Eerdere ervaringen
Ook even meelezen hier. Ooit (2014) toen Private Lease net opkwam heb ik voor m'n vriendin wel eens een Peugeot 108 geleased via Athlon. Inclusief reclame op de auto. Voor minder dan 200 euro per maand... Dat waren nog eens tijden

Goede ervaringen mee destijds. Ook geen problemen met inleveren of iets dergelijks. Sindsdien doen we het met één auto als gezin en heb ik altijd zelf gekocht. Ook nieuw. Private Lease wel naar gekeken, maar was eigenlijk nooit écht interessant.
Maar nu
Ik wilde graag de ID.7 Tourer als opvolger van mijn huidige (4 jaar oude) Enyaq. Eerst nog een beetje 'te duur', dus heb het wat aangekeken. Toen kwamen de Limited Editions en werd het al interessanter qua prijs. En tóen las ik dat ze bij VWPFS de ID.7 Tourer in de aanbieding hadden voor PL.
Tsja, ik wilde al graag die wagen hebben (daar was ik eigenlijk al over uit vóórdat de actie kwam). Dus die tarieven hebben me over de streep getrokken.

Het is een
VW ID.7 Tourer Pro S LE in aquamarine blauw, met interieur plus, exterieur plus, 20", trekhaak, de hele mikmak.
Contract
48 maanden, 20.000km/jr voor
801 euro per maand. Tarief voor 2025, de verhoging in MRB per 2026 zal wel worden doorberekend.
Vergelijking met koop
Ik heb zeker vergeleken met nieuw kopen. Uiteraard doe je dan wat aannames, zoals wat jouw verzekeringspremie zou worden (80 euro per maand gepakt) en wat voor rente je over het kapitaal dat je inbrengt rekent (3% genomen). Aan de lage kant gehouden. Onderhoud is makkelijk, dat is nihil of nagenoeg nihil, behoudens een set banden. Verreweg de belangrijkste component is de afschrijving. Daartoe ook onderzocht wat voor korting ik zou kunnen krijgen op nieuw kopen (± 2K) en meegenomen in de vergelijking.
Uiteindelijk heb ik eigenlijk vooral gekeken wat het 'omslagpunt' is, waarbij zelf aankopen goedkoper zou zijn. Om goedkoper uit te komen met nieuw kopen, moet ik dan de auto na 48 maanden voor minimaal ± 38K inruilen.... Dat gaat het niet worden, dat is 60% van de nieuwprijs dus 10% per jaar. Reken maar dat de inruilwaarde tzt rond de 30-32K of misschien zelfs nog lager zou liggen.
Kortom, ik ga binnenkort weer eens private leasen
Voor wat betreft de inkomenstoets moest ik best wel wat stukken aanleveren (ondernemer, tweede huis, etc.), maar die heb ik natuurlijk wel paraat. Geen enkele vraag over gehad verder.
Levering midden oktober.