• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:58
crunchytail schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:10:
Van den Udenhout heeft de eerste deals van het nieuwe jaar online staan. :) Wederom mooie aanbiedingen voor kortlopende contracten (zonder BKR-registratie). Prijzen zijn op basis van 24 maanden / 10.000 km.

€299 - Seat Ibiza 1.0 TSI Reference
€329 - Audi A1 Advanced Edition
€349 - Skoda Kamiq Selection DSG
€399 - Skoda Elroq Business Edition 60
€399 - Audi Q2 Advance Edition
€429 - Volkswagen Golf PHEV
€449 - Volkswagen T-Roc Trend First Edition
€429 - SEAT Leon SP FR PHEV

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Perfect, de Niro van mijn ouders verloopt van 469,- per maand!! Kijken of de Q2 te equippen is met een achteruitrijcamera en automaat :) zie niet direct of dit er standaard op zit

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Weet iemand hoe dit zit:

Stel je hebt een 60 maanden private lease contract afgesloten (volgens keurmerk private lease) en als je afkoopt na 36 maanden gereden te hebben, dan betaal je alleen het verschil voor wat je betaald zou hebben als je wel voor 36 maand had gekozen. Bijvoorbeeld 50 euro verschil * resterende looptijd in maanden. Dat is mij eerder zo uitgelegd door de leasemaatschappij.

Nu is in de tussentijd het leasebedrag tot twee keer toe verhoogd (vanwege de verhoging van de wegenbelasting). Die verhoging is pas ingegaan ná die 36 maanden. Telt die verhoging dan wel of niet mee voor het berekenen van het restbedrag voor afkoop? Ik zou zelf stellen van niet, want stel ik had voor die 36 maand gekozen, dan had ik van die prijsverhoging geen last gehad. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd? De leasemaatschappij zelf kan deze vraag alleen beantwoorden als ik ook daadwerkelijk tot afkoop overga.

• harrievolst
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 14:37
FerryHidden schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:38:
Weet iemand hoe dit zit:

Stel je hebt een 60 maanden private lease contract afgesloten (volgens keurmerk private lease) en als je afkoopt na 36 maanden gereden te hebben, dan betaal je alleen het verschil voor wat je betaald zou hebben als je wel voor 36 maand had gekozen. Bijvoorbeeld 50 euro verschil * resterende looptijd in maanden. Dat is mij eerder zo uitgelegd door de leasemaatschappij.

Nu is in de tussentijd het leasebedrag tot twee keer toe verhoogd (vanwege de verhoging van de wegenbelasting). Die verhoging is pas ingegaan ná die 36 maanden. Telt die verhoging dan wel of niet mee voor het berekenen van het restbedrag voor afkoop? Ik zou zelf stellen van niet, want stel ik had voor die 36 maand gekozen, dan had ik van die prijsverhoging geen last gehad. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd? De leasemaatschappij zelf kan deze vraag alleen beantwoorden als ik ook daadwerkelijk tot afkoop overga.
Over het algemeen staat in je contract per looptijd een prijs. Stel dat bij 60 maanden de prijs €400 per maand is en bij bij 36 maanden is de prijs €450, de berekenen ze dat je nog 36 x €50 verschil moet betalen.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:11
FerryHidden schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:38:
Weet iemand hoe dit zit:

Nee dat lijkt me sterk. Dat zou betekenen dat het verschil kleiner is geworden en je dus minder hoeft te betalen? Dat gaan ze niet doen.

Ook raar dat de leasemaatschappij dat niet wil beantwoorden. Die kunnen toch een calculatie maken en daarna zou je toch mogen beslissen of je dat wel of niet gaat doen. Het zou gek zijn als je nu al moet beslissen of je wel of niet gaat afkopen maar je de kosten pas achteraf te horen krijgt.

• mprkooij
Van den Udenhout heeft de eerste deals van het nieuwe jaar online staan. :) Wederom mooie aanbiedingen voor kortlopende contracten (zonder BKR-registratie). Prijzen zijn op basis van 24 maanden / 10.000 km.

Onderhoud en reparaties dienen plaats te vinden bij Van den Udenhout. Pechhulp voor Nederland en Europa is inbegrepen.

€349 - Skoda Kamiq Selection DSG (automaat)
€399 - Skoda Elroq Business Edition 60 (elektrisch)
€399 - Audi Q2 Advanced Edition
€429 - Volkswagen Golf PHEV (plug-in hybride)
€449 - Volkswagen T-Roc Trend First Edition
€429 - SEAT Leon SP FR PHEV (plug-in hybride)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonde! Net bericht gehad. Zowel de Q2 en de T-Roc hebben beide geen automaat en dit kan ook niet toegevoegd worden. Dacht dat de nieuwe T-Roc niet meer handgeschakeld verkrijgbaar was..

Update: Udenhout is erop terug gekomen, de T-Roc is er wel standaard met automaat.

[ Voor 5% gewijzigd door mprkooij op 14-01-2026 11:18 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36

-tom-562

Oliesjeik

mprkooij schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Zonde! Net bericht gehad. Zowel de Q2 en de T-Roc hebben beide geen automaat en dit kan ook niet toegevoegd worden. Dacht dat de nieuwe T-Roc niet meer handgeschakeld verkrijgbaar was..

Update: Udenhout is erop terug gekomen, de T-Roc is er wel standaard met automaat.
De Elroq is per definitie automaat, is dat niks?

Vaak bu'j te bang!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:50
mprkooij schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Goed om te weten, zal ik even toevoegen aan mijn overzichtje. :)

• mprkooij
-tom-562 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:18:
[...]

De Elroq is per definitie automaat, is dat niks?
Nee ze willen helaas niet aan elektrisch. Ik ga sowieso ook nog even JustLease in de gaten houden. Die heeft nog steeds de elektrische occasion weken, maar dat zijn inmiddels geen weken meer maar maanden :P Kan op de website ook niet vinden tot wanneer deze actie loopt en wanneer de nieuwe start.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 09:11

d0s

sssst

harrievolst schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Over het algemeen staat in je contract per looptijd een prijs. Stel dat bij 60 maanden de prijs €400 per maand is en bij bij 36 maanden is de prijs €450, de berekenen ze dat je nog 36 x €50 verschil moet betalen.
Precies dit. En het gaat dus niet om de nog resterende maanden, maar om de maanden dat je het contract hebt afgenomen.

Dus bij 60 maanden niet nog 24 * €50 maar de 36 maanden dat je het contract hebt gehad * €50.

• FerryHidden
  • Nu online
d0s schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Precies dit. En het gaat dus niet om de nog resterende maanden, maar om de maanden dat je het contract hebt afgenomen.

Dus bij 60 maanden niet nog 24 * €50 maar de 36 maanden dat je het contract hebt gehad * €50.
Dank allen voor de opheldering.

• crunchytail

Onderhoud en reparaties dienen plaats te vinden bij Van den Udenhout. Pechhulp voor Nederland en Europa is inbegrepen.

€349 - Skoda Kamiq Selection DSG (automaat)
€399 - Skoda Elroq Business Edition 60 (elektrisch)
€399 - Audi Q2 Advanced Edition
€429 - Volkswagen Golf PHEV (plug-in hybride)
€449 - Volkswagen T-Roc Trend First Edition (automaat)
€429 - SEAT Leon SP FR PHEV (plug-in hybride)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Skoda Elroq is inmiddels uitverkocht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_WuaPpWQt-noUyVgiYTY4Nye8Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5utTVJFsQXM72tAksQmPDUCk.png?f=user_large

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:21

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik ben ook aan het kijken wat het me gaat kosten om mijn Jeep Avenger. Met die MRB-verhoging kost het nu inmiddels meer dan 600 euro in de maand, terwijl je hem nieuw nu voor rond de 530 hebt. Dus wij gaan kijken of het niet gewoon veel voordeliger is om nu af te kopen en een nieuwe wagen uit te zoeken.

Ben benieuwd naar wat er berekend gaan worden. Stellantis rekent 20% van de resterende maanden of het bedrag dat er tussen zou zitten als je voor de kortere periode had afgesloten. We hebben de auto nog geen twee jaar, dus kan me voorstellen dat er voor die tweede optie geen berekening komt.

Ben ook benieuwd hoe het verschil in MRB berekend wordt over de jaren. Berekenen ze de maandelijkse termijn niet gewoon zonder MRB, aangezien die ook op de factuur apart gespecificeerd is?

uhm...

• mprkooij
Die MRB is geen grapje meer :)

Even gewoon ter info. Ik keek van de week nog naar een Care By Volvo Abonnement/Leasecontract. Waarbij je de keuze hebt tussen 3 maanden (daarna opzegbaar) of 48 maanden. De 48 maanden variant is by far goedkoper natuurlijk en een EX40 basis model was 719,- per maand inclusief 10.000KM, redelijk aan de prijs, maar oke. Is sinds gisteren €829,- per maand geworden. Heeft denk ik te maken met de MRB die verhoogd is.....

Voorheen mnd prijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4817IaaC0WlaD506cniyTl9WJ1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFSnnVJf2dCXBQxoV9QwZibX.png?f=fotoalbum_large

Nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgLdS8tWs0kIwXTp9VUAEeRKI7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pmllDegXuLnlgAFq2gGOVACR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door mprkooij op 15-01-2026 15:04 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Moet je wel heel erg graag een 'volvo' rijden als je voor, recent hier, 399 p/m een ID4 kon rijden. Zelfs mensen gezien voor 389 dacht ik. Wat een grap.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

STIMPPYYY schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:31:
Moet je wel heel erg graag een 'volvo' rijden als je voor, recent hier, 399 p/m een ID4 kon rijden. Zelfs mensen gezien voor 389 dacht ik. Wat een grap.
:w En ik kon m'n SEPP subsidie ook nog eens meenemen!

Vaak bu'j te bang!

• FerryHidden
  • Nu online
harrievolst schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Dat begrijp ik. Nu probeert de lease maatschappij mij daarnaast ook te laten betalen voor de 6 maanden ná die 36 maanden. Dat klopt dan toch niet?

Contact van 60 maanden (40 maanden zitten erop, nu nog 20 maanden en nog 18 maanden te gaan in maart 2026) en ik krijg het volgende afkoopvoorstel:
code:
1
2
3
4
5
U kunt het als volgt zien, wij gaan nog steeds terug naar 36 maanden, dit was op 16-09-2025 €1800.-

De maanden daarna zullen wij berekenen met onze standaard afkoopmodule: 35 % van het leasetarief.
In geval van inlevering per 16 - maart 2026 is dit : €1.099.- ( 35 % x €523.66 x6 : €1099
Bij elkaar komt dit op een bedrag van: €2899.-

Klopt dat wel? Want volgens deze logica gaat mijn opzegvergoeding omhoog als ik bijvoorbeeld later dan maart dit jaar ga afkopen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
FerryHidden schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Dat begrijp ik. Nu probeert de lease maatschappij mij daarnaast ook te laten betalen voor de 6 maanden ná die 36 maanden. Dat klopt dan toch niet?

Contact van 60 maanden (40 maanden zitten erop, nu nog 20 maanden en nog 18 maanden te gaan in maart 2026) en ik krijg het volgende afkoopvoorstel:
code:
1
2
3
4
5
U kunt het als volgt zien, wij gaan nog steeds terug naar 36 maanden, dit was op 16-09-2025 €1800.-

De maanden daarna zullen wij berekenen met onze standaard afkoopmodule: 35 % van het leasetarief.
In geval van inlevering per 16 - maart 2026 is dit : €1.099.- ( 35 % x €523.66 x6 : €1099

Klopt dat wel? Want volgens deze logica gaat mijn opzegvergoeding omhoog als ik bijvoorbeeld later dan maart dit jaar ga afkopen.
Als je het mij vraagt klopt daar geen hol van 😂 Hele rare methode iig. Die correctie van 36 maanden snap ik, dat je dan voor de 6 maanden langer dan 36 maanden ook dat hogere tarief moet betalen, dat zou ik ook begrijpen, maar dat je naast het tarief van 60 maanden OOK nog een afkoop som betaald, dat is dubbelop. je hebt immers gewoon het volledige bedrag betaald!

• georgk86
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-01 14:15
-tom-562 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:32:
[...]

:w En ik kon m'n SEPP subsidie ook nog eens meenemen!
Hoe werkt het mee meenemen van de SEPP? Ik heb SEPP op occasion en mijn lease was maar 24 maanden en heb dus nog 24 maanden over. Kan ik dat gewoon op een ander voorraad/occasion model overzetten?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

georgk86 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Hoe werkt het mee meenemen van de SEPP? Ik heb SEPP op occasion en mijn lease was maar 24 maanden en heb dus nog 24 maanden over. Kan ik dat gewoon op een ander voorraad/occasion model overzetten?
Ja, mits die voldoet aan de (toenmalige) voorwaarden. Je kan een aanvraag tot wijziging doen in dat online portaal

Vaak bu'j te bang!

• d0s

d0s

sssst

Smoonshine schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:10:
Ik ben ook aan het kijken wat het me gaat kosten om mijn Jeep Avenger. Met die MRB-verhoging kost het nu inmiddels meer dan 600 euro in de maand, terwijl je hem nieuw nu voor rond de 530 hebt. Dus wij gaan kijken of het niet gewoon veel voordeliger is om nu af te kopen en een nieuwe wagen uit te zoeken.

Ben benieuwd naar wat er berekend gaan worden. Stellantis rekent 20% van de resterende maanden of het bedrag dat er tussen zou zitten als je voor de kortere periode had afgesloten. We hebben de auto nog geen twee jaar, dus kan me voorstellen dat er voor die tweede optie geen berekening komt.

Ben ook benieuwd hoe het verschil in MRB berekend wordt over de jaren. Berekenen ze de maandelijkse termijn niet gewoon zonder MRB, aangezien die ook op de factuur apart gespecificeerd is?
Bij justlease en kia lease rekenen ze gewoon de actuele leaseprijs, inclusief mrb. En de oorspronkelijke prijs bij aangaan kortere contractperiode wordt ook genoemd als 'inclusief MRB'. Kun je wat van vinden natuurlijk, want de MRB was er gedurende een groot deel van contract nog niet.

• mprkooij
Weet iemand of MRB 2026 al is meegenomen bij JustLease?

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

d0s schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Bij justlease en kia lease rekenen ze gewoon de actuele leaseprijs, inclusief mrb. En de oorspronkelijke prijs bij aangaan kortere contractperiode wordt ook genoemd als 'inclusief MRB'. Kun je wat van vinden natuurlijk, want de MRB was er gedurende een groot deel van contract nog niet.
Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Ze zitten er natuurlijk ook niet voor onze portemonnee maar voor hun eigen. Ik heb de berekening in ieder geval opgevraagd. Vermoedelijk is het op dit moment nog niet gunstig, maar op het moment dat we op de helft van ons contract zitten (november) kan het zomaar eens zijn dat we het omslagpunt bereikt hebben.

uhm...

• d0s

d0s

sssst

Smoonshine schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Ze zitten er natuurlijk ook niet voor onze portemonnee maar voor hun eigen. Ik heb de berekening in ieder geval opgevraagd. Vermoedelijk is het op dit moment nog niet gunstig, maar op het moment dat we op de helft van ons contract zitten (november) kan het zomaar eens zijn dat we het omslagpunt bereikt hebben.
Ben benieuwd naar de berekening, kun je hier delen? Altijd interessant om verschillende voorwaarden te zien.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01 21:06
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe private lease auto. Onze huidige Hyundai Kona Electric 64 kWh rijden we inmiddels bijna 5 jaar.

Via Ayvens zouden we voor een extra jaar verlengen ongeveer €30 per maand meer gaan betalen, plus MRB. In totaal komt dat neer op ongeveer €440 per maand, wat zelfs meer is dan de leaseprijs van een nieuwe Kona (429euro). Dat vind ik eerlijk gezegd lastig te begrijpen.
Reparatierisico kan het toch nauwelijks zijn bij zo’n auto?

Daarom kijken we nu alvast vooruit richting juli naar alternatieven.
We hebben twee grote kinderen, ik ben zelf 1.90 m, en bij de Kona blijft er achter mij niet veel ruimte over. Dat moet bij de volgende auto echt beter.

Op dit moment heb ik de volgende auto’s op het oog:

Skoda Elroq 85 – 286 pk – 77 kWh – ~575 km – 470 L

Kia EV3 Long Range – 204 pk – 81 kWh – 605 km – 460 L

Renault Scenic E-Tech – 220 pk – 87 kWh – 625 km – 545 L

Ford Explorer EV – 286 pk – 77 kWh – ~602 km – 450 L

Volvo EX30 ER – 272 pk – 64 kWh – 476 km – 318 L

Leapmotor B05 – 215 pk – 64 kWh – ~605 km – 360 L

De Leapmotor C10 valt voor ons af; die vinden we als tweede auto simpelweg te groot.

Gebruik:

Ongeveer 90% woon-werkverkeer

Regelmatig doordeweeks lange ritten van 500+ km i.v.m. werk (bijv. Maastricht of Groningen)

In mei- en herfstvakantie vaak weekendjes weg (Parijs, München e.d.)

Voor de grote zomervakantie gebruiken we nog steeds onze Skoda Octavia RS uit 2016, vooral vanwege de grote kofferbak.

Mijn vraag aan jullie:
Is het verstandig om bijvoorbeeld te kiezen voor een grotere EV zoals een ID.7, en daarnaast een kleine tweede auto (bijv. 2e hands VW Up of Toyota Yaris)?

Benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

Lease tarief bij 15000/20000km mag niet over 590 euro heen

• deathmonkey
  • Niet online
Heeft iemand eigenlijk ervaring met hoe snel je de eindafrekening van de innameinspectie krijgt bij Van Mossel (private lease)? Ze muggenziften trouwens behoorlijk, dus ben er een beetje bang voor. Blijkbaar telt je eigen risico per paneel, dus kan je m beter van te voren even om een boom heen vouwen, dat is goedkoper...

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:11
@bjornricardo33 Je gaat toch geen enkele van de door jou genoemde auto’s vinden voor minder dan 550 euro per maand met 15k km?

• STIMPPYYY
  • Nu online
deathmonkey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:48:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met hoe snel je de eindafrekening van de innameinspectie krijgt bij Van Mossel (private lease)? Ze muggenziften trouwens behoorlijk, dus ben er een beetje bang voor. Blijkbaar telt je eigen risico per paneel, dus kan je m beter van te voren even om een boom heen vouwen, dat is goedkoper...
Hier week of 2 later het rapport pas ontvangen met bijlages en laatste betaling. Muggenziften kan, maar er staat gewoon een inlever lijst online. Daar staat dat ook in. Bij mij waren ze niet moeilijk.

• FerryHidden
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:41:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe private lease auto. Onze huidige Hyundai Kona Electric 64 kWh rijden we inmiddels bijna 5 jaar.

Via Ayvens zouden we voor een extra jaar verlengen ongeveer €30 per maand meer gaan betalen, plus MRB. In totaal komt dat neer op ongeveer €440 per maand, wat zelfs meer is dan de leaseprijs van een nieuwe Kona (429euro). Dat vind ik eerlijk gezegd lastig te begrijpen.
Reparatierisico kan het toch nauwelijks zijn bij zo’n auto?

Daarom kijken we nu alvast vooruit richting juli naar alternatieven.
We hebben twee grote kinderen, ik ben zelf 1.90 m, en bij de Kona blijft er achter mij niet veel ruimte over. Dat moet bij de volgende auto echt beter.

Op dit moment heb ik de volgende auto’s op het oog:

Skoda Elroq 85 – 286 pk – 77 kWh – ~575 km – 470 L

Kia EV3 Long Range – 204 pk – 81 kWh – 605 km – 460 L

Renault Scenic E-Tech – 220 pk – 87 kWh – 625 km – 545 L

Ford Explorer EV – 286 pk – 77 kWh – ~602 km – 450 L

Volvo EX30 ER – 272 pk – 64 kWh – 476 km – 318 L

Leapmotor B05 – 215 pk – 64 kWh – ~605 km – 360 L

De Leapmotor C10 valt voor ons af; die vinden we als tweede auto simpelweg te groot.

Gebruik:

Ongeveer 90% woon-werkverkeer

Regelmatig doordeweeks lange ritten van 500+ km i.v.m. werk (bijv. Maastricht of Groningen)

In mei- en herfstvakantie vaak weekendjes weg (Parijs, München e.d.)

Voor de grote zomervakantie gebruiken we nog steeds onze Skoda Octavia RS uit 2016, vooral vanwege de grote kofferbak.

Mijn vraag aan jullie:
Is het verstandig om bijvoorbeeld te kiezen voor een grotere EV zoals een ID.7, en daarnaast een kleine tweede auto (bijv. 2e hands VW Up of Toyota Yaris)?

Benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

Lease tarief bij 15000/20000km mag niet voer 550 euro heen
Je wil een grotere auto en je vergelijkt leaseprijzen van 5 jaar geleden met nu. Private lease is simpelweg duurder geworden en dat heeft onder andere te maken met de gestegen rente. Zoals hierboven al gezegd ik vermoed dat dit lastig gaat worden.

Die EX30 zou ik van je lijstje halen, zeker als je de Kona al krap vindt. Die EX30 komt in bijna elke vergelijkende test als de krapste auto op de achterbank uit de bus. De kinderen zitten dan met opgetrokken benen op de achterbank.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

deathmonkey schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:48:
Mijn tijdlijn: 3-12 ingeleverd, 11-12 bevestiging definitieve inname, 24-12 de eindafrekening. Ik wacht nu nog op de teruggave van wat geld .

Overigens had ik blijkbaar 1 schade. Bij inbame zeiden ze al 'die kunnen we wss wel wegpoetsen ', en wat ik zo zag leek mij dat ook. Ik had het zelf niet gezien, anders had ik het zelf gedaan (heb namelijk meerdere plekjes ff gepolijst en goed in de wax gezet ;)). Die stond uiteindelijk voor 100 euro op de eindafrekening maar er is uiteindelijk 0 euro in rekening gebracht (wss dus gewoon weggepoetst).

Ik ben blij dat ik van VM af ben, wat een ballentoko! De lokale VW dealer en het hele traject met VWPFS is echt een verademing in vergelijking met VM.

@bjornricardo33 met dat bedrag kan je zo'n kilometrage met zo'n formaat auto wel vergeten. Ik weet niet wat een ID4 op dit moment nu doet, maar dat is denk ik 1 van de goedkoopste EV's met aardig wat bagageruimte en veel ruimte achterin. Wij hebben een ID4 en een Suzuki Swift als 2e auto.
Volgens mij is het voordeliger om wat meer te betalen voor je primaire auto en als 2e auto wat kleins te hebben. Een jonge Octavia RS geen goedkope auto als 2e auto

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 16-01-2026 20:43 ]

Vaak bu'j te bang!

• bjornricardo33
TinusXIII schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:35:
@bjornricardo33 Je gaat toch geen enkele van de door jou genoemde auto’s vinden voor minder dan 550 euro per maand met 15k km?
De elroq was vorige week 549 euro te krijgen met 286pk plus 15000km. offerte heb ik nog in mijn mail staan. Het gaat om een voorraad auto ivm er binnenkort facelift komt en een andere motor erin

• bjornricardo33
FerryHidden schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Je wil een grotere auto en je vergelijkt leaseprijzen van 5 jaar geleden met nu. Private lease is simpelweg duurder geworden en dat heeft onder andere te maken met de gestegen rente. Zoals hierboven al gezegd ik vermoed dat dit lastig gaat worden.

Die EX30 zou ik van je lijstje halen, zeker als je de Kona al krap vindt. Die EX30 komt in bijna elke vergelijkende test als de krapste auto op de achterbank uit de bus. De kinderen zitten dan met opgetrokken benen op de achterbank.
Bedankt voor de info

• bjornricardo33
-tom-562 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Mijn tijdlijn: 3-12 ingeleverd, 11-12 bevestiging definitieve inname, 24-12 de eindafrekening. Ik wacht nu nog op de teruggave van wat geld .

Overigens had ik blijkbaar 1 schade. Bij inbame zeiden ze al 'die kunnen we wss wel wegpoetsen ', en wat ik zo zag leek mij dat ook. Ik had het zelf niet gezien, anders had ik het zelf gedaan (heb namelijk meerdere plekjes ff gepolijst en goed in de wax gezet ;)). Die stond uiteindelijk voor 100 euro op de eindafrekening maar er is uiteindelijk 0 euro in rekening gebracht (wss dus gewoon weggepoetst).

Ik ben blij dat ik van VM af ben, wat een ballentoko! De lokale VW dealer en het hele traject met VWPFS is echt een verademing in vergelijking met VM.

@bjornricardo33 met dat bedrag kan je zo'n kilometrage met zo'n formaat auto wel vergeten. Ik weet niet wat een ID4 op dit moment nu doet, maar dat is denk ik 1 van de goedkoopste EV's met aardig wat bagageruimte en veel ruimte achterin. Wij hebben een ID4 en een Suzuki Swift als 2e auto.
Volgens mij is het voordeliger om wat meer te betalen voor je primaire auto en als 2e auto wat kleins te hebben. Een jonge Octavia RS geen goedkope auto als 2e auto
is zeker een optie om de Octavia in te ruilen voor grote auto en dan nog ergens een kleine jonge Yaris, polo,Clio te kopen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

bjornricardo33 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:02:
[...]

De elroq was vorige week 549 euro te krijgen met 286pk plus 15000km. offerte heb ik nog in mijn mail staan. Het gaat om een voorraad auto ivm er binnenkort facelift komt en een andere motor erin
Dat is heel scherp, zeker met die motor/accupakket. Een ID4 is dan wel wat duurder met die motor/accupakket. De ID4 is wel wat groter volgens mij.
Ik heb toen contact gehad met Maas-de Koning voor een offerte voor een ID4, en die was toen scherper dan de standaard VW tarieven (wat toen al een aanbieding was)
bjornricardo33 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:08:
[...]

is zeker een optie om de Octavia in te ruilen voor grote auto en dan nog ergens een kleine jonge Yaris, polo,Clio te kopen.
Ik heb een beetje in hetzelfde schuitje gezeten. Vorige auto was een MG4. Uiteindelijk toch wat krap, zeker voor vakantie. Ik zat toen te kijken naar een compacte ruime station als 2e auto (Kia C'Eed). Maar uiteindelijk gekozen voor een grotere primaire auto. Nu had VW een scherpe actie en kreeg ik nog wat extra korting. Dus uiteindelijk was een ID4 maar iets duurder dan een MG4

[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 16-01-2026 21:10 ]

Vaak bu'j te bang!

• bjornricardo33
-tom-562 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Dat is heel scherp, zeker met die motor/accupakket. Een ID4 is dan wel wat duurder met die motor/accupakket. De ID4 is wel wat groter volgens mij.
Ik heb toen contact gehad met Maas-de Koning voor een offerte voor een ID4, en die was toen scherper dan de standaard VW tarieven (wat toen al een aanbieding was)
aanbieding komt mij nu net vroeg uit ivm ik nog 6 maanden met de Kona kan rond rijden. Maar ik heb nu wel een gevoel wat ongeveer gaat kosten. Ben bang dat ik niet verder ga komen dan een Skoda Elroq en wat Chinese autos :)

• STIMPPYYY
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:15:
[...]

aanbieding komt mij nu net vroeg uit ivm ik nog 6 maanden met de Kona kan rond rijden. Maar ik heb nu wel een gevoel wat ongeveer gaat kosten. Ben bang dat ik niet verder ga komen dan een Skoda Elroq en wat Chinese autos :)
Ik heb ‘m toch omgedraaid. Kleine EV en grote benzine auto voor vakanties. Ivm achterlijke MRB op EV oa en ik geen honderden km’s per dag rijdt. Dus 90% met de EV en de rest met benzine (hebben ook vouwwagen, dus afkoppelen vind ik absoluut een no-go met elektrisch)

Overigens gaat de benzine tzt wel plaatsmaken voor elektrisch (koop), maar wilde niet met pv-lease 300-400euro pm meer kwijt zijn omdat ik die ene keer dan net even wat verder moet.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-01-2026 08:21 ]

• deathmonkey
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Hier 18/12 ingeleverd. Definitieve rapport paar dagen later ontvangen maar nog geen eindafrekening. Ben benieuwd wat het gaat worden.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-01 15:52
Hier ook een grappig (niet helemaal) voorbeeld van (1 van de) grootste leasemaatschappijen.
Ik heb in maart 2024 een contract afgesloten voor 36 maanden.
Nu heb ik gevraagd om de auto 12 maanden eerder in te leveren, en valt hij binnen een matrix aan herberekening. Resultaat: EUR 2.600 bijbetalen. Prima, want dan matcht het totale bedrag met een oorspronkelijk 24 maanden contract. Dat had ik al uitgezocht, transparant en gewoon voor getekend.
Ik heb aanvullend gevraagd of ik de auto 2 extra maanden vervroegd kon inleveren. Dus 14 maanden eerder ipv 12 maanden eerder.
Reactie: Dan willen wij graag EUR 10.000,- ontvangen van je. Geen grap.
Als je dan kijkt hoeveel zij vragen voor 12 maanden eerder inleveren, kan je wel bedenken wat ik als reactie heb gegeven. Grapjassen. Zou er iemand daarin trappen en akkoord gaan met zo'n bedrag? Ik hoop het niet..

Reden van eerder inleveren is overigens een verbouwing met financiering waardoor de auto mijn leencapaciteit beïnvloed.
Deze auto 'kost' mij aan leencapaciteit EUR 110.000,- bij de Rabobank. Een 36 maanden contract met ongeveer EUR 600,- per maand. Gaat om een gebruikte auto.

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:11
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over onderstaande leaseconstructie.
Het gaat om een Tesla Model 3 Performance AWD (75 kWh) 2020 met actieve Autopilot met de volgende voorwaarden:

Looptijd: 36 maanden
Jaarkilometrage: 12.000 km
Maandbedrag: €527 incl. btw
Meerprijs extra km: €0,11
Minder gereden km: €0,00

Vinden jullie dit een scherpe deal gezien het type auto en de huidige markt?

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-01 16:15
Tremio schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:09:
Hoi allemaal,

Het gaat om een Tesla Model 3 Performance AWD (75 kWh) 2020 met actieve Autopilot met de volgende voorwaarden:

waarom niet gewoon kopen (eventueel met financiering) voor dat geld? nu ben je na drie jaar 19000 kwijt en moet je weer iets nieuws zoeken

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21
MarcoEV schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:10:
Hier ook een grappig (niet helemaal) voorbeeld van (1 van de) grootste leasemaatschappijen.
Ik heb in maart 2024 een contract afgesloten voor 36 maanden.
Nu heb ik gevraagd om de auto 12 maanden eerder in te leveren, en valt hij binnen een matrix aan herberekening. Resultaat: EUR 2.600 bijbetalen. Prima, want dan matcht het totale bedrag met een oorspronkelijk 24 maanden contract. Dat had ik al uitgezocht, transparant en gewoon voor getekend.
Ik heb aanvullend gevraagd of ik de auto 2 extra maanden vervroegd kon inleveren. Dus 14 maanden eerder ipv 12 maanden eerder.
Reactie: Dan willen wij graag EUR 10.000,- ontvangen van je. Geen grap.
Als je dan kijkt hoeveel zij vragen voor 12 maanden eerder inleveren, kan je wel bedenken wat ik als reactie heb gegeven. Grapjassen. Zou er iemand daarin trappen en akkoord gaan met zo'n bedrag? Ik hoop het niet..

Reden van eerder inleveren is overigens een verbouwing met financiering waardoor de auto mijn leencapaciteit beïnvloed.
Deze auto 'kost' mij aan leencapaciteit EUR 110.000,- bij de Rabobank. Een 36 maanden contract met ongeveer EUR 600,- per maand. Gaat om een gebruikte auto.
Oh dat is wel heel veel 10k voor twee maanden eerder opzeggen.
Ik ben een lease aangegaan per 11-24 voor 60 maanden voor €554 per maand bij VW.

Ik heb offertes aangevraagd om het eerder op te zeggen omdat ik een grotere auto wil gaan rijden.
Mijn inziens geen exorbitante afkoopsommen als je die met die van jou vergelijkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Datum  | Bedrag | Looptijd
-------|--------|-----------
05-26  | €2748  | 18 maanden
06-26  | €2737  | 19 maanden
11-26  | €2685  | 24 maanden
11-27  | €2411  | 36 maanden
11-28  | €2145  | 48 maanden

• STIMPPYYY
  • Nu online
jackaubrey schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:20:
[...]

waarom niet gewoon kopen (eventueel met financiering) voor dat geld? nu ben je na drie jaar 19000 kwijt en moet je weer iets nieuws zoeken
Wat een onzin, daar zit wegenbelasting, verzekering en onderhoud bij in.

Ik vind het een aardige deal, zeker voor een machine met 450+pk. Heb er een gereden en is echt gaaf. Wel beetje biased.

• MarcoEV
Tremio schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:09:
Hoi allemaal,

Voor deze berekening zou ik hem dan eerder kopen, met of zonder financiering via derden (een Rabobank oid). Maar mijn voorkeur zou zijn, aanschaf zonder financiering.

• BasvanS
  • Nu online
Hier ook een berekening laten doen omdat de E-C4 een beetje aan de kleine kant is met opgroeiende kinderen. Volgens mij verzinnen ze die bedragen bij Arvan/JustLease ter plekke.

Toen ik deze auto bestelde was 24 maanden 1 euro per maand goedkoper dan 36 maanden. 12 maanden was geen optie. Nu heb ik blijkbaar een Lease tarief van EUR 598 per maand voor 12 maanden contract. Waardoor ik het contract kan aflopen voor EUR 1600,- . Voor wat betreft de resterende termijnen gaan ze uit van 24.000 KM per jaar en dus 478 per maand. Dat is vreemd, want je mag kosteloos terug naar 12.000 KM per jaar wat slechts EUR 405 kost..

Dat word gewoon 11 maanden door rijden denk ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 19-01-2026 13:21 ]

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-01 18:03
BasvanS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:18:
Hier ook een berekening laten doen omdat de E-C4 een beetje aan de kleine kant is met opgroeiende kinderen. Volgens mij verzinnen ze die bedragen bij Arvan/JustLease ter plekke.

Toen ik deze auto bestelde was 24 maanden 1 euro per maand goedkoper dan 36 maanden. 12 maanden was geen optie. Nu heb ik blijkbaar een Lease tarief van EUR 598 per maand voor 12 maanden contract. Waardoor ik het contract kan aflopen voor EUR 1600,- . Voor wat betreft de resterende termijnen gaan ze uit van 24.000 KM per jaar en dus 478 per maand. Dat is vreemd, want je mag kosteloos terug naar 12.000 KM per jaar wat slechts EUR 405 kost..

Dat word gewoon 11 maanden door rijden denk ik ;)
Gevalletje konijntje uit de hoge hoed trekken lijkt het.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:17
bjornricardo33 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:02:
[...]

De VW ID.4 Pro LE met trekhaak (77 kWh 286pk) hebben mijn ouders een aantal weken geleden voor €544 afgesloten, 15.000 km per jaar. Kan dus idd prima!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• bjornricardo33
LuPo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:02:
[...]

De VW ID.4 Pro LE met trekhaak (77 kWh 286pk) hebben mijn ouders een aantal weken geleden voor €544 afgesloten, 15.000 km per jaar. Kan dus idd prima!
Top zulke deal zoek ik :) op een ander forum zijn er mensen die voor deze prijs een ID7 hebben gekregen met 24000km op de teller.

Hopelijk komt het nieuwe kabinet met een subsidie voor particulieren want deze markt lijkt in Nederland bijna dood. nieuwe autos worden alleen nog gekocht via zakelijk en private lease. Soms zie je nog een financiering voorbij komen met kopen begint een probleem te worden.

• LuPo
  • Laatst online: 17:17
bjornricardo33 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:42:
[...]

Top zulke deal zoek ik :) op een ander forum zijn er mensen die voor deze prijs een ID7 hebben gekregen met 24000km op de teller.

Hopelijk komt het nieuwe kabinet met een subsidie voor particulieren want deze markt lijkt in Nederland bijna dood. nieuwe autos worden alleen nog gekocht via zakelijk en private lease. Soms zie je nog een financiering voorbij komen met kopen begint een probleem te worden.
Met BEV private lease ik liever. Als je de restwaarde ziet van bijv. eerste generatie Skoda Enyaq dan zitten die zo op >€500-600 per maand afschrijving (nieuw €58.000 nu nog €25.000 waard). Als je dan ziet dat je een ID.4 voor net in de €500 kunt PL, waarom dan kopen? Je moet dan nog verzekeren en MRB betalen, terwijl dat bij PL erin zit. Het restwaarderisico ligt tevens bij de leasemaatschappij en niet bij jezelf. Zeker met de snelle ontwikkelingen op het vlak van batterij elektrische voertuigen, denk aan de Solid State batterij. Als die er binnen afzienbare tijd komt raak je de oude, zware BEV amper kwijt denk ik.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• new_born89
  • Laatst online: 10:10
LuPo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:02:
[...]
Dat was neem ik aan nog excl. de BPM verhoging? Ik zat op €477 in 2025 en nu met BPM verhoging €538 voor de VW ID.4 LE met trekhaak (52 kWh) ook voor 15dkm p/jaar (60mnd / €125 eigen risico)

[ Voor 3% gewijzigd door new_born89 op 20-01-2026 09:07 ]

• FerryHidden
  • Nu online
FerryHidden schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:53:
[...]

code:
1
2
3
4
5

Nou vandaag een nieuwe mail gehad van deze leasemaatschappij; het was een rekenfout en het bedrag ligt rond de 1500 euro. Wel jammer dat ik de Elroq van Van Udenhout al heb afgezegd door de eerdere foutieve berekening, terwijl ik er wel op tijd bij was (voordat deze 'uitverkocht' was)

• d0s

d0s

sssst

Heeft iemand ervaring met het overzetten van SEPP subsidie op een auto (kentekenwissel) icm groeilease contract van Van Udenhout?

Volgens de SEPP voorwaarden moet het contract voldoen aan het keurmerk private lease. Dat keurmerk maakt voor zover ik kan zien geen onderdeel uit van een Groeilease contract.

• BasvanS
  • Nu online
d0s schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met het overzetten van SEPP subsidie op een auto (kentekenwissel) icm groeilease contract van Van Udenhout?

Volgens de SEPP voorwaarden moet het contract voldoen aan het keurmerk private lease. Dat keurmerk maakt voor zover ik kan zien geen onderdeel uit van een Groeilease contract.
Weet niet of de lease maatschappijn relevant is. Maar ik heb 2 x mijn subsidie overgeset op een nieuwe auto. De eerste keer was de SEPP nog actief, er werden nog nieuwe subsidies uitgegeven. Via de online portaal moest ik toen een kenteken wijziging doorgeven.

De tweede keer waren al deze systemen al (deels) uit de lucht. Ik kreeg na enkele manden alleen een bevestiging per brief dat er een andere auto op mijn naam stond en dat deze ook aan de voorwaarden voor de subsidie voldeet. Volgens mij werd daar alleen de catalogus waarde genoemd.

Belangrijkste is denk ik dat je bij van Udenhout de auto wel op je naam krijgt. Anders vervalt de subsidie.

• d0s

d0s

sssst

BasvanS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Weet niet of de lease maatschappijn relevant is. Maar ik heb 2 x mijn subsidie overgeset op een nieuwe auto. De eerste keer was de SEPP nog actief, er werden nog nieuwe subsidies uitgegeven. Via de online portaal moest ik toen een kenteken wijziging doorgeven.

De tweede keer waren al deze systemen al (deels) uit de lucht. Ik kreeg na enkele manden alleen een bevestiging per brief dat er een andere auto op mijn naam stond en dat deze ook aan de voorwaarden voor de subsidie voldeet. Volgens mij werd daar alleen de catalogus waarde genoemd.

Belangrijkste is denk ik dat je bij van Udenhout de auto wel op je naam krijgt. Anders vervalt de subsidie.
Ik heb eerder al subsidie overgezet, dat ging inderdaad op basis van een kentekenwijziging. Ik ging toen echter van keurmerk private lease contract naar keurmerk private lease contract. Ik kan in het portaal nog steeds een kentenwijziging aanvragen, dat staat dus nog online.

Nu zou de stap zijn keurmerk private lease contract -> groeileasecontract (zonder keurmerk). Ik vraag me af of daarop wordt gecontroleerd, Het staat namelijk als voorwaarde voor de toekenning van subsidie. Mogelijk heeft iemand hier daar ervaring mee / dat al eens gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 21-01-2026 10:13 ]

• BasvanS
  • Nu online
d0s schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Ik heb eerder al subsidie overgezet, dat ging inderdaad op basis van een kentekenwijziging. Ik ging toen echter van keurmerk private lease contract naar keurmerk private lease contract. Ik kan in het portaal nog steeds een kentenwijziging aanvragen, dat staat dus nog online.

Nu zou de stap zijn keurmerk private lease contract -> groeileasecontract (zonder keurmerk). Ik vraag me af of daarop wordt gecontroleerd, Het staat namelijk als voorwaarde voor de toekenning van subsidie. Mogelijk heeft iemand hier daar ervaring mee / dat al eens gedaan.
Je contract word niet meer opgevraagd/gecontroleerd, enige relavatie stukje informatie is de tenaammstelling en catalogusprijs

• crunchytail
BasvanS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Je contract word niet meer opgevraagd/gecontroleerd, enige relavatie stukje informatie is de tenaammstelling en catalogusprijs
@d0s Mijn Groeilease-auto van Van den Udenhout staat op mijn naam. Dus qua tenaamstelling zul je wel goed zitten. :)

• STIMPPYYY
  • Nu online
Tenaamstelling kunnen ze gewoon doen. Recent zelfde van Van Mossel -> JustLease. Laatste doet dat eigenlijk niet meer. Na een paar telefoontjes gingen ze het regelen. Sepp is daarmee overgezet.

• d0s

d0s

sssst

Dank voor de reacties :) De tenaamstelling gaat vast goedkomen, ik zie in de portal echter wel dat het nieuwe leasecontract moet worden aangeleverd bij de kentekenwissel. Of ze daar dan iets mee doen, is een 2e. Het is dus een beetje een gok uiteindelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door d0s op 21-01-2026 12:41 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:59
snip, uit de topicwarning: Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:26 ]

uhm...

• assje
Smoonshine schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:14:
De maandelijkse kosten zijn zeker na de verhoogde MRB best hoog (ja, als je de afschrijving meeneemt val het verschil mee, maar die voel je in principe niet in de maandelijkse kosten) en het feit dat je eigenlijk aan het eind van het contract niets hebt (zelfs geen restwaarde) geeft me toch een wat vervelend gevoel onder aan de streep.
Dat zou ik dan juist weer volledig los laten, dat is mental accounting en jezelf voor de gek houden. Afschrijving zijn gewoon kosten en rentederving ook. Die restwaarde is ook weinig relevant tenzij je je auto als verborgen spaarpotje wil zien.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 21-01-2026 13:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb ook de nieuwe rekening met verhoogde MRB gehad, was toch even schrikken, €70 per maand erbij voor een Zeekr X.....

• BasvanS
  • Nu online
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2026 19:26 ]

• STIMPPYYY
  • Nu online
Snap ‘m ook niet. Nieuw vs 2e hands en dan de rest niet meerekenen. Pv lease is geen heilige graal, maar wel 1-1 blijven vergelijken. Overigens ligt het ook aan je gereden kms. Als jij dat ding over de 2 ton zet komende 3 jaar mag je blij zijn als de dealert er nog 10k voor geeft.

• assje
@BasvanS @STIMPPYYY
Ik noemde heel simpel de post afschrijving, dat ik dit zou gebruiken als TCO vergelijking maken jullie er zelf van.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Hoewel afschrijving natuurlijk wel degelijk meetelt is het natuurlijk niet iets dat je merkt in de maandelijkse kosten. Je kunt maandelijks de afschrijving opzij zetten, maar als het even een periode niet uitkomt ivm andere prioriteiten dan zet je het even niet opzij. Dat is met PL niet mogelijk, want je maandelijkse bedrag staat vast. Dat is een stukje flexibiliteit dat je mist.

Plus het feit natuurlijk dat je er voor kunt kiezen om je auto wat langer te rijden als je het geld (nog) niet hebt voor een nieuwe wagen.

Onderaan de streep scheelt het elkaar qua maandelijkse kosten niet bijzonder veel als je alles meerekent alleen ruil je met PL een stukje flexibiliteit voor wat zekerheid in.

uhm...

• BasvanS
  • Nu online
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:34:
@BasvanS @STIMPPYYY
Ik noemde heel simpel de post afschrijving, dat ik dit zou gebruiken als TCO vergelijking maken jullie er zelf van.
Je noemd de post afschrijving en vergelijkt het met lease, dat zeg je letterlijk, excuses als ik je dan verkeerd begreep. Ik denk dat juist door het risico op die afschijving de rest waarde niet vast staan.. Wie wil er in 2029 nog een bijna 8 jaar oude Enyay van 2100 KG waar geen garantie meer op zit? Mss is die 12k restwaarde dan wel erg fors? Mss krijg je maar 8k? Dan is de afschijving inneens EUR 390 per maand?

• STIMPPYYY
  • Nu online
Smoonshine schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:
Hoewel afschrijving natuurlijk wel degelijk meetelt is het natuurlijk niet iets dat je merkt in de maandelijkse kosten. Je kunt maandelijks de afschrijving opzij zetten, maar als het even een periode niet uitkomt ivm andere prioriteiten dan zet je het even niet opzij. Dat is met PL niet mogelijk, want je maandelijkse bedrag staat vast. Dat is een stukje flexibiliteit dat je mist.

Plus het feit natuurlijk dat je er voor kunt kiezen om je auto wat langer te rijden als je het geld (nog) niet hebt voor een nieuwe wagen.

Onderaan de streep scheelt het elkaar qua maandelijkse kosten niet bijzonder veel als je alles meerekent alleen ruil je met PL een stukje flexibiliteit voor wat zekerheid in.
Maar je geeft toch ineens 22k uit bij wijze van. Ik snap als je dit geld niet hebt dit van toepassing is, maar zie niet in waarom dit anders is dan.

• BasvanS
  • Nu online
Smoonshine schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:58:

Volgens mij houd je bij PL in bovenstaand geval juist 22.000 stukje flexibiliteit over ;)

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

STIMPPYYY schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:44:
[...]

Maar je geeft toch ineens 22k uit bij wijze van. Ik snap als je dit geld niet hebt dit van toepassing is, maar zie niet in waarom dit anders is dan.
BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Volgens mij houd je bij PL in bovenstaand geval juist 22.000 stukje flexibiliteit over ;)
Dat klopt. Het grote voordeel is dat je dat geld niet ineens hoeft uit te geven. In die zin is het ook meer een gevoel. Veel mensen (waaronder ikzelf) zijn opgevoegd met het idee dat als je iets niet kunt betalen, je het niet moet kopen en je dus moet sparen. Met Private Lease werkt dat net even anders, omdat veel mensen wel die maandelijkse lasten kunnen dragen, maar niet per se 22k hebben liggen voor een nieuwe wagen.

Maar gevoelsmatig voelt het wel prettiger om die 22k af te tikken en dan eigenaar te zijn. Je hebt minder spaargeld over, maar je houdt maandelijks wel meer bestedingsruimte over. Uiteindelijk gebruik je dat natuurlijk ook om het gat van 22k op je spaarrekening weer op te vullen, dus het blijft een beetje broekzak, vestzak.

Uiteindelijk is het dus vooral psychologisch, omdat het onder aan de streep qua kosten niet heel veel verschilt, tenzij je natuurlijk je gekochte auto een stuk langer rijdt dan een normaal PL contract duurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Smoonshine op 22-01-2026 09:23 ]

uhm...

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 15:18
Smoonshine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:23:
[...]

[...]

Dat klopt. Het grote voordeel is dat je dat geld niet ineens hoeft uit te geven. In die zin is het ook meer een gevoel. Veel mensen (waaronder ikzelf) zijn opgevoegd met het idee dat als je iets niet kunt betalen, je het niet moet kopen en je dus moet sparen. Met Private Lease werkt dat net even anders, omdat veel mensen wel die maandelijkse lasten kunnen dragen, maar niet per se 22k hebben liggen voor een nieuwe wagen.

Maar gevoelsmatig voelt het wel prettiger om die 22k af te tikken en dan eigenaar te zijn. Je hebt minder spaargeld over, maar je houdt maandelijks wel meer bestedingsruimte over. Uiteindelijk gebruik je dat natuurlijk ook om het gat van 22k op je spaarrekening weer op te vullen, dus het blijft een beetje broekzak, vestzak.

Uiteindelijk is het dus vooral psychologisch, omdat het onder aan de streep qua kosten niet heel veel verschilt, tenzij je natuurlijk je gekochte auto een stuk langer rijdt dan een normaal PL contract duurt.
Zoals het in de Economie zo mooi heet, een "intertemporele ruil". En dan is voor beide richtingen altijd iets te zeggen.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

We hebben inmiddels ook bericht over de opzegvergoeding en dat valt me alleszins mee. Totaal komt uit op 1970 euro met nog 2,5 jaar contract te gaan. In mijn optimale scenario waren we minimaal 2500 euro kwijt geweest. Overigens hebben we geen berekening gekregen, alleen een bedrag.

Betekent nog wel dat we 63 per maand moeten besparen om in ieder geval quite te spelen wanneer we de auto inleveren. Maar dat gaan we even uitzoeken :).

[ Voor 7% gewijzigd door Smoonshine op 22-01-2026 15:24 ]

uhm...

• BasvanS
  • Nu online
Smoonshine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:23:
We hebben inmiddels ook bericht over de opzegvergoeding en dat valt me alleszins mee. Totaal komt uit op 1970 euro met nog 2,5 jaar contract te gaan. In mijn optimale scenario waren we minimaal 2500 euro kwijt geweest. Overigens hebben we geen berekening gekregen, alleen een bedrag.

Betekent nog wel dat we 63 per maand moeten besparen om in ieder geval quite te spelen wanneer we de auto inleveren. Maar dat gaan we even uitzoeken :).
Dat is een koopje voor 2.5 jaar.. wat rijd je nu dan?

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Een Jeep Avenger via Stellantis. Prima auto, alleen uiteindelijk wel te klein voor ons gezin dus we zoeken wat ruimers. Dat hij nu na de MRB-verhoging boven de 600 per maand zit, is wel de trigger geweest om eens te gaan kijken. Als we bijvoorbeeld nu voor een Elroq gaan, dan kan het er al min of meer uit om de aflossing af te betalen en een nieuw contract aan te gaan.

uhm...

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heeft iemand ervaring met, tijdens een reeds lopend leasecontract, alle resterende maandtermijnen vooruitbetalen om van de BKR-notering af te komen?
Werd de BKR notering daadwerkelijk ingetrokken?

Asking for a friend.

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 22-01-2026 17:46 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
BasvanS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Inderdaad spotgoedkoop, ik zou voor 30 maanden eerder aflossen €8200 kwijt zijn ....

• crunchytail
De Skoda Elroq is weer beschikbaar via Van den Udenhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peZiP9ED0upOkCxS-YQgZXTJSP8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KGXzGwNo6S1QLJlAeTgjwRRZ.png?f=user_large

• georgk86
Smoonshine schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:10:

Ik heb een afkoopaanvraag gedaan om de mooie Elroq te leasen (was helaas te laat). 3 maanden eerder inleveren, 288 euro. Prima van stellantis eigenlijk!

Nu wil ik hem eigenlijk best eerder inleveren, mits er een andere leuk deal is.
Iemand nog mooie deals tegen gekomen? Mag evt ook kleiner, 10km per jaar. Liefst 2-4 jaar

• FerryHidden
  • Nu online
crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:26:

[Afbeelding]
Wel een andere uitvoering (en een kleinere accu)

• crunchytail
FerryHidden schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Wel een andere uitvoering (en een kleinere accu)
In de oorspronkelijke aanbieding ging het ook om de Business Edition 60.

• FerryHidden
  • Nu online
Klopt, maar klik maar eens door naar de voorraad.

• crunchytail
FerryHidden schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Klopt, maar klik maar eens door naar de voorraad.
Die is nooit actueel tijdens een Groeilease actie. Daar hoef je dus niet naar te kijken, zeg ik uit eigen klantervaring.

Als je contact met ze opneemt krijg je gewoon een offerte voor het model dat op de actiepagina wordt genoemd. :)

[ Voor 22% gewijzigd door crunchytail op 22-01-2026 21:17 ]

• d0s

d0s

sssst

Inderdaad niet doorklikken. Je moet echt contact opnemen.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Wat is eigenlijk de ervaring met een nieuw leasecontract afsluiten voor de volgende auto. Je zit natuurlijk nog met een BKR-registratie die het afsluiten van een volgend contract behoorlijk lastig kan maken qua financiële check. Idealiter kom je niet zonder auto te zitten natuurlijk.

Denken leasemaatschappijen daar in mee (door bijvoorbeeld de bevestiging van einddatum mee te nemen)? Of is het echt wachten tot de registratie voorbij is.

uhm...

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21
@Smoonshine Ik heb er nooit problemen mee gehad, ik heb zelfs twee jaar lang twee private lease auto's gehad. Ik denk dat het ook afhangt van je inkomen natuurlijk, als het allemaal financieel net kan dan kan het problemen geven. Je kunt van tevoren natuurlijk een berekening maken voor jezelf of je voldoende draagkracht hebt voor twee auto's aan de hand van de berekening van Keurmerk Private Lease, dat geeft je zelf ook rust.

De laatste keer gaf de autodealer wel aan om voor de zekerheid het wel even te vermelden in je nieuwe aanvraag dat je overstapt dan wordt er rekening mee gehouden. Dit kan tijdens de aanvraag in een opmerkingen veld bij de financiële toets.

• georgk86
georgk86 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Ik heb een afkoopaanvraag gedaan om de mooie Elroq te leasen (was helaas te laat). 3 maanden eerder inleveren, 288 euro. Prima van stellantis eigenlijk!

Nu wil ik hem eigenlijk best eerder inleveren, mits er een andere leuk deal is.
Iemand nog mooie deals tegen gekomen? Mag evt ook kleiner, 10km per jaar. Liefst 2-4 jaar
Inmiddels toch kunnen bestellen met de nieuwe voorraad _/-\o_

• mprkooij
crunchytail schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:26:

[Afbeelding]
Jammer!!! Staat op de website als nog beschikbaar, maar is helaas niet zo. Mijn ouders over de streep getrokken om voor deze complete auto te gaan, net bericht gehad dat hij er niet meer is... komen ook geen nieuwe meer bij.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
Smoonshine schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:33:
Wat is eigenlijk de ervaring met een nieuw leasecontract afsluiten voor de volgende auto. Je zit natuurlijk nog met een BKR-registratie die het afsluiten van een volgend contract behoorlijk lastig kan maken qua financiële check. Idealiter kom je niet zonder auto te zitten natuurlijk.

Denken leasemaatschappijen daar in mee (door bijvoorbeeld de bevestiging van einddatum mee te nemen)? Of is het echt wachten tot de registratie voorbij is.
Even op attenderen inderdaad bij hun financiële check, dan snappen ze dat die registratie die er al is komt te vervallen en rekenen ze die niet mee voor de nieuwe berekening.
bombadil schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
Heeft iemand ervaring met, tijdens een reeds lopend leasecontract, alle resterende maandtermijnen vooruitbetalen om van de BKR-notering af te komen?

Asking for a friend.
Dit is volgens mij niet mogelijk, BKR registratie wordt gedaan aan het begin en dat bedrag blijft gedurende de looptijd hetzelfde. Het is ook niet zo dat na elke maand die registratie lager wordt omdat je een termijn weer betaalt hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Martinusz op 26-01-2026 11:23 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Geen idee of ze er rekening mee houden (denk het niet?), het zal wel afhankelijk zijn van je financiële situatie mocht het nieuwe contract niet goedgekeurd worden. Kan mij voorstellen dat als je bij hetzelfde bedrijf/dealer least er dan wel het e.e.a. te verduidelijken is. Ik ben van Van Mossel naar VW (VWPFS) gegaan en tijdens de aanvraag van het contract (en de financiële check) heb ik wel een opmerking geplaatst met iets van 'Huidig leasecontract vervalt per (datum) indien akkoord', nu weet ik niet of ze daar echt een boodschap aan hebben (ik denk het niet). Uiteindelijk is alles gewoon goedgekeurd

Vaak bu'j te bang!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mijn eerste aanvraag voor een nieuw leasecontract was afgewezen omdat ik dus al een BKR registratie had en moest wel even bellen/mailen voordat ze het zo in de computer konden zetten dat dat geen probleem weer was. Dus ja, het kan wel, maar je moet er soms wat meer achteraan.

Hun eerste insteek was namelijk dat ik alleen een nieuw contract zou kunnen aangaan als ik een brief opstuurde met daarin de opzegdatum van de oude. Maar ja, ik ga niet gokken op een levertijd van week 5 die vervolgens week 35 is en ik 30 weken zonder auto zou zitten...

blup

• Holzschuh
Heb er even over nagedacht. Maar ik ben bij dezelfde maatschappij overgegaan naar een nieuw contract. Dus daarom is dat nooit opgekomen. Was een Skoda, bleef bij Skoda.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Holzschuh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:07:
Heb er even over nagedacht. Maar ik ben bij dezelfde maatschappij overgegaan naar een nieuw contract. Dus daarom is dat nooit opgekomen. Was een Skoda, bleef bij Skoda.
We hebben het bij Skoda nagevraagd. In principe wordt in eerste instantie vermoedelijk het nieuwe contract afgewezen ivm BKR, maar wanneer je kunt bewijzen dat het contract afloopt of dat je een voorstel hebt, dan gaan ze daar mee rekenen. Onderaan de streep willen die mensen natuurlijk ook gewoon een auto verkopen.

uhm...

• MarcoEV
bombadil schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:

Asking for a friend.
Ik heb dit zelf persoonlijk nagevraagd bij Ayvens (twee/drie weken geleden). En dat werd niet geaccordeerd.
BKR bleef erop.

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 20:11

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Waarschijnlijk al vaak over gegaan in dit topic. Maar damn, die MRB verhoging van elektrische auto's hakt er flink in. Want het is niet alleen de verhoging van de MRB sec, maar ook nog eens 21% daaroverheen. (want de dienst is duurder geworden). Dus mijn goedkope deal, is nu behoorlijk prijzig aan het worden.. Eerder opzeggen, jammer, want je betaald natuurlijk X procent van de nieuwe prijs (incl. extra belasting) en niet je originele prijs. (ook al schorst de leasemaatschappij de auto waarschijnlijk direct). Echt jammer, maar voor mij nooit meer een private lease. Ik betaal de volgende auto gewoon uit mijn eigen zak :)

War is the only proper school of the surgeon.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@SerealKiller Ik weet niet hoe andere maatschappijen dat doen, maar VWPFS rekent de MRB onbelast door als 'doorlopende post'. Voorwaarde is (onder andere) dat de auto op naam van de berijder staat geregistreerd. Ik heb dus de private lease daadwerkelijk op mijn naam privé naam staan.

De MRB verhoging was dus in mijn geval ook een 1:1 doorbelasting van de verhoging en niet nog een keer 21% dáár weer over.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Holzschuh
SerealKiller schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:30:
...de verhoging van de MRB sec, maar ook nog eens 21% daaroverheen. (want de dienst is duurder geworden).
Check de factuur nog maar eens goed. De MRB is geen belast onderdeel van de dienst en daar mag geen BTW over berekend worden.

Op mijn VWPFS factuur staan enkele onbelaste onderdelen (MRB, verzekering, etc)

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 16:56
Waarschijnlijk al vaak over gegaan in dit topic. Maar damn, die MRB verhoging van elektrische auto's hakt er flink in. Want het is niet alleen de verhoging van de MRB sec, maar ook nog eens 21% daaroverheen. (want de dienst is duurder geworden). Dus mijn goedkope deal, is nu behoorlijk prijzig aan het worden.. Eerder opzeggen, jammer, want je betaald natuurlijk X procent van de nieuwe prijs (incl. extra belasting) en niet je originele prijs. (ook al schorst de leasemaatschappij de auto waarschijnlijk direct). Echt jammer, maar voor mij nooit meer een private lease. Ik betaal de volgende auto gewoon uit mijn eigen zak :)
Bij welke leasemaatschappij is dit dan? Mijn factuur is als volgt opgebouwd:
  • Maandhuur
  • MRB
  • Verzekering
Vervolgens staan er twee btw-regels op: 0,00% btw over de MRB en verzekering, en 21% btw over de maandhuur.

Als jij inderdaad 21% btw betaalt over de mrb en verzekering, betaal je dubbel belasting.

edit: dit is bij Arval.

[ Voor 2% gewijzigd door Sandro! op 26-01-2026 15:43 . Reden: Leasemaatschappij toegevoegd ]

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 20:11

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Yes, scherp gezien iedereen. De factuur was niet erg duidelijk. Bij mij staat er enkel een vast bedrag, dus : dit is uw leasebedrag. Maar bij de specificatie van de BTW staat inderdaad dat het apart berekend wordt. Ik heb dus geen uitsplitsing in MRB/verzekering.

War is the only proper school of the surgeon.

• georgk86
Ik wilde nog even meededelen dat mijn contract (e-C4) afkopen bij Stellantis prima was!

~290 euro voor 3 maanden eerder inleveren. Er zat 20% 'boete' op, heel schappelijk.

Op naar de Skoda Elroq! :henk

• Delta737
  • Laatst online: 31-01 20:48
Als je de auto gekocht had, had je toch net zoveel last van de MRB-verhoging gehad? :X

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De MRB is vrij stabiel, als je kan thuis laden is het kleingeld in vergelijking wat je b.v. aan brandstof betaald bij een ICE. En gaat betalen (!)

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 27-01-2026 11:54 ]

Vaak bu'j te bang!

• emregennch
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-01 17:26
Van Mossel has a deal for Ford Kuga PHEV, ST Line X 2026 model with delivery around April. Panorama and Trekhaak included, quite full package. 12 months 10.000km for 499 Euros and 15.000 km for 549 Euros. Additional km is 15 cent/km. Own contribution for damages 300 euros per case.

I believe its a good offer if you need a short term lease with a decent size, full package SUV.
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.