Ioniq 5 P45
Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst een factuur betaald.Spiller schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:02:
Heb je een betaalwijze geregistreerd?
Laatste succesvolle laadactie was augustus 2019
Ah, gevonden in de app, stond idd niets i gesteld. Vreemd dat ik dan al wel eerder gewoon een factuur kreeg.
Misschien wel opgelost nu dan, bedankt!
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 10-11-2019 10:08 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wij hebben nu een 4x4 diesel camper, waarvan de 4x4 zeker wel gebruikt wordt, weliswaar niet op iedere vakantie. Zou het niet nutteloos willen noemen. Maar de hele 4x4 aandrijflijn meenemen zoals zij doen zorgt inderdaad voor verlies.
Verder ben ik benieuwd hoe je het gaat doen met de RDW keuring. Dat wordt dan een individuele typegoedkeuring?
Ik geloof dat ze dan EMC rapporten willen zien van gebruikte componenten?
Daardoor is het wel lastiger geworden. Succes iig.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Maingau werkt bij mij prima en afrekenen gaat met automatische incasso en dat gaat de laatste tijd ook zeer snel.assje schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:06:
[...]
Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst een factuur betaald.
Laatste succesvolle laadactie was augustus 2019
Ah, gevonden in de app, stond idd niets i gesteld. Vreemd dat ik dan al wel eerder gewoon een factuur kreeg.
Misschien wel opgelost nu dan.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
dan merk je het snel genoeg.
Mijn praktijk ervaring is dat er genoeg snellaadpunten zijn om overal te komen.
En dat je tijdens het snelladen dan gewoon even je mail bijwerkt of telefoontjes pleegt.
EN op veel locaties kan je opladen aan een laadpaal.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik ben ook fotograaf en heb nu sinds bijna 5 maanden een Tesla Model 3. Om meerdere redenen heb ik die gekozen, het Supercharger-netwerk was er daar 1 van. Ik rij ook het hele land door en soms naar het buitenland. Ik heb wel een eigen oprit, dat scheelt natuurlijk enorm. Ik heb geen laadpaal overigens, ik laad via een gewoon stopcontact. Geen moment spijt :-)Major_ton schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:15:
Als zzp'r ben ik ook de optie om elektrisch te rijden aan het verkennen. Als ik snel beslis kan ik hopelijk dit jaar nog een Ionic 38kw op kenteken krijgen. Ik wil echter niet zomaar de knoop doorhakken. De situatie is als volgt; Als fotograaf rijd ik het hele land door. Soms weinig, soms veel. Helaas hebben wij thuis geen eigen terrein om te laden en ook de parkeerplaatsen voor de deur zijn na 17:00 uur veelal bezet. Ik zal een (openbare) laadpaal aan moeten vragen, wat gezien de groei van laadpalen in ons dorp geen probleem zal zijn, maar zo'n paal is dan dus voor 'iedereen'. Wat zijn bij jullie de ervaringen wat laden betreft rond het huis en inderweg? Hoe plan je ritten in en hoe is de mindset van autorijden verandert? Ik vind het moeilijk om zonder enige ervaring hier een goed beeld van te krijgen.
Dat is natuurlijk wel een situatie die wezenlijk anders isDigiDaan schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:15:
[...]
Ik ben ook fotograaf en heb nu sinds bijna 5 maanden een Tesla Model 3. Om meerdere redenen heb ik die gekozen, het Supercharger-netwerk was er daar 1 van. Ik rij ook het hele land door en soms naar het buitenland. Ik heb wel een eigen oprit, dat scheelt natuurlijk enorm. Ik heb geen laadpaal overigens, ik laad via een gewoon stopcontact. Geen moment spijt :-)
Ik heb de SR+ de eerste twee weken (net voor onze verhuizing) gereden zonder laadmogelijkheid in de buurt en dat vergde toch wel enige planning en onderweg vaak voor extra op onthoudt door snellaadsessies. Dan ben je met de SR3 nog goed bedient met 100kW snelladen, met de IONIQ duurt dat met nog geen 50kW al 2x zo lang. Ik vond het niet prettig. Nu ik kan laden op eigen terrein is dat beeld tegenovergesteld, ik hoef minder na te denken over "tanken" als voorheen met mijn ICE.
@Major_ton Wellicht is het een idee om te kijken of je een week ergens een EV kan huren (snapcar) om te kijken hoe dit bevalt met je reispatroon. Wanneer je afhankelijk bent van openbaar laden zou ik tevens een elektrische step of vouwfiets achterin gooien zodat je niet lang hoeft te lopen als er geen laadpaal in de straat vrij is.
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 10-11-2019 12:28 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het verschil is minder. Wel een hele leuke update voor de grote vakantie die we met vouwwagen willen gaan doen. Verder kom ik praktisch nooit bij een SuC of snellader, wellicht hartje winter als de range wat terugloopt.prettig schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:28:
SR+ gaat naar 170kw laden bij de volgende update, scheelt je minimaal de helft van de tijd.
Nieuw

Huidig
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 10-11-2019 12:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik besef dat een eigen oprit inderdaad een luxe is als je elektrisch rijdt. Dat geeft het voordeel van vertrekken met volle accu en thuis leeg aan kunnen komen, mooier wordt het niet.revolution-nl schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:23:
[...]
Dat is natuurlijk wel een situatie die wezenlijk anders is, een M3 met laadmogelijkheid op eigen terrein versus een IONIQ met matige snellaad mogelijkheid afhankelijk van openbare laders.
Ik heb de SR+ de eerste twee weken (net voor onze verhuizing) gereden zonder laadmogelijkheid in de buurt en dat vergde toch wel enige planning en onderweg vaak voor extra op onthoudt door snellaadsessies, dan ben je met de SR3 nog goed bedient met 100kW snelladen, met de IONIQ duurt dat al 2x zo lang. Ik vond het niet prettig. Nu ik kan laden op eigen terrein is dat beeld tegenovergesteld, ik hoef minder na te denken over "tanken" als voorheen met mijn ICE.
@Major_ton Wellicht is het een idee om te kijken of je een week ergens een EV kan huren (snapcar) om te kijken hoe dit bevalt met je reispatroon. Wanneer je afhankelijk bent van openbaar laden zou ik tevens een elektrische step of vouwfiets achterin gooien zodat je niet lang hoeft te lopen als er geen laadpaal in de straat vrij is.
Maar al had ik geen eigen oprit gehad dan had ik nu alsnog dezelfde keuze gemaakt. Bij mij in de buurt zijn voldoende openbare laadpalen, het vergt dan alleen wel wat meer planning.
Eens, persoonlijk zou ik dat extra plannen er ook voor over hebben als er genoeg laadpalen in de buurt zouden zijn. Elektrische step achterin en dan kan je ook nog eens uitwijken naar een paal verderop. Het comfort t.o.v. een ICE wordt dan wel minder.DigiDaan schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:36:
[...]
Ik besef dat een eigen oprit inderdaad een luxe is als je elektrisch rijdt. Dat geeft het voordeel van vertrekken met volle accu en thuis leeg aan kunnen komen, mooier wordt het niet.
Maar al had ik geen eigen oprit gehad dan had ik nu alsnog dezelfde keuze gemaakt. Bij mij in de buurt zijn voldoende openbare laadpalen, het vergt dan alleen wel wat meer planning.
Ik kan mij echter voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten.
Ja als je vol wilt laden (90%), maar vaak is het even snel wat bijladen (dat stukje range wat je nodig hebt). Tenzij je vaak gewoon veel rijdt, nergens kunt laden en dus moet snelladen, nog steeds flinke winst overigens. Is nog maar 30kw minder dan de LR in de EU (200kw max, 250kw hebben we nog niet in de EU) en bij de SUC is het hetzelfde in de EU (max. 150kw).revolution-nl schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:31:
[...]
Het verschil is minder. Wel een hele leuke update voor de grote vakantie die we met vouwwagen willen gaan doen. Verder kom ik praktisch nooit bij een SuC of snellader, wellicht hartje winter als de range wat terugloopt.
Nieuw
[Afbeelding]
Huidig
[Afbeelding]
al enig idee wanneer deze geleverd gaat worden?Stef87 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:41:
Samen met mijn vriendin “gekeken” naar een Skoda Citigo-e gekeken, de VW up maar dan skoda.
De aut Is pas volgend jaar in de showroom, maar het was een erg goede actie dus besteld!
260km wltp range, CCS, 2fase laden en vanaf 199€ maand incl. btw. Voor 225€ /maand heb je de versie die je wilt. (Handmatige spiegels zonder verwarming was een no-go) al is zelfs de 199€ versie niet gek uitgerust.
Vandaag heeft mijn vriendin haar handtekening gezet
Linkje:
https://abonnement.skoda....fuelType=e&transmission=a
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Denk dat je beter in dit topic terecht kan: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassenassje schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:01:
Vraagje m.b.t. Maingau/Fastned. Ik heb al sinds het gratis tijdperk een Maingau laadpas en een keer of 10/15 probleemloos gebruikt.
Afgelopen 2 maanden echter 2 pogingen en in beide gevallen "ongeldige pas". Is er iets veranderd en moet iets registeren wat eerst niet was of ligt het gewoon aan de pas?
De fiscale waarde van de Zoe is zoals een batterijkoop auto. Volle pond, geen onderscheid tussen huur en koop.tijmeng schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:46:
[...]
12 cellen van een tesla p100 gaan er naar planning in. Dus ongeveer 75kwh (range 250-300km). Eigenlijk hoop ik dat voordat ik deze aanschaf de model3 batterij bms is gehackt en ik die kan gebruiken. Past perfect onder de vw t3. Kleine motor uit een tesla direct op de wielen. Heel de bus is kaal geweest tot op het casco. Alle oude systemen eruit. Remmerij van een audi a8. Ophanging geupgrade. En voor de rest veel tesla parts zoals lader en gadgets als verwarmde voorruit etc.
Nog een lange weg te gaan. Planning is eind 2020 een keertje af.
Wat betreft tco van een zoe. Een nieuwe zoe voor 18,5k met batterijhuur was voor ons goedkoper dan een citigo, 2e hands leaf of ioniq. Let wel: dit is zakelijke aanschaf dus mia, btw terug en 4%. Citigo is pas 2020 beschikbaar dus 8%. Dat maakt t verschil. de fiscape waarde van een batterijhuur zoe is ook veel lager dan batterij koop, scheelt weer bijtelling.
Particulier komt t niet uit en is de citigo in een beetje uitvoering als private lease nog steeds goedkoper. Rij je wel wel een kleinere wagen met iets minder range / vermogen en hoger koekblik gehalte. ik ben 2m05 en kan ruim zitten in de zoe (heb nog een vuist ruimte biven mn hoofd), dat lukt me niet in mn v60phev of een citigo.
Dat is gewoon enorm moeilijk in te schatten. Ik woon tegen Haarlem aan en de meeste opdrachten heb ik in A'dam, Utrecht of Rotterdam. Eindhoven komt ook nog wel eens voorbij is soms zijn daar de uitschieters en dan zit ik zomaar in Limburg of Friesland. Op jaarbasis rijd ik zo'n 10.000 km zakelijk.TucanoItaly schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:44:
@Major_ton hoeveel KM maak je meestal, maximaal en minimaal?
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
jaroen89 schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:31:
[...]
al enig idee wanneer deze geleverd gaat worden?
Stef87 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:59:
[...]
Ik heb niets ingeruild (wij delen nu de Model 3, hadden een Zoe)
Maar soms komt het delen nét niet lekker uit en kan ik minder afspraken plannen (plus: vrouwtje vind de Model 3 wel erg groot, stadsauto is fijner)
Levertijd staat op maart (eerste 500 komen de 8e week binnen 2020). Niets is zeker maar maart is het plan
[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 10-11-2019 16:11 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Dan is 10.000 km/jaar zakelijk wel heel weinig. Gemiddeld 217 km/week bij 46 weken. Iets klopt daar niet.Major_ton schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:01:
[...]
Dat is gewoon enorm moeilijk in te schatten. Ik woon tegen Haarlem aan en de meeste opdrachten heb ik in A'dam, Utrecht of Rotterdam. Eindhoven komt ook nog wel eens voorbij is soms zijn daar de uitschieters en dan zit ik zomaar in Limburg of Friesland. Op jaarbasis rijd ik zo'n 10.000 km zakelijk.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zeker niet. Bij rdw ingeschreven op 26000€ ipv 35000€. Ga maar eens kentekenchecken met wat kentekens. Veel zoes met huur hebben deze lagere waarde. Niet allen want je dient dit bij inschrijving wel expliciet aan te geven. Er loopt op het renault zoe forum zelfs nog een draadje met brieven naar de rdw om waarden te wijzigen.AnthonyR schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:40:
[...]
De fiscale waarde van de Zoe is zoals een batterijkoop auto. Volle pond, geen onderscheid tussen huur en koop.
Ik ben benieuwd, vanaf 2017 op alle ZOE’s die ik heb gereden bijtelling betaald over de fiscale waarde van een batterijkoop auto. In de eerste paar jaren is dit anders geweest 2013-14 gezien de onbekendheid. Maar nu is het gewoon +7900 euro bij een 17-19 model. En bij de nieuwe ZE50 + 8200.tijmeng schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:38:
[...]
Zeker niet. Bij rdw ingeschreven op 26000€ ipv 35000€. Ga maar eens kentekenchecken met wat kentekens. Veel zoes met huur hebben deze lagere waarde. Niet allen want je dient dit bij inschrijving wel expliciet aan te geven. Er loopt op het renault zoe forum zelfs nog een draadje met brieven naar de rdw om waarden te wijzigen.
De mijne komt nieuw (25km op teller) uit frankrijk.
Bij andere wagens die uit frankrijk kwamen was dit ook het geval. Er zijn in NL een aantal garages die zich bezig houden met de import van de uitlopende modellen van franse dealers.
Garantie etc wordt trouwens netjes overgenomen door renault NL
Is niet zo gek hoor. Als fotograaf ben je (nou, ik in ieder geval) de helft van de week op locatie en de andere helft ben je de beelden aan het verwerken. Je bent dus eigenlijk maar halve weken op pad. Daarnaast zal je niet voor elke klus de auto pakken (wat nu overigens wel aanlokkelijk is met de Tesla :-)daemonix schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:42:
[...]
Dan is 10.000 km/jaar zakelijk wel heel weinig. Gemiddeld 217 km/week bij 46 weken. Iets klopt daar niet.
Klopt het dat ik helemaal niks heb aan mijn zonnepanelen als ik een Skoda Citigo eiV zou kopen of leasen?
Zoals ik het lees betaal je iedere maand je verbuik aan Shuttle en heb ik dus niks aan het overschot van mijn zonnepanelen.
Untappd: Kapitein_Merijn
Je hoeft niet per se voor deze laadoplossing te kiezen. Je kan ook gewoon een losse laadpaal (laten) installeren, of het stopcontact gebruiken.Kapitein Merijn schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:37:
https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/opladen#kosten
Klopt het dat ik helemaal niks heb aan mijn zonnepanelen als ik een Skoda Citigo eiV zou kopen of leasen?
Zoals ik het lees betaal je iedere maand je verbuik aan Shuttle en heb ik dus niks aan het overschot van mijn zonnepanelen.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Weet je dat zeker?Maverick schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:43:
[...]
Je hoeft niet per se voor deze laadoplossing te kiezen. Je kan ook gewoon een losse laadpaal (laten) installeren, of het stopcontact gebruiken.
Uit de pdf die je kan downloaden maak ik namelijk op dat de samenwerking met Shuttle de enige oplossing is:
Shuttel is
de laad- en mobiliteitspartner van ŠKODA. De experts van
Shuttel staan voor je klaar bij alle vragen die je hebt omtrent
deze twee onderwerpen. Shuttel draagt zorg voor het
gehele traject van offerte tot en met de installatie van het
laadpunt bij je thuis. Jouw dealer helpt je bij het aanvragen
van het laadpunt bij Shuttel.
Voor de elektrische ŠKODA’s hebben wij één slim thuislaadpunt geselecteerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Kapitein Merijn op 11-11-2019 13:51 ]
Nee, dat begrijp je verkeerd. Alleen als je de installatie door Skoda zou willen laten verzorgen, dan hebben ze blijkbaar 1 vaste partij.Kapitein Merijn schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:50:
[...]
Weet je dat zeker?
Uit de pdf die je kan downloaden maak ik namelijk op dat de samenwerking met Shuttle de enige oplossing is:
[...]
Maar als je de pagina vanaf boven naar beneden leest dan zie je o.a. dit staan:
enWanneer je beschikt over een eigen parkeerplaats bij je huis, dan kun je een eigen laadpaal laten installeren.
Oftewel er is helemaal niks speciaals aan de laadpaal, je kunt elke Type2 laadpaal laten aanleggen en daar zal de Skoda prima mee kunnen laden.Bij jouw nieuwe CITIGO ͤ iV krijg je standaard een kabel met een type 2 (Mennekes) stekker geleverd. Deze stekker kun je gebruiken bij een wallbox of publieke laadstation.
Gelukkig maar.
Dan ga ik mezelf maar eens verdiepen in de mogelijkheden van een eigen laadpaal.
Hier (België) was de inschrijfprijs toch 59.800 €. De enige kleur die daar bij inbegrepen was (zonder meerprijs) was zwart (alle andere dus bij te betalen) en de 20 insch wielen waren ook, van in het begin, 1000 € extra.Medjai schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:19:
Het lijkt er op dat de Polestar 2 prijs stilletjes is verhoogd. De configuratie zonder extra opties was eerder 59.800 maar dat is nu 60.800Euro. Enkele kleuren kosten nu ook extra (dat was volgens mij eerder niet zo) en ook de 20Inch wielen kosten nu 1000Euro extra.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat is maf, in België is hij nog wel €59.800, in Nederland inderdaad €60.800. Het leer+hout-pakket kost €4.500 en de performance (20" + Brembo remmen + gouden accenten) is €6.000. Ik kom totaal full-options uit op €71.300. Dat is gewoon €2.402 duurder dan een Model 3 performance... en die kan je nog met 4% bijtelling bestellen.Medjai schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:19:
Het lijkt er op dat de Polestar 2 prijs stilletjes is verhoogd. De configuratie zonder extra opties was eerder 59.800 maar dat is nu 60.800Euro. Enkele kleuren kosten nu ook extra (dat was volgens mij eerder niet zo) en ook de 20Inch wielen kosten nu 1000Euro extra.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Wij komen net bij de SKODA dealer geweest voor een Citigo EV. De aanbieding biedt een mooie kans om de fossiele auto van mijn vrouw om te ruilen voor een EV met minimale extra kosten. We betalen nu 120 euro vaste kosten voor een 20 jaar oud brikkie en daarbij komt nog onderhoud. Met de SKODA hebben we geen "brandstofkosten" gezien ik overcapaciteit verwacht als we aankomend voorjaar de PV set uitbreiden.Stef87 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:41:
Samen met mijn vriendin “gekeken” naar een Skoda Citigo-e gekeken, de VW up maar dan skoda.
De aut Is pas volgend jaar in de showroom, maar het was een erg goede actie dus besteld!
260km wltp range, CCS, 2fase laden en vanaf 199€ maand incl. btw. Voor 225€ /maand heb je de versie die je wilt. (Handmatige spiegels zonder verwarming was een no-go) al is zelfs de 199€ versie niet gek uitgerust.
Vandaag heeft mijn vriendin haar handtekening gezet
Linkje:
https://abonnement.skoda....fuelType=e&transmission=a
Sounds like a no-brainer!
Ik verwacht dat deze aanbieding dermate interessant is dat bij verandering van onze persoonlijke omstandigheden er relatief eenvoudig iemand te vinden is die het contract wil overnemen.
Ik denk dat we gaan tekenen. Hebben we volgend jaar twee EV's op de stoep
Wat gaven ze bij jou op als levertijd? Onze dealer verwachte week 10.
is ook de reden dat 70% van alle kia souls in noorwegen worden geimporteerd, voornamelijk uit de vsErasmo schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:57:
Het wordt toch een Kia Soul hier denk ik, is toch wat makkelijker met Chademo en die dingen kosten geen drol hier(7-8k).
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Levering ná week 8, exacte tijd is voorlopig niet exact te bepalen. De eerste showroom modellen komen januari al binnen.revolution-nl schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:35:
[...]
Wij komen net bij de SKODA dealer geweest voor een Citigo EV. De aanbieding biedt een mooie kans om de fossiele auto van mijn vrouw om te ruilen voor een EV met minimale extra kosten. We betalen nu 120 euro vaste kosten voor een 20 jaar oud brikkie en daarbij komt nog onderhoud. Met de SKODA hebben we geen "brandstofkosten" gezien ik overcapaciteit verwacht als we aankomend voorjaar de PV set uitbreiden.
Sounds like a no-brainer!![]()
Ik verwacht dat deze aanbieding dermate interessant is dat bij verandering van onze persoonlijke omstandigheden er relatief eenvoudig iemand te vinden is die het contract wil overnemen.
Ik denk dat we gaan tekenen. Hebben we volgend jaar twee EV's op de stoep![]()
Wat gaven ze bij jou op als levertijd? Onze dealer verwachte week 10.
Mijn vriendin heeft de iets luxere versie gekozen met getinte ramen achter, candy witte kleur.
Standaard een app en planning om te voorverwarmen. Erg goed.
Mocht iemand er ook in winter met regelmaat grote afstanden mee rijden dan moet je de voorruitverwarming+stoelverwarming optie kiezen, zo kan je in principe in theorie nog redelijk zuinig in de winter rijden met de verwarming vrij laag (of zelfs uit, voor de diehards) zonder dat je ramen beslaan. Helaas is deze combi alleen mogelijk op het luxere model. (Stoelverwarming kan wel in de goedkopere versie)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
We willen het vooral doelmatig houden dus het zal waarschijnlijk een zwarte ambition worden met aftermarket wieldopppenStef87 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:09:
[...]
Levering ná week 8, exacte tijd is voorlopig niet exact te bepalen. De eerste showroom modellen komen januari al binnen.
Mijn vriendin heeft de iets luxere versie gekozen met getinte ramen achter, candy witte kleur.
Standaard een app en planning om te voorverwarmen. Erg goed.
Mocht iemand er ook in winter met regelmaat grote afstanden mee rijden dan moet je de voorruitverwarming+stoelverwarming kiezen, zo kan je in principe in theorie nog redelijk zuinig in de winter rijden met de verwarming vrij laag (of zelfs uit, voor de diehards) zonder dat je ramen beslaan. Helaas is deze combi alleen mogelijk op het luxere model. (Stoelverwarming kan wel in de goedkopere versie)
De citigo zal zelden meer dan 70km per dag maken, dus range is wat dat betreft echt een non-issue.
Nog even uitzoeken hoe ik het met mijn TNM home-advanced laadpaal gaan doen, deze staat nu op auto-charge gekoppeld aan mijn zakelijke druppel.
Ik wil privé eigenlijk geen TNM druppel (Shell
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 11-11-2019 21:51 ]
Ik heb een tijdje een E-Up! gereden en dat reed geweldig, zeer soepel en stil. Hij had maar één nadeel en dat was de kleine accu maar dat is nu opgelost
Dat is de nieuwe standaard in EV landRonaldPr schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:33:
Wel grappig dat nu veel mensen een Skoda bestellen zonder proefrit.
Denk dat het merendeel van de Kona, e-Niro, IPace en ook een fors deel van de Model 3 rijders pas is gaan proefrijden na het plaatsen van de bestelling
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-11-2019 21:43 ]
Check, e-Niro besteld en daarna ben ik pas gaan proefrijden, deze gecanceld inverband met de 8% en vervolgens een proefrit voor de Model 3 geboekt, de proefrit van de Model 3 duurt volgens het contract echter 60 maandenCyBeRSPiN schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:42:
[...]
Dat is de nieuwe standaard in EV landals je gaat wachten op een proefrit is de levertijd ineens een jaar langer.
Denk dat het merendeel van de Kona, e-Niro, IPace en ook een fors deel van de Model 3 rijders pas is gaan proefrijden na het plaatsen van de bestelling
https://gathering.tweaker...message/60409172#60409172EHA1337 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:18:
Voor de mensen wie al rijden in een E-Golf, hoe zit het met de range en dan voornamelijk in de winter met koudere periode? Ik zit met mijn Ioniq nu met 10 maanden op 13,2 / 100 km gemiddeld over 20.000. Vooral met koudere temperaturen zie ik het verbruik nu stijgen. Ik was benieuwd of de range van de E-Golf erg veel afwijkt met mijn Ioniq (zuiniger maar kleinere batterij).
Het is wel erg persoonlijk, dus hoeveel snelweg, hoe hard, hoeveel provinciale weg/stad...als je zoekt op het forum staat er wel meer. Maar echt zuinig is de e-Golf niet.
Mijn lange termijn verbruik cijfers zijn in de zomer periode 13kWh/100km en in de winter periode 16kWh/100km GEMIDDELD, dagen met en kou en regen en wind verbruik je zomaar 15% extra.
Ik zou 230km retour niet kunnen zonder laden, ook niet in de zomer, mijn wintermaximum ligt ergens rond de 190km en in de zomer rond de 220km en dan moet je ook nog eens tot 100% laden wat ik liever niet doe, 20%-80% probeer ik binnen te blijven, dan is de winter target ongeveer 125km.
[ Voor 24% gewijzigd door MarcelGo op 11-11-2019 22:13 ]
Tja... Een normale Up is al een fijne kar. (Beter dan Aygo oid vind ik) elektrisch kan alleen maar beter zijn.RonaldPr schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:33:
Wel grappig dat nu veel mensen een Skoda bestellen zonder proefrit.
Ik heb een tijdje een E-Up! gereden en dat reed geweldig, zeer soepel en stil. Hij had maar één nadeel en dat was de kleine accu maar dat is nu opgelost
Plus: is een tweede auto, voor mijn vriendin. Misschien maakt die maar 3500km /jaar
Private lease vs. koop is iig een no brainer war mij betreft 60x 199€ maand en dan het verschil met nieuwprijs (25.xxx€) incl. de (belachelijke) rijklaarmaakkosten van 1150€ ofzo en kentekenspul etc.
Na 5j is die skoda niet 12-13k waard meer denk ik. Je hebt de eerste optie tot koop dan in ieder geval.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
En kijk ook eens op Autoweek, daar staan al heel wat reviews van de eGolf, inclusief ervaringen in de winter.MarcelGo schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:11:
[...]
https://gathering.tweaker...message/60409172#60409172
Het is wel erg persoonlijk, dus hoeveel snelweg, hoe hard, hoeveel provinciale weg/stad...als je zoekt op het forum staat er wel meer. Maar echt zuinig is de e-Golf niet.
Mijn lange termijn verbruik cijfers zijn in de zomer periode 13kWh/100km en in de winter periode 16kWh/100km GEMIDDELD, dagen met en kou en regen en wind verbruik je zomaar 15% extra.
Ik zou 230km retour niet kunnen zonder laden, ook niet in de zomer, mijn wintermaximum ligt ergens rond de 190km en in de zomer rond de 220km en dan moet je ook nog eens tot 100% laden wat ik liever niet doe, 20%-80% probeer ik binnen te blijven, dan is de winter target ongeveer 125km.
Snap ik wel ja, had me niet gerealiseerd dat de prijzen zo belachelijk laag waren.Coasterfreak schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:57:
[...]
is ook de reden dat 70% van alle kia souls in noorwegen worden geimporteerd, voornamelijk uit de vs
Heb je er een warmtepomp op zitten? Die geeft in de winter wat minder verbruik.MarcelGo schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:11:
[...]
https://gathering.tweaker...message/60409172#60409172
Wat wel helpt is laden tot vlak voor vertrek, maar dat lukt vaak alleen thuis.
[ Voor 15% gewijzigd door MarcelGo op 12-11-2019 08:11 ]
Die van mij is ook zeer compleet, alleen geen automatisch parkeren, Dynaudio en ook geen leer. De warmtepomp kan ook koelen dus dat scheelt ook in de zomer neem ik aan?MarcelGo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:10:
Ja, elke optie zit op deze ex-demo....nou ja geen subwoofer audio maar verder alles! Zal vast wel helpen maar ook als je alleen stoelverwarming aan zet en de rest op eco is je bereik vooral minder omdat je accu te koel is.
Had je woonplaats of het hebben van een eigen laadpaal nog invloed op de geadverteerde prijzen?Stef87 schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:19:
[...]
Tja... Een normale Up is al een fijne kar. (Beter dan Aygo oid vind ik) elektrisch kan alleen maar beter zijn.
Plus: is een tweede auto, voor mijn vriendin. Misschien maakt die maar 3500km /jaarkon niet minder dan 10k jaar kiezen voor een lagere premie helaas.
Private lease vs. koop is iig een no brainer war mij betreft 60x 199€ maand en dan het verschil met nieuwprijs (25.xxx€) incl. de (belachelijke) rijklaarmaakkosten van 1150€ ofzo en kentekenspul etc.
Na 5j is die skoda niet 12-13k waard meer denk ik. Je hebt de eerste optie tot koop dan in ieder geval.
Ik heb nog nooit in mijn leven een auto gekocht zonder proefrit. En dat gaat ook niet veranderen omdat er een elektrische aandrijving in zit.CyBeRSPiN schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:42:
Waarom zou dat in de zomer iets schelen? Als hij airco heeft (actieve koeling dus) doet hij dat sowieso via een WP systeem.RonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:54:
[...]
Die van mij is ook zeer compleet, alleen geen automatisch parkeren, Dynaudio en ook geen leer. De warmtepomp kan ook koelen dus dat scheelt ook in de zomer neem ik aan?
Geen idee, maar de airco is zelfs op automatische 22 graden regelmatig mij te koud en dan zet ik de auto op eco, werkt prima en geeft weer wat extra bereikRonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:54:
[...]
Die van mij is ook zeer compleet, alleen geen automatisch parkeren, Dynaudio en ook geen leer. De warmtepomp kan ook koelen dus dat scheelt ook in de zomer neem ik aan?
Honda komt met meer BEV modellen in 2022 en kapt met waterstof auto's. Meer munitie om te schieten op die vervelende betweters die hoog en laag beweren dat waterstof toch echt veel beter is
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik wou het niet zeggen/schrijven, maar dacht hetzelfde.greatgonzo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:31:
een voordeel van de range discussie hier... vanaf binnenkort rijden we allemaal max 100 km/u
snap ik niet dat de bijtellingsregels in het nadeel van de EV gewijzigd gaan worden.
Er zullen echt een flink aantal leaserijders twijfelen of ze toch een vuile benzine gaan nemen.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
ach.. het is zoals met alle klimaatdoelen.. de overheid wil best stimuleren.. maar het moet ze vooral geen geld kosten..driel24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:59:
Zeker in het kader van de stikstof discussie,
snap ik niet dat de bijtellingsregels in het nadeel van de EV gewijzigd gaan worden.
Er zullen echt een flink aantal leaserijders twijfelen of ze toch een vuile benzine gaan nemen.
Als ik eens terugdenk heb ik het merendeel van mijn auto's zo goed als ongezien gekocht (allemaal occasions). Ook mijn huidige auto; was import uit Duitsland, ik heb pas betaald nadat ik gereden heb maar de overeenkomst was feitelijk al gesloten.IvoB2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:38:
[...]
Ik heb nog nooit in mijn leven een auto gekocht zonder proefrit. En dat gaat ook niet veranderen omdat er een elektrische aandrijving in zit.
Ik denk dat ik dus niet zo heel veel waarde hecht aan een proefrit, ik ga all-in op mijn intuitie
De Citigo wil ik ook gaan doen, uberhaubt nog nooit in een Up/Citigo gereden maar doet me niet zoveel, het is een auto toch?
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 12-11-2019 17:29 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Met 8% bijtelling tot 45k wordt er niet significant minder EV’s verkocht, terwijl het de overheid wel veel geld bespaard. Dus dat snap ik wel.driel24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:59:
Zeker in het kader van de stikstof discussie,
Ik zie eigenlijk liever non-monetaire voordelen, zoals rijden over de busbaan of hogere maximum snelheid op de snelweg, of meer milieuzones.
En dat werkt ook, kijk maar naar Noorwegen. Naast goedkoop (geen BPM en BTW) hele berg andere voordelen. Duitsland kent ook een e-kenteken met voordelen.Z___Z schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:29:
[...]
Met 8% bijtelling tot 45k wordt er niet significant minder EV’s verkocht, terwijl het de overheid wel veel geld bespaard. Dus dat snap ik wel.
Ik zie eigenlijk liever non-monetaire voordelen, zoals rijden over de busbaan of hogere maximum snelheid op de snelweg, of meer milieuzones.
Inderdaad.En dat kost iets meer als een paar schoenen (en zelfs die pas ik eerst voor ze te kopen).assje schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:28:
[...]
De Citigo wil ik ook gaan doen, uberhaubt nog nooit in een Up/Citigo gereden maar doet me niet zoveel, het is een auto toch?
Ik zat voor het eerst van mijn leven in een Model 3 toen ik die van mij ophaalde in AmsterdamIvoB2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:38:
[...]
Ik heb nog nooit in mijn leven een auto gekocht zonder proefrit. En dat gaat ook niet veranderen omdat er een elektrische aandrijving in zit.
Ik ga gewoon anders te werk (Dan moet ik online al niet zitten af te geven op de verkoper omdat deze de waarheid geweld aan had gedaan.
Nee totaal niet (Eindhoven).Kapitein Merijn schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:13:
[...]
Had je woonplaats of het hebben van een eigen laadpaal nog invloed op de geadverteerde prijzen?
Zelf heb ik een eigen 11kW laadpaal uit 2016 met vaste type 2 kabel, die ik nog steeds gebruik.
Elke normale laadpaal werkt met een Citigo, aanrader is kies een 11kW 3 fase paal, skoda kan er twee gebruiken (fases).
De dealer is wel erg langzaam met acteren... Alle documenten ingeleverd maar geen bevestiging gekregen. De eerste 500 stuks zijn denk ik snel op. Hoop dat wij er met de Skoda bij zitten!
Toch durf ik het te betwisten dat er niet minder verkocht worden. Misschien niet voor de gewone rijder. Maar diegene die met de auto op vakantie gaat is het wel een struikelblok.Z___Z schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:29:
[...]
Met 8% bijtelling tot 45k wordt er niet significant minder EV’s verkocht, terwijl het de overheid wel veel geld bespaard. Dus dat snap ik wel.
Een ice van 30000 is in mijn geval vergelijkbaar met een ev van 48000.
Bijtelling:
Ice 30000 = 6600 bruto per jaar
Ev van 48000 = 4260 bruto per jaar (8+22)
Dan komen ze toch te dicht bij elkaar?
Wel eens met de ev voordelen. Dat kan een aanjager zijn.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Er zit dus geen verschil in het verbruik van een gewone airco en een warmtepomp?IvoB2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:41:
[...]
Waarom zou dat in de zomer iets schelen? Als hij airco heeft (actieve koeling dus) doet hij dat sowieso via een WP systeem.
Een airco IS een warmtepomp..RonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:04:
[...]
Er zit dus geen verschil in het verbruik van een gewone airco en een warmtepomp?
Dat snap ik, maar bij de E-Golf kun je kiezen tussen de standaard airco en de warmtepomp die dan blijkbaar voor koelen zorgt, ik vraag me af of daar verschil qua verbruik in zit?
Natuurlijk zijn er mensen die niet meer hun ICE inruilen voor EV als de bijtelling omhoog gaat. Vooral de mensen die moeten bijbetalen om een EV te rijden zullen eerder afhaken. Maar de overheid regeert op de grote getallen en niet zozeer op individuen. Als 95% van de mensen toch nog een EV zouden kiezen bij 8% dan is deze keuze gewoon de juiste. Uiteindelijk zijn we zelf degene die belasting betalen. Dus als een groep korting krijgt gaat dat automatisch ten koste van iets anders. Dus als de overheid met minder uitgave nagenoeg dezelfde gedrag wijziging realiseert is dat goed omgaan met de beschikbare middelen.driel24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:33:
[...]
Toch durf ik het te betwisten dat er niet minder verkocht worden. Misschien niet voor de gewone rijder. Maar diegene die met de auto op vakantie gaat is het wel een struikelblok.
Een ice van 30000 is in mijn geval vergelijkbaar met een ev van 48000.
Bijtelling:
Ice 30000 = 6600 bruto per jaar
Ev van 48000 = 4260 bruto per jaar (8+22)
Dan komen ze toch te dicht bij elkaar?
Wel eens met de ev voordelen. Dat kan een aanjager zijn.
Uiteindelijk is het beter als landelijke overheden minder stimuleren voor EV, want de EU uitstoot wetgeving zorgt er al voor dat fabrikanten de EV’s willen slijten. Dus elke subsidie is daarmee voornamelijk gunstig voor de fabrikanten, en minder voor de kopers. Als VW 100.000 ID3’s moet verkopen om onder de 95 gram CO2 uit te komen, dan kan VW beter de prijs van de ID3 verlagen om genoeg vraag te generen dan dat overheden subsidie moeten geven. VW wil uiteindelijk toch de aantallen verkopen om de CO2 doelstelling te halen. Met meer subsidie kunnen ze dat dus halen tegen een hogere prijs.
Toch niet wat de airco betreft.RonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:04:
[...]
Er zit dus geen verschil in het verbruik van een gewone airco en een warmtepomp?
Ik begrijp dus ook eigenlijk niet waar de grote besparing zit om voor de heating geen warmtepomp te installeren. Een airco is een gewone L/L warmtepomp. Iedere L/L warmtepomp kan koelen en verwarmen.
De eerste huishoudelijke warmtepompen vind je al decennia lang in iedere woning: een frigo. Zeer eenvoudige en relatief goedkope techniek dus.
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed (alle bijsturing is welkom) dat ze met een "gewone airco" een L/L warmtepomp bedoelen met vaste snelheid (aan/uit - iets goedkoper maar sletiger en minder zuinig) en met een "warmtepomp koeler" een inverter L/L warmtepomp (variabele snelheid, iets duurder en zuiniger in gebruik).RonaldPr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:46:
[...]
Dat snap ik, maar bij de E-Golf kun je kiezen tussen de standaard airco en de warmtepomp die dan blijkbaar voor koelen zorgt, ik vraag me af of daar verschil qua verbruik in zit?
Een gewone airco heeft (net als een koelkast of vriezer) maar 1 manier van werken. Aan de buitenkant wordt het warm, aan de binnenkant wordt het koud. Je kan een vriezer of koelkast niet instellen dat dit andersom gaat.IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:56:
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed (alle bijsturing is welkom) dat ze met een "gewone airco" een L/L warmtepomp bedoelen met vaste snelheid (aan/uit - iets goedkoper maar sletiger en minder zuinig) en met een "warmtepomp koeler" een inverter L/L warmtepomp (variabele snelheid, iets duurder en zuiniger in gebruik).
Als je een airco ook wil gebruiken voor verwarmen moet je dus iets maken wat de werking ook om kan draaien. Aan de buitenkant wordt het koel en aan de binnenkant wordt het warm.
Dat kan op zich prima, maar is wel ingewikkelder om te maken en dus duurder.
Dus eigenlijk precies wat je zegt
Maar @RonaldPr, kon de dealer niet vertellen wat het verschil is?
Mee eens. En logisch in een toestel dat maar één functie nodig heeft (bv. de frigo die alleen moet kunnen koelen of een ICE waar warmte al in overvloed aanwezig is)). Maar een L/L warmtepomp kan koelen en verwarmen gewoon door omkering.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:26:
[...]
Dus eigenlijk precies wat je zegtDe ene variant zal een 'domme' zijn, de andere variant een 'slimme' die zuiniger is.
En gezien je in de EV twee functies nodig hebt (zowel koelen als verwarmen en geen warme lucht op overschot) lijkt me daar net één systeem met omkering logischer dan twee systemen (een wp die alleen koelt + een verwarmingselement voor de verwarming).
Een WP die alleen kan koelen (ook je frigo dus) produceert ook warme lucht. Die gaat gewoon naar de buitenlucht (en bij omkering blaast ze naar binnen).
Je kan dat goed voelen als je naast de buitenunit van een L/L warmtepomp gaat staan. In koelmodus blaast hij koude lucht naar binnen en warme lucht naar buiten. In verwarmingsmodus blaast hij warme lucht naar binnen en koude naar buiten (gewoon de functie omgekeerd dus).
Ik heb de vraag nog niet aan de dealer gesteld, maar ik heb het vermoeden dat ik hier op het Forum meer kans maak op een onderbouwd antwoord.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:26:
[...]
Een gewone airco heeft (net als een koelkast of vriezer) maar 1 manier van werken. Aan de buitenkant wordt het warm, aan de binnenkant wordt het koud. Je kan een vriezer of koelkast niet instellen dat dit andersom gaat.
Als je een airco ook wil gebruiken voor verwarmen moet je dus iets maken wat de werking ook om kan draaien. Aan de buitenkant wordt het koel en aan de binnenkant wordt het warm.
Dat kan op zich prima, maar is wel ingewikkelder om te maken en dus duurder.
Dus eigenlijk precies wat je zegtDe ene variant zal een 'domme' zijn, de andere variant een 'slimme' die zuiniger is.
Maar @RonaldPr, kon de dealer niet vertellen wat het verschil is?
Ik weet dat er veel mensen bij de aanschaf van een E-Golf twijfelen over de warmtepomp.
Veel gaat afhangen van de meerprijs voor die warmtepomp tov het gebruik dat je in de auto wil maken van je verwarming.RonaldPr schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:40:
[...]
Ik weet dat er veel mensen bij de aanschaf van een E-Golf twijfelen over de warmtepomp.
Bij een hoge meerprijs en een lage verwarmingswens zal de keuze voor een extra WP niet zo voor de hand liggen dan bij een lage meerprijs en een hoge verwarmingswens. Heb je nog eens stuur- en stoelverwarming ga je de meerprijs voor een warmtepomp nog minder snel kunnen recupereren.
Onze Kona heeft (bij toeval) geen warmtepomp voor de heater maar in verbruik (tot temperaturen van +1°C, lager heb ik het nog niet kunnen testen) scheelt het nauwelijks. Maar wij verwarmen de auto dan ook maar hoogst uitzonderlijk en nooit hoger dan 20°C.
Het lijkt mij ook logischer, maar toch zijn er EV's waar dat wel zo is. Die hebben een gewone standaard auto-airco die alleen kan koelen. En voor het verwarmen hebben ze er dan een elektrisch kacheltje ingezet.IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:39:
En gezien je in de EV twee functies nodig hebt (zowel koelen als verwarmen en geen warme lucht op overschot) lijkt me daar net één systeem met omkering logischer dan twee systemen (een wp die alleen koelt + een verwarmingselement voor de verwarming).
Die gebruiken veel meer energie dan een WP en zijn dus ongunstiger op de tijden dat je een kachel wil gebruiken. Als je in warmere landen rijdt is dat wellicht niet zo'n probleem.
Ik heb zelf wel een WP (kon ik verder ook niet kiezen trouwens, in de huidige modellen wel) en naar mijn idee werkt dat veel beter dan alle andere brandstofauto's die ik hiervoor heb gereden. Daar duurde het veel langer eer er warme lucht uit de roosters kwam.
Wij zaten te denken aan een ID3.IvoB2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:38:
[...]
Ook natuurlijk niet zonder proefrit.. maar je weet gewoon.. als je nu niet besteld en aanbetaald loop je de 1st edition mis.
Maar de garagehouder gaf aan.. stel dat je er toch vanaf wil, dan kreeg je gewoon je aanbetaling terug.
Daarom zou ik er ook niet zo bang voor zijn "blind" een EV te bestellen. Ken niet alle voorwaarden van bestellen en aanbetalen, maar ik kan me voorstellen: ze zijn zo populair.. voor jouw 10 anderen die blij zijn dat ze opschuiven in de wachtrij. Dus denk ik dat je bij veel garagehouders er kosteloos vanaf kunt komen.
OK.. geen echte proefrit van de auto die je uiteindelijk gaat rijden.. maar kan me niet voorstellen dat dat echt een dealbreaker is.
[ Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 13-11-2019 10:02 ]
Wat ook een drama is bij de VAG groep...… ben al een tijd aan het wachten en als je belt weten ze van niets.greatgonzo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:00:
[...]
stel dat je er toch vanaf wil, dan kreeg je gewoon je aanbetaling terug.
"ja meneer, ik zie dat uw profiel niet compleet is. U moete en paar vragen beantwoorden. Welke auto rijdt u momenteel?"
"uhmmmm wat heeft dat te maken met het feit dat jullie al 2x over de betalingstermijn heen zijn en ik in afwachting ben van mijn aanbetaling"
"ja zonder compleet profiel kan ik dit niet in behandeling nemen"
"oke dan: een koennigsegg one"
"ik ga even kijken meneer, deze auto staat niet in onze keuzelijst, wat is het kenteken?"
Bij een brandstofauto moet de motor eerst opwarmen en hoe zuiniger de brandstofauto is, des te langer duurt het opwarmen, want dan is het rendement hoger en dus minder restwarmte voor opwarmen van motor en gekoppelde vloeistoffen, waarmee de verwarming werkt.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:47:
[...]
Ik heb zelf wel een WP (kon ik verder ook niet kiezen trouwens, in de huidige modellen wel) en naar mijn idee werkt dat veel beter dan alle andere brandstofauto's die ik hiervoor heb gereden. Daar duurde het veel langer eer er warme lucht uit de roosters kwam.
Bij een elektrische auto heb je de opwarmingsperiode van de verbrandingsmotor (en vloeistoffen) niet en zal de verwarming dus sneller warmte afgeven.
dat zou je denken, echter hoe lang de "rij" ook is, de dealer zal in veel gevallen toch gewoon 10% (oid) annuleringskosten in rekening brengen als je van een echte bestelling af wilt.....greatgonzo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:00:
[...]
Daarom zou ik er ook niet zo bang voor zijn "blind" een EV te bestellen. Ken niet alle voorwaarden van bestellen en aanbetalen, maar ik kan me voorstellen: ze zijn zo populair.. voor jouw 10 anderen die blij zijn dat ze opschuiven in de wachtrij. Dus denk ik dat je bij veel garagehouders er kosteloos vanaf kunt komen.
zie de mensen die van hun e-Niro bestelling af wilden na introductie van de Tesla model 3, of toen bleek dat het toch 2020 zou worden ipv levering in 2019......
een levertijd 14 maanden, wachtrij van hier tot Tokio, maar toch gewoon afrekenen aub...... maar geef ze eens ongelijk, het is "gratis" geld voor de dealer....
Hij zal wel gewoon de betaling bedoelen die je hebt op tafel gelegd om je plaats te reserveren om te mogen bestellen.greatgonzo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:00:
[...]
Maar de garagehouder gaf aan.. stel dat je er toch vanaf wil, dan kreeg je gewoon je aanbetaling terug.
Zodra je een bestelling plaats, hang je er ook aan vast en is er geen enkele mogelijkheid meer tot annuleren (of je betaalt een boete).
Enkel bij Tesla kan ten alle tijden annuleren.
Klopt. Rij zelf met zo'n uitvoering.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:47:
[...]
Het lijkt mij ook logischer, maar toch zijn er EV's waar dat wel zo is. Die hebben een gewone standaard auto-airco die alleen kan koelen. En voor het verwarmen hebben ze er dan een elektrisch kacheltje ingezet.
Dat is niet helemaal juist gebleken. Er zijn dit jaar genoeg mensen geweest die een geaccordeerde bestelling voor een e-Niro of Kona (met levering in 2020) hebben weten te annuleren om alsnog een Model 3 te bestellen en te rijden in 2019. Juridisch geen poot om op te staan, maar er zijn blijkbaar nog dealers die coulant zijn in deze doldwaze markt (in NL) met schaarste en een onbetrouwbaar bijtellingsbeleid.bottom line schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:00:
[...]
Zodra je een bestelling plaats, hang je er ook aan vast en is er geen enkele mogelijkheid meer tot annuleren (of je betaalt een boete).
Dus let wel op de kleine lettertjes ipv een dealer op zn woord geloven dat annuleren kosteloos kan.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-11-2019 12:07 ]
Ik snap het wel, maar vind het toch wel een opmerkelijk iets. Het zou voor mij bijna een reden zijn om bij een brandstofauto ook iets in te laten bouwen wat veel eerder warmte kan genereren.Kuo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:38:
Bij een elektrische auto heb je de opwarmingsperiode van de verbrandingsmotor (en vloeistoffen) niet en zal de verwarming dus sneller warmte afgeven.
Waarom heb je daar dan specifiek voor gekozen? Als het net zo duur is dan zie ik niet meer het voordeel om geen WP te nemen.IvoB2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:02:
Klopt. Rij zelf met zo'n uitvoering.En het eigenaardige is dat deze evenveel kost als de versie met warmtepomp met dubbele functie.
Een collega werd door de dealer gebeld dat hij een Kona (heel veel) eerder kon krijgen maar dan moest hij wel extra betalen. Dus wellicht zijn er ook dealers die deze "marge" weten te pakken door het aan de kant van de vraag te laten betalen. En wellicht ook nog die het aan beide zijden proberen. En zolang er blijkbaar mensen zijn die het er voor doen kan je ze moeilijk ongelijk geven.CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:05:
Juridisch geen poot om op te staan, maar er zijn blijkbaar nog dealers die coulant zijn in deze doldwaze markt (in NL) met schaarste en een onbetrouwbaar bijtellingsbeleid.
Moest het zo werken is het uiteraard geen enkel probleem.greatgonzo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:00:
[...]
Wij zaten te denken aan een ID3.
Ook natuurlijk niet zonder proefrit.. maar je weet gewoon.. als je nu niet besteld en aanbetaald loop je de 1st edition mis.
OK.. geen echte proefrit van de auto die je uiteindelijk gaat rijden.. maar kan me niet voorstellen dat dat echt een dealbreaker is.
Dat die 10 anderen graag opschuiven omdat ze iets heel graag hebben zonder het in het echt te hebben gezien, laat staan uitgeprobeerd, is voor mij ook geen probleem. Maar daar doe ik niet aan mee. Gewoon een persoonlijk uitgangspunt.
Ik kan je zo een voorbeeld geven van een Tweaker (dus je moet het al niet ver zoeken) die zeer ontevreden was over zijn EV omdat de werkelijkheid niet overeenkwam met de verwachtingen opgewekt door de verkoper. Geen idee of hij zijn EV kon omruilen zonder er verlies op te maken.
Zelf moet ik ook 11 maanden wachten op de levering van de e-Niro. Maar ik heb er voor de bestelling wel een dag in rondgereden. Evenals mij de andere EV's die in aanmerking kwamen. De kandidaten die de papieren shifting overleefd hadden maar geen testmodel konden leveren werden eveneens afgevoerd als eindkandidaat. Heeft waarschijnlijk met mijn leeftijd te maken. Ik stam nog uit de tijd van "klant is koning". Nu lijkt het meer "niet te veel zagen, je mag al blij zijn dat je hem mag kopen".
Jep.. En ze maken gekke dingen mee. Een Kia dealer vertelde me dat er iemand binnen kwam die boven de vraagprijs ging bieden om de auto nog dit jaar geleverd te kunnen krijgen.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
[...]
Een collega werd door de dealer gebeld dat hij een Kona (heel veel) eerder kon krijgen maar dan moest hij wel extra betalen. Dus wellicht zijn er ook dealers die deze "marge" weten te pakken door het aan de kant van de vraag te laten betalen. En wellicht ook nog die het aan beide zijden proberen. En zolang er blijkbaar mensen zijn die het er voor doen kan je ze moeilijk ongelijk geven.
Dat hebben ze dus nog NOOIT meegemaakt.. Iemand die gaat overbieden ipv dat geritsel met afdingen en inruilen etc..
Dat (een heater) is o.a. bij veel monovolumers al een optie of standaard ingebouwd (afhankelijk van de uitvoering) hoor.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
[...]
Ik snap het wel, maar vind het toch wel een opmerkelijk iets. Het zou voor mij bijna een reden zijn om bij een brandstofauto ook iets in te laten bouwen wat veel eerder warmte kan genereren.
Ik heb daar helemaal niet voor gekozen.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
Waarom heb je daar dan specifiek voor gekozen? Als het net zo duur is dan zie ik niet meer het voordeel om geen WP te nemen.
Heb gekozen voor de topversie en die had volgens de brochure een warmtepomp (toch als ik me het goed herinner).
Kwam er pas achter toen ik hier een foto publiceerde.
Daarvoor was me dat ding op foto's links onder de motorkap ook al opgevallen maar wist ik (toen) veel dat dit de WP was.
De aangerekende catalogusprijs prijs was idem (maar gezien ik toch al in de minimale schaal van VAA (bijtelling) zit maakt het niet uit of ik dat er uit zou laten halen).
En in de zomer (levering was mart 2019) valt de afwezigheid van een WP verwarming niet echt op (En tot nu toe ook niet echt te merken in range).
Moest het een particuliere aankoop zijn zou ik uiteraard de dealer wel eens aan zijn oren zijn gaan trekken.
Ben al lang blij dat ik drie weken na bestelling de Kona geleverd kreeg.
Ik heb in het verleden 2 keer een koopcontract getekend zonder proefrit omdat dit niet kon en een voorbehoud proefrit hierin opgenomen bij 2 verschillende VW dealers, dus gewoon in redelijkheid met de persoon overleggen en dan kan het echt wel.bottom line schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:00:
[...]
Hij zal wel gewoon de betaling bedoelen die je hebt op tafel gelegd om je plaats te reserveren om te mogen bestellen.
Gelukkig is elke autoverkoper/dealer redelijk heMarcelGo schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:33:
[...]
Ik heb in het verleden 2 keer een koopcontract getekend zonder proefrit omdat dit niet kon en een voorbehoud proefrit hierin opgenomen bij 2 verschillende VW dealers, dus gewoon in redelijkheid met de persoon overleggen en dan kan het echt wel.
Bij Tesla staat dit zwart op wit. En zoiets wil je ook zwart op wit hebben staan, moest je ergens problemen mee krijgen. Als jij dit niet had opgenomen in je koopcontract, en de testrit viel tegen, dan wil ik je wel bezig zien om het contract teniet gedaan te krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 13-11-2019 12:44 ]
Mijn 2010 Auris HSD had ook WP verwarming vanuit het accupakket dus werd ook erg snel warm. De 2014 Outlander PHEV die ik daarna had (zonder "voorverwarmen" optie) had alleen verwarming via restwarmte uit de ICE dus zelfs met volle accu ging de ICE aan als je warmte nodig had (dus de keuze tussen verkleumen of hoger verbruik) en het duurde lang voordat die een beetje warm werd. Mijn huidige Model 3 warm ik gewoon van te voren op dus die is altijd lekker warm (en ijsvrij) bij instappen.JeroenE schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:09:
[...]
Ik snap het wel, maar vind het toch wel een opmerkelijk iets. Het zou voor mij bijna een reden zijn om bij een brandstofauto ook iets in te laten bouwen wat veel eerder warmte kan genereren.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
dat klopt.. heb me vergist in reserveren en bestellen.bottom line schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:00:
[...]
Hij zal wel gewoon de betaling bedoelen die je hebt op tafel gelegd om je plaats te reserveren om te mogen bestellen.
Ik hoop dat je veel 2020 modellen nu wel "vrijblijvend" kunt reserveren, en voor de definitieve bestelling kunt proefrijden toch...
MarcelGo schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:10:
Ja, elke optie zit op deze ex-demo....nou ja geen subwoofer audio maar verder alles! Zal vast wel helpen maar ook als je alleen stoelverwarming aan zet en de rest op eco is je bereik vooral minder omdat je accu te koel is.
Maar als iedereen 100 aanhoudt ligt de gemiddelde snelheid voor iedereen wel gevoelig hoger.[b]Fazer013 in "Elektrische auto's - deel 5" en geeft niet minder stikstof uitstoot met een elektrische auto![]()
[...]
En het is de gemiddelde snelheid die telt om vlug van A naar B te komen.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2019 17:31 ]
Ook een elektrische auto verbruikt normaal gesproken minder bij een lagere snelheid. En die verbruikte elektriciteit wordt toch weer geproduceerd met stikstof uitstoot.Fazer013 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:17:
Ben sinds de e-Golf geen hardrijder meer, maar straks 100 km/h vind ik toch wel aan de trage kant........ en geeft niet minder stikstof uitstoot met een elektrische auto![]()
[...]
[removed]
Eind 2020 verpulveren de EV rijders in NL alle WLTP cijfers.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2019 20:39 ]
"Geen" had je misschien kunnen proberen.tijmeng schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:27:
"ja meneer, ik zie dat uw profiel niet compleet is. U moete en paar vragen beantwoorden. Welke auto rijdt u momenteel?"
"uhmmmm wat heeft dat te maken met het feit dat jullie al 2x over de betalingstermijn heen zijn en ik in afwachting ben van mijn aanbetaling"
"ja zonder compleet profiel kan ik dit niet in behandeling nemen"
"oke dan: een koennigsegg one"
"ik ga even kijken meneer, deze auto staat niet in onze keuzelijst, wat is het kenteken?"
![]()
![]()
![]()
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic