Wat een discussie is het ondertussen geworden. Uiteindelijk moet je twee dingen hebben:
- een chronologisch overzicht van de opbouw van je schadevrije jaren;
- een verzekeraar die de verklaring van je leasemaatschappij accepteert.
Laten we de bedrijfsregelingen van het verzekeringswezen er even bij pakken. In
BR 11, artikel 6 kun je het volgende vinden:
Op grond van leaseverklaringen is het toegestaan externe schadevrije jaren in het centrale SVJ systeem op te voeren. Verklaringen mogen niet ouder zijn dan 3 jaar en dienen door het acceptatiebeleid van de maatschappij die de externe schadevrije jaren toekent te zijn gehonoreerd.
De schadevrije jaren die je hebt opgebouwd voordat je ging leasen, zijn destijds in Roy-data gezet. Bij het royement heb je ook een brief gekregen ter bevestiging van je schadevrije jaren. Uit ervaring weet ik dat svj in Roy-data nog heel lang terug te vinden zijn (±10 jaar). Soms op polisnummer of kenteken, soms op achternaam/postcode of achternaam/geboortedatum. Ben je in de tussentijd verhuisd, getrouwd of gescheiden (die laatste twee zijn vooral voor vrouwen relevant i.v.m. naamswijzigingen) kan het soms lastiger zijn de svj te vinden. Je kunt dan de verzekeringsmij helpen door bijvoorbeeld voorgaande adressen met ze te delen. Zodra je oude svj boven water zijn (en niet in gebruik zijn voor een andere polis) kun je die laten optellen bij de svj die in je leaseverklaring staan.
Dan staat er in BR 11 ook nog dat het aan de verzekeringsmij zelf is om al dan niet akkoord te gaan met een leaseverklaring. Doet je huidige verzekeraar dat niet, stap je over naar een verzekeraar die dat wel doet. Na 180 dagen krijg je er een nieuw schadevrij jaar bij en kun je desgewenst weer overstappen naar een andere verzekeraar.
Daarnaast is de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (SEPS), de beheerder van Roy-data, al een tijd bezig om ook leasemaatschappijen deelnemer te laten worden in het systeem, maar voor zover ik kan vinden is dat tot nader order
uitgesteld. Het
idee is dan dat leasemaatschappijen net zoals verzekeraars de schadevrije jaren in gebruik nemen, bijhouden en bij beëindiging updaten in Roy-data. Of iets met blockchain en certificaten
Maar goed, lang verhaal kort: als iemand mij een royementsverklaring met 15 svj en een leaseverklaring voor 5 aanvullende schadevrije jaren had overlegd en deze qua eind- en ingangsdatum op elkaar aansloten, had ik met alle liefde 20 svj op je polis gezet toen ik nog acceptant was bij de verzekeringsmaatschappij voor alle verzekeringen. En er zijn nog steeds verzekeringsmaatschappijen die dat doen.