Zoals ik zeg; het is situationeel. Als je een nieuwe baan aanneemt waarvoor je een nette auto nodig hebt en je onzekerheid hebt over de duur ervan dan is een lease van 2 jaar misschien wel een prima idee.DeNachtwacht schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
@assje Sorry, maar dat is appels met peren vergelijken.
Ik koop mijn auto's ook altijd voor een periode van 5 jaar maar toch zit ik inmiddels op mijn 7e auto in 16 jaar (gemiddeld 3 jaar per auto als ik mijn huidige nog een paar jaar rijd).Nogmaals ik ben opzicht benieuwd naar goede voorbeelden / aanbiedingen waarbij aanschaf van auto X (bijna) niet interessant is ten opzichte van diezelfde auto private leasen voor een realistischere periode, zeg 5 of liever zelfs 10 jaar want dat is veel meer de gemiddelde gebruiksduur van een auto voor veel mensen.
In ons huishouden daarnaast 2x een private lease auto gehad als 2e auto:
- Kia Picanto €199/maand contract voor 4 jaar maar (kostenloos) van de hand gedaan na 2 jaar
- Skoda Citigo EV €239/maand contract voor 5 jaar volledig benut
YMMV
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 19-03-2026 14:04 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9tr2yqX0Afw4rBgEU92QxTXC.jpg?f=user_large)
/f/image/tRMU7r699e17bKmFv8uSWvEA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fut4ylY6xe6zaPFg4qPHTTnm.png?f=fotoalbum_large)