tussen 375 of 400k lenen gok ik zo.
Maar je kan ook 20k+ extra aanbetaling doordat je geen aanschaf doet van de auto. Dus eigenlijk is dit redelijk neutraal...

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:58

En met een max van 130km/h 8)7

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:18

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Verbaasd mij dat in Duitsland ook best veel elektrische auto's worden verkocht, al is het in verhouding tot de hoeveelheid inwoners natuurlijk vrij beperkt (ca 2,0% volgens deze site).

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
Khayma schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:24:
[...]

De Zoe max 135km/h en met de citigo is het snel zat!

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• Kluutmaran
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
antonboonstra schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:33:
Verbaasd mij dat in Duitsland ook best veel elektrische auto's worden verkocht, al is het in verhouding tot de hoeveelheid inwoners natuurlijk vrij beperkt (ca 2,0% volgens deze site).

[Afbeelding: Verkopen elektrische auto's EU]
Helaas zijn dat wel bijna allemaal hybride auto's in Duitsland.
De Duitse regering denkt met de maatregelen 650.000 tot 700.000 elektrische auto's meer op de Autobahn te krijgen. Op een wagenpark van ruim 47 miljoen personenauto's telde Duitsland eind 2018 volgens de federale dienst KBA slechts 83.175 volledig elektrische auto's en 408.408 hybride personenauto's.

• podarcis
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:59
[...]

Je mag toch niet harder in NL... en wie weet straks niet eens harder dan 100 km/h. Dus who cares?

Mijn Zoe (Q210) haalt 135 en ik kan niet zeggen dat ik die veel geraakt heb. Het verbruik gaat dan ook meteen onbeschoft hard omhoog zodat je het wel uit je hoofd laat :-)

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:58
podarcis schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:21:
[...]

Je mag toch niet harder in NL... en wie weet straks niet eens harder dan 100 km/h. Dus who cares?

Mijn Zoe (Q210) haalt 135 en ik kan niet zeggen dat ik die veel geraakt heb. Het verbruik gaat dan ook meteen onbeschoft hard omhoog zodat je het wel uit je hoofd laat :-)
Gaat om de marge die je hebt om even snel iemand in te halen en niet dat je dan begrensd zit op 130km/h. Overigens is 130km/h op de teller verre van de echte 130km/h

• podarcis
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:59
Khayma schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:22:
[...]

Gaat om de marge die je hebt om even snel iemand in te halen en niet dat je dan begrensd zit op 130km/h. Overigens is 130km/h op de teller verre van de echte 130km/h
Is alleen maar extra verbruik. En zorgt ook voor een onrustiger wegbeeld, waardoor weer makkelijker files ontstaan... 'Even snel iemand inhalen' zorgt er misschien voor dat je een paar minuten eerder thuis bent. Je schiet er erg weinig mee op. Hooguit voor je gevoel...

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:31

mux

99% efficient!

Khayma schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:22:
[...]

Er wordt dan ook 130 echte kilometers per uur mee bedoeld, niet op de teller. De Leaf is ook begrensd op 144km/h, de teller geeft dan 159-160 aan.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• dvko
  • Niet online
[...]

Niets mis mee toch, in 'n land waar je zometeen misschien wel 'ns maximaal 100 mag?

• wowter1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:23
Kluutmaran schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:07:
[...]

Helaas zijn dat wel bijna allemaal hybride auto's in Duitsland.

[...]
nee, "dat" zijn enkel 100% elektrische auto's.

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:47
Moons schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:20:
[...]

De eerste vijf MG's zijn ondertussen op kenteken gezet volgens opendata.rdw.nl. Misschien de auto's die klaarstaan voor de proefritten van de komende weken vanuit Breda en Amsterdam?

G966LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 ROOD
G967LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 BLAUW
G965LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 WIT
G964LV Personenauto MG MG ZS EV 20231028 20191028 hatchback 5 ROOD
G034ND Personenauto MG MG ZS EV 20231029 20191029 hatchback 5 BLAUW

15 november gaat Van Mossel er mee van start, ze willen er 2000 leveren dit jaar. Er staan er nu 400 klaar, en 21 november komt de rest binnen. (Bron: https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale-autoshow/10393744/grootste-autodealer-richt-peilen-op-occasionmarkt)
Gisteren zijn er ook 10 stuks op kenteken gezet.

• mcmiles
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:02
jaguarxj16 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:03:
Vandaag bij de Renault dealer even in de nieuwe Zoe gezeten. Fijn interieur!

Zijn er al mensen die erin gereden hebben?
Ik ga volgende week een afspraak maken, ook nieuwsgierig naar rijervaringen in de nieuwe Zoë

iMac 3.2 GHz, 27 inch, MacOS Mojave, iPhone 8, iPad Pro

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-11 12:56

greatgonzo

schit-te-rend!

dvko schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:07:
[...]

Niets mis mee toch, in 'n land waar je zometeen misschien wel 'ns maximaal 100 mag?
tenzij je EV rijdt.. die stoot natuurlijk geen stikstof uit >:)

• JeroenK
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:27
[...]

Meer dan hard zat. Je mag dadelijk toch maar max. 100 km/h. Mijn EV gaat niet harder dan 100 km/h en ook ik kom overal. Het is beter voor het verkeersbeeld, je batterij gaat niet extreem hard leeg. Vind 130 km/h meer dan zat. Laat iedereen maar hard rijden en de overheid sponsoren door meer verbruik, hogere slijtage en grotere kans op snelheidsovertredingen.

Alles was zij extra betalen hoeft niet bij mij vandaan te komen.

JeroenK wijzigde deze reactie 08-11-2019 10:51 (35%)

• JeroenK
greatgonzo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:46:
[...]

tenzij je EV rijdt.. die stoot natuurlijk geen stikstof uit >:)
Klopt, maar het verbruik neemt wel toe. Daarmee ook meer vraag naar (schone) elektriciteit. Het is niet alsof dat zonder problemen uit de laadpaal stroomt.

Het niet verbruiken is nog steeds het goedkoopste en schoonste

• XanderDrake
  • Laatst online: 18:57

XanderDrake

Genetics is the key

... Zou mooi zijn als alleen EV's sneller dan 100km/u mogen gaan rijden omdat ze geen interne verbranding hebben en daardoor geen stikstof fixeren ... :+
Es kijken hoe snel we dan ineens overstappen op elektrisch rijden >:)

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• bruneelm
  • Laatst online: 22:04
XanderDrake schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:56:
... Zou mooi zijn als alleen EV's sneller dan 100km/u mogen gaan rijden omdat ze geen interne verbranding hebben en daardoor geen stikstof fixeren ... :+
Omdat we EV rijden zouden we mogen smossen met energie? Oppassen dat ze zo'n ingestelde niet aan de ketting leggen.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
bruneelm schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:38:
[...]

Omdat we EV rijden zouden we mogen smossen met energie?
Mits je het zelf opwekt en vanuit een accupack in je auto geladen hebt. Ander weet je volgens de critici niet zeker dat je stroom groen is.

• bruneelm
  • Laatst online: 22:04
jacovn schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:43:
[...]

Mits je het zelf opwekt en vanuit een accupack in je auto geladen hebt. Ander weet je volgens de critici niet zeker dat je stroom groen is.
Zelfs dan nog niet, NOOIT

• mux

mux

99% efficient!

XanderDrake schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:56:
Het lastige is dat je dan een sociale dynamiek creëert van de haves en have-nots, zeker gezien EVs voorlopig nog ver buiten bereik zijn van het gros van Nederlanders.

• XanderDrake

XanderDrake

Genetics is the key

mux schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:31:
Het lastige is dat je dan een sociale dynamiek creëert van de haves en have-nots, zeker gezien EVs voorlopig nog ver buiten bereik zijn van het gros van Nederlanders.
Natuurlijk is dat een negatief bijeffect, hoewel je dat nu al hebt gezien de prijs van EVs.

Voordeel van deze sociale dynamiek: de echte kilometer-vreters en bezine-verbrazzers gaan dan over op elektrisch. Netto heeft dit een groter effect op CO2 uitstoot en stikstof fixatie dan als Jan Modaal overstapt op elektrisch :*)

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD

• !null
[...]

Mwah, het gaat wel de goede kant op, kijkend naar de leaseprijzen in 2020. Wordt wel rap bereikbaarder.

!null wijzigde deze reactie 08-11-2019 13:19 (3%)

• arsimo
[...]
Klopt, en dat is een niet te onderschatten probleem, zeker met de (passieve) agressiviteit richting EV's die geregeld zijn waar te nemen (zie o.a. reacties op EV berichten op nu.nl, autoblog, autoweek etc).

Maar je zou eens moeten kijken wat op dat vlak zou gebeuren als het autoloze zondag idee door zou gaan en EV's daarvan zouden zijn uitgesloten, dus wij zouden mogen doortuffen. Niet dat dit gaat gebeuren, maar stel je voor dat. Social media en wellicht nog erger ontploft dan in Nederland.. 8)

• Tammo2
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20-11 14:33
In noorwegen trekken ze zich dat schijnbaar wat minder aan;

Elektrische auto op de busbaan

Elektrisch rijden wordt in Noorwegen financieel aantrekkelijk gemaakt door vrijstelling van btw, tolheffing en wegenbelasting. Maar de echte doorbraak kwam toen elektrische auto’s op de vrije busbaan mochten rijden. EV-drives kunnen hierdoor files ontwijken wat soms 30 minuten reistijd scheelt. In Oslo mag je gratis parkeren en laden. Om al deze maatregelen te bekostigen wordt het rijden met een brandstofauto duurder gemaakt. En daardoor wordt het steeds aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden.

https://www.e-flux.nl/cases/noorwegen-rijdt-elektrisch/

• mux

mux

99% efficient!

Ja, uiteraard, dat is waarom Noorwegen al jaren de chart-topper is. Maar vergeet niet de nuance hier: in Noorwegen verdienen ze een goede 3x zoveel in de onderste helft van de maatschappij.

In de strijd tegen klimaatverandering is het probleem niet dat rijke mensen op den duur in de problemen komen. Iemand die een ton per jaar verdient en nu in een Tesla rondrijdt kan zichzelf prima redden met 2 graden opwarming en zeeën die over onze duinen heen komen. Het probleem is JUIST dat het armste deel van de wereldbevolking, en dus ook de armste segmenten van de Nederlandse bevolking, het hardst wordt getroffen door problemen die doorgaans worden veroorzaakt door de rijksten.

Je lost dus weinig op als je wederom rijke mensen bevoordeelt ten opzichte van armere mensen. Zoveel impact hebben elektrische auto's nou ook weer niet dat we daarmee meer oplossen dan stukmaken. Klimaatverandering is geen technisch probleem, het is een diepgeworteld politiek en sociaal probleem, en moet ook op die manier opgelost worden.

• daemonix
  • Niet online
En in Noorwegen rijdt al (meer dan) 25 % van de bevolking in een EV.

• XanderDrake

XanderDrake

Genetics is the key

mux schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:05:
Ja, uiteraard, dat is waarom Noorwegen al jaren de chart-topper is. Maar vergeet niet de nuance hier: in Noorwegen verdienen ze een goede 3x zoveel in de onderste helft van de maatschappij.
Ook interessant detail; ze zijn zo rijk doordat ze min of meer een Europese Dubai zijn qua olie en gas inkomsten.

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20-11 12:39
podarcis schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:21:
[...]

Door de Allego actie laatst proefje gedaan om te kijken wat de topsnelheid was van mijn Zoe (R240), blijkt geen 135 maar 140 te zijn (op de teller). Dat zal dan rond de 135 echte kilometers/u zijn geweest.
Verbruik was bij constante 140 km/u zo'n 40-42 kW. Hij trekt maximaal met 66 kW op (in het begin kortstondig 85 kW).

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
XanderDrake schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:13:
[...]

Ook interessant detail; ze zijn zo rijk doordat ze min of meer een Europese Dubai zijn qua olie en gas inkomsten.
Ja ze zijn daar slimmer, minder links, vul het in..

Alle olie en gas baten in een fonds stoppen in plaats van er de begroting op te baseren op basis van verkwansel contracten met andere landen..

Misschien werkt de onderkant van de samenleving daar ook gewoon in plaats van aan staats infuus te hangen ?

• arsimo
jacovn schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:23:
[...]

Ja ze zijn daar slimmer, minder links, vul het in..

Alle olie en gas baten in een fonds stoppen in plaats van er de begroting op te baseren op basis van verkwansel contracten met andere landen..

Misschien werkt de onderkant van de samenleving daar ook gewoon in plaats van aan staats infuus te hangen ?
De Noren hebben natuurlijk vooral enorme mazzel dat hun land op een plek ligt waar miljoenen jaren geleden plankton massaal besloot naar de zeebodem te zakken en de geografie hielp deze tot gas en olie te persen. Is geen verdienste van Noorwegen. Wel is het een verdienste daar slim mee om te gaan. En ze hebben nog behoorlijk veel waterkrachtcentrale's ook, dat scheelt ook.

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:20
Tammo2 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:46:
In noorwegen trekken ze zich dat schijnbaar wat minder aan;

Elektrische auto op de busbaan

Elektrisch rijden wordt in Noorwegen financieel aantrekkelijk gemaakt door vrijstelling van btw, tolheffing en wegenbelasting.

https://www.e-flux.nl/cases/noorwegen-rijdt-elektrisch/
Die BTW vrijstelling op EV's zou Nederland ook moeten overwegen. In plaats van een losse aankoopsubsidie. Veel makkelijker te implementeren en het voordeel valt dan vooral bij de particuliere koper want zakelijk is de BTW zowiezo te verrekenen. Kost de staat enkel geld voor de particuliere kopers en dat zijn er op dit moment nog niet veel.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:49

mvdam

EV-Gekkie

LionkingNL schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:25:
[...]

Die BTW vrijstelling op EV's zou Nederland ook moeten overwegen. In plaats van een losse aankoopsubsidie. Veel makkelijker te implementeren en het voordeel valt dan vooral bij de particuliere koper want zakelijk is de BTW zowiezo te verrekenen. Kost de staat enkel geld voor de particuliere kopers en dat zijn er op dit moment nog niet veel.
Dat worden het er dan natuurlijk wel, al dan niet los van het feit dat het dan misschien wel heel rap goedkoper wordt om privé een EV te rijden dan een auto van de baas.

Maar kom voor mij maar door hoor met die Model 3 LR voor €49.000 :9~

Dan staat ie er dit jaar nog. :>

Los daarvan zou ik het een goede manier vinden om privé aanschaf van die wagens te stimuleren.

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn > Model 3 LR Besteld - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
arsimo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:33:
[...]

De Noren hebben natuurlijk vooral enorme mazzel dat hun land op een plek ligt waar miljoenen jaren geleden plankton massaal besloot naar de zeebodem te zakken en de geografie hielp deze tot gas en olie te persen. Is geen verdienste van Noorwegen. Wel is het een verdienste daar slim mee om te gaan. En ze hebben nog behoorlijk veel waterkrachtcentrale's ook, dat scheelt ook.
Met een gasveld van 2700 miljard m3 mogen wij ook van geluk spreken, zeker voor z'n klein landje. Echter hier is deze meevaller vooral gebruikt om de economie een boost te geven en niet zo zeer een investeringsfonds op te zetten. Waar de Noren dan wel weer geluk mee hebben is hun eindeloze duurzame energiebron terwijl ons ligging eigenlijk voor alle drie de rendabele duurzame energie bronnen niet écht geschikt is.

BTW vrije elektrische auto's zal waarschijnlijk ervoor zorgen dat héél veel spaargeld de economie in gepompt wordt, zeker als ze er ook een einddatum aan hangen.

Deveon wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:31 (7%)

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• IvoB2
Ik ben de laatste om pro energieverkwisting te zijn, maar nooit?
Een beter idee om in de zomer, eenmaal de terugdraaiende teller tot het verleden behoort, de overproductie van je PV installatie te dumpen dan in de batterij van je BEV?

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• IvoB2
[b]mux in "Elektrische auto's - deel 5"Iemand die een ton per jaar verdient en nu in een Tesla rondrijdt kan zichzelf prima redden met 2 graden opwarming en zeeën die over onze duinen heen komen.
Daar zou ik toch nog niet zo zeker van zijn.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Btw vrijstelling zorgt er ook voor dat export niet aantrekkelijk wordt. Je krijgt immers geen geld terug bij export. Bij een aankoop subsidie worden onze auto’s relatief goedkoper voor het buitenland. Je kan de btw vrijstelling koppelen aan het bijtellingskorting bedrag. Dus bijvoorbeeld volgend jaar 40k. Het maakt ook 2e hands EVs aantrekkelijk. Die kunnen dan voor de ex btw prijs verkocht worden aan particulieren. Ook wordt import van EVs aantrekkelijk. Daar kan je de ex zakelijke auto’s kopen.

• Deveon
  • Niet online
Gewoon de BTW ook van de catalogusprijs afschaven en voor de rest huidige wetgeving in stand houden.

Enige nadeel van BTW vrije EVs is dat dure auto meer voordeel krijgen dan kleine auto’s terwijl het tegenovergestelde juist duurzaam is. Ik weet niet of er al eerder gebruik is gemaakt van BTW vrij tot bedrag X en daarboven gewoon 21%.

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 20-11 09:46
Het probleem met subsidies in welke vorm dan ook is wie uiteindelijk daarvan voordeel heeft: de consument of de producent. Er zijn te veel voorbeelden dat de producent een (groot) deel van de subsidie opstrijkt.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:50

Erasmo

Laadpaaljager

Even wat anders, ik zit op dit moment in de vrij luxe situatie dat waar ik woon ik goedkoop een auto kan importeren vanuit de VS en die als ik over x jaar weer terug verhuis gratis kan mee verhuizen naar Nederland.

Ik heb een pre-order voor een Sono Sion maar voor die op de oprit staat kan nog wel even duren, dus het zou mooi zijn als ik tot die tijd de andere auto kan gebruiken en niet in NL weer op jacht hoef.

Tesla valt af omdat ze die rare plug gebruiken in Amerika, nieuwe auto's vallen eigenlijk wat buiten het budget.

Aangezien ik in NL voor een tijdje wat verder moet forensen is een zuinige auto fijn, dus als je dan de keuze hebt tussen een Leaf en een Ioniq, dan lijkt me een Ioniq op dit moment de beste keuze? :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• dvko
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:11:
Aangezien ik in NL voor een tijdje wat verder moet forensen is een zuinige auto fijn, dus als je dan de keuze hebt tussen een Leaf en een Ioniq, dan lijkt me een Ioniq op dit moment de beste keuze? :)
Vandaag mijn IONIQ (nieuwe model) opgehaald, heerlijke auto!

Wel handig om goed te kijken of je dan 't oude of het nieuwe model wilt. Het nieuwe model heeft 'n wat grotere batterij en dus meer bereik op 'n volle accu, maar laad minder snel op aan de fast charger. Bij ritten van 500km+ ben je met 't oude model dus sneller op de plaats van bestemming, ondanks de kleinere batterij.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Het zou sowieso het oude model worden, het nieuwe model past niet in het budget.

• JeroenK
Even wat anders, ik zit op dit moment in de vrij luxe situatie dat waar ik woon ik goedkoop een auto kan importeren vanuit de VS en die als ik over x jaar weer terug verhuis gratis kan mee verhuizen naar Nederland.

Ik heb een pre-order voor een Sono Sion maar voor die op de oprit staat kan nog wel even duren, dus het zou mooi zijn als ik tot die tijd de andere auto kan gebruiken en niet in NL weer op jacht hoef.

Tesla valt af omdat ze die rare plug gebruiken in Amerika, nieuwe auto's vallen eigenlijk wat buiten het budget.

Ik zou de Ioniq nemen, zuiniger, geen accu issues. En over smaak valt te twisten.

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 02:32

Je kan gewoon converter kopen voor een USA Tesla. Ik zou zeker niet Tesla zomaar af laten vallen.

Groetjes uit Canada

• fewips
  • Laatst online: 20-11 12:08

fewips

Huurautospecialist

Onderweg naar Munich vandaag meerdere Taycan's ontmoet!
https://tweakers.net/ext/f/gvBm8tNWs0Yd8eoiO3CBQcW8/thumb.jpg
De rit is (zondag terug) te volgen via Polarsteps: https://www.polarsteps.co...-and-son-pappie-to-munich
En op https://twitter.com/electricfelix

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:27
Discipline schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:05:
[...]

Je kan gewoon converter kopen voor een USA Tesla. Ik zou zeker niet Tesla zomaar af laten vallen.

Groetjes uit Canada
Kan je eigenlijk een US Model 3 in Europa AC laden? 240V split phase vs 400V 3phase is nogal een verschil. Zal alleszins erg traag gaan op een enkele fase.

Volgens mij heb je dan:
- Geen service/garantie van Tesla
- Geen navigatie/kaarten want US
- Erg traag AC laden
- Geen data connectiviteit
- Potentiele problemen met autopilot? (geen idee, bordherkenning etc.?)
- Lichten aanpassen ($$)
- ...

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:55
Samen met mijn vriendin “gekeken” naar een Skoda Citigo-e gekeken, de VW up maar dan skoda.

De aut Is pas volgend jaar in de showroom, maar het was een erg goede actie dus besteld!

265km wltp range, CCS, 2fase laden en vanaf 199€ maand incl. btw. Voor 225€ /maand heb je de versie die je wilt. (Handmatige spiegels zonder verwarming was een no-go) al is zelfs de 199€ versie niet gek uitgerust.

Vandaag heeft mijn vriendin haar handtekening gezet :)

Linkje:
https://abonnement.skoda....fuelType=e&transmission=a

Stef87 wijzigde deze reactie 15-11-2019 12:59 (24%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Bedankt voor het meedenken iedereen, de Ioniq blijft bovenaan het lijstje staan.
JeroenK schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:56:
[...]

Ik zou de Ioniq nemen, zuiniger, geen accu issues. En over smaak valt te twisten.
De zuinigheid is een groot voordeel voor mij. Ik rij nu een Leaf en ben er erg blij mee, vooral omdat ie zo sleutelbaar is. Maar straks op de snelweg dan heeft de aerodynamische vorm toch een aardig voordeel per maand onder de streep.
Discipline schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:05:
[...]

Groetjes uit Canada
Er zitten nog wel wat meer snekkies aan een USA Tesla in Europa. Het grootste issue nu is dat een 2013 Tesla alsnog een goede 12k duurder is dan een 2017 Ioniq.

Erasmo wijzigde deze reactie 09-11-2019 00:45 (4%)

• assje
Stef87 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:41:
De aut Is pas volgend jaar in de showroom, maar het was een erg goede actie dus besteld!
Heb je al een idee van de verwachtte levering? Ik wil hem eigenlijk ook maar zou dan de huidige PL van de hand moeten doen.

En ben benieuwd wat je nog als inruil voor je Leaf kreeg?

assje wijzigde deze reactie 09-11-2019 07:52 (8%)

• daemonix
  • Niet online
AndRo555 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:54:
[...]

Kan je eigenlijk een US Model 3 in Europa AC laden? 240V split phase vs 400V 3phase is nogal een verschil. Zal alleszins erg traag gaan op een enkele fase.

Volgens mij heb je dan:
- Geen service/garantie van Tesla
- Geen navigatie/kaarten want US
- Erg traag AC laden
- Geen data connectiviteit
- Potentiele problemen met autopilot? (geen idee, bordherkenning etc.?)
- Lichten aanpassen ($$)
- ...
Je zult die vast kunnen laden als de stekker/stopcontact hetzelfde is. Dat weet ik niet zeker.

In Nederland laadt de Tesla op 3 fasen, maar tegen de nul, dus 3x230V. Dat zou dus geen probleem mogen opleveren.

Vraag jezelf ook af of de Tesla niet aan Geofencing doet, oftewel: Amerikaanse Tesla doet het niet in Europa.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:15
daemonix schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:44:
[...]

Je zult die vast kunnen laden als de stekker/stopcontact hetzelfde is. Dat weet ik niet zeker.

In Nederland laadt de Tesla op 3 fasen, maar tegen de nul, dus 3x230V. Dat zou dus geen probleem mogen opleveren.

Vraag jezelf ook af of de Tesla niet aan Geofencing doet, oftewel: Amerikaanse Tesla doet het niet in Europa.
US Tesla werkt gewoon in de EU (alles, niks geo fencing), rijden er diversen rond.
Zou Tesla gewoon bellen en vragen wat je moet omzetten en US forum even doorzoeken.

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• Stef87
assje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 04:02:
[...]

Heb je al een idee van de verwachtte levering? Ik wil hem eigenlijk ook maar zou dan de huidige PL van de hand moeten doen.

En ben benieuwd wat je nog als inruil voor je Leaf kreeg?
Ik heb niets ingeruild (wij delen nu de Model 3, hadden een Zoe)

Maar soms komt het delen nét niet lekker uit en kan ik minder afspraken plannen (plus: vrouwtje vind de Model 3 wel erg groot, stadsauto is fijner)

Levertijd staat op maart (eerste 500 komen de 8e week binnen 2020). Niets is zeker maar maart is het plan :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-11 10:47

voor de prijs van een ioniq heb je ook een r/q90 zoe, alhoewel met huuraccu en zonder ccs..

kia soul ev is ook vergelijkbaar met de ioniq qua prijs/range, maar komt alleen met type1/chademo.

verder beginnen i3/egolf ook beschikbaar te worden onder 18k, maar range is kwalijk

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22:20
Coasterfreak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:04:
[...]

kia soul ev is ook vergelijkbaar met de ioniq qua prijs/range, maar komt alleen met type1/chademo.
Ik heb een Soul ev gehad en nu een Ioniq. Range is niet hetzelfde. Soul (27 kWh)deed ongeveer 150km en Ioniq doet 225 onder dezelfde omstandigheden. Dat is toch 75 km meer uit een accu die 1 kWh groter is qua capaciteit.

• Coasterfreak
LionkingNL schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb een Soul ev gehad en nu een Ioniq. Range is niet hetzelfde. Soul (27 kWh)deed ongeveer 150km en Ioniq doet 225 onder dezelfde omstandigheden. Dat is toch 75 km meer uit een accu die 1 kWh groter is qua capaciteit.
dat klopt, maar een soul is gelijk wel een paar duizendjes goedkoper voor ongeveer hetzelfde koreaanse interieur :)

• daemonix
  • Niet online
Coasterfreak schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:26:
[...]

dat klopt, maar een soul is gelijk wel een paar duizendjes goedkoper voor ongeveer hetzelfde koreaanse interieur :)
Het "premium" interieur van een VW ID 3 wel eens bekeken? Geef mij maar het Koreaanse interieur.

• Coasterfreak
daemonix schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:53:
[...]

Het "premium" interieur van een VW ID 3 wel eens bekeken? Geef mij maar het Koreaanse interieur.
probeerde niet het koreaanse interieur in een negatief licht te plaatsen, het is vele malen beter dan wat vw doet in de id3 :9~

• tijmeng
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:09
Hier sinds kort eigenaar van een nieuwe blauwe Renault ZOE R110 (oud model). Mn vrouw rijdt deze zakelijk en we wilden eigenlijk voor de nieuwe citigo/up gaan. Maar met een prijs die ver boven het beloofde ligt is de Zoe betreft TOC goedkoper, stukken ruimer, sneller. Plus veel minder koekblik gehalte. Kind past goed achterin. Kinderwagen ook. Ruimte formaatje polo/clio.

Er worden nu best wel wat oud model zoe’s nieuw aangeboden. Met een beetje onderhandelen heb je er voor 18500€ eentje incl btw. Accuhuur is natuurlijk een kostenpost, maar onderaan de streep nog steeds de goedkoopste optie.

Missen we snelladen? Niet echt. Retour Rijswijk-den bosch met lekker doorrijden op de snelweg (130 waar mogelijk) gaat prima. 220km totaal en nog 16% batterij over.

Perfect als tweede auto en in de uitlopende limited / intens uitvoeringen nog erg netjes uitgerust incl android auto, camera, automatisch alles, led koplampen etc

Aanrader dus voor iemand die twijfelt en nog 4% wil meepakken dit jaar.

Als iemand praktische vragen heeft: laat maar weten!

Volgend jaar de v60phev eruit en hopelijk een seat elborn/ id3. Dan nog mn vw camperbus ev conversie afmaken en dan is t hier full electric in huis.

tijmeng wijzigde deze reactie 09-11-2019 13:43 (14%)

• JeroenK
LionkingNL schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:19:
[...]

De bouwvorm van de soul en de Ioniq verschillen nogal. Soul is baksteen vorming en hoezo airo dynamisch? De Ioniq is heel laag en duidelijk ontworpen voor efficiëntie. Wij rijden ook een soul. Wel erg leuke wagen

• JeroenK
tijmeng schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:37:Dan nog mn vw camperbus ev conversie afmaken en dan is t hier full electric in huis.
Ok ben benieuwd naar je ombouw. Hoeveel kW accu? Wat heb je gedaan? Welke afstand haal je? Hoe is het gewicht?

Wij zijn inmiddels 6 maanden full electric. En rijden al 5 jaar EV only

JeroenK wijzigde deze reactie 09-11-2019 15:39 (10%)

• assje
tijmeng schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:37:
Er worden nu best wel wat oud model zoe’s nieuw aangeboden. Met een beetje onderhandelen heb je er voor 18500€ eentje incl btw. Accuhuur is natuurlijk een kostenpost, maar onderaan de streep nog steeds de goedkoopste optie.
€18,5k aanschaf + accuhuur v.s. €199/maand voor een Citigo-e. Als aanschaf de voorkeur heeft zou ik er €2k bijleggen en een Ioniq kopen.

Alles met accuhuur is voor mij sowieso een no-go.

assje wijzigde deze reactie 09-11-2019 15:39 (7%)

• Deveon
  • Niet online
De Zoë is toch wel een maatje groter en veel meer auto dan een Citigo(/Up).

• assje
Deveon schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:07:
De Zoë is toch wel een maatje groter en veel meer auto dan een Citigo(/Up).
Uiteraard naar ik reageerde voornamelijk op "tegenvallende prijs citigo" en "goedkoopste optie".

Accuhuur neemt relatief gewoon een enorme hap uit de TCO, zéker voor een occasion. Op de Leaf die ik heb gehad was mijn afschrijving ongeveer op het niveau van alleen de accuhuur. Ofwel, de prijs van een Zoë is in mijn optiek te hoog in verhouding met een Ioniq.

• Stef87
assje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:49:
[...]

Uiteraard naar ik reageerde voornamelijk op "tegenvallende prijs citigo" en "goedkoopste optie".

Accuhuur neemt relatief gewoon een enorme hap uit de TCO, zéker voor een occasion. Op de Leaf die ik heb gehad was mijn afschrijving ongeveer op het niveau van alleen de accuhuur. Ofwel, de prijs van een Zoë is in mijn optiek te hoog in verhouding met een Ioniq.
Tja daar verschillen de meningen sterk over. Bij de accuhuur zit ook vervangend vervoer en pechhulp en b de Mogelijk tot upgrades (nu niet meer?).

Wij hebben de Zoe Intens in 2016 gekocht voor rond de 12.500€ en in 2019 weer voor 12.500€ verkocht (daar ergens tussen veel km gereden en de batterij voor 1750€ geupgrade)

De Leaf batterijen gaan nog wel eens kapot, daar gaat de TCO... De kleinere batterijen die degraderen soms vaak (Leaf) De Zoe gek genoeg niet zo erg, maar die heeft ook batterijkoeling.

(Al ben ik wel van mening dat de batterijhuur na x aantal jaren lager zou mogen zijn.)

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

tijmeng schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:37:

Volgend jaar de v60phev eruit en hopelijk een seat elborn/ id3. Dan nog mn vw camperbus ev conversie afmaken en dan is t hier full electric in huis.
Als je een v60 PHEV gewend bent, ga je dan wel gelukkig worden van een ID3. de uitstraling en het interieur vond ik in de video van Tesla Bjorn nou niet echt hoogwaardig ogen, integendeel... prima uitstraling voor eenf B segment of mid-segment maar niets speciaals.

Het is ook maar net waar je naar opzoek bent natuurlijk.

5kWp solar | Tesla M3 | Gasloos

• tijmeng
JeroenK schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:38:
[...]

Ok ben benieuwd naar je ombouw. Hoeveel kW accu? Wat heb je gedaan? Welke afstand haal je? Hoe is het gewicht?

Wij zijn inmiddels 6 maanden full electric. En rijden al 5 jaar EV only
12 cellen van een tesla p100 gaan er naar planning in. Dus ongeveer 75kwh (range 250-300km). Eigenlijk hoop ik dat voordat ik deze aanschaf de model3 batterij bms is gehackt en ik die kan gebruiken. Past perfect onder de vw t3. Kleine motor uit een tesla direct op de wielen. Heel de bus is kaal geweest tot op het casco. Alle oude systemen eruit. Remmerij van een audi a8. Ophanging geupgrade. En voor de rest veel tesla parts zoals lader en gadgets als verwarmde voorruit etc.

Nog een lange weg te gaan. Planning is eind 2020 een keertje af.

Wat betreft tco van een zoe. Een nieuwe zoe voor 18,5k met batterijhuur was voor ons goedkoper dan een citigo, 2e hands leaf of ioniq. Let wel: dit is zakelijke aanschaf dus mia, btw terug en 4%. Citigo is pas 2020 beschikbaar dus 8%. Dat maakt t verschil. de fiscape waarde van een batterijhuur zoe is ook veel lager dan batterij koop, scheelt weer bijtelling.

Particulier komt t niet uit en is de citigo in een beetje uitvoering als private lease nog steeds goedkoper. Rij je wel wel een kleinere wagen met iets minder range / vermogen en hoger koekblik gehalte. ik ben 2m05 en kan ruim zitten in de zoe (heb nog een vuist ruimte biven mn hoofd), dat lukt me niet in mn v60phev of een citigo.

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 06:27
De Ioniq heeft ook in de VS een CCS-aansluiting toch? Voor Type1 AC laden zijn er verloopstekkers, maar ik ben benieuwd wat de oplossingen zijn voor Type1 CCS. Als die er niet zijn, dan is de Leaf misschien toch niet zo verkeerd; ChaDeMo-aansluiting is overal hetzelfde.

• Coasterfreak
_V_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:29:
[...]

De Ioniq heeft ook in de VS een CCS-aansluiting toch? Voor Type1 AC laden zijn er verloopstekkers, maar ik ben benieuwd wat de oplossingen zijn voor Type1 CCS. Als die er niet zijn, dan is de Leaf misschien toch niet zo verkeerd; ChaDeMo-aansluiting is overal hetzelfde.
het is absoluut niet toegestaan om type 1 ccs naar type 2 ccs te gebruiken bij snelladers.

• !null
@tijmeng Wordt het een campertje of niet?

Want dan zou je wel willen snelladen. Al is dat 50KW is het al super praktisch op vakantie.

Als je Tesla laders hergebruikt, hoe doe je dat dan? Want jij zal op 300v zitten terwijl Tesla laders op 400v zitten. Of werkt een lader van een s60 of s75?

En je kent die blauwe t3 met zonnepanelen van dat Franse stel?
Is met tesla modules en Siemens motor.

!null wijzigde deze reactie 09-11-2019 22:33 (24%)

• tijmeng
!null schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:07:
@tijmeng Wordt het een campertje of niet?

Want dan zou je wel willen snelladen. Al is dat 50KW is het al super praktisch op vakantie.

Als je Tesla laders hergebruikt, hoe doe je dat dan? Want jij zal op 300v zitten terwijl Tesla laders op 400v zitten. Of werkt een lader van een s60 of s75?

En je kent die blauwe t3 met zonnepanelen van dat Franse stel?
Is met tesla modules en Siemens motor.
Ik gebruik het logicboard van openinverter. Een opensource aansturing van de tesla lader. Had ook een lader van TC kunnen nemen maar heb iets meer vertrouwen in 2e hands tesla dan nieuw alibaba. 300v laad deze gewoon mee. 11kw dus. Wat betreft fastchargen kijk ik het nog ff aan. Chademo werkt al en ze zijn bezig met ccs. Kijk tzt wat er is en wat ik er op zet.

Ik ken die blauwe bus, ben ook in contact met ze. Opzich leuke ombouw maar om heel eerlijk te zijn niet heel netjes gedaan. Zij leren ook on the job. Dat is ook een 4 wiel aangedreven wat totaal overbodig is en alleen maar zorgt voor een waardeoze range.

Naja ben net dit weekend begonnen met een websitje te maken om alles bij de houden. Ben sowieso van plan alle schemas en tekeningen te delen. Zal hier tzt wel eens wat updates posten

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

prettig schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:51:
[...]

US Tesla werkt gewoon in de EU (alles, niks geo fencing), rijden er diversen rond.
Zou Tesla gewoon bellen en vragen wat je moet omzetten en US forum even doorzoeken.
Ik ga eens wat lijntjes uitgooien of de CCS upgrade ook op Amerikaanse auto's toegepast kan worden. Zit dan nog wel met het budgetprobleem, aan de andere kant als er een M3 met wat bodyschade oid ergens te koop komt kan ik die hier mooi goedkoop laten fixen. Je hebt hier bedrijfjes die niks anders doen dan lichtbeschadigde auto's importeren, oplappen en weer verkopen.
_V_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:29:
[...]

Oh shit ja, goeie! Ik ga eens kijken of die uitwisselbaar zijn.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:15
Basis AP pilot V10 (laatste update) op n-wegen en door dorpjes........ stukken beter, maken flinke stappen (ik merk dit zelf ook, gebruik het nu altijd op n-wegen en uiteraard de snelweg).

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• assje
Vraagje m.b.t. Maingau/Fastned. Ik heb al sinds het gratis tijdperk een Maingau laadpas en een keer of 10/15 probleemloos gebruikt.

Afgelopen 2 maanden echter 2 pogingen en in beide gevallen "ongeldige pas". Is er iets veranderd en moet iets registeren wat eerst niet was of ligt het gewoon aan de pas?

Pagina: 1 ... 41 ... 44 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True