Knul schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:18:
[...]
Met alle respect, maar dat weet je toch als je de auto gaat kopen? 2/3e van de WLTP is een goede vuistregel om de real world actieradius te berekenen. Ik zit met mijn ID.7 nu rond de €6/100km aan bruto stroomkosten. Dat ligt netto een stuk lager, want zonnepanelen, en aan het einde van het jaar krijg ik nog een paar honderd euro terug van de ERE-regeling. Vermoed dat ik onderaan de streep rond de €3/100km uit ga komen.
@
RippedBonobo Heb een vergelijkbare use case. Ga minimaal een keer per jaar op wintersport, tussendoor vaak nog weekendjes weg in Duitsland/Benelux, periodiek woon/werk a 140km per dag (ga meestal met de trein maarja, die rijdt soms niet), familiebezoek aan de andere kant van het land (400km retour). Allemaal prima te doen met de ID.7. Ik was een uurtje langer onderweg naar wintersport t.o.v. vorig jaar met mijn PHEV diesel. Voor mij prima te doen. Het aantal keren dat ik heb moesten snelladen in het afgelopen jaar en 20.000km is op een hand te tellen.
Ik heb geen keuze, mijn werkgever biedt dit aan. Openbare laadpaal dus ook geen keuze, ik betaal overigens niks. Maar vind het leuk om zelf te vergelijken. Prive gaat een elektrische auto voorlopig niet worden.
-tom-562 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:40:
[...]
Er van uitgaande van een gemiddeld verbruik van 20kWh/100 km (wat echt onzuinig is voor zo'n auto) betaal je dus bijna 2 euro voor een kWh, dat is haast onmogelijk
Ter vergelijking, mijn ID.4 met 52kWh accu (toch een stukje ruimer en zwaarder) rijdt nu in de zomer 350 km op een volle accu.
Of die Stellantis meuk is gewoon ontzettend onefficient, dat kan natuurlijk ook

Gemiddeld verbruik over een jaar is 20,5 kWh, in de zomer ongeveer 18kwh en de winter 23kwh. Ongeveer 80/20 snelweg/binnendoor. De R5 heeft ook een luchtweerstand van een baksteen (0,31cw, een Tesla heeft 0,21 (!)). De openbare laadpaal is rond de 45ct/kWh.
Hetzelfde als mijn prive auto die ik gewoon WLTP rij! (Megane coupe). Dus 120 kmh overdag en 135 avond.
Knul schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:58:
[...]
R5 is een Renault 5, dus geen Stellantis

Een familielid van mij heeft ook een R5 en die zit nu rond de 14kWh/100km sinds aanschaf. Onder de 20kWh moet makkelijk lukken, tenzij je alleen maar 130 rijdt.
Onmogelijk, is dat op de laadpaal? Als de auto 16kwh aangeeft moet er ongeveer 30% bij. Het verschil BC en laadpaal is groot! Ik heb overigens al twee R5s gehad. Beiden hetzelfde probleem. Nu in de zomer is het wel rond 18/19kwh. Als ik geen snelweg rij zou dat wel naar 16kwh kunnen.
BigSmurf schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Zelfs met altijd planken en veel te duur laden kunnen je kosten gewoon niet zo hoog zijn. Ik vind het een eenzijdig, overdreven verhaal waarvan ik me afvraag welk deel ratio is en welk deel emotie.
@
RippedBonobo Als je een eigen oprit hebt met zonnepanelen, dan ben je écht een dief van je eigen portemonnee als je niet elektrisch gaat rijden. 1) Laadpaal verdient zichzelf binnen no-time terug aan ERE-certificaten alleen al. 2) Juist bij verdwijnen van saldering is je zonnestroom in je auto pompen de ideale oplossing voor overschot aan stroom thuis. 3) Vakanties zijn al jaren geen issue meer, mits je het uurtje per 1000km (ongeveer) kunt missen aan laadtijden. Ik rij al 5 jaar door heel Europa met <450km WLTP en elke uithoek is inmiddels príma bereikbaar. 4) Hoe vaak rijd je in NL meer kilometers op een dag dan zeg 250km (realistische range)? Als dat soms het geval is, dan hoef je alleen even kort bij te stekkeren bij een snellader om thuis te komen, dus dat is ook eigenlijk geen argument.
TCO van een elektrische auto is met eigen laadmogelijkheid en slim nadenken over waar je wil snelladen op vakantie nooit hoger dan een equivalente benzine/hybride auto. Als dat wel zo is, dan doe je iets niet goed. Dat kan ik op elk bierviltje voor je narekenen.
Alles is ratio, gemiddeld over een jaar 20,5kwh/100km over 15k. Laadprijs is 0,45/kWh. Zie ook hierboven.
TCO voor een hybride is veel goedkoper voor mij.